Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:16
MooDyBLueS schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:10:
[...]

Dit klopt. Ik heb onze 64 kWh e-Soul weleens tot op 20 km leeg gereden en er ging toen zo'n 67 kWh aan stroom "in". Niet zo extreem als hier staat, maar je hebt inderdaad altijd verliezen.

Het is zeer losjes te vergelijken met de boordcomputer van een ICE die aangeeft dat je 1 op 16,5 reed en bij het tanken en het aantal gereden km's delen door de getankte liters blijk je al snel op 1 op 15,5/16,0 te komen. Dat heeft natuurlijk niks met verliezen te maken, daarom zeg ik ook "zeer losjes". Maar het idee is hetzelfde: wat de boordcomputer aangeeft is niet de werkelijkheid.

Volgens de boordcomputer heeft onze Kia e-Soul tot nu toe 16,2 kWh/100 km verbruikt maar wat ik zelf heb bijgehouden is dat 17,3 kWh/100 km. 7% verlies.
Klopt en klopt niet
Klopt dat je meer kWh nodig hebt om vol te laden
Het aantal kWh dat je méér nodig hebt gaan niet in de accu maar omvatten de laadverliezen, hetgeen nodig is om de laadelektronica draaiende te houden maar ook de verliezen in kabels op te vangen *

Hoe hoger de laadstroom hoe hoger de verliezen in de kabels (evident) zowel AC als DC trouwens
én niet te vergeten dat die laadelektronica ook een stukje van de laadverliezen koek ten zijne rekening neemt, een stuk dat niet afhankelijk is het laadvermogen, ze moet werken bij lage als bij hoge stromen (AC)
Vandaar dat de tabel niet klopt, als je gaat laden met 32A 1f of 3*16A 3f of met de granny dan krijg je een totaal ander beeld van die laadverliezen, zelf opgemeten zitten die rond de 5.3% bij 32A en rond de 17,5% bij de granny, opgemeten met OBDII evnotify hoeveel kWh in de accu gegaan is ten opzichte van een digitale meter op de laadpaal

*Wat men in de laadverliezen ook niet mag vergeten, dat dit niet lineair is over het volledige SOC bereik, de laatste 10% heeft beduiden méér verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
bruneelm schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:27:
[...]

Klopt en klopt niet
Het aantal kWh dat je méér nodig hebt gaan niet in de accu maar omvatten de laadverliezen, hetgeen nodig is om de laadelektronica draaiende te houden maar ook de verliezen in kabels op te vangen *
Wat klopt er dan niet aan wat ik zeg? Ik zeg toch ook "7% verlies" (in mijn specifieke geval).
Hoe hoger de laadstroom hoe hoger de verliezen in de kabels (evident) zowel AC als DC trouwens
én niet te vergeten dat die laadelektronica ook een stukje van de laadverliezen koek ten zijne rekening neemt, een stuk dat niet afhankelijk is het laadvermogen, ze moet werken bij lage als bij hoge stromen (AC)
Vandaar dat de tabel niet klopt, als je gaat laden met 32A 1f of 3*16A 3f of met de granny dan krijg je een totaal ander beeld van die laadverliezen, zelf opgemeten zitten die rond de 5.3% bij 32A en rond de 17,5% bij de granny, opgemeten met OBDII evnotify hoeveel kWh in de accu gegaan is ten opzichte van een digitale meter op de laadpaal
Hier spreek je jezelf tegen, want 32A is dus beduidend efficiënter in jouw geval dan de granny.
*Wat men in de laadverliezen ook niet mag vergeten, dat dit niet lineair is over het volledige SOC bereik, de laatste 10% heeft beduiden méér verliezen
Dat laatste zal feitelijk kloppen, maar héél erg meevallen. Dus het woord "beduidend" vind ik zwaar overdreven. Wij laden thuis altijd tot 100% en dus over de gehele linie tot nu toe 7% verlies.

Nu weet ik niet of jij met 5,3% op 32A wel of niet tot 100% laadt, maar even puur voor de discussie zeggende dat je tot 80% zou laden, dan noem ik een verschil tussen 5,3% en 7% niet "beduidend" of significant of hoe je het ook wilt noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
bruneelm schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:27:
[...]

Klopt en klopt niet
Wat ik steeds mis in de opsomming van laadverliezen, zijn de verliezen in de accu zelf. De interne weerstand van een accu is niet gelijk aan nul, zoals mij evident lijkt. Dat betekent dat bij het laden warmte ontstaat en die energie ben je dus kwijt. Andersom verlies je bij het ontladen door de interne weerstand ook weer energie in de vorm van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 08:16
MooDyBLueS schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:34:
[...]

Wat klopt er dan niet aan wat ik zeg? Ik zeg toch ook "7% verlies" (in mijn specifieke geval).
blijkbaar is de tabel verdwenen,
het klopt dat er verliezen zijn
het klopt niet dat dit 1 getal is,het is afhankelijk van de laadsnelheid
[...]

Hier spreek je jezelf tegen, want 32A is dus beduidend efficiënter in jouw geval dan de granny.
Hoe zo? voor AC laden is het altijd hetzelfde laadcircuit dat geactiveerd is
bij 32A 9u(100%), korter bij 80% bij granny meer dan 30u
[...]

Dat laatste zal feitelijk kloppen, maar héél erg meevallen. Dus het woord "beduidend" vind ik zwaar overdreven. Wij laden thuis altijd tot 100% en dus over de gehele linie tot nu toe 7% verlies.

Nu weet ik niet of jij met 5,3% op 32A wel of niet tot 100% laadt, maar even puur voor de discussie zeggende dat je tot 80% zou laden, dan noem ik een verschil tussen 5,3% en 7% niet "beduidend" of significant of hoe je het ook wilt noemen.
die 5.3% is inderdaad tot 80% want ook met 32A lopen die verliezen voor de 80-90 op en wordt nog groter bij 90-100%
Ook de tijd voor het %SOC laden is niet lineair en voornamelijk niet binnen de laatste 10%
als 5.3% of 17% niet beduidend is dan weet ik het ook niet meer
Als je morgen afgerekend wordt met de digitale meter op stroom zal je het wel beduidend vinden denk ik
jdbiggelaa schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:58:
[...]

Wat ik steeds mis in de opsomming van laadverliezen, zijn de verliezen in de accu zelf. De interne weerstand van een accu is niet gelijk aan nul, zoals mij evident lijkt. Dat betekent dat bij het laden warmte ontstaat en die energie ben je dus kwijt. Andersom verlies je bij het ontladen door de interne weerstand ook weer energie in de vorm van warmte.
Dit zit toch vervat in het verbruik dat getoond wordt in de boordcomputer, die meet de spanning en stroom op de accu en wat vertrekt en binnenkomt in die accu

[ Voor 5% gewijzigd door bruneelm op 03-12-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
bruneelm schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:06:
[...]

blijkbaar is de tabel verdwenen,
het klopt dat er verliezen zijn
het klopt niet dat dit 1 getal is,het is afhankelijk van de laadsnelheid
Dat heb ik ook nooit gezegd. Ik zei alleen dat in mijn situatie over de gehele gebruiksperiode er nu 7% verlies is tov wat de auto aangeeft.
[...]

Hoe zo? voor AC laden is het altijd hetzelfde laadcircuit dat geactiveerd is
bij 32A 9u bij granny meer dan 30u
Je zei eerst "Hoe hoger de laadstroom hoe hoger de verliezen in de kabels", dat is wat anders dan tijdsduur.
[...]

die 5.3% is inderdaad tot 80% want ook met 32A loopt die voor de 80-90 op en wordt nog groter bij 90-100%
Ook de tijd voor het %SOC laden is niet lineair en voornamelijk niet binnen de laatste 10%
Kortom: niet "beduidend" hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
[b]bruneelm schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:06:[/
Dit zit toch vervat in het verbruik dat getoond wordt in de boordcomputer, die meet de spanning en stroom op de accu en wat vertrekt en binnenkomt in die accu
Klopt, maar de interne verliezen van de accu maken een substantieel deel uit van de laadverliezen. Simpel gezegd: je meet op de polen dat er bijv 64 kWh in gaat ( bij de start met SoC van 0%) en de accu geeft aan dat hij 58 kWh lading heeft. Die 6 kWh verschil zijn dus in de vorm van warmte/chemische reacties verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
Jeroenneman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:01:
[...]

Nu rij ik alweer bijna een jaar EV, maar dit soort voorstellingen zijn toch een beetje de roze bril.
Tenzij de lader direct voor je deur staat, is het geen 5 sec stekker erin, 5 sec stekker eruit.
Eerder 100m lopen, stekker erin, 100m teruglopen naar huis. En de volgende ochtend dus ook eerst 100m lopen, stekker eruit en dan pas weg. En natuurlijk moet de laadpaal beschikbaar zijn.

Ook hier (Nijmegen) is Allego/de gemeente tergend traag. Er zijn dit jaar 3 EV's in de wijk bijgekomen, en exact 0 laadpalen erbij. Inmiddels heb ik via zelf contact zoeken met Allego wel de bevestiging dat ze kunnen zien dat de laadpaal gebruikt wordt, maar vooralsnog staat er nog geen extra nieuwe.

Over de kosten kan ik je niet tegenspreken, maar de voorstelling dat een EV minder tijd kost dan een ICE is alleen waar onder optimale omstandigheden. Met een ICE rij je langs een tankstation op de route, gooi je hem vol en kun je weer 600+ km rijden.

Even kleine tijdsberekening:
EV in de winter
- op 100m afstand een laadpaal (geen heel gekke afstand)
- 5km/u loopsnelheid
- auto netjes afkoppelen als ie klaar is
- 10 seconden om de auto te unlocken, kabel eruit te halen, kabel op te bergen etc
- is al 72s lopen enkele rit + 10 seconden voor handelingen.
Daar kun je dan misschien met een goede EV 300km mee rijden met dit weer.

ICE in de winter:
- tanken langs de weg
- tanktijd van circa 1 minuut + 20 seconden pinpasje langs de paal
Met een gemiddelde ICE rij je dan weer 500-700 km.

ICE komt dan op ongeveer 7,5km/sec en EV vanaf 3,6km/sec (gerekend met lopen náár de laadpaal, niet ook nog eens het teruglopen en het opnieuw heenlopen om de auto af te stekkeren).

Met publiek laden zou ik zelfs durven beweren dat een EV méér tijd kost dan een ICE qua laden/tanken.

*disclaimer: ja, er zijn tankstations zonder pinbalie, nee niet iedereen woont exact 100m van de laadpaal, ja, soms rijden mensen ook om voor een tankstation, nee niet iedereen loopt exact 5km/u etc etc. Het is puur een voorbeeld dat het niet alleen rozengeur en maneschijn hoeft te zijn. ;)
Ik heb stekker naast m'n deur, zonnepanelen ook.
Geen pasje niks.

Ook kan ik vanaf m'n huis alvast de verwarming of airco van de auto aanzetten.
Handig want dan is de auto warm of koel en hangt nog aan de stekker.

Betaal zoals gezegd 10 cent per kwh. €6,40 voor 430 km
"Iets" meer dan €1,90 per liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38
jdbiggelaa schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:39:
[...]

Klopt, maar de interne verliezen van de accu maken een substantieel deel uit van de laadverliezen. Simpel gezegd: je meet op de polen dat er bijv 64 kWh in gaat ( bij de start met SoC van 0%) en de accu geeft aan dat hij 58 kWh lading heeft. Die 6 kWh verschil zijn dus in de vorm van warmte/chemische reacties verloren.
Aan 11kW laden van een 58kWh zijn die energieverliezen in de accu minimaal. Je verliest de meerderheid in de on board charger (OBC,die max 96-97% efficient is), het runnen van die 12V DC/DC voor alle controllers enz. Dat is ook al gauw een paar procent. Bij sommige EV's gaat dit richting de 300W!

Daarnaast zullen sommige auto's ook nog de accuverwarming (/koeling) aanspreken als dit nodig geacht wordt. Daar verlies je ook wel wat.

Dus dan zie je alles van 5 tot 20% laadverliezen. Met een granny is het natuurlijk aan de hogere kant want lagere efficiëntie OBC en ook een grotere fractie 12V verbruik (300W op 11KW is minder dan 300W op 2.3kW)

Bij snelladen is het net omgekeerd, daar spendeer je het meeste aan verliezen inde batterij zelf en het koelen/verwarmen van de batterij. 12V DC/DC is verwaarloosbaar (300W op 150kW is niets). En de verliezen van de lader zijn offboard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Laatst was er nog een interessante opheffen over laad efficiency in het geval van Lucid:

https://insideevs.com/new...harging-losses-explained/

Zoals je van een goede internet discussie mag verwachten is het uitvoerig toegelicht waar verliezen op (kunnen) treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Weer een stukje ervaring aan mijn EV CV toevoegen.
Dat is gelopen van Nissan Leaf 24kWh - Kia Soul EV 27kWh - Kia e-Soul 64kWh - Hyundai Kona 64kWh.
Vandaag een Opel Corsa-e opgehaald. Voor tijdelijk omdat ik de Soul en Kona verkocht heb, overbruggen tot er waarschijnlijk een Ioniq 5 voor in de plaats komt januari of februari zoals het er nu uitziet.
Eerste indruk: rijdt prima, wat kleinere auto dus je levert wel wat in op ruimte en comfort. Grappig hoe snel je zaken als adaptieve cruise-control, lane-keeping, dode-hoek sensor en automatisch remmen mist (wellicht zitten sommige van deze dingen wel op beter uitgeruste modellen). Stoelen zijn ok, maar aan de zachte kant.
Menu/navigatie -> alleen via Carplay(!) dus niet ingebouwd. Komt wat basic over, maar voldoet.
Laadklep links achter, voor mij blijkt nu zeer onhandig. Ik kan de auto niet zo neerzetten dat ik hem aan mijn laadpaal kan aansluiten. Uiteraard op te lossen, maar niet op heel korte termijn (ik wil nog een parkeerplaats/carport in eigen tuin aanleggen) laad nu voorlopig nog achter mijn tuin.
Dan maar aan een laadpaal in de buurt. Let op bij dit model: laden start pas als de auto afgesloten is, als je hem openklikt pauzeert hij het laden - edit: dit is blijkbaar maar even kort, daarna hervat hij.
Zo'n 100km gereden vandaag, bij een rustige rijstijl en ca. 105 op de snelweg is het verbruik netjes (ik kwam rond de 15kWh/100km uit.

