Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Lak. Vooral de lak. Model 3 van een vriend: een soort maanlandschap.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:06

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:48:
Welke afwerking zou nu dan slecht zijn bij een Tesla? Ik hoor heel veel geroeptoeter maar uiteindelijk zijn er nooit voorbeelden.
Maar je zegt zelf, ja de afwerking is minder dan van een Audi van hetzelfde geld. Maar dat vind je prima. Dus ik zeg/vraag, vind je dat nog steeds als ze evenveel kosten? Want je zegt, ik heb daar geen 10000 meer voor over. Maar de Audi van 60K kost 13k aan bijtelling bruto. De tesla van 60K is zo'n 5000 euro bijtelling. Als de Tesla je ook 13k aan bijtelling kost per jaar, vind je dat verschil nog steeds acceptabel?

Ik heb niks te klagen over de afwerking van Tesla, ik rij geen Tesla, en heb er bewust niet voor gekozen omdat het niet het soort auto is wat ik wil. Maar ik weet wel dat de massa heel veel pikt als het ze minder kost. Zie ook reacties o forums als het over lease auto's gaat: als de bijtelling naar 8% gaat weet ik niet of ik wel EV wil rijden, dan wordt het prijsverschil erg klein. Dat soort opmerkingen, En dat geldt natuurlijk ook voor comfort, afwerking, etc. Ik heb 45k voor mijn auto betaald en rij deze zakelijk (22% bijtelling). Mijn acceptatie van piepjes, kraakjes en comfort zijn totaal anders dan toen ik een auto hiervoor reed van 30K met 14% bijtelling.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:02:
[...]

Maar je zegt zelf, ja de afwerking is minder dan van een Audi van hetzelfde geld. Maar dat vind je prima. Dus ik zeg/vraag, vind je dat nog steeds als ze evenveel kosten? Want je zegt, ik heb daar geen 10000 meer voor over. Maar de Audi van 60K kost 13k aan bijtelling bruto. De tesla van 60K is zo'n 5000 euro bijtelling. Als de Tesla je ook 13k aan bijtelling kost per jaar, vind je dat verschil nog steeds acceptabel?

Ik heb niks te klagen over de afwerking van Tesla, ik rij geen Tesla, en heb er bewust niet voor gekozen omdat het niet het soort auto is wat ik wil. Maar ik weet wel dat de massa heel veel pikt als het ze minder kost. Zie ook reacties o forums als het over lease auto's gaat: als de bijtelling naar 8% gaat weet ik niet of ik wel EV wil rijden, dan wordt het prijsverschil erg klein. Dat soort opmerkingen, En dat geldt natuurlijk ook voor comfort, afwerking, etc. Ik heb 45k voor mijn auto betaald en rij deze zakelijk (22% bijtelling). Mijn acceptatie van piepjes, kraakjes en comfort zijn totaal anders dan toen ik een auto hiervoor reed van 30K met 14% bijtelling.
@daemonix lak is hartstikke overdreven, zwart is gewoon een hele moeilijke kleur, bij elke auto.

@Crazy D haal je mijn reactie wellicht in de war met iemand anders? Piepjes, kraakjes horen ook totaal niet bij een Tesla, en qua comfort doet een Tesla echt niet onder voor een Audi in dezelfde prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crazy D schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:32:
[...]

Maar zou je dat nog steeds accepteren als je 22% bij telling zou hebben? Volgens mij wordt over het algemeen veel geaccepteerd omdat je gewoon mega goedkoop kunt rijden. En aangezien velen de auto leasen heb je het aan kosten dus vooral over bijtelling. Voor 100 euro per maand accepteer je meer dan wanneer je 500 per maand betaald.
Hahaha voor 500 staat hij niet eens op de long list!

Sterker nog, met de aankomende veranderingen in regels, hoef ik hem volgend jaar al niet meer denk ik...
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:48:
[...]

Welke afwerking zou nu dan slecht zijn bij een Tesla? Ik hoor heel veel geroeptoeter maar uiteindelijk zijn er nooit voorbeelden.
Ga eens zitten achter het stuur, pak het vast.
Zit aan de hard plastic knopjes. Het voelt allemaal heel geodkoop aan.
De knop bij de deur om de deur te openen, erg goedkoop, geen enkele moeite gedaan het iets luxer aan te laten voelen. Ga achterin zitten en doe de armsten naar beneden en voel die cupholders. Dat kan echt niet. Het zit gewoon los, je kunt het harde plastic heen en weer schuiven.

Al deze punten hebben een nieuwe Focus, Golf, Octavia beter voor elkaar, laat staan een luxe sedan uit een hoger segment!

De look en feel zijn best cheap.

Maar toch, dat scherm en de drivetrain zijn van hoog niveau! Lastige keuzes!
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:11:
[...]

@daemonix lak is hartstikke overdreven, zwart is gewoon een hele moeilijke kleur, bij elke auto.

@Crazy D haal je mijn reactie wellicht in de war met iemand anders? Piepjes, kraakjes horen ook totaal niet bij een Tesla, en qua comfort doet een Tesla echt niet onder voor een Audi in dezelfde prijsklasse.
Houdt toch op met slechte punten verdedigen! De zwarte lak bij Tesla is boterzacht, krassen ontstaan bij normaal gebruik, mensen proberen dit zelf te fixen met glass coatings.

Ga eens een proefrit maken in een etron. Als jij denk dat kwaliteit gelijk is, is je objectiviteit vertroebeld.

Het is algemeen bekend dat dit niet het geval is. Iedere autojournalist is het daarover eens...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2019 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:11:
[...]

Vergeleken met de zwarte Hyundai: maanlandschap. Niet om aan te zien, zeker niet voor een meer dan 2x zo dure auto. Zonder dat jij het gezien hebt, waarom denk je dat het 'hardstikke overdreven' is? Ik zou die auto niet accepteren, zeker niet omdat ik weet dat het gewoon goed kan. Zie de Hyundai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
daemonix schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:01:
Ook al niet meer, hoor je nog weinig over (is niet top, maar even slecht als ik bij andere merken zie).
Zal best een keer een tussen zitten, maar is een robot die spuit (niet je buurjongen), dat wordt vanzelf beter.

Hij is wel zacht, komt omdat die waterdragend is (milieu !) en die is na ongeveer 1 jaar uitgehard.....en lastiger te spuiten.
Dus doe je niks aan, anders dan wachten of coaten. En beter voor het milieu (prima).

Interieur materialen is niet slecht, maar mijn 2013 bmw i3: gewoon beter, daar hebben ze nog een slag te maken bij Tesla (ding rijdt alleen zo erg goed.....dus ik vindt het prima.... 2e komt volgende maand).

[ Voor 29% gewijzigd door prettig op 04-09-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
Even iets anders: Leaseplan heeft berekend dat EV nu in NL en veel andere Europese landen qua totale exploitatiekosten ongeveer gelijk is aan ICE. En dat is dus nog zonder het IB effect in de bijtelling.
Wij wisten dit natuurlijk al, maar toch leuk als het voor je op een rijtje wordt gezet:

https://www.leaseplan.com.../newsroom/2019/03-09-2019

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op internet wordt heftig gereageerd op de bijtellingsverhoging van volgend jaar. Dit zijn vooral de mensen die een EV boven hun budget leasen. Volgend jaar is met 8% tot 45k de Tesla 3 nog steeds een hele goede aanbieding als hij binnen je budget valt.
Dus ik denk niet dat Tesla NL zich zorgen hoeft te maken om de verkopen van de 3 volgend jaar. Bij 12% wordt het al wat lastiger.
In 2021 heb je straks de Q4 van Audi, ID3 van VW, BMW i4 misschien? Allemaal rond hetzelfde prijsniveau als de Model 3. Ik denk dat hij het dan wel moeilijk gaat krijgen.
Zelf denk ik m’n e-Niro in 2021 in te ruilen voor een Audi Q4 als die fatsoenlijk in de spullen zit voor 60k (dus niet helemaal kaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Z___Z schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:30:
Op internet wordt heftig gereageerd op de bijtellingsverhoging van volgend jaar. Dit zijn vooral de mensen die een EV boven hun budget leasen. Volgend jaar is met 8% tot 45k de Tesla 3 nog steeds een hele goede aanbieding als hij binnen je budget valt.
Dus ik denk niet dat Tesla NL zich zorgen hoeft te maken om de verkopen van de 3 volgend jaar. Bij 12% wordt het al wat lastiger.
In 2021 heb je straks de Q4 van Audi, ID3 van VW, BMW i4 misschien? Allemaal rond hetzelfde prijsniveau als de Model 3. Ik denk dat hij het dan wel moeilijk gaat krijgen.
Zelf denk ik m’n e-Niro in 2021 in te ruilen voor een Audi Q4 als die fatsoenlijk in de spullen zit voor 60k (dus niet helemaal kaal).
Vergeet even niet dat de plafond bedrag ook omlaag gaat en niet begint vanaf 50k.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ed4rOuy.png

dus in 2021 12% tot 40k en 22% erboven wordt nog een duur geintje.. met de huidige prijzen van een EV.. als de EV's qua prijs omlaag denderen, wat wel de gedachte is, komt het wel goed, maar Tesla zou dan een model kleiner moeten presenteren dan de model 3.. model Y wordt ook niet een verkoopknaller hier..

kanttekening: tabel komt uit de klimaatplannen.. dus nog niks definitiefs.. even wachten op prinsjesdag/autobrief III

[ Voor 4% gewijzigd door Simply1337 op 04-09-2019 08:44 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:25:
Even iets anders: Leaseplan heeft berekend dat EV nu in NL en veel andere Europese landen qua totale exploitatiekosten ongeveer gelijk is aan ICE. En dat is dus nog zonder het IB effect in de bijtelling.
Wij wisten dit natuurlijk al, maar toch leuk als het voor je op een rijtje wordt gezet:

https://www.leaseplan.com.../newsroom/2019/03-09-2019
Ik vind de claim van de hoge afschrijving in dat verhaal merkwaardig. EV's hebben een langere levensduur en veel minder onderhoud nodig want veel minder slijtage.

Te weinig ervaring nog met EV's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er komt geen model kleiner dan de Model 3 en vergeet niet dat NL maar een heel klein landje is voor Tesla. Ik ben benieuwd of de Y geen verkoopknaller wordt, dat hangt echt af van macro economische ontwikkelingen. NL wilt steeds groter gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Z___Z schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:30:
Lees mijn reactie en de reactie hierop (voor 500 euro? no way). Dat zegt niks over je lease budget maar over het feit dat je iets voor 100 euro bijtelling accepteert, maar voor 500 euro niet. Dat maakt overigens in mijn ogen de Tesla ook geen slechte auto, ditzelfde zou je bij alle EV's van 40-50K kunnen zetten. De Niro vond ik een prima auto (proefrit gemaakt), maar als die 22% bijtelling heeft weet ik niet of ik de Niro zou willen rijden, of dat je voor datzelfde geldt "meer auto" hebt (namelijk een Outlander die in mijn ogen voor wat ik zoek in een auto "meer auto" is).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Crazy D schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:32:
[...]

Maar zou je dat nog steeds accepteren als je 22% bij telling zou hebben? Volgens mij wordt over het algemeen veel geaccepteerd omdat je gewoon mega goedkoop kunt rijden. En aangezien velen de auto leasen heb je het aan kosten dus vooral over bijtelling. Voor 100 euro per maand accepteer je meer dan wanneer je 500 per maand betaald.
Als ik 22% bijtelling zou hebben reed ik net als in de laatste 25+ jaar in een occasion die ik voor 25K prive zou kopen als ie 4 jaar oud was en er dan ~10 jaar mee zou doen. De combinatie van het speciale van EV, een Tesla en (nu nog) gunstige bijtelling heeft mij besloten een Model 3 te kopen in mijn eigen bv-tje, met het milieuaspect als extra motivatie. Een bedrag van 60K zou ik voor een ICE als een Audi, BMW etc never nooit over hebben, ook al zou die dezelfde bijtelling kennen als een EV. Prima auto's hoor, maar voor mij totaal niet spannend. Het iets meer aandacht voor afwerking bij de dure Duitsers en luxe Japanners zie ik wel, maar interesseert me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Simply1337 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:43:
[...]

Vergeet even niet dat de plafond bedrag ook omlaag gaat en niet begint vanaf 50k.

[Afbeelding]

dus in 2021 12% tot 40k en 22% erboven wordt nog een duur geintje.. met de huidige prijzen van een EV.. als de EV's qua prijs omlaag denderen, wat wel de gedachte is, komt het wel goed, maar Tesla zou dan een model kleiner moeten presenteren dan de model 3.. model Y wordt ook niet een verkoopknaller hier..

kanttekening: tabel komt uit de klimaatplannen.. dus nog niks definitiefs.. even wachten op prinsjesdag/autobrief III
Nu kost een Model 3 van 60.000 ongeveer €180 euro per maand in de bijtelling. De Model Y (ook 60k) zal in 2021 rond de €370 uit komen, maar vergeet niet een brandstofauto kost nog steeds €550.

Nu vind ik €550 per maand aan enkel bijtelling veel geld, maar als ik zoveel zou uitgeven dan liever aan een Model 3(/Y) dan aan een 3 serie of A4 van dezelfde prijs. In de realiteit zou ik zonder het bijtellingsvoorkeur gaan voor een ID.3 of Sono.

Edit: En ik heb een klein zwak voor de Tesla pickup, daar zou ik wel meer voor over hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 04-09-2019 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 18:04
D.deJong schreef op woensdag 4 september 2019 @ 06:35:
[...]

Blijft mijn vraag open staan, waarom blijf je Tesla afzeiken terwijl je helemaal niet verplicht bent om er een te kopen/leasen, ik vind het verspilde energie om ergens tegen aan te schoppen waar ik niks mee van doen heb.
Als ik jou was zou ik een leaf nemen met last van Rapidgate of een Kia/ Hyundai met een brakke app of een E golf met in de winter 120km bereik of een Jaguar die 20 uur moet laden op 1 fase.
Of haal ik nu allemaal nadelen aan die ik alleen maar gevonden heb op wereldwijde web wat vol staat met nog meer onzin.
Gebruik je energie voor de positieve dingen in het leven.
Waarom zie jij problemen aan kaarten als afzeiken ?

Ik heb net in juli een nieuwe leaseauto gekregen die ik weer voor 5 jaar ga proberen tot einde contract te rijden. In de tussentijd mag ik me dan niet druk maken over Tesla ?

Ik vind Tesla zo goed dat ik een groot deel van mijn spaargeld in aandelen Tesla heb omgezet en bewonder veel van het merk. Er zijn echter ook kritiekpunten. Dingen verbeteren doe je niet door ze te negeren en niet te benoemen, maar juist door ze kritisch te bekijken en feedback te geven.

Jij daarin tegen gaat andere merken 'afzeiken' (zou zelf bekritiseren gebruiken) op hun negatieve aspecten in dezelfde post waarbij je mij vraagt waarom ik dat doe ?!

Iedere EV die in Nederland de weg op komt draag ik een warm hart toe.

De Nissan Leaf heeft op dit moment last van de zg remmende voorsprong. Het batterij managment is verouderd en de CHADEMO is in de EU niet toekomstbestendig. Verder een prima auto als je geen hele lange ritten met haast wil doen.

Ik heb door het niet beschikbaar zijn van de Model 3 LR RWD uiteindelijk voor de Kia e-Niro gekozen en de brakke app informeert mij prima over de status van het laden van de batterij. Dat is bij een BEV volgens mij het belangrijkste. Op afstand klimaat regeling inschakelen had ik op mijn Audi A3 e-tron en heb ik zo weinig gebruikt dat ik er niets aan mis.

Een e-Golf heeft me in meerdere opzichten positief verrast en is gewoon een erg goede EV. Kwa range past hij niet bij mijn werkzaamheden en valt dus af als zakelijke auto. Privé zou ik hem zeker overwegen.

De Jaguar is volgens mij prima bruikbaar (maar voor mij buiten budget en voor de baas met te veel vermogen). Mijn e-Niro heeft ook slechts 1-fase en is bij mij in de buurt met 7,2 kW te laden. Dat is in één nacht altijd vol. Mijn gebruikelijke woon-werk afstand is minder dan 40 km en dat is met een 3,7 kW lader op het werk prima te doen. Met de Audi A3 e-tron stond ik iedere avond aan de laadpaal thuis, maar nu laad ik alleen nog maar op het werk met 3,7 kW. Ruim voldoende.

Mijn tip: een forumpost bevat zo'n 15% van de emotie die iemand daadwerkelijk over kan brengen. Je kent me niet en weet helemaal niets van hoe ik in het leven sta. Verdiep je er in of laat je er niet over uit.

[ Voor 4% gewijzigd door kdeboois op 04-09-2019 09:47 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arsimo
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:59:
Er komt geen model kleiner dan de Model 3 en vergeet niet dat NL maar een heel klein landje is voor Tesla. Ik ben benieuwd of de Y geen verkoopknaller wordt, dat hangt echt af van macro economische ontwikkelingen. NL wilt steeds groter gaan rijden.
Op langere termijn zal Nederland wellicht een klein landje worden voor Tesla, maar voorlopig is Nederland het vierde Tesla-land ter wereld, na de VS, China en Noorwegen. Denk niet dat Tesla dit feitje niet weet en geen rekening mee houdt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 18:21
Hm, ik geloof best dat er problemen zijn bij de eerste massa-geproduceerde Model 3's.

Maar dat wordt zeker opgeblazen. De verhalen uit de Europese automedia moeten met een korreltje zout worden genomen, die staan zwaar onder invloed van de Europese auto-industrie. Vooral de Duitsers hebben beide handen in de pap, de Duitse auto-industrie is van enorme invloed is op de Duitse economie als geheel. Die willen de consumenten dus graag wijs maken dat de Duitsers op 1 staan qua kwaliteit.

De Europese consument wordt onvoorstelbaar voor de gek gehouden waar het gaat om kwaliteit: feitelijk is een merk als Audi 1 van de minst betrouwbare automerken, dat zit op niveau Alfa Romeo. De feiten en statistieken over betrouwbaarheid lees je niet terug in de Europese automedia, terwijl daar heel veel over bekend is. En dan niet de vage Tüv-statistieken, die totaal niet transparant zijn. Feit is dat de Koreanen en de Japanners op betrouwbaarheid HEEL veel beter scoren. Al heel lang. Dat houden we liever onder de pet. Want mensen moeten wel Duits blijven kopen.

De automedia maken je wijs dat kwaliteit draait om nauwe kieren tussen plaatdelen en zachte materialen in het interieur. Denk daar eens goed en eerlijk over na: hoe belangrijk is dat nu ECHT als je naar het grotere plaatje kijkt?

Kwaliteit zonder betrouwbaarheid bestaat niet.

Voor de lease-rijders is dit veel minder relevant, die rijden nieuw en alles wat kapot gaat wordt gratis gefixt. De mening van de lease-rijder wordt veel te belangrijk gemaakt in NL, zo moeten auto's vooral neutraal ogen, niet te gek, terwijl dat alleen de mening is van de vertegenwoordiger die wel een representatieve (= saaie) auto wil (moet) rijden. Iemand die en auto koopt, heeft helemaal niets aan de mening van de lease-rijder.

De Duitsers hebben in hun business model opgenomen dat er van alles kapot hoort te gaan aan hun produkten na aflopen fabrieksgarantie. Daar verdienen ze goud geld aan, is de R&D op ingericht. Over de rug van de consument, die denk een kwaliteitsproduct gekocht te hebben.

De komst van de EV dwingt de Duitsers hopelijk om EINDELIJK weer betrouwbare auto's te gaan maken (dat deden ze eerder wel en kunnen ze nog steeds; het is een zakelijke keuze), daar kan veel minder aan kapot.

Het ligt heel erg voor de hand dat de VW ID3 enorm gehyped gaat worden in de media, die gaat heel bepalend zijn voor de positie van Duitsland in de markt. Daar hoort bij de dat je de concurrent zwart maakt en de nadruk legt op de aspecten die VW goed voor elkaar heeft.

Dat is exact wat gebeurt. Opblazen van alle negatiefs over de concurrent en het hypen van de eigen sterke punten. 100% logisch, zal iedereen met zakeninstinct denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
@Dieken Taffert Precies de reden waarom ik privé altijd bij Honda of Toyota uitkwam.

De Duitsers hebben echter wel een slag gemaakt in de juiste richting, maar een Toyota Starlet is nog altijd ongeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vanochtend op BNR kwam voorbij dat Volkswagen de helft van zijn productie levert in China en BMW/Daimler rond de 25% zitten. Echter heeft China voor EVs wetgeving om 80% (of was het 90?) van Chinese merken afkomstig moet zijn. De vraag naar auto's van de Duitsers neemt dus enorm af in China en ze kunnen amper inspringen op de vraag naar EVs in China (de grootste EV markt).

Naast dit verlies moeten ze hun ICE onderdelen fabrieken versnelt afschrijven én investeren om Tesla bij te benen op gebied van hun aandrijflijn én autonomie. Logisch dat de Duits fabrikanten er álles aan doen om hun hoofd boven water te houden. Het is zwemmen of verdrinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:22
Over een paar jaar is Sonomotors de grootste Duitse fabrikant 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

daemonix schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:01:
Vooral de lak? Ik vind dat net het minste, erger vind ik dat de 3 uitziet als een beluga whale vanbuiten en een aldi vanbinnen. De reden dat ik er geen heb genomen is dat het interieur super cheap aanvoelt en niet correct uitgelijnde panel gaps er schering en inslag zijn. Ik zie vaker een X rondrijden waarvan ik moet facepalmen.

Ik heb uiteindelijk voor de e-niro gekozen en moet zeggen dat elektrisch rijden best ok is. Ik zou het echter nooit privé doen. Je levert gewoon een hoop gemak in met een elektrische auto, en natuurlijk ook een hoop plezier. Kosten technisch is het in België ook een stuk minder interessant omdat de elektriciteit gewoon veel duurder is door o.a. belastingen en vaste heffingen. Moest het ooit mogelijk worden om gewoon echt snel en overal te kunnen laden, MÉT goede range en voor een goede prijs ben ik de eerste klant. Ik koop nu echter een alfa romeo stelvio 2.2 diesel nagelnieuw voor nog geen 37.000 euri.

Ik ben wel hartstikke verbaasd over de kwaliteit van de e-niro. Nooit een Kia gehad, enkel een Hyundai santa fe in 2006 en die was brak.

[ Voor 8% gewijzigd door matthewk op 04-09-2019 10:18 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
Dieken Taffert schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:47:
..
De verhalen uit de Europese automedia moeten met een korreltje zout worden genomen, die staan zwaar onder invloed van de Europese auto-industrie. Vooral de Duitsers hebben beide handen in de pap, de Duitse auto-industrie is van enorme invloed is op de Duitse economie als geheel. Die willen de consumenten dus graag wijs maken dat de Duitsers op 1 staan qua kwaliteit.
(knip)
Je relaas over de Duitse autoindustrie deel ik grotendeels, maar ik denk dat bij de automedia en de mainstream media als de Telegraaf e.d. in het verlengde vooral iets anders speelt.

Tuurlijk, de auto-industrie zal invloed hebben op die media maar ik denk vooral dat het vanuit die media overlevingsinstinct is waarom ze zo schrijven over EV als ze nu voornamelijk (nog!) doen.

Media die zichzelf dienen te verkopen om te verdienen/overleven en zich daarbij voornamelijk op de massa richten menen dat dit soort berichtgeving over EV's en EV-gebruik hun achterban het beste aanspreken. En ze hebben op zich een punt vanuit die optiek. Bij autobezit en autorijden speelt emotie in vele vormen een grote rol - meer dan bij de meeste andere producten. Je lezers vertellen dat ze met hun duur verdiende spaarcenten of harde leningen eigenlijk een verkeerde keus hebben gemaakt en dat hun liefde voor benzine/diesel-geur en vroom-vroom eigenlijk niet zo verantwoord meer is scoor je als auto- en massamedium geen punten. Men draait het om en praat die achterban naar de mond en plaatst in feite fakenews more or less en click bait artikelen met extreem uitvergrote negatieve berichten - zeker als ze spectaculair zijn - over EV en dan met boegbeeld Tesla in het bijzonder. De bijtellingkwestie is dan ook een dankbaar onderwerp vanwege vermeend onrecht voor de "gewone man".

Echter, op termijn zal hun achterban langzaam van inzicht veranderen - vanwege diverse redenen en ontwikkelingen, er is gewoon geen keuze uiteindelijk - en dan zullen ook dit soort media hun koers wijzigen. Je ziet dat hier en daar al schoorvoetend gebeuren, al gaat het om heel kleine stapjes. Mijn inziens is het niet de media die de massa stuurt op dit gebied, maar precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:34

3_s

matthewk schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:16:
Ik heb uiteindelijk voor de e-niro gekozen en moet zeggen dat elektrisch rijden best ok is. Ik zou het echter nooit privé doen. Je levert gewoon een hoop gemak in met een elektrische auto, en natuurlijk ook een hoop plezier. Kosten technisch is het in België ook een stuk minder interessant omdat de elektriciteit gewoon veel duurder is door o.a. belastingen en vaste heffingen. Moest het ooit mogelijk worden om gewoon echt snel en overal te kunnen laden, MÉT goede range en voor een goede prijs ben ik de eerste klant. Ik koop nu echter een alfa romeo stelvio 2.2 diesel nagelnieuw voor nog geen 37.000 euri.
Enige gemak dat je inlevert, is dat laden trager gaat dan tanken.
En zelfs dat is nog maar relatief: enkel van belang als je onderweg moet laden, want met een range van +300km zal dat niet veel voorkomen. Indien wel, snap ik dat je bij ICE blijft.

Kosten technisch is het heel interessant: 120% aftrekbaar, tegenover +-70% voor anderen en een heel lage VAA.

Ik heb ook gekeken voor een Giulia, maar dan kom je toch een stuk duurder uit na vier jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

3_s schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:35:
[...]

Enige gemak dat je inlevert, is dat laden trager gaat dan tanken.
En zelfs dat is nog maar relatief: enkel van belang als je onderweg moet laden, want met een range van +300km zal dat niet veel voorkomen. Indien wel, snap ik dat je bij ICE blijft.

Kosten technisch is het heel interessant: 120% aftrekbaar, tegenover +-70% voor anderen en een heel lage VAA.

Ik heb ook gekeken voor een Giulia, maar dan kom je toch een stuk duurder uit na vier jaar.
Ik heb al een paar keer gegodverd dat ik 300 km moest doen maar dat ging niet want dan moest ik laden. En dan moet je naar een fastned punt... alleen blijken die dan niet te werken. Het is allemaal nog niet mature genoeg, en dat zal vast ooit wel komen. Range en Tanken zijn de irritaties. Dan blijft alleen nog het plezier over en dat zal vast nooit hetzelfde zijn als een ICE voor mij omdat ik van techniek houd en van auto's.

Als tweede auto is elektrisch fantastisch en zodra de opel corsa er is ook ietwat betaalbaar. Maar anders is het voor mij nog teveel ongemak.

Een Giulia B-tech heb je hier al voor 34.000€. Daar heb je geen Model S voor, en dan mag je nog heel lang tanken voor je dat wel hebt :P

[ Voor 10% gewijzigd door matthewk op 04-09-2019 10:40 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-10 17:04
arsimo schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:35:
[...]
Het iets meer aandacht voor afwerking bij de dure Duitsers en luxe Japanners zie ik wel, maar interesseert me niet.
Dit, x 100.

Goedkoop knopje om de deur te openen? I don't care. Losse cuphouder in de armsteun achter, I don't care. Zachte lak, zal wel, dan coat ik hem wel. Voor mij tellen de voordelen onmeunig zwaarder mee dan de nadelen. Ik wil geen Audi voor hetzelfde geld, ook al heeft die vergulde knopjes en teflon lak.

Dat de ene persoon jeuk krijgt van een goedkoop knopje of kraterlak zegt zo weinig. Wat voor de één absoluut onacceptabel is, is voor een ander irrelevant. En dat betekend niet dat je geen kritiek mag hebben, maar het komt steeds maar weer terug, alsof dat voor iedereen doorslaggevend moet zijn. Het lijkt but her emails wel, en daar schieten we zo weinig mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arsimo
matthewk schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:38:
[...]

Ik heb al een paar keer gegodverd dat ik 300 km moest doen maar dat ging niet want dan moest ik laden. En dan moet je naar een fastned punt... alleen blijken die dan niet te werken. Het is allemaal nog niet mature genoeg, en dat zal vast ooit wel komen. Range en Tanken zijn de irritaties. Dan blijft alleen nog het plezier over en dat zal vast nooit hetzelfde zijn als een ICE voor mij omdat ik van techniek houd en van auto's.
Kan je je voorstellen dat er mensen zijn die van auto's en techniek houden en juist veel meer plezier in een EV ervaren? Ik bestrijd jouw gevoel en voorkeur niet hoor, en alle respect en zo, maar ik merk geregeld bij "verstokte petrolheads" dat ze zich niet kunnen indenken dat er autoliefhebbers zijn die dit precies andersom zien. En die zijn er hoor en het aantal groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:09
Glewellyn schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 13:48:
[...]

Heb je de dealer al gevraagd de BMS update te installeren? Dat verhelpt het probleem niet, maar maakt het wel minder erg.

En heb je in Spa niet kunnen laden of heel hard gereden? Twee keer snelladen voor 300km is wel veel.
Van een BMS update weet ik niks? Ik zal de dealer eens vragen, inderdaad.

In Spa bij het circuit parkeer je op weilanden. Die hebben voor zover ik weet geen laadpalen :D De rit is voor mij bijna 300km one-way. Hard rijden doe ik al jaren niet meer. Snelweg is standaard 105km/u op de Pro-Pilot. Ik heb op de heenweg bij Sittard kunnen laden (van ongeveer 10% naar 80%) en toen doorgereden. Ik kwam terug bij Maastricht met iets van 15% en toen weer moeten laden tot ongeveer 80%. Maar daarmee haal ik huis nét niet. Dus ik moest bij Nijmegen nog eens laden, en dat duurde tergend lang. Ik heb daar ruim een half uur gestaan voor 40% accu erbij. :|

Ik heb dit nooit getest maar mijn gevoel zegt ook dat een opgewarmde accu niet alleen langzaam laadt maar ook een groot effect heeft op je range. Want de procenten gingen na die eerste keer snelladen véél sneller naar beneden, zo leek het. Dat gevoel heb ik vaker. Maar ik heb dat nooit echt getest.

[ Voor 3% gewijzigd door BezurK op 04-09-2019 10:49 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:09
[...]

Ik heb al een paar keer gegodverd dat ik 300 km moest doen maar dat ging niet want dan moest ik laden. En dan moet je naar een fastned punt... alleen blijken die dan niet te werken.
[...]
Ik heb dit serieus in de bijna 4 jaar dat ik nu elektrisch rijd bij Fastned pas 1 keer meegemaakt. En toen belde ik de klantenservice en was het in 5 minuten opgelost. Naar mijn eigen ervaring is Fastned juist super betrouwbaar.

Daarnaast heb ik het gevoel dat (te) veel petrolheads een EV benaderen als een ICE, qua "tanken". Ook jij noemt het zo. Maar een EV tank je niet als hij leeg is, die tank je als hij toch al stil staat. Bestemmingsladen is de sleutel. Snelladen langs de snelweg bij Fastned is een noodoplossing bij lange afstanden.

Ik rijd 35.000 km per jaar in mijn Leaf en gebruik Fastned gemiddeld 25 keer per jaar. En dan soms maar voor een paar kwh om net ff thuis te kunnen komen, dus dan kost het me ook nog eens maar een paar minuten.

Maar ieder z'n ding natuurlijk. Ik ben ook gek op techniek, al mijn hele leven geweest. Gek op auto's ook altijd al. En mijn techniek hart gaat van een EV net zo hard kloppen als van een fossiele motor hoor ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dieken Taffert schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:47:
De automedia maken je wijs dat kwaliteit draait om nauwe kieren tussen plaatdelen en zachte materialen in het interieur. Denk daar eens goed en eerlijk over na: hoe belangrijk is dat nu ECHT als je naar het grotere plaatje kijkt?
Als iets er goed verzorgt uitziet, zal het wel goed zijn. En andersom, ziet het er cheap uit met hier en daar kieren, zal het deel dat je niet ziet ook vast niet goed zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kom net terug van 1800km heen en 1800km terug in Zweden, en heb 0 problemen gehad, alsmede voor de helft gratis gefastcharged :Y)

Elektrisch is voor mij de enige manier om betaalbaar >200pk te rijden. }) (en nee, zeker niet mijn eerste >200pk auto).

Ik moet wel zeggen dat de lak van mijn Kia e-Niro vele malen zachter is dan mijn VW Passat had. Ik heb nu al op diverse plekken lakschade, en zelfs al een ster in de ruit (nog nooit gehad in 14 jaar en >400.000km).
Maarja, wat verwacht je, het is een Kia :P
Dat water gedragen verhaal is onzin, mijn passat was kwam uit 2016 (toen nieuwe en dus 2 jaar ouder) en had ook watergedragen lak. De laklaag was gewoon dikker en harder.

[ Voor 56% gewijzigd door _eLMo_ op 04-09-2019 10:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Idem, ik heb nu meer plezier in rijden in mijn huidige Ioniq dan in mijn vorige benzine-herrieschopper :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:19
Z___Z schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:22:
[...]

Denk dat Tesla hier is om te blijven. De kwaliteit zal nog wel omhoog gaan.

In onze buurlanden wordt helemaal nier meer geld uitgegeven aan auto’s. Gemiddelde nieuwe auto is in Nederland iets onder de 30k en in onze buurlanden iets boven de 30k. Wel worden in onze buurlanden veel meer nieuwe auto’s verkocht per inwoner.
Hier in NL zit een nieuwe auto rond de 20k, in het Duitsland bijvoorbeeld zit dit wel boven de 30k. In het buitenland kopen mensen door meer eigen vermogen eerder een gloednieuwe auto.
Nederland is een volk dat veel op de pof leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:19
prettig schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 17:52:
[...]

Failliet, hoe dan ? Ze verkopen de meeste EV's, lopen ver vooruit, enige met accu fabrieken, verkopen CO2 certificaten (big business)...... als het echt fout gaat koopt iemand ze. Gaat niet meer weg.

S en X nu even minder, totdat de nieuwe komt, dan de Y nog, dan de pickup (en de vrachtwagen en de roadster nog). Model 3 blijft gewoon nog paar jaar flink verkopen.

Bouw kwaliteit, het is geen duitser maar slecht is het ook niet (interieur: beter dan de kona, niveau e-niro). Ook de lak (muv lak zwart, maar dat is bij meer merken zo) en de panel gaps zijn gewoon goed (wil je dat top hebben: koop een lexus).

Hebben hem nu maanden (afkloppen, maar niks mis mee). En forums: dat is hooguit 1% van de populatie en mensen klagen ook meer dan dat ze positief zijn (ken zat tesla rijders die heel positief zijn, maar die hoor je niet allemaal).

Enige wat afwachten is: hoe is het over 5 jaar qua slijtage van bv. het interieur. De techniek heeft zich allang bewezen, die is top.
In Nederland zullen er de komende jaren minder en minder verkocht worden. Dat komt doordat het grotendeels leasers zijn die zich privé geen tesla kunnen veroorloven.
Ook de model 3 wordt financieel voor dergelijke mensen onaantrekkelijker de komende jaren.

De verkoopaantallen in andere landen zullen stabieler blijven doordat ze daar auto’s wel prive aanschaffen, maar een EV gaat heel lang mee en er zullen er ook daar minder verkocht worden, doordat de keuze groter wordt.

O en wat betreft brouwkwaliteit, ik ken wel een aantal mensen die een S of X rijden. Ook het nieuwste model heeft flink wat dingen die je bij een degelijke Duitser niet tegen zult komen.

[ Voor 5% gewijzigd door fisherman op 04-09-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk

matthewk

Ubernoob

arsimo schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:44:
[...]

Kan je je voorstellen dat er mensen zijn die van auto's en techniek houden en juist veel meer plezier in een EV ervaren? Ik bestrijd jouw gevoel en voorkeur niet hoor, en alle respect en zo, maar ik merk geregeld bij "verstokte petrolheads" dat ze zich niet kunnen indenken dat er autoliefhebbers zijn die dit precies andersom zien. En die zijn er hoor en het aantal groeit.
Zeker dat ik me dat kan indenken. Jonkies genoeg die dit fantastisch vinden. Moet zeggen dat ik het zelf ook geweldig zou vinden om een porsche body te kopen en hier een elektrische aandrijving in te bouwen al is het maar omdat de eenheidsworst van tegenwoordig zo saai is.
Toch geeft niets me zoveel voldoening als het geluid en de mechaniek van een ICE. Elektrisch rijden is voor mij ook behoorlijk saai, tenzij snel accelereren je enige fix is als het op auto's aan komt. Dan is het natuurlijk geweldig.

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:54:
[...]

Als iets er goed verzorgt uitziet, zal het wel goed zijn. En andersom, ziet het er cheap uit met hier en daar kieren, zal het deel dat je niet ziet ook vast niet goed zijn.
De grap is dat het juist andersom is. Die luxe auto is onbetrouwbaar (gechargeerd) en die "lelijke" auto zit goed in elkaar en heeft laag onderhoud (Toyota, Nissan en EVs).
matthewk schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:08:
[...]
Toch geeft niets me zoveel voldoening als het geluid en de mechaniek van een ICE. Elektrisch rijden is voor mij ook behoorlijk saai, tenzij snel accelereren je enige fix is als het op auto's aan komt. Dan is het natuurlijk geweldig.
Geluid (herrie) heeft mij nooit echt aangesproken, maar wat voor mij echt verslavend is de reactietijd op accelereren en gebrek aan schakelen waardoor ik eigenlijk liever in de Ioniq Electric (0-100 10s) rijd dan de vorige BMW 330e (0-100 in 6.1s). Puur de aandrijflijn dan, want ik zit wel liever in de BMW. Én nog liever in mijn Model 3 die het beste van beide weet te combineren, al voelt het wat minder sport georiënteerd (stoelen, vering). Voor mij geen nadeel aangezien ik zowel de Model 3 als de BMW niet op zijn limiet durf te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Ach, als je de ICE-herrie in je EV zo mocht missen dan installeer je een van de vele engine sound apps op je telefoon. Zo'n app schat aan de hand van GPS je snelheid, (de)acceleratie en zelfs bochtenwerk in en past dan het gegenereerde motorgeluid er op aan. Men kan vaak ook kiezen uit vele klassieke motoren van supercars e.d. meer. Sluit je smartphone via bluetooth of kabeltje aan op je auto-audioinstallatie en VROOM!

Ja, het is nep uiteraard, maar voor wie echt niet zonder kan.. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

arsimo schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:44:
[...]

Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die niet per se een ICE of een EV willen?

Ik wil uiteindelijk gewoon een beetje waar voor mijn geld.

Ik stap makkelijk weer in een EV en daarna weer in een ICE. Echt waar het interesseert mij niets, als ik in de auto maar een beetje lekker zit, comfort heeft en waar voor mijn geld biedt.

Als je de eco hokken even vergeet, rijden ICE wagens ook echt prima. De termen “lawaai bak” en “schokken en trillingen” komen in mijn ICE echt niet bekend voor.

Rijgeluid komt voornamelijk van de banden, motor hoor je niet op de snelweg.

Tenzij je gaat trappen, dan komt de aangename “roffel” aan het oppervlakte.

Met een EV heb ik de roffel niet, maar geeft een apart gevoel van rust, als is het rijgeluid op de snelweg bij menig EV forser dan in de ICE. Boeit ook niet, ik wil prima in een EV.
Na 2/4 jaar weer iets anders? Wil ik ook best weer een ICE. Ik hoef niet per se een EV, ook geen ICE overigens.

Dit is gewoon heel erg:
https://teslamotorsclub.c...tijd-in-frankrijk.164919/

Je staat machteloos, ik zou op het punt staan de Jeep door je pui heen te rijden... “sorry, ik dacht dat ik remde”. *betaal met liefde eigen risico*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:57:
[...]

Kun je je voorstellen dat er mensen zijn die niet per se een ICE of een EV willen?
(knip)
Ja hoor, reuze goed. Ik denk dat de meeste EV-rijders zich dat wel kunnen voorstellen uiteindelijk omdat de meesten ex-ICE rijders zijn, ook al gaat hun voorkeur nu vaak (of minimaal geregeld) naar een EV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-10 17:04
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:57:
[...]
Dit is gewoon heel erg:
https://teslamotorsclub.c...tijd-in-frankrijk.164919/

Je staat machteloos, ik zou op het punt staan de Jeep door je pui heen te rijden... “sorry, ik dacht dat ik remde”. *betaal met liefde eigen risico*
Zie ook het vervolg: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3981631/
10 minuten later kwam hij terug met het nieuws dat zijn manager morgen in overleg treedt met de manager van SeC Nantes om alsnog transport te regelen, en dat ik morgen hoor hoe en wat. Een "eind goed, al goed" verhaal, lijkt het dus. Ik wacht het belletje rustig af.
Ben wel benieuwd naar de oorzaak van de uitval, hoop dat dat nog wel voor deze persoon uitgezocht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arsimo schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:53:
Ach, als je de ICE-herrie in je EV zo mocht missen dan installeer je een van de vele engine sound apps op je telefoon. Zo'n app schat aan de hand van GPS je snelheid, (de)acceleratie en zelfs bochtenwerk in en past dan het gegenereerde motorgeluid er op aan. Men kan vaak ook kiezen uit vele klassieke motoren van supercars e.d. meer. Sluit je smartphone via bluetooth of kabeltje aan op je auto-audioinstallatie en VROOM!

Ja, het is nep uiteraard, maar voor wie echt niet zonder kan.. 8)
Ik miste in de model 3 de rust van een goed geïsoleerde ICE op de snelweg, om eerlijk te zijn.

In de stad was het wél heerlijk rustig, de Model 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaCoTa schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:09:
[...]

Zie ook het vervolg: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3981631/

[...]

Ben wel benieuwd naar de oorzaak van de uitval, hoop dat dat nog wel voor deze persoon uitgezocht gaat worden.
Ik ben ook wel benieuwd.

Maar na het antwoord van de Franse SeC zou ik woest zijn.

Prima, ik ruil de S in NL in op het moment dat mijn 3 er is. Succes! Vecht het maar uit met Den Haag, het heeft mij tot nu toe genoeg tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 12:17:
[...]
Ik miste in de model 3 de rust van een goed geïsoleerde ICE op de snelweg, om eerlijk te zijn.

In de stad was het wél heerlijk rustig, de Model 3...
Klopt, op de snelweg is de stilte in de Model 3 niet superoptimaal. Is overigens met enige handigheid en klein beetje investering wel (zelf) wat aan te doen als men het heel belangrijk vindt. Dus zelf-hobbyen is ook met EV nog steeds mogelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 04-09-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:56

matroosoft

Lone Christian

[...]

Als tweede auto is elektrisch fantastisch en zodra de opel corsa er is ook ietwat betaalbaar. Maar anders is het voor mij nog teveel ongemak.

Een Giulia B-tech heb je hier al voor 34.000€. Daar heb je geen Model S voor, en dan mag je nog heel lang tanken voor je dat wel hebt :P
Ik denk dat je die Giulia B-tech qua formaat beter kunt vergelijken met de Model 3, de afmetingen zijn ongeveer gelijk en de wielbasis van de M3 nog een stuk groter. Die krijg je mee voor €47.000 dus, zo'n 13.000 verschil. (geen idee waar je trouwens zo goedkoop een B-tech kunt krijgen, maar dat terzijde)

Puur naar brandstof gekeken zal je dan na zo'n 100.000km het verschil eruit hebben, maar het zou naïef zijn om andere besparingen buiten beschouwing te laten, waarschijnlijk heb je hem al veel sneller terugverdiend. Zou ik moeten kiezen tussen die twee dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn, alleen al vanwege de extra power die de Model 3 heeft.

Oja, en de Model 3 Standard Range Plus haalt die 300km met gemak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:29:
[...]

[...]

Ze zijn gestopt met proefritten omdat ze er geen tijd meer voor hebben en teveel mensen voor de 'leuk' een proefrit gingen aanvragen. Nu kunnen die medewerkers zich richten op de service verbeteren. Vast wel een Tweaker die in de buurt een proefritje met je wilt maken.

@MarcelGo Daarom moet je altijd een key fob bij je hebben. Of je implementeert je fob in je huid, dat kan ook. >:)
Ik ga toch echt geen 50k euro van mijn spaargeld uitgeven zonder dat ik een fatsoenlijke proefrit heb gemaakt. Ik stond op een soort wachtlijst maar kreeg bericht dat ze ermee gestopt waren.

Als je een dienst aanbied en serieus promoot dat je je smartphone kan gebruiken ipv een key kun je verwachten dat mensen de key niet bij zich hebben. Als ik een elektronisch deurslot thuis heb ga ik ook niet standaard de achterdeur sleutel meenemen voor het geval dat.

Wat mij een beetje tegenvalt is dat veel Tweakers of extreem voor of extreem tegen zijn en dat lees je ook terug in de reacties, genuanceerd reageren is schijnbaar niet interessant.

Veel reacties zijn er vanuit het lease standpunt, maar daar heb ik niet zoveel aan, ik rij inmiddels 4 jaar volledig elektrisch maar wel van mijn eigen spaargeld.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:56

matroosoft

Lone Christian

MarcelGo schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:51:
[...]
Als je een dienst aanbied en serieus promoot dat je je smartphone kan gebruiken ipv een key kun je verwachten dat mensen de key niet bij zich hebben. Als ik een elektronisch deurslot thuis heb ga ik ook niet standaard de achterdeur sleutel meenemen voor het geval dat.
En dat is dus niet het geval. Tesla zegt dus zelf ook dat je je keycard gewoon bij je moet hebben voor het geval dat. Altijd nog beter dan altijd op z'n ouderwets een sleutel in je zak te moeten hebben, zoals dat bij elke andere auto het geval is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Als ik een elektronisch deurslot thuis heb ga ik ook niet standaard de achterdeur sleutel meenemen voor het geval dat.
[offtopic] dan werk je zeker niet in de IT en/of heb je geen ervaring met elektronische sloten. Tip: doe maar wel de sleutel meenemen. [/oftopic]

De luxe zit in het niet op hoeven diepen en weer opbergen, niet in het overbodig zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
[...]
Wat mij een beetje tegenvalt is dat veel Tweakers of extreem voor of extreem tegen zijn en dat lees je ook terug in de reacties, genuanceerd reageren is schijnbaar niet interessant.
Ik vind dat juist reuze meevallen op de EV-gerelateerde forums hier. Toegegeven, soms slaat de passie een beetje door [ben ik ook medeschuldig aan, zie onlangs de coasting vs one-pedal-drive, oeps, sorry nog] maar over het algemeen gaat het op basis van argumenten, de nuance zoeken en zeker mensen in hun waarde laten. Ik kom ook op vele andere forums op het net - zowel rond EV als andere zaken - en meestal is het een stuk minder op dit vlak. Alleen op besloten groepen niet, maar ja, de lol van alleen maar voor eigen parochie preken wordt ook snel minder. IMO.
Veel reacties zijn er vanuit het lease standpunt, maar daar heb ik niet zoveel aan, ik rij inmiddels 4 jaar volledig elektrisch maar wel van mijn eigen spaargeld.
Dat optiekverschil maakt wel iets uit inderdaad, maar dat kan je in het hoofd wel redelijk compenseren/corrigeren in de vergelijking. Zelf rijd ik ook EV op basis van kopen met eigen spaargeld - al betreft dat dan wel spaargeld in mijn eigen bv-tje, dat scheelt flink. Vooralsnog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 11:38
Eind vorige week na de vakantie de gerepareerde Zoe opgehaald, DC-DC converter was vervangen en een software update voor de accu gedaan. Tot nu toe geen problemen en het bereik is flink toegenomen! Ik denk wel 20%, vanochtend stond hij na opladen op een bereik van 158km! (Met 15 kWh/100km). Dat is misschien wat optimistisch, maar ik zat voor reparatie op 110-120 bereik van volle accu.

Gelukkig alles (net) binnen de garantie gerepareerd, dus volledig gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
En dat waren dan 30 duizend reservaties voor de ID.3 1st net voor de start van de IAA 2019
Just before the beginning of the International Motor Show (IAA) in Frankfurt, Volkswagen has already received more than 30,000 reservations for the ID.3. Most of the pre-bookers live in Germany, Norway, the Netherlands, Sweden and the United Kingdom. More than 100,000 further ID. fans have registered for the ID.3 newsletter which Volkswagen is using to present regular information on its new full-electric ID. family as well as topics connected with e-mobility. Volkswagen is showing the ID.3 as a world premiere at the IAA next week.
https://www.volkswagen-ne...-the-id3-1st-edition-5305

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 20:41
kdeboois schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:40:
[...]

Waarom zie jij problemen aan kaarten als afzeiken ?

Ik heb net in juli een nieuwe leaseauto gekregen die ik weer voor 5 jaar ga proberen tot einde contract te rijden. In de tussentijd mag ik me dan niet druk maken over Tesla ?

Ik vind Tesla zo goed dat ik een groot deel van mijn spaargeld in aandelen Tesla heb omgezet en bewonder veel van het merk. Er zijn echter ook kritiekpunten. Dingen verbeteren doe je niet door ze te negeren en niet te benoemen, maar juist door ze kritisch te bekijken en feedback te geven.

Jij daarin tegen gaat andere merken 'afzeiken' (zou zelf bekritiseren gebruiken) op hun negatieve aspecten in dezelfde post waarbij je mij vraagt waarom ik dat doe ?!

Iedere EV die in Nederland de weg op komt draag ik een warm hart toe.

De Nissan Leaf heeft op dit moment last van de zg remmende voorsprong. Het batterij managment is verouderd en de CHADEMO is in de EU niet toekomstbestendig. Verder een prima auto als je geen hele lange ritten met haast wil doen.

Ik heb door het niet beschikbaar zijn van de Model 3 LR RWD uiteindelijk voor de Kia e-Niro gekozen en de brakke app informeert mij prima over de status van het laden van de batterij. Dat is bij een BEV volgens mij het belangrijkste. Op afstand klimaat regeling inschakelen had ik op mijn Audi A3 e-tron en heb ik zo weinig gebruikt dat ik er niets aan mis.

Een e-Golf heeft me in meerdere opzichten positief verrast en is gewoon een erg goede EV. Kwa range past hij niet bij mijn werkzaamheden en valt dus af als zakelijke auto. Privé zou ik hem zeker overwegen.

De Jaguar is volgens mij prima bruikbaar (maar voor mij buiten budget en voor de baas met te veel vermogen). Mijn e-Niro heeft ook slechts 1-fase en is bij mij in de buurt met 7,2 kW te laden. Dat is in één nacht altijd vol. Mijn gebruikelijke woon-werk afstand is minder dan 40 km en dat is met een 3,7 kW lader op het werk prima te doen. Met de Audi A3 e-tron stond ik iedere avond aan de laadpaal thuis, maar nu laad ik alleen nog maar op het werk met 3,7 kW. Ruim voldoende.

Mijn tip: een forumpost bevat zo'n 15% van de emotie die iemand daadwerkelijk over kan brengen. Je kent me niet en weet helemaal niets van hoe ik in het leven sta. Verdiep je er in of laat je er niet over uit.
Je weet het leuk te verdraaien bij de andere merken en met de mantel der liefde te bedekken maar je kritiek op Tesla is wel een beetje op het drammerige af.
Mijn kritiek op de andere auto’s was bedoeld als voorbeeld hoe jij omgaat met Tesla, ook volledig zonder enige ervaring maar slechts van horen zeggen en lezen.
Hoe jij in het leven staat weet ik inderdaad niet maar gezien de mate van negatieve energie die je hier ten toon spreid geeft het mij niet veel te raden.
Tuurlijk heeft Tesla op sommige vlakken zijn zaakjes niet op orde en ik zou ook liever zien dat ze hun energie hier in stoppen in plaats van spelletjes en easter eggs maar ik denk dat er nog steeds meer plussen zijn dan minnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
daemonix schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:59:
[...]

Ik vind de claim van de hoge afschrijving in dat verhaal merkwaardig. EV's hebben een langere levensduur en veel minder onderhoud nodig want veel minder slijtage.

Te weinig ervaring nog met EV's?
Ze blijven voorzichtig ja, maar kan me daar ook wel iets bij voorstellen. Niet zozeer vanwege slijtage maar meer omdat er steeds meer verbeterde alternatieven op de markt zullen komen.
Dan wordt de vraag hoe de 2e hands markt zich ontwikkelt. Gaat men voor een 2e hansje of leent men een paar euro extra (voor bijna 0 rente) en koopt een nieuwe die beter is en qua nieuwprijs goedkoper.
Beetje zelfde effect dat je bij dure computers en smartphones ziet, die na 2-3 jaar zijn ingehaald door de ontwikkelingen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
D.deJong schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:43:
[...]

Je weet het leuk te verdraaien bij de andere merken en met de mantel der liefde te bedekken maar je kritiek op Tesla is wel een beetje op het drammerige af.
Dank je.

Fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unveil van de Taycan

Zoals verwacht niet te vergelijken met een Model S, het is gewoon een totaal ander segment. Wel echt een bloedmooie auto.

De Roadster 2020 vs de Taycan Turbo S zou een hele mooie head 2 head zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:35:
Unveil van de Taycan

Zoals verwacht niet te vergelijken met een Model S, het is gewoon een totaal ander segment. Wel echt een bloedmooie auto.

Ben benieuwd of de 'Turbo' ook echt wat doet. Buzzword dat bij EV's niet op zijn plaats is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:35:
Unveil van de Taycan

De roadster komt weer in ander segment (ook effe 100K duurder)...... en op papier veel sneller.
Maar wordt gewoon een hebben-ding (lauch editions zijn al verkocht en volledig betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Laatst online: 12-10 18:21
Crazy D schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:54:
[...]

Als een vrouw er goed uitziet en/of een heel zacht huidje heeft, zal ze ook vast een goed karakter hebben toch, of goed zijn in haar werk?

Om bij auto's te blijven; uiterlijke opsmuk/premium saus en betrouwbaarheid van de techniek zijn voor mij zaken die totaal los staan van elkaar. En in het geval van Ze Germans is het probleem niet dat ze geen betrouwbare auto's KUNNEN maken, maar dat ze kiezen voor het plukken van de consument door auto's zo te engineeren (tot de metaallegeringen aan toe) dat ze de garantietermijn halen en niet veel meer.

Of opzettelijk foutief advies geven; zie BMW met hun bewering dat de automaten onderhoudsvrij zijn. Terwijl ze met een regelmatige olieverversing veel langer mee gaan. Punt is dat de consument dan 4000 euro mag neertikken voor een onderdeel dat BMW 1/10 kost; dat is mooi geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 17-10 14:00
prettig schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:51:
[...]

De roadster komt weer in ander segment (ook effe 100K duurder)...... en op papier veel sneller.
Maar wordt gewoon een hebben-ding (lauch editions zijn al verkocht en volledig betaald).
Taycan Turbo S heeft een vanaf prijs van €192.000.
Dus is zeer goed te vergelijken met de roadster.
De gewone Taycan is te verkrijgen voor €150.000

Is de Porsche trouwens ook de eerste elektrische auto met de laadpoort aan de rechterkant van de auto?

[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 04-09-2019 20:36 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Sommige mensen.......ihkv goede voorbereiding is het halve werk hier een greepje uit mijn inbox. Gewoon, voor de gein.
Hallo,

Ik ben op dit moment in Italië op vakantie met mijn electric KIA Niro, (Rimini) Ik kan vrijwel niet aan stroom komen !!! Zou graag op zeer korte termijn een laadpas willen van Enel welke heel veel laadpalen heeft in Italie

Hoe gaat mij dat lukken ??
Mijn naam is ******* en kom uit *****. Nu zitten wij in hotel ********** te Rimini Mijn telefoonnummer is 00316******** Zou je mij kunnen bellen met als het kan een oplossing Mijn e-mailadres is : ****@***.nl

MvrGr
Netjes beantwoord natuurlijk dat hij de Enel X / Juicepass app moet gebruiken en dat hij beter in Nederland een laadpas aan had kunnen vragen. #hoedan 8)7 (Maar even gebeld)

/edit

Eigenlijk best wel een beetje treurig verhaal, ouder stelletje, 4 laadpassen mee maar geen voor Italie... van alles geprobeerd al. Door allerlei italianen steeds naar Enel laadpalen gestuurd. Zelfs een keer geladen met de Enel laadpas van de plaatselijke politie .... Krijg toch een beetje medelijden :+

/edit2:

Werd uiteindelijk een 40 minuten durende support sessie 'hoe krijg ik de Enel app op mijn telefoon en stel ik paypal als betaalmethode in'.

Uiteindelijk wel gelukt *O*

[ Voor 24% gewijzigd door Hachy op 04-09-2019 21:13 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:12
Ik heb vandaag mijn Tesla Model S70 RWD uit 2016 (pre-facelift) ingeruild voor een S75D uit 2018. Dus ik kan nu de balans opmaken.

In 22 maanden 69k km gereden en daarmee 14250 kWh verbruikt (206 Wh/km). Afschrijving per maand was €884. Ik heb een aantal upgrades laten doen (4G, CCS, rubber matten, etc) en natuurlijk een dure verzekering. Daardoor waren de totale kosten (zonder laden) per maand €1222. Ik heb ook een nieuwe laadpaal laten aanleggen na onze verhuizing, die neem ik mee in de laadkosten. Opladen per maand (voornamelijk thuis) was €310. Per km kom ik uit op 39 cent zonder en 49 cent met laden.

Conclusie: toch een stuk duurder per maand dan mijn V60 PIH (was €1160 inclusief diesel + laden) maar goedkoper per km (was 64 cent all-in). Dat komt vooral omdat ik (veel) meer ben gaan rijden sinds ik de Tesla heb.

Note to self: zelf kopen is nog altijd een stuk goedkoper dan leasen en geeft de flexibiliteit om te upgraden als die kans zich voordoet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
RichieB schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:02:
Ik heb vandaag mijn Tesla Model S70 RWD uit 2016 (pre-facelift) ingeruild voor een S75D uit 2018. Dus ik kan nu de balans opmaken.

In 22 maanden 69k km gereden en daarmee 14250 kWh verbruikt (206 Wh/km). Afschrijving per maand was €884. Ik heb een aantal upgrades laten doen (4G, CCS, rubber matten, etc) en natuurlijk een dure verzekering. Daardoor waren de totale kosten (zonder laden) per maand €1222. Ik heb ook een nieuwe laadpaal laten aanleggen na onze verhuizing, die neem ik mee in de laadkosten. Opladen per maand (voornamelijk thuis) was €310. Per km kom ik uit op 39 cent zonder en 49 cent met laden.

Conclusie: toch een stuk duurder per maand dan mijn V60 PIH (was €1160 inclusief diesel + laden) maar goedkoper per km (was 64 cent all-in). Dat komt vooral omdat ik (veel) meer ben gaan rijden sinds ik de Tesla heb.

Note to self: zelf kopen is nog altijd een stuk goedkoper dan leasen en geeft de flexibiliteit om te upgraden als die kans zich voordoet.
Vindt het geen gek bedrag (is grote bak).
Maar geen bijtellingsvoordeel ? (wellicht prive)
Onderhoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 00:22

_V_

bottom line schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:50:
Is de Porsche trouwens ook de eerste elektrische auto met de laadpoort aan de rechterkant van de auto?
BMW i3 rechtsachter volgens insideevs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Klopt...... redelijk ver naar achteren (handig bij DC ivm korte kabels).....AC maakt niks uit, loop je altijd met kabel te rommelen (maar net hoe je parkeert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
[...]

Die geweldige E-tron heeft het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:31
Hachy schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:22:
Sommige mensen.......ihkv goede voorbereiding is het halve werk hier een greepje uit mijn inbox. Gewoon, voor de gein.

[...]

Netjes beantwoord natuurlijk dat hij de Enel X / Juicepass app moet gebruiken en dat hij beter in Nederland een laadpas aan had kunnen vragen. #hoedan 8)7 (Maar even gebeld)

/edit

Eigenlijk best wel een beetje treurig verhaal, ouder stelletje, 4 laadpassen mee maar geen voor Italie... van alles geprobeerd al. Door allerlei italianen steeds naar Enel laadpalen gestuurd. Zelfs een keer geladen met de Enel laadpas van de plaatselijke politie .... Krijg toch een beetje medelijden :+

/edit2:

Werd uiteindelijk een 40 minuten durende support sessie 'hoe krijg ik de Enel app op mijn telefoon en stel ik paypal als betaalmethode in'.

Uiteindelijk wel gelukt *O*
Ja ongelofelijk hoe makkelijk mensen op reis gaan zonder enige vorm van voorbereiding maar dan wel jou weer weten te vinden om raad.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Dag mensen,

Ik heb een vraag over de MIA/VAMIL. De aanvraag hiervoor dient volgens de website van de RVO binnen uiterlijk 3 maanden 'na het aangaan van de investeringsverplichting' te worden aangevraagd. Tesla zelf had het over 'eerst aanvragen, daarna kopen'. De reservering en aanbetaling van 2000E is reeds geplaatst, hoewel dat gerestitueerd kan worden.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan diegene dat delen a.u.b? Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:17
naii11 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:33:
Dag mensen,

Ik heb een vraag over de MIA/VAMIL. De aanvraag hiervoor dient volgens de website van de RVO binnen uiterlijk 3 maanden 'na het aangaan van de investeringsverplichting' te worden aangevraagd. Tesla zelf had het over 'eerst aanvragen, daarna kopen'. De reservering en aanbetaling van 2000E is reeds geplaatst, hoewel dat gerestitueerd kan worden.

ik heb de aanvraag gedaan na afsluiten koopcontract

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:31
kdeboois schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:31:
[...]

Heeft iemand al uitgevonden hoe je bij de e-tron de reserve accu kunt inschalen?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
kdeboois schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:31:
[...]

Primaire poort is links. Enkel als je bijbetaalt voor de 2de is die rechts, dus telt niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
BarryH schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:35:
[...]

ik heb de aanvraag gedaan na afsluiten koopcontract
Daarmee bedoel je de bestelling/reservering? Of pas daarna toen je het hele bedrag/financial lease wilde aangaan?

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:17
naii11 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:37:
[...]

Daarmee bedoel je de bestelling/reservering? Of pas daarna toen je het hele bedrag/financial lease wilde aangaan?

Dank.
de bestelling

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
De Outlander heeft hem ook rechts.

Waarom zou je een laadpoort links willen hebben eigenlijk? Lijkt me weer een mooi gevalletje van dure opties verkopen bij de E-tron ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:12
prettig schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:08:
[...]

Vindt het geen gek bedrag (is grote bak).
Volgens autoweek zijn de kosten vergelijkbaar met een BWM 520d Touring.
Maar geen bijtellingsvoordeel ? (wellicht prive)
Nee, privé zou ik niet zo'n jonge Model S rijden. Uiteraard is de 4% de motivatie geweest om beide Tesla's (zakelijk) te kopen. Het bijtellingsvoordeel reken ik nu niet mee, want ik vind het lastig waar ik het dan mee moet vergelijken. Wellicht met de Volvo V70 van €50k die ik reed voordat de V60 PIH uitkwam?
Onderhoud ?
Zit in de totale kosten.. 1 beurt gedaan bij 80k km ivm aflopen van de garantie. Was €1100 geloof ik. 1x een deurhandel vervangen voor €370. Beurten zijn bij Tesla nu officieel afgeschaft maar die check bij 80k km houd ik er wel in.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Pierz schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:44:
[...]

De Outlander heeft hem ook rechts.
Volledige elektrische auto's ;)
Waarom zou je een laadpoort links willen hebben eigenlijk? Lijkt me weer een mooi gevalletje van dure opties verkopen bij de E-tron ;)
Omdat de bestuurder, die normaal gezien toch sowieso in de auto zit :+ , dan ineens aan de correcte kant zit om de auto op te laden.
Rechts is inderdaad wel logischer als je parkeert op de baan.

Iemand heeft alle specs van de taycan naast elkaar gelegd trouwens:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3smwvOo.png

[ Voor 18% gewijzigd door bottom line op 04-09-2019 21:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil wel even zeggen dat ik vind dat niveau in dit topic een stuk hoger ligt dan op de frontpage. Daar ben ik in ieder geval blij om, ook van de mensen met wie ik het soms niet eens ben. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
bottom line schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:52:
[...]

Volledige elektrische auto's ;)

[...]

Omdat de bestuurder, die normaal gezien toch sowieso in de auto zit :+ , dan ineens aan de correcte kant zit om de auto op te laden.
Rechts is inderdaad wel logischer als je parkeert op de baan.
Het is irrelevant waar de bestuurder zit want die moet naar de paal lopen. En in sommige gevallen nog naar de kofferbak of frunk. De afstand paal-laadpoort is hetgeen waarop je de plaatsing van de laadpoort baseert lijkt me.

En een PHEV plug je dus anders in dan een EV? :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 12:57

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

Mitsubishi i-MiEV (2010) linksachter ACDC, rechtsachter DCAC.

edit: Ik was niet wakker, net andersom

[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 05-09-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Pierz schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:30:
[...]

Het is irrelevant waar de bestuurder zit want die moet naar de paal lopen. En in sommige gevallen nog naar de kofferbak of frunk. De afstand paal-laadpoort is hetgeen waarop je de plaatsing van de laadpoort baseert lijkt me.

En een PHEV plug je dus anders in dan een EV? :7
Een PHEV is primair nog steeds gewoon een auto met verbrandingsmotor, en dus ook een naftbak.
Dus die 'hoef' je op zich niet in te steken.
Een elektrische auto kan niet zonder stroom, dus daar is het wel belangrijk om over na te denken.

Bwa, zou het toch ergelijk vinden als ik steeds naar een andere kant moet lopen voor daar de kabel uit te trekken. De E-tron laadpoort leek me daarom wel erg handig te zijn, maar door de enorme snuit heb je dan natuurlijk weer problemen met te korte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Vraagje,

Hoe lang duurt het om een model 3 sr+ op te laden? Van 0% naar 50% ongeveer? En naar vol?. Niet superchargen, maar gewoon een openbare laadpaal in de stad bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-10 15:00

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

naii11 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:55:
Vraagje,

Hoe lang duurt het om een model 3 sr+ op te laden? Van 0% naar 50% ongeveer? En naar vol?. Niet superchargen, maar gewoon een openbare laadpaal in de stad bijvoorbeeld.
50% is ongeveer 25 kWh, en een openbare laadpaal geeft meestal 11 kW (althans dat is het max. dat een SR kan gebruiken), dus ruim twee uur…

Naar helemaal vol gaat langzaam aan het eind lang, je kunt beter tot 80 of 90% laden, dat is ook beter voor de accu op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
gauchov6 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:02:
[...]

50% is ongeveer 25 kWh, en een openbare laadpaal geeft meestal 11 kW (althans dat is het max. dat een SR kan gebruiken), dus ruim twee uur…

Naar helemaal vol gaat langzaam aan het eind lang, je kunt beter tot 80 of 90% laden, dat is ook beter voor de accu op lange termijn.
Dank voor de info. 2 uur voor 50% is best prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://twitter.com/poliz.../1169306095384518661?s=21

Holy shit, welke processor hebben ze in de Taycan gedaan!? Een pentium 4!?

Die lag is unbearable op het touch screen...

• daemonix
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn weinig auto's die dit beter voor elkaar hebben dan de Renault Fluence die je zowel links (voor) als rechts (achter) kan laden.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Is er een soort negatieve aura die CCS 2.0 palen afgeven? Ik sta nu bij fastned Bospoort, en er staat een i-pace langzaam vol te druppelen aan de 50kW paal terwijl de twee 350kW palen ongebruikt staan... staat er al bijna een uur terwijl hij in 30 minuten klaar had kunnen zijn!

Dit is al de oneindigste keer dat ik dit meemaak. Kona's, ioniqs, i-paces die niet weten dat er snellere snelladers voor hun snufferd staan!

[ Voor 20% gewijzigd door mux op 05-09-2019 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hoe reageert de gebruiker als je dat aan hem meldt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
mux schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:07:
Is er een soort negatieve aura die CCS 2.0 palen afgeven? Ik sta nu bij fastned Bospoort, en er staat een i-pace langzaam vol te druppelen aan de 50kW paal terwijl de twee 350kW palen ongebruikt staan... staat er al bijna een uur terwijl hij in 30 minuten klaar had kunnen zijn!

Dit is al de oneindigste keer dat ik dit meemaak. Kona's, ioniqs, i-paces die niet weten dat er snellere snelladers voor hun snufferd staan!
Gewoon onwetendheid denk ik. Iemand met een iPace kan hem betalen omdat hij ergens goed in is. Dat hoeft niet per se EV rijden te zijn.

Een andere theorie is dat men wat tijd over heeft en de snelle palen vrij houdt voor anderen die meer haast hebben *;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

daemonix schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:11:
Hoe reageert de gebruiker als je dat aan hem meldt?
In dit geval kwam hij terug bij z'n auto, vertelde ik het hem en dacht hij dat de snellere paal duurder was en niet zoveel sneller.

In de meeste gevallen zijn de eigenaren van de auto's niet in de buurt, dus vandaar dat ik het hier vraag. Er zijn vast kona/ioniq/ipace/m3-eigenaren die dit ook doen en weten waarom.
mux schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:10:
In dit geval kwam hij terug bij z'n auto, vertelde ik het hem en dacht hij dat de snellere paal duurder was en niet zoveel sneller.
Klinkt inderdaad een beetje als geluisterd met een half oor/onwetendheid. Een openbare laadpaal is goedkoper dan een snellader, en ook goedkoper. Maar dat wil niet zeggen dat snellere snelladers ook duurder zijn dan gewone snelladers.

Als je premium plus extra power benzine koopt (of hoe de marketing termen nu zijn) dan is dat ook duurder dan gewone. Wellicht heeft dat er ook nog mee te maken en staan ze er niet bij stil dat het geen andere soort elektronen zijn bij de verschillende laders.

• arsimo
mux schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:07:

Prima toch? Dan zijn die 350kW palen tenminste (vaker) vrij voor mensen die het wel weten en waarderen.

Ja, ik grap hier een beetje, maar ergens diep van binnen ook niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, afgezien van het feit dat ze dan AC en CHAdeMO blokkeren voor de mensen die niet op CCS *kunnen* laden...

Edit: bij de meeste Fastneds kun je inderdaad aan de andere kant aan AC gaan staan, bij deze toevallig niet (maar das een uitzonderingsgeval)

[ Voor 39% gewijzigd door mux op 05-09-2019 10:53 ]

mux schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:47:
Nouja, afgezien van het feit dat ze dan AC en CHAdeMO blokkeren voor de mensen die niet op CCS *kunnen* laden...
Bij Fastned kan je toch wel altijd de AC tegelijkertijd met de DC gebruiken? Alleen als de ene DC stekker gebruikt wordt dan doet de andere het niet.

• TechLight
  • Niet online
naii11 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:33:
Dag mensen,

Hier ook eens zoiets bij RVO nagevraagd ivm een mogelijkheid het contract kosteloos te mogen ontbinden. Alsnog is dat een contract en geldt de 3 maanden termijn vanaf dan.

Let wel dat er nog een regel bij de belastingdienst is dat als de auto niet binnen 1 jaar in gebruik genomen wordt, het belangrijk is om minimaal 25% van het bedrag binnen 1 jaar betaald te hebben. Dat is dus bij lange levertijden van sommige elektrische auto's wel relevant om in de gaten te houden.

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:50:
[...]
Bij Fastned kan je toch wel altijd de AC tegelijkertijd met de DC gebruiken? Alleen als de ene DC stekker gebruikt wordt dan doet de andere het niet.
Klopt als een bus.

• jantje112
  • Laatst online: 18-10 11:06
Ik kan een e-golf 35kw nemen als poolauto. Kom ik hiermee 160km ver over de snelweg? De theorie zegt 300, maar de praktijk?
@jantje112 als je rustig rijdt wel, als je snel rijdt niet denk ik. Kan je niet laden op de bestemming? Hebben ze dan geen poolauto's met een groter bereik beschikbaar voor die rit?

• Groent
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06-2024
jantje112 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:28:
Ik kan een e-golf 35kw nemen als poolauto. Kom ik hiermee 160km ver over de snelweg? De theorie zegt 300, maar de praktijk?
EV-database geeft een werkelijk bereik aan van 135-175 km op de snelweg voor de e-golf. 160 km snelwegkilometers zou je dus kunnen halen in goede omstandigheden (geen tegenwind, geen regen, niet te koud, geen airco of verwarming aan, rustig rijden). Ik zou echter de gok niet nemen of zorgen dat je eventueel onderweg kan laden.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
[verwijderd]

[ Voor 110% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:33 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-10 12:57

databeestje

Von PrutsHausen

De eGolf heeft een bruikbare capaciteit van 32kWh, met een verbruik van 17kWh/100km kom je dan uit op 188km redelijkerwijs.Met 19kWh/100km is dit 168km.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
In de winter is het bij een gemiddelde rijstijl (en eventueel enige degradatie van de batterij) net iets te weinig. Een Renault Zoe kan met en 41kWh batterij ook in de winter altijd wel 160km halen (zelfs met enige degradatie) bij een gemiddelde rijstijl.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Is die 160 incl. marge, bijv. als je een stukje moet omrijden vanwege file o.i.d.?

Ik neem aan dat je gewoon onbezorgd wilt rijden, dus 130 km/u waar dat kan, ook in de winter, en dan wilt thuiskomen met nog 10-20% marge.

Je moet het mijns inziens niet willen met 35 kWh.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Pagina: 1 ... 24 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic