Daar heb je een punt, maar als ik snel even een Corsa-e erbij pak (willekeurig, maar wel een typische PL auto) dan is die bij 60 maanden € 335 en bij 48 maanden € 360. Scheelt € 25 per maand dus. Veel minder dan de € 83/mnd die je als subsidie krijgt.Deveon schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:53:
[...]
Wanneer je kiest voor 60 maanden ipv 48 maanden dan is je maandbedrag lager en heb je dus voordeel. Voordeel is niet alleen wat de staat meebetaald.
En ik heb dat vaak genoeg om me heen gehoord hoor: dat mensen het alleen interessant vinden omdat ze dan dus 360-83=277/mnd betalen, ten opzichte van dat is 335 dus ook een klap duurder en kiezen ze toch voor 4 jaar. Ook in de hoop dat er dan weer goedkopere auto's zijn.
Ja, qua TCO is dat zeker zo. Maar in PL heb je daar toch veel minder mee te maken, je kijkt alleen naar maandbedrag en de toekomst is en blijft koffiedik kijken. Straks gaan we wel weer mrb betalen bijvoorbeeld. Hoe dat vorm krijgt is ook nog niet duidelijk, maar niet alles is alleen maar steeds goedkoper.Daarnaast zou het mij niet verbazen dat over 3-4 jaar een elektrische auto per definitie voordeliger is dan brandstof, vaak is dat al. Het verschil tussen aanschafprijs wordt alleen maar kleiner en verschil in operationeel alleen maar groter. Uiteraard beide in voordeel van een EV.
Daarom: Als ik dus de stelling maak met bovenstaande Corsa-e als voorbeeld: Die is nu (als er nog subsidie zou zijn) 277/mnd, dat komt o.a. door 2 dingen: overheidssubsidie en ontbreken mrb. Als dat wegvalt en we even zelfs een laag mrb-bedrag van 30/mnd pakken, dan zit je dus op € 113 per maand duurder. Die mrb zal straks gewoon in de PL meegerekend worden, subsidie is dan weg, dus dan moeten auto's wel heel veel goedkoper zijn geworden om pakweg € 100 of meer goedkoper uit te vallen per maand. In de basis wordt diezelfde Corsa-e dan € 390 per maand.
Als je nu € 100 goedkoper uit wil zijn dan een Corsa-e, dan moet je naar een A-segment Up/Aygo/Picanto kijken en zelfs dan kom je nog niet in de buurt. En dan heb je het dus over een A-segmenter met een catalogusprijs van 16-20k, terwijl de elektrische B-segmenters zoals de Corsa-e op 30-35k zitten. Dat blijkt ook als je een elektrische A-segmenter pakt. die zitten eerder rond de € 250 (excl. subsidie) en dat zijn auto's met een catalogusprijs van pakweg 25k. Dus zeker 8-10k minder dan een Corsa-e. Ik zie EV's wel goedkoper worden, maar geen 8-10k in 4 jaar tijd.
We zijn ook al heel vaak teleurgesteld met beloftes die niet waargemaakt werden. De Model 3 zou een € 35.000 kostende auto moeten worden voor de massa. Later werd er eerst het excuus van excl. btw gebruikt, wat dan 42k zou betekenen, maar uiteindelijk 49k werd.
Idem dito met de ID.3, in de markt gewoon prima geprijsd, maar de belofte van "onder de € 30.000" is ook nooit waargemaakt. We hebben nu de ID.3 Pure met 45 kWh accu en die kost € 33.450. Niet ver er vandaan, maar zo blijkt eens te meer dat wat merken zelf roepen met een flinke korrel zou genomen moet worden.
Onlangs heeft VW ook de ID Life aangekondigd en Renault de 5, beide B-segmenters waarvan VW roept dat de ID Life tussen de 20 en 25k komt te liggen en Renault roept enkel dat de 5 33% goedkoper moet worden om te produceren dan de huidige Zoe die als koopversie € 33.290 vanafprijs heeft. 33% goedkoper betekent zo'n 22k. We gaan het zien, want die prijzen liggen niet ver van de huidige A-segmenters af, dus als ze dit waarmaken is het super. Het zou me echter niks verbazen als beide een toch wel wat hogere vanafprijs gaan krijgen dan nu geroepen wordt. Ik heb het nog niet zien gebeuren namelijk dat een vooraf geroepen prijs waargemaakt werd.
[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-10-2021 15:38 ]