Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 20:32
mitsumark schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 00:17:

Stiekem wil ik natuurlijk de Jag, dus ik merk dat ik daar naartoe reken en eventuele nadelen bagatelliseer (zie al hierboven O-) ).

emotie vs rede... keuzes... moeilijk... |:(
Verdiep je goed in de Jaguar, de verkopen daarvan storten niet alleen flink in, het schijnt dat er ook helemaal geen verbeteringen zijn of komen. Sterker nog, je leest/ziet wel eens berichten dat Jaguar het wellicht niet gaat redden.

Dat zou voor mij persoonlijk reden zijn om de Jag links te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

maharens schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:26:
[...]

Verdiep je goed in de Jaguar, de verkopen daarvan storten niet alleen flink in, het schijnt dat er ook helemaal geen verbeteringen zijn of komen. Sterker nog, je leest/ziet wel eens berichten dat Jaguar het wellicht niet gaat redden.
Je bericht wordt sterker als je een paar bronnen geeft. Op basis van dit soort rumoeren heeft een vriend van mij een elektrische Zero motor (van Amerikaanse makelij) gekocht i.p.v. een Energica van Europese makelij. Ondertussen blijkt dat er geen basis was voor de rumoeren, staat zijn Zero al maanden te wachten op onderdelen en komt Energica gewoon uit met nieuwe motoren.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:28
JTHZZ schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:00:
[...]

En zelfs die heeft een ernstig rooskleurige verbruiksindicatie die je niet 1:1 met andere merken kunt vergelijken omdat niet alles wordt meegenomen. Betekent niet dat hij niet een van de zuinigste is maar wel dat het gat minder groot is dan je denkt.
Verbruik is sowieso alleen interessant ivm je portemonnee. Veel interessanter is hoe ver je met 1 lading komt en dan nog alleen als je vaak ritten van meer dan 300km op 1 dag maakt.
Meh, dit is niet eens het beste. Ik heb bij lange stukken, door het hele land met 100km/u nog veel beter verbruik dan wat ik hier liet zien. Ik rij alleen niet zo vaak lange stukken. Laatste keer was naar belgie en weer terug. En dat was ook nog met winterbanden en onder 10 graden.

Ben dus zeer benieuwd of ik 500km kan halen in de zomer, met zomerbanden en 100km/u op lange afstanden met een 60kWh batterij. Zou uitkomen op een gemiddelde verbruik van 120Wh/km @ 100km/u. We gaan het meemaken. :)

Uiteindelijk voor de echte waarden zou je alles moeten opnemen van het hele jaar. Het is sterk afhankelijk van het weer.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 04-04-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
TucanoItaly schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:50:
[...]

Je bericht wordt sterker als je een paar bronnen geeft. Op basis van dit soort rumoeren heeft een vriend van mij een elektrische Zero motor (van Amerikaanse makelij) gekocht i.p.v. een Energica van Europese makelij. Ondertussen blijkt dat er geen basis was voor de rumoeren, staat zijn Zero al maanden te wachten op onderdelen en komt Energica gewoon uit met nieuwe motoren.
Daarom zeg ik ook dat ie zich er in moet verdiepen. Als iemand dan van mening is dat het allemaal onzin is dan zij het zo. Mijn persoonlijke mening is dat het einde oefening is voor de I-Pace in elk geval, te duur en te weinig ontwikkeling.

Maar een voorbeeld https://insideevs.com/news/617129/jaguar-ipace-sales-2022q3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29
maharens schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:26:

Dat zou voor mij persoonlijk reden zijn om de Jag links te laten liggen.
maharens schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:26:

Daarom zeg ik ook dat ie zich er in moet verdiepen. Als iemand dan van mening is dat het allemaal onzin is dan zij het zo. Mijn persoonlijke mening is dat het einde oefening is voor de I-Pace in elk geval, te duur en te weinig ontwikkeling.

Maar een voorbeeld https://insideevs.com/news/617129/jaguar-ipace-sales-2022q3/
Ik denk dat de prijs het grootste probleem is wat betreft sales, er zijn simpelweg meer betaalbare alternatieven. Ze zullen dus met goedkopere (batterij) technieken moeten komen om te concurreren.
2e hands echter is de prijs prima, ik hoef geen nieuwe :)
Reviews lijken over het algemeen lovend over kwaliteit en rijplezier, alleen niet zo over verbruik (en daarmee ook range) en wellicht is het infotainment systeem niet het beste (al vind ik zo gauw even geen specifieke missers).

De vraag die dan nog overblijft is iets met reserve onderdelen die wellicht schaars/duur gaan worden als het inderdaad einde verhaal is voor JLR, zou dat risico hoog zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Verhogen jullie ook de bandenspanning, boven die van het advies van de autofabrikant? Ik deed dit al bij mijn benzineauto en heb eigenlijk nooit last gehad, van overmatige slijtage. Maar ik deed het om benzine te sparen.....

Niet dus voor de actieradius, want dat was niet iets waar je bij een auto op dino sap mee bezig hoefde te houden. Maar juist bij een electrische auto lijkt mij een Tweak, wat de actieradius aanzienlijk kan verhogen. De sweet spot zou 2.9bar zijn i.p.v. 2.5bar en sommige verhogen de bandenspanning zelfs met 3bar.

Echter het zou beter zijn om maximaal tot 2.9bar te gaan: dan krijg je geen overmatige slijtage. Dat is het eerste wat ik volgende week woensdag ga doen, bij Tango de bandenspanning verhogen. Met een anticiperend en zuinige rijstijl, zal dat ten goede komen voor je stroomverbruik en dus actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:27:
Verhogen jullie ook de bandenspanning, boven die van het advies van de autofabrikant? Ik deed dit al bij mijn benzineauto en heb eigenlijk nooit last gehad, van overmatige slijtage. Maar ik deed het om benzine te sparen.....

Niet dus voor de actieradius, want dat was niet iets waar je bij een auto op dino sap mee bezig hoefde te houden. Maar juist bij een electrische auto lijkt mij een Tweak, wat de actieradius aanzienlijk kan verhogen. De sweet spot zou 2.9bar zijn i.p.v. 2.5bar en sommige verhogen de bandenspanning zelfs met 3bar.

Echter het zou beter zijn om maximaal tot 2.9bar te gaan: dan krijg je geen overmatige slijtage. Dat is het eerste wat ik volgende week woensdag ga doen, bij Tango de bandenspanning verhogen. Met een anticiperend en zuinige rijstijl, zal dat ten goede komen voor je stroomverbruik en dus actieradius.
Je hebt naast die hogere slijtage ook minder grip en een grotere kans op een klapband. Nu gebeurd dat laatste niet zo vaak meer, maar verminderde grip is er wel. Ik vind het iig niet zo slim om je veiligheid wat te verlagen om je auto iets zuiniger te laten rijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Marco-Peters schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:27:

Mijn Model Y geeft een waarschuwing als de spanning te laags en geeft daarbij ook waardes waarvan zij denken dat die optimaal is voor de buitentemperatuur van dat seizoen (gemiddelde)

Ik zie geen reden om daar van af te wijken. Dus nee; ik houd mij aan het voorschrift :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:38
mitsumark schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:54:
[...]

[...]

Ik denk dat de prijs het grootste probleem is wat betreft sales, er zijn simpelweg meer betaalbare alternatieven. Ze zullen dus met goedkopere (batterij) technieken moeten komen om te concurreren.
2e hands echter is de prijs prima, ik hoef geen nieuwe :)
Reviews lijken over het algemeen lovend over kwaliteit en rijplezier, alleen niet zo over verbruik (en daarmee ook range) en wellicht is het infotainment systeem niet het beste (al vind ik zo gauw even geen specifieke missers).

De vraag die dan nog overblijft is iets met reserve onderdelen die wellicht schaars/duur gaan worden als het inderdaad einde verhaal is voor JLR, zou dat risico hoog zijn?
ik heb heel lang gekeken naar ipace, want die prijzen kelderen op dit moment, samen met het feit dat de 4% bijtelling afloopt voor al die autos, dus in de loop van / eind van dit jaar worden ze massaal op de markt gedumpt wanneer 2000 ipace uit de lease komen

geile auto om te zien en in te rijden, top auto, maar geen top elektrische auto anno 2023

als ik de klachten zo lees en hoor en kijk op diverse jaguar i pace fora:

laad traag op AC
laad traag op DC
geen support meer, updates komen niet meer voor infotainment voor die 2018 modellen. ze worden ook actief niet geupdate, want kans is er dat de auto wordt gebrickt, en de reserve onderdelen zijn er ook gewoon niet meer.

voor de rest gewoon een prima ev.

over 2 jaar eindigen alle 4% bijtelling tesla model 3, dan komen 20000 stuks op de markt, vraag me af wat dat gaat doen...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
redwing schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:35:
[...]

Je hebt naast die hogere slijtage ook minder grip en een grotere kans op een klapband. Nu gebeurd dat laatste niet zo vaak meer, maar verminderde grip is er wel. Ik vind het iig niet zo slim om je veiligheid wat te verlagen om je auto iets zuiniger te laten rijden.
Ja dat is algemeen bekend, maar aan de andere kant heb je door het gebruiken van de juist bandenspanning kans dat je bij een plotseling koude dag dus rond rijdt met een te lage bandenspanning. Dus ik zet de bandenspanning sowieso altijd hoger en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Het is ook handig voor als je niet zin hebt om de twee maanden je bandenspanning te controleren: op een gegeven moment, zitten ze toch op de juiste spanning en dus is de kans vele malen kleiner dat je banden te weinig luchtdruk hebben.

Ik denk wanneer je het niet overdrijft, die overmatige slijtage wel mee valt. Je moet je in ieder geval wel houden aan de maximale psi, welke de autobanden fabrikant op de band gezet heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 04-04-2023 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:12
redwing schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:35:
[...]

Bij een VEEL hogere druk in de band is minder grip en slijtage alleen in het midden van het loopvlak mogelijk.
Klapbanden komen nagenoeg alleen voor wanneer je lange tijd met een te lage druk rijdt: door het extreem vervormen van de band raken de koordlagen beschadigd, de temperatuur in, en van, de band loopt te ver op en die veroorzaakt de het zover oplopen van de bandenspanning dat de beschadigde zijwanden van de band het opgeven met een knal.
Kijk ook eens wat er op de wang van de band is aangegeven als maximale druk, die is meestal vrij veel hoger dan de autofabrikant 'adviseert'.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:27
Peter-036 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:41:
[...]

Bij een VEEL hogere druk in de band is minder grip en slijtage alleen in het midden van het loopvlak mogelijk.
Klapbanden komen nagenoeg alleen voor wanneer je lange tijd met een te lage druk rijdt: door het extreem vervormen van de band raken de koordlagen beschadigd, de temperatuur in, en van, de band loopt te ver op en die veroorzaakt de het zover oplopen van de bandenspanning dat de beschadigde zijwanden van de band het opgeven met een knal.
Kijk ook eens wat er op de wang van de band is aangegeven als maximale druk, die is meestal vrij veel hoger dan de autofabrikant 'adviseert'.
En bij een veel te hoge druk wordt je band springerig, en verlies je meer vermogen dan je wint.
Het comfort gaat dan echt snel achteruit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:33
Mijn Kia E Soul rij ik op 3,0 bar met all weather.
Wanneer ik nieuwe banden krijg, worden deze door de garage ook gemonteerd met 3,0

Heb sommige collega's die 2,3 rijden, maar als t koud wordt en de druk iets lager zakt, gaat er 3en waarschuwingslampje aan bij 2,2...2,3 is gewoon te laag voor n auto van 1850 kg.

2,7 tot 3,0 is denk ik de range waarin je t beste zit, ikzelf dus 3,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ferry34 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 01:01:
Mijn Kia E Soul rij ik op 3,0 bar met all weather.
Wanneer ik nieuwe banden krijg, worden deze door de garage ook gemonteerd met 3,0

Heb sommige collega's die 2,3 rijden, maar als t koud wordt en de druk iets lager zakt, gaat er 3en waarschuwingslampje aan bij 2,2...2,3 is gewoon te laag voor n auto van 1850 kg.

2,7 tot 3,0 is denk ik de range waarin je t beste zit, ikzelf dus 3,0
De grote vraag is: hoeveel extra actieradius levert het je op? Want ik heb weleens met de benzineauto gemerkt, dat mijn verbruik flink omhoog schoot toen mijn banden op een koude lentedag net onder de aanbevolen bandenspanning zaten.

Toen heb ik ze weer op 2.8/3bar gezet, want ik heb een analoge compressor en volgens mij heeft die een aardige afwijking. Dus 3 bar is in werkelijkheid met iets minder. Bij de Tango deed ik meest 3.1 omdat je 0.3 bar extra bij dient te tellen, als je al 15 minuten of minimaal 5km gereden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:12
Net als Ferry heb ik bij mijn E-Soul de banden op 3 bar, ik heb de auto nu 23000 km gereden, er staat 39000 km op de teller en de originele (Nexen) banden zien er qua slijtage normaal uit. Ik verwacht wel dat ze bij ~50000 km zo ver 'op' zijn dat ik er nieuwe (vredestein Quatrac -All season-) onder laat zetten.
Wat het met het verbruik doet, weet ik niet, maar onder een auto van ~1700 kg vind ik dit wel prettig rijden.
Als het je alleen om het verbruik gaat, zul je zelf wat moeten gaan testen, en hoeveel wil je dan "inleveren" op comfort voor een paar extra kilometers?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Peter-036 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:50:
Als het je alleen om het verbruik gaat, zul je zelf wat moeten gaan testen, en hoeveel wil je dan "inleveren" op comfort voor een paar extra kilometers?
Stroom kun je nog hier en daar gratis krijgen: mij gaat het niet zo zeer om het verbruik, maar indirect wel dat ik door een lager stroomverbruik een grotere actieradius heb. Ik was gisteren op het Engels talige Nissan Leaf forum aan het lezen.

En las dat 42psi of te wel 2.9bar de sweet spot was, al gaan sommige ook voor 3.0bar. Wat echter ook gedeeld werd, was een test van myth busters. Zij vonden uit dat wanneer je de banden op 40psi i.p.v. 35psi zet, dan zakt het verbruik met ruim 6.2% totaal.

Ze hebben het ook met 60psi getest, echter dat wordt niet veel zuiniger dan. Namelijk 7.6% totaal: dan gaat het wel echt ten koste van de slijtage van de banden, dus ik ga eerst 2.9 uitproberen en misschien later gewoon 3bar.

Weet je ik vind 6.2% niet niets hoor: als je normaal net 200km actieradius hebt, zou je nu iets van 212km actieradius hebben. In dat topic op het Nissan Leaf forum, spreken ze zelfs over daling van 10% van het verbruik. Dus de actieradius is 10% hoger.

Ik ga waarschijnlijk geen Vierseizoensbanden onder de Nissan Leaf laten monteren, want die slijten sowieso sneller dan zomerbanden. En in de winter rij ik al gemiddeld veel minder, dan in de warme lente/zomer maanden. Wij zijn ook niet zo van de wintersport en mijn werk ligt op fietsafstand, dus als het glad is blijft de auto sowieso staan. Liever met de fiets uitglijden en een krasje op het frame, dan met de auto uitglijden _O-

[ Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 05-04-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Peter-036 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:41:
[...]

De maximale druk is dan ook de druk die de band aankan, niet de druk die het beste bij de auto past. Ik kan je iig garanderen dat op die maximale druk je auto zeker niet meer fijn rijdt.

Hier gaat het echter om een paar tiende extra druk waarbij je dus iets aan comfort en veiligheid opgeeft voor een iets betere mileage. Je kunt je afvragen of het dat waard is, alhoewel je door temperatuurwisselingen standaard al wat extra/minder druk krijgt. Als je ze nu al op 3 bar zet, zal dat in de zomer nog wat meer zijn en dan is het de vraag of je niet een te hoge druk hebt.

Hoe dan ook zal een paar tienden meer niet zo veel uit maken, maar let er dus wel op dat dat in de zomer zomaar nog een paar tienden meer kan worden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
redwing schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:27:
[...]
Hoe dan ook zal een paar tienden meer niet zo veel uit maken, maar let er dus wel op dat dat in de zomer zomaar nog een paar tienden meer kan worden.
Daar heb je dus gelijk in: maar vergeet niet dat je ook luchtdruk verliest, dus zodra het zomer is zal de luchtdruk van 3bar naar zeg maar 2.8bar gezakt zijn bij gelijke temperatuur. Maar uiteindelijk heb je vanwege de hogere temperaturen, dan toch waarschijnlijk nog rond de 3bar in de banden.

Zelf doe ik de bandenspanning altijd in begin van de winter verhogen: dan doe ik er zelfs iets meer in, wetend dat het bij de echt koude temperaturen de luchtdruk flink zakt. En als het dan weer warmer begint te worden, controleer ik simpelweg de luchtdruk met een bandenspanningsmeter.

En als de luchtdruk dus nog voldoende is, dan ga ik ook echt geen lucht toevoegen: tot nu toe heeft dit altijd prima gewerkt en bij mijn vorige auto, ook geen overmatige slijtage opgeleverd.

In tegendeel juist: vlak na aanschaf heb ik de zomerbanden met eigenlijk nog voldoende profiel om er nog een jaartje ofzo mee rond te rijden. Toch heb ik er Vierseizoensbanden opgelegd, omdat ik in de winter ook vaak naar Duitsland ging.

Vier jaar later en 61000km op de vooras en 70000km op de achteras, kregen de bandjes nog steeds een okay. Want ik had echt verwacht dat ik kreeg te horen, dat de voorste banden aanbevolen werd om te vervangen. Zaten ja al net onder de 4mm.

Ik denk dat het valt en staat met je rijstijl: als je veel sprintjes met je EV trekt, dan zullen de banden ook harder gaan slijten. Je moet het gaspedaal eigenlijk met liefde bedienen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 15:33
Coasterfreak schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:45:
[...]

over 2 jaar eindigen alle 4% bijtelling tesla model 3, dan komen 20000 stuks op de markt, vraag me af wat dat gaat doen...
Als de prijs in NL te ver zakt gaan deze naar het buitenland, de vraag naar 2dehands EVs is in de Europese markt groot genoeg. Het is geen nieuwe situatie, behalve dat het nu een EV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
n0pe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:03:
[...]

Als de prijs in NL te ver zakt gaan deze naar het buitenland, de vraag naar 2dehands EVs is in de Europese markt groot genoeg. Het is geen nieuwe situatie, behalve dat het nu een EV is.
Ik kwam op Mobile.de de nodige EV's tegen welke Nederlandse autos waren en ook in Nederland stonden: er stond echter met koeienletters bij, dat het alleen voor de export was.

En zo kwam ik ook tot de conclusie dat het nauwelijks loont, om zelf een EV uit het buitenland te importeren. Want ze waren allemaal behoorlijk aan de prijs. Dus ik vraag mij wel soms af, hoe die Nederlandse handelaren die EV's schijnbaar zo goedkoop kunnen importeren: zullen daar veel schadevoertuigen tussen zitten, of waar de km-stand bij verlaagd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 16:16
Marco-Peters schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:08:
[...]

Ik kwam op Mobile.de de nodige EV's tegen welke Nederlandse autos waren en ook in Nederland stonden: er stond echter met koeienletters bij, dat het alleen voor de export was.

En zo kwam ik ook tot de conclusie dat het nauwelijks loont, om zelf een EV uit het buitenland te importeren. Want ze waren allemaal behoorlijk aan de prijs. Dus ik vraag mij wel soms af, hoe die Nederlandse handelaren die EV's schijnbaar zo goedkoop kunnen importeren: zullen daar veel schadevoertuigen tussen zitten, of waar de km-stand bij verlaagd is?
Bij de tesla's kan je de historie als goed is zien en kan je ook geen tellerstanden terugdraaien.
Ook zijn ze vaak nog ruim in de garantie periode.
Het gaat denk ik over welke land hoogste subsidie in die jaar weggeeft.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-05 15:33
[...]

Verschillen in hoe subsidies gegeven worden, als ik me niet vergis krijgen EVs in Duitsland bijvoorbeeld 6000 euro subsidie bij aanschaf en kunnen ze geexporteerd worden naar NL na 6 maanden bezit, voor Frankrijk is er een vergelijkbare regeling. De import van een EV naar NL is zo goed als gratis aangezien er geen BPM afgedragen hoeft te worden.

Verder is er een tekort aan tweedehands B en C segment EVs op de Nederlandse markt, de prijzen in NL liggen relatief hoog vergeleken met andere landen. Zelf een EV uit het buitenland halen heeft weinig zin omdat je dan de 2000 euro subsidie misloopt..

