Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Tvdl2000 schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:15:
[...]

ikzelf had de eis van een BEV bij mijn sollicitatie en daar aan werd gekoppeld dat ik een laadpaal thuis moest kunnen plaatsen omdat ik +/- 45DKM per jaar er mee ga doen en dan gaat het gigantisch veel tijd kosten om dat elke keer bij een snellaadpaal te doen.

ander feit is dat de werkgever er voor heeft gekozen om alles via de al gebruikte tank/laadpas te willen/moeten betalen ongeacht de eventuele meerprijs
Dus een kleine 1000 km per week of 3 keer opladen voor een 350km.
Zo gigantisch veel tijd kost dat niet hoor, en waarschijnlijk kan je bij enkele van je stops (waar je minstens een uur of 2 blijft) wel eens inpluggen, en dan geraak je ook verder.
Maar thuis laden is wel de beste oplossing.

Bij ons is het zowat standaard om in het leasecontract van je eerste plug-in or BEV een laadpaal geïnstalleerd te krijgen op kosten van de werkgever. En we krijgen een laadkaar van Numobi (last mile solutions) waarmee we eigenlijk op de meeste plaatsen terecht kunnen.
Of ze de snelladers van Tesla mee in het contract steken zal ik wel zien, maar ik ben toch van plan die te gebruiken, al is het met mijn eigen creditcard en dan declareren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06 15:24
Inspired schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:51:
[...]

Lelijk is ook persoonlijk. Er zijn mensen die vonden de Multipla mooi. Ik vind een Model Y in P zeker niet lelijk. Vind hem zeker niet minder dan bv een XC40. Ook omdat die laatste een omgebouwde ICE is met een grille die dicht gezet is en je nog een middentunnel in de auto vindt. Voor mij zijn dat al mega afknappers bij een BEV. Dan komen er nog eens allerlei andere voordelen bij waardoor ik zeker de Y zou kiezen tov de XC40. Maar goed, zo is voor ieder wat. Bepaalde kopers gaan primair voor specs/features en anderen voor uiterlijk en “ouderwets”.
Helemaal mee eens, de XC40 is echt de meest saaie, luie EV op de markt. Het feit dat ze de middentunnel ook hebben laten zitten slaat echt alles.. En dan die grill.. :F

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-06 21:18
RobbieB schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:57:
[...]

Helemaal mee eens, de XC40 is echt de meest saaie, luie EV op de markt. Het feit dat ze de middentunnel ook hebben laten zitten slaat echt alles.. En dan die grill.. :F
Ik was enorm gecharmeerd van de XC40 qua uiterlijk tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe leasebak 3 maanden terug. De dichte grill eigenlijk ook dikke prima.

Moet zeggen dat ik ze nu vooral saai vind sinds ik erop let. Je ziet ze echt overal rijden zowel de fossiele / hybriede variant als de EV.

Uiteindelijk is het trouwens een Y RWD geworden. Vind die qua uiterlijk ook niet moeders mooiste (een 6,8/10). Maar bang-for-buck in die prijscategorie een nobrainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

De XC40 P8 was de eerste EV waarmee ik een proefrit deed.
Lui vond ik die niet met zijn 400pk, maar wel erg 'dorstig', en voor zijn geld echt wel heel mager afgewerkt en met veel hard plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55
Ophidian schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:32:
De Corsa heeft het zwaar met dit weer. Hele weekend stil gestaan, net nog even bijladen voor morgen, maar dat ging van 4,2 naar 8kW heen en weer. Volgens de Zappi ging het gemiddeld met 6kW. Accu zal wel flink koud zijn :+

[Afbeelding]
Dit was aan een 3-fase AC paal neem ik aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
[...]

Ach, ik rijd nu prive in de oude Ioniq. Ook niet de meest mooie auto aller tijden en ook voorzien van een middentunnel. Maar na het laden lach ik toch maar in mijn vuistje met die super efficiente cW waarde ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
DjMark schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:26:
[...]

Dit was aan een 3-fase AC paal neem ik aan?
Ja klopt, 3F Zappi v2

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-06 21:05
[...]

Tsja, over smaak valt niet te twisten.

De middentunnel zit trouwens vol accu's. Zie https://www.youtube.com/watch?v=rIxl7A9nrJA.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
Die middentunnel is natuurlijk ook een smaak dingetje.
Persoonlijk ben ik wel voorstander van een middentunnel, dat geeft toch meer het gevoel dat je in een auto zit in plaats van op de bok.

Bij auto's zonder middentunnel denk ik ook meestal aan de auto's van het type boodschappenwagentje waarbij er een diep gat zit tussen de 2 voorstoelen.

Het missen van de middentunnel was voor mij ook één van de redenen waarom ik niet voor een Zoe ben gegaan maar voor een e-208 die wel een middentunnel en voor mij nog belangrijker een middenarmsteun heeft.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaapio_B schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:14:
Die middentunnel is natuurlijk ook een smaak dingetje.
Persoonlijk ben ik wel voorstander van een middentunnel, dat geeft toch meer het gevoel dat je in een auto zit in plaats van op de bok.

Bij auto's zonder middentunnel denk ik ook meestal aan de auto's van het type boodschappenwagentje waarbij er een diep gat zit tussen de 2 voorstoelen.

Het missen van de middentunnel was voor mij ook één van de redenen waarom ik niet voor een Zoe ben gegaan maar voor een e-208 die wel een middentunnel en voor mij nog belangrijker een middenarmsteun heeft.
Dan doel je op voorin? Dat is functioneel idd. Achterin zit het alleen maar in de weg en is het bij een BEV onnodig imho.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Achterin heb ik eigenlijk nooit op gelet.
Mijn achterbank wordt nauwelijks gebruikt om personen te vervoeren dus vind ik dat niet zo'n probleem.

Bij de meeste EV's die ook als ICE worden verkocht zal die er achterin wel zitten.
Dat is gewoon gemakkelijker en ,waarschijnlijk ook, goedkoper met het produceren van de auto.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:50
Jaapio_B schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:14:
...
De Zoe heeft voor gewoon een middentunnel, en een armsteun is ook beschikbaar. Ben je niet in de war met een andere EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Medjai schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:08:
[...]

De Zoe heeft voor gewoon een middentunnel, en een armsteun is ook beschikbaar. Ben je niet in de war met een andere EV?
Bij de Zoe's met het oude interieur heb ik die middenarmsteun nooit kunnen vinden in de optielijst.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 14:22
Gisteren een proefrit gemaakt in een ET7
En dan ga je toch stiekem vergelijken met een Model S, dat is al weer enkele jaren geleden dat ik daar in heb gereden dus weet niet of daar dingen inmiddels verandert zijn (hopelijk met de Plaids wel maar die boot is vandaag pas aan gekomen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2Qc75jS9JdmUJj7SjwAiyiz8WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7pizw1E7d955jxZpMKGfTjc.jpg?f=fotoalbum_large

Anyways even een kort stukje proza wat me opviel:
Wat een bak, het is gewoon een forse auto en (net als een Model S) worden bepaalde krappe bochtjes, of McDrives die krap zijn, toch een uitdaging.
Natuurlijk heb je een prima overhead view van de auto (die mist in de Model S) en gaan allerlei piepjes/belletjes af maar goed... het is geen klein ding.
Maar vind hem wel mooier, maar goed dat is subjectief.
Nadeel is wel dat het een Sedan is met een achterklep en geen hatchbak zoals de Model S.
Voor mij geen nadeel, maar de achterbank is niet neer klapbaar.
Maar de ruimte die je daar vind is net een balzaal zo groot.
Ook zit je voor je gevoel iets hoger dan in een Model S, wat meer een coupe-sedan is vergeleken met de ET7.

Hij is is volgens mij iets langzamer dan een Model S qua acceleratie maar goed in no-time zat ik op de 160.
En hij reed goed.
In Sport+ iets stijver maar goed daar koos ik dan ook voor.
Ik vergat hem eraf te halen dus te stijf was het niet.

En dan de Pilot.
Het is intuïtief te gebruiken. Aanzetten is 1 knop en naar boven of naar beneden is de snelheid en van links naar rechts is de following distance van de ACC.
Geen idee of alles goed ingesteld stond, vooraf, maar auto-lane change deed hij niet.
Dat lukte me soms met early Model 3's ook niet altijd dus ik ga er even wilde vanuit dat ik daar het geduld niet voor had of het niet "aan" stond.
Wat wel super fijn is dat zodra ik dus op de snelweg van baan was gewisseld dat de Pilot weer de weg herkende en vrij snel zelf de Pilot automatisch weer in schakelde.
Dat had ik nog niet eerder niet in een auto mee gemaakt dat hij dat zelf weer op pakt.

Dan het interieur, ik had expres gekozen voor een witte. Om de reflectie ervan te testen in de ramen.
Maar had nergens last van wat in mijn "zicht" zat. Wel is de binnenspiegel niet echt bruikbaar want het zicht naar achteren is gewoon nihil.
Maar het dashboard, bediengspaneel en zelfs de HUD zijn goed afleesbaar.
Wel zie ik bijna dezelfde info in de HUD als op het dashboard maar wellicht valt daar nog wat mee te spelen.
Twee keer de snelheid voor m'n neus is wellicht wat overkill als je er misschien andere info ook kan plaatsen.
De Ambient lighting en de geur is een leuke gimmick maar geeft wel een extra dimensie die ook aangeeft dat je in een wat hoger segment auto zit.
Vergeleken bij een Model S voelt de Model S hierdoor iets wat spartaans aan (een duidelijke win voor de ET7).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKx33T2K6Hb6Tq77wxieCKJM6P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTJEpRxvk2jhP5TdYUGWG1a9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e3Z_MZV0h5Wtt_c_XZF-Uzf1zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZMzBwJUF8LcOmoXXV5jpTux.jpg?f=fotoalbum_large

Dan Nomi.
Als tweaker met een LivingAI Emo kan ik Nomi wel waarderen.
Behalve als ze je verteld dat je op moet letten :o
Maar dit is natuurlijk een auto voor het 5-serie, E-Klasse segment.
Ik weet niet of het publiek van die auto’s daar op zitten te wachten.
We konden de massage stand niet zo 1,2,3 vinden maar door het Nomi te vragen kwam ze er toch mee.
Het weer van die locatie vragen ging prima.
Maar een Nederlands adres aan een nog Engels-sprekende Nomi vragen is gewoon niet te doen :(
Ze wordt wel Nederlands-talig had ik begrepen.
Ook radio 538 opzetten kende ze niet als zender maar daarna zelf opzoeken werkte 538 wel :)
Gelukkig zie je wel in beeld wat Nomi registreert als jouw vraag/input in text dus kan je zien of ze mis zit met wat je zegt of het command gewoon niet begrijpt.
In tegenstelling tot Emo kan ze helaas niet, op commando, dansen 8) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x2mWvC_AzNdSlXndhk2LDCvVW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uei3Sk2E59Rffvec7fPP7HXb.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de Battery-swap.
Uiteraard ook mogen doen.
Ging wat mis omdat een andere demo auto al eerder had gepland maar toch niet kwam.
En we daardoor als enige voor de swap station stonden maar nog wel in de virtuele rij :?
Waardoor bij mij wel de vraag op kwam wat er gebeurt als iemand onderweg is en al gereserveerd is en ik er net aan kom rijden en dan pas reserveer ik erachter kom?
Maar ze zeiden dat het systeem wel in de gaten houdt wie er eerder is, maar je moet dan wel er daadwerkelijk naar toe navigeren. On-the-fly aan komen rijden is er niet bij.
Het swappen gaat prima, alhoewel door de batterij de auto ook echt helemaal uit gaat.
Kan me voorstellen in erg warm of erg koud weer die 5 minuten voor je gevoel langer duren.
Ook weet je niet hoever de status is van de swap.
Na enkele keren neem ik aan dat je dat wel weet maar een aftel klokje in het station zelf zou een goede toevoeging zijn.
Het is inderdaad sneller dan snelladen, op dit moment, en ik zie dit als een toevoeging qua mogelijkheden om onderweg een volle batterij, richting je bestemming, te krijgen.

De afwerking van de auto was goed, geen gekke dingen in de lak of panel gaps te zien.
En ook geen afwijking in de kleur van de handgrepen, wat ik in de showroom bij Xpeng wel zag.

Zit je in dit segment te shoppen voor een elektrische auto en je wilt een keer iets anders dan de bekende 3 (of 4 als je de Model S mee zou rekenen, die inmiddels siginificant duurder is) dan is dit een zeker een goede optie.
De auto is goed, voor een EV is ie goed (snelladen is wat aan de tragere kant maar is nog steeds beter dan menig huidige EV's) en geeft onderweg een extra andere mogelijkheid om een volle batterij te hebben.

Ik moet toegeven dat ik geen EQE of i4 heb gereden maar heb wel gehoord dat de Model 3 nog steeds een betere EV is dan die, terwijl dat toch een ander segment is, dan durf ik hem wel aan dat de ET7 een auto is wat in dat segment een keuze is waar je geen spijt van gaat krijgen!

[ Voor 12% gewijzigd door nils7 op 05-12-2022 15:10 . Reden: Beter lopende zinnen en foto’s toegevoegd ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:03
Jaapio_B in "Elektrische auto's - deel 5"
Als men het heeft over middentunnel heeft men het toch over de verhoging die je ACHTER de voorstoelen vindt ? Middentunnel is gewoon eigen aan ICE voertuigen (al vraag ik me nu ineens wel af waarom ook voorwielaandrijvers een middentunnel hebben) en worden daarom ook vaak scheef bekeken bij EVs omdat ze duidelijk maken dat een wagen eigenlijk afgeleid is van een ICE platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
*knip* Dit voegt niets toe

[ Voor 88% gewijzigd door Standeman op 06-12-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Twixie schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:28:
[...]

Als men het heeft over middentunnel heeft men het toch over de verhoging die je ACHTER de voorstoelen vindt ? Middentunnel is gewoon eigen aan ICE voertuigen (al vraag ik me nu ineens wel af waarom ook voorwielaandrijvers een middentunnel hebben) en worden daarom ook vaak scheef bekeken bij EVs omdat ze duidelijk maken dat een wagen eigenlijk afgeleid is van een ICE platform.
Dat is ook weer iets waar pure EV rijders het steeds over hebben.
De model 3 heeft geen tunnel maar iemand achterin moet in squat houding zitten.
De 3 a 4 keer dat er bij mij 3 mensen achterin de auto zitten gaat het niet verder dan een paar KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Dix0r schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:07:
[...]

Ik was enorm gecharmeerd van de XC40 qua uiterlijk tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe leasebak 3 maanden terug. De dichte grill eigenlijk ook dikke prima.

Moet zeggen dat ik ze nu vooral saai vind sinds ik erop let. Je ziet ze echt overal rijden zowel de fossiele / hybriede variant als de EV.

Uiteindelijk is het trouwens een Y RWD geworden. Vind die qua uiterlijk ook niet moeders mooiste (een 6,8/10). Maar bang-for-buck in die prijscategorie een nobrainer.
Hij is net als vele Volvo's ook een beetje saai ogend. En helemaal omdat je ze idd heel veel ziet rijden. Dat zelfde geld nu ook wel voor de Tesla's hoor.
Maar ik neem aan dat jij hem vooral voor de efficiënties en ruimte heb gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zie hier weinig fanboys. Jij loopt hier beetje dom te bashen. Prima dat je de XC40 mooier vindt. Als iemand dat niet vindt is hij meteen een fanboy. Sure.

[ Voor 26% gewijzigd door Standeman op 06-12-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Inspired schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:49:
[...]

Zie hier weinig fanboys. Jij loopt hier beetje dom te bashen. Prima dat je de XC40 mooier vindt. Als iemand dat niet vindt is hij meteen een fanboy. Sure.
Nee hoor is niet een beetje dom te lopen bashen.

Volgens mij was jij een van de eerste die alsof door een wesp gestoken reageerde.

Het ging mij in eerste instantie om de vraag waarom er toch nog een grote groep EV rijders vaak voor een efficiëntere auto kiezen ipv mooie auto's.

Gezien de reacties blijken dat toch wel aardig wat model 3 en model Y rijders te zijn. Op een enkeling na die eerlijk zegt dat het vanwege de efficiëntie en het financiele voordeel is.

Men begint dom te praten over een cadantunnel die dan doorslaggevend is in iemand zijn keuze voor een auto.

Mijn allereerste vraag is juist door de reacties beantwoord.

Een grote groep die dit soort auto's kopen lijken mij in een eerder tijdperk geen autoliefhebbers te zijn geweest. Meer techfanaten!

Ps. Ik vind de XC40 niet perse een hele mooie auto zoals de MB EQE Suv wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:09:
[...]

Nee hoor is niet een beetje dom te lopen bashen.

Volgens mij was jij een van de eerste die alsof door een wesp gestoken reageerde.

Het ging mij in eerste instantie om de vraag waarom er toch nog een grote groep EV rijders vaak voor een efficiëntere auto kiezen ipv mooie auto's.

Gezien de reacties blijken dat toch wel aardig wat model 3 en model Y rijders te zijn. Op een enkeling na die eerlijk zegt dat het vanwege de efficiëntie en het financiele voordeel is.

Men begint dom te praten over een cadantunnel die dan doorslaggevend is in iemand zijn keuze voor een auto.

Mijn allereerste vraag is juist door de reacties beantwoord.

Een grote groep die dit soort auto's kopen lijken mij in een eerder tijdperk geen autoliefhebbers te zijn geweest. Meer techfanaten!

Ps. Ik vind de XC40 niet perse een hele mooie auto zoals de MB EQE Suv wel is.
Wat is een autoliefhebber?
Ken toch een paar mensen die zich als autoliefhebber lieten aanspreken, vroeger BMW reden en nu Tesla rijden.
In de eerste plaats moet een auto werken en genoeg plaats bieden.
Ik heb me ooit in een Lotus gezet…. Spijtig, maar ik kon er gewoon niet in.
Als je weet dat je regelmatig lange ritten gaat doen, dan is de Polestar niet de beste keuze.

EQE zou voor mij ook werken, maar de prijs loopt enorm op als je daar een zetel en een stuur in wil.

Jij neemt nogal wat van je eigen veronderstellingen voor waar op basis van een handvol reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:30:
[...]

Wat is een autoliefhebber?
Ken toch een paar mensen die zich als autoliefhebber lieten aanspreken, vroeger BMW reden en nu Tesla rijden.
In de eerste plaats moet een auto werken en genoeg plaats bieden.
Ik heb me ooit in een Lotus gezet…. Spijtig, maar ik kon er gewoon niet in.
Als je weet dat je regelmatig lange ritten gaat doen, dan is de Polestar niet de beste keuze.

EQE zou voor mij ook werken, maar de prijs loopt enorm op als je daar een zetel en een stuur in wil.

Jij neemt nogal wat van je eigen veronderstellingen voor waar op basis van een handvol reacties.
Voorop gesteld, ik ben het volkomen met jou eens muv de laatste alinea.👍

De laatste gedeeltelijk. Ik maak misschien een gedeeltelijk verkeerde aanname maar dat komt voornamelijk door de reacties op mijn oorspronkelijke vraag.

Inhoudelijk:
Ik denk wel dat die BMW rijders toen niet veel keuze hadden.

Ja de EQE suv, Taycan, e tron Gt, Eqs dat zijn wel plaatjes hoor. Maar heel duur.
Mijn broer heeft een i4 m50 gekocht met alle M goodies en zelfs de 'gouden' M velgen. Ook een plaatje maar hij moet nog een maandje wachten😁

[ Voor 10% gewijzigd door DreZutphen op 05-12-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DreZutphen je eerste post in dit topic is imho redelijk dom bashen.

DreZutphen in "Elektrische auto's - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Sinds wanneer is je mening geven 'dom' bashen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 17:06
je bericht (dreZutphen) liet de mogelijkheid tot interpretatie als bashen open, maar zo ervaarde ik hem niet...... maar laten we ophouden met verwijten tot moddergooien en constructief verder gaan, werkt beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Tvdl2000 op 05-12-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tvdl2000 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:33:
je bericht (dreZutphen) liet de mogelijkheid tot interpretatie als bashen open, maar zo ervaarde ik hem niet...... maar laten we ophouden met verwijten tot moddergooien en constructief verder gaan, werkt beter.
Het was ook helemaal nergens de intentie om te bashen. Het gaat over mijn mening mbt een model auto en de daarbijhorende vragen.
Iemand reageert alsof hij persoonlijk word aangevallen(wat bashen is).

Maar 100% gelijk, terug naar de inhoud!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
DreZutphen schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:40:
[...]

Het was ook helemaal nergens de intentie om te bashen. Het gaat over mijn mening mbt een model auto en de daarbijhorende vragen.
Iemand reageert alsof hij persoonlijk word aangevallen(wat bashen is).

Maar 100% gelijk, terug naar de inhoud!
Ik zag het ook niet als bashen; je geeft een mening over het uiterlijk; kan je het mee eens of oneens zijn.

Je hebt wel gelijk dat de eerste overstappers een bepaald publiek is die vooral naar de specs en gemak kijken. Het zal wel weer even duren voordat we van innovatie op specs terug naar ‘het gevoel bij een auto’ gaan. Ik denk dat dit pas het geval is wanneer de innovatie er weer grotendeels uit is of marginaal is. Dat kan nog wel 10-20 jaar duren.

Volgens mij was dit gevoel ook iets dat er Marketing technisch in het verleden met reden was ingeslepen; vermoedelijk al bij de transitie van paard (waar je een persoonlijke band mee kon bouwen) naar ICE. Reclame verwijzen ook naar een gevoel van vrijheid en geven je de associatie met een bepaalde populatie. Dat doe je als je niet veel meer kan innoveren/onderscheiden qua techniek. Dit had men wel slim gedaan, maar er ging ook veel budget heen dat ook anders besteed had kunnen worden.

Ik kijk zelf ook meer naar de functie en de lol van een auto. De Tesla ziet er ook niet zo bijzonder uit, maar vind ik wel geweldig qua techniek.

Ik heb vooral gebaald van het gebrek aan innovatie/ conservatisme van o.a. BMW en vind het mooi dat ze het deksel op hun neus krijgen. De ev transitie hadden ze zelf ook wel eerder kunnen doen. Andere auto’s (VAG/Stellantis) vind ik dan weer zo saai. Ik was eerder bij gebrek aan beter maar voor een Mini gegaan.

De laatste heeft echter ook flink de plank misgeslagen bij de transitie. De huidige Mini electric is het echt net niet. Ik hoop dat de Mini 2024 voor mij weer een optie word, maar het nieuwe uiterlijk lijkt wel weer wennen zonder de aparte voorklep. Een dual motor/4wd zouden welkom zijn; dat vind ik nog 1 van de meest gave features aan de Tesla. Hoeft niet zo krachtig te zijn, maar de enorme tractie en respons in de winter vind ik woest aantrekkelijk.

Op dezelfde manier blijven jaren 60 auto’s dan ook weer erg mooi (Corvette of Pontiac Firebird). Voor dagelijks gebruik/techniek wil ik er echter niet in rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
rare-Quark schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:44:
[...]

Ik zag het ook niet als bashen; je geeft een mening over het uiterlijk; kan je het mee eens of oneens zijn.

Je hebt wel gelijk dat de eerste overstappers een bepaald publiek is die vooral naar de specs en gemak kijken. Het zal wel weer even duren voordat we van innovatie op specs terug naar ‘het gevoel bij een auto’ gaan. Ik denk dat dit pas het geval is wanneer de innovatie er weer grotendeels uit is of marginaal. Dat kan nog wel 10-20 jaar duren.

Volgens mij was dit gevoel ook iets dat er Marketing technisch in het verleden met reden was ingeslepen; vermoedelijk al bij de transitie van paard (waar je een persoonlijke band mee kon bouwen) naar ICE. Reclame verwijzen ook naar een gevoel van vrijheid en associatie met een bepaalde populatie. Dat doe je als je niet veel meer kan innoveren/onderscheiden qua techniek. Dit had men wel slim gedaan, maar er ging ook veel budget heen dat ook anders besteed had kunnen worden.

Ik kijk zelf ook meer naar de functie en de lol van een auto. De Tesla ziet er ook niet zo bijzonder uit, maar vind ik wel geweldig qua techniek.

Ik heb vooral gebaald van het gebrek aan innovatie/ conservatisme van o.a. BMW en vind het mooi dat ze het deksel op hun neus krijgen. De ev transitie hadden ze zelf ook wel eerder kunnen doen. Andere auto’s (VAG/Stellantis) vind ik dan weer zo saai. Ik was eerder bij gebrek aan beter maar voor een Mini gegaan.

De laatste heeft echter ook flink de plank misgeslagen bij de transitie. De huidige Mini electric is het echt net niet. Ik hoop dat de Mini 2014 voor mij weer een optie word, maar het nieuwe uiterlijk lijkt wel weer wennen zonder de aparte voorklep. Een dual motor/4wd zouden welkom zijn; dat vind ik nog 1 van de meest gave features aan de Tesla. Hoeft niet zo krachtig te zijn, maar de enorme tractie en respons in de winter vind ik woest aantrekkelijk.

Op dezelfde manier blijven jaren 60 auto’s dan ook weer erg mooi (Corvette of Pontiac Firebird). Voor dagelijks gebruik/techniek wil ik er echter niet in rijden.
Op dit soort gefundeerde reacties zat ik te wachten.

Klopt als een bus mbt Tesla. De techniek, inovatie en het grootte economische voordeel hebben voor de populariteit van dit merk gezorgd.
Naar mijn idee ook mensen die voorheen niet veel met auto's hadden.

Ja de grote merken hebben de plank echt mis geslagen.
Maar ze brengen nu allemaal op diverse fronten EV's uit en deze lijken de 'echte' autoliefhebbers wel te gaan bedienen.

Ja jammer van die Mini. Het is wel een plaatje van een auto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
DreZutphen schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:34:
Wauw alle Tesla model Y fanboys werden helemaal wild. Ik ga niet op al die reacties reageren want voor je het weet monteren ze een kanon op die geschutskoepel en rijden ze naar Zutphen toe!🤪
Gewoon achter de verkeersdrempel bij het gerechtsgebouw gaan staan. Altijd een veilige keuze. Komen ze met een ICE zijn ze de uitlaat kwijt. Met een BEV klapt je het hele accupakket er onder uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
FranDaMan schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:26:
[...]

Gewoon achter de verkeersdrempel bij het gerechtsgebouw gaan staan. Altijd een veilige keuze. Komen ze met een ICE zijn ze de uitlaat kwijt. Met een BEV klapt je het hele accupakket er onder uit
🤣🤣🤣geniaal🤣🤣🤣

Heb daar zelf ook al wel wat frontspoilers eraf gereden pfff🤪👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
DreZutphen schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[...]

Klopt als een bus mbt Tesla. De techniek, inovatie en het grootte economische voordeel hebben voor de populariteit van dit merk gezorgd.

Maar ze brengen nu allemaal op diverse fronten EV's uit en deze lijken de 'echte' autoliefhebbers wel te gaan bedienen.

Ik ben benieuwd. Hoewel mijn Fiat 500e er prima uitziet komt deze echt niet in de buurt van de Tesla qua techniek. Ik ben bang dat het nog wel 10 jaar duurt voordat er überhaupt een merk in de buurt komt.

Tesla zelf vind ik echter ook nogal statisch; COVID en de chipcrisis en Lithium ramp up helpen niet echt mee. De rek is er momenteel ook wel een beetje uit met de model S/Y/3. Het word echt tijd voor een mini Tesla, maar helaas gelooft Musk daar niet in vermoed ik (dat FSD gaat nog wel een jaar of 10 duren). De Cybertruck is voor Europa dan weer niks.

Wij denken zelf overigens over het inruilen van de 3 voor de Y. ;) Die laatste is bizar praktisch en bij inruil van de 3 hoef je weinig bij te leggen. Deze potvis noemen snap ik dan wel, maar het is dan wel een heel rappe en praktische potvis!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14
rare-Quark schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:47:
Ik ben bang dat het nog wel 10 jaar duurt voordat er überhaupt een merk in de buurt komt.
Ik weet niet op welk vlak je doelt maar ik zou de koreanen boven Tesla zien qua hele package.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
[...]

Wij denken zelf overigens over het inruilen van de 3 voor de Y. ;) Die laatste is bizar praktisch en bij inruil van de 3 hoef je weinig bij te leggen. Deze potvis noemen snap ik dan wel, maar het is dan wel een heel rappe en praktische potvis!
ook al vind ik de Tesla qua uiterlijk niet byzonder meer en nog steeds idd een beetje een platgeslagen vis vind ik het ook niet lelijk... en mede door hoe gruwelijk praktisch hij is stond de Y LR (twijfelde nog wel of geen performance) bovenaan mijn shortlist.... alleen de werkgever vod de Tesla niet passen qua uiterlijk bij de functie... dus dan moet hij het mindere efficientie van de polestar maar voor lief nemen, want deze stond als 3de op de lijst.... na een M50 i4 op de 2de plaats (ja ook die smoel vond ik eerst FOEI lelijk.... maar begon achteraf toch ook wel best mooi te vinden en de edrive40 met proefrit reed echt heerlijk!) maar de M50 lag echt TE ruim boven het beoogde budget door de 27631 pagina's aan opties en mogelijkheden. De Kia EV6 GT stond als nummer 4 op de lijst maar omdat het glazen dak daar erg intrede in de cabine doet was dit met de normale stoelen problematisch met zitten dus kon dat risico niet nemen. en alles behalve de RWD versies hadden levertijden van minmimaal 9 maanden en dat ging ik niet trekken, en ook de RWD 235PK zinde mij niet. door aceleratie na 100 km/h was gewoon ondermaats imho komend vanaf 320PK en 640NM diesel. De skoda Enyaq sprak mij erg aan in de sportline, en als ze daar ook gewoon de 299PK aandrijflijn in hadden gehad zonder alle RS onzin en dat ze die alleen hebben voor de Coupe..... viel die ook af. ID4 GTX en ID5 GTX wederom met optie pakketten kwma ik te duur uit en vond het toch echt ondertussen op plek 6 a 7 op de shortlist toch ook wel genoeg (en ja ioniq 5 stond niet eens op mijn shortlist interieur opties allemaal te lichtgekleurd en zou na een maand niet meer om aan te zien zijn)

polestar was de laatste van mijn proef gereden BEV's en ik dacht eerst dat die doordat ie op C40 XC40 platform stond veel logger en over hellerig zou voelen. maar dat was echt niet het geval. effectief exact dezelfde uitvoering besteld als waar ik in heb proef gereden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
assje schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:54:
[...]

Ik weet niet op welk vlak je doelt maar ik zou de koreanen boven Tesla zien qua hele package.
bedraad android audio en carplay waarom de schakelflippers achter het stuur??? ik ben een one pedal drive man en dat moet je er elke keer weer bij inschakelen en dan heb je die hele flippers niet nodig. voeten kun je bij de non GT uitvoeringen van de EV6 voorstoelen totaal niet kwijt onder de stoelen als achter passagier. ruimte technisch niet efficient ondanks dat het een dedicated BEV platform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

Ik ben benieuwd. Hoewel mijn Fiat 500e er prima uitziet komt deze echt niet in de buurt van de Tesla qua techniek. Ik ben bang dat het nog wel 10 jaar duurt voordat er überhaupt een merk in de buurt komt.

Tesla zelf vind ik echter ook nogal statisch; COVID en de chipcrisis en Lithium ramp up helpen niet echt mee. De rek is er momenteel ook wel een beetje uit met de model S/Y/3. Het word echt tijd voor een mini Tesla, maar helaas gelooft Musk daar niet in vermoed ik (dat FSD gaat nog wel een jaar of 10 duren). De Cybertruck is voor Europa dan weer niks.

Jaaa fiat ziet er ook smakelijk uit.

Ik denk wel dat Tesla snel een groot marktaandeel gaat verliezen. De andere merken zitten al wel in de 2e versnelling en die denderen wel door nu.

Ik begrijp de keuze voor een Y wel vanuit de standpunten die jij uitdraagt.
Echter ik kan zelf niet over dat uiterlijk heen stappen.
Je achterpassagiers hoeven tov model3 niet meer te squaten.

De model S vind ik overigens wel mooi maar voor die prijs zijn er inmiddels wel mooiere alternatieven.
Kijk maar eens naar een groepje kinderen die naast een Taycan staan 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
assje schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:54:
[...]

De Koreanen zijn hard bezig en laten interessante features zien, maar ik heb daar zelf nog minder gevoel bij dan de Tesla. De Hyundai Kona vond ik toentertijd absoluut geen alternatief voor de 3 (in 2019). Vrienden hadden er 1, maar dat was een bijzonder saaie auto die qua batterij en laden echt inferieur was. Het interieur zelf was erg klassiek en vond ik omslachtig.

De nieuwe Ionic heb ik even bewonderd en ik heb een stuk meegereden naar Amsterdam. Qua specs en prijs lijkt die prima, hoewel er wel wat haken en ogen aanzaten begreep ik (400/800v laden?). Het info systeem en continue updaten zou ik echter echt gaan missen van de Tesla. Ik vond de hulpsystemen/infosysteem (lane assist/aeb) in de Ionic echt een draak, maar wellicht valt dat mee als je er aan went/verder instelt. Dat zat hooguit nu op het niveau van mijn Fiat, wellicht minder. De schermen zien er leuk uit, maar ik vond het niet intuitief.

Ik heb er eerlijk gezegd ook wat minder vertrouwen in dat het op termijn een prima auto. Ik maak me nog wat zorgen over de betrouwbaarheid. De Tesla betrouwbaarheid van de accu kan je opzoeken; daar is nu wel 10+ jaar ervaring mee: die getallen over degradatie kan je opzoeken. Verder zijn de nieuwere batterijen daarvan nog beter. Die van een Leaf zijn ook bekend (extreem slecht; ongeconditioneerd). Mijn ervaring met Koreanen (vooral Samsung) is dat het er leuk uitziet maar zodra er iets elektrisch stuk is dat je nul support kan verwachten. Uiteraard slechts gebaseerd op mijn ervaring met huishoudelijke apparatuur.

Uiteindelijk kiest iedereen toch op gevoel en eerdere ervaring denk ik. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Renault heeft bij mij ook een slechte naam na wat missers in het verleden. Kan best zo zijn dat dat niet meer relevant is vandaag de dag, maar het vertrouwen is weg.

Hopelijk komen de voormalige ICE fabrikanten wat bij hun zinnen en beginnen ze wat meer te innoveren met mooie auto’s. Het moet nog een beetje op gang komen. De nieuwe Renault’s vond ik bijvoorbeeld ook wel gedurfd. Ik kijk zelf nog altijd uit naar de nieuwe Mini. Onze auto’s zijn relatief nieuw, dus ik hoef ook nog niet zo nodig (kijken mag altijd natuurlijk).

[ Voor 8% gewijzigd door rare-Quark op 05-12-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
DreZutphen schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:41:
[...]

Jaaa fiat ziet er ook smakelijk uit.

Ik denk wel dat Tesla snel een groot marktaandeel gaat verliezen. De andere merken zitten al wel in de 2e versnelling en die denderen wel door nu.

Ik begrijp de keuze voor een Y wel vanuit de standpunten die jij uitdraagt.
Echter ik kan zelf niet over dat uiterlijk heen stappen.
Je achterpassagiers hoeven tov model3 niet meer te squaten.

De model S vind ik overigens wel mooi maar voor die prijs zijn er inmiddels wel mooiere alternatieven.
Kijk maar eens naar een groepje kinderen die naast een Taycan staan 😁.
De markt van ev’s groeit alleen maar; het relatieve aandeel zal wellicht kleiner worden, maar absoluut denk ik wel dat ze de huidige ongeëvenaarde groei nog wel een poos vasthouden. Ze hebben ook nog een erg goede marge en zonder de importtarieven uit Berlijn zal het mij benieuwen hoe dit zich gaat ontwikkelen in Europa. De focus lijkt wel meer op de markt in de VS te liggen.

Musk moet verder eens ophouden met dat sociale platform van hem en lekker auto’s en raketten ontwerpen. Een nieuwe roadster met de voorgestelde techniek en mini Tesla voor Europa zit ik meer op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
rare-Quark schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:44:
maar ik heb daar zelf nog minder gevoel bij dan de Tesla.
Dat is toch iets heel anders dan:
Ik ben bang dat het nog wel 10 jaar duurt voordat er überhaupt een merk in de buurt komt.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 06-12-2022 08:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
rare-Quark schreef op maandag 5 december 2022 @ 23:44:
Ik heb er eerlijk gezegd ook wat minder vertrouwen in dat het op termijn een prima auto. Ik maak me nog wat zorgen over de betrouwbaarheid. De Tesla betrouwbaarheid van de accu kan je opzoeken; daar is nu wel 10+ jaar ervaring mee: die getallen over degradatie kan je opzoeken. Verder zijn de nieuwere batterijen daarvan nog beter.
Interessant om dit als voordeel te zien, ik zou degradatie voor Tesla eerder als nadeel zien. Op papier fantastische performance maar dit doen ze door heel veel te vragen van een inferieur accuontwerp. Dit wordt dan weer gecompenseerd door high-end conditionering die weer resulteert in hoog energieverbruik/drain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[...]

Je merkt gewoon dat bij een aantal merken ze er te laat aan begonnen zijn. Ze hebben dan halsoverkop wat modellen op de markt gegooid die ofwel nog niet rijp zijn, ofwel te duur.

BMW i4 en iX3 zijn niet slecht, maar leg de uitrusting wat gelijk met een 3 of Y, en ze schieten te kort. Je merkt gewoon dat het ontwerp gewrongen zit in dat ICE platform.

Mercedes: enkel de EQE en de EQS zijn echt goede EV's. De EQC is een lomp geval met slechte efficientie. En ja, die EQE en EQS zijn reteduur.

Audi: De 'fat' eTron is belachelijk wat range en efficientie betreft, en de verhouding buitenafmentingen tov plaats binnen... nope. De Q4 eTron is een te dure Enyaqu of id4. Range en efficientie... bwah kan beter.
De eTron GT: mooi, maar ook weer snel naar de 100k, en dan kan je beter de Taycan kiezen.

VW/Skoda: ID3: beginprijs gaat van 38k naar 44k... voor een electrisch Golfje... ID4 en Enyaq zijn niet slecht, maar gezien de prijs zowat die van de Model Y zijn, zie je dat die langs allle kanten overtroffen worden.

Polestar: slechte efficientie, traag laden, en magere binnenruimte.

Hyundai, Kia: technisch zeker goede auto's, maar die vind ik dan weer lelijk. De ionic 5 zou ik zien zitten als die efficienter was.

Stellantis: geen lelijke of slechte auto's, maar geen enkele die wat mij betreft deugt voor een langere rit ( 500km+)

Maar ik hoop dus dat die allemaal hard werken om terug iets moois op de markt te zetten.

De ideale auto voor mij:
- afwerking van Audi of Volvo (maar dan zonder de lange optielijsten)
- efficientie en range van Tesla
- design: iets tussen Tesla, Volvo en Polestar
- bedienconcept: Tesla!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het rendement van Tesla wordt op alle fronten verslagen door zowel de Ioniq (oude versie) als de Ioniq 6.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:10:
Het rendement van Tesla wordt op alle fronten verslagen door zowel de Ioniq (oude versie) als de Ioniq 6.
Toch niet als je de range cijfers van Bjorn gaat bekijken. (waarbij ik aan neem dat de Ionic6 gelijk is aan de EV6.

https://docs.google.com/s...7kwgjE/edit#gid=735351678

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:10:
De 6 ook? Ik zie een WLTP van 519 bij 77kWh. Een Model 3 doet dat volgens mij "beter". Op welk front verslaat de 6 dan Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:15:
[...]

Toch niet als je de range cijfers van Bjorn gaat bekijken. (waarbij ik aan neem dat de Ionic6 gelijk is aan de EV6.

https://docs.google.com/s...7kwgjE/edit#gid=735351678
De Ionic 6 is er nog niet. Tenminste, niet in productie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:16:
[...]

De 6 ook? Ik zie een WLTP van 519 bij 77kWh. Een Model 3 doet dat volgens mij "beter". Op welk front verslaat de 6 dan Tesla?
Zie ev-database.nl. WLTP zegt niet zo veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:17:
[...]

Zie ev-database.nl. WLTP zegt niet zo veel.
Een geschatte range van een auto die nog niet op de weg is wel dan?

Daarbij, de Model 3 is dan nog zuiniger volgens EV DB.

https://ev-database.nl/au...ai-IONIQ-6-Long-Range-AWD

EVDB Real Range
Actieradius * 440 km
Verbruik Voertuig * 168 Wh/km

https://ev-database.nl/au...l-3-Long-Range-Dual-Motor

EVDB Real Range
Actieradius 485 km
Verbruik Voertuig 155 Wh/km

Dus, nogmaals. Op welk front is de Ioniq 6 zoveel beter?

[ Voor 46% gewijzigd door Inspired op 06-12-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, ok. :) Wat is je bron, google. Niet lullig bedoelt verder hoor. Maar je komt met een statement dat de Ionic 6 op alle fronten het rendement van een Tesla verslaat. Dan verwijs je naar EV DB (waar het niet uit naar voren komt) en nu een random google search.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:35:
[...]

Ja, ok. :) Wat is je bron, google. Niet lullig bedoelt verder hoor. Maar je komt met een statement dat de Ionic 6 op alle fronten het rendement van een Tesla verslaat. Dan verwijs je naar EV DB (waar het niet uit naar voren komt) en nu een random google search.
Lees eerst de reviews. Mijn bron is niet google, maar mijn bronnen zijn die reviews. Dat snap je toch wel hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:44:
[...]

Lees eerst de reviews. Mijn bron is niet google, maar mijn bronnen zijn die reviews. Dat snap je toch wel hopelijk.
Je verwijst toch eerst naar EV DB? Welke review heeft een goede rangetest gedaan met een Model 3 dan? (Link dan graag en niet een random google search.) Prima als je wilt geloven dat de Ioniq 6 veel beter is. Maar ik zie geen enkele bron daarvoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 06-12-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De oude Ioniq was al beter, maar ik begrijp dat je er niet aan wilt dat de heilige Tesla onttroont was en is (of eigenlijk nooit op die troon gezeten heeft)? De gegevens op ev-database komen niet uit de lucht vallen en tot nu toe altijd betrouwbaar gebleken, ook bij nog niet op de markt zijnde modellen.

Je ontkent nu ook de reviews? Prima, maar je geloofwaardigheid is weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:05:
De oude Ioniq was al beter, maar ik begrijp dat je er niet aan wilt dat de heilige Tesla onttroont was en is (of eigenlijk nooit op die troon gezeten heeft)? De gegevens op ev-database komen niet uit de lucht vallen en tot nu toe altijd betrouwbaar gebleken, ook bij nog niet op de markt zijnde modellen.

Als je de 'classic' ioniq bedoelt, dan besef je toch ook dat dat geen vergelijking is.
Die auto is enorm klein, heeft een 28 of 38 kWh batterij en prestaties die niet te vergelijken zijn.

Volgens Bjorn:

Ioniq 38 kWh : 138 Wh/km bij 90 km/h

Tesla M3 SR+ 118 - 150 Wh/km bij 90 km/h (diverse temperaturen, nat/droog etc)

Hoezo is die Ioniq op alle vlakken beter dan de Tesla?

Bron: https://docs.google.com/s...7kwgjE/edit#gid=735351678

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De oude Ioniq is inderdaad zuiniger te rijden dan een Tesla. Dat is al meermaals aangetoont en heb daar nog een leuke woordewisseling gehad met wat Tesla fans op YouTube die vonden dat TeslaBjorn zijn laatste test, waarin hij de zuinigheid bewees, niet zou mogen meenemen in zijn spreadsheet omdat die Ioniq zo een kleine batterij heeft. Hey, niet onze fout dat wij 300km kunnen rijden in de zomer op zo een kleine batterij.

En ja, die Ioniq 28kWh is ouder dan de Model 3. Wat de Ioniq 6 in de praktijk gaat opleveren bij vele mensen is afwachten. Deze heeft zijn Cw waarde al mee en de eerste reviews zijn bemoedigend en het zou mij niet verbazen dat deze in de praktijk zuiniger zal zijn dan een Model 3, maar het verschil zal klein zijn en kan beide kanten uitgaan. Maar reviews geven enkel een indruk en geen feiten. Alles hangt af van wie de wagen bestuurd, hoe deze omgaat met de rechtervoet maar evenzeer wat voor weer je hebt op het moment er getest wordt. Het zal nog wel wat tijd kosten voordat we de echte real world range kennen van een Ioniq 6

WLTP is een graadmeter, maar spijtig genoeg test niet iedereen op dezelfde manier en mogen fabrikanten daarnaast afwijken van de testresultaten. Waar Tesla probeert een zo hoog mogelijk cijfer te krijgen en vele bestuurders aanhalen dat de WLTP cijfers van een Tesla niet haalbaar zijn, wijken vele fabrikanten af van de testresultaten en geven ze een licht hoger verbruik en kleinere range op omdat ze weten dat mensen minder zuinig rijden en dat er in de winter ook nog eens minder range zal zijn. Er zijn verschillen bekend van meer dan 100km tussen effectief bereik en WLTP bereik. Mede daarom ook dat ik het spijtig vind wanneer mensen gaan beweren dat zulke testen onrealistisch zijn.

En disclaimer: ik rij zelf een Ioniq 28kWh en hoop binnen enkele jaren een Ioniq 6 te rijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De gegevens obv van EV DB zijn in het voordeel van Tesla tov de Ioniq 6. :?

Verder zal het me niet boeien wie er op een troon zit. Als iemand alleen met een statement komt dat de Ioniq 6 veel efficienter is dan een Tesla dan wil ik daar graag een bron van zien. Obv WLTP, EV-DB en geen enkele review is dat (nu) aan te tonen. En dan is mijn "geloofwaardigheid" weg. Sure. Suc6 verder. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:20:
[...]

Als je de 'classic' ioniq bedoelt, dan besef je toch ook dat dat geen vergelijking is.
Die auto is enorm klein, heeft een 28 of 38 kWh batterij en prestaties die niet te vergelijken zijn.

Volgens Bjorn:

Wat heeft het formaat van de batterij en prestaties te maken met de zuinigheid van een wagen? Bjorn heeft enkele maanden terug de 28kWh versie nog eens getest gehad en heeft toen zelf toegegeven dat wat hem betreft deze wagen de zuinigste is. Zuiniger dan een Model 3. Natuurlijk kan je op verschillende dagen gaan testen en verschillende resultaten halen. Wist je dat ik met mijn Ioniq 28kWh eens een rit heb beeindigd met een gemiddeld verbruik van slechts 76 Wh/km over een traject van 35km met een deel snelweg? Gaat je dat lukken met een Model 3?

Ook grappig dat je de Ioniq enorm klein noemt. Ja, hij is 3 cm smaller dan een Model 3 maar wel 1,7cm hoger dan een Model 3. Op gebied van frontale oppervlakte zullen ze dus niet zo veel verschillen. De Model 3 is wel 22,4cm langer. Dat klopt, maar de lengte heeft nu net het minste invloed op die luchtweerstand.

Neen, het klopt dat iemand die een Model 3 op het oog heeft niet snel zou gekozen hebben voor een Ioniq, daarvoor zijn de verschillen te groot. Maar daar gaat de discussie dan ook niet echt over natuurlijk. Je moet alweer bijkomende restricties gaan toevoegen om toch maar die Tesla de bovenhand te laten nemen, en dat vind ik altijd zo spijtig in dit soort discussies.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Overigens is het verhaal van @KingDurk ook verhelderend. KingDurk in "Het grote Hyundai Kona Electric topic" De wereld is veel minder zwart/wit dan wordt voorgesteld.

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 06-12-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Het valt mij wederom op dat bijna iedereen zich wederom beroept op efficiëntie en technologie.

Een aantal jaren geleden was de keuze tussen een Tesla of een bijv Nissan leaf niet zo moeilijk.
Een hele grote groep mensen kozen voor een Tesla.
De meeste overstappers(bmw, mercedes, audi en volvo rijders)deden dit ook met het oog op de financiële voordelen.

Nu zijn we een paar jaar verder en het is snoeihard gegaan bij de reguliere autofabrikanten en zijn er heel veel smaken te verkrijgen.

Daarnaast is range een steeds minder belangrijk wordend punt. De meeste mensen rijden niet meer dan 12.000km per jaar. Oftewel een EV met een range van +300km is meer dan toerijkend voor hen.

Veel mensen hier onderschatten de emotie van mensen wat betreft hun merk voorkeur. Een echte BMW rijder gaat niet voor een Tesla omdat die 50km verder komt en scheten kan laten via zijn infotainment systeem.
Daarnaast mankeert er aan deze auto's net als bij andere auto's ook nog het een en ander.

En onderschat ook niet hoeveel mensen bijv de model Y het Fiat multipla etiket hebben gegeven.
Zelfs ik ben makkelijker in een Tesla te krijgen dan de gemiddelde Nederlander!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Tommie12 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:02:
[...]

Je merkt gewoon dat bij een aantal merken ze er te laat aan begonnen zijn. Ze hebben dan halsoverkop wat modellen op de markt gegooid die ofwel nog niet rijp zijn, ofwel te duur.

BMW i4 en iX3 zijn niet slecht, maar leg de uitrusting wat gelijk met een 3 of Y, en ze schieten te kort. Je merkt gewoon dat het ontwerp gewrongen zit in dat ICE platform.

Mercedes: enkel de EQE en de EQS zijn echt goede EV's. De EQC is een lomp geval met slechte efficientie. En ja, die EQE en EQS zijn reteduur.

Audi: De 'fat' eTron is belachelijk wat range en efficientie betreft, en de verhouding buitenafmentingen tov plaats binnen... nope. De Q4 eTron is een te dure Enyaqu of id4. Range en efficientie... bwah kan beter.
De eTron GT: mooi, maar ook weer snel naar de 100k, en dan kan je beter de Taycan kiezen.

VW/Skoda: ID3: beginprijs gaat van 38k naar 44k... voor een electrisch Golfje... ID4 en Enyaq zijn niet slecht, maar gezien de prijs zowat die van de Model Y zijn, zie je dat die langs allle kanten overtroffen worden.

Polestar: slechte efficientie, traag laden, en magere binnenruimte.

Hyundai, Kia: technisch zeker goede auto's, maar die vind ik dan weer lelijk. De ionic 5 zou ik zien zitten als die efficienter was.

Stellantis: geen lelijke of slechte auto's, maar geen enkele die wat mij betreft deugt voor een langere rit ( 500km+)

Maar ik hoop dus dat die allemaal hard werken om terug iets moois op de markt te zetten.

De ideale auto voor mij:
- afwerking van Audi of Volvo (maar dan zonder de lange optielijsten)
- efficientie en range van Tesla
- design: iets tussen Tesla, Volvo en Polestar
- bedienconcept: Tesla!
Ze zijn zeker te laat begonnen maar het gaat nu snel.

Ben benieuwd naar die grote Volvo EX90 en de Polestar 3.
Als de xc40 een schuurtje op wielen ia dan is de EC90 een flat op wielen.
Mbt technologie en afwerking lijkt het niveau hoog te liggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
@Tommie12 je lijstje geeft gewoon aan waar jij je voorkeuren hebt liggen.
Ik rijd zelf (heel bewust) een fat e-tron en binnenruimte voor het formaat is meer dan prima, range is ook voor mij meer dan voldoende en efficiency is voor mij niet belangrijker dan stilte en comfort :) .

Tesla heeft het behoorlijk aangewakkerd waar we ze zeker voor moeten prijzen, de concurrentie is echter behoorlijk op stoom aan het raken en dat gaat hard, heel hard. Er is gelukkig plek voor iedereen dus laten we vooral blij zijn dat de transitie is ingezet en niet zo graag willen bewijzen wie de langste heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Range is nooit zo belangrijk geweest met een gemiddelde van onder de 40 km/dag zoals zo veel mensen hebben. Dat besef begint nu in te zinken.

Het zal mij persoonlijk een worst zijn hoe de auto er aan de buitenkant uit ziet, daar kijk ik niet naar. Comfort echter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:58:
[...]

Interessant om dit als voordeel te zien, ik zou degradatie voor Tesla eerder als nadeel zien. Op papier fantastische performance maar dit doen ze door heel veel te vragen van een inferieur accuontwerp. Dit wordt dan weer gecompenseerd door high-end conditionering die weer resulteert in hoog energieverbruik/drain.
Van de Tesla weet je waar je aan toe bent: de 10 jaar oude accu’s doen het gemiddeld nog uitstekend en ze innoveren nog altijd flink door. Er zijn artikelen van de universiteit waar ze mee samen werken dat ze goed op weg zijn die 30 jaar lifetime batterij zouden moeten halen met hun chemie voor de megapacks. Die van de (oude) Leaf weet je ook waar je aan toe bent; een battery swap, afhankelijk van je snelladen/klimaat.

Wat weet jij van e.g. een Hyundai na 10 jaar gebruik, behalve de beperkte garantie die er gegeven word?

Het zal wel aan mij liggen, maar dan kies ik toch weer wat conservatief. Waar jij op basis hiervan dan concludeert dat dit een ‘inferieur accuontwerp’ is, is mij echt een raadsel. Volgens de lijsten is het een uiterst efficiënte ev, wat ik zelf in de praktijk ook duidelijk merk (De Fiat vraagt een stuk meer per km in onze praktijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
GeeMoney schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:56:
@Tommie12 je lijstje geeft gewoon aan waar jij je voorkeuren hebt liggen.
Ik rijd zelf (heel bewust) een fat e-tron en binnenruimte voor het formaat is meer dan prima, range is ook voor mij meer dan voldoende en efficiency is voor mij niet belangrijker dan stilte en comfort :) .

Tesla heeft het behoorlijk aangewakkerd waar we ze zeker voor moeten prijzen, de concurrentie is echter behoorlijk op stoom aan het raken en dat gaat hard, heel hard. Er is gelukkig plek voor iedereen dus laten we vooral blij zijn dat de transitie is ingezet en niet zo graag willen bewijzen wie de langste heeft :)
De Etron is een mooie dikke auto met een top comfort. Echt een premium EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@rare-Quark

@mux heeft dat al een keer in een vorige versie van de thread uitgelegd. Ik was ook in de veronderstelling dat het batterij ontwerp van Tesla modern waren, maar dat blijkt niet zo te zijn. Kan het zo snel niet terugvinden.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 06-12-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:57:
Range is nooit zo belangrijk geweest met een gemiddelde van onder de 40 km/dag zoals zo veel mensen hebben. Dat besef begint nu in te zinken.

Het zal mij persoonlijk een worst zijn hoe de auto er aan de buitenkant uit ziet, daar kijk ik niet naar. Comfort echter wel.
Ja dat is jouw mening maar gezien de auto industrie en hun klanten kiest het meerendeel toch voor zaken als interieur comfort en uiterlijk.
Uiterlijk van een auto is voor de meerderheid doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:01:
[...]

Ja dat is jouw mening maar gezien de auto industrie en hun klanten kiest het meerendeel toch voor zaken als interieur comfort en uiterlijk.
Uiterlijk van een auto is voor de meerderheid doorslaggevend.
Ah, dat verklaart waarom zo veel auto's op elkaar lijken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:33
Tommie12 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:20:
[...]

Volgens Bjorn:

Heb net een praktijktest van 4500km naar Spanje en terug achter de rug, 118Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 80kmh volgens de BC. Uiteraard met de kachel aan bij deze temperaturen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
rare-Quark schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:57:
Waar jij op basis hiervan dan concludeert dat dit een ‘inferieur accuontwerp’ is, is mij echt een raadsel.
Dat heeft @mux hier eerder al wat uitgebreider beschreven:
mux in "Elektrische auto's - deel 5"

Daarnaast is Tesla ook gewoon ontzettend goed om het op papier goed te doen. Tesla zoekt meer de limieten op in het gebruik van de accu, meer range op papier maar ten koste van levensduur. Verder maakt Tesla allerlei keuzes die er voor zorgen dat het theoretisch verbruik/range veel beter uitkomt dan de praktijk.

Jij bent degene die noemt dat Tesla 10 jaar voor zou liggen. Kijken we echter naar randsystemen zoals bijvoorbeeld verwarming hadden eerdere model 3's nog geen warmtepomp terwijl Kia/Hyundai een warmtepompsysteem met terugwinning van restwarmte hebben:
https://www.hyundaimotorg...tion/CONT0000000000005041
The new heat pump system was installed in 2014 on the Soul EV for the first time, and it reduced the winter range loss by a remarkable 19% for the IONIQ EV. In addition, in part thanks to the heat pump system, the Kona EV came in first in the winter range test administered by the Norweign Automobile Federation (NAF).

To be fair, similar heat pump systems are used by most other global manufacturers. But there is significant variation in winter range loss per vehicle brand and model. Hyundai Motor Group’s heat pump system uses not only the heat from the external air but also the waste heat from electronic vehicle components—e.g. the motor, OBC, EPCU/PE Module, battery, and slow charger—to heat the cabin. In essence, this capacity for “recycling” puts the group’s heat pump system ahead of its competitors’.
Dan is een model 3 op papier efficient maar als je naar jaargemiddelde kijkt inclusief lage temperaturen komt het al weer een stuk minder uit.

[ Voor 53% gewijzigd door assje op 06-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-06 13:34
Even om terug te komen op de efficientie van de Model 3 tov de IONIQ 6.

De CW waarde van de Model 3 is 0,23.
De CW waarde van de IONIQ 6 is 0,21.

Zeker op hogere snel heden gaat die in het voordeel van IONIQ 6 werken, simpelweg zorgt minder luchtweerstand voor zuiniger verbruik.
Ook is de WLTP van de LongRange 2WD bekend: 615 km met een 77kWh accu, niet slecht zou ik zeggen.

Verder ben ik persoonlijk ook wel erg benieuwd naar de Jeep Avenger, 400km WLTP op 54kWh.
Beter dan mijn huidige IONIQ 5 met 58kWh accu :) En ik vind hem erg geslaagd qua looks aan de buitenkant.
Enige rare is de automaat knoppen op die Jeep. Geen idee hoe praktisch die locatie ervan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:03:
[...]

Ah, dat verklaart waarom zo veel auto's op elkaar lijken. :P
Ga je nu echt beweren dat voor de meeste mensen het uiterlijk van een auto niet het belangrijkste is?
Heb je wel eens een jonge vent horen zeggen dat die later als die groot is een Multipla wil hebben. Omdat die zuinig is en veel beenruimte heeft haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:22:
[...]

Ga je nu echt beweren dat voor de meeste mensen het uiterlijk van een auto niet het belangrijkste is?
Heb je wel eens een jonge vent horen zeggen dat die later als die groot is een Multipla wil hebben. Omdat die zuinig is en veel beenruimte heeft haha.
Nee, maar heb je wel eens goed gekeken naar al die auto's? Ze lijken toch echt allemaal op elkaar in groepen ingedeeld. De verschillen zijn veel minder groot dan jij denkt.

In de mode nu: de led achterbalk. Let maar eens op hoeveel merken dat nu invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
AkakoMinami schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:20:

Zeker op hogere snel heden gaat die in het voordeel van IONIQ 6 werken, simpelweg zorgt minder luchtweerstand voor zuiniger verbruik.
Ook is de WLTP van de LongRange 2WD bekend: 615 km met een 77kWh accu, niet slecht zou ik zeggen.

Verder ben ik persoonlijk ook wel erg benieuwd naar de Jeep Avenger, 400km WLTP op 54kWh.
Beter dan mijn huidige IONIQ 5 met 58kWh accu :) En ik vind hem erg geslaagd qua looks aan de buitenkant.
Enige rare is de automaat knoppen op die Jeep. Geen idee hoe praktisch die locatie ervan is
Over uiterlijk gesproken. Die avenger is de eerste EV die mijn dochter van 21 schitterend vind. Mooie EV voor wat jonger publiek imho.
Ze heeft geen flauw benul van de wlpt van dat ding(welke prima lijkt btw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje

Cw waarde is een coefficient, om iets over het verbruik te kunnen zeggen moet het frontaal oppervlakte verrekend worden (CwA)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:07:
[...]

Dat heeft @mux hier eerder al wat uitgebreider beschreven:
mux in "Elektrische auto's - deel 5"

Daarnaast is Tesla ook gewoon ontzettend goed om het op papier goed te doen. Tesla zoekt meer de limieten op in het gebruik van de accu, meer range op papier maar ten koste van levensduur. Verder maakt Tesla allerlei keuzes die er voor zorgen dat het theoretisch verbruik/range veel beter uitkomt dan de praktijk.

Jij bent degene die noemt dat Tesla 10 jaar voor zou liggen. Kijken we echter naar randsystemen zoals bijvoorbeeld verwarming hadden eerdere model 3's nog geen warmtepomp terwijl Kia/Hyundai daarnaast gebruik maken van terugwinnen van restwarmte:
https://www.hyundai.com/w...ump-technology-0000016464

[...]

Dan is een model 3 op papier efficient maar als je naar jaargemiddelde kijkt inclusief lage temperaturen komt het al weer een stuk minder uit.
Daaarbij komt nog dat Tesla als zo ongeveer de enige propageert om maar niet tot 100% te laden op hun gewone batterijen (niet de LFP's) om maar de range op papier zo hoog mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb recent wat video's van 'Björn' gekeken over de ID.Buzz. Wat VW met dat apparaat heeft neergezet qua snelladen en efficiëntie (relatief gezien, het is een bus) is best wel indrukwekkend.

Ik zal niet zeggen dat het niveau van Tesla of E-GMP (Kia/Hyundai) heeft, maar ook het MEB platform wordt nog wel eens wat.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:24:
[...]

Nee, maar heb je wel eens goed gekeken naar al die auto's? Ze lijken toch echt allemaal op elkaar in groepen ingedeeld. De verschillen zijn veel minder groot dan jij denkt.

In de mode nu: de led achterbalk. Let maar eens op hoeveel merken dat nu invoeren.
Nee dat zie ik wel maar dat zijn trending zaken. De autos in de jaren 90 hadden ook vaak dezelfde lijnen.

Dat staat wel los van het feit dat ondanks dat het bij de een beter is gelukt dan bij de ander. Mensen kiezen een auto vooral op uiterlijk en merkbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online

Volgens mij moet je voor het absolute gebruik ook de efficiency van de drivetrain meenemen en het oppervlak. De WLTP is een maat voor het geheel, maar zeker ook niet perfect. Om de kleine batterij van de eerdere Hyundai ‘eerlijk’ te kunnen afvangen zijn de hoeveelheid uren die je kwijt bent bij een lange rit interessant. Dat is uiteraard ook maar een test case; als je je elke dag max 100 km rijd zal je dat ook een worst zijn en is alleen het absolute verbruik van belang. Een kleinere batterij kiezen helpt daar dan in. Zelf vind ik mijn Fiat wel redelijk minimaal (40kWh).

Uiteraard prima resultaat van de Hyundai. Ze zijn niet voor niets populair. Hyundai ICE stond erom bekend om oerdegelijk/saai te zijn. Dit is echter relatief nieuwe tech voor hun. Ik ben daarom slechts wat bevreesd of het wel goed gaat met die extreme laadsnelheid/hoeveelheid cycli op de langere termijn. Vind ik een risico, maar wellicht valt het reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:29:
[...]

Nee dat zie ik wel maar dat zijn trending zaken. De autos in de jaren 90 hadden ook vaak dezelfde lijnen.

Dat staat wel los van het feit dat ondanks dat het bij de een beter is gelukt dan bij de ander. Mensen kiezen een auto vooral op uiterlijk en merkbinding.
Ik gok dat veruit de meesten kiezen op merkbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
rare-Quark schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:30:
[...]

Volgens mij moet je voor het absolute gebruik ook de efficiency van de drivetrain meenemen en het oppervlak. De WLTP is een maat voor het geheel, maar zeker ook niet perfect. Om de kleine batterij van de eerdere Hyundai ‘eerlijk’ te kunnen afvangen zijn de hoeveelheid uren die je kwijt bent bij een lange rit interessant. Dat is uiteraard ook maar een test case; als je je elke dag max 100 km rijd zal je dat ook een worst zijn en is alleen het absolute verbruik van belang. Een kleinere batterij kiezen helpt daar dan in. Zelf vind ik mijn Fiat wel redelijk minimaal (40kWh).

Uiteraard prima resultaat van de Hyundai. Ze zijn niet voor niets populair. Hyundai ICE stond erom bekend om oerdegelijk/saai te zijn. Dit is echter relatief nieuwe tech voor hun. Ik ben daarom slechts wat bevreesd of het wel goed gaat met die extreme laadsnelheid/hoeveelheid cycli op de langere termijn. Vind ik een risico, maar wellicht valt het reuze mee.
Voor wat betreft reistijd: zie de testen van Bjorn. Omdat ze een kleine accu hebben zitten ze in 20 minuten op 80%.

Hyundai/Kia is echt wel koploper op accu gebied, en ze lopen zeker niet achter bij Tesla. 800V om maar eens wat te noemen. De laadsnelheid is niet extreem! Waar haal je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06 15:24
Inspired schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:16:
[...]

Comfort. Lange ritten in een Tesla M3/MY >1 uur zijn voor mij echt een no-go.. wat een horkenbak is dat zeg.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:33:
[...]

Voor wat betreft reistijd: zie de testen van Bjorn. Omdat ze een kleine accu hebben zitten ze in 20 minuten op 80%.

Hyundai/Kia is echt wel koploper op accu gebied, en ze lopen zeker niet achter bij Tesla. 800V om maar eens wat te noemen. De laadsnelheid is niet extreem! Waar haal je dat vandaan?
Die testen ken ik. 80 procent in 20 minuten is redelijk extreem. Kleine batterij betekend daarnaast veel cycli. De Tesla is dat ook (~>3C). Dat ze het kunnen is mooi; maar mijn grootste zorg is: is die accu na de garantie ook nog goed? Verder begreep ik dat het 800V platform wat beperkt was in laden bij 400V laadpunten; is dat nog zo?

Data die hint op basis van historie dat dit gegarandeerd prima is zou die zorg wegnemen. Het heeft mij toentertijd over de streep getrokken om de M3 te kopen in 2019. Van de Hyundai was toen weinig bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
rare-Quark schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:43:
Verder begreep ik dat het 800V platform wat beperkt was in laden bij 400V laadpunten; is dat nog zo?
Dat is geen beperking van 800V platform maar afhankelijk van maximale stroom waarmee een auto overweg kan (bij E-GMP zo ver ik weet geen beperking*).
*citation needed

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 06-12-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:22:
[...]

Er zijn auto's die zo lelijk zijn dat je er ook dood niet in wil.
Maar verder staat uiterlijk bij mij niet in de top 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
rare-Quark schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:43:
[...]

Die testen ken ik. 80 procent in 20 minuten is redelijk extreem. Kleine batterij betekend daarnaast veel cycli. De Tesla is dat ook (~>3C). Dat ze het kunnen is mooi; maar mijn grootste zorg is: is die accu na de garantie ook nog goed? Verder begreep ik dat het 800V platform wat beperkt was in laden bij 400V laadpunten; is dat nog zo?

Data die hint op basis van historie dat dit gegarandeerd prima is zou die zorg wegnemen. Het heeft mij toentertijd over de streep getrokken om de M3 te kopen in 2019. Van de Hyundai was toen weinig bekend.
Zijn auto's met 200 kkm + op de teller en 0% degradatie geen hele mooie indicatie dan? Kijk maar eens op het Ioniq deel van dit forum. Vrijwel geen degradatie, ook niet bij veel cycli. En nee, bij 70 kW max is het geen 3 C zoals bij Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 13:19
Gaan jullie nu allemaal de zeer geringe zelfontlading van de Hyundai vs de gigantische vampire drain van de Tesla vergeten mee te nemen in het vergelijk ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kdeboois schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:59:
Gaan jullie nu allemaal de zeer geringe zelfontlading van de Hyundai vs de gigantische vampire drain van de Tesla vergeten mee te nemen in het vergelijk ?
Je moet sentry mode uit zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Tommie12 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:43:
[...]

Je moet sentry mode uit zetten...
En dan nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:59:
[...]

Dat er geen degradatie merkbaar is op de teller / niet zichtbaar is in de software wil natuurlijk niet zeggen dat hij er niet is.
Het is natuurlijk wél erg mooi dat ze een goed buffer ingebouwd hebben waardoor de degradatie voor de eindgebruiker behoorlijk lang verborgen blijft.
Ik vind het minder OK dat het blijkbaar niet transparant uit te lezen is uit de auto.

200.000km bij 150Wh/km is 30.000kWh.
Bij een accu van 28kWh netto / 31kWh bruto is dat dus +-900 à 1000 cycli. Dat is een aantal dat simpelweg niet te negeren is in accudegradatie, ook al is die niet zichtbaar voor de gebruiker.

Wat ik me kan voorstellen is dat er accu's zullen zijn die "plots" veel capaciteit gaan verliezen doordat ze door wat grenzen qua interne weerstand gaan door de degradatie die er echt wel is, maar niet weergeven wordt.

Of dat écht écht een probleem is.. ik weet het niet. 200.000km is voor veel mensen heel veel afstand.
Maar als je het hebt over een "gemiddelde" accu waar met 1000-1500 cycli 80% restcapaciteit is. Dan ga je dus met die kilometerstand richting getallen waar je hem zéker wel gaat merken :)

Het zou imho sieren als ze de daadwerkelijke degradatie wel laten zien en ook inzichtelijk maken hoeveel van het buffer er nog over is. :) We weten allemaal dat géén degradatie niet bestaat. :)
Yup. Zo weet je dan ook niet waar je op de curve zit en wat de verwachte levensduur is. Van de Tesla was er data over de populatie beschikbaar. Na 10 jaar zat dat gemiddeld rond de 90 procent en was het al erg lang stabiel. Ik concludeerde dat die zeker 15 jaar mee zou moeten gaan.

Als de median van de Hyundai na 200k km eigenlijk al op 15 procent degradatie zat, maar deze geeft 100 procent aan ivm de bufffer dan kan je op je sloffen aanvoelen dat de batterij bij eg een 300k een swap nodig heeft.

Dat er ook Tesla’s zijn die 500k-1M km meegaan (al dan niet met partial repairs) heb ik dan ook buiten beschouwing gelaten. Ook de ~procent outliers; je kan altijd een maandagochtend model hebben of de auto afraggen.

Dus nee: die paar 0 procent datapunten vind ik niet overtuigend. Ik ga wel wat verder zoeken; ben wel benieuwd waar ze staan/naar meer data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
rare-Quark schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:53:
[...]
Dat er ook Tesla’s zijn die 500k-1M km meegaan (al dan niet met partial repairs) heb ik dan ook buiten beschouwing gelaten. Ook de ~procent outliers; je kan altijd een maandagochtend model hebben of de auto afraggen.
Waarbij in 100% van de gevallen het onderdeeltje 'batterij' was vervangen bij een van die partial repairs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:57:

Ja en nee...

Mensen verdrinken ook in een rivier die gemiddeld 20cm diep is.
Ik rij sommige dagen niet, en op andere dagen moet ik 500km af haspelen.
Dan is bereik en laadsnelheid wel een ding.
Mijn eis ligt op 300km vanaf een batterij die op 100% geladen is, en dan 250km laden in ca. 30min. (aan 120km/h)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
rare-Quark schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 12:53:
Yup. Zo weet je dan ook niet waar je op de curve zit en wat de verwachte levensduur is. Van de Tesla was er data over de populatie beschikbaar. Na 10 jaar zat dat gemiddeld rond de 90 procent en was het al erg lang stabiel. Ik concludeerde dat die zeker 15 jaar mee zou moeten gaan.

Als de median van de Hyundai na 200k km eigenlijk al op 15 procent degradatie zat, maar deze geeft 100 procent aan ivm de bufffer dan kan je op je sloffen aanvoelen dat de batterij bij eg een 300k een swap nodig heeft.
Data gerapporteerd door Tesla zelf, worden auto's waarbij cellen of de accu vervangen zijn hieruit gefilterd?. Vrij unaniem is het in alle data/bronnen duidelijk dat de Leaf behoorlijk beroerd was. Voor de opvolgende generaties is het allemaal niet zo duidelijk en weet ik geen data of uitgangspunten op basis waarvan het logisch is Tesla boven de competitie te plaatsen qua degradatie.

Er is bijvoorbeeld Geotab:
Geotab can help by sharing how vehicle batteries are performing to-date. View aggregated average data for 24 vehicle makes and models using our Battery Degradation Tool. Our dataset is based on real-world battery health measured from 6,300 fleet and consumer EVs representing 1.8 million days of data.

The degradation curves displayed are the average trend line from the data analyzed. These graphs should be taken as a general insight into battery health, not a precise prediction.
Bevat data vanaf 2015 (voor de modellen waar dat relevant is) maar wordt helaas zo te zien al een jaar of twee niet meer bijgewerkt.

Maar, baseren we ons op de Tesla model S 2017 versus de Kia Soul EV 2017 (om dat die nou eenmaal voldoende data heeft):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5s8wCyPpOzNSJ2htSRy1ZwgA6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pfjekj0x1mOSFZjs8q6wY6l0.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla net boven het gemiddelde (waar de Leaf een zware wissel trekt wellicht :P ) maar de Soul nog factoren beter. Natuurlijk zitten hierin allerlei variabelen vanuit intensiviteit van gebruik. Aan de andere kant had de Soul een batterij die 2-3x kleiner is dus vanuit cycli weer een stuk slechter af.

Ik zegt niet dat dit bewijs is dat Tesla hogere degradatie kent maar ik ben vooral benieuwd naar bewijs/onderbouwing waarom jij denkt/aanneemt dat Tesla's minder degradatie zou hebben.

Edit; vond deze nu net o.b.v. user data voor Tesla (nieuw):
https://www.nimblefins.co...sla-battery-deterioration

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 06-12-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Er vliegt een boel theorie hier voorbij maar accu's hebben 1 vervelende eigenschap.
Ze nemen uiteindelijk af in kracht en gaan kapot( ja alle accu's)

Dat gegeven zorgt ook voor een spannende toekomst.
Als de mensen met een kleinere beurs een EV moeten kopen krijg je een situatie dat ze de troep(accu met veel km's) van een ander krijgen.
Gezien de kosten hiervan.......dat word huilen!

En dan komt nog eens de recycling van deze accus's.

Er moet nog heel veel gebeuren op alle gebieden rond EV's.

[ Voor 13% gewijzigd door DreZutphen op 06-12-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk zeker dat de Model 3/Y het niet mega goed doen qua degradatie. Uitzondering is wellicht de LFP versie. Tesla gaat voor gratis marketing en zoekt de limieten meer op. Mijne zit na 3 jaar en 65k op 10%. Dat is ook redelijk het gemiddelde volgens een paar duizend auto's op Teslafi. Hoe het na 5 of 10 jaar is moeten we afwachten. De degradatie zou stabieler moeten worden als ik anderen moet geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:42
DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:29:
Als de mensen met een kleinere beurs een EV moeten kopen krijg je een situatie dat ze de troep(accu met veel km's) van een ander krijgen.
En vroeger hadden de mensen met een kleinere beurs de troep van een ander, met hoge kilometerstanden en allerlei onderdelen die daardoor op een bepaald moment ook gingen verslijten. Versnellingsbakken, koppelingen, distributieriemen en ook de overall slijtage van een brandstofmotor met twee ton op de klok.

Misschien werkt het wel andersom... dat een wat oudere tweedehands EV met oorspronkelijk 400 km bereik en 25% degradatie daardoor betaalbaar wordt voor de mensen met een kleinere beurs, die misschien wel genoeg hebben aan minder bereik.

Andere spullen slijten allemaal niet zo hard als bij een ICE, dus je moet toch ergens op afschrijven om het ding tweede-, derde- of vierdehands interessant te maken voor mensen met minder budget. Ik zie het allemaal niet zo negatief in.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
dreamscape schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:35:
[...]

En vroeger hadden de mensen met een kleinere beurs de troep van een ander, met hoge kilometerstanden en allerlei onderdelen die daardoor op een bepaald moment ook gingen verslijten. Versnellingsbakken, koppelingen, distributieriemen en ook de overall slijtage van een brandstofmotor met twee ton op de klok.

Misschien werkt het wel andersom... dat een wat oudere tweedehands EV met oorspronkelijk 400 km bereik en 25% degradatie daardoor betaalbaar wordt voor de mensen met een kleinere beurs, die misschien wel genoeg hebben aan minder bereik.

Andere spullen slijten allemaal niet zo hard als bij een ICE, dus je moet toch ergens op afschrijven om het ding tweede-, derde- of vierdehands interessant te maken voor mensen met minder budget. Ik zie het allemaal niet zo negatief in.
Je slaat de plank wel finaal mis. Ja er loopt ook wel eens een motor in de soep.
Maar de kosten van kleine reperaties tov een compleet nieuwe accupack is wel ff wat anders.
En zoals ik al zei , accus hebben een beperkt leven en dat is meestal geen 500k km zoals sommige denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:29:
Er vliegt een boel theorie hier voorbij maar accu's hebben 1 vervelende eigenschap.
Ze nemen uiteindelijk af in kracht en gaan kapot( ja alle accu's)

Dat gegeven zorgt ook voor een spannende toekomst.
Gezien de kosten hiervan.......dat word huilen!
Hangt af hoe bedrijven hier op in springen. Bedoel ook de high voltage accu's van mild hybrids degraderen en verslechteren. Die van Toyota in de prius en Honda in de Civic voor op. Kost je 2/3k voor een nieuwe pack of 750/1000 voor een refurbished. Nu zijn dat andere bedragen dan een hv pack in een EV.

Toen ik mijn HCH met ima accu kocht hield ik daar rekening mee. Dat ik binnen vier weken aan de beurt was: tja, ze staan erom bekend en de prijs was er naar. Nu zijn de kosten voor een nieuwe accu pack niet mals bij een EV. Maar dat komt omdat fabrikanten je graag een complete set laten betalen en niet aan de slag gaan met individuele cellen.

Zodra de bedrijven die nu al hybrids voorzien van nieuwe packs doorkrijgen hoe je ev's qua HV pack kunt repareren is daar echt wel markt voor. Want geen enkele accu heeft het eeuwige leven. Dus met een derde/vierde/vijfdehandse ev zou ik er wel rekening meehouden maar het mij niet weerhouden om er een te kopen als de prijs er naar is. En er zijn natuurlijk fabrikanten die dit willen tackelen met huur accu's ala Renault of accu swap ala Nio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Inspired schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:35:
Ik denk zeker dat de Model 3/Y het niet mega goed doen qua degradatie. Uitzondering is wellicht de LFP versie. Tesla gaat voor gratis marketing en zoekt de limieten meer op. Mijne zit na 3 jaar en 65k op 10%. Dat is ook redelijk het gemiddelde volgens een paar duizend auto's op Teslafi. Hoe het na 5 of 10 jaar is moeten we afwachten. De degradatie zou stabieler moeten worden als ik anderen moet geloven.
Ik heb mijn twijfels over dat de degradatie minder word. Het ziet er niet naar uit.
Goedkopere accupacks om swaps voordeliger te maken is een oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:42
DreZutphen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:41:
Je slaat de plank wel finaal mis. Ja er loopt ook wel eens een motor in de soep.
Maar de kosten van kleine reperaties tov een compleet nieuwe accupack is wel ff wat anders.
En zoals ik al zei , accus hebben een beperkt leven en dat is meestal geen 500k km zoals sommige denken.
Moderne auto's met een diesel- of benzinemotor gaan ook geen 500k km mee. Gemiddeld genomen. Als je accepteert dat een benzine-auto na twee ton gewoon minder goed wordt en 'jan met de kleine portemonnee' er nog een tijdje mee vooruit kan, dan kun je zo'n idee toch ook toepassen op een EV met een accu die minder wordt?

Los daarvan, tegen die tijd ontstaat er een levendige business in EV battery refurbishment. Is nu al gaande, maar dat ziet de buitenwereld minder goed...

Ik zal morgen eens met wat collega's kijken wat we aan data kunnen verzamelen over accudegradatie en refurbishment, maar dat zal ik vast niet mogen delen. Ik zit echt heel wat dichter bij het vuur als het gaat om EV technologie dan je denkt. Vooral veel te dichtbij om planken finaal mis te slaan... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 06-12-2022 17:46 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Joosie200 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:43:
[...]

Hangt af hoe bedrijven hier op in springen. Bedoel ook de high voltage accu's van mild hybrids degraderen en verslechteren. Die van Toyota in de prius en Honda in de Civic voor op. Kost je 2/3k voor een nieuwe pack of 750/1000 voor een refurbished. Nu zijn dat andere bedragen dan een hv pack in een EV.

Toen ik mijn HCH met ima accu kocht hield ik daar rekening mee. Dat ik binnen vier weken aan de beurt was: tja, ze staan erom bekend en de prijs was er naar. Nu zijn de kosten voor een nieuwe accu pack niet mals bij een EV. Maar dat komt omdat fabrikanten je graag een complete set laten betalen en niet aan de slag gaan met individuele cellen.

Zodra de bedrijven die nu al hybrids voorzien van nieuwe packs doorkrijgen hoe je ev's qua HV pack kunt repareren is daar echt wel markt voor. Want geen enkele accu heeft het eeuwige leven. Dus met een derde/vierde/vijfdehandse ev zou ik er wel rekening meehouden maar het mij niet weerhouden om er een te kopen als de prijs er naar is. En er zijn natuurlijk fabrikanten die dit willen tackelen met huur accu's ala Renault of accu swap ala Nio.
Lol ik gaf net een soortgelijk antwoord.
Ja goedkopere packs en cel reparatie zoals bij loodaccu's.
En de juiste recyclingscyclus vinden uitetaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Joosie200 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:43:
[...]

heeft toch gewoon te maken met het feit dat de bms van ev's gewoon niet goed om kunnen gaan als er één cel wordt vervangen, die tegenover de rest meer capaciteit heeft? leuk als je zo;n hv pack kunt refurben (of een deel van een hele hv pack) maar als uiteindelijk de bms van zo'n ev niet goed daarmee om kan gaan schiet je ook niet op, dus willen ze je de hele pack laten vervangen

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Pagina: 1 ... 261 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic