• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:57
Marco-Peters schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:47:

Ik wil dat ook eens gaan uitproberen in het Heuvelland: vanaf het drielandenpunt, kun je een stijle Heuvelland aan de Belgische kant omlaag rollen. Vanaf daar gaat vrijwel alleen bergaf en dat vindt ik wel interessant. Want hoeveel energie kun je nou precies terug winnen? Als de heuvel zodanig stijl is, dat je de B stand moet inschakelen. Dan lijkt mij dit echt een feest.
Ja leuk, maar realiseer je wel dat je die 'heuvel' eerst 'op' moest rijden.
Ook als dat minder steil was, heb je er wel de energie in moeten stoppen.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:43
Peter-036 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:11:
[...]

Ja leuk, maar realiseer je wel dat je die 'heuvel' eerst 'op' moest rijden.
Ook als dat minder steil was, heb je er wel de energie in moeten stoppen.
Ja dat weet ik: dat is ook precies de reden om met 15km/u die heuvel af te rollen, omdat ik een deel van die energie die ik op de heenweg gebruik heb. Op de terugweg juist gedeeltelijk terug wil verdienen.

Dus inplaats van 2.5km stroom verbruiken op de heenweg, is dat op de terugweg voor slechts 2km. Want minstens 500m of zelfs meer, kan ik dus licht regenereren en verassende is vind ik: de auto blijft echt lang door rollen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:21:
[...]

Ja dat weet ik: dat is ook precies de reden om met 15km/u die heuvel af te rollen, omdat ik een deel van die energie die ik op de heenweg gebruik heb. Op de terugweg juist gedeeltelijk terug wil verdienen.

Dus inplaats van 2.5km stroom verbruiken op de heenweg, is dat op de terugweg voor slechts 2km. Want minstens 500m of zelfs meer, kan ik dus licht regenereren en verassende is vind ik: de auto blijft echt lang door rollen.
De energie die je extra nodig hebt om omhoog te gaan en terug krijgt naar beneden heeft niks met je snelheid te maken. Langzaam rijden is meestal wel zuiniger (mits geen airco/verwarming), maar zolang je niet hoeft te remmen maakt het eigenlijk niks uit.
Indien airco/verwarming is sneller rijden waarschijnlijk zelfs zuiniger, tot op bepaalde hoogte.

[Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 15-04-2023 09:29]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Marco-Peters schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 07:21:
[...]

Vorig jaar met de Tesla door de Alpen gereden, had soms op 60km rijden maar 10km verbruik. We logeerden ergens op 1500m en moesten nooit tot meer dan 90% laden, bij het naar het dorp rijden 15km verderop had ik dan 96% in de accu (alleen maar afdalen).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:57
Tesla heeft overigens alweer de prijzen verlaagd:https://www.autoweek.nl/a...aging-voor-tesla-model-3/

In het Peugeot topic hadden ze het er over dat een leuk aangeklede e208GT meer dan 40k kost tegenwoordig.

Dan is de stap naar een Model 3 ineens klein geworden voor een grote auto met meer range.

Aan alles komt een eind.

• Marco-Peters
Himalaya schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:48:
[...]

Vorig jaar met de Tesla door de Alpen gereden, had soms op 60km rijden maar 10km verbruik. We logeerden ergens op 1500m en moesten nooit tot meer dan 90% laden, bij het naar het dorp rijden 15km verderop had ik dan 96% in de accu (alleen maar afdalen).
Ja alleen de ICE's achter je zullen niet begrijpen waarom je remlichten de hele tijd aangaan: want wanneer ik met de ICE in de 2e of soms zelfs 1e versnelling, naar onder rolde in de Alpen. Dan hoefde ik ook geen gas te geven, enkel bijremmen omdat de ICE niet zo sterk afremt op de motor als de EV.

Ik denk sowieso dat je met een EV een andere rijstijl dient aan te houden: uitrollen waar mogelijk en de fysieke rem enkel gebruiken, als je niet genoeg in de B stand kan vertragen. Wellicht dat een enkeling in zijn ICE, zich er dan aan zal irriteren: omdat bestuurders van een ICE vaak in de regel vol op de rem gaan vlak voor de rotonde of het stoplicht.

Maar eigenlijk kost ze dat ook gewoon benzine en overmatige slijtage aan hun remmen: alleen schijnbaar wordt het zo aangeleerd tijdens de rijles? Terwijl dit een hele inefficiënte manier van auto rijden is. Als je dit met je EV doet, dan zal het wel dat je dan bij Kassa zit.

Ik had gisteren bij 75% lading 230km actieradius en mijn gemiddeld verbruik stond op 12.4kwh/100km. Dus waarschijnlijk kan ik bij enkel stadsverkeer zo'n 300km uit een volle accu krijgen. Waarbij mijn Nissan Leaf al 171000km op de teller heeft. Dus het accupakket is zeker weten niet 100% maar ook geen 85% gelukkig. Anders was de accu al een streepje verloren :+

Het is dat ik gisteren ook stukjes snelweg had, want toen Google Maps mij over binnenwegen in België stuurde. Zag ik de verbruiksmeter zelfs onder die 12kwh zakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:20:
[...]

Ja alleen de ICE's achter je zullen niet begrijpen waarom je remlichten de hele tijd aangaan: want wanneer ik met de ICE in de 2e of soms zelfs 1e versnelling, naar onder rolde in de Alpen. Dan hoefde ik ook geen gas te geven, enkel bijremmen omdat de ICE niet zo sterk afremt op de motor als de EV.
Afhankelijk van de EV en hoeveel je afremt. Onze Corsa laadt geen remlichten branden in regeneratiestand. De Volvo met voldoende vertraging wel.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:20:
[...]

Ik denk sowieso dat je met een EV een andere rijstijl dient aan te houden: uitrollen waar mogelijk en de fysieke rem enkel gebruiken, als je niet genoeg in de B stand kan vertragen. Wellicht dat een enkeling in zijn vervuilende ICE, zich er dan aan zal irriteren: omdat bestuurders van een ICE vaak in de regel vol op de rem gaan vlak voor de rotonde of het stoplicht.
Mijn ervaring is dat de EV-rijders dat net zo goed doen. Vol gas aan komen rijden, nog net er tussen proberen te proppen en als dat toch niet lukt maar vol in de rem. Ik zie wat rijstijl betreft geen enkel verschil tussen ICE- en EV-rijders. Zo ook net zo goed met dat iiriteren, als een snelrijdende EV een rustigrijdende EV tegenkomt gaat die net zo goed geirriteerd rijden (bumperkleven e.d.)

Ik rijd trouwens altijd al door zoveel mogelijk uit te rollen en zo min mogelijk de rem te gebruiken. Zo wordt het ook aangeleerd, maar wil je dat doen, dan moet je wel bewust aan het rijden zijn en anticiperen. Op de weg zie je echter dat veel mensen dat niet willen/kunnen, maar ook daar zie ik geen verschil tussen ICE en EV.

Kunnen we sowieso eens ophouden met dat 'vervuilende' en soortgelijke opmerkingen :? Voorlopig is een zuinige ICE net zo vervuilend als een gemiddelde EV. Zeker met de huidige energiemix waar weer meer kolen bij betrokken zijn en al helemaal als je bandenslijtage meeneemt. Momenteel ligt het vooral aan je rijstijl welke van de 2 vervuilender is. Dit is niet om die discussie aan te gaan, maar vooral omdat dit soort dingen totaal niets toevoegt aan het topic. Het staat zelfs in de topic-warning dat het niet in dit topic thuis hoort.

[removed]

• Marco-Peters
Ophidian schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:22:
[...]

Afhankelijk van de EV en hoeveel je afremt. Onze Corsa laadt geen remlichten branden in regeneratiestand. De Volvo met voldoende vertraging wel.
Bij mijn Nissan Leaf gaan als het goed is de remlichten aan wanneer er vertraagd wordt door te regenereren. Kan het alleen niet zien, omdat de remlichten aan de achterkant van de auto zitten. En er gaat ook geen lampje in instrumentarium branden als de remlichten aan gaan.

De Corsa is toch gewoon een oorspronkelijke benzineauto, waar je een electrische variant van kunt kopen? Wellicht verklaard dat het, waarom de Corsa dit niet doet? Want ik dacht dat de meeste EV's bij afremmen op de motor de remlichten aanzetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@Marco-Peters heeft met de vertraging te maken. De Corsa vertraagt maximaal wat zonder remlichten mag. Komt dus ook niet volledig tot stil stand en is dus geen echte one pedal driving. Indien je meer wil vertragen gebruik je rempedaal. Hij remt dan meer af op elektromotor en pas bij meer intrappen ook de remmen. Volvo bij beetje afremmen geen remlichten, bij teveel vertraging wel

Staat los van een ICE variant.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• Marco-Peters
redwing schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:33:
[...]

Mijn ervaring is dat de EV-rijders dat net zo goed doen. Vol gas aan komen rijden, nog net er tussen proberen te proppen en als dat toch niet lukt maar vol in de rem. Ik zie wat rijstijl betreft geen enkel verschil tussen ICE- en EV-rijders. Zo ook net zo goed met dat iiriteren, als een snelrijdende EV een rustigrijdende EV tegenkomt gaat die net zo goed geirriteerd rijden (bumperkleven e.d.)
Met alle respect van dien: maar zullen dat niet gewoon veelal de leaserijders zijn? Want ik heb ook een maat met zo'n zakelijke leaseauto. Een hybride.... met tankpas en als er een ding is waar hij zich geen zorgen om hoeft te maken, is het verbruik of onderhoudskosten etc. Die auto wordt ook niet met liefde behandeld, want binnen no time had hij al schade.

Ik kan mij dan ook niet voorstellen, dat iemand die prive een EV aanschaft: dit doet omdat hij zo graag als Max Verstappen rijdt. Maar eerder vanwege onderhoudsvrije auto en goedkoper rijden, daar hoort bewust electrische rijden ook bij. Dus regenereren en inderdaad anticiperen zoals je zelf al aangeeft.

Want alleen dan rij je echt aanzienlijk goedkoper met een EV: daar kan zelfs geen kleine A-segmenter tegenop, welke je met allerlei fratsen zo zuinig mogelijk kunt rijden. Door bijvoorbeeld de versnellingsbak te mishandelen, met veelvuldig terugschakelen om af te remmen op de motor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
Ophidian schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:46:
@Marco-Peters heeft met de vertraging te maken. De Corsa vertraagt maximaal wat zonder remlichten mag. Komt dus ook niet volledig tot stil stand en is dus geen echte one pedal driving. Indien je meer wil vertragen gebruik je rempedaal. Hij remt dan meer af op elektromotor en pas bij meer intrappen ook de remmen. Volvo bij beetje afremmen geen remlichten, bij teveel vertraging wel

Staat los van een ICE variant.
De Nissan Leaf kan wel bijna volledig tot stilstand komen wanneer je in de B stand regenereert: dus ik vind het wel een verstandige beslissing van de autofabrikant, om dan de remlichten te laten branden. Want soms reageren achterliggers te laat en wanneer je remlichten branden, is duidelijk dat je aan het vertragen/remmen ben.

Voor je achterliggers is het verder niet relevant hoe je dit doet, zolang ze maar zie: dat je aan vertragen/remmen bent. Mijn ICE deed dat niet en dan kan het zijn, dat je een niet oplettende automobilist bijna in de kofferbak hebt zitten. Want met brandende remlichten, merk je het toch veel eerder op.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:04:
[...]

De Nissan Leaf kan wel bijna volledig tot stilstand komen wanneer je in de B stand regenereert: dus ik vind het wel een verstandige beslissing van de autofabrikant, om dan de remlichten te laten branden. Want soms reageren achterliggers te laat en wanneer je remlichten branden, is duidelijk dat je aan het vertragen/remmen ben.

Voor je achterliggers is het verder niet relevant hoe je dit doet, zolang ze maar zie: dat je aan vertragen/remmen bent. Mijn ICE deed dat niet en dan kan het zijn, dat je een niet oplettende automobilist bijna in de kofferbak hebt zitten. Want met brandende remlichten, merk je het toch veel eerder op.
Er zijn gewoon wettelijke eisen vanaf welke vertraging de remlichten moeten branden. Die regels zijn niet anders voor EV’s.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:00:
[...]
Met alle respect van dien: maar zullen dat niet gewoon veelal de leaserijders zijn? Want ik heb ook een maat met zo'n zakelijke leaseauto. Een hybride.... met tankpas en als er een ding is waar hij zich geen zorgen om hoeft te maken, is het verbruik of onderhoudskosten etc. Die auto wordt ook niet met liefde behandeld, want binnen no time had hij al schade.
Aangezien je dit in elke soort auto wel ziet geloof ik er weinig van dat je dat volledig aan lease-rijden kunt wijten. Wel blijkt natuurlijk uit onderzoeken dat lease-auto's vaker schade hebben, dus ik zal ook niet zeggen dat dat helemaal niet meespeelt. Maar als je algeheel kijkt naar hoe mensen rijden, moeten er ook genoeg prive-rijders zijn die nergens op letten.
Ik kan mij dan ook niet voorstellen, dat iemand die prive een EV aanschaft: dit doet omdat hij zo graag als Max Verstappen rijdt. Maar eerder vanwege onderhoudsvrije auto en goedkoper rijden, daar hoort bewust electrische rijden ook bij. Dus regenereren en inderdaad anticiperen zoals je zelf al aangeeft.
Even heel simpel, de eerste echte marketing waar Tesla mee kwam was dat de Tesla zo snel was. En niet dat ie zo onderhoudsvrij en goedkoop was. Ik schat dan ook dat de meeste mensen gewoon hetzelfde blijven rijden ongeacht wat voor auto ze rijden.
Want alleen dan rij je echt aanzienlijk goedkoper met een EV: daar kan zelfs geen kleine A-segmenter tegenop, welke je met allerlei fratsen zo zuinig mogelijk kunt rijden. Door bijvoorbeeld de versnellingsbak te mishandelen, met veelvuldig terugschakelen om af te remmen op de motor.
Met de huidige elektra-prijzen kom ik met mijn HEV toch aardig in de buurt. Wat onderhoud betreft staat ie nog gelijk met de model 3 van de buurman en wat prijs/km betreft zit ik het laatste jaar juist goedkoper. En wij zijn beide rustige rijders met her en der een keertje een uitschieter :+

Maar hopelijk gaan de elektraprijzen snel weer wat omlaag zodat de EV duidelijk goedkoper is. Ik zie die overgang ook liever snel gebeuren omdat de elektra steeds groener zal worden, iets dat je met benzine kunt vergeten.

[removed]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
redwing schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:19:
[...]
Maar hopelijk gaan de elektraprijzen snel weer wat omlaag zodat de EV duidelijk goedkoper is. Ik zie die overgang ook liever snel gebeuren omdat de elektra steeds groener zal worden, iets dat je met benzine kunt vergeten.
Niet alleen groener: je bemerkte terecht op dat de stroom niet altijd groen is. Maar wat wel zo is: je stoot geen uitlaatgassen uit en met name in de wintermaanden, is de luchtkwaliteit morgens enorm slecht door al die uitlaatgassen welke koude ICE motoren uitstoten.

Ik had bij mijn ICE ook de regel: voor ritjes minder dan 5km neem ik niet de auto. Dat was omdat het slecht voor de motor is en omdat de auto dan meer uitstoot en verbruikt. Dus ik ben de nodige keren helemaal nat geworden, omdat ik dan door de regen moest fietsen.

Die kwelling doe ik mij niet meer aan: want bij de EV maakt het niets uit, of je 2.5km rijdt of 100km.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 01:03
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:24:
[...]
*knip*
Die kwelling doe ik mij niet meer aan: want bij de EV maakt het niets uit, of je 2.5km rijdt of 100km.
Nou ja, als je anders had gefietst maakt het dus wel uit ;).

Sowieso gaat het ook niet op in de winter, want ontdooien is ook niet gratis als dat moet gebeuren. Maar als je je specifiek richt op inefficiëntie van een brandstofmotor bij koude temperaturen, sommige EV's verwarmen hun battery-pack als het koud is waardoor het verbruik op kortere ritten ook omhoog gaat.

Kortom: milieuvriendelijker is de auto die stil staat, milieuvriendelijkst is de auto die niet is geproduceerd. :)

Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco-Peters
-MD- schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:32:
[...]

Nou ja, als je anders had gefietst maakt het dus wel uit ;).

Sowieso gaat het ook niet op in de winter, want ontdooien is ook niet gratis als dat moet gebeuren. Maar als je je specifiek richt op inefficiëntie van een brandstofmotor bij koude temperaturen, sommige EV's verwarmen hun battery-pack als het koud is waardoor het verbruik op kortere ritten ook omhoog gaat.

Kortom: milieuvriendelijker is de auto die stil staat, milieuvriendelijkst is de auto die niet is geproduceerd. :)
Geloof het of niet: maar ik ben nu al regels opstellen voor het gebruik van mijn EV _O- Ik zit in het autisme spectrum, dus kan helemaal geobsedeerd raken door een bepaald onderwerp. Bij autos ook altijd.....

Als de ruiten bevroren zijn dan pak ik juist de fiets: want die heeft geen ruiten en dus ben ik sneller met de fiets op het werk, dan wachten tot de ruiten ontdooid zijn. Ik ga er vanuit dat dit met een EV kan zonder te krabben of eeuwig wachten, tot de ruiten eindelijk niet meer beslagen zijn?

In de wintermaanden rijden wij sowieso aanzienlijk minder auto: zodra het weer warm begint te worden, gaan wij er vaker op uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:04:
[...]

Nee dat is nergens voor nodig. Bij elk beetje vertragen krijg je dan al een soort kermisverlichting, daar wordt het verkeer niet veiliger op. Als je bij een ICE afremt door gas los te laten, gaan ook niet continu je remlichten branden. Gelukkig maar.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Het enthousiasme van de overstap van een benzineauto naar een elektrische auto (Zoe) heeft toch wel een beetje een deukje opgelopen.

Voor mijn gebruik voldoet de 22kWh Q210 Zoe in theorie prima. Ik rijd niet veel, meeste tripjes binnen 80km one-way. Dan ten minste enkele uren op bestemming, laden op 11kW, en dan met volle accu terug.

Echter, de erg gevoelige lader van de Zoe begint me toch wel behoorlijk te irriteren.

1. Eerst de granny charger; aardlek eruit. Ook bij iemand anders. Blijkt dus aan Type A aardlekschakelaar te liggen i.c.m. te hoge aardweerstand te liggen. Gelukkig heb ik één groep met aarde maar zonder aardlekschakelaar. Daar werkt het wel prima op. Niet de beste oplossing overigens (huurhuis; dus weinig opties). De beste oplossing is dus uitstekende aarde met lage weerstand + (dure) type B aardlekschakelaar... dat heeft bijna niemand. Dit maakt de granny charger wel een stuk minder portable en plug and play :|

2. Publieke laadpalen met een 1 van de 2 poorten reeds bezet door een auto die aan het laden is heeft nog niet gewerkt. Zonder andere auto werkt prima en snel. Verreweg de meeste publieke palen zijn 11kW met 2 poorten, maar als er al 1 auto aan hangt gaat het laden dus blijkbaar niet direct met 11kW maar een lager vermogen, en dat lagere vermogen op 3-fase lijkt de Zoe niet leuk te vinden. Rode neus en weigert te laden. Je moet dus een laadpaal opzoeken zonder een andere auto. Ik vond ergens op internet dat je dan een Type 2 kabel met slechts 1 fase eraan moet hangen, dan gaat het waarschijnlijk wel goed. Maar ja, juist één van de redenen dat ik de Zoe verkoos boven de Leaf is het snellere 3-fase AC laden... juist omdat het gros van de palen in Nederland 11kW+ AC lijken te zijn.

Dit alles heeft mij wel wat stress en serieus wat uren uitzoekwerk gekost.

• Marco-Peters
Bartjuh schreef op zondag 16 april 2023 @ 15:08:
Het enthousiasme van de overstap van een benzineauto naar een elektrische auto (Zoe) heeft toch wel een beetje een deukje opgelopen.

Voor mijn gebruik voldoet de 22kWh Q210 Zoe in theorie prima. Ik rijd niet veel, meeste tripjes binnen 80km one-way. Dan ten minste enkele uren op bestemming, laden op 11kW, en dan met volle accu terug.

Echter, de erg gevoelige lader van de Zoe begint me toch wel behoorlijk te irriteren.

1. Eerst de granny charger; aardlek eruit. Ook bij iemand anders. Blijkt dus aan Type A aardlekschakelaar te liggen i.c.m. te hoge aardweerstand te liggen. Gelukkig heb ik één groep met aarde maar zonder aardlekschakelaar. Daar werkt het wel prima op. Niet de beste oplossing overigens (huurhuis; dus weinig opties). De beste oplossing is dus uitstekende aarde met lage weerstand + (dure) type B aardlekschakelaar... dat heeft bijna niemand. Dit maakt de granny charger wel een stuk minder portable en plug and play :|

2. Publieke laadpalen met een 1 van de 2 poorten reeds bezet door een auto die aan het laden is heeft nog niet gewerkt. Zonder andere auto werkt prima en snel. Verreweg de meeste publieke palen zijn 11kW met 2 poorten, maar als er al 1 auto aan hangt gaat het laden dus blijkbaar niet direct met 11kW maar een lager vermogen, en dat lagere vermogen op 3-fase lijkt de Zoe niet leuk te vinden. Rode neus en weigert te laden. Je moet dus een laadpaal opzoeken zonder een andere auto. Ik vond ergens op internet dat je dan een Type 2 kabel met slechts 1 fase eraan moet hangen, dan gaat het waarschijnlijk wel goed. Maar ja, juist één van de redenen dat ik de Zoe verkoos boven de Leaf is het snellere 3-fase AC laden... juist omdat het gros van de palen in Nederland 11kW+ AC lijken te zijn.

Wat is de oplossing nu? Want bijna alle laadpalen hebben twee aansluitingen: betekend het, dat wanneer jou Renault ZOE aan het laden is en ik mijn Nissan Leaf aan de laadpaal aansluit. Dat jouw Renault stopt met laden?

Dus nu moet je een andere laadkabel kopen? Lijkt mij echt vreselijk, als je denkt dat je auto aan het opladen is: maar omdat er een tweede auto aan de laadpaal aangesloten is, dat de jouwe ermee stopt.

[Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 16-04-2023 16:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Briefje "defect" op de andere aansluiting plakken ;)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:09

Al ooit een software update gedaan? Dit is bij ons een probleem geweest in ~2017/18 en dit was met/na een update gewoon opgelost.

Ik geloof dat deze onder het/de “slim laden” update valt van enkele jaren terug (of rond die periode van die update))

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Marco-Peters schreef op zondag 16 april 2023 @ 16:02:
[...]
Wat is de oplossing nu? Want bijna alle laadpalen hebben twee aansluitingen: betekend het, dat wanneer jou Renault ZOE aan het laden is en ik mijn Nissan Leaf aan de laadpaal aansluit. Dat jouw Renault stopt met laden?

Dus nu moet je een andere laadkabel kopen? Lijkt mij echt vreselijk, als je denkt dat je auto aan het opladen is: maar omdat er een tweede auto aan de laadpaal aangesloten is, dat de jouwe ermee stopt.
Ik heb dat nog niet meegemaakt (2de auto er later bij)... Misschien wel?

Als de Zoe aan het laden is dan reduceert hij zijn vermogen uiteindelijk ook als hij de 100% nadert, en dat gaat prima. Als hij maar op ~11kW bij 3-fase start ofzo... lijkt.

Ik ga er denk wel een 1-fase kabel bij kopen, als ik weet dat ik er toch lang ga staan. Beetje "kleefgedrag", maar technisch gezien gewoon aan het laden.

Frans en elektrisch :|
Stef87 schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:02:
[...]
Al ooit een software update gedaan? Dit is bij ons een probleem geweest in ~2017/18 en dit was met/na een update gewoon opgelost.

Ik geloof dat deze onder het/de “slim laden” update valt van enkele jaren terug (of rond die periode van die update))
Ik heb de auto pas net een maand, dus zelf nog niet. Kun je zelf controleren welke update erop staat? Anders een keer langs de garage om te checken. Bedankt voor de tip (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Bartjuh schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:07:
[...]

Ik heb dat nog niet meegemaakt (2de auto er later bij)... Misschien wel?

Als de Zoe aan het laden is dan reduceert hij zijn vermogen uiteindelijk ook als hij de 100% nadert, en dat gaat prima. Als hij maar op ~11kW bij 3-fase start ofzo... lijkt.

Ik ga er denk wel een 1-fase kabel bij kopen, als ik weet dat ik er toch lang ga staan. Beetje "kleefgedrag", maar technisch gezien gewoon aan het laden.

Frans en elektrisch :|

[...]

Ik heb de auto pas net een maand, dus zelf nog niet. Kun je zelf controleren welke update erop staat? Anders een keer langs de garage om te checken. Bedankt voor de tip (y)
Wij hebben dezelfde Zoe en tot nu toe geen problemen bij laden bij al bezette laadpalen.
Heb al wel een aantal keer gehad dat een bepaald merk (Allego) publieke laadpaal met geen mogelijkheid aan te krijgen is. Uiteindelijk maar naar een Mcdonalds uitgeweken om te laden (kinderen blij, ik niet :+ )

Geen idee welke versie van de software ik heb, kan zo wel even voor je kijken als het handig is.

[Voor 4% gewijzigd door chevsticks op 16-04-2023 18:17]

• Stef87
Bartjuh schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:07:

Dat kan je alleen via een Renault Z.E. Dealer doen. (Eindhoven heeft een goede)

*edit* @Bartjuh Je moet gewoon met de Zoe zonder al teveel problemen kunnen laden hoor! Bij de normale laadpalen was de Zoe net zo goed (en vaak sneller met opladen) dan onze Model 3. ( In beide nu 90k kilometer ervaring)

Ook met de granny lader (al is deze zeer inefficiënt, iets van maar 50/60% efficient) konden wij overal opladen (oostenrijk, hotels, parkeergarages.. gehuurde huisjes)

[Voor 39% gewijzigd door Stef87 op 16-04-2023 18:25]

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Net gisteren de overstap gemaakt naar een ZOE ZE50 R135 maar we komen van precies die van jou en herken me niet in je ervaringen. Dat zou echt gewoon goed moeten kunnen gaan dus zou echt eens kijken hoe het met de firmware versie zit. Weet namelijk wel dat er versies zijn die problemen kunnen hebben, ook o.a. Met onze Zappi lader. Na een update van de auto en de lader was dat opgelost, in die zin zijn het echt computers geworden :/

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Bartjuh
  • Niet online
chevsticks schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:16:
[...]
Wij hebben dezelfde Zoe en tot nu toe geen problemen bij laden bij al bezette laadpalen.
Heb al wel een aantal keer gehad dat een bepaald merk (Allego) publieke laadpaal met geen mogelijkheid aan te krijgen is. Uiteindelijk maar naar een Mcdonalds uitgeweken om te laden (kinderen blij, ik niet :+ )

Geen idee welke versie van de software ik heb, kan zo wel even voor je kijken als het handig is.
Hmm, ja, misschien moet ik echt die update hebben. Auto is natuurlijk al 9,5 jaar oud...

Allego lijkt hier juist wel aardig goed te werken, maar nooit geprobeerd met een extra auto eraan.
Stef87 schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:20:
[...]
Dat kan je alleen via een Renault Z.E. Dealer doen. (Eindhoven heeft een goede)

*edit* @Bartjuh Je moet gewoon met de Zoe zonder al teveel problemen kunnen laden hoor! Bij de normale laadpalen was de Zoe net zo goed (en vaak sneller met opladen) dan onze Model 3. ( In beide nu 90k kilometer ervaring)

Ook met de granny lader (al is deze zeer inefficiënt, iets van maar 50/60% efficient) konden wij overal opladen (oostenrijk, hotels, parkeergarages.. gehuurde huisjes)
Is dat ook met de oudere Q210? Of een recenter model?
Ik had ook al door dat laden met die granny lader behoorlijk inefficiënt is. Maakt een goede case voor een eigen laadpunt.
Himalaya schreef op zondag 16 april 2023 @ 18:43:
[...]
Net gisteren de overstap gemaakt naar een ZOE ZE50 R135 maar we komen van precies die van jou en herken me niet in je ervaringen. Dat zou echt gewoon goed moeten kunnen gaan dus zou echt eens kijken hoe het met de firmware versie zit. Weet namelijk wel dat er versies zijn die problemen kunnen hebben, ook o.a. Met onze Zappi lader. Na een update van de auto en de lader was dat opgelost, in die zin zijn het echt computers geworden :/
Ik weet inmiddels wel wat ik moet doen :z Even gaan kijken voor een ZE Renault dealer in de buurt en vragen of zij naar de firmware kunnen kijken.

• Stef87
Bartjuh schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:20:
[...]

Hmm, ja, misschien moet ik echt die update hebben. Auto is natuurlijk al 9,5 jaar oud...

Allego lijkt hier juist wel aardig goed te werken, maar nooit geprobeerd met een extra auto eraan.

[...]

Is dat ook met de oudere Q210? Of een recenter model?
Ik had ook al door dat laden met die granny lader behoorlijk inefficiënt is. Maakt een goede case voor een eigen laadpunt.

[...]

Ik weet inmiddels wel wat ik moet doen :z Even gaan kijken voor een ZE Renault dealer in de buurt en vragen of zij naar de firmware kunnen kijken.
Ja ik heb jaren een q210 gereden. Diverse updates waren noodzakelijk.

Later is zelfs de q210 batterij vervangen voor een ze-40kWh huurbatterij (via huur constructie).

• Bartjuh
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 16 april 2023 @ 20:25:
[...]
Ja ik heb jaren een q210 gereden. Diverse updates waren noodzakelijk.

Later is zelfs de q210 batterij vervangen voor een ze-40kWh huurbatterij (via huur constructie).
Was de upgrade nodig vanwege kuren of wilde je gewoon een grotere accu?

• Stef87
Bartjuh schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:24:
[...]

Was de upgrade nodig vanwege kuren of wilde je gewoon een grotere accu?
Voor of door kuren? Ja en nee. Die grotere batterij wilde ik direct!

Ik stond al op de wachtlijst voor (betaalde) upgrade (was toen rond de 3200€ normaal meen ik, uiteindelijk 1600€ betaald! Zeer tevreden mee!)

Ik heb deze batterij tegen gereduceerd tarief gekregen uiteindelijk omdat ik problemen had bij snelladers van Fastned. (Niet de schuld van Renault!)

Voor wie het kan volgen:

bij de nieuwere Fastned snellader stations, waarvan er van hoogspanning naar (lagere) middenspanning moest worden omgevormd voor de AC-43kW snelladers, kwamen er harmonische verstoringen bij de 3-fase door.

De Renault Zoe zijn hardware kon dit (zelfs na updates) niet aan, snelladen stopte dan vaak bij hoogste vermogens.

Uiteindelijk heeft fastned later ook de laders begrensd op ~38kW ofzo (in ieder geval iets onder 43kW) waardoor deze verstoringen geen probleem meer waren.

Aan de gewone laadpalen en stopcontacten weinig tot geen problemen.

*edit*
Indien je huurbatterij hebt en bij de paal niet kan laden door “storing” heb je recht op afslepen en vervangend vervoer. (Dat kostte Renault ook geld, dus daarom 40kWh batterij met korting)

@Bartjuh eventueel ter vermaak, dit is een gastblog uit 2018, toen we onze Zoe nog hadden: https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html

[Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 16-04-2023 23:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Stef87 schreef op zondag 16 april 2023 @ 23:36:
[...]
Voor of door kuren? Ja en nee. Die grotere batterij wilde ik direct!

Ik stond al op de wachtlijst voor (betaalde) upgrade (was toen rond de 3200€ normaal meen ik, uiteindelijk 1600€ betaald! Zeer tevreden mee!)

Ik heb deze batterij tegen gereduceerd tarief gekregen uiteindelijk omdat ik problemen had bij snelladers van Fastned. (Niet de schuld van Renault!)

Voor wie het kan volgen:

bij de nieuwere Fastned snellader stations, waarvan er van hoogspanning naar (lagere) middenspanning moest worden omgevormd voor de AC-43kW snelladers, kwamen er harmonische verstoringen bij de 3-fase door.

De Renault Zoe zijn hardware kon dit (zelfs na updates) niet aan, snelladen stopte dan vaak bij hoogste vermogens.

Uiteindelijk heeft fastned later ook de laders begrensd op ~38kW ofzo (in ieder geval iets onder 43kW) waardoor deze verstoringen geen probleem meer waren.

Aan de gewone laadpalen en stopcontacten weinig tot geen problemen.

*edit*
Indien je huurbatterij hebt en bij de paal niet kan laden door “storing” heb je recht op afslepen en vervangend vervoer. (Dat kostte Renault ook geld, dus daarom 40kWh batterij met korting)

@Bartjuh eventueel ter vermaak, dit is een gastblog uit 2018, toen we onze Zoe nog hadden: https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html
Ah, dat is wel een sweet deal :)

Ik heb nog niet AC "snelgeladen" met 43kW AC. Misschien dat ik dat vandaag of morgen zelfs ga doen (of 22kW).

Ik heb die verzekering inderdaad bij de accuhuur inderdaad. Voorlopig nog maar even niet tot koop overgaan :+

Haha, het kan dus wel, op vakantie naar het buitenland. Ik ben dat zelf niet van plan (pak ik de trein, auto van iemand anders (of huur), of slecht; het vliegtuig).

Helemaal eens met de conclusie overigens; "snel" AC laden (11-22kW) is gewoon erg belangrijk. Het gros (95%+?) van alle laadpalen is van die spec als ik zo op ChargeMap kijk. Even ergens eten/bezoek/wandeling en je accu zit ook zo weer vol.

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:24
Hoe weten jullie de efficiency van jullie lader? Ik heb ook een granny bij een e-Golf, die ik regelmatig gebruik. Ik zou niet weten hoe ik dat kan opmeten, want het stroomverbruik is te hoog om een stroommeter tussen te zetten (althans, bij die van mij).

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
DDDikkiedik schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:21:
Hoe weten jullie de efficiency van jullie lader? Ik heb ook een granny bij een e-Golf, die ik regelmatig gebruik. Ik zou niet weten hoe ik dat kan opmeten, want het stroomverbruik is te hoog om een stroommeter tussen te zetten (althans, bij die van mij).
Hoeveel A trekt die granny dan? Een homewizard plug kan gewoon 3,6kW aan. Dus jouw Granny slikt dan steroides :)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

• Marco-Peters
Niet: heb gewoon op Google gezocht met hoeveel kw de granny doet opladen, in geval van mijn Nissan Leaf zou dat 2.3kw moeten zijn. Dat gaat natuurlijk niet bijsters snel. Maar je rijdt je accu eigenlijk ook nooit helemaal leeg en doet hem ook niet altijd helemaal volladen.

De granny ga ik alleen op vakantie gebruiken: ik heb een paar hotels geboekt, waar ik met de granny kan opladen. Als ik om 18 uur bij het hotel aankom met circa 20% en dan direct inplug en de volgende dag na het ontbijt, om 9 uur weer vertrek. Dan is de accu toch aardig vol. Dan heeft de auto toch 15 uur kunnen laden.

• SjoerdV nl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:46

SjoerdV nl

Be the change.

Van de paar metingen waarvan ik data heb;

Alfen Single S-line, momenteel aangesloten op 1-fase, 10A, uitgelezen via ACE installer.

Auto ontvangt 97% van de geleverde stoom door de laadpaal. 90% van de geleverde stroom eindigt in de accu. Uitgelezen via Tessie.

Er is nog 1 sessie waar het laatste percentage 80% is, maar daar heeft het BMS gecallibreerd. Dat zorgt er dus tevens voor dat bovenstaande percentages waarschijnlijk absoluut niet betrouwbaar zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:54
Grove methode: je laadsnelheid met een granny is 2,3 kW (10 A x 230 V) en je laadt 10 uur.
Je laadt bijvoorbeeld 40% bij. Je batterij kan bijv. maximaal 50 kWh bevatten (100%).
Dan heb je 2,3 kW x 10 uur = 23 kWh aan stroom gebruikt. Daarvan is 40% x 50 kWh = 20 kWh in je auto gegaan. De rest, 3 kWh, is laadverlies. Laadverlies is dus 3/23 x 100 = 13%

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Gecko123
  • Laatst online: 03-06 23:59
Maakt ook veel uit of je van SOC 40% naar 50% aan het laden bent of van 90% naar 100% ivm grotere weerstand van de batterij.

• DDDikkiedik
Maar gaat hij aan het eind, als hij langzamer laadt, ook niet minder gebruiken? Of blijft hij dan evenveel stroom trekken? Dat zou dan betekenen dat het ook veel voordeliger is om de maximale lading op 90 procent te zetten.

Ik heb het idee dat hij vrijwel altijd binnen 15 uur weer vol is. Dat lijkt dan haast te betekenen dat een e-golf standaard lader nauwelijks laadverlies heeft. Want 15 maal 2,3 is 34.5. Maar ik ga het eens in de gaten houden als hij vrijwel leeg is.
DDDikkiedik schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:15:
Maar gaat hij aan het eind, als hij langzamer laadt, ook niet minder gebruiken? Of blijft hij dan evenveel stroom trekken? Dat zou dan betekenen dat het ook veel voordeliger is om de maximale lading op 90 procent te zetten.

Ik heb het idee dat hij vrijwel altijd binnen 15 uur weer vol is. Dat lijkt dan haast te betekenen dat een e-golf standaard lader nauwelijks laadverlies heeft. Want 15 maal 2,3 is 34.5. Maar ik ga het eens in de gaten houden als hij vrijwel leeg is.
Maar je rijdt hem ook altijd helemaal leeg dan? Hij heeft 32 netto waarvan waarschijnlijk ook nog wel een 1 a 2 kWh onder 0%. Ook kun je al best wat degradatie hebben. Dus van 0% naar 100% is wellicht maar 29kWh bv. Dan zou je op 10%+ verlies zitten.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:37
Zag vandaag de aankondiging van de nieuwe Polestar 4 die volgend jaar uitkomt: https://www.polestar.com/nl/polestar-4/

Zowel uiterlijk als qua specs zeer geslaagd. De prijs van 65.000 voor de 4wd versie viel mij mee. Deze staat met stip op 1 op mijn wensenlijstje voor over een paar jaar :) .
mog__wai schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:10:
Zag vandaag de aankondiging van de nieuwe Polestar 4 die volgend jaar uitkomt: https://www.polestar.com/nl/polestar-4/

Zowel uiterlijk als qua specs zeer geslaagd. De prijs van 65.000 voor de 4wd versie viel mij mee. Deze staat met stip op 1 op mijn wensenlijstje voor over een paar jaar :) .
100kWh en dan maar 560km met de LR DM versie? Dat doet een Q8 beter. Verder kan een tunnel achterin bij een BEV in 2024 echt niet meer imho. Verder best een mooie auto.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dankzij het wegvallen van de achterruit strekt het glazen dak zich uit tot voorbij de hoofden van de inzittenden achterin
:? :? :? Wat een vreemde gevolgtrekking. Mijn Tesla M3 heeft een glazen dak dat zich uitstrekt tot de kofferbakklep.
opladen tot 200 kW DC
Hm. Dat is niet echt vooruitstrevend.
unieke Polestar-lichtsignatuur en het Polestar-embleem dat op de millimeter nauwkeurig van onderaf is verlicht.
Ja, ik begrijp dat je een marketingverhaaltje moet houden. Hier krijg ik echt een natte panty van. :D

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:30
Maasluip schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:29:
[...]

:? :? :? Wat een vreemde gevolgtrekking. Mijn Tesla M3 heeft een glazen dak dat zich uitstrekt tot de kofferbakklep.
Je C-stijl zit rond de hoofden. Bij deze Polestar lijkt het glas iets verder door te lopen voordat de C-stijl begint.
[...]

Ook niet heel slecht toch? Er zijn genoeg merken die max 150kW doen. Al vind ik het zelf interessanter hoelang hij dit volhoud en hoeveel %(of kilometers) je er dus bij krijgt in X minuten.
Ja, ik begrijp dat je een marketingverhaaltje moet houden. Hier krijg ik echt een natte panty van. :D
Marketing hé, dat is geen een merk vreemd :P

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 15:46
mog__wai schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:10:

heeft ie nou een digitale achteruitkijkspiegel?
Ik vind het er maar gek uitzien die dichte achterkant.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
jackaubrey schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:54:
[...]

heeft ie nou een digitale achteruitkijkspiegel?
Ik vind het er maar gek uitzien die dichte achterkant.
Ja. Gegeven de klachten die bijvoorbeeld de e-tron heeft met digitale spiegels ben ik er ook niet van overtuigd dat het top werkt. Ik vind het er echter niet slecht uitzien qua uiterlijk.

[Voor 27% gewijzigd door Dean Martin op 20-04-2023 09:58]

The best is yet to come

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Dean Martin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:58:
[...]

Ja. Gegeven de klachten die bijvoorbeeld de e-tron heeft met digitale spiegels ben ik er ook niet van overtuigd dat het top werkt. Ik vind het er echter niet slecht uitzien qua uiterlijk.
In azie een keer gereden met een alphard met zo'n digitale spiegel, werkt eigenlijk best oke.
Met de zijspiegel van de etron is het wel anders. Ik denk te maken met de feit dat je met zijspiegel "diepte" en afstand moeten schatten diagonaal, maar met midden spiegel is het een dimensionaal niet een probleem.

Life is too short to drive boring cars

• DDDikkiedik
Inspired schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:45:
[...]

Maar je rijdt hem ook altijd helemaal leeg dan? Hij heeft 32 netto waarvan waarschijnlijk ook nog wel een 1 a 2 kWh onder 0%. Ook kun je al best wat degradatie hebben. Dus van 0% naar 100% is wellicht maar 29kWh bv. Dan zou je op 10%+ verlies zitten.
Nee. Maar één keer is genoeg om het uit te proberen, toch? Degradatie is nog niet merkbaar qua rijbereik.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Marco-Peters
Voor de 1e keer het Heuvelland in geweest met de electrische auto: Google Maps geeft mij met de electrische auto, veel leukere routes. Bij de ICE werd ik vaak gewoon over de autosnelweg gestuurd, nu met de EV veel binnendoor.

En dat is leuk rijden: ook geen enkel probleem om eventjes met 20km achter een stel bejaarde E-Bikes te hangen, waarvan ik mij wel begon af te vragen? Zullen ze mij überhaupt horen? Buiten een gezoem, welke ik bij Nissan Leaf nog best goed vind klinken. Hoor je dus niets.

Naja harstikke druk in het Heuvelland dus ik heb lekker rustig gereden: was een bestuurder in een ICE het niet eens over, die haalde mij in nadat ik op een gelijkwaardige kruising rustig reed. Voor hetzelfde geld komt er wel een auto..... de meeste rijden daar vol gas door en dat vind ik echt onverstandig in het Heuvelland, waar veel fietsers etc onderweg zijn.

Vervolgens had ik weer een stereotype Volkswagen Golf Polo die zat te bumperkleven: wat mankeert die mensen? Na 500 meter heb je namelijk weer de volgende rotonde, dan verspil je onnodig energie en moet je dus remmen. Dus ik rij gewoon lekker rustig, dan hoef ik ook niet te remmen.

Na de rotonde gaat het erg steil bergop: toen heb ik het gas even flink ingetrapt. Nou de Volkswagen Polo was toen dus niet meer aan het bumperkleven, want die kon natuurlijk niet zo snel optrekken als mijn Nissan Leaf _O-

In het Heuvelland vragen ze je nu ook al om vrijwillig 30km/u te rijden: dat deed ik dus ook, want de drukte moet je daar echt niet onderschatten. Ik vind wel dat dit met een EV veel prettiger is, dan met een ICE. Want dan begint die schakelbak meestal te schokken of je moet weer terugschakelen, naar de 2 waarmee je teveel toeren maakt.

• pmiddeld
  • Laatst online: 17:54
Ik lees net dat je met een EV gratis kunt parkeren in Kopenhagen.
Electric cars, hydrogen cars and electric motorcycles can park for free at street level on public parking spaces. This exeptions does not apply to plug-in hybrid cars.
https://international.kk....lic-parking-in-copenhagen

Hoe en wat en of dat ook voor buitenlandse EV's geldt kan ik niet vinden. Ik ga namelijk over twee weken die kant op. Ik heb de vraag bij het Deens verkeersbureau gesteld, zou antwoord krijgen via de mail deze week. Weet iemand hier meer van?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
pmiddeld schreef op woensdag 26 april 2023 @ 22:18:
Ik lees net dat je met een EV gratis kunt parkeren in Kopenhagen.

[...]

https://international.kk....lic-parking-in-copenhagen

Hoe en wat en of dat ook voor buitenlandse EV's geldt kan ik niet vinden. Ik ga namelijk over twee weken die kant op. Ik heb de vraag bij het Deens verkeersbureau gesteld, zou antwoord krijgen via de mail deze week. Weet iemand hier meer van?
Nee, maar kan handig zijn als ik er naar toe ga in de zomer.

• Eiríkr
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:21
Tommie12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:41:
[...]

Ik ook, in augustus. Ben ook benieuwd!

stats.fm/ericafterdark | letterboxd.com/ericafterdark

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:41:
[...]

Dit soort regelingen zijn er ook in Duitsland: al is het nogal offtopic hier, maar het is wel een van de voordelen van het nu al bezitten van een electrische auto. Je moet alleen rekening ermee houden, dat je wellicht een speciaal kenteken nodig hebt of in geval van een Nederlands kenteken. Een E-Vignette welke je bij het Duitse Straßenverkehrsamt kunt krijgen.

Je kunt dan in o.a Aken gratis twee uur op straat parkeren: maar in Düsseldorf kan het dus zonder zo'n sticker, alleen is de voorwaarde dat je aan de laadpaal aangesloten bent. Dan mag je 4 uur gratis parkeren. Ik heb gisteren nog opgezocht wat het parkeertarief in Düsseldorf tegenwoordig is: € 4,50 per uur 8)7

Reken uit je winst: je laad voor ongeveer € 0,50 per kWh, wanneer je auto langzaam laadt zoals mijn Nissan Leaf. Ben je feitelijk goedkoper uit, want opladen in Duitsland is duurder dan in Limburg/Overijssel en Gelderland etc. Dus hij hoeft echt niet helemaal volgeladen te worden, tot maximaal 80% is voldoende.

Het was echt de 1e keer dat ik dacht: hey langzaam opladen, heeft in zo'n geval voordelen. Want dat bepaald hoeveel het gratis parkeren je aan laadkosten kost. Je betaald hoe dan ook minder dan € 18 als je 4 uur aan de laadpaal staat. Na die 4 uur gaat het blokkeringstarief in a € 0,10 per minuut.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:56
Dean Martin schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat dat niet vergelijkbaar is. De camera komt in de ‘haaienvin’ op het dak en heeft daardoor denk ik een heel breed en ruim zichtveld. Kan me voorstellen dat dat juist wel prettig is in vergelijking met de vaak beperkte blik door de achterruit bij veel auto’s.

P2 DMLR Midnight 19”; software P2.9

• JTHZZ
Maasluip schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:29:
[...]
opladen tot 200 kW DC
Oh? De CCS standaard gaat maar tot 200kW bij 400V. Ook Tesla haalt bij Fastned of Ionity geen 250kW. En zelfs 800V auto’s komen niet veel hoger (bijv EV6 max 240kW). De laadcurve is veel belangrijker dan die marketingclaim van de pieksnelheid.

• JTHZZ
Inspired schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:32:
[...]

100kWh en dan maar 560km met de LR DM versie? Dat doet een Q8 beter.
Verbaast mij ook in negatieve zin. De MY24 (huidige) Polestar 2 haalt 580km met 78kWh bruikbaar met compleet nieuwe motoren. 600+ met de single motor. Daarmee juist een van de zuinigere EVs geworden. Lijkt erop dat die motoren bij de 4 nog niet zijn toegepast.

[Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 27-04-2023 12:38]

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00
JTHZZ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:18:
[...]
Ik denk dat dat niet vergelijkbaar is. De camera komt in de ‘haaienvin’ op het dak en heeft daardoor denk ik een heel breed en ruim zichtveld. Kan me voorstellen dat dat juist wel prettig is in vergelijking met de vaak beperkte blik door de achterruit bij veel auto’s.
Het probleem met camera's in plaats van spiegels is niet het gewijzigde blikveld, maar de gewijzigde diepte.

Als je in een auto rijdt kijk je zeg een meter of 50 voor je. Zodra je in de spiegel kijkt staan je ogen en je brein nog in die '50' meter stand en kijk je via de spiegel de 'diepte' in.

Een beeldscherm werkt echter heel anders. Een scherm zit zo'n 50cm van je ogen, en die hebben dan ook een fractie van een seconde nodig om te wennen aan die nieuwe situatie. Dat heb je uiteraard ook als je naar je dashboard kijkt, maar dat doe je alleen als de verkeerssituatie rustig is, dan is dat geen probleem.

In je achteruitkijkspiegels kijk je echter vaak onbewust en ook met je peripheral vision, op de automatische piloot. Met een scherm werkt dat echter niet, dan moet je zoals gezegd focussen.

Daarnaast maken de camera's en schermen van de e-tron de auto niet zuiniger. De extra elektronica verbruikt meer stroom dan de verminderde luchtweerstand kan compenseren.

Om deze redenen heeft Mercedes afgezien van deze systemen bij hun auto's.

iRacing Profiel

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:30
@alexbl69 de camera’s op de E-toen zorgen wel degelijk voor extra range. Toegegeven, het is beperkt, maar uit mijn hoofd 15-20km .

• JTHZZ
alexbl69 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:02:
[...]

Het probleem met camera's in plaats van spiegels is niet het gewijzigde blikveld, maar de gewijzigde diepte.

Als je in een auto rijdt kijk je zeg een meter of 50 voor je. Zodra je in de spiegel kijkt staan je ogen en je brein nog in die '50' meter stand en kijk je via de spiegel de 'diepte' in.

Een beeldscherm werkt echter heel anders. Een scherm zit zo'n 50cm van je ogen, en die hebben dan ook een fractie van een seconde nodig om te wennen aan die nieuwe situatie. Dat heb je uiteraard ook als je naar je dashboard kijkt, maar dat doe je alleen als de verkeerssituatie rustig is, dan is dat geen probleem.

In je achteruitkijkspiegels kijk je echter vaak onbewust en ook met je peripheral vision, op de automatische piloot. Met een scherm werkt dat echter niet, dan moet je zoals gezegd focussen.

Daarnaast maken de camera's en schermen van de e-tron de auto niet zuiniger. De extra elektronica verbruikt meer stroom dan de verminderde luchtweerstand kan compenseren.

Het scherm zit bij de Polestar 4 wel op de normale plek van de binnenspiegel. Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn. Mij lijkt het, misschien met wat gewenning, wel erg fijn, als je op die manier gewoon veel meer ziet dan met een normale binnenspiegel en een kleine achterruit

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00
@GeeMoney @JTHZZ

Hier nog een aantal links over het onderwerp:

Camera's als zijspiegels is kansloos concept
Camera’s in plaats van buitenspiegels zijn geen succes
Waarom de Mercedes-Benz EQXX geen digitale spiegels heeft

Naast de reeds genoemde punten komen er nog 2 nadelen naar boven:

Waar plaats je de schermen? Het dashboard is vooral aan de kant van de bestuurder al vrij druk/vol. Hier zal nu nog een scherm (van redelijke grootte) voor de achteruitkijkspiegel in moeten worden geplaatst.

Vervuiling. Een camera wordt sneller vies dan een spiegel. Heb zelf een BMW met camera's waarmee ik 360° om de auto kan kijken. Gebruik in de praktijk de achteruitrij- en de zijdelings-kijkende camera's (bij het inparkeren). In de winter zijn die echter inderdaad vaak dusdanig vuil dat je er amper wat door ziet.

Afgelopen winter zijn we met de Kia van een vriend van me naar Oostenrijk gereden. Die had een systeem waarbij je zodra je de richtingaanwijzer aan doet er een beeld van een naar achter gerichte camera welke onder de spiegel gemonteerd is op de snelheidsmeter of toerenteller verscheen. Zag er heel hip en modern uit, maar zodra de straat nat was zag je werkelijk helemaal niks meer met dat systeem. Gelukkig had de wagen ook nog 'normale' spiegels, want met alleen die camera's was er niet veilig mee te rijden.

iRacing Profiel

• Omega Supreme
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:33

Omega Supreme

The God of Death

alexbl69 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:02:
[...]

Ik weet niet of ik dat een probleem zou noemen.
Ik kijk nooit meer op mijn dashboard omdat ik een HUD op mijn voorruit geprojecteerd heb. Ik kijk juist naar mijn snelheid, dode hoek indicatie en nav door mijn focus te veranderen en ondervind daar geen nadeel van.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:07
alexbl69 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:16:
@GeeMoney @JTHZZ

Waar plaats je de schermen? Het dashboard is vooral aan de kant van de bestuurder al vrij druk/vol. Hier zal nu nog een scherm (van redelijke grootte) voor de achteruitkijkspiegel in moeten worden geplaatst.

Vervuiling. Een camera wordt sneller vies dan een spiegel. Heb zelf een BMW met camera's waarmee ik 360° om de auto kan kijken. Gebruik in de praktijk de achteruitrij- en de zijdelings-kijkende camera's (bij het inparkeren). In de winter zijn die echter inderdaad vaak dusdanig vuil dat je er amper wat door ziet.

Afgelopen winter zijn we met de Kia van een vriend van me naar Oostenrijk gereden. Die had een systeem waarbij je zodra je de richtingaanwijzer aan doet er een beeld van een naar achter gerichte camera welke onder de spiegel gemonteerd is op de snelheidsmeter of toerenteller verscheen. Zag er heel hip en modern uit, maar zodra de straat nat was zag je werkelijk helemaal niks meer met dat systeem. Gelukkig had de wagen ook nog 'normale' spiegels, want met alleen die camera's was er niet veilig mee te rijden.
Ik zie er ook geen voordeel in, misschien als extra op de achteruitkijkspiegel zoals bij de Honda-e. Je hebt dan de normale achteruitkijkspiegel en je kunt hem als monitor gebruiken, daar zie ik wel wat in zeker in combinatie met een hoge aanhanger. Maar zijspiegels, no way, je mist gewoon de diepte.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JTHZZ
alexbl69 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:16:
@GeeMoney @JTHZZ

Misschien eerst even in dit concept verdiepen? Het gaat hier niet om zijspiegels maar om een vervanging van de binnenspiegel. Er zitten gewoon zijspiegels op de Polestar 4. En de camera zit achteraan op het dak dus veel minder kans op vervuiling. En het beeld komt niet op het dashboard maar op de plek van de binnenspiegel. Dus allemaal niet vergelijkbaar. Wil niet zeggen dat dit nieuwe concept fijn gaat zijn, maar ik wil het zeker niet bij voorbaat afschieten omdat dat concept van Audi geen succes was.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:37
JTHZZ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:53:
[...]

Misschien eerst even in dit concept verdiepen? Het gaat hier niet om zijspiegels maar om een vervanging van de binnenspiegel. Er zitten gewoon zijspiegels op de Polestar 4. En de camera zit achteraan op het dak dus veel minder kans op vervuiling. En het beeld komt niet op het dashboard maar op de plek van de binnenspiegel. Dus allemaal niet vergelijkbaar. Wil niet zeggen dat dit nieuwe concept fijn gaat zijn, maar ik wil het zeker niet bij voorbaat afschieten omdat dat concept van Audi geen succes was.
Ik zeg: goede reden voor een proefrit als hij uit komt :).

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:45
https://www.evrijders.nl/...kabinet-elektrisch-rijden

Hmmm EV rijden gaat een stuk minder interessant worden als wat er in het stuk geschreven staat waarheid is/word. :X
Benieuwd wat dit voor de restwaarde gaat doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marco-Peters
ybos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:40:
https://www.evrijders.nl/...kabinet-elektrisch-rijden

Hmmm EV rijden gaat een stuk minder interessant worden als wat er in het stuk geschreven staat waarheid is/word. :X
Benieuwd wat dit voor de restwaarde gaat doen.
Ik geloof helemaal niets van dat artikel: ze doen ook totaal niet aan bronvermelding en volgens mij, hebben ze maar wat uit hun duim gezogen. Er is nog helemaal niet concreet bekend, wat daadwerkelijk de wegenbelasting gaat worden vanaf 2026.

Wij weten alleen dat dit jaar en volgend jaar de EV nog wegenbelasting vrij is: 2025 is dan kwarttarief en vanaf 2026 zou de wegenbelasting ingaan, als het kabinet dan geen rekeningrijden invoert. Wat er zijn ook berichten de wereld in geslingerd, dat ze het vervroegd willen in voeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:51:
[...]

Ik geloof helemaal niets van dat artikel: ze doen ook totaal niet aan bronvermelding en volgens mij, hebben ze maar wat uit hun duim gezogen. Er is nog helemaal niet concreet bekend, wat daadwerkelijk de wegenbelasting gaat worden vanaf 2026.

Wij weten alleen dat dit jaar en volgend jaar de EV nog wegenbelasting vrij is: 2025 is dan kwarttarief en vanaf 2026 zou de wegenbelasting ingaan, als het kabinet dan geen rekeningrijden invoert. Wat er zijn ook berichten de wereld in geslingerd, dat ze het vervroegd willen in voeren.
Dit is gewoon het spel, gelijk hoog van de toren blazen zodat men zich in Den Haag het niet in het hoofd haalt om de MRB gelijkt te trekken met ICE.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik dacht altijd dat de wegenbelasting op basis van uitstoot was. Vrij triest dat dat op basis van gewicht is terwijl zover ik begreep personenauto's eigenlijk niet echt spannend zijn qua schade aan wegen.

Overigens denk ik dat het verder helemaal niet zo relevant is. EVs worden goedkoper ongeacht subsidies en met het verder vergroenen van het net zullen de operationele kosten van een EV ook goedkoper worden/blijven. Zelfs met m'n huidige afgrijselijke prijzen aan de publieke lader in Utrecht (59 ct/kWh) is het minstens gelijk aan een zuinige benzineauto. Hopelijk heb ik binnen afzienbare tijd een eigen laadpaal en dan is het sowieso een easy win.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• mitsumark
  • Nu online
Termy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:55:
Ik dacht altijd dat de wegenbelasting op basis van uitstoot was. Vrij triest dat dat op basis van gewicht is terwijl zover ik begreep personenauto's eigenlijk niet echt spannend zijn qua schade aan wegen.

Overigens denk ik dat het verder helemaal niet zo relevant is. EVs worden goedkoper ongeacht subsidies en met het verder vergroenen van het net zullen de operationele kosten van een EV ook goedkoper worden/blijven. Zelfs met m'n huidige afgrijselijke prijzen aan de publieke lader in Utrecht (59 ct/kWh) is het minstens gelijk aan een zuinige benzineauto. Hopelijk heb ik binnen afzienbare tijd een eigen laadpaal en dan is het sowieso een easy win.
Gewicht en uitstoot hebben/hadden een best goede correlatie.
Uitstoot en schade aan weg en milieu in ieder geval niet, zeker in geval van (PH)EV.
De BPM is inmiddels wel uitstoot afhankelijk.

Reken het nog eens door incl 130/maand aan MRB.

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:29
Even een vraag aan bezitters van een Fiat 500e (2020-) als die hier al zijn...

Vandaag gebeurde iets heel geks en ik ben benieuwd of iemand dit herkent.

Hij was vandaag bij de dealer geweest voor onderhoud.
Toen ik mijn telefoon ging koppelen, maakte hij naast bluetooth ook opeens een wifi direct verbinding en gaf een melding over Ubigi.
Ik heb dat opgezocht en dat blijkt dit te zijn:

https://fiat.ubigi.com/how-to-use-alexa-with-my-fiat-500/

Vervolgens veranderde de skin van het infotainmentsysteem en kwam er rechtsbovenin het logo van Alexa.
Daarna opende hij uit zichzelf de favorietentab en ook daar stond opeens Alexa en nog wat andere dingen.
Het systeem leek daarna te crashen en startte opnieuw op.
Dat duurde even maar toen hij het weer deed was hij weer zoals origineel, zonder al die Amazon shit.

Nu blijkt dus dat Amazon per 2024 een deal heeft met Stellantis maar dit is voor de Amerikaanse markt.
Hoe kan het dat mijn auto software had die hier niet hoort te bestaan en die zich na een crash zelf heeft teruggezet naar de originele software?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:45
@yannienl Ik denk dat je vraag vooral is of iemand dit herkent? En niet of wij weten hoe de software van Fiat in elkaar steekt?

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:29
RichieB schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 03:41:
@yannienl Ik denk dat je vraag vooral is of iemand dit herkent? En niet of wij weten hoe de software van Fiat in elkaar steekt?
Daar begon ik ook mee toch?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:01
Marco-Peters schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:51:
[...]

https://www.rijksoverheid...arsbesluitvorming-klimaat

Het huidige pad is dat we ‘straks’ voor elektrische auto’s gewoon 22% bijtelling betalen en wegenbelasting op basis van het gewicht als ware het een benzineauto.

Uit die voorjaarsbesluitvorming blijkt verder geen ambitie om dit aan te passen. Behoudens een (uitbreiding?) van aanschafsubsidie op tweedehands EVs.

Het stuk van de VER haakt dus in op het ontbreken van verdere maatregelen… Zij hadden graag meer gezien mbt (verlenging van) de bijtellingskorting of (verlenging van) de korting op de wegenbelasting.

• Maasluip
  • Laatst online: 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik snap echt niks van dat zwalkende beleid. Als het om geld gaat kunnen ze de wegenbelasting toch verhogen en voor EV's een lager tarief nemen? Als het aandeel EV's hoger wordt draai je weer aan de knopjes om je inkomsten op peil te houden.

Nee, ik snap het niet. Is hier een harde lobby gaande of zo? Of zijn ze gewoon zo dom.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Marco-Peters
Termy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:55:
Zelfs met m'n huidige afgrijselijke prijzen aan de publieke lader in Utrecht (59 ct/kWh) is het minstens gelijk aan een zuinige benzineauto. Hopelijk heb ik binnen afzienbare tijd een eigen laadpaal en dan is het sowieso een easy win.
De benzineprijzen zijn nog vele malen erger: ik rij nu 12.3kwh per 100km gemiddeld met de Nissan Leaf, dus ben per 100km € 4,92 kwijt bij het laden thuis aan de Vattenfall laadpaal.

Knappe jongen als je voor € 5 per 100km aan benzine kunt rijden, dat is onmogelijk of je moet wegrijden zonder te betalen bij het tankstation. Daarnaast moet je de kosten van een auto over de bezitsduur spreiden. De EV moet ik drie jaar in eigendom houden, omdat ik € 2000 subsidie gekregen heb.

Dus toen heb ik sowieso al uitgerekend: het is vrij zeker dat ik de komende 2 jaar helemaal geen wegenbelasting betaal, daarna in 2025 slechts een fractie van wat de wegenbelasting ook gaat worden.

En zelfs als er dan vanaf 2026 echt even veel als een benzineauto betaald moet worden? Dan heb je nog steeds jarenlang kunnen profiteren van wegenbelasting vrij rond kunnen rijden. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud ook lager bij een EV, dus onder de streep zou het wellicht mee vallen als de wegenbelasting inderdaad gelijk aan benzineautos wordt.

Als je ziet wat een benzineauto aan onderhoud kost: wat voor problemen sommige ICE's hebben, bij VAG zuipen volgens mij al die autos olie heb ik soms het idee. Wanneer ik de verhalen online lees.... een EV heeft geen olie, dus hoef je ook niet bij te vullen.
JanHenk schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:50:
[...]

https://www.rijksoverheid...arsbesluitvorming-klimaat

Het huidige pad is dat we ‘straks’ voor elektrische auto’s gewoon 22% bijtelling betalen en wegenbelasting op basis van het gewicht als ware het een benzineauto.
Wij gaan het zien: dat van die bijtelling snap ik wel, je kunt ook gewoon prive een auto kopen. Maar het gewicht van een EV gelijk met een benzineauto trekken? Ik moet het eerst zien en dan geloof ik het pas, maar zelfs dan krijg je mij niet terug in een ICE!

Ik snap ook wel dat de overheid arme mensen geen EV cadeau gaat doen en dat de subsidie dus verlaagd wordt, maar dan moet je de aanschaf dus stimuleren door benzine nog duurder te maken. En wegenbelasting voor EV's lager, dan krijg je wellicht ook mensen in een EV die het niet zo breed hebben.

Dan gaan ze maar morgens om 7 uur brood van gisteren kopen ( doe ik ook, want ik behoor ook niet tot de veelverdieners ) : genoeg mogelijkheden in Nederland, om geld te besparen. Dus de overheid hoeft echt niet burgers bergen geld cadeau te doen, omdat sommige Nederlanders nooit geleerd hebben om te sparen.

Zelf kom ik uit een gezin waar niet veel geld was: maar mijn moeder kon wel altijd bij postorderbedrijven bestellen, dus als ze dat niet gedaan hadden. Zouden mijn ouders wellicht ook gewoon een auto destijds kunnen kopen, maar inplaats daarvan betaalde mijn vader zich blauw aan de bijtelling van een Mercedes Sprinter werkbus 8)7

[Voor 33% gewijzigd door Marco-Peters op 29-04-2023 09:16]

• maharens
Marco-Peters schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:02:
[...]
een EV heeft geen olie, dus hoef je ook niet bij te vullen.
In theorie is dit niet helemaal waar volgens mij, ook een EV heeft olie, alleen niet de motorolie die jij waarschijnlijk bedoelt. :)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
De Saab engineers hebben onder leiding van de nieuwe eigenaar een mooie auto gemaakt:

https://carup.se/saab-eng...et-ev-with-1000-km-range/

• Marco-Peters
maharens schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:18:
[...]

In theorie is dit niet helemaal waar volgens mij, ook een EV heeft olie, alleen niet de motorolie die jij waarschijnlijk bedoelt. :)
Ja dat heb ik laatst ook gehoord: omdat een bepaald merk EV een olielekkage had. Maar er is in iedere geval geen motorolie, welke om de 15.000k vervangen dient te worden. Die olie moet toch ergens in Saudi Arabië opgepompt worden, dan weer bewerkt etc.... of uit welke land het ook komt.

Allemaal heel slecht voor het milieu en toch blijven traditionele automerken hier voorlopig mee door gaan, want nog steeds komen veel nieuwe benzineauto's op de markt. Naast fossiele brandstoffen hebben die dus ook jaarlijks een oliewissel nodig, ookal doen niet alle automobilisten dit. Maar dat is dan weer heel slecht voor het behoudt van de (benzine)motor.

Ik ben ook EV gaan rijden omdat ik strontziek werd van telkens die fluctuerende en met name hoge benzineprijzen, maar ook ieder jaar weer die onderhoudsbeurten waarbij vrij weinig gedaan werd. Maar het stond natuurlijk wel mooi bij het inruilen: dealer onderhouden _O-

Nu staat die auto al bijna 2 weken te koop, dus ik denk toch dat potentieel geïnteresseerde kopers tijdens de proefrit opgevallen is dat er iets met de versnellingsbak aan de hand is. Waarschijnlijk puur slijtage, maar ik merkte toch dat het schakelen na 120k niet meer zo lekker ging.

Die schakelstang draait rond, dus als je dat wilt fixen ben je wel wat uurtjes kwijt. Daarom bleef ik er mee rond rijden en heb ik hem recht gezet, zodat het niet opviel. Want tegenwoordig rijdt een dealer geeneens proef, in een auto die ingeruild wordt.

Bij een EV zou je daarin tegen eigenlijk een potje met geld opzij moeten zetten, wanneer je in de toekomst een nieuwe accu nodig heb. Hopelijk wordt dat een optie, wanneer accu's goedkoper worden. Want dat zou ik serieus overwegen, als tegen die tijd de accu dusdanig gedegradeerd is. Dat ik enkel nog een rondje om de kerk kan rijden.

Al kan het ook zo zijn, dat ik over 3 jaar een kleinere EV ga rijden: maar ik vind die allemaal veel te ver weg, voor hetzelfde geld valt dit kabinet morgen. Of realiseren ze zich toch, dat er wel een stimulans moet blijven om electrische te gaan rijden.

Want er kan wel telkens heel negatief gedaan worden over een 1e generatie Nissan Leaf met gemiddeld nog maar 60km actieradius, maar het feit is dat dit voor veel Nederlanders nog een prima auto zou zijn. Bijvoorbeeld voor mijn ouders: alleen ik ben bang, dat mijn vader er vanwege zijn afasie wat vanwege zijn leeftijd alleen erger lijkt te worden.

Dus niet met een EV om kan gaan: want als je tijdens het parkeren niet je voet op de rem houdt, zit je binnen no time tegen de auto achter je voor je aan. Of dat je perongeluk achteruit rijdt, omdat je in je schakelbak naar voren moest schakelen om vooruit te rijden. Dat is bij mijn Nissan Leaf dus andersom..... al een paar keer de fout gemaakt, maar ik merk het direct.

Bij mijn vader zou dit echter verkeerd kunnen aflopen, dus daarom denk ik dat hun ICE de laatste auto is die ze rijden. Binnen nu en een paar jaar, zal ie wel zelf stoppen met rijden hopelijk.

Dus voor € 5000 heb je momenteel al een EV: als de regering echter de wegenbelasting met een benzineauto gelijk trekt, dan zal niemand overwegen om die Nissan Leaf uit 2011 te kopen. Want met vooral korte afstanden rijden, blijft een kleine benzineauto vooralsnog goedkoper.

Ik heb de overstap ook gedaan omdat ik groter wilde gaan rijden, aangezien ik een gezin heb: gisteren gingen moeiteloos de koffers van mijn schoonouders uit Hongkong in de Nissan Leaf. En hoefde niemand van het gezin thuis te blijven, want de bank hoefde niet ingeklapt te worden.

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:28
iedereen die denkt dat de fiscale gunstregelingen voor EV er eeuwig zullen zijn is er aan voor de moeite. ICE autorijden brengt de overheid miljarden op in belastingen en accijnzen op bezine. Die miljarden gaan van ergens moeten komen.

• mitsumark
  • Nu online
freegeek schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:45:
iedereen die denkt dat de fiscale gunstregelingen voor EV er eeuwig zullen zijn is er aan voor de moeite. ICE autorijden brengt de overheid miljarden op in belastingen en accijnzen op bezine. Die miljarden gaan van ergens moeten komen.
MRB op EV's :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er zit procentueel meer belasting op stroom dan op brandstof (los van de woeker tarieven vorig jaar). Daarnaast stond in het coalitieakkoord al dat ze overwegen rekeningrijden eerst invoeren bij elektrische auto’s.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Marco-Peters
Nee dat denk ik niet: maar het klootjesvolk krijg je nooit in een EV, wanneer het goedkoper is om een Toyota Aygo te blijven rijden aan € 20 wegenbelasting per maand. Dus de overheid zal wel moeten, als ze de klimaatdoelstellingen überhaupt willen halen. Dat zou ook kunnen door de belasting om stroom te verlagen, zodat de stroom je bijna niets kost.

Ik hoop wel dat de Chinese EV niet het straatbeeld gaat domineren: want dan zijn wij terug bij af. Eerst afhankelijk van Rusland voor onze energie, dat was goed te zien met de dieselprijzen die zelfs eventjes hoger waren dan benzine? En straks afhankelijk van China? Voor goedkope EV's? Tot nu toe heb ik de beloofde goedkope EV nog niet gezien, maar het ligt er natuurlijk aan wat je goedkoop vindt.

Zelf ben ik niet onder de indruk van de Chinese merken: dat is kwantiteit en geen kwaliteit. Al ben ik ook niet onder de indruk van Tesla, want ik vind bouwkwaliteit nog belangrijker dan de actieradius en of ik snel laden kan met de lichtsnelheid. En gebruiksvriendelijkheid..... alles met een groot aanraakscherm bedienen, dat vind ik echt vreselijk.
Deveon schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:09:
[...]

Er zit procentueel meer belasting op stroom dan op brandstof (los van de woeker tarieven vorig jaar). Daarnaast stond in het coalitieakkoord al dat ze overwegen rekeningrijden eerst invoeren bij elektrische auto’s.
Dat zou voor mijn persoonlijke situatie waarschijnlijk voordeliger zijn, want ik rij helemaal niet zo veel. Nu met het mooie weer en dat ik mijn schoonouders moet rondtoeren, iets meer natuurlijk.

Maar als ik gemiddeld 500km per maand zou rijden, dan is het veel: het zijn eigenlijk de zomermaanden, waarin wij meer rijden. In de koude maanden, wordt er weinig gereden.

Betalen naar gebruik is veel eerlijker, dan maandelijks net zoveel betalen als de buurman die 40k per jaar rijdt en jijzelf slechts 10k per jaar.

[Voor 22% gewijzigd door Marco-Peters op 30-04-2023 11:01]

• freegeek
Deveon schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:09:
[...]

in Belgie is mijn zakelijke EV momenteel 100% fiscaal aftrekbaar en betaal ik 140 euro maand VAA, de Belgische bijtelling voor zakelijk rijden, is dus 70 euro netto in de inkomstenbelasting, dat is dezelfde bijtelling zoals een Dacia Duster van 18k. Geen inschrijvingstaks en geen jaarlijkse wegenbelasting. EV hebben veel minder onderhoud nodig dus de minderinkomsten op BTW zullen ook navenant zijn als al die particulieren EV gaan rijden. De overheid passeerde elke keer langs de BTW kassa voor elk onderhoud, groot en klein. Op termijn zal er volgens mij ook een invloed zijn op de tewerkstelling in de sector als er veel minder onderhoud nodig is.

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
Marco-Peters schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:55:
[...]

Nee dat denk ik niet: maar het klootjesvolk krijg je nooit in een EV, wanneer het goedkoper is om een Toyota Aygo te blijven rijden aan € 20 wegenbelasting per maand. Dus de overheid zal wel moeten, als ze de klimaatdoelstellingen überhaupt willen halen. Dat zou ook kunnen door de belasting om stroom te verlagen, zodat de stroom je bijna niets kost.

Ik hoop wel dat de Chinese EV niet het straatbeeld gaat domineren: want dan zijn wij terug bij af. Eerst afhankelijk van Rusland voor onze energie, dat was goed te zien met de dieselprijzen die zelfs eventjes hoger waren dan benzine? En straks afhankelijk van China? Voor goedkope EV's? Tot nu toe heb ik de beloofde goedkope EV nog niet gezien, maar het ligt er natuurlijk aan wat je goedkoop vindt.

Zelf ben ik niet onder de indruk van de Chinese merken: dat is kwantiteit en geen kwaliteit. Al ben ik ook niet onder de indruk van Tesla, want ik vind bouwkwaliteit nog belangrijker dan de actieradius en of ik snel laden kan met de lichtsnelheid. En gebruiksvriendelijkheid..... alles met een groot aanraakscherm bedienen, dat vind ik echt vreselijk.

[...]

Dat zou voor mijn persoonlijke situatie waarschijnlijk voordeliger zijn, want ik rij helemaal niet zo veel. Nu met het mooie weer en dat ik mijn schoonouders moet rondtoeren, iets meer natuurlijk.

Maar als ik gemiddeld 500km per maand zou rijden, dan is het veel: het zijn eigenlijk de zomermaanden, waarin wij meer rijden. In de koude maanden, wordt er weinig gereden.

Betalen naar gebruik is veel eerlijker, dan maandelijks net zoveel betalen als de buurman die 40k per jaar rijdt en jijzelf slechts 10k per jaar.
Hetgeen je zegt over Chinese merken is natuurlijk niet helemaal waar.
Geely is het moederbedrijf van oa Polestar, Volvo en samen met MB Smart. Dat zijn wel kwaliteits auto's.
Over de meeste 'echte' Chinese auto's heb ik ook mijn bedenkingen mbt kwaliteit.

• freegeek
DreZutphen schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:33:
[...]

Geely is het moederbedrijf van oa Polestar, Volvo en samen met MB Smart. Dat zijn wel kwaliteits auto's.
Over de meeste 'echte' Chinese auto's heb ik ook mijn bedenkingen mbt kwaliteit.
Grootste probleem met de "onbekende" Chinese merken is de prijs van hun producten. een byd atto 3 start aan 46k euro in Belgie, een nio et5 meer dan 60k. Los van de kwaliteit is dit gewoon veel te duur, geen enkele Europeaan of Amerikaan gaat 1 van die Chinesen kiezen ipv een Tesla, VW of Hyundai voor die prijzen. De enige Chinees die deze prijzen kan vragen is Polar wegens hun merk historiek (en kwaliteit) en het feit dat velen denken dat ze een Zweed kopen ipv een Chinees. Als die nieuwe Chinese merken iets willen betekenen op de Europese en Amerikaanse markt, dan gaan ze ferm moeten werken aan hun prijszetting, met uitzondering van MG zijn die Chinesen gewoon veel te duur.

• Dean Martin
  • Niet online
Toch maar een OBD dongle (Vgate iCar pro 2) besteld om icm ABRP te gebruiken. Ik krijg een punthoofd van de E-tron navi.

Hopelijk is dit een beter succes.

Edit: ik zie dat ABRP het helemaal niet ondersteund met de e-tron :(

[Voor 18% gewijzigd door Dean Martin op 30-04-2023 12:46]

The best is yet to come

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

DreZutphen schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:33:
[...]

[Alu-hoedjeop]
Naast de kwaliteit heb een grotere zorg over de veiligheid van de software. Net als álle schakelbare WiFi stopcontacten die naar huis bellen en vanuit een Chinese cloud kunnen worden aangestuurd
[/Alu-hoedjeaf]

• kdeboois
  • Laatst online: 21:18
Dean Martin schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:17:
Toch maar een OBD dongle (Vgate iCar pro 2) besteld om icm ABRP te gebruiken. Ik krijg een punthoofd van de E-tron navi.

Hopelijk is dit een beter succes.

Edit: ik zie dat ABRP het helemaal niet ondersteund met de e-tron :(
Welke zoek je ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BarryH
@Dean Martin
Q5: tronity app, Q4 obd plug en tronity app
https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Tommie12
niki_lauda schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:34:
[...]

[Alu-hoedjeop]
Naast de kwaliteit heb een grotere zorg over de veiligheid van de software. Net als álle schakelbare WiFi stopcontacten die naar huis bellen en vanuit een Chinese cloud kunnen worden aangestuurd
[/Alu-hoedjeaf]
Ik vind die bezorgdheid behoorlijk terecht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maharens
Marco-Peters schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:55:
[...]

[...]

Er zijn ook heel veel kwaliteits EV’s die uit China komen, Nio ET7 bijvoorbeeld. Bouwkwaliteit van Tesla is al veel beter dan jij blijkbaar weet. Groot scherm is idd subjectief, maar met veel van je opmerkingen sla je de plank mis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freegeek
maharens schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:45:
[...]

Er zijn ook heel veel kwaliteits EV’s die uit China komen, Nio ET7 bijvoorbeeld. Bouwkwaliteit van Tesla is al veel beter dan jij blijkbaar weet. Groot scherm is idd subjectief, maar met veel van je opmerkingen sla je de plank mis.
Een nio et7 met standaard batterij van 77 kWh kost een schamele 85k euro. Mensen die dit budget hebben gaan geen Chinees van een ongekend merk kopen. De realiteit is dat de meeste Chinese merken gewoon even duur of duurder zijn dan hun Europese, Zuid-Koreaanse of Amerikaanse concurrenten en als een gemiddelde Europese of Amerikaanse consument dan moet kiezen dan staat de Chinees helemaal achteraan. Dat zie je ook in de Europese verkoopcijfers, met uitzondering van MG die wel "budget" modellen hebben, staan BYD en NIO nergens. De goedkoopste NIO is de et5, kostprijs 62k euro. Dit is in de klasse van de Tesla 3, kostprijs 53k euro voor de LR. Ik weet 1 ding zeker, de Chinesen gaan de Europese of Amerikaanse markt niet overnemen met die prijzen.

• maharens
freegeek schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:42:
[...]

Een nio et7 met standaard batterij van 77 kWh kost een schamele 85k euro. Mensen die dit budget hebben gaan geen Chinees van een ongekend merk kopen. De realiteit is dat de meeste Chinese merken gewoon even duur of duurste zijn als hun Europese, Zuid-Koreaanse of Amerikaanse concurrenten en als een gemiddelde Europese of Amerikaanse consument dan moet kiezen dan staat de Chinees helemaal achteraan. Dat zie je ook in de Europese verkoopcijfers, met uitzondering van MG die wel "budget" modellen hebben, staan BYD en NIO nergens. De goedkoopste NIO is de et5, kostprijs 62k euro. Dit is in de klasse van de Tesla 3, kostprijs 53k euro voor de LR. Ik weet 1 ding zeker, de Chinesen gaan de Europese of Amerikaanse markt niet overnemen met die prijzen.
Je hebt helemaal gelijk maar Marco reageerde met: Zelf ben ik niet onder de indruk van de Chinese merken: dat is kwantiteit en geen kwaliteit

Die opmerking probeerde ik te weerleggen namelijk.

• Tommie12
maharens schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:50:
[...]

Je hebt helemaal gelijk maar Marco reageerde met: Zelf ben ik niet onder de indruk van de Chinese merken: dat is kwantiteit en geen kwaliteit

Die opmerking probeerde ik te weerleggen namelijk.
Klopt, er is geen enkele reden om aan te nemen dat China geen goede EVs kan bouwen. Dat ze het nog niet aan een concurrentiele prijs kunnen lijkt duidelijk. Bovendien maken die merken meestal nog verlies. Tesla schijnt de enige te zijn die EVs in grote aantallen met winst te maken. Dat zal niet zo blijven, de anderen gaan zeker terug vechten. Het zou trouwens nogal saai worden….

Acties:
  • +1Henk 'm!
Tommie12 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:08:
[...]

Klopt, er is geen enkele reden om aan te nemen dat China geen goede EVs kan bouwen. Dat ze het nog niet aan een concurrentiele prijs kunnen lijkt duidelijk. Bovendien maken die merken meestal nog verlies. Tesla schijnt de enige te zijn die EVs in grote aantallen met winst te maken. Dat zal niet zo blijven, de anderen gaan zeker terug vechten. Het zou trouwens nogal saai worden….
Waarom zouden ze het niet aan een concurentiele prijs kunnen doen? Als ik kijk naar wat MG in de markt zet bijvoorbeeld, dan zou ik dat toch echt concurentieel noemen wanneer je kijkt naar de wagens waarmee ze concurren. En ook BYD is niet slecht geprijsd, maar zal tijd nodig hebben om zich te bewijzen in onze markt. Ook van de ORA Cat heb ik al wat positieve reviews gezien en ook die zit in een vergelijkbaar prijs segment.

En als je dan gaat kijken naar de bedrijven die achter deze merken zitten, dan zijn dat geen startups, maar zijn dat net bedrijven met een lange staat van dienst en veel kapitaal. Niet veel anders dan wanneer de bekende merken in het westen beginnen investeren in EVs. Wat we vooral zien is niet zozeer een probleem met kwaliteit of winstgevendheid, maar een mark die zichzelf moet heruitvinden en waarin fabrikanten nu gaan proberen om marktaandeel van elkaar af te nemen.

Want op het einde van de dag zijn vele mensen enorm merktrouw. Switchen zelden naar een andere fabrikant, toch zeker in de markt van nieuwe wagens. En dan biedt nieuwe technologie kansen. Mensen die een EV wensen, maar niets vinden bij de bekende merken durven dan al eens verder gaan kijken bij anderen. En dat is waarom de Chinezen nu ineens doorbreken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Tommie12
Blokker_1999 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:26:
[...]

Waarom zouden ze het niet aan een concurentiele prijs kunnen doen? Als ik kijk naar wat MG in de markt zet bijvoorbeeld, dan zou ik dat toch echt concurentieel noemen wanneer je kijkt naar de wagens waarmee ze concurren. En ook BYD is niet slecht geprijsd, maar zal tijd nodig hebben om zich te bewijzen in onze markt. Ook van de ORA Cat heb ik al wat positieve reviews gezien en ook die zit in een vergelijkbaar prijs segment.

En als je dan gaat kijken naar de bedrijven die achter deze merken zitten, dan zijn dat geen startups, maar zijn dat net bedrijven met een lange staat van dienst en veel kapitaal. Niet veel anders dan wanneer de bekende merken in het westen beginnen investeren in EVs. Wat we vooral zien is niet zozeer een probleem met kwaliteit of winstgevendheid, maar een mark die zichzelf moet heruitvinden en waarin fabrikanten nu gaan proberen om marktaandeel van elkaar af te nemen.

Want op het einde van de dag zijn vele mensen enorm merktrouw. Switchen zelden naar een andere fabrikant, toch zeker in de markt van nieuwe wagens. En dan biedt nieuwe technologie kansen. Mensen die een EV wensen, maar niets vinden bij de bekende merken durven dan al eens verder gaan kijken bij anderen. En dat is waarom de Chinezen nu ineens doorbreken.
Sommige autos uit China zijn redelijk geprijsd, maar als het bedrijf er achter verlies maakt, dan weet je dat ze dat niet eindeloos kunnen vol houden.

• Dean Martin
  • Niet online
De 2021+ maar daar wordt geen OBD koppeling ondersteund.
Ik heb een fat e-tron uit 2022 (wat nu een Q8 is).
Maar tronity doet geen live updates tijdens het rijden.

[Voor 39% gewijzigd door Dean Martin op 30-04-2023 18:20]

The best is yet to come

• kdeboois
  • Laatst online: 21:18
Dean Martin schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:19:
[...]

[...]

Ik gebruik zelf EV Notify om de koppeling te maken met mijn Kia e-Niro

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• BarryH
Dean Martin schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:19:
[...]

[...]

Wellicht op het forum van ABRP iets over te vinden

• Dean Martin
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:56:
[...]

Wellicht op het forum van ABRP iets over te vinden
Ja, dat Audi het niet ondersteund helaas.

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 278 ... 281 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee