Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:22
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Als het puur uit het lijstje kiezen was, dan zou het zeker de i4 worden! Echt een gave auto en goede EV. Nog even bedenken of dat bijvoorbeeld netto €500 per maand meer waard is boven een Octavia station.
Je komt van een Model X en dan wil je terug naar een Octavia?
Misschien heb je wel helemaal niks met auto's, maar als ik je zoon was, zou ik enorm teleurgesteld in jou raken >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Tesla heeft voor mij een hoog love it and hate it at the same time gehalte gekregen. Performance/range/software/SuC/app is allemaal echt goed.

Aan de andere kant is de service, afwerking, drivetrain, stoelen, stuur, etc. echt sub-par. In m'n huidige Tesla zijn alle aandrijfcomponenten onderhand wel 2x vervangen, maar blijf trillingen houden bij hard acceleren. Koplampen al 2x aan beide kanten, het rammelt er lekker op los, en overall zit het veel minder 'in elkaar geschroefd' dan een Audi of BMW.
Wat rijd je nu dan? Ik heb het idee dat Tesla behoorlijk wat stappen heeft gezet, hoewel de kwaliteit soms nog steeds wisselend lijkt te zijn. Je hoort soms horror verhalen (overigens niet veel anders dan bij Polestar en VAG MEB, BMW iX3)

Mijn Model 3 is na 2 jaar en 50.000km op wat vocht in het achterligt probleemloos, sterker nog, ik heb nog nooit zo weinig met een auto bij een garage gestaan voor problemen en onderhoud.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 13-10-2021 21:23 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:24:
Thanks voor alle reactie so-far, goede punten. Lijstje na vanmiddag wat voelen en rijden aangepast:

- BMW iX3
- BMW i4 M50
- KIA EV6 GT AWD
- Skoda Enyaq 80X
- Tesla Model 3/Y P (toch nog twijfel, niet overtuigd van kwaliteit in vergelijk met BMW, om maar niet te beginnen over interieur)
- Random ICE (A5 sportback / Octavia station)

Niet:
- VW ID.3/ID.4 (Echt heel lelijk van binnen)
- Audi Q4 e-tron
- Hyundai
- Audi GT e-tron (kleine kofferbak, en bijtelling wordt me te gek)
- Taycan (bijtelling...)
- Tesla S (bijtelling...)
Sorry. Maar ik krijg eerder het idee dat je ons gigantisch in de zeik aan het nemen bent.

Je heb een lijst met auto’s die gaat van een Octavia tot een Taycan? En de lijst die nog over is van een Octavia tot een i4 M50 of een Tesla Performance.

Sorry hoor. What the hell?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Sorry. Maar ik krijg eerder het idee dat je ons gigantisch in de zeik aan het nemen bent.

Je heb een lijst met auto’s die gaat van een Octavia tot een Taycan? En de lijst die nog over is van een Octavia tot een i4 M50 of een Tesla Performance.

Zou het niet gelijk in de zeik nemen noemen, maar ik denk wel dat TS even op een rijtje voor zichzelf moet zetten wat er eigenlijk in een nieuwe auto zou moeten zitten.

Het is inderdaad nogal all over the place.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

:o

Nee hoor, ik sta gewoon open voor alle opties. En zo gek is het toch niet, alle opties zijn goed genoeg, en voor meer € krijg ik meer auto (groter, sneller, mooier). Maar ik ben wel op zoek naar de juiste balans hierin. Zoals iemand eerder riep gewoon de taycan of gt nemen, ja dat is leuk maar kost ook significant meer.
Daarom een breed spectrum aan opties. Een Octavia helpt lekker voor FIRE, een i4 is elke dag met een glimlach instappen.

Tendens van deze reacties zie je overigens in wel meer topics, huizen, auto`s etc. Blijkbaar is het voor velen de norm om op maximaal kunnen materiaal te kopen (Max hypotheek, Max lease budget etc).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

Wat rijd je nu dan? Ik heb het idee dat Tesla behoorlijk wat stappen heeft gezet, hoewel de kwaliteit soms nog steeds wisselend lijkt te zijn. Je hoort soms horror verhalen (overigens niet veel anders dan bij Polestar en VAG MEB, BMW iX3)

Mijn Model 3 is na 2 jaar en 50.000km op wat vocht in het achterligt probleemloos, sterker nog, ik heb nog nooit zo weinig met een auto bij een garage gestaan voor problemen en onderhoud.
Model s. Ze zetten zeker stappen, maar bv phantom braking is echt een deal breaker. De software maakt het vooruitstrevend maar tegelijkertijd ook weer omslachtig. Voice command is bij mij onbruikbaar en de ruitenwissers doen het net te langzaam. Zijn kleine zaken maar maken de overall indruk wel minder.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

Zou het niet gelijk in de zeik nemen noemen, maar ik denk wel dat TS even op een rijtje voor zichzelf moet zetten wat er eigenlijk in een nieuwe auto zou moeten zitten.

Het is inderdaad nogal all over the place.
Komt goed!

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Nee hoor, ik sta gewoon open voor alle opties. En zo gek is het toch niet, alle opties zijn goed genoeg, en voor meer € krijg ik meer auto (groter, sneller, mooier). Maar ik ben wel op zoek naar de juiste balans hierin. Zoals iemand eerder riep gewoon de taycan of gt nemen, ja dat is leuk maar kost ook significant meer.
Daarom een breed spectrum aan opties. Een Octavia helpt lekker voor FIRE, een i4 is elke dag met een glimlach instappen.

Tendens van deze reacties zie je overigens in wel meer topics, huizen, auto`s etc. Blijkbaar is het voor velen de norm om op maximaal kunnen materiaal te kopen (Max hypotheek, Max lease budget etc).
Dan snap ik het nog steeds niet. Ik heb ook een budget. Dan kijk je naar wat je kan en wil betalen. Alle opties zijn goed genoeg. Maar een vergelijking maken tussen een Octavia en een Taycan slaat helemaal nergens op. Als je buger hebt voor beide begrijp ik werkelijk niet dat de een Octavia op je lijst staat. En andersom ook.

[ Voor 5% gewijzigd door aschja op 13-10-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Dan snap ik het nog steeds niet. Ik heb ook een budget. Dan kijk je naar wat je kan en wil betalen. Alle opties zijn goed genoeg. Maar een vergelijking maken tussen een Octavia en een Taycan slaat helemaal nergens op.
Heel simpel, ik kan beide makkelijk betalen. Maar dat wil ik niet. Daarom stond er gelijk al bij dat ik een taycan te gek vindt worden. Wel gekeken, maar niet overtuigd voor dat geld.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

Een auto leasen is niet bevorderlijk voor FIRE... :?

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:20:
[...]

Model s. Ze zetten zeker stappen, maar bv phantom braking is echt een deal breaker. De software maakt het vooruitstrevend maar tegelijkertijd ook weer omslachtig. Voice command is bij mij onbruikbaar en de ruitenwissers doen het net te langzaam. Zijn kleine zaken maar maken de overall indruk wel minder.
Welke bouwjaar?

Phantom braking? Daar heb ik echt zelden last meer van, voice commands daar heb ik ook geen problemen meer mee, ruitenwissers is verbeterd maar blijft soms wel een (irritant) dingetje.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:31:
[...]

Welke bouwjaar?

Phantom braking? Daar heb ik echt zelden last meer van, voice commands daar heb ik ook geen problemen meer mee, ruitenwissers is verbeterd maar blijft soms wel een (irritant) dingetje.
2018. Volgens mij komen deze zaken op de 3 minder voor.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
[...]
Als je buger hebt voor beide begrijp ik werkelijk niet dat de een Octavia op je lijst staat. En andersom ook.
We gaan wel heel off-topic maar ik zie dat je nog een edit had gedaan. Wellicht kom je ook ooit op een punt dat je inziet dat meer uitgeven je niet altijd gelukkiger maakt.

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

2018. Volgens mij komen deze zaken op de 3 minder voor.
2018? Dan zou ik zeggen, lease-contract verlengen en nog even genieten van je 4% bijtelling tegen de volledige catalogus waarde als FIRE een criterium is. Of je gaat in een Skoda Octavia rijden... :X

Je houd er een bijzonder selectieprocedure op na :? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:28:
[...]

Heel simpel, ik kan beide makkelijk betalen. Maar dat wil ik niet. Daarom stond er gelijk al bij dat ik een taycan te gek vindt worden. Wel gekeken, maar niet overtuigd voor dat geld.
Het zal wel aan mij liggen dan. Als een Taycan betaalbaar is, niet relevant of het je persoonlijk waard is, vind ik het heel gek dat een moneydraining benzine verslindende TSI machine overweegt.

Nuff said. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
revolution-nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:39:
[...]

2018? Dan zou ik zeggen, lease-contract verlengen en nog even genieten van je 4% bijtelling tegen de volledige catalogus waarde als FIRE een criterium is. Of je gaat in een Skoda Octavia rijden... :X

Totaal ongeloofwaardig verhaal dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:39:
[...]

2018? Dan zou ik zeggen, lease-contract verlengen en nog even genieten van je 4% bijtelling tegen de volledige catalogus waarde als FIRE een criterium is. Of je gaat in een Skoda Octavia rijden..

Dat was uiteraard mijn eerste keuze, maar is helaas niet mogelijk.

Divide and conquer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Dan snap ik het nog steeds niet. Ik heb ook een budget. Dan kijk je naar wat je kan en wil betalen. Alle opties zijn goed genoeg. Maar een vergelijking maken tussen een Octavia en een Taycan slaat helemaal nergens op. Als je buger hebt voor beide begrijp ik werkelijk niet dat de een Octavia op je lijst staat. En andersom ook.
Het verstand zegt de Octavia maar daar komt geen glimlach van. Die glimlach uit de Taycan komt echter met een flink prijskaartje terwijl die misschien ook elders te halen is, Ik begrijp het wel en was daarom zelf ook meer tevreden met onze Ford Focus uit 2006 dan een Volvo V90 met 400 pk uit 2021.

Nu echter dik tevreden met onze eGolf, heerlijk ding maar begrijp wel dat een kleine accu sommige nog afschrikt en dan liever voor een duppie op brandstof rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 13-10-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

We gaan wel heel off-topic maar ik zie dat je nog een edit had gedaan. Wellicht kom je ook ooit op een punt dat je inziet dat meer uitgeven je niet altijd gelukkiger maakt.
Dat punt heb ik al lang bereikt, maar gaat het tussen een E-Niro en een E-C4. Zeg maar €35K of €45K. Niet tussen een Dacia en een Audi E-Tron.

Waarbij wij uiteindelijk voor de 35K E-C4 gekozen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door aschja op 13-10-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:40:
[...]

Het zal wel aan mij liggen dan. Als een Taycan betaalbaar is, niet relevant of het je persoonlijk waard is, vind ik het heel gek dat een moneydraining benzine verslindende TSI machine overweegt.

Nuff said. Succes ermee.
Is het echt zo moeilijk te begrijpen? De range ligt ongeveer 1000 per maand (onder aan de streep) uit elkaar. Daar kun je een hoop mee doen. Daar ga ik wel even over nadenken en de opties evalueren. Genoeg collega’s die zelfs uitkomen op de trein…
Betreft allen zakelijke lease dus kosten zijn fixed voor de periode.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:42:
[...]

Dat punt heb ik al lang bereikt, maar gaat het tussen een E-Niro en een E-C4. Zeg maar €35K of €45K. Niet tussen een Dacia en een Audi E-Tron.

Waarbij wij uiteindelijk voor de 35K E-C4 gekozen hebben.
Mooie auto toch en je houdt wat in je zak. Had je het gek gevonden als ik een e4c zou nemen?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
Jammer dat de Mégane E-Tech te laat komt voor de subsidie volgend jaar anders was dat voor mij een kanshebber. Mooie auto, voldoende bereik lijkt het en zou onder de 45k moeten blijven denk ik.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Mooie auto toch en je houdt wat in je zak. Had je het gek gevonden als ik een e4c zou nemen?
Nee. Als er in hetzelfde lijstje een E-Niro, Kona, EV6, Ionic 5, Enyaq hadden gestaan helemaal niet.

Maar wel als er in hetzelfde lijstje een Dacia Spring en een Audi E-Tron hadden gestaan. Ik snap je zoekgebied gewoon niet. Misschien wat helderder afkaderen wat belangrijk is en welk budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:24:
Thanks voor alle reactie so-far, goede punten. Lijstje na vanmiddag wat voelen en rijden aangepast:

- BMW iX3
- BMW i4 M50
- KIA EV6 GT AWD
- Skoda Enyaq 80X
- Tesla Model 3/Y P (toch nog twijfel, niet overtuigd van kwaliteit in vergelijk met BMW, om maar niet te beginnen over interieur)
- Random ICE (A5 sportback / Octavia station)

Niet:
- VW ID.3/ID.4 (Echt heel lelijk van binnen)
- Audi Q4 e-tron
- Hyundai
- Audi GT e-tron (kleine kofferbak, en bijtelling wordt me te gek)
- Taycan (bijtelling...)
- Tesla S (bijtelling...)
Alle EV's die je noemt snap ik allemaal nog wel en dat je een Audi A5 een gave auto vindt, kan ik me ook nog inkomen onder de noemer "het is dan geen EV, maar wel een gave bak", maar ik snap een Octavia station bijv. echt totaal niet. Wat zou de reden zijn om dan niet gewoon de Enyaq te nemen?

Volgens mij las ik dat je nu een Model S hebt, dus EV rijden ben je al gewend. Wil je dan echt terug eventueel?

Verder denk ik dat je voor jezelf moet bepalen wat je nu zoekt in een auto, want ze zijn ook als EV nogal "all over the place". Van een dikke premium BMW i4 sedan naar een brave hoog-op-de-poten Skoda Enyaq, die wel goed rijdt, maar geen enkele sportiviteit kan claimen en in de verste verte niet in de buurt gaat komen van een BMW qua rijgedrag.

Volgens mij lees ik tussen de regels door (misschien heb je het zelfs een keer genoemd) dat je wel ruimte nodig hebt. Dan kan ik je één ding garanderen: streep zsm die i4 van je lijst. 470 liter bagageruimte klinkt niet verkeerd, maar geloof me: een sedan van dit formaat is praktisch behoorlijk waardeloos. Ik heb een Lexus IS 300h gehad met 450 liter en dat was absoluut de minst praktische auto die ik ooit gehad heb. Prachtig en rijdt heerlijk, maar praktisch absoluut niet. Tenzij je alleen maar veel rugtassen of weekendtassen mee hoeft te slepen, is het prima, maar je hebt geen enkele flexibiliteit en dan zeggen sommigen: de bank kan plat. Klopt, maar die vorm verandert niet. Het is en blijft een kofferbak. Ik heb letterlijk meegemaakt in zeer veel scenario's dat ik gewoon onverrichte zake naar huis kon met mijn IS 300h omdat het Ikea pakket net een paar cm te breed was en omdat het een sedan is je nauwelijks schuin kan laden. Grote kerstboom werd hem ook niet zelfs met de bank plat, die werd gewoon geplet. Meest bizarre: wij deden eens 6 eetkamerstoelen weg (deze soort grofweg) en mijn grootouders wilden ze hebben. In de Lexus kreeg ik er 4 mee: 1 op de bijrijdersstoel en 3 op de achterbank, door de vorm paste er niet 1 in de kofferbak. Geloof het of niet: in onze Toyota Aygo kreeg ik ze alle 6 in één keer mee. Vierkant koekblik. Onze Lexus CT 200h ervoor was ondanks de 370 liter veel praktischer, evenals onze Kia e-Soul die we nu hebben die op papier 315 liter heeft, maar met dubbele bodem eruit op 425 liter uitkomt.

Kortom: je moet het uiteraard zelf weten en het zou mij niks verbazen als de i4 de best rijdende is van je lijstje, maar als je dus af en toe praktische ruimte nodig hebt, dan ga je echt spijt van deze auto krijgen. Het is gewoon een 3-serie, lichtjes opgerekt, maar dat zijn erg krappe auto's, net als mijn Lexus IS300h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:53:
Jammer dat de Mégane E-Tech te laat komt voor de subsidie volgend jaar anders was dat voor mij een kanshebber. Mooie auto, voldoende bereik lijkt het en zou onder de 45k moeten blijven denk ik.
Hoezo? We weten nog totaal niet hoe hard die subsidie zal lopen en datum van ondertekening is leidend, sterker nog: op moment dat jij de aanvraag doet, wordt die 3350 alvast voor je apart gehouden. Als jij begin volgend jaar tekent, maakt het totaal niet uit dat je hem pas in december geleverd krijgt.

Uit de nieuwsberichten:
Vanaf februari te bestellen, voorjaar 2022 op de markt.
Dus februari zijn ook de prijzen bekend en weet je dus wat je kan bestellen om binnen de 45k te blijven. Als de prijzen echt heel goed zijn, zeg beginnend 35k, gemiddelde uitvoering 40k en topuitvoering 45k, dan overweeg ik onze Kia e-Soul erop in te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:54:
[...]

Hoezo? We weten nog totaal niet hoe hard die subsidie zal lopen en datum van ondertekening is leidend, sterker nog: op moment dat jij de aanvraag doet, wordt die 3350 alvast voor je apart gehouden. Als jij begin volgend jaar tekent, maakt het totaal niet uit dat je hem pas in december geleverd krijgt.

Uit de nieuwsberichten:

[...]

Dus februari zijn ook de prijzen bekend en weet je dus wat je kan bestellen om binnen de 45k te blijven. Als de prijzen echt heel goed zijn, zeg beginnend 35k, gemiddelde uitvoering 40k en topuitvoering 45k, dan overweeg ik onze Kia e-Soul erop in te ruilen.
Ben bang dat februari of maart toch echt te laat is. Verder vrees ik voor de prijzen. Ik denk eerder instapmodel 40k tot een top van boven de 50k.

Deze had ik nog niet gezien, de Megane buiten de auto show: https://www.byri.net/2021...agen-id-3-strategic-duel/

Renault Zweden heeft al wat teasers geplaatst o.a.
YouTube: Megane E-Tech 100% electric - styr skärmen med rösten

Verder staat daar concreet beschikbaar (te bestellen) vanaf april, leverbaar vanaf mei.

Middelste trim level heeft niet eens parkeersensoren aan de voorkant :x
https://www.renault.fr/ve...rique/configurateur.html#

Gezien de prijzen van de Zoë (37k top spec) verwacht ik hier dat de mid trim 44k gaat kosten toch wel. Top trim 49k.

[ Voor 35% gewijzigd door Phusebox op 14-10-2021 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 05:50:
[...]

Ben bang dat februari of maart toch echt te laat is. Verder vrees ik voor de prijzen. Ik denk eerder instapmodel 40k tot een top van boven de 50k.
Waar baseer je dat dan op? Want het budget (nieuw) van 2021 was snel op vanwege de doorschuifregeling in 2020. Voor 2022 wordt er echter 71 miljoen voor nieuwe auto's in het budget gestopt, dat is bijna 4x zoveel als het oorspronkelijke plan en bijna 5x zoveel als in 2021.

Ook moet je niet vergeten dat het de afgelopen 1,5 jaar € 4.000 subsidie voor nieuw was en komend jaar € 3.350 (oorspronkelijk was het plan € 3.700).

Het oorspronkelijke plan was 18,3 miljoen budget en € 3.700 subsidie = 4.946 auto's.
Het nieuwe plan is 71 miljoen budget en € 3.350 subsidie = 21.194 auto's
Dit is nog naast de 20 miljoen budget voor gebruikt wat met € 2.000 subsidie neerkomt op nog eens 10.200 auto's, ook een stijging tov dit jaar en dat budget was bijna het hele jaar beschikbaar. Bron.

In de afgelopen 1,5 jaar (sinds de subsidie half 2020 van start ging) was er voor nieuwe auto's totaal 21 miljoen budget beschikbaar wat goed was voor 5.250 auto's.

Ik zie echt niet in 2-3 maanden tijd particulieren ruim 21.000 nieuwe auto's kopen of private leasen. Als ik willekeurig even wat recente cijfers erbij pak, dan zijn er in juli 2021 totaal 26.883 auto's geregistreerd, dat is alles van zakelijke lease tot private lease en koop en alles van diesel tot elektrisch.
De top 5 van EV's in juli 2021 was bij elkaar 2.031 auto's. Alle EV's bij elkaar heb ik niet de cijfers van paraat, maar de nummer 5 was de Enyaq iV 80 met 166. Laten we zeggen dat met alle kleinere aantallen erbij je op 3.000 uitkomt. Natuurlijk zal de subsidie weer een boost geven, maar zakelijk zal juist inzakken vanwege de weer hogere bijtelling. Ik verwacht niet meer dan 4.000-5.000 registraties in de eerste 2 maanden, waarna het weer wat zal stabiliseren. En dat is dus inclusief zakelijke lease.

Zelfs als het ineens storm loopt lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat particulieren 10.000 EV's per maand registreren.

Wat ik ook merk namelijk: de meeste EV's die binnenkort uitkomen of net uit zijn, zijn dure/luxe modellen die buiten de subsidie vallen: alles van BMW, Audi en Mercedes, de XC40, Model Y, Kia EV6 (alleen basismodel kan net, moet je geen enkele optie selecteren), Ioniq 5 (je kan net een lakkleur kiezen, maar dan geen warmtepomp), MG Marvel R, Nissan Ariya.

Van de auto's die wel in aanmerking komen, zijn er niet veel écht nieuwe: ID.3, ID.4, Cupra Born (nieuw), Megane (nieuw), MG 5 (nieuw), Kona (facelift), Fiat 500e, MG ZS EV (bestaande of facelift), Citroën e-C4, Peugeot e-2008, Opel Mokka-e, Skoda Enyaq. Dan heb je het wel gehad en sommige hiervan zijn al niet zo nieuw meer. Voor de rest moet je het dus bij de oudgedienden zoeken.
Deze had ik nog niet gezien, de Megane buiten de auto show: https://www.byri.net/2021...agen-id-3-strategic-duel/

[YouTube: Match Renault Mégane E-Tech - Volkswagen ID.3]

Renault Zweden heeft al wat teasers geplaatst o.a.
YouTube: Megane E-Tech 100% electric - styr skärmen med rösten

Verder staat daar concreet beschikbaar (te bestellen) vanaf april, leverbaar vanaf mei.

Middelste trim level heeft niet eens parkeersensoren aan de voorkant :x
https://www.renault.fr/ve...rique/configurateur.html#

Gezien de prijzen van de Zoë (37k top spec) verwacht ik hier dat de mid trim 44k gaat kosten toch wel. Top trim 49k.
Bij ev-database en een aantal nieuwsberichten die ik voorbij heb zien komen mikken ze op zo'n 35k vanafprijs voor de instapper met 40 kWh en 96 kW motor en 40k vanafprijs voor de mid-range 60 kWh met 160 kW motor. Ik heb geen idee of dat ook echt zo gaat zijn, puur wat ik voorbij heb zien komen.

Als dit klopt, moet je een 60 kWh best leuk aan kunnen kleden voor 45k. Mijn ervaring van Renault zegt dat ze vaak de Life, Zen en Intens uitvoeringen erop plakken, waarbij de Life degene is die je wilt vermijden want zijn karig en zien er ook zo uit, maar voor vaak maar 2-3k meer zit je al op de populaire Zen uitvoering die het meeste heeft en ngo eens 2-3k erbij heb je een Intens, de topuitvoering. Bij de ICE Megane gaat het om slechts 2k per uitvoering verschil, de Zoe ZE50 gaat het om 2300 en 800, al is die middelste op dit moment een Limited, vandaar wat duurder, maar verschil tussen goedkoopste en duurste is dus maar 3100. En dit kan je bij bijna alle Renaults zo doortrekken: goedkoopste en duurste Kadjar: 4k verschil, goedkoopste en duurste Scenic: 5600 verschil. Geeft nog steeds geen zekerheid over de vanafprijs en hoe ver je binnen de 45k kan komen, maar je hoeft sowieso geen Duitse praktijken te verwachten, waarbij een Skoda Enyaq 60 vanaf 42k te koop staat en met de standaard optiepakketten aangevinkt en zaken die bij andere altijd standaard zijn (warmtepomp, parkeersensoren, dat soort zaken) gelijk op 56k uitkomt.

Dat is waarom ik de Megane E-TECH in de gaten houd en als particulier sowieso wegblijf van modellen zoals de Enyaq. Komt ook omdat ik gewoon van een volgeladen auto houd en altijd de topuitvoering kies als het even kan, maar niet als dat meer dan 14k aan opties betekent. Dat doen de Franse en Aziatische merken toch vele malen beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
@MooDyBLueS op de Franse site kun je de 3 edities al zien. Voor de EV's hebben ze nu nieuwe benamingen gekozen. Het topmodel heeft standaard die gouden Wings onderdaan, vind ik niet mooi.

Wel jammer, de warmtepomp en standaard oplaadkabel is een optie bij het middelste model...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JqDbdZRIi4rfIMmvKBtkNZBEuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3YpHc2XVSgu2e8Obm9qyYE6.png?f=fotoalbum_large

Medium trim ziet er toch al aardig uit, ook two tone kleur mogelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0Wu8kAFgeBO8TBwgcj7EC59opE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mL9GKXe96jelESnCXsQGNkOu.png?f=fotoalbum_large

Daar kun je ook al een voorinschrijving doen voor 500 euro.

[ Voor 69% gewijzigd door Phusebox op 14-10-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Is het echt zo moeilijk te begrijpen? De range ligt ongeveer 1000 per maand (onder aan de streep) uit elkaar. Daar kun je een hoop mee doen. Daar ga ik wel even over nadenken en de opties evalueren. Genoeg collega’s die zelfs uitkomen op de trein…
Als je echt op value for money selecteert dan is de Enyaq de gedoodverfde winnaar lijkt mij.
Niet zo sportief als de i4, maar een stuk goedkoper én ruimer. Netter aangekleed dan het VW duo, en niet zo achterlijk duur in opties als de Q4.

Maar je moet toch wel een paar basis eisen hebben? Min x liter bagageruimte. Sedan of station. Opties zoals stoelverwarming, stoelkoeling, etc. Ikzelf vind bijvoorbeeld al die SUV's echt een gevaar op de weg (hoog, beperken het zicht voor degene achter je). Daarom zal ik er nooit voor kiezen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:01:
@MooDyBLueS op de Franse site kun je de 3 edities al zien. Voor de EV's hebben ze nu nieuwe benamingen gekozen. Het topmodel heeft standaard die gouden Wings onderdaan, vind ik niet mooi.
Die wings kan je wrappen. Als het alleen om dat soort details gaat ben je met € 300 wel klaar. Daarvoor zou ik die niet laten staan.
Wel jammer, de warmtepomp en standaard oplaadkabel is een optie bij het middelste model...
Dat is zeker wel jammer, hopelijk doen ze dat in NL anders.
[Afbeelding]

Medium trim ziet er toch al aardig uit, ook two tone kleur mogelijk

[Afbeelding]

Daar kun je ook al een voorinschrijving doen voor 500 euro.
Die ziet er zeker aardig uit. Moet ook zeggen dat de hoogste uitvoering lederen bekleding heeft en daar ben ik bij de Zoe ZE50 geen fan van. Dat doen ze dan ook gelijk op het dashboard en middenconsole en deuren, wat ik op zich begrijp, alleen is het leer wat Renault heeft gekozen nou niet bepaald mooi. Dus bij een Zoe zou ik juist voor eentje gaan zonder leer en ik denk bij de Megane ook. Helaas is het Harman Kardon systeem dan niet aan te vinken als optie.

Hij komt er zo te zien in de volgende motoriseringen:
- 130 pk, 1-fase AC 7 kW, GEEN SNELLADEN
- 220 pk, 1-fase AC 7 kW, 130 kW snelladen
- 220 pk, 3-fase AC 22 kW, 130 kW snelladen

De bi-tone kleuren zijn echt heel mooi trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Die wings kan je wrappen. Als het alleen om dat soort details gaat ben je met € 300 wel klaar. Daarvoor zou ik die niet laten staan.

[...]

Dat is zeker wel jammer, hopelijk doen ze dat in NL anders.

[...]

Die ziet er zeker aardig uit. Moet ook zeggen dat de hoogste uitvoering lederen bekleding heeft en daar ben ik bij de Zoe ZE50 geen fan van. Dat doen ze dan ook gelijk op het dashboard en middenconsole en deuren, wat ik op zich begrijp, alleen is het leer wat Renault heeft gekozen nou niet bepaald mooi. Dus bij een Zoe zou ik juist voor eentje gaan zonder leer en ik denk bij de Megane ook. Helaas is het Harman Kardon systeem dan niet aan te vinken als optie.

Ik hoop dat deze betaalbaar wordt:
220 pk, 1-fase AC 7 kW, 130 kW snelladen

Die 22 kW AC geloof ik wel, of het moet al een goedkope upgrade zijn. Dat is alleen voor thuis van belang toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Die 22 kW AC geloof ik wel, of het moet al een goedkope upgrade zijn. Dat is alleen voor thuis van belang toch?
3 fase laden is toch wel prettig. Anders zit je aan max 1x16a op een 3x16a paal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Yup, thuis en standaard publiek laden. Bij dat laatste heb je toch altijd met load-balancing te maken (en thuis ook).

Wij hebben nu een 1-fase e-Soul, 7 kW dus. Bij thuiskomst aan de lader rond 18u betekent rond 2/3u vol. Dat is een 64 kWh accu, dus vrijwel hetzelfde als de Megane 60 kWh.

22 kW AC kan wel prettig zijn voor de enkele keer wanneer je wat meer haast hebt, om die reden heb ik mijn huisaansluiting een laadpaal ook op 3x25A=17kW laten installeren. Als de meerprijs zeg €300-500 is, dan zou ik dat wel kiezen mits het geen roet in het eten gooit qua subsidie, maar als het meer kost dan hoeft het voor mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 15:33
[...]

Nou, er zijn ook veel publieke laadpalen die maar 11 kW op drie fasen geven, en dus maar 3,7 kW met een 1-fase lader in je auto. Dus dan gaat het niet echt hard als je bijvoorbeeld bij een familiebezoekje even wilt bijladen.

Het verbaast me ook dat Renault überhaupt nog een model zonder snelladen aanbiedt, zeker in deze prijsklasse. Het is dan ook maar de vraag misschien of dezelfde motor/accu/laadopties in Nederland aangeboden gaan worden. De importeurs kunnen vaak min of meer hun eigen modellen samenstellen afhankelijk van de smaak, voorkeuren en bv. fiscale grenzen per land.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Yup, thuis en standaard publiek laden. Bij dat laatste heb je toch altijd met load-balancing te maken (en thuis ook).

Wij hebben nu een 1-fase e-Soul, 7 kW dus. Bij thuiskomst aan de lader rond 18u betekent rond 2/3u vol. Dat is een 64 kWh accu, dus vrijwel hetzelfde als de Megane 60 kWh.

22 kW AC kan wel prettig zijn voor de enkele keer wanneer je wat meer haast hebt, om die reden heb ik mijn huisaansluiting een laadpaal ook op 3x25A=17kW laten installeren. Als de meerprijs zeg €300-500 is, dan zou ik dat wel kiezen mits het geen roet in het eten gooit qua subsidie, maar als het meer kost dan hoeft het voor mij ook niet.
@Inspired Ik heb toch geen 3 fasen aansluiting thuis. En dat gaat me teveel kosten om alles om te laten bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
Kaaschef schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

Op zich zijn de schermen wel steeds groter en beter aan het worden in de diverse auto's , echter qua functionaliteit blijft het idd hopeloos achter, ik heb nu een Enyaq :

- navigatie is niet van deze tijd met vage POI's
- Advies mbt (snel) laden onderweg onbruikbaar
- verbruiks overzicht bepekrkt (weinig info over accu conditie/ verbruik/ laden
- geen mogelijkheid tot netflix/ YouTube
- app erg beperkt
- telefoon kan je het beste met voicecontrol bedienen, handmatig zoeken omhandig qua schermindeling
Etc

Jammer , je verwacht meer als koper maar op dit vlak zie je dat het nig vooral traditionele auto bouwers zijn, niet ingericht op software ontwikkeling.
Helemaal eens, ik rijd ook een Enyaq. Mijn zoon heeft een MS en het verschil op het gebied van software is groot. Toch overweegt mijn zoon nu ook de Enyaq als opvolger. Het is een heel ruime en praktische auto die goed gebouwd is, ideaal voor eengezin met kids. Kennelijk vinden meer mensen dat: de Enyaq wordt waarschijnlijk de best verkochte EV in Nederland in 2021.

[ Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 14-10-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:48:
[...]

3 fase laden is toch wel prettig. Anders zit je aan max 1x16a op een 3x16a paal.
Dat is niet zo. Die laadpalen hebben een dubbele socket en zijn 9/10x 11 kW, dus je zou verwachten 3x16A waarmee je op 1-fase op 3,7 kW uitkomt.

Ik heb echter bij 3 verschillende hier in de wijk regelmatig geladen met mijn 1-fase Soul en als ik de enige auto ben, trek ik gewoon 7 kW (1x35A). Komt er een auto bij, dan zak ik naar 5,4 kW (load-balancing, overeenkomend met 1x25A).
Alle apps die ik heb gecheckt geven aan 2x 11kW.

Hoe dat precies onder de streep werkt, durf ik niet te zeggen, maar iets zegt mij dat de info die ze geven over 1 socket gaat en dus het minimale is, wanneer er 2 auto's aan het laden zijn.

Even nog ter beeldvorming @Phusebox, mijn Soul 64 kWh heeft de volgende theoretische tijden van 0-100%:
- 1x16A = 3,7 kW = 20u30min
- 1x25A = 5,8 kW = 13u
- 1x35A = 7,4 kW = 10u30min

3,7 kW is inderdaad erg traag, maar mijn mening is dat zeker bij voornamelijk thuisladen, alles vanaf 5,8 kW gewoon goed te doen is. Heb je een levensstijl waarbij je niet heel burgerlijk rond 18u thuiskomt en de volgende ochtend pas weer om 7u vertrekt, maar ook veelvuldig in de avond weg bent/gaat, dan zou je of wel naar 3-fase moeten gaan kijken of accepteren dat je onderweg met enige regelmaat moet snelladen.

De snellaadcurve van de Megane is nog niet bekend natuurlijk, maar 130 kW begint al positief. Dat is VW ID.3 territorium.

[ Voor 33% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2021 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

@Inspired Ik heb toch geen 3 fasen aansluiting thuis. En dat gaat me teveel kosten om alles om te laten bouwen.
Als je thuis kan laden, is er niks aan de hand. Dan heb je waarschijnlijk 1x35A of 1x40A en kan je sowieso met 7,4 kW (in de praktijk zo'n 7 kW) laden.

Onderweg kan je een snellader pakken, 130 kW zit je zo vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

altijd met load-balancing te maken (en thuis ook).
Uhm, nee. 3x50 A zoals hier ligt kan prima 22 kW aan, zeker in de winter en zonder loadbalancing. :P (max afname is 48 A per fase, worst case).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Uhm, nee. 3x50 A zoals hier ligt kan prima 22 kW aan, zeker in de winter en zonder loadbalancing. :P (max afname is 48 A per fase, worst case).
Een gemiddeld huis heeft geen 3x50A. In NL is het vaak 1x35A, 1x40A of 3x25A en alles daarboven is een factor 3-4x jaarlijks vastrecht omhoog (van €250/jr naar €1000+/jr).

Om die reden heb ik het ook bij 3x25A en dus 17kW gehouden. Wel alvast voorbereid op een mogelijke 3-fase auto, maar zonder € 750/jr meer te moeten gaan betalen om 22 kW i.p.v. 17 kW te moeten laden. Weet je hoeveel tijdswinst dat oplevert bij een lege 60 kWh accu? Dan ga je van 4u15min (17 kW) naar 3u15min (22 kW). Dat is voor 99% van de mensen niet de moeite waard.

[ Voor 29% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:06:
[...]

Een gemiddeld huis heeft geen 3x50A. In NL is het vaak 1x35A, 1x40A of 3x25A en alles daarboven is een factor 3-4x jaarlijks vastrecht omhoog (van €250/jr naar €1000+/jr).

Om die reden heb ik het ook bij 3x25A en dus 17kW gehouden. Wel alvast voorbereid op een mogelijke 3-fase auto, maar zonder € 750/jr meer te moeten gaan betalen om 22 kW i.p.v. 17 kW te moeten laden. Weet je hoeveel tijdswinst dat oplevert bij een lege 60 kWh accu? Dan ga je van 4u15min (17 kW) naar 3u15min (22 kW). Dat is voor 99% van de mensen niet de moeite waard.
Weet ik. Ik woon niet in een gemiddeld huis. ;) Er stond niet voor niets een smiley bij. ;) En de verzwaring is niet (alleen) vanwege de auto's. Zoals ik al schreef kom ik op max 48 op 2 van de 3 fases.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 14-10-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm ja 3-fasen gaat het definitief niet worden hier, dan moet ik ca. 2000 euro betalen voor het ombouwen (meterkast aanpassing, enexis, omvormer en bekabeling vervangen). En daar moet dan vervolgens nog een laadpaal bij.

Helaas wist ik dit niet toen de zonnepanelen (nog geen jaar geleden) zijn geplaatst anders had ik dat meteen gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:34:
Hmm ja 3-fasen gaat het definitief niet worden hier, dan moet ik ca. 2000 euro betalen voor het ombouwen (meterkast aanpassing, enexis, omvormer en bekabeling vervangen). En daar moet dan vervolgens nog een laadpaal bij.

Helaas wist ik dit niet toen de zonnepanelen (nog geen jaar geleden) zijn geplaatst anders had ik dat meteen gedaan.
Belachelijk, 2000 euro voor ombouw meterkast. Bouwen ze er meteen een nieuw huis omheen? Dat hoeft toch niet meer dan 500-600 euro te kosten... Omvormer hoef je niet te vervangen hoor, die kan prima enkelfasig blijven werken. Er wordt hoe dan ook altijd gesommeerd over de 3 fasen, los van salderen. 20A terugleveren op L1 en 10 A op ieder van L2 en L3 levert nul A verbruik op. Dat blijft zo, ook na afbouw salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Belachelijk, 2000 euro voor ombouw meterkast. Bouwen ze er meteen een nieuw huis omheen? Dat hoeft toch niet meer dan 500-600 euro te kosten... Omvormer hoef je niet te vervangen hoor, die kan prima enkelfasig blijven werken. Er wordt hoe dan ook altijd gesommeerd over de 3 fasen, los van salderen. 20A terugleveren op L1 en 10 A op ieder van L2 en L3 levert nul A verbruik op. Dat blijft zo, ook na afbouw salderen.
ca. 300 euro voor Enexis
1350 voor voor de nieuwe omvormer en bekabeling
Rest voor aanpassing meterkast, dus wellicht wordt het nog meer als jij 500-600 noemt. Dan kom ik dus al op 2100-2200 euro.

Omvormer kan, maar is niet veilig en bij brand kun je al raden wat er gebeurt, dan krijg je dus niks van de verzekering. Dat risico zou ik nooit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Omvormer moet je wel vervangen als je nu met PV levering over de 25A piek gaat op die ene fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:47:
[...]

ca. 300 euro voor Enexis
1350 voor voor de nieuwe omvormer en bekabeling
Rest voor aanpassing meterkast, dus wellicht wordt het nog meer als jij 500-600 noemt. Dan kom ik dus al op 2100-2200 euro.

Omvormer kan, maar is niet veilig en bij brand kun je al raden wat er gebeurt, dan krijg je dus niks van de verzekering. Dat risico zou ik nooit nemen.
Leg eens uit waarom omvormer niet veilig zou zijn op 1 fase? Dat zit hij nu namelijk ook al. (en hier ook in een 3 fase huis). Waarom nieuwe bekabeling? Gaat die naar de zonnepanelen? Absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Omvormer moet je wel vervangen als je nu met PV levering over de 25A piek gaat op die ene fase.
Dan zou een grotere dan 6 kW omvormer moeten hebben, en dan had het sowieso niet mogen worden aangelegd met de huidige constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Weet ik. Ik woon niet in een gemiddeld huis. ;) Er stond niet voor niets een smiley bij. ;) En de verzwaring is niet (alleen) vanwege de auto's. Zoals ik al schreef kom ik op max 48 op 2 van de 3 fases.
Kortom: het enige doel van je reactie was pochen over de zware aansluiting die jouw huis heeft. Weten we dat ook weer. Misschien kan je dat de volgende keer doen zonder de informatie die iemand (ik in dit geval) geeft te ontkrachten, zeker als dat ook nog eens kloppende informatie is, dat schept namelijk alleen maar verwarring zoals je merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
CyBeRSPiN schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

De hoogste piek die ik heb gezien is 5,1 kW. En volgens mij is de limiet op 3 fasen 3,6 kW als ik het goed heb gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Kortom: het enige doel van je reactie was pochen over de zware aansluiting die jouw huis heeft. Weten we dat ook weer. Misschien kan je dat de volgende keer doen zonder de informatie die iemand (ik in dit geval) geeft te ontkrachten, zeker als dat ook nog eens kloppende informatie is, dat schept namelijk alleen maar verwarring zoals je merkt.
Nee, je stelde veel te stellig dat niemand over meer dan 3x25 A gaat en dus loadbalancing altijd nodig is, Je informatie was dus onvolledig en derhalve niet kloppend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:34:

Ik ben het dan misschien niet altijd met @daemonix eens, maar in dit geval sowieso wel. ;)

Ik had dezelfde situatie (1-fase), maar je moet er tactisch mee omgaan. Niet eerst iemand inhuren om alles 3-fase te maken, maar gewoon de laadpaalinstallateur die aanpassingen te laten doen. Het enige wat er daarnaast nog bij komt kijken is een eenmalige kosten van de netbeheerder om je hoofdaansluiting van 1x35/40A naar 3x25A bijv. om te bouwen.

Wat ik kwijt was:
€ 325 voor Liander (netbeheerder) voor verzwaring 1x35A naar 3x25A.
€ 1650 voor laadpaal (Zappi V2 vaste kabel) incl. installatie en meterkastaanpassingen en integratie met PV systeem
€ 1975 totaal, waarvan de laadpaal met vaste kabel alleen al € 1050 kostte en ik ook niet de goedkoopste installateur heb gekozen. Ik had ook een offerte voor wat minder, maar deze partij stond beter aangeschreven en was ik al bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Ik ben het dan misschien niet altijd met @daemonix eens, maar in dit geval sowieso wel. ;)

Ik had dezelfde situatie (1-fase), maar je moet er tactisch mee omgaan. Niet eerst iemand inhuren om alles 3-fase te maken, maar gewoon de laadpaalinstallateur die aanpassingen te laten doen. Het enige wat er daarnaast nog bij komt kijken is een eenmalige kosten van de netbeheerder om je hoofdaansluiting van 1x35/40A naar 3x25A bijv. om te bouwen.

Wat ik kwijt was:
€ 325 voor Liander (netbeheerder) voor verzwaring 1x35A naar 3x25A.
€ 1650 voor laadpaal (Zappi V2 vaste kabel) incl. installatie en meterkastaanpassingen en integratie met PV systeem
€ 1975 totaal, waarvan de laadpaal met vaste kabel alleen al € 1050 kostte en ik ook niet de goedkoopste installateur heb gekozen. Ik had ook een offerte voor wat minder, maar deze partij stond beter aangeschreven en was ik al bekend mee.
Totaalplaatje hier dus 3200 dan met aanpassingen aan PV (omvormer, bekabeling). Dan is de lol van elektrisch rijden er snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Totaalplaatje hier dus 3200 dan met aanpassingen aan PV (omvormer, bekabeling). Dan is de lol van elektrisch rijden er snel af.
Je hebt nog steeds niet verteld waarom je PV en bekabeling moet aanpassen. Als je dat wel verteld kunnen we je beter adviseren, maar tot nu toe is het niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Je hebt nog steeds niet verteld waarom je PV en bekabeling moet aanpassen. Als je dat wel verteld kunnen we je beter adviseren, maar tot nu toe is het niet duidelijk.
De installateur van de zonnepanelen geeft aan dat er anders geen garantie gegeven wordt en bij brand ik niet verzekerd ben. 5000 W Solar Edge omvormer en 5,2 kW aan panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Nee, je stelde veel te stellig dat niemand over meer dan 3x25 A gaat en dus loadbalancing altijd nodig is, Je informatie was dus onvolledig en derhalve niet kloppend.
Net zo stellig als jij stelde dat load-balancing niet van toepassing is en de indruk wekte dat 3x50A gangbaar is? Daar heb je een punt.

Load-balancing is inderdaad niet per definitie het geval, maar kijkend naar een gemiddelde huisaansluiting dan is dat bij 1-fase 35 of 40A en zal een 1-fase auto die 7,4 kW kan laden wel met load-balancing te maken krijgen, niet dat dat erg is, maar zodra je ook maar 1 sterke stroomverbruiker aanzet zit je al aan de max i.c.m. laden of er overheen. 40A is namelijk 9,2 kW en met 7,2 kW laden betekent nog 2 kW over voor de rest van je huis. Een waterkoker, stofzuiger, wasmachine, oven, magnetron, warmtepomp, airco, noem het maar op zijn allemaal flinke verbruikers en dus loop je snel tegen load-balancing aan. Helemaal met 35A, dan zit je bij het minste of geringste al dat je lader wat moet terugschalen. Dat is niet erg, maar is wel iets zeer gebruikelijks in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Wow, dat is wel extreem inderdaad. Je kan eens bij EVservice kijken, die schijnt ook wel goed bekend te staan en daar een offerte opvragen.

Ook bij mij is er geïntegreerd met de PV (Enphase, micro-omvormers, 3-fase) door bekabeling aan te sluiten, extra CT-klemmen te plaatsen en uiteindelijk is mijn halve meterkast aangepast en is de bedrading ook flink onder handen genomen.

Het was bij mij een halve dag werk met 2 man, waarbij 1 de meterkast deed en de andere de laadpaal op de muur en het werk in de kruipruimte (boren, doortrekken van kabels) met ondersteuning van de ander af en toe. Zeg 8x €100 arbeid max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

Wow, dat is wel extreem inderdaad. Je kan eens bij EVservice kijken, die schijnt ook wel goed bekend te staan en daar een offerte opvragen.

Ook bij mij is er geïntegreerd met de PV (Enphase, micro-omvormers, 3-fase) door bekabeling aan te sluiten, extra CT-klemmen te plaatsen en uiteindelijk is mijn halve meterkast aangepast en is de bedrading ook flink onder handen genomen.

Het was bij mij een halve dag werk met 2 man, waarbij 1 de meterkast deed en de andere de laadpaal op de muur en het werk in de kruipruimte (boren, doortrekken van kabels) met ondersteuning van de ander af en toe. Zeg 8x €100 arbeid max.
Qua laadpaal installatie verwacht ik niet enorm veel werk, want ze kunnen hem aan de andere kant van de muur waar de meterkast zit ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Qua laadpaal installatie verwacht ik niet enorm veel werk, want ze kunnen hem aan de andere kant van de muur waar de meterkast zit ophangen.
Dat is gelijk met die van mij en zorgt er als het goed is voor dat je met de standaardkabels uit de voeten kan, scheelt ook weer kosten. De 5 meter CT-klemmen waren op ca. 50cm na genoeg werd mij verteld.

Zie ook het thuisladen topic met hoe mijn meterkast aangepast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Daar kun je aardig bezuinigen door het gat zelf te boren en de bekabeling vast te trekken. Je kunt ook zelf de paal ophangen en aansluiten, het is geen rocketscience (ik doe het ook niet zelf hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Zie dat de Megane in Duitsland ook crappy is qua pakketten:

In Frankrijk heb je 1 pakket waar driver assists en augmented vision in zitten, in Duitsland heb je 2 pakketten die elkaar deels overlappen.

Op de medium trim moet je in Duitsland een upgrade betalen voor het grotere scherm, privacy glass achter en ook de two tone lak is dan niet standaard.

Tevens net als in Frankrijk is de warmtepomp een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
wimpie schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Het is geen kwestie van begrijpen, het probleem is dat het zo goed als onmogelijk is om iemand met een zoekgebied van Octavia tot Taycan advies te geven. Geheel eens met @aschja dus. Make up your mind to some extent wat betreft budget, hier kun je eigenlijk niets mee. Ja voor meer geld heb je meer auto en idd, met dat geld kun je ook wat anders doen. Wat wil je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:44:

zijn ze serieus een optie aan het aanbieden met 1 fase laden en geen snelladen? renault, die de kracht van 22kw ac laden op de zoe's liet zien sinds 2013 wilt nu dit doen? :9~

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Coasterfreak schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:08:
[...]

zijn ze serieus een optie aan het aanbieden met 1 fase laden en geen snelladen? renault, die de kracht van 22kw ac laden op de zoe's liet zien sinds 2013 wilt nu dit doen? :9~
Duitsland is het nog mooier...

Eerste optie enkel 7 kW / -
Tweede optie enkel 22 kW / -
Derde optie 7 kW / 130 kW
Vierde optie 22 kW / 130 kW

Dus voor iets dat je als standaard zou verwachten (optie 3 of eigenlijk zelfs 4) mag je waarschijnlijk flink bloeden. De Mégane kan zo ook weer van het lijstje.

Ben bang dat het elektrisch rijden na een opmars nu weer de andere kant op gaat. Het wordt alleen maar duurder zo met dit soort grapjes.
Der E-TECH EV40 130hp standard charge ist mit dem Mode-3-Kabel (im Lieferumfang enthalten) mit privaten oder öffentlichen Ladestationen kompatibel. Die maximale Stromversorgung von 7 kW in Wechselstrom (AC) ermöglicht es Ihnen, in 1 Stunde bis zu 50 km Reichweite wiederherzustellen oder in etwa 7 Stunden vollständig aufzuladen.

Der E-TECH EV40 130hp boost charge verkürzt die Ladezeit erheblich: Die maximale Stromversorgung erreicht 22kW, die immer noch mit dem Mode-3-Kabel (im Lieferumfang enthalten) verbunden ist. Auf diese Weise können Sie in 1 Stunde bis zu 150 km Reichweite oder eine vollständige Ladung in 2-3 Stunden wiederherstellen.

Der E-TECH EV60 220hp super charge zeichnet sich durch seine Kompatibilität mit Schnellladesystemen auf bspw. der Autobahn aus. Das Ladenetzteil mit 130kW Gleichstrom (DC) ermöglicht es Ihnen, in 30 Minuten bis zu 300 km zurückzulegen. Das 7-kW-Netzteil ist nach wie vor für das Aufladen zu Hause bestimmt: Wiederherstellen von bis zu 50 km Reichweite in 1 Stunde oder vollständige Aufladung in etwa 10 Stunden.

Der E-TECH EV60 220hp optimum charge ist das Beste aus zwei Welten: 130 kW (DC) Netzteil für die Kompatibilität mit Schnellladesystemen und bis zu 22 kW (AC) für geeignete private und öffentliche Ladepunkte. Stellen Sie in 30 Minuten bis zu 300 km Reichweite und an den anderen Ladepunkten bis zu 150 km wieder her.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 14-10-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:14:
[...]

Duitsland is het nog mooier...

Eerste optie enkel 7 kW / -
Tweede optie enkel 22 kW / -
Derde optie 7 kW / 130 kW
Vierde optie 22 kW / 130 kW

Dus voor iets dat je als standaard zou verwachten (optie 3 of eigenlijk zelfs 4) mag je waarschijnlijk flink bloeden. De Mégane kan zo ook weer van het lijstje.

Ben bang dat het elektrisch rijden na een opmars nu weer de andere kant op gaat. Het wordt alleen maar duurder zo met dit soort grapjes.

[...]
maak je niet al te druk. bij renault handelaren worden alle opties bijna altijd standaard aangevinkt voor hun jahreswagen en kun je nadat de auto 1 jaar oud is het ophalen met 50% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Coasterfreak schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:32:
[...]

maak je niet al te druk. bij renault handelaren worden alle opties bijna altijd standaard aangevinkt voor hun jahreswagen en kun je nadat de auto 1 jaar oud is het ophalen met 50% korting.
Ware het niet dat ik volgend jaar een auto nodig heb. Dus dan liefst meteen een voor de komende 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
tenminste is het niet het jaar 2015 waar je een handjevol keuzes had :+

megane valt af, prima, 10 andere keuzes staan er voor je klaar die ongeveer hetzelfde kunnen aanbieden met een andere badge op de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Interessante video over werkelijk verbruik en afwijking tov wat de auto aangeeft.

Coasterfreak schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:47:
tenminste is het niet het jaar 2015 waar je een handjevol keuzes had :+

megane valt af, prima, 10 andere keuzes staan er voor je klaar die ongeveer hetzelfde kunnen aanbieden met een andere badge op de auto
Not really. Id.3, e-Niro, Kona zijn ook afgeschreven ;) verder zijn er niet echt veel die vergelijkbaar zijn. Peugeot Opel Citroen komen niet in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:07:
Not really. Id.3, e-Niro, Kona zijn ook afgeschreven ;) verder zijn er niet echt veel die vergelijkbaar zijn. Peugeot Opel Citroen komen niet in de buurt.
Even puur uit interesse: wat zijn in een notendop de redenen dat al die auto's afvallen? De Stellantis drieling kan ik me voorstellen, dat zijn compliance cars en vrij belabberde EV's vandaag de dag. Maar de ID.3, Niro en Kona zijn echte toppers, vandaar dat ik benieuwd ben. :)

En de Zoe ZE50 bijvoorbeeld? Officieel zit die in het B-segment, maar dat zit mijn Kia Soul officieel ook en de e-Niro in het C-segment, terwijl ze op details na even groot zijn. De Zoe is een tikkeltje kleiner dan de Kia's, Hyundai en ID.3, maar het is zeker geen Peugeot e-208/Opel Corsa-e. Het meeste merk je het bij de Zoe op de achterbank, de kofferbak is maar iets kleiner dan de ID.3/Kia/Hyundai modellen.

Andere suggestie: MG ZS EV, evt. de nieuw aangekondigde facelift + accu upgrade? 50 en 70 kWh opties. Volgens mij november bestelbaar en eind dit jaar of begin volgend jaar leverbaar zoiets.

Of een eenvoudigere Skoda Enyaq? Met opties loopt die erg hard in de papieren, maar als je je kan beperken tot warmtepomp+2/3 opties dan kan je binnen subsidiebudget blijven, voor de 60 kWh versie dan wel.

Als laatste een echte outsider, al verwacht een directe nee gezien waar je tot nu toe nee tegen hebt gezegd: de Aiways U5. Biedt veel, maar heeft ook flinke nadelen, goed onderzoek, proefrit en gewoon weten wat je evt. koopt zijn hierbij nog belangrijker, maar is wel een lel van een auto voor 40 of 44k (Standaard of Premium).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Coasterfreak schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:08:
[...]

Zelfde reden als dat Kia en Hyundai de EV6/Ioniq 5 aanbieden met 58 kWh basisuitvoering zonder warmtepomp en zonder verdere opties aan te kunnen vinken (en je dus gelijk naar de 72 kWh en rijker uitgeruste versie moet gaan voor 5k meer ong.): de "vanafprijs". Bijna iedereen doet dit op een bepaalde manier.

Skoda Enyaq 60 iV: is in de basis erg kaal
VW ID.3 Pure: wil je écht niet hebben, 45 kWh en niet veel opties, voor €2500 meer heb je 58 kWh en meer opties (Pro)
Renault Zoe ZE50 Life: heeft niet eens een infotainment scherm
etc

Ik snap niet dat je klaagt over zaken die gewoon te verkrijgen zijn. Je moet alleen de juiste uitvoering kiezen. En zo werkt het in autoland altijd al, zelfs in het ICE tijdperk: vaak heb je 3 of 4 uitvoeringen en is de 2e/3e de populairste omdat die de meest populaire opties bevat, maar niet gelijk de hoofdprijs betaald hoeft te worden. Goed genoeg wordt dat ook wel genoemd. 75% van de kopers/leasers kiest zo'n uitvoering lees je vaak. Kia heeft ook al aangegeven te verwachten dat zo'n soort percentage de Plus uitvoering gaat nemen. Waarom zou je dan nog effort steken in het basismodel? Die is er voor mensen die dat écht per se willen, maar zoals je zelf ook al kenbaar maakt: vrijwel niemand wil dat, maar staat wel leuk in de reclames en prijslijsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:12:
[...]

Even puur uit interesse: wat zijn in een notendop de redenen dat al die auto's afvallen? De Stellantis drieling kan ik me voorstellen, dat zijn compliance cars en vrij belabberde EV's vandaag de dag. Maar de ID.3, Niro en Kona zijn echte toppers, vandaar dat ik benieuwd ben. :)

En de Zoe ZE50 bijvoorbeeld? Officieel zit die in het B-segment, maar dat zit mijn Kia Soul officieel ook en de e-Niro in het C-segment, terwijl ze op details na even groot zijn. De Zoe is een tikkeltje kleiner dan de Kia's, Hyundai en ID.3, maar het is zeker geen Peugeot e-208/Opel Corsa-e. Het meeste merk je het bij de Zoe op de achterbank, de kofferbak is maar iets kleiner dan de ID.3/Kia/Hyundai modellen.

Andere suggestie: MG ZS EV, evt. de nieuw aangekondigde facelift + accu upgrade? 50 en 70 kWh opties. Volgens mij november bestelbaar en eind dit jaar of begin volgend jaar leverbaar zoiets.

Of een eenvoudigere Skoda Enyaq? Met opties loopt die erg hard in de papieren, maar als je je kan beperken tot warmtepomp+2/3 opties dan kan je binnen subsidiebudget blijven, voor de 60 kWh versie dan wel.

Als laatste een echte outsider, al verwacht een directe nee gezien waar je tot nu toe nee tegen hebt gezegd: de Aiways U5. Biedt veel, maar heeft ook flinke nadelen, goed onderzoek, proefrit en gewoon weten wat je evt. koopt zijn hierbij nog belangrijker, maar is wel een lel van een auto voor 40 of 44k (Standaard of Premium).
MG, en zeker Aiways, zou ik niet aandurven toch een beetje het China gevoel wat daarbij overheerst. De vraag is hoe die zich op termijn houden qua accu en techniek.

ID.3: software en goedkoop interieur vooral wat me afschrikt.

Kona: en beetje de Fiat Multipla van deze tijd (mijn mening), praktisch maar oh zo lelijk. Weet niet of de facelift nu beter of erger is geworden eigenlijk.

E-Niro, vooral het uiterlijk en het feit dat het in alles aanvoelt als een oude auto. Het design, chromen deurgrepen, de interface, de zitpositie. Ook praktisch en voor het geld weer een topper maar ik voel me meteen 60+ als ik erin rij.

Enyaq is zelfs zonder opties te duur in lease. En kopen zou ik die niet doen, waarom kan ik niet verklaren maar heb ik geen klik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
MooDyBLueS schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:12:
[...]

Complaince car huh? Wel een verrekte goeie dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNsxrSsuQuWsTI-tIIA7WF2mSuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feJPRRfTj9u9IKwo7ZHZcwvj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:44:
[...]

Complaince car huh? Wel een verrekte goeie dan.

[Afbeelding]
Ik wil net zeggen. De Mercedes B nog wat was een compliance car, de EQ serie dan weer niet. De Stellantis drieling komen dan weliswaar op een gedeeld platform voor EV, stekkeren en ICE maar zijn zo slecht nog niet qua prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Joosie200 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Ik wil net zeggen. De Mercedes B nog wat was een compliance car, de EQ serie dan weer niet. De Stellantis drieling komen dan weliswaar op een gedeeld platform voor EV, stekkeren en ICE maar zijn zo slecht nog niet qua prestaties.
De E-niro is trouwens ook gewoon een compliance car, maar daar hoor je ook niemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:27:
[...]

De E-niro is trouwens ook gewoon een compliance car, maar daar hoor je ook niemand over.
Omdat die gewoon erg goed is. :) En een prima bereik heeft, wat bij andere compliance cars nog wel eens een probleem wil zijn.

Hyundai/Kona zitten wat verder in de ontwikkelcyclus van EV's (minstens 1 generatie) dan de traditionele autobouwers.

Edit: Ook de e-C4 lijdt onder de kwaal van gebrek aan range, net als de Peugeot's. Buurman is niet blij met gebrek aan range van bijvoorbeeld e 2008.

De Kia/Hyundai e-Niro/Kona komen minstens 2x zo ver, en hebben voor mij genoeg range om gewoon heen en weer naar werk te rijden. Dat gaat met die e-C4 niet lukken.

[ Voor 25% gewijzigd door daemonix op 15-10-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
daemonix schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:35:
[...]

Omdat die gewoon erg goed is. :) En een prima bereik heeft, wat bij andere compliance cars nog wel eens een probleem wil zijn.

Hyundai/Kona zitten wat verder in de ontwikkelcyclus van EV's (minstens 1 generatie) dan de traditionele autobouwers.

Edit: Ook de e-C4 lijdt onder de kwaal van gebrek aan range, net als de Peugeot's. Buurman is niet blij met gebrek aan range van bijvoorbeeld e 2008.

De Kia/Hyundai e-Niro/Kona komen minstens 2x zo ver, en hebben voor mij genoeg range om gewoon heen en weer naar werk te rijden. Dat gaat met die e-C4 niet lukken.
Wel appels met peren vergelijken he. De E-c4 is 50kWh en de E-Niro/Kona 64kWh. Anders was hun range hetzelfde geweest. Wij hebben de E-C4 besteld vanwege het prijsverschil en ik rij zelf maar 40km per dag aan woon-werk verkeer. Dus die 50kWh is prima voor mij. En zoals eerder aangegeven.

Daarnaast is de E-C4 de beste van de Stellantis groep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cyjz_7yezh2foK6ZF_Q0qNSyuoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z6aKCqH4opibAqSaByHHKZtE.png?f=fotoalbum_large

En dan hier in het lijst over een rit van 1000km. Wat hem net zo efficient maakt als een Kona.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4sfUr2NcfUsj3lXpyS9gRuLX78=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kJ0a1wzcud7xANDb51zPwuRj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
denk dat de e208 in dat lijstje de laatste update van de getestte ec4 niet heeft. draait allemaal om laadsnelheid natuurlijk maar de psa drieling zijn gewoon heel degelijke autotjes, verre van compliance.

in feite is dan elke ev dat nu verkocht wordt een compliance auto omdat EU uitstootnormen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Wel appels met peren vergelijken he. De E-c4 is 50kWh en de E-Niro/Kona 64kWh. Anders was hun range hetzelfde geweest. Wij hebben de E-C4 besteld vanwege het prijsverschil en ik rij zelf maar 40km per dag aan woon-werk verkeer. Dus die 50kWh is prima voor mij. En zoals eerder aangegeven.

Daarnaast is de E-C4 de beste van de Stellantis groep:
[Afbeelding]

En dan hier in het lijst over een rit van 1000km. Wat hem net zo efficient maakt als een Kona.

[Afbeelding]
Ik heb toch echt heel andere verbruikscijfers met mijn Kona bij 100 km/h, zelfs bij 130 km/h haal ik dat verbruik niet. Bovendien is 90 km/h in Nederland niet maatgevend.

Het grote probleem met de staatjes van Bjorn is dat de cijfers bij compleet andere weersomstandigheden gerealiseerd zijn, staar je niet blind op die cijfers. ev-database geeft een heel wat reëler beeld, en daar is duidelijk dat de 50 kWh accu minder dan de helft van het bereik van een 64 kWh accu geeft. De 64 kWh accu is maar 1,28x groter, niet 2x zo groot.

Als jij voldoende hebt aan het bereik, prima en goede keuze voor jou, begrijp me niet verkeerd. Maar hij komt echt niet in de buurt van de Kona/e-Niro. Daar heeft Stelantis nog een reuzenstap te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
e-C4 bij 19°C en de Kona bij 5,5°C. Met de verwarming op 20/21 scheelt dat flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Het is toch mooi dat er steeds meer EV alternatieven komen? Wat mij betreft niet nodig om elkaars keuzes af te vallen. Ik heb voor een e-Niro gekozen, ziet er inderdaad niet uit als een sportieve auto maar ik reed een Prius dus wat anderen ervan denken boeit me sowieso niet :P

Overburen hebben sinds kort een nieuwe 2008 (ICE, dat wel) maar dat is ook een supermooie auto, en qua range meer dan prime voor ik schat 80% van alle Nederlanders om naar hun werk te gaan d:)b

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
@aschja @daemonix En de 50kWh van Stellantis is bruto capaciteit (netto iets van 44,5) en de 64kWh van de Kia/Hyundai is netto.
Overigens kan je met beide prima uit de voeten (ik kom overal prima met mn 28kWh Ioniq).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

XanderDrake

Build the future!

Heeft een van jullie wel eens nagedacht over een Carver?

Ik vind hem geweldig. Nederlands product!! Als ik een usecase had voor dit ding ging ik hem direct bestellen. Heb ik niet (ik moet te ver reizen óf juist te kort), helaas :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Arfman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:10:
Het is toch mooi dat er steeds meer EV alternatieven komen? Wat mij betreft niet nodig om elkaars keuzes af te vallen. Ik heb voor een e-Niro gekozen, ziet er inderdaad niet uit als een sportieve auto maar ik reed een Prius dus wat anderen ervan denken boeit me sowieso niet :P
Ik vind het prachtig! Zolang ik maar niet in de rij hoeft te staan bij de snellader :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

XanderDrake schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:46:
Heeft een van jullie wel eens nagedacht over een Carver?

[YouTube: The future of city transport? A LEANING 3-wheeled microcar | Carver EV first drive]

Ik vind hem geweldig. Nederlands product!! Als ik een usecase had voor dit ding ging ik hem direct bestellen. Heb ik niet (ik moet te ver reizen óf juist te kort), helaas :)
Je comment leest een beetje als een gesponsorde post, maar: yep, erin gereden, rijdt prima, maar het is zoals je zegt een product dat tussen twee niches valt. We hebben in Nederland een geweldige fietsinfrastructuur waardoor je met een (elektrische/s-pedelec) fiets zon beetje elk soort ritje van 0-10km wel kunt afdekken. De auto is er dan voor de overdekte ritten, vervoer van dingen die niet op de fiets kunnen (in ons geval: kleine baby's, zwaar spul, mijzelf als ik lui ben) en voor de echt lange ritten. De carver is niet echt iets dat in zo'n gebruikspatroon past, en ook niet iets dat voordelen biedt over de auto of fiets voor alles waarvoor ik vervoer nodig heb. Het zal een 'derde modus' worden, en dus iets wat 99% van de tijd stilstaat (en dus stiekem nog milieubelastender is dan een auto).

En er zijn al established concurrenten - van geëlektrificeerde velomobielen (zelfde rijervaring, maar dan veel makkelijker op te slaan en met je eigen handen te verplaatsen) tot de Canta en Biro.

Ik denk dat ik misschien over 10-20 jaar eens een Carver tweedehands koop in matige staat, net als dat ik door de jaren heen zon beetje alle soorten ligfiets wel eens heb bezeten en gemodificeerd.

Gemaakt in Nederland is niet zozeer iets dat ik als voordeel zou bestempelen in de automotive wereld, Nederland is tegelijk heel competitief, heel klein en heeft vrij slechte fabricage-infrastructuur. Dit heeft in de wereld van alternatief vervoer tot hoopjes variatie op hetzelfde thema geleid. Ik bezit bijvoorbeeld een Alleweder, de '365-dagenfiets' die rond mijn geboortedag voor het eerst op de markt is gekomen en de toekomst van het vervoer zou worden. We zijn bijna 35 jaar verder en... nouja, er rijden nog steeds genoeg Alleweders rond, maar ieder jaar minder. Ondanks grote plannen om productie op te schalen en beter produceerbare versies te maken, is de prijs ook nooit competitief geworden en is het concept nooit ver buiten Nederland gekomen. En hetzelfde verhaal met Lightyear, die in de automotive wereld iets anders probeert te doen en met heel veel moeite net een krap budget bij elkaar heeft geschraapt om een paar auto's te kunnen maken, maar dan ook nèt.

Begrijp me niet verkeerd, het is goed en leuk om échte keuze te hebben en te kunnen kiezen uit alles van een éénwieler van 1,5kg tot een kalverstraat-tractor van 4 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

XanderDrake

Build the future!

mux schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:00:
Je comment leest een beetje als een gesponsorde post, maar: yep, erin gereden, rijdt prima, maar het is zoals je zegt een product dat tussen twee niches valt. We hebben in Nederland een geweldige fietsinfrastructuur waardoor je met een (elektrische/s-pedelec) fiets zon beetje elk soort ritje van 0-10km wel kunt afdekken. De auto is er dan voor de overdekte ritten, vervoer van dingen die niet op de fiets kunnen (in ons geval: kleine baby's, zwaar spul, mijzelf als ik lui ben) en voor de echt lange ritten. De carver is niet echt iets dat in zo'n gebruikspatroon past, en ook niet iets dat voordelen biedt over de auto of fiets voor alles waarvoor ik vervoer nodig heb. Het zal een 'derde modus' worden, en dus iets wat 99% van de tijd stilstaat (en dus stiekem nog milieubelastender is dan een auto).

En er zijn al established concurrenten - van geëlektrificeerde velomobielen (zelfde rijervaring, maar dan veel makkelijker op te slaan en met je eigen handen te verplaatsen) tot de Canta en Biro.

[...]

Begrijp me niet verkeerd, het is goed en leuk om échte keuze te hebben en te kunnen kiezen uit alles van een éénwieler van 1,5kg tot een kalverstraat-tractor van 4 ton.
Ik zou de Carver eigenlijk positioneren als een voertuig om naar werk te rijden, met afstanden van ~20-30km enkel. Dat is niet mijn huidige usecase, dus daarom niet. Maar anders wel!
Ik heb zelf jaren elektrisch gefietst naar werk voor een afstand van 24km enkel. Dat is zeker niet voor iedereen weg gelegd, en ik zou het nu ook niet meer doen. Nu zou ik dit ding daarvoor kopen: zeer lage kosten (behalve de aanschaf...), gewoon overdekt en verwarmd (wat een Twizzy niet kan), en even snel als een auto voor woon-werk als je door de stad moet.
En super leuk om in te rijden, als je de reacties hoort, dat telt ook :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja. Geinig. Vraag me af of we ze zoveel gaan zien. Zou ik zelf eerder een paar k bijleggen en een Dacia Spring kopen. Toch veel meer waar voor je geld imho. Kun je ook nog een keer de ring op.

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 15-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
BarryH schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:56:
@aschja @daemonix En de 50kWh van Stellantis is bruto capaciteit (netto iets van 44,5) en de 64kWh van de Kia/Hyundai is netto.
Overigens kan je met beide prima uit de voeten (ik kom overal prima met mn 28kWh Ioniq).
Wordt even getriggerd door je opmerking. Giga verschil bruto/netto.
zou handig zijn om inzichtelijk te maken vior onze mede Tweakers ,(tabel oid). Wat is stellantis, trouwens 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
@Kaaschef Staat bij ev-database al goed vastgelegd. Die tonen netto capaciteit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik zag in een ander topic deze link voorbij komen met aankomende EV's... Daar stond de Mégane in voor 46k in de 60 kWh uitvoering. Dat zou toch wel een flinke domper zijn als dat de basisprijs is voor de long range (nou ja long is een relatief begrip hier) versie.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 15-10-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phusebox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:22:
Ik zag in een ander topic deze link voorbij komen met aankomende EV's... Daar stond de Mégane in voor 46k in de 60 kWh uitvoering. Dat zou toch wel een flinke domper zijn als dat de basisprijs is voor de long range (nou ja long is een relatief begrip hier) versie.
Vraag me af of dat de basisprijs is? Staat ook 220PK bij. Kan me voorstellen dat dit een upgrade is. Maar goed, afwachten. Renault zal ook wel op de hoogte van de subsidie zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Inspired schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:07:
[...]

Vraag me af of dat de basisprijs is? Staat ook 220PK bij. Kan me voorstellen dat dit een upgrade is. Maar goed, afwachten. Renault zal ook wel op de hoogte van de subsidie zijn.
De 60 kWh accu is altijd gekoppeld met de 220 pk motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Net de optie gemist om een stukje elektrische auto historie te kopen, een Henney Kilowatt uit 1960. Was een restauratie ding, maar had blijkbaar minder dan een dag om te beslissen. Was een leuk projectje geweest.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Inspired schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:59:
e-C4 bij 19°C en de Kona bij 5,5°C. Met de verwarming op 20/21 scheelt dat flink.
Echt waar? Jemig, wat een enorm verschil. Over appels en peren gesproken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 10:56
@wimpie Ik zou toch zeker ook even naar de Seat Born gaan kijken, dat is eigenlijk de auto die de ID.3 had moeten zijn. Zeker in de launch editions een goede prijs: grote accu, krachtige motor en een rijke uitrusting.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Echt waar? Jemig, wat een enorm verschil. Over appels en peren gesproken...
Ja, dat is het verraderlijke aan de 'tests' van Bjorn. De resultaten zijn over het algemeen totaal niet vergelijkbaar omdat de omstandigheden zo ontzettend verschillend kunnen zijn. Zo wordt het niet gebracht helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

Ja, dat is het verraderlijke aan de 'tests' van Bjorn. De resultaten zijn over het algemeen totaal niet vergelijkbaar omdat de omstandigheden zo ontzettend verschillend kunnen zijn. Zo wordt het niet gebracht helaas.
Hij heeft gewoon range tests onder verschillende omstandigheden hoor. Bij de 1000 km test wordt geprobeerd dat onder gunstige omstandigheden te doen (dat zegt hij ook, maar als het moet wordt het ook inde winter of bij regen gedaan), maar voor de Kona 64 kWh staan er netjes 4 range testen: zomer/winter en 90/120 km/h. Van 250 tot 510 km range.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:50:
[...]

Hij heeft gewoon range tests onder verschillende omstandigheden hoor. Bij de 1000 km test wordt geprobeerd dat onder gunstige omstandigheden te doen (dat zegt hij ook, maar als het moet wordt het ook inde winter of bij regen gedaan), maar voor de Kona 64 kWh staan er netjes 4 range testen: zomer/winter en 90/120 km/h. Van 250 tot 510 km range.
Je zag hierboven het voorbeeld dat er verkeerd wordt geïnterpreteerd toch?

Daarnaast is het onduidelijk wat bijvoorbeeld de wind op het moment van testen doet, die heeft best invloed tenslotte. Ook weten we niet of de rijstijl exact hetzelfde is. 90 km/h is niet maatgevend, wel voor Noorwegen.

Er wordt te veel belang aan die testen gehecht. Ik vind ev-database stukken betrouwbaarder met de voorspellingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:47
Zijn we terug in de tijd gegaan? Ik zie een herhaling van het Private Lease topic van een paar jaar geleden :/

- @Phusebox op zoek naar een nieuwe auto
- Hoop posts met alle auto's die afgeschoten worden
- Adviezen van Tweakers niet aannemen
- Uiteindelijk niet tevreden zijn met de auto & klaagposts in het BMW topic.

:+
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:54:
[...]

De hoogste piek die ik heb gezien is 5,1 kW. En volgens mij is de limiet op 3 fasen 3,6 kW als ik het goed heb gelezen?
Denk je dat ze 3 nieuwe fasen naar je huis trekken? Je krijgt 3x een 25A hoofdzekering. De fase die je nu gebruikt wordt 1 van de drie en die gebruik je nu ook al veilig. Met die piek ga je nog niet eens in de buurt komen van het afslaan. Daarbij is de piek kortstondig en dus geen enkel probleem. Andersom zal je het ook vast wel eens hebben dat je over je hoofdzekering gaat als plots de inductieplaat, droger en wasmachine tegelijk aangaan.

Je kan prima je 1 fase omvormer op 1 fase houden. Er is geen reden om die te vervangen. Volgens Netbeheer Nederland:
Vanaf 6 kWp dient men rekening te houden met het feit dat de AC-stroom bij een 1-fase-omvormer groter is dan 25 A. Als de woning beschikt over een 3 x 25 A aansluiting, wordt één van de fasen mogelijk overbelast. Hier dient dan gekozen te worden voor een 3-fase-omvormer. Woningen met een 1 x 35 A of 1 x 40 A aansluiting kunnen uiteraard alleen een 1-fase-omvormer gebruiken. Om een 3- fase-omvormer te gebruiken zou de aansluiting verzwaard moeten worden naar 3 fasen.
Je hebt gewoon een installateur die een nieuwe opdracht ziet. Vergeet niet dat hij gewoon een zelfstandige is die zijn boterham moet verdienen...

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ophidian schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:26:
Zijn we terug in de tijd gegaan? Ik zie een herhaling van het Private Lease topic van een paar jaar geleden :/

- @Phusebox op zoek naar een nieuwe auto
- Hoop posts met alle auto's die afgeschoten worden
- Adviezen van Tweakers niet aannemen
- Uiteindelijk niet tevreden zijn met de auto & klaagposts in het BMW topic.

:+

[...]

Denk je dat ze 3 nieuwe fasen naar je huis trekken? Je krijgt 3x een 25A hoofdzekering. De fase die je nu gebruikt wordt 1 van de drie en die gebruik je nu ook al veilig. Met die piek ga je nog niet eens in de buurt komen van het afslaan. Daarbij is de piek kortstondig en dus geen enkel probleem. Andersom zal je het ook vast wel eens hebben dat je over je hoofdzekering gaat als plots de inductieplaat, droger en wasmachine tegelijk aangaan.

Je kan prima je 1 fase omvormer op 1 fase houden. Er is geen reden om die te vervangen. Volgens Netbeheer Nederland:

[...]

Je hebt gewoon een installateur die een nieuwe opdracht ziet. Vergeet niet dat hij gewoon een zelfstandige is die zijn boterham moet verdienen...
Hela hola, ik heb nooit gezegd dat ik adviezen niet aanneem. Alle adviezen neem ik mee in mijn beslisisng. En ja keuzes maken kun je alleen door opties af te schieten zodat er maar 1 over blijft.

Uiteindelijk was ik wel tevreden over de BMW, buiten 1 rammel die ze er na 3,5 jaar nog niet uit hebben gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

Je zag hierboven het voorbeeld dat er verkeerd wordt geïnterpreteerd toch?

Daarnaast is het onduidelijk wat bijvoorbeeld de wind op het moment van testen doet, die heeft best invloed tenslotte. Ook weten we niet of de rijstijl exact hetzelfde is. 90 km/h is niet maatgevend, wel voor Noorwegen.

Er wordt te veel belang aan die testen gehecht. Ik vind ev-database stukken betrouwbaarder met de voorspellingen.
Als je de lange video’s van de 1000km challenge van de betreffende wagen gaat bekijken krijg je anders een prima beeld van het rijgedrag, snelheid en invloeden van het weer die iedereen wel kan vertalen naar Nederlands weer. Neemt niet weg dat ev-database ook een bron is die je bekeken moet hebben wat mij betreft alvorens je tot aanschaf overgaat.
De tests van Bjørn zijn prima en alle disclaimers zet hij er gewoon achter. (Zoals dus gemiddelde temp en weers omstandigheden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik denk dat de voornaamste kritiek dezelfde is als over alle videocontent: je moet alles kijken om een goed beeld te krijgen, en als je alleen naar de gepubliceerde spreadsheets kijkt, mis je een hoop.

En net als mijn filmpjes zijn die van Bjorn aardig lang en.... smaakgevoelig, dus lang niet iedereen gaat zin hebben om daarnaar te kijken. Je wil als consument eigenlijk een betrouwbare bron van goed vergelijkbare informatie over veel auto's tegelijk, en dat zijn de google docs van Bjorn's testen niet.
Pagina: 1 ... 221 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic