Termy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:55:
Zelfs met m'n huidige afgrijselijke prijzen aan de publieke lader in Utrecht (59 ct/kWh) is het minstens gelijk aan een zuinige benzineauto. Hopelijk heb ik binnen afzienbare tijd een eigen laadpaal en dan is het sowieso een easy win.
De benzineprijzen zijn nog vele malen erger: ik rij nu 12.3kwh per 100km gemiddeld met de Nissan Leaf, dus ben per 100km € 4,92 kwijt bij het laden thuis aan de Vattenfall laadpaal.
Knappe jongen als je voor € 5 per 100km aan benzine kunt rijden, dat is onmogelijk of je moet wegrijden zonder te betalen bij het tankstation. Daarnaast moet je de kosten van een auto over de bezitsduur spreiden. De EV moet ik drie jaar in eigendom houden, omdat ik € 2000 subsidie gekregen heb.
Dus toen heb ik sowieso al uitgerekend: het is vrij zeker dat ik de komende 2 jaar helemaal geen wegenbelasting betaal, daarna in 2025 slechts een fractie van wat de wegenbelasting ook gaat worden.
En zelfs als er dan vanaf 2026 echt even veel als een benzineauto betaald moet worden? Dan heb je nog steeds jarenlang kunnen profiteren van wegenbelasting vrij rond kunnen rijden. Daarnaast zijn de kosten voor onderhoud ook lager bij een EV, dus onder de streep zou het wellicht mee vallen als de wegenbelasting inderdaad gelijk aan benzineautos wordt.
Als je ziet wat een benzineauto aan onderhoud kost: wat voor problemen sommige ICE's hebben, bij VAG zuipen volgens mij al die autos olie heb ik soms het idee. Wanneer ik de verhalen online lees.... een EV heeft geen olie, dus hoef je ook niet bij te vullen.
Wij gaan het zien: dat van die bijtelling snap ik wel, je kunt ook gewoon prive een auto kopen. Maar het gewicht van een EV gelijk met een benzineauto trekken? Ik moet het eerst zien en dan geloof ik het pas, maar zelfs dan krijg je mij niet terug in een ICE!
Ik snap ook wel dat de overheid arme mensen geen EV cadeau gaat doen en dat de subsidie dus verlaagd wordt, maar dan moet je de aanschaf dus stimuleren door benzine nog duurder te maken. En wegenbelasting voor EV's lager, dan krijg je wellicht ook mensen in een EV die het niet zo breed hebben.
Dan gaan ze maar morgens om 7 uur brood van gisteren kopen ( doe ik ook, want ik behoor ook niet tot de veelverdieners ) : genoeg mogelijkheden in Nederland, om geld te besparen. Dus de overheid hoeft echt niet burgers bergen geld cadeau te doen, omdat sommige Nederlanders nooit geleerd hebben om te sparen.
Zelf kom ik uit een gezin waar niet veel geld was: maar mijn moeder kon wel altijd bij postorderbedrijven bestellen, dus als ze dat niet gedaan hadden. Zouden mijn ouders wellicht ook gewoon een auto destijds kunnen kopen, maar inplaats daarvan betaalde mijn vader zich blauw aan de bijtelling van een Mercedes Sprinter werkbus

[Voor 33% gewijzigd door Marco-Peters op 29-04-2023 09:16]