Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:40:
Je gaat ook voorbij aan het range probleem met een EV en een grote caravan.

Ik ben sowieso geen fan van caravans, maar om dan 1000km te doen met een caravan van 1300kg en elke 150-200km aan de lader moeten is me echt een brug te ver.
Ik heb een caravan, maar ik ben ook niet van plan daar 1000 km mee te gaan rijden. Daar heb ik mijn vrouw niet in mee, die vind 3 uur max in de auto al veel te lang.

Maar stel dat je dat wel doet, en je range is rond de 200 km (die verwachting heb ik wel gebaseerd op veel lezen hier en andere fora, gebruikkerservaringen, gegevens van Volvo zelf etc) dan nog geldt dat je toch iedere 2 uur moet stoppen voor wat rust.
Ik was ook zo van why? doorrijden tot je moe wordt kan ook. Maar naarmate je wat ouder wordt ga je inzien dat iedere 2 uur even 15 minuten rust aan het eind van de rit erg veel betekent voor hoe fit je dan nog bent.

In 2 uur rij je geen 200 km met ene caravan, je mag 90, en er zijn beslist hier en daar wat stukjes oponthoud op de weg. Ervaring leert dat je per uur gemiddeld 75 km aflegt als je snelweg rijdt en dat is inclusief trager verkeer, snachts zal dat 85 zijn. Dat betekent dat je na 2 uur weer 150 km moet bijladen, laat dat 20 minuten kosten. Lekker bakkie koffie extra, en geniet ook eens van de reis zelf en ga niet doorjakkeren. Uiteindelijk ben je dan over 1000 km wellicht 85 minuten later op bestemming..(1000/80 = 12.5 uur rijtijd, per uur 10 min pauze = 125 minuten tegenover doorjakkeren en elke 3 uur 10 min nemen = 40 minuten) goh....

Ik heb dan zoiets van ik ben op vakantie, ik reken desnoods nog wel 3 uur extra reistijd in, om niet constant achter dat stuur te zitten. Mijn vrouw heeft geen rijbewijs en zal dat ook nooit krijgen ook, dus ik moet alles alleen rijden. Dan maakt die 1 a 2 uur extra op die afstand me geen ene moer meer uit hoor ;-)

Mindset ! Vroeger dacht ik er ook anders over, en ik heb ene keer van Annecy naar huis gereden met minimale stops, dat gaat goed, maar uiteindelijk weegt de tijdwinst echt niet op tegen het plezier dat wat meer en wat langere pauzes met zich meebrengen ;-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ron65 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Mindset ! Vroeger dacht ik er ook anders over, en ik heb ene keer van Annecy naar huis gereden met minimale stops, dat gaat goed, maar uiteindelijk weegt de tijdwinst echt niet op tegen het plezier dat wat meer en wat langere pauzes met zich meebrengen ;-)
Precies. Je bent op vakantie. Je hebt je bed bij je. Wat maakt het uit hoe lang je onderweg bent? De reis is de vakantie..

In één ruk naar de Costa Brava, is dát dan vakantie? We worden nu verplicht om te onthaasten.

Over trekgewicht is eerder geschreven:

mux in "Elektrische auto's - deel 5"

Komt erop neer dat een groot deel marktsegmentatie is van modellen; wil je trekgewicht, dan zul je in de buidel moeten tasten voor een groter model.

Een ander deel is dat fabrikanten altijd de perceptie hebben dat de consument een onnozele gebruiker is. Je moet ze niet iets geven waar ze de technische achtergrond niet van begrijpen. Straks krijg je nog een claim aan de broek.. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door JanHenk op 14-06-2022 11:16 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:47:
@Tommie12 In principe moet koeling niet komen van rijwind, dat is niet hoe auto's worden ontworpen. Of in ieder geval niet de Toyota's die ik altijd gekocht heb (voordat ik aan EV ging).
Ik heb meerdere malen zwaar beladen auto's in 40 graden de heuvel op gereden. Waren ook nog eens oude auto's. Liep de temperatuur op? Dan was er iets mis wat ik op kon lossen en het niet meer gebeurde.
Koeling komt zeker wel van rijwind.
Denk je echt dat een ventilator even veel lucht gaat verplaatsen dan wat er door geblazen wordt als je 100 of zelfs 50 rijdt.
Er is ook een enorm verschil tussen een zwaar beladen auto, en diezelfde auto met een caravan van 1300kg er aan.

Om een helling van 10% aan 50 km/h op te rijden met een gespan van 3000kg heb je een vermogen nodig van extra 42kW (60pk) bovenop de rol en rijweerstand.
Doe dat met zo'n 1.2 turbomotortje, en die moet echt lang hard werken. En als je dat met een grotere motor doet aan 2000t/min dan is dat ook niet ideaal.

Het zal nu allemaal wel wat beter berekend zijn, maar vroeger zag je in de bergen regelmatig auto's staan met kokende motor, niet zelden hing daar een caravan aan.
Bergop rijden met een EV is in elk geval een veel zwaardere belasting voor batterij en motoren, dus als daar de grens bereikt wordt....

In de VS staat het trekken van een aanhanger trouwens meestal gelijk aan het kopen van een pick-up...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb een caravan, maar ik ben ook niet van plan daar 1000 km mee te gaan rijden. Daar heb ik mijn vrouw niet in mee, die vind 3 uur max in de auto al veel te lang.

Maar stel dat je dat wel doet, en je range is rond de 200 km (die verwachting heb ik wel gebaseerd op veel lezen hier en andere fora, gebruikkerservaringen, gegevens van Volvo zelf etc) dan nog geldt dat je toch iedere 2 uur moet stoppen voor wat rust.
Ik was ook zo van why? doorrijden tot je moe wordt kan ook. Maar naarmate je wat ouder wordt ga je inzien dat iedere 2 uur even 15 minuten rust aan het eind van de rit erg veel betekent voor hoe fit je dan nog bent.

In 2 uur rij je geen 200 km met ene caravan, je mag 90, en er zijn beslist hier en daar wat stukjes oponthoud op de weg. Ervaring leert dat je per uur gemiddeld 75 km aflegt als je snelweg rijdt en dat is inclusief trager verkeer, snachts zal dat 85 zijn. Dat betekent dat je na 2 uur weer 150 km moet bijladen, laat dat 20 minuten kosten. Lekker bakkie koffie extra, en geniet ook eens van de reis zelf en ga niet doorjakkeren. Uiteindelijk ben je dan over 1000 km wellicht 85 minuten later op bestemming..(1000/80 = 12.5 uur rijtijd, per uur 10 min pauze = 125 minuten tegenover doorjakkeren en elke 3 uur 10 min nemen = 40 minuten) goh....

Ik heb dan zoiets van ik ben op vakantie, ik reken desnoods nog wel 3 uur extra reistijd in, om niet constant achter dat stuur te zitten. Mijn vrouw heeft geen rijbewijs en zal dat ook nooit krijgen ook, dus ik moet alles alleen rijden. Dan maakt die 1 a 2 uur extra op die afstand me geen ene moer meer uit hoor ;-)

Zal aan mijn gebrek aan ervaring liggen.
Met de auto vroeger wel 1000-1200km op 1 dag gedaan (met 2-3 chauffeurs). Dat is haalbaar in een goede auto en als het verkeer wat mee zit.
Ik zie me dat met een EV waarschijnlijk ook niet meer doen (geen kinderen meer mee op vakantie, dus een extra hotelnachtje lijkt me prima). Dan is 700-800km op een dag ook goed te doen.
Met een caravan heb ik geen plannen. Auto laden met caravan is ook wat minder vanzelfsprekend. Dikwijls moet je ontkoppelen om aan de laadpaal te geraken.
Ik neem wel een B&B, hotel of huur een huisje (met laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JanHenk schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Precies. Je bent op vakantie. Je hebt je bed bij je. Wat maakt het uit hoe lang je onderweg bent? De reis is de vakantie..

In één ruk naar de Costa Brava, is dát dan vakantie? We worden nu verplicht om te onthaasten.

Over trekgewicht is eerder geschreven:

mux in "Elektrische auto's - deel 5"

Komt erop neer dat een groot deel marktsegmentatie is van modellen; wil je trekgewicht, dan zul je in de buidel moeten tasten voor een groter model.

Een ander deel is dat fabrikanten altijd de perceptie hebben dat de consument een onnozele gebruiker is. Je moet ze niet iets geven waar ze de technische achtergrond niet van begrijpen. Straks krijg je nog een claim aan de broek.. ;)
Klopt allemaal wel.

Maar de derde reden die MUX noemt, extra laadcycli voor de accu door caravantrekken, vind ik op zich kloppen maar men gaat er daarbij zover ik eruit lees wel vanuit dat je dagelijks die caravan erachter hebt.
Als je die 1000 km rijdt en dus 5 laadcycli hebt ipv 3 en dat teruggaans nog eens, gaat dit over 4 extra laadbeurten per jaar of 8 als je twee keer op vakantie gaat.
Als je de rest van het jaar normaal met de accu omgaat, laad tot 90%, alleen 100% als echt nodig, niet tot onder de 15% gaat en niet elk stoplicht weer probeert het asfalt naar achteren toe op te rollen, dan valt dat allemaal enorm mee en zal de invloed niet eens echt meetbaar zijn na 5 jaar tov iemand zonder caravan.

De ICE die ik nu heb, is een 1.6 turbo diesel, en die kan 0-100 volgens de fabrikant in 12 seconden doen. Ik heb hem wel eens uitgetest, en kwam al tot 11 seconden voor 0-100. Maar wil ik dat steeds? nee, soms is het goed om snel weg te kunnen zijn, bijvoorbeeld iemand voor je die constant 75 rijdt waar je 80 mag maar bij verkeerslichten het gaspedaal wel weet te vinden. Als je dan vooraan ernaast staat is het wel makkelijk om even dat sprintje te kunnen maken. maar verder? je krijgt vaak niet eens de kans. En het hoeft ook niet voor mij.
Afgelopen zondag nog, even iemand wegbrengen, de auto is snel, maar ik deed over een rit van 1 uurtje al 1 uur en 3 kwartier. Steeds auto's voor me die pas na kilometers eens de 80 halen, 60 rijden waar je 80 mag, stilstaan voor lege rotondes, en een brug die zowel heengaans als teruggaans zonodig open moest. Kun je nog zo een snelle wagen hebben, je schiet er niets mee op. En asociaal inhalen waar dat eigenlijk niet kan/mag of andere trucs die je 1 autotje verder brengen hoeven ook niet, even verderop zit toch de volgende rijdende wegafzetting op wielen weer voor je.

Snelel auto hebben is leuk voor een keertje de fun van snel weg kunnen trekken, dat gevoel van power, snelheid, helemaal mee eens. maar nodig? in dit kleine landje echt niet en soms zelfs nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat dacht je van wegenbelasting? Ja het is nu nog gesubsidieerd, maar een EV van gelijk formaat als mijn ICE is meerdere gewichtsklassen zwaarder.
Nog even los van wat al die zwaardere auto's betekenen voor slijtage aan wegen en de kosten daarvan, maar dat is een andere discussie denk ik. ;)

Zelf stop ik sowieso al elke twee uur, dat vind ik gewoon veel relaxter. Maar ik kan mij wel voorstellen dat het dan prettig is om iets meer marge te hebben dan dat je ook echt bij elke stop móet laden. :P

Toch zie ik ook nadelen in het gebruik. Wij staan veelal op de wat groenere campings, liefst autovrij. Daar kan je dus niet bij je tent laden en een laadpaal kan je meestal ook wel vergeten. Dan moet je dus bewust op zoek naar een plekje tijdens het boodschappen doen o.i.d. om hem even wat sap te geven.

Maar goed, als particulier vind ik het vooralsnog toch gewoon nog te duur voor wat je dan krijgt dus dat maakt de afweging wat makkelijker.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:53
JanHenk schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:10:
[...]
Inderdaad, je bent op vakantie, dus lekker snel doortuffen tot je er bent en dan genieten van je vakantie daar :+
Ja, want anders verspil je 2 dagen met op/langs de snelweg te staan.
Maar zoals zo vaak gezegd is dit puur wat je zelf wil en hebben dit soort posts bar weinig nut. Voor mij is dit een belangrijke reden om nog niet naar een EV over te gaan (hooguit als 2e auto). Ik moet er niet aan denken om verplicht om de 2 a 3 uur een half uur stil te moeten staan.

Ik rijd dus liever 1200km in mijn eentje in een dag dan dat ik verplicht moet stoppen en overnachten. En dan kom ik heel erg uitgerust aan, want er is niets ontspannender dan lekker in je auto rondrijden :) Ieder dus zijn eigen wensen.

Wat trekgewicht betreft zie je dat het steeds beter wordt. Sowieso kan de elektromotor dat meestal makkelijk aan en gaat het dus vooral om de aandrijflijn en de bouw van de auto. Ik schat dat binnen een paar jaar er ook steeds meer kleinere modellen komen waar je een fatsoenlijke aanhanger achter kunt hangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Zal aan mijn gebrek aan ervaring liggen.
Met de auto vroeger wel 1000-1200km op 1 dag gedaan (met 2-3 chauffeurs). Dat is haalbaar in een goede auto en als het verkeer wat mee zit.
Ik zie me dat met een EV waarschijnlijk ook niet meer doen (geen kinderen meer mee op vakantie, dus een extra hotelnachtje lijkt me prima). Dan is 700-800km op een dag ook goed te doen.
Met een caravan heb ik geen plannen. Auto laden met caravan is ook wat minder vanzelfsprekend. Dikwijls moet je ontkoppelen om aan de laadpaal te geraken.
Ik neem wel een B&B, hotel of huur een huisje (met laadpaal).
Dat is ieder zijn smaak natuurlijk.
Wellicht dat over een jaar of 5 die caravan ook de deur uit gaat. Maar lange afstanden doe ik er niet mee om drie redenen:
- Mijn vrouw wil niet lang in de auto zitten
- Ik heb 1 kind erbij met ADHD klachten, die hou je niet lang rustig en dat geeft veel stress als je dan ook nog moet autorijden
- Ik moet alles alleen rijden, de enige met rijbewijs in het gezelschap.

Een B&B, Hotel, leuk, maar niet met een kind dat af en toe stuitert. Op een camping wordt dat veelal prima geaccepteerd naast dat het minder opvalt, maar in een hotel zeker wordt je al snel daarop aangekeken.
Een huisje is me te duur ook, wij zijn op schoolvakanties aangewezen en als je dan 1000 euro voor een week betaalt, ben je voor minder geld drie weken op een camping. Al wordt die laatste de laatste jaren ook wel (fors) duurder. De prijzen zijn door Corona wel flink gestegen, drie jaar geleden betaalde ik voor dezelfde plek als waar ik nu heenga slechts 480 euro voor 3 weken en nu 970. Is wel een comfort plaats dus met eigen water, afvoer, TV aansluiting en 16A stroom ipv 6A. Ik heb daar nog steeds in augustus geen huisje voor voor 3 weken ;-)

Straks met de EV zal ik 1x moeten laden onderweg, hoeft niet eens maar dan kom je vrijwel leeg aan.
Ik maak er geen punt van, ik geniet wel. En die caravan, ik vind dat echt veel leuker dan een huisje of hotel, ik geniet er echt van!
En dat laden? hoef je de caravan niet voor af te koppelen, Fastned! oude stations doorrijdhoogte 2.75 en de nieuwe 4 meter, en er is plek (zeker bij die waar de laders op een dwarsrij staan ip een langsrij) waardoor je de caravan niet hoeft af te haken. En dan nog, dat is 1 minuut werk, aankoppelen idem.

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 14-06-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:07
mux schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:41:

De uitzonderingen op deze regels zijn ook niet echt dat je zegt bemoedigend. Zo krijgt de Renault Clio TCe een trekgewicht van 900kg mee - maar wil je daar serieus een caravan mee trekken? Je komt nog niet eens de Vaalserberg op met die combinatie - en 900kg is al vrij krap (ondanks dat het GVW van de auto rond de 1500kg zit).
Als ie 900Kg mag trekken komt ie er ook echt wel een berg mee op.

Ik ben regelmatig op pad geweest met een Skoda Fabia 1.2 diesel (75pk, mag 1000 Kg trekken) met daarachter een caravan van 900Kg + de auto goed vol geladen.
Het gaat allemaal wat langzamer en je moet wat verder vooruit denken maar ik ben nog nooit in een situatie terecht gekomen waar het gebrek aan vermogen een probleem was.
Als een helling echt steil wordt dan is er vaak ook wel een alternatieve route voor zwaarder verkeer te vinden.

Ergens is het wel raar dat mijn vorige auto ongeveer 1500Kg zwaar was en met 144pk zo'n 1700Kg mocht trekken en mijn huidige e-208 met ongeveer hetzelfde gewicht en vermogen helemaal niks mag trekken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaapio_B schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Ergens is het wel raar dat mijn vorige auto ongeveer 1500Kg zwaar was en met 144pk zo'n 1700Kg mocht trekken en mijn huidige e-208 met ongeveer hetzelfde gewicht en vermogen helemaal niks mag trekken.
Omdat Peugeot geen zin (en budget) had om dat te homologeren voor die paar Nederlanders die nu geen e-208 kopen op een moment dat de vraag toch groter is dan het aanbod.

Het is zo... kwestie van prioriteiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jaapio_B schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Mogelijk is de draagbalk constructie er niet geschikt voor. Door de accuplaatsing en de bescherming daarvan tegen ongevallen is de draagkoker constructie van de EV soms wezenlijk anders dan die van een vergelijkbare ICE. Dat kan betekenen dat een trekhaak er eenvoudigweg fysiek niet eens onder past!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
In mijn jeugdjaren met mijn ouders heel veel met de caravan op pad geweest. Heel Europa zo gezien, tot aan in 1976(!) - ik was toen 11 - met een caravan vlak langs het rode plein in Moskou toe - dus midden in de koude oorlog. Unieke ervaringen, ben mijn ouders nog dankbaar dat ik al in die tijd de meest bijzondere dingen heb gezien, en dat allemaal toen op het lerarensalaris van mijn vader - daardoor wel 6 weken achtereen op vakantie, andere kant van de medaille.

Echter, moet er nu niet meer aan denken. Ik ben geen echte hardrijder, maar dat uren achter elkaar getuf in de binnenbaan, nee, niets voor mij. Ben dus later als volwassene nooit met een caravan op pad geweest. Wel met een tentje op een camping nog incidenteel.

Maar aan de andere kant ook totaal geen zin in een enkele ruk naar de Costa Whatever etc scheuren. Ik ging op een long weekend na eigenlijk nooit meer met de auto op vakantie. Te vermoeiend en te veel gestress - voelde niet als vakantie (had als ondernemer ook geen 6 weken achtereen vrij meer, dat scheelt ook haha).

Totdat ik in 2019 mijn Tesla Model 3 LR kocht en de EV-road trip ontdekte. Afgelopen zomer twee weken met vrouw en dochter een 14-daagse trip door Scandinavie of zoals een dikke maand terug een 12-daagse trip naar Italie (Milaan, Florence, Pisa, Venetie). Zowel lekker vlot als ontspannen rijden, na twee/tweeenhalf uur eventjes snelladen en tegelijk bakje koffie, hapje eten, toilet en benen strekken. De reis zelf is ook (weer) vakantie geworden. Net als @ron65 hier ben ik de enige chauffeur onderweg, niet meer de allerjongste en vind eigenlijk deze door de "omstandigheden gedwongen" (snelladen ev, enige berijder) ontspannen manier van vakantieritten maken ideaal.

Maar de caravan, ondanks de goede jeugdherinneringen, mis ik totaal niet. Maar ik hoop voor de liefhebbers er van dat het op termijn dat dit ook wat makkelijker zal gaan met de EV. Ironisch dat het juist omdat de EV in principe zo goed kan trekken dat het nu nog zo ingewikkeld ligt.

Voor de aardigheid deze collage van onze "gedwongen rustmomenten" tijdens onze recente trip (al een keer in Tesla Model 3 & Y topic geplaatst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqiSs-10eIRnblP-TrhyO-uRfyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcxhlnJe3oKaA201cVoz8uKK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Omdat Peugeot geen zin (en budget) had om dat te homologeren voor die paar Nederlanders die nu geen e-208 kopen op een moment dat de vraag toch groter is dan het aanbod.

Het is zo... kwestie van prioriteiten.
Je hebt ook flink extra koeling nodig bij het trekken van een EV, trekken zal technisch “makkelijk” gaan. Maar je moet er wel rekening mee houden in het ontwerp.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Stef87 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Je hebt ook flink extra koeling nodig bij het trekken van een EV, trekken zal technisch “makkelijk” gaan. Maar je moet er wel rekening mee houden in het ontwerp.
Daarom ben ik blij dat mijn aanstaande EV een warmtepomp heeft die tevens voor de koeling van accu en motoren zorgt wanneer nodig, omgekeerd ook de accu pre-conditioneert voor laden onder bepaalde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Overigens, naar mijn idee zit de oplossing op termijn voor de EV met caravan in het uitrusten van caravans met
  • eigen elektromotor,
  • kleine batterij (vergelijkbaar met nu in PHEV), die men minstens met 11kW kan opladen. Snelladen zou ook fijn zijn
  • regenereren bij remmen (dankzij oplooprem),
  • motor (vooral) laten meehelpen met aandrijving als boven bepaalde mate aan de caravan getrokken wordt
  • zonnecellen op het dak
  • goed afgestelde dak spoiler op de auto mbv speciale windtunnel simulatiesoftware e.d. (met kenmerken vd auto, caravan e.d. als input)
  • caravans betere aerodynamica. Bestaan al natuurlijk, maar opvallend vaak inefficiente vierkante dozen nog
Was al o.a. een bedrijf in Duitsland mee bezig zag ik ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ron65 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:42:
En dat laden? hoef je de caravan niet voor af te koppelen, Fastned! oude stations doorrijdhoogte 2.75 en de nieuwe 4 meter, en er is plek (zeker bij die waar de laders op een dwarsrij staan ip een langsrij) waardoor je de caravan niet hoeft af te haken. En dan nog, dat is 1 minuut werk, aankoppelen idem.
Toevallig kwam ik van het weekend zo'n nieuwe tegen inderdaad. Lekker ruim, als was deze nog achter elkaar dus met lange combinatie moet je toch afkoppelen denk ik. Dat gaat vast snel maar ik vraag me af of dat nog steeds zo makkelijk en '1 minuut werk' is wanneer je op een locatie komt in het hoogseizoen. Vaak is een parkeerplaats voor een gewone auto dan al een uitdaging. :D

Overigens is dat wel weer pijnlijk, als je ziet hoeveel gewone parkeerplaatsen ze opgeofferd hebben voor vier tot zes laadplekjes op zo'n immens Fastnet plein. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

arsimo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:28:
Overigens, naar mijn idee zit de oplossing op termijn voor de EV met caravan in het uitrusten van caravans met
  • eigen elektromotor,
  • kleine batterij (vergelijkbaar met nu in PHEV), die men minstens met 11kW kan opladen. Snelladen zou ook fijn zijn
  • motor (vooral) laten meehelpen met aandrijving als boven bepaalde mate aan de caravan getrokken wordt
  • zonnecellen op het dak
  • goed afgestelde dak spoiler op de auto mbv speciale windtunnel simulatiesoftware e.d. (met kenmerken vd auto, caravan e.d. als input)
  • caravans betere aerodynamica. Bestaan al natuurlijk, maar opvallend vaak inefficiente vierkante dozen nog
Klopt, Dethleff is al met een experimenteel exemplaar aan het testen.
NAdeel is dat dit een aanpassing van net rijbewijs gaat vergen naar verwachting. Immers is de caravan straks op zich een autonoom voertuig geworden dat achter een ander autonoom voertuig komt.

Wel lekker dat je dan geen actieradius verliest en op de camping ook nog eens gebruik kunt maken van opslag zonne energie end aarmee je caravan verlichten en verwarmen /koelen.

Nadeel is de hoge prijs.

Bovendien zijn er nu al boze tongen die zich roeren omdat ze vinden dat het aso is om bij een snellader twee plekken te gebruiken om beide voertuigen (auto en caravan) op te laden. Soms wordt ieder leuk vooruitzicht al bij voorbaat met de grond gelijk gemaakt nog voor het er is.
Er zijn er die gewoon een caravan niet leuk vinden, maar het een ander daarom ook niet gunnen en er graag tegenaan trappen (figuurlijk) waar ze maar kunnen.
Het is voor hun wel lastig wanneer je met 200+ kmh naar je verweggistan bestemming wilt scheuren en er allemaal lastige langzame caravans in je vaarwater zitten natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Om een helling van 10% aan 50 km/h op te rijden met een gespan van 3000kg heb je een vermogen nodig van extra 42kW (60pk) bovenop de rol en rijweerstand.
Ik heb dit nog gedaan. Kilometers lang zigzaggend 10% omhoog en het was buiten 42 graden (dit is niet in Europa) en zo heb ik wel meer van dat soort dingen gedaan in onze absurde roadtrips.

Ik had er weliswaar geen caravan achter, maar de bus was zeker wel richting de 3 ton. En maar 75pk. Dus ja dat gaat langzaam, geen rijwind. En dat moeten auto's ook gewoon kunnen.
En dat deed hij ook. Je hoort dan de fans gaan loeien, echt keihard, maar het werkt en hij wordt niet te warm.
Juist daarom moeten auto's niet afhankelijk zijn van rijwind.

Het is vrij simpel.

75pk = 55kW.
Voor het gemakt stellen we even dat de motor 33,3% efficient is. Dan moet je dus richting de 110kW kunnen afvoeren. Daarom een lomp grote radiator erin en een ventilator die dat weg kan werken.
En die ventilator draaide op de motor (mechanisch/visco) en pakte ook alweer een paar kilowatt. En dat voel je, je hebt gewoon minder vermogen.

Maar goed, Toyota ontwerpt zijn auto's ook voor letterlijk alle omstandigheden. Dat doen ze inderdaad niet allemaal.

En met EVs hoef je maar heel weinig kW thermisch weg te krijgen. Ondanks de aerodynamische bodies zit er meestal wel een radiateur met fan in.

Het werkelijke probleem is dat het lastig is om alle componenten van een elektromotor voldoende koeling te geven. Dat is in de praktijk helemaal geen probleem (want je hebt het niet nodig). En bij de Taycan hebben ze dat aardig voor elkaar.
Ik vraag me af of het echt bij caravan trekken speelt, als je met een auto ook kan circuit rijden is caravan trekken makkelijker qua warmte ontwikkeling vermoed ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Ik heb dit nog gedaan. Kilometers lang zigzaggend 10% omhoog en het was buiten 42 graden (dit is niet in Europa) en zo heb ik wel meer van dat soort dingen gedaan in onze absurde roadtrips.

Ik had er weliswaar geen caravan achter, maar de bus was zeker wel richting de 3 ton. En maar 75pk. Dus ja dat gaat langzaam, geen rijwind. En dat moeten auto's ook gewoon kunnen.
En dat deed hij ook. Je hoort dan de fans gaan loeien, echt keihard, maar het werkt en hij wordt niet te warm.
Juist daarom moeten auto's niet afhankelijk zijn van rijwind.

Het is vrij simpel.

75pk = 55kW.
Voor het gemakt stellen we even dat de motor 33,3% efficient is. Dan moet je dus richting de 110kW kunnen afvoeren. Daarom een lomp grote radiator erin en een ventilator die dat weg kan werken.
En die ventilator draaide op de motor (mechanisch/visco) en pakte ook alweer een paar kilowatt. En dat voel je, je hebt gewoon minder vermogen.

Maar goed, Toyota ontwerpt zijn auto's ook voor letterlijk alle omstandigheden. Dat doen ze inderdaad niet allemaal.

En met EVs hoef je maar heel weinig kW thermisch weg te krijgen. Ondanks de aerodynamische bodies zit er meestal wel een radiateur met fan in.

Het werkelijke probleem is dat het lastig is om alle componenten van een elektromotor voldoende koeling te geven. Dat is in de praktijk helemaal geen probleem. En bij de Taycan hebben ze dat aardig voor elkaar.
Ik vraag me af of het echt bij caravan trekken speelt, als je met een auto ook kan circuit rijden is caravan trekken makkelijker qua warmte ontwikkeling vermoed ik.
Cicruit rijden is hoge snelheid. Als je de lucht aan 200km/h door de radiator drukt, dan koelt dat zeer intens.
Maar ook dan zijn het sprintjes van bocht tot bocht. Je gaat zelden 200pk langer dan seconden gebruiken.

Caravan omhoog aan 40-50km/h is toch een andere belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Cicruit rijden is hoge snelheid. Als je de lucht aan 200km/h door de radiator drukt, dan koelt dat zeer intens.
Maar ook dan zijn het sprintjes van bocht tot bocht. Je gaat zelden 200pk langer dan seconden gebruiken.

Caravan omhoog aan 40-50km/h is toch een andere belasting.
Het maakt niet uit. Je hebt zoveel kilowatt thermisch vermogen dat je weg moet sluizen.
En het is dus prima mogelijk om dat weg te sluizen terwijl er geen rijwind is, door dikke ventilatoren.
Letterlijk iedere Toyota, ook van 40 jaar oud, zal je dat aantonen als het koelsysteem maar goed is.

Het is gewoon een ontwerpkeuze en bij EVs hoef je bij een 150kW motor wellicht maar 30kW thermisch weg te werken. Ik noem maar wat, maar in ieder geval veel lagere getallen dan bij benzine/diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arsimo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:28:
  • eigen elektromotor,
  • zonnecellen op het dak
Ja, dat klopt. Caravan met electrisch aangedreven as en een oplaadbare batterij.
Zonnepanelen gaan niet veel geven, spoiler wel natuurlijk voor de autoweg.

Maar dan moet je ook bereid zijn om minstens 15k meer te betalen voor die caravan...
De vraag is of het dan zinvol is om die investering te doen om een paar laadstops te vermijden en een range te krijgen van 300km ipv 200km.
Natuurlijk zijn er mensen die het kopen aan welke prijs ook, maar Henk en Ingrid die met de Skoda Oktavia en de tweedehands Hobby naar Spanje karren ... denk het niet.

Voor 15k kan ik al een heel aantal nachten in een B&B doorbrengen of ter plaatse een stacaravan huren.

Principieel is het ook niet efficient om voor 3 weken vakantie een minihuis te kopen, dat elk jaar 3000km door Europa te trekken en nog eens stallingskosten voor te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:19
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Principieel is het ook niet efficient om voor 3 weken vakantie een minihuis te kopen, dat elk jaar 3000km door Europa te trekken en nog eens stallingskosten voor te betalen.
Als je ook ziet hoeveel mensen (natuurlijk niet iedereen) er zijn die elk jaar naar hetzelfde land (streek/stad/camping) gaan en toch elk jaar de caravan weer meeslepen naar huis, is het ook allemaal niet heel handig. Ik zou overwegen om mijn caravan daar te stallen en voor dat paasweekend gewoon lekker een huisje of caravan te huren.

Als je maar 100 a 200 kilometer met je caravan hoeft te reizen richting de camping, is een EV met caravan al een stuk haalbaarder in vergelijking met de jaarlijkse 1.500 kilometer richting Spanje.

[ Voor 15% gewijzigd door M@cer op 14-06-2022 13:14 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Ja, dat klopt. Caravan met electrisch aangedreven as en een oplaadbare batterij.
Zonnepanelen gaan niet veel geven, spoiler wel natuurlijk voor de autoweg.

Maar dan moet je ook bereid zijn om minstens 15k meer te betalen voor die caravan...

De vraag is of het dan zinvol is om die investering te doen om een paar laadstops te vermijden en een range te krijgen van 300km ipv 200km.
Natuurlijk zijn er mensen die het kopen aan welke prijs ook, maar Henk en Ingrid die met de Skoda Oktavia en de tweedehands Hobby naar Spanje karren ... denk het niet.

Voor 15k kan ik al een heel aantal nachten in een B&B doorbrengen of ter plaatse een stacaravan huren.

15+ K zal het zeker nu extra kosten, en dat is alleen voor de early-adopter-en-het-perse-willen-hebben-met-flink-beurs liefhebber interessant - heel weinig dus. Maar op termijn - ik schreef dat er uiteraard niet voor niets bij 8) - zal dat flink (kunnen) gaan dalen, net als met alles als het op schaal gemaakt gaat (kunnen) worden. Zullen vast maar enkele caravan-platform makers wereldwijd overblijven waarbij specifieke caravanbouwers zich onderscheiden met hun opbouw [als dat nu al niet gebeurt? Ken de caravanmarkt niet in detail genoeg]. Over die initiele hoge extra kosten maak ik me niet zo'n zorgen.

Zonnepanelen zijn niet zo zeer handig voor tijdens het rijden (al scheelt het iets) maar juist omdat een caravan vooral in zonnigen perioden en gebieden worden gebruikt kan men tijdens het camperen flink wat stroom opwekken, als is het maar voor de koelkast, tv etc. Met zo'n PHEV-accu er in heeft men niet alleen voor aandrijving maar potentieel waar dan ook overal 230V beschikbaar, juist ook als men een tijd niet aangesloten is aan het net. Een eigen mini luxe-paradijsje, inclusief airco(?), overal en altijd. Nu nog (te) duur, straks wellicht gemeengoed door slimme doorgevoerde electrificatie.

Wil ik zelf nog steeds zo'n ding niet hoor, maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arsimo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:26:
[...]

15+ K zal het zeker nu extra kosten, en dat is alleen voor de early-adopter-en-het-perse-willen-hebben-met-flink-beurs liefhebber interessant - heel weinig dus. Maar op termijn - ik schreef dat er uiteraard niet voor niets bij 8) - zal dat flink (kunnen) gaan dalen, net als met alles als het op schaal gemaakt gaat (kunnen) worden. Zullen vast maar enkele caravan-platform makers wereldwijd overblijven waarbij specifieke caravanbouwers zich onderscheiden met hun opbouw [als dat nu al niet gebeurt? Ken de caravanmarkt niet in detail genoeg]. Over die initiele hoge extra kosten maak ik me niet zo'n zorgen.

Zonnepanelen zijn niet zo zeer handig voor tijdens het rijden (al scheelt het iets) maar juist omdat een caravan vooral in zonnigen perioden en gebieden worden gebruikt kan men tijdens het camperen flink wat stroom opwekken, als is het maar voor de koelkast, tv etc. Met zo'n PHEV-accu er in heeft men niet alleen voor aandrijving maar potentieel waar dan ook overal 230V beschikbaar, juist ook als men een tijd niet aangesloten is aan het net. Een eigen mini luxe-paradijsje, inclusief airco(?), overal en altijd. Nu nog (te) duur, straks wellicht gemeengoed door slimme doorgevoerde electrificatie.

Wil ik zelf nog steeds zo'n ding niet hoor, maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep.
30kWh batterij: 6000€ (en dat is heel krap gerekend, want Tesla heeft al een kost die rond de 150€/kWh zit)
Electrische as: 3000€
Electronica, inverter, etc1500€

De rest is marge en winst voor de dealer.
Vergeet niet dat die tuinhuizen op wielen nooit in dezelfde aantallen gebouwd worden als personenwagens. Het maakt nogal een verschil uit of je 1000 stuks per jaar produceert of 100.000 auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:13
Een EV-caravan zal altijd duurder zijn dan een normale caravan, simpelweg omdat er meer op zit dan een reguliere caravan.
Opladen zal voorlopig nog een crime zijn. Meeste laadpalen zijn niet geschikt voor hoge voertuigen. Soms moet je de caravan al loskoppelen voordat je in de buurt bent van de laadpaal en kun je deze dus niet opladen (met dezelfde hoogtebeperking ook last met mijn fietsen op het dak).
En als het wel kan, is het hoogstwaarschijnlijk dat je je caravan alsnog moet loskoppelen voordat je deze kunt laden. Want kabels zijn niet zo lang en flexibel en het zou toevallig uit moeten komen dat laadpoorten aan de juiste zijde zitten van zowel je voertuig als je aanhanger en dan ook nog beide tegelijk binnen bereik.
Dan zul je nog verschil in laadsnelheid hebben, waardoor je ook minder efficiënt de laadtijd benut omdat één van beide al buiten zijn optimale laadgebied gaat zitten. En daarbij een laadpaal relatief onnodig bezet houdt.
Daarnaast ga je je caravan accu's nauwelijks gebruiken, tenzij je meerdere keren per jaar op vakantie gaat. Voor al het overige is dat best verspilling van de elektrische capaciteiten van het apparaat, door het zo weinig te gebruiken.

Ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Het vraagt om een standaard (qua opstelplaats) langs snelwegen qua (snel)laadplekken om deze geschikt te maken voor voertuigen met aangedreven aanhangers. Laten ze eerst maar een goed dekkend netwerk hebben dat je tenminste elke 50km een snellaadpaal langs de snelwegen in Europa hebt. Dan kunnen we daarna hopelijk een stap maken voor de groep caravanners.

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 14-06-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:58:
[...]
30kWh batterij: 6000€ (en dat is heel krap gerekend, want Tesla heeft al een kost die rond de 150€/kWh zit)
Electrische as: 3000€
Electronica, inverter, etc1500€

De rest is marge en winst voor de dealer.
Vergeet niet dat die tuinhuizen op wielen nooit in dezelfde aantallen gebouwd worden als personenwagens. Het maakt nogal een verschil uit of je 1000 stuks per jaar produceert of 100.000 auto's.
Het zijn onderdelen die niet alleen in dergelijke caravans (zullen) worden gebruikt. Door corona en Oekraine-oorlog is er (even) een hickup maar de dalende kostenlijn die al meer dan een decennium zichtbaar is met dit soort producten - met name de accu - zal straks weer doorzetten. Op moment dat we na circa 2025 komen, de EV verder gemeengoed is zullen ook toepassingen als geelectrificeerde caravans en andere aanhangers [denk bij die laatste aan de zakelijke markt] financieel voor meer en meer bereikbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
The__Virus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:04:
Een EV-caravan zal altijd duurder zijn dan een normale caravan, simpelweg omdat er meer op zit dan een reguliere caravan.
Tuurlijk. Neem je een gewone caravan als je het geld niet (over) hebt voor een EV-caravan.
Opladen zal voorlopig nog een crime zijn. Meeste laadpalen zijn niet geschikt voor hoge voertuigen. Soms moet je de caravan al loskoppelen voordat je in de buurt bent van de laadpaal en kun je deze dus niet opladen (met dezelfde hoogtebeperking ook last met mijn fietsen op het dak).
En als het wel kan, is het hoogstwaarschijnlijk dat je je caravan alsnog moet loskoppelen voordat je deze kunt laden. Want kabels zijn niet zo lang en flexibel en het zou toevallig uit moeten komen dat laadpoorten aan de juiste zijde zitten van zowel je voertuig als je aanhanger en dan ook nog beide tegelijk binnen bereik.

Dan zul je nog verschil in laadsnelheid hebben, waardoor je ook minder efficiënt de laadtijd benut omdat één van beide al buiten zijn optimale laadgebied gaat zitten. En daarbij een laadpaal relatief onnodig bezet houdt.
Je hoeft auto + caravan dan niet altijd tegelijk op te laden. De caravan ondersteunt de aandrijving, het hoeft niet gelijkwaardig te zijn. Het gaat er om dat de range van de EV er niet te veel onder te lijden heeft.
Daarnaast ga je je caravan accu's nauwelijks gebruiken, tenzij je meerdere keren per jaar op vakantie gaat. Voor al het overige is dat best verspilling van de elektrische capaciteiten van het apparaat, door het zo weinig te gebruiken.
Makkelijk wat aan te doen als dat zo'n groot probleem is. Gebruik als je thuis bent de accu als een power wall en als je op vakantie gaat schuif je deze als ware het een lade onder in je caravan.
Ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Het vraagt om een standaard (qua opstelplaats) langs snelwegen qua (snel)laadplekken om deze geschikt te maken voor voertuigen met aangedreven aanhangers.
Is dus niet nodig, en zeker niet overal bij alle snelladers. En als de caravan accu onverhoopt al leeg is voor de bestemming dan fungeert de caravan als een normale caravan. Ietsje zwaarder door de accu, dat wel, mede daarom niet zo'n grote nemen. (15 a 20 kWh)
Laten ze eerst maar een goed dekkend netwerk hebben dat je tenminste elke 50km een snellaadpaal langs de snelwegen in Europa hebt. Dan kunnen we daarna hopelijk een stap maken voor de groep caravanners.
Tuurlijk, eerder zal het sowieso niet gaan gebeuren. Hoewel in theorie zo'n EV-caravan ook interessant zou kunnen zijn voor verstokte ICE-rijders zal het vooral voor caravan-liefhebbende EV-rijders een optie zijn. En om dat levensvatbaar te zijn moet eerste het percentage EV-rijders sec flink omhoog.

Het gaat om iets op termijn - je moet er dus ook met ogen naar kijken vanuit de verwachte situatie op termijn. Niet vanuit de situatie zoals die nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

The__Virus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:04:

Ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Het vraagt om een standaard (qua opstelplaats) langs snelwegen qua (snel)laadplekken om deze geschikt te maken voor voertuigen met aangedreven aanhangers. Laten ze eerst maar een goed dekkend netwerk hebben dat je tenminste elke 50km een snellaadpaal langs de snelwegen in Europa hebt. Dan kunnen we daarna hopelijk een stap maken voor de groep caravanners.
Ik ook niet, Dethleffs is er wel mee bezig, en de luxe van een zlef voorzienende caravan wat stroom betreft is - zeker in sommige landen- heel aantrekkelijk, maar het wordt een in principe zelfrijdend voertuig al wordt de besturing gedaan via een disselboom.
Daardoor zal er een typegoedkeuring op moeten komen die anders is dan voor de gewone caravan.
Ook het rijbewijs zal moeten worden aangepast, er komt mogelijk Europees gezien een nieuwe rijbewijs categorie voor.

Eer dat die zaken allemaal geregeld zijn, staat de Dethleff verscholen onder decimeters dik stof en zijn we 15 jaar verder. tegen die tijd is Heel Europa al elektrisch voorzien van alle nodige laadpalen en kan men vanuit de caravanbranche lang zat vooraf lobbyen om die aangepaste laadplekken er door te krijgen ;-)

https://e-drivers.com/det...-elektrische-aandrijving/
https://www.campingtrend....co-caravan-de-alpen-over/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:13
arsimo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Tuurlijk. Neem je een gewone caravan als je het geld niet (over) hebt voor een EV-caravan.

[...]

Je hoeft auto + caravan dan niet altijd tegelijk op te laden. De caravan ondersteunt de aandrijving, het hoeft niet gelijkwaardig te zijn. Het gaat er om dat de range van de EV er niet te veel onder te lijden heeft.

[...]

Makkelijk wat aan te doen als dat zo'n groot probleem is. Gebruik als je thuis bent de accu als een power wall en als je op vakantie gaat schuif je deze als ware het een lade onder in je caravan.

[...]

Is dus niet nodig, en zeker niet overal bij alle snelladers. En als de caravan accu onverhoopt al leeg is voor de bestemming dan fungeert de caravan als een normale caravan. Ietsje zwaarder door de accu, dat wel, mede daarom niet zo'n grote nemen. (15 a 20 kWh)

[...]

Tuurlijk, eerder zal het sowieso niet gaan gebeuren. Hoewel in theorie zo'n EV-caravan ook interessant zou kunnen zijn voor verstokte ICE-rijders zal het vooral voor caravan-liefhebbende EV-rijders een optie zijn. En om dat levensvatbaar te zijn moet eerste het percentage EV-rijders sec flink omhoog.

Het gaat om iets op termijn - je moet er dus ook met ogen naar kijken vanuit de verwachte situatie op termijn. Niet vanuit de situatie zoals die nu is.
Dat doe ik ook zeker, dacht dat dat wel bleek uit mijn post. Ik denk alleen niet dat het zo rooskleurig is als je aangeeft en de argumenten heb ik dus in die post al gegeven.
Met een EV moet je op vakantie nu tenminste elke 300km laden praktisch gezien (ik neem aan dat je de ervaring zelf ook hebt. Je hebt een M3? Is ongeveer meest ideale geval op dit moment). Je caravan zal dus zichzelf moeten aandrijven voor dezelfde afstand. Dan zijn beide accu's ideaal gezien dus tegelijk leeg en zul je dus altijd beide moeten opladen. Tijdtechnisch is het ook erg onlogisch om één van beide niet tegelijk te laden. Always be charging, zeker als je je energieverbruik gaat verdubbelen.
En in ongunstige geval is dus altijd één van beide aangedreven units de bottleneck om te gaan laden. Dan gaat jouw idee al helemaal niet meer op.

[ Voor 3% gewijzigd door The__Virus op 14-06-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

The__Virus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Dat doe ik ook zeker, dacht dat dat wel bleek uit mijn post. Ik denk alleen niet dat het zo rooskleurig is als je aangeeft en de argumenten heb ik dus in die post al gegeven.
Met een EV moet je op vakantie nu tenminste elke 300km laden praktisch gezien (ik neem aan dat je de ervaring zelf ook hebt. Je hebt een M3? Is ongeveer meest ideale geval op dit moment). Je caravan zal dus zichzelf moeten aandrijven voor dezelfde afstand. Dan zijn beide accu's ideaal gezien dus tegelijk leeg en zul je dus altijd beide moeten opladen. Tijdtechnisch is het ook erg onlogisch om één van beide niet tegelijk te laden. Always be charging, zeker als je je energieverbruik gaat verdubbelen.
En in ongunstige geval is dus altijd één van beide aangedreven units de bottleneck om te gaan laden. Dan gaat jouw idee al helemaal niet meer op.
Voor mij komt er ook nooit zo'n batterijencaravan hoor, maar ik denk wel dat het een en ander afhangt van wat je wilt.
Ik ken mensen die elk jaar weer de caraven aanhaken, en de eerste dag een flinke rit maken naar Duitrsland of Frankrijk, en daarna per 2 a 3 dagen verkassen over hooguit een kilometer of 300.
Met een caravan met alleen een uitrolbare luifel en met slechts 2 personen heel goed te doen, in 20 minuten is alles ingepakt en hangt de caravan aan de auto.
Opstellen idem, kost ook weinig moeite en tijd.

Als je dan een wagen + caravan hebt die ondanks dat het EV zijn, 400 km kunnen rijden (zie de test in een van de artikelen in mijn bericht hier eerder), dan hoef je niet halverwege bij te laden. Dat doe je gewoon weer op de volgende camping, via zonnepanelen en via een charger. Zonnepanelen op een caravan kunnen overigens, als er een stuk of 4 op zitten, tot 1,2 kW piek leveren dus als zie 10 uur draaien in een zonnetje, heb je de eerste 12 kW alweer geladen in een dagje.
In zuidelijke landen haal je dat wel.

Ga je echter van hier naar Costa del Snol, dan ben je met zoiets niet beter af, oke, halvering van het aantal laadbeurten maar dan alleen als je de caravan en auto gelijktijdig oplaadt. Qua verbruik ben je net zoveel zoniet meer kwijt (de caravan is significant zwaarder) maar qua laadtijd kan het wat schelen.

Voordeel zit dus vooral bij diegenen die elke paar dagen een stukje verder rijden en zo genieten van een rondreis vakantie zonder haast. Voor de vakantieganger die snel naar de eindbestemming haast en daar drie weken luiert en dan weer in 1 dag terug wil jakkeren, is het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
The__Virus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Ik snap jouw punten wel maar kijk er wat anders tegenaan.

Het gaat er mij om om het mogelijk te maken met een EV+caravan twee uur of net iets meer tussen snellaadstops te kunnen rijden - dat is tenslotte de universeel geadviseerde. Met een caravan is dat dus om de 180 a 200km.

De EV-caravan hoeft dus niet geheel "voor zichzelf te zorgen" wat betreft aandrijving maar net voldoende te besparen om die 2 uur intervals mogelijk te maken. Het hangt van de omstandigheden af (heuvels, bergen, mee- of tegenwind, belading e.a.) of men dus de accu van caravan onderweg vaak, af en toe of mogelijk zelfs op bepaalde ritten helemaal niet hoeft bij te laden. Of omdat de accu kleiner is langzamer bij te laden.

Er is zoveel mogelijk als men gaat puzzelen er aan.

Overigens denk ik dat een eerste potentieel succesvolle implementatie van dergelijke aanpak niet caravans zijn maar andere vormen van aanhangers, met name die zakelijk geexploiteerd worden. Simpel voorbeeld: de boedelbak die men kan huren.

Maar er zijn uiteraard talloze voorbeelden van situaties waarbij (eigen) aanhangers dagelijks door bedrijven worden gebruikt over afstanden van 0-300km. Zo'n eigen motortje+accu kan precies het verschil zijn tussen de gehele dag probleemloos zonder snelladen achter een EV en dat niet kunnen halen. Dan is 's nachts die aanhanger opladen goed genoeg.

Als dat zakelijk succesvol blijkt kan men daarna zich op de caravan-markt mee begeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Ik ben het met @The__Virus eens. Het nut is beperkt, niet alleen tot een paar weken per jaar wat moeilijk economisch uit kan, en je moet ze dan tegelijk laden.

Ik zie eerder een caravan een soort "hybride" worden. In de zin van dat hij draait op rest stromen. Een 48v systeempje wat elektrisch remt en dat later weer toe kan voegen bij het optrekken e.d. Dat is dan ook direct de mover en de caravanaccu voor koelkast en koken etc. Dan kan het wellicht nog uit economisch en ecologisch.

Maar goed, beter maak je die caravan kleiner en lichter. Of laat je hem thuis.
Het vasthouden aan oude gewoontes kan, maar het kost echt bakken met geld op deze manier.
Op een gegeven moment is het nuttiger om gewoon nog een oude stationwagen of SUV te hebben staan die het allemaal kan trekken, die je dan sporadisch gebruikt als 2e auto en de rest met EV doen. En dan denk ik dat je vervolgens een keer de beslissing neemt om caravan e.d. weg te doen.

Je kunt ook veel zeggen over de enorme toeloop aan campers. Wij hebben ook al jaren een camper. Ik ben blij dat onze EV alles in Nederland wel heen en weer red, dus goed voor 98% van het jaar. Is het vakantie dan slingeren we een ranzige diesel aan. Die zou ik graag ook elektrisch willen, maar dan heb je dus weer een gigantisch accupakket nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:01:
Die zou ik graag ook elektrisch willen, maar dan heb je dus weer een gigantisch accupakket nodig.
Dat is de sleutel.
EV's (auto, caravan, vrachtwagen, bus) vereisen een veel hogere investering, en je krijgt een laag verbruik terug.
Zo lang die dagelijks ingezet worden kan je de investering financieren met de lagere verbruikskosten (of toch een groot stuk).
Maar voor voertuigen die een paar keer per jaar gebruikt worden... dan wordt het snel zinloos.
Je kan dan proberen die batterij gedurende het jaar op een andere manier te gebruiken, maar dan moet je weer voldoende plaats hebben om die naast je huis te stallen.
De batterij er uit nemen... valt tegen hoor. Dat zijn bakken van honderden kilo, met electrische aansluitingen en koelaansluitingen....

Die occasionele voertuigen zullen dan eerder gehuurd worden zodat ze meerdere maanden per jaar kunnen gebruikt worden. En ja, dan kost het iedere vakantie wel iets ipv 1 keer 80k neer leggen en daar dan 15 jaar af en toe gebruik van maken en jezelf wijs maken dat die vakantie 'gratis' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Ik ben het met @The__Virus eens. Het nut is beperkt, niet alleen tot een paar weken per jaar wat moeilijk economisch uit kan, en je moet ze dan tegelijk laden.
Niet om een of ander hoor, maar beide zijn aantoonbaar niet juist. Zie mijn reactie eerder.

Verder zal ik het er bij laten hoor. Ten eerste omdat ik zelf geen caravan-fan ben, dus ik verdedig(de) iets waar ik zelf geen gebruik van zal maken als het zou bestaan en ten tweede omdat ik helaas blijkbaar "strijd" tegen enkelen die voornamelijk naar de beren op de weg op zoek zijn in plaats te onderzoeken wat er allemaal mogelijk zou zijn en daar constructief over van gedachten te wisselen. (of het dan uiteindelijk lukt is een tweede).

Best wel jammer, zeker voor mensen die toch blijkbaar EV omarmd hebben. Nou ja, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@arsimo Ik heb het gelezen maar ik ben niet overtuigd :+
Technisch kan je het allemaal maken.
Maar een caravan voegt gewoon zoveel kW aan last toe tijdens (snelweg) rijden. Die je dan weer goed probeert te maken met zijn eigen accupakket, die dan gewoon leeg raakt. Zeker tijdens een lange rijdag.
Dus dan moet je ze gewoon allebei opladen en wordt het erg onpraktisch. Uiteraard kun je wel remenergie terugwinnen etc, maar de use case is beperkt bij 500 tot 1000km op de snelweg. En dat is nou juist het probleem wat hij moet lossen.

Nogmaals, technisch allemaal mogelijk maar ik denk dat het toch even een brug te ver is. Ook nog om economisch uit te kunnen.
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Zo lang die dagelijks ingezet worden kan je de investering financieren met de lagere verbruikskosten (of toch een groot stuk).
Ja daarom vind ik zo'n Mercedes EQV wel interessant als camper bus, met vouwdak dat hij laag blijft.
Wij rijden niet megaveel auto dus het zou wel uit kunnen denk ik (ten opzichte van camper ernaast hebben)
Zoveel mogelijk met 1 auto proberen te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Maar goed, beter maak je die caravan kleiner en lichter. Of laat je hem thuis.
Het vasthouden aan oude gewoontes kan, maar het kost echt bakken met geld op deze manier.
Precies, dat is het hem. Op de hele lange termijn (denk 20+ jaar) is de caravan gewoon niet meer zo mobiel. Binnen Nederland kun je prima het ding nog ergens naartoe slepen, maar met de caravan naar de Cote d'Azure in een dag of twee gaat je haast niet meer lukken met de BEV.

Wij hebben thuis 1 auto, een BEV, en daarom recent gekozen voor een vouwwagen. Die voegt, maximaal, een keer 20% toe aan het verbruik maar meestal is het minder (± 10%).

Het is allemaal wat meer aanpassen, maar als je je erop instelt is het nog wel steeds wel vrij eenvoudig en relaxed vakantie vieren. Ook in het buitenland.

De verkoopcijfers van vouwwagens gaan ook door het dak. Niet om het trekgewicht (dat is van ondergeschikt belang), maar om de luchtweerstand en dito verbruik. Dat is met een BEV belangrijk, maar met de huidige brandstofprijzen zijn er ook genoeg ICEV-rijders die overstappen naar iets compacters.

Eigenlijk is alles samen te vatten in energieverbruik. Naarmate de tijd voortduurt, wordt consumptie van energie steeds duurder en is de besparing op verbruik de grootste besparing.

Stalling in het buitenland en met de BEV heen en weer is ook nog een prima optie.

Denken in oplossingen in ieder geval. De ICEV sterft langzaam uit. Als eerste de auto. Als laatste de camper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

arsimo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Niet om een of ander hoor, maar beide zijn aantoonbaar niet juist. Zie mijn reactie eerder.

Verder zal ik het er bij laten hoor. Ten eerste omdat ik zelf geen caravan-fan ben, dus ik verdedig(de) iets waar ik zelf geen gebruik van zal maken als het zou bestaan en ten tweede omdat ik helaas blijkbaar "strijd" tegen enkelen die voornamelijk naar de beren op de weg op zoek zijn in plaats te onderzoeken wat er allemaal mogelijk zou zijn en daar constructief over van gedachten te wisselen. (of het dan uiteindelijk lukt is een tweede).

Best wel jammer, zeker voor mensen die toch blijkbaar EV omarmd hebben. Nou ja, het is niet anders.
Ik vind die techniek schitterend, als ik geld had zou ik een van dxe eersten zijn die zo'n electrische caravan zou kopen :-)
Maar die staatsloterij lukt maar steeds niet echt :-D

De Electrische caravan is volgens wat ik er van begrijp bedoeld om de energie die nodig is om hem te trekken niet van de auto, maar uit de caravan zelf komt.
De auto ervaart een lichte trekkracht op de trekhaak, maar hoeft er niet extra power voor te geven waardoor deze zijn eigen actieradius behoudt. De caravan zorgt zelf door de energie die nodig is om ook die afstand af te leggen.

Uit dit vloeit voort dat
1- de auto niet vaker hoeft te worden geladen als zonder de caravan op diezelfde rit
2- de caravan ook moet worden geladen na verloop van tijd.
3- De caravan zwaarder is dan een gewone caravan, tot wel 1000 kilo plus, maar die energie moet ook uit de caravan accu komen
4- het niet de bedoeling is dat de caravan niet elektrisch meerijdt waardoor de auto alsnog de caravan moet trekken inclusief die 1000 extra kilo's

Uit het artikel over de dethleff blijkt dat het proefmodel een 80 kWh pakket aan boord heeft.Dat bleek genoeg in de test om na 400 km nog 20% over te hebben, de trekkende auto had minder over.
Je kunt dus stints maken van 300 kilometer en dan moet je beide weer tot 80% opladen (geldt voor de auto, maar zeker ook voor de caravan). Dat kan bij snelladers, echter zijn er nog wat hobbels te nemen want op dit moment zijn er weinig snelladers waar je een dergelijke combinatie kwijt kunt, zeker in het buitenland, en bovendien heb je 1 laadpas en daarmee kan 1 voertuig gelijktijdig worden geladen.
Je hebt dus een tweede laadpas nodig en men moet laadstations geschikt maken voor auto's met caravan.

Dat laatste kan al wel, meestal zit bij een auto het laadpunt achteraan aan een zijkant, de enkeling die hem in de neus heeft zitten daargelaten.
Als de caravan nu een laadpunt in of dichtbij de disselbak heeft, kun je al snel naast een laadpaal komen waar wellicht twee oplaadkabels aanzitten die je dan beiden in gebruik neemt. De laadopeningen zitten dan binnen 2 m van elkaar.

Dan zie ik hier ook tegengeluiden, en die mogen we best nader bekijken, daar is het een forum voor:
Één ervan is: er zitten behoorlijk hoge kosten aan vast om ipv 200 nu 300-400 km te kunnen rijden

Klopt, een caravan die elektrisch is wordt naar verwachting zo'n 15000 duurder dan een gewone, die overigens ook al snel meer dan 15000 kost.
Maar als je dat dan toch wilt, wat heb je dan, buiten een hogere actieradius, nog meer voor nut?
Nou, op de camping zelf. Veel campings leveren 6A aansluitingen, sommigen 4A. Wil je meer dan ben je al snel op een duurdere comfortplaats aangewezen. Dat verschil is per week een gemiddelde 150 euro. Als je jezelf een EV en een EV Caravan kunt permitteren zal dat je een kopzorg zijn, die betaal je dan ook nog wel fluitend denk ik.
Maar je hebt wel een eigen energiecentrale aan boord. De Caravan krijgt immers zonnepanelen, die mogelijk toch wel zo 7-10 kWh per dag kunnen opleveren. Je kunt dus met een gerust hart 16A gebruiken, deels wordt die door je eigen caravan geleverd.
De grotere koffieautomaat, de airco, de vrieskist, wordt allemaal mogelijk. Ik ken nu campings die vrieskistjes verbieden, vanwege het stroomnetwerk. Maar als je die uit eigen caravan weet te voeden kan men daar niets van zeggen natuurlijk.

Ook de mover functie, nu hebben veel caravans een mover, twee electromotoren die een as tegen de banden drukken en dan op stapvoets snelheid de caravan via een afstandbediening op en van zijn plaats rollen. Ikzelf sta elk jaar weer te zeulen en sjorren aan dat ding, maar zo'n mover kan je dat zware werk uit handen nemen.
De Electrische caravan kan dat ook, alleen dan wel op de ingebouwde motoren waar hij ook mee rijdt.

Heb je een oprit naast je huis waar de caravan het hele jaar kan staan, dan wordt het nog leuker, want als je zonnepanelen hebt kun je de caravan meteen als thuisbatterij inzetten. Een thuisbatterij bestaat al, maar kost 3000 euro voor 5 kWh momenteel. De caravan heeft er 80 en is al voor wat anders aangeschaft.
Voordeel: je houdt de accu lekker actief! Verdient ook zichzelf deels terug want de salderingsregeling wordt afgebouwd. Je krijgt op den duur geen geld meer voor je teruggeleverde kwhtjes aan Liander of soortgenoten. Dan sla je die dus op en gebruikt ze zelf, hoef je die niet te kopen bij de netbeheerders.

Mijn conclusie:
De elektrische caravan is een nieuw fenomeen, maar ik zie er wel degelijk potentieel in, zeker voor bepaalde situaties. Het lost niet op dat je met een EV maar 400 km kunt rijden, maar wel dat je met caravan niet maar de helft daarvan overhoudt per lading.
Het heeft wat nadelen wat laden betreft, maar die kunnen worden opgelost.
Het kost geld, maar als je het in het grotere geheel bekijkt, kun je dat er voor over hebben en er nog wat van terugverdienen ook.
Ik denk niet dat ik het ooit kan betalen, maar ik volg die techniek wel degelijk met veel belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ron65 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Mijn conclusie:
De elektrische caravan is een nieuw fenomeen, maar ik zie er wel degelijk potentieel in, zeker voor bepaalde situaties. Het lost niet op dat je met een EV maar 400 km kunt rijden, maar wel dat je met caravan niet maar de helft daarvan overhoudt per lading.
Het heeft wat nadelen wat laden betreft, maar die kunnen worden opgelost.
Het kost geld, maar als je het in het grotere geheel bekijkt, kun je dat er voor over hebben en er nog wat van terugverdienen ook.
Ik denk niet dat ik het ooit kan betalen, maar ik volg die techniek wel degelijk met veel belangstelling.
Ook al is het idee leuk, zie ik het niet iets worden dat in de praktijk veel gebruikt gaat worden. Je moet dus al 15k extra uitgeven, als je geen plek voor je caravan thuis hebt (en dat hebben de meeste mensen niet) vallen er heel veel voordelen af.

En bovenal, als ik die 15k niet in een caravan maar in de auto stop heb ik al bijna alle voordelen, maar dan de hele tijd tot mijn beschikking. Want voor 15k extra kan ik een auto kopen die standaard al een grotere accu heeft.

Ik volg het ook omdat ik het een leuke ontwikkeling vind, maar de kosten zullen nog heel hard moeten dalen wil het meer dan een niche-produkt worden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arsimo
ron65 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Ik vind die techniek schitterend, als ik geld had zou ik een van dxe eersten zijn die zo'n electrische caravan zou kopen :-)
Maar die staatsloterij lukt maar steeds niet echt :-D

(knip mooie overdenkingen)
Kijk, da's nu mooi. Uiteraard kritisch, maar ook kijken wat er allemaal dan - op papier vooralsnog - mogelijk kan worden.

Wbt die accu zou ook een accu verhuurdienst opgezet kunnen worden als er een soort standaard in zou ontstaan. Zoiets als NEO in China doet (en nu begonnen is Noorwegen) maar dan voor e-Caravan en e-Aanhangers.

Voor EV's waar men veel mee rijdt zie ik dat wisselaccu concept niet direct als een succesvol business model maar voor aanhangers en caravans mogelijk wel. Dus naast thuis als power wall gebruiken (al dan niet in de caravan zelf) zie ik een accuhuur met wisselsysteem ook wel werken. Niet meteen maar over een aantal jaren, waarom niet. Het zou dan wel door zowel (zakelijke) aanhangers als caravans gebruikt moeten worden anders krijgt men een te grote piek in gebruiksvraag tijdens de zomermaanden. En de accu's die tijdelijk niet verhuurd zijn kunnen in een samengeschakelde power wall worden opgenomen tbv elektriciteitsnet e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 14-06-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

redwing schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:57:
[...]

Ook al is het idee leuk, zie ik het niet iets worden dat in de praktijk veel gebruikt gaat worden. Je moet dus al 15k extra uitgeven, als je geen plek voor je caravan thuis hebt (en dat hebben de meeste mensen niet) vallen er heel veel voordelen af.

En bovenal, als ik die 15k niet in een caravan maar in de auto stop heb ik al bijna alle voordelen, maar dan de hele tijd tot mijn beschikking. Want voor 15k extra kan ik een auto kopen die standaard al een grotere accu heeft.

Ik volg het ook omdat ik het een leuke ontwikkeling vind, maar de kosten zullen nog heel hard moeten dalen wil het meer dan een niche-produkt worden.
Ik denk dat je daarin helemaal gelijk hebt, maar toch zullen er zijn die die 15K graag eraan uitgeven.
Een caravan heb je doorgaans voor langer dan 10-15 jaar, als je die 15K over die periode uitsmeert valt het alweer mee.
En ik denk ook dat het op den duur goedkoper wordt, denk aan de kobaltvrije accu die op komst is (tot 25% goedkoper dan de huidige accu en met langere levensduur), de massaproductie kan toenemen waarmee de prijs daalt want al die merken caravans hebben doorgaand wel standarisering in onderstellen en wielophangingen, dus waarom niet in elektrische onderstellen?

Nog een ding, de productie. Die komt pas op zijn vroegst over 3 jaar in beeld, Dethleff heeft dat al aangegeven en zij zijn de eerste met dit idee. Die drie jaar zijn testjaren. Daarnaast is er de kwestie van toelatingseisen op de weg en rijbewijzen, dat wordt een politieke, en die kan lang duren.
In die tenminste 5-10 jaar die er nog is voor de eerste echt op de weg komt, kunnen prijzen flink dalen (de accupakketten zullen vanwege de EV wagens echt nog wel verbeteren en goedkoper worden in die tijd) en wie weet kan het dan wel interessant worden. Zelfs als je hem niet naast het huis kunt stallen.

Ik zeg nog niet dat dit het niet gaat worden, maar ook niet dat het wel zo gaat worden. Maar ik vind het idee zeer positief en hoop wel dat er een elektrische caravan op de markt komt die ook betaalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
Gonadan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Nog even los van wat al die zwaardere auto's betekenen voor slijtage aan wegen en de kosten daarvan, maar dat is een andere discussie denk ik. ;)
Uit een stukje over schade aan wegdek door hoog gewicht op verkeerskunde.nl:
Bij de constructieberekening van een weg, de zogenoemde verhardingsontwerpsystematiek, wordt uitgegaan van een verkeersbelasting op basis van een geprognosticeerd aantal voertuigbewegingen. Daarbij zijn de druk van de as op het wegdek en de wegconstructie van groot belang. Een vrijwel maximaal beladen vrachtwagen (50 ton) veroorzaakt daarbij net zoveel slijtage als 200.000 personenauto’s afzonderlijk.
Dus de extra schade door een zware EV zal wel een beetje meevallen. En zo veel zwaarder zijn ze ook weer niet vergeleken met een flinke ICE. En fabrikanten zijn ook wel echt bezig om EV’s lichter te maken, ook omdat dat een betere wegligging geeft.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Himalaya schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:18:
Uit een stukje over schade aan wegdek door hoog gewicht op verkeerskunde.nl:

[...]

Dus de extra schade door een zware EV zal wel een beetje meevallen.
Die conclusie zie ik dan graag onderbouwd. Denk bijvoorbeeld aan wegen in woonwijken, daar komen überhaupt geen vrachtwagens.
En zo veel zwaarder zijn ze ook weer niet vergeleken met een flinke ICE.
Bij vergelijkbare inhoud qua passagiers en bagage zijn ze absoluut een heel stuk zwaarder. Ruilt men een gezinsbak in voor een boodschappen EV dan niet, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
En fabrikanten zijn ook wel echt bezig om EV’s lichter te maken, ook omdat dat een betere wegligging geeft.
Ik begrijp dat je EV's wilt verdedigen maar dat is niet nodig. Men vroeg naar nadelen van meer gewicht en extra slijtage is daar één van, dat is nu eenmaal een feit. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
Gonadan schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:51:
[...]

Die conclusie zie ik dan graag onderbouwd. Denk bijvoorbeeld aan wegen in woonwijken, daar komen überhaupt geen vrachtwagens.

[...]

Bij vergelijkbare inhoud qua passagiers en bagage zijn ze absoluut een heel stuk zwaarder. Ruilt men een gezinsbak in voor een boodschappen EV dan niet, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

[...]

Ik begrijp dat je EV's wilt verdedigen maar dat is niet nodig. Men vroeg naar nadelen van meer gewicht en extra slijtage is daar één van, dat is nu eenmaal een feit. :)
Het gaat niet om verdedigen maar dingen in perspectief zien, en dan zie je dat een vrachtwagen een heel veel grotere belasting oplevert dan een personenauto.

Bij ons in de buurt (doodlopende 30km straat) zijn de bestelbusjes van alle bezorgdiensten een stuk zwaarder en komt er ook dagelijks wel een vrachtwagen door de straat. Ook is mijn gezins EV (M3) niet zwaarder dan de gezins ICE’s van mijn omringende buren, ze rijden gewoon in zware auto’s ;)

Maar ik denk dat het met name gaat over wat je “een heel stuk” zwaarder vind. Ik vind 2 a 300kg meer wel meevallen en een ander vind dat heel veel. Want heel veel meer zal het bij een vergelijkbare auto rijklaar (volle tank) vaak niet zijn. En bij die gewichten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat voor het gemiddelde wegdek wel mee zal vallen, het zal niet nul zijn maar ook niet schokkend als je ontwerpt voor vrachtwagens.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Himalaya schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:14:
[...]
Het gaat niet om verdedigen maar dingen in perspectief zien, en dan zie je dat een vrachtwagen een heel veel grotere belasting oplevert dan een personenauto.

Bij ons in de buurt (doodlopende 30km straat) zijn de bestelbusjes van alle bezorgdiensten een stuk zwaarder en komt er ook dagelijks wel een vrachtwagen door de straat. Ook is mijn gezins EV (M3) niet zwaarder dan de gezins ICE’s van mijn omringende buren, ze rijden gewoon in zware auto’s ;)
En dan pak je precies een lichte EV. Pak je een EQC of E-tron zit je aan 2500kg, wat vergeleken met een normale ICE minstens 50% zwaarder is. De meeste zitten daartussen, maar 4-500kg zwaarder zijn ze toch vaak wel. Daarnaast is het ook bekend dat sneller optrekken ook zorgt voor meer schade, en laat dat nu net een kenmerk van een EV zijn (electromotor heeft vanaf het begin zijn max koppel)
Maar ik denk dat het met name gaat over wat je “een heel stuk” zwaarder vind. Ik vind 2 a 300kg meer wel meevallen en een ander vind dat heel veel. Want heel veel meer zal het bij een vergelijkbare auto rijklaar (volle tank) vaak niet zijn. En bij die gewichten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dat voor het gemiddelde wegdek wel mee zal vallen, het zal niet nul zijn maar ook niet schokkend als je ontwerpt voor vrachtwagens.
Ik denk dat het met name er om gaat dat jij een aanname doet die verder nergens op gebaseerd is. Als een vrachtwagen door zijn gewicht zorgt voor meer slijtage van het wegdek, kun je er dus vanuit gaan dat meer gewicht zorgt voor meer slijtage. En hoeveel dat is weten we niet, ik heb iig geen onderzoek kunnen vinden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
redwing schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:54:
[...]

En dan pak je precies een lichte EV. Pak je een EQC of E-tron zit je aan 2500kg, wat vergeleken met een normale ICE minstens 50% zwaarder is. De meeste zitten daartussen, maar 4-500kg zwaarder zijn ze toch vaak wel. Daarnaast is het ook bekend dat sneller optrekken ook zorgt voor meer schade, en laat dat nu net een kenmerk van een EV zijn (electromotor heeft vanaf het begin zijn max koppel)

[...]

Ik denk dat het met name er om gaat dat jij een aanname doet die verder nergens op gebaseerd is. Als een vrachtwagen door zijn gewicht zorgt voor meer slijtage van het wegdek, kun je er dus vanuit gaan dat meer gewicht zorgt voor meer slijtage. En hoeveel dat is weten we niet, ik heb iig geen onderzoek kunnen vinden.
Tja, nu doe je net alsof elke EV een EQC of E-tron is. Dat is natuurlijk niet zo. Net als elke ICE ook geen XC90 of Q7 is. De meeste zijn straks van het formaat ID3 of net daarboven en dan is het verschil niet zo groot. Een Leuke Golf weegt bijna 1500kg en een ID3 ca 1750kg, een Megane E-tech zelfs maar 1600.

Dat een vrachtwagen van 50ton evenveel schade veroorzaakt als 200.000 auto’s heb ik uit dit document https://www.verkeerskunde...k-034-Overbelading-LR.pdf, en wat het waard is kan ik niet beoordelen maar vind het best aannemelijk.

Ging mij er alleen om dat ik vaak de opmerking zie dat al die zware EV’s slecht zijn voor het wegdek, en ik denk dat dat waarschijnlijk wel meevalt. Wel een tekst gevonden die een nuance geeft maar nog nergens een onderzoek dat het wel schadelijk is.

En nu hou ik er over op, want eigenlijk kan het me niet zo veel schelen, ik rij gelukkig in een lichte EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Himalaya schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:29:
[...]
Tja, nu doe je net alsof elke EV een EQC of E-tron is. Dat is natuurlijk niet zo. Net als elke ICE ook geen XC90 of Q7 is. De meeste zijn straks van het formaat ID3 of net daarboven en dan is het verschil niet zo groot. Een Leuke Golf weegt bijna 1500kg en een ID3 ca 1750kg, een Megane E-tech zelfs maar 1600.
Precies daarom zeg ik dat de meeste er tussenin zitten. Maar gemiddeld is een EV gewoon zwaarder.
Dat een vrachtwagen van 50ton evenveel schade veroorzaakt als 200.000 auto’s heb ik uit dit document https://www.verkeerskunde...k-034-Overbelading-LR.pdf, en wat het waard is kan ik niet beoordelen maar vind het best aannemelijk.

Ging mij er alleen om dat ik vaak de opmerking zie dat al die zware EV’s slecht zijn voor het wegdek, en ik denk dat dat waarschijnlijk wel meevalt. Wel een tekst gevonden die een nuance geeft maar nog nergens een onderzoek dat het wel schadelijk is.
Maar precies hier gaat het om, je denkt dat het wel meevalt, maar er is verder weinig van te vinden. Behalve dan dat iets dat veel zwaarder is iig meer slijtage veroorzaakt. Ik denk ook dat het wel meevalt, maar ik denk ook dat extra gewicht wel degelijk voor snellere slijtage zorgt. Zeker voor wegen waar weinig vrachtwagens komen zou het dan best wel eens impact kunnen hebben. Maar net als jou kan ik daar ook weinig bewijs voor vinden :P
En nu hou ik er over op, want eigenlijk kan het me niet zo veel schelen, ik rij gelukkig in een lichte EV.
En ik in een relatief zware Hybrid (net zo zwaar als de normale model3) en hij heeft ook ruim 200pk, dus het is sowieso allemaal relatief :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-10 13:36
De schade die heel zware vrachtwagens veroorzaken, zit hem in slijtage van kunstwerken zoals bruggen etc. Je kunt dat niet vergelijken met elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 17:33
https://www.carla.se/elbilar/4294967677

Netjes, je kan gelijk een certificaat downloaden (ladda ner raport) wat de SOH is van een 2ehands EV.
Mogen ze hier ook wel introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:01
Ik heb een heel raar issue met ABRP premium.

Navigeren via Android Auto (AA) werkt. Aangezien de kwaliteit van de navigatie bij afslagen wat te wensen overlaat, wil ik voor vakantie navigeren met Waze of Google op AA en ABRP er op mijn telefoon naast hebben.

Ik zie dan op mijn telefoon de actuele SoC via Tronity en de status/beschikbaarheid van de eerst volgende laadstop. Hier gaat het nu mis.

Als ik navigeer puur op mijn telefoon dan loopt de snelheid correct met de snelheid van de kilometerteller van mijn Skoda Enyaq. Dus je zou zeggen dat GPS ok is. Echter is mijn huidige locatie helemaal stuk en daarmee komt de navigatie geen meter vooruit. Het zit muur vast en hangt ergens bij Beesd op de A2. Daar ben ik wel langs gereden vandaag.

Nu komt het vreemde. Na herinstallatie en inloggen op mijn account met Premium gaat het weer mis. Weer is de huidige locatie A2 Beesd en weer zit de navigatie muurvast terwijl de actuele snelheid wel klopt. Toen heb ik maar eens uitgelogd en voila nu werkt het wel. Het lijkt wel alsof die locatie op de A2 in mijn account gebakken zit.

Verder als ik een route plan is mijn huidige locatie wel goed, maar zodra ik ga navigeren op de telefoon verhuis ik weer direct naar de A2 bij Beesd.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

[ Voor 6% gewijzigd door FJP84 op 16-06-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 14:54
Even de app forced stop zetten en opnieuw openen. Probeer dat even een paar keer.
Ik had een vergelijkbaar probleem waarbij AA compleet vastliep. Ook kon ik de dongle niet verbonden krijgen met ABRP.
Mailtje naar het developer team gestuurd en zij gaven aan dat er wat nare bugs in de vorige build zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Net op ABRP forum gezien dat meer mensen met Live data er last van hadden. Link met Tronity verwijderd en voila het werkt. Nu kan ik alleen Tronity niet meer koppelen. Ook niet met via Laptop. Ik authoriseer Tronity, maar koppeling komt niet tot stand.

[ Voor 13% gewijzigd door FJP84 op 16-06-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:28
guido66 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Nu een kleine 2 maanden later, lag er een geboortekaartje van onze 500e in de bus. De auto is van de produktielijn en staat te wachten op transport naar NL. :9
Vandaag onze Amerikaanse 2015 500e ingeruild voor de nieuwe. Hij voelt minder snel aan, maar dat komt omdat de auto groter en degelijker overkomt. Ik heb veel minder het gevoel in een klein autootje te zitten.

Draadloze carplay en Android Auto werken goed, daar kan mijn Polestar nog wat van leren, draadloos gaat het daar nooit worden als het eenmaal er is. Zelfs de app werkt meteen, al is die wel veel knulliger van opzet en doorspekt met reclame voor diensten waar ik niet om gevraagd heb.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
FJP84 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:48:
Net op ABRP forum gezien dat meer mensen met Live data er last van hadden. Link met Tronity verwijderd en voila het werkt. Nu kan ik alleen Tronity niet meer koppelen. Ook niet met via Laptop. Ik authoriseer Tronity, maar koppeling komt niet tot stand.
Tronity werkt weer Deze optie gevonden wat betreft de locatie. De oplossing is altijd simpel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6gNAlGeCdyAIi5ISKV9YCyfoA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGdgtXG9o8OHLm4MW2GQ9nyH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnEtb5ICXj61z3gBIkuQflB1-rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5VStbv7ABLkb7ymZXum3XaG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Weet iemand of Tronity ook de gegevens laat zien voor de maanden dat je niet geregistreerd was/betaalde?

Mijn gratis trial loopt over 2 dagen af en ik twijfel nog of ik ga betalen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-10 19:01
Dean Martin schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:39:
Weet iemand of Tronity ook de gegevens laat zien voor de maanden dat je niet geregistreerd was/betaalde?

Mijn gratis trial loopt over 2 dagen af en ik twijfel nog of ik ga betalen.
https://help.tronity.io/hc/en-us/requests/new

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ja thanks, maar wellicht is er hier iemand met ervaring ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 16:31

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Na een paar dagen met de elektrische auto op pad te zijn geweest erger ik mij enorm aan 1 ding. Die kl*te kabel in de kofferbak.

Heeft iemand hier een beetje deftige oplossing voor verzonnen? Onder de vloer is irritant, zeker met lange ritten als we bagage in de kofferbak hebben en zo los in de achterbak vind ik ook maar niets.

Ik zat zelf te denken om een soort haakje te maken aan de zijkant dat ik hem daar op kan hangen, maar mogelijk heeft iemand hier iets leuks voor verzonnen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mad-Matt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:03:
Na een paar dagen met de elektrische auto op pad te zijn geweest erger ik mij enorm aan 1 ding. Die kl*te kabel in de kofferbak.

Heeft iemand hier een beetje deftige oplossing voor verzonnen? Onder de vloer is irritant, zeker met lange ritten als we bagage in de kofferbak hebben en zo los in de achterbak vind ik ook maar niets.

Ik zat zelf te denken om een soort haakje te maken aan de zijkant dat ik hem daar op kan hangen, maar mogelijk heeft iemand hier iets leuks voor verzonnen.
Frunk? (ik weet het, sommige slecht ontworpen EV's hebben dat niet)

Trouwens, heb je die kabel nodig op lange ritten? Dan gebruik je toch meestal snelladers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tommie12 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:07:
[...]

Frunk? (ik weet het, sommige slecht ontworpen EV's hebben dat niet)

Trouwens, heb je die kabel nodig op lange ritten? Dan gebruik je toch meestal snelladers?
Ik heb een slecht ontworpen EV dan :P
(E-C4, is ook een benzine auto dus alle meuk hebben ze voor het gemakt daar voorin gebouwd)

Qua snellader heb je ook wel weer een punt. Mogelijk is het probleem niet zo groot als ik nu ervaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55

Google eens op "EV reel". Wel prijzig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:47
Mad-Matt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb een slecht ontworpen EV dan :P
(E-C4, is ook een benzine auto dus alle meuk hebben ze voor het gemakt daar voorin gebouwd)

Qua snellader heb je ook wel weer een punt. Mogelijk is het probleem niet zo groot als ik nu ervaar.
Och...telkens speciaal heel die frunk open om een kabel te pakken, lijkt me ook een drama. Dus "slecht ontworpen" is een tikkie overdreven.

Ik heb bij Ikea een paar van die stoffen bakken gekocht. In de grote past de granny, in de kleine de normale laadkabel en dat past dan weer in elkaar indien nodig. Staat t nog steeds wel in je auto, maar is wel handiger verplaatsen/ergens op of onder leggen/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
pmiddeld schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Google eens op "EV reel". Wel prijzig.
Overal 99 euro, maar op Marktplaats vind je een handelaar die ze voor de helft verkoopt. Dat is dan wel met een Hyundai logo erop, maar dat lijkt me niet zo'n enorm issue. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Prullenbak84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Och...telkens speciaal heel die frunk open om een kabel te pakken, lijkt me ook een drama. Dus "slecht ontworpen" is een tikkie overdreven.

Ik heb bij Ikea een paar van die stoffen bakken gekocht. In de grote past de granny, in de kleine de normale laadkabel en dat past dan weer in elkaar indien nodig. Staat t nog steeds wel in je auto, maar is wel handiger verplaatsen/ergens op of onder leggen/etc.
Ging om de eerdere opmerkingen over slecht ontworpen EV's hebben geen frunk.

Maar die bakken zijn geen slecht idee. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:47
Mad-Matt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Ging om de eerdere opmerkingen over slecht ontworpen EV's hebben geen frunk.
Ja, weet ik. Dat vond ik dan ook een nogal eh...domme opmerking van Tommie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prullenbak84 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Op lange reizen ga je overdag snelladen, en aan je verblijf aan een trage paal. Dus telkens 1 maal per dag of zo. Dan is die frunk openen toch niet zo speciaal?
Ik denk dat het makkelijker is dan een paar koffers uit je kofferbak halen en die kabel ergens onderin er uit te nemen.

En ja, je kan discuteren over het design. Feit is, dat er in een auto die ontworpen is als EV normaal plaats moet zijn voor een frunk.
Ik vind een frunk trouwens een betere storage dan de ruimte onder je koffervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:37

Crazy D

I think we should take a look.

Achter je voorstoel? :P Alleen handig als je geen passagiers hebt uiteraard.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 15:27
Tommie12 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:53:
[...]
En ja, je kan discuteren over het design. Feit is, dat er in een auto die ontworpen is als EV normaal plaats moet zijn voor een frunk.
Mij lijkt het eerder dat constructeurs die laadkabel totaal over het hoofd zien. Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn om ergens dode ruimte daar specifiek voor te gebruiken ? Ook omgebouwde ICE auto's hebben genoeg loze plaats, maar om de een of andere vreemde reden (kostenbesparing, gok ik) wordt daar nooit iets mee gedaan. Strafste voorbeeld dat ik ken is de BMW iX3 die onder de motorkap zelfs zoveel lege ruimte heeft, dat je er dus een aftermarket frunk voor kunt kopen 8)7 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkylerNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 19:17

Voor in mijn renault zoe heb ik dit haakje 3D geprint. Werkt super goed!

https://www.thingiverse.com/thing:3535915

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

SkylerNL schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Voor in mijn renault zoe heb ik dit haakje 3D geprint. Werkt super goed!

https://www.thingiverse.com/thing:3535915
Perfect, zoiets was ik inderdaad naar op zoek. Ik ga eens kijken of ik dit op mijn auto kan toepassen en anders iemand zoeken die wat kan ontwerpen/printen voor me :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:22
Ik heb de luxepositie dat ik die kabel eigenlijk nooit gebruik, het aantal keer per jaar is zeker op één hand te tellen. Dat is één van de grote voordelen van een laadpaal op eigen terrein.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 21-06-2022 12:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik vind een frunk trouwens een betere storage dan de ruimte onder je koffervloer.
Als die voorklep dan eenvoudig of zelfs automatisch opent en open blijft staan wel ja. De klep op mijn Ioniq is daar duidelijk niet voor ontworpen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:17
assje schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:51:
[...]

Als die voorklep dan eenvoudig of zelfs automatisch opent en open blijft staan wel ja. De klep op mijn Ioniq is daar duidelijk niet voor ontworpen.
mijn ioniq 28kwh heeft daarom nu naast een frunk ook gas veren zodat de klep open blijft ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:41
Ik heb een klein krat achter in de kofferbak, met een bagagespin vastgemaakt aan de haken in de vloer. Granny en laadkabel passen er perfect in, en is makkelijk in te klappen mocht ik ooit meer ruimte nodig hebben voor baggage.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:06

greatgonzo

schit-te-rend!

Elektrische auto verkozen tot ANWB Trekauto van het Jaar

En... wie durft het aan :X

Ik snap best dat ANWB vroeg of laat ook de caravan liefhebbers richting de EV wil brengen.. maar als ik zo lees over de laadpaalwoestijn van Frankrijk (laat staan op zwarte zaterdag), moet je wel een echte liefhebber zijn om met de EV naar Zuid Frankrijk te knallen..

Test van de ANWB zegt dat je bereik halveert.. dat betekend bij deze versie om de 150-200 km bijladen.

Ben zelf ferfent EV rijder, maar zolang het buiten NL nog niet goed geregeld is, ben ik toch benieuwd wanneer het echt haalbaar wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

greatgonzo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:40:

Ik snap best dat ANWB vroeg of laat ook de caravan liefhebbers richting de EV wil brengen.. maar als ik zo lees over de laadpaalwoestijn van Frankrijk (laat staan op zwarte zaterdag), moet je wel een echte liefhebber zijn om met de EV naar Zuid Frankrijk te knallen..

Test van de ANWB zegt dat je bereik halveert.. dat betekend bij deze versie om de 150-200 km bijladen.

Ben zelf ferfent EV rijder, maar zolang het buiten NL nog niet goed geregeld is, ben ik toch benieuwd wanneer het echt haalbaar wordt
Bijzondere keuze, ik denk idd meer om mensen te laten zien dat het mogelijk is, maar ik zou als ik een caravan had niet direct voor een EV gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:17

Ze hebben op Youtube hun test laten zien. Maar dan gaan ze dus met een vouwwagen.... ik vind het vaag.

Ik ben wel blij verrast met de promo die ze voor EV's doen. Alle videos/artikelen hiervoor waren altijd over hoe moelijk en langzaam laden wel niet was. Ze mogen wel een asteriskje toevoegen over Zuid-Frankrijk en Italie inderdaad...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ja caravan trekken met een full EV kan wel, maar ideaal is het niet. En het sluit al helemaal niet aan bij de verwachtingen van hordes ANWB lezers die dan zo'n mooie Ioniq 5 voor hun 7 meter 1600kg caravan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 03:22
[...]

Op lange reizen ga je overdag snelladen, en aan je verblijf aan een trage paal. Dus telkens 1 maal per dag of zo. Dan is die frunk openen toch niet zo speciaal?
Ik denk dat het makkelijker is dan een paar koffers uit je kofferbak halen en die kabel ergens onderin er uit te nemen.

Ik leg de kabel altijd in de kofferbak, sowieso is de frunk bij tesla ook niet ideaal. Dat openen en sluiten is een beetje smacky. Bij het sluiten oppassen dat je geen deuken in de motorkap duwt.

Sowieso vind ik het aanraken van de lak niet ideaal. Die nu altijd met een paar vingers op het tesla logo, maar dan moet je best veel kracht zetten.

Op lange reizen gaat de laadkabel helemaal bovenop in de kofferbak. Snel toegankelijk mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-10 03:22

Hahaha, als ik een caravan had, ruilde ik wel even van auto voor de zomervakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:30
Twixie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Mij lijkt het eerder dat constructeurs die laadkabel totaal over het hoofd zien. Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn om ergens dode ruimte daar specifiek voor te gebruiken ? Ook omgebouwde ICE auto's hebben genoeg loze plaats, maar om de een of andere vreemde reden (kostenbesparing, gok ik) wordt daar nooit iets mee gedaan. Strafste voorbeeld dat ik ken is de BMW iX3 die onder de motorkap zelfs zoveel lege ruimte heeft, dat je er dus een aftermarket frunk voor kunt kopen 8)7 .
Daarom is het wel heel jammer dat Dyson is gestopt met de ontwikkeling van hun elektrische auto, zij hadden als stofzuigerfabrikant vast en zeker een uittrekbare kabel geïmplementeerd :+

(nu ik het zo als grapje typ, het is niet eens een slecht idee. Wel zorgen dat ie altijd helemaal is uitgerold voor laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Tweak_ers schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Hahaha, als ik een caravan had, ruilde ik wel even van auto voor de zomervakantie.
Als je binnen NL blijft is de elektrische auto volgens mij ook gewoon superieur in het trekken. Ze zullen voor de verkiezing van trekauto van het jaar waarschijnlijk het nadeel van de range buiten beschouwing hebben gelaten (c.q. niet mee hebben genomen als criterium). En dan is de uitverkiezing van de Ioniq5 niet eens zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Je kunt een kabeltas aanschaffen, na afloop oprollen en daarin doen, dat maakt hem handzamer.
Of je legt hem in de Frunk. Die is daar min of meer ook voor bedoeld begreep ik van de dealer bij het orienteren op de auto destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mad-Matt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Dat is dan geen EV, maar een Hybride wagen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

dreamscape schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:25:
[...]

Overal 99 euro, maar op Marktplaats vind je een handelaar die ze voor de helft verkoopt. Dat is dan wel met een Hyundai logo erop, maar dat lijkt me niet zo'n enorm issue. ;)
https://www.amazon.nl/K-H...?pd_rd_i=B087TBK955&psc=1

18 euri. Geen Hihihihihihihiundai logo :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

PeaceNlove

Deugleuter

ron65 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:22:
[...]

Het is wel een EV, maar deze auto heeft ook een benzine variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Maar dat is gewoon een suf tasje. Dat heeft @Mad-Matt vast zelf ook al bedacht. Die vroeg om een 'deftige oplossing' of 'iets leuks'.

Maar als je alleen een losse kabel zonder tas hebt, is dit een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

dreamscape schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Maar dat is gewoon een suf tasje. Dat heeft @Mad-Matt vast zelf ook al bedacht. Die vroeg om een 'deftige oplossing' of 'iets leuks'.

Maar als je alleen een losse kabel zonder tas hebt, is dit een prima alternatief.
Voor mij zou het prima zijn. Maar ik stel daaraan dan ook wellicht minder hoge wensen en eisen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
[...]

Zoals gezegd is de e-C4 wel een volle EV. De standaard Opel / PSA aandrijflijn dus 50kWh en 100kW motor.
Ik zie hem laatste tijd een stuk meer en er waren hele aantrekkelijke private lease deals (met subsidie erin verwerkt).
Geen technisch vooruitstrevende auto, maar wel lekker praktisch en met die private lease aanbiedingen erg betaalbaar voor de consument.

Vrienden van ons hebben dat wel mooi voor elkaar. Eerst een private lease benzine Skoda en Peugeot/Citroen bestelbus op diesel, gekocht op het eigen bedrijf.
De dieselbus verkocht en Mercedes EQV gekocht op het bedrijf. Private lease Skoda liep ook af en dus e-C4 genomen. Dus in dezelfde maand 2 brandstofwagens eruit en volledig elektrisch.
Ik ga ze nu nog even helpen dat laatste stuk gas verbruik weg te krijgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

!null schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Zoals gezegd is de e-C4 wel een volle EV. De standaard Opel / PSA aandrijflijn dus 50kWh en 100kW motor.
Ik zie hem laatste tijd een stuk meer en er waren hele aantrekkelijke private lease deals (met subsidie erin verwerkt).
Geen technisch vooruitstrevende auto, maar wel lekker praktisch en met die private lease aanbiedingen erg betaalbaar voor de consument.

Vrienden van ons hebben dat wel mooi voor elkaar. Eerst een private lease benzine Skoda en Peugeot/Citroen bestelbus op diesel, gekocht op het eigen bedrijf.
De dieselbus verkocht en Mercedes EQV gekocht op het bedrijf. Private lease Skoda liep ook af en dus e-C4 genomen. Dus in dezelfde maand 2 brandstofwagens eruit en volledig elektrisch.
Ik ga ze nu nog even helpen dat laatste stuk gas verbruik weg te krijgen 8)
De poster gaf aan dat er ook benzine in kon, als dat zo is dan is het voor zover ik weet geen volledige EV, je kunt er ook op brandstof mee rijden immers.

Nu achteraf zag ik dat hij bedoelde dat er een EV en een ICE model van bestaan, mogelijk dus ook een PHEV. Maar vandaar mijn reactie dat als er brandstof inkan, het geen EV is. Je hebt ook BEV waarbij een brandstof brommertje electriciteit opwekt waar de wagen onderweg mee wordt opgeladen en op rijdt. Ook dan geen volle EV al benadert dat het wel heel aardig al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ron65 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:08:
[...]

De poster gaf aan dat er ook benzine in kon, als dat zo is dan is het voor zover ik weet geen volledige EV, je kunt er ook op brandstof mee rijden immers.

Nu achteraf zag ik dat hij bedoelde dat er een EV en een ICE model van bestaan, mogelijk dus ook een PHEV. Maar vandaar mijn reactie dat als er brandstof inkan, het geen EV is. Je hebt ook BEV waarbij een brandstof brommertje electriciteit opwekt waar de wagen onderweg mee wordt opgeladen en op rijdt. Ook dan geen volle EV al benadert dat het wel heel aardig al.
Ja snap ik maar dit is dus wel een volle EV in een body die ook voor benzine gebruikt wordt. Daarom is niet persee alles uitgedacht tot laadkabel aan toe. In de praktijk geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

!null schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:11:
[...]

Ja snap ik maar dit is dus wel een volle EV in een body die ook voor benzine gebruikt wordt. Daarom is niet persee alles uitgedacht tot laadkabel aan toe. In de praktijk geen ramp.
Ach, de caravan erachter mag max 0 kilo wegen, voor mij dus no option die wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 15:58
Toen ik vandaag de schoolrit deed was het weer prettig om het verbruik te zien. ik zat met de EQA rond de 15/100.

En toen vroeg ik me af, hoe kan het dat het verbruik in de zomer zoveel lager is dan in de winter?
Als je puur naar de hoeveelheid energie kijkt die het kost om van A naar B te komen, dan zou de temperatuur toch niet zoveel uit moeten maken? Ik bedoel, is de lucht zoveel dikker bij koude temperaturen dat de auto 40% meer energie nodig heeft om er doorheen te komen?

Ik snap dat accu's minder energie kunnen leveren in de winter en dat ze daardoor sneller leeg zijn. Dus in de winter is mijn accu effectief 20% kleiner dan in de zomer (ik noem maar wat qua aantallen, geen idee hoeveel het echt is) Maar het absolute verbruik in Kwh/100km zou toch niet moeten verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:46
gustaveau schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:44:
Toen ik vandaag de schoolrit deed was het weer prettig om het verbruik te zien. ik zat met de EQA rond de 15/100.

En toen vroeg ik me af, hoe kan het dat het verbruik in de zomer zoveel lager is dan in de winter?
Als je puur naar de hoeveelheid energie kijkt die het kost om van A naar B te komen, dan zou de temperatuur toch niet zoveel uit moeten maken? Ik bedoel, is de lucht zoveel dikker bij koude temperaturen dat de auto 40% meer energie nodig heeft om er doorheen te komen?

Ik snap dat accu's minder energie kunnen leveren in de winter en dat ze daardoor sneller leeg zijn. Dus in de winter is mijn accu effectief 20% kleiner dan in de zomer (ik noem maar wat qua aantallen, geen idee hoeveel het echt is) Maar het absolute verbruik in Kwh/100km zou toch niet moeten verschillen?
De accu heeft de beste efficiëntie bij een temp van 34 (of in de buurt) graden. Hoe dichter de omgevingstemp daar dus bij in de buurt zit hoe beter. Als je daaronder zit wordt er ook energie gebruikt om het accu pack op te warmen. Daar heb je dus ook minder last van hoe dichter je bij die 34 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

[...]

En onderbouw even waarom dit een Hybride is?
Ding is 100% elektrisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Mad-Matt schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:59:
[...]

En onderbouw even waarom dit een Hybride is?
Ding is 100% elektrisch.
Deze zin in een eerdere post van je is niet helemaal duidelijk en kan verkeerd geïnterpreteerd worden:
Daar is vervolgens de rest van de dag lekker zinloos over gediscussieerd en inmiddels weet iedereen wel dat de E-C4 een volledig elektrische auto is op dezelfde basis als de C4 die dat niet is.

Zullen we het daar bij laten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 15:27
Is het niet domweg omdat je ook je verwarming moet meerekenen in de winter ? Niemand wil in een auto rijden waarin het 10°C is.
Als ik op EV Database ranges zie van zomer vs winter ga ik er toch van uit dat ik dat straks ongeveer haal, en niet dat de range in de winter nóg een pak lager is omdat ik ook de verwarming aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Het verschil in verbruik is wel gigantisch hoor. Met temperaturen rond het vriespunt wordt er gemakkelijk 30-40% meer enegie verbruikt door de auto ten opzichte van de huidige temperaturen.

Als ik kijk naar de huidige auto die ik rij (Mercedes EQA) dan is mijn verbruik nu over een gemiddelde rit (stukje snelweg/stukje lokaal) rond de 17kwh/100.
Toen het wat kouder was zat het al vrij snel boven de 20kwh/100.

Ik snap dat het veel energie kost om de accu op te warmen, het is immers een groot zwaar ding. Al die extra energie wordt dan toegevoegd aan je verbruik per km en daardoor wordt het dus een stuk hoger.
Verwarmen van de auto zelf voegt daar dan ook nog wat aan toe, dus dan wordt je verbruik nog een stukje hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
Twixie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Is het niet domweg omdat je ook je verwarming moet meerekenen in de winter ? Niemand wil in een auto rijden waarin het 10°C is.
Als ik op EV Database ranges zie van zomer vs winter ga ik er toch van uit dat ik dat straks ongeveer haal, en niet dat de range in de winter nóg een pak lager is omdat ik ook de verwarming aan heb.
Lijkt me dat je de getallen vanuit de EV Database goed kunt gebruiken hoor.
Het belangrijkste blijft toch je rijstijl, als je zoals ik als een opa'tje, dus rustig rijd :-) dan zijn de cijfers een stuk lager dan wanneer je je gedraagt als de gemiddelde 18-jarige die zijn eerste golf GTI heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02

1 luchtweerstand
2 energieverbruik verwarmen
3 accu mment

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
BarryH schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:44:
[...]

1 luchtweerstand
2 energieverbruik verwarmen
3 accu mment
Puntje 3 zou je eventueel nog in twee delen kunnen beschouwen:
  • Hogere interne weerstand (resulteert in warmte)
  • Actieve accuverwarming
Rolweerstand is ook lager bij hogere temperaturen, geen idee hoe groot die factor is.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 22-06-2022 10:52 ]

Pagina: 1 ... 249 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic