Gemiste kans inderdaad. Ze hadden een aardig concurrende ev tegen al het tesla geweld destijds. Nooit in grote aantallen geproduceerd, waarna de overname door peugeot (stellantis) het helemaal in de doofpot heeft laten verdwijnen. Vervolgens kwam de concurrentie op gang en moesten ze de laatste voorraad dumpen om er nog vanaf te raken.daemonix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:39:
[...]
De reden voor de prijsverlaging is echter een andere. In het kort: GM stopte met verkoop in NL (verlieslijdende auto en verlieslijdend concern) en ze hadden nog een hele parkeerplaats vol dus toen hebben ze ze gedumpt op de markt.
Je vergeet nog de laatste fase dat GM hem uit de verkoop te halen omdat ze (bijna?) álle accu's moesten recallen.!null schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:13:
[...]
Wat ik bedoel is dat de overname van Opel door PSA, en het niet meer continueren van het model, geen verschil heeft gemaakt.
Ze zijn in Amerika wel door gegaan met dezelfde auto onder hetzelfde concern.
Wat gewoon heel vreemd is dat ze, ondanks die verschillen en ook nog eens verschillende markten, dezelfde fout hebben gemaakt. Eerst reclame en niet kunnen leveren, daarna geen reclame meer en met verlies verkopen.
Typische GM trekjes wat elektrische auto's betreft
Doordat ze in andere landen toch in best behoorlijke aantallen verkocht zijn, zou men zich sowieso geen zorgen hoeven te maken wat onderdelen betreft. Alle technische onderdelen zijn 1 op 1 uitwisselbaar met de Bolt.!null schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:13:
[...]
Wat ik bedoel is dat de overname van Opel door PSA, en het niet meer continueren van het model, geen verschil heeft gemaakt.
Ze zijn in Amerika wel door gegaan met dezelfde auto onder hetzelfde concern.
Wat gewoon heel vreemd is dat ze, ondanks die verschillen en ook nog eens verschillende markten, dezelfde fout hebben gemaakt. Eerst reclame en niet kunnen leveren, daarna geen reclame meer en met verlies verkopen.
Typische GM trekjes wat elektrische auto's betreft
Dank je voor je uitgebreide antwoord.!null schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:34:
@aicaramba Ja Ampera-E eigenaar hier.
Wachtende op nieuwe accu want inderdaad terugroepactie. Dan heb ik zelfs 66kWh en weer nieuwe garantie.
De stoelen is veel over geschreven, maar als je niet te zwaar gebouwd bent valt het best mee (al heb ik de leren stoelen).
Wij gebruiken hem vooral binnen Nederland ook op lange ritten, en dan is het bereik erg prettig.
In de winter betekent het nog wel eens dat je het net niet red, en dan heb ik het over naar andere kant van het land en terug. 120km wat je zegt, dus 240km lukt je altijd wel zelfs in winterweer.
De auto is niet zo bekend, en dan nog het hele GM verhaal terwijl het nu van PSA is. Maar garantie is er gewoon nog en werkt gewoon nog. Kan wel iets langer duren als er iets mee is.
Verder is het ook 1 van de snelste EVs als je de Tesla's niet meerekend of ander erg duur spul.
Een beetje teveel vermogen voor het onderstel eigenlijk, maar alsnog leuk.
Sommige zeuren over het interieur maar ik vind het eigenlijk wel leuk gedaan. En de audio is goed in de Business versie.
Ik denk zelf dat een Hyundai Kona (zelfde accu terugroepactie) of Kia e-Niro betere auto's zijn. Echter, die zijn zoveel duurder.
Het rijbereik is fijn en ik zou er zelfs in de zomer wel mee op vakantie gaan (maar we gaan met camper).
In de winter zou ik er niet mee op vakantie willen. Want los van dat hij niet heel snel laad, gaat het dan nog langzamer vanwege koude accu.
Maar zomerdag 800 tot 1000km moet prima te doen zijn.
Misschien eentje kopen met hoge kilometerstand en lage prijs, die nog nieuwe accu moet krijgen?
Ja, ik geloof dat Kona en e-niro beter zijn, maar dan zit je ook zeker 10k duurder. Dat gaat hem voor mij absoluut niet worden.
Van wat ik zie is dat de prijzen tussen hogere en lagere km-stand vrij weinig verschillen. Zo'n 25k voor 100k op de teller en zo'n 28k voor 40k op de teller. Dat vind ik eigenlijk hele kleine prijsverschillen voor toch flink lagere km stand.
En dat het niet de meest luxe/nieuwe auto's zijn. Tja, daar ben ik ook niet naar op zoek en daar heb ik het budget sowieso niet voor. Ik ben vooral op zoek naar een degelijk vervoersmiddel. Het is niet voor niets dat ik al 12 jaar met een oude honda civic rij.
dan moet je eens hier kijken. als je gewoon een elektrische shitbox zoekt om van a naar b te gaan zonder gezeik kun je ook klaar zijn voor 20kaicaramba schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:27:
[...]
Dank je voor je uitgebreide antwoord.
Ja, ik geloof dat Kona en e-niro beter zijn, maar dan zit je ook zeker 10k duurder. Dat gaat hem voor mij absoluut niet worden.
Van wat ik zie is dat de prijzen tussen hogere en lagere km-stand vrij weinig verschillen. Zo'n 25k voor 100k op de teller en zo'n 28k voor 40k op de teller. Dat vind ik eigenlijk hele kleine prijsverschillen voor toch flink lagere km stand.
En dat het niet de meest luxe/nieuwe auto's zijn. Tja, daar ben ik ook niet naar op zoek en daar heb ik het budget sowieso niet voor. Ik ben vooral op zoek naar een degelijk vervoersmiddel. Het is niet voor niets dat ik al 12 jaar met een oude honda civic rij.
dik 250km range ten alle tijden wat wel voldoende hoort te zijn voor retourtje ouders in jouw geval. accupakket heeft thermomanagement, 55kwh bruto 52kwh netto, 22kw ac laden dus retesnel laden bij openbare laadpalen, 46kw dc laden als deze optie is aangevinkt...
[ Voor 7% gewijzigd door Coasterfreak op 12-03-2022 09:51 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
niet dusCoasterfreak schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:48:
[...]
dan moet je eens hier kijken. als je gewoon een elektrische shitbox zoekt om van a naar b te gaan zonder gezeik kun je ook klaar zijn voor 20k
dik 250km range ten alle tijden wat wel voldoende hoort te zijn voor retourtje ouders in jouw geval. accupakket heeft thermomanagement, 55kwh bruto 52kwh netto, 22kw ac laden dus retesnel laden bij openbare laadpalen, 46kw dc laden als deze optie is aangevinkt...
Deze uitvoering heeft geen CCS geen snellader, maar laad met Mennekes type 2 met 2-3-7-11-22 kw.
@MooDyBLueS , @Coasterfreak , @Arfman , @birdibird
Het is een tijdje geleden dat jullie advies hadden gegeven over een Zoe occasion maar wilde even melden dat we er inmiddels een hebben aangeschaft.
Met de stijgende benzineprijzen en het niet achter het net willen vissen met de halfvolle subsidie pot zijn we vorige week donderdag bij een handelaar wezen kijken en diezelfde avond nog de auto meegenomen.
Erg blij mee, het is een R90 ZE40 geworden in Life uitvoering, ja we hadden wel graag meer opties gehad maar die grotere batterij weegt daar ruimschoots tegenop
. Uit 2017 en 38k kilometers voor onder de 10k na subsidie, ziet er netjes uit en past mooi naast de SR+ 
Het is een tijdje geleden dat jullie advies hadden gegeven over een Zoe occasion maar wilde even melden dat we er inmiddels een hebben aangeschaft.
Met de stijgende benzineprijzen en het niet achter het net willen vissen met de halfvolle subsidie pot zijn we vorige week donderdag bij een handelaar wezen kijken en diezelfde avond nog de auto meegenomen.
Erg blij mee, het is een R90 ZE40 geworden in Life uitvoering, ja we hadden wel graag meer opties gehad maar die grotere batterij weegt daar ruimschoots tegenop

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Nice!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Mooie setup. 10k met huur accu neem ik aan?bokkow schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:29:
voor onder de 10k na subsidie,
Twijfel hier ook nog altijd om onze Mazda 2 te verkopen en een kleine e-auto te kopen. Punt is alleen dat we wellicht 1000km per jaar rijden met dat ding dus dat loont zich allemaal niet zo...
@Card Nox, thanks!
Ja inderdaad huurbatterij. Mja, je betaalt dan de accu niet vooraf, je hebt garantie en verzekering via Renault. En mochten we de batterij na verloop van tijd alsnog willen overnemen dan wordt er ook gekeken naar hoeveel je al aan huur hebt betaald, hoe oud de batterij is en hoeveel kilometers er op staan (een exacte formule ken ik niet) en daar wordt dan de overname prijs op gebaseerd. Dus huur is dan niet per se weggegooid geld want er wordt toch nog wat van afgeschreven op de batterij door Renault. En anders was deze auto misschien de helft duurder als occasion.
1000 kilometer per jaar is wel heel erg weinig voor een tweede auto
dan ben je bij Renault per maand 59,-+10,- kwijt en dan nog autoverzekering daar bovenop. Zal misschien niet zoveel schelen met de Mazda 2, tja is een overweging..
Ja inderdaad huurbatterij. Mja, je betaalt dan de accu niet vooraf, je hebt garantie en verzekering via Renault. En mochten we de batterij na verloop van tijd alsnog willen overnemen dan wordt er ook gekeken naar hoeveel je al aan huur hebt betaald, hoe oud de batterij is en hoeveel kilometers er op staan (een exacte formule ken ik niet) en daar wordt dan de overname prijs op gebaseerd. Dus huur is dan niet per se weggegooid geld want er wordt toch nog wat van afgeschreven op de batterij door Renault. En anders was deze auto misschien de helft duurder als occasion.
1000 kilometer per jaar is wel heel erg weinig voor een tweede auto

Vandaag de knoop doorgehakt om een 2e EV te kopen. Voornamelijk door de stijgende benzine prijzen.
Het is een BMW i3 met 33kWh geworden. Stond wel al 100k op de teller en is 4 jaar oud, maar gezien het merk (BMW) verwacht ik wel dat dit in waarde sterk blijft.
Was een hele zoektocht voor een 2e auto.
Wilde liefst niet meer dan 20k betalen en eigenlijk viel de BMW i3 net buiten het budget.
Proef gereden met een:
Twingo Electric (mijn vrouw vond de kleur en samenstelling niet leuk)
Dacia Spring (niet leverbaar op korte termijn)
BMW i3 (2 modellen)
Even nog nagedacht voor een Zoe (geen snelladen de betaalbare modellen), Ampera-E (werd er niet warm van, ondanks beste bereik) en de Mazda MX 30 (zgan, prima auto, bereik is iets minder, prijs prima, maar kwam er niet uit met handelaar).
Uiteindelijk toch budget ietsjes verhoogd en met wat meer kilometers op de BMW concessies gedaan. Maar ben er blij mee. Reed prima tijdens proefrit. Is voornamelijk voor de vrouw met 2 opgroeiende kinderen.
Het is een BMW i3 met 33kWh geworden. Stond wel al 100k op de teller en is 4 jaar oud, maar gezien het merk (BMW) verwacht ik wel dat dit in waarde sterk blijft.
Wilde liefst niet meer dan 20k betalen en eigenlijk viel de BMW i3 net buiten het budget.
Proef gereden met een:
BMW i3 (2 modellen)
Even nog nagedacht voor een Zoe (geen snelladen de betaalbare modellen), Ampera-E (werd er niet warm van, ondanks beste bereik) en de Mazda MX 30 (zgan, prima auto, bereik is iets minder, prijs prima, maar kwam er niet uit met handelaar).
Uiteindelijk toch budget ietsjes verhoogd en met wat meer kilometers op de BMW concessies gedaan. Maar ben er blij mee. Reed prima tijdens proefrit. Is voornamelijk voor de vrouw met 2 opgroeiende kinderen.
Als je die ergens onder de 20k gezien hebt hoor ik het graag, maar volgens mij beginnen die ook bij 25 momenteel.kx22 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:30:
[...]
Ampera-E
De Ampera-E?Compuchip87 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:17:
[...]
Als je die ergens onder de 20k gezien hebt hoor ik het graag, maar volgens mij beginnen die ook bij 25 momenteel.
Ja die beginnen bij 26-27 en dan nog 2k subsidie.
De i3 met 33kWh beginnen bij 21k (wel 2016/2016 met 60-100k op de teller).
De Ampera-E krijgen allemaal een nieuwe accu, dus je krijgt eigenlijk een nieuwe auto ervoor.
Bereik was al goed, maar wordt nog beter. Alleen ja, ik ben nogal wat gewend van autointerieur en die kon de Ampera-E mij echt niet bekoren.
https://suchen.mobile.de/...71-9a9e-c725-49db593bf060Compuchip87 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:17:
[...]
Als je die ergens onder de 20k gezien hebt hoor ik het graag, maar volgens mij beginnen die ook bij 25 momenteel.
catalogusprijs 44k dus maakt aanspraak op 2k subsidie
totaal precies 20k
Reden dat je wel naar de Zoe hebt gekeken naar niet naar de oude ioniqs?kx22 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:30:
Vandaag de knoop doorgehakt om een 2e EV te kopen. Voornamelijk door de stijgende benzine prijzen.
Proef gereden met een:
BMW i3 (2 modellen)
Een ioniq met 28kwh kan verder dan die i3 en is maar 17500 ex subsidie. 60k km op de klok. Zuinig en CCS + meer kofferbak ruimte
Maar een i3 lijkt me ook best een leuke auto om te hebben/rijden gewoon al voor het design
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Voor degene die het interessant vindt;
SEPP vorige week donderdagavond aangevraagd (bij het ophalen van de Zoe) en vandaag is het al overgemaakt. Dat is wel een verschilletje met de 13 weken verwerkingstijd die ze noemen.
Overigens; mocht iemand hier ervaring hebben met het activeren / koppelen van Z.E. Inter@ctive en de My Renault app bij een tweedehands Renault wat doe ik verkeerd?
De dag na de aankoop heb ik contact opgenomen met klantenservice van Renault om de app te kunnen gaan gebruiken. Die vrouw heeft me aardig op weg geholpen tot aan het activeren van ZE Inter@ctive op mijn My Renault account.
Daarna moesten we tot 72 uur wachten voor het gesynchroniseerd kon worden met de auto, vreemd in deze tijd maar ok, op een gegeven moment was de auto gekoppeld maar ik kan nu echt bar weinig met de My Renault app, geen info over de SoC of opladen en ook geen locatie, niets eigenlijk. Ook bij “connected services” verspringt er van alles continu, de ene keer hebben we wel een jaar ZE Inter@ctive, dan is het weer weg, 3 maanden Coyote (ofzoiets) en dan verdwijnt het weer en ook wel eens Battery Services
Er stond ook carrosserie garantie van 8 jaar, die zie ik nu helemaal niet meer terug. Heel wazig allemaal. Heb de alternatieve Zeddy app ook gedownload om te proberen maar daar staat alleen de buitentemperatuur (en dan vast op 17 graden).
Hoe ga ik dit aan de praat krijgen? Moet er nog iets in de auto gedaan worden hiervoor? Kan in het R-Link systeem niets terugvinden hierover. Of moet ik echt naar een Renault garage voor hulp?
SEPP vorige week donderdagavond aangevraagd (bij het ophalen van de Zoe) en vandaag is het al overgemaakt. Dat is wel een verschilletje met de 13 weken verwerkingstijd die ze noemen.
Overigens; mocht iemand hier ervaring hebben met het activeren / koppelen van Z.E. Inter@ctive en de My Renault app bij een tweedehands Renault wat doe ik verkeerd?
De dag na de aankoop heb ik contact opgenomen met klantenservice van Renault om de app te kunnen gaan gebruiken. Die vrouw heeft me aardig op weg geholpen tot aan het activeren van ZE Inter@ctive op mijn My Renault account.
Daarna moesten we tot 72 uur wachten voor het gesynchroniseerd kon worden met de auto, vreemd in deze tijd maar ok, op een gegeven moment was de auto gekoppeld maar ik kan nu echt bar weinig met de My Renault app, geen info over de SoC of opladen en ook geen locatie, niets eigenlijk. Ook bij “connected services” verspringt er van alles continu, de ene keer hebben we wel een jaar ZE Inter@ctive, dan is het weer weg, 3 maanden Coyote (ofzoiets) en dan verdwijnt het weer en ook wel eens Battery Services

Hoe ga ik dit aan de praat krijgen? Moet er nog iets in de auto gedaan worden hiervoor? Kan in het R-Link systeem niets terugvinden hierover. Of moet ik echt naar een Renault garage voor hulp?
Wat ik over de peugeot app vaak zie langs komen is dat je een paar ritten gemaakt moet hebben nadat de app gekoppeld is aan de auto. Iets met veiligheid ofzo.bokkow schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:18:
Misschijn bij dit frans merk ook zo geregeld?
Nee eigenlijk niet. Maar als ik nu het zou heroverwegen, denk ik dat ik ook niet voor de IONIQ zou zijn gegaan. Het interieur vind ik niet modern, maar je krijgt wel meer auto voor je geld. Voor mij is het een 2e auto, dus minder ruimte is niet erg. Was dit de familie auto geweest, dan had ik waarschijnlijk wel voor de IONIQ gekozen.Kodess schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:45:
[...]
Reden dat je wel naar de Zoe hebt gekeken naar niet naar de oude ioniqs?
Een ioniq met 28kwh kan verder dan die i3 en is maar 17500 ex subsidie. 60k km op de klok. Zuinig en CCS + meer kofferbak ruimte
Maar een i3 lijkt me ook best een leuke auto om te hebben/rijden gewoon al voor het design
Mijn verwachting is dat mijn vrouw met de 2e auto ongeveer 3000km per jaar gaat rijden. Als we 4 jaar zonder grote problemen doorkomen heb ik straks een BMW i3 van 10 jaar oud met hooguit 110.000km.
Mijn huidige 3 serie die ik nu inruil (10 jaar oud met 105k km) kreeg ik nog 12.000 euro. Nieuwwaarde toen, was hetzelfde als de huidige i3.
Ik koop de auto nu voor 18.000 incl subsidie en verwacht tegen die tijd ook weer ongeveer 12.000 ervoor te krijgen.
Dan heb ik een afschrijving van 6.000 in 4 jaar (1500)
Geen wegenbelasting voor aankomende 2,5 jaar en geen tanken meer a 500 euro per jaar. Ben ik per jaar 1300 euro goedkoper uit.
Dus ik ga 200 euro per maand meer betalen dan de huidige auto, maar die moet binnenkort toch een grote onderhoudsbeurt krijgen.
Ik denk dat ik de goede keuze heb gemaakt.
Typisch Frans shall we say? Hahahjs schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:22:
[...]
Wat ik over de peugeot app vaak zie langs komen is dat je een paar ritten gemaakt moet hebben nadat de app gekoppeld is aan de auto. Iets met veiligheid ofzo.
Misschijn bij dit frans merk ook zo geregeld?
Heb net dit alsnog kunnen vinden, straks maar proberen, maar hoe moeilijk kan het zijn...
Renault Forum NL
Ha die Luc, prachtige voorzet!
Alhoewel dit enige bladzijdes terug en/of in een andere topic staat, wil ik dit nog wel even kort samenvatten;Alles onder voorbehoud van wijziging van namen van services en/of wijzigingen van diensten door Renault.
- Zorg ervoor dat je dealer/verkoper je VIN geregistreerd heeft en dat de auto in het “systeem” van Renault bekend is
- Log in op My Renault op je PC of Mac, registreer indien dit nog niet gebeurd is
- Voeg je ZOE toe aan de “garage”
- Log in op De R-link store op je PC of Mac, via My Renault, registreer indien dit nog niet gebeurd is
- Download de laatste versie van de R-Link toolbox en installeer deze op je PC of Mac
- Download de My Renault app uit de Google Play store of Apple iPhone App store en installeer deze op je mobiele telefoon
- Log in op My Renault op je Android phone of iPhone, registreer indien dit nog niet gebeurd is. Let op andere account dan My Renault op PC of Mac
- Haal je SD kaart uit de R-link in de auto en stop hem in je PC of Mac
- Start de R-Link toolbox op je PC of Mac
- R-Link toolbox zal de status van je kaart en eventueel te installeren downloads aangeven
- Klik op de link naar de R-link Store; je komt niet in de R-link store maar op de site van Groupe Renault.
- Zoek zelf je weg, via My Renault (log in) en R-link store (log in)
- Controleer de juiste ZOE uitvoering en ga op zoek in de catalogus naar het gewenste product
- indien gevonden klik dan op kopen, je moet mogelijk de tekst in het venster in het pop up scherm omhoog scrollen
- controleer gelijk het hoofdstuk “updates” op mogelijke updates van R-link
- Sluit af en ga naar de R-link toolbox op je Pc of Mac. De aangekochte downloads worden klaargezet in de R-Link Toolbox.
- Verplaats met R-link Toolbox de klaargezette software naar de SD-kaart
- Verwijder de SD-kaart op de juiste wijze uit de PC of Mac en breng de kaart naar de ZOE en plaats hem in R-link
- R-link in de ZOE zal een update detecteren en deze installeren, houd ZOE gedurende de update actief
- Uw R-link systeem is nu bijgewerkt, u kunt nu de My Renault app op de telefoon instellen
- Activeer de My Renault app op je telefoon, log in en kies de juiste ZOE en stel de gewenste parameters in
Vandaag is de Citigo-e voor het eerste onderhoud weggeweest. Ook onze Citigo bleek in aanmerking te komen voor de recall waarbij de accu spanning wordt teruggeschroefd ivm brandgevaar (voor ons een NON issue gezien we altijd tot max 90% SoC laden).
Nu het opmerkelijke onderdeel, de auto zou ook in aanmerking komen voor 4 nieuwe (EV) banden omdat de (fabrieksaf) Hankook ECO banden niet goed waren voor een EV. Naar mijn inziens een bijzonder, niet logisch verhaal in eerste instantie.
Totdat ik bedacht, lagere accu-spanning is minder capaciteit is minder range. Wisselen ze nu de banden om het range verlies enigszins te compenseren en zo gedoe te voorkomen zonder dat ze hier transparant over zijn
@Stef87 hebben ze bij jou ook andere banden aangeboden?
Nu het opmerkelijke onderdeel, de auto zou ook in aanmerking komen voor 4 nieuwe (EV) banden omdat de (fabrieksaf) Hankook ECO banden niet goed waren voor een EV. Naar mijn inziens een bijzonder, niet logisch verhaal in eerste instantie.
Totdat ik bedacht, lagere accu-spanning is minder capaciteit is minder range. Wisselen ze nu de banden om het range verlies enigszins te compenseren en zo gedoe te voorkomen zonder dat ze hier transparant over zijn
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-03-2022 22:10 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hee bijzonder!! Ik heb wel een update al gehad waarbij ze regen hebben genekt bij volle batterij. Erna ook klachten minder range opgegeven.revolution-nl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:49:
Vandaag is de Citigo-e voor het eerste onderhoud weggeweest. Ook onze Citigo bleek in aanmerking te komen voor de recall waarbij de accu spanning wordt teruggeschroefd ivm brandgevaar (voor ons een NON issue gezien we altijd tot max 90% SoC laden).
Totdat ik bedacht, lagere accu-spanning is minder capaciteit is minder range. Wisselen ze nu de banden om het range verlies enigszins te compenseren en zo gedoe te voorkomen zonder dat ze hier transparant over zijn![]()
Hebben toen onderzoek gedaan en 12v batterij vervangen want zaten fouten in.
Wij moeten binnenkort voor een beurt weg. Als ze 10% jatten van de batterij mogen ze een andere auto aanbieden, dat is namelijk precies het verschil voor mijn vriendin om retour Landgraaf- Eindhoven te halen bij schoonfamilie.
Heb je meer informatie? Code oid?
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Recall 90R6 ; 34M6 en 93K1.Stef87 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:12:
[...]
Hee bijzonder!! Ik heb wel een update al gehad waarbij ze regen hebben genekt bij volle batterij. Erna ook klachten minder range opgegeven.
Hebben toen onderzoek gedaan en 12v batterij vervangen want zaten fouten in.
Wij moeten binnenkort voor een beurt weg. Als ze 10% jatten van de batterij mogen ze een andere auto aanbieden, dat is namelijk precies het verschil voor mijn vriendin om retour Landgraaf- Eindhoven te halen bij schoonfamilie.
Heb je meer informatie? Code oid?
Ik heb Skoda inmiddels om uitleg gevraagd, ik ben benieuwd. Range is voor ons lastig te meten gezien er zelden meer dan 100km op een dag gemaakt wordt.
Ik weet wel ongeveer wat de 100% GoM is bij bepaalde omstandigheden ,ik houd het in de gaten
[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 16-03-2022 23:22 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik mag per vandaag ook meepraten
sinds vanavond staat een Hyundai Ioniq 28kw voor de deur hier!
Gaat wel wennen worden. De auto red de 200km prima als ik mijn eerste rit extrapoleer met LKAS en ACC, maar vanavond ook even op z'n staart getrapt en dan gaat die accu wel heel rap leeg
Direct even snelladen bij FastNed getest, dat werkt top. Met E-flux ook even bij een openbare paal gekeken, dat werkt ook. Was nog een beetje 'bang' dat dat misschien niet direct goed zou werken ofzoiets, maar dat was niet het geval. Valt me mee dus.
Thuis nu eerst nog een granny charger helaas, maar hopelijk op afzienbare termijn een paal aan de oprit voor de goedkope kilometers.
Gaat wel wennen worden. De auto red de 200km prima als ik mijn eerste rit extrapoleer met LKAS en ACC, maar vanavond ook even op z'n staart getrapt en dan gaat die accu wel heel rap leeg
Direct even snelladen bij FastNed getest, dat werkt top. Met E-flux ook even bij een openbare paal gekeken, dat werkt ook. Was nog een beetje 'bang' dat dat misschien niet direct goed zou werken ofzoiets, maar dat was niet het geval. Valt me mee dus.
Thuis nu eerst nog een granny charger helaas, maar hopelijk op afzienbare termijn een paal aan de oprit voor de goedkope kilometers.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Gefeliciteerd! Comfort of Premium?Richh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:20:
Ik mag per vandaag ook meepratensinds vanavond staat een Hyundai Ioniq 28kw voor de deur hier!
Gaat wel wennen worden. De auto red de 200km prima als ik mijn eerste rit extrapoleer met LKAS en ACC, maar vanavond ook even op z'n staart getrapt en dan gaat die accu wel heel rap leeg![]()
Zag op een andere site al dat je wat interesse had in een tesla gen 2, niet vergeten dat je dan een extra B Aardlek moet toevoegen
Zelf ioniq eigenaar voor bijna een jaar nu, laad eigenlijk alleen maar thuis op, altijd met de granny (3kw variant dat wel).
Heb je e-flux met abbonement?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
PremiumKodess schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:26:
[...]
Gefeliciteerd! Comfort of Premium?
Zag op een andere site al dat je wat interesse had in een tesla gen 2, niet vergeten dat je dan een extra B Aardlek moet toevoegen![]()
Zelf ioniq eigenaar voor bijna een jaar nu, laad eigenlijk alleen maar thuis op, altijd met de granny (3kw variant dat wel).
Heb je e-flux met abbonement?
Ik neig nu naar de Tesla Gen3, dat scheelt bijna niks tov de gen2 + aardlek qua prijs. En dan heb je een nieuwere paal die wél in Home Assistant kan.
Heb nu een 2.3kwh granny, dat schiet echt niet op haha.
Nu eerst nog E-flux zonder abo. Denk niet dat ie 10x aan de paal gaat per maand, en anders passen we het daarna wel weer aan. Ben vooral blij dat het werkt!
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Welke banden heb je nu? Wij de conti eco contact 5 (lichtmetaal)revolution-nl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:19:
[...]
Recall 90R6 ; 34M6 en 93K1.
Ik heb Skoda inmiddels om uitleg gevraagd, ik ben benieuwd. Range is voor ons lastig te meten gezien er zelden meer dan 100km op een dag gemaakt wordt.
Ik weet wel ongeveer wat de 100% GoM is bij bepaalde omstandigheden ,ik houd het in de gaten
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zeker een Gen3 nemen.Richh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:32:
[...]
Premiumalleen geen koeling, verder alles erop en eraan.
Ik neig nu naar de Tesla Gen3, dat scheelt bijna niks tov de gen2 + aardlek qua prijs. En dan heb je een nieuwere paal die wél in Home Assistant kan.
Nu eerst nog E-flux zonder abo. Denk niet dat ie 10x aan de paal gaat per maand, en anders passen we het daarna wel weer aan. Ben vooral blij dat het werkt!
Die Gen2 is bij al mijn collega’s en mijzelf al vervangen wegens problemen. Ik ben de enige met de vervanging naar Gen3
Ook Ioniq Premium 28kw hier. Ik riep dat eerst ook over die Granny charger, maar ik hang hem in de middag aan de lader en hij is als ik wakker word weer netjes vol. Geen probleem dus. Een laadpaal met aanleg kosten kost een aardige bom duiten, en ik heb er in principe geen voordeel van. Voor mij dus gewoon een granny charger. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik hem ook vaak op het werk op kan laden. Dat scheelt natuurlijk ook.Richh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:32:
[...]
@FranDaMan Heb jij wel eens laadverlies gemeten?
Ik ben benieuwd.
Ik meet nu sinds kort kWh charged met de kWh meter in de laadpaal (2 decimalen ) en de kWh charged (1 decimaal) die je met EVnotify kan uitlezen via OBD2.
Mijn inzicht tot nu toe:
Als je met 5,5kW laad (24-25A) dan meet ik 1,9% verlies.
Tussen kWh charged en kWh discharged (zichtbaar in EVnotify op android) meet ik 3% verlies.
Gecombineerd 4,8% laadverlies.
De energiemeter in de auto die verbruik rapporteert baseerd zich denk ik op kWh discharged versus km gereden.
Mijn hypothese is dat het laadverlies (deels) een vaste waarde heeft, dus laden op lager kW, meer verlies.
Maar ik twijfel of dat zo significant is dat het een laadpaal rechtvaardigd.
Ik zou ook bijna iedereen gewoon gebruik van de/een granny aanraden.
Ik ben benieuwd.
Ik meet nu sinds kort kWh charged met de kWh meter in de laadpaal (2 decimalen ) en de kWh charged (1 decimaal) die je met EVnotify kan uitlezen via OBD2.
Mijn inzicht tot nu toe:
Als je met 5,5kW laad (24-25A) dan meet ik 1,9% verlies.
Tussen kWh charged en kWh discharged (zichtbaar in EVnotify op android) meet ik 3% verlies.
Gecombineerd 4,8% laadverlies.
De energiemeter in de auto die verbruik rapporteert baseerd zich denk ik op kWh discharged versus km gereden.
Mijn hypothese is dat het laadverlies (deels) een vaste waarde heeft, dus laden op lager kW, meer verlies.
Maar ik twijfel of dat zo significant is dat het een laadpaal rechtvaardigd.
Ik zou ook bijna iedereen gewoon gebruik van de/een granny aanraden.
[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 17-03-2022 10:01 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
** En weer ontopic aub. **
[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:49 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:49 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:49 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:49 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:48 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:44 ]
[ Voor 102% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:44 ]
Ik hou me voortaan wel buiten de discussie
Gelukkig heb ik meer verstand van muziek
Gelukkig heb ik meer verstand van muziek
[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 14:45 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Op piek. Je zegt het al. Het gaat erom dat een regulier stopcontact er niet op gebouwd is om 16A te leveren gedurende uren achter elkaar. Dan is het beter om met een blauwe CEE-stekker te gaan werken.Kodess schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:54:
[...]
Het simpele stopcontact bij mijn vaatwasser en wasmachine leveren toch wel op piek richting de 15A hoor.
Eigenlijk is dat laden offtopic, want daarvoor zijn andere topics. Dus, ontopic: ik heb een E-208 GT besteld. Nu nog een paar manden wachten en dan staat deze kanarie voor de deur:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ta4Tf8XIbCGugOw5okxqXlCL.jpg?f=user_large)
(edit: laat ik dan mijn offtopic toevoeging over 3-fase laden ook maar weghalen, want ik heb net gezegd dat het offtopic is...
[ Voor 68% gewijzigd door dreamscape op 17-03-2022 15:01 ]
Punctuality is the politeness of kings
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Heel benieuwd naar de definitieve Audi A6 Avant E-Tron, ik moet even wennen aan de conceptversie, maar als de prijs te overzien is zou dit over 2 jaar weleens de opvolger van mijn huidige auto (Tesla M3P) kunnen worden:
[YouTube: Form and function | The Audi A6 Avant e-tron concept]
[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 17-03-2022 18:20 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Wat vind jij te overzien?Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:15:
Heel benieuwd naar de definitieve Audi A6 Avant E-Tron, ik moet even wennen aan de conceptversie, maar als de prijs te overzien is zou dit over 2 jaar weleens de opvolger van mijn huidige auto (Tesla M3P) kunnen worden:
[YouTube: WORLD PREMIERE! 2023 AUDI A6 AVANT E-TRON CONCEPT - HOW THE NEXT A6/S6/RS6 WILL LOOK - STUNNING! 4K]
Een schatting van mij is dat hij VANAF 75k gaat kosten. Mijn schatting is op basis van huidige A6 kost vanaf 65k. EV's zijn altijd duurder (de Etron Q4 heeft buiten afmetingen van een Q3 en is 10k duurder).
De Mercedes EQE gaat ook vanaf 75k kosten.
Vind het behoorlijk duur
Het is ook duur, maar het betreft in mijn geval lease en dat is natuurlijk wel iets anders dan het privé neerleggen. In 2019 twijfelde ik tussen een A6 Avant en de Model 3 Performance. Uiteindelijk voor de laatste gekozen en tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad. Die was toen overigens 66k, voor 9k extra heb je dan wel een veel mooiere en ruimere auto. Een elektrische A6 Avant is voor mij het beste van beide werelden, want die extra kofferbakruimte is toch wel mooi meegenomen en de looks van de Audi zijn wat mij betreft beter dan van Tesla in het algemeen.kx22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:04:
[...]
Wat vind jij te overzien?
Een schatting van mij is dat hij VANAF 75k gaat kosten. Mijn schatting is op basis van huidige A6 kost vanaf 65k. EV's zijn altijd duurder (de Etron Q4 heeft buiten afmetingen van een Q3 en is 10k duurder).
De Mercedes EQE gaat ook vanaf 75k kosten.
Vind het behoorlijk duur
Volgende week gaan we overigens proefrijden in de Peugeot E-208 en Renault Twingo ZE voor mijn vrouw, heel benieuwd hoe beide gaan bevallen en waar haar voorkeur naar uit gaat.
Ja ik vind het ook een prachtauto die A6 EV, maar net als de EQE, ze komen een beetje laat. Met de bijtelling van 16/22% zit je straks toch al aan de 800 euro per maand. Weet niet of ik dat er voor over heb.Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Het is ook duur, maar het betreft in mijn geval lease en dat is natuurlijk wel iets anders dan het privé neerleggen. In 2019 twijfelde ik tussen een A6 Avant en de Model 3 Performance. Uiteindelijk voor de laatste gekozen en tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad. Die was toen overigens 66k, voor 9k extra heb je dan wel een veel mooiere en ruimere auto. Een elektrische A6 Avant is voor mij het beste van beide werelden, want die extra kofferbakruimte is toch wel mooi meegenomen en de looks van de Audi zijn wat mij betreft beter dan van Tesla in het algemeen.
Volgende week gaan we overigens proefrijden in de Peugeot E-208 en Renault Twingo ZE voor mijn vrouw, heel benieuwd hoe beide gaan bevallen en waar haar voorkeur naar uit gaat.
Wel bijzonder dat je vrouw mag kiezen tussen een Twingo en een 208. Zullen vast salarisconsequenties aan zitten, anders hoeft ze niet eens proef te rijden en gelijk de e208 kiezen. Ik heb proef gereden in de Twingo en vond het echt helemaal niks. Nasat dat het te klein was, was binnen behoorlijk kaal.
Nog tweemaal >7,5% inflatie per jaar en 800 Euro dan is hetzelfde als 690 Euro nukx22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:34:
[...]
Ja ik vind het ook een prachtauto die A6 EV, maar net als de EQE, ze komen een beetje laat. Met de bijtelling van 16/22% zit je straks toch al aan de 800 euro per maand. Weet niet of ik dat er voor over heb.
Wel bijzonder dat je vrouw mag kiezen tussen een Twingo en een 208. Zullen vast salarisconsequenties aan zitten, anders hoeft ze niet eens proef te rijden en gelijk de e208 kiezen. Ik heb proef gereden in de Twingo en vond het echt helemaal niks. Nasat dat het te klein was, was binnen behoorlijk kaal.
De auto van mijn vrouw betreft geen lease, maar gaan we privé aanschaffen. Vandaar dat we eerst deze 2 vergelijken qua voornamelijk grootte en comfort, dan kunnen we daarna naar evt. alternatieven gaan kijken.
Maar Audi kennende wordt het voor die 9K wel een kale instapper die qua uitstraling niet in de buurt komt van de concept.Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Het is ook duur, maar het betreft in mijn geval lease en dat is natuurlijk wel iets anders dan het privé neerleggen. In 2019 twijfelde ik tussen een A6 Avant en de Model 3 Performance. Uiteindelijk voor de laatste gekozen en tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad. Die was toen overigens 66k, voor 9k extra heb je dan wel een veel mooiere en ruimere auto. Een elektrische A6 Avant is voor mij het beste van beide werelden, want die extra kofferbakruimte is toch wel mooi meegenomen en de looks van de Audi zijn wat mij betreft beter dan van Tesla in het algemeen.
Beetje aankleden en wat leuke wielen erop en je bent nog minimaal 10K extra verder.
[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 17-03-2022 21:49 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dat vermoed ik ook. Daarom erg benieuwd waar ze uiteindelijk mee komen. En alhoewel je op een Tesla geen opties (behalve trekhaak) kunt kiezen, zit er standaard wel relatief veel bij inbegrepen.VidaR-9 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:49:
[...]
Maar Audi kennende wordt het voor die 9K wel een kale instapper die qua uitstraling niet in de buurt komt van de concept.
Beetje aankleden en wat leuke wielen erop en je bent nog minimaal 10K verder.
Gisteren ook wat reviews van de Enyaq Coupe RS gekeken, ook een leuke auto. Over de gehele linie gaat het nu mooi hard met het aanbod van EV's, goed om te zien.
Geloof me, laat de Twingo links liggen. Dan nog liever de Zoë. Er is een reden waarom er zoveel 2e hands Twingo's te koop zijn. Het is een net niet auto. Dan is de Dacia Spring een betere keus gezien hij een stuk goedkoper is.Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:42:
[...]
Nog tweemaal >7,5% inflatie per jaar en 800 Euro dan is hetzelfde als 690 Euro nuMaar idd wel een klap geld... Ach, nog sowieso 2 jaar wachten, dus wie weet wat er allemaal nog voor andere EV's langskomen in de tussentijd.
De auto van mijn vrouw betreft geen lease, maar gaan we privé aanschaffen. Vandaar dat we eerst deze 2 vergelijken qua voornamelijk grootte en comfort, dan kunnen we daarna naar evt. alternatieven gaan kijken.
Het vermoeden dat de Twingo het niet wordt heb ik ook, maar het is uiteindelijk haar keuze.kx22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:59:
[...]
Geloof me, laat de Twingo links liggen. Dan nog liever de Zoë. Er is een reden waarom er zoveel 2e hands Twingo's te koop zijn. Het is een net niet auto. Dan is de Dacia Spring een betere keus gezien hij een stuk goedkoper is.
Ze heeft nu een Fiat Panda met 0,9 liter motor waarbij ze zich al irriteert aan het trage optrekken, de Dacia Spring doet er van 0-100 nog 4-5 seconden langer over, dus die hebben we al afgeschreven. Verder wel uitgebreid naar gekeken, voor dat geld een erg leuke auto.
@kx22Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:05:
[...]
Het vermoeden dat de Twingo het niet wordt heb ik ook, maar het is uiteindelijk haar keuze.
Ze heeft nu een Fiat Panda met 0,9 liter motor waarbij ze zich al irriteert aan het trage optrekken, de Dacia Spring doet er van 0-100 nog 4-5 seconden langer over, dus die hebben we al afgeschreven. Verder wel uitgebreid naar gekeken, voor dat geld een erg leuke auto.
Er is volgens mij niets mis met een Twingo als tweede auto voor wat lokale ritjes?
Airco, stil, koppel, makkelijk parkeren, lage kosten… Leuk uiterlijk. Prima toch?
Hij is niet stil als je 100kmpu gaat rijden.Stef87 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:24:
[...]
@kx22
Er is volgens mij niets mis met een Twingo als tweede auto voor wat lokale ritjes?![]()
Airco, stil, koppel, makkelijk parkeren, lage kosten… Leuk uiterlijk. Prima toch?
Reden waarom ik het helemaal niks vond was omdat hij in prijs toch zo een 4-5k meer kost dan een Dacia Spring. Beide heb ik proef gereden. De Dacia Spring vond ik niet onderdoen op een Twingo.
(vond de Dacia in zwart oranje ook leuker).
Misschien nog een goede: Mazda Mx30. 2e hands voor rond de 26-27k te koop incl BTW van 2021 met 10k km. Auto voelt erg goed aan, wel 2 nadelen. Snelladen is niet echt snel en bereik is niet veel beter dan van een Twingo. Maar het ziet eruit als een SUV en binnen vind ik het gelijkwaardig aan mijn iPace qua materiaal gebruik (ok behalve dat kurk).
Hier is ook de vakantie geboekt en voor het eerst met de EV (Skoda Enyaq iV80). We gaan medio juli en gekozen de zaterdag over te slaan.
We vertrekken met o.a. een peuter en een kleuter op de achterbank op vrjdag vanuit omgeving Utrecht naar een camping (met laadpunt) noordwesten van Parijs (±475km).
Zondagochtend gaan we nog ±530km richting naar een camping in de Dordogne. In nabijgelegen dorp is een laadpunt en ik kan de granny aansluiten met 10m verlengkabel.
Terugreis moeten we nog uitwerken maar dat wordt waarschijnlijk op een zondag en maandag/dinsdag rijden
Ben nu ABRP aan het uitpluizen voor wat alternatieve laadstops om en nabij de standaard voorgestelde stops. We willen elke 2u ongeveer stoppen voor een goede pauze en waar mogelijk dit uiteraard combineren met laden. Focus op Ionity, Total en nu ook Tesla. Verder ben ik al wat extra passen aan het inslaan.
Ergens vind ik het nog wel een uitdagende onderneming zo maar nu we de reis gesplitst hebben wel wat relaxer onder. We gaan het meemaken en hebben geen haast.
Als er nog tips zijn ter voorbereiding of onderweg laat maar weten. Ervaringen zal ik hier uiteraard delen tzt.
We vertrekken met o.a. een peuter en een kleuter op de achterbank op vrjdag vanuit omgeving Utrecht naar een camping (met laadpunt) noordwesten van Parijs (±475km).
Zondagochtend gaan we nog ±530km richting naar een camping in de Dordogne. In nabijgelegen dorp is een laadpunt en ik kan de granny aansluiten met 10m verlengkabel.
Terugreis moeten we nog uitwerken maar dat wordt waarschijnlijk op een zondag en maandag/dinsdag rijden
Ben nu ABRP aan het uitpluizen voor wat alternatieve laadstops om en nabij de standaard voorgestelde stops. We willen elke 2u ongeveer stoppen voor een goede pauze en waar mogelijk dit uiteraard combineren met laden. Focus op Ionity, Total en nu ook Tesla. Verder ben ik al wat extra passen aan het inslaan.
Ergens vind ik het nog wel een uitdagende onderneming zo maar nu we de reis gesplitst hebben wel wat relaxer onder. We gaan het meemaken en hebben geen haast.
Als er nog tips zijn ter voorbereiding of onderweg laat maar weten. Ervaringen zal ik hier uiteraard delen tzt.
0-100 is idd iets van 20 seconden, maar het voelde absoluut niet traag aan op de eerste 0-60. Nadeel is dat de Dacia wel hard begint te brommen bij 100kmpu of meer. De Twingo ietsjes minder. Als ze vaak de snelweg op gaat raad ik geen Dacia of Twingo aan.Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:05:
[...]
Het vermoeden dat de Twingo het niet wordt heb ik ook, maar het is uiteindelijk haar keuze.
(ook niet als je kinderen hebt, voor de veiligheid. Dacia heeft 1 ster en denk dat volgens de nieuwe normen van euronap de Twingo ook 0 of 1 sterren gaat krijgen, zie Zoë).
Als het goed is kan je in 1x door? Naar Parijs van Utrecht is iets van 480km. Dat moet jouw auto wel redden in de zomer. Of je stopt ergens in Kortrijk bij een gratis Aldi 50kW lader (gratis) of in Lille bij een nieuwe winkelcentrum met snelladers (naam vergeten).FJP84 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:54:
Hier is ook de vakantie geboekt en voor het eerst met de EV (Skoda Enyaq iV80). We gaan medio juli en gekozen de zaterdag over te slaan.
https://www.electricfelix.com/france
Felix heeft meerdere punten voor je uitgezocht.
Dat van die veiligheidstests moet je wel echt met een pak JOZO nemen en niet klakkeloos napraten.kx22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:55:
[...]
0-100 is idd iets van 20 seconden, maar het voelde absoluut niet traag aan op de eerste 0-60. Nadeel is dat de Dacia wel hard begint te brommen bij 100kmpu of meer. De Twingo ietsjes minder. Als ze vaak de snelweg op gaat raad ik geen Dacia of Twingo aan.
(ook niet als je kinderen hebt, voor de veiligheid. Dacia heeft 1 ster en denk dat volgens de nieuwe normen van euronap de Twingo ook 0 of 1 sterren gaat krijgen, zie Zoë).
De slechte score komt vooral vanwege (het gebrek aan) veiligheids- en rijhulpsystemen. En niet zozeer dat de crashtests heeeel slecht waren voor inzittenden.
Ik zie nu wat meer A6 Avant E-Tron video's verschijnen, toch wel erg mooi hoor:
Thanks! Ik had me al aangemeld bij zijn community en reisadvies aangevraagd.kx22 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:59:
[...]
Als het goed is kan je in 1x door? Naar Parijs van Utrecht is iets van 480km. Dat moet jouw auto wel redden in de zomer. Of je stopt ergens in Kortrijk bij een gratis Aldi 50kW lader (gratis) of in Lille bij een nieuwe winkelcentrum met snelladers (naam vergeten).
https://www.electricfelix.com/france
Felix heeft meerdere punten voor je uitgezocht.
Zijn er hier leden die ervaring hebben met de BMX iX xDrive 40 of 50?
Gisteren een proefrit gemaakt en mijn vrouw is helemaal verkocht (ik iets minder met dank aan de prijs)
Als er ervaringen kunnen gedeeld worden dan graag (de 50 geniet onze voorkeur)
Gisteren een proefrit gemaakt en mijn vrouw is helemaal verkocht (ik iets minder met dank aan de prijs)
Inderdaad, maar waarom heeft hij een dubbele uitlaat? Het is toch een elektrische auto?Taro schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:12:
Ik zie nu wat meer A6 Avant E-Tron video's verschijnen, toch wel erg mooi hoor:
[YouTube: 2024 Audi A6 Avant e-tron - New Electric A6 in details]

Dat geldt net zo goed voor jouw bewering, dat napraten. Onderstaande quotes komen van https://www.anwb.nl/auto/...nault-zoe-en-dacia-springPrullenbak84 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:45:
[...]
Dat van die veiligheidstests moet je wel echt met een pak JOZO nemen en niet klakkeloos napraten.
De slechte score komt vooral vanwege (het gebrek aan) veiligheids- en rijhulpsystemen. En niet zozeer dat de crashtests heeeel slecht waren voor inzittenden.
Noem dat maar ‘niet heeeel slecht voor inzittenden’
Sterker nog, de zijairbag die in het vorige model borstkas én hoofd beschermde, beperkt die bescherming nu tot alleen de borstkas. Volgens Euro NCAP scoort de jongste ZOE bovendien slecht in bescherming van de inzittenden in het algemeen, biedt het model slechte bescherming voor kwetsbare weggebruikers en ontbeert de ZOE zinvolle preventieve veiligheidstechnologie.
De prestaties van de Dacia Spring crashtest wordt door Euro NCAP als problematisch omschreven. Bij een frontale botsing ontstaat een hoog risico op levensbedreigende verwondingen van de borst van de bestuurder en het hoofd van achterpassagier. Bij een zijdelingse aanrijding is de borstbescherming marginaal.
Ik zou aanraden om de Bjorn Nyland filmpjes er over te bekijken, bijvoorbeeldEkfad schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:50:
Zijn er hier leden die ervaring hebben met de BMX iX xDrive 40 of 50?
YouTube: BMW iX xDrive50 range test
dat geeft altijd een aardige indruk van het gebruik van de auto. Maar misschien had je dat al gedaan, als ik het voor de aanschaf van onze Nissan Leaf had gedaan, had ik wellicht een andere keuze gemaakt
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
@Ekfad hier bij E-Drivers loopt onder meer een Nederlandse duurtest met die BMW:
YouTube: YouTube
YouTube: YouTube
[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 20-03-2022 11:47 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Vind je? Ik houd regelmatig deze website in het oog.Taro schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:56:
Over de gehele linie gaat het nu mooi hard met het aanbod van EV's, goed om te zien.
Daar staan alle in Europa verkrijgbare EV's wel op lijkt me. 226 auto's, waarvan een heel aantal in "short, middle en long range" versies en een hoopje lichte vracht/bestelwagens.
Dan vraag ik mij af wat de levertijden zijn van de meeste van die wagens, als dat +6-10 maand is, kan je ze net zo goed als vaporware wegzetten als je NU een auto nodig hebt. (gebeurt nu bij een aantal kennissen, en moeten privé korte leases aangaan of huurauto's zoeken om de tijd te overbruggen tussen een tewerkstelling met bedrijfswagen en zonder)
Als autoliefhebber vind ik er ook maar weinig tussen staan waar ik nu echt zonder bedenking of terughoudendheid zou instappen. Ik vind de meeste betaalbare EV-wagens maar 'witgoed' producten. Utilitaire dozen om van A naar B te karren. En ja, ik zal er binnenkort ook wel aan moeten, en dan is dat maar zo. Heb er verder ook geen probleem mee, de meeste van m'n ritten zijn ook utilitair, dus dat past prima. Een Taycan of E-tron GT wil ik wel rijden, maar is ver buiten budget.
De lijst wordt ook mooi uitgedund als je er als volgt in staat:
- Geen tesla, niet in 100 jaar. Lelijk, en te eigenwijs en overduidelijk ontworpen door silicon valley bro's. Wel het voordeel van het SC netwerk. Goed voor de aandelen, dat wel.
- Geen google in de auto, niet in 100 jaar. Valt dus af: polestar, volvo, ... (wel jammer, polestar is nu net wel een aantrekkelijke auto en geen utilitair witgoed product.
- Liefst geen SUV/CUV vormen. Ook al begrijp ik dat er gemakzuchtig naar deze vorm gegaan wordt om de batterijen een plaats te geven. Het is nergens voor nodig, getuige een model 3 die gewoon een berline vorm heeft.
- Geen VW wegens het achterlijke infotainment systeem. (ja, testritje gedaan, de werkgever schakelt binnenkort over naar id3/id4 en enyaq voor de meeste werknemers). ID.3 design is verder gewoon jammer, inspiratieloos en moet met een bijsluiter komen: veroorzaakt depressie.
- fysieke knoppen voor volgende drie interfaces: geluid/volume, temperatuur/airco, switchen naar NAV
Via de werkgever wordt het later dit jaar waarschijnlijk een Enyaq. Als ze beschikbaar zijn.
Ander punt die me bezig houdt, voor privé veel meer dan voor lease/bedrijfswagen. Met de huidige skateboard opstelling voor EV platformen mag ik hopen dat de batterijen gemakkelijk te vervangen zijn? Bvb via onderkant zonder de hele koets uit elkaar te moeten halen? Wat is de long-term ervaring hiermee? Er is waarschijnlijk nog geen long term ervaring?
Er is geen enkele reden dat een EV niet gemakkelijk 15-20 jaar op de baan kan blijven. Er komt geen volgende energietransitie, dit is het. BEV is het eindpunt van persoonlijke mobiliteit. Echte ecologische voordelen zullen komen uit het zo lang mogelijk op de baan houden van bestaande EV's, zodat er geen nieuwe moet gemaakt worden.
Ik heb menig ICE gemakkelijk 15+ jaar weten halen in zeer goede omstandigheden met een minimum aan 'verantwoord ownership'. Ik verwacht minimum hetzelfde van EV's.
En het kunnen vervangen van een batterij zal daar bij EV's tot bijdragen. En kom niet af met "batterij degradatie is geen probleem op EV's". Dat is het gewoon wel, de wetten van de fysieke en scheikunde houden niet ineens op omdat de groene agenda moet gepusht worden. Omdat het hier vaak gaat over gigantische capaciteiten (>50 kWh), met al een reserve en overhead ingebouwd vanuit de fabrikant, valt het misschien minder hard op, maar de degradatie zal bestaan.
En dan wil ik er zeker van zijn dat ik over tien jaar op modulaire manier de batterijen van m'n EV kan vervangen (zonder dat dit 20k kost zoals dat voorbeeld bij tesla recent). Dat is groene mobiliteit. Elke drie jaar de EV vervangen om een nieuw speeltje te rijden is simpele 'virtue signaling'. Beetje de prius rijder van 10 jaar geleden.
Niks is zeker. Zal mij niet eens verbazen als ze straks het helemaal moeten omgooien omdat er tekort aan lithium/kobalt is en dat batterijen heel veel duurder gaan worden. Misschien moet je dan zelfs batterijen gaan huren ipv dat je het KAN kopen.Amos_x schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:13:
[...]
En dan wil ik er zeker van zijn dat ik over tien jaar op modulaire manier de batterijen van m'n EV kan vervangen (zonder dat dit 20k kost zoals dat voorbeeld bij tesla recent). Dat is groene mobiliteit. Elke drie jaar de EV vervangen om een nieuw speeltje te rijden is simpele 'virtue signaling'. Beetje de prius rijder van 10 jaar geleden.
Als je een auto koopt met de reden om er 10-15 jaar mee te rijden, kan je beter een 2 hands kopen om daar 5 jaar mee te rijden.
Persoonlijk rij ik prive elk 5 jaar een andere auto. Ik koop ze met de kop af. Na 5 jaar zijn ze +/- 40% van de nieuwwaarde. Na 10 jaar zijn ze +/- 25% van de nieuwwaarde. Dus in 5 jaar schrijf ik 15-20% af.
Ik heb diverse foto's gezien van een iPace batterij. Enorm ding, het eraf halen en opnieuw monteren is geen probleem, maar ik ga er NOOIT van uit dat ik die ga vervangen. Kan me niet eens voorstellen dat je die voor paar duizend euro kan kopen over 10 jaar.
Bijna 5jr mn Ioniq, 141k km gereden. Bevalt prima en zeer betaalbaar rijden. Ik rij er voorlopig mee verder. Verleng de fabrieksgarantie nog 2 jaar. En dan zien we wel.
In mijn zoektocht naar een betaalbare EV ben ik aangewezen op Leafs en Zoe's aangezien mijn budget niet veel meer is dan 10k. Nu kan ik een 41kwh Zoe krijgen uit 2017 voor mijn budget alleen heeftie 100k kms gelopen. Verder gewoon eerste eigenaars auto met al het onderhoud en geen import dus zag geen gekke dingen op de Carfax. Is veel kms bij een EV een groter issue dan bij non-EV auto's of maakt het niet uit? Niet dat 100k kms perse veel is maar de meeste Zoe's die je tegenkomt hebben tussen de 20-50k gelopen.
Helaas (doch ook begrijpelijk) gaan ze als warme broodjes dus nu ik eindelijk een 41kwh model heb gevonden voor mijn budget neig ik er toch wel naar om toe te happen
Helaas (doch ook begrijpelijk) gaan ze als warme broodjes dus nu ik eindelijk een 41kwh model heb gevonden voor mijn budget neig ik er toch wel naar om toe te happen
Tesla M3LR '21
@Amos_x Alle EV battery packs zijn modulair opgebouwd. Ook die van Tesla, al pakken ze zaken net iets anders aan.
De EV packs zijn vaak in 5 tot 10 modules opgebouwd, soms in nog kleinere modules. Soms zijn zelfs ook nog de individuele cellen te vervangen, net als bedrijven dat nu al doen voor hybrides. Echter kan het niet altijd, maar dan is vervanging van een module nog wel te overzien. De accu bak met alle overige spullen erin hoeft sowieso niet vervangen te worden.
De EV packs zijn vaak in 5 tot 10 modules opgebouwd, soms in nog kleinere modules. Soms zijn zelfs ook nog de individuele cellen te vervangen, net als bedrijven dat nu al doen voor hybrides. Echter kan het niet altijd, maar dan is vervanging van een module nog wel te overzien. De accu bak met alle overige spullen erin hoeft sowieso niet vervangen te worden.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
@Amos_x Ik heb na +-2,5 jaar rijden in een Tesla Model 3 ongeveer 6% degradatie. Je ziet doorgaans wel dat dat in de eerste periode harder gaat dan daarna.
Laatst zag ik een Tweet langskomen over een Model S met 300.000 op de teller, die had uiteraard meer dan 6% degradatie, maar zat volgens mij nog boven de 80% resterende range. Ja, is niet fijn, maar vind ik wel netjes wetende dat dit issue gewoon speelt.
Een accupack vervangen kan, maar is inderdaad een lastige klus, helemaal als het onderdeel uitmaakt van de constructie (Model Y volgens mij met de type 4680 cellen).
In het verleden is er bij bijv. Tesla ook wel over gesproken om dit mogelijk te maken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BpiCxhypmU5DKYIQecjBEgjX.jpg?f=user_large)
Afijn, voor een auto met nu bijv. 150 km range en over 5-10 jaar nog maar 100-115 km range zal dit waarschijnlijk eerder een issue zijn dan van bijv. 500 naar 400 km range. Maar wel iets om rekening mee te houden.
Edit: Een afbeelding van de range afname van mijn auto erbij, die helaas niet helemaal tot 9-2019 teruggaat en toen ik hem ophaalde op 501 km stond:
Laatst zag ik een Tweet langskomen over een Model S met 300.000 op de teller, die had uiteraard meer dan 6% degradatie, maar zat volgens mij nog boven de 80% resterende range. Ja, is niet fijn, maar vind ik wel netjes wetende dat dit issue gewoon speelt.
Een accupack vervangen kan, maar is inderdaad een lastige klus, helemaal als het onderdeel uitmaakt van de constructie (Model Y volgens mij met de type 4680 cellen).
In het verleden is er bij bijv. Tesla ook wel over gesproken om dit mogelijk te maken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BpiCxhypmU5DKYIQecjBEgjX.jpg?f=user_large)
Afijn, voor een auto met nu bijv. 150 km range en over 5-10 jaar nog maar 100-115 km range zal dit waarschijnlijk eerder een issue zijn dan van bijv. 500 naar 400 km range. Maar wel iets om rekening mee te houden.
Edit: Een afbeelding van de range afname van mijn auto erbij, die helaas niet helemaal tot 9-2019 teruggaat en toen ik hem ophaalde op 501 km stond:
:strip_exif()/f/image/vOhmqs6RVCr11JQve3qF2UtV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 20-03-2022 23:15 ]
In dat artikel gaat het dan ook - ook weer - vooral over "preventietechnologie". Ik citeer:JTHZZ schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Dat geldt net zo goed voor jouw bewering, dat napraten. Onderstaande quotes komen van https://www.anwb.nl/auto/...nault-zoe-en-dacia-spring
Noem dat maar ‘niet heeeel slecht voor inzittenden’
[...]
[...]
" Deze middelmatige botsbescherming en de slechte preventietechnologie resulteren daarom in een beoordeling van slechts 1 ster."
Het gaat over middelmatige botsbescherming. En dat is zeker waar, alleen heeft ncap zijn eisen bijgesteld. Kijk naar de testresultaten van vergelijkbare A-segmenters zoals bijvoorbeeld een fiat panda of een oudere twingo (voor t overgrote deel exact hetzelfde model als de huidige), dan zie je bij inzittenden welliswaar een (vaak maar iets) beter percentage staan, maar ook "verlopen beoordeling". Met andere woorden: A-segmenters van enkele jaren oud zouden nu ook slechter scoren op botsbescherming en minder . En die auto's zijn niet van de een op de andere dag 3 a 4 sterren onveiliger geworden (net als de zoe en de twingo zelf, trouwens).
Je hoort mij niet zeggen dat je in een Dacia Spring net zo veilig zit als in een auto van een heel ander segment, maar wel dat het dus vrij weinig uitmaakt of je in een Spring zit, of in een agila of panda van een paar jaar oud.
Het zal misschien geen probleem zijn, maar de garantie op accu's is vaak 8 jaar of 160.000 kilometer. Ik weet niet hoeveel je de komende jaren verwacht te rijden, maar dan kan het zijn dat je straks geen garantie meer hebt op de accu.London schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:36:
In mijn zoektocht naar een betaalbare EV ben ik aangewezen op Leafs en Zoe's aangezien mijn budget niet veel meer is dan 10k. Nu kan ik een 41kwh Zoe krijgen uit 2017 voor mijn budget alleen heeftie 100k kms gelopen. Verder gewoon eerste eigenaars auto met al het onderhoud en geen import dus zag geen gekke dingen op de Carfax. Is veel kms bij een EV een groter issue dan bij non-EV auto's of maakt het niet uit? Niet dat 100k kms perse veel is maar de meeste Zoe's die je tegenkomt hebben tussen de 20-50k gelopen.
Niet erg als je dat van te voren weet, maar misschien iets om rekening mee te houden. Bij onze Citroën C-Zero heb ik daar bewust wel naar gekeken. Die heeft nog een paar jaar garantie en heeft tot nu toe nog geen 50.000 kilometer gereden. We kochten die met 40.0000 kilometer op de teller.
Het is wel een import auto uit Sicilië, maar dat maakt mij niets uit aangezien je toch Europese garantie hebt.
Wat voor ICE zou je momenteel op uitkomen? Een e-tron GT stap je nog wel in, maar wil/kun je niet betalen. Om op een Kona uit te komen, wat een 4x prijs verschil is. Ik kan dus even lastig inschatten naar wat voor type je op zoek bent. Momenteel is er zeker nog niet voor elk wat wils, maar ben benieuwd waar je het mee vergelijkt.Amos_x schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:13:
[...]
Vind je? Ik houd regelmatig deze website in het oog.
Daar staan alle in Europa verkrijgbare EV's wel op lijkt me. 226 auto's, waarvan een heel aantal in "short, middle en long range" versies en een hoopje lichte vracht/bestelwagens.
Dan vraag ik mij af wat de levertijden zijn van de meeste van die wagens, als dat +6-10 maand is, kan je ze net zo goed als vaporware wegzetten als je NU een auto nodig hebt. (gebeurt nu bij een aantal kennissen, en moeten privé korte leases aangaan of huurauto's zoeken om de tijd te overbruggen tussen een tewerkstelling met bedrijfswagen en zonder)
Als autoliefhebber vind ik er ook maar weinig tussen staan waar ik nu echt zonder bedenking of terughoudendheid zou instappen. Ik vind de meeste betaalbare EV-wagens maar 'witgoed' producten. Utilitaire dozen om van A naar B te karren. En ja, ik zal er binnenkort ook wel aan moeten, en dan is dat maar zo. Heb er verder ook geen probleem mee, de meeste van m'n ritten zijn ook utilitair, dus dat past prima. Een Taycan of E-tron GT wil ik wel rijden, maar is ver buiten budget.
De lijst wordt ook mooi uitgedund als je er als volgt in staat:In de huidige markt, indien ik persoonlijk m'n eigen centen moest neerleggen, zou ik toch voornamelijk kijken naar aziatisch (geen google, normale interieurs, ...) dus Kona electric (ook al is het een CUV, maar wel erg degelijk en value for money) en Ioniq 5. een betaalbaar en fris design.
- Geen tesla, niet in 100 jaar. Lelijk, en te eigenwijs en overduidelijk ontworpen door silicon valley bro's. Wel het voordeel van het SC netwerk. Goed voor de aandelen, dat wel.
- Geen google in de auto, niet in 100 jaar. Valt dus af: polestar, volvo, ... (wel jammer, polestar is nu net wel een aantrekkelijke auto en geen utilitair witgoed product.
- Liefst geen SUV/CUV vormen. Ook al begrijp ik dat er gemakzuchtig naar deze vorm gegaan wordt om de batterijen een plaats te geven. Het is nergens voor nodig, getuige een model 3 die gewoon een berline vorm heeft.
- Geen VW wegens het achterlijke infotainment systeem. (ja, testritje gedaan, de werkgever schakelt binnenkort over naar id3/id4 en enyaq voor de meeste werknemers). ID.3 design is verder gewoon jammer, inspiratieloos en moet met een bijsluiter komen: veroorzaakt depressie.
- fysieke knoppen voor volgende drie interfaces: geluid/volume, temperatuur/airco, switchen naar NAV
Via de werkgever wordt het later dit jaar waarschijnlijk een Enyaq. Als ze beschikbaar zijn.
- De i4 lijkt bijvoorbeeld aan al je wensen te voldoen en is de helft van een GT of Taycan
- Net er buiten misschien een EV6?
- Levertijd tussen EV en ICE scheelt niet heel veel overigens, allebei echt drama
(delen van) batterijen zijn inderdaad "redelijk makkelijk" te vervangen, ongeveer op het niveau een motor vervangen in een moderne auto. hier vanaf 7 min is wel een leuk filmpje: YouTube: Tesla wanted him to pay $22500 to replace a battery pack, we did it ...
[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 21-03-2022 09:44 ]
Ik lees allerlei meningen over de Renault Twingo ev, maar hebben jullie zelf een twingo ev? Ik wel, nu bijna 1 jaar. Het is onze 2e auto en 2e ev naast een MG ZS EV.
Prima wagen en doet wat het moet doen, gemiddelde actieradius met de huidige temperatuur is +150km, in de zomer +200km. Cameleon lader werkt ook top.
Auto rijdt prima, geen kabaal boven de 100 km/u zoals hierboven staat. Trekt redelijk vlot op vooral tot de 60km/u.
Het is geen Tesla en het is ook geen Zoë, daar is de prijs ook naar. Maar het is ook zeker geen Dacia, dat is toch echt nog een stap omlaag.
Voor ons echt een prima auto welke we dagelijks gebruiken voor woon-werkverkeer 25 heen en 25 terug, boodschappen, kinderen wegbrengen en ophalen. Niks mis mee en vooral, na aanschaf, heerlijk goedkoop.
Prima wagen en doet wat het moet doen, gemiddelde actieradius met de huidige temperatuur is +150km, in de zomer +200km. Cameleon lader werkt ook top.
Auto rijdt prima, geen kabaal boven de 100 km/u zoals hierboven staat. Trekt redelijk vlot op vooral tot de 60km/u.
Het is geen Tesla en het is ook geen Zoë, daar is de prijs ook naar. Maar het is ook zeker geen Dacia, dat is toch echt nog een stap omlaag.
Voor ons echt een prima auto welke we dagelijks gebruiken voor woon-werkverkeer 25 heen en 25 terug, boodschappen, kinderen wegbrengen en ophalen. Niks mis mee en vooral, na aanschaf, heerlijk goedkoop.
Zero.
een hoge km leaf is een probleem qua accudegradatie, maar een zoe niet.London schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:36:
De Skoda Enyaq wordt gemaakt door VW. Dus je gaat een andere baan zoeken? Als ze beschikbaar zijn.Amos_x schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:13:
[...][...]
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
@Amos_x Ik vrees dat je er toch een beetje te negatief in staat, als ik zo je post eens lees. Mijn advies zou zijn om het allemaal iets minder als een probleem te zien. Als je via je werkgever een enyaq onder de spreekwoordelijke reet geschoven krijgt, zou ik in mijn handen wrijven. Zet de onzekerheid die je hebt om in voorpret en je zal zien dat het allemaal best leuk kan zijn.
De Dacia Spring doet (naar mijn mening) zeker niet onder voor de Twingo.Pelox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:17:
Ik lees allerlei meningen over de Renault Twingo ev, maar hebben jullie zelf een twingo ev? Ik wel, nu bijna 1 jaar. Het is onze 2e auto en 2e ev naast een MG ZS EV.
Jij hebt ongetwijfeld meer ervaring met de Twingo dan ik, maar ik heb ze beide op 1 dag proef gereden.
En tijdens de ritjes van 30 minuten merkte ik niet zoveel verschil. Ja de Dacia voelt meer onrustig aan bij 100kmpu dan de Twingo.
Interieur van de Twingo is wat moderner dan de Dacia.
Bouwkwaliteit van beide auto's waren van het zelfde niveau (ik merkte geen kraakjes of piepjes op bij rijden). Deuren klapten stevig dicht en beide reden heel direct.
Dacia is een merk van niks, maar met de Spring hebben ze gewoon een bestaande Renault KWID gekocht.
Het belangrijkste is het prijsverschil. Bij de Dacia heb je voor 20.000 euro een vol complete auto met parkeersensoren, achteruitrijcamear, neplederen bekleding en alle andere kleine gemak. Met 20.000 krijg je net een kale Twingo die naar mijn mening echt niet beter is.
Het is niet dat ik negatief over de Twingo sta als goedkoop en handig autootje, maar mijn keuze neigt meer naar de Dacia (als ik tussen beide zou moeten kiezen). Ook logisch, want de Twingo is een auto van 2020 en Dacia heeft 1 jaar langer de tijd gehad om een auto te "ontwerpen" en qua prijs te positioneren.
Ieder zijn mening natuurlijkkx22 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:18:
[...]
De Dacia Spring doet (naar mijn mening) zeker niet onder voor de Twingo.
Jij hebt ongetwijfeld meer ervaring met de Twingo dan ik, maar ik heb ze beide op 1 dag proef gereden.
En tijdens de ritjes van 30 minuten merkte ik niet zoveel verschil. Ja de Dacia voelt meer onrustig aan bij 100kmpu dan de Twingo.
Bouwkwaliteit van beide auto's waren van het zelfde niveau (ik merkte geen kraakjes of piepjes op bij rijden). Deuren klapten stevig dicht en beide reden heel direct.
Dacia is een merk van niks, maar met de Spring hebben ze gewoon een bestaande Renault KWID gekocht.
Het belangrijkste is het prijsverschil. Bij de Dacia heb je voor 20.000 euro een vol complete auto met parkeersensoren, achteruitrijcamear, neplederen bekleding en alle andere kleine gemak. Met 20.000 krijg je net een kale Twingo die naar mijn mening echt niet beter is.
Het is niet dat ik negatief over de Twingo sta als goedkoop en handig autootje, maar mijn keuze neigt meer naar de Dacia (als ik tussen beide zou moeten kiezen). Ook logisch, want de Twingo is een auto van 2020 en Dacia heeft 1 jaar langer de tijd gehad om een auto te "ontwerpen" en qua prijs te positioneren.
Mijn Twingo was na subsidie iets van 18.000 euro full options trouwens.
Zero.
Een belangrijk verschil tussen de Dacia Spring en de Renault Twingo is de mogelijkheid tot snelladen. De Twingo kan helemaal niet snelladen. Voor de Spring is het een optie die je erbij kunt kopen.kx22 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:18:
[...]
Snelladen voor een kleine batterij zoals de Twingo/Spring is nou niet echt een halszaak, vooral als je er van uit gaat dat het om de 2e auto gaat voor kleine ritjes. Die kun je prima na elk gebruik even aan de paal (al dan niet op de oprit) bijladen. Ik zou het zeker niet als een showstopper zien.
18k voor een full options EV is altijd interessantere aanbieding dan een vergelijkbare ICE.
18k voor een full options EV is altijd interessantere aanbieding dan een vergelijkbare ICE.
Keep rolling sixes!
Idd,Isheara schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:13:
Snelladen voor een kleine batterij zoals de Twingo/Spring is nou niet echt een halszaak, vooral als je er van uit gaat dat het om de 2e auto gaat voor kleine ritjes. Die kun je prima na elk gebruik even aan de paal (al dan niet op de oprit) bijladen. Ik zou het zeker niet als een showstopper zien.
Snelladen is niet het belangrijkste. De optie kost 500 euro, maar die zou ik ook niet opnemen (ik zou sowieso geen lange ritten inplannen met zulke auto's),
18k voor een full options is een prachtige prijs, maar ik denk niet dat die nieuw is geweest.
Vanaf prijs dit jaar is 22.000.
Als we nu kijk naar een Full optioned Dacia incl subsidie is die ook rond de 16.700. Probleem is echter de levertijd. Op zijn vroegst is september. Twingo heeft een voordeel dat je 2e hands toch aardig wat kan vinden. Voor 18-20k heb je genoeg op de markt van 1 jaar oud + 10k km en dan nog subsidie a 2k eraf.
Klopt, demo model met 1200 km op de tellerkx22 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:27:
[...]
Idd,
Snelladen is niet het belangrijkste. De optie kost 500 euro, maar die zou ik ook niet opnemen (ik zou sowieso geen lange ritten inplannen met zulke auto's),
18k voor een full options is een prachtige prijs, maar ik denk niet dat die nieuw is geweest.
Vanaf prijs dit jaar is 22.000.
Als we nu kijk naar een Full optioned Dacia incl subsidie is die ook rond de 16.700. Probleem is echter de levertijd. Op zijn vroegst is september. Twingo heeft een voordeel dat je 2e hands toch aardig wat kan vinden. Voor 18-20k heb je genoeg op de markt van 1 jaar oud + 10k km en dan nog subsidie a 2k eraf.
Zonder subsidie had ik het niet gedaan, maar nu was het gewoon een hele aardige prijs voor het totale pakket. Had ook geen inruil, vorige auto zelf particulier verkocht, en kreeg dus ook nog een kleine korting van 500 euro of zo.
Km stand is vandaag de dag 8300km, dus inmiddels 7k gereden.
[ Voor 8% gewijzigd door Pelox op 21-03-2022 16:51 ]
Zero.
Laat het 22kW(?) AC-laden misschien nog wel sneller zijn in de praktijk, dan de DC lader van de SpringSonicfreak schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:26:
[...]
Een belangrijk verschil tussen de Dacia Spring en de Renault Twingo is de mogelijkheid tot snelladen. De Twingo kan helemaal niet snelladen. Voor de Spring is het een optie die je erbij kunt kopen.
Snelladen is toch helemaal niet nodig bij dit soort auto's en waar ze voor bedoeld zijn. Wij laden hem 2x in de week in de avond en in het weekend een keertje. Moeten we verder dan pakken we de MG.Stef87 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:00:
[...]
Laat het 22kW(?) AC-laden misschien nog wel sneller zijn in de praktijk, dan de DC lader van de Spring?
Zero.
De MG heb je zeker ook met de subsidie verdubbelaar gekocht? Mag dat wel 2x een subsidie op een naam. Of een keer op jouw naam en de anderen op de naam van je ega?Pelox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:03:
[...]
Snelladen is toch helemaal niet nodig bij dit soort auto's en waar ze voor bedoeld zijn. Wij laden hem 2x in de week in de avond en in het weekend een keertje. Moeten we verder dan pakken we de MG.
Nee de mg is lease op de zaak van egakx22 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:36:
[...]
De MG heb je zeker ook met de subsidie verdubbelaar gekocht? Mag dat wel 2x een subsidie op een naam. Of een keer op jouw naam en de anderen op de naam van je ega?
Zero.
Maat van mij heeft zijn oog hierop laten vallen. Verkoop gaf aan dat prijs nog niet exact vast stond, maar dat hij ongeveer 45000 gaat kosten met alles erop en eraan.kx22 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:21:
Sinds vandaag is de Xpeng p5 te reserveren.
Nu lukt mij dat niet want kan geen STORE kiezen in de app.
Iemand anders wel gelukt?
De verwachting is dat de auto tussen de 25k en de 30k is. Dat is wel een gamechanger!
Enige keuzes zijn:
Metalic Lak kleur: Grijs, Zwart of Wit.
Interieur kleur: Zwart of mocca.
En nog een dingetje waar ik even niet op kan komen.
Proefrits worden mensen vanaf volgende week voor gebeld.
Op zich niet, maar het is wel fijn als de auto het heeft voor het geval je het wel een keer nodig hebt.Pelox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:03:
[...]
Snelladen is toch helemaal niet nodig bij dit soort auto's en waar ze voor bedoeld zijn. Wij laden hem 2x in de week in de avond en in het weekend een keertje. Moeten we verder dan pakken we de MG.
Onze 2e auto, een Citroën C-Zero, kan gelukkig wel snelladen.
Ik heb toentertijd ook gekeken naar een Fiat 500e uit Amerika, maar die kan niet snelladen en viel om die reden af.
Natuurlijk hebben de Twingo en Spring meer range dan die auto's, maar toch zou ik snelladen als optie niet willen missen.
Zoveel mensen zoveel wensen.
Kan dat nog te maken hebben met gewichtsklasse van de banden? De EV uitvoering van een auto is vaak veel zwaarder en heeft dus mogelijk een andere klasse band nodig.revolution-nl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:49:
Wel jammer dat het zo saai is, echte lease kleurtjes.2green schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:49:
[...]
Maat van mij heeft zijn oog hierop laten vallen. Verkoop gaf aan dat prijs nog niet exact vast stond, maar dat hij ongeveer 45000 gaat kosten met alles erop en eraan.
Enige keuzes zijn:
Metalic Lak kleur: Grijs, Zwart of Wit.
Interieur kleur: Zwart of mocca.
En nog een dingetje waar ik even niet op kan komen.
Proefrits worden mensen vanaf volgende week voor gebeld.
Moet wel zeggen dat ik er geen fan van ben om de markt te veroveren met zulke prijzen. In China met subsidie zijn de mensen ongeveer 25k omgerekend naar euro kwijt. Dan prijs je jezelf echt onder Tesla.
Voor 40% onder teslaprijzen wil ik best wel het uitproberen.
Nou weet ik wat voor auto ik laats zag rijden, een Xpeng P7, er stond heel groot P7 op de zijkant maar herkende geen merk kenmerken dus wist niet wat voor merk het was.kx22 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:21:
Sinds vandaag is de Xpeng p5 te reserveren.
Nu lukt mij dat niet want kan geen STORE kiezen in de app.
Iemand anders wel gelukt?
De verwachting is dat de auto tussen de 25k en de 30k is. Dat is wel een gamechanger!
Ben er nog niet helemaal over uit wat ik van al die Chinese merken vind.. Goedkoop/duurkoop, kwaliteit op de lange termijn, software en veiligheid.
In de nieuwe Auto Review staat een vergelijkende test van Twingo EV vs Dacia Spring. Monsteroverwinning voor de Twingo. Belangrijkste conclusie is: rijd je wel eens snelweg? Dan ver weg blijven van de Dacia.kx22 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:18:
[...]
Helemaal mee eens!Dieken Taffert schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:58:
[...]
In de nieuwe Auto Review staat een vergelijkende test van Twingo EV vs Dacia Spring. Monsteroverwinning voor de Twingo. Belangrijkste conclusie is: rijd je wel eens snelweg? Dan ver weg blijven van de Dacia.
Maar ik zal ook niet de snelweg opgaan met een Twingo-E.
[ Voor 4% gewijzigd door kx22 op 24-03-2022 17:59 ]
Ben vandaag naar de Xpeng popup store geweest in Westfield.
Moet zeggen dat het een alleraardigst autootje is. Veel opties zijn standaard waaronder 360 graden camera.
Binnenruimte is groot, echt groot. Stoelen zaten beter dan die van mijn iPace en de achter passagiers hebben net zoveel beenruimte als bij een 7 serie (denk ik).
Maar toch ga ik niet 45.000 euro voor een nieuw merkje betalen. Dan liever wat minder opties voor bijvoorbeeld 30.000 euro. Wat ook jammer is is dat ze een eigen OS hebben ipv apple carplay.
Moet zeggen dat het een alleraardigst autootje is. Veel opties zijn standaard waaronder 360 graden camera.
Binnenruimte is groot, echt groot. Stoelen zaten beter dan die van mijn iPace en de achter passagiers hebben net zoveel beenruimte als bij een 7 serie (denk ik).
Maar toch ga ik niet 45.000 euro voor een nieuw merkje betalen. Dan liever wat minder opties voor bijvoorbeeld 30.000 euro. Wat ook jammer is is dat ze een eigen OS hebben ipv apple carplay.
Binnenruimte kwaliteit is beter dan van de Tesla. Maar voor dit geld ga ik het niet uitproberen. Vind 45.000 teveel voor een nieuw merkje. Veiligheid zal wel goed zitten (anders mogen ze EU niet eens in).Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:37:
[...]
Nou weet ik wat voor auto ik laats zag rijden, een Xpeng P7, er stond heel groot P7 op de zijkant maar herkende geen merk kenmerken dus wist niet wat voor merk het was.
Ben er nog niet helemaal over uit wat ik van al die Chinese merken vind.. Goedkoop/duurkoop, kwaliteit op de lange termijn, software en veiligheid.
Zit er ook geen Android Auto in? Hoe werkt het dan met koppelen van je telefoon met hun eigen OS?kx22 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:53:
Ben vandaag naar de Xpeng popup store geweest in Westfield.
Bluetooth werkt met alle besturingssystemen.....toch?Sonicfreak schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:00:
[...]
Zit er ook geen Android Auto in? Hoe werkt het dan met koppelen van je telefoon met hun eigen OS?
Ja, klopt, maar ik bedoelde meer voor navigatie. Had ik er even bij moeten zetten.Peter-036 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:03:
[...]
Bluetooth werkt met alle besturingssystemen.....toch?
Android Auto met Google Maps is gewoon fantastisch en zou ik niet willen missen.
Nee. Ze hebben eigen XmartOS. In NL worden ze met OS 2.5 geleverd. In China zitten ze al op 3.x en bij 4.0 gaan ze over op 100% autopilot.Sonicfreak schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:00:
[...]
Zit er ook geen Android Auto in? Hoe werkt het dan met koppelen van je telefoon met hun eigen OS?
Beetje hetzelfde als Tesla. Blijkbaar is het te moeilijk om Carplay of Auto in te verwerken.
Zal op licenties hangen, denk ik.kx22 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:35:
Beetje hetzelfde als Tesla. Blijkbaar is het te moeilijk om Carplay of Auto in te verwerken.
Android auto of carplay heeft niet zoveel met het OS te maken. Je bent dan in de war met Google Automotive, wat bijvoorbeeld in de polestar zit. Dat is wel een OS.kx22 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:35:
[...]
Nee. Ze hebben eigen XmartOS. In NL worden ze met OS 2.5 geleverd. In China zitten ze al op 3.x en bij 4.0 gaan ze over op 100% autopilot.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic