• kx22
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:31
We kunnen wel allemaal zeggen dat Battery swap overbodig is, maar het is fijn om erbij te hebben.
Net als dat ik NOOIT Fastned nodig heb als ik goed plan van te voren, maar het is verdomd handig dat het er is. Je zou het maar een keer nodig hebben.

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:33
Zojuist kreeg ik onderstaande e-mail. Het is dus gedaan met het 35ct/kWh snelladen.

Desondanks is mijn ervaring met Shell Recharge net zo goed als Fastned, beter dan Ionity en je zit meestal dicht(er) bij een shop, dus mijn eerste keuze zou nog steeds Shell zijn met de nieuwe tarieven.

Fastned zit nu op 69ct/kWh, dus Shell heeft waarschijnlijk ook heel bewust dit prijspunt gekozen.

Oh, en voor degenen die zich afvragen wat er met "de volgende laadpassen" bedoelt wordt, dat zijn de Shell Recharge en diverse NewMotion laadpassen. Die eerste is gewoon gratis aan te vragen.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 13:14
kx22 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:21:
[...]

400-500km WLTP is uiteraard maar 200-250km in de winter. Daarnaast wil je niet aankomen met minder dan 5% batterij. Dus 250km is echt het max. Opladen doe je dan vaak naar 80%. Dus kan je daarna nog eens 200km verder. Ik weet niet of ik het fijn ga vinden om elke 200km even een uurtje uit te rusten (als ik zover zou reizen met de auto).
Hangt dan toch gewoon van je BEV,rijstijl of noordelijke (?) winters af.
De BEV's waar ik langdurig mee reed deden rond de 500 km in ideale omstandigheden maar haalden in putje winter nog met gemak een range van 360 km.
Dat laatste uiteraard niet tegen 140 km/uur over de autosnelweg. Maar zelf zie ik het nut noch de tijdswinst in het punt om ononderbroken tegen 140 km/uur te rijden om daardoor een extra laadbeurt te moeten ondergaan.
En ik, uiteraard een nog persoonlijker gegeven, vind het dan weer wel leuk - eerder noodzakelijk - om na een 250 km een tussenstop in te lassen. Deden we met de fossiel al. Eerste stop richting zuiden was de grens Luxemburg/Frankrijk. Nadeel was toen wel dat alleen de passagiers van de volledige tussenstop konden genieten en de bestuurder, of een andere vrijwilliger, eerst richting pomp moest gaan aanschuiven, vervolgens staan tanken om daarna nog een parkeerplek te gaan zoeken. Om zich dan pas bij het gezelschap te kunnen voegen. Bij laden gaat zo'n tussenstop meestal voor alle inzittenden een stuk vlotter om volledig van de stop te genieten. :+

• IvoB2
kx22 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:36:
We kunnen wel allemaal zeggen dat Battery swap overbodig is, maar het is fijn om erbij te hebben.
Net als dat ik NOOIT Fastned nodig heb als ik goed plan van te voren, maar het is verdomd handig dat het er is. Je zou het maar een keer nodig hebben.
Inderdaad.
Maar als ik om van die uitzonderlijke omstandigheid gebruik te mogen maken Fastned iedere maand 200 € zou moeten overschrijven aan vaste kosten zocht ik in dat geval ook wel naar een betere oplossing om er nooit gebruik te moeten van maken.

• Ferry34
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 15:46
MooDyBLueS schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:01:
Zojuist kreeg ik onderstaande e-mail. Het is dus gedaan met het 35ct/kWh snelladen.

Desondanks is mijn ervaring met Shell Recharge net zo goed als Fastned, beter dan Ionity en je zit meestal dicht(er) bij een shop, dus mijn eerste keuze zou nog steeds Shell zijn met de nieuwe tarieven.

Fastned zit nu op 69ct/kWh, dus Shell heeft waarschijnlijk ook heel bewust dit prijspunt gekozen.

[Afbeelding]

Oh, en voor degenen die zich afvragen wat er met "de volgende laadpassen" bedoelt wordt, dat zijn de Shell Recharge en diverse NewMotion laadpassen. Die eerste is gewoon gratis aan te vragen.
Bij Tesla en Kia (volgens mij ook ionity) kan je een abonnement nemen.
Je betaalt €13 per maand en vervolgens betaal je 29 cent per kw.

Dat is heel voordelig

• Ferry34
Ik breek ff in hier.

Kennen jullie deze al?

Genesis GV60

YouTube: Genesis GV60 First Drive – Sorry Hyundai IONIQ 5 and Kia EV6!

Wat n mooie auto!
Genesis is het luxe merk van Hyundai

• MooDyBLueS
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:42:
[...]

Bij Tesla en Kia (volgens mij ook ionity) kan je een abonnement nemen.
Je betaalt €13 per maand en vervolgens betaal je 29 cent per kw.

Dat is heel voordelig
Dat Kia abonnement is veranderd. Ze werken sinds september niet meer met Plugsurfing, maar een eigen/andere partij, je moest ook een nieuwe app installeren.

Nu heb je alleen nog een Ionity toevoeging die je er bovenop kan nemen, kost € 9,99/mnd en dan betaal je inderdaad € 0,29/kWh, maar is dus ook alleen bij Ionity. En laat die nu in Nederland een vrij waardeloze dekking hebben.

Wel interessant voor op vakantie om het even voor een maandje af te nemen. Anders is Ionity € 0,79 en met dat prijsverschil van € 0,50/kWh heb je dus al heel snel (na 20 kWh) die € 9,99 terugverdiend.

• Phusebox
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:43:
Ik breek ff in hier.

Kennen jullie deze al?

Genesis GV60

YouTube: Genesis GV60 First Drive – Sorry Hyundai IONIQ 5 and Kia EV6!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat n mooie auto!
Genesis is het luxe merk van Hyundai
Smaken verschillen, ik vind hem van buiten al foeilelijk en van binnen is het één grote Chinese kermis.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing | PVoutput

• mitchdc
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:15
Phusebox schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:42:
[...]

Smaken verschillen, ik vind hem van buiten al foeilelijk en van binnen is het één grote Chinese kermis.
Vind dat wel meevallen. Vind het zeker wel een geslaagd ontwerp. Maar of ik zo blij zou zijn met kristal in mn auto weet ik niet :9

• Ferry34
Dat ionity kost €18 per maand en 35 cent per kw.

Tesla stuk goedkoper

• hallom
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:48
MooDyBLueS schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:35:
[...]

Wel interessant voor op vakantie om het even voor een maandje af te nemen.
Op de Kia Charge site staat over de ionity power abbo: “Gedurende de looptijd van 12 maanden laadt u aan een gunstig tarief op aan alle IONITY-laadpalen.”

Dus dat lijkt gewoon een jaarabonnement te zijn.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17:31
Heb nu de Kia EV6 mogen bekijken van binnen en buiten, toch wel mooie wagen. Moet wel eerst een beetje wennen.

Ampera-e (60kWh)

• MooDyBLueS
hallom schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:45:
[...]

Op de Kia Charge site staat over de ionity power abbo: “Gedurende de looptijd van 12 maanden laadt u aan een gunstig tarief op aan alle IONITY-laadpalen.”

Dus dat lijkt gewoon een jaarabonnement te zijn.
Je hebt gelijk, ik had niet goed gekeken. Dan is het dus eigenlijk totaal niet interessant, zeker voor NL niet met zo weinig Ionity.

Fastned of Shell Recharge zijn dan de veel betere opties als je veelvuldig een snellader nodig hebt.

• Ferry34
!null schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:47:
Heb nu de Kia EV6 mogen bekijken van binnen en buiten, toch wel mooie wagen. Moet wel eerst een beetje wennen.
Dan vind ik de Hyundai ioniq mooier.
Grappig want eerst dacht ik precies andersom.

Na beide gezien te hebben ben ik bang dat die Kia achterkant al snel gedateerd gaat lijken.

Als ik de Hyundai zie denk ik wauw.
De Kia is veel lager en krapper om je heen en de Hyundai ruimer.

• MooDyBLueS
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:35:
[...]

Na beide gezien te hebben ben ik bang dat die Kia achterkant al snel gedateerd gaat lijken.

Dat is ook mijn ervaring na beide in het echt geproefd te hebben. De Kia vond ik op papier en foto's mooier en leuker, maar in de praktijk vind ik op alle fronten de Ioniq 5 beter.

De Ioniq 5 is VEEL ruimer, flexibeler in te delen met verschuifbare achterstoelen wat de Kia niet heeft. Achterkant loopt minder heftig af en levert daardoor flink meer ruimte. Kijk de Banana Box tests van Bjorn Nyland op YouTube maar eens: de Kia EV6 is 50cm langer (!!) dan mijn huidige Kia e-Soul, maar is vrijwel gelijk in praktische ruimte. Enige verschil zit hem in de 7 boxen met achterbank omhoog in de e-Soul en 8 in de EV6, en beide 23 met de achterbank plat. Pak je de Ioniq 5: 11 om 25!

Ook rijdt de Ioniq 5 comfortabeler. Alleen vind ik de schermen met witte omlijsting niks van binnen bij de Ioniq 5, maar dat is eigenlijk het enige.

Dit alles bij elkaar, is wat mij betreft de Kia EV6 meer form over function en de Hyundai andersom.

• !null
@Ferry34 @MooDyBLueS Ja mee eens maar de EV6 dient een ander sportiever doel. Zijn eigenlijk niet voor zelfde doelgroep.

Ampera-e (60kWh)

• Phusebox
  • Nu online
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:35:
[...]

Tja smaken verschillen nu eenmaal. Wij hebben proef gereden in beide en de Ioniq 5 viel voor ons meteen af. Na de initiële 10 minuten "wauw nieuwe auto" waren het allerlei punten die het voor ons een no go maakte. Dat was voordat we überhaupt de EV6 hadden gezien.

De plastic inzet stukken aan de buitenkant van de Ioniq 5 vond ik zelf erg goedkoop uit zien, en ja de EV6 heeft ook veel plastic maar daar valt het me niet zo op.

Het rijden van de Ioniq 5 voelde voor mij te gezapig, beetje zompig stuurgevoel. De een wil comfort de ander wat sportiever rijgedrag.

Maar grootste struikelblok was het interieur, het voelde mij veel te open en te ruim. Ja dat kan blijkbaar. We hadden het gevoel in een vrachtwagen te zitten, ver uit elkaar, recht dashboard niet echt op de bestuurder gericht en te ver weg voor de passagier om lekker te kunnen bedienen. Het voelde voor mij een beetje alsof ik in een luxe zetel bovenop een kist met wielen zat, niet of ik in een auto zat.

Zo zie je maar hoe smaken verschillen en hoe verschillende modellen dus diverse mensen bedienen.
Overigens heb ik de extra ruimte, want die is er zeker, van de Ioniq 5 niet nodig. Voor mij zou dat een prima auto zijn in een volgende levensfase en ik 50+ ben.

• Phusebox
  • Nu online
De nieuwe Niro is ook aangekondigd, en zou er ook als e-Niro komen. Best een prima auto, alleen dat ene paneel aan de zijkant in een andere kleur... mwah.

• MooDyBLueS
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:06:
De nieuwe Niro is ook aangekondigd, en zou er ook als e-Niro komen. Best een prima auto, alleen dat ene paneel aan de zijkant in een andere kleur... mwah.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet verkeerd. Ze hebben voor de neus mooi inspiratie opgedaan bij onze e-Soul met die lange strip direct onder het logo. ;)

Het is niet de mooiste auto, maar dat heb ik eigenlijk bij bijna alle nieuwe auto's wel om heel eerlijk te zijn. Ook onze eigen e-Soul overigens, maar dat was ook het enige minpunt van de hele auto.

De Ioniq 5 vind ik van buiten wel erg geslaagd, maar van binnen dan weer matig. Ik ben heel erg benieuwd naar de Renault Megane E-Tech in het echt, want op de foto's ziet ie er best gaaf uit. Buiten die vind ik eigenlijk alleen de Mazda MX-30 een écht mooie EV zowel van buiten als van binnen.

• Phusebox
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:57:
[...]

Niet verkeerd. Ze hebben voor de neus mooi inspiratie opgedaan bij onze e-Soul met die lange strip direct onder het logo. ;)

Het is niet de mooiste auto, maar dat heb ik eigenlijk bij bijna alle nieuwe auto's wel om heel eerlijk te zijn. Ook onze eigen e-Soul overigens, maar dat was ook het enige minpunt van de hele auto.

De Ioniq 5 vind ik van buiten wel erg geslaagd, maar van binnen dan weer matig. Ik ben heel erg benieuwd naar de Renault Megane E-Tech in het echt, want op de foto's ziet ie er best gaaf uit. Buiten die vind ik eigenlijk alleen de Mazda MX-30 een écht mooie EV zowel van buiten als van binnen.
De Mégane lijkt inderdaad wel mooi te worden, als die niet zo'n belachelijk onbruikbare kofferbak had, dan had ik daar op gewacht. Had zelfs al een soort van pre-reservering gedaan bij de dealer, tot ik de kofferbak zag.

• kx22
Mooi die nieuwe Niro, alleen jammer van de grote moedervlek achter.
Maar gaat ONGETWIJFELD een leasetopper worden.

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:42
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:57:
[...]

En voor de koplampen zijn ze bij citroen langsgeweest ;)
Ik vind m (deze nieuwe niro) er echt wel leuk uitzien. "Mooi" is een moeilijk woord, maar voor dit soort auto denk ik dat ik m dat ook wel zou willen geven. Ik lees op autoweek dat nog niet duidelijk is wat voor accu enzo erin komt. Maar met dezelfde accu als de huidige niro en dan zorgen dat ie tot 150kW ofzo kan snelladen heeft Kia denk ik de positie die de e-niro al heeft, lekker doorgetrokken.

• Ferry34
Mmodyblues

Bjorn Nijland volg ik al vanaf t begin (hypermiling in t begin pfff)

Kia ioniq..."Audi go home!"
Hahaha

Overigens is de Duitse Car maniac echt bijzonder goed, alleen moet je wel Duits verstaan.
Hij test heel veel auto's en veel eerder dan wie ook.

Ook grappig, vooral met z'n zwager :)

• Ferry34
Wat elektrische auto's betreft, bekijk ik het voor mijn werk en denk: is die geschikt als taxi?

Een Kia ev6 is dat absoluut niet want veel te laag en erg sportief.
Een Hyundai ioniq 5 is dat juist wel en daarom lijkt mij die Genesis gv60 ook geweldig.

Ik rij Regiotaxi veel ouderen en dan is een hoge instap en ruime auto belangrijk. Daarom vind ik mijn Kia E Soul fijner en geschikter dan waar mijn collega's mee rijden de E Niro.

M'n E soul is super met maar 2 nadelen : geen echte 1 pedal.
Hij stopt dus niet helemaal bij een stoplicht maar gelukkig rem ik al heel lang met links.
Veel sneller en veiliger.

Echt nadeel: ik heb de 1 fase versie en dat is voor mij een probleem.
Hierdoor laad ik 3,4 kWh en ik heb 15 uur tussen m'n diensten.
Dus ik laad 45-50 kWh in een nacht en de auto is 64kwh

Bijna altijd is dat genoeg hoor maar als ik onder de 125km over heb is die wij beginnen van mijn dienst niet helemaal vol .

Een 3 fase zoals onze Niro's laad ik met 10,5 kWh dus dat is in 4 uur van 0-100%
Ik rijd gemiddeld 430 km en kom nooit onder de 400.
Lente en zomer 480 km makkelijk en ik rij vlot.
Wel weinig snelweg, maar ook daar 110 teller voor 1900.
Na 1900 140 teller (132,5 GPS)

[Voor 9% gewijzigd door Ferry34 op 25-11-2021 11:32]

• MooDyBLueS
Ferry34 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:29:
Wat elektrische auto's betreft, bekijk ik het voor mijn werk en denk: is die geschikt als taxi?

Een Kia ev6 is dat absoluut niet want veel te laag en erg sportief.
Een Hyundai ioniq 5 is dat juist wel en daarom lijkt mij die Genesis gv60 ook geweldig.

Ik rij Regiotaxi veel ouderen en dan is een hoge instap en ruime auto belangrijk. Daarom vind ik mijn Kia E Soul fijner en geschikter dan waar mijn collega's mee rijden de E Niro.
Helemaal mee eens! Wij hebben ook een e-Niro een maand gereden, maar de e-Soul vonden wij in alle opzichten fijner, met zelfs wat meer beenruimte achterin.
M'n E soul is super met maar 2 nadelen : geen echte 1 pedal.
Hij stopt dus niet helemaal bij een stoplicht maar gelukkig rem ik al heel lang met links.
Veel sneller en veiliger.

Echt nadeel: ik heb de 1 fase versie en dat is voor mij een probleem.
Hierdoor laad ik 3,4 kWh en ik heb 15 uur tussen m'n diensten.
Dus ik laad 45-50 kWh in een nacht en de auto is 64kwh
Oh? Hoe ziet jouw laadpaal/huisaansluiting er dan uit qua specs? Want je zou op 1-fase tot 7,4 kW moeten komen.

Ik heb ook de 1-fase en wel met het oog op de toekomst de Zappi 3-fase af laten monteren, daarmee kom ik tot 5,4 kW (3x25A waarvan de 1-fase e-Soul 1x25A gebruikt), met onze vorige 1x35A aansluiting kan je de volle 7,4 kW benutten. Als wij hem met 10% aan de lader zetten heeft ie pakweg 10-11 uur nodig om vol te raken.
Bijna altijd is dat genoeg hoor maar als ik onder de 125km over heb is die wij beginnen van mijn dienst niet helemaal vol .

Een 3 fase zoals onze Niro's laad ik met 10,5 kWh dus dat is in 4 uur van 0-100%
Nu ik dit lees, 10,5 kWh op 3-fase is dus 11 kW (3x16A). Dat verklaart inderdaad ook wel de maximum 3,4 kW die je noemt (1x16A=3,7 kW theoretisch). Is dit een publieke laadpaal of je eigen laadpaal? Als het je eigen laadpaal is, kan je waarschijnlijk de aansluiting tegen eenmalig tarief laten verzwaren tot 3x25A.
Ik rijd gemiddeld 430 km en kom nooit onder de 400.
Lente en zomer 480 km makkelijk en ik rij vlot.
Wel weinig snelweg, maar ook daar 110 teller voor 1900.
Na 1900 140 teller (132,5 GPS)
Is onderweg snelladen, bijv. tijdens je lunchpauze oid, geen optie voor je? Ik vind de e-Soul heel vlot en zeker als je zo rond de 10-40% qua SoC zit, kan je prima de 77 kW halen. Zo te horen zou jij met 10 min stilstaan weer genoeg hebben. Dan heb je 1/6e van 77 kWh bijgeladen, wat een kleine 13 kWh is. Klinkt precies als wat je nu soms goed kan gebruiken als je van 1x16A afhankelijk bent.

• Ferry34
Klopt helemaal moodyblues

Ik huur n appartement op n boerderij en die boer heeft 1.000 zonnepanelen.

Ik heb daar krachtstroom uit zonnepanelen :).
Ik moet echter de laadkabel (mobiele lader) zelf kopen en heb gekozen voor een 3x16a met krachtstroom aansluiting (met t oog op m'n volgende EV)

Deze kabel was €350 terwijl een 3x25A €650 zou kosten.

Inderdaad heb ik iedere dag 30 minuten pauze en als ik denk dat het krap wordt dan eet ik mijn pistoletje gezond gewoon bij onze eigen 50 kilowatt uur snellader of desnoods 10-15 minuten aan een openbare snellader.

Gisteren dus niet gelukt en kwam ik thuis met 80 km actieradius en bij begin dienst stond die op 90% 395 km.

Vandaag heb ik daar genoeg aan.

• MooDyBLueS
@Ferry34 Leuk om te lezen hoe twee identieke auto's compleet anders gebruikt worden. ;) Ik begrijp het helemaal, is ook wel een fors verschil tussen 3x16A en 3x25A qua prijs, dus zou daar zelf ook wel 3x over nagedacht hebben.

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:53:(…) Op een gegeven moment zat de auto boven de 90% en voelde ik een soort druk om niet nog een kwartier te blijven zitten, uit angst dat hij op 100% zit en ik straks wellicht iemand ophoud met mijn volle accu. (…)
Wie had een jaar geleden kunnen vermoeden dat de “laadstress” nog eens ooit precies andersom zou zijn en het allemaal te snel gaat :)

Ik ben overigens ook wel iemand die dan een paal niet langer bezet wil houden dan nodig, dus zou dat ook wel zo voelen.

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Phusebox schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:06:

[Afbeelding]
Ik vraag me wel af waar die auto gepositioneerd gaat worden als EV. Immers de prijzen van entry EV6 liggen ook in de buurt. Dus ben wel benieuwd naar de prijzen.

• Clubbers
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 16:58
Ik zal vanaf begin zomer 2022 waarschijnlijk een elektrische auto gaan kiezen. Hoe denken jullie in jullie glazen bol dat het dan qua levering zal zijn? Zal de ergste piek van leveringsproblemen geweest zijn of komt die nog?

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
TechLight schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:56:
[...]

Wie had een jaar geleden kunnen vermoeden dat de “laadstress” nog eens ooit precies andersom zou zijn en het allemaal te snel gaat :)

Ik ben overigens ook wel iemand die dan een paal niet langer bezet wil houden dan nodig, dus zou dat ook wel zo voelen.
Toen wij twee jaar geleden bij de Supercharger in Kortrijk gingen laden was de auto al klaar om door te rijden naar Disneyland voordat de McD het eten klaar had. Achteraf was voor de terugreis wel fijn dat er een beetje extra in zat aangezien je daar op locatie slecht kan laden. Zelfs met onze eGolf (40 KW) merken wij vaak dat de pauze langer duren dan de auto nodig heeft, al rijden we daar ook niet heel ver mee.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• MooDyBLueS
aschja schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:29:
[...]

Ik vraag me wel af waar die auto gepositioneerd gaat worden als EV. Immers de prijzen van entry EV6 liggen ook in de buurt. Dus ben wel benieuwd naar de prijzen.
Niet helemaal hoor, de EV6 begint bij 45k en dat is ongeveer waar de e-Niro eindigt, nou ja... 46k dan. Misschien dat de e-Niro 2022 iets duurder wordt, maar als ze die bij 45k laten beginnen voor een instapmodel, dan gaat niemand die meer kiezen natuurlijk. ;)

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Clubbers schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:33:
Ik zal vanaf begin zomer 2022 waarschijnlijk een elektrische auto gaan kiezen. Hoe denken jullie in jullie glazen bol dat het dan qua levering zal zijn? Zal de ergste piek van leveringsproblemen geweest zijn of komt die nog?
Gaat er erg aan liggen welke auto je wilt. Zo worden de Tesla Model Y en 3 op het moment best 'rap' (relatief gezien) geleverd (3 - 5 maanden nu ongeveer), maar duurdere modellen zitten al op 1.5 jaar en van andere merken is het niet heel veel beter.

En ik denk dat we voorlopig nog wel last gaan hebben van die tekorten (chips, supply chain constraints), tot ver in 2022 (en misschien wel daarna)

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• kdeboois
  • Laatst online: 17:27
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:37:
[...]

Niet helemaal hoor, de EV6 begint bij 45k en dat is ongeveer waar de e-Niro eindigt, nou ja... 46k dan. Misschien dat de e-Niro 2022 iets duurder wordt, maar als ze die bij 45k laten beginnen voor een instapmodel, dan gaat niemand die meer kiezen natuurlijk. ;)
Voorlopig is de Niro een stuk zuiniger. Zou een keuze parameter kunnen zijn.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• aschja
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:37:
[...]

Is een hele fraaie wagen geworden als je het mij vraagt. Dat paneel achter is de witte kleurstelling met zilver accent zo gek nog niet. Wij hebben net een E-C4 besteld en die zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan deze. Maar dit was zeker een kandidaat geweest. De huidige Niro vinden we gewoon een suf ding.

Nog wat extra beeld. Als ICE en EV.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:19

Omega Supreme

The God of Death

TechLight schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:56:
[...]

Ik ben oprecht blij voor je dat jij die ervaring hebt, maar voor mij is het toch echt anders, De Corona heeft de situatie wat makkelijker gemaakt, maar het onderliggende probleem is voor mij niet opgelost en komt na de crisis dan ook keihard terug.

Over drie weken komt mijn nieuwe auto en die gebruikt weer 'ouderwets' benzine.

De andere kant van de medaille is namelijk deze, die je ook zomaar kan treffen:

Ondanks beweringen op de website van de gemeente heeft men de afgelopen 3,5 jaar in mijn wijk geen enkele extra openbare laadpaal geplaatst en - alleen off the record - laat men weten dat dit ook niet gaat gebeuren. Dit terwijl het aantal BEVs wat ik zie staan minimaal verviervoudigd is. Het gevolg was dat ik voor de Corona als ik van het werk thuis kwam alle laadpalen bezet waren door mensen die vroeger konden stoppen met werken. Helaas vrijwel niemand die de auto weghaalt als die 's avonds vol is.

Ik heb een eigen parkeerplek in eigendom, maar om daar een eigen laadpaal te plaatsen moet stroom worden aangelegd over gemeente eigendom, daar krijg ik geen toestemming voor.

Het gevolg is dat ik thuis vaker niet als wel de auto kan laden en de meeste autoritten 20+ minuten extra duren omdat ze beginnen met een bezoek aan Fastned. Niet alleen gaat dat heel snel vervelen, het prijsvoordeel van elektriciteit over benzine is dan ook grotendeels verdwenen!

Op mijn bestemming loop ik ook steeds vaker tegen volledige bezette laadpunten aan, dus de auto op bestemming zo vol laden dat ik de volgende dag thuis niet hoef te laden kan ik vaak ook al vergeten. Bij bedrijven kwam ik 4 jaar geleden nog voor het werk en dan hadden ze op de bezoekersplaatsen meestal nog wel een plekje vrij. Twee jaar terug was dat al voorbij, alleen als je mazzel hebt en er net iemand weg gaat kan je bij klantenbezoek laden, het aantal elektrische leaseauto's is sneller gestegen dan het aantal laadplekken.

Het gevolg van dit feest was dat ik dagelijks een half uur bij mijn woon-werk reistijd op kon tellen sinds ik elektrisch reed. En dat als ik een dag naar klanten moest ik vaak wel een uur extra kwijt was met laden bij de snelladers en zoeken naar een vrije laadpaal. (apps zijn leuk, maar regelmatig blijkt de vrije laadpaal 'gewoon' storing te hebben en rijdt je rondjes voor jan met de korte achternaam.)

Daar komt bij dat ik in de 4 jaar dat ik die BEV heb ik 3 keer een defect aan de auto had. De wegenwacht kan je niet helpen, de lokale garage kan je niet helpen (Sorry meneer een BEV, kunnen we niets mee, alleen afslepen) en zelfs de dealer kan niet repareren en moet wachten tot een vervanging voor de hele module waar het defect in zit wordt geleverd, want repareren doen ze niet! Ik heb inmiddels eigenaren van meerdere Merken BEV gesproken en hoewel pech weinig voorkomt weet ik inmiddels dat het bij BMW, Tesla, VW en Jaguar zo gaat met 'reparaties', weken je auto kwijt.

Een BEV is leuk, maar alleen als je weet dat je thuis een eigen oprit hebt, of minder ideaal, maar ook redelijk; zeker weet dat jouw gemeente de toename in BEVs matcht met een toename van laadpalen.

EN je een auto hebt met zoveel range dat je het merendeel van de ritten vanaf huis naar bestemming en weer terug kan maken op 1 lading.

Daar hoor je alleen niemand over als het over BEVs gaat, dan heeft iedereen het alleen over de voordelen.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16:49
Poe..

Dat iedereen hierboven zo enthousiast is over het ontwerp van die nieuwe Niro? Ik vind de huidige (facelift) prima te pruimen. Maar dit... Dit is echt een diarree aan designstijlen bij elkaar. Veel te drukke rechte lijnen, geen cohesie.

Zal vast goed verkopen bij de doelgroep. Ik ben hier wat te jong voor, denk ik.
Omega Supreme schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:53:
Een BEV is leuk, maar alleen als je weet dat je thuis een eigen oprit hebt, of minder ideaal, maar ook redelijk; zeker weet dat jouw gemeente de toename in BEVs matcht met een toename van laadpalen.

EN je een auto hebt met zoveel range dat je het merendeel van de ritten vanaf huis naar bestemming en weer terug kan maken op 1 lading.
Hier ben ik het zelf wel mee eens.

Ik had al veel langer (jaren) interesse in een BEV, maar pas recent heb ik, tezamen met de verhuizing naar een woning met oprit en de introductie van wat andere modellen, echt de stap gemaakt om er één te kopen.

Persoonlijk wil ik nooit weer terug :)

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Kortom, alleen aan de BEV beginnen als je thuis kunt laden en je accu zo groot is dat je het normaliter ook wel haalt om heen en weer op 1 lading te doen.

• !null
Thuis kunnen laden gaat ook over voldoende beschikbaarheid laadpalen in de straat etc, al heeft eigen stroom wel de voorkeur.

Ampera-e (60kWh)

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen. Wel een parkeerplek recht voor de deur maar geen eigen oprit. En wat Omega Supreme zegt herken ik in mijn wijk. Er staan wel geteld twee laadpalen van Alego maar zie meer Volkswagen id's, Tesla's, Zoe's dan er laadpalen zijn.

Nu wacht ik het nieuwe jaar af ivm sepp. Als ik een bev in huis haal neem ik wel een abonnement bij Tesla. Of ik nu x km moet afleggen in een ice om bij de benzinepomp te komen of X km om bij een Tesla stall te staan is mij om het even. Ze staan naast Van der Valk tegenover Ikea met meer dan genoeg ruimte. Dan combineer ik het wel met ontbijten bij Van der Valk en winkelen bij Ikea of Intratuin. En ondertussen kan mijn EV bijladen. Of is het laad etiquette dat je verplicht in je auto gaat zitten gamen / Netflixen / lezen? Ben ik ook wel benieuwd naar.

De openbare laadpaal zie ik dan als back up.

• !null
@Joosie200 De openbare laadpaal is voor jou nog steeds handig maar dan vooral als je ergens bent. Een dagje uit, of iets zakelijk, maakt niet uit, als ergens een tijdje bent zit hij weer een stuk voler met openbare laadpaal.
Met 11 of vooral 22kW gaat het wel hard, afhankelijk van de auto. En het is ook beter voor de auto.

Ampera-e (60kWh)

• Deveon
  • Niet online
@Joosie200 Het voordeel van elektrische rijden is juist dat je niet gaat wachten als je aan het laden ben. Pas als die vol is wordt geacht dat je hem weg zet.

Zelf heb ik net het aanbod van de energiemaatschappij gehad en denk dat ik binnenkort ook maar openbaar ga laden. Helaas betekent dat wel dat ik hem bij een volle accu even moet verplaatsen. Ik laad nu via mijn eigen aansluiting/paal maar vanaf een openbare parkeerplaats.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Joosie200 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:34:
Ik ben afhankelijk van openbare laadpalen. Wel een parkeerplek recht voor de deur maar geen eigen oprit. En wat Omega Supreme zegt herken ik in mijn wijk. Er staan wel geteld twee laadpalen van Alego maar zie meer Volkswagen id's, Tesla's, Zoe's dan er laadpalen zijn.

Nu wacht ik het nieuwe jaar af ivm sepp. Als ik een bev in huis haal neem ik wel een abonnement bij Tesla. Of ik nu x km moet afleggen in een ice om bij de benzinepomp te komen of X km om bij een Tesla stall te staan is mij om het even. Ze staan naast Van der Valk tegenover Ikea met meer dan genoeg ruimte. Dan combineer ik het wel met ontbijten bij Van der Valk en winkelen bij Ikea of Intratuin. En ondertussen kan mijn EV bijladen. Of is het laad etiquette dat je verplicht in je auto gaat zitten gamen / Netflixen / lezen? Ben ik ook wel benieuwd naar.

De openbare laadpaal zie ik dan als back up.
Laden duurt gewoon even, vul die tijd dus lekker nuttig in als je dat doet.
Maar als de auto vol is, haal hem dan wel zo snel mogelijk weg.
Tesla heeft er een boete op staan als je langer dan 5 minuten nadat de auto vol zit een tarief per minuut gaat rekenen. tot wel 2 euro per minuut!. (inclusief die 5 minuten daarvoor).

Dit tarief gaat in, zodra er minimaal 50% van laadstations bezet zijn op dat moment.
Het tarief verdubbeld als alle palen vol zitten.

Dus iets anders doen kan prima, maar zorg dat je optijd terug kan zijn, en weet hoelang het duurt.

Gewoon sebastiaan

• Joosie200
  • Niet online
Smuggler schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:59:
[...]

Laden duurt gewoon even, vul die tijd dus lekker nuttig in als je dat doet.
Maar als de auto vol is, haal hem dan wel zo snel mogelijk weg.
Tesla heeft er een boete op staan als je langer dan 5 minuten nadat de auto vol zit een tarief per minuut gaat rekenen. tot wel 2 euro per minuut!. (inclusief die 5 minuten daarvoor).

Dit tarief gaat in, zodra er minimaal 50% van laadstations bezet zijn op dat moment.
Het tarief verdubbeld als alle palen vol zitten.

Dus iets anders doen kan prima, maar zorg dat je optijd terug kan zijn, en weet hoelang het duurt.
Snap ik. Al neem ik aan dat de meest moderne EV's eenmaal aan de lader de verwachte ETA bij xx% vol kunnen geven. Weet je meteen hoe lang je kunt lunchen, winkelen, de benen strekken of Netflix kijken.

En gezien de setup met stalls lijkt een EV met charge port aan dezelfde kant als een Tesla wel zo praktisch. De kabels zijn daarop aangepast en ik zie ze niet voor een proef de langere kabels uitrollen.

• MooDyBLueS
kdeboois schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:38:
[...]

Voorlopig is de Niro een stuk zuiniger. Zou een keuze parameter kunnen zijn.
Goed punt. Al wringt het natuurlijk wel als een auto die nu 36-46k kost straks ineens bij 45k ongeveer zou beginnen, dat klopt niet voor het type auto. Want voor een ExecutiveLine zou je dan over de 50k gaan. Ik denk niet dat er dan nog veel mensen in een e-Niro stappen.

Maar het verbruik is zeker een punt, voor mij al reden genoeg om de EV6 en ook de Ioniq 5 niet als beoogde opvolger van onze 64 kWh e-Soul te zien.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Joosie200 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:08:
[...]

Snap ik. Al neem ik aan dat de meest moderne EV's eenmaal aan de lader de verwachte ETA bij xx% vol kunnen geven. Weet je meteen hoe lang je kunt lunchen, winkelen, de benen strekken of Netflix kijken.

En gezien de setup met stalls lijkt een EV met charge port aan dezelfde kant als een Tesla wel zo praktisch. De kabels zijn daarop aangepast en ik zie ze niet voor een proef de langere kabels uitrollen.
De duurdere wagens wel, Tesla doet dit bijvoorbeeld zeer nauwkeurig.

maar bijvoorbeeld de MG ZS EV doet dit niet. en dan komt het aan op gokken.
Al is het wel dat in de Tesla app je wordt gewaarschuwd als het opladen klaar is, en kan je ook de snelheid van het laden bijhouden.

Gewoon sebastiaan

• Joosie200
  • Niet online
Smuggler schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:13:
[...]

De duurdere wagens wel, Tesla doet dit bijvoorbeeld zeer nauwkeurig.

maar bijvoorbeeld de MG ZS EV doet dit niet. en dan komt het aan op gokken.
Al is het wel dat in de Tesla app je wordt gewaarschuwd als het opladen klaar is, en kan je ook de snelheid van het laden bijhouden.
Dan is de Tesla app checken genoeg indicatie.

EV database laat ook zien waar de charge port zit. Helaas is het geen filter optie. Neig al naar een Stellantis trio (e208/Corsa e/eC4) die links hun laadpoort hebben.

Corsa's bungelen rond de 20k, e208 rond de 24k. Maar een eC4 kennelijk ook als je zes maanden geduld hebt tot de bafta subsidie niet teruggevorderd kan worden.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Mercedes EQB prijzen zijn ook bekend. Vanaf 60k, dus stuk duurder dan een Q4 e-Tron. Lijkt me alleen interessant als je een 7 zitter wil hebben. Anders beter een Ioniq 5, EV6 of iX3 halen voor dat geld.

• kx22
Z___Z schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:04:
Mercedes EQB prijzen zijn ook bekend. Vanaf 60k, dus stuk duurder dan een Q4 e-Tron. Lijkt me alleen interessant als je een 7 zitter wil hebben. Anders beter een Ioniq 5, EV6 of iX3 halen voor dat geld.
Vind het ook veel te duur. Het is vanaf 64k dacht ik. Dat is bijna even duur als de EQC. En beide zijn nog een oerlelijk ook.

• Ferry34
Omega

Benieuwd waar jij dan woont.
Geen toestemming voor die laadpaal.

Kan je ook geen openbare laadpaal aanvragen?
In de meeste gemeenten kan dat.

Heb je ook gekeken naar laadpalen in de buurt?

Voor €2,09 literprijs en gewoon t hele verbrandingsauto an sich....nooit meer

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:51:
[...]

Vind het ook veel te duur. Het is vanaf 64k dacht ik. Dat is bijna even duur als de EQC. En beide zijn nog een oerlelijk ook.
EQA start bij 50k gebaseerd op de GLA, die start bij 46k. EQB is gebaseerd op de GLB, die start bij 49k, dus 3k duurder. Had dus verwacht dat de EQB zou starten in de 55k range (zoals in Duitsland, weet niet of de prijs in Duitsland inclusief overheidssubsidie is). Of het lelijk is laat ik in het midden, smaak is persoonlijk :D

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

Ferry34 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:15:
Omega

Benieuwd waar jij dan woont.
Geen toestemming voor die laadpaal.

Kan je ook geen openbare laadpaal aanvragen?
In de meeste gemeenten kan dat.

Heb je ook gekeken naar laadpalen in de buurt?

Voor €2,09 literprijs en gewoon t hele verbrandingsauto an sich....nooit meer
Ik woon in het centrum van Almere en daar wordt al jaren geen paal meer bijgeplaatst. Verzoeken om meer openbare laadpalen heeft geen nut is mij via officieuze kanalen al verteld, op de gemeente website doet men anders denken. Toegegeven nu meer mensen thuiswerken door Corona is de kans op een laadplek wat groter, logisch ik rijdt zelf ook niet veel meer. Maar het probleem is niet opgelost, vorige maand was het weer extra lastig een plek te vinden omdat men meer naar kantoor ging, Afgelopen week was het vanwege de nieuwe oproep thuis te werken weer even wat beter.

Alle buurten om mij heen zijn betaald parkeren/vergunningplichtig. Ik kan daar geen vergunning krijgen dus betaald parkeren als je laadt. Dan is de kilometer prijs voor elektriciteit meteen hoger als de kilometer prijs voor benzine!

Dichtstbijzijnde laadpaal die niet betaald parkeren is, is ca 20-25 minuten lopen enkele reis, daar heb ik geen auto voor!

De benzine prijs is niet leuk, maar elektrisch is voor mij nu duurder per km dan benzine. De nieuwe auto heeft 650km range op een tank en is in 5 minuten volgetankt, inclusief betalen 10 minuten. Dat is veel beter dan 's avonds extra het huis uit om de auto van de paal te halen en meer te betalen voor minder range :(

De mede BEV rijders die ik bij de laadpalen tegenkomen klagen ook steen en been en zijn ook helemaal klaar met electrisch, iedereen heeft dezelfde problemen en de meeste gaan terug naar benzine of diesel. Een paar zijn extra zuur omdat ze van hun werkgever alleen electrisch mogen leasen, zo voor mij een reden zijn om afscheid van de baas te nemen. Het rijden van een BEV is als je hier woont een hel!

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

• budi
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:14

budi

Digital Pizza Crew

Omega Supreme schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:39:
[...]

Dichtstbijzijnde laadpaal die niet betaald parkeren is, is ca 20-25 minuten lopen enkele reis, daar heb ik geen auto voor!
Misschien heb je er al aan gedacht en het is niet handig op langere termijn, maar misschien is een step of vouwfiets iets om het iets dragelijker te maken?

Ik woon in Almere Buiten en daar zie ik wel de laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten. Gelukkig kan ik thuis laden, maar ik begrijp je frustratie wel hoor. Als ik niet thuis had kunnen laden was ik ook niet aan elektrisch rijden begonnen zelfs al valt de drukte op de laadpalen hier nog wel redelijk mee.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• MooDyBLueS
[...]

Ik woon in het centrum van Almere en daar wordt al jaren geen paal meer bijgeplaatst. Verzoeken om meer openbare laadpalen heeft geen nut is mij via officieuze kanalen al verteld, op de gemeente website doet men anders denken. Toegegeven nu meer mensen thuiswerken door Corona is de kans op een laadplek wat groter, logisch ik rijdt zelf ook niet veel meer. Maar het probleem is niet opgelost, vorige maand was het weer extra lastig een plek te vinden omdat men meer naar kantoor ging, Afgelopen week was het vanwege de nieuwe oproep thuis te werken weer even wat beter.

Alle buurten om mij heen zijn betaald parkeren/vergunningplichtig. Ik kan daar geen vergunning krijgen dus betaald parkeren als je laadt. Dan is de kilometer prijs voor elektriciteit meteen hoger als de kilometer prijs voor benzine!

De benzine prijs is niet leuk, maar elektrisch is voor mij nu duurder per km dan benzine. De nieuwe auto heeft 650km range op een tank en is in 5 minuten volgetankt, inclusief betalen 10 minuten. Dat is veel beter dan 's avonds extra het huis uit om de auto van de paal te halen en meer te betalen voor minder range :(

De mede BEV rijders die ik bij de laadpalen tegenkomen klagen ook steen en been en zijn ook helemaal klaar met electrisch, iedereen heeft dezelfde problemen en de meeste gaan terug naar benzine of diesel. Een paar zijn extra zuur omdat ze van hun werkgever alleen electrisch mogen leasen, zo voor mij een reden zijn om afscheid van de baas te nemen. Het rijden van een BEV is als je hier woont een hel!
Even hardop meedenkend, ik woon ook in Almere maar dan aan de rand en hier zijn altijd laadplekken beschikbaar, maar goed dit is dan ook puur een woonwijk. Ik ken 1 straat, vlakbij een school, waarbij 2x 2 laadpunten zijn die bijna 24/7 door een stel PHEVs bezet gehouden worden, met geluk is er soms 1 beschikbaar, maar verder is het in de wijk geen enkel probleem. En er zitten nog een paar wijken tussen ons in die ik qua laden dan niet goed ken, maar mogelijk een vergelijkbare ervaring bieden. Kan je niet voor een habbekrats een vouwfiets achterin gooien als tussenoplossing? Ik fiets met enige regelmaat naar de stad en volgens Google Maps kost me dat 21 minuten, maar ik doe er maar iets meer dan een kwartier over. En dan woon ik dus echt helemaal aan de rand. 1/2 wijken dichterbij en het hoeft niet meer dan 10 minuten te kosten, wat volgens mij ook wel overeenkomt met de 25 minuten lopen waar je het over hebt. 25 min op 5-6 km/u is pakweg 8-10 op 12-15 km/u fietsend.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

@MooDyBLueS @budi Ik waardeer het meedenken, maar eind deze maand is de lease auto weg en mijn Mazda ICE komt de 16e. Het probleem is voor mij opgelost. Was meer een waarschuwing voor anderen.

Kijk niet blind naar de positieve ervaringen van anderen, maar informeer actief vooraf of alle vereisten aanwezig zijn.

En het belangrijkste: Vertrouw absoluut niet op uitspraken en beloften van de gemeente, die had ik voor ik de auto accepteerde gevraagd en alles was mogelijk. Toen ik de auto had kon ineens niets meer! Vraag het aan de eigenaren van de andere BEVs die in dezelfde wijk wonen, die weten for better or worse wel wat er speelt in de buurt.

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12:38
Omega Supreme schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:38:
@MooDyBLueS @budi Ik waardeer het meedenken, maar eind deze maand is de lease auto weg en mijn Mazda ICE komt de 16e. Het probleem is voor mij opgelost. Was meer een waarschuwing voor anderen.

Kijk niet blind naar de positieve ervaringen van anderen, maar informeer actief vooraf of alle vereisten aanwezig zijn.

En het belangrijkste: Vertrouw absoluut niet op uitspraken en beloften van de gemeente, die had ik voor ik de auto accepteerde gevraagd en alles was mogelijk. Toen ik de auto had kon ineens niets meer! Vraag het aan de eigenaren van de andere BEVs die in dezelfde wijk wonen, die weten for better or worse wel wat er speelt in de buurt.
Een schande dat deze gemeente er zo’n janboel van maakt dat je je gedwongen voelt om weer voor een ICE te kiezen. :(

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

jdbiggelaa schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:48:
[...]

Een schande dat deze gemeente er zo’n janboel van maakt dat je je gedwongen voelt om weer voor een ICE te kiezen. :(
Het is geen gevoel, het is inmiddels echt gedwongen. Ik ben al een paar keer te laat/niet bij klanten gekomen, omdat ik bij thuiskomst geen vrije laders aantrof en 2x 's ochtends bij de snellader 20 minuten op een vrije lader kon wachten en geen lading had om naar een andere snellader te rijden en 1x niet naar de klant kom omdat ik bij de snellader kwam en er was storing, heb anderhalf uur aan een stopcontact bij het tankstation mogen hangen om genoeg te laden om weer thuis te komen :(

God zij dank niet dezelfde klanten! Dat kan ik 1 keer hebben bij een klant, maar de tweede keer zoeken ze een andere adviseur...

• MooDyBLueS
jdbiggelaa schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:48:
[...]

Precies, met name ook omdat de ervaring binnen één stad dus wezenlijk kan verschillen. Hier aan de rand van de stad schieten laadpalen nog met paddenstoelen uit de grond. Heb er sinds een maand of twee een in de straat tegenover mijn huis en paar maanden geleden is er 2 straten verderop een geplaatst, precies om de hoek van een andere laadplek. Die staan hemelsbreed zo'n 15-20 meter van elkaar verwijderd, maar blijkbaar is het criterium "X binnen een straat" en wat er om de hoek staat wordt niet naar gekeken. Prima voor EV rijders natuurlijk, maar krom is het wel, zeker als je weet dat op die plek beide laadplekken aan het eind van beide straten zitten en de rest van de paar honderd meter lange straten geen laadpalen meer bevatten.

Het is dan een lease-auto, dus dan snap ik ICE helemaal. PHEV heeft dan geen enkel financieel voordeel, maar privé had ik toch eventueel naar PHEV gekeken, omdat je dan altijd zonder stroom verder kan en er dus geen moeten bij is.

Jammer inderdaad.

• Ferry34
[...]

Vervelend dat t zo gaat in Almere.

Normaal is t namelijk zo dat een EV rijder minder tijd kwijt is aan laden, dan jij aan tanken.
Sowieso als je een eigen lader hebt zoals ik, of n vrije lader in je straat.

Ook is een EV veel goedkoper dan tanken.

- faetned abonnement €12 per maand 0,45 cent per kwh
Mijn kia e soul is dan voor €27 van leeg naar vol 430 km

- Tesla abonnement voor niet tesla auto's
€12,99 per mnd
0,24 per kwh
Nauwelijks duurder dan thuis maar wel 150kwh laden
Mijn 64kwh soul voor €15,36 van leeg naar vol

Een openbare laadpaal is nog iets duurder!
Die zijn ongeveer 30 cent per kwh

Thuis is meestal 20 cent per kwh
Ikzelf gebruik zonnepanelen van een boer 3n ik betaal 10 cent per kwh.
€6,40 leeg naar vol maar meestal zit er nog 30% in

Tijd aan laden is 5 sec stekker erin, 5 seconden stekker eruit

• Kaaschef
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 01-12 22:25
[...]

Waar parkeer je nu dan in het centrum?

Ik laad voornamelijk op mijn werk. Met veel thuis werken ca 1x per week daar laden. Prima te doen zo. Is dat voor jou geen optie

Laat maar zag je eerdere post. Enige optie die ik zie is dat je de netleverancier vraagt een aansluiting te realiseren. Dan beheren zij die ook.
( Zal niet goedkoop zijn).

[Voor 4% gewijzigd door Kaaschef op 28-11-2021 13:30]

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 09:38

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ik rij al een tijdje een E-NV200, en ik heb niet zo lang na de aanschaf getracht de auto te koppelen aan de app op mijn (Android) telefoon, maar dat wat ik moet doen volgens de app en wat ik zag in de auto kwam niet overeen.

Is er iemand die dat wel is gelukt? heb Mux al gevraagd maar die wist t (toen) niet.
linkje of zo is fijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-11 21:05
Andre1973 schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:04:
ik rij al een tijdje een E-NV200, en ik heb niet zo lang na de aanschaf getracht de auto te koppelen aan de app op mijn (Android) telefoon, maar dat wat ik moet doen volgens de app en wat ik zag in de auto kwam niet overeen.

Is er iemand die dat wel is gelukt? heb Mux al gevraagd maar die wist t (toen) niet.
linkje of zo is fijn.
Wellicht is een OpenVehicles OVMS een beter idee? Ik gebruik al meer dan 5 jaar deze in combinatie met een i-MiEV. Eerst de V2 en nu een V3 icm met een Simyo Prepaid.

Dan heb ik batterij status, locatie en laadsnelheid en ook notificaties op de Android App. Remote kachel aanzetten werkt niet bij de MiEV, sommigen kunnen het wel meen ik.

• IvoB2
Het rijden van een BEV is als je hier woont een hel!
Duidelijk nog nooit in B-Vlaanderen geweest. :+

• IvoB2
Clubbers schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:33:
In mijn glazen bol voor Nederland zie ik spijtig genoeg niets.
De dagelijkse werkelijkheid in B-Vlaanderen is dat je voor bepaalde merken gemiddeld één jaar moet wachten tussen bestelling en levering en voor enkele Duitse merken al tot 2 jaar. Hangt dus ook van merk en uitrusting af en vanaf wanneer je wenst of kan bestellen.
Als het je tenminste niet kan schelen dat je bij bestelling de kans loopt een auto te bestellen die bij levering al lichtjes achterhaald is en je de wachttijd kan overbruggen.

• aschja
Onderstaand heb ik echt nog nooit gelezen. Dus in je jaarlijkse verbruik kan je nog eens 10% er bij op tellen?!

Wie een elektrische auto wel eens van leeg naar helemaal vol opgeladen heeft, zal vast wel eens hebben gezien dat deze meer stroom trekt dan er in de accu hoort te kunnen. AutoBest heeft nu voor een reeks EV's in kaart gebracht hoe groot deze overschrijding precies is.

Bij het opladen van elektrische auto's gaat natuurlijk niet iedere kWh stroom zonder tussentijds verlies direct naar het accupakket. Er zijn vaak ook andere zaken die stroom vragen, zoals de koeling van de accu tijdens het laden, maar bijvoorbeeld ook systemen die het bijladen softwarematig afregelen. Zeker bij hoge temperaturen of bij snelladen kan het koelen aardig wat extra stroom kosten. Je tikt dus altijd wat meer kWh af dan er werkelijk in het accupakket zit. AutoBest heeft een heel aantal EV's volledig leeg gereden en vervolgens weer volledig opgeladen om te ontdekken hoeveel dat per auto precies is.

Er blijken behoorlijke verschillen te zijn. In sommige gevallen gaat het om ruim 20 procent elektriciteit die niet direct in het accupakket terecht is gekomen. Dan kan het dus nogal tegenvallen als je uit was gegaan van een beter rendement. Belangrijk voor de consument om te weten, vindt AutoBest. "Er zijn technische verklaringen voor, maar volgens ons toch belangrijk om te weten, want je betaalt mogelijk meer dan verwacht."

AutoBest testte in het kader van de EcoChallenge 15 populaire relatief betaalbare 'mainstream' elektrische auto's en kwam tot onderstaande resultaten. De Volkswagen ID3 springt het meest efficiënt om met de stroom tijdens het laden, de Honda e het minst.

Auto Net. accucapaciteit Laadverbruik Verschil
1. Volkswagen ID3 58 kWh 61,41 kWh 5,90%
2. Citroën ë-C4 45 kWh 50,13 kWh 11,40%
3. Kia e-Niro 64 kWh 71,51 kWh 11,70%
4. Cupra Born 58 kWh 64,58 kWh 11,80%
5. Opel Corsa-e 45 kWh 50,40 kWh 12%
6. Peugeot e-2008 45 kWh 50,77 kWh 12,80%
7. Fiat 500e 37,3 kWh 42,24 kWh 13,20%
8. Peugeot e-208 45 kWh 50,93 kWh 13,20%
9. Hyundai Kona Electric 64 kWh 73,33 kWh 14,60%
10. Mazda MX-30 30 kWh 35,60 kWh 18,70%
11. Nissan Leaf 56 kWh 66,94 kWh 19,50%
12. Dacia Spring 26,8 kWh 32,41 kWh 20,90%
13. Renault Zoe 52 kWh 63,12 kWh 21,40%
14. Opel Mokka-e 45 kWh 54,66 kWh 21,50%
15. Honda e 28,5 kWh 36,23 kWh 27,10%

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:27
@aschja dat hangt van de meetmethode af. EPA is incl. laadverliezen. van WLTP weet ik het niet.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Ik vraag mij ook af of hun meetmethode wel klopt: ik zie meerdere auto's die in feite dezelfde combinatie van accupakket/aandrijflijn hebben waarbij er toch grote verschillen zijn (208/2008/c4).

• aschja
Killah_Priest schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:59:
Ik vraag mij ook af of hun meetmethode wel klopt: ik zie meerdere auto's die in feite dezelfde combinatie van accupakket/aandrijflijn hebben waarbij er toch grote verschillen zijn (208/2008/c4).
Viel mij ook op. Het verschil tussen E-C4 en de Mokka is heel groot.

• aschja
BarryH schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:55:
@aschja dat hangt van de meetmethode af. EPA is incl. laadverliezen. van WLTP weet ik het niet.
Meetmethode is toch niet relevant? Ze hebben gewoon gekeken hoeveel kWh er in gaat vs de accucapaciteit. Dan is WLTP of EPA toch niet van toepassing?

Ik vind dit soort feitjes altijd onderbelicht. Alsof er tijdens het tanken van benzine nog 3liter op de grond druppelt. Dit vertelt namelijk geen enkele dealer.

[Voor 18% gewijzigd door aschja op 30-11-2021 16:08]

• budi
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:14

budi

Digital Pizza Crew

Grappig, toevallig heb ik afgelopen weken een beetje een vergelijkbare test gedaan met mijn Nissan Leaf 40kWh (plus 17 kWh extender). Ik wilde naast laad efficientie ook het verschil zien tussen tussen granny laden en zo snel mogelijk AC laden op een paal. Ik heb hem alle keren steeds vol geladen tot hij stopte met laden. Vol is relatief, volgens leafspy kan het de ene keer 94% zijn en de andere keer 96% SoC. Ik heb twee vergelijkbare resultaten naast elkaar kunnen zetten waarvan ik het gevoel heb dat ze een beetje represenatief zijn in mijn n=1 situatie :+ Maar voor wat het waard is:
  • ontlading1: 34.9 kWh gebruikt, 45.466 kWh opgeladen aan stopcontact
  • ontlading2: 34.6 kWh gebruikt, 42.600 kWh opgeladen aan 17kW laadpaal (effectief zon 5kW op 1 fase)
Dus de eerste was 76.9% efficient en de tweede 81.3%. Maar goed, je gaat dan uit van de gegevens van de boordcomputer. Ik weet niet hoe betrouwbaar die is met afrondingen en andere wel of niet mee genomen verbruiksbronnen.

Ik vraag me wel een beetje af wat ze verstaan onder 'leeg' rijden. Tot de auto niet verder wil? Want als je meet tot 0% op het dashboard, nou, de ene auto kan dan praktisch meteen stil vallen waar de andere nog tientallen kilometers door kan gaan. De Leaf is daar aardig notoir in.

(of is dit meer iets voor het thuis laden topic?)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Pim57
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 09:45
Er zit een merkwaardig verschil in die oplaadtest tussen de Kia e-Niro en de Hyundai Kona. Deze twee auto’s zijn technisch gelijk.

Ik weet wel dat er een verschil zit in efficiëntie tussen granny/AC/DC laden. En dan ook nog bij AC laden verschil tussen 2/3.6/7.2/11 kW en 1- of 3 fase laden.

Ben dus wel benieuwd naar de test condities!

[Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 30-11-2021 17:37]

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12:38
Het verbaast mij dat iemand verrast is dat je laadverliezen hebt bij een EV. Ik weet niet beter of elke EV heeft 10-15% laadverlies. En daarnaast heb je natuurlijk ook nog ‘ontlaadverlies’: niet alle energie in de accu wordt omgezet in kinetische energie voor de voortstuwing van de auto. Nog los van de airconditioning van accu en interieur heb je verliezen in de regelelectronica en de motor zelf. Overigens zijn die erg laag in vergelijking met plofauto’s ;)
Overigens zou ik niet veel waarde hechten aan die meetwaarden. Dat ziet eruit alsof het uit de losse pols is gedaan. Laadverliezen van veel kleiner dan 10% en > 20% zijn sowieso ongeloofwaardig.

[Voor 17% gewijzigd door jdbiggelaa op 30-11-2021 17:44]

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Pim57 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:33:
Er zit een merkwaardig verschil in die oplaadtest tussen de Kia e-Niro en de Hyundai Kona. Deze twee auto’s zijn technisch gelijk.

Ik weet wel dat er een verschil zit in efficiëntie tussen granny/AC/DC laden. En dan ook nog bij AC laden verschil tussen 2/3.6/7.2/11 kW en 1- of 3 fase laden.

Ben dus wel benieuwd naar de test condities!
Yup, en de buitentemperatuur. Het verlies zal bij -5 anders zijn als bij +30 graden celcius ivm batterij op optimale temperatuur houden tijdens het laden

• Pinobigbird
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:46

Pinobigbird

doesn't share food!

De originele test van AutoBest staat hier:
https://autobest.org/ecob...dings-and-interpretation/
Bij het laden van volledig leeg naar volledig vol staat:
Finally, another unique result of the ECOBEST Challenge is the energy needed to fully charge the cars having totally depleted batteries. All the cars in test needed more energy than the capacity of the batteries, between 5.9% and 27.1% more. The explanation for the plus consumption when recharging is studied and have several explanations. Some energy is lost when transformed from AC (grid) to DC (battery) (about 5% in this process). Some energy is used to power all the car systems used for charging, mainly the inverter but also the software, the socket, everything related with the process. Some energy is used for the refrigeration of the battery during the process (this energy used is higher in fast charging of in hot environmental conditions). The state of the batteries and the charger type may also generate some losses.
Dit doet vermoeden dat ze de test met AC-laden hebben uitgevoerd, hoewel het er niet expliciet zo staat.

Nog een puntje van kritiek. De gebruikte CUPRA Born heeft de Blizzard Copper velgen van 20 inch, zoals te zien op deze foto. Met deze velgen is de WLTP-range 405 km, en niet 424 km zoals AutoBest opgeeft. Die 424 km is niet eens met de kleinste velg, de Cyclone Grey van 18 inch, te halen; die komt uit op 421 km WLTP.
Als we rekenen met de echte WLTP-range van 405 km dan komt de Born uit op 83,73% voor de EcoC 1-score in plaats van 79.98%.
Ook kan de CUPRA Born niet met 100 kW maar met 120 kWh DC-laden.
Als er in 1 model al 2 fouten worden gemaakt, hoe betrouwbaar zijn dan de cijfers?

[Voor 23% gewijzigd door Pinobigbird op 30-11-2021 20:05]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:03
Pinobigbird schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:40:
De originele test van AutoBest staat hier:
https://autobest.org/ecob...dings-and-interpretation/
Bij het laden van volledig leeg naar volledig vol staat:
[...]

Dit doet vermoeden dat ze de test met AC-laden hebben uitgevoerd, hoewel het er niet expliciet zo staat.

Nog een puntje van kritiek. De gebruikte CUPRA Born heeft de Blizzard Copper velgen van 20 inch, zoals te zien op deze foto. Met deze velgen is de WLTP-range 405 km, en niet 424 km zoals AutoBest opgeeft. Die 424 km is niet eens met de kleinste velg, de Cyclone Grey van 18 inch, te halen; die komt uit op 421 km WLTP.
Als we rekenen met de echte WLTP-range van 405 km dan komt de Born uit op 83,73% voor de EcoC 1-score in plaats van 79.98%.
Ook kan de CUPRA Born niet met 100 kW maar met 120 kWh DC-laden.
Als er in 1 model al 2 fouten worden gemaakt, hoe betrouwbaar zijn dan de cijfers?
Ook moet je eigenlijk weten hoe de de netto capaciteit hebben ''berekend'' Bij de Model 3 is dit officieel niet eens opgegeven bijvoorbeeld. Bij veel andere auto;s is de 30,50 of 60 kWh ''ook niet exact'' die capaciteit.

Het klopt dan wel dat sommige modellen efficienter kunnen opladen, maar het verschil zal in veel gevallen niet zijn zoals in deze test.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Pim57
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 09:45
De test van de Honda die zo slecht scoort, wordt als volgt berekend

Bruto capaciteit 35.5 kWh
Netto capaciteit 28.5 kWh

Geladen hoeveelheid is 36.23 kWh, laadverlies tov. netto capaciteit is dan 27.1%.
Zo eindigt de Honda e helemaal onderaan de lijst.

Ze rijden de auto dus eerst leeg (=0%) en laden dan totdat de lader afslaat (=100%). Maar bij die Honda is het niet duidelijk tot hoe ver het laden gaat (bruto, netto of er tussen in)

[Voor 17% gewijzigd door Pim57 op 30-11-2021 21:04]

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16:18
Stef87 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:49:
[...]

Ook moet je eigenlijk weten hoe de de netto capaciteit hebben ''berekend'' Bij de Model 3 is dit officieel niet eens opgegeven bijvoorbeeld. Bij veel andere auto;s is de 30,50 of 60 kWh ''ook niet exact'' die capaciteit.
De Opel Ampera-E 60kWh heeft een 57kWh accu. Dan nog niet eens gesproken over de nettocapaciteit.

(Na de terugroep krijgt hij een 66kWh dankzij verbeterde technologie)

[Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 30-11-2021 22:58]

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:46
Alvast een Q210 Zen uit 2015 met 50k op de teller gereserveerd voor 8245 euro, met ophalen op 9 januari. Daar gaat subsidie nog vanaf, dus geen slechte prijs denk ik :)

Had graag een batterijupgrade gedaan, maar las dat Renault dat al een aantal jaar niet meer doet helaas.

Helaas wel accuhuur, maar die streep je ongeveer weg tegen de wegenbelasting I guess....

[Voor 17% gewijzigd door Basekid op 01-12-2021 12:51]

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:28
Basekid schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:47:
Alvast een Q210 Zen uit 2015 met 50k op de teller gereserveerd voor 8245 euro, met ophalen op 9 januari. Daar gaat subsidie nog vanaf, dus geen slechte prijs denk ik :)

Had graag een batterijupgrade gedaan, maar las dat Renault dat al een aantal jaar niet meer doet helaas.

Helaas wel accuhuur, maar die streep je ongeveer weg tegen de wegenbelasting I guess....
Wij hebben net de accu van onze ZOË overgenomen. De onze is uit eind 2017 en moest nog EUR 3.200,-betalen voor de accu. Is er bij ons binnen ca 3 jaar uit en de restwaarde neemt weer toe. Accu nog wel even laten controleren maar de SoH was nog prima. Je kunt gewoon een offerte opvragen en dan kijken of het je waard is.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:46
Himalaya schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:17:
[...]

Wij hebben net de accu van onze ZOË overgenomen. De onze is uit eind 2017 en moet nog 3200 betalen voor de accu. Is er bij ons binnen ca 3 jaar uit en de restwaarde neemt weer toe. Accu nog wel even laten controleren maar de SoH was nog prima. Je kunt gewoon een offerte opvragen en dan kijken of het je waard is.
Oh nice, heb je de dealer of renault zelf gemaild? Ik haal de auto dus pas in januari op, maar kan me voorstellen dat als ik het de dealer vraag ze er meer voor vragen dan renault.

• Himalaya
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:28
Basekid schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:41:
[...]

Oh nice, heb je de dealer of renault zelf gemaild? Ik haal de auto dus pas in januari op, maar kan me voorstellen dat als ik het de dealer vraag ze er meer voor vragen dan renault.
Nee, je huurt de accu van RCi banque en daar kun je ook vragen om een offerte voor afkopen van de huur. Dit kan sinds begin dit jaar. De dealer staat er helemaal buiten.

Zodra je de auto krijgt zul je ook het huurcontract moeten ondertekenen en daarmee kun je contact met ze opnemen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:59

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ferry34 schreef op zondag 28 november 2021 @ 13:14:
[...]

Vervelend dat t zo gaat in Almere.

Normaal is t namelijk zo dat een EV rijder minder tijd kwijt is aan laden, dan jij aan tanken.
Sowieso als je een eigen lader hebt zoals ik, of n vrije lader in je straat.

Ook is een EV veel goedkoper dan tanken.

- faetned abonnement €12 per maand 0,45 cent per kwh
Mijn kia e soul is dan voor €27 van leeg naar vol 430 km

- Tesla abonnement voor niet tesla auto's
€12,99 per mnd
0,24 per kwh
Nauwelijks duurder dan thuis maar wel 150kwh laden
Mijn 64kwh soul voor €15,36 van leeg naar vol

Een openbare laadpaal is nog iets duurder!
Die zijn ongeveer 30 cent per kwh

Thuis is meestal 20 cent per kwh
Ikzelf gebruik zonnepanelen van een boer 3n ik betaal 10 cent per kwh.
€6,40 leeg naar vol maar meestal zit er nog 30% in

Tijd aan laden is 5 sec stekker erin, 5 seconden stekker eruit
Nu rij ik alweer bijna een jaar EV, maar dit soort voorstellingen zijn toch een beetje de roze bril.
Tenzij de lader direct voor je deur staat, is het geen 5 sec stekker erin, 5 sec stekker eruit.
Eerder 100m lopen, stekker erin, 100m teruglopen naar huis. En de volgende ochtend dus ook eerst 100m lopen, stekker eruit en dan pas weg. En natuurlijk moet de laadpaal beschikbaar zijn.

Ook hier (Nijmegen) is Allego/de gemeente tergend traag. Er zijn dit jaar 3 EV's in de wijk bijgekomen, en exact 0 laadpalen erbij. Inmiddels heb ik via zelf contact zoeken met Allego wel de bevestiging dat ze kunnen zien dat de laadpaal gebruikt wordt, maar vooralsnog staat er nog geen extra nieuwe.

Over de kosten kan ik je niet tegenspreken, maar de voorstelling dat een EV minder tijd kost dan een ICE is alleen waar onder optimale omstandigheden. Met een ICE rij je langs een tankstation op de route, gooi je hem vol en kun je weer 600+ km rijden.

Even kleine tijdsberekening:
EV in de winter
- op 100m afstand een laadpaal (geen heel gekke afstand)
- 5km/u loopsnelheid
- auto netjes afkoppelen als ie klaar is
- 10 seconden om de auto te unlocken, kabel eruit te halen, kabel op te bergen etc
- is al 72s lopen enkele rit + 10 seconden voor handelingen.
Daar kun je dan misschien met een goede EV 300km mee rijden met dit weer.

ICE in de winter:
- tanken langs de weg
- tanktijd van circa 1 minuut + 20 seconden pinpasje langs de paal
Met een gemiddelde ICE rij je dan weer 500-700 km.

ICE komt dan op ongeveer 7,5km/sec en EV vanaf 3,6km/sec (gerekend met lopen náár de laadpaal, niet ook nog eens het teruglopen en het opnieuw heenlopen om de auto af te stekkeren).

Met publiek laden zou ik zelfs durven beweren dat een EV méér tijd kost dan een ICE qua laden/tanken.

*disclaimer: ja, er zijn tankstations zonder pinbalie, nee niet iedereen woont exact 100m van de laadpaal, ja, soms rijden mensen ook om voor een tankstation, nee niet iedereen loopt exact 5km/u etc etc. Het is puur een voorbeeld dat het niet alleen rozengeur en maneschijn hoeft te zijn. ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• uniquorn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:52

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Jeroenneman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:01:
[...]

Nu rij ik alweer bijna een jaar EV, maar dit soort voorstellingen zijn toch een beetje de roze bril.
Tenzij de lader direct voor je deur staat, is het geen 5 sec stekker erin, 5 sec stekker eruit.
Eerder 100m lopen, stekker erin, 100m teruglopen naar huis. En de volgende ochtend dus ook eerst 100m lopen, stekker eruit en dan pas weg. En natuurlijk moet de laadpaal beschikbaar zijn.

Ook hier (Nijmegen) is Allego/de gemeente tergend traag. Er zijn dit jaar 3 EV's in de wijk bijgekomen, en exact 0 laadpalen erbij. Inmiddels heb ik via zelf contact zoeken met Allego wel de bevestiging dat ze kunnen zien dat de laadpaal gebruikt wordt, maar vooralsnog staat er nog geen extra nieuwe.

Over de kosten kan ik je niet tegenspreken, maar de voorstelling dat een EV minder tijd kost dan een ICE is alleen waar onder optimale omstandigheden. Met een ICE rij je langs een tankstation op de route, gooi je hem vol en kun je weer 600+ km rijden.

EV in de winter
- 5km/u loopsnelheid
- 10 seconden om de auto te unlocken, kabel eruit te halen, kabel op te bergen etc

ICE in de winter:
- tanken langs de weg

ICE komt dan op ongeveer 7,5km/sec en EV vanaf 3,6km/sec (gerekend met lopen náár de laadpaal, niet ook nog eens het teruglopen en het opnieuw heenlopen om de auto af te stekkeren).

Met publiek laden zou ik zelfs durven beweren dat een EV méér tijd kost dan een ICE qua laden/tanken.

*disclaimer: ja, er zijn tankstations zonder pinbalie, nee niet iedereen woont exact 100m van de laadpaal, ja, soms rijden mensen ook om voor een tankstation, nee niet iedereen loopt exact 5km/u etc etc. Het is puur een voorbeeld dat het niet alleen rozengeur en maneschijn hoeft te zijn. ;)
nou vind ik dat je jet lopen van en naar de "normale" locatie van parkeren ook mee moet gaan nemen, want die tijd ben je bij een ICE ook kwijt. Scheelt toch al snel 25 meter? Daarnaast rijden kleinere auto's ook nog eens maar 450 km per tank. Mijn conclusie is dat er te veel variabelen zijn om een een goede vergelijking te maken.

Denk dat als je geen eigen oprit met elektra hebt, het tanken qua tijd voordeel er wellicht niet is. Je vergeet echter wel dat je met een auto aan de lader deze thuis oplaad en dus "altijd" vol kan vertrekken. dus de max range (tegenwoordig minimaal 200km?) kan je altijd rijden. Dus "tanken" hoef je bij geen van de normale ritten rekening te houden. Tenzij je vertegenwoordiger o.i.d. bent en dus veel kilometers maakt, maar dat maakt ook het gebruik van een EV discutabel, omdat je dan meer van de nadelen tegen kan komen

Ik verwacht, voor mijn eigen gebruik, dat het wel wennen zal zijn, maar niet dat het echt een verschil in gebruikte tijd zal opleveren. Dat is dan ook niet waar EV's in uitblinken, maar voor mijn gebruik (veel lokaal en stukjes van 12km enkele reis) zou een EV veel verspilling van energie schelen. En dan laat ik de boodschappen al per EV brengen naar de voordeur. :) voor nu alleen het budget nog niet en ook niet echt een financiële prikkel om er nu een te kopen, ik rijd deze ICE op totdat ik er een kan veroorloven, dat scheelt ook weer een auto om te produceren. Enige zij-stap die ik nog overweeg is een plug-in hybride, omdat die de lokale ritjes wel allemaal EV kan rijden, maar de vakantie rit ook zonder problemen kan rijden.

It's just a donkey

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:59

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

uniquorn schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:24:
[...]

nou vind ik dat je jet lopen van en naar de "normale" locatie van parkeren ook mee moet gaan nemen, want die tijd ben je bij een ICE ook kwijt. Scheelt toch al snel 25 meter? Daarnaast rijden kleinere auto's ook nog eens maar 450 km per tank. Mijn conclusie is dat er te veel variabelen zijn om een een goede vergelijking te maken.

Denk dat als je geen eigen oprit met elektra hebt, het tanken qua tijd voordeel er wellicht niet is. Je vergeet echter wel dat je met een auto aan de lader deze thuis oplaad en dus "altijd" vol kan vertrekken. dus de max range (tegenwoordig minimaal 200km?) kan je altijd rijden. Dus "tanken" hoef je bij geen van de normale ritten rekening te houden. Tenzij je vertegenwoordiger o.i.d. bent en dus veel kilometers maakt, maar dat maakt ook het gebruik van een EV discutabel, omdat je dan meer van de nadelen tegen kan komen

Ik verwacht, voor mijn eigen gebruik, dat het wel wennen zal zijn, maar niet dat het echt een verschil in gebruikte tijd zal opleveren. Dat is dan ook niet waar EV's in uitblinken, maar voor mijn gebruik (veel lokaal en stukjes van 12km enkele reis) zou een EV veel verspilling van energie schelen. En dan laat ik de boodschappen al per EV brengen naar de voordeur. :) voor nu alleen het budget nog niet en ook niet echt een financiële prikkel om er nu een te kopen, ik rijd deze ICE op totdat ik er een kan veroorloven, dat scheelt ook weer een auto om te produceren. Enige zij-stap die ik nog overweeg is een plug-in hybride, omdat die de lokale ritjes wel allemaal EV kan rijden, maar de vakantie rit ook zonder problemen kan rijden.
Ik snap zeker dat deze rekensom voor iedereen anders uitvalt. Was me ook meer te doen om even wat tegengas te geven aan de gedachte dat een EV echt probleemloos is, en dat alles geweldig is.

Bij thuisladen is dit voordeel er natuurlijk wel, maar zodra je van publiek laden afhankelijk bent gaat dat voordeel snel naar beneden qua tijd, of wordt het zelfs een klein nadeel.
De auto kan hier voor de deur, maar de laadpaal is helaas precies 240m verderop (want alles binnen 250m is acceptabel voor Allego/Nijmegen). Ik ben dus wel een worst case scenario :'(

(Alsnog heel blij met de EV hoor! ;) )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:44:
Bij thuisladen is dit voordeel er natuurlijk wel, maar zodra je van publiek laden afhankelijk bent gaat dat voordeel snel naar beneden qua tijd, of wordt het zelfs een klein nadeel.
Er zit sowieso al een groot verschil tussen "vaste kabel plug&charge" en "kabel uit de kofferbak, in de lader, pasje langs de lader". In het eerste geval kom je daadwerkelijk toe met 5s, in het tweede geval ga je eerder naar de minuut lijkt me.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 15:50
Basekid schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:47:

zit zelf ook te kijken naar een 2014 q210 voor een vriend maar ik heb het vermoeden dat die prijzen kunstmatig hoog worden gehouden want ja duh, subsidie.

3 jaar geleden werden q210 ook al voor 8k verkocht lol, maar nu willen mensen meer elektrisch rijden want benzine is duur, is een kleine range ineens ok...

in duitsland/frankrijk beginnen de prijzen zo rond 5-6k voor q210 2013/14

maar hier weer voor 8k ish want ja soepsiedie... beetje jammer dit

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• The Third Man
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:25

The Third Man

The Third Jellyfish

aschja schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:07:
[...]
Ik vind dit soort feitjes altijd onderbelicht. Alsof er tijdens het tanken van benzine nog 3liter op de grond druppelt. Dit vertelt namelijk geen enkele dealer
Bij benzine verdampt een deel in de tank en vliegt er tijdens het tanken via de dampretour weer uit naar de pomp.

Daarnaast is die test wat krom, om in jouw vergelijking te blijven: het zou net zo zijn als je volgens de opgave een 50 liter brandstoftank hebt en als er bij het voltanken maar 49 liter in gaat 'er dus 1 liter verdwijnt'. Dat is natuurlijk geen kloppende conclusie...

Al zegt de fabrikant dat er een 100 kWh accu in zit, waar het om draait is het aantal kWh dat je afrekent aan de laadpaal en hoe veel kilometer je er mee kan rijden. Of dat dan verdwijnt via het laden, de airco, de banden maakt onderaan de streep niet uit, het is alles bij elkaar het verbruikscijfer van zo'n auto. Wellicht zou men nog kunnen meten hoeveel km de auto haalt terwijl je op verschillende manieren laadt (zet er een paar naast elkaar, en laad de een met de granny, eentje 11 kW AC en een met snellader). Maar alleen maar papieren opgave minus praktijklading is nutteloos.

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

EV in de winter
- 5km/u loopsnelheid

ICE in de winter:
- tanken langs de weg

Dan tank jij dus met een ICE direct bij een tankstation wat langs je weg ligt.
Als prive rijder reed ik altijd naar een van de goedkopere stations in de buurt of reed op zondag om via België.
Dus omrijden in km en tijd.

• Deveon
  • Niet online
[...]

EV in de winter
- 5km/u loopsnelheid

ICE in de winter:
- tanken langs de weg

En nu een berekening met een ICE waarvan je de ruiten moet krabben en een EV die voorverwarmen is. ;) Ik zou graag een paar honderd meter lopen voor een warme auto. Een beetje beweging kan geen kwaad (ik parkeer vaak verder weg om parkeerschades te voorkomen).

Destijds toen ik nog 60k/jaar reed heb ik een tankbeurt trouwens nooit onder de 5 minuten vertraging op de aankomsttijd gekregen.

FFW schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 12:43:
A2 : ik laad vooral DC, ook thuis (Ecotap dc30).de granny is voor noodgevallen en laadt inderdaad supertraag
Je hoort niet vaak dat mensen thuis een DC lader hebben. Wat vragen ze daar nu eigenlijk voor? De laatste keer dat ik keek was een aantal jaar met een DC-lader uit China en dat was niet echt aantrekkelijk qua prijs (vooral omdat ik de snelheid niet per se nodig heb). Dat was toen ergens tussen de 3k-4k euro voor een 10kW lader.

• The Third Man
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:25

The Third Man

The Third Jellyfish

JeroenE schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:14:
[...]
Je hoort niet vaak dat mensen thuis een DC lader hebben. Wat vragen ze daar nu eigenlijk voor? De laatste keer dat ik keek was een aantal jaar met een DC-lader uit China en dat was niet echt aantrekkelijk qua prijs (vooral omdat ik de snelheid niet per se nodig heb). Dat was toen ergens tussen de 3k-4k euro voor een 10kW lader.
Grote auto met slechts een enkelfase lader? Eerste generatie I-pace bijvoorbeeld?

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

The Third Man schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:21:
Grote auto met slechts een enkelfase lader? Eerste generatie I-pace bijvoorbeeld?
Nee hoor, hij is niet groot maar heeft inderdaad wel maar een 1 fase lader. Het is een Kia Soul EV uit 2014.

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

Deveon schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:11:
[...]

En nu een berekening met een ICE waarvan je de ruiten moet krabben en een EV die voorverwarmen is. ;) Ik zou graag een paar honderd meter lopen voor een warme auto. Een beetje beweging kan geen kwaad (ik parkeer vaak verder weg om parkeerschades te voorkomen).

Destijds toen ik nog 60k/jaar reed heb ik een tankbeurt trouwens nooit onder de 5 minuten vertraging op de aankomsttijd gekregen.
Ik denk dat alle voorbeelden die aangehaald worden vooral mijn waarschuwing onderschrijven: onderzoek heel goed hoe jouw persoonlijke situatie is en hoe het daadwerkelijke (niet het reclame beleid op de website) van de gemeente is.

Zo heb ik een eigen plek in een parkeergarage (gekocht), maar omdat het gebouw erom heen van de gemeente is mag ik niet zelf een laadpaal aanleggen en de gemeente weigert.

Ik heb echter nooit last van krabben of extreme koude, omdat de auto overdekt en uit de wind staat.

Beide uitvalswegen naar de snelweg heb ik een tankstation met een pin pomp direct naast de doorgaande route. Voor ik de BEV had stopte ik daar meestal op de terugweg en koste het me max 7-8 minuten om de auto vol te tanken.

Met de BEV moet ik mijn auto uit de eigen garage halen, een publieke garage met laadpaal in rijden, aansluiten en weer terug naar huis. Dit was voor Corona meestal extra, omdat ik later van het werk kwam als de andere lease rijders. Dus vaak was het 's avonds 20 minuten, met het risico, omdat meer bewoners dit moesten doen, dat je bij de paal aankomt en net een buurt bewoner voor je zijn auto aansluit. Dan ben je zo 15 minuten 's avonds laat weg geweest en heb je nog niet geladen!

Van 24:00 tot 7:00 is het parkeren dan wel gratis, maar lukte het door mijn werk meestal niet om een laadplek te vinden. Gevolg was of nog vroeger weg om langs een snellader te gaan, of overdag in het weekend overdag tegen 2,15 per uur parkeergeld gaan laden. Neem daarbij in gedachte dat de meeste laders 11kWh zijn en het ca 3,5 uur laden is, maar dat een deel van de laders ook nog eens1-fase is de auto daaraan met 3.7kWh laadt (10 uur)!

Dan sta je ook nog eens steeds vaker het risico dat bij de snellader alle laadpunten bezet zijn. (Ik had deze week nog het laatste laadpunt bij Honswijck, terwijl wij daar stonden kwamen er 3 auto's aan, waarvan er 1 nog door kon rijden en twee leeg waren en minimaal een kwartier hebben staan wachten (toen ging ik weg) voor ze konden beginnen met laden.

En bij klanten zijn de laadpalen ook steds vaker bezet, zodat je ook daar niet bij kan laden en dus al rekening moet houden dat je daarna en nog genoeg lading hebt om naar een snellader/huis te rijden en genoeg tijd moet reserveren. Ik kon al geen twee afspraken op een dag meer maken zonder ruim de tijd ertussen te plannen.

Een eigen oprit om te laden of een gemeente die snel en adequaat reageert met uitbreiding laadpalen (bijna geen enkele is echt vlot) en een Auto met een goede range zodat je voor het grootste deel van de ritten op een lading naar je bestemming EN weer naar huis kan is in de praktijk wel het minimum om van een BEV te kunnen genieten.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:19
Omega Supreme schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:54:
[...]

Ik denk dat alle voorbeelden die aangehaald worden vooral mijn waarschuwing onderschrijven: onderzoek heel goed hoe jouw persoonlijke situatie is en hoe het daadwerkelijke (niet het reclame beleid op de website) van de gemeente is.

Zo heb ik een eigen plek in een parkeergarage (gekocht), maar omdat het gebouw erom heen van de gemeente is mag ik niet zelf een laadpaal aanleggen en de gemeente weigert.

Ik heb echter nooit last van krabben of extreme koude, omdat de auto overdekt en uit de wind staat.

Beide uitvalswegen naar de snelweg heb ik een tankstation met een pin pomp direct naast de doorgaande route. Voor ik de BEV had stopte ik daar meestal op de terugweg en koste het me max 7-8 minuten om de auto vol te tanken.

Met de BEV moet ik mijn auto uit de eigen garage halen, een publieke garage met laadpaal in rijden, aansluiten en weer terug naar huis. Dit was voor Corona meestal extra, omdat ik later van het werk kwam als de andere lease rijders. Dus vaak was het 's avonds 20 minuten, met het risico, omdat meer bewoners dit moesten doen, dat je bij de paal aankomt en net een buurt bewoner voor je zijn auto aansluit. Dan ben je zo 15 minuten 's avonds laat weg geweest en heb je nog niet geladen!

Van 24:00 tot 7:00 is het parkeren dan wel gratis, maar lukte het door mijn werk meestal niet om een laadplek te vinden. Gevolg was of nog vroeger weg om langs een snellader te gaan, of overdag in het weekend overdag tegen 2,15 per uur parkeergeld gaan laden. Neem daarbij in gedachte dat de meeste laders 11kWh zijn en het ca 3,5 uur laden is, maar dat een deel van de laders ook nog eens1-fase is de auto daaraan met 3.7kWh laadt (10 uur)!

Dan sta je ook nog eens steeds vaker het risico dat bij de snellader alle laadpunten bezet zijn. (Ik had deze week nog het laatste laadpunt bij Honswijck, terwijl wij daar stonden kwamen er 3 auto's aan, waarvan er 1 nog door kon rijden en twee leeg waren en minimaal een kwartier hebben staan wachten (toen ging ik weg) voor ze konden beginnen met laden.

En bij klanten zijn de laadpalen ook steds vaker bezet, zodat je ook daar niet bij kan laden en dus al rekening moet houden dat je daarna en nog genoeg lading hebt om naar een snellader/huis te rijden en genoeg tijd moet reserveren. Ik kon al geen twee afspraken op een dag meer maken zonder ruim de tijd ertussen te plannen.

Een eigen oprit om te laden of een gemeente die snel en adequaat reageert met uitbreiding laadpalen (bijna geen enkele is echt vlot) en een Auto met een goede range zodat je voor het grootste deel van de ritten op een lading naar je bestemming EN weer naar huis kan is in de praktijk wel het minimum om van een BEV te kunnen genieten.
Je had bij de eerste alinea kunnen laten. Voor de rest ben ik al lang overtuigd van jouw lastige cq. onacceptabele situatie hoor! ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017

Pagina: 1 ... 227 228 229 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee