Waar baseer je dat dan op? Want het budget (nieuw) van 2021 was snel op vanwege de doorschuifregeling in 2020. Voor 2022 wordt er echter 71 miljoen voor nieuwe auto's in het budget gestopt, dat is bijna 4x zoveel als het oorspronkelijke plan en bijna 5x zoveel als in 2021.
Ook moet je niet vergeten dat het de afgelopen 1,5 jaar € 4.000 subsidie voor nieuw was en komend jaar € 3.350 (oorspronkelijk was het plan € 3.700).
Het oorspronkelijke plan was 18,3 miljoen budget en € 3.700 subsidie = 4.946 auto's.
Het nieuwe plan is 71 miljoen budget en € 3.350 subsidie = 21.194 auto's
Dit is nog naast de 20 miljoen budget voor gebruikt wat met € 2.000 subsidie neerkomt op nog eens 10.200 auto's, ook een stijging tov dit jaar en dat budget was bijna het hele jaar beschikbaar.
Bron.
In de afgelopen 1,5 jaar (sinds de subsidie half 2020 van start ging) was er voor nieuwe auto's totaal 21 miljoen budget beschikbaar wat goed was voor 5.250 auto's.
Ik zie echt niet in 2-3 maanden tijd particulieren ruim 21.000 nieuwe auto's kopen of private leasen. Als ik willekeurig even wat recente cijfers erbij pak, dan zijn er in juli 2021 totaal 26.883 auto's geregistreerd, dat is alles van zakelijke lease tot private lease en koop en alles van diesel tot elektrisch.
De top 5 van EV's in juli 2021 was bij elkaar 2.031 auto's. Alle EV's bij elkaar heb ik niet de cijfers van paraat, maar de nummer 5 was de Enyaq iV 80 met 166. Laten we zeggen dat met alle kleinere aantallen erbij je op 3.000 uitkomt. Natuurlijk zal de subsidie weer een boost geven, maar zakelijk zal juist inzakken vanwege de weer hogere bijtelling. Ik verwacht niet meer dan 4.000-5.000 registraties in de eerste 2 maanden, waarna het weer wat zal stabiliseren. En dat is dus inclusief zakelijke lease.
Zelfs als het ineens storm loopt lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat particulieren 10.000 EV's per maand registreren.
Wat ik ook merk namelijk: de meeste EV's die binnenkort uitkomen of net uit zijn, zijn dure/luxe modellen die buiten de subsidie vallen: alles van BMW, Audi en Mercedes, de XC40, Model Y, Kia EV6 (alleen basismodel kan net, moet je geen enkele optie selecteren), Ioniq 5 (je kan net een lakkleur kiezen, maar dan geen warmtepomp), MG Marvel R, Nissan Ariya.
Van de auto's die wel in aanmerking komen, zijn er niet veel écht nieuwe: ID.3, ID.4, Cupra Born (nieuw), Megane (nieuw), MG 5 (nieuw), Kona (facelift), Fiat 500e, MG ZS EV (bestaande of facelift), Citroën e-C4, Peugeot e-2008, Opel Mokka-e, Skoda Enyaq. Dan heb je het wel gehad en sommige hiervan zijn al niet zo nieuw meer. Voor de rest moet je het dus bij de oudgedienden zoeken.
Bij ev-database en een aantal nieuwsberichten die ik voorbij heb zien komen mikken ze op zo'n 35k vanafprijs voor de instapper met 40 kWh en 96 kW motor en 40k vanafprijs voor de mid-range 60 kWh met 160 kW motor. Ik heb geen idee of dat ook echt zo gaat zijn, puur wat ik voorbij heb zien komen.
Als dit klopt, moet je een 60 kWh best leuk aan kunnen kleden voor 45k. Mijn ervaring van Renault zegt dat ze vaak de Life, Zen en Intens uitvoeringen erop plakken, waarbij de Life degene is die je wilt vermijden want zijn karig en zien er ook zo uit, maar voor vaak maar 2-3k meer zit je al op de populaire Zen uitvoering die het meeste heeft en ngo eens 2-3k erbij heb je een Intens, de topuitvoering. Bij de ICE Megane gaat het om slechts 2k per uitvoering verschil, de Zoe ZE50 gaat het om 2300 en 800, al is die middelste op dit moment een Limited, vandaar wat duurder, maar verschil tussen goedkoopste en duurste is dus maar 3100. En dit kan je bij bijna alle Renaults zo doortrekken: goedkoopste en duurste Kadjar: 4k verschil, goedkoopste en duurste Scenic: 5600 verschil. Geeft nog steeds geen zekerheid over de vanafprijs en hoe ver je binnen de 45k kan komen, maar je hoeft sowieso geen Duitse praktijken te verwachten, waarbij een Skoda Enyaq 60 vanaf 42k te koop staat en met de standaard optiepakketten aangevinkt en zaken die bij andere altijd standaard zijn (warmtepomp, parkeersensoren, dat soort zaken) gelijk op 56k uitkomt.
Dat is waarom ik de Megane E-TECH in de gaten houd en als particulier sowieso wegblijf van modellen zoals de Enyaq. Komt ook omdat ik gewoon van een volgeladen auto houd en altijd de topuitvoering kies als het even kan, maar niet als dat meer dan 14k aan opties betekent. Dat doen de Franse en Aziatische merken toch vele malen beter.