Gisteren een proefrit gemaakt in een ET7
En dan ga je toch stiekem vergelijken met een Model S, dat is al weer enkele jaren geleden dat ik daar in heb gereden dus weet niet of daar dingen inmiddels verandert zijn (hopelijk met de Plaids wel maar die boot is vandaag pas aan gekomen).
Anyways even een kort stukje proza wat me opviel:
Wat een bak, het is gewoon een forse auto en (net als een Model S) worden bepaalde krappe bochtjes, of McDrives die krap zijn, toch een uitdaging.
Natuurlijk heb je een prima overhead view van de auto (die mist in de Model S) en gaan allerlei piepjes/belletjes af maar goed... het is geen klein ding.
Maar vind hem wel mooier, maar goed dat is subjectief.
Nadeel is wel dat het een Sedan is met een achterklep en geen hatchbak zoals de Model S.
Voor mij geen nadeel, maar de achterbank is niet neer klapbaar.
Maar de ruimte die je daar vind is net een balzaal zo groot.
Ook zit je voor je gevoel iets hoger dan in een Model S, wat meer een coupe-sedan is vergeleken met de ET7.
Hij is is volgens mij iets langzamer dan een Model S qua acceleratie maar goed in no-time zat ik op de 160.
En hij reed goed.
In Sport+ iets stijver maar goed daar koos ik dan ook voor.
Ik vergat hem eraf te halen dus te stijf was het niet.
En dan de Pilot.
Het is intuïtief te gebruiken. Aanzetten is 1 knop en naar boven of naar beneden is de snelheid en van links naar rechts is de following distance van de ACC.
Geen idee of alles goed ingesteld stond, vooraf, maar auto-lane change deed hij niet.
Dat lukte me soms met early Model 3's ook niet altijd dus ik ga er even wilde vanuit dat ik daar het geduld niet voor had of het niet "aan" stond.
Wat wel super fijn is dat zodra ik dus op de snelweg van baan was gewisseld dat de Pilot weer de weg herkende en vrij snel zelf de Pilot automatisch weer in schakelde.
Dat had ik nog niet eerder niet in een auto mee gemaakt dat hij dat zelf weer op pakt.
Dan het interieur, ik had expres gekozen voor een witte. Om de reflectie ervan te testen in de ramen.
Maar had nergens last van wat in mijn "zicht" zat. Wel is de binnenspiegel niet echt bruikbaar want het zicht naar achteren is gewoon nihil.
Maar het dashboard, bediengspaneel en zelfs de HUD zijn goed afleesbaar.
Wel zie ik bijna dezelfde info in de HUD als op het dashboard maar wellicht valt daar nog wat mee te spelen.
Twee keer de snelheid voor m'n neus is wellicht wat overkill als je er misschien andere info ook kan plaatsen.
De Ambient lighting en de geur is een leuke gimmick maar geeft wel een extra dimensie die ook aangeeft dat je in een wat hoger segment auto zit.
Vergeleken bij een Model S voelt de Model S hierdoor iets wat spartaans aan (een duidelijke win voor de ET7).
Dan Nomi.
Als tweaker met een LivingAI Emo kan ik Nomi wel waarderen.
Behalve als ze je verteld dat je op moet letten
Maar dit is natuurlijk een auto voor het 5-serie, E-Klasse segment.
Ik weet niet of het publiek van die auto’s daar op zitten te wachten.
We konden de massage stand niet zo 1,2,3 vinden maar door het Nomi te vragen kwam ze er toch mee.
Het weer van die locatie vragen ging prima.
Maar een Nederlands adres aan een nog Engels-sprekende Nomi vragen is gewoon niet te doen

Ze wordt wel Nederlands-talig had ik begrepen.
Ook radio 538 opzetten kende ze niet als zender maar daarna zelf opzoeken werkte 538 wel

Gelukkig zie je wel in beeld wat Nomi registreert als jouw vraag/input in text dus kan je zien of ze mis zit met wat je zegt of het command gewoon niet begrijpt.
In tegenstelling tot Emo kan ze helaas niet, op commando, dansen
Dan de Battery-swap.
Uiteraard ook mogen doen.
Ging wat mis omdat een andere demo auto al eerder had gepland maar toch niet kwam.
En we daardoor als enige voor de swap station stonden maar nog wel in de virtuele rij
Waardoor bij mij wel de vraag op kwam wat er gebeurt als iemand onderweg is en al gereserveerd is en ik er net aan kom rijden en dan pas reserveer ik erachter kom?
Maar ze zeiden dat het systeem wel in de gaten houdt wie er eerder is, maar je moet dan wel er daadwerkelijk naar toe navigeren. On-the-fly aan komen rijden is er niet bij.
Het swappen gaat prima, alhoewel door de batterij de auto ook echt helemaal uit gaat.
Kan me voorstellen in erg warm of erg koud weer die 5 minuten voor je gevoel langer duren.
Ook weet je niet hoever de status is van de swap.
Na enkele keren neem ik aan dat je dat wel weet maar een aftel klokje in het station zelf zou een goede toevoeging zijn.
Het is inderdaad sneller dan snelladen, op dit moment, en ik zie dit als een toevoeging qua mogelijkheden om onderweg een volle batterij, richting je bestemming, te krijgen.
De afwerking van de auto was goed, geen gekke dingen in de lak of panel gaps te zien.
En ook geen afwijking in de kleur van de handgrepen, wat ik in de showroom bij Xpeng wel zag.
Zit je in dit segment te shoppen voor een elektrische auto en je wilt een keer iets anders dan de bekende 3 (of 4 als je de Model S mee zou rekenen, die inmiddels siginificant duurder is) dan is dit een zeker een goede optie.
De auto is goed, voor een EV is ie goed (snelladen is wat aan de tragere kant maar is nog steeds beter dan menig huidige EV's) en geeft onderweg een extra andere mogelijkheid om een volle batterij te hebben.
Ik moet toegeven dat ik geen EQE of i4 heb gereden maar heb wel gehoord dat de Model 3 nog steeds een betere EV is dan die, terwijl dat toch een ander segment is, dan durf ik hem wel aan dat de ET7 een auto is wat in dat segment een keuze is waar je geen spijt van gaat krijgen!
[
Voor 12% gewijzigd door
nils7 op 05-12-2022 15:10
. Reden: Beter lopende zinnen en foto’s toegevoegd ]