• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:11
Knul schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:51:
[...]

Op de boordcomputer, heb niet aan de laadpaal gemeten. 30% verschil tussen de paal en de boordcomputer is groot. Met mijn ID.7 meet ik aan de paal 19.74kWh/100km, boordcomputer staat op 17.9kWh/100km.

Op hoeveel kW laad je? Met mijn PHEV met grannycharger zat ik idd wel rond 30% laadverlies.
Volgens mij 11 of 22kW. Met je ID.7 is het verschil niet zo groot als de R5, logisch want de ID.7 heeft een betere stroomlijn.
Bushie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:32:
20kWh/100km voor een R5 dat is echt extreem "slecht",

ik heb de dagtellers in mijn Enyaq 85 nooit op nul gezet, ik heb nu 78.406km gereden met een overal gemiddelde van 17,1kWh/100km, en daar zit ook de duitse A31 op de zondagmorgen bij (186km/uur max)
Op de BC of laadpaal? Op de BC heb ik ook 17/18 kwh, aan de laadpaal ander verhaal.

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:11
RippedBonobo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:32:
Dank voor alle reacties, laten we wel even in de context private lease blijven. Ik vroeg of er nog mensen voor een ICE private lease kiezen? Om wellicht dezelfde redenen die ik had.

Een vergelijkbaar EV model private leasen, met de opties die ik wil, was al 50-100 eu duurder dan een ICE. Dan nog een laadpaal van 1500,- en het feit dat ik 2x per jaar ga wintersporten en graag wil doorrijden.

De hele discussie dat je overal wel komt en dat laden geen probleem is, is persoonlijk en geloof ik wel. Ik hou er persoonlijk van om te stoppen, te tanken, te pissen en weer door te rijden in <10 minuten :) .

Tuurlijk zal ik het met een EV ook wel redden, maar ik kwam gewoon niet op schokkende financiële verschillen uit, dat ik een dief van mijn eigen portemonnee ben. Maar wellicht heb ik fout gerekend ;)
Ontopic, ik overweeg om mijn privé benzine auto ook weer te vervangen voor een privé benzine (private lease). Ik onderbouwde dat met de vergelijking van de zakelijke auto, echter zijn we in een mooie discussie beland! Iedere situatie is weer anders is de conclusie (en ook elke auto icm rijstijl). Als ik de snelweg niet zie is de R5 ongetwijfeld heel zuinig.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:31
Lightning89 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:10:
[...]

Volgens mij 11 of 22kW. Met je ID.7 is het verschil niet zo groot als de R5, logisch want de ID.7 heeft een betere stroomlijn.

[...]

Op de BC of laadpaal? Op de BC heb ik ook 17/18 kwh, aan de laadpaal ander verhaal.
op de BC
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Let op:
Nee, je hoeft niet te melden dat je occasion van 10 jaar oud goedkoper is dan een nieuwe private lease. Er staan genoeg rekenvoorbeelden online dat het per situatie kan verschillen.

Let op: om wildgroei van specifieke merkdiscussies in dit topic te voorkomen, is het aan te raden om die vragen in het desbetreffende topic te zetten. Is die er nog niet, maar is er veel te bespreken? Maak dan een nieuw topic aan.