Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jawealm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05-2023
RichieB schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:44:
GM en de EV1 komen uitgebreid aan bod in Who killed the electric car? YouTube: Who Killed The Electric Car? (Documentary) (Part 1 of 8)

De documentaire uit 2006 en de opvolger Revenge of the Electric Car (2011) plaatsen de BEV perspectief en geven aan waarom het zo belangrijk is dat Tesla geheel onafhankelijk van Big Oil de EV op de kaart heeft gezet. Anders was de doorbraak vast en zeker opnieuw tegengehouden.
Hier een link om de documentaire over de opkomst en ondergang van de GM EV1 in zijn geheel te bekijken: https://watchdocumentaries.com/who-killed-the-electric-car/

Wat mij betreft een must om te bekijken voor iedereen die EV een warm hart toedraagt. De keuzes die GM en de gehele auto-industrie toen hebben gemaakt rechtvaardigen ook dat ze heden ten dage moeten knokken om te overleven. Perfecte EV's werden toen bij honderden door de shredder gehaald omdat de auto-industrie van de jaren 90/00 deze auto's kennelijk als een bedreiging zag voor het verdienmodel dat ze kenden en in stand wilden houden.

Ik ga ervan uit dat ze daar met terugwerkende kracht heel veel spijt van hebben. Deze documentaire brengt het gebrek aan visionair vermogen op een meer dan voortreffelijke wijze in beeld. Ik heb er veel van geleerd en ik verwacht dat dat voor iedereen geldt die de moeite neemt om deze documentaire te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05-2023
Op 15 maart 2005 werden mensen die probeerden te voorkomen dat GM 78 perfecte EV1's zou gaan vernietigen gearresteerd; zie bij 1:18:00
Terwijl ze bereid waren deze 78 EV1's voor een marktconforme prijs van GM over te nemen; zie bij 0:43:00

[ Voor 91% gewijzigd door jawealm op 19-10-2021 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
jawealm schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Hier een link om de documentaire over de opkomst en ondergang van de GM EV1 in zijn geheel te bekijken: https://watchdocumentaries.com/who-killed-the-electric-car/

Wat mij betreft een must om te bekijken voor iedereen die EV een warm hart toedraagt. De keuzes die GM en de gehele auto-industrie toen hebben gemaakt rechtvaardigen ook dat ze heden ten dage moeten knokken om te overleven. Perfecte EV's werden toen bij honderden door de shredder gehaald omdat de auto-industrie van de jaren 90/00 deze auto's kennelijk als een bedreiging zag voor het verdienmodel dat ze kenden en in stand wilden houden.

Ik ga ervan uit dat ze daar met terugwerkende kracht heel veel spijt van hebben. Deze documentaire brengt het gebrek aan visionair vermogen op een meer dan voortreffelijke wijze in beeld. Ik heb er veel van geleerd en ik verwacht dat dat voor iedereen geldt die de moeite neemt om deze documentaire te bekijken.
Wat een film. Krijg er de rillingen van...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
jawealm schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:19:
Op 15 maart 2005 werden mensen die probeerden te voorkomen dat GM 78 perfecte EV1's zou gaan vernietigen gearresteerd; zie bij 1:18:00
Terwijl ze bereid waren deze 78 EV1's voor een marktconforme prijs van GM over te nemen; zie bij 0:43:00
Op 1:22 ongeveer "they want us to live like Europeans" (kleine auto's, geen koelkast temperatuur in huis als het buiten 40 graden is) :F

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ja wat dat betreft is de buyback van de Chevy Bolt met accu probleem door GM wel weer historisch verantwoord. Maar dat hele buyback principe is ook een Amerikaans iets.

Ik heb de hele docu niet gekeken maar ik geloof dat vergelijkbare zaken speelde bij de Toyota RAV4 EV, voornamelijk geleased, nauwlijks te kopen, en ook weer terug in genomen. Eigenlijk doet VW hetzelfde met die diesel hybride "ligfiets".
In die jaren 90 was er ook een Ford Ranger pickup trouwens. Weinig succesvol maar daar speelden dat soort dingen niet.

In dat opzicht, was de 1960 Henney Kilowatt die ik noemde ook gewoon een commerciële flop. Maar werd ook niet tegen gewerkt geloof ik. Kwam ook niet van een grote autofabrikant.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik zie dat iedereen hier nog leeft >:) jullie zullen me wel gemist hebben.... De Tesla is al een tijdje weg en de Ioniq van m'n werknemert is al bijna 5 jaar oud en moet terug naar de leasemaatschappij. Ik heb nu een elektrische bus gekocht... zitten nog veel belastingvoordelen op dat het gunstiger is dan een Zoe of Corsa-e. En een bus is altijd handig :P Zijn er nog andere mensen met een Vivaro-e (e-expert, e-jumpy, pro ace e)? Of mag dat niet hier omdat het geen auto is? :F

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:34
YoshiBignose schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:30:
Ik heb nu een elektrische bus gekocht... zitten nog veel belastingvoordelen op dat het gunstiger is dan een Zoe of Corsa-e. En een bus is altijd handig :P Zijn er nog andere mensen met een Vivaro-e (e-expert, e-jumpy, pro ace e)? Of mag dat niet hier omdat het geen auto is? :F
Hmm, zijn die er ook met een 2de zitrij, dan zou het helemaal interessant zijn ivm opgroeiende kids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
Card Nox schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

Hmm, zijn die er ook met een 2de zitrij, dan zou het helemaal interessant zijn ivm opgroeiende kids.
Ja je hebt ze ook met dubbele cabine. Voor zover ik begrijp heb je dan ook gewoon nog recht op 28% KIA, 36% MIA en de 10% SEBA. Zo lang ze maar aan de eisen van een grijs kenteken voldoen. Uiteraard moet je wel ondernemer zijn :P

Ik betaalde 42k incl. btw voor de bus. 7k btw krijg je natuurlijk terug, daarnaast zo'n 11k minder inkomstenbelasting in aanschafjaar door KIA en MIA en 3.5k netto terug van de SEBA. Daarnaast 12% bijtelling, geen MRB en rijden op stroom. Maar klusjesmannen houden niet van elektrisch rijden, doen ze liever op de kermis. Alhoewel range natuurlijk wel een probleempje is, zeker volgeladen of met aanhangers. En de 75 kWh variant is zo weer 8k duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:17
YoshiBignose schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:30:
Ik zie dat iedereen hier nog leeft >:) jullie zullen me wel gemist hebben.... De Tesla is al een tijdje weg en de Ioniq van m'n werknemert is al bijna 5 jaar oud en moet terug naar de leasemaatschappij. Ik heb nu een elektrische bus gekocht... zitten nog veel belastingvoordelen op dat het gunstiger is dan een Zoe of Corsa-e. En een bus is altijd handig :P Zijn er nog andere mensen met een Vivaro-e (e-expert, e-jumpy, pro ace e)? Of mag dat niet hier omdat het geen auto is? :F
Is gewoon een auto, toch? Alleen een heule grote jongu! :P

Ik ben echt totaal niet de doelgroep voor die apparaten, maar ben wel benieuwd naar je ervaringen in de praktijk :)
YoshiBignose schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Maar klusjesmannen houden niet van elektrisch rijden, doen ze liever op de kermis.
Och ja, dat vinden ze een leuke opmerking he. En gevat dat ze zichzelf dan vinden... :S
Standaard antwoord: Je gaat voor de lol naar de kermis toch? Waarom zou je niet altijd die lol willen ;)
Alhoewel range natuurlijk wel een probleempje is, zeker volgeladen of met aanhangers. En de 75 kWh variant is zo weer 8k duurder...
Ik ben erg benieuwd of een aanhanger veel gaat schelen. Een caravan achter een lagere auto wel natuurlijk, voornamelijk door luchtweerstand. Maar of een aanhanger, uit de wind, achter een bus van - ik dacht - 2500kg ofzo (?) nog veel invloed heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Prullenbak84 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

Is gewoon een auto, toch? Alleen een heule grote jongu! :P

Ik ben echt totaal niet de doelgroep voor die apparaten, maar ben wel benieuwd naar je ervaringen in de praktijk :)
Technisch gezien is het een auto ja maar goed je weet het nooit op Tweakers... en voordat ik weer 2 jaar gebanned word :')

Ik ben ook niet echt de doelgroep maar klus de laatste tijd wat meer ook aan m'n eigen huis dus een bus is altijd wel handig.
[...]

Och ja, dat vinden ze een leuke opmerking he. En gevat dat ze zichzelf dan vinden... :S
Standaard antwoord: Je gaat voor de lol naar de kermis toch? Waarom zou je niet altijd die lol willen ;)

[...]
Ja meestal zeg ik ga je nog steeds naar de botsautootjes dan, je bent toch geen kind meer :') Maar goed, er zijn zat klussenbedrijven waarbij diesels om meerdere reden nog wel praktischer is, vooral bij lange afstand of als je veel moet trekken (de vivaro-e en dergelijken mogen maar max 1000 trekken).
Ik ben erg benieuwd of een aanhanger veel gaat schelen. Een caravan achter een lagere auto wel natuurlijk, voornamelijk door luchtweerstand. Maar of een aanhanger, uit de wind, achter een bus van - ik dacht - 2500kg ofzo (?) nog veel invloed heeft?
True dat zal wel minder invloed hebben. Het boesje is 1850 kg dus dat valt nog wel mee. Ben zelf ook wel benieuwd naar het verbruik.

Enige nadeel voor mij is dat ik met 1.95m nooit echt lekker zit in een bus. Maar ja, ik rij nu al 1.5 jaar in een bestelbusje dus je went er wel wat aan, maar vreemd genoeg zit je zelfs iets ruimer in een bestelbusje dan in een echte bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:49
Mijn zoon kijkt naar een elektrische auto. Wat is een goede site om te kijken naar importeren van 2e hands EV uit Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harvest2002 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:52:
Mijn zoon kijkt naar een elektrische auto. Wat is een goede site om te kijken naar importeren van 2e hands EV uit Duitsland?
Google?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Zelf bedacht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik hoef gelukkig zo goed als geen moeite te doen om een nuttiger antwoord te formuleren dan mijn voorganger. |:(

Qua import ligt het eraan of je het zelf wilt doen of uit wilt besteden. Voor EV's hoef je geen BPM af te dragen dus dat scheelt al een stap, verder komt het uit mijn hoofd met name neer op de importpapieren, de RDW keuring aanvragen, het kenteken en de vervoerskosten of een Kurzzeitkenzeichen (kenteken voor aantal dagen, in principe alleen bedoeld voor import/export).

Dan kan je op een site als Mobile.de naar auto's zoeken en uiteraard zelf contact leggen met de verkoper. Let wel op de eis dat auto's minstens 6 maanden oud zijn én 6.000 km op de teller moeten hebben staan, anders moet de dikke overheidspremie terugbetaald worden en dan ben je al je voordeel kwijt tov NL.

Andere optie is alles uitbesteden, behalve zelf op internet af te struinen naar je gewenste auto en dan kom je bijv. bij www.dasimport.nl uit. Hun aanbod is een verzameling van andere aanbieders, maar je mag ook zelf iets aandragen, ik heb weleens contact met ze gehad. Van particulieren importeren doen ze geloof ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
@MooDyBLueS

Dank voor de info. Ik ga eens kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-09 16:03
Gewoon mobile.de gebruiken voor het aanbod. Als je zoekende bent hoe en wat qua import dan zou ik eens gaan praten met Martin Bakker (PeKaWe) (geen aandelen). Wellicht maak je nog kans op subsidie in Nederland.

Sorry, had de eerste reactie niet gespot, dus beetje dubbel met @MooDyBLueS, maar mijn antwoord ligt in dezelfde lijn :).
Mijn ervaring na een uitgebreide zoektocht is wel dat dasimport meer Nederlandse marktprijzen aanhouden en met de huidige BaFa subsidie is het goedkoper om via een "automakelaar" te werken. Met nieuwe auto's heb je fabrieksgarantie en is het risico minder groot.

[ Voor 28% gewijzigd door Tukker87 op 20-10-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Ja je hebt ze ook met dubbele cabine. Voor zover ik begrijp heb je dan ook gewoon nog recht op 28% KIA, 36% MIA en de 10% SEBA. Zo lang ze maar aan de eisen van een grijs kenteken voldoen. Uiteraard moet je wel ondernemer zijn :P

Ik betaalde 42k incl. btw voor de bus. 7k btw krijg je natuurlijk terug, daarnaast zo'n 11k minder inkomstenbelasting in aanschafjaar door KIA en MIA en 3.5k netto terug van de SEBA. Daarnaast 12% bijtelling, geen MRB en rijden op stroom. Maar klusjesmannen houden niet van elektrisch rijden, doen ze liever op de kermis. Alhoewel range natuurlijk wel een probleempje is, zeker volgeladen of met aanhangers. En de 75 kWh variant is zo weer 8k duurder...
Bedankt hè, nog een die ik moet doorrekenen :P
Goeie tip van de SEBA! Geld de KIA nog,ik dacht dat die eraf was?
MIA had ik al doorgerekend.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MooDyBLueS schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

Ik hoef gelukkig zo goed als geen moeite te doen om een nuttiger antwoord te formuleren dan mijn voorganger. |:(

Qua import ligt het eraan of je het zelf wilt doen of uit wilt besteden. Voor EV's hoef je geen BPM af te dragen dus dat scheelt al een stap, verder komt het uit mijn hoofd met name neer op de importpapieren, de RDW keuring aanvragen, het kenteken en de vervoerskosten of een Kurzzeitkenzeichen (kenteken voor aantal dagen, in principe alleen bedoeld voor import/export).

Dan kan je op een site als Mobile.de naar auto's zoeken en uiteraard zelf contact leggen met de verkoper. Let wel op de eis dat auto's minstens 6 maanden oud zijn én 6.000 km op de teller moeten hebben staan, anders moet de dikke overheidspremie terugbetaald worden en dan ben je al je voordeel kwijt tov NL.

Andere optie is alles uitbesteden, behalve zelf op internet af te struinen naar je gewenste auto en dan kom je bijv. bij www.dasimport.nl uit. Hun aanbod is een verzameling van andere aanbieders, maar je mag ook zelf iets aandragen, ik heb weleens contact met ze gehad. Van particulieren importeren doen ze geloof ik niet.
Je hebt tegenwoordig ook dealers die zo'n beetje alleen nog maar import EV's doen. Heb zelf mijn Leaf bij https://www.gogreencars.com/ vandaan, erg tevreden. Is van origine uit Frankrijk, hij haalt ze met truckladingen tegelijk naar Nederland.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
@Tukker87 @Erasmo

Dank voor de info. We gaan op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
_eLMo_ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Bedankt hè, nog een die ik moet doorrekenen :P
Goeie tip van de SEBA! Geld de KIA nog,ik dacht dat die eraf was?
MIA had ik al doorgerekend.
Let op dat je de SEBA aanvraagt voor je de koopovereenkomst tekent... zo'n rare ambtenaren regel. KIA geldt nog op bestelbusjes e.d. niet op personenauto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

[...]

Yep, je bent een dief van je eigen portemonnee als je als ondernemer geen elektrische auto koopt. Je kunt in feit een bedrijfswagen voor zon beetje half geld kopen, en als je zonnepanelen op het dak hebt staan stoppen daar je kosten zon beetje helemaal. Het enige nadeel is een zakelijke verzekering, die tikt hard aan vergeleken met consumenten.

Wij hebben (uiteraard) een e-NV200 staan, maar zijn met een scheef oog naar de nieuwere opties aan het kijken. Met name omdat de betaalbare grotere busjes met trekgewicht zo'n piepkleine batterij hebben, lijkt dat een interessante niche om ook eens uitbreidingsaccu's voor te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:19
RichieB schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Omdat het nu voor een tweaker mogelijk is om voor een paar tientjes met een Raspberry Pi in de meterkast een eigen load balancing te maken. Dat is super deftig!

[...]
Ik heb de Tesla software update gehad en de eerste versie van mijn eigen geschreven loadbalancer is klaar. Werkt prima. 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mux schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Yep, je bent een dief van je eigen portemonnee als je als ondernemer geen elektrische auto koopt. Je kunt in feit een bedrijfswagen voor zon beetje half geld kopen, en als je zonnepanelen op het dak hebt staan stoppen daar je kosten zon beetje helemaal. Het enige nadeel is een zakelijke verzekering, die tikt hard aan vergeleken met consumenten.

Wij hebben (uiteraard) een e-NV200 staan, maar zijn met een scheef oog naar de nieuwere opties aan het kijken. Met name omdat de betaalbare grotere busjes met trekgewicht zo'n piepkleine batterij hebben, lijkt dat een interessante niche om ook eens uitbreidingsaccu's voor te maken.
Dus je zaken gaan nog goed met je uitbreidingsaccu's? Die e-NV200 is best schattig, maar laadruimte is toch eigenlijk op niveau Caddy/Berlingo enzo toch, geen echte bus ook al lijkt het wel een busje.

Verzekering is wel altijd duurder ja... maar goed, tot nu toe kan het m'n Tesla verzekering nog niet overtreffen van 200 per maand 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:18:
[...]

Ik heb de Tesla software update gehad en de eerste versie van mijn eigen geschreven loadbalancer is klaar. Werkt prima. 8)
Nice. d:)b Heb zelf een paal met LB maar dit is wel geinig. Volgende update kijkt ook naar eigen opwek? Wel een voordelige optie met oneindelijk veel mogelijkheden voor een Tesla rijder. Goedkope TWC aan de muur en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Inspired schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:04:
[...]

Nice. d:)b Heb zelf een paal met LB maar dit is wel geinig. Volgende update kijkt ook naar eigen opwek?
Zodra ik zonnepanelen aanschaf komt dat er zeker in. ;) (Eerst beslissen of het dak niet vervangen moet worden.)
Wel een voordelige optie met oneindelijk veel mogelijkheden voor een Tesla rijder. Goedkope TWC aan de muur en gaan.
Of welke andere laadpaal dan ook.. deze oplossing is compleet onafhankelijk van de gebruikte laadoplossing omdat het de Tesla is die wordt afgeknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

Zodra ik zonnepanelen aanschaf komt dat er zeker in. ;) (Eerst beslissen of het dak niet vervangen moet worden.)

[...]

Of welke andere laadpaal dan ook.. deze oplossing is compleet onafhankelijk van de gebruikte laadoplossing omdat het de Tesla is die wordt afgeknepen.
Nee, zeker. Maar een TWC is één van de voordeligste opties. Daar doelde ik meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

[...]

Vergeet niet dat er meer is dan Tesla en als je straks een 2e EV erbij hebt die geen Tesla is of je stapt na je huidige Tesla over in een willekeurig ander merk, dan zou ik het persoonlijk erg zonde vinden als je dan een 'domme' laadpaal hebt hangen die niet kan loadbalancen.

Het is tweeledig: enerzijds het risico dat je zekering eruit klapt, anderzijds kan een voordelige oplossing nu op langere termijn zo duur uitpakken.

Ieder moet dat voor zichzelf bepalen en overwegen, wat ik alleen wil meegeven is: een eenvoudige laadpaal is bijna zo simpel als op de muur kwakken, gaten boren, kabels trekken en aansluiten maar. Daarom zijn ze zowel qua laadpaal als installatie goedkoper. Aan de andere kant van het spectrum heb je laadpalen die kunnen loadbalancen, integreren met zonnepanelen, puur op PV-stroom opladen (erg nuttig wanneer salderen eraf is), verrekenen per laadpasje naar de werkgever en dat soort dingen. Voor het loadbalancen en ook evt. zonnepanelen komt er net wat meer bij kijken in de vorm van CT-klemmen en waarschijnlijk ook een hub die alles bijhoudt en je van afstand de laad-mode laat kiezen/aanpassen.
Een laadpaal zal makkelijk meerdere autolevens meegaan, dus zou ik nooit alleen naar het hier en nu kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@MooDyBLueS heeft helemaal gelijk. Bij het kiezen van een EV is het belangrijk om verder te kijken dan alleen hoe snel hij optrekt en hoever je komt op een lading. Je wilt dat een EV waar je veel geld aan uitgeeft toekomstbestendig is. Dat je hem op afstand kan benaderen met een app en API. Automerken die dat nog niet voor elkaar hebben gaan het hoogstwaarschijnlijk niet redden. Met een slimme auto heb je geen dure laadpalen meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:46
RichieB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:03:
@MooDyBLueS heeft helemaal gelijk. Bij het kiezen van een EV is het belangrijk om verder te kijken dan alleen hoe snel hij optrekt en hoever je komt op een lading. Je wilt dat een EV waar je veel geld aan uitgeeft toekomstbestendig is. Dat je hem op afstand kan benaderen met een app en API. Automerken die dat nog niet voor elkaar hebben gaan het hoogstwaarschijnlijk niet redden. Met een slimme auto heb je geen dure laadpalen meer nodig.
Hoe zo? Die slimme auto zal een zintuig hebben waarmee hij, of is het een zij, weet hoeveel stroom er op elk ogenblik in huis verbruikt wordt bij het thuislanden. En bij het laden aan een publieke paal zal hij/zij weten welke capaciteit er in de buurt beschikbaar is voor alle huishoudens én laadpalen samen dat de wijk zekering er niet uit klap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:01
RichieB schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:03:
Als tweaker zijnde wel ja. Als 'normale' koper wil je gewoon een auto die het doet en waar je weinig omkijken naar hebt. Af en toe dat kabeltje erin en meer werk moet het niet zijn. En toekomstbestendig? Zolang gaat een auto ook weer niet mee en de meest moderne van nu is hoe dan ook ouderwets over 10 jaar.
Oftewel of ze het wel/niet kunnen redden zal er echt niet aan liggen of ze nu een app hebben of niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Ik zie het volgende in meerdere topics terugkomen:

puur op PV-stroom opladen (erg nuttig wanneer salderen eraf is),

Hoe dan? Werken deze mensen de godsganzelijke week dan thuis of zo? Want de meeste mensen werken gewoon op kantoor van 09.00-17.00. Juist, wanneer de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
aschja schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:29:

Hoe dan? Werken deze mensen de godsganzelijke week dan thuis of zo? Want de meeste mensen werken gewoon op kantoor van 09.00-17.00. Juist, wanneer de zon schijnt.
Dat is het hem juist. Als salderen verdwijnt (plannen zijn er maar niets is nog zeker) dan zullen naar verwachting de thuis accu’s een opkomst maken en hopelijk in prijs dalen.
Het opslaan van je energie om die dus na 17:00 uur aan te kunnen spreken zal dan zeker de nieuwe uitdaging gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
GeeMoney schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Dat is het hem juist. Als salderen verdwijnt (plannen zijn er maar niets is nog zeker) dan zullen naar verwachting de thuis accu’s een opkomst maken en hopelijk in prijs dalen.
Het opslaan van je energie om die dus na 17:00 uur aan te kunnen spreken zal dan zeker de nieuwe uitdaging gaan worden.
Precies. Maar dat zeggen ze er allemaal niet bij. Ik schrik van de hoeveelheid mensen die kennelijk non stop thuiswerken en puur met zon laden rechtstreeks aan PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
redwing schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:00:
[...]

Als tweaker zijnde wel ja. Als 'normale' koper wil je gewoon een auto die het doet en waar je weinig omkijken naar hebt. Af en toe dat kabeltje erin en meer werk moet het niet zijn.
Inderdaad. Dus als ‘normale’ koper zal je een kastje moeten aanschaffen dat de load balancing regelt. Of dat kastje de laadpaal of de auto limiteert zal de gebruiker niets uitmaken, als het maar werkt.
En toekomstbestendig? Zolang gaat een auto ook weer niet mee en de meest moderne van nu is hoe dan ook ouderwets over 10 jaar.
Dat ben ik niet met je eens. Moderne auto’s zijn voornamelijk software. Die kan je blijven updaten. Of als het echt moet kan je hardware onderdelen zoals een MCU upgraden. De tijden dat auto’s “op” raken door mechanische slijtage zijn voorbij.
Oftewel of ze het wel/niet kunnen redden zal er echt niet aan liggen of ze nu een app hebben of niet.
Toch wel. De auto betrouwbaar op afstand kunnen bedienen met een app of API is nu al voor velen een eis bij aanschaf. Dat wordt alleen maar belangrijker de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Ik werk sinds maart 2020 100% thuis. Pas nu wordt er weer gesproken over langzaam teruggaan naar kantoor, maar dat zal maximaal 2 dagen per week zijn. Ik kan dus 5 dagen per week opladen via de zonnepanelen als het moet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RichieB schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:10:
[...]

Inderdaad. Dus als ‘normale’ koper zal je een kastje moeten aanschaffen dat de load balancing regelt. Of dat kastje de laadpaal of de auto limiteert zal de gebruiker niets uitmaken, als het maar werkt.
Precies
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Moderne auto’s zijn voornamelijk software. Die kan je blijven updaten. Of als het echt moet kan je hardware onderdelen zoals een MCU upgraden. De tijden dat auto’s “op” raken door mechanische slijtage zijn voorbij.
Tuurlijk niet, alles slijt, ook EVs .Doordat er minder bewegende delen zijn wel langzamer, maar je zult dingen moeten gaan vervangen en dat is maar een bepaalde tijd rendabel. Daarnaast is een auto die nu alles heeft over 10 jaar echt wel verouderd. Maar zeker economisch gezien zal het op een gegeven moment gewoon over zijn met een auto. Net als met zo'n beetje alles trouwens :P
[...]
Toch wel. De auto betrouwbaar op afstand kunnen bedienen met een app of API is nu al voor velen een eis bij aanschaf. Dat wordt alleen maar belangrijker de komende jaren.
Dat zal vast wel belangrijker worden, al is het wel zo dat het publiek dat er nu aankomt vooral een auto wil hebben die het doet en ver genoeg kan rijden. Juist degenen die als eerste een EV wilden zijn degenen die ook de gadgets ervan willen omdat ze juist voor de techniek gaan. Maar heel eerlijk gezegd, als het blijkt dat mensen het echt als eis gaan zien voor een auto zit die app er voor elke auto zo bij.

Maar mijn reaktie ging vooral over dat autofabrikanten die nu nog geen app hebben failliet zouden gaan. Maar voorlopig is die app voor de meeste mensen nog helemaal geen eis en zodra het dat wel wordt, zal die app er bij elk merk snel genoeg komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
redwing schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:39:
[...]

Tuurlijk niet, alles slijt, ook EVs .Doordat er minder bewegende delen zijn wel langzamer, maar je zult dingen moeten gaan vervangen en dat is maar een bepaalde tijd rendabel.
Welke dingen moet je op termijn in een EV gaan vervangen? Ik kan eigenlijk alleen de accu bedenken als die echt veel degradeert. Bewegende delen vervangen die een fortuin kosten.. nee, dat is echt uit het ICE tijdperk.
Daarnaast is een auto die nu alles heeft over 10 jaar echt wel verouderd. Maar zeker economisch gezien zal het op een gegeven moment gewoon over zijn met een auto.
Wellicht als er een nieuwe generatie EV's komt die veel zuiniger zijn, veel meer features hebben, etc dat het dan economisch loont om ze te vervangen. Maar dan nog zullen de oude EV's het nog prima doen en er een markt voor blijven.
[...]

Maar mijn reaktie ging vooral over dat autofabrikanten die nu nog geen app hebben failliet zouden gaan. Maar voorlopig is die app voor de meeste mensen nog helemaal geen eis en zodra het dat wel wordt, zal die app er bij elk merk snel genoeg komen.
Het is niet alleen de app, maar OTA updates, continue verteringen in de software, etc. Het hele software management en lifecycle van de autoproducten. Stel dat je kon kiezen uit een laptop met Windows 10 waarvan je weet dat je nooit een software update zal krijgen, of eentje met Windows 11 waarvoor de software actief wordt ontwikkeld en ge-update.. welke koop je dan? Er is een mega omslag aan de gang bij de autobouwers en ze zullen het inderdaad niet allemaal gaan overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:52:
Stel dat je kon kiezen uit een laptop met Windows 10 waarvan je weet dat je nooit een software update zal krijgen, of eentje met Windows 11 waarvoor de software actief wordt ontwikkeld en ge-update.. welke koop je dan?
Ik ben anders wel bang dat het eerder wordt: koop je auto nu en krijg met een beetje geluk 2 keer een update en daarna nooit meer. Net zoals bij veel telefoonleveranciers gebeurd. Over 3 jaar is een leverancier bezig met nieuwe modellen en naar de oude wordt niet meer omgekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JeroenE schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 06:38:
[...]
Ik ben anders wel bang dat het eerder wordt: koop je auto nu en krijg met een beetje geluk 2 keer een update en daarna nooit meer. Net zoals bij veel telefoonleveranciers gebeurd. Over 3 jaar is een leverancier bezig met nieuwe modellen en naar de oude wordt niet meer omgekeken.
Het verbaasd mij dat mensen dan inderdaad blijven kiezen voor een telefoon van datzelfde merk, al heeft een telefoon ook een veel kortere levensduur. Een auto gaat 15-20 jaar mee en ook de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RichieB schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:52:
[...]

Welke dingen moet je op termijn in een EV gaan vervangen? Ik kan eigenlijk alleen de accu bedenken als die echt veel degradeert. Bewegende delen vervangen die een fortuin kosten.. nee, dat is echt uit het ICE tijdperk.
Welk stuk electronica heb jij in huis dat niet over het algemeen na 10 jaar kuren begint te vertonen of om een andere reden wordt vervangen? En hoeveel ICE's gaan er de deur uit om soortgelijke electronische problemen. Motorisch gezien kan elke auto tegenwoordig met fatsoenlijk onderhoud de 3 ton wel halen, er zijn er echter maar weinig die dat halen. Dat gaat echt niet veranderen met een EV.
[...]
Wellicht als er een nieuwe generatie EV's komt die veel zuiniger zijn, veel meer features hebben, etc dat het dan economisch loont om ze te vervangen. Maar dan nog zullen de oude EV's het nog prima doen en er een markt voor blijven.
Tja, kijk naar een telefoon, een apparaat waarbij er eigenlijk vaak nog minder reden is om te vervangen. En toch gaan die gemiddeld een jaar of 4 a 5 mee :P
[...]
Het is niet alleen de app, maar OTA updates, continue verteringen in de software, etc. Het hele software management en lifecycle van de autoproducten. Stel dat je kon kiezen uit een laptop met Windows 10 waarvan je weet dat je nooit een software update zal krijgen, of eentje met Windows 11 waarvoor de software actief wordt ontwikkeld en ge-update.. welke koop je dan? Er is een mega omslag aan de gang bij de autobouwers en ze zullen het inderdaad niet allemaal gaan overleven.
En hoe lang denk je dat die updates bijgehouden worden als de EV algemeen wordt gebruikt? Kijk wederom naar die telefoon, na een aantal jaren gaat alle support naar de nieuwe modellen. De enige reden dat dat bij EV nu nog niet is, is omdat er nog maar weinig modellen zijn en ze nog marktaandeel moeten vergaren. Daarna zullen de bugs er uitgehaald worden, maar verdwijnen daarna alle updates, tenzij er geld mee te verdienen is.

EV gaat echt niet het produkt worden waar mensen standaard 25 jaar mee rond blijven rijden. Ook die gaat 'gewoon; om de zoveel jaar vervangen worden. Maar dit blijft in de toekomst kijken en dus puur wat ik verwacht gezien de huidige samenleving. Maar dat het zo'n utopie is van een auto voor je hele leven geloof ik echt niet (al hoop ik wel dat we daarnaar toe gaan omdat het heel goed voor het milieu zou zijn :) )

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
redwing schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:00:
[...]

Welk stuk electronica heb jij in huis dat niet over het algemeen na 10 jaar kuren begint te vertonen of om een andere reden wordt vervangen?
Ehm, even denken: TV, audio apparatuur, magnetron, inductie kookplaat, Linux server, CV ketel, zoveel eigenlijk.
En hoeveel ICE's gaan er de deur uit om soortgelijke electronische problemen. Motorisch gezien kan elke auto tegenwoordig met fatsoenlijk onderhoud de 3 ton wel halen, er zijn er echter maar weinig die dat halen. Dat gaat echt niet veranderen met een EV.
Mijn punt is dat doorontwikkeling, levensduur en dus restwaarde een onderscheid in markt zal veroorzaken. Waarom weer een wegwerp auto kopen als die van je buurman 2x zo lang mee gaat en 2x zo veel waard blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een auto hoeft ook niet 25 jaar bij dezelfde eigenaar te blijven om 25 jaar rond te rijden. Voor de meeste zijn nieuwe auto’s nog altijd onbereikbaar en zijn toch afhankelijk van die “leaserijders” die na 4-5 jaar weer iets nieuws gaan rijden.

Een groot verschil gaat wel worden dat de batterij nog lange tijd de waarde bepaald. Nu enkel voor een werkende maar de komende jaren gaan het winnen van nieuwe grondstoffen waarschijnlijk duurder worden dan recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is ook een kwestie van wat wil de consument. Nu stapt de meerderheid in Nederland in een BEV met gebrekkige software, basic app en korte periode waarin OTAs komen. Bij diverse moet je zelfs nog naar de garage voor een update.. Ik denk dat grofweg 40+ over het algemeen gewoon een werkende auto wil en OTA iets minder boeiend vind. Er komen steeds meer jongere kopers bij die dit wel belangrijk vinden en veel meer gewend zijn. In het P8 topic kwam voorbij dat Volvo al richting de laatste grote update zou gaan. Dan heb je het over een model dat nog geen twee jaar op de markt is. Tesla support eigenlijk alle modellen nog, waarbij je natuurlijk wel tegen de limieten van de hardware loopt op een bepaald moment. Maar ~10 jaar vs ~2 jaar is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De boodschappen EV kan ALTIJD overdag opgeladen worden, sinds corona werk ik hybride gespreid door de week, dus vaak kan ik mijn laadmomenten in die thuiswerk tijdsloten overdag plannen.

Ik zou op termijn wel heel graag een slimme laadpaal willen hebben, eigenlijk een ZAPPI met back-office functionaliteit. Of een middleware app die het laad amperage van mijn auto aanpast op basis van mijn PV opwek /teruglevering.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 24-10-2021 09:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Tesla heeft voor de MCU1 8 jaar lang updates uitgebracht. Het lijkt erop dat ze hier in 2020 mee zijn gestopt. Na de (betaalde) upgrade naar MCU2 heb je weer helemaal bij, want die MCU2 is de laatste hardware versie die in alle nieuwe Tesla's zit. Ook de AP2.x autopilot computer kan worden geüpgraded naar AP3. Auto's zonder AP of met AP1 zitten wel aan die hardware vast. Tesla heeft niet alleen een doorbraak betekent voor de EV maar ook voor doorontwikkeling en levensduur van de producten. Je ziet nu de andere automakers ook die kant op bewegen anders leggen ze het straks af tegen de concurrenten die dit wel hebben kunnen volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
RichieB schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:34:
Tesla heeft voor de MCU1 8 jaar lang updates uitgebracht. Het lijkt erop dat ze hier in 2020 mee zijn gestopt. Na de (betaalde) upgrade naar MCU2 heb je weer helemaal bij, want die MCU2 is de laatste hardware versie die in alle nieuwe Tesla's zit. Ook de AP2.x autopilot computer kan worden geüpgraded naar AP3. Auto's zonder AP of met AP1 zitten wel aan die hardware vast. Tesla heeft niet alleen een doorbraak betekent voor de EV maar ook voor doorontwikkeling en levensduur van de producten. Je ziet nu de andere automakers ook die kant op bewegen anders leggen ze het straks af tegen de concurrenten die dit wel hebben kunnen volgen.
Ik zie Tesla meer als de eerste iPhone. Toen kon er echt nog veel ontwikkeld worden en doordat de concurrentie er ook mee aan de slag ging hebben wij nu zulke toffe mobieltjes. Echter de vooruitgang is ook daar al jaren weg.
Ja, je krijgt weer een iets betere camera of een iets groter scherm of iets langere accu duur maar that’s it. Dat staat bij auto’s ook gewoon te gebeuren.
Echte full self driving is er nog lang niet en al het andere ondersteunende werk hebben andere auto’s inmiddels net zo onder de knie.
De eerste modellen zijn belangrijk maar je ziet ook nu al dat de eerdere modellen functionaliteit gaan/moeten missen omdat de hardware achter gaat lopen en de software zwaarder wordt en ook het ondersteunen van meerdere platformen gaat uiteindelijk teveel geld en moeite kosten.

De nieuwste S en X lijken dit te bevestigen. Niet eens echt uiterlijke upgrades. Iets andere schermen en een gadget erbij voor achterin maar meer ook (nog) niet. iPhone 12/13 ? ;).

En mijn vader van 65 interesseert het inderdaad geen bal of hij nu MCU1 of 2 heeft of dat de app een refresh heeft gekregen hoor, dat ding moet het doen, klaar.

@revolution-nl lees eens goed, ik heb het over de impact van Tesla op de algemene markt die wat mij betreft overeenkomsten heeft met de mobiele markt en impact van de eerste iPhone.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 24-10-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Ik zie Tesla meer als de eerste iPhone. Toen kon er echt nog veel ontwikkeld worden en doordat de concurrentie er ook mee aan de slag ging hebben wij nu zulke toffe mobieltjes. Echter de vooruitgang is ook daar al jaren weg.
Ja, je krijgt weer een iets betere camera of een iets groter scherm of iets langere accu duur maar that’s it. Dat staat bij auto’s ook gewoon te gebeuren.
Echte full self driving is er nog lang niet en al het andere ondersteunende werk hebben andere auto’s inmiddels net zo onder de knie.
De eerste modellen zijn belangrijk maar je ziet ook nu al dat de eerdere modellen functionaliteit gaan/moeten missen omdat de hardware achter gaat lopen en de software zwaarder wordt en ook het ondersteunen van meerdere platformen gaat uiteindelijk teveel geld en moeite kosten.

En mijn vader van 65 interesseert het inderdaad geen bal of hij nu MCU1 of 2 heeft of dat de app een refresh heeft gekregen hoor, dat ding moet het doen, klaar.
Laten we er weer een Tesla vs de rest discussie van maken |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23
GeeMoney schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:33:
Het is te hopen dat dit nog even duurt want op dit moment is er nog weinig reden perse je eigen zonnestroom te willen gebruiken.

In een verre toekomst met een significant deel van de energiemix uit zonnestroom wellicht wel maar dan kan die EV net zo goed op het werk aan de lader staan.

PV opwek direct verbruiken is alleen zinvol als er lokale capaciteitsproblemen qua transport zijn. Of; als er een slechte regeling komt (salderen vervalt volledig) met als resultaat dat voor financieel gewin accu's in woningen geplaats worden die ook ergens nuttig gebruikt hadden kunnen worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
assje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Het is te hopen dat dit nog even duurt want op dit moment is er nog weinig reden perse je eigen zonnestroom te willen gebruiken.

In een verre toekomst met een significant deel van de energiemix uit zonnestroom wellicht wel maar dan kan die EV net zo goed op het werk aan de lader staan.

PV opwek direct verbruiken is alleen zinvol als er lokale capaciteitsproblemen qua transport zijn. Of; als er een slechte regeling komt (salderen vervalt volledig) met als resultaat dat voor financieel gewin accu's in woningen geplaats worden die ook ergens nuttig gebruikt hadden kunnen worden.
Die zijn dichterbij dan je denkt.
Noord-Holland en regio Amsterdam hebben al capaciteitsproblemen. Groningen moet flink uitbreiden de komende 4 jaar en dan hebben we pas 3%? EV’s in NL.
Salderen zijn al plannen voor maar nog niet uitgevoerd. Ik gok dat binnen nu en 5 jaar het zomaar eens behoorlijk nodig gaat worden om iets met thuis accu’s te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Arfman schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:26:
[...]

Ik werk sinds maart 2020 100% thuis. Pas nu wordt er weer gesproken over langzaam teruggaan naar kantoor, maar dat zal maximaal 2 dagen per week zijn. Ik kan dus 5 dagen per week opladen via de zonnepanelen als het moet.
Als het salderen over is ja. Maar nu heeft dat toch geen enkele meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:52

FFW

hier weer wat persoonlijke overwegingen voor een particuliere aankoop
de ioniq5 valt af wegens tegenvallende materialen en vormgeving, het doet gewoon goedkoop aan
de tesla's vallen af wegens (amerikaanse) afwerking
de ev6 is nog steeds een serieuze kanshebber wegens compleetheid, alleen de rare achterkant valt me tegen
de Jaguar ipace HSE is plotseling weer in de picture ivm luxere afwerking en volledigheid, enkel laadsnelheid kan een probleem worden. mijn gezin is er in elk geval weg van :)
etron gt en taycan zijn mijn stijl niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
aschja schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Als het salderen over is ja. Maar nu heeft dat toch geen enkele meerwaarde?
Het is stukken goedkoper als je de zonnepanelen toch al hebt. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:18
FFW schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:20:
de ioniq5 valt af wegens tegenvallende materialen en vormgeving, het doet gewoon goedkoop aan
de ev6 is nog steeds een serieuze kanshebber wegens compleetheid, alleen de rare achterkant valt me tegen
de Jaguar ipace HSE is plotseling weer in de picture ivm luxere afwerking en volledigheid, enkel laadsnelheid kan een probleem worden. mijn gezin is er in elk geval weg van :)
Volvo xc40 P8 Recharge/c40 of de Polestar al een bekeken/gereden? Misschien ook nog het overwegen waard als je niet perse een top range nodige hebt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
daemonix schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Het is stukken goedkoper als je de zonnepanelen toch al hebt. ;)
Kan je dat eens uitleggen. Want stel ik heb 3000kWh aan zonnepanelen en verbruik er 5000kWh. Dan is salderen toch gewoon 5000-3000 is 2000kWh bijbetalen? Wat mis ik dit verhaald dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
aschja schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Kan je dat eens uitleggen. Want stel ik heb 3000kWh aan zonnepanelen en verbruik er 5000kWh. Dan is salderen toch gewoon 5000-3000 is 2000kWh bijbetalen? Wat mis ik dit verhaald dan?
Als je 5000 kWh aan zonnepanelen hebt en je verbruik is 3000 kWh... ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
daemonix schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Als je 5000 kWh aan zonnepanelen hebt en je verbruik is 3000 kWh... ;)
Dat rij je niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:19:
Het is ook een kwestie van wat wil de consument. Nu stapt de meerderheid in Nederland in een BEV met gebrekkige software, basic app en korte periode waarin OTAs komen.
Dat zijn ze al jaren gewend met brandstofauto’s en staat eigenlijk volledig los van de elektrificatie.
Hier ook fan van de EV6, maar schuif Tesla niet zo maar af gezien er geen Amerikaanse Tesla’s naar Europa komen. De modellen uit China zijn veel beter afgewerkt en Berlijn zal daar zeker niet voor onderdoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Veel onderdelen zijn gelijk natuurlijk. Dat hij dan beter in elkaar zit is fijn maar lost niet alles op. Zou prive zelf eerder voor iets met meer garantie gaan zoals de Kia. (En betere service..) Dan wel als SuCs idd vrij is geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 24-10-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Inspired schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:19:
Het is ook een kwestie van wat wil de consument. Nu stapt de meerderheid in Nederland in een BEV met gebrekkige software, basic app en korte periode waarin OTAs komen. Bij diverse moet je zelfs nog naar de garage voor een update.. Ik denk dat grofweg 40+ over het algemeen gewoon een werkende auto wil en OTA iets minder boeiend vind. Er komen steeds meer jongere kopers bij die dit wel belangrijk vinden en veel meer gewend zijn. In het P8 topic kwam voorbij dat Volvo al richting de laatste grote update zou gaan. Dan heb je het over een model dat nog geen twee jaar op de markt is. Tesla support eigenlijk alle modellen nog, waarbij je natuurlijk wel tegen de limieten van de hardware loopt op een bepaald moment. Maar ~10 jaar vs ~2 jaar is nogal een verschil.
Dit is precies wat ik bedoel. Dat iets kan, wil nog niet zeggen dat het gebeurt of dat mensen het willen. Ik hoor b.v. van verschillende Tesla rijders dat ze de OTA aan de ene kant leuk vinden, maar het ook erg irritant vinden dat functies plotseling anders werken. Hetzelfde geldt voor HW-updates, leuk zolang een auto ondersteund wordt, maar als de fabrikanten besluiten om dat niet al te lang te doen, dan wordt een reparatie/aanpassing al snel erg duur. Want ook al support Tesal nog alle modellen, zie je ook daar dat de echt oude modellen al buiten de boot beginnen te vallen omdat de HW niet voldoende is. En ook de prijzen van reparaties beginnen hard op te lopen.
Deveon schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

Hier ook fan van de EV6, maar schuif Tesla niet zo maar af gezien er geen Amerikaanse Tesla’s naar Europa komen. De modellen uit China zijn veel beter afgewerkt en Berlijn zal daar zeker niet voor onderdoen.
Inderdaad moet je die niet al te snel afstrepen. Zelfs de modellen uit Amerika zijn al stukken beter geworden en de produktie uit andere landen zit daar nog een stukje boven. Je moet nog niet verwachten dat ze echt aan de grote duurdere merken kunnen tippen, maar ver er vanaf zitten ze ook zeker niet meer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20

Zeker, maar nogal wat ZZP’ers werken veel thuis, en ik ben met pensioen en ook veel thuis overdag. Tel daar het weekeinde bij op en je hebt voor veel mensen al een groot deel van de tijd een prima oplossing. Bovendien hoeven de meeste mensen hun EV niet elke dag te laden. En inderdaad, er ontstaat een markt van thuisaccu’s waarmee je de energie die je PV overdag opwekt s‘-nachts kunt gebruiken. Een mooie recycle markt voor gebruikte auto accu’s :) Reken maar dat hier vraag naar ontstaat als de saldering afgebouwd wordt. In Duitsland kennen ze geen saldering en zijn naast Tesla ook andere partijen actief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Sorry. Maar ik krijg eerder het idee dat je ons gigantisch in de zeik aan het nemen bent.

Je heb een lijst met auto’s die gaat van een Octavia tot een Taycan? En de lijst die nog over is van een Octavia tot een i4 M50 of een Tesla Performance.

Sorry hoor. What the hell?
Nog een update over de uitkomst. Heb alles bekeken, en moet eerlijk zeggen, de meeste bevielen wel. Uiteindelijk is het een i4 M50 geworden.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
wimpie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Nog een update over de uitkomst. Heb alles bekeken, en moet eerlijk zeggen, de meeste bevielen wel. Uiteindelijk is het een i4 M50 geworden.
Mooie auto! zou ik ook gedaan hebben als het mogelijk was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
wimpie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Goeie keus. Veel plezier er mee! ✌🏻Ik had mn broek volgepiest als het die Octavia was geworden. 😂

[ Voor 8% gewijzigd door aschja op 26-10-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:09
Zojuist een mailtje van Sono ontvangen, dat de prijs van de Sion weer met €3000,- omhoog gaat naar €28500 vanaf de 15000e reservering. De auto komt op zijn vroegst in 2023 op de weg, als hij og komt tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:22
Als je voor een iPace 2e hands gaat zal ik zeker eerst in de geschiedenis van de auto bekijken. Als hij een elektronische storing heeft gehad in het verleden zou ik hem links laten liggen. Op Facebook de iPace fora staan genoeg verhalen van mensen die een 2018 model hebben ingeruild omdat de dealers het gewoon niet gerepareerd kregen na 4-9 maanden stilstand.
Dat traag laden valt wel mee. Ik heb een iPace 2020 model met 3 fase laden, maar doordat de publieke paal vaak te traag is met laden (3,5kWh) laad ik niet sneller dan 1 fase laden, maar zelfs dan is die in een avondje echt wel goed vol.

Snelladen kan die gewoon 104kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:46
Megat schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:21:
Zojuist een mailtje van Sono ontvangen, dat de prijs van de Sion weer met €3000,- omhoog gaat naar €28500 vanaf de 15000e reservering. De auto komt op zijn vroegst in 2023 op de weg, als hij og komt tenminste
Ik heb jaren terug toen de prijs nog op 16k€ zonder accu stond nog overwogen om in te schrijven met de grootste korting. Uiteindelijk niet in de boot gestapt.
Eind '18 de bestelling geplaatst en rij nu al 2,5j met plezier een EV en heb al meer dan 60k km.
Beter 1 EV onder je kont dan ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The surprisingly long history of electric cars - Daniel Sperling and Gil Tal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:14
assje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Ik neem aan dat je met lokale capaciteitsproblemen ook je eigen huis bedoelt? Ik kan vanaf zonnestroom in ieder geval sneller laden, omdat ik dan minder last heb van het eigen verbruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:52
Ook hier is de kogel door de kerk.
Onze Mitsubishi colt uit 2005 hebben we nu 10 jaar in bezit en we zijn toe aan iets anders.
Begin dit jaar zonnepanelen geplaatst en we hebben nogal wat overcapaciteit.
Op mijn werk is ook mogelijkheid tot laden, al is het nog even de vraag of en hoe men dit gaat faciliteren voor prive gebruik.

Budget wat we hebben ligt tussen de 20000 en 25000 euro. Ons oog is gevallen op de Hyundai Ioniq en we hopen begin volgend jaar tot aanschaf over te kunnen gaan.

Ondertussen maken we her en der wat proefritjes en houden we de tweedehands auto's in de buurt in de gaten. ook lezen we ons in op laadpassen, snelladers, tips en truuks.

Het voorwerk is alvast een hoop plezier :)

Ik ga dit topic ook eens goed doorspitten !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Megat schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:21:
Juist nu krijg ik er steeds meer vertrouwen in dat hij komt. En ja de prijs gaat omhoog, maar hij krijgt ook een grotere batterij van 54 kWh en kan nu met 70 kW laden ipv 50 kW. Ik vind het nog steeds een erg lage prijs voor de zee van ruimte die je krijgt.

Maargoed net als @bruneelm rijd ik ook inmiddels al een andere EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
FranDaMan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:50:
Onze Mitsubishi colt uit 2005 hebben we nu 10 jaar in bezit en we zijn toe aan iets anders.
Op mijn werk is ook mogelijkheid tot laden, al is het nog even de vraag of en hoe men dit gaat faciliteren voor prive gebruik.

Budget wat we hebben ligt tussen de 20000 en 25000 euro. Ons oog is gevallen op de Hyundai Ioniq en we hopen begin volgend jaar tot aanschaf over te kunnen gaan.

Ondertussen maken we her en der wat proefritjes en houden we de tweedehands auto's in de buurt in de gaten. ook lezen we ons in op laadpassen, snelladers, tips en truuks.

Ik zou altijd maar dan ook echt altijd voor een Ampera-e gaan, heb je ook voor dat geld. Rijdt veel leuker/vlotter en heeft een veel grotere actieradius. Er loopt nu een terugroepactie waarbij ze allemaal een nieuwe accu krijgen (= weer 8 jr garantie, de accu zal ook beter zijn waardoor de range met nog eens een procent of 10 toeneemt), als die er in zit zullen ze direct een stuk duurder zijn. Mooi instapmoment imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
Dieken Taffert schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Ik zou altijd maar dan ook echt altijd voor een Ampera-e gaan, heb je ook voor dat geld. Rijdt veel leuker/vlotter en heeft een veel grotere actieradius. Er loopt nu een terugroepactie waarbij ze allemaal een nieuwe accu krijgen (= weer 8 jr garantie, de accu zal ook beter zijn waardoor de range met nog eens een procent of 10 toeneemt), als die er in zit zullen ze direct een stuk duurder zijn. Mooi instapmoment imo.
Ik zie in die prijscategorie inderdaad ampera's. Maar dan wel in de bovenkant van die prijsrange en met veel meer kilometers :|

Ik heb trouwens ook echt helemaal niets met opel. Nooit gehad ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
FranDaMan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:50:

welkom. tussen 20-25k kun je makkelijk de 2e gen ioniq met 38kwh accu kopen. idd nog even de subsidie in 2022 afwachten. als het goed is, is er ook een ioniq topic waar je je nog verder kunt verdiepen.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

XanderDrake

Build the future!

Heeft een van jullie al wel eens gehoord van de Changli Freeman? De Alibaba auto van 2020? Kosten: ~1000€ ex.verzendkosten :+ ? Ik zit er afgelopen dagen naar te kijken en ik vind hem fantastisch. Zelfs na een jaar van misbruik door een journalist van Jalopnik doet hij het nog goed:

Hij is snoeilelijk, absoluut. Veel lawaai, traag. Veiligheid? Goede vraag.
Maar wat je krijgt voor het geld, en ook de engineering die erin zit voor die prijs? Experts zijn onder de indruk.

Het is in essentie een microcar die max 50km/u gaat. Hoeveel kans schatten jullie dat de RDW dit ding goed keurt voor die rol?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:45
Coasterfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

welkom. tussen 20-25k kun je makkelijk de 2e gen ioniq met 38kwh accu kopen. idd nog even de subsidie in 2022 afwachten. als het goed is, is er ook een ioniq topic waar je je nog verder kunt verdiepen.
Een Ioniq facelift heb ik nog nooit gezien voor 20k.
Zelfs niet ex btw en import.
Dat zou wel een giga afschrijving zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-09 13:47
RonaldPr schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

Een Ioniq facelift heb ik nog nooit gezien voor 20k.
Zelfs niet ex btw en import.
Dat zou wel een giga afschrijving zijn.
https://www.marktplaats.n...k-38-3kwh?previousPage=lr

24.5k, minus 2k subsidie, kom je mooi uit op 22.5k

ja, prijs is incl btw excl subsidie.

meneer had een witte te koop staan met 10k km meer erop dan de zwarte en €600 oid goedkoper. dus ja, ze bestaan. en over 2 maanden wss nog wat goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door Coasterfreak op 27-10-2021 12:50 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Pierz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Juist nu krijg ik er steeds meer vertrouwen in dat hij komt. En ja de prijs gaat omhoog, maar hij krijgt ook een grotere batterij van 54 kWh en kan nu met 70 kW laden ipv 50 kW. Ik vind het nog steeds een erg lage prijs voor de zee van ruimte die je krijgt.
Misschien heb je gelijk, maar wanneer zullen we hem echt op de weg zien, want ze blijven maar uitstellen. Het kan ook zomaar zijn dat er nog meer prijsverhogingen aan zitten te komen ?
Eerlijk gezegd is mijn enthousiasme aardig bekoeld nu dat hij in prijs is gestegen van €20500 naar €28500 en de marktintroductie is verschoven van 2019 naar 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:39
FranDaMan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Ik zie in die prijscategorie inderdaad ampera's. Maar dan wel in de bovenkant van die prijsrange en met veel meer kilometers :|

Ik geef je als Ioniq rijder groot gelijk om voor de Ioniq te gaan. Gewoon een hele fijne auto, super efficiënt en bomvol opties in de premium uitvoering, Ja, de Ampera-e heeft meer pk en meer range, maar geen warmtepomp dus de range zakt in de winter behoorlijk. Verder heeft de Ampera-e geen adaptive cruisecontrol, iets wat de Ioniq wel heeft en ik dagelijks gebruik. Die optie wil je echt niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Coasterfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

meneer had een witte te koop staan met 10k km meer erop dan de zwarte en €600 oid goedkoper. dus ja, ze bestaan. en over 2 maanden wss nog wat goedkoper.
Waarschijnlijk gaan de prijzen begin volgend jaar juist weer omhoog omdat de subsidie dan weer beschikbaar is. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Sonicfreak Ja de range van een Ampera-e met 130km/h en elektrische verwarming vol aan komt inderdaad akelig in de buurt van een Ioniq })
Straks nog 10% erbij.

Ioniq is uiteraard wel efficienter. En de autovorm is heel anders. Laag en relatief breed, wat de Ampera-e niet is.
FranDaMan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Het is ook geen Opel, het is een GM.
Je kan het ook een beetje aan de styling zien, het is net een grote Chevrolet Spark.

Je moet gewoon met beide gaan rijden.
De Ampera-e krijgt nooit veel liefde, en heeft wellicht een paar verbeterpuntjes. Maar ik wordt toch nog altijd blij van de auto. Gezien wij geen vaste ritten hebben is de range erg lekker, en de aandrijflijn zit goed in elkaar, maar dit zit de Ioniq ook.
Wellicht is een Kona of e-Niro de betere auto (Kona hebben ook accu recall trouwens) ten opzichte van de Ampera-e, maar de Ampera-e is gewoon heel veel EV voor je euro.

De auto lijkt ook bijzonder weinig van hoge kilometerstanden te hebben. De accu blijft goed. En je krijgt straks toch een nieuwe accu.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 27-10-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
!null schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:55:
@Sonicfreak Ja de range van een Ampera-e met 130km/h en elektrische verwarming vol aan komt inderdaad akelig in de buurt van een Ioniq })
Straks nog 10% erbij.

Ioniq is uiteraard wel efficienter. En de autovorm is heel anders. Laag en relatief breed, wat de Ampera-e niet is.

[...]

Het is ook geen Opel, het is een GM.
Je kan het ook een beetje aan de styling zien, het is net een grote Chevrolet Spark.

Je moet gewoon met beide gaan rijden.
De Ampera-e krijgt nooit veel liefde, en heeft wellicht een paar verbeterpuntjes. Maar ik wordt toch nog altijd blij van de auto. Gezien wij geen vaste ritten hebben is de range erg lekker, en de aandrijflijn zit goed in elkaar, maar dit zit de Ioniq ook.
Wellicht is een Kona of e-Niro de betere auto (Kona hebben ook accu recall trouwens) ten opzichte van de Ampera-e, maar de Ampera-e is gewoon heel veel EV voor je euro.

De auto lijkt ook bijzonder weinig van hoge kilometerstanden te hebben. De accu blijft goed. En je krijgt straks toch een nieuwe accu.
Ik ga het zeker eens uitproberen. Er staat er één in de buurt, dus eens kijken hoe het rijd in vergelijking met de Ioniq die ik heb gereden. Goede stoelen is altijd wel belangrijk, aangezien mijn vrouw chronisch rugpatient is.

Range is minder belangrijk voor ons. Ik rijd dagelijks maar 34km voor mijn werk en ook in de weekenden rijden we maar sporadisch meer dan 150 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
!null schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:55:
Straks nog 10% erbij.

Je mag toch overal nog maar 100 km/h. ;) En adaptive cruisecontrol is toch wel een misser hoor dat ze dat bij de Ampera-e er niet op hebben zitten. Er zit wel een botswaarschuwing op, maar zelfstandig afremmen ho maar.
Geef mij maar de range van de Ioniq (daar heb ik toch genoeg aan) met de premium opties erbij. Dan rijd ik toch heel wat relaxter. :)

Niet om je keuze voor de Ampera-e af te kraken. Het zijn beide prima EV's. Sterker nog, ik had mijn zinnen eerst op de Ampera-e gezet totdat ik hoorde dat er een jaar levertijd op zat. Toen ben ik voor de Ioniq gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Sonicfreak op 27-10-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Megat schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Misschien heb je gelijk, maar wanneer zullen we hem echt op de weg zien, want ze blijven maar uitstellen. Het kan ook zomaar zijn dat er nog meer prijsverhogingen aan zitten te komen ?
Eerlijk gezegd is mijn enthousiasme aardig bekoeld nu dat hij in prijs is gestegen van €20500 naar €28500 en de marktintroductie is verschoven van 2019 naar 2023.
Deze laatste prijsverhoging is niet zo uit de lucht gegrepen als de vorige.

Bij de eerste prijsverhoging hadden ze de prijs van de accu verkeerd geextrapoleerd vanuit de prijs daling die er destijds was. Die lage prijs van 20k was eigenlijk een gokje. De verhoging van de prijs kwam nadat ze met de batterij leverancier een deal hadden gesloten (vergeet niet dat voor Sono een groene productie keten ook erg belangrijk is).

De laatste prijsverhoging is naar aanleiding van een onderzoek onder reserveringshouders over wat zij graag in de Sion zouden willen zien. Daar kwamen een paar aanpassingen uit waarvan de belangrijkste (duurste) een grotere accu was met een betere laadsnelheid. Dus de prijs is verhoogd, maar deze keer krijg je er ook meer auto voor.

Ik volg Sonomotors op de voet, en dan zie je dat ze echt wel vooruitgang boeken. Ook zie je ze steeds minder uitstellen, waardoor ik de indruk heb dat het tijdsschema inmiddels behoorlijk realistisch is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:17
Ik heb erg het gevoel dat die Sono Sion er al minimaal een jaar geleden had moeten zijn. Ik begrijp dat het niet makkelijk is, hoor. En ik waardeer de ambitie. Maar het lijkt nu toch helaas allemaal achter de feiten aan rennen. Straks komen ze in 2023 met de eerste auto's met een vanafprijs van 28000 euro. Als ze dat allemaal al gaan halen. En eenmaal rond de 30000-euro-grens moet je dan wel met iets verdomd bijzonders en goeds komen, denk ik, willen de mensen niet gewoon naar de dealer gaan van een merk wat ze al kennen om daar maar iets meer geld neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Sonicfreak hij remt wel zelf af hoor, ook fiets en voetganger herkenning. Maar dat is wat anders dan ACC.

Ik heb zelf de luxe versie.
@FranDaMan de stoelen kunnen beter, vooral als je wat gezetter of breder bovenlichaam hebt, en dan heb ik het niet over de schouders. Dan kunnen de stoelen te smal zijn voor goede ondersteuning.
Als je zo voorspelbaar hebt zoals jii zegt zou ik zelfs de oude Ioniq gaan. Die laad nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
!null schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:30:

@FranDaMan de stoelen kunnen beter, vooral als je wat gezetter of breder bovenlichaam hebt, en dan heb ik het niet over de schouders. Dan kunnen de stoelen te smal zijn voor goede ondersteuning.
Als je zo voorspelbaar hebt zoals jii zegt zou ik zelfs de oude Ioniq gaan. Die laad nog sneller.
dat advies om de oude Ioniq te pakken heb ik al vaker gehad en daar focussen we ons nu ook wel op.
En dan de premium versie.

Maar ik ga straks toch even die ampera bekijken. Ben nu toch wel nieusgierig geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
!null schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:30:
@Sonicfreak hij remt wel zelf af hoor, ook fiets en voetganger herkenning. Maar dat is wat anders dan ACC.
Ja, je bedoelt noodstop systeem. Dat heeft de Ioniq ook. Dat is inderdaad iets anders dan ACC. ACC remt af als je voorganger afremt en versnelt weer als je voorganger versnelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Sonicfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Ik geef je als Ioniq rijder groot gelijk om voor de Ioniq te gaan. Gewoon een hele fijne auto, super efficiënt en bomvol opties in de premium uitvoering, Ja, de Ampera-e heeft meer pk en meer range, maar geen warmtepomp dus de range zakt in de winter behoorlijk. Verder heeft de Ampera-e geen adaptive cruisecontrol, iets wat de Ioniq wel heeft en ik dagelijks gebruik. Die optie wil je echt niet missen.
Ampera-e heeft stoelverwarming voor en achter plus stuurverwarming (luxe uitvoering iig), die warmtepomp is dus niet zo'n gemis. Hoge zit is denk ik ook prettig voor een rugpatiënt. Dat de Ioniq efficiënt is vind ik volstrekt onbelangrijk als ie veel minder range heeft... Bolt is bovendien best een sportief ding om te rijden, veel vlotter dan de (imo) wat slome Ioniq. Qua looks is het allebei niet bepaald spetterend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Prullenbak84 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:29:
Ik heb erg het gevoel dat die Sono Sion er al minimaal een jaar geleden had moeten zijn. Ik begrijp dat het niet makkelijk is, hoor. En ik waardeer de ambitie. Maar het lijkt nu toch helaas allemaal achter de feiten aan rennen. Straks komen ze in 2023 met de eerste auto's met een vanafprijs van 28000 euro. Als ze dat allemaal al gaan halen. En eenmaal rond de 30000-euro-grens moet je dan wel met iets verdomd bijzonders en goeds komen, denk ik, willen de mensen niet gewoon naar de dealer gaan van een merk wat ze al kennen om daar maar iets meer geld neer te leggen.
Precies…

De prijs maakte de Sono zo uniek. De nieuwe prijs is gewoon te hoog om (denk ik) een succes te worden.

Je kan vandaag voor dat geld ook al leuke nieuwe EVs kopen. Uiteraard in 2023 ook steeds meer.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Stef87 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:12:
[...]

Precies…

De prijs maakte de Sono zo uniek. De nieuwe prijs is gewoon te hoog om (denk ik) een succes te worden.

Je kan vandaag voor dat geld ook al leuke nieuwe EVs kopen. Uiteraard in 2023 ook steeds meer.
Je wilt toch niet dood gevonden worden in dat hok? Is toch vreselijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Dieken Taffert schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Ampera-e heeft stoelverwarming voor en achter plus stuurverwarming (luxe uitvoering iig), die warmtepomp is dus niet zo'n gemis. Hoge zit is denk ik ook prettig voor een rugpatiënt. Dat de Ioniq efficiënt is vind ik volstrekt onbelangrijk als ie veel minder range heeft... Bolt is bovendien best een sportief ding om te rijden, veel vlotter dan de (imo) wat slome Ioniq. Qua looks is het allebei niet bepaald spetterend.
Ioniq heeft in Premium uitvoering ook stoelverwarming voor en achter en stuurverwarming. Als je een 2019 model hebt dan heb je zelfs stoelkoeling.
Ik geef je gelijk dat de Ampera-e wat sportiever rijdt vanwege meer pk, maar toch laat ik bij het stoplicht met de Ioniq de meeste mensen achter mij hoor. Tenzij er inderdaad een Kona, Ampera-e of Tesla naast me staat.
Sloom zou ik de Ioniq dus niet willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Stef87 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:12:
[...]

Precies…

Als je de Dacia spring als uitgangspunt neemt misschien. Als je een ruime auto zoekt zie ik geen andere auto die in de buurt komt van de prijs. Zelfs de Niro die kleiner is dan de Sion qua praktische ruimte is veel duurder.
aschja schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Je wilt toch niet dood gevonden worden in dat hok? Is toch vreselijk?
Precies, liever er levend in rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Pierz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:26:
[...]

Als je de Dacia spring als uitgangspunt neemt misschien. Als je een ruime auto zoekt zie ik geen andere auto die in de buurt komt van de prijs. Zelfs de Niro die kleiner is dan de Sion qua praktische ruimte is veel duurder.

[...]

Precies, liever er levend in rijden ;)
Ik heb ook niet moeders mooiste auto's gereden. Een C3, Prius en Auris Hybrid station. Maar dit hok slaat echt alles. Had een fatsoenlijke designer in dienst genomen. Dit zijn Fiat Multipla vibes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Pierz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:26:
[...]
Als je de Dacia spring als uitgangspunt neemt misschien. Als je een ruime auto zoekt zie ik geen andere auto die in de buurt komt van de prijs. Zelfs de Niro die kleiner is dan de Sion qua praktische ruimte is veel duurder
De Sion zou nu - mede dankzij de grotere batterij 26 cm langer worden. Voor mij had de grotere batterij niet gehoeven en ook de grotere lengte heeft voor mijn gebruik geen meerwaarde.
Het is het duurzaamheidsprincipe en het totaalconcept van de gehele keten dat mij bijzonder sympathiek was. Voor ons gebruik is een relatief simpele auto met veel functionaliteit voldoende. Een warmtepomp, verwarmde stoelen en een duur multimediasysteem met een stuk of zes speakers is misschien leuk, maar niet echt nodig.
Bidirectioneel laden, eenvoudig in onderhoud en zuinig in gebruik zijn zaken die ik wel waardeer. Verder was de af fabriek aanwezige trekhaak met de mogelijkheid om een paar honderd kg te mogen trekken een grote pre, vanwege het gelijktijdig willen kunnen vervoeren van een elektrisch ondersteunde driewielfiets en een normale tweewieler.
Zeker ten tijde van de aankondiging in 2016 was dat een unicum.

[ Voor 13% gewijzigd door Megat op 27-10-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:45
Coasterfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:50:
[...]

Inderdaad een import en comfort uitvoering en tegen de 25k. Import brengt ook weer minder en moeilijker inruil op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Sonicfreak schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Ioniq heeft in Premium uitvoering ook stoelverwarming voor en achter en stuurverwarming. Als je een 2019 model hebt dan heb je zelfs stoelkoeling.
Ik geef je gelijk dat de Ampera-e wat sportiever rijdt vanwege meer pk, maar toch laat ik bij het stoplicht met de Ioniq de meeste mensen achter mij hoor. Tenzij er inderdaad een Kona, Ampera-e of Tesla naast me staat.
Sloom zou ik de Ioniq dus niet willen noemen.
Stoel/stuurverwarming was om aan te geven dat je een warmtepomp niet zo mist, dat eerste is immers de zuinigste manier van verwarmen.

Dat een Ampera-e sportiever rijdt heeft ook met het onderstel te maken. Een Kona Electric rijdt bv nauwelijks sportiever dan een Ioniq ondanks meer pk: hij krijgt het koppel niet lekker op de weg, geeft geen vertrouwen. De Ampera-e wel, daar kun je best een beetje lol mee hebben qua sturen en bij accelereren op droog wegdek heb je zelden wielspin. Imo is het een hidden gem, een zeldzaam goede deal als occasion. Kona en Niro zijn overall betere auto's, maar die zijn 2d hands veel duurder.

Voor een EV vind ik een Ioniq vrij traag. Bij het stoplicht merk je dat niet zo naast een ICE, bij het invoegen/inhalen op de snelweg zeker wel. Daar kom je tekort. Ik iig ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
aschja schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Ik heb ook niet moeders mooiste auto's gereden. Een C3, Prius en Auris Hybrid station. Maar dit hok slaat echt alles. Had een fatsoenlijke designer in dienst genomen. Dit zijn Fiat Multipla vibes.
Niet mee eens. Sion is neutraal vormgegeven, een zuiver functioneel ontworpen MPV model. Multipla oogde absoluut niet neutraal maar extreem smaakgevoelig, met die gekke vetrol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
Dieken Taffert schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

Niet mee eens. Sion is neutraal vormgegeven, een zuiver functioneel ontworpen MPV model. Multipla oogde absoluut niet neutraal maar extreem smaakgevoelig, met die gekke vetrol.
We agree to disagree. 1990 wil zn auto terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8WXzWaDEhWBrhzBsLpdFcV3sGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6HZsIpF0RGLlwYaPisdiQTmm.jpg?f=user_large

Correctie. Die 00s wil zn auto terug. Fiat Ulysse

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRqjtWoLGzyu38Ekmc1vxQ2XANo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwFImKlqbz9VWxyIgd69gkX3.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door aschja op 27-10-2021 17:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

De facelift van de Multipla maakte het echter niet beter. Liever een beetje onderscheidend dan zo anoniem zoals de Multipla facelift of de Sono Sion. Ik houd wel van een beetje anders zo lang het gedragen wordt door functie en niet primair vorm. De Multipla was destijds namelijk zeker een uitstekend auto die zijn tijd ver vooruit was.

Zeker als nieuw merk is deze marketing wel cruciaal. Iedereen kent de Multipla, Prius en zelfs die rare elektrische BMW wel. De i3 vind ik trouwens steeds beter ogen (heeft BMW wel vaker en worden vrijwel altijd op hun design gekritiseerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Deveon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:23:
[...]

De facelift van de Multipla maakte het echter niet beter. Liever een beetje onderscheidend dan zo anoniem zoals de Multipla facelift of de Sono Sion. Ik houd wel van een beetje anders zo lang het gedragen wordt door functie en primair vorm. De Multipla was destijds namelijk zeker een uitstekend auto die zijn tijd ver vooruit was.

Zeker als nieuw merk is deze marketing wel cruciaal. Iedereen kent de Multipla, Prius en zelfs die rare elektrische BMW wel. De i3 vind ik trouwens steeds beter ogen (heeft BMW wel vaker en worden vrijwel altijd op hun design gekritiseerd).
Het is ook allemaal heel erg persoonlijk. Wij hebben een E-c4 besteld. Die vind ook niet iedereen mooi. Maar die Sion is zo’n nietszeggend ontwerp.
Pagina: 1 ... 222 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic