Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:07
Standeman schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Waarom zou het duurder zijn? Ze nemen zakelijk stroom af bij hun leverancier en dat is vele male goedkoper dan een consument kan. Dat scheel al snel 10-20ct per KWh.
Ik heb op een camping gestaan die 45 cent per kWh rekent. Wordt per aansluiting gemeten en bij vertrek moet je dat afrekenen. Ik betaal thuis 18 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
RichieB schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Ik vind het treurig om te zeggen: maar deze auto heeft waarschijnlijk een betere bouwkwaliteit dan de huidige Lightyear.
Oh, ik was wel op Fully charged en heb hem gezien. Maar ben er niet in gaan zitten en heb hem ook niet zo gedetailleerd bekeken. Is het zo erg?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:33
RichieB schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:52:
[...]

Ik vind het treurig om te zeggen: maar deze auto heeft waarschijnlijk een betere bouwkwaliteit dan de huidige Lightyear.
Volgens mij heeft Lightyear een concept auto gemaakt. Het is nog niet eens een prototype. Lijkt me niet verstandig om daar bouwkwaliteit op te beoordelen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Kalentum schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Ik heb op een camping gestaan die 45 cent per kWh rekent. Wordt per aansluiting gemeten en bij vertrek moet je dat afrekenen. Ik betaal thuis 18 cent
Ze maken dus dikke winst op electriciteit.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 21:12
[...]

18 cent is niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10 22:45
[...]

Seizoensplaats op een camping stroom is 68 cent per kWh bij deze camping, dat er campings zijn waar je 10 tot 15 cent betaald zal wel een uitzondering zijn op de regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt laadpaalklevers en je hebt laadpaalklevers. En dan heb je mensen die op vakantie gaan en de auto 8 weken aan de openbare laadpaal laten staan.
Ik denk dat de laatste opmerking van Daniëlle wel klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 28-05-2022 12:54 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:07
Standeman schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:44:
[...]

Ze maken dus dikke winst op electriciteit.
Ze maken winst op alles.

Ik denk dat mensen ook steeds meer gaan gebruiken, en dat de verschillen tussen gasten toenemen waardoor een vast bedrag per dag niet meer echt eerlijk is. En die vaste bedragen waren ook al niet mis. 2 euro per dag ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B127
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-09 19:38
Maasluip schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:53:
Je hebt laadpaalklevers en je hebt laadpaalklevers. En dan heb je mensen die op vakantie gaan en de auto 8 weken aan de openbare laadpaal laten staan.
Het verbaast me dat de laadpaal niet ergens in de algemene voorwaarden heeft staan dat ze hem na 2 weken weg gaan slepen, oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
jaroen89 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Seizoensplaats op een camping stroom is 68 cent per kWh bij deze camping, dat er campings zijn waar je 10 tot 15 cent betaald zal wel een uitzondering zijn op de regel.
Ook campings hebben energie contracten.
Als ze een (paar) jaar geleden een contract hebben afgesloten voor 10 cent, dan hoeven ze nu natuurlijk niet 68 cent aan hun klanten door te rekenen (al kunnen ze dat natuurlijk wel doen).

Heeft de camping variabel tarief of een "nieuw" contract dan is 68 cent gewoon een normale prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

!null schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Oh, ik was wel op Fully charged en heb hem gezien. Maar ben er niet in gaan zitten en heb hem ook niet zo gedetailleerd bekeken. Is het zo erg?
Ik was er ook, maar niet erin gezeten. Ik zag wel wat matig aansluitende panelen maar om dat prototype als "treurig" te omschrijven lijkt me wat ver gaan. Sowieso moet je een verkocht product beoordelen, geen prototype. Als het goed is rijden die binnenkort rond. Wel zeer benieuwd naar de reviews :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

B127 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Het verbaast me dat de laadpaal niet ergens in de algemene voorwaarden heeft staan dat ze hem na 2 weken weg gaan slepen, oid.
Inderdaad, ze verliezen nu inkomsten van het laden. Hoog tijd dat laadpalen een kleefboete invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B127
Termy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Ik was er ook, maar niet erin gezeten. Ik zag wel wat matig aansluitende panelen maar om dat prototype als "treurig" te omschrijven lijkt me wat ver gaan. Sowieso moet je een verkocht product beoordelen, geen prototype. Als het goed is rijden die binnenkort rond. Wel zeer benieuwd naar de reviews :).
Ik heb er wel in gezeten en ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel prima vind, maar niet voor >100k euro. De stoffen bekleding voelt gewoon niet zo geweldig en hij is verbazingwekkend klein van binnen. Het is een soort van carbon-fiber renault zoe. Hopelijk is de lightyear 2.0 iets beter en vooral praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
B127 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:59:
[...]

Je zou eigenlijk even met het bedrijf moeten bellen met de vraag of ze van hun kant de kabel willen ontgrendelen. Kan je in ieder geval weer laden op die aansluiting (als je kabel lang genoeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:24
Maasluip schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:53:
https://www.at5.nl/artike...rtje-het-is-niet-asociaal

:9~

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Arfman schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Laten we het hierbij houden en het niet meer zoveel hebben over @ron65 's achterlijke werkgever, want daarover zijn we het allemaal wel eens. Ben vooral benieuwd naar eventuele replies van @Amos_x , zeker als hij z'n EV heeft :)
Even corrigeren: de werkgever is absoluut niet achterlijk, anders zou ik er niet willen blijven werken.
Het is juist een fijne werkgever met veel empathie voor werknemers als er wat aan de hand is thuis, en verder zijn de arbeidsvoorwaarden en salariering alsmede de werksfeer uitermate prettig.

De enige miskleun is die Leaseregeling omdat daar sterk wordt geluisterd naar externe invloeden van millieulobbies, en de wagenparkbeheerder zelf niet eens een leasewagen heeft maar op de fiets naar het werk komt. De man heeft een bureaubaantje, 9-17 mentaliteit, en snapt niets van mensen die dat niet hebben en veel onderweg zijn.
Daar wringt voornamelijk het schoentje, en omdat de directie alleen naar resultaten kijkt en hij die toch op een of andere manier tot tevredenheid weet te regelen, grijpen ze weinig of niet in.

Dus noem niet de werkgever achterlijk, want dan moet ik je toch echt tegenspreken! ;-)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Laatste reactie van mijn kant hierover want ik vind het echt ergerlijk worden zo onderhand.

Jouw werkgever heeft die man in dienst. Ondanks klachten (neem ik aan) van jou en andere gelijkgestemden kan die man nog steeds z'n gang gaan en wordt er niks gedaan aan deze absurditeit. Dat is slecht werkgeverschap, ergo: slechte werkgever (even gechargeerd).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
Ik vind het opzich ook niet zo’n probleem. Gebeurt hier veel in de buurt, pak je er gewoon eentje 50 meter verder op. De hele tijd je auto blijven verplaatsen dan is de lol er snel af.

Geeft wat mij betreft juist aan dat er mooi en voldoende plek is en het bijna “een gewone parkeerplek” is geworden. Waar we sowieso heen willen in mijn ogen

Liefst bij elke plek een paal, dan maakt het me niks uit of er iemand lang staat

[ Voor 22% gewijzigd door JohanB op 28-05-2022 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B127
JohanB schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Ik vind het opzich ook niet zo’n probleem. Gebeurt hier veel in de buurt, pak je er gewoon eentje 50 meter verder op. De hele tijd je auto blijven verplaatsen dan is de lol er snel af.

Geeft wat mij betreft juist aan dat er mooi en voldoende plek is en het bijna “een gewone parkeerplek” is geworden. Waar we sowieso heen willen in mijn ogen

Liefst bij elke plek een paal, dan maakt het me niks uit of er iemand lang staat
En het hoeven niet eens palen te zijn met veel vermogen. Load balanced palen worden steeds goedkoper en dan kun je gewoon 17kw delen over 4 tot 6 auto's, misschien zelfs meer. De meeste mensen rijden toch niet zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Arfman schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:38:
Laatste reactie van mijn kant hierover want ik vind het echt ergerlijk worden zo onderhand.

Jouw werkgever heeft die man in dienst. Ondanks klachten (neem ik aan) van jou en andere gelijkgestemden kan die man nog steeds z'n gang gaan en wordt er niks gedaan aan deze absurditeit. Dat is slecht werkgeverschap, ergo: slechte werkgever (even gechargeerd).
Mag jij denken, ik denk er anders over.

p.s. ik voel nu plaatsvervangende schaamte dat ik een bepaald onderwerp heb hier dat netjes wordt besdiscusieerd, omdat er 1 iemand zich aan ergert.
Ik voelt me bezwaard nu hier verder over te posten, en voel me niet echt welkom meer zo. Je wordt bedankt!
Kennelijk praat jij voor de voltallige meute reageerders hier. Ik weet genoeg. Als jij mijn bijdragen zo ergerlijk vindt, dan voel ik mij daar niet prettig meer bij.
Ik vindt juist die houding van jou echt ergerlijk!

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 29-05-2022 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
De heer Zowik lult uit zijn nek.
Schade aan de accu door ontlading tijdens de vakantie….. hij loopt heus niet volledig leeg in die periode als je niet alle speeltjes aan zet en niet continu online zit te kijken hoe het met je auto is.

Zowik kan zich voorstellen dat het irritant is als iemand acht weken op zijn laadplek staat, maar relativeert het ook enigszins. "Het is op zich niet heel erg, maar het kan gaan irriteren inderdaad… het is ronduit asociaal.

Edit, Tesla spreekt over 1% verlies per dag, dan is 8 weken (56%) best spannend.

[ Voor 30% gewijzigd door D.deJong op 29-05-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:49
D.deJong schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:44:
Edit, Tesla spreekt over 1% verlies per dag, dan is 8 weken (56%) best spannend.
Heeft Tesla ook niet een soort "vakantiemodus"? 1% per dag is echt heel erg veel, zeker als dat zonder gimmicks is.

Mijn Ioniq heb ik nog niet eens een procent zien verliezen na 2 weken vakantie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
assje schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:11:
[...]

Heeft Tesla ook niet een soort "vakantiemodus"? 1% per dag is echt heel erg veel, zeker als dat zonder gimmicks is.

Het staat geschreven.
https://www.tesla.com/own...C4-B21B-54F641FFAEF4.html
1% als stelregel is makkelijker dan 0,62.

Hier nog een blog van een gebruiker.
https://tm3enl.home.blog/2019/10/04/langdurig-parkeren/

[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 29-05-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:07
D.deJong schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:44:
[...]

De heer Zowik lult uit zijn nek.
Schade aan de accu door ontlading tijdens de vakantie….. hij loopt heus niet volledig leeg in die periode als je niet alle speeltjes aan zet en niet continu online zit te kijken hoe het met je auto is.

Zowik kan zich voorstellen dat het irritant is als iemand acht weken op zijn laadplek staat, maar relativeert het ook enigszins. "Het is op zich niet heel erg, maar het kan gaan irriteren inderdaad… het is ronduit asociaal.

Bjorn Neyland heeft wel eens voor een vriend zijn Tesla uit de parkeergarage van de luchthaven moeten halen om dringend te gaan laden.
Vriend was in het buitenland en wagen was leeg aan t lopen. Blijkbaar was de wagen niet in slaapmodus gesukkeld waardoor er continue verbruik was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bruneelm schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:23:
[...]

Bjorn Neyland heeft wel eens voor een vriend zijn Tesla uit de parkeergarage van de luchthaven moeten halen om dringend te gaan laden.
Vriend was in het buitenland en wagen was leeg aan t lopen. Blijkbaar was de wagen niet in slaapmodus gesukkeld waardoor er continue verbruik was
Tja, dat is een Tesla dingetje, bij andere merken ga je dan naar de dealer omdat de auto kapot is ;)

Sorry voor de sneer, maar dat is echt wat ik zou doen hoor. Ook hier de Niro 3 weken op lang parkeren gehad zonder paal en bij terugkomt geen procent kwijt…. Blijkbaar hoort dat bij alle Tesla gimmicks.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 18:19
Tesla's 'sentry-mode' zal ongetwijfeld (veel) meer verbruik opleveren dan een Kia in rust.
Zou je dat soort 'gimmicks' niet uit kunnen zetten?
Ik dacht overigens dat er bij Tesla een knopje zat nabij de laadstekker waarna je die eruit kon trekken (meen me te herinneren zoiets gezien te hebben in een filmpje van Björn).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Peter-036 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:10:
Tesla's 'sentry-mode' zal ongetwijfeld (veel) meer verbruik opleveren dan een Kia in rust.
Zou je dat soort 'gimmicks' niet uit kunnen zetten?
Ik dacht overigens dat er bij Tesla een knopje zat nabij de laadstekker waarna je die eruit kon trekken (meen me te herinneren zoiets gezien te hebben in een filmpje van Björn).
Met Sentry aan ga je snel naar 5% per dag. Als je zoveel mogelijk uit zet, en de app niet gebruikt, is de drain doorgaans geen issue. Zelfs 8 weken kan hij het dan prima volhouden als je hem met 90% weg zet. Een extra sleep mode zou wel handig zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Inspired schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:38:
[...]

Met Sentry aan ga je snel naar 5% per dag. Als je zoveel mogelijk uit zet, en de app niet gebruikt, is de drain doorgaans geen issue. Zelfs 8 weken kan hij het dan prima volhouden als je hem met 90% weg zet. Een extra sleep mode zou wel handig zijn.
Het gaat allemaal niet echt om het verbruik en leeglopen toch? Maar batterij kwaliteit.

Man geeft ook aan: dit staat in de handleiding.

En gezien hoe strikt Tesla is op garantie. Komen ze anders terug: “uw batterij is vroegtijdig kapot? Maar u heeft een keer 8 weken niet aan de paal gestaan. We hadden het nog wel met dik gedrukte hoofdletters in de handleiding gezet dat dat niet mocht. Helaas pindakaas voor u”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Het gaat allemaal niet echt om het verbruik en leeglopen toch? Maar batterij kwaliteit.

Man geeft ook aan: dit staat in de handleiding.

En gezien hoe strikt Tesla is op garantie. Komen ze anders terug: “uw batterij is vroegtijdig kapot? Maar u heeft een keer 8 weken niet aan de paal gestaan. We hadden het nog wel met dik gedrukte hoofdletters in de handleiding gezet dat dat niet mocht. Helaas pindakaas voor u”
In 8 weken van 90% naar zeg 40% is minder slecht dan 8 weken lang op 90% houden. Slijtage zal overigens niet meetbaar zijn maar beter is het in ieder geval niet om de accu dagelijks weer naar 90% te laden. Leuk dat Tesla van alles in de handleiding zet maar dat gaat allemaal geen stand houden. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Inspired schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:03:
[...]

In 8 weken van 90% naar zeg 40% is minder slecht dan 8 weken lang op 90% houden. Slijtage zal overigens niet meetbaar zijn maar beter is het in ieder geval niet om de accu dagelijks weer naar 90% te laden. Leuk dat Tesla van alles in de handleiding zet maar dat gaat allemaal geen stand houden. :)
Ja ho even. In het Tesla topic zijn er mensen die stellig beweren dat de standaard Nederlander (“Henk en Ingrid”) een grap niet begrijpt, dat je geen 36 schermen door hoeft om je raampje te openen.

Maar nu verwachten we van diezelfde mensen dat ze de handleiding van het product gaan her interpreteren?

Technisch lijkt het me geen kwaad kunnen (alhoewel mijn eigen auto na 2 weken een keer tot helemaal 0 was, door een kapotte 12V batterij). Maar ik snap ook wel dat de meeste mensen wel gewoon de handleiding volgen

En zoals gezegd, geen enkel probleem. Plek zat. Snap al helemaal niet waarom Danielle zonder EV zich er zo druk om kan maken

[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 29-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
De echte vraag is natuurlijk: als je een Tesla hebt, waarom ga je dan 8 weken op vakantie zonder hem mee te nemen? Zelfs Australië moet te halen zijn met het Tesla laadnetwerk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ik zou dan eerder willen vragen: Als je 8 weken op vakantie kunt, en in het bezit van een Tesla bent, waarom heb je dan geen (huis met) garage of eigen plek om die auto neer te zetten/op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:36
Peter-036 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:52:
Ik zou dan eerder willen vragen: Als je 8 weken op vakantie kunt, en in het bezit van een Tesla bent, waarom heb je dan geen (huis met) garage of eigen plek om die auto neer te zetten/op te laden?
Omdat Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-10 13:36
De meeste grachtenpanden in Amsterdam hebben geen garage. Dus zo bijzonder is dat niet. En zo bijzonder is een Tesla ook niet (meer).

Zou zo'n laadpaal na vier weken inderdaad weer verder opladen? Ik dacht eigenlijk dat hij stopt als de accu vol is en dat was het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Goed punt. Het lijkt me inderdaad niet ondenkbaar dat de uitbater van de laadpaal de sessie na X uur gewoon afbreekt. Af en toe bijladen tijdens een weken lange sessie is niet een scenario wat ze hoeven te ondersteunen natuurlijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JohanB schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Ja ho even. In het Tesla topic zijn er mensen die stellig beweren dat de standaard Nederlander (“Henk en Ingrid”) een grap niet begrijpt, dat je geen 36 schermen door hoeft om je raampje te openen.

Maar nu verwachten we van diezelfde mensen dat ze de handleiding van het product gaan her interpreteren?
Nee, zie ook het filmpje van @Coasterfreak "het staat in de handleiding".
In de handleiding staat
Tesla adviseert met klem om de Model 3 op het laadstation aangesloten te laten als de auto niet gebruikt wordt. Zo blijft de batterij in topconditie.
Goed, het moet niet, het is een advies, maar dat wordt door mensen dus rustig geïnterpreteerd als "het moet" en "je kunt mij niks maken als ik mijn auto 2 maanden aan een laadpaal laat staan want dat moet van Tesla".

Maar 2 km verlies per dag betekent dat je hem dus gerust een half jaar niet aan de stekker hoeft te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:33
assje schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:11:
[...]

Mijn XC40 staat al een week op de oprit (zijn baasje heeft griep,,,) en de SoC is nog niet gezakt.

Volvo adviseert bij lang stallen (langer dan een maand) om de SoC tussen 40 en 50% te houden. Bij stallen langer dan 3 maanden wordt geadviseerd om de auto aan te sluiten op een lader.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Maasluip schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:41:
[...]

Nee, zie ook het filmpje van @Coasterfreak "het staat in de handleiding".
In de handleiding staat

[...]

Goed, het moet niet, het is een advies, maar dat wordt door mensen dus rustig geïnterpreteerd als "het moet" en "je kunt mij niks maken als ik mijn auto 2 maanden aan een laadpaal laat staan want dat moet van Tesla".

Maar 2 km verlies per dag betekent dat je hem dus gerust een half jaar niet aan de stekker hoeft te hebben.
“Met klem aanraden”. In de handleiding zetten “DOE DIT ALS JE EEN PAAR WEKEN NIET GEBRUIKT” (zie plaatje en link). Niet echt dingen waarvan je denkt dat je er niks mee hoeft te doen. Als je zo dingen gaat schrijven in een handleiding gaat het voor mij wel wat verder dan “gewoon een advies dat je vooral moet negeren”.

Ik snap dat mensen teksten die zo geschreven zijn, interpreteren als “moeten”. Dan weet ik ook even niet meer wag je met “desinformatie” bedoelde eerder deze week. Waar dit dan kennelijk heel normaal is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALOE4wJwYyPKtcKMGJykxfMb6nA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dUDXyxIotCi9vqoUl9zJAyrE.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 29-05-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Dit is niet iets waar ik eerder echt van gehoord of aan gedacht heb. Moet ik me nu zorgen gaan maken over het feit dat wij niet super veel zullen gaan rijden in onze nieuwe ID.3 en (nog) geen eigen laadpaal hebben?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:57
Termy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:18:
Dit is niet iets waar ik eerder echt van gehoord of aan gedacht heb. Moet ik me nu zorgen gaan maken over het feit dat wij niet super veel zullen gaan rijden in onze nieuwe ID.3 en (nog) geen eigen laadpaal hebben?
Maar je gaat toch wel eens in de x weken laden, anders kun je beter bij greenwheels kijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:23
JohanB schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:51:
[...]

“Met klem aanraden”. In de handleiding zetten “DOE DIT ALS JE EEN PAAR WEKEN NIET GEBRUIKT” (zie plaatje en link). Niet echt dingen waarvan je denkt dat je er niks mee hoeft te doen. Als je zo dingen gaat schrijven in een handleiding gaat het voor mij wel wat verder dan “gewoon een advies dat je vooral moet negeren”.

Ik snap dat mensen teksten die zo geschreven zijn, interpreteren als “moeten”. Dan weet ik ook even niet meer wag je met “desinformatie” bedoelde eerder deze week. Waar dit dan kennelijk heel normaal is

[Afbeelding]

Daar zullen de overige gebruikers van laadpalen blij mee zijn.

Wij gaan straks 3 weken op vakantie en laten de Tesla thuis.

Zet hem toch maar niet aan de openbare laadpaal gedurende die 3 weken.

We zien het wel bij terugkomst of hij nog rijdt, zie geen andere optie om eerlijk te zijn 🤣

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdeboois
En daar durft Tesla dan bij te zetten dat ze een geavanceerd systeem hebben…. Oef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

mitsumark schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:22:
[...]

Maar je gaat toch wel eens in de x weken laden, anders kun je beter bij greenwheels kijken..
Ja als dat geen probleem is dan prima. We gaan juist van MyWheels naar een eigen auto :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05
Tweak_ers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:22:
[...]
Daar zullen de overige gebruikers van laadpalen blij mee zijn.

Wij gaan straks 3 weken op vakantie en laten de Tesla thuis.

Zet hem toch maar niet aan de openbare laadpaal gedurende die 3 weken.

We zien het wel bij terugkomst of hij nog rijdt, zie geen andere optie om eerlijk te zijn 🤣
Tesla schrijft die handleiding natuurlijk vanuit de Amerikaanse situatie waarbij (bijna) elke Tesla-rijder wel zijn eigen laadpaal op zijn oprit of in zijn garage heeft staan. Drie of acht weken een publieke laadpaal bezet houden is denk ik niet wat ze hierbij in gedachten hadden. Zeker in plaatsen waar de laadpalen nu al schaars zijn gaat dat oorlog opleveren.

Rond de 50% is het beste laadniveau bij stilstand, maar als je bang bent voor het sluipverbruik gedurende langere afwezigheid kun je de auto natuurlijk ook tot 70 of 80% volgeladen wegzetten en dan zakt ie langzaam richting die 50% en daarna verder. Je moet wel heel lang weggaan voordat je accu dan echt helemaal leeg is.

Vooral Tesla is bekend/berucht om het sluipverbruik, maar bv. het uitschakelen van Sentry-mode scheelt waarschijnlijk al flink.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Toch is dit wel iets om rekening mee te houden bij bijvoorbeeld vliegvakanties. Ik had mijn auto afgeleverd bij een Valet parking, en deze had de gewoonte om pas vlak vóór terugkomst de auto op te laden. Dan mag je wel hopen dat alles het nog doet.

Gelukkig kan ik mijn e-Golf drie weken laten staan zonder merkbaar verbruik. Die neemt dan ook niet alles op wat er om de auto heen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Wesco schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Vooral Tesla is bekend/berucht om het sluipverbruik, maar bv. het uitschakelen van Sentry-mode scheelt waarschijnlijk al flink.
Op het moment dat je deze het hardst nodig hebt...

Dat moet echt beter kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb een OVMS in mijn MiEV zitten, deze haal ik altijd van de OBD af als ik langer dan een week weg ga. Omdat anders de 12 Volt accu leeg is.

Ik kijk uit naar kleine zonnepaneeltjes zodat auto's met "always on" niet de 12 volt accu leeg late lopen. Kwaal van de moderne auto. Bij de dealer zit bijna alles aan de 12V druppel lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Dat is toch wel heel raar. Mijn auto staat heel vaak een week stil en ook regelmatig twee weken, zeker als het mooi weer is. Dat zou een normale auto toch zonder problemen moeten aankunnen.

Maar de oplossing is er al:

https://www.acculaders.nl/zonnepaneel-12v/

[ Voor 16% gewijzigd door DDDikkiedik op 29-05-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:11
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

de VER heeft weer een mystery shopper onderzoek uitgevoerd naar Auto dealers met de vraag wat de daadwerkelijke range van EV's was, ook in de winter op de snelweg.

Je raadt het al, de meeste dealers communiceerden te rooskleurig en het effect van de buitentemperatuur werd onderschat.

https://www.evrijders.nl/...77e469e&mc_eid=d0fdbf8cdc

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

DDDikkiedik schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:04:
Dat is toch wel heel raar. Mijn auto staat heel vaak een week stil en ook regelmatig twee weken, zeker als het mooi weer is. Dat zou een normale auto toch zonder problemen moeten aankunnen.

Maar de oplossing is er al:

https://www.acculaders.nl/zonnepaneel-12v/
De MiEV had nooit onboard elektronica of always-on computer met 4G modem. De accu is dan ook maar 30Ah.

Je kan de MiEV prima weken laten staan, maar laat dan geen extra verbruikers aangesloten op b.v. de OBD poort. Net als elke andere auto,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikhui
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 09:51
Klopt het dat je in Parijs met je EV gratis kunt parkeren ongeacht of je op een laadplek staat maar dat je slechts max. 6u op een plek mag staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

erikhui schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:40:
Klopt het dat je in Parijs met je EV gratis kunt parkeren ongeacht of je op een laadplek staat maar dat je slechts max. 6u op een plek mag staan?
https://www.avem.fr/2021/...-et-scooters-electriques/
A partir du 1er août 2021, les tarifs du stationnement en surface pour les voitures passeront pour les visiteurs de 4 à 6 euros de l’heure dans le centre de Paris, et de 2,40 à 4 euros à partir du 12e arrondissement.

Sauf pour les modèles électriques et les hybrides rechargeables qui émettent moins de 60 grammes de CO2 au kilomètre. A condition d’avoir effectué au préalable les démarches imposées pour obtenir une carte « Basse émission ».

Les visiteurs doivent ainsi effectuer leur demande par courrier ou sur rendez-vous au guichet de la Section du stationnement sur voie publique (22, rue du Château des Rentiers, 75013 Paris). Ainsi, ils pourront bénéficier de la gratuité sur les places de surface habituellement payantes, pendant au plus 6 heures consécutives.
Ja, 6 uur maar je moet er dus wel een kaart Basse émission voor halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Ik merk het wel vaker dat mensen denken dat iedereen keuze heeft voor een huis met eigen parkeerplek/garage. Helaas is dat echt niet zo, zeker niet in de steden en ook vrijwel niet in de Randstad. Daar is een tussenwoning van 110m2 met totaal 35 m2 tuin al 4 ton, wat moet een woning met eigen parkeerplek dan al niet kosten. Jan Modaal kan dat echt niet betalen, ALS het al beschikbaar is!

Ik had destijds geen keuze, het was deze woning of jarenlang op een wachtlijst terwijl ik op dat moment geen jarenlang tijd had. Je kunt moeilijk jarenlang onder een brug gaan leven in afwachting van een woning, maar door die aankoop zat ik er wel economisch gebonden aan vast.
En nu, 30 jaar later, nog steeds, want verkoop en een andere woning kopen heb ik laten becijferen, betekent achteruit gaan in mogelijkheden door het enorme gebrek aan woningen. Je komt dan al snel bij een opknapper, die kleiner is dan wat we nu hebben en waar een groot budget in moet waardoor je duur uitbent om het te verbouwen. En nee, daar zit tot zover geen enkele optie bij met parkeerplek op eigen terrein!

Als ik een auto 4 weken (langer ga ik niet op vakantie) stilzet en aan een laadpaal moet hangen, ja dan ben ik ook op een openbare plek aangewezen. En nee, er is NIEMAND die ik ken die me wel kan helpen aan een plek in dat opzicht.

Neemt niet weg dat dit gewoon belachelijk is, dat een auto aan de paal moet hangen. Afsluiten en met een knop uitzetten zou beter zijn, zodanig uit dat RAM geheugens met instellingen wel bewaard blijven net als bij je laptop of PC, maar alle verdere stroomverbruikers uitgaan. Aanzetten door openen met fysieke sleutel en dan ergens onder het dash weer die mainswitch aanzetten als je weer wilt gaan rijden.
Waarom zit dat er gewoon niet op vraag ik me dan af, hoef je ook niet 8 weken aan een paal spinrag te vergaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:52
Die 'eis' van Tesla zal er wel zijn omdat er sprake is van sluipverbruik, en je auto dus over een periode van meerdere maanden of misschien wel jaren zo 'leeg' kan raken dat 'ie niet meer verder komt.

Vriendelijk verzoek voor de EV-rijders die dit net iets te serieus nemen: neem dan de plek náást de openbare laadpaal. Mocht dan je hoogvoltageaccu leeg raken, dan hoef je hem slechts een paar meter met de hand te duwen om hem alsnog op te laden :)

Ga gewoon niet een plek en een plug bezet houden, en al helemaal niet meerdere dagen. Dan ben je gewoon een flapdrol.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kdeboois schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:28:
En daar durft Tesla dan bij te zetten dat ze een geavanceerd systeem hebben…. Oef
Gewoon typisch Amerikaans, je indekken voor elke soort claim.

Je kunt een Tesla (of eender welke EV) prima meerdere weken stil laten staan. Met 30-40kWh op 50% gaat dat echt niet op in een paar weken als je de auto netjes laat slapen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Richh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:50:
Die 'eis' van Tesla zal er wel zijn omdat er sprake is van sluipverbruik, en je auto dus over een periode van meerdere maanden of misschien wel jaren zo 'leeg' kan raken dat 'ie niet meer verder komt.

Vriendelijk verzoek voor de EV-rijders die dit net iets te serieus nemen: neem dan de plek náást de openbare laadpaal. Mocht dan je hoogvoltageaccu leeg raken, dan hoef je hem slechts een paar meter met de hand te duwen om hem alsnog op te laden :)

Ga gewoon niet een plek en een plug bezet houden, en al helemaal niet meerdere dagen. Dan ben je gewoon een flapdrol.
Ik zou dat ook zeker niet doen! is gewoon aso.
Ik zeg al, ik ga altijd met de auto op vakantie, ik weet dat er hele volksstammen zijn die zich geen vakantie in kunnen denken zonder daarvoor in een millieu vervuilende vliegende lawaaischopper te stappen, maar ik heb al zoveel voor mijn werk gevlogen wereldwijd dat ik vakantie lekker in Nederland of daaromheen doe, met een eigen caravan. Top.
Dus ik sta niet aan een laadpaal 4 weken lang, wees gerust.

Maar zou dat wel moeten, dan zou ik de leasemaatschappij en de werkgever bellen en vragen of de auto dan daar aan een paal kan staan. onze werkgever heeft vele palen op eigen terrein, ik kan me niet voorstellen dat het ding daar niet zou mogen staan al die tijd. Je moet alleen wel even iemand hebben die je er heen brengt en haalt, enkele reis is voor mij 84 km namelijk (huis-kantoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
ron65 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Ik merk het wel vaker dat mensen denken dat iedereen keuze heeft voor een huis met eigen parkeerplek/garage.
Ik denk niet dat iedere EV-rijder dat denkt. Ik weet zeker dat er in dit topic meerdere rijders zijn die geen eigen parkeerplek hebben :)

Overigens hebben wij bij onze huizenzoektocht zeer bewust een eigen grondgebonden parkeerplek als vereiste opgesteld; er zijn gelukkig wel tussenwoningen van ~100m2 met een parkeerplekje voor- of achter de woning. En zo'n woning hebben wij. We hebben als modaal stel minder betaald dan die 4 ton die je stelt, al moet ik zeggen dat we niet in de Randstad wonen.
Amsterdam is natuurlijk andere koek ;)

Het is vooral zonde dat men bij nieuwbouwwoningen het vooral hip vind om alle auto's op een krap mandelig terrein te drukken met een stoep ertussen, zodat je er precies niks mee kan. En dat in plaats van dat men bij betaalbare nieuwbouwwoningen rekening houdt met deze ontwikkeling.
Neemt niet weg dat dit gewoon belachelijk is, dat een auto aan de paal moet hangen. Afsluiten en met een knop uitzetten zou beter zijn, zodanig uit dat RAM geheugens met instellingen wel bewaard blijven net als bij je laptop of PC, maar alle verdere stroomverbruikers uitgaan. Aanzetten door openen met fysieke sleutel en dan ergens onder het dash weer die mainswitch aanzetten als je weer wilt gaan rijden.
Waarom zit dat er gewoon niet op vraag ik me dan af, hoef je ook niet 8 weken aan een paal spinrag te vergaren.
Ik denk dat omdat men enorm overschat hoe 'ernstig' het is.

De meeste EV's hebben een hoogvoltageaccu voor de aandrijving, en een 12v accu voor oa het slot. Die fysieke sleutel is dus niet echt nodig, die 12v accu blijft het wel even doen (en is desnoods bij te laden zonder laadpaal).
Vooral bij Tesla's kan het sluipverbruik hoger zijn, omdat je met sentry mode alle onboard camera's kan laten opnemen en sensoren actief laat. Dat kost best wat energie. Schakel je sentry mode uit, dan zal het allemaal wel meevallen.

Net als een oplaadbare AA-batterij, als je die 2 jaar in de kast laat liggen, heeft 'ie ook niet 100% meer. Maar dat betekent niet dat je er helemaal niks meer mee kan. Tegelijkertijd snap ik wel dat Tesla met zo'n uitzonderlijke situatie toch in de kleine lettertjes een dergelijke waarschuwing opschrijft om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Beetje raar verhaal dat die Tesla 8 weken wel aan de lader "moest" i.v.m. anders helemaal leeglopen.

Als je een Model 3 zorgt dat die op 80% staat voor vertrek, een aantal zaken uitzet via het scherm of app dan kan die makkelijk 8 weken zonder aan de lader overleven. Als men dan terugkomt na 8 weken dan is de SoC geen 80% meer, maar wel ruim boven de 50, mogelijk zelf op of rond de 70%.

Bijvoorbeeld Teslabjorn (Bjorn Nyland) een bekende EV-Youtuber in Noorwegen liet zijn Model 3 meer dan twee maanden zonder problemen staan toen hij naar familie in Thailand was. En dat was op een vliegveldparkeerterrein in hartje Noorse winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19:31
Richh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:50:
Jij hebt nog niet vaak geprobeerd een elektrisch 'dode' Tesla met de hand te duwen, neem ik aan... :)

Ik zou tijdens zo'n lange vakantie gewoon aan iemand vragen of hij het ding tussendoor even wil laden voor me. Of hem gewoon een paar weken lenen. Veel plezier ermee.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Richh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Overigens hebben wij bij onze huizenzoektocht zeer bewust een eigen grondgebonden parkeerplek als vereiste opgesteld; er zijn gelukkig wel tussenwoningen van ~100m2 met een parkeerplekje voor- of achter de woning. En zo'n woning hebben wij. We hebben als modaal stel minder betaald dan die 4 ton die je stelt, al moet ik zeggen dat we niet in de Randstad wonen.

[...]
Ik geef je zomaar een willekeurig voorbeeld van een dorp in de buurt hier.
https://www.funda.nl/koop...42723458-schuilenburg-27/

vergeet niet dat je ook nog ruim moet overbieden, dus tegen de 5 ton kom je hier wel met deze woning. Maar geen plek op eigen terrein voor een auto!

ik heb een soortgelijke woning elders, maar ook met diezelfde situatie met parkeerplekken voor de deur waar de overburen helemaal geil op zijn waardoor je nooit voor je eigen deur terecht kunt, en kabels over de stoep mogen ook niet (APV) op straffe van een boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:29
Maasluip schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:18:
[...]

https://www.avem.fr/2021/...-et-scooters-electriques/

[...]

Ja, 6 uur maar je moet er dus wel een kaart Basse émission voor halen.
Is dat die groene ronde sticker? Voor milieu zones?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
kx22 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Is dat die groene ronde sticker? Voor milieu zones?
Nee, dit is een andere (losse) kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Ook mensen die in Amsterdam wonen zullen toch wel familie/vrienden/kennissen hebben waar hun Tesla veilig kan staan?
Ik geef toe dat er voor mensen in Amsterdam de gelegenheid tot op eigen terrein parkeren beduidend minder zal zijn dan hier in Drenthe.
Dus wellicht was mijn vorig bericht daarover ( Peter-036 in "Elektrische auto's - deel 5" ) wat minder doordacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Peter-036 op 31-05-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
Richh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Ik denk niet dat iedere EV-rijder dat denkt. Ik weet zeker dat er in dit topic meerdere rijders zijn die geen eigen parkeerplek hebben :)

Amsterdam is natuurlijk andere koek ;)

Het is vooral zonde dat men bij nieuwbouwwoningen het vooral hip vind om alle auto's op een krap mandelig terrein te drukken met een stoep ertussen, zodat je er precies niks mee kan. En dat in plaats van dat men bij betaalbare nieuwbouwwoningen rekening houdt met deze ontwikkeling.

[...]

Ik denk dat omdat men enorm overschat hoe 'ernstig' het is.

De meeste EV's hebben een hoogvoltageaccu voor de aandrijving, en een 12v accu voor oa het slot. Die fysieke sleutel is dus niet echt nodig, die 12v accu blijft het wel even doen (en is desnoods bij te laden zonder laadpaal).
Vooral bij Tesla's kan het sluipverbruik hoger zijn, omdat je met sentry mode alle onboard camera's kan laten opnemen en sensoren actief laat. Dat kost best wat energie. Schakel je sentry mode uit, dan zal het allemaal wel meevallen.

Net als een oplaadbare AA-batterij, als je die 2 jaar in de kast laat liggen, heeft 'ie ook niet 100% meer. Maar dat betekent niet dat je er helemaal niks meer mee kan. Tegelijkertijd snap ik wel dat Tesla met zo'n uitzonderlijke situatie toch in de kleine lettertjes een dergelijke waarschuwing opschrijft om deze reden.
De waarschuwingen van fabrikanten zijn voor alle (lees: extreme) temperatuuromstandigheden omdat een hoogvoltage accu op een min/max temperatuur wordt gehouden bij vorst of extreme hitte. Als je de auto gratis in een (vorstvrije) garage kan parkeren (eventueel aan de rand van een grote stad, meestal kan je daar gratis of goedkoop met openbaar vervoer komen) dan kan je een EV behoorlijk lang laten staan. 3 maanden moet makkelijk kunnen. Je kan altijd iemand vragen om na x weken even de auto te checken (of zelf via een app) en eventueel na x weken wat bij te laden als dat nodig is.

Heeft Tesla geen eco modus om die sentry modus uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Peter-036 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:31:
Ook mensen die in Amsterdam wonen zullen toch wel familie/vrienden/kennissen hebben waar hun Tesla veilig kan staan?
Ik geef toe dat er voor mensen in Amsterdam de gelegenheid tot op eigen terrein parkeren beduidend minder zal zijn dan hier in Drenthe.
Dus wellicht was mijn vorig bericht daarover ( Peter-036 in "Elektrische auto's - deel 5" ) wat minder doordacht.
Geeft niet, ik begrijp volkomen dat wanneer je in die regio's woont dat je het vrij normaal vindt dat er plek op eigen terrein is. Maar er zijn gewoon locaties waar dat een zeldzaamheid is en als die er is dan is het onbetaalbaar geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Gecko123 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:47:
[...]
Heeft Tesla geen eco modus om die sentry modus uit te schakelen?
Uiteraard - is gewoon in- en uitschakelbaar. Zelfs geen speciale modes voor nodig.

En je kan nog veel meer dingen uitzetten die (potentieel) stroom kosten, zoals oververhittingbescherming, wifi e.a.

Technisch inhoudelijk is het echt onzinnig om die Tesla zo lang aan de laadpaal te houden, totaal onnodig. Snap wel dat mensen die zich nauwelijks in hun Tesla verdiept hebben ( * ) die aanbeveling in de manual verwarrend vinden of als te alarmerend kunnen beschouwen.

*: overigens snap ik mensen die een EV gaan rijden en zich (van te voren) niet gedegen in e.e.a. verdiepen niet zo goed. Bij een simpel ingeburgerd product in een volledig volwassen markt, okay, maar zover is de EV-wereld nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Uiteraard - is gewoon in- en uitschakelbaar. Zelfs geen speciale modes voor nodig.

En je kan nog veel meer dingen uitzetten die (potentieel) stroom kosten, zoals oververhittingbescherming, wifi e.a.

Technisch inhoudelijk is het echt onzinnig om die Tesla zo lang aan de laadpaal te houden, totaal onnodig. Snap wel dat mensen die zich nauwelijks in hun Tesla verdiept hebben ( * ) die aanbeveling in de manual verwarrend vinden of als te alarmerend kunnen beschouwen.

*: overigens snap ik mensen die een EV gaan rijden en zich (van te voren) niet gedegen in e.e.a. verdiepen niet zo goed. Bij een simpel ingeburgerd product in een volledig volwassen markt, okay, maar zover is de EV-wereld nog lang niet.
Dan zou Tesla een cursus moeten aanbieden.

Verder natuurlijk onzin. De handleiding is erg duidelijk en niet echt voor andere interpretatie open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
kdeboois schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:03:
[...]
Verder natuurlijk onzin. De handleiding is erg duidelijk en niet echt voor andere interpretatie open.
De handleiding is op dit punt indekken door Tesla. Met de juiste instellingen en voldoende SoC kan prima een Model 3 ruim twee maanden zonder laden. Maar ja, dat vereist nadenken door de lezer en in de handleiding een flinke uitleg met hoe dat te doen. En dat zal allerlei vragen oproepen - hebben ze vast geen zin in bij Tesla.

Zoals iemand anders al opmerkte, de handleiding is gebaseerd op de Amerikaanse situatie waar een veel hoger percentage van de Tesla-rijders een eigen laadmogelijkheid - al dan niet via de granny charger - bij eigen huis heeft. En men bovendien om het minste geringste een rechtszaak begint.

Nederland is een (westers) land met een van de laagste percentages eigen parkeerplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:13:
[...]

De handleiding is op dit punt indekken door Tesla. Met de juiste instellingen en voldoende SoC kan prima een Model 3 ruim twee maanden zonder laden. Maar ja, dat vereist nadenken door de lezer en in de handleiding een flinke uitleg met hoe dat te doen. En dat zal allerlei vragen oproepen - hebben ze vast geen zin in bij Tesla.

Zoals iemand anders al opmerkte, de handleiding is gebaseerd op de Amerikaanse situatie waar een veel hoger percentage van de Tesla-rijders een eigen laadmogelijkheid - al dan niet via de granny charger - bij eigen huis heeft. En men bovendien om het minste geringste een rechtszaak begint.

Nederland is een (westers) land met een van de laagste percentages eigen parkeerplek.
Nederland was de grootste afzetmarkt buiten Amerika.

De handleiding is de handleiding en dat dit gebaseerd is op een Amerikaanse situatie is speculatie en excuses zoeken.

Deze meneer heeft juist gehandeld en wij verbazen ons er over. Jij niet. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
dreamscape schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Jij hebt nog niet vaak geprobeerd een elektrisch 'dode' Tesla met de hand te duwen, neem ik aan... :)
Dat klopt, wil ik ook graag zo houden :+ maar met een paar man, een meter of 3-4... dat moet toch kunnen?
ron65 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Ik geef je zomaar een willekeurig voorbeeld van een dorp in de buurt hier.
https://www.funda.nl/koop...42723458-schuilenburg-27/

vergeet niet dat je ook nog ruim moet overbieden, dus tegen de 5 ton kom je hier wel met deze woning. Maar geen plek op eigen terrein voor een auto!
Ik snap je punt he, ben ik geheel met je eens ;) toch, ze zijn helaas erg zeldzaam, maar er bestaan wel dergelijke rijwoningen met een grondgebonden parkeerplek.

In mijn omgeving; https://www.funda.nl/koop...s-42704442-haeckmate-108/ zoiets heb je voor 400k wel, bijvoorbeeld ;)

Het is imho gewoon een gemiste kans dat we dit soort dingen niet met nieuwbouwwoningen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
kdeboois schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:19:
[...]
Nederland was de grootste afzetmarkt buiten Amerika.
Ja, heel even. En?
De handleiding is de handleiding en dat dit gebaseerd is op een Amerikaanse situatie is speculatie en excuses zoeken.
Nou dat is geen speculatie - het is een vertaling van de engelse (lees: Amerikaanse) versie.

En ik zoek geen excuus, en zeker niet voor Tesla. Ik vind het bijzonder spijtig dat Tesla het niet goed en volledig omschrijft.

Sterker nog, ik vind het jammer dat Tesla niet een 'long parking' mode heeft waarbij alles wat niet perse nodig is en stroom gebruikt uitzet. Vergelijkbaar als met hun car wash mode die alles uitzet wat niet zo handig/verstandig is om actief te hebben als men de auto door de wasstraat stuurt en alles weer terug zet zoals het was als men die mode weer deactiveert.
Deze meneer heeft juist gehandeld en wij verbazen ons er over. Jij niet. Prima.
Die m/v heeft zich niet goed in zijn/haar Tesla verdiept - dat is het punt. Juist als men van plan is om diens EV 8 weken niet te gebruiken zou men zich erg goed moeten informeren. Kennis genoeg voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
kdeboois schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:19:
[...]
Ongeacht of NL (of Noorwegen, for that matter) de grootste afzetmarkt is: de gebruikershandleiding wordt in Amerika geschreven (onderhoudsdocumentatie wél deels in Europa) en dan gewoon 1-op-1 vertaald naar allerlei talen. Zo werken handleidingen meestal en bij specifiek dit bedrijf weet ik een beetje hoe dat soort documentatie wordt geregeld. ;)

En dit is wel een interessante casus. Ik ben heel benieuwd of zulke situaties vaker voorkomen, anders is het geen slecht idee om zoiets in de documentatie aan te passen. Er zijn meer landen die anders zijn dan de Amerikaanse situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:34:
[...]
Die m/v heeft zich niet goed in zijn/haar Tesla verdiept - dat is het punt. Juist als men van plan is om diens EV 8 weken niet te gebruiken zou men zich erg goed moeten informeren. Kennis genoeg voor handen.
Kom op zeg. Hij heeft de handleiding er op nageslagen. Wat verwacht je nog meer van een consument ?
dreamscape schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Ongeacht of NL (of Noorwegen, for that matter) de grootste afzetmarkt is: de gebruikershandleiding wordt in Amerika geschreven (onderhoudsdocumentatie wél deels in Europa) en dan gewoon 1-op-1 vertaald naar allerlei talen. Zo werken handleidingen meestal en bij specifiek dit bedrijf weet ik een beetje hoe dat soort documentatie wordt geregeld. ;)

En dit is wel een interessante casus. Ik ben heel benieuwd of zulke situaties vaker voorkomen, anders is het geen slecht idee om zoiets in de documentatie aan te passen. Er zijn meer landen die anders zijn dan de Amerikaanse situatie.
Voor veiligheid gerelateerde zaken gelden altijd lokale regels en wetten. Een wereldwijde universele handleiding is een illusie mijn inziens.

[ Voor 50% gewijzigd door kdeboois op 31-05-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
kdeboois schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Kom op zeg. Hij heeft de handleiding er op nageslagen. Wat verwacht je nog meer van een consument ?
Zoals ik eerder vandaag als NB-tje schreef:

overigens snap ik mensen die een EV gaan rijden en zich (van te voren) niet gedegen in e.e.a. verdiepen niet zo goed. Bij een simpel ingeburgerd product in een volledig volwassen markt, okay, maar zover is de EV-wereld nog lang niet.

Kortom, in mijn optiek is alleen de handleiding lezen als je een EV gaat rijden niet voldoende. Verre van. Misschien over een handvol jaren, maar nu nog niet. Neem het bekende voorbeeld als je met een EV op vakantie naar het buitenland wil. In regel prima te doen, maar wel als je je eerst goed informeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
Voor veiligheid gerelateerde zaken gelden altijd lokale regels en wetten. Een wereldwijde universele handleiding is een illusie mijn inziens.
In de handleinding staat gewoon dat je je altijd moet houden aan lokale, regionale en nationale wet- en regelgeving. Daarmee is veel afgedekt.

En dat die universele handleiding een illusie is, dat snap ik. Ik probeer het mijn Amerikaanse collega's ook wel eens duidelijk te maken. Maar het bijhouden van uitzonderingssituaties per land en de bijbehorende vertaalkosten, dat is voor veel bedrijven gewoon een stap te ver.

De eigenaar (of bestuurder, geen idee van de eigendomssituatie van een wellicht zakelijk geleasde auto) van deze Tesla heeft waarschijnlijk netjes de handleiding gelezen en gedacht 'nou ja, dan sluit ik hem wel aan'. En daarmee dus gedaan wat volgens het boekje verstandig is.

Dat maakt zo iemand nog niet ineens netjes en sociaal. 8 weken een oplaadpaal (en parkeerplaats) bezetten is asociaal. Na het lezen van die passage in de handleiding, had hij/zij/hen ook gewoon even de klantenservice kunnen bellen met de vraag 'goh, moet ik nou echt wekenlang een paal gaan bezetten?'

Dat zo iemand niet bij zichzelf denkt 'ja, er staat dat dat moet, maar dat lijkt me niet zo netjes', dat is het probleem in dezen. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:59
Een filosofische bedenking.

We zitten in de transitie van verbrandingsmotoren naar electrische autos, die trend is onmiskenbaar.

Als we kijken naar de bezwaren van mensen die vandaag nog niet klaar zijn voor een electrische auto, dan hoor je argumenten als:
- rijbereik
- rijgevoel
- gebrek aan versnellingen
- ...

Ik wil de situatie eens omdraaien.
Stel dat de electrische auto eerst was, en we daar al jaren mee rond reden.
(nu weet ik ook dat de allereerste auto's electrisch waren, maar die waren enorm traag en raakten enkel in het volgende dorp)

Maar als we dus al jaren rond reden met een electrische auto, dan waren we gewoon aan de stiltje, konden we al jaren thuis opladen, hadden we geen idee dat een motor olie nodig heeft, kenden we het concept versnellingen alleen van een fiets, we zouden het normaal vinden om een pauzeke te nemen van 20 min om de 2-3 uur rijden om de batterij te laden etc.

En dan zou er een exclusieve autofabrikant af komen met een auto op benzine of diesel.
Zouden we dat dan zomaar aanvaarden om enkel voor wat range de stap te zetten (los van het milieuaspect).

Ik denk dat de autopuristen en adepten van performance dan enorm teleurgesteld zouden zijn dat die brandstofmotor een versnellingsbak nodig heeft, en dat de motor telkens weer in de toeren moet klimmen om voldoende koppel en vermogen te kunnen leveren.
Comfortadepten zouden het lawaai onmiddellijk afwijzen.
Zouden we het niet abnormaal vinden dat we nooit thuis kunnen bijtanken? En hoe hard zouden we de geur van benzine of diesel kunnen aanvaarden?
Zouden we het aanvaarden dat we om de 15k naar de garage moeten om filters en olie te vervangen?
Zouden we het niet heel raar vinden om een motor te laten draaien als we stil staan, en kunnen we dat lawaai aanvaarden?
Zouden we de complexiteit van een benzinemotor met turbo, catalysatoren, nokkenverstelling, computergestuurde injectie en ontsteking, balansassen, 4-6-8-X cilinders, een versnellingsbak met honderden tandwielen niet aanzien als een enorme bron van problemen?

Tussen de lijnen lees je waarschijnlijk dat ik mentaal helemaal 'om' ben naar een BEV, en dat ik niet kan wachten tot ik in Januari (hopelijk) mijn diesel kan omruilen voor een full electric auto.
Natuurlijk kamp ik nog wat met range anxiety, maar als ik dan met collega's spreek hierover, dan blijkt dit vrijwel nooit een probleem.

Hoe zien jullie dit?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
dreamscape schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:47:
[...]
De eigenaar (of bestuurder, geen idee van de eigendomssituatie van een wellicht zakelijk geleasde auto) van deze Tesla heeft waarschijnlijk netjes de handleiding gelezen en gedacht 'nou ja, dan sluit ik hem wel aan'. En daarmee dus gedaan wat volgens het boekje verstandig is.

Dat maakt zo iemand nog niet ineens netjes en sociaal. 8 weken een oplaadpaal (en parkeerplaats) bezetten is asociaal. Na het lezen van die passage in de handleiding, had hij/zij/hen ook gewoon even de klantenservice kunnen bellen met de vraag 'goh, moet ik nou echt wekenlang een paal gaan bezetten?'

Dat zo iemand niet bij zichzelf denkt 'ja, er staat dat dat moet, maar dat lijkt me niet zo netjes', dat is het probleem in dezen. ;)
Daarom schreef ik ook 'juist' en niet netjes. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036

Helemaal correct!...........Nu zouden de diverse fabrikanten zich dat nog moeten realiseren.
De praktijk is inderdaad dat een manual rechtstreeks (door google?.....daar lijkt het vaak wel op) vertaald wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
Je mist nog een belangrijk punt:
  • Zouden we accepteren dat zo'n brandstofmotor allerlei zooi uitbraakt met alle gevolgen voor de luchtkwaliteit en volksgezondheid van dien?
Ik denk dat je daarop zelf het antwoord al weet. :)

Dezelfde vraagstelling wordt nog wel eens geponeerd met het idee 'Stel dat sigaretten nu nieuw werden uitgevonden...'

...en ja, ik ben ook 'om'. Ik werk dagelijks met EV's en kan niet wachten tot ik mijn auto met dinosap-plofmotor kan omruilen. Nog 5-6 maanden wachten en dan staat ook hier een EV voor de deur.

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 31-05-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Tommie12 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:53:
Een filosofische bedenking.

Ik wil de situatie eens omdraaien.
Stel dat de electrische auto eerst was, en we daar al jaren mee rond reden.
(nu weet ik ook dat de allereerste auto's electrisch waren, maar die waren enorm traag en raakten enkel in het volgende dorp)
De EV was toen voor een periode redelijk succesvol omdat dat trage nog wel meeviel, maar vooral omdat in die fase bijna geen enkele auto 'naar een volgend dorp' kon, ook niet die met een verbrandingsmotor. Om de simpele reden dat er geen geschikt wegennet voor was. En ook geen pompstations.

De EV was toen - met name in de VS - alleen een succes in enkele grote steden omdat vrijwel alleen die over voldoende toegereikt elektriciteitsnetwerk en geschikt wegdek beschiktten. De EV stierf een zachte dood toen men juist van stad tot stad wilde gaan rijden en dat elektrisch technisch toen ondoenbaar bleek vanwege de accutechnologie op dat moment.
Maar als we dus al jaren rond reden met een electrische auto, dan waren we gewoon aan de stiltje, konden we al jaren thuis opladen, hadden we geen idee dat een motor olie nodig heeft, kenden we het concept versnellingen alleen van een fiets, we zouden het normaal vinden om een pauzeke te nemen van 20 min om de 2-3 uur rijden om de batterij te laden etc.

En dan zou er een exclusieve autofabrikant af komen met een auto op benzine of diesel.
Zouden we dat dan zomaar aanvaarden om enkel voor wat range de stap te zetten (los van het milieuaspect).

Ik denk dat de autopuristen en adepten van performance dan enorm teleurgesteld zouden zijn dat die brandstofmotor een versnellingsbak nodig heeft, en dat de motor telkens weer in de toeren moet klimmen om voldoende koppel en vermogen te kunnen leveren.
Comfortadepten zouden het lawaai onmiddellijk afwijzen.
Zouden we het niet abnormaal vinden dat we nooit thuis kunnen bijtanken? En hoe hard zouden we de geur van benzine of diesel kunnen aanvaarden?
Zouden we het aanvaarden dat we om de 15k naar de garage moeten om filters en olie te vervangen?
Zouden we het niet heel raar vinden om een motor te laten draaien als we stil staan, en kunnen we dat lawaai aanvaarden?
Zouden we de complexiteit van een benzinemotor met turbo, catalysatoren, nokkenverstelling, computergestuurde injectie en ontsteking, balansassen, 4-6-8-X cilinders, een versnellingsbak met honderden tandwielen niet aanzien als een enorme bron van problemen?
Het aardige is dat toen korte tijd die discussie maatschappelijk gevoerd is, in die enkele grote steden dan (New York als belangrijkste begreep ik).

Er was enige tijd flinke weerstand tegen het lawaai, de stank, de onbetrouwbaarheid (de ICE's van toen gingen heel vaak stuk), het oncomfortabele rijden (in die jaren echt beroerd met de ogen van nu, en zeker minder dan de EV van toen).

Wel had de EV toen ook een reputatieprobleempje omdat door menigeen als vrouwenauto werd gezien, juist omdat die relatief zo makkelijk en comfortabel te rijden was.Tja, elk voordeel heeft zijn nadeel.

Dus ja, er was enige tijd dat soort gemopper over ICE's dat jij veronderstelt/de.

Er is wel enige documentatie over uit die tijd of van mensen die er achteraf studie naar hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Het is geen probleem met BEV's, het is een infrastructuur/cultuur probleem.

Om de 2/3 uur even 20 minuten laden is geen probleem, het is wat iedereen zou moeten doen. 6 uur achter elkaar lang doorrijden zonder pauze is het cultuurprobleem.

4147 tankstations, en in 2021 circa 600 snellaadstations is het infrastructuur probleem. Gemiddeld 3 of 4 snelladers per station in vergelijking met 6/8 pompen langs de snelweg is het probleem.

Als ieder tankstation wordt omgevormd naar een snellaadstation á la Tesla (12-18 stalls), én er komt in de wijken een fatsoenlijke voorziening (dus laadplekken op elke plaats, zodat het niet meer uitmaakt waar je precies parkeert) dan is er helemaal geen probleem.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:11:
[...]

De EV was toen voor een periode redelijk succesvol omdat dat trage nog wel meeviel, maar vooral omdat in die fase bijna geen enkele auto 'naar een volgend dorp' kon, ook niet die met een verbrandingsmotor. Om de simpele reden dat er geen geschikt wegennet voor was. En ook geen pompstations.

De EV was toen - met name in de VS - alleen een succes in enkele grote steden omdat vrijwel alleen die over voldoende toegereikt elektriciteitsnetwerk en geschikt wegdek beschiktten. De EV stierf een zachte dood toen men juist van stad tot stad wilde gaan rijden en dat elektrisch technisch toen ondoenbaar bleek vanwege de accutechnologie op dat moment.

[...]

Het aardige is dat toen korte tijd die discussie maatschappelijk gevoerd is, in die enkele grote steden dan (New York als belangrijkste begreep ik).

Er was enige tijd flinke weerstand tegen het lawaai, de stank, de onbetrouwbaarheid (de ICE's van toen gingen heel vaak stuk), het oncomfortabele rijden (in die jaren echt beroerd met de ogen van nu, en zeker minder dan de EV van toen).

Wel had de EV toen ook een reputatieprobleempje omdat door menigeen als vrouwenauto werd gezien, juist omdat die relatief zo makkelijk en comfortabel te rijden was.Tja, elk voordeel heeft zijn nadeel.

Dus ja, er was enige tijd dat soort gemopper over ICE's dat jij veronderstelt/de.

Er is wel enige documentatie over uit die tijd of van mensen die er achteraf studie naar hebben gedaan.
Spijtig zijn de mensen die toen met EV reden er nu niet meer. Ik heb ook dingen van jou gelezen die ik nog niet wist.
Ik kijk gemakkelijkheidshalve enkel naar de laatste 50 jaar waarin de ICE echt enorm opgang gemaakt heeft in aantallen, maar eigenlijk in ontwikkeling heel weinig heeft gedaan (efficientere motoren, betere versnellingsbakken, en dan héél veel gadgets en wat veiligheidsystemen, maar niks echt baanbrekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:44:
[...]

Zoals ik eerder vandaag als NB-tje schreef:

overigens snap ik mensen die een EV gaan rijden en zich (van te voren) niet gedegen in e.e.a. verdiepen niet zo goed. Bij een simpel ingeburgerd product in een volledig volwassen markt, okay, maar zover is de EV-wereld nog lang niet.

Kortom, in mijn optiek is alleen de handleiding lezen als je een EV gaat rijden niet voldoende. Verre van. Misschien over een handvol jaren, maar nu nog niet. Neem het bekende voorbeeld als je met een EV op vakantie naar het buitenland wil. In regel prima te doen, maar wel als je je eerst goed informeert.
En het wordt almaar mooier, men denkt inderdaad dat de auto als die niet gebruikt wordt aan de laadpaal moet blijven hangen. Tesla schijnt dit ook voor te schrijven op zodanige wijze dat je kunt denken dat je bij thuiskomst een laadpaal opzoekt en hem eraan hangt en niet meer weghaalt tot je weer moet rijden.
Misschien moet Tesla eens op de vingers getikt worden dat ze dit soort teksten niet moeten plaatsen, ze creëren laadpaal klevers zo.
https://www.nhnieuws.nl/n...rtje-het-is-niet-asociaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Tommie12 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:15:
[...]
Spijtig zijn de mensen die toen met EV reden er nu niet meer. Ik heb ook dingen van jou gelezen die ik nog niet wist.
Als je meer wil weten over die oude EV's, er is zeker voldoende materiaal beschikbaar. Naast documentatie, vele foto's en zelfs echte flimbeelden, is het wellicht leuk om het volgende eens te bekijken

- de beroemde tv-presentator en autoverzamelaar Jay Leno in zijn oude EV van die tijd: YouTube: Jay Leno's Baker Electric Car
- Bekijk wat fragmenten uit de goede, maar helaas vrij snel gestopte TV-serie The Knick. Gaat over een ziekenhuis in New York rond 1900. De ziekenauto's van dat ziekenhuis waren EV's en die spelen een achtergrond rol in het verhaal, inclusief opladen e.d.
Ik kijk gemakkelijkheidshalve enkel naar de laatste 50 jaar waarin de ICE echt enorm opgang gemaakt heeft in aantallen, maar eigenlijk in ontwikkeling heel weinig heeft gedaan (efficientere motoren, betere versnellingsbakken, en dan héél veel gadgets en wat veiligheidsystemen, maar niks echt baanbrekend)
De enorme opgang in aantal (ICE-)personenauto's begon in de VS zo'n 10 jaar voor de tweede wereldoorlog en in Europa zo'n 10 jaar na WO2. Simpelweg omdat ze toen langzamerhand betaalbaar begonnen te worden voor de massa. Min of meer het punt waar nu de EV zich bevindt.

En ja, in fundamenteel opzicht was bijna alles t.a.v. de ICE in pakmbeet 1930 uitgevonden. Er zijn nog wat belangrijke verbeteringen en toevoegingen van veel later (waardoor ook o.a. veel eerdere uitvindingen ineens goed toepasbaar bleken) maar de basis was er. Maar dat geldt voor de EV dus ook - alleen de huidige accutechniek is nog relatief nieuw

Wel vind ik dat ICT-technologie iets fundamenteel toegevoegd heeft aan de auto, en dat is uiteraard ook relatief recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
ron65 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:20:
[...]
En het wordt almaar mooier, men denkt inderdaad dat de auto als die niet gebruikt wordt aan de laadpaal moet blijven hangen. Tesla schijnt dit ook voor te schrijven op zodanige wijze dat je kunt denken dat je bij thuiskomst een laadpaal opzoekt en hem eraan hangt en niet meer weghaalt tot je weer moet rijden.
Het werd drie dagen geleden al 'almaar mooier'.
Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"

Waarom denk je dat we hier die discussie over die handleiding hadden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

dreamscape schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Het werd drie dagen geleden al 'almaar mooier'.
Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"

Waarom denk je dat we hier die discussie over die handleiding hadden...?
Ah thanx, die had ik even gemist kennelijk. Excuus. Ik werd daar een beetje afgeleid door iemand die mij liep te vertellen wat ik wel en niet mocht posten zonder dat hij zich daaraan hoefde te ergeren.

[ Voor 23% gewijzigd door ron65 op 31-05-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Richh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Het is imho gewoon een gemiste kans dat we dit soort dingen niet met nieuwbouwwoningen doen.
Eens!

EN ik snap ook de gemeente niet, die heeft een half jaar geleden alle aanvragen voor laadpalen op slot gegooid in afwachting van nieuw beleid. Ik zou er dolgraag 1 aanvragen voor de deur hier, in die 6 maanden heb ik 4 buren zien overstappen op een EV en ik ben ook aan de beurt (al is de levertijd bij mij erg lang helaas), en ik weet van nog een paar dat ze volgend jaar ook zullen moeten vanuit de werkgevers.

Alternatief is een snoertje over de stoep, maar ook die is door de gemeente geblokkeerd, daar staat in de AVP een clausule over dat daar een boete op staat. Ook dat kan dus niet.
De gemeente wil dus (en dat staat er letterlijk) dat je bij tankstations of winkelcentra gaat laden. Ik zie het al voor me, er zijn inmiddels 8500 EV of plugin hybride rijders hier, en globaal 150 palen in het dorp (bijna een stad al).

Met jouw oplossing, auto in de voortuin (zou in mijn voortuin ook passen ware het niet dat daar een stoep en 2 gemeenteparkeerplekken pal voor liggen) zou beter zijn.

Vraag ik me toch af is dat nodig, de discussie was eigenlijk dat je de auto dan de hele tijd aan de lader kunt hangen, dat is bij een eigen lader uiteraard prima, bij een publieke paal is dat aso.
Maar is dat nodig? moet die wagen wel bij langdurig stilstaan aan de lader hangen? of kun je die gewoon met 80% neerzetten en dan gerust een maand later weer gebruiken? Waar ligt hier de waarheid?

[ Voor 21% gewijzigd door ron65 op 31-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
ron65 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Eens!

EN ik snap ook de gemeente niet, die heeft een half jaar geleden alle aanvragen voor laadpalen op slot gegooid in afwachting van nieuw beleid. Ik zou er dolgraag 1 aanvragen voor de deur hier, in die 6 maanden heb ik 4 buren zien overstappen op een EV en ik ben ook aan de beurt (al is de levertijd bij mij erg lang helaas), en ik weet van nog een paar dat ze volgend jaar ook zullen moeten vanuit de werkgevers.

Alternatief is een snoertje over de stoep, maar ook die is door de gemeente geblokkeerd, daar staat in de AVP een clausule over dat daar een boete op staat. Ook dat kan dus niet.
De gemeente wil dus (en dat staat er letterlijk) dat je bij tankstations of winkelcentra gaat laden. Ik zie het al voor me, er zijn inmiddels 8500 EV of plugin hybride rijders hier, en globaal 150 palen in het dorp (bijna een stad al).

Met jouw oplossing, auto in de voortuin (zou in mijn voortuin ook passen ware het niet dat daar een stoep en 2 gemeenteparkeerplekken pal voor liggen) zou beter zijn.

Vraag ik me toch af is dat nodig, de discussie was eigenlijk dat je de auto dan de hele tijd aan de lader kunt hangen, dat is bij een eigen lader uiteraard prima, bij een publieke paal is dat aso.
Maar is dat nodig? moet die wagen wel bij langdurig stilstaan aan de lader hangen? of kun je die gewoon met 80% neerzetten en dan gerust een maand later weer gebruiken? Waar ligt hier de waarheid?
Simpel gezegd is dit aan de eigenaar van de laadpalen of beheerder van de parkeerplaatsen. Dus vaak de Gemeente.

Afhankelijk van het verkeersbord mag je parkeren (oneindig) of alleen laden. In het laatste geval als je oplaadsessie klaar is haal je hem weer weg. Oftewel uitgesteld laden is niet toegestaan. Wanneer je inplugd om te laden en de verwachte laadtijd is een uur dien je hem volgens de regels over een uur weg te halen. Als een parkeerwachter een auto op zon parkeerplaats ziet die niet aan het laden is (blauwe ring) mag die een bekeuring geven.

Maar als er voldoende laadplaatsen zijn en er zijn plaatsen beschikbaar zullen je buurtgenoten dit geen probleem vinden. Als ik aan kom rijden bij een bezette laadplaats en diezelfde auto van vanmorgen staat er nog steeds (niet aan het laden), dan vind ik diegene een laadpaalklever of het parkeren is of niet. Het is netjes om je auto na het laden weg te zetten.

Ik vraag mij werkelijk af waarom mensen een EV nemen (of de werkgever dit kan opleggen aan een werknemer) als er al weinig laadplekken beschikbaar zijn. Merkwaardig vind ik dat...

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 31-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Jeroenneman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:15:
[...]

Het is geen probleem met BEV's, het is een infrastructuur/cultuur probleem.

Om de 2/3 uur even 20 minuten laden is geen probleem, het is wat iedereen zou moeten doen. 6 uur achter elkaar lang doorrijden zonder pauze is het cultuurprobleem.

4147 tankstations, en in 2021 circa 600 snellaadstations is het infrastructuur probleem. Gemiddeld 3 of 4 snelladers per station in vergelijking met 6/8 pompen langs de snelweg is het probleem.

Als ieder tankstation wordt omgevormd naar een snellaadstation á la Tesla (12-18 stalls), én er komt in de wijken een fatsoenlijke voorziening (dus laadplekken op elke plaats, zodat het niet meer uitmaakt waar je precies parkeert) dan is er helemaal geen probleem.
Tankstations uitfaseren voor snellaadstations. Ik ben voor d:)b maarja ik rij elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Gecko123 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:55:
[...]
Tankstations uitfaseren voor snellaadstations. Ik ben voor d:)b maarja ik rij elektrisch.
Vroeg ik een keer af: stel dat idd over een jaar of 15 de meerderheid in Nederland e.o met een EV rijdt [moet het nog zien in de praktijk, maar stel] dan zullen de meeste pompstations er de brui aan geven of enorm terugschalen. Ook om dat dan hoogstwaarschijnlijk degenen die nog fossiel rijden ook relatief de minste kilometers zullen afleggen.

Hoe komen dan die liefhebbers met hun old/young timers aan hun benzine? Of krijgen die dan op hun beurt tijdens een tripje door het land last van range anxiety? Hopelijk gaan ze dan niet prive voorraadjes aanleggen in hun garage's - over (vermeend) brandgevaar gesproken. We krijgen dan een omgekeerde wereld in feite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15
arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Vroeg ik een keer af: stel dat idd over een jaar of 15 de meerderheid in Nederland e.o met een EV rijdt [moet het nog zien in de praktijk, maar stel] dan zullen de meeste pompstations er de brui aan geven of enorm terugschalen. Ook om dat dan hoogstwaarschijnlijk degenen die nog fossiel rijden ook relatief de minste kilometers zullen afleggen.

Hoe komen dan die liefhebbers met hun old/young timers aan hun benzine? Of krijgen die dan op hun beurt tijdens een tripje door het land last van range anxiety? Hopelijk gaan ze dan niet prive voorraadjes aanleggen in hun garage's - over (vermeend) brandgevaar gesproken. We krijgen dan een omgekeerde wereld in feite.
Simpel, niet.

Ook die kunnen ge-elektrificeerd worden. Zoals al door vele bedrijven mee ge-experimenteerd wordt.
Als je per-se een lawaaibak wil dan kun je met een setje speakers en een arduino al veel voor elkaar krijgen hoor.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:51:
[...]

Simpel, niet.

Ook die kunnen ge-elektrificeerd worden. Zoals al door vele bedrijven mee ge-experimenteerd wordt.
Als je per-se een lawaaibak wil dan kun je met een setje speakers en een arduino al veel voor elkaar krijgen hoor.
Ik was vorig jaar op bezoek bij het bedrijf van @mux Muxsan in Delft, in datzelfde pand zat een bedrijf dat gespecialiseerd was in het ombouwen van old timers. Was erg leuk om te zien! Mooie oude bolides die van electromotoren voorzien werden. De laadpaal was ook leuk om te zien: zo'n ouderwetse klassieke benzine pomp, maar dan met een type2 aansluiting er aan.

Geen idee overigens of ze ook iets doen dat er klassieke motorgeluid gesimuleerd wordt. Maar er is dus al echt een markt voor.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
[...]

Simpel, niet.

Incidenteel zal dat gebeuren. Maar serieus, de meesten die van hun young/old timers houden en die vertroetelen gaan dat never nooit doen.

Ik heb zelf nog een droompje om 1 of 2 auto's ooit te elektrificeren, maar de meerderheid van dergelijke liefhebbers hakken nog liever een ledemaat van zichzelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:39
arsimo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Ik denk dat voor mensen die met hun auto op het circuit rijden en andere race auto's er wellicht een vorm groene brandstof komt. Daar zijn sommige fabrikanten wel mee bezig. Zoiets zal nooit op grote schaal ingezet worden, maar voor die kleine groep die op het circuit wat rondjes rijdt, kan het wel een uitkomst zijn. Overigens zal die brandstof natuurlijk wel vrij prijzig zijn, maar de mensen die met hun auto op het circuit rijden hebben diepe zakken en kunnen dat makkelijk betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:39
Gecko123 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Zeker hier ook voor. Waar ik dan wel weer op tegen ben zijn auto's van de zaak. Je ziet helaas nog veel auto's zakelijk gereden worden. Dat is met ICE zo, maar ook zeker met BEV. Ook dat moeten ze volledig uitfaseren.
Dan klopt het volledige plaatje naar mijn mening weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fisherman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Zeker hier ook voor. Waar ik dan wel weer op tegen ben zijn auto's van de zaak. Je ziet helaas nog veel auto's zakelijk gereden worden. Dat is met ICE zo, maar ook zeker met BEV. Ook dat moeten ze volledig uitfaseren.
En wat doe je met vertegenwoordigers, servicemensen en anderen die regelmatig op verschillende plaatsen moeten zijn voor het werk. Het is toch niet abnormaal dat een werkgever je voorziet van de middelen die je nodig hebt om je job uit te oefenen. Zo is de bedrijfsauto oorspronkelijk begonnen.
Het is pas misgegaan toen administratief personeel een auto van de zaak kreeg.
Maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
fisherman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:43:
[...]

En wat is precies je argument tegen een (elektrische) auto van de zaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Simpel, niet.

Een echt zero policy verbod dat er nu is zal later worden omgezet naar een hogere belasting op ICE. Er zal altijd een uitzondering blijven voor youngtimes. Straks zijn bovendien alle ICE old of youngtimers. En dat maakt voor de klimaatimpact ook helemaal niet uit. Het zou nutteloos zijn om bakken belastinggeld uit te geven om die laatste paar brandstofbakken van de weg af te halen door een verbod. Gewoon een hoge belasting heffen zodat het economisch geen nut meer heeft en ze verdwijnen op magische wijze uit het straatbeeld.

Dat de overheid dit nu nog niet doet lijkt me logisch, daar is nu simpelweg geen draagvlak voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
budi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Ik was vorig jaar op bezoek bij het bedrijf van @mux Muxsan in Delft, in datzelfde pand zat een bedrijf dat gespecialiseerd was in het ombouwen van old timers. Was erg leuk om te zien! Mooie oude bolides die van electromotoren voorzien werden. De laadpaal was ook leuk om te zien: zo'n ouderwetse klassieke benzine pomp, maar dan met een type2 aansluiting er aan.

Geen idee overigens of ze ook iets doen dat er klassieke motorgeluid gesimuleerd wordt. Maar er is dus al echt een markt voor.
Heel speciale markt.
Als ik een echte old-timer zou hebben (en dan heb ik het niet over een 30 jaar oude Golf Diesel), dan wil ik die echt origineel houden.
Een Porsche 911 Cabrio uit de 70ies moet toch echt lawaai maken en naar onverbrande benzine stinken.
Ik zou het woord ‘verneuken’ willen gebruiken als ze die zouden electrificeren.
Een oude Lancia, Ferrari of Lotus, die moet je koesteren en zo origineel mogelijk houden.

En dan gaan we misschien terug naar de tijd waarin je benzine bij de apotheek kan kopen…..

Pagina: 1 ... 247 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic