Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
fisherman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Zeker hier ook voor. Waar ik dan wel weer op tegen ben zijn auto's van de zaak. Je ziet helaas nog veel auto's zakelijk gereden worden. Dat is met ICE zo, maar ook zeker met BEV. Ook dat moeten ze volledig uitfaseren.
Dan klopt het volledige plaatje naar mijn mening weer :)
Je realiseert je als in Nederland men een auto van de zaak rijdt dat men dan jaar in jaar uit richting de 11% van de nieuwwaarde moet betalen als prive persoon. Dus na een paar jaar is dat vergelijkbaar met de nieuwe auto zelf kopen en dan na paar jaar weer verkopen. Je zou alleen kunnen zeggen dar die werknemer heel goedkoop krediet heeft gekregen om die auto "te kopen" samen met het voordeel de brandstof en onderhoud in die 11% zitten. Maar het voordeel is lang niet zo groot als soms (vaak?) gedacht. En de zaak vraagt geregeld nog een bijdrage van de werknemer ook, dan blijft er van het voordeel al weer minder over.

Okay, voor een EV was die 11% een heel stuk minder - mede (vooral) daardoor de groeiende populariteit van de EV de laatste jaren - maar dat is ook een aflopende zaak. Als je nu een nieuwe EV van de zaak gaat rijden is bovenstaand verhaal zo goed als gelijk aan een traditionele benzineauto op de zaak,.

(nb: er zijn nog stapels mensen die bovenstaande niet weten, al is dat onder EV-rijders logischerwijs een heel stuk minder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Gecko123 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:46:
[...]

Ik vraag mij werkelijk af waarom mensen een EV nemen (of de werkgever dit kan opleggen aan een werknemer) als er al weinig laadplekken beschikbaar zijn. Merkwaardig vind ik dat...
https://www.andersreizen....er-helpt-keuzes-te-maken/
Lees vooral een stukje omlaag het deel over EV rijden, bedrijven als Royal Hashkoning hebben daar al enorme stappen in gemaakt. Kijk ook eens welke bedrijven en instanties al bij dit fenomeen zijn aangehaakt, verbaas je niet, zelfs SHELL staat er tussen!

Daarbij komt er nog wat anders kijken. Veel adviesbureaus en grotere bouwondernemingen en dienstverleners halen hun werk via de Tenderdesk binnen.
Daar vind je aanbestedingen, als een gemeente bijvoorbeeld een project wil starten om zijn gebouwen te laten screenen op duurzaamheids mogelijkheden, dan zetten ze een aanbesteding op de tenderdesk en mogen advies en ingenieurbureaus er op inschrijven.

Bij zo'n aanbesteding stellen de aanbesteders vaak veel eisen, aan maximale kosten, maximaal uurloon, minimale opleiding van werknemers, kennis, maar ook (en daar komt ie), aan emissieloos rijden.
Gemeente Rotterdam bijvoorbeeld zet dat al in de aanbestedingseisen, bedrijven mogen alleen nog electrisch de stad inrijden (al mag jij dat met een benzineslurper ook gewoon nog wel, zij niet en moeten electrisch rijden! ) .

Je begrijpt dat die bedrijven die van aanbestedingen afhankelijk zijn, er dus alles aan gelegen is om dat emissieloos rijden te bevorderen. Personeel wordt dan verplicht een EV te rijden omdat het bedrijfsresultaat door ICE wagens kan afnemen. Deze bedrijven hebben vaak al 2025 als jaar staan waarin ze het hele wagenpark 100% emissieloos willen hebben. In veel aanbestedingen wordt dat al vereist, niet alleen die mensen die de stad inwillen moeten een EV, nee het hele wagenpark van het bedrijf dat de order wil scoren moet dan aantoonbaar tenminste 95% emissieloos zijn.

Het is dat wereldje waar dat vandaan komt.
Ook mijn werkgever heeft al meerdere opdrachten misgelopen omdat nog niet alles 100% EV is, en heeft nu dus het roer omgegooid. WIl je werk binnenhalen en dus je werknemers kunnen blijven betalen, dan zul je als bedrijf met meer dan 100 werknemers wel moeten. En dan krijg je als werknemer de eis om je volgende leasewagen uitsluitend uit de beschikbare EV's te kiezen. Niet? dan geen leasewagen, en prive rijden? alelen als je EV rijdt krijg je kilometers vergoed. En waag het niet een stad in te rijden met je eigen ICE want als de stad er achter komt heeft het bedrijf contractueel een boete te pakken.

Je wordt gewoon verplicht! en dat komt van bovenaf, bij overheden vandaan en het breidt als een olievlek op water uit over ondernemend Nederland nu.
Als wij over 1 jaar dit gesprek teruglezen, zul je zien dat je je afvraagt waarom je het nu merkwaardig vond, het is dan inmiddels de normaalste zaak van de wereld dat er alleen nog EV wordt gereden bij veel bedrijven en overheden. Nu is het nog wat vreemd, je bent er niet aan gewend en het komt wat bemoeizuchtig over, want je baas bepaalt eigenlijk toch niet of je EV of ICE rijdt? nou, dat is helaas inmiddels al wel het geval en gaat veel vbaker gebeuren, maar dat ligt echt aan het economische model van de Europese aanbestedings reglementen voor overheden, want daar zit de wortel van dit 'kwaad' namelijk in.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:23
Jeroenneman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:15:
én er komt in de wijken een fatsoenlijke voorziening (dus laadplekken op elke plaats, zodat het niet meer uitmaakt waar je precies parkeert) dan is er helemaal geen probleem.
Mensen willen dat steeds meer zelf regelen.
Het mag in onze gemeente niet, maar het aantal privé laadpalen met een kabelmat over de stoep is werkelijk geëxplodeerd!

Samen met het aantal zonnepanelen installaties.

Zou daar een verband zitten?

Mensen hebben moeite met 37 cent per kWh betalen, als ze zonnepanelen hebben liggen die het gratis opwekken.

En als salderen eraf gaat, zullen steeds meer mensen overdag hun energie willen gebruiken. De EV zelf laden is daar een handig middel voor.

Ook ik laad uitsluitend met kabelmat over de stoep voor mijn deur, op mijn eigen laadpaal.

Maar er zijn veel mooiere oplossingen dan een kabelmat.

Ik ga toch niet veel geld betalen aan een publiek laadpunt als het voor mijn deur veel meer gemakken met zich meebrengt?!
- auto niet weghalen
- auto netjes voor mijn eigen deur
- niet zoeken naar een plekje

Als ik publiek zou laden, zou ik hem ook alleen weghalen als het mij uitkomt. Misschien wel helemaal niet om de gemeente tot ander beleid te dwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tweak_ers schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 06:48:
[...]

Het mag in onze gemeente niet, maar het aantal privé laadpalen met een kabelmat over de stoep is werkelijk geëxplodeerd!

Samen met het aantal zonnepanelen installaties.

Zou daar een verband zitten?

Mensen hebben moeite met 37 cent per kWh betalen, als ze zonnepanelen hebben liggen die het gratis opwekken.

En als salderen eraf gaat, zullen steeds meer mensen overdag hun energie willen gebruiken. De EV zelf laden is daar een handig middel voor.

Ook ik laad uitsluitend met kabelmat over de stoep voor mijn deur, op mijn eigen laadpaal.

Maar er zijn veel mooiere oplossingen dan een kabelmat.

Ik ga toch niet veel geld betalen aan een publiek laadpunt als het voor mijn deur veel meer gemakken met zich meebrengt?!
- auto niet weghalen
- auto netjes voor mijn eigen deur
- niet zoeken naar een plekje

Als ik publiek zou laden, zou ik hem ook alleen weghalen als het mij uitkomt. Misschien wel helemaal niet om de gemeente tot ander beleid te dwingen.
Met het laden met eigen zonnepanelen ben ik het niet helemaal eens. Laat mij maar lekker salderen tegen 60 cent! Publiek laden "kost" me dan minder, dan dat ik krijg via de terugleververgoeding bij Engie.

Wat betreft het "dwingen" van de gemeente: in onze buurt kennen de meeste EV eigenaren elkaar. We hadden door dat de gemeente pas in actie zou komen met nieuwe palen bij een gebruik van > 70% oid. Toen hebben we gewoon gezorgd dat de EV's lekker bij de paal op 5A gingen laden (natuurlijk wel een plekje vrij gehouden voor bezoekers/mensen niet uit de buurt). Hop, twee weken later gebeld en warempel, de ambtenaar kon nu zien dat het gebruik flink was gestegen, en dus gaven ze opdracht aan Allego om een extra laadpaal aan te leggen.

Soms moet je ze even helpen met de transitie, want de meeste gemeentes doen niet veel anders dan alleen in beweging komen als ze wel moeten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tweak_ers schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 06:48:
[...]

Hoe ga je ermee om als die plek voor je deur door een overbuurman dag in dag uit wordt geconfiskeerd? als je er al een keer staat en je rijdt even 5 minuten weg, en bij terugkomst blijkt dat die man zijn auto twee vakjes verplaatst heeft en weer pal voor jou deur staat? Als die man ook nog eens voor geen rede vatbaar is en wanneer je hem vraagt rekening met je te houden die gedragingen ook maar even verdubbeld?

en ernaast gaan staan lukt niet, daar staat een boom in een stuk stoep en aan de andere kant is een stoep met paaltjes afgeschermd tegen parkeren. het volgende vak is je kabel te kort.
Sta je dan met je dure thuislaadstation, dat je niet kunt gebruiken omdat je iemand hebt die er zijn ICE wagen parkeert en als die dan even weg wil snel zijn tweede auto daar mee omwisselt steeds.

Thuisladen met een mat over de stoep of met kabelgootjes heeft alleen nut en zin als je buurt meewerkt. Je zet wel "altijd de auto voor eigen deur" in je tekst, maar dat lukt echt niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jeroenneman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:02:
[...]

Met het laden met eigen zonnepanelen ben ik het niet helemaal eens. Laat mij maar lekker salderen tegen 60 cent! Publiek laden "kost" me dan minder, dan dat ik krijg via de terugleververgoeding bij Engie.

Wat betreft het "dwingen" van de gemeente: in onze buurt kennen de meeste EV eigenaren elkaar. We hadden door dat de gemeente pas in actie zou komen met nieuwe palen bij een gebruik van > 70% oid. Toen hebben we gewoon gezorgd dat de EV's lekker bij de paal op 5A gingen laden (natuurlijk wel een plekje vrij gehouden voor bezoekers/mensen niet uit de buurt). Hop, twee weken later gebeld en warempel, de ambtenaar kon nu zien dat het gebruik flink was gestegen, en dus gaven ze opdracht aan Allego om een extra laadpaal aan te leggen.

Soms moet je ze even helpen met de transitie, want de meeste gemeentes doen niet veel anders dan alleen in beweging komen als ze wel moeten.
Dat salderen wordt afgebouwd, over enkele jaren krijg je geen ene rooie rotcent meer voor je KWHtjes die je aanlevert.

Dan die gemeente, wees er blij mee. In Haarlemmermeer kun je gewoon domweg geen paal meer aanvragen, dat zit voorlopig op slot. Ze vinden dat er al genoeg staan. En anders ga je maar bij een winkelcentrum laden zeggen ze dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ron65 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Dat salderen wordt afgebouwd, over enkele jaren krijg je geen ene rooie rotcent meer voor je KWHtjes die je aanlevert.
Jawel, van een vaste vergoeding van een paar cent tot de kale stroomprijs. En die ligt nu hoog.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:13
Als je al je beste poging hebt gedaan om begrip te vragen ivm opladen en hij heeft er nog steeds lak aan, dan is het een kwestie van accepteren dat je zelden de parkeerplek tot je beschikking hebt en doorgaan met je leven. De boel verder agiteren maakt dingen alleen maar erger. De man klinkt als iemand waar ik geen energie of stress aan zou willen ophangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Gecko123 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Tankstations uitfaseren voor snellaadstations. Ik ben voor d:)b maarja ik rij elektrisch.
Leuk in theorie, maar heus niet elk tankstation kan een 1MW aansluiting (of hoger) krijgen voor snellaadpalen. Ik begin wel vaker te zien dat er snellaadpalen bijkomen bij tankstations op de snelweg. Maar het zouden er zeker meer mogen zijn.
fisherman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Zeker hier ook voor. Waar ik dan wel weer op tegen ben zijn auto's van de zaak. Je ziet helaas nog veel auto's zakelijk gereden worden. Dat is met ICE zo, maar ook zeker met BEV. Ook dat moeten ze volledig uitfaseren.
Dan klopt het volledige plaatje naar mijn mening weer :)
Ik ben gewoon veranderd van werk en heb er nu ook één. En als mensen klagen of jaloers zijn zeg ik dat ze ook maar moeten zoeken naar ander werk...
arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Je realiseert je als in Nederland men een auto van de zaak rijdt dat men dan jaar in jaar uit richting de 11% van de nieuwwaarde moet betalen als prive persoon. Dus na een paar jaar is dat vergelijkbaar met de nieuwe auto zelf kopen en dan na paar jaar weer verkopen. Je zou alleen kunnen zeggen dar die werknemer heel goedkoop krediet heeft gekregen om die auto "te kopen" samen met het voordeel de brandstof en onderhoud in die 11% zitten. Maar het voordeel is lang niet zo groot als soms (vaak?) gedacht. En de zaak vraagt geregeld nog een bijdrage van de werknemer ook, dan blijft er van het voordeel al weer minder over.

Okay, voor een EV was die 11% een heel stuk minder - mede (vooral) daardoor de groeiende populariteit van de EV de laatste jaren - maar dat is ook een aflopende zaak. Als je nu een nieuwe EV van de zaak gaat rijden is bovenstaand verhaal zo goed als gelijk aan een traditionele benzineauto op de zaak,.

(nb: er zijn nog stapels mensen die bovenstaande niet weten, al is dat onder EV-rijders logischerwijs een heel stuk minder)
Als Belg is dat iets anders. Ons loon wordt extreem hoog belast, maar een EV van 60k kost mij maandelijks netto €100.

In België missen we geen aanbestedingen als we niet gaan voor 100% EV, het is gewoon duurder voor het bedrijf en de gebruiker als je dat niet doet.

Het probleem dat ik nu merk: het is moeilijk om EV's te kunnen kopen. De wachttijden zijn nog langer dan van gewone auto's. Hier is ruim 70% van de nieuwe wagens een bedrijfswagen en het merendeel van de bedrijven wil dat je voor elektrisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jozzle schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Als je al je beste poging hebt gedaan om begrip te vragen ivm opladen en hij heeft er nog steeds lak aan, dan is het een kwestie van accepteren dat je zelden de parkeerplek tot je beschikking hebt en doorgaan met je leven. De boel verder agiteren maakt dingen alleen maar erger. De man klinkt als iemand waar ik geen energie of stress aan zou willen ophangen.
klopt, het is een motoragent ook nog. Iets met goed voorbeeld geven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:21
kmser schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Leuk in theorie, maar heus niet elk tankstation kan een 1MW aansluiting (of hoger) krijgen voor snellaadpalen. Ik begin wel vaker te zien dat er snellaadpalen bijkomen bij tankstations op de snelweg. Maar het zouden er zeker meer mogen zijn.

[...]

Ik ben gewoon veranderd van werk en heb er nu ook één. En als mensen klagen of jaloers zijn zeg ik dat ze ook maar moeten zoeken naar ander werk...

[...]

Als Belg is dat iets anders. Ons loon wordt extreem hoog belast, maar een EV van 60k kost mij maandelijks netto €100.

In België missen we geen aanbestedingen als we niet gaan voor 100% EV, het is gewoon duurder voor het bedrijf en de gebruiker als je dat niet doet.

Het probleem dat ik nu merk: het is moeilijk om EV's te kunnen kopen. De wachttijden zijn nog langer dan van gewone auto's. Hier is ruim 70% van de nieuwe wagens een bedrijfswagen en het merendeel van de bedrijven wil dat je voor elektrisch gaat.
NL staat gewoon een paar jaar voor op België wat aantallen EV's betreft.

Ik betaal nu netto 185€ pm voor een V90 diesel, en als ik dat aan een NL collega vertel, dan slaat die groen uit. Zo'n auto kost de werknemer daar makkelijk 600€ netto per maand. Met de tijdelijke 4% regel is de EV daar vooral fiscaal gepusht. (ipv bijtelling van 22%)
In B is het verschil eigenlijk kleiner, maar we weten dat nieuwe bedrijfsvoertuigen vanaf 2026 EV moeten zijn.
Hier worden we aangeraden om een EV te nemen, maar niemand kijkt je scheef aan. Een gewone benzine wordt in de leasebudgetten vrijwel onbetaalbaar, dus velen keizen een Plug-in, ook omdat de keuze en leveringstermijn niet zo goed liggen voor EV's.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:47
Jeroenneman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:02:
[...]

Je verwart (denk ik) terugleververgoeding met salderen. Bij salderen (wat vooralsnog gelukkig nog steeds gaande is, en hoe dit over een paar jaar is, gaan we meemaken) wordt het geleverde aantal kWh afgetrokken van je verbruikte kWh. Als je na al het verrekenen nog over kWh over hebt gehad, krijg je daar aan het eind van het jaar een teruglever-vergoeding voor. (je kan, om het anders te zeggen, niet meer kWh salderen dan je koopt) Volgens mij is 11 of 12 cent op dit moment de hoogste terugleververgoeding die je in Nederland kan krijgen.

Als je over een heel jaar gezien meer stroom koopt dan dat je teruglevert, dan heb je gelijk en "kost" een kWh stroom die je niet teruglevert (maar in plaats daarvan in je auto stopt) je de gebruikelijke stroomprijs en die kan aardig oplopen tegenwoordig. Maar als je - zoals ik - over een heel jaar meer stroom teruglevert dan verbruikt, dan "kost" die kWh je alleen de terugleververgoeding. En in mijn geval is dat 11 cent. Knappe openbare laadpaal die daar tegenop kan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:36
Prullenbak84 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Volgens mij is 11 of 12 cent op dit moment de hoogste terugleververgoeding die je in Nederland kan krijgen.

[...]
Euh, volgens dit draadje is de hoogste momenteel Innova die 41,95 cent per kWh terugleververgoeding betaalt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Prullenbak84 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Je verwart (denk ik) terugleververgoeding met salderen. Bij salderen (wat vooralsnog gelukkig nog steeds gaande is, en hoe dit over een paar jaar is, gaan we meemaken) wordt het geleverde aantal kWh afgetrokken van je verbruikte kWh. Als je na al het verrekenen nog over kWh over hebt gehad, krijg je daar aan het eind van het jaar een teruglever-vergoeding voor. (je kan, om het anders te zeggen, niet meer kWh salderen dan je koopt) Volgens mij is 11 of 12 cent op dit moment de hoogste terugleververgoeding die je in Nederland kan krijgen.

Als je over een heel jaar gezien meer stroom koopt dan dat je teruglevert, dan heb je gelijk en "kost" een kWh stroom die je niet teruglevert (maar in plaats daarvan in je auto stopt) je de gebruikelijke stroomprijs en die kan aardig oplopen tegenwoordig. Maar als je - zoals ik - over een heel jaar meer stroom teruglevert dan verbruikt, dan "kost" die kWh je alleen de terugleververgoeding. En in mijn geval is dat 11 cent. Knappe openbare laadpaal die daar tegenop kan ;)
Haalde inderdaad salderen en terugleveren door elkaar.

Maar ik krijg zeker meer dan 11 cent terugleververgoeding ;) Begin dit jaar een jaarcontract met 47 cent TLV bij Engie.

Dan "verlies" ik dus geld als ik thuis ga laden.

Zie hier bijvoorbeeld:
https://cloudfront.consum...-onderzoek-2-mei-2022.pdf

11 cent TLV was ooit mooi, maar inmiddels zijn er partijen die >50 cent per kWh betalen bij terugleveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeroenneman op 01-06-2022 15:33 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Tommie12 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:55:
[...]

NL staat gewoon een paar jaar voor op België wat aantallen EV's betreft.

Ik betaal nu netto 185€ pm voor een V90 diesel, en als ik dat aan een NL collega vertel, dan slaat die groen uit. Zo'n auto kost de werknemer daar makkelijk 600€ netto per maand. Met de tijdelijke 4% regel is de EV daar vooral fiscaal gepusht. (ipv bijtelling van 22%)
In B is het verschil eigenlijk kleiner, maar we weten dat nieuwe bedrijfsvoertuigen vanaf 2026 EV moeten zijn.
Hier worden we aangeraden om een EV te nemen, maar niemand kijkt je scheef aan. Een gewone benzine wordt in de leasebudgetten vrijwel onbetaalbaar, dus velen keizen een Plug-in, ook omdat de keuze en leveringstermijn niet zo goed liggen voor EV's.
Ik zou liever kiezen voor een PHEV dan vol elektrisch. Een V60 T6 stond op mijn lijstje, tot ik hoorde dat die ondertussen ruim 1400 per maand kost in leasing. Terwijl een iets minder mooi uitgeruste Polestar 2 dual motor 1060 euro per maand is. Bij BMW en co is dat verschil doorgaan 200€ pr maand dat de PHEV duurder is dan de EV, zonder rekening te houden met TCO. Vorig jaar dachten we allemaal over te stappen naar hybride, tot de prijs zo explodeerde. Een paar jaar geleden had je voor 850 per maand een mooie bmw 330e, nu is dat 1250. Zelf een i4 is dan goedkoper met de huidige prijzen, maar die is niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:47
Jeroenneman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Haalde inderdaad salderen en terugleveren door elkaar.

Maar ik krijg zeker meer dan 11 cent terugleververgoeding ;) Begin dit jaar een jaarcontract met 47 cent TLV bij Engie.

Dan "verlies" ik dus geld als ik thuis ga laden.

Zie hier bijvoorbeeld:
https://cloudfront.consum...-onderzoek-2-mei-2022.pdf

11 cent TLV was ooit mooi, maar inmiddels zijn er partijen die >50 cent per kWh betalen bij terugleveren.
en @RichieB nou dan moet ik me daar nog maar eens in verdiepen :)

Maar ja, inderdaad, als je voor je overschot meer krijgt dan bij je bij de openbare paal betaalt, dan wist ik het ook wel ja. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 01-06-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
ron65 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Hoe ga je ermee om als die plek voor je deur door een overbuurman dag in dag uit wordt geconfiskeerd? als je er al een keer staat en je rijdt even 5 minuten weg, en bij terugkomst blijkt dat die man zijn auto twee vakjes verplaatst heeft en weer pal voor jou deur staat? Als die man ook nog eens voor geen rede vatbaar is en wanneer je hem vraagt rekening met je te houden die gedragingen ook maar even verdubbeld?

en ernaast gaan staan lukt niet, daar staat een boom in een stuk stoep en aan de andere kant is een stoep met paaltjes afgeschermd tegen parkeren. het volgende vak is je kabel te kort.
Sta je dan met je dure thuislaadstation, dat je niet kunt gebruiken omdat je iemand hebt die er zijn ICE wagen parkeert en als die dan even weg wil snel zijn tweede auto daar mee omwisselt steeds.

Thuisladen met een mat over de stoep of met kabelgootjes heeft alleen nut en zin als je buurt meewerkt. Je zet wel "altijd de auto voor eigen deur" in je tekst, maar dat lukt echt niet hier.
Ik kan in totaal op 6 plekken hier staan en laden. De goot is alleen om de stoep over te steken. Een maar aan de auto kant heb je geen eventuele invaliden meer om rekening mee te houden.

Als het echt niet lukt en ik moet laden, vraag ik mijn vrouw Dr auto met mij te wisselen. Normaliter staan beide voor de deur. Ieder huis heeft precies 2 plekken voor de deur, maar wel openbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:08
kmser schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Ik zou liever kiezen voor een PHEV dan vol elektrisch. Een V60 T6 stond op mijn lijstje, tot ik hoorde dat die ondertussen ruim 1400 per maand kost in leasing. Terwijl een iets minder mooi uitgeruste Polestar 2 dual motor 1060 euro per maand is. Bij BMW en co is dat verschil doorgaan 200€ pr maand dat de PHEV duurder is dan de EV, zonder rekening te houden met TCO. Vorig jaar dachten we allemaal over te stappen naar hybride, tot de prijs zo explodeerde. Een paar jaar geleden had je voor 850 per maand een mooie bmw 330e, nu is dat 1250. Zelf een i4 is dan goedkoper met de huidige prijzen, maar die is niet leverbaar.
Exact hetzelfde hier. Toen ik hoorde dat het een EV of PHEV moest zijn, was ik overtuigd dat ik gewoon voor een PHEV ging gaan. Maar toen ik uiteindelijk moest gaan kiezen, bleken PHEVs behoorlijk duurder in leasing dan EVs. Daarnaast viel de kofferruimte van PHEVs wel behoorlijk tegen, als je dezelfde modellen in diesel gewoon bent. Dus ineens bleek een iX3 interessanter dan een BMW 330e Touring die €15k minder kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

** Knip, offtopic. **

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
** Knip. **

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:33 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 01:35
** Knip, offtopic. **

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

** Knip, onnodige reactie. **

[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 02-06-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

** Knip, offtopic. **

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Modbreak:Zie de topicwaarschuwing ivm laden, laadpalen, etc.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 21:13
Zo eerste maandje met de i3 (90ah) zit erop. 1300km afgelegd. Inmiddels is de laadpaal (zappi) ook geïnstalleerd en laden we “gratis” met overschot van de zonnepanelen. Theoretisch was het onze tweede auto maar gros van de km rijden we nu hierin 😅 van te voren waren we erg bezig met de range maar met een rieeel bereik van 180 snelweg km’ers zijn we hier eigenlijk al helemaal niet meer mee bezig. Afgelopen maand heb ik 1 rit gehad die langer was dan die 180km. Nu nog wel even fijn om ook een ice auto te hebben voor langere ritten en vakanties maar die gaat binnen 2 jaar ook wel plaats maken voor een ev.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Bekende van me heeft nu de eerste 7500km met zijn Mercedes EQV erop zitten, als werkbus.
Een beetje suf dat je dan de personenversie met 100kWh moet bestellen, want de kale "werkbus" versie komen met kleinere accu's en minder hard laden, wat niet bruikbaar is voor hem.
Maar, hij is heel tevreden met de EQV.

Hij heeft nu over de eerste 7500km zo'n 21kWh/100km gehaald. Rijdt meestal zo'n 105km/u op de snelweg.
Ik vind dit eigenlijk best netjes voor zo'n grote bus. Ook al zou een platte Ioniq wellicht de helft halen, hij heeft natuurlijk wel spullen mee e.d. en soms ook fietsen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcchan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-08 17:03
Heeft er iemand misschien (al) een 'studie' gedaan of de BZ4X met zonnepaneel optie onder de MIA valt of gaat vallen.

2022 MIA code: 3111

Elektrisch aangedreven voertuig met zonnepanelen

Heb de vraag ook uitgezet bij de Toyota dealer, maar nog geen reactie terug.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
tcchan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:56:
Heeft er iemand misschien (al) een 'studie' gedaan of de BZ4X met zonnepaneel optie onder de MIA valt of gaat vallen.

2022 MIA code: 3111

Elektrisch aangedreven voertuig met zonnepanelen

Heb de vraag ook uitgezet bij de Toyota dealer, maar nog geen reactie terug.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
De voorwaarden staan er bij. Van deze code is helaas (nog) geen positieve lijst, dus je zal zelf moeten bekijken of je eraan voldoet of niet.

Maar eigenlijk is het enige dat je moet weten is;
- wat is het vermogen van de solar roof in Wattpiek en;
- wat is het WLTP verbruik.
Je kunt dan zelf berekenen of je in aanmerking komt of niet.

Ik kon het vermogen van de solar roof zo gauw niet vinden. Lijkt me een taak voor de dealer.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcchan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-08 17:03
JanHenk schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:15:
[...]

Ik kon het vermogen van de solar roof zo gauw niet vinden...
Thanks @JanHenk Ik kon het vermogen tot nu toe ook nergens vinden, vandaar de vraag...
Enkel dat er per jaar 1.800 km extra gegenereerd kan worden.

Even wachten op de reactie van de dealer dan maar....

[ Voor 8% gewijzigd door tcchan op 08-06-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcchan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:55:
[...]

Enkel dat er per jaar 1.800 km extra gegenereerd kan worden.
Met 6 km per kWh zou dit dus 300 kWh per jaar zijn, dus maximaal 300 Wp. Volgens deze site moet het minstens 1000 Wp zijn.

De IONIQ 5 Project 45 heeft ook zonnepanelen van 200 Wp, waarmee er ook zogenaamd 1500 km mee gereden zou kunnen worden. Na bijna 1 jaar heeft mijn IONIQ 5 pas 82 kWh opgewekt (dus nog geen 500 km :+ ) . Maar de inval van de zon zal nooit optimaal zijn en de auto zal niet altijd in de zon staan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Met 6 km per kWh zou dit dus 300 kWh per jaar zijn, dus maximaal 300 Wp. Volgens deze site moet het minstens 1000 Wp zijn.

De IONIQ 5 Project 45 heeft ook zonnepanelen van 200 Wp, waarmee er ook zogenaamd 1500 km mee gereden zou kunnen worden. Na bijna 1 jaar heeft mijn IONIQ 5 pas 82 kWh opgewekt (dus nog geen 500 km :+ ) . Maar de inval van de zon zal nooit optimaal zijn en de auto zal niet altijd in de zon staan......
Zal mij benieuwen, ik hoop de mijne met solar roof snel op te kunnen halen -als die dealer een keer mee wil werken. Ik ga dan maar uit van alles is meegenomen, het zit er nu eenmaal op.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:10:
[...]

Je link is inmiddels achterhaald, de voorwaarden voor de 2022 MIA zijn veranderd. De vaste waarde van 1000 Wp is veranderd in een formule.

De voorwaarde is dat de uitkomst van de volgende berekening minstens "7" is: het aantal wattpiek (in Wp) delen door het verbruik volgens WLTP in Wh (per kilometer).

Stel dat de solar roof inderdaad een vermogen heeft van 300 Wp en de auto heeft een WLTP verbruik van 143 Wh per kilometer (Dat is 14,3 kWh / 100km, de WLTP waarde van de BZ4X) is de uitkomst dus bij lange na niet minstens 7...

Nu ik de waardes zo zie, komt in dit geval de formule alsnog uit op minimaal ±1000 Wattpiek (in geval van 143 Wh per kilometer). :+

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
  • Laatst online: 21-08 19:11
Ik ben ondertussen voor mijn vrouw ook serieus aan het kijken naar een occasion EV. Haar Peugeotje 107 wordt oud en ze wil toch graag wat meer auto nu ze 5 dagen per week op de weg zit voor woon-werk-hobby.
De 2e hands subsidie van €2000,- is ook bijna op dus daar hopen we nog net gebruik van te kunnen maken dit jaar...

Na behoorlijk wat topics doorgenomen te hebben, wil ik toch graag ook jullie mening hebben wat een geschikte wagen zou zijn.

De use case:
~75km per dag woon-werk-hobby verkeer met de mogelijkheid om zowel op werk als thuis op straat (in de stad) op te kunnen laden. Ongeveer 20k km totaal per jaar.
Daarnaast rij ik zelf een hybride Auris voor mijn eigen woon-werk verkeer, die we voorlopig willen aanhouden en voor de lange afstanden kunnen gebruiken.
Naar verwachting dus geen enorme range nodig, 150km + een beetje marge zou leuk zijn zodat ze niet per se elke dag hoeft te laden. Snelladen ook niet super belangrijk aangezien we kunnen wisselen van auto mocht ze een keer verder moeten.

Budget: zo'n 20-25k euro, na aftrek subsidie dus 18-23k.

Opties die we overwegen:
- Nissan Leaf - 40kw uit 2018 voor zo'n 20-24k te koop, groot wat handig kan zijn met oog op de "toekomst"
- Mazda mx-30 - vinden we erg mooi maar minder bereik en duurder dan leaf. Overall niet heel praktisch
- Hyundai Ioniq - Vinden we niet zo mooi, vergelijkbaar bereik als leaf, beter snellader en iets goedkoper
- Opel e-corsa - te koop online vanaf zo'n 24k nieuwer, mooier dan leaf, maar duurder en kleiner

Ik neig nu het meest richting de Nissan Leaf maar zie toch dat die hier vaak niet heel serieus meer wordt genoemd. Maar voor het formaat en de prijs vind ik hem toch wel interessant.

Wat denken jullie in dit budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:00

Superflip

*pwiet*

Bruinbaard schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:56:
Ik ben ondertussen voor mijn vrouw ook serieus aan het kijken naar een occasion EV. Haar Peugeotje 107 wordt oud en ze wil toch graag wat meer auto nu ze 5 dagen per week op de weg zit voor woon-werk-hobby.
De 2e hands subsidie van €2000,- is ook bijna op dus daar hopen we nog net gebruik van te kunnen maken dit jaar...

Na behoorlijk wat topics doorgenomen te hebben, wil ik toch graag ook jullie mening hebben wat een geschikte wagen zou zijn.

De use case:
~75km per dag woon-werk-hobby verkeer met de mogelijkheid om zowel op werk als thuis op straat (in de stad) op te kunnen laden. Ongeveer 20k km totaal per jaar.
Daarnaast rij ik zelf een hybride Auris voor mijn eigen woon-werk verkeer, die we voorlopig willen aanhouden en voor de lange afstanden kunnen gebruiken.
Naar verwachting dus geen enorme range nodig, 150km + een beetje marge zou leuk zijn zodat ze niet per se elke dag hoeft te laden. Snelladen ook niet super belangrijk aangezien we kunnen wisselen van auto mocht ze een keer verder moeten.

Opties die we overwegen:
- Nissan Leaf - 40kw uit 2018 voor zo'n 20-24k te koop, groot wat handig kan zijn met oog op de "toekomst"
- Mazda mx-30 - vinden we erg mooi maar minder bereik en duurder dan leaf. Overall niet heel praktisch
- Hyundai Ioniq - Vinden we niet zo mooi, vergelijkbaar bereik als leaf, beter snellader en iets goedkoper
- Opel e-corsa - te koop online vanaf zo'n 24k nieuwer, mooier dan leaf, maar duurder en kleiner

Ik neig nu het meest richting de Nissan Leaf maar zie toch dat die hier vaak niet heel serieus meer wordt genoemd. Maar voor het formaat en de prijs vind ik hem toch wel interessant.

Kijk zeker eens naar de Fiat 500 of de BMW i3 120. Dan wel kleiner maar zeker een topper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Bruinbaard Nadeel van de Leaf is de CHAdeMO. Die wordt in heel Europa uitgefaseerd. En juist de Leaf heeft behoefte aan snelladen, wat dan weer niet zo goed gaat als het meer dan 1x op de rit moet... Heb er een paar maanden in gereden, prima auto, maar de GOM is waardeloos net als het snelladen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
...

Nissan Leaf is geen slechte auto maar heeft als nadeel het Chademo snelladen. Dat is een afwijkende standaard waar op zich nog wel voldoende snellaad-locaties voor zijn (bv. bij Fastned en de oudere triple-chargers van Allego en bij McDonalds), maar dat zal langzaamaan wel minder worden.

Daarnaast waren er problemen als je vaker dan 1 x achter elkaar wil snelladen, dan gaat dat steeds langzamer (Rapidgate). Daar schijnt softwarematig wel iets aan gedaan te zijn, maar hierdoor is de Nissan Leaf niet een heel geschikte auto voor bv. lange vakantieritten.

Als je hem alleen voor woon-werk-hobby gebruikt zonder veel lange afstanden dan hoef je niet of nauwelijks te snelladen, en dan lijkt het me een prima en voordelige keuze.

Alternatieven zijn verder nog de wat kleinere Renault Zoe (in verschillende varianten qua accuhuur vs. -koop en accucapaciteit, en met verschillende snellaadopties), en misschien ook de Opel Ampera-e aan de bovenkant van je budget.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Bedankt voor alle reacties!

Dus als ik het goed begrijp is het vooral het snelladen wat de Leaf beperkt.
Aangezien we dat niet per se van plan zijn met deze (2e) auto is dat geen dealbreaker, maar wel goed om je bewust van te zijn.
Zeker het CHAdeMO verhaal, alhoewel ik in het Nissan Leaf topic heb gezien dat daar al aan een ccs conversie wordt gewerkt door Muxsan (maar daar koop je een auto natuurlijk niet op, om extra kosten te maken)
@daemonix Waarom heeft een leaf juist extra behoefte aan snelladen? De range is redelijk vergelijkbaar of meer dan bijvoorbeeld de i3, 500, en zoe toch?
Voor onze use case lijkt hij nog steeds prima, maar dan moeten we wel bewust de lange afstanden met de 1e auto doen.

Om op de genoemde alternatieven te reageren:
- Fiat 500e zou ik alleen overwegen in de 42kwh versie, en die is nog wel net prijzig (ik zie hem vanaf zo'n 27k) + wat klein. Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fiat fan (ik ben meer van de Aziatische/Japanse betrouwbaarheid, maar ik durf eerlijk gezegd niet te zeggen of dat met EVs nog heel relevant is)
- BMW i3, zie ik wel zitten maar het ontwerp gaat vrouwlief helaas wat te ver.
- Renault Zoe, eerst wel een serieuze kandidaat maar die is eigenlijk een beetje afgevallen door de 0 sterren veiligheidsscore afgelopen jaar. Ik zou deze alleen overwegen met een 41kwh koopaccu, en die zie ik vanaf 22k euro, wel interessant..
- Opel Ampera, zeker interessant helemaal met het 60kwh pack. Dan heb je voor iets meer wel een stuk meer range. Vind alleen persoonlijk de Leaf mooier/sportiever. Ampera puur technisch gezien waarschijnlijk wel de betere keus maar gaat iets teveel al richting een family car...

Lastig, we gaan maar eens wat proefritten maken en ze in het echt bekijken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:00

Superflip

*pwiet*

Bruinbaard schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:34:

- BMW i3, zie ik wel zitten maar het ontwerp gaat vrouwlief helaas wat te ver.
Laat je vrouw er dan maar eens mee rijden, dan is ze zo om denk ik. Van alle auto's is het wellicht de best rijdende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
@Bruinbaard ik denk dat het snel je primaire auto wordt
Tot 150-200 km (bij Rustig rijden) bereik van 0-100%
Lagere brandstofkosten en minder onderhoud
Dus: bijna altijd de logische keuze.
Kijk ook even wat filmpjes van Björn nyland

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24
Superflip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Laat je vrouw er dan maar eens mee rijden, dan is ze zo om denk ik. Van alle auto's is het wellicht de best rijdende.
Het is een beetje als de Mulitpla, lelijk, maar wel heel praktisch en het rijdt gewoon heerlijk :+

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-10 13:36
En waarom geen e-Golf? Die past ook uitstekend in het profiel en rijdt heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 20:05
Worden goede opties genoemd, maar ga ook zeker eens rijden met een aantal verschillende opties. Verschillen in bijv. bediening (o.a. regeneratief remmen) en rij gedrag zijn, in mijn optiek, bij een EV heel belangrijk voor hoe prettig je een auto vindt rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:25
Hier staat de Corsa inmiddels bij de dealer ivm laadproblemen. Nu 38,5k KM mee gereden. Sinds gisteren opeens niet meer goed willen laden. Zappi begint voor enkele seconde, slaat dan af. Probeert het nog een keer en de Corsa geeft een error en ontgrendelt de kabel. Gekke is dat in het display staat dat laden voltooid is. Laadpaal in de straat geeft zelfde symptomen, dus probleem zit in de auto.

DC laden ging prima. En na een rit wel gewoon start met laden. Vanochtend nog eens geprobeerd, maar pas na 7e keer starten ging het laden door. Bij een kapotte boordlader zou ik verwachten dat hij helemaal niks meer zou laden.

Andere PSA EV-rijders met defecte boordladers of vergelijkbare problemen? Begreep van een dealer dat ze er best vaak mee terug komen :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruinbaard
redwing schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Het is een beetje als de Mulitpla, lelijk, maar wel heel praktisch en het rijdt gewoon heerlijk :+
Haha ja dit inderdaad. Ik heb toevallig zelf wel eens gereden in de i3 toen hij net uit was en inderdaad het reed super! Lekker fel en kleine draaicirkel. Verder heb ik nog geen ervaring in andere EV's, dus eerst maar eens wat proefritten doen inderdaad.

Mijn vrouw heeft ook een vrij sterke en uitgesproken aversie tegen multipla's dus ik denk dat dat het goed samenvat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
DDDikkiedik schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:45:
En waarom geen e-Golf? Die past ook uitstekend in het profiel en rijdt heerlijk.
Thanks, dit is zeker ook een goede suggestie! In mijn hoofd had een e-golf veel te weinig range, maar zie dat ze vanaf 2018 een 36kWh accu hebben al en best wel vergelijkbaar zijn met de leaf in range maar dan wel met snelladen, ccs. En ook rond de 22-24k te krijgen. Gaan we vergelijken/proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Ik heb ervaring in het rijden in beide auto's, en geef zelf erg de voorkeur aan een e-Golf. Ik ben verder niet erg deskundig, maar ik heb ook het idee dat de levensduur van de accu langer is.

Van het snelladen moet je je niet teveel voorstellen. Maar goed, twee keer snelladen op een dag kan hij aan.

[ Voor 22% gewijzigd door DDDikkiedik op 08-06-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 14:54
Gewoon de Ioniq proberen. Ruim, vol met opties, superzuinig en snel aan de snellader. En dan zit die 28kW accu zo weer vol.

Maar ik ben wel wat bevooroordeeld 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De use case:

Opties die we overwegen:

Als Ioniq rijder toch even een lans breken voor die wagen. Je mag hem misschien niet zo mooi vinden, maar hij is comfortabel en enorm zuinig. De LEAF uit 2018 zou in principe beter moeten omgaan met zijn batterij, maar dat is iets waar ik bij elke LEAF nog altijd schrik voor heb door het totaal gebrek aan thermisch beheer (wat ook het probleem bij snelladen veroorzaakt). Iets wat je bij de LEAF ook terug ziet in het grotere verschil tussen zomer en winter. En ook van de Mazda heb ik altijd gemengde reviews gezien, maar nooit zelf mee gereden.

Zoals anderen ook al aangeven, Elektrisch rijden zou wel eens je primaire manier van rijden kunnen worden wanneer het je bevalt. Hou daar dus ook even rekening mee. Ook de stijgende brandstofprijzen spelen daar in mee.

De BMW i3 is zeker ook geen slechte wagen, al moet de vormgeving je ding zijn. En wat de e-Golf betreft, tsjah, daar valt moeilijk negatief over de vormgeving te zijn ;)

En wat je ook kiest, vergeet niet even naar de optielijst te kijken. Een warmtepomp maakt in de winter een groot verschil, maar evenzeer bijvoorbeeld een verwarmd stuurwiel en verwarmde stoelen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
...
- Renault Zoe, eerst wel een serieuze kandidaat maar die is eigenlijk een beetje afgevallen door de 0 sterren veiligheidsscore afgelopen jaar. Ik zou deze alleen overwegen met een 41kwh koopaccu, en die zie ik vanaf 22k euro, wel interessant..
- Opel Ampera, zeker interessant helemaal met het 60kwh pack. Dan heb je voor iets meer wel een stuk meer range. Vind alleen persoonlijk de Leaf mooier/sportiever. Ampera puur technisch gezien waarschijnlijk wel de betere keus maar gaat iets teveel al richting een family car...

Lastig, we gaan maar eens wat proefritten maken en ze in het echt bekijken!
Die 0-sterren EuroNCAP test van de Renault Zoe geldt alleen voor het nieuwste model uit 2021 met 52 kWh accu. Die heeft dan ook CCS snelladen. De oudere modellen Zoe hebben een 5-sterren EuroNCAP test uit 2013.
Het verschil zit er vooral in dat Renault een zij-airbag heeft weggelaten in het laatste model en dat die slecht presteert op allerlei pro-actieve veiligheidsvoorzieningen. Die EuroNCAP testen zijn dan ook gedaan tegen verschillende normen.

Het 41 kWh model is er in verschillende uitvoeringen, sommige zonder snellaadoptie (dus alleen 22 kW AC-laden), en andere met 43 kW AC snelladen via de type 2 stekker. Dat is (net als bij de Leaf) een afwijkende snellaadnorm die eigenlijk alleen op de oudere triple-charger snelladers ondersteund wordt. Die zijn nog wel te vinden, maar ook hier geldt dat het de oudere Zoe's wat minder geschikt maakt voor lange vakantieritten.

De Opel Ampera-e's hebben of krijgen een nieuwe 66 kWh accu via een terugroepactie, met dus ook wat extra bereik. Maar tot die accuwissel is de range wat beperkt ivm. een miniem risico op brand in het accupakket. Maar helemaal eens dat het een koekblik is zonder sportieve uitstraling :) .

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10 22:45
Ophidian schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:03:
Hier staat de Corsa inmiddels bij de dealer ivm laadproblemen. Nu 38,5k KM mee gereden. Sinds gisteren opeens niet meer goed willen laden. Zappi begint voor enkele seconde, slaat dan af. Probeert het nog een keer en de Corsa geeft een error en ontgrendelt de kabel. Gekke is dat in het display staat dat laden voltooid is. Laadpaal in de straat geeft zelfde symptomen, dus probleem zit in de auto.

DC laden ging prima. En na een rit wel gewoon start met laden. Vanochtend nog eens geprobeerd, maar pas na 7e keer starten ging het laden door. Bij een kapotte boordlader zou ik verwachten dat hij helemaal niks meer zou laden.

Andere PSA EV-rijders met defecte boordladers of vergelijkbare problemen? Begreep van een dealer dat ze er best vaak mee terug komen :/
Ja hier zelfde probleem 3 maanden terug met een e-208 na 16k km, snelladen gaat prima inderdaad, en laden met een granny heb ik getest werkt tot 10 ampere ik heb dus uiteindelijk doorgereden met de auto tot de nieuwe OBC binnen was, en geladen met een type 2 naar 220v verloop stekker met granny aan de laadpaal. levertijd was ongeveer 6 weken, heel vervelend, succes met wachten en hoop dat je nog garantie hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@Bruinbaard De Leaf is opzich prima maar heeft nog steeds geen actieve accukoeling.
Onze Ampera-e krijgt weliseaar een nieuwe accu, 10% groter, vanwege de terugroepactie. Maar hij is bijna 5 jaar oud en 130.000km zit hij nog steeds bijna op originele accu capaciteit. Dat lukt een Leaf waarschijnlijk niet.

Ik heb niet in een vergelijkbare Leaf gereden (62kWh variant) maar de Opel is, ondanks dat de vering niet eens heel goed is, toch wat sportiever denk ik. Er zijn mensen die er een schroefkit onder zetten en mee gaan racen, gaat best goed eigenlijk.

Anyway, puur technisch/zakelijk, voor jouw toepassing, is de 2017 Ioniq veruit de beste keuze. Die is het beste en rijdt ook nog het goedkoopst/zuinigst. En zal het betrouwbaarst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:14
redwing schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:40:
[...]

Het design van de i3 ben ik over de jaren wel meer gaan waarderen, in bepaalde kleuren/uitvoeringen vind ik het best een geinig auto'tje. Alleen ja, je moet het niet zien als meer dan een boodschappen auto (en die passen al amper in de kofferbak).

Verder rijdt het wel heerlijk, paar keer als leenauto gehad. Lekker zippy, wendbaar en rustig.

Als ik het geld er voor had zou ik er zo een nemen als tweede auto naast onze EV6. Wij zijn helemaal om, geen fossil fuels meer (momenteel nog een Fiësta maar hoop die op den duur dus te vervangen door een kleine EV).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Dus als ik het goed begrijp is het vooral het snelladen wat de Leaf beperkt.
Aangezien we dat niet per se van plan zijn met deze (2e) auto is dat geen dealbreaker, maar wel goed om je bewust van te zijn.
Zeker het CHAdeMO verhaal, alhoewel ik in het Nissan Leaf topic heb gezien dat daar al aan een ccs conversie wordt gewerkt door Muxsan (maar daar koop je een auto natuurlijk niet op, om extra kosten te maken)
@daemonix Waarom heeft een leaf juist extra behoefte aan snelladen? De range is redelijk vergelijkbaar of meer dan bijvoorbeeld de i3, 500, en zoe toch?
Voor onze use case lijkt hij nog steeds prima, maar dan moeten we wel bewust de lange afstanden met de 1e auto doen.
Omdat het bereik nogal tegenvalt. De 40 kWh versie kwam altijd minder ver dan onze 28 kWh Ioniq. Ook ik breek een lans voor de Ioniq, zeker de premium heeft alles wat je kunt hebben op een auto.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien ik mijn geliefde Ioniq premium 28KWh over een half jaar moet inleveren, ben ik op zoek naar een vervanger met ongeveer hetzelfde budget (rond de 40k) waar de belangrijkste opties zoals LKAS en ACC aanwezig zijn. Sneller DC laden en meer bereik zijn een grote plus, maar niet noodzakelijk.

De enige die ik kan vinden is een MG ZS long range. Is dit de elektrische auto met de beste "bang for buck" of zie ik nog merken/modellen over het hoofd? Op zich ben ik wel gecharmeerd van de Citroen e-CV, maar daar kan ik geen optielijst vinden op de site van Citroën :/ Optielijist gevonden :)

offtopic:
Ik heb nog gekeken naar een eigen benzine auto in de range van 3000-4000 euro, maar dat is per maand 100,- duurder dan lease :X

[ Voor 29% gewijzigd door Standeman op 09-06-2022 10:05 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:05
Standeman schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:55:
Aangezien ik mijn geliefde Ioniq premium 28KWh over een half jaar moet inleveren, ben ik op zoek naar een vervanger met ongeveer hetzelfde budget (rond de 40k) waar de belangrijkste opties zoals LKAS en ACC aanwezig zijn. Sneller DC laden en meer bereik zijn een grote plus, maar niet noodzakelijk.

De enige die ik kan vinden is een MG ZS long range. Is dit de elektrische auto met de beste "bang for buck" of zie ik nog merken/modellen over het hoofd? Op zich ben ik wel gecharmeerd van de Citroen e-CV, maar daar kan ik geen optielijst vinden op de site van Citroën :/

offtopic:
Ik heb nog gekeken naar een eigen benzine auto in de range van 3000-4000 euro, maar dat is per maand 100,- duurder dan lease :X
Renault Megane E-tech / Peugeot E-20(0)8 / Citroen E-C4 zijn de opties met nog redelijke levertijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruinbaard
daemonix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Omdat het bereik nogal tegenvalt. De 40 kWh versie kwam altijd minder ver dan onze 28 kWh Ioniq. Ook ik breek een lans voor de Ioniq, zeker de premium heeft alles wat je kunt hebben op een auto.
Toch wel bijzonder inderdaad 1/3 grotere accu en toch minder bereik... In een premium uitvoering in zwart met wat chrome accenten vind ik de Ioniq er ook best goed uitzien! Iets minder prius-achtig. Die gaan we toch wel even proefrijden ook denk ik.

De opties waar ik het voor nu op hou:
Nissan Leaf 40kWh
VW E-golf 36kWh met warmtepomp
Hyundai Ioniq premium

Als we toevallig langs een mx-30, corsa-e, i3 of ampera-e komen wil ik die ook nog wel bekijken maar die staan wat lager op het lijstje nu. Ook prijs technisch blijven we liefst wat dichter bij de 20k dan 25k.

Bedankt voor alle input en suggesties! Ik zal jullie updaten als we eruit zijn en hoe het EV rijden bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 15:41
Standeman schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:55:

De enige die ik kan vinden is een MG ZS long range. Is dit de elektrische auto met de beste "bang for buck" of zie ik nog merken/modellen over het hoofd? Op zich ben ik wel gecharmeerd van de Citroen e-CV, maar daar kan ik geen optielijst vinden op de site van Citroën :/ Optielijist gevonden :)

offtopic:
Ik heb ook op dit moment een Ioniq 28 kWh Premium en ben voor de volgende leaseauto voor een MG ZS EV long range in luxury uitvoering gegaan. De Citroën e-C4 vind ik ook mooi, maar die viel af vanwege te weinig range. Van mijn werkgever moet ik namelijk een auto kiezen die 350 km range of meer heeft volgens ev-database.nl.

Let wel op met de Mégane trouwens. Als je die nu bestelt dan kunnen ze de prijs niet garanderen en valt die misschien duurder uit. Bron: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71741760

Als je nog iets langer kan wachten is de MG4 misschien nog iets voor je.

https://www.autoweek.nl/a...rische-hatchback-te-zien/

Daarvan is de prijs nog niet bekend en specificaties zijn nog niet definitief.

Edit: Je kunt natuurlijk ook nog kijken naar de MG5 (long range). Dat is een elektrische stationwagen.
Wel minder opties dan de ZS. Je mist namelijk panoramadak, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing achteropkomend kruisend verkeer, draadloze telefoonoplader en een iets grotere accu.
Daarentegen heeft de MG5 een iets grotere kofferruimte.

[ Voor 8% gewijzigd door Sonicfreak op 09-06-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:22

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Heeft iemand hier ervaring met het zelf importeren van een elektrische auto uit Duitsland? Er staat een auto te koop net over de grens bij Aken voor ruim 6000 euro minder als in Nederland.

Als ik een snel sommetje maak (huur transport, RDW keuring, brandstof transport) houden we toch zo'n 5000 euro in onze zak.

Ik heb alleen geen idee hoe het zit met garantie (betreft een nieuwe auto bij een merkdealer) in Nederland.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:47
Mad-Matt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:56:
Heeft iemand hier ervaring met het zelf importeren van een elektrische auto uit Duitsland? Er staat een auto te koop net over de grens bij Aken voor ruim 6000 euro minder als in Nederland.

Als ik een snel sommetje maak (huur transport, RDW keuring, brandstof transport) houden we toch zo'n 5000 euro in onze zak.

Ik heb alleen geen idee hoe het zit met garantie (betreft een nieuwe auto bij een merkdealer) in Nederland.
Ik heb mijn Ioniq in 2019 geimporteerd uit Duitsland en dit jaar is de gearbox onder garantie vervangen (paar maanden voor verlopen van 5 jaar garantietermijn).

Geen probleem ondervonden dus :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
Mad-Matt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:56:

Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"

garantie is in heel eu geldig

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Super, bedankt mannen.

Import via een bedrijf zal noodzakelijk zijn, er staat op de auto die wij hebben gezien (juiste kleur, uitrusting etc) 45km. Dus ver onder de 6000km. (nu is die paar honderd euro nog steeds geen reden om het niet te doen).

Is de subsidie in Duitsland nog steeds mogelijk en kan iemand mij tips geven hoe ik dit regel? (Ik kom op internet niet heel veel verder in simpele taal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 15:25
jaroen89 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:03:
[...]
Ja hier zelfde probleem 3 maanden terug met een e-208 na 16k km, snelladen gaat prima inderdaad, en laden met een granny heb ik getest werkt tot 10 ampere ik heb dus uiteindelijk doorgereden met de auto tot de nieuwe OBC binnen was, en geladen met een type 2 naar 220v verloop stekker met granny aan de laadpaal. levertijd was ongeveer 6 weken, heel vervelend, succes met wachten en hoop dat je nog garantie hebt.
OBC lader defect inderdaad, levertijd zou met spoedbestelling anderhalve week zijn nu, dus ben benieuwd. Zit nog in de garantie, maar anders was het non conformiteit.

Hopelijk is het snel weer klaar. De nieuwere zouden dit euvel niet meer hebben als het goed is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45
Mad-Matt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:38:
Super, bedankt mannen.

Import via een bedrijf zal noodzakelijk zijn, er staat op de auto die wij hebben gezien (juiste kleur, uitrusting etc) 45km. Dus ver onder de 6000km. (nu is die paar honderd euro nog steeds geen reden om het niet te doen).

Is de subsidie in Duitsland nog steeds mogelijk en kan iemand mij tips geven hoe ik dit regel? (Ik kom op internet niet heel veel verder in simpele taal)
Lees de regelingen of dit topic even goed door. Die prijs is de subsidie al vanaf gok ik in Duitsland waar je als Nederlander dus geen recht op hebt als hij geen 6 maanden oud is en 6k kilometers heeft gelopen (of zoiets).
Volgens mij blijkt uit meerdere imports van nieuwe wagens dat het hooguit 1500,- scheelt met NL als je alle regeltjes volgt. Je moet het doen om de uitvoering en niet persé vanwege het geld. Maar dat is mijn kijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
Mad-Matt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:38:
Super, bedankt mannen.

bespaar je de moeite en kijk exclusief naar autos die ouder dan 6 maanden zijn en meer dan 6000km hebben. als je het door een bedrijf laat doen lopen de kosten zo op dat het eigenlijk niet meer zo veel de moeite waard is, behalve als je nog de 2k occasion subsidie kan pakken.

doe het lekker zelf met auto's die gwn +6 maanden oud zijn en 6k+ km op de teller hebben, de rest is easy

p.s. niet te lang wachten, de subsidie voor ev's in duitsland wordt vanaf 2023 wat lager. dat helpt de overspannen markt al niet.

in frankrijk moeten ev's ook 12 maanden op naam staan ipv 6 maanden, en lagere subsidie ook. subsidie begint op te raken dus sla je slag.

[ Voor 13% gewijzigd door Coasterfreak op 09-06-2022 18:26 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Sonicfreak schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Ik heb ook op dit moment een Ioniq 28 kWh Premium en ben voor de volgende leaseauto voor een MG ZS EV long range in luxury uitvoering gegaan. De Citroën e-C4 vind ik ook mooi, maar die viel af vanwege te weinig range. Van mijn werkgever moet ik namelijk een auto kiezen die 350 km range of meer heeft volgens ev-database.nl.

Let wel op met de Mégane trouwens. Als je die nu bestelt dan kunnen ze de prijs niet garanderen en valt die misschien duurder uit. Bron: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71741760

Als je nog iets langer kan wachten is de MG4 misschien nog iets voor je.

https://www.autoweek.nl/a...rische-hatchback-te-zien/

Daarvan is de prijs nog niet bekend en specificaties zijn nog niet definitief.

Edit: Je kunt natuurlijk ook nog kijken naar de MG5 (long range). Dat is een elektrische stationwagen.
Wel minder opties dan de ZS. Je mist namelijk panoramadak, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing achteropkomend kruisend verkeer, draadloze telefoonoplader en een iets grotere accu.
Daarentegen heeft de MG5 een iets grotere kofferruimte.
Zowel de MG4 als de MG5 bekoren mij niet echt. Tot nu toe staat de MG ZS bovenaan het lijstje. Toch maar wat dealers langsgaan binnenkort, dan kan ik gelijk vragen naar de levertijd.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Standeman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Zowel de MG4 als de MG5 bekoren mij niet echt. Tot nu toe staat de MG ZS bovenaan het lijstje. Toch maar wat dealers langsgaan binnenkort, dan kan ik gelijk vragen naar de levertijd.
https://docs.google.com/s...echMVJH37kwgjE/edit#gid=0

En gebruik deze file om betrouwbare data te hebben over range, prestaties, plaats etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 15:41
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:03:
[...]

En gebruik deze file om betrouwbare data te hebben over range, prestaties, plaats etc.
Volgens mij staat daar het facelift model van de MG ZS nog niet tussen, alleen het vorige model met kleinere accu.
Ook de MG5 facelift staat daar niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:25
Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Hmm, is dat Bjorn zijn file? Wist niet dat die toegankelijk was zo, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Card Nox schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Hmm, is dat Bjorn zijn file? Wist niet dat die toegankelijk was zo, thanks!
Jep, de link staat onder elke video van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:01
Ik heb zitten zoeken maar kon het niet echt vinden. Ik heb voor een paar maanden tot na mijn vakantie ABRP premium aangeschaft als backup extra navigatie op Android Auto (Skoda Enyaq).

Nu ben ik de navigatie in NL aan het testen, maar ik ben benieuwd of er iemand is die ABRP heeft gebruikt als actieve navigie om naar Frankrijk te rijden? Wat zijn de ervaringen?Is het het proberen waard of beter niet doen en via Google Maps of Waze de route laten begeleiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Laatst online: 10-09-2024
FJP84 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:31:
...
Nu ben ik de navigatie in N
L aan het testen, maar ik ben benieuwd of er iemand is die ABRP heeft gebruikt als actieve navigie om naar Frankrijk te rijden? Wat zijn de ervaringen?Is het het proberen waard of beter niet doen en via Google Maps of Waze de route laten begeleiden?
Niet als actieve navigatie maar wel plannen door (tot nu toe) Nederland, Belgie, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Zwitserland, Italie en Oostenrijk.

Eerst plan ik via ABRP ruw de hele road trip (meestal 12-14 dagen bij mij), dan de individuele etappes per dag, om te bepalen waar en hoeveel ik wil laden , Allemaal via (een betaalde) ABRP - ik combineer de PC- en telefoonapp.

Als laatste neem ik van de dagetappes in de navigatie in de auto van stop tot stop (begin, snellader(s), eindbestemming) over. Tijdens het laden stel ik in de autonavigatie de volgende stop in door over te nemen uit de dagtrip die ik heb bepaald en opgeslagen in ABRP (kan ik overtiepen of delen via phone app).

Ik rijd in een Tesla Model 3. Die kent al een prima eigen navigatie van stop tot stop - al zouden de kaart- en routeringsupdates iets frequenter mogen - en dus heb ik geen behoefte daarvoor ABRP te gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bedankt voor de tips, we hebben gister diverse proefritten gemaakt en auto's bekeken uit onze shortlist (toch besloten om gewoon in NL te kopen).

Ons lijstje was vanwege budget wat beperkt, maar diverse auto's leken ons een goede optie:

Kia e-Nero
Peugeot 2008-e
Opel Mokka-e
Hyundai Kona Electric
Citroen e-C4.

Bereik van al deze auto's is ongeveer gelijk, de Nero en de wat duurdere versie van de Kona hebben wat meer bereik, maar allemaal voldoende voor ons gebruik.

De Kia viel al snel af, we vonden het model wat oudbollig en niet helemaal onze smaak.
Toen door naar een gecombineerde dealer met Peugeot, Opel en Citroen.
De Mokka had qua uitstraling onze voorkeur, maar na een proefrit viel deze af. Auto voelt erg klein aan van binnen en de enorm hoge motorkap was vervelend (zal vast wennen zijn).
Daarna naar de Peugeot gekeken, maar de styling en interieur lay-out was niet ons ding (ik wil ouderwetse draaiknoppen voor de climate control)
Toen een rit gemaakt in de Citroen, beviel erg goed en we waren aangenaam verrast door de ruimte en de styling.
Daarna nog naar de Kona gekeken, maar ook die vonden we erg klein.

Al met al is het de Citroen geworden, erg leuk design, ruim interieur en al met al een goede deal kunnen maken. A.s. vrijdag mogen we hem ophalen.

Afbeeldingslocatie: https://media.gemini.media/img/shift-eg/large/2020/7/1/2020_7_1_11_29_13_252.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-10 12:43
Ik twijfel nog steeds. Of een volledig elektrische wagen aanschaffen. Of een hybride.
Eerst had ik een beetje een ‘nee’ voor hybride. Audi Q5 of Volvo Xc60. Dus de gedachte naar een audi Q4 etron. Die was me toch iets te plastic fantastic. Sinds kort gaat de gedachte toch weer naar hybride. De lexus NX plugin hybrid. of toch een Q5 hybride. Kortom ik ben er nog niet uit. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

Termy

valt er nog wat te fragge?

fmrama schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:44:
Ik twijfel nog steeds. Of een volledig elektrische wagen aanschaffen. Of een hybride.
Eerst had ik een beetje een ‘nee’ voor hybride. Audi Q5 of Volvo Xc60. Dus de gedachte naar een audi Q4 etron. Die was me toch iets te plastic fantastic. Sinds kort gaat de gedachte toch weer naar hybride. De lexus NX plugin hybrid. of toch een Q5 hybride. Kortom ik ben er nog niet uit. 🤔
De grote vraag is dan: waarom een hybride?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Waarom een hybride? Puur omdat het merk en model me aanspreekt.
Waarom twijfel over hybride? Extra onderhoud en kosten, zwaarder, slurper als je alleen op benzine rijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

fmrama schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:07:
Waarom twijfel over hybride? Extra onderhoud en kosten, zwaarder, slurper als je alleen op benzine rijdt.
Ik zie hier net dat ik eigenlijk toch maar wel bof met een werkgevert die alle ICE wagens, dus óók hybrides, uit de keuzelijst heeft verwijderd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

fmrama schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:07:
Tja, je zou zeggen dat er ook volledig elektrische opties zijn die je aanspreken en dan heb je al die nadelen niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik had een Q4 (sportback) in bestelling maar heb inmiddels een 'fat' e-tron op de oprit staan. Voornaamste reden van de switch was de levertijd van de Q4, maar ik onderschrijf je plastic-fantastic gevoel van de Q4 wel. De e-tron is echt duidelijk van een hoger niveau. Het prijsverschil is echter niet enorm, is dat geen optie dan?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Idd de etron is ook een optie. Voordeel daarvan is dat ie bij diverse dailers in voorraad is.
Mijn vrouw heeft nu nog een zwak voor de lexus nx. Het wordt nog even dobbelen. Het gaat om een groot bedrag dus de keuze is wel definitief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:24
Ik rij zelf in een plug-in hybride welke 70km in zomer kan doen en 50km in de winter. En daarmee kan ik elektrisch gewoon mijn woon en werk verkeer doen. Het snelladen zit er niet in, en grote afstanden rijdt ik dan gewoon benzine. (En kan ook laden bij mijn werk, maar is niet echt nodig. Maar wel handig dat het er is.)

Je moet ook een beetje naar je eigen situatie kijkt wat bij je past. Een plug-in hybride kan best een uitkomst zijn. Je betaald echter wel wegenbelasting. (De helft, en ze willen dat continu aanpakken...)

Voor mij is het een uitkomst, omdat ik mijn plug-in hybride voor een prikkie gekocht heb met weinig km. (Kan hem nu zelfs voor meer verkopen met meer km. haha) En er staan echter paar nog een paar te koop op autoscout. Blijkbaar is de Opel Ampera / Chevrolet Volt nu populair op de markt. Terwijl ze ze eerder niet aan de straatstenen kwijt kregen, en maar gingen exporteren. Het is toch 1 van de betere plug-ins gebleken vanwege de betrouwbare techniek. Dit is 1 van de meest "overengineered" plug-in hybrids op de markt. Met 16kWh batterij waarvan maar 10.6kWh gebruikt wordt, complete vloeistof gekoelde batterij. (Het is meer een EV, met een 500km range extender.) En rijdt op benzine op lange afstanden ongeveer 18.5km per liter.(Is mijn praktijk ervaring.)

[ Voor 23% gewijzigd door Immutable op 12-06-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:24
Dean Martin schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:03:
[...]

Ik had een Q4 (sportback) in bestelling maar heb inmiddels een 'fat' e-tron op de oprit staan. Voornaamste reden van de switch was de levertijd van de Q4, maar ik onderschrijf je plastic-fantastic gevoel van de Q4 wel. De e-tron is echt duidelijk van een hoger niveau. Het prijsverschil is echter niet enorm, is dat geen optie dan?
Adviseer zelf om gewoon overal proefritjes aan te vragen en alles zelf te ervaren. Ken zelf mensen die walgden bijvoorbeeld van Tesla. Letterlijk van ik zal nooit een Tesla kopen, en die wou ook een Audi E-tron kopen (niet de Q4/ID4) en na een proefrit in toch beide auto's is die uiteindelijk voor de Model Y Performance gegaan.
Terwijl hij eerst walgde van Tesla. haha

Proefritjes! Gewoon doen als je twijfelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Immutable schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Adviseer zelf om gewoon overal proefritjes aan te vragen en alles zelf te ervaren. Ken zelf mensen die walgden bijvoorbeeld van Tesla. Letterlijk van ik zal nooit een Tesla kopen, en die wou ook een Audi E-tron kopen (niet de Q4/ID4) en na een proefrit in toch beide auto's is die uiteindelijk voor de Model Y Performance gegaan.
Terwijl hij eerst walgde van Tesla. haha

Proefritjes! Gewoon doen als je twijfelt.
De dikke eTron is echt helemaal niet efficient. Zelfs als je dan nog snel kan laden valt het op langere ritten gewoon erg tegen, en inderdaad, een Testrit valt niet snel tegen.

Ik was verwonderd over de smooth rijervaring, en hoe snel je je weg vindt op dat scherm bij de Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:36
2 miljoen Tesla-rijders kunnen er niet allemaal naast zitten..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruinbaard
Bruinbaard schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Toch wel bijzonder inderdaad 1/3 grotere accu en toch minder bereik... In een premium uitvoering in zwart met wat chrome accenten vind ik de Ioniq er ook best goed uitzien! Iets minder prius-achtig. Die gaan we toch wel even proefrijden ook denk ik.

De opties waar ik het voor nu op hou:
Nissan Leaf 40kWh
VW E-golf 36kWh met warmtepomp
Hyundai Ioniq premium

Als we toevallig langs een mx-30, corsa-e, i3 of ampera-e komen wil ik die ook nog wel bekijken maar die staan wat lager op het lijstje nu. Ook prijs technisch blijven we liefst wat dichter bij de 20k dan 25k.

Bedankt voor alle input en suggesties! Ik zal jullie updaten als we eruit zijn en hoe het EV rijden bevalt :)
Korte update van mijn kant, ondertussen hebben we dit weekend de e-golf, ioniq en leaf in het echt bekeken.

De Ioniq van binnen erg mooi en luxe, alleen vind ze hem helaas te groot en ik moet zeggen dat ik hem persoonlijk ook niet heel aantrekkelijk vind kwa ontwerp. Niet proefgereden.

De e-golf is mijn vrouw behoorlijk weg van, vooral omdat hij er niet zo "futuristisch" uitziet. Ze valt niet graag op :').
Ook even proefgereden en moet zeggen dat ik zelf ook wel om ben, leuke wagen!

De Leaf hebben we alleen van buiten bekeken en vinden we nog steeds mooi maar ook wat groot. Uit meerdere bronnen vernomen dat deze een stuk minder lekker rijdt dan de golf. En aangezien hij technisch verder redelijk gelijkwaardig of minder (mbt snelladen) is aan de golf houden we het voor nu bij de golf, waarschijnlijk in het wit.

Morgen ga ik hopelijk wat mooie exemplaren bekijken en de knoop doorhakken. De versie die we hebben proefgereden was wat kaal en misstte bijvoorbeeld automatisch dimlicht, warmtepomp, stoelverwarming, camera, etc.

TBC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dean Martin schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:03:
[...]

Dat Etron blijft een imposante verschijning!
Een aantal keer mogen rijden en het is bizar hoe comfortabel en luxe de goedkoopste 50 uitvoering al rijdt. Echt een heerlijke auto om te toeren.

Als ik ooit mijn Model 3 toch een keer kon slijten voor een vroege fat Etron (ivm bijtelling), zou ik het zo doen.

Voor vakanties zou ik dan wel even ruilen met een collega. Of gewoon vliegen naar vakantie. Dat doe ik met de Model 3 weer wel, zou ik met de Etron niet zo snel doen.

Als zagen we er in Italië ook genoeg rijden vanuit Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 13 juni 2022 @ 00:13:
[...]

Dat Etron blijft een imposante verschijning!
Een aantal keer mogen rijden en het is bizar hoe comfortabel en luxe de goedkoopste 50 uitvoering al rijdt. Echt een heerlijke auto om te toeren.

Als ik ooit mijn Model 3 toch een keer kon slijten voor een vroege fat Etron (ivm bijtelling), zou ik het zo doen.

Voor vakanties zou ik dan wel even ruilen met een collega. Of gewoon vliegen naar vakantie. Dat doe ik met de Model 3 weer wel, zou ik met de Etron niet zo snel doen.

Als zagen we er in Italië ook genoeg rijden vanuit Nederland.
De standaard luchtvering doet veel voor het comfort. Tegenwoordig kun je overigens alleen nog een 55 bestellen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjMark
  • Laatst online: 14:47
Bruinbaard schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:32:
[...]

Korte update van mijn kant, ondertussen hebben we dit weekend de e-golf, ioniq en leaf in het echt bekeken.

De Ioniq van binnen erg mooi en luxe, alleen vind ze hem helaas te groot en ik moet zeggen dat ik hem persoonlijk ook niet heel aantrekkelijk vind kwa ontwerp. Niet proefgereden.

De e-golf is mijn vrouw behoorlijk weg van, vooral omdat hij er niet zo "futuristisch" uitziet. Ze valt niet graag op :').
Ook even proefgereden en moet zeggen dat ik zelf ook wel om ben, leuke wagen!

De Leaf hebben we alleen van buiten bekeken en vinden we nog steeds mooi maar ook wat groot. Uit meerdere bronnen vernomen dat deze een stuk minder lekker rijdt dan de golf. En aangezien hij technisch verder redelijk gelijkwaardig of minder (mbt snelladen) is aan de golf houden we het voor nu bij de golf, waarschijnlijk in het wit.

Morgen ga ik hopelijk wat mooie exemplaren bekijken en de knoop doorhakken. De versie die we hebben proefgereden was wat kaal en misstte bijvoorbeeld automatisch dimlicht, warmtepomp, stoelverwarming, camera, etc.

TBC
Ik heb zelf 1 jaar lang een egolf gereden.
Heerlijke auto. Het klopt wat je vrouw zegt, want het ziet eruit als een normale golf, alleen waar je normaal benzine tankt achter het klepje zit er nu een stroomaansluiting ;-)

Nadeel van egolf vond ik het bereik in winter/regen. Dat dipt dan echt wel naar een km of 160.
Maar verder heb ik er 1 jaar lang met heel veel plezier in gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
En ook het moeizame snelladen.

Maar goed, als je je daarop instelt en/of daar geen gebruik van maakt, is het een uitstekende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Termy schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:58:
[...]

De grote vraag is dan: waarom een hybride?
Bij de hybrides heb je keuze. Elektrisch is de keuze echt beperkt en hebben alle wagens grote nadelen. Een EV die me echt bevalt vind ik niet voor minder dan 140k en die heeft dan ook nog minder bereik dan ik zou willen.
Bij de hybride heb je keuzes tussen kwalitatieve wagens en zijn die beter bruikbaar voor lange trips.

Ik zou met een PHEV alle dagelijkse verkeer elektrisch kunnen doen en dan mijn langere trips op benzine of diesel.
uote]Termy schreef op zondag 12 juni 2022 @ 01:00:
[...]

Tja, je zou zeggen dat er ook volledig elektrische opties zijn die je aanspreken en dan heb je al die nadelen niet.
[/quote]

Die hebben vele andere nadelen. Gewicht (net als de PHEV), kostprijs (een ID3 kost 48k, een golf een pak minder), looks (ID3, TESLA, EQE, BMW, ...), interieurkwaliteit (Q4, TESLA), minderwaardige zetels tov hybride (Polestar), range (zogoed als allemaal), ... Daarnaast zijn ze nog moeilijker te leveren.
RichieB schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:10:
2 miljoen Tesla-rijders kunnen er niet allemaal naast zitten..
Crocks zijn ook populair en veel verkocht. Goed zijn die ook niet en ik wil die ook niet hebben... Het hangt af van je verwachtingen en veel meer mensen kopen geen Tesla dan er wel een kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kmser schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Bij de hybrides heb je keuze. Elektrisch is de keuze echt beperkt en hebben alle wagens grote nadelen. Een EV die me echt bevalt vind ik niet voor minder dan 140k en die heeft dan ook nog minder bereik dan ik zou willen.
Bij de hybride heb je keuzes tussen kwalitatieve wagens en zijn die beter bruikbaar voor lange trips.

Ik zou met een PHEV alle dagelijkse verkeer elektrisch kunnen doen en dan mijn langere trips op benzine of diesel.
uote]Termy schreef op zondag 12 juni 2022 @ 01:00:
[...]

[/quote]

Die hebben vele andere nadelen. Gewicht (net als de PHEV), kostprijs (een ID3 kost 48k, een golf een pak minder), looks (ID3, TESLA, EQE, BMW, ...), interieurkwaliteit (Q4, TESLA), minderwaardige zetels tov hybride (Polestar), range (zogoed als allemaal), ... Daarnaast zijn ze nog moeilijker te leveren.

[...]

Crocks zijn ook populair en veel verkocht. Goed zijn die ook niet en ik wil die ook niet hebben... Het hangt af van je verwachtingen en veel meer mensen kopen geen Tesla dan er wel een kopen...
Je kan het ook anders zien... minder dan 1% van de bevolking rijdt Tesla of überhaupt electrisch. Kijk eens wat een potentieel...

Als de enige EV die je bevalt 140k kost, dan ben ik benieuwd welke dat is, en welke ICE of PHEV je daar tegenover zet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bruinbaard
DDDikkiedik schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:46:
En ook het moeizame snelladen.

Maar goed, als je je daarop instelt en/of daar geen gebruik van maakt, is het een uitstekende keuze.
Bedankt allemaal voor de adviezen!

Het is een rijk uitgeruste witte e-golf geworden uit 2018, direct uit de lease met nog geen 40k op de teller!
Nu nog even geduld verzamelen tot we hem mogen ophalen en snel de subsidie aanvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

[...]

Wat zijn die grote nadelen van die EVs?

De vanaf-prijs van een golf is anders maar een paar k lager dan een ID.3. Zelfs de catalogusprijs van m'n first plus ID.3 was ruim onder de 48k. Misschien dat je alleen naar topsegment kijkt en dan zijn EVs best prijzig ja. Maar goed, andere auto's ook.

Wat is precies het nadeel van gewicht, btw? Is een dikke ICE niet ook gewoon zwaar?

Hoeveel bereik heb je per se nodig en waarom? Als het geen dagelijkse rit is, waarom is het onacceptabel om misschien op de heen of terugweg even aan de snellader te moeten? Koop dan een IONIQ 5 of andere serieus snelladende EV en dan heb je waarschijnlijk niet meer dan een korte sessie nodig om het te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Termy schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:14:
[...]

Wat zijn die grote nadelen van die EVs? De vanaf-prijs

Wat is precies het nadeel van gewicht, btw? Is een dikke ICE niet ook gewoon zwaar?

Hoeveel bereik heb je per se nodig en waarom?
De vanaf prijs is zeker een nadeel, misschien niet voor diegene die een nieuwe wagen kan permitteren, maar wel voor de modale burger voor wie 10.000 euro voor een wagen al een enorme spaaractie vooraf vergt.
Voor 10.000 euro heb je wel wat tweedehands EV's, denk aan de Leaf met het kleine accupakket, maar daar houdt het wel op terwijl je best wel veel keuze voor een ICE voor dat geld hebt. Natuurlijk zal niet iedereen van een tweedehands wagen afhankelijk zijn, maar als ik twee leasewagens verder met pensioen ga zal ik ook moeten kijken naar tweedehands. Sparen is tegenwoordig sowieso al een lastig iets met al die hogere prijzen en de verduurzaming van woningen die we ook moeten betalen als we eraan toe zijn, dus is het maar de vraag of ik tegen die tijd iets meer dan een afgeragde panda kan vinden voor mijn spaargeld.

Nadeel van het gewicht? nou, als ik met een B rijbewijs een caravan wil trekken is bij een caravan van 1100 kilo vrijwel iedere ICE die iets mag trekken al geschikt. Het totaal gewicht van het samenstel opgeteld is niet snel meer dan 3500 kilo dan, bij een EV is die grens vrij snel bereikt.
Nu hoeft niet iedereen persee een caravan te trekken, maar gewone aanhangers worden ook best veel gebruikt. Natuurlijk zijn er ook mensen die nooit iets achter de auto trekken, en voor hen maakt het dan ook wat minder uit.
Wel is een zwaardere wagen nog meer een stormram in het verkeer dan een normaal gewicht wagen. Ram een Smart met een Punto of ram hem met een dikke EV met dezelfde snelheid, en ik garandeer je dat er bij de EV een veel grotere kans op ernstig letsel is bij de inzittenden van de smart dan bij de gewone ICE.
Natuurlijk gaan we ervan uit dat de doorsnee automobilist nooit aanrijdingen heeft, maar het gebeurt wel en dus wordt wel degelijk naar die veiligheid gekeken met auto's. Zwaardere auto's passen eigenlijk niet helemaal in dat plaatje.

Bereik: in Nederland kun je met een dagbereik van 350 km zo goed als iedere dag uit de voeten. Maar ga je op vakantie naar zuid europa met de auto dan is een beetje bereik lekker.
Natuurlijk gaat niet iedereen met de auto zo ver (sommigen denken dat vakantie geen vakantie is als er niet eerst in een vliegende energieslurpende en millieuvervuilende lawaaikist gestapt wordt en gaan daarvoor uren in de rij staan op Schiphol) maar als je dat wel doet is wat actieradius lekker. Aan de andere kant is er je eigen mindset, als je toch iedere 2 a 3 uur een stop maakt, kun je dat combineren met laden/tanken en van je reis geen race maken, maar gewoon van de reis net zo goed genieten. Boek desnoods lekker een overnachting halverwege, ik heb dat wel eens gedaan en geloof me, ik kom ook graag zo snel als mogelijk op de eindbestemming, maar op vakantie is het juist goed eens rustig aan te doen. Ik ben nog nooit zo lekker fit op de bestemming aangekomen, en ga dat zeker vaker doen!

Just my thoughts about this all ;-)
Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ik ben er heel anders tegenaan gaan kijken in al die jaren, en dat voelt best wel Oké eigenlijk !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

ron65 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Nadeel van het gewicht? nou, als ik met een B rijbewijs een caravan wil trekken is bij een caravan van 1100 kilo vrijwel iedere ICE die iets mag trekken al geschikt. Het totaal gewicht van het samenstel opgeteld is niet snel meer dan 3500 kilo dan, bij een EV is die grens vrij snel bereikt.
Ooit was dit waar, maar ook in ICE-land is het bar en boos qua trekgewichten. Er wordt ontzettend hard gemarktsegmenteerd:

- Veel kleine auto's en hybrides krijgen helemaal geen trekgewicht mee
- Middensegmenters krijgen een nutteloos trekgewicht mee, vaak <=750kg (ik heb zelfs een trekgewicht van 250kg gezien :s)
- Veruit het grootste deel van de auto's met nuttig trekgewicht vereisen een bepaalde motorgrootte of uitvoering die de auto duur maakt. Vaak duurder dan een EV. Je moet effectief kiezen tussen EV en trekgewicht
- En zelfs auto's met een nuttig trekgewicht kunnen zelden tot hun maximum combinatiegewicht trekken.

De uitzonderingen op deze regels zijn ook niet echt dat je zegt bemoedigend. Zo krijgt de Renault Clio TCe een trekgewicht van 900kg mee - maar wil je daar serieus een caravan mee trekken? Je komt nog niet eens de Vaalserberg op met die combinatie - en 900kg is al vrij krap (ondanks dat het GVW van de auto rond de 1500kg zit).

Ja, dit is een stokpaardje van me. Ik ben erg salty over de eindeloze beperkingen op trekken met een auto. Waarom kan niet elke auto - zeker elke EV - trekken tot 3500kg treingewicht? Er is zeker geen technische beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@mux
Waarom zou je met een Clio een treingewicht van 3500kg willen halen?
Die zogenaamd 'geremde' aanhangers remmen toch maar heel pover...
Om dan nog niet te spreken van probleem met tractie als je te veel gewicht op de trekhaak krijgt...

Je wil dan met een Polo een dubbelassige aanhanger van pakweg 1800kg gaan trekken. Geheid krijg je dan mensen die alles voorop leggen en de trekhaak met 300kg belasten... weg tractie EN sturing.

Met een EV is het dikwijls een zaak van 'testen en homologeren'. Als maar 1% van je klanten echt over die beperking vallen, dan doe je daar geen speciale dingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
mux schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:41:
Ja, dit is een stokpaardje van me. Ik ben erg salty over de eindeloze beperkingen op trekken met een auto. Waarom kan niet elke auto - zeker elke EV - trekken tot 3500kg treingewicht? Er is zeker geen technische beperking.
Nou ja, je wil niet een te zware aanhanger achter een te lichte auto. Dat heeft dan niks meer met aandrijflijn te maken maar met wat natuurkunde die wat onprettig kan worden :+

Maar verder wel eens natuurlijk, het is echter het bekende plaatje dat vooral wij Nederlanders, een uitzondering zijn in wat we willen. Veel merken zijn al meer Aziatisch Amerikaans gericht, en als ze al Europees gericht bezig zijn, proberen ze nog vaak een auto te maken die wereldwijd gaat rijden. En dat 0,5% dan wil dingen wil slepen is jammer.

Erg jammer inderdaad. Ik kan voor onze Ampera-E ook zo'n Bolt Amerikaans hitch systeem kopen en tja dan kan ik ontiegelijk zwaar trekken waarschijnlijk met de 200pk motor en zeer veel koppel. Maarja, het mag niet :(
Misschien koop ik het nog wel voor fietsendrager.

Gelukkig is het wel goed gedaan bij de grote SUVs. Zoals Model X, Etron en Outlander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Wat heb je dan voor eisen? 140k slaat nergens op mijn inziens.
Uiteraard kan het altijd mooier en luxer, maar het gaat nu om range en laden en auto van bepaalde formaat denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mux schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Ooit was dit waar, maar ook in ICE-land is het bar en boos qua trekgewichten. Er wordt ontzettend hard gemarktsegmenteerd:

- Veel kleine auto's en hybrides krijgen helemaal geen trekgewicht mee
- Middensegmenters krijgen een nutteloos trekgewicht mee, vaak <=750kg (ik heb zelfs een trekgewicht van 250kg gezien :s)
- Veruit het grootste deel van de auto's met nuttig trekgewicht vereisen een bepaalde motorgrootte of uitvoering die de auto duur maakt. Vaak duurder dan een EV. Je moet effectief kiezen tussen EV en trekgewicht
- En zelfs auto's met een nuttig trekgewicht kunnen zelden tot hun maximum combinatiegewicht trekken.

De uitzonderingen op deze regels zijn ook niet echt dat je zegt bemoedigend. Zo krijgt de Renault Clio TCe een trekgewicht van 900kg mee - maar wil je daar serieus een caravan mee trekken? Je komt nog niet eens de Vaalserberg op met die combinatie - en 900kg is al vrij krap (ondanks dat het GVW van de auto rond de 1500kg zit).

Dat er steeds meer beperkingen zijn wat trekgewicht betreft is een gevolg van de vergaande beperkingsdrift op uitstoot. Steeds meer ICE worden met een driecilinder uitgerust waarbij via turbo en andere foefjes het uiterste uit de motor wordt geperst. Ga je daar vervolgens een flink trekgewicht achter hangen dan ga je vaak over de grenzen van het motortje heen en kan dit schade oplopen.

Bij EV's ligt het iets anders, welliswaar kunnen de motoren veel aan en zou in principe iedere EV over de 3500 kilo totaalgewicht (of zoals jij het mooi noemt, het 'treingewicht') moeten kunnen gaan, hier zit de beperking vooral in twee andere dingen:
- Warmte afvoer, een motor wordt toch warmer naarmate hij meer power moet leveren
Denk daarbij niet aan kortstondig vlammen bij optrekken, maar juist over langere tijd veel moeten leveren.
- Constructief, de trekhaak aan de auto moet wel de krachten die de auto op de aanhanger overbrengt mechanisch kunnen doorstaan. Bovendien zit dan vaak de accu of motor aan de achterzijde de trekhaak constructie in de weg.

Vergeet niet dat je hier te maken hebt met het koppel dat een auto op de wielen kan neerzetten, en de kracht die dat op de trekhaak oplevert. Hoe zwaarder de aanhanger, hoe meer het koppel vat heeft op de trekkracht en hoe sterker de trekhaak moet zijn verankert aan de auto.
Waar een trekhaak op een ICE uitvoering geen problemen geeft, kan dat op een EV uitvoering van dezelfde wagen wel het geval zijn.

De warmteafvoer is ook een issue, bij auto;s uit het EV segment waar bijvoorbeeld 1500 kg achter mag (denk aan de XC40 P6 bijvoorbeeld) is de mechanische kant in orde, maar zie je een beperking optreden waar het warmteproductie betreft die bovenop de normale warmte productie komt wanneer een aanhanger is aangekoppeld.
De P6 mag maximaal 1500 trekken, de P8 maximaal 1800, maar eerst was dit ook 1500.
De XC40 heeft namelijk afhankelijk van de uitvoering een warmtepomp die de accu kan klimatiseren maar ook motorwarmte van de elektromotor(en) kan afvoeren.
De P8 heeft dual motoren, de P6 maar 1. De TWIN uitvoering met twee motoren hoeft per motor minder werk te doen dan de single motor in de p6 bij gelijk treingewicht. het is dus te verwachten dat die laatste warmer wordt, en daarom beperkt is tot 1500 kg waar de twin motor de 1800 mag aantikken.
Ik heb geen gegevens hiervan, maar het lijkt mij zelfs dat de single uitvoering (p6) ook 1800 aan zou kunnen maar dat dit vanwege de warmteontwikkeling niet verstandig is.
De CORE heeft standaard geen warmtepomp, is wel als extra verkrijgbaar. Maar bij de CORE zie je dan vreemd genoeg weer geen lager trekgewicht wat je op basis van bovenstaande dan wel zou verwachten, de motor wordt niet zo gekoeld als met warmtepomp het geval zou zijn. Dus dat spreekt bovenstaand ook wel weer tegen.
Gelukkig zijn wij geen specialisten op dat gebied, we mogen er lekker over speculeren :-)

Totaalgewicht 3500, dat is een grens aan het B rijbewijs.Wanneer ik met mijn caravan van 1050 kG totaalgewicht een TWIN uitvoering zou nemen, moet ik een BE rijbewijs gaan halen.
Daar ben ik op tegen, ik heb daar enkele redenen voor waarvan de voornaamste is dat ik nog altijd vind dat die E me ontstolen is door het CBR. Ik reed af in dec 1983 en haalde het papiertje eerstvolgende gelegenheid in Januari 1984 op, alleen werden er vanaf 1-1-1984 geen BE rijbewijzen meer verstrekt. Had ik echter voor 31-12-1983 het papiertje op kunnen halen, dan had er BE op gestaan maar helaas was het gemeentehuis die week gesloten wegens kerst.Het examen was net 2 dagen voor kerst destijds.
Ondanks diverse protesten ook vanuit de rijschoolhouder, hebben ze dat nooit rechtgezet, en ik ga er nu geen geld aan uitgeven omdat ik vind dat ik er recht op had destijds zonder dat extra geld. Principekwestie.

Die grens is dus vooral voor mensen zonder BE, maar niet technisch.
Veel wagens kunnen dus ver daarboven, EV wagens zeker maar dat komt dan vooral doordat je met een EV al heel snel aan 3500 kg totaal zit. Meeste caravans zijn 1300 kilo gemiddeld, je zou dus een EV moeten vinden die dat kan trekken maar daarbij zelf niet boven een totaalgewicht van 2200 kilo komt.
Die zijn er weinig.
Mijn caravan is een lichtgewicht die ik al heel wat jaren heb, mijn huidige ICE kan 1400 kilo trekken en dat blijkt een perfecte combinatie. De wagen zelf is totaalgewicht 1500 kilo, dus ik kom op 2650 kilo treingewicht uit. Dik onder de 3500 grens.
Neem ik een XC40 twin (p8) die maximaal 2460 kilo is, dan kom ik op 3510 kilo uit (caravan is 1050 op kenteken totaal incl belading) en dan ben ik verplicht BE te nemen.
De single motor versie blijft daar met 140 kilo minder gewicht dus wel onder.

Daarmee zeg ik eigenlijk dat de EV beperkingen geeft, niet alleen qua maximaal trekgewicht (wat soms nul of heel laag is vanwege de constructie of de warmteafvoer), maar ook omdat je al heel snel boven de 3500 treingewicht uitkomt. Voor iemand met BE geen probleem, maar voor de doorsnee nederlander met gewoon B dus wel.

ICE wagens die je nog tweedehands kunt kopen hebben vaak trekgewichten rond 1300 - 1800 kilo, soms moet je er nog wel een trekhaak onder laten hangen, maar dat zijn de kosten niet. Veel van deze wagens zitten in de gewichtsklasse tussen 1000 en 1500 kilo totaalgewicht en kunnen daarmee makkelijk 1500 kilo caravan of aanhanger trekken zonder BE rijbewijs.
Je hebt daarin dus veel ruimer keuze nog.

Jouw opmerking dat dit beperkter gaat worden klopt, maar dat is nu vooral nog alleen bij nieuwe ICE wagens, over 5 jaar krijg je dat ook op de tweedehands markt te zien daardoor. Dus die keuze neemt zeker af, daarin heb je een punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Je gaat ook voorbij aan het range probleem met een EV en een grote caravan.

Ik ben sowieso geen fan van caravans, maar om dan 1000km te doen met een caravan van 1300kg en elke 150-200km aan de lader moeten is me echt een brug te ver.

Je punt over het verschil tussen piek en continuvermogen is ook correct.
De meeste ICE auto's kunnen vrij makkelijk een snelheid van 180-200km/h aanhouden omdat door de rijwind er dan ook een pak koeling is. Op die momenten vraag je makkelijk meer dan 100pk continu van je motor.
Rij een stevige helling op met die caravan, dan vraag je misschien nog hogere vermogens, maar de snelheid is er niet, en dus riskeer je overhitting.
Ter info: continu aan 120 rijden vraagt met een gewone auto vraagt amper 25-30pk.

En als je dan de 'race' video's bekijkt van mensen die met een Tesla een rondje Nurnburgring gaan rijden, dan krijgen die ook waarschuwingen en vermogensbeperkingen wegens overhitting van batterij en mogelijk motor. Dat zal bij zware caravans ook wel een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Tommie12 In principe moet koeling niet komen van rijwind, dat is niet hoe auto's worden ontworpen. Of in ieder geval niet de Toyota's die ik altijd gekocht heb (voordat ik aan EV ging).
Ik heb meerdere malen zwaar beladen auto's in 40 graden de heuvel op gereden. Waren ook nog eens oude auto's. Liep de temperatuur op? Dan was er iets mis wat ik op kon lossen en het niet meer gebeurde.

Maar bij EVs heb je doorgaans niet zoveel koeling nodig en zijn aerodynamics belangrijker. Toch zit er altijd wel ergens een radiateur voor de koeling. Met wat fans erop zou het genoeg moeten zijn.
En als het al afhanklijk zou moeten zijn van rijwind dan is 80 of 100km/u genoeg.

Ik ken overigens iemand die gewoon met zijn Model X en een kleine caravan naar Zweden ging en dat vaker doet. Ja hij moet een stuk vaker laden, maar het laadnetwerk is dicht genoeg. Kost iets meer tijd maar dat hebben ze.

Pagina: 1 ... 248 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic