Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
daemonix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:36:
Ik dacht ook al: tijd voor een andere werkgever... Stemmen met de voeten in plaats van met de auto. ;)
offtopic: Wat een drieste redeneringen weer... De reactie van een stampvoetende kleuter. Enige zelfredzaamheid van de werknemer/individu is duidelijk weer ver te zoeken. Sommigen lijken wel te denken dat de werknemer alles moet oplossen en op een bordje presenteren.

En misschien heeft de persoon in kwestie wel andere redenen om bij de huidige werknemer te willen blijven. Goed team, goede collega's, andere (goede) voorwaarden (auto is maar een deel van het totaalpakket), goede vakantieregelingen, niet ver van de woonplaats, goede perspectieven, ... noem maar op.

Om dan de deur dicht te trekken omdat je niet exact de auto krijgt die je wilt... :D :z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Amos_x schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:00:
[...]

offtopic: Wat een drieste redeneringen weer... De reactie van een stampvoetende kleuter. Enige zelfredzaamheid van de werknemer/individu is duidelijk weer ver te zoeken. Sommigen lijken wel te denken dat de werknemer alles moet oplossen en op een bordje presenteren.

En misschien heeft de persoon in kwestie wel andere redenen om bij de huidige werknemer te willen blijven. Goed team, goede collega's, andere (goede) voorwaarden (auto is maar een deel van het totaalpakket), goede vakantieregelingen, niet ver van de woonplaats, goede perspectieven, ... noem maar op.

Om dan de deur dicht te trekken omdat je niet exact de auto krijgt die je wilt... :D :z
Lees je over het probleem van de poster heen? Of snap je niet dat de poster echt een probleem met de (domme) opstelling van de werkgever heeft? Of snap je niet dat de arbeidsmarkt momenteel een kopersmarkt is?

Beetje onnadenkend kleinerend bericht van je.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Het is ook duur, maar het betreft in mijn geval lease en dat is natuurlijk wel iets anders dan het privé neerleggen. In 2019 twijfelde ik tussen een A6 Avant en de Model 3 Performance. Uiteindelijk voor de laatste gekozen en tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad. Die was toen overigens 66k, voor 9k extra heb je dan wel een veel mooiere en ruimere auto. Een elektrische A6 Avant is voor mij het beste van beide werelden, want die extra kofferbakruimte is toch wel mooi meegenomen en de looks van de Audi zijn wat mij betreft beter dan van Tesla in het algemeen.
Die A6 avant e-tron lijkt me wel leuk, maar vrees dat die net te laat zal komen en ook iets te duur zal zijn.
Amos_x schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:13:
[...]

Vind je? Ik houd regelmatig deze website in het oog.

Daar staan alle in Europa verkrijgbare EV's wel op lijkt me. 226 auto's, waarvan een heel aantal in "short, middle en long range" versies en een hoopje lichte vracht/bestelwagens.

Dan vraag ik mij af wat de levertijden zijn van de meeste van die wagens, als dat +6-10 maand is, kan je ze net zo goed als vaporware wegzetten als je NU een auto nodig hebt. (gebeurt nu bij een aantal kennissen, en moeten privé korte leases aangaan of huurauto's zoeken om de tijd te overbruggen tussen een tewerkstelling met bedrijfswagen en zonder)

Als autoliefhebber vind ik er ook maar weinig tussen staan waar ik nu echt zonder bedenking of terughoudendheid zou instappen. Ik vind de meeste betaalbare EV-wagens maar 'witgoed' producten. Utilitaire dozen om van A naar B te karren. En ja, ik zal er binnenkort ook wel aan moeten, en dan is dat maar zo. Heb er verder ook geen probleem mee, de meeste van m'n ritten zijn ook utilitair, dus dat past prima. Een Taycan of E-tron GT wil ik wel rijden, maar is ver buiten budget.

De lijst wordt ook mooi uitgedund als je er als volgt in staat:
  • Geen tesla, niet in 100 jaar. Lelijk, en te eigenwijs en overduidelijk ontworpen door silicon valley bro's. Wel het voordeel van het SC netwerk. Goed voor de aandelen, dat wel.
  • Geen google in de auto, niet in 100 jaar. Valt dus af: polestar, volvo, ... (wel jammer, polestar is nu net wel een aantrekkelijke auto en geen utilitair witgoed product.
  • Liefst geen SUV/CUV vormen. Ook al begrijp ik dat er gemakzuchtig naar deze vorm gegaan wordt om de batterijen een plaats te geven. Het is nergens voor nodig, getuige een model 3 die gewoon een berline vorm heeft.
  • Geen VW wegens het achterlijke infotainment systeem. (ja, testritje gedaan, de werkgever schakelt binnenkort over naar id3/id4 en enyaq voor de meeste werknemers). ID.3 design is verder gewoon jammer, inspiratieloos en moet met een bijsluiter komen: veroorzaakt depressie.
  • fysieke knoppen voor volgende drie interfaces: geluid/volume, temperatuur/airco, switchen naar NAV
In de huidige markt, indien ik persoonlijk m'n eigen centen moest neerleggen, zou ik toch voornamelijk kijken naar aziatisch (geen google, normale interieurs, ...) dus Kona electric (ook al is het een CUV, maar wel erg degelijk en value for money) en Ioniq 5. een betaalbaar en fris design.

Via de werkgever wordt het later dit jaar waarschijnlijk een Enyaq. Als ze beschikbaar zijn.

Hier ook een autoliefhebber die binnenkort moet overgaan naar een EV van de werkgever. In het oude systeem had ik recht op een audi A6, mercedes E of BMW 5. In het nieuwe systeem is dat een ramp omdat er nog niet veel is.

Mijn initiële eisen waren: snelwegbereik van + 300 km, geen SUV, perceptie van kwaliteit.

Google auto is voor mij geen afknapper, maar zeker ook geen meerwaarde.

In mijn lijst kwam dus de BMW i4, Polestar 2 en tesla model 3 LR. De BMW kwam er bij het testen als de beste uit en paste met een ruime hoeveelheid opties in het budget, maar bij het opstellen van de offerte was de wagen plots absurd veel duurder wegens het nieuwe beleid van BMW (ondertussen is mijn configuratie 17.5% duurder in lease) dus valt BMW af. De Polestar reed prima, maar het bereik is een issue met 250-270 km. De Tesla is gewoon niets voor mij.

De KIA EV6 ook geprobeerd. Op zich niets mis mee, maar die laat me volledig koud.

Dus nu kijk ik ook naar wildcards. Welke korting valt er te bemachtigen op een Mercedes EQE zodqat die misschien nog binnen budget valt, zou de Fisker Ocean in 2023 naar België komen? Ik vrees dat het antwoord op deze 2 vragen negatief zal zijn en dat ik voor de Polestar zal moeten kiezen.

Ik ben ook al beginnen suggereren aan HR dat de TCO budgetten wel eens geïndexeerd mogen worden, want ik ben heus niet de enige die klaagt dat de E/A6 vervangen zou moeten worden door een EQA of een Q4 e-tron.

Kortingen die wegvallen, conventies die niet gerespecteerd worden door dealers en bijkomend extra zijn de leveringstijden. Nu bestellen is 2de helft 2023 of zelf al 2024 leveren. Overschrijding van leasingscontracten met 18 maand beginnen hier de norm te worden. Als je een gebrekkige aanloopwagen gekregen hebt is 2 jaar daarmee rondrijden niet aangenaam en ook niet zoals afgesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Peter-036 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:34:
@ron65 En als je die EV glashard weigert? Zoals het momenteel op de arbeidsmarkt is, denk ik dat ze niet meteen van je af willen......toch?
Dan moet ik zelf een EV aanschaffen, anders kom ik niet bij mijn klanten.

Ik kom bij onze klanten over de vloer, en daarmee rij ik jaarlijks rond de 40K kilometers zakelijk.
Als ik dat zelf moet gaan betalen omdat ik een eigen wagen op fosiele brandstof aanschaf (ook hybride valt daaronder) dan ben ik goudgeld kwijt. We krijgen geen kilometer vergoeding meer voor ICE wagens of hybride wagens.
Dus moet ik prive alsnog een EV gaan rijden in dat geval.

Even voor de duidelijkheid: Ik kan zelf geen nieuwe wagen rijden voor dit geld. Maar dat evrschil wordt wel snel kleiner met de huidige regeling.
Ik ben best tevreden, ik had ook een kleinere EV kunnen gaan leasen end an was ik veel minder kwijt geweest per maand. Maar ik rij dan ook prive met de wagen, daarvoor betaal ik straks 110 euro per maand aan de baas en de bijtelling. En ik wil dus een wagen die aan mijn wensen voldoet, o.a. de caravan moet erachter kunnen.

Het gaat mij om het principe, onder het mom van "wij worden 100% duurzaam" bespaart men zich een dikke 300 euro per maand aan brandstofkosten en verplicht tegelijk de werknemer een dikke 100 euro meer bijtelling te gaan betalen. Verplicht, omdat een andere wagen kiezen (ICE) niet mag, je bent verplicht een EV te nemen, en dat geldt ook voor eigen wagens als je daarmee zou gaan rijden.

De tussenoplossing, een 0-km contract, kan ook, maar dat heb ik al eens gehad en dat geeft zoveel extra administratie, en bovendien beperkingen (als je naar huis gaat meteen even langs de super kan je dan een fikse boete opleveren als ze dat merken vanuit de belastingdienst). Dat wil ik al helemaal nooit meer!

Verder is dit een fine werkgever, een prima team collegas en erg leuk werk, dus weggaan naar de concurrentie zie ik ook niet zitten. Ze moeten alleen wel wat aan die idote leaseregeling doen en iets meer om werknemers denken daarin. Een hybride had perfect geweest voor mensen die niet thuis kunnen laden.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Pierz schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:11:
[...]

Als je werkgever all-in gaat op elektrisch, kan je dan niet gewoon op je werk laden? Dat zou ik wel logisch vinden namelijk. Zonnepanelen op het gebouw, overkapping met zonnepanelen over de parkeerplaats, dat soort werk.

Dat beetje bijladen als je 550 km rijdt gaat je denk ik wel meevallen als je dat met bijna lege accu doet. Tegen de tijd dat je klaar bent heb je je mail nog niet bijgewerkt. Maarja, als je naar huis wilt om te eten is het niet ideaal.
Je gaat ervan uit dat ik elke dag naar kantoor ga en smiddags terug, ik heb echter kantoor in 2021 maar 3x gezien en dit jaar pas 4x. De rest is thuiswerk en voor het allergrootste deel bij wisselende klanten door heel Nederland ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
Andere optie voor problemen met het wagen beleid.

Na hierover geklaagd te hebben (en dit mooi te beargumenteren) heb ik van HR de vraag gekregen om de car policy over te nemen. Voorlopig heeft de directeur van mijn afdeling dit wel tegengehouden. Na de vermoedelijke herstructurering binnenkort zal ik dit vermoedelijk mogen overnemen en dan wordt het beleid grondig aangepast.

BTW: hybrides zijn in 2022 ook 12% duurder geworden in leasing (lagere restwaarde en prijsverhogingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:06
Hoi hoi,

Even een vraagje voor mijn schoonvader die binnenkort zijn EV krijgt en ook een eigen laadpaal wil. Dat moet natuurlijk 3 fase maar kan je dat ook zelf checken in de meterkast of dat nu al kan of moet je daarvoor echt de installateur voor laten kijken?

Alvast bedankt!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:45:
Hoi hoi,

Even een vraagje voor mijn schoonvader die binnenkort zijn EV krijgt en ook een eigen laadpaal wil. Dat moet natuurlijk 3 fase maar kan je dat ook zelf checken in de meterkast of dat nu al kan of moet je daarvoor echt de installateur voor laten kijken?

Alvast bedankt!
Het ligt eraan, als je een oudere woning met een oude groepenkast hebt kun je de hoofdzekeringen niet zien. latere woningen (zo vanaf 1986) zijn vaak uitgevoerd met hoofdzekeringen achter een doorzichtige deksel. ALS je ze kun zien moet je nagaan of alle drie de zekeringhouders gevuld zijn met zekeringen, of slechts 1. Let op, er kunnen drie koppen ingedraaid zijn, maar als je 1 fase hebt zijn er 2 leeg. Je ziet dan de verklikker niet zitten midden in het kijkglaasje.

Een andere optie: heb je een aardlek? kijk dan of deze als driefasen of 1 fase is uitgevoerd, dat zie je aan de breedte. 1 fase is 2 modules breed en 3 fasen is 4 modules breed.
Is hij driefasen, dan nog kan het zijn dat er maar 1 fase is aangesloten.

Je installateur kan het met zekerheid zeggen, dat doet hij door de kap van de zekeringkast af te nemen en de bedrading te controleren. Als je er verstand van hebt kun je dat zelf ook, al wordt het afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ron65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:37:
[...]

Het ligt eraan, als je een oudere woning met een oude groepenkast hebt kun je de hoofdzekeringen niet zien. latere woningen (zo vanaf 1986) zijn vaak uitgevoerd met hoofdzekeringen achter een doorzichtige deksel. ALS je ze kun zien moet je nagaan of alle drie de zekeringhouders gevuld zijn met zekeringen, of slechts 1. Let op, er kunnen drie koppen ingedraaid zijn, maar als je 1 fase hebt zijn er 2 leeg. Je ziet dan de verklikker niet zitten midden in het kijkglaasje.

Een andere optie: heb je een aardlek? kijk dan of deze als driefasen of 1 fase is uitgevoerd, dat zie je aan de breedte. 1 fase is 2 modules breed en 3 fasen is 4 modules breed.
Is hij driefasen, dan nog kan het zijn dat er maar 1 fase is aangesloten.

Je installateur kan het met zekerheid zeggen, dat doet hij door de kap van de zekeringkast af te nemen en de bedrading te controleren. Als je er verstand van hebt kun je dat zelf ook, al wordt het afgeraden.
Super bedankt! Handige info, ook voor mezelf als we ooit nog een eigen laadpaal nemen :). Maar zelf ben ik met dit soort dingen heel simpel: geen verstand van dus ik laat het lekker door een expert doen ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juancho schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:45:
Dat moet natuurlijk 3 fase maar kan je dat ook zelf checken in de meterkast of dat nu al kan of moet je daarvoor echt de installateur voor laten kijken?
Vaak staat het ook gewoon op de factuur van je energiemaatschappij. Op de kWh-meter staat het vaak ook, maar er zijn wel verschillen tussen draaimeters uit de jaren 60 en een slimme meter van vorig jaar natuurlijk.

Je kan altijd nog een foto maken en aan de mensen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 vragen of ze je kunnen helpen met die vraag beantwoorden.

Edit: NB 3 fasen is niet altijd nodig natuurlijk. Als je maar weinig rijdt is 1 fase ook prima, zelfs "langzaam" via een stopcontact kan al genoeg zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 13-04-2022 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JeroenE schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:09:
[...]
Vaak staat het ook gewoon op de factuur van je energiemaatschappij. Op de kWh-meter staat het vaak ook, maar er zijn wel verschillen tussen draaimeters uit de jaren 60 en een slimme meter van vorig jaar natuurlijk.

Je kan altijd nog een foto maken en aan de mensen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 vragen of ze je kunnen helpen met die vraag beantwoorden.

Edit: NB 3 fasen is niet altijd nodig natuurlijk. Als je maar weinig rijdt is 1 fase ook prima, zelfs "langzaam" via een stopcontact kan al genoeg zijn.
Dat klopt maar als je dan toch een laadpaal thuis wil en je hebt bewust een auto gekozen die 3 fase aan kan (ze krijgen een Kona) dan is het net zo handig om met de maximale snelheid te kunnen laden thuis. Dan is je auto na een nachtje altijd weer 100% vol, deels via zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Juancho schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:21:
Dat klopt maar als je dan toch een laadpaal thuis wil en je hebt bewust een auto gekozen die 3 fase aan kan (ze krijgen een Kona) dan is het net zo handig om met de maximale snelheid te kunnen laden thuis. Dan is je auto na een nachtje altijd weer 100% vol, deels via zonnepanelen.
's Nachts schijnt de zon niet, dus dat zal echt niet helpen met laden :P

Ik snap wel dat het leuk is om zo snel mogelijk te laden (ik kan dat zelf ook thuis), maar het is lang niet altijd nodig. Je hoeft een auto niet pas aan de stekker te hangen als hij helemaal leeg is.

Als je hebt gereden en je moet 20 kWh laden dan kan je dat in 2 uur doen op 3 fasen met 11 kW. Of in 6 uur op 1 fase met 3,7 kW of 10 uur als je de langzame stopcontactlader van 2,3 kW gebruikt. Dat past dus allemaal prima binnen een avond/nacht thuis zijn.

Het hangt natuurlijk wel af van de ritjes die er gemaakt worden, ik snap ook wel dat het anders is als ze die auto iedere dag naar 10% leeg rijden. Ik heb natuurlijk wel even aangenomen dat dit niet zo is.

Dat wil overigens niet zeggen dat 3 fasen laden niet handig is. Want dat is het natuurlijk wel. Als je ergens op visite bent en je wil na een paar uurtjes weer naar huis dan is het echt superhandig dan je in 3 uur 30 kWh hebt kunnen laden in tegenstelling tot mijn 1-fase auto auto die dan met een beetje geluk 10 kWh heeft geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
Graag naar laadpalen topic…

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Hou ook even rekening met het feit dat langzamer laden vrijwel altijd leidt tot meer laadverlies t.o.v. op volle snelheid laden. Dat wordt wellicht ook iets om rekening mee te houden met de alsmaar stijgende energieprijzen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Daarnaast schijnt bij het snelladen ook nog verschil te zitten in hoeveel stroom in rekening gebracht wordt. De meeste snelladers zullen het verbruik in de paal op AC nemen terwijl bij de Superchargers enkel de geleverde kWh's gerekend worden. Ik weet niet of dit enkel voor Tesla's geld of ook voor derde maar dit kwam naar boven nadat een Lucid een laadsessie had van ~130 kWh op Electrify America.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:15:
Daarnaast schijnt bij het snelladen ook nog verschil te zitten in hoeveel stroom in rekening gebracht wordt. De meeste snelladers zullen het verbruik in de paal op AC nemen terwijl bij de Superchargers enkel de geleverde kWh's gerekend worden. Ik weet niet of dit enkel voor Tesla's geld of ook voor derde maar dit kwam naar boven nadat een Lucid een laadsessie had van ~130 kWh op Electrify America.
Tesla heeft dit ook al aangepast toch? Dus alles uit de stekker brengen ze in rekening. In het verleden alleen de kWhs die het pack in gingen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:54
Deveon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:15:
Op AC is het verbruik van de paal ook wat de auto binnen krijgt, dus da's logisch. Een AC laadpaal is in de basis een stopcontact dat tegen de auto zegt hoe snel die mag laden. Het omzetten naar DC gebeurt in de auto.
Bij DC laden heb je zelf die verliezen niet en krijg je inderdaad het aan de auto geleverde DC vermogen gefactureerd. Hier gaat dan nog wat vanaf voor de elektronica in de auto, maar da's bij AC niet anders. Het gefactureerde aantal kWh zal dus bij DC laden dichter liggen bij wat er effectief je batterij in gegaan is.

Voor AC laden zijn verliezen van 10 a 20% normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GORby schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:32:
[...]

Op AC is het verbruik van de paal ook wat de auto binnen krijgt, dus da's logisch. Een AC laadpaal is in de basis een stopcontact dat tegen de auto zegt hoe snel die mag laden. Het omzetten naar DC gebeurt in de auto.
Bij DC laden heb je zelf die verliezen niet en krijg je inderdaad het aan de auto geleverde DC vermogen gefactureerd. Hier gaat dan nog wat vanaf voor de elektronica in de auto, maar da's bij AC niet anders. Het gefactureerde aantal kWh zal dus bij DC laden dichter liggen bij wat er effectief je batterij in gegaan is.

Voor AC laden zijn verliezen van 10 a 20% normaal.
Maar nog steeds is het de vraag wat het station in rekening brengt. Een DC station krijgt ook AC binnen. Daar zit al een paar procent verlies op bij omzetten. Tellen ze dat mee of niet? Daarnaast paar procent verlies om de accu te koelen door de auto en nog paar procent verlies bij het laden met hoogvermogen door warmteontwikkeling van de accu. Kan allemaal zo maar oplopen tot 10%. In het verleden bracht Tesla alleen de kWhs in rekening die netto in de accu gingen. Nu brengen ze ook de verliezen in rekening. Dus, 60kWh in de accu en de rekening is ±66kWh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Welkom in de wereld van elektriciteit.

Verliezen zijn er altijd, transport verliezen, transformator verliezen, het is een fenomeen dat bestaat zolang er elektirciteit bestaat.

Vanaf de opwekking (waar ook al verlies opzit, denk aan draaiende delen die lagers hebben etc) wordt de spanning omhoog getransformeerd (met een klein verlies) naar 380.000 volt, dat gaat de hoogspanningsleiding op. Afhankelijk van de lengte daarvan heeft ook die verliezen, transportverlies.
Dan komt de energie bij de transformator aan die er 150kv van maakt, met wederom verlies (denk maar na, ze zijn oliegekoeld, om warmte af te voeren en die warmte is weer verlies want kost energie).
Dan transport naar een 10Kv trafo, wederom verliezen voor transport en omzetting. Dan gaat het de dikke kabels op die naar de woon huizen loopt, ook die hebben verliezen want er zitten onderweg aftakkingen en iedere las kost ook weer heel gering, maar toch verlies.
En hoe hoger die stroomsterkte, hoe hoger het verlies want: P=I2*R. De stroomsterkte wordt in het kwadraad berekend en de R is de overgangsweerstand van de las of de weerstand van de kabel (0,0175 ohm/mm2/meter)
Daarom gaat alles dus eerst even naar die 380 kV want daarmee beperkt men de stroomsterkte, en dus de benodigde kabeldoorsnede. Daarmee neemt het verlies ernstig af.

Nu is meteen helder waarom men DC laden gebruikt voor snelladen, een gelijkstroom heeft ten eerste al geen verliezen die een wisselstroom wel kent, en bovendien kun je dan 400 Volt gebruiken om de stroomsterkte te beperken.
100 kW laden bij 400 volt betekent een stroomsterkte van ruwweg 100000/400 = 250 ampere. Zou je dit met bijvoorbeeld 12 volt doen, dan is bij 100 kW de stroomsterkte, schrik niet, dik 8000 ampere.
Dat geeft veel grotere verliezen, bovendien is dan een kabel nodig die jij en ik niet kunnen optillen zo dik en zwaar.

Ook omvormen kost verlies en levert warmte op.
Tegen dat die KWH in jouw accu zit, zijn er ongeveer 1,8 kwh voor geproduceerd bij de centrale.

Daar komt het, de kwh prijs is door de energieleveranciers zodanig bepaald dat die verliezen worden gedekt.
Dus als jij 100 kwh inkoopt tegen 21 cent, ben je 21 euro kwijt. Dat de centrale er 180 kwh voor moet produceren zit daarbij inbegrepen.

Dat geldt ook voor die laadpalen, daar waar je met DC gaat laden, is het verlies in de laadpaal al in de kwh prijs doorberekend net als de verliezen tussen centrale en de laadpaal.
Dat wat de laadpaal afgeeft, dat betaal je.
De AC laders daartegen hebben een ander KWH tarief, daarin is geen verlies in de laadpaal zelf meer meeberekend, immers dat verlies zit nu in de lader in je auto. Dus ook hier betaal je de KWH die de laadpaal afgeeft en niet meer. Wel is het zo dat je 70 kwh in je accu propt en daarvoor 77 van de paal moet afnemen. Bij DC laden neem je dus werkelijk 70 kwh af maar is het verlies in het tarief meegenomen, hetzij in de vorm van een starttarief hetzij in de kwh prijs. Het starttarief voor AC laden is lager, en dient voor onderhoudskosten net als een deel van het DC starttarief daar ook voor is.

So far so good, helaas zijn er klaarblijkelijk toch laadpalen die bij DC laden jou 70 kWh + 10% in rekening brengen, in feite betaal je daarmee het verlies dubbel. Mooi verdienmodel!
Kijk dus goed waar je gaat snelladen, en kijk op je AC lader ook goed, want als je 70 kwh laad mag je ook maar 70 kwh berekend krijgen, dat er dan 63 kwh in je accu belandt is door het verlies in de autolader van je eigen wagen.

Tesla deed inderdaad via de communicatie met de wagen een meting van wat er de accu inging, wat er aan andere elektronica aanstaat (verarming, muziek, beetje spelen op je dashboard.. ohnee, die overmaatse ipad midden op iets dat voor dashboard moet dorogaan maar het niet is :-) ), dat werd allemaal separaat gezien en Tesla kon zo bepaalde zaken wel en niet in rekening brengen.
Eerlijker is gewoon het exacte aantal KwH dat je laad in rekening te brengen ongeacht of dat je accu ingaat of naar koeling of verwarming etc gaat. Bij DC laden mag daar een paar procent op de tarieven zijn doorberekend voor de verliezen in de paal,bij AC eigenlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35
@ron65 Goed verhaal, maar let op je eenheden. Het is "kilo Watt hour" dus kWh. Meneer Watt is met een hoofdletter, kilo en uur niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Als we toch gaan muggenziften: Ampère, Volt en Ohm is ook met een hoofdletter :9

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RichieB schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:52:
@ron65 Goed verhaal, maar let op je eenheden. Het is "kilo Watt hour" dus kWh. Meneer Watt is met een hoofdletter, kilo en uur niet.
Damn... you're right _/-\o_

Ga ik vaker de mist mee in overigens. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lang verhaal maar klopt dus niet. Op DC heb je ook verliezen in je auto. Dus 70kWh mijn accu in kost ook zo’n 77kWh. Verlies (AC en DC) is eigenlijk redelijk gelijk bij mijn Tesla.

Heeft ook niks met dubbel betalen te maken. Je betaald gewoon wat uit de stekker komt. Zowel op AC als op DC.

[ Voor 23% gewijzigd door Inspired op 13-04-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:48:
Lang verhaal maar klopt dus niet. Op DC heb je ook verliezen in je auto. Dus 70kWh mijn accu in kost ook zo’n 77kWh. Verlies (AC en DC) is eigenlijk redelijk gelijk bij mijn Tesla.

Heeft ook niks met dubbel betalen te maken. Je betaald gewoon wat uit de stekker komt. Zowel op AC als op DC.
Het gaat om de verliezen die de omvormer van de uit het openbare netwerk komende wisselspanning omzet naar gelijkspanning voor de accu.
Bij de DC lading zit die omvormer in de laadpaal, bij de AC uitvoering in de auto.

In de DC uitvoering is het logisch als men die verliezen bij de gebruiker in rekening brengt, want om 70 kWh af te geven moet 77 kWh worden aangevoerd. Er komt nu wel 70 kWh in je accu terecht

Bij de AC is de 70 kWh die wordt aangevoerd meteen ook de afgifte, in je wagen zit d eomvormer waar dan 10% verlies optreed dus komt er maar 63 kWh in je accu, als daar 70 kWh inmoet moet in de paal not 7 kWh verlies worden gecompenseerd dus moet die 77 kWh afgeven.

Bij DC geeft de paal dus 70 kWh af die in je accu komt maar neemt 77 op, bij AC neemt d epaal 77 op, geeft die af en treedt het verlies pas in de auto op.

Voor de gebruiker lijkt het dus alsof de paal bij AC laden meer afgeeft dan bij DC laden. Eigenlijk moet je dus betalen voor die energie die de paal uit het net trekt, en niet wat bij de stekker wordt afgegeven. Op je DC rekening zie je dan 70 kWh staan als geladen en rekent met 77 af, bij AC staat er 77 op en rekent men ook 77 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ron65 je weet toch helemaal niet of een DC paal het verlies in rekening brengt bij de gebruiker? Ook zal een DC paal niet op 10% verlies zitten maar eerder op 3%. De verliezen waarvoor de gebruiker doorgaans betaald zitten in de auto. Warmteontwikkeling van de cellen door de hoge laadstroom en de koeling van het pack. Op AC betaal ik 77kWh voor 70kWh netto in de accu, en op DC ook. De 3% die men verliest in de lader zullen ze denk ik zelf voor hun rekening nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:42:
@ron65 je weet toch helemaal niet of een DC paal het verlies in rekening brengt bij de gebruiker? Ook zal een DC paal niet op 10% verlies zitten maar eerder op 3%. De verliezen waarvoor de gebruiker doorgaans betaald zitten in de auto. Warmteontwikkeling van de cellen door de hoge laadstroom en de koeling van het pack. Op AC betaal ik 77kWh voor 70kWh netto in de accu, en op DC ook. De 3% die men verliest in de lader zullen ze denk ik zelf voor hun rekening nemen.
Dat is een goed punt, ik ben even uitgegaan van 10% die hier eerder genoemd werd, maar kan ook 3% zijn ja. Zeg het maar...

Maar als je betaalt voor wat de stekker afgeeft zit die 3% (neem ik even jouw waarde aan) bij AC in je eigen auto, dus na de stekker, en bij DC in de paal, dus voor de stekker.

Mijn punt is: bij DC moet die 3% verlies bij meting op stekker niveau in de prijs meeberekend worden, bij AC niet. Om de simpele reden dat bij AC de meting voor het verlies en bij dc na het verlies gebeurt in dat geval, bij AC zal het verloren vermogen dus gewoon mee gemeten worden, maar bij DC niet want daar heeft het al plaatsgevonden voor de meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
Ik snap je punt niet helemaal Ron. Wat wil je precies zeggen?

Je rekent overigens met veel te veel verliezen in het elektriciteitsnet. Gemiddeld is zo'n 5-7% verlies van opwek tot verbruik thuis. Ruimschoots minder dan de 80% die jij schetst. Dat zou pas energieverspilling zijn...

Daarnaast meten zowel AC- als DC-palen wat ze leveren, dus aan het 'stopcontact'. Volkomen eerlijk. Als je een auto koopt die minder laadverliezen kent, zou je dus ook minder kwijt zijn voor eenzelfde volle lading. Ongeacht of het DC of AC is.
Dat er verliezen optreden is inherent aan de techniek. Grootste verliezen komen van het omzetten van elektrische energie naar chemische energie. Die heb je bij zowel AC als DC (o.a. in warmte van je accu, want je hebt te maken met interne weerstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10 06:59
ron65 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:28:
[...]

Nog zoiets: door iedereen te verplichten elektrisch te gaan rijden besparen ze enorm op brandstofkosten. De werknemer is echter gemiddeld 100 euro per maand duurder uit dan met een vergelijkbaar ICE model, door de hogere bijteling obv hogere fiscale waarde van de wagen. Dat wordt niet gecompenseerd. Ook naar dat argument is niet verder gekeken, ter kennisgeving aangenomen, dat wel.
Wat vind je vergelijkbare modellen? Want 100 euro per maand duurder voor jou in bijtelling dan neem je een heel groot verschil. Dat is zeg eens 150-200 euro bruto hogere bijtelling.

Twee voorbeelden wat auto's betreft die makkelijk 1 op 1 is

430iA 180kW XDrive High Executive coupe vs i4 M50 400kW/ 83,9kWh automaat
i4 = 45 euro bruto GOEDKOPER per maand in bijtelling.

Kodiaq 1.5 TSI ACT 110kW Sportline Business vs. Enyaq iV 60 132kW/62kWh Sportline
Enyaq = 75 euro bruto goedkoper in bijtelling

Overigens, wat je aan je werkgever zou kunnen voorstellen: Hou hetzelfde leasebudget als vroeger, alles wat je eronder zit krijg je bruto uitgekeerd. Zo incentiveer je EN kleinere auto's EN elektrische auto's, omdat beide goedkoper zijn in de lease, tegen gelijke kosten voor de werkgever

Same here:
kmser schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:19:

Hier ook een autoliefhebber die binnenkort moet overgaan naar een EV van de werkgever. In het oude systeem had ik recht op een audi A6, mercedes E of BMW 5. In het nieuwe systeem is dat een ramp omdat er nog niet veel is.
Voor grofweg hetzelfde budget van een 530 heb je een iX toch? Zelfs goedkoper in lease en bijtelling. of een EQC 400 vs een E200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

The__Virus schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:06:
Ik snap je punt niet helemaal Ron. Wat wil je precies zeggen?
Dat er verliezen zijn voor elektrische aansluitingen. ook voor je huis, die verliezen in het openbare netwerk zijn ingecalculeerd in je kWh prijs.
Overigens ga ik uit van 80% omdat destijds, toen ik mijn opleiding deed, dit de werkelijke verliezen waren. Omdat ik vervolgens een heel andere richting uitgegaan ben in mijn werk heb ik geen verdere kennisupdates meer gedaan in die richting, dus het kan best dat 80% inmiddels 8% geworden is. Mea Culpa

Bottom line: de verliezen van dat net zijn tot aan de afnemer berekend in de prijs. Fair en correct. Geldt dus ook voor de laadpaal want die is ook gewoon afnemer!
Daarnaast meten zowel AC- als DC-palen wat ze leveren, dus aan het 'stopcontact'. Volkomen eerlijk. Als je een auto koopt die minder laadverliezen kent, zou je dus ook minder kwijt zijn voor eenzelfde volle lading. Ongeacht of het DC of AC is.
En daar zit toch een verschil. De accu is altijd DC, gelijkspanning. Bij aanleveren van AC (Wisselspanning) moet er dus een omzetting plaatsvinden naar DC.
In geval van een snellader gebeurt dat in de laadpaal, die omzetting kost energie, en gebeurt vóór het stopcontact. Dat betekent dat de verliezen van het openbare net al verrekend zijn in de kWh prijs die de laadpaaleigenaar daar betaalt, maar dat er dus nog... wat zal het zijn die omvorming? 3%? ... verloren gaat voor de meting op de stekker plaatsvindt. Je kunt gelijk hebben dat die door de laadpaal eigenaar voor eigen rekening genomen wordt, maar m.i. verrekenen ze dat in de prijs. Een snellader is duurder per kWh dan een 11 kW lader op straat.

De laadpaal op straat is AC, je auto moet die dus nog omvormen, daar ook 3%? die wordt nu in de auto verbruikt, dus ná de stekker en de meting daarop. Nu heb je gelijk als je zegt dat een auto die hier zuiniger mee omgaat tot minder verlieskosten leidt. Want die 3% is nu wel door die stekker gekomen en betaal je dus mee. Bij DC is die al verloren vóór de meting op de stekker plaatsvindt.

Het onderwerp was dat mensen bij hun afrekening soms zien dat er 70 kWh geladen is en er 77 berekend is. Als je zoals jij zegt betaalt wat door de stekker komt, zitten daar inderdaad de verliezen van je accupakket zelf, de elektronica die nog aanstaat, eventueel klimatiseren van de accu en interieur etc etc allemaal bij in.
Wat overblijft is die 3% van de omvormer, die bij AC ook erin moet zitten, bij DC niet omdat het daar net voor het meetpunt al verloren gaat.

Bij DC zou dan 70 + 3% = 72,33 kWh op de factuur moeten staan OF men heeft dit al in de prijs meegewogen, en dan mag er 70 kWh opstaan en géén 77 kWh
Bij AC is het helemaal helder, alle verliezen vinden plaats na de meting en zijn dus meegewogen in het verbruik. 70 kWh is dan 70kWh op de factuur.

Mijn punt is dan een beetje gaat dit wel goed? krijgt de EV rijder geen spookkosten voor zijn kiezen op die manier. Daarom die beschrijving van de cyclus van opwekking tot de accu, ik kan die 7 extra kWh op de factuur niet verklaren bij AC en deels niet bij DC laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:49
ron65 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:27:
[...]

Overigens ga ik uit van 80% omdat destijds, toen ik mijn opleiding deed, dit de werkelijke verliezen waren.
[...]

Mijn punt is dan een beetje gaat dit wel goed? krijgt de EV rijder geen spookkosten voor zijn kiezen op die manier. Daarom die beschrijving van de cyclus van opwekking tot de accu, ik kan die 7 extra kWh op de factuur niet verklaren bij AC en deels niet bij DC laden.
Ik ga ook al een tijdje mee, maar 80% komt alleen in de centrale voor. Daarna gaat het allemaal een stuk efficiënter.

Bij zowel AC als DC is er een normering en een instituut die lader certificeert en dit in de gaten houdt. Niets om je druk over te maken.

Beide laders mogen en kunnen alleen afrekenen wat ze bij de stekker afleveren.

[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 14-04-2022 09:41 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hebben jullie ooit een liter brandstof in een jerrycan getankt om te controleren of de teller van de pomp wel goed geijkt is? Of de samenstelling van de brandstof gecontroleerd?
The__Virus schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:59:
Hier is wetgeving voor en controle op, zodat mensen het niet zelf hoeven te doen. Bij DC laden is dit hetzelfde. AC tot op zekere hoogte.
Precies...

[ Voor 43% gewijzigd door JanHenk op 14-04-2022 10:02 ]

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:27:
[...]

Dat er verliezen zijn voor elektrische aansluitingen. ook voor je huis, die verliezen in het openbare netwerk zijn ingecalculeerd in je kWh prijs.
Overigens ga ik uit van 80% omdat destijds, toen ik mijn opleiding deed, dit de werkelijke verliezen waren. Omdat ik vervolgens een heel andere richting uitgegaan ben in mijn werk heb ik geen verdere kennisupdates meer gedaan in die richting, dus het kan best dat 80% inmiddels 8% geworden is. Mea Culpa

Bottom line: de verliezen van dat net zijn tot aan de afnemer berekend in de prijs. Fair en correct. Geldt dus ook voor de laadpaal want die is ook gewoon afnemer!

[...]

En daar zit toch een verschil. De accu is altijd DC, gelijkspanning. Bij aanleveren van AC (Wisselspanning) moet er dus een omzetting plaatsvinden naar DC.
In geval van een snellader gebeurt dat in de laadpaal, die omzetting kost energie, en gebeurt vóór het stopcontact. Dat betekent dat de verliezen van het openbare net al verrekend zijn in de kWh prijs die de laadpaaleigenaar daar betaalt, maar dat er dus nog... wat zal het zijn die omvorming? 3%? ... verloren gaat voor de meting op de stekker plaatsvindt. Je kunt gelijk hebben dat die door de laadpaal eigenaar voor eigen rekening genomen wordt, maar m.i. verrekenen ze dat in de prijs. Een snellader is duurder per kWh dan een 11 kW lader op straat.

De laadpaal op straat is AC, je auto moet die dus nog omvormen, daar ook 3%? die wordt nu in de auto verbruikt, dus ná de stekker en de meting daarop. Nu heb je gelijk als je zegt dat een auto die hier zuiniger mee omgaat tot minder verlieskosten leidt. Want die 3% is nu wel door die stekker gekomen en betaal je dus mee. Bij DC is die al verloren vóór de meting op de stekker plaatsvindt.

Het onderwerp was dat mensen bij hun afrekening soms zien dat er 70 kWh geladen is en er 77 berekend is. Als je zoals jij zegt betaalt wat door de stekker komt, zitten daar inderdaad de verliezen van je accupakket zelf, de elektronica die nog aanstaat, eventueel klimatiseren van de accu en interieur etc etc allemaal bij in.
Wat overblijft is die 3% van de omvormer, die bij AC ook erin moet zitten, bij DC niet omdat het daar net voor het meetpunt al verloren gaat.

Bij DC zou dan 70 + 3% = 72,33 kWh op de factuur moeten staan OF men heeft dit al in de prijs meegewogen, en dan mag er 70 kWh opstaan en géén 77 kWh
Bij AC is het helemaal helder, alle verliezen vinden plaats na de meting en zijn dus meegewogen in het verbruik. 70 kWh is dan 70kWh op de factuur.

Dus samengevat: je zorg zit in het verschil in het aantal kWh's dat je laadt via AC vs DC, uitgaande van een gelijk percentage acculading dat je krijgt?
Tja dat zou zinnig zijn indien er vergelijkbare tarieven zouden zijn. Nu kun je er gerust van uitgaan dat het verwerkt zit in de tarieven. Maar ik snap dat als je sec naar de kWh's geladen zou krijgen, een mismatch krijgt.
Hier is al politieke aandacht voor geweest: https://www.rijksoverheid...-energieverlies-laadpalen op basis van dit bericht: https://www.telegraaf.nl/...aalt-te-veel-bij-laadpaal

Probleem is dus vooral de fors hogere verliezen bij AC waardoor je een verschil krijgt. Dat is denk ik simpelweg een stukje voorlichting. Dit verlies hangt nl. van veel factoren af en is technisch lastig voor te compenseren. Met daarbij de vraag of compensatie wel terecht is. M.i. niet. Als een automerk als USP heeft dat het slechts 5% laadverliezen bijv. realiseert bij AC, dan kan dat meewegen in de keuze voor een auto (of tenminste in TCO worden meegenomen). Hier moet de markt echter nog volwassener voor worden. Gelukkig is het dus deels al op orde mijn inziens, nu AC nog.

Oow en with hierboven. Die verliezen die je rekent kloppen inderdaad als je de efficiëntie van de centrale meeneemt. Maar dat lijkt me hier niet van toepassing. Zonnepanelen en windturbines kennen geen verbranding en dus ook niet de daarmee gepaard gaande verliezen.
JanHenk schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:46:
Hebben jullie ooit een liter brandstof in een jerrycan getankt om te controleren of de teller van de pomp wel goed geijkt is? Of de samenstelling van de brandstof gecontroleerd?
Hier is wetgeving voor en controle op, zodat mensen het niet zelf hoeven te doen. Bij DC laden is dit hetzelfde. AC tot op zekere hoogte, tot de stekker dus.

[ Voor 6% gewijzigd door The__Virus op 14-04-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
JohanB schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:12:
[...]

[...]

Voor grofweg hetzelfde budget van een 530 heb je een iX toch? Zelfs goedkoper in lease en bijtelling. of een EQC 400 vs een E200?
Een collega heeft vorige zomer een 530e besteld. Hij had gekeken naar een EQC, maar in zijn budget moest hij dan 3000 Euro opleggen.

Qua bijtelling (hier VAA) is de BMW goedkoper in BE (<50gr CO2 en goedkoper)

Ondertussen weet ik niet hoe de situatie zit, maar de BMW 530e zal ondertussen wel duurder zijn in lease dan de EQC.
Vorig jaar hadden we nog de keuze plug in hybride of elektrisch. Dit jaar worden de bestellingen voorlopig nog geblokkeerd, maar ziet het ernaar uit dat het elektrisch zal moeten zijn. Benzine of diesel waren al even gedaan omwille van TCO budgetten.

Wij zijn er qua car policy niet op vooruit gegaan daar verbruik vroeger niet meegeteld werd en nu wel. Als je een mooi uitgeruste 5 touring had kon je initieel neet een bmw ix3 bestellen en nu met de huidige prijzen kan dat ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
kmser schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:01:
[...]

Een collega heeft vorige zomer een 530e besteld. Hij had gekeken naar een EQC, maar in zijn budget moest hij dan 3000 Euro opleggen.

Qua bijtelling (hier VAA) is de BMW goedkoper in BE (<50gr CO2 en goedkoper)

Ondertussen weet ik niet hoe de situatie zit, maar de BMW 530e zal ondertussen wel duurder zijn in lease dan de EQC.
Vorig jaar hadden we nog de keuze plug in hybride of elektrisch. Dit jaar worden de bestellingen voorlopig nog geblokkeerd, maar ziet het ernaar uit dat het elektrisch zal moeten zijn. Benzine of diesel waren al even gedaan omwille van TCO budgetten.

Wij zijn er qua car policy niet op vooruit gegaan daar verbruik vroeger niet meegeteld werd en nu wel. Als je een mooi uitgeruste 5 touring had kon je initieel neet een bmw ix3 bestellen en nu met de huidige prijzen kan dat ook niet meer.
Een jaar geleden prijzen zijn niet super relevant. Je moet wel de zaken nu met elkaar vergelijken. De 530e is iets van 25% in prijs gestegen geloof ik afgelopen jaar? Met vergelijkbare opties, is de EQC bijna altijd goedkoper vandaag dan een 530e

Het lijkt dus vooral een algemeen policy probleem rondom vebruik, budget en huidige prijzen. Waar je nu dus ook niet meer zo'n ICE zou kunnen bestellen, zelfs als dat qua EV of niet policy zou mogen?

Met het statement "auto's zijn heel duur geworden en passen niet meer goed in oude policies" ben ik het helemaal eens. Met het statement "EVs zijn momenteel duurder in de lease dan vergelijkbare ICE" niet

edit: ook nog even een EQE vs E 300 vergelijking gemaakt snel op de Belgische site, met zelfde opties, en de verschillen zijn minimaal in prijs (dus lease waarschijnlijk goedkoper, door goedkopere brandstof)

[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 14-04-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
JohanB schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:25:
[...]

Een jaar geleden prijzen zijn niet super relevant. Je moet wel de zaken nu met elkaar vergelijken. De 530e is iets van 25% in prijs gestegen geloof ik afgelopen jaar? Met vergelijkbare opties, is de EQC bijna altijd goedkoper vandaag dan een 530e

Het lijkt dus vooral een algemeen policy probleem rondom vebruik, budget en huidige prijzen. Waar je nu dus ook niet meer zo'n ICE zou kunnen bestellen, zelfs als dat qua EV of niet policy zou mogen?

Met het statement "auto's zijn heel duur geworden en passen niet meer goed in oude policies" ben ik het helemaal eens. Met het statement "EVs zijn momenteel duurder in de lease dan vergelijkbare ICE" niet

edit: ook nog even een EQE vs E 300 vergelijking gemaakt snel op de Belgische site, met zelfde opties, en de verschillen zijn minimaal in prijs (dus lease waarschijnlijk goedkoper, door goedkopere brandstof)
Elektrisch is ook ruim 15 procent gestegen afgelopen maanden. De prijs van de bmw die ik voor ogen had is 17.5% extra, tesla is ook in die grootorde.

Voor mij is het moeilijk om een vergelijking te maken tussen de prijs van een EV en een hybride. De EQC speelt een categorie lager dan de bmw 5. Daarnaast hangt het er ook te fel van af hoe de firma de kost berekend. Bij onze berekening ben je met een EV zeker niet beter af dan met een hybride.

En als ik de cijfers bekijk is de EQE op maandbasis 100€ goedkoper per maand, en dat is zonder brandstof. Voor de E zou er nog korting vanaf moeten (maar die kan ik niet zien omdat het model uitverkocht is).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:19
Gisteren heb ik mijn nieuwe zakelijke leaseauto besteld ter vervanging van de Ioniq Electric 28 kWh.

Het is een MG ZS EV long range luxury geworden in de kleur Como Blue. :)

Ik heb ook nog even gekeken naar benzine auto's om het goed te vergelijken, maar qua kosten kwam ik dan of maar een paar tientjes goedkoper uit of op hetzelfde bedrag aan bijtelling uit of alleen echt goedkoper tenzij ik een veel kleinere auto of een auto met minder opties zou kiezen. Oftewel dan ga je compromissen sluiten en dat is naar mijn mening niet de bedoeling als je een auto 5 jaar lang gaat rijden.

De volgende redenen gaven toch de doorslag om weer voor een elektrische auto te kiezen.

1. Na 4 jaar lang EV gereden te hebben, ben ik overtuigd van het fijne rijgedrag van een EV. Dit rijdt naar mijn mening gewoon beter dan welke benzine auto dan ook.
2. Voor het milieu en de leefomgeving.
3. Toen ik mijn eerste EV bestelde, de Ioniq Electric koos ik in eerste instantie hiervoor vanwege de lage bijtelling en natuurlijk ook vanwege punt 2 het milieu. Nu de bijtelling per maand tussen benzine en elektrisch bijna gelijk is, heb ik nu echt bewust weer voor een EV gekozen.
4. Onze privé auto is ook elektrisch dus waarom zou je dan zakelijk weer benzine gaan rijden? Als mijn vrouw elektrisch rijdt dan kan ik toch niet achterblijven. ;) (dit punt is natuurlijk onzin, maar ik zet het er toch bij)
5. Ik ben ervan overtuigd dat de EV de toekomst heeft. Toen ik de Ioniq bestelde was het natuurlijk interessant vanwege de bijtelling en dat het nieuwe techniek is, maar 4 jaar later ben ik echt overtuigd van EV rijden. Range anxiety is een non issue. Zelfs met 200 km range kom ik overal en de MG ZS EV heeft een range van 365 km volgens ev-database.nl dus is range helemaal geen issue meer.

Waarom dan gekozen voor de MG ZS EV en niet voor een andere EV? Dat heeft te maken met 2 dingen, namelijk de levertijd en mijn leasebudget.

Ik heb namelijk ook een keer proefgereden in de Ioniq 5. Fantastische auto, maar die viel helaas buiten budget en had een levertijd van 9 maanden. Gezien het feit dat de bijtelling volgend jaar nog iets duurder uitvalt, wil ik de auto het liefst dit jaar nog gaan rijden.
Daarom heb ik ook een proefrit gemaakt in de Kona Electric facelift. Deze vond mijn vrouw te klein qua kofferruimte en de middenconsole te hoog waardoor je wat opgesloten voelt. Daarnaast was de Kona 35 euro per maand duurder in bijtelling.

Cupra Born viel ook af vanwege duurdere bijtelling en lange levertijd. Kia e-Niro viel af vanwege hogere bijtelling en het feit dat er een nieuw model aan zit te komen dit jaar. Daar wilde ik echter niet op wachten omdat die nog duurder in aanschaf is en het nog maar de vraag is of die dit jaar geleverd kan worden.
De Megane E-Tech viel ook af vanwege de hogere bijtelling en de vraag of de levering nog lukt dit jaar. De productie ligt op dit moment weer 2 weken stil vanwege tekort aan onderdelen.

Zelf had ik overigens zo weer de Ioniq Electric gekozen, maar de werkgever heeft strengere eisen gesteld aan de range. Zo moet de elektrische auto 350 km actieradius hebben volgens ev-database.nl dus dan vallen al heel veel modellen af.

Zelf had ik in eerste instantie ook nog wel interesse in de MG5, maar vergeleken met de MG ZS EV mist die een aantal opties die ik toch graag heb. Bovendien heeft de MG 5 net te weinig range en stond die nog niet in het leaseportaal.

Verschillen MG ZS EV vs MG5.

1. Grotere accu (68.3 kWh vs 57.0 kWh)
2. Dodehoekwaarschuwing
3. Waarschuwing achteropkomend en kruisend verkeer
4. Draadloze oplader voor smartphone
5. Panoramisch zonnedak dat open kan

Al met al heb ik er lang over nagedacht en denk ik met de MG ZS EV de juiste keuze gemaakt te hebben.

Nu kan het wachten beginnen. :)
Levertijd zou 6 maanden zijn volgens de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
kmser schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:24:
[...]

Elektrisch is ook ruim 15 procent gestegen afgelopen maanden. De prijs van de bmw die ik voor ogen had is 17.5% extra, tesla is ook in die grootorde.

Voor mij is het moeilijk om een vergelijking te maken tussen de prijs van een EV en een hybride. De EQC speelt een categorie lager dan de bmw 5. Daarnaast hangt het er ook te fel van af hoe de firma de kost berekend. Bij onze berekening ben je met een EV zeker niet beter af dan met een hybride.

En als ik de cijfers bekijk is de EQE op maandbasis 100€ goedkoper per maand, en dat is zonder brandstof. Voor de E zou er nog korting vanaf moeten (maar die kan ik niet zien omdat het model uitverkocht is).
Ok, dus de EQE is inderdaad goedkoper dan de E benzine. Daarnaast vergeleek ik de 5 met de iX, niet de EQC. Lijkt er dus op dat er prima een vergelijkbare of betere EV is voor de prijs categorie waarin je mag bestellen.

De stelling hieronder, waarop ik reageerde lijkt dus wat overtrokken:
kmser schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:19:

[ Voor 16% gewijzigd door JohanB op 17-04-2022 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JohanB schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:12:
[...]

Wat vind je vergelijkbare modellen? Want 100 euro per maand duurder voor jou in bijtelling dan neem je een heel groot verschil. Dat is zeg eens 150-200 euro bruto hogere bijtelling.
Voor mijn wensen en budget kwam ik op een XC40 Pure Electric uit.
Die heb je ook als ICE.

Ik zal het op hoofdlijnen uitleggen.
Misschien niet helemaal correct maar ik ga uit van de huidige situatie, een Astra-K Diesel, tav de nieuwe situatie een XC40 Pure Electric.
Voor mij komt het totale verschil daartussen hoger uit dan 100 euro.

Ten eerste heeft de leaseregeling een budgetbeperking op basis van loon. Mensen tot een bepaalde schaal krijgen minder budget als mensen met een iets hoger loonschaal, zo zijn er 5 stappen tot aan directie salarissen.

Dat budget is voor mij gesteld op 580 euro, ik mag daar maximaal 25% boven, dus tot 725 euro. Dan moet ik wel het verschil tussen 580 euro en wat ik bestel zelf bijleggen iedere maand.
Die eigen bijdrage zoals die heeft mag dan weer op jaarbasis van de bijtelling worden afgetrokken voor die bij het salaris wordt opgeteld. Dat is een wettelijk regeltje.
Dus ga ik 110 euro boven 580 dan moet ik 110 bijbetalen, en mag per jaar 12*110 = 1320 euro van de bijtelling afhalen.
Als de catalogus waarde dus 48000 is, dan is de bijtelling 16% van 35000 + 22% van 13000 (48000-35000) en dat komt totaal uit op 8460, daarvan mag ik 1320 afhalen en dan hou je over 7140 bijtelling, per maand bruto 595, globaal netto 280 euro. Daar bij opgeteld de 110 eigen bijdrage, totaal 390 euro per maand

Dan de ICE die ik nu lease en ik dus even als uitgangspunt nam voor een gecontinueerde situatie:
Ik heb nu een wagen met fiscale waarde 29000, 22% bijtelling, dat is bruto 6380 maar ik betaal maandelijks 60 euro eigen bijdrage, dat is 720 per jaar eraf, kom ik op bruto 5660 oftewel 472 per maand, netto 222 euro.
Daar komt 60 bij voor eigen bijdrage, is 282 euro. Een verschil van 108 euro per maand die ik nu meer kwijt zal zijn.
Ik ging even uit van een soortgelijke wagen als ik nu heb, tot directie met de eis kwam dat alleen en uitsluitend nog per EV mag worden gereden.

Overigens is directie daardoor per auto stukken goedkoper uit wat brandstof betreft, de werknemer is echter veel duurder uit door de hogere bijtelling en hogere eigen bijdrage, die ook is veroorzaakt doordat het budget 20% omlaag gesteld is tav de regeling die ik nu nog heb.

Laten we even heel eerlijk zijn: als ik zelf uberhaupt een wagen wil leasen die in private lease zit, 60 maanden, 35000 km per jaar, die een trekhaak heeft en 1500 kg kan trekken, ben ik minimaal 900 of meer kwijt per maand. Dat haal ik niet terug uit km declaraties, dus ik ben nog altijd blij dat ik op deze wijze een wagen als de XC40 kan en mag leasen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
ron65 schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:12:
[...]

Voor mijn wensen en budget kwam ik op een XC40 Pure Electric uit.
Die heb je ook als ICE.

Ik zal het op hoofdlijnen uitleggen.
Misschien niet helemaal correct maar ik ga uit van de huidige situatie, een Astra-K Diesel, tav de nieuwe situatie een XC40 Pure Electric.
Voor mij komt het totale verschil daartussen hoger uit dan 100 euro.

Ten eerste heeft de leaseregeling een budgetbeperking op basis van loon. Mensen tot een bepaalde schaal krijgen minder budget als mensen met een iets hoger loonschaal, zo zijn er 5 stappen tot aan directie salarissen.

Dat budget is voor mij gesteld op 580 euro, ik mag daar maximaal 25% boven, dus tot 725 euro. Dan moet ik wel het verschil tussen 580 euro en wat ik bestel zelf bijleggen iedere maand.
Die eigen bijdrage zoals die heeft mag dan weer op jaarbasis van de bijtelling worden afgetrokken voor die bij het salaris wordt opgeteld. Dat is een wettelijk regeltje.
Dus ga ik 110 euro boven 580 dan moet ik 110 bijbetalen, en mag per jaar 12*110 = 1320 euro van de bijtelling afhalen.
Als de catalogus waarde dus 48000 is, dan is de bijtelling 16% van 35000 + 22% van 13000 (48000-35000) en dat komt totaal uit op 8460, daarvan mag ik 1320 afhalen en dan hou je over 7140 bijtelling, per maand bruto 595, globaal netto 280 euro. Daar bij opgeteld de 110 eigen bijdrage, totaal 390 euro per maand

Dan de ICE die ik nu lease en ik dus even als uitgangspunt nam voor een gecontinueerde situatie:
Ik heb nu een wagen met fiscale waarde 29000, 22% bijtelling, dat is bruto 6380 maar ik betaal maandelijks 60 euro eigen bijdrage, dat is 720 per jaar eraf, kom ik op bruto 5660 oftewel 472 per maand, netto 222 euro.
Daar komt 60 bij voor eigen bijdrage, is 282 euro. Een verschil van 108 euro per maand die ik nu meer kwijt zal zijn.
Ik ging even uit van een soortgelijke wagen als ik nu heb, tot directie met de eis kwam dat alleen en uitsluitend nog per EV mag worden gereden.

Overigens is directie daardoor per auto stukken goedkoper uit wat brandstof betreft, de werknemer is echter veel duurder uit door de hogere bijtelling en hogere eigen bijdrage, die ook is veroorzaakt doordat het budget 20% omlaag gesteld is tav de regeling die ik nu nog heb.

Laten we even heel eerlijk zijn: als ik zelf uberhaupt een wagen wil leasen die in private lease zit, 60 maanden, 35000 km per jaar, die een trekhaak heeft en 1500 kg kan trekken, ben ik minimaal 900 of meer kwijt per maand. Dat haal ik niet terug uit km declaraties, dus ik ben nog altijd blij dat ik op deze wijze een wagen als de XC40 kan en mag leasen!
Duidelijk, maar dit heeft toch niet veel met EV te maken? Dit lijkt vooral te maken te hebben met het moeten kiezen van een nieuwe auto en een lager budget daarbij. Ook een nieuwe ICE zal duurder zijn dan je huidige

Overigens zou ik persoonlijk de XC40 niet als "vergelijkbaar" neerzetten als een Astra. Waarom geen Ioniq 5? of een ID-3 of een e208? Die zullen allemaal (een stuk) goedkoper uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Sonicfreak schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:32:
Gisteren heb ik mijn nieuwe zakelijke leaseauto besteld ter vervanging van de Ioniq Electric 28 kWh.

Het is een MG ZS EV long range luxury geworden in de kleur Como Blue. :)

Ik heb ook nog even gekeken naar benzine auto's om het goed te vergelijken, maar qua kosten kwam ik dan of maar een paar tientjes goedkoper uit of op hetzelfde bedrag aan bijtelling uit of alleen echt goedkoper tenzij ik een veel kleinere auto of een auto met minder opties zou kiezen. Oftewel dan ga je compromissen sluiten en dat is naar mijn mening niet de bedoeling als je een auto 5 jaar lang gaat rijden.

De volgende redenen gaven toch de doorslag om weer voor een elektrische auto te kiezen.

1. Na 4 jaar lang EV gereden te hebben, ben ik overtuigd van het fijne rijgedrag van een EV. Dit rijdt naar mijn mening gewoon beter dan welke benzine auto dan ook.
2. Voor het milieu en de leefomgeving.
3. Toen ik mijn eerste EV bestelde, de Ioniq Electric koos ik in eerste instantie hiervoor vanwege de lage bijtelling en natuurlijk ook vanwege punt 2 het milieu. Nu de bijtelling per maand tussen benzine en elektrisch bijna gelijk is, heb ik nu echt bewust weer voor een EV gekozen.
4. Onze privé auto is ook elektrisch dus waarom zou je dan zakelijk weer benzine gaan rijden? Als mijn vrouw elektrisch rijdt dan kan ik toch niet achterblijven. ;) (dit punt is natuurlijk onzin, maar ik zet het er toch bij)
5. Ik ben ervan overtuigd dat de EV de toekomst heeft. Toen ik de Ioniq bestelde was het natuurlijk interessant vanwege de bijtelling en dat het nieuwe techniek is, maar 4 jaar later ben ik echt overtuigd van EV rijden. Range anxiety is een non issue. Zelfs met 200 km range kom ik overal en de MG ZS EV heeft een range van 365 km volgens ev-database.nl dus is range helemaal geen issue meer.

Waarom dan gekozen voor de MG ZS EV en niet voor een andere EV? Dat heeft te maken met 2 dingen, namelijk de levertijd en mijn leasebudget.

Ik heb namelijk ook een keer proefgereden in de Ioniq 5. Fantastische auto, maar die viel helaas buiten budget en had een levertijd van 9 maanden. Gezien het feit dat de bijtelling volgend jaar nog iets duurder uitvalt, wil ik de auto het liefst dit jaar nog gaan rijden.
Daarom heb ik ook een proefrit gemaakt in de Kona Electric facelift. Deze vond mijn vrouw te klein qua kofferruimte en de middenconsole te hoog waardoor je wat opgesloten voelt. Daarnaast was de Kona 35 euro per maand duurder in bijtelling.

Cupra Born viel ook af vanwege duurdere bijtelling en lange levertijd. Kia e-Niro viel af vanwege hogere bijtelling en het feit dat er een nieuw model aan zit te komen dit jaar. Daar wilde ik echter niet op wachten omdat die nog duurder in aanschaf is en het nog maar de vraag is of die dit jaar geleverd kan worden.
De Megane E-Tech viel ook af vanwege de hogere bijtelling en de vraag of de levering nog lukt dit jaar. De productie ligt op dit moment weer 2 weken stil vanwege tekort aan onderdelen.

Zelf had ik overigens zo weer de Ioniq Electric gekozen, maar de werkgever heeft strengere eisen gesteld aan de range. Zo moet de elektrische auto 350 km actieradius hebben volgens ev-database.nl dus dan vallen al heel veel modellen af.

Zelf had ik in eerste instantie ook nog wel interesse in de MG5, maar vergeleken met de MG ZS EV mist die een aantal opties die ik toch graag heb. Bovendien heeft de MG 5 net te weinig range en stond die nog niet in het leaseportaal.

Verschillen MG ZS EV vs MG5.

1. Grotere accu (68.3 kWh vs 57.0 kWh)
2. Dodehoekwaarschuwing
3. Waarschuwing achteropkomend en kruisend verkeer
4. Draadloze oplader voor smartphone
5. Panoramisch zonnedak dat open kan

Al met al heb ik er lang over nagedacht en denk ik met de MG ZS EV de juiste keuze gemaakt te hebben.

Nu kan het wachten beginnen. :)
Levertijd zou 6 maanden zijn volgens de dealer.
Interessant! Begin volgend jaar moet ik ook mijn Ioniq 28kWh inleveren. Nu wil ik sowieso wat meer range aangezien ik regelmatig Den Haag - Vlissingen rij, maar ik wil ook niet te veel betalen (gaat sowieso een stuk duurder worden dan de 4% Ioniq natuurlijk).

Hoe vind jij het rijcomfort/bediening/bouwkwaliteit van de MG ZS EV t.o.v. de Ioniq?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Standeman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
[...]

Interessant! Begin volgend jaar moet ik ook mijn Ioniq 28kWh inleveren. Nu wil ik sowieso wat meer range aangezien ik regelmatig Den Haag - Vlissingen rij, maar ik wil ook niet te veel betalen (gaat sowieso een stuk duurder worden dan de 4% Ioniq natuurlijk).

Hoe vind jij het rijcomfort/bediening/bouwkwaliteit van de MG ZS EV t.o.v. de Ioniq?
Bouwkwaliteit en rijcomfort is prima. Bediening is wel iets anders soms, bijvoorbeeld MG Pilot inschakelen doe je met een hendel aan het stuur door er twee tikjes tegen te geven net als Bij Tesla.

Sowieso is de auto nog ruimer dan de Ioniq, qua beenruimte achterin en qua kofferruimte.
Je levert natuurlijk ook wel in op opties zoals verwarmd stuur en stoelen met geheugenfunctie, maar er zitten in ieder geval verwarmbare stoelen in al is dat wel 1 stand i.p.v. 3 zoals bij de Ioniq.

Voordeel is wel dat je nu een app hebt bij de MG. Dat misten wij natuurlijk ook al bij de Ioniq 28 kWh.

Wat wel een voordeel is als je net als ik voor de Luxury gaat, is dat er een panoramadak in zit dat open kan. Dat geeft lekker veel licht in de cabine.

Zoals gezegd heb ik ook naar de Kona gekeken, maar die is duurder in aanschaf als je naar de Premium kijkt en ook kleiner. Als je met de Kona voor een lagere uitrusting gaat dan kom je misschien net zo duur uit als voor de MG ZS EV, maar dan heb je soms nog minder opties. Dat wilde ik zelf niet en mijn vrouw vond sowieso de kofferruimte van de Kona te klein en de middenconsole te veel aanwezig. Daarom viel de Kona af.

Naar mijn mening biedt de MG ZS EV gewoon veel waar voor je geld en kom je bij Hyundai en Kia al duurder uit voor een beetje vergelijkbare uitrusting.

Zie ook deze review waarbij de MG ZS EV de beste elektrische SUV onder 40.000 euro genoemd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
8.7 kWh / 100 km begint wel echt ergens op te lijken! En dat door de Alpen > 1000km

https://media.mercedes-be...3e-44ac-8b8d-191de5337888

[ Voor 30% gewijzigd door JohanB op 19-04-2022 12:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:23
JohanB schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:34:
8.7 kWh / 100 km begint wel echt ergens op te lijken! En dat door de Alpen > 1000km

https://media.mercedes-be...3e-44ac-8b8d-191de5337888
wat een prutsers, als ze @Mar.tin hadden laten rijden hadden ze makkelijk de 5 kWh/100km gehaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Sonicfreak schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:01:
[...]

Bouwkwaliteit en rijcomfort is prima. Bediening is wel iets anders soms, bijvoorbeeld MG Pilot inschakelen doe je met een hendel aan het stuur door er twee tikjes tegen te geven net als Bij Tesla.

Sowieso is de auto nog ruimer dan de Ioniq, qua beenruimte achterin en qua kofferruimte.
Je levert natuurlijk ook wel in op opties zoals verwarmd stuur en stoelen met geheugenfunctie, maar er zitten in ieder geval verwarmbare stoelen in al is dat wel 1 stand i.p.v. 3 zoals bij de Ioniq.

Voordeel is wel dat je nu een app hebt bij de MG. Dat misten wij natuurlijk ook al bij de Ioniq 28 kWh.

Wat wel een voordeel is als je net als ik voor de Luxury gaat, is dat er een panoramadak in zit dat open kan. Dat geeft lekker veel licht in de cabine.

Zoals gezegd heb ik ook naar de Kona gekeken, maar die is duurder in aanschaf als je naar de Premium kijkt en ook kleiner. Als je met de Kona voor een lagere uitrusting gaat dan kom je misschien net zo duur uit als voor de MG ZS EV, maar dan heb je soms nog minder opties. Dat wilde ik zelf niet en mijn vrouw vond sowieso de kofferruimte van de Kona te klein en de middenconsole te veel aanwezig. Daarom viel de Kona af.

Naar mijn mening biedt de MG ZS EV gewoon veel waar voor je geld en kom je bij Hyundai en Kia al duurder uit voor een beetje vergelijkbare uitrusting.

Zie ook deze review waarbij de MG ZS EV de beste elektrische SUV onder 40.000 euro genoemd wordt.

[YouTube: De MG ZS EV Long Range is de beste elektrische SUV onder de 40.000 Euro]
Dank je! Ik zat de e-niro to overwegen. Maar de MG is zeker ook een kandidaat als ik het zo hoor. T.z.t. maar eens een proefrit maken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JohanB schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:35:
[...]

Duidelijk, maar dit heeft toch niet veel met EV te maken? Dit lijkt vooral te maken te hebben met het moeten kiezen van een nieuwe auto en een lager budget daarbij. Ook een nieuwe ICE zal duurder zijn dan je huidige

Overigens zou ik persoonlijk de XC40 niet als "vergelijkbaar" neerzetten als een Astra. Waarom geen Ioniq 5? of een ID-3 of een e208? Die zullen allemaal (een stuk) goedkoper uitkomen
ID-3 was geen optie, mijn caravan is geen 75 kg en dat mag de ID-3 maximaal trekken.(bedoeld voor een fietsendrager dus)

e208, was geen optie, trekgewicht maximaal 0 kg

Ioniq 5 was geen optie, geremd gewicht aanhanger maximaal 750 kg, caravan is 1100 kilo.

Met vergelijkbaar doel ik eigenlijk op: ik heb nu een Astra Diesel die de caravan kan trekken, en verder ook voldoet aan mijn wensen, en nu moet ik in het EV segment een vergelijkbare terug vinden.
Qua afmetingen is de Astra even breed, 5 cm korter en 18 cm lager. Eigenlijk dus bijna vergelijkbaar maar wel opvallend iets lager dan de xc40.
Trekkracht ligt op 1400 kg, de XC40 1500.

En verdere zaken als trekhaakje, is ook niet bij iedere auto bij te bestellen. Ik had wagens die 1200 kg mochten trekken in de leaseapp, maar geen trekhaak bij te bestellen. Bellen met de leasemaatschappij leerde me dat het dan ook niet achteraf wordt toegestaan om er een onder te bouwen.

Alles bij elkaar, doel ik op een auto die aan vergelijkbare wensen voldoet als de Astra die ik nu heb. Komt bij dat in het budget wat ik MAXIMAAL mag besteden géén auto zit die meer dan 1200 kg kan trekken, als alleen de XC40.
Die is alleen wel dik 100 euro per maand duurder dan de Astra,
Als ik dan hetzelfde als ICE of hibride had mogen bestellen, en met 'hetzelfde' moet je opnieuw kijken naar een auto die de caravan aankan, 5 personen mee kunnen, waar ik met mijn vrij lange lengte zonder rugpijn uitstap na een lange rit ect etc, dan had ik op een Opel Crossland uit kunnen komen, en die berekende ik op meer dan 150 goedkoper per maand dan de XC40 p6. Maar die mogen we dus niet, omdat we uitsluitend nog EV mogen rijden voortaan. En zelf een auto kopen en km declareren? leuk idee, je mag alleen nog declareren als je prive auto ook een EV is. Ze willen echt alles wat benzine of diesel of LPG verstookt verbannen uit de bedrijfsvoering. 100%. en dat moet in 2025 volledig gerealiserd zijn.

Sterker nog, als personeelslid mag je over een jaar met een prive wagen die niet volledig EV is, niet eens meer op het parkeerterrein staan, alleen gasten nog. Alle overige plekken worden voorzien van laadpalen en zijn alleen nog voor EV bestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ron65 een kleine auto (en geld besparen elke maand) en wat huren kan ook een optie zijn. Caravan en BEV is sowieso niet snel iets wat ik zou doen. Tenzij je in NL gaat camperen. Maar dan is er ook wel iemand die hem er neer kan zetten misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:49
Inspired schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:16:
@ron65 een kleine auto (en geld besparen elke maand) en wat huren kan ook een optie zijn. Caravan en BEV is sowieso niet snel iets wat ik zou doen. Tenzij je in NL gaat camperen. Maar dan is er ook wel iemand die hem er neer kan zetten misschien.
Iedere dag met de caravan naar je werk kan wel.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:16:
Nee, dat is voor mij geen optie.
Kleine auto = met rugpijn uitstappen (en die ervaring had ik met de UP en dergelijke heel sterk)
ten tweede wil ik niet afhankelijk zijn van iemand die voor mij de caravan ergens heenbrengt
ten derde wil ik zodra het bijv met pinksteren mooi weer lijkt te worden, spontaan ala minuut die caravan erachter kunnen haken en wegrijden. Niet afhankelijk zijn van het al dan niet kunnen huren van een auto.

Ik wil gewoon een auto waar ik comfortabel inzit (ik zit veel km per week op de weg) en ook met mijn rug niet in de knoei kom (ik heb nu eenmaal een hele zwakke rug, aangeboren afwijking), en die ik dus ook op vakanties kan gebruiken.
Een proefzit in de XC40 laatst bij de dealer bewees dat de XC40 daaraan voldoet.
Als je wat moet huren ben je bovendien voor 3 weken vakantie ook veel kwijt. Reken op 40 euro per dag, en dan twee dagen voor en na die drei weken voor halen en brengen caravan naar en van de stalling, dus 25 dagen, ook rond de 1000 euro, als je daar een keertje extra weggaan bijrekent al snel dus een euro of 1200-1300. Nu heb ik het hele jaar door een wagen die dat allemaal kan en dat kost me ook 1300 per jaar meer dan de huidige wagen.

lood om oud ijzer met veel meer gedoe dus om een kleinere wagen te leasen en dan steeds iets te moeten huren voor vakanties.
Ja oke, die is per maand goedkoper die kleinere wagen, dat legt de verhoudingen inderdaad nog wat anders, maar ik heb helemaal geen zin in dat gedoe steeds.
Zoals het nu is, prima, dat wil ik terug, kost me alleen wel 110 extra per maand omdat , en dat is mijn punt, de werkgever heeft besloten dat we EV moeten gaan rijden, was niet mijn besluit, is me opgedrongen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ron65 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:35:
[...]

Kleine auto = met rugpijn uitstappen (en die ervaring had ik met de UP en dergelijke heel sterk)
ten tweede wil ik niet afhankelijk zijn van iemand die voor mij de caravan ergens heenbrengt
ten derde wil ik zodra het bijv met pinksteren mooi weer lijkt te worden, spontaan ala minuut die caravan erachter kunnen haken en wegrijden. Niet afhankelijk zijn van het al dan niet kunnen huren van een auto.

Ik wil gewoon een auto waar ik comfortabel inzit (ik zit veel km per week op de weg) en ook met mijn rug niet in de knoei kom (ik heb nu eenmaal een hele zwakke rug, aangeboren afwijking), en die ik dus ook op vakanties kan gebruiken.
Een proefzit in de XC40 laatst bij de dealer bewees dat de XC40 daaraan voldoet.
Als je wat moet huren ben je bovendien voor 3 weken vakantie ook veel kwijt. Reken op 40 euro per dag, en dan twee dagen voor en na die drei weken voor halen en brengen caravan naar en van de stalling, dus 25 dagen, ook rond de 1000 euro, als je daar een keertje extra weggaan bijrekent al snel dus een euro of 1200-1300. Nu heb ik het hele jaar door een wagen die dat allemaal kan en dat kost me ook 1300 per jaar meer dan de huidige wagen.

lood om oud ijzer met veel meer gedoe dus om een kleinere wagen te leasen en dan steeds iets te moeten huren voor vakanties.
Ja oke, die is per maand goedkoper die kleinere wagen, dat legt de verhoudingen inderdaad nog wat anders, maar ik heb helemaal geen zin in dat gedoe steeds.
Zoals het nu is, prima, dat wil ik terug, kost me alleen wel 110 extra per maand omdat , en dat is mijn punt, de werkgever heeft besloten dat we EV moeten gaan rijden, was niet mijn besluit, is me opgedrongen!
Tja. Je krijgt de auto van je WG primair om klanten te bezoeken denk ik. Niet om op vakantie te gaan. :)

Overigens kan een ICE huren voor de vakantie ook best een voordeel zijn en niet alleen maar gedoe. Verbruik van 35-40kWh/100km is ook best een gedoe als je wat verder wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 19-04-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Standeman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:41:
[...]

Dank je! Ik zat de e-niro to overwegen. Maar de MG is zeker ook een kandidaat als ik het zo hoor. T.z.t. maar eens een proefrit maken.
De e-Niro heb ik ook naar gekeken, maar net als de Kona was die duurder in bijtelling. Daarnaast viel de Executive met opties als stoelgeheugen en stoelventilatie buiten budget waardoor ik op een uitvoering uitkwam die qua opties vergelijkbaar is met de MG ZS EV, maar dan is de MG dus goedkoper.

Daarnaast komt er dit jaar een nieuw model van de Niro, de Niro EV en om nu 5 jaar met een oud model rond te rijden vond ik persoonlijk niet aantrekkelijk nog even los van de hogere bijtelling.
Daarnaast zou de Niro EV dit jaar moeten komen, maar de vraag is of die dit jaar geleverd kan worden want volgend jaar is de bijtelling sowieso hoger vanwege het maximum bedrag dat 16% bijtelling heeft naar 30.000 euro gaat. En dan is de Niro EV ook weer eens iets van 2.000 euro duurder dan het huidige model.

Om die redenen viel de e-Niro bij mij af, maar goed ik zou als ik jou was zeker een proefrit maken in de MG en een goede vergelijking maken met andere EV's.

Houd er wel rekening mee dat als je de auto nog dit jaar geleverd wil krijgen dat je dan snel moet zijn en dat eigenlijk alleen de Kona, e-Niro en MG ZS EV nog kans maken om dit jaar geleverd te worden.
Bij andere modellen wordt dat heel krap of kun je het zelfs vergeten. Die worden dan waarschijnlijk pas 2023 geleverd. Dat is ook wat de Hyundai en MG dealer mij vertelden. Zelf was ik ook al tot die conclusie gekomen als je de andere topics over levertijden een beetje doorleest en als je eens rondvraagt bij dealers.
De Ioniq 5 bijvoorbeeld heeft nu een levertijd van 9 maanden.

Edit: ik lees net dat je begin volgend jaar je Ioniq moet inleveren. :+
In ieder geval is de MG wat mij betreft het overwegen waard als je niet teveel wilt gaan betalen.
De stap van 4% naar 16% bijtelling is al flink slikken kan ik je vertellen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sonicfreak op 19-04-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Inspired schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:38:
[...]

Tja. Je krijgt de auto van je WG primair om klanten te bezoeken denk ik. Niet om op vakantie te gaan. :)

Overigens kan een ICE huren voor de vakantie ook best een voordeel zijn en niet alleen maar gedoe. Verbruik van 35-40kWh/100km is ook best een gedoe als je wat verder wil.
Ik betaal eigen bijdrage om er ook prive gebruik van te maken, dus dan moet de auto ook geschikt zijn om ermee op vakantie te kunnen.
Als ik geen prive gebruik maak, hoef ik geen eigen bijdrage te betalen en moet een verklaring bij de belastingdienst voor max 500 km/jaar indienen en zit aan een berg administratie vast.
Als je dan onderweg naar huis op een ritje van 80 km op 2 km van je huis af even stopt om even een boodschapje te halen, en ze merken dat, wordt die hele rit als prive aangeduid door de belastingdienst.

Bovendien dan 2 autos voor de deur ipv 1 daar waar al te weinig plek is, buren niet blij... nee ik wil prive rijden met de wagen, betaal daar voor en dus moet de wagen ook aan mijn eisen en wensen voldoen. Dat is bij wetgeving omschreven voor mensen die meebetalen voor privegebruik.

Mijn punt is, nogmaals: als de werkgever besluit het beste jongetje van de klas te zijn en dus idreeen te verplichten elektrisch te gaan rijden, moeten zij ook de gevolgen, in dit geval hogere kosten van de werknemer die een direct gevolg van dat besluit zijn, voor rekening nemen. DAT is mijn punt. niet of ik al dan niet een 0 km contract of huurauto of weet ik veel wat wil.

Werkgever is overigens voor de rest perfect, hele leuke collegiale club met veel plezier in werkzaamheden en soort werk, prima salaris en leuke secundaire arbeidsvoorwaarden. Alleen dat stukje leaseregeling is altijd al bagger geweest en daar komt nu ook bovenop dat zij iets willen, dat verplichten en de kosten op de werknemer afwentelen. Diegene die dat verzint komt overigens zelf elke dag op fietsje naar kantoor, maar ik moet heel Nederland en deels Belgie door voor onze klanten. Die ervaring heeft die persoon niet en denkt er dus ook steevast onvoldoende bij na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
ron65 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:35:
[...]

Als je enige eis is >1100 kg trekgewicht en niet te klein dan heb je inderdaad een edge case te pakken voor EV. Als je een paar vergelijkbare opties kiest op een ICE die daar aan voldoet dan zit je al snel aan een vergelijkbare prijs. e.g. de Crossland die je noemt zit zo op 35k EUR (en mag overigens geloof ik ook dat gewicht niet trekken, dus geen super vergelijking )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JohanB schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:58:
[...]

Als je enige eis is >1100 kg trekgewicht en niet te klein dan heb je inderdaad een edge case te pakken voor EV. Als je een paar vergelijkbare opties kiest op een ICE die daar aan voldoet dan zit je al snel aan een vergelijkbare prijs. e.g. de Crossland die je noemt zit zo op 35k EUR (en mag overigens geloof ik ook dat gewicht niet trekken, dus geen super vergelijking )
ICE wagens zijn ook duurder geworden ja. De Astra die ik nu heb zit ook rond 33K en dat was 27K (kale uitvoeringen).
Maar alleen 1100 kg caravan is niet de enige wens, ik moet ook om een aangeboren rugafwijking denken die in veel wagens een probleem oplevert met rugpijn na een half uurtje rijden.
De stoel is dus heel belangrijk, maar ook de houding tav pedalen en stuur. Ik ben niet voor niets veel dealers afgeweest vorig jaar om gewoon eens in te stappen en voelen hoe de stoel zit in diverse merken en types.
Je moet eens weten hoeveel er daarvan dan afvallen (knietjes knel tegen de stuurkolom die niet hoger te krijgen is, stuur te ver van je af waardoor je nergens je armen op kun laten rusten en niet dichter bij te krijgen, of juist te dichtbij en niet verder weg te zetten. Dan stoel naar achter, ja pedalen weer te ver weg. En ga zo maar door).

Het allerbeste zat nog de Octavia die ik 5 jaar geleden moest inruilen, dat was perfect. Goede lendensteunen, stuur op perfecte afstand, rugleuning in goede houding en lang genoeg, benen goed kwijt kunnen en pedalen op prima afstand.. de Astra mist daarin met name de ondersteuning voor de rechtrerarm omdat die middensteun kort is, dat gaat ook voor de XC40 gelden helaas maar verder prima vergelijkbaar al is de instap lekker wat hoger. ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 16:09
ron65 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:06:
[...]

ICE wagens zijn ook duurder geworden ja. De Astra die ik nu heb zit ook rond 33K en dat was 27K (kale uitvoeringen).
Maar alleen 1100 kg caravan is niet de enige wens, ik moet ook om een aangeboren rugafwijking denken die in veel wagens een probleem oplevert met rugpijn na een half uurtje rijden.
De stoel is dus heel belangrijk, maar ook de houding tav pedalen en stuur. Ik ben niet voor niets veel dealers afgeweest vorig jaar om gewoon eens in te stappen en voelen hoe de stoel zit in diverse merken en types.
Je moet eens weten hoeveel er daarvan dan afvallen (knietjes knel tegen de stuurkolom die niet hoger te krijgen is, stuur te ver van je af waardoor je nergens je armen op kun laten rusten en niet dichter bij te krijgen, of juist te dichtbij en niet verder weg te zetten. Dan stoel naar achter, ja pedalen weer te ver weg. En ga zo maar door).

Het allerbeste zat nog de Octavia die ik 5 jaar geleden moest inruilen, dat was perfect. Goede lendensteunen, stuur op perfecte afstand, rugleuning in goede houding en lang genoeg, benen goed kwijt kunnen en pedalen op prima afstand.. de Astra mist daarin met name de ondersteuning voor de rechtrerarm omdat die middensteun kort is, dat gaat ook voor de XC40 gelden helaas maar verder prima vergelijkbaar al is de instap lekker wat hoger. ook niet verkeerd.
Ik weet niet of lease maatschappijen hier aan meewerken, maar als je een moeilijke rug hebt / specifieke stoel zoekt is een aangepaste stoel dan geen mogelijkheid? https://assautostoelen.nl/onze-stoelen/personenautostoel/

Ik ken het bedrijf niet maar ben jarenlang dagelijks langs hun reclamezuil gereden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MrBasta schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet of lease maatschappijen hier aan meewerken, maar als je een moeilijke rug hebt / specifieke stoel zoekt is een aangepaste stoel dan geen mogelijkheid? https://assautostoelen.nl/onze-stoelen/personenautostoel/

Ik ken het bedrijf niet maar ben jarenlang dagelijks langs hun reclamezuil gereden O-)
Hele goede tip, en dank voor je meedenken.
Het kan zeker een optie zijn. Wellicht over 5 jaar als ik dit circus weer door moet ;-)
Ik voorzie dan minder caravan vakanties, kids zijn dan zover dat ze hun eigen gang zullen gaan. en de caravan is dan ook zo'n 30 jaar oud. Dan wellicht meer vakanties in huisjes of hotels.
En dan kan iets kleiner prima en als dat dan een versie met aangepaste stoel is is dat wellicht prima.
Ik sla de URL op!
Dank.

[ Voor 7% gewijzigd door ron65 op 19-04-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
ron65 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:49:
[...]

...
Ioniq 5 was geen optie, geremd gewicht aanhanger maximaal 750 kg, caravan is 1100 kilo.
...
Naar welke versie van de IONIQ 5 refereen je hier? Alleen de IONIQ 5 met de kleine batterij (58kWh) mag namelijk maximaal 750 kg geremd (en ongremd) trekken. De 73kWh (en a.s. 77kWh) versie mag geremd 1600kg trekken. Idem voor zijn broer/zus: de Kia EV6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MrBasta schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:17:
[...]

Dat is niet eens zo zeer aan de leasemaatschappij, maar kun je ook aankaarten bij de werkgever... Onder omstandigheden MOET die meewerken (en betalen).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Franciesco schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:41:
[...]

Naar welke versie van de IONIQ 5 refereen je hier? Alleen de IONIQ 5 met de kleine batterij (58kWh) mag namelijk maximaal 750 kg geremd (en ongremd) trekken. De 73kWh (en a.s. 77kWh) versie mag geremd 1600kg trekken. Idem voor zijn broer/zus: de Kia EV6.
Yep, maar die beiden vielen kaal, dus zonder ook maar een trekhaak erbij, al buiten budget. No-Go dus

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ron65 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:57:
Werkgever is overigens voor de rest perfect, hele leuke collegiale club met veel plezier in werkzaamheden en soort werk, prima salaris en leuke secundaire arbeidsvoorwaarden.
Ik snap je probleem wel, maar dat heeft op zich natuurlijk niet heel veel met een EV te maken, anders dan dat zij nu iedereen in een EV willen hebben.

Het is natuurlijk een totaalplaatje en zoals je zelf al schrijft was de leaseregeling altijd al ruk. Als het blijkbaar niet helpt om aan je werkgever duidelijk te maken dat dit jou extra geld gaat kosten kan je beter eerst verzinnen of je deze verslechtering wil "slikken" of niet.

Maar ik vind het ook wel een beetje ver gaan dat je verwacht dat een werkgever rekening houdt met jouw wens om een caravan te trekken. Dat is immers voor je werk niet nodig. Dat vind ik dan meer een geluk als je een leaseauto hebt waarmee dat wel kan.
Een beetje hetzelfde idee toen ik collega's had die klaagden dat hun tankpas het alleen in Nederland deed en ze dus zelf de brandstof moesten betalen toen ze op vakantie naar zuid Spanje reden met de auto van de zaak.

Wellicht kan je nog eens naar alternatieven kijken zoals ter plaatse een tent/caravan/huisje huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JeroenE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:56:
[...]
Ik snap je probleem wel, maar dat heeft op zich natuurlijk niet heel veel met een EV te maken, anders dan dat zij nu iedereen in een EV willen hebben.

Het is natuurlijk een totaalplaatje en zoals je zelf al schrijft was de leaseregeling altijd al ruk. Als het blijkbaar niet helpt om aan je werkgever duidelijk te maken dat dit jou extra geld gaat kosten kan je beter eerst verzinnen of je deze verslechtering wil "slikken" of niet.

Maar ik vind het ook wel een beetje ver gaan dat je verwacht dat een werkgever rekening houdt met jouw wens om een caravan te trekken. Dat is immers voor je werk niet nodig. Dat vind ik dan meer een geluk als je een leaseauto hebt waarmee dat wel kan.
Een beetje hetzelfde idee toen ik collega's had die klaagden dat hun tankpas het alleen in Nederland deed en ze dus zelf de brandstof moesten betalen toen ze op vakantie naar zuid Spanje reden met de auto van de zaak.

Wellicht kan je nog eens naar alternatieven kijken zoals ter plaatse een tent/caravan/huisje huren?
Het is heel simpel, zodra je werkgever je een eigen bijdrage laat betalen voor prive gebruik, mag je verlangen dat de auto minimaal voldoet aan je soort prive gebruik.
Dus als je een caravan hebt en een eigen auto wegdoet omdat de werkgever aanbiedt de wagen tegen kosten ook prive te mogen gebruiken, moet de leasewagen een caravan kunnen trekken.
Natuurlijk ga je dan niet voor een hummer, maar een wagen die fatsoenlijk de caravan kan trekken, niet overdrijven dus.

Wettelijk heb je dat recht en als werkgever die plicht in dat geval.

En anders vakantie gaan vieren om dit gegeven zou betekenen dat de werkgever dus bepaalt hoe je niet op vakantie mag gaan, dat gaat te ver.

En ik heb deze vorm van vakantie met een speciale reden, een huisje / hotel is gewoon niet te doen en niet vanwege kosten, maar om een andere reden (heeft met 1 van mijn kinderen te maken). Dus ik heb een caravan, en daar moet ik mee weg kunnen wanneer ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JeroenE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:56:
[...]
In zoverre dat juist het moeten rijden met een EV deze discussie voortbracht.
Overigens wilde ik alleen maar aangeven dat ik wat moeite had met het punt dat de werkgever hierdoor bespaart en de werknemer op kosten wordt gejaagd. Dat kwam dan weer voort uit dat ik ergens verklaarde waarom ik een EV besteld heb en geen hybride terwijl die laatste vanwege het niet op eigen terrein kunnen laden beter had geweest.

Snap je? je moet hier kennelijk steeds verklaren waarom je een bepaalde keuze maakte, dan verklaren waarom je niet talloze andere keuzes maakte, en dan verklaren waarom die andere keuzen geen optie waren etc etc. Ja dan ga je op enig moment offtopic.

Gegeven is nu gewoon: ik heb verplicht een EV nodig, en nee dat is niet de meest handige keuze maar wel de beste nu de werkgever me daartoe dwingt. En die EV moet dan dus ook een caravan kunnen trekken. En nee, ik heb géén zin in huurauto's, vakantieauto constructies, alternatieve vormen van vakantie, ik heb een caravan, en een leasewagen, daarvoor betaal ik een deel mee om deze prive te mogen gebruiken en dan moet hij gewoon voldoen aan mijn vorm van gebruik. En ik vraag echt niets extravagants daarin ;-)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-10 20:34
ron65 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:17:
In zoverre dat juist het moeten rijden met een EV deze discussie voortbracht.
Overigens wilde ik alleen maar aangeven dat ik wat moeite had met het punt dat de werkgever hierdoor bespaart en de werknemer op kosten wordt gejaagd. Dat kwam dan weer voort uit dat ik ergens verklaarde waarom ik een EV besteld heb en geen hybride terwijl die laatste vanwege het niet op eigen terrein kunnen laden beter had geweest.

Snap je? je moet hier kennelijk steeds verklaren waarom je een bepaalde keuze maakte, dan verklaren waarom je niet talloze andere keuzes maakte, en dan verklaren waarom die andere keuzen geen optie waren etc etc. Ja dan ga je op enig moment offtopic.

Gegeven is nu gewoon: ik heb verplicht een EV nodig, en nee dat is niet de meest handige keuze maar wel de beste nu de werkgever me daartoe dwingt. En die EV moet dan dus ook een caravan kunnen trekken. En nee, ik heb géén zin in huurauto's, vakantieauto constructies, alternatieve vormen van vakantie, ik heb een caravan, en een leasewagen, daarvoor betaal ik een deel mee om deze prive te mogen gebruiken en dan moet hij gewoon voldoen aan mijn vorm van gebruik. En ik vraag echt niets extravagants daarin ;-)
Volgens mij redeneer je totaal de verkeerde kant op (iets met eigen belang).
Een lease auto wordt jou door de werkgever verstrekt voor het doel van de werkgever: jou in staat stellen om woon/werk verkeer af te leggen en daarnaast (afhankelijk van je functie) voor werkzaamheden op een andere locatie, bv. klantenbezoek.

Daarnaast geeft de werkgever jou de gelegenheid om de auto ook privé te gebruiken. hiervoor zijn een aantal wettelijke regels, zoals bijtelling etc. voorzien, omdat een auto in het geval van privé gebruik wordt beschouwd als een loon in natura, en hiervoor vraagt jouw werkgever een deel eigen bijdrage, wat totaal niet uitzonderlijk is.

NERGENS maar dan ook nergens staat vastgelegd dat jij de auto dan ook maar naar eigen inzicht mag gebruiken waarbij je eist dat deze voldoet aan JOUW eisen en die niets te maken hebben met het feit dat de auto jou ook privé ter beschikking wordt gesteld.

Als jij bepaalde eisen hebt aan een auto, waar de werkgever niet aan voldoet of wenst te voldoen kun je zeker niet eisen dat de werkgever jouw persoonlijke wensen en vereisten in overweging MOET nemen.

De functionaliteit die jij eist van een auto die prima voldoet voor de werkgever om jouw werk te verrichten: (o.a. woon/werk, zakelijke reizen), is absurd en volledig niet ter zake doend argument om maar proberen door te drukken, zoals trekgewicht voor een caravan. Wat heeft de werkgever eraan dat jij trekgewicht nodig hebt? een trekhaak? Doet totaal niet ter zake voor de werkgever.

Als jij de zaken eist waar je auto aan moet voldoen heb je maar 1 keus: de auto van je werkgever alleen zakelijk gebruiken en zelf een auto kopen die voldoet aan al jouw eisen....zoals elke normaal persoon dat ook doet die geen auto van de zaak heeft. :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Voor het bedrag wat je aan bijtelling betaalt voor een EV waar een caravan achter kan kan je ook zelf een auto rijden. De EV is dan puur zakelijk en heb je geen eigen bijdrage of bijtelling. Voor privé heb je dan een tweede auto voor de deur.

Ideaal is dat natuurlijk niet, maar volgens mij bied je werkgever feitelijk geen andere optie. Enige optie die voor jou dan overblijft is een andere werkgever met andere secundaire arbeidsvoorwaarde zoals zelf je lease auto kunnen kiezen. Overigens heb ik zelf ook nooit een lease auto kunnen kiezen en werd hooguit binnen de mogelijkheden rekening gehouden met de privé situatie. Al hoorde je mij niet klagen toen ik een telefoontje kreeg of ik niet een Model 3 wilde rijden. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ron65 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:11:
Het is heel simpel, zodra je werkgever je een eigen bijdrage laat betalen voor prive gebruik, mag je verlangen dat de auto minimaal voldoet aan je soort prive gebruik.
Volgens mij is het idee aan je eigen bijdrage juist andersom. Je hebt (meen ik) twee smaken, die natuurlijk ook gecombineerd kunnen zijn: a) die auto is zo handig dat je hem ook privé zou willen gebruiken en je werkgever wil dan dat jij een vergoeding betaalt vanwege dat extra gebruik of b) jij wil graag een duurdere auto dan in het budget zit en je werkgever vind dat prima als je het verschil maar zelf betaald.

Er is voor zover ik weet geen wettelijke regeling dat als je een eigen bijdrage betaalt jij dan ook alles te zeggen moet hebben over de auto.
En anders vakantie gaan vieren om dit gegeven zou betekenen dat de werkgever dus bepaalt hoe je niet op vakantie mag gaan, dat gaat te ver.
Dat is toch ook helemaal niet zo? Dat je graag met een caravan op vakantie gaat mag natuurlijk best, maar je moet niet doen alsof de werkgever dat maar mogelijk moet maken.

Als jij graag op vakantie gaat met een auto om snelle rondjes op de Nürnbergring Nordschleife te rijden hoeven ze daar toch geen rekening mee te houden?

Mijn punt is een beetje hetzelfde als @Isheara: als je nieuwe auto niet meer voor privé gebruik geschikt is dan ligt het meer voor de hand om dat dan ook niet meer te doen.
Dat is meer omdat men hier een handige oplossing probeert te bedenken, dan dat ze je per se willen aanvallen op je keuzes. Natuurlijk helpt het dan ook niet dat je een werkgever hebt met een onhandige regeling en geen rekening houdt met de werknemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ron65 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:11:
[...]

Dus als je een caravan hebt en een eigen auto wegdoet omdat de werkgever aanbiedt de wagen tegen kosten ook prive te mogen gebruiken, moet de leasewagen een caravan kunnen trekken.
Natuurlijk ga je dan niet voor een hummer, maar een wagen die fatsoenlijk de caravan kan trekken, niet overdrijven dus.

Wettelijk heb je dat recht en als werkgever die plicht in dat geval.

En ik heb deze vorm van vakantie met een speciale reden, een huisje / hotel is gewoon niet te doen en niet vanwege kosten, maar om een andere reden (heeft met 1 van mijn kinderen te maken). Dus ik heb een caravan, en daar moet ik mee weg kunnen wanneer ik wil.
Dit is (imho) complete onzin. Waar in de wet staat dat recht volgens jou? De EB is alleen maar een tegemoetkoming voor de kosten die de WG extra maakt als jij privé kilometers maakt met de leaseauto. In andere gevallen is het een EB omdat je over je leasebedrag gaat. De WG hoeft daardoor echt niet te zorgen dat jij een caravan kunt trekken tegen gelijke bijtelling bij een BEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Ik ben het met @JeroenE en @Isheara eens.
Wel kan ik me de frustratie van @ron65 voorstellen, aangezien hij met de oude leaseregeling wel budget had voor een ICE die een caravan kon trekken en met de nieuwe regeling verplicht is om een EV te leasen met (ik neem aan) ongeveer hetzelfde budget en dat dat budget niet toereikend is om een EV te leasen die de caravan kan trekken. Dus gaat het hem geld kosten.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
pmiddeld schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:08:
Wel kan ik me de frustratie van @ron65 voorstellen, aangezien hij met de oude leaseregeling wel budget had voor een ICE die een caravan kon trekken en met de nieuwe regeling verplicht is om een EV te leasen met (ik neem aan) ongeveer hetzelfde budget en dat dat budget niet toereikend is om een EV te leasen die de caravan kan trekken. Dus gaat het hem geld kosten.
Vergetende dat, hij met het huidige budget ook geen passende ICE konden vinden die de caravan kon trekken en waar hij goed in kon zitten. (De crosslander voldeed bijv. niet aan het trekgewicht dat nodig was)

Het budget/de huidige regeling is helaas gewoon kennelijk niet meer van deze tijd, EV of niet. (En is kennelijk nooit afdoende geweest vroeger ook al)

[ Voor 11% gewijzigd door JohanB op 20-04-2022 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 21:13
Afgelopen week een proefrit gemaakt in een fiat 500e, zou voor ons de 2e auto zijn voor naast de reguliere auto op dinosap. Wordt nog even worstelen om een kinderzitje in die wagen te krijgen maar hij zal voornamelijk voor woonwerk verkeer gebruikt worden +/- 30-40km per dag.

Toen kwam de verkoper met een interresant aanbod voor een 24kwh action model voor iets onder de 20k (met radio upgrade, afleverkosten etc en hij is reeds besteld en onderweg). Van te voren hadden we eigenlijk de 44kwh versie in ons hoofd maar deze prijs laat mij twijfelen. Als ik de reviews lees heb je een realistische range van +/-140km en als ik eerlijk ben is dat voldoende voor waar we de auto voor verwachten te gebruiken.

Maar over een jaar of 4-5 wil je de auto ook nog redelijk kunnen inruilen. Lekker laten staan of gewoon voor gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Isheara schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:14:
[...]

Daarnaast geeft de werkgever jou de gelegenheid om de auto ook privé te gebruiken. hiervoor zijn een aantal wettelijke regels, zoals bijtelling etc. voorzien, omdat een auto in het geval van privé gebruik wordt beschouwd als een loon in natura, en hiervoor vraagt jouw werkgever een deel eigen bijdrage, wat totaal niet uitzonderlijk is.

NERGENS maar dan ook nergens staat vastgelegd dat jij de auto dan ook maar naar eigen inzicht mag gebruiken waarbij je eist dat deze voldoet aan JOUW eisen en die niets te maken hebben met het feit dat de auto jou ook privé ter beschikking wordt gesteld.
Je leest iets over het hoofd, ik betaal naast bijtelling ook een eigen bijdrage. Die laatste is zelfs in de leaseregeling beschreven en daar staat letterlijk bij "Indien werknemer de eigen bijdrage voor prive gebruik voldoet heeft werknemer het recht om de configuratie van de auto te kiezen afgestemd op het beoogd privegebruik"
Met andere woorden, ik heb dat recht. Staat dus niet "nergens", maar wel "ergens" ;-)

De sleutel zit in dat stukje eigen bijdrage.
En omdat je dat betaalt voor het gebruik, mag je dat ook aftrekken van het bruto bijtellingsdeel. Omdat dat stukje zeker géén loon in natura meer is, je betaalt juist ervoor.

Als de werkgever dat niet eist, en je toch prive gebruik van de auto maakt, dan betaal je alleen de bijtelling omdat dat gebruik wel loon in natura is, en heb je inderdaad maar aan te nemen wat de werkgever aanbied. Dan heb je inderdaad geen reacht om een trekhaakje te eisen, en te wensen dat de auto xxxx kilo kan trekken. Helemaal met je eens.
Maar ik betaal er maandelijks voor, buiten de bijtelling om.
Ik kan ook de keuze maken niet die eigen bijdrage te betalen. Die keuze is er juist om mensen die wel een wagen op maat willen die optie te bieden. Wil je dat? dan betaal je mee buiten de bijtelling om die ook moet worden voldaan!
Wil je het niet die eigen bijdrage? best, dan is dit je wagen en mag je prive gebruiken als de bijtelling wordt voldaan. Zo zit de regeling in elkaar. Is CAO goedgekeurd, en zo wordt deze gehanteerd.
Ik betaal dus, en dus mag ik wat inbrengen in welke wagen en welke uitvoering.

Om die reden hebben ze een max van 580 euro aan leasebudget gesteld, maar je mág duurder, alleen betaal je wel zelf het verschil. Dus wil je meer wagen, best, maar dat verschil komt in je eigen bijdrage bij en je bijtelling wordt uiteraard hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 21-04-2022 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:07:
[...]

Je leest iets over het hoofd, ik betaal naast bijtelling ook een eigen bijdrage. Die laatste is zelfs in de leaseregeling beschreven en daar staat letterlijk bij "Indien werknemer de eigen bijdrage voor prive gebruik voldoet heeft werknemer het recht om de configuratie van de auto te kiezen afgestemd op het beoogd privegebruik"
Met andere woorden, ik heb dat recht. Staat dus niet "nergens", maar wel "ergens" ;-)

De sleutel zit in dat stukje eigen bijdrage.
En omdat je dat betaalt voor het gebruik, mag je dat ook aftrekken van het bruto bijtellingsdeel. Omdat dat stukje zeker géén loon in natura meer is, je betaalt juist ervoor.

Als de werkgever dat niet eist, en je toch prive gebruik van de auto maakt, dan betaal je alleen de bijtelling omdat dat gebruik wel loon in natura is, en heb je inderdaad maar aan te nemen wat de werkgever aanbied. Dan heb je inderdaad geen reacht om een trekhaakje te eisen, en te wensen dat de auto xxxx kilo kan trekken. Helemaal met je eens.
Maar ik betaal er maandelijks voor, buiten de bijtelling om.
Ik kan ook de keuze maken niet die eigen bijdrage te betalen. Die keuze is er juist om mensen die wel een wagen op maat willen die optie te bieden. Wil je dat? dan betaal je mee buiten de bijtelling om die ook moet worden voldaan!
Wil je het niet die eigen bijdrage? best, dan is dit je wagen en mag je prive gebruiken als de bijtelling wordt voldaan. Zo zit de regeling in elkaar. Is CAO goedgekeurd, en zo wordt deze gehanteerd.
Ik betaal dus, en dus mag ik wat inbrengen in welke wagen en welke uitvoering.
Blijft echter staan dat de werkgever een max heeft gesteld aan wat de auto mag kosten. Als daarbinnen geen auto te vinden is die aan al jouw eisen voldoet heb je dus gewoon pech gehad. En ook als door de EV eis de auto duurder wordt heb je gewoon pech gehad. Tenzij natuurlijk ergens in de regeling staat dat de werkgever zo'n eis niet mag stellen, maar normaal gesproken is die vrijheid er wel.

Waar het in jouw gedachtengang mis gaat is dat jij denkt dat je WG je verplicht een auto moet geven die aan al je eisen voldoet en dat is niet het geval. Je budget is de beperkende factor en past jouw gewenste auto daar niet in zul je je eisen moeten verminderen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:18:
[...]

Blijft echter staan dat de werkgever een max heeft gesteld aan wat de auto mag kosten. Als daarbinnen geen auto te vinden is die aan al jouw eisen voldoet heb je dus gewoon pech gehad. En ook als door de EV eis de auto duurder wordt heb je gewoon pech gehad. Tenzij natuurlijk ergens in de regeling staat dat de werkgever zo'n eis niet mag stellen, maar normaal gesproken is die vrijheid er wel.

Waar het in jouw gedachtengang mis gaat is dat jij denkt dat je WG je verplicht een auto moet geven die aan al je eisen voldoet en dat is niet het geval. Je budget is de beperkende factor en past jouw gewenste auto daar niet in zul je je eisen moeten verminderen.
Deels waar, ik heb nu een wagen besteld die meer kost dan het budget. Dat verschil betaal ik maandelijks bij, 60 maanden lang. De WG betaalt dus gewoon 580 per maand, de rest is voor mijn rekening. Daarmee deel ik in de leasekosten.

Dan de EV, dat is een verplichting. Ik mag geen wagen die niet EV is meer leasen. dat is een eis van de WG.

We laten even de eigen wensen en eisen los, ik wil een leasewagen die ik ook wel eens prive gebruik, eender welke wagen dat dan is.

Stel dan, ik kies voor een EV die onder die 580 blijft, betaal geen eigen bijdrage en neem dus wat me wordt aangeboden.
Die wagen heeft dan nog altijd een fiscale waarde waarop de bijtelling wordt bepaald.

Stel dan ook eens voor dat ik exact die zelfde wagen maar dan als benzinemodel had kunnen leasen, zelfde condities, zelfde uitvoering, maar dan is de bijtelling toch altijd een stuk lager omdat die fiscale waarde lager is.

Ga maar eens na, een Kia Niro benzine of EV, verder geen verschil in uitvoering.

Het gaat erom dat in dat geval de EV goedkoper is in brandstof, maar die kosten betaalt de WG in alle gevallen, maar de EV is wel (soms fors) duurder in bijtelling, die kosten betaalt de werknemer.
Dus de WG heeft er baat bij, de WN is de klos maar heeft niet de keuze om voor een benzinemodel te gaan.
Het besluit een EV te leasen komt namelijk van directie af en is opgelegd.

Het hele punt is als je heel diep verder kijkt, de bijtellingsregeling die onze regering zo eigenwijs aan het afbouwen is. Er rijden bij ons nog enkele collega's rond in een 4% bijtelling, ja dán is de EV voor iedereen goedkoper. Maar helaas zitten we nu op 16% over de eerste 35000 en 22% over de rest. Dat is gewoon de grote boosdoener in deze.

Overigens is nu wel duidelijk waarom werkgevers deze ommezwaai maken (ik hoor nu ook van andere bedrijven dat ze deze regeling "alleen nog EV" instellen).
https://www.rijksoverheid...-naar-schonere-kilometers

Men wil vanaf 2023 de WG met meer dan 100 man personeel verplichten de zakelijke kilometers en woonwerk verkeer te rapporteren en dat per soort brandstof en dus CO2 uitstoot.
Hoe groener het bedrijf opereert, dest te aantrekkelijker het ze wordt gemaakt. Dit is feitelijk zelfs op initiatief van de grote WG aangedragen en de overheid omarmt het plan.

Dat is de oorzaak van die verplichting van mijn WG om vanaf begin 2022 elke nieuwe leasewagen een EV te laten zijn. Ik kwam hier overigens vanavond pas achter.
Alleen jammer dat in veel gevallen de WN de klos is door meer kosten als direct gevolg van dit besluit. En dat was mijn oorspronkelijke punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:37:
[...]

Deels waar, ik heb nu een wagen besteld die meer kost dan het budget. Dat verschil betaal ik maandelijks bij, 60 maanden lang. De WG betaalt dus gewoon 580 per maand, de rest is voor mijn rekening. Daarmee deel ik in de leasekosten.

Dan de EV, dat is een verplichting. Ik mag geen wagen die niet EV is meer leasen. dat is een eis van de WG.

We laten even de eigen wensen en eisen los, ik wil een leasewagen die ik ook wel eens prive gebruik, eender welke wagen dat dan is.

Stel dan, ik kies voor een EV die onder die 580 blijft, betaal geen eigen bijdrage en neem dus wat me wordt aangeboden.
Die wagen heeft dan nog altijd een fiscale waarde waarop de bijtelling wordt bepaald.

Stel dan ook eens voor dat ik exact die zelfde wagen maar dan als benzinemodel had kunnen leasen, zelfde condities, zelfde uitvoering, maar dan is de bijtelling toch altijd een stuk lager omdat die fiscale waarde lager is.

Ga maar eens na, een Kia Niro benzine of EV, verder geen verschil in uitvoering.

Het gaat erom dat in dat geval de EV goedkoper is in brandstof, maar die kosten betaalt de WG in alle gevallen, maar de EV is wel (soms fors) duurder in bijtelling, die kosten betaalt de werknemer.
Dus de WG heeft er baat bij, de WN is de klos maar heeft niet de keuze om voor een benzinemodel te gaan.
Het besluit een EV te leasen komt namelijk van directie af en is opgelegd.

Het hele punt is als je heel diep verder kijkt, de bijtellingsregeling die onze regering zo eigenwijs aan het afbouwen is. Er rijden bij ons nog enkele collega's rond in een 4% bijtelling, ja dán is de EV voor iedereen goedkoper. Maar helaas zitten we nu op 16% over de eerste 35000 en 22% over de rest. Dat is gewoon de grote boosdoener in deze.

Overigens is nu wel duidelijk waarom werkgevers deze ommezwaai maken (ik hoor nu ook van andere bedrijven dat ze deze regeling "alleen nog EV" instellen).
https://www.rijksoverheid...-naar-schonere-kilometers

Men wil vanaf 2023 de WG met meer dan 100 man personeel verplichten de zakelijke kilometers en woonwerk verkeer te rapporteren en dat per soort brandstof en dus CO2 uitstoot.
Hoe groener het bedrijf opereert, dest te aantrekkelijker het ze wordt gemaakt. Dit is feitelijk zelfs op initiatief van de grote WG aangedragen en de overheid omarmt het plan.

Dat is de oorzaak van die verplichting van mijn WG om vanaf begin 2022 elke nieuwe leasewagen een EV te laten zijn. Ik kwam hier overigens vanavond pas achter.
Alleen jammer dat in veel gevallen de WN de klos is door meer kosten als direct gevolg van dit besluit. En dat was mijn oorspronkelijke punt ;)
Tja, maar wil je daar wat aan doen zullen we wat minder VVD moeten stemmen ;) Maar eigenlijk komt dit 'probleem' vooral doordat EVs simpelweg nog duurder zijn dan vergelijkbare ICEs. Maar vanwege het klimaat willen we toch over naar EVs en dat zal iemand moeten betalen. Met het VVD aan het roer is dat bij voorkeur de WN en dat zie je dan ook. Je WG kan hier echter ook weinig aan doen en volgt vooral de wetten/regels bedacht door de regering.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:40:
[...]

Tja, maar wil je daar wat aan doen zullen we wat minder VVD moeten stemmen ;) Maar eigenlijk komt dit 'probleem' vooral doordat EVs simpelweg nog duurder zijn dan vergelijkbare ICEs. Maar vanwege het klimaat willen we toch over naar EVs en dat zal iemand moeten betalen. Met het VVD aan het roer is dat bij voorkeur de WN en dat zie je dan ook. Je WG kan hier echter ook weinig aan doen en volgt vooral de wetten/regels bedacht door de regering.
Offtopic. Maar volgens mij heeft geen enkele partij een meerderheid hier in NL. Ook stond dit oa in het programma van het CDA. (https://www.autoweek.nl/a...che-autos-terugschroeven/) Beetje dom bashen op een partij is wat te simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:52:
[...]
Offtopic. Maar volgens mij heeft geen enkele partij een meerderheid hier in NL. Ook stond dit oa in het programma van het CDA. (https://www.autoweek.nl/a...che-autos-terugschroeven/) Beetje dom bashen op een partij is wat te simpel.
Punt is dat die fiscale voordelen terugschroeven logisch is, aangezien de EV ingeburgert raakt en de fiscale voordelen steeds minder nodig heeft (al zie je ook dat we dat niet te snel moeten doen omdat de EV-keuze nog niet standaard is). Punt is alleen hoe je dat fiscale voordeel afbouwd, dat kun je op allerlei manieren doen en de kosten kun je daarmee ook zo verdelen als je het wil. En met de VVD als grootste partij zal het voordeel van die verdeling vooral aan de WG kant liggen.

Heel simpel is dit dan ook geen partij-bashen, het is simpelweg waar de VVD voor staat, want die zorgt vooral goed voor de bedrijven en de rijkeren. En als dat is wat mensen willen is dat prima, maar ik hoor (ook in dit topic) heel veel mensen klagen over dingen waar we uiteindelijk toch zelf voor kiezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
[quote]ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:07:
[...]

/quote]

Je zult een auto die niet van jezelf is nooit mogen gebruiken zoals een auto die wel van jezelf is. Met een eigen auto mag je bijvoorbeeld ook op de nurburgring rondjes gaan rijden.
Ook dat is een vorm van prove gebruik waar een werkever je echt niet in gaat voorzien.

Prive gebruik van een auto van de zaak blijft altijd een eigen keuze, dat kan een werkgever nooit opleggen. Ik zou er gewoon een wagen naast kopen die aan al je eisen voldoet en de auto van de zaak gebruiken waarvoor deze bedoeld is, namelijk voor zakelijk gebruik.

Er zijn genoeg EV's tegenwoordig die een caravan kunnen trekken. Het is wel de moeite waar om uit te zoeken of er dit jaar nog subsidie is voor particulieren als je een particulier een nieuwe EV gaat kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanB
ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 00:37:
[...]

Maar hier loopt je redenatie volgens mij mis en waar ik je probeerde op te wijzen. Heel veel mensen hebben dit beeld overigens nog.

Laten we je Niro als voorbeeld nemen, voor het gemak even helemaal kaal (dat betekent voor de EV al meer opties trouwens, maar swa):

Fiscale waarde
Niro HEV Launch Edition = 41.095 EUR
Niro PHEV Launch Edition = 44.195 EUR
Niro EV ExecutiveLine = 47.395 EUR

Bijtelling
Niro HEV Launch Edition = 41.095 * 22% = 9.040 EUR / jaar
Niro PHEV Launch Edition = 44.195 * 22 % = 9.722 EUR / jaar
Niro EV ExecutiveLine = (35.000 * 16%) + (12.395 *22%) = 8.337 EUR / jaar

En zo gaat dit voor vrijwel alle vergelijkbare auto's tegenwoordig.

Daarnaast, zijn deze auto's vaak goedkoper in de lease omdat ze onder andere minder afschrijven en minder brandstof kosten, dus daar zou je in overleg kunnen met de werkgever hoe je dat tengoede laat komen van de werknemer

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 21-04-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:23:
[...]

Punt is dat die fiscale voordelen terugschroeven logisch is, aangezien de EV ingeburgert raakt en de fiscale voordelen steeds minder nodig heeft (al zie je ook dat we dat niet te snel moeten doen omdat de EV-keuze nog niet standaard is). Punt is alleen hoe je dat fiscale voordeel afbouwd, dat kun je op allerlei manieren doen en de kosten kun je daarmee ook zo verdelen als je het wil. En met de VVD als grootste partij zal het voordeel van die verdeling vooral aan de WG kant liggen.

Heel simpel is dit dan ook geen partij-bashen, het is simpelweg waar de VVD voor staat, want die zorgt vooral goed voor de bedrijven en de rijkeren. En als dat is wat mensen willen is dat prima, maar ik hoor (ook in dit topic) heel veel mensen klagen over dingen waar we uiteindelijk toch zelf voor kiezen.
Sorry, maar dit is echt onzin en te makkelijk. Alle partijen (nou ja, bijna alle) willen afbouw van de fiscale prikkels. Komt bij dat VVD volgens mij inmiddels voor rekening rijden is bij EVs. Iets wat juist ook bij de WG komt te liggen. Uiteindelijk moet er gewoon geld in de staatskas komen. De korting op de bijtelling was/is een tijdelijke stimulans. Daarnaast denken sommige hier volgens mij dat het privé rijden van een leaseauto een recht is en niks mag kosten. Je kunt gewoon alleen zakelijk gaan rijden en 0% betalen. Dan koop je zelf een auto, net zoals de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:33:
Je zult een auto die niet van jezelf is nooit mogen gebruiken zoals een auto die wel van jezelf is. Met een eigen auto mag je bijvoorbeeld ook op de nurburgring rondjes gaan rijden.
Ook dat is een vorm van prove gebruik waar een werkever je echt niet in gaat voorzien.

Prive gebruik van een auto van de zaak blijft altijd een eigen keuze, dat kan een werkgever nooit opleggen. Ik zou er gewoon een wagen naast kopen die aan al je eisen voldoet en de auto van de zaak gebruiken waarvoor deze bedoeld is, namelijk voor zakelijk gebruik.

Er zijn genoeg EV's tegenwoordig die een caravan kunnen trekken. Het is wel de moeite waar om uit te zoeken of er dit jaar nog subsidie is voor particulieren als je een particulier een nieuwe EV gaat kopen.
Diezelfde beperking geldt voor private lease. En op de Nürburgring of met ander race/circuit gebruik ben je niet verzekerd, dat is waar de leasemaatschappij (o.a.) deze regel voor hanteert.
Mensen met een caravan hebben met een EV veel aanpassingsvermogen nodig. Het is niet onmogelijk, maar je moet ten eerste een duurdere EV rijden want de goedkopere modellen mogen te weinig trekken). Deze duurdere modellen vallen allemaal buiten de subsidieregeling (op een kale EV6/Ioniq 5 na), maar dat is voor zakelijke lease niet van toepassing en particuliere koop gaat het bij Ron65 niet over.
Ten tweede erop rekenen dat je heel vaak moet laden, met daarbij vaak ook de caravan af- en aankoppelen
In NL heb ik gezien dat je bij veel laadpalen niet terecht kunt als je fietsen op het dak hebt of een caravan hebt, ze hebben daar vaak hoogtebeperkingen (ondanks dat de laadpalen gewoon in de openlucht staan).

Dus ik kan me goed voorstellen dat je je benadeeld voelt met zo'n regeling. Ik zou in elk geval het gesprek met WG aangaan of er in de lease bijv. een huur van een ICE kan worden opgenomen voor de vakanties. Of misschien toch iets van een uitkering van het bedrag. En anders zit je inderdaad wellicht vast aan het alleen zakelijk rijden van de auto met nog een privé auto.

[ Voor 11% gewijzigd door The__Virus op 21-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:32:
[...]

Sorry, maar dit is echt onzin en te makkelijk. Alle partijen (nou ja, bijna alle) willen afbouw van de fiscale prikkels. Komt bij dat VVD volgens mij inmiddels voor rekening rijden is bij EVs. Iets wat juist ook bij de WG komt te liggen. Uiteindelijk moet er gewoon geld in de staatskas komen. De korting op de bijtelling was/is een tijdelijke stimulans. Daarnaast denken sommige hier volgens mij dat het privé rijden van een leaseauto een recht is en niks mag kosten. Je kunt gewoon alleen zakelijk gaan rijden en 0% betalen. Dan koop je zelf een auto, net zoals de buurman.
Eens hoor. Iedere politieke partij vind dat er sprake is/was van over stimulering. Daarmee is en blijft het beleid behoorlijk onvoorspelbaar. Dat maakt dat de automarkt hier altijd zo turbulent.. Er is altijd wel iets gestimuleerd, dat daarna ook heel gauw weer uit de gratie is geraakt.

Wat moet je in 2024 kiezen, als je voor de keuze staat? Een BEV is energetisch een logische keuze, maar er moet wel een financiële prikkel blijven, anders draaien we de transitie zo weer de nek om.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:32:
[...]
Misschien moet je je dan wat meer verdiepen in wat er uiteindelijk daadwerkelijk door de partijen wordt gedaan. Ook in de debatten zie je dat VVD steevast de kosten probeert te verschuiven weg van de WG. Dat sommige dingen onvermijdelijk zijn klopt, dus een rekeningrijden komen ze uiteindelijk gewoon niet onderuit. Maar voor de rest proberen ze de werkgevers zoveel mogelijk te ontzien. En nogmaals, dat is simpelweg ook waar de VVD voor staat en wat ze al jaren doen. Pak er b.v. maar eens het stemgedrag bij en je ziet dit overduidelijk terug komen. En zoals ik al zei, zie ik dat niet als een probleem (ook al ben ik geen VVD-voorstander), maar bedenk dan wel dat dat is waar je voor stemt.

Ik heb trouwens geen lease-auto maar een zelf gekochte auto, dus wat kosten betreft interesseert het me sowieso niet zo heel veel.

Maar deze discussie past niet echt in dit topic, dus terug naar EVs :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:50:
[...]

Eens hoor. Iedere politieke partij vind dat er sprake is/was van over stimulering. Daarmee is en blijft het beleid behoorlijk onvoorspelbaar. Dat maakt dat de automarkt hier altijd zo turbulent.. Er is altijd wel iets gestimuleerd, dat daarna ook heel gauw weer uit de gratie is geraakt.

Wat moet je in 2024 kiezen, als je voor de keuze staat? Een BEV is energetisch een logische keuze, maar er moet wel een financiële prikkel blijven, anders draaien we de transitie zo weer de nek om.
In 2024 is er nog maar een klein voordeeltje inderdaad. Persoonlijk zou ik ICE (nog) duurder maken. Prijzen van BEV zie ik ook niet mega hard zakken. Anders zullen er toch weer de nodige rijders in een ICE stappen als de 4% BEV eruit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik neig naar een tweedehands volledig elektrische auto. Waar ga ik dan voornamelijk op letten?
Hoe weet je of de accu's nog goed zijn?

Je betaald nu nog geen wegenbelasting en kosten per km zijn stuk goedkoper.

Ik zou het liefst een range van 300+ hebben.

Lastige is natuurlijk dat het 1 groot stuk elektronica is waar onverwachts iets aan kapot kan gaan en ALS je kosten hebt, dan zijn het meteen ook flinke kosten denk ik?

Wat ik zo snel zie is:
een oudere tesla (met gratis supercharger)
Hyundai iOnic
BMW i3 (wel lage range)
Opel Ampera

Deze zijn verkrijgbaar <30K. Liefst zit ik rond de 20K.

Woon vlak bij een supercharge station, dus vandaar dat dat interessant is.
Verzekering van een Tesla model S is wel duurder.

Waar kan ik meer info vinden over wat wijs is rondom een 2e hands elektrische auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:54
readytoflow schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:13:
Als ik neig naar een tweedehands volledig elektrische auto. Waar ga ik dan voornamelijk op letten?

Lastige is natuurlijk dat het 1 groot stuk elektronica is waar onverwachts iets aan kapot kan gaan en ALS je kosten hebt, dan zijn het meteen ook flinke kosten denk ik?

Wat ik zo snel zie is:
Hyundai iOnic
BMW i3 (wel lage range)
Opel Ampera

Waar kan ik meer info vinden over wat wijs is rondom een 2e hands elektrische auto?
In die prijsklasse denk ik dat je met een Opel Ampera het best zit qua bereik. Een Nissan Leaf + (62 kWh dus) kan ook binnen die prijsklasse, maar houd rekening met rapidgate (al vermoed ik dat je niet snel meer dan 2x per dag je batterij gaat volgooien aan een snellader).

Een oudere Tesla is een risico en zeker als je dan ook nog meer verzekering betaalt, smelt dat voordeel van gratis supercharger snel weg. Als je verzekering 100 euro per maand duurder is bijvoorbeeld, kan je daarvoor (thuis) al snel 400kWh per maand laden, wat toch goed is voor 2000 a 3000km per maand.

edit: Hyundai Kona 64kWh als je er eentje kan vinden onder de 30k. Moet je wat geluk mee hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door GORby op 21-04-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
readytoflow schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:13:

Wat ik zo snel zie is:
Hyundai iOnic
BMW i3 (wel lage range)
Opel Ampera

Ik zou de Renault Zoe ZE50 (dus met 52kWh accu) ook meenemen in je zoektocht, die zit kwa prijs zeker rond de 20.000 en er ook nog wel eens onder. 300km range met veel snelweg km is krap. (wij hebben de Zoe als 1e auto en een BMW i3 (120Ah) als 2e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Medjai schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:49:Ik zou de Renault Zoe ZE50 (dus met 52kWh accu) ook meenemen in je zoektocht, die zit kwa prijs zeker rond de 20.000 en er ook nog wel eens onder. 300km range met veel snelweg km is krap. (wij hebben de Zoe als 1e auto en een BMW i3 (120Ah) als 2e)
Kijk voor een tweedehands BEV, zoals de prima ZOE ook eens in Duitsland, kan behoorlijk wat schelen in prijs en er is een groot aanbod. Geen BPM bij invoer, kosten rond de €800-€1000 voor transport en import (gebruik de zoekfunctie hier voor wat ervaringen).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ja, ik vond de Zoe (maar ook de Ampera eigenlijk) niet zo heel mooi. Misschien ook wat te klein?

Ik heb sinds tijdje geen auto vd zaak meer. En reis voornamelijk met OV.
Toch 1x a 2x per maand moet ik een werk gerelateerd reisje van 140km enkele reis maken.
Verder rij ik niet zo heel veel per dag.

Ik zoek een auto waar ik wel met de kinderen en partner in kan zitten dus zeker met 4 personen en liefst zelfs 5.

Ik hecht wel waarde aan luxe. Maar dat heb je bij elke BEV wel eigenlijk.

Ik ga de Zoe toch eens in het echt bekijken. Ik zie dat die in de loop der jaren wel beter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 14:43

Arfman

Drome!

Met 4 of zelfs 5 personen in een Zoe gaat wel heel erg krap worden hoor. Zelfs de grootste auto uit dit lijstje (Hyundai Kona, Tesla reken ik even niet mee ivm. budget en kwetsbare techniek bij de oudere modellen) is krapjes achterin.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
readytoflow schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:43:
Ja, ik vond de Zoe (maar ook de Ampera eigenlijk) niet zo heel mooi. Misschien ook wat te klein?

Toch 1x a 2x per maand moet ik een werk gerelateerd reisje van 140km enkele reis maken.

Ik zoek een auto waar ik wel met de kinderen en partner in kan zitten dus zeker met 4 personen en liefst zelfs 5.

Ik ga de Zoe toch eens in het echt bekijken. Ik zie dat die in de loop der jaren wel beter is geworden.
Ik rijd sinds Januari in een Ioniq 28kw en daar is het achterin prima toeven. Groot voordeel, kleine accu, hoge laadsnelheid aan een snellader. Je bent dus zo weer onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

JohanB schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:35:
[...]

Maar hier loopt je redenatie volgens mij mis en waar ik je probeerde op te wijzen. Heel veel mensen hebben dit beeld overigens nog.

Laten we je Niro als voorbeeld nemen, voor het gemak even helemaal kaal (dat betekent voor de EV al meer opties trouwens, maar swa):

Fiscale waarde
Niro HEV Launch Edition = 41.095 EUR
Niro PHEV Launch Edition = 44.195 EUR
Niro EV ExecutiveLine = 47.395 EUR

Bijtelling
Niro HEV Launch Edition = 41.095 * 22% = 9.040 EUR / jaar
Niro PHEV Launch Edition = 44.195 * 22 % = 9.722 EUR / jaar
Niro EV ExecutiveLine = (35.000 * 16%) + (12.395 *22%) = 8.337 EUR / jaar

En zo gaat dit voor vrijwel alle vergelijkbare auto's tegenwoordig.

Daarnaast, zijn deze auto's vaak goedkoper in de lease omdat ze onder andere minder afschrijven en minder brandstof kosten, dus daar zou je in overleg kunnen met de werkgever hoe je dat tengoede laat komen van de werknemer
Je bent verder met napluizen dan ik :-) (werk gaat toch voor dit soort zaken)

Dat die HEV 41K kost, dat verbaast me, ik had daar nog 31K in mn hoofd want die prijs zag ik eind vorig jaar toen we nog de ilusie hadden dat we ook ICE wagens mochten uitzoeken. Daarna niet meer naar gekeken door die nieuwe eis "alleen EV mag nog"
Bovendien zie ik nu nog op de laatste prijslijst van KIA zelf, de Niro HEV vanaf 33k (fiscale waarde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URPiyi6BMe-0Il7cYLiJhN89USU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1MUd0HFHT3P16HMucq4nuMK.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo raar dat ik dan daar vanuit ga. Dan is de bijtelling per jaar 34000*0.22 = 7480 per jaar
Zet die af tegen de EV, en daar had je wel de prijs van KIA te pakken, 8337 per jaar, dan snap je waar ik dan kennelijk andere waarden had dan jij.

Enfin, euvel gevonden, maar wel raar dat ik die prijs van de NIRA HEV zojuist letterlijk geknipt heb van de KIA website https://www.kia.com/conte...ieuwe-Niro-prijslijst.pdf en dat die dan 8K lager is dan de prijs die jij aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
@ron65 en neem je dan in jouw vergelijking ook uitrustingsniveau/vermogen etc. mee?
Je vergelijkt nu appels met peren.
Om appels met appels te vergelijken moet je ook naar uitrustingsniveau kijken, hetgeen @JohanB probeert te doen om tot een vrijwel gelijkwaardige uitvoering te komen.
JA, de HEV is goedkoper, maar heeft dan bv. ook maar 141pk tegen 183 in de PHEV en 204 in de BEV.
Qua uitrustingsniveau moet je bij de HEV al minimaal kijken naar DynamicLine om te kunnen vergelijken met de ComfortLine van de BEV, en dan is het verschil in prijs al een stuk kleiner.
https://www.kia.com/conte...we-Niro-EV-prijslijst.pdf

[ Voor 100% gewijzigd door Isheara op 21-04-2022 15:41 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

The__Virus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:46:
[...]

Diezelfde beperking geldt voor private lease. En op de Nürburgring of met ander race/circuit gebruik ben je niet verzekerd, dat is waar de leasemaatschappij (o.a.) deze regel voor hanteert.
Mensen met een caravan hebben met een EV veel aanpassingsvermogen nodig. Het is niet onmogelijk, maar je moet ten eerste een duurdere EV rijden want de goedkopere modellen mogen te weinig trekken). Deze duurdere modellen vallen allemaal buiten de subsidieregeling (op een kale EV6/Ioniq 5 na), maar dat is voor zakelijke lease niet van toepassing en particuliere koop gaat het bij Ron65 niet over.
Ten tweede erop rekenen dat je heel vaak moet laden, met daarbij vaak ook de caravan af- en aankoppelen
In NL heb ik gezien dat je bij veel laadpalen niet terecht kunt als je fietsen op het dak hebt of een caravan hebt, ze hebben daar vaak hoogtebeperkingen (ondanks dat de laadpalen gewoon in de openlucht staan).

Dus ik kan me goed voorstellen dat je je benadeeld voelt met zo'n regeling. Ik zou in elk geval het gesprek met WG aangaan of er in de lease bijv. een huur van een ICE kan worden opgenomen voor de vakanties. Of misschien toch iets van een uitkering van het bedrag. En anders zit je inderdaad wellicht vast aan het alleen zakelijk rijden van de auto met nog een privé auto.
Het hoogtebeperkingen punt valt mee, de caravan die ik heb is met de hoogste bult op het dak, de schoorsteen, 2,57 meter hoog. De doorrijhoogte bij veel fastned stations langs de snelweg is 2,75 meter. Dus daar kan ik onder. Vraag is alleen of de mede lader dat leuk gaat vinden bij sommige stations want daar is het langsparkeren en sta je dus met de auto voor de laadpaal en de caravan nog voor de voorgaande laadpaal.
Afkoppelen wil ik dan overwegen, maar waar? want daar is eigenlijk geen plek voor of je moet door naar de parkeerplaats voorbij het station (in veel gevallen een feit), daar afkoppelen, maar hoe kom je dan met alle eenrichtingsverkeer met de auto weer bij de laadpaal?

Kortere stints vanwege de hogere actieradius, ja. dat zeker, maar 2 uurtjes rijden moet lukken heb ik al links en rechts meegekregen en dan moet je toch even de benen strekken officieel Dat kan dan mooi worden gecombineerd met de laadstop.
Ik las laatst een testverslag van een vergelijkbare combinatie, dezelfde EV als ik besteld heb met een caravan die wel 150 kg zwaarder was, maar vergelijkbaar van vorm. Die test gaf aan dat 390 watt per kilometer de hoogste gemeten verbruikswaarde was bij regen en tegenwind en een snelheid gemiddeld 95 kmh. Rond dat af op 410 bij 110kmh, vul dat in ABRP in en ik ben gaan rekenen. Komt erop neer dat ik 40 km voor ik op de deze zomer geplande camping aankomt, ik 9 minuten moet snelladen, dan haal ik de camping met 40% restwaarde in de accu. Voor mij prima. kwartiertje voor een bakkie pleur is iets wat we nu ook al doen op die afstand. En dat is 180 km.

Ik blijf doorgaans toch in of rond NL, want ik heb er twee bijzitten die na een half uur al zeuren hoever het nog is, en nee, 1 ervan is niet een van de kinderen ;-)
Dus ik zie dat nog wel lukken allemaal, pas me wel aan.
Maar ik had liever gewoon keuze gehad voor een hybride zodat je meer actieradius hebt dan met een EV en ook niet van laadpalen afhankelijk bent, maar een PHEV? dat mag gewoon niet meer!

Het tweede waar jij op doelt is de vakantieregeling, een regeling waarbij je een auto meekrijgt die de caravan aankan en desnoods toch op benzine rijdt, en tegelijk wordt je eigen EV volledig verzorgd en onderhouden door de leasemaatschappij. Heel leuk allemaal, maar.... die wagen heeft ook een fiscale waarde en die wordt gedurende die weken dat je die mee hebt ook aan jou doorberekend obv 22%, naast de bijtelling van de EV. Bovendien wil ik bijvoorbeeld a.s. heelvaartsweekeinde, als het mooi weer lijtk te zijn, spontaan kunnen zeggen "Weet je wat? ik haal de caravan uit de stalling, morgen koppelen we die aan en weg zijn we voor een lang weekeindje". Doen we vaker. Met een vakantiewagen is dat niet mogelijk, die moet je 3 weken tevoren bespreken.

Dat zie ik niet zitten, net als een wagen met 0km contract leasen en dan een eigen wagen kopen voor prive. Ik heb dat een tijdje gehad en de vlag ging uit toen ik die leasewagen ook prive mocht gaan gebruiken. Per week anderhalf uur minder administratie (vanwege de belastingdienst) en minder tijd kwijt doordat je onderweg naar huis ineens mag stoppen om een boodschapje op te halen ipv eerst verplicht naar huis te rijden en daar met de prive wagen een stuk terug te rijden voor die boodschappen. Want als je dat met de leasewagen doet als je een okm contract hebt, en ze fotograferen je kenteken toevallig op de parkeerplaats van de supermarkt, kun je uitleggen wat je daar deed, en wordt vervolgens de hele rit, ook als die 150 + km is, als privegebruik aangemerkt en kun je alsnog bijtelling betalen met terugwerkende kracht en een boete daarbovenop. (als het totaal boven 500 km per jaar komt).
Is een collega van me daadwerkelijk gebeurd. Die moest er zelfs een betalingsregeling voor afsluiten want in eenmaal betalen kon hij ook niet zo hoog waren boete en de bijtelling met terugwerkende kracht.

Maar leuke discussie zo, uiteindelijk heb ik straks een EV die de caravan aankan, ik ben bereid de ongemakken met laden voor lief te nemen en zal me ook neer moeten leggen bij de hogere kosten ervan, maar dan heb ik toch ook wel een hele fraaie wagen ter beschikking waarmee ik ook prive mag rijden zoals ik wil, alleen niet op racebanen of offroad, of straatraces, of wedstrijdjes optrekken, staat in het leasecontract vermeld als verboden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Deveon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:40:
[...]

Voor het bedrag wat je aan bijtelling betaalt voor een EV waar een caravan achter kan kan je ook zelf een auto rijden. De EV is dan puur zakelijk en heb je geen eigen bijdrage of bijtelling. Voor privé heb je dan een tweede auto voor de deur.

Ideaal is dat natuurlijk niet, maar volgens mij bied je werkgever feitelijk geen andere optie. Enige optie die voor jou dan overblijft is een andere werkgever met andere secundaire arbeidsvoorwaarde zoals zelf je lease auto kunnen kiezen. Overigens heb ik zelf ook nooit een lease auto kunnen kiezen en werd hooguit binnen de mogelijkheden rekening gehouden met de privé situatie. Al hoorde je mij niet klagen toen ik een telefoontje kreeg of ik niet een Model 3 wilde rijden. 8)
Het "blije rijders" concept waarbij je geen bijtelling betaalt omdat je geen prive gebruik maakt heb ik een tijdje gehad, de vlag ging echt uit toen dat over was, want wat een administratie e, wat een tijdverspilling om eerst langs de winkel naar huis te moeten rijden en daar de prive auto pakken en terugrijden naar de winkel voor de boodschappen.

Je mag namelijk niet stoppen met die leasewagen zonder privegebruik om een boodschap te doen of andere prive dingen, doe je dat wel en ze zien dat via controle (camera's boven de weg (ANPR) en in controle wagens van de belasting worden daarvoor gebruikt), dan is die volledige rit ineens prive.
Gaat dat per jaar over 500 km heen, dan krijg je een boete en kun je de bijtelling alsnog betalen, met terugwerkende kracht voor dat volledige kalenderjaar.
Is een collega van me vorig jaar overkomen, dan ben je ineens wel heel erg veel geld kwijt.
Nee, dan liever een leasewagen met bijtelling en lekker prive mogen gebruiken.

Los daarvan, voor 375 euro per maand (want dat gaat deze leaswwagen EV me nu kosten totaal) rij ik zelf geen eigen auto die ene caravan aankan, nieuw is (vergelijkbaar met de leasewagen dus), inclusief alles als wegenbelasting, verzekering, afschrijving en brandstof. En nu heb ik dat wel voor dat geld maar is het de leasewagen van de zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

pmiddeld schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:08:
Yep, dat is het euvel.

En als je dan binnen budget bij de selectietool van de werkgever ook assecoires als een trekhaak kunt en mag kiezen, dan is het prima.

Feit is dat zij een eis stellen die duurder is, zelf erop vooruit gaan (imago, lagere brandstofvoorschotten etc) en ik er op achteruit ga (minder keuze en hogere bijtelling) als gevolg van die keuze.

Het ergste was tijdens een voorbespreking van de nieuwe regeling gemaakte opmerking van een onderdirecteur: "We gaan trekhaken maar eens verbieden, mensen moeten maar gewoon een huisje huren of in een hotel op vakantie, kan prima"
Die man is daarna uit de discussie gehaald, de stelling was wel "Als een werknemer op vakantie wil met een caravan bij prive gebruik van een leasewagen moet dat natuurlijk gewoon kunnen"
Dat was halverwege 2021. In 2022 wordt ineens de EV verplicht en de rest verboden. Nu is die discussie weer opgelaaid (ook door mij uiteraard >:) ) en er wordt sinds vanochtend over gesproken weer, wellicht komt er een aanpassing op de regeling want ze vonden mijn argument wel steek houden: "als je bijbetaalt om prive ook wat aan de auto te hebben mag je daarin best wat zelf beslissingsrechten hebben wat betreft uitvoeringen, en dat moet ook mogelijk zijn dan". Vanochtend kreeg ik een mailtje dat men deze meeneemt, want ik zou een punt hebben,

heeft al dat gediscussieer nog nut ook :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@ron65 Zelf had ik met "vergelijkbaar" niet echt nieuw in gedachte. Er zijn genoeg auto's van een paar jaar oud die vergelijkbaar zijn met een nieuwe, echter als dat voor jou belangrijk is dat prima (zoveel mensen, zoveel wensen). Gelukkig ben je met je werkgever tot een geschikte oplossing gekomen. Ik ben wel erg benieuwd naar je ervaring met een EV, caravan en snelladen. Hopelijk kom je hier vaker terug om deze (praktijk) ervaringen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Isheara schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:35:
@ron65 en neem je dan in jouw vergelijking ook uitrustingsniveau/vermogen etc. mee?
Je vergelijkt nu appels met peren.
Om appels met appels te vergelijken moet je ook naar uitrustingsniveau kijken, hetgeen @JohanB probeert te doen om tot een vrijwel gelijkwaardige uitvoering te komen.
JA, de HEV is goedkoper, maar heeft dan bv. ook maar 141pk tegen 183 in de PHEV en 204 in de BEV.
Qua uitrustingsniveau moet je bij de HEV al minimaal kijken naar DynamicLine om te kunnen vergelijken met de ComfortLine van de BEV, en dan is het verschil in prijs al een stuk kleiner.
https://www.kia.com/conte...we-Niro-EV-prijslijst.pdf
Intussen is onze ondernemingsraad (door mijn mail aan hen) met Directie in de weer om dit hele punt nog eens door te rekenen.
of het nu een klein of groot prijsverschil is, men vond dat een besluit van een directie nooit de werknemer extra geld mag gaan kosten en tegelijk de directie een besparing geven zonder dat dit genivelleerd wordt.
Wordt naar gekeken, dus ik laat het aan de wijze heren over :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Deveon schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:08:
@ron65 Zelf had ik met "vergelijkbaar" niet echt nieuw in gedachte. Er zijn genoeg auto's van een paar jaar oud die vergelijkbaar zijn met een nieuwe, echter als dat voor jou belangrijk is dat prima (zoveel mensen, zoveel wensen). Gelukkig ben je met je werkgever tot een geschikte oplossing gekomen. Ik ben wel erg benieuwd naar je ervaring met een EV, caravan en snelladen. Hopelijk kom je hier vaker terug om deze (praktijk) ervaringen te delen.
Uiteraard, alleen nog heel lang wachten, Leverweek is 47 (was 44) geworden. (nu dus eind november)
dus zal pas in 2023 voor het eerst de caravan erachter kunnen haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:03
readytoflow schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:43:

Renault Zoe is er in veel versies, de oudere versies met 23 en 41 kWh accu's hebben vaak geen snellaad-optie of soms een 43 kW AC snellaad-optie. Hiermee kun je alleen gebruik maken van de oudere triplechargers (CCS, Chademo en AC type 2), maar bv. Fastned is die deels al aan het vervangen door snelladers die alleen nog CCS en Chademo doen. Het nieuwere model Zoe vanaf eind 2019 met de 52 kWh accu heeft wel CCS snelladen, en is dus meer toekomstgericht.

Let er trouwens op dat er veel Zoe's zijn met huuraccu's, die kosten krijg je er dan nog bij. Plus dat veel tweedehands EV's worden aangeboden excl. BTW en soms is ook de SEPP-subsidie van € 2000 al in de prijs meegerekend |:( Maar dat geldt voor alle modellen.

De Opel Ampera-e is veel ruimer dan de Zoe, achterin zitten twee lange mensen prima. Drie mensen achterin is bijna altijd een probleem qua breedte, maar drie kinderen gaat vaak nog wel.

Ik neem trouwens aan dat je de Ampera-e bedoelt en niet de oudere Ampera, want dat is een EV met een range-extender op benzine? Alle Ampera-e's krijgen of hebben inmiddels al een nieuwe accu van 66 kWh, dus met 10% extra bereik.

Die 140 km enkele reis wordt wel een beetje een uitdaging, kun je eventueel op of bij lokatie laden aan een gewone laadpaal? Of vind je het een probleem om onderweg 20 minuten aan een snellader te staan?

Want 300 km range in de winter halen niet veel EV's in de praktijk op de snelweg, door verwarming, wind, kou etc. Reken op 80% van de WLTP-range in de zomer en 60% in de winter als je rustig rijdt (100 km/h).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Wesco schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:19:
[...]

Renault Zoe is er in veel versies
https://www.autointernati...-volgens-consumentenbond/
Ik zou me nog maar even bedenken voordat je een Renault gaat vertrouwen....

Het merk staat er al langer om bekend dat met name elektronica een zwak punt is bij ze, en dan een EV van dat merk nemen? brrr... griezelig

[ Voor 17% gewijzigd door ron65 op 21-04-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:36:
[...]

Het merk staat er al langer om bekend dat met name elektronica een zwak punt is bij ze, en dan een EV van dat merk nemen? brrr... griezelig
Oftewel volgens dat lijstje moet je je bij Renault, Opel, Skoda, Volkswagen, Citroën, Ford, Nissan, Audi en Volvo heel goed bedenken of je die wel wil? Want die hebben allemaal een auto erin staan die onvoldoende scoort op betrouwbaarheid.
Ik zou toch vooral naar de auto zelf kijken en welke wel/geen kuren hebben. Elk merk heeft wel een auto gehad die slecht was, maar om daar nu het hele merk op af te branden vind ik toch wel een beetje raar.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:03
ron65 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:36:
[...]

Ik heb over de Renault Zoe weinig structurele problemen gehoord, wel is de nieuwste uitvoering beroerd uit de aangescherpte NCAP-testen gekomen.

Bekende problemen met EV's zijn vooral met de Nissan Leafs, waarvan de accu sneller degradeert dan anderen omdat ze geen actieve accukoeling hebben. En er was een probleem met veel snelladen (rapid-gate) maar dat is dacht ik met een software-update verbetert. Wel blijft het snelladen met Chademo een twijfelpunt naar de toekomst toe.

En dan de accu-problemen bij de Hyundai Kona en Opel Ampera-e (= Chevrolet Bolt), waardoor het hele accu-pakket van LG vervangen wordt om een eventueel risico op brand uit te sluiten.

Opel Ampera-e (2020)

Pagina: 1 ... 243 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic