Hier een link om de documentaire over de opkomst en ondergang van de GM EV1 in zijn geheel te bekijken: https://watchdocumentaries.com/who-killed-the-electric-car/RichieB schreef op maandag 15 februari 2021 @ 20:44:
GM en de EV1 komen uitgebreid aan bod in Who killed the electric car? YouTube: Who Killed The Electric Car? (Documentary) (Part 1 of 8)
De documentaire uit 2006 en de opvolger Revenge of the Electric Car (2011) plaatsen de BEV perspectief en geven aan waarom het zo belangrijk is dat Tesla geheel onafhankelijk van Big Oil de EV op de kaart heeft gezet. Anders was de doorbraak vast en zeker opnieuw tegengehouden.
Wat mij betreft een must om te bekijken voor iedereen die EV een warm hart toedraagt. De keuzes die GM en de gehele auto-industrie toen hebben gemaakt rechtvaardigen ook dat ze heden ten dage moeten knokken om te overleven. Perfecte EV's werden toen bij honderden door de shredder gehaald omdat de auto-industrie van de jaren 90/00 deze auto's kennelijk als een bedreiging zag voor het verdienmodel dat ze kenden en in stand wilden houden.
Ik ga ervan uit dat ze daar met terugwerkende kracht heel veel spijt van hebben. Deze documentaire brengt het gebrek aan visionair vermogen op een meer dan voortreffelijke wijze in beeld. Ik heb er veel van geleerd en ik verwacht dat dat voor iedereen geldt die de moeite neemt om deze documentaire te bekijken.