jacovn schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:26:
[...]
Inderdaad €6000 voor een pakket waar dan led voor en achterlichten in zitten. Dat ze dat durven met een nieuwe EV. En wil je een warmtepomp moet je zelfs 50k aftikken..
En een maand om hem te bestellen, maar eens gaan kijken hoeveel inruil ze bieden. Zal wel moeilijk gesprek worden als de auto pas over maand of 8 komt.
Op de IAA in Frankfurt is de Volkswagen ID.3 gelanceerd. Er stonden ca. 7 modellen waar je in kon zitten.
Van buiten waren het mooie auto’s. Wel blijven ze door de lijn en de relatief lage carrosserie wat kleiner tonen dan ze echt zijn.
Ze hebben allemaal een zwart glanzend dak dat in de achterspoiler doorloopt. De onderkant van de dakspoiler is trouwens dan weer goedkoop donkergrijs hard plastic, maar dat zie je als je er achter staat niet.
De kleuren die op de beursvloer stonden waren: grijs, metallic wit, metallic lichtgrijs, metallic antraciet en metallic turquoise. De kleur is enorm bepalend voor hoe de auto toont.
Het dashboard is zeer futuristisch en een kopie van de BMW i3 lijkt het. Volgens mij goed doordacht en het ziet er met name leuk uit met een wit stuur. Je kan het ook in het zwart kiezen. Je dashboardkleur wordt dan 2 tinten grijs: donkergrijs met een lichtgrijze balk. Dat toont eigenlijk erg saai. Ik ben geen fan van witte bediening en interieurs. Vaak wordt dit snel geel of vervuid het. In de ID.3 neig ik toch wel naar het witte stuur. Het maakt de auto zo anders!
Als inschrijver er voor leek het mij de EV voor de toekomst te zijn. VW brengt het als een VW Golf achtige EV. Niets is echter minder waar als je hem in het echt ziet. Helaas vond ik het een enorm tegenvallende ervaring. Een dag later nogmaals terug geweest. Dat maakte het beeld iets minder somber. Maar nog geen auto om de vlag voor uit te hangen helaas.
Dit komt deels door de hoge verwachtingen die VW schept door het model telkens met een Golf te vergelijken met Passat binnenruimte. Eerlijk gezegd had ik een Golf achtige EV verwacht, dat is het niet.
Alles is goedkoop uitgevoerd, keiharde plastics, handmatig te verstellen stoelen, met een zit die minder goed voelde dan de e-UP. Eerder een VW Polo of Skoda Fabia ervaring, maar dan electrisch en super duur voor wat je krijgt. De versies met een electrisch verstelbare stoel, die zaten wel goed. Volgensde VW medewerkers komen die alleen in het hoogste uitrustingsniveau van de ID.3 (ca. 50.000,- euro model) van de first Ik hoop dat dat niet waar is. Ik ga er vanuit dat dit de “comfortstoelen” zijn en die zouden volgens “Next Move” al in het 2e uitrustingsniveau moeten komen. We zullen zien, De metalen sierstrip boven de ramen was doorbroken (bestond uit 2 delen met een lelijke las er tussen.) De modueuze First edition stipjes op de achterstijlen zijn gekleurde plakkertjes die deels al loslieten. De deurrubbers bestaan uit meerdere delen die bij alle deuren al loslieten waar ze verbonden hadden moeten zijn om het water goed af te voeren.
Zitruimte voorin is prima. De achterbank heeft wat weinig hoofdruimte omdat de daklijn afloopt. De beenruimte achterin is prima, wel Golf-achtig. Je kan er als volwassene net wel of net niet zitten met je hoofd. De zittingen staan erg schuin naar achteren om iets meer hoofdruimte te fixen op de achterbank. Als je daar langer zit maakt dat je zit oncomfortabel. Mee rijden en dan uren op de achterbank onderweg naar een ski vakantie zou ik niet graag doen in de ID.3.
Dan een laatste manco: de LED achterlichten zijn erg zwak. De zijkanten (waar vermoedelijk de LED’s zitten) zijn fel verlicht. Vervolgens moet het licht blijkbaar doorgeleid worden naar de achterkant, wat het licht enorm afzwakt. Alle ID.3’s hadden dit. Ook een die in een donkerdere hoek op de 2e etage stond. Bij Andere VW modellen die er 2 meter naast stonden was het wel goed. Dus het had helaas niets met de zaalbelichting te maken. NB. Deze foto is van een afstandje gemaakt, rect er achter, alsof je er achter rijdt. Om niet ongewenst teveel mensen er op te zetten die dat niet willen, heb ik de foto kleiner geknipt.
Voor de remlichten zitten er ook echt directe LED’s ingebouwd die in de vorm van kruizen oplichten. Die zijn zeker fel genoeg. De 2 rode lenzen naast de achterlichten (binnenzijde) lijken geen functie te hebben. Ik dacht nog dat dit mistlampen zouden zijn. Het mistlicht is echter miniscuul en blijkt links onderaan de achterbumper te zitten.
De gelijke Seat El Born die Seat nog niet mag lanceren, maar er wel stond....heeft dit probleem duidelijk niet.
De Seat wordt vermoedelijk iets goedkoper dan de VW en ziet er veel stoerder uit wat mij betreft.
In de 2 keer dat we op de stand waren kregen de VW medewerkers die daar stonden om de auto aan te prijzen meermaals bakken met kritiek te verduren van bezoekers die blijkbaar ook teleurgesteld waren in wat er stond.
Enige troost: dit is productie serie 0. Ik ga er echter niet meer vanuit dat VW alle manco’s kan of gaat verhelpen voor de 1e productie start.
Iets om op te letten als je voor de ID.3 gaat: er zouden trommelremmen in plaats van duurdere schijfremmen gebruikt worden op de achteras om kosten te sparen. Ook zou hiermee uitbreken van de achterkant bij het recupereren en remmen tegelijk beter onder controle blijven. Ik dacht echter ondanks dat verhaal nu toch ook achter enkel schijfremmen te zien. Volgens de medewerkers zou de achteras nog steeds een goedkopere torsie as worden (geen multilink ophanging), omdat een torsieas het gewicht beter aan kan. Sowieso zie je die ook bij de goedkopere instap motorisering van de Golf.
Als anderen er ook zijn geweest, dan ben ik wel heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wij neigen bij ons thuis nu sterk naar annuleren. Misschien even afwachten wat Pon nog met de prijs doet en of er nog verbeter beloften komen. Een prijs van tussen de 33.000,- en 37.000 zou voor de kwaliteit die het nu niet is een betere instapprijs zijn. Voor 50.000,- in de hoogste uitrusting wil zo echt niemand hem hebben.De concurrentie van de veel beter uitgeruste en uitgerijpte Kia, Hyundai, Opel en zelfs de in prijs verlaagde Tesla Model 3 is dan echt te groot. Die modellen toonden en voelden als veel meer premium.
[
Voor 34% gewijzigd door
ucsdcom op 20-09-2019 00:43
]