Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Wesco schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:50:
[...]

Ik heb over de Renault Zoe weinig structurele problemen gehoord, wel is de nieuwste uitvoering beroerd uit de aangescherpte NCAP-testen gekomen.
Ik rij sinds een jaar in een Zoe en was ook wel wat geschrokken van de resultaten van de NCAP testen. Dat de Zoe 0 sterren haalt, betekent niet direct dat het een onveilge auto is, echter dat deze in zijn klasse achterligt bij de concurrenten.

Dit is ook wel te begrijpen aangezien de Zoe al een jaar of 10 op de markt is en 10 jaar geleden 5 sterren haalde. Het ligt dus allemaal wat genuanceerder. Autoweek had hier een goed artikel over laatst: https://www.autoweek.nl/a...errenscore-echt-onveilig/

Verder een prima auto wat mij betreft 👍 Voor zover ik weet nog steeds de hatchback met het grootste bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
haakjesluiten schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:04:
Afgelopen week een proefrit gemaakt in een fiat 500e, zou voor ons de 2e auto zijn voor naast de reguliere auto op dinosap. Wordt nog even worstelen om een kinderzitje in die wagen te krijgen maar hij zal voornamelijk voor woonwerk verkeer gebruikt worden +/- 30-40km per dag.

Toen kwam de verkoper met een interresant aanbod voor een 24kwh action model voor iets onder de 20k (met radio upgrade, afleverkosten etc en hij is reeds besteld en onderweg). Van te voren hadden we eigenlijk de 44kwh versie in ons hoofd maar deze prijs laat mij twijfelen. Als ik de reviews lees heb je een realistische range van +/-140km en als ik eerlijk ben is dat voldoende voor waar we de auto voor verwachten te gebruiken.

Maar over een jaar of 4-5 wil je de auto ook nog redelijk kunnen inruilen. Lekker laten staan of gewoon voor gaan?
Ik rijd mijn Fiat 500e nu een kleine week. Ik zal nog een uitgebreide ervaring posten, maar kan wel zeggen dat ik hem elke dag rijd en nog niet aan de lader heb gehad. Ik heb 30k eu betaald (gaat nog subsidie vanaf) met een aantal opties. Ik had juist deze batterij gekozen omdat ik in geval van nood wel flinke afstanden wil kunnen rijden zonder een flink tijdsverlies.

Als je hiervoor de ICE kan pakken, dan denk ik dat je voor 20k eu wel een heel erg leuke nieuwe auto hebt. Het standaard scherm is al erg fijn; 2e scherm is niet echt heel nodig. Hij is dan wel iets minder snel, maar voor de boodschappen is dat prima / rijd hij erg rustig. Ik verwacht dat deze versie voor veel mensen een zeer goede budget optie blijft; dat blijft ook nog wel over 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 21:13
rare-Quark schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:00:
[...]

Ik rijd mijn Fiat 500e nu een kleine week. Ik zal nog een uitgebreide ervaring posten, maar kan wel zeggen dat ik hem elke dag rijd en nog niet aan de lader heb gehad. Ik heb 30k eu betaald (gaat nog subsidie vanaf) met een aantal opties. Ik had juist deze batterij gekozen omdat ik in geval van nood wel flinke afstanden wil kunnen rijden zonder een flink tijdsverlies.

Als je hiervoor de ICE kan pakken, dan denk ik dat je voor 20k eu wel een heel erg leuke nieuwe auto hebt. Het standaard scherm is al erg fijn; 2e scherm is niet echt heel nodig. Hij is dan wel iets minder snel, maar voor de boodschappen is dat prima / rijd hij erg rustig. Ik verwacht dat deze versie voor veel mensen een zeer goede budget optie blijft; dat blijft ook nog wel over 5 jaar.
Dank voor je reactie, voor het geld heb je eigenlijk alleen keuze uit 2e hands aanbod. Waar de enige rieeele optie eigenlijk de e-up drieling is. Die hebben iets meer range maar dat is alweer een wat ouder model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:20
[...]

Bekende problemen met EV's zijn vooral met de Nissan Leafs, waarvan de accu sneller degradeert dan anderen omdat ze geen actieve accukoeling hebben. En er was een probleem met veel snelladen (rapid-gate) maar dat is dacht ik met een software-update verbetert. Wel blijft het snelladen met Chademo een twijfelpunt naar de toekomst toe.
Het degradatie probleem is bij Nissan Leafs van 2018 en later wel een stuk minder geworden, ja er is nog steeds geen actieve koeling maar nu na 4 jaar zijn er echt sporadisch gevallen bekend dat ze hun eerste van de twaalf capaciteits streepjes kwijt zijn. De meesten schommelen rond de 90%, natuurlijk is dat niet al te best, maar wil alleen punt maken dat het niet meer zo dramatisch is als vroeger. Mocht je er eentje scherp geprijsd tegen komen, dan zou ik aanraden hem niet meteen af te wijzen, het is verder best een fijne auto namelijk. Voor langere ritten waarbij je 2+ keer wilt snelladen is rapidgate inderdaad nog wel een dingetje, ook na de update.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:21:
[...]

Je bent verder met napluizen dan ik :-) (werk gaat toch voor dit soort zaken)

Dat die HEV 41K kost, dat verbaast me, ik had daar nog 31K in mn hoofd want die prijs zag ik eind vorig jaar toen we nog de ilusie hadden dat we ook ICE wagens mochten uitzoeken. Daarna niet meer naar gekeken door die nieuwe eis "alleen EV mag nog"
Bovendien zie ik nu nog op de laatste prijslijst van KIA zelf, de Niro HEV vanaf 33k (fiscale waarde)
[Afbeelding]

Niet zo raar dat ik dan daar vanuit ga. Dan is de bijtelling per jaar 34000*0.22 = 7480 per jaar
Zet die af tegen de EV, en daar had je wel de prijs van KIA te pakken, 8337 per jaar, dan snap je waar ik dan kennelijk andere waarden had dan jij.

Enfin, euvel gevonden, maar wel raar dat ik die prijs van de NIRA HEV zojuist letterlijk geknipt heb van de KIA website https://www.kia.com/conte...ieuwe-Niro-prijslijst.pdf en dat die dan 8K lager is dan de prijs die jij aangeeft.
Ik had gekeken naar wat er te koop was op de website. Dat zijn de edities die ik noemde. Als je kijkt naar de prijslijst van de goedkoopste EV ga je naar 38.8K en zit je op grofweg 6300 EUR bijtelling. Dus again goedkoper ;)

https://www.kia.com/conte...we-Niro-EV-prijslijst.pdf

Maar goed te horen dat het systeem misschien wordt aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:44
readytoflow schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:43:
Ja, ik vond de Zoe (maar ook de Ampera eigenlijk) niet zo heel mooi. Misschien ook wat te klein?

Ik heb sinds tijdje geen auto vd zaak meer. En reis voornamelijk met OV.
Toch 1x a 2x per maand moet ik een werk gerelateerd reisje van 140km enkele reis maken.
Verder rij ik niet zo heel veel per dag.

Ik zoek een auto waar ik wel met de kinderen en partner in kan zitten dus zeker met 4 personen en liefst zelfs 5.

Ik hecht wel waarde aan luxe. Maar dat heb je bij elke BEV wel eigenlijk.

Ik ga de Zoe toch eens in het echt bekijken. Ik zie dat die in de loop der jaren wel beter is geworden.
Tsja gezien de i3 in je lijstje stond leek me "mooi" niet direct een voorwaarde ;)
Zonder gekheid: ik vond de Zoe ook niet mooi maar sinds de ZE50 versie vind ik 'm wel acceptabel, zeker in combinatie met de range, opties en prijs. Het accu-managment hebben ze ook wel goed voor elkaar, geschat bereik klopt goed en ook relatief weinig range verlies met de temperatuur in de winter (beide stukken beter dan bij de i3).

140km gaat makkelijk lukken, als je dan op locatie of eventueel onderweg iets bij laad dan kom je ook wel weer terug. De ZE50 hebben allemaal 50kW DC laden, dus dat gaat onderweg nog wel aardig. Voor 5 personen lijkt hij me wel snel krap, ik heb er zelf geen ervaring mee, wij zijn maar met zijn 2en. 22kW AC laden is voor mij ook een pluspunt omdat de publieke palen bij mij in de wijk dat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
haakjesluiten schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:04:
Afgelopen week een proefrit gemaakt in een fiat 500e, zou voor ons de 2e auto zijn voor naast de reguliere auto op dinosap. Wordt nog even worstelen om een kinderzitje in die wagen te krijgen maar hij zal voornamelijk voor woonwerk verkeer gebruikt worden +/- 30-40km per dag.

Toen kwam de verkoper met een interresant aanbod voor een 24kwh action model voor iets onder de 20k (met radio upgrade, afleverkosten etc en hij is reeds besteld en onderweg). Van te voren hadden we eigenlijk de 44kwh versie in ons hoofd maar deze prijs laat mij twijfelen. Als ik de reviews lees heb je een realistische range van +/-140km en als ik eerlijk ben is dat voldoende voor waar we de auto voor verwachten te gebruiken.

Maar over een jaar of 4-5 wil je de auto ook nog redelijk kunnen inruilen. Lekker laten staan of gewoon voor gaan?
Het kinderzitje kan ook voorin als dat uitkomt, daar is wat meer ruimte in elk geval.

Die afstand haal je makkelijk met de 24 kWh uitvoering. Maar in werkelijkheid zijn er denk ik altijd gelegenheden waar je nu niet direct bij stilstaat wanneer het toch handig zou zijn als je wat verder kan. Die 140 km is een bereik voor de zomer. Zonder warmtepomp (en zonder stoelverwarming?) duikt dat in de winter onder de 100. En dat is dan niet met 120 op de snelweg, dan zakt het nog wat. En je wil je accu liever niet tot 100% laden en je gaat niet snel onder de 5-10%, dus reken op 80-85% van het maximale bereik in het dagelijkse gebruik (ofwel zo'n 80 km op koude winterdagen).
Ik denk dat je opmerking over inruilwaarde over enkele jaren ook wel een ding is. De variant met kleinere accu is veel minder gewild. Wellicht kan je er tegenover zetten dat ze zo goed als niet verkocht worden, dus als iemand er net zo een zoekt dan is de keuze heel beperkt en dat helpt dan misschien met de prijs. Het is een beetje een gok.
Edit: vergat nog een ander verschil, de variant met kleinere accu kan maximaal met 50 kW laden en heeft een iets minder krachtige motor. Zal voor veel gebruiksdoelen niet uitmaken, maar voor de zekerheid.

De variant met grotere accu is waarschijnlijk 4k duurder, maar in mijn ogen heb je daar ook echt wel 4k meer auto voor. Als het ook maar enigszins binnen bereik is zou ik het sterk overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Basket Kees op 22-04-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Basket Kees schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:35:
[...]

Het kinderzitje kan ook voorin als dat uitkomt, daar is wat meer ruimte in elk geval.

Die afstand haal je makkelijk met de 24 kWh uitvoering. Maar in werkelijkheid zijn er denk ik altijd gelegenheden waar je nu niet direct bij stilstaat wanneer het toch handig zou zijn als je wat verder kan. Die 140 km is een bereik voor de zomer. Zonder warmtepomp (en zonder stoelverwarming?) duikt dat in de winter onder de 100. En dat is dan niet met 120 op de snelweg, dan zakt het nog wat. En je wil je accu liever niet tot 100% laden en je gaat niet snel onder de 5-10%, dus reken op 80-85% van het maximale bereik in het dagelijkse gebruik (ofwel zo'n 80 km op koude winterdagen).
Ik denk dat je opmerking over inruilwaarde over enkele jaren ook wel een ding is. De variant met kleinere accu is veel minder gewild. Wellicht kan je er tegenover zetten dat ze zo goed als niet verkocht worden, dus als iemand er net zo een zoekt dan is de keuze heel beperkt en dat helpt dan misschien met de prijs. Het is een beetje een gok.
Edit: vergat nog een ander verschil, de variant met kleinere accu kan maximaal met 50 kW laden en heeft een iets minder krachtige motor. Zal voor veel gebruiksdoelen niet uitmaken, maar voor de zekerheid.

De variant met grotere accu is waarschijnlijk 4k duurder, maar in mijn ogen heb je daar ook echt wel 4k meer auto voor. Als het ook maar enigszins binnen bereik is zou ik het sterk overwegen.
verschil is wat groter 24kwh rij je mee naar huis voor 19,6k de 44kwh icon mag je meenemen als je 26,5k afrekent. +/- 7K of 35% meer dus.

Een 2e hands e-up zou dan een goed alternatief kunnen zijn daar staan er een aantal uit 2020 met weinig km's voor 20,5 te koop dus na occasion subsidie 18,5k. Minder hip, maar wel practischer en 32kwh bruikbare accu waar je 200km ver op lijkt te kunnen komen. Snelladen zie ik niet echt als een probleem want laden zal hoofdzakelijk thuis gebeuren. Als ik kijk naar afgelopen 3 maanden was de langste rit 60km (120km retrour).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
haakjesluiten schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:00:
[...]

verschil is wat groter 24kwh rij je meer naar huis voor 19,6k 44kwh icon mag je meenemen als je 26,5k afrekent. +/- 7K of 35% meer dus. Een 2e hands e-up zou dan een goed alternatief kunnen zijn daar staan er een aantal uit 2020 met weinig km's voor 20,5 te koop dus na occasion subsidie 18,5k. Minder hip, maar wel practischer en 32kwh bruikbare accu wara je 200km ver op lijkt te kunnen komen. Snelladen zie ik niet echt als een probleem want dat zal hoofdzakelijk thuis gebeuren. Als ik kijk naar afgelopen 3 maanden was de langste rit 60km (120km retrour).
Het verschil is wat groter dan ik dacht inderdaad (ik vergat ook even de 600 euro prijsstijging). Een Icon zou voor 24800 moeten kunnen in de basisuitvoering (was 24200 tot 11 dagen geleden).

De e-up varianten zijn zeker veel praktischer, prima wagentjes, 4 deuren, volgens mij iets betere zit achterin en meer en beter toegankelijke ruimte in de kofferbak. Het bereik zit mooi tussen de 24 en 42 kWh Fiatjes in (die 200 km moet je ook daar wel als ruim zien). Zit je ook safer mee wat betreft waardedaling schat ik in. In mijn ogen een betere keuze dan de 24 kWh Fiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Basket Kees schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:30:
[...]

Het verschil is wat groter dan ik dacht inderdaad (ik vergat ook even de 600 euro prijsstijging). Een Icon zou voor 24800 moeten kunnen in de basisuitvoering (was 24200 tot 11 dagen geleden).

De e-up varianten zijn zeker veel praktischer, prima wagentjes, 4 deuren, volgens mij iets betere zit achterin en meer en beter toegankelijke ruimte in de kofferbak. Het bereik zit mooi tussen de 24 en 42 kWh Fiatjes in (die 200 km moet je ook daar wel als ruim zien). Zit je ook safer mee wat betreft waardedaling schat ik in. In mijn ogen een betere keuze dan de 24 kWh Fiat.
Ik gebruikte voorraad modellen, de icon had wat extra opties (lak, velgen. de action heeft de radio pack optie a 1k) als je nu zelf een 500e wil samenstellen dan kan je 9 maanden wachten op levering is mij verteld. Maar even goed nijg ik nu ook naar de up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
haakjesluiten schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:43:
[...]

Ik gebruikte voorraad modellen, de icon had wat extra opties (lak, velgen. de action heeft de radio pack optie a 1k) als je nu zelf een 500e wil samenstellen dan kan je 9 maanden wachten op levering is mij verteld. Maar even goed nijg ik nu ook naar de up
Een Icon op voorraad? Maak dat mee :) Maar dan zit je inderdaad nog wat hoger. Die 9 maanden is wat aangedikt (hoop ik, ik zit pas twee weken in de wachtrij en heb mij 4 maanden laten vertellen), maar het zou in elk geval wel even duren.

Als je zoekt naar e-Upjes kan je ook de Seat en Skoda varianten ervan meenemen in de zoektocht, wellicht dat er dan meer opties boven water komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-10 22:16
haakjesluiten schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:43:
[...]

Wij zochten een paar maanden geleden een tweede EV voor erbij. Ik kwam ook uit op de serie VW Up/Skoda Citigo e iV/ Seat Mii e.

We vonden een Citigo e iV van 16 maanden oud (heeft dus nog 8 mnd fabrieksgarantie) met 6.500 km op de teller voor 18,5 k€. Met 2 k€ subsidie dus voor 16,5 k€ een bijna nieuwe EV. (Nieuwprijs > 24 k€)

Het ding gaat als de brandweer en heeft allerlei andere prettige kwaliteiten zoals stoelverwarming, leren stuurwiel, keurige lichtmetalen velgen. Wij zijn er blij mee en het bereik ligt boven de 200 km!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM3v-A_CoHKUA8X-GXXELXpcMAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmW2aZs0Dpv0H9KIBPhUbNpI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Vriend van me heeft ook zo'n e-Up!. Rijdt inderdaad prima, netjes afgewerkt, vrij luxe nog zelfs van binnen. Prima auto voor dagelijks woon-werk/boodschappen voor >90% van Nederland.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:58
@haakjesluiten Een snellaad mogelijkheid voegt wel heel veel toe aan de algemene bruikbaarheid van de auto.

Dus als je heeeel zeker bent van de 2e-auto-voor-korte-afstanden-per-dag functie dan kan het zonder, maar je sluit "all round" gebruik wel uit.

Zoals door anderen al gezegd: een E-up heeft dit probleem niet.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:45:
Afkoppelen wil ik dan overwegen, maar waar? want daar is eigenlijk geen plek voor of je moet door naar de parkeerplaats voorbij het station (in veel gevallen een feit), daar afkoppelen, maar hoe kom je dan met alle eenrichtingsverkeer met de auto weer bij de laadpaal?
Goed uitkijken en tegen de richting in rijden. Dat heb ik ook wel eens gedaan omdat dan bij het tankstation de snellader defect was en de enige manier om bij Fastned te komen tegen de richting in rijden was.

Ik snap ook niet dat Rijkswaterstaat dit zo inricht. Het zal wel de redenering zijn geweest dat je niet van het tankstation naar Fastned (en omgekeerd) zou willen rijden omdat je of gaat tanken of gaat laden. Daar klopt natuurlijk niets meer van sinds ze ook hebben toegestaan dat je bij tankstations mag laden.
Want als je dat met de leasewagen doet als je een okm contract hebt, en ze fotograferen je kenteken toevallig op de parkeerplaats van de supermarkt, kun je uitleggen wat je daar deed, en wordt vervolgens de hele rit, ook als die 150 + km is, als privegebruik aangemerkt
Je kan ook een gecombineerde privé en zakelijke rit hebben. Dan moet je wel je apart je privé omrijkilometers opgeven. Bijvoorbeeld als je na je werk langs de BSO rijdt om je kind te halen. Als rechtstreeks woon-werk dan 50 kilometer is en je hebt 53 kilometer gereden dan heb je dus 3 privé omrijkilometers. Je blijft natuurlijk wel aan de grens van 500km gebonden en het is inderdaad een hoop gedoe om het allemaal bij te houden. Ik heb het ook een paar jaar gedaan en ik zou er zeker niet graag naar terug willen.

Zoals de toeslagenaffaire heeft laten zien wil je niet in een slecht blaadje bij de belastingdienst komen te staan (ook al doe je zelf niets verkeerd) omdat zij veel meer macht hebben en er niet voor terugdeinzen om mensen "kapot te maken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:16
The__Virus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:46:
[...]

Diezelfde beperking geldt voor private lease. En op de Nürburgring of met ander race/circuit gebruik ben je niet verzekerd, dat is waar de leasemaatschappij (o.a.) deze regel voor hanteert.
Mensen met een caravan hebben met een EV veel aanpassingsvermogen nodig. Het is niet onmogelijk, maar je moet ten eerste een duurdere EV rijden want de goedkopere modellen mogen te weinig trekken). Deze duurdere modellen vallen allemaal buiten de subsidieregeling (op een kale EV6/Ioniq 5 na), maar dat is voor zakelijke lease niet van toepassing en particuliere koop gaat het bij Ron65 niet over.
Ten tweede erop rekenen dat je heel vaak moet laden, met daarbij vaak ook de caravan af- en aankoppelen
In NL heb ik gezien dat je bij veel laadpalen niet terecht kunt als je fietsen op het dak hebt of een caravan hebt, ze hebben daar vaak hoogtebeperkingen (ondanks dat de laadpalen gewoon in de openlucht staan).

Dus ik kan me goed voorstellen dat je je benadeeld voelt met zo'n regeling. Ik zou in elk geval het gesprek met WG aangaan of er in de lease bijv. een huur van een ICE kan worden opgenomen voor de vakanties. Of misschien toch iets van een uitkering van het bedrag. En anders zit je inderdaad wellicht vast aan het alleen zakelijk rijden van de auto met nog een privé auto.
Geen ervaring met lease hier. Ik wil mijn auto gewoon kunnen gebruiken zoals ik zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

fisherman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:24:
[...]

Geen ervaring met lease hier. Ik wil mijn auto gewoon kunnen gebruiken zoals ik zelf wil.
In het geval van de Nürburgring zou ik, als je daar wil rijden, even goed je verzekeringsclausules doornemen ;) Ik heb een private lease auto (mag niet op de Nürburgring, staat er volgens mij zelfs specifiek in genoemd) en een eigen auto en ook in die verzekeringsvoorwaarden staat dat circuitgebruik of eenrichtingstolwegen (dus Nürburgring :+) niet gedekt worden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:27
Arfman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:18:
[...]

In het geval van de Nürburgring zou ik, als je daar wil rijden, even goed je verzekeringsclausules doornemen ;) Ik heb een private lease auto (mag niet op de Nürburgring, staat er volgens mij zelfs specifiek in genoemd) en een eigen auto en ook in die verzekeringsvoorwaarden staat dat circuitgebruik of eenrichtingstolwegen (dus Nürburgring :+) niet gedekt worden.
Mens durf te leven !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Dan nog is het slim om er rekening mee te houden dat je daar niet verzekerd bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

offtopic:
Was een keer met een clubje gasten mee met Porsches, BMW M5's, opgevoerde Opel Ascona met full race interieur en -motor en de man met de Porsche kuste de vangrail na een overstuur momentje. Schade leek optisch mee te vallen, rekening was €10k+ .. nee dank je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Ik heb over de Renault Zoe weinig structurele problemen gehoord, wel is de nieuwste uitvoering beroerd uit de aangescherpte NCAP-testen gekomen.

Bekende problemen met EV's zijn vooral met de Nissan Leafs, waarvan de accu sneller degradeert dan anderen omdat ze geen actieve accukoeling hebben. En er was een probleem met veel snelladen (rapid-gate) maar dat is dacht ik met een software-update verbetert. Wel blijft het snelladen met Chademo een twijfelpunt naar de toekomst toe.

En dan de accu-problemen bij de Hyundai Kona en Opel Ampera-e (= Chevrolet Bolt), waardoor het hele accu-pakket van LG vervangen wordt om een eventueel risico op brand uit te sluiten.
Ach ja ze hebben allemaal wel iets...

ik heb gewoon al heel lang een hekel aan Renault. Ooit eentje gehad met een automaat (jaren 80, een Renault 5 automaat als noodoplossing toen ik even zonder wagen zat), en die heeft mij voorgoed van dar 'merk' genezen.
Je zet hem in D van Drive, checkt dat driedubbel, geeft voorzichtig gas en het onding gaat even niet van zijn plek om dan met een bokkesprong hard achteruit te gaan. Omgekeerd gebeurde ook. Tot driemaal de electronica achter de automaat vervangen (kosten Renault gelukkig), dan ging het weer maandenlang goed en ineens ... probleem terug.
Eindelijk is het dan toch opgelost, begint het motormanagement te klieren, gevolg een vastslaande motor net op de oprit naar een snelweg.
Die Renault ging daarna inderdaad snel weg!

Nooit meer dat pokkemerk!

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 10:32
lol, een probleem bij 1 model betekent natuurlijk niet dat het hele merk pokke is, maar ik begrijp je frustratie :+
Hier nog steeds zeer tevree met mijn 2 Zoe's (22kWh en 52kWh).

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
ron65 schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:58:
[...]

ik heb gewoon al heel lang een hekel aan Renault. Ooit eentje gehad met een automaat (jaren 80, een Renault 5 automaat als noodoplossing toen ik even zonder wagen zat), en die heeft mij voorgoed van dar 'merk' genezen.
Je zet hem in D van Drive, checkt dat driedubbel, geeft voorzichtig gas en het onding gaat even niet van zijn plek om dan met een bokkesprong hard achteruit te gaan. Omgekeerd gebeurde ook. Tot driemaal de electronica achter de automaat vervangen (kosten Renault gelukkig), dan ging het weer maandenlang goed en ineens ... probleem terug.
Eindelijk is het dan toch opgelost, begint het motormanagement te klieren, gevolg een vastslaande motor net op de oprit naar een snelweg.

Dat is… 44jaar geleden! Bijna een halve eeuw

De Zoe is een betrouwbare auto. Heeft niets te maken met een gaar oud model :+

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
ron65 schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:58:
[...]

Na een aantal vervelende ervaringen met oude Renaults stond ik er ongeveer hetzelfde in als jij, maar door een mooie aanbieding toch voor een Zoe gegaan. Nog geen seconde spijt van gehad, zou er zo weer een nemen. Hij is totaal niet te vergelijken met de oude Renaults ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:29
Hoi lezers,

Volgens onderzoek E.Wikner (link op batteryuniversity) blijkt dat accudegradatie sterk kan worden beperkt als je parkeert met een laag accupercentage (SoC) bijvoorbeeld 15% en voor vertrek alleen laadt wat je dan nodig hebt is. De grote accu's van tegenwoordig maken het mogelijk om een lagere SoC aan te houden voor je rit.

Voor de leaserijders zal het denk ik weinig uitmaken. Maar hoe gaan jullie EV eigenaren hiermee om? Een lagere SoH geeft ten slotte een lagere restwaarde. Ben erg benieuwd naar de laadstrategie van anderen.

Ik ben sinds een jaar zelf eigenaar van een ID.3 58 kWh. Het geprogrammeerd laden werkt alleen nog niet goed vanwege een software bug daarom kan ik niet lager laden dan 50%. Anders zou ik denk ik een percentage van 30%-40% aanhouden en alleen extra laden wanneer dat voor een rit nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Gecko123 schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:26:
Hoi lezers,

Volgens onderzoek E.Wikner (link op batteryuniversity) blijkt dat accudegradatie sterk kan worden beperkt als je parkeert met een laag accupercentage (SoC) bijvoorbeeld 15% en voor vertrek alleen laadt wat je dan nodig hebt is. De grote accu's van tegenwoordig maken het mogelijk om een lagere SoC aan te houden voor je rit.

Voor de leaserijders zal het denk ik weinig uitmaken. Maar hoe gaan jullie EV eigenaren hiermee om? Een lagere SoH geeft ten slotte een lagere restwaarde. Ben erg benieuwd naar de laadstrategie van anderen.

Ik ben sinds een jaar zelf eigenaar van een ID.3 58 kWh. Het geprogrammeerd laden werkt alleen nog niet goed vanwege een software bug daarom kan ik niet lager laden dan 50%. Anders zou ik denk ik een percentage van 30%-40% aanhouden en alleen extra laden wanneer dat voor een rit nodig is.
Net als met mijn telefoonbatterij ga ik mij hier geen zorgen over maken. Gewoon laden wanneer nodig, degradatie schijnt enorm mee te vallen. Over een procentje meer of minder SoH ga ik niet moeilijk doen. Dat verschil in restwaarde zal te verwaarlozen zijn denk ik.

Het enige waar ik rekening mee hou is dat ik hem niet met lage batterij (<20%) of hoge batterij (>90%) voor lange tijd wegzet, bv als ik een aantal dagen of langer niet rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoi lezers,

Je hoeft ook niet tot 30-40% te gaan. Ik dacht ook dat rond de 50% of 60% het minst slecht is. Maar ook een percentage als 70 of 80% is al prima. De stress begint met name te komen richting 100%. En de ID.3 heeft ook nog een buffer. Een eigen EV zou ik standaard tot max 70% laden denk ik. Nu moet ik wel zeggen dat ik ook maar weinig kilometers maak. Langdurig laten staan met maar 15% is volgens mij ook niet goed voor de cellen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Hoi lezers,

Als je het leuk/uitdagend vindt om daar mee bezig te zijn dan vooral doen. Maar hoewel er nog veel te leren valt denk ik dat ondertussen wel duidelijk is dat degradatie een veel kleiner probleem is dan van tevoren gevreesd. Ik zie het met de nieuwe wagens als hele realistische optie om er helemaal niet aan te denken en de wagen te gebruiken op een manier die het meest praktisch is. Ja, dat levert mogelijk extra degradatie op, maar de accu zal nog altijd de levensduur van de wagen volhouden, dus is het de extra inspanning waard? En als je er wel een beetje op wil letten bereik je denk ik al het overgrote deel van het voordeel door binnen het 20-80% bereik te blijven voor dagelijks gebruik en voor te verwarmen/koelen bij extremere temperaturen. Zeg dat je daarmee al 75% van de degradatieremming te pakken hebt. Is het dan nog de moeite om te gaan emmeren voor die overige 25% winst? Lijkt mij dat je auto met gemak en plezier gebruiken heel wat meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 18:59
Stef87 schreef op zondag 24 april 2022 @ 02:20:
[...]

De Zoe is een betrouwbare auto. Heeft niets te maken met een gaar oud model :+
Auto's zijn over het algemeen gewoon een stuk betrouwbaarder geworden maar Frans betrouwbaar is wat anders Japans betrouwbaar.

Ik heb zelf een paar jaar een Aprilia als motorfiets gehad. Deed het altijd en mag je ook zeker betrouwbaar noemen. Deze verkocht en een Honda motorfiets gekocht. Als je daar een paar maand mee rijdt merk je toch wel degelijk verschil tussen betrouwbaar en betrouwbaar. De Italiaan deed het altijd maar had soms wat geintjes. De Honda is zorgelozer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het veel snelladen zorgt voor de hoogste degradatie van de cellen. Het is aan de degradatie, kwaliteit van de cellen, af te lezen of de auto veel aan de snellader gestaan heeft. Dit zou je dus als particuliere tweedehands koper wat mee kunnen doen.
Wil je echt goed zorgen voor je cellen
De accu tussen 20 en 80% houden en altijd aan een AC lader. Bij kleine accu's dan zelfs maar met 1 fase laden (220 volt stekker) en grote accu's mogen met 3 fasen (11 KW) geladen worden. Zoals meer geschreven heeft dit minder invloed op degradatie.
De accu helemaal leeg rijden is ook niet bevorderlijk maar ik verwacht dat dit zelden gebeurt. Die laatste paar procenten er uit persen is ook schadelijk voor de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-10 10:32
Athome schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:52:
Het veel snelladen zorgt voor de hoogste degradatie van de cellen. Het is aan de degradatie, kwaliteit van de cellen, af te lezen of de auto veel aan de snellader gestaan heeft. Dit zou je dus als particuliere tweedehands koper wat mee kunnen doen.
Wil je echt goed zorgen voor je cellen
De accu tussen 20 en 80% houden en altijd aan een AC lader. Bij kleine accu's dan zelfs maar met 1 fase laden (220 volt stekker) en grote accu's mogen met 3 fasen (11 KW) geladen worden. Zoals meer geschreven heeft dit minder invloed op degradatie.
De accu helemaal leeg rijden is ook niet bevorderlijk maar ik verwacht dat dit zelden gebeurt. Die laatste paar procenten er uit persen is ook schadelijk voor de cellen.
Je kan niet eens de laatste procenten eruit persen. Alle auto's (en ook huisbatterijen) hebben een onderbuffer.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:16
Arfman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:18:
[...]

Er zit natuurlijk wel een heel groot verschil in. Als je een eigen auto hebt, dan keert de verzekering in het ergste geval niet uit.
Wanneer je leaset is de auto niet van jou en moet je in dat geval de auto direct gaan vergoeden. Dat zal waarschijnlijk een probleem zijn als je niet direct dat geld hebt liggen. Wat aannemelijk is, aangezien de auto anders waarschijnlijk gewoon gekocht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 08-10 15:07
Van de waarde van de auto zou ik zo niet wakker liggen. Immers dat is een gekend (hoog) bedrag.
Zo lang dat overleden of voor de rest van hun leven (jonge) validen me maar niet ten laste worden gelegd.
Elke verzekering zal hen wel uitbetalen maar alle bedragen komen vorderen, ook de gerechtskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-10 21:50
tarlitz schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:52:
[...]

Net als met mijn telefoonbatterij ga ik mij hier geen zorgen over maken. Gewoon laden wanneer nodig, degradatie schijnt enorm mee te vallen. Over een procentje meer of minder SoH ga ik niet moeilijk doen. Dat verschil in restwaarde zal te verwaarlozen zijn denk ik.

Het enige waar ik rekening mee hou is dat ik hem niet met lage batterij (<20%) of hoge batterij (>90%) voor lange tijd wegzet, bv als ik een aantal dagen of langer niet rij.
Dat zou mij verbazen. Bij elektrische fietsen speelt het in ieder geval een grote rol. Ik denk dat veel autokopers daar langzamerhand ook wel achter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Technisch geen eigenaar (private lease, maar beschouw het en behandel hem als mijn eigen auto want ik wil hem na de lease overnemen). Ik laad standaard tot 80%, tenzij ik een langere trip ga maken. Dan laad ik tot 100% maar dan zorg ik dat hij maximaal een uur van te voren die SoC behaalt. Ik heb hem nu een half jaar en dat is 2 x voorgekomen.

Dat gezegd hebbende maak ik me geen zorgen over degradatie gezien het geavanceerde BMS en de buffercapaciteit. Daardoor is vergelijken met de tweedehands e-bikemarkt ook zinloos, die BMS-en zijn minder geavanceerd en een buffer zit er volgens mij helemaal niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:10
Hier wel eigenaar van een E-tron maar laad altijd tot 80% op maar probeer wel snelladers zoveel mogelijk te vermijden maar als het nodig is, is het nodig.
Het BMS is tegenwoordig echt wel goed en het is ook een gebruiksvoorwerp. Ik rijd hem ook weleens helemaal leeg om hem vervolgens weer tot 80% te vullen.
Als ik een echt verre trip moet maken dan zorg ik ook dat hij 1 a 2 uur van tevoren op 100% geladen is.

Verder vooral genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-10 18:51
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe leasewagen die PHEV of EV moet zijn. Omdat de kinderen al wat groter worden en we nu ook nog een hond hebben die mee op reis gaat, ziet het er meer en meer naar uit dat het een Mercedes EQB wordt.
Nu staat die niet bepaald bekend om zijn grote batterij / range. Real world zou 330km zijn volgens EV Database. Nu vroeg ik me af in welke mate range gaat zakken met een volgepakte wagen met ook nog eens een dakkoffer op ?
Het zou meteen mijn eerste EV zijn, en met een echtgenote die behoorlijk anti-EV is (maar de PHEV alternatieven zijn gewoon te klein qua kofferinhoud), wil ik toch zo weinig mogelijk onaangename EV verrassingen om de daaruitvolgende 'zie je wel' opmerkingen te minimalizeren :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Twixie schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:10:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe leasewagen die PHEV of EV moet zijn. Omdat de kinderen al wat groter worden en we nu ook nog een hond hebben die mee op reis gaat, ziet het er meer en meer naar uit dat het een Mercedes EQB wordt.
Nu staat die niet bepaald bekend om zijn grote batterij / range. Real world zou 330km zijn volgens EV Database. Nu vroeg ik me af in welke mate range gaat zakken met een volgepakte wagen met ook nog eens een dakkoffer op ?
Het zou meteen mijn eerste EV zijn, en met een echtgenote die behoorlijk anti-EV is (maar de PHEV alternatieven zijn gewoon te klein qua kofferinhoud), wil ik toch zo weinig mogelijk onaangename EV verrassingen om de daaruitvolgende 'zie je wel' opmerkingen te minimalizeren :).
Hou maar rekening met bijna een halvering van de range met een dakkoffer én volle belasting. Een dakkoffer moet je niet willen met een EV (eigenlijk met geen enkele auto, maar brandstofauto's zijn sowieso al minder efficiënt, dus daar is het effect iets kleiner).

Ik ben helemaal voor EV's, maar als je al aankomt met een vrouw die het niet zo ziet zitten, een dakkoffer, en volle belasting, dan zou ik toch eerder naar een C-klasse Estate plug-in, of een GLC Hybrid kijken.

Alternatief is natuurlijk om de vakanties anders in te richten. Vroeger konden we probleemloos met twee flinke pubers, en een halfvolle achterbak op weg. Kwestie van meer dingen op locatie kopen. Ondertussen hebben de ouders nu een dakkoffer, en krijgen ze het voor elkaar om zelfs met z'n tweeden de hele stationwagen én de dakkoffer nodig te hebben. Gewoon niet aan beginnen, want zodra je er eentje hebt, "dan kan dit ook nog wel mee", en voor je het weet sleur je het halve huis mee op vakantie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Over batterijrange zou ik me geen zorgen maken tenzij je erg afhankelijk ben van publiek laden en/of dagelijks veel kilometers aflegt. Wil je lange trips maken en zo kort mogelijk laden dan gaat het vooral om het verbruik en de snellaadsnelheid. Dit bepaald hoeveel km je per uur kan afleggen bij een lange reis.

Een EV met een grotere accu verbruikt wat meer maar compenseert dat vaak ruimschoots door de grotere laadsnelheid.

Een pluspunt voor een EV is zeker het comfort en de acceleratie. Lees dit topic maar na en maak vooral wat proefritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Jeroenneman schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:18:
[...]
ik toch eerder naar een C-klasse Estate plug-in
De andere kanshebber is eigenlijk de BMW 320e Touring die meer mijn vrouw haar ding is. Ik ben wel al een twaalftal jaar een C-rijder maar slikte toch wel even hoeveel kofferruimte je verliest in een hybride variant, zeker met de C300e nu met zijn (voor een hybride) enorme batterij.

Het is anderzijds wel een beetje ironisch dat je dan EVs hebt met best veel kofferruimte maar het dan af te raden is om die volop te gebruiken omdat je range er zo hard onder te lijden heeft (ok een dak koffer is dubbel zo erg door de luchtweerstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Gecko123 schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:33:
[...]
Over batterijrange zou ik me geen zorgen maken tenzij je erg afhankelijk ben van publiek laden en/of dagelijks veel kilometers aflegt. Wil je lange trips maken en zo kort mogelijk laden dan gaat het vooral om het verbruik en de snellaadsnelheid. Dit bepaald hoeveel km je per uur kan afleggen bij een lange reis.
Ons dagdagelijks rij profiel is zeker en vast geschikt voor EVs met gemiddeld nog geen 100km per dag en een thuislaadpaal waar de werkgever voor zorgt voor wie een EV kiest.

De bekommernis is eerder voor die paar reisjes per jaar, al moet ik er bij vertellen dat die ook nooit verder dan 400km ver waren (al is dat geen garantie voor de toekomst :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:47:
[...]

Dat zou mij verbazen. Bij elektrische fietsen speelt het in ieder geval een grote rol. Ik denk dat veel autokopers daar langzamerhand ook wel achter zijn.
Misschien heb je gelijk en is het niet helemaal te verwaarlozen. Laat ik het zo zeggen, ik laat me niet leiden door de restwaarde. Zoals anderen ook zeiden, een auto is een gebruiksproduct. Evt verlies van restwaarde door mijn 'suboptimaal' batterijgebruik neem ik voor lief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb op youtube wat filmpjes van een amerikaan gezien met een Tesla Model Y met dakkoffer en van 80% naar de volgende laadstop rekent hij met 25% marge. Dus i.p.v. 80-25 is dat 80-5. Dat is een kwart meer verbruik.
Het hangt natuurlijk ook erg af van hoe hard je rijdt. Met een dakkoffer 130 rijden geeft heel veel extra verbruik.

Wat betreft PHEV's, ik weet niet wat het budget is, maar als een C-klasse binnen budget is, Skoda Superb, Peugeot 508? De superb zou zelfs 660 liter bagageruimte hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
ron65 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:49:
[...]

Ioniq 5 was geen optie, geremd gewicht aanhanger maximaal 750 kg, caravan is 1100 kilo.
Even een kleine correctie. De Ioniq 5 mag tot 1600 KG trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Maasluip schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:41:
[...]
Het hangt natuurlijk ook erg af van hoe hard je rijdt. Met een dakkoffer 130 rijden geeft heel veel extra verbruik.
Sowieso rijd ik met een dakkoffer trager, zo rond de 110 km/u, dus dat is geen probleem. Ziet er ook naar uit dat @Jeroenneman nogal zwaar overdreef met zijn halvering van de range. Maar met de sowieso al beperkte batterij van de EQB, denk ik toch dat ik erop moet rekenen dat het niet veel meer dan 200km is, wat toch niet echt helpt tegen range anxiety.
Maasluip schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:41:
Wat betreft PHEV's, ik weet niet wat het budget is, maar als een C-klasse binnen budget is, Skoda Superb, Peugeot 508? De superb zou zelfs 660 liter bagageruimte hebben.
Die 508 ziet er inderdaad een pak ruimer uit dan een C300e of 320e. Skoda staat bizar genoeg niet op de lijst van PHEVs, terwijl de Enyaq wel bij de EVs staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
tarlitz schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:28:
[...]

Misschien heb je gelijk en is het niet helemaal te verwaarlozen. Laat ik het zo zeggen, ik laat me niet leiden door de restwaarde. Zoals anderen ook zeiden, een auto is een gebruiksproduct. Evt verlies van restwaarde door mijn 'suboptimaal' batterijgebruik neeem ik voor lief.
Iedereen leeft natuurlijk anders maar ik kan me niet voorstellen dat je je als Hollander niet kan laten leiden door restwaarde. Een nieuwe auto is in mijn optiek juist een product waarvan je weet dat je hem koopt of wegdoet vanwege in beginsel economische redenen. De economische waarde kun je er dan toch niet los van zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:55
Twixie schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:02:

Die 508 ziet er inderdaad een pak ruimer uit dan een C300e of 320e. Skoda staat bizar genoeg niet op de lijst van PHEVs, terwijl de Enyaq wel bij de EVs staat.
De PHEV's van Skoda hebben een (nu nog) enorme levertijd, en vele problemen met software.
Kijk daarvoor maar eens op skodaforum.nl

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DDDikkiedik schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:47:
[...]

De accu van een telefoon, tablet, laptop en fiets gaan inderdaad minder lang mee, ondanks dat ze vol zitten met kobalt om te stabiliseren. Echter de accu van een auto heeft veel meer ruimte voor een BMS, koeling en reserves. Alle drie leveren een zeer positieve bijdrage op de levensduur van de accu. Zo lang je niet regelmatig de extreme scenario's op zoekt komt dat echt wel goed met de degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Sowieso rijd ik met een dakkoffer trager, zo rond de 110 km/u, dus dat is geen probleem. Ziet er ook naar uit dat @Jeroenneman nogal zwaar overdreef met zijn halvering van de range. Maar met de sowieso al beperkte batterij van de EQB, denk ik toch dat ik erop moet rekenen dat het niet veel meer dan 200km is, wat toch niet echt helpt tegen range anxiety.
Het doet in ieder geval niet veel goeds voor je luchtweerstand. 25% extra bij een BEV lijkt me wel een realistische inschatting.

Alternatief is de trekhaakkoffer of bagagewagen.
Qua buitenmaten zitten ze wel in hetzelfde segment en scheelt het maar een centimeter of twee links en rechts. Dat maakt het verschil niet.

Verschil is vooral het accupakket van de Benz, die is maar liefst een dikke 25 kWh. De Peugeot heeft slechts 11 kWh. Gezien de plaatsing van de pakketten van PHEV's gaat dat inderdaad ten koste van de bagageruimte..

Zo'n PHEV is wel een goede caravantrekker overigens.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:13
Gecko123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:38:
[...]

Iedereen leeft natuurlijk anders maar ik kan me niet voorstellen dat je je als Hollander niet kan laten leiden door restwaarde. Een nieuwe auto is in mijn optiek juist een product waarvan je weet dat je hem koopt of wegdoet vanwege in beginsel economische redenen. De economische waarde kun je er dan toch niet los van zien?
Ik heb mezelf er (zo'n 1,5 jaar geleden) ook niet door laten leiden. En dat komt eigenlijk vooral omdat je niet goed weet wat de restwaarden in de komende 5 a 6 jaar gaan doen. Gaat de waarde van huidige EV's hard achteruit door een of andere ontwikkeling in 2026? Wie weet. Heeft er iemand in 2028 uberhaupt nog een rotcent over voor een tweedehands (P)HEV of ICE? Wie weet.
Restwaarde is op het moment gewoon een grote gok, en om je nou te laten leiden door een gok...Daar zijn casino's voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
Gecko123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:38:
[...]

Een nieuwe auto koop je toch nooit vanwege economische motieven. Alleen al de afschrijving in het de jaar is nooit economisch te verantwoorden. Het zijn juist de emotionele redenen: zelf de auto samen te kunnen stellen, etc. Als je goedkoop wilt rijden, moet je geen nieuwe auto kopen, maar een tweedehands.

De tweedehandsmarkt is momenteel ook niet te voorspellen. Wat nu goed verkoopt kan over een paar jaar onverkoopbaar zijn. Onzekerheden met betrekking tot brandstofprijzen, wegenbelasting zijn groter dan ooit.

Wat elektrische auto's betreft: de veroudering van de accu is zeer klein in vergelijking tot die bij fietsen en telefoons: juist omdat de accu zoveel groter is, wordt het laadproces ook veel beter in de gaten gehouden, juist om veroudering te voorkomen. De auto zelf zorgt voor het opladen van de accu, en zorgt er dus ook voor dat de accu tijdens het laden niet overbelast (of te ver doorgeladen) wordt. En dat voorkomt de veroudering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Nou, zwaar overdreef valt wel mee. In de winter kun je sowieso al ongeveer een derde van je bereik aftrekken (geen idee wanneer je de dakkoffer wil gaan gebruiken), met hogere snelheden gaat er weer flink wat af, en met een dakkoffer wordt het feest compleet.

Dan zou ik iemand die advies vraagt en geen ervaring heeft met EV liever een advies geven wat aan de pessimistisch-realistische kant ligt, dan wat aan de optimistische kant ligt.

Kijk ik dan op Ev-database naar de EQB, dan zie ik daar voor snelwegverbruik al 320km staan voor de zomer (beste geval 23 graden zonder airco). Tel daar nog een dakkoffer bij op, volle belasting, wél airco (want kinderen) en je zult met de snelwegkilometers ergens rond de 250 uitkomen. Als je je netjes inhoudt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
RJan61 schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:24:
[...]

Een nieuwe auto koop je toch nooit vanwege economische motieven. Alleen al de afschrijving in het de jaar is nooit economisch te verantwoorden. Het zijn juist de emotionele redenen: zelf de auto samen te kunnen stellen, etc. Als je goedkoop wilt rijden, moet je geen nieuwe auto kopen, maar een tweedehands.

De tweedehandsmarkt is momenteel ook niet te voorspellen. Wat nu goed verkoopt kan over een paar jaar onverkoopbaar zijn. Onzekerheden met betrekking tot brandstofprijzen, wegenbelasting zijn groter dan ooit.

Wat elektrische auto's betreft: de veroudering van de accu is zeer klein in vergelijking tot die bij fietsen en telefoons: juist omdat de accu zoveel groter is, wordt het laadproces ook veel beter in de gaten gehouden, juist om veroudering te voorkomen. De auto zelf zorgt voor het opladen van de accu, en zorgt er dus ook voor dat de accu tijdens het laden niet overbelast (of te ver doorgeladen) wordt. En dat voorkomt de veroudering.
Tuurlijk spelen economische motieven een rol bij het kopen van een auto. Hoe moet je anders naar je werk? Waarom koopt of least jouw werkgever een auto voor jou? Niet om emotionele redenen... Een nieuwe auto brengt ook garantie met zich mee wat zich ook in economische waarde vertaald.

De onzekerheid met brandstofautos zijn veel groter dan voor EV's. Voor elektriciteit zijn we en worden we steeds minder afhankelijk van externe factoren.

Waar het in mijn oorspronkelijke post om gaat en is te lezen in het onderzoek is dat je als gebruiker kan kiezen om bijvoorbeeld steeds tussen 100 en 80 te cirkelen of tussen 50 en 30 etc. Dit zijn best veel instellingen die een grote impact kunnen hebben op degradatie. Dit kan mede bepalend zijn of een auto 5 jaar mee gaat of 10-15 jaar of langer

Als eerste rijder zul je weinig merken maar een auto zal meerdere eigenaren hebben en dus waarde vertegenwoordigd voordat deze op schroothoop belandt (of misschien, in delen, worden hergebruikt?)

Degradatie op zich kan ook weer invloed hebben op de laadsnelheid (verhoogde interne weerstand) en verminderde efficiency door warmte-ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Gecko123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:22:
[...]

Tuurlijk spelen economische motieven een rol bij het kopen van een auto. Hoe moet je anders naar je werk? Waarom koopt of least jouw werkgever een auto voor jou? Niet om emotionele redenen... Een nieuwe auto brengt ook garantie met zich mee wat zich ook in economische waarde vertaald.

De onzekerheid met brandstofautos zijn veel groter dan voor EV's. Voor elektriciteit zijn we en worden we steeds minder afhankelijk van externe factoren.

Waar het in mijn oorspronkelijke post om gaat en is te lezen in het onderzoek is dat je als gebruiker kan kiezen om bijvoorbeeld steeds tussen 100 en 80 te cirkelen of tussen 50 en 30 etc. Dit zijn best veel instellingen die een grote impact kunnen hebben op degradatie. Dit kan mede bepalend zijn of een auto 5 jaar mee gaat of 10-15 jaar of langer

Als eerste rijder zul je weinig merken maar een auto zal meerdere eigenaren hebben en dus waarde vertegenwoordigd voordat deze op schroothoop belandt (of misschien, in delen, worden hergebruikt?)

Degradatie op zich kan ook weer invloed hebben op de laadsnelheid (verhoogde interne weerstand) en verminderde efficiency door warmte-ontwikkeling.
Alleen zul je als je telkens maar 60% van je accu kunt gebruiken (want je wil tussen de 20-80% blijven) een veel grotere en duurdere EV moeten kopen, dan als je simpelweg de auto gebruikt waarvoor die bedoelt is. Er wordt al een buffer ingebouwd. Als je dan 5 jaar of langer bezig wil zijn om nóg een apparaat te moeten babyen naast je telefoon en laptop, om vervolgens misschien 2-3% minder degradatie te hebben dan iemand die z'n auto gewoon kan gebruiken, be my guest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Voor het effect op de range van accesoires heeft carwow een video gemaakt. Denk dat dit representatief is voor de EQB.
https://www.youtube.com/watch?v=mmQJUW-VyRY

Persoonlijk zie ik echter geen reden om een EQB te kopen, tenzij je absoluut 7 plaatsen wil in je EV. Is duur, traag en heeft geen range. In die klassen is een EV6 of enyaq een betere keuze m.i.

Over het verval van de batterij zal ik me niet veel aantrekken. Zal ook elektisch moeten rijden, maar met een bedrijfswagen is dit niet echt een issue. Dagelijks laden tot 80% en 100% als je verder moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-10 13:28
Als je tijd en nog wat ruimte heb zou ik nog even wachten op de EQE SUV. De EQS SUV staat er reeds op maar de EQE zou tegen eind dit jaar ook beschikbaar komen volgens de dealer die wij spraken.
Zal wel een hogere startprijs (+ 10k) hebben maar ook een aanzienlijke grotere range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
kmser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:16:
[...]
EQB is duur, traag en heeft geen range. In die klassen is een EV6 of enyaq een betere keuze m.i.
Qua range heb je zeker gelijk in, en is ook mijn grootste bekommernis als EV maagd :). Duur: niet in leasing, en een EQB 350 is allesbehalve traag (tenzij je het over laadsnelheid had). Een EV6 is geen alternatief want is een heel pak kleiner qua kofferruimte (komt al meer in de buurt van sedans). De Enyaq is wel lekker groot, maar qua leasing eigenlijk helemaal niet goedkoper. Een EQB 300 AMG Line is goedkoper dan een Enyaq IV 80 Sportline en heeft daarbij al meer standaard opties.
EDIT: ondertussen ook proefrit met EQB300 gedaan, en zelfs die is gewoon snel genoeg om vlot mee te kunnen in het verkeer.

Ondertussen is echter de BMW iX3 ook een serieuze kandidaat. Mits wat dealerkorting valt hij net binnen budget, maar komt daarbij eigenlijk standaard met alles wat ik wil en veel meer. Bovendien is de range 15% hoger (ok, nog altijd geen uitblinker op dat vlak).

[ Voor 6% gewijzigd door Twixie op 29-04-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ekfad schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:59:
[...]
Als je tijd en nog wat ruimte heb zou ik nog even wachten op de EQE SUV.
Noch de tijd (heb maar enkele weken meer), noch de ruimte (zelfs een EQC valt buiten budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Hier komt de EQB250 iets goedkoper uit als een i4 en op hetzelfde neer als een polestar 2 dual motor.

De 350 AMG line is amper goedkoper dan de EQC en kost met basis uitrusting 1100 per maand in lease. Voor dit bedrag heb je een E-tron 55.

De Enyaq is goedkoper in leasing, maar rampzalig leverbaar. De EV6 heeft mij eigenlijk ontgoocheld. De koffer is klein, maar dat stoort niet echt. Ik was eerder ontgoocheld dat alles net niet is wat ik ervan gewend ben/ervan verwacht. In mijn scenario zal ik eens moeten onderhandelen over een upgrade naar een EQE. Dit is ook niet 100% (de gebruikte materialen lager in de cabine kunnen uit een sprinter komen), maar dan heb ik tenminste range en comfort.

Koffervolume is geen hoofdbezorgdheid.

Hier in BE hebben de BMW dealers een verbod om meer dan een symbolische korting te geven op EV's. Mijn i4 offerte is sinds december 17.5% duurder geworden.

[ Voor 9% gewijzigd door kmser op 26-04-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
kmser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:42:
Hier komt de EQB250 iets goedkoper uit als een i4 en op hetzelfde neer als een polestar 2 dual motor.

De 350 AMG line is amper goedkoper dan de EQC en kost met basis uitrusting 1100 per maand in lease. Voor dit bedrag heb je een E-tron 55.

De Enyaq is goedkoper in leasing, maar rampzalig leverbaar. De EV6 heeft mij eigenlijk ontgoocheld. De koffer is klein, maar dat stoort niet echt. Ik was eerder ontgoocheld dat alles net niet is wat ik ervan gewend ben/ervan verwacht. In mijn scenario zal ik eens moeten onderhandelen over een upgrade naar een EQE. Dit is ook niet 100% (de gebruikte materialen lager in de cabine kunnen uit een sprinter komen), maar dan heb ik tenminste range en comfort.

Koffervolume is geen hoofdbezorgdheid.

Hier in BE hebben de BMW dealers een verbod om meer dan een symbolische korting te geven op EV's. Mijn i4 offerte is sinds december 17.5% duurder geworden.
Klopt, BMW mag geen enkele korting meer geven op de EV's. Nu de onmiddellijk beschikbare EV's zijn ook onmiddellijk weg, dus geef ze ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
kmser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:42:
Hier toch niet. Een E-Tron 50 en EQC 400 vallen compleet buiten budget zelfs in de meest basis uitvoering (Attraction / Business Line). Bij een EQB 350 AMG heb ik nog budget voor lederen zetels, schuifdak... Maar er is wel meer niet echt logisch, en veel heeft te maken met hoe men TCO en restwaarde e.d. berekent, wat wellicht kan verschillen tussen de verschillende leasing maatschappijen.
In mijn geval gaat het inderdaad eerder over een 'symbolische' korting, maar die er wel voor zorgt dat de iX3 net binnen het toegestane budget valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmser
Ekfad schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:10:
[...]

Klopt, BMW mag geen enkele korting meer geven op de EV's. Nu de onmiddellijk beschikbare EV's zijn ook onmiddellijk weg, dus geef ze ongelijk.
Ik wil ze zeker ongelijk geven. Als bedrijf hebben we een afspraak met BMW voor xx% korting en in ruil nemen we jaarlijks xx auto's van hen af. Binnenkort moet de carpolicy herzien worden en de kans is zeer groot dat er voor de volgende 5 jaar geen BMW's meer besteld mogen worden omdat ze zich niet aan de afspraak gehouden hebben.
Met mercedes hebben we ook een afspraak en daar worden de afspraken wel nog gerespecteerd omdat ze weten dat ze grote klanten voor lange tijd kwijt kunnen spelen.

Persoonlijk heb ik ondertussen al 7 BMW's gehad op 10 jaar tijd en nu zal ik uit principe toch niet gaan voor de i4 en eerder richting de EQE.

Ik vermoed ook dat dit beleid zal helpen voor de verdere doorbraak voor chinese en amerikaanse autoproducenten in Europa. Vroeger ging ik deze nooit overwegen, nu begin ik meer te denken dat ze toch geen respect hebben voor hun klanten dus moeten we dat ook niet hebben voor hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
De vraag is ook over welke kortingen het juist gaat. In de tool van mijn leasing maatschappij krijg ik immers gewoon de fleet/conventie-kortingen te zien en BMW geeft zelfs een van de grootste kortingen. Enkel Mercedes geeft nog wat meer.
EDIT: hangt ook af van de modellen blijkbaar. Bij de niet-EVs is de korting inderdaad zelfs nog hoger.

Dat in combinatie met hogere restwaarde, zorgt er juist voor dat die premium merken best meevallen qua leasekost.

[ Voor 12% gewijzigd door Twixie op 26-04-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
kmser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:19:
[...]

Ik wil ze zeker ongelijk geven. Als bedrijf hebben we een afspraak met BMW voor xx% korting en in ruil nemen we jaarlijks xx auto's van hen af. Binnenkort moet de carpolicy herzien worden en de kans is zeer groot dat er voor de volgende 5 jaar geen BMW's meer besteld mogen worden omdat ze zich niet aan de afspraak gehouden hebben.
Met mercedes hebben we ook een afspraak en daar worden de afspraken wel nog gerespecteerd omdat ze weten dat ze grote klanten voor lange tijd kwijt kunnen spelen.

Persoonlijk heb ik ondertussen al 7 BMW's gehad op 10 jaar tijd en nu zal ik uit principe toch niet gaan voor de i4 en eerder richting de EQE.

Ik vermoed ook dat dit beleid zal helpen voor de verdere doorbraak voor chinese en amerikaanse autoproducenten in Europa. Vroeger ging ik deze nooit overwegen, nu begin ik meer te denken dat ze toch geen respect hebben voor hun klanten dus moeten we dat ook niet hebben voor hen.
Europa is ook niet de belangrijkste afzetmarkt voor Europese premium auto's. Onze auto's worden juist aan de VS en China verkocht. Met name de meest grote en luxe slagschepen (met de hoogste marges). In Europa worden vooral de kleinste en goedkoopste modellen met de laagste marge verkocht.

Met andere woorden, we moeten niet doen alsof we een heel belangrijke markt zijn voor BMW. Ze verkopen ze liever aan Chinezen dan aan jou, helemaal met de huidige beperkte productiecapaciteit.

Getuige overigens ook het design van die karren de laatste tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Twixie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:56:
De vraag is ook over welke kortingen het juist gaat. In de tool van mijn leasing maatschappij krijg ik immers gewoon de fleet/conventie-kortingen te zien en BMW geeft zelfs een van de grootste kortingen. Enkel Mercedes geeft nog wat meer.
EDIT: hangt ook af van de modellen blijkbaar. Bij de niet-EVs is de korting inderdaad zelfs nog hoger.

Dat in combinatie met hogere restwaarde, zorgt er juist voor dat die premium merken best meevallen qua leasekost.
In het verleden hadden we tot 40%, nu is dat op de elektrische bij BMW 3%. De gewone kortingen waren al een eind gedaald, maar die zaten nog boven de 20% en zijn niet meer echt relevant daar we toch elektrisch moeten bestellen.
JanHenk schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:06:
[...]

Europa is ook niet de belangrijkste afzetmarkt voor Europese premium auto's. Onze auto's worden juist aan de VS en China verkocht. Met name de meest grote en luxe slagschepen (met de hoogste marges). In Europa worden vooral de kleinste en goedkoopste modellen met de laagste marge verkocht.

Met andere woorden, we moeten niet doen alsof we een heel belangrijke markt zijn voor BMW. Ze verkopen ze liever aan Chinezen dan aan jou, helemaal met de huidige beperkte productiecapaciteit.

Getuige overigens ook het design van die karren de laatste tijd....
Het volume is nog steeds nodig en ik zou de cijfers er eens bij moeten halen, maar ik vermoed dat Europa zeker belang heeft. Als ik kijk naar de belgische markt zie ik dat BMW hier momenteel serieus boven zijn gewicht speelt (net zoals mercedes) en in vergelijking met met andere landen per capita een zeer hoge verkoop heeft. En op de BMW 3, 5, X3 en X5 maken ze ook al mooie winsten. Dus ik zou het belang van europa zeker niet onderschatten.
En als ze kunnen kiezen verkopen ze liever in Europa, makkelijkere markt en minder risico.

Aan de andere kant zie ik momenteel KIA. Daar verkopen ze nu auto's aan prijsklasses die voordien nooit gegeven gingen worden aan den KIA. De wagens zijn zeker niet perfect, maar correct en veel aantrekkelijker in lease. Als je me 2 jaar geleden ging zeggen dat ik na de test van een BMW een KIA ging testrijden had ik je gek verklaard, maar het gebeurd toch, want nu kan je makkelijker rijders weglokken van de merken waarmee ze jaren gereden hebben. en dan blijven ze ook. (BTW: voor minder dan de prijs van een kale i4 heb ik een KIA EV6 GT).

Dus nee, als (trouwe BMW klant) ben ik voldoende gedegouteerd door hun praktijken en neem ik iets anders en zorg ik ervoor dat mijn bedrijf dit in de toekomst ook doet. En of BMW hiervan wakker ligt of niet doet er niet echt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
kmser schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:19:
[...]

Ik snap je reactie maar ik bedoelde het meer in de zin van ze verkopen ze (blijkbaar) toch.
Wij hebben een IX50 die onmiddellijk leverbaar was laten gaan (hadden ze opzij gehouden), 2 dagen na ons afzeggen en het beschikbaar zetten was de wagen verkocht (nog een beetje spijt van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vanochtend een proefrit gedaan in de Peugeot e-208 bij de lokale dealer. Was een allure versie. Hiervoor heb ik qua EV enkel ervaring met de Zoe ZE50 die ik ooit een middagje via snappcar heb gehuurd.

Zo'n e-208 komt wel rap van de plek af. En ik ervaarde meer een in je stoel worden gedrukt bij het vloeren van het pedaal dan in de Zoe R135. Ik was nog benieuwd in hoeverre ik het stuurtje zou vinden gezien het de snelheidsmeter blokt. Tijdens rijden zat het mij minder in de weg. Wel vind ik de achteruitkijkspiegel een ieniemienie ding. En jammer dat Peugeot boven de active variant nog geen parkeersensoren standaard meeleveren op de Allure. Of stoelverwarming als optie aanbieden.

Dat zijn kennelijk pas meegeleverde opties vanaf de GT pack versie. Al met al valt het me niet tegen qua rijden, maar de uitrusting is voor het geld best karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:25
Joosie200 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:02:
Ik was nog benieuwd in hoeverre ik het stuurtje zou vinden gezien het de snelheidsmeter blokt. Tijdens rijden zat het mij minder in de weg.
Grappig. Mijn eerste auto was een 208 (2012). Ik ben sinds een halfjaar over op een ioniq met 'normaal' stuur.
Man wat afschuwelijk. Als je bv achteruit een draai maakt en je sensors piepen want er zit wat, kan in niet op het dashboard zien of het links of rechts is of voor of achter waar die voor piept, want armen of de spaken van het stuur zitten in de weg.
In de 208 nooit last van. Stoel op zijn laagst stuur op zijn hoogst en nog kon ik het dashboard altijd zien. En zo lang ben ik niet.

Afijn, ik vind dat de stellantis groep (citroen, opel, peugeot) idd erg karige EV's aflevert.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Joosie200 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:02:
Al met al valt het me niet tegen qua rijden, maar de uitrusting is voor het geld best karig.
Ook nog even bij Opel langs, dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Kodess schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:11:
[...]
[..]

Afijn, ik vind dat de stellantis groep (citroen, opel, peugeot) idd erg karige EV's aflevert.
Is om de prijs in toom te houden t.o.v. reguliere motoren.
VW group doet precies hetzelfde (ik rijd zelf een ID.3 Pro)
Voorheen had ik een Golf 7.5 Highline, die was goedkoper dan de ID.3 maar zat een stuk beter in zijn spullen.

Probleem is, als ze eenzelfde uitrustingsniveau zouden aanhouden dan zijn EVs helemaal niet meer te betalen. Om qua commercie toch een lage vanafprijs te kunnen bieden worden veel dingen als optie aangeboden.. (of helemaal niet.. in het geval van een ID.3 kun je achterin gewoon geen speakers krijgen.. te stom voor woorden))

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Heb nu ook mijn eerste (proef)rit gedaan met een EV.

Wat me niet helemaal duidelijk is, is het nut/effect van regeneratief remmen. In de wagen die ik reed (Mercedes) waren er 3 standen: D-, D en D+. D+ leunde het meeste aan bij het rijden met een ICE. D en D- had ik toch last om gewoon te worden in het uurtje testrijden. Het zorgt er immers voor dat je veel nauwkeuriger het gaspedaal moet gaan gebruiken, en ik vond het daardoor helemaal niet relaxed rijden.

Ik weet wat regeneratie is, maar de vraag is dan: gaat in een D+ stand de auto dan bijna niet regeneren en rijd je daardoor minder zuinig, dan wat je in D- zou krijgen ? Of is de wagen toch slim genoeg om in D+, wanneer je dan effectief remt met het rempedaal, toch ook regeneratie te doen en enkel met de remmen bij te remmen als het nodig is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 20:07
Twixie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:17:
Of is de wagen toch slim genoeg om in D+, wanneer je dan effectief remt met het rempedaal, toch ook regeneratie te doen en enkel met de remmen bij te remmen als het nodig is ?
Volgens mij ligt dat helemaal aan de auto. Mijn EV6 regenereert met het rempedaal, totdat je meer remdruk nodig hebt en dan worden ook de remschijven gebruikt.

Maar een Tesla heeft standaard een sterke regeneratie (one-pedal driving), maar doet weer geen regeneratie met het rempedaal meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 10:15
DonJunior schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:17:
[...]

Is om de prijs in toom te houden t.o.v. reguliere motoren.
VW group doet precies hetzelfde (ik rijd zelf een ID.3 Pro)
Voorheen had ik een Golf 7.5 Highline, die was goedkoper dan de ID.3 maar zat een stuk beter in zijn spullen.

Probleem is, als ze eenzelfde uitrustingsniveau zouden aanhouden dan zijn EVs helemaal niet meer te betalen. Om qua commercie toch een lage vanafprijs te kunnen bieden worden veel dingen als optie aangeboden.. (of helemaal niet.. in het geval van een ID.3 kun je achterin gewoon geen speakers krijgen.. te stom voor woorden))
Ik rijd nu een Ioniq Premium die toch behoorlijk rijk is uitgerust voor 38K. Mijn volgende auto wordt een MG ZS EV long range Luxury en die komt op 40K en die is ook behoorlijk rijk uitgerust, zij het wat minder dan de Ioniq. Maar goed, daar krijg je dan ook een accu voor terug die ruim 2x zo groot is, 72 kWh vs 28 kWh van de Ioniq. Je krijgt dan i.p.v. ongeveer 200 km range zo'n 400 km range.

Volkswagen is gewoon altijd al duur geweest ten opzichte van de concurrentie. Ze stoppen alles in een optiepakket. Geldt trouwens voor meer merken.

Alleen bij Chinese en Koreaanse merken krijg je een rijke standaard uitrusting en heb je vaak maar 2 uitvoeringen. Een standaard en een luxe uitvoering waar al alles op en aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 20:05

Wat me niet helemaal duidelijk is, is het nut/effect van regeneratief remmen. In de wagen die ik reed (Mercedes) waren er 3 standen: D-, D en D+. D+ leunde het meeste aan bij het rijden met een ICE. D en D- had ik toch last om gewoon te worden in het uurtje testrijden. Het zorgt er immers voor dat je veel nauwkeuriger het gaspedaal moet gaan gebruiken, en ik vond het daardoor helemaal niet relaxed rijden.

Ik weet wat regeneratie is, maar de vraag is dan: gaat in een D+ stand de auto dan bijna niet regeneren en rijd je daardoor minder zuinig, dan wat je in D- zou krijgen ? Of is de wagen toch slim genoeg om in D+, wanneer je dan effectief remt met het rempedaal, toch ook regeneratie te doen en enkel met de remmen bij te remmen als het nodig is ?
Ik ken de details van de standen van Mercedes niet. Maar regeneratief remmen zorgt dat je weer energie terug pakt (maar dat wist je al ;) ).

Nu is dat niet onder alle omstandigheden gunstig voor het verbruik.
Theoretisch* is het bijvoorbeeld op de snelweg het meest zuinig om zonder regeneratie te rijden, simpelweg omdat de auto niet zal afremmen als je "gas" los laat (of pedaal minder ver indrukt). Verbazingwekkend overigens hoe lang je blijft doorrollen als regeneratie volledig gedeactiveerd is. Uiteraard kan je als je op de snelweg meer moet afremmen ook naar een hogere regeneratie modus of de reguliere rem gebruiken (zoals @1Mark aangeeft ligt het aan de auto hoe deze omgaat met regulier remmen).

In de stad is sterke regeneratie juist weer zuiniger, je wint dan relatief veel energie terug als je toch al moet afremmen voor bijv. drempels/verkeerslichten e.d.

* Puur omdat je nooit alle energie die je er in hebt gestopt terug kan winnen. Zonder remmen even laten rollen is daarmee efficiënter dan proberen te regenereren en daarna weer energie gebruiken om te versnellen. Moet je natuurlijk wel ruimte hebben om uit te kunnen rollen en het is natuurlijk ook afhankelijk welke regen-standen de betreffende EV biedt

[ Voor 7% gewijzigd door roelwillems op 29-04-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het nadeel van regeneren met het rempedaal is voor mij toch dat wanneer ik nu acceleratie los laat ik weet dat hij maximaal regenereert, heel soms zet ik hem terug in D wanneer ik lang uit kan/wil rollen. Het verschil tussen uitrollen en regenereren lijkt echt minimaal tot nihil.

Eenmaal gewend aan one-pedal driving zou ik trouwens echt niet terug willen. Laatst reed ik in een handgeschakelde auto en leek spontaan vergeten te zijn hoe al de pedalen bediend moeten worden :+

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 29-04-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 20:05
Deveon schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:37:
[...]

Het nadeel van regeneren met het rempedaal is voor mij toch dat wanneer ik nu acceleratie los laat ik weet dat hij maximaal regenereert, heel soms zet ik hem terug in D wanneer ik lang uit kan/wil rollen. Het verschil tussen uitrollen en regenereren lijkt echt minimaal tot nihil.
Regenereren heeft een verlies van ongeveer 20% tot 40% (van erg veel factoren afhankelijk, dus dit is meer ter indicatie). Dus als je laat uitrollen gebruik je alle energie die je er in hebt gestopt qua voortbeweging waar je met regenereren ergens tussen de 60% en 80% terug kan winnen. Geld natuurlijk alleen als je kán uitrollen, rij je op een verkeerslicht af moet je toch zorgen dat je op tijd stil staat ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door roelwillems op 29-04-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kodess schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:11:
[...]
Stoel op zijn laagst stuur op zijn hoogst en nog kon ik het dashboard altijd zien. En zo lang ben ik niet.

Nou dat dus. Ik ben ook niet de langste maar kon er prima overheen kijken. Al kijk ik in mijn Honda er sowieso overheen voor de snelheid want die heeft een apart paneel boven het instrumentarium.

Verwarmde stoelen en pack city 2 zijn zelfs opties bij de GT pack zie ik online. Ik geef niks om dode hoek sensoren, bordenherkenning, hill assist en andere zut. Maar stoelverwarming en op zijn minst parkeersensoren zijn best wel fijn om te hebben.

En het zal vast komen omdat ze graag adverteren met een prijs <30k als de benzine versie begint bij 20k. Bovendien wat is er zo lastig aan een simpel tabelletje op de Peugeot site. Active komt met deze standaard uitrusting, Allure met die, GT met die. Ook iets wat andere merken makkelijker tonen. Nog los dat Aziaten gewoon standard / premium hanteren. Instap en alles erop en eraan. Of je nu Hyundai, Kia of MG pakt.

Prullenbak84 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:11:

[...]

Ook nog even bij Opel langs, dan ;)
Ga ik ook doen. Onderhuids gewoon dezelfde EV qua tech, maar met Opel sausje. De Peugeot vind ik het leukste in kanariegeel, knal blauw en rood. De Opel dan weer in knal blauw of oranje :9
Sonicfreak schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
[...]
Alleen bij Chinese en Koreaanse merken krijg je een rijke standaard uitrusting en heb je vaak maar 2 uitvoeringen. Een standaard en een luxe uitvoering waar al alles op en aan zit.
Maakt het kiezen daar makkelijker. Kleurtje naar keuze in de premium uitvoering en klaar.

Omdat ik een aankoop wel overwoog (Peugeot had 12k op de teller staan zonder nog op naam gezet te zijn dus geen zakelijke lease bak of particulier gereden) nog een ruilvoorstel ingeschoten. Wist de dealer mij precies te vertellen wat ik voor mijn Honda had betaald twee jaar terug. Ik had dat niet gedropt want was benieuwd naar de inruilwaarde. Wisselen autobedrijven onderling via een systeem uit bij inruil wat de in te ruilen auto de consument heeft gekost?

Ik had aan een half uur genoeg overigens. Parallel weg langs de snelweg gepakt voor 0 naar 60 sprintje. Snelweg terug om te zien hoe rap je op de 100 zit + snel inhalen testen. Dealer vond ik dat ik snel terug was. Mag je dan rustig een uur lang gaan rondtoeren of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Deveon schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:37:
[...]

Eenmaal gewend aan one-pedal driving zou ik trouwens echt niet terug willen. Laatst reed ik in een handgeschakelde auto en leek spontaan vergeten te zijn hoe al de pedalen bediend moeten worden :+
Ook al regenereert hij niet maximaal bij acceleratie los. Je kunt zelf bijremmen tot het maximum.

De fabrikant zal dat niveau zo instellen dat het voor de meeste rijders comfortabel is (en efficiënt). Bij sommige auto's schijn je het apart in te kunnen instellen. Ik merk bij de ID.3 dat het niveau varieert per rijmodus. In sport regenereert hij harder dan bij eco. Misschien dat het ook uitmaakt met hoe hard je op dat moment rijdt en of dat je ook achter een auto rijdt die ook nog vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gecko123 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:04:
[...]

Ook al regenereert hij niet maximaal bij acceleratie los. Je kunt zelf bijremmen tot het maximum.

De fabrikant zal dat niveau zo instellen dat het voor de meeste rijders comfortabel is (en efficiënt). Bij sommige auto's schijn je het apart in te kunnen instellen. Ik merk bij de ID.3 dat het niveau varieert per rijmodus. In sport regenereert hij harder dan bij eco. Misschien dat het ook uitmaakt met hoe hard je op dat moment rijdt en of dat je ook achter een auto rijdt die ook nog vertraagd.
In onze auto merk ik zelfs dat die in D stand begint te regenereren als de navigatie bijv weet dat er een rotonde nadert. Met het rempedaal kan ik nog een beetje extra regenereren maar twijfel of dan ook de reguliere remmen ingeschakeld worden. Verder ben ik overigens geen fan van meer dan twee verschillende standen, alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Er komen inderdaad langzaam steeds meer EV's op de markt die kunnen regenereren op basis van je navigatie.
Wat niet iedere EV doet maar wat ik zelf belangrijk vind, het remmen op de motor tot aan stilstand. Bij veel modellen wordt geremd op de motor tot een bepaalde minimale snelheid en daarna MOET de bestuurder het overnemen.
Adaptieve cruise control kan het ook tot aan stilstand dus waarom het remmen op de motor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Joosie200 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:36:
[...]

Ga ik ook doen. Onderhuids gewoon dezelfde EV qua tech, maar met Opel sausje.
Daarom. En iets goedkoper.
De Peugeot vind ik het leukste in kanariegeel, knal blauw en rood. De Opel dan weer in knal blauw of oranje :9
Oranje is bij de corsa de “gratis” kleur, dat scheelt. Inderdaad leuk, maar ik vond t vloeken bij het rode in het interieur van de gs-line uitvoering.
Ik had aan een half uur genoeg overigens. Parallel weg langs de snelweg gepakt voor 0 naar 60 sprintje. Snelweg terug om te zien hoe rap je op de 100 zit + snel inhalen testen. Dealer vond ik dat ik snel terug was. Mag je dan rustig een uur lang gaan rondtoeren of wat?
Ja ik denk dat een uurtje wel normaal is, hoor. Kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 10:59

alwinus

Tweaked

Man wat dacht Toyota te bereiken met de Bz4x?

YouTube: DC Fast Charging The Toyota bZ4X From 0-100% Is An Exercise In Patie...

Thuis laden vooralsnog met met 6,6 kwh en dan snelladen bestaat eigenlijk niet voor dit ding en de range is dan ook nog mwah...

Bij deze laadtest krijgen ze hem niet eens vol? Na bijna 4,5 uur nog steeds op 99 procent op 1kwh laden inmiddels 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:27
alwinus schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:11:

YouTube: DC Fast Charging The Toyota bZ4X From 0-100% Is An Exercise In Patie...

Thuis laden vooralsnog met met 6,6 kwh en dan snelladen bestaat eigenlijk niet voor dit ding en de range is dan ook nog mwah...

Bij deze laadtest krijgen ze hem niet eens vol? Na bijna 4,5 uur nog steeds op 99 procent op 1kwh laden inmiddels 🙄
DC laadtest van 0-100% voor die 0,01% van de mensen die dat ooit gaat doen. Prima dat ze bij Toyota geen rekening hebben gehouden bij deze volledig onzinnige usecase.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

kdeboois schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:24:
[...]

DC laadtest van 0-100% voor die 0,01% van de mensen die dat ooit gaat doen. Prima dat ze bij Toyota geen rekening hebben gehouden bij deze volledig onzinnige usecase.
Ik zal niet vaak snelladen maar ik ga graag een keer op vakantie of een keer naar het buitenland. Dan is dit toch wel een ernstige beperking. 10 tot 80 procent in 1 uur? Hmm. En thuis 6.6kwh? Ja er komt een update... maar dat moet bij de start toch gewoon 11kw zijn. Toyota is wat laat op de markt terwijl ze met hun hybride het zeer hebben gedaan. Dit maakt dan toch weinig impact?

In de video geeft hij toch ook aan dat niet vaak zal voorkomen. Maar het geeft wel weer wat de laadsnelheid is in het algemeen. Bij 25% zakt het al rap naar beneden vanaf max 80kw

[ Voor 12% gewijzigd door alwinus op 01-05-2022 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
kdeboois schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:24:
[...]

Dat wordt benoemd in de video, ze testen bewust 0-100 voor het volledige plaatje. Je kan daar prima de 10-80 cijfers uithalen (of welke range je ook maar wil), terwijl je bij een 10-80 test je een deel van het verhaal mist.
Op deze manier kunnen ze ook een betere schatting maken van de netto capaciteit van de accu. Hun voorzichtige conclusie uit deze incomplete test is dat Toyota niet alleen conservatief is met de laadcurve, maar ook met de buffer die heel ruim bemeten lijkt te zijn.

Van 10 tot 80 laadt de Toyota ook langzaam voor een moderne EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 08-10 21:13
alwinus schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:11:

11kW volgens de folder.
https://data.toyota.nl/ho...pdf_prijslijsten/bz4x.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Misschien een bizarre vraag. Hoe zit dat eigenlijk met EVs en poezen ? We hebben poezen die soms wel eens onder de wagen durven zitten. Met een ICE zijn die direct weg van zodra de motor aangaat. Met een EV horen ze echter niets (al gaan ze misschien wel wegrennen van de deur die dichtslaat). Idem eigenlijk met poezen langs de weg.
Zijn EVs niet gevaarlijker voor dieren dan ICE voertuigen ? Niet dat ik hiervan een keuze voor EV zou laten afhangen, maar ik vroeg het me wel af afgaand op hoe ik onze katten vandaag zie reageren op auto's (doodlopende straat dus relatief traag verkeer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Ik heb geen idee hoe dit in het algemeen werkt, maar hier in de straat zitten een aantal poezen die bij eigenlijk elke auto wel weg zijn zodra er iemand instapt. Het is hier nooit de motor die ervoor zorgt dat ze wegrennen.

Een auto wiegt aardig bij het instappen, dus het is dan al vrij snel duideiljk voor zo'n beest dat het niet meer veilig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:33
Twixie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:31:
Misschien een bizarre vraag. Hoe zit dat eigenlijk met EVs en poezen ? We hebben poezen die soms wel eens onder de wagen durven zitten. Met een ICE zijn die direct weg van zodra de motor aangaat. Met een EV horen ze echter niets (al gaan ze misschien wel wegrennen van de deur die dichtslaat). Idem eigenlijk met poezen langs de weg.
Zijn EVs niet gevaarlijker voor dieren dan ICE voertuigen ? Niet dat ik hiervan een keuze voor EV zou laten afhangen, maar ik vroeg het me wel af afgaand op hoe ik onze katten vandaag zie reageren op auto's (doodlopende straat dus relatief traag verkeer).
Wij rijden beide EV en hebben een kat, en inderdaad is ze er minder bang voor en zijn wij dus altijd heel voorzichtig op de oprit. De ZOE maakt wel een geluid en daar blijft ze nog wel bij weg maar de Model3 is heel stil bij het parkeren en daar komt ze dichter bij dan me lief is, en voor het weggaan kijk ik vaak even onder de auto als ik weet dat ze buiten is en rij de eerste meter altijd even heel langzaam. Ben dus altijd heel scherp op de camera dat ik haar in beeld hou.. was met onze ICE nooit een probleem.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
Ergens gelezen dat dat voor eind 2022 zou zijn, maar weet niet meer waar.
Added: Ik was toen in een Toyota garage …
Added2: de 6,6 kW lader is voor de USA.

[ Voor 11% gewijzigd door AndreBos op 01-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus

alwinus

Tweaked

AndreBos schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Ergens gelezen dat dat voor eind 2022 zou zijn, maar weet niet meer waar.
Added: Ik was toen in een Toyota garage …
Added2: de 6,6 kW lader is voor de USA.
Oké vreemd dat het dan voor USA anders is 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:37

Veel moderne EVs doen blended braking inderdaad waarbij je zelfs zonder one pedal drive gewoon regenereert als je het rempedaal gebruikt en komen de remmen alleen in wanneer nodig.
En andersom, als de accu te vol is of te koud om te regenereren worden de remmen gebruikt, ook als je gas loslaat met OPD. Tesla kan nog geen blended braking maar gaan dit ongetwijfeld ook doen in de toekomst.
Bij blended braking is one pedal drive niet zuiniger dan ‘two pedal drive’. In beide gevallen regenereer je.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 01-05-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
alwinus schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Oké vreemd dat het dan voor USA anders is 🤔
3-fase aansluitingen in woonhuizen zijn daar ongebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Twixie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:31:
Ik denk dat het misschien een klein voordeel is, dat poezen vaak rond auto's rondhangen omdat het lekker warm is. Ik vraag me dus af of een kat niet liever onder de ICE van de buren gaat liggen dan onder jouw EV? Misschien kan iemand dat even testen met een paar katten ;)

Komt ook nog bij: Als een kat onder een ICE ligt en je gaat rijden en hij schrikt, rent ie misschien juist onder je wielen. Als je met een EV wegrijdt, en hij schrikt niet, en je rijdt weg is er misschien wel minder aan de hand...Misschien niet handig om dit te testen met een paar katten :P

Maar ik merk wel met eenden en andere vogels (en eigenlijk ook wel katten) bijvoorbeeld, als die de weg oversteken, en je komt aan met je EV, ze merken je niet eens op. Ik was altijd gewend dat vogels als je eraan komt wel wegvliegen, maar die gewenning heb ik wel afgeleerd na een aantal keer hard te moeten remmen.

Anderzijds, terug naar katten, en hier ga ik even de dieronvriendelijke advocaat van de duivel spelen: Is het jouw buurman zijn probleem als jij je kat los laat lopen en dat beest besluit onder zijn auto te gaan liggen slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Prullenbak84 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:30:
[...]
Als een kat onder een ICE ligt en je gaat rijden en hij schrikt, rent ie misschien juist onder je wielen.
Je rijdt toch niet gelijk weg ? Zitten toch zeker een aantal seconden tussen het starten van de motor en het vertrekken. Allez bij mij toch, ook nog gordel omdoen, in spiegels/reverse camera kijken, en dan pas beginnen achteruit rollen. Als je achterwaarts ingeparkeerd bent, kan ik me wel inbeelden dat die tijd nog een pak korter is, maar volgens mij nog voldoende lang om je kat tet laten wegrennen.

Nu ja, hangt ook van kat tot kat af. We hebben ook een kat die graag op de motorkap zit, en die trekt zich van niets iets aan. Zelfs als je achteruit begint te rijden, blijft die nog zitten. Ik moet dan echt uitstappen om die zelf op te pakken en op de grond te zetten :D.
Prullenbak84 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:30:Anderzijds, terug naar katten, en hier ga ik even de dieronvriendelijke advocaat van de duivel spelen: Is het jouw buurman zijn probleem als jij je kat los laat lopen en dat beest besluit onder zijn auto te gaan liggen slapen?
Dat is inderdaad behoorlijk dier-onvriendelijk, terwijl je wel aangeeft dat je ook bezorgd bent om de eenden :). Ja, mocht ik zelf geen katten hebben, zou ik toch ook niet willen dat iemand anders zijn kat onder mijn wielen terecht komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Twixie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Je rijdt toch niet gelijk weg ? Zitten toch zeker een aantal seconden tussen het starten van de motor en het vertrekken. Allez bij mij toch, ook nog gordel omdoen, in spiegels/reverse camera kijken, en dan pas beginnen achteruit rollen. Als je achterwaarts ingeparkeerd bent, kan ik me wel inbeelden dat die tijd nog een pak korter is, maar volgens mij nog voldoende lang om je kat tet laten wegrennen.
Zeker. Ik weet ook niet of het uitmaakt. Maar ook omdat een vogel of kat gewoon doodleuk blijft zitten als je aan komt rijden...vandaar dat ik me afvraag of het misschien helemaal geen probleem is als je wegrijdt met een kat onder de auto. Als die gewoon blijft zitten zoals ze lijken te doen, dan zitten ze vervolgens gewoon midden op een leeg parkeervak :)
Nu ja, hangt ook van kat tot kat af. We hebben ook een kat die graag op de motorkap zit, en die trekt zich van niets iets aan. Zelfs als je achteruit begint te rijden, blijft die nog zitten. Ik moet dan echt uitstappen om die zelf op te pakken en op de grond te zetten :D.
[...]

Dat is inderdaad behoorlijk dier-onvriendelijk, terwijl je wel aangeeft dat je ook bezorgd bent om de eenden :). Ja, mocht ik zelf geen katten hebben, zou ik toch ook niet willen dat iemand anders zijn kat onder mijn wielen terecht komt.
Ik ben geen liefhebber van katten (en honden), dat klopt. Maar ik zou ze echt niet expres aan gaan rijden en rem ook gewoon voor katten als ik ze zie hoor. En als ze niet weglopen omdat de auto te stil is, claxoneer ik wel even. Wees niet bang. Maar ik ga echt niet elke keer als ik bij mijn auto kom, controleren of er een kat onder zit. Heb ik nog nooit gedaan, en ga ik niet doen ook. Als je denkt dat de straat te gevaarlijk is voor een kat, dan moet je m binnenhouden.
En als er één op zit (volgens mij doen ze dat ook liever op een warme motorkap, dus misschien minder snel bij een EV? Vraagteken?) dan vind ik dat ook echt niet chill en zou mijn sociale gevoel van "het is toch iemands huisdier" als snel omslaan in irritatie en katten-haat ;) :P Want Ja, mocht ik zelf katten hebben, zou ik het ook niet chill vinden als dat beest telkens op andermans motorkap ging zitten.

*de smilies en eerder genoemde "advocaat van de duivel" zijn er om aan te geven dat ik dit nu een klein beetje chargeer. Nogmaals: 't is natuurlijk nooit de bedoeling dat je dieren pijn gaat doen expres ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gisteren met mijn BEV (Enyaq 80) een tandemasser getrokken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat is nu eigenlijk de oorzaak van dat BEV's zo'n beperkt trekgewicht hebben op kenteken? Koeling? Remmen? Of de elektromotor zelf? Al kan ik dat niet echt voorstellen om eerlijk te zijn..

Iemand hier wat meer informatie over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
JanHenk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:40:
Gisteren met mijn BEV (Enyaq 80) een tandemasser getrokken.

***members only***

Wat is nu eigenlijk de oorzaak van dat BEV's zo'n beperkt trekgewicht hebben op kenteken? Koeling? Remmen? Of de elektromotor zelf? Al kan ik dat niet echt voorstellen om eerlijk te zijn..

Oververhitten elektromotor en accu bij langdurige hoge belasting en de remmen die het totale treingewicht incl de zware elektrische auto tot stilstand moeten brengen. Als dat allebei voor elkaar is dan kan het. En ik denk dat het niet zo’n belangrijk verkoopargument is omdat maar weinig mensen ivm de lage range uitgebreid op vakantie gaan met een grote caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Laatst online: 08:17

De beperking zal er zijn om oververhitting tegen te gaan.
In ons vlakke Nederland zal dit niet snel een probleem zijn maar als je de bergen in gaat en langere tijd, met volle belading, berg op of af gaat dan wordt het allemaal snel te warm.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:33

Met een Model X had je het bijna mogen doen, die mag ruim 2200kg trekken. De Model Y 1600 volgens mij.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 244 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic