arsimo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:31:
[...]
Niet om een of ander hoor, maar beide zijn aantoonbaar niet juist. Zie mijn reactie eerder.
Verder zal ik het er bij laten hoor. Ten eerste omdat ik zelf geen caravan-fan ben, dus ik verdedig(de) iets waar ik zelf geen gebruik van zal maken als het zou bestaan en ten tweede omdat ik helaas blijkbaar "strijd" tegen enkelen die voornamelijk naar de beren op de weg op zoek zijn in plaats te onderzoeken wat er allemaal mogelijk zou zijn en daar constructief over van gedachten te wisselen. (of het dan uiteindelijk lukt is een tweede).
Best wel jammer, zeker voor mensen die toch blijkbaar EV omarmd hebben. Nou ja, het is niet anders.
Ik vind die techniek schitterend, als ik geld had zou ik een van dxe eersten zijn die zo'n electrische caravan zou kopen :-)
Maar die staatsloterij lukt maar steeds niet echt :-D
De Electrische caravan is volgens wat ik er van begrijp bedoeld om de energie die nodig is om hem te trekken niet van de auto, maar uit de caravan zelf komt.
De auto ervaart een lichte trekkracht op de trekhaak, maar hoeft er niet extra power voor te geven waardoor deze zijn eigen actieradius behoudt. De caravan zorgt zelf door de energie die nodig is om ook die afstand af te leggen.
Uit dit vloeit voort dat
1- de auto niet vaker hoeft te worden geladen als zonder de caravan op diezelfde rit
2- de caravan ook moet worden geladen na verloop van tijd.
3- De caravan zwaarder is dan een gewone caravan, tot wel 1000 kilo plus, maar die energie moet ook uit de caravan accu komen
4- het niet de bedoeling is dat de caravan niet elektrisch meerijdt waardoor de auto alsnog de caravan moet trekken inclusief die 1000 extra kilo's
Uit het artikel over de dethleff blijkt dat het proefmodel een 80 kWh pakket aan boord heeft.Dat bleek genoeg in de test om na 400 km nog 20% over te hebben, de trekkende auto had minder over.
Je kunt dus stints maken van 300 kilometer en dan moet je beide weer tot 80% opladen (geldt voor de auto, maar zeker ook voor de caravan). Dat kan bij snelladers, echter zijn er nog wat hobbels te nemen want op dit moment zijn er weinig snelladers waar je een dergelijke combinatie kwijt kunt, zeker in het buitenland, en bovendien heb je 1 laadpas en daarmee kan 1 voertuig gelijktijdig worden geladen.
Je hebt dus een tweede laadpas nodig en men moet laadstations geschikt maken voor auto's met caravan.
Dat laatste kan al wel, meestal zit bij een auto het laadpunt achteraan aan een zijkant, de enkeling die hem in de neus heeft zitten daargelaten.
Als de caravan nu een laadpunt in of dichtbij de disselbak heeft, kun je al snel naast een laadpaal komen waar wellicht twee oplaadkabels aanzitten die je dan beiden in gebruik neemt. De laadopeningen zitten dan binnen 2 m van elkaar.
Dan zie ik hier ook tegengeluiden, en die mogen we best nader bekijken, daar is het een forum voor:
Één ervan is: er zitten behoorlijk hoge kosten aan vast om ipv 200 nu 300-400 km te kunnen rijden
Klopt, een caravan die elektrisch is wordt naar verwachting zo'n 15000 duurder dan een gewone, die overigens ook al snel meer dan 15000 kost.
Maar als je dat dan toch wilt, wat heb je dan, buiten een hogere actieradius, nog meer voor nut?
Nou, op de camping zelf. Veel campings leveren 6A aansluitingen, sommigen 4A. Wil je meer dan ben je al snel op een duurdere comfortplaats aangewezen. Dat verschil is per week een gemiddelde 150 euro. Als je jezelf een EV en een EV Caravan kunt permitteren zal dat je een kopzorg zijn, die betaal je dan ook nog wel fluitend denk ik.
Maar je hebt wel een eigen energiecentrale aan boord. De Caravan krijgt immers zonnepanelen, die mogelijk toch wel zo 7-10 kWh per dag kunnen opleveren. Je kunt dus met een gerust hart 16A gebruiken, deels wordt die door je eigen caravan geleverd.
De grotere koffieautomaat, de airco, de vrieskist, wordt allemaal mogelijk. Ik ken nu campings die vrieskistjes verbieden, vanwege het stroomnetwerk. Maar als je die uit eigen caravan weet te voeden kan men daar niets van zeggen natuurlijk.
Ook de mover functie, nu hebben veel caravans een mover, twee electromotoren die een as tegen de banden drukken en dan op stapvoets snelheid de caravan via een afstandbediening op en van zijn plaats rollen. Ikzelf sta elk jaar weer te zeulen en sjorren aan dat ding, maar zo'n mover kan je dat zware werk uit handen nemen.
De Electrische caravan kan dat ook, alleen dan wel op de ingebouwde motoren waar hij ook mee rijdt.
Heb je een oprit naast je huis waar de caravan het hele jaar kan staan, dan wordt het nog leuker, want als je zonnepanelen hebt kun je de caravan meteen als thuisbatterij inzetten. Een thuisbatterij bestaat al, maar kost 3000 euro voor 5 kWh momenteel. De caravan heeft er 80 en is al voor wat anders aangeschaft.
Voordeel: je houdt de accu lekker actief! Verdient ook zichzelf deels terug want de salderingsregeling wordt afgebouwd. Je krijgt op den duur geen geld meer voor je teruggeleverde kwhtjes aan Liander of soortgenoten. Dan sla je die dus op en gebruikt ze zelf, hoef je die niet te kopen bij de netbeheerders.
Mijn conclusie:
De elektrische caravan is een nieuw fenomeen, maar ik zie er wel degelijk potentieel in, zeker voor bepaalde situaties. Het lost niet op dat je met een EV maar 400 km kunt rijden, maar wel dat je met caravan niet maar de helft daarvan overhoudt per lading.
Het heeft wat nadelen wat laden betreft, maar die kunnen worden opgelost.
Het kost geld, maar als je het in het grotere geheel bekijkt, kun je dat er voor over hebben en er nog wat van terugverdienen ook.
Ik denk niet dat ik het ooit kan betalen, maar ik volg die techniek wel degelijk met veel belangstelling.