SgtCaffran schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:34:
Voor mijn aankomende nieuwe baan ben ik alvast aan het rondneuzen naar een nieuwe auto. Op dit moment kan ik nog fietsen maar dat gaat helaas veranderen. Vanwege eigen motivatie en ook die van het bedrijf wil ik graag kijken naar een EV.
Puur een zijdelingse tip: wellicht is het ook mogelijk een elektrische fiets te nemen? Ik weet niet wat je afstand gaat worden, maar de meeste kunnen sowieso tot 25 km/u en komen dan 50 km of nog verder op een lading.
Waarschijnlijk krijg ik een mobiliteits budget maar deze zal niet zo hoog zijn dat alles maar mogelijk is. Schatting 500-700 euro bruto plus 10 cent netto per km.
Dit heb ik ook, maar dan wel met de volledige 19 ct/km vergoeding. Let wel op: stel je krijgt 600 bruto budget en 10 ct per km netto en je rijdt in 1 maand 1.500 km dan is dat dus € 150 netto aan km-vergoeding, dan houd je € 450 bruto over, zo werkt dat bij de belastingdienst. Alsnog prima dus, maar als je ook veel maanden hebt waar je nauwelijks rijdt door bijv. thuiswerken, dan voel je dat echt terug. Zeker omdat de gemiddelde EV maar 6 ct/km kost bij publiek laden, zodoende 'verdien' ik dus 13 ct met elke km die ik rijd.
Nu ben ik via dit topic al op twee sporen gezet waarvan de laatste misschien wat duur is voor mijn situatie.
Kona/niro/soul via mobile.de uit Duitsland importeren. Daar loopt de subsidie op tot 10K en zijn de tweedehands prijzen een stuk lager.
Prima keuze, ik heb zelf een e-Soul in NL gekocht, want let wel op: ik heb ook een e-Niro gehad, dat was een import, veel problemen ermee en Kia Nederland wou niet aan garantie ondanks dat alle Duitse papieren erbij zaten. Kia is daar zeer streng in en alle bewijslast ligt bij jou, dus check van tevoren met een Kia dealer in de buurt en laat ook alles door hun vastleggen en vraag bewijs van de 7 jaar garantie (of wat er nog van over is), desnoods dmv een kleine/grote beurt wat bij mijn e-Soul € 75/125 is.
Wachten op de nieuwe Kia EV6, hopelijk volgend jaar weer met 3700 euro subsidie in Nederland. Deze valt aan de onderkant net binnen de range van de subsidie. Ik vraag me af: hebben mensen hier al eens goed gekeken naar de financiering EV6 toevallig? Geldt voor de subsidie de daadwerkelijk betaalde prijs of de catalogusprijs? Bijvoorbeeld, stel de dealer geeft korting om onder de 45K te blijven, mag dat dan icm subsidie?
Heb ik ook overwogen, maar ik heb uiteindelijk besloten nu van de 2k subsidie gebruik te maken en zodra over 2-3 jaar de EV6 tweedehands in prijs gezakt is, wil ik een GT-Line halen, aangezien ik de basisuitvoering nét te weinig opties vind hebben. Zeker gezien de prijs die je er toch al aan uitgeeft, maar dat is ook persoonlijk.
Over de subsidie: dat is catalogusprijs, kortingen maken niks uit, het gaat erom voor welk bedrag hij bij de RDW geregistreerd staat. Voorbeeld: de Kia e-Soul ExecutiveLine is in metallic lak net onder de 45k altijd, maar met two-tone dak komt ie er net boven. Ik wou een blauwe of oranje e-Soul, maar wat er tweedehands aangeboden wordt is vrijwel altijd two-tone en dus 45.200/45.400 catalogusprijs. Ik heb dat heel goed uit zitten zoeken en ik kwam wel een enkele import tegen in two-tone die wel een catalogusprijs onder de 45k had, maar zoals ik hierboven al aangaf wou ik absoluut geen import dit keer. Het is dus maar een zwarte geworden, misschien wrap ik die ooit nog of alleen het dak.

Verder, zou het lonen om tijdelijk iets anders te rijden en te wachten tot bijvoorbeeld een EV6 ook weer na 6 maanden van Duitsland te krijgen is?
Dat is een keuze. Als je de 45k voor het basismodel EV6 ervoor over hebt en de opties in lijn liggen met je wensen, zou ik er zeker voor gaan. Het is financieel altijd goedkoper om langer in dezelfde auto te blijven rijden dan hem tzt weer in te ruilen. Maar je kan inderdaad ook afwachten of tweedehands EV6 uitvoeringen in Duitsland straks flink goedkoper uitpakken dan in NL.
Edit: ah balen, lees net op de site van RVO dat het echt gaat om de catalogus prijs. Voor de EV6 betekent dit dus dat alleen het basis model voldoet. Zowat elke optie zet je boven het maximale bedrag helaas. Bijvoorbeeld de warmtepomp of een andere kleur...
Oei, die was ik even vergeten: de warmtepomp. Die wil je echt wel, zeker omdat het om een 58 kWh accu gaat en dat ga je in de winter anders merken hoor. De EV6 is volgens opgave iets minder zuinig dan de Soul/Niro/Kona, waarschijnlijk puur omdat het een grotere en zwaardere auto is, dus hoewel Kia's hun opgegeven actieradius wel kunnen halen in de zomer, is het in de winter altijd een heel stuk minder.
Ik zou persoonlijk minstens voor de GT-Line met grotere accu gaan.
Edit: elke metallic lak bij de EV6 is ook gelijk 795 erbovenop én dus boven de 45k. Je kan dus letterlijk niks aanvinken als je de 2022 subsidie wilt krijgen.