Gisteren heb ik mijn nieuwe zakelijke leaseauto besteld ter vervanging van de Ioniq Electric 28 kWh.
Het is een MG ZS EV long range luxury geworden in de kleur Como Blue.
Ik heb ook nog even gekeken naar benzine auto's om het goed te vergelijken, maar qua kosten kwam ik dan of maar een paar tientjes goedkoper uit of op hetzelfde bedrag aan bijtelling uit of alleen echt goedkoper tenzij ik een veel kleinere auto of een auto met minder opties zou kiezen. Oftewel dan ga je compromissen sluiten en dat is naar mijn mening niet de bedoeling als je een auto 5 jaar lang gaat rijden.
De volgende redenen gaven toch de doorslag om weer voor een elektrische auto te kiezen.
1. Na 4 jaar lang EV gereden te hebben, ben ik overtuigd van het fijne rijgedrag van een EV. Dit rijdt naar mijn mening gewoon beter dan welke benzine auto dan ook.
2. Voor het milieu en de leefomgeving.
3. Toen ik mijn eerste EV bestelde, de Ioniq Electric koos ik in eerste instantie hiervoor vanwege de lage bijtelling en natuurlijk ook vanwege punt 2 het milieu. Nu de bijtelling per maand tussen benzine en elektrisch bijna gelijk is, heb ik nu echt bewust weer voor een EV gekozen.
4. Onze privé auto is ook elektrisch dus waarom zou je dan zakelijk weer benzine gaan rijden? Als mijn vrouw elektrisch rijdt dan kan ik toch niet achterblijven.

(dit punt is natuurlijk onzin, maar ik zet het er toch bij)
5. Ik ben ervan overtuigd dat de EV de toekomst heeft. Toen ik de Ioniq bestelde was het natuurlijk interessant vanwege de bijtelling en dat het nieuwe techniek is, maar 4 jaar later ben ik echt overtuigd van EV rijden. Range anxiety is een non issue. Zelfs met 200 km range kom ik overal en de MG ZS EV heeft een range van 365 km volgens ev-database.nl dus is range helemaal geen issue meer.
Waarom dan gekozen voor de MG ZS EV en niet voor een andere EV? Dat heeft te maken met 2 dingen, namelijk de levertijd en mijn leasebudget.
Ik heb namelijk ook een keer proefgereden in de Ioniq 5. Fantastische auto, maar die viel helaas buiten budget en had een levertijd van 9 maanden. Gezien het feit dat de bijtelling volgend jaar nog iets duurder uitvalt, wil ik de auto het liefst dit jaar nog gaan rijden.
Daarom heb ik ook een proefrit gemaakt in de Kona Electric facelift. Deze vond mijn vrouw te klein qua kofferruimte en de middenconsole te hoog waardoor je wat opgesloten voelt. Daarnaast was de Kona 35 euro per maand duurder in bijtelling.
Cupra Born viel ook af vanwege duurdere bijtelling en lange levertijd. Kia e-Niro viel af vanwege hogere bijtelling en het feit dat er een nieuw model aan zit te komen dit jaar. Daar wilde ik echter niet op wachten omdat die nog duurder in aanschaf is en het nog maar de vraag is of die dit jaar geleverd kan worden.
De Megane E-Tech viel ook af vanwege de hogere bijtelling en de vraag of de levering nog lukt dit jaar. De productie ligt op dit moment weer 2 weken stil vanwege tekort aan onderdelen.
Zelf had ik overigens zo weer de Ioniq Electric gekozen, maar de werkgever heeft strengere eisen gesteld aan de range. Zo moet de elektrische auto 350 km actieradius hebben volgens ev-database.nl dus dan vallen al heel veel modellen af.
Zelf had ik in eerste instantie ook nog wel interesse in de MG5, maar vergeleken met de MG ZS EV mist die een aantal opties die ik toch graag heb. Bovendien heeft de MG 5 net te weinig range en stond die nog niet in het leaseportaal.
Verschillen MG ZS EV vs MG5.
1. Grotere accu (68.3 kWh vs 57.0 kWh)
2. Dodehoekwaarschuwing
3. Waarschuwing achteropkomend en kruisend verkeer
4. Draadloze oplader voor smartphone
5. Panoramisch zonnedak dat open kan
Al met al heb ik er lang over nagedacht en denk ik met de MG ZS EV de juiste keuze gemaakt te hebben.
Nu kan het wachten beginnen.

Levertijd zou 6 maanden zijn volgens de dealer.