rare-Quark schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:11:
[...]
Verstandige keuze denk ik. Als je veel km’s maakt en/of wat kan bijlenen dan is er wel wat beschikbaar/ is het voordelig. Maar dat moet je dan ook maar net willen/kunnen met de bank/hypotheek (met de onterechte rekensommen van de bank overigens).
Over 5 jaar is er al een klap meer redelijke auto’s. De Fiat 42 kWh of de equivalente 50 kWh Stellantis zou over 5 jaar zo’n 10-11 keu moeten zijn met 15 procent afschrijving en daar kom je het hele land prima mee door / heb je nauwelijks praktische beperkingen.
Nee ik rij niet veel km's: maar moest wel 226km's afleggen, om bij dat autobedrijf te komen. En ik had al rekensommen gemaakt, hoe ik eventueel thuis zou komen met die auto. Maar dit wilde ik doen met een laadstop bij een Vattenfall 11kw openbaar laadpunt, in Gelderland.
Dus zonder snelladen: want dat is slecht voor de batterij en duur. Ik las laatst ook een topic, van iemand die zich beklaagde dat electrische rijden duur zou zijn. Ik had echter uitgerekend dat ik 25% bij zou kunnen laden, met een laadstop van 1u15m totaal.
Maar de batterij was volledig vol toen ik met de proefrit en toen gaf de auto 135km actieradius aan, al was dat 5 meter later plotseling 142km actieradius. Misschien dat de auto in de zomer nog wel de 150km haalt.
De actieradius in de praktijk was dus net geen 200km destijds, wat toch een aardige verbetering was tegenover de 24kWh versie. Echter deze 30kWh had al twee streepjes verloren, wat dus betekent dat hij al 20% van zijn capaciteit verloren heeft. Waarschijnlijk heeft ie dus veel aan de snellader gestaan? Want ik denk dat wanneer je aan het stopcontact laadt, of de publieke laadpaal: dat de slijtage dan minder is.
Morgen ga ik weer € 500 aan onderhoud uitgeven voor mijn benzineauto, dus dan vindt ik het sowieso zonde om nu al over te stappen. Wel vond ik de 360 graden camera op de Tekna uitvoering briljant. Het beeld was niet zo scherp als mijn € 25 AliExpress AHD Achteruitrijcamera, maar ik kon heel goed de positie van mijn auto zien.
Als je dan toch besluit in te boeten op actieradius, dan zou ik ook de meeste luxe versie nemen. Want zo'n tweedehands Nissan Leaf bied wel veel waar voor je geld: als je voor hetzelfde geld een tweedehands stadsauto gaat kopen, dan mag je blij zijn als er een autoradio in zit. Bij wijze van spreken.
Dat is wat mij betreft de aantrekkingskracht van een tweedehands Nissan Leaf: ik rij nu een A-segmenter, wat natuurlijk lekker zuinig rijden is. Maar het is verre van luxe en dan moet ik nog wegenbelasting betalen ook
Dus de afgelopen weken, had ik het in mijn hoofd gehaald: als ik electrische ga rijden, dan kan ik een C-segmenter rijden met alles erop en eraan. Want ik kan mij helemaal geen C-segmenter op dinosap veroorloven, daar is de wegenbelasting veel te hoog voor. Een
SkodaVolkswagen Octavia uit 2015 heeft een mrb van € 52,33 bijvoorbeeld: dat is toch € 2000 in drie jaar tijd.
Maar een Nissan Leaf had ik mij wel kunnen veroorloven: ook qua verzekering, iets wat vele vergeten. Je betaald weleens waar geen wegenbelasting voor een electrische auto. Echter moet je wel meer neertellen voor de verzekering.
Dus het zal wel een tweedehands Dacia Spring worden in de toekomst: want ik kan mij niet voorstellen, dat die kiloknallers van Frau W ooit te betalen zullen zijn voor het klootjesvolk. Ja ik behoor ook tot het klootjesvolk