Ik denk dat ik nog even wacht tot duidelijk wordt wat de kosten gaan worden van EV's vanaf 2025 (voornamelijk belasting), maar zit toch stiekem al rond te kijken.
Als ik een leuke deal tegenkomt stap ik wellicht eerder over.
Nu zit ik een beetje in dubio wat (momenteel) de "beste" optie zal zijn.
Huidige auto is een 320d station (2012, 310dkm), met 1 kind van 2 jaar zit die helemaal vol gepropt als we op vakantie gaan, als er een 2e kind bij komt dan vrees ik dat er al een dak koffer op moet.
We hebben hiernaast nog een i3 met de kleinste accu, dus dat is echt de "boodschappenwagen".
Ik heb nog heel even met het idee gespeeld om voor mij een "kleine" EV met kleine accu te kopen, en dan voor mn vrouw een SUV (Outlander, XC60, X3), maar daar wordt het niet perse goedkoper op.
Ik rij nu 4 dagen per week 70km enkele reis, en ik denk dat in de winter minimaal 280km range (2x heen en weer) dan prettig zou zijn. Overstappen naar werk dichterbij staat wel op de planning, maar niet per direct.
Beetje sneller mag de auto ook wel zijn, maar hoeft echt niet perse 4s 0-100kmpu te zijn. De i3 rijdt eigenlijk al best leuk, rond de 6s lijkt me al snel zat.
Opties waar ik momenteel naar kijk (naast stiekem toch een 530e): Tesla Model 3, Tesla Model Y, Jaguar I-Pace.
https://www.autoweek.nl/a.../69361-96087-99933-93962/
M3 lijkt wat minder praktisch qua laadvermogen, ik zie zelfs al mensen worstelen met de boodschappen tas door dat gat van 45cm hoog (al zet ik die zelf net zo goed voor/op de achterbank). Die ene keer vakantie kan er ook een koffer op het dak, schijnt niet eens zo heel veel range te kosten. Eventueel kan ik ook nog de single motor varianten overwegen, snel zat.
Y is natuurlijk wel praktisch, maar niet moeders mooiste en het enige voordeel tov de M3 lijkt ruimte... Is dat de meerprijs waard? Wat me wel aanspreekt is het hogere trekgewicht, wat de mogelijkheid tot een caravan open houdt.
I-Pace is natuurlijk niet zuinig, maar range imo nog net acceptabel en investering zit rond M3 (2e hands), voor nu nog goedkoper dan de Y omdat die laatste nieuwer is. Laden lijkt op papier een stuk minder snel, maar de curve valt nog mee ten opzichte van de Tesla's, die extreem hoge getallen zijn maar een piek bij lage SOC.
Stiekem wil ik natuurlijk de Jag, dus ik merk dat ik daar naartoe reken en eventuele nadelen bagatelliseer (zie al hierboven

).
Financieel gezien lijkt de M3 de betere aankoop, zeker als ik er straks 1 voor 30k kan scoren.
Bierviltje berekening (incl afschrijving, verbruik, etc), kom ik voor de M3 op 600/maand, Y 750/maand, I-Pace 800/maand, in principe geen enorm schokkende dingen, al is de M3 toch merkbaar goedkoper.
Overige opties, zoals bv een i4, iX3 zijn nog erg duur, en VAG rijdt niet zo lekker (sportief).
MG, BYD, XPeng en dergelijke laat ik nog even links liggen, ook de japanners trekken me niet qua model/rijeigenschappen. Kia maybe, ook nog vrij prijzig?
Serieuze optie is ook nog blijven dieselen tot (na) 2025 (al tikt ie dan wel de 4 ton aan), maar dan is het 2e hands aanbod een stuk groter en past het beter in het financiële plaatje.
emotie vs rede... keuzes... moeilijk...
[
Voor 3% gewijzigd door
mitsumark op 04-04-2023 00:41
]