sham27 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Verder qua knopjes. Ik zit/zat ook in team knopjes, maar ik moet zeggen dat de huidige set-up in mijn Polestar me prima bevalt. De temperatuur zit altijd in beeld met duidelijke knoppen.
Media gaat veel sneller via het scherm dan dat je dit met een i-drive achtige knop moet doen.
Ik rijd zelf ook een polestar 2 (via werkgever) en hier klopt echt niets van. In een audi die ik eerder reed, was dit gewoon veel eenvoudiger en sneller op alle mogelijke manieren. En het heeft niets met gewenning te maken, ik gebruik genoeg tech om overal aan te kunnen wennen.
Informatie op scherm
Noch op het dashboard, noch op de middenconsole heb je ook maar de minste info van wat je aan het luisteren bent. Niet de radio, niet de naam van het nummer of podcast. Nergens een stukje scherm met info en wat controls. Ja, op het stuur wel. Maar de passagier mag niets meer doen in moderne auto's dan? Ik heb wel het gevoel dat wie dit allemaal geweldig vind (inclusief stembediening) eigenlijk nooit met passagiers rijdt en vaak alleen in zijn lease-auto zit.
Op zo'n groot scherm in het midden is er geen plaats voor wat media info en controls? Het dashboard achter het stuur is 'Scandinavisch minimalistisch', mooi hoor, maar op elke andere auto is er een lijntje plaats om de naam van het radiostation weer te geven. Of de track/nummer van de muziek.
Switchen van bronnen (wat ik regelmatig doe: als ik podcast beu ben, wil ik naar radio, en omgekeerd, en dat gebeurt regelmatig).
Op de audi had ik 2 'paddles', met elk 2 bronnen. Die kon ik blind omschakelen naar bluetooth, radio, navigatie, ...
Op de polestar dan. Als je telefoon bluetooth verbinding heeft (en dat bluetooth wil ook wel eens fout gaan, 1 kans op 10, en dan krijg je het gewoon NIET aan de praat tenzij je alles hard reset. Opgeven en radio luisteren dan maar. Polestar 2.7 met standaard iPhone 13, niets exotisch aan), moet je het volgende doen om van radio naar podcast te gaan.
Meestal staat google maps full screen, dus,
- 1 klik op de app switcher (bovenaan),
- 1 klik op het bluetooth icoon,
- play drukken op het scherm op de auto (herneemt dus niet automatisch wat aan het spelen was op de telefoon, audi wel).
- En dan weer twee klikken om de navigatie terug te brengen.
5 keer klikken dus, en intussen naar het scherm kijken want blind lukt je dat niet.
Audi, fysieke switch naar bluetooth klikken (blind), starten met ronde knop (blind), paddle naar navigatie klikken (blind). Klaar.
Zelfde flow om terug naar radio te gaan. Als je veel radio stations in je favorieten hebt, mag je vaak ook nog wat door de lijst scrollen op die touch screen om de juiste zender te vinden. Dus 4 a 5 keer tikken op je touchscreen en nog wat scrollen ook
Media op google automotive, of toch de polestar, is PURE ARMOEDE.
Extra rant
Je kan dus ook niets starten vanop de telefoon. Gisteren nog geprobeerd, je moet via het scherm van de auto je podcast starten. Ik begrijp de redenering, maar opnieuw, dat gaat ervan uit dat je passagier ook helemaal niets mag doen. Of iets starten als je stil staat voor je vertrekt.
De oplossing is dan apple carplay, waar je wel navigatie en audio controle tegelijk op het scherm krijgt. Maar dan heb je dus die teletubbie interface, en het nadeel dat de navigatie via apple carplay niets van de wagen kan uitlezen (SOC), wat dus essentieel is om EV te rijden (weten hoeveel je nog hebt bij vertrek/aankomst). De volgende polestars krijgen wellicht wel google automotive in splitscreen (nav + media), maar dat wordt blijkbaar niet doorgezet naar 'oudere' polestars. Wellicht onmogelijk voor een auto van dik 50-60k

En met fatsoenlijk formaat druk je niet snel mis, ook niet tijdens het rijden. Volume is gewoon een fysieke knop, net als play/pauze vd media. Verder gebruik ik geen knoppen tijdens het rijden.
Die ronde knop is nutteloos. Enkel voor play/pauze inderdaad. Ik had op zijn minst een 4-way fysieke toggle verwacht. Die je dus links/rechts, en voor/achter kan 'klikken'. Dit had al veel opgelost, maar was waarschijnlijk 5 euro duurder op de BOM/BOQ
Verder gebruik ik ook geen knoppen, want er zijn er geen..

Spraakbediening gebruikte ik nooit in mijn vorige auto's, want werkte helft van de tijd verkeerd. Nu gebruik ik dit standaard voor de navi en werkt als een trein.
Aha, daar komt 'ie. De dooddoener bij elke EV. "inderdaad, bediening is armoede, maar dan gebruik je maar spraakbediening". Ik heb thuis niets 'smart-home', ik gebruik geen spraak met m'n telefoon, en ga echt niet als een volslagen idioot tegen een levensloos object lopen lullen. Ik zie me al bezig. Ik beslis zelf graag of ik tegen m'n tech moet lullen, maar tegenwoordig beslist de automaker dat voor je.
Voor navigatie gebruik ik het af en toe wel. En eerlijk is eerlijk, het werkt feilloos in de polestar, dus geen kritiek. Navigatie is ook logisch omdat adressen invoeren vaak lang en moeilijk is. Maar even de audiobron veranderen? Hoe doe je dat dan? "speel bluetooth"? Nee bedankt, en opnieuw, niet iedereen wil mee in dat tech utopia. Ik zie mijn ouders niet tegen hun auto lullen, en als ik eerlijk ben veel 'normies' van m'n leeftijd ook niet. Het is cringe.
Het enige wat ik mis tov mijn vorige BMW zijn een aantal zelf te configureren knoppen. Dat werkte echt super! Maar BMW is daar zelf ook vanaf gestapt (zo zonde!).
Geen enkel merk doet het nog, ICE of EV, want 2 knopjes kosten zowaar 2 euro en dan is er geen winst meer. Plus, het verkoopt lekker voor de marketing, al die star trek interfaces in een promo filmpje. Wat heb je anders nog om indruk te maken op familie, vrienden en buren? Geen fysieke knoppen, lekker cool
Alles is herprogrammeerbaar (dus met een beetje pech ziet je interface er bij elke update anders uit), maar dan vergeten ze te vermelden dat automakers shit software maken.
Eerlijk, als die polestar niet van de werkgever kwam, weet ik niet of ik 'm prive zou kopen. SMSR. Het is een mooie wagen, de mooiste EV van het moment imo. Dus dat dan weer wel. Maar met een range tijdens de winter van max. 230km of zo (90-10%) volledig onbruikbaar als je geen eigen laadpaal hebt (mijn situatie, snelladen of publieke paal). Nu in de zomer net aan bruikbaar voor binnenlands rijden. Vakantie wil ik niet eens aan beginnen, dit is totaal niet compatibel met hoe ik reis.
Dus de toekomst is een EV en ICE moeten kopen? Leuk.
Ik zie op dit moment veel meer in bvb de nieuwe prius. Een geslaagd design (voor het eerst vind ik een prius wel ok), en een grote batterij. Daarmee haal je gemakkelijk je eerste 100km volledig elektrisch. (genoeg voor dagelijkse ritjes) en dan ICE als je eens ver weg moet en niet aan de slag wil met pasjes, wachten, de juiste parkings en hotels kiezen en alle andere EV-sleur.
De nieuwe hybrids gaan naar 15-20kWh batterijen, en dat heeft op dit moment wel m'n interesse.
[Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 29-05-2023 13:21]