• Wesco
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:41
SgtCaffran schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:34:
...

Wachten op de nieuwe Kia EV6, hopelijk volgend jaar weer met 3700 euro subsidie in Nederland. Deze valt aan de onderkant net binnen de range van de subsidie. Ik vraag me af: hebben mensen hier al eens goed gekeken naar de financiering EV6 toevallig? Geldt voor de subsidie de daadwerkelijk betaalde prijs of de catalogusprijs? Bijvoorbeeld, stel de dealer geeft korting om onder de 45K te blijven, mag dat dan icm subsidie?
...

Edit: ah balen, lees net op de site van RVO dat het echt gaat om de catalogus prijs. Voor de EV6 betekent dit dus dat alleen het basis model voldoet. Zowat elke optie zet je boven het maximale bedrag helaas. Bijvoorbeeld de warmtepomp of een andere kleur...
Het gaat voor de bijtelling en de subsidie om de 'Fiscale waarde', dus Netto catalogusprijs + BTW + evt. BPM. De 'Consumentenadviesprijs' is inclusief de verplichte afleverkosten, maar die kosten voor het rijklaar maken tellen niet mee voor de fiscus of de subsidie.

Voor de Kia EV6 kun je bovenop het basismodel dus nog kiezen tussen de warmtepomp OF een andere kleur dan Metallic Red.

Opel Ampera-e (2020)

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:11
SgtCaffran schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:34:
Voor mijn aankomende nieuwe baan ben ik alvast aan het rondneuzen naar een nieuwe auto. Op dit moment kan ik nog fietsen maar dat gaat helaas veranderen. Vanwege eigen motivatie en ook die van het bedrijf wil ik graag kijken naar een EV.
Puur een zijdelingse tip: wellicht is het ook mogelijk een elektrische fiets te nemen? Ik weet niet wat je afstand gaat worden, maar de meeste kunnen sowieso tot 25 km/u en komen dan 50 km of nog verder op een lading.
Waarschijnlijk krijg ik een mobiliteits budget maar deze zal niet zo hoog zijn dat alles maar mogelijk is. Schatting 500-700 euro bruto plus 10 cent netto per km.
Dit heb ik ook, maar dan wel met de volledige 19 ct/km vergoeding. Let wel op: stel je krijgt 600 bruto budget en 10 ct per km netto en je rijdt in 1 maand 1.500 km dan is dat dus € 150 netto aan km-vergoeding, dan houd je € 450 bruto over, zo werkt dat bij de belastingdienst. Alsnog prima dus, maar als je ook veel maanden hebt waar je nauwelijks rijdt door bijv. thuiswerken, dan voel je dat echt terug. Zeker omdat de gemiddelde EV maar 6 ct/km kost bij publiek laden, zodoende 'verdien' ik dus 13 ct met elke km die ik rijd.
Nu ben ik via dit topic al op twee sporen gezet waarvan de laatste misschien wat duur is voor mijn situatie.

Kona/niro/soul via mobile.de uit Duitsland importeren. Daar loopt de subsidie op tot 10K en zijn de tweedehands prijzen een stuk lager.
Prima keuze, ik heb zelf een e-Soul in NL gekocht, want let wel op: ik heb ook een e-Niro gehad, dat was een import, veel problemen ermee en Kia Nederland wou niet aan garantie ondanks dat alle Duitse papieren erbij zaten. Kia is daar zeer streng in en alle bewijslast ligt bij jou, dus check van tevoren met een Kia dealer in de buurt en laat ook alles door hun vastleggen en vraag bewijs van de 7 jaar garantie (of wat er nog van over is), desnoods dmv een kleine/grote beurt wat bij mijn e-Soul € 75/125 is.
Wachten op de nieuwe Kia EV6, hopelijk volgend jaar weer met 3700 euro subsidie in Nederland. Deze valt aan de onderkant net binnen de range van de subsidie. Ik vraag me af: hebben mensen hier al eens goed gekeken naar de financiering EV6 toevallig? Geldt voor de subsidie de daadwerkelijk betaalde prijs of de catalogusprijs? Bijvoorbeeld, stel de dealer geeft korting om onder de 45K te blijven, mag dat dan icm subsidie?
Heb ik ook overwogen, maar ik heb uiteindelijk besloten nu van de 2k subsidie gebruik te maken en zodra over 2-3 jaar de EV6 tweedehands in prijs gezakt is, wil ik een GT-Line halen, aangezien ik de basisuitvoering nét te weinig opties vind hebben. Zeker gezien de prijs die je er toch al aan uitgeeft, maar dat is ook persoonlijk.

Over de subsidie: dat is catalogusprijs, kortingen maken niks uit, het gaat erom voor welk bedrag hij bij de RDW geregistreerd staat. Voorbeeld: de Kia e-Soul ExecutiveLine is in metallic lak net onder de 45k altijd, maar met two-tone dak komt ie er net boven. Ik wou een blauwe of oranje e-Soul, maar wat er tweedehands aangeboden wordt is vrijwel altijd two-tone en dus 45.200/45.400 catalogusprijs. Ik heb dat heel goed uit zitten zoeken en ik kwam wel een enkele import tegen in two-tone die wel een catalogusprijs onder de 45k had, maar zoals ik hierboven al aangaf wou ik absoluut geen import dit keer. Het is dus maar een zwarte geworden, misschien wrap ik die ooit nog of alleen het dak. ;)
Verder, zou het lonen om tijdelijk iets anders te rijden en te wachten tot bijvoorbeeld een EV6 ook weer na 6 maanden van Duitsland te krijgen is?
Dat is een keuze. Als je de 45k voor het basismodel EV6 ervoor over hebt en de opties in lijn liggen met je wensen, zou ik er zeker voor gaan. Het is financieel altijd goedkoper om langer in dezelfde auto te blijven rijden dan hem tzt weer in te ruilen. Maar je kan inderdaad ook afwachten of tweedehands EV6 uitvoeringen in Duitsland straks flink goedkoper uitpakken dan in NL.
Edit: ah balen, lees net op de site van RVO dat het echt gaat om de catalogus prijs. Voor de EV6 betekent dit dus dat alleen het basis model voldoet. Zowat elke optie zet je boven het maximale bedrag helaas. Bijvoorbeeld de warmtepomp of een andere kleur...
Oei, die was ik even vergeten: de warmtepomp. Die wil je echt wel, zeker omdat het om een 58 kWh accu gaat en dat ga je in de winter anders merken hoor. De EV6 is volgens opgave iets minder zuinig dan de Soul/Niro/Kona, waarschijnlijk puur omdat het een grotere en zwaardere auto is, dus hoewel Kia's hun opgegeven actieradius wel kunnen halen in de zomer, is het in de winter altijd een heel stuk minder.

Ik zou persoonlijk minstens voor de GT-Line met grotere accu gaan.

Edit: elke metallic lak bij de EV6 is ook gelijk 795 erbovenop én dus boven de 45k. Je kan dus letterlijk niks aanvinken als je de 2022 subsidie wilt krijgen.

• Marko72
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 16:03
Loei123 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:54:
Hier ook aan het kijken naar een Kia EV6 Plus RWD met 520km range voor in de lease.

Wij zijn van plan om vakanties te plannen naar Zuid-Frankrijk, Schotland en misschien nog Duitsland.

Het hele laadpaal gebeuren in het buitenland doet mij nog wel erg twijfelen om toch nog een keer voor een brandstof auto te kiezen.

Hoe zijn de ervaringen met opladen in het buitenland?
Wisselend: Duitsland is geen enkel probleem, in België, Frankrijk en Italië kom je meer brakke infra tegen. En op piekdagen is er capaciteit te kort.
Mijn ervaring is dat het echt helemaal afhangt van de plek waar je precies heen gaat. Voor een trip dit jaar naar de Dolomieten en Toscane (afgelegen plek met de dichtstbijzijnde snellaadstations op 50+ km), heb ik lekker de benzine Audi A3 gepakt, wel zo relaxed. En qua kosten vergelijkbaar qua benzine vs snelladen.
Houd in gedachten dat dit een forum is met veel enthousiastelingen qua ev rijden (incluis ikzelf), maar het is voorlopig echt nog wel puzzelen in de buitenlanden. Je komt er echt wel, maar het kost wel wat moeite hier en daar.
Als mooi voorbeeld een regelmatig tripje naar vrienden in de Vogezen, dan heb je eigenlijk maar twee goede Ionity stations onderweg waar je afhankelijk van bent, die Fransen zijn als 1,5 bezig een paar extra laders in de streek operationeel te krijgen....... Ben ik er eenmaal dan plug ik de auto daar in het stopcontact en zit ie na een paar nachten weer vrolijk vol, zo simpel is het ook wel weer, stroom is overal!

• Yoade75
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 15:06
@mux Wat zijn jullie gedachten over deze nieuwe lader?
https://sonomotors.com/en/bidirectional-wallbox/
Is het zo revolutionair als ze beweren bij Sono?

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:51:
[...]

Dit heb ik ook, maar dan wel met de volledige 19 ct/km vergoeding. Let wel op: stel je krijgt 600 bruto budget en 10 ct per km netto en je rijdt in 1 maand 1.500 km dan is dat dus € 150 netto aan km-vergoeding, dan houd je € 450 bruto over, zo werkt dat bij de belastingdienst. Alsnog prima dus, maar als je ook veel maanden hebt waar je nauwelijks rijdt door bijv. thuiswerken, dan voel je dat echt terug. Zeker omdat de gemiddelde EV maar 6 ct/km kost bij publiek laden, zodoende 'verdien' ik dus 13 ct met elke km die ik rijd.
Een mobiliteitsbudget met aanvullend een kilometervergoeding is ook een prima mogelijkheid.

Verreweg de meeste regelingen werken met een bruto vergoeding, waarvan per gemaakte kilometer 19 cent wordt omgezet (uitgeruild) naar netto (en restant alsnog bruto wordt verloond). Technisch gezien hoef je echter de kilometervergoeding niet af te trekken van de bruto vergoeding, maar dan is het mobiliteitsbudget eigenlijk gewoon een onderdeel van je vaste loon geworden.

Lang verhaal kort, fiscale regeling staat los van arbeidsvoorwaarden. Hoewel die laatste wel vaak ingericht worden om fiscaal zo gunstig mogelijk te zijn, hoeft dat niet zo te zijn. (De poster waar je op reageert, zegt een vergoeding van 10 cent per kilometer te krijgen, fiscaal zou dat 'onhandig' zijn. Al kun je de resterende 9 cent alsnog netto uitruilen met brutoloon van het mobiliteitsbudget, maar dat kan op zijn beurt weer consequenties hebben voor andere arbeidsvoorwaarden (lagere pensioenopbouw bijvoorbeeld, of dagloon voor ww, etc.).
Yoade75 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:04:
Nee, dat is het niet. De grote innovatie is dat je kan terugleveren vanuit de auto naar het net met die wallbox. Hoe dat werkt is onduidelijk (of ze leggen het in ieder geval niet duidelijk uit).

Maar van wat ze wel uitleggen is dus duidelijk dat er geen speciale componenten in de wallbox zitten die dat mogelijk maken. Alles wat de stroom in de auto stopt of van de auto het net op zit in de Sion zelf. Hooguit zit er wat meer communicatie tussen de auto en de wallbox in zodat de auto weet dat hij kan/mag/moet terugleveren, maar hoe dat dan precies werkt staat er niet bij.

In theorie kan je dat ook allemaal in de auto organiseren en komt de wallbox daar niet eens bij te pas.

Edit: In de brochure staat trouwens dat je een HEMS (Home Energy Management System) moet hebben om te kunnen terugleveren. De wallbox kan daar dan mee praten. Maar die HEMS bestaat volgens mij nog niet.

[Voor 10% gewijzigd door JeroenE op 02-09-2021 11:19]

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:39
JeroenE schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:14:
[...]
In theorie kan je dat ook allemaal in de auto organiseren en komt de wallbox daar niet eens bij te pas.
Ja en nee. Het probleem is dat een bidirectionele wallbox aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, die kunnen afhangen van het land, en dat er sowieso een extra energiebeheersysteem in huis moet zijn. Bij een stroompanne mag de auto immers geen energie leveren als je huis niet losgekoppeld is van het net (eilandmodus). Op deze manier kunnen ze gewoon in heel europa dezelfde auto verkopen, en kan het stuk dat aan de lokale eisen van netgekoppelde energie leverende systemen moet voldoen apart geleverd worden, en ook enkel daar waar toegelaten.

Ik vermoed dat eilandmodus hier niet ondersteund is, maar dat de batterij gewoon als buffer gebruikt kan worden wanneer de elektriciteit nog gewoon werkt. Dat is op zich al een mooie om je eigenverbruik van PV te maximaliseren en ook (vooral interessant in België binnenkort ivm het capaciteitstarief) om verbruikspieken op te vangen.

Wat de Sono "speciaal" maakt, is dat hij energie kan terugleveren (V2V, V2L) en deze adapter voegt er V2H/V2G aan toe zonder daar een eigen inverter voor nodig te hebben (want de auto heeft die al), zodat het dus goedkoper kan. Nadeel is dan wel dat het enkel werkt voor de Sono, tenzij ze dat open stellen naar andere fabrikanten die dat dan ook willen ondersteunen.

[Voor 14% gewijzigd door GORby op 02-09-2021 11:22]

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:15
De omvormer die van AC gaat naar gewenste DC voor de accu zit in de auto. Dus ook het bidirectionele stuk zit in de auto. In meerdere auto's overigens.
Laadpalen/boxen zijn eigenlijk redelijk simpele dingen, en sturen hooguit wat aan.

Los van deze box heeft de Sion sowieso al een stopcontact waar je apparaten op kan draaien, dus van accu naar 230v (of dus 380) zit er al in.
Het gaat erom dat het een samenwerkend geheel is en dat hij met juiste hoeveelheid teruglevert.

Ampera-e (60kWh)

• !null
Zojuist de brief binnen die bevestigt dat ook wij Nederlandse Opel Ampera-e eigenaren, een nieuwe accu krijgen! En dan inderdaad van de nieuwe generatie, dus 8% capaciteit erbij (ik denk dat het meer is). De snellaad curve zal ook verbeteren vermoed ik.

Zal vast nog maanden duren voordat het zover is, maar dat is begrijpelijk.

Zoals eerder gezegd ook wel weer jammer van de potentiele gevaarlijke accu defecten, want mijn accu is echt nog supergoed na 4 jaar, die zou nog echt super lang mee gaan, en was leuk geweest om die over de jaren heen naar hoge kilometerstanden te rijden. Nu moet ik overnieuw beginnen :+

Ampera-e (60kWh)

• SgtCaffran
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19:37
Wesco schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:47:
[...]

Het gaat voor de bijtelling en de subsidie om de 'Fiscale waarde', dus Netto catalogusprijs + BTW + evt. BPM. De 'Consumentenadviesprijs' is inclusief de verplichte afleverkosten, maar die kosten voor het rijklaar maken tellen niet mee voor de fiscus of de subsidie.

Voor de Kia EV6 kun je bovenop het basismodel dus nog kiezen tussen de warmtepomp OF een andere kleur dan Metallic Red.
Ah dank voor de correctie! Dat is op zich positief al moet ik even kijken of het opweegt tegen een jaar oude e-niro bijvoorbeeld. Waarschijnlijk de e-niro voor 8-10K minder met de meeste opties tegenover een vrij kale EV6 in het rood. :+

@MooDyBLueS Bedankt voor je tips! Fietsen wordt lastig met 60km enkele reis. Gelukkig niet 5 dagen in de week als het even mee zit. Niet het plan in ieder geval.

Het mobiliteits budget dat ik krijg is trouwens echt netto 10ct/km bovenop het vaste bruto bedrag. Het bruto bedrag zit niet in mijn salaris dus ik krijg geen vakantiegeld en dergelijke over dat stuk. Fiscaal zou 19ct/km voordeliger zijn maar dat is misschien lastig omdat het ene deel vast is en het andere variabel.

Ga nog eens kijken naar de EV6 opties, de e-niro is wel een stuk gunstiger waarschijnlijk. Grotere accu, meer opties en als 1 jaar oud een stuk goedkoper.

[Voor 29% gewijzigd door SgtCaffran op 02-09-2021 22:17]

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 13:39
!null schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:15:
Zojuist de brief binnen die bevestigt dat ook wij Nederlandse Opel Ampera-e eigenaren, een nieuwe accu krijgen! En dan inderdaad van de nieuwe generatie, dus 8% capaciteit erbij (ik denk dat het meer is). De snellaad curve zal ook verbeteren vermoed ik.

Zal vast nog maanden duren voordat het zover is, maar dat is begrijpelijk.

Zoals eerder gezegd ook wel weer jammer van de potentiele gevaarlijke accu defecten, want mijn accu is echt nog supergoed na 4 jaar, die zou nog echt super lang mee gaan, en was leuk geweest om die over de jaren heen naar hoge kilometerstanden te rijden. Nu moet ik overnieuw beginnen :+
Ja kerel, je zal ook je sig moeten gaan aanpassen.
😉 InsideEVs denkt vrij zeker te weten dat de 8% geldt voor de 2020 Bolt, met 65 kWh ipv 60 kWh accu, en dat er voor eigenaars van oudere exemplaren nog wel eens een leuke verrassing aan kan komen. Eigenaars van het 2020 model hebben ook gehoord dat ze er 8% bij krijgen, immers. Kan ook een fout zijn.

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:06
MooDyBLueS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:51:
[...]

Puur een zijdelingse tip: wellicht is het ook mogelijk een elektrische fiets te nemen? Ik weet niet wat je afstand gaat worden, maar de meeste kunnen sowieso tot 25 km/u en komen dan 50 km of nog verder op een lading.
Als je dan toch 25 km/u gaat fietsen, neem dan gewoon een spierkracht fiets. Als je dat dagelijks doet op een goede fiets dan haal je die snelheid makkelijk. Bron: ikzelf ;)
SgtCaffran schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:03:
[...]

Ah dank voor de correctie! Dat is op zich positief al moet ik even kijken of het opweegt tegen een jaar oude e-niro bijvoorbeeld. Waarschijnlijk de e-niro voor 8-10K minder met de meeste opties tegenover een vrij kale EV6 in het rood. :+

@MooDyBLueS Bedankt voor je tips! Fietsen wordt lastig met 60km enkele reis. Gelukkig niet 5 dagen in de week als het even mee zit. Niet het plan in ieder geval.

Het mobiliteits budget dat ik krijg is trouwens echt netto 10ct/km bovenop het vaste bruto bedrag. Het bruto bedrag zit niet in mijn salaris dus ik krijg geen vakantiegeld en dergelijke over dat stuk. Fiscaal zou 19ct/km voordeliger zijn maar dat is misschien lastig omdat het ene deel vast is en het andere variabel.

Ga nog eens kijken naar de EV6 opties, de e-niro is wel een stuk gunstiger waarschijnlijk. Grotere accu, meer opties en als 1 jaar oud een stuk goedkoper.
Let goed op hoeveel goedkoper een jonge 2e hands is. Een 2e hands Model 3 uit het juiste jaar kan soms dicht tegen de nieuwprijs aan zitten wegens het bijtellingsvoordeel. Ik verwacht dat dit bij de Niro ook kan spelen. Een jongere kan in sommige gevallen goedkoper zijn dan een oudere doordat een zakelijke rijder er meer bijtelling over betaalt.

• SgtCaffran
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19:37
Pierz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:11:Let goed op hoeveel goedkoper een jonge 2e hands is. Een 2e hands Model 3 uit het juiste jaar kan soms dicht tegen de nieuwprijs aan zitten wegens het bijtellingsvoordeel. Ik verwacht dat dit bij de Niro ook kan spelen. Een jongere kan in sommige gevallen goedkoper zijn dan een oudere doordat een zakelijke rijder er meer bijtelling over betaalt.
Bedoel je dan gebruikte auto's uit een jaar met gunstige bijtelling? Dus bijvoorbeeld liever een gebruikte auto uit 2021 vanwege de 12% dan 2019 of 2020?

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:06
SgtCaffran schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:34:
[...]

Bedoel je dan gebruikte auto's uit een jaar met gunstige bijtelling? Dus bijvoorbeeld liever een gebruikte auto uit 2021 vanwege de 12% dan 2019 of 2020?
Exact. Vooral auto's duurder dan de bijtellingsgrens uit 2019 zijn volgens mij erg gewild. De Niro zit daar onder, dus wellicht is dit effect wat minder aanwezig. En de EV occasion markt lijkt op dit moment erg zakelijk gericht (zie al die ex-BTW advertenties).

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19:16
Pierz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:11:
[...]
Als je dan toch 25 km/u gaat fietsen, neem dan gewoon een spierkracht fiets. Als je dat dagelijks doet op een goede fiets dan haal je die snelheid makkelijk. Bron: ikzelf ;)
Bijkomend voordeel is dat de range ook veel groter is ;)

[removed]

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:46

mux

99% efficient!

Het is een ISO 15118 compatible bidirectionele wallbox. Zoals vele anderen die zijn aangekondigd.

De reden dat ze er nu nog niet zijn, is omdat ISO 15118-2 nog niet afgerond is, dus zonder spec (en dus zonder compatibiliteit) kun je dit nog niet uitbrengen. Maar de controllers zijn er al enkele maanden (zie bijv. https://www.codico.com/en...-embedded-iso15118-module), dus kunnen dit soort producten eindelijk aangekondigd worden :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• !null
Dieken Taffert schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:55:
[...]

Ja kerel, je zal ook je sig moeten gaan aanpassen.
Haha inderdaad, maar zal even duren.
😉 InsideEVs denkt vrij zeker te weten dat de 8% geldt voor de 2020 Bolt, met 65 kWh ipv 60 kWh accu, en dat er voor eigenaars van oudere exemplaren nog wel eens een leuke verrassing aan kan komen. Eigenaars van het 2020 model hebben ook gehoord dat ze er 8% bij krijgen, immers. Kan ook een fout zijn.
Nou ja, in de brief aan mij voor mijn 2017 Ampera-E staat dat ik ook de 8% erbij krijg. En er zijn maar 2 accu groottes, 60 (57 netto) en 66 (64 netto) kWh.
Dus als Opel mij voor mijn specifieke auto dat vertelt, dan zal ik 66 kWh krijgen.

Ampera-e (60kWh)

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:51

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Bestellen in basisrood, subsidie opstrijken, en goedkoop laten wrappen in welke kleur dan ook.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• MooDyBLueS
[...]

In dat geval is die 10ct er bovenop meer vergelijkbaar met wat ik dus heb. Ook bij mij zit het bruto bedrag niet in mijn salaris, maar zie ik elke maand het volgende op mijn salarisstrook staan:
- salaris bruto
- mobiliteitsbudget bruto voor km-vergoeding
- netto km-vergoeding
- mobiliteitsbudget bruto na km-vergoeding aftrek

Dus lastig is het niet, meeste werkgevers besteden dit ook uit en geven vanuit HR alleen de juiste bedragen door. Bruto/netto verrekening is in feite ook wat er met je basissalaris gebeurt en een loonstrook is ook opgebouwd uit plussen en minnen, het zijn gewoon 2/3 regeltjes extra.

Wat betreft de e-Niro of EV6, zou ik persoonlijk kijken waar je naar op zoek bent. De e-Niro is een auto waar vrijwel alles gewoon aan klopt, maar het is geen spannende auto. Echter kan je er ook vrijwel niks aan miskopen, dat is erg knap gedaan van Kia. De EV6 lijkt mij echter een heel ander kaliber (heb hem zelf nog niet gereden, als dat al kan inmiddels?), het is een langere auto, sportiever gericht en natuurlijk next-gen weer qua features. Met name het bizar snelle snelladen, het nieuwe infotainment systeem, nieuwe veiligheidsfeatures zoals de camera's in de buitenspiegels die de lijnen op de weg laten zien voordat je van baan wisselt. Er is geen goede of slechte keuze per se denk ik, maar misschien is het de vraag hoe snel je op de e-Niro uitgekeken zou zijn, juist wetende wat de EV6 te bieden heeft.

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:31
Sorry als dit niet hier hoort, in dat geval hoor ik graag waar ik dit het beste kan vragen.

In mijn straat wordt er met grote regelmaat illegaal geparkeerd op parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto's. Ik maak hier altijd melding van bij de gemeente. Zij sturen dan handhaving langs maar die kunnen alleen 'op heterdaad' bekeuren. Ze moeten dus de bestuurder/eigenaar van de auto tegenkomen voordat ze daadwerkelijk iets kunnen doen.

Dit klinkt voor mij alsof deze handhaving zijn doel volledig voorbij schiet.

Begrijp ik het goed dat de gemeente dus zeer beperkt kan optreden tegen dit soort wanpraktijken? Kan ik meer doen tegen deze foutparkeerders dan enkel meldingen maken wanneer ik het zie? Ik heb geen uitzicht op de laadplekken dus kan er helaas moeilijk zelf toezicht op houden. Tips zijn welkom.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:55
B00st3r schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:47:
Sorry als dit niet hier hoort, in dat geval hoor ik graag waar ik dit het beste kan vragen.

In mijn straat wordt er met grote regelmaat illegaal geparkeerd op parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto's. Ik maak hier altijd melding van bij de gemeente. Zij sturen dan handhaving langs maar die kunnen alleen 'op heterdaad' bekeuren. Ze moeten dus de bestuurder/eigenaar van de auto tegenkomen voordat ze daadwerkelijk iets kunnen doen.

Dit klinkt voor mij alsof deze handhaving zijn doel volledig voorbij schiet.

Begrijp ik het goed dat de gemeente dus zeer beperkt kan optreden tegen dit soort wanpraktijken? Kan ik meer doen tegen deze foutparkeerders dan enkel meldingen maken wanneer ik het zie? Ik heb geen uitzicht op de laadplekken dus kan er helaas moeilijk zelf toezicht op houden. Tips zijn welkom.
Heterdaad?
Als ze op de plek staan en handhaving rijd langs en er zit niemand in kunnen ze gewoon een bon krijgen voor fout parkeren. Moet het alleen wel aangegeven zijn met een klein bordje dat het alleen voor elektrische voertuigen betreft of dat je er moet laden bij het parkeren. Aan beide voldoen ze niet dus een bon is gewoon legitiem.

Verschilt per Gemeente hoe streng ze erop zijn helaas.
Wat je ook kan doen is ze blokkeren en dan gaan laden, dan zullen ze niet nel nog een keer daargaanstaan gok ik maar moet je bereid zijn op een mogelijke woordenwisseling :P .

• B00st3r
GeeMoney schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:51:
[...]

Heterdaad?
Als ze op de plek staan en handhaving rijd langs en er zit niemand in kunnen ze gewoon een bon krijgen voor fout parkeren. Moet het alleen wel aangegeven zijn met een klein bordje dat het alleen voor elektrische voertuigen betreft of dat je er moet laden bij het parkeren. Aan beide voldoende niet dus een bon is gewoon legitiem.

Verschilt per Gemeente hoe streng ze erop zijn helaas.
Wat je ook kan doen is ze blokkeren en dan gaan laden, dan zullen ze niet nel nog een keer daargaanstaan gok ik maar moet je bereid zijn op een mogelijke woordenwisseling :P .
Dit is de paal + parkeerplaatsen. Lijkt me duidelijk genoeg, en even zwaar wegen als parkeren op een invalide plek, toch?

Blokkeren kan helaas niet want dan zou ik nog 6 andere plekken ook blokkeren. Dus dat wordt m niet.

[Voor 4% gewijzigd door B00st3r op 03-09-2021 17:02]

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:09
@B00st3r Staat er wel het juiste bord bij de laadpaal?
Er zijn nog veel laadpalen waarbij niet de juiste borden staan. Bijvoorbeeld een bord "P" met daaronder een bordje "uitsluitend opladen elektrische auto's". Zo'n bord is niet rechtsgeldig, onderborden in geschreven tekst mogen namelijk geen beperking vormen voor het bord waar ze onder hangen. Iedereen mag er dus parkeren. En zo zijn er (in elk geval in mijn regio) héél veel plekken bij laadpalen te vinden.
Want: iedereen met een rijbewijs begrijpt dat het bord "P" betekent dat er een personenauto geparkeerd mag worden. Maar lang niet iedereen zal de tekstuele beperking begrijpen. Buitenlanders, laaggeletterden of mensen die anderszins de Nederlandse geschreven tekst niet begrijpen. Het is wettelijk zo geregeld dat men niet gestraft mag worden voor het niet begrijpen van een dergelijke tekst op een onderbord.

Een onderbord mag alleen een uitzondering geven op het bord er boven. Bijvoorbeeld een hoofdbord "verboden in te rijden", met daarbij een onderbordje "uitgezonderd fietsers". Iedere verkeersdeelnemer wordt geacht het symbool van het hoofdbord te begrijpen. En zal dus denken "hier mag ik niet in". De groep die het onderbord kan lezen en toevallig op de fiets is, zal denken "Wat fijn, ik mag hier toch in met mijn fietsje".

Er is gelukkig inmiddels een officieel bord voor bij laadpalen. Bord E080. Als dit er niet staat, dan heeft zeuren om handhaving niet zo heel veel zin. Je zult dan eerst moeten zeuren bij de gemeente dat ze het juiste bord moeten plaatsen.

[edit] Er staat dus niet het juiste bord. Er staat een bord "Iedereen mag hier zijn personenauto parkeren" en de tekst van het onderbord mag daar geen beperking op vormen. Dus er staat nu: "Iedereen mag hier parkeren, en wie dat wil kan hier ook nog zijn elektrische auto opladen". Het onderbord heeft hier geen enkele juridische waarde. Handhaving kan er dus op dit moment helemaal niets mee, want iemand die zijn stinkende oldtimer diesel daar parkeert mag dat gewoon.
En zelfs al neem je in dit specifieke geval wel het tekstuele onderbord mee in de beoordeling: er staat niet dat de plekken uitsluitend voor het opladen van elektrische auto's bestemd zijn. Dus ook al weet de aanklager te overtuigen dat degene die de overtreding beging het bord écht wel kon lezen en interpreteren, dan nog is er geen sprake van een handeling in strijd met het bord+onderbord wanneer je er een niet-elektrische auto parkeert.

[Voor 20% gewijzigd door Ivow85 op 03-09-2021 17:21]

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 20:23
Ivow85 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:07:
@B00st3r Staat er wel het juiste bord bij de laadpaal?
Er zijn nog veel laadpalen waarbij niet de juiste borden staan. Bijvoorbeeld een bord "P" met daaronder een bordje "uitsluitend opladen elektrische auto's". Zo'n bord is niet rechtsgeldig, onderborden in geschreven tekst mogen namelijk geen beperking vormen voor het bord waar ze onder hangen. Iedereen mag er dus parkeren. En zo zijn er (in elk geval in mijn regio) héél veel plekken bij laadpalen te vinden.
Want: iedereen met een rijbewijs begrijpt dat het bord "P" betekent dat er een personenauto geparkeerd mag worden. Maar lang niet iedereen zal de tekstuele beperking begrijpen. Buitenlanders, laaggeletterden of mensen die anderszins de Nederlandse geschreven tekst niet begrijpen. Het is wettelijk zo geregeld dat men niet gestraft mag worden voor het niet begrijpen van een dergelijke tekst op een onderbord.

Een onderbord mag alleen een uitzondering geven op het bord er boven. Bijvoorbeeld een hoofdbord "verboden in te rijden", met daarbij een onderbordje "uitgezonderd fietsers". Iedere verkeersdeelnemer wordt geacht het symbool van het hoofdbord te begrijpen. En zal dus denken "hier mag ik niet in". De groep die het onderbord kan lezen en toevallig op de fiets is, zal denken "Wat fijn, ik mag hier toch in met mijn fietsje".

Er is gelukkig inmiddels een officieel bord voor bij laadpalen. Bord E080. Als dit er niet staat, dan heeft zeuren om handhaving niet zo heel veel zin. Je zult dan eerst moeten zeuren bij de gemeente dat ze het juiste bord moeten plaatsen.

[edit] Er staat dus niet het juiste bord. Er staat een bord "Iedereen mag hier zijn personenauto parkeren" en de tekst van het onderbord mag daar geen beperking op vormen. Dus er staat nu: "Iedereen mag hier parkeren, en wie dat wil kan hier ook nog zijn elektrische auto opladen". Het onderbord heeft hier geen enkele juridische waarde. Handhaving kan er dus op dit moment helemaal niets mee, want iemand die zijn stinkende oldtimer diesel daar parkeert mag dat gewoon.
En zelfs al neem je in dit specifieke geval wel het tekstuele onderbord mee in de beoordeling: er staat niet dat de plekken uitsluitend voor het opladen van elektrische auto's bestemd zijn. Dus ook al weet de aanklager te overtuigen dat degene die de overtreding beging het bord écht wel kon lezen en interpreteren, dan nog is er geen sprake van een handeling in strijd met het bord+onderbord wanneer je er een niet-elektrische auto parkeert.
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

Artikel 67, lid 1:
Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a.een nadere uitleg van het verkeersbord;
(...)

Artikel 67, lid 2 :
Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens, al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.

Wat m.i. in dit geval onduidelijk is, is de aanwijzing van de parkeervakken waar het onderbord betrekking op heeft. De paal staat namelijk op de kop van een vak in plaats van tussen twee vakken in.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
De kampioen van de ANWB ligt weer eens op de mat en ze hebben de kosten voor verschillende auto’s op een rij gezet. In de compact klasse benoemen ze de Zoë (3de v/d 5) die ze in 5 jaar van 10k naar onder de 3k afschrijven (waarschijnlijk vanwege de accuhuur) en in het midden klassement is de eGolf de goedkoopste, zelfs inclusief de compact klasse is enkel een 10 jarige Yaris goedkoper. Dit is trouwens wel allemaal inclusief de SEPP die inmiddels verlopen is.

Echter het meeste bijzondere is dat de BMW i3 valt onder de klasse “SUV” net als een VW Tiquan of Mazda CX-5 en komt qua prijs nóg goedkoper uit dan de eGolf. Bijzondere eindredacteur bij ANWB die daar geen stokje voor steekt.. 8)7

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Dieken Taffert
!null schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:18:
[...]

Haha inderdaad, maar zal even duren.

[...]

Nou ja, in de brief aan mij voor mijn 2017 Ampera-E staat dat ik ook de 8% erbij krijg. En er zijn maar 2 accu groottes, 60 (57 netto) en 66 (64 netto) kWh.
Dus als Opel mij voor mijn specifieke auto dat vertelt, dan zal ik 66 kWh krijgen.
Als dat zo is: van netto 57 naar netto 64, dat is ruim 12% meer, plus een stukje degradatie van je huidige accu.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:09
joepie de p schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:37:
[...]

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

Artikel 67, lid 1:
Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
a.een nadere uitleg van het verkeersbord;
(...)

Artikel 67, lid 2 :
Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens, al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.

Wat m.i. in dit geval onduidelijk is, is de aanwijzing van de parkeervakken waar het onderbord betrekking op heeft. De paal staat namelijk op de kop van een vak in plaats van tussen twee vakken in.
Een nadere uitleg is niet hetzelfde als een beperking van de betekenis.

Een nadere uitleg is bijvoorbeeld een bord op de grens van de bebouwde kom wat bromfietsers naar de rijbaan verwijst met daarbij een onderbord met de tekst 'bromfietsers op de rijbaan'. Automobilisten die niet direct letten op het voor bromfietsers geldende bord, worden zo toch alert gemaakt dat ze vanaf dat punt rekening moeten houden met bromfietsers op de rijbaan.
Of het driehoekige bord met vertikale streep 'gevaar', met daaronder in tekst aangegeven waaruit dat gevaar dan bestaat.
Onder een bord E080 een onderbord 'opladen elektrische auto's' zou ook een prima nadere uitleg zijn.

Bij de combinatie borden waar het in dit geval over gaat, is er geen sprake van nadere uitleg, maar van het zaaien van verwarring. En het is goed dat handhaving in dit geval dus niet 'handhaaft'.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• !null
Dieken Taffert schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:38:
[...]

Als dat zo is: van netto 57 naar netto 64, dat is ruim 12% meer, plus een stukje degradatie van je huidige accu.
Ja daarom schrijf ik ook dat het ik meer verwacht dan 8%. Ze zeiden destijds ook al met het tijdelijk limiteren van de accu dat het 10% er vanaf ging maar het was in de werkelijkheid maar 5%.
Anyway, ik ga het wel zien.
Accu degradatie is nauwlijks sprake van.

[Voor 4% gewijzigd door !null op 03-09-2021 23:09]

Ampera-e (60kWh)

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 20:23
Ivow85 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:55:
[...]

Een nadere uitleg is bijvoorbeeld een bord op de grens van de bebouwde kom wat bromfietsers naar de rijbaan verwijst met daarbij een onderbord met de tekst 'bromfietsers op de rijbaan'. Automobilisten die niet direct letten op het voor bromfietsers geldende bord, worden zo toch alert gemaakt dat ze vanaf dat punt rekening moeten houden met bromfietsers op de rijbaan.
Of het driehoekige bord met vertikale streep 'gevaar', met daaronder in tekst aangegeven waaruit dat gevaar dan bestaat.
Onder een bord E080 een onderbord 'opladen elektrische auto's' zou ook een prima nadere uitleg zijn.

Bij de combinatie borden waar het in dit geval over gaat, is er geen sprake van nadere uitleg, maar van het zaaien van verwarring. En het is goed dat handhaving in dit geval dus niet 'handhaaft'.
Heel verhaal, maar volgens mij gewoon feitcode R397e.

Jouw gedachtegang over verwarring zaaien daar ging i.i.g het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden niet in mee op 26-10-2020.
https://jure.nl/ECLI:NL:GHARL:2020:8662

@B00st3r
Bij een parkeerovertreding hoef je niet vast te stellen wie de bestuurder is, dan mag de kentekenhouder worden bekeurd. Dit zou je de BOA kunnen meegeven. Als actie uitblijft kan je gemotiveerd het college van b&w kunnen aansporen om te gaan handhaven. Dit verzoek kunnen ze niet zomaar naast zich neerleggen, zij het dat er geen bindende termijn is waarbinnen de handhaving start. Een uur, een maand, een jaar, een eeuwigheid...... Redenen om niet te gaan handhaven komen vaak voort uit gebrek aan tijd (vakanties, personeelsdruk, prioritering), of gebrek aan inhoudelijke kennis/bevoegdheid (kleine gemeenten). Bekeuringen zijn trouwens niet altijd het juiste instrument, de BOA kan ook in contact gaan met de kentekenhouder en uitleggen dat er sprake is van een overtreding waarop in een volgend geval zal worden beboet. Dat levert interactie op. Een boete is nogal resoluut en als jij de enige EV bestuurder bent zal men al gauw naar jou kijken.

[Voor 35% gewijzigd door joepie de p op 04-09-2021 07:50. Reden: Aangevuld]

• Kaaschef
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:12
B00st3r schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:59:
[...]

Dit is de paal + parkeerplaatsen. Lijkt me duidelijk genoeg, en even zwaar wegen als parkeren op een invalide plek, toch?
Die paal is wel lullig geplaatst recht voor het vak ipv ertussen.. Het is niet echt heel duidelijk zo.

• B00st3r
Kaaschef schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:06:
[...]

Die paal is wel lullig geplaatst recht voor het vak ipv ertussen.. Het is niet echt heel duidelijk zo.
De laadpaal zelf zit echter precies tussen die 2 vakken dus met een beetje logisch nadenken lijkt me dat mensen wel kunnen afleiden waar de pijlen naar wijzen, toch? Plus het parkeerbord staat ver genoeg naar het midden naar mijn idee

• hallom
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:36
Ivow85 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:55:
[...]

Dan zou een 'verboden te parkeren'-bord met als onderbord "uitzondering: EVs" wel te handhaven zijn :+

Overigens zegt Artikel 24
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;
b. voor een inrit of een uitrit;
c. buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
d. op een parkeergelegenheid:

1°. voor zover zijn voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen;

2°. op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;

3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;

[Voor 21% gewijzigd door hallom op 04-09-2021 09:33]

• Leader98
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 17:08

Leader98

Tweaking rulez!

Deveon schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:51:
De kampioen van de ANWB ligt weer eens op de mat en ze hebben de kosten voor verschillende auto’s op een rij gezet. In de compact klasse benoemen ze de Zoë (3de v/d 5) die ze in 5 jaar van 10k naar onder de 3k afschrijven (waarschijnlijk vanwege de accuhuur) en in het midden klassement is de eGolf de goedkoopste, zelfs inclusief de compact klasse is enkel een 10 jarige Yaris goedkoper. Dit is trouwens wel allemaal inclusief de SEPP die inmiddels verlopen is.

Echter het meeste bijzondere is dat de BMW i3 valt onder de klasse “SUV” net als een VW Tiquan of Mazda CX-5 en komt qua prijs nóg goedkoper uit dan de eGolf. Bijzondere eindredacteur bij ANWB die daar geen stokje voor steekt.. 8)7
Interessant artikel maar ik was ook verbaasd dat de Outlander PHEV (rijden we nu) werd vergeleken met een BMW I3 full electric (heb ik naar gekeken maar viel af wegens veel minder ruimte).

Wel leuk om te zien hoe weinig mensen echt weten wat hun autokosten zijn...

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11:08
Deveon schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:51:

Ik viel eerst ook over de BMW bij de SUV klasse, maar ze leggen het in het artikel wel uit. Puur vanwege het gebrek aan auto's in de klasse van die leeftijd hebben ze een auto genomen die de verschillen enigszins duidelijk maakt. Maar voor mensen die het als een selectiemenu zien is dat natuurlijk onzin.

De duidelijkste vergelijking is dan ook die met alle Golf versies vergeleken. Dat is het meest eerlijk, en te extrapoleren.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Deveon
  • Niet online
Veneficus schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:32:
[...]

Ik viel eerst ook over de BMW bij de SUV klasse, maar ze leggen het in het artikel wel uit. Puur vanwege het gebrek aan auto's in de klasse van die leeftijd hebben ze een auto genomen die de verschillen enigszins duidelijk maakt. Maar voor mensen die het als een selectiemenu zien is dat natuurlijk onzin.
Zo ver was ik niet eens gekomen na het zien van de tabellen. Het zo veel logischer zijn dan wanneer je zoekt naar een "SUV" dat je uit komt bij een (nieuwere) Kona, Ampera-e of e-Niro en niet opeens een auto kiest die kleiner is en onderaan de streep zelfs voordeliger dan de EV die als "compact" of "midden" uit gekozen had. De i3 was veel passender geweest in de compact klasse in plaats van de Zoë met dure accuhuur. Mogelijk wilde ze juist met het artikel duidelijk maken dat de Zoë met huuraccu eigenlijk niet zo voordelig is als het misschien lijkt.

Edit: Hoewel ik zelf de eGolf een erg fijne auto vind is het natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken met zijn broers die veelzijdiger zijn. De eGolf is nog best efficiënt tot de 100 km/u maar desondanks valt het bereik (180-220 km) en snelladen (40 KW) wel erg tegen.

[Voor 11% gewijzigd door Deveon op 06-09-2021 09:52]

• DIKKEHENK
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06-09 21:51
goedendag.
Zit zelf even te oriënteren op het bekende busje/bedrijfsvervoer, en dan specifiek de citroen/peugeot e xpert modellen. Wat ik me afvraag is of de max km per accu pak ( 50 of 75 KW ) nu met of zonder lading berekend is, en wat de praktijk ervaring is?
ga er na wat lezen hier vanuit dat je gemm 50 km eraf kan halen, maar is dat met bv lading een nog groter verschil? ( zal wel, maar ik heb geen idee nog :) )

• redwing
DIKKEHENK schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:26:
goedendag.
Zit zelf even te oriënteren op het bekende busje/bedrijfsvervoer, en dan specifiek de citroen/peugeot e xpert modellen. Wat ik me afvraag is of de max km per accu pak ( 50 of 75 KW ) nu met of zonder lading berekend is, en wat de praktijk ervaring is?
ga er na wat lezen hier vanuit dat je gemm 50 km eraf kan halen, maar is dat met bv lading een nog groter verschil? ( zal wel, maar ik heb geen idee nog :) )
Mijn ervaring is iig dat de lading bij een EV-bus veel minder uitmaakt dan bij een ICE. Het kost weliswaar meer energie om weg te rijden, maar je wint ook meer terug bij het afremmen. Je range zal met lading weliswaar nog steeds wat afnemen, maar het verschil is veel minder dan voorheen met een diesel.

Hoeveel je er vanaf moet halen blijft echter sterk afhankelijk van welke bus je pakt. Dat is iets dat je het beste online kunt opzoeken bij vergelijkins-sites van range. Er zit nl. nogal wat spreiding tussen opgegeven range en daadwerkelijke range.

[removed]

• DIKKEHENK
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06-09 21:51
oh ok, dat klinkt logisch en met dat hele remmen=laden concept had ik geen rekening gehouden.
verder viel me namelijk ook op dat bv een 75 kw accu bij zo'n busje een aanzienlijk lager km % geeft in vergelijk met een personen karretje...Heeft dat dan te maken met bv aerodynamica oid?

[Voor 7% gewijzigd door DIKKEHENK op 06-09-2021 12:56]

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:07
DIKKEHENK schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:56:
oh ok, dat klinkt logisch en met dat hele remmen=laden concept had ik geen rekening gehouden.
verder viel me namelijk ook op dat bv een 75 kw accu bij zo'n busje een aanzienlijk lager km % geeft in vergelijk met een personen karretje...Heeft dat dan te maken met bv aerodynamica oid?
Ja. Blokkendoos is niet Aerodynamisch. Vooral boven 100km/h zul je dat goed merken.

De e-nv elektrische bus is te upgraden via https://www.muxsan.com/Nederlands/index.html
Misschien is dat ook nog een optie (beter/betaalbaar)

Tevens is dat bedrijf ook van mede-forumlid @mux

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11:08
Deveon schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:48:
[...]

Zo ver was ik niet eens gekomen na het zien van de tabellen. Het zo veel logischer zijn dan wanneer je zoekt naar een "SUV" dat je uit komt bij een (nieuwere) Kona, Ampera-e of e-Niro en niet opeens een auto kiest die kleiner is en onderaan de streep zelfs voordeliger dan de EV die als "compact" of "midden" uit gekozen had. De i3 was veel passender geweest in de compact klasse in plaats van de Zoë met dure accuhuur. Mogelijk wilde ze juist met het artikel duidelijk maken dat de Zoë met huuraccu eigenlijk niet zo voordelig is als het misschien lijkt.

Edit: Hoewel ik zelf de eGolf een erg fijne auto vind is het natuurlijk niet 1-op-1 te vergelijken met zijn broers die veelzijdiger zijn. De eGolf is nog best efficiënt tot de 100 km/u maar desondanks valt het bereik (180-220 km) en snelladen (40 KW) wel erg tegen.
Volgens mij wilden ze een tweedehands laten zien, met een bepaalde leeftijd (5 jaar?). Zo oud zijn de EV versies van die andere auto's nog niet.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Deveon
  • Niet online
Veneficus schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:02:
[...]

Volgens mij wilden ze een tweedehands laten zien, met een bepaalde leeftijd (5 jaar?). Zo oud zijn de EV versies van die andere auto's nog niet.
Correct, maar het is toch veel logischer om een uitzondering te maken op bouwjaar dan op functionaliteit? Alsof iemand met interesse voor een CX-5 opeens uit komt bij een 4 zitter zonder "onafhankelijke" achterdeuren.

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19:53
Duidelijk.. volgende keer de boa informeren als het nodig is dat 397E de juiste feitcode is bij een P-bord met onderbord en R397D bij een P-bord met een elektrische voertuig (en onderbord).

Nou weer wat geleerd vandaag 8) .

[Voor 6% gewijzigd door Simply1337 op 06-09-2021 14:17]

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• MooDyBLueS
Wetsvoorstel zet VvE's buitenspel bij plaatsing laadpunten:
https://www.autoweek.nl/a...bij-plaatsing-laadpunten/

Misschien lichtelijk off-topic hier, mocht dat zo zijn, haal maar weg. Ik vind het zelf namelijk significant genoeg om hier te noemen.

• Usta
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:07
Ik ben behoorlijk onder de indruk met de nieuwe Renault Megane E-Tech EV60! :9~
https://www.autoweek.nl/a...ende-naam-helemaal-nieuw/

Ik vergelijk dit met mijn Kona 64kW, en ik denk dat Megane heeft paar duidelijke voordelen (die kan je ook tegen ID3 zetten).
Voraal, 22kW AC laden! DC laden ook niet verkeerd met 130kW.
Bovendien die Android Auto met Google Maps (zoals in Polestar 2) lijkt me better dan welke dan ook ingebouwde navigatie system. Kan niet wachten!

• DjMark
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:14
Usta schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:44:

Ik vergelijk dit met mijn Kona 64kW, en ik denk dat Megane heeft paar duidelijke voordelen (die kan je ook tegen ID3 zetten).
Voraal, 22kWh AC laden! DC laden ook niet verkeerd met 130kW.
Bovendien die Android Auto met Google Maps (zoals in Polestar 2) lijkt me better dan welke dan ook ingebouwde navigatie system. Kan niet wachten!
Mooie nieuwe optie ja.

Maar in bijna iedere moderne auto kan je android auto met gMaps (of Waze) al gebruiken. Door je telefoon (draadloos) aan te sluiten. Ingebouwd is misschien mooier/gelikter, maar voegt weinig functionaliteit toe lijkt me.

In mijn eigen opel corsa-e uitvoering zit geen eens meer een ingebouwd nav systeem, daar moet je sowieso android auto of apple carplay gebruiken.

• GeeMoney
Usta schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:44:

Voraal, 22kWh AC laden! DC laden ook niet verkeerd met 130kW.
Hij doet dus op 1-fase maar 2,3kW ?
Dan heb je er thuis en bij de meeste openbare laadpalen dus niets aan. Er zijn maar enkele palen die 22kW ondersteunen en naar mijn idee zijn ze aan het verdwijnen ook.
Of kan hij ook op 11kW laden op 3-fases?
Android Auto met Google Maps is niet beter dan gewoon Carplay of Android met Maps hoor.
Sterker nog volgens mij klagen de Polestar rijders toch momenteel op gebrek aan actuele kaarten/functies?

Ook de 130kW snelladen hoef je niet bij de instappers te verwachten gok ik. Het artikel geeft ook aan dat dat momenteel alleen op de grote accu zal gelden.

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 09-09-2021 08:04]

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:23

timovd

Voorsprong door techniek

GeeMoney schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:01:
[...]

Hij doet dus op 1-fase maar 2,3kW ?
...
Dat is 32A per fase. Dus als je thuis 1x40A hebt, kun je - met load balancing - met 7,4kW laden.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Fucking onhandig als het ding een accu heeft van 40 of 60 kWh. Met AC krijg je hem dus maar voor een derde of de helft vol.

Punctuality is the politeness of kings

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:59
DjMark schreef op donderdag 9 september 2021 @ 07:58:
[...]

Mooie nieuwe optie ja.

Maar in bijna iedere moderne auto kan je android auto met gMaps (of Waze) al gebruiken. Door je telefoon (draadloos) aan te sluiten. Ingebouwd is misschien mooier/gelikter, maar voegt weinig functionaliteit toe lijkt me.
Het heeft echt wel veel voordelen hoor. Het probleem nu is alleen een beetje dat de ontwikkeling erg traag gaat. Dus je hebt een setje basis apps zoals Maps, Spotify, Easypark en nog wat dingen en dat werk snel en erg prettig (los van het feit dat Maps echt een grote update nodig heeft) maar verder is de ontwikkeling van apps en het AAOS systeem zelf erg langzaam. De playstore is vrijwel leeg.

Verwachting is wel dat dit gaat veranderen, zeker als dus meer auto merken hiervoor kiezen. Je had nu alleen de XC40 P8 en de Polestar 2. Daar komt nu gelukkig de nieuwe Megane bij. In potentie echt een geweldig systeem wat je eigenlijk pas merkt als je er (dagelijk) gebruik van maakt.

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.163 Thu Jul 27 | Android 10 | Patch 1 mei 2021

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:38:
[...]

Fucking onhandig als het ding een accu heeft van 40 of 60 kWh. Met AC krijg je hem dus maar voor een derde of de helft vol.
En hoe lang sta je thuis bij de laadpaal dan? Rijd jij je auto altijd helemaal leeg?

Het is voor 99% van de gevallen echt een non-argument.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Ghanghis
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18:55

Ghanghis

Zegt ook wel eens iets

daemonix schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:30:
[...]

En hoe lang sta je thuis bij de laadpaal dan? Rijd jij je auto altijd helemaal leeg?

Volgens mij probeerde daemonix een flauw grapje te maken omtrent het gebruik van kwh. Alsof de auto na 22kwh geladen te hebben zou stoppen met laden.. en de overige 38kwh (bij 60 accu) leeg zou laten.

Dat hele gemieren**** om afkortingen en mensen die daarbij de fout in gaan mag wel een keer klaar zijn.

R5 5600 / 5700XT Anniversary

• GORby
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:39
Ghanghis schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:43:
[...]
Dat hele gemieren**** om afkortingen en mensen die daarbij de fout in gaan mag wel een keer klaar zijn.
Dat vind ik ook... dat iedereen eens gewoon de juiste afkortingen gebruikt en dan hebben we dat probleem niet meer! :P

• dreamscape
[...]

Nee, hij heeft het over 22 kWh laden via AC. Dat lijkt me onhandig. Ik wil via AC graag 40 of 60 kWh laden.

Met 11 of 22 kW, dat dan weer wel. ;)

En dus inderdaad, wat @GORby hierboven zegt.

[Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 09-09-2021 09:50]

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21-09 16:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Juist bij die 1% ben je enorm blij dat je thuis op meerdere fases kan rijden. Net terug van het werk met een platte accu, even eten en je hebt voor de avond weer 100km bereik.

Niet die keer vergeten te pluggen, je hebt een onverwachte rit en je kan nog net even genoeg bijladen.
Dat ritje met de aanhanger op Zaterdag, en in de avond heb je nog een uitje aan de andere kant van het land.

De bruikbaarheid en de inzetbaarheid van je EV wordt er gewoon een stuk groter door.

Daarnaast zal je ook sneller de SoC lager houden omdat je snel weer bijgeladen bent, dit is door de jaren weer goed voor je SoH.

Ja, ik zou prima uit de voeten kunnen met een granny, maar een 3 fase lader thuis geeft wel enorm veel comfort.

[Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 09-09-2021 10:43]

All-Electric

• Maasluip
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

revolution-nl schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:41:
[...]

Juist bij die 1%

[...]

De bruikbaarheid en de inzetbaarheid van je EV wordt er gewoon een stuk groter door.
Is een beetje in tegenspraak :P

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Meer is beter maar het is geen must. Moet je oeps toch weg later die dag hang je hem aan de openbare 11kW-er of pak je onderweg 10 minuten snellader.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• GeeMoney
Erasmo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:02:
Meer is beter maar het is geen must. Moet je oeps toch weg later die dag hang je hem aan de openbare 11kW-er of pak je onderweg 10 minuten snellader.
Die openbare 11kW geeft dus in 9 van de 10 gevallen ook maar 2,3 ;).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:49:
[...]

Is een beetje in tegenspraak :P
1% van je ritten (dus niet kilometers) tikt aardig aan in een jaar ;), dat is bij mij tenminste het geval.

All-Electric

• Stef87
dreamscape schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:38:
[...]

+9..? voor deze reactie??

Leest niemand meer de bron? Kopie uit artikel:

“Aan de snellader schopt de Mégane het tot maximaal 130 kW, al is nog niet bekend wat de eenvoudiger versies aankunnen.”

Dus die 22kW lader is een leuk voordeel, bijvoorbeeld bij familiebezoek, restaurant of andere uitstapjes waar je 2-3 uurtjes mee bezig bent. In veel landen buiten NL is een 22kW laadpaal gebruikelijk. (Waar dit in NL meestal 11kW is)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• redwing
Stef87 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:02:
[...]

+8 voor deze reactie??

“Aan de snellader schopt de Mégane het tot maximaal 130 kW, al is nog niet bekend wat de eenvoudiger versies aankunnen.”

Dus die 22kW lader is een leuk voordeel, bijvoorbeeld bij familiebezoek, restaurant of andere uitstapjes waar je 2-3 uurtjes mee bezig bent. In veel landen buiten NL is een 22kW laadpaal gebruikelijk. (Waar dit in NL meestal 11kW is)
Ik geef hem een +1 omdat het duidelijk over het verkeerd gebruik van eenheden gaat ;)

[removed]

• Stef87
redwing schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:04:
[...]

Ik geef hem een +1 omdat het duidelijk over het verkeerd gebruik van eenheden gaat ;)
Haha, dat gaat zo vaak fout hier dat ik daar niet zo zeker van ben :+

KwH, Kw, Kwatt, KWH, WkH, ik heb alles wel gezien hier :P

• MooDyBLueS
[...]

+6 voor deze reactie??

Ach ja, hier werd onlangs nog gezegd dat er "geen 22 kW ladende EV's meer bijkomen" en ik bijna voor gek verklaard werd dat ik voor een 22 kW laadpaal gekozen heb met het oog de toekomst.

Ondertussen hebben we dus de Mercedes EQE die optioneel met 22 kW uitgerust kan worden en de Renault Mégane die standaard 22 kW heeft in de afgelopen weken aangekondigd (en ook de EQS, maar dat is wel ontzettend high-end natuurlijk). De EQA is volgens mij wel alleen 11 kW, maar dat is dan ook de 'instapper' en het zal mij niks verbazen als de EQC het op z'n minst als optie zal hebben.
Gezien de gedeelde techniek met Renault is het eigenlijk een no-brainer dat ook de Nissan Arriya 22 kW zal kunnen laden straks. Dat zijn al een handjevol auto's.

Ik heb mijn laadpaal ook niet alleen op de komende 2-3 jaar gekocht, sterker nog: ik heb een 1-fase Kia e-Soul en dus max 7,2 kW, maar de kans is aanwezig dat er een Zoe ZE50 naast komt en ook al gebeurt dat niet, kan het zomaar zo zijn dat over een paar jaar de Kia vervangen wordt en het ziet ernaar uit dat er toch steeds meer EV's (optioneel) met 22 kW uitgebracht zullen worden. Ga ik dat per se nodig hebben? Nee, anders had ik ook geen 1-fase Kia gekozen. Maar het kan wel handig zijn om soms met 11 of 22 kW snel even 100-200 km bereik bij te kunnen laden. En het kostte mij nu maar € 150 meer voor de laadpaal en misschien € 50 extra voor het 3-fase aansluiten van de laadpaal ipv 1-fase.

Juist daarom zien we de Zoe ook als ideale 2e auto. Stel beide auto's zijn bijna leeg én we moeten plotsklaps ergens verder weg zijn, dan is het straks hup de Zoe aan de lader en binnen niet al te lange tijd heb je een aardig bereik erbij.

Moet er overigens wel bijzeggen dat ik 3x25A als netaansluiting heb gekozen, wat dus 17 kW maximaal is, maar ik heb ook 20 zonnepanelen die maximaal 4,5 kW kunnen leveren op piekmomenten dus in combinatie met het net zou de 22 kW overdag bijna gehaald kunnen worden. 3x40A was gelijk factor 4 aan netbeheerskosten (€1000 tov 270 per jaar) en dat is het mij niet waard.

• MooDyBLueS
Stef87 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:08:
[...]

Haha, dat gaat zo vaak fout hier dat ik daar niet zo zeker van ben :+

KwH, Kw, Kwatt, KWH, WkH, ik heb alles wel gezien hier :P
Het gaat niet zozeer over hoofdlettergebruik, maar over kWh vs. kW. Maar inderdaad: sommige mensen hier kunnen nogal pedanterig hierover doen, al weten we allemaal wel wat we bedoelen.

Laat ieder lekker in z'n waarde, misschien zitten er zelfs (semi) dyslectische mensen tussen of heeft iemand snel op de wc op het werk op de telefoon even een berichtje zitten typen, weten wij veel. Lekker laten gaan zou ik zeggen, zolang ik weet wat een ander bedoeld is het prima en anders vraag ik het wel verder uit als het van belang is.

• trippelb
  • Laatst online: 13:50
GeeMoney schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:03:
[...]

Waarom dat? Een 22kW lader laad bij een openbare laadpaal gewoon met 11kW?

Het is echt niet zo dat 90% van alle openbare palen 1 fase 10A zijn, de meeste zijn 3 fase 16A.

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:59
trippelb schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:26:
[...]

Het is echt niet zo dat 90% van alle openbare palen 1 fase 10A zijn, de meeste zijn 3 fase 16A.
Klopt, normaal gesproken krijg je bij publieke palen 11kW. Het wil soms nog wel eens niet helemaal lukken, ik heb soms opeens maar de helft terwijl ik alleen aan een laadpaal sta, maar overal gezien zit je wel op 9-11kW.

Geen idee of er autos zijn of komen die sneller kunnen maar dat zou dan ook gewoon moeten kunnen lijkt me. Alleen als je met zijn 2en een laadpaal deelt zal het niet het maximale zijn natuurlijk.

[Voor 15% gewijzigd door Juancho op 09-09-2021 13:36]

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.163 Thu Jul 27 | Android 10 | Patch 1 mei 2021

• wortelsoft
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
[...]

Om het net minder te belasten.

Met mijn 1 fase E-Niro krijg ik bij uitzondering 3,6kW (eigenlijk alleen als een paal pas geleden geplaats is), dit wordt dan vrij snle verlaagd naar 2,6kW en de paal die bij mij huis geplaatst is, hebben ze nog verder verlaagd naar 1,8kW en dat met 1 auto aangesloten, met twee is het helemaal feest :(

• Dieken Taffert
[Edit] Al door anderen aangegeven, mag weg.

[Voor 91% gewijzigd door Dieken Taffert op 09-09-2021 13:43]

• birdibird
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-09 23:31
Ik ben veel in het buitenland en dan is het inderdaad ideaal een auto met een 22kW lader aan boord te hebben. 22kW AC is buiten NL inderdaad standaard.
Er zijn zelfs laadpalen die er reclame voor maken: 'laad hier 130 km bij terwijl je een uurtje boodschappen doet.'
Veel gebruik van gemaakt met onze 2 Zoe's. (en in Catalonië vaak nog gratis ook :9 )

edit: interessant die Megane!

[Voor 5% gewijzigd door birdibird op 09-09-2021 13:45]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 4.8kWh LFP huisaccu, 140L zonneboiler

• dreamscape
Dus die 22kW lader is een leuk voordeel, ...
Oh, dat trek ik zeker niet in twijfel. Ik vind de mogelijkheid om met 22 kW te laden echt wel handig. Al is het maar omdat er bij mij in de wijk een paar van die dingen staan.

Met 22 kWh laden, daar ging het mij om. Dat is zinloos.

En reageren op dat soort fouten is wellicht flauw, maar het is echt een kleine moeite om het goed te doen. In topics over netwerksnelheden gaat het vaak over milibits of grambits per siemens. En in auto-topics gaat het over koppel in nanometers en vermogen in kelvinwatt. Terwijl het echt een kleine moeite is om het gewoon even goed te doen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Buiten NL zie je toch veel palen die 22kW leveren. Al vaak genoeg in buitenland met mn 1-fase e-Niro 7,4kW gehaald, dus dan moet 22kW ook haalbaar zijn met een 3-fase 22kW onboard charger.
Vooral dan erg handig, laad je dus 2x sneller op dan de standaard 3-fase EV. 2 a 3u ergens op bezoek en je accu is weer tot de nok toe gevuld voor een flink lager tarief dan de snellader.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

dreamscape schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:50:
[...]

En reageren op dat soort fouten is wellicht flauw, maar het is echt een kleine moeite om het goed te doen. In topics over netwerksnelheden gaat het vaak over milibits of grambits per siemens. En in auto-topics gaat het over koppel in nanometers en vermogen in kelvinwatt. Terwijl het echt een kleine moeite is om het gewoon even goed te doen.
Ja laten we iedere week een heel topic vol baggeren over taal /eenheid fouten |:(

All-Electric

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:52:
[...]

Buiten NL zie je toch veel palen die 22kW leveren. Al vaak genoeg in buitenland met mn 1-fase e-Niro 7,4kW gehaald, dus dan moet 22kW ook haalbaar zijn met een 3-fase 22kW onboard charger.
Vooral dan erg handig, laad je dus 2x sneller op dan de standaard 3-fase EV. 2 a 3u ergens op bezoek en je accu is weer tot de nok toe gevuld voor een flink lager tarief dan de snellader.
De meeste Nederlandse openbare palen zijn toch ook 3x32A waarbij de aansluiting op twee aansluitingen gedeeld worden? Mijn eGolf doet trouwens ook 7.4 kW zowel over één als twee fases. De laadpaal doet wel 32A maar is begrensd op 3x16A.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:27:
[...]

De meeste Nederlandse openbare palen zijn toch ook 3x32A waarbij de aansluiting op twee aansluitingen gedeeld worden? Mijn eGolf doet trouwens ook 7.4 kW zowel over één als twee fases. De laadpaal doet wel 32A maar is begrensd op 3x16A.
Meeste in NL zijn capped op 3x25A (~17kW), zal met capaciteitstarief te maken hebben.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:52:
Ja laten we iedere week een heel topic vol baggeren over taal /eenheid fouten |:(
Als je eenmaal doorhebt hoe het zit is het lastig nog te bedenken waarom het ook al weer ingewikkeld kan zijn/lijken.

Wellicht een idee uitleg op te nemen in de TS als intro:

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:33
assje schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:16:
[...]

Als je eenmaal doorhebt hoe het zit is het lastig nog te bedenken waarom het ook al weer ingewikkeld kan zijn/lijken.

Wellicht een idee uitleg op te nemen in de TS als intro:
[Embed: K for kW and kWh Explained! | ABC...EV]
Jeumig, dat filmpje is wel een voorbeeld van iets heel simpels ingewikkelder maken, zeg. En dan zegt ie op een bepaald moment zelfs "kW is a measure of energy, a kWh is a measure of energy over time"...het is precies andersom. En even later zegt ie wel goed "a kW is a measure of power".

Simpel gemaakt:

kW is vermogen. Bij laden is het "hoe snel stroomt er energie in mijn auto"
kWh is arbeid , maar in de volksmond energie. Bij laden is het "hoeveel energie zit er in mijn auto"

Wil je weten hoeveel kWh er in je accu zit na 2 uur met 22kW laden? Dan doe je kW * uur (vandaar de eenheid kWh) en kom je dus op 44.

Wil je weten hoeveel uur je moet laden om met 11kW je 55kWh accu vol te krijgen? dan doe je kWh / kW en kom je op 5h.

De eenheden doen hun werk: kWh = kW * h

• MooDyBLueS
assje schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:16:
[...]

Het IS ook helemaal niet ingewikkeld, maar waarom moet iemand die het verkeerd schrijft gelijk afgeslacht worden? Als iemand zegt: mijn Kia e-Niro heeft een 64 kW accu, dan weten jij en ik en waarschijnlijk 95% (als het niet meer is) van dit topic toch gewoon dat ie 64 kWh bedoelt?

Evenals ik jou nu zeg: mijn EV kan maar slechts met. 7,2 kWh laden. Is fout, maar je weet wel wat ik bedoel, of niet soms?

Een vriendelijke reminder is natuurlijk altijd goed, maar waarom dat muggenzifterige gedrag toch elke keer? Tweakers schrijft zelf steevast vele afkortingen en termen verkeerd, puur omdat ze iets tegen hoofdletters hebben. Zo schrijven ze usb-aansluiting i.p.v. USB-aansluiting. En daar hoor je niemand over.

• trippelb
CyBeRSPiN schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:52:
[...]

Dat snap ik, ik reageerde op de opmerking dat je met een auto die 22kW kan laden, slechts 2,3kW laad aan een 11kW laadpaal, dat is gewoon niet waar.

• trippelb
wortelsoft schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:39:
[...]

Om het net minder te belasten.

Met mijn 1 fase E-Niro krijg ik bij uitzondering 3,6kW (eigenlijk alleen als een paal pas geleden geplaats is), dit wordt dan vrij snle verlaagd naar 2,6kW en de paal die bij mij huis geplaatst is, hebben ze nog verder verlaagd naar 1,8kW en dat met 1 auto aangesloten, met twee is het helemaal feest :(
Ja dat zal vast bij sommige laadpalen het geval zijn. Er wordt echter gesteld dat dit bij 90%van alle laadpalen en het geval is, en dat is simpelweg niet zo. Zelfs bij de laadpalen waar er gebalanceerd wordt aan het net is dit niet de gehele dag het geval maar vaak alleen op piekmomenten.

• wortelsoft
  • Nu online
trippelb schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:48:
[...]

Ja dat zal vast bij sommige laadpalen het geval zijn. Er wordt echter gesteld dat dit bij 90%van alle laadpalen en het geval is, en dat is simpelweg niet zo. Zelfs bij de laadpalen waar er gebalanceerd wordt aan het net is dit niet de gehele dag het geval maar vaak alleen op piekmomenten.
Hier in Rotterdam waar met laadpalen gestrooid wordt zijn tot nu toe alle palen waaraan ik gestaan heb geknepen, behalve bij een laadplein daar hebben ze echte loadbalancing en kan ik soms met 7,2kW laden. De rest is 2,6kW of minder. Positieve van het verhaal binnen 300 meter heb ik denk ik iets van 10 laadpalen, dus als ik onder de 70% kom gaat de auto aan de paal.

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben voor mijn vader aan het oriënteren voor een EV met hoge instap (<70k).

Zelf heb ik nu de volgende auto’s op de lijst. Maar ik ben niet op de hoogte van de hele markt, wat is er nog meer?

- Tesla model Y
- Volvo XC40 twin engine
- BMW iX3
- Mercedes EQA/EQC
- VW ID4 / Skoda Enyaq
- Audi Q4

Mis ik iets?

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• GeeMoney
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:33:

Zelf heb ik nu de volgende auto’s op de lijst. Maar ik ben niet op de hoogte van de hele markt, wat is er nog meer?

- Tesla model Y
- Volvo XC40 twin engine
- BMW iX3
- Mercedes EQA/EQC
- VW ID4 / Skoda Enyaq
- Audi Q4

Mis ik iets?
Mazda MX-30 maar dan ben je er wel denk ik.
Is tweedehands een optie?
Dan kan je ook de reguliere aangeklede E-tron 50 eraan toevoegen namelijk.
Nieuw kan hij net maar is dan redelijk kaal.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

GeeMoney schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:35:
[...]

Mazda MX-30 maar dan ben je er wel denk ik.
Is tweedehands een optie?
Dan kan je ook de reguliere aangeklede E-tron 50 eraan toevoegen namelijk.
Nieuw kan hij net maar is dan redelijk kaal.
Thanks voor de Mazda.
Maar die E-tron? Een collega heeft die en komt zijn oprit niet af zonder te moeten laden...

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:33
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:21:
[...]

Het IS ook helemaal niet ingewikkeld, maar waarom moet iemand die het verkeerd schrijft gelijk afgeslacht worden? Als iemand zegt: mijn Kia e-Niro heeft een 64 kW accu, dan weten jij en ik en waarschijnlijk 95% (als het niet meer is) van dit topic toch gewoon dat ie 64 kWh bedoelt?

Evenals ik jou nu zeg: mijn EV kan maar slechts met. 7,2 kWh laden. Is fout, maar je weet wel wat ik bedoel, of niet soms?

Een vriendelijke reminder is natuurlijk altijd goed, maar waarom dat muggenzifterige gedrag toch elke keer? Tweakers schrijft zelf steevast vele afkortingen en termen verkeerd, puur omdat ze iets tegen hoofdletters hebben. Zo schrijven ze usb-aansluiting i.p.v. USB-aansluiting. En daar hoor je niemand over.
Hier heb je gelijk in. Alleen de lijn tussen muggenziften en vriendelijke reminder is dun. Zeker omdat de vriendelijke reminder (of grapje) geïnterpreteerd kan worden als muggenziften.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hoe kan het zijn dat er op autotrader nieuwe Model Y's staan die 10k goedkoper zijn dan bij Tesla?
Wat is de catch?

https://www.autotrader.nl...e=tesla&safemodel=model-y

• Sanderp
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-09 14:13
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:56:
Hoe kan het zijn dat er op autotrader nieuwe Model Y's staan die 10k goedkoper zijn dan bij Tesla?
Wat is de catch?

BTW?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ja dat verklaart het verschil, maar ik dacht dat autotrader altijd incl. BTW adverteerde...

• Stef87
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:56:
Wat is de catch?

Helaas lijkt “iedereen” EV’s te plaatsen obv. ex BTW

Doe het maar x1.21= 68.909€…
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:51:
[...]

Thanks voor de Mazda.
Maar die E-tron? Een collega heeft die en komt zijn oprit niet af zonder te moeten laden...
E-Tron is een van de “snelste” auto’s op langere afstanden met een fatsoenlijk bereik.

Minder zuinig, maar kan wel heel snel snelladen.

[Voor 26% gewijzigd door Stef87 op 09-09-2021 18:10]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Stef87 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:08:
[...]

Helaas lijkt “iedereen” EV’s te plaatsen obv. ex BTW

Doe het maar x1.21= 68.909€…

[...]

E-Tron is een van de “snelste” auto’s op langere afstanden met een fatsoenlijk bereik.

Minder zuinig, maar kan wel heel snel snelladen.
Het gaat mijn vader z'n eerste EV zijn en hij heeft dus nog range anxiety....

• Stef87
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:10:
[...]

Ik zou dan 100% Tesla Aanraden. Zuinig, ook een warmtepomp voor in de winter. Beste bereik op lange ritten en meest zuinig ook. (Misschien ook het snelste?)

Alles wat bij andere aanbieders opties zijn is bij Tesla standaard. Grootste plus bij iemand met range-angst: Het supercharger netwerk.

Je kan nu een adres ingeven in bijv. Portugal en “rijden maar.” Als je vader met de auto in het buitenland komt dan is dat een no-brainer. Het kan uiteindelijk met elke EV, maar dat kan soms wat uitzoeken zijn mbt pasjes etc.

Edit:
@JackBol
https://ev-database.nl/

Deze database is een mooi begin. Hou ook rekening met snelladen/efficiëntie.

[Voor 25% gewijzigd door Stef87 op 09-09-2021 18:21]

• GeeMoney
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:51:
[...]

Thanks voor de Mazda.
Mwah, ligt ook aan je rijstijl natuurlijk maar de 50 komt in de zomer zeker 230-250km ver.
In de winter 180-200km en zijn laadcurve is natuurlijk wel dikke prima (125kW onder ideale omstandigheden).

Als je vader dagelijks naar zuid Frankrijk moet is het een ander verhaal natuurlijk dus dan zal je iets meer spes moeten geven.

[Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 09-09-2021 18:35]

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:48

- Tesla model Y
- Volvo XC40 twin engine
- BMW iX3
- Mercedes EQA/EQC
- VW ID4 / Skoda Enyaq
- Audi Q4

Mis ik iets?
De Hyundai Ioniq 5 heeft ook een wat hogere instap geloof ik.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Stef87 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:13:
[...]

Ik zou dan 100% Tesla Aanraden. Zuinig, ook een warmtepomp voor in de winter. Beste bereik op lange ritten en meest zuinig ook. (Misschien ook het snelste?)

Alles wat bij andere aanbieders opties zijn is bij Tesla standaard. Grootste plus bij iemand met range-angst: Het supercharger netwerk.

Je kan nu een adres ingeven in bijv. Portugal en “rijden maar.” Als je vader met de auto in het buitenland komt dan is dat een no-brainer. Het kan uiteindelijk met elke EV, maar dat kan soms wat uitzoeken zijn mbt pasjes etc.

Edit:
@JackBol
https://ev-database.nl/

Deze database is een mooi begin. Hou ook rekening met snelladen/efficiëntie.
Ik ben bekend met EV database en heb eea inderdaad op rij gezet. Niets heeft betere range dan de Y in deze prijsklasse.

We gaan volgende week een proefrit maken. Ik rijd zelf een xc40 P8 dus ik ben ook wel benieuwd zelf. Vooral naar het interieur. We zijn Volvo en Mercedes gewend, dus het moet wel een beetje kwaliteit uitstralen.

• jdbiggelaa
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21-09 14:33

- Tesla model Y
- Volvo XC40 twin engine
- BMW iX3
- Mercedes EQA/EQC
- VW ID4 / Skoda Enyaq
- Audi Q4

Mis ik iets?
- Hyundai Ioniq 5
- Kia EV-6
- Ford Mach-E
En als hij nog wat tijd heeft heb je ook nog de Nissan Ariya

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Deveon
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:10:
[...]

Tesla heeft de beste range, maar ze doen best veel “anders”. Daar moet je vader wel bewust voor kiezen, zeker bij dit soort bedragen. Als range wat minder belangrijk is dan de Etron echt wel een goeie keus (zowel de orginele gebruikt als de Q4). Zelf kom ik ook overal met een eGolf met 180-220 km bereik met een gezin met drie kinderen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zozo, die had ik nog niet door omdat ik dacht dat het een sportwagen was, maar dat is in mijn boekje praktisch gezien een SUV!!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Deveon schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:34:
[...]

Tesla heeft de beste range, maar ze doen best veel “anders”. Daar moet je vader wel bewust voor kiezen, zeker bij dit soort bedragen. Als range wat minder belangrijk is dan de Etron echt wel een goeie keus (zowel de orginele gebruikt als de Q4). Zelf kom ik ook overal met een eGolf met 180-220 km bereik met een gezin met drie kinderen.
Hij begint een beetje op leeftijd te raken en is gestopt met werken, hij heeft altijd een bedrijfswagen gehad die hij ook privé reed.

Sinds een jaar rijd ik volledig electrisch en hij is geïnteresseerd geraakt, vooral omdat hij nu minder km op een dag maakt.

• Kaaschef
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13:12
GeeMoney schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:03:
[...]

Ik zie eerder 5 kW. ( Meestal als er al een andere auto aan dezelfde paal aan het laden is)

• Usta
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:07
Tjonge... In mijn haast heb ik typefout gemaakt om te zegen dat de nieuwe Megane 22kWh ipv 22kW AC kan laden... |:( Mijn fout!

En die discussie of 22kW AC onboard lader nuttig is of niet: wel voor mij!!!
Ik laad openbaar (geen oprit), en vlakbij er is een Laadplein met 2 * 22kW laadpalen (en nog 4 * 11kW laadpalen). Zou ik bij een vrije 22kW laadpaal Megane laden en een van die tijd gebaseerde laadpassen gebruiken, dan zouden de laadkosten opeens heel lag kunnen zijn. :*)
Bovendien, de laadsessie zou theoretisch twee keer sneller gaan. What's not to like?

• !null
Ja als je daadwerkelijk 22kw kan laden, dan is het zeker mooi. Lukt niet altijd.
Maar je krijgt al een volle accu als je uit eten bent geweest. Handig op vakantie enzo.

Ampera-e (60kWh)

Pagina: 1 ... 214 ... 217 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee