Maar nou even serieus, kun jij met je Ampera-e 150 KM retour rijden (300km) zonder laden als het rond het vriespunt is en vochtig. Ik weet 101% zeker van niet, dat ga je nooit halen!Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Dat kan voor sommigen werken. Nochtans was er een groot onderzoek een paar jaar terug wat er nodig was om de massa aan de EV te krijgen. De uitkomst was: een range van 400+ km.
Zelf heb ik familie wonen op 120 km en op 150 km. Ik wil met een EV heen en terug kunnen zonder onderweg te moeten laden. Twee kleine kinderen achterin, de reis is al zo lang voor ze. Lijkt me een logische usecase, ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom dat "lariekoek" zou zijn.
Je koopt een auto opwat je maximaal nodig hebt toch? Niet op wat je meestal nodig hebt. Ik zit meestal alleen in de auto, dat betekent niet dat ik aan een 1 persoons Dingdong brom-EV genoeg heb.
Het idee is niet dat je hele accu leeggehaald wordt. Het idee is dat bij een groot verbruik in jouw regio er misschien 1kWh uit jouw accu gehaald wordt, en 1kWh uit de auto van de buren, etc...Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 01:12:
[...]
Voordelen van V2L snap ik…zeker in onherbergzame gebieden zou ik graag een F150 Lightning hebben, wat een beest is dat![]()
V2G verschil tussen inkoop en verkoop wordt rommelen in de marge voor personenauto’s.
Bovendien: stel dat je accu net leeg is getrokken als je een lange rit voor de boeg hebt…wordt je niet blij van.
Vandaar dat ik benieuwd was naar wat er zo belangrijk is dat je er op zou willen wachten…het is heel wat anders dan V2L wat waarschijnlijk door poster bedoeld wordt…
Het zou ook niet werken om dat allemaal uit 1 auto te halen, want dat zou veel te lang duren. Veel beter werkt het als je veel kleine beetjes uit veel auto's kan halen.
Als V2G goed ingezet wordt en er genoeg accu's beschikbaar zijn zul je het niet eens merken. Al die kleine beetjes samen maken een enorme capaciteit!
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Bij de Lidl hebben ze geen Schulten Braugreatgonzo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:57:
[...]
en eventueel gratis bij de Lidl in Zaanstad, ff boodschappen doen voor je naar het strand gaat.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Een man van statuur, drinkt Kordaat op kamertemperatuur
Die andere kant is volstrekt irrelevant. Preaching to the converted. Ik rijd al EV. Ik wilde een EV met grote actieradius (300 km in de winter), jij vindt dat lariekoek. Ik denk dan, wie ben jij om jouw voorkeuren aan anderen op te leggen? Zo hebben we er hier meer.Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:34:
[...]
Ik bewerkte alleen jouw post om aan te tonen hoe je de post die je typte ook vanaf de andere kant kunt benaderen, maar blijkbaar kun jij het niet van beide kanten bekijken
*knip*
Op dit moment niet, want de accucapaciteit is softwarematig beperkt. Nadat het accuprobleem is opgelost, ga ik het makkelijk halen. Even op Google Maps gekeken: het is 140 km enkel, dus iets minder dan ik dacht. Stuur- en stoelverwarming aan, ook de kids zitten op een verwarmde achterbank, en lekker rustig cruisen.BasvanS schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:59:
[...]
Maar nou even serieus, kun jij met je Ampera-e 150 KM retour rijden (300km) zonder laden als het rond het vriespunt is en vochtig. Ik weet 101% zeker van niet, dat ga je nooit halen!
Want ook even serieus: lees eens wat voor laadpaalellende mede-Tweakers met EV al hebben meegemaakt. Als je op vakantie naar Frankrijk gaat ben je echt aan de beurt, maar ook hier in NL zijn er getuigenissen van forumleden die in de vrieskou naast een defecte laadpaal hebben gestaan. Nogmaals: ik wil dat nooit.
Gewoon lekker thuis laden, altijd een volle auto, bij terugkeer weer aan de laadpaal. Genieten, wat een gemak! Draagt voor mij enorm bij aan de EV ervaring. Net als de stilte, de vrijwel gratis kms op eigen zonnestroom, de vlotte acceleratie en het altijd aanwezige koppel.
[ Voor 14% gewijzigd door Standeman op 05-01-2022 11:28 ]
Gratis zonnepaneleninstallatie bij de auto gehad?Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:56:
de vrijwel gratis kms op eigen zonnestroom, de vlotte acceleratie en het altijd aanwezige koppel.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
[ Voor 94% gewijzigd door Standeman op 05-01-2022 11:29 ]
Waar vind ik het lariekoek? Weer eentje die niet kan lezen wat er staat....Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:56:Die andere kant is volstrekt irrelevant. Preaching to the converted. Ik rijd al EV. Ik wilde een EV met grote actieradius (300 km in de winter), jij vindt dat lariekoek. Ik denk dan, wie ben jij om jouw voorkeuren aan anderen op te leggen? Zo hebben we er hier meer.
Moet ik het je weer uitleggen? Ik leg niemand iets op, ik heb alleen aangegeven dat ieder voor zich moet kijken of de maximale range van een auto toereikend is voor dagdagelijkse behoefte en of er voldoende mogelijkheden zijn om te laden als de auto stil staat.
Je agressieve toontje begint irritant te worden...
Keep rolling sixes!
Dat gaat nogal.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:13:
[...]
Dat vrees ik ook. Het is ook jammer dat op die grotere parkeerplaats even verderop geen enkele laadpaal is. Perfecte plek om een rijtje van 5 dubbele type2's neer te zetten.JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:39:
[...]
Ik denk dat op bepaalde dagen gegarandeerd alle laders bezet zijn. Dan staan de auto's tot buiten het dorp. De laders op het plein 200 meter verderop zijn dan ook altijd bezet.
Maar wel 6 plekken voor invaliden die allemaal vrij zijn. Want met je rolstoel het strand op
Signatures zijn voor boomers.
Je vindt actieradius lariekoek als argument om een (bepaalde) EV te willen, dat zei je eerder. Nochtans hechten de meeste mensen (aldus dat onderzoek), waaronder ik, daar veel waarde aan. Is "lariekoek" dan niet een tikje provocerend, misschien zelfs "agressief" geformuleerd? Ik vind dat ik er een doordachte en logische mening over heb, die op mijn situatie van toepassing is. Dat het voor jou geen argument is, is helder.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:13:
[...]
Waar vind ik het lariekoek? Weer eentje die niet kan lezen wat er staat....
Moet ik het je weer uitleggen? Ik leg niemand iets op, ik heb alleen aangegeven dat ieder voor zich moet kijken of de maximale range van een auto toereikend is voor dagdagelijkse behoefte en of er voldoende mogelijkheden zijn om te laden als de auto stil staat.
Je brengt ook regelmatig je stokpaardje "een EV laad je niet als je MOET maar als je KUNT", maar ik doe dat niet en wil dat niet. En ik ken meer EV bezitters die daar niet aan moeten denken. Het is dus geen algemene waarheid, wat je waarschijnlijk bedoelt is "een EV laad ik niet als ik MOET maar als ik KAN".
Is laden echt zo erg? Tsja, dat hangt er van af. Imo wel. Is er plek, werkt ie, heb je de juiste pas bij je, hoe ver is het van je woning/bestemming, hoe lang duurt het (lang tot zeer lang), tarief bij lader X is anders dan bij lader Y, meestal moet je je aanhanger, vouwwagen of caravan afkoppelen (zoek maar uit waar je er mee heen moet) als je gaat laden etc. etc. Tanken is ook niet alles maar het werkt altijd en is zeer snel. Het eerlijke verhaal over laadpalen raakt hier wel eens ondergesneeuwd door EV-enthousiasme, imo.
Nee, die heb ik eerst aangeschaftJT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:04:
[...]
Gratis zonnepaneleninstallatie bij de auto gehad?
Maar bij een EV heb je die mogelijkheid iig, een tankstation op eigen oprit is voor de meesten geen mogelijkheid en/of wenselijkheid.
Zou ook een mogelijkheid zijn voor je, Ampera-e als goedkoop alternatief, met het geld dat in de tas blijft koop je zonnepanelen. Er loopt een terugroepactie waarbij de accu's worden vervangen door nieuwe accu's met grotere capaciteit (66 ipv 60 kWh). Actieradius gaat dan naar 400+ km, 420 km oid. Garantie op de accu is weer vers, 8 jaar/160.000 km. Voldoet vrij aardig aan je eisen, oogt alleen vrij suf en de kofferbak is 380 liter geloof ik, geen 400.
Als je veel moet snelladen, is het voordeel van de zonnepanelen misschien niet zo groot. En de Ampera-e is daar geen ster in qua laadsnelheid.
[ Voor 18% gewijzigd door Dieken Taffert op 05-01-2022 10:53 ]
Nee dat zei ik niet. Ik zei dat range niet de standaard drog reden hoeft te zijn om een auto per definitie als niet geschikt te benoemen, los van emotie.Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:45:Je vindt actieradius lariekoek als argument om een (bepaalde) EV te willen, dat zei je eerder. Nochtans hechten de meeste mensen (aldus dat onderzoek), waaronder ik, daar veel waarde aan. Is "lariekoek" dan niet een tikje provocerend, misschien zelfs "agressief" geformuleerd? Ik vind dat ik er een doordachte en logische mening over heb, die op mijn situatie van toepassing is. Dat het voor jou geen argument is, is helder.
Als het over BEV's gaat voor mensen die ICE gewend zijn, is altijd range het eerste punt wat ter discussie komt. Ik gaf aan dat als je realistisch kijkt naar de punten die ik noemde, het geen probleem hoeft te zijn, mits er maar aan een aantal voorwaarden gekeken wordt, zoals max aantal dagelijkse km's per rit en laadmogelijkheden.
Dat staat los van elke emotie over merk, model en toeters en bellen op een auto. Het gaat over range.
Dat is mijn punt. Wat je daarna van model xy of z vindt is persoonlijke voorkeur en voor iedereen anders.
Keep rolling sixes!
Dit is een soort mix van een Mercedes-AMG Project One, Lightyear, Volkswagen XL01, Kia EV6. Dikke orgie van autos. Die overhang aan de achterzijde is wel heftig hoor. Die uitklapbare diffuser dinges is wel gaaf. Indrukwekkende bak.Pierz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:24:
[...]
Ok, dit schreef ik naar aanleiding van de tease van de EQXX een dik jaar geleden. Fully Charged heeft er nu een video van online staan en ik moet zeggen: wat een prachtige auto! Zowel qua tech als de looks.
[YouTube: The 1,000km Electric Car That Teases The Tech Of Tomorrow: Mercedes EQXX]
Hm, ok. Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat de mens van nu gesteld is op een stukje comfort. Je kunt een uur blauwbekken bij een verlaten snellader aan de gemiddelde NLer niet verkopen, al is het een keer per jaar, of een hele poos rondrijden op zoek naar een laadpaal. Ik ken wel iemand die een EV heeft gekocht, niet op eigen terrein kan laden en vrijwel geen laadmogelijkheden heeft in zijn woonwijk en op zijn werk. Succes daarmee! Dan is een EV pure, pure ellende.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:52:
[...]
Nee dat zei ik niet. Ik zei dat range niet de standaard drog reden hoeft te zijn om een auto per definitie als niet geschikt te benoemen, los van emotie.
Als het over BEV's gaat voor mensen die ICE gewend zijn, is altijd range het eerste punt wat ter discussie komt. Ik gaf aan dat als je realistisch kijkt naar de punten die ik noemde, het geen probleem hoeft te zijn, mits er maar aan een aantal voorwaarden gekeken wordt, zoals max aantal dagelijkse km's per rit en laadmogelijkheden.
Dat staat los van elke emotie over merk, model en toeters en bellen op een auto. Het gaat over range.
Dat is mijn punt. Wat je daarna van model xy of z vindt is persoonlijke voorkeur en voor iedereen anders.
Ik zou met dat soort gedoe een auto direct als "ongeschikt" beoordelen. Voor een gemiddelde NL'er geldt denk ik: je moet op eigen terrein kunnen laden om plezier te hebben van een EV en zeer zelden/incidenteel afhankelijk zijn van openbare laadpalen.
Kun je dat niet, dan zijn er tegenwoordig PHEV met een heel behoorlijke elektrische actieradius (60-100 km), waar je je woon-werk kms elektrisch mee kunt maken. Dat zou mijn advies zijn.
Absoluut eens! Maar als je dus wel kunt laden op werk/thuis op oprit en je rijdt ongeveer 100km per rit, dan kan een 28kWh Ionic prima voldoen.
Keep rolling sixes!
Een uur aan de snellader hangen? Why????Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Hm, ok. Ik denk dat je er wel rekening mee moet houden dat de mens van nu gesteld is op een stukje comfort. Je kunt een uur blauwbekken bij een verlaten snellader aan de gemiddelde NLer niet verkopen, al is het een keer per jaar, of een hele poos rondrijden op zoek naar een laadpaal. Ik ken wel iemand die een EV heeft gekocht, niet op eigen terrein kan laden en vrijwel geen laadmogelijkheden heeft in zijn woonwijk en op zijn werk. Succes daarmee! Dan is een EV pure, pure ellende.
Ik zou met dat soort gedoe een auto direct als "ongeschikt" beoordelen. Voor een gemiddelde NL'er geldt denk ik: je moet op eigen terrein kunnen laden om plezier te hebben van een EV en zeer zelden/incidenteel afhankelijk zijn van openbare laadpalen.
Kun je dat niet, dan zijn er tegenwoordig PHEV met een heel behoorlijke elektrische actieradius (60-100 km), waar je je woon-werk kms elektrisch mee kunt maken. Dat zou mijn advies zijn.
Daarnaast vraag ik me af, hoe je in een PHEV je 60-100km woon-werk-verkeer elektrisch aflegt, als je zowel thuis als op je werk geen laadmogelijkheid hebt.
Maar ik wil niks opdringen, natuurlijk.

Idd, daar ben ik het mee eens.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:00:
Absoluut eens! Maar als je dus wel kunt laden op werk/thuis op oprit en je rijdt ongeveer 100km per rit, dan kan een 28kWh Ionic prima voldoen.
Omdat de laadpaal defect is, je laadpas het niet meer doet of de auto niet meer wil opladen. Is een mede-Tweaker overkomen (weet niet meer wie het was en welke optie van toepassing was), dan sta je in the middle of nowhere te wachten op hulp. Als ie het doet, ben je veel eerder klaar.aschja schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:03:
Een uur aan de snellader hangen? Why????
Komt dat vaak voor? Tsja, wat is vaak? Als het 2x in een jaar is, lijkt het voor mij al "vaak". Het komt iig VEEL vaker voor dan een defect bij een tankstation waardoor je niet kunt tanken. De kans op stranden is met een EV gewoon veel groter, als je gebruik maakt van het publieke laadpalennetwerk. Niet voor niets is range anxiety zo'n ding.
*knip*Prullenbak84 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:06:
Daarnaast vraag ik me af, hoe je in een PHEV je 60-100km woon-werk-verkeer elektrisch aflegt, als je zowel thuis als op je werk geen laadmogelijkheid hebt.
Maar ik wil niks opdringen, natuurlijk.
Met zo'n PHEV kun je zo veel mogelijk elektrisch proberen te rijden als het lukt, als het niet lukt is er geen stress, wel uitstoot. Met een EV moet je wel. En is het knap vervelend als alle laadpalen in je woonwijk bezet zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 05-01-2022 11:34 . Reden: Geen steken onder water ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ja, dat is wel een gemiste kans inderdaad. Ik woon in een nieuwbouwwijk. Raad eens hoeveel laadpalen ze hier hebben neergezet in een wijk met 250 woningen?Maasluip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:16:
[...]
Dat vrees ik ook. Het is ook jammer dat op die grotere parkeerplaats even verderop geen enkele laadpaal is. Perfecte plek om een rijtje van 5 dubbele type2's neer te zetten.
Maar wel 6 plekken voor invaliden die allemaal vrij zijn. Want met je rolstoel het strand op![]()
Ik wil niks af doen aan de keren dat het bij mensen is misgegaan en natuurlijk kan dat bijdragen aan range anxiety. Maar ik vind het niet reëel om range anxiety alleen op te hangen aan die ervaringen. Sterker nog, de meeste mensen die ik spreek/heb gesproken over range anxiety komen niet eens met dergelijke voorbeelden als jij aan omdat ze er niet vanaf weten. Hoeveel voorbeelden ken jij buiten info die je van tweakers hebt? Je krijgt dan de standaard antwoorden als "ja maar vakantiereis" enzo. Mensen zijn gewoon heel slecht in veranderen en omgaan met veranderingen, dáár komt echt het leeuwendeel van range anxiety vandaan.Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:29:
Niet voor niets is range anxiety zo'n ding.
Ecodan warmtepomp
Met geen enkele geregistreerde EV: ik schat nulJT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:41:
Ja, dat is wel een gemiste kans inderdaad. Ik woon in een nieuwbouwwijk. Raad eens hoeveel laadpalen ze hier hebben neergezet in een wijk met 250 woningen? ;)[...]
Met een aantal EV's en 100% huizen met eigen oprit: ook nul
Het aantal laadpalen hangt af van het aantal op naam geregistreerde EV's van de bewoners en de bereidheid van de gemeente om laadpalen te plaatsen. Ook kan het verschil maken hoeveel publieke voorzieningen, winkels etc. er in deze wijk zijn.
Kortom: het aantal woningen zegt over het algemeen precies niks over het aantal laadpalen.
Keep rolling sixes!
Het meest waarschijnlijke antwoord lijkt me tevens het meest treurige: nul?JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Ja, dat is wel een gemiste kans inderdaad. Ik woon in een nieuwbouwwijk. Raad eens hoeveel laadpalen ze hier hebben neergezet in een wijk met 250 woningen?
Dat is denk ik waar, en hoe ouder, hoe moeilijker je met verandering om kunt gaan. Terwijl juist bij de senioren de financiële draagkracht aanwezig is om EVs te kunnen kopen...Ik wil niks af doen aan de keren dat het bij mensen is misgegaan en natuurlijk kan dat bijdragen aan range anxiety. Maar ik vind het niet reëel om range anxiety alleen op te hangen aan die ervaringen. Sterker nog, de meeste mensen die ik spreek/heb gesproken over range anxiety komen niet eens met dergelijke voorbeelden als jij aan omdat ze er niet vanaf weten. Hoeveel voorbeelden ken jij buiten info die je van tweakers hebt? Je krijgt dan de standaard antwoorden als "ja maar vakantiereis" enzo. Mensen zijn gewoon heel slecht in veranderen en omgaan met veranderingen, dáár komt echt het leeuwendeel van range anxiety vandaan.
Psychologie van range anxiety vind ik best interessant. Ik denk dat het in wezen de angst om te stranden is. Wat daar aan bijdraagt is een kleine actieradius; je komt veel minder ver dan met een ICE. Als ik kijk naar mijn moeder, zij rijdt EV op mijn advies, dan werd ze in hun eerdere ICE (ok, hybride) ook altijd direct nerveus als het tanklampje ging branden. Grote actieradius geeft "peace of mind". Dat is wat waard.
Praktijkvoorbeeld: mijn ouders gingen dit jaar (EDIT: vorig jaar) een weekend weg met mijn zus (& haar gezin, 4 units in totaal) in Friesland, ze logeerden bij een B&B. Daar waren laadpalen (had ik voor gekeken), echter, die waren altijd bezet, ze zijn tig keer gaan kijken. Ze werden steeds nerveuzer en uiteindelijk zijn ze gaan laden in een dorpje 20 km verderop (ik had opgezocht waar de dichtstbijzijnde laadpaal was). Met 7.4 kW helaas; snellader was veel verder weg. Dat laden duurde in hun geval een uur of 7. Dat betekende dat mijn zus er achteraan reed, ze de auto inplugden, mijn zus weer terugreed met mijn ouders, ze die dag niet weg konden naar de dierentuin (niet iedereen paste in de auto van mijn zus), eind van de dag mijn zus ze er weer heen bracht en ze samen terug reden. Reactie van mijn zus en haar partner: voor ons NOOIT EV!!! Dat is wat frustratie en onzekerheid met mensen doet. Al is dat maar incidenteel: dat is alsnog te vaak. Een vervoermiddel moet betrouwbaar zijn, je moet er 100% (of heel dicht daar tegenaan) van op aan kunnen dat hij je brengt waar je heen wil.
Je kunt er van alles van vinden qua dat het veel handiger had gekund (ik had bij de dierentuin proberen te laden bv maar dat durfden ze niet aan), de gemiddelde NLer en zeker de gemiddelde NLse senior is geen wonder van vernuft en aanpassing. Ze hebben die EV in 2019 gekocht, toen waren er nog geen PHEVs met grote range (betaalbaar zijn die nog steeds niet) en werd de Ampera-e enorm afgeprijsd waardoor hij bereikbaar werd.
En granny aansluiten was geen optie? Niet ideaal, maar puur even oplossingsgericht denken. Misschien zit die niet direct vol maar kun je wel verder en onderweg allicht een laadpaal vinden, om hem daar zoveel op te laden tijdens dierentuin/strandbezoek/winkelen etc. om weer thuis te komen? Ampera-e heeft tenslotte aardig wat bereik...Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:12:
[...]
Het meest waarschijnlijke antwoord lijkt me tevens het meest treurige: nul?
[...]
Dat is denk ik waar, en hoe ouder, hoe moeilijker je met verandering om kunt gaan. Terwijl juist bij de senioren de financiële draagkracht aanwezig is om EVs te kunnen kopen...
Psychologie van range anxiety vind ik best interessant. Ik denk dat het in wezen de angst om te stranden is. Wat daar aan bijdraagt is een kleine actieradius; je komt veel minder ver dan met een ICE. Als ik kijk naar mijn moeder, zij rijdt EV op mijn advies, dan werd ze in hun eerdere ICE (ok, hybride) ook altijd direct nerveus als het tanklampje ging branden. Grote actieradius geeft "peace of mind". Dat is wat waard.
Praktijkvoorbeeld: mijn ouders gingen dit jaar (EDIT: vorig jaar) een weekend weg met mijn zus (& haar gezin, 4 units in totaal) in Friesland, ze logeerden bij een B&B. Daar waren laadpalen (had ik voor gekeken), echter, die waren altijd bezet, ze zijn tig keer gaan kijken. Ze werden steeds nerveuzer en uiteindelijk zijn ze gaan laden in een dorpje 20 km verderop (ik had opgezocht waar de dichtstbijzijnde laadpaal was). Met 7.4 kW helaas; snellader was veel verder weg. Dat laden duurde in hun geval een uur of 7. Dat betekende dat mijn zus er achteraan reed, ze de auto inplugden, mijn zus weer terugreed met mijn ouders, ze die dag niet weg konden naar de dierentuin (niet iedereen paste in de auto van mijn zus), eind van de dag mijn zus ze er weer heen bracht en ze samen terug reden. Reactie van mijn zus en haar partner: voor ons NOOIT EV!!! Dat is wat frustratie en onzekerheid met mensen doet. Al is dat maar incidenteel: dat is alsnog te vaak. Een vervoermiddel moet betrouwbaar zijn, je moet er 100% (of heel dicht daar tegenaan) van op aan kunnen dat hij je brengt waar je heen wil.
Je kunt er van alles van vinden qua dat het veel handiger had gekund (ik had bij de dierentuin proberen te laden bv maar dat durfden ze niet aan), de gemiddelde NLer en zeker de gemiddelde NLse senior is geen wonder van vernuft en aanpassing. Ze hebben die EV in 2019 gekocht, toen waren er nog geen PHEVs met grote range (betaalbaar zijn die nog steeds niet) en werd de Ampera-e enorm afgeprijsd waardoor hij bereikbaar werd.
Ecodan warmtepomp
Een snellader is bij mij richting 100kW. Dan vul je de accu tot 80% binnen een half uur. En die tussentijd hoef je niet weg te kleunen in de kou, want je kunt gewoon in je auto gaan zitten. Non-argument dus. De paaldichtheid in Nederland is inmiddels best ok te noemen. Als ik van het zuiden naar Utrecht rij, enig idee hoeveel fastchargers ik tegen kom? Die kan jij niet op 2 handen tellen.Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:29:
[...]
Idd, daar ben ik het mee eens.
[...]
Omdat de laadpaal defect is, je laadpas het niet meer doet of de auto niet meer wil opladen. Is een mede-Tweaker overkomen (weet niet meer wie het was en welke optie van toepassing was), dan sta je in the middle of nowhere te wachten op hulp. Als ie het doet, ben je veel eerder klaar.
Komt dat vaak voor? Tsja, wat is vaak? Als het 2x in een jaar is, lijkt het voor mij al "vaak". Het komt iig VEEL vaker voor dan een defect bij een tankstation waardoor je niet kunt tanken. De kans op stranden is met een EV gewoon veel groter, als je gebruik maakt van het publieke laadpalennetwerk. Niet voor niets is range anxiety zo'n ding.
Ok, in de hoop dat we even kunnen resetten en een normaal gesprek kunnen voeren...Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:12:
[...]
Dit soort incidenten zijn supervervelend, en ontken ik ook niet. Ik denk zelfs dat we allemaal weleens een moment hebben gekend dat t vervelend was en krap werd, en dan zal je altijd zien: dan gaat het nog kei-en-kei-hard regenen ook...
Maarrr...ik durf wel bijna te stellen dat actieradius hier vrij weinig mee te maken heeft. Juist omdat iedereen dit soort dingen weleens meegemaakt heeft. De Ampera-e heeft best een grote actieradius, en tóch heb je dit verhaal. Ik ken dit soort verhalen van mezelf (auto heeft 320 wltp ofzo) en van mensen met een tesla. Het kan soms vervelend uitkomen. Natuurlijk maak je de kans wat kleiner dat het misgaat, als je actieradius wat groter is, maar het blijft plannen en opletten. Met een nog grotere actieradius hadden je ouders heen en weer naar de dierentuin gekund. Ok, en dan? Dan hadden ze vervolgens in het huisje weer gezeten met hetzelfde probleem. Je geeft zelf aan dat ze misscihen beter bij de dierentuin hadden kunnen laden. Dat is ook zo. En als dat mislukt was, dan misschien op de terugweg een snellader? En niet gelijk een uur laden, maar gewoon even een minuut of 10 om weer terug bij het huisje te komen met nog wat kilomters over. Ja, dat is even vervelend, maar op een dagje uit is 10 minuten nou ook weer geen ramp, toch?
Range anxiety is een ding, maar vooral vanwege het onbekende. Veel minder vanwege actieradius. Dat is echt een beetje ouderwets denken (en denk inderdaad dat dat ook met leeftijd te maken zou kunnen hebben, soms. Al kun je ook niet alle oudere mensen over één kam scheren). Een tank van 60 liter is ook een keer leeg, en ik heb ook in verschillende ICEs weleens billen zitten knijpen of ik de volgende pomp nog gingen halen...Is dat onhandig? Zeker. Kan dat in een EV met 100kWh capaciteit ook gebeuren? Zeker.
Men is heel erg gericht op de actieradius. Als iemand hoort dat ik een EV heb, is de eerste vraag vaak: "En hoe ver kan je daar mee rijden?" En als ik dan vertel dat ik hem nog nooit van 100% naar 0 heb gereden, dan duurt het altijd even voordat dat geland is.
[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-01-2022 12:40 ]
Nee, dan hadden ze een enorm verlengsnoer moeten hebben. Onderweg een laadpaal vinden, tsja, dat durfden ze niet aan vanwege range anxiety. Ze wilden direct of vrijwel direct laden.JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:25:
[...]
En granny aansluiten was geen optie? Niet ideaal, maar puur even oplossingsgericht denken. Misschien zit die niet direct vol maar kun je wel verder en onderweg allicht een laadpaal vinden, om hem daar zoveel op te laden tijdens dierentuin/strandbezoek/winkelen etc. om weer thuis te komen? Ampera-e heeft tenslotte aardig wat bereik...
Hm, ik zou nog even teruglezen wat de situatie was.aschja schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:25:
Een snellader is bij mij richting 100kW. Dan vul je de accu tot 80% binnen een half uur. En die tussentijd hoef je niet weg te kleunen in de kou, want je kunt gewoon in je auto gaan zitten. Non-argument dus. De paaldichtheid in Nederland is inmiddels best ok te noemen. Als ik van het zuiden naar Utrecht rij, enig idee hoeveel fastchargers ik tegen kom? Die kan jij niet op 2 handen tellen.
Situatie: EV bijna leeg, snellader in the middle of nowhere werkt niet. Of de pas niet, of de interne lader van je EV niet. Jij komt er wel uit, met de 100 kW laadsnelheid en de prima laadpaaldichtheid? Is een mede-Tweaker gebeurd. Met lege accu schijnt je auto ook niet meer te verwarmen enzo. Succes!
Ik kan hier best voor een deel in meegaan, behalve dat ik EV rijd en dit mij nog nooit is gebeurd. Omdat ik tot nog toe nooit ergens anders laad dan thuis, en heel soms op het werk. Bij mijn moeder nu wel eens aan de granny, al is dat niet wenselijk omdat de deur dan open staat en er kou binnen komt. Noodoplossinkje. Mijn doel is wel om dat zo te houden, alleen thuis laden. Totdat de 2e auto (ICE) wordt vervangen door een EV met trekhaak, een enorme actieradius (600+ km aub) en 4WD; dan is de ICE overbodigPrullenbak84 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Ok, in de hoop dat we even kunnen resetten en een normaal gesprek kunnen voeren...
Dit soort incidenten zijn supervervelend, en ontken ik ook niet. Ik denk zelfs dat we allemaal weleens een moment hebben gekend dat t vervelend was en krap werd, en dan zal je altijd zien: dan gaat het nog kei-en-kei-hard regenen ook...
Maarrr...ik durf wel bijna te stellen dat actieradius hier vrij weinig mee te maken heeft. Juist omdat iedereen dit soort dingen weleens meegemaakt heeft. De Ampera-e heeft best een grote actieradius, en tóch heb je dit verhaal. Ik ken dit soort verhalen van mezelf (auto heeft 320 wltp ofzo) en van mensen met een tesla. Het kan soms vervelend uitkomen. Natuurlijk maak je de kans wat kleiner dat het misgaat, als je actieradius wat groter is, maar het blijft plannen en opletten. Met een nog grotere actieradius hadden je ouders heen en weer naar de dierentuin gekund. Ok, en dan? Dan hadden ze vervolgens in het huisje weer gezeten met hetzelfde probleem. Je geeft zelf aan dat ze misscihen beter bij de dierentuin hadden kunnen laden. Dat is ook zo. En als dat mislukt was, dan misschien op de terugweg een snellader? En niet gelijk een uur laden, maar gewoon even een minuut of 10 om weer terug bij het huisje te komen met nog wat kilomters over. Ja, dat is even vervelend, maar op een dagje uit is 10 minuten nou ook weer geen ramp, toch?
Range anxiety is een ding, maar vooral vanwege het onbekende. Veel minder vanwege actieradius. Dat is echt een beetje ouderwets denken (en denk inderdaad dat dat ook met leeftijd te maken zou kunnen hebben, soms. Al kun je ook niet alle oudere mensen over één kam scheren). Een tank van 60 liter is ook een keer leeg, en ik heb ook in verschillende ICEs weleens billen zitten knijpen of ik de volgende pomp nog gingen halen...Is dat onhandig? Zeker. Kan dat in een EV met 100kWh capaciteit ook gebeuren? Zeker.
Men is heel erg gericht op de actieradius. Als iemand hoort dat ik een EV heb, is de eerste vraag vaak: "En hoe ver kan je daar mee rijden?" En als ik dan vertel dat ik hem nog nooit van 100% naar 0 heb gereden, dan duurt het altijd even voordat dat geland is.
Daarmee gaan we dan op vakantie. Voor mij is laadsnelheid vrij onbelangrijk, liever een enorme actieradius zodat ik lekker weinig hoef te laden. Ook betekent een enorme actieradius dat ik de accu makkelijk tussen de pakweg 20-80% kan houden, dat is goed voor de levensduur van de accu, net als het niet-snelladen dat ik doe. Win-win. Voor mij dan, zo vind ik het prettig. En dat mag best wat meer kosten, want zo'n EV zal niet goedkoop zijn (nu nog niet eens te koop).
@Juancho : eens, en prima tips. Ik zou dat zelf ook zo doen denk ik (of de ICE pakken), maar hier ging het om mijn ouders. Ze dachtten bij de B&B te kunnen laden, maar dat viel dus tegen. Volgens mij stonden er elke keer andere auto's. Gevalletje veel te weinig laadpalen voor het aantal kandidaat gebruikers.
[ Voor 66% gewijzigd door Dieken Taffert op 05-01-2022 12:50 ]
@Dieken Taffert ik mis even in je verhaal of het veelal dezelfde autos waren die stonden te laden. Grote kans dat er ook autos stonden die allang klaar waren maar niet weggehaald zijn. Zeker als je zoals jij stelt tig keer bent gaan kijken. Dan is een melding bij de receptie vaak wel genoeg om dit op te lossen.
Verder, het verhaal wat jij vertelt is idd vervelend, zeker voor mensen met die angst voor range. Wat dat kan oplossen is dat je de laatste snellader voor je bestemming nog even pakt om bij te laden zodat je ALTIJD genoeg % hebt om op locatie je ding te kunnen doen zonder een lege accu te komen zitten. En als je dan wel op je bestemming, dierentuin of wat dan ook extra kan bijladen... helemaal mooi meegenomen.
Ik heb het mij dus ook zo aangeleerd. Ik check eigenlijk altijd bij een langere rit waar de laatste snellader zit op de route of vlakbij zodat we die altijd even kunnen meepakken. Ik heb opzich geen angst want je hebt genoeg laad opties in NL, maar ik wil ook gewoon geen gezeur en gedoe op locatie hebben als het een keer tegenzit. Dus vandaar mijn tip: check altijd even waar de laatste snellader zit op je route voor eindbestemming.
Trouwens: ja in die paar unieke gevallen dat je auto niet kan laden door een storing... zo kan het ook gebeuren natuurlijk dat een tankstation net storing heeft. Ik heb dat vaker meegemaakt dan dat een laadpaal het niet deed of dat de auto niet wilde laden
. Bovendien is het ook niet slim om tot een bijna lege accu/tank te rijden natuurlijk.
Verder, het verhaal wat jij vertelt is idd vervelend, zeker voor mensen met die angst voor range. Wat dat kan oplossen is dat je de laatste snellader voor je bestemming nog even pakt om bij te laden zodat je ALTIJD genoeg % hebt om op locatie je ding te kunnen doen zonder een lege accu te komen zitten. En als je dan wel op je bestemming, dierentuin of wat dan ook extra kan bijladen... helemaal mooi meegenomen.
Ik heb het mij dus ook zo aangeleerd. Ik check eigenlijk altijd bij een langere rit waar de laatste snellader zit op de route of vlakbij zodat we die altijd even kunnen meepakken. Ik heb opzich geen angst want je hebt genoeg laad opties in NL, maar ik wil ook gewoon geen gezeur en gedoe op locatie hebben als het een keer tegenzit. Dus vandaar mijn tip: check altijd even waar de laatste snellader zit op je route voor eindbestemming.
Trouwens: ja in die paar unieke gevallen dat je auto niet kan laden door een storing... zo kan het ook gebeuren natuurlijk dat een tankstation net storing heeft. Ik heb dat vaker meegemaakt dan dat een laadpaal het niet deed of dat de auto niet wilde laden
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 05-01-2022 12:44 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Onze nieuwbouwwijk waar in 2013 de eerste palen geslagen zijn is volgens de gemeente nog steeds "bouwgebied" met 1000+ voordeuren. Het huis van de buren was in 2015 al opgeleverd en toch genoeg laadpalen te vinden terwijl de permanente bestrating nog niet klaar is.JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:41:
[...]
Ja, dat is wel een gemiste kans inderdaad. Ik woon in een nieuwbouwwijk. Raad eens hoeveel laadpalen ze hier hebben neergezet in een wijk met 250 woningen?
[...]
Uiteindelijk moeten ze, ook in een nieuwbouwwijk, eerst de aanvraag voor een laadpaal in behandeling kunnen nemen. Dit duurt over het algemeen +/- 9 maanden. Voor de meeste EV rijders is deze aanvraag echter nog mogelijk omdat ze op eigen terrein parkeren.
Ik doe dat ook, vooral thuis. Dat is ten eerste een heel stuk goedkoper, en ten tweede het gemak, en ten derde: zolang je het haalt op je accu is er niks aan de hand. Maar ik kan dus met mijn realistische zomer-snelweg-actieradius van 250km niet alles halen heen en terug. Als ik een dagje uit ga, wat verder is dan - zeg - 120 kilometer, dan hang ik hem aan de paal bij de bestemming. Lukt dat niet, dan ben ik een enkele keer veroordeeld tot de snellaadpaal. Het zij zo. In een ICE moet je ook soms stoppen bij een tankstation. Nou ja, nu duurt het wat langer. Ach, ik ben een dagje weg. Bakje koffie, sanitaire stop, en de tijd is zo weg.Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Ik kan hier best voor een deel in meegaan, behalve dat ik EV rijd en dit mij nog nooit is gebeurd. Omdat ik tot nog toe nooit ergens anders laad dan thuis, en heel soms op het werk.
En tja, het gebeurt dan soms dat je een dag vooral onderweg bent, en nergens lang stil staat. En dan zijn de snelladers bezet, onbereikbaar, of je komt er toevallig geen tegen. Dan wordt het lastig. Die situatie had ik dus een keer. Heel vervelend. Uiteindelijk een trage paal gevonden en daar een half uur gestaan om thuis te kunnen komen. Balen. Met een grotere actieradius had ik dat misschien niet gehad. Of ik was dan juist op die dag eerder niet even aan de laadpaal gaan staan? Of was ik misschien die ochtend niet zo angstvallig met 100% weggegaan? Omdat ik "toch een dikke accu" had gehad? En daarmee mezelf juist in de vingers had gesneden? Wie zal het zeggen.
Daarom gok ik er ook nooit op dat ik bijv. bij een vakantiepark als de roompot kan laden. Daar staan bij de hoofdingang ook vaak wel een paar palen maar er zitten ook genoeg aso's tussen die hun auto daar hele dagen laten staan. Dus ook dan weer, ff die laatste snellader pakken voor je bestemming. Kost je maar heel even tijd maar levert je een hoop ontspanning op als je op locatie bent. Dus dat kunnen je ouders of wie dan ook toch ook doen?Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
@Juancho : eens, en prima tips. Ik zou dat zelf ook zo doen denk ik (of de ICE pakken), maar hier ging het om mijn ouders. Ze dachtten bij de B&B te kunnen laden, maar dat viel dus tegen. Volgens mij stonden er elke keer andere auto's. Gevalletje veel te weinig laadpalen voor het aantal kandidaat gebruikers.
Je moet gewoon, als je geen laad/range stress wil, het niet zover laten komen. Makkelijker kan ik het niet maken. En gezien de snellaad infrastructuur in NL is dat easy. Rijden met een EV of daar voor willen kiezen houdt gewoon in een andere drive mindset hebben. Kost misschien even tijd, ik moest ook ff weten, maar uiteindelijk wordt het wel een automatisme. Personen die klagen nooit een EV te willen terwijl ze voornamelijk door NL rijden.. die piepen wel anders als ze een paar weken een fijne EV mee hebben en het gewoon zelf ervaren.
[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 05-01-2022 13:13 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Haha, nou is dit dus wel een ding...ik zou zo'n aso kunnen zijn. Ga ik lekker wandelen op de veluwe ofzo, in de buurt van zo'n park. Kom ik daar dus aan met minder dan 50% aan en moet terug naar huis, aan het eind van de dag. Na een uur of 3 is mijn auto dan wel vol, maar ik blijf nog even weg. Sorry, alvast!Juancho schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:08:
[...]
Daar staan bij de hoofdingang ook vaak wel een paar palen maar er zitten ook genoeg aso's tussen die hun auto daar hele dagen laten staan.
Even is wat anders als hele dagen de auto aan de stekker laten hangen. De personen die netjes direct hun auto weg halen zijn er maar beperkt. Ook omdat je lang niet altijd weet wanneer je auto wil is. Dus als je bijv. een paar uurtjes later terug bent (dagje strand, wandelen, stadje of gewoon in de nacht) terwijl je auto al vol is... dat is wat anders als je auto bewust laten staat terwijl je die allang weg had kunnen halen door even van je luie reet te komen.Prullenbak84 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:13:
[...]
Haha, nou is dit dus wel een ding...ik zou zo'n aso kunnen zijn. Ga ik lekker wandelen op de veluwe ofzo, in de buurt van zo'n park. Kom ik daar dus aan met minder dan 50% aan en moet terug naar huis, aan het eind van de dag. Na een uur of 3 is mijn auto dan wel vol, maar ik blijf nog even weg. Sorry, alvast!
Zeker, helemaal eens hoor. Als je in de buurt bent, en je auto is vol, ga m gewoon even weghalen. Al helemaaal op zo'n park, waar je toch een beetje allemaal op diezelfde paal bent aangewezen. Alleen zo jammer dat je aan de auto niet kan zien of diegene zijn auto laat staan terwijl ie gewoon in zijn huisje zit, of een dag weg is met de fiets, of lopend. (Of met de ICE van zijn zus naar de dierentuinJuancho schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Even is wat anders als hele dagen de auto aan de stekker laten hangen. De personen die netjes direct hun auto weg halen zijn er maar beperkt. Ook omdat je lang niet altijd weet wanneer je auto wil is. Dus als je bijv. een paar uurtjes later terug bent (dagje strand, wandelen, stadje of gewoon in de nacht) terwijl je auto al vol is... dat is wat anders als je auto bewust laten staat terwijl je die allang weg had kunnen halen door even van je luie reet te komen.
Ik lees nu trouwens dat je het over meervoud: "dagen" hebt. Dan wordt het wel een ander verhaal en kunnen we de term Aso wel gewoon gebruiken
[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-01-2022 13:24 ]
Ook zoiets. Overschot uit je PV installatie is pas gratis in mijn ogen nadat je PV installatie overschot draait na het halen van de terugverdientijd en je aanschaf/installatiekosten terugverdiend zijn. Tot die tijd is je overschot dan fijn om in je EV te knallen maar dat maakt de stroom nog niet gratis.JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:04:
[...]
Gratis zonnepaneleninstallatie bij de auto gehad?
En het opgelucht zijn nooit meer te hoeven tanken. Komt wellicht omdat ik de auto niet nodig heb voor woon-werkverkeer en enkel inzet voor uitjes.. ik tank 1x per maand de auto vol en daarmee rij ik 600/700km op 1 tank per maand. Dus die ene keer met lege tank eerst volgooien bij de pomp die op de route ligt vind ik geen ongemak.
Aangezien ik ook geen eigen oprit heb en afhankelijk zou zijn van openbare laadpalen of Tesla stalls zou ik bij een EV ook gewoon x km moeten afleggen om de EV aan de oplader te hangen. En om diezelfde 600/700km te halen is dat eerder 2/3x laden tov 1 keer volgooien die ice tank. Potato potato en bij in 1 stuk 200/300km rijden ben ik na 2/3 uur rijden wel toe aan een break. Een EV ook als je netjes tussen 20-80% wilt blijven.
Maargoed voor ieder wat wils. Geldt ook voor selectiecriteria bij aanschaf van een EV. Mate van snelladen en prijs van een EV zijn voor mij meer van belang dan totale accu capaciteit. Dat is meer nice to have dan must have simpelweg omdat ik niet een Audi E-tron, BMW i4, Mercedes EQS, Tesla of E-Niro zakelijk kan leasen. Zeg maar de km vreters met grootste accu capaciteit. Had ik het budget wel doe me dan maar een vernieuwde Tesla S met kek yoke stuurtje. Maar hey dromen mag
Ze zouden vanuit de overheid deze groene parkeerschijf eens moeten verplichten bij de verkoop van een EV:Juancho schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:08:
[...]
Daarom gok ik er ook nooit op dat ik bijv. bij een vakantiepark als de roompot kan laden. Daar staan bij de hoofdingang ook vaak wel een paar palen maar er zitten ook genoeg aso's tussen die hun auto daar hele dagen laten staan. Dus ook dan weer, ff die laatste snellader pakken voor je bestemming. Kost je maar heel even tijd maar levert je een hoop ontspanning op als je op locatie bent. Dus dat kunnen je ouders of wie dan ook toch ook doen?
Je moet gewoon, als je geen laad/range stress wil, het niet zover laten komen. Makkelijker kan ik het niet maken. En gezien de snellaad infrastructuur in NL is dat easy. Rijden met een EV of daar voor willen kiezen houdt gewoon in een andere drive mindset hebben. Kost misschien even tijd, ik moest ook ff weten, maar uiteindelijk wordt het wel een automatisme. Personen die klagen nooit een EV te willen terwijl ze voornamelijk door NL rijden.. die piepen wel anders als ze een paar weken een fijne EV mee hebben en het gewoon zelf ervaren.

Met telefoonnummer natuurlijk. Je hoeft er wat mij betreft geen handhaving op te zetten, er zijn belangrijkere prioriteiten voor BOA's.. maar als 40% het gaat gebruiken, zou dat al een hoop gezeur schelen (en acceptatie winnen)
Kunnen we collectief stoppen met dat 'bakje koffie' geneuzel als het over EV's gaat? Hier, op de frontpage als het over EV's gaat, lees ik net zo vaak "EV" als het woord "koffie". Wat een belegen, afgeleefde lijn van argumentatie. Ik kan het woord in die context bijna niet meer lezen zonder licht misselijk te worden.Prullenbak84 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:05:
[...] Ach, ik ben een dagje weg. Bakje koffie, sanitaire stop, en de tijd is zo weg.
Zo kleinburgerlijk ook, alsof iedereen die het uit principe moeilijk heeft met 30 a 40 minuten stilstaan, maar even moet 'chillen' en 'aan de koffie' gaan. Dooddoener.
Het laden en de range anxiety blijft gewoon voor veel mensen een reëel probleem, en dat ga je niet 'weglachen' door over 'koffie' en plaspauzes te neuzelen.

En niet iedereen heeft 5 kinderen of een kleine blaas. EV's moeten ook aan de man gebracht worden aan solo-rijders die betere dingen te doen hebben dan in een lelijke, vaak vuile, autosnelweg stop 40 minuten in de wagen te blijven zitten. Hoe lang doe je trouwens over tanken en plassen? lijkt mij dat dit op 10, max. 15 minuten wel lukt, en daarmee ga je echt geen 400 km 'tanken' in een EV.
En hoelang je 'moet' pauzeren, opgelegd door het radicale EV-collectief, bepaalt iedereen voor zichzelf. Inderdaad, soms 30 minuten, soms een uur, maar heel vaak ook minder.
Persoonlijk ben ik nog lang niet over op EV en wacht ik zeker nog af wat de markt brengt in de volgende 4 a 5 jaar. Omwille van een waaier aan redenen, waarvan range misschien nog wel de minste is. Ik denk zomaar aan zaken als aanschafprijs, ondersteuning op lange termijn, repairability op lange termijn (Een belangrijke! Ga maar wat recente filmpjes bekijken van Louis Rossman op YT).
Bouwkwaliteit van de auto is er ook 1. EV's zijn nieuwe en dure investeringen voor alle traditionele merken. Dus alle budget gaat naar tech, batterij, aandrijflijn en software, en de rest van de auto wordt zo goedkoop mogelijk in elkaar geduwd om de prijs te drukken. Denk aan VW ID.3 (trieste binnenkwaliteit), of Tesla (idem). Dus EV's zijn in aanschaf zeker nog niet gelijkwaardig aan ICE (let wel: aanschaf) als je ze 1 op 1 wil vergelijken. Er zal pas parity zijn als je dezelfde luxe, kwaliteit en afwerking terugvindt binnen en buiten, aan dezelfde prijs als de equivalente ICE. En dat is zeker nog niet het geval, ga er de Duitse merken maar op na.
Nog een puntje is 130 rijden. Van 100 naar 130 zakt de range zienderogen weg. Wat merk je dan, een hoop EV's die 'gezellig' tussen het zwaar transport rijden op het eerste vak aan 95-100 km/u, en dan af en toe eens uitzwalpen aan 110 om in te halen. 130 kunnen rijden waar toegestaan is niet iets wat ik op korte termijn ga opgeven. Dit komt sowieso wel goed met nog grotere batterijen, zodat de range redelijk blijft aan hoge snelheid.
Ik verwacht veel van solid state batterijen, die bovenstaande items wellicht zullen optimaliseren door meer capaciteit in minder volume/gewicht.
Het aanbod is ook nog veel te beperkt. De EV-database website heeft het over +-180 autos (waar 1 auto vaak in verschillende uitvoeringen vermeld wordt). Te weinig. Het merendeel van de wagens is lelijk, te opzichtig ("kijk mij eens groen zijn met alle blauwe en groene trim overal op de auto". Lijkt wel de pc RGB gamer markt tegenwoordig. En ja, je kan ze vast ook bestellen zonder die trim). Ofwel te duur voor de mooiere EV's. Het gaat wel (langzaamaan!) de goede kant op.
Het EV gebeuren is zeker te overwegen, voor mezelf dan, enkel in volgend scenario:
- kleine en goedkope instap EV (eenvoudig ding) met 200-250km (echte!) range voor alle lokale tripjes. Werk, vrienden, familie, hobby, inkopen. Daarmee vang je al 90% van de kilometers op met een bakje met lage TCO, en hou je de 2de auto 'fris'
- Thuis kunnen laden aan eigen laadpaal. Geen pasjes, palen, en ander geneuzel, tenzij in uiterste uitzondering.
- een ICE voor ernaast. Meer volume, grote range, gemakkelijke en zorgeloze roadtrips/vakanties, een groter item verhuizen, noem maar op.
- Eventueel nog wat ICE hobby-wagens voor het plezier (die dan ook 'fris' blijven, aangezien alle saaie km's op het 'witgoed product = EV' afgelegd worden)
Ze zien er uit als normale, subtiele wagens (C-klasse, bmw 330e). Zijn erg goedkoop in belastingen/tax (complete onzin natuurlijk, maar je kan er maar beter gebruik van maken). Je kan (op voorwaarde dat je thuis kan laden) afhankelijk van de situatie bijna al je lokale kms elektrisch rijden (50-60km). En je verder geen zorgen moeten maken over laadpalen, laadpasjes, range, wachttijden, enz... Gewoon doorkarren voor de langere ritten.
Misschien een laatste kans om aan goede voorwaarden (bijna geen belastingen) een mooie luxe ICE met 200+pk te rijden. Voordat overheden deze uitzonderingen verbieden.
@Amos_x Volgens mij staat er in de disclaimer van dit topic:
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
Keep rolling sixes!
Het is dan ook een "bij wijze van spreken". Om aan te geven dat het echt allemaal niet zo lang duurt. Vaak zelfs geen 30 a 40 minuten, zeker in de situatie die ik besprak in de door jou zo mooi selectief gequote post.Amos_x schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Kunnen we collectief stoppen met dat 'bakje koffie' geneuzel als het over EV's gaat? Hier, op de frontpage als het over EV's gaat, lees ik net zo vaak "EV" als het woord "koffie". Wat een belegen, afgeleefde lijn van argumentatie. Ik kan het woord in die context bijna niet meer lezen zonder licht misselijk te worden.
Zo kleinburgerlijk ook, alsof iedereen die het uit principe moeilijk heeft met 30 a 40 minuten stilstaan, maar even moet 'chillen' en 'aan de koffie' gaan. Dooddoener.
Range anxiety is een probleem, maar range in de praktijk heel vaak niet, blijkt uit de ervaringen die je onder andere hier veel leest. Natuurlijk, soms wel. Dat beschrijf ik hierboven ook.Het laden en de range anxiety blijft gewoon voor veel mensen een reëel probleem, en dat ga je niet 'weglachen' door over 'koffie' en plaspauzes te neuzelen.
Ik ben ook alleen. Heb geen 5 kinderen, en heb geen kleine blaas. Maar ik rijd wel al een tijdje in een EV. En snelladen heb ik alleen nog maar gedaan op de momenten dat ik mijn huis of bestemming niet meer ging halen, en dan heb je echt never nooit 400km nodig. Ik kon dan met een minuut of 10 weer verder. Zal ik je eens een geheim vertellen? Ik heb zelfs niet iedere keer dat ik dat deed, koffie gedronken!En niet iedereen heeft 5 kinderen of een kleine blaas. EV's moeten ook aan de man gebracht worden aan solo-rijders die betere dingen te doen hebben dan in een lelijke, vaak vuile, autosnelweg stop 40 minuten in de wagen te blijven zitten. Hoe lang doe je trouwens over tanken en plassen? lijkt mij dat dit op 10, max. 15 minuten wel lukt, en daarmee ga je echt geen 400 km 'tanken' in een EV.

Wow...je weet dat je hier in een topic zit waar ev-rijders en misschien-ev-rijders hun ervaringen delen? Sorry dat de positieve verhalen op jou overkomen als "radicale ev-collectief", maar...wow. Ik weet niet wat ik moet zeggen.En hoelang je 'moet' pauzeren, opgelegd door het radicale EV-collectief, bepaalt iedereen voor zichzelf. Inderdaad, soms 30 minuten, soms een uur, maar heel vaak ook minder.
Ok. Moet jij weten. Wat doe je hier dan?
Persoonlijk ben ik nog lang niet over op EV en wacht ik zeker nog af wat de markt brengt in de volgende 4 a 5 jaar.
Over afgeleefde lijn van argumentatie gesproken.Bla bla bla bla

Let op:
@Amos_x
Het EV gebeuren is zeker te overwegen, voor mezelf dan, enkel in volgend scenario:
kleine en goedkope instap EV (eenvoudig ding) met 200-250km (echte!) range voor alle lokale tripjes. Werk, vrienden, familie, hobby, inkopen. Daarmee vang je al 90% van de kilometers op met een bakje met lage TCO, en hou je de 2de auto 'fris'
De elektrische Dacia vinkt dit allemaal af.
Thuis kunnen laden aan eigen laadpaal.Geen pasjes, palen, en ander geneuzel, tenzij in uiterste uitzondering.
Afhankelijk van je persoonlijke woonsituatie is dit wellicht te realiseren met behulp van een kabel goot of ondersteuning van je Gemeente.
Een ICE voor ernaast. Meer volume, grote range, gemakkelijke en zorgeloze roadtrips/vakanties, een groter item verhuizen, noem maar op.
Een benzine Dacia tikt dat dan weer af. Voor de ruimte hoef je die echter niet te nemen want diezelfde Dacia heb je als EV al dus zou ook zomaar een kleinere Up/Mii/Clio kunnen worden maar het liefst plug-in dan.
Eventueel nog wat ICE hobby-wagens voor het plezier (die dan ook 'fris' blijven, aangezien alle saaie km's op het 'witgoed product = EV' afgelegd worden)
Hobby wagens voor het plezier? Wat heeft dat met je EV overstap te maken?
Als je die wilt kan je die ongeacht je EV overstap gewoon aanschaffen natuurlijk.
kleine en goedkope instap EV (eenvoudig ding) met 200-250km (echte!) range voor alle lokale tripjes. Werk, vrienden, familie, hobby, inkopen. Daarmee vang je al 90% van de kilometers op met een bakje met lage TCO, en hou je de 2de auto 'fris'
De elektrische Dacia vinkt dit allemaal af.
Thuis kunnen laden aan eigen laadpaal.Geen pasjes, palen, en ander geneuzel, tenzij in uiterste uitzondering.
Afhankelijk van je persoonlijke woonsituatie is dit wellicht te realiseren met behulp van een kabel goot of ondersteuning van je Gemeente.
Een ICE voor ernaast. Meer volume, grote range, gemakkelijke en zorgeloze roadtrips/vakanties, een groter item verhuizen, noem maar op.
Een benzine Dacia tikt dat dan weer af. Voor de ruimte hoef je die echter niet te nemen want diezelfde Dacia heb je als EV al dus zou ook zomaar een kleinere Up/Mii/Clio kunnen worden maar het liefst plug-in dan.
Eventueel nog wat ICE hobby-wagens voor het plezier (die dan ook 'fris' blijven, aangezien alle saaie km's op het 'witgoed product = EV' afgelegd worden)
Hobby wagens voor het plezier? Wat heeft dat met je EV overstap te maken?
Als je die wilt kan je die ongeacht je EV overstap gewoon aanschaffen natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 05-01-2022 15:06 ]
Prima, dan mag er eigenlijk over niets meer meer gediscussieerd worden. Leve de ultrastreng afgelijnde moderaties op GoT dan, zoals gewoonlijk.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:54:
@Amos_x Volgens mij staat er in de disclaimer van dit topic:
Let op:
Elke EV heeft trouwens z'n eigen topic.
In dit meer algemene topic zie ik, behalve mijn post, nog wel vaker "existentiële" argumentatie over de voor- en nadelen van EV's, in een algemenere mobiliteitscontext. Ik lees al enkele honderden pagina's mee.
Het idee, lijkt mij, is om het hier in meer algemene termen over EV's te hebben. En hoe kan je dat doen, zonder ze vanuit een breder perspectief te bekijken in het globale aanbod aan mobiliteit?
Ik ken persoonlijk een aantal mensen, met genoeg inkomen om gemakkelijk op EV over te gaan, die nog steeds niet over zijn. Of zelfs terugkomen van EV's. Dus er is wel degelijk een reëel probleem.
De laatste paar pagina's hier gaan over het rabiate invalideren van terechte zorgen van twijfelende kopers. Dan wordt het EV-gebeuren ook maar vanuit een zeer nauw perspectief belicht in dit topic.
Trouwens, het omslagpunt ligt voor elk individu anders. Iedereen is namelijk een individu met andere verwachtingen en gebruikspatronen. Het lijkt me interessant om te voelen waar dat omslagpunt voor andere tweakers ligt.
Door de disclaimer die je aanhaalt, sla je meteen elke constructieve discussie dood. En het lijkt me ook een disclaimer bedoeld om een soort echo-chamber topic te creëren.
Ik heb het trouwens niet over waterstof, stikstof of alternatieve brandstoffen. Ik geef nota bene zelf het scenario aan waarin ik zelf bijna overstag zou kunnen gaan, en 90-95% van m'n km's elektrisch rijden.
Nog een opmerking dan. Voor een product wat zo 'groen' zou moeten zijn, en zo hard gepusht wordt, worden erg weinig kritische opmerkingen gemaakt over long-term repairability en duurzaamheid, en het rijdend houden van die EV's over 15-20 jaar.
Dit argument staat voor mij persoonlijk met grote voorsprong op 1. En er is gewoon nog te weinig EV en lange termijn info om zich hierover uit te spreken. Ik zie het erg somber in, maar ik word graag overtuigd van het tegendeel. De tijd zal het zeggen.
Mooi, ik leer hier weer van: zodra ik een EV heb gaat er een verlengsnoer in de autoDieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Nee, dan hadden ze een enorm verlengsnoer moeten hebben.
Duidelijk. Ik zie hier toch meer een probleem in aanpassen van gedrag dan in een gebrek aan oplaadmogelijkheden. Dat anders gaan denken, dat gaat weer over verandering. Daar zit de crux vaak. Ik zeg niet dat het móet, maar dat iemand dat niet wilt is wat anders dan dat er geen oplossingen voorhanden zouden zijn. Ook al zijn die misschien niet altijd ideaal maar kunnen ze wel werken.Onderweg een laadpaal vinden, tsja, dat durfden ze niet aan vanwege range anxiety. Ze wilden direct of vrijwel direct laden.
Alleen, ook op hele drukke dagen kun je altijd bij een tankstation terecht, op meerdere plekken geldt dat niet voor de laadpalen. Ik denk dat je daar best omheen kunt werken hoor, ik heb ook nog even gekeken hoe het zit met snelladers op de route naar de Noord-Hollandse kust, maar jouw argument gaat imho daar enigszins scheef. Dat het op een andere manier opgelost kan worden, jaPrullenbak84 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Een tank van 60 liter is ook een keer leeg, en ik heb ook in verschillende ICEs weleens billen zitten knijpen of ik de volgende pomp nog gingen halen...Is dat onhandig? Zeker. Kan dat in een EV met 100kWh capaciteit ook gebeuren? Zeker.
KloptDieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:12:
[...]
Het meest waarschijnlijke antwoord lijkt me tevens het meest treurige: nul?
Dat is natuurlijk super bekrompen en totaal niet ambitieus op klimaatgebied. Ik snap best dat ze in deze fase van de transitie niet voor elke 3 parkeerplekken een paal neer gaan zetten. Maar een kleine 250 woningen, volgens mij zijn de nieuwbouweisen zodanig dat je 3,8 parkeerplek per woning moet hebben (wel inclusief eigen parkeerplaatsen meegerekend maar die zijn hier niet in de meerderheid). Dus pak hem beet 900 totaal minus 70 opritten ofzo? Dus 830 publieke plekken en geen enkele paal. Nog los van dat het vrij bekrompen is om als uitgangspunt te hanteren dat er alleen een paal in de wijk nodig is voor mensen die er daadwerkelijk wonen. Wees dan pro-actief en zet gewoon op 3 of 4 plekken een paal neer. Je kunt makkelijk monitoren of er meer gewenst zijn of dat het voorlopig voldoende is; feit is dat ze in de toekomst alleen maar meer gebruikt worden.Deveon schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:52:
[...]
Uiteindelijk moeten ze, ook in een nieuwbouwwijk, eerst de aanvraag voor een laadpaal in behandeling kunnen nemen. Dit duurt over het algemeen +/- 9 maanden. Voor de meeste EV rijders is deze aanvraag echter nog mogelijk omdat ze op eigen terrein parkeren.
Ecodan warmtepomp
Ik was eerder ook van het maar stug doorrijden op langere ritten. Ik merk nu dat ik juist die 1 of 2x kort stoppen eerder fijner vindt om fitter achter het stuur te blijven. Dus dat is ook nog wel een puntje denk ik.
Als je een km of 300 rijdt, wat volgens mij veel EV's wel of net halen.. .dan is een stop van bijv. 10-15 min alleen maar prettig. En ik haal dan idd vaak iets te drinken wat niet perse koffie hoeft te zijn maar als er een Starbucks is... hell yeah!
En vrijwel niemand gaat 40 minuten laden, daar is snelladen dan ook niet voor bedoeld. Geen rare gedachte overigens van @Amos_x want dat had ik eerst ook. Maar snelladen doe je om ff in korte tijd genoeg bij te laden om bijv. je volgende bestemming (ruim) te halen. In 40 min tijd laad je bijna tot 90% wat je nooit gaat doen gezien de dropdown na een procentje of 50-60.
Ik schat zo in uit eigen ervaren dat de meeste EV rijders zo tussen de 10-20 minuten laden om vervolgens weer te vertrekken.
Als je een km of 300 rijdt, wat volgens mij veel EV's wel of net halen.. .dan is een stop van bijv. 10-15 min alleen maar prettig. En ik haal dan idd vaak iets te drinken wat niet perse koffie hoeft te zijn maar als er een Starbucks is... hell yeah!

En vrijwel niemand gaat 40 minuten laden, daar is snelladen dan ook niet voor bedoeld. Geen rare gedachte overigens van @Amos_x want dat had ik eerst ook. Maar snelladen doe je om ff in korte tijd genoeg bij te laden om bijv. je volgende bestemming (ruim) te halen. In 40 min tijd laad je bijna tot 90% wat je nooit gaat doen gezien de dropdown na een procentje of 50-60.
Ik schat zo in uit eigen ervaren dat de meeste EV rijders zo tussen de 10-20 minuten laden om vervolgens weer te vertrekken.
Amos_x schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Kunnen we collectief stoppen met dat 'bakje koffie' geneuzel als het over EV's gaat? Hier, op de frontpage als het over EV's gaat, lees ik net zo vaak "EV" als het woord "koffie". Wat een belegen, afgeleefde lijn van argumentatie. Ik kan het woord in die context bijna niet meer lezen zonder licht misselijk te worden.
Het laden en de range anxiety blijft gewoon voor veel mensen een reëel probleem, en dat ga je niet 'weglachen' door over 'koffie' en plaspauzes te neuzelen.![]()
En niet iedereen heeft 5 kinderen of een kleine blaas. EV's moeten ook aan de man gebracht worden aan solo-rijders die betere dingen te doen hebben dan in een lelijke, vaak vuile, autosnelweg stop 40 minuten in de wagen te blijven zitten. Hoe lang doe je trouwens over tanken en plassen? lijkt mij dat dit op 10, max. 15 minuten wel lukt, en daarmee ga je echt geen 400 km 'tanken' in een EV.
En hoelang je 'moet' pauzeren, opgelegd door het radicale EV-collectief, bepaalt iedereen voor zichzelf. Inderdaad, soms 30 minuten, soms een uur, maar heel vaak ook minder.
Een Taycan laadt je per 5 minuten 100km op. Porsche? Ja dat kan ik niet betalen. Guess what? Sinds dit jaar is deze technologie ook in een Hyundai en Kia te krijgen. Ik denk dat een groot deel van jouw bezwaren door technologische ontwikkelingen opgelost worden. Even 10 minuten aan de lader (tanken kost ook 5+ minuten) en je rijdt naar huis, alwaar die aan een gewone laadpaal kan. In het ergste geval ben je een keer een 30 minuten bij een snellader en kun je met een Ioniq 5 op een dag 550(winter)/700km afleggen; met 10 minuten bij de snellader nog steeds 435/550 op een dag. Voor 98% van Nederland meer dan voldoende. Misschien behoor jij bij die 2% die meerdere keren per week 435/550 (je moet toch een keer lunchen) plus kilometer rijdt. Dan is BEV niks voor jou.
Range anxiety is voor de meeste mensen dan ook meer een psychisch dingetje dan een daadwerkelijk probleem.
Tja, ook bij gewone ICE auto's zijn er auto's met beroerde kwaliteit. Ik denk dat het meer de beperkte keuze uit modellen uberhaupt is. Want van 10 interessante modellen 3 met matige kwaliteit is een groter probleem dan op de 100 modellen 30 met slechte kwaliteit.Bouwkwaliteit van de auto is er ook 1. EV's zijn nieuwe en dure investeringen voor alle traditionele merken. Dus alle budget gaat naar tech, batterij, aandrijflijn en software, en de rest van de auto wordt zo goedkoop mogelijk in elkaar geduwd om de prijs te drukken. Denk aan VW ID.3 (trieste binnenkwaliteit), of Tesla (idem). Dus EV's zijn in aanschaf zeker nog niet gelijkwaardig aan ICE (let wel: aanschaf) als je ze 1 op 1 wil vergelijken. Er zal pas parity zijn als je dezelfde luxe, kwaliteit en afwerking terugvindt binnen en buiten, aan dezelfde prijs als de equivalente ICE. En dat is zeker nog niet het geval, ga er de Duitse merken maar op na.
De range blijft nooit hetzelfde als je harder gaat rijden maar het duurt wel langer voor je accu leeg is met een hogere capaciteitNog een puntje is 130 rijden. Van 100 naar 130 zakt de range zienderogen weg. Wat merk je dan, een hoop EV's die 'gezellig' tussen het zwaar transport rijden op het eerste vak aan 95-100 km/u, en dan af en toe eens uitzwalpen aan 110 om in te halen. 130 kunnen rijden waar toegestaan is niet iets wat ik op korte termijn ga opgeven. Dit komt sowieso wel goed met nog grotere batterijen, zodat de range redelijk blijft aan hoge snelheid.
Eerste apparaten met solid state zijn gemaakt, al is het op een iets andere schaal; gehoorapparaten.Ik verwacht veel van solid state batterijen, die bovenstaande items wellicht zullen optimaliseren door meer capaciteit in minder volume/gewicht.
Tuurlijk, thuis laden is het prettigst. Maar reken je bij het tankstation ook altijd cash af omdat je een hekel hebt aan pinpassen?- Thuis kunnen laden aan eigen laadpaal. Geen pasjes, palen, en ander geneuzel, tenzij in uiterste uitzondering.
Dit hoop ik heel erg en ik zou er geen problemen mee hebben als je gelimiteerd wordt in het aantal kilometers dat je er jaarlijks mee mag rijden. Ik heb een MX5 en voor comfort gaat er niks boven EV, maar qua beleving tipt er niks aan mijn MX5 met het geluid, motorkarakter en lekker zelf moeten schakelen.- Eventueel nog wat ICE hobby-wagens voor het plezier (die dan ook 'fris' blijven, aangezien alle saaie km's op het 'witgoed product = EV' afgelegd worden)
We moeten juist af van verbranding, in ieder geval voor mainstream. Dus dat is hoogstens een tussenstation.Persoonlijk zie ik nu meer in het aanbod Plugin Hybrids die de meeste merken aanbieden.
Ze zien er uit als normale, subtiele wagens (C-klasse, bmw 330e). Zijn erg goedkoop in belastingen/tax (complete onzin natuurlijk, maar je kan er maar beter gebruik van maken). Je kan (op voorwaarde dat je thuis kan laden) afhankelijk van de situatie bijna al je lokale kms elektrisch rijden (50-60km). En je verder geen zorgen moeten maken over laadpalen, laadpasjes, range, wachttijden, enz... Gewoon doorkarren voor de langere ritten.
Ecodan warmtepomp
Nee het gaat over de afwegingen bij het aanschaffen van een EV, o.a. range.Amos_x schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:08:
bla bla bla bla
Jij trekt het bezit van een EV in twijfel gebaseerd op een paar verhalen die je hoort.
Aan je schrijfstijl te zien kom je uit België....sorry ja. een aantal argumenten die je hebt snap ik, maar heeft dat niet puur te maken met de stand van zaken in België?
In België is de infra voor EV's weinig aanwezig, brak of werkt niet.
We zitten hier niet om te discussieren over de zin of onzin van een EV, en het verheerlijken het door jou geliefde milieuvervuilende, verouderde barrel op dinosap: dit topic gaat over EV auto's.

Keep rolling sixes!

Reële gebruikservaringen lezen, informatie vinden. De evolutie volgen, het typische EV-gebruik voor mezelf kaderen en afleggen tegenover wat ik verwacht van een auto.
Trouwens, 4 a 5 jaar omdat m'n ICE bij lange na nog niet aan vervanging toe is. En ik ga uit van nog 1 ICE (korte termijn, nu het nog kan) alvorens volledig om te (moeten!) gaan. Wat ook zal gebeuren, maak je maar geen zorgen.
Maar dan ben ik tenminste al mooi "ingelezen"
En inderdaad, de overgang zal er niet komen uit mezelf, maar omdat de markt beweegt, de regelgeving verandert, of ICE rijden door de overheid compleet onmogelijk wordt gemaakt of wanneer ICE rijden echt onevenredig duur wordt tov EV. Dat mag je jammer vinden, maar dat is mijn realiteit. Vermoedelijk ben ik daar niet alleen in.
3.8 parkeerplaatsen per woning lijkt mij wel erg overdreven. Tegenwoordig moet je blij zijn met 1.8 denk ik. Daarnaast denk ik dat de vraag naar de palen zo hoog is dat ik wel begrijp dat de focus is op locaties waar ze gegarandeerd ook regelmatig gebruikt gaan worden, ergo waar EV rijders wonen zonder eigen parkeerplaats.JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:09:
[...]
Dat is natuurlijk super bekrompen en totaal niet ambitieus op klimaatgebied. Ik snap best dat ze in deze fase van de transitie niet voor elke 3 parkeerplekken een paal neer gaan zetten. Maar een kleine 250 woningen, volgens mij zijn de nieuwbouweisen zodanig dat je 3,8 parkeerplek per woning moet hebben (wel inclusief eigen parkeerplaatsen meegerekend maar die zijn hier niet in de meerderheid). Dus pak hem beet 900 totaal minus 70 opritten ofzo? Dus 830 publieke plekken en geen enkele paal. Nog los van dat het vrij bekrompen is om als uitgangspunt te hanteren dat er alleen een paal in de wijk nodig is voor mensen die er daadwerkelijk wonen. Wees dan pro-actief en zet gewoon op 3 of 4 plekken een paal neer. Je kunt makkelijk monitoren of er meer gewenst zijn of dat het voorlopig voldoende is; feit is dat ze in de toekomst alleen maar meer gebruikt worden.
Er mag zeer zeker wel gediscusieerd worden. Alleen het heeft echt geen enkele zin om hier EV's te komen afkraken en te roepen dat het allemaal nog niet kan, en allemaal te duur is, etc etc. Er zitten hier genoeg ervaringsdeskundigen die het tegendeel bewijzen. Als jij in een ICE wil blijven rijden, houden wij je niet tegen. Maar hier komen roepen dat wij niet postief over EV's zouden moeten zijn, omdat JIJ denkt dat het niet kan, slaat nergens op.Amos_x schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Prima, dan mag er eigenlijk over niets meer meer gediscussieerd worden. Leve de ultrastreng afgelijnde moderaties op GoT dan, zoals gewoonlijk.
Waarom is dat een probleem? Blijkbaar vindt jij het een probleem? EV rijden is nog niet voor iedereen. Hangt heel erg van je situatie af in allerlei opzichten. Er zijn genoeg mensen die zich niet goed voorbereid hadden, en waarvoor de verandering toch groter bleek dan ze dachten. Juist daarom is het goed dat er zo'n topic is, waar de "problemen" besproken worden, maar ook de manieren waarop mensen met die "problemen" om gaan.Elke EV heeft trouwens z'n eigen topic.
In dit meer algemene topic zie ik, behalve mijn post, nog wel vaker "existentiële" argumentatie over de voor- en nadelen van EV's, in een algemenere mobiliteitscontext. Ik lees al enkele honderden pagina's mee.
Het idee, lijkt mij, is om het hier in meer algemene termen over EV's te hebben. En hoe kan je dat doen, zonder ze vanuit een breder perspectief te bekijken in het globale aanbod aan mobiliteit?
Ik ken persoonlijk een aantal mensen, met genoeg inkomen om gemakkelijk op EV over te gaan, die nog steeds niet over zijn. Of zelfs terugkomen van EV's. Dus er is wel degelijk een reëel probleem.
Dan heb je echt neit goed gelezen. Als we het misverstand even links laten liggen, zie ik op deze pagina's twee gesprekken:De laatste paar pagina's hier gaan over het rabiate invalideren van terechte zorgen van twijfelende kopers. Dan wordt het EV-gebeuren ook maar vanuit een zeer nauw perspectief belicht in dit topic.
- één iemand die erover denkt een auto te kopen, maar bang is een auto te kopen met een te kleine range. Daarop worden suggesties gegeven en manieren om toch rond te komen met een auto met een kleinere range. Soms vereist dit even wat aanpassingsvermogen namelijk, en een andere manier van denken. Dus die suggesties worden gegeven.
- en daarop aansluitend een discussie over waar je wanneer hoe laadt, en dat het daardoor heel erg van situatie afhankelijk is of je wel écht een auto met grotere range nodig hebt, of juist niet.
Dit is precies waar dit topic voor bedoeld is. Maar toen kwam jij, met de post waarvoor dit topic dus precies niet bedoeld is.
Ook dat is wat we hier doen. Dus ik volg je nog steeds niet.Trouwens, het omslagpunt ligt voor elk individu anders. Iedereen is namelijk een individu met andere verwachtingen en gebruikspatronen. Het lijkt me interessant om te voelen waar dat omslagpunt voor andere tweakers ligt.
Dat zie je toch echt verkeerd. Nogmaals: Het gaat erom dat we niet telkens hier hoeven te gaan lopen verdedigen waarom je met een EV wél gewoon je leven kan leven en niet telkens de vooroordelen en onzin* - waarvan jij er ook een aantal aan haalt - hoeven te gaan lopen weerleggen. Daar worden we namelijk nogal moe van.Door de disclaimer die je aanhaalt, sla je meteen elke constructieve discussie dood. En het lijkt me ook een disclaimer bedoeld om een soort echo-chamber topic te creëren.
* Dit soort onzin dus.Ik heb het trouwens niet over waterstof, stikstof of alternatieve brandstoffen. Ik geef nota bene zelf het scenario aan waarin ik zelf bijna overstag zou kunnen gaan, en 90-95% van m'n km's elektrisch rijden.
Nog een opmerking dan. Voor een product wat zo 'groen' zou moeten zijn, en zo hard gepusht wordt, worden erg weinig kritische opmerkingen gemaakt over long-term repairability en duurzaamheid, en het rijdend houden van die EV's over 15-20 jaar.
Dit argument staat voor mij persoonlijk met grote voorsprong op 1. En er is gewoon nog te weinig EV en lange termijn info om zich hierover uit te spreken. Ik zie het erg somber in, maar ik word graag overtuigd van het tegendeel. De tijd za het zeggen.
Ja en met dat beleid boor je dus het draagvlak voor de transitie de grond inDeveon schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:20:
[...]
3.8 parkeerplaatsen per woning lijkt mij wel erg overdreven. Tegenwoordig moet je blij zijn met 1.8 denk ik. Daarnaast denk ik dat de vraag naar de palen zo hoog is dat ik wel begrijp dat de focus is op locaties waar ze gegarandeerd ook regelmatig gebruikt gaan worden, ergo waar EV rijders wonen zonder eigen parkeerplaats.
Ik ga nog even zoeken naar het aantal parkeerplekken; ik kan sowieso al wel in de wijk zijn dat het erg royaal gedimensioneerd is.
Ecodan warmtepomp
Een road-trip maken met een EV zonder een grannycharger met verlengkabel bij je te hebben is alsof je off-road gaat rijden in je ICE zonder jerrycan benzine bij je te hebben. Dat doe je maar 1x fout.Dieken Taffert schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:32:
[...]
Nee, dan hadden ze een enorm verlengsnoer moeten hebben.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Alleen die reele gerbruikerservaringen die vind je dan vervolgens te positief en "het radicale ev-collectief". Ik snap er niks van.Amos_x schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:20:
[...]
Lezen, "inlezen" zoals dat hier op GoT vaak wordt genoemd. Dan doe ik dat, is het weer niet goed
![]()
Reële gebruikservaringen lezen, informatie vinden. De evolutie volgen, het typische EV-gebruik voor mezelf kaderen en afleggen tegenover wat ik verwacht van een auto.
[verwijderd]
[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]
Bij ons in de randstad is 1.4 auto per woning meer uitzondering (positief bedoeld) dan regelJT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:25: Ik ga nog even zoeken naar het aantal parkeerplekken; ik kan sowieso al wel in de wijk zijn dat het erg royaal gedimensioneerd is.
Keep rolling sixes!
Elke EV rijder heeft toch liever een laadpaal in zijn eigen straat ziet dan in de straat van een ander. Op die 250 voordeuren zal maar een fractie van de bezoekers een EV hebben en zelfs een fractie daarvan moet laden om weer thuis te komen. Het is zonde om voor tienduizenden euro's te investeren in een paal die maar sporadisch gebruikt wordt. Het effect op de transitie lijkt mij minimaal tot nihil, zeker gezien wij in Nederland best verwend zijn met snelladers. Voordeel van een nieuwbouwwijk is wel dat het uitrollen van een haspel een stuk eenvoudiger is dan in een wijk die af is en het opeens inbreuk doet op het straatbeeld.JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:25:
[...]
Ja en met dat beleid boor je dus het draagvlak voor de transitie de grond inWil je ergens op visite, moet je 2 kilometer lopen naar een laadpaal hier. Natuurlijk, we hebben het er net over, snellader onderweg enzo. Helemaal prima voor een transitie. Maar dan moet je wel verandering zien. Van mijn part hadden ze hier 1 paal neergezet. Maar dit is toch echt brak vind ik.
Ik ga nog even zoeken naar het aantal parkeerplekken; ik kan sowieso al wel in de wijk zijn dat het erg royaal gedimensioneerd is.
Volgens mij moet de snellader niet de eerste goto-oplossing zijn voor een EV. Een van de voordelen van een EV, waartegen je incidenteel stilstaan bij een snellader langer dan tanken zou duren kunt wegstrepen, is dat je kan laden terwijl je wat anders doet. En dat is op deze manier voor een flink deel van de inwoners van de wijk en bezoekers niet mogelijk. Dus het argument van snelladers ben ik het voor het einddoel niet mee eens. Tienduizenden euro's voor 1 paal lijkt mij wat overdreven, zeker in een nieuwbouwwijk waar alle infra nieuw wordt aangelegd. Ik denk dat niet veel EV-eigenaren het erover zullen hebben als ze even 100 of 200 meter moeten lopen. Maar er zit hier gewoon niks op een reële loopafstand. Ik vind het een inkopper want als je de paal op de rand van de wijk zou plaatsen dan bedien je niet alleen deze wijk ermee, maar in totaal een 750 woningen ofzo als je er vanuit zou gaan dat 300 meter lopen niet zo een drama is. Dat is 5 minuten max.Deveon schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Elke EV rijder heeft toch liever een laadpaal in zijn eigen straat ziet dan in de straat van een ander. Op die 250 voordeuren zal maar een fractie van de bezoekers een EV hebben en zelfs een fractie daarvan moet laden om weer thuis te komen. Het is zonde om voor tienduizenden euro's te investeren in een paal die maar sporadisch gebruikt wordt. Het effect op de transitie lijkt mij minimaal tot nihil, zeker gezien wij in Nederland best verwend zijn met snelladers. Voordeel van een nieuwbouwwijk is wel dat het uitrollen van een haspel een stuk eenvoudiger is dan in een wijk die af is en het opeens inbreuk doet op het straatbeeld.
En natuurlijk is het effect van deze ene wijk nihil, maar als dat vaker gebeurt dan wordt het effect steeds groter. Daarnaast, hoeveel mensen hoor je wel niet dat ze geen EV kopen want er is geen laadpaal in de buurt. Van wie verwacht je het initiatief in dit kip en ei probleem, de overheid die de mogelijkheid heeft deze palen te plaatsen of burgers van wie een groot deel dat niet kan in verband met geen eigen oprit? Of bezoekers die dat natuurlijk ook niet kunnen?
Overigens nog even gezocht, het getal wat mij door de bouwer is verteld wijkt af van de regelgeving; 2,3 plaatsen gemiddeld (hangt af van type woning). Wellicht afwijkende afpsraken, ik heb het verkeerd gehoord of het is mij verkeerd verteld. Hoe dan ook, op zo een complete wijk is 1 paal echt peanuts.
[ Voor 8% gewijzigd door JT op 05-01-2022 15:49 ]
Ecodan warmtepomp
Dat gemeenten niet iedere nieuwbouwwijk meteen helemaal vol gooien met laadpalen, snap ik heel goed. Maar als ik anno nu een woonwijk zou aanleggen, zou ieder huis op zijn minst standaard een kabelgoot, of van die aangepaste tegels hebben, naar de dichtstbijzijnde parkeerplek. Maar zelfs dat is nog teveel gevraagd. Dat is jammer.Deveon schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Elke EV rijder heeft toch liever een laadpaal in zijn eigen straat ziet dan in de straat van een ander. Op die 250 voordeuren zal maar een fractie van de bezoekers een EV hebben en zelfs een fractie daarvan moet laden om weer thuis te komen. Het is zonde om voor tienduizenden euro's te investeren in een paal die maar sporadisch gebruikt wordt. Het effect op de transitie lijkt mij minimaal tot nihil, zeker gezien wij in Nederland best verwend zijn met snelladers. Voordeel van een nieuwbouwwijk is wel dat het uitrollen van een haspel een stuk eenvoudiger is dan in een wijk die af is en het opeens inbreuk doet op het straatbeeld.
Volgens mij kun je het beleid eenvoudig opvragen/opzoeken voor jouw gemeente, aangezien er geen algemeen beleid is.JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:39:
Ik denk dat niet veel EV-eigenaren het erover zullen hebben als ze even 100 of 200 meter moeten lopen. Maar er zit hier gewoon niks op een reële loopafstand. Ik vind het een inkopper want als je de paal op de rand van de wijk zou plaatsen dan bedien je niet alleen deze wijk ermee, maar in totaal een 750 woningen ofzo als je er vanuit zou gaan dat 300 meter lopen niet zo een drama is. Dat is 5 minuten max.
En natuurlijk is het effect van deze ene wijk nihil, maar als dat vaker gebeurt dan wordt het effect steeds groter. Daarnaast, hoeveel mensen hoor je wel niet dat ze geen EV kopen want er is geen laadpaal in de buurt. Van wie verwacht je het initiatief in dit kip en ei probleem, de overheid die de mogelijkheid heeft deze palen te plaatsen of burgers van wie een groot deel dat niet kan in verband met geen eigen oprit? Of bezoekers die dat natuurlijk ook niet kunnen?
Overigens nog even gezocht, het getal wat mij door de bouwer is verteld wijkt af van de regelgeving; 2,3 plaatsen gemiddeld (hangt af van type woning). Wellicht afwijkende afpsraken, ik heb het verkeerd gehoord of het is mij verkeerd verteld. Hoe dan ook, op zo een complete wijk is 1 paal echt peanuts.
In onze gemeente moet je je als EV eigenaar/berijder registreren.
Als je geen eigen oprit hebt kun je een aanvraag doen voor een laadpaal, mits er binnen een straal van 300m rond je auto geen paal staat. Die aanvraag wordt dan beoordeeld.
Als er al 1 staat binnen 300m hebt doen ze niets. Als je een oprit hebt, wordt je geacht om je laadvoorziening zelf te regelen.
Keep rolling sixes!
Eens, al krijg je dan wel weer het bewoners die een openbare parkeerplaats gaan toe-eigenen en andere erop aanspreken als ze op "hun" plekje staan. Ik begrijp best dat ze dat willen voorkomen, echter dat het bouwbesluit nog geen "laadpaalaansluiting" vereist wanneer er op eigen terrein geparkeerd wordt verbaasd mij wel.Prullenbak84 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:41:
[...]
Dat gemeenten niet iedere nieuwbouwwijk meteen helemaal vol gooien met laadpalen, snap ik heel goed. Maar als ik anno nu een woonwijk zou aanleggen, zou ieder huis op zijn minst standaard een kabelgoot, of van die aangepaste tegels hebben, naar de dichtstbijzijnde parkeerplek. Maar zelfs dat is nog teveel gevraagd. Dat is jammer.
Dat zijn de kosten ook niet want voor €2000 heb je z'n paal in je tuin staan. De kosten schieten met name omhoog door overleg (waar moet die komen?), afstemming tussen partijen en registratie (van de ondergrondse kabels).JT schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Tienduizenden euro's voor 1 paal lijkt mij wat overdreven, zeker in een nieuwbouwwijk waar alle infra nieuw wordt aangelegd.
In principe zouden de kosten minimaal moeten zijn om in een nieuwbouwwijk standaard alle lantarenpalen te voorzien van een laadaansluiting. In principe hoeven hier niet eens parkeerplaatsen voor gereserveerd hoeven worden, tenzij een bewoner een aanvraag doet. Dat scheelt ook weer een bak lichtvervuiling. Bij bestaande wijken lukt dit helaas niet omdat lantarenpalen vaak in serie aangesloten en geschakeld worden. Een ledlamp vraagt toch minder dan een dubbele laadpaal..
Binnen 350m hoeven ze niets te doen, maar in mijn gemeente (top 10) gebruiken ze elk verzoek om zo snel mogelijk palen bij te plaatsen omdat ze zien dat het gebruik hoog ligt.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Als er al 1 staat binnen 350m hebt doen ze niets. Als je een oprit hebt, wordt je geacht om je laadvoorziening zelf te regelen.
Uiteraard wordt hier ook gekeken naar belasting (en of de aanwezige palen nog voldoende zijn voor het aantal aanwezige EV's binnen die 300m) maar feitelijk hoeven ze dan geen paal te plaatsen.Deveon schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:53:
Binnen 300m hoeven ze niets te doen, maar in mijn gemeente (top 10) gebruiken ze elk verzoek om zo snel mogelijk palen bij te plaatsen omdat ze zien dat het gebruik hoog ligt.
Ik woon ook binnen een vrij grote gemeente en er zijn hier nog geen klevers (iedereen haalt auto weg wanneer vol) en de plekken staan niet 24/7 vol.
Edit: aangepast naar 300m
Keep rolling sixes!
Merkwaardig want de grens is 300 m, en de meeste gemeentes hanteren zelfs 250 m.Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:56:
[...]
Uiteraard wordt hier ook gekeken naar belasting (en of de aanwezige palen nog voldoende zijn voor het aantal aanwezige EV's binnen die 350m) maar feitelijk hoeven ze dan geen paal te plaatsen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het grappige is dat ik eerst graag een laadpaal in onze straat en liefst zelfs bij de directe plekken voor onze deur wilde. Dus ik baalde toen de gemeente besloot 1 straat achter ons te gebruiken op 80m lopen.
Echter... Je ziet daar nu dus ook veel meer EVs laden uit de straten om ons heen. Opzich kan ik altijd wel laden, maar toch.
Stel die paal stond voor onze deur was dat soms handig maar nog vaker denk ik dat we onze parkeerplek voor de deur kwijt waren aan EVs.
Nu kan ik op 80m alsnog laden en ook gewoon in het rijtje parkeren voor ons huis. Dus achteraf gezien ben ik er eigenlijk wel blij mee 😁
Echter... Je ziet daar nu dus ook veel meer EVs laden uit de straten om ons heen. Opzich kan ik altijd wel laden, maar toch.
Stel die paal stond voor onze deur was dat soms handig maar nog vaker denk ik dat we onze parkeerplek voor de deur kwijt waren aan EVs.
Nu kan ik op 80m alsnog laden en ook gewoon in het rijtje parkeren voor ons huis. Dus achteraf gezien ben ik er eigenlijk wel blij mee 😁
Het is inderdaad 300m excuses.daemonix schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:36:
[...]
Merkwaardig want de grens is 300 m, en de meeste gemeentes hanteren zelfs 250 m.
Keep rolling sixes!
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 05-01-2022 21:59 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb ook binnen mijn familie vaak discussies over dat elektrische auto's te duur zijn of dat de range niet toereikend is voor die ene keer vakantie in het jaar.
Veel van mijn familieleden rijden vaak korte ritten, maar omdat een (tweedehands) EV in hun ogen duur is of omdat je er niet mee op vakantie kunt naar buitenland zonder te hoeven laden willen ze geen EV.
Terwijl hun use case juist perfect is om EV te gaan rijden (vrijwel allemaal een oprit en rijden korte ritten) en ik met mijn zakelijke Ioniq 28 kWh al vaak heb laten zien dat range echt geen issue is. Sterker nog met een familietrip naar een vakantiepark in Nederland, moest ik even stoppen bij Fastned om te laden. We hebben daar met z'n allen koffie gedronken en een broodje gegeten (allemaal zelf meegenomen dus soort picknick) en de accu was eerder vol (93%) dan dat wij klaar waren met koffiedrinken en broodje eten.
Het is vooral in Nederland echt geen issue. En ik ben ook al eens naar Keulen in Duitsland gereden en daar kon je langs de snelweg en bij Lidl prima laden. Sterker nog, het was gratis laden Lidl en zelfs langs de snelweg was gratis en hoefde ik mijn laadpas niet te gebruiken.
Het is meer een mindset van mijn familie dat EV rijden voor hen niet geschikt is.
Nu de bijtelling omhoog gaat (ik kom eind dit jaar in aanmerking voor het bestellen van een nieuwe leaseauto), krijg ik vaak de vraag of ik niet terug zou gaan naar een ICE.
Dat zou ik alleen doen als de kosten flink hoger liggen dan de bijtelling van een EV, maar zolang de bijtelling gelijk is of maar een paar tientjes meer voor een EV dan kies ik graag weer voor een EV.
Het rijden in een EV is zoveel fijner dan in een ICE. Je hebt geen trilling van de motor meer en je hoeft niet meer langs een tankstation. En natuurlijk hoef je ook niet meer te schakelen, alhoewel er ook ICE auto's zijn met automaat, vind ik dit toch een stuk minder fijn. Of je hoort steeds dat de auto schakelt aan het toerental of als je een CVT automaat hebt dan hoor je een hoop lawaai zodra je het gaspedaal intrapt om in te halen.
Gelukkig is dankzij de subsidie voor tweedehands EV's en de komende jaren geen wegenbelasting, mijn schoonvader wel geïnteresseerd geraakt in EV's en zijn we vorig jaar bij Bleeker geweest voor een Renault Zoe 41 kWh met koopaccu. Helaas had hij er toen geen een meer op voorraad en was de subsidie ook bijna op.
Mijn schoonvader heeft deze week gebeld en Bleeker heeft op dit moment ook geen Zoe 41 kWh met koopaccu op voorraad. Alleen een 50 kWh versie, maar die wordt te duur qua budget. Mijn schoonvader wordt gebeld zodra er weer een 41 kWh versie met koopaccu op voorraad is.
Aangezien mijn schoonvader verwacht vaak korte ritten in de omgeving te doen en slechts een paar keer per jaar een lange rit naar het oosten van het land, heb ik hem aangeraden geen laadpaal te nemen, maar eerst een buiten stopcontact onder de carport aan te leggen. Mijn vader is handig en kan dat voor mijn schoonvader aanleggen. Dan blijven de kosten binnen de perken.
Mocht het dan zo zijn dat laden met het stopcontact niet voldoende is dan kan hij in de toekomst altijd nog een laadpaal laten plaatsen.
Veel van mijn familieleden rijden vaak korte ritten, maar omdat een (tweedehands) EV in hun ogen duur is of omdat je er niet mee op vakantie kunt naar buitenland zonder te hoeven laden willen ze geen EV.
Terwijl hun use case juist perfect is om EV te gaan rijden (vrijwel allemaal een oprit en rijden korte ritten) en ik met mijn zakelijke Ioniq 28 kWh al vaak heb laten zien dat range echt geen issue is. Sterker nog met een familietrip naar een vakantiepark in Nederland, moest ik even stoppen bij Fastned om te laden. We hebben daar met z'n allen koffie gedronken en een broodje gegeten (allemaal zelf meegenomen dus soort picknick) en de accu was eerder vol (93%) dan dat wij klaar waren met koffiedrinken en broodje eten.
Het is vooral in Nederland echt geen issue. En ik ben ook al eens naar Keulen in Duitsland gereden en daar kon je langs de snelweg en bij Lidl prima laden. Sterker nog, het was gratis laden Lidl en zelfs langs de snelweg was gratis en hoefde ik mijn laadpas niet te gebruiken.
Het is meer een mindset van mijn familie dat EV rijden voor hen niet geschikt is.
Nu de bijtelling omhoog gaat (ik kom eind dit jaar in aanmerking voor het bestellen van een nieuwe leaseauto), krijg ik vaak de vraag of ik niet terug zou gaan naar een ICE.
Dat zou ik alleen doen als de kosten flink hoger liggen dan de bijtelling van een EV, maar zolang de bijtelling gelijk is of maar een paar tientjes meer voor een EV dan kies ik graag weer voor een EV.
Het rijden in een EV is zoveel fijner dan in een ICE. Je hebt geen trilling van de motor meer en je hoeft niet meer langs een tankstation. En natuurlijk hoef je ook niet meer te schakelen, alhoewel er ook ICE auto's zijn met automaat, vind ik dit toch een stuk minder fijn. Of je hoort steeds dat de auto schakelt aan het toerental of als je een CVT automaat hebt dan hoor je een hoop lawaai zodra je het gaspedaal intrapt om in te halen.
Gelukkig is dankzij de subsidie voor tweedehands EV's en de komende jaren geen wegenbelasting, mijn schoonvader wel geïnteresseerd geraakt in EV's en zijn we vorig jaar bij Bleeker geweest voor een Renault Zoe 41 kWh met koopaccu. Helaas had hij er toen geen een meer op voorraad en was de subsidie ook bijna op.
Mijn schoonvader heeft deze week gebeld en Bleeker heeft op dit moment ook geen Zoe 41 kWh met koopaccu op voorraad. Alleen een 50 kWh versie, maar die wordt te duur qua budget. Mijn schoonvader wordt gebeld zodra er weer een 41 kWh versie met koopaccu op voorraad is.
Aangezien mijn schoonvader verwacht vaak korte ritten in de omgeving te doen en slechts een paar keer per jaar een lange rit naar het oosten van het land, heb ik hem aangeraden geen laadpaal te nemen, maar eerst een buiten stopcontact onder de carport aan te leggen. Mijn vader is handig en kan dat voor mijn schoonvader aanleggen. Dan blijven de kosten binnen de perken.
Mocht het dan zo zijn dat laden met het stopcontact niet voldoende is dan kan hij in de toekomst altijd nog een laadpaal laten plaatsen.
heeft meneer bleeker geen zoe liggen met huuraccu dan? de huuraccu's kunnen overgekocht worden als je heel graag een koopaccu wilt, moet je even navragen aan hun.Sonicfreak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:53:
Ik heb ook binnen mijn familie vaak discussies over dat elektrische auto's te duur zijn of dat de range niet toereikend is voor die ene keer vakantie in het jaar.
verder is het denk ik eigenlijk wél aangeraden om een laadpaal met voldoende vermogen aan te leggen voor de zoe. reden: de zoe laad belabberd inefficiënt op een stopcontact (denk dat de Q motoren 25-30% verloren en de R motoren rond de 10% op lage laadvermogens, wat nog wel redelijk acceptabel is)
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Volgens mij is het overkopen van de accu nog best prijzig. Mijn schoonvader gaat sowieso voor een R110 dus dan is 10% laadverlies nog acceptabel.Coasterfreak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:00:
[...]
heeft meneer bleeker geen zoe liggen met huuraccu dan? de huuraccu's kunnen overgekocht worden als je heel graag een koopaccu wilt, moet je even navragen aan hun.
verder is het denk ik eigenlijk wél aangeraden om een laadpaal met voldoende vermogen aan te leggen voor de zoe. reden: de zoe laad belabberd inefficiënt op een stopcontact (denk dat de Q motoren 25-30% verloren en de R motoren rond de 10% op lage laadvermogens, wat nog wel redelijk acceptabel is)
Natuurlijk is een laadpaal wel fijner dan een stopcontact, maar het punt is dat mijn schoonvader niet elke dag met de auto rijdt. Dan is een laadpaal niet meteen noodzakelijk en is een stopcontact voldoende.
Scheelt een hoop geld want een laadpaal + installatie kost al snel tussen de 1000 en 1500 euro.
dat klopt.Sonicfreak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Volgens mij is het overkopen van de accu nog best prijzig. Mijn schoonvader gaat sowieso voor een R110 dus dan is 10% laadverlies nog acceptabel.
Natuurlijk is een laadpaal wel fijner dan een stopcontact, maar het punt is dat mijn schoonvader niet elke dag met de auto rijdt en dan is een laadpaal niet meteen noodzakelijk en is een stopcontact voldoende.
Scheelt een hoop geld want een laadpaal + installatie kost al snel tussen de 1000 en 1500 euro.
accu overkopen is inderdaad prijzig maar het verschil in de prijzen tussen zoe met huuraccu of met koopaccu is meestal de prijs voor het overkopen van de accu. daar kun je niet al te veel winst uit halen tbh
dus als je echt wilt dat er een koopaccu in zit kun je dit voor elke zoe met huuraccu regelen. renault financial services stuurt je dan een offerte van rond de 5-6k oid voor een zoe uit 2018.
om een idee te krijgen voor de prijs van het overkopen van een huuraccu
22kwh
41kwh
Dank voor deze informatie, maar het punt is dat Bleeker vaak relatief jonge Zoe's heeft die geïmporteerd zijn uit het buitenland. Dus zeg 1 jaar oud en 50.000 kilometer op de teller.Coasterfreak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:14:
[...]
dat klopt.
accu overkopen is inderdaad prijzig maar het verschil in de prijzen tussen zoe met huuraccu of met koopaccu is meestal de prijs voor het overkopen van de accu. daar kun je niet al te veel winst uit halen tbh
dus als je echt wilt dat er een koopaccu in zit kun je dit voor elke zoe met huuraccu regelen. renault financial services stuurt je dan een offerte van rond de 5-6k oid voor een zoe uit 2018.
22kwh
[Afbeelding]
41kwh
[Afbeelding]
Dan wordt het toch nog wel snel onaantrekkelijk om de accu over te nemen vooral omdat de prijs van de auto dan nogal dicht zit op die met een koopaccu. Dat verschil is in ieder geval een paar duizend euro en geen 5-6000 euro.
Je kan trouwens ook voor die ene keer in het jaar dat je op vakantie gaat ook van auto wisselen met een bekende of anders huren. Als je met een EV voldoende geld bespaart lijkt me dat geen issue. Met een beetje geluk helpt een bekende dealer je ook wel.
hmm. je schoonvader gebruikt de auto niet elke dag zeg je, dus is een huuraccu met lage jaarlijkse kilometrage een slecht idee?
huuraccu moet je zien als termijnen die je betaalt voor een koopaccu (renault gaat ervan uit dat je accu na 10 jaar amper wat waard is, dus kun je goedkoop uit de huur afkopen zoals de geschetste afbeeldingen hierboven), dus het is geen weggegooid geld denk ik dan.
als je echt extreem veel rijdt zou een koopaccu voordeliger zijn, maar als je er niet veel mee doet kan een huuraccu toch een optie zijn zou ik denken.
huuraccu moet je zien als termijnen die je betaalt voor een koopaccu (renault gaat ervan uit dat je accu na 10 jaar amper wat waard is, dus kun je goedkoop uit de huur afkopen zoals de geschetste afbeeldingen hierboven), dus het is geen weggegooid geld denk ik dan.
als je echt extreem veel rijdt zou een koopaccu voordeliger zijn, maar als je er niet veel mee doet kan een huuraccu toch een optie zijn zou ik denken.
Ik heb in december een 22kwh accu overgenomen die op dat moment precies 4 jaar oud was voor 3200 incl BTW. Dus wel een stuk minder dan deze grafiek. Heb de accu eerst laten checken maar was in prima conditie.Coasterfreak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:14:
[...]
22kwh
[Afbeelding]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Huuraccu is iets van 80 euro per maand. Dat is meer dan wat hij nu per maand aan benzine tankt. Vandaar dat hij liever een met koopaccu heeft. Vooral als de auto vaak stil staat dan is een huuraccu zonde want dan betaal je er toch voor terwijl je het niet gebruikt.Coasterfreak schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:25:
hmm. je schoonvader gebruikt de auto niet elke dag zeg je, dus is een huuraccu met lage jaarlijkse kilometrage een slecht idee?
Hij wil graag naar elektrisch vanwege het kostenvoordeel omdat laden goedkoper is dan tanken aangezien hij thuis kan laden. Daarnaast hoeft hij dan geen wegenbelasting meer te betalen en hij krijgt 2000 euro subsidie.
Dat alles bij elkaar maakt een elektrische auto aantrekkelijk, anders zou hij gewoon een benzine auto blijven rijden of misschien zelfs doorrijden met zijn huidige auto.
Leuke innovatie (nu nog research, wel een praktijktest):
1200 (!) km met een Model S met een accupack van 204kWh. Met een energiedichtheid die flink hoger ligt dan de huidige accu's (260Wh/kg vs 400+Wh/kg).
Kijken of 2023 haalbaar voor ze is om dit soort dichtheden te bereiken. Dan komt een Model 3, ID.4, Enyaq met dezelfde massa aan accu ongeveer 600km ver in de winter (een Model 3 met moderne warmtepomp haalt nu al 400km).
Wellicht kunnen we dan in 2023/2024 eindelijk de range anxiety achter ons laten.
1200 (!) km met een Model S met een accupack van 204kWh. Met een energiedichtheid die flink hoger ligt dan de huidige accu's (260Wh/kg vs 400+Wh/kg).
Kijken of 2023 haalbaar voor ze is om dit soort dichtheden te bereiken. Dan komt een Model 3, ID.4, Enyaq met dezelfde massa aan accu ongeveer 600km ver in de winter (een Model 3 met moderne warmtepomp haalt nu al 400km).
Wellicht kunnen we dan in 2023/2024 eindelijk de range anxiety achter ons laten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Niemand hier verplicht je tot een EV dus ik begrijp niet wat je hier komt zeuren. Als jij het niks vindt ga dan ergens anders vervelen.Amos_x schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Het laden en de range anxiety blijft gewoon voor veel mensen een reëel probleem, en dat ga je niet 'weglachen' door over 'koffie' en plaspauzes te neuzelen.![]()
Persoonlijk ben ik nog lang niet over op EV en wacht ik zeker nog af wat de markt brengt in de volgende 4 a 5 jaar. Omwille van een waaier aan redenen, waarvan range misschien nog wel de minste is. Ik denk zomaar aan zaken als aanschafprijs, ondersteuning op lange termijn, repairability op lange termijn (Een belangrijke! Ga maar wat recente filmpjes bekijken van Louis Rossman op YT).
Bouwkwaliteit van de auto is er ook 1. EV's zijn nieuwe en dure investeringen voor alle traditionele merken. Dus alle budget gaat naar tech, batterij, aandrijflijn en software, en de rest van de auto wordt zo goedkoop mogelijk in elkaar geduwd om de prijs te drukken. Denk aan VW ID.3 (trieste binnenkwaliteit), of Tesla (idem). Dus EV's zijn in aanschaf zeker nog niet gelijkwaardig aan ICE (let wel: aanschaf) als je ze 1 op 1 wil vergelijken. Er zal pas parity zijn als je dezelfde luxe, kwaliteit en afwerking terugvindt binnen en buiten, aan dezelfde prijs als de equivalente ICE. En dat is zeker nog niet het geval, ga er de Duitse merken maar op na.
Nog een puntje is 130 rijden. Van 100 naar 130 zakt de range zienderogen weg. Wat merk je dan, een hoop EV's die 'gezellig' tussen het zwaar transport rijden op het eerste vak aan 95-100 km/u, en dan af en toe eens uitzwalpen aan 110 om in te halen. 130 kunnen rijden waar toegestaan is niet iets wat ik op korte termijn ga opgeven. Dit komt sowieso wel goed met nog grotere batterijen, zodat de range redelijk blijft aan hoge snelheid.
Ik verwacht veel van solid state batterijen, die bovenstaande items wellicht zullen optimaliseren door meer capaciteit in minder volume/gewicht.
Het aanbod is ook nog veel te beperkt. De EV-database website heeft het over +-180 autos (waar 1 auto vaak in verschillende uitvoeringen vermeld wordt). Te weinig. Het merendeel van de wagens is lelijk, te opzichtig ("kijk mij eens groen zijn met alle blauwe en groene trim overal op de auto". Lijkt wel de pc RGB gamer markt tegenwoordig. En ja, je kan ze vast ook bestellen zonder die trim). Ofwel te duur voor de mooiere EV's. Het gaat wel (langzaamaan!) de goede kant op.
Het EV gebeuren is zeker te overwegen, voor mezelf dan, enkel in volgend scenario:Persoonlijk zie ik nu meer in het aanbod Plugin Hybrids die de meeste merken aanbieden.
- kleine en goedkope instap EV (eenvoudig ding) met 200-250km (echte!) range voor alle lokale tripjes. Werk, vrienden, familie, hobby, inkopen. Daarmee vang je al 90% van de kilometers op met een bakje met lage TCO, en hou je de 2de auto 'fris'
- Thuis kunnen laden aan eigen laadpaal. Geen pasjes, palen, en ander geneuzel, tenzij in uiterste uitzondering.
- een ICE voor ernaast. Meer volume, grote range, gemakkelijke en zorgeloze roadtrips/vakanties, een groter item verhuizen, noem maar op.
- Eventueel nog wat ICE hobby-wagens voor het plezier (die dan ook 'fris' blijven, aangezien alle saaie km's op het 'witgoed product = EV' afgelegd worden)
Misschien een laatste kans om aan goede voorwaarden (bijna geen belastingen) een mooie luxe ICE met 200+pk te rijden. Voordat overheden deze uitzonderingen verbieden.
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Kju op 06-01-2022 15:07 ]
PSN: Kjujay
Gaat het verder allemaal goed? Mijn hemel zeg.Amos_x schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:49:
[...]
Het EV gebeuren is zeker te overwegen, voor mezelf dan, enkel in volgend scenario:Persoonlijk zie ik nu meer in het aanbod Plugin Hybrids die de meeste merken aanbieden.
Misschien handiger om een apart topic aan te houden voor de zin en onzin en BEV vs ICE en dit topic dan uitsluitend houden voor degenen die pro-EV zijn. Het is zonde dat veel bruikbare informatie verzand in discussies die geen rekening houden met de topicwarning.
Waarom een apart topic openen voor @Amos_x ? vind je dat echt nodig...too much credit imhoKju schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:49:
Misschien handiger om een apart topic aan te houden voor de zin en onzin en BEV vs ICE en dit topic dan uitsluitend houden voor degenen die pro-EV zijn. Het is zonde dat veel bruikbare informatie verzand in discussies die geen rekening houden met de topicwarning.

Keep rolling sixes!
Gaat niet werken, denk ik. Daar heb je dan twee opties:Kju schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:49:
1. Allemaal haters gaan lekker zitten haten, schiet niemand wat mee op, behalve dat zij zich bevestigd voelen.
2. het wordt een oeverloze discussie, waar niemand op zit te wachten.
Naah, laat ons dan maar zo af en toe even handelen met zo'n post. Dat is dan ook weer klaar.
Of laat ze lekker een ICE-topic openen en het daar hebben over welke ice je het beste kan kopen en waar je het goedkoopst kan tanken ofzo. En hoeveel herrie...eh...mooi geluid zo'n motor maakt...
Er is nou eenmaal zo af en toe een xbox-gamer die even in het playstation-forum zijn gal moet spuwen. Of de windows-fan die dat op het apple forum doet. Of vice-versa. Even trollen, even zijn ei kwijt, en weer door. Hou je altijd.
[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-01-2022 15:58 ]
Ik denk dat mensen als @Amos_x best een topic moeten kunnen hebben waar ze kunnen uiten wat zij vinden. Het is niet eens zo onzinnig wat hij zegt.
In mijn omgeving ben ik de enige die bereid is om twee keer te laden onderweg naar Parijs, ook al ben ik de enige die dat meerdere keren per jaar doet en de rest die ICE rijdt niet eens verder dan 150km retour gaat, laat staan een autovakantie. Een behoefte is een behoefte, zo ook de behoefte naar range, terecht of niet.
In mijn omgeving ben ik de enige die bereid is om twee keer te laden onderweg naar Parijs, ook al ben ik de enige die dat meerdere keren per jaar doet en de rest die ICE rijdt niet eens verder dan 150km retour gaat, laat staan een autovakantie. Een behoefte is een behoefte, zo ook de behoefte naar range, terecht of niet.
[ Voor 52% gewijzigd door Kju op 06-01-2022 15:59 ]
Nou dan opent ie lekker een topic. Van mij mag iedereen lekker uiten wat ie vindt. En onzinnig of niet, bijster constructief is het allemaal niet.Kju schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:57:
Ik denk dat mensen als @Amos_x best een topic moeten kunnen hebben waar ze kunnen uiten wat zij vinden. Het is niet eens zo onzinnig wat hij zegt.
Beetje op het niveau van NU.nl bedoel je? Daar zitten al die dinosaurus-stokers af te geven op Tesla.Kju schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:49:
Negeer nou aub dergelijke users en tag ze vooral niet, anders blijven we aan de gang
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik rij nu 3 jaar EV en heb 80.000 goedkope en probleemloze kilometers weg in binnen- én buitenland. Ik zie echt weer uit naar ritjes naar de Alpen, Vogezen, Harz etcetera. Onderweg een paar keer stoppen voor een lekker bakkie koffie....
Over koffie gesproken... Door COVID werk ik voornamelijk vanuit huis en wat zou ik toch weer eens graag onderweg laden. Kopje koffie bij de Shell, espressootje bij Van der Valk of een cappuccino bij de Mac. Héérlijk momentje om even tot jezelf te komen. Emailtjes wegwerken. En natuurlijk zo nu en dan het geraas aanhoren van iemand die nooit in een EV heeft gezeten maar die sowieso vindt dat je nooit aan een EV moet beginnen. Gezellig!
Edit: sorry Taro. Het is sterker dan ikzelf.
Over koffie gesproken... Door COVID werk ik voornamelijk vanuit huis en wat zou ik toch weer eens graag onderweg laden. Kopje koffie bij de Shell, espressootje bij Van der Valk of een cappuccino bij de Mac. Héérlijk momentje om even tot jezelf te komen. Emailtjes wegwerken. En natuurlijk zo nu en dan het geraas aanhoren van iemand die nooit in een EV heeft gezeten maar die sowieso vindt dat je nooit aan een EV moet beginnen. Gezellig!
Edit: sorry Taro. Het is sterker dan ikzelf.
[ Voor 3% gewijzigd door joepie de p op 06-01-2022 18:49 ]
Hoewel ik dat gebash op EV'ers allemaal maar overdreven vind. Mensen zijn vooral kuddedieren. En nieuwe dingen zijn bij voorbaat eng.
- De mobiele telefoon. Iedereen kent het bekende filmpje van tv waarin een jongeman zegt dat we helemaal gek geworden zijn
Het is tamelijk bijzonder dat heel veel mensen vallen over de range van een EV. Het GEMIDDELDE woon-werk verkeer van de Nederlander is 19km. Ja, 19km. Dat is 40km per dag. Dat haal je met een PHEV nog. Dat gezeik over dat het stroomnet het niet aan kan. Met die aantal km's hoef je 1x per week te laden pak en beet. Ja, er zijn uitzonderingen, maar gemiddeld dus 19km. Daar zitten tussen uitschieters naar boven, maar ook zeker naar onder. Daarom trek ik de conclusie dat het vooral zeiken om het zeiken is. Ja, maar EV's zijn duur. Als ik zie hoeveel boomers er een nieuwe crossover op de laan hebben staan kom ik tot de conclusie dat er in NL geld is als water. En dat is dus vooral een gedragskeuze is. Misschien eng, want de buurman zegt dat het kut is. Als dat deel van Nederlands allemaal aan de EV gaat, want die wonen over het algemeen zeker niet klein, hebben we al een deel van het probleem opgelost.
We doen hier met zn allen alsof Tweakers de benchmark zijn van de Nederlandse samenleving, dat is het dus verre van. Nogmaals, het gemiddelde is 19km. Wij zijn hier af en toe discussie aan het voeren over misschien 5% van de Nederlandse bevolking.
Daarnaast voorspel ik dat er in de komende 5 jaar zo veel zaken gaan veranderen in EV-land, dat we met zn allen nu lopen te zeiken om niks. Ik denk dat EV's eenzelfde evolutietraject gaan doormaken als de smartphone. We rijden nu nog met zn allen rond in iPhone 3g. Over 5 jaar zitten we op iPhone 8 bij wijze van.
EDIT: Nog één toevoeging. De meeste huizen in Nederland hebben maximaal 3x25A uit mn hoofd. Alles daarboven kost klauwen met geld extra per jaar. We kunnen met zn allen een 100kWh batterij in die auto duwen, maar niet ga je nooit volladen in 1 nacht. Dus zit je dus altijd met een batterij die zo goed als half vol is. Gebruiken we straks allemaal mineralen etc voor iets wat we maar voor de helft gebruiken. Nee, dat is lekker. Ja maar, die ene keer dat ik dan op vakantie ga. Big fucking boeehhhh. Eerste wereld problemen zeg als het niet kan.
En dan nog een laatste ding. Ik haalde net het volgende aan. Hoewel ik dat gebash op EV'ers allemaal maar overdreven vind. Ik ben het daar zeker mee eens. Maar laten we wel wezen. De EV'ers doen het andersom ook. Termen als dinoraurussap is ook gewoon denigrerend. En zo zijn er meer voorbeelden op de noemen. We roepen ook een beetje over onszelf af.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Mijn EV komt binnenkort binnen, maar die is zeker niet gekozen uit financieel oogpunt. Fijne dag allemaal!
- De mobiele telefoon. Iedereen kent het bekende filmpje van tv waarin een jongeman zegt dat we helemaal gek geworden zijn
Het is tamelijk bijzonder dat heel veel mensen vallen over de range van een EV. Het GEMIDDELDE woon-werk verkeer van de Nederlander is 19km. Ja, 19km. Dat is 40km per dag. Dat haal je met een PHEV nog. Dat gezeik over dat het stroomnet het niet aan kan. Met die aantal km's hoef je 1x per week te laden pak en beet. Ja, er zijn uitzonderingen, maar gemiddeld dus 19km. Daar zitten tussen uitschieters naar boven, maar ook zeker naar onder. Daarom trek ik de conclusie dat het vooral zeiken om het zeiken is. Ja, maar EV's zijn duur. Als ik zie hoeveel boomers er een nieuwe crossover op de laan hebben staan kom ik tot de conclusie dat er in NL geld is als water. En dat is dus vooral een gedragskeuze is. Misschien eng, want de buurman zegt dat het kut is. Als dat deel van Nederlands allemaal aan de EV gaat, want die wonen over het algemeen zeker niet klein, hebben we al een deel van het probleem opgelost.
We doen hier met zn allen alsof Tweakers de benchmark zijn van de Nederlandse samenleving, dat is het dus verre van. Nogmaals, het gemiddelde is 19km. Wij zijn hier af en toe discussie aan het voeren over misschien 5% van de Nederlandse bevolking.
Daarnaast voorspel ik dat er in de komende 5 jaar zo veel zaken gaan veranderen in EV-land, dat we met zn allen nu lopen te zeiken om niks. Ik denk dat EV's eenzelfde evolutietraject gaan doormaken als de smartphone. We rijden nu nog met zn allen rond in iPhone 3g. Over 5 jaar zitten we op iPhone 8 bij wijze van.
EDIT: Nog één toevoeging. De meeste huizen in Nederland hebben maximaal 3x25A uit mn hoofd. Alles daarboven kost klauwen met geld extra per jaar. We kunnen met zn allen een 100kWh batterij in die auto duwen, maar niet ga je nooit volladen in 1 nacht. Dus zit je dus altijd met een batterij die zo goed als half vol is. Gebruiken we straks allemaal mineralen etc voor iets wat we maar voor de helft gebruiken. Nee, dat is lekker. Ja maar, die ene keer dat ik dan op vakantie ga. Big fucking boeehhhh. Eerste wereld problemen zeg als het niet kan.
En dan nog een laatste ding. Ik haalde net het volgende aan. Hoewel ik dat gebash op EV'ers allemaal maar overdreven vind. Ik ben het daar zeker mee eens. Maar laten we wel wezen. De EV'ers doen het andersom ook. Termen als dinoraurussap is ook gewoon denigrerend. En zo zijn er meer voorbeelden op de noemen. We roepen ook een beetje over onszelf af.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Mijn EV komt binnenkort binnen, maar die is zeker niet gekozen uit financieel oogpunt. Fijne dag allemaal!

[ Voor 10% gewijzigd door aschja op 07-01-2022 09:49 ]
3x25A is 17 kW. Dus 100 kWh in 6 uur. Zelfs met 11 kW is het maximaal 9 uur. Maar hoe vaak rijdt je een EV helemaal leeg? Je kan een 100 kWh EV dus prima in 1 nacht weer helemaal vol laden.
[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 07-01-2022 10:20 ]
Dat lijkt me sterk. Een E-niro doet er al meer dan 10uur over om 64kWh vol te krijgen. Die tikt ook niet zo'n hoge laadsnelheden aan. Je zou gelijk kunnen hebben. Maar je zal nooit de volledige snelheid halen, omdat de loadbalancer ook wel eens in zal grijpen en 0-100% nooit de gehele tijd de volle laadsnelheid haalt. De meeste auto laden nu op 11kW. 22kW haal je al niet met die aansluitingen.RichieB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:17:
3x25A is 17 kW. Dus 100 kWh in 6 uur. En hoe vaak rijdt je een EV helemaal leeg? Je kan een 100 kWh EV dus prima in 1 nacht weer helemaal vol laden.
Je wilt ook nog wat stroom overhouden voor de rest van je huis, dus in de praktijk is 3x16A (11 kW) wel zo'n beetje het maximum wat beschikbaar is voor een laadpaal. En de meeste EV's met een drie-fasen lader kunnen ook niet sneller dan 11kW laden.RichieB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:17:
3x25A is 17 kW. Dus 100 kWh in 6 uur. Zelfs met 11 kW is het maximaal 9 uur. Maar hoe vaak rijdt je een EV helemaal leeg? Je kan een 100 kWh EV dus prima in 1 nacht weer helemaal vol laden.
Maar ook daarmee kun je een grote accu nog steeds prima in een avond + nacht opladen.
Opel Ampera-e (2020)
64kWh/11kW = 5.8 uur, dus hoezo doet een e-Niro er meer dan 10 uur over? Dat kan alleen kloppen als je ondertussen elektrisch aan het koken bent, een wasje draait EN de droger aanhebt voor meerdere beurten.aschja schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:24:
[...]
Dat lijkt me sterk. Een E-niro doet er al meer dan 10uur over om 64kWh vol te krijgen. Die tikt ook niet zo'n hoge laadsnelheden aan. Je zou gelijk kunnen hebben. Maar je zal nooit de volledige snelheid halen, omdat de loadbalancer ook wel eens in zal grijpen en 0-100% nooit de gehele tijd de volle laadsnelheid haalt. De meeste auto laden nu op 11kW. 22kW haal je al niet met die aansluitingen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
@aschja Dat is dan een wat oudere eNiro met 1fase laden.
Dat kan met ca. 7kW, dus ca 9-10 uur van 0-100% als je een 32A laadpaal hebt (LB versie op een 1fase huisaansluiting).
Of zoals bij mij: 5.5kW laadsnelheid bij 3x25A huisaansluiting (met LB) = 12-13 uur.
nb. je hebt ook ca. 5-10% verlies in het laden van de accu.
Dat kan met ca. 7kW, dus ca 9-10 uur van 0-100% als je een 32A laadpaal hebt (LB versie op een 1fase huisaansluiting).
Of zoals bij mij: 5.5kW laadsnelheid bij 3x25A huisaansluiting (met LB) = 12-13 uur.
nb. je hebt ook ca. 5-10% verlies in het laden van de accu.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik vind EV's heerlijk voor a-b verkeer. Bij het zoeken naar een andere baan heb ik in mijn achterhoofd gehad om misschien een ev te kopen als daily, van mijn part formaatje e-Up. Maar uiteindelijk doe ik het op een andere milieuvriendelijke manier: fiets + trein. Voor ons gezin wordt er juist niet dagelijks gereden met de auto en zijn de ritten soms kort maar ook buitenproprtioneel vaak langer (in het kader van, een beter milieu én gezondheid begint bij jezelf doen we zoveel mogelijk op de fiets). Met mijn vrouw over gehad en die blijkt bij nader inzien wat minder moeite te hebben met iets vaker dan incidenteel een snellader opzoeken. Waarmee range ook minder een issue wordt. Alleen de 120km van een e-Up, zonder snelladen, gaat iets te veraschja schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:07:
Hoewel ik dat gebash op EV'ers allemaal maar overdreven vind. Mensen zijn vooral kuddedieren. En nieuwe dingen zijn bij voorbaat eng.
Maar ja, dan komen we op het financiele plaatje; na de aanschaf van een nieuw huis, het nog moeten afbetalen van een onderhandse lening en ook binnenkort een start willen maken met wat extra's wegzetten voor de toekomst (van geld meer geld maken) kwam helaas de conclusie dat wij niet op korte termijn 20-25k netto kunnen missen (aanschaf - subsidie - inruilwaarde huidige auto), ook al weet ik dat variabele kosten veel lager zijn als je de afschrijving buiten beschouwing laat. Want normaal rijden wij helemaal geen auto's van 30-35k dus in vergelijking met de huidige situatie is dat dan wel een stukje duurder. Ik heb het laatst nagerekend, ik denk dat we financieel quite zouden spelen. Dan wel veel milieuvriendelijker, comfortabeler, luxer, meer gadgets enzo. Maarrrr....dan kunnen we die lening niet afbetalen, wat we wel willen ook al is er totaal geen verplichting en kunnen we niks voor de toekomst wegzetten. Dus op de korte termijn gaat er hier helaas niks komen.
Als we er dan toch wat langer over gaan doen voor we aan gaan schaffen dan kan ik alvast fantaseren over een Ioniq 5 of EV6 want die past helemaal in mijn straatje
Ecodan warmtepomp
Na 2,5 jaar in een e-Niro ben ik nog nooit leeg thuis gekomen. Verder zal na de 90% het laden langzamer gaan omdat dit nu eenmaal langzaam gaat. 20-80% tijd is het meest interessant om naar te kijken.aschja schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:24:
[...]
Dat lijkt me sterk. Een E-niro doet er al meer dan 10uur over om 64kWh vol te krijgen. Die tikt ook niet zo'n hoge laadsnelheden aan. Je zou gelijk kunnen hebben. Maar je zal nooit de volledige snelheid halen, omdat de loadbalancer ook wel eens in zal grijpen en 0-100% nooit de gehele tijd de volle laadsnelheid haalt. De meeste auto laden nu op 11kW. 22kW haal je al niet met die aansluitingen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik heb sinds kort een (software) load balancer en ik laad nu echt tot 3x24A. Soms iets minder snel maar dat is vaak maar voor een paar minuten. Mijn Tesla kan ook met 3x24A laden, dus dat helpt. De meeste auto’s zijn beperkt tot 16A maar zelfs dan ben je van 0-100kWh in 9 uur.Wesco schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Je wilt ook nog wat stroom overhouden voor de rest van je huis, dus in de praktijk is 3x16A (11 kW) wel zo'n beetje het maximum wat beschikbaar is voor een laadpaal.
[…]
[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 07-01-2022 10:42 ]
In that case. Waar zeuren we dan over.RichieB schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:40:
[...]
Ik heb sinds kort een (software) load balancer en ik laad nu echt tot 3x24A. Soms iets minder snel maar dat is vaak maar voor een paar minuten. Mijn Tesla kan ook met 3x24A laden, dus dat helpt. De meeste auto’s zijn beperkt tot 16A maar zelfs dan ben je van 0-100kWh in 9 uur.
5.5kW op 2 fases is maar 12A per fase. Heeft jouw huis de resterende 2x13A + 1x25A continue zelf nodig? Het lijkt me dat je toch wel moet kunnen pieken naar die 7 kW = 15A per fase?BarryH schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:33:
[…]
[…]
Voor iedere situatie een verhaal. En dat is prima. Ik geef alleen aan dat er veel mensen nu nog een ICE kiezen, die makkelijk in hun behoefte een EV hadden kunnen aanschaffen. Bij ons in de wijk woont er een stelletje, net met pensioen. Kopen een Volvo XC40. Gloedjenieuw op benzine. Kast van een huis. Zonnepanelen op het dakkie. Waarom koop je dan in godsnaam een nieuwe benzine auto??JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Ik vind EV's heerlijk voor a-b verkeer. Bij het zoeken naar een andere baan heb ik in mijn achterhoofd gehad om misschien een ev te kopen als daily, van mijn part formaatje e-Up. Maar uiteindelijk doe ik het op een andere milieuvriendelijke manier: fiets + trein. Voor ons gezin wordt er juist niet dagelijks gereden met de auto en zijn de ritten soms kort maar ook buitenproprtioneel vaak langer (in het kader van, een beter milieu én gezondheid begint bij jezelf doen we zoveel mogelijk op de fiets). Met mijn vrouw over gehad en die blijkt bij nader inzien wat minder moeite te hebben met iets vaker dan incidenteel een snellader opzoeken. Waarmee range ook minder een issue wordt. Alleen de 120km van een e-Up, zonder snelladen, gaat iets te ver![]()
Maar ja, dan komen we op het financiele plaatje; na de aanschaf van een nieuw huis, het nog moeten afbetalen van een onderhandse lening en ook binnenkort een start willen maken met wat extra's wegzetten voor de toekomst (van geld meer geld maken) kwam helaas de conclusie dat wij niet op korte termijn 20-25k netto kunnen missen (aanschaf - subsidie - inruilwaarde huidige auto), ook al weet ik dat variabele kosten veel lager zijn als je de afschrijving buiten beschouwing laat. Want normaal rijden wij helemaal geen auto's van 30-35k dus in vergelijking met de huidige situatie is dat dan wel een stukje duurder. Ik heb het laatst nagerekend, ik denk dat we financieel quite zouden spelen. Dan wel veel milieuvriendelijker, comfortabeler, luxer, meer gadgets enzo. Maarrrr....dan kunnen we die lening niet afbetalen, wat we wel willen ook al is er totaal geen verplichting en kunnen we niks voor de toekomst wegzetten. Dus op de korte termijn gaat er hier helaas niks komen.
Als we er dan toch wat langer over gaan doen voor we aan gaan schaffen dan kan ik alvast fantaseren over een Ioniq 5 of EV6 want die past helemaal in mijn straatjeVoor de leuk zou ik wel zo en EV6 GT willen hebben, maar goed, dat is ook allemaal niet gratis
Rationeel gezien zou de 58kwh in combinatie met het snelle laden meer dan voldoende zijn, de ruimte, features, alles. Misschien dat dat dan straks wel een optie is.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Private lease E-C4, omdat deze qua maandelijks kosten nauwelijks onderdeed voor onze huidige auto. Daarnaast betaal ik ook liever gemiddeld gespreid per maand. Die onderhoudsbeurten hakten er toch elke keer best in. Wij legden dat geld namelijk niet opzij. Brandstof is zo goed als gratis op de winter na. OV is voor mij niet te doen. Althans, daar ligt mijn grens. 20minuten met de auto vs 1.5uur met het OV.
Ik denk dat onze volgende auto over 5 jaar best eens een gebruikte Ioniq 5 zou kunnen zijn. Maar de tijd zal leren of dit soort auto's tegen die tijd ook al "dino's" zijn.
Ja dat snap ik ook niet. Voor onze situatie zou een ev helemaal mooi zijn, alleen financieel past het gewoon even niet in het plaatje. We zijn er gister eens goed voor gaan zitten en soms moet je in dit leven kiezenaschja schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Voor iedere situatie een verhaal. En dat is prima. Ik geef alleen aan dat er veel mensen nu nog een ICE kiezen, die makkelijk in hun behoefte een EV hadden kunnen aanschaffen. Bij ons in de wijk woont er een stelletje, net met pensioen. Kopen een Volvo XC40. Gloedjenieuw op benzine. Kast van een huis. Zonnepanelen op het dakkie. Waarom koop je dan in godsnaam een nieuwe benzine auto??
Je zonnepanelen zijn toch niet zo goed als gratis?Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Private lease E-C4, omdat deze qua maandelijks kosten nauwelijks onderdeed voor onze huidige auto. Daarnaast betaal ik ook liever gemiddeld gespreid per maand. Die onderhoudsbeurten hakten er toch elke keer best in. Wij legden dat geld namelijk niet opzij. Brandstof is zo goed als gratis op de winter na.
OV is zeker niet altijd ideaal. Ik zal niet snel met het gezin een dagje met het OV gaan want je loopt leeg. Bij mij past het voor het eerst in m'n werkzame leven echter in het plaatjeOV is voor mij niet te doen. Althans, daar ligt mijn grens. 20minuten met de auto vs 1.5uur met het OV.
Ja, dat is het gevaar inderdaad, dat je het als "oud" gaat ervaren terwijl die nog steeds hetzelfde doet en net zo goed in je plaatje pastIk denk dat onze volgende auto over 5 jaar best eens een gebruikte Ioniq 5 zou kunnen zijn. Maar de tijd zal leren of dit soort auto's tegen die tijd ook al "dino's" zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 07-01-2022 11:07 ]
Ecodan warmtepomp
Zo te zien wordt het tijd dat er hier weer positief wordt gepraat over EV’s
.
Sinds een week ben ik nu de trotse bestuurder van een Peugeot e-208 en tot nu toe bevalt dat heel erg goed.
Waarom de e-208?
Over het algemeen rij ik zo’n 250km per week waarvan er 140 Km op één dag worden gereden op een neer naar een klant waar geen handige laadmogelijkheden zijn in de buurt.
Ik was dus op zoek naar een EV waarmee ik die 140 km met gemak op één lading kan rijden.
Dat zijn er tegenwoordig heel veel.
Een grote auto heb ik niet nodig, 99% van de ritten zit ik alleen of met z’n tweeën in de auto.
De achterbank wordt voornamelijk gebruikt door de hond en misschien een keer of 5 per jaar dat er iemand moet zitten.
Mijn vorige auto was een grote E-segment youngtimer waarvan ik de ruimte nooit echt nodig heb gehad en de auto daarvoor B-segment 3 deurs hatchback die eigenlijk altijd groot genoeg was voor mijn gebruik.
Ik ben niet zo’n SUV fan dus heb ik voornamelijk gekeken naar de B-Segment auto’s als de Zöe, eCorsa en de e-208.
Verder heb ik ook gekeken naar de Id.3 maar voor het geld van een instapmodel heb ik een volledig aangeklede e-208.
Van de 3 B-segmenters vind ik de e-208 van buiten en van binnen, erg belangrijk aangezien ik vooral tegen de binnenkant aan moet kijken, de mooiste auto.
En als je dan op vakantie gaat?
De laatste roadtrip achtige vakantie die ik met eigen auto heb gedaan was 5 jaar geleden in de winter naar de Noordkaap toe.
Dat was met een kleine diesel hatchback in temperaturen van -30C al een avontuur kan je nagaan hoe groot het avontuur wordt als je dat met een Ev gaat doen
.
Verdere autovakanties zijn vaak gedaan met auto’s van andere reisgenoten of waren afstanden die ik met een EV ook wel aandurf zoals een weekendje Winterberg of Disneyland (al lees ik dat laden in Frankrijk nog wel een probleem kan zijn).
Waar kan je laden?
Ik woon in een appartement met een eigen parkeerplaats in de kelder.
Binnen de VvE is al wel besloten dat het laden in de kelder wordt toegestaan maar ik weet nog niet of ik daar nu al een paal laat plaatsten of dat ik wacht tot er meerdere ev-rijders zijn.
Er loopt bij de gemeente namelijk al een aanvraag voor een openbare laadpaal recht voor mijn deur en met de tarieven van Allego hier in de gemeente (25,4 ct/kWh) is laden aan die paal met zo duur als een lader aan mijn eigen meter.
Als het goed is wordt die paal binnen 2 maanden geplaatst.
Tot die tijd heb ik binnen een straal van 250m 2 andere laadpalen waar ik terecht kan.
Sinds een week ben ik nu de trotse bestuurder van een Peugeot e-208 en tot nu toe bevalt dat heel erg goed.
Waarom de e-208?
Over het algemeen rij ik zo’n 250km per week waarvan er 140 Km op één dag worden gereden op een neer naar een klant waar geen handige laadmogelijkheden zijn in de buurt.
Ik was dus op zoek naar een EV waarmee ik die 140 km met gemak op één lading kan rijden.
Dat zijn er tegenwoordig heel veel.
Een grote auto heb ik niet nodig, 99% van de ritten zit ik alleen of met z’n tweeën in de auto.
De achterbank wordt voornamelijk gebruikt door de hond en misschien een keer of 5 per jaar dat er iemand moet zitten.
Mijn vorige auto was een grote E-segment youngtimer waarvan ik de ruimte nooit echt nodig heb gehad en de auto daarvoor B-segment 3 deurs hatchback die eigenlijk altijd groot genoeg was voor mijn gebruik.
Ik ben niet zo’n SUV fan dus heb ik voornamelijk gekeken naar de B-Segment auto’s als de Zöe, eCorsa en de e-208.
Verder heb ik ook gekeken naar de Id.3 maar voor het geld van een instapmodel heb ik een volledig aangeklede e-208.
Van de 3 B-segmenters vind ik de e-208 van buiten en van binnen, erg belangrijk aangezien ik vooral tegen de binnenkant aan moet kijken, de mooiste auto.
En als je dan op vakantie gaat?
De laatste roadtrip achtige vakantie die ik met eigen auto heb gedaan was 5 jaar geleden in de winter naar de Noordkaap toe.
Dat was met een kleine diesel hatchback in temperaturen van -30C al een avontuur kan je nagaan hoe groot het avontuur wordt als je dat met een Ev gaat doen
Verdere autovakanties zijn vaak gedaan met auto’s van andere reisgenoten of waren afstanden die ik met een EV ook wel aandurf zoals een weekendje Winterberg of Disneyland (al lees ik dat laden in Frankrijk nog wel een probleem kan zijn).
Waar kan je laden?
Ik woon in een appartement met een eigen parkeerplaats in de kelder.
Binnen de VvE is al wel besloten dat het laden in de kelder wordt toegestaan maar ik weet nog niet of ik daar nu al een paal laat plaatsten of dat ik wacht tot er meerdere ev-rijders zijn.
Er loopt bij de gemeente namelijk al een aanvraag voor een openbare laadpaal recht voor mijn deur en met de tarieven van Allego hier in de gemeente (25,4 ct/kWh) is laden aan die paal met zo duur als een lader aan mijn eigen meter.
Als het goed is wordt die paal binnen 2 maanden geplaatst.
Tot die tijd heb ik binnen een straal van 250m 2 andere laadpalen waar ik terecht kan.
Aan alles komt een eind.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic