Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:21
rare-Quark schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Ik ben benieuwd naar je inschatting. In mijn voorbeeld voor een locatie met 10 palen, 10u/dag laden, 365d/jaar amet 100kW lader en 10 jaar levensduur zou de paal zo’n 1Meu zijn om een 30c/kwh extra bij te dragen aan de kosten (die gemiddeld dus 60c zijn, 30-40c extra tov thuis, 50c tov zon/industriele prijs). Dat is dan het equivalent van de huur van de locatie.

Ik geloof best dat de palen wat kosten, maar het zou mij verbazen als dat meer dan eg een 30keu is. In dat geval zou het een ~2 cent bijdragen, een stuk minder dan de locatie huur.

Ter referentie: mijn dubbele thuislader van 11 kW kostte ook maar 2 keu, wat peanuts is.

Het klopt overigens wel dat Shell momenteel meelift op de kosten (en hogere marges) van de gewone tankstations. Vandaar dat ze het ook voor 35c konden aanbieden; dat was bijvangst. Ik zie ze echter nog niet vaak, maar toegegeven, zo vaak reis ik niet dat ik ze echt nodig ben. In die hoedanigheid is dat zeker aantrekkelijk. Op den duur moeten die locaties uiteraard groter worden (~10x) als het e-wagenpark van een 5 procent naar 50 procent markt gaat en dan ben ik benieuwd of het mee kunnen liften significant is.

Ik blijf vermoeden dat we door de te hoge huur snelweg teveel betalen voor het snelladen. Fastned kan niet competitief worden op termijn tenzij dit veranderd.
Fastned H1 2021: 12M€ geïnvesteerd en 132 nieuwe laadpalen erbij, dat is 90k€ per laadpunt waarvan een groot deel op bestaande locaties is geplaatst. 3x zoveel als dat je inschatte en bij nieuwe locaties ga je nog een stuk hoger.
Lees ook voor de aardigheid dit even: https://www.quotenet.nl/f...es-2021-snellaadstations/
Het is echt niet makkelijk om winstgevend te zijn met snelladers. Zelfs als je de hoogste kWh prijzen hanteert in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

aschja schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Telefoon volgens mij niet. Vanmiddag gewoon gebeld naar huis. Ik zet de auto altijd in eco eigenlijk. Binnenklimaat kom ook gewoon op temperatuur volgens mij. Stuurverwarming is ook een uitkomst tegen de kou merk ik. Eco modus scheelt enorm in range. Dat laten alle reviews ook zien.
Op de heen weg de eco stand vrij rap weer uitgezet (15/20 min). temperatuur buiten was rond het vriespunt en de stoel- en stuurverwarming kregen mij niet goed warm. Airco leek niets te doen qua warmte.
Terugweg in eco gereden en laag verbruik en hoop km over. dus zeker met een goede temperatuur een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Oid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Op de heen weg de eco stand vrij rap weer uitgezet (15/20 min). temperatuur buiten was rond het vriespunt en de stoel- en stuurverwarming kregen mij niet goed warm. Airco leek niets te doen qua warmte.
Terugweg in eco gereden en laag verbruik en hoop km over. dus zeker met een goede temperatuur een aanrader!
Kijk even idd waar je goed aan doet. Ieder heeft een ander comfort. Ik ben nogal een warmbloedig type. Nooit een jas aan in de auto. Ik heb voldoende aan stuurverwarming. Ding wordt af en toe wel heet trouwens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
** Offtopic **

[ Voor 123% gewijzigd door Taro op 02-03-2022 18:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

JTHZZ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:59:
[...]

Fastned H1 2021: 12M€ geïnvesteerd en 132 nieuwe laadpalen erbij, dat is 90k€ per laadpunt waarvan een groot deel op bestaande locaties is geplaatst. 3x zoveel als dat je inschatte en bij nieuwe locaties ga je nog een stuk hoger.
Lees ook voor de aardigheid dit even: https://www.quotenet.nl/f...es-2021-snellaadstations/
Het is echt niet makkelijk om winstgevend te zijn met snelladers. Zelfs als je de hoogste kWh prijzen hanteert in de markt.
Fastned is wel een wat ongunstig voorbeeld; ze zitten alleen maar op dure locaties (snelwegen, plus een paar P&R en winkellocaties) waardoor hun siting cost heel hoog is. Als je daadwerkelijk alleen maar voor de palen en aansluiting zelf zou betalen, zouden de kosten véél lager uitkomen.

Echter is de missie van Fastned niet: snelladers neerzetten. De missie is het accelereren van de transitie naar elektrisch vervoer, en daarvoor heb je snelladers op zichtbare locaties nodig, zodat zelfs niet-elektrische rijders geen angst hebben dat ze niet kunnen laden 'want overal zie ik die gele pluutjes van fastned'. Dat maakt het moeilijk (IMO onmogelijk) om winstgevend te worden.

Een Shell hoeft alleen maar de palen te betalen, plus minimale installatiekosten. De stroomaansluiting ligt er al en het terrein hadden ze al in lease. Een Tritium of Alpitronic CCS 2.0 paal kost maar ~30k per stuk. Als Fastned maar 1/3e van de kosten had, zouden ze wel winstgevend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:04
mux schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:44:
[...]

Echter is de missie van Fastned niet: snelladers neerzetten. De missie is het accelereren van de transitie naar elektrisch vervoer
Is dat niet een mooi verkooppraatje :? Ik wil niet negatief zijn maar er zijn geen investeringspartijen die miljoenen investeren in een partij die de transitie naar elektrisch vervoer wil aanjagen.
Ook de familie lubbers die er achter zit zal gewoon return of invest willen zien lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:14
assje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Extra voordeel; hoger metabolisme dus meer eten zonder dik te worden oOo
Of het is een nadeel : meer eten nodig om jezelf warm te houden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
ybos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Is dat niet een mooi verkooppraatje :? Ik wil niet negatief zijn maar er zijn geen investeringspartijen die miljoenen investeren in een partij die de transitie naar elektrisch vervoer wil aanjagen.
Ook de familie lubbers die er achter zit zal gewoon return of invest willen zien lijkt me.
Ik denk dat het meer is:

"in een partij die de transitie naar elektrisch vervoer wil aanjagen, en daarna van die transitie wil cashen".

Het heet ook niet voor niks investeren. Als je naar de resultaten van FastNed kijkt, en je denkt de kosten voor nieuwe stations/laders weg, dan ziet het beeld er ineens een stuk positiever uit. Denk daar nog wat groei bij (die dus eerst betaald moet worden) en je ziet wel waarom investeringspartijen dat geld wel in fastned durven te stoppen. Ze verwachten dat dat terug komt, plus nog een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prullenbak84 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat het meer is:

"in een partij die de transitie naar elektrisch vervoer wil aanjagen, en daarna van die transitie wil cashen".

Het heet ook niet voor niks investeren. Als je naar de resultaten van FastNed kijkt, en je denkt de kosten voor nieuwe stations/laders weg, dan ziet het beeld er ineens een stuk positiever uit. Denk daar nog wat groei bij (die dus eerst betaald moet worden) en je ziet wel waarom investeringspartijen dat geld wel in fastned durven te stoppen. Ze verwachten dat dat terug komt, plus nog een boel.
Vind je? H1 2020. 5.6m verlies. Expansion was 2m. Nog steeds 3.6m verlies. H1 2021. 15,8m verlies. Zit een eenmalige optie regeling in voor de founders van 8m. Dus zeg "maar" 7.8m. Expansion was 2.8m. Nog steeds 5m verlies. In 6 maand. Ze hebben tientalle miljoenen verlies uit staan. Ik kan weinig positiefs zien.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Vind je? H1 2020. 5.6m verlies. Expansion was 2m. Nog steeds 3.6m verlies. H1 2021. 15,8m verlies. Zit een eenmalige optie regeling in voor de founders van 8m. Dus zeg "maar" 7.8m. Expansion was 2.8m. Nog steeds 5m verlies. In 6 maand. Ze hebben tientalle miljoenen verlies uit staan. Ik kan weinig positiefs zien.
Dit is bij 10% bezetting. Dus het moment dat ze kunnen minderen met geld smijten tegen nieuwe stations, en die bezetting gaat daarna omhoog, omdat er gewoon veel meer EV's komen...dat is waar men op inzet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
** Offtopic **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 02-03-2022 18:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

ybos schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Ik denk niet dat je als pure ROI-geinteresseerde investeerder ooit ook maar in de buurt van Fastned moet komen. Het is al duidelijk vanaf het prille begin dat het een zwart gat voor je geld is. Ze gaan nooit winst maken. En ze zijn aardig resistent geweest tegen uitkoop, ondanks dat dat een goede exit was geweest voor hun grotere investeerders. Ze hebben meermalen de gelegenheid gehad om geld boven missie te zetten, en niet gedaan.

Nee, Fastned is binnen deze space een aardig principieel bedrijf wat dat betreft. Ze houden zich echt wel aan de missie. Met woorden én daden.

Dus ik steun ze met alle plezier, maar investeren erin... nnaaaaah.

Zo zijn er meer bedrijfjes. Ik ben topfan van Lightyear, van bedrijfscultuur tot techniek tot missie, maar heb echt 0 vertrouwen dat ze overleven. Het is een wereldwonder dát ze nog bestaan en daadwerkelijk dichtbij een launch komen. Dit zijn bedrijven die niet bestaan om grof geld te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
** Offtopic **

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 02-03-2022 18:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
** Offtopic **

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 02-03-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

** Offtopic **

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 02-03-2022 18:21 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
** Offtopic **
Iets meer ontopic; voor ons als mens is het echt niet noodzakelijk om altijd een constante temperatuur te hebben, een bepaalde mate van "thermische stress" lijkt juist goed voor ons (net als sporter goed is). Om die reden ben ik ook geen voorstander mijn EV te verwarmen tot 20 graden, die energie gebruik ik dan liever om mijn woning (die wel geisoleerd is) op temperatuur te houden.

[ Voor 58% gewijzigd door Taro op 02-03-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
assje schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Om die reden ben ik ook geen voorstander mijn EV te verwarmen tot 20 graden, die energie gebruik ik dan liever om mijn woning (die wel geisoleerd is) op temperatuur te houden.
Auto voorverwarmen tot 19 a 19,5 graden is ook ver genoeg vind ik. Als het koud is buiten, heb ik toch een jas aan?

** Offtopic **

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 02-03-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 09:56
rare-Quark schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Ik vind deze marktontwikkeling wel interessant. Zou van tevoren niet durven zeggen wat het meest rendabel gaat zijn; vinden we het prima zo’n 30c/kwh extra te betalen voor het gemak van laden aan de snelweg? Worden de stations groter of gaan de huren naar beneden op termijn zodat deze prijs naar beneden gaat?

Ik vind zelf een 70c/kWh te gortig. Bij veel laden word dit wel iets beter met evt abonnement maar je belang om thuis te laden is wel heel groot. Ik vind het alleen een optie voor op vakantie en ik vermoed velen met mij.
Naast prijs is natuurlijk beschikbaarheid en kwaliteit ook belangrijk. Langs de snelweg is sneller mits de laders werken en niet bezet zijn.

Persoonlijk heb ik afgelopen vakantie na de eerste Ionity station besloten het supercharger netwerkt weer te gebruiken. Bij Ionity was 1 van de 4 kapot andere 3 bezet, gelukkig ging er net iemand weg. Terwijl bij de superchargers er 0 kapot waren en de kans dat alle, minimaal 8+ laders, bezet zijn zeer klein is. Ben benieuwd hoe dit gaat veranderen nu ze open worden gesteld voor de rest.

Aankomende vakantie gebruik ik in ieder geval voornamelijk Tesla Superchargers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Afgelopen weekend met twee vrienden in de i3 naar de Belgische Ardennen (Houffalize) gereden, we zijn vertrokken vanuit de randstad en hebben de eerste keer snel geladen bij de Shell Hazeldonk. Toen we aan kwamen rijden waren alle palen bezet, maar gelukkig ging er al snel iemand weg en kon hij aan de lader. Een snelle koffie later en we konden weer door, volgende stop was in België nabij Hasselt. Deze Fastned lader was splinter nieuw en niemand anders stond te laden dus konden hem direct inpluggen. Nadeel van deze stop is dat het op een parkeerplaats is en je nergens een kopje koffie of thee kan scoren. De lader werkte verder prima al staat er op de snelweg niet aangegeven dat je kan laden.

Het verbruik van de auto is mij reuze mee gevallen, de auto staat op winterbanden met de 155 maat rondom Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PBaeoE9heIzfnAusgO3jZHoMRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4bv6NxN6sPZWsx5G3mUpZyhy.jpg?f=user_large

Het betreft een i3 94Ah Rex waarbij ik tijdens de rit geen gebruik heb gemaakt van de range extender, zou ik dat wel doen dat had ik 1 laadstop kunnen laten zitten. De gehele weg heb ik 100km/h op de adaptieve cruise control gereden wat uiterst comfortabel was.

Diepenbeek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZvfmQCSpIrn8_lZK2BJNaOOL6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IIm7Zt4ECscxxaPBEYGftRKB.jpg?f=user_large

Vind zelf laders van de Shell fijner werken dan die van Fastned, Shell zit ook op betere locaties al delen ze soms het tankstation met de Shell. Wat wel heel irritant is, is dat er op de snelweg niet staat aangeven dat je ergens kan laden. Ook zou het fijn zijn om vanaf de snelweg te kunnen zien of de laadpaal vrij is, groen lampje of iemand bijna klaar is, oranje lampje of dat iedereen net begonnen is met laden, rood lampje. Een ander punt dat jammer is is dat de laadpaal niet direct laat zien bij het beëindigen van de sessie wat de kosten waren.

Ook werkte autocharge niet helemaal lekker en moest ik alsnog via de app een lader kiezen om het laden te starten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:36
[b]Brilsmurfffje in "Elektrische auto's - deel 5"
[...]

Het verbruik van de auto is mij reuze mee gevallen, de auto staat op winterbanden met de 155 maat rondom [Afbeelding]

[...]
Wat is dat kWh/100km toch een rare eenheid. Wh/km staat veel beter. FTFY:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0cfitj0bAAg39so19qJ6pSQkBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNJmREWWpImxbwoJpBAPaIDY.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PBaeoE9heIzfnAusgO3jZHoMRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4bv6NxN6sPZWsx5G3mUpZyhy.jpg?f=user_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
RichieB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:40:
[...]

Ben ik het persoonlijk dan weer niet mee eens. Ik laad in kWh, ik reken in kWh, dus ik vind het wel handig als de auto het ook in "kWh per ..." aangeeft.

Maar het boeit ook vrij weinig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
RichieB schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:40:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan het niet meer met je oneens zijn. Ik fijn het …kwh/100km juist megafijn. Ik heb weinig verstand van elektra en units. Ik weet wel dat mijn accu 45kWh netto heeft. Als ik dus 15kWh/100km haal, weet ik dat ik ongeveer 300km ga uitkomen.

Als ik 153Wh/km had gezien was me dit nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
aschja schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:22:
Ik heb weinig verstand van elektra en units.
Ééntje om te onthouden is k = kilo = 1.000. Heeft niet zozeer met elektra te maken en kennen we ook allemaal al van kilometer (duizend meter) en kilogram (duizend gram).

153Wh/km is dus 0,153 kWh/km. Ben het verder dan wel eens dat 15,3 kWh/100km makkelijker rekent maar heeft niet zoveel met eenheden te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:23
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 17:50
Mar.tin schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:37:
[...]

<accucapaciteit>/0,153 vind ik makkelijker rekenen dan
(<accucapaciteit>/15,3)*100 :+

But that could just be me.
Ja vreemd hé dat ze voor een ICE het nooit in cl/km uitgedrukt hebben maar in l/100km.
Is gewoon een standaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-10 10:55
Ik hou het bij km/kWh. Dan hoef je niet te delen maar wel te vermenigvuldigen, wat ik makkelijker vind :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Prullenbak84 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Ben ik het persoonlijk dan weer niet mee eens. Ik laad in kWh, ik reken in kWh, dus ik vind het wel handig als de auto het ook in "kWh per ..." aangeeft.
Ok, daar kan ik inkomen. Maar waarom dan per 100km? Waarom niet 10 of 1000? Of gewoon 1 km zoals logisch is.
Maar het boeit ook vrij weinig :)
Volgens mij is de kWh/100km gewoon een vertaling van de l/100km van een ICE. Aan beide kanten van de / een kilo neerzetten is gewoon suf. Eigenlijk is het Wh/100m. Ik vond in een ICE km/l altijd veel handiger. Dat zou dan met een EV km/kWh zijn wat je dan weer kan schrijven als m/Wh. Boven de 6 rijd je mega zuinig, onder de 5 juist niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34
RichieB schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:27:
[...]

Ok, daar kan ik inkomen. Maar waarom dan per 100km? Waarom niet 10 of 1000? Of gewoon 1 km zoals logisch is.

[...]

Volgens mij is de kWh/100km gewoon een vertaling van de l/100km van een ICE. Aan beide kanten van de / een kilo neerzetten is gewoon suf. Eigenlijk is het Wh/100m. Ik vond in een ICE km/l altijd veel handiger. Dat zou dan met een EV km/kWh zijn wat je dan weer kan schrijven als m/Wh. Boven de 6 rijdt je mega zuinig, onder de 5 juist niet..
De enige die het doet volgens jouw voorkeur is naar mijn weten Tesla.
Volgens mij alle andere merken geven kWh/100km . Wat mij betreft ook een duidelijkere standaard maar kan persoonlijk zijn.
Er zijn ook merken die je de keuze geven dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
GeeMoney schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:31:
[...]

De enige die het doet volgens jouw voorkeur is naar mijn weten Tesla.
Tesla heeft natuurlijk geen ICE history. Zij hebben greenfield bedacht dat Wh/km logisch is. Daar ben ik het mee eens.
[...]
Er zijn ook merken die je de keuze geven dacht ik.
Dat zou ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

[...]

Volgens mij is de kWh/100km gewoon een vertaling van de l/100km van een ICE. Aan beide kanten van de / een kilo neerzetten is gewoon suf. Eigenlijk is het Wh/100m. Ik vond in een ICE km/l altijd veel handiger. Dat zou dan met een EV km/kWh zijn wat je dan weer kan schrijven als m/Wh. Boven de 6 rijdt je mega zuinig, onder de 5 juist niet..
Ja ik vond het bij ICE ook eigenlijk altijd logisch om te zeggen “1 op 15” bijvoorbeeld. Dus bij een EV zou dat zijn “1 op 6”, dus 1 kWh op 6 km.

Maar ook hier dus: ik reken in kWh. Voordeel is inderdaad dat “1 op 6” te verstaan is als 1Wh op 6 meter of 1kWh op 6 km. Dat is voor elk wat wils.

Aan Wh/100m, daar heb ik alleen niks aan. Want ik heb niks met Watt-uren, en ik reken ook afstanden nooit in hectometers.

Maar ieder zijn eigen gekte :) en het is ook gewenning. Die 5 en 6 uit jouw voorbeeld heb ik mijn hoofd allang vervangen met 20 en 16 ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-03-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Boven de 6 rijd je mega zuinig, onder de 5 juist niet..
Dat ligt er maar net aan met welke auto je rijdt. In de Ioniq heb ik nog nooit onder de 6 gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
pmiddeld schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Dat ligt er maar net aan met welke auto je rijdt. In de Ioniq heb ik nog nooit onder de 6 gehaald.
De Ioniq is inderdaad een heel zuinige EV. Waarom zou je dat niet kunnen vergelijken met het verbruik van andere EV’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
pmiddeld schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Dan rijd je (auto) dus zuinig. Dat zegt ie toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@RichieB @Prullenbak84 Het is maar net hoe je het bekijkt. Je kan doelen een zuinige auto (lage Cw, laag gewicht etc.) of je kan doelen op een zuinige berijder, die binnen de mogelijkheden van de auto waarin hij/zij rijdt toch zuinig kan rijden. Ik dacht dat je dat laatste bedoelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
pmiddeld schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:36:
@RichieB @Prullenbak84 Het is maar net hoe je het bekijkt. Je kan doelen een zuinige auto (lage Cw, laag gewicht etc.) of je kan doelen op een zuinige berijder, die binnen de mogelijkheden van de auto waarin hij/zij rijdt toch zuinig kan rijden. Ik dacht dat je dat laatste bedoelde.
Je verbruik (bij ICE en EV) is altijd een combinatie van al die factoren. Ik bedoelde geen specifieke factor, maar liet alleen zien wat een logische manier van het verbruik tonen zou zijn in een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 18:27
Prullenbak84 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:37:
[...]

Ja ik vond het bij ICE ook eigenlijk altijd logisch om te zeggen “1 op 15” bijvoorbeeld. Dus bij een EV zou dat zijn “1 op 6”, dus 1 kWh op 6 km.

Maar ook hier dus: ik reken in kWh. Voordeel is inderdaad dat “1 op 6” te verstaan is als 1Wh op 6 meter of 1kWh op 6 km. Dat is voor elk wat wils.

Aan Wh/100m, daar heb ik alleen niks aan. Want ik heb niks met Watt-uren, en ik reken ook afstanden nooit in hectometers.

Maar ieder zijn eigen gekte :) en het is ook gewenning. Die 5 en 6 uit jouw voorbeeld heb ik mijn hoofd allang vervangen met 20 en 16 ;)
En om het compleet te maken kan je 1 liter benzine grofweg vervangen door 10 kWh (in werkelijkheid dacht ik 9), dus die 1 op 15 wordt in EV termen 1 op 1,5 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Pierz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:42:
[...]

En om het compleet te maken kan je 1 liter benzine grofweg vervangen door 10 kWh (in werkelijkheid dacht ik 9), dus die 1 op 15 wordt in EV termen 1 op 1,5 :*)
Nee dat klopt dus niet. Als je ervan uitgaat dat een liter benzine 10kWh bevat, dan rijdt een ev dus juist verder. Dus komt neer op iets van 1 liter op 50 a 60 km.

(en weer een edit, ik ben wel lekker bezig zeg... of je bedoelt een ICE, die rijdt inderdaad 1 (kWh) op 1,5 km)

Maar goed dat is deels waar, maar ook wel een beetje onzinnig.

[ Voor 61% gewijzigd door Prullenbak84 op 07-03-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Prullenbak84 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:58:
[...]

haha o jazeker. maar dat is een heel andere discussie ;)

je moet er dan wel bijzeggen "1 op 1,5 liter"...maar dat klopt natuurlijk ook weer niet, want mijn EV rijdt helemaal 0 op 1,5 liter benzine ;)
1 kWh op 1,5 km ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ja sorry, ik zat even helemaal verkeerdom te rekenen (ik snap het best goed en toch is t soms verwarrend :D ) en heb mijn bericht aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 07-03-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:34
GeeMoney schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:52:
@rare-Quark het is in de cijfers lastig te achterhalen maar het is vrijwel zeker dat Tesla geen winst maakt op de SuC’s. Die marge halen ze op de auto’s. Er is geen enkel snellaad bedrijf ter wereld die het tot nu toe rendabel weet te krijgen en dat terwijl ze veelal hogere prijzen hanteren dan Tesla.
Bij Tesla speelt vooral mee dat het een toevoeging is bij je auto en je reis gemak een behoorlijke plus had tov de concurrenten en het zorge mede voor het aanjagen van elektrisch rijden. Nu ze langzaamaan opengesteld worden en er ook veel andere spelers bij (zijn) gekomen neemt dat voordeel nu langzaam af en zullen ook daar mogelijk de prijzen vanzelf gaan/moeten stijgen. Zeker met de energie problematiek in de huidige tijd.
https://www.autoweek.nl/a...rchargers-met-25-procent/

Open deur ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:49
Nog geen 100KM op de klok van mijn nieuwe ZOE kom je bij knooppunt Hoevelaken was gevallen lading tegen. 2 grote platen ontweken maar een incognito brok zag ik te laat :(
Band en velg afgeschreven en wellicht nog meer schade. Maar is natuurlijk onbekend wie die spullen is kwijt geraakt.
Ondanks dat dit mijzelf geen geld gaat kosten baal ik wel.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-10 22:11
Heeft iemand een tip voor mij waar ik meerdere EVs bij 1 specialist/garage kan bekijken in de regio Gelderland? (VAG, Volvo, Mercedes, BMW, Kia) etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:44
The-Source schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:35:
Nog geen 100KM op de klok van mijn nieuwe ZOE...
Band en velg afgeschreven en wellicht nog meer schade.
Ai ai zeer zuur, nergens camera's op dat punt waar je wellicht nog iets op zou kunnen achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 25-09 09:28
[...]

[...]

Volgens mij is de kWh/100km gewoon een vertaling van de l/100km van een ICE. Aan beide kanten van de / een kilo neerzetten is gewoon suf. Eigenlijk is het Wh/100m. Ik vond in een ICE km/l altijd veel handiger. Dat zou dan met een EV km/kWh zijn wat je dan weer kan schrijven als m/Wh. Boven de 6 rijd je mega zuinig, onder de 5 juist niet..
Voor ICE is het aangeven van het aantal km's per liter handig omdat 1 liter relatief veel energie is, en je dus goed het verschil kan aanduiden. De kWh eenheid is relatief weinig energie en dus is het handiger om dan kwh/100 km te gebruiken ( verschil tussen 5 en 6 is kleiner dan 20 en 16 relatief.) Hoe het menselijk brein werkt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:31
markweb4871 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:49:
Heeft iemand een tip voor mij waar ik meerdere EVs bij 1 specialist/garage kan bekijken in de regio Gelderland? (VAG, Volvo, Mercedes, BMW, Kia) etc?
Volgens mij hebben we hier in Gelderland weinig van dat soort specialisten. Maar op de meeste industrieterreinen hebben ze toch wel een autoplein met meerdere dealers bij elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Ik lees hier af en toe mee vanwege milde interesse in elektrisch rijden, maar volgens mij voor mij nog onmogelijk is aangezien ik regelmatig 400km aan 1 stuk moet rijden. Soms zie ik hoopvolle dingen langskomen, maar nu ik een discussie zie over in de kou in je auto zitten zodat je minder verbruikt! Deden jullie dit in een benzine of diesel auto ook?
Dingen als airco en climate control zijn zeker op lange afstanden wel de comfort dingen die je wilt hebben lijkt me toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgoes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 09:56
-TheNose- schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:17:
Ik lees hier af en toe mee vanwege milde interesse in elektrisch rijden, maar volgens mij voor mij nog onmogelijk is aangezien ik regelmatig 400km aan 1 stuk moet rijden. Soms zie ik hoopvolle dingen langskomen, maar nu ik een discussie zie over in de kou in je auto zitten zodat je minder verbruikt! Deden jullie dit in een benzine of diesel auto ook?
Dingen als airco en climate control zijn zeker op lange afstanden wel de comfort dingen die je wilt hebben lijkt me toch.
Ik rij alleen zonder Airco & climate control als het mooi weer is en de raampjes open staan. Maar dat deed ik net zo goed in m'n Diesel. Voor de rest hou ik de airco en climate control aan. Maar het kan worden uitgezet net zoals dat je langzamer kan gaan rijden als je toch je bestemming wil halen zonder hem even 5 minuten in te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Waarom zou dat onmogelijk zijn? Is er geen Super Charger/FastNed laadstation onderweg waar je kan bijprikken voor een half uur? Of moet je die 400 km in X tijd afleggen en kan je dus niet de tijd nemen om even te laden?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Met een Tesla M3 LR moet je op dit stuk 1x stoppen en ~15m bijladen (1 koffie). Zit je echt zo krap qua tijd? 3.5-4u rijden aan een stuk is toch ook niet echt fijn.

Ik rijd zelf lekker met verwarming aan en aan de rappe kant. Dan laad ik maar een paar min langer. In de praktijk stop ik toch iets langer dan strikt noodzakelijk, koffie is nog niet op, zit nog op mijn telefoon te kijken of spelletje te spelen. De truc is om hem niet volledig vol te willen laden en je stops in tijd te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07

Arfman

Drome!

Een e-Niro doet 400 kilometer met gemak, zelfs in de winter als je de snelheid aanpast. Voor wat betreft airco/verwarming deel ik je mening; die staat gewoon altijd aan/op automatisch, vaak zelfs met stuurverwarming erbij, heerlijk. Enige keer wanneer ik hem uit zou zetten zou zijn als ik anders de bestemming niet haal, maar dat is nog niet voorgekomen.

Maar wat anderen ook al zeggen: die 400km moet in 1 stuk en binnen een bepaalde tijd? Anders zou je, zelfs met een relatief traag ladende auto als een e-Niro (77kW maximaal), met een kwartiertje laden helemaal makkelijk over moeten komen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 17:08
Soms zie ik hoopvolle dingen langskomen, maar nu ik een discussie zie over in de kou in je auto zitten zodat je minder verbruikt! Deden jullie dit in een benzine of diesel auto ook?
Die auto met brandstofmotor heeft geen hoger verbruik als je de verwarming gebruikt. Het is namelijk restwarmte van een tamelijk inefficiënt apparaat om iets in beweging te zetten. In een EV heb je energie uit de batterij nodig omdat de aandrijving niet van die nodeloze hitte produceert.

Maar toch, de tijd dat mensen met een dikke jas aan in de kou gingen zitten om een paar kilometer meer range te hebben, die ligt echt wel achter ons. Neemt niet weg dat het toch handig is om in de winter een fijn warm vest aan te trekken en niet je hele interieur op te stoken naar 23 graden.

Met een benzine of diesel verspil je grote delen van het jaar een flink deel van je energie aan het opwekken van allerlei overbodige warmte. Je kunt de vraag dus ook omdraaien: doe je dat met een EV ook? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou zelf geen auto kopen met een praktijk range van <400km als je 400km aan een stuk wil kunnen rijden.

Maar onder de €60k is dat moeilijk, je zit al minimaal aan een Model 3 LR of een BMW i4 eDrive 40.

Allebei ook geen slechte auto’s om in te rijden ;)

[ Voor 35% gewijzigd door _eLMo_ op 08-03-2022 09:24 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:17
_eLMo_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:22:
Ik zou zelf geen auto kopen met een praktijk range van <400km als je 400km aan een stuk wil kunnen rijden.

Maar onder de €60k is dat moeilijk, je zit al minimaal aan een Model 3 LR of een BMW i4 eDrive 40.

Allebei ook geen slechte auto’s om in te rijden ;)
Het is meer dan alleen kijken naar de max range maar ook naar de laadcurve. E-tron haalt die 400 niet, denk de nieuwste versies en met heel zuinig rijden 370-380km? in iedergeval ik haal met mijn rijstijl en 2018 model 300-330, niet heel ver dus.
Maar die laad curve van de E-tron maakt dat dubbel en dwars goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Naar mijn mening kun je voor dagelijks gebruik beter een auto kopen die dat qua range aan kan. Pas als dat niet in je budget zit ga je naar kleinere ranges kijken met een goede laadcurve.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:33

Standeman

Prutser 1e klasse

dreamscape schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:12:
[...]
...

Maar toch, de tijd dat mensen met een dikke jas aan in de kou gingen zitten om een paar kilometer meer range te hebben, die ligt echt wel achter ons. Neemt niet weg dat het toch handig is om in de winter een fijn warm vest aan te trekken en niet je hele interieur op te stoken naar 23 graden.
..
Mensen die met een dikke jas aan in de kou gaan zitten vallen volgens mij onder de hypermilers/early adapters die elke Km uit een KWh willen persen. Ik heb dat in het begin ook wel gedaan en het is soms wel grappig. Maar normaal zet ik climatecontrol gewoon op 20 graden en pak ik wel een snellader onderweg :)

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 08-03-2022 10:18 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16:58
_eLMo_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:28:
Naar mijn mening kun je voor dagelijks gebruik beter een auto kopen die dat qua range aan kan. Pas als dat niet in je budget zit ga je naar kleinere ranges kijken met een goede laadcurve.
@-TheNose- heeft het over 400 km aan een stuk. Ik neem aan dat hij ook nog weer terug wil. Moet je dan op zoek naar een auto met 800 km aan bereik? Of je hebt een auto gevonden met 450 km bereik en volgende week heb je een rit van 500 km. Oeps, nieuwe auto kopen? Zo werkt EV-rijden niet. Vroeg of laat ontkom je toch niet aan snelladen onderweg. Koop je EV dus niet speciaal voor die ene rit van 400 km. Koop de EV die bij je past en ga gewoon even een kwartiertje laden+koffiedrinken onderweg. Is ook goed voor de veiligheid op de weg.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:17
_eLMo_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:28:
een goedkope auto met goede laadcurve bestaat niet, kia komt daar nog aardig mee in de buurt.

Maar wil je 400+ rijden ga je premium betalen, een auto met goede laadcurve dan betaal je ook premium.
Audi/Porsche/Tesla zijn daar nog wel het beste in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:49
Card Nox schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 00:20:
[...]

Ai ai zeer zuur, nergens camera's op dat punt waar je wellicht nog iets op zou kunnen achterhalen?
Misschien wel maar aangezien het zakelijk lease is ga ik daar niet zelf actief achteraan.
RWS is ook kort bij de plek geweest wat de zooi lag maar vervolgens niet bij mij gestopt omdat ik iets was door gereden zodat ik wel op een veilige plek kon stoppen.
Zover ik kon zien hebben naast mij minimaal 2 andere auto's schade ervan gehad want de ANWB die mij vervoerde had daarvoor ook al iemand met dezelfde oorzaak afgesleept.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:44
The-Source schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:01:
[...]Misschien wel maar aangezien het zakelijk lease is ga ik daar niet zelf actief achteraan.
Ahh, fout gelezen. Meende dat het je geld ging kosten, zie nu dat het je geen geld gaat kosten. Nja, evengoed vervelend uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 23:57
Sinds vorige week donderdag de eigenaar van een Polestar 2 (omdat nieuwe leaseauto's alleen EV mogen zijn) met een WLTP van 540 die je natuurlijk nooit gaat halen. Afgelopen vrijdag had ik gelijk de vuurdoop door een rit Biddinghuizen -> Urk -> Utrecht -> Doorn -> Urk -> Biddinghuizen te doen waar er op mijn stops geen laadpalen aanwezig waren. Desondanks op een lading gereden door hem naar 100% te zetten voor vertrek. Nu was dit de tweede dag dat ik de auto had dus regelmatig een sprintje getrokken, airco/climate automatisch op 21 graden en stoel/stuurverwarming aan. Wel heb ik de auto laten voorverwarmen wat volgens mij enorm scheelt en zit er in mijn P2 een warmtepomp al kan ik daar weinig harde cijfers over vinden wat dat uiteindelijk aan kilometers wint?

Maar ook hier was er een stuk batterijangst doordat mijn diesel 1000km op een tank kon maar nu na de eerste week en inmiddels 800km op de teller moet ik zeggen dat de angst vooralsnog ongegrond was. Hier heb ik ook dat ik voor werk soms naar Belgie moet (enkele reis 300km) maar ik zie het zonnig in en anders een extra starbucks onderweg :9

Maar ik zou nooit met een dikke jas aan gaan rijden en kou gaan lijden om maar een paar extra kilometers te pakken. Dan zou ik toch echt die extra kop koffie pakken en even 10 min snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@syntesia EV6, IONIQ5 en in iets mindere mate ID3 met grootste accu. En: een tesla model3 long range is nog steeds de benchmark samen met de model S long range

https://abetterrouteplanner.com/compare/cars/

[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 08-03-2022 11:52 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Voor mij is het een rit van zuid Limburg naar omgeving Rotterdam om mijn kinderen bij mijn ex op te halen en weer terug te rijden. Dit is ruim 200km met files heen (vaak 3u) en dan met kinderen 200km terug. Je bent al snel 5u onderweg voor puur het halen van de kinderen, dan wil ik ook niet nog ergens verplicht stil gaan staan met een auto vol kinderen. Ik wil gewoon zo snel mogelijk weer thuis zijn.

Die blije berichten van “joepie een extra Starbucks” of dan ga ik lekker Netflix kijken zijn aan mij niet besteed. :P Dat doe ik liever gewoon thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
syntesia schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:50:
[...]

een goedkope auto met goede laadcurve bestaat niet, kia komt daar nog aardig mee in de buurt.

Maar wil je 400+ rijden ga je premium betalen, een auto met goede laadcurve dan betaal je ook premium.
Audi/Porsche/Tesla zijn daar nog wel het beste in.
Daar heeft ome Bjørn ook een mening over ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

-TheNose- schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:39:
Voor mij is het een rit van zuid Limburg naar omgeving Rotterdam om mijn kinderen bij mijn ex op te halen en weer terug te rijden. Dit is ruim 200km met files heen (vaak 3u) en dan met kinderen 200km terug. Je bent al snel 5u onderweg voor puur het halen van de kinderen, dan wil ik ook niet nog ergens verplicht stil gaan staan met een auto vol kinderen. Ik wil gewoon zo snel mogelijk weer thuis zijn.

Die blije berichten van “joepie een extra Starbucks” of dan ga ik lekker Netflix kijken zijn aan mij niet besteed. :P Dat doe ik liever gewoon thuis.
Dat kan ik met mijn 85kWh Leaf ook ;-) maar da's een apart verhaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
In mijn ICE stond de climate control ook zelden hoger dan 19,5 graden. En inderdaad: ik was nooit iemand die zijn jas uitdeed in de auto (alleen op lange ritten zoals vakantie bijvoorbeeld). Wat dat betreft is er dus eigenlijk niet veel veranderd. Ik doe dat ook helemaal niet om extra kilometers eruit te persen, maar gewoon omdat ik dat in de auto een prima temperatuur vind.

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 08-03-2022 20:37 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Prullenbak84

Ja..ach. Als het verschil tussen 5 uur en 5-uur-en-een-kwartier zo'n groot verschil voor je is, dan houdt het snel op...Je kan dat kwartier overigens ook vlak voor Rotterdam doen, en dan sta je niet "met een auto vol kinderen". Kan je gelijk dat cliché-bakje-koffie toch nemen, en uitgerust aan de terugweg beginnen. Misschien wel zo veilig ook, met een "auto vol kinderen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lubbertkramer schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:44:
Maar ook hier was er een stuk batterijangst doordat mijn diesel 1000km op een tank kon maar nu na de eerste week en inmiddels 800km op de teller moet ik zeggen dat de angst vooralsnog ongegrond was.
Misschien snapte ik het probleem om te beginnen al niet. Op de rondrij-route die je noemt zijn diverse snelladers waar je niet eens voor om hoeft te rijden, maar gewoon rechtstreeks langs de snelweg zitten.

En ja, er zijn ook hele stukken waar (nog) geen snellader is. Of op 5 minuten omrijden van de snelweg af. Maar ook zonder die "omrij-laders" is er toch genoeg mogelijkheid om bij te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
markweb4871 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:49:
In Nijmegen kom je "redelijk ver"
https://www.google.nl/map....8036052!2d51.8403324!3e0

Dus in 9 minuutjes van elkaar heb je alle 5 de dealers gehad. Ik heb geen idee of ze alle EV's daar hebben uiteraard.
Maar ik ken geen enkele bedrijf in NL die verschillende EV's in de showroom heeft staan. Sterker nog, er is geen aanbod, dus de merkdealers komen er ook met moeite aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 25-09 09:28

Jaja, let op over een paar maanden heb jij gewoon een EV en neem je genoegen met een laadstop. :)
Verwacht geen dikkere accupakketten/betere range de komende jaren. Er wordt vol ingezet op sneller laden en terecht. 80% gebruik je die grote capaciteit niet. Alleen voor lange ritten en dan is snel laden een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-10 14:10
Ik rij al een behoorlijke tijd in een oude auto en hoopte altijd dat hij het zou blijven doen tot EV's betaalbaarder worden..

Met de huidige brandstofprijzen begint het een stuk aantrekkelijker te worden. Wat me opvalt is dat de ampera-e voor z'n accugrootte behoorlijk betaalbaar is tov andere auto's (Kona, e-niro, ID3). Zijn daar specifieke redenen voor waar ik niet bij stilsta?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
aicaramba schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:49:
Ik rij al een behoorlijke tijd in een oude auto en hoopte altijd dat hij het zou blijven doen tot EV's betaalbaarder worden..

Met de huidige brandstofprijzen begint het een stuk aantrekkelijker te worden. Wat me opvalt is dat de ampera-e voor z'n accugrootte behoorlijk betaalbaar is tov andere auto's (Kona, e-niro, ID3). Zijn daar specifieke redenen voor waar ik niet bij stilsta?
De ampera-e is al behoorlijk old-tech aan het worden. Niet dat het een slechte ev is hoor, wellicht dat je er wel 1 op de kop kunt tikken voor een mooi bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:54:
[...]

De ampera-e is al behoorlijk old-tech aan het worden. Niet dat het een slechte ev is hoor, wellicht dat je er wel 1 op de kop kunt tikken voor een mooi bedrag.
Tja. Ten opzichte van een honda civic uit '99 met 455k op de teller zal het voor mij behoorlijk high tech aanvoelen, denk ik ;)

En het scheelt toch gauw 10k tov de andere bovengenoemde modellen. En helemaal veel tov de echte high tech auto's als ioniq 5 en KIA EV6.

[ Voor 14% gewijzigd door aicaramba op 09-03-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
aicaramba schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Tja. Ten opzichte van een honda civic uit '99 met 455k op de teller zal het voor mij behoorlijk high tech aanvoelen, denk ik ;)

En het scheelt toch gauw 10k tov de andere bovengenoemde modellen. En helemaal veel tov de echte high tech auto's als ioniq 5 en KIA EV6.
Haha, ja gaat een wereld voor je open ;)

Mits de prijs goed is natuurlijk een goede deal. De nissan leaf zag je vorig jaar ook soms voor 25k aangeboden uit voorraaddeals. Misschien dat je die nog ergens tegenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:05:
[...]

Haha, ja gaat een wereld voor je open ;)

Mits de prijs goed is natuurlijk een goede deal. De nissan leaf zag je vorig jaar ook soms voor 25k aangeboden uit voorraaddeals. Misschien dat je die nog ergens tegenkomt?
Ik wil geen nissan leaf ivm gebrek aan thermal management. Van wat is lees is het een erg slechte auto als het gaat om accudegradatie.

Maar 25k is zo ongeveer waar ik de ampera-e voor zou kunnen vinden. Ik lees wel dat de stoelen erg oncomfortabel zijn. Iemand ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door aicaramba op 09-03-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
aicaramba schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Ik wil geen nissan leaf ivm gebrek aan thermal management. Van wat is lees is het een erg slechte auto als het gaat om accudegradatie.

Maar 25k is zo ongeveer waar ik de ampera-e voor zou kunnen vinden. Ik lees wel dat de stoelen erg oncomfortabel zijn. Iemand ervaring mee?
Ja de leaf heeft daar wel een issue mee. Maar als je weinig lange trips met snelladers maakt zul je daar niet snel last van hebben. Qua degradatie verwacht ik niet dat de leaf of ampera-e veel verschil zullen hebben. Qua interieur is het echt een opel... niet echt mijn smaak. Of dat de stoelen comfy zijn weet ik niet, denk dat het ook wel van persoon tot persoon verschilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Ja de leaf heeft daar wel een issue mee. Maar als je weinig lange trips met snelladers maakt zul je daar niet snel last van hebben. Qua degradatie verwacht ik niet dat de leaf of ampera-e veel verschil zullen hebben. Qua interieur is het echt een opel... niet echt mijn smaak. Of dat de stoelen comfy zijn weet ik niet, denk dat het ook wel van persoon tot persoon verschilt...
Mn ouders wonen op 120km afstand.. Die trip zou ik wel willen kunnen maken heen en terug. Maar ik geloof dat de ampera-e wél goede verwarming/koeling van het accupakket had, waardoor degradatie veel minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
** Offtopic. **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 10-03-2022 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
aicaramba schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:08:
Dat kun je het beste zelf bepalen d.m.v. een proefrit. Dat is volgens mij sterk afhankelijk van persoonlijke smaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zijn daar specifieke redenen voor waar ik niet bij stilsta?
Die auto werd gemaakt in samenwerking met Chevrolet. Hij was gebaseerd op de Chevrolet Bolt (die ook weer kennis had geleend in Korea).

Die samenwerking is nu gestopt waardoor er geen nieuwe meer gemaakt worden en Opel gaat ook geen nieuwe EV's maken op basis van de General-Motor EV's, maar doet dat via Stellantis.

Je hebt wel gewoon garantie en in principe blijven er voorlopig wel onderdelen beschikbaar, maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die zo'n auto liever niet willen hebben. Daar kan je nu dus behoorlijk je voordeel mee doen.

Verder is het laden niet al te snel. Dat wil zeggen, voor zijn tijd wel prima, maar in vergelijking met huidige EVs is dat langzaam. Je moet zelf even kijken of dat echt een nadeel is. Als je niet heel vaak veel verder rijdt dan de actieradius dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

Als je iedere 14 dagen naar Berlijn wil rijden is het natuurlijk een ander verhaal.

Eerlijk gezegd is het natuurlijk ook de vraag wat er dan van zo'n auto over 10 jaar te zeggen is. Wellicht is hij weinig meer waard, want oude techniek die dan te lang is ingehaald door nieuwere modellen. Als dat zo is dan denk ik dat de een andere EV die nu al een paar jaar op de markt is tegen die tijd ook weinig waarde meer heeft, dus het is dan maar de vraag wat het verschil zou zijn.

Bovendien: als de productieproblemen de komende jaren blijven dan ziet het er over 10 jaar wellicht heel anders uit. Wellicht zijn alle EV's dan nog wel courant omdat iedereen ze wil hebben (want: brandstof veel te duur) maar er nog steeds te weinig zijn om aan alle vraag te voldoen.

In het topic staan volgens mij wel een paar "ervaringen", bijvoorbeeld mcmiles in "Elektrische auto's - deel 5" al heeft die volgens mij nooit meer laten weten of de aanschaf ook doorging. Maar deze tweaker heeft er wel 1 Dieken Taffert in "Elektrische auto's - deel 5"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn daar specifieke redenen voor waar ik niet bij stilsta?
Ja, naast wat @JeroenE al meldt loopt er een procedure om de accu's te vervangen, dit zou onder garantie gaan. Op dit moment is de aanbeveling iets van niet meer dan tot 80 of 90% laden en niet onder de 20% (of zo) te komen. Dat beperkt het bereik nogal.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
daemonix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Ja, naast wat @JeroenE al meldt loopt er een procedure om de accu's te vervangen, dit zou onder garantie gaan. Op dit moment is de aanbeveling iets van niet meer dan tot 80 of 90% laden en niet onder de 20% (of zo) te komen. Dat beperkt het bereik nogal.
Ik zie dat eigenlijk als een pluspunt. Na de recall heb je weer 6 jaar en 150k km garantie op de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
aicaramba schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Ik zie dat eigenlijk als een pluspunt. Na de recall heb je weer 6 jaar en 150k km garantie op de accu's.
Al je punten zijn maar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
daemonix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:07:
[...]

Al je punten zijn maar de vraag...
Dat vertelde een monteur bij een opel service center me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
JeroenE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:13:
[...]
Die auto werd gemaakt in samenwerking met Chevrolet. Hij was gebaseerd op de Chevrolet Bolt (die ook weer kennis had geleend in Korea).

Die samenwerking is nu gestopt waardoor er geen nieuwe meer gemaakt worden en Opel gaat ook geen nieuwe EV's maken op basis van de General-Motor EV's, maar doet dat via Stellantis.

Je hebt wel gewoon garantie en in principe blijven er voorlopig wel onderdelen beschikbaar, maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die zo'n auto liever niet willen hebben. Daar kan je nu dus behoorlijk je voordeel mee doen.

Verder is het laden niet al te snel. Dat wil zeggen, voor zijn tijd wel prima, maar in vergelijking met huidige EVs is dat langzaam. Je moet zelf even kijken of dat echt een nadeel is. Als je niet heel vaak veel verder rijdt dan de actieradius dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn.

Als je iedere 14 dagen naar Berlijn wil rijden is het natuurlijk een ander verhaal.

Eerlijk gezegd is het natuurlijk ook de vraag wat er dan van zo'n auto over 10 jaar te zeggen is. Wellicht is hij weinig meer waard, want oude techniek die dan te lang is ingehaald door nieuwere modellen. Als dat zo is dan denk ik dat de een andere EV die nu al een paar jaar op de markt is tegen die tijd ook weinig waarde meer heeft, dus het is dan maar de vraag wat het verschil zou zijn.

Bovendien: als de productieproblemen de komende jaren blijven dan ziet het er over 10 jaar wellicht heel anders uit. Wellicht zijn alle EV's dan nog wel courant omdat iedereen ze wil hebben (want: brandstof veel te duur) maar er nog steeds te weinig zijn om aan alle vraag te voldoen.

In het topic staan volgens mij wel een paar "ervaringen", bijvoorbeeld mcmiles in "Elektrische auto's - deel 5" al heeft die volgens mij nooit meer laten weten of de aanschaf ook doorging. Maar deze tweaker heeft er wel 1 Dieken Taffert in "Elektrische auto's - deel 5"
Volgens mij heeft @!null er ook een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pmiddeld schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:42:
Volgens mij heeft NULL er ook een.
Er staan er ook nog een paar in de TS, maar bijna niemand neemt meer de moeite om wijzigingen door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sinds vandaag is de Xpeng p5 te reserveren.
Nu lukt mij dat niet want kan geen STORE kiezen in de app.
Iemand anders wel gelukt?

De verwachting is dat de auto tussen de 25k en de 30k is. Dat is wel een gamechanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Iemand vraagt tips over dealers voor een paar merken etc.
Iemand reageert daarop en ik vul de 'etc' dealers aan. Originele vraag en antwoord blijven staan, maar mijn aanvulling is offtopic? Curieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
kx22 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:21:

De verwachting is dat de auto tussen de 25k en de 30k is. Dat is wel een gamechanger!
Tussen 25k en 30k zijn de prijzen in China. Reken er maar op dat deze minimaal 10k duurder is in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:14
@aicaramba Ja Ampera-E eigenaar hier.
Wachtende op nieuwe accu want inderdaad terugroepactie. Dan heb ik zelfs 66kWh en weer nieuwe garantie.

De stoelen is veel over geschreven, maar als je niet te zwaar gebouwd bent valt het best mee (al heb ik de leren stoelen).

Wij gebruiken hem vooral binnen Nederland ook op lange ritten, en dan is het bereik erg prettig.
In de winter betekent het nog wel eens dat je het net niet red, en dan heb ik het over naar andere kant van het land en terug. 120km wat je zegt, dus 240km lukt je altijd wel zelfs in winterweer.

De auto is niet zo bekend, en dan nog het hele GM verhaal terwijl het nu van PSA is. Maar garantie is er gewoon nog en werkt gewoon nog. Kan wel iets langer duren als er iets mee is.

Verder is het ook 1 van de snelste EVs als je de Tesla's niet meerekend of ander erg duur spul.
Een beetje teveel vermogen voor het onderstel eigenlijk, maar alsnog leuk.

Sommige zeuren over het interieur maar ik vind het eigenlijk wel leuk gedaan. En de audio is goed in de Business versie.

Ik denk zelf dat een Hyundai Kona (zelfde accu terugroepactie) of Kia e-Niro betere auto's zijn. Echter, die zijn zoveel duurder.

Het rijbereik is fijn en ik zou er zelfs in de zomer wel mee op vakantie gaan (maar we gaan met camper).
In de winter zou ik er niet mee op vakantie willen. Want los van dat hij niet heel snel laad, gaat het dan nog langzamer vanwege koude accu.
Maar zomerdag 800 tot 1000km moet prima te doen zijn.

Misschien eentje kopen met hoge kilometerstand en lage prijs, die nog nieuwe accu moet krijgen?
stylezzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:22:
[...]

Eh ik denk dat je met de Leaf en de Ampera-E zo ongeveer de uitersten in accu degradatie hebt. De Leaf is zoals bekend een van de slechtste. De Ampera-E is juist een van de beste, zeer lage accu degradatie.
Cijfers lijken dat te backen, al zijn de pooltjes vaak wat kleiner dan duizenden en duizenden eigenaren van andere EVs. Maar de cijfers die er zijn laten zien dat de Ampera-E erg goed met de accu om gaat.

Ook mijn accu heeft nauwlijks iets verloren na bijna 4,5 jaar en 120.000km.
Het is dan ook extra zonde van de terugroepactie die nodig is vanwege LG Chem, want in principe zit het accu gedeelte heel goed in elkaar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
@aicaramba De Ampera-E was overigens 1 van de eerste EVs met een serieus rijbereik en relatief betaalbaar was, want het was geen dure Model S.
Het was 2017 en er was geen competitie. Alleen, ze konden hem nauwelijks leveren. En toen kwam in 2018 de Kona en zou de Model 3 ook nog komen. Tja, dan is de prijs van 45K voor de Ampera-E een beetje te veel.
Vervolgens hebben ze ook amper reclame gemaakt, en is hij met flinke kortingen verkocht.

Ik heb de eerste Ampera-E van Nederland en het lijkt erop dat hij gewoon netjes oud wordt zonder allemaal vage klachten of problemen. Alles werkt nog goed zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Sonicfreak schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:23:
[...]

Tussen 25k en 30k zijn de prijzen in China. Reken er maar op dat deze minimaal 10k duurder is in Nederland.
Ja beetje onderzoek net gedaan.
De Aiways U5 kost in China ongeveer 200k yuan en in NL is die vanaf 40k.
De Xpeng is in China vanaf 160k yuan, dus zal het wel rond de 32-34k vanaf zijn.
Toch jammer, als ze de markt hier kunnen veroveren voor autos tot 25k (desnoods wat kleiner).

Zo begon KIA ook. Eerst met goedkope auto's en later met de luxere modellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-10 20:04

Sebazzz

3dp

!null schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:34:
@aicaramba Ja Ampera-E eigenaar hier.
Wachtende op nieuwe accu want inderdaad terugroepactie. Dan heb ik zelfs 66kWh en weer nieuwe garantie.
Ik heb mijn accu inmiddels gehad. Ik was verrast toen ik hem een keer had volgeladen :)
De stoelen is veel over geschreven, maar als je niet te zwaar gebouwd bent valt het best mee (al heb ik de leren stoelen).
Daar ben ik het helemaal mee eens, ze zitten prima (ik ben ~100kg).
Sommige zeuren over het interieur maar ik vind het eigenlijk wel leuk gedaan. En de audio is goed in de Business versie.
Het zwart/wit is wel sportief inderdaad. En de Bose audio is geweldig :D
Het is dan ook extra zonde van de terugroepactie die nodig is vanwege LG Chem, want in principe zit het accu gedeelte heel goed in elkaar.
De accu's zullen vast een tweede leven vinden in een wijk power-bank of iets dergelijks :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Sebazzz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:16:
[...]
Ik heb mijn accu inmiddels gehad. Ik was verrast toen ik hem een keer had volgeladen :)

[...]
Daar ben ik het helemaal mee eens, ze zitten prima (ik ben ~100kg).
Oh dat is wel mooi dan. Ik ben zelf wel groot maar wat lichter gebouwd. En bekende van me is wat breder, die merkte het meteen. En ik zag het ook, dan worden stoelen te small.
De padding zou iets beter kunnen, maar dat zou je zelf kunnen toevoegen of laten doen voor weinig.
Anyway, ik heb er niet echt last van en dan heb ik het over ritten van 400km o.i.d.
[...]
Het zwart/wit is wel sportief inderdaad. En de Bose audio is geweldig :D

[...]

De accu's zullen vast een tweede leven vinden in een wijk power-bank of iets dergelijks :)
Nee die zullen echt gerecycled moeten worden. Je kunt namelijk 0,0 garantie bieden dat de oude accu niet in de fik gaat, en daarmee is het eigenlijk onbruikbaar.
Zelf zou ik er wel interesse in hebben, maar dan alleen als ik het op een plek zet waar het "in de fik mag", ver bij van alles vandaan. Maar ik verwacht dat ze allemaal vernietigd/gerecycled worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:20
!null schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Oh dat is wel mooi dan. Ik ben zelf wel groot maar wat lichter gebouwd. En bekende van me is wat breder, die merkte het meteen. En ik zag het ook, dan worden stoelen te small.
De padding zou iets beter kunnen, maar dat zou je zelf kunnen toevoegen of laten doen voor weinig.
Anyway, ik heb er niet echt last van en dan heb ik het over ritten van 400km o.i.d.

[...]

Nee die zullen echt gerecycled moeten worden. Je kunt namelijk 0,0 garantie bieden dat de oude accu niet in de fik gaat, en daarmee is het eigenlijk onbruikbaar.
Zelf zou ik er wel interesse in hebben, maar dan alleen als ik het op een plek zet waar het "in de fik mag", ver bij van alles vandaan. Maar ik verwacht dat ze allemaal vernietigd/gerecycled worden.
Hier ook nog in afwachting van een nieuwe accu. Ik ben zelf vrij licht, ongeveer 67 kilo en 1.74m. Ik vind het wel prettige stoelen. Ook als je er langer op zit.

Die accu's zullen gewoon gerecycled gaan worden is mijn verwachting. Het zijn er 140.000 in totaal. Dan loont het wel om daarvoor iets in te richten dat deze stuk voor stuk volledig (geautomstiseerd) uit elkaar gehaald worden. Dat wordt een ander verhaal als het er slechts een paar zouden zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:56
kx22 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:00:
[...]

Ja beetje onderzoek net gedaan.
De Aiways U5 kost in China ongeveer 200k yuan en in NL is die vanaf 40k.
De Xpeng is in China vanaf 160k yuan, dus zal het wel rond de 32-34k vanaf zijn.
Toch jammer, als ze de markt hier kunnen veroveren voor autos tot 25k (desnoods wat kleiner).

Zo begon KIA ook. Eerst met goedkope auto's en later met de luxere modellen.
Nog even wat verder onderzoek gedaan en die 25K in China is na subsidie.

https://cnevpost.com/2022...rst-store-in-netherlands/

XPeng offers up to 10 versions of the P5 in China, with a starting price of 162,700 yuan ($25,740) after subsidies.

Ik verwacht zelf dat de P5 meer dan 40K gaat kosten gezien de hardware en features die erop zitten. Als je kijkt naar bijvoorbeeld wat MG aanbiedt met de Marvel R dan weet je al dat Xpeng nooit onder de 40K kan blijven met de P5.

Ik denk dat Xpeng in de toekomst Xpensive gaat heten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
!null schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:55:
@aicaramba De Ampera-E was overigens 1 van de eerste EVs met een serieus rijbereik en relatief betaalbaar was, want het was geen dure Model S.
Het was 2017 en er was geen competitie. Alleen, ze konden hem nauwelijks leveren. En toen kwam in 2018 de Kona en zou de Model 3 ook nog komen. Tja, dan is de prijs van 45K voor de Ampera-E een beetje te veel.
Vervolgens hebben ze ook amper reclame gemaakt, en is hij met flinke kortingen verkocht.

Ik heb de eerste Ampera-E van Nederland en het lijkt erop dat hij gewoon netjes oud wordt zonder allemaal vage klachten of problemen. Alles werkt nog goed zoals het hoort.
De reden voor de prijsverlaging is echter een andere. In het kort: GM stopte met verkoop in NL (verlieslijdende auto en verlieslijdend concern) en ze hadden nog een hele parkeerplaats vol dus toen hebben ze ze gedumpt op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
daemonix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:39:
[...]

De reden voor de prijsverlaging is echter een andere. In het kort: GM stopte met verkoop in NL (verlieslijdende auto en verlieslijdend concern) en ze hadden nog een hele parkeerplaats vol dus toen hebben ze ze gedumpt op de markt.
In Amerika is exact hetzelfde gebeurd als hier en daar is GM gewoon nog GM.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:13
kx22 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:21:

`
Vergeet die prijs maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCuOAoBsqs_JdtCtXoCmwhjGRLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVNaIuEPFG38uCqbgV7okUri.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,6000238

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:34:
[...]

In Amerika is exact hetzelfde gebeurd als hier en daar is GM gewoon nog GM.
Dat is toch niet strijdig? Ze hebben hun verlies genomen. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
daemonix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Dat is toch niet strijdig? Ze hebben hun verlies genomen. Punt.
Wat ik bedoel is dat de overname van Opel door PSA, en het niet meer continueren van het model, geen verschil heeft gemaakt.

Ze zijn in Amerika wel door gegaan met dezelfde auto onder hetzelfde concern.

Wat gewoon heel vreemd is dat ze, ondanks die verschillen en ook nog eens verschillende markten, dezelfde fout hebben gemaakt. Eerst reclame en niet kunnen leveren, daarna geen reclame meer en met verlies verkopen.

Typische GM trekjes wat elektrische auto's betreft

Pagina: 1 ... 240 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic