Fastned H1 2021: 12M€ geïnvesteerd en 132 nieuwe laadpalen erbij, dat is 90k€ per laadpunt waarvan een groot deel op bestaande locaties is geplaatst. 3x zoveel als dat je inschatte en bij nieuwe locaties ga je nog een stuk hoger.rare-Quark schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Ik ben benieuwd naar je inschatting. In mijn voorbeeld voor een locatie met 10 palen, 10u/dag laden, 365d/jaar amet 100kW lader en 10 jaar levensduur zou de paal zo’n 1Meu zijn om een 30c/kwh extra bij te dragen aan de kosten (die gemiddeld dus 60c zijn, 30-40c extra tov thuis, 50c tov zon/industriele prijs). Dat is dan het equivalent van de huur van de locatie.
Ik geloof best dat de palen wat kosten, maar het zou mij verbazen als dat meer dan eg een 30keu is. In dat geval zou het een ~2 cent bijdragen, een stuk minder dan de locatie huur.
Ter referentie: mijn dubbele thuislader van 11 kW kostte ook maar 2 keu, wat peanuts is.
Het klopt overigens wel dat Shell momenteel meelift op de kosten (en hogere marges) van de gewone tankstations. Vandaar dat ze het ook voor 35c konden aanbieden; dat was bijvangst. Ik zie ze echter nog niet vaak, maar toegegeven, zo vaak reis ik niet dat ik ze echt nodig ben. In die hoedanigheid is dat zeker aantrekkelijk. Op den duur moeten die locaties uiteraard groter worden (~10x) als het e-wagenpark van een 5 procent naar 50 procent markt gaat en dan ben ik benieuwd of het mee kunnen liften significant is.
Ik blijf vermoeden dat we door de te hoge huur snelweg teveel betalen voor het snelladen. Fastned kan niet competitief worden op termijn tenzij dit veranderd.
Lees ook voor de aardigheid dit even: https://www.quotenet.nl/f...es-2021-snellaadstations/
Het is echt niet makkelijk om winstgevend te zijn met snelladers. Zelfs als je de hoogste kWh prijzen hanteert in de markt.