Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Wesco schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:00:

Inmiddels zijn de eerste nieuwe accupacks in Nederland gemonteerd onder de hier rijdende Opel Ampera-e's, maar het is nog onduidelijk hoe snel de rest aan de beurt komt.
Oh goed om te weten. Ik heb een van de eerste Ampera-e's van Nederland dus had gehoopt dan ook als 1 van de eerste aan de beurt te zijn :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
SpongeRob schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:27:
@MooDyBLueS Je zou ook nog de Hyundai Ioniq kunnen proberen, die heeft een, vind ik, hoogwaardiger dashboard dan een Kona én aanzienlijk meer ruimte op de achterbank.
Ook is deze erg zuinig en hoef je dus niet vaak op te laden met die korte afstanden op weekbasis.
Mee eens, alleen wat ik niet in de post had gemeld, is dat we wel een wat hogere auto zoeken. De Ioniq heb ik weleens in gereden (de 28 kWh versie) en daar zit je net als in de Peugeot e-208 toch wel flink laag in.

Moet ook zeggen dat er nog één ander nadeeltje aan die 'classic' kleeft en dat is dat hij geen app heeft om op afstand voor te verwarmen bijv. Dat is iets wat we nu echt heerlijk vinden met de e-Soul en daarom ook als eis hebben gesteld aan de 2e EV. De nieuwere Ioniq heeft dat wel, maar is vrij duur nog en verandert niks aan de lage zit natuurlijk. Maar zeker een goede suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MooDyBLueS schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:28:
Wij zijn, naar nu achteraf bleek, op de valreep nog bij een lading dealers langs geweest afgelopen zaterdag om een reeks auto's te proefzitten en beoordelen met het gezin.

Idee was: we weten op papier wat er aan onze wensen voldoet, nu eens kijken hoe de auto voor het heel gezin bevalt. Hoe zitten wij voorin, de kinderen achterin, wat voor indruk geeft het interieur, hoe zit je erin, hoe groot en praktisch is de kofferbak in het echt, etc.

Het ging voor ons om de 2e auto. Als eerste auto hebben we al een 2020 Kia e-Soul 64 kWh en als tweede auto willen we er nog een EV bij. Onze shortlist was:
Hyundai Kona 39 kWh
Mazda MX-30
Opel Mokka
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Renault ZOE ZE50

Daarnaast nog gekeken naar outsiders:
Fiat 500e (3+1)
Honda e

Sommige waren eigenlijk buiten budget (e-2008 bijv) maar toch meegenomen omdat die op papier aan de wensen voldeed en op de foto's gaaf eruit zag.

Het wordt de vervanger van een Aygo en dus wilden we met kinderen die groter worden wel meer beenruimte achterin, kofferbak doet er niet zoveel toe, wat de Aygo biedt is al prima maar iets meer is natuurlijk fijn.

Bereik is ook niet zo heel belangrijk, in de winter pakweg 150 km zorgt ervoor dat mijn vrouw 3x naar werk op en neer kan en ngo 30 km marge overhoudt, wat je toch wel nodig hebt hebben we gemerkt met de e-Soul. Er zit ook veel verschil tussen 1-fase en 3-fase en het snelladen bij deze auto's, variërend van effectief 40 kW snelladen tot 100 kW. Dat was voor ons echter niet van belang, als 2e auto met eigen laadpaal en 100m verder in de straat nog een publieke laadpaal (voor het geval beide auto's leeg zijn op hetzelfde moment) hebben we de luxe dat we altijd kunnen laden. En het gaat voor ons om een tweedehands model, bijna al deze auto's zijn al met 5-10k van de nieuwprijs eraf te koop en dan nog 2k subsidie.

In het kort de grootste positieve uitschieters:
Mazda MX-30
Renault ZOE ZE50
Honda e

En de grootste negatieve uitschieters:
Peugeot e-2008
Opel Mokka

Wellicht dat anderen er ook iets aan hebben en aan deels dezelfde auto's zitten te denken, daarom deel ik kort per auto wat onze indruk was. Zoals gezegd ging het ons met name om combinatie van "slagje groter dan de Aygo" en vooral zochten we een luxe uitvoering met veel opties, dat vinden we bij onze e-Soul ExecutiveLine ook zo heerlijk. Dus denk aan een Allure/GT bij Peugeot, Intens/Edition One bij Renault, etc.

Hyundai Kona 39 kWh
Broertje van de Kia e-Soul en we wilden sowieso absoluut niet 2x een Kia e-Soul, ondanks dat die erg goed bevalt. Dus de Kona in 39 kWh Fashion of Fashion Design uitvoering leek ons voor 26-28k een mooie optie. Het pre-facelift model dus. Overall gewoon een prima auto te noemen, maar wat een saai interieur zeg. Het is de Aziatische Volkswagen te noemen, totaal niet te vergelijken met de Kia als je het ons vraagt. Qua hoogwaardigheid van materiaal is het vergelijkbaar, maar Hyundai is gewoon niet onze smaak. Zit wel gewoon degelijk in elkaar en zou dus wel een veilige niet-Kia optie kunnen zijn als 2e auto.

Mazda MX-30
Deze hadden we al eens proefgereden en waren toen al onder de indruk, maar twijfelden nu over de gekke achterdeurtjes i.c.m. de kinderen. Ja, het is als je naast een andere auto geparkeerd staat wat lastiger dan een normale auto om uit te stappen, want dat is dan: voordeur open, achterdeur open, kinderen uit laten stappen, achterdeur dicht, kinderen kunnen doorlopen, voordeur dicht. Het grootste nadeel is dat ze na uitstappen niet gelijk door kunnen lopen, maar tussen 2 deuren en een andere auto 'klem' zitten. Wel is de grote opening erg fijn als beide deuren openstaan. Instappen is echt supermakkelijk en de kinderen benoemden zelf hoe gaaf en makkelijk ze dit vonden. Verder is het interieur erg hoogwaardig afgewerkt, zit zelfs de First Edition echt bomvol opties die bij andere merken alleen maar bij de meeste luxe uitvoeringen te vinden zijn (HUD, elektrisch verstelbare stoelen en spiegels met geheugenfunctie, stoelverwarming, etc.). De achterbank zit voor het formaat auto verrassend krap qua beenruimte, maar dat is puur als je naar dit formaat auto kijkt (hij is 20cm langer dan de e-Soul en véél krapper qua beenruimte), maar t.o.v. een Aygo of de e-208 is het (flink) beter. Dus als tweede auto absoluut geen nadeel. Voorin zit je echt als een koning en merk je dat dit een C-segment crossover is.

Opel Mokka
De eerste van de drieling met de e-208 en e-2008 die we bekeken. Corsa-e niet overwogen want die vonden we gewoon op de foto's al niet mooi en dat werd in het echt ook bevestigd. De Mokka vonden we ook niet de mooiste, Peugeot sprak ons veel meer aan, maar voor de zekerheid even gaan kijken. Eigenlijk waren we al heel snel klaar, want dit is een en al plastic fantastic. Ja, ze hebben er mooie Ultimate en GS-Line uitvoeringen van gemaakt met rode stiksels op de stoelen en rode accenten op het dashboard, maar meer dan een kleurtje in een fake-carbonlook dashboard is het niet. Nee, hoewel de auto qua opties natuurlijk vele malen rijker uitgerust is dan de Aygo is het interieur nog niet eens met een Corolla te vergelijken. Echt zeer matig te noemen, snoeihard plastic, schermen die na 1x aanraken al enorme vingerafdrukken laten zien (iets wat een Android toestel van €100 al beter doet) en het hele interieur doet eigenlijk aan als een goedkope Corsa, wat prima zou zijn als je het hebt over een 15-20k kostende brandstofauto, maar we hebben het hier over luxe uitvoeringen die nieuw op of tegen de 40k zitten. Niet veel minder dan een Ioniq 5, Model 3 of e-Niro. Ja, die zijn 5-10k duurder, maar wel een gigantische klasse beter afgewerkt. En dat het anders kan bleek ook met de Mazda MX-30 en zelfs de saaie Hyundai Kona. Verder is de auto qua formaat erg vergelijkbaar met de MX-30, dus ook wat krapjes op de achterbank, prima kofferbak en voorin gewoon goed.

Peugeot e-208/e-2008
Ik voeg ze samen omdat ze veel overeenkomsten hebben. Voor ons vielen ze al snel af om twee redenen: het stuur en net als Opel het plastic fantastic interieur. Ja, de middenconsole en het stuur zijn wel veel beter afgewerkt dan bij Opel en echt mooi te noemen, maar het dashboard met fake carbon look en alle elementen wat lager dan scherm/stuur hoogte zijn van goedkoop hard plastic gemaakt en is geen enkele effort gemaakt om die op niveau te krijgen. Dat de e-2008 daarin ook niks beter is dan de e-208 is nog het schokkendste. Wat wel erg positief opviel zijn de GT stoelen, deze zitten heerlijk en zien er ook nog eens fantastisch uit. Wel jammer dat zelfs de GT Pack uitvoering met alle opties zoals panoramadak niet eens stoelverwarming heeft en geen elektrisch verstelbare stoelen. Bij navraag werd verteld dat dat altijd een optie is, zelfs dus bij de 'full options' GT Pack. Eenmaal thuis heb ik wat rondgeklikt bij occasion zoekwebsites en Peugeot dealers en blijkt dat ze én erg moeilijk te vinden zijn met die opties en als je ze al vindt, ze erg duur zijn, zomaar 3k duurder dan een standaard GT (Pack).
De e-208 zit verrassend laag, verrassend in die zin dat je echt sportief zit, maar dat zorgt er wel voor dat ik met mijn stoel zo ver naar achteren moet dat ik degene die achter mij zit gewoon klem zet met de benen tegen de stoel. En dat voor een B-segmenter, dat is zelfs bij de Aygo niet het geval. Het scheelt niet veel, maar bij de Aygo weet ik dat mijn zoontje een klein beetje zijn voeten kan bewegen, maar bij de e-208 zat hij dus gewoon klem. En ik ben maar 177cm. De e-2008 is veel beter in dat opzicht, ten eerste omdat je voorin echt in een crossover zit, dus hogerop, maar ook omdat er simpelweg meer beenruimte is. Wel viel mij op dat ik de voorstoel op de hoogste stand nog zelfs laag vond. Dat is ongetwijfeld naar verhouding met onze eigen e-Soul en alle andere crossovers die we hebben geprobeerd, maar opvallend was het wel. Zal wel met het stuur te maken hebben. Daarover gesproken: dit zijn echt auto's die je moet proefzitten, want dat over het stuur heenkijken is zo erg nog niet, maar het voelt alsof het stuur in je schoot ligt, doe ik hem hoger waardoor het natuurlijker aanvoelt, dan zit het stuur dwars voor het scherm. Als laatste: Peugeot heeft een dashboardrand rondom tot in de deuren doorgetrokken, die steekt uit en maakt daardoor het hele gevoel nogal claustrofobisch. Je hebt niet het gevoel in een grote auto te zitten. En ik heb een Lexus UX250h gehad die ook "om je heen" ontworpen was, maar daar klopte het wel en voelde het als gegoten, hier leek het allemaal een beetje opgedrongen en form over function. Het laat zich duidelijk zijn: wij zijn absoluut geen fans van wat Peugeot doet, jammer want op foto's leek het erg mooi zowel van buiten als van binnen. Maar het moeten zoeken naar een speld in een hooiberg voor opties op een tweedehands, ben ik ook geen fan van. Doe mij maar de pakketten en als je de meeste luxe variant kiest, dat die ook gewoon alles heeft wat erop te verkrijgen is en niet een "full options behalve dit en dat en zus en zo" variant.

Renault ZOE ZE50
Nog een auto die we al eens proefgereden hadden. Valt nog steeds positief op vanwege de afwerking. Wel vinden wij de (uit mijn hoofd) Edition One met lederen dashboard. en volledig lederen stoelen afschuwelijk. Juist de normale Intens met halfleder en mooie grijze stof op het dashboard en in de deuren, dat ziet er wat ons betreft chique uit. Er valt ook niks op aan te merken, verrassend ruim ook achterin, genoeg opties erop en qua rijden (uit eerdere ervaring, dit keer alleen gezeten) niets bijzonders maar wel gewoon prima comfortabel.
Het lastigste vind ik dat er zoveel met huuraccu en/of excl. btw en/of incl. subsidie geadverteerd worden én dat de tweedehands prijzen enorm gestegen zijn. Ben ze al langer in de gaten aan het houden, omdat wij sowieso met ingang van 2022 pas willen gaan kopen en zag er een half jaar geleden nog regelmatig voor 23-25k incl. btw excl. subsidie en met koopaccu een aantal voorbijkomen, maar dat zijn nu zo'n beetje de excl. btw prijzen geworden. Daarmee prijst hij zich voor ons uit de markt t.o.v. een Mazda MX-30 bijv. want het enige voordeel wat de ZOE heeft is het flink grotere bereik, wat wij niet nodig hebben. Anders zou het zeker een goede optie zijn nog steeds, alleen jammer van die stijgende prijzen.

Fiat 500e
Als outsider bekeken, mede dankzij de subsidieverdubbelaar voor een nieuwe. Outsider want we willen eigenlijk groter dan de Aygo en de nieuwe Fiat 500e is 20cm langer, dus wellicht verrassend ruim in de praktijk, maar nee helaas. Kofferbak is hetzelfde, achterin ook en ik denk dat de ruimte met name voorin zit en om het accupakket te huisvesten. Wel bijzonder mooi, met name de La Prima uitvoering, die dan wel weer gelijk 5k duurder is dan de Icon. Als we vergelijken met andere auto's dan zouden we eigenlijk wel qua opties de La Prima willen, de Icon mist net iets teveel en daarmee wordt het gewoon te duur, zelfs met subsidieverdubbelaar, want deze auto zit dan bijna tegen de 40k nieuw, zonder subsidies nog dan wel.

Honda e
Mijn persoonlijke outside, mijn vrouw vond hem op de foto's verschrikkelijk. Zijn er toch heengegaan onder het motto: ik wil hem zelf even bekijken. Ja, ik ben en blijf fan. Gave buitenkant, gaaf interieur, bijzonder gedaan met de camera's als buitenspiegels en enorme schermen in het dashboard. Kinderen vonden de visjes eten geven geweldig, al is die gimmick er na 2 weken ook wel vanaf natuurlijk en zeker niet iets waarop we een auto gaan kopen. Achterin is het net als de Aygo en Fiat een 2-zitter, dus 4-zits totaal, maar wel het ruimst van deze 3. De Honda e is een tikkeltje groter en z'n vorm werkt duidelijk in z'n voordeel net als bij onze e-Soul. Kofferbak is wel erg klein, maar dat is een non-issue voor ons.
Mijn vrouw was uiteindelijk wel om in die zin dat ze in het echt wel snapte waarom ik deze gaaf vind. Zelf was ze er nog niet kapot van, maar zou hem wel willen overwegen. Via de Honda verkoper die ik vertelde dat we ook naar o.a. de MX-30 keken, leerde ik dat de MX-30 en Honda e feitelijk zo goed als gelijk zijn op technisch gebied. Hij wist niet te vertellen of het uit dezelfde fabriek komt of dat het allemaal toeval is, maar: 35,5 kWh accu, 150-170km bereik, 1-fase 6,6 kW laden, 50 kW snelladen, alles is op papier identiek. Dat wetende en kijkende naar de prijzen heb je een MX-30 First Edition zo rond de 27-28k incl. btw excl. subsidie en de Honda e, die toch flink kleiner is, 28-30k voor een Advance. Waarom zou je dan voor de kleinere Honda e kiezen? Wij konden een paar dingen bedenken: het gavere (smaak) en onconventionele interieur, die buitenspiegels als camera's, de normale achterdeuren en de extreem kleine draaicirkel.

Conclusie
Gezien het feit dat bereik voor ons een non-issue is, komen wij op de MX-30 uit. Die biedt in onze ogen het mooiste uiterlijk met een prachtig interieur, veel opties, goede prijs en als enige echte nadeel die gekke achterdeurtjes. De Honda e is een goede tweede samen met de Hyundai Kona. Honda e omdat die eigenlijk hetzelfde biedt met nog wat extra's zoals hierboven genoemd en lekker eigenzinnig is, maar juist in een erg compact formaat en toch iets ruimer is dan de Aygo, maar wel flink kleiner dan de MX-30. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel. Voor ons niet per se een nadeel, maar als we een lekker ruime auto zoals de MX-30 kunnen kiezen voor zelfs iets minder geld, dan zit daar de meerwaarde in. Maak de Honda e 5k goedkoper en het zou denk ik voor ons een gedeelde eerste plaats worden. De Kona blinkt eigenlijk nergens in uit en noemen we zelfs saai, maar er is ook echt niks mis mee. Hij doet alles gewoon degelijk. Het extra bereik is ondanks dat het niet nodig is, wel mooi meegenomen. Dat gezegd hebbende, wij hebben al een "doet alles gewoon goed" auto in de Kia e-Soul, die qua uiterlijk wel opvallend is, maar voor de rest ook zeker geen auto is waarvan ons hart sneller gaat kloppen. De Mazda MX-30 heeft wel dat gave Mazda design, naar onze mening maken ze zo'n beetje de mooiste auto's in de betaalbare klassen, zowel interieur als exterieur. Zonder zichzelf premium te noemen is dit toch echt een compleet ander niveau dan wat je bij elk ander niet-premium merk ook vindt.

Wij zijn er dus uit, alleen een beetje jammer dat we nu tot minstens 14 januari moeten wachten voordat we ergens eentje kunnen kopen nu alles dicht zit voor proefritten en showrooms.
Ik mis er nog eentje op je shortlist, de BMW i3, beetje een outsider en je moet hem leuk vinden om de techniek want de looks is niet iedereen unaniem enthousiast over. Maar kan je daar omheen kijken dan kan je een auto rijden met een mooi interieur gemaakt van mooie materialen. En ook als EV klopt het plaatje, een frunk voor de laadkabel, snelladen en 3fase laden. Neem je hem zonder Rex dan kan je ook een warmtepomp krijgen.

Ik zou wel eentje nemen met Harman Kardon en een navi professional (grote navi scherm)

https://www.autoweek.nl/o...-dak-harman-kardon-leder/

Of met een grotere accu:
https://www.autoweek.nl/o...-harman-kardon-navi-prof/

Ze hebben verschillende interieur stijlen die het interieur best rigoureus veranderen, heb hem zelf met Ecalyptus hout (echt hout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
!null schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:01:
[...]
Oh goed om te weten. Ik heb een van de eerste Ampera-e's van Nederland dus had gehoopt dan ook als 1 van de eerste aan de beurt te zijn :+
De eerste die ik voorbij zag komen in de Facebook-groep was een Ampera-e waarvan de accu defect was, dus die kreeg logischerwijs voorrang. Voor de rest wordt volgens mij niet op bouwjaar vervangen maar zouden eerst de 2019-modellen aan de beurt zijn, omdat die een wat hoger risico hebben dan de eerdere bouwjaren.

De laatste exemplaren die in 2020 in Nederland verkocht zijn in de uitverkoop zijn trouwens ook 2019-modellen met een accupack uit Zuid-Korea.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:03

Arfman

Drome!

Wij hebben laatst ook gekeken naar een 2e auto, die uiteraard een EV moest zijn.

Peugeot e-208 viel vrijwel direct af door de (te) lage zit, het niet hoog genoeg kunnen verstellen van het stuurwiel, het niet op de klokkenwinkel kunnen kijken daardoor en de onbeschofte verkoper.

Opel Corsa-e viel ons juist heel erg mee, temeer het een tweeling is van de e-208 en wij dus verwacht hadden dat we tegen dezelfde problemen aanliepen. Niet dus, hij lijkt ruimer van binnen (met name van achteren), de zitpositie is beter en hij is qua interieur mooier (vind mijn vrouw). Hij heeft mij ook positief verrast, bij ons is hij nog een kanshebber.

Andere kanshebbers zijn nog de MG ZS EV en, nu mijn vrouw over de eis heen is dat het perse een kleinere auto moest zijn, een Ioniq 28kWh. In beide moeten we nog een proefritje maken, ben benieuwd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arfman schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:43:
Wij hebben laatst ook gekeken naar een 2e auto, die uiteraard een EV moest zijn.

Peugeot e-208 viel vrijwel direct af door de (te) lage zit, het niet hoog genoeg kunnen verstellen van het stuurwiel, het niet op de klokkenwinkel kunnen kijken daardoor en de onbeschofte verkoper.

Opel Corsa-e viel ons juist heel erg mee, temeer het een tweeling is van de e-208 en wij dus verwacht hadden dat we tegen dezelfde problemen aanliepen. Niet dus, hij lijkt ruimer van binnen (met name van achteren), de zitpositie is beter en hij is qua interieur mooier (vind mijn vrouw). Hij heeft mij ook positief verrast, bij ons is hij nog een kanshebber.

Andere kanshebbers zijn nog de MG ZS EV en, nu mijn vrouw over de eis heen is dat het perse een kleinere auto moest zijn, een Ioniq 28kWh. In beide moeten we nog een proefritje maken, ben benieuwd.
Klinkt inderdaad als een vergelijkbare zoektocht als die wij hebben. MG ZS EV hebben we ook overwogen, maar het gebrek aan een app in de eerste uitvoering is een no-go. Het lijkt een kleinigheidje, maar wij bekijken het zo: we gaan nu toch weer 25-30k uitgeven aan een auto waar we minstens 5 jaar mee gaan doen, dan willen we gewoon niet nog iets te wensen over hebben.

De nieuwe vinkt die optie wel af en vind ik op alle vlakken ook beter geslaagd, maar is na subsidies nog 5-6k duurder dan veel andere tweedehands opties. We betwijfelen of we dat verschil eruit halen, zeker omdat we de range niet nodig hebben. En de MG hebben we nog nooit in gezeten, zowel de oude als nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:43:
[...]

Ik mis er nog eentje op je shortlist, de BMW i3, beetje een outsider en je moet hem leuk vinden om de techniek want de looks is niet iedereen unaniem enthousiast over. Maar kan je daar omheen kijken dan kan je een auto rijden met een mooi interieur gemaakt van mooie materialen. En ook als EV klopt het plaatje, een frunk voor de laadkabel, snelladen en 3fase laden. Neem je hem zonder Rex dan kan je ook een warmtepomp krijgen.

Ik zou wel eentje nemen met Harman Kardon en een navi professional (grote navi scherm)

https://www.autoweek.nl/o...-dak-harman-kardon-leder/

Of met een grotere accu:
https://www.autoweek.nl/o...-harman-kardon-navi-prof/

Ze hebben verschillende interieur stijlen die het interieur best rigoureus veranderen, heb hem zelf met Ecalyptus hout (echt hout)
Goede suggestie, ik heb die in het verleden ook lang op mijn shortlist gehad, maar inmiddels is het een combinatie van factoren die ervoor zorgen dat ik hem eraf heb gehaald. Als ontwerp dateert ie alweer uit 2013 en hoewel hij nog zo'n eigen smoel heeft dat het vandaag de dag nog mee kan komen, mist hij wel veel opties die je tegenwoordig ziet zoals Apple CarPlay (latere modellen hebben het wel, maar die zijn ook weer flink duurder) en de hele bak aan safety features waarin de BMW toch echt heel erg karig is. Daarnaast loop ik hier ook bij aan dat het echt enorm zoeken is naar een speld in een hooiberg als je een beetje luxe aangeklede versie wilt hebben. Dat haalt bij mij ook alle plezier er van weg, als ik een Autoscout zoekactie opgeslagen heb, er weer een paar binnen budget beschikbaar komen en ik vervolgens alle foto's en optielijsten door moet spitten om te kijken of hij A, B, C, D en E heeft. En dan mist bij die uitvoering alleen B, de ander mist weer A en B, etc. Komt bij dat sommige opties niet eens te zien zijn en veelvuldig ook foutief in advertenties staan.

Even een kleine rant:
Als er iets is waar ik echt een (excuse my French) graftakken pleurishekel aan heb in autoland, dan is het wel fabrikanten als BMW en Peugeot die met pakketten, deelpakketten binnen die pakketten en daarbovenop weer losse opties werken. Leuk als je 50k nieuw te besteden hebt voor zoiets als een i3 en je kan uitleven door 3 weken lang de brochure te bestuderen en precies die combinatie te kiezen die jij wilt en dan maar denken dat je geen cent teveel betaald hebt omdat je alleen die exactie opties aangevinkt hebt en niet één teveel. Maar kijkend naar occasions is het gewoon een drama.

Dat gezegd hebbende, ook de afwijkende bandenmaat die slecht verkrijgbaar is én heel erg duur zijn vind ik niet bepaald prettig. En als laatste het minst belangrijke aspect is dat BMW een totaal andere route ingeslagen is, er komt geen opvolger van de i3, er komt zelfs geen betaalbaar alternatief, daarentegen zet BMW in op hele dure sedans en SUV/crossovers, een strategie waar ik niet echt fan van ben. En natuurlijk bestaat de i3 nog gewoon en dat dat geen afbreuk aan de i3 zelf, daarom is het ook het minst belangrijke aspect, maar het zorgt er wel voor dat het minder een merk is geworden waar ik met happy bij voel. Maar ik ben dan ook altijd van de "doe maar gewoon" merken geweest: Opel, Mazda, Volkswagen, Toyota, Kia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

MooDyBLueS schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:25:
[...]

Klinkt inderdaad als een vergelijkbare zoektocht als die wij hebben. MG ZS EV hebben we ook overwogen, maar het gebrek aan een app in de eerste uitvoering is een no-go. Het lijkt een kleinigheidje, maar wij bekijken het zo: we gaan nu toch weer 25-30k uitgeven aan een auto waar we minstens 5 jaar mee gaan doen, dan willen we gewoon niet nog iets te wensen over hebben.
Daar zit ik ook een beetje mee. Het is toch weer een auto van 25k en dan moet hij ook helemaal naar onze wensen zijn. We hebben ook naar een Yaris Hybrid gekeken (vorige model) maar ook niet echt ruim; geen EV en niet alle safety features die we willen. Dan maar meer uitgeven, dus toen kwamen we bij een budget van 25k voor de ZS EV/e-208/Corsa-e. Stellentis auto's zijn toch vrij klein van binnen (alhoewel de Corsa-e op zich goed genoeg was, staat dus ook zeker nog op de lijst) en ZS EV heeft echt wel een beperkte range en zou dus niet als hoofdauto kunnen dienen bij ons. Ik wil echt gewoon naar de Efteling kunnen rijden (bij wijze van spreken) zonder te laden onderweg. Of een ander dagje uit, you catch my drift.

Facelift ZS EV is op veel vlakken de oplossing. Betere range, een app, alle tekortkomingen van het eerste model zijn bijna weg, maar dan heb je het over een auto van 33k nieuw (dus 30k na subsidie) maar dan moet je je bedenken dat het "maar" een 2e auto is waar, in alle eerlijkheid, nog geen 10k KM per jaar mee wordt gereden, dan heb je ook al een nieuwe e-Niro voor de deur staan en dan moet je je afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arfman schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:00:
[...]

Daar zit ik ook een beetje mee. Het is toch weer een auto van 25k en dan moet hij ook helemaal naar onze wensen zijn. We hebben ook naar een Yaris Hybrid gekeken (vorige model) maar ook niet echt ruim; geen EV en niet alle safety features die we willen. Dan maar meer uitgeven, dus toen kwamen we bij een budget van 25k voor de ZS EV/e-208/Corsa-e. Stellentis auto's zijn toch vrij klein van binnen (alhoewel de Corsa-e op zich goed genoeg was, staat dus ook zeker nog op de lijst) en ZS EV heeft echt wel een beperkte range en zou dus niet als hoofdauto kunnen dienen bij ons. Ik wil echt gewoon naar de Efteling kunnen rijden (bij wijze van spreken) zonder te laden onderweg. Of een ander dagje uit, you catch my drift.

Facelift ZS EV is op veel vlakken de oplossing. Betere range, een app, alle tekortkomingen van het eerste model zijn bijna weg, maar dan heb je het over een auto van 33k nieuw (dus 30k na subsidie) maar dan moet je je bedenken dat het "maar" een 2e auto is waar, in alle eerlijkheid, nog geen 10k KM per jaar mee wordt gereden, dan heb je ook al een nieuwe e-Niro voor de deur staan en dan moet je je afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent :P
Ja snap het helemaal, wat dat betreft hebben jij en ik dus al een vrijwel gelijke eerste EV voor de deur staan (e-Niro/e-Soul) en dan is de 2e auto voor zo'n prijs inderdaad wel wat hoog gegrepen enerzijds. Anderzijds wordt je ook wel erg hebberig van die luxe en comfort die een EV biedt.

Enige andere optie die ik nog overweeg is een Opel Ampera, de plug-in hybride die al rond de 10k verkrijgbaar is. Idee is dat die maar een fractie kost van de modernere EVs, maar we rijden op dit moment ook erg weinig met de 2e auto, iets wat wel weer meer wordt zodra we allebei weer steevast naar werk gaan. Het is echter wel een risico om op datgene wat op zich onvermijdelijk lijkt te gaan voorbereiden terwijl er ook een kans is (mag hopen van niet) dat we nog 5 jaar in deze kwakkelende situatie blijven hangen.

Maar ja, zo'n Ampera PHEV is ook niet ideaal: nu al MRB (wel half), hogere onderhoudskosten, qua bouwjaar niks erop vooruit gaan tov de Aygo, maar natuurlijk wel een flink paar klassen hoger qua ruimte en comfort, dat dan weer wel. Dus wellicht als tussen oplossing. Moeten we nog even bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

MooDyBLueS schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:17:
[...]

Ja snap het helemaal, wat dat betreft hebben jij en ik dus al een vrijwel gelijke eerste EV voor de deur staan (e-Niro/e-Soul) en dan is de 2e auto voor zo'n prijs inderdaad wel wat hoog gegrepen enerzijds. Anderzijds wordt je ook wel erg hebberig van die luxe en comfort die een EV biedt.
Dat speelt ook mee inderdaad. Anderszijds is over 5 jaar de lease van de e-Niro afgelopen en het zou zomaar kunnen dat Kia een absurd bedrag wil voor de auto (of in ieder geval te hoog) en we dus van private lease afstappen. Dan wil ik wel een 2e auto die we ook als 1e auto in kunnen zetten (al dan niet tijdelijk). Eerste wereld problemen ten top, zijn we ons zeer bewust van.

Ik neig op het moment naar de Opel Corsa-e, die is qua range, luxe en mogelijkheden echt wel in te zetten als primaire auto (we zijn maar met z'n drieen) mocht het nodig zijn. De pre-facelift MG ZS EV is dat niet denk ik. Of toch maar iets langer doorsparen voor een facelift MG ZS EV .. keuzes, keuzes ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Arfman schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:00:
maar dan heb je het over een auto van 33k nieuw (dus 30k na subsidie) maar dan moet je je bedenken dat het "maar" een auto is waar, in alle eerlijkheid, nog geen 10k KM per jaar mee wordt gereden, en dan moet je je afvragen waar je eigenlijk mee bezig bent :P
Dat vat mijn eigen conclusie ook mooi samen. Zelf zat ik het aanbod dit jaar in de gaten aan het houden. Rond juli/augustus zag ik nog wel ZE50 met huuraccu voor 15/17k inclusief BTW. Dat is nu al richting 19/21k aan het gaan. Terwijl je daarvoor al de eerste ZE50 R110 met koopaccu zag staan in weliswaar witte kleur en life uitvoering. Maar toch. Die vind je nu niet meer terug en de door mij gewenste R135 intens kost doodleuk met koopaccu 26k.

Voor zo'n bedrag zie ik ook Stellantis e-208 en Corsa-e's voorbij komen. En zelfs een vijfdehandse ex taxi Tesla. Of een Kona/E-Niro 39 kWh variant. En dan is het toch een hoop geld voor een B segmenter. Wanneer mijn mild hybrid dan een fractie kost qua aankoop en met volledige afschrijving naar 0 met achterstallig onderhoud inbegrepen doet me nadenken: is een EV überhaupt wel nodig of meer een groot Tweakers gadgetgehalte dat het mij super lijkt om er een te hebben.

Ik zou trouwens best een proefrit willen maken in de e-208 of Corsa. Gewoon om te zien of ik dezelfde bevinding van plastic fantastic, klein/krap en gek stuur in de 208 deel. Vind die 208 wel meer smoel hebben dan de Corsa. Zeker in saai veilig zilver/grijs/zwart zijn beide zo gewoontjes. Ik heb liever de e-208 in rood/knalblauw of kanarigeel en de Corsa in knaloranje of knalblauw. En de ZE50 in rouge flammee aka flaming red (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:21:
[...]

Dat vat mijn eigen conclusie ook mooi samen. Zelf zat ik het aanbod dit jaar in de gaten aan het houden. Rond juli/augustus zag ik nog wel ZE50 met huuraccu voor 15/17k inclusief BTW. Dat is nu al richting 19/21k aan het gaan. Terwijl je daarvoor al de eerste ZE50 R110 met koopaccu zag staan in weliswaar witte kleur en life uitvoering. Maar toch. Die vind je nu niet meer terug en de door mij gewenste R135 intens kost doodleuk met koopaccu 26k.
Dit zorgt er bij ons inderdaad voor dat we de ZOE niet meer als #1 optie hebben staan. De Mazda MX-30 zit voller in de opties, is groter, rijdt lekkerder, is mooier, heeft alleen een kleinere range, dat is dan ook het enige. Als tweede auto maakt het echter niet uit en gezien de prijzen nu min of meer gelijk zijn, is voor ons de keuze makkelijk.
Voor zo'n bedrag zie ik ook Stellantis e-208 en Corsa-e's voorbij komen. En zelfs een vijfdehandse ex taxi Tesla. Of een Kona/E-Niro 39 kWh variant. En dan is het toch een hoop geld voor een B segmenter. Wanneer mijn mild hybrid dan een fractie kost qua aankoop en met volledige afschrijving naar 0 met achterstallig onderhoud inbegrepen doet me nadenken: is een EV überhaupt wel nodig of meer een groot Tweakers gadgetgehalte dat het mij super lijkt om er een te hebben.
Hier kan je hele discussies over voeren, maar puur even over het stukje wat je nu zegt: je mild hybrid houden versus een EV kopen, dat is natuurlijk nooit een eerlijke vergelijking. Het goedkoopste is en blijft je bestaande auto doorrijden tot die kapot gaat na ±15 jaar ofzo, daar kan nooit iets tegen op natuurlijk.

Daarnaast is überhaupt de vergelijking van "deze auto nog 5 jaar houden" of "een auto (zelfs een EV) kopen voor de komende 5 jaar" ook scheef, want ook die zal altijd in het voordeel van de eerste uitvallen, mits je een beetje vergelijkbare segmenten gebruikt natuurlijk. Als je nu een BMW 7-serie rijdt, dan is een Opel Corsa-e kopen wellicht goedkoper over 5 jaar uitgesmeerd, maar je snapt mijn punt.

Kortom: in mijn optiek moet je altijd kijken naar wanneer ben je toe aan een nieuwe auto? Dat is voor iedereen anders, de een rijdt z'n auto echt tot het eind van het leven van die auto en anderen kiezen elke 2 jaar een splinternieuwe auto uit. Er zit altijd een aspect budget bij, maar ook simpelweg hebberigheid.

Kijk ik naar onze situatie, dan zouden we nog in de Aygo verder kunnen rijden, maar dat willen we niet. Het is enerzijds de hebberigheid omdat we verwend zijn geraakt met de EV die we al hebben, maar ook omdat we deze nu 6 jaar hebben en deels aan wat anders toe zijn en deels iets groter wensen.

Als ik het goed lees, heb jij dus (nog) geen EV en ik keek er ook wel af en toe naar of een EV wel echt nodig was. Maar kijkend naar TCO, dan is een EV veel goedkoper dan eenzelfde benzine of hybride auto. Wij hebben nu bijv. ook de vergelijking financieel gemaakt tussen de nieuwe Yaris Hybrid en de ZOE ZE50, toen ze beide nog voor 25k te koop waren. De Yaris Hybrid is dat nog steeds in Executive of Launch Edition, de ZOE wordt steeds lastiger. Desondanks, de Yaris verliest het op alle vlakken behalve aanschaf en zelfs dat scheelt niet veel. MRB is er, ZOE voorlopig nog niet, verzekering is de ZOE voor ons iets goedkoper, brandstof/elektra scheelt heel veel, onderhoud is ook een gigantisch verschil. En wat rekentools zoals die van de ANWB ook meenemen, is restprijs. Als wij nu anno 2022 een auto kopen waar we weer 5-6 jaar mee doen, dan is het 2027-2028 voordat die weer vervangen wordt, akelig dicht bij de plannen van 2030 wanneer van alles nog strenger wordt en dus brandstofauto's volgens de verwachtingen steeds minder waard worden en er juist steeds meer vraag naar EV's komt. Ok, dat laatste is koffiedik kijken, maar de huidige EV prijzen bewijzen al dat er steeds meer vraag naar komt.
En kijken we naar onderhoud, dan zit je bij een Yaris al snel op € 250/500 voor een kleine/grote beurt elke 15.000 km of elk jaar. De ZOE elk jaar is net als onze huidige Kia e-Soul € 75 voor een kleine beurt en € 125 voor een grote beurt. Dat scheelt toch ook enorm. En zelfs met de 12.000 km die wij per jaar op dit moment met de 2e auto rijden, kost dat met een zuinige Yaris Hybrid zo'n € 100 per maand en een EV zoals de ZOE kost € 40 met thuisladen en dat is nog niet eens rekening houdend met de opbrengst van de zonnepanelen. Zelfs 100% publiek laden zou met de huidige prijzen € 63 per maand kosten.

Kortom per maand: mrb € 44 vs 0, onderhoud € 31 vs 8, brandstof/elektra € 100 vs. € 52 (mix publiek+thuis), verzekering € 38 vs 33.
Yaris Hybrid = € 213 per maand
ZOE ZE50 = € 93 per maand

Enige wat hier nog niet bij zit zijn banden en aanschaf. Nu zal het laden voor iedereen verschillen, maar is makkelijk uit te rekenen wat dat je gaat kosten, als je puur van publiek laden afhankelijk bent bijv. dan is het dus € 63 per maand bij 12.000 km per jaar. Dit verschil met de zuinige Yaris Hybrid wordt alleen maar groter hoe meer je rijdt.

Los van banden (lastig in te schatten, maar een EV zal wat vaker nodig zijn) en aanschaf bespaar je dus € 120 per maand in dit vergelijk. In 5 jaar is dat € 7.200. De ZOE is 2-3k duurder in aanschaf op dit moment, dus dat haal je er in de eerste 2 jaar al zonder problemen uit. Als je publiek laadt, is het misschien 2,5 jaar.

Dit is natuurlijk maar één voorbeeld, maar ik heb een simpele Excel lijst waar ik bij elke nieuwe auto die we overwegen deze altijd even erbij gooi, 5 min werk met wat dingen opzoeken zoals onderhoudskosten en verzekering en ik ben nog niet één keer tegengekomen dat een hybride/ICE ook maar in de buurt kwam van een EV qua TCO.
Ik zou trouwens best een proefrit willen maken in de e-208 of Corsa. Gewoon om te zien of ik dezelfde bevinding van plastic fantastic, klein/krap en gek stuur in de 208 deel. Vind die 208 wel meer smoel hebben dan de Corsa. Zeker in saai veilig zilver/grijs/zwart zijn beide zo gewoontjes. Ik heb liever de e-208 in rood/knalblauw of kanarigeel en de Corsa in knaloranje of knalblauw. En de ZE50 in rouge flammee aka flaming red (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Zeker als je in de markt bent voor een 2e hands EV loont het echt om in Duitsland te kijken. Meer aanbod en (tot voor kort iig) schappelijkere prijzen dan in NL. :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:08
Wij zijn, naar nu achteraf bleek, op de valreep nog bij een lading dealers langs geweest afgelopen zaterdag om een reeks auto's te proefzitten en beoordelen met het gezin.

Idee was: we weten op papier wat er aan onze wensen voldoet, nu eens kijken hoe de auto voor het heel gezin bevalt. Hoe zitten wij voorin, de kinderen achterin, wat voor indruk geeft het interieur, hoe zit je erin, hoe groot en praktisch is de kofferbak in het echt, etc.

Het ging voor ons om de 2e auto. Als eerste auto hebben we al een 2020 Kia e-Soul 64 kWh en als tweede auto willen we er nog een EV bij. Onze shortlist was:
Hyundai Kona 39 kWh
Mazda MX-30
Opel Mokka
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Renault ZOE ZE50

Daarnaast nog gekeken naar outsiders:
Fiat 500e (3+1)
Honda e

Sommige waren eigenlijk buiten budget (e-2008 bijv) maar toch meegenomen omdat die op papier aan de wensen voldeed en op de foto's gaaf eruit zag.

Het wordt de vervanger van een Aygo en dus wilden we met kinderen die groter worden wel meer beenruimte achterin, kofferbak doet er niet zoveel toe, wat de Aygo biedt is al prima maar iets meer is natuurlijk fijn.

Bereik is ook niet zo heel belangrijk, in de winter pakweg 150 km zorgt ervoor dat mijn vrouw 3x naar werk op en neer kan en ngo 30 km marge overhoudt, wat je toch wel nodig hebt hebben we gemerkt met de e-Soul. Er zit ook veel verschil tussen 1-fase en 3-fase en het snelladen bij deze auto's, variërend van effectief 40 kW snelladen tot 100 kW. Dat was voor ons echter niet van belang, als 2e auto met eigen laadpaal en 100m verder in de straat nog een publieke laadpaal (voor het geval beide auto's leeg zijn op hetzelfde moment) hebben we de luxe dat we altijd kunnen laden. En het gaat voor ons om een tweedehands model, bijna al deze auto's zijn al met 5-10k van de nieuwprijs eraf te koop en dan nog 2k subsidie.

In het kort de grootste positieve uitschieters:
Mazda MX-30
Renault ZOE ZE50
Honda e

En de grootste negatieve uitschieters:
Peugeot e-2008
Opel Mokka

Wellicht dat anderen er ook iets aan hebben en aan deels dezelfde auto's zitten te denken, daarom deel ik kort per auto wat onze indruk was. Zoals gezegd ging het ons met name om combinatie van "slagje groter dan de Aygo" en vooral zochten we een luxe uitvoering met veel opties, dat vinden we bij onze e-Soul ExecutiveLine ook zo heerlijk. Dus denk aan een Allure/GT bij Peugeot, Intens/Edition One bij Renault, etc.

Hyundai Kona 39 kWh
Broertje van de Kia e-Soul en we wilden sowieso absoluut niet 2x een Kia e-Soul, ondanks dat die erg goed bevalt. Dus de Kona in 39 kWh Fashion of Fashion Design uitvoering leek ons voor 26-28k een mooie optie. Het pre-facelift model dus. Overall gewoon een prima auto te noemen, maar wat een saai interieur zeg. Het is de Aziatische Volkswagen te noemen, totaal niet te vergelijken met de Kia als je het ons vraagt. Qua hoogwaardigheid van materiaal is het vergelijkbaar, maar Hyundai is gewoon niet onze smaak. Zit wel gewoon degelijk in elkaar en zou dus wel een veilige niet-Kia optie kunnen zijn als 2e auto.

Mazda MX-30
Deze hadden we al eens proefgereden en waren toen al onder de indruk, maar twijfelden nu over de gekke achterdeurtjes i.c.m. de kinderen. Ja, het is als je naast een andere auto geparkeerd staat wat lastiger dan een normale auto om uit te stappen, want dat is dan: voordeur open, achterdeur open, kinderen uit laten stappen, achterdeur dicht, kinderen kunnen doorlopen, voordeur dicht. Het grootste nadeel is dat ze na uitstappen niet gelijk door kunnen lopen, maar tussen 2 deuren en een andere auto 'klem' zitten. Wel is de grote opening erg fijn als beide deuren openstaan. Instappen is echt supermakkelijk en de kinderen benoemden zelf hoe gaaf en makkelijk ze dit vonden. Verder is het interieur erg hoogwaardig afgewerkt, zit zelfs de First Edition echt bomvol opties die bij andere merken alleen maar bij de meeste luxe uitvoeringen te vinden zijn (HUD, elektrisch verstelbare stoelen en spiegels met geheugenfunctie, stoelverwarming, etc.). De achterbank zit voor het formaat auto verrassend krap qua beenruimte, maar dat is puur als je naar dit formaat auto kijkt (hij is 20cm langer dan de e-Soul en véél krapper qua beenruimte), maar t.o.v. een Aygo of de e-208 is het (flink) beter. Dus als tweede auto absoluut geen nadeel. Voorin zit je echt als een koning en merk je dat dit een C-segment crossover is.

Opel Mokka
De eerste van de drieling met de e-208 en e-2008 die we bekeken. Corsa-e niet overwogen want die vonden we gewoon op de foto's al niet mooi en dat werd in het echt ook bevestigd. De Mokka vonden we ook niet de mooiste, Peugeot sprak ons veel meer aan, maar voor de zekerheid even gaan kijken. Eigenlijk waren we al heel snel klaar, want dit is een en al plastic fantastic. Ja, ze hebben er mooie Ultimate en GS-Line uitvoeringen van gemaakt met rode stiksels op de stoelen en rode accenten op het dashboard, maar meer dan een kleurtje in een fake-carbonlook dashboard is het niet. Nee, hoewel de auto qua opties natuurlijk vele malen rijker uitgerust is dan de Aygo is het interieur nog niet eens met een Corolla te vergelijken. Echt zeer matig te noemen, snoeihard plastic, schermen die na 1x aanraken al enorme vingerafdrukken laten zien (iets wat een Android toestel van €100 al beter doet) en het hele interieur doet eigenlijk aan als een goedkope Corsa, wat prima zou zijn als je het hebt over een 15-20k kostende brandstofauto, maar we hebben het hier over luxe uitvoeringen die nieuw op of tegen de 40k zitten. Niet veel minder dan een Ioniq 5, Model 3 of e-Niro. Ja, die zijn 5-10k duurder, maar wel een gigantische klasse beter afgewerkt. En dat het anders kan bleek ook met de Mazda MX-30 en zelfs de saaie Hyundai Kona. Verder is de auto qua formaat erg vergelijkbaar met de MX-30, dus ook wat krapjes op de achterbank, prima kofferbak en voorin gewoon goed.

Peugeot e-208/e-2008
Ik voeg ze samen omdat ze veel overeenkomsten hebben. Voor ons vielen ze al snel af om twee redenen: het stuur en net als Opel het plastic fantastic interieur. Ja, de middenconsole en het stuur zijn wel veel beter afgewerkt dan bij Opel en echt mooi te noemen, maar het dashboard met fake carbon look en alle elementen wat lager dan scherm/stuur hoogte zijn van goedkoop hard plastic gemaakt en is geen enkele effort gemaakt om die op niveau te krijgen. Dat de e-2008 daarin ook niks beter is dan de e-208 is nog het schokkendste. Wat wel erg positief opviel zijn de GT stoelen, deze zitten heerlijk en zien er ook nog eens fantastisch uit. Wel jammer dat zelfs de GT Pack uitvoering met alle opties zoals panoramadak niet eens stoelverwarming heeft en geen elektrisch verstelbare stoelen. Bij navraag werd verteld dat dat altijd een optie is, zelfs dus bij de 'full options' GT Pack. Eenmaal thuis heb ik wat rondgeklikt bij occasion zoekwebsites en Peugeot dealers en blijkt dat ze én erg moeilijk te vinden zijn met die opties en als je ze al vindt, ze erg duur zijn, zomaar 3k duurder dan een standaard GT (Pack).
De e-208 zit verrassend laag, verrassend in die zin dat je echt sportief zit, maar dat zorgt er wel voor dat ik met mijn stoel zo ver naar achteren moet dat ik degene die achter mij zit gewoon klem zet met de benen tegen de stoel. En dat voor een B-segmenter, dat is zelfs bij de Aygo niet het geval. Het scheelt niet veel, maar bij de Aygo weet ik dat mijn zoontje een klein beetje zijn voeten kan bewegen, maar bij de e-208 zat hij dus gewoon klem. En ik ben maar 177cm. De e-2008 is veel beter in dat opzicht, ten eerste omdat je voorin echt in een crossover zit, dus hogerop, maar ook omdat er simpelweg meer beenruimte is. Wel viel mij op dat ik de voorstoel op de hoogste stand nog zelfs laag vond. Dat is ongetwijfeld naar verhouding met onze eigen e-Soul en alle andere crossovers die we hebben geprobeerd, maar opvallend was het wel. Zal wel met het stuur te maken hebben. Daarover gesproken: dit zijn echt auto's die je moet proefzitten, want dat over het stuur heenkijken is zo erg nog niet, maar het voelt alsof het stuur in je schoot ligt, doe ik hem hoger waardoor het natuurlijker aanvoelt, dan zit het stuur dwars voor het scherm. Als laatste: Peugeot heeft een dashboardrand rondom tot in de deuren doorgetrokken, die steekt uit en maakt daardoor het hele gevoel nogal claustrofobisch. Je hebt niet het gevoel in een grote auto te zitten. En ik heb een Lexus UX250h gehad die ook "om je heen" ontworpen was, maar daar klopte het wel en voelde het als gegoten, hier leek het allemaal een beetje opgedrongen en form over function. Het laat zich duidelijk zijn: wij zijn absoluut geen fans van wat Peugeot doet, jammer want op foto's leek het erg mooi zowel van buiten als van binnen. Maar het moeten zoeken naar een speld in een hooiberg voor opties op een tweedehands, ben ik ook geen fan van. Doe mij maar de pakketten en als je de meeste luxe variant kiest, dat die ook gewoon alles heeft wat erop te verkrijgen is en niet een "full options behalve dit en dat en zus en zo" variant.

Renault ZOE ZE50
Nog een auto die we al eens proefgereden hadden. Valt nog steeds positief op vanwege de afwerking. Wel vinden wij de (uit mijn hoofd) Edition One met lederen dashboard. en volledig lederen stoelen afschuwelijk. Juist de normale Intens met halfleder en mooie grijze stof op het dashboard en in de deuren, dat ziet er wat ons betreft chique uit. Er valt ook niks op aan te merken, verrassend ruim ook achterin, genoeg opties erop en qua rijden (uit eerdere ervaring, dit keer alleen gezeten) niets bijzonders maar wel gewoon prima comfortabel.
Het lastigste vind ik dat er zoveel met huuraccu en/of excl. btw en/of incl. subsidie geadverteerd worden én dat de tweedehands prijzen enorm gestegen zijn. Ben ze al langer in de gaten aan het houden, omdat wij sowieso met ingang van 2022 pas willen gaan kopen en zag er een half jaar geleden nog regelmatig voor 23-25k incl. btw excl. subsidie en met koopaccu een aantal voorbijkomen, maar dat zijn nu zo'n beetje de excl. btw prijzen geworden. Daarmee prijst hij zich voor ons uit de markt t.o.v. een Mazda MX-30 bijv. want het enige voordeel wat de ZOE heeft is het flink grotere bereik, wat wij niet nodig hebben. Anders zou het zeker een goede optie zijn nog steeds, alleen jammer van die stijgende prijzen.

Fiat 500e
Als outsider bekeken, mede dankzij de subsidieverdubbelaar voor een nieuwe. Outsider want we willen eigenlijk groter dan de Aygo en de nieuwe Fiat 500e is 20cm langer, dus wellicht verrassend ruim in de praktijk, maar nee helaas. Kofferbak is hetzelfde, achterin ook en ik denk dat de ruimte met name voorin zit en om het accupakket te huisvesten. Wel bijzonder mooi, met name de La Prima uitvoering, die dan wel weer gelijk 5k duurder is dan de Icon. Als we vergelijken met andere auto's dan zouden we eigenlijk wel qua opties de La Prima willen, de Icon mist net iets teveel en daarmee wordt het gewoon te duur, zelfs met subsidieverdubbelaar, want deze auto zit dan bijna tegen de 40k nieuw, zonder subsidies nog dan wel.

Honda e
Mijn persoonlijke outside, mijn vrouw vond hem op de foto's verschrikkelijk. Zijn er toch heengegaan onder het motto: ik wil hem zelf even bekijken. Ja, ik ben en blijf fan. Gave buitenkant, gaaf interieur, bijzonder gedaan met de camera's als buitenspiegels en enorme schermen in het dashboard. Kinderen vonden de visjes eten geven geweldig, al is die gimmick er na 2 weken ook wel vanaf natuurlijk en zeker niet iets waarop we een auto gaan kopen. Achterin is het net als de Aygo en Fiat een 2-zitter, dus 4-zits totaal, maar wel het ruimst van deze 3. De Honda e is een tikkeltje groter en z'n vorm werkt duidelijk in z'n voordeel net als bij onze e-Soul. Kofferbak is wel erg klein, maar dat is een non-issue voor ons.
Mijn vrouw was uiteindelijk wel om in die zin dat ze in het echt wel snapte waarom ik deze gaaf vind. Zelf was ze er nog niet kapot van, maar zou hem wel willen overwegen. Via de Honda verkoper die ik vertelde dat we ook naar o.a. de MX-30 keken, leerde ik dat de MX-30 en Honda e feitelijk zo goed als gelijk zijn op technisch gebied. Hij wist niet te vertellen of het uit dezelfde fabriek komt of dat het allemaal toeval is, maar: 35,5 kWh accu, 150-170km bereik, 1-fase 6,6 kW laden, 50 kW snelladen, alles is op papier identiek. Dat wetende en kijkende naar de prijzen heb je een MX-30 First Edition zo rond de 27-28k incl. btw excl. subsidie en de Honda e, die toch flink kleiner is, 28-30k voor een Advance. Waarom zou je dan voor de kleinere Honda e kiezen? Wij konden een paar dingen bedenken: het gavere (smaak) en onconventionele interieur, die buitenspiegels als camera's, de normale achterdeuren en de extreem kleine draaicirkel.

Conclusie
Gezien het feit dat bereik voor ons een non-issue is, komen wij op de MX-30 uit. Die biedt in onze ogen het mooiste uiterlijk met een prachtig interieur, veel opties, goede prijs en als enige echte nadeel die gekke achterdeurtjes. De Honda e is een goede tweede samen met de Hyundai Kona. Honda e omdat die eigenlijk hetzelfde biedt met nog wat extra's zoals hierboven genoemd en lekker eigenzinnig is, maar juist in een erg compact formaat en toch iets ruimer is dan de Aygo, maar wel flink kleiner dan de MX-30. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel. Voor ons niet per se een nadeel, maar als we een lekker ruime auto zoals de MX-30 kunnen kiezen voor zelfs iets minder geld, dan zit daar de meerwaarde in. Maak de Honda e 5k goedkoper en het zou denk ik voor ons een gedeelde eerste plaats worden. De Kona blinkt eigenlijk nergens in uit en noemen we zelfs saai, maar er is ook echt niks mis mee. Hij doet alles gewoon degelijk. Het extra bereik is ondanks dat het niet nodig is, wel mooi meegenomen. Dat gezegd hebbende, wij hebben al een "doet alles gewoon goed" auto in de Kia e-Soul, die qua uiterlijk wel opvallend is, maar voor de rest ook zeker geen auto is waarvan ons hart sneller gaat kloppen. De Mazda MX-30 heeft wel dat gave Mazda design, naar onze mening maken ze zo'n beetje de mooiste auto's in de betaalbare klassen, zowel interieur als exterieur. Zonder zichzelf premium te noemen is dit toch echt een compleet ander niveau dan wat je bij elk ander niet-premium merk ook vindt.

Wij zijn er dus uit, alleen een beetje jammer dat we nu tot minstens 14 januari moeten wachten voordat we ergens eentje kunnen kopen nu alles dicht zit voor proefritten en showrooms.
Wij hebben zelf als 2e auto een Renault twingo EV, bereik in de zomer iets meer dat 200 en in de winter ongeveer 150km. Misschien ook een optie.

Andere auto is de MG ZS EV trouwens. Beide bevallen meer dan prima!

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat je niet in de showroom mag komen wil natuurlijk niet zeggen dat je geen auto kan kopen. Als je toch al alles hebt bekeken gaat het wellicht enkel nog om de onderhandeling en akkoord (of niet)? Dat kan desnoods via de telefoon, maar ook via een videoverbinding etc. Handtekening zetten kan je desnoods ook thuis doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@MooDyBLueS Is deze misschien iets voor je?
https://hey.car/vehicle/2...83-4dbd-87b1-db029cd03884
Of deze:
https://hey.car/vehicle/d...66-431c-b1bc-ec71d0b18970

[ Voor 27% gewijzigd door Isheara op 21-12-2021 12:05 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:50
inderdaad over de grens kijken naar ev occasions, en dat voor elk van de ev's die je op je shortlist had. of bij bleeker in purmerend, die heeft er ook zat liggen (voornamelijk zoe enzo)

de mx-30 kunnen ze aan de straatstenen niet kwijtraken voor logische redenen, een heleboel zijn 12/2020 gekentekend voor de uitstootcredits natuurlijk, maar nog steeds niet verkocht. heel makkelijk voor rond de 22k te verkrijgen: https://suchen.mobile.de/...ption.sortOrder=ASCENDING

nu denk je van ja shit, ik wil ook gebruik maken van de soepsidie lekker €2000 in je pocket mislopen? je kunt het importeren laten afhanden door tenten zoals dasimport, krijg je netjes een factuur die je kunt laten zien voor de subsidie, hun verkopen tenslotte de auto aan jou.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zijn er meer Skoda rijders waarbij het vanochtend weer onmogelijk was om via de app de auto voor te verwarmen?

De app was weer tergend langzaam en de meest vage foutmeldingen kwamen naar voren, waarbij zelfs de melding verscheen dat er teveel verzoeken waren en dat ik eerst moest gaan rijden voordat een nieuw verzoek mogelijk was |:(

Uiteindelijk de auto met de sleutel in het contact voorverwarmd, daarbij wilde de auto niet verwarmen als hij op de paal aangesloten was en moest ik afkoppelen

Bloed irritant.

Wat een verschil met de Tesla gebruikersbeleving.

/RANT

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
mux schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:15:
[...]

Het is belangrijk om duidelijk te hebben dat we niet daadwerkelijk weten wat het exacte probleem is - dat is nooit in detail gepubliceerd.
Ik heb weleens een GM artikel gelezen meen ik waarbij het mechanische defect (of eigelijk 2 defecten) wel toegelicht werden.
1 van de defecten op zichzelf was niet een probleem, maar de combinatie van die 2 wel in bepaalde omstandigheden. Een opeenstapeling van foutjes die in bepaalde omstandigheden tot ontbranding kunnen leiden. De kans dat beide defecten in 1 cel zitten is niet heel groot en de manier waarop mensen de accu gebruiken is heel verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
revolution-nl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:27:
Zijn er meer Skoda rijders waarbij het vanochtend weer onmogelijk was om via de app de auto voor te verwarmen?

De app was weer tergend langzaam en de meest vage foutmeldingen kwamen naar voren, waarbij zelfs de melding verscheen dat er teveel verzoeken waren en dat ik eerst moest gaan rijden voordat een nieuw verzoek mogelijk was |:(

Uiteindelijk de auto met de sleutel in het contact voorverwarmd, daarbij wilde de auto niet verwarmen als hij op de paal aangesloten was en moest ik afkoppelen

Bloed irritant.

Wat een verschil met de Tesla gebruikersbeleving.

/RANT
Vriendin heeft met haar Citigo een schema ingesteld. Dat werkt meestal wel goed (maar ook dan: soms heeft hij toch niet de auto voorverwarmd..)

Is beter dan een jaar geleden, toen was de app nog minder betrouwbaar en moest je elke dag keer op keer opnieuw inloggen.

Nu is de app vooral traag. Even climate aanzetten duurt gerust 30-60sec wachten en naar je scherm staren :)

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 21-12-2021 14:59 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
is renault toch wel een ding zeer goed in (software, app support). als je de officiële renault app gebruikt duurt het ook meestal 15 seconden tot het is geactiveerd (getest in alle landen onderweg naar turkije en terug, helemaal prima)

of je gebruikt een app zoals "Zeddy" waarmee je de commando voor klimatisering kunt opsturen en je niet hoeft te wachten tot confirmatie, duurt 2 seconden om het te doen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 22:34
Stef87 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:56:
[...]

Is beter dan een jaar geleden, toen was de app nog minder betrouwbaar en moest je elke dag keer op keer opnieuw inloggen.
Bij Seat is dat nog steeds |:( . Op z'n minst herkent mijn password manager de app consistent tegenwoordig, eerst moest ik hem ook nog eens elke keer handmatig opzoeken in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:28
Isheara schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:57:
Zeker als je in de markt bent voor een 2e hands EV loont het echt om in Duitsland te kijken. Meer aanbod en (tot voor kort iig) schappelijkere prijzen dan in NL. :)
Waar kijk je in Duitsland? Welke websites?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Tweak_ers schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:51:
[...]

Waar kijk je in Duitsland? Welke websites?
https://www.google.com/se...-b-d&q=duitsland+occasion

[ Voor 9% gewijzigd door Coasterfreak op 22-12-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
Even een case die ik hier wil voorleggen betreft mijn Peugeot e-208

Het volgende, effectief zou hij een range van 340KM moeten hebben, echter met deze temperaturen als hij volledig klaar is met laden geeft de auto nog maar ongeveer 300-315KM range aan(0-6 graden buiten).

Maar dit is niet het enige wat ik merk. Als ik bijvoorbeeld de range in 4-en opdeel, zou ik respectievelijk bij

100% = 340KM
75% = 255KM
50% = 170KM
25% = 85KM
0% = 0KM

Wat ik nu merk is dat als ik nog 50% heb dat de range nog maar 60KM aangeeft, dit is minder dan de helft volgens het boekje á 170KM bij 50%. Is dit normaal en merken jullie dit ook in de winter of kan ik beter een afspraak met de garage maken?

Ik heb de auto pas 3-4 maanden dus het is mn eerste winter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Facenoise schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:39:
Even een case die ik hier wil voorleggen betreft mijn Peugeot e-208

Het volgende, effectief zou hij een range van 340KM moeten hebben, echter met deze temperaturen als hij volledig klaar is met laden geeft de auto nog maar ongeveer 300-315KM range aan(0-6 graden buiten).

Maar dit is niet het enige wat ik merk. Als ik bijvoorbeeld de range in 4-en opdeel, zou ik respectievelijk bij

100% = 340KM
75% = 255KM
50% = 170KM
25% = 85KM
0% = 0KM

Wat ik nu merk is dat als ik nog 50% heb dat de range nog maar 60KM aangeeft, dit is minder dan de helft volgens het boekje á 170KM bij 50%. Is dit normaal en merken jullie dit ook in de winter of kan ik beter een afspraak met de garage maken?

Ik heb de auto pas 3-4 maanden dus het is mn eerste winter...
Het heet niet voor niks de GOM (oftewel: de Guess O' Meter). De weergegeven range is de te verwachten range gebaseerd op je afgelopen rijsnelheid/rijstijl, kortom: het zegt alleen iets als je met de laatste snelheid door zou blijven rijden.
Als je bij een range van nog 60km rustig/langzamer (bv. in de stad) blijft rijden zal je zien dat je ineens weer meer range hebt en/of dat je te verwachten range langzamer afneemt (zeker in B-stand).

Ik rijd privé een e-2008 en ik heb in de winter ongeveer een gemiddeld verbruik van 21kWh/100km, terwijl dit in de zomer rond de 17 kWh/100km zit. Met 45-50 kWh accu capaciteit betekent dit in de winter een range van plm 200km.
EV rijden vereist omdenken: je laadt als je kunt ipv als je moet (zoals bij dinosap auto's). Als je ergens kunt laden, gewoon doen ipv je range helemaal leegrijden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
Isheara schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:01:
[...]

Het heet niet voor niks de GOM (oftewel: de Guess O' Meter). De weergegeven range is de te verwachten range gebaseerd op je afgelopen rijsnelheid/rijstijl, kortom: het zegt alleen iets als je met de laatste snelheid door zou blijven rijden.
Als je bij een range van nog 60km rustig/langzamer (bv. in de stad) blijft rijden zal je zien dat je ineens weer meer range hebt en/of dat je te verwachten range langzamer afneemt (zeker in B-stand).

Ik rijd privé een e-2008 en ik heb in de winter ongeveer een gemiddeld verbruik van 21kWh/100km, terwijl dit in de zomer rond de 17 kWh/100km zit. Met 45-50 kWh accu capaciteit betekent dit in de winter een range van plm 200km.
EV rijden vereist omdenken: je laadt als je kunt ipv als je moet (zoals bij dinosap auto's). Als je ergens kunt laden, gewoon doen ipv je range helemaal leegrijden.
Ik vind het maar vervelend dat hij dat op die manier aangeeft. Een totaal vertekend beeld krijg je er op deze manier van, ik probeer vaak al op percentage een rit te beoordelen, als in heenweg kost 40% dus terug weg redt ik ook wel.

Echter soms is de paal niet beschikbaar, en zit je dan met 50-60% op 60KM range, dan ben ik bang dat ik een trip naar kantoor en terug dus niet meer redt, terwijl normaal gesproken dit dus 25% kost(heen en terug).

Maar goed ik rij voornamelijk in de sport stand, ik ben nog te gek op het snelle wegtrekken bij een stoplicht.. Wellicht toch maar eens de normale of eco stand doen, in ieder geval in de winter dan.

Maar just to be sure, jij hebt hetzelfde issue dan met je e-2008? Je range wordt dus ook niet echt correct weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Laatst online: 17-09 14:06
Facenoise schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:10:
[...]
Maar just to be sure, jij hebt hetzelfde issue dan met je e-2008? Je range wordt dus ook niet echt correct weergegeven?
Volgens mij hebben alle auto's met deze elektronica dit (Peugeot, Opel). Ik heb een Corsa-e met precies hetzelfde effect. Het aantal opgegeven kilometers slaat zeker in de winter echt helemaal nergens op: na het opladen wordt er 300km of meer opgegeven, halverwege zit je misschien op 80 km. Een percentage zou inderdaad handig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Het is niet alleen bij de e208/e2008 een probleem: alle EV's hebben dat....ik dus ook.
De sportstand zorgt ervoor dat je verbruik ook hoger is, doordat je dan volledige motorvermogen hebt, in normaal is dat plm 110pk en in eco 80pk (en in eco gaat je airco ook anders werken):

Eco
50% van de warmtepomp capaciteit om het interieur te verwarmen / koelen duurt dus iets langer voordat de auto op temperatuur is.
80PK motorvermogen
Gaspedaal reageert wat trager en alleen met kickdown de volledige 136PK (nood)

Normal
Normale klimaatcontrol
110PK motorvermogen
Gaspedaal reageert normaal en alleen met kickdown de volledige 136PK (nood)

Sport
Range dropt direct iets 10/15km
Normale klimaatcontrol
136PK motorvermogen (8.1 sec 0-100)
Gaspedaal reageert heel direct en altijd vol vermogen.

Op de snelweg rijd ik altijd ACC en dan kan ik in normaal of eco rijden (alleen in zomer, want anders wordt het koud in de auto. Je kunt ook eco icm stoelverwarming gebruiken (mits aanwezig)).
Ook ik vind de Sport stand nog steeds het fijnst rijden en de acceleratie is dan echt lekker (ook al is het geen tesla). Ik heb er inmiddels wel een set Cobra verlagingsveren onder liggen, want ik vond met name de e-2008 te hoog staan met teveel ruimte in de wielkasten. De auto stuurt nu een stuk strakker en ziet er beter uit 8) .

Ook scheelt het enorm in verbruik als je harder dan 100km gaat rijden. Als je range issues hebt kun je ook een tijdje achter een vrachtwagen 80 of 90km gaan rijden, dat maakt ook een aanzienlijk verschil. _/-\o_

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:09
De Leaf had dit probleem ook heel erg. De range is niet lineair. Mijn Leaf gaf in de zomer aan dat ik wel 130 km kon rijden. En dan was ik op de snelweg (stukje van 7 km) en dan gaf hij aan dat ik nog maar 100 km kon rijden. De schaal is ook niet lineair. In het begin gaat het loeihard en dan denk je ik ga mijn bestemming nooit halen. En op het laatst, gaat het langzamer achteruit. Dan kun je nog maar 40 km rijden en dan rijd je er 30 en dan heb je er nog 20 over. Heel gek. Mux heeft er gelukkig een goeie oplossing voor ingebouwd. Nu is het veel nauwkeuriger. De auto geeft nu aan dat ik nog 190 km kan rijden (met extender) en dat is in ieder geval lineair denk ik. Ik haal geen 7 km op een kWh zoals Mux, maar toch weet ik dat ik als ik na 80 km rijden ik nog de helft over heb (De GOM geeft dan nog 95 km resterend), dat ik dan die 80 km ook weer terug kan rijden. Beetje ingewikkeld verhaal, maar het rijd veel prettiger kan ik je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

waarom overweegt niemand een E-golf? 32 kwh (laten we zeggen 28 kwh na degeneratie), dus moet 140 km range in de winter te doen zijn.
Tussen de 15-20K is er best wat te vinden, en in Duitsland heb je hem waarschijnlijk nog wat beter uitgerust.

Importeren van een EV uit duitsland kost je volgens mij geen invoerrechten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

haaibaa2 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:04:
De Leaf had dit probleem ook heel erg. De range is niet lineair. Mijn Leaf gaf in de zomer aan dat ik wel 130 km kon rijden. En dan was ik op de snelweg (stukje van 7 km) en dan gaf hij aan dat ik nog maar 100 km kon rijden. De schaal is ook niet lineair. In het begin gaat het loeihard en dan denk je ik ga mijn bestemming nooit halen. En op het laatst, gaat het langzamer achteruit. Dan kun je nog maar 40 km rijden en dan rijd je er 30 en dan heb je er nog 20 over. Heel gek. Mux heeft er gelukkig een goeie oplossing voor ingebouwd. Nu is het veel nauwkeuriger. De auto geeft nu aan dat ik nog 190 km kan rijden (met extender) en dat is in ieder geval lineair denk ik. Ik haal geen 7 km op een kWh zoals Mux, maar toch weet ik dat ik als ik na 80 km rijden ik nog de helft over heb (De GOM geeft dan nog 95 km resterend), dat ik dan die 80 km ook weer terug kan rijden. Beetje ingewikkeld verhaal, maar het rijd veel prettiger kan ik je vertellen.
Mwah, nu in de winter is het drama met misschien 5.2-5.5km/kWh. Het gebrek aan warmtepomp in de oude Leaf is fnuikend voor m'n verbruik.

Met 81kWh in m'n Leaf is het echter ook veel makkelijker om niet zo strak meer op het verbruik te letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
greatgonzo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:19:
waarom overweegt niemand een E-golf? 32 kwh (laten we zeggen 28 kwh na degeneratie), dus moet 140 km range in de winter te doen zijn.
Tussen de 15-20K is er best wat te vinden, en in Duitsland heb je hem waarschijnlijk nog wat beter uitgerust.

Importeren van een EV uit duitsland kost je volgens mij geen invoerrechten
Let wel op dat je de 100kW (136PK) versie neemt en niet de 85kW (116 PK) die heeft namelijk maar 20kWh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:31
De GOM moet wel enigzins realistisch zijn. Bij mijn E-Niro loopt de de range ook flink terug in de winter maar de GOM schat het wel aardig in al heeft deze wel tijd nodig. Van plus 10 graden naar -10 zal ook niet helemaal goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RJan61 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:20:
Een percentage zou inderdaad handig zijn.
Zit er geen "accumeter" in een Corsa-e? De meeste moderne EVs hebben wel een systeem met blokjes of een wijzer. Soms kan je ergens verstopt in een menu ook wel het een percentage vinden.

Mijn Kia Soul EV heeft op het dashboard achter het stuur een systeem met blokjes. Op de middenconsole kan je in een menu zien wat het percentage is. Zowel de blokjes als het percentage zijn niet helemaal lineair, maar "goed genoeg" om je er niet echt druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Laatst online: 17-09 14:06
JeroenE schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:30:
[...]
Zit er geen "accumeter" in een Corsa-e? De meeste moderne EVs hebben wel een systeem met blokjes of een wijzer. Soms kan je ergens verstopt in een menu ook wel het een percentage vinden.
[...]
In de auto staan wel een aantal blokjes, maar dat geeft een resolutie van ongeveer 10%. In de MyOpel app kan je wel een percentage zien. Daarin staat nu een waarde van 42 km voor 36% accucapaciteit. Terwjl vol 320 km getoont wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
JeroenE schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:30:
[...]
Er zit een wijzer naast, die met blokjes gevuld wordt (vergelijkbaar met een analoge brandstof meter). Die geeft ook door middel van streepjes per 25% aan hoe vol de batterij nog is. Die houd ik aan...het aantal km's zegt me niks.
Ik ben in het begin toen ik net EV reed wel eens met nog 2km range volgens de GOM bij een laadpaal aangekomen en toen ik begon te laden gaf de lader aan dat er nog 8% in de batterij zat.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RJan61 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:42:
In de auto staan wel een aantal blokjes, maar dat geeft een resolutie van ongeveer 10%. In de MyOpel app kan je wel een percentage zien. Daarin staat nu een waarde van 42 km voor 36% accucapaciteit. Terwjl vol 320 km getoont wordt.
Hoeveel kilometer heb je dan met die 64% gereden? Ik ken het systeem van de Corsa-e verder niet, maar er zijn wel meer modellen die met een volle accu hoog beginnen.

@Isheara Per 25% is wel een hele hoge resolutie, dat is niet zo heel nuttig tenzij je toevallig net een blokje uit ziet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
JeroenE schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:46:
[...]
Hoeveel kilometer heb je dan met die 64% gereden? Ik ken het systeem van de Corsa-e verder niet, maar er zijn wel meer modellen die met een volle accu hoog beginnen.

@Isheara Per 25% is wel een hele hoge resolutie, dat is niet zo heel nuttig tenzij je toevallig net een blokje uit ziet gaan.
Het zijn geen blokjes het is een gekleurd veld, met daarnaast streepjes om de 25%:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4sPJNFxm8FOFRMviTaa7ClR_Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIoYUWCqYbSD3Qmo8jIwoY0d.jpg?f=fotoalbum_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
Wel fijn om te lezen dat het dus niet aan de auto ligt en er geen issue is met de accu.

Hij geeft het inderdaad zoals bovenstaand plaatje weer, je kan dus aan de hand van het balkje wel redelijk inschatten hoeveel % je nog hebt.

Blijf het wel tricky vinden om met bijvoorbeeld 40KM aan range een afstand van 50KM te doen ook al lijkt dit gewoon mogelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Het is in het begin zeker een beetje gevoel krijgen, dus trial and error.
Als je de auto bij de genoemde 40km range aan een laadpaal zou hangen kun je in de peugeot app controleren of de genoemde percentages in de app en op de paal overeenkomen.
Gecombineerd met je verbruik kun je dan zelf wel nagaan hoeveel werkelijke km's je nog kunt afleggen. 25% van je accu van 45 kWh (er zit 5kWh als reserve in) is een goede 10kWh, dus als je 22 kWh verbruikt per 100km zou je dus ongeveer nog 40-45km range moeten hebben.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Facenoise schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:03:
Wel fijn om te lezen dat het dus niet aan de auto ligt en er geen issue is met de accu.

Hij geeft het inderdaad zoals bovenstaand plaatje weer, je kan dus aan de hand van het balkje wel redelijk inschatten hoeveel % je nog hebt.

Blijf het wel tricky vinden om met bijvoorbeeld 40KM aan range een afstand van 50KM te doen ook al lijkt dit gewoon mogelijk dus.
Als je straks de koude dagen hebt gehad weet je precies 1 % = 1.5km (“worst case”) of bijvoorbeeld 1% = 2km

Ik reken met onze 2019 model 3 op. 100% vol = 200km, 50% = 100km etc.

Die guess O meter is niet altijd handig, even wennen wat deze doet. Voor je het weet kan je zonder zweet de volgende keer aankomen met 2-3-4km range over bij de laadpaal :) (deden wij bij onze Zoe regelmatig)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 22-12-2021 21:44 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
RJan61 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:20:
[...]

Volgens mij hebben alle auto's met deze elektronica dit (Peugeot, Opel). Ik heb een Corsa-e met precies hetzelfde effect. Het aantal opgegeven kilometers slaat zeker in de winter echt helemaal nergens op: na het opladen wordt er 300km of meer opgegeven, halverwege zit je misschien op 80 km. Een percentage zou inderdaad handig zijn.
Bij mijn e-Golf geeft hij de range anders uitstekend weer. Behalve als je even 30 kilometer 130 hebt gereden om snel thuis te komen 's avonds. Maar goed, dat ligt dan aan je eigen onregelmatig gedrag. En ik heb zelfs dan het idee dat hij ook onthoudt wat je verbruik is op bepaalde vaste routes, maar dat weet ik niet zeker.

Het komt in ieder geval wonderbaarlijk precies uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

Hallo allen, een familielid wil een elektrische auto aanschaffen, particulier. De auto die hij op het oog heeft is een import, zonder NAP.
Vraag daarover.. Mijn gevoel zegt mij dat omdat elektrische auto's "smart" zijn, kilometers terugdraaien niet meer aan de orde is. Klopt dit? Hoef ik niet meer bang te zijn dat de km's teruggedraaid zijn? Ik kan mij voorstellen dat de km's periodiek ergens gelogd worden. Maar goed dat is mijn onwetendheid en vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:07
@HollovVpo1nt Computers zijn magisch en kunnen door mensen niet worden aangepast. Alleen mechanische tellers kan je terug draaien. :+ Bedoel je dat?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
HollovVpo1nt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:30:
Hallo allen, een familielid wil een elektrische auto aanschaffen, particulier. De auto die hij op het oog heeft is een import, zonder NAP.
Vraag daarover.. Mijn gevoel zegt mij dat omdat elektrische auto's "smart" zijn, kilometers terugdraaien niet meer aan de orde is. Klopt dit? Hoef ik niet meer bang te zijn dat de km's teruggedraaid zijn? Ik kan mij voorstellen dat de km's periodiek ergens gelogd worden. Maar goed dat is mijn onwetendheid en vermoeden.
Betrouwbaar bedrijf? Hoe ziet de auto er uit en hoe oud is deze? Is de km stand logisch “?…

nap zegt niet zoveel hoor…

Geïmporteerd = uit subsidieland, dus goedkoper EV rijden :-)

Ik kan Auto Bleeker (GoGreencars) in Purmerend aanbevelen, net als veel andere tweakers! (Occasion EV autobedrijf )

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 23-12-2021 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:54
DDDikkiedik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:55:
[...]

Bij mijn e-Golf geeft hij de range anders uitstekend weer. Behalve als je even 30 kilometer 130 hebt gereden om snel thuis te komen 's avonds. Maar goed, dat ligt dan aan je eigen onregelmatig gedrag. En ik heb zelfs dan het idee dat hij ook onthoudt wat je verbruik is op bepaalde vaste routes, maar dat weet ik niet zeker.

Het komt in ieder geval wonderbaarlijk precies uit.
Ik rijd een Ioniq 28 kWh en die is ook behoorlijk accuraat met voorspelde range. Ik had een keer nog 40 km range en moest ook nog iets van van 40 km rijden. Ik kwam aan met nog iets van 3 km range over.

Het is echter wel zo dat de bovenste helft zeg 100% -> 50% minder snel terugloopt dan de onderste helft 50% - > 0%. Maar goed, volgens mij hebben meer auto's dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Sonicfreak schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:03:
[...]

Ik rijd een Ioniq 28 kWh en die is ook behoorlijk accuraat met voorspelde range. Ik had een keer nog 40 km range en moest ook nog iets van van 40 km rijden. Ik kwam aan met nog iets van 3 km range over.

Het is echter wel zo dat de bovenste helft zeg 100% -> 50% minder snel terugloopt dan de onderste helft 50% - > 0%. Maar goed, volgens mij hebben meer auto's dat.
Ik kan dit beamen :) In ander nieuws, hopelijk krijgt onze Ioniq een broertje in januari in de vorm van een vivaro-e. We rijden al zo'n 7 jaar elektrisch, maar grappig om te zien dat het busjessegment nu een beetje begint te komen.

Hoop geluk gehad dat er een model wat we zochten voorbij kwam; als we hem nu moesten bestellen zou de wachttijd een jaar zijn! De verkoper vertelde dat de volgende lading auto's zonder cruise control komt e.d. omdat de chips er gewoon niet zijn. Bizar.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Isheara schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:57:
Het zijn geen blokjes het is een gekleurd veld, met daarnaast streepjes om de 25%:
Aha, op die manier kan je het natuurlijk wel nauwkeuriger aflezen dan (ik noem maar wat) 12 blokjes die echt per blokje weg gaan.

Maar zelf vind ik een getal wel makkelijker, dat is nog nauwkeuriger en neemt ook nog eens minder plek dan een hele wijzerplaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
ik rij vaak in een peugeot e208 en die gom is de grootste onzin dat er is. stap je in met 50% accu en je ziet 68km range. rij ik 30km en is het op 35% met 70km range. eenmaal volgeladen 320km range, rij je weer een stukje ben je terug op 200km volgens de gom :9~

als je je auto goed genoeg kent moet je niet al te veel waarde leggen aan de gom maar gewoon de accubalkjes.

wanneer mn smart fortwo voor 100% geladen is zie ik bij mn gom 56km, wat redelijk accuraat is bij dit weer.
dat is een waarde die veel van jullie pas zien als de accu bijna leeg is :+

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

HollovVpo1nt

I like gadgets

RichieB schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:46:
@HollovVpo1nt Computers zijn magisch en kunnen door mensen niet worden aangepast. Alleen mechanische tellers kan je terug draaien. :+ Bedoel je dat?
Haha nee, dat bedoel ik niet. Ik heb ook wel dubieuze tellerstanden op digitale tellers van ICE auto's gezien waarvan ik 99% zeker wist dat ermee gesjoemeld was.

Wat ik bedoel te vragen is of het bij e-autos überhaupt mogelijk is om het te doen. In mijn hoofd zijn e-auto's slim, daarmee connected, daarmee gelogd. Ik kan mij namelijk voorstellen dat bij de fabrikant de gereden km's geregistreerd staan die OTA worden gelogd, ofdat bijvoorbeeld de batterij ook een bepaald 'geheugen' heeft t.a.v. hoeveel km ermee gereden is.

Ik wil dat namelijk als additionele check toepassen om eventuele BS van verkoper zonder NAP te controleren.
Stef87 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 00:04:
[...]

Betrouwbaar bedrijf? Hoe ziet de auto er uit en hoe oud is deze? Is de km stand logisch “?…

nap zegt niet zoveel hoor…

Geïmporteerd = uit subsidieland, dus goedkoper EV rijden :-)

Ik kan Auto Bleeker (GoGreencars) in Purmerend aanbevelen, net als veel andere tweakers! (Occasion EV autobedrijf )
Betrouwbaar bedrijf - het is een particulier
Gaat om een Ampera-e
Alleen ja wat ik normaal deed was checken of die NAP had. Natuurlijk zegt dat ook niet alles omdat je tussen je NAP-registraties kunt terugdraaien, maar ik vroeg mij af of dat bij e-auto's überhaupt mogelijk is.

[ Voor 28% gewijzigd door HollovVpo1nt op 23-12-2021 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:11
HollovVpo1nt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:23:
[...]

Haha nee, dat bedoel ik niet. Ik heb ook wel dubieuze tellerstanden op digitale tellers van ICE auto's gezien waarvan ik 99% zeker wist dat ermee gesjoemeld was.

Wat ik bedoel te vragen is of het bij e-autos überhaupt mogelijk is om het te doen. In mijn hoofd zijn e-auto's slim, daarmee connected, daarmee gelogd. Ik kan mij namelijk voorstellen dat bij de fabrikant de gereden km's geregistreerd staan die OTA worden gelogd, ofdat bijvoorbeeld de batterij ook een bepaald 'geheugen' heeft t.a.v. hoeveel km ermee gereden is.

Ik wil dat namelijk als additionele check toepassen om eventuele BS van verkoper zonder NAP te controleren.

[...]

Betrouwbaar bedrijf - het is een particulier
Gaat om een Ampera-e
Alleen ja wat ik normaal deed was checken of die NAP had. Natuurlijk zegt dat ook niet alles omdat je tussen je NAP-registraties kunt terugdraaien, maar ik vroeg mij af of dat bij e-auto's überhaupt mogelijk is.
In het geval van een Ampera-E wil je vooral weten of hij al een nieuwe accu heeft en of import een probleem gaat zijn bij vervanging van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb inderdaad ook over de grens gekeken, maar eerlijk is eerlijk: zoveel scheelt het niet als je goed naar de juiste uitvoeringen kijkt. DasImport rekent voor het complete pakket een kleine €1500, dat is import incl. al het papierwerk, vervoer, aflevering, kentekens, noem het maar op. Dat moet er dus sowieso bovenop geteld worden en dan scheelt het meestal of helemaal niks of maar max. € 1.000. En ik heb ook nog een auto in te ruilen, dus dat moet ik dan weer los verkopen of op laten kopen. Plus dat hoewel alles uit handen genomen wordt, je toch met meerdere partijen te maken hebt waar je op moet wachten, afspraak RDW moet gemaakt worden, ga zo maar door, dus je bent wel een doorlooptijd van 2-3 weken kwijt begreep ik al. Allemaal geen ramp, maar als ik zie hoe weinig ik dan bespaar i.c.m. de doorlooptijd maar bovenal het ongezien die auto moeten kopen, dan is dat het mij allemaal niet waard voor zo'n verschil.

Ik heb aardig wat auto's bekeken, maar buiten Tesla Model 3's (DE 40k zonder problemen, NL 45-50k) kan ik bar weinig vinden waar je onder de streep meer dan € 1.000-1.500 kan besparen. Dat geldt voor Hyundai, Kia, Mazda, Peugeot (die zijn zelfs duurder), Renault, noem ze maar op.

Wij hebben inmiddels een MX-30 op het oog in NL, dus die deal wordt als het even meezit binnenkort beklonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Coasterfreak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:11:
inderdaad over de grens kijken naar ev occasions, en dat voor elk van de ev's die je op je shortlist had. of bij bleeker in purmerend, die heeft er ook zat liggen (voornamelijk zoe enzo)

de mx-30 kunnen ze aan de straatstenen niet kwijtraken voor logische redenen, een heleboel zijn 12/2020 gekentekend voor de uitstootcredits natuurlijk, maar nog steeds niet verkocht. heel makkelijk voor rond de 22k te verkrijgen: https://suchen.mobile.de/...ption.sortOrder=ASCENDING
Zoals ik hierboven ook al aanhaalde, scheelt het niet veel. 22k is er 1, daarna een reeks voor 22,5k, maar dat zijn vrijwel zonder uitzondering allemaal minder goed uitgeruste Comfort of Advantage uitvoering ipv de First Edition waar je hier mee doodgegooid wordt. Die zijn in NL ook al voor 25-27k te vinden en dus beter uitgerust. Louwman in NL heeft er zelfs een van 27k te koop staan met maar 80km op de teller, die is dus op een haar na splinternieuw.

Daarnaast: echt 7/10 bij mobile.de staan met "verfügbarkeit: ab xx.xx.2022" vermeld. Soms vanaf 1 feb, maar soms pas mei of zelfs september 2022, I kid you not. Als je die er allemaal uitfiltert en naar een First Edition zoekt, dan zul je zien dat het dus zo goed als niks scheelt, maximaal € 1.000 en dan heb je natuurlijk weer net diegene die niet in "jouw kleur" is.
nu denk je van ja shit, ik wil ook gebruik maken van de soepsidie lekker €2000 in je pocket mislopen? je kunt het importeren laten afhanden door tenten zoals dasimport, krijg je netjes een factuur die je kunt laten zien voor de subsidie, hun verkopen tenslotte de auto aan jou.
Tja, ik ga nu naar een dealer die mij een overeenkomst laat tekenen waarbij ik in het nieuwe jaar een nieuwe overeenkomst teken (voor de subsidie) én ik onder voorbehoud van de EV-subsidie mag tekenen én ik mijn auto in mag ruilen. One-stop-shop, als ik geen subsidie krijg kan ik er nog van af, en uiteindelijk is deze in de kleur die we willen, met de bekleding die we willen én maar een klein beetje duurder dan de goedkoopste gelijk uitgevoerde in DE incl. de benodigde importkosten, die dan niet in onze kleur zou zijn. In dezelfde door ons gewenste kleur scheelt het maar €200. En dat is nog even zonder korting die ongetwijfeld nog bedongen kan worden, want zoals je zegt: ze zijn weliswaar kwijt te raken, maar het is zeker niet de populairste EV en er zijn er gewoonweg teveel van op kenteken van eind 2020 inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:27:
[...]

Zoals ik hierboven ook al aanhaalde, scheelt het niet veel. 22k is er 1, daarna een reeks voor 22,5k, maar dat zijn vrijwel zonder uitzondering allemaal minder goed uitgeruste Comfort of Advantage uitvoering ipv de First Edition waar je hier mee doodgegooid wordt. Die zijn in NL ook al voor 25-27k te vinden en dus beter uitgerust. Louwman in NL heeft er zelfs een van 27k te koop staan met maar 80km op de teller, die is dus op een haar na splinternieuw.

Daarnaast: echt 7/10 bij mobile.de staan met "verfügbarkeit: ab xx.xx.2022" vermeld. Soms vanaf 1 feb, maar soms pas mei of zelfs september 2022, I kid you not. Als je die er allemaal uitfiltert en naar een First Edition zoekt, dan zul je zien dat het dus zo goed als niks scheelt, maximaal € 1.000 en dan heb je natuurlijk weer net diegene die niet in "jouw kleur" is.

[...]

Tja, ik ga nu naar een dealer die mij een overeenkomst laat tekenen waarbij ik in het nieuwe jaar een nieuwe overeenkomst teken (voor de subsidie) én ik onder voorbehoud van de EV-subsidie mag tekenen én ik mijn auto in mag ruilen. One-stop-shop, als ik geen subsidie krijg kan ik er nog van af, en uiteindelijk is deze in de kleur die we willen, met de bekleding die we willen én maar een klein beetje duurder dan de goedkoopste gelijk uitgevoerde in DE incl. de benodigde importkosten, die dan niet in onze kleur zou zijn. In dezelfde door ons gewenste kleur scheelt het maar €200. En dat is nog even zonder korting die ongetwijfeld nog bedongen kan worden, want zoals je zegt: ze zijn weliswaar kwijt te raken, maar het is zeker niet de populairste EV en er zijn er gewoonweg teveel van op kenteken van eind 2020 inderdaad.
dit klopt soort van ja. hoe dan ook een optie als je bijv een honda e wilt kopen, zijn er te weinig ervan in nederland op de markt voor normale prijzen maar wel voor normale prijs in duitsland (23-24k base model, 27k+ voor full option)

als je je frans wilt verbeteren kun je wellicht ook kijken naar de franse markt, waar veel autohandelaren hun ev's van ophalen (90% zoe). daar krijg je wat, €10500 subsidie oid en occasions zijn daarom redelijk goedkoop net zoals in duitsland.

hoe dan ook alvast veel plezier gewenst met de mx30

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:45
Pierz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:34:
[...]

In het geval van een Ampera-E wil je vooral weten of hij al een nieuwe accu heeft en of import een probleem gaat zijn bij vervanging van de accu.
Vervanging van de accu valt onder fabrieksgarantie. Die garantie is gewoon van toepassing voor import auto's. Wellicht zou het wel weer een ander verhaal worden als het een auto zou betreffen die hier nooit geleverd zou zijn. Dan kan het namelijk ook zijn dat er geen dealers zijn. Maar goed, dat is natuurlijk niet aan de orde bij een Opel Ampera E. Gewoon dus naar de dealer in de buurt voor een vervangende accu en laten aanmeldden voor die 300 euro vergoeding in de maand, totdat de accu vervangen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Een boze ex-Tesla eigenaar neemt drastische maatregelen.
https://www.ed.nl/auto/bo...logram-dynamiet~af32d594/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Heeft iemand hier een nieuwe 500e en ervaring met de engie easywallbox die er bij krijgt ?
Ik heb vooral een vraag over de easywallbox, om het topic niet te vervuilen zou je mij dan een PB willen sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
wd200 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:39:
Heeft iemand hier een nieuwe 500e en ervaring met de engie easywallbox die er bij krijgt ?
Ik heb vooral een vraag over de easywallbox, om het topic niet te vervuilen zou je mij dan een PB willen sturen ?
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mag toch hopen dat ze de zooi ook hebben opgeruimd... Wat een achterlijke actie.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:55

Sebazzz

3dp

"This channel got money or free things to make this video"

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Heb een wagen in bestelling (plug-in hybride) met batterij van 14.1 kWh.
Ik vermoed dat de meesten hiervoor een gewoon stopcontact voorzien, aangezien de range in mijn geval 'maar' 50km is? Dit is een '3-pin plug', right?

Als ik naar deze kijk zou hij op 6 uur opgeladen zijn, wat wel te doen is met 's avonds + 's nachts: https://pod-point.com/guides/vehicles/audi/2021/a6-tfsie

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Nindustries schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:19:
Heb een wagen in bestelling (plug-in hybride) met batterij van 14.1 kWh.
Ik vermoed dat de meesten hiervoor een gewoon stopcontact voorzien, aangezien de range in mijn geval 'maar' 50km is? Dit is een '3-pin plug', right?

Als ik naar deze kijk zou hij op 6 uur opgeladen zijn, wat wel te doen is met 's avonds + 's nachts: https://pod-point.com/guides/vehicles/audi/2021/a6-tfsie
3 pin plug als je in de vk woont ja. in nederland hebben je huishoudplugs geen 3 pins denk ik. de term voor zulke laders is granny charger en kunnen tussen 6-13 ampere (dus tussen 1.5kw en 3kw) je auto laden.

zelfs op zn laagste stand zal je auto binnen 10 uur gevuld zijn van helemaal leeg naar vol, of 5-6 uur op de hogere ampere stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Las nu pas over het woordgrapje van Elon Musk….de volgorde van de modellen spelt S3XY (de E mocht hij niet gebruiken)…. Krijgen we vast nu model M en F :+

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Isheara schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:23:
Las nu pas over het woordgrapje van Elon Musk….de volgorde van de modellen spelt S3XY (de E mocht hij niet gebruiken)…. Krijgen we vast nu model M en F :+
S3XY M/F? Dat is te woke voor Elon joh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Cybertruck
ATV
Roadster
Semi

;)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik laad mijn auto vooral op thuis met n granny charger via een WCD direct aangesloten op een eigen groep op de MK.
Nu had ik een andere lader gezien met 8 en 14 A laadmogelijkheid, met een Green up stekker.
Hiermee kan je ook op 14 A laden als deze zit aangesloten op een geen up WCD, of als je m fopt met een magneet schijnbaar.
Maar ik krijg dat met die magneet niet voor elkaar helaas
https://www.renaultforum....opic.php?p=173839#p173839
Zou zo moeten kunnen. maar ik weet niet of dat ook bij mijn E-NV200 gaat werken, hij laad nu wel op via een gewone WCD, maar dan gaat ie maar op 8A.

Wie heeft de gouden tip om m op 14 te krijgen (behalve een green up wCd bestellen)

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 30-12-2021 01:49 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Stef87
Andre1973 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 01:47:
Ik laad mijn auto vooral op thuis met n granny charger via een WCD direct aangesloten op een eigen groep op de MK.
Nu had ik een andere lader gezien met 8 en 14 A laadmogelijkheid, met een Green up stekker.
Hiermee kan je ook op 14 A laden als deze zit aangesloten op een geen up WCD, of als je m fopt met een magneet schijnbaar.
Maar ik krijg dat met die magneet niet voor elkaar helaas
https://www.renaultforum....opic.php?p=173839#p173839
Zou zo moeten kunnen. maar ik weet niet of dat ook bij mijn E-NV200 gaat werken, hij laad nu wel op via een gewone WCD, maar dan gaat ie maar op 8A.

Wie heeft de gouden tip om m op 14 te krijgen (behalve een green up wCd bestellen)
Gewoon een blauwe stekker bestellen (camping-stekker) en deze als vaste stekker gebruiken met een andere granny lader (Tesla bijv)

Heb je een foto van de lader en stekker? (Heb die truc ook gedaan. Was tussen 10/13A meen ik)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:56:
[...]

S3XY M/F? Dat is te woke voor Elon joh.
Ik denk dat er gerefereerd wordt aan Mother F**ker......
Andre1973 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 01:47:
In theorie maakt het niet uit welke auto er aan een lader zit aangesloten. Maar wellicht zit er aan die kant ook iets met een magneetje ingebouwd?

Ik heb verder geen ervaring met die specifieke granny, maar is het niet handiger om er 1 te kopen die je met een knopje op de granny zelf kan instellen ipv te rommelen met magneetjes? Vaak kan je die dan ook op meer standen instellen.

Wat je nog zou kunnen proberen is de granny open schroeven en kijken of er überhaupt wel extra draadjes richting de schuko-stekker gaan. Die moeten dan gebruikt worden om een magneetje te detecteren. Wellicht kan je die gewoon rechtstreeks doorverbinden (of juist verbreken) zodat de granny altijd denkt dat er een magneet aanwezig is.

• Tweak_ers
  • Laatst online: 09:28
Nee, Semi en Cybertruck

Edit, spuit 11

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:27
Tesla zijn inderdaad s3xy cars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk1zMXsmfLKujFzJMFETKka6RXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zd2gmkS8HcoaCOqNrrDRTNtF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Momenteel ben ik in Turijn en toch mooi om te zien dat de 500e al te zien is op de straat (ook in Nederland) maar Fiat moet echt haast maken met hun centoventi. Die staat hier bij Greenpea maar wat een toffe stadsauto is dat zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjrjqpFR78D24_OwtjkwatproV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAWTmV5dWlAxJWdRZieEntTT.jpg?f=fotoalbum_large

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

AMARONE|IA schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:17:
Momenteel ben ik in Turijn en toch mooi om te zien dat de 500e al te zien is op de straat (ook in Nederland) maar Fiat moet echt haast maken met hun centoventi. Die staat hier bij Greenpea maar wat een toffe stadsauto is dat zeg.

[Afbeelding]
De buitenkant vind ik tof, en het concept van zelf wat meer kunnen customizen is leuk gevonden, maar wat is het interieur ontzettend gek. Niet strak, ook niet echt mooi aangekleed, en met gekke gaten erin om dingen te bevestigen?

Ben benieuwd of ze een manier vinden om dit naar massaproductie te krijgen. Waar je juist ziet dat Tesla beweegt naar zoveel mogelijk uniformiteit om de kosten te drukken tussen versies.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Jeroenneman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:24:
[...]

De buitenkant vind ik tof, en het concept van zelf wat meer kunnen customizen is leuk gevonden, maar wat is het interieur ontzettend gek. Niet strak, ook niet echt mooi aangekleed, en met gekke gaten erin om dingen te bevestigen?

Ben benieuwd of ze een manier vinden om dit naar massaproductie te krijgen. Waar je juist ziet dat Tesla beweegt naar zoveel mogelijk uniformiteit om de kosten te drukken tussen versies.
Het is een concept maar de foto vertekend aardig. Het interieur zag er prima uit (Italiaanse stijl) met mooie bekleding etc.

Qua customizen mogen ze dat imo loslaten maar qua auto voor de rest echt prima om de markt op te gaan. Jammer dat het zo traag gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
Ik zie wat reacties over ampera E.
Ik heb daar 160.000 km mee gereden als taxi, 8 uur per dag, 40 uur per week.

Toen ons bedrijf over ging op elektrische auto's, mocht ik de eerste gebruiken.
Destijds was dit de enige auto die in de buurt kwam van een model S wat betreft actieradius, maar in de tussentijd zijn er gewoon betere te koop.

Kreeg na 2 ampera s een kia E Soul en de kia is heel veel beter.
De Opel is heel smal. Daar kan je achterin eigenlijk niet met 3 volwassenen in zitten.

De stoelen zijn dun en rugleuning is slecht te verstellen.
De kia stoelen zijn echt veel beter, dikker en elektrisch.

De kofferbak van de kia is groter.

De actieradius van de kia is veel groter!
Dat verschil is fors want ikrij met de kia gemiddeld 430 km en kom zelden onder de 400 km. 380 was t allerlaagste.
Ik heb er nu 110.000 op staan ongeveer.
Ik schat dat de kia 25% grotere actieradius heeft dus dat scheelt nogal in stroom.

De Opel heeft serieus last van de kou. Ik stapte een keer bij 0 graden uit m'n kia en die had een actieradius van 400 km, maar moest naar de garage voor onderhoud.
Ik stapte daarna in n volledig opgeladen ampera en die gaf 275 km aan WTF.

de airco en verwarming zijn gekoppeld en als je die aanzet, kost je dat minimaal 30 km actieradius op n volle accu.
Bij m'n kia is dat minder dan 10 km.

Ook gaat de ampera megaveel gebruiken op de snelweg bovede 100 km pu op de teller...dan rij je net 93 km GPS. De actieradius zie je gewoon teruglopen.
Met m'n Kia rij ik 110 op teller overdag en 140 na 1900....alleen bij die 140 zie je t verbruik wat oplopen, maar niet zoveel.
Ik zit op 15,5 kwh op 100 km gemiddeld.

Enige voordelen van de Opel zijn echte 1 pedal drive en onderhoud om de 30.000km.
Kia moet je laatste beetje remmen en onderhoud 15.000 km
Maar nogmaals....behoorlijk verschil in luxe...de kia is veel meer auto.
Mooi groot scherm, navigatie, adaptive cruisecontrol, dikke speakers, verwarmde en geventileerde stoelen, HUD,
Ik mis alleen 3 fase laden maar dat kan de Opel ook niet. Laatste lichting soul wel trouwens.

Oh ja, de Opel is in de regen niet fijn....enorme wielspin....gewoon niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Ik geloof direct dat een e-Soul of e-Niro de betere auto is op heel veel vlakken. De prijzen liggen dan ook VEEL hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 09:14
Dieken Taffert schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:02:
Ik geloof direct dat een e-Soul of e-Niro de betere auto is op heel veel vlakken. De prijzen liggen dan ook VEEL hoger.
Dat was bij markt introductie niet echt het geval. Dat zegt ook al veel.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
kdeboois schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Dat was bij markt introductie niet echt het geval. Dat zegt ook al veel.
Dat is 3 jaar ontwikkeling in EV en accutechniek. Ampera-e was de eerste redelijk betaalbare EV met grote range. Nu gaat elke Ampera-e van 60 naar 66 kWh ivm terugroepactie. Verschil in range met de Hyundai/Kia EVs is dus kleiner geworden. Grootste deel van het jaar komen ze nu even ver denk ik.

Als ik voor hetzelfde bedrag een e-Soul of een Ampera-e kon kiezen, dan altijd die eerste. Maar dat is niet de situatie. Als occasion is een Ampera-e een bijzonder aantrekkelijke propositie, de Koreanen zijn veel duurder en de echte vergelijking is met de Kona. Voordelen qua ruimte vallen dan heel anders uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Dat is 3 jaar ontwikkeling in EV en accutechniek. Ampera-e was de eerste redelijk betaalbare EV met grote range. Nu gaat elke Ampera-e van 60 naar 66 kWh ivm terugroepactie. Verschil in range met de Hyundai/Kia EVs is dus kleiner geworden. Grootste deel van het jaar komen ze nu even ver denk ik.

Als ik voor hetzelfde bedrag een e-Soul of een Ampera-e kon kiezen, dan altijd die eerste. Maar dat is niet de situatie. Als occasion is een Ampera-e een bijzonder aantrekkelijke propositie, de Koreanen zijn veel duurder en de echte vergelijking is met de Kona. Voordelen qua ruimte vallen dan heel anders uit.
Hoezo is de "echte vergelijking met de Kona"? Kan jij mij uitleggen wat er zo anders is aan de Kona t.o.v. de e-Soul?

De nieuwprijzen van de Kona lagen een stukje hoger dan de e-Soul, technisch zijn ze 100% identiek en dus is het puur een keuze tussen smaak en een klein beetje kofferbak+beenruimte achter waarin ze net iets andere keuzes hebben gemaakt.

Ben het verder grotendeels met je eens. De Ampera-e is aantrekkelijk geprijsd. De goedkoopste die ik voorbij zie komen zijn 19k excl. btw, dus 23k incl. btw en de e-Soul begint pas ruim boven de 30k.

Echter, dat is belangrijk als je budget ergens onder de 30k ophoudt. Als je budget echter wél toereikend is, dan is die laten we zeggen 10k meerprijs het ook echt wel waard. De Kia/Hyundai modellen zijn veel efficiënter, veel volwassener auto's in zowel rijgedrag als ruimteaanbod. Niet alleen dat, je koopt ook een paar jaar nieuwere auto, met meer safety features, meer app-mogelijkheden, veel lagere km-standen (juist de goedkopere Ampera-e's die voorbijkomen zitten meestal dik boven een ton), nog jaren fabrieksgarantie op zowel auto als batterijpakket (dat laatste kan bij Opel ook, maar is afhankelijk van km-stand) en ga zo maar door.

Kortom: dat is eigenlijk ook wat ik uit het gedeelde verhaal haal: EV's hebben een flinke ontwikkeling doorgemaakt en daarom is een verschil van pakweg 3 jaar tussen introductie van beide auto's een groot verschil in wat je krijgt.

Datzelfde kan je namelijk ook zeggen wanneer je de e-Soul afzet tegen bijv. een ID.3 (en dan niet de kaalste uitvoering), die kan sneller snelladen, is nog wat efficiënter, heeft over-the-air updates en ga zo maar door. Verschillen zijn kleiner, prijzen ook.

Voor de volledigheid: ik ben een e-Soul eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 22:28
De E Soul was bij introductie net zo duur als een Ampera, misschien zelfs iets goedkoper.

Daarna kwam er een prijsdaling omdat t Ampera model niet veranderde.

Techniek is inderdaad weer verder gegaan. Het enige wat ik echt mis zijn 1 pedal en vooral 3 fase laden.

Dat sneller snelladen is voor mij niet belangrijk, hoewel de E soul dat sneller doet dan n Ampera.
Die deed in de kou regelmatig maar 27 kWh en de soul altijd 43 kWh op n 50 kWh lader.

Natuurlijk als ik een nieuwe krijg zou ik 77 kWh accu erg fijn vinden, maar de 3 fase is echt handig.

Ik laad nu 3,4 kWh thuis en er zit 15 uur tussen m'n diensten, soms 12.
15 x 3,4 is ongeveer 45 kWh en dat is 75% van m'n accu.
Als ik minder dan 25% heb als ik m aansluit, raakt hij niet helemaal vol.

Een 3 fase Niro laad ik met 10,5 kWh en dat is heel snel.

Oh we hebben 6-8 e souls, 20 e Niro en 5 Aiways U5.
Die laatste is mooi en groot!. Lijkt net een ID4 en heel ruim.
€40.000 maar helaas 59 kWh en 1 fase.
Zelf vind ik €7.000 meer voor een VW ID4 77kwh 3 fase dan n betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 09:14
Dieken Taffert schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Toen ik in 2018 moest kiezen waren de prijzen ongeveer gelijk. Dat was voor mij het moment om de twee auto's te vergelijken (Ampera-e vs e-Niro)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 22:07

JT

VETAK y0

Voor ons financiele plan komende jaren zijn we een jonge tweedehands EV aan het overwegen, al dan niet om te importeren uit Duitsland. Momenteel staat er een Ford C-Max voor de deur, qua formaat prima. Maar ik kom na onderzoek eigenlijk niet veel verder dan een e-Niro. Wat jullie?
  • Prijsklasse c-segment normale (geen premium) merken
  • 400+ liter achterbak
  • Ongeveer 400km bereik (ja, ben uiteraard op de hoogte van verschil in bereik mbt buitentemperatuur). Eventueel wil ik hier nog wat op inleveren als er goede redenen voor zijn maar zeer zeker niet <300km.
  • Repeterend kunnen snelladen op een dag (:w Nissan Leaf)
  • Verwarming niet op touchscreen bedienen
  • Geen Tesla
Er is dan nog de ID.3 maar die vind ik totaal niet interessant. Tikt meerdere boxen net niet helemaal, overal hard plastic, onaf product, alles bedienen op een touchscreen. Ik zag nog ergens een Citroen e-C4 maar voordat ik verder ging kijken zag ik al dat die tweedehands niet te krijgen is. Dus tot zover kom ik tot de conclusie, alleen de e-Niro? Dan snap ik ook gelijk waarom die tweedehands bijna niet te vinden is B)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 17:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:37:
Voor ons financiele plan komende jaren zijn we een jonge tweedehands EV aan het overwegen, al dan niet om te importeren uit Duitsland. Momenteel staat er een Ford C-Max voor de deur, qua formaat prima. Maar ik kom na onderzoek eigenlijk niet veel verder dan een e-Niro. Wat jullie?

• Geen Tesla

Mag ik vragen vanwaar deze specifieke harde eis? Of is dat inherent aan de 'niet verwarming op scherm bedienen' eis?

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 03-01-2022 13:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Notna schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Mag ik vragen vanwaar deze specifieke harde eis? Of is dat inherent aan de 'niet verwarming op scherm bedienen' eis?
Zeker.
  • Ik heb bij een aantal ex-collega's gezien hoe ze met klanten omgaan; daar pas ik voor.
  • De manier waarop Elon Musk zijn invloed uitoefent staat mij totaal niet aan.
  • Bouwkwaliteit van de auto's is niet om over naar huis te schrijven.
  • Alles moeten bedienen op touchscreen inderdaad.
Als autoliefhebber zou ik het op zich best leuk vinden op een Model 3 te hebben qua rechtdoorsnelheid. Maar dat is het dan ook wel voor mij.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

• 400+ liter achterbak
  • Ongeveer 400km bereik (ja, ben uiteraard op de hoogte van verschil in bereik mbt buitentemperatuur). Eventueel wil ik hier nog wat op inleveren als er goede redenen voor zijn maar zeer zeker niet <300km.
  • Geen Tesla
Er is dan nog de ID.3 maar die vind ik totaal niet interessant. Tikt meerdere boxen net niet helemaal, overal hard plastic, onaf product, alles bedienen op een touchscreen. Ik zag nog ergens een Citroen e-C4 maar voordat ik verder ging kijken zag ik al dat die tweedehands niet te krijgen is. Dus tot zover kom ik tot de conclusie, alleen de e-Niro? Dan snap ik ook gelijk waarom die tweedehands bijna niet te vinden is B)
Ik denk dat je zoektocht inderdaad begint en eindigt bij de e-Niro.
400km bereik en je criteria voor een prijsklasse van een reguliere c-segmenter ben je al een groot deel van de markt kwijt.

Misschien dat de nieuwe MG5 Electric nog iets voor je is? Of misschien de MG ZS? Die zou 440km ver moeten komen volgens de WLTP, en voldoet voor zover ik kan zien aan al je criteria.

Als je concessies kunt doen aan de laadruimte, dan wellicht een Kona? Of nog verder in de toekomst, de Megane E-Tech?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroenneman op 03-01-2022 13:56 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:02
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jeroenneman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Ik denk dat je zoektocht inderdaad begint en eindigt bij de e-Niro.
400km bereik en je criteria voor een prijsklasse van een reguliere c-segmenter ben je al een groot deel van de markt kwijt.

Misschien dat de nieuwe MG5 Electric nog iets voor je is? Of misschien de MG ZS? Die zou 440km ver moeten komen volgens de WLTP, en voldoet voor zover ik kan zien aan al je criteria.

Als je concessies kunt doen aan de laadruimte, dan wellicht een Kona? Of nog verder in de toekomst, de Megane E-Tech?
Ik zal eens naar de MG's kijken. 350 ofzo zou ook ok zijn maar dan kom ik er verder nog niet echt volgens mij.

Edit @Jeroenneman: jouw edit heeft mijn reply gekruist ;) Kona al naar gekeken maar dat is een te grote concessie aan laadruimte. Die Megane lijkt zo op het eerste gezicht wel interessant; het zal dan afhangen van de beschikbaarheid over pak hem beet een jaar ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 03-01-2022 14:40 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Ik zal eens naar de MG's kijken. 350 ofzo zou ook ok zijn maar dan kom ik er verder nog niet echt volgens mij.
Besef je wel dat 400km in de folder, vaak 350 op de weg betekent (of minder).

Voor "realistische" getallen is EV-database een goede bron. Met jouw filters op prijs en bereik kom ik op de volgende opties:
https://ev-database.nl/ve...entPage=0|paging:number=9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jeroenneman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Voor "realistische" getallen is EV-database een goede bron. Met jouw filters op prijs en bereik kom ik op de volgende opties:
Het ging toch om 2e hands?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

daemonix schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:18:
[...]

Het ging toch om 2e hands?
Oops, dan worden het helemaal onrealistische eisen. Tenminste, geen idee wat een "reguliere C-segment" tweedehands mag kosten, maar het zal niet toereikend zijn voor 400 km bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jeroenneman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Ja ik weet :) Buitentemperatuur, rijstijl, stadsverkeer of provinciaal/snelweg, maakt allemaal veel uit. Mijn eis qua bereik is gebaseerd op inderdaad lager praktisch bereik in mindere omstandigheden. Als het bereik van een EV altijd gehaald zou worden dan zou 300 misschien wel genoeg zijn ofzo.
Jeroenneman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Oops, dan worden het helemaal onrealistische eisen. Tenminste, geen idee wat een "reguliere C-segment" tweedehands mag kosten, maar het zal niet toereikend zijn voor 400 km bereik.
Ik zoek in EV c-segment, met regulier bedoel ik dat ik niet naar premiummerken als Mercedes of Jaguar kijk.

[ Voor 18% gewijzigd door JT op 03-01-2022 14:34 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 17:38

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Zeker.
  • Ik heb bij een aantal ex-collega's gezien hoe ze met klanten omgaan; daar pas ik voor.
  • De manier waarop Elon Musk zijn invloed uitoefent staat mij totaal niet aan.
  • Bouwkwaliteit van de auto's is niet om over naar huis te schrijven.
  • Alles moeten bedienen op touchscreen inderdaad.
Als autoliefhebber zou ik het op zich best leuk vinden op een Model 3 te hebben qua rechtdoorsnelheid. Maar dat is het dan ook wel voor mij.
Punt 1, 3 heb ik andere ervaringen c.q meningen over en 2 en 4 zijn natuurlijk geheel subjectief. Maar dat doet er verder ook niet toe; ik wilde graag weten wat je beweegredenen waren (waarvoor dank!) en dat is aan ieder voorzich verder. Daarnaast valt Tesla hoe dan ook niet heel erg in je lijstje als je alleen al zou kijken naar je technische eisen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Notna schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Punt 1, 3 heb ik andere ervaringen c.q meningen over en 2 en 4 zijn natuurlijk geheel subjectief. Maar dat doet er verder ook niet toe; ik wilde graag weten wat je beweegredenen waren (waarvoor dank!) en dat is aan ieder voorzich verder. Daarnaast valt Tesla hoe dan ook niet heel erg in je lijstje als je alleen al zou kijken naar je technische eisen :)
Subjectief is het zeker! Ik werk waar dat soort auto's wel eens (al dan niet deels) uit elkaar gehaald worden, daar haal ik mijn ervaring in ieder geval vandaan. In hoeverre een Model 3 wél in mijn straatje zou passen weet ik niet, daar heb ik in het kader van efficiency verder geen onderzoek naar gedaan omdat het toch al duidelijk was dat ik die niet wou ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

• 400+ liter achterbak
  • Geen Tesla
Hoewel ik geen leaf fan ben qua batterijkwaliteit en chademo, voldoet de auto mogelijk wel aan veel eisen, vooral qua ruimte.

Wat is precies de reden waarom je meerdere keren op een dag wil kunnen snelladen? Ik kan wel raden dat dit waarschijnlijk vakantie gebruik is, maar realiseer je dat dit mogelijk maar 10% van je totale gebruik is.

Daarnaast, de leaf heeft een slechte naam vanwege rapidgate, maar het is niet zo dat je echt niet kunt snelladen. Het gaat echter bij een vakantietrip maar tot ongeveer 20kWh. Dus dan maar de rit splitsen:
https://www.groen7.nl/nis...mpen-met-rapidgate-video/

Tot slot, overweeg ook eens de E-soul. Ok, het ontwerp is gewaagd, maar de kofferbakruimte (mits je de plank naar beneden plaats, ook ruim voldoende om iig 4 weekend-koffers in te kunnen plaatsen. Daarnaast veel ruimte achterin, vanwege de hoekige vorm, waar de Niro afbuigt

[ Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 03-01-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

greatgonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Hoewel ik geen leaf fan ben qua batterijkwaliteit en chademo, voldoet de auto mogelijk wel aan veel eisen, vooral qua ruimte.

Wat is precies de reden waarom je meerdere keren op een dag wil kunnen snelladen? Ik kan wel raden dat dit waarschijnlijk vakantie gebruik is, maar realiseer je dat dit mogelijk maar 10% van je totale gebruik is.

Daarnaast, de leaf heeft een slechte naam vanwege rapidgate, maar het is niet zo dat je echt niet kunt snelladen. Het gaat echter bij een vakantietrip maar tot ongeveer 20kWh. Dus dan maar de rit splitsen:
https://www.groen7.nl/nis...mpen-met-rapidgate-video/
Hmmm. Daarin lees ik dat bij de eerste keer laden er al throttling optreed. Wij doen wel met enige regelmaat een tripje van pak hem beet 300-350 kilometer waarbij we het wachten op laden met niks anders kunnen vullen dan wachten, in tegenstelling tot wanneer het een werkrit is en je je werklaptop open kan klappen ofzo. Dan zit ik er niet echt op te wachten om na een lange dag met een jong kind nog een half uur bij een snellader te moeten staan :) Nog los van de vraag wat het gebrek aan koeling doet met de levensduur van het accupakket.
Tot slot, overweeg ook eens de E-soul. Ok, het ontwerp is gewaagd, maar de kofferbakruimte (mits je de plank naar beneden plaats, ook ruim voldoende om iig 4 weekend-koffers in te kunnen plaatsen. Daarnaast veel ruimte achterin, vanwege de hoekige vorm, waar de Niro afbuigt
Goede call. Ik meen daar al eens naar gekeken te hebben en ik had hem afgeschreven maar ik weet niet meer waarom. Ik dacht dat de prijzen niet zoveel lager lagen dan een e-Niro. Wat overigens in het geval van een Leaf ook het geval is (in Duitsland).

Edit: tweedehands Soul is inderdaad niet goedkoper en 315 liter houdt, ook al is de vorm misschien heel bruikbaar, niet erg over :)

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 03-01-2022 14:52 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:44
Hier een meer dan tevreden iV80 rijder, die een beetje aan het oriënteren is voor een autovakantie naar de zon (goed weer) voor aankomende zomer. Ik ga met mijn partner en twee kinderen van dan 2 en 3 jr oud.

(Vliegen zien we met COVID nog niet zo zitten. Opties met de trein moeten we nog bekijken)

Aangezien we jonge kinderen hebben is een camping het leukste en ik zie dat er met name veel campings in het mooie Frankrijk zijn.

Maar ik twijfel of ik die kant op moet willen:
- Nooit eerder die kant op gereden. Frankrijk heeft ons nooit echt getrokken, maar camping aanbod is het grootste. Paar jaar geleden wel een keer naar Beieren en Lago Maggiore (met tussenstop in Zuid-Duitsland) gereden met een hybride auto.
- Recente ervaringen in dit topic over laden in Frankrijk enthousiasmeren mij niet bepaald :)

Een dergelijke afstand zou ik ook nog steeds het liefst met een tussenstop doen omdat ik ±1000-1200km in een keer met 2 jonge koters op de achterbank niet zo zie zitten.

Dan nu de vraag:
Wie heeft er tips voor elektrische auto vriendelijke familiecampings en tussenstops in Frankrijk? Of als alternatief Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Noord-Italië of Kroatië?

Mocht het te veel offtopic gaan dan is een PB met wat tips uiteraard ook van harte welkom.

Dank alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
JT schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Hmmm. Daarin lees ik dat bij de eerste keer laden er al throttling optreed. Wij doen wel met enige regelmaat een tripje van pak hem beet 300-350 kilometer waarbij we het wachten op laden met niks anders kunnen vullen dan wachten, in tegenstelling tot wanneer het een werkrit is en je je werklaptop open kan klappen ofzo. Dan zit ik er niet echt op te wachten om na een lange dag met een jong kind nog een half uur bij een snellader te moeten staan :) Nog los van de vraag wat het gebrek aan koeling doet met de levensduur van het accupakket.

[...]

Goede call. Ik meen daar al eens naar gekeken te hebben en ik had hem afgeschreven maar ik weet niet meer waarom. Ik dacht dat de prijzen niet zoveel lager lagen dan een e-Niro. Wat overigens in het geval van een Leaf ook het geval is (in Duitsland).

Edit: tweedehands Soul is inderdaad niet goedkoper en 315 liter houdt, ook al is de vorm misschien heel bruikbaar, niet erg over :)
Ik heb een aantal maanden een Leaf 40 kWh gereden als voorloop auto:
pluspunten:
- ruimte
- birds eye view camera, je kon hem op de centimeter nauwkeurig parkeren
- redelijk comfortabel
- verwarming/koeling bedienbaar met app (als die het deed)

minpunten
- bereik (net zo groot als dat van een Ioniq 28 kWh ondanks de veel grotere accu
- GOM geeft geen realistisch beeld van het bereik
- App is onbetrouwbaar
- CHAdeMO, dat wordt uitgefaseerd in Europa
- Rapidgate, op een iets grotere rit (zakelijk heen en weer naar Namen) was rapidgate echt vervelend de 3e laadbeurt. Hou rekening met 2 uur aan de snellader als hij echt voller moet na een paar keer laden op een rit.

Een Soul is inderdaad ook een optie mits 64 kWh versie.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

[...]

De E-niro wat dat betreft ook niet echt hoor. Als je echt ruimte wil inschatten, moet je eens zoeken op de banana box testen van Bjorn Nyland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L11SkAfn4MeETg8H8ZAnx3Ez0HU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dYp0cTmRFPHkK6rqVmUlJ0cZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zit ik er niet echt op te wachten om na een lange dag met een jong kind nog een half uur bij een snellader te moeten staan :)
Als ze heel jong zijn dan slapen ze waarschijnlijk en anders kom je met stoepkrijt en een bal een heel eind. Natuurlijk kan het ook regenen, maar ja.

Maar als je heel vaak zulke afstanden rijdt en dit in alle omstandigheden wil kunnen doen zonder iets aan je huidige situatie te veranderen, waarom wil je dan in een EV gaan rijden? Dan ka je toch veel beter in de C-Max blijven rijden?

Waar ik wel op zou letten is dat in Europa men aan het overschakelen is naar CCS. Snelladen op Chademo gaat er uit. Ik heb een EV met Chademo en kan nog prima overal snelladen, maar als ik een andere auto zou nemen dan zou ik er wel 1 met CCS willen hebben. Er zijn al genoeg laadplekken waar (veel) meer CCS laders zijn dan Chademo (terwijl je vroeger bijna overal evenveel had). Dat vind ik in ieder geval een goede reden om een Leaf aan de kant te laten staan.
Pagina: 1 ... 231 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic