Acties:
  • 0Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:28
Blokker_1999 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:26:
[...]

Waarom zouden ze het niet aan een concurentiele prijs kunnen doen? Als ik kijk naar wat MG in de markt zet bijvoorbeeld, dan zou ik dat toch echt concurentieel noemen wanneer je kijkt naar de wagens waarmee ze concurren. En ook BYD is niet slecht geprijsd, maar zal tijd nodig hebben om zich te bewijzen in onze markt. Ook van de ORA Cat heb ik al wat positieve reviews gezien en ook die zit in een vergelijkbaar prijs segment.

En als je dan gaat kijken naar de bedrijven die achter deze merken zitten, dan zijn dat geen startups, maar zijn dat net bedrijven met een lange staat van dienst en veel kapitaal. Niet veel anders dan wanneer de bekende merken in het westen beginnen investeren in EVs. Wat we vooral zien is niet zozeer een probleem met kwaliteit of winstgevendheid, maar een mark die zichzelf moet heruitvinden en waarin fabrikanten nu gaan proberen om marktaandeel van elkaar af te nemen.

Want op het einde van de dag zijn vele mensen enorm merktrouw. Switchen zelden naar een andere fabrikant, toch zeker in de markt van nieuwe wagens. En dan biedt nieuwe technologie kansen. Mensen die een EV wensen, maar niets vinden bij de bekende merken durven dan al eens verder gaan kijken bij anderen. En dat is waarom de Chinezen nu ineens doorbreken.
MG is de enige met goeie prijzen. een BYD atto 3 kost gewoon even veel als een tesla 3 of y, 9 op de 10 gaan dan kiezen voor de tesla. Zie je ook in de Europese verkoopcijfers. BYD en Nio verkopen voor geen meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:16
freegeek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:06:
[...]

MG is de enige met goeie prijzen. een BYD atto 3 kost gewoon even veel als een tesla 3 of y, 9 op de 10 gaan dan kiezen voor de tesla. Zie je ook in de Europese verkoopcijfers. BYD en Nio verkopen voor geen meter.
Die merken gaan geen poot aan de grond krijgen in het westen. Dat lijkt me inmiddels wel duidelijk.
9 van de 10 verkochte EV's in die prijsklasse(2023) zijn geen model Y en 3. De taart is groot maar niet zo groot.
Als je bedoeld tov de Chinese merken zoals BYD dan zal het eerder 99 op de 100 zijn 🤣.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:43
freegeek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:06:
[...]

MG heeft slechts hele korte tijd EV's verkocht voor een kleine 23k, maar als ik dan de vergelijkingsvideos dan kijk van o.a de ANWB. Welke ik toch het leukste vindt om te kijken, ongeacht hoe sommige over de ANWB denken?

Dan valt mij toch op dat MG veel steken laat vallen en ik volg hier ook diverse topics van Chinese autos: als ik lees wat voor problemen die allemaal hebben, dan ben ik blij dat ik niet voor Chinees gekozen heb.

Zo'n MG had ik destijds ook met gemak nieuw kunnen kopen.... het geld is er al die tijd geweest. Maar ik was nog schadevrije jaren aan het opbouwen. Ik vertrouw persoonlijk ook niet de veiligheid van die autos.

Zal best dat die merken groot in China zijn, echter als je daar de greppel in rijdt om de automatische piloot niet goed stuurt. Dan wordt je als slachtoffer het zwijgen opgelegd, want dat is slechte publiciteit.

Aangezien het Chinese Communistisch regime, gewoon uiteindelijk de baas is over wat voor Chinees bedrijf dan ook. Er zullen wel geen achterdeurtjes in gebouwd, tenminste ik hoop het.... want als dat wel zo zou zijn. Zou China bij een conflict, al die autos gewoon met een druk op de knop plat kunnen leggen.

Ik heb gewoon geen vertrouwen in autos uit een dictatoriale regime, wat China gewoon is: die zogenaamde goedkope Chinese EV's komen niet hier op de markt, omdat ze gewoon niet aan de veiligheidseisen voldoen. Dat zijn gewoon botsauto's, zo onveilig zijn die goedkope EV's welke in China rond rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

DreZutphen schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Die merken gaan geen poot aan de grond krijgen in het westen. Dat lijkt me inmiddels wel duidelijk.
9 van de 10 verkochte EV's in die prijsklasse(2023) zijn geen model Y en 3. De taart is groot maar niet zo groot.
Als je bedoeld tov de Chinese merken zoals BYD dan zal het eerder 99 op de 100 zijn 🤣.
Ik heb nu een keer of 4 a 5 een byd of xpeng gezien en al die keren zat er iemand met een Aziatisch uiterlijk achter het stuur.

Zolang het styling Aziatisch is en niet onderscheidend genoeg zie ik geen grote kans dat ze hier de markt gaan overspoelen. Verder vinden Aziaten een pratende en helpende auto en willen wij de dingen graag zelf doen in de auto dus ook daar zullen veel mensen op afknappen.

Aan de andere kant keken we zo ook een beetje naar Hyundai en Kia en kijk waar die nu zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freegeek
DreZutphen schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Voor de verduidelijking, in de prijsklasse onder de 40k heb je enkel MG. in de Europese verkoopcijfers kan je zien dat die wat van verkoopvolumes halen. Boven de 40k heb je Polestar, Nio, BYD, ... Enkel Polestar verkoopt daar goed. In de pers lees je contstant over de Chinese invasie in Europa, ik vraag mij dan af op welke cijfers ze zich baseren. Met uitzondering van Polestar zal een Europeaan of Amerikaan met een budget van +40k quasi nooit een BYD of NIO kopen, zeker niet met de prijszetting van Tesla. Je moet Elon al echt haten om een Atto 3 te verkiezen boven een Tesla Y, idem voor een Nio et5 boven een Tesla 3 LR die ook nog eens 10k goedkoper is. Ik vraag mij echt af of die journalisten de cijfers kennen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• freegeek
Brilsmurfffje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Ik heb nu een keer of 4 a 5 een byd of xpeng gezien en al die keren zat er iemand met een Aziatisch uiterlijk achter het stuur.

Zolang het styling Aziatisch is en niet onderscheidend genoeg zie ik geen grote kans dat ze hier de markt gaan overspoelen. Verder vinden Aziaten een pratende en helpende auto en willen wij de dingen graag zelf doen in de auto dus ook daar zullen veel mensen op afknappen.

Aan de andere kant keken we zo ook een beetje naar Hyundai en Kia en kijk waar die nu zijn.
Het is niet enkel stilistisch, ik vind bvb de nio et5 best een mooie auto, ik zou er gewoon geen 62k voor betalen als ik een Tesla 3 LR kan krijgen voor 10k minder. Ik denk ook niet dat er veel gaan denken aan een BYD Tang van 72k euro als ze op zoek zijn naar een iets grotere SUV. Voor 72k heb je een Mercedes EQB met veel opties of een BMW ix3e. Japan heeft in de jaren 80 de Europese en Amerikaanse markt veroverd met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, dit verhaal zie ik niet bij de meeste Chinese merken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
freegeek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Het is niet enkel stilistisch, ik vind bvb de nio et5 best een mooie auto, ik zou er gewoon geen 62k voor betalen als ik een Tesla 3 LR kan krijgen voor 10k minder. Ik denk ook niet dat er veel gaan denken aan een BYD Tang van 72k euro als ze op zoek zijn naar een iets grotere SUV. Voor 72k heb je een Mercedes EQB met veel opties of een BMW ix3e. Japan heeft in de jaren 80 de Europese en Amerikaanse markt veroverd met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, dit verhaal zie ik niet bij de meeste Chinese merken.
Geef ze wat tijd…

Als je ziet wat Tesla Shanghai levert, dan weet je dat ze in China intrinsiek prima auto’s kunnen bouwen. De nummer 2 bij Tesla wordt trouwens een Chinees.

Nu zijn ze nog maar in de fase van het aftasten van de markt, maar China verbaast wel eens meer.
In elk geval, in China zelf zijn de Europese bouwers marktaandeel aan het verliezen aan een enorm tempo, dus die schaalvoordelen komen wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
Brilsmurfffje schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Mee eens dat die auto's er ook echt chinees uitzien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
freegeek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Voor de verduidelijking, in de prijsklasse onder de 40k heb je enkel MG. in de Europese verkoopcijfers kan je zien dat die wat van verkoopvolumes halen. Boven de 40k heb je Polestar, Nio, BYD, ... Enkel Polestar verkoopt daar goed. In de pers lees je contstant over de Chinese invasie in Europa, ik vraag mij dan af op welke cijfers ze zich baseren. Met uitzondering van Polestar zal een Europeaan of Amerikaan met een budget van +40k quasi nooit een BYD of NIO kopen, zeker niet met de prijszetting van Tesla. Je moet Elon al echt haten om een Atto 3 te verkiezen boven een Tesla Y, idem voor een Nio et5 boven een Tesla 3 LR die ook nog eens 10k goedkoper is. Ik vraag mij echt af of die journalisten de cijfers kennen.
Klopt als een bus. Ik heb een XC40 in die prijsklasse gekocht en vind de Tesla Y echt geen mooie auto. Echter zou ik elke Tesla verkiezen boven die Chinese merken(muv Polestar).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 12:54
freegeek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
[...]

Je moet Elon al echt haten om een Atto 3 te verkiezen boven een Tesla Y
Misschien willen ze gewoon werkende parkeersensoren? :+

Ik wel iedergeval en dat is ongeveer het enige wat me tegenhoudt voor een tesla... oh ja en Elon.

Maar met een facelift/Project Highland [3] in het vizier is nu een nieuwe kopen ook zoiets.. Prijs is wel uitstekend nu.

[Voor 31% gewijzigd door Simply1337 op 01-05-2023 13:32]

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
Simply1337 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Werkende parkeersensoren? Daarmee suggereer je, dat die op een Tesla niet werken? Misschien stuk gemaakt door een update? Dat is wel een dingetje met de huidige electrische autos: wanneer een ontwikkelaar een foutje maakt, dan kun jij de volgende morgen niet met je auto rijden.

Ik heb dat bij Android ook meegemaakt: updates verbeteren niet altijd je huidige software, soms slopen ze de boel. Bij een auto zou ik dat toch wat minder leuk vinden....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Marco-Peters schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:01:
[...]

Werkende parkeersensoren? Daarmee suggereer je, dat die op een Tesla niet werken? Misschien stuk gemaakt door een update? Dat is wel een dingetje met de huidige electrische autos: wanneer een ontwikkelaar een foutje maakt, dan kun jij de volgende morgen niet met je auto rijden.

Ik heb dat bij Android ook meegemaakt: updates verbeteren niet altijd je huidige software, soms slopen ze de boel. Bij een auto zou ik dat toch wat minder leuk vinden....
Brandstof auto's zijn net zo goed connected. De aandrijflijn heeft vrij weinig te maken met boordcomputer en de infotainment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simply1337
[...]

Werkende parkeersensoren? Daarmee suggereer je, dat die op een Tesla niet werken? Misschien stuk gemaakt door een update? Dat is wel een dingetje met de huidige elektrische autos: wanneer een ontwikkelaar een foutje maakt, dan kun jij de volgende morgen niet met je auto rijden.

moet het eigenlijk beter verwoorden.

Ontbrekende parkeersensoren

Tesla's die de sensoren nog hebben werkt het uitstekend.
Vision Only variant is om te huilen wanneer het afstanden moet gokken. Soms goed.. soms minder goed. en helemaal niet als er iets net onder je motorkap hangt.. zoals zo'n hoge trottoirband wat net verdwijnt onder de neus en de camera het niet meer ziet. En wat de camera niet ziet bestaat niet.

Achteruitcamera icm Vision is weer meestal gelijkwaardig of beter dan de sensoren zelf. Dus ze kunnen het wel.. mist wat hardware aan de voorkant.

EDIT: En goede verlichting nodig.. geen radar/sensoren en in het donker is het lastiger "zien"

[Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 01-05-2023 14:07]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
[...]

Nee, hij bedoelt dat Tesla's sinds Q4 2022 geen parkeersensoren meer hebben :+
Ik mis ze persoonlijk niet meer, maar het blijft suf :)

Dit vond "Tesla Vision" bijvoorbeeld 40 centimeter. En hij was daar heel stellig in, bij het langzaam aanrijden was het een meter, dat werd geleidelijk minder, tot ik het niet meer geloofde en zelf even ging kijken. Was max 10cm.

[Voor 40% gewijzigd door Makkelijk op 01-05-2023 14:13]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
Simply1337 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:03:
[...]

moet het eigenlijk beter verwoorden.

Ontbrekende parkeersensoren

Tesla's die de sensoren nog hebben werkt het uitstekend.
Vision Only variant is om te huilen wanneer het afstanden moet gokken. Soms goed.. soms minder goed. en helemaal niet als er iets net onder je motorkap hangt.. zoals zo'n hoge trottoirband wat net verdwijnt onder de neus en de camera het niet meer ziet. En wat de camera niet ziet bestaat niet.

Achteruitcamera icm Vision is weer meestal gelijkwaardig of beter dan de sensoren zelf. Dus ze kunnen het wel.. mist wat hardware aan de voorkant.

EDIT: En goede verlichting nodig.. geen radar/sensoren en in het donker is het lastiger "zien"
De 1e twee Nissan Leaf's die ik proefgereden had, die hadden ook geen parkeersensoren: verkoper antwoordde daarop, die had ie ook niet nodig i.v.m. zijn 360 graden cameras. Maar ik vindt de combinatie van 360 graden cameras en parkeersensoren veel fijner, dus zou niet meer zonder willen.

Alleen die gaan dus ook piepen, wanneer je een noodstop moet maken vanwege een automobilist die perse een fietser in moest halen terwijl daar geen ruimte voor is. Dus gisteren piepte de sensoren en de camera ging aan, maar feitelijk was er niets aan de hand.

Want het was niet zo dat ik mijn auto in de struiken gegooid had: ik heb liever nog dat die inhalend auto tegen een mij aan rijdt, dan dat ik mijn bumper beschadigd raakt. Want de fietser was toch getuige geweest. Maar aangezien ze er meestal vandoor gaan, probeer ik wel op te passen dat ik niet iets kan raken in de zijberm.

Jammer dat die cameras geen opname functie hebben zoals de Sentry mode van Tesla, want als je toch schade had gehad. Zou je de video terug kunnen spelen en aangifte bij de politie doen, tegen de automobilist welke dit veroorzaakte.
Makkelijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:09:
[...]

Dit vond "Tesla Vision" bijvoorbeeld 40 centimeter. En hij was daar heel stellig in, bij het langzaam aanrijden was het een meter, dat werd geleidelijk minder, tot ik het niet meer geloofde en zelf even ging kijken. Was max 10cm.

[Afbeelding]
Laatst was er iemand die was tegen een paaltje aangereden: ik denk dat wanneer er allemaal toeters en bellen afgaan, dit misschien niet gebeurd was? Heel bewust laat ik al die piepjes aan staan, ookal is het soms best irritant dat de auto mij direct er van langs geef als ik 1cm over de middenlijn ga _O-

[Voor 20% gewijzigd door Marco-Peters op 01-05-2023 14:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simply1337
Makkelijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]
dan is dit nog een mooi rechte muur. Dacht dat bij deze gevallen juist 0 moeite zou moeten hebben. jammer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
Simply1337 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:32:
[...]

dan is dit nog een mooi rechte muur. Dacht dat bij deze gevallen juist 0 moeite zou moeten hebben. jammer
Mijn ervaring is tot nu toe ook dat dit verder altijd goed gaat hoor. Alleen in dit soort situaties wil je er 100% op kunnen vertrouwen, niet 99%.

Gelukkig lag het er nu zo dik bovenop dat ik dacht "dit klopt niet", maar er zijn natuurlijk altijd mensen die totaal niet kunnen parkeren en toch door zouden gaan...

[Voor 69% gewijzigd door Makkelijk op 01-05-2023 14:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
Is dit ook jullie ervaring? Of valt het wel mee? Geld.nl meldt namelijk, dat een electrische auto gemiddeld 16% duurder in de verzekering is. Dan een vergelijkbare benzineauto, waarbij ze zelfs luxere uitgevoerde benzineauto's genomen hebben. Terwijl de electrische autos instap modellen waren.

Ik heb die ervaring totaal niet: kreeg vorig jaar in november een mailtje van Inshared, de WA+ verzekering van mijn A-segmenter ging van € 24 naar € 30,55 voor WA+ en toen ben ik simpelweg overgestapt naar een andere verzekeraar. Zodat ik op € 25 zat.

Maar nu met de Nissan Leaf Tekna uit 2019 betaal ik € 35 en dat is inderdaad € 10 meer, dan mijn A-segmenter. Echter dat zijn geen vergelijkbare autos, want als de verzekeringspremie meer dan € 40 was geweest, dan had ik de overstap niet gemaakt. Wellicht is het verschil hoger wanneer je allrisk neemt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freegeek
Simply1337 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Ik wel iedergeval en dat is ongeveer het enige wat me tegenhoudt voor een tesla... oh ja en Elon.

Maar met een facelift/Project Highland [3] in het vizier is nu een nieuwe kopen ook zoiets.. Prijs is wel uitstekend nu.
Als tesla gebruiker kan ik beamen dat een Tesla verre van perfect, ik stoor mij niet echt aan de ontbrekende sensoren en die vision parkeeroplossing is inderdaad onbetrouwbaar; De vision automatische ruitenwissers storen mij meer. Dit gezegd zijnde, tesla is nog altijd top qua software vergeleken met alle andere fabrikanten. Als je de indepth reviews volgt dan is het duidelijk dat die byd atto 3 software buggy as hell is, los nog van het feit dat die Chinese wagens voor alles en nog wat biepen. De enige Chinesen die mij aanspreken zijn de Polestars en de MG4 (veel EV voor de prijs).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makkelijk
freegeek schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Als tesla gebruiker kan ik beamen dat een Tesla verre van perfect, ik stoor mij niet echt aan de ontbrekende sensoren en die vision parkeeroplossing is inderdaad onbetrouwbaar; De vision automatische ruitenwissers storen mij meer. Dit gezegd zijnde, tesla is nog altijd top qua software vergeleken met alle andere fabrikanten. Als je de indepth reviews volgt dan is het duidelijk dat die byd atto 3 software buggy as hell is, los nog van het feit dat die Chinese wagens voor alles en nog wat biepen. De enige Chinesen die mij aanspreken zijn de Polestars en de MG4 (veel EV voor de prijs).
Ik zou durven stellen dat alle auto’s van de afgelopen 5 jaar enigszins ellende zijn qua software vergeleken met de 5 jaar ervoor 😹

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
Makkelijk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Ik zou durven stellen dat alle auto’s van de afgelopen 5 jaar enigszins ellende zijn qua software vergeleken met de 5 jaar ervoor 😹
Ik had een Volvo V90 (nog voor ze met Google begonnen), en dat werkte stabiel maar...
- traag
- totaal verouderde kaarten
- complex update systeem

Als ik nu het spraakcommando: "navigeer naar huis" geef, dan heb ik een route voor ik de kans krijg het scherm goed te bekijken. Dat gaat bijzonder snel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Ik had een Volvo V90 (nog voor ze met Google begonnen), en dat werkte stabiel maar...
- traag
- complex update systeem

Als ik nu het spraakcommando: "navigeer naar huis" geef, dan heb ik een route voor ik de kans krijg het scherm goed te bekijken. Dat gaat bijzonder snel.
Tja er zijn echt mensen die dat sensus missen haha.

De ingebouwde GM met de google assistent in mijn XC40 werkt ook echt meer dan prima.

Zat vanmiddag in een EQA. Veel kermis maar over het algemeen werkt alles net ff wat minder dan in mijn Volvo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makkelijk
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:53:
[...]

- traag
- complex update systeem

Ok excuus, qua software is Tesla juist grotendeels top, het is daar dan weer de hardwarekeuzes die het probleem zijn.

Voice assistent en UI is echt bij Tesla op een heel ander niveau dan de rest wat mij betreft. Ik ben nog geen seconde boos geweest op de interface van m’n MY.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:19
Man, man ,man, die Walen hebben toch rare hersenkronkels

https://www.egear.be/biv-elektrische-auto-wallonie/

Biv is belasting in verkeerstelling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makkelijk
bruneelm schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:18:
Man, man ,man, die Walen hebben toch rare hersenkronkels

https://www.egear.be/biv-elektrische-auto-wallonie/

Biv is belasting in verkeerstelling
Wat een enorm toeval dat juist de Franse auto's met weinig vermogen voordeliger worden. :X
Kan iemand deze som even uitvoeren op een auto als een leuke M5? :X

[Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 03-05-2023 19:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freegeek
Makkelijk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Wat een enorm toeval dat juist de Franse auto's met weinig vermogen voordeliger worden. :X
was te verwachten, zal er ook komen op een dag in Vlaanderen, twijfel ik niet aan

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:44
Vreemd beleid daar in Wallonië. Per 1 jan 2025 is daar een milieu zone van kracht en mag ik daar niet meer met mijn oldtimer rijden, maar omdat er n Wallonië amper (snel)laders zijn is het rijden daar ook met een EV een probleem. 8)7

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:15:
Vreemd beleid daar in Wallonië. Per 1 jan 2025 is daar een milieu zone van kracht en mag ik daar niet meer met mijn oldtimer rijden, maar omdat er n Wallonië amper (snel)laders zijn is het rijden daar met een EV ook ook een probleem. 8)7
BIV betaal je 1 keer, wat belangrijker is, dat is de jaarlijkse rijtaks.
Nu is het zo dat Wallonie nogal socialistisch is, dus alles wat een beetje boven het maaiveld uit komt wordt goed belast om de bodemloze putten te vullen.

Op een BMW 320d betaal(de) je ook >1200€ aan BIV...

• freegeek
Tommie12 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:22:
[...]

BIV betaal je 1 keer, wat belangrijker is, dat is de jaarlijkse rijtaks.
Nu is het zo dat Wallonie nogal socialistisch is, dus alles wat een beetje boven het maaiveld uit komt wordt goed belast om de bodemloze putten te vullen.

Op een BMW 320d betaal(de) je ook >1200€ aan BIV...
is de eerste stap, men gaat dit ook rap toepassen op de jaarlijkse verkeersbelasting.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Makkelijk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:31:
[...]

Opzich is het logisch om bij elektrische autos ook het vermogen mee te nemen in de wegenbelasting omdat, zeker bij de snelle autos, het enorme koppel het asfalt letterlijk kan doen laten opkrullen..

Neemt niet weg dat van 64 euro naar 1500 euro een enorme sprong is :O

Zou je nu eigenlijk aan Tesla moeten vragen of ze het vermogen kunnen beperken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Brilsmurfffje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Opzich is het logisch om bij elektrische autos ook het vermogen mee te nemen in de wegenbelasting omdat, zeker bij de snelle autos, het enorme koppel het asfalt letterlijk kan doen laten opkrullen..

Neemt niet weg dat van 64 euro naar 1500 euro een enorme sprong is :O

Zou je nu eigenlijk aan Tesla moeten vragen of ze het vermogen kunnen beperken
Asfalt opkrullen.... denk het niet hoor.

Het gaat in deze gewoon om het principe: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dure auto's betalen meer.
(je kan het ook zien als: geld halen waar het zit)
En met de soms gek hoge vermogens van EV's, en in het bijzonder Tesla's valt dat tegen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:05
Er verschijnen nu wat serieuze reviews van de Europese versie van de Xpeng G9.

Onder andere een positieve eerste indruk van Björn:
YouTube: Xpeng G9 pre-production first drive

En hier een review na een paar uur met de auto:
YouTube: XPENG G9 - Best Value Full-Size SUV on the Market?

Dat stemt mij vrolijk.

Wij hebben de auto ge pre-ordered in februari (voor 100 euro). Een paar dagen terug was ik in Rotterdam om te kijken naar het preproductiemodel dat daar staat. Mijn indruk was heel positief, zeker vergeleken met de BMW IX waar we ook mee hebben gereden. En dat dan voor een veel lagere prijs.

We werden ook uitgenodigd om mee te doen met een evenementje over twee weken voor vroege bestellers waar we al eerder met de G9 kunnen rijden. Leuk!

Was ook nog even kijken bij de buren: BYD. Even in de Tang gezeten, met een vergelijkbare prijs als de G9 en die voelt toch wel een stuk kariger. Ook 120km minder WLTP-range. Ik vond de BYD Atto á 43K wel indrukwekkend. Van binnen ook leuk, leuker dan op video.

Grappig genoeg had Vinfast ook een locatie daar. De auto's stonden er, er waren mensen aan het werk, maar de deur was op slot. Ik zag ook dat ze nog steeds geen WLTP-range hebben maar alleen hun eigen schatting over wat die dan wel niet zal zijn. Terwijl de auto's er al staan. Jaja.

[Voor 15% gewijzigd door Grotbewoner op 06-05-2023 13:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauritsvtl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:07
Ik ben vooralsnog ook voornemens om later dit jaar over te gaan stappen naar de Xpeng G9. Ik kan online nauwelijks negatieve berichten vinden. Ik heb dan ook vandaag een bericht gestuurd naar Xpeng dat ik graag bij ze langs kom in Rotterdam.
Als ik jouw bericht lees is het niet mogelijk om hem te test-rijden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grotbewoner
mauritsvtl schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:13:
Ik ben vooralsnog ook voornemens om later dit jaar over te gaan stappen naar de Xpeng G9. Ik kan online nauwelijks negatieve berichten vinden. Ik heb dan ook vandaag een bericht gestuurd naar Xpeng dat ik graag bij ze langs kom in Rotterdam.
Als ik jouw bericht lees is het niet mogelijk om hem te test-rijden?
Mij werd verteld dat proefrijden rond juni mogelijk wordt. Ze hebben wel gewoon een showroom in Rotterdam waar je binnen kan lopen, ook zonder afspraak. Daar staat een preproductie G9 waar vrijwel alle features wel op werken en waar je ze uit kan testen. En je kan het besturingssysteem uittesten op de P7 (die je wel kan proefrijden, geloof ik), dat lijkt me vrijwel hetzelfde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:54
Ik las vandaag een artikeltje uit de Tubantia, waarin staat dat EV's tot 3 kWh aan stroom per dag gebruiken tijdens stilstand. Alleen maar door communicatie met een app van de auto. Ik heb alleen ervaring met Hyundai, maar daar heb ik 0% verbruik als ik stil sta. Ik weet van Tesla's, maar die hebben verbruik vanwege de sentry mode (camera's). Is dit weer zo'n broodje aap verhaal of verbruiken andere merken wel energie tijdens stilstand?
Zie hier de link naar het artikel:
https://www.tubantia.nl/a...e-dit-vermijden~a6e77a46/

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
pmiddeld schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:44:
Ik las vandaag een artikeltje uit de Tubantia, waarin staat dat EV's tot 3 kWh aan stroom per dag gebruiken tijdens stilstand. Alleen maar door communicatie met een app van de auto. Ik heb alleen ervaring met Hyundai, maar daar heb ik 0% verbruik als ik stil sta. Ik weet van Tesla's, maar die hebben verbruik vanwege de sentry mode (camera's). Is dit weer zo'n broodje aap verhaal of verbruiken andere merken wel energie tijdens stilstand?
Tja, en wie schrijft zo'n artikels, en welke research hebben ze gedaan, en als laatste: is de titel representatief voor de resultaten van het onderzoek?

Als je een Tesla de hele dag met climate on of dog mode en sentry aan parkeert in de volle zon, dan kan het nog meer zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
Tommie12 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Tja, en wie schrijft zo'n artikels, en welke research hebben ze gedaan, en als laatste: is de titel representatief voor de resultaten van het onderzoek?

Als je een Tesla de hele dag met climate on of dog mode en sentry aan parkeert in de volle zon, dan kan het nog meer zijn...
Wel vreemd trouwens, het artikel staat op de website van Tubantia, een Twentse krant. Maar het gaat volledig over België en het is geschreven door de autoredactie van Het Laatste Nieuws.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
pmiddeld schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:12:
[...]

Wel vreemd trouwens, het artikel staat op de website van Tubantia, een Twentse krant. Maar het gaat volledig over België en het is geschreven door de autoredactie van Het Laatste Nieuws.
Helemaal niet vreemd. Is in Belgische handen.

Wikipedia: De Twentsche Courant Tubantia

Wikipedia: DPG Media

[Voor 12% gewijzigd door kdeboois op 15-05-2023 18:18]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
pmiddeld schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:12:
[...]

Dat zijn die journalisten die denken dat ze de electrificatie nog kunnen tegen houden….

Heel die sector van autotijdschriften en journalisten is trouwens op sterven na dood in de geschreven pers.
Die zijn te traag, en je vindt pakken informatie op niet betalende sites, inclusief youtube reviewers waarvan er sommige een goede job doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pmiddeld
Dus het zou ook niet vreemd zijn als artikelen van de Volkskrant worden gepubliceerd op de website van De Morgen, met als enige herkenningspunt dat het de Volkskrant is een zinnetje "van de redactie van de Volkskrant" ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:59
Vreemd artikel, ik heb mijn e-208 afgelopen februari en maart 40 dagen op Schiphol geparkeerd en weggezet met 52% toen ik terugkwam stond hij nog steeds op 52%. Artikel zal wel over de Tesla met Sentry modus aan gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:14

Blonde Tux

Advertentieboer

Tommie12 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:20:
[...]

Dat zijn die journalisten die denken dat ze de electrificatie nog kunnen tegen houden….

Heel die sector van autotijdschriften en journalisten is trouwens op sterven na dood in de geschreven pers.
Die zijn te traag, en je vindt pakken informatie op niet betalende sites, inclusief youtube reviewers waarvan er sommige een goede job doen.
Ach zelfs de andere "kwaliteitskrant" van Nederland wist een aantal weken geleden uit de pen van Bas van Putten ook nog een boel nonsense te verkondigen over EV's.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jaroen89 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:58:
[...]
Vreemd artikel, ik heb mijn e-208 afgelopen februari en maart 40 dagen op Schiphol geparkeerd en weggezet met 52% toen ik terugkwam stond hij nog steeds op 52%. Artikel zal wel over de Tesla met Sentry modus aan gaan.
Niet alleen de Sentry mode. Als je de API gebruikt (en dat gebeurt met sommige appjes) dan wordt de auto wakker en verbruikt veel. Reken op 1 tot 3% per dag. Dat zal ook wel een rol spelen bij andere auto's die met een API bereikbaar zijn.

[Voor 7% gewijzigd door daemonix op 16-05-2023 09:07]

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42

Pinobigbird

doesn't share food!

daemonix schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Niet alleen de Sentry mode. Als je de API gebruikt (en dat gebeurt met sommige appjes) dan wordt de auto wakker en verbruikt veel. Reken op 1 tot 3% per dag. Dat zal ook wel een rol spelen bij andere auto's die met een API bereikbaar zijn.
1 tot 3% per dag? Wut?
Mijn CUPRA Born, met API-connectiviteit, heb ik al een paar keer 1½ of 2 weken op Schiphol geparkeerd.
Reken maar op 0 tot 1% per 2 weken.
Gevalletje YMMV?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
Die 1 tot 3 procent verlies per dag is gewoon een onzin verhaal en dat krijg je als je geen onderzoek doet en Tesla als norm voor de EV stelt. De Leaf die ik had en nu de Ioniq verliezen niets, althans niet merkbaar, ook niet als ze weken stil staan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:57
Voor zover ik weet, gebruiken de meeste (alle?) EV's voor API connectiviteit stroom uit de 12 V accu.
Dat zou heel misschien inderdaad die 1 tot 3% kunnen zijn...........maar ook dan lijkt me dat erg veel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
jaroen89 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:58:
[...]
De e208 heeft buitenshuis dan ook geen verbinding helaas. Ik kan hem alleen thuis benaderen via wifi, en ook dat gaat extreem traag. Denk aan 30 seconden voordat ik de airco aan heb gezet. Ik vermoed dat de auto in een slaapmodus gaat, en dat hij echt wakker gemaakt moet worden.
Als ik de app van een Tesla zie werkt dat 100x beter, maar dat vereist dan mogelijk wel een continue verbinding, dus stroom.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
elektrische autos die overdag stroom verliezen komt vaak door zaken zoals app communicatie dat ergens blijft hangen waardoor de auto steeds "wakker" wordt of blijft, of iets zoals sentry mode bij de teslas.

als je al deze zaken/features niet hebt kan het ook te maken hebben met een 12v accu dat langzaam sterft. de HV accu vult de 12v accu van tijd tot tijd, maar wanneer je geen capaciteit meer hebt in je 12v accu is dit iets wat dan constant gebeurd. na 8 jaar begaf de 12v accu het in mijn smart, en daar voorafgaand was al te merken dat elke nacht 2% range verdamptte

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:12
Peter-036 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:48:
Voor zover ik weet, gebruiken de meeste (alle?) EV's voor API connectiviteit stroom uit de 12 V accu.
Dat zou heel misschien inderdaad die 1 tot 3% kunnen zijn...........maar ook dan lijkt me dat erg veel.
Ik verwacht ook dat dat zo is, maar dat kost in eerste instantie geen capaciteit uit je tractie-accu*. Pas als je de auto "start" zal de 12V-accu weer bijgeladen worden uit de tractie-accu. Even rekenen:

Volgens google zit er een 12V 45Ah loodaccu in een Tesla Model S. Dat vertegenwoordigt theorethisch een energie-inhoud van 540 Wh ofwel 0,5 kWh (als je dat er drie keer volledig uit trekt is je accu al op de helft van zijn levensduur, maar dat terzijde).

Laten we zeggen dat dat je een tractie-accu van 70 kWh hebt, dan is dan 0,7 %. Gooi er wat verliezen in de 12V-inverter overheen en we hebben het over 1 % - maar dan is de 12V-accu dus leeg en kun je niet meer starten.

Ik denk dat je via de route van de 12V-accu het echt niet voor elkaar krijgt om meer dan 0,5% je tractie-accu te ontladen - en dat is dus niet zo op het moment van starten van de auto, maar dat zal in de loop van 20-30 minuten na het starten "verbruikt" worden.

* Er van uitgaande dat in de meeste auto's de tractie-accu niet de de 12V-accu bijlaadt als de auto uit is.

[Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 16-05-2023 12:00]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:33
Hier in BE was er ook al een en ander te doen over dat 'artikel'. Conclusie was eigenlijk vooral dat het een advertorial was voor real.to wiens business case het blijkbaar is om onwetende fleetmanagers wat geld uit de zakken te kloppen met hun 'consultancy'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Twixie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:03:
Hier in BE was er ook al een en ander te doen over dat 'artikel'. Conclusie was eigenlijk vooral dat het een advertorial was voor real.to wiens business case het blijkbaar is om onwetende fleetmanagers wat geld uit de zakken te kloppen met hun 'consultancy'.
het werd ook al gepost in het MG-topic door een account dat 1 dag bestond. Ze zijn gewoon heel fout aan het marketeeren

diskeltische lurker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:57
Peter-036 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:48:
Waarbij ik had moeten vermelden dat misschien die 1 tot 3% per dag uit de 12V accu verdwijnt, *niet* uit de HV accu.
@JeroenH Sorry voor het misverstand.

[Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 16-05-2023 12:52. Reden: correctie.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 12:03
Twixie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:03:
Exact, bangmakerij op foutieve data, wat door kwaliteitskranten als HLN natuurlijk eerst grondig geverifieerd wordt voor ze zo'n marketing praatjes klakkeloos overnemen en publiceren :P

Die website spreekt trouwens over 3% batterijverlies over 24u stilstand << 3 kWh behalve voor die kleine groep 100 kWh batterijen. En idd buiten sentry mode of iets dergelijks, klinkt 2 kWh op 24u wel als een erg hoog verbruik tijdens stilstand, zeker als het zogezegd enkel data doorsturen is (daarvoor kan je een serieuze laptop op volle kracht laten draaien tijdens die 24u)

Aangezien het een marketing praatje is voor hun app, stel ik me ook vragen bij de kwaliteit van de data en de analyse.
Zelfs als je rekent met 3 kWh verlies bij 24u stilstaan, moet een auto al 300 - 500 dagen per jaar (!) stilstaan vooraleer dat stilstandverlies 20-25% van het totale verbruik bedraagt zoals ze claimen. Heel geloofwaardig dat dat het gemiddelde zou zijn 8)7
Als je je EV meer dan 365 dagen per jaar 24u laat stilstaan, heb je een groter probleem dan sluipverbruik denk ik...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:55
Is al een hoop op gereageerd, maar toevallig was ik zelf ook al een tijdje benieuwd naar het 'sluipverbruik' van mijn EV (Hyundai Ioniq). En ben toevallig net terug van vakantie. Voor mijn vakantie van 2 weken de auto tot 90% volgeladen. En bij terugkomst... jawel: precies 90% accu nog :)

Als het artikel zou kloppen was mijn auto helemaal leeg bij terugkomst :+

Broodje aap dus. Alle 'connectiviteit' gaat uiteindelijk over de 12v accu en oke, die zal uiteindelijk worden bijgeladen door het hoogvoltagepakket. Maar uiteindelijk gaat dat natuurlijk om helemaal niks. Een Tesla met Sentry mode ofzoiets zal ongetwijfeld uitzondering zijn, daar kan ik me best wat bij voorstellen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:14:
Die 1 tot 3 procent verlies per dag is gewoon een onzin verhaal en dat krijg je als je geen onderzoek doet en Tesla als norm voor de EV stelt. De Leaf die ik had en nu de Ioniq verliezen niets, althans niet merkbaar, ook niet als ze weken stil staan.
Het is geen onzin verhaal bij Tesla, en zeker niet als de 'slimme' (staat niet voor niets tussen quotes) app zoals jedlix gebruikt, die meer verstookte dan hij bespaarde door slimmer te laden. Daardoor bleef de auto wakker en verbruikte veel. Er zijn sowieso veel klachten omdat niet iedereen lijkt te begrijpen dat als je Tesla niet in slaap gaat, deze veel verbruikt.

Bron: TMC forum.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:26:
[...]

Het is geen onzin verhaal bij Tesla, en zeker niet als de 'slimme' (staat niet voor niets tussen quotes) app zoals jedlix gebruikt, die meer verstookte dan hij bespaarde door slimmer te laden. Daardoor bleef de auto wakker en verbruikte veel. Er zijn sowieso veel klachten omdat niet iedereen lijkt te begrijpen dat als je Tesla niet in slaap gaat, deze veel verbruikt.

Dat zei ik toch, als je Tesla als norm gebruikt voor alle EV's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:59
Dat is ergens wel een programmeer fout dan, want de Tesla API (die niet op de auto leeft, maar op een server in een datacenter) houdt bij of de auto 'slaapt' of niet. Dit kan je als programmeur gewoon opvragen en er dan voor kiezen om niet de auto wakker te maken.

Dit is ook wat apps als Teslamate doen, om ervoor te zorgen dat er alleen statistieken verzameld worden als de auto 'wakker' is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
yeehaw schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:53:
Dat is ergens wel een programmeer fout dan, want de Tesla API (die niet op de auto leeft, maar op een server in een datacenter) houdt bij of de auto 'slaapt' of niet. Dit kan je als programmeur gewoon opvragen en er dan voor kiezen om niet de auto wakker te maken.

Dit is ook wat apps als Teslamate doen, om ervoor te zorgen dat er alleen statistieken verzameld worden als de auto 'wakker' is.
Dat is juist het lastige als je dynamisch wilt laden, dan moet de auto wakker worden. Het bleek alleen meer te kosten dan het opleverde, juist omdat een Tesla een hongerige boordcomputer heeft die van alles en nog wat moet kunnen regelen. Dat doen de andere automerken anders (slimmer? ;))

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
[...]

Doet Jedlix dat ja? Ik gebruik de Tibber app om slim te laden en ik heb ook geen enkele vorm van sluipverbruik. Langste thuis aan de lader wat ik bijgehouden heb was 3 dagen en ook daar 0% verloren. Ook 8 dagen op een vliegveld gestaan en 0% er af.

Allemaal Tesla MY 2023. Alleen Sentry gaat hard.

[Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 16-05-2023 15:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:03
Als je wagen instelt op meteen op te laden (in casu Enyaq), maar de laadpaal vindt dat omwille van loadbalancing er niet genoeg vermogen beschikbaar is (in casu Alfen: vereist minimaal 6A beschikbaar, anders wil deze de wagen niet laden), heb je dan gedurende die tijd sluipverbruik van de wagen?
(Merk op dat de limiet voor loadbalancing bij mij heel laag staat, i.f.v. capaciteitstarief, het huis kan zeker meer aan)

Acties:
  • +1Henk 'm!
[...]

Je kunt op TMC forum ook zien dat dit al tijden geleden door Jedlix opgelost is.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:47
daemonix schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Klopt niks van. Ik roep vanuit domoticz elke minuut de api van mijn auto aan. Heb het percentage nog nooit zien zakken. Zelfs niet als die meerdere dagen niet gebruikt wordt

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52

Japie.G

Colour Classic

Toevallig vroeg ik net in het Renault topic of iemand weet hoe vaak de Renault api aangeroepen mag worden. Iemand hier die het weet? Wil geen troubles door teveel calls :-)

De hartelijke groeten van mij!

Kammika schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 06:27:
[...]

Klopt niks van. Ik roep vanuit domoticz elke minuut de api van mijn auto aan. Heb het percentage nog nooit zien zakken. Zelfs niet als die meerdere dagen niet gebruikt wordt
Maar dan maak je hem waarschijnlijk niet steeds wakker? Als hij wel 24/7 wakker is verbruik je wel degelijk een 150W.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kammika
Inspired schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:22:
[...]

Maar dan maak je hem waarschijnlijk niet steeds wakker? Als hij wel 24/7 wakker is verbruik je wel degelijk een 150W.
Heb een Volvo die wordt niet steeds wakker. Wach alleen als ik commando’s geef om open te doen, te preconditioneren, e.d. Wordt die wakker. Verder blijft die netjes in slaap en is het verbruik daardoor verwaarloosbaar

Die 1-3% bij gebruik api is een onzin verhaal…
Kammika schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 07:29:
[...]

Heb een Volvo die wordt niet steeds wakker. Wach alleen als ik commando’s geef om open te doen, te preconditioneren, e.d. Wordt die wakker. Verder blijft die netjes in slaap en is het verbruik daardoor verwaarloosbaar

Die 1-3% bij gebruik api is een onzin verhaal…
Is (inmiddels) zeker onzin. Met de juiste implementatie kost het amper energie en kan laden obv dynamische tarieven zeker wel uit.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Kammika schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 06:27:
[...]

Je praat tegen een api in de cloud en niet tegen de auto. De cloud bepaald of ze de auto gaan raadplegen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Makkelijk
kdeboois schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Je praat tegen een api in de cloud en niet tegen de auto. De cloud bepaald of ze de auto gaan raadplegen.
Hij stelt ook dat er niks van klopt op basis van zijn volvo. Maar ik neem aan dat hij elke api kent, van elk merk. Niet? Tesla heeft hier weldegelijk issues mee gehad in het verleden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kammika
Makkelijk schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:44:
[...]

Hij stelt ook dat er niks van klopt op basis van zijn volvo. Maar ik neem aan dat hij elke api kent, van elk merk. Niet? Tesla heeft hier weldegelijk issues mee gehad in het verleden.
Wat een flauwe reactie. Nee ik ken niet elke api van elk merk jij ook niet gok ik zo. Dat claim ik niet en vind ik flauw dat je me zo weg wet

Ik heb wel verstand van api’s en idd: die roep je in de cloud aan die bepaalt of die je Volvo aanroept en met verkeerde aanroepen kun je een auto de hele dag wakker houden

Maar dat wil niet zeggen dat de stelling waarop ik reageer klopt. Daar staat vrij dat bij gebruik van api je je de auto de hele dag wakker houdt en dat dat 1 a 3 % energieverbruik kost.

En dat is onzin. Of als je het kennelijk eenmalige tesla issue als bewijslast aanhaalt: is een beter beschrijving misschien om het een klok en klepel verhaal te noemen

• Makkelijk
Kammika schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:59:
[...]

En dat is onzin. Of als je het kennelijk eenmalige tesla issue als bewijslast aanhaalt: is een beter beschrijving misschien om het een klok en klepel verhaal te noemen
Ok, ik reageerde wellicht wat flauw door te stellen dat je alle API's wel zal moeten kennen. Maar het afdoen als onzin op basis van een aanname dat autofabrikanten dit allemaal slim geïmplementeerd hebben vind ik wel naïef. In het verleden is al gebleken dat Tesla het heel makkelijk maakte per ongeluk de auto te wekken met een batterijpercentage ophalen. Talloze apps zoals Tibber en Jedlix hadden of hebben daar last van. Gezien de reputatie van autofabrikanten en software zou het me niks verbazen als een groot aantal Duitse en Franse fabrikanten het niet beter doet. Ook allemaal aannames van mij.

Dus wat ik bedoel: dat Volvo (die ongeveer bovenaan de ladder van fabrikanten staan qua softwarekwaliteit) het goed doet zegt niks over de rest.

Mensen installeren zonder na te denken allerlei apps en verlenen die toegang tot de clouddienst van de autofabrikant. Zeker Tesla gebruikers, wat een groot gedeelte van de EV vloot is. Ik denk dat het goed is dat mensen zich er bewust van zijn dat dat in potentie een hoop geld kost in de vorm van sluipverbruik. Ze zullen het in elk geval moeten monitoren.

Anders gezegd: ik ken ook al mensen die klaagden over het enorme sluipverbruik van Tesla en op basis daarvan het merk hebben afgeschreven. Ik kan er ook vanuit gaan dat dit dezelfde mensen hebben die na aanschaf van hun Tesla de hele appstore leegtrekken met allerlei tooltjes. Geen toeval.

[Voor 25% gewijzigd door Makkelijk op 20-05-2023 09:55]

• Kammika
Makkelijk schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:52:
[...]

Ok, ik reageerde wellicht wat flauw door te stellen dat je alle API's wel zal moeten kennen. Maar het afdoen als onzin op basis van een aanname dat autofabrikanten dit allemaal slim geïmplementeerd hebben vind ik wel naïef. In het verleden is al gebleken dat Tesla het heel makkelijk maakte per ongeluk de auto te wekken met een batterijpercentage ophalen. Talloze apps zoals Tibber en Jedlix hadden of hebben daar last van. Gezien de reputatie van autofabrikanten en software zou het me niks verbazen als een groot aantal Duitse en Franse fabrikanten het niet beter doet. Ook allemaal aannames van mij.

Dus wat ik bedoel: dat Volvo (die ongeveer bovenaan de ladder van fabrikanten staan qua softwarekwaliteit) het goed doet zegt niks over de rest.

Mensen installeren zonder na te denken allerlei apps en verlenen die toegang tot de clouddienst van de autofabrikant. Zeker Tesla gebruikers, wat een groot gedeelte van de EV vloot is. Ik denk dat het goed is dat mensen zich er bewust van zijn dat dat in potentie een hoop geld kost in de vorm van sluipverbruik. Ze zullen het in elk geval moeten monitoren.

Anders gezegd: ik ken ook al mensen die klaagden over het enorme sluipverbruik van Tesla en op basis daarvan het merk hebben afgeschreven. Ik kan er ook vanuit gaan dat dit dezelfde mensen hebben die na aanschaf van hun Tesla de hele appstore leegtrekken met allerlei tooltjes. Geen toeval.
Tesla heeft vrij lang sluipverbruik gehad (althans blijkt uit de steekproef uit mijn omgeving. Mode 3 Was vrij populaire auto bij mijn collega’s) en in het begin klaagden ze allemaal dat de accu leegliep als die stilstond. Maar Ik zou tesla dus niet als representatief beschouwen voor een een generiek statement dat api gebruik de accu leeg lat lopen. Bij tesla was meer aan de hand (volgens mij wel opgelost. Ik hoor er niemand meer over..)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben net terug uit Nepal en Bhutan, en ik was verbaasd dat je zelfs daar hier en daar EVs ziet (+ reclames ervoor). Ze zijn toch duurder dan benzineauto's en de infrastructuur is er bijna niet.

Eigenlijk best een ideale markt, want de afstanden zijn vaak kort, de praktische maximum snelheid en gemiddelde snelheid ligt veel lager dan hier (vooral omdat het zo'n chaos is op de weg, en de wegen vrij slecht); erg gunstig voor gebruik EVs. Dus in principe kom je met een kleine accu daar een heel eind. Enige nadelen zijn toch wel het onbetrouwbare stroomnetwerk... en de relatief hoge temperatuur (met name voor de Leaf).

Heel andere modellen ook. Met name de Tata Nexon EV leek populair. Ook hier en daar een MG of een Leaf. Heel soms een Tesla, maar vrij weinig.

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Makkelijk schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:52:
[...]
Gezien de reputatie van autofabrikanten en software zou het me niks verbazen als een groot aantal Duitse en Franse fabrikanten het niet beter doet. Ook allemaal aannames van mij.
Als rijder van een auto van Franse makelij kan ik bevestigen dat mijn auto (Zoe) niet 1-3% batterij gebruikt bij het continue uitlezen van de api. Lijkt me sowieso bijzonder dat dit systeem hiervoor de tractiebatterij leegslurpt. Dit gaat naar mijn weten gewoon via de 12v batterij net als de rest van het infotainment systeem, display en dergelijke. Dit pakt echt niet zoveel stroom en deze aanname kan wmb direct in de fabeltjeskrant.

• daemonix
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:59:
[...]

Wat een flauwe reactie. Nee ik ken niet elke api van elk merk jij ook niet gok ik zo. Dat claim ik niet en vind ik flauw dat je me zo weg wet

Ik heb wel verstand van api’s en idd: die roep je in de cloud aan die bepaalt of die je Volvo aanroept en met verkeerde aanroepen kun je een auto de hele dag wakker houden

Maar dat wil niet zeggen dat de stelling waarop ik reageer klopt. Daar staat vrij dat bij gebruik van api je je de auto de hele dag wakker houdt en dat dat 1 a 3 % energieverbruik kost.

als je iets beter gelezen en/of gequote had, dan had je gezien dat mijn opmerking specifiek over Tesla ging. Jouw verhaal is N=1. En het is inmiddels opgelost bij Tesla mits je de camera functies uitschakelt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Fotos van de nieuwe BMW i5.

Ik vind het maar een druk rommeltje qua design, vooral de achterkant. Het interieur is wel mooi.

https://insideevs.fr/news...ule-electrique-different/

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• DreZutphen
sham27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:29:

Ik vind het maar een druk rommeltje qua design, vooral de achterkant. Het interieur is wel mooi.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie dikke auto. Denk dat de msport uitvoering wel een echte eyecatcher word.👍

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
De achterkant lijkt nu heel hoog doordat de onder bumpers mee gespoten zijn. Ik denk dat je als je één kleur hebt, m-sport en misschien de grill zwart maakt, dat het wel heel mooi eruit ziet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Bijna alles touch, dealbreaker.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Die grill is toch volstrekt overbodig, en gewoon lelijk (IMHO dan)?

Wekt de indruk van een rijdende baksteen, goed voor het rendement. ;)

[Voor 35% gewijzigd door daemonix op 24-05-2023 14:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
alexbl69 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Dat is toch juist de trend hij nieuwe electrische autos? Ik vindt dit ook onwenselijk, omdat met fysieke knopjes de boel zich makkelijker en sneller laat bedienen. Als ik soms al zie hoeveel moeite het kost om een bepaalde app op de smartphone te vinden, dan kun je voorstellen dat je in de auto al vele honderden meters afgelegd hebt.....

Die richting gaat het echter wel op met bijna alle nieuwe electrische autos: alles via een aanraakscherm en als je niet spraakcommandos wilt gebruiken, dan ben je het haasje.

Spraakcommandos gebruik ik enkel in Android Auto, voornamelijk omdat mijn dochtertje van 2 de hele tijd voor andere liedjes of afspeellijsten vraagt _O-

[Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 24-05-2023 14:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makkelijk
Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Dat is toch juist de trend hij nieuwe electrische autos? Ik vindt dit ook onwenselijk, omdat met fysieke knopjes de boel zich makkelijker en sneller laat bedienen. Als ik soms al zie hoeveel moeite het kost om een bepaalde app op de smartphone te vinden, dan kun je voorstellen dat je in de auto al vele honderden meters afgelegd hebt.....

Die richting gaat het echter wel op met bijna alle nieuwe electrische autos: alles via een aanraakscherm en als je niet spraakcommandos wilt gebruiken, dan ben je het haasje.

Spraakcommandos gebruik ik enkel in Android Auto, voornamelijk omdat mijn dochtertje van 2 de hele tijd voor andere liedjes of afspeellijsten vraagt _O-
Dit is gewoon de trend met alle nieuwe auto’s, niet specifiek electrisch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:07

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor mij juist een van de weinige BMW's die nog te pruimen zijn naast de i4. In ieder geval stukken beter dan een iX, i7 of nieuwe 3 4 serie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• sham27
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:14:
[...]
Voor mij juist een van de weinige BMW's die nog te pruimen zijn naast de i4. In ieder geval stukken beter dan een iX, i7 of nieuwe 3 serie.
Zeker mooier dan een iX en i7, maar dat is ook niet echt een prestatie natuurlijk :+

Ik vind het overigens geen lelijke auto hoor. Ik ben zelf alleen niet zo’n fan van al die drukke hoekjes, knikken en lijnen.

• DreZutphen
Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat de spraakbediening in mijn Volvo echt supergoed werkt.
Werkt het wat minder dan is het idd echt een crime.

• Marco-Peters
Makkelijk schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:10:
[...]

Dit is gewoon de trend met alle nieuwe auto’s, niet specifiek electrisch.
Okay eens: maar bij electrische autos lijkt het nog verder te gaan. Tesla heeft tenminste een bugvrij systeem. Bij die Chinese EV's zitten die schermen vol met bugs, als ik de verhalen online mag geloven. Alsof die systemen besteld zijn bij AliExpress :+

Bij Volkswagen zou dat ook het geval geweest moeten zijn, toen ze net hun nieuwe identiteit op de markt brachten: of waar staat ID voor? Identiteit toch? Ik heb liever een systeem met aanraakscherm en traditionele knopjes, plus draaiknoppen.

Dan een systeem waarbij bijna alles met aanraakscherm gedaan moet worden, of via spraak commandos. In een auto vindt het altijd heel frustrerend, als van alles onnodig gecompliceerd gemaakt is. Die aanraakschermen maken het echt niet makkelijker, misschien voor de generatie die al als baby met aanraakschermen in aanraking kwam?

Maar ik ben van bouwjaar 1988 en van mij mag het wel wat minder, met die overvloed aan aanraakschermen in autos.
DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat de spraakbediening in mijn Volvo echt supergoed werkt.
Werkt het wat minder dan is het idd echt een crime.
Google assistant werkt ook prima, maar wat de spraakbediening in mijn Nissan Leaf kan? Ik heb begrepen dat ik er iemand mee kan laten opbellen, maar dan moet ik dus een hele lijst commandos uit mijn hoofd gaan leren?

Dus ik hou het lekker bij Google assistant, aangezien ik meestal toch Android Auto gebruik.

[Voor 19% gewijzigd door Marco-Peters op 24-05-2023 15:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Voor mij juist een van de weinige BMW's die nog te pruimen zijn naast de i4. In ieder geval stukken beter dan een iX, i7 of nieuwe 3 serie.
Je begrijpt wel dat de mensen die de nieuwe 3 serie een lelijke auto vinden een heel klein groepje is haha.
De iX en de i7 vind ik overigens ook griezels.

• Kammika
daemonix schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:37:
[...]

als je iets beter gelezen en/of gequote had, dan had je gezien dat mijn opmerking specifiek over Tesla ging. Jouw verhaal is N=1. En het is inmiddels opgelost bij Tesla mits je de camera functies uitschakelt.
ahum.... misschien even je eigen post goed lezen: op welke manier gaat

"Dat zal ook wel een rol spelen bij andere auto's die met een API bereikbaar zijn." enkel over een Tesla?

(dat was nl waarop ik reageerde...)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
Marco-Peters schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Okay eens: maar bij electrische autos lijkt het nog verder te gaan. Tesla heeft tenminste een bugvrij systeem. Bij die Chinese EV's zitten die schermen vol met bugs, als ik de verhalen online mag geloven. Alsof die systemen besteld zijn ik AliExpress :+

Bij Volkswagen zou dat ook het geval geweest moeten zijn, toen ze net hun nieuwe identiteit op de markt brachten: of waar staat ID voor? Identiteit toch? Ik heb liever een systeem met aanraakscherm en traditionele knopjes, plus draaiknoppen.

Dan een systeem waarbij bijna alles met aanraakscherm gedaan moet worden, of via spraak commandos. In een auto vindt het altijd heel frustrerend, als van alles onnodig gecompliceerd gemaakt is. Die aanraakschermen maken het echt niet makkelijker, misschien voor de generatie die al als baby met aanraakschermen in aanraking kwam?

Maar ik ben van bouwjaar 1988 en van mij mag het wel wat minder, met die overvloed aan aanraakschermen in autos.

[...]

Google assistant werkt ook prima, maar wat de spraakbediening in mijn Nissan Leaf kan? Ik heb begrepen dat ik er iemand mee kan laten opbellen, maar dan moet ik dus een hele lijst commandos uit mijn hoofd gaan leren?

Dus ik hou het lekker bij Google assistant, aangezien ik meestal toch Android Auto gebruik.
Jaa google assistent werkt echt prima maar de meeste systemen van de fabrikanten zijn ruk.
In mijn VW was het ook onbruikbaar. Maarja die was gelukkig nog met knoppen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:07

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Je begrijpt wel dat de mensen die de nieuwe 3 serie een lelijke auto vinden een heel klein groepje is haha.
Denk je? Volgens mij werd de bever grille bijna unaniem afgekeurd. Zal wel de reden zijn dat op deze nieuwe i5 de grille weer een iets normale formaat heeft.

Net ff wat reviews gekeken. Toch weer wat tragische missers. Ten eerste de radar"plaat" die BMW niet wegwerkt, maar gewoon als zwart vlak op de grille plakt.
Ten tweede: geen frunk... Hoe kan dit jongens? Anno 2023 nog zo'n enorme motorkap, en dan daaronder gewoon hard plastic afdekplaat. Zonder opbergruimte...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sham27
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Denk je? Volgens mij werd de bever grille bijna unaniem afgekeurd. Zal wel de reden zijn dat op deze nieuwe i5 de grille weer een iets normale formaat heeft.

Net ff wat reviews gekeken. Toch weer wat tragische missers. Ten eerste de radar"plaat" die BMW niet wegwerkt, maar gewoon als zwart vlak op de grille plakt.
Ten tweede: geen frunk... Hoe kan dit jongens? Anno 2023 nog zo'n enorme motorkap, en dan daaronder gewoon hard plastic afdekplaat. Zonder opbergruimte...
Weet je zeker dat je het over de 3 serie hebt? Een van de weinige BMW’s met nog een fatsoenlijke grille.

[Voor 6% gewijzigd door sham27 op 24-05-2023 15:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:14
DreZutphen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Denk dat de doelgroep vooral voor het prestige van het merk en de rij-eigenschappen gaat en dan maar voor lief neemt dat ze het uiterlijk eigenlijk niet zo mooi vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
sham27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Weet je zeker dat je het over de 3 serie hebt? Een van de weinige BMW’s met nog een fatsoenlijke grille.

[Afbeelding]
Vind je?
Die hele "mond" vooraan is toch afgrijselijk groot.
BMW design kan mij momenteel echt niet bekoren.

• sham27
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:23:
[...]
Vind je?
Die hele "mond" vooraan is toch afgrijselijk groot.
BMW design kan mij momenteel echt niet bekoren.
Het ging over de nieren.
De nieuwe voorbumper van de M sport uitvoering is ook niet mijn ding.

• DreZutphen
Jeroenneman schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:44:
[...]

De 3 serie heeft muv de M3 geen bevergril.

De radarplaat is idd wel echt weer een gemiste kans en onbegrijpelijk. Als je dat vergelijkt met mijn Volvo waar die gewoon in het logo zit.

Het rijplezier zal met de i5 wel weer goed zitten zoals met bijna elke beamer.

• DreZutphen
jeroenkb schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Denk dat de doelgroep vooral voor het prestige van het merk en de rij-eigenschappen gaat en dan maar voor lief neemt dat ze het uiterlijk eigenlijk niet zo mooi vinden.
Goed dat je duidelijk zegt "denk dat".

De 3 serie word voornamelijk geroemd om de rijeigenschappen en het mooie uiterlijk.

Zoals benoemd zijn er niet veel mensen die een nieuwe 3 serie niet mooi vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
sham27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
Je was me al voor zie ik.

Wat een plaatje van een auto. Voor mij zijn de nieuwe 3serie en de nieuwe Alfa Guila de mooiste sportieve sedans.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DreZutphen
sham27 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:32:
[...]

Het ging over de nieren.
De nieuwe voorbumper van de M sport uitvoering is ook niet mijn ding.
Vind de bumpers van de msport pre facelift idd wat mooier.
Maar ik vond persoonlijk ook het dashboard in hetnpre face lift model wat mooier en handiger. De 'oude' driversdisplay en de klimaatknoppen etc zitten daar nog in.

• Grotbewoner
alexbl69 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Zou een goede voice-assistant je gedachten hierover doen veranderen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:38
Grotbewoner schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Vroeger kon je met een paar knopjes alles bedienen wat je nodig had. Waarom zou dat nu plotseling via spraak moeten? Zet die knopjes gewoon terug, zet alle instellingen die je niet tijdens het rijden hoeft te maken achter dat touchscreen en er is geen enkel probleem meer.
Ik heb wat dat betreft nooit gesnapt dat functies die je tijdens het rijden nodig hebt via een touchscreen gaan. Als er iets onveilig is, is het wel tijdens het rijden op een schermpje moeten kijken...

[removed]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Grotbewoner schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:29:
[...]

Nope. Kan een persoonlijk dingetje zijn hoor, maar ik hou er niet van.

Zal misschien m'n leeftijd zijn, maar ik vind het debieler omslachtiger om te zeggen 'Hey BMW, ik heb het koud' dan om een knop een stukje naar links te draaien.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 279 280 281 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee