Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:22:
[...]

De E-niro wat dat betreft ook niet echt hoor. Als je echt ruimte wil inschatten, moet je eens zoeken op de banana box testen van Bjorn Nyland

[Afbeelding]
Ja, de meeste zijn echt 2e hands al verkrijgbaar en echt c-klasse. :P ;) Wel even de wensen, eisen en budget in de gaten blijven houden. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Hmmm. Daarin lees ik dat bij de eerste keer laden er al throttling optreed. Wij doen wel met enige regelmaat een tripje van pak hem beet 300-350 kilometer waarbij we het wachten op laden met niks anders kunnen vullen dan wachten, in tegenstelling tot wanneer het een werkrit is en je je werklaptop open kan klappen ofzo. Dan zit ik er niet echt op te wachten om na een lange dag met een jong kind nog een half uur bij een snellader te moeten staan :) Nog los van de vraag wat het gebrek aan koeling doet met de levensduur van het accupakket.

[...]

Goede call. Ik meen daar al eens naar gekeken te hebben en ik had hem afgeschreven maar ik weet niet meer waarom. Ik dacht dat de prijzen niet zoveel lager lagen dan een e-Niro. Wat overigens in het geval van een Leaf ook het geval is (in Duitsland).

Edit: tweedehands Soul is inderdaad niet goedkoper en 315 liter houdt, ook al is de vorm misschien heel bruikbaar, niet erg over :)
De exotische optie is natuurlijk een Muxsan: https://www.muxsan.com/English/products.html

Maar zonder een concreet budget durf ik niet te zeggen of dit in je price range zou vallen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Verder kan ik met veel blije ervaringen een extender aanraden :)
En helemaal met jouw rijstijl. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Ook zonder mijn rijstijl (lees: Oude krant) wordt de Leaf40 van een extender range-technisch plots best-wel een uitstekende auto, zéker met de nieuwe 33kWh smaak :9~ (die ik helaas niet heb)

Dan heb je het over bijna 70kWh netto capaciteit. (37+33). :9~

Nu heb ik "maar" 50-55 kWh, beetje afhankelijk van de temperatuur.
Weet ik, mag je wel een beetje plagen. ;)

Heb je nu ook een CCS aansluiting gekregen? Want dan wordt het echt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

wat is idd je budget JT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:37:
Voor ons financiele plan komende jaren zijn we een jonge tweedehands EV aan het overwegen, al dan niet om te importeren uit Duitsland. Momenteel staat er een Ford C-Max voor de deur, qua formaat prima. Maar ik kom na onderzoek eigenlijk niet veel verder dan een e-Niro. Wat jullie?
  • Prijsklasse c-segment normale (geen premium) merken
  • 400+ liter achterbak
  • Ongeveer 400km bereik (ja, ben uiteraard op de hoogte van verschil in bereik mbt buitentemperatuur). Eventueel wil ik hier nog wat op inleveren als er goede redenen voor zijn maar zeer zeker niet <300km.
  • Repeterend kunnen snelladen op een dag (:w Nissan Leaf)
  • Verwarming niet op touchscreen bedienen
  • Geen Tesla
Er is dan nog de ID.3 maar die vind ik totaal niet interessant. Tikt meerdere boxen net niet helemaal, overal hard plastic, onaf product, alles bedienen op een touchscreen. Ik zag nog ergens een Citroen e-C4 maar voordat ik verder ging kijken zag ik al dat die tweedehands niet te krijgen is. Dus tot zover kom ik tot de conclusie, alleen de e-Niro? Dan snap ik ook gelijk waarom die tweedehands bijna niet te vinden is B)
Ik zou Tesla zeker niet uitsluiten, vanuit Duitsland zijn ze voor rond de 40k incl. btw te vinden.

En dat zeg ik als Kia berijder, waar ik overigens heel tevreden over ben. Daarover gesproken: naast de e-Niro kan je ook de e-Soul overwegen (wij hebben die). Die is vaak een stuk voordeliger, puur omdat 90% gelijk naar de e-Niro duikt, terwijl ze technisch identiek zijn, de e-Soul veel meer beenruimte achterin biedt, altijd het nieuwe Gen5W navigatiesysteem heeft, Heads-Up Display bij ExecutiveLine wat de e-Niro niet heeft. Wat de e-Soul dan weer mist is de geheugenfunctie voor de elektrisch verstelbare voorstoel, maar de e-Soul heeft dan wel weer beide stoelen elektrisch verstelbaar. En de kofferbak is op papier kleiner van de e-Soul. 315 liter staat er op papier, maar dat is gemeten met de dubbele bodem op de hoge stand. Haal je die eruit of plaats je hem naar onder, dan komt er 115 liter bij tot de hoedenplank. Dus 400+ ;) . En door de vorm erg praktisch in te delen. Wij zijn er een weekendje mee naar Friesland geweest en een ruime week naar Noord-Frankrijk met 2 jonge kinderen, ging zonder problemen. De kofferbak zat wel helemaal vol, maar het lukte zonder dakkoffer of iets anders. Daarover gesproken: de e-Soul heeft nog een unieke eigenschap: er kan een trekhaakkoffer op, veel aerodynamischer dan een dakkoffer en zal maar weinig van de range afsnoepen daardoor, wel zijn die krengen vrij duur.

ID.3 overwogen wij ook, maar daar kan geen trekhaakkoffer of dakkoffer op en viel daarom af. Want ja, wij hebben het nu gered 2x, maar als wij 3 weken Italië gaan doen, dan moet er toch echt wel een koffer op of achter.

Andere opties die je nog kan overwegen: Peugeot e-2008 (geen enorme range, 250km, maar wel goed snelladen, 3-fase, Opel Mokka en Citroën e-C4 zijn de broertjes ervan), Hyundai Kona (broertje van de e-Niro en e-Soul, ook 64 kWh, wel klein van binnen), Renault Megane E-TECH (komt eraan, niet tweedehands dus maar is vanaf 35k te verkrijgen voor de 40 kWh en 40k voor de grotere 60 kWh). Wellicht de gefacelifte MG ZS EV met grotere accu, ook nieuw, maar wederom erg scherp geprijsd. De Luxury met 320 km WLTP is 36k en de Luxury met 440 km WLTP is 40k. Een enorme outsider kan misschien nog de Aiways U5 zijn, rond de 40k, gigantische wagen, denk RAV4 formaat, maar niet erg zuinig of verfijnd. Moet je durven.

Voor rond de 40k zou ik persoonlijk eerder voor een nieuwe Megane E-TECH, MG ZS EV of tweedehands Tesla Model 3 gaan. Als het 30-35k moet worden, dan zijn de Kia's en Hyundai's of eventueel Peugeot/Opel de betere keuzes. Als het nog goedkoper moet: Hyundai Ioniq, desnoods de classic 28 kWh, die is net zo zuinig als de Tesla Model 3 en daardoor ook snel weer vol ondanks zijn slechts 50 kW snelladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:46:
[...]
wij hebben het nu gered 2x, maar als wij 3 weken Italië gaan doen, dan moet er toch echt wel een koffer op of achter.
[...]
Ik ben vorig jaar nog in Italië geweest en daar hadden ze gewoon winkels hoor! :+ Ik heb voor mijn Volvo V60 PIH ooit een dakkoffer besteld. Die zou ik ophalen de dag voordat we op vakantie gingen, maar toen hadden we al gepakt en bleek alles toch in de (vrij kleine) kofferbak te passen. Dus die koffer heb ik nooit opgehaald (wel netjes afgebeld). Ik had een Tule tassenset (voor in die dakkoffer) gekocht en die bleek precies in 2 rijen van 3 tassen achterin te passen. Daar hebben we het gewoon 5 jaar mee gedaan: alles wat niet in die tassen kon, ging gewoon niet mee.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

JT

VETAK y0

greatgonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:22:
[...]

De E-niro wat dat betreft ook niet echt hoor. Als je echt ruimte wil inschatten, moet je eens zoeken op de banana box testen van Bjorn Nyland

[Afbeelding]
Nee, maar om nu puur op basis van die bananendoostest de Niro met 451 liter op dezelfde hoop te gooien als de Soul met 315 liter vind ik wel wat ver gaan :) Helaas staat er geen C-Max tussen ter referentie ;)
JeroenE schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:25:
[...]
Als ze heel jong zijn dan slapen ze waarschijnlijk en anders kom je met stoepkrijt en een bal een heel eind. Natuurlijk kan het ook regenen, maar ja.

Maar als je heel vaak zulke afstanden rijdt en dit in alle omstandigheden wil kunnen doen zonder iets aan je huidige situatie te veranderen, waarom wil je dan in een EV gaan rijden? Dan ka je toch veel beter in de C-Max blijven rijden?
Als het al krap aan was qua bedtijd dan wordt ik er niet vrolijk van, nog los van een vrouw met rugproblemen die dan ook niet meer lekker zit. Als het bij uitzondering een keer is, niks aan de hand. Maar ik wil niet iets kopen waarvan ik nu al weet dat ik het elke keer moet gaan doen. Waarom EV? Milieuvriendelijker, comfortabel rijden, nog subsidie meepakken nu het er nog is/voor die verder daalt, lagere variabele kosten (95+% laden aan huis), hardere daling van restwaarde ICE voor zijn.
Waar ik wel op zou letten is dat in Europa men aan het overschakelen is naar CCS. Snelladen op Chademo gaat er uit. Ik heb een EV met Chademo en kan nog prima overal snelladen, maar als ik een andere auto zou nemen dan zou ik er wel 1 met CCS willen hebben. Er zijn al genoeg laadplekken waar (veel) meer CCS laders zijn dan Chademo (terwijl je vroeger bijna overal evenveel had). Dat vind ik in ieder geval een goede reden om een Leaf aan de kant te laten staan.
Goede tip d:)b
Jeroenneman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:28:
[...]

De exotische optie is natuurlijk een Muxsan: https://www.muxsan.com/English/products.html

Maar zonder een concreet budget durf ik niet te zeggen of dit in je price range zou vallen.
Rekensom was zo een beetje maximaal 30k aanschaf, met in overweging nemende de subsidie en restwaarde van onze huidige auto. Ik had gehoopt jong tweedehands in Duitsland te vinden maar dat is er praktisch niet (terwijl ik meen dat het er eerder afgelopen jaar wel degelijk enigszins was), waardoor je geen prijs van een auto ziet waarin de Duitse subsidie ook gereflecteerd wordt en met nieuw kun je niet gebruik maken van die subsidie uiteraard. Moet 6 maanden op een Duitse naam staan.
MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:46:
[...]

Ik zou Tesla zeker niet uitsluiten, vanuit Duitsland zijn ze voor rond de 40k incl. btw te vinden.

En dat zeg ik als Kia berijder, waar ik overigens heel tevreden over ben.
Dat zal maar dat doet niks af aan mijn beweegredenen :P
Daarover gesproken: naast de e-Niro kan je ook de e-Soul overwegen (wij hebben die). Die is vaak een stuk voordeliger, puur omdat 90% gelijk naar de e-Niro duikt, terwijl ze technisch identiek zijn, de e-Soul veel meer beenruimte achterin biedt, altijd het nieuwe Gen5W navigatiesysteem heeft, Heads-Up Display bij ExecutiveLine wat de e-Niro niet heeft. Wat de e-Soul dan weer mist is de geheugenfunctie voor de elektrisch verstelbare voorstoel, maar de e-Soul heeft dan wel weer beide stoelen elektrisch verstelbaar. En de kofferbak is op papier kleiner van de e-Soul. 315 liter staat er op papier, maar dat is gemeten met de dubbele bodem op de hoge stand. Haal je die eruit of plaats je hem naar onder, dan komt er 115 liter bij tot de hoedenplank. Dus 400+ ;) . En door de vorm erg praktisch in te delen. Wij zijn er een weekendje mee naar Friesland geweest en een ruime week naar Noord-Frankrijk met 2 jonge kinderen, ging zonder problemen. De kofferbak zat wel helemaal vol, maar het lukte zonder dakkoffer of iets anders. Daarover gesproken: de e-Soul heeft nog een unieke eigenschap: er kan een trekhaakkoffer op, veel aerodynamischer dan een dakkoffer en zal maar weinig van de range afsnoepen daardoor, wel zijn die krengen vrij duur.
Dát is heel interessante info. Blijft helaas wel staan dat de goedkoopste e-Soul in Duitsland 32k is op mobile.de, duurder dan de goedkoopste e-Niro's.
Andere opties die je nog kan overwegen: Peugeot e-2008 (geen enorme range, 250km, maar wel goed snelladen, 3-fase, Opel Mokka en Citroën e-C4 zijn de broertjes ervan),
e-C4 had ik dus al voor gekeken maar was niet tweedehands te vinden en te duur nieuw van de dealer. Die anderen kan ik wel eens naar kijken. Maar Peugeot is volgens mij ook van 0 controls op het dash en alles op he touchscreen. Weet niet of dat voor de e-2008 ook zo is maar ik ga het eens bekijken.
Hyundai Kona (broertje van de e-Niro en e-Soul, ook 64 kWh, wel klein van binnen),
Inderdaad te klein, dan zou ik met jouw info over die dubbele bodem eerder naar een e-Soul kijken.
Renault Megane E-TECH (komt eraan, niet tweedehands dus maar is vanaf 35k te verkrijgen voor de 40 kWh en 40k voor de grotere 60 kWh). Wellicht de gefacelifte MG ZS EV met grotere accu, ook nieuw, maar wederom erg scherp geprijsd. De Luxury met 320 km WLTP is 36k en de Luxury met 440 km WLTP is 40k. Een enorme outsider kan misschien nog de Aiways U5 zijn, rond de 40k, gigantische wagen, denk RAV4 formaat, maar niet erg zuinig of verfijnd. Moet je durven.

Voor rond de 40k zou ik persoonlijk eerder voor een nieuwe Megane E-TECH, MG ZS EV of tweedehands Tesla Model 3 gaan. Als het 30-35k moet worden, dan zijn de Kia's en Hyundai's of eventueel Peugeot/Opel de betere keuzes. Als het nog goedkoper moet: Hyundai Ioniq, desnoods de classic 28 kWh, die is net zo zuinig als de Tesla Model 3 en daardoor ook snel weer vol ondanks zijn slechts 50 kW snelladen.
Ioniq is geen optie. Niks mis met de auto op zich maar past niet bij onze wensen. Aiways laat ik even staan om wat jij zegt. Megane is straks wellicht een optie als ik die jong tweedehands kan krijgen, MG zoals eerder gezegd kijk ik ook nog naar.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Nee, maar om nu puur op basis van die bananendoostest de Niro met 451 liter op dezelfde hoop te gooien als de Soul met 315 liter vind ik wel wat ver gaan :) Helaas staat er geen C-Max tussen ter referentie ;)
Bjorn stripped alles wat je niet nodig hebt eruit, het is wel een goede vergelijking en indicatie.

In de Niro past één doos meer als de stoelen overeind staan, maar is weer minder ruimte voor de passagiers.

Ik heb de maten niet bij de hand, maar heb me wel eens laten vertellen dat het een bewuste keuze is geweest van Kia. De Niro zetten ze in de markt als ruimteauto, met de ruimte gemeten tot het laagste niveau van de plank.

De Soul meten ze tot het tweede niveau, en dan lijkt het minder.

Overigens, ruimte is bij alle ev's ver te zoeken, aangezien nagenoeg alles als SUV in de markt is gezet, en vanwege de accu's onder de bank.

Gelukkig geen motor, dus zowel bij de kona, Niro en soul kun je een frunk plaatsen die er 50 liter bijvoegd voor de laadkabels.

Dan nog een koffer op de trekhaak

En een dakkoffer.

Ik kom al op minimaal 1200l in deze samenstelling, kun je nog een mud aardappels meenemen naar Frankrijk 😉

[ Voor 9% gewijzigd door greatgonzo op 03-01-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

greatgonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Bjorn stripped alles wat je niet nodig hebt eruit, het is wel een goede vergelijking en indicatie.

In de Niro past één doos meer als de stoelen overeind staan, maar is weer minder ruimte voor de passagiers.

Ik heb de maten niet bij de hand, maar heb me wel eens laten vertellen dat het een bewuste keuze is geweest van Kia. De Niro zetten ze in de markt als ruimteauto, met de ruimte gemeten tot het laagste niveau van de plank.

De Soul meten ze tot het tweede niveau, en dan lijkt het minder.

Overigens, ruimte is bij alle ev's ver te zoeken, aangezien nagenoeg alles als SUV in de markt is gezet, en vanwege de accu's onder de bank.

Gelukkig geen motor, dus zowel bij de kona, Niro en soul kun je een frunk plaatsen die er 50 liter bijvoegd voor de laadkabels.

Dan nog een koffer op de trekhaak

En een dakkoffer.

Ik kom al op minimaal 1200l in deze samenstelling, kun je nog een mud aardappels meenemen naar Frankrijk 😉
B) Klopt, ik vind SUV's echt een waardeloos concept. Duurder, zwaarder, hogere luchtweerstand en minder ruimte dan een uit hetzelfde segment station of MPV, waarbij je in die laatste óók hoog zit. En SUV's hebben ook nog eens een groot "all show no go"-gehalte op off-road gebied :/ Maar ja. Toen MPV's nog wat meer gemeengoed waren heeft Autoweek eens een test gedaan met 3 merken die zowel een MPV als SUV in dezelfde klasse hadden. Conclusie was ongeveer hetzelfde.

De info over de Soul is erg interessant inderdaad. Nu wordt er hier gezegd dat de e-Soul iets goedkoper te vinden is dan de Niro, nu nog vinden waar dat dan is.
Zou helemaal top zijn als ze een significant deel van de vrijgekomen resources gaan stoppen in ontwikkeling van betere opslag, met solid-state als logische eerstvolgende stap.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 03-01-2022 20:12 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:11:
[...]
Nu wordt er hier gezegd dat de e-Soul iets goedkoper te vinden is dan de Niro, nu nog vinden waar dat dan is.

[...]
Theoretisch wel, gezien de lagere catalogus waarde. En omdat er minder markt voor is gezien zijn bijzondere uiterlijk. Dus minder snel verkocht, tenzij je de prijs naar beneden brengt.

Praktisch? Er zijn meer Niro's om te verkopen, dus vast wel een prijstechnisch interessante te vinden.

Enige tip die ik je mee wil geven. Zoek een my21, zodat je drie fase kunt laden. Niet alleen handig voor jezelf, maar dat kan hem wel waardevaster maken bij verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Ik ben vorig jaar nog in Italië geweest en daar hadden ze gewoon winkels hoor! :+ Ik heb voor mijn Volvo V60 PIH ooit een dakkoffer besteld. Die zou ik ophalen de dag voordat we op vakantie gingen, maar toen hadden we al gepakt en bleek alles toch in de (vrij kleine) kofferbak te passen. Dus die koffer heb ik nooit opgehaald (wel netjes afgebeld). Ik had een Tule tassenset (voor in die dakkoffer) gekocht en die bleek precies in 2 rijen van 3 tassen achterin te passen. Daar hebben we het gewoon 5 jaar mee gedaan: alles wat niet in die tassen kon, ging gewoon niet mee.
Haha, ja tuurlijk. Maar qua kleding gaat er wel iets meer mee, bij ons in ieder geval wel. ;)

Zo hebben wij het ook gedaan met de e-Soul: geen koffers, maar weekendtassen. Ik heb er weleens een van werk gekregen, in 2019 vlak voor covid nog op zakenreis ook een mooie stevige uit de VS meegekregen van het evenement aldaar, zo zitten we nu al op 6 weekendtassen van verschillend formaat. En een Samsonite formaat koffertje is met een wat jonger kind perfect om op z'n zij voor de achterbank neer te zetten, gelijk een voetenbankje voor beentjes die anders alleen maar bungelen.

Als het niet nodig is, laten wij het ook zitten, maar voor een langere reis is het wel prettig in onze ervaring. Boodschappen nemen we ook alleen het meest essentiële voor de eerste avond/ochtend mee, de rest halen we daar wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Dat zal maar dat doet niks af aan mijn beweegredenen :P
Ieder zo z'n ding natuurlijk, dat is je goed recht. ;)
Dát is heel interessante info. Blijft helaas wel staan dat de goedkoopste e-Soul in Duitsland 32k is op mobile.de, duurder dan de goedkoopste e-Niro's.
Ter info: wij hebben de e-Soul juli 2021 gekocht voor 34k incl. btw excl. de 2k EV subsidie die er nog vanaf ging (2020 model, 1-fase). 64 kWh ExecutiveLine.

Het ligt er een beetje aan wat je zoekt, ik heb ook veelvuldig op mobile.de gezocht en daar zijn de e-Niro's vaak inderdaad wat goedkoper, maar ook kariger! De e-Soul heb je alleen in 64 kWh DynamicPlus of Executive Line en de e-Niro heb je ook als 39 kWh in Comfort Line, etc. In Duitsland hebben ze ook andere namen trouwens. En let vooral ook op de 2019 pre-facelift modellen e-Niro: die zijn met het oudere navi/infotainment systeem uitgerust en hebben een hele basic app.

Ik heb recentelijk niet meer gekeken, maar destijds waren de prijzen ook goedkoper met een reden: 2019 model en/of 39 kWh en/of pre-facelift. Ik zocht naar een ExecutiveLine en dan e-Niro of e-Soul en voor ons was een Nederlandse e-Soul uiteindelijk de beste combinatie in ExecutiveLine uitvoering.
e-C4 had ik dus al voor gekeken maar was niet tweedehands te vinden en te duur nieuw van de dealer. Die anderen kan ik wel eens naar kijken. Maar Peugeot is volgens mij ook van 0 controls op het dash en alles op he touchscreen. Weet niet of dat voor de e-2008 ook zo is maar ik ga het eens bekijken.
Klopt, wij hebben recentelijk nog naar dit trio gekeken als eventuele 2e auto, maar waren uiteindelijk toch te duur voor wat wij zochten. Echter, de e-C4 is inderdaad de nieuwste van het stel en moeilijk te vinden tweedehands, de Mokka-e is iets meer te vinden al, maar met name de Peugeot kan je echt al veel vinden.

Je hebt wel gelijk met de controls op het dash, voor climate control en dergelijke moet je het touchscreen gebruiken. Ik ben even kwijt welke, maar of Citroën of Peugeot toont wel continu die info op het touchscreen, dus hoef je niet een menu in.
Inderdaad te klein, dan zou ik met jouw info over die dubbele bodem eerder naar een e-Soul kijken.

[...]

Ioniq is geen optie. Niks mis met de auto op zich maar past niet bij onze wensen. Aiways laat ik even staan om wat jij zegt. Megane is straks wellicht een optie als ik die jong tweedehands kan krijgen, MG zoals eerder gezegd kijk ik ook nog naar.
Ah, MG had ik dan even gemist. En begrijp ik goed dat de Megane dan ook met 3350 subsidie nog buiten je budget ligt dan? Nieuw zou je de 60 kWh versie voor ergens tussen de 40 en 45k samengesteld moeten kunnen krijgen, die is nu ook te bestellen en de subsidiepot is net geopend en nog maar 15% van nieuwe auto's van vergeven. (Wij hebben zelf net een subsidie ingediend namelijk voor een tweedehands Mazda MX-30, onze 2e EV, vandaar dat ik nu die potjes weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Kom ik weer even om de hoek kijken en mijn duit in het zakje doen. ;)

Ik had destijds die bananenbox test gezien en stond ook verbaasd van die cijfers. Vervolgens heb ik na mijn eerste proefrit met de e-Soul (e-Niro hadden we al gehad) de dealer gevraagd om er een e-Niro naast te zetten en vervolgens zijn we gaan vergelijken. Uiteindelijk scheelt het niet veel.

De vorm is echter totaal anders en kan daardoor door iedereen alsnog anders ervaren worden in de praktijk. De e-Niro is een stuk dieper van achterbank tot achterklep, maar de achterklep loopt behoorlijk schuin af. Dus als het je gaat om een groot stuk qua vloeroppervlak te hebben, dan wint de e-Niro hands down. Is stapelen echter geen probleem, dan is de e-Soul (bijna) net zo goed. Ook als e-Soul eigenaar zeg ik: ja, in de basis geef ik ook de voorkeur aan de e-Niro qua praktisch gebruiksgemak, puur door die extra diepte standaard. De e-Soul is echter flexibeler met z'n volwaardige dubbele laadvloer en kan je makkelijker tot boven de hoedenplank stapelen. Bij de e-Niro zit je zodra je boven de hoedenplank uitkomt al met de schuine achterklep in het gedrang. De e-Soul heeft als voornaamste nadeel dat als je zeg 1 grote vrij vierkante doos hebt, je door de geringe diepte sneller in de knoei komt en de achterbank plat moet gooien. Ik heb dat met een grote airco gehad. Dus dat is iets om voor jezelf na te gaan waar het om gaat. Ik had die dag geen kinderen mee, dus kon prima de bank platgooien, maar dat zal dus niet altijd en voor iedereen het geval zijn.

Ik denk dat ik het kan samenvatten als: in dagelijks gebruik in eigen land zal de e-Niro zeker wat praktischer zijn, op vakantie zal het weinig uitmaken (stapelen), en dus: de cijfers van 315 vs 451 liter maken het verschil erger dan het in werkelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:05:
[...]

Ieder zo z'n ding natuurlijk, dat is je goed recht. ;)

[...]

Ter info: wij hebben de e-Soul juli 2021 gekocht voor 34k incl. btw excl. de 2k EV subsidie die er nog vanaf ging (2020 model, 1-fase). 64 kWh ExecutiveLine.

Het ligt er een beetje aan wat je zoekt, ik heb ook veelvuldig op mobile.de gezocht en daar zijn de e-Niro's vaak inderdaad wat goedkoper, maar ook kariger! De e-Soul heb je alleen in 64 kWh DynamicPlus of Executive Line en de e-Niro heb je ook als 39 kWh in Comfort Line, etc. In Duitsland hebben ze ook andere namen trouwens. En let vooral ook op de 2019 pre-facelift modellen e-Niro: die zijn met het oudere navi/infotainment systeem uitgerust en hebben een hele basic app.

Ik heb recentelijk niet meer gekeken, maar destijds waren de prijzen ook goedkoper met een reden: 2019 model en/of 39 kWh en/of pre-facelift. Ik zocht naar een ExecutiveLine en dan e-Niro of e-Soul en voor ons was een Nederlandse e-Soul uiteindelijk de beste combinatie in ExecutiveLine uitvoering.
Even nog gekeken naar de uitvoeringen. Er zijn er ; Vision en Spirit, de laatste is de luxere.
Als ik ga zoeken dan vind ik diverse splinternieuwe Niro's voor 31.290, Soul nieuw is de goedkoopste 1500 duurder. Een blauwe is 2,5k duurder, die is veel toffer dan een Niro :+ Die vind ik in vergelijking met een Soul nogal saai :P Maar dat is dus hoe het lijkt te zijn. Allemaal MY2021/22 als ik het zo zie. Goedkoopste Soul 64kwh op Marktplaats is met 9k km 36k euro.e-Niro ligt op zelfde prijsniveau
[...]

Klopt, wij hebben recentelijk nog naar dit trio gekeken als eventuele 2e auto, maar waren uiteindelijk toch te duur voor wat wij zochten. Echter, de e-C4 is inderdaad de nieuwste van het stel en moeilijk te vinden tweedehands, de Mokka-e is iets meer te vinden al, maar met name de Peugeot kan je echt al veel vinden.

Je hebt wel gelijk met de controls op het dash, voor climate control en dergelijke moet je het touchscreen gebruiken. Ik ben even kwijt welke, maar of Citroën of Peugeot toont wel continu die info op het touchscreen, dus hoef je niet een menu in.
Verder onderzoek volgt ;)
[...]

Ah, MG had ik dan even gemist. En begrijp ik goed dat de Megane dan ook met 3350 subsidie nog buiten je budget ligt dan? Nieuw zou je de 60 kWh versie voor ergens tussen de 40 en 45k samengesteld moeten kunnen krijgen, die is nu ook te bestellen en de subsidiepot is net geopend en nog maar 15% van nieuwe auto's van vergeven. (Wij hebben zelf net een subsidie ingediend namelijk voor een tweedehands Mazda MX-30, onze 2e EV, vandaar dat ik nu die potjes weet).
Nieuw in NL wordt hem sowieso niet voor ons. Beste kans lijkt vooralsnog import.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Als je het stellantis trio meeneemt in je overweging kun je 350+ range sowieso vergeten, dan zal je alsnog moeten (snel)laden onderweg. Overigens kun je met 1 druk op het scherm bij de instellingen voor de temperatuur van de climate control. De schakelaars voor ontwasemen, recirculeren en AC Max zijn fysieke schakelaars (iig op de e2008, weet ik uit betrouwbare bron; staat hier nl ook voor de deur).

Overigens is de kofferbak van de e2008 groter dan die van de Kona, terwijl die auto groter oogt.
Als je koffers gaat vervangen door een flexibele set tassen zou je op https://www.car-bags.com/nl/ terecht kunnen, dan heb je maximaal gebruik van ruimte, want die zijn specifiek voor het type auto te bestellen :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@JT Let op de eNiro en eSoul en Kona dat er ook 39.2kWh accu versies zijn (die minder ver komen en ook langzamer snelladen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Isheara schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:50:
Als je het stellantis trio meeneemt in je overweging kun je 350+ range sowieso vergeten, dan zal je alsnog moeten (snel)laden onderweg. Overigens kun je met 1 druk op het scherm bij de instellingen voor de temperatuur van de climate control. De schakelaars voor ontwasemen, recirculeren en AC Max zijn fysieke schakelaars (iig op de e2008, weet ik uit betrouwbare bron; staat hier nl ook voor de deur).

Overigens is de kofferbak van de e2008 groter dan die van de Kona, terwijl die auto groter oogt.
Als je koffers gaat vervangen door een flexibele set tassen zou je op https://www.car-bags.com/nl/ terecht kunnen, dan heb je maximaal gebruik van ruimte, want die zijn specifiek voor het type auto te bestellen :)
Stellantis trio? E-2008/Opel Mokka/<insert ander model op zelfde platform>? Ik zit daar nu over te lezen en de ruimte achterin schijnt ook niet over te houden, infotainment brak, beperkt bereik en ik lees over het model met fysieke knoppen voor verwarming rondom het rijden ook wat mindere zaken. Eerlijk is eerlijk, staat ook een andere prijs tegenover.
BarryH schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:51:
@JT Let op de eNiro en eSoul en Kona dat er ook 39.2kWh accu versies zijn (die minder ver komen en ook langzamer snelladen)
Ik weet het maar dank voor de heads up :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Tja ieder zijn smaak, maar we kunnen hier nog 30 discussies voeren om te kunnen voldoen aan je “eisen” pakket…als je alles blind afbrand en je op zoek bent naar een speld in de hooiberg raad ik je toch aan om lekker een PHEV te overwegen en bij je Ford te blijven (over brak infotainment gesproken…om nog maar te zwijgen over de vreselijk zittende stoelen…misschien komt daar de rugpijn van je vrouw vandaan?) ik heb twee weken in een focus gereden en gelijk omgeruild voor een Peugeot 308, en dat zit, rijdt en voelt toch echt een stuk beter.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Isheara schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:59:
Tja ieder zijn smaak, maar we kunnen hier nog 30 discussies voeren om te kunnen voldoen aan je “eisen” pakket…als je alles blind afbrand en je op zoek bent naar een speld in de hooiberg raad ik je toch aan om lekker een PHEV te overwegen en bij je Ford te blijven (over brak infotainment gesproken…om nog maar te zwijgen over de vreselijk zittende stoelen…misschien komt daar de rugpijn van je vrouw vandaan?) ik heb twee weken in een focus gereden en gelijk omgeruild voor een Peugeot 308, en dat zit, rijdt en voelt toch echt een stuk beter.
Als je zo de medische problemen van mijn vrouw, die aardige gevolgen hebben voor hoe wij ons leven leven, op de hak meent te moeten nemen dan zijn we uitgepraat |:(

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Even nog gekeken naar de uitvoeringen. Er zijn er ; Vision en Spirit, de laatste is de luxere.
Als ik ga zoeken dan vind ik diverse splinternieuwe Niro's voor 31.290, Soul nieuw is de goedkoopste 1500 duurder. Een blauwe is 2,5k duurder, die is veel toffer dan een Niro :+ Die vind ik in vergelijking met een Soul nogal saai :P Maar dat is dus hoe het lijkt te zijn. Allemaal MY2021/22 als ik het zo zie. Goedkoopste Soul 64kwh op Marktplaats is met 9k km 36k euro.e-Niro ligt op zelfde prijsniveau
Als ik zoek op de Spirit, vind ik als goedkoopste € 33.270. Maar alsnog, dat is inderdaad gedaald ten opzichte van een half jaar geleden.

Let er wel op dat Duitse import minstens 6 maanden oud moet zijn. Nieuw is dus geen optie, dan gaat de umweltbonus er van af en hoewel dat niet jouw probleem is, gaat geen dealer/garage een Nederlander een auto jonger dan die leeftijd verkopen. Daarom zie je ook vaak "verfügbar ab xx.xx.xxxx" staan. Eerder komt die geadverteerde auto niet beschikbaar.

Daarnaast is het goed om te weten (ja, ik heb destijds mijn huiswerk gedaan :P ) dat in Duitsland de Spirit i.t.t. de NL ExecutiveLine niet full options is. Een aantal pakketten/opties zijn altijd een optie tegen meerprijs. P1 t/m P7 heten die en hoeft dus geen probleem te zijn, maar je ziet zeker de goedkopere Spirits dat die geen enkel pakket erop hebben zitten. Dit zijn ze:
P1 = 3-fase on-board lader, zonder dit heb je dus 1-fase itt de NL uitvoering die dat altijd standaard heeft
P2 + P3 = zitten wel op de Spirit standaard (o.a. privacy glass, LED lampen, safety features)
P4 = glazen schuif-/kanteldak
P5/P6 = Leder-pakket, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, geheugenfunctie bestuurdersstoel, stoelventilatie voor, stoelverwarming achter
P7 = interieur kleurpakket = niet boeiend

Kortom: tov de NL ExecutiveLine ga je sowieso P1 en P5/P6 missen. Dat zijn beide toch wel serieuze minpunten.

Ik kwam hier achter omdat jan en alleman op Marktplaats geïmporteerde e-Niro's aan het aanbieden was, tegen best aantrekkelijke prijzen (want particulier) maar die misten dus zo goed als allemaal die opties die in de pakketten weggestopt zitten. Dat is in NL zo'n beetje het verschil tussen de DynamicPlusLine en ExecutiveLine (en nog een paar dingen), dus prima natuurlijk als je een wat meer basic auto zoekt, maar ik vind het heerlijk van een EV juist dat je al dat soort opties er ook bij kan hebben.
Verder onderzoek volgt ;)

[...]

Nieuw in NL wordt hem sowieso niet voor ons. Beste kans lijkt vooralsnog import.
Zoals gezegd: als ik zoek op Kia Niro Spirit en naar leeftijd kijk (6 maanden minimaal), dan is de goedkoopste die ik tegenkom deze voor € 34.760. Die heeft dan wel 3-fase én het lederpakket met al die opties, dus is dan wel compleet. Daar komen dus dan nog de import kosten bij. Als je het zelf doet kan je voor een paar honderd klaar zijn. Moet je wel zelf alles met de Duitse dealer en RDW enzo regelen. Geef je het uit handen dan is het € 600 tot 1.500 afhankelijk van of je het transport geregeld wilt hebben, etc.

Dat scheelt niet heel veel meer met NL (38k incl. btw minstens). Daarom: je moet het natuurlijk zelf weten, maar die 31k waar jij het over hebt, dat zijn Vision's en missen dus erg veel opties in vergelijking met wat je hier in NL aantreft. Dus op het eerste gezicht lijkt de prijs aantrekkelijk, maar eigenlijk is dat het ook alleen wanneer je kan leven met een redelijk kale uitvoering. Anders scheelt het niet heel veel.

Als laatste moet je bij de Kia's opletten dat je niet boven de 45k komt als je nog van subsidie gebruik wil maken. De e-Niro is de ExecutiveLine altijd te hoog, behalve in niet-metallic wit dacht ik me te herinneren. En de e-Soul in ExecutiveLine moet je opletten op two-tone lak, daarmee vallen ze meestal net boven de 45k ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Stellantis trio? E-2008/Opel Mokka/<insert ander model op zelfde platform>? Ik zit daar nu over te lezen en de ruimte achterin schijnt ook niet over te houden, infotainment brak, beperkt bereik en ik lees over het model met fysieke knoppen voor verwarming rondom het rijden ook wat mindere zaken. Eerlijk is eerlijk, staat ook een andere prijs tegenover.

[...]

Ik sluit me aan bij @Isheara . De e-2008 is een serieus goede auto ter overweging. Wij vonden het design van binnen niet mooi genoeg (zie een van mijn eerdere posts pakweg 2 weken geleden in dit topic), maar de ruimte achterin is prima. Kofferbak is ook echt meer dan prima, de rest is smaak en bereik. Voor ons werd het als 2e EV naast de e-Soul overwogen, maar is het de Mazda MX-30 geworden. Bereik is voor ons niet belangrijk, anders was het waarschijnlijk wel een Kona of e-2008 geworden naast de e-Soul.

Voornaamste voor ons waarom de e-2008 afviel is de ladingen losse opties die zelfs op een GT of GT Pack nog niet erop zitten en sommige opties zijn ook gewoon niet te verkrijgen die we op de andere opties op onze shortlist wel vonden: de Kona en MX-30 dus. Uiteindelijk bleek ook met de juiste opties de e-2008 het duurst. 33k voor een full options GT Pack in het prachtige blauw. Kona 27k maar minder opties (want 39 kWh en Fashion Design uitvoering ipv een luxere Premium die alleen op de 64 kWh leverbaar is) en de MX-30 als Luxury nu voor 28k met ALLE opties die de e-Soul ExecutiveLine ook heeft én nog meer (schuifdak, geheugenfunctie stoelen en spiegels en HUD, Front Cross Traffic Alert, 360 camera, ruitenwisser ontdooier, etc).

Als de e-2008 in dezelfde prijsrange had gelegen als GT (Pack) uitvoering (27-28k) dan hadden we die als totale auto wel eerder gekozen dan de MX-30, maar bereik was dus totaal niet belangrijk en daarom was het makkelijk om te kiezen voor volgeladen met opties én 6k goedkoper. Maar dat zal dus per situatie anders zijn, de MX-30 zal voor jou niks zijn weet ik al uit je berichten (is namelijk ook vrij krap op de achterbank), dus een e-2008 is dan eerder een serieuze kandidaat. En als het puur om die climate control bediening gaat, daar zou ik hem zeker niet voor laten staan. Alle auto's hebben wel wat namelijk. En ik heb de laatste jaren veel verschillende auto's gereden: ICE, HEV, PHEV, BEV, Toyota, Lexus, BMW, Nissan, Kia en nu ook Mazda erbij. Geen één is perfect, zelfs een Lexus of BMW niet. Altijd heb je wel dat ene ding. Lexus had de verschrikkelijke muisbediening, maar sublieme audio. BMW mistte een batterij aan safety features en Apple CarPlay, maar reed heerlijk. En nu houd ik op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb de granny charger intussen werkend met magneetje, maar het is niet ideaal, ik kan de stekker niet goed in n contrastekker steken dan. het magneetje moet (althans bij mij) geplaatst worden op het deel datingsite een geaarde WCD verdwijnt. Je kan een reedrelais horen klikken, maar dat kreeg ik alleen voor elkaar dor een magneetje dus niet op dat deel te plaatsen dat je van kan houden tijdens plaatsen maar dus de zijkant die in de WCD gaat. De Green up WCD is in bestelling, maar dat duurt nog ff.

Wel fijn nu de energie tarieven omhoog gaan en het verschil tussen dag en nacht tarief een stuk groter zijn.
En ik kan nu sneller laden, waardoor ik in 12,5 hr helemaal vol kan i.p.v. 18. Die 18 hr is soms net te lang als ie helemaal leeg is en de volgende dag weer helemaal vol moet zijn. gebeurd niet zo vaak, maar toch.
En ik kan dus later starten dus meer in het nacht / dal tarief.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus, de i3s is ingeruild op een..... i3s.
Mevrouw teacher wilde graag een roadstyle uitvoering, dus dat was even zoeken.

Maar, gelukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wheq55azYXUtsBjnlVcZIZQHmFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nXYXRNbD3y8MhFlAiOiYsT9.jpg?f=fotoalbum_large
Op de 31e opgehaald. Dus nieuw&oud, met oud&nieuw ;)

De witte heeft in twee jaar tijd echt geen krimp gegeven. Probleemloze auto. Waarom upgraden?
Plan was sws om na twee jaar in te ruilen, en dikkere accu is ook fijn.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 04-01-2022 00:57 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:50
[...]

[...]

Waar lees je dat? Want de ruimte achterin is serieus fors. Meer ruimte dan in onze huidige Auris Station. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de E-C4 vanwege prijs en ruimte. Goedkoper dan de andere Stellantis modellen en ook goedkoper dan de Koreanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

[...]

Als de dealbreaker uiteindelijk het bereik en de ruimte, kom ik eigenlijk alleen hier op uit

Hyundai Kona 32K met subsidie
Kia Soul ~34K met subsidie
Kia Niro ~36K met subsidie (ligt wel aan de oorspronkelijke cataloguswaarde, boven de 45k geen subsidie)
MG ZS long range (nieuw) 32K met subsidie

De Kona is het voordeligst, maar lever je wel bagageruimte in. Als je een dakkoffer of trekhaakkoffer zou willen overwegen is dit wel de voordeligste optie.

De Soul en Niro is al uitgebreid besproken

De MG is voor nieuw de goedkoopste optie. Maar ik waarschuw je wel.. Ga niet direct na je proefrit in een MG ook in een Kia rijden, dan merk je wel meteen het verschil tussen een A- en een B-merk

[ Voor 6% gewijzigd door greatgonzo op 04-01-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:03:Als je zo de medische problemen van mijn vrouw, die aardige gevolgen hebben voor hoe wij ons leven leven, op de hak meent te moeten nemen dan zijn we uitgepraat |:(
Uiteraard ken ik de medische conditie niet van al je familie leden, het enige wat ik wil aangeven dat de Ford stoelen nou niet het toonbeeld van ergonomie zijn. Wat dat betreft zit je in een Franse auto of een van de premium merken een stuk fijner.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:23:
[...]

Als ik zoek op de Spirit, vind ik als goedkoopste € 33.270. Maar alsnog, dat is inderdaad gedaald ten opzichte van een half jaar geleden.

Let er wel op dat Duitse import minstens 6 maanden oud moet zijn. Nieuw is dus geen optie, dan gaat de umweltbonus er van af en hoewel dat niet jouw probleem is, gaat geen dealer/garage een Nederlander een auto jonger dan die leeftijd verkopen. Daarom zie je ook vaak "verfügbar ab xx.xx.xxxx" staan. Eerder komt die geadverteerde auto niet beschikbaar.

Daarnaast is het goed om te weten (ja, ik heb destijds mijn huiswerk gedaan :P ) dat in Duitsland de Spirit i.t.t. de NL ExecutiveLine niet full options is. Een aantal pakketten/opties zijn altijd een optie tegen meerprijs. P1 t/m P7 heten die en hoeft dus geen probleem te zijn, maar je ziet zeker de goedkopere Spirits dat die geen enkel pakket erop hebben zitten. Dit zijn ze:
P1 = 3-fase on-board lader, zonder dit heb je dus 1-fase itt de NL uitvoering die dat altijd standaard heeft
P2 + P3 = zitten wel op de Spirit standaard (o.a. privacy glass, LED lampen, safety features)
P4 = glazen schuif-/kanteldak
P5/P6 = Leder-pakket, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, geheugenfunctie bestuurdersstoel, stoelventilatie voor, stoelverwarming achter
P7 = interieur kleurpakket = niet boeiend

Kortom: tov de NL ExecutiveLine ga je sowieso P1 en P5/P6 missen. Dat zijn beide toch wel serieuze minpunten.

Ik kwam hier achter omdat jan en alleman op Marktplaats geïmporteerde e-Niro's aan het aanbieden was, tegen best aantrekkelijke prijzen (want particulier) maar die misten dus zo goed als allemaal die opties die in de pakketten weggestopt zitten. Dat is in NL zo'n beetje het verschil tussen de DynamicPlusLine en ExecutiveLine (en nog een paar dingen), dus prima natuurlijk als je een wat meer basic auto zoekt, maar ik vind het heerlijk van een EV juist dat je al dat soort opties er ook bij kan hebben.

[...]

Zoals gezegd: als ik zoek op Kia Niro Spirit en naar leeftijd kijk (6 maanden minimaal), dan is de goedkoopste die ik tegenkom deze voor € 34.760. Die heeft dan wel 3-fase én het lederpakket met al die opties, dus is dan wel compleet. Daar komen dus dan nog de import kosten bij. Als je het zelf doet kan je voor een paar honderd klaar zijn. Moet je wel zelf alles met de Duitse dealer en RDW enzo regelen. Geef je het uit handen dan is het € 600 tot 1.500 afhankelijk van of je het transport geregeld wilt hebben, etc.

Dat scheelt niet heel veel meer met NL (38k incl. btw minstens). Daarom: je moet het natuurlijk zelf weten, maar die 31k waar jij het over hebt, dat zijn Vision's en missen dus erg veel opties in vergelijking met wat je hier in NL aantreft. Dus op het eerste gezicht lijkt de prijs aantrekkelijk, maar eigenlijk is dat het ook alleen wanneer je kan leven met een redelijk kale uitvoering. Anders scheelt het niet heel veel.

Als laatste moet je bij de Kia's opletten dat je niet boven de 45k komt als je nog van subsidie gebruik wil maken. De e-Niro is de ExecutiveLine altijd te hoog, behalve in niet-metallic wit dacht ik me te herinneren. En de e-Soul in ExecutiveLine moet je opletten op two-tone lak, daarmee vallen ze meestal net boven de 45k ook.
Goede punten. Je hebt gelijk, Spirits zijn inderdaad nog ietsje duurder. Dan is denk ik voor nu de conclusie dat deze in de gewenste uitvoeringen e.d. niet binnen ons budget passen, zelfde zal dan gelden voor de Soul. Maar goed, we moeten nog wat sparen dus we kunnen eens zien hoe de markt zich komende tijd ontwikkelt en dan richten we ons op subsidie in 2023.

Verfugbar ab had ik gezien en vind ik niet persé een probleem gezien het geld dat dat scheelt. Importeren heb ik ervaring mee en ik heb al een partij gevonden die voor een paar honderd de auto aan mij wil verkopen voor de subsidie.
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:35:
[...]

Ik sluit me aan bij @Isheara . De e-2008 is een serieus goede auto ter overweging. Wij vonden het design van binnen niet mooi genoeg (zie een van mijn eerdere posts pakweg 2 weken geleden in dit topic), maar de ruimte achterin is prima. Kofferbak is ook echt meer dan prima, de rest is smaak en bereik. Voor ons werd het als 2e EV naast de e-Soul overwogen, maar is het de Mazda MX-30 geworden. Bereik is voor ons niet belangrijk, anders was het waarschijnlijk wel een Kona of e-2008 geworden naast de e-Soul.
aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:51:
[...]

Waar lees je dat? Want de ruimte achterin is serieus fors. Meer ruimte dan in onze huidige Auris Station. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de E-C4 vanwege prijs en ruimte. Goedkoper dan de andere Stellantis modellen en ook goedkoper dan de Koreanen.
Als jullie er zo van overtuigd zijn dat je qua ruimte niet echt inlevert tov een C-Max, e-Niro of e-Soul dan zal ik eens die auto gaan bekijken. Ik vind het sowieso altijd wel leuk om nieuwe auto's te kijken dus het is geen straf :P

@aschja van What Car.
Afbeeldingslocatie: https://media.whatcar.com/1200x800/wc-image/2021-05/vauxhall-mokka-e-202120210511_2546-1600x1067-bbb66643-b68c-4db9-855a-df8dd998a221.jpg

You feel a lot more hemmed in the back due to the tall window line and a tapered roofline. You’ll certainly be better off than you would be in the back of a smaller EVs such as the DS3 Crossback E-Tense, Mazda MX-30 and Renault Zoe, but the relatively compact Kona Electric has more room. The Mokka’s issue isn’t rear head room – that’s passable – it’s the poor rear leg room that’ll cause six-footers to feel wedged into the back with their knees pressed up against the front seat backs. If you want to carry lanky friends, you’re far better served by the e-Niro or ID.3.
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Uiteraard ken ik de medische conditie niet van al je familie leden, het enige wat ik wil aangeven dat de Ford stoelen nou niet het toonbeeld van ergonomie zijn. Wat dat betreft zit je in een Franse auto of een van de premium merken een stuk fijner.
In je post kwam je enigszins geirriteerd over, in combinatie met de opmerking over de rug van m'n vrouw voelde dat even alsof je haar rugproblemen bagatelliseerde.

Wij hebben uiteraard destijds verschillende auto's geprobeerd. De standaard Fordstoelen houden inderdaad niet over maar de stoelen in Titanium-uitvoeringen zijn een stuk beter. 308 was het juist voor haar niet, aantal andere auto's ook niet of minder dan de Titaniumstoelen. Persoonlijk vond ik de 308 stoelen juist iets beter (maar wat betreft de rest van de auto was ik blij toen ik m'n Focus weer terughad en de 308 weer geretourneerd werd, kwestie van smaak) en van de Meriva met die speciale ergonomische stoelen ook, maar haar rug was hierin doorslaggevend.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 04-01-2022 09:45 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@JT ik zie een Vauxhall Mokka.... wie noemt er de Vauxhall?
Deze Opel is volledig mislukt (zie de reviews) en heeft zelfs niet eens leeslampjes achterin.
Ik zit regelmatig achter in mijn e2008 en heb met mijn 1.86m prima been en hoofd ruimte. Natuurlijk zit je beter voorin, maar dat is nu eenmaal de klasse auto. Als je meer binnen ruimte wilt zul je toch een klasse hoger/groter/duurder moeten.

Wat me opvalt: er staat nogal wat op je wensen/eisen lijstje wat totaal niet strookt met je budget.
Je zult dus ergens concessies moeten doen.
Ik zou ook graag een Taycan van een half jaar oud met 6k km willen kopen voor 30k maar dat is totaal onrealistisch.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:48:
Deze Opel is volledig mislukt (zie de reviews) en heeft zelfs niet eens leeslampjes achterin.
Ik zit regelmatig achter in mijn e2008 en heb met mijn 1.86m prima been en hoofd ruimte. Natuurlijk zit je beter voorin, maar dat is nu eenmaal de klasse auto. Als je meer binnen ruimte wilt zul je toch een klasse hoger/groter/duurder moeten.

Wat me opvalt: er staat nogal wat op je wensen/eisen lijstje wat totaal niet strookt met je budget.
Ik zou ook graag een Taycan van een half jaar oud met 6k km willen kopen voor 30k maar dat is totaal onrealistisch.
Ik dacht dat die Opel ook onder het Stellantis-trio viel en ik vroeg daar in JT in "Elektrische auto's - deel 5" naar, niemand die aangaf dat dat niet klopt ;) Maar ik maak dus van jou op dat dit niet is? Wat is het dan wel? e-2008/e-C4 en wat nog meer? Of is het nog weer anders?

Ik meende eerder iets goedkopere tweedehands Niro's gezien te hebben dus ik dacht dat het net in ons bereik zou vallen maar het lijkt er eerder net buiten te vallen. Dan moeten we mogelijk concessies doen maar ik hoop dat het klopt wat jullie zeggen over Stellantis en dat het amper scheelt qua ruimte. Zoals gezegd ga ik er eens naar kijken.

En anders is het voor ons nu nog even geen optie :)

Edit: ik zag gister nog een e-Berlingo, is wel erg praktisch...maar dan moet ik eerst eens onderzoek doen naar daadwerkelijk bereik. Totaal niet sexy, maar daar heb ik de MX5 voor. Wel bakken met ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 04-01-2022 10:16 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De Mokka valt ook onder de Stellantis groep, net als de DS3 ETense (waar ik op doelde). De Opel Mokka komt niet echt heel goed uit de tests, zoals ik al aangaf, dus die zou ik sowieso overslaan.
De Corsa is daarentegen wel een prima keus, net als de e208, maar voor jouw wensen te klein.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:00:
De Mokka valt ook onder de Stellantis groep, net als de DS3 ETense (waar ik op doelde). De Opel Mokka komt niet echt heel goed uit de tests, zoals ik al aangaf, dus die zou ik sowieso overslaan.
De Corsa is daarentegen wel een prima keus, net als de e208, maar voor jouw wensen te klein.
B-segmenter is echt uitgesloten ja, dan blijven we nog even in de C-Max karren :) Maar ik heb nu een goed excuus om hier en daar eens wat dealers binnen te stappen :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:48:

@JT Ik ben het met @Isheara eens. Die Mokka-E is echt een klein hok. Een Corsa E voelt nog ruimer aan.

Zie hier het verschil, de Mokka-E (opgevouwen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjTGqYgZ7Cqe5AVFcWR25PGrqss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wySkOMqmiJ5h9OLlzdnuvspZ.png?f=fotoalbum_large

En dan de E-C4 (niet opgevouwen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1z8gHKKUqbmtGIQAnmXlhXh0iII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGNnn8NjdIMoRayEan7qPYt1.png?f=fotoalbum_large

Zonder dollen. Ik was serieus onder de indruk van de ruimte in de E-C4. De kofferbak is dan zeker niet zo groot als onze Auris Station, maar dat is ook vrij logisch. Maar met 385liter zeker niet klein. Onze Joolz kinderwagen kan er gewoon in zonder uit elkaar te halen. Dat was onze benchmark. Past niet? Next....

De E-2008 was voor ons afgevallen, omdat wij deze te duur vonden. De huidige private lease deals van Citroen zijn gewoon ontzettend goed. De E-Niro stond ook op ons lijstje en was misschien de verstandigste keuze geweest. Maar de ziel wil ook wat. Die vonden we dodelijk saai. En was over de gehele looptijd ook weer een paar duizend euro duurder.

Ik snap je budgetissues. Die hadden wij ook. Je zult ergens concessies moeten doen. Als ik de keuze had gehad had ik ook liever een Ioniq 5 uitgekozen, maar helaas. Dat gaat hem nu gewoon niet worden. Succes met je keuze.

[ Voor 21% gewijzigd door aschja op 04-01-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:42:
[...]

Goede punten. Je hebt gelijk, Spirits zijn inderdaad nog ietsje duurder. Dan is denk ik voor nu de conclusie dat deze in de gewenste uitvoeringen e.d. niet binnen ons budget passen, zelfde zal dan gelden voor de Soul. Maar goed, we moeten nog wat sparen dus we kunnen eens zien hoe de markt zich komende tijd ontwikkelt en dan richten we ons op subsidie in 2023.

Verfugbar ab had ik gezien en vind ik niet persé een probleem gezien het geld dat dat scheelt. Importeren heb ik ervaring mee en ik heb al een partij gevonden die voor een paar honderd de auto aan mij wil verkopen voor de subsidie.
Je hebt nog steeds niet gezegd wat je budget dan is. Goed, dat mag je voor je houden, maar maakt het wel moeilijker voor ons om je te helpen. Het is nu een beetje schieten met hagel en hopen dat er wat raakt. Ik gok echter dat het zo rond de 30k ligt.

Mijn mening is dat als je zo dichtbij de gewenste auto's en uitvoeringen zit, dan zou ik inderdaad nog even doorsparen, ook al betekent dat nog een jaar wachten. Met een beetje geluk trekken de prijzen en jouw spaargeld sneller naar elkaar toe dan je voorzien had en kan je uit genoeg auto's kiezen straks.
Als jullie er zo van overtuigd zijn dat je qua ruimte niet echt inlevert tov een C-Max, e-Niro of e-Soul dan zal ik eens die auto gaan bekijken. Ik vind het sowieso altijd wel leuk om nieuwe auto's te kijken dus het is geen straf :P

@aschja van What Car.
Met alle respect: zo'n foto zegt precies niks. Of kan jij mij zeggen in welke stand de voorstoelen staan? Is dit helemaal naar voren, helemaal naar achteren of ergens ertussen in en welke stand daar tussenin dan?

Ik heb het gevoel dat je iets teveel op foto's en reviews afgaat. Die fout heb ik ook weleens gemaakt moet ik bekennen, maar ik heb de zaterdag voor de sluiting van dealers veel auto's in het echt proefgezeten (niet gereden) met het hele gezin met 2 jonge kinderen.

Eerst even een feit: ga er niet klakkeloos vanuit dat alles van Stellantis hetzelfde ruimte aanbod heeft, dat is namelijk niet zo! Hetzelfde geldt bij de Kia e-Soul, e-Niro en Hyundai Kona wat broertjes van elkaar zijn.

Als ik dan wederom even de Peugeot e-2008 neem, waar wij ook in gezeten hebben en ik telkens de bestuurdersstoel op mijn positie instelde (want dat is ook zeer belangrijk, de e-208 bijv. zit erg laag en moet ik de stoel extreem ver naar achteren doen, waardoor er zo goed als geen ruimte overblijft erachter), dan kan ik stellen dat de e-2008 op de achterbank veel ruimer is dan de Mokka-e, vergelijkbaar is met de e-Niro, veel minder ruim dan de e-Soul (die is zo'n beetje koning in deze klasse) en (flink) ruimer dan de Kona die duidelijk de minste ruimte biedt voor passagiers achter.
In je post kwam je enigszins geirriteerd over, in combinatie met de opmerking over de rug van m'n vrouw voelde dat even alsof je haar rugproblemen bagatelliseerde.

Wij hebben uiteraard destijds verschillende auto's geprobeerd. De standaard Fordstoelen houden inderdaad niet over maar de stoelen in Titanium-uitvoeringen zijn een stuk beter. 308 was het juist voor haar niet, aantal andere auto's ook niet of minder dan de Titaniumstoelen. Persoonlijk vond ik de 308 stoelen juist iets beter (maar wat betreft de rest van de auto was ik blij toen ik m'n Focus weer terughad en de 308 weer geretourneerd werd, kwestie van smaak) en van de Meriva met die speciale ergonomische stoelen ook, maar haar rug was hierin doorslaggevend.
Los van bovenstaande (je hebt het immers ook niet tegen mij, maar ik dacht wel ineens aan het volgende daardoor) wil ik je meegeven dat de achterstoelen/-bank bij EV's enorm verschillen qua zithouding. Zelfs als je alleen kinderen meeneemt, kan een erg rechtop staande rug of scherpe hoek van het zitvlak ervoor zorgen dat het autostoeltje in een onnatuurlijke houding gedrukt wordt en daarmee je kind ook weer. Proefzitten is daarom echt een must als je het mij vraagt. En natuurlijk ook voorin. En daarin is Peugeot wat mij betreft de uitblinker, al moet ik er ook gelijk aan toevoegen dat het om de GT uitvoering gaat, die heeft wat 'sportievere' stoelen dan de uitvoeringen daaronder. Ik zeg bewust 'sportiever' omdat ze er sportief uitzien maar juist veel steun bieden. Dat viel ons in positieve zin op. Onze Kia e-Soul stoelen zijn erg comfortabel, maar qua zitting bieden ze veel minder steun en dat merk ik eigenlijk bij de e-Niro, de Hyundai's, de MG en de meeste anderen in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:04:
[...]

B-segmenter is echt uitgesloten ja, dan blijven we nog even in de C-Max karren :) Maar ik heb nu een goed excuus om hier en daar eens wat dealers binnen te stappen :Y)
Ja mee eens, wij vonden de e-208 en Corsa-e zelfs als 2e auto gewoon te klein en komen daarvoor van een Aygo. Verschil is: Aygo zit je op de bok, dat is bewust zo ontworpen waardoor je nog enigszins wat ruimte overhoudt achterin.

De e-208 daarentegen zit erg laag zoals ik al aangaf, stoel moet ver naar achteren, je zit letterlijk alsof je in een sportieve Audi plaatsneemt: laag bij de grond, benen ver naar voren gestrekt, stuur "in de schoot" en daardoor minder ruimte dan een Aygo achterin. Perfecte auto voor iemand zonder kinderen of 1 baby misschien om dan over 4-5 jaar een stap groter te maken, maar zeker niet meer dan dat. En de e-2008 is echt een gigantische stap groter, in alles een volwaardige gezinsauto, net als de e-C4 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Je hebt nog steeds niet gezegd wat je budget dan is. Goed, dat mag je voor je houden, maar maakt het wel moeilijker voor ons om je te helpen. Het is nu een beetje schieten met hagel en hopen dat er wat raakt. Ik gok echter dat het zo rond de 30k ligt.
De bevestiging van jouw gok kun je vinden in een post die ik al gedaan had ;)
JT in "Elektrische auto's - deel 5"
Mijn mening is dat als je zo dichtbij de gewenste auto's en uitvoeringen zit, dan zou ik inderdaad nog even doorsparen, ook al betekent dat nog een jaar wachten. Met een beetje geluk trekken de prijzen en jouw spaargeld sneller naar elkaar toe dan je voorzien had en kan je uit genoeg auto's kiezen straks.
Het is sowieso niet voor de huidige subsidiepot. Maar we willen beslissen wat we gaan doen komende tijd met gespaard geld en daarom verdiep ik mij er nu meer in. Dus wie weet krijg je gelijk, zou mooi zijn.
[...]

Met alle respect: zo'n foto zegt precies niks. Of kan jij mij zeggen in welke stand de voorstoelen staan? Is dit helemaal naar voren, helemaal naar achteren of ergens ertussen in en welke stand daar tussenin dan?

Ik heb het gevoel dat je iets teveel op foto's en reviews afgaat. Die fout heb ik ook weleens gemaakt moet ik bekennen, maar ik heb de zaterdag voor de sluiting van dealers veel auto's in het echt proefgezeten (niet gereden) met het hele gezin met 2 jonge kinderen.

Eerst even een feit: ga er niet klakkeloos vanuit dat alles van Stellantis hetzelfde ruimte aanbod heeft, dat is namelijk niet zo! Hetzelfde geldt bij de Kia e-Soul, e-Niro en Hyundai Kona wat broertjes van elkaar zijn.

Als ik dan wederom even de Peugeot e-2008 neem, waar wij ook in gezeten hebben en ik telkens de bestuurdersstoel op mijn positie instelde (want dat is ook zeer belangrijk, de e-208 bijv. zit erg laag en moet ik de stoel extreem ver naar achteren doen, waardoor er zo goed als geen ruimte overblijft erachter), dan kan ik stellen dat de e-2008 op de achterbank veel ruimer is dan de Mokka-e, vergelijkbaar is met de e-Niro, veel minder ruim dan de e-Soul (die is zo'n beetje koning in deze klasse) en (flink) ruimer dan de Kona die duidelijk de minste ruimte biedt voor passagiers achter.
Het Stellantis-trio werd in 1 zucht genoemd, daarom ging ik er vanuit dat het enigszins hetzelfde zou zijn. En natuurlijk kijk ik ook naar reviews; op basis van jouw redentatie zou ik ook moeten kijken naar een electrische mini. Het is altijd een combi van vooronderzoek en daarna je selectie fysiek bekijken. En op basis van jullie input ga ik nu kijken naar iets van Stellantis (is dat de naam van een platform?). e-C4 lijkt me dan het meest interessant.
[...]

Los van bovenstaande (je hebt het immers ook niet tegen mij, maar ik dacht wel ineens aan het volgende daardoor) wil ik je meegeven dat de achterstoelen/-bank bij EV's enorm verschillen qua zithouding. Zelfs als je alleen kinderen meeneemt, kan een erg rechtop staande rug of scherpe hoek van het zitvlak ervoor zorgen dat het autostoeltje in een onnatuurlijke houding gedrukt wordt en daarmee je kind ook weer. Proefzitten is daarom echt een must als je het mij vraagt. En natuurlijk ook voorin. En daarin is Peugeot wat mij betreft de uitblinker, al moet ik er ook gelijk aan toevoegen dat het om de GT uitvoering gaat, die heeft wat 'sportievere' stoelen dan de uitvoeringen daaronder. Ik zeg bewust 'sportiever' omdat ze er sportief uitzien maar juist veel steun bieden. Dat viel ons in positieve zin op. Onze Kia e-Soul stoelen zijn erg comfortabel, maar qua zitting bieden ze veel minder steun en dat merk ik eigenlijk bij de e-Niro, de Hyundai's, de MG en de meeste anderen in dit segment.
Met de rug van mijn vrouw is proefzitten een verplichting dus dat komt goed :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Edit: ik zag gister nog een e-Berlingo, is wel erg praktisch...maar dan moet ik eerst eens onderzoek doen naar daadwerkelijk bereik. Totaal niet sexy, maar daar heb ik de MX5 voor. Wel bakken met ruimte.
200 km, voor jouw budget
https://ev-database.nl/au...Berlingo-Standaard-50-kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik vond hem daar niet...zeker iets verkeerd gedaan. Maar in de winter wel erg beperkt op de snelweg met 140km.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:32:
[...]

[...]

Het is sowieso niet voor de huidige subsidiepot. Maar we willen beslissen wat we gaan doen komende tijd met gespaard geld en daarom verdiep ik mij er nu meer in. Dus wie weet krijg je gelijk, zou mooi zijn.

[...]

Het Stellantis-trio werd in 1 zucht genoemd, daarom ging ik er vanuit dat het enigszins hetzelfde zou zijn. En natuurlijk kijk ik ook naar reviews; op basis van jouw redentatie zou ik ook moeten kijken naar een electrische mini. Het is altijd een combi van vooronderzoek en daarna je selectie fysiek bekijken. En op basis van jullie input ga ik nu kijken naar iets van Stellantis (is dat de naam van een platform?). e-C4 lijkt me dan het meest interessant.

[...]

Voor dat laatste punt. De Advanced Comfort Seats van Citroen zijn fenomenaal. Die hebben wij ook aangevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:37
[...]
Het is altijd een combi van vooronderzoek en daarna je selectie fysiek bekijken. En op basis van jullie input ga ik nu kijken naar iets van Stellantis (is dat de naam van een platform?). e-C4 lijkt me dan het meest interessant.
Stellantis is het bedrijf waaronder een groot aantal automerken vallen onder andere (uit mijn hoofd) Peugeot, Citroen, Opel, DS, Fiat, Alfa Romeo, en nog wel wat.

Als het bij EV's over "stellantis trio" gaat, dan doelt men vaak op een drietal auto's op hetzelfde platform, in ongeveer dezelfde klasse. Dus de e-C4, e-2008, ds3 e-tense en de opel mokka...En ja, dat zijn er 4. Dus daar klopt eigenlijk niet echt veel van. Deze auto's zijn wel vergelijkbaar, maar toch ook weer niet. De mokka en de ds3 zijn volgens mij echt wel wat kleiner, en de peugeot en citroen zijn iets meer gericht op / geschikt voor jonge gezinnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@JT Je zou ook eens in Italië kunnen kijken, de EV's worden in Italië ook stevig gesubsidieerd. Frankrijk zou ook nog een optie kunnen zijn.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Hoezo is de "echte vergelijking met de Kona"? Kan jij mij uitleggen wat er zo anders is aan de Kona t.o.v. de e-Soul?

De nieuwprijzen van de Kona lagen een stukje hoger dan de e-Soul, technisch zijn ze 100% identiek en dus is het puur een keuze tussen smaak en een klein beetje kofferbak+beenruimte achter waarin ze net iets andere keuzes hebben gemaakt.
Als je een EV gaat shoppen met een bepaald budget, vergelijk je hem met de goedkoopste van het trio e-Soul, e-Niro en Kona Electric lijkt me. Als je met een budget van 35k gaat shoppen, kom je nooit bij een Ampera-e uit, als je met een budget van 20-24k gaat shoppen kom je nooit bij de Koreanen uit.

Toen ik een klein jaar geleden mijn Ampera-e kocht (22k (daar is 2k subsidie van af), meest luxe uitvoering met 17.000 op de teller), was een vergelijkbare (uitrusting, km-stand) Kona Electric ongeveer 10k duurder. Voor een e-Niro en e-Soul was het verschil weer een stuk groter... hoe zinvol is die vergelijking dan, voor iemand die interesse heeft in een EV?

De e-Soul kwam 2e helft 2019 op de markt, in januari 2020 werd de Ampera-e een 10k oid afgeprijsd en dus ook veel goedkoper. Dus nee, die vergelijking is mijns inziens niet zinnig.
Ferry34 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 01:45:
De E Soul was bij introductie net zo duur als een Ampera, misschien zelfs iets goedkoper.

Daarna kwam er een prijsdaling omdat t Ampera model niet veranderde.
Dat was maar heel even, e-Soul kwam 2e helft 2019 en in januari 2020 is de Ampera-e in prijs verlaagd (10k!). Of dat nu zo'n goed argument is, dat de Ampera-e pakweg 10% van de tijd dat ie te koop is geweest in NL even duur was als een e-Soul...

[ Voor 18% gewijzigd door Dieken Taffert op 04-01-2022 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Als je een EV gaat shoppen met een bepaald budget, vergelijk je hem met de goedkoopste van het trio e-Soul, e-Niro en Kona Electric lijkt me. Als je met een budget van 35k gaat shoppen, kom je nooit bij een Ampera-e uit, als je met een budget van 20-24k gaat shoppen kom je nooit bij de Koreanen uit.

Toen ik een klein jaar geleden mijn Ampera-e kocht (22k (daar is 2k subsidie van af), meest luxe uitvoering met 17.000 op de teller), was een vergelijkbare (uitrusting, km-stand) Kona Electric ongeveer 10k duurder. Voor een e-Niro en e-Soul was het verschil weer een stuk groter... hoe zinvol is die vergelijking dan, voor iemand die interesse heeft in een EV?

De e-Soul kwam 2e helft 2019 op de markt, in januari 2020 werd de Ampera-e een 10k oid afgeprijsd en dus ook veel goedkoper. Dus nee, die vergelijking is mijns inziens niet zinnig.

[...]

Dat was maar heel even, e-Soul kwam 2e helft 2019 en in januari 2020 is de Ampera-e in prijs verlaagd (10k!). Of dat nu zo'n goed argument is, dat de Ampera-e pakweg 10% van de tijd dat ie te koop is geweest in NL even duur was als een e-Soul...
Ieder zn ding natuurlijk, maaruhh.... Als je werkelijk waar in de markt bent voor een E-2008/E-C4, ben je echt niet in de markt voor een E-Soul/Ampera-E. En andersom waarschijnlijk idem. Die onderste twee zou ik nog niet dood in gevonden willen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igojl5J5_xCQzUz25VomYRyBNfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GbpxSWnui5iOMPImpll9GAft.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:58:
Ieder zn ding natuurlijk, maaruhh.... Als je werkelijk waar in de markt bent voor een E-2008/E-C4, ben je echt niet in de markt voor een E-Soul/Ampera-E. En andersom waarschijnlijk idem. Die onderste twee zou ik nog niet dood in gevonden willen worden.
Ik vind ze geen van allen mooi, de e-C4 vind ik een wannabe hippe vrouwenauto dus dat is sowieso niets voor mij (= kaal, bebaard, breed). De minst mooie vind ik denk ik de Ampera-e, en die rijd ik zelf. Of eigenlijk mijn vrouw, ik rijd meestal iets robuusters, een Subaru Forester 2.5 turbo. Ook al niet om aan te gluren maar wát een auto!

Maarre, volgens mij is schoonheid voor de meesten niet de belangrijkste reden om een EV te kopen. De belangrijkste reden is het besparen van geld (bijtelling, MRB, lage brandstofkosten etc); daarna wellicht de makkelijke en comfortabele rijbeleving en de emissieloze (uit je uitlaat iig) kilometers.

Belangrijkste onderscheidende reden voor velen om voor een specifieke EV te willen kiezen, is de actieradius. En daar scoren de Fransen die je noemt beduidend slechter op.

En tsja, dan heb je het persoonlijke. Ik vind die Fransozen te ver aan de slome kant van het spectrum zitten met hun ietwat astmatische 136 chevaux. Ieder het zijne he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het al krap aan was qua bedtijd dan wordt ik er niet vrolijk van,
Het verschilt natuurlijk per kind, maar bij ons was het gewoon pyjama aan voor we in de auto stappen en na 5 minuten slapen en niet meer wakker worden tot de volgende ochtend. Misschien nog een klein beetje ogen open als ze uit de auto werd getild en in bed werd gelegd, maar die gingen dan ook gelijk weer dicht.
Maar ik wil niet iets kopen waarvan ik nu al weet dat ik het elke keer moet gaan doen.
Dat snap ik, dus daarom begrijp ik niet dat je dan toch een (tweedehands) EV zou willen als die niet past in het plaatje.

Nu heb ik ondertussen wel bedacht dat ik er van uitging dat het 350 km enkele reis zou zijn (als in: huisje in een buitenland waar je vaak een weekend naar toe gaat), maar jij hebt het nu over een lange dag etc en ik bedenk me dat het wellicht zo is dat je bedoelt een totaalreis van 350 km. Dus zo'n 175 km heen en ook weer 175 km terug.

Dan neem ik aan dat je ook enkele uren op die locatie bent (vandaar de lange dag etc). Kan je daar op locatie dan niet laden? Desnoods zet je eerst je vrouw plus kind af en rij je dan naar de dichtstbijzijnde laadpaal en loop je weer terug. Dat kost dan misschien wel 10 of 15 minuten extra, maar dat is natuurlijk wel handiger dan op de terugweg langs een snellader.

Als het om familie gaat en je gaat er heel vaak naar toe kan je zelfs nog overwegen om daar een laadpaal aan te (laten) leggen. Wellicht is dat financieel dan nog steeds gunstiger dan met brandstof heen en weer te rijden, maar in ieder geval kan het veel comfort geven: altijd een plek om te laden en niet ergens naar toe moeten rijden om te laden. Als je een EV kiest die op 3 fasen kan laden dan zal hij waarschijnlijk ook weer helemaal vol zijn eer je terug gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

JeroenE schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:12:
[...]
Het verschilt natuurlijk per kind, maar bij ons was het gewoon pyjama aan voor we in de auto stappen en na 5 minuten slapen en niet meer wakker worden tot de volgende ochtend. Misschien nog een klein beetje ogen open als ze uit de auto werd getild en in bed werd gelegd, maar die gingen dan ook gelijk weer dicht.

[...]
Dat snap ik, dus daarom begrijp ik niet dat je dan toch een (tweedehands) EV zou willen als die niet past in het plaatje.

Dan neem ik aan dat je ook enkele uren op die locatie bent (vandaar de lange dag etc). Kan je daar op locatie dan niet laden? Desnoods zet je eerst je vrouw plus kind af en rij je dan naar de dichtstbijzijnde laadpaal en loop je weer terug. Dat kost dan misschien wel 10 of 15 minuten extra, maar dat is natuurlijk wel handiger dan op de terugweg langs een snellader.
39 kwh niro/soul/kona: 215 km snelweg zomer
45 kwh C4/E2008: 230 km snelweg zomer
64 kwh niro/soul/kona: 340 km snelweg zomer

Ct moet even bepalen waar de prio ligt. Ruimte? Bereik? Uiterlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
greatgonzo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:38:
[...]

39 kwh niro/soul/kona: 215 km snelweg zomer
45 kwh C4/E2008: 230 km snelweg zomer
64 kwh niro/soul/kona: 340 km snelweg zomer

Ct moet even bepalen waar de prio ligt. Ruimte? Bereik? Uiterlijk?
Lariekoek. Dat zijn waarden van EV-Database. Menig gebruiker hier gaat daar ver overheen. Als je maar 340km ver komt in een E-Niro in de zomer, heb je kramp in je rechtervoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:55
kan ook prima zonder kramp :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Lariekoek. Dat zijn waarden van EV-Database. Menig gebruiker hier gaat daar ver overheen. Als je maar 340km ver komt in een E-Niro in de zomer, heb je kramp in je rechtervoet.
worst-case klopt het denk ik wel hoor.. 130 km over de autobahn bij 20c gaat het alsnog hard

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Isheara
Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:11:Belangrijkste onderscheidende reden voor velen om voor een specifieke EV te willen kiezen, is de actieradius. En daar scoren de Fransen die je noemt beduidend slechter op.
Dit is echt nog steeds het meest zinloze argument in de hele EV "discussie". No offense op jou persoonlijk @Dieken Taffert

Wat heb je aan 100L brandstof tank als je er maar 5 per dag gebruikt? Dan zeul je dus zinloos 95L per dag mee en tank je 1x in de 20 dagen.

IMHO is het de vergelijking met het rijden van een dakkoffer of een aanhanger voor die ene dag dat je hem misschien een keer nodig hebben.

Range is afhankelijk van 3 dingen die voor iedereen persoonlijk zijn, en dus voor sommigen een non-issue, voor anderen het meest belangrijk:

1. Hoeveel km rijd je dagdagelijks achter elkaar in 1 rit?
2. Kun je (vrijwel) altijd gegarandeerd laden als je auto stil staat?
3. Hoeveel haast en ongeduld heb je als je eens een wat langere rit moet maken.

Voor een ieder zijn de antwoorden verschillend, en daardoor kan de een prima leven met een 28kWh accu en heeft de ander minstens 64kWh nodig.

Range (of het gebrek er aan) is een non-argument voor de meeste mensen die minder dan 200km ritten rijden en thuis en/of op werk kunnen laden.
En ALS je al eens een langere rit maakt, pak je een snellader als je haast hebt, drink je een kop koffie en neem je een korte (plas)pauze.

Het is al zo vaak benoemd: met een EV laad je als je KUNT niet als je MOET.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Lariekoek…?. Tja… Verschilt enorm per gebruiker en type Auto..! Gemiddelde snelheid op je ritten en temperatuur zegt alles.

Iemand die regelmatig 130km/h kan rijden en gemiddeld per rit ook boven de 100km/h (gemiddeld) kan doorrijden komt nog ongunstiger uit..

Onze 2019 SR+ model 3 is vaak te optimistisch, vergeleken met de ev-database waardes (bij mij persoonlijk).

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Dit is echt nog steeds het meest zinloze argument in de hele EV "discussie". No offense op jou persoonlijk @Dieken Taffert

Wat heb je aan 100L brandstof tank als je er maar 5 per dag gebruikt? Dan zeul je dus zinloos 95L per dag mee en tank je 1x in de 20 dagen.

IMHO is het de vergelijking met het rijden van een dakkoffer of een aanhanger voor die ene dag dat je hem misschien een keer nodig hebben.

Range is afhankelijk van 3 dingen die voor iedereen persoonlijk zijn, en dus voor sommigen een non-issue, voor anderen het meest belangrijk:

Voor een ieder zijn de antwoorden verschillend, en daardoor kan de een prima leven met een 28kWh accu en heeft de ander minstens 64kWh nodig.

Range (of het gebrek er aan) is een non-argument voor de meeste mensen die minder dan 200km ritten rijden en thuis en/of op werk kunnen laden.
En ALS je al eens een langere rit maakt, pak je een snellader als je haast hebt, drink je een kop koffie en neem je een korte (plas)pauze.

Het is al zo vaak benoemd: met een EV laad je als je KUNT niet als je MOET.
Dat kan voor sommigen werken. Nochtans was er een groot onderzoek een paar jaar terug wat er nodig was om de massa aan de EV te krijgen. De uitkomst was: een range van 400+ km.

Zelf heb ik familie wonen op 120 km en op 150 km. Ik wil met een EV heen en terug kunnen zonder onderweg te moeten laden. Twee kleine kinderen achterin, de reis is al zo lang voor ze. Lijkt me een logische usecase, ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom dat "lariekoek" zou zijn.

Je koopt een auto opwat je maximaal nodig hebt toch? Niet op wat je meestal nodig hebt. Ik zit meestal alleen in de auto, dat betekent niet dat ik aan een 1 persoons Dingdong brom-EV genoeg heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Dieken Taffert op 04-01-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
greatgonzo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:51:
[...]

worst-case klopt het denk ik wel hoor.. 130 km over de autobahn bij 20c gaat het alsnog hard
Sorry. Maar het gros van de mensen rijd overdag waar er 100 is toegestaan. Ik kan me niet meer heugen dat ik 130 reed. Ik vind 100 dikke prima. Dat hoeft wat mij betreft ook niet meer te veranderen. Het is zuinig, beter voor het milieu en vooral veiliger, want kortere remweg en je snelheid ligt ongeveer gelijk met het overige wegverkeer. Lees vrachtwagens, caravans, aanhangers etc.

Wat ze in Duitsland doen moeten ze zelf weten. Maar ik denk dat EVDatabase niet berekend is op 100km/u. Want je gaat met een E-niro in de zomer makkelijk over 400km heen in dit kikkerlandje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prullenbak84
Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Dat kan voor sommigen werken. Nochtans was er een groot onderzoek een paar jaar terug wat er nodig was om de massa aan de EV te krijgen. De uitkomst was: een range van 400+ km.
Dat onderzoek was dan ook gedaan onder grotendeels mensen die gewend zijn in een ICE te rijden. Als je er iets langer over nadenkt, heeft @Isheara gewoon gelijk.
Zelf heb ik familie wonen op 120 km en op 150 km. Ik wil met een EV heen en terug kunnen zonder onderweg te moeten laden. Twee kleine kinderen achterin, de reis is al zo lang voor ze. Lijkt me een logische usecase, ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom dat "lariekoek" zou zijn.
Dit betekent dus dat jij aan iedere EV met 200km realistische range genoeg zou hebben. Want je kan namelijk als je bij je familie bent, opladen. We hebben het geluk in een land te wonen met echt op heel veel plekken laadpalen. Het moet wel heel vreemd lopen al wil je familie toevallig in een gehucht wonen waar zo'n paal niet is, en dat ze ook nog eens geen buitenstopcontact hebben, etc.

Maar laten we er nou even vanuit gaan dat je een auto koopt met 330km WLTP, en je familie heeft nergens in de buurt een oplaadmogelijkheid. Je moet dan dus ergens snelladen, maar je wil dat niet met je jonge kinderen doen, want je denkt dat dat lang duurt. Maar je hoeft niet helemaal vol te snelladen he. Die auto haalt op de snelweg dan - zeg, pak em beet - 250 kilomter, dus je moet halverwege de terugweg even stoppen, maar hoeft er maar 50km bij te laden. Dat heb je met tien minuutjes gefixt met de meeste auto's.
Je koopt een auto opwat je maximaal nodig hebt toch? Niet op wat je meestal nodig hebt. Ik zit meestal alleen in de auto, dat betekent niet dat ik aan een 1 persoons Dingdong brom-EV genoeg heb.
Als iedereen een auto ging kopen op wat ie maximaal nodig had, kochten we allemaal een dikke bus met dubbele cabine. Gelukkig zijnw e niet zo dom :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
Prullenbak84 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Dat onderzoek was dan ook gedaan onder grotendeels mensen die gewend zijn in een ICE te rijden. Als je er iets langer over nadenkt, heeft @Isheara gewoon gelijk.

[...]

Dit betekent dus dat jij aan iedere EV met 200km realistische range genoeg zou hebben. Want je kan namelijk als je bij je familie bent, opladen. We hebben het geluk in een land te lopen met echt op heel veel plekken laadpalen. Het moet wel heel vreemd lopen al wil je familie toevallig in een gehucht wonen waar zo'n paal niet is, en dat ze ook nog eens geen buitenstopcontact hebben, etc.

Maar laten we er nou even vanuit gaan dat je een auto koopt met 330km WLTP, en je familie heeft nergens in de buurt een oplaadmogelijkheid. Je moet dan dus ergens snelladen, maar je wil dat niet met je jonge kinderen doen, want je denkt dat dat lang duurt. Maar je hoeft niet helemaal vol te snelladen he. Die auto haalt op de snelweg dan - zeg, pak em beet - 250 kilomter, dus je moet halverwege de terugweg even stoppen, maar hoeft er maar 50km bij te laden. Dat heb je met tien minuutjes gefixt met de meeste auto's.

[...]

Als iedereen een auto ging kopen op wat ie maximaal nodig had, kochten we allemaal een dikke bus met dubbele cabine. Gelukkig zijnw e niet zo dom :)
Spijker op zn kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Maar hoe vaak bezoek je die familie? Ik heb ook familie buiten het retour bereik van onze eGolf, maar weet met drie kinderen op de achterbank altijd wel ergens een laadpauze in te plannen (vaak McD). Soms is het maar 10 minuutjes en met 40 KW gaat het echt niet snel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara

Volledig eens met wat @Prullenbak84 al schreef

Remember wat ik al schreef: je laadt wanneer je KUNT. Ik neem toch wel aan dat je als je 100 of 150 km rijdt ergens langer dan 5 minuten blijft en dus gewoon terwijl je auto daar niks staat te doen op een parkeerplaats prima kunt laden? Dan vertrek je gewoon weer met een vollere accu.
Oh dus je bedoelt dat jij nu elke dag met een caravan rijdt omdat je toevallig in juli 3 weken naar Frankrijk gaat?
Je koopt een auto op je dagdagelijkse behoefte, dus met kids koop je geen Smart, dus je dingdong brom EV mag heus wat groter zijn, maar dat staat 100% los van range per lading.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Mijn excuses, die had ik gemist. ;)
Klinkt heel gezond, nu al kijken wat je in de (nabije) toekomst wilt doen. Dan weet je in ieder geval wat er te krijgen is en zodra het moment daar is, kan je toeslaan zogezegd.
"Enigszins" klopt ook wel. :P Ze staan namelijk op hetzelfde platform, maar platformen zijn tegenwoordig zo flexibel dat je soms B, C én D segment of SUV equivalent op hetzelfde platform ziet staan. Daarom zegt een platform eigenlijk niks over de praktijk, wel over het technische aspect waarop deze 5 (Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, Citroën e-C4, Peugeot e-208 en Peugeot e-2008) gebaseerd zijn. Allemaal hebben ze een 136 pk (100 kW) motor op de vooras met 50 kWh accupakket en naar keuze/uitvoering 1/3-fase laden en 100 kW snelladen. Bereik zit allemaal zo'n beetje tussen de 250 en 275 km, met uiteraard de 'kleintjes' aan de hogere kant hiervan.

Stellantis is een nieuw bedrijf wat in 2021 is ontstaan uit de merger van Fiat-Chrysler en PSA. PSA had al langere tijd o.a. Peugeot en Citroën in het gamma en heeft later Opel van GM gekocht, dat werd daarom op het begin ook het PSA-trio genoemd.
Groot gelijk, wou juist daarom alleen alvast een indicatie van onze ervaringen meegeven. Als voorbeeld: ik zit in een Tesla Model 3 achterin echt belabberd. Niet de ruimte, maar de hoek waarin ik zit is verschrikkelijk, zie het als normaal op een stoel of bank zitten en dan je benen 30cm optrekken. Dat ongeveer. :P Zal je voor niet snel hebben gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JeroenE schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:12:
[...]
Was het maar zo een feest bij ons :D Als baby sliep ze praktisch nooit in de kinderwagen, nooit in de auto, nooit waar dan ook behalve thuis in bed. En dat is nu nog steeds zo.
[...]

Nu heb ik ondertussen wel bedacht dat ik er van uitging dat het 350 km enkele reis zou zijn (als in: huisje in een buitenland waar je vaak een weekend naar toe gaat), maar jij hebt het nu over een lange dag etc en ik bedenk me dat het wellicht zo is dat je bedoelt een totaalreis van 350 km. Dus zo'n 175 km heen en ook weer 175 km terug.

Wij zijn vaak op het strand in Noord Holland te vinden, castricum en hoger. Zoek maar eens op wat je daar aan laadpalen hebt, Callantsoog bijvoorbeeld :P
Als het om familie gaat en je gaat er heel vaak naar toe kan je zelfs nog overwegen om daar een laadpaal aan te (laten) leggen. Wellicht is dat financieel dan nog steeds gunstiger dan met brandstof heen en weer te rijden, maar in ieder geval kan het veel comfort geven: altijd een plek om te laden en niet ergens naar toe moeten rijden om te laden. Als je een EV kiest die op 3 fasen kan laden dan zal hij waarschijnlijk ook weer helemaal vol zijn eer je terug gaat rijden.
Laadpaal in de voortuin van een sociale huurwoning? :+

Nee maar zonder flauwigheid, ik kan hem daar natuurlijk even aan de granny leggen, wat pecunia in de pot doen en verder. Het is inderdaad nu even de vraag of een EV past in ons plaatje binnen ons budget, dat moet ik nu verder onderzoeken met een aantal waardevolle tips.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Klinkt heel gezond, nu al kijken wat je in de (nabije) toekomst wilt doen. Dan weet je in ieder geval wat er te krijgen is en zodra het moment daar is, kan je toeslaan zogezegd.
Doorgaans mijn modus operandi :P Mocht je onderweg naar je doel een dikke kans tegenkomen dan weet je die ook gelijk te herkennen.
[...]

"Enigszins" klopt ook wel. :P Ze staan namelijk op hetzelfde platform, maar platformen zijn tegenwoordig zo flexibel dat je soms B, C én D segment of SUV equivalent op hetzelfde platform ziet staan. Daarom zegt een platform eigenlijk niks over de praktijk, wel over het technische aspect waarop deze 5 (Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, Citroën e-C4, Peugeot e-208 en Peugeot e-2008) gebaseerd zijn. Allemaal hebben ze een 136 pk (100 kW) motor op de vooras met 50 kWh accupakket en naar keuze/uitvoering 1/3-fase laden en 100 kW snelladen. Bereik zit allemaal zo'n beetje tussen de 250 en 275 km, met uiteraard de 'kleintjes' aan de hogere kant hiervan.

Stellantis is een nieuw bedrijf wat in 2021 is ontstaan uit de merger van Fiat-Chrysler en PSA. PSA had al langere tijd o.a. Peugeot en Citroën in het gamma en heeft later Opel van GM gekocht, dat werd daarom op het begin ook het PSA-trio genoemd.
Ah, ik ben meer van de Japanners, daarom zal ik datn ieuws wel gemist hebben :) Dank voor de toelichting. Ik ga er zeker eens naar kijken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Ieder zn ding natuurlijk, maaruhh.... Als je werkelijk waar in de markt bent voor een E-2008/E-C4, ben je echt niet in de markt voor een E-Soul/Ampera-E. En andersom waarschijnlijk idem.
Dat is echt totale onzin. De tweedehands prijzen van de eerste 3 liggen heel erg in de buurt van elkaar, waarbij de e-C4 nog wel wat duurder is omdat ie later op de markt gekomen is. En ook nieuw zijn er geen enorme verschillen. De Ampera-e is de vreemde eend in de bijt, maar de e-Soul en e-2008 en e-C4 zijn juist enorm goed met elkaar te vergelijken.

Over smaak valt niet te twisten, maar kijkend naar prijs en wat je er als EV voor terugkrijgt dan leggen de e-2008 en e-C4 het op heel veel vlakken af tegen de e-Soul (of e-Niro). Beginnend met bereik: praktisch 250 tegenover minstens 400 km, deels door een grotere accu, deels door een flink efficiëntere aandrijflijn.

Qua opties zijn de Koreanen ook afgeladen vol in de juiste uitvoering, waar je bij Peugeot/Citroën nog serieus veel opties mist in de duurste uitvoeringen. Sommige zijn bij te bestellen maar maken de auto zo duur dat het niet meer interessant is, andere opties zijn gewoon niet te verkrijgen. En ik kan het weten, want ik heb met name de Peugeot en Kia destijds met prijslijsten en configurators naast elkaar zitten leggen.

Het enige waar op papier* de e-Soul/e-Niro het op af moet leggen is snelladen, dat doen de Stellantis modellen met 100 kW terwijl de Koreanen op 77 kW blijven hangen. Geen gigantisch verschil, maar als je kijkt naar laadcurves, verbruik en werkelijke routeplanning, dan zie dat het alleen op papier beter is. Ik heb onze vakantiebestemming in Italië (Umbrië) erbij gepakt en daarmee beide auto's vergeleken middels ABRP:
- Peugeot e-2008: 19u 20min, 12 laadstops, totaal 4u 48 min laden waarvan 4x 17-20 min en de rest 24-36 min.
- Kia e-Soul 64 kWh: 19u 15min, 8 laadstops, totaal 4u 29min laden waarvan 7x 28-38 min en 1 uitschieter van 44 min.

Ik kan je zeggen, dat soort hele korte laadstops zijn bloedirritant, maar heb je wel nodig bij een e-2008.

Goed, nu is vakantie maar 1 deel van het geheel van een EV, maar om bij voorbaat te zeggen dat je niet naar de Koreanen kijkt als je naar de e-2008/e-C4 kijkt is echt klinklare onzin. En als dat puur op uiterlijk gebaseerd is, tja... over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar een auto bij voorbaat al wegstrepen puur op uiterlijk, vind ik eigenlijk nogal vreemd. Want wat als nu net die auto precies alle vinkjes zet? Ga je die dan echt alleen op het uiterlijk laten staan en voor een auto kiezen die je mooier vindt, maar dan niet alles heeft wat je eigenlijk zoekt?
Die onderste twee zou ik nog niet dood in gevonden willen worden.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@MooDyBLueS je blijft dezelfde non-argumenten aanhalen die @JT ook al benoemt.

Feit: met een 64kWh accu heb je meer range dan met een 45kWh accu. Is dat belangrijk op die paar echt lange ritten per jaar?

De rest van je betoog kwalificeer ik als persoonlijk gevoel, voorkeur en vooringenomenheid: je hebt immers een zelfde persoonlijke keus gemaakt uit het gamma voor de auto die je hebt gekocht.

Persoonlijke voorkeur maakt het nog geen waarheid.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:54:
Ah, ik ben meer van de Japanners, daarom zal ik datn ieuws wel gemist hebben :) Dank voor de toelichting. Ik ga er zeker eens naar kijken.
Ik ook hoor. 15 jaar Toyota/Lexus gereden, daarvoor ook nog een Mazda gehad (en een Opel, maar dat houden we tussen ons) en pas sinds nu een Koreaan in de vorm van de Kia e-Soul. En de Toyota Aygo is ingeruild voor een elektrische Japanner: Mazda MX-30, meer dan prima als 2e auto.

Hoewel we erg tevreden zijn met onze Koreaan, merken we wel qua service, hoe ze met garantie omgaan en dergelijke een groot verschil met Toyota/Lexus en sinds kort ook Mazda. Komt misschien ook deels door het gigantische succes wat Kia door aan het maken is. Toch houd ik daarom de Toyota bz4x (verschrikkelijke naam) in de gaten voor over een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Dat is echt totale onzin. De tweedehands prijzen van de eerste 3 liggen heel erg in de buurt van elkaar, waarbij de e-C4 nog wel wat duurder is omdat ie later op de markt gekomen is. En ook nieuw zijn er geen enorme verschillen. De Ampera-e is de vreemde eend in de bijt, maar de e-Soul en e-2008 en e-C4 zijn juist enorm goed met elkaar te vergelijken.

Over smaak valt niet te twisten, maar kijkend naar prijs en wat je er als EV voor terugkrijgt dan leggen de e-2008 en e-C4 het op heel veel vlakken af tegen de e-Soul (of e-Niro). Beginnend met bereik: praktisch 250 tegenover minstens 400 km, deels door een grotere accu, deels door een flink efficiëntere aandrijflijn.

Qua opties zijn de Koreanen ook afgeladen vol in de juiste uitvoering, waar je bij Peugeot/Citroën nog serieus veel opties mist in de duurste uitvoeringen. Sommige zijn bij te bestellen maar maken de auto zo duur dat het niet meer interessant is, andere opties zijn gewoon niet te verkrijgen. En ik kan het weten, want ik heb met name de Peugeot en Kia destijds met prijslijsten en configurators naast elkaar zitten leggen.

Het enige waar op papier* de e-Soul/e-Niro het op af moet leggen is snelladen, dat doen de Stellantis modellen met 100 kW terwijl de Koreanen op 77 kW blijven hangen. Geen gigantisch verschil, maar als je kijkt naar laadcurves, verbruik en werkelijke routeplanning, dan zie dat het alleen op papier beter is. Ik heb onze vakantiebestemming in Italië (Umbrië) erbij gepakt en daarmee beide auto's vergeleken middels ABRP:
- Peugeot e-2008: 19u 20min, 12 laadstops, totaal 4u 48 min laden waarvan 4x 17-20 min en de rest 24-36 min.
- Kia e-Soul 64 kWh: 19u 15min, 8 laadstops, totaal 4u 29min laden waarvan 7x 28-38 min en 1 uitschieter van 44 min.

Ik kan je zeggen, dat soort hele korte laadstops zijn bloedirritant, maar heb je wel nodig bij een e-2008.

Goed, nu is vakantie maar 1 deel van het geheel van een EV, maar om bij voorbaat te zeggen dat je niet naar de Koreanen kijkt als je naar de e-2008/e-C4 kijkt is echt klinklare onzin. En als dat puur op uiterlijk gebaseerd is, tja... over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar een auto bij voorbaat al wegstrepen puur op uiterlijk, vind ik eigenlijk nogal vreemd. Want wat als nu net die auto precies alle vinkjes zet? Ga je die dan echt alleen op het uiterlijk laten staan en voor een auto kiezen die je mooier vindt, maar dan niet alles heeft wat je eigenlijk zoekt?

[...]
Ik heb het dan ook 0,0 over de eigenschappen van dat viertal autos. Maar alles over de looks. Jij bent ook wel de E-Soul Messias hier op dit forum. 99% van alle kopers/leasers van de E-2008 kijkt nog eens naar een E-Soul. Een E-Niro. 100%. Maar die E-soul echt niet. En daarom mijn argument. Bijna niemand gaat een E-Soul overwegen tegenover een E-2008. En dat heeft puur met looks te maken.

Looks staan bij mij op 1. Je moet er jaren naar kijken en in rijden. Een lelijke auto kan dus niet alle hokjes aanvinken als ie spuuglelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:51:
Wij zijn vaak op het strand in Noord Holland te vinden, castricum en hoger. Zoek maar eens op wat je daar aan laadpalen hebt, Callantsoog bijvoorbeeld :P
In Callantsoog een stuk of 10 a 15, waarvan een aantal dan wel iets verder van het strand. Maar ik heb geen idee of die dan al vaak in gebruik zijn met andere strandgangers.

Mijn maps zegt dat Callantsoog maar 60 km van Purmerend is, dus daar heb je het dan toch niet voor nodig? In totaal 120 km heen en weer kan je met alle voorgestelde auto's wel halen.
Laadpaal in de voortuin van een sociale huurwoning? :+
Als je een parkeerplek in die tuin hebt (of er vlak naast) zie ik niet in waarom niet. Tenzij ze al plannen hebben om te verhuizen natuurlijk, dan is het zonde van het geld.
ik kan hem daar natuurlijk even aan de granny leggen, wat pecunia in de pot doen en verder.
Nee, dat geen zoden aan de dijk als je over honderden kilometers praat. Je laad dan wellicht met 2 kW effectief en (zeker in de winter) reken dan op iets als 5 km per kWh. Dan kan je per uur 10 km bij laden. Als je daar dan 6 uur bent heb je 60 km geladen. Nouja, laat het 75 zijn als alles mee zit. Dan doe je aan een snellader waarschijnlijk in minder dan 5 minuten. Dat heeft dus geen enkele zin tenzij je met die 75 km het snelladen kan vermijden en dat lijkt dan niet zo te zijn.

Als je met 11kW kan laden zet dat wel zoden aan de dijk, want dan kan je in 6 uur een Kona weer volladen mits je niet helemaal leeg bent aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:18:

Feit: met een 64kWh accu heb je meer range dan met een 45kWh accu. Is dat belangrijk op die paar echt lange ritten per jaar?

De rest van je betoog kwalificeer ik als persoonlijk gevoel, voorkeur en vooringenomenheid: je hebt immers een zelfde persoonlijke keus gemaakt uit het gamma voor de auto die je hebt gekocht.

Waar reageer jij nu eigenlijk op? Er werden 2 stellingen gemaakt: 1. dat als je de Stellantis auto's overweegt, je nooit de Koreanen overweegt en vice versa. 2. dat iemand op uiterlijk al een bepaalde auto links laat liggen en daarom die niet meer verder overweegt. Daar reageerde ik op met een paar voorbeelden.

Het is een feit dat ze in elkaars prijsrange vallen. Verschil in accu kan voor de een belangrijk zijn, de ander inderdaad niet, maar dat moet ieder voor zich bepalen en valt daarom niet op voorhand te zeggen, dat verschilt voor iedereen. Dat haalde ik aan kijkend naar de eerste stelling.

Jij doet juist een aanname: "die paar echt lange ritten per jaar". Wie heeft het daarover gehad? Niemand tot jij erover begon. Ik haalde alleen een voorbeeld van een vakantie aan om ze te vergelijken, maar zei ook direct dat dit slechts een deel van het hele EV aspect is. Heb je dat niet gelezen? Komt bij: De Peugeot komt in de praktijk ±250 km ver, in de winter ±210 km. Ook al heb je het alleen over NL, dan betekent het dus dat als je een woon-werkroute hebt van 100 km, je wel extreem krap komt te zitten in de winter. Eigenlijk wil je te allen tijde 25-30 km marge overhouden, 10 km is gewoon te klein. En als je al de Peugeot kiest voor 90-100 km woon-werk, dan ben je ook of zeer afhankelijk van publieke laadpalen of heb je een eigen laadpaal nodig. Ook dit is maar 1 voorbeeld, maar ik ken genoeg mensen die geen eigen laadpaal hebben en daarom minstens 2x naar werk op en neer "moeten" kunnen om het een beetje praktisch leuk te houden en niet elke dag te moeten laden. Dan zit je toch echt aan max. 45 km woon-werkverkeer bij de Peugeot, dat zal voor veel mensen kunnen, maar niet iedereen.

Verder is het totaal niet een persoonlijk/ingenomen gevoel of hoe je het ook bestempeld, ik kijk juist naar de feiten en cijfers, ik laat juist dingen als uiterlijk vertoon of "gevoel" van een auto achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Waar reageer jij nu eigenlijk op? Er werden 2 stellingen gemaakt: 1. dat als je de Stellantis auto's overweegt, je nooit de Koreanen overweegt en vice versa. 2. dat iemand op uiterlijk al een bepaalde auto links laat liggen en daarom die niet meer verder overweegt. Daar reageerde ik op met een paar voorbeelden.

Het is een feit dat ze in elkaars prijsrange vallen. Verschil in accu kan voor de een belangrijk zijn, de ander inderdaad niet, maar dat moet ieder voor zich bepalen en valt daarom niet op voorhand te zeggen, dat verschilt voor iedereen. Dat haalde ik aan kijkend naar de eerste stelling.

Jij doet juist een aanname: "die paar echt lange ritten per jaar". Wie heeft het daarover gehad? Niemand tot jij erover begon. Ik haalde alleen een voorbeeld van een vakantie aan om ze te vergelijken, maar zei ook direct dat dit slechts een deel van het hele EV aspect is. Heb je dat niet gelezen? Komt bij: De Peugeot komt in de praktijk ±250 km ver, in de winter ±210 km. Ook al heb je het alleen over NL, dan betekent het dus dat als je een woon-werkroute hebt van 100 km, je wel extreem krap komt te zitten in de winter. Eigenlijk wil je te allen tijde 25-30 km marge overhouden, 10 km is gewoon te klein. En als je al de Peugeot kiest voor 90-100 km woon-werk, dan ben je ook of zeer afhankelijk van publieke laadpalen of heb je een eigen laadpaal nodig. Ook dit is maar 1 voorbeeld, maar ik ken genoeg mensen die geen eigen laadpaal hebben en daarom minstens 2x naar werk op en neer "moeten" kunnen om het een beetje praktisch leuk te houden en niet elke dag te moeten laden. Dan zit je toch echt aan max. 45 km woon-werkverkeer bij de Peugeot, dat zal voor veel mensen kunnen, maar niet iedereen.

Verder is het totaal niet een persoonlijk/ingenomen gevoel of hoe je het ook bestempeld, ik kijk juist naar de feiten en cijfers, ik laat juist dingen als uiterlijk vertoon of "gevoel" van een auto achterwege.
En dat laatste is dus jouw beweegreden om een E-Soul te kiezen. Als het immers een wat mooiere auto was geweest had die ook een stuk meer verkocht. Voor jou is een auto een ding. Voor mij is een auto een verlengstuk van mezelf. Ik zou niet in een auto kunnen rijden die ik niet mooi vind.

Ik zeg trouwens niet dat ik geen Koreaan zou overwegen. Sterker nog. Het ging tussen de E-Niro en de E-C4. De doorslag gaven uiteindelijk prijs en looks. Prima auto, maar saai. Zeker niet lelijk. Uiteindelijk kwamen wij tot de conclusie dat het verst wat wij rijden 180km retour is. Naar mijn schoonouders. De rest is jaarlijke bijzaak. Dus die range meer dan voldoende. Ik meen me ook te herinneren het gemiddelde woonwerkverkeer van NL vrij laag ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn ouders wonen op 300km retour van mijn huis buiten NL. Ik overweeg juist een Stellantis e-208 of Corsa-e. In mijn eentje heb ik geen 2008 of Mokka of e-Niro ruimte nodig. Die 300km retour op 1 accu halen ze niet, maar ze wonen 60km van de Nlse grens. Dus dan is de keuze simpel: na 200km hang ik hem aan de lader.

Dus voor mij zou de range van de 208/Corsa prima passen. Zelfs zonder eigen laadpunt / oprit want sociale huurwoning. Extra reserve is mooi meegenomen als er weer eens een omleiding is op het traject. Op 1000km scheelt het qua laadtijd dus 20min wat ik op een vakantierit van 12u verwaarloosbaar vind. Die snellere laadstops onderweg vind ik alleen maar fijn. Na 2u rondtuffen ben ik wel toe aan een break. Met 100km/u komt dat mooi uit met 200km afgelegde afstand.

Maar goed das het mooie aan auto's en EV's: voor ieder wat wils. Een Niro of Kona geeft meer range of standaard uitrusting maar zijn tweedehands ook duurder / hebben minder aanbod / zijn nog geliefd voor zakelijke lease want lage bijtelling uit 2019. Zie nu al aardig wat Corsa en 208 rond 25k, maar qua Niro en Kona haal je dan slechts de 39 kWh variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:34:

Ik denk dat je mijn post niet of niet goed hebt gelezen, maar speciaal voor jou nogmaals:

Jij haalt gelijk een uitzonderlijk voorbeeld erbij van het verschil in een vakantie rit, en daarmee probeer je je gelijk te halen.

Kijk nogmaals even naar punt 1 en 3, is dat acceptabel voor je dan is mijn laatste regel in bovenstaande quote van toepassing.

Wat jij daar niet aan wilt snappen is mij onduidelijk in je rant in de quote van jou hierboven.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:15:
Geldt nu zeker met EV's vind ik; vooralsnog zijn dat vooral A naar B auto's. Daar vind ik uiterlijk echt van ondergeschikt belang. Zeker als de rest van de propositie erg goed is.
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Ik ook hoor. 15 jaar Toyota/Lexus gereden, daarvoor ook nog een Mazda gehad (en een Opel, maar dat houden we tussen ons) en pas sinds nu een Koreaan in de vorm van de Kia e-Soul. En de Toyota Aygo is ingeruild voor een elektrische Japanner: Mazda MX-30, meer dan prima als 2e auto.

Hoewel we erg tevreden zijn met onze Koreaan, merken we wel qua service, hoe ze met garantie omgaan en dergelijke een groot verschil met Toyota/Lexus en sinds kort ook Mazda. Komt misschien ook deels door het gigantische succes wat Kia door aan het maken is. Toch houd ik daarom de Toyota bz4x (verschrikkelijke naam) in de gaten voor over een paar jaar.
Mazda heeft ook niet overal een goede reputatie :P Zeg ik met een MX5 voor de deur ;)

Ik zou het liefst iets Japans kiezen maar de keuze is al erg beperkt en mijn budget heeft ook grenzen. Dus dan kan ik het mij niet permitteren al te kieskeurig te zijn. Sterker nog, ik denk dat Japan niks heeft dat bij mijn wensen past.
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:18:

Dus lange ritten zijn geen reden voor meer capaciteit? Daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Voor mij zijn afstand, geplande stops en daaraan gekoppelde mogelijkheden tot bijladen én de frequentie van ritten hierin toch echt doorslaggevend. Als je dat niet vindt dan ben ik benieuwd of jij met een 30kwh Ioniq 2 keer per week een rit van 700km zou maken. Komen bij mij dan nog een paar persoonlijke omstandigheden bij die langer bereik toch echt een grote pré maken.

Ik snap je punt wel, voor 1 vakantie per jaar ga ik ook geen 7k extra uitgeven om 4 keer minder te laden. Maar het gaat enerzijds wel om wat meer dan 1 keer per jaar, anderzijds heb ik al aangegeven dat ik echt wel een béétje concessies wil doen. Plus die persoonlijke omstandigheden. In m'n eentje had ik een 30kwh Ioniq prima gevonden.
JeroenE schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:27:
[...]
In Callantsoog een stuk of 10 a 15, waarvan een aantal dan wel iets verder van het strand. Maar ik heb geen idee of die dan al vaak in gebruik zijn met andere strandgangers.

Mijn maps zegt dat Callantsoog maar 60 km van Purmerend is, dus daar heb je het dan toch niet voor nodig? In totaal 120 km heen en weer kan je met alle voorgestelde auto's wel halen.
Purmerend klopt niet meer 100% ;) Callantsoog is er nu wat meer te vinden ja, op max 1,1km van het centrum. Dat is wellicht nog eens te doen. Alleen bij 2 van de 3 plekken zie ik dat het palen bij hotels betreffen. Ik kan mij zo voorstellen dat deze palen allicht bovengemiddeld/meestal bezet zijn? Ik weet dat niet, meer een vraag aan jou en andere lezer-eigenaren hier ;)

Petten staat er 1, Camperduin 1, Bergen aan Zee is redelijk goed bedeeld met 10 laders (op een andere kaart 0 :? Zit érg veel verschil tussen sommige kaarten...) maar kan ook érg druk zijn, Egmond aan Zee 2 maar als het enigszins mooi weer is dan is parkeren daar nogal een dingetje uberhaupt en zijn de palen doorgaans bezet. Er zijn nog 2 laders ietsje verderop, misschien dat dat kan. Castricum aan Zee heeft maar 2 laders totaal.

Al met al is er wel wat bij gekomen sinds de laatste keer dat ik heb gekeken (of ik keek op de verkeerde kaart). Met topweer zal het wellicht zoeken zijn naar een paal, maar wij komen niet alleen bij perfect weer en dan zou ik beter terecht kunnen. Ht zou natuurlijk al erg schelen als ik 7 of 8 van de 10 ritten wél bij een laadpaal terecht kan, dan blijven er minder keren dat ik stil sta bij een snellader onderweg.
[...]
Als je een parkeerplek in die tuin hebt (of er vlak naast) zie ik niet in waarom niet. Tenzij ze al plannen hebben om te verhuizen natuurlijk, dan is het zonde van het geld.
Nou, omdat je zo 1000 euro verder bent nog los van of de woningbouwcorporatie er vrolijk van wordt als ik dat aan ga leggen of laat doen? :P
[...]
Nee, dat geen zoden aan de dijk als je over honderden kilometers praat. Je laad dan wellicht met 2 kW effectief en (zeker in de winter) reken dan op iets als 5 km per kWh. Dan kan je per uur 10 km bij laden. Als je daar dan 6 uur bent heb je 60 km geladen. Nouja, laat het 75 zijn als alles mee zit. Dan doe je aan een snellader waarschijnlijk in minder dan 5 minuten. Dat heeft dus geen enkele zin tenzij je met die 75 km het snelladen kan vermijden en dat lijkt dan niet zo te zijn.
Hmmm, ja, dat houdt dan ook niet helemaal over :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:36:
Dus lange ritten zijn geen reden voor meer capaciteit? Daar ben ik het echt totaal niet mee eens. Voor mij zijn afstand, geplande stops en daaraan gekoppelde mogelijkheden tot bijladen én de frequentie van ritten hierin toch echt doorslaggevend. Als je dat niet vindt dan ben ik benieuwd of jij met een 30kwh Ioniq 2 keer per week een rit van 700km zou maken. Komen bij mij dan nog een paar persoonlijke omstandigheden bij die langer bereik toch echt een grote pré maken.

Ik snap je punt wel, voor 1 vakantie per jaar ga ik ook geen 7k extra uitgeven om 4 keer minder te laden. Maar het gaat enerzijds wel om wat meer dan 1 keer per jaar, anderzijds heb ik al aangegeven dat ik echt wel een béétje concessies wil doen. Plus die persoonlijke omstandigheden. In m'n eentje had ik een 30kwh Ioniq prima gevonden.
** Knip **

Lees nog even mijn post met de genoemde 3 punten over range.
Je bent met 2 ritten van 700km per week geen geschikte kandidaat voor een BEV, dat gaf ik al eerder aan. Daar kan geen Kona tegenop.
** Knip **

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 04-01-2022 22:18 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:52:
[...]

** Knip **
Lees nog even mijn post met de genoemde 3 punten over range.
Je bent met 2 ritten van 700km per week geen geschikte kandidaat voor een BEV, dat gaf ik al eerder aan. Daar kan geen Kona tegenop.
** Knip **
** Knip, niet op de man spelen, terug naar de inhoud aub **

[ Voor 59% gewijzigd door Taro op 04-01-2022 22:20 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
** Knip, niet op de man spelen. ** Ik gaf aan dat range niet zo belangrijk is als je weet wat je dagdagelijkse rit is, je laadcapaciteit op de locatie waar je parkeert en de bereidheid om te wachten als je wel moet laden.

Zoals meerdere mensen de juistheid van die vragen beamen en het gros van de ervaren BEV rijders hier aantoonbaar toekomen met een accu onder de 50 kWh, bijf jij volharden dat range het belangrijkste is.

Het is geen waarheid wat ik probeer op te leggen, het zijn vragen die reflecteren naar jou om te kunnen vaststellen of range echt een probleem voor je is, en zo ja wat voor JOU een werkbare range is.

Ik heb totaal geen mening over jouw voorkeuren, het is jouw auto en jouw keus, maar je blijft met extra argumenten komen en zaken aanhalen die ook ineens belangrijk zijn. Zoals ik al eerder zei; je kunt nog 60 zaken als belangrijk bestempelen en we kunnen nog 10 pagina’s doorkletsen over steeds nieuwe Whatabouts, maar ik zou zeggen: succes.

Blijkbaar heb je nog steeds geen idee wat het rijden met een BEV met zich meebrengt en hoe range niet het belangrijkste hoeft te zijn. ** Knip, niet op de man spelen. **

[ Voor 23% gewijzigd door Taro op 04-01-2022 22:20 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag weer terug naar de inhoud en hou het vriendelijk aub.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:05:
[...]

[mbr]** Knip, niet op de man spelen. **[/mbr] Ik gaf aan dat range niet zo belangrijk is als je weet wat je dagdagelijkse rit is, je laadcapaciteit op de locatie waar je parkeert en de bereidheid om te wachten als je wel moet laden.

Zoals meerdere mensen de juistheid van die vragen beamen en het gros van de ervaren BEV rijders hier aantoonbaar toekomen met een accu onder de 50 kWh, bijf jij volharden dat range het belangrijkste is.

Het is geen waarheid wat ik probeer op te leggen, het zijn vragen die reflecteren naar jou om te kunnen vaststellen of range echt een probleem voor je is, en zo ja wat voor JOU een werkbare range is.

Ik heb totaal geen mening over jouw voorkeuren, het is jouw auto en jouw keus, maar je blijft met extra argumenten komen en zaken aanhalen die ook ineens belangrijk zijn. Zoals ik al eerder zei; je kunt nog 60 zaken als belangrijk bestempelen en we kunnen nog 10 pagina’s doorkletsen over steeds nieuwe Whatabouts, maar ik zou zeggen: succes.

Blijkbaar heb je nog steeds geen idee wat het rijden met een BEV met zich meebrengt en hoe range niet het belangrijkste hoeft te zijn. [mbr]** Knip, niet op de man spelen. **[/mbr]
Al de door mijn aangehaalde punten zijn eerder al door mij benoemd dus lees het nog eens rustig door. Verder ga ik juist in mijn eerdere posts in op die vragen en kun je zien dat mijn beeld van wat ik nodig heb iets aangepast is (vooral dankzij hulp van andere behulpzame users) maar ook dat ik met een aantal overwegingen te maken heb die voor de gemiddelde forens niet relevant zijn. Lees het eens rustig door en verwonder u over de gevonden antwoorden. Roepen dat er steeds nieuwe dingen en whataboutisms bij zouden komen maakt het nog geen waarheid. Wederom, lees even terug. Als je er niet uit komt dan licht ik het graag voor je toe maar wel na een serieuze poging van jouw kant. Sterker nog, ik wil ook wel samenvatten hoe mijn beeld is aangepast aan de hand van welke antwoorden maar wederom pas nadat je zelf ook wat moeite heb gedaan. Want ik heb het allemaal al gepost.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 04-01-2022 22:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Prullenbak84 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Dit betekent dus dat jij aan iedere EV met 200km realistische range genoeg zou hebben. Want je kan namelijk als je bij je familie bent, opladen. We hebben het geluk in een land te wonen met echt op heel veel plekken laadpalen. Het moet wel heel vreemd lopen al wil je familie toevallig in een gehucht wonen waar zo'n paal niet is, en dat ze ook nog eens geen buitenstopcontact hebben, etc.

Luister Prullenbak, ik wil onderweg niet MOETEN laden. Permanent niet. Ik wil niet afhankelijk zijn van een infrastructuur die niet 100% van de tijd beschikbaar en functioneel is.

Het kan prima zijn dat jij het acceptabel vindt als je 1.5 km vanaf je moeder een laadpaal vindt, nadat een eerdere laadpaal helaas defect was en een andere al bezet. Ik behoor tot de enorme groep NLers die dat soort ongein niet wil. Niet af en toe, maar nooit. Punt.

Dat het KAN zal best, ik wil het niet. Jij bepaalt niet voor mij wat ik moet willen. Een EV moet voor mij aantrekkelijk zijn *knip*
Ik heb een dikke bus met dubbele cabine nog nooit van mijn leven nodig gehad. Daar ga je weer, je denkt voor anderen te kunnen bepalen wat ze willen en nodig hebben.
Deveon schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Maar hoe vaak bezoek je die familie? Ik heb ook familie buiten het retour bereik van onze eGolf, maar weet met drie kinderen op de achterbank altijd wel ergens een laadpauze in te plannen (vaak McD). Soms is het maar 10 minuutjes en met 40 KW gaat het echt niet snel ;)
Gemiddeld elke 1 a 2 weken. Prima als dit voor jou werkt, ik wil dat onder geen beding.

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 05-01-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:49:
[...]

Luister Prullenbak, ik wil onderweg niet MOETEN laden. Permanent niet. Ik wil niet afhankelijk zijn van een infrastructuur die niet 100% van de tijd beschikbaar en functioneel is.

Het kan prima zijn dat jij het acceptabel vindt als je 1.5 km vanaf je moeder een laadpaal vindt, nadat een eerdere laadpaal helaas defect was en een andere al bezet. Ik behoor tot de enorme groep NLers die dat soort ongein niet wil. Niet af en toe, maar nooit. Punt.

Dat het KAN zal best, ik wil het niet. Jij bepaalt niet voor mij wat ik moet willen. Een EV moet voor mij aantrekkelijk zijn en wat voor jou aantrekkelijk is, gaat bij mij misschien wel zo de prullenbak in >:)

[...]

Ik heb een dikke bus met dubbele cabine nog nooit van mijn leven nodig gehad. Daar ga je weer, je denkt voor anderen te kunnen bepalen wat ze willen en nodig hebben.

[...]

Gemiddeld elke 1 a 2 weken. Prima als dit voor jou werkt, ik wil dat onder geen beding.
Maareh....als je niet, NOOIT afhankelijk wilt zijn van een niet 100% functionerende infrastructuur dan is electrisch rijden toch niks voor jou? Of rijd je helemaal nooit verder dan het bereik van de Ampera-e?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isheara
Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:49:

Luister Prullenbak, @Dieken Taffert ik wil onderweg niet MOETEN laden tanken. Permanent niet. Ik wil niet afhankelijk zijn van een infrastructuur die niet 100% van de tijd beschikbaar milieubewust is en functioneel betaalbaar is.

Het kan prima zijn dat jij het acceptabel vindt als je 1.5 km vanaf je moeder een laadpaal tankstation vindt, nadat een eerdere laadpaal pompstation helaas defect niet open was en een andere al bezet. Ik behoor tot de enorme groep NLers die dat soort ongein niet meer wil. Niet af en toe, maar nooit. Punt.

Dat het KAN zal best, ik wil het niet. Jij bepaalt niet voor mij wat ik moet willen. Een EV ICE moet voor mij aantrekkelijk zijn en wat voor jou aantrekkelijk is, gaat bij mij misschien wel zo de prullenbak in >:)
EDIT: post even bewerkt. Fijne avond |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Isheara op 04-01-2022 23:02 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aschja
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Haha. Ik moest stiekem ook lachen. Ik dacht deels hetzelfde. Ik ben juist blij dat ik straks nooit meer naar zo’n stinkend tankstation hoef. Tanken komt mij namelijk nooit uit. Dat vind ik ook oprecht het allerergste aan auto rijden. Op files na misschien. Maar die kom ik gelukkig niet veel meer tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:05:
[...]

Haha. Ik moest stiekem ook lachen. Ik dacht deels hetzelfde. Ik ben juist blij dat ik straks nooit meer naar zo’n stinkend tankstation hoef. Tanken komt mij namelijk nooit uit. Dat vind ik ook oprecht het allerergste aan auto rijden. Op files na misschien. Maar die kom ik gelukkig niet veel meer tegen.
Ik heb me wel vaker afgevraagd of ik de enige ben die tanken zo irritant vind :+ Dat zou wel een voordeeltje zijn als we elektrisch gaan rijden met een eigen oprit; voor +95% van de kilometers niet meer tanken, alleen even inpluggen bij thuiskomst. Als nu V2G nog eens van de grond komt...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:27:
[...]

Al de door mijn aangehaalde punten zijn eerder al door mij benoemd dus lees het nog eens rustig door. Verder ga ik juist in mijn eerdere posts in op die vragen en kun je zien dat mijn beeld van wat ik nodig heb iets aangepast is (vooral dankzij hulp van andere behulpzame users) maar ook dat ik met een aantal overwegingen te maken heb die voor de gemiddelde forens niet relevant zijn. Lees het eens rustig door en verwonder u over de gevonden antwoorden. Roepen dat er steeds nieuwe dingen en whataboutisms bij zouden komen maakt het nog geen waarheid. Wederom, lees even terug. Als je er niet uit komt dan licht ik het graag voor je toe maar wel na een serieuze poging van jouw kant. Sterker nog, ik wil ook wel samenvatten hoe mijn beeld is aangepast aan de hand van welke antwoorden maar wederom pas nadat je zelf ook wat moeite heb gedaan. Want ik heb het allemaal al gepost.
Ik denk dat we je wel een eind op weg hebben geholpen. Ga er rustig eens voor zitten. Zet alles op een rij en kruis dingen die je wel en niet belangrijk vind. Als de voordelen opwegen tegen de nadelen. Go for it. Zo is het bij ons ook gebeurd. Ja. Ik laad ook liever niet onderweg, maar vind het ook geen ramp. 10 minuten laden en weer door. De E-Niro was voor ons de beste keuze geweest. Maar de ziel wilde de E-C4. En de nadelen waren niet groter dan de voordelen. Ik heb na tekenen nog wel een tijd gehad dat ik zenuwachtig werd van de range. Want in de winter moet ik zonder laden 200km halen. En dat is best spannend. Maar doe ik wellicht 1x per maand. En dan vind ik ergens bijladen niet perse heel erg. Op elk tankstation langs de snelweg staan inmiddels laadpalen. En op locatie in de buurt ook. Dus ik zie de problemen nu een stuk minder. Want wij laden ook 95% vd tijd thuis in de nacht of een zonnige middag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:05:
Ach, de meeste BEV’s zijn een genot om in te rijden: fluisterstil zodat je heerlijk naar muziek kunt luisteren, (semi) autonoom, zodat je alleen nog maar het stuur lichtjes vast hoeft te houden, ACC of single pedal driving, wat zelfs rijden in de file een genot maakt en dat ga-pedaal, wat het blije jochie weer ff in je wakker maakt wat geobsedeerd is door snel optrekken…

Nee, dan verlang je vol weemoed naar de tijd van je oma. De tijd van dat vreselijke koppelen en schakelen… Een gaspedaal? Oh ja dat is zo’n ding waar je op kan trappen wat je wilt maar wat niet vooruit te branden is (of als er wel wat gebeurt is de auto dan weer niet te betalen), die auto’s die op dino sap reden en stonken, een vreselijke motor herrie maakten, en waar je vieze stinkende handen kreeg als je zo’n vieze pompslang in je auto moest hangen.

Nee, we hebben het als BEV rijders vreselijk slecht omdat we af en toe laden als de auto toch stil staat…

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

aschja schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Ik denk dat we je wel een eind op weg hebben geholpen. Ga er rustig eens voor zitten. Zet alles op een rij en kruis dingen die je wel en niet belangrijk vind. Als de voordelen opwegen tegen de nadelen. Go for it. Zo is het bij ons ook gebeurd. Ja. Ik laad ook liever niet onderweg, maar vind het ook geen ramp. 10 minuten laden en weer door. De E-Niro was voor ons de beste keuze geweest. Maar de ziel wilde de E-C4. En de nadelen waren niet groter dan de voordelen. Ik heb na tekenen nog wel een tijd gehad dat ik zenuwachtig werd van de range. Want in de winter moet ik zonder laden 200km halen. En dat is best spannend. Maar doe ik wellicht 1x per maand. En dan vind ik ergens bijladen niet perse heel erg. Op elk tankstation langs de snelweg staan inmiddels laadpalen. En op locatie in de buurt ook. Dus ik zie de problemen nu een stuk minder.
Ja, er zijn hier goede tips voorbij gekomen. We gaan toch eens kijken naar de e-C4 en e-2008 al neig ik eerder naar de eerste vanwege nog enige fysieke knoppen voor de climate control en ruimer. En ik ben benieuwd hoe die extra goede stoelen zitten waar een andere user hier (of was jij dat?) het over had. MG moet ik dan denk ik ook even proberen. En misschien maar genoegen nemen met iets minder bagageruimte mits het niet te gek wordt; een Kona heeft echt te weinig. Dit alles omdat blijkt dat de Niro wellicht toch iets buiten budget gaat vallen (kan natuurlijk nog veranderen) en er weinig directe alternatieven zijn die wél haalbaar zijn.

Er blijken nu wat meer palen te zijn naar de plekken waar ik met enige regelmaat ben dus dat maakt het wat beter te slikken met de kleine en m'n vrouw als we wél eens een keer ergens 10 minuten moeten snelladen. Ik zat alleen nog met dat die route praktisch geen snelweg bevat, maar daar moet ik nog eens verder naar kijken. Het bereik van de e-C4/e-2008 lijkt daarmee niet erg ideaal te zijn maar wel werkbaar te zijn voor ons en bij _momenteel_ gebrek aan genoeg budget/betaalbare alternatieven voor de Niro lijkt dat een belangrijke optie. Nogmaals, eventueel samen met MG. Ons gebruikersscenario is denk ik ook even wat anders dan de gemiddelde forens. Dus dat gaan we samen bekijken en dan de knoop doorhakken waar we qua financiele planning onze zinnen op gaan zetten.

Thanks d:)b

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Maareh....als je niet, NOOIT afhankelijk wilt zijn van een niet 100% functionerende infrastructuur dan is electrisch rijden toch niks voor jou? Of rijd je helemaal nooit verder dan het bereik van de Ampera-e?
Precies! We rijden nooit verder. We hebben een ICE voor de lange afstanden, vakanties etc. We wonen centraal in het land en komen overal en terug met het Opeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:22:
[...]

Precies! We rijden nooit verder. We hebben een ICE voor de lange afstanden, vakanties etc. We wonen centraal in het land en komen overal en terug met het Opeltje.
Ok, je hebt dus een ICE en de Ampera-e? Als in, een auto voor je vrouw en een auto voor jou? Ik heb ook een ICE, maar dat is een MX5, tweezitter, niet echt voor het gezin :+ Maar meer voor de fun in een tijd waarin de auto altijd alles voor je doet, lekker zelf rijden over dijkjes 8) Dus ik wordt er dan wel afhankelijk van voor gezinsritjes maar ik zie daar bij de juiste keuze nu niet direct een probleem in, mits ik die kan vinden in mijn budget. Maar goed, ieder z'n ding.

[ Voor 32% gewijzigd door JT op 04-01-2022 23:28 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Dit slaat nergens op. We hebben een EV waar we overal mee komen waar we willen komen zonder onderweg te laden. Volgens jou hadden we een andere EV kunnen kopen met minder range. Nonsens mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Ok, je hebt dus een ICE en de Ampera-e? Als in, een auto voor je vrouw en een auto voor jou? Ik heb ook een ICE, maar dat is een MX5, tweezitter, niet echt voor het gezin :+ Maar meer voor de fun in een tijd waarin de auto altijd alles voor je doet, lekker zelf rijden over dijkjes 8) Dus ik wordt er dan wel afhankelijk van voor gezinsritjes maar ik zie daar bij de juiste keuze nu niet direct een probleem in, mits ik die kan vinden in mijn budget.
Ampera-e voor veruit de meeste kms, ICE voor vakanties, andere lange reizen, trekken aanhanger en sneeuw (4x4). Perfect complementair imo. Ik rijd ook met de EV naar mijn werk als ie beschikbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
Dieken Taffert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:25:
Dit slaat nergens op. We hebben een EV waar we overal mee komen waar we willen komen zonder onderweg te laden. Volgens jou hadden we een andere EV kunnen kopen met minder range. Nonsens mening.
Ik bewerkte alleen jouw post om aan te tonen hoe je de post die je typte ook vanaf de andere kant kunt benaderen, maar blijkbaar kun jij het niet van beide kanten bekijken ;w

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:08:Als nu V2G nog eens van de grond komt...
Wat zou het voordeel dan volgens jou zijn van V2G? Ik zie alleen maar nadelen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:37:
[...]

Wat zou het voordeel dan volgens jou zijn van V2G? Ik zie alleen maar nadelen.
Vraag is niet aan mij gericht maar ken genoeg voordelen, al zijn ze natuurlijk afhankelijk van de implementatie.

De thuis batterij!,
Goedkoop stroom inkopen (momenten van overschot), en duur verkopen (momenten van te kort).
Het stabiliseert het stroomnet dus!.
Of als het salderen wordt afgeschaft, kan je een hoop energie via de accu laten lopen, waardoor je nog minder van het net nodig hebt.

Als de V2G ook een V2L (load) functie heeft, kan je ook stroom verbruiken zonder werkend grid in de buurt.
Erg fijn bij stroom uitval, je kan zelfs naar een plek rijden waar wel stroom is, en de stroom terug meenemen naar huis!
Opbouwen van festivals voordat er stroom is aangelegd.

Andere auto's opladen indien nodig.
Ik zie een hoop voordelen en als het een beetje van de grond komt, dan is het 1 van de redenen om voor een bepaalde auto te kiezen als deze V2G of V2L ondersteund.

Laatst viel de stroom hier uit, en was blij dat ik met de 12V aansluiting + 12V - 230V adapter nog wat stroomhad in huis. vooral voor mijn aquarium (1000 liter) nogal duur en zielig als dat dood gaat.
Maar kon op die manier de pomp laten draaien, en als het langer had geduurd de gasketel weer aan kunnen zetten voor warmwater die ik dan richting het aquarium kon laten lopen.

Al die auto's hebben enorme accu's.
heb zo'n 115kwh aan accu op de oprit staan.
die hebben genoeg capaciteit om de bovenstaande activiteiten te kunnen ondersteunen.
de ene accu wordt nog een beetje gebruikt. maar die andere heeft in 1,5 jaar nog maar 3000km afgelegd. Die accu had prima dienst kunnen doen als thuis accu. al was het maar de middelste 20%. van de gehele accu. Beetje raar om straks een thuis accu aan te schaffen als je 12x zoveel capaciteit al hebt staan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
Pierz schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Die Lightyear hebben ze vlot gekopieerd.
Ok, dit schreef ik naar aanleiding van de tease van de EQXX een dik jaar geleden. Fully Charged heeft er nu een video van online staan en ik moet zeggen: wat een prachtige auto! Zowel qua tech als de looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Smuggler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:04:
[...]

Vraag is niet aan mij gericht maar ken genoeg voordelen, al zijn ze natuurlijk afhankelijk van de implementatie.

De thuis batterij!,
Goedkoop stroom inkopen (momenten van overschot), en duur verkopen (momenten van te kort).
Het stabiliseert het stroomnet dus!.
Of als het salderen wordt afgeschaft, kan je een hoop energie via de accu laten lopen, waardoor je nog minder van het net nodig hebt.

Als de V2G ook een V2L (load) functie heeft, kan je ook stroom verbruiken zonder werkend grid in de buurt.
Erg fijn bij stroom uitval, je kan zelfs naar een plek rijden waar wel stroom is, en de stroom terug meenemen naar huis!
Opbouwen van festivals voordat er stroom is aangelegd.

Andere auto's opladen indien nodig.
Ik zie een hoop voordelen en als het een beetje van de grond komt, dan is het 1 van de redenen om voor een bepaalde auto te kiezen als deze V2G of V2L ondersteund.

Laatst viel de stroom hier uit, en was blij dat ik met de 12V aansluiting + 12V - 230V adapter nog wat stroomhad in huis. vooral voor mijn aquarium (1000 liter) nogal duur en zielig als dat dood gaat.
Maar kon op die manier de pomp laten draaien, en als het langer had geduurd de gasketel weer aan kunnen zetten voor warmwater die ik dan richting het aquarium kon laten lopen.

Al die auto's hebben enorme accu's.
heb zo'n 115kwh aan accu op de oprit staan.
die hebben genoeg capaciteit om de bovenstaande activiteiten te kunnen ondersteunen.
de ene accu wordt nog een beetje gebruikt. maar die andere heeft in 1,5 jaar nog maar 3000km afgelegd. Die accu had prima dienst kunnen doen als thuis accu. al was het maar de middelste 20%. van de gehele accu. Beetje raar om straks een thuis accu aan te schaffen als je 12x zoveel capaciteit al hebt staan.
Voordelen van V2L snap ik…zeker in onherbergzame gebieden zou ik graag een F150 Lightning hebben, wat een beest is dat _/-\o_

V2G verschil tussen inkoop en verkoop wordt rommelen in de marge voor personenauto’s.
Bovendien: stel dat je accu net leeg is getrokken als je een lange rit voor de boeg hebt…wordt je niet blij van.

Vandaar dat ik benieuwd was naar wat er zo belangrijk is dat je er op zou willen wachten…het is heel wat anders dan V2L wat waarschijnlijk door poster bedoeld wordt…

[ Voor 3% gewijzigd door Isheara op 05-01-2022 01:13 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JT schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Hier, 400 meter van het strand. Volgens mij kun je niet veel dichterbij het strand parkeren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Maak dan een TR aan.

[ Voor 95% gewijzigd door Standeman op 05-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Maasluip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:09:
[...]

Hier, 400 meter van het strand. Volgens mij kun je niet veel dichterbij het strand parkeren.
Het kan nog wel iets dichterbij. Ik denk dat op bepaalde dagen gegarandeerd alle laders bezet zijn. Dan staan de auto's tot buiten het dorp. De laders op het plein 200 meter verderop zijn dan ook altijd bezet.

Ik denk wél dat, zoals eerder gezegd, deze hoeveelheid laders ervoor zorgt dat op de dagen dat het minder druk is er wel een lege paal te vinden is. En dat maakt die paar drukke dagen dan wat makkelijker te lijen als je dan op de terugweg even bij een snellader moet staan. 15 keer waarvan 3-4 bij een snellader of alle 15 keer maakt natuurlijk wel verschil.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Maasluip schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:09:
[...]

en eventueel gratis bij de Lidl in Zaanstad, ff boodschappen doen voor je naar het strand gaat.
Pagina: 1 ... 232 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic