Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• looyenss
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
SadisticPanda schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:24:
[...]

Door de staatjes van de diverse categorieën te lezen. en te vergelijken....:)
Blijft perceptie

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:28
Ome Bjørn is niet zo te spreken over de laadsnelheid vd nieuwe Ioniq:

Bottom line: haal een oude versie zo lang het nog kan, desnoods een 2ehands.

Ik denk dat het vooral handig is als de range van de oude te klein is voor je dagelijkse ritten (en de range van de nieuwe versie wel volstaat). De 1000 km challenge zal hij niet winnen van de oude denk ik.

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19-11 20:57
SadisticPanda schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:17:
[...]

En gelijk ook de saaiste. Snel zijn ze ook niet bepaald... Want als het snel moet gaan moeten ze gaan lenen bij de Duitsers(nieuwe supra)
Ze hebben geen V6 meer in hun aanbod en vonden het te duur om voor alleen de Supra speciaal zo motor te ontwikkelen

Daarom zijn de oude fans totaal niet te spreken over de nieuwe Supra vanwege BMW interieur en motor

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
Pierz schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:25:

Ik denk dat het vooral handig is als de range van de oude te klein is voor je dagelijkse ritten (en de range van de nieuwe versie wel volstaat). De 1000 km challenge zal hij niet winnen van de oude denk ik.
Het nieuwe infotainment screen is wel heel fraai, maar verder gewoon goed kijken wat het beste bij je dagelijks gebruik past, en als je op je werk kan laden is het nog steeds een zeer goede EV.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• RobinRR
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 08-09 23:32

RobinRR

www.racebezoeken.nl

niki_lauda schreef op zondag 8 september 2019 @ 07:40:
Een artikel over de betrouwbaarheid van verschillende EV's en Hybride auto's

https://www.whatcar.com/n...ic-and-hybrid-cars/n20068

In vergelijking tot ICE auto's zijn ze betrouwbaarder.
Handig stuk. Dank je wel!

www.racebezoeken.nl

• Hachy
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 11:34
Crazy D schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:24:
[...]

Heb jij je toen je benzine reed ooit moeten voorbereiden? Laadpassen die alleen bij tankstation x werken, andere druppels of apps voor station y? Speciaal voor Italie een andere bankpas omdat je ander geen benzine kon kopen? Ik snap wel dat "voorbereiden" als je EV rijdt een Next-level voorbereiding is. Zelfs LPG was 25 jaar geleden in Frankrijk nog eenvoudiger.
Appels, peren. In den beginjaren van de benzine moest je voor je petroleum langs de apotheek. Hoe kan je nou 90 jaar benzine-innovatie afzetten tegen pakweg 7 jaar EV? Het punt wat @PeterZ(on) maakte is dat mensen kennelijk liever even hulp vragen nádat ze al gegaan zijn in plaats van enkele google'tjes met laadpas+italië uit te voeren. Best wel logisch en ook wel menselijk, maar je weet dat je relatief nieuwe techniek rijdt en dus early adopter bent, ik vind daar ook een bepaalde verantwoordelijkheid bij passen die ik dan maar even omschrijf als 'goede-voorbereid-verplichting'. Niet iedereen ziet dat zo, maar de groep die dat voorbereiden wél serieus neemt heeft toch echt veel minder tot geen problemen.
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:42:
Kwestie van tijd dat de EU zich ermee moet gaan bemoeien. Gewoon verplicht maken dat je met een bankpas (contactloos) een sessie moet kunnen betalen. En vooraf duidelijkheid over tarieven. Weg met dat oerwoud aan laadpassen en sessies die pas na 2 maanden binnen komen..
De EU bemoeit zich er al mee. Zal nog wel even duren, er worden anno nu dagelijks tientallen laadpalen met alleen een eenvoudige RFID lezer (dus zonder betaalunit) opgeleverd. Vooraf duidelijkheid komt wel in de wet, maar dat gaan ze waarschijnlijk afdoen met een kleine vermelding op de website van de CPO waarbij je nog lang geen tarief te zien krijgt wat je daadwerkelijk betalen moet met jouw MSP.
Crazy D schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:36:
[...]
Zolang EV rijden veel meer voorbereiding vergt (los van het feit dat EV laden onduidelijk is, brij aan tarieven die je niet kunt zien bij de paal zoals je een benzine prijs wel kunt zien) is dat echt voor velen een serieuze hobbel, en begrijp ik heel goed dat mensen dat niet doen omdat ze met een ICE-mindset op pad gaan (en de verkoper zei: u kunt overal laden......).
Ja, daar heb je gewoon gelijk in. Maar je moet het ook niet moeilijker maken dan het is. In grote delen van Europa kun je met een hedendaagse EV prima volstaan met 1 laadpas met goede app waarbij iedereen die een klein beetje kan plannen of een tomtom kan bedienen prima in staat is om een route door Europa af te leggen.

Als de roaming nog wat beter wordt (en dat gebeurt gelukkig elke dag) dan lost ook dit probleem zich vanzelf gelukkig op.

Kijk naar die oude mensjes die ik van de week aan de telefoon had, die waren zonder grote uitdagingen met hun e-Niro al ruim Milaan gepasseerd. Ze hadden zich wel voorbereid, zelfs Maingau en alles aangevraagd, alleen (nét) niet genoeg. Ik denk dat ze al een jaartje of vijf tot 10 met pensioen waren, wat ze geflikt hebben vind ik op die leeftijd al best wel een knappe prestatie 8)

Typisch deze mensen komen ook naar m'n 'EV voor groentjes' trainingen. Printen alles uit, elke laadpas overeenkomst of welkomstbrief. Printen elk factuurtje, stoppen het netjes in een multo-map, schrijven daar wat notities bij zoals usernames en passwords en nemen dat dan mee. Luisteren hyper aandachtig en stellen relevante vragen. Echt grappig wel, maar ook wel aandoenlijk, soms. En één van de dingen die ze dus niet weten is dat je ook met smartphone apps laadpalen kunt bedienen. Iemand moet je dat een keer vertellen.

2x Zoe | 13000 Wp | www.Laadpastop10.nl

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
Vanavond 19:45 VW introductie van de ID
https://volkswagen-newsro...tactid=0034H00001utOuCQAU

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Ja, dit is wel een spoedcursus marketing 'hoe hypen we ons product'...

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
@Hachy misschien een handige toevoeging aan de laadpastop10 dat je het land kan kiezen, en dan de laadpassen ziet die je in dat land kan gebruiken. In Italie kan je bijvoorbeeld alleen maar de laadpassen/apps gebruiken uit Italie. Er is geen enkele pas die kan roamen in Italie. Dus dat is best lastig als je dat van te voren niet weet.

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 19-11 15:28
Pierz schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:25:

[YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh fast charging]

En zeer terecht vind ik.

Laat dat denk ik trouwens maar weg in de 1000km challenge, daarin is de oude Ioniq veel sneller. We hebben er in het Ioniq draadje ook al wat berekeningen op los gelaten. Dat kun je lezen vanaf hier.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:39
Het op je (onbekende) reis voorbereiden is natuurlijk niet alleen voorbehouden aan een EV maar net zo goed als ieder ander vervoersmiddel. Doe je dat niet, dan moet je niet gek opkijken dat je niet of te laat op je (eind)bestemming komt.

Een ongeluk op de weg of een 0V- of treinstaking en je mist je vliegtuig. Of zoals laatst bij een maat van mij, een grensovergang afgesloten waardoor hij +300km moest omrijden. En op zwarte zaterdag achter aansluiten bij een tankstation in Luxemburg is ook niet handig.

Dat er aan laadpassen en app's nog veel te verbeteren valt staat daar m.i. los van.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 13:54

Tripl3 D

Brother in Arms

daemonix schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:39:
Ja, dit is wel een spoedcursus marketing 'hoe hypen we ons product'...
Toevallig laatst op de laadpastop10 nieuwsbrief geabonneerd, bijzonder handige info:
Snel de juiste buitenland-pas vinden

Hierbij een paar tips voor als je snel de juiste laadpas of -app wilt vinden voor bijvoorbeeld Spanje.

Desktop:

Ga naar www.laadpastop10.nl . Zet bovenaan de blauwe knop op 'Alles', zet alle filtervinkjes zoals NL Leverbaar uit. Toets ctrl-F (Zoeken op pagina). Typ nu de naam van het land in waar je een pas voor zoekt. Je browser zoekt nu in de grote lijst op dit woord en vind de laadpassen die de naam van het land in de korte beschrijving hebben staan.

Smartphones en tablet, in dit voorbeeld Chrome op een iPhone:

1) Zet de blauwe knop van '12 per pagina' op de website op 'alles'
2) Zet 'NL leverbaar' UIT.
3) Tik op de drie bolletjes rechts onderin, scroll een beetje naar bedenen en tik op 'zoeken op pagina'

Daarna kun je bovenaan je zoekterm opgeven. Ernaast verschijnt een getal hoe vaak het woord gevonden is. (3/5 in dit voorbeeld)
Afhankelijk van hoe vaak het woord gevonden is op de pagina kan je met de pijltjes ernaast door de gevonden woorden heen scollen.
De pagina springt dan direct naar de plek waar het woord gevonden is, en dit woord wordt dan ook direct gemarkeerd.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11:52
SadisticPanda schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:17:
[...]

En gelijk ook de saaiste. Snel zijn ze ook niet bepaald... Want als het snel moet gaan moeten ze gaan lenen bij de Duitsers(nieuwe supra)
Mwah. De Lexus LFA is 1 van de meest opwindende sportauto's van de laatste decennia, alleen de Carrera GT kan concurreren. En de Lexus GS-F heeft een natuurlijk ademende V8 die zo zuiver zingt dat ze geen nepgeluiden uit speakers nodig hebben, in tegenstelling tot Ze Germans.

En de nieuwe hybride aandrijflijnen zijn veel sneller geworden; Corolla Hybrid station gaat in 7.9 sec naar de 100, is zuiniger en 10x betrouwbaarder dan de concurrentie uit Europa.

Ook zijn Toyota's veel leuker geworden om in te rijden: nieuwere modellen als de C-HR en de Corolla zijn prettig sturende auto's die positief opvallen t.o.v. de concurrentie op dat vlak.

In markten waar de automedia en de belastingen de Europeanen niet extreem bevoordelen, zoals de VS, is Lexus heel groot. In Europa worden ze zo zwaar belast dat ze qua prijs niet competitief kunnen zijn, dat is zo kunstmatig als wat. En in de Europese automedia wordt betrouwbaarheid angstvallig gemeden; er zijn veel goede statistieken en feiten maar daar lees je nooit over.

Ra ra hoe kan dat? Omdat Europese auto's qua betrouwbaarheid ondermaats zijn. Engels, Italiaans, Frans, daarvan weet iedereen dat het niet betrouwbaar is, maar ook Duitse auto's zijn realistisch gezien matig tot zeer slecht. De media promoten de eigen, Europese auto's, die de vergelijkende tests vrijwel altijd winnen. Onder gelijke voorwaarden durven Ze Germans de concurrentie niet aan.

Dieken Taffert wijzigde deze reactie 09-09-2019 13:56 (3%)

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19-11 12:25

matroosoft

Lone Christian

Z___Z schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:45:
@Hachy misschien een handige toevoeging aan de laadpastop10 dat je het land kan kiezen, en dan de laadpassen ziet die je in dat land kan gebruiken. In Italie kan je bijvoorbeeld alleen maar de laadpassen/apps gebruiken uit Italie. Er is geen enkele pas die kan roamen in Italie. Dus dat is best lastig als je dat van te voren niet weet.
Dit idd. Had pas een pas nodig die in Noorwegen werkt, lastig te vinden via de site. Google zoekopdracht werkt ook wel maar een native zoekfunctie met vinkjes lijkt me handiger.. Verder een top site overigens d:)b

• johan_solar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-09 19:17
Over 10 minuten begint de Volkwagen livestream op
YouTube: Volkswagen live | Guest: Herbert Diess | Group Night

slr pwr

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

matroosoft schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:57:
[...]

Dit idd. Had pas een pas nodig die in Noorwegen werkt, lastig te vinden via de site. Google zoekopdracht werkt ook wel maar een native zoekfunctie met vinkjes lijkt me handiger.. Verder een top site overigens d:)b
In Noorwegen moet je allerlei apps installeren en je creditcard koppelen, roaming bestaat daar nagenoeg niet:
  • Fortum Charge & Drive
  • Grønn Kontakt
  • Bilkraft
Alleen bij Ionity kun je met een pas laden, zoals NewMotion.
Overal zonder problemen kunnen laden, via de app start en stop je de sessies, werkt perfect en factuur kun je direct als PDF downloaden. Kunnen ze in NL nog wat van leren!
Heb het wel over snelladers (en de AC laders ernaast) want heb daar tot mijn verbazing bijna geen reguliere AC laadpaal gezien. In parkeergarages zijn het vaak normale stopcontacten waar je met je granny charger “gratis” (zonder meerprijs) aan mag koppelen, de plaatsen in de buurt van die stopcontacten zijn gereserveerd voor EV.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 09-09-2019 19:50 (29%)

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17:38
Dieken Taffert schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:54:
[...]

Mwah. De Lexus LFA is 1 van de meest opwindende sportauto's van de laatste decennia, alleen de Carrera GT kan concurreren. En de Lexus GS-F heeft een natuurlijk ademende V8 die zo zuiver zingt dat ze geen nepgeluiden uit speakers nodig hebben, in tegenstelling tot Ze Germans.

En de nieuwe hybride aandrijflijnen zijn veel sneller geworden; Corolla Hybrid station gaat in 7.9 sec naar de 100, is zuiniger en 10x betrouwbaarder dan de concurrentie uit Europa.

Ook zijn Toyota's veel leuker geworden om in te rijden: nieuwere modellen als de C-HR en de Corolla zijn prettig sturende auto's die positief opvallen t.o.v. de concurrentie op dat vlak.

In markten waar de automedia en de belastingen de Europeanen niet extreem bevoordelen, zoals de VS, is Lexus heel groot. In Europa worden ze zo zwaar belast dat ze qua prijs niet competitief kunnen zijn, dat is zo kunstmatig als wat. En in de Europese automedia wordt betrouwbaarheid angstvallig gemeden; er zijn veel goede statistieken en feiten maar daar lees je nooit over.

Ra ra hoe kan dat? Omdat Europese auto's qua betrouwbaarheid ondermaats zijn. Engels, Italiaans, Frans, daarvan weet iedereen dat het niet betrouwbaar is, maar ook Duitse auto's zijn realistisch gezien matig tot zeer slecht. De media promoten de eigen, Europese auto's, die de vergelijkende tests vrijwel altijd winnen. Onder gelijke voorwaarden durven Ze Germans de concurrentie niet aan.
Wat mij ook heel erg opvalt van Canada (Calgary) is dat Acura hier heel erg groot is. Ik zie inderdaad zoals je beschrijft ook heel veel Lexus. Toyota is inderdaad wel wat degelijker dan bijvoorbeeld een BMW, maar de betrouwbaarheid is op een compleet ander niveau.

• daemonix
  • Niet online
Discipline schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:50:
[...]

Wat mij ook heel erg opvalt van Canada (Calgary) is dat Acura hier heel erg groot is. Ik zie inderdaad zoals je beschrijft ook heel veel Lexus. Toyota is inderdaad wel wat degelijker dan bijvoorbeeld een BMW, maar de betrouwbaarheid is op een compleet ander niveau.
In de UK: https://www.reliabilityindex.com/manufacturer, zoek Ze Zermans. Kan ook per type, niet veel beter.

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18:15
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:45:
[...]

Heb het wel over snelladers (en de AC laders ernaast) want heb daar tot mijn verbazing bijna geen reguliere AC laadpaal gezien. In parkeergarages zijn het vaak normale stopcontacten waar je met je granny charger “gratis” (zonder meerprijs) aan mag koppelen, de plaatsen in de buurt van die stopcontacten zijn gereserveerd voor EV.
Kunnen we ook wat van leren: paaltjes heb je niet nodig, werkt daar prima (en stuk meer ev's dan hier).

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• PeterZ(on)
Jammer dat ze het vertalen in het Engels, net zo irritant als dat nasynchroniseren van films.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric

• johan_solar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 18-09 19:17
PeterZ(on) schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:02:
[...]

Jammer dat ze het vertalen in het Engels, net zo irritant als dat nasynchroniseren van films.
Het origineel in Duits: YouTube: Volkswagen live | Gast: Herbert Diess | Group Night

slr pwr

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:00:
[...]

Kunnen we ook wat van leren: paaltjes heb je niet nodig, werkt daar prima (en stuk meer ev's dan hier).
Nou iets te kort door de bocht denk ik.. de meeste Noren zullen wel een eigen oprit / schuur hebben. En in Oslo schijnen er wel veel type2 laadpalen te zijn, maar is een apart systeem waar je je voor moet aanmelden. En zag daar ook ergens een pizzatent met een verlengsnoer over de stoep om hun bezorg-EV te laden, dat doen wij dan weer beter met nette palen! :)

• PeterZ(on)
Ook Renault komt met nieuws, ze willen binnen vijf jaar een EV op de markt brengen voor minder dan €10.000 https://www.telegraaf.nl/...sche-auto-onder-de-10-000

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:14:
[...]

Nou iets te kort door de bocht denk ik.. de meeste Noren zullen wel een eigen oprit / schuur hebben. En in Oslo schijnen er wel veel type2 laadpalen te zijn, maar is een apart systeem waar je je voor moet aanmelden. En zag daar ook ergens een pizzatent met een verlengsnoer over de stoep om hun bezorg-EV te laden, dat doen wij dan weer beter met nette palen! :)
In Scandinavie is het heel gebruikelijk dat iedereen zijn eigen stopcontact voor verwarmen van de auto heeft. Winters zijn daar iets strenger dan hier. ;)

• looyenss

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nou de eenheden moeten ze nog aan wennen.. echt hoe moeilijk is het nou.. :?
Laadvermogen tot maximaal 125 kWh

• Hachy
Z___Z schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:45:
matroosoft schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:57:
[...]

Ja het landenfilter staat hoog in de gitlab top 10....

Hachy wijzigde deze reactie 09-09-2019 21:33 (25%)

• looyenss
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:10:
[...]

Nou de eenheden moeten ze nog aan wennen.. echt hoe moeilijk is het nou.. :?

[...]
Tja ach, je kan ook overal moeilijk over doen

• Hachy
Een partij als Volkswagen hoort dat gewoon qua communicatie goed te doen... is echt slecht.

• eltron
  • Registratie: november 2018
Hachy schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:35:
Een partij als Volkswagen hoort dat gewoon qua communicatie goed te doen... is echt slecht.
Yes, wij verkeren nu in opperste verwarring. Hoe je een batterij met max inhoud van 77KWh kunt vullen met 125KWh.
Is het gevaarlijk als zo'n batterij overloopt? _/-\o_

e-Niro

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

CyBeRSPiN schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:45:
[...]

In Noorwegen moet je allerlei apps installeren en je creditcard koppelen, roaming bestaat daar nagenoeg niet:
  • Fortum Charge & Drive
  • Grønn Kontakt
  • Bilkraft
Alleen bij Ionity kun je met een pas laden, zoals NewMotion.
Overal zonder problemen kunnen laden, via de app start en stop je de sessies, werkt perfect en factuur kun je direct als PDF downloaden. Kunnen ze in NL nog wat van leren!
Plugsurfing zou moeten werken toch? Heb net de pas besteld van hun..

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

matroosoft schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:05:
[...]

Plugsurfing zou moeten werken toch? Heb net de pas besteld van hun..
Niet bij de laders die ik gebruikt heb. Die werken dus enkel met de app of RFID tag van het eigen merk.
Ionity zou kunnen, maar zoveel staan er daar niet van in Noorwegen. Zoek maar met de ChargeMap app, staat daar een leverancier uit mijn lijstje dan werken andere laadpassen vooralsnog niet.
Maar zoals gezegd, met een paar apps en een credit card kun je het hele land door. Fantastisch om daar te rijden ook overigens :)

• jacovn
En toen kwam de email van VW

De ID.3 1ST is verkrijgbaar in drie kleuren: Mangan Grey Metallic, Moonstone Grey en Gletscher White Metallic.

Dat is wel erg beperkt..

• midego
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15:09

midego

Hyundai Kona EV

Hachy schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:35:
Het was binnen no-time aangepast op de website, menselijke fout.

midego wijzigde deze reactie 10-09-2019 07:43 (9%)

Hyundai Kona EV sinds 18-07-2019

• eltron
  • Registratie: november 2018
midego schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:42:
[...]
Het was binnen no-time aangepast op de website, menselijke fout.
Wanneer gaan ze dit dan aanpassen? staat er nu nog steeds.

e-Niro

• daemonix
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:45:
[...]

Wanneer gaan ze dit dan aanpassen? staat er nu nog steeds.
Inderdaad (prutsers):
Laadvermogen tot maximaal 125 kWh

• looyenss
jacovn schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 06:47:
En toen kwam de email van VW

De ID.3 1ST is verkrijgbaar in drie kleuren: Mangan Grey Metallic, Moonstone Grey en Gletscher White Metallic.

Dat is wel erg beperkt..
Echt he.

Dus die turqoise achtige kleur van het persbericht kan je niet eens bestellen haha

Ik had eigenlijk die psychedelische kleuren wel willen hebben.

• jacovn
looyenss schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:18:
[...]

Echt he.

Dus die turqoise achtige kleur van het persbericht kan je niet eens bestellen haha

Ik had eigenlijk die psychedelische kleuren wel willen hebben.
De 3 genoemde kleuren kun je wel voorbeeld VW’s mee vinden met google image search.

De rest van de email ga je ook treurig van kijken.

Daarin lees je bijvoorbeeld:

Nooit meer een afslag missen.
De ID.3 is de eerste Volkswagen ooit met ID. Light. Met deze lichtsignalen mis jij nooit meer een afslag.

Dan klik je op meer lezen en ga je naar de site:

Licht met IQ.
Altijd perfect zicht, in iedere rijsituatie, onder alle weersomstandigheden. Dat comfort bieden de IQ.LIGHT LED Matrix koplampen. Die passen zich automatisch en razendsnel aan iedere situatie aan. Zelfs het grootlicht hoef je niet meer zelf te regelen, zodat je nooit per ongeluk tegenliggers verblindt. En, niet onbelangrijk: ze zien er ook nog eens goed uit. De ID.3 is standaard uitgevoerd met de slimme IQ.DRIVE features, zoals Lane Assist en Adaptive Cruise Control. Alle features en voordelen van IQ.DRIVE ontdek je hier.

En ook nog:
Je ziet meer. En vind sneller je weg.
ID.Light 'praat' met je: met licht. Samen met het optionele navigatiesysteem wijst ID.Light je snel en ontspannen de weg. Lichtsignalen en een knipperende richtingaanwijzer geven aan wanneer je van rijbaan moet wisselen. Als je spraakbediening gebruikt, reageert het systeem met een lichtsignaal op je stem. En bij het uitstappen zegt ID.Light je gedag met een subtiel lichtteken. Het optionele augmented reality Head-up Display toont handige informatie op de vooruit, direct in je zicht. Zo zie je precies waar je moet afslaan.

Ehh optioneel navigatie systeem bij een auto van bijna €40.000 die rijk uitgerust zou moeten zijn volgens dezelfde folder,

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:30

mux

99% efficient!

W00t, ik heb een 40kWh accu onder m'n 2011 Leaf werkend gekregen! Nu heb ik incl. extenderaccu 57kWh :)

Goeie upgrade vanaf de originele 16kWh bruikbaar...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• PeterZ(on)
Vorige week heb ik gevraagd of iemand al wist hoe je de reserve accucapaciteit van de Audi e-tron kon inschakelen, PeterZ(on) in "Elektrische auto's - deel 5" maar daar heeft niemand op gereageerd. Misschien is het bericht over het hoofd gezien of ik misschien was ik niet duidelijk genoeg.

In deze YouTube: e-tron Akkutest 200 km/h endet nach 175 km auf Abschlepper video probeert men de e-tron zo snel als mogelijk leeg te rijden en na 175km staat men stil met nul km bereik. Zo rond 7 minuten heeft de tester het dan over een reserve capaciteit die kan worden vrijgegeven door een Audi monteur zodat je zonder afgesleept te hoeven worden zelfstandig naar een dichtstbijzijnde lader kunt rijden. Zeg maar als een soort jerrycan brandstof.

Lijkt mij toch wel een interessante oplossing maar je hoort er niemand over.

• Dieken Taffert
Discipline schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:50:
[...]

Idd, die zijn ook vrij groot in Noord-Amerika. Acura is het luxemerk van Honda, staat wat dichter bij de reguliere modellen van Honda (rebadging met wat toeters en bellen). Genesis komt er ook aan, het luxemerk van Hyundai, dat gaat hoge ogen gooien.

In sommige betrouwbaarheids-stats staat Genesis zelfs boven Lexus en ze bieden nog meer qua prijs-kwaliteit verhouding.

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:02
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:17:
Vorige week heb ik gevraagd of iemand al wist hoe je de reserve accucapaciteit van de Audi e-tron kon inschakelen, PeterZ(on) in "Elektrische auto's - deel 5" maar daar heeft niemand op gereageerd. Misschien is het bericht over het hoofd gezien of ik misschien was ik niet duidelijk genoeg.

In deze YouTube: e-tron Akkutest 200 km/h endet nach 175 km auf Abschlepper video probeert men de e-tron zo snel als mogelijk leeg te rijden en na 175km staat men stil met nul km bereik. Zo rond 7 minuten heeft de tester het dan over een reserve capaciteit die kan worden vrijgegeven door een Audi monteur zodat je zonder afgesleept te hoeven worden zelfstandig naar een dichtstbijzijnde lader kunt rijden. Zeg maar als een soort jerrycan brandstof.

Naar mijn weten en info van o.a. Bjorn Nyland is die reserve apaciteit vooral bedoeld om te zorgen dat de accu in de praktijk nooit helemaal leeg raakt (oftewel beperken degeneratie) en dat de laadsnelheid ook nog op redelijk pijl blijft als de accu helemaal vol komt (of beter: lijkt vol te komen).

Dat men deze buffer mogelijk via een Audi monteur kan laten aanwenden in noodgevallen lijkt een leuke bonus, geen vooropgezet doel(?)

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:40

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:17:

Sloop je daar je accu niet volledig mee? Wanneer je cellen gaat diep-ontladen kan je beter naar de sloperij rijden dan naar een laadpaal.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:30:
[...]

Sloop je daar je accu niet volledig mee? Wanneer je cellen gaat diep-ontladen kan je beter naar de sloperij rijden dan naar een laadpaal.
Een keertje kan volgens mij geen kwaad als je dan maar wel direct gaat laden. Een Tesla moet je ook niet te lang op 1% houden hoor, volgens mij begint die onder de 20% al meldingen te geven dat je moet laden omdat het anders slecht is voor de batterij.

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• PeterZ(on)
arsimo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:29:
[...]

Naar mijn weten en info van o.a. Bjorn Nyland is die reserve apaciteit vooral bedoeld om te zorgen dat de accu in de praktijk nooit helemaal leeg raakt (oftewel beperken degeneratie) en dat de laadsnelheid ook nog op redelijk pijl blijft als de accu helemaal vol komt (of beter: lijkt vol te komen).

Dat men deze buffer mogelijk via een Audi monteur kan laten aanwenden in noodgevallen lijkt een leuke bonus, geen vooropgezet doel(?)
Zo had ik dat ook begrepen maar ik heb nog nooit gehoord dat die reserve capaciteit kan worden benut. Maar misschien is het bewust gedaan en staat het los van die reserve capaciteit om de accu te beschermen en heeft men een tweede reserve ingebouwd waarbij er geen nadelige gevolgen zijn voor de accu.

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 17:38
Dieken Taffert schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:26:
[...]

Idd, die zijn ook vrij groot in Noord-Amerika. Acura is het luxemerk van Honda, staat wat dichter bij de reguliere modellen van Honda (rebadging met wat toeters en bellen). Genesis komt er ook aan, het luxemerk van Hyundai, dat gaat hoge ogen gooien.

In sommige betrouwbaarheids-stats staat Genesis zelfs boven Lexus en ze bieden nog meer qua prijs-kwaliteit verhouding.
Het was inderdaad handig geweest als ik het nog even had benoemd dat Acura van Honda is. Ik ben benieuwd wat Genesis gaat doen. Juist in het luxe segment is het wellicht heel interessant om daar mee te beginnen. Maar op dit moment heb ik nog geen plannen gehoord van Acura, Lexus, Genesis of Lincoln. Zonde, hier zouden ze veel geld op kunnen verdienen.

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-11 23:27

Glewellyn

is er ook weer.

Discipline schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:39:
[...]

Het was inderdaad handig geweest als ik het nog even had benoemd dat Acura van Honda is. Ik ben benieuwd wat Genesis gaat doen. Juist in het luxe segment is het wellicht heel interessant om daar mee te beginnen. Maar op dit moment heb ik nog geen plannen gehoord van Acura, Lexus, Genesis of Lincoln. Zonde, hier zouden ze veel geld op kunnen verdienen.
Toen de Leaf 2018 werd aangekondigd waren er ook geruchten over een Infiniti variant. Maar dat zijn helaas altijd maar geruchten gebleven, een Infiniti had ik zeker overwogen.

*zucht*

• Noord27
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09:59
mux schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:15:
W00t, ik heb een 40kWh accu onder m'n 2011 Leaf werkend gekregen! Nu heb ik incl. extenderaccu 57kWh :)

Goeie upgrade vanaf de originele 16kWh bruikbaar...
Kofferbakje nokvol? >:)

ELGA ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Business Edition 30kWh

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:20
Niet voller dan zonder de nieuwe accu onder de vloer lijkt mij..

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 17:25
Het wordt nog mooier...
jacovn schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:10:
[...]

Dan klik je op meer lezen en ga je naar de site:

Licht met IQ.
Altijd perfect zicht, in iedere rijsituatie, onder alle weersomstandigheden. Dat comfort bieden de IQ.LIGHT LED Matrix koplampen. Die passen zich automatisch en razendsnel aan iedere situatie aan. Zelfs het grootlicht hoef je niet meer zelf te regelen, zodat je nooit per ongeluk tegenliggers verblindt. En, niet onbelangrijk: ze zien er ook nog eens goed uit. De ID.3 is standaard uitgevoerd met de slimme IQ.DRIVE features, zoals Lane Assist en Adaptive Cruise Control. Alle features en voordelen van IQ.DRIVE ontdek je hier.
en dan krijg je het pas in de 1st plus voor ACC en lane-assist in 1st max?!!?!?!?! hoezo standaard.
The ID.3 1st will be offered in three fixed configurations that are geared towards typical customer preferences. In addition, the paintwork colour and the vehicle interior’s colour can be selected.

The basic version of the ID.3 1st includes a navigation system, a DAB+ digital radio, seat heating and steering wheel heating, armrests at the front, a Mode 2 charging cable and 18-inch light-alloy wheels.

The ID.3 1st Plus additionally features a rear view camera system, ACC Adaptive Cruise Control and the Kessy Advanced keyless access locking and starting system. The vehicle interior of the ID.3 1st Plus also includes design seats, a centre console with two USB-C connections and ambient lighting. Forming part of the exterior equipment scope are tinted windows, the exterior Style package in silver, matrix LED headlights, matrix side lights, brake lights, turn indicators and tail light clusters as well as 19-inch light-alloy wheels.

The top-of-the-range version, the ID.3 1st Max, also includes an augmented reality (AR) head-up display, the Beats sound system, a large panorama sliding/tilting glass roof as well as 20-inch light-alloy wheels. This equipment scope is supplemented by a lane keeping system with Emergency Assist, a lane change system, telephony featuring contactless high-voltage battery charging and comfort seats.
ben zeer benieuwd.. wat de optielijst daadwerkelijk is voor de nederlands markt..

• midego

midego

Hyundai Kona EV

- zie bericht hieronder

midego wijzigde deze reactie 10-09-2019 10:04 (94%)

• midego

midego

Hyundai Kona EV

@CyBeRSPiN @Hachy @eltron

Accu capaciteit druk je uit in kWh.
Laadvermogen druk je uit in kW.

In het artikel van Volkswagen staart het dus correct.

midego wijzigde deze reactie 10-09-2019 10:04 (40%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

midego schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:02:
@CyBeRSPiN @Hachy @eltron

Accu capaciteit druk je uit in kWh.
Laadvermogen druk je uit in kW.

In het artikel van Volkswagen staart het dus correct.
Nu wel ja, maar je reageert nu pas nadat het artikel gecorrigeerd is.... ;)

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:12:
[...]

Nu wel ja, maar je reageert nu pas nadat het artikel gecorrigeerd is.... ;)
Om 7:54 stond het nog verkeerd, zie mijn knipsel. ;)

• PeterZ(on)
daemonix schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:16:
[...]

Om 7:54 stond het nog verkeerd, zie mijn knipsel. ;)
Misschien stond het nog fout in de cache van je browser, ik zie het nu goed staan.

• looyenss
en weer door naar minder zemel onderwerpen :P

• Z___Z
  • Niet online
Ik vind de ID3 wel tegenvallen qua interieur. Het interieur van de Golf 7 ziet er nog mooier uit, terwijl die auto al 7 jaar oud is. Dit interieur past meer thuis in een Polo :(

De middentunnel ziet er ook vrij smal uit, terwijl de auto niet smaller is dan een Golf. Dat is wel vreemd.

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:24:
[...]

Misschien stond het nog fout in de cache van je browser, ik zie het nu goed staan.
Als ik die pagina eerder opgeroepen zou hebben dan zou dat kunnen. Dat is niet het geval. :P

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik mag binnenkort nieuwe lease wagen en de Jaguar I-Pace is het voordeligsts (je betaald bijdrage voor diesel of hybrid). Zijn er mensen in dit topic die zo'n Jaguar al hebben? Zijn er bepaalde zaken die meevallen of tegenvallen? Ik ben vooral benieuwd naar hoe de range is in bijv de kou of als je wat vlotter gaat richting het zuiden.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:11:
De middentunnel ziet er ook vrij smal uit, terwijl de auto niet smaller is dan een Golf. Dat is wel vreemd.
Omdat het kan? De middentunnel is niet nodig in een EV (en deze ID.3), dus ze zijn niet gebonden aan afmetingen.

offtopic:
Ik word wel een beetje moe van die onzin van tegenwoordig dat je tegen de auto moet praten. Ik wil helemaal niet praten tegen een domme auto, ik gebruik liever een doodgewoon knopje!1!! Dat gaat veel sneller en preciezer. Nog even afgezien van het feit dat dergelijke techniek die in zo'n auto gaat en over een jaar of 5 al weer zwaar verouderd is (en waarschijnlijk lek is). Niet voor niets worden er om de zoveel jaar opnieuw smartphones gekocht. Een auto is al een achterhaalde variant van een smartphone omdat het ontwikkeltraject jaren duurt. En nu maken ze het ook nog zo dat je het vaak niet eens uit kunt zetten. Keyless (MitM inbraakgevoelig), bluetooth (protocol is lek, locatielek), etc. 8)7 Dat red je niet met OTA fixes.

• Z___Z
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:23:
[...]

Omdat het kan? De middentunnel is niet nodig in een EV (en deze ID.3), dus ze zijn niet gebonden aan afmetingen.

offtopic:
Ik word wel een beetje moe van die onzin van tegenwoordig dat je tegen de auto moet praten. Ik wil helemaal niet praten tegen een domme auto, ik gebruik liever een doodgewoon knopje!1!! Dat gaat veel sneller en preciezer. Nog even afgezien van het feit dat dergelijke techniek die in zo'n auto gaat en over een jaar of 5 al weer zwaar verouderd is (en waarschijnlijk lek is). Niet voor niets worden er om de zoveel jaar opnieuw smartphones gekocht. Een auto is al een achterhaalde variant van een smartphone omdat het ontwikkeltraject jaren duurt. En nu maken ze het ook nog zo dat je het vaak niet eens uit kunt zetten. Keyless (MitM inbraakgevoelig), bluetooth (protocol is lek, locatielek), etc. 8)7 Dat red je niet met OTA fixes.
De ruimte tussen de stoelen verandert niet als je dingen weglaat. De opbergvakjes zien er smal uit, doordat de ruimte tussen de 2 stoelen niet zo breed lijkt. Als er geen transmissie, brandstofleiding en uitlaat doorheen hoeft, betekent niet dat je er niet iets moois van kan maken. De e-Niro heeft hier bijvoorbeeld gigantische opbergvakken zitten. Veel handiger dan lucht, waar je niks mee kan.

Er is zo te zien ook geen HVAC bediening op het dashboard. Zal wel via het touch screen moeten... Niet alles wat Tesla doet is handig. Dit model ziet er echt uit dat ze zo goedkoop mogelijk een auto willen bouwen, omdat de aandrijflijn al zo duur is. Een beetje hetzelfde verhaal als de Ampera-e.

Ik hoop dat de Audi Q4 etron die ook op MEB wordt gebouwd er wel "normaal"/fatsoenlijk uit gaat zien van binnen.

Z___Z wijzigde deze reactie 10-09-2019 13:45 (12%)

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
swtimmer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:16:
Ik mag binnenkort nieuwe lease wagen en de Jaguar I-Pace is het voordeligsts (je betaald bijdrage voor diesel of hybrid). Zijn er mensen in dit topic die zo'n Jaguar al hebben? Zijn er bepaalde zaken die meevallen of tegenvallen? Ik ben vooral benieuwd naar hoe de range is in bijv de kou of als je wat vlotter gaat richting het zuiden.
I-Pace het voordeligste? En wat zou de levertijd zijn van een I-Pace?
373 is de range als je max. 90 per uur rijd. Anders moet je een range van rond de 300 aanhouden (bij 100% batterij).
Winter... 200 km range?

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:22
Kijk hier eens: https://ev-database.nl/auto/1097/Jaguar-I-Pace
Zij gebruiken realistische gegevens.

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:51
Ik dacht dat het grootste probleem is dat er maar een 1-fase lader inzit, dus thuis aan een laadpaal met 7.4 kW is dat 12 uur laden (volgens EV box). Of dat een probleem voor je is, kan je alleen zelf bepalen.

• arsimo
Wat bij andere reacties in zekere zin ook al staat:

Prachtige auto, rijdt fantastisch en mooi afgewerkt. Maar, en zeker in relatie tot zijn accuomvang (90 kWh), zeer beperkte range en langzame laadtijden.

• rijssel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:04
I-pace is heerlijke auto, maar kijk idd wel goed naar de EV-database ('t moet je een beetje passen). Laden prima te doen met een 32amp laadpaal (capaciteit huisaansluiting!), dan inderdaad altijd binnen 12 uur weer vol. Range geen klachten over, tot op heden altijd > 300km, niet al te zuinige of wilde rijstijl. Winter zal zich nog wel moeten bewijzen. Wat me tegenvalt is de ontvangst van zowel radio als GPS signalen binnen de auto. Kies evt. voor DAB+ en een externe GPS ontvanger voor navigatie op telefoon. Navigatie van I-pace (Here) is niet zo goed als TomTom.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

• daemonix
  • Niet online
Ondersteunt de Ipace geen android auto?

• Glewellyn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-11 23:27

Glewellyn

is er ook weer.

DaCoTa schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:48:
[...]

Ik dacht dat het grootste probleem is dat er maar een 1-fase lader inzit, dus thuis aan een laadpaal met 7.4 kW is dat 12 uur laden (volgens EV box). Of dat een probleem voor je is, kan je alleen zelf bepalen.
Dit is helemaal waar, maar hoe vaak rijd je de auto helemaal leeg en heb je binnen 12 uur (of 24 uur bij een 3.7kW laadpaal) weer een helemaal volle auto nodig?

Als je uitgaan van hartje winter en rekent met 200km bereik en je daarvan 140km opmaakt heb je nog 30% over als je thuiskomt is hij 8½ uur (bij 7.4 kW) later weer vol. De vraag moet niet zijn hoe snel je kan laden, maar hoe snel je minimaal moet laden voor jouw gebruik. Voor de paar dagen per jaar dat je wel tekort hebt aan je AC paal zijn er meer dan genoeg snelladers in Nederland.

*zucht*

• DaCoTa
Glewellyn schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:23:
[...]
De vraag moet niet zijn hoe snel je kan laden, maar hoe snel je minimaal moet laden voor jouw gebruik.
Helemaal mee eens, vandaar ook mijn: Of dat een probleem voor je is, kan je alleen zelf bepalen.

In een boel gevallen zal het geen probleem zijn. Als je woon/werk ritten tegen de limiet van de range aan zit en je wil 's avonds ook nog wel eens op stap met de auto, dan kan je dat als een probleem ervaren. Maar oplossingen (snelladers, bestemmingsladers) worden steeds makkelijker.

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

[...]

Dit is helemaal waar, maar hoe vaak rijd je de auto helemaal leeg en heb je binnen 12 uur (of 24 uur bij een 3.7kW laadpaal) weer een helemaal volle auto nodig?

Als je uitgaan van hartje winter en rekent met 200km bereik en je daarvan 140km opmaakt heb je nog 30% over als je thuiskomt is hij 8½ uur (bij 7.4 kW) later weer vol. De vraag moet niet zijn hoe snel je kan laden, maar hoe snel je minimaal moet laden voor jouw gebruik. Voor de paar dagen per jaar dat je wel tekort hebt aan je AC paal zijn er meer dan genoeg snelladers in Nederland.
Goede punten. Als daily zou het dan ook echt geen probleem zijn (laden thuis en laden op werk kan). Gevaar is meer als ik mijn ouders zou bezoeken (150km enkele weg) waardoor je dus een stuk meer moet gaan nadenken over het gebruik van de wagen en stel er is een strenge winter je opeens aan tussendoor laden moet gaan denken.
rijssel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:04:
[...]

I-pace is heerlijke auto, maar kijk idd wel goed naar de EV-database ('t moet je een beetje passen). Laden prima te doen met een 32amp laadpaal (capaciteit huisaansluiting!), dan inderdaad altijd binnen 12 uur weer vol. Range geen klachten over, tot op heden altijd > 300km, niet al te zuinige of wilde rijstijl. Winter zal zich nog wel moeten bewijzen. Wat me tegenvalt is de ontvangst van zowel radio als GPS signalen binnen de auto. Kies evt. voor DAB+ en een externe GPS ontvanger voor navigatie op telefoon. Navigatie van I-pace (Here) is niet zo goed als TomTom.
Dit zijn goede tips. Als ik snel keek lijkt zelfs een standaard I-Pace al vrij vol te zitten met opties, maar extra antenne zal ik dan naar kijken.
bottom line schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:44:
[...]

I-Pace het voordeligste? En wat zou de levertijd zijn van een I-Pace?
373 is de range als je max. 90 per uur rijd. Anders moet je een range van rond de 300 aanhouden (bij 100% batterij).
Winter... 200 km range?
Is een brits bedrijf, gok dat ze een deal hebben. Andere keuzes zou een BMW5 of Volvo SX60 zijn. Dan vind ik persoonlijk de Jaguar I-Pace meer/mooier/betere deal lijken.

• bottom line
  • Nu online
swtimmer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:40:
[...]

Goede punten. Als daily zou het dan ook echt geen probleem zijn (laden thuis en laden op werk kan). Gevaar is meer als ik mijn ouders zou bezoeken (150km enkele weg) waardoor je dus een stuk meer moet gaan nadenken over het gebruik van de wagen en stel er is een strenge winter je opeens aan tussendoor laden moet gaan denken.

[...]

Dit zijn goede tips. Als ik snel keek lijkt zelfs een standaard I-Pace al vrij vol te zitten met opties, maar extra antenne zal ik dan naar kijken.

[...]

Is een brits bedrijf, gok dat ze een deal hebben. Andere keuzes zou een BMW5 of Volvo SX60 zijn. Dan vind ik persoonlijk de Jaguar I-Pace meer/mooier/betere deal lijken.
Die volvo doet me nog wel twijfelen, maar dan is I-Pace inderdaad wel een leukere deal. Zeker als je bedrijf nog betaalt voor een laadpaal thuis.

• DaCoTa
[...]

Relevant artikel: https://insideevs.com/rev...-st-petersburg-to-moscow/
During the interim stops at fast 50-kilowatt charging station of Shell, which there are four between St. Petersburg and Moscow now (distance between them is 140-170 km), in 1.5 hours we replenished the battery’s energy by 80% twice. That's enough for about 240 km.
Dat is net onder het vriespunt.

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:22
[...]

Dat zal toch echt niet gebeuren. De meeste worst case scenario's die er rondgaan is 130+ km/u op de snelweg in de winter en dan nog moet je volgens hun ervaringen zeker 200 km halen.
Dus die 150 km worden nooit een probleem. En wanneer je daar kunt opladen hoeft dat dus op de terugweg ook niet.
Het probleem was dat sommige mensen van te voren dachten 400 km of meer te kunnen halen.

Yoade75 wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:52 (7%)

• Z___Z
  • Niet online
Yoade75 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:50:
[...]

Dat zal toch echt niet gebeuren. De meeste worst case scenario's die er rondgaan is 130+ km/u op de snelweg in de winter en dan nog moet je volgens hun ervaringen zeker 200 km halen.
Dus die 150 km worden nooit een probleem. En wanneer je daar kunt opladen hoeft dat dus op de terugweg ook niet.
Het probleem was dat sommige mensen van te voren dachten 400 km of meer te kunnen halen.
Ik snap het probleem wel. Je kan niet op elke bestemming laden. Dus als je regelmatig 150 km enkele reis moet doen en je kan er niet laden, zou ik ook m'n twijfels hebben in de winter. Gelukkig doet de e-Niro 300 km in de winter ook nog wel en zit mijn verste klant rond de 150 km van mijn huis :D

• Dieken Taffert
arsimo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 14:08:
[...]

Wat bij andere reacties in zekere zin ook al staat:

Prachtige auto, rijdt fantastisch en mooi afgewerkt. Maar, en zeker in relatie tot zijn accuomvang (90 kWh), zeer beperkte range en langzame laadtijden.
Zou je zeggen, maar:

What Car? "Real Range test":
https://www.autocar.co.uk...ars-best-real-world-range

iPace 253 miles
Tesla Model 3 Performance 239 miles
tesla Model X P100D 233 miles
Mercedes EQC: 208 miles
Tesla Model S 70D 204 miles
Audi e-Tron 196 miles

Engelse test. Het ligt er aan welke test je gelooft... in dit geval zou ik de Brexiteers niet geloven.

• arsimo
Dieken Taffert schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:26:
[...]

Zou je zeggen, maar:

iPace 253 miles
Audi e-Tron 196 miles

Engelse test. Het ligt er aan welke test je gelooft... in dit geval zou ik de Brexiteers niet geloven.
Die test van What Car deugt niet - dat is al aangetoond. Simpel gezegd, ze hebben korte range- en laadtesten gedaan en die geextrapoleerd. Tja, ervaren en/of goed ingelezen EV rijders weten dat het niet zo werkt. En zeker serieuze long range testers hebben dat geregeld aangetoond, zie o.a. de video's van Bjorn Nyland (Teslabjorn).

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Dieken Taffert schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 16:26:
[...]

Zou je zeggen, maar:

iPace 253 miles
Audi e-Tron 196 miles

Die kwam een tijdje geleden ook al hier voorbij. Komt erop neer dat ze zich met deze 'testresultaten' niet veel geloofwaardiger hebben gemaakt :)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:07
[...]
Na 2 maanden EV rijden: Null keer

Ik laad super goedkoop bij kantoor en in de winter met verre ritten verwacht ik daadwerkelijk ook thuis te moeten gaan laden. Op dit moment hou ik de SoC tussen de 50 en de 70% voor de dagelijkse ritten en voor het weekend top ik hem even tot 90 - 100% voor de vrijetijdsritjes. Alles op 3,7 kW met 35 km enkele reis woon-werk.

kdeboois wijzigde deze reactie 10-09-2019 16:55 (33%)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Toevallig vorige week zou ik met 10% thuis komen en had mijn vrouw de auto die avond nodig. In principe voldoende voor haar rit, maar om stress te voorkomen ben ik even gestopt bij Fastned en 5 minuten laden zat er 10% bij. Achteraf had ik de avond ervoor hem gewoon vol moeten laden, maar ach een mens vergeet wel eens iets.

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• arsimo
[...]
Zeer zelden. Maar je wil je er ook niet druk over hoeven maken. Als men thuiskomt na een lange rit met <20% en de auto aan de lader zet wil men weer als het moet binnen een uur of 6 weer gewoon weg kunnen op >= 85%, zeker met een auto met relatief korte range voor de accu. Korte nachtjes (laat thuis en weer vroeg weg naar werk e.d.) zijn niet zo uitzonderlijk bij mensen met drukke agenda's die dat soort auto's (zakelijk) kunnen betalen.

Ik vind het een onnodige dommigheid van Jaguar, zo'n mooie auto en dan dit simpele te voorkomen minpunt. En dat voor een auto met 90+ kWh. Vreemd eigenlijk.

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
[...]
Ja, dat is wel spannend hè :+ ;) als je het niet gewend bent dan. Moet je je voorstellen als je een 22kWh accu hebt en daar toch 30.000Km/jaar mee rijd of er bijvoorbeeld ook mee op vakantie naar het buitenland gaat.
Op een rit naar m’n ouders van 115Km met de Zoe is het op de heen en terugweg laden “snelladen” voor zover dat nog zo mag heten met de beperkte 35kW AC (hoewel dat sneller kan zijn dan de nieuwe ioniq of leaf met te warme accu) bij veel Fastned locaties. Bij die nieuwe EV’s denk ik dan wel wat een luxe probleem. Als je niet vaak buiten bereik rijd is een korte pauze bij een ccs lader voldoende om weer onderweg te zijn.
Als je gewend bent veel boven vmax te rijden op de autosnelweg is het wellicht een stap teug maar anders is een EV toch veel fijner en als ie door de werkgever wordt betaald nog erg voordelig ook.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08:20
Je kan ook een 5.5kW laadpunt thuis creeren. Of door 1 fase vrij te maken, of door te load balancen, dan wel met een laadpaal die van 2 fase 16A gebruikt en dan 1 fase naar de auto stuurt:
https://www.snelautoladen...smart-charger-type-2-6kw/

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:03
De Tesla Model 3 kwartaal push is een go! Gisteren 369 stuks met een gemiddelde prijs van 55606.

Er zijn ook weer 4 stuks Nexo op kenteken.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• Z___Z
  • Niet online
arsimo schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:07:
[...]

Zeer zelden. Maar je wil je er ook niet druk over hoeven maken. Als men thuiskomt na een lange rit met <20% en de auto aan de lader zet wil men weer als het moet binnen een uur of 6 weer gewoon weg kunnen op >= 85%, zeker met een auto met relatief korte range voor de accu. Korte nachtjes (laat thuis en weer vroeg weg naar werk e.d.) zijn niet zo uitzonderlijk bij mensen met drukke agenda's die dat soort auto's (zakelijk) kunnen betalen.

Ik vind het een onnodige dommigheid van Jaguar, zo'n mooie auto en dan dit simpele te voorkomen minpunt. En dat voor een auto met 90+ kWh. Vreemd eigenlijk.
Meestal als ik terug kom van een lange rit, heb ik 's avond sowieso geen zin meer om nog een lange rit te maken. Daarnaast hoef ik de dag erna meestal niet nog eens een lange rit te maken, dus is het niet nodig om de volgende dat > 80% vol te zijn. Zelfde als met benzine/diesel. Je gaat toch ook niet elke dag tanken zodat je de volgende dag weer een volle tank hebt?

Ik laad meestal maar 1x in de 2-3 dagen. De derde dag hou ik dan maar 30% over ofzo. Ik weet meestal wel van te voren of er een lange rit aankomt. En ik laad vrijdagavond meestal, zodat ik in het weekend ad-hoc ook gewoon ver weg kan. Door de weeks zijn mijn ritten toch voornamelijk naar werk/klanten.

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik woon in het centrum van de stad. In weken dat ik reis/thuiswerk staat mijn huidige E-klasse weken stil. We hebben publieke laadpalen in de buurt maar ik kan ook overnacht garageplek huren. Alle voorzieningen zijn te lopen of met de fiets verder. De straf om diesel boven elektrische wagen te kiezen is precies wat garagehuur zou zijn. Ik gok ook dat het altijd een gewenning zal zijn, zelfs als de range meer zou zijn.

Ik zal ook nog eens vragen wat de policy is qua opladen buiten de deur. Ze plaatsten gratis een paal, maar aangezien ik geen vaste plek heb doet dat niets voor mij.

• jacovn
Simply1337 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:58:
Het wordt nog mooier...

[...]

en dan krijg je het pas in de 1st plus voor ACC en lane-assist in 1st max?!!?!?!?! hoezo standaard.

[...]

ben zeer benieuwd.. wat de optielijst daadwerkelijk is voor de nederlands markt..
Van die laaste info van jou post zie je al weer dat de basis 1st edition al weer niet zo rijk uitgerust is.
Voor led verlichting moet je al naar de plus versie.
Of wellicht is het wel led maar niet active led of zo.

Net de E-golf, led lampen als optie, hoe bedenken ze het met een EV..

PON zal wel weer een uitgeklede versie regelen voor Nl waar ze weer wat extra paketten bij kunnen verkopen.

• rijssel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:04
swtimmer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:10:
Ik woon in het centrum van de stad. In weken dat ik reis/thuiswerk staat mijn huidige E-klasse weken stil. We hebben publieke laadpalen in de buurt maar ik kan ook overnacht garageplek huren. Alle voorzieningen zijn te lopen of met de fiets verder. De straf om diesel boven elektrische wagen te kiezen is precies wat garagehuur zou zijn. Ik gok ook dat het altijd een gewenning zal zijn, zelfs als de range meer zou zijn.

Ik zal ook nog eens vragen wat de policy is qua opladen buiten de deur. Ze plaatsten gratis een paal, maar aangezien ik geen vaste plek heb doet dat niets voor mij.
Let op dat gemeente en bedrijfs laadpalen vaak 11kW (3x16Amp) zijn. Ofwel met I-Pace 1x16Amp, en dus halve laadsnelheid en daarmee tot 24uur om van 0-100% te geraken. Dus als je afhankelijk bent van publieke laadpalen is beschikbaarheid van 22kW palen wel de moeite van het controleren waard.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 5xPV, eenmans BV.

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:45
Gisteren met nog zo'n 9 andere elektrische auto berijders een marktonderzoekje gehad.
We werden ondervraagd over onze bevindingen voor elektrisch rijden, Dit is voor een Chinees merk wat binnenkort op de Europese markt wil komen.

De Aiways U5, zal tussen de 30 en 35K gaan kosten en alleen via een (private)leaseconstructie geleverd worden.
Ze staan op dit moment met 2 auto's bij de IAA (buiten, hebben geen stand) en zijn met de prototypes vanuit china via Rusland, Scandinavie, Amsterdam, Parijs naar Duitsland gereden.

Is formaatje Ipace, veel is nog onduidelijk, maar ik had deze auto nog niet voorbij zien komen hier.

Zie ook o.a:
https://www.autozine.nl/aiways/u5/vooruitblik

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 17:02

Hulkkonen

I wear them at night

Mooi initiatief, maar ze zijn niet de eerste Chinese fabrikant die voet aan Europese wal wil zetten. Maar (een waarde van) € 35k voor een SUV met 190 pk en 400 km bereik is natuurlijk heel netjes.

• _Diederik
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Gisterenmorgen rond 9:00 op de A4 bij Voorburg een mooi rijtje achter elkaar. I-Pace, I3, E-Golf en ik in een Kona.

Het gaat nog wat worden met elektrisch rijden in Nederland.

Zet je voicemail uit!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

rijssel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:58:
[...]

Let op dat gemeente en bedrijfs laadpalen vaak 11kW (3x16Amp) zijn. Ofwel met I-Pace 1x16Amp, en dus halve laadsnelheid en daarmee tot 24uur om van 0-100% te geraken. Dus als je afhankelijk bent van publieke laadpalen is beschikbaarheid van 22kW palen wel de moeite van het controleren waard.
Zoveel goede tips hier! De paal in mijn wijk heeft sowieso de volgende specs volgens de uitbater. Zover ik kan zien heeft de garage waar ik zou kunnen huren ook een 22kW palen.
GAA044_2
Transvaalstraat 75
2000
Antwerpen
public
Publiek
Blue Corner
power
(2) | Type 2 Mennekes | 22 kW

• daemonix
  • Niet online
rijssel schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:58:
[...]

Merk op dat dit speculatief is. Hier (en op mijn werk in een openbare parkeergarage) is alles 22 kW. Controle is prima, maar doe geen aannames op basis van beperkte gegevens.

• looyenss
daemonix schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:10:
[...]

Merk op dat dit speculatief is. Hier (en op mijn werk in een openbare parkeergarage) is alles 22 kW. Controle is prima, maar doe geen aannames op basis van beperkte gegevens.
Speculatief is relatief. De eerste generatie e-laad palen (van zeg maar 5 jaar terug) zijn veelal 11 kW. Checken is altijd goed.

@Philos31 hebben ze ook plannen voor 3 fasen laden ipv 1 of is het daar niet over gegaan?

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:45
JeroenE schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:27:
@Philos31 hebben ze ook plannen voor 3 fasen laden ipv 1 of is het daar niet over gegaan?
Ik mag vanavond nog een keer langskomen, ik zal eens kijken of ik nu vragen mag stellen... dat is er ook wel eentje die ik zou willen weten.

Nissan Leaf 40kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Domoticz on a Pi

• bottom line
  • Nu online
swtimmer schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:01:
[...]

Zoveel goede tips hier! De paal in mijn wijk heeft sowieso de volgende specs volgens de uitbater. Zover ik kan zien heeft de garage waar ik zou kunnen huren ook een 22kW palen.

[...]
Dan ben je wel gesteld ;)
Met die blue corner palen ben je wel redelijk gelimiteerd op het aantal pasjes dat je kan gebruiken. Enkel die van blue corner zelf (€0,4 zonder abbonnement) of eentje van New Motion.
Woon je zelf vlakbij? Je kan nog steeds met een gewoon stopcontact werken als de laadpaal bezet zou zijn, indien er plaats is voor de deur.

Maar sowieso doen. Autorijden wordt echt een stuk leuker en de wereld gezonder!

bottom line wijzigde deze reactie 11-09-2019 14:13 (10%)

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

bottom line schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:12:
[...]

Dan ben je wel gesteld ;)
Met die blue corner palen ben je wel redelijk gelimiteerd op het aantal pasjes dat je kan gebruiken. Enkel die van blue corner zelf (€0,4 zonder abbonnement) of eentje van New Motion.
Woon je zelf vlakbij? Je kan nog steeds met een gewoon stopcontact werken als de laadpaal bezet zou zijn, indien er plaats is voor de deur.

Maar sowieso doen. Autorijden wordt echt een stuk leuker en de wereld gezonder!
Volgens mij zijn alle palen van Blue Corner in groot Antwerpen. Kan me niet voorstellen dat werkgever ons niet kan laten laden in de stad.

• looyenss
Wat een feest dat snelladen, zie je nog eens wat!

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Nu online
looyenss schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:02:
Wat een feest dat snelladen, zie je nog eens wat!

[Afbeelding]
Is die aangesloten aan Chademo?? Dat zou bijzonder zijn (toch?)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• looyenss
Stef87 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:03:
[...]

Is die aangesloten aan Chademo?? Dat zou bijzonder zijn (toch?)
Hoezo?

Auto uit 2008. Niet echt veel keus toen

Pagina: 1 ... 26 ... 44 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True