Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:34
Sonicfreak schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:00:
[...]

Zit er ook geen Android Auto in? Hoe werkt het dan met koppelen van je telefoon met hun eigen OS?
Hetzelfde als bij Tesla bijvoorbeeld. De navigatie zit dan gewoon in de auto zelf, en gebruikt je telefoon niet. Tesla gebruikt dan toevallig ook Google maps. Maar je kan bij iedere fabrikant gewoon nog een auto kopen met navigatie "ingebouwd" en je telefoon met bluetooth koppelen en android auto of apple carplay vrolijk negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:39
Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Android auto of carplay heeft niet zoveel met het OS te maken. Je bent dan in de war met Google Automotive, wat bijvoorbeeld in de polestar zit. Dat is wel een OS.
AA of ACP draait als een app op het OS van het in-car display. Als die app er niet is voor dat OS heeft het heel veel te maken met het OS. Mijn Kia draait Android van Google, maar niet van de ‘Automotive’ tak.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
kdeboois schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:09:
[...]

AA of ACP draait als een app op het OS van het in-car display. Als die app er niet is voor dat OS heeft het heel veel te maken met het OS. Mijn Kia draait Android van Google, maar niet van de ‘Automotive’ tak.
Ja, natuurlijk heeft het in dat opzicht wel met het OS te maken. Als in: Het moet ook bestaan voor het desbetreffende OS inderdaad.

Maar de reactie die ik quotte, suggereerde dat AA of ACP (afkortingen zijn wel lekker inderdaad ;) ) een OS was, en dat dat dus niet in een Tesla zat omdat die een eigen OS hebben. Of ik begreep die reactie verkeerd, dat kan natuurlijk ook :)

Samenvattend:
Alle fabrikanten/concerns hebben een eigen (meestal iets van linux of idd android gebaseerd) OS, en sommigen (tegenwoordig de meesten) ondersteunen daarbinnen/bovenop ook ACP en AA.
Google/Android heeft daarnaast ook Android automotive (AA) en dat is wel een OS wat sommigen gebruiken omdat dat het bouwen van een eigen OS scheelt (polestar). En daarin heb je dus (voorlopig) ook geen ACP.

[ Voor 22% gewijzigd door Prullenbak84 op 25-03-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25
Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Hetzelfde als bij Tesla bijvoorbeeld. De navigatie zit dan gewoon in de auto zelf, en gebruikt je telefoon niet. Tesla gebruikt dan toevallig ook Google maps. Maar je kan bij iedere fabrikant gewoon nog een auto kopen met navigatie "ingebouwd" en je telefoon met bluetooth koppelen en android auto of apple carplay vrolijk negeren.
Dat is mij bekend dat veel auto's een ingebouwd navigatiesysteem hebben. Echter is dat vaak niet zo fijn in gebruik als Android Auto met Google Maps.
Ik rijd nu een Hyundai Ioniq met Tom Tom navigatie en hoewel dat prima werkt, vind ik Android Auto met Google Maps fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Sonicfreak schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Dat is mij bekend dat veel auto's een ingebouwd navigatiesysteem hebben. Echter is dat vaak niet zo fijn in gebruik als Android Auto met Google Maps.
Ik rijd nu een Hyundai Ioniq met Tom Tom navigatie en hoewel dat prima werkt, vind ik Android Auto met Google Maps fijner.
Helemaal eens. Maar de vraag was "Hoe werkt het dan met koppelen van je telefoon met hun eigen OS?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Prullenbak84 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Helemaal eens. Maar de vraag was "Hoe werkt het dan met koppelen van je telefoon met hun eigen OS?"
Dat was niet helemaal de vraag. In een latere post heb ik aangegeven dat het om Android Auto ging.
Maakt verder niet uit, ik heb inmiddels antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 21:58
rare-Quark schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:37:
[...]Ik zit me ook maar wat te vervelen, wachtend op mijn Fiat 500e die deze week in Turijn gemaakt word. Ik mocht hem helaas niet ophalen in die historische fabriek :P. Zijn er nog andere modellen waarbij dit wel mag / anderen die ook zo gek zijn om dit te willen?
Weinig 500e gebruikers hier, hoe bevalt ie? Zojuist ook een nieuwe besteld ter vervanging van de huidige Amerikaanse 500e. Het is de 2e auto hier in huis, maar ik heb er vaak in gezeten sinds mijn dochter haar rijbewijs heeft. Ze mag nog niet alleen rijden (17 jaar) en vind mijn Polestar toch iets te intimiderend ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
guido66 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Weinig 500e gebruikers hier, hoe bevalt ie? Zojuist ook een nieuwe besteld ter vervanging van de huidige Amerikaanse 500e. Het is de 2e auto hier in huis, maar ik heb er vaak in gezeten sinds mijn dochter haar rijbewijs heeft. Ze mag nog niet alleen rijden (17 jaar) en vind mijn Polestar toch iets te intimiderend ;)
Ik heb helaas te horen gekregen dat het nog even wat langer duurt voordat ik hem mag ontvangen. Staar je niet blind op de productiedatum die je krijgt. De auto staat kennelijk zo half afgemaakt naast de lijn te wachten in Turijn op al die leuke elektrische gadgets die je erbij besteld (qi charger, passive entry, winter pack enz). Ik dacht nog mild te zijn in de gadgets door het niet bestellen van de La Prima (extra LED/camera/self driving) waar ik nog over getwijfeld heb; helaas.

Enfin, uiterlijk eind April zou hij er toch echt moeten zijn aldus de dealer. Ik zal dan wel een korte review achterlaten. Ik vind het een ideale 2e auto met karakter. Zelf gebruik ik hem als boodschappenwagen en voor kort woon-werk verkeer. Hier rijd juist de vrouw des huizes met de Tesla. Voor die 200eu/mnd verwachte afschrijving/electra vind ik het verder ook geen geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
@rare-Quark de meeste pakketen zijn momenteel niet meer te bestellen. Winter pack, Comfort pack en qi-charger kon ik nog wel bestellen. De led lampen, passive entry en co-driver pakket niet meer. Ook sommige kleuren zijn niet meer bestelbaar, blijkbaar ook een verftekort in Italië?

2 tot 3 maanden heb ik te horen gekregen..

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:52
guido66 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 14:09:
[...]

Hier vorige week eentje besteld met private lease ter vervanging van de 500 op benzine waarvan in augustus het leasecontract eindigt.

En dan rijden we in ons gezin beide elektrisch (zelf rij ik al 2,5 jaar in een Kona EV).

Bij bestelling werd 16 weken levertijd aangegeven.

Goed man!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:09
bokkow schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Typisch Frans shall we say? Haha

Heb net dit alsnog kunnen vinden, straks maar proberen, maar hoe moeilijk kan het zijn...

[...]
@hjs

Moeilijk.

Uiteindelijk de SD kaart kunnen updaten, moeizaam proces, na installatie in de Zoe zelf waren alle apps up to date maar dat was uiteindelijk niet de oplossing om de My Renault app te kunnen gebruiken, de status was hetzelfde.

Nog een keer gebeld met Renault klantenservice, zij dachten het opgelost te krijgen, maken een case aan en zouden me per mail op de hoogte houden.

Een week later niets meer gehoord, naar de lokale Renault dealer gegaan, vriendelijk geholpen door hoofd werkplaats maar hij kon helaas ook niets meer betekenen dan een afspraak inplannen waarop zij gedurende een dag meermaals contact zouden zoeken met hun eigen klantenservice contact om de app te connecten...

Diezelfde dag de stoute schoenen aangetrokken en nogmaals zelf naar de klantenservice gebeld, situatie nogmaals uitgelegd (inmiddels 3e keer) en dit keer kwamen we wel een stap verder. Het besef kwam dat het een import auto was en dat dat mogelijk effect heeft. Ze zou een nieuwe activatiecode aan laten maken die na 48 uur (waarom?) te koppelen was aan de auto en daarmee de My Renault app.

En zowaar geschiedde ondanks mijn scepsis na het hele gebeuren zover. Dus nu werkt ook de My Renault app en kan ik op afstand SoC en laadsnelheden uitlezen :)

Ik hoop dat iemand hier later nog eens iets aan heeft; bellen met renault klantenservice, direct aangeven dat het om import auto gaat en er een nieuwe activatie-code nodig is.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-11-2023
Lees hier nog niks over de nieuwe Toyota BZ4X, niemand die daar naar uitkijkt? Hier in Noorwegen is hij vanaf komende zaterdag te bestellen en zodra hij bij de dealer staat voor een proefrit krijg ik een belletje.

Rij momenteel in een Tesla Model 3, maar ben toch aan het kijken naar een auto in het crossover/SUV segment en de Model Y wordt me wat te duur, dus ben heel benieuwd naar de Toyota :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikAWD
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
Jimmer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:37:
Lees hier nog niks over de nieuwe Toyota BZ4X, niemand die daar naar uitkijkt? Hier in Noorwegen is hij vanaf komende zaterdag te bestellen en zodra hij bij de dealer staat voor een proefrit krijg ik een belletje.

Rij momenteel in een Tesla Model 3, maar ben toch aan het kijken naar een auto in het crossover/SUV segment en de Model Y wordt me wat te duur, dus ben heel benieuwd naar de Toyota :)
Ik vind hem niet bepaald praktisch. Tegenover de lage opneming van de achterklep van de Model 3 wel.
Maar dan zie ik toch liever een Polestar met dezelfde inhoud van de laadruimte.
Ik vind hem ook niet moeder's mooiste ;)

Porsche 718 Boxster | Polestar 2 Dual Motor Plus/Pilot/Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Arfman

Drome!

Wat ik er van gezien heb is het too little, too late. Range niet heel bijzonder, prestaties ook niet, dus ik heb er niet zoveel belangstelling voor.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:52
robkds schreef op maandag 28 maart 2022 @ 07:20:
Hier vorige week eentje besteld met private lease ter vervanging van de 500 op benzine waarvan in augustus het leasecontract eindigt.

En dan rijden we in ons gezin beide elektrisch (zelf rij ik al 2,5 jaar in een Kona EV).

Bij bestelling werd 16 weken levertijd aangegeven.
Inmiddels een update van de levertijd: 27 weken. Dat wordt dus eind september/begin oktober.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost©
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-10 18:09
Ik dacht ik schrijf me eens in voor de reservering van een Xpeng P5, prijs was nog niet bekend maar de chinese auto ziet er wel redelijk uit met een mooie actieradius dus ik had gehoopt dat de auto nog onder 30K zou blijven met alle import belastingen etc.

In china kost de auto ongeveer 20-25K euro (omgerekend), net een belletje van de dealer ontvangen en een indicatieprijs voor het top spec model is 45k. Erg jammer dat China op het moment een aantal van de beste budget EVs bouwt maar de prijs zo gigantisch omhoog wordt gegooid in EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
Joost© schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:09:
Ik dacht ik schrijf me eens in voor de reservering van een Xpeng P5, prijs was nog niet bekend maar de chinese auto ziet er wel redelijk uit met een mooie actieradius dus ik had gehoopt dat de auto nog onder 30K zou blijven met alle import belastingen etc.

In china kost de auto ongeveer 20-25K euro (omgerekend), net een belletje van de dealer ontvangen en een indicatieprijs voor het top spec model is 45k. Erg jammer dat China op het moment een aantal van de beste budget EVs bouwt maar de prijs zo gigantisch omhoog wordt gegooid in EU.
De hogere prijs in Europa zit waarschijnlijk in invoerheffingen en vergeet natuurlijk het transport van China naar Europa niet.
Hetzelfde had je met de Model 3, die was in Amerika waar die gebouwd werd ook goedkoper dan hier in Nederland.

Verschepen kost nu eenmaal ook geld. Daarom is het belangrijk dat autofabrikanten fabrieken bouwen in de buurt van hun afzetmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 16:58
Joost© schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:09:
In china kost de auto ongeveer 20-25K euro (omgerekend),
Hoe kom je aan deze informatie als ik vragen mag?
Ik begreep van een kennis in China juist dat de prijzen zullen beginnen bij 240.000 RMB, oplopend tot 380.000 RMB. Dan heb je het omgerekend dus eerder over ca. € 34.000 tot €54.000.

Bij een één op één vergelijk qua uitrusting zal het inderdaad niet gek zijn dat het EU model hoger is in prijs, maar de verschillen zullen denk ik niet in de orde van groottes liggen die jij nu schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost©
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-10 18:09
WindowsME schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Ik begreep van een kennis in China juist dat de prijzen zullen beginnen bij 240.000 RMB, oplopend tot 380.000 RMB. Dan heb je het omgerekend dus eerder over ca. € 34.000 tot €54.000.

Bij een één op één vergelijk qua uitrusting zal het inderdaad niet gek zijn dat het EU model hoger is in prijs, maar de verschillen zullen denk ik niet in de orde van groottes liggen die jij nu schetst.
https://en.xiaopeng.com/n...C484%20to%20US%2434%2C717).

De 20-25K klopt inderdaad niet, start prijs van 25K voor de minimum uitvoering is eerlijker als xiaopeng's eigen pagina te vertrouwen is. Maar helaas is dat alsnog ver onder de vraagprijs die we in nederland zullen zien.

Wat @Sonicfreak zegt speelt zeker een grote rol, ik hoop dat er in Europa wat meer competitie kan komen op het gebied van EVs onder 30K met een actieradius boven 250km. (en dan bijvoorkeur niet een kleine smartcar). Hopelijk gaat de Tesla gigafactory in Berlijn de EU prijzen helpen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
robkds schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Inmiddels een update van de levertijd: 27 weken. Dat wordt dus eind september/begin oktober.
Bij mij is de auto nu op transport. Ik mocht hem niet in Turijn halen helaas, anders was ik nu onderweg.

Ik zie nu inderdaad dat je veel packs alleen maar op ‘voorraad’ modellen mag bestellen.

Grappig genoeg kreeg ik hetzelfde eerder te horen v.w.b. de subsidieverdubbelaar. Toen ik aangaf welke config ik wel zag zitten en daarna wat aan het rondbellen was bij dealers wie welke config dan nog had, toen hadden ze miraculeus genoeg de volgende keer dat ik langs kwam de exacte config in hun voorraad modellen zitten :).

Ik was er verder wel blij mee en heb direct besteld. Kwestie van niet te snel opgeven wellicht als je het belangrijk vind. Voor mij was verder het panoramadak vooral een must (die in de Tesla vond ik erg fijn). Dochters waren verder erg teleurgesteld dat ik een groene besteld had en geen roze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-10 04:48
WindowsME schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Waarschijnlijk is dit een prijs zonder btw op of hoe dat
daar ook mag heten. De prijzen in Amerika lijken ook lager omdat er nog een tax overheen komt.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldPr op 01-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Supermooi dat Toyota zich ook eindelijk gaat mengen in de EV's, maar de bz4X doet me helemaal niks.
Buitenkant is een zesje, binnenkant zelfs een onvoldoende, overal knopjes verspreid over het stuur:
Afbeeldingslocatie: https://t1-cms-2.images.toyota-europe.com/toyotaone/nlnl/toyota-bz4x-2021-gallery-09-full_tcm-22-2384013.jpg

Dit is toch rechtstreeks uit een retro film ofzo?

Daarnaast qua specs gewoon middenmoot. Van de 500+ km die Toyota nu opgeeft in de marketing geloof ik vrij weinig.
En als toppunt: 11kW laden pas vanaf Q4 beschikbaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Jeroenneman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:20:
[...]

Supermooi dat Toyota zich ook eindelijk gaat mengen in de EV's, maar de bz4X doet me helemaal niks.
Buitenkant is een zesje, binnenkant zelfs een onvoldoende, overal knopjes verspreid over het stuur:
[Afbeelding]

Dit is toch rechtstreeks uit een retro film ofzo?

Daarnaast qua specs gewoon middenmoot. Van de 500+ km die Toyota nu opgeeft in de marketing geloof ik vrij weinig.
Die speakers in de a-stijl, alsof ze iemand een beitel gegeven hebben om dat te monteren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het is wel een beetje des Toyota's. Al hun auto's hebben zo'n type interieur. Ze zijn daar niet bepaald vooruitstrevend in. Zo langzamerhand is het haast een USP, voor mensen die graag overal een fysieke knop voor hebben.

Bijzonder dat een merk dat zo vooruitstrevend was in de hybride-techniek zo 'laat op het feestje' komt voor BEV's.

Mij stoort de naam van het apparaat nog het meest. Wat is het nu ook alweer? Béé-zet-vier-iks? Leg dat maar eens uit aan je vrienden. De Aygo en de Yaris kent iedereen... (Of zit er stiekem een goede naam in verstopt? In het Engels? Ik zie het niet).

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:17
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:20:
[...]

[..]
Sowieso zou ik niet snel iets kopen "Met de belofte van.."
Zo hebben ze dat bij VW destijds ook gedaan.. allemaal beloftes gedaan inzake gebruik met de app en snelladen etc.. tot op heden is daar nog niets van waargemaakt.
t.i.: Ik rijd zelf een ID.3

[ Voor 3% gewijzigd door DonJunior op 01-04-2022 13:32 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
DonJunior schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:31:
[...]

Zo hebben ze dat bij VW destijds ook gedaan.. allemaal beloftes gedaan inzake gebruik met de app en snelladen etc.. tot op heden is daar nog niets van waargemaakt.
Dat was ook 1 van de redenen waarom ik toch voor de model 3 heb gekozen 1.5 jaar geleden. VAG kan leuke auto's maken, maar zodra ze het terrein van de dealer verlaten hebben is het 'veel succes ermee'. Softwareupdates? Als het echt niet anders kan.... Maar liever hebben we dat je gewoon een nieuwe auto koopt. Zo doen ze het al jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

DonJunior schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:31:
[...]

Als ik zo af en toe uit nieuwsgierigheid in het ID.x topic kijk, dan zie ik daar inderdaad behoorlijk wat verbroken beloftes. En nu helemaal als VW de eerste kopers in de kou laat staan en nieuwe features gaat leveren op auto's waarvoor nieuwe hardware nodig is: YouTube: VW Id3 / Id4 / Id5 - New feature in Id Software 3.0 - Park Assist Plus

Gewoon nieuwe hardware nodig voor parkeren. Dus alle auto's van voor nu kunnen daarnaar fluiten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Jeroenneman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:54:
[...]

Als ik zo af en toe uit nieuwsgierigheid in het ID.x topic kijk, dan zie ik daar inderdaad behoorlijk wat verbroken beloftes. En nu helemaal als VW de eerste kopers in de kou laat staan en nieuwe features gaat leveren op auto's waarvoor nieuwe hardware nodig is: YouTube: VW Id3 / Id4 / Id5 - New feature in Id Software 3.0 - Park Assist Plus

Gewoon nieuwe hardware nodig voor parkeren. Dus alle auto's van voor nu kunnen daarnaar fluiten.
Bij audi (ook VAG) is het niet anders. Mooie softwareupdate m.b.t. snelladen.... Maar alleen voor de nieuwe autos'

https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
Net als bij Tesla bijvoorbeeld de stoplicht indicatie ;) of de 360 graden view op een Model X uit 2017.
https://www.rtlnieuws.nl/...borden-na-software-update

Elk merk en elke auto zal hier vroeg of laat mee te maken krijgen.
Early-adaptors zijn meestal de sjaak, is het niet bij auto's dan wel bij PC's, games, tv's etc. .

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 01-04-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GeeMoney schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:29:
Net als bij Tesla bijvoorbeeld de stoplicht indicatie ;) of de 360 graden view op een Model X uit 2017.

Early-adaptors zijn meestal de sjaak, is het niet bij auto's dan wel bij PC's, games, tv's etc. .
Helaas, mijn M3 SR+ zonder 'volledige autopilot' herkend inmiddels ook stoplichten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:19
GeeMoney schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:29:

Ja maar early adopters hebben ook minder voor betaald, het zij belasting.
De eerste generatie Tesla Model S was enorm duur, maar met 0% bijtelling was het in 5 jaar even duur als een bmw 3 serie van 40k toen.
Het is dat ik toen het geld niet had, maar als ik mag kiezen tussen een 3 serie en een Model S is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
stylezzz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:34:
[...]

Helaas, mijn M3 SR+ zonder 'volledige autopilot' herkend inmiddels ook stoplichten ;)
Omdat je HW3.0 hebt en geen 2/2.5 ;) blijft ook de 360 graden view natuurlijk staan.

@kx22 dat was ook bij de ID.X het geval met de 1st editions.
Minder betaald en/of minder belasting.
Overigens heeft een early adaptor Model X kennis van mij 30k teveel betaald en dus geen 360 graden view.

[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 01-04-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GeeMoney schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:00:
[...]

Omdat je HW3.0 hebt en geen 2/2.5 ;) blijft ook de 360 graden view natuurlijk staan.

@kx22 dat was ook bij de ID.X het geval met de 1st editions.
Minder betaald en/of minder belasting.
Overigens heeft een early adapter Model X kennis van mij 30k teveel betaald en dus geen 360 graden view.
Vast. Maar dan nog is het wel anders dan bij vag nu.... het gros van de id3/4's is nog geen jaar geleden op de weg gekomen en vallen nu al buiten de updatecyclus blijkbaar. Een model 3 met de oudere hw versies is al een stuk ouder.... en mocht je achteraf toch fsd nemen krijg je alsnog die hw3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
stylezzz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:21:
[...]

Vast. Maar dan nog is het wel anders dan bij vag nu.... het gros van de id3/4's is nog geen jaar geleden op de weg gekomen en vallen nu al buiten de updatecyclus blijkbaar. Een model 3 met de oudere hw versies is al een stuk ouder.... en mocht je achteraf toch fsd nemen krijg je alsnog die hw3.
Ze vallen niet buiten de update cyclus, ze krijgen alleen blijkbaar bepaalde functionaliteit niet.
Zoals ik al zei: vroeg of laat staat dat met alle auto's te gebeuren.
Met FSD krijg je niet HW3.0 voor nop voor zover ik weet dien je daar €1500,- voor te betalen maar dat weet ik niet zeker.

Ze hebben natuurlijk wel financieel voordeel gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 01-04-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GeeMoney schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:33:
[...]

Ze vallen niet buiten de update cyclus, ze krijgen alleen blijkbaar bepaalde functionaliteit niet.
Zoals ik al zei: vroeg of laat staat dat met alle auto's te gebeuren.
Met FSD krijg je niet HW3.0 voor nop voor zover ik weet dien je daar €1500,- voor te betalen maar dat weet ik niet zeker.

Ze hebben natuurlijk wel financieel voordeel gehad.
Praat het maar goed... maar het wel of niet weergeven van stoplichten bij je x aantal jaar oude model 3 vind ik toch wat minder relevant als een update van de snellaadcurve bij je q4 die nog geen jaar oud is. Je hebt gelijk dat het vroeger of later overal het geval zal zijn, maar lijkt me geen excuus in dit geval... niet dat tesla perfect is hoor, maar het snellaad issue bij de model 3 mic met lfp batterijen hadden ze binnen enkele maanden opgelost. Bij vag had je rev 2.0 mogen aanschaffen denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
stylezzz schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:57:
[...]

Praat het maar goed... maar het wel of niet weergeven van stoplichten bij je x aantal jaar oude model 3 vind ik toch wat minder relevant als een update van de snellaadcurve bij je q4 die nog geen jaar oud is. Je hebt gelijk dat het vroeger of later overal het geval zal zijn, maar lijkt me geen excuus in dit geval... niet dat tesla perfect is hoor, maar het snellaad issue bij de model 3 mic met lfp batterijen hadden ze binnen enkele maanden opgelost. Bij vag had je rev 2.0 mogen aanschaffen denk ik ;)
Ik praat het niet goed hoor, maar bij Tesla en andere merken gebeurd gewoon exact hetzelfde.
De ID.3 first editions zijn geleverd in september 2020 maar waren productieklaar (weet je nog, die grote parkeerplaatsen vol) in feb/maart 2020.
De eerste Tesla Model 3's uit eind 2019 hebben dus veelal HW2/2.5 en missen dus onder andere de stoplichten en het is afwachten wat nog meer als FSD of andere functionaliteit steeds uitgebreider wordt en waarvoor je dus HW3 moet hebben of hoger. (Is Summon ook niet zo'n dingetje, en Sentry? Op de eerste Model S-en is dat dacht ik ook niet beschikbaar)

In beide gevallen hebben we het over 2 a 2,5 jaar na productiedatum dat de eerste functionaliteit al gaat missen.
Alleen de nieuwste model 3's hebben stuurwielverwarming al dan niet middels een software update enabled gekregen, hoe zit dat bij jouw versie ?

Als de hardware simpelweg anders is, is er natuurlijk geen keuze.
Dat zal met dit snelladen dus niet anders zijn, de hardware zal er simpelweg niet inzitten of er zijn andere (hardware) beperkingen.

Bij andere merken ging het om voorverwarmen volgens mij wat vanaf een bepaalde serie werd toegevoegd en ook de eerste versies moeten ontberen.

De eerste Opel Corsa's / Ampera's hebben dacht ik helemaal geen App functionaliteit terwijl ook latere versies dit wel kregen. Zo zijn er tal van voorbeelden.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 01-04-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
GeeMoney schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:35:
[...]

Ik praat het niet goed hoor, maar bij Tesla en andere merken gebeurd gewoon exact hetzelfde.
De ID.3 first editions zijn geleverd in september 2020 maar waren productieklaar (weet je nog, die grote parkeerplaatsen vol) in feb/maart 2020.
De eerste Tesla Model 3's uit eind 2019 hebben dus veelal HW2/2.5 en missen dus onder andere de stoplichten en het is afwachten wat nog meer als FSD of andere functionaliteit steeds uitgebreider wordt en waarvoor je dus HW3 moet hebben of hoger. (Is Summon ook niet zo'n dingetje, en Sentry? Op de eerste Model S-en is dat dacht ik ook niet beschikbaar)

In beide gevallen hebben we het over 2 a 2,5 jaar na productiedatum dat de eerste functionaliteit al gaat missen.
Alleen de nieuwste model 3's hebben stuurwielverwarming al dan niet middels een software update enabled gekregen, hoe zit dat bij jouw versie ?

Als de hardware simpelweg anders is, is er natuurlijk geen keuze.
Dat zal met dit snelladen dus niet anders zijn, de hardware zal er simpelweg niet inzitten of er zijn andere (hardware) beperkingen.

Bij andere merken ging het om voorverwarmen volgens mij wat vanaf een bepaalde serie werd toegevoegd en ook de eerste versies moeten ontberen.

De eerste Opel Corsa's / Ampera's hebben dacht ik helemaal geen App functionaliteit terwijl ook latere versies dit wel kregen. Zo zijn er tal van voorbeelden.
Ik denk als je goed zoekt dat je nog steeds wel ergens een id3 first edition kan vinden die op zijn eerste eigenaar wacht. De eerste batches zijn inderdaad eind 2020 de weg op gegaan met halve software, en hebben in 2021 1 of meerdere dagen bij de dealer mogen doorbrengen om hun eerste update te mogen krijgen waarmee ze een enigsinds betrouwbare auto kregen.

Maar goed, je hebt gelijk het is een kwestie van tijd voor technologie obsolete raakt. Bij de een wat sneller als de ander blijkbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
GeeMoney schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:35:
[...]

Van de ampera weet ik het niet, maar de corsa is niet waar hoor. De app is nog altijd beroerd, maar was er zeker wel vanaf het begin.

Verder is het gewoon altijd al zo geweest dat fabrikanten nieuwe versies van auto’s uitbrachten. Dat noemden ze dan facelifts. Nu komt er jaarlijks een “update”. Belangrijk om iets te kopen als het nu aan je eisen voldoet, en nooit op basis van eventuele beloftes voor de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-04-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JanHenk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:28:
Het is wel een beetje des Toyota's. Al hun auto's hebben zo'n type interieur. Ze zijn daar niet bepaald vooruitstrevend in. Zo langzamerhand is het haast een USP, voor mensen die graag overal een fysieke knop voor hebben.
Mijn Prius III had een beter interieur dan dit. Alleen de navigatie/radiosoftware was al verouderd toen die nieuw was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:57
[verwijderd]

[ Voor 92% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Haha @Mar.tin, klopt, sinds begin november.
De 41kWh Zoe verkocht in de familie. Heb nog wel (privé) een 22kWh zoe.

Maar wat een auto is die Ioniq5.... Heerlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Hachy op 04-04-2022 17:10 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Mar.tin schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:57:
[...]
We grapten al dat we dan op "Männerwochenende" in plaats van op de camping stroom kopen wel van hem stroom konden kopen. (Die camping rekende vorig jaar al €0,60/kWh) :+
Haha, best een goeie business case. Waarschijnlijk kan jij nog meer power leveren ook, er komt 16A uit die auto en de meeste campings bieden maar 10A per plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Inmiddels staan wij voor de keuze voor de tweede EV om de ICE te vervangen. De Corsa-E bevalt prima, aangekocht als 2e auto, maar gebruiken we nu alleen nog maar. Echter wordt hij inmiddels te klein nu mijn jongste dochter flink aan het groeien is.

Inmiddels hebben we de Tesla's, EV6 en E-niro. Ioniq 5, Q4, ID.4 afgeschoten. De keuze gaat nu tussen de XC40 P6 Ultimate of de Skoda Enyaq IV80.

De IV60 is geen optie, er komt een prijsverhoging van 2100 euro aan, dus een IV80 uit voorraad zou nog moeten lukken. (IV60 is niet te krijgen met warmtepomp voorraad) Prijstechnisch is de XC40 een stuk voordeliger (zeker gezien de opties, 3 jaar onderhoud, 3 jaar all-risk verzekering erbij) tov de Enyaq (5 jaar onderhoud, geen verzekering). Gevoelsmatig vinden we de Skoda net wat mooier.

Enyaq heeft iets meer range, maar de XC40 kan sneller laden. We redden het nu met 46kWh, dus de 80 is niet per se nodig.

Niet verwacht dat de keuze zo moeilijk zou zijn. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 07-04-2022 14:53 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:42

Superflip

*pwiet*

Ophidian schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:52:
Inmiddels staan wij voor de keuze voor de tweede EV om de ICE te vervangen. De Corsa-E bevalt prima, aangekocht als 2e auto, maar gebruiken we nu alleen nog maar. Echter wordt hij inmiddels te klein nu mijn jongste dochter flink aan het groeien is.

Inmiddels hebben we de Tesla's, EV6 en E-niro. Ioniq 5, Q4, ID.4 afgeschoten. De keuze gaat nu tussen de XC40 P6 Ultimate of de Skoda Enyaq IV80.

De IV60 is geen optie, er komt een prijsverhoging van 2100 euro aan, dus een IV80 uit voorraad zou nog moeten lukken. (IV60 is niet te krijgen met warmtepomp voorraad) Prijstechnisch is de XC40 een stuk voordeliger (zeker gezien de opties, 3 jaar onderhoud, 3 jaar all-risk verzekering erbij) tov de Enyaq (5 jaar onderhoud, geen verzekering). Gevoelsmatig vinden we de Skoda net wat mooier.

Enyaq heeft iets meer range, maar de XC40 kan sneller laden. We redden het nu met 46kWh, dus de 80 is niet per se nodig.

Niet verwacht dat de keuze zo moeilijk zou zijn. :+
Ik zit het een beetje in hetzelfde straatje, maar bij mij is de M3 en MY nog niet afgeschoten. Mag ik vragen waarom jij deze niet meer opneemt in je lijst? Ik begin de XC40 ook zeer aantrekkelijk te vinden, ik twijfel alleen over de beschikbare ruimte en het vebruik van de XC40 is aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Superflip schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:04:
[...]

Ik zit het een beetje in hetzelfde straatje, maar bij mij is de M3 en MY nog niet afgeschoten. Mag ik vragen waarom jij deze niet meer opneemt in je lijst? Ik begin de XC40 ook zeer aantrekkelijk te vinden, ik twijfel alleen over de beschikbare ruimte en het vebruik van de XC40 is aan de hoge kant.
We hebben de M3 proefgereden. Reed overigens heel goed. Vond zelf het scherm in het midden wat minder en bouwkwaliteit wat minder (voor dat geld). Qua ruimte was de achterbak voornamelijk diep, maar wel ruim. Ruimte achter mijn stoel viel juist weer tegen en het uiterlijk vinden we niet fraai. MY qua ruimte beter, maar uiterlijk echt niet mooi. Met name een smaakkwestie eigenlijk.

Dus zeker een goede auto, maar niet voor ons gezin. XC40 zit qua verbruik inderdaad hoger. Voor ons is de range prima, maar dat zal zeker per gezin verschillen. Met onze Corsa ook nooit range anxiety gehad en die heeft in de winter 200-225 km.

Morgen krijg ik de XC40 wat langer mee, dan ook even testen met de kinderen. Maar een uitvoering met Panodak, HK, elektrische stoelen etc komen we even duur als de skoda enyaq zonder dat (prijsstijging voor dit jaar was 2600 euro) :/

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 07-04-2022 15:10 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Ophidian schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:09:
[...]

We hebben de M3 proefgereden. Reed overigens heel goed. Vond zelf het scherm in het midden wat minder en bouwkwaliteit wat minder (voor dat geld). Qua ruimte was de achterbak voornamelijk diep, maar wel ruim. Ruimte achter mijn stoel viel juist weer tegen en het uiterlijk vinden we niet fraai. MY qua ruimte beter, maar uiterlijk echt niet mooi. Met name een smaakkwestie eigenlijk.

Dus zeker een goede auto, maar niet voor ons gezin. XC40 zit qua verbruik inderdaad hoger. Voor ons is de range prima, maar dat zal zeker per gezin verschillen. Met onze Corsa ook nooit range anxiety gehad en die heeft in de winter 200-225 km.

Morgen krijg ik de XC40 wat langer mee, dan ook even testen met de kinderen. Maar een uitvoering met Panodak, HK, elektrische stoelen etc komen we even duur als de skoda enyaq zonder dat (prijsstijging voor dit jaar was 2600 euro) :/
Thanks, zeker nuttige inzichten. Bij de M3 zijn de achterbak en bouwkwaliteit ook mijn grootste twijfels alsook de ruimte tussen 2 kinderstoelen achterin.

Voor de Skoda blijf ik toch wat terughoudender vanwege de problemen die ik lees bij de VAG group, dat lijkt bij Volvo wel beter te zijn. Ok had even heel het e-tron gamma in het vizier maar dat valt dus ook onder het potje met problemen bij VAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superflip schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:23:
[...]

Thanks, zeker nuttige inzichten. Bij de M3 zijn de achterbak en bouwkwaliteit ook mijn grootste twijfels alsook de ruimte tussen 2 kinderstoelen achterin.

Voor de Skoda blijf ik toch wat terughoudender vanwege de problemen die ik lees bij de VAG group, dat lijkt bij Volvo wel beter te zijn. Ok had even heel het e-tron gamma in het vizier maar dat valt dus ook onder het potje met problemen bij VAG.
Die ruimte tussen twee stoelen (helemaal met ISO fix) is bij elke auto minimaal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Inspired schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:26:
[...]

Die ruimte tussen twee stoelen (helemaal met ISO fix) is bij elke auto minimaal.
Dat valt bij mij huidige BMW 5-Series Touring toch heel goed mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 18:59
Ophidian schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:52:
Enyaq heeft iets meer range, maar de XC40 kan sneller laden.
Bedoel je dan AC of DC laden?
Volgens mij is in de praktijk het verschil tussen een XC40 en Enyag niet zo heel groot als aan DC-laden (snellader) bent.
Bij AC is het vaak het verschil tussen 1- of 3-fasen laden en dat maakt wel degelijk wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Athome schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:51:
[...]

Bedoel je dan AC of DC laden?
Volgens mij is in de praktijk het verschil tussen een XC40 en Enyag niet zo heel groot als aan DC-laden (snellader) bent.
Bij AC is het vaak het verschil tussen 1- of 3-fasen laden en dat maakt wel degelijk wat uit.
DC. XC40 kan tot 150, de Enyaq afhankelijk van het accu pakket 120-135. Maar als ik de curves van Fastned bekijk, houdt de XC40 het langer vol dan de Enyaq. Als ik filmpjes vergelijk op youtube krijgt de C40/XC40 er meer in in dezelfde tijd dan een Enyaq.

Is wel met name voor vakantiesetting van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 18:59
Dan heeft Volvo/Polestar en nog flink aan gesleuteld. Het is voor mij alweer even geleden dat het gevolgd heb maar zeker in het begin ging het DC laden bij Volvo niet zo denderend. De 150 was echt een piek zakte redelijk snel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

De Model 3 heeft een "gekuipte" achterbank. Dat zit natuurlijk heerlijk als volwassen maar zorgt er wel voor dat isofix stoeltjes verder naar het midden komen. In mijn 2016 Passat of 2021 V90 was de rugleuning van de achterbank veel vlakker ondanks dat ze niet vele breder zijn. De Model Y heeft ook een veel vlakkere achterbank.

Als de Model 3 voldoende ruimte had voor drie kleine kinderen dan had ik hem zeker weer gekocht, al was het beperkte trekgewicht voor mij ook een afknapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:59:
[...]

DC. XC40 kan tot 150, de Enyaq afhankelijk van het accu pakket 120-135. Maar als ik de curves van Fastned bekijk, houdt de XC40 het langer vol dan de Enyaq. Als ik filmpjes vergelijk op youtube krijgt de C40/XC40 er meer in in dezelfde tijd dan een Enyaq.

Is wel met name voor vakantiesetting van belang.
Ik had dezelfde shortlist :)

Volgens mij is het praktijkverschil qua DC-laden niet zo groot. De XC40 vlakt bij 20% ook al af en komt al vrij snel op niveau van wat de Enyaq doet, die iets langer de 130 vol kan houden. Als ik FastNed mag geloven, thans. Maar jij zit naar dezelfde curves te kijken.

Belangrijker in die vakantiesetting is m.i. je verbruik. Met een Enyaq laadt je misschien qua KW niet sneller, maar qua km's wel, omdat ie een stukje lager verbruik heeft. Als het je daar om te doen is, kun je wel het best een Tesla kopen.

Overigens scheelt het qua binnenruimte nog wel aardig wat tussen beide modellen. De achterbank van de Enyaq is vorstelijk, een isofix stoel tegen de rijrichting in past makkelijk. Dat heb ik bij een XC40 niet getest overigens, maar het is gewoon een iets kleinere auto.

Zelf voor de ruimte en de zuinigheid gekozen (Enyaq dus). Geen spijt van de keuze, ondanks dat ik hier lees over VAG-problemen (?).

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

Dat vind ik bij de Ioniq5 in de praktijk erg meevallen. Maar moet toegeven dat ik het niet met (isofix) kinderstoeltjes heb getest maar gewoon met 3 kinderen in de basisschool leeftijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
JanHenk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:03:
[...]

Ik had dezelfde shortlist :)

Volgens mij is het praktijkverschil qua DC-laden niet zo groot. De XC40 vlakt bij 20% ook al af en komt al vrij snel op niveau van wat de Enyaq doet, die iets langer de 130 vol kan houden. Als ik FastNed mag geloven, thans. Maar jij zit naar dezelfde curves te kijken.

Belangrijker in die vakantiesetting is m.i. je verbruik. Met een Enyaq laadt je misschien qua KW niet sneller, maar qua km's wel, omdat ie een stukje lager verbruik heeft. Als het je daar om te doen is, kun je wel het best een Tesla kopen.

Overigens scheelt het qua binnenruimte nog wel aardig wat tussen beide modellen. De achterbank van de Enyaq is vorstelijk, een isofix stoel tegen de rijrichting in past makkelijk. Dat heb ik bij een XC40 niet getest overigens, maar het is gewoon een iets kleinere auto.

Zelf voor de ruimte en de zuinigheid gekozen (Enyaq dus). Geen spijt van de keuze, ondanks dat ik hier lees over VAG-problemen (?).
Ah ik keek even naar de IV60 qua curve. Buiten het geld zou ik voor de buitenkant een Sportline nemen. Qua interior vind ik de Enyaq wel wat meer hard plastic hebben, zeker in de deurpanelen. Maar de offerte die ik nu heb liggen voor een XC40 komt na 5 jaar 5k euro in het voordeel van de XC40. Als ik de Ultimate neem op de XC40 is het 2k euro, dus nog steeds blijft de Volvo goedkoper. Heb vandaag wel onderhandeld op een IV80, maar door de opties die ik daar normaal niet op zou nemen, wordt die extra duur. Als ik een nieuwe zou bestellen, is de Enyaq 2600 gestegen in prijs, de XC40 1000 op de Plus en 1500 op de Ultimate.

Wij hebben nu Rodifix stoelen. Onze huidige ICE is evengroot als de XC40 en dat gaat prima met de stoelen. Qua zitpositie achterin zijn de Enyaq en XC40 gelijk (achter mezelf kan ik goed zitten met voldoende ruimte). De voorstoelen van de sportline zijn wel echt een dikke +.

Morgen maar weer even paar uurtjes in de XC40 sturen. De keuze is echt niet makkelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
Athome schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:04:
Dan heeft Volvo/Polestar en nog flink aan gesleuteld. Het is voor mij alweer even geleden dat het gevolgd heb maar zeker in het begin ging het DC laden bij Volvo niet zo denderend. De 150 was echt een piek zakte redelijk snel in.
Daar is inderdaad flink aan gesleuteld via OTA updates. Het coldgaten is volledig opgelost door het voorverwarmen zodra je naar een snellader in Google Maps navigeert. Bij alle temperaturen meteen 150kW die tot 20% blijft, dan tot 40% ca 130-140 en hij blijft nu tot 60% nog boven de 100kW. Onderschat dat coldgaten niet: veel merken laden in de winter aanmerkelijk trager omdat de accu te koud is. Krijg je met 100 km/u rijden niet warm.

[ Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 07-04-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:05:
[...]

De Model 3 heeft een "gekuipte" achterbank. Dat zit natuurlijk heerlijk als volwassen maar zorgt er wel voor dat isofix stoeltjes verder naar het midden komen. In mijn 2016 Passat of 2021 V90 was de rugleuning van de achterbank veel vlakker ondanks dat ze niet vele breder zijn. De Model Y heeft ook een veel vlakkere achterbank.

Als de Model 3 voldoende ruimte had voor drie kleine kinderen dan had ik hem zeker weer gekocht, al was het beperkte trekgewicht voor mij ook een afknapper.
Ik heb de Y nog niet gezien maar ik verwacht dat de ISO fix punten redelijk op dezelfde plek zitten. Daarbij las ik ook dat de achterbank in de breedte juist kleiner is dan die in de Model 3. Dus dat je in de Y tussen kinderzitjes met ISO fix meer ruimte zou hebben is nog maar zeer de vraag. Overigens heb ik bijna dit "probleem" met al mijn auto's gehad. A4/V60/Superb. Met stoelen in de ISO fix blijft er zeer weinig ruimte over.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
En vandaag getekend voor de XC40. Beviel heel goed, en met kinderstoelen erin veel ruimte achter de stoelen. Nu compleet aangekleed, terwijl de Skoda veel minder goed in de opties zat. Nu begint het wachten :+

Verbruik tijdens proefrit vandaag was 17,5kWh/100km gemiddeld over 50 km. 60% snelweg, dus viel zeker niet tegen. Laden deed hij op mijn eigen laadpaal wel gewoon op 11kW ipv de 10 van de Corsa-E :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:14
Hey allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik rijd momenteel prive een Outlander PHEV uit 2013 met 150K op de teller. Sinds een half jaar ben ik terug naar Limburg (regio Venlo) verhuisd om weer in de buurt van familie en vrienden te wonen nu we kinderen hebben; ik werk echter nog in Rotterdam (als IT consultant) en mijn klanten zitten vooral in de randstad. Tijdens corona heb ik amper gereden, maar ik merk dat klanten weer wat meer fysieke meetings willen. Ik verwacht dus gemiddeld 1-2x per week richting de randstad te moeten gaan rijden.

Omdat een enkeltje naar Rotterdam ongeveer 170 km is, ga ik hiermee snel naar de 25-35K km per jaar. Dit durf ik met mijn 9 jaar oude prive auto niet aan. Ik krijg er nu nog mooi wat voor terug, dus dit lijkt me een geschikt moment om hem in te ruilen voor een zakelijke lease.

Hierbij zou ik graag een EV gaan rijden. Het rijdt lekkerder, is beter voor de wereld en het voelt allemaal moderner aan.

Op kantoor zijn er laadpalen, thuis kan ik bij een laadpaal op 250m van ons huis laden (niet top, maar te doen). Ik kom bij allerlei klanten, en vaak ook maar voor meetings van 2 uur, dus opladen bij klanten zit er niet echt in.

Nu twijfel ik over welke auto ik wil, en minstens even belangrijk, hoe grote accu ik moet hebben. Ergens denk ik "hoe meer range, hoe beter". Van de andere kant, zelfs met de voor mij betaalbare beste range (80 kW ID4/77 kW Ioniq 5) kom ik in de winter niet heen- en terug op 1 volle lading. Misschien is het voor mij dus juist belangrijker om een auto te hebben die zo snel mogelijk kan laden. Dan zou ik bijvoorbeeld voor een 58 kWh Ioniq 5 of Kia EV6 kunnen gaan.

Ik vind de 77 kWh Ioniq 5 eigenlijk net iets duur voor ons. Een redelijk kale 80 kWh ID4 is iets betaalbaarder en daardoor interessanter. Die laadt echter een stuk langzamer. Voor ongeveer hetzelfde geld kan je ook een 58 kWh Ioniq5 kiezen. Die komt minder ver op een volle accu, maar zit ook weer vol in een kwartiertje ipv 40 minuten.

Wat denken jullie dat voor mijn situatie het beste is?
- Zoveel mogelijk range (ID4)
- Zo snel mogelijk laden (Ioniq5 58 kW)
- Zoveel mogelijk range en zo snel mogelijk laden (Ioniq5 77 kW)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:39
Waarschijnlijk zullen op termijn (bijna) al je klanten wel een laadvoorziening (in de buurt) hebben, en 2 uurtjes (ook aan een langzame laadpaal) leveren al gauw weer 80 tot 100 km op.
Ik ben licht bevooroordeeld, maat zou voor de Ioniq 5 gaan, ook met "slechts" 58 kWh.
Overigens zul je bij een snellader mestal zoveel laden dat je (ruim) thuis kunt komen om aan je 'vaste' laadpaal te stekkeren, maar als daar iemand staat, kun je nog uitwijken naar een snellader.
Dat snelladen zal af en toe ook met een 'grote' accu nodig kunnen zijn, en dan ga je eraan ergeren.
Levertijden zouden ook mede een overweging kunnen zijn in je keuze.
Wijsheid gewenst.

[ Voor 17% gewijzigd door Peter-036 op 09-04-2022 11:03 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budi
  • Laatst online: 21:18
Ruuddie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:23:

Op kantoor zijn er laadpalen, thuis kan ik bij een laadpaal op 250m van ons huis laden (niet top, maar te doen). Ik kom bij allerlei klanten, en vaak ook maar voor meetings van 2 uur, dus opladen bij klanten zit er niet echt in.
Zoals Peter ook al zegt: onderschat niet de kracht van het bestemmingsladen. Als je auto een 11kW 3 fase boordlader heeft en volgens mij hebben ze dat tegenwoordig bijna allemaal wel, dan kun je met die twee uurtjes zo 22kWh laden wat toch wel ruim 100 winterkilometers moet opleveren. Het hangt er natuurlijk wel van af hoe ver de paal van je klant verwijderd is, of het de moeite is om de auto aan de prik te hangen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
Bedankt voor jullie reacties allebei. Jullie verwachten dus dat er in de praktijk niet heel veel gebruik wordt gemaakt van snelladers, ook niet in het geval van mijn lange afstanden? Mijn gevoel zegt namelijk dat ik zeker eens in de twee weken eraan moet hangen, en dan is 15 vs 40 minuten nogal een verschil. Hoewel je ook kan zeggen dat hij inderdaad maar max 150 km bij hoeft te laden, dus dan is het meer 10 vs 20 minuten o.i.d.

En als ik het goed interpreteer, is een auto met 300 km range in de praktijk eigenlijk gewoon praktisch genoeg? Want mijn gevoel zegt '300km vs 400km is 33% vaker laden'.

Peter, waarom eigenlijk je voorkeur voor de Ioniq5? Of is dit meer een voorkeur op basis van de auto zelf, en niet op basis van zijn snellaadcapaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ruuddie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:17:
Bedankt voor jullie reacties allebei. Jullie verwachten dus dat er in de praktijk niet heel veel gebruik wordt gemaakt van snelladers, ook niet in het geval van mijn lange afstanden? Mijn gevoel zegt namelijk dat ik zeker eens in de twee weken eraan moet hangen, en dan is 15 vs 40 minuten nogal een verschil. Hoewel je ook kan zeggen dat hij inderdaad maar max 150 km bij hoeft te laden, dus dan is het meer 10 vs 20 minuten o.i.d.

En als ik het goed interpreteer, is een auto met 300 km range in de praktijk eigenlijk gewoon praktisch genoeg? Want mijn gevoel zegt '300km vs 400km is 33% vaker laden'.

Peter, waarom eigenlijk je voorkeur voor de Ioniq5? Of is dit meer een voorkeur op basis van de auto zelf, en niet op basis van zijn snellaadcapaciteit?
Je snellaad alleen wat je nodig hebt om op je eind bestemming te komen.
Dat zal dus vaker max 10min zijn dan 40.

Ik rijd zelf een fat E-tron (55) en met corona afgelopen jaar 38k aan kilometers in 1 jaar. Ik heb totaal 4x moeten snelladen maar dat had ik ook met meer bereik(lees andere auto) zeer waarschijnlijk ook niet gered.
Dit jaar loop ik richting de 50k kilometers als ik zo doorga en tot nu toe nog niet 1x moeten snelladen.

Ik kan wel 9 van de 10x bij mijn klanten laden en ik heb een eigen laadpaal.(vertrek dus altijd met minimaal 80%)

Succes met de keuze ! Ioniq5 zou waarschijnlijk mijn keuze zijn en afhankelijk van je budget de 58 of 77 en die keuze dus niet maken persé om de range maar meer “omdat het kan”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ruuddie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:17:
...
Ik zou voor de Ioniq 5 gaan om meerdere redenen:
1 de looks, ik vind 'm er leuker uitzien dan de alternatieven (ja ook de EV6).
2 het snelladen.
(Al laadt m'n huidige auto op (max) 77 kW, en dan heb ik in 30 minuten meestal ruim voldooende geladen , een koffie of 2 gedronken en soms een broodje gegeten).
3 de prijs, hij is toch wat 'betaalbaarder' dan mijn 2e keus, de EV6.
Ik rij nu een Kia E-Soul, technisch vergelijkbaar met de E-Niro, maar ook met de Hyundai Kona.
Dat vergelijkbaar gaat, tussen de Ioniq5 en de Kia EV6, ook op, voor mij dan een plusje.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 09-04-2022 16:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruuddie
Ik denk dat we dan toch maar voor een Ioniq5 77kW gaan. Is +-50 euro per maand duurder (meer bijtelling maar ook meer eigen bijdrage i.v.m. overschrijden lease budget), maar voelt als een veiligere keuze. En het rijdt net iets pittiger, dus leuk meegenomen!

Bedankt voor het meedenken en voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 20:40
Ruuddie schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:49:
Ik denk dat we dan toch maar voor een Ioniq5 77kW gaan. Is +-50 euro per maand duurder (meer bijtelling maar ook meer eigen bijdrage i.v.m. overschrijden lease budget), maar voelt als een veiligere keuze. En het rijdt net iets pittiger, dus leuk meegenomen!

Bedankt voor het meedenken en voor jullie input!
Eigen bijdrage kan ook gunstig uitpakken, dat bedrag gaat namelijk van je leasebedrag af en kost dus netto niet zo enorm veel meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

GeeMoney schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:26:
[...]

Ik kan wel 9 van de 10x bij mijn klanten laden en ik heb een eigen laadpaal.(vertrek dus altijd met minimaal 80%)
Ik moet van mijn werkgever ook EV gaan rijden, andere keuzes zijn niet langer toegestaan. Ik kan een laadpaal op eigen terrein krijgen vanuit het contract. Leuk, maar dan moet de auto daar ook bij kunnen komen!

Wat heel vaak vergeten wordt is dat niet iedere Nederlander in een huis met parkeerplek op eigen terrein woont. Kabels over de stoep zijn veel in de APV verboden, tenzij binnen 5 meter vanaf een openbare laadpaal.
Zelfs als je daar ontheffing voor kunt krijgen is het nog de vraag of je de auto in het parkeervak voor je deur kunt krijgen elke dag, zeker als je een overbuurman hebt die erop geilt om voor jouw deur te staan, er zelfs voor in pyama naar buiten rent om zijn auto 1 vakje te verplaatsen als je sochtends wegrijdt voor je deur vandaan. Ik heb zo'n Eikel tegenover me, dus ik kan dat vergeten!

Dan blijft de laadpaal 250 meter verderop over. Geplaatst exact midden voor de uitgang van een brandpad en parkeervakken links en rechts daarvan voor EV bestemd, staat je EV daar niet heel best. Tussen de auto's en de laadpaal moet men dan ook nog met fietsen en brommertjes om bij de achtertuin te komen, ze rijden over je kabels en als je pech hebt zitten er maandelijks nieuwe krassen in de zijkant omdat ze er per ongeluk langs gaan. Bovendien is de paal iedere avond en nacht vol bezet.

Een laadpaal aanvragen dichterbij? vergeet het. De gemeente hier heeft afgelopen Januari alle laadpaalaanvragen op hold gezet, in afwachting van nieuw beleid. Er staat al bij dat dit lang kan gaan duren.

Blijft over dat je bij thuiskomst nog even een half uurtje moet gaan snelladen om de volgende dag vroeg weer op pad te kunnen. Dus snelladen doe je dan eigenlijk al standaard en niet alleen als het moet en zoveel om je bestemming te bereiken.
Er zijn overigens ook nog zat klanten waar ik kom die géén laadpaal hebben en er ook geen in de buurt is. Ook daar ga je dus al snel op de terugweg even bij een snellader langs om thuis te kunnen komen. En als je daar weer na 15 uur aankomt is de publieke laadpaal ook weer bezet en is opnieuw snelladen nodig om weer de volgende dag weg te kunnen.

Verder neemt het aantal EV's op straat gestaag toe, worden de laadpalen voorlopig niet bijgeplaatst, en neemt dus de bezetting van de laadpalen ook stevig toe. Als je er dan ook nog van die laadpaalklevers bijhebt (ik zie regelmatig 1 bepaalde auto van vrijdagmiddag tot maandagochtend laden), gaat het nog best wel even chaos worden.

EV rijden is in dat opzicht gedoemd tot een drama in de nabije toekomst, ik zie het er wel van komen dat er laadpaal oorlogen ontstaan omdat er meer autos moeten laden dan er palen beschikbaar zijn. En ook het voedingsnet moet het maar aankunnen, is ook nog een groot probleem vooral in oudere woonkernen. Wat te denken van de smalle stoepjes daar, waar dan weer laadpalen in moeten komen. Lekker voor mensen met kinderwagens...

Jouw situatie is in die zin best ideaal. Voor mij is mijn situatie dat niet. Een hybride was dan beter geweest.
Maar wat ik vooral wil zeggen: we zijn er nog lang niet.
EV rijden is wel de toekomst, op zicht prima, maar er moet nu wel heel snel begonnen worden met goede infrastructuur en meer laadpalen, anders gaat dit problemen geven.

Het mooiste zou zijn wanneer je de gemeente kunt verzoeken om een parkeerplaats reservering en toestemming voor een zogeheten "laadtegel", een halve stoeptegel met een kabelgootje die als goot van je terrein naar de parkeerplek loopt. Dan kun je thuiskomend voor je deur staan, kabel door het gootje, inpluggen en laden maar.

Maar los daarvan, ik heb een mooie XC40 P6 besteld, die komt eind van dit jaar pas, maar ik kijk zeker wel uit naar de relaxte rijvorm ervan.

[ Voor 11% gewijzigd door ron65 op 10-04-2022 11:00 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-10 12:51
elke dag je gemeente lastigvallen dat er laadpalen geplaatst moeten worden

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Coasterfreak schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:00:
elke dag je gemeente lastigvallen dat er laadpalen geplaatst moeten worden
Die stap gaat uiteraard eraan komen, maar het probleem blijft naar de toekomst, als iedereen elektrisch gaat rijden raakt het elektriciteitsnet flink overbelast. Gaat nog wel chaos worden :-)

Het onderstreept de noodzaak tot steeds betere actieradia voor EV's
De XC40 P6 heeft een WLTP waarde van 418 km, in de praktijk kwam dat neer op gemiddeld 320 km, in de zomer meer dan in de winter uiteraard.
Scheelt ook nog of je het lekker warm wilt stoken of dat je genoegen neemt met een 19 graden.

Ik koos voor een warmtepomp erbij, niet alelen is dat een efficientere manier van verwarmen en koelen, het brengt ook je accu op laadtemperatuur. Als je aangeeft onderweg te zijn naar een snellader zal de wagen de accu op 35 graden gaan brengen tegen de tijd dat je bij de lader bent.
Bij die temperatuur is de laadcurve optimaal.

De laatste updates van Volvo hebben dan ook met name hierop finetuning gebracht. Ook als je rijdt en de accu warmer wordt, zal de wagen die koelen. Die restwarmte die dat geeft (koelen is niet meer dan onttrekken van warmte aan het te koelen object en deze wegpompen, vandaar 'warmtepomp', ook een airco of koelkast zijn warmtepompen) wordt indien nodig weer in het interieur gebruikt.

Waar ik hoorde dat de verbruiken rond 26 kw/100km lagen, zijn die nu al regelmatig rond 20kw/100km wat je ervan leest en hoort.

Ook een discussie over of de stoel en stuur verwarming veel van je radius vergen zag ik voorbij komen. Als je dan rekensommetjes erop loslaat weet je dat stoelverwarming en stuurverwarming als die beiden aanstaan, over een volle lading ongeveer 30 km van de radius afsnoepen. Interieur verarming kon ik niet berekenen waar ik de vermogens van de warmtepomp (opgenomen elektrisch vermogen) niet ken. Maar dat dit sowieso 30% of beter van het vermogen van standaard elektrische heating is, mag je als vaststaand aannemen. In de warmtepomp technologie in woonhuizen en gebouwen geldt de vuistregel dat 1 kw opgenomen vermogen 4 kw warmte of koelvermogen oplevert. In de auto zal dat hetzelfde of net iets minder gunstig zijn, vandaar 30%

Dat betekent dat wanneer ik 1 kW aan verwarming gebruik, iemand zonder die warmtepomp er minimaal 3 gebruikt. De warmtepomp geeft dus een besparing op de actieradiusbeperking die je klimaatsysteem oplevert. Je kunt dus weer iets verder op een acculading en toch de verwarming of koeling aanhebben.

Omdat ik een XC40 p6 besteld heb, hij komt ergens eind oktober al, weet ik dit van deze wagen. Ik heb mij maandenlang erin verdiept. Andere wagen als de EV6 of ioniq5 waren ook kanshebbers maar die worden niet met trekhaak geleverd. Die heb ik wel nodig. En de XC40 kan dan ook nog eens 1500 kg geremd aan.

Wat dat voor de actieradius betekent weet ik pas als ik echt met de sleurhut op pad ga, ergens medio 2023 dus. Maar de berichten van Volvo zeggen 20% extra verbruik, recensies op internet spreken van 50% reductie van de actieradius. De waarheid zal in het midden liggen, ik schat 200 km te kunnen komen met een lading, voor vakanties in NL of net daarbuiten (verder gaan we toch nooit) prima te doen.

We gaan het hoe dan ook wel zien, eerst de wagen maar eens geleverd krijgen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ron65 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:30:
[...]

Die stap gaat uiteraard eraan komen, maar het probleem blijft naar de toekomst, als iedereen elektrisch gaat rijden raakt het elektriciteitsnet flink overbelast. Gaat nog wel chaos worden :-)
Dat zal meevallen. Net zoals je nu bij de betere laadpalen loadbalancing hebt (die van mij schakelt gewoon terug of zelfs uit als ik elektrisch kook, de oven aanheb en een wasje draai) zul je dat ook breder krijgen. We moeten af van het "de auto moet zo snel mogelijk weer vol". Nee, de auto moet zo dichtbij het vertrekmoment als mogelijk pas vol zijn. Op die manier heb je een veel bredere manier van loadbalancen en zal de overlast op het elektriciteitsnet ook wel meevallen. Vergeet ook niet dat (in ieder geval in mijn kennissenkring) de grote meerderheid elektrisch kookt en ook allemaal tussen 17:00 en 18:00 dat ding aanhebben. Bij mij thuis heb ik wel eens pieken van 6kW verbruik gezien op dat moment. Een elektrische auto die een paar uur lang dan met +/- 3kW staat te laden zal dan ook geen probleem opleveren.
Het onderstreept de noodzaak tot steeds betere actieradia voor EV's
Wederom oneens. Ik heb nu een auto met 455KM WLTP range, en een laadsnelheid van 77kW maximaal. Nu hoef ik nooit snel te laden omdat ik een eigen oprit + laadpaal heb, maar je zou eigenlijk beter 350KM WLTP range kunnen hebben en een snellaadcurve van 200+ kW van 10-80%. Dan sta je echt maar 10-15 minuten te laden om op je bestemming of thuis aan te komen met voldoende range over. Heb je op verjaardagen die suffe discussies ook niet meer over "maar muh vakantie dan". Want dan sta je dus met een EV ook maar heel even stil, en zelfs de meest doorgewinterde vakantiejakkeraar zal in die tijd niet sneller z'n tank kunnen volgooien + een plasje doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Arfman op 10-04-2022 20:33 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Arfman schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:30:
[...]

Dat zal meevallen. Net zoals je nu bij de betere laadpalen loadbalancing hebt (die van mij schakelt gewoon terug of zelfs uit als ik elektrisch kook, de oven aanheb en een wasje draai) zul je dat ook breder krijgen. We moeten af van het "de auto moet zo snel mogelijk weer vol".

[...]

Ik heb nu een auto met 455KM WLTP range, en een laadsnelheid van 77kW maximaal. Nu hoef ik nooit snel te laden omdat ik een eigen oprit + laadpaal heb, maar je zou eigenlijk beter 350KM WLTP range kunnen hebben en een snellaadcurve van 200+ kW van 10-80%. Dan sta je echt maar 10-15 minuten te laden om op je bestemming of thuis aan te komen met voldoende range over.
Hierin heb jij gelijk, en ik ben mij ook heel wel bewust van wat je hier zegt. Gisteren nog legde ik iemand uit die mij voor gek verklaarde dat ik elektrisch ga rijden ("dan sta je elke 200 km een uur te laden, duurt je reis 3x zo lang") dat een app als ABRP juist slim is en aan de hand van het opgegeven merk en type wagen, de optimale laadcurve berekent. Je staat wellicht 3x te laden voor 10 minuten, waar als je hem leeg rijdt en dan pas gaat laden, je wellicht 50 minuten bezig bent. 20 min langer.
Dat komt exact door wat jij zegt: optimaal laden gebeurt tussen 20-80 %, waarbij de XC40 juist 10-50% als optimale laadcurve heeft en daarna afbouwt, andere wagend doen dat wellicht tot 80% vol en gaan dan pas afbouwen.

De XC40 kan 150 kW laden, wat ik ervan als curves heb gezien al is dat tussen 1-10% opbouwen, boven 20% zit hij op 150 kw, na 40% dimt dat wat af, en na 50% bouwt het af naar 80 a 100 kw en afbouwend richting 80%. Daarna gaat het bijna langzaam met 20 kw of minder.

Dus slim laden, iets vaker stoppen voro 10 a 15 min ipv eenmaal een hele lading, kan tijd schelen.
Dat is onderweg.

Thuis: ja je wilt je wagen beschikbaar hebben als je plots wegmoet. Natuurlijk is 95% te voorspellen wanneer je je wagen nodig hebt, maar ik heb al 2x meegemaakt dat ik plotseling weg moest omdat moeders van 80 in het donker zat om 20 uur, of je dochter ergens met problemen staat en je nodig heeft. Als dan de wagen leeg is neergezet en traag staat te laden, wordt je niet helemaal vrolijk.

Bovendien kan ik niet thuis laden, dat moet bij een laadpaal twee straten verderop. Komt bij dat in de winter het wel praktisch kan zijn als de wagen van afstand op voorverwarmen gaat zodat je geen ruiten hoeft te krabben. Dat doe je liefst aan een laadpaal. Dus kun je wellicht spelen met de laadstroom begrenzer, als je die voldoende terugregelt zodat de wagen, zoals jij zegt (!), pas vlak voor je weggaat vol is, voorkom je dat je met een al volgeladen accu te lang bij de laadpaal blijft staan. Mensen zien dat adhv het kleur licht op de paal.

Waar ik meer zorgen over heb is het elektriciteitsnet. Hier in de straat is de capaciteit al vol, kabels moeten worden verzwaard voor extra laadpalen. Als je savonds laat thuiskomt en de volgende ochtend om 6 uur weer weg moet (gebeurt mij regelmatig in mijn werk) heb je maar 7 uurtjes aan die openbare laadpaal (ALS die beschikbaar is), Als dat ding dan ook nog eens terugregelt omdat er teveel tegelijk staan te laden heb je de volgende ochtend een accu die bijv maar 50% vol is, terwijl je een rit voor je hebt die 65% vergt.
Daar gaat het mis en gemeentes zullen dat ook willen voorkomen, en plaatsen dan geen laadpalen meer tot de energiebeheerder meer capaciteit beschikbaar hebben. En dat kan jaren duren door vergunningaanvragen, bezwaarprocedures, kosten, en mogelijk ook aanpassingen hoogspanningsnetten in de buurt.

Kun je dan overdags op kantoor al laden, rij je naar huis en hebt dan nog 70% over, ja dan kan dit allemaal goed gaan maar die luxe situatie heb ik niet altijd.

Daarom pleit ik voor grotere actieradius op de wagens, en nee die hoeft niet altijd maar zo snel mogelijk vol, maar ik wil een bodem die ik normaal gesproken amper aanspreek, maar in noodgevallen wel aanwezig is ;-)

De wagen die ik heb besteld heeft WLTP 418 km, minder dan de jouwe. De accu is netto bruikbaar 70 KwH, de laadsnelheid max 150 Kw OF openbaar 11 kw. 22kw kan niet tenzij bij snelladers. Met 11 KW is de wagen in 8 uur vol van 10-100%, met de snellader haal je 20-80% in 32 minuten volgens de gegevens.
De praktijk? moet ik nog uitvinden zodra ik hem heb. Wordt wel eind oktober met de huidige levertijden.
Tot die tijd ie het leuk hier lekker over de wagens te brainstormen ;) ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ron65 schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:11:
Thuis: ja je wilt je wagen beschikbaar hebben als je plots wegmoet. Natuurlijk is 95% te voorspellen wanneer je je wagen nodig hebt, maar ik heb al 2x meegemaakt dat ik plotseling weg moest omdat moeders van 80 in het donker zat om 20 uur, of je dochter ergens met problemen staat en je nodig heeft. Als dan de wagen leeg is neergezet en traag staat te laden, wordt je niet helemaal vrolijk.
Zeker, ik ken het maar al te goed (helaas). Al enkele keren bij nacht en ontij weg gemoeten voor een noodgeval. Maar dat noodgeval was nooit verder dan 60KM weg, ik zou dan ook zeker niet onder die range thuis willen komen.
Bovendien kan ik niet thuis laden, dat moet bij een laadpaal twee straten verderop.
...
Dat is wel een ding, ja. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten of ik wel elektrisch was gaan rijden als ik thuis niet had kunnen opladen. Ik snap de bezwaren/problemen van het altijd moeten laden bij een openbare paal of snellader maar al te goed. Dat haalt ook mijn verhaal van "zo laat mogelijk laden" natuurlijk een beetje onderuit, want dat werkt alleen als je de luxe hebt van een eigen laadpaal waarbij je van de betrouwbaarheid van het laden uit mag gaan ;)
Waar ik meer zorgen over heb is het elektriciteitsnet. Hier in de straat is de capaciteit al vol, kabels moeten worden verzwaard voor extra laadpalen.
Volledig terechte opmerking. Hier speelt dat (nog) niet, ik woon gelukkig in een regio waar dit soort problemen nog wat verder weg lijken.
Kun je dan overdags op kantoor al laden, rij je naar huis en hebt dan nog 70% over, ja dan kan dit allemaal goed gaan maar die luxe situatie heb ik niet altijd.
Helder. Ik kan ook op mijn werk laden maar dat gaat zodanig traag (1.2kW) dat ik er net bij kan laden wat ik gebruik om er te komen. Heeft ook met de Belasting te maken volgens mij, ik werk voor de overheid en de parkeerplek in het centrum is gratis (daar doet de Belastingdienst al moeilijk over hoorde ik), ik denk dat ze niet ook nog eens voor gratis Fastned willen gaan spelen want dan zijn de rapen helemaal gaar.
Daarom pleit ik voor grotere actieradius op de wagens, en nee die hoeft niet altijd maar zo snel mogelijk vol, maar ik wil een bodem die ik normaal gesproken amper aanspreek, maar in noodgevallen wel aanwezig is ;-)
Ik snap je redenering maar de wereld lijkt de andere kant op te gaan. Er lijkt consensus te zijn dat +/- 400KM range wel zo ongeveer voldoende moet zijn, ook in verband met kosten en gewicht van het accupakket. Maar als die 400KM er binnen 30 minuten in wordt geramd, of in ieder geval een ruim bruikbare "noodrange" van 100KM binnen 10 minuten, hoeft dat ook helemaal geen probleem te zijn.
De wagen die ik heb besteld heeft WLTP 418 km, minder dan de jouwe. De accu is netto bruikbaar 70 KwH, de laadsnelheid max 150 Kw OF openbaar 11 kw. 22kw kan niet tenzij bij snelladers. Met 11 KW is de wagen in 8 uur vol van 10-100%, met de snellader haal je 20-80% in 32 minuten volgens de gegevens.
De praktijk? moet ik nog uitvinden zodra ik hem heb. Wordt wel eind oktober met de huidige levertijden.
Tot die tijd ie het leuk hier lekker over de wagens te brainstormen ;) ,
Ik weet niet hoeveel je rijdt maar heb je elke dag een volle accu nodig? Ik merkte bij mezelf dat ik in het begin de accu altijd naar 80% ging bijladen, tegenwoordig (half jaar later, bijna op de dag af) laat ik hem rustig naar 20% zakken voordat ik de lader inplug. Range anxiety met woon-werkverkeer is compleet weg. 2 maanden geleden de eerste lange(re) rit gemaakt (400KM heen en terug met destination charging), ook geen centje pijn. Van te voren was ik daar veel meer mee bezig merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Arfman schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:37:

Dat is wel een ding, ja. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten of ik wel elektrisch was gaan rijden als ik thuis niet had kunnen opladen.
Dat is het gevolg van de nieuwste leaseregeling die onze werkgever sinds een klein jaar heeft. In 2024 moet iedere auto binnen het bedrijf elektrisch zijn, ook mensen die hun prive wagen gebruiken krijgen dan alleen nog vergoeding als deze full electric is. Helaas is daar in de CAO ook mee akkoord gegaan, dus kan en mag ik alleen nog maar elektrisch rijden, anders een prive wagen op fossiele brandstof maar dan krijg ik geen vergoeding, ook geen reiskosten.

Men heeft daarbij gesteld dat je een laadpaal op kosten van de werkgever op eigen terrein krijgt. Leuk, maar kennelijk wonen diegenen die zulke regelingen bedenken zelf in een huis met opritje naast de deur en vergeten ze dat er veel personeel is dat een tussenwoning heeft waarbij de auto niet in de voortuin kan komen. Kabels over de stoep zijn verboden door de gemeente tenzij direct om een laadpaal die publiek is, en gootjes of andere constructies om hoog over de stoepen te gaan mag ook niet. Bovendien, als dat al zou mogen, moet je geen halfgare overbuurman hebben die zelfs in zijn pyama naar buiten komt om zijn auto te verplaatsen tot voor je deur omdat hij dat als zijn prive plekje beschouwt en dat plekje net vrijkomt. Zo'n figuur heb ik wel hiertegenover, dus de kans dat ik bij een laadpaal op eigen terrein in de buurt kan komen, is heel klein.

Kortom, ik had liever hybdride gehad, maar dat mag niet. Ook al is het een niet heel handige keuze, ik moet echt elektrisch gaan rijden nu.
Aan de andere kant.. als je bijna dagelijks een loopje van 200-300 meter moet maken naar een van de drie palen die binnen die afstand staan, is dat wel weer goed voor je lichaamsbeweging. "Omdenken" kan soms ook nut hebben ;)
Ik weet niet hoeveel je rijdt maar heb je elke dag een volle accu nodig?
Niet altijd natuurlijk, maar het komt voor. We hebben kantoren in Utrecht, Groningen en Eindhoven. Ik woon zelf nabij Amsterdam. Dat is 70 km woonwerk. Maar het gaat om de ritten naar de klanten, als projectbegeleider en adviseur kom je overal in heel Nederland terecht. Er zijn dagen bij dat ik bij thuiskomst 550 km bij kan schrijven op zakelijk verkeer. Niet heel vaak, maar zeker niet ongebruikelijk.

Komende week bijvoorbeeld, eerst morgen Heerlen, terugkomend prive ook een afspraak morgenavond en dan dinsdag heen en weer naar Leeuwarden waarbij op de terugweg een klant in Amersfoort wordt aangedaan. Dan woensdag weer naar Middelburg om donderdag naar Utrecht te moeten. Vrijdag thuiswerk.
Nu nog met Diesel, 1100 km in de tank dus geen zorgen. Maar met een EV? Wordt goed plannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ron65 schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:50:
[...]

Een laadpaal aanvragen dichterbij? vergeet het. De gemeente hier heeft afgelopen Januari alle laadpaalaanvragen op hold gezet, in afwachting van nieuw beleid. Er staat al bij dat dit lang kan gaan duren.

Blijft over dat je bij thuiskomst nog even een half uurtje moet gaan snelladen om de volgende dag vroeg weer op pad te kunnen. Dus snelladen doe je dan eigenlijk al standaard en niet alleen als het moet en zoveel om je bestemming te bereiken.
Er zijn overigens ook nog zat klanten waar ik kom die géén laadpaal hebben en er ook geen in de buurt is. Ook daar ga je dus al snel op de terugweg even bij een snellader langs om thuis te kunnen komen. En als je daar weer na 15 uur aankomt is de publieke laadpaal ook weer bezet en is opnieuw snelladen nodig om weer de volgende dag weg te kunnen.

Verder neemt het aantal EV's op straat gestaag toe, worden de laadpalen voorlopig niet bijgeplaatst, en neemt dus de bezetting van de laadpalen ook stevig toe. Als je er dan ook nog van die laadpaalklevers bijhebt (ik zie regelmatig 1 bepaalde auto van vrijdagmiddag tot maandagochtend laden), gaat het nog best wel even chaos worden.

EV rijden is in dat opzicht gedoemd tot een drama in de nabije toekomst, ik zie het er wel van komen dat er laadpaal oorlogen ontstaan omdat er meer autos moeten laden dan er palen beschikbaar zijn. En ook het voedingsnet moet het maar aankunnen, is ook nog een groot probleem vooral in oudere woonkernen. Wat te denken van de smalle stoepjes daar, waar dan weer laadpalen in moeten komen. Lekker voor mensen met kinderwagens...
Kinderziektes. Ja, het is nu niet optimaal en ik ben het met je eens dat het verplichten van een EV in jouw situatie erg vervelend is. Een gemeente die lang nodig heeft over beleid met laadpalen is gewoon heel vervelend.
Hoe het wel kan? Zo bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:15
Maasluip schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:09:
[...]

Kinderziektes. Ja, het is nu niet optimaal en ik ben het met je eens dat het verplichten van een EV in jouw situatie erg vervelend is. Een gemeente die lang nodig heeft over beleid met laadpalen is gewoon heel vervelend.
wel mooi dat die e-golf helemaal niet staat te laden :+ en het zijn ook geen exclusieve plekken zo te zien, gaat dat goed in de praktijk? Wel een mooi pleintje zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Daar staan toch ook amper woningen in de buurt? Ik ben benieuwd hoe deze parkeerplaats er op schooldagen om 8:20 uit ziet vanwege de basisschool en op zaterdag vanwege de voetbalclub.

Het toewijzen van een openbare laadpaal blijft volgens mij een lastig iets. Aan de ene kant moet de investering zo snel mogelijk terug verdienen en zijn "premium" parkeerplaatsen dan de voorkeur (vaak ook dichter bij nuts voorzieningen). Aan de andere kant wil je juist de berijders voorzien die moeten laden en dan is beschikbaarheid weer belangrijker en zijn die parkeerplaatsen achterin de beste keus, al loop je dan ook het risico dat auto's te lang blijven staan. Zoals bijna alles bij de gemeente doe je het eigenlijk nooit goed, zeker in de ogen van de bewoners die niet weten wat er meegewogen is aan de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik was er met een test om te kijken hoe het net belast werd. Toen stonden we met 20 auto's te laden. Er werd toen gezegd dat met zoveel laadplekken het (nu) helemaal geen probleem was dat ze niet voorbehouden zijn voor laden.
Een dergelijke setup kun je bijvoorbeeld ook maken bij flatgebouwen. Daar is altijd een groot parkeerterrein voor de bewoners en daar heb je veel meer gebruik van de parkeerplaats. Hier zal het vooral in de weekends zijn, bij flatgebouwen is het altijd 's nachts. En de laadpalen zet je op de aansluiting van het flatgebouw dus wordt beheerd door de VVE. Die heeft ook geen winstoogmerk.

Dan moet je alleen nog een oplossing zoeken voor mensen die in rijtjeshuizen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Als je nu een enyaq/id4/5 besteld met 77kwh batterij en RWD is je 5-80% DC laadtijd 29 mins.toch weer 9 min sneller.

oude autos zullen het ook krijgen met een update komende maanden. Q4 tegen eind van het jaar.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

ron65 schreef op maandag 11 april 2022 @ 01:06:
Leuk, maar kennelijk wonen diegenen die zulke regelingen bedenken zelf in een huis met opritje naast de deur en vergeten ze dat er veel personeel is dat een tussenwoning heeft waarbij de auto niet in de voortuin kan komen.
We gaan lichtelijk offtopic, maar ik ben benieuwd naar de reacties van management als je dit soort bezwaren kenbaar maakt. Is het "tough luck?", wordt er met je meegedacht, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Arfman schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:25:
[...]

We gaan lichtelijk offtopic, maar ik ben benieuwd naar de reacties van management als je dit soort bezwaren kenbaar maakt. Is het "tough luck?", wordt er met je meegedacht, etc.
Ik zou willen dat dit bij ons zou worden ingevoerd in plaats van de boterzachte eisen (benzine, mild hybdrid, phev en als laatste pas ev) waarbij de echt goede ev's (Tesla, Hyundai/Kia) niet mogen omdat ze geen diensten aan die bedrijven leveren. In plaats daarvan zijn we aangewezen op de achterlopende Europeanen.

Voor een bedrijf dat zich als groen afficheert zijn de keuzes onbegrijpelijk.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27
ron65 schreef op maandag 11 april 2022 @ 01:06:
[...]

Dat is het gevolg van de nieuwste leaseregeling die onze werkgever sinds een klein jaar heeft. In 2024 moet iedere auto binnen het bedrijf elektrisch zijn, ook mensen die hun prive wagen gebruiken krijgen dan alleen nog vergoeding als deze full electric is. Helaas is daar in de CAO ook mee akkoord gegaan, dus kan en mag ik alleen nog maar elektrisch rijden, anders een prive wagen op fossiele brandstof maar dan krijg ik geen vergoeding, ook geen reiskosten.

Men heeft daarbij gesteld dat je een laadpaal op kosten van de werkgever op eigen terrein krijgt. Leuk, maar kennelijk wonen diegenen die zulke regelingen bedenken zelf in een huis met opritje naast de deur en vergeten ze dat er veel personeel is dat een tussenwoning heeft waarbij de auto niet in de voortuin kan komen. Kabels over de stoep zijn verboden door de gemeente tenzij direct om een laadpaal die publiek is, en gootjes of andere constructies om hoog over de stoepen te gaan mag ook niet. Bovendien, als dat al zou mogen, moet je geen halfgare overbuurman hebben die zelfs in zijn pyama naar buiten komt om zijn auto te verplaatsen tot voor je deur omdat hij dat als zijn prive plekje beschouwt en dat plekje net vrijkomt. Zo'n figuur heb ik wel hiertegenover, dus de kans dat ik bij een laadpaal op eigen terrein in de buurt kan komen, is heel klein.

Kortom, ik had liever hybdride gehad, maar dat mag niet. Ook al is het een niet heel handige keuze, ik moet echt elektrisch gaan rijden nu.
Aan de andere kant.. als je bijna dagelijks een loopje van 200-300 meter moet maken naar een van de drie palen die binnen die afstand staan, is dat wel weer goed voor je lichaamsbeweging. "Omdenken" kan soms ook nut hebben ;)

[...]

Niet altijd natuurlijk, maar het komt voor. We hebben kantoren in Utrecht, Groningen en Eindhoven. Ik woon zelf nabij Amsterdam. Dat is 70 km woonwerk. Maar het gaat om de ritten naar de klanten, als projectbegeleider en adviseur kom je overal in heel Nederland terecht. Er zijn dagen bij dat ik bij thuiskomst 550 km bij kan schrijven op zakelijk verkeer. Niet heel vaak, maar zeker niet ongebruikelijk.

Komende week bijvoorbeeld, eerst morgen Heerlen, terugkomend prive ook een afspraak morgenavond en dan dinsdag heen en weer naar Leeuwarden waarbij op de terugweg een klant in Amersfoort wordt aangedaan. Dan woensdag weer naar Middelburg om donderdag naar Utrecht te moeten. Vrijdag thuiswerk.
Nu nog met Diesel, 1100 km in de tank dus geen zorgen. Maar met een EV? Wordt goed plannen!
Als je werkgever all-in gaat op elektrisch, kan je dan niet gewoon op je werk laden? Dat zou ik wel logisch vinden namelijk. Zonnepanelen op het gebouw, overkapping met zonnepanelen over de parkeerplaats, dat soort werk.

Dat beetje bijladen als je 550 km rijdt gaat je denk ik wel meevallen als je dat met bijna lege accu doet. Tegen de tijd dat je klaar bent heb je je mail nog niet bijgewerkt. Maarja, als je naar huis wilt om te eten is het niet ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

unex154 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:22:
[...]

wel mooi dat die e-golf helemaal niet staat te laden :+ en het zijn ook geen exclusieve plekken zo te zien, gaat dat goed in de praktijk? Wel een mooi pleintje zo!
Bijna nergens is er een verbod, heb er al meermaals met de gemeente gebeld dat ik het een vreemde gang van zaken vind. Er zijn hier dan ook PHEV gebruikers die een publieke laadpaal gebruiken als hun prive parkeerplaats en ook rustig de auto het hele weekend naast de paal laten staan. Soms dus ook zonder stekker..

Bij mij op werk hebben ze alleen maar 3.7kw palen en ik moet zeggen dat dat voor een woonwijk ook een goed idee is, kunnen alle auto's in de nacht zichzelf op hun dode gemakje volladen. Liever 3 van zulke palen dan 1 paal van 11kw.

Oh en PHEV's verbieden voor publieke palen, 5 uur laden op een 11kw paal met 2kw en dan 30km elektrisch kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zie Wolly in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2" (klever beboet en houdt stand bij de rechter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Maasluip schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:09:
[...]

Dat is nog eens een verstandige gemeente :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Brilsmurfffje schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:51:
Oh en PHEV's verbieden voor publieke palen, 5 uur laden op een 11kw paal met 2kw en dan 30km elektrisch kunnen rijden.
Welke PHEV is dat dan? Ik dacht dat die allemaal wel met 16A kunnen laden. Dan zijn ze natuurlijk nog steeds met 3 uur vol.

Het lijkt mij alleen maar beter dat die auto's ook zo veel mogelijk geladen worden.

Als er een te kort is aan laadpalen moet je dat niet oplossen door het laden van bepaalde auto's te verbieden maar door de laadmogelijkheden uit te breiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35
Brilsmurfffje schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:51:
Ik laad weliswaar niet publiek maar ik laad mijn EV doorgaans vab 50-80%, dan gaat er dus nog geen 9kWh in.

Je moet een EV gewoon voor de nacht kunnen parkeren ongeacht hoeveel je wil laden. Als dat niet kan/wenselijk is zijn er te weinig laadpalen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-10 10:46
Blegh ik zit momenteel gigantisch te twijfelen tussen de nieuwe Niro EV (DynamicPlusLine) of de Ioniq 5 58kwh (+WP) te bestellen voor de subsidiepot leeg is. Situatie: thuisladen op zonne-energie is ruimschoots mogelijk.
Woon-werk: retour 50km zonder bijladen kan met beide.
Woon-ouders: retour 150km zonder bijladen kan met beide
Woon-Amsterdam (vrienden/luchthaven): retour 270km snelweg zonder bijladen kan alleen met Niro.

Twijfel redenen om voor de nieuwe Niro te gaan: Langzaam laden wanneer op vakantie. Geen warmtepomp...kloppen de koud weer estimates op ev-database wel? Interieur van Ioniq staat ons (of beter gezegd de baas thuis) wat beter aan ivm ruimte.
Twijfel redenen om voor Ioniq 5 te gaan: vaker stoppen wanneer we naar vrienden rijden en op vakantie gaan, niet alleen kijkende naar laadtijd maar ook of laders bezet zijn door anderen.

Verder afgeschoten: XC40 - beperkte kleur keuze, beperkte ruimte, geen ACC, beperkte range onder SEPP grens. Megane en Enyaq ivm levertijden en prijsverhogingen gedurende deze levertijd waardoor je echt een basis versie krijgt onder de SEPP grens of zelfs risico hebt hier overheen te gaan.

Iemand nog wat ideeën over dit verhaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38
Haodeyoude schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:32:
Blegh ik zit momenteel gigantisch te twijfelen tussen de nieuwe Niro EV (DynamicPlusLine) of de Ioniq 5 58kwh (+WP) te bestellen voor de subsidiepot leeg is.

Twijfel redenen om voor de nieuwe Niro te gaan: Langzaam laden wanneer op vakantie. Geen warmtepomp...kloppen de koud weer estimates op ev-database wel? Interieur van Ioniq staat ons (of beter gezegd de baas thuis) wat beter aan ivm ruimte.
Twijfel redenen om voor Ioniq 5 te gaan: vaker stoppen wanneer we naar vrienden rijden en op vakantie gaan, niet alleen kijkende naar laadtijd maar ook of laders bezet zijn door anderen.

ik zou voor de Ioniq gaan. Het echt snel kunnen laden is volgens mij een oplossing voor je minpunten: Even 5 a 10 minuten aan de snellader en je hebt de gaten gedicht in de range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Blegh ik zit momenteel gigantisch te twijfelen tussen de nieuwe Niro EV (DynamicPlusLine) of de Ioniq 5 58kwh (+WP) te bestellen voor de subsidiepot leeg is. Situatie: thuisladen op zonne-energie is ruimschoots mogelijk.
Woon-Amsterdam (vrienden/luchthaven): retour 270km snelweg zonder bijladen kan alleen met Niro.

Verder afgeschoten: XC40 - beperkte kleur keuze, beperkte ruimte, geen ACC, beperkte range onder SEPP grens. Megane en Enyaq ivm levertijden en prijsverhogingen gedurende deze levertijd waardoor je echt een basis versie krijgt onder de SEPP grens of zelfs risico hebt hier overheen te gaan.

Inderdaad zou ik voor de Ionic gaan. Het laden in de praktijk valt reuze mee. 10 min/koffie-thee en je kan vaak weer verder. Ook wel gezond na een paar uur rijden. Het scheelt dat je verder nooit meer bij een benzinestation staat en bijna voor nop laad met zonnepanelen. Overigens wel voldoende zonnepanelen regelen; de kWh afrekening gaat indrukwekkend omhoog.

Wij hebben zelf een Tesla M3 LR. Als ik het over mocht doen had ik die extra 10k eu in mijn zak gestopt en de SR gekocht. Bij mijn keuze voor mijn Fiat vond ik dat hij voor noodgevallen toch wel 200 km moest kunnen halen (scenario’s die jij ook aangaf) maar een grote batterij zou ik nu pas voor gaan als je 30-50k km/jaar rijd (elke dag 200km op en neer).

Overigens mag ik donderdag eindelijk mijn Fiat 500e ophalen *O*. Ik merk dat je niet veel meer krijgt voor je 2e hands auto bij de handelaar tov een aantal maand geleden. Dat scheelt 10-20 procent. Is er nu een run op nieuwe e-auto’s gaande en overvloed in oudere auto’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38
rare-Quark schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:21:
[...]

Overigens mag ik donderdag eindelijk mijn Fiat 500e ophalen *O*.
ah, die overweegt mijn vrouw als vervanging voor haar auto. Ik mis een 500e topic, misschien maak jij die dan aan als nieuwe owner? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07

Het verschil in accu capaciteit is klein
De ioniq verbruikt iets meer
Maar voor die rit waar een e-Niro het wel en de ioniq 5 het net niet haalt zal wegens het veel sneller laden van de 5 je, om thuis te geraken, aan een snellaadpaal de tijd niet hebben om een koffie te slurpen noch een sanitaire stop te doen
En je slaat meerdere vliegen in één klap met de 5, alleen al de vakantie ritten zijn rustgevende, zoek maar de blog hatchy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
rare-Quark schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:21:
[...]
Overigens mag ik donderdag eindelijk mijn Fiat 500e ophalen *O*. Ik merk dat je niet veel meer krijgt voor je 2e hands auto bij de handelaar tov een aantal maand geleden. Dat scheelt 10-20 procent. Is er nu een run op nieuwe e-auto’s gaande en overvloed in oudere auto’s?
Als je inruiler elektrisch is is de inruilwaarde meer dan prima. Ik heb de inruil al vastgelegd en slechts €500,- per jaar afgeschreven op mijn huidige 500e :) Moet nog wel een paar maandjes wachten op de nieuwe 500e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Arfman schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:25:
[...]

iets offtopic dan maar: Management heeft dit uitbesteed aan een clubje wagenparkbeheerders die dan weer een extern bureau inschakelen dat gespecialiseerd is in wagenparkbeheer ondersteuning.
Voor ons onbereikbaar.

De aangedragen bezwaren tegen de laadpaalconstructie werd beantwoord met "tegenwoordig heeft vrijwel iedereen minimaal een parkeervak voor de deur, dan moet er maar met buren overlegd worden dat die plek voor jou vrij blijft en gemeentes zullen vast wel bereid zijn die kabel over de stoep uit couilance toe te staan" oftewel: succes ermee!

Er is gewoon besloten dat bij een leasewagen ook 1x een laadpaal wordt vergoed op eigen terrein, en achteraf toen men erachter kwam dat dit niet bij iedereen gaat werken is men het gaan baggetaliseren en wegwuiven. maar ja, welke oplossing is er? ze kunnen gemeentes niet dwingen voor jou een parkeerplek te reserveren bij je voordeur.

Nog zoiets: door iedereen te verplichten elektrisch te gaan rijden besparen ze enorm op brandstofkosten. De werknemer is echter gemiddeld 100 euro per maand duurder uit dan met een vergelijkbaar ICE model, door de hogere bijteling obv hogere fiscale waarde van de wagen. Dat wordt niet gecompenseerd. Ook naar dat argument is niet verder gekeken, ter kennisgeving aangenomen, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@ron65 En als je die EV glashard weigert? Zoals het momenteel op de arbeidsmarkt is, denk ik dat ze niet meteen van je af willen......toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik dacht ook al: tijd voor een andere werkgever... Stemmen met de voeten in plaats van met de auto. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door daemonix op 12-04-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53

PeaceNlove

Deugleuter

ron65 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:28:
[...]

iets offtopic dan maar: Management heeft dit uitbesteed aan een clubje wagenparkbeheerders die dan weer een extern bureau inschakelen dat gespecialiseerd is in wagenparkbeheer ondersteuning.
Voor ons onbereikbaar.

De aangedragen bezwaren tegen de laadpaalconstructie werd beantwoord met "tegenwoordig heeft vrijwel iedereen minimaal een parkeervak voor de deur, dan moet er maar met buren overlegd worden dat die plek voor jou vrij blijft en gemeentes zullen vast wel bereid zijn die kabel over de stoep uit couilance toe te staan" oftewel: succes ermee!

Er is gewoon besloten dat bij een leasewagen ook 1x een laadpaal wordt vergoed op eigen terrein, en achteraf toen men erachter kwam dat dit niet bij iedereen gaat werken is men het gaan baggetaliseren en wegwuiven. maar ja, welke oplossing is er? ze kunnen gemeentes niet dwingen voor jou een parkeerplek te reserveren bij je voordeur.

Nog zoiets: door iedereen te verplichten elektrisch te gaan rijden besparen ze enorm op brandstofkosten. De werknemer is echter gemiddeld 100 euro per maand duurder uit dan met een vergelijkbaar ICE model, door de hogere bijteling obv hogere fiscale waarde van de wagen. Dat wordt niet gecompenseerd. Ook naar dat argument is niet verder gekeken, ter kennisgeving aangenomen, dat wel.
Wellicht ter nuance, maar niet dat het jou helpt: brandstof auto’s zijn ook fors duurder geworden de afgelopen jaren. De catalogusprijs van een nette Golf, Octavia of Leon van vijf jaar geleden kan je nu nog maar net een leuke Polo van rijden. Dus linksom of rechtsom was je waarschijnlijk wel tegen een hogere bijtelling aangelopen als je in dezelfde klasse was blijven leasen.
En hier in Utrecht zijn ze overigens druk bezig met plannen om snelladers bij de supermarkten te installeren, dus voor de mensen die niet aan huis kunnen laden onstaat er hier wel een alternatief wat je kan combineren met de boodschappen…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35
ron65 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:28:
De werknemer is echter gemiddeld 100 euro per maand duurder uit dan met een vergelijkbaar ICE model, door de hogere bijteling obv hogere fiscale waarde van de wagen. Dat wordt niet gecompenseerd.
Je hoeft een auto ook niet privé te rijden, dit kan je moeilijk de werkgever aanrekenen.

Zou de overheid wel mooi staan als afbouwen van de gereduceerde bijtelling iets minder agressief zou zijn zodat zowel werkgever als werknemer een incentive hebben voor elektrisch rijden.

Wat betreft de laadpalen discussie; lijkt me eigenlijk vrij eenvoudig. Als je thuis niet kan laden dan is het aan de werkgever om te zorgen dat je op het werk kunt laden. Als dit niet mogelijk is of er sprake is van verschillende werklocaties zou je de laadtijd misschien als werktijd moeten zien als de verplichting vanuit de werkgever komt.

Tegelijkertijd blijft dit wat mij betreft onderstrepen dat woningen met parkeergelegenheid op dit moment ondergewaardeerd zijn. Binnen afzienbare tijd zullen we op Funda een filtermogelijkheid gaan zien voor eigen parkeerplek/laadpaal en gaat dat resulteren in meerwaarde.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 12-04-2022 16:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Werkgevers hebben er ook belang bij om een "groen" imago te krijgen, bij steeds meer aanbestedingen is dit een van de puntenmakers voor gunning. Maar ze vergeten inderdaad dat het niet voor iedereen zo gemakkelijk is als het lijkt.

Uiteindelijk is een auto natuurlijk naast een vervoermiddel ook een stuk gemak, en dat kan dan best tegenvallen. Wij rijden beide EV maar denk niet dat dat het geval was geweest als we niet een eigen oprit hadden gehad.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Pagina: 1 ... 242 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic