bokkow schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:33:
Ben er nu een paar keer in gedoken maar het wordt me gewoon niet duidelijk, niet na wikipedia door te hebben gestruind, diverse auto-websites, aankoopadvies video's en ook niet na zoeken op fora en binnen dit topic.. Dus ik hoop daarmee in ieder geval af te vinken dat ik niet zomaar een vraag stel zonder voor onderzoek te hebben gedaan
Dus; volgend jaar willen we een elektrische auto kopen naast de lease M3 SR+. Deze zal met name zijn voor woon-werk voor mn vriendin 80km per dag. Ze is behoorlijk kritisch over het uiterlijk en daarbij bleef voor haar de Zoë over met het budget van rond de €10k.
Ik denk dat 22kWh batterij voldoende is maar dan begint de verwarring.
Je hebt vanaf 2013 de Zen, Life en Intens versies en in 2016 kwamen daar de Q90, R75 en R90 bij. Maar is er ook ineens een Q210 en R240(?). Dan heb je nog de aanduiding Quickcharge (QC40) of niet. Er zijn upgrademogelijkheden geweest voor zowel de batterij als ook de motor op bepaalde varianten. Het is allemaal erg vaag.
Is er een echte no-go?
Kunnen ze allemaal 11kW AC laden bij een thuislader?
Opties die niet meteen duidelijk zijn maar wel belangrijk?
Feitelijk heb je bij de ZOE telkens een basis-uitvoering, dat zijn de lagere getallen:
R75 vs. R90 en Q90 = 1e generatie, 41 kWh (vanaf begin 2017)
Q210 vs. R240 = 1e generatie, 22 kWh
R110 vs. R135 = 2e generatie, 50 kWh
Die lagere getallen staan voor het aantal pk (grofweg), maar de Q210 en R240 weer niet, die hebben allebei 88 pk (net als de x90 modellen). De 210 en 240 stonden voor de NEDC range in km. Dat had volgens mij iets van doen met de elektromotor en/of het accupakket wat er gebruikt werd, i.v.m. het snelladen was daar een iets minder efficiënte motor aan boord. Dit laatste weet ik echter niet meer zeker.
Bij de 22 t/m 41 kWh modellen staat R voor het model zonder Quickcharging (snelladen) en Q voor het model mét. Bij de nieuwe 50 kWh is het altijd mogelijk om snel te laden en heten ze dus gewoon R110 of R135.
Ja, het is dus extreem verwarrend.
Voor de 22 kWh waar je naar kijkt is het dus Q210 of R240. De Q210 kan snelladen op 43 kW en regulier laden op 3-fase 22 kW. De R240 kan alleen 22 kW 3-fase regulier laden.
Is er een echte no-go?
Ik heb er nooit een gehad, maar wel overwogen en vrij lang onderzoek naar gedaan, dus dat als disclaimer. Ik ben een aantal tegengekomen waarbij de lak afbladdert van het Renault logo op de neus. Daarnaast is de isolatie/afwerking qua deuren niet van erg hoog niveau, dus zou ik opletten op rammeltjes. Het zijn qua afwerking meer auto's die te vergelijken zijn met A-segmenters dan een B-segmenter waar de Zoe eigenlijk onder valt.
Kunnen ze allemaal 11kW AC laden bij een thuislader?
Misschien is het voor de allereerste modellen uit 2013 anders, maar volgens mij kunnen ze allemaal 22 kW, daarvoor heb je dan wel 3-fase nodig. Ook voor 11 kW overigens, anders blijft het bij 7,2 kW.
Opties die niet meteen duidelijk zijn maar wel belangrijk?
De uitvoeringen die je noemt (Life, Intens, etc) zijn volgens mij vrij duidelijk en er zijn vast nog wel brochures te vinden wat de verschillen zijn. Waar ik achter was gekomen is dat de basis uitvoering, Life, wel heel karig is uitgevoerd. Dus waarschijnlijk wil je minstens naar een Zen of Intens kijken, dat had o.a. met infotainment te maken, maar ook velgen en de nodige opties die je eigenlijk wel wilt maar op de Life bezuinigd zijn.
[
Voor 21% gewijzigd door
MooDyBLueS op 08-10-2021 14:56
]