• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
In Nederland is het vrijwel altijd hoeveelheid energie PLUS mogelijkerwijs tijd. Dan heb je geen voordeel van met 22 kW kunnen laden.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Maar ook geen nadeel. Grote kans dat in de auto ook nog het vermogen te knijpen is (om stilstandtarief te voorkomen >:) )
22kW als het kan, 11 kW als het moet.
Inderdaad, what's not to like :)

[Voor 56% gewijzigd door Proton_ op 10-09-2021 09:27]

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Medjai
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:29
--

[Voor 100% gewijzigd door Medjai op 10-09-2021 09:32]

• Wesco
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:41
daemonix schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:22:
In Nederland is het vrijwel altijd hoeveelheid energie PLUS mogelijkerwijs tijd. Dan heb je geen voordeel van met 22 kW kunnen laden.
Als de prijs per kWh en per minuut laag genoeg is kan dit zeker wel interessant zijn. Bijv. met de Franse Freshmile laadpas kun je bij een aantal laadpalen in Nederland (bv. de WeDriveSolar-laadpalen in Utrecht) voor € 0,19 per kWh en € 0,01 per minuut laden.

Stel je laadt dan 44 kWh in 2 uurtjes (als je alleen aan die paal staat), dan kost dat 44 x € 0,19 + 120 x € 0,01 = € 8,36 + € 1,20 = € 9,56. Per geladen kWh is dat dan € 0,22, dat is een tarief dat met de Nederlandse laadpassen niet haalbaar is.

Zelfs met mijn 1-fase Opel Ampera-e is het gunstig laden met Freshmile op een 22 kWh laadpaal, al laad ik dan maar met ongeveer 7 kWh. Bv. 44 kWh: 44 x € 0,19 + (44/7) x 60 min x € 0,01 = € 8,36 + € 3,77 = € 12,13. Per geladen kWh is dat dan € 0,28.

Dat is nog steeds gunstiger dan het CPO-tarief van € 0,34 per kWh, al moet je wel op tijd je auto weer afkoppelen. En hopen dat er niet iemand bij komt staan laden die op 3 fasen gaat laden, omdat dan je laadsnelheid zal inzakken. Bij twee auto's die op 1 fase laden kunnen sommige laadpalen slim loadbalancen, zodat beide auto's op verschillende fasen met de volle snelheid kunnen blijven laden.

Nu zou ik niet alleen op basis van dit Freshmile-tarief een electrische Renault Megane bestellen (al lijkt het mij een prima electrische middenklasser), want vroeg of laat zal Freshmile ook wel ontdekken dat dit tarief niet altijd uit kan.

Opel Ampera-e (2020)

• Usta
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:07
@Wesco Precis, met duidelijk uitleg!
daemonix schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:22:
Als je rond Amsterdam, Alphen an den Rijn, Amersfoort, Breda, Eindhoven of Dokkum woont, dan zie je vaak laadpalen die een tarief rekenen als combinatie van kW en tijd.
Kijk bijvoorbeeld ParkenCharge (Last Mile Solutions): https://www.parkncharge.nl/
Daar haal je voordeel als je sneller dan 11kW kan laden (max denk ik 17kW).

• daemonix
  • Niet online
Usta schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:30:
@Wesco Precis, met duidelijk uitleg!

[...]

Als je rond Amsterdam, Alphen an den Rijn, Amersfoort, Breda, Eindhoven of Dokkum woont, dan zie je vaak laadpalen die een tarief rekenen als combinatie van kW en tijd.
Kijk bijvoorbeeld ParkenCharge (Last Mile Solutions): https://www.parkncharge.nl/
Daar haal je voordeel als je sneller dan 11kW kan laden (max denk ik 17kW).
De laadpaal bepaalt meestal het tarief niet, maar de pas. ;) Lang leve de complexiteit.

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:47
daemonix schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:07:
[...]

De laadpaal bepaalt meestal het tarief niet, maar de pas. ;) Lang leve de complexiteit.
Ik zou zeggen super
Kan de klant het systeem kiezen wat hij wil en wat op dat moment voor hun belangrijk is
Je zal maar 2 palen naast elkaar moeten zetten elk met hun eigen afrekensysteem of hun eigen energieleverancier
Zelf net overstag gegaan en een reservatie geplaatst voor een Aptera. Benieuwd of we deze ooit naar Europa zullen zien komen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:39
Blokker_1999 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:06:
Zelf net overstag gegaan en een reservatie geplaatst voor een Aptera. Benieuwd of we deze ooit naar Europa zullen zien komen.
Heel gaaf concept. Welje geb je gereserveerd, 25, 40, 60 of 100 kWh? FWD of AWD? Ik ben benieuwd waar ze de grootste accu laten en hoe gewicht dan nog zo laag kan zijn. Aanhangertje er achter met accucellen?
Dieken Taffert schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:10:
[...]

Heel gaaf concept. Welje geb je gereserveerd, 25, 40, 60 of 100 kWh? FWD of AWD? Ik ben benieuwd waar ze de grootste accu laten en hoe gewicht dan nog zo laag kan zijn. Aanhangertje er achter met accucellen?
Can't break the bank, heb hem zo kaal mogelijk gereserveerd met uitzondering van de optie voor driver assist features. Dus 250 mijl, die 400km is meer dan voldoende voor mij. Rij nu rond met een Ioniq 28kWh en kom ook overal. En ook wat aandrijving betreft heb ik niet echt nood aan het extra vermogen van het derde wiel, dus FWD daar dat alsnog 2 motoren zijn in de voorwielen.

En het extra bereik van de zonnecellen zou hier bij ons ook redelijk beperkt zijn doorheen het jaar gezien, dus ook daar ga ik niet volledig in mee. Wat mij uiteindelijk aanspreekt in die wagen is het extreem lage verbruik.

Ben vooral benieuwd of ze met de grootste accu hun bereik van 1000 mijl gaan halen.

Bij het configureren krijg je te zien waar ze van plan zijn de batterijen te laten, al zou ik de schematische voorstelling met een grove korrel zout nemen op dit moment:

zeker wat betreft dimensies van de 4 modules die ze hier getekend hebben. De meest rechtse module verschijnt bij het aanklikken van de 1000 mijl optie en zou dus 400 mijl moeten voorstellen. Evenveel bereik als dat de 2 linkse modules tesamen zouden moeten geven. That does not compute.

En of we doorzetten met de bestelling zien we wel wanneer ik eindelijk zal kunnen bestellen. Hoe de markt er op dat moment bij ligt. Want als ze gaan wachten totdat hij een volwaardige Europese homologatie heeft verwacht ik dat het nog wel een jaartje of 3 a 4 kan duren. Ze kunnen natuurlijk ook zoals enkele Chinese merken een achterpoortje gebruiken waarbij je wagens kunt importeren die niet voldoen aan EU regels zolang je onder de 5000 exemplaren blijft per jaar. Al hoop ik dat ze een iets smallere EU versie kunnen maken. Want 88" is echt wel breed voor Europese wegen.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:15
@Blokker_1999 In de EU mag je een stuk meer als het gewicht excl accu's onder de 450 kilo blijft. Dat maakt het makkelijker. Minder veiligheidseisen, max 3 personen, dat soort dingen.
Wat verwacht je aan verbruik te halen? De ipniq is al erg zuinig.

Ampera-e (60kWh)

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 17:35
Ik heb een vraagje aan de elektrische rijders hier.

Wij verhuren een vakantiehuisje en op het hele park (huisjes particulier eigendom) is geen een laadpaal.
Wij willen nu zelf een laadpaal plaatsen waarbij je met een toegangscode dus kunt laden (laadkosten verrekend met de borg).
De laadpaal zal dus alleen voor onze gasten zijn en heel eventueel voor de buurgasten (dus geen wachtrijen en laden bij het huisje).

Als jullie een vakantiehuisje zoeken, zou zo'n voorziening het huisje attractiever maken? Of word er niet echt op gezocht of huisje laadpaal heeft.
!null schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:38:
@Blokker_1999 In de EU mag je een stuk meer als het gewicht excl accu's onder de 450 kilo blijft. Dat maakt het makkelijker. Minder veiligheidseisen, max 3 personen, dat soort dingen.
Wat verwacht je aan verbruik te halen? De ipniq is al erg zuinig.
Ik zal blij zijn als ik de officiele verbruikscijfers ga halen bij een wagen als deze. Bij mijn Ioniq zit ik er onder (deze zomer rond de 9kWh/100km), maar denk dat het bij een Aptera moeilijker gaat worden. Zelf heeft Aptera de verwachting van minder dan 100Wh/mijl of omgerekend minder dan 6,2kWh/100km. Dat zou mooi zijn.

Rofdof schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:46:

Wij verhuren een vakantiehuisje en op het hele park (huisjes particulier eigendom) is geen een laadpaal.
Wij willen nu zelf een laadpaal plaatsen waarbij je met een toegangscode dus kunt laden (laadkosten verrekend met de borg).
De laadpaal zal dus alleen voor onze gasten zijn en heel eventueel voor de buurgasten (dus geen wachtrijen en laden bij het huisje).

Als jullie een vakantiehuisje zoeken, zou zo'n voorziening het huisje attractiever maken? Of word er niet echt op gezocht of huisje laadpaal heeft.
Ik zou zeggen dat het zeker een meerwaarde kan hebben. De wagen aan je huis opladen, zeker als je ook ter plaatse van plan bent om uitstappen te maken. Dan moet je je tijdens die uitstappen geen zorgen maken over eventueel zoeken naar een laadpaal en moet je 's nachts ook de wagen niet ver weg zetten als je 's nachts zou wensen te laden.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Zeker, maar ik zou al tevreden zijn met een stopcontact. Eventueel kan je ook een laadpaal zoeken die compatible is met de backoffice van E-Flux en kan iedereen gewoon met een gebruikelijke laadpas laden.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

Deveon schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:55:
[...]

Zeker, maar ik zou al tevreden zijn met een stopcontact. Eventueel kan je ook een laadpaal zoeken die compatible is met de backoffice van E-Flux en kan iedereen gewoon met een gebruikelijke laadpas laden.
Kan inderdaad dat je mensen hebt die dat gaan doen. Stopcontact, verlengkabel en alle risico's vandien omdat mensen vaak niet weten dat dat niet de beste combinatie is. zeker als je de staat van de elektrische installatie niet kent.

• !null
@Rofdof Ik heb zelf wel eens gebruik gemaakt van het buitenstopcontact op 6 ampere :+ wat natuurlijk niet verrekend werd.

Maar ik denk wel een meerwaarde. Niet zo sterk als een onderweg hotel met lader, en veel EVs redden in NL tegenwoordig ook wel vakantie huisje en terug. Echter zullen nog steeds mensen het op prijs stellen.

Ampera-e (60kWh)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:28

Ja en nee. Als er gewoon een stopcontact is, kan het gros van de vakantiegangers ook gewoon op die manier laden. Als dat niet geregistreerd wordt, en de kosten van de laadpaal wel, weet ik wel wat er gaat gebeuren :+
We blijven nederlanders :Y

• Rofdof
bedankt voor de antwoorden.
Deveon schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:55:
[...]

deze laadpaal hebben wij op het oog:
https://evme.nl/collections/laadpaal/products/easee-home

idd is die met e-flux.

Wat ik mij dan wel afvrag is of iedereen dan bij ons op het oprit kan staan en kan gaan laden?
Ik zou dus een extra code willen hebben zodat alleen gasten er gebruik van kunnen maken.
Blokker_1999 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:57:
[...]

Kan inderdaad dat je mensen hebt die dat gaan doen. Stopcontact, verlengkabel en alle risico's vandien omdat mensen vaak niet weten dat dat niet de beste combinatie is. zeker als je de staat van de elektrische installatie niet kent.
Dit is idd bij een ander huisje gebeurd. Gasten zaten stiekem 24/7 de auto te laden met verlengsnoer.
Zekering klapte eruit en de huurder deed alsof zijn neus bloedde.
In mijn algemene voorwaarden staat dat auto laden via stopcontact verboden is.

Verder heeft ons huisje een compleet nieuwe elektrische installatie en 3x25A.

Ik zie op e-flux een tarief staan van 29 cent per Kw en dat je als eigenaar er ook nog wat overheen kan zetten?

Wat is dan een normaal tarief? Het is natuurlijk een extra dienst/luxe maar aanschaf en onderhoud paal kost natuurlijk ook iets.

edit: buiten hangt een camera dus ik zie vrij snel of er een kabel naar de auto gaat ;)

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21-09 14:33
Rofdof schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:38:

[...]

Dit is idd bij een ander huisje gebeurd. Gasten zaten stiekem 24/7 de auto te laden met verlengsnoer.

edit: buiten hangt een camera dus ik zie vrij snel of er een kabel naar de auto gaat ;)
Deze zomer heb ik in Frankrijk een paar gîtes gehuurd en vooraf netjes gevraagd of ik met de granny kon laden en gevraagd wat de kosten zouden zijn. Bij geen van de eigenaren een probleem, maar ze waren wel verrast dat ik zelf aanbood om te betalen, dat overkwam ze voor het eerst. Het zegt denk ik wel iets over de mentaliteit van de gemiddelde Nederlander :(

[ Overigens ben ik ooit opgeleid als elektrotechnicus, dus ik weet wat ik doe. Voor onwetenden is het opladen met een granny bij een willekeurig vakantiehuisje af te raden. Een goede laadpaal is dan zeker een pré!]

[Voor 38% gewijzigd door jdbiggelaa op 12-09-2021 16:16]

• kx22
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21-09 19:19
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:33:
Ik ben voor mijn vader aan het oriënteren voor een EV met hoge instap (<70k).

Zelf heb ik nu de volgende auto’s op de lijst. Maar ik ben niet op de hoogte van de hele markt, wat is er nog meer?

- Tesla model Y
- Volvo XC40 twin engine
- BMW iX3
- Mercedes EQA/EQC
- VW ID4 / Skoda Enyaq
- Audi Q4

Mis ik iets?
Ik ben stuk jonger dan je vader en bij lange na nog niet gepensioneerd, maar zat ook precies voor dezelfde keus.

Uiteindelijk gekozen voor de Jaguar iPace EV320 2020 model.

Waarom:
De EV320 is door Jaguar op de markt gebracht met verlies. De reden hierachter is dat ze meer EV's moesten verkopen om hun gemiddelde uitstoot omlaag te krijgen. De EV320 was alleen voor NL en Duitsland. Is nu ook niet meer te koop. Alleen nog demo modellen.
Je krijgt voor het geld (momenteel 65-69kk) enorm veel auto. Het is op alles vergelijkbaar met de EV400 (vanaf 85k), behalve PK (80pk minder).
Het heeft nu ook 3 fase laden en kan bij de snellader tot 104KwH. Dat is 16 minder dan de Etron.
Qua bereik kan je MEER km dan welke E-tron 55 model.
Uit veel metingen haal je zeker de 300km in de winter en in de zomer is 400 minimaal. Dat is echt stukken meer dan de E-tron

Ergens vind ik het jammer dat zo weinig mensen een iPace hebben, want sinds de update is het echt een betere auto geworden. De infotainment systeem was voorheen buggy, maar is dat nu echt stukken beter geworden. In plaats van update hebben ze een heel nieuw systeem erin gegooid.
Aan de andere kant, hoe minder er van zijn....hoe bijzonderder het is.
Een Tesla is een geweldige auto (behalve materialen), maar net als de 3 serie en vroeger de Golf...elke leaser rijdt erin.

• bruneelm
!null schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:58:
@Rofdof Ik heb zelf wel eens gebruik gemaakt van het buitenstopcontact op 6 ampere :+ wat natuurlijk niet verrekend werd.

Maar ik denk wel een meerwaarde. Niet zo sterk als een onderweg hotel met lader, en veel EVs redden in NL tegenwoordig ook wel vakantie huisje en terug. Echter zullen nog steeds mensen het op prijs stellen.
Ik zou voor het buiten stopcontact gaan, een versie met sleutel en stroomkosten verrekenen.

Je kan zorgen dat het stopcontact van het type is om langdurig de granny te ondersteunen.

Indien je geen sleutel stopcontact wil neem een gewoon waarop een remote relais staat (om af te schakelen indien er geen huurder is), is wel iets duurder.

• jdbiggelaa
kx22 schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:13:
[...]

Ergens vind ik het jammer dat zo weinig mensen een iPace hebben, want sinds de update is het echt een betere auto geworden. De infotainment systeem was voorheen buggy, maar is dat nu echt stukken beter geworden. In plaats van update hebben ze een heel nieuw systeem erin gegooid.
Aan de andere kant, hoe minder er van zijn....hoe bijzonderder het is.
Een Tesla is een geweldige auto (behalve materialen), maar net als de 3 serie en vroeger de Golf...elke leaser rijdt erin.
Ik snap je gevoelens hierbij, ik vind de iPace de mooiste EV om te zien. Echter, de iPace was in vergelijking met andere Jaguars geen uitzondering: zonder meer een mooie auto, maar niet zonder problemen. En juist die matige kwaliteit heeft de Britse auto-industrie de kop gekost en maakt dat we een voorkeur hebben gekregen voor Duitse en Zweedse auto’s…

• Rofdof
bruneelm schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:18:
[...]

Ik zou voor het buiten stopcontact gaan, een versie met sleutel en stroomkosten verrekenen.

Je kan zorgen dat het stopcontact van het type is om langdurig de granny te ondersteunen.

Indien je geen sleutel stopcontact wil neem een gewoon waarop een remote relais staat (om af te schakelen indien er geen huurder is), is wel iets duurder.
Wij hebben al een sleutelschakelaar. Hiermee komt er spanning op de airco, terrasheater en buiten stopcontacten. Maar ff een verlengsnoer uit het raam kan altijd.

Buiten de aanschaf van een laadpaal hebben wij verder geen kosten aangezien mijn broertje zelf installateur is.

In eerste instantie willen wij de laadpaal delen met een buurman die zijn huisje ook verhuurd. En als de vraag groot word waardoor elk huisje een eigen laadpaal nodig heeft schaft buurman er zelf een aan.

Wat is btw een granny?

• jdbiggelaa
Een ‘granny lader’ is een lader die je kunt aansluiten op een normale 230 V wandcontactdoos. De laadstroom is begrensd en soms ook in stappen instelbaar, bijv 8-12-16 Ampère. De meeste bezitters van een EV hebben zo’n lader zodat ze ook op zondagmiddag op bezoek bij oma de auto kunnen laden ;)

[Voor 43% gewijzigd door jdbiggelaa op 12-09-2021 16:38]

• kx22
jdbiggelaa schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:29:
[...]

Ik snap je gevoelens hierbij, ik vind de iPace de mooiste EV om te zien. Echter, de iPace was in vergelijking met andere Jaguars geen uitzondering: zonder meer een mooie auto, maar niet zonder problemen. En juist die matige kwaliteit heeft de Britse auto-industrie de kop gekost en maakt dat we een voorkeur hebben gekregen voor Duitse en Zweedse auto’s…
Maar welke problemen dan? Want die zijn volgens mij al aangepakt met de upgrade in 2020.
In het begin hebben ze veel FUD gehad betreft de range. Met over de air updates (mogelijk op de nieuwe modellen) hebben ze nu met hun grote batterij een daadwerkelijke bereik van minimaal 300km in de winter. Op Tesla na doen weinig andere merken dat.
De infotainmaint was zeer buggy, maar ook dat is opgelost.
Van fase 1 laden (ok, ik snap dat niemand dit wilt) is het naar fase 3 gegaan.

Of zijn er nog problemen wat ik niet weet?

Het fijne is dat het een doorontwikkelde auto is.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Jazeker. Bij Booking.com kun je dit als zoek-criteria gebruiken. Ik hoorde (maar heb niet gecontroleerd) dat het met de Airbnb zoekfuncie ook kan.

Renault Zoe Q90

• bruneelm
Blokker_1999 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:31:

En of we doorzetten met de bestelling zien we wel wanneer ik eindelijk zal kunnen bestellen. Hoe de markt er op dat moment bij ligt. Want als ze gaan wachten totdat hij een volwaardige Europese homologatie heeft verwacht ik dat het nog wel een jaartje of 3 a 4 kan duren. Ze kunnen natuurlijk ook zoals enkele Chinese merken een achterpoortje gebruiken waarbij je wagens kunt importeren die niet voldoen aan EU regels zolang je onder de 5000 exemplaren blijft per jaar. Al hoop ik dat ze een iets smallere EU versie kunnen maken. Want 88" is echt wel breed voor Europese wegen.
Wel een paar uitdagingen
Normaliter werken ze daar op een 110V net
Hebben ze een andere connector voor AC en DC charging
Werken ze niet met een metrisch systeem
En moet je wisselstukken vanuit de US zien te krijgen (niet dat ze ze niet willen opsturen - logistiek traject vs beschikbaarheid voertuig)
En laatste waar ik aan denk de garantie is toch enigszins anders geregeld ginder maar je bent niet ginder

En ik ben vergeten te vermelden dat dit prijzen zijn waarbij nog transportkost, invoerrechten taxen/BTW moeten verrekend worden

[Voor 5% gewijzigd door bruneelm op 12-09-2021 16:57]

• Rofdof
TucanoItaly schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:45:
[...]

Jazeker. Bij Booking.com kun je dit als zoek-criteria gebruiken. Ik hoorde (maar heb niet gecontroleerd) dat het met de Airbnb zoekfuncie ook kan.
Micazu heeft die optie ook. Hier in de buurt zijn weinig laadpalen. En als ze er zijn dan wel 5 km van park op industrie terrein.

Als onze buurman mee wil doen dan hebben wij een langere kabel nodig. Ik kan Max 8 meter vinden. Is 10 of meer er ook?

Die kabel wil ik dan in een box maken met een codeslot zodat huurders erbij kunnen.
jdbiggelaa schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:35:
[...]

Een ‘granny lader’ is een lader die je kunt aansluiten op een normale 230 V wandcontactdoos. De laadstroom is begrensd en soms ook in stappen instelbaar, bijv 8-12-16 Ampère. De meeste bezitters van een EV hebben zo’n lader zodat ze ook op zondagmiddag op bezoek bij oma de auto kunnen laden ;)

[Afbeelding]
8-10-12A, 16A zal je met een granny nooit halen op een standaard stopcontact. Die zijn niet gemaakt voor 16A continue te kunnen leveren.

• Deveon
  • Niet online

[...]

idd is die met e-flux.

Wat ik mij dan wel afvrag is of iedereen dan bij ons op het oprit kan staan en kan gaan laden?
Ik zou dus een extra code willen hebben zodat alleen gasten er gebruik van kunnen maken.
[...]
Zo lang het maar duidelijk is dat laadpaal bij die parkeerplaats hoort en de parkeerplaats bij dat huisje dan zal ik mij niet z’n zorgen maken. Als je geen huurder hebt is het alleen maar beter dat er extra gebruik van gemaakt kan worden?

Voor tarief zou ik 33ct/kWh aanhouden en daar komt vanuit E-Flux dan 2ct bovenop.
Blokker_1999 schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:57:
[...]

Met een buiten stopcontact naast de parkeerplaats op eigen 16A groep is er toch juist geen reden meer voor een verlengsnoer? Kost een paar tientjes in plaats van €1000+ voor een laadpaal met backoffice functionaliteit. Met bovengenoemde 33ct/kWh duurt het heel lang voordat het terugverdiend is.

• bruneelm
Rofdof schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:56:
[...]

Micazu heeft die optie ook. Hier in de buurt zijn weinig laadpalen. En als ze er zijn dan wel 5 km van park op industrie terrein.

Als onze buurman mee wil doen dan hebben wij een langere kabel nodig. Ik kan Max 8 meter vinden. Is 10 of meer er ook?

Die kabel wil ik dan in een box maken met een codeslot zodat huurders erbij kunnen.
In de stekker van een granny zit normaliter een temperatuurssensor die de stroom beperkt bij te hoge temperatuur. Stekker en stopcontact zijn zo beschermd. Steek je een verlengsnoer tussen in dan verlies je deze bescherming.
Meeste granny's gaan van 8-10-12 of 14A
bruneelm schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:54:
[...]

Wel een paar uitdagingen
Normaliter werken ze daar op een 110V net
Hebben ze een andere connector voor AC en DC charging
Werken ze niet met een metrisch systeem
En moet je wisselstukken vanuit de US zien te krijgen (niet dat ze ze niet willen opsturen - logistiek traject vs beschikbaarheid voertuig)
En laatste waar ik aan denk de garantie is toch enigszins anders geregeld ginder maar je bent niet ginder
Als Aptera de wagen zelf naar Europa brengt, en dat zijn ze toch echt aan het bekijken en hebben al mensen aangenomen om te bekijken hoe de wagen kan en moet aangepast worden, dan zie ik geen enkel probleem.

In de VS kan je trouwens gewoon laden op 220V. Het elektriciteitsnet in de VS is 220V met een middenaftakking. De 110V die je in woningen vindt wordt bekomen door die middenaftakking als N te gebruiken. De 220V wordt vaak gebruikt voor wasmachines en andere toestellen die een groter vermogen vereisen. Net zoals het net bij ons op vele plaatsen eigenlijk een 400V net is.

Een andere connector erin is dus voldoende voor Aptera om laden in Europa probleemloos te maken, toch op 1 fase, wat voor mij meer dan voldoende is.

Ik denk dat je er ook van versteld zou staan hoeveel er in de VS met het metrische systeem gebeurd. Maar als het je gaat om de odo in de wagen. Dat zal ongetwijfeld gewoon een instelling zijn op de boordcomputer.

En als Aptera de wagen naar Europa brengt zie ik ook niet direct een issue met wisselstukken. Neem aan dat ze verdelers hier in de EU zullen hebben en als ze achter hun product staan zullen ze, net als vele fabrikanten, zelfs in de VS, gewoon voldoende garantie geven op hun wagen.

Maar zoals gezegd, voor 60 euro in de wachtrij gaan staan (met referral is het slechts $70 ipv $100) is slechts een eerste stap.

• Rofdof
Deveon schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:57:
[...]

Zo lang het maar duidelijk is dat laadpaal bij die parkeerplaats hoort en de parkeerplaats bij dat huisje dan zal ik mij niet z’n zorgen maken. Als je geen huurder hebt is het alleen maar beter dat er extra gebruik van gemaakt kan worden?

Voor tarief zou ik 33ct/kWh aanhouden en daar komt vanuit E-Flux dan 2ct bovenop.

[...]

Met een buiten stopcontact naast de parkeerplaats op eigen 16A groep is er toch juist geen reden meer voor een verlengsnoer? Kost een paar tientjes in plaats van €1000+ voor een laadpaal met backoffice functionaliteit. Met bovengenoemde 33ct/kWh duurt het heel lang voordat het terugverdiend is.
Ik ben het idd eens dat de terugverdientijd verwaarloosbaar is.

Het is zeg maar een extra service dat er zo’n laadpaal is om ons huisje attractiever te maken.
Een buiten wcd achter een eigen groep kan natuurlijk ook.

Alleen willen wij net iets mooier, luxer, etc dan de rest van park zijn.

• bruneelm
Blokker_1999 schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:02:
[...]

Als Aptera de wagen zelf naar Europa brengt, en dat zijn ze toch echt aan het bekijken en hebben al mensen aangenomen om te bekijken hoe de wagen kan en moet aangepast worden, dan zie ik geen enkel probleem.

In de VS kan je trouwens gewoon laden op 220V. Het elektriciteitsnet in de VS is 220V met een middenaftakking. De 110V die je in woningen vindt wordt bekomen door die middenaftakking als N te gebruiken. De 220V wordt vaak gebruikt voor wasmachines en andere toestellen die een groter vermogen vereisen. Net zoals het net bij ons op vele plaatsen eigenlijk een 400V net is.

Een andere connector erin is dus voldoende voor Aptera om laden in Europa probleemloos te maken, toch op 1 fase, wat voor mij meer dan voldoende is.

Ik denk dat je er ook van versteld zou staan hoeveel er in de VS met het metrische systeem gebeurd. Maar als het je gaat om de odo in de wagen. Dat zal ongetwijfeld gewoon een instelling zijn op de boordcomputer.

En als Aptera de wagen naar Europa brengt zie ik ook niet direct een issue met wisselstukken. Neem aan dat ze verdelers hier in de EU zullen hebben en als ze achter hun product staan zullen ze, net als vele fabrikanten, zelfs in de VS, gewoon voldoende garantie geven op hun wagen.

Maar zoals gezegd, voor 60 euro in de wachtrij gaan staan (met referral is het slechts $70 ipv $100) is slechts een eerste stap.
In hun datasheet staat 110V lader

Er staat niks op hun datasheet over het CCS protocol (dat voor hen enkel een EU standaard is)

En de auto-industrie gebruikt bouten moeren en vijzen in inches niet in mm. Een volledig ander arsenaal van tools
Als je al eens met een Amerikaan gereden hebt of iemand ken die ermee rijd dan zal je wel weten dat je niet bij de eerste de beste garagist moet binnen springen.
De dag van vandaag spring je ook niet met om het even welke e-fiets bij om het even welke fiestmaker binnen voor herstelling

En ja ze zullen wel de wagen naar de EU halen, tegen een verhoogde prijs, je denkt toch niet dat de Amerikaanse kopers zullen opdraven voor alle bijkomende EU kosten

[Voor 7% gewijzigd door bruneelm op 12-09-2021 17:29]

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:13

[...]

idd is die met e-flux.

[...]

Verder heeft ons huisje een compleet nieuwe elektrische installatie en 3x25A.

Ik zie op e-flux een tarief staan van 29 cent per Kw en dat je als eigenaar er ook nog wat overheen kan zetten?

Wat is dan een normaal tarief? Het is natuurlijk een extra dienst/luxe maar aanschaf en onderhoud paal kost natuurlijk ook iets.

Gewoon tientje extra per (huur) dag vragen (altijd). Dan met schakelaar op simpele laadpaal zetten.

Vervolgens je (Tesla?) laadpaal op “de kaart” zetten waar nodig.

Als je extra gaat vragen apart kost je een hoop tijd en gedoe, ook zullen sommige dan alsnog stopcontact gaan gebruiken denk ik.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• bruneelm
Als je extra gaat vragen apart kost je een hoop tijd en gedoe, ook zullen sommige dan alsnog stopcontact gaan gebruiken denk ik.
Vandaar een buitenstopcontact en verrekenen in verbruik, maakt dan niet uit dat ze liever een ander stopcontact zouden gebruiken, verbruik wordt sowieso verrekend.

Een laadpaal publiek maken - euh je wil het vakantiehuisje nog wel verhuren denk ik.

Indien ik na daguitstappen, winkelbezoek e.a. terug zou komen en er staat iemand anders voor t huisje (te laden) dan zal je dit wel merken in mijn huurders commentaren ik vrees dat er niet zoveel gegadigden meer zullen zijn zeker niet met EV noch met ICE

• jdbiggelaa
kx22 schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:44:
[...]

Maar welke problemen dan? Want die zijn volgens mij al aangepakt met de upgrade in 2020.
In het begin hebben ze veel FUD gehad betreft de range. Met over de air updates (mogelijk op de nieuwe modellen) hebben ze nu met hun grote batterij een daadwerkelijke bereik van minimaal 300km in de winter. Op Tesla na doen weinig andere merken dat.
De infotainmaint was zeer buggy, maar ook dat is opgelost.
Van fase 1 laden (ok, ik snap dat niemand dit wilt) is het naar fase 3 gegaan.

Of zijn er nog problemen wat ik niet weet?

Het fijne is dat het een doorontwikkelde auto is.
Het probleem is dat beeldvorming in de beginperiode bepalend is voor het succes van een nieuw model. Zo kán de ID.3 na de nodige updates can de software nog een prima auto worden, maar van het negatieve imago komt VAG niet meer af. Die auto massaal op de markt brengen met een bèta-versie van de software was een blunder en meteen de genadeklap.
bruneelm schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:26:
[...]

In hun datasheet staat 110V lader

Er staat niks op hun datasheet over het CCS protocol (dat voor hen enkel een EU standaard is)

En de auto-industrie gebruikt bouten moeren en vijzen in inches niet in mm. Een volledig ander arsenaal van tools
Als je al eens met een Amerikaan gereden hebt of iemand ken die ermee rijd dan zal je wel weten dat je niet bij de eerste de beste garagist moet binnen springen.
De dag van vandaag spring je ook niet met om het even welke e-fiets bij om het even welke fiestmaker binnen voor herstelling

En ja ze zullen wel de wagen naar de EU halen, tegen een verhoogde prijs, je denkt toch niet dat de Amerikaanse kopers zullen opdraven voor alle bijkomende EU kosten
Nu zou ik toch wel eens willen weten waarom je zo negatief aan het doen bent over een wagen die nog volop in de ontwerp fase zit. Er zijn nog altijd geen definitieve specs van deze wagen gepubliceerd. We weten dus niet wat wel of niet mogelijk zal zijn. Zal deze wagen kunnen snelladen? Absoluut. Met welke technologie? Onbekend want daar heeft Aptera nog geen enkele uitspraak over gedaan. In sommige renders is een Tesla connector te zien bijvoorbeeld. CCS is daarnaast niet enkel een EU standaard maar is ook in de VS de standaard aan het worden en heeft CHAdeMO naar de derde plaats verwezen ondertussen.

En als je naar de Aptera site gaat dan vind je daar direct hun visie op het herstellen van hun wagens. Wisselstukken en handleidingen zullen gewoon voor iedereen beschikbaar zijn.

En uiteraard zullen we in Europa de kosten dragen van de importheffingen (15% 10% als deze als wagen geklasseerd wordt geloof ik) en van het transport.

• Rofdof
bruneelm schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:36:
[...]

Vandaar een buitenstopcontact en verrekenen in verbruik, maakt dan niet uit dat ze liever een ander stopcontact zouden gebruiken, verbruik wordt sowieso verrekend.

Een laadpaal publiek maken - euh je wil het vakantiehuisje nog wel verhuren denk ik.

Indien ik na daguitstappen, winkelbezoek e.a. terug zou komen en er staat iemand anders voor t huisje (te laden) dan zal je dit wel merken in mijn huurders commentaren ik vrees dat er niet zoveel gegadigden meer zullen zijn zeker niet met EV noch met ICE
Onze huurprijs is all in gwe. Laadpaal zou verbruik extra zijn. Maar we willen dus niet dat onze laadpaal door iedereen gebruikt kan worden. Alleen door huurders en eventueel buren.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
@Rofdof Een laadpaal tegen meerprijs aanbieden en laden via het stopcontact verbieden zou bij mij kwaad bloed zetten. Als de laadpaal 3x16A (11 kW) is zou ik die vanzelf verkiezen boven een stopcontact (max 3,5 kW). Onnodig om dat actief te gaan verbieden in je voorwaarden.

• Stef87
bruneelm schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:36:
[...]

Publiek maken?.. Daar heb ik het toch niet over?

Je moet ergens aangeven dat je bij jou huisje kan opladen. Daar zoeken mensen specifiek naar (ik wel in ieder geval) of dat bij AirBnB of Booking is maakt niet uit.

Elke dag (handmatig) 10-20 kWh gaan verrekenen met gasten is gewoon niet praktisch. Ik zou een schatting maken en huur per dag iets hoger zetten, als men specifiek zoekt naar een laadpaal komen ze dan toch bij jullie uit. (Als je pech hebt en 3 huurders in een week, iemand vergeet zijn stand op te schrijven? Of fotograferen?…)

Schakelaar of sleutel (aan sleutelbos voordeur) en klaar.

[Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 12-09-2021 18:41]

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• kx22
jdbiggelaa schreef op zondag 12 september 2021 @ 17:39:
[...]

Het probleem is dat beeldvorming in de beginperiode bepalend is voor het succes van een nieuw model. Zo kán de ID.3 na de nodige updates can de software nog een prima auto worden, maar van het negatieve imago komt VAG niet meer af. Die auto massaal op de markt brengen met een bèta-versie van de software was een blunder en meteen de genadeklap.
Ja dat klopt, maar jij kan dus geen andere dingen opnoemen dan FUD waarom je nu niet een iPace zou moeten kopen?

• Rofdof
Stef87 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:34:
[...]

Publiek maken?.. Daar heb ik het toch niet over?

Je moet ergens aangeven dat je bij jou huisje kan opladen. Daar zoeken mensen specifiek naar (ik wel in ieder geval) of dat bij AirBnB of Booking is maakt niet uit.

Elke dag (handmatig) 10-20 kWh gaan verrekenen met gasten is gewoon niet praktisch. Ik zou een schatting maken en huur per dag iets hoger zetten, als men specifiek zoekt naar een laadpaal komen ze dan toch bij jullie uit. (Als je pech hebt en 3 huurders in een week, iemand vergeet zijn stand op te schrijven? Of fotograferen?…)

Schakelaar of sleutel (aan sleutelbos voordeur) en klaar.
Idee is dus een slimme laadpaal waar je verbruik dus direct ziet en kunt verreken na de huurperiode. Of dat huurders met een pas kunnen laden.

• Deveon
  • Niet online
De meeste elektrische auto’s zijn zakelijk. Een paal waar je dan je reguliere laadpas kan aanbieden is dan wel zo prettig.

• Rofdof
RichieB schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:16:
@Rofdof Een laadpaal tegen meerprijs aanbieden en laden via het stopcontact verbieden zou bij mij kwaad bloed zetten. Als de laadpaal 3x16A (11 kW) is zou ik die vanzelf verkiezen boven een stopcontact (max 3,5 kW). Onnodig om dat actief te gaan verbieden in je voorwaarden.
Ik vind continu stroom trekken via een granny ook behoorlijk asociaal.
Zoals gezegd onze installatie kan dat wel aan maar bij veel huisjes niet.

Een huisje word min of meer verhuurd met fair usage. Continu je auto opladen is dat niet.

Ik hoef ook niet rijk te worden aan die laadpaal. Het is een extra luxe en beetje toekomstbestendigheid van de vakantiewoning.

Laadpaal komt er iig en dan kun je Snachts maximaal laden 😜

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 19:05
Rofdof schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:06:
[...]

Ik vind continu stroom trekken via een granny ook behoorlijk asociaal.
Zoals gezegd onze installatie kan dat wel aan maar bij veel huisjes niet.

Een huisje word min of meer verhuurd met fair usage. Continu je auto opladen is dat niet.

Ik hoef ook niet rijk te worden aan die laadpaal. Het is een extra luxe en beetje toekomstbestendigheid van de vakantiewoning.

Laadpaal komt er iig en dan kun je Snachts maximaal laden 😜
Eens. Het is raar om zomaar tien keer zoveel als een ander te gebruiken zonder daar een vergoeding voor aan te bieden. Alsof dat een normaal gebruik is in een vakantiehuisje.

• Franciesco
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16:27
De opmerking van Deveon is denk ik wel valide: veel EVs zijn leaseauto’s waarbij de berijder geen laadkosten uit eigen zak wil betalen. Achteraf declareren kan vaak, maar zal niet de voorkeur zijn. Dus een laadpaal die ondersteuning biedt voor een reguliere laadpas lijkt mij zeker slim.

• !null
@Rofdof Ik heb dat dus wel eens gedaan, maarja de huisjes waren allemaal nieuw met degelijke installaties, en ze hadden maar 2 officiele laadpalen voor dat hele park, die ook nog eens continu bezet waren.
Fair usage is het zeker niet.

Echter is het niet zo gek om het simpel te houden en je prijs gewoon iets omhoog te doen, je vakantiehuisje staat er immers ook wat beter voor met laadmogelijkheid. Laat het eens 20 euro zijn op een weekend.

Ik zou even afwegen of je niet gewoon een gratis maar langzaam (max 3.7 kW) laadpunt moet creeren met hogere huurprijs (want laadmogelijkheid en gratis laden) of eentje met complete backoffice systeem dat zakelijke rijders pasje er langs kunnen halen.

Ampera-e (60kWh)

• bruneelm
@Blokker_1999

Volgende spec's heb ik gevonden https://da08ff99-fd1e-4a7...14a20a3e0a3aabee2cc09.pdf

En ik ben niet negatief ik heb de uitdagingen opgesomd

Onhebbelijkheden zijn er zoals die er ook zijn voor bv Koreaanse wagens
Als je ze kent en ermee kunt leven is dit ok, ik som gewoon op waaraan ik denk

Niet dat het veel uit maakt maar elektro in de US draait op 60Hz

Om een voorbeeld te geven, ik had op YT een off grid batterijinverter gezien met 2 AC ingangen prima voor mijn toepassing echter het was een split model enkel op 60Hz

@Rofdof
Als je een laadpaal met pasje zet zorg dan dat alle pasjes geaccepteerd worden anders zal er wel altijd eentje zijn die vervelend doet.
Ook als de laadpaal het een keertje niet doet ...

Maar dat sluit een sluikverbruiker met een binnen stopcontact niet uit

Een digitale meter met wifi en je kan online je tellerstand bij elk verhuur uitlezen.

Wij hebben eens een huurder gehad die meer dan zijn waarborg verstookt had, ramen en deuren stonden open met de elektrische verwarming op maximum.

[Voor 29% gewijzigd door bruneelm op 12-09-2021 21:59]

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:33
!null schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:38:] Ik heb dat dus wel eens gedaan, maarja de huisjes waren allemaal nieuw met degelijke installaties, en ze hadden maar 2 officiele laadpalen voor dat hele park, die ook nog eens continu bezet waren.
Fair usage is het zeker niet.
Vorige week op vakantie bij het park 2 dubbele laadpalen. Laden was gratis maar laten staan na voltooien laden €2,50/uur. Perfecte policy en altijd laders beschikbaar (daardoor denk ik).

Laatste nacht heb ik alsnog via granny bij het huisje gedaan op lage snelheid. Denk toch niet dat ze inzitten over de kWh's die aan de paal ook gratis zijn.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• !null
assje schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:02:
[...]

Vorige week op vakantie bij het park 2 dubbele laadpalen. Laden was gratis maar laten staan na voltooien laden €2,50/uur. Perfecte policy en altijd laders beschikbaar (daardoor denk ik).

Laatste nacht heb ik alsnog via granny bij het huisje gedaan op lage snelheid. Denk toch niet dat ze inzitten over de kWh's die aan de paal ook gratis zijn.
Mja die 2 palen was gewoon te weinig voor dat park, heeft denk ik weinig met kosten te maken.

Ampera-e (60kWh)

• jdbiggelaa
kx22 schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:41:
[...]

Ja dat klopt, maar jij kan dus geen andere dingen opnoemen dan FUD waarom je nu niet een iPace zou moeten kopen?
Jawel, eigenaren van een iPace behoren tot de minst tevreden EV rijders. Recent deed Nextmove een uitgebreid onderzoek onder EV rijders, en daar scoort de iPace onderaan de ladder.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:51
jdbiggelaa schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:57:
[...]

Jawel, eigenaren van een iPace behoren tot de minst tevreden EV rijders. Recent deed Nextmove een uitgebreid onderzoek onder EV rijders, en daar scoort de iPace onderaan de ladder.

[Afbeelding]
Dat onderzoek laat niet zien hoe lang men de auto al rijdt. En die tijd factor is juist bij de iPace van belang, want de eerste iPace auto’s bleken in de praktijk nog lang niet ‘af’ te zijn en vol met software problemen te zitten. Dan is het ook logisch dat de berijder zo’n auto niet gaat lopen aanbevelen. De recent gebouwde iPace hebben die software problemen niet, ondersteuning voor 3fase laden en wellicht nog andere nuttige verbeteringen. Volgens recente reviews is het nu ook een stuk betere auto. De berijders van een recente iPace kunnen daarom prima de auto aanbevelen, omdat de kwaliteit en gebruiksgemak een stuk omhoog is gegaan.

• kx22
PeaceNlove schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:22:
[...]

Dat onderzoek laat niet zien hoe lang men de auto al rijdt. En die tijd factor is juist bij de iPace van belang, want de eerste iPace auto’s bleken in de praktijk nog lang niet ‘af’ te zijn en vol met software problemen te zitten. Dan is het ook logisch dat de berijder zo’n auto niet gaat lopen aanbevelen. De recent gebouwde iPace hebben die software problemen niet, ondersteuning voor 3fase laden en wellicht nog andere nuttige verbeteringen. Volgens recente reviews is het nu ook een stuk betere auto. De berijders van een recente iPace kunnen daarom prima de auto aanbevelen, omdat de kwaliteit en gebruiksgemak een stuk omhoog is gegaan.
Precies en dat is wat ik @jdbiggelaa al in 3 posts probeer duidelijk te maken.
Ongetwijfeld is Tesla model 3 nog steeds een betere/fijnere auto. Maar de reden waarom de Tesla dit is, is omdat hij over-the-air updates krijgt.
Precies wat sinds 2020 ook bij de iPace kan.
Een van de redenen waarom ik voor de iPace koos, is omdat Jaguar echt bezig is de iPace een betere auto te maken.

Bij de Etron en de EQC zijn ze niet veranderd tov lancering. Dan kan je zeggen ja het product is wel af, maar meer dan dat ga je ook niet krijgen. Er is momenteel een dikke run op Etron modellen van 2018 en 2019 vanwege de bijtelling. Omdat ze sinds lancering geen updates hebben gedaan, is de bijtelling de maatstaf.

• jdbiggelaa
@kx22 @PeaceNlove Begrijp mij niet verkeerd: ik heb niets tegen de iPace en ik geloof jullie zonder meer dat de auto flink is verbeterd. Waar ik alleen op wijs is dat het imago op dit moment niet positief is. Op termijn zal dat wel verbeteren naarmate meer reviewers én eigenaren positief zijn over de auto. De tijd zal het leren, maar ook de concurrentie zit niet stil.

• !null
jdbiggelaa schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding]
Grappig. Had niet verwacht dat de Nissan Leaf zo laag zou staan. Tja rapidgate enzo, maar verder geen slechte auto natuurlijk.
Jammer dat mijne er niet tussen staat, maar dat snap ik wel.
De Tesla Model 3 is toch het summum van wat een marketing team wil, namelijk merkbeleving t/m, het groene balkje is erg hoog, terwijl er genoeg zijn met kleine issues. En dat terwijl ze bij Tesla amper een marketing team hebben, zo grappige tegenstrijdigheid.

Naast de Nissan Leaf is de slechte score van de e208 en de eCorsa wel enigzins zorgwekkend, want ze gaan namelijk een hele rits modellen uitbrengen met die aandrijflijn. Die niet uitblinkt maar natuurlijk wel prima is, en eigenlijk valt of staat met de prijs.

Ampera-e (60kWh)

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:52
kx22 schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:48:
[...]

Een van de redenen waarom ik voor de iPace koos, is omdat Jaguar echt bezig is de iPace een betere auto te maken.
en de enige reden waarom er best wel veel ipaces hier rondrijden is niet omdat de ipace "EeN bEtErE aUtO iS" maar gewoon 4% bijtelling. dat je een auto uitbrengt dat 1 fase kan laden en in de meeste gevallen 24 uur nodig heeft om van 0 naar 100 te laden op een publieke 11kw paal was gewoon dom. de consumptie is/was hoog en het heeft een niet al te beste snellaadcurve.

ik geloof best dat het nu een veel betere auto is, ota updates, 3 fase laden, iets hogere snellaadpiek, enz, maar de menigte die in de 4% bijtelling boot stapten en een 2018 ipace hebben opgehaald, kunnen die nog profiteren van alle nieuwe features van de nieuwere ipace? geen wonder dat die negativiteit blijft hangen.

wanneer de eerste ipaces 5 jaar oud worden, zullen ze dan beschikbaar zijn voor een prikkie? dan kan ik alle moeilijkheden wel overzien :9~

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Franciesco
  • Laatst online: 16:27
Iedereen heeft uiteraard eigen persoonlijke criteria, maar voor mij is de I-Pace als potentiele kanshebber al snel afgevallen. Voornamelijk door de matige DC laadsnelheid en het beperkte trekgewicht.

• assje
Franciesco schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:05:
Iedereen heeft uiteraard eigen persoonlijke criteria, maar voor mij is de I-Pace als potentiele kanshebber al snel afgevallen. Voornamelijk door de matige DC laadsnelheid en het beperkte trekgewicht.
Met de komst van de Mach-e zou ik eigenlijk geen enkele reden kunnen bedenken waarom je de I-Pace nog zou overwegen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12:18
assje schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:18:
[...]

Met de komst van de Mach-e zou ik eigenlijk geen enkele reden kunnen bedenken waarom je de I-Pace nog zou overwegen.
Ik vind hem veeeeeel mooier dan de Mach-e. Ook blinkt de Mach-e nou niet echt uit in laadsnelheid dus snap even niet waarom men die zou moeten nemen. Het is maar net wat iemand belangrijk vind denk ik. (En zie dat trekgewicht ook gelijk is.) Dus ik vind het voor een model dat een paar jaar later uitgebracht is nog best tegen vallen.

[Voor 13% gewijzigd door Inspired op 13-09-2021 21:38]

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:48
Inspired schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:36:
[...]

Ik vind hem veeeeeel mooier dan de Mach-e. Ook blinkt de Mach-e nou niet echt uit in laadsnelheid dus snap even niet waarom men die zou moeten nemen. Het is maar net wat iemand belangrijk vind denk ik. (En zie dat trekgewicht ook gelijk is.) Dus ik vind het voor een model dat een paar jaar later uitgebracht is nog best tegen vallen.
Eens. Gisteren beiden zien rijden en zie nog tegen mijn vrouw “Ik zou ook zo een iPace bestellen’. Viel destijds af om het 1-fase laden, maar vind het nog steeds één van de mooiste EV’s die rondrijden. En achteraf was dat 1-fase laden ook geen groot probleem geweest. #rangeanxiety

Ik zou het gemak van de SuC’s nu wel missen, maar goed, dat is maar een paar keer per jaar :)

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• assje
Inspired schreef op maandag 13 september 2021 @ 21:36:
Ik kon me niet voorstellen dat er iemand op aarde zou zijn die de I-pace mooier dan de Mach-e zou vinden maar smaak is persoonlijk dus laten we dat negeren:

Ford Mustang Mach-E ER AWD
Jaguar I-Pace EV400

[Voor 10% gewijzigd door assje op 13-09-2021 22:04]

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
assje schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:01:
[...]

Ik kon me niet voorstellen dat er iemand op aarde zou zijn die de I-pace mooier dan de Mach-e zou vinden maar smaak is persoonlijk dus laten we dat negeren:
[Afbeelding]
Jaguar I-Pace EV400
Bij laden wil je eigenlijk niet de kW's op top vergelijken, maar de laad curve's.

De Audi E-Tron laad veruit het snelst, maar goed, verbruik ook het hoogst, dus hoe je uiteindelijk uit komt...

In tegenstelling tot je tabel zie je dat de Jaguar langer sneller laad.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• assje
marowi schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:07:
Bij laden wil je eigenlijk niet de kW's op top vergelijken, maar de laad curve's.
Dat doe ik toch ook niet, het is een vergelijking van gemiddelde laadsnelheid bij laden van 10-80%.

• Inspired
[...]

[Afbeelding]
Jaguar I-Pace EV400
Zo'n staatje kun je ook maken van de Mach-E/XC40/P2/etc vs Model Y. Ook zijn sommige punten niet meer accuraat.

• assje
marowi schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:07:
In tegenstelling tot je tabel zie je dat de Jaguar langer sneller laad.
Dan kijk jij naar een andere afbeelding dan ik geloof ik.

• Amos_x
  • Laatst online: 18:45
[...]

Mach-e is echt lelijk. Ik kan zo al raden wat soort publiek naar die auto graviteert, en het zullen voor een deel wel de overjaarse ‘tuners’ zijn (de vroegere ‘petjes’ die in jonge jaren een getunede Clio/ golf 4/ Corsa/ noem maar op … reden) die nu met een hoogbetaalde IT job en hoog leasebudget deze ‘vette Amerikaan’ willen rijden. Liefst met wat wraps en aftermarket rommel op.

En dat zeg ik als fan van de moderne Mustangs (ice), welke zo voor de deur mag.

Sowieso mag het wel eens ophouden met die fake suv/mpv truttige soccer mom EV’s

Er is een reden dat de lease van een mach e merkelijk duurder is op jaarbasis dan vergelijkbare auto’s (vergelijkbaar in nieuwwaarde). Door het polariserend design is niet geweten wat dit ding na lease op de tweedehands markt zal doen na drie of vier jaar. Dus dan wordt dat risico maar in de lease prijs ingebakken. Wie weet heeft iedereen met slechte smaak al een mach e gekocht bij de eerste lichting, en krijgen ze de einde lease mach e aan de straatstenen niet kwijt.

• assje
Amos_x schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:19:
Wie weet heeft iedereen met slechte smaak al een mach e gekocht bij de eerste lichting, en krijgen ze de einde lease mach e aan de straatstenen niet kwijt.
En ik bleef nog wel zo subtiel omtrent smaak _O-

Maar misschien is het inderdaad een generatiekloof. Ik zie vooral 50+ in de I-pace.

[Voor 11% gewijzigd door assje op 13-09-2021 22:27]

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:59
Laten we er aub geen wedstrijdje van maken van autos zijn enorm smaakgevoelig. En laten we daar eerder blij om zijn, anders rijden miljoenen mensen met dezelfde auto. Ook niet leuk toch? De één vind de Mustang top, de ander liever een Ipace en weer een ander een XC40 zoals ik :) . Vind het alleen maar mooi dat er steeds meer (serieuze) keuze is uit SUV's.

Over smaak valt niet te twisten, behalve de eerste (volgens mij?) elektrische autos zoals de Prius bijv. _O- . Maar zelfs daar zal ik vast iemand mee tegen het scheenbeen aan schoppen. Excuses alvast.

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.163 Thu Jul 27 | Android 10 | Patch 1 mei 2021

• assje
Juancho schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:32:
Over smaak valt niet te twisten, behalve de eerste (volgens mij?) elektrische autos zoals de Prius bijv. _O- . Maar zelfs daar zal ik vast iemand mee tegen het scheenbeen aan schoppen. Excuses alvast.
Nouuuu over mijn eerste elektrische auto (1gen Nissan Leaf) waren de meningen ook vrij onverdeeld.

I-pace vs Mach-E is ook niet meer zo'n relevante overweging nu er de EV6 en Ioniq5 zijn die goedkoper en beter zijn (en mooier 8) )

Omdat ik het excelletje nog open had staan:

[Voor 32% gewijzigd door assje op 13-09-2021 22:44]

• PatrickH89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:02
Juancho schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:32:
Laten we er aub geen wedstrijdje van maken van autos zijn enorm smaakgevoelig. En laten we daar eerder blij om zijn, anders rijden miljoenen mensen met dezelfde auto. Ook niet leuk toch? De één vind de Mustang top, de ander liever een Ipace en weer een ander een XC40 zoals ik :) . Vind het alleen maar mooi dat er steeds meer (serieuze) keuze is uit SUV's.

Ik vind het zelf juist erg jammer dat er alleen maar SUV's en crossovers gemaakt worden met enkele uitzonderingen. Het zal iets te maken hebben met meer ruimte voor accu's in de bodem maar ik vind het matig. Voor de rij-eigenschappen hoef je het ook niet te doen verder.

• assje
@PatrickH89 uitkijken maar de Ioniq6 dan!

• kx22
Coasterfreak schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:20:
[...]

en de enige reden waarom er best wel veel ipaces hier rondrijden is niet omdat de ipace "EeN bEtErE aUtO iS" maar gewoon 4% bijtelling. dat je een auto uitbrengt dat 1 fase kan laden en in de meeste gevallen 24 uur nodig heeft om van 0 naar 100 te laden op een publieke 11kw paal was gewoon dom. de consumptie is/was hoog en het heeft een niet al te beste snellaadcurve.

ik geloof best dat het nu een veel betere auto is, ota updates, 3 fase laden, iets hogere snellaadpiek, enz, maar de menigte die in de 4% bijtelling boot stapten en een 2018 ipace hebben opgehaald, kunnen die nog profiteren van alle nieuwe features van de nieuwere ipace? geen wonder dat die negativiteit blijft hangen.

wanneer de eerste ipaces 5 jaar oud worden, zullen ze dan beschikbaar zijn voor een prikkie? dan kan ik alle moeilijkheden wel overzien :9~
Ja maar dat is voor alle EV's.
Hoeveel privé tesla rijders ken jij? Ik kan er 1 opnoemen die echt met eigen geld een Tesla Model 3 heeft gekozen. De overige doen het allemaal omdat ze nu minder betalen dan voor hun Golf. Ja ze vinden het een leuke auto en zijn zeker bereid om er wat meer voor neer te leggen, maar als er een ICE komt die lagere bijtelling heeft, zie ik de stap zo terug gaan.

Het was gewoon een ruk auto vanaf het begin. Dat er negativiteit rondhangt klopt, maar vanaf het 2020 model kan ik niks negatiefs vinden. Misschien veranderd mijn mening morgen wel, want dan mag ik hem ophalen. Who knows.

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:11
!null schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:43:
[...]

Grappig. Had niet verwacht dat de Nissan Leaf zo laag zou staan. Tja rapidgate enzo, maar verder geen slechte auto natuurlijk.
Jammer dat mijne er niet tussen staat, maar dat snap ik wel.
De Tesla Model 3 is toch het summum van wat een marketing team wil, namelijk merkbeleving t/m, het groene balkje is erg hoog, terwijl er genoeg zijn met kleine issues. En dat terwijl ze bij Tesla amper een marketing team hebben, zo grappige tegenstrijdigheid.

Naast de Nissan Leaf is de slechte score van de e208 en de eCorsa wel enigzins zorgwekkend, want ze gaan namelijk een hele rits modellen uitbrengen met die aandrijflijn. Die niet uitblinkt maar natuurlijk wel prima is, en eigenlijk valt of staat met de prijs.
Dat verbaast bij mij ook, ik denk dan ook eerder dat het met chargegate en dat soort zaken te maken heeft bij de Leaf. En er staat niet of dit alle Leafs zijn sinds 2011 of alleen de 2.0 versies bijvoorbeeld, wat natuurlijk nu ook een wat achterhaalde auto is, maar wel zeer sterk verbeterd tov de voorgaande Leafs.

Daarnaast is het toch wel significante verschil tussen de ID.3 en ID.4 wat mij betreft onverklaarbaar. Nu heb ik de ID.4 zelf niet gereden, wel de ID.3, maar als ik reviews mag geloven dan is de ID.4 technisch vrijwel identiek aan de ID.3 en zit het verschil hem voor 90% in formaat en de wat hogere zit. Interieur lijkt ook 90% gelijk te zijn, dus waarom de ID.4 feitelijk een 18,8% hogere (57% tov 48%) aanbevelingsscore krijgt, is mij een raadsel. Je weet immers wat je koopt en het lijkt mij dat de enige reden waarom je tov een ID.4 niet tevreden zou kunnen zijn met de ID.3 is het formaat, maar dat wist men van tevoren ook.

Ik heb dus enigszins mijn twijfels bij dit onderzoek. In die zin dat de verkregen cijfers wel zullen kloppen, maar ze zullen statistisch niet significant genoeg zijn en dus te grote foutmarges bevatten.

Het grootste bewijs hiervoor is de Skoda Citigo-e vs. de VW e-Up! die natuurlijk 100% identiek zijn. Dat de eigenaren de Skoda maar liefst 11,9% meer aanbevelen (66% vs 59%) kan nooit komen door een verschil in de auto, maar puur een statistische foutafwijking. Doordat deze in absolute zin al 7% afwijken is de foutmarge van dit onderzoek dus tenminste 7%.

Een ander punt is dat ze gelukkig wel eerlijk aangeven dat de Smart en Jaguar maar 28 en 22 respondenten kennen. Ik vraag me dan ook af hoeveel het bij de andere auto's is geweest en wat de ondergrens is geweest om niet aan te geven hoeveel respondenten er waren. Was dat 30? 50? 100? Nog steeds erg lage aantallen om in 3 categoriën te verdelen.

Als laatste punt is dat de technisch identiek Peugeot e-208 en Corsa-e ook 7% afwijken in de aanbevelingsscore. Dat toont ook aan dat én de foutmarges veel te groot zijn, maar wellicht ook een bias in zit naar looks/interieur, want de infotainment en bediening (en dus ook het laden en de app o.a.) werken identiek.

Kortom: ik zou dit onderzoek niet met een korrel zout, maar met een emmer zout nemen. Om als laatste eraan toe te voegen: tuurlijk zal een Nissan Leaf die nu onderaan staat bij beter cijfers ongetwijfeld niet ineens de Tesla Model 3 verslaan, maar tussen de Skoda Citigo-e en VW ID.3 (de top 15, min de Tesla) zit maar 18% verschil onderling, met dergelijke foutmarges zouden die zomaar gelijk kunnen eindigen.

[Voor 25% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-09-2021 07:17]

• Inspired
Kwam de ID.3 niet eerder op de markt met de nodige software issues? Stil vallen, updates die niet werkten etc. Heb het gevoel dat dit bij de ID.4 minder aan de hand was omdat die net wat later kwam.

Verder is een verschil tussen up en citigo best te verklaren. Ook al zijn ze identiek. Een Skoda koper heeft een andere standaard/verwachting, en de auto is ook nog eens een stuk voordeliger volgens mij. Als ze dan technisch gelijk zijn vind ik het niet gek dat de Skoka beter uit de bus komt.

Er zal best een foutmarge zijn maar het geeft wel iets aan zou ik zeggen.

[Voor 48% gewijzigd door Inspired op 14-09-2021 08:14]

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:14
Volgens mij moeten we dat onderzoek met een hele grote korrel zout nemen...

• Inspired
DjMark schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:14:
Volgens mij moeten we dat onderzoek met een hele grote korrel zout nemen...
Omdat?

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:14
22 iPace bezitters vragen naar hun ervaringen lijkt me niet echt een groep die groot genoeg is om hier iets meer te kunnen.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:39
assje schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:26:
[...]

En ik bleef nog wel zo subtiel omtrent smaak _O-

Maar misschien is het inderdaad een generatiekloof. Ik zie vooral 50+ in de I-pace.
De iPace heeft van vrijwel alle automedia veel tot zeer veel lof gekregen voor zijn ontwerp. Als je hem niet mooi vindt kan dat, maar niet begrijpen dat iemand hem mooi vindt, dat ligt echt (!) aan jou. Is een zeer goed rijdende en snelle EV bovendien. De enige Mach-e die hem bij kan houden (en voorbij gaat), is de GT. Die heeft een soortgelijke actieradius als ik de Amerikaanse automedia mag geloven.

En ga eens in beide auto's zitten. Wat een verschil in interieur, de iPace voelt en oogt meerdere klassen hoger. Ik zou altijd voor de iPace gaan. Voelt als een dure auto, de Mach-e niet.

• assje
Dieken Taffert schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:47:
Als je hem niet mooi vindt kan dat, maar niet begrijpen dat iemand hem mooi vindt, dat ligt echt (!) aan jou.
Vanuit bepaalde hoeken en op afbeeldingen vind ik hem best mooi maar in RL vind ik de uitstulpingen aan de achterkant er echt raar uit zien. Daarnaast vind ik de Mach-e simpelweg een ontzettend mooie auto en wat ik aangaf is dat ik niet begreep dat iemand de I-pace mooier zou vinden dan de Mach-e.

Snelheid e.d. zie ik als totaal irrelevant maar daarin weet ik dat ik niet representatief ben. Actieradius is één ding maar qua laden was de I-pace destijds al niet best maar vandaag simpelweg inferieur aan alternatieven.
Dieken Taffert schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:47:
En ga eens in beide auto's zitten. Wat een verschil in interieur, de iPace voelt en oogt meerdere klassen hoger. Ik zou altijd voor de iPace gaan. Voelt als een dure auto, de Mach-e niet.
€10-20k extra betalen voor een duurder gevoel is voor mij moeilijk te begrijpen (versus een EV6/Ioniq5 of Mach-e). Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken om de afschrijving op een I-pace die nu gekocht wordt dan op de Mach-e.

[Voor 34% gewijzigd door assje op 14-09-2021 09:01]

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:05

greatgonzo

schit-te-rend!

!null schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:43:
[...]

Denk dat ook een grote rol speelde dat de Leaf als voorloper in de 2016-2018 generatie adverteerde met de minder strenge WLTP/NEDC normering. Kopers werd voorgespiegeld dat ze bijna 400 km met de auto konden rijden. Die komen van een koude kermis thuis. Is uitgebreid bij Kassa e.d. geweest.

Helpt natuurlijk niet mee in de tevredenheid. Denk dat de kopers na 2018 iets beter weten wat realistisch is bij EV rijden

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:51

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

[Afbeelding]
Jaguar I-Pace EV400
Ik kan me dan weer niet voorstellen dat er iemand is die de Mach-e überhaupt mooi kan vinden, ongeacht we met welke auto of EV vergelijken ;)
Maar blijkbaar is er een publiek voor.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• daemonix
  • Niet online
greatgonzo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:00:
[...]

Denk dat ook een grote rol speelde dat de Leaf als voorloper in de 2016-2018 generatie adverteerde met de minder strenge WLTP/NEDC normering. Kopers werd voorgespiegeld dat ze bijna 400 km met de auto konden rijden. Die komen van een koude kermis thuis. Is uitgebreid bij Kassa e.d. geweest.

Helpt natuurlijk niet mee in de tevredenheid. Denk dat de kopers na 2018 iets beter weten wat realistisch is bij EV rijden
Ik heb een Leaf uit 2019 gereden als voorloopauto en die kwam echt niet verder (soms zelfs minder ver) dan onze Ioniq 28 kWh uit 2019. De range van een Leaf wordt schromelijk overdreven tenzij je hypermiled. Daarnaast is CHAdeMO natuurlijk inmiddels een no-go. Birds-eye view bij parkeren is daarentegen weer een grote plus.

[Voor 7% gewijzigd door daemonix op 14-09-2021 09:04]

• jdbiggelaa
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 07:05:
[...]

Daarnaast is het toch wel significante verschil tussen de ID.3 en ID.4 wat mij betreft onverklaarbaar. Nu heb ik de ID.4 zelf niet gereden, wel de ID.3, maar als ik reviews mag geloven dan is de ID.4 technisch vrijwel identiek aan de ID.3 en zit het verschil hem voor 90% in formaat en de wat hogere zit. Interieur lijkt ook 90% gelijk te zijn, dus waarom de ID.4 feitelijk een 18,8% hogere (57% tov 48%) aanbevelingsscore krijgt, is mij een raadsel. Je weet immers wat je koopt en het lijkt mij dat de enige reden waarom je tov een ID.4 niet tevreden zou kunnen zijn met de ID.3 is het formaat, maar dat wist men van tevoren ook.

Ik heb dus enigszins mijn twijfels bij dit onderzoek. In die zin dat de verkregen cijfers wel zullen kloppen, maar ze zullen statistisch niet significant genoeg zijn en dus te grote foutmarges bevatten.
Je trekt wel erg gemakkelijk de conclusie dat het onderzoek wel niet zal deugen. Kennelijk ben je niet vertrouwd met Nextmove, noch met de organisatie die het onderzoek heeft uitgevoerd. Het feit dat de uitkomsten van het onderzoek niet overeenkomen met je ‘persoonlijke gevoel’ is geen grond om aan het onderzoek te twijfelen.

Als voorbeeld: je begrijpt niet waarom de ‘technisch bijna identieke’ ID.3 en ID.4 zo verschillend worden beoordeeld. Nou, degenen die het ID.x topic hier op Tweakers hebben gevolgd begrijpen dat verschil zeker wel. De ID.3 is eind 2020 in grote aantallen op de NL markt gedumpt, zonder er (zoals in andere Europese landen wel is gebeurd) erbij te vermelden dat de kopers ‘FirstMovers’ waren en in feite een beta-versie van de software kregen en als proefkonijn werden gebruikt. De problemen die ze met die auto ondervonden waren ernstig en veelvoudig. De ID.4 is later op de markt gebracht met een meer stabiele versie van de software. Bovendien is die auto beter afgewerkt. Geen wonder dus dat de ID.4 eigenaren een stuk positiever zijn over hun auto.

Voor wie zélf de betreffende aflevering van Nextmove wil zien : YouTube: Beste & schlechteste E-Autos - alle Modelle hart gecheckt!

[Voor 4% gewijzigd door jdbiggelaa op 14-09-2021 10:01]

• daemonix
  • Niet online
Je weet dat je de plaats in dit soort onderzoeken soms kunt kopen?

Been there, seen that, got it confirmed in another market.

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:53:
Je weet dat je de plaats in dit soort onderzoeken soms kunt kopen?

Been there, seen that, got it confirmed in another market.
Kom op zeg. Als je bewijs hebt daarvan inzake dit onderzoek; laat het zien. De uitkomst is helemaal niet zo gek als je het vergelijkt met andere (grotere) onderzoeken. Dus snap de scepsis niet zo. Of komt je eigen niet zo goed uit de bus oid?

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:56:
[...]

Kom op zeg. Als je bewijs hebt daarvan inzake dit onderzoek; laat het zien. De uitkomst is helemaal niet zo gek als je het vergelijkt met andere (grotere) onderzoeken. Dus snap de scepsis niet zo. Of komt je eigen niet zo goed uit de bus oid?
Nee, generiek wantrouwen tegen dit soort onderzoeken. Zoals anderen al hebben aangegeven: is de steekproef wel voorzien van voldoende samples (representatief)? Zo te zien voor de Jaguar niet. Nou wordt die ook zo ongeveer niet meer verkocht in Nederland...

Je moet echt altijd in gedachten houden dat ook de vraagstelling grotendeels van invloed is op de uitkomst. Wat was de vraagstelling?

[Voor 11% gewijzigd door daemonix op 14-09-2021 10:06]

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:05:
[...]

Nee, generiek wantrouwen tegen dit soort onderzoeken. Zoals anderen al hebben aangegeven: is de steekproef wel voorzien van voldoende samples (representatief)? Zo te zien voor de Jaguar niet. Nou wordt die ook zo ongeveer niet meer verkocht in Nederland...

Je moet echt altijd in gedachten houden dat ook de vraagstelling grotendeels van invloed is op de uitkomst. Wat was de vraagstelling?
Post dat dan, in plaats van te insinueren dat Nextmove zich heeft laten omkopen. Als je niet eens de moeite neemt om het onderzoek door te nemen dan moet je ook niet lukraak wat dingen gaan roepen. Ook heeft het onderzoek in Duitsland plaats gevonden en niet in NL.

• mux
  • Laatst online: 09:46

mux

99% efficient!

Voor reverse engineering hebben we een Kangoo ZE nodig om op te experimenteren, en een bevriend hacker had er eentje staan... zonder accu. Dus die moest naar Delft. Hoe doe je dat?

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18:38
@mux Als daar naast een grotere accu ook nog een snellader inkomt, wordt dat toch een heel bruikbare auto. En de basis is voor ca. 4-6k te koop. helemaal top.

Wordt ook interessant om via hoppenbrouwers ofzo aan een goede verklaring voor de trekhaak te komen. kan blijkbaar toch xx00 kg trekken ;)

[Voor 30% gewijzigd door BarryH op 14-09-2021 10:26]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 08:49
Ik vraag mij af of die combinatie wel mag, trekgewicht totaal gewicht?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Stef87
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 07:05:
[...]

Het grootste bewijs hiervoor is de Skoda Citigo-e vs. de VW e-Up! die natuurlijk 100% identiek zijn. Dat de eigenaren de Skoda maar liefst 11,9% meer aanbevelen (66% vs 59%) kan nooit komen door een verschil in de auto, maar puur een statistische foutafwijking. Doordat deze in absolute zin al 7% afwijken is de foutmarge van dit onderzoek dus tenminste
Is dat niet iets te zwart/wit bekijken? Mijn vriendin heeft een Skoda Citigo maar had met een Mii/Up ook minder blij geweest en ik leg graag uit waarom:

Zo’n beoordeling is op meer gebaseerd dan alleen onderlinge techniek:

- Aanbiedingen koop/lease. Hier zat heel veel verschil tussen in NL. Veelal was de Citigo de “beste” aanbieding als je wilde leasen, de Mii was bij kopen veelal voordeliger. De Up! Is om onbekende teden vaak veel duurder geweest.
- Verschil in de basis en luxe uitvoeringen tussen deze drie merken. (Sommige hadden geen CCS stekker)
- Toch ook: uiterlijk. De Mii ziet er te “sportief” uit aan de voorkant en de styling is ook minder van binnen/buiten. (Kleuren dashboard, velgen)
- Up! Heeft weer glazen achterklep. Ziet er minder modern uit en oogt goedkoper.
- Aanbod in kleuren is onderling al heel anders.

Schoonmoeder staat nu ook op de lijst voor een 1. Skoda 2. Alternatief: Witte up! (Met een up! zou ze dus minder tevreden mee zijn, maar deze past beter in budget)

De Mii valt toch echt af, want die vind ze ook niet mooi.

• GoodPeople
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-09 21:37
daemonix schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:05:
[...]

Ik vind het prima dat je kritisch bent op onderzoeksresultaten in het algemeen. Het is een vrij omvangrijk onderzoek met 2800 respondenten, uitgevoerd door een agency: https://uscale.digital/elektroauto-benchmark-studie/

De exacte vragen staan hier niet uitgesplitst, maar het afdoen als per definitie onbetrouwbaar is echt te kort door de bocht.

• jdbiggelaa
GoodPeople schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:39:
[...]

Ik vind het prima dat je kritisch bent op onderzoeksresultaten in het algemeen. Het is een vrij omvangrijk onderzoek met 2800 respondenten, uitgevoerd door een agency: https://uscale.digital/elektroauto-benchmark-studie/

De exacte vragen staan hier niet uitgesplitst, maar het afdoen als per definitie onbetrouwbaar is echt te kort door de bocht.
Hear, hear ! :)

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:22:
[...]

Post dat dan, in plaats van te insinueren dat Nextmove zich heeft laten omkopen. Als je niet eens de moeite neemt om het onderzoek door te nemen dan moet je ook niet lukraak wat dingen gaan roepen. Ook heeft het onderzoek in Duitsland plaats gevonden en niet in NL.
Waar zeg ik 'omkopen'?

En waar ik naar refereerde was een groot onderzoek betreffende een financieel iets in, je raadt het nooit, Duitsland. Ik had destijds nooit verwacht dat die resultaten gewoon werden verkocht en gepubliceerd als 'onpartijdig onderzoek'. Vind je het gek dat ik erg wantrouwig ben?

Onderzoeksresultaten, opiniepeilingen, alles is te koop.

Ik herhaal nogmaals: hoeveel nieuwe Jaguars zijn er verkocht, en hoeveel daarvan zijn meegenomen in dit onderzoek? Mijn schatting is dat het absoluut en volkomen niet representatief is. Heb ik belang bij Jaguar? Nee, ik vind het een spuuglelijke, veel te dure auto die nooit op mijn oprit zou komen wonen.

Je moet resultaten wel in het juiste perspectief blijven zien.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:05

greatgonzo

schit-te-rend!

Stef87 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:37:
[...]

Is dat niet iets te zwart/wit bekijken? Mijn vriendin heeft een Skoda Citigo maar had met een Mii/Up ook minder blij geweest en ik leg graag uit waarom:

- Aanbiedingen koop/lease. Hier zat heel veel verschil tussen in NL. Veelal was de Citigo de “beste” aanbieding als je wilde leasen, de Mii was bij kopen veelal voordeliger. De Up! Is om onbekende teden vaak veel duurder geweest.
- Verschil in de basis en luxe uitvoeringen tussen deze drie merken. (Sommige hadden geen CCS stekker)
- Toch ook: uiterlijk. De Mii ziet er te “sportief” uit aan de voorkant en de styling is ook minder van binnen/buiten. (Kleuren dashboard, velgen)
- Up! Heeft weer glazen achterklep. Ziet er minder modern uit en oogt goedkoper.

Schoonmoeder staat nu ook op de lijst voor een 1. Skoda 2. Alternatief: Witte up! (Met een up! zou ze dus minder tevreden mee zijn, maar deze past beter in budget)

Eens.. de Niro, Soul en Kona zijn onder de motorkap ook identiek.. Maar toch andere score's..
- Niro is natuurlijk in 2019 massaal gepushed naar de LM, toen de bijtelling nog 0% was. Dan heb je ook petrolheads die ineens "verplicht van de baas" EV moesten rijden, en dus dat meenemen in hun beoordeling. Daarom scoort deze bijvoorbeeld slechter dan een Soul
- De Soul daarintegen is vij eigenzinnig van model, dat is een bewuste keuze. Dan heb je ook sneller dat rijders van deze auto enthousiaster zijn.

Dus, beoordeling is meer dan techniek alleen, prijs-kwaliteit, uitrusting enz speelt allemaal mee.

• Motorfret
  • Laatst online: 14:42
mux schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:23:
Voor reverse engineering hebben we een Kangoo ZE nodig om op te experimenteren, en een bevriend hacker had er eentje staan... zonder accu. Dus die moest naar Delft. Hoe doe je dat?

***members only***
Trekhaken zijn op meer en meer EV's (incl bedrijfswagens) toegestaan.
Veel laadplekken zijn hier niet voor geschikt.
Enige oplossing is het bewust maken bij de diverse aanbieders.
Laatst Allego bijvoorbeeld getagt in m'n socials om dit probleem aan te kaarten en bewustwording te creëren.

Misschien helpt het als we dat met z'n allen doen?!
(voor zover nodig uiteraard)

4800W WzW, 11550W OW, Hyundai Ioniq 28kw, Lead, follow, or get the hell out of my way....!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 17:51
greatgonzo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:29:
[...]

Eens.. de Niro, Soul en Kona zijn onder de motorkap ook identiek.. Maar toch andere score's..
- Niro is natuurlijk in 2019 massaal gepushed naar de LM, toen de bijtelling nog 0% was. Dan heb je ook petrolheads die ineens "verplicht van de baas" EV moesten rijden, en dus dat meenemen in hun beoordeling. Daarom scoort deze bijvoorbeeld slechter dan een Soul
- De Soul daarintegen is vij eigenzinnig van model, dat is een bewuste keuze. Dan heb je ook sneller dat rijders van deze auto enthousiaster zijn.

Dus, beoordeling is meer dan techniek alleen, prijs-kwaliteit, uitrusting enz speelt allemaal mee.
4%,

Maar aan de andere kant was er ook een gigantische pull vanuit overtuigde leaserijders, want het was samen met de Kona een van de eerst goed beschikbare praktische EV’s (grote accu, veel ruimte (Niro), praktische achterklep en geen brievenbusgleuf zoals die andere 4% topper van dat jaar). Er zullen er ongetwijfeld mensen tussen hebben gezeten die de Niro van de werkgever moesten rijden, maar in het begin van het Niro topic waren er ook een hoop die hem echt wilden rijden

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:11
Stef87 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:37:
[...]

Wat jij zegt klopt dus van geen kanten en dan begrijp je niet hoe zo'n onderzoek werkt.

Dit gaat om berijders van die auto's, dus mensen die al die keuze hebben gemaakt. Als jij inderdaad de keuze voor de Citigo maakt op basis van die beredenering, dan heb je voorafgaand aan de koop/lease al de keuze voor de Citigo gemaakt omdat je daar vooraf al meer tevreden over was. Als ik omgekeerd datzelfde heb met de Up en zelf voor de Up gekozen heb, dan is de conclusie dus: jij rijdt in een Citigo en ik in een Up.

Vervolgens worden wij als eigenaren/berijders gevraagd naar onze tevredenheid over die auto's. Dat is dus NADAT we die koop/lease keuze gemaakt hebben. Je haalt zeker valide punten aan, maar dat zijn punten die naar voren komen VOORDAT je de keuze maakt welke auto je neemt. Eenmaal die auto in bezit/lease hebben tellen letterlijk alle punten die jij noemt niet meer mee, dat zijn namelijk bewuste keuzes geweest.

Net zoals ik een bewuste keuze heb gemaakt voor een 1-fase Kia e-Soul en niet duizenden euros extra neer heb geteld voor 3-fase. Dat maakt mij niet minder tevreden, want het is een keuze geweest. Dus volgens jouw beredenering zou ik nu minder tevreden met mijn auto moeten zijn omdat er een 3-fase uitvoering beschikbaar is en ik daar niet voor gekozen heb. Zelfde als CCS wel of niet hebben in de Up/Citigo situatie: die keuze maak je vooraf al. Natuurlijk zal er een enkeling tussen zitten die wat blinder een auto gekozen heeft en daardoor vervolgens in het onderzoek minder tevreden is over die auto, maar dat kan echt niet dergelijk grote verschillen veroorzaken.

Kijk ook maar naar welke punten gevraagd werd:
  • Rijgedrag (ECO-mode, regeneratief remmen)
  • Geluidsdemping van rij- en bijgeluiden
  • Display en bediening van infotainment
  • Navigatie (routeplanning, laadstopplanning)
  • App-connectiviteit
  • Opladen en laadproblemen
  • Climate en control en pre-conditioning
  • Opbergmogelijkheid laadkabel
Er werden dus zeer specifieke EV eigenschappen gevraagd en nu ben ik met de VW/Skoda iets minder bekend qua verschillen, maar van de Peugeot en Opel modellen die ook significant afwijken is het zo dat ze letterlijk identiek of zo goed als identiek zijn op al deze onderdelen. Bediening wijkt relatief nog het meest af vanwege de andere indeling in de Peugeot, maar alle andere opties zijn gewoon identiek, tot aan de infotainment en navigatie na, er zit alleen bij de een een Peugeot sausje overheen qua icoontjes en de ander een Opel sausje, maar de werking en indeling is identiek.

Hoe verklaar jij dan die enorme verschillen?
Pagina: 1 ... 215 216 217 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee