Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
fisherman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Waarom menen mensen altijd maar een auto nodig te hebben om op hun werk te kunnen komen. Van dat hele idee moeten we echt een keer vanaf. Dat is namelijk helemaal niet zo. Het zit allemaal tussen de oren. Een auto is gewoon puur gemak en luxe . Dat hoeft helemaal niet zo bereikbaar te zijn als nu het geval is.
Het beleid zal natuurlijk wel aangepast moeten worden. Geen lease auto's meer, verhuisverplichtingen, meer deelauto's en autoloze woonwijken.

O ja en werk dichterbij zoeken is natuurlijk ook altijd een optie. Zeker met het vacatureoverschot van tegenwoordig.
Je bekijkt het zo simplistisch.

Er zijn mensen die moeten werken op diverse locaties of bv klanten bezoeken met 100kg materiaal. Dat kan niet met bus en trein.
Mijn dochter is arts in een ziekenhuis. Oproepbare wacht betekent ter plaatse zijn in 15-20 min, ook op zondag om 3h 's nachts. Dan vind je amper een taxi...

Zowat de helft van de mensen die in ploegen werkt heeft geen mogelijkheden om op het werk te geraken zonder auto. En niet iedereen kan naast zijn werk gaan wonen.

Jij spreekt van een vacatureoverschot. Fijn.
Maar er zijn ook bedrijven die wat verder moeten zoeken om hun vacatures op te vullen. Wat moeten die doen, enkel candidaten aan nemen die op wandel/fiets afstand wonen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
eL_Jay schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Kan je me vertellen hoe ik als inspecteur toezicht moet houden als ik de onder toezicht gestelde niet kan bereiken? Of moet ik me voor een ton per jaar van belastinggeld rond laten taxi -en.

No offense maar ik hoop oprecht dat je niet zo kortzichtig dan wel dom bent dat je oprecht gelooft in je eigen quatsch.
Als je voor jouw werk momenteel een auto nodig hebt, dan moet jouw werk gewoon anders ingericht worden of jouw functie zal in de toekomst gewoon niet meer in die vorm bestaan.
Hetzelfde geldt voor gedetacheerde mensen. Ook dat zal eigenlijk niet meer houdbaar zijn.

Het is dus geen kortzichtige reactie, het is een verandering waar geen ontkomen aan is. En iemand dom noemen is iets wat de lagere klasse dan gelijk zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52
Tommie12 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Je bekijkt het zo simplistisch.

Er zijn mensen die moeten werken op diverse locaties of bv klanten bezoeken met 100kg materiaal. Dat kan niet met bus en trein.
Mijn dochter is arts in een ziekenhuis. Oproepbare wacht betekent ter plaatse zijn in 15-20 min, ook op zondag om 3h 's nachts. Dan vind je amper een taxi...

Zowat de helft van de mensen die in ploegen werkt heeft geen mogelijkheden om op het werk te geraken zonder auto. En niet iedereen kan naast zijn werk gaan wonen.

Jij spreekt van een vacatureoverschot. Fijn.
Maar er zijn ook bedrijven die wat verder moeten zoeken om hun vacatures op te vullen. Wat moeten die doen, enkel candidaten aan nemen die op wandel/fiets afstand wonen?
Veel werk hoort gewoon anders ingedeeld te worden, zodat een eigen auto niet meer nodig is. Dus niet oproepbaar, maar standby op locatie bijvoorbeeld. Ook detachering zal zoals ik al schreef niet meer moeten kunnen bestaan. Mensen moeten meer op een vaste locatie komen te werken of meer vanuit huis.

Voor mensen die zware lasten moeten op een locatie moeten krijgen kan de logistiek echt wel aangepast worden. Het zijn allemaal problemen die er eigenlijk niet zijn.

Feit is dat een eigen auto veel minder bereikbaar moet worden als nu het geval is. Dus verplicht laden op eigen terrein zou een hele mooie oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fisherman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Als je voor jouw werk momenteel een auto nodig hebt, dan moet jouw werk gewoon anders ingericht worden of jouw functie zal in de toekomst gewoon niet meer in die vorm bestaan.
Hetzelfde geldt voor gedetacheerde mensen. Ook dat zal eigenlijk niet meer houdbaar zijn.

Het is dus geen kortzichtige reactie, het is een verandering waar geen ontkomen aan is. En iemand dom noemen is iets wat de lagere klasse dan gelijk zou doen.
Is dit OT? gaat over nut en noodzaak elektrische auto... ik hoop dat deze mag want is het randje van OT.

Mag ik wijzen op beroepen die echt van vervoer afhankelijk zijn? de dokter bij thuisbezoek, de loodgieter, de electricien, de onderhoudsman die voor zijn bedrijf de bij klanten staande installaties bezoekt, de liftinspecteur, de....... kortom, bijna de hele beroepsbevolking.

Ik zal je reactie niet kortzichtig noemen omdat er ook beroepen zijn die wel zodanig kunnen worden ingekleed dat vervoer geen noodzaak meer is (in de vorm van eigen auto), maar dat is verreweg een minderheid.

Verplicht thuisladen is daartegen wel een ding waar ik geen mogelijkheid in zie. Ik weet niet hoe en waar jij woont (hoef ik ook niet te weten) maar er zijn nu eenmaal mensen die (en met name in steden of de randstad als geheel) in een rijtjeswoning zitten zonder of soms met voortuin die vaak te klein is om er de fiets te parkeren laat staan een auto, of mensen in etagewomningen, flatgebouwen of hele kleine woningen in binnensteden of dorpen in straatjes met amper ruimte. Dat is al snel 50-60% van de hele bevolking, je kunt niet verwachten dat die allemaal maar verhuizen, de steden lopen dan leeg en bovendien, zoveel huizen met opritjes bestaan er niet eens.
Die mensen kunnen wel degelijk een baan hebben waarbij ze per dag verschillende adressen afmoeten, en dus echt een eigen auto nodig hebben. Je kunt ze niet verplichten de auto dan maar met geweld half in de voortuin te rammen over gemeentestoepen heen en andere geparkeerde autos omdat ze verplicht worden thuis te laden.

Het probleem is dus absoluut niet simpel, en zeker niet met zulke maatregelen als verplicht thuisladen op te lossen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:18:
[...]

Veel werk hoort gewoon anders ingedeeld te worden, zodat een eigen auto niet meer nodig is. Dus niet oproepbaar, maar standby op locatie bijvoorbeeld. Ook detachering zal zoals ik al schreef niet meer moeten kunnen bestaan. Mensen moeten meer op een vaste locatie komen te werken of meer vanuit huis.

Voor mensen die zware lasten moeten op een locatie moeten krijgen kan de logistiek echt wel aangepast worden. Het zijn allemaal problemen die er eigenlijk niet zijn.

Feit is dat een eigen auto veel minder bereikbaar moet worden als nu het geval is. Dus verplicht laden op eigen terrein zou een hele mooie oplossing zijn.
Je hebt echt geen idee hé.
Er zijn zo veel jobs die met jouw "hoort anders" onbetaalbaar worden.
Dat is allemaal mooi, tot jij die rekening mag gaan betalen.

En ik ben benieuwd hoe veel van die logistieke problemen je al hebt opgelost.

Maar om terug OT te raken, zelfs al heb je geen laadpaal direct ter beschikking, dan maakt dat een EV nog niet onbruikbaar.
Mensen rijden 15k per jaar gemiddeld. Dat is ca 50km per dag of een electriciteitsverbruik van 7-10kWh/dag.
Of gemiddeld 1-2 keer per week aan de lader voor uren, of af en toe korte tijd met wat hoger vermogen.
Rij je meer, dan zijn er nog snelladers.

Dat is ook probleemoplossend denken.
In elk geval, of iemand al dan niet een auto nodig heeft en wil betalen is een persoonlijke vrijheid, en dat zou niet mogen vast hangen aan andere voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

Maar om terug OT te raken, zelfs al heb je geen laadpaal direct ter beschikking, dan maakt dat een EV nog niet onbruikbaar.
Mensen rijden 15k per jaar gemiddeld. Dat is ca 50km per dag of een electriciteitsverbruik van 7-10kWh/dag.
Of gemiddeld 1-2 keer per week aan de lader voor uren, of af en toe korte tijd met wat hoger vermogen.
Op de parkeerplaats waar ik werk (verzamelkantoor) zijn 10 laadpalen. Zolang je niet 100 km ver weg woont lijkt me dat ook meer dan genoeg voor het woon-werkverkeer en zelfs in het weekend nog dingen te doen. Per slot van rekening tank je een benzineauto ook niet elke dag.

En als die 10 laadpalen niet genoeg zijn dan kunnen er nog zo'n 200 bijgeplaatst worden...

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:17
Maasluip schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

En als die 10 laadpalen niet genoeg zijn dan kunnen er nog zo'n 200 bijgeplaatst worden...
Succes met het gesprek met de netbeheerder. Ik denk dat er geen plek in NL is waar dit nu gerealiseerd kan worden door de limitaties op het net.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RobbieB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:08:
[...]

Succes met het gesprek met de netbeheerder. Ik denk dat er geen plek in NL is waar dit nu gerealiseerd kan worden door de limitaties op het net.
Tuurlijk wel, al zal het piekverbruik moeten beperkt worden via load balancing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Juist op industrieterreienen is het netwerk uitgelegd op gecontracteerd piekvermogen, niet zoals in woonwijken op gelijktijdigheid.

Met load balancing is daar dus juist volop potentie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fisherman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Ik heb gewoon een eigen oprit zoals het hoort en mijn elektrische auto heb ik prive nieuw gekocht, dus ik hoef hem niet in te leveren. Uiteraard heb ik mijn auto niet nodig om op mijn werk te komen, daarvoor zou ik nooit een auto aanschaffen.
minimaal 60% van de Nederlandse huizen heeft géén eigen oprit of mogelijkheid daartoe.
Hoe zie jij dat dan "eigen oprit zoals het hoort"?

Man, als ik maar half de kans had om een huis met eigen oprit te bemachtigen, zou ik voor tekenen! maar ik heb die kans helemaal niet. Jij moet jezelf heel gelukkig prijzen dat je dat wel hebt, maar je kunt niet verlangen dat iedereen een eigen oprit heeft of krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OsZTUzlc72GNWnb527h4eFL6ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24X6YlPaZd4BC1qeGeUZB7pM.jpg?f=fotoalbum_large
Foto Google maps, een straatje in Haarlem, willekeurig gekozen als voorbeeld
Geef maar eens aan hoe hier IEDEREEN een eigen opritje krijgt in deze straat... vertel het maar....

[ Voor 3% gewijzigd door ron65 op 12-10-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ron65 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

minimaal 60% van de Nederlandse huizen heeft géén eigen oprit of mogelijkheid daartoe.

Man, als ik maar half de kans had om een huis met eigen oprit te bemachtigen, zou ik voor tekenen! maar ik heb die kans helemaal niet. Jij moet jezelf heel gelukkig prijzen dat je dat wel hebt, maar je kunt niet verlangen dat iedereen een eigen oprit heeft of krijgt.

[Afbeelding]

Geef maar eens aan hoe hier IEDEREEN een eigen opritje krijgt in deze straat... vertel het maar....
Gewoon bulldozer er door, en dan een nieuwe Vinex doorzonwijk van maken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Gewoon bulldozer er door, en dan een nieuwe Vinex doorzonwijk van maken. _/-\o_
Lol, ja... dat zou het oplossen. Ik denk niet dat zoiets gaat gebeuren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:49
ron65 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]
Foto Google maps, een straatje in Haarlem, willekeurig gekozen als voorbeeld
Parkeerplekken afbakenen en per plek een laadstation. Gerunned door de gemeente en via App afgerekend. Waar je dan staat in de straat maakt niet uit, immers het is en blijft openbare weg. Oftewel openbare laadpalen maar dan per parkeerplaats. Capaciteit van laadpalen aanbod moet meebewegen met structurele vraag. Geen gedoe met tegels, gaat niet werken. Is immers geen eigen grond dus geen rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Een Tesla supercharger is 350 kW voor 4 stalls. De laatste die er bijgekomen is is Weert met 16 stalls, dus 1.400 kW aansluitvermogen. Weert ligt nu niet bepaald handig wat betreft capaciteit (midden tussen twee 150 kV stations aan een relatief dunne 150 kV lijn).
Dat zijn 127 11 kW laadpalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:49:
Een Tesla supercharger is 350 kW voor 4 stalls. De laatste die er bijgekomen is is Weert met 16 stalls, dus 1.400 kW aansluitvermogen. Weert ligt nu niet bepaald handig wat betreft capaciteit (midden tussen twee 150 kV stations aan een relatief dunne 150 kV lijn).
Dat zijn 127 11 kW laadpalen.
Of 700 stuks load balancing 3,7kW die daarmee uitkomen op minimaal 2kW; ook meer dan voldoende voor de situatie waar geparkeerd wordt voor een werkdag

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 13-10-2022 08:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fisherman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:35:
[...]

Waarom menen mensen altijd maar een auto nodig te hebben om op hun werk te kunnen komen. Van dat hele idee moeten we echt een keer vanaf. Dat is namelijk helemaal niet zo. Het zit allemaal tussen de oren. Een auto is gewoon puur gemak en luxe . Dat hoeft helemaal niet zo bereikbaar te zijn als nu het geval is.
Het beleid zal natuurlijk wel aangepast moeten worden. Geen lease auto's meer, verhuisverplichtingen, meer deelauto's en autoloze woonwijken.

O ja en werk dichterbij zoeken is natuurlijk ook altijd een optie. Zeker met het vacatureoverschot van tegenwoordig.
Mijn soort werk vind plaats bij klanten in HUN gebouw, en die zitten verspreid door de hele benelux.
Daar verandert een andere baan zoeken niets aan, en ik ben daardoor gewoon aangewezen op een auto die mij gelukkig als leasewagen door de werkgever beschikbaar wordt gesteld. Daarnaast heb ik een NS businesscard en waar mogelijk gebruik ik die om per trein en OV de klant te bereiken.

Ik vind jouw kruistocht tegen de huidige mobiliteit heel eenzijdig en in mijn beleving ontbreekt jou iedere vorm van visie op hoe werkend nederland in elkaar zit.
Ook heb je gewoon niet door dat veel werk niet anders te organiseren is dan dat de werknemer het per auto bezoekt, ik zie een schilder al roepen "Meneer, u brengt uw huis maar even naar onze zaak want ik mag me niet verplaatsen van ene Fisherman, als ik het geschilderd hebt haalt u uw huis maar weer op".
Deze discussie is kansloos als je het mij vraagt.

En nu weer ontopic!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:12

Standeman

Prutser 1e klasse

Modbreak:Het al dan niet beschikbaar hebben van een auto en hoe werk ingericht moet worden is off-topic. Kunnen we het weer hebben over electrische auto's

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben benieuwd of MG weer een knaller van een actie inzet voor de introductie van de MG 4. Carwow en andere youtube kanalen zijn er wel over te spreken: YouTube: The best car I've driven all year!

Voor tussen de 29-33k nieuw een prima undercut van de VW ID3 / Cupra. En een geduchte concurrentie voor de Stellantis Corsa e en e-208. Een long range SE met 64kWh accu voor 33k min nieuwe subsidie in een lekkere knal kleur oranje doet me twijfelen om voor een ocassion Peugeot e-208 GT te gaan.

Meer rijbereik, sneller snelladen, meer laadruimte. Zelfs vehicle 2 load inbegrepen. Dan deert mij een plastic fantastic build binnen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41
Joosie200 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:02:
Een long range SE met 64kWh accu voor 33k min nieuwe subsidie in een lekkere knal kleur oranje doet me twijfelen om voor een ocassion Peugeot e-208 GT te gaan.

Meer rijbereik, sneller snelladen, meer laadruimte. Zelfs vehicle 2 load inbegrepen. Dan deert mij een plastic fantastic build binnen minder.
Ik snap die twijfel best wel. Ik heb de E208 GT in bestelling staan en denk nu 'goh, zo'n MG4 zou eigenlijk de betere keuze geweest zijn'. Maar goed, dat wist ik een paar maanden geleden nog niet, natuurlijk... ;)

Goed, dan maar iets minder bereik en laadruimte, maar wel elke keer bij het instappen blij worden van een mooier interieur. Specifiek daarom ook voor de GT gegaan, met de volledig donkere binnenbekleding.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Ik snap die twijfel best wel. Ik heb de E208 GT in bestelling staan en denk nu 'goh, zo'n MG4 zou eigenlijk de betere keuze geweest zijn'. Maar goed, dat wist ik een paar maanden geleden nog niet, natuurlijk... ;)

Goed, dan maar iets minder bereik en laadruimte, maar wel elke keer bij het instappen blij worden van een mooier interieur. Specifiek daarom ook voor de GT gegaan, met de volledig donkere binnenbekleding.
Qua interieur zeker mee eens. Hoe de auto er buiten uit ziet merk je als je aan het rijden bent niks van. Maar tegen het instrumentarium moet je continu aankijken als bestuurder. Zelf vind ik de zwarte sportstoelen met witte Alcantara de mooiste samenstelling. Dat lijkt meer een tijdelijk aanbod geweest te zijn. Net zoals dat voor de GT versie draadloos opladen van je telefoon eruit is geknikkerd.

En een ocassion is zo te rijden. Wat de levertijd is van een nieuwe MG geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Joosie200 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:15:
Qua interieur zeker mee eens. Hoe de auto er buiten uit ziet merk je als je aan het rijden bent niks van. Maar tegen het instrumentarium moet je continu aankijken als bestuurder. Zelf vind ik de zwarte sportstoelen met witte Alcantara de mooiste samenstelling. Dat lijkt meer een tijdelijk aanbod geweest te zijn. Net zoals dat voor de GT versie draadloos opladen van je telefoon eruit is geknikkerd.

En een ocassion is zo te rijden. Wat de levertijd is van een nieuwe MG geen idee.
Mijn huidige auto doet het nog, dus de levertijd van die 208 is overkomelijk. Anders was ik inderdaad ook voor een occasion gegaan.
Die sportstoelen met alcantara, dat is de GT Pack versie geweest en die is inderdaad dit jaar uit de lijst geschrapt. Het verwijderen van de draadloze telefoonlader vond ik niet zo'n punt. Destijds had ik niet eens een telefoon die dat ondersteunde. Inmiddels wel, maar waarschijnlijk hangt het ding toch continu aan de kabel vanwege Android Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 08:21
[...]

200 x 11kW, laten we voor t gemak even 10kW rekenen.
Dat is 1 trafo van 2000kVA, op 10 kV niveau +/- 110A.
Dit is zo'n beetje een standaard aansluiting voor een stevig bedrijfspand ;)
Tuurlijk, als alle bedrijven het naast elkaar tegelijk willen gaan doen is dat wel een probleem maar om nu te roepen dat het nergens haalbaar is :? Dat valt reuze mee.
Tegelijk een zonnedak erbij, stukje loadbalancing (en gelijktijdigheid) en met een beetje geluk merkt de netbeheerder er niet eens wat van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
ybos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Tuurlijk, als alle bedrijven het naast elkaar tegelijk willen gaan doen is dat wel een probleem maar om nu te roepen dat het nergens haalbaar is :? Dat valt reuze mee.
Tegelijk een zonnedak erbij, stukje loadbalancing (en gelijktijdigheid) en met een beetje geluk merkt de netbeheerder er niet eens wat van :)
Er zijn al plekken waar geen eens bedrijven meer aangesloten kunnen worden omdat het net het niet aan kan.
Natuurlijk, er zijn altijd oplossingen, maar ik denk dat veel mensen niet realiseren dat onze infrastructuur totaal niet klaar is om in 2030 iedere nieuwe auto elektrisch te laten zijn.

Een medewerker van een netbeheerder had laatst ergens voorberekend dat als we dat willen halen, we per direct 2500 mensen nodig hebben die 24/7 aan het werk gaan (dus ~10000 FTE) om het net te verzwaren, aansluitingen te verzwaren, nieuwe kabels te leggen etc. en dan zou 2030 enigszins haalbaar zijn, mits er niks tegenzit qua materialen, vergunningen, problemen etc.

Het probleem is niet dat het niet kán, het probleem is dat de ambitie onrealistisch is met de huidige mankracht en er al jaren een afname is van specialisten, waardoor het eerder nóg langer zal duren dan dat het sneller zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
RobbieB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:29:
[...]

Er zijn al plekken waar geen eens bedrijven meer aangesloten kunnen worden omdat het net het niet aan kan.
Natuurlijk, er zijn altijd oplossingen, maar ik denk dat veel mensen niet realiseren dat onze infrastructuur totaal niet klaar is om in 2030 iedere nieuwe auto elektrisch te laten zijn.

Een medewerker van een netbeheerder had laatst ergens voorberekend dat als we dat willen halen, we per direct 2500 mensen nodig hebben die 24/7 aan het werk gaan (dus ~10000 FTE) om het net te verzwaren, aansluitingen te verzwaren, nieuwe kabels te leggen etc. en dan zou 2030 enigszins haalbaar zijn, mits er niks tegenzit qua materialen, vergunningen, problemen etc.

Het probleem is niet dat het niet kán, het probleem is dat de ambitie onrealistisch is met de huidige mankracht en er al jaren een afname is van specialisten, waardoor het eerder nóg langer zal duren dan dat het sneller zal gaan.
Men moet even nadenken voordat men maar blind gaat verzwaren.
Grote koel/vrieshuizen kan je prima even wat minder laten koelen en daarmee ruimte vrijmaken (giga buffer).
Dus niet alleen loadbalancing tussen laadpalen maar veel meer richting het gehele proces (alleen dan slim, sommige processen voorrang geven).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:03
fisherman schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:24:
Ik heb gewoon een eigen oprit zoals het hoort en mijn elektrische auto heb ik prive nieuw gekocht, dus ik hoef hem niet in te leveren. Uiteraard heb ik mijn auto niet nodig om op mijn werk te komen, daarvoor zou ik nooit een auto aanschaffen.
Precies dit soort dingen spuide ik ook op forums, een jaar of vijftien geleden. Zo simpel is echter het niet, mijn beste mede-Tweaker.

Ik heb ook een oprit, maar het is goed om te beseffen dat dat luxe is. Dat is lang niet voor iedereen weggelegd. En privé een nieuwe EV kopen al helemáál niet. Bekijk het ook eens vanuit het perspectief van een groot deel van Nederland: wonen in een duplex huurwoning, hele straat volgeparkeerd, misschien per vier straten een setje van twee laadpalen. Een salaris waarvan misschien net een tweedehands Opel Astra gereden kan worden. Een baan en opleidingsniveau waarmee het ondanks het personeeltekort niet zo makkelijk is "even" wat anders te zoeken - en al helemaal niet als iets van een "verhuisverplichting" zou zijn. Een werklokatie op één of ander achterlijk industrieterrein waar geen bus komt.

Dat is een situatie waarin meer Nederlanders zitten dan in jouw situatie. EV's komen er wel, voor iedereen, ik denk dat wel zullen moeten. En de ontwikkelingen gaan hard, ook in prijs. Maar het kost tijd voordat bruikbare betaalbare EV's doorsijpelen naar de tweedehands markt, het kost tijd voordat er een laadinfrastructuur is voor de mensen zonder oprit. Dat kun je sneller willen, dat wil ik ook, maar stellen dat anderen iets maar "gewoon" moeten doen omdat jij het ook kan is kortzichtig.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ybos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Maar ook om 200 laadpalen van 11kW te plaatsen zal er geen trafo van 2000kW nodig zijn.

Een auto rijdt gemiddeld 50km per dag. Dus als je die om de 2-3 dagen aan een paal hangt, dan heb je een laadtijd van 2-3 uur. Als dat een parkeerterrein op het werk is, dan is meer dan de helft na een paar uur niet meer aan het laden. Dus aanvankelijk beperk je het laden tot 4kW, en je schakelt op naarmate er meer auto's "klaar" zijn. En als de namiddagshift toe komt, dan zijn de kantoorslaven al vol geladen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heerlijk hoe hier op een random opmerking wordt doorgegaan :)
Zal ik er ook maar bijzeggen dat die parkeerplaats eigenlijk nooit vol staat? En het zijn inmiddels 368 parkeerplekken, na de laatste uitbreiding.
De opmerking was meer van: als er maar op je werk genoeg laadplek is dan zal het wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Maasluip schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:40:
Heerlijk hoe hier op een random opmerking wordt doorgegaan :)
Zal ik er ook maar bijzeggen dat die parkeerplaats eigenlijk nooit vol staat? En het zijn inmiddels 368 parkeerplekken, na de laatste uitbreiding.
De opmerking was meer van: als er maar op je werk genoeg laadplek is dan zal het wel loslopen.
Als je dagelijks op dat werkadres komt wel, als je echter vaker bij klanten zit niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ron65 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Als je dagelijks op dat werkadres komt wel, als je echter vaker bij klanten zit niet ;-)
En geen enkele van die klanten heeft een laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Tommie12 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Ik zie dit zo vaak voorbij komen. Als ik een monteur op mijn werk krijg betaal ik kilometers, reistijd en voorrij kosten. Moet ik vervolgens ook nog eens zijn stroom gaan betalen ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
FranDaMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Ik zie dit zo vaak voorbij komen. Als ik een monteur op mijn werk krijg betaal ik kilometers, reistijd en voorrij kosten. Moet ik vervolgens ook nog eens zijn stroom gaan betalen ? :?
Nee, maar een laadpaal waar je met een standaard laadkaart kan opladen is niet zo moeilijk te organiseren.
Je kan er zelfs geld mee verdienen....
Maar er zijn ook monteurs die bv in een ziekenhuis of nabij een supermarkt moeten werken en daar is laadinfrastructuur voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Vrij veel nog niet nee, soms is er wat "in de buurt" op soms meer dan 600m maar heel vaak is er niets. Randstad wel, daar gaat het goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:17
FranDaMan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Net zoals je hem een kopje koffie aanbiedt vraag je of hij gebruik wil maken van je laadpaal. Of je die gratis/open zet of dat hij die zelf betaalt met een laadpas is helemaal je eigen keus. Door dit te faciliteren draag je bij aan een betere omgeving waar zelfs een servicemonteur een EV kan rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 14-10-2022 16:48 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:03
Ook toevallig, een video over het laden van een EV zonder eigen oprit:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

Vooralsnog zou ik zeggen dat een eigen laadpaal helemaal niet nodig is tenzij je woon/werk met significante afstand dagelijks doet en niet op werk kan laden.

Ik kan een laadpaal plaatsen op eigen parkeerplaats maar heb dat nog niet gedaan want publiek laden is goedkoper en ik hoef gemiddeld maar 1 keer in de week te laden met zat opties dichtbij. Familie van me met een e-golf zonder eigen plek/paal doen het zo ook prima en willen niet meer terug naar naar een ICE, ondanks significant kleiner bereik en trager snelladen dan onze ID.3.

Ergens volgend jaar gaan we waarschijnlijk wel voor de eigen paal ivm gemak, maar de kosten en gedoe (plek niet bepaald voor de deur) maken dat we er rustig aan mee doen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Termy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 01:52:
Vooralsnog zou ik zeggen dat een eigen laadpaal helemaal niet nodig is tenzij je woon/werk met significante afstand dagelijks doet en niet op werk kan laden.

Ik kan een laadpaal plaatsen op eigen parkeerplaats maar heb dat nog niet gedaan want publiek laden is goedkoper en ik hoef gemiddeld maar 1 keer in de week te laden met zat opties dichtbij. Familie van me met een e-golf zonder eigen plek/paal doen het zo ook prima en willen niet meer terug naar naar een ICE, ondanks significant kleiner bereik en trager snelladen dan onze ID.3.

Ergens volgend jaar gaan we waarschijnlijk wel voor de eigen paal ivm gemak, maar de kosten en gedoe (plek niet bepaald voor de deur) maken dat we er rustig aan mee doen.
Het is voor ieder persoonlijk hoe de situatie is of je wel of niet de auto op eigen terrein oplaad of niet.

wat mij een argument vóór laden op eigen terrein lijkt, zijn zaken als:
- preconditioning klimaat (hoe heerlijk als je accu tijdig warm is en de ruit ontdooit zodat je na afkoppelen optimale range hebt)
- is hij vol? dan hoef je hem niet te gaan verplaatsen, niemand noemt je een laadpaalklever op je eigen terrein.
- Altijd plek en geen zorgen over "is die verd... paal wel vrij? of moet ik weer in het rijtje aansluiten tot de laadpaalklever over 3 dagen weg is?"
- Ja... gemakzucht. Niet naar die paal honderden meters verderop hoeven lopen in weer en wind _/-\o_

Wat lekker is aan een EV: niet meer naar een tankstation hoeven dan alleen om wat ruitensproeiervloeistof te kopen :P (geklier met handschoentjes omdat anders de handen weer naar diesel meuren omdat de voorgaande flink heeft gemorst op dat handvat zal ik echt niet gaan missen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@ron65 Ja, dat lijstje valt onder het kopje 'gemak' en is ook zeker waarom we op den duur wel een eigen paal willen, maar we geen haast hebben.

Naar alle waarschijnlijkheid moeten we de tuin door dus dan willen we waarschijnlijk ook daar wat veranderingen in aanbrengen (2 jaar geleden behoorlijk el cheapo gedaan na oplevering..) dus de totale kosten zullen vrij significant worden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het uitvogelen hoe het aan te pakken met de VvE e.d. van het binnenterrein en buren die tegen die tijd mogelijk wel mee willen doen.

Als het een kwestie was van even hier aan de muur schroeven bij een oprit was het er waarschijnlijk al geweest, maar nu is het genoeg geneuzel dat het prima uit te houden is zonder.

Het zou wel chill zijn m'n eigen auto weer terug te hebben (staat al maanden bij de garage) zodat ik weer via de app de accustatus kan zien.. dat maakt het momenteel wel vrij irritant aangezien de auto op tientallen meters van huis staat :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:55
Termy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:22:
Het zou wel chill zijn m'n eigen auto weer terug te hebben (staat al maanden bij de garage) zodat ik weer via de app de accustatus kan zien.. dat maakt het momenteel wel vrij irritant aangezien de auto op tientallen meters van huis staat :/.
Als je een OBD2 dongel hebt en een oude (Android) telefoon kun je daarvoor de gratis app EVNotify voor gebruiken. :)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

pmiddeld schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Als je een OBD2 dongel hebt en een oude (Android) telefoon kun je daarvoor de gratis app EVNotify voor gebruiken. :)
Heb geen dongel en denk ook niet dat ik daaraan wil beginnen met de leenauto :p.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinotweak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03-2023
Moet zeggen…die NIO ET5 ziet er wel echt goed uit irl!!
De 7 is net iets te groot naar mijn smaak, maar rijdt best lekker en alles erop en eraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlXD4Kg5q1Mttf3Wrb9ufBuCLpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4LwI0bvAa66MhCFZWUnmPPu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWgjkL8N9RShEJCNdGjKuoTIv1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ks3EeCH0SjaiB5rCq8xEa4UI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrtvdgZcZFuD23DZSbIIVonMp5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e798WoNdyKmp7FvFaYgaBPgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB_KVNoGpKIfS2rKBRY3Vv8td0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxS6KgmqMh4AB8OgSfXr3N6O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_BgScvmL7ws92hEFO3sWRvXMO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTask3PEF50s3mcIpOfEEp9b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 12:05
YouTube: nio et5 drive

Nio ET5 ook prachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
Vind het alle 3 mooie auto's , maar wat een prijzen voor de lease :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@chevsticks Is het zo erg dat je ze niet durft te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Ziet er veelbelovend uit. Ben benieuwd hoe ze het doen qua "autopilot" tegenover mijn model 3.
Dat vind ik echt nog steeds een grote meerwaarde hebben. Nu geeft de website aan dat de auto bomvol sensoren zit dus het zou zeker vergelijkbaar of beter moeten kunnen. Auto is wel dik 10K duurder dan een Y op dit moment, gaan ze wel een zware dobber aan krijgen denk ik (ik vergelijk heb met de SR Y, omdat dat voor mij zou volstaan. Qua accucapaciteit is de Nio vergelijkbaar met een LR en dan is het prijsverschil stuk minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
RichieB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:44:
@chevsticks Is het zo erg dat je ze niet durft te noemen?
Ze beginnen bij 1300 per maand. Dan krijg je een ET7 (74kWh) met 1250 km per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
chevsticks schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

Ze beginnen bij 1300 per maand. Dan krijg je een ET7 (74kWh) met 1250 km per maand
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:04
In de gehele zoekfunctie kom ik nog niets tegen over de Jeep Avenger.
https://www.jeep.nl/jeep-avenger/elektrisch

"TOT 400* km bij gecombineerd gebruik (550 km in stadsverkeer, geschat bereik op basis WLTP-testmethode"
Automatische openende achterbak, volledig digitaal dashboard, level 2 autonoom rijden, sensoren rondom, 100kW snelladen/

Met alle opties die deze "1st-edition" aanbiedt voor een lagere aanschafwaarde dan de Kona die ik nu in optie heb, lijkt het een mooie deal. Aan de andere kant ben ik altijd een beetje huiverig voor het eerste elektrische model van een fabrikant met bijbehorende kinderziektes, zeker van een semi-Italiaans merk (Stellantis corporation).

Wat denken jullie van dit model?

Afbeeldingslocatie: https://www.jeep.nl/content/dam/jeep/crossmarket/jeep-avenger/jeep_avenger_capability_1450x740.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Source90 best een leuk karretje voor 41k. Helemaal met subsidie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:07
Volgens mij gebruikt de Jeep de aandrijflijn van zijn Franse PSA neefjes dus daar zit weinig Italiaans aan.

Wel zou een "echte" Jeep eigenlijk 4x4 moeten zijn. Dat is volgens mij nog geen optie bij de Avenger.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Hmm. Ben benieuwd of dit het nieuwe platform voor de e3008/Grandland gaat worden. Is in ieder geval een groter bereik dan de e2008…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37
chevsticks schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

De ET5 75kWh zit voor 60 maanden en 15000km per jaar net boven de 1000.
Ook veel geld imo, meer niet (veel) meer dan de concurrentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Wow, de ID Buzz kan laden met 180 kW:
YouTube: VW ID Buzz 1000 km challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hij is volgens mij zelfs sneller op 80% dan een Tesla model 3. Rond de 55% soc haalt ie hem bij.

Nadeel is dan wel dat de HPC 500A moet ondersteunen om de piek te halen, gezien het voltage bij MEB wat aan de lage kant is.

Voor een bus is ie ook nog behoorlijk efficiënt. Ik heb hem eigenlijk niet nodig, maar zou mijn Enyaq er zo voor inruilen :D

Björn is er ook erg enthousiast over in het algemeen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Bjorn is er wel over te spreken. Moet je voor de grap de banana box test kijken. Charge and carries cargo like a boss. Maar het komt tegen een flink prijskaartje. In feite een ID3 interieur met voldoende cargo ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mitsumark schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

De ET5 75kWh zit voor 60 maanden en 15000km per jaar net boven de 1000.
Ook veel geld imo, meer niet (veel) meer dan de concurrentie.
Dat is toch veel duurder dan een Model 3?

Source90 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:11:

In de gehele zoekfunctie kom ik nog niets tegen over de Jeep Avenger.
https://www.jeep.nl/jeep-avenger/elektrisch

"TOT 400* km bij gecombineerd gebruik (550 km in stadsverkeer, geschat bereik op basis WLTP-testmethode"
Automatische openende achterbak, volledig digitaal dashboard, level 2 autonoom rijden, sensoren rondom, 100kW snelladen/

Met alle opties die deze "1st-edition" aanbiedt voor een lagere aanschafwaarde dan de Kona die ik nu in optie heb, lijkt het een mooie deal. Aan de andere kant ben ik altijd een beetje huiverig voor het eerste elektrische model van een fabrikant met bijbehorende kinderziektes, zeker van een semi-Italiaans merk (Stellantis corporation).

Wat denken jullie van dit model?

[Afbeelding]
Ik vind er weinig aan. Een aandrijflijn van de e-20(0)8, maar dan in een minder gestroomlijnd koetswerk, een typisch Amerikaans interieur en dus waarschijnlijk een minder efficiënte, minder mooi aftreksel van de PSA broertjes.

[ Voor 66% gewijzigd door Jeroenneman op 23-10-2022 12:33 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37
Jeroenneman schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:26:
Scheelt 50-100 euro met een long range AWD, maar je krijgt er ook meer auto voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:30
Jeroenneman schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

[...]

Ik vind er weinig aan. Een aandrijflijn van de e-20(0)8, maar dan in een minder gestroomlijnd koetswerk, een typisch Amerikaans interieur en dus waarschijnlijk een minder efficiënte, minder mooi aftreksel van de PSA broertjes.
Dat dacht ik eerst ook, maar klopt volgens mij niet. Stellantis zegt dat de aandrijflijn en accu vernieuwd is. De 208 heeft 136PK en 50kWh pakket, die Jeep 156 PK en 54kWh. Is hetzelfde als de e308 en Astra-e. Software zal ook wel hetzelfde zijn.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:04
mitsumark schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Scheelt 50-100 euro met een long range AWD, maar je krijgt er ook meer auto voor terug.
Inderdaad, qua design echt een stuk beter. En ik vind dat je bij de model 3 merkt dat hij wat ouder is, geen 360 camera, geen BLIS in je spiegel. Prestaties van die NIO ET5 zijn wel wat minder vind ik: WLTP 450km en snelladen met maar 130kW. De 150kWh versie kan ook 1000km range halen, maar dan moet je volgens de Chinese driving cycle rijden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

mitsumark schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Ik zie een M3 LR voor 880 met dezelfde kilometers en looptijd. Scheelt toch wel wat met een ET5.

Ze zetten in ieder geval niet in op de voordelige optie om marktaandeel te winnen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
Ze zetten in ieder geval niet in op de voordelige optie om marktaandeel te winnen.
Dat doet BYD ook niet echt. Had ik wel verwacht van nieuwkomers. Een beetje de Hyundai, Kia en MG aanpak: marktaandeel veroveren door een agressieve prijspeil. Waarom zou je nog een Nio of BYD overwegen als je voor hetzelfde geld of minder bij een gevestigde naam terecht kan?

Dat zowel Hyundai als Kia ondertussen hun prijzen ook hebben bijgesteld komt omdat ze voldoende aandeel hebben. Een beetje hoe Chinaphone merken ala Oneplus/Xiaomi nu ook meedoen met de prijzen van Samsung en Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:43
pinotweak schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:37:
Moet zeggen…die NIO ET5 ziet er wel echt goed uit irl!!
De 7 is net iets te groot naar mijn smaak, maar rijdt best lekker en alles erop en eraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het ook wel mooie auto's. Maar alleen leasen zou al no go zijn. En dat stomme poppetje op het dashboard vind ik in de video's al irritant.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Joosie200 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Dat doet BYD ook niet echt. Had ik wel verwacht van nieuwkomers. Een beetje de Hyundai, Kia en MG aanpak: marktaandeel veroveren door een agressieve prijspeil. Waarom zou je nog een Nio of BYD overwegen als je voor hetzelfde geld of minder bij een gevestigde naam terecht kan?

Dat zowel Hyundai als Kia ondertussen hun prijzen ook hebben bijgesteld komt omdat ze voldoende aandeel hebben. Een beetje hoe Chinaphone merken ala Oneplus/Xiaomi nu ook meedoen met de prijzen van Samsung en Apple.
Prijzen worden bijgesteld vanwege inflatie en beperkt aanbod (lees: gigantisch tekort) aan onderdelen.

Ik vermoed dat dit bij BYD ook meespeelt. Als je geen grote aantallen kán produceren, zet je een product gewoon met een hoger prijspunt in de markt om de vraag te temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Hoi!

Ik ben opzoek naar een adapter om een CCS aansluiting (van een snellader bijv langs de snelweg) aan te sluiten op een voertuig met alleen een type 2 sluiting. Dit om het aantal laad mogelijkheden te vergroten. De snelheid hoeft niet omhoog.

Betreft een motor met alleen een type 2 aansluiting. Weinig ruimte om een volledige laadkabel mee te nemen. Voor nu ben ik daardoor beperkt met de snellader die ook een type 2 vaste kabel hebben.

Voorkeur gaat uit naar een adapter en geen verloop kabel ivm ruimte gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
JaICTDronten schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:45:
Hoi!

Ik ben opzoek naar een adapter om een CCS aansluiting (van een snellader bijv langs de snelweg) aan te sluiten op een voertuig met alleen een type 2 sluiting. Dit om het aantal laad mogelijkheden te vergroten. De snelheid hoeft niet omhoog.

Betreft een motor met alleen een type 2 aansluiting. Weinig ruimte om een volledige laadkabel mee te nemen. Voor nu ben ik daardoor beperkt met de snellader die ook een type 2 vaste kabel hebben.

Voorkeur gaat uit naar een adapter en geen verloop kabel ivm ruimte gebrek.
Dat kan niet.

Type 2 = AC laden, CCS = DC

Je zult het eea moeten ombouwen om dat mogelijk te maken. Misschien kan @mux dat ook bij motoren.

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 23-10-2022 17:55 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Dank! Daar had ik niet aan gedacht. Vraag beantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:07
Ophidian schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar klopt volgens mij niet. Stellantis zegt dat de aandrijflijn en accu vernieuwd is. De 208 heeft 136PK en 50kWh pakket, die Jeep 156 PK en 54kWh. Is hetzelfde als de e308 en Astra-e. Software zal ook wel hetzelfde zijn.
Peugeot heeft pas de e208 met vernieuwde aandrijflijn aangekondigd https://www.autoweek.nl/a...tot-400-kilometer-bereik/

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:30
Jaapio_B schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

Peugeot heeft pas de e208 met vernieuwde aandrijflijn aangekondigd https://www.autoweek.nl/a...tot-400-kilometer-bereik/
Ah ja, maar nog wel kleinere accu.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:35
Ophidian schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 06:24:
[...]

Ah ja, maar nog wel kleinere accu.
De berichtgeving is niet overal consequent, maar ze krijgen allemaal een 54 kWh batterij. Zie ook DS3 E-tense.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Vattenfall heeft nu een actie voor klanten: de MINI Electric leasen voor €389 per maand. Contract is 48 maanden / 10k km per jaar. Voor €25 per maand extra wordt het contract flexibel en kan je er na 12 maanden vanaf.
https://www.vattenfall.nl.../nu-al-elektrisch-rijden/
https://vattenfall.dubbelsteyn.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 15:05
RichieB schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:38:
Vattenfall heeft nu een actie voor klanten: de MINI Electric leasen voor €389 per maand. Contract is 48 maanden / 10k km per jaar. Voor €25 per maand extra wordt het contract flexibel en kan je er na 12 maanden vanaf.
https://www.vattenfall.nl.../nu-al-elektrisch-rijden/
https://vattenfall.dubbelsteyn.nl/
Het lijkt er op dat de €389 het bedrag is na aftrek van de subsidieregeling? Die geldt alleen voor leasecontracten van minimaal vier jaar, dus met flex lease gaat het maandbedrag veel harder omhoog dan €25?
(*) Op basis van een looptijd van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Inclusief rente en afschrijving, all risk verzekering, onderhoud en reparatie, houderschapsbelasting, vervanging van banden, pechhulp, afleverkosten leges en in combinatie met de subsidieregeling van 2023.
EDIT: RVO is een beetje onduidelijk over de subsidieperiode:
Wat zijn de belangrijkste verplichtingen voor u tijdens de subsidieperiode?
De geleasete elektrische personenauto op de leaseovereenkomst staat 4 jaar ononderbroken op uw naam.

Handhaving
De geleasete elektrische personenauto moet ononderbroken 4 jaar op naam van de subsidieontvanger blijven staan. Periodiek controleren wij bij de RDW of aan deze eis wordt voldaan. Stopt u eerder met leasen dan de afgesproken subsidieperiode? Dan stopt ook de maandelijkse betaling.

[ Voor 40% gewijzigd door Tom Paris op 24-10-2022 15:13 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 21:52
Joosie200 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

BYD kan binnen 2 weken leveren, dat doet niemand ze na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Tom Paris schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:05:
[...]
Het lijkt er op dat de €389 het bedrag is na aftrek van de subsidieregeling?
[...]
Inderdaad. Maar dat staat pas in de kleine lettertjes als je doorklikt. Misleiding van Vattenfall dus.
Gebaseerd op 48 maanden en 10.000 km per jaar. De €61 subsidie per maand die je ontvangt, is al van het bedrag afgetrokken. In verband met onze Flex Lease aanbieding, is de looptijd van 12, 24 en 36 maanden maar €25 duurder t.o.v. 48 maanden, enkel de kilometers per jaar zijn van invloed op het maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 15:05
RichieB schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:59:
Inderdaad. Maar dat staat pas in de kleine lettertjes als je doorklikt. Misleiding van Vattenfall dus.
Het is interessanter wat er gebeurt als je een contract van 4 jaar afsluit met flex-optie, maar na (bijv.) 18 maanden ontbindt. Mag je dan 18/48e subsidie houden, of moet je alles terugbetalen? RVO geeft daar geen uitsluitsel over.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-08 13:23
Ben aan het kijken naar een private lease MG EV maar levertijden zijn nu erg lang. Jammer.

Onze huidige auto is wel echt op zn eind en hebben afgelopen jaren al flink wat grote reparaties gehad dus we willen wel echt over. Zijn met 2 kids en willen ook weer niet teveel uitgeven dus zon MG leek wel een goede keus.

Heb uitgerekend dat we nu zon 550 kwijt zijn per maand voor onze occassion uit 2010 (komt deels door hogere premie na een aanrijding en de hoge benzine prijzen a 20k.)

Enige vergelijkbare opties lijken een eNiro, Kona of een ID3 maar die zijn allemaal wel een tikje duurder in sommige gevallen voor minder auto lijkt het. Of zon lynk&co maar daar hoor ik ook geen geweldige verhalen over.

Iemand nog een tip die ik over het hoofd heb gezien? De kleinere autotjes met een bereik van 300-350km lijken me net geen optie omdat we vaak toch wel stukken rijden van 200-250 km en ook elk jaar op wintersport gaan. Daarnaast is een beetje laadruimte ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Laatst online: 08:19
Trapezoid schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:43:
Ben aan het kijken naar een private lease MG EV maar levertijden zijn nu erg lang. Jammer.

Onze huidige auto is wel echt op zn eind en hebben afgelopen jaren al flink wat grote reparaties gehad dus we willen wel echt over. Zijn met 2 kids en willen ook weer niet teveel uitgeven dus zon MG leek wel een goede keus.

Heb uitgerekend dat we nu zon 550 kwijt zijn per maand voor onze occassion uit 2010 (komt deels door hogere premie na een aanrijding en de hoge benzine prijzen a 20k.)

Enige vergelijkbare opties lijken een eNiro, Kona of een ID3 maar die zijn allemaal wel een tikje duurder in sommige gevallen voor minder auto lijkt het. Of zon lynk&co maar daar hoor ik ook geen geweldige verhalen over.

Iemand nog een tip die ik over het hoofd heb gezien? De kleinere autotjes met een bereik van 300-350km lijken me net geen optie omdat we vaak toch wel stukken rijden van 200-250 km en ook elk jaar op wintersport gaan. Daarnaast is een beetje laadruimte ook fijn.
wellicht dat je voor de prijs van een private lease een ev occasion kunt halen met een lening? bijv deze mg financieren en kijken naar het kostenplaatje https://www.autoscout24.n...cd-40b5-ade7-8d5f1c723668

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Coasterfreak schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

wellicht dat je voor de prijs van een private lease een ev occasion kunt halen met een lening? bijv deze mg financieren en kijken naar het kostenplaatje https://www.autoscout24.n...cd-40b5-ade7-8d5f1c723668
Eens, dit bleek een stuk goedkoper dan leasen. Niet financen bij de verkoper uiteraard, maar bij een/je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:54
aangezien er geen dedicated bmw i3 topic is, waar laten de i3 rijders hier hun auto onderhouden gewoon bij de dealer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
https://www.autoweek.nl/a...eroverweegt-ev-strategie/

Prachtig dit:
De productplanners van Toyota hadden niet verwacht dat de vraag naar BEV's nu al zo groot zou zijn.
No shit, Sherlock. Eigenlijk geven ze gewoon toe dat ze ontzettend hebben liggen slapen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
dreamscape schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:06:
https://www.autoweek.nl/a...eroverweegt-ev-strategie/

Prachtig dit:

[...]

No shit, Sherlock. Eigenlijk geven ze gewoon toe dat ze ontzettend hebben liggen slapen. ;)
En dan te bedenken dat ze met de kennis en ervaring van de Prius front runner op de markt waren. Prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:54
haakjesluiten schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:27:
aangezien er geen dedicated bmw i3 topic is, waar laten de i3 rijders hier hun auto onderhouden gewoon bij de dealer?
Die van ons gaat naar de dealer. Ik heb een 4 jaar service inclusive contract voor gebruikte auto's (want niet nieuw gekocht) voor 599 euro. Dat contract gaat in bij de 1e beurt die je laat uitvoeren. Wij hebben 1x per 2 jaar en beurt nodig en die past er dan precies 3x in. Dus effectief 200 euro per beurt (inclusief wassen :) ).

P.S. Nu kost hetzelfde contract blijkbaar 649 euro....
https://www.bmw.nl/nl/con...-inclusive.html#berekenen

[ Voor 17% gewijzigd door mog__wai op 25-10-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:54
mog__wai schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:37:
[...]

Die van ons gaat naar de dealer. Ik heb een 4 jaar service inclusive contract voor gebruikte auto's (want niet nieuw gekocht) voor 599 euro. Dat contract gaat in bij de 1e beurt die je laat uitvoeren. Wij hebben 1x per 2 jaar en beurt nodig en die past er dan precies 3x in. Dus effectief 200 euro per beurt (inclusief wassen :) ).

P.S. Nu kost hetzelfde contract blijkbaar 649 euro....
https://www.bmw.nl/nl/con...-inclusive.html#berekenen
Hmm dat is opzicht best stevig voor 2x remvloeistof verversen en 2 interieurfilters? Bij mij mist de rechtervoor schokbreker de rubber beschermhoes. Maar ik heb ook maar een afspraak gemaakt bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Als totale auto leek, maar wel een autorijder met duurzame idealen oriënteer ik op een elektrische (tweedehands) auto.

Ik kom nu van een Opel Meriva wat qua ruimte een heerlijke auto is, maar de kans is groot dat deze met de APK langzaam te duur begint te worden. Verder vindt ik het, wonende in een gasloos huis, steeds minder relax om te rijden op fossiele brandstoffen.

Ik zoek dus een auto die de standaard dingen heeft zoals veel elektrische auto's (cruise control, airco, elektrische ramen etc), maar ook een met een trekhaak zodat we makkelijk fietsen mee kunnen nemen. Verder zou het fijn zijn om op één accu lading van de ene kant naar de andere kant van het land te kunnen rijden. Een leuk elektrisch autootje is de Fiat 500e, maar die is erg klein en kan dus niet met trekhaak uitgerust worden. Nu is klein geen probleem, want die ene keren dat je echt iets groots moet vervoeren leen je even een boedelbak van de praxis e.d.

Wat zijn nu dan dus geschikte betaalbare 2de hands auto's (15k) die aan dit soort eisen voldoen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elektrische auto's onder de 15k dan ben je beperkt tot de Renault Zoe, Nissan Leaf of Volkswagen e-Up (of nog oudere generatie, iOn/iMiev/C-Zero) en volgens mij is daar geen trekhaak onder te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Maasluip schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:23:
Elektrische auto's onder de 15k dan ben je beperkt tot de Renault Zoe, Nissan Leaf of Volkswagen e-Up (of nog oudere generatie, iOn/iMiev/C-Zero) en volgens mij is daar geen trekhaak onder te monteren.
Een “trek”haak voor alleen fietsen (of een koffer) kan bijna altijd wel worden gemonteerd.

Een aanhanger trekken is bij dit budget tot 15k wel een uitdaging.

Tot 15k is een Renault Zoe (met 40/41kWh batterij) misschien een optie. Erg fijne auto(heb er jaren in gereden)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
voor <15k kun je denk ik geen enkele ev vinden met een trekhaak erop, behalve als je een importeert uit duitsland die al een trekhaak erop heeft, dan is het wel mogelijk:

https://suchen.mobile.de/...937a1&s=Car&sb=doc&vc=Car

maar dit zijn niet echt de kilometervreters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Maasluip @Stef87 @Coasterfreak Goed om direct al geconfronteerd te worden met mijn naïviteit rond het onderwerp :p

@Coasterfreak Ook wel bizar om te zien hoe groot het prijsverschil is met Nederland. Ik heb verder geen enkele ervaring met het importeren van auto's maar wat niet is kan nog komen.

Ik kan het ook anders vragen. Welke modellen hebben de beste prijs/kwaliteit verhouding voor iemand die verder weinig wensen heeft behalve dan de trekhaak :)

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 31-10-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
CurlyMo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:56:
@Maasluip @Stef87 @Coasterfreak Goed om direct al geconfronteerd te worden met mijn naïviteit rond het onderwerp :p

@Coasterfreak Ook wel bizar om te zien hoe groot het prijsverschil is met Nederland. Ik heb verder geen enkele ervaring met het importeren van auto's maar wat niet is kan nog komen.

Ik kan het ook anders vragen. Welke modellen hebben de beste prijs/kwaliteit verhouding voor iemand die verder weinig wensen heeft behalve dan de trekhaak :)
de link die ik gaf was nog eentje die alleen filtert op "AHK" of trekhaak in het duits. als we die filter eruithalen en kijken naar alle EV occasions onder 16k, minus de renault twizy, kom je uit op dit:

https://suchen.mobile.de/...88&ref=ess&refId=52309688

geeft je een idee van wat er eigenlijk beschikbaar is voor rond de 16k. op dit moment niet super veel. vanaf 2023 weer 2k occasion EV subsidie als je het van een NL dealer koopt dus je kunt ook daarop wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
CurlyMo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:56:
Misschien die trekhaak gewoon laten varen? Je wilt geen trekhaak, je wilt fietsen meenemen. En je vult zelf dat daarvoor een trekhaak nodig is. ;)

Moeten er zware elektrische fietsen mee, of lichte sportfietsen? Ik heb voor dat laatste een Thule Raceway gekocht voor mijn nieuwe EV.

Gewone stadsfietsen kunnen ook op een fietsendrager op het dak. Qua luchtweerstand is dat natuurlijk ruk, maar als het geen enorme afstanden zijn (dus niet van Groningen naar Zuid-Limburg om aldaar te gaan fietsen), dan werkt dat misschien best goed.

Goed, dat betekent wel dat je daar wat onderzoek naar moet doen. Volgens mij kunnen er op een Zoë bijvoorbeeld geen dakdragers, maar ik weet het niet zeker...

Die Boedelbak van de Praxis kun je sowieso vergeten. Om binnen de stad naar de milieustraat te rijden is het best te doen, maar ik zou (bij potentiële ongevallen of problemen) het risico niet willen nemen met een EV die officieel niks mag trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
dreamscape schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:22:
[...]
Moeten er zware elektrische fietsen mee, of lichte sportfietsen? Ik heb voor dat laatste een Thule Raceway gekocht voor mijn nieuwe EV.
:| Zijn die dingen er eventueel al voor mijn Opel Meriva?!

Ik wist helemaal niet dat dit bestond :D Even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:55
CurlyMo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

:| Zijn die dingen er eventueel al voor mijn Opel Meriva?!

Ik wist helemaal niet dat dit bestond :D Even in verdiepen.
Voor lichte fietsen (tot 18 kg) kun je ook de Seasucker Talon of Seasucker mini bomber overwegen. Die kun je op elke auto zetten.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stef87 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Een “trek”haak voor alleen fietsen (of een koffer) kan bijna altijd wel worden gemonteerd.
Ik heb gezocht en geen enkele aanbieder gevonden die een trekhaak voor een Zoe of Leaf levert. En ja, ik weet dat die auto's geen trekgewicht hebben en dat je de trekhaak alleen voor een fietsendrager mag gebruiken. Mijn Prius had dat ook. En daar kon je dus wel een trekhaak laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:25:
[...]

Ik heb gezocht en geen enkele aanbieder gevonden die een trekhaak voor een Zoe of Leaf levert. En ja, ik weet dat die auto's geen trekgewicht hebben en dat je de trekhaak alleen voor een fietsendrager mag gebruiken. Mijn Prius had dat ook. En daar kon je dus wel een trekhaak laten monteren.
Toch heb ik wel eens een Nissan Leaf (gen 1) met aanhanger bij de milieustraat gezien. Dus een trekhaak is wel te krijgen. Even afgezien van dat je niks mag trekken.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
[...]

Ik heb hier voor mijn Zoe een tijdje terug naar gekeken en kwam toch vrij makkelijk meeedere aanbieders tegen. Komt allemaal bij deze leverancier vandaan: https://brink.eu/nl-nl/trekhaak/renault/zoe/

Er zijn meerdere installateurs die deze kunnen installeren voor 600 tot 800 euro. Check ook dit topic op renaultforum voor meerdere ervaringen: https://www.renaultforum....k-voor-de-zoe-t28907.html

Een trekhaak onder een Zoe bestaat dus zeker tot de mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 08:10
Met betrekking tot wel of niet een trekhaak waar je ook mee kan trekken was er in het Ioniq Electric forum al een discussie. Het schijnt dat het allemaal met wat omwegen wel mogelijk is, ook al mag de auto fabriek af niks trekken:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62969288#62969288

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Maar het zal altijd zo zijn dat je niet legaal bezig bent, omdat de typegoedkeuring er niet is voor trekgewicht.
Het zal ook bijna altijd zo zijn dat het gewoon prima werkt, want elektromotoren hebben er weinig moeite mee.
Sommige auto's zullen iets warmer gaan lopen, zeker als je een caravan op een warme zomerdag met een auto die geen (vloeistof)gekoelde accu heeft.
De stabiliteitsystemen zullen er ook niet op voorbereid zijn maar dat valt wellicht nog mee in de praktijk?

Voor het even de boedelbak gebruiken is het bovenstaande natuurlijk allemaal niet zo'n issue.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Floris112 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:28:
Met betrekking tot wel of niet een trekhaak waar je ook mee kan trekken was er in het Ioniq Electric forum al een discussie. Het schijnt dat het allemaal met wat omwegen wel mogelijk is, ook al mag de auto fabriek af niks trekken:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62969288#62969288
Grootste probleem is dan de verzekering.
Bij een ongeval riskeer je dat de verzekering zicht terugtrekt, en dan kan het wel eens heel duur worden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Tommie12 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:04:
[...]

Grootste probleem is dan de verzekering.
Bij een ongeval riskeer je dat de verzekering zicht terugtrekt, en dan kan het wel eens heel duur worden….
Dat inderdaad. Als het misgaat, wordt het heel duur.

En eigenlijk is het ook al gewoon vrij duur om een trekhaak te monteren om alleen maar een fietsendrager erop te zetten. De Peugeot-dealer stelde al voor om op mijn E-208 gewoon de trekhaak van de normale 208 te schroeven. Reken op 1100 euro...

Dat is het moment dat ik bedacht dat zo'n achterklepdrager wel echt heel veel goedkoper is.

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 01-11-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
dreamscape schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:33:
[...]

Dat inderdaad. Als het misgaat, wordt het heel duur.

En eigenlijk is het ook al gewoon vrij duur om een trekhaak te monteren om alleen maar een fietsendrager erop te zetten. De Peugeot-dealer stelde al voor om op mijn E-208 gewoon de trekhaak van de normale 208 te schroeven. Reken op 1100 euro...

Dat is het moment dat ik bedacht dat zo'n achterklepdrager wel echt heel veel goedkoper is.
Zolang je er niet mee trekt, ben je niet illegaal bezig hoor.

Dus fietsendrager op een haak is gewoon ok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
[...]

Voor de Leaf biedt Mux het al jaren aan:
https://www.muxsan.com/Ne...tml#nissan-leaf-tow-hitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Stef87 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:37:
[...]

Zolang je er niet mee trekt, ben je niet illegaal bezig hoor.

Dus fietsendrager op een haak is gewoon ok.
Zeker is dat ok. Maar ook een manier om heel erg veel geld over de balk te smijten. Ik vond het echt wat idioot om 1100 euro uit te geven aan een haak om alleen een fietsendrager te kunnen gebruiken... ;)

Pagina: 1 ... 259 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic