Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 12:49

mux

99% efficient!

JanHenk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:40:
Gisteren met mijn BEV (Enyaq 80) een tandemasser getrokken.

***members only***

Wat is nu eigenlijk de oorzaak van dat BEV's zo'n beperkt trekgewicht hebben op kenteken? Koeling? Remmen? Of de elektromotor zelf? Al kan ik dat niet echt voorstellen om eerlijk te zijn..

Iemand hier wat meer informatie over?
Er zijn twee semi-technische redenen, naast nog een marktsegmentatiereden:

1. Verbruik/range: voor de rangetest moet je in WLTP je volledige GVW (gross vehicle weight) plus optionele zaken (zoals het volledige trekgewicht) meenemen. Als een auto een trekgewicht heeft, geeft dat dus een slechter verbruik en een kortere range die je mag adverteren.

2. Maximaal continu motorvermogen. De meeste EVs hebben een heel laag continuvermogen t.o.v. hun piekvermogen, bijv. een piekvermogen van 110kW en een continuvermogen van 25kW. Het continuvermogen is waar het koelsysteem enz. op berekend is, en een hoger trekgewicht heeft een disproportioneel groot effect op het vereiste continuvermogen (voor de inverter/motor is dat niet zon punt, maar voor de accu soms wel).

3. EVs worden onder PHEVs gesegmenteerd. Fabrikanten zijn als de dood dat mensen voortijdig met versleten accu's komen die moeten worden vervangen, dus maken ze het praktisch onmogelijk om serieus te trekken met een EV. Als je namelijk een hoog trekgewicht hebt en mensen gaan, zeg, caravans trekken - dan verdubbelt het verbruik van je EV zo'n beetje, en heeft hij dus 2x zoveel laadcycli te verduren in hetzelfde kilometrage. En als je een caravan trekt, ben je waarschijnlijk >1000km aan het rijden en dus 5+ keer aan het snelladen achter elkaar, ook vrij stressvol voor de batterij.

Eigenlijk is reden 3 de dominante reden, denk ik. De technische redenen zijn vrij zwak IMO.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@mux Wederom een fijne leerzame reactie, waardoor dank.

Qua techniek:
Het continuvermogen van mijn Enyaq 80 is, volgens de RDW, 70 kW. Versus 150 kW maximum. Als we een kentekencheck doen van een Tesla Model X met 2250kg trekgewicht, lees ik een continuvermogen van 79 kW.

Op basis hiervan zou ik zeggen dat de Enyaq qua continuvermogen best geschikt is om wat serieus gewicht te trekken, het scheelt maar weinig met de Tesla Model X.

Blijft natuurlijk de remmen over; die zijn echt niet op zo'n hoog treingewicht berekend. Op de achteras heeft de Enyaq zelfs trommelremmen. Dat heeft op zichzelf ook best voordelen, maar als je serieus wilt trekken ontkom je ook niet aan wat serieuze remkracht.

Ik ben ook niet van plan om de Enyaq te gaan gebruiken om een grote caravan naar Zuid Spanje te sleuren. En ik begrijp ook dat het niet interessant is voor fabrikanten om hier op in te zetten, zowel niet qua techniek (remmen) als qua marketing (WLTP-score versus trekgewicht-score). Maar af en toe kan het best handig zijn om zo'n kar over een korte afstand te sleuren van A naar B.

Desniettemin kun je denk ik best goed met een BEV en een grote caravan op vakantie. Als je zeg ± 400 à 600 km per dag doet met 1x of 2x DC-snelladen en op de bestemming op AC verder kunt, is daar niks mis mee me dunkt. Wel moet je dan natuurlijk je vakantie wat anders inrichten dan in één ruk naar Zuid Frankrijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:40:
Gisteren met mijn BEV (Enyaq 80) een tandemasser getrokken.

***members only***

Wat is nu eigenlijk de oorzaak van dat BEV's zo'n beperkt trekgewicht hebben op kenteken? Koeling? Remmen? Of de elektromotor zelf? Al kan ik dat niet echt voorstellen om eerlijk te zijn..

Iemand hier wat meer informatie over?
De carrosserie moet ook berekend zijn op het verwerken van dit soort krachten. Kogeldruk is leuk, maar in beweging zijn de krachten die verwerkt worden véél hoger. Het vermogen is vaak geen probleem, koeling en remmen wel. Denk bijvoorbeeld een Land Rover Defender die met 90 pk wel 3500kg mag trekken.

ps: imho beetje onverantwoord om zo ver boven het maximum van de auto te rijden, zeker gezien je bovenstaande vragen stelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:41:
[...]

De carrosserie moet ook berekend zijn op het verwerken van dit soort krachten. Kogeldruk is leuk, maar in beweging zijn de krachten die verwerkt worden véél hoger. Het vermogen is vaak geen probleem, koeling en remmen wel. Denk bijvoorbeeld een Land Rover Defender die met 90 pk wel 3500kg mag trekken.

ps: imho beetje onverantwoord om zo ver boven het maximum van de auto te rijden, zeker gezien je bovenstaande vragen stelt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:32
Je onderschat denk ik wel het verbruik/laden bij op vakantie gaan. Reken erop dat je elke 100km moet laden:
- Je laadt meestal maar rond de 60-70% per DC laadsessie (je rijdt nooit tot 0% en laadt nooit op tot 100%. Tussen 15% en 75% is realistischer)
- Je verbruik verdubbelt met gemak. Haal je op één lading normaal gesproken 400km (optimistisch!) van 100% tot 0%, haal je dus tussen laadsessies algauw slechts iets meer dan 200km. En dat zonder caravan. Verdubbeling van verbruik betekent al gauw om de 100km laden dus. En dan vrijwel altijd afkoppelen en aankoppelen. Het is niet onmogelijk, er zijn voldoende verhalen van mensen die het doen. Het vraagt wel om geduld en andere mindset.

Zonder caravan met EV is al goed haalbaar. Met caravan is het toch wel een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
The__Virus schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:40:
Je onderschat denk ik wel het verbruik/laden bij op vakantie gaan. Reken erop dat je elke 100km moet laden:
- Je laadt meestal maar rond de 60-70% per DC laadsessie (je rijdt nooit tot 0% en laadt nooit op tot 100%. Tussen 15% en 75% is realistischer)
- Je verbruik verdubbelt met gemak. Haal je op één lading normaal gesproken 400km (optimistisch!) van 100% tot 0%, haal je dus tussen laadsessies algauw slechts iets meer dan 200km. En dat zonder caravan. Verdubbeling van verbruik betekent al gauw om de 100km laden dus. En dan vrijwel altijd afkoppelen en aankoppelen. Het is niet onmogelijk, er zijn voldoende verhalen van mensen die het doen. Het vraagt wel om geduld en andere mindset.

Zonder caravan met EV is al goed haalbaar. Met caravan is het toch wel een stuk lastiger.
Met ABRP kan je onder settings het verbruik verdubbelen en de maximum snelheid beperken om zo ook een beeld te krijgen van wat je bereik wordt. Dat lijkt prima te doen alleen houd ABRP natuurlijk geen rekening mee met hoe toegankelijk de snellader is voor een aanhanger c.q. caravan van 6-7 meter (laat staan als je moet wachten tot er één vrij komt). Mijn vermoeden is dat met name dat laatste als zeer storend zal worden ervaren als je het al aan durft om volledige elektrische je caravan mee te nemen naar het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JTHZZ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:48:
[...]
En ik denk dat het niet zo’n belangrijk verkoopargument is omdat maar weinig mensen ivm de lage range uitgebreid op vakantie gaan met een grote caravan.
Nog niet.
Maar dat gaat wel komen.

Het caravangebruik is fors toegenomen laatste jaren. Stallingen zijn overvol en voor een plekje kom je op een wachtlijst zelfs.
Die mensen hebben veelal nu nog ICE wagens, ik zag wel vorig jaar op de camping 1 persoon met een ID.4 als trekwagen. Wel heel cool, komt er een auto met caravan voorbij en je hoort niets als alleen het zachjes piepen van de vering van de caravan zelf op het grasveld :-D

Op dit moment bieden veel leasemaatschappijen een constructie aan waarbij je voor de zomervakantie een ICE kunt gebruiken, je laat dan je EV achter bij ze en als je terugkomt is die op en top schoon en onderhouden. Uiteraard heeft de belastingdienst dat in het snotje gekregen en slaat ook daar weer geld uit, je moet in die constructie ((22%*cataloguswaarde ICE)/52)*4 optellen bij je bijtelling. Dat is als je dit 4 weken gebruikt. Dus krijg je een vakantiewagen van 25000 euro mee, dan tel je bij de bijtelling op jaarbasis het bedrag van 424 euro op. Dat lijkt weinig, maar je leaseprijs is ook per maand al snel 50 euro hoger en dan betaal je 600 euro per jaar leaseprijs en de bijtelling 424 (waarvan netto globaal 200 moet worden betaald per jaar) dus 800 euro voor het gebruik van een vakantiewagen.

Als je werkgever de leaseprijs betaalt en dit erbij neemt hou je 200 over die je zelf betaalt, maar zoals bij mij gaat dat in het eigen bijdrage geheel zitten en betaal ik dat zelf.
800 euro voor 4 weekjes een leenauto die ik bovendien vooraf moet bestellen (dus niet spontaan een weekeindje wegkunnen) vind ik not done.

Dat gaan meer mensen krijgen, zeker nu een groot aantal bedrijven het "anders rijden" programma omarmt van de overheid. in 2025 moeten alle bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht emissieloos rijden, dat is ook de reden dat mijn werkgever me dat nu al verplicht.
Voor iedere ICE die uitstoot heeft betalen ze dan per kilometer per gram co2 een heffing.

Kijk eens naar dit filmpje, je zult zien dat leaseplan er tussenstaat maar ook zo'n 70 bedrijven EN de overheid, en ga er maar vanuit dat er snel meer gaan volgen. (ook mijn werkgever staat hier al tussen)
YouTube: Resultaten 2021 | Anders Reizen

Meer info https://www.andersreizen.nu/

Ga op basis hiervan er maar van uit dat veel mensen elektrisch gaan rijden komende jaren en daar zitten ook veel caravanners bij die niet die vakantiewagen optie willen, maar gewoon een wagen die geschikt is ook voor die caravan. Ik ben er ook zo een, daarom wil ik een XC40 P6. Maar het had mnooi geweest als er meer keuze was geweest dan 1 (oke, er zijn er meer maar of die vallen uit budget OF ze mogen maar 1100 kilo trekken of minder. Ik heb 1300 nodig,)

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
vergeet jullie je BE rijbewijs niet als je een hoger totaalgewicht hebben dan 3500kg?

Meeste EV's zijn al boven 2000 kg. :+

mompelt iets met geldige rijbewijs en verzekering

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:30
ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:49:
Nog niet.
Maar dat gaat wel komen.
Caravanvakanties zijn in 50 jaar immens populair geworden, ik denk dat dit de komende 10-20 jaar heel veel minder gaat worden.

De meerprijs die je betaalt om 1x per jaar op vakantie te gaan wordt simpelweg veel groter en dus minder interessant. Ik voor zie toch wel een verschuiving naar het huren van spullen die op locatie reeds aanwezig zijn. Je ziet nu al dat van die safaritenten heel erg in opkomst zijn. Eigenlijk ook veel praktischer natuurlijk; comfort van een huisje met de sfeer van een camping.

De generatie die de caravan gewend was zal nog wel even volhouden waarschijnlijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Simply1337 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:02:
vergeet jullie je BE rijbewijs niet als je een hoger totaalgewicht hebben dan 3500kg?

Meeste EV's zijn al boven 2000 kg. :+

mompelt iets met geldige rijbewijs en verzekering
Ik kom op 3380 kilo totaal uit ;-) EV is met belading 2380, caravan is 1000 op kenteken. Maar die is op kenteken omlaag gesteld door de vorige eigenaar (ik heb het ding 15 jaar geleden tweedehands gekocht) en is origineel 1250 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:13:
[...]

Ik kom op 3380 kilo totaal uit ;-) EV is met belading 2380, caravan is 1000 op kenteken. Maar die is op kenteken omlaag gesteld door de vorige eigenaar (ik heb het ding 15 jaar geleden tweedehands gekocht) en is origineel 1250 kilo.
250kg omlaag gekeurd is wel erg fors, mag je nog wel iets laden (zoals een voortent)? Zeker vroeger werd het leeggewicht van caravans veel te rooskleurig ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:13
assje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:02:
[...]

De meerprijs die je betaalt om 1x per jaar op vakantie te gaan wordt simpelweg veel groter en dus minder interessant. Ik voor zie toch wel een verschuiving naar het huren van spullen die op locatie reeds aanwezig zijn. Je ziet nu al dat van die safaritenten heel erg in opkomst zijn. Eigenlijk ook veel praktischer natuurlijk; comfort van een huisje met de sfeer van een camping.
De meeste caravanbezitters betalen nu ook al een meerprijs omdat ze vaak een grotere/duurdere auto kopen/leasen omdat deze de caravan moet kunnen trekken.
Een lease constructie waarbij een dus een kleinere BEV voor een x aantal weken kan worden geruild voor een ICE die de caravan kan trekken zou dus ook goedkoper uit kunnen vallen dan het hele jaar een te grote auto te rijden.

Het grote probleem met zo'n constructie lijkt mij voornamelijk het feit dat de meeste caravanbezitters niet alleen een x aantal weken in de zomer op pad gaan maar ook in de meivakantie, een lang weekend met hemelvaart of pinksteren en als het weer het toelaat ook nog een weekje herfstvakantie meenemen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:01

Superflip

*pwiet*

Jaapio_B schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:27:
[...]

De meeste caravanbezitters betalen nu ook al een meerprijs omdat ze vaak een grotere/duurdere auto kopen/leasen omdat deze de caravan moet kunnen trekken.
Een lease constructie waarbij een dus een kleinere BEV voor een x aantal weken kan worden geruild voor een ICE die de caravan kan trekken zou dus ook goedkoper uit kunnen vallen dan het hele jaar een te grote auto te rijden.

Het grote probleem met zo'n constructie lijkt mij voornamelijk het feit dat de meeste caravanbezitters niet alleen een x aantal weken in de zomer op pad gaan maar ook in de meivakantie, een lang weekend met hemelvaart of pinksteren en als het weer het toelaat ook nog een weekje herfstvakantie meenemen.
Toen ik was wezen kijken naar een BMW i3 (aankoop) hadden ze ook zo'n programma waarbij je voor een bepaald bedrag tot maximaal 4-5 weken per jaar een brandstofmodel kon huren aan aantrekkelijke prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Deveon schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:18:
[...]

250kg omlaag gekeurd is wel erg fors, mag je nog wel iets laden (zoals een voortent)? Zeker vroeger werd het leeggewicht van caravans veel te rooskleurig ingeschat.
Klopt, dat is inderdaad fors.
Maar het echte leeggewicht (let wel, niet het rijklaar gewicht waar men tegenwoordig mee rekent, Rijklaar zou deze caravan 1000 kilo zijn en heb je 250 kilo laadvermogen.) van de caravan is overigens 850, ik mag er dus 150 kilo inleggen,
Daar zit de voortent en de gasflessen e.d. bij. Maar de reserveband haal ik eruit (scheelt 20 kilo incl frame) en die gaat in de kofferbak mee. De watertank is zo goed als leeg tijdens het rijden, en dan blijkt het reuze mee te vallen. Maar er moet wel e.e.a. aan zware bagage in de kofferbak, daarom mag die ook best wel een beetje inhoud hebben.

ik ben een keer voor controle aangehouden (net als vele anderen met caravan daar die dag) en gewogen. De caravan zat op 1050 kilo. Omdat op het kenteken 1000 stond kreeg ik een praatje, maar via merk en type kon men de originele gegevens achterhalen en toen was er geen probleem.

De caravan mag 1250 wegen, waar men op kenteken vooral op let is of de gewichten van de auto en caravan samen niet over 3500 heen gaan. Beladen van het ding wordt dan oogluikend gedoogd boven die 1000 kilo als je maar onder de 1250 blijft. Ligt ook aan wie je voor je hebt, het blijft een risico.

opwaarderen doe ik niet, ja ik zou er 1100 van kunnen maken, maar dan zit ik dicht bij die 3500.

Overigens telde men vroeger het LEEG gewicht van de auto op bij het totaalgewicht van de aanhanger, dan had ik met 1930+1000 onder de 3000 gebleven zelfs. Maar dat is op enig moment veranderd, eerst alleen voor mensen die na 1997 hun rijbewijs haalden, later voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Superflip schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:28:
Toen ik was wezen kijken naar een BMW i3 (aankoop) hadden ze ook zo'n programma waarbij je voor een bepaald bedrag tot maximaal 4-5 weken per jaar een brandstofmodel kon huren aan aantrekkelijke prijzen.
Voor de komende 10-20 jaar is dat nog wel een oplossing voor incidenteel verbruik maar daarna zal fossielvrij toch wel ongeveer de norm worden. Dan kan zo'n geleende ICE wellicht nog op biodiesel of waterstof rijden maar dan ben je naast de extra kosten voor tijdelijk gebruik dus ook nog het drievoudige kwijt voor het gebruik.

Dan zullen er wellicht elektrische huurauto's met groot bereik en trekgewicht specifiek voor vakantiegebruik komen. Ik voorzie dat dat een heel dure oplossing zou worden. Een variant op biobrandstof of waterstof wellicht ook nog mogelijk maar dan ben je in verbruik ook nog eens 3x zo duur uit.

Gewoon met je eigen EV naar een gehuurde tent rijden wordt dan al snel eenvoudiger en goedkoper.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 03-05-2022 15:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gewoon lekker vanaf Eindhoven autotrein 's nachts naar Lyon waar je 's ochtend met een volle accu weer verder kan. Het is alleen net als de snelladers een kip-ei verhaal of er eerste voldoende treinen zijn voordat de caravanners overgaan naar elektrische rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

assje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Voor de komende 10-20 jaar is dat nog wel een oplossing voor incidenteel verbruik maar daarna zal fossielvrij toch wel ongeveer de norm worden. Dan kan zo'n geleende ICE wellicht nog op biodiesel of waterstof rijden maar dan ben je naast de extra kosten voor tijdelijk gebruik dus ook nog het drievoudige kwijt voor het gebruik.

Dan zullen er wellicht elektrische huurauto's met groot bereik en trekgewicht specifiek voor vakantiegebruik komen. Ik voorzie dat dat een heel dure oplossing zou worden. Een variant op biobrandstof of waterstof wellicht ook nog mogelijk maar dan ben je in verbruik ook nog eens 3x zo duur uit.

Gewoon met je eigen EV naar een gehuurde tent rijden wordt dan al snel eenvoudiger en goedkoper.
Wisten jullie al dat er ook plannen zijn voor EV caravans? een caravan met accupakket en electromotor die aan de trekhaak gekoppeld het tempo volgt, en zo de auto ontlast.

https://www.campingtrend....rste-elektrische-caravan/

https://www.campingtrend....co-caravan-de-alpen-over/

[ Voor 4% gewijzigd door ron65 op 03-05-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Deveon schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:26:
Gewoon lekker vanaf Eindhoven autotrein 's nachts naar Lyon waar je 's ochtend met een volle accu weer verder kan. Het is alleen net als de snelladers een kip-ei verhaal of er eerste voldoende treinen zijn voordat de caravanners overgaan naar elektrische rijden.
Ik moet al over, en ik hou gewoon een caravan achter de EV.
Maar men is ook al met zelfrijdende caravans bezig voor achter kleine autos en EV's.

Geef het 10 jaar, dan rijden de eerste exemplaren daarvan al wel op de weg denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:30
ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Wisten jullie al dat er ook plannen zijn voor EV caravans? een caravan met accupakket en electromotor die aan de trekhaak gekoppeld het tempo volgt, en zo de auto ontlast.

https://www.campingtrend....rste-elektrische-caravan/
Belachelijk idee, want:
-Een caravan wordt niet vaak gebruikt, dus zeer duur per km
-Andere wetgeving nodig, want kleine auto’s mogen haast niks trekken
-Je zit zo maar boven de 3500 kg totaal gewicht, verandering van rijbewijs regels nodig.
-2 snelladers nodig onderweg, lekker aso.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Veel logischer zou zijn om een range extender in formaat disselbak te hebben die je kunt huren. Dit zou gestandaardiseerd kunnen worden en verhuur als service aangeboden door caravanstalling.

In de toekomst moet dit natuurlijk wel op biodiesel o.i.d. dus wordt hoe dan ook duur per kilometer. Daarnaast vereist dit ook een oplossing die toestaat dat auto's tijdens het rijden geladen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 03-05-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

guido66 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Belachelijk idee, want:
-Je zit zo maar boven de 3500 kg totaal gewicht, verandering van rijbewijs regels nodig.
In EU verband wordt hier toch echt serieus aan gewerkt.
En ja, er komt vrijwel zeker een separate rijbewijsklasse voor.
Grote voordeel is dat deze caravans straks zelf stabiliserend zijn, dan mogen kleine wagens ze ook trekken. Het gaat om een erg nieuw concept, maar omdat we echt emissieloos moeten volgens de EU, gaat dit echt wel een keer gebeuren.

Denk aan zonnepanelen als dak, caravan laad zichzelf op op de camping en kan zo zelf licht en energie voor water koken etc leveren, ook warmtepomp verwarming wordt al benoemd.

los daarvan gaat je EV straks niet meer merken dat er een caravan aan hangt en zal zijn actieradius behouden, de caravan vangt dat op. Er komt zo even 122 PK bij lees ik in de artikelen hierover.

Duurzaam is het zeer zeker, geen gasflessen meer, veel eigen energieproductie, de auto hoeft niet vaker te laden dan anders en wat die laadpalen betreft, reken maar dat tegen dat deze caravan er echt is, er 4x zoveel laadpalen staan al overal. Ook dat komt wel goed.

Maar het is wel ingegeven door de EV die we nu allemaal zouden moeten gaan rijden, bedrijven met meer dan 100 werknemers moeten vanaf 2025 al verplicht aantonen dat ze emissieloos zijn, zijn ze dat niet dan krijgen ze een toeslag te betalen per gram co2 per km die ze in hun wagenpark veroorzaken.
Als dat eenmaal op dreef is, zie ik het er wel van komen dat particulier ook steeds vaker EV gaat rijden, en de enorme problemen met capaciteit in het elekticiteitsnet zullen ook over een jaar of 10 al flink zijn aangepakt.

En te duur per km? het gaat om vakantie, mensen geven soms duizenden euros uit voor een weekje cruisen op zee, of een dure vakantie in azie of amerika of wie weet waar allemaal.
Het gaat niet om kosten per km bij een caravan, maar om kosten per vakantie.
Je zoet met een caravan al snel 25 jaar of langer, als het ding laten we zeggen 35 kE gaat kosten, praat je over € 1750,= per jaar bij afschrijving in 20 jaar.
Ik ken mensen die het dubbele uitgeven...

Het kostenplaatje is wel duurder dan een gewone caravan, als je de 3 weken camping erbij doet met vier personen, 1100 euro, zit je op 2850 en dan nog stalling dan is het al 3500 euro per jaar.

Lees ik net: 20 dagen rondreis thailand, 1298 p.p, vliegtickets erbij 850 pp, totaal 8592 euro. Ietsjes duurder dan de E-caravan ;-)

NU op DIT moment heb jij gelijk, het is nu gewoon nog niet te doen, laadpalen zijn er niet voldoende maar als ik met ene varavan achter de VE bij een laadstation aankom, is daar vaak geen mogelijkheid om het ding af te koppelen. Ja op de parkeerplaats, maar dan moet ik met de EV tegen de richting in terugrijden naar het snellaadstation. Vele van die dingen zijn al geschikt voor auto met aanhanger, sta je bij een laadpaal niet voor twee laadplekken tegelijk. dus het komt wel, maar heeft tijd nodig

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 03-05-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:49:
Wel heel cool, komt er een auto met caravan voorbij en je hoort niets als alleen het zachjes piepen van de vering van de caravan zelf op het grasveld :-D
Hm, op zich horen auto's als ze niet te snel rijden zelf ook geluid te produceren als ze zachtjes rijden. Was er dan iets stuk aan die EV of waren die veren stiekem heel hard aan het piepen en leek het enkel zachtjes omdat je er verder van af zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JeroenE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:07:
[...]
Hm, op zich horen auto's als ze niet te snel rijden zelf ook geluid te produceren als ze zachtjes rijden. Was er dan iets stuk aan die EV of waren die veren stiekem heel hard aan het piepen en leek het enkel zachtjes omdat je er verder van af zat?
Gras dempt natuurlijk al geluid.
Maar die EV maakte géén geluid. Niets stuk, maar geluid maken is pas sinds een jaar verplicht. Deze EV kan ouder zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:06:
Duurzaam is het zeer zeker, geen gasflessen meer, veel eigen energieproductie, de auto hoeft niet vaker te laden dan anders en wat die laadpalen betreft, reken maar dat tegen dat deze caravan er echt is, er 4x zoveel laadpalen staan al overal. Ook dat komt wel goed.
Iets met een accu dat slechts een paar keer per jaar gebruik wordt is per definitie niet duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

assje schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Iets met een accu dat slechts een paar keer per jaar gebruik wordt is per definitie niet duurzaam.
Dat is waar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het concept zelfrijdende/duwende caravan is IMO ook niet echt een denderend succes, juist omdat het zoveel kosten toevoegt aan iets dat zelden wordt gebruikt. Houd het simpel, zou ik zeggen.

Maar het concept van een aanhanger - ongeacht doel - die een EV-drivetrain erin heeft zitten is echt wel een goed idee dat op veel manieren z'n vruchten kan afwerpen. Dat is denk ik ook waarom er zoveel moeite in deze voertuigklasse wordt gestoken vanuit de regelgeving. Denk aan batterijtrailers (ipv aggregaten), verdeeld-gewicht tractoren, actieve vrachten (bijv. gekoelde trailers, etc.), enz. enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:09:
Gras dempt natuurlijk al geluid.
Dat snap ik wel, dus het "afrolgeluid van de banden" boven de 20km/u ben je dan zeker kwijt.
Maar die EV maakte géén geluid. Niets stuk, maar geluid maken is pas sinds een jaar verplicht. Deze EV kan ouder zijn?
Het is al verplicht sinds juli 2019 en de ID4 is er pas sinds 2020.

Misschien reed hij wel 21 km/u, dat kan natuurlijk ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ron65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Ik moet al over, en ik hou gewoon een caravan achter de EV.
Maar men is ook al met zelfrijdende caravans bezig voor achter kleine autos en EV's.

Geef het 10 jaar, dan rijden de eerste exemplaren daarvan al wel op de weg denk ik zo.
Zelf hoop ik toch van niet. De supply chain heeft al moeite om de adoptie van elektrische rijden te faciliteren. Zonder vrachtverkeer is het pas een druppel op gloeiende plaat en opslag van duurzame energie gaat ook steeds meer een rol spelen. Het is wat dat betreft zonder om zulke accu’s te gaan plaatsen in aanhanger voor slechts een paar duizend kilometer per jaar.

Daarnaast worden caravans al steeds zwaarder en kunnen daar niet zo maar honderden kilo’s aan accu’s in. Een elektrische auto heeft tenslotte ook dat “duwtje” in de rug totaal niet nodig en betwijfel hoe de invloed op het weggedrag en aandrijflijn wordt hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JeroenE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:16:
[...]
Dat snap ik wel, dus het "afrolgeluid van de banden" boven de 20km/u ben je dan zeker kwijt.

[...]

Dat kan, ik heb niet op de sneheid gelet, hij reed met caravan en al op nog geen 10 meter langs ons heen en we hadden echt iets van hoe kan dit dan? je hoorde echt alleen het piepen van de caravanvering op de hobbels in het grasveld. Nu was er wel het normale campinggeluid, spelende kids en zo, dus dat kan de geluidsbeleving hebben beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Deveon schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Zelf hoop ik toch van niet. De supply chain heeft al moeite om de adoptie van elektrische rijden te faciliteren. Zonder vrachtverkeer is het pas een druppel op gloeiende plaat en opslag van duurzame energie gaat ook steeds meer een rol spelen. Het is wat dat betreft zonder om zulke accu’s te gaan plaatsen in aanhanger voor slechts een paar duizend kilometer per jaar.

Daarnaast worden caravans al steeds zwaarder en kunnen daar niet zo maar honderden kilo’s aan accu’s in. Een elektrische auto heeft tenslotte ook dat “duwtje” in de rug totaal niet nodig en betwijfel hoe de invloed op het weggedrag en aandrijflijn wordt hiermee.
We zullen zien, feit is dat er wel serieus aan wordt gewerkt!
Feit is ook dat de EU dit ondersteunt.
Voorlopig rijden ze nog lang niet. voor er typegoedkeuring is, alle hobbels genomen zijn met aanpassen wet en regelgeving, en bedenk het maar, ben je zo 10 jaar verder. Ze zijn er wel al 4 jaar mee bezig nu met dit concept. Dat doen ze niet zomaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:24
JeroenE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:16:
[...]

[...]

Volgens mij gaat het om de datum van type goedkeuring. Mijn Model3 is van eind 2019 en is ook fluisterstil. Onze ZOË is wel een ruimteschip tot 30km/u maar ook dat kun je (per rit) uitzetten. Wel fijn overigens als je laat in de avond thuiskomt, maakt toch best wat herrie, meer dan een stille ICE bij het parkeren.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-07 13:31
[...]

Belachelijk idee, want:
Die 2 snelladers is nog niet zo'n probleem, want je hebt ook maar half zo vaak een snellader nodig omdat je bereik groter is.

Als die caravan thuis gestald wordt (wat bij veel mensen niet het geval zal zijn), dan zou die batterij nog als thuisbatterij gebruikt kunnen worden om het enigzins verantwoord te houden.

De andere punten zijn inderdaad het grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 08:29
[...]

Belachelijk idee, want:
Het zal technisch wel haalbaar zijn maar de techniek is daar veel te kostbaar voor om in een caravan toe te passen.

De fanatieke caravantrekkers blijven denk ik eerder langer brandstof rijden en stappen over op een waterstof aangedreven EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Gecko123 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Het zal technisch wel haalbaar zijn maar de techniek is daar veel te kostbaar voor om in een caravan toe te passen.

De fanatieke caravantrekkers blijven denk ik eerder langer brandstof rijden en stappen over op een waterstof aangedreven EV.
Ik ben ook caravanner, maar ik krijg echt geen waterstof aangedreven EV voor elkaar, ik moet het echt met een EV doen. Ik denk dat ik beslist niet de enige zal zijn!

Kostbaar ben ik met je eens, maar té kostbaar? ik weet het niet. Het is al bestaand, Dethleffs heeft het al ontwikkeld. Ik schat in dat het tegen de tijd dat het op de markt zou kunnen komen ongeveer hetzelfde prijsniveau zal hebben als een EV, en die prijzen zakken al omdat de accupaketten, die het duurst zijn, in prijs zakken.
Ik schat een dergelijke caravan op gemiddeld 40.000 euro tegen die tijd, nu zijn ze tussen 12000 en hoger, er zijn caravans van 40.000 euro maar dan heb je wel het meest luxe wat er bestaat.

Ik denk dat er zeker mensen zijn die het ervoor over hebben, het gaat immers niet om eenmalig gebruik, je hebt zo'n ding voor minimaal 15 tot 20 jaar.

even offtopic: je hebt verschillende soorten mensen met een caravan, je hebt die waarbij alleen in de zomer 3 weekejs wordt rondgereden, je hebt er die er in anderhalve maand half europa doorreizen, je hebt er die zomers een eind weg gaan en in het voor of najaar een seizoenplaats nemen voor 3 maanden, er zijn er die naast de zomervakantie ook hemelvaart en pinksteren aangrijpen voor wat lange weekeinden weg, en je hebt er die een seizoenplaats van voor tot najaar nemen.
Met name diegenen die veel rijden per jaar zullen hier oren naar hebben. Ook diegenen die een seizoenplaats hebben want naast rijden wordt die accu ook gebruikt voor verlichting, verwarming etc etc en als dat met zonnepanelen wordt opgewekt is dat aantrekkelijk. Zeker op campings die per kWh afrekenen.
Dus ik denk wel dat er markt voor is, al zal dit niet bij jan modaal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:25:
Volgens mij gaat het om de datum van type goedkeuring. Mijn Model3 is van eind 2019 en is ook fluisterstil.
Ja, dat speelt ook mee. Aangezien de Model 3 al in begin 2019 in Europa werd geleverd zal de goedkeuring voor dat type voor juli 2019 liggen.

Aan de andere kant maakt mijn EV uit 2014 ook geluid als je langzaam rijdt. In mijn EV is dat niet uit te zetten, net zoals het pas-op-ik-rij-achteruit-geluid niet uit te zetten is. Ik vind het wel eens storend, maar ik heb er mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:40
Ik weet niet wanneer de Corsa goedgekeurd is, maar die van mij (half 2020) is godzijdank muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
Prullenbak84 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:00:
Ik weet niet wanneer de Corsa goedgekeurd is, maar die van mij (half 2020) is godzijdank muisstil.
Hij maakt tussen de 1 en 30km/h een zoem geluid. Hoor je binnen niet, maar met je raam open wel.

Als hij echt geen geluid maakt voldoe je niet aan de type goedkeuring ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ophidian schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:34:
[...]

Hij maakt tussen de 1 en 30km/h een zoem geluid. Hoor je binnen niet, maar met je raam open wel.

Zo te zien zit de Corsa-E op een typegoedkeuring uit 2017. Dus hij zou prima stil kunnen zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Enerzijds snap ik die geluids-eis. Maar dan moet die ook op ICE's gebouwd worden die ook vrijwel geruisloos lopen.
Ik had hiervoor een octavia met DSG7 automaat, een 1200 cc benzinemotor vier cilinder. Die hoorde je ook nagenoeg niet als je stapvoets reed, ik heb menig keer moeten remmen voor een overstekende voetganger bij winkelcentra die naar hun wagen willen en jou gewoon echt niet horen aankomen. Reactie heel vaak "Sorry, ik keek niet, maar ik hoorde je ook niet".

Waarom moet een EV dan wel, terwijl er ICE's zijn die je ook nauwelijks hoort (zeker niet als er meer omgevingsgeluid is wat rond grote steden en zeker in de Schiphol omgeving bijna dag en nacht het geval is).
En daarin hoeft het dan niet?

En strikt op de point: als een voetganger een rijbaan wil oversteken is hij/zij verplicht zich ervan te overtuigen dat dit veilig kan, dit doet hij/zij door goed naar links, rechts, en weer links te kijken. ZO wordt je dat door je opvoeders geleerd als het goed is.
Jammer is dat men later de automobilist toch financieel aansprakelijk stelt als fietser of voetganger plotseling voor je auto stapt/rijdt, dat was verzekeringstechnisch. Fietsers zijn vrijwel nooit verzekerd, net als voetgangers, anders dan via WA.

Daarmee zijn de rollen omgedraaid geraakt, en daarom moet een auto hoorbaar worden. Maar het aanpakken van het "ik speel liever russisch roulette dan dat ik 1x kijk" gedrag van de voetganger en fietser blijft achterwege.
Maar goed, dat is NL.

Ik hoop dat de XC40 P6 niet al te lawaaierig wordt onder 30 kmh, ik krijg hem binnenkort (eind November), dan ga ik dat wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Nee, hoor. Zeker te weten van niet.
Don't know, don't care ;) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Inspired schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Zo te zien zit de Corsa-E op een typegoedkeuring uit 2017. Dus hij zou prima stil kunnen zijn.
Dan wel idd :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Prullenbak84 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Nee, hoor. Zeker te weten van niet.

[...]

Don't know, don't care ;) haha
Zou wel raar zijn, onze komen uit dezelfde bouwperiode. Het geluid is trouwens wel fijn, horen sommige mensen je toch nog aankomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb dan liever het oude principe van de town horn en country horn. Waar de town horn een krekelgeluidje (oid) doet. Want ja, ik heb het ook al gehad dat je instapt en er mensen voor je staan die niet doorhebben dat er iemand weg wil. En om dan lekker aso op de toeter te rammen is ook weer zoiets.
Met de moderne techniek kun je dat ook nog eens combineren met een nabijheidssensor.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 04-05-2022 10:46 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ophidian schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Zou wel raar zijn, onze komen uit dezelfde bouwperiode. Het geluid is trouwens wel fijn, horen sommige mensen je toch nog aankomen :+
Ik zweer het, hij is echt helemaal stil. Heb vaak zat met mijn raampje open gereden, stapvoets over de camping bijvoorbeeld, of door de wijk.

Perfect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ron65 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:58:
Enerzijds snap ik die geluids-eis. Maar dan moet die ook op ICE's gebouwd worden die ook vrijwel geruisloos lopen.
Het zou me niets verbazen dat dit ook gaat komen als er meer van zulke voertuigen komen. Maar dan zal het ook weer jaren duren eer het wordt aangenomen en dan weer jaren wachten tot het van kracht wordt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 14:48

Standeman

Prutser 1e klasse

Even een vraag waar hopelijk iemand antwoord op kan geven. Van de zomer wil ik met mijn 28KWh ioniq naar Noorwegen. Kan ik er vanuit gaan dat de laadmogelijkheden vergelijkbaar zijn zoals die in Duitsland (of zelfs beter)?

En is het aan te raden om een Noorse pas te nemen voor het laden?

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 04-05-2022 16:57 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:11
@Standeman kan je met abrp goed uittesten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07 14:48

Standeman

Prutser 1e klasse

Niet eens aan gedacht 8)7

Ga ik gelijk doen :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 08:29
ron65 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Ik had hiervoor een octavia met DSG7 automaat, een 1200 cc benzinemotor vier cilinder. Die hoorde je ook nagenoeg niet als je stapvoets reed, ik heb menig keer moeten remmen voor een overstekende voetganger bij winkelcentra die naar hun wagen willen en jou gewoon echt niet horen aankomen. Reactie heel vaak "Sorry, ik keek niet, maar ik hoorde je ook niet".

Waarom moet een EV dan wel, terwijl er ICE's zijn die je ook nauwelijks hoort (zeker niet als er meer omgevingsgeluid is wat rond grote steden en zeker in de Schiphol omgeving bijna dag en nacht het geval is).
En daarin hoeft het dan niet?

En strikt op de point: als een voetganger een rijbaan wil oversteken is hij/zij verplicht zich ervan te overtuigen dat dit veilig kan, dit doet hij/zij door goed naar links, rechts, en weer links te kijken. ZO wordt je dat door je opvoeders geleerd als het goed is.
Jammer is dat men later de automobilist toch financieel aansprakelijk stelt als fietser of voetganger plotseling voor je auto stapt/rijdt, dat was verzekeringstechnisch. Fietsers zijn vrijwel nooit verzekerd, net als voetgangers, anders dan via WA.

Daarmee zijn de rollen omgedraaid geraakt, en daarom moet een auto hoorbaar worden. Maar het aanpakken van het "ik speel liever russisch roulette dan dat ik 1x kijk" gedrag van de voetganger en fietser blijft achterwege.
Maar goed, dat is NL.

Ik hoop dat de XC40 P6 niet al te lawaaierig wordt onder 30 kmh, ik krijg hem binnenkort (eind November), dan ga ik dat wel merken.
Dit is wel erg kort door de bocht. Voetgangers kunnen ook gewoon kinderen zijn. Het is op dit moment denk ik veiliger als je een auto aan hoort komen ookal is het een EV omdat we dit ook gewend zijn van brandstofautos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 21:48
Vandaag een i3 94ah gekocht. Wel aparte ervaring met onze verzekeraar waar we ook de eerste auto hebben verzekerd. De i3 kan niet tegen diefstal verzekerd worden omdat er geen level 3 alarm op zit. Is dat iets universeels want ik overweeg nu beide auto’s ergens anders onder te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

Crazy D

I think we should take a look.

haakjesluiten schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:26:
Vandaag een i3 94ah gekocht. Wel aparte ervaring met onze verzekeraar waar we ook de eerste auto hebben verzekerd. De i3 kan niet tegen diefstal verzekerd worden omdat er geen level 3 alarm op zit. Is dat iets universeels want ik overweeg nu beide auto’s ergens anders onder te brengen
Had ik met m'n outlander ook. Zonder inbouw alarm valt diefstalverzekering af. Was paar jaar terug bij alle verzekeraars die ik checkte :(

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Crazy D schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Had ik met m'n outlander ook. Zonder inbouw alarm valt diefstalverzekering af. Was paar jaar terug bij alle verzekeraars die ik checkte :(
Hoe heb je dat uiteindelijk opgelost, gewoon risico genomen of een aftermarket? aftermarket incl certificaat kost 700 euro wat ik zo snel kan vinden en dat is dan weer best stevig voor een auto van 5 jaar oud maar goedkoper dan een nieuwe moeten kopen :+

[ Voor 25% gewijzigd door haakjesluiten op 06-05-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 20:35
haakjesluiten schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Hoe heb je dat uiteindelijk opgelost, gewoon risico genomen of een aftermarket? aftermarket incl certificaat kost 700 euro wat ik zo snel kan vinden en dat is dan weer best stevig voor een auto van 5 jaar oud maar goedkoper dan een nieuwe moeten kopen :+
Tijd dat de verzekeraars en installateurs deze scam eens opdoeken.

Geen ervaring maar er is vast een verzekeraar te vinden die dagwaarde accepteert en deze EV wel netjes verzekert.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:10
[...]

Ik heb mijn Ioniq zonder alarm gewoon kunnen verzekeren bij de ANWB en mijn cabrio zonder alarm bij FBTO. Geen enkel probleem dus, maar is misschien wel afhankelijk van je woonplaats.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
PeterZ(on) schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Ik heb mijn Ioniq zonder alarm gewoon kunnen verzekeren bij de ANWB en mijn cabrio zonder alarm bij FBTO. Geen enkel probleem dus, maar is misschien wel afhankelijk van je woonplaats.
voornamelijk van de nieuwwaarde denk ik die is bijna 52k in dit geval (dagwaarde ligt daar ver onder). Bij onze hybride ioniq die bij dezelfde verzekeraar is ondergebracht deden ze hier namelijk niet moeilijk over.

[ Voor 12% gewijzigd door haakjesluiten op 06-05-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

haakjesluiten schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:26:
Dat vereisen aardig wat verzekerars ook van bijv. Tesla. Er zijn er een aantal die dat niet eisen (Centraal Beheer bijv.), maar alleen omdat de auto zelf tracking heeft (die desondanks niet aan de certificering voldoet die de meeste verzekeraars eisen door één punt: het is niet een onafhankelijke partij die het tracken doet, maar Tesla zelf)

Ik weet niet of die i3 ook standaard al iets van GPS tracking heeft? Anders wordt het wel een lastig verhaal denk ik, nog afgezien dat het voornamelijk gedreven wordt door nieuwwaarde bij AllRisk.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 06-05-2022 09:47 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Notna schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Dat vereisen aardig wat verzekerars ook van bijv. Tesla. Er zijn er een aantal die dat niet eisen (Centraal Beheer bijv.), maar alleen omdat de auto zelf tracking heeft (die desondanks niet aan de certificering voldoet die de meeste verzekeraars eisen door één punt: het is niet een onafhankelijke partij die het tracken doet, maar Tesla zelf)

Ik weet niet of die i3 ook standaard al iets van GPS tracking heeft? Anders wordt het wel een lastig verhaal denk ik (ligt het overigens niet aan de waarde ipv dat het een EV is?)
i3 heeft wel gps tracking, teminste ik kan in de app zien waar die staat en of die open is etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 20:35
haakjesluiten schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:47:
[...]

i3 heeft wel gps tracking, teminste ik kan in de app zien waar die staat en of die open is etc
Af fabriek tracking is door dieven eenvoudig uit te zetten. Dagwaarde is de truc. Ze keren toch geen nieuwwaarde meer uit dus waarom ze dat wel als criterium voor alarm gebruiken is zinloos, als dat zo is.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Standeman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:52:
Even een vraag waar hopelijk iemand antwoord op kan geven. Van de zomer wil ik met mijn 28KWh ioniq naar Noorwegen. Kan ik er vanuit gaan dat de laadmogelijkheden vergelijkbaar zijn zoals die in Duitsland (of zelfs beter)?

En is het aan te raden om een Noorse pas te nemen voor het laden?
Tip, in Noorwegen zijn recent veel Tesla Superchargers opengesteld.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
kdeboois schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Af fabriek tracking is door dieven eenvoudig uit te zetten. Dagwaarde is de truc. Ze keren toch geen nieuwwaarde meer uit dus waarom ze dat wel als criterium voor alarm gebruiken is zinloos, als dat zo is.
dagwaarde zou ik ook prima accepteren, maar eens centraal beheer bellen of ze 2 auto's willen verzekeren :+ het is trouwens ook niet alsof je verzekering dan goedkoper wordt ze zeggen doodleuk ja dat kunnen we niet dekken. En dat is dan die club die plat gaat op paarsekrokodillen.

[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 06-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Mijn outlander was nieuw dus ik heb dat alarm idd genomen. 650 euro in 2018. Ben nu wel aan het overwegen het alarm eruit te halen, sowieso moet je eigenlijk elk jaar een nieuw certificaat hebben (zag ik laatst....) en dat ding wordt er als startonderbreker tussen gezet, dat snapt de auto soms niet (krijg je warnings over zo'n beetje alle systemen...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.schadeautos.nl/cache/picture/366/1377602/cc2031a0d4f9acc76c52a51c9ab33a3d~v51764486.jpg

Zo'n EV6 met rechter koplamp unit kapot + zijbord is zeker een duur geintje om te laten repareren? Ziet er wel slick uit in zwart en ik heb er al eentje in het echt gezien in moonscape matte. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bij zo'n nieuwe auto loont het altijd om hem door een schade-expert te laten checken. Dat plaatwerk is niet bijzonder moeilijk te fiksen, maar schade aan de carrosserie is duur. Daarnaast heb je niet de luxe van makkelijk beschikbare reserveonderdelen.

Check ook wat voor lak het is, want een 4-laags metallic overspuiten is makkelijk 5k voor de hele auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Gecko123 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Dit is wel erg kort door de bocht. Voetgangers kunnen ook gewoon kinderen zijn. Het is op dit moment denk ik veiliger als je een auto aan hoort komen ookal is het een EV omdat we dit ook gewend zijn van brandstofautos.
Heb je zeker gelijk in, het is ook veiliger.
Maar ik heb tot nu toe meer volwassenen al dan niet met fiets gehad die zonder te kijken voor je auto springen dan kinderen.
Daar baseerde ik mijn opmerking vooral op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:36:
Bij zo'n nieuwe auto loont het altijd om hem door een schade-expert te laten checken. Dat plaatwerk is niet bijzonder moeilijk te fiksen, maar schade aan de carrosserie is duur. Daarnaast heb je niet de luxe van makkelijk beschikbare reserveonderdelen.

Check ook wat voor lak het is, want een 4-laags metallic overspuiten is makkelijk 5k voor de hele auto.
Ik zag hem gisterenavond maar is inmiddels al verkocht. Hij stond er op voor 36k, via rdw prijs 45k nieuw. Als je rekening houdt met dure headlight units van 1k de stuk, plaatwerk en spuitwerk 5k kun je net zo goed shoppen in Duitsland als ik Mobile.de zo zie.

Net als de Ioniq 5 vind ik beide ontwerpen zeer geslaagd en goed voor toch even kijken wat er langs komt rijden. In tegenstelling tot een generieke ID3/4, Corsa e of oude Ioniq 28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
ron65 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Heb je zeker gelijk in, het is ook veiliger.
Maar ik heb tot nu toe meer volwassenen al dan niet met fiets gehad die zonder te kijken voor je auto springen dan kinderen.
Daar baseerde ik mijn opmerking vooral op.
Veel mensen letten inderdaad niet goed op.
Ik woon boven een winkelcentrum en om bij mijn parkkeerplaats te komen moet ik over het naastgelegen parkeerterrein rijden.
Het maakt niet uit of je in een luide, stille of, in mijn geval fel blauwe, auto rijdt er is altijd wel iemand die zonder te kijken ineens over steekt of druk pratend midden op de weg loopt.

Mijn e-208 maakt in ieder geval wel een geluid tot 30 Km/h maar ik heb gemerkt dat een raam open en harde muziek aan meer effect heeft >:)

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 18:38
Jaapio_B schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Ik woon boven een winkelcentrum en om bij mijn parkkeerplaats te komen moet ik over het naastgelegen parkeerterrein rijden.
Het maakt niet uit of je in een luide, stille of, in mijn geval fel blauwe, auto rijdt er is altijd wel iemand die zonder te kijken ineens over steekt of druk pratend midden op de weg loopt.

Mijn e-208 maakt in ieder geval wel een geluid tot 30 Km/h maar ik heb gemerkt dat een raam open en harde muziek aan meer effect heeft >:)
Wat voor geluid maakt de e208 dan als ik vragen mag? En waar komt dat geluid vandaan? Zitten er ergens externe speakers?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Zo'n futuristisch zoemend geluid vergelijkbaar met een Zoë.

Het lijkt onder de motorkap of uit die wielkasten voor uit te komen.
Het valt het meeste op als je het raam open hebt en de radio uit.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 18:38
Jaapio_B schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:28:
Zo'n futuristisch zoemend geluid vergelijkbaar met een Zoë.

Het lijkt onder de motorkap of uit die wielkasten voor uit te komen.
Het valt het meeste op als je het raam open hebt en de radio uit.
Ook wel logisch dat de gemiddelde voetganger/fietser daar niet op reageert. Klinkt niet als een auto dus dan is het geen auto ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Buurman van mijn moeder wilde haar auto lenen om mee naar het werk te gaan. Heeft nooit elektrisch gereden "oh, dat zal wel goedkomen". Heb hem toch even wat uitleg geven over de Leaf (1e generatie 24 kWh), dat die niet aan een "gewone" type2 paal kan laden (hebben we geen laadkabel voor) en dat hij waarschijnlijk niet heen en terug komt op een lading en dat hij onderweg ergens bij een Chademo lader moet bijtanken. Heb hem die locaties wel gegeven, maar hij was er heel casual over. Totaal geen range anxiety waar de meeste mensen mee aankomen.
Ben benieuwd of dat goed gaat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jaapio_B schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Een claxon helpt erg goed als het autogeluid en de muziek uit het open raam falen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-07 20:44
[...]

Deze redenatie snap ik even niet. Je hebt toch net zo goed stille ICEs? Waarom zou je dan alleen EVs geluid moeten laten maken?

Als al het verkeer in Nederland geluid moet gaan maken zodat er wordt opgelet zijn we wel heel ver van huis, met veel kabaal. Moeten we deze eis dan ook bij fietsen of scooters gaan stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
We hebben nu wel geteld 3 dagen onze ev. Het zou onze 2e stadsauto zijn. Maar het is nu al vechten wie in de “panda” mag. Ik gok dat onze hybride ioniq niet lang meer blijft 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

haakjesluiten schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:02:
We hebben nu wel geteld 3 dagen onze ev. Het zou onze 2e stadsauto zijn. Maar het is nu al vechten wie in de “panda” mag. Ik gok dat onze hybride ioniq niet lang meer blijft 😅
Wel hoor, met de huidige levertijden duurt het wel ff voor dat hij vervangen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:36
Hier exact dezelfde ervaring toen we bijna 2 jaar geleden de i3 94ah kochten als 2e auto: onze Volvo station komt de oprit nauwelijks nog af :). De i3 is een heerlijke auto om mee te rijden en ruimer dan je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Laatst online: 00:23
[...]

Iedere EV remt gewoon zelf, als er een object voor m is.
De ev geeft de bestuurder eteen een alarm en wanneer daar niet op gereageerd wordt door die bestuurder, dan remt de auto zelf.

Een fossiele doet dit zeer zelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-07 23:53
Ferry34 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:57:
[...]

De ev geeft de bestuurder eteen een alarm en wanneer daar niet op gereageerd wordt door die bestuurder, dan remt de auto zelf.

Dat is afhankelijk van de leeftijd - en EV's zijn vaak jong. Maar er is verder geen verband tussen EV of ICE en zo'n systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ferry34 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:57:
[...]

Wat een onzin. Noodstop-systemen zijn vaak een optie, zowel op ICE als EV.

Echt niet “iedere” ev doet dit en er zijn genoeg ICEs die dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Wat een onzin. Noodstop-systemen zijn vaak een optie, zowel op ICE als EV.

Echt niet “iedere” ev doet dit en er zijn genoeg ICEs die dit doen.
Is dit niet verplicht voor nieuwe type goedkeuringen of anders een gevalletje dat je zonder van NCAP 0 sterren krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Deveon schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Is dit niet verplicht voor nieuwe type goedkeuringen of anders een gevalletje dat je zonder van NCAP 0 sterren krijgt?
Dat weet ik niet, misschien sinds kort. Maar dan nog geldt het niet voor iedere ev maar alleen voor nieuwe. En het maakt het nog steeds niet exclusief iets voor EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Dat weet ik niet, misschien sinds kort. Maar dan nog geldt het niet voor iedere ev maar alleen voor nieuwe. En het maakt het nog steeds niet exclusief iets voor EV's.
Nee klopt, maar als het al 2 of 3 jaar geld dan zullen de meeste EVs het wel hebben. Brandstofauto’s kunnen wat dat betreft op een veel oudere type goedkeuring verkocht worden. Daarnaast zie je van de EVs van voor 2019 met name alleen de duurdere modellen in Nederland die dit soort opties hadden. Het is dus niet per definitie álle EVs, maar in de praktijk wel bijna alle EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
mog__wai schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:48:
[...]

Hier exact dezelfde ervaring toen we bijna 2 jaar geleden de i3 94ah kochten als 2e auto: onze Volvo station komt de oprit nauwelijks nog af :). De i3 is een heerlijke auto om mee te rijden en ruimer dan je verwacht.
Klopt rijd beter dan verwacht en er past een mountainbike (29”) achterin als je de wielen demonteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Deveon schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:52:
[...]

Nee klopt, maar als het al 2 of 3 jaar geld dan zullen de meeste EVs het wel hebben. Brandstofauto’s kunnen wat dat betreft op een veel oudere type goedkeuring verkocht worden. Daarnaast zie je van de EVs van voor 2019 met name alleen de duurdere modellen in Nederland die dit soort opties hadden. Het is dus niet per definitie álle EVs, maar in de praktijk wel bijna alle EVs
Zo lang zeer zeker nog niet, en daarom ook bij lange na niet alle ev’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
In welk opzicht is een panda beter dan een ioniq hybrid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
haakjesluiten schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Klopt rijd beter dan verwacht en er past een mountainbike (29”) achterin als je de wielen demonteerd
Ik vind het rijgedrag van de i3 juist wat tegenvallen.
Voelt een beetje onstabiel bij 80+, op originele banden en de nieuwe.
De 2011 Punto evo vond ik "prettiger".
Acceleratie is wel top >:)

Kinderwagen past net an, met een halve achterbank rechtop. Maar die pastte in de Punto helemaal niet zonder bank helemaal naar voren te klappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
mitsumark schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:36:
Kinderwagen past net an, met een halve achterbank rechtop. Maar die pastte in de Punto helemaal niet zonder bank helemaal naar voren te klappen
Heb je het dan over complete kinderwagen + losse reiswieg ofzo?

Onze (Joolz) kinderwagen pastte gewoon in onze Citigo samen met ons en 2 kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
assje schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Heb je het dan over complete kinderwagen + losse reiswieg ofzo?

Onze (Joolz) kinderwagen pastte gewoon in onze Citigo samen met ons en 2 kinderen.
Ja juist, maar ook zonder reiswieg en gewone stoel.
Ik denk dat onze Stokke een (veel) bredere spoorbreedte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
mitsumark schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:30:
[...]

In welk opzicht is een panda beter dan een ioniq hybrid?
Met panda doelde ik op onze bmw i3 in zwart wit 😅 maar is eigenlijk op geen enkele manier te vergelijken. Maar de ioniq is voor lange afstanden dan weer ideaal helemaal omdat ie 1 op 25 rijd met 110 op acc.

[ Voor 25% gewijzigd door haakjesluiten op 08-05-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-07 14:16

Shapeshifter

Get it over with

Misschien niet helemaal on-topic, maar het is toch rustig. Onze Ioniq begint na 190.000km van binnen toch wel een beetje smoezelig te worden op sommige plekken. Heeft iemand toevallig ervaring met clubs die het interieur van je auto reinigen? Als ik een beetje zoek kom je ze natuurlijk snel genoeg tegen, maar ik krijg er maar lastig hoogte van welke partijen een beetje betrouwbaar zijn of wat de onderscheidende kenmerken zijn en waar ik op moet letten. Tips welkom.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-07 21:17
Hm, onze Ampera-e is naar de garage gebracht. Gaf nog maar half vermogen (77 kW max ipv 150 kW) en regeneratie was duidelijk minder krachtig. Handleiding zegt: niet mee doorrijden, naar garage laten brengen. Bij telefonische navraag bij de Opel (Stellantis) garage werd dat bevestigd.

Het is de 2e die er staat met hetzelfde probleem. Inschatting van de monteur: nieuwe accu nodig, dat geldt ook voor de andere Ampera-e die er staat met vermogensverlies.

Tsja, alleen wachten we al een jaar ofzo op een nieuwe accu i.v.m. de terugroepactie. Ben benieuwd hoe ze dit op willen gaan lossen, valt uiteraard binnen de garantieperiode (7 of 8 jaar oid, auto is van 2017).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07 22:24
Shapeshifter schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:21:
Misschien niet helemaal on-topic, maar het is toch rustig. Onze Ioniq begint na 190.000km van binnen toch wel een beetje smoezelig te worden op sommige plekken. Heeft iemand toevallig ervaring met clubs die het interieur van je auto reinigen? Als ik een beetje zoek kom je ze natuurlijk snel genoeg tegen, maar ik krijg er maar lastig hoogte van welke partijen een beetje betrouwbaar zijn of wat de onderscheidende kenmerken zijn en waar ik op moet letten. Tips welkom.
Heb je (nep)leer of stof? En met smoezelig, heb je het dan over de bekleding of ook je stuur etc.
Voor mijn vorige auto met stoffen bekleding die volgens mij van een bouwvakker geweest was heb ik een keer zo'n bissel spotcleaner gekocht. Was een paar uur werk maar stoelen zagen er bijna weer als nieuw uit, dan ben je dus voor net iets meer dan 100 euro en een halve middag FLINK doorwerken al een heel stuk schoner.
Als het dat nep leer is en er zitten slijtplekken op dan moet dat geverfd worden, dat zou ik niet zomaar door beun laten doen inderdaad.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Shapeshifter Bij mij (145k km) nog geen smoezigheid, alleen de chromelak van de cruisecontrol harder-zachter knop.

Ik zou het aan de garage vragen als je dat nepleer hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Dit weekend even getest:
kwam met 1,5% accu thuis.
Toen ging er (volgens de OBD2 poort/EVnotify) 28,6 kWh in. dus 28,9kWh voor 100%. Met 3% verlies tusssen "charged" en "discharged" dus nog steeds 28kWh beschikbaar!

bij bijna 5 jaar en 145k km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35

Arfman

Drome!

BarryH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:16:
Dit weekend even getest:
kwam met 1,5% accu thuis.
Toen ging er (volgens de OBD2 poort/EVnotify) 28,6 kWh in. dus 28,9kWh voor 100%. Met 3% verlies tusssen "charged" en "discharged" dus nog steeds 28kWh beschikbaar!

bij bijna 5 jaar en 145k km.
Laad je hem altijd tot 100% op? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-07 22:39
Arfman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat je hiermee insinueert op de 100%. Die waar mensen het over hebben ivm battery health en dat het niet goed is om helemaal vol te laden.

Maar ik kan voor BarryH daar dus al antwoord op geven!
Namelijk nee, want dat kan niet. De Ioniq kan, net als de meeste elektrische autos, niet tot 100% laden.

De oude ioniq heeft namelijk 30+ kWh. Waarvan maar 28 zichtbaar/bruikbaar is voor de eindgebruiker.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kodess schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Ik denk dat je hiermee insinueert op de 100%. Die waar mensen het over hebben ivm battery health en dat het niet goed is om helemaal vol te laden.

Namelijk nee, want dat kan niet. De Ioniq kan, net als de meeste elektrische autos, niet tot 100% laden.

De oude ioniq heeft namelijk 30+ kWh. Waarvan maar 28 zichtbaar/bruikbaar is voor de eindgebruiker.
Je kunt de auto/app toch op “100%” zetten? Dat is waar hij op doelt. Je maakt het onnodig complex imho. Hoeveel die 100% in netto kWh’s is weet je bijna nooit.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Arfman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:36:
[...]

Ja (staat ook zo in de handleiding)
En ook regelmatig meerdere keren snelladen op 1 dag.
Wel altijd gelijk opladen als ik met minder dan 20% thuiskom of op een andere bestemming (wordt bij <13 % ook expliciet aangegeven door de auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07 00:00
Dieken Taffert schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:08:
Hm, onze Ampera-e is naar de garage gebracht. Gaf nog maar half vermogen (77 kW max ipv 150 kW) en regeneratie was duidelijk minder krachtig. Handleiding zegt: niet mee doorrijden, naar garage laten brengen. Bij telefonische navraag bij de Opel (Stellantis) garage werd dat bevestigd.

Het is de 2e die er staat met hetzelfde probleem. Inschatting van de monteur: nieuwe accu nodig, dat geldt ook voor de andere Ampera-e die er staat met vermogensverlies.

Tsja, alleen wachten we al een jaar ofzo op een nieuwe accu i.v.m. de terugroepactie. Ben benieuwd hoe ze dit op willen gaan lossen, valt uiteraard binnen de garantieperiode (7 of 8 jaar oid, auto is van 2017).
Er zijn meer Ampera-e rijders die problemen hebben gekregen met de accu zodat deze vervangen moest worden. Bij ons startte de auto begin februari plotseling niet meer, dit bleek alleen opgelost te kunnen worden met een nieuwe accu. Na 7 weken wachten hadden we de auto weer terug, met een nieuwere en grotere accu. Sindsdien gelukkig geen problemen meer.

Er zijn ook mensen die problemen kregen na de laatste software-update die de laadcapaciteit tot 80% beperkt, het schijnt dat die update nu ook niet verder uitgerold wordt. In de Facebook-groep voor de Ampera-e zijn er voor mijn gevoel best veel accu-problemen gemeld. Ik hoop voor je dat er snel een vervangende accu beschikbaar komt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dieken Taffert schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:08:
Tsja, alleen wachten we al een jaar ofzo op een nieuwe accu i.v.m. de terugroepactie. Ben benieuwd hoe ze dit op willen gaan lossen
Mogelijk dat ze dit helemaal niet gaan oplossen. Je maakt gebruik van de garantie, maar die houdt niet in dat je vervangend vervoer krijgt.

Ik had zoiets ook eens. Toen ik nog voor de baas werkte, kwam ik met m'n leasebak bij het garagebedrijf en die zeiden: ja gaat minstens twee weken duren. Heb je vervangend vervoer, vroeg ik. Krijg ik een snauw: "Ja, dat willen ze allemaal". Toen ik aangaf dat ik volgens m'n leasecontract toch echt vervangend vervoer krijg, kreeg ik een andere auto.

Heb je al nagedacht wat jouw volgende actie wordt, als ze zelf niks aanbieden behalve wachten?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Kodess schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:03:

Sowieso een zinloos statement; er is geen eenduidige "100%", voor geen enkele accu. Tenzij je als definitie pakt de lading waarbij je de accu direct kapot gaat en dus precies 1x kunt laden/ontladen.

Voor het gebruik van de auto is een acceptabele balans tussen levensduur en range gekozen. Deze gekozen waarde "100%" noemen is dus niets meer dan logisch.

Dat de 100% van de auto eigenlijk 80% is verandert niets aan het feit dat het alsnog beter is maar tot 80% van de auto te laden. Optimaal voor levensduur zal gebruik zo dicht mogelijk bij de nominale spanning zijn zo rond de 3.6-3.8V. Uiteraard is maximale levensduur niet het enige doel van een auto en zal je er ook gewoon mee willen rijden.....(anders had die auto wel een stekker gehad in plaats van een accu :+ )

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 11-05-2022 08:59 ]

Pagina: 1 ... 245 ... 367 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic