MooDyBLueS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:51:
[...]
Wat ik bedoel is dat net als bij je telefoon, die na 5 jaar ook nog steeds 100% haalt, zit er een formule in de software die de SoC uitleest die ervoor zorgt dat er tot een bepaalde marge altijd 100% getoond wordt. Dat is om de consument niet te laten schrikken, de gemiddelde consument gaat bij 95% schrikken en denken dat de accu niet meer goed is, terwijl het na een X periode normaal is. Dus 100% SoC weergeven en alleen de verwachtte range erop aanpassen (van 400 naar 380 km bijv) is wat ze doen.
Met andere woorden: de 100% SoC na 100.000 km en 3-4 jaar is niet dezelfde 100% SoC als nieuw. En dat is niet erg natuurlijk.
Lees ook hier maar o.a. het stuk over virtual battery:
https://cleantechnica.com...et-life-of-an-ev-battery/
SoC op 100% kan Ah gebaseerd zijn maar ook op voltage. Als je altijd naar hetzelfde voltage oplaadt (bijv 4.1v) dan is ook met de helft capaciteitsverlies 4.1v nog steeds 100% SoC. (ook al zullen de meeste BMS Ah tellen)
Terwijl SoH dan dus een laag getaal heeft.
Het gaat om, zoals ik al zei en het artikel ook alleen maar bevestigd, spelen met min en max voltage.
Als jij nog 100% van je SoH, van je rijbereik, weet te behouden middels een buffer, dan is dat een buffer in voltage, die je langzaam op moet eten.
Dus in het begin laadt je alleen maar tot 4,05v op (of ontladen tot 3,5v) en na 200K is dat 4,2v geworden (of 3,2v onderkant).
Dit moet direct zichtbaar worden met een CAN bus uitlezing van een nieuwe auto en eentje met hoge kilometerstand. Laadt beide auto's tot 100% of ontlaad ze volledig, en de voltages moeten verschillend zijn.
Zijn ze dat niet, is er ook geen buffering.
[...]
De cellen worden gemonitord en kunnen uitgeschakeld worden, er zit additionele elektronica in de accu's om dit te monitoren en te kunnen omzeilen, ik ken niet elke EV natuurlijk dus het zal per model verschillen, maar het is van de zotten om te denken dat met 1 luie of kapotte cel de hele EV nergens meer heen zou gaan natuurlijk. Want dat dat een keer gebeurt is slechts een kwestie van tijd, bij elke batterij. De eerdere Nissan Leafs hadden er vanwege het slechte battery management (koeling/verwarming) veelvuldig last van en daar konden cellen vervangen worden zonder de hele batterij te moeten vervangen. In principe dan wel per module, maar dat lezen ze dan ook uit (welke module er slecht is). Zeer slechte versies hadden van hun 12 'bars' soms nog maar 6 over, wat 50% SoC betekent, puur omdat een deel van de accu niet meer (goed) werkte. En o.a. bij de Nissan Leaf kan je vrij makkelijk (als je handig met auto's bent) elke module verwisselen. De Nissan Leaf specifiek heeft 4 cellen per module en de modules zijn niet gemaakt om te openen, maar je kan dus per 4 cellen een swap uitvoeren om zo de capaciteit weer te verbeteren.
Zie o.a. deze video die het in zeer groot detail uitlegt:
YouTube: 2011 Nissan LEAF Battery - Deep Dive
Ik weet van de meeste EVs hoe de accu's eruit zien en heb ook al met losse accu modules hiervan gewerkt. Ik bouw daar systemen mee.
Ja je kan modules of soms zelfs cellen vervangen. Het is niet eens heel moeilijk, maar die bakken zitten vaak goed dicht, en het zijn wel hoog voltage systemen. Dus er moet wel veilig gewerkt worden.
Er is echter geen enkele EV die een slechte cel kan omzeilen. Het enige wat daarbij in de buurt komt is Tesla, met een soort zekering draadje per cel (omdat ze er veel parallel hebben).
Maar in alle andere EVs (die grote blokken gebruiken, in allerlei vormen, zo ook de Nissan) zit alles aan elkaar vast. Gaat 1 cel echt slecht worden, dan gaat dat gemerkt worden in de functie van het hele pakket.
Een slechte cel zakt veel sneller in voltage bij ontlading, kom je eerder de ondergrens tegen en grijpt het BMS in. Moet gewoon fysiek de cel of module vervangen worden. 1 slechte cel kan je zo 1/3e van je rijbereik kosten terwijl er maar 1/96e in zit