Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:35
TucanoItaly schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:46:
[...]

Is die 160 incl. marge, bijv. als je een stukje moet omrijden vanwege file o.i.d.?

Ik neem aan dat je gewoon onbezorgd wilt rijden, dus 130 km/u waar dat kan, ook in de winter, en dan wilt thuiskomen met nog 10-20% marge.

Je moet het mijns inziens niet willen met 35 kWh.
Ik moet verplicht eerst een Poolauto pakken voordat ik straks mag bestellen. Alternatief is jaar diesel rijden en zelf een andere bestellen tzt.

Zo te horen ga ik het niet redden zonder onderweg even te fastchargen.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:30
mux schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:10:
[...]

In dit geval kwam hij terug bij z'n auto, vertelde ik het hem en dacht hij dat de snellere paal duurder was en niet zoveel sneller.

In de meeste gevallen zijn de eigenaren van de auto's niet in de buurt, dus vandaar dat ik het hier vraag. Er zijn vast kona/ioniq/ipace/m3-eigenaren die dit ook doen en weten waarom.
Goede vraag, ik heb ook al 2x een Model S aan de AC stekker gezien: hij vond het een prachtige auto maar het laden viel erg tegen (11kW laden dus). Recht naast de lader hing een Tesla adapter =p

Ik denk dat men ziet dat de stekkers zien en dan denken ''dat past'' en dan denken, 'het zal wel goed zijn''

(Uiteraard geholpen zodat ik ook kon laden met AC, maar dan op 43kW)

Stef87 wijzigde deze reactie 05-09-2019 13:59 (7%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

jantje112 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:47:
Ik moet verplicht eerst een Poolauto pakken voordat ik straks mag bestellen.
Mag je niet eerst een week/maand proberen? Je hebt best kans dat je het met rustig rijden wel haalt. Als je een paar keer hebt geprobeerd dan weet je op een gegeven moment wel wat je wel en niet kan doen.

Bij de snellader staan is leuk voor vakantie of andere lange ritten die je af en toe doet. Iedere dag is na verloop van tijd helemaal niet leuk.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
[...]

Ik moet verplicht eerst een Poolauto pakken voordat ik straks mag bestellen. Alternatief is jaar diesel rijden en zelf een andere bestellen tzt.

En bij de bestemming laden? Gewoon vroeg aankomen?

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Yongshi
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 09:39
mux schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:10:
[...]
In dit geval kwam hij terug bij z'n auto, vertelde ik het hem en dacht hij dat de snellere paal duurder was en niet zoveel sneller.
Technisch gezien heeft ie ook gewoon gelijk, een 350kW paal is duurder dan een 50kW paal. Echter enkel in de aanschaf :+ 8)7

Renault Zoe Q210 Black 22kWh; Nimoto Trendy R White double battery; Babboe Dog-E

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 04:24

knakworst

Get Dilberted!

Stef87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:57:
[...]

Goede vraag, ik heb ook al 2x een Model S aan de AC stekker gezien: hij vond het een prachtige auto maar het laden viel erg tegen (11kW laden dus). Recht naast de lader hing een Tesla adapter =p

Ik denk dat men ziet dat de stekkers zien en dan denken ''dat past'' en dan denken, 'het zal wel goed zijn''

(Uiteraard geholpen zodat ik ook kon laden met AC, maar dan op 43kW)
De stekker is ook hetzelfde als een superchager stekker dus die verwarring is ook logisch. Heb mijn auto uitgeleend en persoon ging bij Fastned laden, dat was dus een drama. 'Normale' S/X Tesla laadt met 16kW, sommige oude S 11kW of bij dual charger, 22kW. Met een Tesla adapter op Chademo rond de 40kW, blijft dus heel traag vergeleken superchargers.

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:57:
[...]
Mag je niet eerst een week/maand proberen? Je hebt best kans dat je het met rustig rijden wel haalt. Als je een paar keer hebt geprobeerd dan weet je op een gegeven moment wel wat je wel en niet kan doen.
@jantje112 Er zijn een aardig aantal e-golf wel te krijgen in de shortlease. Dat is van één maand tot twaalf maanden. Zie o.a. Carnext van Leaseplan, Athlon, Enterprise en kleinere partijen als Mobility Service. Wel flink wat duurder dan normale lease, maar daar kan je zeker een goede inschatting krijgen.

Edit: een van de enige pluspunten van de E-Golf (naast het belachelijk goed werkende infotainment) vond ik dat de adaptive cruise control echt heel voorspelbaar en geleidelijk en dus comfortabel reed. Dus wat betreft rechterbaan plakken en af en toe een truck inhalen zal het met beperkte snelheden wel prima zijn.
(Vond het verder een van de saaiste auto's waar ik ooit in gezeten had.)

nannoe wijzigde deze reactie 05-09-2019 17:45 (23%)

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• kepler
  • Laatst online: 10:32
Stef87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:39:
[...]

In de winter is het bij een gemiddelde rijstijl (en eventueel enige degradatie van de batterij) net iets te weinig. Een Renault Zoe kan met en 41kWh batterij ook in de winter altijd wel 160km halen (zelfs met enige degradatie) bij een gemiddelde rijstijl.
De winter heb ik logischerwijs nog niet kunnen testen, maar ik heb vandaag (en gisteren) in mijn 22kWh Zoe een bereik gehaald van 135 km (+18km over bij aankomst). Dit is dus bij niet zulke hoge temperaturen en vanochtend ook nog regen.
Het is drie keer woon-werk enkele reis van 45km, grootste gedeelte snelweg. Gemiddelde snelheid is 70km/h en ik rij rond de 100 (mag ook niet harder trouwens).

Dan moet je met een 35kWh Golf het altijd wel makkelijk kunnen halen lijkt me? Tenzij je idd alleen maar 130 rijdt

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Je gaat het redden als je rustig rijdt, en/of als je op de bestemming kunt laden. Als je zin hebt om de EV wereld te ontdekken, dan zeg ik, pak die e-golf. Anders niet doen.

Renault Zoe Q90

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

De koning der persberichten heeft een nieuwtje:

https://www.volkswagen-ne...nched-at-a-low-price-5318
Volkswagen is making electric mobility affordable for everyone with the new e-up!. At €21,975 (minus all subsidies: € 17,5952) the base price is lower than that of the predecessor model. A particularly appealing offer will also be available upon the pre-sales launch: lease the e-up! at a monthly rate of only €159 excluding extra payments between 18 September and 31 October 2019 (in Germany).
Ben benieuwd wat dat ding in de lease gaat doen als hij hier in Nederland beschikbaar komt.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 05-09-2019 21:06 (6%)

Renault Zoe Q90

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 07:37
Dat is duidelijk duurder dan de bij de Skoda importeur genoemde prijs van duidelijk onder de €20.000 voor de Citigo. Ik ben dus benieuwd wat de Citigo dan gaat kosten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Aan de ene kant kan ik goedkope elektrische auto's alleen maar toejuichen, aan de andere kant is dit wel een beetje vlees noch vis.

Wel de nadelen: laden, range
Niet de voordelen: 130km/u max, 11.8 seconden voor 0-100... :?

Dan blijft alleen het milieu-aspect over.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• naii11
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21-10 23:15
TechLight schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:02:
[...]

Hier ook eens zoiets bij RVO nagevraagd ivm een mogelijkheid het contract kosteloos te mogen ontbinden. Alsnog is dat een contract en geldt de 3 maanden termijn vanaf dan.

Let wel dat er nog een regel bij de belastingdienst is dat als de auto niet binnen 1 jaar in gebruik genomen wordt, het belangrijk is om minimaal 25% van het bedrag binnen 1 jaar betaald te hebben. Dat is dus bij lange levertijden van sommige elektrische auto's wel relevant om in de gaten te houden.
Dank voor de tip. Vandaag ook navraag gedaan, idd, dus 3 maanden na 'aangaan financiële verplichting'.
De auto zal in één klap betaald worden, scheelt weer rond de 6000 euro aan rente incl. btw over de loopduur van een financial lease constructie.

VAMIL of de combinatie MIA/VAMIL is inmiddels afgeschaft kennelijk?

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 02:24
Jeroenneman schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:07:
[...]

Aan de ene kant kan ik goedkope elektrische auto's alleen maar toejuichen, aan de andere kant is dit wel een beetje vlees noch vis.

Zet het af tegen de elektrische Smart welke 25k euro kost en half zover komt. ;)

Edit: En niet kan snelladen.

databeestje wijzigde deze reactie 05-09-2019 21:17 (3%)

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Lijkt me een ideale 2e EV eerlijk gezegd. Range zat om de hele randstad te coveren en laden doen we ‘s nachts wel. Mega voordeel zijn natuurlijk de lagere kosten: “brandstof”, onderhoud, afschrijving en (nu nog) geen wegenbelasting. Als primaire auto minder geschikt als je er ook lange ritten mee wilt gaan maken.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22-10 20:16
Als het uitsluitend als tweede auto dient en de kosten zijn van primordiaal belang eerder een achterhaald concept dan. Kan je beter een EV in deelconcept huren als je hem nodig hebt. En dan kan je nog eens naargelang de behoefte van die dag er eentje nemen met voldoende range en/of laadcapaciteit. En daarbuiten nul kosten. Staat ook altijd geladen klaar en binnen een verstedelijkt gebied voldoende aanbod van deelauto's. Een EV in eigendom die stilstaat vreet kapitaal. En een "tweede" voertuig staat door de band genomen nog meer stil dan het eerste.
Hier komt nu al geen 2de voertuig (laat staan een EV) in eigendom meer binnen. En ik schat over max. een 10-tal jaar zelfs geen eerste meer.

IvoB2 wijzigde deze reactie 05-09-2019 22:11 (21%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Jeroenneman
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:17:
[...]

Lijkt me een ideale 2e EV eerlijk gezegd. Range zat om de hele randstad te coveren en laden doen we ‘s nachts wel. Mega voordeel zijn natuurlijk de lagere kosten: “brandstof”, onderhoud, afschrijving en (nu nog) geen wegenbelasting. Als primaire auto minder geschikt als je er ook lange ritten mee wilt gaan maken.
Misschien genoeg range voor de hele Randstad, maar als autorijden ergens onvoordelig is, dan is het wel de Randstad. Druk, en het OV is daar in vergelijking bijna even snel of sneller.
Toch is het fijn dat EV's steeds goedkoper worden. Competitie is alleen maar goed voor de eindresultaten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• daemonix
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:12:
[...]

Misschien genoeg range voor de hele Randstad, maar als autorijden ergens onvoordelig is, dan is het wel de Randstad. Druk, en het OV is daar in vergelijking bijna even snel of sneller.
En het OV is niet druk of vol? En in mijn specifieke geval (regio Utrecht => Amsterdam, trein => trein => bus) is de totale OV tijd 2x de tijd met de EV...
Toch is het fijn dat EV's steeds goedkoper worden. Competitie is alleen maar goed voor de eindresultaten.
Dat is zeker.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:40
[...]

Goedkoop en groen: Ideaal dus als deelwagen, bedrijfsfleet (thuisverpleging, security),...
Allemaal toepassingen waar topsnelheid, acceleratie,... absoluut niets uitmaakt.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:08:
Als het uitsluitend als tweede auto dient en de kosten zijn van primordiaal belang eerder een achterhaald concept dan. Kan je beter een EV in deelconcept huren als je hem nodig hebt. En dan kan je nog eens naargelang de behoefte van die dag er eentje nemen met voldoende range en/of laadcapaciteit. En daarbuiten nul kosten. Staat ook altijd geladen klaar en binnen een verstedelijkt gebied voldoende aanbod van deelauto's. Een EV in eigendom die stilstaat vreet kapitaal. En een "tweede" voertuig staat door de band genomen nog meer stil dan het eerste.
Hier komt nu al geen 2de voertuig (laat staan een EV) in eigendom meer binnen. En ik schat over max. een 10-tal jaar zelfs geen eerste meer.
Da's ook nogal persoon en locatie gebonden.

Gaat voor ons gezinnetje met inmiddels twee kinderen en werk 5d/w op 42km + 3d/w op 10km in een dorp alvast niet op.

Dan heb je het dus gewoon over twee auto's, 25kkm+10kkm/jaar en beide met twee kinderzitjes. Voorheen was 2e auto nog vooral luxe, met twee kinderen zou ik niet eens weten hoe het zonder zou moeten met gastouder en opa&oma van beide kanten in verschillende woonplaatsen. Dat zou een mooie logistieke puzzel worden.

De 2e is nu nog een Kia Picanto PL, ik ben wel in de markt voor een betaalbaar elektrisch alternatief. Wel denk ik dat het pas over aantal jaar een 2e hands zou zijn. Als zoiets onder de €300 in de private lease zou passen dan ga ik er ook over nadenken.

assje wijzigde deze reactie 05-09-2019 23:16 (10%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

IvoB2 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 22:08:
Ja maar dan moet je dus wel in stedelijk gebied wonen en niet in een dorp, geen enkel draagvlak voor deelauto’s hier in de buurt en OV is ook doffe ellende (1 bushalte, geen treinstation). Maar het je hebt wel gelijk hoor. 2e auto wordt hier enkel met slecht weer gebruikt als de elektrische fiets geen optie is. 5000km/jaar, dus mja.. absoluut geen “business case” om aankoop van een gloednieuwe kar te verantwoorden. Maar als je over een paar jaar zo’n e-Up/citigo/... voor zeg 8000 euro op de kop kunt tikken.. (dus hoop dat er komende tijd heel veel verkocht/geleased gaan worden voor een goed aanbod ;))

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:55
Pasje van Maingau lag vandaag in de bus. Perfect getimed. New Motion pas had ik al een tijd. Binnenkort eens langs de lokale Lidl: op 250m gratis snelladen.

Lekker stil hoor zo'n Leaf ten opzichte van een Prius PHEV. Qua ruimte vergelijkbaar. En stuurt veel fijner..

8)

Noord27 wijzigde deze reactie 06-09-2019 00:13 (16%)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• nannoe
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Bas van Putten van NRC (schrijft altijd autostukjes vol humor en taalkundig vernuft) heeft de nieuwe 64 kWh e-Soul meegekregen en is daar, aan de hoeveelheid bij- en bijvoeglijk naamwoorden te zien, aardig positief over: https://www.nrc.nl/nieuws...-van-de-spiegels-a3972199

ZOE Q90/R90 Life (41 kWh)

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 06:24
https://twitter.com/elonmusk/status/1169751839035641857?s=20

Ben benieuwd naar de tijd van de Model S! Geweldige marketing i.i.g. weer :D

• Marko72
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-10 22:00
jantje112 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:28:
Ik kan een e-golf 35kw nemen als poolauto. Kom ik hiermee 160km ver over de snelweg? De theorie zegt 300, maar de praktijk?
Ik heb zelf in een huur eGolf gereden van nov-maart (niet het beste seizoen voor een BEV) als voorloopauto met een ww verkeer afstand van 75 km enkele reis. Precies nul keer aan de snellader gehangen. Je moet je wel een beetje inhouden qua snelheid dan (max 110) en ik kon meestal laden op de bestemming en thuis.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Discipline schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 04:07:

Elon gaat gewoon naar de Nürburgring om Smart Summon te laten zien, om daarmee een rondje af te leggen :P
Porsche een beetje laten zweten kan geen kwaad.
Maar inderdaad, geweldige marketing! :D

Volgende keer wel embedden he ;)

Edit:
https://www.instagram.com...g_web_options_share_sheet
Trust @elonrmuskk , he is an engineer.

#diy #tesla #nurburgring #nordschleife #beatthetaycan?

bottom line wijzigde deze reactie 06-09-2019 07:50 (24%)

• Marko72
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-10 22:00
nannoe schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 01:12:
Bas van Putten van NRC (schrijft altijd autostukjes vol humor en taalkundig vernuft) heeft de nieuwe 64 kWh e-Soul meegekregen en is daar, aan de hoeveelheid bij- en bijvoeglijk naamwoorden te zien, aardig positief over: https://www.nrc.nl/nieuws...-van-de-spiegels-a3972199
Ik kan dit na 15K km met broertje Kona alleen maar onderschijven. Sinds maart aan het rijden en meestal een range tussen 410 en 430 km met een volle accu (16,2 kW/100 gemm). Met een normaal gebruik, dus gewoon de toegestane snelheden.
En voor de opdringerige stuurhulp zit gewoon een knopje, cq optie om het uit te zetten.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22-10 20:16
assje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 23:13:
[...]

Da's ook nogal persoon en locatie gebonden.

Gaat voor ons gezinnetje met inmiddels twee kinderen en werk 5d/w op 42km + 3d/w op 10km in een dorp alvast niet op.

Dan heb je het dus gewoon over twee auto's, 25kkm+10kkm/jaar en beide met twee kinderzitjes. Voorheen was 2e auto nog vooral luxe, met twee kinderen zou ik niet eens weten hoe het zonder zou moeten met gastouder en opa&oma van beide kanten in verschillende woonplaatsen. Dat zou een mooie logistieke puzzel worden.
Ik zou daar - als ouder van 2-4 kinderen, (nood)oppas opa van voorlopig 2 kleinkinderen en wonende in een dorp* - met allerlei tegenargumenten kunnen op reageren en haalbare oplossingen kunnen suggereren. Maar daar gaan de mods niet blij mee zijn.

*Gezien het een dorp in Vlaanderen is uiteraard een vertekend beeld. Vlaanderen is in de praktijk en naar internationale normen gewoon één stadsgebied.

IvoB2 wijzigde deze reactie 06-09-2019 08:03 (60%)

Hyundai Kona EV 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Net als de Randstad, waar ik woon, dichtsbijzijnde deelauto met Snappcar op 2,7km. Sowieso kan een deelauto financieel al niet uit met 10kkm/jaar, dan is eigendom gewoon nog goedkoper in dit segment (zelfs private lease).

In ieder geval denk ik dat er een sterke correlatie is tussen mensen met een eigen oprit, 2 auto's en geen bruikbare mogelijkheid voor deelauto's (namelijk, buitengebieden).

Voor deze mensen zijn elektrische goedkope stadsautotjes wel zinvol als 2e auto. Maakt het misschien ook wel laagdrempeliger aangezien range niet zo'n issue is voor dit gebruik.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• daemonix
  • Niet online
Verrassing: eigen oprit, 2 elektrische auto's, treinstation op 2 minuten lopen geen idee of er deelauto's zijn en toch geen buitengebied. Bij resp. 15 k en 40 kkm en OV veel reistijd is eigen vervoer toch handiger.

daemonix wijzigde deze reactie 06-09-2019 09:16 (8%)

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:16
jantje112 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:28:
Ik kan een e-golf 35kw nemen als poolauto. Kom ik hiermee 160km ver over de snelweg? De theorie zegt 300, maar de praktijk?
Heerlijke auto. Bereik is wel afhankelijk van je rechtervoet. Het is echt een vlotte BEV, maar verbruikt boven de 100 km/h echt behoorlijk. Hebben zelf een eGolf 36kWh en een 40 kWh Leaf in het huishouden en de eGolf is aanmerkelijk minder zuinig.
Gisteren een stuk snelweg 120 km/h gereden en dan zit je al snel op 19,5kWh/100km.

Mijn inschatting is dat 160km bij 100 km/h snelheid te doen is, maar zou geen 120 gaan rijden. Heb nog geen ervaringen in de winter met beide auto's.

Verder qua afwerking, uitvoering en rij-comfort is het echt een super auto. Heeft 2-fasen lader aan boord en de laadsnelheid is prima aan een 22kW paal. Zeker als je het met de 1-fasen lader van de Leaf vergelijkt is de eGolf een verademing.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
BounceCloud schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:38:
[...]

Heerlijke auto. Bereik is wel afhankelijk van je rechtervoet. Het is echt een vlotte BEV, maar verbruikt boven de 100 km/h echt behoorlijk. Hebben zelf een eGolf 36kWh en een 40 kWh Leaf in het huishouden en de eGolf is aanmerkelijk minder zuinig.
Gisteren een stuk snelweg 120 km/h gereden en dan zit je al snel op 19,5kWh/100km.

Mijn inschatting is dat 160km bij 100 km/h snelheid te doen is, maar zou geen 120 gaan rijden. Heb nog geen ervaringen in de winter met beide auto's.

Verder qua afwerking, uitvoering en rij-comfort is het echt een super auto. Heeft 2-fasen lader aan boord en de laadsnelheid is prima aan een 22kW paal. Zeker als je het met de 1-fasen lader van de Leaf vergelijkt is de eGolf een verademing.
Ligt eraan of je die 160km aan een stuk doet. Vriend van me met de 36kWh e-Golf rijd elke dag 180km, maar 90 heen en 90 terug. Op dit moment (zomer) houd hij eigenlijk 40km over per dag. Ja, hij rijd geen 130km/h nee, maar ook geen 90km/h ;). Op een 11kW laadpaal (22kW is niet sneller met 2-fase??) laad je in 30kWh bij in 4 uurtjes, dus hij heeft eigenlijk nooit problemen.
Als er even geen laadpaaltje is op je bestemming pak je gewoon een fastned tussendoor.

e-Golf zit wel op een ander niveau qua interieur en comfort dan een Leaf (40kWh), dat telt ook mee op deze afstanden imho. Een en ander hangt ook af van je lengte/breedte.

marowi wijzigde deze reactie 06-09-2019 09:45 (6%)

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >26.00km erop

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:03

mvdam

EV-Gekkie

marowi schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:44:
e-Golf zit wel op een ander niveau qua interieur en comfort dan een Leaf (40kWh), dat telt ook mee op deze afstanden imho. Een en ander hangt ook af van je lengte/breedte.
Mwoah, dat is inderdaad mening. Ik ben zelf niet zo onder de indruk van het interieur van de (e-)golf, en maak toch zonder moeite (of snelladen, of rugpijn) 50k km per jaar in mn 40kWh Leafje.. :).

Niet dat ik bijzonder erg onder de indruk ben van het interieur van een Leaf hoor, maar ik zit comfy, heb alle luxe die ik wil.

Doe mij dan die 5-7 kWh extra maar bruikbaar :>

Ik moet wel toegeven dat ze betaalbaarder geprijsd zijn, met méér opties (de E-golf) dan een 30kWh Leaf momenteel tweedehands.

Nissan Leaf 2018 40kWh Editiòn - Op de zaak => Tesla Model 3 LR AWD

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:36

mux

99% efficient!

Of je lekker zit in een auto maakt of breekt de auto in veel gevallen. De Leaf zit voor mij prima, de e-golf zit voor mij juist weer te laag en heeft net niet genoeg bereik in de stoelrails om lekker te zitten.

Zelfde in andere segmenten; de e-nv200 heeft verstelbare stoelen maar zit echt niet lekker wat ik ook doe, de Peugeot Partner heeft 0 luxe of verstelbaarheid of wat dan ook (letterlijk een vaste bank, enige wat je kunt verstellen is hoofdsteunhoogte) en zit 5x beter.

Ik ruil graag alle goedkope plastic van de wereld voor een goede zitpositie :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:52
Discipline schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 04:07:

Ik hoop oprecht dat ze de Model S nu eindelijk eens echt geschikt maken voor een rondje daar.

Op Twitter zie ik vooralsnog alleen Amerikanen die denken dat alleen de 0-60 MPH tijd bepalend is voor hoe snel een auto is. Ik schat Musk wat slimmer in dan deze groep, dus ik wacht in spanning af.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• daemonix
  • Niet online
Veel belangrijker dan 1 rondje is het kunnen voltooien (met dezelfde rondetijden) van 3 rondjes. ;)

• kdeboois
daemonix schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:23:
Veel belangrijker dan 1 rondje is het kunnen voltooien (met dezelfde rondetijden) van 3 rondjes. ;)
Volgens mij is de baan zo lang dat 1 rondje genoeg is om aan te tonen dat de auto zijn vermogen continue kan leveren.

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

kdeboois schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:32:
[...]

Volgens mij is de baan zo lang dat 1 rondje genoeg is om aan te tonen dat de auto zijn vermogen continue kan leveren.
Ik denk niet dat je de volledige afstand van die baan continue plankgas geeft.

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• kdeboois
midego schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:53:
[...]
Ik denk niet dat je de volledige afstand van die baan continue plankgas geeft.
Ik denk het wel. Tot je gaat remmen voor de volgende bocht.

Been there, done that.

• PeterZ(on)
Zou het voor het succes van een EV / merk / model nu echt belangrijk zijn om daar een winnende tijd neer te zetten, mij zegt het helemaal niets want het dagelijks gebruik staat ver van een ronde op de Ring. Dat het leuk is en aandacht genereert is natuurlijk een ander ding. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf Reservering Skoda Ctiigo e iV

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

kdeboois schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:59:
[...]

Ik denk het wel. Tot je gaat remmen voor de volgende bocht.

Been there, done that.
Precies mijn punt, dat is dus niet een rondje lang vol vermogen.
Als je over een oval rijdt waarbij je een rondje lang pedaal tot de grond drukt, dan pas heb je een rondje lang vol vermogen.

• daemonix
  • Niet online
Ik probeer geen aannames te doen (EM zal vast de Tesla optimaliseren voor 1 rondje). Dat sluit je volledig uit met 2 en zeker met 3 rondjes. Of moet ik zeggen rondes gezien de lengte... ;)

Ja, het klopt dat er veel geremd moet worden, maar wellicht valt dit inderdaad nog te optimaliseren voor 1 ronde (regen belast de batterij ook erg hoog).

En nee, winnende tijd is niet van belang (behalve voor Tesla en Porsche fanbois) maar geeft wel een indicatie van de kwaliteit van de remmen en batterij en de claims van de fabrikanten dienaangaande.

daemonix wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:03 (4%)

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-10 22:23
databeestje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 21:15:
[...]

Zet het af tegen de elektrische Smart welke 25k euro kost en half zover komt. ;)

Edit: En niet kan snelladen.
de huidige smart kan 22 kw ac """snellladen"""

• kdeboois
midego schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:01:
[...]
Precies mijn punt, dat is dus niet een rondje lang vol vermogen.
Als je over een oval rijdt waarbij je een rondje lang pedaal tot de grond drukt, dan pas heb je een rondje lang vol vermogen.
Dan zal Tesla net als Porsche een versnellingsbak moeten monteren. Bij te hoge toerentallen kan de elektromotor zijn vermogen niet meer leveren. Non-stop van lage snelheid met volvermogen tot het volgende remmoment en dan regenereren en de zware batterij afremmen tot de volgende piek (weer met vol vermogen / koppel optrekken) is veel zwaarder. De oval geeft ook veel meer koelwind.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
kdeboois schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:16:
[...]

Dan zal Tesla net als Porsche een versnellingsbak moeten monteren. Bij te hoge toerentallen kan de elektromotor zijn vermogen niet meer leveren. Non-stop van lage snelheid met volvermogen tot het volgende remmoment en dan regenereren en de zware batterij afremmen tot de volgende piek (weer met vol vermogen / koppel optrekken) is veel zwaarder. De oval geeft ook veel meer koelwind.
Het trieste is dat de Taycan een versnellingsbak heeft en dat ding nog steeds maar net zo hard gaat als een Tesla. Had sneller verwacht.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
[...]

Die prestaties zijn gelijk aan of waarschijnlijk beter dan de gemiddelde A-segmenter. En je bent ook nog onafhankelijk van versnelling, hij zoeft zo weg. Hij zal dus echt beter rijden, dus dat is wel een voordeel.

Ook zijn dit niet echt nadelen voor een A segmenter.
Vervolgens bespaart zo'n auto dus ook veel kosten over de jaren heen, brandstof en onderhoud.

Ik denk dat de lease bedragen hiervan op hetzelfde uit gaan komen als de benzine varianten.

Edit: ik lees het nieuwsbericht nog eens, te leasen (in Duitsland) vanaf 159 euro. Dat is goedkoper terwijl hij beter zal rijden, en veel minder "brandstof" kosten heeft.

!null wijzigde deze reactie 06-09-2019 11:27 (9%)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Op een 11kW laadpaal (22kW is niet sneller met 2-fase??) laad je in 30kWh bij in 4 uurtjes, dus hij heeft eigenlijk nooit problemen.
22kW is ook sneller op 2 fasen, net zoasl het sneller is op 3 fasen. Maar als de lader in de auto dat niet aan kan maakt dat niet zo veel uit. De e-Golf kan maximaal 16A laden op 2 fasen, dus zodra je een 11kW paal hebt (3x16A) dan zit je al op de maximale snelheid.

Een e-Golf kan volgens mij ook op 1 fase maximaal laden dus mocht je een laadpaal tegen komen die maar 1 fase met 32A heeft dan gaat het daar ook "snel".

Bij normale laadpalen moet je behalve het vermogen dus ook op het aantal fasen letten die de auto kan laden. Bij DC laden is dat makkelijker want dan kan je alleen op het vermogen letten. Je kan (bijvoorbeeld) een Kona best aansluiten op een 350 kW CCS lader, maar dat gaat niet sneller dan een 175 kW CCS lader omdat de Kona niet zo snel kan laden.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:55
mvdam schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:51:
[...]

Ik moet wel toegeven dat ze betaalbaarder geprijsd zijn, met méér opties (de E-golf) dan een 30kWh Leaf momenteel tweedehands.
Dat is niet mijn persoonlijke ervaring met prijzen in de gaten houden afgelopen maanden/weken. 2 jaar oude Leaf's (Tekna's) zitten stevig onder de 18K.

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• AndRo555
!null schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:26:

Ik denk dat de lease bedragen hiervan op hetzelfde uit gaan komen als de benzine varianten.

Edit: ik lees het nieuwsbericht nog eens, te leasen (in Duitsland) vanaf 159 euro. Dat is goedkoper terwijl hij beter zal rijden, en veel minder "brandstof" kosten heeft.
Dat is financiële lease ipv het gangbare operational lease ("private lease") in NL. Dus geen verzekering, onderhoud, banden, belastingen (MRB), pechverhelping etc. Enkel de kale huur van de auto.

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22-10 20:40

matroosoft

Lone Christian

- Porsche Taycan wordt gehyped -> Tesla Killer komt eraan!
- Porsche Taycan wordt officiëel aangekondingd en blijkt totaal geen concurrentie te zijn voor de Model S -> Ja maar een Model S is trager op de Nürburgring!
- Model S blijkt sneller te zijn -> Ja maar hij oververhit als je meer dan 1 lap doet!
- Model S doet 5 laps -> O dus na 5 laps oververhit de Model S!

Tesla haters always find a narrative :O

Als je wilt azijnzeiken, doe het dan op ICE's i.p.v. picky zijn op (wees eerlijk) één van de beste EV's van dit moment

/rant

• Lekkere Kwal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:04

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

kdeboois schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:16:
[...]

Dan zal Tesla net als Porsche een versnellingsbak moeten monteren. Bij te hoge toerentallen kan de elektromotor zijn vermogen niet meer leveren.
Ik begreep dat er geruchten waren dat Tesla in de nieuwe Roadster beide motoren met verschillende gearing uit te rusten? Zou dat niet voldoende zijn?

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• kdeboois
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:29:
[...]
Ik begreep dat er geruchten waren dat Tesla in de nieuwe Roadster beide motoren met verschillende gearing uit te rusten? Zou dat niet voldoende zijn?
Ik denk dat dat een goede zet is.

• kdeboois
matroosoft schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:25:
- Porsche Taycan wordt gehyped -> Tesla Killer komt eraan!
- Porsche Taycan wordt officiëel aangekondingd en blijkt totaal geen concurrentie te zijn voor de Model S -> Ja maar een Model S is trager op de Nürburgring!
- Model S blijkt sneller te zijn -> Ja maar hij oververhit als je meer dan 1 lap doet!
- Model S doet 5 laps -> O dus na 5 laps oververhit de Model S!

Tesla haters always find a narrative :O

Als je wilt azijnzeiken, doe het dan op ICE's i.p.v. picky zijn op (wees eerlijk) één van de beste EV's van dit moment

/rant
Ik denk dat hij op een aantal vlakken wel degelijk concurrerend is, je zal echter wel over nog diepere zakken moeten beschikken. Ik kan er alleen maar van dromen (P100D & Taycan, any will do !)

• daemonix
  • Niet online
@matroosoft Verschillende auto's voor verschillende doelgroepen. De een voelt zich geroepen tot een Tesla ('want die kan hetzelfde al veel langer en voor veel minder geld dan een Porsche') en de ander tot Porsche ('want die is veeeeeeeeeeeeel beter'). Lekker laten gaan.

De claims van de ene partij (Tesla) laten zich makkelijk pareren. De claims van de andere partij nog niet, want het ding is nog niet leverbaar.

• AndRo555
matroosoft schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:25:

/rant
Uiteindelijk is het gewoon waar je de waarde aan hecht, Tesla's zijn goede (zelfs briljante) EV's, maar dat maakt het niet gegarandeerd een goede auto. De bestaande automerken maken goede (zelfs briljante) auto's (doen ze al heel lang, anders waren ze er niet meer), maar niet gegarandeerd goede EV's.

Een 3 serie/A4/C klasse is gewoon de betere auto tegenover een Model 3 prijs-kwaliteit, afwerking, NVH, etc.. (zonder BPM gerekend). De Model 3 is gewoon de betere EV (mocht je etron, EQC en i Pace technologie doortrekken tot 3 serie/A4/C-klasse).

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 00:16
[...]

Ligt eraan of je die 160km aan een stuk doet. Vriend van me met de 36kWh e-Golf rijd elke dag 180km, maar 90 heen en 90 terug. Op dit moment (zomer) houd hij eigenlijk 40km over per dag. Ja, hij rijd geen 130km/h nee, maar ook geen 90km/h ;). Op een 11kW laadpaal (22kW is niet sneller met 2-fase??) laad je in 30kWh bij in 4 uurtjes, dus hij heeft eigenlijk nooit problemen.
Als er even geen laadpaaltje is op je bestemming pak je gewoon een fastned tussendoor.

Zeker waar. Zoals hierboven ook al beschreven: de kijkhoek van de Leaf is veel fijner (hoger zitten). Qua stoelen zit ik op beide prima; maar eerlijk gezegd heb ik tot nu toe in weinig auto's "slecht" gezeten.

Het zijn beide prima en heerlijke auto's, maar vind je details prettig dan is de eGolf inderdaad een niveau hoger in afwerking. Sowieso minder "goedkoop plastic", maar ook in de kleinere details; een veel vloeiender opererende adaptive cruise-control, het "onthouden" van je voorganger-afstand en een multimedia systeem met een mooi, hoger resolutie scherm. Heb het al eerder geschreven: wat dat betreft is Nissan echt in <2008 blijven hangen.

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 22-10 14:32
Voordat de IAA 19 losbarst.. even snel een topic gemaakt. is nog zeer kaal, zal de komende weken gewoon aanvullen met tekst, afbeeldingen etc,

Daar zal ik de ID.x gegevens, fotos en laatste nieuwtjes deponeren nu de VW promo in volle gang is.

Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

• mux

mux

99% efficient!

Zijn er nog mensen die naar IAA gaan? Ik denk dat ik er wel een dagje te vinden ben met een 55kWh Leaf met driefaseladen... als ik dat op tijd voor elkaar krijg :)

Edit: nee, niet met een eigen stand, daarvoor hebben we het geld niet :( Maar we staan open voor donaties! Ik geloof dat het ongeveer een halve ton kost :P

mux wijzigde deze reactie 06-09-2019 15:48 (32%)

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

mux schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:37:
Zijn er nog mensen die naar IAA gaan? Ik denk dat ik er wel een dagje te vinden ben met een 55kWh Leaf met driefaseladen... als ik dat op tijd voor elkaar krijg :)
Eigen booth ook? :P

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 08:39

Edit: nee, niet met een eigen stand, daarvoor hebben we het geld niet :( Maar we staan open voor donaties! Ik geloof dat het ongeveer een halve ton kost :P
Ik ga zeker...het laatste weekend ;)

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22-10 22:15
Enige reden waarom de model S dit gaat doen is omdat ze denken dat een betere rondetijd mogelijk is op de ring........ gewoon punt maken en marketing.

Zie musk dat ook nog eens fijntjes over doen met een model 3 ludricous (want die komt er). En dan volgend jaar ook nog even met de roadster (maar dat is meer om de hypercars in hun hemd te zetten).

Maar verder redelijk zinloze exercitie........ puur marketing (je hebt er in het dagelijks verkeer nul-komma-niks aan).

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• fewips
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22-10 19:49

fewips

Huurautospecialist

Kan ik met je meerijden?

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

PeterZ(on) schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:33:
Ja ongelofelijk hoe makkelijk mensen op reis gaan zonder enige vorm van voorbereiding maar dan wel jou weer weten te vinden om raad.
Heb jij je toen je benzine reed ooit moeten voorbereiden? Laadpassen die alleen bij tankstation x werken, andere druppels of apps voor station y? Speciaal voor Italie een andere bankpas omdat je ander geen benzine kon kopen? Ik snap wel dat "voorbereiden" als je EV rijdt een Next-level voorbereiding is. Zelfs LPG was 25 jaar geleden in Frankrijk nog eenvoudiger.

Exact expert nodig? itwize.nl

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Crazy D schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:24:
[...]

Heb jij je toen je benzine reed ooit moeten voorbereiden? Laadpassen die alleen bij tankstation x werken, andere druppels of apps voor station y? Speciaal voor Italie een andere bankpas omdat je ander geen benzine kon kopen? Ik snap wel dat "voorbereiden" als je EV rijdt een Next-level voorbereiding is. Zelfs LPG was 25 jaar geleden in Frankrijk nog eenvoudiger.
Dit laatste wil ik graag betwisten, gezien ik de LPG-gids voor mijn vader bediende op de bijrijdersstoel in de jaren 80/90. In de avonduren en op zondag was LPG-tanken vaak geheel onmogelijk. En een omweg om LPG te tanken was ook verre van abnormaal (berekeningen van hoe ver kunnen we nog geheel de norm). Met het grote verschil natuurlijk dat je technisch gezien op benzine nog wel even door kon rijden natuurlijk, een beetje als een i3 met range extender.

• PeterZ(on)
[...]

Jij niet dan? Toen ik 45 jaar geleden voor het eerst met de auto naar Spanje ging heb ik ook geïnformeerd wat belangrijk was en waar je op moest letten, gewoon omdat het voor mij allemaal nieuw was. Hetzelfde doe je nu met een EV, tenminste dat lijkt mij toch wel verstandig.

• prettig
fewips schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:43:
[...]

Dit laatste wil ik graag betwisten, gezien ik de LPG-gids voor mijn vader bediende op de bijrijdersstoel in de jaren 80/90. In de avonduren en op zondag was LPG-tanken vaak geheel onmogelijk. En een omweg om LPG te tanken was ook verre van abnormaal (berekeningen van hoe ver kunnen we nog geheel de norm). Met het grote verschil natuurlijk dat je technisch gezien op benzine nog wel even door kon rijden natuurlijk, een beetje als een i3 met range extender.
haha klopt en toen was je range ook nog stuk minder op LPG, was flink opletten. Toch nog vaak op benzine gereden op vakantie destijds.

• daemonix
  • Niet online
fewips schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:43:
[...]

Met de LPG auto die ik 4 jaar geleden had kon ook nog steeds niet tanken bij onbemande stations op zondag...

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-10 02:24
[...]

Ben je voor de invoering van de Euro wel eens op vakantie geweest, ik vond het maar gedoe met die buitenlandse munten. Voortijdig in huis halen, of langs het grens wissel kantoor. En dan nog had je vrijwel alleen met een creditcard omdat de Nederlandse bankpassen vrijwel niet geaccepteerd werden.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kwestie van tijd dat de EU zich ermee moet gaan bemoeien. Gewoon verplicht maken dat je met een bankpas (contactloos) een sessie moet kunnen betalen. En vooraf duidelijkheid over tarieven. Weg met dat oerwoud aan laadpassen en sessies die pas na 2 maanden binnen komen..

• mux

mux

99% efficient!

Als je serieus bent: wij gaan vanuit ons vakantiehuis in de Eifel, dus als je daar op de 19e in de buurt bent kan ik je met plezier meenemen. De kans daarop acht ik echter klein ;)

• kepler
  • Laatst online: 10:32
Iedereen heeft het vroeger, maar nu hoef je je met een bezine auto echt niet voorbereiden op een reis. Als je geld hebt kan je bij elk tankstation je auto weer vol gooien.

Het laden van je EV is gewoon relatief ingewikkeld, en het zou zoveel makkelijker kunnen. Dat is ook een kwestie van kritieke massa natuurlijk, als er maar genoeg EVs zijn dan komt het vanzelf

Renault Zoe R210 Intens (22kWh)

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Om makkelijker tweedehands elektrische auto's te vergelijken hier een filterbare Excel sheet met alle specs:

EV specificaties lijst

Ik ben zelf op zoek naar een gebruikte EV en merkte dat in veel databases (onder andere in EV-database die in de TS vermeldt staat) alleen huidige modellen staan. Na wat zoeken vond ik op dit forum iemand die een uitgebreide lijst had gemaakt, die echter de laatste 8 maanden niet meer bijgewerkt was. Ook was die niet filterbaar.

Dus ik heb hem even opgeschoond en filterbaar gemaakt en ben van plan hem bij te gaan houden. @JeroenE, misschien kan hij ook in TS? Suggesties voor toevoegingen/verbeteringen zijn uiteraard welkom!

• 3_s
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
Vroeger plande ik ook de route op de kaart.
Nadien keek ik na of de kaarten van de bestemming geladen waren.
Nu geef ik twee dagen voor vertrek het adres al eens in, om te kijken hoe lang het volgens de auto is.

Zolang ik niet even zorgeloos met m’n EV kan rijden, ga ik op vakantie met ICE.
Vrees dat dat dus nog wel enkele jaren is...

• fewips

fewips

Huurautospecialist

mux schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:23:
[...]

Als je serieus bent: wij gaan vanuit ons vakantiehuis in de Eifel, dus als je daar op de 19e in de buurt bent kan ik je met plezier meenemen. De kans daarop acht ik echter klein ;)
Volstrekt serieus, helaas niet in die buurt!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

databeestje schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:34:
Ben je voor de invoering van de Euro wel eens op vakantie geweest, ik vond het maar gedoe met die buitenlandse munten. Voortijdig in huis halen, of langs het grens wissel kantoor. En dan nog had je vrijwel alleen met een creditcard omdat de Nederlandse bankpassen vrijwel niet geaccepteerd werden.
Onzin. Ja, muntjes wisselen was erg irritant maar dat had je niet alleen nodig om te tanken maar gewoon om je vakantie door te komen. Onzin argument dus in dit verband. Ja, ik ken ook de tijd van met de giro kaart bij de bank in de rij staan om contant geld op te nemen. En om 19:30 in de rij bij de telefoon omdat het dan laag tarief was, om naar huis te bellen. Om erachter te komen dat je dat ijsje beter met papiergeld had kunnn betalen, want daardoor had je nog maar 2 in plaats van 8 muntjes over om te bellen. Kort gesprekje met oma. Wereldomroep op de radio. Maar de tijden zijn ondertussen wel verandert. Met een ICE is je voorbereiding: pinpas? Check. Genoeg benzine om Luxemburg te halen :D? Check. Ok, we kunnen. Zolang EV rijden veel meer voorbereiding vergt (los van het feit dat EV laden onduidelijk is, brij aan tarieven die je niet kunt zien bij de paal zoals je een benzine prijs wel kunt zien) is dat echt voor velen een serieuze hobbel, en begrijp ik heel goed dat mensen dat niet doen omdat ze met een ICE-mindset op pad gaan (en de verkoper zei: u kunt overal laden......).

Exact expert nodig? itwize.nl

• kdeboois
Mooi artikel over Porsche zijn eerste EV.
https://jalopnik.com/an-e...-taycans-engin-1837802533

• daemonix
  • Niet online
De auteur is in ieder geval wel eerlijk dat hij volledig in de watten is gelegd. Dat is nog wel eens anders (eigenlijk altijd....). Onafhankelijkheid bestaat vrijwel niet.

daemonix wijzigde deze reactie 07-09-2019 11:53 (36%)

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
matroosoft schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:04:
Om makkelijker tweedehands elektrische auto's te vergelijken hier een filterbare Excel sheet met alle specs:

EV specificaties lijst

Ik ben zelf op zoek naar een gebruikte EV en merkte dat in veel databases (onder andere in EV-database die in de TS vermeldt staat) alleen huidige modellen staan. Na wat zoeken vond ik op dit forum iemand die een uitgebreide lijst had gemaakt, die echter de laatste 8 maanden niet meer bijgewerkt was. Ook was die niet filterbaar.

Dus ik heb hem even opgeschoond en filterbaar gemaakt en ben van plan hem bij te gaan houden. @JeroenE, misschien kan hij ook in TS? Suggesties voor toevoegingen/verbeteringen zijn uiteraard welkom!
EV database heeft de oude modellen nog wel, alleen niet vindbaar op de website. Gewoon googlen op wat je zoekt met evdatabase erbij. Oude Leaf, Oude Zoe allemaal nog te vinden op hun website.
https://ev-database.nl/auto/1019/Nissan-Leaf-24-kWh
https://ev-database.nl/auto/1026/Renault-Zoe-Q210

• RaymondD
  • Laatst online: 20-10 21:08
Kodess schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:54:
[...]

EV database heeft de oude modellen nog wel, alleen niet vindbaar op de website. Gewoon googlen op wat je zoekt met evdatabase erbij. ...
https://ev-database.nl/ve...-elektrische-auto-archief

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat ik dan nog zou missen is een overzicht van “waar op te letten” per model. Soort van aankoopgids van een tweedehands EV. Zijn hier toch best wat dingen genoemd die slaan op hele specifieke series van een model. Bijvoorbeeld hardwarerevisies van een Model S, wel/geen nieuwe accu meer te kopen (Fluence?). Welke Leaf geen koeling van het batterijpakket heeft, etc. Of hoe je de boordcomputer kunt checken op accudegradatie.

• kdeboois
daemonix schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:52:
De auteur is in ieder geval wel eerlijk dat hij volledig in de watten is gelegd. Dat is nog wel eens anders (eigenlijk altijd....). Onafhankelijkheid bestaat vrijwel niet.
Dat gebeurt gelukkig bij alle merken.

• Kuo
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 12:31
mux schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:07:
Is er een soort negatieve aura die CCS 2.0 palen afgeven? Ik sta nu bij fastned Bospoort, en er staat een i-pace langzaam vol te druppelen aan de 50kW paal terwijl de twee 350kW palen ongebruikt staan... staat er al bijna een uur terwijl hij in 30 minuten klaar had kunnen zijn!

Dit is al de oneindigste keer dat ik dit meemaak. Kona's, ioniqs, i-paces die niet weten dat er snellere snelladers voor hun snufferd staan!
Soms is het ook onduidelijk aangegeven op de laders. Bij Leiderdorp staan HPC's van Allego. Op zo'n lader heb je 2 CCS-kabels, 1 met 80kW en 1x 350kW. Dat staat niet duidelijk aangegeven.

• fewips

fewips

Huurautospecialist

Kuo schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:08:
[...]

Soms is het ook onduidelijk aangegeven op de laders. Bij Leiderdorp staan HPC's van Allego. Op zo'n lader heb je 2 CCS-kabels, 1 met 80kW en 1x 350kW. Dat staat niet duidelijk aangegeven.
Zacht uitgedrukt, je moet echt ontzettend goed opletten wil je dat doorhebben. Gelukkig is het nu wel een soort vaste opstelling van ze, dus als je het eenmaal weet gaat het goed van Leiderdorp tot aan Hamburg, maar mensen gebruiken dit soort laders niet zo vaak dus voor 'iedereen' het weet ben je een jaar verder. Allang blij dat ze HPC's neerzetten, maar deze scheiding is op z'n zachtst gezegd wat bijzonder aan één machine.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-10 23:01
3_s schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:53:
[...]
Koop een Tesla en je kan dit jaar nog.

• 3_s
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:34:
[...]

Koop een Tesla en je kan dit jaar nog.
Vorig jaar een Kona gekocht omdat ik dacht dat een Tesla M3 te lange levertijd zou hebben, dat die ten vroegste 2020 zou komen.
Toen kon ik een stock-Kona kopen, (bijna) niet getwijfeld.

Hoewel ik heel tevreden ben, weet ik echt niet wat ik nu zou kiezen. Gelukkig moet ik daar niet over nadenken :).

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-10 19:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

Een artikel over de betrouwbaarheid van verschillende EV's en Hybride auto's

https://www.whatcar.com/n...ic-and-hybrid-cars/n20068

In vergelijking tot ICE auto's zijn ze betrouwbaarder.

niki_lauda wijzigde deze reactie 08-09-2019 07:41 (14%)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-10 23:01
3_s schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:04:
[...]
Vorig jaar een Kona gekocht omdat ik dacht dat een Tesla M3 te lange levertijd zou hebben, dat die ten vroegste 2020 zou komen.
[...]
Waarom dacht je dat? Volgens mij was al heel lang bekend dat hij in 2019 naar Europa zou komen. Dat op 5 december 2018 de bestelpagina open ging was wel een verrassing. De productiecapaciteit was in 2018 al dusdanig hoog dat niemand lange wachttijden voorspelde voor de Model 3.

• naii11
  • Laatst online: 21-10 23:15
Dag mensen,

Omdat ik de 18 inch velgen onder de model 3 om te janken vind, wil ik graag andere velgen eronder gooien. 18 of 19 inch (18 voorkeur, aangezien de nieuwe banden dan kunnen worden hergebruikt).

Hoe kan ik echter weten wat de maten zijn van de velgen die eronder passen? Er is meer dan alleen inchformaat, ook de steekmaat etc. Weet iemand wat de formaten zijn die eronder passen? Of waar ik dat kan uitvogelen?

Dank.

• midego
  • Nu online

midego

Hyundai Kona EV

3_s schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:53:
Vroeger plande ik ook de route op de kaart.
Nadien keek ik na of de kaarten van de bestemming geladen waren.
Nu geef ik twee dagen voor vertrek het adres al eens in, om te kijken hoe lang het volgens de auto is.

Ik heb er vorige maand 2800km mee gereden door Europa in 1 week tijd. 0 problemen gehad en meer dan voldoende laad mogelijkheden. Wordt alleen maar meer.

• 3_s
  • Nu online
@RichieB Omdat het niet het eerste uitstel geweest zou zijn, omdat bestellen niet gelijk is aan leveren en omdat ik niet nog een jaar wou (kon) wachten.

@midego De verhalen die ik hoor van ritten door Frankrijk zijn niet van die aard dat het me veel vertrouwen geeft :).
M’n ICE is daarnaast een stuk ruimer, speelt ook nog mee.

• AndRo555
niki_lauda schreef op zondag 8 september 2019 @ 07:40:
Een artikel over de betrouwbaarheid van verschillende EV's en Hybride auto's

https://www.whatcar.com/n...ic-and-hybrid-cars/n20068

In vergelijking tot ICE auto's zijn ze betrouwbaarder.
Kan je mij uitleggen hoe je tot die conclusie komt op basis van dat artikel?

• prettig
naii11 schreef op zondag 8 september 2019 @ 13:03:
Dag mensen,

Omdat ik de 18 inch velgen onder de model 3 om te janken vind, wil ik graag andere velgen eronder gooien. 18 of 19 inch (18 voorkeur, aangezien de nieuwe banden dan kunnen worden hergebruikt).

Hoe kan ik echter weten wat de maten zijn van de velgen die eronder passen? Er is meer dan alleen inchformaat, ook de steekmaat etc. Weet iemand wat de formaten zijn die eronder passen? Of waar ik dat kan uitvogelen?

Dank.
teslaforum staat alles op

AndRo555 schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:15:
[...]

Het feit dat het de categorie is met de hoogste gemiddelde score alsook de categorie met wagens met de hoogste score? Of zie jij een categorie die het beter doet?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• niki_lauda
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-10 19:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler

AndRo555 schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:15:
[...]

Door de staatjes van de diverse categorieën te lezen. en te vergelijken.

• Gerbenger
  • Laatst online: 21-10 18:10
Blokker_1999 schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:25:
[...]

Het feit dat het de categorie is met de hoogste gemiddelde score alsook de categorie met wagens met de hoogste score? Of zie jij een categorie die het beter doet?
Als ik naar het lijstje kijk, zie ik dat Toyota/Lexus hybrides het beter doen dan BEVs.

• AndRo555
Blokker_1999 schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:25:
[...]

11 van de 15 hebben een ICE in die lijst? Aangezien de gemiddelde positie van ICE/hybrid in die lijst hoger is dan EV kan je concluderen dat ICE/hybrid betrouwbaarder is dan EV?

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22-10 14:50
Gerbenger schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:38:
[...]

Als ik naar het lijstje kijk, zie ik dat Toyota/Lexus hybrides het beter doen dan BEVs.
Toyota heeft toch sowieso betrouwebare autos ;-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

looyenss schreef op zondag 8 september 2019 @ 18:59:
[...]

Toyota heeft toch sowieso betrouwebare autos ;-)
En gelijk ook de saaiste. Snel zijn ze ook niet bepaald... Want als het snel moet gaan moeten ze gaan lenen bij de Duitsers(nieuwe supra)

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22-10 14:50
SadisticPanda schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:17:
[...]

En gelijk ook de saaiste. Snel zijn ze ook niet bepaald... Want als het snel moet gaan moeten ze gaan lenen bij de Duitsers(nieuwe supra)
Saai? Dat is jou perceptie.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

looyenss schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:19:
[...]

Saai? Dat is jou perceptie.
Door de staatjes van de diverse categorieën te lezen. en te vergelijken....:)
Pagina: 1 ... 25 ... 37 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, geen etc etc.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True