Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Beatman
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:19
PeterZ(on) schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:30:
Tesla heeft dit jaar sowieso het rijk alleen, want alle andere fabrikanten verkopen hun modellen het liefst pas volgend jaar als de strengere normen van kracht worden en hun gemiddelde CO2 uitstoot omlaag moet. Die ze dit jaar verkopen tellen dan niet mee.
December telt ook al mee voor volgend jaar. Ik las dat er ergens in Spanje een terrein vol elektrische auto's te wachten staat die dan pas uitgeleverd worden. Alles om de boetes te voorkomen/verlagen want de huidige productieaantallen zijn nog niet genoeg om aan de eisen te voldoen.

Plugin hybrides tellen ook mee, en je ziet nu al dat autofabrikanten er daar meer van aankondigen. Ze moeten alles wel gaan elektrificeren. Daarom en met een lager MRB tarief de komende jaren zullen we ook weer meer plugins zien verwacht ik.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• databeestje
  • Laatst online: 22:36
Na een hoop geploeter en akkeren door gigabytes aan RDW data ben ik eindelijk tot een, al zeg ik het zelf, teleurstellende grafiek gekomen. Hier staan de verkopen van de LPG, CNG en elektrisch in getekend.

.. snip, plaatje klopt niet...

Dan blijkt dus dat er het afgelopen decenium er feitelijk amper LPG is verkocht en een beetje voertuigen op Aardgas, hier zitten ook commerciele voertuigen tussen voor distributie en dergelijke. Moet opnieuw

Fix gemaakt, RDW interface hielp niet want kon geen nieuwe view aanmaken. Gelukkig nu nog maar 3 miljoen records :D
Plaatje upload ik morgen, maar het is niet zo een flat line als het eerder was, echter is sinds 2013-04 er duidelijk de smoor in gekomen.

Met betrekking tot import en export en de CO2 uitstootnormen/boetes wil ik even de volgende statistieken onder het ligt brengen. Zo is 30% van alle Nissan Leaf voertuigen en 70% van de (oude) Kia Soul verkopen in Noorwegen import vanuit de EU. En dat om boetes voor overschrijding van de norm te voorkomen.

http://iserv.nl/files/elektrisch/ontwijking%20EU%20uitstootnormen%20noorwegen.PNG

databeestje wijzigde deze reactie 18-09-2019 21:53 (19%)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23:36
databeestje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:01:
Na een hoop geploeter en akkeren door gigabytes aan RDW data ben ik eindelijk tot een, al zeg ik het zelf, teleurstellende grafiek gekomen. Hier staan de verkopen van de LPG, CNG en elektrisch in getekend.
Grafiek is wel mooi toch, met duidelijk sterk stijgende trend voor EV, en die zal komende tijd nog wel verder oplopen.
Wat vind je hier teleurstellend aan?
LPG\CNG vind ik ook wel mager (wij hebben 2e auto op LPG), ook omdat dit zowel voor milieu als voor portemonnee een betere oplossing is dan benzine of diesel, maar het gaat hier om EV toch?

e-Niro

• Gerbenger
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 12-11 23:57
databeestje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:01:
[Afbeelding]
Dan blijkt dus dat er het afgelopen decenium er feitelijk amper LPG is verkocht en een beetje voertuigen op Aardgas, hier zitten ook commerciele voertuigen tussen voor distributie en dergelijke.

Met betrekking tot import en export en de CO2 uitstootnormen/boetes wil ik even de volgende statistieken onder het ligt brengen. Zo is 30% van alle Nissan Leaf voertuigen en 70% van de (oude) Kia Soul verkopen in Noorwegen import vanuit de EU. En dat om boetes voor overschrijding van de norm te voorkomen.

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd wat je teleurstellend vind aan de grafiek. Dat er eind vorig jaar een piek was, was al duidelijk. Tegen een achtergrond van teruglopende autoverkopen doen EVs het prima. De overheid heeft subsidie aangekondigd voor particulieren en er komen weer allerlei nieuwe modellen. Ik verwacht dat de lijn omhoog wel weer door gaat en ook eind dit jaar weer een piek in de leveringen.
Ik vind het een knap resultaat. Ik heb vroeger wat met CNG gedaan en dit soort informatie is normaal niet inzichtelijk. Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk niet geweten hoe het met de verkoop van CNG voertuigen ging, omdat niemand daar over publiceerde. Ik zou het op prijs stellen als je hier iets van een blogpost of iets dergelijks over schreef, of mij de data voor CNG en LNG per bericht stuurde zodat ik dat kan doen.
LNG wordt trouwens (vooral) in vrachtwagens gebruikt. CNG in personenwagens en voor lokaal transport (bijv. vuilniswagens).

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 07:24

matroosoft

Lone Christian

Tesla Model 3 is nu de best verkochte auto in NL, en heeft daarmee onder andere de VW Polo ingehaald:

https://eu-evs.com/
http://www.allesovertesla...pende-auto-van-nederland/

Copy/paste van reddit:
YTD sales
Tesla model 3: 10,000 - starts at €49k
Volkswagen Polo: 9,529 - starts at €13k
Ford Focus: 8,265 - starts at €16k

Top 5 BEVs (not in the article):
Model 3: 10,000 (40% market share of all BEVs)
Kona: 3,291
Niro: 2,315
eGolf: 2,043
Leaf: 1,939

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 20:04

Crazy D

I think we should take a look.

matroosoft schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:14:
Tesla Model 3 is nu de best verkochte auto in NL, en heeft daarmee onder andere de VW Polo ingehaald:
Vind ik ook niet zo gek. Voor de bijtelling van een Polo rijdt je een model 3.

Exact expert nodig? itwize.nl

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:20
Crazy D schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:46:
[...]

Vind ik ook niet zo gek. Voor de bijtelling van een Polo rijdt je een model 3.
Niet overdrijven, he? Die Polo begint bij €13k, de M3 bij €49k. Dus die Polo is 46% meer bijtelling dan de M3. Van de bijtelling van een Polo rij je 1,46 M3. :o

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Leasebudget wordt niet alleen door bijtelling bepaald. Bij sommigen (zoals bij mij) komt het uit totaal salaris pot, en dan wordt de berekening compleet anders. En nee, ik wil geen VW, laat staan een Polo. ;)

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• naii11
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 00:05
Dag mensen,

Ik heb een vraagje over Sentry mode. Zojuist stapte ik in mijn auto en bleek dat er 8 meldingen waren.

Hoe kun je de meldingen lezen en/of de beelden bekijken? Worden er automatisch beelden gemaakt?

Dank.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

naii11 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:34:
Dag mensen,

Ik heb een vraagje over Sentry mode. Zojuist stapte ik in mijn auto en bleek dat er 8 meldingen waren.

Hoe kun je de meldingen lezen en/of de beelden bekijken? Worden er automatisch beelden gemaakt?

Dank.
Google kan je heel goed helpen.

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
naii11 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:34:
Dag mensen,

Dank.
Google ofwel in het correcte topic vragen.

• tijmeng
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13-11 19:21
Zojuist nog maar eens bij de volvo dealer geweest en de bevestiging gekregen dat de xc40 electric toch echt voor de kerst wordt gepresenteerd en bestelbaar gaat zijn. Levering zal 2e helft 2020 worden, maar naar het schijnt wel beperkt.

Ik wacht nog even af welke wagen mn v60phev gaat vervangen.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:39

mux

99% efficient!

Wij hebben zojuist de eerste 'lange' afstand gereden met de 60kWh Leaf (voor de niet-ingewijden: een 2011 leaf met 40kWh accu eronder en 18kWh extenderaccu achterin):

- Begonnen met redelijk lege accu, direct bij vertrek aan de snellader 26kWh erin
- 120+ gereden
- 190km gereden naar Lidl Maaseik, die was bezet en er kwam een tweede Leaf aan, dus het was wat onbeleefd om met nog 120+km op de GOM daar te willen laden
- Doorgereden naar Kaufland Aachen, daar 27kWh erin
- En doorgereden de Eifel in

350km, 55kWh geladen. Bij vertrek was de accu 15 graden, bij aankomst 35. Hoogst geziene temperatuur was 40,6C

Dit valt me een klein beetje tegen, we hadden gehoopt dat de extenderaccu rapidgate nog iets meer zou dempen. Het helpt wel, we hebben het equivalent van 2 volle snellaadsessies gedaan en de 40kWh accu was nog lang niet aan het rapidgaten (extrapolerend: waarschijnlijk wel tijdens/na de 4e snellaadsessie), maar de accu warmt alsnog vééél meer op dan de 24kWh. Als in: op een rit als deze was onze vorige accu misschien 15C opgewarmd. Andere klanten met een 24kWh accu hebben ook veel minder opwarming gezien.

Hoe verhoudt dit zich tot andere 40kWh Leaf-eigenaren? Bij de hoeveelste snellaadsessie (of bij hoeveel kWh geladen) rapidgate jullie accu ongeveer?

Wel handig: de Leaf houdt maximale snellaadsnelheid vol tot >90%! dus van 0-50kWh knallen met 39-50,5kW laadsnelheid. Dat is dan wel weer een dikke upgrade t.o.v. de 24kWh.

mux wijzigde deze reactie 18-09-2019 19:24 (3%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08:05
prettig schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:44:
[...]

Volgend jaar ook...... ze maken aantallen, de vw id3 (ook 46-50K+ in beetje trim): 30.000 stuks max in 2020 (Tesla 500.000 of zo....).
Kona, e-niro: 20.000-30.000 stuks of zo, niemand komt met aantallen in die range. Ook niet i-pace, e-tron, esq of polestar.

Ze gaan een veelvoud van het totaal van de rest doen in 2020 (model Y komt er ook nog bij).
Ik zag op seekingalpha een artikel waarin van mei t/m augustus de audi etron wereldwijd op 6000 stuks stond, de ipace op 2300 stuks en de x en s bij elkaar op 12000. Aan de highend kant verdwijnt er denk ik wel degelijk marktaandeel van vooral de winstgevende modellen van Tesla door concurrentie.

En qua aantallen bij Tesla, ik zeg elke keer we zien het bij de volgende kwartaalcijfers wel.

• databeestje
Fix gemaakt, RDW interface hielp niet want kon (nog) geen nieuwe view aanmaken. Gelukkig nu nog maar 3 miljoen records :D

Plaatje upload ik morgen, maar het is niet zo een flat line als het eerder was, echter is sinds 2013-04 er duidelijk de smoor in gekomen. De piek van de LPG was de helft van de piek van 2018-12.
Even naar beneden scrollen op deze voor de verkopen per maand.

In ander nieuws, deze doet ook bedrijfsauto's, en van de "G4 Eco-mobiliteit" had ik nog nooit gehoord, maar weer wat geleerd. Als je de foto ziet herken je de Picnic wagentjes wel. Ik had dan weer niet verwacht dat deze 40k zouden kosten met 7 of 12kWh Li-Ion. 8)7

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

jerh schreef op woensdag 18 september 2019 @ 21:18:
[...]

Ik zag op seekingalpha een artikel waarin van mei t/m augustus de audi etron wereldwijd op 6000 stuks stond, de ipace op 2300 stuks en de x en s bij elkaar op 12000. Aan de highend kant verdwijnt er denk ik wel degelijk marktaandeel van vooral de winstgevende modellen van Tesla door concurrentie.

En qua aantallen bij Tesla, ik zeg elke keer we zien het bij de volgende kwartaalcijfers wel.
Alleen al in Nederland zijn in november en december 2018 samen maar liefst 3500 I-Pace op kenteken gezet, dus die cijfers kloppen niet.

nannoe wijzigde deze reactie 19-09-2019 07:20 (0%)
Reden: ik moet beter lezen ik moet beter lezen ik moet beter lezen

[Deelauto's WeDriveSolar: ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)/Model 3 SR+]

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08:05
nannoe schreef op donderdag 19 september 2019 @ 00:36:
[...]

Alleen al in Nederland zijn in november en december 2018 samen maar liefst 3500 I-Pace op kenteken gezet, dus die cijfers kloppen niet.
dit gaat over de periode mei 2019 - agustus 2019. Vanaf dat moment werd de etron en de ipace wereldwijd geleverd.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-11 07:48

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:24:
Hoe verhoudt dit zich tot andere 40kWh Leaf-eigenaren? Bij de hoeveelste snellaadsessie (of bij hoeveel kWh geladen) rapidgate jullie accu ongeveer?

Wel handig: de Leaf houdt maximale snellaadsnelheid vol tot >90%! dus van 0-50kWh knallen met 39-50,5kW laadsnelheid. Dat is dan wel weer een dikke upgrade t.o.v. de 24kWh.
Ik snellaad eigenlijk nooit (Slechts 3,61% van mijn laadsessies, en slechts 1,52% van mijn totale kWh's) met mijn 40kWh, maar bemerk wel dat de accu permanent warmer is dan mijn voorgaande 24 en 30kWh modellen. Vanmorgen met 17 graden temp vertrokken, en 75km vrachtwagenkleven (met een verbruik van 109Wh/km volgens de auto) verder zat hij op 22,8 graden met een buitentemp van 11.

Als ik met een buitentemp van +- 17graden celcius stevig doorrijd (overal max waar mogelijk), krijg ik hem gemakkelijk op de 35 graden.

Wél nog steeds heel tevree over het bereik, gister/vandaag) Nieuwegein > Tilburg (Tesla Delivery) > Apeldoorn > Nieuwegein gemaakt, en kwam met 3% op de teller aan, of 13% in Leafspy. O+

En aangezien dat soort "lange" ritten voor mij uitzondering zijn, en we nu zakelijk ook een Tesla Model 3 Long Range beschikbaar hebben :9~ . Blijft de Leaf voorlopig nog wel even in de familia.

Het zijn trouwens nauwelijks auto's die je met elkaar kunt vergelijken imho. Hooguit dat ze beiden 4 wielen hebben, een accu, en zelf kunnen sturen op de snelweg :9. De Leaf is een traditioneel ding, met "veel" knopjes, en ouderwetse tellers enzo. En de Tesla is écht een iPad op wielen. Wat die tesla in zijn "chill" modus aan acceleratie heeft, doet mijn Leafje vol open. Ook heb ik méér vertrouwen in de autopilot dan in de ProPilot, hoewel ik de ProPilot iets voorspelbaarder vind in gedrag.

Met de Tesla erbij en de Outlander weg, zijn we het éérste volle EV gezin in onze kennissenkring. Met mijn Leaf40 mijn moeders Leaf30 en mijn vaders / zakelijke M3 :9

mvdam wijzigde deze reactie 19-09-2019 08:25 (4%)

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13-11 18:17

Glewellyn

is er ook weer.

Lemon-Tea Leaf houdt een overzichtje bij: https://drive.google.com/...tNwMaovo8bRXH8ZY--OH/view

*zucht*

• Arnout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12-11 22:01
[...]
350km, 55kWh geladen. Bij vertrek was de accu 15 graden, bij aankomst 35. Hoogst geziene temperatuur was 40,6C
mvdam schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:24:
[...]
Als ik met een buitentemp van +- 17graden celcius stevig doorrijd (overal max waar mogelijk), krijg ik hem gemakkelijk op de 35 graden.
Was benieuwd of de accu van de Zoe ook warmer wordt onder het rijden, maar deze bleef tussen 16 en 17 graden hangen tijdens een normale rit vanmiddag (max 100 km/u). Buitentemperatuur was 16 graden.
Zit er dan zo'n verschil tussen de Zoe en de Leaf qua accuontwerp en -koeling?

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 07:44
Arnout schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:15:
[...]

[...]

Was benieuwd of de accu van de Zoe ook warmer wordt onder het rijden, maar deze bleef tussen 16 en 17 graden hangen tijdens een normale rit vanmiddag (max 100 km/u). Buitentemperatuur was 16 graden.
Zit er dan zo'n verschil tussen de Zoe en de Leaf qua accuontwerp en -koeling?
Ja, de Zoe doet het ook met 40c ook nog prima buiten. Actieve batterijkoeling (lucht: met warmtepomp) enige wat de Zoe niet kan is de batterij actief verwarmen.

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• ucsdcom
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 19:57
jacovn schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:26:
[...]

Inderdaad €6000 voor een pakket waar dan led voor en achterlichten in zitten. Dat ze dat durven met een nieuwe EV. En wil je een warmtepomp moet je zelfs 50k aftikken..

En een maand om hem te bestellen, maar eens gaan kijken hoeveel inruil ze bieden. Zal wel moeilijk gesprek worden als de auto pas over maand of 8 komt.
Op de IAA in Frankfurt is de Volkswagen ID.3 gelanceerd. Er stonden ca. 7 modellen waar je in kon zitten.

Van buiten waren het mooie auto’s. Wel blijven ze door de lijn en de relatief lage carrosserie wat kleiner tonen dan ze echt zijn.

Ze hebben allemaal een zwart glanzend dak dat in de achterspoiler doorloopt. De onderkant van de dakspoiler is trouwens dan weer goedkoop donkergrijs hard plastic, maar dat zie je als je er achter staat niet.

De kleuren die op de beursvloer stonden waren: grijs, metallic wit, metallic lichtgrijs, metallic antraciet en metallic turquoise. De kleur is enorm bepalend voor hoe de auto toont.

Het dashboard is zeer futuristisch en een kopie van de BMW i3 lijkt het. Volgens mij goed doordacht en het ziet er met name leuk uit met een wit stuur. Je kan het ook in het zwart kiezen. Je dashboardkleur wordt dan 2 tinten grijs: donkergrijs met een lichtgrijze balk. Dat toont eigenlijk erg saai. Ik ben geen fan van witte bediening en interieurs. Vaak wordt dit snel geel of vervuid het. In de ID.3 neig ik toch wel naar het witte stuur. Het maakt de auto zo anders!

Als inschrijver er voor leek het mij de EV voor de toekomst te zijn. VW brengt het als een VW Golf achtige EV. Niets is echter minder waar als je hem in het echt ziet. Helaas vond ik het een enorm tegenvallende ervaring. Een dag later nogmaals terug geweest. Dat maakte het beeld iets minder somber. Maar nog geen auto om de vlag voor uit te hangen helaas.

Dit komt deels door de hoge verwachtingen die VW schept door het model telkens met een Golf te vergelijken met Passat binnenruimte. Eerlijk gezegd had ik een Golf achtige EV verwacht, dat is het niet.

Alles is goedkoop uitgevoerd, keiharde plastics, handmatig te verstellen stoelen, met een zit die minder goed voelde dan de e-UP. Eerder een VW Polo of Skoda Fabia ervaring, maar dan electrisch en super duur voor wat je krijgt. De versies met een electrisch verstelbare stoel, die zaten wel goed. Volgensde VW medewerkers komen die alleen in het hoogste uitrustingsniveau van de ID.3 (ca. 50.000,- euro model) van de first Ik hoop dat dat niet waar is. Ik ga er vanuit dat dit de “comfortstoelen” zijn en die zouden volgens “Next Move” al in het 2e uitrustingsniveau moeten komen. We zullen zien, De metalen sierstrip boven de ramen was doorbroken (bestond uit 2 delen met een lelijke las er tussen.) De modueuze First edition stipjes op de achterstijlen zijn gekleurde plakkertjes die deels al loslieten. De deurrubbers bestaan uit meerdere delen die bij alle deuren al loslieten waar ze verbonden hadden moeten zijn om het water goed af te voeren.

Zitruimte voorin is prima. De achterbank heeft wat weinig hoofdruimte omdat de daklijn afloopt. De beenruimte achterin is prima, wel Golf-achtig. Je kan er als volwassene net wel of net niet zitten met je hoofd. De zittingen staan erg schuin naar achteren om iets meer hoofdruimte te fixen op de achterbank. Als je daar langer zit maakt dat je zit oncomfortabel. Mee rijden en dan uren op de achterbank onderweg naar een ski vakantie zou ik niet graag doen in de ID.3.

Dan een laatste manco: de LED achterlichten zijn erg zwak. De zijkanten (waar vermoedelijk de LED’s zitten) zijn fel verlicht. Vervolgens moet het licht blijkbaar doorgeleid worden naar de achterkant, wat het licht enorm afzwakt. Alle ID.3’s hadden dit. Ook een die in een donkerdere hoek op de 2e etage stond. Bij Andere VW modellen die er 2 meter naast stonden was het wel goed. Dus het had helaas niets met de zaalbelichting te maken. NB. Deze foto is van een afstandje gemaakt, rect er achter, alsof je er achter rijdt. Om niet ongewenst teveel mensen er op te zetten die dat niet willen, heb ik de foto kleiner geknipt.

Voor de remlichten zitten er ook echt directe LED’s ingebouwd die in de vorm van kruizen oplichten. Die zijn zeker fel genoeg. De 2 rode lenzen naast de achterlichten (binnenzijde) lijken geen functie te hebben. Ik dacht nog dat dit mistlampen zouden zijn. Het mistlicht is echter miniscuul en blijkt links onderaan de achterbumper te zitten.

De gelijke Seat El Born die Seat nog niet mag lanceren, maar er wel stond....heeft dit probleem duidelijk niet.

De Seat wordt vermoedelijk iets goedkoper dan de VW en ziet er veel stoerder uit wat mij betreft.

In de 2 keer dat we op de stand waren kregen de VW medewerkers die daar stonden om de auto aan te prijzen meermaals bakken met kritiek te verduren van bezoekers die blijkbaar ook teleurgesteld waren in wat er stond.

Enige troost: dit is productie serie 0. Ik ga er echter niet meer vanuit dat VW alle manco’s kan of gaat verhelpen voor de 1e productie start.

Iets om op te letten als je voor de ID.3 gaat: er zouden trommelremmen in plaats van duurdere schijfremmen gebruikt worden op de achteras om kosten te sparen. Ook zou hiermee uitbreken van de achterkant bij het recupereren en remmen tegelijk beter onder controle blijven. Ik dacht echter ondanks dat verhaal nu toch ook achter enkel schijfremmen te zien. Volgens de medewerkers zou de achteras nog steeds een goedkopere torsie as worden (geen multilink ophanging), omdat een torsieas het gewicht beter aan kan. Sowieso zie je die ook bij de goedkopere instap motorisering van de Golf.

Als anderen er ook zijn geweest, dan ben ik wel heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wij neigen bij ons thuis nu sterk naar annuleren. Misschien even afwachten wat Pon nog met de prijs doet en of er nog verbeter beloften komen. Een prijs van tussen de 33.000,- en 37.000 zou voor de kwaliteit die het nu niet is een betere instapprijs zijn. Voor 50.000,- in de hoogste uitrusting wil zo echt niemand hem hebben.De concurrentie van de veel beter uitgeruste en uitgerijpte Kia, Hyundai, Opel en zelfs de in prijs verlaagde Tesla Model 3 is dan echt te groot. Die modellen toonden en voelden als veel meer premium.

ucsdcom wijzigde deze reactie 20-09-2019 00:43 (34%)

• databeestje
Ok, 3 dagen verder, maar eindelijk lijkt het ergens op. In de affgelopen 10 jaar is er op het vlak niet zo een grote verandering plaats gevonden dan de overschakeling naar elektrisch. Of dit komt door bijtelling of lagere kosten is niet helemaal duidelijk, het is waarschijnlijk beiden.

Laten we over 10 jaar eens kijken hoe het in verhouding staat.
http://iserv.nl/files/elektrisch/vergelijk%20lpg-cng-elektrisch.PNG

Er zijn tot op heden 171k LPG auto's/busjes, nog eens 17k op CNG (aardgas) en 646 op LNG. In dat perspectief geplaatst is de "toekomst" met 180 waterstof auto's ietwat spaarzaam.

• Fazer013
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:10
Bedankt voor de info, had al zo'n vermoeden obv de pers foto's. Hierin was het "standaard" interieur te zien, wat aandoet als een T-Roc / Polo en dat verwacht je niet bij een auto van 40k +. De T-Roc is om die reden (de stoelen / interieur) ook afgevallen van mijn shortlist.

De "duurdere" ID3 op de foto's heeft weer wel een mooi lederen en afgewerkt interieur op de persfoto's. Lijkt op de e-Golf waar het ook een alles of niets keuze is, er is geen optie voor sport interieur. Nu gekozen voor leder interieur in de e-Golf en geeft een heel andere uitstraling en zit tov de standaard comfort stoelen in die vale kleuren. Stof / alcatara had ik liever gehad en was ook goedkoper geweest. Hopelijk gaat VW die fout niet maken bij de ID3, verwacht wel dat de optielijst weer lang zal zijn......

Veel "kopers" zullen kijken naar de leaseprijzen en niet naar de aanschafprijzen.
ucsdcom schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:33:
[...]

Op de IAA in Frankfurt is de Volkswagen ID.3 gelanceerd. Er stonden ca. 7 modellen waar je in kon zitten.

Van buiten waren het mooie auto’s. Wel blijven ze door de lijn en de relatief lage carrosserie wat kleiner tonen dan ze echt zijn.

[Afbeelding: VW ID 3 Frankfurt Messe sept 2019]

Ze hebben allemaal een zwart glanzend dak dat in de achterspoiler doorloopt. De onderkant van de dakspoiler is trouwens dan weer goedkoop donkergrijs hard plastic, maar dat zie je als je er achter staat niet.

[Afbeelding: Boven aanzicht VW ID.3]

De kleuren die op de beursvloer stonden waren: grijs, metallic wit, metallic lichtgrijs, metallic antraciet en metallic turquoise. De kleur is enorm bepalend voor hoe de auto toont.

[Afbeelding: VW ID.3 antraciet]

Het dashboard is zeer futuristisch en een kopie van de BMW i3 lijkt het. Volgens mij goed doordacht en het ziet er met name leuk uit met een wit stuur. Je kan het ook in het zwart kiezen. Je dashboardkleur wordt dan 2 tinten grijs: donkergrijs met een lichtgrijze balk. Dat toont eigenlijk erg saai. Ik ben geen fan van witte bediening en interieurs. Vaak wordt dit snel geel of vervuid het. In de ID.3 neig ik toch wel naar het witte stuur. Het maakt de auto zo anders!

[Afbeelding: Stuur, navigatie en bediening VW ID.3]

Als inschrijver er voor leek het mij de EV voor de toekomst te zijn. VW brengt het als een VW Golf achtige EV. Niets is echter minder waar als je hem in het echt ziet. Helaas vond ik het een enorm tegenvallende ervaring. Een dag later nogmaals terug geweest. Dat maakte het beeld iets minder somber. Maar nog geen auto om de vlag voor uit te hangen helaas.

Dit komt deels door de hoge verwachtingen die VW schept door het model telkens met een Golf te vergelijken met Passat binnenruimte. Eerlijk gezegd had ik een Golf achtige EV verwacht, dat is het niet.

Alles is goedkoop uitgevoerd, keiharde plastics, handmatig te verstellen stoelen, met een zit die minder goed voelde dan de e-UP. Eerder een VW Polo of Skoda Fabia ervaring, maar dan electrisch en super duur voor wat je krijgt. De versies met een electrisch verstelbare stoel, die zaten wel goed. Volgensde VW medewerkers komen die alleen in het hoogste uitrustingsniveau van de ID.3 (ca. 50.000,- euro model) van de first Ik hoop dat dat niet waar is. Ik ga er vanuit dat dit de “comfortstoelen” zijn en die zouden volgens “Next Move” al in het 2e uitrustingsniveau moeten komen. We zullen zien, De metalen sierstrip boven de ramen was doorbroken (bestond uit 2 delen met een lelijke las er tussen.) De modueuze First edition stipjes op de achterstijlen zijn gekleurde plakkertjes die deels al loslieten. De deurrubbers bestaan uit meerdere delen die bij alle deuren al loslieten waar ze verbonden hadden moeten zijn om het water goed af te voeren.

Zitruimte voorin is prima. De achterbank heeft wat weinig hoofdruimte omdat de daklijn afloopt. De beenruimte achterin is prima, wel Golf-achtig. Je kan er als volwassene net wel of net niet zitten met je hoofd. De zittingen staan erg schuin naar achteren om iets meer hoofdruimte te fixen op de achterbank. Als je daar langer zit maakt dat je zit oncomfortabel. Mee rijden en dan uren op de achterbank onderweg naar een ski vakantie zou ik niet graag doen in de ID.3.

Dan een laatste manco: de LED achterlichten zijn erg zwak. De zijkanten (waar vermoedelijk de LED’s zitten) zijn fel verlicht. Vervolgens moet het licht blijkbaar doorgeleid worden naar de achterkant, wat het licht enorm afzwakt. Alle ID.3’s hadden dit. Ook een die in een donkerdere hoek op de 2e etage stond. Bij Andere VW modellen die er 2 meter naast stonden was het wel goed. Dus het had helaas niets met de zaalbelichting te maken. NB. Deze foto is van een afstandje gemaakt, rect er achter, alsof je er achter rijdt. Om niet ongewenst teveel mensen er op te zetten die dat niet willen, heb ik de foto kleiner geknipt.

[Afbeelding: VW ID.3 slechte LED achterlichten]

Voor de remlichten zitten er ook echt directe LED’s ingebouwd die in de vorm van kruizen oplichten. Die zijn zeker fel genoeg. De 2 rode lenzen naast de achterlichten (binnenzijde) lijken geen functie te hebben. Ik dacht nog dat dit mistlampen zouden zijn. Het mistlicht is echter miniscuul en blijkt links onderaan de achterbumper te zitten.

[Afbeelding: VW ID.3 remlichten]

De gelijke Seat El Born die Seat nog niet mag lanceren, maar er wel stond....heeft dit probleem duidelijk niet.

[Afbeelding: Seat El Born prototype]

De Seat wordt vermoedelijk iets goedkoper dan de VW en ziet er veel stoerder uit wat mij betreft.

[Afbeelding: Seat El Born zijkant concept]

In de 2 keer dat we op de stand waren kregen de VW medewerkers die daar stonden om de auto aan te prijzen meermaals bakken met kritiek te verduren van bezoekers die blijkbaar ook teleurgesteld waren in wat er stond.

Enige troost: dit is productie serie 0. Ik ga er echter niet meer vanuit dat VW alle manco’s kan of gaat verhelpen voor de 1e productie start.

Iets om op te letten als je voor de ID.3 gaat: er zouden trommelremmen in plaats van duurdere schijfremmen gebruikt worden op de achteras om kosten te sparen. Ook zou hiermee uitbreken van de achterkant bij het recupereren en remmen tegelijk beter onder controle blijven. Ik dacht echter ondanks dat verhaal nu toch ook achter enkel schijfremmen te zien. Volgens de medewerkers zou de achteras nog steeds een goedkopere torsie as worden (geen multilink ophanging), omdat een torsieas het gewicht beter aan kan. Sowieso zie je die ook bij de goedkopere instap motorisering van de Golf.

Als anderen er ook zijn geweest, dan ben ik wel heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wij neigen bij ons thuis nu sterk naar annuleren. Misschien even afwachten wat Pon nog met de prijs doet en of er nog verbeter beloften komen. Een prijs van tussen de 33.000,- en 37.000 zou voor de kwaliteit die het nu niet is een betere instapprijs zijn. Voor 50.000,- in de hoogste uitrusting wil zo echt niemand hem hebben.De concurrentie van de veel beter uitgeruste en uitgerijpte Kia, Hyundai, Opel en zelfs de in prijs verlaagde Tesla Model 3 is dan echt te groot. Die modellen toonden en voelden als veel meer premium.

• BigSmurf
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Vraag omtrent het laden van je auto over gemeenteterrein heen.

Ik heb nu nog een oliestoker, die moet er ergens half volgend jaar uit, dus ik wil vast gaan oriënteren voor elektrisch. Weet nog niet zeker of ik ervoor ga kiezen qua budget en dergelijke, misschien wordt het alsnog wel een benzine, maar één van de eisen is sowieso dat je thuis kan laden, en ik heb geen oprit, maar wel parkeervakken direct voor de deur. Gaat om de volgende situatie:

Ik zie best wel veel posts voorbijkomen op diverse fora dat sommige gemeentes het gedogen zolang je een kabelmat gebruikt, dat het soms gewoon mag, en soms ook niet. Dat zou ik natuurlijk kunnen uitzoeken, maar zijn er nog andere praktische bezwaren? Accepteert de LM dit bijvoorbeeld als fatsoenlijke laadmogelijkheid? En is het praktisch mogelijk om de wallbox te hangen aan een enkelsteens muurtje wat beide nissen scheidt van elkaar, met kabels onder de grond naar de meterkast? Wallbox aan de andere kant is vervelend met in en uit lopen van de woning (het is niet helemaal op schaal natuurlijk).

Ik kan eigenlijk altijd wel op één van de twee getekende plekken staan 's nachts, en als het niet zou kunnen, dan heb ik twee laadpalen op 100 meter lopen die vrijwel nooit worden gebruikt als back-up. Dus dat zou het probleem niet zijn.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Verder heb ik nog niet gehoord dat een leasemaatschappij zich bemoeid met de aanleg van je laadpaal. Bij mij ligt die 2x per week aan de lader met een kabel over de stoep incl kabelbrug. Echter blijf je wel aansprakelijk wanneer iemand er over struikelt. Zelf heb ik dus bewust gekozen om de laadpaal achter het huis te bevestigen bij een stoep (poortachtig) waar eigenlijk alleen mijn buren gebruik van maken en niet aan de voorkant waar alle (fietsende) kinderen en ouders (met kinderwagens) voor school langs komen.

Model 3 DM /wo Aero / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 07:24

matroosoft

Lone Christian

BigSmurf schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:37:

Ik heb nu nog een oliestoker, die moet er ergens half volgend jaar uit, dus ik wil vast gaan oriënteren voor elektrisch. Weet nog niet zeker of ik ervoor ga kiezen qua budget en dergelijke, misschien wordt het alsnog wel een benzine, maar één van de eisen is sowieso dat je thuis kan laden, en ik heb geen oprit, maar wel parkeervakken direct voor de deur. Gaat om de volgende situatie:

[Afbeelding]

Ik zie best wel veel posts voorbijkomen op diverse fora dat sommige gemeentes het gedogen zolang je een kabelmat gebruikt, dat het soms gewoon mag, en soms ook niet. Dat zou ik natuurlijk kunnen uitzoeken, maar zijn er nog andere praktische bezwaren? Accepteert de LM dit bijvoorbeeld als fatsoenlijke laadmogelijkheid? En is het praktisch mogelijk om de wallbox te hangen aan een enkelsteens muurtje wat beide nissen scheidt van elkaar, met kabels onder de grond naar de meterkast? Wallbox aan de andere kant is vervelend met in en uit lopen van de woning (het is niet helemaal op schaal natuurlijk).

Ik kan eigenlijk altijd wel op één van de twee getekende plekken staan 's nachts, en als het niet zou kunnen, dan heb ik twee laadpalen op 100 meter lopen die vrijwel nooit worden gebruikt als back-up. Dus dat zou het probleem niet zijn.
Het schijnt dat je ook bij de gemeente een laadpaal op openbaar terrein kunt aanvragen die aangesloten is op je eigen meter. Sommige gemeentes doen dat, anderen niet. Als dat kan, zou je hem neer kunnen zetten vlak bij de stoeprand, tussen de 2 parkeervakken in.

Vakterm is blijkbaar VPA (Verlengde Private Aansluiting). Zie hier een PDF'je van de RvO met meer info:
https://www.rvo.nl/sites/...20Aansluitpunt%202016.pdf

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 07:08
databeestje schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:11:
Ok, 3 dagen verder, maar eindelijk lijkt het ergens op. In de affgelopen 10 jaar is er op het vlak niet zo een grote verandering plaats gevonden dan de overschakeling naar elektrisch. Of dit komt door bijtelling of lagere kosten is niet helemaal duidelijk, het is waarschijnlijk beiden.

Laten we over 10 jaar eens kijken hoe het in verhouding staat.
[Afbeelding]

Er zijn tot op heden 171k LPG auto's/busjes, nog eens 17k op CNG (aardgas) en 646 op LNG. In dat perspectief geplaatst is de "toekomst" met 180 waterstof auto's ietwat spaarzaam.
Kun je hier ook niet de benzïne/diesel auto's aan toevoegen? :P
Kunnen we meteen zien of die een klein deukje oplopen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• daemonix
  • Niet online
Door ons in ieder geval wel, een minideukje van wegdoen van 2 benzine auto's en vervangen door 2 EV's. ;) Mini-mini-mini-mini deukje dus.

• mux

mux

99% efficient!

Dat is een geweldige sheet! Mooi, dan is het dus eigenlijk wel een vrij gigantisch verschil tussen range extender en niet. Ik ga maar eens kijken of ik een 40kWh Leaf-rijder zo ver kan krijgen om tegen me te 'racen' (bjorn-style).

Gisteren een dikke 400km gereden met twee laadstops, vrijwel geen opwarming. Maar dan ook een stuk rustiger gereden (100km/h op de teller, ook nog wat files). Tweede laadstop was ook bij een ikea met 20kW lader (ipv 50kW).

• Stef87
mux schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:13:
[...]

Dat is een geweldige sheet! Mooi, dan is het dus eigenlijk wel een vrij gigantisch verschil tussen range extender en niet. Ik ga maar eens kijken of ik een 40kWh Leaf-rijder zo ver kan krijgen om tegen me te 'racen' (bjorn-style).

Gisteren een dikke 400km gereden met twee laadstops, vrijwel geen opwarming. Maar dan ook een stuk rustiger gereden (100km/h op de teller, ook nog wat files). Tweede laadstop was ook bij een ikea met 20kW lader (ipv 50kW).
Misschien leuk hem eens uit te nodigen. Geef hem een proefrit etc.

Mooie content :)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• databeestje
Maverick schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:56:
[...]

Niet onmogelijk nu ik alle data binnenfiets en deze match met de brandstof tabel. Alle hybrides filter ik overigens uit ongeacht wat er precies in zit. Een waterstof auto heeft bijvoorbeeld ook 2 keer in de tabel met waterstof en met elektrisch. In dit geval kan je beter zeggen dat deze tabel aangeeft dat dit aandrijvingen dan brandstoffen betreft. Er is recentelijk ook een "Extern Oplaadbaar" veld bijgekomen, maar weer in een andere tabel.

Op dit moment is het RDW portal stom, ik kan geen nieuwe view publiceren, want "Unknown Error Occured. Neem contact op met support". Er staat ook onderhoud voor vannacht gepland, dus volgende week maar weer.

• BigSmurf
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
matroosoft schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:45:
[...]

Het schijnt dat je ook bij de gemeente een laadpaal op openbaar terrein kunt aanvragen die aangesloten is op je eigen meter. Sommige gemeentes doen dat, anderen niet. Als dat kan, zou je hem neer kunnen zetten vlak bij de stoeprand, tussen de 2 parkeervakken in.

Vakterm is blijkbaar VPA (Verlengde Private Aansluiting). Zie hier een PDF'je van de RvO met meer info:
https://www.rvo.nl/sites/...20Aansluitpunt%202016.pdf
Handig dit, hier ga ik wat meer induiken!
Deveon schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:44:
[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Verder heb ik nog niet gehoord dat een leasemaatschappij zich bemoeid met de aanleg van je laadpaal. Bij mij ligt die 2x per week aan de lader met een kabel over de stoep incl kabelbrug. Echter blijf je wel aansprakelijk wanneer iemand er over struikelt. Zelf heb ik dus bewust gekozen om de laadpaal achter het huis te bevestigen bij een stoep (poortachtig) waar eigenlijk alleen mijn buren gebruik van maken en niet aan de voorkant waar alle (fietsende) kinderen en ouders (met kinderwagens) voor school langs komen.
Excuus, verkeerde topic, niet gezien. Die verantwoordelijkheid heb je wel een punt, ik vertrek vaak pas om 8.30u van huis en daarvoor komt er altijd al wel een flink aantal mensen voorbij wandelen naar school/kinderopvang. Maar eens over nadenken, achter is geen optie.

• databeestje
Maverick schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:56:
[...]

Done

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07:59
mux schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:13:
[...]

Maar bij jou met het extra accupack is de load natuurlijk verdeelt over twee accu packs. Dus dan is het logisch dat de belasting en dus temperatuur verhoging veel minder is.
Zo verleng je de levensduur van bestaande accupack ook weer verder.

Edit: waarschijnlijk vertel ik je niks wat je niet al weet :+

!null wijzigde deze reactie 20-09-2019 16:21 (3%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• mux

mux

99% efficient!

Dat is exact het idee achter de extender op de 40kWh accu, maar dan moeten we het uiteraard ook nog testen. In m'n eerste tests vond ik hem naar mijn smaak nog veel opwarmen (zoveel dat hij alsnog na ~800km zou rapidgaten, of minder als je er echt mee gaat racen op de autobahn), dus dat wilde ik dubbelchecken.

Immers, het zou niet erg overtuigend zijn als we het product gaan marketen als 'he, dit lost rapidgate op!'... en dat we vervolgens alsnog bijna even snel last hebben van kokende accu's :)

Edit: oproep geplaatst op NEC

mux wijzigde deze reactie 20-09-2019 21:07 (11%)

• Beatman
BigSmurf schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:37:

......

Kabels al dan niet met matten over de stoep zijn eigenlijk een grote no-go voor gemeentes. De openbare ruimte moet toegankelijk zijn voor iedereen. Ook blinden, rolstoelen, scootmobiels en mensen met andere beperkingen moeten veilig over straat kunnen. Ze zullen het dus nooit officieel toestaan.

Met de groei van het aantal openbare laadpalen valt de noodzaak ook weg en blijft het enige argument over: eigen stroom is goedkoper en dat is voor de gemeente niet zo’n sterk argument.

Je kunt het beter omdraaien. Laden bij de openbare laadpalen en bij nood een kabel over de stoep.

Ik snap jou heel goed en de handhaving zal hier vast niet veel aandacht aan besteden maar bovenstaande is wat je van de gemeente kunt verwachten. En als nachtblinde heb ik ‘s nachts al grote moeite om op een stoep te blijven waar niet van alles ligt.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-11 17:46
30K SUV EV.......ze komen eraan (de chinezen)

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 08:14
* zip

joepie de p wijzigde deze reactie 21-09-2019 10:04 (106%)

• Arnout
Arnout schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:06:
[...]

Ik heb sinds een maand een tweedehands R240, 3 jaar oud.
Fantastisch. Geen problemen mee. Juist niet voor een quickcharge gekozen, want niet nodig.
Heb de Zoë nu 2,5 maand en gebruik hem voor woon-werkverkeer. Ervaring is fantastisch. Geen laadproblemen en laad structureel op op het werk bij private TNM palen (22 kW :9) met de TNM pas.

De 'My Renault' app werkt ook eindelijk (de activatiecode was het probleem), en daarmee heb ik ook toegang tot de Renault ZE API, heb er een leuk grafana dashboard van kunnen maken: :9

Arnout wijzigde deze reactie 21-09-2019 12:28 (5%)

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:25
Met welk programma heb je die grafieken gemaakt?

• Arnout
TonVH schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 13:25:
Met welk programma heb je die grafieken gemaakt?
Grafana is de webinterface die de grafieken maakt en InfluxDB is de database erachter. Is een populaire combi die bij mij prima draait op de Raspberry Pi 3.

• databeestje
Tesla, wat doe je, er staan al 3159 op kenteken deze maand, nu is het wel genoeg geweest.

De import moet verbouwd, dit pas zo niet. Ik gebruik 11GB aan ram voor de import 8)

• Beatman
Huh @Arnout , ik dacht dat ze de API gekilld hadden toen ze over gingen op de nieuwe app. Nagevraagd bij Renault en ze zeiden dat de API het niet meer deed, maar hij doet het dus gewoon nog?

• Arnout
Beatman schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:34:
Huh @Arnout , ik dacht dat ze de API gekilld hadden toen ze over gingen op de nieuwe app. Nagevraagd bij Renault en ze zeiden dat de API het niet meer deed, maar hij doet het dus gewoon nog?
Ja dat klopt. De oude API is weg.
Echter, de nieuwe app maakt onderwater weer gebruik van een (nieuwe?) API welke reverse geëngineerd is. _/-\o_
De basis werkt, hetzij onregelmatig qua verversingfrequentie. Het maken van een laadschema werkt niet en ook het aanzetten van de AC op een bepaald tijdstip of direct werkt zo nu en dan.
SMS bericht als de auto vol geladen is werkt ook niet.

Arnout wijzigde deze reactie 21-09-2019 20:50 (3%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dit heb ik niet eerder gezien: meer dan 500!! km met een EV, de Tesla Model X Long Range Raven, als je 90 km/u rijdt.

Bron screenshot: Reddit thread
Bron eigenlijke data: YouTube Tesla Björn

Renault Zoe Q90

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13-11 07:48

mvdam

EV-Gekkie

mux schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:33:
Dat is exact het idee achter de extender op de 40kWh accu, maar dan moeten we het uiteraard ook nog testen. In m'n eerste tests vond ik hem naar mijn smaak nog veel opwarmen (zoveel dat hij alsnog na ~800km zou rapidgaten, of minder als je er echt mee gaat racen op de autobahn), dus dat wilde ik dubbelchecken.

Immers, het zou niet erg overtuigend zijn als we het product gaan marketen als 'he, dit lost rapidgate op!'... en dat we vervolgens alsnog bijna even snel last hebben van kokende accu's :)

Edit: oproep geplaatst op NEC
Stuur me een dm of meel, en ik ben erbij met mn 40kwh O+ anyplace anytime

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• Beatman
Arnout schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:49:
[...]

Ja dat klopt. De oude API is weg.
Echter, de nieuwe app maakt onderwater weer gebruik van een (nieuwe?) API welke reverse geëngineerd is. _/-\o_
De basis werkt, hetzij onregelmatig qua verversingfrequentie. Het maken van een laadschema werkt niet en ook het aanzetten van de AC op een bepaald tijdstip of direct werkt zo nu en dan.
SMS bericht als de auto vol geladen is werkt ook niet.
Thanks. Heel waardevol. Net toen we het in wilden bouwen in een deelautoprogramma ging de oude API uit. Voor ons is het genoeg te weten wat de accustatus is en of de stekker goed en ladend is aangesloten.

• RichieB
TucanoItaly schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:57:
Dit heb ik niet eerder gezien: meer dan 500!! km met een EV, de Tesla Model X Long Range Raven, als je 90 km/u rijdt.

[Afbeelding]

Bron screenshot: Reddit thread
Bron eigenlijke data: YouTube Tesla Björn
Euh, de Model S raven komt bij 90 km/u 579 km ver.

• prettig
RichieB schreef op zondag 22 september 2019 @ 09:56:
[...]

Euh, de Model S raven komt bij 90 km/u 579 km ver.
Model 3 LR RWD, haalt ook ruim meer, maar wel indrukwekkend voor de grootse electrische SUV op de markt (heel veel beter dan de concurrentie in die klasse en die zijn allemaal kleiner).

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12-11 07:42
TucanoItaly schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 20:57:
Dan had je wat vaker naar Björn moeten kijken. De e-Niro en de Kona halen het ook, volgens dezelfde, TBTP methode.

kdeboois wijzigde deze reactie 22-09-2019 10:52 (9%)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• prettig
kdeboois schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:46:
[...]

Dan had je wat vaker naar Björn moeten kijken. De e-Niro en de Kona halen het ook, volgens dezelfde, TBTP methode.
Ik vindt die 90kmh test overigens niet echt interessant voor de meeste EU landen (leuk als indicatie). We halen ruim over de 500km, maar 400km zou ook prima zijn voor de mix die we rijden (gewoon eerder aan de stekker thuis/zaak). Dan boeit range niet (kan het meeste zelfs met de i3 doen).

Langere ritten: 120kmh snelweg, dan wordt de range belangrijk (in combinatie met de laadsnelheid). En daar zit dan wel een verschil tussen Tesla en de rest........ 120kmh of 150kmh, maakt weinig uit omdat ze zo verdomd snel laden (op een suc zit ik op bijna 150kw en ionity 200kw...... slordige 1000-1200km/uur laden).
Laatst met 23% aangekomen en 12 minuten later: 200km erbij (net de koffie op). En dat wordt 250kw laden met v3.

Ik rij niet meer op range in de tesla.

• kdeboois
De e-Niro zou met 77 kW in de piek kunnen laden en dat lijkt me voldoende met een plas, was en koffie. De kantoren die ik in Duitsland moet bezoeken hebben met de stimuleringsregeling voor zakelijke (PH)EV ook ineens laadstations dus ik denk dat mijn verste ritten ook zonder Fastned te doen zijn. Eerst testen maar dan helpt het wel om te weten dan je met semi turtle mode (90 km/h) wel veel verder komt dan de GoM zegt.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@RichieB Wist ik niet, interessante info! Die 500 km grens heeft voor mij toch wel iets bijzonders.

Renault Zoe Q90

• Arnout
Beatman schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 22:11:
[...]

Thanks. Heel waardevol. Net toen we het in wilden bouwen in een deelautoprogramma ging de oude API uit. Voor ons is het genoeg te weten wat de accustatus is en of de stekker goed en ladend is aangesloten.
De status realtime gebruiken is wel wat lastig aangezien ik tot nu toe zeer onregelmatige updates heb gezien. Soms update de API helemaal niet, soms tijdens start en einde rit of laden. Soms ook twee updates in 5 minuten.

Charge history geeft een leuk overzicht wat ik bijvoorbeeld nergens anders kan inzien:
pi@raspberrypi:~/pyze-develop $ pyze charge-history
Charge start         Charge end           Duration      Power (kW)    Charge gained (%)  Status
-------------------  -------------------  ----------  ------------  -------------------  --------
2019-09-20 08:15:29  2019-09-20 09:52:17  1:36:00             21.5                   72  ok
2019-09-18 08:20:04  2019-09-18 09:57:51  1:37:00             21.6                   82  ok

• tomas123
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 07:09
En naar verluidt nog duizenden leverbaar dit jaar met 4% bijtelling in Nederland. https://www.ad.nl/auto/de...maand-leverbaar~a086c2d6/

Ook Renault geeft aan de vernieuwde Zoe nog genoeg te kunnen leveren dit jaar met 4% bijtelling.

• _V_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:58
Arnout schreef op zondag 22 september 2019 @ 15:36:
[...]

De status realtime gebruiken is wel wat lastig aangezien ik tot nu toe zeer onregelmatige updates heb gezien. Soms update de API helemaal niet, soms tijdens start en einde rit of laden. Soms ook twee updates in 5 minuten.
Misschien relevant:
CanZE - When does ZOE “phone home”? - Jeroen Meijer Posted on July 19, 2019:
  • Start of charge
  • During charging, every 30 minutes (every 15min for Z.E. 40)
  • End of charge
  • Beginning of a journey
  • During the trip, every 30 minutes (every 15min for Z.E. 40) or every 5% of SOC (state of charge of the battery)
  • End of a trip
  • Before sleep (3 min after lockout) if the battery value has changed since the last message
  • Before sleep (3 min after lockout) if the car is not connected, a charge is programmed and the charge level is less than 100%
  • Low battery alert
  • Instant pre-conditioning set point.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

kdeboois schreef op zondag 22 september 2019 @ 10:46:
[...]

Ongelofelijk... heb ik me nooit gerealiseerd. Het is een beetje een magische grens voor mij, want wij bezoeken af en toe een vakantiehuisje in Frankrijk die ca. 1100 km rijden is. Als je 500 km kunt rijden, dan hoef je amper 2x te laden. Of eigenlijk: met de nodige pauzes hoef je nooit te wachten op laden.

Ik heb me niet gerealiseerd dat EV techniek al zo ver was. De kanttekening is natuurlijk wel dat het hier om prijskaartjes boven de 40k gaat.

Renault Zoe Q90

• RichieB
TucanoItaly schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:41:
[...]
Het is een beetje een magische grens voor mij, want wij bezoeken af en toe een vakantiehuisje in Frankrijk die ca. 1100 km rijden is. Als je 500 km kunt rijden, dan hoef je amper 2x te laden. Of eigenlijk: met de nodige pauzes hoef je nooit te wachten op laden.
[...]
Dat doen wij ook elk jaar, maar toch heb ik weer een 300 km range (S75D) auto gekocht ipv een 500 km range. Waarom? Ik ga maar 2x per jaar op vakantie en dan vind ik een paar keer extra stoppen helemaal geen probleem. In Nederland kom ik in 99% van de ritten (als het niet meer is) uit met 300 km. Voor die 2x per jaar minder "wachten" (valt in de praktijk ook al reuze mee) ga ik geen €20k extra betalen. Tesla rijden is al duur genoeg. :D

Wat @prettig zegt: met een Tesla rij je niet op range, gewoon instappen en gaan. Je komt altijd weer thuis, wat je ook doet.

• prettig
TucanoItaly schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:41:
[...]

Ongelofelijk... heb ik me nooit gerealiseerd. Het is een beetje een magische grens voor mij, want wij bezoeken af en toe een vakantiehuisje in Frankrijk die ca. 1100 km rijden is. Als je 500 km kunt rijden, dan hoef je amper 2x te laden. Of eigenlijk: met de nodige pauzes hoef je nooit te wachten op laden.

Ik heb me niet gerealiseerd dat EV techniek al zo ver was. De kanttekening is natuurlijk wel dat het hier om prijskaartjes boven de 40k gaat.
1100km en 2x laden lukt je niet met de Niro/kona (eerder 4-5x).....je rijdt weg met 100% en gaat laden als die 10-20% is (je rijdt hem iet leeg) en dan laad je tot 80% (snelste). Je rijdt snelweg, dus 350-375km rekenen.

Maar is goede route planner voor: A better route planner.
Model 3: 5 x laden (kort): 1,5 laden totaal (1200km trip)
Niro: 5x laden (lang): 4 uur laden, zelfde trip
Maar is vakantie en 2 uurtje stoppen is normaal, 2 uur extra is ook niet spannend meer.

prettig wijzigde deze reactie 23-09-2019 08:03 (4%)

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
prettig schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:02:
[...]

1100km en 2x laden lukt je niet met de Niro/kona (eerder 4-5x).....je rijdt weg met 100% en gaat laden als die 10-20% is (je rijdt hem iet leeg) en dan laad je tot 80% (snelste). Je rijdt snelweg, dus 350-375km rekenen.

Maar is vakantie en 2 uurtje stoppen is normaal, 2 uur extra is ook niet spannend meer.
Abrp is vrij negatief qua verbruik. De 1e etappe begin je vol, 1x langere stop voor lunch en de laatste etappe kan je leegrijden. Dus 3x stoppen is genoeg om die 1100 km te halen. Voorwaarde is wel dat het laadnetwerk betrouwbaar moet zijn. Dus of het lukt naar Frankrijk is nog wel de vraag. Naar noord Italië is dit makkelijk te halen.

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:48

midego

Hyundai Kona EV

prettig schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:02:
[...]

Bedankt dat je weer eens voor iedereen spreekt, misschien moet je daar onderhand eens mee stoppen. Ik heb 2800 k'm gereden en slechts 8 snellaadsessies gedaan middels Eins. Dan kom je uit op 350 km per laadessie. 4-5x laden voor 100km is echt totale onzin.

Het snelste laad je van 11% naar 71%, dit duurt 43 minuten, als je een uur de tijd pakt kun je makkelijk weer 300 kilometer op weg, dan kom je met een volle accu uit op maximaal 3x laden.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• kdeboois
RichieB schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:00:
[...]
Wat @prettig zegt: met een Tesla rij je niet op range, gewoon instappen en gaan. Je komt altijd weer thuis, wat je ook doet.
Dat moet dus zijn: Met elke moderne EV met een snellaad optie en een fatsoenlijk Battery Managment System aan boord rij je niet op range.

Je kan daar kiezen uit Jaguar, Audi, Mercedes, Kia, Hyundai, BMW, Opel, Nissan (kleine beperking) en Renault waarbij Opel en Peugeot snel de prijs voor de instap gaan verlagen en de VW, Seat en Skoda ook acceptabel presteren op lange ritten als je nog iet meer water bij de wijn wenst te doen. Tesla wint op een aantal punten zoals efficiency en het eigen laadnetwerk, maar is zeker niet de enige keus.

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:07:
[...]

Abrp is vrij negatief qua verbruik. De 1e etappe begin je vol, 1x langere stop voor lunch en de laatste etappe kan je leegrijden.
Het is verstandig om rekening te houden dat je waarschijnlijk ook weer terug wilt. Leegrijden moet je dus niet té letterlijk nemen, want lang niet elke locatie is geschikt om je auto langzaam te laden of in de buurt van een snellader. In het geval van een Tesla kan je beter op de heenreis een kwartiertje langer laden dan dat je op de terugreis drie kwartier bij een 50 kW lader moet staan.

• kdeboois
Deveon schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:31:
[...]

Het is verstandig om rekening te houden dat je waarschijnlijk ook weer terug wilt. Leegrijden moet je dus niet té letterlijk nemen, want lang niet elke locatie is geschikt om je auto langzaam te laden of in de buurt van een snellader. In het geval van een Tesla kan je beter op de heenreis een kwartiertje langer laden dan dat je op de terugreis drie kwartier bij een 50 kW lader moet staan.
Alles staat en valt met de laadsnelheid en hoeveel tijd je nog hebt om op je bestemming te komen. Vaak heb ik een aankomst deadline en maakt het niet uit hoe laat ik terug ben.

Zeker bij de Tesla heb je als nadeel dat het laatste stukje batterij vol laden erg veel tijd kost. Dat doen dat Mercedes en Audi veel beter. De Kia's & Hyundai's hebben tot 70% SoC hun optimale laadsnelheid.

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:02:
[...]
Zeker bij de Tesla heb je als nadeel dat het laatste stukje batterij vol laden erg veel tijd kost. Dat doen dat Mercedes en Audi veel beter. De Kia's & Hyundai's hebben tot 70% SoC hun optimale laadsnelheid.
Nadeel? De laadsnelheid van de Model 3 is van 5% tot ~70% boven de max van de Kona/eNiro en die twee dalen iets na de 70% onder de 40 kW, wanneer de Model 3 nog op 80 kW zit. De EQC laad rond bij 80% inderdaad sneller dan de Model 3 bij 80%, maar daar spelen de grotere reserves ook een rol.

Er zijn genoeg zaken waar de alternatieven beter in zijn dan Tesla, maar op gebied van snelladen lijkt alleen de E-tron en Taycan lijkt op dat gebied ook goed mee te doen, maar verliest het op laadsnelheiden in kilometers. Daarnaast heeft Tesla bewezen de degredatie op orde te hebben (Tesla taxi's), terwijl dat voor andere nog maar moet blijken. Zeker met de reserves de Audi hanteert zouden ze flinke wat degradatie verbergen.

Edit: Clean Technica is weer eens creatief met cijfers om het verbruik van de Taycan uit te drukken. Er past geen 111 kWh in een 93.4 kWh batterij...

Deveon wijzigde deze reactie 23-09-2019 13:03 (4%)

• bruneelm
  • Laatst online: 07:31
Je kunt urenlang een discussie hebben over het laden met al zijn toeters en bellen.
Ik denk dat je eerder naar een vergelijking moet gaan van 'hoe lang duurt het om 200km te tanken rekening houdend met het verbruik en de rijstijl van de rijder'.
Die tijd zal bepalen of je een korte of lange(re) pause hebt en zal het verschil duidelijk maken tussen wagens en rijstijlen.

edit: maar we zitten met dit onderwerp in t verkeerde draadje (besef ik nu pas)

bruneelm wijzigde deze reactie 23-09-2019 14:00 (10%)

• kdeboois
Deveon schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:51:
[...]
Nadeel? De laadsnelheid van de Model 3 is van 5% tot ~70% boven de max van de Kona/eNiro en die twee dalen iets na de 70% onder de 40 kW, wanneer de Model 3 nog op 80 kW zit. De EQC laad rond bij 80% inderdaad sneller dan de Model 3 bij 80%, maar daar spelen de grotere reserves ook een rol.

Er zijn genoeg zaken waar de alternatieven beter in zijn dan Tesla, maar op gebied van snelladen lijkt alleen de E-tron en Taycan lijkt op dat gebied ook goed mee te doen, maar verliest het op laadsnelheiden in kilometers. Daarnaast heeft Tesla bewezen de degredatie op orde te hebben (Tesla taxi's), terwijl dat voor andere nog maar moet blijken. Zeker met de reserves de Audi hanteert zouden ze flinke wat degradatie verbergen.
Dat is een beetje cherry picking - De Model S/X - duiken onder de 30 kW bij 80%. Dat is 5x langzamer dan de piek. Daar doelde ik op. Als ik een Model 3 zou rijden zou ik bij 60% verder rijden en eventueel een extra laadstop pakken. De V3 laadcurve kan je voorlopig vergeten in NL. Misinformatie.

De e-Niro laad veel langer op zijn piek en het is nuttig die piek af te wachten. Daar zit je tijdwinst. Dat dit in kW en in range minder is dan bij een Model 3 is niet mijn punt. Per auto is er een ander optimum en per gebruiksdoel ook.

Ik heb het niet over degradatie gehad. Onderwerp op zich.

kdeboois wijzigde deze reactie 23-09-2019 14:53 (4%)

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11-11 08:02
bruneelm schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:59:
Je kunt urenlang een discussie hebben over het laden met al zijn toeters en bellen.
Ik denk dat je eerder naar een vergelijking moet gaan van 'hoe lang duurt het om 200km te tanken rekening houdend met het verbruik en de rijstijl van de rijder'.
Die tijd zal bepalen of je een korte of lange(re) pause hebt en zal het verschil duidelijk maken tussen wagens en rijstijlen.
Precies. Hoe lang de laatste 30% duurt: lekker boeiend. Ik gebruik persoonlijk snelladen alleen om thuis te komen. Gooi hem nooit vol langs de weg...

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• daemonix
  • Niet online
En daar is snelladen ook voor bedoeld. ;)

• bottom line
  • Nu online
kdeboois schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:45:
[...]

Dat is een beetje cherry picking - De Model S/X - duiken onder de 30 kW bij 80%. Dat is 5x langzamer dan de piek. Daar doelde ik op. Als ik een Model 3 zou rijden zou ik bij 60% verder rijden en eventueel een extra laadstop pakken. De V3 laadcurve kan je voorlopig vergeten in NL. Misinformatie.

De e-Niro laad veel langer op zijn piek en het is nuttig die piek af te wachten. Daar zit je tijdwinst. Dat dit in kW en in range minder is dan bij een Model 3 is niet mijn punt. Per auto is er een ander optimum en per gebruiksdoel ook.

Misinformatie doe je zelf lekker aan mee :X
De model 3 heeft een piek die 2x hoger ligt als elk ander merk, en die pas vanaf 80% onder de laadnorm gaat van de E-Niro / Kona en alle anderen.
Dus wat heb je dan aan een e-niro als die langer op zijn piek van 80kw zit, terwijl je met een model 3/S/X een piek hebt van 150kw. Je zit 4x sneller aan de 80% dan met eender welke auto (I-Pace / E-Tron / Taycan terzijde).

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:45:
[...]

Bekijk de grafiek nog eens, zowel V2 als V3 staat erin. Daarnaast geeft Fastned aan dat ook de Model S/X tot 70% sneller laad dan de Kona en ze bij 80% elkaar tegenkomen. Nu weet ik niet hoe ze qua efficiency tot elkaar verhouden en hoe ver beide komen op 80% batterij, want dat is uiteindelijk waar het om gaat.
Als je de grafieken van Fastned bekijkt klopt het niet wat je zegt. Het is duidelijk een trappetje naar beneden per ~15%. Hoe ver het "doel" van een Kona en Model 3 verschillen is mij even onduidelijk.
Aangezien warmte een van de twee grootste factoren is bij degradatie. De warmte ontstaat (bij normaal gebruik) meestal bij het snelladen. Vraag maar aan Nissan.

@bottom line Thanks, blijkbaar was een grafiek achter een linkje teveel werkt voor sommige :F

• bottom line
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:10:
[...]

@bottom line Thanks, blijkbaar was een grafiek achter een linkje teveel werkt voor sommige :F
Kdeboois is altijd erg goed in cherrypicking om Tesla er slechter eruit te laten komen.

• kdeboois
Er is meer dan alleen een Tesla jongens. Dat was mijn punt. Het andere punt dat ik wilde maken is dat het optimum per auto en per gebruiksdoel verschillend is.

Ik reageerde op @Deveon die aangaf dat even langer aan de snellader blijven hangen met een Tesla verstandig is, maar dat hangt dus sterk van de auto en de snellader af en nog erger hoe druk het is bij een SuC site.

Het vergelijk tussen een Kona en een Model 3 is zeker relevant omdat deze verschillend zijn. Leuk te zien dat jullie er graag een wedstrijd van maken, maar dat was niet mijn punt.

Fastned curves zijn zeer waardevol voor de NL situatie, Tesla V3 SuC curves nog niet.

Bij de e-Niro (mijn referentie kader) heeft snelladen boven de 70% geen zin.

Overigens valt de laadcurve van de I-Pace me tegen bij hoge SoC.

kdeboois wijzigde deze reactie 23-09-2019 15:46 (10%)

• bottom line
  • Nu online
Je begon zelf met het wedstrijdje door hiermee te beginnen:
Zeker bij de Tesla heb je als nadeel dat het laatste stukje batterij vol laden erg veel tijd kost.
Tesla laad het laatste stukje nog steeds sneller op dan bv. jou referentiekader.
Dus snelladen heeft nog steeds nut.
Natuurlijk, en daar geef ik je gelijk in, hangt het af van drukte bij een SuC en of je die extra stroom echt nodig hebt

• kdeboois
bottom line schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:48:
Je begon zelf met het wedstrijdje door hiermee te beginnen:

[...]

Tesla laad het laatste stukje nog steeds sneller op dan bv. jou referentiekader.
Natuurlijk, en daar geef ik je gelijk in, hangt het af van drukte bij een SuC en of je die extra stroom echt nodig hebt
Maar veel langzamer dan de piek. Als je ergens snel wil zijn kan je dan beter doorrijden.
bottom line schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:48:
Ik vergeleek daar met Audi en Mercedes.

Ja mijn e-Niro laad veel langzamer dan een Tesla Model 3. Blij nu ? Snelladen heeft nut als het snel gaat. Bij een sterke reductie van de laadsnelheid en indien je er zit te wachten kan je dan beter doorrijden ook al laad je dan nog sneller dan een veel langzamer ladende e-Niro. Dat is dan ook niet relevant als je in een Model 3 zit.

kdeboois wijzigde deze reactie 23-09-2019 15:59 (41%)

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:39:
Bij de e-Niro (mijn referentie kader) heeft snelladen boven de 70% geen zin.
Als je 75-80% nodig hebt om bij de volgende 100 kW snellader te komen wél hoor en zoals ik bedoelde in de reactie waar je op reageerde kan die volgende snellader ook op de terugweg liggen.

Deze kans hierop is inderdaad groter bij Tesla omdat je dan nog meer profijt hebt van snelladers boven de 100 kW, waardoor je alles daaronder liever voorbij rijdt. Echter is dit geen nadeel op de concurrentie omdat Tesla nog steeds de meeste kilometers per uur weet te laden.

Edit:
Dat je snelladen enkel doet om bij de volgende (snel)lader te komen leek mij eigenlijk inmiddels wel vanzelfsprekend. Echter hoe sneller je kan laden, hoe kieskeuriger je wordt.

Deveon wijzigde deze reactie 23-09-2019 15:52 (12%)

• prettig
midego schreef op maandag 23 september 2019 @ 08:40:
[...]
Bedankt dat je weer eens voor iedereen spreekt, misschien moet je daar onderhand eens mee stoppen. Ik heb 2800 k'm gereden en slechts 8 snellaadsessies gedaan middels Eins. Dan kom je uit op 350 km per laadessie. 4-5x laden voor 100km is echt totale onzin.

Het snelste laad je van 11% naar 71%, dit duurt 43 minuten, als je een uur de tijd pakt kun je makkelijk weer 300 kilometer op weg, dan kom je met een volle accu uit op maximaal 3x laden.
Ik zet ABRP op max snelheid (dan rij je dus heel veel stukken 133kmh) en max 150kmh, doe dat maar eens in de praktijk (zelf getest met niro/kona, en dan nog ben je veel meer tijd kwijt). Je hebt gelijk als je stuk rustiger gaat rijden, maar vindt ik persoonlijk geen doen (dan neem ik wel de scenic route ipv de peage).

Tesla zorgt dat je telkens korte stops (20 minuten) maakt in de maximale laadcurve van je auto, dus veel sneller km's (bijna 1000km/uur) erbij (optimaal is zelfs bijna 190kmh gemiddeld rijden). Met v3 gaat dat zelfs naar 1600km/uur laden in korte stops.

Kan nu al in nog geen 12 minuten 200km bijladen (suc op 150kw), bij ionity met 200kw is dat 30% sneller (huidige max. laadsnelhied van een model 3 is nu 200kw, gaat naar 250kw).

prettig wijzigde deze reactie 23-09-2019 18:11 (28%)

• Stef87
prettig schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:50:
[...]

Ik zet ABRP op max snelheid (dan rij je dus heel veel stukken 133kmh) en max 150kmh, doe dat maar eens in de praktijk (zelf getest met niro/kona, en dan nog ben je veel meer tijd kwijt). Je hebt gelijk als je stuk rustiger gaat rijden, maar vindt ik persoonlijk geen doen (dan neem ik wel de scenic route ipv de peage).

Tesla zorgt dat je telkens korte stops (20 minuten) maakt in de maximale laadcurve van je auto, dus veel sneller km's (bijna 1000km/uur) erbij (optimaal is zelfs bijna 190kmh gemiddeld rijden). Met v3 gaat dat zelfs naar 1600km/uur laden in korte stops.

Kan nu al in nog geen 12 minuten 200km bijladen (suc op 150kw), bij ionity met 200kw is dat 30% sneller (huidige max. laadsnelhied van een model 3 is nu 200kw, gaat naar 250kw).
Model 3 met 75kWh batterij kan al tegen de 250kW opladen, de Standard Range+ (die hebben wij) met 50kWh doet 100kW maximaal, al vermoed ik dat die ook later dmv software update 168kW kan opladen (dezelfde c-rating van 75 batterij omgezet naar 50kWh batterij)

Al moet ik zeggen dat wij 100kW snel zat vinden. We kunnen al makkelijk 300-350km rijden met 50kWh dus een toiletbezoek of even wat eten is (ook met brandstofauto) zo’n beetje wat wij altijd al hebben gedaan na zo’n 2.5/3.5u rijden.

• mcmiles
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13-11 20:05
Test bij Autovisie van de derde generatie Zoe met WLTP bereik van 395km en dit jaar leverbaar. Zie: https://www.autovisie.nl/...-tv/test-renault-zoe-2019

iMac 3.2 GHz, 27 inch, MacOS Mojave, iPhone 8, iPad Pro

• prettig
Stef87 schreef op maandag 23 september 2019 @ 18:50:
[...]

Model 3 met 75kWh batterij kan al tegen de 250kW opladen, de Standard Range+ (die hebben wij) met 50kWh doet 100kW maximaal, al vermoed ik dat die ook later dmv software update 168kW kan opladen (dezelfde c-rating van 75 batterij omgezet naar 50kWh batterij)

Al moet ik zeggen dat wij 100kW snel zat vinden. We kunnen al makkelijk 300-350km rijden met 50kWh dus een toiletbezoek of even wat eten is (ook met brandstofauto) zo’n beetje wat wij altijd al hebben gedaan na zo’n 2.5/3.5u rijden.
Denk ook dat de sr+ nog beperkt is qua laadsnelheid. Of nog niet genoeg data of gewoon marketing om meer mensen de LR te laten kopen. Hoe is de laadcurve eigenlijk, blijft die lang vrij hoog ? Zou je wel verwachten omdat de accu dat makkelijk aan kan.

• Stef87
prettig schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:55:
[...]

Denk ook dat de sr+ nog beperkt is qua laadsnelheid. Of nog niet genoeg data of gewoon marketing om meer mensen de LR te laten kopen. Hoe is de laadcurve eigenlijk, blijft die lang vrij hoog ? Zou je wel verwachten omdat de accu dat makkelijk aan kan.
Tot 50-51% laad je nog op met 100kW

Hier een plaatje van de laadcurve (Model 3 SR+)

Stef87 wijzigde deze reactie 23-09-2019 20:42 (11%)

• prettig
mcmiles schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:02:
Test bij Autovisie van de derde generatie Zoe met WLTP bereik van 395km en dit jaar leverbaar. Zie: https://www.autovisie.nl/...-tv/test-renault-zoe-2019
Best goede prijs..... 33K voor bijna 400km (praktijk zal wel 350km zijn, nog steeds goed), met accuhuur 25K.
Laden is "maar" 50kw (wel CCS) en top is ook "beperkt" tot 135kmh.
Zal best goed verkopen. Is niet mijn auto (smaak), maar wel goede toevoeging in de markt, volgens mij zit er niks in die prijsklasse met dat bereik.

prettig wijzigde deze reactie 23-09-2019 21:01 (12%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 07:53
Als hij een trekhaak had, dan had ik vandaag de Kona nog geannuleerd.
Ik ben benieuwd naar de reden voor de 50 kW beperking.
Zou het de luchtkoeling zijn? Accuchemie? Goedkopere kabels/BMS?

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Stef87
Proton_ schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:46:
Als hij een trekhaak had, dan had ik vandaag de Kona nog geannuleerd.
Ik ben benieuwd naar de reden voor de 50 kW beperking.
Zou het de luchtkoeling zijn? Accuchemie? Goedkopere kabels/BMS?
Voor zover bekend actieve luchtkoeling met warmtepomp (iig geen rapidgate problemen). Zoe accu’s blijven tot nu toe over het algemeen “goed” mbt SoH% dus luchtgekoeld zal goedkoper zijn dan vloeistofkoeling in accu.

Die 50kW kan nog meevallen indien de laadcurve lang 50kW aan kan houden. Ik denk dat dit helaas een beetje tegen gaat vallen, gezien de rest van alle specs erg goed concurreren (zeker gezien de prijs)

Stef87 wijzigde deze reactie 24-09-2019 02:26 (22%)

• mux

mux

99% efficient!

Gezien het soort accu's dat de vorige Zoe gebruikte, zullen ze waarschijnlijk hoge energiedichtheid prefereren (hoge active material-to-conductor-verhouding, hoge nominale spanning), dus zal het net als bij de Leaf een auto zijn die tot ~30-50% op max. snelheid kan snelladen en daarna inzakt. Dat is puur een limiet veroorzaakt door batterijchemie.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Stef87 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 02:19:
Die 50kW kan nog meevallen indien de laadcurve lang 50kW aan kan houden. Ik denk dat dit helaas een beetje tegen gaat vallen
Dat denk ik ook, ja.

Renault zegt zelf hier:
Naast de AC lader met een maximaal vermogen van 22 kW, kun je dankzij de snellader (50 kW DC) in slechts 30 minuten al 150 km rijden.
Dat ze niet de tijd tot 80% geven, dat zegt al genoeg. Maar ja, dat lijkt niet mogelijk in dit prijssegment als ik naar de nieuwe Hyundai Ioniq kijk.

Renault Zoe Q90

• bruneelm
  • Laatst online: 07:31
Ik denk ergens gelezen te hebben dat ze gewoon de plaatsing van de accu's anders hebben ingedeeld zodat er wat meer cellen konden worden voorzien.
Maar een mens leest zoveel, misschien te checken als er meer technische info is door het vergelijken van de accuspanning en stroom.
En dan zou dit kunnen verklaren waarom ze nog bij de oude laadlimiet blijven.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07:59
mux schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:15:
Gezien het soort accu's dat de vorige Zoe gebruikte, zullen ze waarschijnlijk hoge energiedichtheid prefereren (hoge active material-to-conductor-verhouding, hoge nominale spanning), dus zal het net als bij de Leaf een auto zijn die tot ~30-50% op max. snelheid kan snelladen en daarna inzakt. Dat is puur een limiet veroorzaakt door batterijchemie.
Maar de Tesla modules hebben toch ook een hoge nominale spanning en goede (betere) energiedichtheid?

Is dan het enige verschil de actieve koeling die Tesla doet?

Edit: Tesla module nominale spanning is 22,8V / 6S is 3,8V nominaal per cell.

!null wijzigde deze reactie 24-09-2019 12:18 (6%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13-11 14:14

greatgonzo

schit-te-rend!

tomas123 schreef op zondag 22 september 2019 @ 16:38:
[...]

En naar verluidt nog duizenden leverbaar dit jaar met 4% bijtelling in Nederland. https://www.ad.nl/auto/de...maand-leverbaar~a086c2d6/
qua specs ben ik geïnteresseerd.. maar op de een of andere manier heb ik meer vertrouwen in een Japanner of Koreaan :X

MG klinkt lekker ouderwets Brits.. maar die voeren ze natuurlijk alleen maar als marketing naam.
Want mijn ervaring met spul van aliexpress is kwaliteitstechnisch niet altijd je van het..

Nu wil ik niet een auto van 30k vergelijken met een USB lader van €3.. maar toch
greatgonzo schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:18:
Want mijn ervaring met spul van aliexpress is kwaliteitstechnisch niet altijd je van het..
Apple's maken ze ook in China. Dus aan alleen het land op zich kan je weinig ophangen. Ze moeten het natuurlijk nog wel waarmaken, maar om er gelijk van uit te gaan dat het slechte kwaliteit is lijkt me ook overdreven. De mijne komt uit Korea en die was ook niet geheel probleemloos zullen we maar zeggen.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

tis ook niet mijn bedoeling om een discussie op te starten of ze in China wel goed spul maken.. want ik weet ook.. misschien komt tegenwoordig 80% van de electronica handel uit China.

Feit is wel; kwaliteitscontrole van Apple is denk ik wel wat anders dan dat van bijvoorbeeld Xiaomi..
Nu moet een China-Car (mooi nieuw woord :) ) ook gewoon door de RDW keuring komen natuurlijk.. maar hoe gaat het met aftersales, ondersteuning app enz.. Dat zal KIA of Nissan beter doen dan een nieuwkomer als MG-ZS
maar dat geld natuurlijk ook voor Sono SION.. en daar hebben al veel mensen wel op ingetekend.. omdat ze Duitse kwaliteit verwachten :?

greatgonzo wijzigde deze reactie 24-09-2019 13:55 (12%)

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 13-11 13:08
JeroenE schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:43:
[...]
Apple's maken ze ook in China. Dus aan alleen het land op zich kan je weinig ophangen. Ze moeten het natuurlijk nog wel waarmaken, maar om er gelijk van uit te gaan dat het slechte kwaliteit is lijkt me ook overdreven. De mijne komt uit Korea en die was ook niet geheel probleemloos zullen we maar zeggen.
Tesla komt zowiezo niet bepaald goed uit testen qua bouwkwaliteit. Recente testen welke merken het meest betrouwbaar zijn, of juist niet werd aangevoerd door Renault (als meest onbetrouwbaar) met als opvallende notering de Zoe; terwijl andere EV's juist ten opzichte van hun BEV's een duidelijk hogere betrouwbaarheid lieten noteren; binnen hetzelfde concern.

Steevast zijn de auto's met hoogste betrouwbaarheid afkomstig uit Japan. Dat is een feit.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

Noord27 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:58:
Steevast zijn de auto's met hoogste betrouwbaarheid afkomstig uit Japan. Dat is een feit.
Ja, met de Koreanen als tweede. Maar ook al heb je zo'n auto wil dat dus niet zeggen dat jij persoonlijk nooit problemen zal hebben. De kans is wel veel kleiner, natuurlijk. Maar daar heb je weinig aan als jij degene bent die net die ene auto treft met problemen.

• Z___Z
  • Niet online
Het Imago probleem van Chinese auto’s leeft niet alleen buiten China. Elke Chinees die maar iets meer te besteden heeft, koopt geen Chinese auto, maar een buitenlandse auto. Dus die kwaliteitsslag moeten de Chinese fabrikanten nog maken. Als jullie de Landwind nog herinneren, dat was toen al een auto die beter in elkaar zat dan de gemiddelde Chinese merk auto.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

eigenlijk is het gewoon zonde..
SUV.. model Niro
263 km WLTP
standaard model 29.990.. luxe 31.990

Daar zou menigeen blind voor tekenen, zeker als huis tuin en keukengebruiker (de gemiddelde kilometervreter zal toch voor de Tesla of KIA gaan).. ik zou er eerder voor gaan dan voor een LEAF of ID3..

Maar toch is het inderdaad de onbekendheid die je tegenhoud..
Z___Z schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:10:
Als jullie de Landwind nog herinneren, dat was toen al een auto die beter in elkaar zat dan de gemiddelde Chinese merk auto.
Ik ken het uitvalpercentage niet, maar bij ons in de buurt rijden er genoeg BYD taxi's rond. Als die dingen echt zo slecht waren dan was dat ondertussen al lang afgelopen.

De politie in de buurt rijdt tegenwoordig (als proef) ook met een Kona en e-Niro in de rondte.

• Z___Z
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:16:
[...]
Ik ken het uitalpercentage niet, maar bij ons in de buurt rijden er genoeg BYD taxi's rond. Als die dingen echt zo slecht waren dan was dat ondertussen al lang afgelopen.

De politie in de buurt rijdt tegenwoordig (als proef) ook met een Kona en e-Niro in de rondte.
Koreaanse autofabrikanten hebben zich allang bewezen op de Europese markt. Goed punt over BYD wel. Kan niet zo goed NCAP scores vinden over BYD.

Ik verwacht ook dat Geely goede auto's kan maken, aangezien ze alle tech van Volvo kunnen gebruiken.

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:05
greatgonzo schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:55:

maar dat geld natuurlijk ook voor Sono SION.. en daar hebben al veel mensen wel op ingetekend.. omdat ze Duitse kwaliteit verwachten :?
Ehm nee... Ik zie een auto met zonnepanelen met een hele praktische binnenkant. Ik mag er zelf aan klussen en de prijs is fijn. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat de auto zo milieubewust mogelijk geproduceerd wordt.

Duitse kwaliteit is een marketing term zonder enige inhoud die eigenlijk vooral een zacht materiaal op het dashboard betekent (iets wat de Sion dan precies niet heeft).

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 07:40
In de UK hebben ze al een aantal jaar MG auto's rondrijden, dus voor algemene betrouwbaarheidscijfers zou je bij de Engelsen kunnen gaan snuffelen.

https://www.carbuyer.co.uk/reviews/mg/zs/suv/reliability

Niet echt slecht, maar Japans of Koreaans is het zeker niet.
Pagina: 1 ... 28 ... 43 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, geen etc etc.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True