Al met al denk ik een prima auto en hij oogt ook leuk, maar ik moet wel zeggen dat ik wat verwend ben geraakt met de vorige auto's die vol uitgerust waren. Deze Corsa heeft wel stuur- en stoelverwarming, maar verder weinig opties. Dat is dan misschien ook niet helemaal eerlijk vergelijken, bovendien is het toch echt een ander segment qua grootte. Hij lijkt me goed te voldoen voor veel situaties. Zoals gezegd zou ik er niet snel met drie mensen op de achterbank lang mee onderweg gaan, daar is het wat krap voor. Alhoewel, als het moet, kan het gewoon. Ik ben afgelopen jaar nog met iemand met zijn vieren in een Aygo naar Parijs gegaan. Als ik kan kiezen liever iets comfortabeler. Dan wordt de stap naar Ioniq 5 dadelijk des te leuker :)

Nu even het Opel Connect en updaten van het systeem uitpluizen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Luiaard schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:15:
[...]
Laadklep links achter, voor mij blijkt nu zeer onhandig. Ik kan de auto niet zo neerzetten dat ik hem aan mijn laadpaal kan aansluiten. Uiteraard op te lossen, maar niet op heel korte termijn (ik wil nog een parkeerplaats/carport in eigen tuin aanleggen) laad nu voorlopig nog achter mijn tuin.
Dan maar aan een laadpaal in de buurt.
[...]
Te korte kabel? Ik heb ook mijn laadpoort linksachter zitten, maar al parkeer ik met de laadpaal rechtsvoor dan nog kan ik hem met mijn 8m kabel aansluiten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
De (vaste) kabel is 7m, maar het laadpunt zit verder naar voren op mijn schuur gemonteerd, al zo'n 5m verder. Ik zet de auto op dit moment dwars achter de tuin (haaks), waardoor dit in deze specifieke combinatie niet goed uitpakt, of ik de Corsa nu voor- of achteruit parkeer.
Met de laadpunten voorop van de Soul en Kona was het perfect, en ook straks met de Ioniq 5 omdat die rechts zit, maar nu kan ik het niet redden, hoe ik hem ook zet. Het plan is om over een tijdje een parkeerplek/carport of garage te realiseren op het einde van mijn tuin, maar die is er nu nog niet. Voor die tijd is deze Corsa ook wel weer weg. Dus onhandig in deze specifieke situatie, maar niet de moeite om nu direct aanpassingen te doen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Ferry34 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:00:
[...]

Ik heb stekker naast m'n deur, zonnepanelen ook.
Geen pasje niks.

Ook kan ik vanaf m'n huis alvast de verwarming of airco van de auto aanzetten.
Handig want dan is de auto warm of koel en hangt nog aan de stekker.

Betaal zoals gezegd 10 cent per kwh. €6,40 voor 430 km
"Iets" meer dan €1,90 per liter
Omrekenen naar bedrag per liter??
Wel kan je een bedrag per km berekenen, dat is in jouw geval 1,5 cent /km.
Ik zit snel op 6 cent/km ivm openbare laadpalen. Nog steeds de helft van de kosten bij een gemiddelde ICE auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Voor degene die vooral hun auto prive hebben gekocht.

Een vragenlijst over of je een gerepareerde accu zou kiezen als je accu defect is.

https://studieueberelektr...pt=1&hid_screenwidth=1504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
Kaaschef schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:22:
[...]

Omrekenen naar bedrag per liter??
Wel kan je een bedrag per km berekenen, dat is in jouw geval 1,5 cent /km.
Ik zit snel op 6 cent/km ivm openbare laadpalen. Nog steeds de helft van de kosten bij een gemiddelde ICE auto.
Ja dat klopt aardig ja.
Openbare laadpaal is de helft van brandstof tanken.
Thuis laden ongeveer 1/3de van brandstof tanken
Ik betaal de helft van thuis laden

Mijn gemiddeld verbruik ligt overigen 15-16 kwh 100 km

[ Voor 5% gewijzigd door Ferry34 op 06-12-2021 02:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
Ferry34 schreef op maandag 6 december 2021 @ 02:56:
[...]

Ja dat klopt aardig ja.
Openbare laadpaal is de helft van brandstof tanken.
Thuis laden ongeveer 1/3de van brandstof tanken
Ik betaal de helft van thuis laden

Mijn gemiddeld verbruik ligt overigen 15-16 kwh 100 km
Iedere kWh die ik niet teruglever maar in plaats daarvan in de auto stop, kost me de teruglever-vergoeding van 11 cent.
Ik rijd daar 5 a 6 kilometer op. Beetje laadverlies meerekenen...Ik lees hierboven een heel gesprek, ik ga even uit van 7%. Dat is dus (11*1,07) / 5,5 = 2,14 cent per km.

Knappe ICE die het voor 6,5 cent doet. dan moet je met de huidige brandstofprijzen 1:30 rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
Prullenbak84 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:55:
Knappe ICE die het voor 6,5 cent doet. dan moet je met de huidige brandstofprijzen 1:30 rijden :P
Een diesel heeft ook een ICE ;)

(daar ben je het dan weer kwijt aan de MRB)

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 06-12-2021 11:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:55:
[...]

Vw lupo 3l / Audi A2 enters the chat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
assje schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:56:
[...]

Een diesel heeft ook een ICE ;)
Joosie200 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:59:
[...]

Vw lupo 3l / Audi A2 enters the chat.
Dat is waar natuurlijk :)

[ Voor 73% gewijzigd door Prullenbak84 op 06-12-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Clubbers schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:33:
Ik zal vanaf begin zomer 2022 waarschijnlijk een elektrische auto gaan kiezen. Hoe denken jullie in jullie glazen bol dat het dan qua levering zal zijn? Zal de ergste piek van leveringsproblemen geweest zijn of komt die nog?
Verschilt heel erg per merk/model. Ik weet van sommige collega's dat de leverdatum steeds naar achteren geschoven wordt.
In september/oktober bijvoorbeeld een Enyaq besteld en de verwachte leverdatum van juni is inmiddels bijgesteld naar augustus.
En bij de Ioniq 5 en EV6 heb ik levertijd tot 16 maanden gehoord, afhankelijk van de uitvoering.

Mijn in november bestelde Polestar wordt 15 januari geleverd. Momenteel op de boot vanuit China richting Zeebrugge. Daar lijken ze de zaken op orde te hebben of ze hebben daar gewoon een enorme voorraad beschikbaar.

De levertijd van de bestelde laadpaal: tot 6 maanden :X

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
@Clubbers Tja, levertijd:
wat gaat het hardste stijgen:
a/ de vraagkant (BEV kost (straks?) nauwelijks meer dan ICE met lagere TCO en #comfort +jes en wat laadvrees te overwinnen)
b/ de supply?

Ik denk a, maar goed n=1 :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
PeeJay schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:58:
[...]

En bij de Ioniq 5 en EV6 heb ik levertijd tot 16 maanden gehoord, afhankelijk van de uitvoering.
Dat lijkt mij toch wel sterk, eerder 6-8 maanden momenteel volgens mij.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Phusebox schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:42:
[...]

Dat lijkt mij toch wel sterk, eerder 6-8 maanden momenteel volgens mij.
Zou prima kunnen, maar aangezien een collega 10 maanden op zijn Enyaq moet wachten, kijk ik er niet eens meer van op :X

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
houthakker schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:01:
Een BYD e6 in het wild

Niet duur, 60 kWh, maar ja, wel een risicootje.
Ik spot er nu weer een met bj 2018. Heb de short review van Bjørn al gezien. Lijkt op een Kia Rio gemixt met het interieur van een Prius, grotere accupack dan een Leaf / Zoe 40 kWh maar dan wel met ac laden ipv DC.

Door het grotere accupack krijg je er wel 300km op 1 lading uit, vergelijkbaar met een Zoe ZE50. Niet verkeerd voor dat bedrag. Maar ook verre van aërodynamisch qua design. Plus geen netwerk aan dealers dus met zo'n EV waar breng je hem heen voor onderhoud aan de accupack? Regulier onderhoud voor banden, remmen kan overal.

[ Voor 15% gewijzigd door Joosie200 op 07-12-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
houthakker schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:01:
Een BYD e6 in het wild

Niet duur, 60 kWh, maar ja, wel een risicootje.
Je kan BYD Europe vinden in Schiedam. Die zitten daar al heel lang. Ze hebben zelfs laders buiten hangen aan de muur. Dat type hebben ze al een tijdje rijden daar (taxi's meen ik?).

Is vlakbij een garage waar ik heb gewerkt:

https://www.google.nl/map...bfov%3D100!7i13312!8i6656

Aangezicht pand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nn_jQ17sJUaTw5IA2tF8LTbS7ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xc0MTTyDccFTKPzLYXSl9mFF.png?f=fotoalbum_large

Foto van de Chinese lader (stekker Zo'n Chinese Chademo?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-i-sYWQut96OYkioGSayC2yhgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vocRU9i8Xzf1dXsWb7CWC6n0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Stef87 op 07-12-2021 16:56 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 14:14
Chinese ev's gebruiken de GB/T snellaadstandaard

Afbeeldingslocatie: https://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01a3fcd7fe40970b-450wi

en hun laadpoort is dan de omgekeerde van type 2, dus de laadpaalkant in de ev denk ik dan en dan een kabel van male naar male ipv male (laadpaal) naar female (auto)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Ze hebben ook een type 2 laadpaal hangen. Ik heb daar een keer opgeladen in het weekend.. moest niet eens een pas scannen. Mannetje dat naar buiten kwam toen ik de auto op kwam halen vond het raar dat ik daar had geladen. Tsja, je rijdt een EV met lage SOC en je moet toevallig parkeren op de een bedrijventerrein waar een lader hangt.. dan probeer je het gewoon.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Op het eerste gezicht klonk pakweg 11k (excl. btw, dus 13k incl. btw) wel interessant, maar ik zie dat het een hopeloos gedateerd interieur heeft, niks van Apple CarPlay of wat dan ook. En dat de auto 2250kg ofzo weegt. Wordt leuk als er t.z.t. weer een vorm van mrb in rekening gebracht gaat worden. Nee, dan liever een Dacia Spring met subsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Joosie200 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:16:
Ik spot er nu weer een met bj 2018. Heb de short review van Bjørn al gezien. Lijkt op een Kia Rio gemixt met het interieur van een Prius, grotere accupack dan een Leaf / Zoe 40 kWh maar dan wel met ac laden ipv DC.

Door het grotere accupack krijg je er wel 300km op 1 lading uit, vergelijkbaar met een Zoe ZE50. Niet verkeerd voor dat bedrag. Maar ook verre van aërodynamisch qua design. Plus geen netwerk aan dealers dus met zo'n EV waar breng je hem heen voor onderhoud aan de accupack? Regulier onderhoud voor banden, remmen kan overal.
De BYD e6 raad ik echt keihard af voor iedereen die 'm overweegt. Het is waar mensen aan denken wanneer je met een sneer 'Chinese auto' zegt. Er is bespaard op de verkeerde dingen, en dat maakt de auto gewoon veel slechter dan de concurrentie. Onnodig, want we zien ook meer dan genoeg Chinese EVs van uitmuntende kwaliteit (Polestar, Nio, etc.)

De laadsnelheid is extreem laag - je zou zeggen dat hij makkelijk 22kW kan volhouden over het hele laadbereik, maar net als de JAC EVs is de laadsnelheid vanaf ~60% een stuk lager, dus je kunt hem niet echt voor lange afstanden gebruiken.

En het verbruik is heel hoog, hoger dan eigenlijk elke andere EV behalve extreem zwaar spul zoals busjes of een Rivian ofzo. Taxi's die hiermee rondrijden halen misschien 220-250km op 60kWh, terwijl een 40kWh Leaf daar misschien 10-20km onder zit.

Dat plus het matige interieur en de niet zo geweldige prijs maakt het een auto die gewoon niet competitief is tov een, zeg, e-Niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:06:
Op het eerste gezicht klonk pakweg 11k (excl. btw, dus 13k incl. btw) wel interessant, maar ik zie dat het een hopeloos gedateerd interieur heeft, niks van Apple CarPlay of wat dan ook. En dat de auto 2250kg ofzo weegt. Wordt leuk als er t.z.t. weer een vorm van mrb in rekening gebracht gaat worden. Nee, dan liever een Dacia Spring met subsidie.
Gedateerd interieur tot daar aan toe. Ik zag ook reviews waarin de bodem best gemakkelijk beschadigd raakt en dat ze het accupack niet bepaald goed hebben weggewerkt. Dat naast een niet zo praktische laadruimte (achterbank gaat niet plat) en bovendien geen netwerk geeft te denken. Schijnbaar zitten ze dus in NL met een kantoor maar richten zij zich vooral op de taxi markt ipv consument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mux schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:40:
[...]

De BYD e6 raad ik echt keihard af voor iedereen die 'm overweegt. Het is waar mensen aan denken wanneer je met een sneer 'Chinese auto' zegt. Er is bespaard op de verkeerde dingen, en dat maakt de auto gewoon veel slechter dan de concurrentie. Onnodig, want we zien ook meer dan genoeg Chinese EVs van uitmuntende kwaliteit (Polestar, Nio, etc.)

De laadsnelheid is extreem laag - je zou zeggen dat hij makkelijk 22kW kan volhouden over het hele laadbereik, maar net als de JAC EVs is de laadsnelheid vanaf ~60% een stuk lager, dus je kunt hem niet echt voor lange afstanden gebruiken.

En het verbruik is heel hoog, hoger dan eigenlijk elke andere EV behalve extreem zwaar spul zoals busjes of een Rivian ofzo. Taxi's die hiermee rondrijden halen misschien 220-250km op 60kWh, terwijl een 40kWh Leaf daar misschien 10-20km onder zit.

Dat plus het matige interieur en de niet zo geweldige prijs maakt het een auto die gewoon niet competitief is tov een, zeg, e-Niro.
Ik ben het 90% met je eens als ik het allemaal zo lees.

Waar ik het niet mee eens ben zit hem erin dat je volgens mij nieuwprijs aan het vergelijken bent en daarmee afsluit met een vergelijking met de e-Niro. Dat is natuurlijk totaal niet waar je mee moet vergelijken als we zien dat ze tweedehands voor 11-13k te koop staan. Dat is verre van e-Niro territorium. De meeste e-Niro's zitten vanaf 30k, daar kan je dus bijna 3 BYD's van kopen. Kortom: los van alle hele goede argumenten die je noemt over verbruik, afwerking, laadsnelheid, etc. moet je dit dus niet met een e-Niro of Polestar vergelijken. Dat is alsof je de Dacia Spring gaat vergelijken met de Renault ZOE omdat ze uit hetzelfde concern komen. Ook een VW Up en een ID.3/4 moet je niet met elkaar vergelijken.

De enige juiste vergelijking is met andere tweedehands auto's in die prijsklasse en dan hebben we het over de eerste generatie Renault ZOE, Nissan Leaf en misschien de BMW i3. Zelfs dan ben ik het dus helemaal met je standpunten eens, enige voordeel wat de BYD dan nog heeft is dat die in absolute zin wel verder komt, maar inderdaad: 60 kWh accu en 250 km bereik in meest gunstigste geval is niet bepaald zuinig te noemen.

Punt is wel dat als je kijkt naar 200-250 km real-world range, dat er tweedehands weinig voor leuke prijzen te verkrijgen is. Die auto's zijn allemaal nog net te nieuw om voor 10-15k te koop te staan. Dus puur vanuit dat oogpunt snap ik dat sommige mensen naar de BYD kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:50
Tja, ik weet nooit zo goed wat ik van die NCAP test moet denken. Vaak vinden ze dat er bep veiligheidsopties op moeten zitten en trekken daarvoor sterren af. En dat terwijl de auto's gewoon veilig zijn. Dus die 0 sterren zegt naar mijn idee niet zoveel, behalve dat er sommige opties niet op zitten. Terwijl naar mijn idee 0 sterren zou moeten zeggen dat de auto onveilig is.

Dit geldt in dit geval trouwens vooral voor de Dacia, uit het rapport zie je nl. dat de 2021 Zoe wel degelijk slechter is gaan scoren in de crashtesten tov eerdere modellen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Lekker sensatie zoekende publicatie.
Er wordt in het gemak even voorbij gegaan dat het model eigenlijk niet veel veranderd is sinds de introdcutie van 2013 en dat de NCAP testen eigenlijk ieder jaar aan inflatie onderhevig zijn.

Korte tijdlijn:
  • 12/2021 - Renault Zoe 0 Sterren NCAP
  • 10/2020 NCAP voegt Assisted driving test toe
  • 01/2020 Crash Test aangepast
  • 01/2020 Nieuwe Veiligheids Test
  • 01/2018 Nieuwe fietsveiligheidstest
  • 01/2016 Nieuwe veiligheidstest kinderen
  • 01/2015 Nieuwe veiligheidstest voetgangers
  • 01/2015 Nieuwe frontale crash test
  • 01/2014 Nieuwe veiligheids test
  • 2013 Renault Zoe een 5 sterren rating volgens de NCAP
Oftwel een betere verslaggeving zou zijn: Een auto met een basis van ruim 8 jaar oud volstaat niet in de nieuwste aangescherpte NCAP crashtests.

Maar ja, dat klikt een stuk minder natuurlijk.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blonde Tux schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:42:
[...]

Er wordt in het gemak even voorbij gegaan dat het model eigenlijk niet veel veranderd is sinds de introdcutie van 2013 en dat de NCAP testen eigenlijk ieder jaar aan inflatie onderhevig zijn.
Maar wel:
Het NCAP heeft onder andere kritiek op de zijairbag, die slechter zou zijn dan in eerdere modellen.
en
Volgens Euro NCAP bezuinigde Renault zelfs op de veiligheid door een zijairbag te monteren die niet langer het hoofd én de borstkas beschermt, maar alleen nog maar de laatste. Verder luidt het vernietigende oordeel dat de Zoe over het geheel genomen slechte bescherming biedt bij crashes, kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers niet goed beschermt bij een ongeval en ook geen goede veiligheidssystemen aan boord heeft. Oftewel: ondermaats naar de hedendaagse, hoger liggende maatstaven.

Michel van Ratingen, Secretaris-Generaal van Euro NCAP, boort de Zoe en de Spring in zijn commentaar nog verder de grond in. "Renault stond ooit synoniem voor veiligheid", stelt hij. "Maar deze teleurstellende resultaten voor de Zoe en de Dacia Spring laten zien dat veiligheid een bijzaak is bij de transitie van de fabrikant naar elektrische modellen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Blonde Tux schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:42:
[...]

Korte tijdlijn:
  • 12/2021 - Renault Zoe 0 Sterren NCAP
  • 10/2020 NCAP voegt Assisted driving test toe
  • 01/2020 Crash Test aangepast
  • 01/2020 Nieuwe Veiligheids Test
  • 01/2018 Nieuwe fietsveiligheidstest
  • 01/2016 Nieuwe veiligheidstest kinderen
  • 01/2015 Nieuwe veiligheidstest voetgangers
  • 01/2015 Nieuwe frontale crash test
  • 01/2014 Nieuwe veiligheids test
  • 2013 Renault Zoe een 5 sterren rating volgens de NCAP
Oftwel een betere verslaggeving zou zijn: Een auto met een basis van ruim 8 jaar oud volstaat niet in de nieuwste aangescherpte NCAP crashtests.

Maar ja, dat klikt een stuk minder natuurlijk.
Als je de testen ziet en leest zie je toch echt dat de 2021 versie minder goed door de testen komt. En dat dus niet alleen de testen zwaarder geworden zijn, maar de Zoe daarnaast ook gewoon slechter is geworden.

Je kunt je natuurlijk wel afvragen wat de sterren nu echt zeggen als je door niet al te grote verschillen in 8 jaar van 5 naar 0 sterren gaat. Want met een logische schaalverdeling zou ik eerder verwachten dat ie nu op 2 of 3 uit zou moeten komen. De auto is nl. gewoon goedgekeurd en voldoet aan alle eisen. En bij 0 sterren denk ik toch aan een echt onveilige auto.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
redwing schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:58:
En bij 0 sterren denk ik toch aan een echt onveilige auto.
Zo zou ik het ook zien, maar als het een echt onveilige auto is dan zou die niet wellicht niet eens goedgekeurd zijn.

Dus dan is 0 sterren het minimale is en als er genoeg extra's zijn komen er meer sterren bij.

Maar dan nog vind ik het wel apart dat er in relatief korte tijd zo'n groot verschil is. Ook al is de auto zelf iets minder goed geworden.

Nu is het blijkbaar een keurmerk waar je weinig aan hebt omdat de 5 sterren van een paar jaar geleden minder waard zijn dan nu. Dan kan je dus een auto die nu 3 sterren heeft misschien wel beter kopen dan een auto die 2 jaar geleden 4 sterren heeft gekregen. Maar iedere consument zal natuurlijk denken dat die met 4 sterren beter is.

Als ze de waardering van hun eigen sterren aanpassen dan zouden ze ook alle auto's opnieuw moeten laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
JeroenE schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:28:
[...]
Zo zou ik het ook zien, maar als het een echt onveilige auto is dan zou die niet wellicht niet eens goedgekeurd zijn.

Dus dan is 0 sterren het minimale is en als er genoeg extra's zijn komen er meer sterren bij.

Maar dan nog vind ik het wel apart dat er in relatief korte tijd zo'n groot verschil is. Ook al is de auto zelf iets minder goed geworden.

Nu is het blijkbaar een keurmerk waar je weinig aan hebt omdat de 5 sterren van een paar jaar geleden minder waard zijn dan nu. Dan kan je dus een auto die nu 3 sterren heeft misschien wel beter kopen dan een auto die 2 jaar geleden 4 sterren heeft gekregen. Maar iedere consument zal natuurlijk denken dat die met 4 sterren beter is.

Als ze de waardering van hun eigen sterren aanpassen dan zouden ze ook alle auto's opnieuw moeten laten testen.
reden van 0 sterren is omdat hulpassistenten zwaarder wegen tegenwoordig. auto heeft geen standaard lane assist of automatische noodrem, maar wel als optie. dingen wat als optie wordt geleverd wordt niet meegenomen in het besluit. er kan alleen een sub-rating komen voor de optionele, mits de test auto deze ook bevat, maar dat had het ook niet.

dus 0 sterren, met beide optionele opties had het met gemak 2 sterren gehaald.

Dit is niet om 0 sterren goed te praten, maar wel belangrijk om de achterliggende gedachte van testen te weten.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Simply1337 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:41:
reden van 0 sterren is omdat hulpassistenten zwaarder wegen tegenwoordig.
Ja, maar dat is dus precies mijn punt. Als ik de sterrentest van dit jaar niet kan vergelijken met die van vorig jaar wat heb je er dan aan? Niet alle auto's worden dit jaar getest dus dan kan je allen vergelijken met auto's die toevallig in hetzelfde jaar worden getest. Dat is voor zover ik weet geen algemene kennis.

Als dit zo overduidelijk zou zijn dan was er ook geen artikel over geschreven. In dat artikel wordt er ook geen woord gerept dat het verschil in sterren ook komt doordat de waardering van de sterren is veranderd. Wat het artikel wel zegt is dat het doel van deze test juist is om auto's onderling te kunnen vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
De edition one / riviera en zelfs intens hebben de rijhulpsystemen en sensoren wel aan boord. Maar als ze dat alleen meenemen als standaard uitrusting en anders niet en de waarde van een 1/2/3/4/5 ster doorlopend gewijzigd word heeft zo'n ncap uitslag voor mij als consument weinig toegevoegde waarde.

Eentje zonder een ster daarvan verwacht ik dat het gehele chassis in elkaar vormt als een harmonica, airbags niet uitklappen, alles houtje touwtje in elkaar steekt. Ik had qua ZOE ZE50 de Intens op het oog en die heeft wel rijhulpsystemen, dodehoekblinker, lane assist. Als de ncap dan enkel de life versie test wat de meest basic variant is vind ik de test niet toereikend genoeg. Geef dan een oordeel over de intens of hoger met een * = de life uitvoering beschikt over geen aanvullende systemen en komt op 0 uit.

Dan pas kun je als consument je beter informeren. Als je alleen afgaat op clickbait titels zou je namelijk alle varianten van de ZE50 mijden want onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Inderdaad, ik heb nml de Intens ZE50 (Spaanse uitvoering) en die heeft dat allemaal inderdaad.

Bovendien is het ook nog eens zo dat verschillende landen verschillende versies en uitvoeringen hebben onder dezelfde naam. Een Zen in Spanje is bv niet hetzelfde als een Zen in Nederland: Dus de geteste Life versie is helemaal niet representatief voor alle modellen in heel Europa.

Ik vind het dus behoorlijk misleidend.

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
Joosie200 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:20:
De edition one / riviera en zelfs intens hebben de rijhulpsystemen en sensoren wel aan boord. Maar als ze dat alleen meenemen als standaard uitrusting en anders niet en de waarde van een 1/2/3/4/5 ster doorlopend gewijzigd word heeft zo'n ncap uitslag voor mij als consument weinig toegevoegde waarde.

Eentje zonder een ster daarvan verwacht ik dat het gehele chassis in elkaar vormt als een harmonica, airbags niet uitklappen, alles houtje touwtje in elkaar steekt. Ik had qua ZOE ZE50 de Intens op het oog en die heeft wel rijhulpsystemen, dodehoekblinker, lane assist. Als de ncap dan enkel de life versie test wat de meest basic variant is vind ik de test niet toereikend genoeg. Geef dan een oordeel over de intens of hoger met een * = de life uitvoering beschikt over geen aanvullende systemen en komt op 0 uit.

Dan pas kun je als consument je beter informeren. Als je alleen afgaat op clickbait titels zou je namelijk alle varianten van de ZE50 mijden want onveilig.
Heel simpel gezegd is het toch lees de test even, en ik weet het heel veel mensen zullen dat niet doen. Die zien alleen de sterren. :+ Ik moet eerlijk zeggen wanneer ik even vluchtig naar de scores op zich kijk zou ik beide auto's misschien ook wel mijden ja. Zeker wanneer je ziet dat de Fiat 500e aanzienlijk beter scoort in de categorieën inzittenden.

Die mindere score heeft in dit geval dus niet alleen te maken met optionele veiligheidszaken maar ook met de manier waarop de auto gebouwd is, hoe de krachten worden verwerkt en in dit geval blijkbaar ook hoe goed de airbag werkt en wat hij allemaal beschermd.

Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het slechte auto's zijn hoor, ik vind het echter wel opmerkelijk dat ze zoveel lager scoren ten opzichte van andere auto's uit dezelfde klasse, op juist die twee zaken.

De laatste "supermini" die zo slecht scoorde was de 2018 Fiat Panda :+ Nu vind ik de term supermini overigens wel wat misleidend, Lees: Fiesta, Clio, Yaris, 208 tegenover de 500, i10, Up! Aygo. :+ Die zou ik persoonlijk wel in een aparte klasse zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 09-12-2021 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
TIGER1125 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:45:
[...]
Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het slechte auto's zijn hoor, ik vind het echter wel opmerkelijk dat ze zoveel lager scoren ten opzichte van andere auto's uit dezelfde klasse, op juist die twee zaken.
Ik reageer ook niet persoonlijk naar jou in dit geval want don't shoot the messenger. Maar om aan te geven dat er genoeg vraagtekens te stellen zijn bij de manier waarop ncap auto's beoordeeld.

En als die zij airbag werkelijk zo slecht bescherming biedt recall in 321... Mijn huidige Honda Civic Hybrid had ook slecht aangeschreven airbags en die zaten notabene op de bestuurders en bijrijdersstoel frontaal. Het weerhield mij niet om die auto te kopen boven een prius of insight.

YouTube: Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?

Aankoopadvies mede mogelijk gemaakt door het ministerie. Spoiler alert: EV's zijn door vrijstelling van MRB goedkoper zelfs met hogere afschrijving inbegrepen. Vertel eens iets nieuws. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
Joosie200 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:54:
[...]

Ik reageer ook niet persoonlijk naar jou in dit geval want don't shoot the messenger. Maar om aan te geven dat er genoeg vraagtekens te stellen zijn bij de manier waarop ncap auto's beoordeeld.

En als die zij airbag werkelijk zo slecht bescherming biedt recall in 321... Mijn huidige Honda Civic Hybrid had ook slecht aangeschreven airbags en die zaten notabene op de bestuurders en bijrijdersstoel frontaal. Het weerhield mij niet om die auto te kopen boven een prius of insight.

YouTube: Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?

Aankoopadvies mede mogelijk gemaakt door het ministerie. Spoiler alert: EV's zijn door vrijstelling van MRB goedkoper zelfs met hogere afschrijving inbegrepen. Vertel eens iets nieuws. :P
Oh zo vatte ik het ook niet op hoor, maar ik ben het zeker wel met je eens dat daar vraagtekens bij te stellen zijn hoor. :*)

Ik vond het alleen wel echt opmerkelijk dat beide auto's zo bizar laag scoren in de inzittenden hoek, dat een Fiat 500e zoveel veiliger.

Uiteindelijk kopen een hoop mensen toch ook gewoon op gevoel of op prijs een auto, kan hun het aantal sterren dan schelen. :+ En over een paar jaar zij mensen het toch alweer vergeten en kopen ze die auto's tweedehands zonder zich druk te maken over NCAP scores en dergelijke. 8)

Aanvulling:
Hmmm, blijkbaar hebben wij als particulier ook op gevoel een auto gekocht want die komt in het filmpje niet voor. :+

[ Voor 4% gewijzigd door TIGER1125 op 09-12-2021 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
TIGER1125 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:45:
[...]

Heel simpel gezegd is het toch lees de test even, en ik weet het heel veel mensen zullen dat niet doen. Die zien alleen de sterren. :+
niet eens "lees", kijk die beelden eens jongens

kijk hoe de zoe de zijdelingse tests absorbeert, is toch slecht? daarbij maakt het geen reet uit of je de life, zen, intens of riviera trim hebt.

elke NIEUWE zoe VANAF 11/2019 komt standaard met de veiligheidssnufjes zoals line keep assist, bordherkenning en frontale botsing herkenners. overige veilige dingen die je kunt aanvinken zijn dode hoek sensoren in de spiegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Coasterfreak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:59:
[...]
kijk hoe de zoe de zijdelingse tests absorbeert, is toch slecht? daarbij maakt het geen reet uit of je de life, zen, intens of riviera trim hebt.
das ruk
Coasterfreak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:59:
[...]
elke NIEUWE zoe VANAF 11/2019 komt standaard met de veiligheidssnufjes zoals line keep assist, bordherkenning en frontale botsing herkenners. overige veilige dingen die je kunt aanvinken zijn dode hoek sensoren in de spiegels.
Ehm.. nee Alleen Intens heeft alles standaard,
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oICYSNG.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
o ok, dacht dat ze het vroeger wel hadden.

als je kijkt naar de beelden zie je ook dat ze niet de goedkope life velgen hebben, dus minimaal zen+++ trim, niet dat het veel uitmaakt als je op de achterbank zit en ge-T-boned wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
Coasterfreak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:14:
o ok, dacht dat ze het vroeger wel hadden.

als je kijkt naar de beelden zie je ook dat ze niet de goedkope life velgen hebben, dus minimaal zen+++ trim, niet dat het veel uitmaakt als je op de achterbank zit en ge-T-boned wordt
ZEN*
* Tested variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-09 15:21
Vandaag moest ik onderweg laden en voor het eerst moest ik wachten bij een Fastned omdat er 6 auto’s stonden te laden. Ik hoop niet dat dit een voorbode was hoe het de komende jaren gaat worden.

Het was om 13.30 uur vlak bij Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Laatst online: 03-09 21:56
TIGER1125 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:58:
[...]. ....knip....

Uiteindelijk kopen een hoop mensen toch ook gewoon op gevoel of op prijs een auto, kan hun het aantal sterren dan schelen. :+ En over een paar jaar zij mensen het toch alweer vergeten en kopen ze die auto's tweedehands zonder zich druk te maken over NCAP scores en dergelijke. 8)

Aanvulling:
Hmmm, blijkbaar hebben wij als particulier ook op gevoel een auto gekocht want die komt in het filmpje niet voor. :+
Het is nog erger, je komt als consument bij de tweedehands autodealer, en daar zegt de glibberige verkoper op zwarte lak schoentjes vol overgave:"In de EuroNCAP test van 2013 scoorde deze auto 5 sterren, de hoogst mogelijke score" veel veiliger kan je niet krijgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
RonaldPr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:31:
Vandaag moest ik onderweg laden en voor het eerst moest ik wachten bij een Fastned omdat er 6 auto’s stonden te laden. Ik hoop niet dat dit een voorbode was hoe het de komende jaren gaat worden.

Het was om 13.30 uur vlak bij Zwolle.
Laatst nog een artikel gelezen van The Economist: A lack of chargers could stall the electric-vehicle revolution

Tot nu toe alleen 1x meegemaakt dat we echt moesten wachten voor het snelladen, maar hier bij de publieke laadpalen is het wel echt zichtbaar dat het steeds drukker wordt

[ Voor 12% gewijzigd door hallom op 10-12-2021 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nederland is ook niet echt een goed voorbeeld van 'laderdrukte' - Nederland alleen al heeft anderhalf keer zoveel laadpalen als de VS, ondanks dat we een 200 keer zo klein land zijn.

Wil niet zeggen dat er nooit drukte is bij laders hier, maar het probleem is nog goed te overzien en er wordt vrij hard aan infrastructuur gewerkt. In de VS heb je serieus grote steden zonder enige publieke laadinfrastructuur - geen snelladers maar ook geen bruikbare AC-palen. Vaak is je enige optie een gratis laadpaal bij winkels (die altijd bezet is) of meeliften op een privélaadpaal. En dit heeft ook alles te maken met de manier waarop in de VS steden worden gebouwd; in Nederland kun je 1000 mensen in een straat hebben wonen op 250m van elkaar, en is de kans vrij groot dat er genoeg EV-eigenaren zijn om een laadpaal commercieel interessant te maken. In de VS is de bevolkingsdichtheid in woonwijken al gauw 20-50x zo laag, en dat betekent dat je al gauw minutenlang rijdt - of tientallen minuten moet lopen - om bij een publieke laadpaal te komen, zelfs met dezelfde 'dichtheid' aan laadpalen.

Het is dus een veel groter probleem in de VS om goeie publieke laadinfrastructuur aan te leggen dan hier, zelfs als ze al zouden voorlopen op NL (wat duidelijk niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kreeg net een email van Tesla over mijn Model X order. Bijzonder om te zien dat ze geen nieuwe orders meer aannemen voor de EU voorlopig
Beste Notna,

Wij contacteren u over de timing van uw Model X bestelling.

Wij zijn bezig met het opschalen van de productie, waardoor de lancering voor landen buiten Noord‑Amerika vertraagd is. Wij houden u op de hoogte in uw Tesla Account over leveringsdata zodra de productie van uw Model X van start gaat. De schatting is dat leveringen buiten Noord‑Amerika vanaf de tweede helft van 2022 gaan plaatsvinden.

Wij zullen geen nieuwe bestellingen meer aannemen voor Model S en Model X in landen buiten Noord‑Amerika. Uw Model X behoudt de aankoopprijs van de datum waarop uw besteld heeft mits u geen aanpassingen aanbrengt in uw Vehicle Configuration.

Vraag een terugbelverzoek aan met een Tesla Advisor indien u uw Order Fee voor een ander model wilt gebruiken of als u uw bestelling wilt annuleren.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijk groet,
Het Tesla Team
Niets dat ik niet al wist of een vermoeden over had, maar toch. Zal mij benieuwen hoe goed ze die verwachting waar kunnen maken.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Niet helemaal EV, maar wel related en ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Het verschil is hier dus echt, de "legal approval". Lekker overdreven en biased titel wel weer...

Tot 60 km/u op de snelweg is wel echt een suffe feature, maar in ieder geval wat vooruitgang

https://europe.autonews.c...nds-free-driving-highways

[ Voor 23% gewijzigd door JohanB op 10-12-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JohanB schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:00:
Niet helemaal EV, maar wel related en ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Het verschil is hier dus echt, de "legal approval". Lekker overdreven en biased titel wel weer...

https://europe.autonews.c...nds-free-driving-highways
Hoorde het vanmorgen op Radio 1 inderdaad. De EQS krijgt het ook als eerste. Dus vind het hier wel kunnen. Tot 60km/h L3.

L4/L5 gaat ook niet (snel) komen aldus de presentator. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De keuze voor een elektrisch voertuig is vaak gebaseerd op het energieverbruik en dus op de kosten van opladen. De informatie in de boordcomputer is echter slechts het halve verhaal: ze tonen alleen het verbruik voor de rit - verliezen tijdens het laadproces worden niet meegerekend, maar moeten worden betaald. ADAC onderzocht 15 e-auto's op hun werkelijke verbruik aan het laadstation in vergelijking met de informatie op de boordcomputer. Resultaat: Afhankelijk van het voertuig verschillen de cijfers 10 tot 25 procent.

Afbeeldingslocatie: https://presse.adac.de/meldungen/adac-ev/technik/img/bordcomputerneu-zoom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
mux schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:24:
En dit heeft ook alles te maken met de manier waarop in de VS steden worden gebouwd; in Nederland kun je 1000 mensen in een straat hebben wonen op 250m van elkaar, en is de kans vrij groot dat er genoeg EV-eigenaren zijn om een laadpaal commercieel interessant te maken. In de VS is de bevolkingsdichtheid in woonwijken al gauw 20-50x zo laag, en dat betekent dat je al gauw minutenlang rijdt - of tientallen minuten moet lopen - om bij een publieke laadpaal te komen, zelfs met dezelfde 'dichtheid' aan laadpalen.
Maar in hoeverre is dit een probleem als iedereen voldoende parkeergelegenheid op eigen grond heeft?

Als er dan een laagdrempelig systeem komt om deze prive palen open te stellen voor publiek is het wellicht relatief eenvoudig op te lossen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@assje Op je bestemming is dit potentieel een probleem. Want daar wil je wat bijladen om weer terug te kunnen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

assje schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:30:
[...]

Maar in hoeverre is dit een probleem als iedereen voldoende parkeergelegenheid op eigen grond heeft?

Als er dan een laagdrempelig systeem komt om deze prive palen open te stellen voor publiek is het wellicht relatief eenvoudig op te lossen?
Je blijft echter zitten met het probleem dat alles ver weg is en er geen serieuze mogelijkheid is ergens te komen met iets anders dan een auto. Het is een grote cultuurschok om in de VS - specifiek suburbia - rond te lopen. Er zijn geen stoepen, de straten in een woonwijk zijn zo breed als een driebaans snelweg en de dichtstbijzijnde voorzieningen zijn letterlijk een uur lopen. Dus je kunt wel bij een 'buurman' kunnen laden - als die buurman niet in jouw cul-de-sac woont of het niet OK vindt dat jouw auto op zijn oprit staat heb je nog steeds pech.

In Nederland is het makkelijk; als iets 250m verderop is heb je een garantie dat je daar veilig en vrij naartoe kunt lopen. Dat is gewoon niet het geval in een groot deel van de VS. Publieke infrastructuur is echt een compleet andere wereld daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
ZuinigeRijder schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:40:
De keuze voor een elektrisch voertuig is vaak gebaseerd op het energieverbruik en dus op de kosten van opladen. De informatie in de boordcomputer is echter slechts het halve verhaal: ze tonen alleen het verbruik voor de rit - verliezen tijdens het laadproces worden niet meegerekend, maar moeten worden betaald. ADAC onderzocht 15 e-auto's op hun werkelijke verbruik aan het laadstation in vergelijking met de informatie op de boordcomputer. Resultaat: Afhankelijk van het voertuig verschillen de cijfers 10 tot 25 procent.

[Afbeelding]
Volgens mij worden (in Nederland) electrische auto's niet gekocht op basis van het stroomverbruik, maar op het bijtellingsbedrag :9

Maar goed, die afwijking is hoger dan wat ik zelf in praktijk ervaar met mijn Tesla M3. Ik heb, over 25K km een gemiddeld verbruik (afgenomen kWh voor laden) van 5.66 KM / kWh, ofwel 176 Wh/KM. De norm van Tesla is 136 Wh/KM. Ik verbruik (jinclusief laadverliezen, maar ook pre-conditioning, rijden met aanhanger, rijden in de winter, etc.) dus 25% meer dan de EPA norm.

Los daarvan, ADAC stelt dat electrische auto's voornamelijk op basis van electriciteitsverbruik gekocht worden. In dat geval hadden ze beter een tabel kunnen maken met het "werkelijke" energyverbruik inclusief laadverliezen dat uit hun test komt. Nu laten ze alleen zien wie er de hoogste afwijking heeft.

Zoals hieronder dus, ergo koop een kleine auto of een Hyundai IoniQ :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ2-y-VykuELqW_jmh4VPkpZcEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nNrzXJGGX9QJ4L21CmiHH7B0.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door MrBasta op 13-12-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
assje schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:30:
[...]
Deze oplossingen zijn er ook wel (VandeBron, E-Flux) maar vaak is het ook je eigen parkeerplaats die je niet zo maar kan missen. De opbrengst ervan is daarnaast minimaal dus is maar de vraag of je die zekerheid van zelf te kunnen laden daarvoor wilt opgeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 13-12-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
MrBasta schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:17:
[...]

Volgens mij worden (in Nederland) electrische auto's niet gekocht op basis van het stroomverbruik, maar op het bijtellingsbedrag :9

Maar goed, die afwijking is hoger dan wat ik zelf in praktijk ervaar met mijn Tesla M3. Ik heb, over 25K km een gemiddeld verbruik (afgenomen kWh voor laden) van 5.66 KM / kWh, ofwel 176 Wh/KM. De norm van Tesla is 136 Wh/KM. Ik verbruik (jinclusief laadverliezen, maar ook pre-conditioning, rijden met aanhanger, rijden in de winter, etc.) dus 25% meer dan de EPA norm.

Los daarvan, ADAC stelt dat electrische auto's voornamelijk op basis van electriciteitsverbruik gekocht worden. In dat geval hadden ze beter een tabel kunnen maken met het "werkelijke" energyverbruik inclusief laadverliezen dat uit hun test komt. Nu laten ze alleen zien wie er de hoogste afwijking heeft.

Zoals hieronder dus, ergo koop een kleine auto of een Hyundai IoniQ :)

[Afbeelding]
Ook in Duitsland kopen ze denk ik geen auto's op basis van verbruik, gewoon weer simpele anti EV redenatie. "je wil toch zuinig, daarom koop je het toch? Nou dat is het dus minder..."

Wat zegt je auto over die 25k verbruikt? Want dat kan wel kloppen toch, als ie bij jou bijv 150 Wh/KM gemiddeld aangeef. (176 Wh/km is trouwens ook wel netjes, daar komen velen niet aan zelfs op de boordcomputer)

Blijft in je tabel toch interessant dat er zoveel met vebruiks cijfers nog steeds (kan) gesjoemeld wordt(en). de ICE versies lijker daar (inmiddels) toch beter uit te komen: https://www.adac.de/rund-...computer-verbrauchswerte/

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 13-12-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Is er trouwens ergens een echt goede view van de (life cycle) efficientie van elektrische auto's?

Ik probeer een business case te bouwen, maar kom er toch nog niet helemaal uit in het huidige Nederland. Geen exterme details, maar zou grofweg juist moeten zijn

ICE
100% brandstof
90% raffineer efficientie (8-10% wt% of crude for refining: link
90% supply chain efficientie
25-30% efficientie van ICE (Wiki)
= 20-25 % efficientie geleverd aan wielen

EV:
111% brandstof (energy mix NL grofweg., CBS. Even de 11 erbij op voor reken gemak
35% brandstof conversie naar electrisch bij eind-punt (EIA)
95% laad efficientie (laadverliezen)
75% electric to power (bron)
= 27.5 efficientie geleverd aan wielen, wat geen enorm groot verschil lijkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBasta
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:22
JohanB schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:24:
Is er trouwens ergens een echt goede view van de (life cycle) efficientie van elektrische auto's?

Ik probeer een business case te bouwen, maar kom er toch nog niet helemaal uit in het huidige Nederland. Geen exterme details, maar zou grofweg juist moeten zijn

ICE
100% brandstof
90% raffineer efficientie (8-10% wt% of crude for refining: link
90% supply chain efficientie
25-30% efficientie van ICE (Wiki)
= 20-25 % efficientie geleverd aan wielen

EV:
111% brandstof (energy mix NL grofweg., CBS. Even de 11 erbij op voor reken gemak
Ik denk dat hier alles staat wat je zou kunnen / willen weten: https://www.avere.org/our-communication-and-myth-debunking/

Nog specifieker : https://www.avere.org/wp-...versus-Verbrenner_CO2.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door MrBasta op 13-12-2021 13:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarryH
@JohanB Kijk op twitter naar @aukehoekstra

Hij heeft op twitter een aantal draadjes gepind met goede bronnen.

Spoiler: de EV komt er beter uit dan in jouw vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ik denk dat het belangrijkste om te bedenken is dat bij EV de uitstoot van het opwekken locaal is en ook veel makkelijker en sneller te vergroenen is. Dus ook al lijkt de voorsprong van de EV relatief laag, wordt die continue groter doordat de energiemix steeds groener wordt. Dat is veel makkelijker dan de alle auto's op de weg te vervangen en te voorzien van betere filters/motoren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Super dit moet het oplossen, wat een draken van artikelen schrijft Auke trouwens...

@redwing het ging vooral om de komende 3-4 jar ivm lease termijn, maar er is zeker upside in hoe deze auto's zullen blijven rondrijden

[ Voor 30% gewijzigd door JohanB op 13-12-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
JohanB schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:01:
Super dit moet het oplossen, wat een draken van artikelen schrijft Auke trouwens...

@redwing het ging vooral om de komende 3-4 jar ivm lease termijn, maar er is zeker upside in hoe deze auto's zullen blijven rondrijden
Als je de artikels van Auke wilt lezen zul je inderdaad wat tijd en moeite erin moeten stoppen. Als je daar zin in hebt is het wel heel goede informatie :)

En ook over de komende 3-4 jaar zul je dat verschil al heel duidelijk zien. Kijk maar eens wat de CO2-doelstellingen zijn en wat we verwachten te halen. Je zult zien dat dat zelfs per jaar bekeken al een aardige verbetering is. Pas geleden is b.v. nog besloten om een kolencentrale te sluiten.
Oftewel als het je om het milieu gaat is de EV momenteel onbetwistbaar de beste optie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:23
JohanB schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:24:
(...)

EV:
Energie =! elektriciteit. Met stroom zijn we al een stukje verder in de verduurzaming, relatief gesproken. In 2020 was 26% van de stroom (CBS) duurzaam. Dit jaar zullen we over de 30% gaan naar verwachting.

Als je het echt goed zou willen doen zou je die opwek moeten verdisconteren. Een liter benzine blijft altijd 2,3 kg CO2 uitstoten. Een kilowattuur elektriciteit is volgend jaar al weer duurzamer, en een jaar later nog meer.

Uit de KEV van het PBL kan je veel informatie halen. in 2019 was de uitstoot van een kilwattuur nog 350 gram CO2. In 2030 zal dat naar verwachting gedaald zijn tot 150 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 19-09 12:06
Wellicht kan deze link ook nog helpen als je wil uitsplitsen naar groen, grijs en mix:

https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/

[ Voor 18% gewijzigd door pmiddeld op 13-12-2021 16:05 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:53
Op termijn zou ik graag mijn Nissan Leaf eens vervangen.

Dus ik zit met een schuin oog te kijken naar de Opel Ampera E. Zo op papier lijkt me dat een goeie vervanging. Range 300 km, dat is grofweg dubbel van wat ik nu haal met mijn Leaf. Volgens mij is het een redelijk ruime auto, hoewel er maar 5 bananendozen in passen volgens Bjorn. Maar... Ik weet dat er issues met de batterij van de Opel zijn, en er is ook nog een garantie probleem, denk ik, omdat Opel in Europa is overgenomen door Stellantis, toch?

Hoe gaat het nu met de Opel Ampera E? Zijn er hier liefhebbers?
Krijgt die auto nou een nieuwe accu?
Hoe gaat het nu met service, nog steeds via Opel?
Zit er garantie op de batterij van een ex-lease auto als je die nu koopt van een lease maatschappij?
Kun je een trekhaak op een Opel Ampera e plaatsen?

Vanavond heb ik een proefrit, waar zou ik op moeten letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
haaibaa2 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:43:

Dus ik zit met een schuin oog te kijken naar de Opel Ampera E. Zo op papier lijkt me dat een goeie vervanging. Range 300 km, dat is grofweg dubbel van wat ik nu haal met mijn Leaf. Volgens mij is het een redelijk ruime auto, hoewel er maar 5 bananendozen in passen volgens Bjorn. Maar... Ik weet dat er issues met de batterij van de Opel zijn, en er is ook nog een garantie probleem, denk ik, omdat Opel in Europa is overgenomen door Stellantis, toch?

Zit er garantie op de batterij van een ex-lease auto als je die nu koopt van een lease maatschappij?

Prima auto. In de zomer is 450km mogelijk. Hij is ook behoorlijk snel.

Stoelen zijn wat vlak, veel vinden dit een minpuntje.

Iedereen krijgt nieuwe batterij met meer capaciteit. (Mooi!) onderhoud is via Opel.

Zijn meerdere opel Ampera-E Rijders hier. (Ben ff forumnaam kwijt van iemand met een rolex plaatje, wie..?)

Laatst verkocht waren ze (misschien handig om te weten) 28-32k nieuw.

*edit*
Trekhaak voor caravan, nee. Trekhaak voor fietsen oid: dat mag en kan geloof ik wel!

Op ovi.rdw kan je kijken naar officiële trekgewichten

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 15-12-2021 13:59 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik kreeg het volgende bericht via via doorgespeeld. Gratis laden bij de BP, zo lijkt het. Ik heb het nog niet geverifieerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz1qeuZnGiHbGSz91zg-6YEqj8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAnxptXBraL5BvZxnJtD2CVN.jpg?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:53
Stef87 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:58:
[...]

Prima auto. In de zomer is 450km mogelijk. Hij is ook behoorlijk snel.

Stoelen zijn wat vlak, veel vinden dit een minpuntje.

Iedereen krijgt nieuwe batterij met meer capaciteit. (Mooi!) onderhoud is via Opel.

Zijn meerdere opel Ampera-E Rijders hier. (Ben ff forumnaam kwijt van iemand met een rolex plaatje, wie..?)

*edit*
Trekhaak voor caravan, nee. Trekhaak voor fietsen oid: dat mag en kan geloof ik wel!

Op ovi.rdw kan je kijken naar officiële trekgewichten
Nou, ik heb een proefrit gemaakt en ik ben best onder de indruk. Mooie ruime auto. En snel ook! Fijn om in te rijden. Helaas was in deze auto gerookt, dus dit exemplaar wordt het niet.

Trekhaak zou ik sowieso alleen voor een fietsen drager en misschien een licht karretje voor de stort gebruiken. Geen caravan of zo.

Ik ga nog eens een paar ampera’s bekijken. En ook weer eens in een e Niro rijden, want hoewel duurder, is de kofferbak daarvan toch wel groter vermoed ik. Moeilijk om zoveel keuze te hebben. Het was altijd zo makkelijk, Leaf, Imiev of Tesla. Meer was er niet. En kijk nu eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
@haaibaa2 Je kunt uit Amerika een frame voor trekhaak bestellen (voor de Chevy Bolt) en die is vrij makkelijk te monteren. En dan alleen voor fietsendrager etc want trekkend vermogen staat niet geregistreerd bij de RDW.

Zoals je weet zit er een terugroepactie op. Dat maakt de waarde wat onduidelijk. Aan de andere kant, een nieuw accu pack krijg je toch wel. En de huidige accu packs zullen vrijwel allemaal bovengemiddeld scoren met resterende accu capaciteit, want dat zit gewoon goed bij de Ampera-E

De E-niro is wel een stuk groter.
Qua aandrijflijn lijkt het allemaal bijzonder veel op elkaar, net als met de Kona.
Ampera-E is wel wat kleiner en is 1 van de snelste EVs als je Tesla niet meetelt :+
Kanttekening is ook dat het onderstel niet altijd in staat is het vermogen op de weg te zetten zodra grip minder is en met de eco bandjes erop.
Maar goed, in de Kona en E-niro krijg je ook die prettige duw in je rug.

De Ampera-E is verder hoger dan je verwacht, wat resulteert in hoger verbruik als je hard gaat rijden. Wat je niet direct verwacht omdat het niet een hele grote auto is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Ik heb een Opel Ampera-E. Het is een beetje zoals een Windows Phone hebben een paar jaar geleden. Er zijn een aantal gebruikers en liefhebbers, maar er geen echte community (waar is het Opel Ampera-E topic?) en net zoals Windows Phone is er geen werkende app. Je kan de Chevvy Bolt app uit een Amerikaanse app store downloaden maar dat is op iOS meer moeite dan het waard is

De batterij is inderdaad in terugroep, maar wordt vervangen van 58kWh naar een 66kWh batterij. Dat is wel een gloednieuwe batterij dan. Maar je hebt wel voor de rest een auto die niet meer verkocht is en eigenlijk verlaten is.

Dat gezegd hebbende, ik geniet wel van de auto. Het is een prettige auto - en er zullen vast betere EV's zijn - het is in ieder geval fijner dan een benzineauto. Het is niet de meest snelle traagladende auto, en niet de meest snelle snelladende auto - maar het werkt en voldoet. Gewoon Carplay gebruiken voor je navigatie en audio, wat in praktisch elk geval wenselijker is dan een ingebouwde navigatie en audio.

[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 15-12-2021 20:23 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 00:55

Wij hebben nu bijna twee jaar een Opel Ampera-e, gekocht in de uitverkoop, maar vlak voor de introductie van de subsidieregeling voor particulieren. Hij rijdt heel vlot en prettig, en redelijk zuinig als je er niet harder dan circa 110 km/h mee rijdt. Op lange ritten zitten de stoelen niet geweldig, ik mis een beetje een lendensteun, maar het is te doen.

Door het relatief smalle en hoge ontwerp zitten onze twee puberdochters van circa 1,75 en 1,80 meter best royaal op de achterbank. De bagageruimte is redelijk, maar duidelijk kleiner dan van een Kia eNiro. Voor een weekje weg zaten we propvol, maar toen waren er ook nog twee laptoptassen, een grote tas boodschappen en dozen met spelletjes mee.

In de zomervakantie zijn we ermee naar Nice in Zuid-Frankrijk gereden en hadden we iets kritischer ingepakt, dat was goed te doen. We hadden de heen- en terugreis over drie dagen gespreid, omdat je vanwege de terugroepactie geadviseerd wordt maximaal tot 90% te laden en bij voorkeur niet onder de 110 km range (circa 30%) te komen. Achteraf hadden we het ook in 2 dagen kunnen reizen, want de gevreesde snellaadproblemen in de Franse 'laadwoestijn' bleken erg mee te vallen.

Vanwege die terugroepactie en de beperkingen heb je momenteel recht op een maandelijkse vergoeding tot het nieuwe accupack gemonteerd kan worden. Wanneer dat wordt is nog onduidelijk, al zijn inmiddels de eerste nieuwe accupacks in Nederland gesignaleerd. De garantie loopt gewoon via de Opel dealers, en de onze (Van Vliet in Woerden) is prima.

Aandachtspunt is wel het laden en snelladen, afhankelijk van je gebruikspatroon. AC laden gaat op 1 fase en dus meestal met 3,7 (bij Allego 's avonds soms nog minder) tot maximaal 7,4 kW per uur.

DC Snelladen gaat met max 50 kW maar in de praktijk nu met gemiddeld 30 kW, dus dat kost wel tijd. In de zomer gaat het iets sneller maar niet de hele tijd, in Frankrijk hadden we voor snelladen tot 85% zo'n 3 kwartier tot een klein uurtje nodig. Genoeg voor toiletbezoek en rustig wat eten dus. Zie hier de laadcurve bij Fastned.

Dus op zich ben ik niet ontevreden, maar zijn er wel wat uitdagingen met de range door de geadviseerde beperkingen tot de nieuwe accupack gemonteerd wordt. Dit speelt bij ons vooral bij bezoekje aan onze (schoon)ouders die een beetje in uithoeken van het land wonen. Dus ik kijk ondertussen zelf af en toe wel eens voorzichtig naar een Kia e-Niro of een EV6.

Qua community is er een aardige Facebook-groep en een sub-forum.
Op Tweakers is er nog geen apart topic, ik heb dat wel eens aangekaart bij de moderators maar de reacties waren toen wat gemengd. Op zich kan zo'n eigen topic best nuttig zijn denk ik, want in de afgelopen jaren heb ik hier toch heel wat Ampera-e rijders gezien. En over de terugroepactie, vergoedingsregeling en accuvervanging valt voorlopig nog genoeg te discussiëren.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:24:
Nederland is ook niet echt een goed voorbeeld van 'laderdrukte' - Nederland alleen al heeft anderhalf keer zoveel laadpalen als de VS, ondanks dat we een 200 keer zo klein land zijn.

Wil niet zeggen dat er nooit drukte is bij laders hier, maar het probleem is nog goed te overzien en er wordt vrij hard aan infrastructuur gewerkt. In de VS heb je serieus grote steden zonder enige publieke laadinfrastructuur - geen snelladers maar ook geen bruikbare AC-palen. Vaak is je enige optie een gratis laadpaal bij winkels (die altijd bezet is) of meeliften op een privélaadpaal. En dit heeft ook alles te maken met de manier waarop in de VS steden worden gebouwd; in Nederland kun je 1000 mensen in een straat hebben wonen op 250m van elkaar, en is de kans vrij groot dat er genoeg EV-eigenaren zijn om een laadpaal commercieel interessant te maken. In de VS is de bevolkingsdichtheid in woonwijken al gauw 20-50x zo laag, en dat betekent dat je al gauw minutenlang rijdt - of tientallen minuten moet lopen - om bij een publieke laadpaal te komen, zelfs met dezelfde 'dichtheid' aan laadpalen.

Het is dus een veel groter probleem in de VS om goeie publieke laadinfrastructuur aan te leggen dan hier, zelfs als ze al zouden voorlopen op NL (wat duidelijk niet het geval is).
Wij hebben 20 laders in ons apartementen complex, laden gratis op kantoor en overal snelladers onderweg. Het hangt nogal af van de locatie in de US..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5b9N_MRClbweHhAPQRFvWdP3JN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ebYWpVOccw7KXJXQfwdBvSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Ik was vorige maand in de US (Deep South en Florida regio) en het viel me op dat er toch wel een aantal locaties met (snel)laders (anders dan Tesla) is voorzien. Bij een aantal Walmarts en diverse malls waren meerdere laders aanwezig (heb er overigens nergens iemand zien laden, maar dat terzijde). In Atlanta stonden in de parkeergarage een aantal Chargepoint laders.

Op de wegen toch een aantal Tesla's zien rijden, waaronder een behoorlijk aantal Model Y (lelijker dan gedacht imho) en tot mijn verbazing ook een aantal Taycans.

Ik heb een praatje gemaakt met een man die in de ID.4 van zijn vrouw aan kwam rijden, met name over hoe hij het laden ervoer. Hij vertelde dat ze thuis met de granny laadden en op haar werk wel laadinfra was (company car).

Hertz heeft een grote Tesla bestelling gedaan voor de verhuur, maar ik zou het toch wel een uitdaging vinden (ook al is het laden bij huur via de SuC gratis). We hebben nu bijna 5000 mijl gereden in een VW Atlas en dat beviel met een literprijs van plm €0,70 ook wel :)

We rijden in de US vrijwel geen interstates dus elektrisch rijden zou wel lastiger zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi2NfT-sfJMn31HbL5MUFc_OaqY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zzxRpo4PW6ru9rveL7oUBRo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFTix-soi1drEnaM-wsx25FDxjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2pHb3L6Wo0yIPiRoU5GdGhQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJk7KUexC1d0Iv9Al5q7Xi2o0uA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fs4NQ8QueFpbVbSyta8UVmk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THBVHcPM63Tgb16gwbaSLf7UFfM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXutejypDEn8VzrzEghyh7TJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 22:02

Garantie is volledig overgenomen door Opel hoor. Overigens komen de kosten voor nieuwe accu' s grotendeels bij de fabrikant daarvan te liggen.
Momenteel is het dus wachten op een nieuwe accu, maar ik ervaar geen enkel probleem eigenlijk met de huidige accu. Ik rijd dan ook nauwelijks echt lange afstanden.
Totdat je een nieuwe accu krijgt, is er vanuit Opel wel een vergoeding van 10 euro per dag.
Ook een 2e hands auto zal dus en nieuwe accu krijgen.

Ik heb dus vorig jaar een nieuwe Ampera E gekocht. Was reeds een gekenekende wagen.
Ik was toen ik een EV wilde kopen niet bewust op zoek naar een Ampera E, maar was naar VW aan het kijken. Toen opeens met de flinke korting en subsidie het verschil tussen een ID3 zo groot werd heb ik dus een Ampera E gekozen. Ook mede, doordat ik las dat er relatief weinig problemen waren met deze auto.

Je moet wel rekening houden dat de Ampera E niet de modernste EV is qua laden en efficientie. Efficientie komt met name doordat er aan de achterkant van de wagen aan de onderkant een soort luchthapper zit. Die vangt enorm veel wind. Daar heb je last van als je harder dan 110 rijdt. Maar goed, iedere EV heeft behoorlijk last van hard rijden.
Als je net als ik gewoon thuis kan laden, heb je doorgaans vrijwel het gehele jaar geen snellader nodig om op de meeste plaatsen in Nederland te komen. Met een nieuwe grotere accu zal dat alleen maar beter worden.

• fisherman
Stef87 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:58:
[...]

Dat ben ik :-). De kortingen maakten de auto inderdaad heel interessant. Ik wilde vorig jaar per se een hele nieuwe, maar met de wetenschap dat je nu een nieuwe accu krijgt bij aankoop van een 2e hands wagen maakt een gebruikte Ampera E opeens ook een hele aantrekkelijke wagen natuurlijk.

• mux

mux

99% efficient!

Christoph schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:01:
Wij hebben 20 laders in ons apartementen complex, laden gratis op kantoor en overal snelladers onderweg. Het hangt nogal af van de locatie in de US..
[Afbeelding]
Oef, zelfs dat kaartje is niet bepaald een goed voorbeeld te noemen. Binnen San Francisco en de rest van de agglomeratie is er soort van redelijke dekking, hoewel de getallen in je bubbels ook privélaadpunten mee lijken te nemen (op chargemap, plugshare en andere diensten zie ik lang niet zoveel beschikbare publieke laadpunten). Maar ook daar zit het gros ofwel *in* een appartementencomplex (dus niet echt publiek beschikbaar), ofwel langs een grote stroad, ofwel bij een winkel. In woonwijken is er weinig. En zodra je de stad uit bent is er helemaal niks, in veel richtingen letterlijk niks.

Als forens is het ongetwijfeld prima te doen, net als dat het in Nederland ca. 2008 prima te doen was om elektrisch te rijden tussen werk en huis. Maar voor de echte massa-adoptie heb je veel fijnmazigere infrastructuur nodig.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:05
fisherman schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:30:
[...]

Garantie is volledig overgenomen door Opel hoor. Overigens komen de kosten voor nieuwe accu' s grotendeels bij de fabrikant daarvan te liggen.
Momenteel is het dus wachten op een nieuwe accu, maar ik ervaar geen enkel probleem eigenlijk met de huidige accu. Ik rijd dan ook nauwelijks echt lange afstanden.
Totdat je een nieuwe accu krijgt, is er vanuit Opel wel een vergoeding van 10 euro per dag.
Ook een 2e hands auto zal dus en nieuwe accu krijgen.

Ik heb dus vorig jaar een nieuwe Ampera E gekocht. Was reeds een gekenekende wagen.
Ik was toen ik een EV wilde kopen niet bewust op zoek naar een Ampera E, maar was naar VW aan het kijken. Toen opeens met de flinke korting en subsidie het verschil tussen een ID3 zo groot werd heb ik dus een Ampera E gekozen. Ook mede, doordat ik las dat er relatief weinig problemen waren met deze auto.

Je moet wel rekening houden dat de Ampera E niet de modernste EV is qua laden en efficientie. Efficientie komt met name doordat er aan de achterkant van de wagen aan de onderkant een soort luchthapper zit. Die vangt enorm veel wind. Daar heb je last van als je harder dan 110 rijdt. Maar goed, iedere EV heeft behoorlijk last van hard rijden.
Als je net als ik gewoon thuis kan laden, heb je doorgaans vrijwel het gehele jaar geen snellader nodig om op de meeste plaatsen in Nederland te komen. Met een nieuwe grotere accu zal dat alleen maar beter worden.
Volgens mij is het ook bekend dat de Ampera een ontwerpfout heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-05 17:02
Prijzen van de Megane E-tech nu ook bekend.
Nieuwe Renault Megane E-Tech electric: prijzen bekend en per direct te bestellen

Renault maakt de prijzen bekend van de geheel nieuwe, 100% elektrische Megane E-Tech electric. De vooruitstrevende nieuwkomer in het EV-segment wordt geleverd met keuze uit twee batterijpakketten, waarbij de versie met 60 kWh-batterij per direct is te bestellen bij de Renault dealer. De orderboeken van de Megane E-Tech electric met 40 kWh-batterij openen in een later stadium.

De nieuwe Renault Megane E-Tech electric maakt deel uit van een ecosysteem waarin de auto een hardwareplatform vertegenwoordigt met ultramoderne software en geoptimaliseerde connectiviteit die garant staan voor een nieuwe klantervaring. Het 100% elektrisch aangedreven model biedt klanten evenwichtige en geoptimaliseerde prestaties tegen gunstige prijzen. De verschillende uitvoeringen in het aanbod van de nieuwe Renault Megane E-Tech electric spelen in op de uiteenlopende behoeften van klanten, zowel voor dagelijks gebruik als weekendtrips en (verre) vakantiereizen.

Private leaseprijzen*
De private leaseprijzen van de nieuwe Renault Megane E-Tech electric beginnen bij € 449,- per maand voor de uitvoering EV40 Equilibre Boost Charge met 40 kWh-batterij, 96 kW (130 pk) sterke elektromotor en een actieradius van 300 km (WLTP**). De consumentenprijs van deze uitvoering bedraagt € 35.390,-. De versie met 60 kWh-batterij, 160 kW (218 pk) sterke elektromotor en een actieradius van 450 km (WLTP**) is beschikbaar voor private leaseprijzen vanaf € 499,- per maand. Dit geldt voor de uitvoering EV60 Equilibre Optimum Charge met een consumentenprijs van € 39.990,-.

Zorgeloze ervaring
Renault biedt een klantervaring die verder gaat dan alleen de auto. In de loop van 2022 is de Mobilize Charge Pass beschikbaar voor Nederlandse klanten van de Renault Megane E-Tech electric. Deze laadoplossing biedt een probleemloze betaling en identificatie voor het laden bij 260.000 publieke laadpunten in 25 landen.

Op het gebied van zorgeloze connectiviteit kunnen klanten rekenen op het OpenR Link-systeem met een gratis data-abonnement van vijf jaar voor firmware-updates over-the-air (FOTA). Daarmee is het systeem altijd up-to-date. Verder wordt de Renault Megane E-Tech electric standaard geleverd met 2 jaar algehele fabrieksgarantie inclusief 24/7 pechhulp en 8 jaar garantie/160.000 km garantie op de batterij.

Versieprijzen***
De nieuwe Renault Megane E-Tech electric is standaard uitgerust met een 22 kW AC-boordlader. Snelladen (DC) kan bij de 40 kWh-batterijversie op een vermogen van maximaal 85 kW, terwijl de 60 kWh-versie een DC-snellaadvermogen van 130 kW biedt.

De Megane E-Tech electric is het eerste model van Renault met nieuwe benamingen voor de verschillende uitvoeringen. Deze nomenclatuur wordt later ook doorgevoerd bij andere Renault modellen. De uitvoeringen voor de zakelijk rijder worden aangeduid als Evolution, waarbij de Evolution ER (extended range) als enige de 96 kW (130 pk) elektromotor combineert met de 60 kWh batterij, wat resulteert in een actieradius van 470 km (WLTP**).
Afbeeldingslocatie: https://media.renault-group.nl/wp-content/uploads/2021/12/tabel1-1170x119.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.renault-group.nl/wp-content/uploads/2021/12/tabel2.jpg

• Wesco
aschja schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:06:
[...]

Bedoel je (om verwarring te voorkomen) de Opel Ampera (=Chevrolet Volt) of de Ampera-e (=Chevrolet Bolt)? Dat zijn totaal verschillende auto's, met als grootste overeenkomst (behalve de naam) dat ze beide opgeladen kunnen worden.
De Ampera is een elektrische auto met range-extender op benzine, die de kleine accu kan bijladen. De Ampera-e is een volledig elektrische auto en heeft ook een heel ander (compacter) model.

Het probleem met het brandgevaar van de Ampera-e / Bolt is niet zozeer een ontwerpfout maar een mogelijke fabricagefout. Of eigenlijk twee fabricagefouten volgens General Motors, die als ze beide tegelijk voorkomen tot een verhoogd brandrisico door kortsluiting in het accupack kunnen leiden. Die fabricagefouten zijn gemaakt door LG, de leverancier van de accupacks.

Bij de Hyundai Kona, die ook accupacks van LG heeft, speelt een vergelijkbaar probleem. Voor beide types worden de accupacks vervangen door nieuwe exemplaren zonder fabricagefouten.

[ Voor 15% gewijzigd door Wesco op 16-12-2021 14:24 ]

Opel Ampera-e (2020)

• fisherman
aschja schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:06:
[...]

Ontwerpfout is een groot woord. Als je onder de auto kijkt, zie je aan de achterkant dat de achterbumper (die uiteraard grotendeels hol is) als een soort windhapper fungeert. Dat zou je natuurlijk op kunnen lossen, door dat gat dicht te maken. Daar zijn wel een aantal voorbeelden van op internet.
Er zit in ieder geval geen enkele ontwerpfout in de aandrijflijn. Die is namelijk heel erg efficiënt.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Wesco schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:21:
[...]

Het probleem met het brandgevaar van de Ampera-e / Bolt is niet zozeer een ontwerpfout maar een mogelijke fabricagefout. Of eigenlijk twee fabricagefouten volgens General Motors, die als ze beide tegelijk voorkomen tot een verhoogd brandrisico door kortsluiting in het accupack kunnen leiden. Die fabricagefouten zijn gemaakt door LG, de leverancier van de accupacks.
Dat is niet helemaal wat ik van /r/BoltEV begrijp. Individuele cellen worden niet gemonitord, waardoor het probleem wel opnieuw kan optreden. Wat men echter nu doet is de kwaliteit zo verhogen dat het probleem - als het goed is - niet meer in de praktijk zal optreden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Phusebox
Reiger072 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:17:

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm dat zijn toch wel goede prijzen moet ik zeggen... het is dat ik een EV6 besteld heb, ik de kofferbak een echte designfout vind en geen goede ervaring met Franse auto's... (reden om mezelf wijs te maken dat ik geen spijt ga hebben). Komt helaas net te laat voor mij, zou het serieus wel overwogen hebben.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
Vind het zelf juist erg duur. Qua specs is de auto heel vergelijkbaar met de Kia e-Niro. Daar heb je m voor 46K 'full options'. Gelijk aangekleed gaat de Megane daar overheen, terwijl deze toch iets minder ruim is. Kona is echter net zo duur als de Niro, dus misschien is de Megane daar een heel vergelijkbare aanbieding mee. Maar dan heb je het dus wel over auto's van 3 jaar oud. Iets meer progressie in prijsstelling had ik dan wel verwacht. Ik vind het wel een serieus mooie auto om te zien, de reviews zijn ook best positief. Alleen daar al geluiden m.b.t. de elektronica/haperende infotainment. Die hoor je wel serieus bij elke EV tegenwoordig, zie bij alle recente modellen diverse kinderziektes op best kritieke systemen.

[ Voor 24% gewijzigd door The__Virus op 16-12-2021 14:48 ]

• Wesco
Reiger072 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:17:

....
De uitvoeringen voor de zakelijk rijder worden aangeduid als Evolution, waarbij de Evolution ER (extended range) als enige de 96 kW (130 pk) elektromotor combineert met de 60 kWh batterij, wat resulteert in een actieradius van 470 km (WLTP**).
Geen slechte prijzen, al is het precieze uitrustingsniveau per uitvoering nog wat onduidelijk. Uit de optielijst wordt mij niet duidelijk of bepaalde opties die bij een uitvoering geen prijs hebben er dan standaard op zitten of niet mogelijk zijn.

Wel sneu als je als zakelijke rijder verplicht de Evolution ER zou moeten kiezen, dan krijg je voor een € 800 lagere prijs een afgeknepen motor en 20 km extra range. Nu is 130 pk niet heel beroerd, maar je moet dan ook nog het zwaardere accupakket meeslepen.

Verstandig trouwens dat Renault in Nederland alleen de versies met 3-fase AC laden en DC snellader aanbiedt. In Frankrijk zijn er ook versies met 1-fase AC lader en zonder snellader. Dan heb je wel een aantrekkelijke instapprijs maar ook een auto met range-beperkingen, die maar geschikt is voor een beperkte doelgroep. Of voor de koopjesjagers die daarna gefrustreerd zijn over de beperkingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Wesco op 16-12-2021 15:53 . Reden: formatting + aanvulling ]

Opel Ampera-e (2020)

• Phusebox
The__Virus schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:46:
Vind het zelf juist erg duur. Qua specs is de auto heel vergelijkbaar met de Kia e-Niro. Daar heb je m voor 46K 'full options'. Gelijk aangekleed gaat de Megane daar overheen, terwijl deze toch iets minder ruim is. Kona is echter net zo duur als de Niro, dus misschien is de Megane daar een heel vergelijkbare aanbieding mee. Maar dan heb je het dus wel over auto's van 3 jaar oud. Iets meer progressie in prijsstelling had ik dan wel verwacht. Ik vind het wel een serieus mooie auto om te zien, de reviews zijn ook best positief. Alleen daar al geluiden m.b.t. de elektronica/haperende infotainment. Die hoor je wel serieus bij elke EV tegenwoordig, zie bij alle recente modellen diverse kinderziektes op best kritieke systemen.
Prijzen gaan eerder omhoog als omlaag momenteel, dus wat dat betreft kun je het beter zien als voor nagenoeg hetzelfde geld krijg je een drie jaar nieuwer model.

Echte reviews zijn er natuurlijk nog niet, maar goed, zoals je zegt hebben vrijwel alle nieuwe modellen issues. Het is uiteraard een stuk kleinere auto dan de Kia EV6 die ik nu in bestelling heb staan maar lijkt me groot genoeg voor mij.

Als Renault nu eens wat sneller was geweest met prijzen bekend maken.

• fisherman
Sebazzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:28:
[...]

Dat is niet helemaal wat ik van /r/BoltEV begrijp. Individuele cellen worden niet gemonitord, waardoor het probleem wel opnieuw kan optreden. Wat men echter nu doet is de kwaliteit zo verhogen dat het probleem - als het goed is - niet meer in de praktijk zal optreden.
Dat zou raar zijn. Iedere cel heeft gewoon aparte sensoren, dus die zouden ook apart gemonitord kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Geinig overzicht van verkoop van EVs in diverse landen.
Afname in NL dit jaar?

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 17:47

Arfman

Drome!

Kaaschef schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:50:
Afname in NL dit jaar?

Leverproblemen, chiptekorten en de laatste maanden worden er altijd minder auto's op kenteken gezet (alhoewel ik het idee heb dat het tegenwoordig veel minder speelt dan vroeger).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Kaaschef schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:50:
Afname in NL dit jaar?

Hogere bijtelling begint ook steeds meer te spelen, waardoor een dure electrische auto minder aantrekkelijk is dan een goedkopere benzineauto.

Binnenkort natuurlijk niet, aangezien (een groot deel van) de zakelijke lease naar puur electrisch gaat

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 17-12-2021 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Sebazzz schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:17:
[...]

Hogere bijtelling begint ook steeds meer te spelen, waardoor een dure electrische auto minder aantrekkelijk is dan een goedkopere benzineauto.

Binnenkort natuurlijk niet, aangezien (een groot deel van) de zakelijke lease naar puur electrisch gaat
Mbt zakelijke lease: Dat valt te bezien. Veel collega's die ik spreek willen nog niet overstappen. Zeker niet nu de bijtelling effectief gelijk is, immers is een EV veel duurder dan een vergelijkbaar ICE model. Die paar procent gaan dan niet helpen.

De overheid had de 8% of 12% moeten bevriezen. Er komen eindelijk veel verschillende merken en modellen EV's op de markt. Met een lage bijtelling kan je nu echt over op een volledig electrische lease markt.

Doe daarbij meteen een export heffing om de auto's na de lease periode in Nederland te houden. ( Immers is er veel belasting geld aan besteed om hem hier te krijgen dus behoudt hem dan ook)

Ik moet het dus nog zien. Mensen blijven sceptisch over de range, het laden is een dingetje, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wesco schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:21:
[...]

Bedoel je (om verwarring te voorkomen) de Opel Ampera (=Chevrolet Volt) of de Ampera-e (=Chevrolet Bolt)? Dat zijn totaal verschillende auto's, met als grootste overeenkomst (behalve de naam) dat ze beide opgeladen kunnen worden.
De Ampera is een elektrische auto met range-extender op benzine, die de kleine accu kan bijladen. De Ampera-e is een volledig elektrische auto en heeft ook een heel ander (compacter) model.

Bij de Hyundai Kona, die ook accupacks van LG heeft, speelt een vergelijkbaar probleem. Voor beide types worden de accupacks vervangen door nieuwe exemplaren zonder fabricagefouten.
Nog specifieker: het probleem is met 1 productieserie LG E66A cellen (die in die packs zitten). Die zijn gebruikt in, op zn minst:
- Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt
- Hyundai Kona
- Kia Niro
- Kia Soul
- Porsche Taycan
- Audi e-tron GT

Het is belangrijk om duidelijk te hebben dat we niet daadwerkelijk weten wat het exacte probleem is - dat is nooit in detail gepubliceerd. Het kan vervuiling van een elektrode zijn, het kan een mengverhoudingsfout zijn, het kan een assemblagefout zijn. Hoe dan ook zijn deze cellen gevoeliger dan andere voor laadstress. Het advies is om bij de Bolt de accu niet te ver te ontladen (sub-30%) en niet te ver op te laden (>87.5%). Dat lijkt erop te wijzen dat het om een probleem gaat dat te maken heeft met de mechanische vervorming van cellen die gebeurt door het entropieverschil tussen een ontladen en opgeladen toestand. M.a.w.: cellen zetten een klein beetje uit als je ze oplaadt. Dit verklaart ook waarom bijv. de Bolt hier het meeste last van heeft en de Taycan schijnbaar niet/nauwelijks - in de Bolt zijn de cellen praktisch los in blikjes gestopt met nauwelijks mechanische compressie, terwijl in de Taycan de cellen strak ingepakt zitten in een dikke alu behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
mux schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:15:
[...]
Nog specifieker: het probleem is met 1 productieserie LG E66A cellen (die in die packs zitten). Die zijn gebruikt in, op zn minst:
- Opel Ampera-E / Chevrolet Bolt
- Hyundai Kona
....

Het is belangrijk om duidelijk te hebben dat we niet daadwerkelijk weten wat het exacte probleem is - dat is nooit in detail gepubliceerd.
....
KIA e-Soul/e-Niro hebben geen last van dit probleem, want zij nemen hun accupacks af van SK Innovation. Porsche en Audi weet ik niet. In het geval van de Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e gaat het zowel om accupacks die in Zuid-Korea zijn gemaakt als om accupacks die LG vanaf medio 2019 in de VS heeft gemaakt voor de nieuwere modellen Bolt EV en EUV.

GM heeft het volgende aangegeven over de oorzaken van de problemen, al is dit natuurlijk niet heel gedetailleerd:
The root cause of the rare circumstances that could cause a battery fire is two manufacturing defects known as a torn anode and a folded separator, both of which need to be present in the same battery cell.
Bron: https://electrek.co/2021/...-leading-fire-risk-fixed/, en dit staat ook ergens op de site van GM.

Inmiddels zijn de eerste nieuwe accupacks in Nederland gemonteerd onder de hier rijdende Opel Ampera-e's, maar het is nog onduidelijk hoe snel de rest aan de beurt komt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wij zijn, naar nu achteraf bleek, op de valreep nog bij een lading dealers langs geweest afgelopen zaterdag om een reeks auto's te proefzitten en beoordelen met het gezin.

Idee was: we weten op papier wat er aan onze wensen voldoet, nu eens kijken hoe de auto voor het heel gezin bevalt. Hoe zitten wij voorin, de kinderen achterin, wat voor indruk geeft het interieur, hoe zit je erin, hoe groot en praktisch is de kofferbak in het echt, etc.

Het ging voor ons om de 2e auto. Als eerste auto hebben we al een 2020 Kia e-Soul 64 kWh en als tweede auto willen we er nog een EV bij. Onze shortlist was:
Hyundai Kona 39 kWh
Mazda MX-30
Opel Mokka
Peugeot e-208
Peugeot e-2008
Renault ZOE ZE50

Daarnaast nog gekeken naar outsiders:
Fiat 500e (3+1)
Honda e

Sommige waren eigenlijk buiten budget (e-2008 bijv) maar toch meegenomen omdat die op papier aan de wensen voldeed en op de foto's gaaf eruit zag.

Het wordt de vervanger van een Aygo en dus wilden we met kinderen die groter worden wel meer beenruimte achterin, kofferbak doet er niet zoveel toe, wat de Aygo biedt is al prima maar iets meer is natuurlijk fijn.

Bereik is ook niet zo heel belangrijk, in de winter pakweg 150 km zorgt ervoor dat mijn vrouw 3x naar werk op en neer kan en ngo 30 km marge overhoudt, wat je toch wel nodig hebt hebben we gemerkt met de e-Soul. Er zit ook veel verschil tussen 1-fase en 3-fase en het snelladen bij deze auto's, variërend van effectief 40 kW snelladen tot 100 kW. Dat was voor ons echter niet van belang, als 2e auto met eigen laadpaal en 100m verder in de straat nog een publieke laadpaal (voor het geval beide auto's leeg zijn op hetzelfde moment) hebben we de luxe dat we altijd kunnen laden. En het gaat voor ons om een tweedehands model, bijna al deze auto's zijn al met 5-10k van de nieuwprijs eraf te koop en dan nog 2k subsidie.

In het kort de grootste positieve uitschieters:
Mazda MX-30
Renault ZOE ZE50
Honda e

En de grootste negatieve uitschieters:
Peugeot e-2008
Opel Mokka

Wellicht dat anderen er ook iets aan hebben en aan deels dezelfde auto's zitten te denken, daarom deel ik kort per auto wat onze indruk was. Zoals gezegd ging het ons met name om combinatie van "slagje groter dan de Aygo" en vooral zochten we een luxe uitvoering met veel opties, dat vinden we bij onze e-Soul ExecutiveLine ook zo heerlijk. Dus denk aan een Allure/GT bij Peugeot, Intens/Edition One bij Renault, etc.

Hyundai Kona 39 kWh
Broertje van de Kia e-Soul en we wilden sowieso absoluut niet 2x een Kia e-Soul, ondanks dat die erg goed bevalt. Dus de Kona in 39 kWh Fashion of Fashion Design uitvoering leek ons voor 26-28k een mooie optie. Het pre-facelift model dus. Overall gewoon een prima auto te noemen, maar wat een saai interieur zeg. Het is de Aziatische Volkswagen te noemen, totaal niet te vergelijken met de Kia als je het ons vraagt. Qua hoogwaardigheid van materiaal is het vergelijkbaar, maar Hyundai is gewoon niet onze smaak. Zit wel gewoon degelijk in elkaar en zou dus wel een veilige niet-Kia optie kunnen zijn als 2e auto.

Mazda MX-30
Deze hadden we al eens proefgereden en waren toen al onder de indruk, maar twijfelden nu over de gekke achterdeurtjes i.c.m. de kinderen. Ja, het is als je naast een andere auto geparkeerd staat wat lastiger dan een normale auto om uit te stappen, want dat is dan: voordeur open, achterdeur open, kinderen uit laten stappen, achterdeur dicht, kinderen kunnen doorlopen, voordeur dicht. Het grootste nadeel is dat ze na uitstappen niet gelijk door kunnen lopen, maar tussen 2 deuren en een andere auto 'klem' zitten. Wel is de grote opening erg fijn als beide deuren openstaan. Instappen is echt supermakkelijk en de kinderen benoemden zelf hoe gaaf en makkelijk ze dit vonden. Verder is het interieur erg hoogwaardig afgewerkt, zit zelfs de First Edition echt bomvol opties die bij andere merken alleen maar bij de meeste luxe uitvoeringen te vinden zijn (HUD, elektrisch verstelbare stoelen en spiegels met geheugenfunctie, stoelverwarming, etc.). De achterbank zit voor het formaat auto verrassend krap qua beenruimte, maar dat is puur als je naar dit formaat auto kijkt (hij is 20cm langer dan de e-Soul en véél krapper qua beenruimte), maar t.o.v. een Aygo of de e-208 is het (flink) beter. Dus als tweede auto absoluut geen nadeel. Voorin zit je echt als een koning en merk je dat dit een C-segment crossover is.

Opel Mokka
De eerste van de drieling met de e-208 en e-2008 die we bekeken. Corsa-e niet overwogen want die vonden we gewoon op de foto's al niet mooi en dat werd in het echt ook bevestigd. De Mokka vonden we ook niet de mooiste, Peugeot sprak ons veel meer aan, maar voor de zekerheid even gaan kijken. Eigenlijk waren we al heel snel klaar, want dit is een en al plastic fantastic. Ja, ze hebben er mooie Ultimate en GS-Line uitvoeringen van gemaakt met rode stiksels op de stoelen en rode accenten op het dashboard, maar meer dan een kleurtje in een fake-carbonlook dashboard is het niet. Nee, hoewel de auto qua opties natuurlijk vele malen rijker uitgerust is dan de Aygo is het interieur nog niet eens met een Corolla te vergelijken. Echt zeer matig te noemen, snoeihard plastic, schermen die na 1x aanraken al enorme vingerafdrukken laten zien (iets wat een Android toestel van €100 al beter doet) en het hele interieur doet eigenlijk aan als een goedkope Corsa, wat prima zou zijn als je het hebt over een 15-20k kostende brandstofauto, maar we hebben het hier over luxe uitvoeringen die nieuw op of tegen de 40k zitten. Niet veel minder dan een Ioniq 5, Model 3 of e-Niro. Ja, die zijn 5-10k duurder, maar wel een gigantische klasse beter afgewerkt. En dat het anders kan bleek ook met de Mazda MX-30 en zelfs de saaie Hyundai Kona. Verder is de auto qua formaat erg vergelijkbaar met de MX-30, dus ook wat krapjes op de achterbank, prima kofferbak en voorin gewoon goed.

Peugeot e-208/e-2008
Ik voeg ze samen omdat ze veel overeenkomsten hebben. Voor ons vielen ze al snel af om twee redenen: het stuur en net als Opel het plastic fantastic interieur. Ja, de middenconsole en het stuur zijn wel veel beter afgewerkt dan bij Opel en echt mooi te noemen, maar het dashboard met fake carbon look en alle elementen wat lager dan scherm/stuur hoogte zijn van goedkoop hard plastic gemaakt en is geen enkele effort gemaakt om die op niveau te krijgen. Dat de e-2008 daarin ook niks beter is dan de e-208 is nog het schokkendste. Wat wel erg positief opviel zijn de GT stoelen, deze zitten heerlijk en zien er ook nog eens fantastisch uit. Wel jammer dat zelfs de GT Pack uitvoering met alle opties zoals panoramadak niet eens stoelverwarming heeft en geen elektrisch verstelbare stoelen. Bij navraag werd verteld dat dat altijd een optie is, zelfs dus bij de 'full options' GT Pack. Eenmaal thuis heb ik wat rondgeklikt bij occasion zoekwebsites en Peugeot dealers en blijkt dat ze én erg moeilijk te vinden zijn met die opties en als je ze al vindt, ze erg duur zijn, zomaar 3k duurder dan een standaard GT (Pack).
De e-208 zit verrassend laag, verrassend in die zin dat je echt sportief zit, maar dat zorgt er wel voor dat ik met mijn stoel zo ver naar achteren moet dat ik degene die achter mij zit gewoon klem zet met de benen tegen de stoel. En dat voor een B-segmenter, dat is zelfs bij de Aygo niet het geval. Het scheelt niet veel, maar bij de Aygo weet ik dat mijn zoontje een klein beetje zijn voeten kan bewegen, maar bij de e-208 zat hij dus gewoon klem. En ik ben maar 177cm. De e-2008 is veel beter in dat opzicht, ten eerste omdat je voorin echt in een crossover zit, dus hogerop, maar ook omdat er simpelweg meer beenruimte is. Wel viel mij op dat ik de voorstoel op de hoogste stand nog zelfs laag vond. Dat is ongetwijfeld naar verhouding met onze eigen e-Soul en alle andere crossovers die we hebben geprobeerd, maar opvallend was het wel. Zal wel met het stuur te maken hebben. Daarover gesproken: dit zijn echt auto's die je moet proefzitten, want dat over het stuur heenkijken is zo erg nog niet, maar het voelt alsof het stuur in je schoot ligt, doe ik hem hoger waardoor het natuurlijker aanvoelt, dan zit het stuur dwars voor het scherm. Als laatste: Peugeot heeft een dashboardrand rondom tot in de deuren doorgetrokken, die steekt uit en maakt daardoor het hele gevoel nogal claustrofobisch. Je hebt niet het gevoel in een grote auto te zitten. En ik heb een Lexus UX250h gehad die ook "om je heen" ontworpen was, maar daar klopte het wel en voelde het als gegoten, hier leek het allemaal een beetje opgedrongen en form over function. Het laat zich duidelijk zijn: wij zijn absoluut geen fans van wat Peugeot doet, jammer want op foto's leek het erg mooi zowel van buiten als van binnen. Maar het moeten zoeken naar een speld in een hooiberg voor opties op een tweedehands, ben ik ook geen fan van. Doe mij maar de pakketten en als je de meeste luxe variant kiest, dat die ook gewoon alles heeft wat erop te verkrijgen is en niet een "full options behalve dit en dat en zus en zo" variant.

Renault ZOE ZE50
Nog een auto die we al eens proefgereden hadden. Valt nog steeds positief op vanwege de afwerking. Wel vinden wij de (uit mijn hoofd) Edition One met lederen dashboard. en volledig lederen stoelen afschuwelijk. Juist de normale Intens met halfleder en mooie grijze stof op het dashboard en in de deuren, dat ziet er wat ons betreft chique uit. Er valt ook niks op aan te merken, verrassend ruim ook achterin, genoeg opties erop en qua rijden (uit eerdere ervaring, dit keer alleen gezeten) niets bijzonders maar wel gewoon prima comfortabel.
Het lastigste vind ik dat er zoveel met huuraccu en/of excl. btw en/of incl. subsidie geadverteerd worden én dat de tweedehands prijzen enorm gestegen zijn. Ben ze al langer in de gaten aan het houden, omdat wij sowieso met ingang van 2022 pas willen gaan kopen en zag er een half jaar geleden nog regelmatig voor 23-25k incl. btw excl. subsidie en met koopaccu een aantal voorbijkomen, maar dat zijn nu zo'n beetje de excl. btw prijzen geworden. Daarmee prijst hij zich voor ons uit de markt t.o.v. een Mazda MX-30 bijv. want het enige voordeel wat de ZOE heeft is het flink grotere bereik, wat wij niet nodig hebben. Anders zou het zeker een goede optie zijn nog steeds, alleen jammer van die stijgende prijzen.

Fiat 500e
Als outsider bekeken, mede dankzij de subsidieverdubbelaar voor een nieuwe. Outsider want we willen eigenlijk groter dan de Aygo en de nieuwe Fiat 500e is 20cm langer, dus wellicht verrassend ruim in de praktijk, maar nee helaas. Kofferbak is hetzelfde, achterin ook en ik denk dat de ruimte met name voorin zit en om het accupakket te huisvesten. Wel bijzonder mooi, met name de La Prima uitvoering, die dan wel weer gelijk 5k duurder is dan de Icon. Als we vergelijken met andere auto's dan zouden we eigenlijk wel qua opties de La Prima willen, de Icon mist net iets teveel en daarmee wordt het gewoon te duur, zelfs met subsidieverdubbelaar, want deze auto zit dan bijna tegen de 40k nieuw, zonder subsidies nog dan wel.

Honda e
Mijn persoonlijke outside, mijn vrouw vond hem op de foto's verschrikkelijk. Zijn er toch heengegaan onder het motto: ik wil hem zelf even bekijken. Ja, ik ben en blijf fan. Gave buitenkant, gaaf interieur, bijzonder gedaan met de camera's als buitenspiegels en enorme schermen in het dashboard. Kinderen vonden de visjes eten geven geweldig, al is die gimmick er na 2 weken ook wel vanaf natuurlijk en zeker niet iets waarop we een auto gaan kopen. Achterin is het net als de Aygo en Fiat een 2-zitter, dus 4-zits totaal, maar wel het ruimst van deze 3. De Honda e is een tikkeltje groter en z'n vorm werkt duidelijk in z'n voordeel net als bij onze e-Soul. Kofferbak is wel erg klein, maar dat is een non-issue voor ons.
Mijn vrouw was uiteindelijk wel om in die zin dat ze in het echt wel snapte waarom ik deze gaaf vind. Zelf was ze er nog niet kapot van, maar zou hem wel willen overwegen. Via de Honda verkoper die ik vertelde dat we ook naar o.a. de MX-30 keken, leerde ik dat de MX-30 en Honda e feitelijk zo goed als gelijk zijn op technisch gebied. Hij wist niet te vertellen of het uit dezelfde fabriek komt of dat het allemaal toeval is, maar: 35,5 kWh accu, 150-170km bereik, 1-fase 6,6 kW laden, 50 kW snelladen, alles is op papier identiek. Dat wetende en kijkende naar de prijzen heb je een MX-30 First Edition zo rond de 27-28k incl. btw excl. subsidie en de Honda e, die toch flink kleiner is, 28-30k voor een Advance. Waarom zou je dan voor de kleinere Honda e kiezen? Wij konden een paar dingen bedenken: het gavere (smaak) en onconventionele interieur, die buitenspiegels als camera's, de normale achterdeuren en de extreem kleine draaicirkel.

Conclusie
Gezien het feit dat bereik voor ons een non-issue is, komen wij op de MX-30 uit. Die biedt in onze ogen het mooiste uiterlijk met een prachtig interieur, veel opties, goede prijs en als enige echte nadeel die gekke achterdeurtjes. De Honda e is een goede tweede samen met de Hyundai Kona. Honda e omdat die eigenlijk hetzelfde biedt met nog wat extra's zoals hierboven genoemd en lekker eigenzinnig is, maar juist in een erg compact formaat en toch iets ruimer is dan de Aygo, maar wel flink kleiner dan de MX-30. Voor sommigen een voordeel, voor anderen een nadeel. Voor ons niet per se een nadeel, maar als we een lekker ruime auto zoals de MX-30 kunnen kiezen voor zelfs iets minder geld, dan zit daar de meerwaarde in. Maak de Honda e 5k goedkoper en het zou denk ik voor ons een gedeelde eerste plaats worden. De Kona blinkt eigenlijk nergens in uit en noemen we zelfs saai, maar er is ook echt niks mis mee. Hij doet alles gewoon degelijk. Het extra bereik is ondanks dat het niet nodig is, wel mooi meegenomen. Dat gezegd hebbende, wij hebben al een "doet alles gewoon goed" auto in de Kia e-Soul, die qua uiterlijk wel opvallend is, maar voor de rest ook zeker geen auto is waarvan ons hart sneller gaat kloppen. De Mazda MX-30 heeft wel dat gave Mazda design, naar onze mening maken ze zo'n beetje de mooiste auto's in de betaalbare klassen, zowel interieur als exterieur. Zonder zichzelf premium te noemen is dit toch echt een compleet ander niveau dan wat je bij elk ander niet-premium merk ook vindt.

Wij zijn er dus uit, alleen een beetje jammer dat we nu tot minstens 14 januari moeten wachten voordat we ergens eentje kunnen kopen nu alles dicht zit voor proefritten en showrooms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@MooDyBLueS Je zou ook nog de Hyundai Ioniq kunnen proberen, die heeft een, vind ik, hoogwaardiger dashboard dan een Kona én aanzienlijk meer ruimte op de achterbank.
Ook is deze erg zuinig en hoef je dus niet vaak op te laden met die korte afstanden op weekbasis.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1 ... 230 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic