MooDyBLueS schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:28:
Wij zijn, naar nu achteraf bleek, op de valreep nog bij een lading dealers langs geweest afgelopen zaterdag om een reeks auto's te proefzitten en beoordelen met het gezin.
Idee was: we weten op papier wat er aan onze wensen voldoet, nu eens kijken hoe de auto voor het heel gezin bevalt. Hoe zitten wij voorin, de kinderen achterin, wat voor indruk geeft het interieur, hoe zit je erin, hoe groot en praktisch is de kofferbak in het echt, etc.
Het ging voor ons om de 2e auto. Als eerste auto hebben we al een 2020 Kia e-Soul 64 kWh en als tweede auto willen we er nog een EV bij. Onze shortlist was:
Hyundai Kona 39 kWh
Mazda MX-30
Opel Mokka
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Renault ZOE ZE50
Daarnaast nog gekeken naar outsiders:
Fiat 500e (3+1)
Honda e
Sommige waren eigenlijk buiten budget (e-2008 bijv) maar toch meegenomen omdat die op papier aan de wensen voldeed en op de foto's gaaf eruit zag.
Het wordt de vervanger van een Aygo en dus wilden we met kinderen die groter worden wel meer beenruimte achterin, kofferbak doet er niet zoveel toe, wat de Aygo biedt is al prima maar iets meer is natuurlijk fijn.
Bereik is ook niet zo heel belangrijk, in de winter pakweg 150 km zorgt ervoor dat mijn vrouw 3x naar werk op en neer kan en ngo 30 km marge overhoudt, wat je toch wel nodig hebt hebben we gemerkt met de e-Soul. Er zit ook veel verschil tussen 1-fase en 3-fase en het snelladen bij deze auto's, variërend van effectief 40 kW snelladen tot 100 kW. Dat was voor ons echter niet van belang, als 2e auto met eigen laadpaal en 100m verder in de straat nog een publieke laadpaal (voor het geval beide auto's leeg zijn op hetzelfde moment) hebben we de luxe dat we altijd kunnen laden. En het gaat voor ons om een tweedehands model, bijna al deze auto's zijn al met 5-10k van de nieuwprijs eraf te koop en dan nog 2k subsidie.
In het kort de grootste positieve uitschieters:
Mazda MX-30
Renault ZOE ZE50
Honda e
En de grootste negatieve uitschieters:
Peugeot e-2008
Opel Mokka
Wellicht dat anderen er ook iets aan hebben en aan deels dezelfde auto's zitten te denken, daarom deel ik kort per auto wat onze indruk was. Zoals gezegd ging het ons met name om combinatie van "slagje groter dan de Aygo" en vooral zochten we een luxe uitvoering met veel opties, dat vinden we bij onze e-Soul ExecutiveLine ook zo heerlijk. Dus denk aan een Allure/GT bij Peugeot, Intens/Edition One bij Renault, etc.
Hyundai Kona 39 kWh
Broertje van de Kia e-Soul en we wilden sowieso absoluut niet 2x een Kia e-Soul, ondanks dat die erg goed bevalt. Dus de Kona in 39 kWh Fashion of Fashion Design uitvoering leek ons voor 26-28k een mooie optie. Het pre-facelift model dus. Overall gewoon een prima auto te noemen, maar wat een saai interieur zeg. Het is de Aziatische Volkswagen te noemen, totaal niet te vergelijken met de Kia als je het ons vraagt. Qua hoogwaardigheid van materiaal is het vergelijkbaar, maar Hyundai is gewoon niet onze smaak. Zit wel gewoon degelijk in elkaar en zou dus wel een veilige niet-Kia optie kunnen zijn als 2e auto.
Mazda MX-30
Deze hadden we al eens proefgereden en waren toen al onder de indruk, maar twijfelden nu over de gekke achterdeurtjes i.c.m. de kinderen. Ja, het is als je naast een andere auto geparkeerd staat wat lastiger dan een normale auto om uit te stappen, want dat is dan: voordeur open, achterdeur open, kinderen uit laten stappen, achterdeur dicht, kinderen kunnen doorlopen, voordeur dicht. Het grootste nadeel is dat ze na uitstappen niet gelijk door kunnen lopen, maar tussen 2 deuren en een andere auto 'klem' zitten. Wel is de grote opening erg fijn als beide deuren openstaan. Instappen is echt supermakkelijk en de kinderen benoemden zelf hoe gaaf en makkelijk ze dit vonden. Verder is het interieur erg hoogwaardig afgewerkt, zit zelfs de First Edition echt bomvol opties die bij andere merken alleen maar bij de meeste luxe uitvoeringen te vinden zijn (HUD, elektrisch verstelbare stoelen en spiegels met geheugenfunctie, stoelverwarming, etc.). De achterbank zit voor het formaat auto verrassend krap qua beenruimte, maar dat is puur als je naar dit formaat auto kijkt (hij is 20cm langer dan de e-Soul en véél krapper qua beenruimte), maar t.o.v. een Aygo of de e-208 is het (flink) beter. Dus als tweede auto absoluut geen nadeel. Voorin zit je echt als een koning en merk je dat dit een C-segment crossover is.
Opel Mokka
De eerste van de drieling met de e-208 en e-2008 die we bekeken. Corsa-e niet overwogen want die vonden we gewoon op de foto's al niet mooi en dat werd in het echt ook bevestigd. De Mokka vonden we ook niet de mooiste, Peugeot sprak ons veel meer aan, maar voor de zekerheid even gaan kijken. Eigenlijk waren we al heel snel klaar, want dit is een en al plastic fantastic. Ja, ze hebben er mooie Ultimate en GS-Line uitvoeringen van gemaakt met rode stiksels op de stoelen en rode accenten op het dashboard, maar meer dan een kleurtje in een fake-carbonlook dashboard is het niet. Nee, hoewel de auto qua opties natuurlijk vele malen rijker uitgerust is dan de Aygo is het interieur nog niet eens met een Corolla te vergelijken. Echt zeer matig te noemen, snoeihard plastic, schermen die na 1x aanraken al enorme vingerafdrukken laten zien (iets wat een Android toestel van €100 al beter doet) en het hele interieur doet eigenlijk aan als een goedkope Corsa, wat prima zou zijn als je het hebt over een 15-20k kostende brandstofauto, maar we hebben het hier over luxe uitvoeringen die nieuw op of tegen de 40k zitten. Niet veel minder dan een Ioniq 5, Model 3 of e-Niro. Ja, die zijn 5-10k duurder, maar wel een gigantische klasse beter afgewerkt. En dat het anders kan bleek ook met de Mazda MX-30 en zelfs de saaie Hyundai Kona. Verder is de auto qua formaat erg vergelijkbaar met de MX-30, dus ook wat krapjes op de achterbank, prima kofferbak en voorin gewoon goed.
Peugeot e-208/e-2008
Ik voeg ze samen omdat ze veel overeenkomsten hebben. Voor ons vielen ze al snel af om twee redenen: het stuur en net als Opel het plastic fantastic interieur. Ja, de middenconsole en het stuur zijn wel veel beter afgewerkt dan bij Opel en echt mooi te noemen, maar het dashboard met fake carbon look en alle elementen wat lager dan scherm/stuur hoogte zijn van goedkoop hard plastic gemaakt en is geen enkele effort gemaakt om die op niveau te krijgen. Dat de e-2008 daarin ook niks beter is dan de e-208 is nog het schokkendste. Wat wel erg positief opviel zijn de GT stoelen, deze zitten heerlijk en zien er ook nog eens fantastisch uit. Wel jammer dat zelfs de GT Pack uitvoering met alle opties zoals panoramadak niet eens stoelverwarming heeft en geen elektrisch verstelbare stoelen. Bij navraag werd verteld dat dat altijd een optie is, zelfs dus bij de 'full options' GT Pack. Eenmaal thuis heb ik wat rondgeklikt bij occasion zoekwebsites en Peugeot dealers en blijkt dat ze én erg moeilijk te vinden zijn met die opties en als je ze al vindt, ze erg duur zijn, zomaar 3k duurder dan een standaard GT (Pack).
De e-208 zit verrassend laag, verrassend in die zin dat je echt sportief zit, maar dat zorgt er wel voor dat ik met mijn stoel zo ver naar achteren moet dat ik degene die achter mij zit gewoon klem zet met de benen tegen de stoel. En dat voor een B-segmenter, dat is zelfs bij de Aygo niet het geval. Het scheelt niet veel, maar bij de Aygo weet ik dat mijn zoontje een klein beetje zijn voeten kan bewegen, maar bij de e-208 zat hij dus gewoon klem. En ik ben maar 177cm. De e-2008 is veel beter in dat opzicht, ten eerste omdat je voorin echt in een crossover zit, dus hogerop, maar ook omdat er simpelweg meer beenruimte is. Wel viel mij op dat ik de voorstoel op de hoogste stand nog zelfs laag vond. Dat is ongetwijfeld naar verhouding met onze eigen e-Soul en alle andere crossovers die we hebben geprobeerd, maar opvallend was het wel. Zal wel met het stuur te maken hebben. Daarover gesproken: dit zijn echt auto's die je moet proefzitten, want dat over het stuur heenkijken is zo erg nog niet, maar het voelt alsof het stuur in je schoot ligt, doe ik hem hoger waardoor het natuurlijker aanvoelt, dan zit het stuur dwars voor het scherm. Als laatste: Peugeot heeft een dashboardrand rondom tot in de deuren doorgetrokken, die steekt uit en maakt daardoor het hele gevoel nogal claustrofobisch. Je hebt niet het gevoel in een grote auto te zitten. En ik heb een Lexus UX250h gehad die ook "om je heen" ontworpen was, maar daar klopte het wel en voelde het als gegoten, hier leek het allemaal een beetje opgedrongen en form over function. Het laat zich duidelijk zijn: wij zijn absoluut geen fans van wat Peugeot doet, jammer want op foto's leek het erg mooi zowel van buiten als van binnen. Maar het moeten zoeken naar een speld in een hooiberg voor opties op een tweedehands, ben ik ook geen fan van. Doe mij maar de pakketten en als je de meeste luxe variant kiest, dat die ook gewoon alles heeft wat erop te verkrijgen is en niet een "full options behalve dit en dat en zus en zo" variant.
Renault ZOE ZE50
Nog een auto die we al eens proefgereden hadden. Valt nog steeds positief op vanwege de afwerking. Wel vinden wij de (uit mijn hoofd) Edition One met lederen dashboard. en volledig lederen stoelen afschuwelijk. Juist de normale Intens met halfleder en mooie grijze stof op het dashboard en in de deuren, dat ziet er wat ons betreft chique uit. Er valt ook niks op aan te merken, verrassend ruim ook achterin, genoeg opties erop en qua rijden (uit eerdere ervaring, dit keer alleen gezeten) niets bijzonders maar wel gewoon prima comfortabel.
Het lastigste vind ik dat er zoveel met huuraccu en/of excl. btw en/of incl. subsidie geadverteerd worden én dat de tweedehands prijzen enorm gestegen zijn. Ben ze al langer in de gaten aan het houden, omdat wij sowieso met ingang van 2022 pas willen gaan kopen en zag er een half jaar geleden nog regelmatig voor 23-25k incl. btw excl. subsidie en met koopaccu een aantal voorbijkomen, maar dat zijn nu zo'n beetje de excl. btw prijzen geworden. Daarmee prijst hij zich voor ons uit de markt t.o.v. een Mazda MX-30 bijv. want het enige voordeel wat de ZOE heeft is het flink grotere bereik, wat wij niet nodig hebben. Anders zou het zeker een goede optie zijn nog steeds, alleen jammer van die stijgende prijzen.
Fiat 500e
Als outsider bekeken, mede dankzij de subsidieverdubbelaar voor een nieuwe. Outsider want we willen eigenlijk groter dan de Aygo en de nieuwe Fiat 500e is 20cm langer, dus wellicht verrassend ruim in de praktijk, maar nee helaas. Kofferbak is hetzelfde, achterin ook en ik denk dat de ruimte met name voorin zit en om het accupakket te huisvesten. Wel bijzonder mooi, met name de La Prima uitvoering, die dan wel weer gelijk 5k duurder is dan de Icon. Als we vergelijken met andere auto's dan zouden we eigenlijk wel qua opties de La Prima willen, de Icon mist net iets teveel en daarmee wordt het gewoon te duur, zelfs met subsidieverdubbelaar, want deze auto zit dan bijna tegen de 40k nieuw, zonder subsidies nog dan wel.
Honda e
Mijn persoonlijke outside, mijn vrouw vond hem op de foto's verschrikkelijk. Zijn er toch heengegaan onder het motto: ik wil hem zelf even bekijken. Ja, ik ben en blijf fan. Gave buitenkant, gaaf interieur, bijzonder gedaan met de camera's als buitenspiegels en enorme schermen in het dashboard. Kinderen vonden de visjes eten geven geweldig, al is die gimmick er na 2 weken ook wel vanaf natuurlijk en zeker niet iets waarop we een auto gaan kopen. Achterin is het net als de Aygo en Fiat een 2-zitter, dus 4-zits totaal, maar wel het ruimst van deze 3. De Honda e is een tikkeltje groter en z'n vorm werkt duidelijk in z'n voordeel net als bij onze e-Soul. Kofferbak is wel erg klein, maar dat is een non-issue voor ons.
Mijn vrouw was uiteindelijk wel om in die zin dat ze in het echt wel snapte waarom ik deze gaaf vind. Zelf was ze er nog niet kapot van, maar zou hem wel willen overwegen. Via de Honda verkoper die ik vertelde dat we ook naar o.a. de MX-30 keken, leerde ik dat de MX-30 en Honda e feitelijk zo goed als gelijk zijn op technisch gebied. Hij wist niet te vertellen of het uit dezelfde fabriek komt of dat het allemaal toeval is, maar: 35,5 kWh accu, 150-170km bereik, 1-fase 6,6 kW laden, 50 kW snelladen, alles is op papier identiek. Dat wetende en kijkende naar de prijzen heb je een MX-30 First Edition zo rond de 27-28k incl. btw excl. subsidie en de Honda e, die toch flink kleiner is, 28-30k voor een Advance. Waarom zou je dan voor de kleinere Honda e kiezen? Wij konden een paar dingen bedenken: het gavere (smaak) en onconventionele interieur, die buitenspiegels als camera's, de normale achterdeuren en de extreem kleine draaicirkel.
Conclusie
Gezien het feit dat bereik voor ons een non-issue is, komen wij op de MX-30 uit. Die biedt in onze ogen het mooiste uiterlijk met een prachtig interieur, veel opties, goede prijs en als enige echte nadeel die gekke achterdeurtjes. De Honda e is een goede tweede samen met de Hyundai Kona. Honda e omdat die eigenlijk hetzelfde biedt met nog wat extra's zoals hierboven genoemd en lekker eigenzinnig is, maar juist in een erg compact formaat en toch iets ruimer is dan de Aygo, maar wel flink kleiner dan de MX-30. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel. Voor ons niet per se een nadeel, maar als we een lekker ruime auto zoals de MX-30 kunnen kiezen voor zelfs iets minder geld, dan zit daar de meerwaarde in. Maak de Honda e 5k goedkoper en het zou denk ik voor ons een gedeelde eerste plaats worden. De Kona blinkt eigenlijk nergens in uit en noemen we zelfs saai, maar er is ook echt niks mis mee. Hij doet alles gewoon degelijk. Het extra bereik is ondanks dat het niet nodig is, wel mooi meegenomen. Dat gezegd hebbende, wij hebben al een "doet alles gewoon goed" auto in de Kia e-Soul, die qua uiterlijk wel opvallend is, maar voor de rest ook zeker geen auto is waarvan ons hart sneller gaat kloppen. De Mazda MX-30 heeft wel dat gave Mazda design, naar onze mening maken ze zo'n beetje de mooiste auto's in de betaalbare klassen, zowel interieur als exterieur. Zonder zichzelf premium te noemen is dit toch echt een compleet ander niveau dan wat je bij elk ander niet-premium merk ook vindt.
Wij zijn er dus uit, alleen een beetje jammer dat we nu tot minstens 14 januari moeten wachten voordat we ergens eentje kunnen kopen nu alles dicht zit voor proefritten en showrooms.