[ Voor 4% gewijzigd door n0pe op 05-04-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
n0pe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:18:
[...]
Zelf een EV uit het buitenland halen heeft weinig zin omdat je dan de 2000 euro subsidie misloopt..
Dan geef je een erkend RDW bedrijf de opdracht om de auto voor je te importeren: maar de autos waar ik specifiek op gezocht had, waren echt niet goedkoper in het buitenland. Dus dat loont zich hoe dan ook niet, want de vraagprijzen in buitenland liggen niet echt ( veel ) lager.

Ik heb een paar geleden ook 1x een video gezien, waar Duitse eigenaren van sterk gesubsidieerde EV's hun autos voor meer geld gebruikt konden verkopen. Dan wat ze er zelf voor betaald hadden.

[ Voor 16% gewijzigd door Marco-Peters op 05-04-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Marco-Peters schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:39:
[...]

De grote vraag is: hoeveel extra actieradius levert het je op? Want ik heb weleens met de benzineauto gemerkt, dat mijn verbruik flink omhoog schoot toen mijn banden op een koude lentedag net onder de aanbevolen bandenspanning zaten.

Toen heb ik ze weer op 2.8/3bar gezet, want ik heb een analoge compressor en volgens mij heeft die een aardige afwijking. Dus 3 bar is in werkelijkheid met iets minder. Bij de Tango deed ik meest 3.1 omdat je 0.3 bar extra bij dient te tellen, als je al 15 minuten of minimaal 5km gereden hebt.
Wat betreft afwijking....m'n soul kan ik in dashboard de bandendruk bekijken

Verbruik....lage spanning is natuurlijk funest voor actieradius en voor n 1800 kg auto is 2,7 tot 3,0 normaal.
Verschil in verbruik tussen 2,7 en 3,0 lijkt me ontzettend moeilijk te checken...buitentemperatuur is van veel grotere invloed.
Daarna komt hoeveelheid snelweg. Vervolgens drive mode en of t droog is of veel wind staat.

Ik rij in eco maar wel vlot en dus weinig snelweg.
Gisteren actieradius van 475 km met 64 kwh...reed iets meer dan 7 km op 1 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:40

3_s

Als je auto zuiniger is en toch even veilig/comfortabel met 3 bar vs de aangewezen 2,3 bar, waarom zou de fabrikant dan niet 3 bar aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:01
3_s schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:37:
Als je auto zuiniger is en toch even veilig/comfortabel met 3 bar vs de aangewezen 2,3 bar, waarom zou de fabrikant dan niet 3 bar aanraden?
Remweg

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:40

3_s

Dus hogere spanning = langere remweg.
Dan is het dus niet even veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
[...]

wat een aanname, gewoon beter zoeken. dat autos "aan de prijs" zitten is niet exclusief aan EV maar iets van de afgelopen jaren

alle ev's die ik heb aangeschaft komen uit het buitenland, met een kloppende onderhoudshistorie,"scheckheftgepflegt". afhankelijk van het merk wordt alle onderhoud gewoon geupload en kun je via websites de onderhoud gewoon inzien, zoals die van jaguar: https://osh.jaguar.com/

reden waarom ze goedkoop zijn? bootlading aan subsidie, waar de kop er goed af is, terwijl ev voor langere tijd hier te duur waren voor prive personen omdat bijtelling de prijs bepaalt. je krijgt een lullige 2k of 3k subsidie en in het buitenland afgelopen jaren geruime tijd rond de 6k of 9k.

en omdat mensen het eng/veel werk vinden om autos te importeren terwijl het vaak zo veel goedkoper is.

handelaren halen ook genoeg vrachtwagenladingen met ev naar hier omdat er goeie lagen subsidie eroverheen is gegaan in duitsland en frankrijk, worden hier met extra veel marge doorverkocht sinds er nog 2k subsidie wordt gegeven aan occasions.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25
De Amerikanen hebben de slogan 'there's no substitute for cubic inches' maar even gemoderniseerd naar 'there's no substitute for huge battery packs'.

Tot 229 kWh in de Ram 1500 REV 8)7.

Lijkt me niet de bedoeling dat de transitie op deze wijze uitgevoerd wordt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Nogmaals...bij aflevering nieuwe banden staan deze altijd op 3,0.
Op t e niro topic lees ik hetzelfde met veel mensen die op 3,0 rijden en ook zo geleverd worden.

Ik weet hier de reden ook niet van, maar zelf vind ik 2,3 voor zo'n zware auto laag. Bovendien komt bij 2,2 al t waarschuwingslampje.

Vind je lager prettiger...prima toch.
Wel apart dat garages dealers dus wel n stuk hoger hanteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:43:
De Amerikanen hebben de slogan 'there's no substitute for cubic inches' maar even gemoderniseerd naar 'there's no substitute for huge battery packs'.

Tja, wil je in Amerika in de minder bewoonde stukken rijden is dat wel een range die je nodig hebt. Precies daarom hebben wij verschillende tripjes met de Fusion (hybrid) gemaakt ipv de Ford Explorer. Met 4-500km range kom je zelfs met benzine op sommige stukken tekort, en met een EV zal dat voorlopig alleen nog maar erger zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Ferry34 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:51:
Nogmaals...bij aflevering nieuwe banden staan deze altijd op 3,0.
Op t e niro topic lees ik hetzelfde met veel mensen die op 3,0 rijden en ook zo geleverd worden.

Ik weet hier de reden ook niet van, maar zelf vind ik 2,3 voor zo'n zware auto laag. Bovendien komt bij 2,2 al t waarschuwingslampje.

Vind je lager prettiger...prima toch.
Wel apart dat garages dealers dus wel n stuk hoger hanteren
Niet zo heel apart eigenlijk, als dat lampje gaat branden komen de mensen terug en hebben ze extra werk. Bij 3 bar zal dat niet snel voorkomen. Dat is dus vooral een praktische keuze en heeft weinig met slijtage/veiligheid/zuinigheid te maken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:33

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Marco-Peters schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:55:
[...]

Daar heb je dus gelijk in: maar vergeet niet dat je ook luchtdruk verliest, dus zodra het zomer is zal de luchtdruk van 3bar naar zeg maar 2.8bar gezakt zijn bij gelijke temperatuur. Maar uiteindelijk heb je vanwege de hogere temperaturen, dan toch waarschijnlijk nog rond de 3bar in de banden.

Zelf doe ik de bandenspanning altijd in begin van de winter verhogen: dan doe ik er zelfs iets meer in, wetend dat het bij de echt koude temperaturen de luchtdruk flink zakt. En als het dan weer warmer begint te worden, controleer ik simpelweg de luchtdruk met een bandenspanningsmeter.

En als de luchtdruk dus nog voldoende is, dan ga ik ook echt geen lucht toevoegen: tot nu toe heeft dit altijd prima gewerkt en bij mijn vorige auto, ook geen overmatige slijtage opgeleverd.

In tegendeel juist: vlak na aanschaf heb ik de zomerbanden met eigenlijk nog voldoende profiel om er nog een jaartje ofzo mee rond te rijden. Toch heb ik er Vierseizoensbanden opgelegd, omdat ik in de winter ook vaak naar Duitsland ging.

Vier jaar later en 61000km op de vooras en 70000km op de achteras, kregen de bandjes nog steeds een okay. Want ik had echt verwacht dat ik kreeg te horen, dat de voorste banden aanbevolen werd om te vervangen. Zaten ja al net onder de 4mm.

Ik denk dat het valt en staat met je rijstijl: als je veel sprintjes met je EV trekt, dan zullen de banden ook harder gaan slijten. Je moet het gaspedaal eigenlijk met liefde bedienen :+
Welke vierseizoenenband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Nexen: hetzelfde merk, maar dan zomerbanden zit nu onder de Nissan Leaf. Prima merk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:22

Hij heeft ook een actieradius van 800km dus de ideale auto voor iedereen die roept dat ie pas in een EV gaat rijden als ie net zo ver komt als zijn huidige ICE.

Dit soort pickups worden vaak gebruikt voor het trekken van een aanhanger dan kan je rekenen om 1/2 tot 2/3 aan actieradius die je moet inleveren.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Marco-Peters schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:24:
[...]

Nexen: hetzelfde merk, maar dan zomerbanden zit nu onder de Nissan Leaf. Prima merk hoor.
Daar is niet iedereen het mee eens. Die zaten standaard onder de Koreaanse Kona's van 2019. Wat een waardeloze band was dat, zelfs de leasemaatschappij was het er mee eens en mochten ze vervangen worden (heel veel klachten, geen grip).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
daemonix schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:33:
[...]

Daar is niet iedereen het mee eens. Die zaten standaard onder de Koreaanse Kona's van 2019. Wat een waardeloze band was dat, zelfs de leasemaatschappij was het er mee eens en mochten ze vervangen worden (heel veel klachten, geen grip).
Ja dat is natuurlijk ook heel persoonlijk: ik had er met de vorige auto goede ervaringen mee, waren banden met een goede prijs kwaliteitverhouding. Al ook gewoon in China geproduceerd, maar ze kwamen ten minste goed uit de test.

Weet je: ik ga natuurlijk niet direct in vier nieuwe bandjes investeren, daarom viel de Nissan Leaf Gen1 uit 2017 ook af. Daar zaten winterbanden onder en ik denk toch, dat je al gauw € 100 per band inclusief montage kwijt bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:23
Vandaag gekeken naar een Renault ZOE Q210 Zen uit 2014 met 200kkm. Prijs €6.950 dus na SEPP €5k. In de advertentie niet vermeld maar de accuhuur bleek afgekocht en SOH 88%.

Was een goede optie geweest voor mijn ouders maar helaas vandaag al verkocht. Ik denk dat de verkoper de waarde van een afgekocht accu niet helemaal realiseerde.

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
assje schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:24:
Vandaag gekeken naar een Renault ZOE Q210 Zen uit 2014 met 200kkm. Prijs €6.950 dus na SEPP €5k. In de advertentie niet vermeld maar de accuhuur bleek afgekocht en SOH 88%.

Was een goede optie geweest voor mijn ouders maar helaas vandaag al verkocht. Ik denk dat de verkoper de waarde van een afgekocht accu niet helemaal realiseerde.

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Ze zijn wel echt zeldzaam he met afgekochte accu: ik vraag mij ook altijd af hoe dat gaat, wanneer je zo'n auto met huuraccu koopt. Wat als je vervolgens weigert een huurcontract met Renault aan te gaan: kunnen ze dat auto dan op afstand blokkeren? Want ik ga er vanuit, dat je de accuhuur niet met de verkoper regelt? Maar met Renault zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik had niet verwacht dat de verzekering van mijn elektrische auto zoveel hoger zou zijn dan mijn vergelijkbare benzineauto die ik erop inruilde. Zit toch 13-14 euro per maand tussen. Beiden WA. Ik snap All-Risk, want duurdere auto, maar WA... maken elektrische auto's significant meer brokken? Ga van 85pk naar 88pk, ook niet schokkend.

Desalniettemin heel blij met mijn Zoë, zoveel meer comfort dan die kleine benzinemotortjes :)
Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:54:
[...]

Ze zijn wel echt zeldzaam he met afgekochte accu: ik vraag mij ook altijd af hoe dat gaat, wanneer je zo'n auto met huuraccu koopt. Wat als je vervolgens weigert een huurcontract met Renault aan te gaan: kunnen ze dat auto dan op afstand blokkeren? Want ik ga er vanuit, dat je de accuhuur niet met de verkoper regelt? Maar met Renault zelf.
Ik moest een contract van Renault Financial Services ondertekenen bij de dealer. Voor de overdracht.
Dus wel met de verkoper (in mijn geval). Die wil er natuurlijk vanaf :+

Als je weigert is dat dan contractbreuk, dus juridische stappen denk?

[ Voor 45% gewijzigd door Bartjuh op 06-04-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Bartjuh schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:58:
Ik had niet verwacht dat de verzekering van mijn elektrische auto zoveel hoger zou zijn dan mijn vergelijkbare benzineauto die ik erop inruilde. Zit toch 13-14 euro per maand tussen. Beiden WA. Ik snap All-Risk, want duurdere auto, maar WA... maken elektrische auto's significant meer brokken? Ga van 85pk naar 88pk, ook niet schokkend.

Desalniettemin heel blij met mijn Zoë, zoveel meer comfort dan die kleine benzinemotortjes :)
WA kan ik de Nissan Leaf uit 2019 voor drie tientjes verzekeren en WA+ heb ik nu voor € 35 bij Lancyr, al dan wel jaarbetaling. Maar dat ik überhaupt begon met zoeken, heb ik eerst gekeken wat de verzekeringspremie ongeveer zou doen.

Een paar jaar geleden zou de verzekeringspremie onbetaalbaar voor mij zijn geweest: nu heb ik echter 7 schadevrije jaren, dus het valt reuze mee. Je moet gewoon even de premies vergelijken.

Alleen het gekke bij Lancyr: ik kreeg de vraag of ik in de laatste 5 jaar schades heb gehad. Ja vier jaar geleden heeft iemand tegen mijn geparkeerde auto aangereden, daar heb ik totaal geen schuld aan gehad. En de ruitschade en hagelschade, dat valt gewoon onder de WA+ dekking.

Nu wacht ik dus met spanning af, of ik geaccepteerd wordt: want omdat ik eerlijk JA geantwoord heb, wordt mijn verzekeringsjaar vraag nu handmatig beoordeeld. Als Lancyr mijn auto dus niet wilt verzekeren, dan sluit ik wel een WA+ verzekering af bij Besured.

Ik vindt het alleen zo vreemd, dat men die vraag over schade stelt: want als ik de afgelopen 5 jaar schuld was aan schade, dan had ik toch geen 7 schadevrije jaren?

Voordat ik de vraag beantwoordde, heb ik Lancyr eerst nog even gebeld. Uitgelegd dat ik geen schuld aan de schade had, maar het maakte niet uit of je schuld of niet hebt. Als een of andere malloot in de afgelopen 5 jaar tegen je auto gereden is, moet je die vraag dus met JA beantwoorden en komt je aanvraag onder een vergrootglas 8)7
RichieB schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:15:
@Marco-Peters De beste klanten voor een verzekeraar zijn de klanten die nooit iets hebben. Ook al is een schade niet jouw schuld, je verzekering heeft toch werk van de afhandeling.
Nee dat snap ik: maar ik verzeker mijn auto bewust altijd WA+ i.p.v. Allrisk, aangezien claimen in de allrisk je schadevrije jaren kost en je extra veel premie dient te betalen. Je zou gek zijn als je niet de ruitschade via de verzekering laat herstellen, daar betaal je immers die extra premie voor.

Ik krijg de auto volgende week woensdag nog, dus tegen die tijd zal ik wel het verlossende antwoord hebben. Anders wordt het Besured, die waren ook nog redelijk goedkoop. Dat was mijn tweede keuze.

Die mevrouw aan de telefoon zei ook, dat ik het eerlijk moest invullen: want ik vond het maar een verwarrende vraag en had deze nog nooit eerder voor mijn kiezen gehad, bij het uitkiezen van een autoverzekering.

[ Voor 19% gewijzigd door Marco-Peters op 06-04-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:17
@Marco-Peters De beste klanten voor een verzekeraar zijn de klanten die nooit iets hebben. Ook al is een schade niet jouw schuld, je verzekering heeft toch werk van de afhandeling.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 20:15
Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:08:
[...]

Ik vindt het alleen zo vreemd, dat men die vraag over schade stelt: want als ik de afgelopen 5 jaar schuld was aan schade, dan had ik toch geen 7 schadevrije jaren?
Nee.. Zo werkt het niet.

Je kan 15 SJV hebben, daarna een schade maken (met schuld) en val je terug naar bijvoorbeeld 11SJV.

Correcte term is dan ook meer of minder trapjes “no claim” korting of bonus malus..

Ik heb ooit op mijn 19e een kleine schade gemaakt (1200€?) waardoor ik van bijna 1 SJV naar -4 of -5 SJV ben terug gevallen.

Nu al vanaf mijn 19e tot mijn 35e geen schade gehad, maar toch heb ik “maar” 7 SJV terwijl het er feitelijk 15 of 16 zijn… (tussentijds verschillende auto’s gereden, nooit zonder gezeten)

Die 15 “jaar” is over het algemeen het maximale.

Is een dure les geweest (zeer hoge auto verzekering premies)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 07-04-2023 00:33 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Marco-Peters schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:54:
[...]

als de accuhuur niet wordt betaald wordt de auto als het ware uitgeschakeld door renault (je kan m niet meer laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beller1601
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11-04-2023
Enquêtes zijn niet toegestaan zonder hier vooraf toestemming voor te krijgen.

[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 07-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:31:
[...]

Nee.. Zo werkt het niet.

Je kan 15 SJV hebben, daarna een schade maken (met schuld) en val je terug naar bijvoorbeeld 11SJV.

Correcte term is dan ook meer of minder trapjes “no claim” korting of bonus malus..

Ik heb ooit op mijn 19e een kleine schade gemaakt (1200€?) waardoor ik van bijna 1 SJV naar -4 of -5 SJV ben terug gevallen.

Nu al vanaf mijn 19e tot mijn 35e geen schade gehad, maar toch heb ik “maar” 7 SJV terwijl het er feitelijk 15 of 16 zijn… (tussentijds verschillende auto’s gereden, nooit zonder gezeten)

Die 15 “jaar” is over het algemeen het maximale.

Is een dure les geweest (zeer hoge auto verzekering premies)
En de afgelopen 5 jaar 2x een claim gedaan voor schade waarbij in essentie geen tegen partij betrokken was. Tesamen toch meer dan 6k. All risk verzekerd en omdat er geen tegen partij was due moest schade loos gesteld worden, geen invloed op mijn verzekering.

En zelfs als er wel een tegen partij was geeft mijn verzekeraar mij een "joker" die voor komt dat ik terug zou vallen en mijn premie zie verhogen.

Vreemde wereld die verzekering wereld.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-05 20:15
Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:37:
[...]

En de afgelopen 5 jaar 2x een claim gedaan voor schade waarbij in essentie geen tegen partij betrokken was. Tesamen toch meer dan 6k. All risk verzekerd en omdat er geen tegen partij was due moest schade loos gesteld worden, geen invloed op mijn verzekering.

En zelfs als er wel een tegen partij was geeft mijn verzekeraar mij een "joker" die voor komt dat ik terug zou vallen en mijn premie zie verhogen.

Vreemde wereld die verzekering wereld.
Ofwel je hebt een extra no claim beschermer, dat is niet standaard. (Dat kan bij de meeste niet)

* edit*
Als je nu nieuwe auto koopt en moet overstappen, heb je mogelijk wel een probleem: krijg je de vraag “heeft u afgelopen 5j schade gemaakt?” Etc

Bij antwoord “ja” kans op weigering groot of hogere premies. (Dus als het kan 5j bij dezelfde blijven, met no claim Bescherming)

[ Voor 17% gewijzigd door Stef87 op 08-04-2023 14:05 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:03:
[...]

Ofwel je hebt een extra no claim beschermer, dat is niet standaard. (Dat kan bij de meeste niet)
Precies heb ik in een grijs verleden ook ooit afgesloten. Nu bijna niet meer te krijgen.

Heeft me veel premie gescheeld. Door 2 schades zou ik nu trede 1 zitten. Maar voor de premie wordt er nog gerekend met trede 15. Scheelt meer dan 1000 euro per jaar premie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stef87 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:03:
[...]

* edit*
Als je nu nieuwe auto koopt en moet overstappen, heb je mogelijk wel een probleem: krijg je de vraag “heeft u afgelopen 5j schade gemaakt?” Etc

Bij antwoord “ja” kans op weigering groot of hogere premies. (Dus als het kan 5j bij dezelfde blijven, met no claim Bescherming)
Hoewel we hier volledig ter zijde gaan, en ik volledig begrijp als een modje op Zondag geen zin heeft in deze onzin, toch even een antwoord op geven.

In Belgie, :)B , wordt de vraag gesteld of je de afgelopen 5 jaar een ongeval hebt gehad waarbij jij (gedeeltelijk) in fout bent geweest. Deze vraagstelling is belangrijk omdat een ongeval in fout betekend dat je aanspraak hebt moeten maken op je verzekering om een tegenpartij te vergoeden. In deze specifieke gevallen was dat niet het geval. Er was geen tegenpartij en dus ook geen tegenpartij om te vergoeden. Ik mag op die vraag dan ook nog altijd antwoorden dat ik 0 ongevallen in fout heb gemaakt in de afgelopen 5 jaar,

Wat ik heb is een gewone, standaard omnium (all-risk in Nederland) verzekering bij 1 van de grotere verzekeraars in het land, niets op maat gemaakt. Kan ook niet, staat mijn verzekeraar spijtig genoeg niet toe, want ik zou maar wat graag enkele opties eruit halen omdat ik ze dubbel heb lopen. Het is niet de goedkoopste verzekering op de markt, maar gegeven dat service die ik er voor terug krijg als het dan eens misgaat, heb ik daar net iets minder problemen mee.

En die nieuwe wagen? Die komt er volgende maand aan. Van Ioniq naar Ioniq 6 *O*

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark

Dus je hebt liever dat mensen die zo'n grote/sterke/zware auto nodig hebben met een dergelijk op benzine blijven rijden?
Of een kleinere accu en een aggregaat achterop?
Of had je een andere oplossing?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

mitsumark schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:45:
[...]

Dus je hebt liever dat mensen die zo'n grote/sterke/zware auto nodig hebben met een dergelijk op benzine blijven rijden?
Of een kleinere accu en een aggregaat achterop?
Of had je een andere oplossing?
Enige issue hiermee is dat er legers mensen in de VS zijn die het zeker niet nodig hebben maar toch in een tank van een SUV rijden (met alle gevolgen voor hen en anderen). Voor degenen die echt zo'n gevaarte nodig hebben lijkt het me prima dat daar een dikke batterij in zit. Het is niet alsof die verloren gaan tenslotte (behoudens serieuze ongelukken).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 12:39
Termy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:50:
[...]

Enige issue hiermee is dat er legers mensen in de VS zijn die het zeker niet nodig hebben maar toch in een tank van een SUV rijden (met alle gevolgen voor hen en anderen). Voor degenen die echt zo'n gevaarte nodig hebben lijkt het me prima dat daar een dikke batterij in zit. Het is niet alsof die verloren gaan tenslotte (behoudens serieuze ongelukken).
Dit is een gevolg van de lobby van autofabrikanten waardoor “trucks” niet aan dezelfde milieu- en veiligheidseisen te hoeven voldoen dan auto’s. Bezopen wetgeving natuurlijk, die vervolgens ook voor belachelijk grote pick-ups gezorgd heeft, die gewoon voor woon-werkverkeer en dagelijkse boodschappen benut worden.

Het is daar gewoon een wapenwedloop geworden, want hoe groter mijn truck, hoe veiliger ik ben. 8)7 Slachtoffer van dit alles: voetgangers, daar is een stijgende lijn in het aantal doden te zien.

Dit soort auto’s heeft in Europa niks te zoeken, zal ook niet gauw gebeuren want in elektrische uitvoering al snel te zwaar voor een B-rijbewijs.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:22
guido66 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:39:
[...]

Dit is een gevolg van de lobby van autofabrikanten waardoor “trucks” niet aan dezelfde milieu- en veiligheidseisen te hoeven voldoen dan auto’s. Bezopen wetgeving natuurlijk, die vervolgens ook voor belachelijk grote pick-ups gezorgd heeft, die gewoon voor woon-werkverkeer en dagelijkse boodschappen benut worden.
Dat is niet helemaal waar.
De trucks zoals de Ram 1500 rev en de F150 Lightning, de full size trucks en kleiner, vallen in een klasse waar wel dezelfde eisen als een normale personenauto aan worden gesteld.

De heavy duty pickups voor het zwaardere werk zoals de Ram 2500, Ford f250 hebben wel andere eisen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaapio_B op 08-04-2023 16:57 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zover ik begreep kwamen die pickups en SUVs in de 'light truck' categorie waar idd minder strenge emissieeisen op zitten. Dat ze dat verder niet aangepakt hebben zal wel ouderwets protectionisme zijn. Lijkt me ook geen toeval dat de 'echt' Amerikaanse auto's vrijwel niet in Europa rondrijden.

Een bepaalde eis aan veiligheid voor zowel inzittenden en voetgangers lijkt me wel nodig daar. Schijnbaar zijn die grote SUVs zelfs niet veiliger voor de eigenaren, behalve wanneer ze op een kleine auto botsen. Om maar niet te spreken over kleine kinderen en het gebrek aan zicht..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een fietser/voetganger van basisschoolleeftijd komt inderdaad niet boven de motorkap uit. Gelukkig is een frontcamera in de grill intussen vrij standaard ( 8)7 ).

In mijn laatste rondje proefritten viel me ook weer op dat de ruiten in de meeste auto's weer kleiner zijn geworden en het zicht rondom slechter (Mégane, MG4). Ook om de airbags kwijt te kunnen natuurlijk, maar de langere mens heeft daardoor een flinke dode hoek achter de A-stijl links en B-stijl rechts.
De achterruit heeft ook alle functie verloren inmiddels...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Proton_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:22:
Een fietser/voetganger van basisschoolleeftijd komt inderdaad niet boven de motorkap uit. Gelukkig is een frontcamera in de grill intussen vrij standaard ( 8)7 ).

In mijn laatste rondje proefritten viel me ook weer op dat de ruiten in de meeste auto's weer kleiner zijn geworden en het zicht rondom slechter (Mégane, MG4). Ook om de airbags kwijt te kunnen natuurlijk, maar de langere mens heeft daardoor een flinke dode hoek achter de A-stijl links en B-stijl rechts.
De achterruit heeft ook alle functie verloren inmiddels...
Viel mij inderdaad ook op, in de i3 van mn vrouw schrik ik soms van iemand die opeens op de rotonde zit, compleet over het hoofd gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En in de context van elektrische auto's is dit nog een leuke:
https://www.treehugger.co...otect-pedestrians-4856678
Model S features a pyrotechnically-assisted pedestrian protection system that reduces head injuries to pedestrians and cyclists in a frontal collision. If the sensors in the front bumper detect an impact with a pedestrian when Model S is moving between 19 and 53 km/h, the rear portion of the hood automatically raises approximately 80 mm. This creates space between the relatively soft hood and the hard components beneath to absorb some of the impact energy in a collision.
Unfortunately they don’t install this system in cars sold in North America, because they don’t have to; there is a different attitude here toward mowing down pedestrians. Even the commenters on Automotive News suggest that a better strategy is “How about this: pedestrians should look both ways before crossing a street?”

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Proton_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:36:
En in de context van elektrische auto's is dit nog een leuke:
https://www.treehugger.co...otect-pedestrians-4856678

[...]
Als het niet om leven en dood zou gaan zou het hilarisch zijn dat "bad guys without a car" alleen gestopt kunnen worden door "good guys with a car" :X.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21
@mitsumark ik heb erg lang getwijfeld over een I-Pace, ruim een jaar eigenlijk in van alles gezeten en proefritten gemaakt. Bijna een E-Tron gekocht, maar toch ervan afgezien omdat het voor mij gewoon zielloos was. De Model Y kwam er ook bijna, maar ik vind het persoonlijk geen mooie auto (vooral van binnen). Feit was altijd dat de I-Pace bij elke proefrit me het meeste genot gaf. Geen andere EV die ik heb gereden rijdt zo leuk en dynamisch als de I-Pace. Als ik puur rationeel had gekocht, was het hoogstwaarschijnlijk de EV6 geweest. Ziet er OK uit, is een erg goede EV, maar die interieur verpestte het voor ons.
Na dus ruim een jaar met het hart gekozen en recent toch een tweedehands I-Pace gekocht. Er zijn inderdaad geen updates meer voor het infotainment, maar ik denk dat er niet meer te halen valt uit die HW. Laden is traag, maar of dat een probleem is ligt uiteraard erg aan de use case (voor mij geen probleem). Ik heb de verhalen op forums gelezen, maar daar staan ook genoeg lovende verhalen van long-term users. Dealer ervaring moet ik nog beproeven, maar van merkdealers heb ik sowieso geen hoge verwachtingen.

De prijzen voor tweedehands modellen zijn erg gedaald en je krijgt gewoon enorm veel auto voor een mooie prijs. Ik had bijna de facelift model gekocht met het nieuwe infotainment, maar die kosten nog wel wat en het oude infotainment werkt tegenwoordig eigenlijk best goed na alle updates. Er zijn natuurlijk verstandigere keuzes, maar dan had ik ook een paar jaar terug mijn trouwe Prius nooit ingeruild voor een Lexus GS450h :). De Prius was koning in wat het deed, de Lexus is de veel betere auto. Zo zie ik de Model Y/EV6 tegenover I-Pace.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maharens
mister_S schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:27:
@mitsumark ik heb erg lang getwijfeld over een I-Pace, ruim een jaar eigenlijk in van alles gezeten en proefritten gemaakt. Bijna een E-Tron gekocht, maar toch ervan afgezien omdat het voor mij gewoon zielloos was. De Model Y kwam er ook bijna, maar ik vind het persoonlijk geen mooie auto (vooral van binnen). Feit was altijd dat de I-Pace bij elke proefrit me het meeste genot gaf. Geen andere EV die ik heb gereden rijdt zo leuk en dynamisch als de I-Pace. Als ik puur rationeel had gekocht, was het hoogstwaarschijnlijk de EV6 geweest. Ziet er OK uit, is een erg goede EV, maar die interieur verpestte het voor ons.
Na dus ruim een jaar met het hart gekozen en recent toch een tweedehands I-Pace gekocht. Er zijn inderdaad geen updates meer voor het infotainment, maar ik denk dat er niet meer te halen valt uit die HW. Laden is traag, maar of dat een probleem is ligt uiteraard erg aan de use case (voor mij geen probleem). Ik heb de verhalen op forums gelezen, maar daar staan ook genoeg lovende verhalen van long-term users. Dealer ervaring moet ik nog beproeven, maar van merkdealers heb ik sowieso geen hoge verwachtingen.

De prijzen voor tweedehands modellen zijn erg gedaald en je krijgt gewoon enorm veel auto voor een mooie prijs. Ik had bijna de facelift model gekocht met het nieuwe infotainment, maar die kosten nog wel wat en het oude infotainment werkt tegenwoordig eigenlijk best goed na alle updates. Er zijn natuurlijk verstandigere keuzes, maar dan had ik ook een paar jaar terug mijn trouwe Prius nooit ingeruild voor een Lexus GS450h :). De Prius was koning in wat het deed, de Lexus is de veel betere auto. Zo zie ik de Model Y/EV6 tegenover I-Pace.
Mooi dat je het goed onderbouwt en zo zie je maar weer, er is geen pasklaar antwoord. Wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet. Veel rijplezier gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
Inderdaad goed gedaan.

Wat voor de één nadelig is, is voor de ander geen probleem.
En een auto kopen die niet bij je past of waar je niet gelukkig in voelt, verkoop je toch weer.

Veel plezier met de i-pace 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 21:19
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een andere auto. Nu zie ik veel ID4 first editions uit 12/2020 te koop staan met lage kilometer standen (sub 20K) kan het kwaad als deze auto’s zo weinig hebben gereden dus lang hebben stilgestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jwtje schreef op maandag 10 april 2023 @ 07:41:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een andere auto. Nu zie ik veel ID4 first editions uit 12/2020 te koop staan met lage kilometer standen (sub 20K) kan het kwaad als deze auto’s zo weinig hebben gereden dus lang hebben stilgestaan?
Ik zou niet weten waarom.
Er zijn gewoon mensen die weinig rijden, alhoewel dat meestal mensen zin die hun auto wat langer houden. Waarschijnlijk komen deze uit Duitsland en hebben ze een dikke premie gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 20:17

benieuwd wat deze auto gaat kosten.
Kan nog weleens een "goedkope" optie zijn als noodstroom backup / offgrid gaan:P
224Kwh, 10Kw verbruik per dag voor een gemiddeld huishuiden. Met zonnepanelen in de winter de auto wanneer mogelijk bijdruppelen. Dan kan je het nog weleens flink lang uithouden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:39:
[...]

benieuwd wat deze auto gaat kosten.
Kan nog weleens een "goedkope" optie zijn als noodstroom backup / offgrid gaan:P
224Kwh, 10Kw verbruik per dag voor een gemiddeld huishuiden. Met zonnepanelen in de winter de auto wanneer mogelijk bijdruppelen. Dan kan je het nog weleens flink lang uithouden :Y
Vergeet niet dat nogal wat amerikanen ook grote afstanden afleggen om te gaan werken en winkelen. Dan is zo’n batterij ook rap leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

De efficiëntie van zo'n bakbeest zal ook wel niet geniaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Termy schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:02:
De efficiëntie van zo'n bakbeest zal ook wel niet geniaal zijn.
En vergeleken de gasoline variant?
https://www.fueleconomy.g...d=46228&id=46291&id=46229
De 6.2L met gelijkwaardige specs verbruikt 20L / 100km...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DemJ4VovyIj94I0EeR7ktu2P0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AyYGVn7NdGAJcEs9ctssbkm.jpg?f=fotoalbum_large

Zo nu ben ik definitief onderdeel van de club: ik ben nog steeds blij, dat ik voor de Nissan Leaf gekozen heb. Want al die aanraakschermen welke in de meeste electrische autos verbouwd worden, zou mij helemaal gek maken.

Ik denk dat Nissan zich hier nog in onderscheid, alleen de Arriya gaat wel meer die kant op. Actieradius van de Nissan Leaf vindt ik echt meer dan voldoende: bij vertrek vanaf de dealer, had ik 230km actieradius. Nu heb ik er 150km totaal en iets meer dan 65% batterij over.

De hoge km-stand zal veel potentiële kopers waarschijnlijk af geschrokken hebben, gezien de reputatie van de 1e Nissan Leaf wat betreft de batterij degradatie. Maar er zit geeneens een Duitse milieu sticker op de ruit: dus dan zal hij ook wel niet veel aan de snellader gestaan hebben.

Capaciteit van het batterij pakket zit na 170k nog steeds tussen de 85% en 100% want het 1e streepje verdwijnt pas wanneer het batterij pakket 15% capaciteit verloren heeft. Dus zo zie je maar: veel km's in een korte tijd met een EV rijden, dat kan echt geen kwaad. Die auto is nog in uitstekende staat: er duidelijk goed voor gezorgd.

Ik ben wel blij dat ik toch wat meer uit gegeven heb en niet voor de vorige Nissan Leaf ben gegaan, want zoveel had dat ook niet gescheeld.

De precieze capaciteit van het batterijpakket wil ik simpelweg niet weten: voor hetzelfde geld, is binnen de garantie het batterij pakket vervangen? Dat weet je toch niet, want een zakelijke leaseauto heeft niet zo'n stapel facturen als bij een particulier die alle facturen bewaard _O-

Duur grapje die zakelijke lease: de leaseovereenkomst ligt nog steeds in de auto. Daar heeft iemand iedere maand € 700 voor betaald en dat bijna 4 jaar lang. Dan vraag je eigenlijk af, of het niet goedkoper is voor zo'n zakenman om de auto gewoon te kopen. Vooral een electrische auto, welke eigenlijk geen onderhoud nodig heeft. Op bandjes en remmen na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:45
Marco-Peters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:49:
[Afbeelding]

Zo nu ben ik definitief onderdeel van de club: ik ben nog steeds blij, dat ik voor de Nissan Leaf gekozen heb. Want al die aanraakschermen welke in de meeste electrische autos verbouwd worden, zou mij helemaal gek maken.

Ik denk dat Nissan zich hier nog in onderscheid, alleen de Arriya gaat wel meer die kant op. Actieradius van de Nissan Leaf vindt ik echt meer dan voldoende: bij vertrek vanaf de dealer, had ik 230km actieradius. Nu heb ik er 150km totaal en iets meer dan 65% batterij over.

De hoge km-stand zal veel potentiële kopers waarschijnlijk af geschrokken hebben, gezien de reputatie van de 1e Nissan Leaf wat betreft de batterij degradatie. Maar er zit geeneens een Duitse milieu sticker op de ruit: dus dan zal hij ook wel niet veel aan de snellader gestaan hebben.

Capaciteit van het batterij pakket zit na 170k nog steeds tussen de 85% en 100% want het 1e streepje verdwijnt pas wanneer het batterij pakket 15% capaciteit verloren heeft. Dus zo zie je maar: veel km's in een korte tijd met een EV rijden, dat kan echt geen kwaad. Die auto is nog in uitstekende staat: er duidelijk goed voor gezorgd.

Ik ben wel blij dat ik toch wat meer uit gegeven heb en niet voor de vorige Nissan Leaf ben gegaan, want zoveel had dat ook niet gescheeld.

De precieze capaciteit van het batterijpakket wil ik simpelweg niet weten: voor hetzelfde geld, is binnen de garantie het batterij pakket vervangen? Dat weet je toch niet, want een zakelijke leaseauto heeft niet zo'n stapel facturen als bij een particulier die alle facturen bewaard _O-

Duur grapje die zakelijke lease: de leaseovereenkomst ligt nog steeds in de auto. Daar heeft iemand iedere maand € 700 voor betaald en dat bijna 4 jaar lang. Dan vraag je eigenlijk af, of het niet goedkoper is voor zo'n zakenman om de auto gewoon te kopen. Vooral een electrische auto, welke eigenlijk geen onderhoud nodig heeft. Op bandjes en remmen na.
Plezier er mee. Prima auto (in de familie rijden er ook 2 hier).

Waar je mee afsluit is de reden dat ik er een koop. Als je alles bij elkaar op telt is het verschil tussen kopen en leasen er eigenlijk niet (echt) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Marco-Peters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:49:
[Afbeelding]

Proficiat!

Je moet die 700€ natuurlijk wel niet vergelijken met een financiering, er zijn best wat verschillen:
- geen aanbetaling, je betaalt dus rente en waardevermindering over de volle prijs van de auto
- onderhoud inclusief alles (banden, remmen, pechverhelping, ..)
- volledige omnium verzekering
- rijtaksen en belastingen
- marge van de LM

Je wil niet weten wat een BMW 5 kost, dat gaat direct naar 1200-1500€ per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:51:
[...]

Proficiat!

Je moet die 700€ natuurlijk wel niet vergelijken met een financiering, er zijn best wat verschillen:
- geen aanbetaling, je betaalt dus rente en waardevermindering over de volle prijs van de auto
- onderhoud inclusief alles (banden, remmen, pechverhelping, ..)
- volledige omnium verzekering
- rijtaksen en belastingen
- marge van de LM

Je wil niet weten wat een BMW 5 kost, dat gaat direct naar 1200-1500€ per maand.
Nee dat is natuurlijk waar: zo heb ik de auto slechts WA+ verzekerd, inplaats van allrisk. Scheelt mij € 22 premie per maand. Maar dat betekend ook dat ik letterlijk helemaal achteraan parkeer op de parkeerplaats, omdat ik anders gegarandeerd binnenkort allemaal krasjes heb van openslaande deuren.

De auto is ook echt in uitstekende staat van onderhoud, in zoverre dat een EV überhaupt onderhoud nodig heeft. Want in onderhoudsboekje zitten tig stempels, dus er geen een overgeslagen. Alleen je ziet voornamelijk staan: interieur filter vervangen en inspectiebeurt uitgevoerd.

Er is trouwens een ding waar ik erg aan moet wennen met de EV: ik vind dat hij te snel rolt, wanneer ik wil parkeren. Dus ik moet echt heel alert zijn en mijn voet half op de rem houden. Of ik moet de E-Pedal inschakelen, dan kan ik wel heel traag parkeren.

Alleen ik wil niet in de E-Pedal modus rijden: maar voor parkeren bied die dus wel een uitkomst, omdat ik het gas dan heel lichtjes kan bedienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Marco-Peters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:10:
[...]

Nee dat is natuurlijk waar: zo heb ik de auto slechts WA+ verzekerd, inplaats van allrisk. Scheelt mij € 22 premie per maand. Maar dat betekend ook dat ik letterlijk helemaal achteraan parkeer op de parkeerplaats, omdat ik anders gegarandeerd binnenkort allemaal krasjes heb van openslaande deuren.

De auto is ook echt in uitstekende staat van onderhoud, in zoverre dat een EV überhaupt onderhoud nodig heeft. Want in onderhoudsboekje zitten tig stempels, dus er geen een overgeslagen. Alleen je ziet voornamelijk staan: interieur filter vervangen en inspectiebeurt uitgevoerd.

Er is trouwens een ding waar ik erg aan moet wennen met de EV: ik vind dat hij te snel rolt, wanneer ik wil parkeren. Dus ik moet echt heel alert zijn en mijn voet half op de rem houden. Of ik moet de E-Pedal inschakelen, dan kan ik wel heel traag parkeren.

Alleen ik wil niet in de E-Pedal modus rijden: maar voor parkeren bied die dus wel een uitkomst, omdat ik het gas dan heel lichtjes kan bedienen.
Probeer dan one pedal of e-pedal eens een dag of 2, echt niet minder. Waarschijnlijk wil je dan niks anders meer. Ik was na 20 minuten al ‘om’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:45:
[...]

Probeer dan one pedal of e-pedal eens een dag of 2, echt niet minder. Waarschijnlijk wil je dan niks anders meer. Ik was na 20 minuten al ‘om’.
Ik vind dat de E-Pedal te sterk afremt en zover ik weet, wordt ook eerder de rem toegepast dan wanneer je handmatig de rem dient te bedienen. Maar goed misschien is het ook gewoon gewenning? Want ik was ook een koppeling gewend, dat moest ik ook even afleren _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Marco-Peters schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:49:
[...]

Ik vind dat de E-Pedal te sterk afremt en zover ik weet, wordt ook eerder de rem toegepast dan wanneer je handmatig de rem dient te bedienen. Maar goed misschien is het ook gewoon gewenning? Want ik was ook een koppeling gewend, dat moest ik ook even afleren _O-
Vertragen is gewoon je gaspedaal gedeeltelijk lossen, en het went echt wel snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Ik heb geen ervaring met hoe sterk het regeneratief remmen is bij de Leaf, maar bij Tesla is het evenredig aan hoe ver je het gaspedaal loslaat. Dat is de grootste gewenning wat mij betreft aan 'One Pedal Driving'. Maar ik zou nu niet meer zonder willen als ik eerlijk ben :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:31:
[...]

Ik heb geen ervaring met hoe sterk het regeneratief remmen is bij de Leaf, maar bij Tesla is het evenredig aan hoe ver je het gaspedaal loslaat. Dat is de grootste gewenning wat mij betreft aan 'One Pedal Driving'. Maar ik zou nu niet meer zonder willen als ik eerlijk ben :)
Ik haal natuurlijk gewoon mijn voet van het gaspedaal, omdat ik uit wil rollen: maar bij one Pedal driving, betekend dat waarschijnlijk abrupt tot stilstand komen te staan. Dit had ik toen straks ook, toen ik klaar met werk was en de auto van de parkeerplaats wilde afrijden.

De One Pedal driving had ik puur ingeschakeld om de auto eventjes netjes te parkeren: niet dat ik bij mijn vorige auto niet de voet half op de rem had bij parkeren. Alleen ik vind dat dit anders zou moeten kunnen. Met One Pedal driving lukt het mij wel, al kan het goed zijn dat dan ook de rem toegepast wordt? Je voelt het gewoon niet.

Je komt met one Pedal driving wel vloeiender tot een stop, maar ik kan in de B stand ook heel langzaam nog vooruit rollen. Vanmiddag ging ik weer de heuvel hier naar onder, zonder maar 1x het gas aan te raken. Zaten sowieso fietsers in eerste instantie voor mij.

En het is een totaal geen drukke weg: want ik sla basically van de drukke weg af, zodat ik rustig naar onder kan rollen. Het is een halve km welke ik dan licht kan regenereren, want het gaat wel niet sneller dan 15km/u. Dus niets iets voor op een drukke weg _O-

De ICE rolde in de 2e versnelling gewoon met 25km/u naar onder, dus ik moet nog leren wanneer ik het gas moet loslaten. Want de ICE rolde simpelweg langer door, dan wat de EV nu doet. Zal natuurlijk ook zijn omdat er energie terug gewonnen wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Marco-Peters

Na het lezen van een hoop topics is mijn conclusie dat er 2 soorten rijders zijn:

1. Ik wil stoppen dus haal ik mijn voet in 1 keer van het gaspedaal af
2. ik wil stoppen dus laat ik mijn voet gedoseerd omhoog komen van het gaspedaal af

Voor type 1 zal OPD nooit echt wennen. Het pedaal ineens loslaten leidt tot hele sterke vertraging
Voor type 2 went OPD heel snel; je moet alleen het gedoseerd loslaten van het pedaal opnieuw 'kallibreren'

Dus probeer het met OPD,maar dan met gedoseerd loslaten van het pedaal en niet ineens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik was daar ook in een paar ritten aan gewend. Het is nu de sport om het zo goed mogelijk te doen om gelijkmatig af te remmen richting een stoplicht zonder extra te moeten remmen of weer in te moeten drukken om bij de streep te komen.'

Gamification van autorijden :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Ach, die koppeling ben je zo aan gewend. Die trap je bij een automaat 1 keer in, dan zit je tegen het stuur en doe je het nooit meer :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:48
redwing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:35:
[...]

Ach, die koppeling ben je zo aan gewend. Die trap je bij een automaat 1 keer in, dan zit je tegen het stuur en doe je het nooit meer :+
Als het goed is probeer je hem 1x in te trappen en gebeurd er niks... anders trap je de rem in O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 12:36
redwing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:35:
[...]
De tip die ik altijd leerde was gewoon je linkervoet zo ver mogelijk links zetten. Nooit per ongeluk geremd de keren dat ik vroeger occasioneel met een automaat reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
amw82 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:27:
[...]

Als het goed is probeer je hem 1x in te trappen en gebeurd er niks... anders trap je de rem in O-)
Mijn ervaring is dat als iemand hem in wil trappen hij de rem wel raakt. En aangezien de rem een stuk lichter gaat dan de koppeling zit je dan 1 keer in je stuur en daarna weet dat je links niet meer moet gebruiken :+

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
redwing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:23:
[...]

Mijn ervaring is dat als iemand hem in wil trappen hij de rem wel raakt. En aangezien de rem een stuk lichter gaat dan de koppeling zit je dan 1 keer in je stuur zit en daarna weet dat je links niet meer moet gebruiken :+
Een vriend van me had vroeger een oude Honda Jazz met CVT, en daarbij moest je bij een bepaade snelheid (70-80 km/h IIRC) de versnellingshendel in een andere stand zetten. Ik was al automaten gewend, dus wist dat ik niet moest koppelen, maar als je zo'n hendel moet verzetten, schop je toch automatisch met je linkervoet in het vooronder.

We hingen allebei heel hard in de geblokkeerde gordels... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Notna schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:31:
[...]

Een van de redenen (naast vele anderen) dat een VAG EV voor mij niet interessant is. Iemand van Porsche heeft ooit geroepen dat coasten ipv OPD efficiënter is, en dat Porsche daarom geen OPD biedt, en VAG heeft dat overgenomen onder het mom "als Porsche het zelfs niet doet, dan wij ook niet".

(Ik vermoed stiekem dat ze het gewoon niet fatsoenlijk voor elkaar krijgen, net als de Taycan met z'n dubbele koppeling die zó veel beter was dan de Model S, tot de Plaid simpelweg motors kreeg die een stuk hoger in de toeren kunnen, en alsnog efficiënter zijn.).

Geen OPD = Geen koop. Ik wil toch niet achteruitgang ipv vooruitgang.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 12:36
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:34:
[...]
Ik snap die blinde aanbidding voor OPD toch eigenlijk niet zo goed. Niets relaxer dan ook eens je been te kunnen strekken en je voet van het pedaal te kunnen halen zonder dat je kop op je stuur vliegt. Met OPD hangt je voet als het ware vast aan de acceleratie, en dat is toch altijd veel minder flexibel of relaxed ?!

Op dat vlak vind ik Mercedes dan wel fijn met zijn D-Auto mode. Die gaat bij het lossen van het gaspedaal dan (regeneratief) remmen op basis van wat er voor je gebeurt : een tragere weggebruiker, een rotonde/kruispunt, of bvb een snelheidsbeperking. Zo kan ik dan al van ver voor bvb de bebouwde kom helemaal van het gas af, rolt de wagen verder uit (geen regen) tot hij aan de bebouwde kom komt om dan echt af te remmen (op regen) tot 50 en dan terug verder uitrollen (geen regen). Dat helpt natuurlijk ook om je aan de snelheidsbeperkingen te houden, iets wat ik enorm lastig vind met zuivere OPD.

EDIT: vraag me overigens af of ik de enige ben die zo verbaasd is van hoe lang een EV blijft uitbollen zonder aandrijving/regen (kan natuurlijk wel niet getest worden door OPD-rijders). Zelfs wanneer ik aan 80 uitrol, gaat de wagen zelfs probleemloos een brug over...

[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 14-04-2023 16:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mitsumark
Maar je zet toch gewoon de (adaptive) cruise control aan, hoezo voet hele weg op het pedaal houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Twixie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:43:

EDIT: vraag me overigens af of ik de enige ben die zo verbaasd is van hoe lang een EV blijft uitbollen zonder aandrijving/regen (kan natuurlijk wel niet getest worden door OPD-rijders). Zelfs wanneer ik aan 80 uitrol, gaat de wagen zelfs probleemloos een brug over...
Ze zijn vaak extra aërodynamisch, met super eco bandjes, maar vooral ook gewoon erg zwaar.
Weerstand iets minder, gewicht fors omhoog, dus ja, dat blijft wel gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2023 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Een van de redenen (naast vele anderen) dat een VAG EV voor mij niet interessant is. Iemand van Porsche heeft ooit geroepen dat coasten ipv OPD efficiënter is, en dat Porsche daarom geen OPD biedt, en VAG heeft dat overgenomen onder het mom "als Porsche het zelfs niet doet, dan wij ook niet".

(Ik vermoed stiekem dat ze het gewoon niet fatsoenlijk voor elkaar krijgen, net als de Taycan met z'n dubbele koppeling die zó veel beter was dan de Model S, tot de Plaid simpelweg motors kreeg die een stuk hoger in de toeren kunnen, en alsnog efficiënter zijn.).

Dat mag je vermoeden, maar coasten is puur theoretisch gezien ook efficiënter dan OPD. Probleem hiermee is alleen dat je met coasten precies op tijd moet kunnen stoppen en efficiënt zult moeten remmen, want dat is met OPD weer makkelijker. In de praktijk verwacht ik dat het geen bal uitmaakt en het er vooral aan ligt hoe de bestuurder met zijn voetje omgaat.

Hoe dan ook verwacht ik niet dat ze moeite zouden hebben met OPD werkend te krijgen. Zo heel ingewikkeld zit dat niet in elkaar en het is niets meer of minder dan een normale motoraansturing.

En of OPD vooruitgang is is natuurlijk ook puur een voorkeur, ik vind het echt beroerd rijden en zeker geen vooruitgang. Ik zou het dan ook eerder een nieuwe manier noemen en er geen waarde aan hangen van beter/slechter. Hier op het werk zijn er mensen die er bij zweren en mensen die het net als ik helemaal niet fijn vinden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 12:39
[...]

OPD is supersimpel te implementeren, nadeel van OPD is dat de werking afhankelijk is van factoren zoals temperatuur en acculading. Met een volle accu bergaf doet OPD niks.

OPD is door Tesla de hemel ingeprezen, en net als bij Apple wordt alles wat Tesla doet door veel mensen als zoete koek geslikt. Als Tesla zegt dat het fantastisch is, dan gelooft men dat.

Blended braking is wat moeilijk is, maar als de fabrikant dat goed in de vingers heeft, heeft men altijd hetzelfde gevoel in het rempedaal, onafhankelijk van acculading en andere zaken. Tesla heeft dat dus niet, bijna alle andere elektrische auto’s wel.

Ik kan heel goed begrijpen dat voor een fabrikant als Porsche een constistent gedrag bij gas loslaten of remmen zeer belangrijk is.

OPD kan ook voor problemen met de rembalans zorgen, OPD werkt alleen op de aangedreven wielen.

Mijn grootste probleem met OPD: als je tijdens het vertragen ineens veel sterker moet remmen (omdat er bv. iemand onverwacht voor je auto stapt) dan zit je voet nog op het verkeerde pedaal. Je noodstop zal dus minder snel gaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
mitsumark schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:51:
[...]

Ze zijn vaak extra aërodynamisch, met super eco bandjes, maar vooral ook gewoon erg zwaar.
Weerstand iets minder, gewicht fors omhoog, dus ja, dat blijft wel gaan.
Aan de andere kant gaat een ICE natuurlijk ook heel ver door als je de koppeling intrapt en verder niets doet. Dat je het gevoel hebt dat het heel veel uitmaakt komt denk ik doordat je voorheen gewend was dat de auto op de motor afremde.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

guido66 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:03:
[...]

OPD is supersimpel te implementeren, nadeel van OPD is dat de werking afhankelijk is van factoren zoals temperatuur en acculading. Met een volle accu bergaf doet OPD niks.

OPD is door Tesla de hemel ingeprezen, en net als bij Apple wordt alles wat Tesla doet door veel mensen als zoete koek geslikt. Als Tesla zegt dat het fantastisch is, dan gelooft men dat.

Blended braking is wat moeilijk is, maar als de fabrikant dat goed in de vingers heeft, heeft men altijd hetzelfde gevoel in het rempedaal, onafhankelijk van acculading en andere zaken. Tesla heeft dat dus niet, bijna alle andere elektrische auto’s wel.

Ik kan heel goed begrijpen dat voor een fabrikant als Porsche een constistent gedrag bij gas loslaten of remmen zeer belangrijk is.

OPD kan ook voor problemen met de rembalans zorgen, OPD werkt alleen op de aangedreven wielen.

Mijn grootste probleem met OPD: als je tijdens het vertragen ineens veel sterker moet remmen (omdat er bv. iemand onverwacht voor je auto stapt) dan zit je voet nog op het verkeerde pedaal. Je noodstop zal dus minder snel gaan.
Van alle argumenten vind ik dit de zwakste. Juist met OPD is de auto al aan het remmen voordat je je voet überhaupt op het rempedaal hebt kunnen zetten. Je zult dus eerder ipv later stilstaan. (Overigens is iedere moderne auto uitgerust met systemen die al voordat jij dat kunt op de noodrem hebben getrapt qua reactievermogen).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Jeroenneman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:11:
[...]
(Overigens is iedere moderne auto uitgerust met systemen die al voordat jij dat kunt op de noodrem hebben getrapt qua reactievermogen).
Ja maar niet bij het parkeren toch? Ik blijf nog steeds van mening, dat in de gewone rijmodus de auto te snel beweegt. Ondanks dat je het gaspedaal niet aanraakt.

Wanneer ik dus E-Pedal inschakel, kan ik heel gecontroleerd de auto laten bewegen. Het blijft ja wel een gevaarte zo'n gemiddelde EV, op de Dacia Spring na. En schade tijdens parkeren heb je zo gereden, ondanks alle hulpsystemen.

Dus tot nu heeft het mijn voorkeur de gewone rijmodus te gebruiken en deze afwisselen met de B stand, waarbij meer vertraging nodig is. En als ik compleet tot stilstand moet komen: dan gebruik ik wel de rem.

Ik vind dus wel dat de E-pedal voordelen biedt en dan met name, omdat je het gas met meer beleid kunt doseren. Want met parkeren vind ik dat wel belangrijk, aangezien de Nissan Leaf maar net in een gemiddeld parkeervak past. Dat maakt het precisiewerk en ik ga niet als de gemiddelde automobilist van een SUV, stoeprandjes meepakken omdat dat makkelijker is _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:28
Marco-Peters schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:40:

Wanneer ik dus E-Pedal inschakel, kan ik heel gecontroleerd de auto laten bewegen. Het blijft ja wel een gevaarte zo'n gemiddelde EV, op de Dacia Spring na. En schade tijdens parkeren heb je zo gereden, ondanks alle hulpsystemen.
Mwoah, die Zoe van ons is ook niet echt een gevaarte hoor :D

Echt OPD zoals bij Tesla heeft ie dan weer niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Moet wel zeggen dat ik het rempedaal vrij weinig aan raak, alleen als ik af moeten remmen tot volledig stoppen bij een stoplicht of iets. Dus iets vertragen vanwege voorliggers kan prima door het gas even los te laten en te remmen (en regenereren ) op de motor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
[...]

Veel gemaakte fout beginners is het te snel loslaten van het ‘gaspedaal’. Rustig aan loslaten = rustig aan remmen. Sneller loslaten=sterker afremmen. Mijn Enyaq heeft geen echte OPD, maar laat zich geheel besturen met één pedaal. Ik rijd alleen nog in B modus…Vaak hele routes zonder één keer het rempedaal aan te raken.

[ Voor 7% gewijzigd door jdbiggelaa op 14-04-2023 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
redwing schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:06:
[...]

Aan de andere kant gaat een ICE natuurlijk ook heel ver door als je de koppeling intrapt en verder niets doet. Dat je het gevoel hebt dat het heel veel uitmaakt komt denk ik doordat je voorheen gewend was dat de auto op de motor afremde.
Klopt, met een handbak in zn vrij (of koppeling in) rol je ook ver door.
Echter met een automaat is dat niet zo vanzelfsprekend (dan moet ik hem in N zetten, en daarvoor moet ik ook de rem licht intrappen).
Daarnaast blijft de motor dan stationair draaien incl brandstof inspuiting, terwijl bij remmen op de motor er geen brandstof wordt ingespoten, dus zuiniger (en beter voor de remmen).

vertraging = kracht / massa.
In de kracht zitten ook wel een aantal massa componenten, maar meer massa zorgt alsnog voor minder vertraging, verschil zal vast niet heel fors zijn puntje bij paaltje (geen zin om dingen in te vullen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
guido66 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:03:
[...]

En als je zonder OPD tijdens het ‘cruisen’ ineens moet remmen verlies je veel meer tijd en afstand doordat je eerst je voet moet verplaatsen.
Bij noodremmen maak je het verschil in de eerste seconde, want dan legt je auto het meeste meters af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
mitsumark schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:36:
[...]

Klopt, met een handbak in zn vrij (of koppeling in) rol je ook ver door.
Echter met een automaat is dat niet zo vanzelfsprekend (dan moet ik hem in N zetten, en daarvoor moet ik ook de rem licht intrappen).
Daarnaast blijft de motor dan stationair draaien incl brandstof inspuiting, terwijl bij remmen op de motor er geen brandstof wordt ingespoten, dus zuiniger (en beter voor de remmen).

vertraging = kracht / massa.
In de kracht zitten ook wel een aantal massa componenten, maar meer massa zorgt alsnog voor minder vertraging, verschil zal vast niet heel fors zijn puntje bij paaltje (geen zin om dingen in te vullen :))
Rem intrappen om een auto in N te zetten?
Dat kan zo ook hoor, toch bij alle automaten die ik ooit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommie12 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:43:
[...]

Rem intrappen om een auto in N te zetten?
Dat kan zo ook hoor, toch bij alle automaten die ik ooit had.
Ah, ik lees net dat het coasten in N bij mijn type auto vanaf 2014 is, mijne is van 2012.
Maargoed, offtopic verder.

Onze i3 2016 remt wel als een malle (soort OPD), er zijn niet meerdere niveaus te kiezen.
Als ik er even in rij moet ik vaak bij rotondes/stoplichten het pedaal weer intrappen tijdens het naderen, anders sta ik al stil voor ik er ben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
mitsumark schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:54:
[...]
Als ik er even in rij moet ik vaak bij rotondes/stoplichten het pedaal weer intrappen tijdens het naderen, anders sta ik al stil voor ik er ben. :+
Dat heb ik ook ervaren bij de Nissan Leaf welke ik nu rij: maar het komt er op neer, omdat ik met de handgeschakelde ICE altijd deed uitrollen in de versnelling en vlak voor de rotonde terugschakelen naar de 2e versnelling.

Een electrische auto die regenereert echter ook en in de B-stand wordt zodanig sterk afgeremd, dat ik het eigenlijk alleen gebruik als ik nog meer moet vertragen. Maar bij voorkeur niet tot een volledig stop of de remmen wil gebruiken. Dus ik moet gewoon niet te vroeg het gas loslaten.

Wat ik wel echt grappig vind: ik rol de heuvel hier naar onder en verbruik geen stroom, maar regenereer juist een minimale hoeveelheid terug. Ik kan dat gewoon niet laten en aangezien het een hele rustige weg is, doe ik het altijd wanneer ik terug van werk kom.

Ik wil dat ook eens gaan uitproberen in het Heuvelland: vanaf het drielandenpunt, kun je een stijle Heuvelland aan de Belgische kant omlaag rollen. Vanaf daar gaat vrijwel alleen bergaf en dat vindt ik wel interessant. Want hoeveel energie kun je nou precies terug winnen? Als de heuvel zodanig stijl is, dat je de B stand moet inschakelen. Dan lijkt mij dit echt een feest.
Pagina: 1 ... 277 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic