JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:38:
[...]
Even nog gekeken naar de uitvoeringen. Er zijn er ; Vision en Spirit, de laatste is de luxere.
Als ik ga zoeken dan vind ik diverse splinternieuwe Niro's voor 31.290, Soul nieuw is de goedkoopste 1500 duurder. Een blauwe is 2,5k duurder, die is veel toffer dan een Niro

Die vind ik in vergelijking met een Soul nogal saai

Maar dat is dus hoe het lijkt te zijn. Allemaal MY2021/22 als ik het zo zie. Goedkoopste Soul 64kwh op Marktplaats is met 9k km 36k euro.e-Niro ligt op zelfde prijsniveau
Als ik zoek op de Spirit, vind ik als goedkoopste € 33.270. Maar alsnog, dat is inderdaad gedaald ten opzichte van een half jaar geleden.
Let er wel op dat Duitse import minstens 6 maanden oud moet zijn. Nieuw is dus geen optie, dan gaat de umweltbonus er van af en hoewel dat niet jouw probleem is, gaat geen dealer/garage een Nederlander een auto jonger dan die leeftijd verkopen. Daarom zie je ook vaak "verfügbar ab xx.xx.xxxx" staan. Eerder komt die geadverteerde auto niet beschikbaar.
Daarnaast is het goed om te weten (ja, ik heb destijds mijn huiswerk gedaan

) dat in Duitsland de Spirit i.t.t. de NL ExecutiveLine niet full options is. Een aantal pakketten/opties zijn altijd een optie tegen meerprijs. P1 t/m P7 heten die en hoeft dus geen probleem te zijn, maar je ziet zeker de goedkopere Spirits dat die geen enkel pakket erop hebben zitten. Dit zijn ze:
P1 = 3-fase on-board lader, zonder dit heb je dus 1-fase itt de NL uitvoering die dat altijd standaard heeft
P2 + P3 = zitten wel op de Spirit standaard (o.a. privacy glass, LED lampen, safety features)
P4 = glazen schuif-/kanteldak
P5/P6 = Leder-pakket, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, geheugenfunctie bestuurdersstoel, stoelventilatie voor, stoelverwarming achter
P7 = interieur kleurpakket = niet boeiend
Kortom: tov de NL ExecutiveLine ga je sowieso P1 en P5/P6 missen. Dat zijn beide toch wel serieuze minpunten.
Ik kwam hier achter omdat jan en alleman op Marktplaats geïmporteerde e-Niro's aan het aanbieden was, tegen best aantrekkelijke prijzen (want particulier) maar die misten dus zo goed als allemaal die opties die in de pakketten weggestopt zitten. Dat is in NL zo'n beetje het verschil tussen de DynamicPlusLine en ExecutiveLine (en nog een paar dingen), dus prima natuurlijk als je een wat meer basic auto zoekt, maar ik vind het heerlijk van een EV juist dat je al dat soort opties er ook bij kan hebben.
Verder onderzoek volgt
[...]
Nieuw in NL wordt hem sowieso niet voor ons. Beste kans lijkt vooralsnog import.
Zoals gezegd: als ik zoek op Kia Niro Spirit en naar leeftijd kijk (6 maanden minimaal), dan is de goedkoopste die ik tegenkom
deze voor € 34.760. Die heeft dan wel 3-fase én het lederpakket met al die opties, dus is dan wel compleet. Daar komen dus dan nog de import kosten bij. Als je het zelf doet kan je voor een paar honderd klaar zijn. Moet je wel zelf alles met de Duitse dealer en RDW enzo regelen. Geef je het uit handen dan is het € 600 tot 1.500 afhankelijk van of je het transport geregeld wilt hebben, etc.
Dat scheelt niet heel veel meer met NL (38k incl. btw minstens). Daarom: je moet het natuurlijk zelf weten, maar die 31k waar jij het over hebt, dat zijn Vision's en missen dus erg veel opties in vergelijking met wat je hier in NL aantreft. Dus op het eerste gezicht lijkt de prijs aantrekkelijk, maar eigenlijk is dat het ook alleen wanneer je kan leven met een redelijk kale uitvoering. Anders scheelt het niet heel veel.
Als laatste moet je bij de Kia's opletten dat je niet boven de 45k komt als je nog van subsidie gebruik wil maken. De e-Niro is de ExecutiveLine altijd te hoog, behalve in niet-metallic wit dacht ik me te herinneren. En de e-Soul in ExecutiveLine moet je opletten op two-tone lak, daarmee vallen ze meestal net boven de 45k ook.