Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:47
mitsumark schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:29:
[...]

Hij doet het wel, maar dan laadt je langzamer dan de meeste 400v auto's: max 135kW volgens audi.
Als dat een beetje een vlakke lijn is dan is het net zo snel als de snellere 400V auto’s. Mijn Y haalt heel kortstondig 250kW maar zakt zo snel weer in dat het weinig verschil maakt met een vlakke 135kW bij 10-80%

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:38
mitsumark schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:29:
[...]

Hij doet het wel, maar dan laadt je langzamer dan de meeste 400v auto's: max 135kW volgens audi.
Klopt, maar dat maakt de Tesla infra dus niet minder bereikbaar voor deze auto, dat was het punt. Het is geen unique selling point meer voor Tesla alleen. Als het moet kan je er laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:51
Himalaya schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 07:56:
[...]

Als dat een beetje een vlakke lijn is dan is het net zo snel als de snellere 400V auto’s. Mijn Y haalt heel kortstondig 250kW maar zakt zo snel weer in dat het weinig verschil maakt met een vlakke 135kW bij 10-80%
Klopt, vlakke curve: https://evkx.net/models/a...erformance/chargingcurve/

Maar je laadt dan opeens wel langzamer dan de ID7, zeker langzamer dan de EQS 450+, en zelfs iets langzamer dan de i5.
Niet onbruikbaar, zeker voor langere stops, maar imo toch alleen als je niet anders kunt.
Een Y laadt na 50% inderdaad rete traag :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:29

Rzaan

Altijd zoekende

GeeMoney schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:46:
[...]

Het antwoord zoals hierboven geeft je inderdaad uitsluitsel _/-\o_ .
Je luistert dus een podcast. Zoekt op internet en op fora en kan dus geen sluitend antwoord vinden. Het enige wat je echt zal helpen is dus gewoon een dealer bellen. Ze worden niet met duizenden verkocht dus dat zal ook verklaren waarom er denk ik niet veel over te vinden is.
Lijkt me stug dat je bij de dealer wel een antwoord krijgt.
Er is meer kennis hier aanwezig dan bij welke dealer dan ook. Die verdiepen zich echt niet in die auto. Hun info halen ze uit de folder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:01:
[...]

De beste auto _O-
Goedkoper, dat wel..
Ik denk niet dat ie die vergeten is, dat is gewoon een compleet andere klasse auto en zou ik zeker niet voor 50k per jaar en lange ritten kopen.
O sorry, dat ik dat wel gedaan heb dan, net als vele anderen. Hoezo andere klasse auto? Je kunt de kale BMW voor dezelfde prijs kopen, maar als je dan de opties toevoegt die de functionaliteit gelijk maakt ben je 20.000 euro verder. In ruil daarvoor mag je bij BMW regelmatig terug naar de dealer voor onderhoud (vooral aan de motoren want ja, geen rare-earth metals gebruikt maar iets van borstels en krijg je een mooi klein scherm voor je en een heleboel (onlogische) knoppen. Ja, ik heb 10 jaar met BMW's gereden (320's) maar geef mij maar een Tesla. Stukken betrouwbaarder en probeert je niet om het leven te brengen zoals 1 van BMW's probeerde door een blokkerende rem in de bocht (deed hij uit zichzelf door verkeerde afstelling van de klasse monteurs van BMW). ;)

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 05-08-2025 12:53 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Een tijdje terug heb ik in een model 3 lange ritten gedaan. Werkt heel goed, niets mis mee. Maar het zit toch echt wel anders dan een 'premium' merk.

Zomaar noemen dat één model auto de beste zou zijn is behoorlijk subjectief. Dat hangt maar helemaal af van aan welke aspecten je het meeste waarde hecht. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:12
daemonix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:50:
[...]Stukken betrouwbaarder en probeert je niet om het leven te brengen zoals 1 van BMW's probeerde door een blokkerende rem in de bocht (deed hij uit zichzelf door verkeerde afstelling van de klasse monteurs van BMW). ;)
Ik geloof dat het internet vol staat met Tesla's die hun inzittenden (en/of omstanders) om het leven hebben gebracht dus dat punt zou ik weglaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@daemonix de waarheid ligt ergens in het midden.

Zelf heb ik net 4 jaar met een Model 3 achter de rug. En nog nooit zoveel, soms ook gevaarlijjke, foutieve rem- en versnelacties e.d. gehad in een auto als in die Model 3...
Qua onderhoud was de Model 3 zeker gunstig: in de 4 jaar tijd is er op een lekke band na (niet de schuld van de auto) nooit iets stuk gegaan en is alleen het reguliere onderhoud uitgevoerd. D.w.z.: m.n. banden vervangen en ruitensproeiervloeistof bijgevuld.

Qua "prijs/wat je er voor krijgt" betreft ben ik het met vele eens dat zowel de Model 3 als de Model Y bijna onverslaanbaar zijn op dit moment. Maar zoals iedereen weet is dat niet het enige wat bij een aankoop (of lease) meetelt. Meer comfort, betere snellaad prestaties, extra opties die Tesla niet levert, gevoel, smaak etc spelen vaak mee in de persoonlijke overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:26
Vergeet de Mercedes EQE 350+ long range niet

Oh er wordt hier geschreven over BMW regelmatig onderhoud maar daar klopt niks van.
Toevallig rij ik een BMW iX1 en dat is gewoon eens per 2 jaar natuurlijk.

[ Voor 64% gewijzigd door Ferry34 op 05-08-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:18
Darks schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:30:
Dat klopt, dus restwaarde die ik vernoemde én een bedrag van 10 à 15.000, dus dan spreken we over 25 - 30.000 EUR.
Dat moet te vinden zijn, maar of je dat nu puur financieel kan verantwoorden is een andere zaak.

10000km per jaar is niet veel, en dan speelt afschrijving altijd een veel grotere rol.
Ik zou nog wat door rijden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
St_frederik schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:43:
Graag jullie advies, gezien ik door de bomen het bos niet meer zie.

Situatie: 50.000 zakelijke km op jaarbasis
Aankoop op vennootschap
100% elektrisch ivm gunstige fiscaliteit / aftrekbaarheid
Betrouwbaar, ruim & aangenaam om lange ritten (vooral buitenland te doen)
Budget: +- 80.000 incl btw
Jonge 2dehands met garantie

Momenteel op m’n shortlist (als autoliefhebber)
- Mercedes EQS 450+
- BMW i5 m60
- BMW i5 e40
- BMW i7 eDrive50

De restwaarde zal hij alle na 5j & 250.000 km laag zijn, en moeilijk verkoopbaar?
De onderhoudskosten zijn vermoedelijk bij alle gelijkaardig.

Wat is jullie mening of mis ik nog bepaalde auto’s?
(Bewust geen SUVs gekozen)
De i5 zou bij mij om 3 redenen af vallen: niet zo efficient, kleine batterij en de auto is langer dan 5m.
De A6 scoort op veel vlakken beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
Björn Nyland heeft een 7 jaar oude Nissan Leaf flink aan de tand gevoeld door er een 500 km challenge mee te doen. Op zich interessant, juist omdat bij oudere EV's accudegradatie en beperkt rijbereik een reis van 1000 km niet erg realistisch maken.

Persoonlijk vraag ik me echter af of dit wel het juiste signaal is. Ja, je kunt 500 km rijden met een Leaf, maar wil je dat op deze manier doen? Zonder actieve accukoeling en met accutemperaturen die flink oplopen? Als een potentiële tweedehands koper na het zien van deze video denkt: “Gaat prima toch?”, dan zouden ze nog weleens van een koude kermis thuis kunnen komen. Zeker als ze dit een paar keer herhalen en er ineens zwakke cellen in het accupakket naar boven komen.

Dat risico wordt in mijn ogen vaak onderschat bij oudere elektrische auto's. Tegelijkertijd is het lastig om hierover een inhoudelijke discussie te voeren. Voor je het weet komt er iemand met een oneliner als “Een auto moet zich aanpassen aan de gebruiker en niet andersom.” Of het gesprek verzandt in het bashen van de Leaf, terwijl elk EV-platform te maken kan krijgen met thermische beperkingen. Het is niet alsof accupakketten gekoeld worden met elfenstof. Ook actief gekoelde systemen hebben het zwaar bij extreme hitte.

Kortom: interessante test, maar ik denk dat de context belangrijker is dan de prestatie op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

- Mercedes EQS 450+
- BMW i5 m60
- BMW i5 e40
- BMW i7 eDrive50
Aan een Ioniq 6 gedacht? Fantastische reisauto (IMHO, maar ik ben niet 100% objectief :)).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

De i5 zou bij mij om 3 redenen af vallen: niet zo efficient, kleine batterij en de auto is langer dan 5m.
De A6 scoort op veel vlakken beter.
Efficientie is imo niet zo van belang qua kosten, alleen samen met de "kleine" batterij kost het bereik.
De A6 kun je ook met kleine batterij krijgen, dan scheelt het niet zoveel met de i5 (10% meer verbruik, 10% grotere batterij).
De A6 is 4 cm korter dan 5m, 10cm korter dan een i5, lijkt me geen groot verschil.

https://ev-database.org/s...7ce4f1deb303b60165fa4d174

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ferry34 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:48:

Oh er wordt hier geschreven over BMW regelmatig onderhoud maar daar klopt niks van.
Toevallig rij ik een BMW iX1 en dat is gewoon eens per 2 jaar natuurlijk.
Oh, en iedere 2 jaar is niet regelmatig bedoel je? _O- Dat is niet anders dan met een ICE van hetzelfde merk.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 05-08-2025 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
daemonix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:09:
[...]

Oh, en iedere 2 jaar is niet regelmatig bedoel je? _O- Dat is niet anders dan met een ICE van hetzelfde merk.
Je bedoelt dezelfde interval als je Model 3?
Tesla geeft bijvoorbeeld aan het interieurfilter elke 2 jaar, remmen zelfs elk jaar of elke 20k km smeren en reinigen en elk jaar of 10k km je banden te rouleren en controleren.

Dat niemand dat doet is een ander verhaal.
Bij bijvoorbeeld BMW of Audi krijg je door de intervallen (die vaak de eerste 4-5 jaar gewoon gratis zijn) uit te laten voeren bij de dealer ook nog eens gratis pech hulp tot de volgende beurt en dus blijvende fabrieksgarantie. Prima werk ruimtes en koffie en een rondje door de showroom om vervolgens je gewassen auto weer mee te krijgen. Ik kan mij daar niet aan storen in ieder geval.

Je hoeft je eigen keuzes natuurlijk niet met hand en tand te verdedigen hoor. Ook hoeft niet iedereen puur met/voor zijn portemonnee keuzes te maken, er spelen vaak ook andere zaken.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:11
flupp schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:05:
Wie o wie met een (Vlaamse/Nederlandse) e-500 kan dit bevestigen of ontkennen?
Ik niet (heb ook geen elektrische Fiat) maar heb soortgelijke vragen wel voorbij zien komen in een facebook groep genaamd 'Fiat 500e NL/BE (EU)'. Denk dat je daar wel je antwoord kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:03:
[...]

Efficientie is imo niet zo van belang qua kosten, alleen samen met de "kleine" batterij kost het bereik.
De A6 kun je ook met kleine batterij krijgen, dan scheelt het niet zoveel met de i5 (10% meer verbruik, 10% grotere batterij).
De A6 is 4 cm korter dan 5m, 10cm korter dan een i5, lijkt me geen groot verschil.

https://ev-database.org/s...7ce4f1deb303b60165fa4d174
Kosten zijn geen groot punt.
De cijfers van ev-database zijn niet betrouwbaar, ze testen niks zelf en vermenigvuldigen gewoon de WLTP met bepaalde factoren.
De A6 met grote batterij zal in de praktijk echt 100km verder geraken, dat is veel, echt veel.

Kijk ook eens naar de cijfers van Bjorn. De A6 doet de 1000km in 9h30, de i5M60 doet er een uur langer over….

Het verschil in lengte is 13cm. Zonder bijbedoelingen, dat is echt heel wat.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 05-08-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
GeeMoney schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:16:
[...]

Je bedoelt dezelfde interval als je Model 3?
Tesla geeft bijvoorbeeld aan het interieurfilter elke 2 jaar, remmen zelfs elk jaar of elke 20k km smeren en reinigen en elk jaar of 10k km je banden te rouleren en controleren.

Dat niemand dat doet is een ander verhaal.
Bij bijvoorbeeld BMW of Audi krijg je door de intervallen (die vaak de eerste 4-5 jaar gewoon gratis zijn) uit te laten voeren bij de dealer ook nog eens gratis pech hulp tot de volgende beurt en dus blijvende fabrieksgarantie. Prima werk ruimtes en koffie en een rondje door de showroom om vervolgens je gewassen auto weer mee te krijgen. Ik kan mij daar niet aan storen in ieder geval.

Je hoeft je eigen keuzes natuurlijk niet met hand en tand te verdedigen hoor. Ook hoeft niet iedereen puur met/voor zijn portemonnee keuzes te maken, er spelen vaak ook andere zaken.
Gratis zijn die beurten zeker niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tommie12 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Gratis zijn die beurten zeker niet….
Ja hoor, bij mijn E-tron 5 jaar inbegrepen en welgeteld €0,- hele euro's.
Kennis van mij met 2 BMW's zelfde verhaal maar dan 3 of 4 jaar. Mijn E-tron had 5 jaar.
Soms (bij Porsche dacht ik) is het ook "af te kopen" / als korting te bedingen bij een nieuwe wagen.

En als het niet inbegrepen zit of als korting dan zijn ook die kosten redelijk verwaarloosbaar net als bij een Model 3. (BEV's dan hé)
Het gaat dan om de panoramadak afvoerkanalen controleren, lichten, claxon, banden, rubbers, dat soort werk. Niets schokkends. Eventuele terug roep acties voeren ze ook in die beurten uit trouwens. Wel is elke 2 jaar "gewoon" de remmen vloeistof vervangen maar ook daar had ik dus geen kosten aan.

Maar we gaan steeds verder van zijn lijstje af qua onderwerp.
Hij zoekt een bepaalde EV en vroeg suggesties. Ik stem voor een proefrit in de (S) A6 :) .

[ Voor 42% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2025 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:03:
Kosten zijn geen groot punt.
De cijfers van ev-database zijn niet betrouwbaar, ze testen niks zelf en vermenigvuldigen gewoon de WLTP met bepaalde factoren.
Ik heb geen betere bron, jij wel?
Chatgpt maakt er helemaal een zooitje van: combinatie van wikipedia, reddit en ekvx (die laatse op mijn verzoek, maar interpretatie van de gegevens/grafieken compleet verkeerd).
De A6 met grote batterij zal in de praktijk echt 100km verder geraken, dat is veel, echt veel.
Exact wat EV database ook aangeeft.
WLTP met een (constante) factor komt niet uit, hoe kom je daarbij?
i5 heeft inderdaad een klein batterijtje vergeleken concurrentie, zeker als je de highend M60 pakt is dat ondermaats imo. Nadeel van het gedeelde platform denk ik.
Alsnog zal het voor veel mensen voldoende zijn, maar niet voor lange reizen imo.
Kijk ook eens naar de cijfers van Bjorn. De A6 doet de 1000km in 9h30, de i5M60 doet er een uur langer over….
Ook onvergelijkbare data, maar dat de A6 met grote batterij fors sneller is als je op de juiste manier laadt staat buiten kijf.
Het verschil in lengte is 13cm. Zonder bijbedoelingen, dat is echt heel wat.
Eerste google resultaat zegt 4.96 en 5.06, waar kijk jij? Maargoed, ik vind het meevallen, imo geen dealbreker die onnodig lange "motor"kap van de i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
flupp schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Duh. Of dan vraag je ‘t eventueel in een forum? Wie geen zin heeft om te antwoorden kan ook net zo goed zwijgen, hoor, geen kwaad woord over dat alternatief…
Anyway. Zelfde probleem hier. Fiat 500e uit 2022.

Via copilot gezocht en idd. na een half jaar ongeveer niks meer. We dachten dat het aan een update van de app lag. Niet dus.

Net de renewal van de remote services gedaan. De eerste maanden iets van 17ct per maand. Daarna 3.90.

Maar goed het werkt wel weer.

Dus ehm, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-08 20:27
Bedankt voor jullie reacties.
De A6 heb ik al bekeken, maar gezien die nog relatief nieuw is zijn de prijzen nog heel hoog voor jonge 2de hands wagens.
(+ € 80.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:30
janne_nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Via copilot gezocht en idd. na een half jaar ongeveer niks meer. We dachten dat het aan een update van de app lag. Niet dus.

Net de renewal van de remote services gedaan. De eerste maanden iets van 17ct per maand. Daarna 3.90.

Dus ehm, bedankt.
2e hands gekocht? Zo te zien dus 3 jaar vanaf nieuw net als bij mijn 500e. De afgelopen maanden een paar keer bericht gehad van Fiat dat het af zou lopen, dus het was voor mij geen verrassing.

Aangezien je de app wel werkend had, moet je die mailtjes toch ook gewoon ontvangen hebben?

Tip: per jaar betalen is een stukje goedkoper. Uiteraard eerst wel die 3 maanden met 94% korting benutten idd.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:36:
[...]

Ik heb geen betere bron, jij wel?
Chatgpt maakt er helemaal een zooitje van: combinatie van wikipedia, reddit en ekvx (die laatse op mijn verzoek, maar interpretatie van de gegevens/grafieken compleet verkeerd).

[...]
Exact wat EV database ook aangeeft.
WLTP met een (constante) factor komt niet uit, hoe kom je daarbij?
i5 heeft inderdaad een klein batterijtje vergeleken concurrentie, zeker als je de highend M60 pakt is dat ondermaats imo. Nadeel van het gedeelde platform denk ik.
Alsnog zal het voor veel mensen voldoende zijn, maar niet voor lange reizen imo.

[...]
Ook onvergelijkbare data, maar dat de A6 met grote batterij fors sneller is als je op de juiste manier laadt staat buiten kijf.

[...]
Eerste google resultaat zegt 4.96 en 5.06, waar kijk jij? Maargoed, ik vind het meevallen, imo geen dealbreker die onnodig lange "motor"kap van de i5.
Ik heb ooit een test van de i5 vs A6 gezien op YT, maar vind het niet terug. Daar kwam die 100km uit.

Ik zie voor de A6 etron overal een lengte van 4,928m.
Misschien is die 13cm niet het belangrijkste, de A6 ziet er naar mijn smaak een pak minder plomp uit, war filigraner.
Nu heeft een collega recent een Q6, en ik vind het interieur echt niet zo premium als vroeger. Echt te veel hard plastic, ook op de plaatsen waar je regelmatig aan komt. Verschil met Tesla is klein….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:52
janne_nl schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:18:
[...]

Het is dan ook een behoorlijk twijfelachtig verdienmodel.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
St_frederik schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:26:
Bedankt voor jullie reacties.
De A6 heb ik al bekeken, maar gezien die nog relatief nieuw is zijn de prijzen nog heel hoog voor jonge 2de hands wagens.
(+ € 80.000)
Ik zie er in Nederland wel een paar onder de 80k, zelfs met de grote batterij.
Als je ook Duitsland aanvinkt krijg je er nog honderden bij, zit je alleen met 1000-2000 importkosten en ~1 maand levertijd.
https://www.autoscout24.n...%2CU&version0=performance
Als je 0 km (nieuw/voorraad?) aanvinkt komen er ook nog wat opties bij, in Duitsland vooral "nog te bestellen" auto's.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 05-08-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Ik heb ooit een test van de i5 vs A6 gezien op YT, maar vind het niet terug. Daar kwam die 100km uit.

Ik zie voor de A6 etron overal een lengte van 4,928m.
Misschien is die 13cm niet het belangrijkste, de A6 ziet er naar mijn smaak een pak minder plomp uit, war filigraner.
Nu heeft een collega recent een Q6, en ik vind het interieur echt niet zo premium als vroeger. Echt te veel hard plastic, ook op de plaatsen waar je regelmatig aan komt. Verschil met Tesla is klein….
Ook YT even afgestruind, zo gauw geen 1:1 vergelijk. Maar deze gozer doet doorgaans wel gedegen tests.
i5 xdrive40 sedan: YouTube: How far can the BMW i5 xDrive40 drive at 130 km/h (range test) (details aan het eind).
A6 performance "sedan" RWD: YouTube: Audi A6 E-Tron Performance RWD (95kWh) - 130 km/h (81mph) range test

Heb even niet op de details gelet (weer en omgeving etc), maar met 130kmpu: i5 slechts 340km, A6 performance (grote batterij) 490km.
En dan doet de i5 het in verhouding inderdaad nóg wat minder goed dan EV database aangeeft.
https://ev-database.org/s...a1abcd32b84dd6e06bd9a88e5

Dat Audi nu wat minder premium voelt van binnen op de EV's komt vaker terug inderdaad.
Voor mij kwam de A6 te laat (te duur 2e hands), dus heb m zelf niet in het echt bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 23:27
Graag jullie advies, gezien ik door de bomen het bos niet meer zie.

Situatie: 50.000 zakelijke km op jaarbasis
Aankoop op vennootschap
100% elektrisch ivm gunstige fiscaliteit / aftrekbaarheid
Betrouwbaar, ruim & aangenaam om lange ritten (vooral buitenland te doen)
Budget: +- 80.000 incl btw
Jonge 2dehands met garantie

- Mercedes EQS 450+
- BMW i5 m60
- BMW i5 e40
- BMW i7 eDrive50

De restwaarde zal hij alle na 5j & 250.000 km laag zijn, en moeilijk verkoopbaar?
De onderhoudskosten zijn vermoedelijk bij alle gelijkaardig.

Wat is jullie mening of mis ik nog bepaalde auto’s?
(Bewust geen SUVs gekozen)
Andere modellen zijn:
Volvo ES90 (nu nog gloednieuw maar denk ik wel aanbiedingen mogelijk)
Lotus Eletre (moet rond 80k lukken, is wel SUV, maar mogelijk wel interessant voor een autoliefhebber)
Lucid air (volgens mij nog niet 2hands verkrijgbaar maar mogelijk dat er voorraadmodellen zijn)
Porsche Taycan (genoeg aanbod 2e hands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Ik zie er in Nederland wel een paar onder de 80k, zelfs met de grote batterij.
Als je ook Duitsland aanvinkt krijg je er nog honderden bij, zit je alleen met 1000-2000 importkosten en ~1 maand levertijd.
https://www.autoscout24.n...%2CU&version0=performance
Als je 0 km (nieuw/voorraad?) aanvinkt komen er ook nog wat opties bij, in Duitsland vooral "nog te bestellen" auto's.
Ik durf te denken dat Audi al mooie aanbiedingen maakt, al dan niet in lease. De Q6 bv staat in de top 10 verkopen in Duitsland, en dat is een typische leasemarkt zowel voor bedrijven als privé.

Ik,zou in elk geval eens een offerte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
flupp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Het is dan ook een behoorlijk twijfelachtig verdienmodel.
Ach komt vaak voor he. De klant eerst gratis toegang geven en als tie er aan gewend is er geld voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:48
janne_nl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 06:43:
[...]

Ach komt vaak voor he. De klant eerst gratis toegang geven en als tie er aan gewend is er geld voor vragen.
De meeste automerken geven één tot drie jaar online diensten. Maar Stellantis maar een half jaar. Daarna worden basisfunctionaliteiten gewoon, bam, uitgezet, tenzij je maandelijks 10-15 euro betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:17
Of-Aaargh schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:19:
[...]

De meeste automerken geven één tot drie jaar online diensten. Maar Stellantis maar een half jaar. Daarna worden basisfunctionaliteiten gewoon, bam, uitgezet, tenzij je maandelijks 10-15 euro betaalt.
Voor mijn Citroen EC4 (ook Stellantis) 1 jaar gratis online services via de app. Maar die app is zo slecht dat ik er echt niet voor ga betalen. Remote climate control doet het vaker niet dan wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32

Smoonshine

Feyenoord!!

codegro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Voor mijn Citroen EC4 (ook Stellantis) 1 jaar gratis online services via de app. Maar die app is zo slecht dat ik er echt niet voor ga betalen. Remote climate control doet het vaker niet dan wel...
Exact dit voor onze Jeep Avenger. Die service en die app zijn echt van een belachelijk niveau. Je kunt er de locatie van je auto zien, maar die van mij staat nog bij de Lidl momenteel, terwijl ik hem gewoon zie als ik bij ons op de oprit kijk. Ook registreert het systeem regelmatig niet dat de auto aan de lader zit en het is ook niet mogelijk om die status te updaten. Tot slot doet inderdaad de remote climate control het maar zelden.

Overigens kan ik zonder dat extra abonnement niet eens zien wat het percentage van de accu is op dat moment. Bijzonder dat dat niet in de basisvoorziening zit.

Ben heel erg content met de Jeep Avenger maar het is echt onvoorstelbaar dat ze voor die service en app 12 euro per maand durven te vragen.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
codegro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Is jouw Citroën van voor april 2023? Want voor auto's van na die tijd is de gratis periode volgens mij echt maar een half jaar. Dat had ik bij de Peugeot e2008 (2024) en ook bij de Fiat 500e (2025).
Ik heb wel de indruk dat de Stellantis-apps de laatste jaren een stuk verbeterd zijn. Een jaar geleden was het altijd maar gokken of je verbinding kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:17
Of-Aaargh schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Is jouw Citroën van voor april 2023? Want voor auto's van na die tijd is de gratis periode volgens mij echt maar een half jaar. Dat had ik bij de Peugeot e2008 (2024) en ook bij de Fiat 500e (2025).
Ik heb wel de indruk dat de Stellantis-apps de laatste jaren een stuk verbeterd zijn. Een jaar geleden was het altijd maar gokken of je verbinding kreeg.
Geen idee wat de productie datum is. Kenteken is van januari 2024. Ik heb hem sinds juni 2024 en toen is ook de proefperiode van 1 jaar ingegaan voor de online services. En de proefperiode is in juni dit jaar gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:24
Of-Aaargh schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb tot 3 weken geleden gereden in een opel corsa e (2021), die is nu helaas total loss :'( . Maar die MyOpel app (van Stellantis) is echt dramatisch slecht. Allerlei vertalingen die gewoon al 4 jaar verkeerd staan. Verbinding met voertuig werkt vaker niet dan wel. Notificaties die de app geeft zijn soms gewoon 100% niet waar of in de verkeerde taal...etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:09

Steeffoon

Smartphone-nerd

Mooie test over fabrikanten en hun laadcurves

https://www.autoexpress.c...y-charge-quickly-they-say

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
DjMark schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Ik heb tot 3 weken geleden gereden in een opel corsa e (2021), die is nu helaas total loss :'( . Maar die MyOpel app (van Stellantis) is echt dramatisch slecht. Allerlei vertalingen die gewoon al 4 jaar verkeerd staan. Verbinding met voertuig werkt vaker niet dan wel. Notificaties die de app geeft zijn soms gewoon 100% niet waar of in de verkeerde taal...etc.
Die app is inderdad traag en de vertalingen zijn slecht of verkeerd. Maar waar ik voorheen regelmatig geen verbinding kon krijgen, lukt dat inmiddels wel altijd. Oké, je moet misschien een minuut geduld hebben, maar sinds een paar maanden kan ik iedere keer gewoon netjes de laadstatus bekijken (en bijtijds de auto loskoppelen op kantoor). Ligt overigens niet aan een wijziging in mobiel netwerk hier rond mijn kantoor, want ook op andere locaties merk ik dat ik (met wat geduld) uiteindelijk altijd wel verbinding krijg.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:36
[...]

Dan doet Kia het een heel stuk beter. Bij de EV6 is het 7 jaar oftewel zolang de garantie loopt. Inmiddels is de garantie verhoogd naar 10 jaar. Kia Connect blijft echter 7 jaar gratis lees ik op de site van Kia.

[ Voor 7% gewijzigd door Sonicfreak op 06-08-2025 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zetten ze dat niet even in een overzichtelijk tabelletje 8)7
En als je dan ook nog kWh/min doet of km/min is het nog informatiever.

Overigens zet ik vraagtekens bij die > 1 uur voor 80-100%. Daar waren de auto's waarschijnlijk aan het balanceren, een Tesla doet geen uur over 0-100%.
Merk / ModelBattery sizeClaimed peak charging rateInitial state-of-chargeAchieved peak charging rate/durationAdding 60% to batteryAvg charge rate to 80%Charge time 80-100%[/t]
BYD Seal82.515015%123 kW/5 min00:321040:56 (99%)
Citroen e-C34410015%69 kW/3 min00:345700:47
Ford Capri791879%187 kW/2 min00:2015400:15
Kia EV37813516%128 kW/2 min00:2711700:28
Peugeot E-30087313016%123 kW/3 min00:388601:24
Porsche Taycan9732014%282 kW/3 min00:15243N/A (stopped at 93%)
Renault 55210011%87 kW/2 min00:266500:34
Tesla Model Y7525014%145 kW/1 min00:301031:03 (99%)
Toyota bZ4X6415014%147 kW/1 min00:269600:29
Volkswagen ID.78620012%200 kW/3 min00:2115600:16

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 06-08-2025 11:47 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
[...]

In 2022 niet, ik kreeg 3 jaar. Basisfunctionaliteit begint voor mij bij €30,- per jaar, met alle flauwekul die je toch niet gebruikt erbij kan het bij mijn 500e max. €12,- per maand kosten of € 120,- per jaar.

Aan mijn P2 heb ik nog niks hoeven betalen tot nu toe (4,5 jaar)

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 06-08-2025 12:44 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

DjMark schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Ook een corsa-e hier. Zelfde ervaringen met die app. Het heeft een tijdje oké gewerkt, maar nu is het weer een drama. Eigenlijk is het gewoon waardeloos, ook voor 0 euro, laat staan dat je er geld voor moet betalen.

Auto op zich nog wel tevreden, ook na vakantie 3500km gereden (Italië). Boordlader (uiteraard) wel vervangen onder garantie, draagarm vervangen, en het automaat-pookje vervangen. Ook weleens software gekkigheid gehad, maar na aan-uit-aan weer goed.

Ik ben er nog niet uit of ik de auto opnieuw zou kopen met mijn ervaringen. Zit een beetje op het randje. Er zijn gewoon niet zoveel alternatieven die:
- Die laag zit doordat de accu een T vormt i.p.v. de hele laadvloer (bijna uniek aan het worden in EV land).
- Geen tablet als interieur heeft, maar gewoon knoppen. Werkt i.m.o. fijner, tactiele feedback, and sneller.
- Er ook nog een beetje leuk uit zit. Stellantis laat een hoop steekjes vallen qua betrouwbaarheid, maar qua EV uiterlijk (Maserati Folgore :9~ ) is eigenlijk alleen Renault een geduchte concurrent (met de 5, EV60 vind ik ook wel aardig). De rest vind ik niet echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:51
[...]

Tesla levert 8 jaar gratis "Standard Connectivity": https://www.tesla.com/nl_nl/support/connectivity
Daarmee kun je met de app de auto bedienen en krijg je fileinformatie voor je route en alternatieve routes.

Wil je de Tesla Premium diensten, dan moet je vrijwel direct een abonnement nemen. Maar die premium diensten zijn echt nice-to-haves. De basiszaken zoals een werkende app en navigatie met file-informatie zijn dus 8 jaar inbegrepen.

Overigens zijn sommige diensten ook via WiFi te gebruiken. Software updates, kaartupdates en streaming media bijvoorbeeld.

Ik rijd nu al een tijdje zonder premium en mis eigenlijk niks, op de informatie over vaste flitspalen na. Als ik Spotify wil gebruiken zet ik even m'n hotspot aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
GekkeRipper schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Tesla levert 8 jaar gratis "Standard Connectivity": https://www.tesla.com/nl_nl/support/connectivity
Daarmee kun je met de app de auto bedienen en krijg je fileinformatie voor je route en alternatieve routes.

Wil je de Tesla Premium diensten, dan moet je vrijwel direct een abonnement nemen. Maar die premium diensten zijn echt nice-to-haves. De basiszaken zoals een werkende app en navigatie met file-informatie zijn dus 8 jaar inbegrepen.

Overigens zijn sommige diensten ook via WiFi te gebruiken. Software updates, kaartupdates en streaming media bijvoorbeeld.

Ik rijd nu al een tijdje zonder premium en mis eigenlijk niks, op de informatie over vaste flitspalen na. Als ik Spotify wil gebruiken zet ik even m'n hotspot aan.
Bij veel andere merken zit in het standaard pakket ook navigatie met verkeersinformatie op de route. Live verkeersweergave zit ook bij Tesla, net als bij veel andere merken, in het Premium-pakket. En bij Tesla krijg je maar één schamele maand Premium bij je nieuwe auto, en mag je daarna ook jaarlijks 120 euro aftikken. Daarbij, veel andere merken bieden langer dan 8 jaar standaard connectiviteit, vaak gedurende de levensduur van de auto (daarmee bedoel ik met die 8 jaar niets te zeggen over de verwachte levensduur van Tesla's). Ik wil maar zeggen, de meeste merken doen het zo met extra diensten, in toenemende mate. Bij mijn Mini in 2019 kreeg ik drie jaar alle connectiviteit, nu is dat bij nieuwe Mini's ook nog maar drie maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Waarom zetten ze dat niet even in een overzichtelijk tabelletje 8)7
En als je dan ook nog kWh/min doet of km/min is het nog informatiever.

Overigens zet ik vraagtekens bij die > 1 uur voor 80-100%. Daar waren de auto's waarschijnlijk aan het balanceren, een Tesla doet geen uur over 0-100%.
Aan de snellader met een Byd batterij? In mijn ervaring wel hoor door inderdaad de balancering van 99% naar 100%. Maar wie laadt er nu tot 100% op een snellader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:03:
[...]Maar wie laadt er nu tot 100% op een snellader?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFvbZ7KHDwY_aLf9YkaP9zsP528=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDHOQIX9yOgJTZMtqGmgfrtP.jpg?f=fotoalbum_large
Ik op terugweg van vakantie. Er waren nog meer dan voldoende plekken vrij uiteraard, 2 vd 16 bezet. Maar we wilde even wat eten, plasje, benen strekken (incl. 3 jonge kids).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is niet echt de typische use case he? ;) Je snellaadt tot je thuis kunt komen volgens de laad etiquette, en vakanties zijn niet echt typisch voor de laad etiquette. En ja, ik heb het ook wel eens gedaan, maar je leert het snel af omdat het zo lang duurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
dreamscape schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Die app is inderdad traag en de vertalingen zijn slecht of verkeerd. Maar waar ik voorheen regelmatig geen verbinding kon krijgen, lukt dat inmiddels wel altijd. Oké, je moet misschien een minuut geduld hebben, maar sinds een paar maanden kan ik iedere keer gewoon netjes de laadstatus bekijken (en bijtijds de auto loskoppelen op kantoor). Ligt overigens niet aan een wijziging in mobiel netwerk hier rond mijn kantoor, want ook op andere locaties merk ik dat ik (met wat geduld) uiteindelijk altijd wel verbinding krijg.
Haha een minuut geduld hebben. Als dat je referentiekader is... No offense persoonlijk natuurlijk, maar dat is gewoon belachelijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Of-Aaargh schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Bij veel andere merken zit in het standaard pakket ook navigatie met verkeersinformatie op de route. Live verkeersweergave zit ook bij Tesla, net als bij veel andere merken, in het Premium-pakket. En bij Tesla krijg je maar één schamele maand Premium bij je nieuwe auto, en mag je daarna ook jaarlijks 120 euro aftikken. Daarbij, veel andere merken bieden langer dan 8 jaar standaard connectiviteit, vaak gedurende de levensduur van de auto (daarmee bedoel ik met die 8 jaar niets te zeggen over de verwachte levensduur van Tesla's). Ik wil maar zeggen, de meeste merken doen het zo met extra diensten, in toenemende mate. Bij mijn Mini in 2019 kreeg ik drie jaar alle connectiviteit, nu is dat bij nieuwe Mini's ook nog maar drie maanden.
Streepjes voor de files op de kaart vind ik echt een nice to have. Wat heb je daar aan buiten je route of de door de auto voorgestelde alternatieven?

De eerste Tesla waar standard connectivity vervalt moet nog komen. Als ik het goed lees pas in 2030. Ben benieuwd hoe ze dat effectueren. Wellicht valt het mee. Die voorwaarden en welke dienst waarbij horen veranderen nogal eens.

Ik vermoed dat ze de 8 jaar opnemen om geen gezeik te hebben met klanten die een 25 jaar oud afgeschreven hondenhok kopen en dan nog gaan zeuren om internet dat niet werkt. Terwijl de mobiele netwerken de boel niet meer ondersteunen bijvoorbeeld. Neem 3G als voorbeeld. Aannames natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:54
GekkeRipper schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:54:
[...]

Haha een minuut geduld hebben. Als dat je referentiekader is... No offense persoonlijk natuurlijk, maar dat is gewoon belachelijk lang.
Het blijft een verschrikkelijk stomme app. Hij is alleen de laatste tijd - qua verbinding - net iets minder verschrikkelijk slecht geworden. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

daemonix schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:03:
[...]

Aan de snellader met een Byd batterij? In mijn ervaring wel hoor door inderdaad de balancering van 99% naar 100%. Maar wie laadt er nu tot 100% op een snellader?
Ik zie ook het nut van die test niet in.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-08 14:33
Of-Aaargh schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

Live verkeersweergave zit ook bij Tesla, net als bij veel andere merken, in het Premium-pakket.
Sinds eind vorig jaar niet meer, het is nu gratis voor iedereen inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Bazi schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:46:
[...]

Sinds eind vorig jaar niet meer, het is nu gratis voor iedereen inbegrepen.
Ja het is gratis voor iedereen, voor drie maanden, daarna moet je betalen.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity

Kaarten met live verkeersinformatie en bv. ook flitspalen zitten ook bij Tesla, net als bij de meeste andere merken, toch echt in een betaald abonnement. Dat bij Tesla al na drie maanden ingaat.
De beperkte optie van alleen realtime verkeersinfo op je route tijdens navigatie, dat hebben andere merken ook gratis.

Maar goed, we gaan off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
  • Laatst online: 11-08 14:33
Of-Aaargh schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:08:
[...]

Ja het is gratis voor iedereen, voor drie maanden, daarna moet je betalen.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity

Kaarten met live verkeersinformatie en bv. ook flitspalen zitten ook bij Tesla, net als bij de meeste andere merken, toch echt in een betaald abonnement. Dat bij Tesla al na drie maanden ingaat.
De beperkte optie van alleen realtime verkeersinfo op je route tijdens navigatie, dat hebben andere merken ook gratis.

Maar goed, we gaan off-topic.
Nee, dat zei ik dus, dat hebben ze eind vorig jaar aangepast. Die pagina die je linkt is achterhaald.
Verkeersinformatie op de kaart is voor iedereeen zonder betaald abonnement beschikbaar. Ik heb zelf een Tesla dus ik zie het elke dag.

https://www.notebookcheck...eather-maps.926728.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Bazi schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Nee, dat zei ik dus, dat hebben ze eind vorig jaar aangepast. Die pagina die je linkt is achterhaald.
Verkeersinformatie op de kaart is voor iedereeen zonder betaald abonnement beschikbaar. Ik heb zelf een Tesla dus ik zie het elke dag.

Ah ja ik snap het wel. Elon is te druk met andere dingen om er voor te zorgen dat online informatie up to date is. Feitelijke informatie is tenslotte ook maar een willekeurige mening in die wereld. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vertaald uit het Duits: Een Bild-artikel van vandaag

Uit een onderzoek van autoverzekeraar HUK blijkt dat bestuurders steeds vaker overstappen van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrische auto’s.
In het tweede kwartaal van 2025 koos ongeveer 5,5 procent van de verzekerden die van benzine of diesel overstapten op een nieuwe auto voor een elektrische auto. HUK definieert dit als puur elektrische auto's, niet hybride modellen.

Het aandeel frequente bestuurders was het grootst: 6,1 procent van degenen met een jaarkilometrage van meer dan 12.000 km stapte over op een elektrische auto. Bij degenen met een jaarkilometrage van minder dan 6.000 km was dit aandeel daarentegen slechts 4,2 procent.

Blijkbaar hebben frequente bestuurders minder weerstand tegen elektrische auto's dan de laatste tijd. Lange tijd noemden bestuurders de actieradius als belangrijkste reden om geen elektrische auto te kopen.
Een ander aspect ondersteunt deze aanname: blijkbaar hebben weinig van deze "zware gebruikers" spijt van hun beslissing. Volgens HUK is 80 procent van de klanten met een jaarkilometrage van meer dan 12.000 km die al een elektrische auto reden, teruggegaan naar een dergelijke auto.

"Dus hun ervaringen met actieradius en laadmogelijkheden op langere ritten vallen blijkbaar mee", vertelde HUK-bestuurslid Jörg Rheinländer aan BILD. Ook in absolute zin groeit het aantal mensen dat overstapt van een verbrandingsmotor naar een elektrische auto: in het tweede kwartaal van 2025 stapten zo'n 30 procent meer mensen over dan in het kwartaal ervoor. Met 5,5 procent is het aandeel het hoogste sinds eind 2023, toen de overheidsmilieupremie voor nieuwe elektrische auto's nog werd toegekend.

Parallel aan de databaseanalyse voerde HUK een representatief onderzoek uit om de stemming onder automobilisten te peilen. Uit dit onderzoek blijkt ook dat frequente bestuurders steeds meer vertrouwen krijgen in elektrische auto's. 54 procent van de mensen die meer dan 20.000 kilometer per jaar afleggen, beoordeelt elektrische auto's momenteel positief ("zeer goed" of "goed").
Toen HUK deze vraag begin 2024 stelde, lag het percentage bijna de helft lager, namelijk op 29 procent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:49
Rzaan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:34:

Uit een onderzoek van autoverzekeraar HUK blijkt dat bestuurders steeds vaker overstappen van auto’s met een verbrandingsmotor naar elektrische auto’s.
In het tweede kwartaal van 2025 koos ongeveer 5,5 procent van de verzekerden die van benzine of diesel overstapten op een nieuwe auto voor een elektrische auto. HUK definieert dit als puur elektrische auto's, niet hybride modellen.

Het aandeel frequente bestuurders was het grootst: 6,1 procent van degenen met een jaarkilometrage van meer dan 12.000 km stapte over op een elektrische auto. Bij degenen met een jaarkilometrage van minder dan 6.000 km was dit aandeel daarentegen slechts 4,2 procent.

Blijkbaar hebben frequente bestuurders minder weerstand tegen elektrische auto's dan de laatste tijd. Lange tijd noemden bestuurders de actieradius als belangrijkste reden om geen elektrische auto te kopen.
Een ander aspect ondersteunt deze aanname: blijkbaar hebben weinig van deze "zware gebruikers" spijt van hun beslissing. Volgens HUK is 80 procent van de klanten met een jaarkilometrage van meer dan 12.000 km die al een elektrische auto reden, teruggegaan naar een dergelijke auto.

"Dus hun ervaringen met actieradius en laadmogelijkheden op langere ritten vallen blijkbaar mee", vertelde HUK-bestuurslid Jörg Rheinländer aan BILD. Ook in absolute zin groeit het aantal mensen dat overstapt van een verbrandingsmotor naar een elektrische auto: in het tweede kwartaal van 2025 stapten zo'n 30 procent meer mensen over dan in het kwartaal ervoor. Met 5,5 procent is het aandeel het hoogste sinds eind 2023, toen de overheidsmilieupremie voor nieuwe elektrische auto's nog werd toegekend.

Parallel aan de databaseanalyse voerde HUK een representatief onderzoek uit om de stemming onder automobilisten te peilen. Uit dit onderzoek blijkt ook dat frequente bestuurders steeds meer vertrouwen krijgen in elektrische auto's. 54 procent van de mensen die meer dan 20.000 kilometer per jaar afleggen, beoordeelt elektrische auto's momenteel positief ("zeer goed" of "goed").
Toen HUK deze vraag begin 2024 stelde, lag het percentage bijna de helft lager, namelijk op 29 procent.
Vrij logisch toch dat de veelrijder vaker overstapt, die rekent met zijn ICE het meeste af bij de pomp, en kan dus ook het meeste besparen bij de overstap naar een EV.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:37
Komt ook mooi uit dat het ook de veelrijders zijn die het grootste verschil maken qua uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:04:
Komt ook mooi uit dat het ook de veelrijders zijn die het grootste verschil maken qua uitstoot.
De eerste paar kilometers zijn veruit het vervuilendst bij een ICE, dus ik weet niet of dat efffect is meegenomen. Er wordt vermoedelijk gerekend met waardes die door de fabrikanten zijn opgegeven en we weten ook allemaal dat a) die waardes niet worden meegenomen in de testen en b) dat de fabrikanten betrapt zijn op leugens daaromtrent en dat de afwijkingen best groot mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

HandyLumberjack schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

Vrij logisch toch dat de veelrijder vaker overstapt, die rekent met zijn ICE het meeste af bij de pomp, en kan dus ook het meeste besparen bij de overstap naar een EV.
Vast wel.
Maar je leest vaak dat vooral in Duitsland het niet zo goed zou gaan met de opmars van de EV. Dit lijkt in ieder geval niet op te gaan voor deze groep.

Wel vond ik één passage verwarrend:
""Volgens HUK is 80 procent van de klanten met een jaarkilometrage van meer dan 12.000 km die al een elektrische auto reden, teruggegaan naar een dergelijke auto.""
Wat doet die andere 20% dan? Kom je dan niet alsnog op een neergaand cijfer van EV-gebruikers uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 23:18
daemonix schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

De eerste paar kilometers zijn veruit het vervuilendst bij een ICE, dus ik weet niet of dat efffect is meegenomen. Er wordt vermoedelijk gerekend met waardes die door de fabrikanten zijn opgegeven en we weten ook allemaal dat a) die waardes niet worden meegenomen in de testen en b) dat de fabrikanten betrapt zijn op leugens daaromtrent en dat de afwijkingen best groot mogen zijn.
Uiteindelijk gaat het om het terugdringen van CO2 uitstoot. Kan zijn dat dat de eerste kilometers hoger is bij een ICE met koude motor. Maar lange ritten hebben gewoon veel meer CO2 uitstoot dan korte ritten. En dus heeft een ooverstapper die veel kilometers maakt veel meer impact dan iemand die weinig rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:49
Rzaan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Vast wel.
Maar je leest vaak dat vooral in Duitsland het niet zo goed zou gaan met de opmars van de EV. Dit lijkt in ieder geval niet op te gaan voor deze groep.

Wel vond ik één passage verwarrend:
""Volgens HUK is 80 procent van de klanten met een jaarkilometrage van meer dan 12.000 km die al een elektrische auto reden, teruggegaan naar een dergelijke auto.""
Wat doet die andere 20% dan? Kom je dan niet alsnog op een neergaand cijfer van EV-gebruikers uit?
De vraag is natuurlijk waarom die 20% overgestapt is naar ICE, en of dat blijvend is of een tijdelijk fenomeen.

Duitsland heeft een tijdje een zeer riante EV subsidie gehad van €9000,-. In die periode kon je o.a. een Renault Zoe en Dacia Spring gratis private leasen (je moest alleen zelf de verzekering van een paar tientjes per maand betalen). Ik kan me voorstellen dat dat een boel "knakenrijders" trekt die het nu (zonder subsidie) te duur vinden.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
[...]

Nee, niet als er nog steeds meer veelrijders de stap van ICE naar BEV maken.

[ Voor 38% gewijzigd door guido66 op 09-08-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:56
*knip*
Ok een gebruiks/lease termijn van ~4 jaar is dat dus 5%, dat valt wel weg tegen de groei.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Zolang er meer mensen van ICE naar BEV gaan dan andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Rzaan schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:34:

Niet allen HUK merkt dit op
Ook uscale die al jaren onderzoek doet merkt dit op.
Dr Axel Sprenger, founder and managing director of USCALE GmbH:

“The scepticism of many people interested in EVs was justified for a long time. But now car manufacturers have taken a big leap forward and delivered. And the next generation of electric cars is in the starting blocks. So these are good times for EV buyers. For the industry, the message now is: keep at it and don’t let up!”.
https://uscale.digital/en...%99t%20let%20up!%E2%80%9D.
Denk trouwens niet aan de auto’s of fabrikanten ligt maar dat wij als early adoptors hebben laten zien dat het gewoon kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Je bedoeld niet de leaserijders toch? Die hadden in het algemeen geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Ah ja ik snap het wel. Elon is te druk met andere dingen om er voor te zorgen dat online informatie up to date is. Feitelijke informatie is tenslotte ook maar een willekeurige mening in die wereld. 8)7
Er staat gewoon een vinkje in de tabel op de link die je deelde. Gewoon zelf beter kijken dus.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:03
janne_nl schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:27:
Je bedoeld niet de leaserijders toch? Die hadden in het algemeen geen keus.
Dit inderdaad. In mijn vriendengroep een paar lieden met leaseauto die verplicht naar een EV moesten. Het enthousiasme is niet bij iedereen even groot om het mild uit te drukken :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:56
alexbl69 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:32:
[...]

Dit inderdaad. In mijn vriendengroep een paar lieden met leaseauto die verplicht naar een EV moesten. Het enthousiasme is niet bij iedereen even groot om het mild uit te drukken :).
En, is hun mening veranderd wanneer ze een jaartje met een EV gereden hebben?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-08 22:35
Lease blijft natuurlijk ideaal om een nieuwe technologie te proberen, omdat je toch na een aantal jaar met zekerheid kan omzetten.

Dat niet hebben als particulier heeft me toch nog laten kiezen voor een ICE als hoofdgezinsauto. Op papier was een PHEV eigenlijk de beste keuze maar daar ben ik helemaal geen fan van, die technologie sla ik liever over.

Huidige doel is onze tweede auto nog wat laten afschrijven, misschien wachten op nog een jaar of 2 doorontwikkeling en dan die BEV om te zetten.

We doen veel vakanties in Scandinavië, met name in Denemarken maan je je soms al een beetje vreemde eend in de bijt als je als enige benzine staat te tanken met zicht op 30 snelladers 😁 Ik denk dat we daar binnen 5 jaar ook wel zijn, als de overheid eindelijk eens een rechte lijn trekt in de fiscaliteit.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Darks, wat heeft je doen besluiten toch voor ICE te gaan ipv BEV? Zo nieuw is de techniek natuurlijk niet meer, al ontwikkeld het zich nog wel altijd uiteraard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Friendly reminder mbt dit puntje uit de TW:

'geen zin en onzin van elektrisch rijden'

De laatste discussie gaat die kant toch echt op :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-08 22:35
@Card Nox Kort samengevat om niet verder OT te gaan, ik kon geen BEV vinden die voor mijn budget aan dezelfde eisen kon voldoen waar ik nu wel nog een ICE voor heb kunnen kopen.

Mijn interesse blijft wel in die zin dat ik er over denk om onze tweede auto op termijn om te schakelen naar een BEV (daarom dat ik dit topic ook actief volg). Daar zijn de persoonlijke eisen lager (grootte, range, ...) maar het budget natuurlijk ook. Ik zou dan op een terugverdieneffect rekenen (zelf laden ipv tanken, geen wegenbelasting, onderhoud, ) maar toch zit je al snel tegen de 30.000 EUR en dat is een smak geld. Nieuw denk ik dan bv. Renault 5 EV, maar dat is al krap als de kinderen eens mee moeten.

Dus mss nog even wachten tot de jonge tweedehandsmarkt wat meer gegroeid is dan enkel Model 3's waar ik niet echt warm voor loopt.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Inspired schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Er staat gewoon een vinkje in de tabel op de link die je deelde. Gewoon zelf beter kijken dus.
Maar die pagina is volgens @Bazi niet meer up to date. Want dan zou er op https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity ook een vinkje moeten staan bij 'Kaarten met live verkeersinformatie'. En daar staat geen vinkje, kijk nog maar eens goed. Misschien ben je in de war met het vinkje dat wél staat bij 'Navigatie met realtime verkeersinformatie op de route', maar we hadden het over live verkeersinformatie buiten het navigeren. Dat zou heeft Tesla, zoals de meeste andere merken, volgens die pagina dus ook niet zonder abonnement hebben. Maar blijkbaar klopt de informatie van Tesla dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Darks schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:50:
Lease blijft natuurlijk ideaal om een nieuwe technologie te proberen, omdat je toch na een aantal jaar met zekerheid kan omzetten.

Dat niet hebben als particulier heeft me toch nog laten kiezen voor een ICE als hoofdgezinsauto. Op papier was een PHEV eigenlijk de beste keuze maar daar ben ik helemaal geen fan van, die technologie sla ik liever over.
Ik rij particulier, maar kon als lease-rijder toch echt zelf kiezen. Ik moest alleen even overleggen met de mede-directeur (mijn partner) of we een benzine-auto of EV zouden leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of-Aaargh schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:32:
[...]

Maar die pagina is volgens @Bazi niet meer up to date. Want dan zou er op https://www.tesla.com/nl_NL/support/connectivity ook een vinkje moeten staan bij 'Kaarten met live verkeersinformatie'. En daar staat geen vinkje, kijk nog maar eens goed. Misschien ben je in de war met het vinkje dat wél staat bij 'Navigatie met realtime verkeersinformatie op de route', maar we hadden het over live verkeersinformatie buiten het navigeren. Dat zou heeft Tesla, zoals de meeste andere merken, volgens die pagina dus ook niet zonder abonnement hebben. Maar blijkbaar klopt de informatie van Tesla dus niet.
Kaarten met live verkeers info zit alleen in Premium. Dus tabel klopt volgens prima. Bij standaard connectivity zie je dit alleen op de huidig ingestelde rit. Niet op een random andere plek op de kaart. Daarvoor is premium dus nodig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 15:44
Darks schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:50:

Huidige doel is onze tweede auto nog wat laten afschrijven, misschien wachten op nog een jaar of 2 doorontwikkeling en dan die BEV om te zetten.

We doen veel vakanties in Scandinavië, met name in Denemarken maan je je soms al een beetje vreemde eend in de bijt als je als enige benzine staat te tanken met zicht op 30 snelladers 😁 Ik denk dat we daar binnen 5 jaar ook wel zijn, als de overheid eindelijk eens een rechte lijn trekt in de fiscaliteit.
Nou ik had voor mijn privé tesla een Skoda Octavia vRS RS (dat is de gti van Skoda zeg maar) en daarvoor een golf GTI.
Toen ik de GTI had wilde ik iets anders en had toen in de ev6 en ioniq 5 proef gereden en later ook nog in de Skoda Enyaq coupé.
Ik vond het allemaal perfect rijden.
Toen kwam ik ineens een Skoda Octavia vRS tegen deze ineens gekocht echter bleef electrisch trekken en na een jaar de Skoda verkocht en de tesla gekocht twijfelde nog tussen de Skoda enyaq coupé en de ev6.
Maar het laadnetwerk en efficiëntie maar ook een 10 a 20k lager bedrag tov de ev6 (10k) en enyaq coupé RS (20k) deed me toch voor de tesla kiezen.
Nu 2 jaar verder ben ik er nog steeds blij mee, ja de musk en tesla berichten zijn minder.
Maar voor het geld is het een super wagen.
Net terug van de 2e vakantie met caravan erachter.
In die 2 jaar nog 0 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Inspired schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Kaarten met live verkeers info zit alleen in Premium. Dus tabel klopt volgens prima. Bij standaard connectivity zie je dit alleen op de huidig ingestelde rit. Niet op een random andere plek op de kaart. Daarvoor is premium dus nodig.
Dus dan had ik toch gelijk. Gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Bazi schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Niet helemaal correct wat je hier zegt. Je ziet het inderdaad op je route, maar alle andere omliggende wegen hebben geen verkeersdrukte weergave. Daar heb je wel premium connectivity voor nodig.
Vehicles without premium connectivity can now see traffic on their navigation route

[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 11-08-2025 11:15 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1 ... 367 368 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic