Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Juancho schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:13:
[...]
Niet elke auto heeft meerdere standen helaas... Bij de XC40 P8 is het ook of aan of uit.
Exact expert nodig?
Qua vergelijking vind ik het nog best lastig omdat je met veel variabelen zit. Ik krijg een beetje het appels en peren vergelijk idee maar ik kom een heel eind. Toch wil ik dit hier even tegen het licht houden om een check te doen of ik niet iets over het hoofd zie.
Onze keuze lijkt te vallen op een e-up uit 2014. Inclusief subsidie zijn deze voor een mooie prijs aan te schaffen ~ ca € 8.000,-.
Als ik uit ga van ca 10.000km per jaar dan zit mijn 'winst' in ca 400 euro wegenbelasting per jaar en ca 200 euro aan voordeel in de overstap van benzine naar elektriciteit. Dat zou dus per jaar ca 600 euro betekenen. Onderhoudskosten nog niet eens meegerekend. Ik begrijp dat die ook minder zijn bij een elektrische auto.
We hebben zonnepanelen maar als ik naar de jaarafrekeningen kijken hebben we net iets meer (ca 200kWh) nodig dan dat we opwekken dus hier zie ik geen voordeel in. Gezien de ritten denk ik dat we alleen thuis gaan laden via het stopcontact (dus geen paal).
Ik ben dus compleet nieuw in dit segment. Zie ik iets over het hoofd? Adviseren jullie iets anders? Ik heb dit topic aardig doorgespit en diverse stukken gelezen via google maar het is echt veel info als je helemaal nieuw in deze wereld bent. Best wel overweldigend. Ik zoek graag verder en hoop dat hier iemand mij een zetje in de goede richting kan geven
©2004
De eGolf heeft een stand D(rive?) met 4 regen standen, by default (stand 0) staat regen volledig uit. Verder zit er ook een stand B(reak?) op die vol regent. Met een tik omhoog dan wel omlaag in 1x wisselen zonder met flippers te klooien, ideaal wat mij betreft.Crazy D schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:05:
[...]
In m'n Konda staat regen uit mijn hoofd op standje 2. Genoeg om niet als een malle af te remmen bij gas los, maar wel genoeg om af te remmen bij gas los. Dus zie geen probleem? Als je in een auto rijdt waarbij regen uit of aanstaat (alles of niets) snap ik dat maar volgens mij is er geen enkele EV die dat doet....
[...]
Dus ja die auto’s zijn er en ik vind het heerlijk rijden. Proefrit in de eNiro bijvoorbeeld vond ik een ramp omdat uitrollen me totaal niet lukte (en das nog los van de lane assist die mij een super onrustig gevoel gaf, echt niet fijn zo’n zenuwachtige auto)
Ja zin gaat denk ik met zo’n flipper auto snel weg jaCrazy D schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:05:
[...]
Regen standje minder zetten...
[...]
Herhaal: regen standje minder zetten...
Ik denk ik even gemist in welke auto jij rijdt. In m'n Kona (maar zo rijden kan ook met de Outlander PHEV) kan ik prima instellen dat regen flink remmen is (maximale regen), uit, of alles er tussen in. Ik herken 0,0 van wat jij beschrijft over gas los en dat ie dan flink in de ankers gaat. Als je heel actief bezig wilt zijn met coaster en regen zul je wat vaker moet wisselen van setting (in de Kona met flippers achter het stuur), maar goed daar moet je maar zin in hebben. Ik ben niet van het hypermilen. Echt serieus lekker boeiend als ik 5 km verder had kunnen rijden op 1 laadsessie. Als ik daar zo bewust mee bezig moet zijn, vind ik dat de moeite niet waard.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Met dien verstande dat de Ioniq wél hele andere hardware gebruikt (en waarschijnlijk ook software tov Kia). De Kona, Niro en Soul zijn 99% identiek, Hyundai gebruikt alleen andere accu's dan Kia. En natuurlijk is het interieur en dergelijke anders, maar de onderliggende techniek is gelijk. De Ioniq niet, die was er dan ook eerder. Toont wel veel gelijkenissen, want de Ioniq was technisch zeer goed, dus hebben ze dat gepakt en verbeterd/veranderd waar nodig.daemonix schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:55:
[...]
De Ioniq reageert ook anders, houdt anders afstand. Je kunt dus niet de auto's van 1 concern over 1 kam scheren blijkbaar.
Plus dat het per merk/model nog kan verschillen wat "aan" en "uit" betekenen. Zo heeft Kia/Hyundai stand 0 t/m 3 en 0 is coasting, elektromotor is dan volledig losgekoppeld van de aandrijfas en je vertraagt dus puur door luchtweerstand/banden en andere natuurkundige invloeden.Juancho schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:13:
[...]
Niet elke auto heeft meerdere standen helaas... Bij de XC40 P8 is het ook of aan of uit.
De meeste auto's imiteren echter brandstofauto's/hybrides waar coasten toch een beetje meer afremt vanwege de gekoppelde motor (tenzij je bij een handbak de koppeling intrapt). Dat is standje 1 bij Kia/Hyundai maar bij veel EV's die puur een aan/uit stand hebben is dat hun "uit" stand.
Andersom ook: van de Stellantis EV's weet ik dat de B-stand regenereert, maar niet zo sterk als de one-pedal stand of sterkste stand van veel andere EV's. Een sterkere stand is er niet bij bijv. een Peugeot e-2008.
Uiteindelijk is het voorkeur. Ik vind one-pedal driving enerzijds fijn, maar het levert wel een minder rustige rijstijl op, terwijl ik van nature een erg rustige rijder ben.
@Crazy D Inderdaad. In mijn auto (Corsa) is het ook aan of uit (lees: minimaal. Is niet helemaal uit).Juancho schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:13:
[...]
Waar ik zei "in de ankers" is natuurlijk redelijk gechargeerd, maar als ik 100 rijdt en ik laat het pedaal opkomen (of: ik zet de cc op pauze, dat gebeurt eigenlijk nog vaker) in de B-stand (regen aan), dan vertraagt ie wel goed abrubt en merkbaar. En als ik alleen maar even wilde vertragen naar 85 omdat ik een vrachtwagen zie rijden en niet meteen naar de linkerbaan kan bijvoobreeld...dan is dat niet relaxt.
Ik heb daarom ook al aangegeven dat het ook aan de auto kan liggen. Ik ben me er van bewust dat je auto's hebt met allerlei flippers aan het stuur enzo. Maar daar snap ik ook de logica niet van "Kijk, ik kan met 1 pedaal rijden, alleen afremmen en alles doe ik met deze flippers", ja gebruik dan gewoon je andere pedaal ofzo
Geen enkel pedaal is toch binair? Waarom zouden we dat dan denken?RichieB schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:27:
De posters die het over coasten hebben denken volgens mij dat “one pedal driving” gelijk staat aan “binair pedaal” maar dat is onzin.
En hoe doe je dat dan als je op CC staat, en je wil daar even tijdelijk vanaf? Als je je cc uit zet zonder je pedaal tot een bepaalde diepte in te trappen, geef je dus 0 gas en gaat ie HOP in de maximale regen. En dan heb je dus mijn situatie als ik per ongeluk op de snelweg in de B-stand rijdAls je OPD ingesteld staat op maximale regeneratie dan laat je die op de snelweg nooit helemaal los. Dat zou heel gevaarlijk zijn. Je laat hem rustig opkomen zodat je precies genoeg vertraagd. Wellicht coast je daardoor zelfs wel. Weet ik niet en boeit me ook niet. De auto zoekt dat maar lekker zelf uit.
Ik doe dat dus allemaal zonder regen, in de d-stand. Ook zonder flippers. Dan is er dus niks aan de hand. Zelfs zonder pedalen, lekker op de CC. En als ik die op pauze zet, dan vertraagt ie geleidelijk, alsof ik mijn voet van het gas af haal en verspil ik zo min mogelijk energie ook nog! De techniek staat voor niksAnticiperen, op tijd vertragen, langzaam vertragen, allemaal prima mogelijk met OPD zonder dat ik daarvoor aan instellingen of flippers moet zitten. Heerlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-08-2021 14:53 ]
Ik begrijp het toch goed dat je je voet op het pedaal moet houden? Ik raak mijn ‘gas’pedaal nooit aan behalve bij wegrijden; verder echt alleen ACC en uitrollen/remmen via regen stand B. Met andere woorden ik laat mijn pedaal eigenlijk altijd los, dat lijkt me toch wezenlijk anders en staat los van je insinuatie dat ik zou verwachten dat het bij OPD binair zou zijnRichieB schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:27:
De posters die het over coasten hebben denken volgens mij dat “one pedal driving” gelijk staat aan “binair pedaal” maar dat is onzin. Als je OPD ingesteld staat op maximale regeneratie dan laat je die op de snelweg nooit helemaal los. Dat zou heel gevaarlijk zijn. Je laat hem rustig opkomen zodat je precies genoeg vertraagd. Wellicht coast je daardoor zelfs wel. Weet ik niet en boeit me ook niet. De auto zoekt dat maar lekker zelf uit. Anticiperen, op tijd vertragen, langzaam vertragen, allemaal prima mogelijk met OPD zonder dat ik daarvoor aan instellingen of flippers moet zitten. Heerlijk.
Precies ditPrullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Ik doe dat dus allemaal zonder regen, in de d-stand. Ook zonder flippers. Dan is er dus niks aan de hand. Zelfs zonder pedalen, lekker op de CC. En als ik die op pauze zet, dan vertraagt ie geleidelijk, alsof ik mijn voet van het gas af haal en verspil ik zo min mogelijk energie ook nog! De techniek staat voor niks
[ Voor 17% gewijzigd door Tomba op 19-08-2021 15:04 ]
Het zal deels gewenning zijn, maar ik vind een gaspedaal dat je loslaat en je dan in de ankers duikt omdat ie op zijn sterkst ingesteld staat levensgevaarlijk. Je moet ten alle tijden je gas los kunnen laten zonder dat dat bij wijze van spreken een noodstop oplevert. Ik vind het juist heerlijk dat ik m'n gas los kan laten, en dus niet het pedaal in de juiste stand moet houden. Maar gelukkig zoveel mensen zoveel wensen dus dat dat voor jou misschien juist een reden is voor een bepaalde auto te kiezen, is dat voor mij een reden om dat niet te doen (iig een paar jaar terug, proefrit in de Leaf en uiteindelijk gekozen voor de Kona toen).RichieB schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:27:
De posters die het over coasten hebben denken volgens mij dat “one pedal driving” gelijk staat aan “binair pedaal” maar dat is onzin. Als je OPD ingesteld staat op maximale regeneratie dan laat je die op de snelweg nooit helemaal los. Dat zou heel gevaarlijk zijn. Je laat hem rustig opkomen zodat je precies genoeg vertraagd. Wellicht coast je daardoor zelfs wel. Weet ik niet en boeit me ook niet. De auto zoekt dat maar lekker zelf uit. Anticiperen, op tijd vertragen, langzaam vertragen, allemaal prima mogelijk met OPD zonder dat ik daarvoor aan instellingen of flippers moet zitten. Heerlijk.
Dat vind ik ook onzinnig. Ik speel zelden met de flippers omdat als ik gas loslaat ik weet hoeveel dat ding afremt en daarmee behoorlijk kan anticiperen op de omgeving. Als het echt nodig is (berg af zware regen, of juist even naar 0 als ik een keer zin heb om te rollen...) speel ik er mee maar dat is zelden, in normaal verkeer bij normaal gebruik staat ie nu precies lekker.Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:51:
Ik heb daarom ook al aangegeven dat het ook aan de auto kan liggen. Ik ben me er van bewust dat je auto's hebt met allerlei flippers aan het stuur enzo. Maar daar snap ik ook de logica niet van "Kijk, ik kan met 1 pedaal rijden, alleen afremmen en alles doe ik met deze flippers", ja gebruik dan gewoon je andere pedaal ofzohaha
Exact expert nodig?
Houd dit even in de gaten dat de subsidie pot zo goed als leeg is vanaf volgende week.hk12nl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:22:
Onze tweede auto is een toyota yaris uit 2012 welke wordt gebruikt voor woon/werk verkeer (benzine). Dit betreft ca 60km per dag, 3 dagen in de week. Daarnaast nog een paar kleine ritjes in de dorpen van een paar km. We zijn nu aan het kijken of dit ook elektrisch kan omdat het hopelijk goedkoper is en wel degelijk beter voor het milieu. Electrische fiets is ook een optie maar een tweede auto voor de slechte dagen in het jaar is stiekem ook best wel lekker![]()
Qua vergelijking vind ik het nog best lastig omdat je met veel variabelen zit. Ik krijg een beetje het appels en peren vergelijk idee maar ik kom een heel eind. Toch wil ik dit hier even tegen het licht houden om een check te doen of ik niet iets over het hoofd zie.
Onze keuze lijkt te vallen op een e-up uit 2014. Inclusief subsidie zijn deze voor een mooie prijs aan te schaffen ~ ca € 8.000,-.
Als ik uit ga van ca 10.000km per jaar dan zit mijn 'winst' in ca 400 euro wegenbelasting per jaar en ca 200 euro aan voordeel in de overstap van benzine naar elektriciteit. Dat zou dus per jaar ca 600 euro betekenen. Onderhoudskosten nog niet eens meegerekend. Ik begrijp dat die ook minder zijn bij een elektrische auto.
We hebben zonnepanelen maar als ik naar de jaarafrekeningen kijken hebben we net iets meer (ca 200kWh) nodig dan dat we opwekken dus hier zie ik geen voordeel in. Gezien de ritten denk ik dat we alleen thuis gaan laden via het stopcontact (dus geen paal).
Ik ben dus compleet nieuw in dit segment. Zie ik iets over het hoofd? Adviseren jullie iets anders? Ik heb dit topic aardig doorgespit en diverse stukken gelezen via google maar het is echt veel info als je helemaal nieuw in deze wereld bent. Best wel overweldigend. Ik zoek graag verder en hoop dat hier iemand mij een zetje in de goede richting kan geven
Site voor subsidie
Thx. Had ik al naar gekeken maar niet begrepen dat ie vanaf volgende week dan zo goed als leeg kan zijn. Begrijp ik goed dat volgend jaar de pot dan weer vol zit? Paar maandjes wachten kan nog wel. Kan ik mij mooi nog verder inlezenjaroen89 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:10:
[...]
Houd dit even in de gaten dat de subsidie pot zo goed als leeg is vanaf volgende week.
Site voor subsidie
©2004
Zelf pas ik daarom liever de ACC aan naar een lagere snelheid. Mits het verschil niet te groot is laat die hem gewoon uitrollen.Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
En als ik alleen maar even wilde vertragen naar 85 omdat ik een vrachtwagen zie rijden en niet meteen naar de linkerbaan kan bijvoobreeld...dan is dat niet relaxt.
Als je thuis kunt laden en uitkunt met relatief kleine range dan is elektrische rijden per definitie financieel interessant.hk12nl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:22:
Gezien de ritten denk ik dat we alleen thuis gaan laden via het stopcontact (dus geen paal).
Ik ben dus compleet nieuw in dit segment. Zie ik iets over het hoofd? Adviseren jullie iets anders?
Let wel dat de E-up 16kWh echt vorige generatie is en relatief beperkt qua range en snelladen (en dus bruikbaarheid).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Klopthk12nl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Thx. Had ik al naar gekeken maar niet begrepen dat ie vanaf volgende week dan zo goed als leeg kan zijn. Begrijp ik goed dat volgend jaar de pot dan weer vol zit? Paar maandjes wachten kan nog wel. Kan ik mij mooi nog verder inlezen
Thx voor de tip. 95km is inderdaad aan de lage kant. Minimaal 150 a 200 km zou wel prettig zijn.assje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Als je thuis kunt laden en uitkunt met relatief kleine range dan is elektrische rijden per definitie financieel interessant.
Let wel dat de E-up 16kWh echt vorige generatie is en relatief beperkt qua range en snelladen (en dus bruikbaarheid).
Edit: Dan moet ik dus zoeken vanaf het september 2016 model. Nogmaals thx voor de tip wist nog niet dat er verschil was.
[ Voor 20% gewijzigd door hk12nl op 19-08-2021 15:49 ]
©2004
Ik wil een paar grote knoppen, 30, 50, 80, 100, etc. en als ik daar op druk accelereert de auto automatisch naar die snelheid. Geen gaspedaal meer nodig. Remmen doe je dan wel met het rempedaal maar die moet dan maar zo slim zijn om eerst elektrisch te remmen.Isheara schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Als je vrijwel altijd met ACC rijdt (zoals ik) is OPD bijna NPD (no pedal drive) of OBD (one button drive: de knop van de ACC) geworden. Ook in de bebouwde kom en op 30/50/70/80 wegen is ACC heerlijk omdat je auto automatisch snelheid aanpast.
Signatures zijn voor boomers.
Dit zijn ze ook vrijwel allemaal. Ik ken natuurlijk niet elke EV, maar op mogelijk een paar uitzonderingen na betekent bij elke EV dat met het rempedaal remmen eerst regeneratief remmen betekent en pas aan het eind de fysieke remmen of bij erg hard remmen.Maasluip schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Ik wil een paar grote knoppen, 30, 50, 80, 100, etc. en als ik daar op druk accelereert de auto automatisch naar die snelheid. Geen gaspedaal meer nodig. Remmen doe je dan wel met het rempedaal maar die moet dan maar zo slim zijn om eerst elektrisch te remmen.
Ik pak weer het voorbeeld van Stellantis erbij: die hebben alleen een B-stand die vrij sterk is op de snelweg maar in de woonwijk juist weer niet genoeg is. Daar gebruik je dus toch het rempedaal vaak.
Kia/Hyundai lost dat anders op: 4 standen van "uit=ook echt uit" tot "holy crap ik wist niet dat een EV zo hard kon remmen zonder te remmen". Daar kies je naar gelang je wens of waar je rijdt welke stand je hem inzet.
Bij onze Soul start ie automatisch in stand 3, als ik op 50/60 wegen kom tik ik even de flipper aan voor stand 2 en op 80+ wegen wordt het stand 1. Werkt prima.
Het grootste voordeel vind ik nog wel dat het zo ontzettend snel reageert, we hebben als mens al minstens 0,2 sec nodig om ergens op te reageren en als je daarna ook nog je voet naar het rempedaal moet bewegen en in moet trappen (lees: elke niet EV) dan kost dat (natte vingerwerk) toch zeker wel 0,4 sec totaal. Bij een EV gaat na die 0,2 sec die je nodig hebt om je voet van het stroompedaal te halen de auto gelijk afremmen. Dus uit veiligheid is het ook nog eens een groot pluspunt. Neemt niet weg dat je wel moet oppassen (zeker in Kia/Hyundai of vergelijkbaar) wanneer je stand 3 aan hebt staan op de snelweg en dan van het stroom gaat, dat is vrij heftig voor degene achter je en zal je als je dat onnodig/onbewust doet niet in dank afgenomen worden.
Hoezo knoppen? Tesla past de maximum snelheid aan op basis van de weg en(/of?) de borden, eventuele met een offset. Ik was eigenlijk verbaasd dat mijn Volvo wel de borden herkende maar dat vervolgens niet deed, misschien ergens een instelling.. Bij het verlagen van de maximum snelheid is dat ook wel zo veilig.Maasluip schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Ik wil een paar grote knoppen, 30, 50, 80, 100, etc. en als ik daar op druk accelereert de auto automatisch naar die snelheid. Geen gaspedaal meer nodig. Remmen doe je dan wel met het rempedaal maar die moet dan maar zo slim zijn om eerst elektrisch te remmen.
De bord herkenning van Volvo is sowieso dramatisch. Er klopt vaak geen zak van dus het is maar goed ook dat de ACC daar geen rekening mee houdt want dan ga je zomaar 100 rijden als je 130 mag of 80 waar je 100 mag.Deveon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:32:
[...]
Hoezo knoppen? Tesla past de maximum snelheid aan op basis van de weg en(/of?) de borden, eventuele met een offset. Ik was eigenlijk verbaasd dat mijn Volvo wel de borden herkende maar dat vervolgens niet deed, misschien ergens een instelling.. Bij het verlagen van de maximum snelheid is dat ook wel zo veilig.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat is bij Tesla, Mercedes en Audi niet heel veel beter hoorJuancho schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:43:
[...]
De bord herkenning van Volvo is sowieso dramatisch. Er klopt vaak geen zak van dus het is maar goed ook dat de ACC daar geen rekening mee houdt want dan ga je zomaar 100 rijden als je 130 mag of 80 waar je 100 mag.
Bij mijn E-tron heb ik het uiteindelijk ook uitgezet omdat ik toch te vaak nog moest corrigeren.
Hij pakte wel de 100/130 overdag/inde avonden goed op maar soms een bord van de afrit pakken of een matrix bord later dan je zou willen etc.
[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 19-08-2021 16:47 ]
Oh ik vond het (Volvo) verder juist wel goed werken, ook in Frankrijk en Spanje waar ik het zelf soms amper meer kon volgen.Juancho schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:43:
[...]
De bord herkenning van Volvo is sowieso dramatisch. Er klopt vaak geen zak van dus het is maar goed ook dat de ACC daar geen rekening mee houdt want dan ga je zomaar 100 rijden als je 130 mag of 80 waar je 100 mag.
Dat bestaat al , dat heet Verkeersborden herkenning, wat op veel auto's aanwezig is.Maasluip schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:37:
Met twee keer knopdruk versnelt/vertraagt de auto naar de toegestane snelheid als je op ACC rijdt. Ik weet dat een aantal auto's dit ook automatisch kunnen, daar heb je keus tussen automatisch en handmatig middels knopdruk.
Keep rolling sixes!
Ja maar dan moet je nog wegrijdenDeveon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:32:
[...]
Hoezo knoppen? Tesla past de maximum snelheid aan op basis van de weg en(/of?) de borden, eventuele met een offset. Ik was eigenlijk verbaasd dat mijn Volvo wel de borden herkende maar dat vervolgens niet deed, misschien ergens een instelling.. Bij het verlagen van de maximum snelheid is dat ook wel zo veilig.
Signatures zijn voor boomers.
Niet Kia/Hyundai rijders zullen het zich een beetje moeilijk kunnen voorstellen gezien andere merken niet zo ver gaan in de instellingen maar wij hebben niet 4 maar 8 regen standen. 4 vaste en 4 automatische (auto).
In de auto stand kan je de regen instellen op bv 0 (casting) of 1 en bij het uitzetten van de ACC (zelfs met zelf het gaspedaal te bedienen) dan regent de wagen op de gekozen stand maar gebruikt hij de ACC radar om de afstand voor in de gaten te houden. Wordt die afstand kleiner dan verhoogt die tijdelijk de regen stand tot zijn max als dit noodzakelijk is . Volledig stoppen doet die niet.
Wat betreft one pedal.
Voor de aanschaf van mijn EV was er enkel de zoe, ioniq en Tesla en ik heb me een EV simulatie app aangeschaft. Die app registreerde alle bewegingen van mijn smartphone en genereerde een grafiek volgens het gekozen voertuig, grafiek à la evnotify app, met piekvermogen bij optrekken, verbruik, snelheid, e.a. en wat me daar opviel is dat rond de 0 lijn (er boven was verbruik en er onder was regen) er een grafiek kleur grijs werd gebruikt - elektronische en mechanische verliezen genaamd. Wat betekent dat je eerst die verliezen moet overbruggen vooraleer de wagen aan regen begint (of versnelt). Als je daar dan verder op redeneert verdwijnen die verliezen in t niet bij sterke regen en hebben ze de bovenhand bij one pedal drive. Indien de regen te groot is dan heb je dat de remschijven gebruikt worden wat ook verlies is
Het leuke aan de Kia/Hyundai is ook dat bij gebruik van het rempedaal zoveel mogelijk regen gebruikt wordt vooraleer de remschijven tot werking over gaan
De pedels: die dienen om 0, 1, 2, 3 te kiezen afhankelijk van de weg breedte voor mij én niet meer om volledig te stoppen. Bij frequent gebruik om volledig te stoppen verleer je onbewust om in noodgevallen op de rem te stampen en gezien de rem toch de maximale energie eruit sleurt in regen is er geen energetisch verschil
Je kan ook een oude Leaf kopen als je die goedkoper vindt.hk12nl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:22:
Onze tweede auto is een toyota yaris uit 2012 welke wordt gebruikt voor woon/werk verkeer (benzine). Dit betreft ca 60km per dag, 3 dagen in de week. Daarnaast nog een paar kleine ritjes in de dorpen van een paar km. We zijn nu aan het kijken of dit ook elektrisch kan omdat het hopelijk goedkoper is en wel degelijk beter voor het milieu. Electrische fiets is ook een optie maar een tweede auto voor de slechte dagen in het jaar is stiekem ook best wel lekker![]()
De Yaris is overigens wel een hele goedkoop rijdende wagen vanwege betrouwbaarheid en de lage afschrijving. Maar toch moet er inderdaad wel een voordeel te behalen zijn. Wat je ook bemerkt. Alleen post afschrijving maakt het verschil, maar is wat lastig te zeggen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De Yaris is geen dure auto nee, maar wij hebben een Aygo als 2e auto en behoudens de aanschaf zijn de meeste compacte EV's goedkoper in de maandlasten dan onze huidige Aygo die al peanuts is. Dus tov een Yaris ga je nog wat meer besparen.!null schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:17:
[...]
Je kan ook een oude Leaf kopen als je die goedkoper vindt.
De Yaris is overigens wel een hele goedkoop rijdende wagen vanwege betrouwbaarheid en de lage afschrijving. Maar toch moet er inderdaad wel een voordeel te behalen zijn. Wat je ook bemerkt. Alleen post afschrijving maakt het verschil, maar is wat lastig te zeggen.
Zeker. Laatst heb ik bekenden geholpen, waarbij hun 2e auto een Cuore was en nu een Mitsubishi Imiev. Ik probeerde ze nog te bewegen naar een Leaf, maar goed. Ze zijn heel blij en scheelt alsnog wel in de maand.MooDyBLueS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:25:
[...]
De Yaris is geen dure auto nee, maar wij hebben een Aygo als 2e auto en behoudens de aanschaf zijn de meeste compacte EV's goedkoper in de maandlasten dan onze huidige Aygo die al peanuts is. Dus tov een Yaris ga je nog wat meer besparen.
Maar een Yaris zorgt zelden voor een onverwachte rekening buiten regulier onderhoud, en schrijft denk ik nog minder af dan een Aygo, of vergelijkbaar. Yaris is wel ietsje onzuiniger maar niet veel.
Ik heb er enkele gehad, en bij eentje deed ik bijna helemaal niks aan onderhoud en nog bleef het rijden.
Achteraf weet je pas echt hoeveel je heby bespaard, maar een 2012 Yaris is ook nog iets waard en gaat nog wat afschrijven.
In het ergste geval heb je er weinig mee bespaard, maar duurder zal het nooit worden.
100% mee eens. Voor onze Kia e-Soul als 1e auto hebben we ook nog een Lexus IS 300h gehad en dat was voor ons de 'dikste bak' die we ooit hebben gehad. 223 pk hybride, 1 op 17, onderhoudsprijzen vooraf bekend en hoewel niet supergoedkoop (de duurste grote beurten zitten tegen de €800) hebben we daar 2,5 jaar volledig probleemloos mee gereden en alleen standaard onderhoud nodig gehad. Uiteindelijk tussen koop en inruil € 6.000 afgeschreven, wat neerkomt op 333/mnd, een erg laag bedrag voor zo'n auto.!null schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:31:
[...]
Zeker. Laatst heb ik bekenden geholpen, waarbij hun 2e auto een Cuore was en nu een Mitsubishi Imiev. Ik probeerde ze nog te bewegen naar een Leaf, maar goed. Ze zijn heel blij en scheelt alsnog wel in de maand.
Maar een Yaris zorgt zelden voor een onverwachte rekening buiten regulier onderhoud, en schrijft denk ik nog minder af dan een Aygo, of vergelijkbaar. Yaris is wel ietsje onzuiniger maar niet veel.
Ik heb er enkele gehad, en bij eentje deed ik bijna helemaal niks aan onderhoud en nog bleef het rijden.
Achteraf weet je pas echt hoeveel je heby bespaard, maar een 2012 Yaris is ook nog iets waard en gaat nog wat afschrijven.
In het ergste geval heb je er weinig mee bespaard, maar duurder zal het nooit worden.
Maar ja, met de Soul besparen we minstens €240/mnd (onderhoud meegerekend, wat maximaal €125 voor een grote beurt is) en nu we sinds heel kort 20 zonnepanelen hebben, gaat dat nóg meer besparen.
Hoezo ga je meer besparen met zonnepanelenMooDyBLueS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:25:
[...]
100% mee eens. Voor onze Kia e-Soul als 1e auto hebben we ook nog een Lexus IS 300h gehad en dat was voor ons de 'dikste bak' die we ooit hebben gehad. 223 pk hybride, 1 op 17, onderhoudsprijzen vooraf bekend en hoewel niet supergoedkoop (de duurste grote beurten zitten tegen de €800) hebben we daar 2,5 jaar volledig probleemloos mee gereden en alleen standaard onderhoud nodig gehad. Uiteindelijk tussen koop en inruil € 6.000 afgeschreven, wat neerkomt op 333/mnd, een erg laag bedrag voor zo'n auto.
Maar ja, met de Soul besparen we minstens €240/mnd (onderhoud meegerekend, wat maximaal €125 voor een grote beurt is) en nu we sinds heel kort 20 zonnepanelen hebben, gaat dat nóg meer besparen.
Je moet de zonnepanelen eerst terugverdienen. Of je die energie nou in de auto drukt of het net in maakt zolang er saldering is niets uit.
Ik denk zelfs dat het goedkoper is om geen zonnepanelen te hebben. Boven de 10.000kwh per jaar daalt de energiebelasting. door zonnepanelen te hebben ga je niet over die grens heen.
(neemt niet weg dat zonnepanelen wel goed is, ik heb ze ook hoor
Salderen is beperkt t/m je eigen verbruik per jaar.ybos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:25:
[...]
Hoezo ga je meer besparen met zonnepanelen
Je moet de zonnepanelen eerst terugverdienen. Of je die energie nou in de auto drukt of het net in maakt zolang er saldering is niets uit.
Ik denk zelfs dat het goedkoper is om geen zonnepanelen te hebben. Boven de 10.000kwh per jaar daalt de energiebelasting. door zonnepanelen te hebben ga je niet over die grens heen.
(neemt niet weg dat zonnepanelen wel goed is, ik heb ze ook hoor)
Dus: elektrische auto = hoger verbruik = hoger plafond salderen = nog goedkoper rijden
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Tja, zoals ik al zei is dit puur rijstijl. Als ik iets irritant vind is het wel iemand die volgens optie 2 rijdt. Als ik daar achter rijd kan ik eerst naar 45 op een punt waar ik dat niet wil, en daarna gaat diegene plotseling te hard rijden??assje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:01:
[...]
Er zijn veel meer voorbeelden, stel een auto van 2.000kg waarmee je een viaduct van 10m hoogte op en weer afrijdt op een weg waar je 50km/u mag:Energie om 2.000kg 10m op te tillen kost 54Wh. Bij optie 1 ben je bijvoorbeeld de helft daarvan kwijt als gevolg verlies regeneratie, bij optie 2 is er geen verlies. Ik neem aan dat voor optie 2 de iets hogere luchtweerstand door de tijdelijk hogere topsnelheid verwaarloosbaar is (gemiddelde snelheid is gelijk).
- Optie 1: constante snelheid 50km/u (extra accelereren naar boven, regenereren naar beneden)
- Optie 2: iets voor de top gas los (coasten), snelheid loopt terug tot 45km/u, naar beneden coasten snelheid loopt tijdelijk op tot 55km/u en dan weer terug tot 50km/u (gemiddelde snelheid gelijk aan #1)
Nou, ten eerste is die 27Wh al hoog geschat, dat betekent nl. dat je onderaan de helling al je gas loslaat en dan vind ik het knap als je met 45 boven komt. Daarnaast moet je dan ook bij optie 1 uitgaan van een eindsnelheid van 55km/hr en dan heeft optie 1 minstens de helft van de winst en is het verschil eerder 10Wh (wat goed zou zijn voor nog geen 100 meter).De besparing van deze actie (27Wh) is met deze aannames en een verbruik van 135Wh/km dan genoeg om weer 200 meter mee te rijden. Uiteraard moet je altijd overig verkeer in de gaten houden (ergernis van achterligger die graag constant 50 wil rijden) en mogen we iets vinden van de overschrijding van de maximumsnelheid (maar de vergelijking is makkelijker met een gelijke gemiddelde snelheid).
En nogmaals, mijn punt ging er niet zozeer over dat coasten niet enige winst kan geven als wel dat die winst in het niet valt bij de regeneratie van 1 keer stoppen bij een stoplicht. Als een joiurnalist dus dat regenereren benoemt als zijnde heel efficiënt klopt dat gewoon. Coasten noemt ie niet omdat dat amper invloed heeft. Het is een verschil van 50% meer efficiëntie vs hooguit een paar procent.
Met een beetje EV valt dat balanceren wel mee, die zal amper langzamer/sneller rijden bij omhoog/omlaag rijden. Daarnaast zul je met coasten al helemaal niet constant rijden...Het punt is; bij dit voorbeeld of de 1001 andere voorbeelden die er zijn helpt het om heel eenvoudig gebruik te kunnen maken van coasten. Met one-pedal zou je om hetzelfde te bereiken gedurende zowel het omhoog als het omlaag rijden moeten balanceren om vertraging/versnelling te voorkomen.
En nogmaals, ik zeg nergens dat coasten niet kan helpen, maar wel dat dat heel erg afhangt van je rijstijl en dat de mogelijke winst maar heel minimaal is als je het vergelijkt met regenereren.
[removed]
Wel als hij overdag teruglevert en in de avond tegen daltarief oplaad. Scheelt toch weer een beetje op die manier.ybos schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:25:
[...]
Hoezo ga je meer besparen met zonnepanelen
(neemt niet weg dat zonnepanelen wel goed is, ik heb ze ook hoor)
En inderdaad, ook voor het milieu
Hier eerdaags toch maar eens een bezoekje brengen aan de diverse showrooms. Ook vanwege die stroom die we opwekken dat het best wel lokt om EV te kiezen. Er moet toch tzt een andere auto komen, ontmoediging van ICE, iedereen moet over op EV....
Het is alleen jammer dat de keuze wat beperkt is, althans, zonder meteen belachelijk veel geld uit te geven.
Ook het beeld wat ik heb van bepaalde modellen matched waarschijnlijk niet met de realiteit, maar zo staat mijn lijstje er nu voor, waarschijnlijk anders na een bezoek aan de showroon:
e-2008 vind ik wel mooi, schijnt alleen wat Franse slag te hebben met dingen zoals de regensensor die niet instelbaar is.
ID.3, lees je zoveel rumoer over, vanwege al die modellen uit 2020 die nog steeds te koop staan, die daarvoor ook al een tijd stil hebben gestaan bij de fabriek vanwege software issues. Daarnaast geen SUV (wens van vriendin)
Kona/Niro, kun je weinig slechts over schrijven, behalve dat je ze wel erg veel ziet, en het design (zeker van de Kona) mij niet aanstaat.
MG ZS, beetje de onbekende, Chinese meuk volgens de ene, maar wel een prijs die erg scherp is.
Spring, interessant als woon-werk auto, niet als gezinsauto.
Ja, dat gebeurt wel eens en in zo'n beetje alle gevallen moet ik dan meer afremmen dan coasten zou doen. En hoezo gaat dat afremmen abrupt met regen? Dan moet je of de regen niet zo hoog zetten en/of je pedaal eens leren bedienen. Het is niet zo dat je alleen maar de optie hebt om je gas-pedaal (bij een 1-pedal) helemaal los te laten.Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:32:
[...]
Je moet toch gewoon op de snelweg weleens van 100 of 105 naar bijvoorbeeld 90 of 80 of zelfs 70 vertragen, vanwege een invoeger, een aantal vrachtwagens in de verte, gewoon drukte, wegwerkzaamheden, matrixborden, etc? Je kan gewoon simpelweg niet altijd constant 100 rijden. Soms moet je even van het gas. En dan wil ik dat dat geleidelijk gaat, en niet abrubt, zoals wat er met regen gebeurt.
Want zo kan ik natuurlijk ook zeggen dat je bij coasten juist abrupt afremt omdat je dan je rem in moet trappen omdat je niet genoeg vertraagd. Dat slaat toch ook nergens op?
Je kunt met elke auto rustig van 105 naar 100 gaan. Bij 1-pedal moet je dan je pedaal rustig liften, bij de 'normale' stand laat je gewoon je gas helemaal los en gaat ie rustig regenereren en bij coasten laat je ook je pedaal los en duurt het alleen wat langer om naar die 100 te gaan.
En toch moet ik dan zeggen dat je dan eens moet leren rijden met een 1-pedal of hoge regeneratie (maar ook met ICE auto's). Wat je doet als je de CC er af wilt zonder af te remmen is je gaspedaal in te drukken totdat je weerstand voelt (dat is nl. de stand waarop de CC hem heeft staan) en dan pas je CC er af te halen. Je zult dan precies dezelfde snelheid blijven rijden. Wederom 100% autobeheersing en rijstijl dus.[...]
Ja, ik rijd ook meestal op de CC maar als ik dan iets wil vertragen zet ik die vaak even op de pauzeknop. En als regen dan aan staat, dan lijkt t wel alsof je de rem intrapt (ietwat overdreven gezegd). En dat wil ik niet. Ik wil gewoon even t "gas" loslaten.
Dan zou ik maar eens goed kijken of je wel echt aan het coasten bent en er niet stiekem toch afgeremd wordt. Als ik de mijne in zijn vrij zet (oftewel 100% coasten) dan duurt het toch wel heel lang om van 100 naar 70 te gaan.Dat is gewoon echt niet waar. Ik doe dit altijd al en is echt nooit een probleem.
Wederom is dat leren rijden. Je moet je pedaal dus niet loslaten zoals je bij een ICE deed want dan kan de regen inderdaad te abrupt zijn. Door je pedaal rustig op te laten komen krijg je hetzelfde gedrag als wat je 'vroeger' bij een ICE had en blijft je soepel rijden. En vind je het fijn om dit met je pedaal te regelen pak je 1-pedal driving en anders pak je lichtere regen. Het is echt niet zo dat iedereen 1-pedal fijn vind of coasten juist fijn vind. Ik heb met alle optie gereden en ik vind lichte regen het fijnst. Zo ken ik ook mensen die zweren bij 1-pedal of juist geen regen.[...]
Maar met regen aan moet ik dus te lang doorrijden, omdat de vertraging dan te abrubt en hard is. Kan aan mijn auto liggen, maar ik lees hierboven met andere auto's dezelfde ervaring.
Waar dit de mist in gaat is dat je heel goed kunt regenereren en toch geleidelijk kunt afremmen. Met coasten rem je gewoon amper af wat vaak te weinig is. Met lichte regen moet ik al regelmatig iets bijremmen en dan laat ik mijn pedaal al vroeg los.Volgens mij is het echt exact volledig andersom. Als ik geleidelijk gewoon iets zachter wil gaan rijden, dan wil ik niet regenereren want dat gaat te abrubt. Lekker rollen van 100 naar 80 door t pedaal op te laten komen. Als ik binnen de bebouwde kom sneller moet vertragen voor een bocht of een stoplicht of iets dergelijks, is regenereren daarom prima.
Maar zoals ik al zei is dit nog steeds een aardige non-discussie Je rijdt nl. grotendeels precies hetzelfde als ik (voor zover ik hier heb gelezen), alleen focus jij op de keren dat je wel een keertje kunt coasten en focus ik meer op het geheel waarbij je meestal uiteindelijk toch af moet remmen. En als je regeneratie afzet tegen de winst van coasten valt dat coasten gewoon in het niet. En dat is wat ik vanaf het begin al aangeef. Het is dan ook gewoon logisch dat er door journalisten wordt gezegd dat regeneratie heel efficiënt is (zoals al vaker gezegd zie ik bij mijn auto dat ie daardoor 50% zuiniger rijdt) terwijl coasten een winst oplevert die daar echt niet bij in de buurt komt.
Coasten is dus leuk als je extreem zuinig wilt rijden, maar voor een journalist (en een normale rijder) is dat helemaal niet van belang. Voor hun is het wel van belang dat regeneratie een enorm voordeel is van EV rijden omdat je daardoor daadwerkelijk veel verder komt.
Oftewel ik reageer niet meer op het al dan niet fijn zijn van coasten, dat is gewoon puur persoonlijk en een discussie waar ieder zijn eigen mening over zal hebben
[removed]
Mijn vrouw heeft snel last van wagenziekte, maar merkt niks van de regeneratie in onze auto als ze mee rijdt.
Ik snap uberhaupt de discussie niet echt. In de Corsa kan je prima uitrollen in de B stand, je moet alleen het pedaal mee op laten komen. En je ziet dan vanzelf dat er geen regeneratie en geen verbruik is. Ik vraag me af hoe de anderen rijden of hoe de fijne motoriek is als ik de verhalen zo lees.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik besteed minimaal 10x zoveel tijd coastend dan regenererend. Het pedaal in de juiste stand houden om te coasten is dus veel meer moeite/ongemak dan van pedaal wisselen.Ophidian schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:14:
Ik vraag me af hoe de anderen rijden of hoe de fijne motoriek is als ik de verhalen zo lees.
Ik heb 2 jaar in een Leaf gereden die geen optie had zonder regeneratie, de grootste ergernis van die auto.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Soms heb ik nog meer remvermogen nodig dan probeer ik het nog met rem.hendel te doen en anders toch nog remmen. Maar gemiddeld gezien gewoon one pedal driving.
Ik schakel gewoon tijdens het rijden in halve seconde tussen de modussen.
Wel moet ik zeggen dat de regeneratieve stand eerder effect heeft op mede passagiers. Heeft ook te maken met hoe snel ik het gaspedaal los laat.
Maar veel bochtjes, stoplichten, rotondes met steeds afremmen door redelijk abrupt gaspedaal los te laten, daarna vanuit bochtje accelereren gaat vervelend werken voor anderen, terwijl ik dit zelf heerlijk vind rijden.
Dus de coast stand is beter, het bewust zelf remmen is dan rustiger voor de passagiers.
[ Voor 7% gewijzigd door !null op 19-08-2021 23:38 ]
Als je eens kijkt naar de mogelijkheden om een jonge tweedehands te importeren uit Duitsland bijvoorbeeld, dan kan je nog een stuk goedkoper uitkomen._ferry_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:17:
Het is alleen jammer dat de keuze wat beperkt is, althans, zonder meteen belachelijk veel geld uit te geven.
Ook het beeld wat ik heb van bepaalde modellen matched waarschijnlijk niet met de realiteit, maar zo staat mijn lijstje er nu voor, waarschijnlijk anders na een bezoek aan de showroon:
...
Spring, interessant als woon-werk auto, niet als gezinsauto.
De Spring zou ik gewoon links laten liggen, tenzij je die extra goedkoop tweedehands op de kop kan tikken. Voor een vergelijkbaar bedrag heb je een tweedehandsje waar nog garantie op zit, met meer vermogen, veiligheid en bereik. Dan hebben we het nog niet eens over het comfort gehad...
same here, moet er niet aan denken dat ik met gaspedaal moet gaan lopen ‘spelen’ om te kunnen coasten want regen doe ik alleen als ik niet genoeg geanticipeerd heb en dus abrupt(er) moet remmen. Coasting FTWassje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:21:
[...]
Ik besteed minimaal 10x zoveel tijd coastend dan regenererend. Het pedaal in de juiste stand houden om te coasten is dus veel meer moeite/ongemak dan van pedaal wisselen.
Ik heb 2 jaar in een Leaf gereden die geen optie had zonder regeneratie, de grootste ergernis van die auto.
Nee dat slaat inderdaad nergens op, want dat zeg ik ook niet. Zodra je je rem intrapt ben je niet meer aan t coaster he.redwing schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Ja, dat gebeurt wel eens en in zo'n beetje alle gevallen moet ik dan meer afremmen dan coasten zou doen. En hoezo gaat dat afremmen abrupt met regen? Dan moet je of de regen niet zo hoog zetten en/of je pedaal eens leren bedienen. Het is niet zo dat je alleen maar de optie hebt om je gas-pedaal (bij een 1-pedal) helemaal los te laten.
Want zo kan ik natuurlijk ook zeggen dat je bij coasten juist abrupt afremt omdat je dan je rem in moet trappen omdat je niet genoeg vertraagd. Dat slaat toch ook nergens op?
Ja dat duurt langer en is dus geleidelijker.Je kunt met elke auto rustig van 105 naar 100 gaan. Bij 1-pedal moet je dan je pedaal rustig liften, bij de 'normale' stand laat je gewoon je gas helemaal los en gaat ie rustig regenereren en bij coasten laat je ook je pedaal los en duurt het alleen wat langer om naar die 100 te gaan.
hahaha[...]
En toch moet ik dan zeggen dat je dan eens moet leren rijden met een 1-pedal of hoge regeneratie (maar ook met ICE auto's).
Lekker handig. Terwijl ik zonder regeneratie gewoon op t pauzeknopje kan drukken en dan vertraagt mijn auto geleidelijk, precies zoals ik wil en iedere ice die ik ooit gereden heb (en dat zijn er genoeg) dat prima deed.Wat je doet als je de CC er af wilt zonder af te remmen is je gaspedaal in te drukken totdat je weerstand voelt (dat is nl. de stand waarop de CC hem heeft staan) en dan pas je CC er af te halen. Je zult dan precies dezelfde snelheid blijven rijden.
Hou toch op joh.Wederom 100% autobeheersing en rijstijl dus.
Nee ik ben dan niet stiekem aan t regenereren. Ik deed dit in mijn ice(s) ook altijd. Als je maar wat verder vooruit kijkt. Denk jij dat die matrixborden boven de snelweg, met 100-90-70 erop, dat die gewoon op een random afstand hangen? Nee dus. Die hangen er zodat als jij bij t 90 bord 90 rijdt en je gas loslaat / cc uit zet, dat je ongeveer 70 rijdt bij het 70 bord. En als je regeneratie aan hebt staan, dan vertraag je harder en dan klopt dat dus niet meer. Behalve dan als je dus je voet heel goed op t goede punt van t pedaal gaat zitten houden. Maar daar heb ik geen cruise control voor.[...]
Dan zou ik maar eens goed kijken of je wel echt aan het coasten bent en er niet stiekem toch afgeremd wordt. Als ik de mijne in zijn vrij zet (oftewel 100% coasten) dan duurt het toch wel heel lang om van 100 naar 70 te gaan.
nou eh, zo kan ie wel weer he?[...]
Wederom is dat leren rijden.
Ook in een ice hoef je je voet niet helemaal los te laten he? Kan je ook doseren. Maar dat vonden mensen irritant, en dus is er cruise control uitgevonden.Je moet je pedaal dus niet loslaten zoals je bij een ICE deed want dan kan de regen inderdaad te abrupt zijn.
En als je gelezen had, had je gezien dat ik dat dus doe. Alleen is de enige "lichtere regen" stand, standje "praktisch uit". En dat rijdt prima.Door je pedaal rustig op te laten komen krijg je hetzelfde gedrag als wat je 'vroeger' bij een ICE had en blijft je soepel rijden. En vind je het fijn om dit met je pedaal te regelen pak je 1-pedal driving en anders pak je lichtere regen.
En dat mag allemaal, alleen kom niet aan met dat het zuiniger is. Want dat is dus niet zo. Daar begon het hele verhaal mee.Het is echt niet zo dat iedereen 1-pedal fijn vind of coasten juist fijn vind. Ik heb met alle optie gereden en ik vind lichte regen het fijnst. Zo ken ik ook mensen die zweren bij 1-pedal of juist geen regen.
[...]
En jij komt met het verhaal dat ik niet zou kunnen rijden of een onrustige rijstijl heb, omdat ik regen niet fijn vindt...
Dan kaats ik de bal toch even terug....als je op de snelweg vaak bij moet remmen, kan dat twee oorzaken hebben: 1. je bent omringd door idioten, of 2. je wacht zelf te lang met reageren en anticipeert niet genoeg. Als jij erop gebrand bent om altijd 100 te rijden en bijvoorbeeld pas als je bijna bij een vrachtwagen bent niet meer door "gas" terug te nemen/los te laten kan zorgen dat je zijn snelheid aanneemt, dan heb je gewoon zitten slapen.Waar dit de mist in gaat is dat je heel goed kunt regenereren en toch geleidelijk kunt afremmen. Met coasten rem je gewoon amper af wat vaak te weinig is. Met lichte regen moet ik al regelmatig iets bijremmen en dan laat ik mijn pedaal al vroeg los.
Ok...nou ja, op de snelweg vind ik het echt té. Je kan er prima mee doseren, maar op hoge snelheid is t tobben, en al helemaal in combinatie met de cruise control bijvoorbeeld.Ophidian schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:14:
@Prullenbak84 Ik kan mij totaal niet vinden in het abrupt remmen wat je beschrijft. Ik rij altijd in B en kan goed doseren ermee op de snelweg en in de bebouwde kom.
Mijn fijne motoriek is prima hoor, dankjewelMijn vrouw heeft snel last van wagenziekte, maar merkt niks van de regeneratie in onze auto als ze mee rijdt.
Ik snap uberhaupt de discussie niet echt. In de Corsa kan je prima uitrollen in de B stand, je moet alleen het pedaal mee op laten komen. En je ziet dan vanzelf dat er geen regeneratie en geen verbruik is. Ik vraag me af hoe de anderen rijden of hoe de fijne motoriek is als ik de verhalen zo lees.
Voor een techneut vind ik niet dat je dit bijzonder technisch benadert, misschien moet je het eens uitproberen wat er gebeurt als je zonder aandrijving een helling van 10m oprijdt. De kinetische energie van de genoemde auto van 2.000kg bij 50km/u is 53,6kWh. Ofwel, als je beneden je gas los laat kom je ongeveer stil te staan op de top.redwing schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:17:
Nou, ten eerste is die 27Wh al hoog geschat, dat betekent nl. dat je onderaan de helling al je gas loslaat en dan vind ik het knap als je met 45 boven komt.
Dan heb je niet begrepen wat ik bedoelde in mijn voorbeeld; de beginsnelheid, eindsnelheid en gemiddelde snelheid zijn gelijk. De ene optie heeft een constante snelheid de andere tijdeljik lager en tijdelijk hoger.Daarnaast moet je dan ook bij optie 1 uitgaan van een eindsnelheid van 55km/hr en dan heeft optie 1 minstens de helft van de winst en is het verschil eerder 10Wh (wat goed zou zijn voor nog geen 100 meter).
Het beschouwen van een hoogteverschil was ook puur een voorbeeld omdat het tot de verbeelding spreekt. Dezelfde overweging gaat op voor elke situatie waar je door te anticiperen eerder kunt stoppen met versnellen om zo te voorkomen dat je later moet regenereren.
En inderdaad met hoge regeneratie/one-pedal kan dat ook. Het enige punt is dat het meer moeite kost optimaal gebruik te maken van coasten en dus meer reactief rijgedrag faciliteert.
Maar de woordkeuze en manier van uitleggen is wel belangrijk.En nogmaals, mijn punt ging er niet zozeer over dat coasten niet enige winst kan geven als wel dat die winst in het niet valt bij de regeneratie van 1 keer stoppen bij een stoplicht. Als een joiurnalist dus dat regenereren benoemt als zijnde heel efficiënt klopt dat gewoon. Coasten noemt ie niet omdat dat amper invloed heeft. Het is een verschil van 50% meer efficiëntie vs hooguit een paar procent.
Wordt er gezegd "Een EV is bij stadsgebruik efficienter (dan ICE) door regeneratie" dan is dat een prima statement.
Maar, wordt er vervolgens opgemerkt dat voor EV het stadsgebruik lager is dan op de snelweg en is de verklaring "dat komt door de regeneratie" dan is dit gewoon incorrect; dit komt door lagere snelheid. Voor een techneut is het wellicht eenvoudig te beredeneren waarom iets op een bepaalde manier werkt maar voor een leek wordt is het heel makkelijk verkeerde conclusies te trekken.
Algemeen publiek geloof is dat voor een zo hoog mogelijke efficientie de regeneratie het best zo hoog mogelijk wordt ingesteld. Dit is voor EV's met blenden braking (alle behalve Tesla) simpelweg onjuist.
Een voorkeur voor one-pedal of hoge regeneratie setting is helemaal prima en mag iedereen zelf weten, dat is niet het punt van de discussie. Zo lang het technisch correct blijft mag iedereen iedere mening hebben die hij wil van mij, ik hoef geen gelijk te hebben. Deze discussie laat ik dan verder ook voor wat het is want helpt het topic niet verder (en valt in herhaling).
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 20-08-2021 10:00 ]
De CC uittikken met het pookje terwijl je niet je voet op het gaspedaal hebt is met OPD inderdaad maximale regen. Precies waar je om vroeg. Als je dat niet wilt moet je dat ook niet doen.Prullenbak84 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
En hoe doe je dat dan als je op CC staat, en je wil daar even tijdelijk vanaf? Als je je cc uit zet zonder je pedaal tot een bepaalde diepte in te trappen, geef je dus 0 gas en gaat ie HOP in de maximale regen.
[...]
We hebben het over handmatig coasten door het gas los te laten vs OPD. Als je ACC gebruikt speelt dat helemaal niet. De ACC kan ook prima coasten maar daar heeft wel of geen OPD niets mee te maken.Tomba schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:01:
[...]
Ik begrijp het toch goed dat je je voet op het pedaal moet houden? Ik raak mijn ‘gas’pedaal nooit aan behalve bij wegrijden; verder echt alleen ACC en uitrollen/remmen via regen stand B. Met andere woorden ik laat mijn pedaal eigenlijk altijd los, dat lijkt me toch wezenlijk anders en staat los van je insinuatie dat ik zou verwachten dat het bij OPD binair zou zijn
[...]
Van wie moet je dat? Jij vindt dat kennelijk normaal en handig. Als je OPD gewend bent is dat niet normaal en juist super handig dat je met 1 voet kan versnellen en flink vertragen. Maximale regeneratie komt gelukkig niet in de buurt van een noodstop. Daarvoor moet je ook bij OPD toch echt je rempedaal gebruiken.Crazy D schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:03:
[...]
Het zal deels gewenning zijn, maar ik vind een gaspedaal dat je loslaat en je dan in de ankers duikt omdat ie op zijn sterkst ingesteld staat levensgevaarlijk. Je moet ten alle tijden je gas los kunnen laten zonder dat dat bij wijze van spreken een noodstop oplevert.
[...]
Wettelijk minimale remvertraging is 5,2 m/s^2, afhankelijk welke EV kan regeneratie op hoogste instelling tot wel 2,5 m/s^2 zijn.RichieB schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:21:
Maximale regeneratie komt gelukkig niet in de buurt van een noodstop.
Maximale regeneratie kan dus wel tot 50% van een noodstop zijn, dat is echt nog wel significant.
Zo werkt dat niet met vertraging en dat weet je best als techneut.assje schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:37:
[...]
Wettelijk minimale remvertraging is 5,2 m/s^2, afhankelijk welke EV kan regeneratie op hoogste instelling tot wel 2,5 m/s^2 zijn.
Maximale regeneratie kan dus wel tot 50% van een noodstop zijn, dat is echt nog wel significant.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
In deze relatieve vergelijking begrijp ik niet waarom niet? (tenzij je bedoelt dat de aangenomen waarde niet kloppen).kdeboois schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:40:
Zo werkt dat niet met vertraging en dat weet je best als techneut.
De subjectieve beleving van een versnelling van -5 vs -2.5 G komt niet in de buurt van 50%. Eerder 90% gok ik.assje schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:44:
[...]
In deze relatieve vergelijking begrijp ik niet waarom niet? (tenzij je bedoelt dat de aangenomen waarde niet kloppen).
Maar de stopafstand is wel gewoon factor twee en het effect voor eventuele achterligger ook. Dit is dan vooral relevant in een situatie waar een onervaren one-pedal rijder in reflex zijn voet volledig van het pedaal haalt o.i.d. Ik bedoelde vooral te zeggen dat 100% regeneratie echt wel een significante vertraging oplevert die risico op zou kunnen leveren.kdeboois schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:47:
De subjectieve beleving van een versnelling van -5 vs 2.5 G komt niet in de buurt van 50%. Eerder 90% gok ik.
Bij normale omstandigheden met gemiddeld rijgedrag kom je op hogere snelheden naar mijn mening nooit in de buurt van de limieten van regeneratie. Alleen op lage snelheden en tot stilstand is dit wel het geval.
[ Voor 30% gewijzigd door assje op 20-08-2021 11:53 ]
Ik begin toch ook met "ik vind".... het is mijn mening. En ik vind dus dat als je je gaspedaal loslaat (om wat voor reden dan ook, je voet kan ook van het pedaal schieten omdat je natte schoenen hebt etc) dat niet een significante remactie moet opleveren.RichieB schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
Van wie moet je dat? Jij vindt dat kennelijk normaal en handig. Als je OPD gewend bent is dat niet normaal en juist super handig dat je met 1 voet kan versnellen en flink vertragen. Maximale regeneratie komt gelukkig niet in de buurt van een noodstop. Daarvoor moet je ook bij OPD toch echt je rempedaal gebruiken.
Daarbij rij ik meestal met de limiter aan, vind dat gedoe van je voet in de juiste stand houden juist mega onhandig. Maar nogmaals, iedereen zijn ding. Top dat jij het heel fijn vind want dan hebben fabrikanten het niet voor niets gemaakt
Exact expert nodig?
Oneens omdat het maar zelden voorkomt dat deze actie wordt uitgevoerd tot stilstand. Verder is de regeneratie verre van constant bij bijna iedere EV. Vertraging neemt sterkt af bij lagere snelheden.assje schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:50:
[...]
Maar de stopafstand is wel gewoon factor twee en het effect voor eventuele achterligger ook. Dit is dan vooral relevant in een situatie waar een onervaren one-pedal rijder in reflex zijn voet volledig van het pedaal haalt o.i.d. Ik bedoelde vooral te zeggen dat 100% regeneratie echt wel een significante vertraging oplevert die risico op zou kunnen leveren.
Bij normale omstandigheden met gemiddeld rijgedrag kom je op hogere snelheden naar mijn mening nooit in de buurt van de limieten van regeneratie. Alleen op lage snelheden en tot stilstand is dit wel het geval.
Nee precies. En daarom heb ik regen dus laag/uit staan op de snelweg.RichieB schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:14:
[...]
De CC uittikken met het pookje terwijl je niet je voet op het gaspedaal hebt is met OPD inderdaad maximale regen. Precies waar je om vroeg. Als je dat niet wilt moet je dat ook niet doen.
Ik snap ook helemaal hoe dit tot een gesprek geworden is van OPD versus niet, ofzo. Doe lekker wat je wil, maakt mij niet uit. Maar ik vind het persoonlijk irritant als mijn auto op de snelweg hard vertraagt. Of dat nou komt omdat ik mijn voet iets te ver op til, of omdat ik de CC even uitschakel.
Allemaal omdat ik aan zie komen dat ik straks een beetje langzamer moet rijden. Hoe je dat ook doet, blijft een feit: als een auto harder regenereert, zal ie sneller vertragen. Als je dat niet lekker kan doseren, vertraag je te ver en is dat zonde van de energie. Leuk dat mensen zichzelf nu aangeleerd hebben om dat goed te doseren, maar ik wil mezelf daar helemaal niet mee bezig houden. Ik heb mijn auto op 100 op de CC staan, en als ik in de verte drukte zie en ik wil even naar de 95 of 90 zakken, tik ik mijn cc uit en is het alsof je in een ice het gas loslaat. Dat is helemaal prima en No Pedals Necessary. Voor mijn gevoel, in mijn auto, vertraagt ie in zo'n situatie te hard als regen wel aan staat. Zelfs al tik je de cc niet gelijk uit, maar stel je de snelheid bij, vind ik het niet relaxt in de b-stand. Maar dat komt allemaal omdat ik niet kan rijden, natuurlijk.
[ Voor 61% gewijzigd door Prullenbak84 op 20-08-2021 12:12 ]
Wij hebben privé een e2008 GT gekocht en ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben. Ondanks de relatief kleine accu die een beperktere range geeft redden we ons aardig (eigen laadpaal), Ik vind het van de Stellantis modellen wel de leukste, ruim, stoer en het rijdt als een skelter._ferry_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:17:
e-2008 vind ik wel mooi, schijnt alleen wat Franse slag te hebben met dingen zoals de regensensor die niet instelbaar is.
Wel heb ik de auto laten verlagen met een setje Cobra veren omdat ik hem iets te hoog in de wielkasten vond staan en de wegligging is nu ook een stuk beter.
Ik zou je zeker aanraden om te gaan proefrijden als je deze mee zou nemen in je overweging.
Overigens, de regensensor werkt toch gewoon automatisch (bij mij dan) dus ik zou niet weten wat ik daar nu nog aan zou moeten instellen.
Keep rolling sixes!
Waarom zet je dan niet gewoon je CC op 95 of 90? Dan regelt die dat allemaal voor je.. hoef je helemaal nergens meer over na te denken. Regen instellingen, flippers, pedaan standen.. allemaal zaken die de auto voor je zelf kan regelen met (A)CC.Prullenbak84 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:56:
[...]
Ik heb mijn auto op 100 op de CC staan, en als ik in de verte drukte zie en ik wil even naar de 95 of 90 zakken, tik ik mijn cc uit en is het alsof je in een ice het gas loslaat.
[...]
Goed om te horenIsheara schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:10:
[...]
Wij hebben privé een e2008 GT gekocht en ik moet zeggen dat ik echt super tevreden ben. Ondanks de relatief kleine accu die een beperktere range geeft redden we ons aardig (eigen laadpaal), Ik vind het van de Stellantis modellen wel de leukste, ruim, stoer en het rijdt als een skelter.
Wel heb ik de auto laten verlagen met een setje Cobra veren omdat ik hem iets te hoog in de wielkasten vond staan en de wegligging is nu ook een stuk beter.
Ik zou je zeker aanraden om te gaan proefrijden als je deze mee zou nemen in je overweging.
Overigens, de regensensor werkt toch gewoon automatisch (bij mij dan) dus ik zou niet weten wat ik daar nu nog aan zou moeten instellen.
Wat ik begreep, maar kan ook oude info zijn, is dat de gevoeligheid van de sensor niet instelbaar was. Maar zoiets is te overzien. Reed een tijdje een Corolla hybrid, en die had zelfs niet eens een sensor. Dat was pas sneu anno 2021
Citroen e-C4 wellicht nog, ook Frans en in basis dezelfde auto natuurlijk._ferry_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:17:
[...]
En wellicht Ioniq sedan? Ligt beetje in zelfde lijn qua prijs/range volgens mij (even uit het hoofd)
uhhhh, dat is -0.5 g en -0.25 g. Ik hoop nooit 5 g mee te maken in mijn auto, en ook 2,5 g niet.kdeboois schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:47:
[...]
De subjectieve beleving van een versnelling van -5 vs -2.5 G komt niet in de buurt van 50%. Eerder 90% gok ik.
Voor je begrip: normale mensen kunnen al een blackout bij 6 g krijgen. 1 g wotdt gesteld op 10 m/s^2
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja dat doe ik ook regelmatig, maarRichieB schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Waarom zet je dan niet gewoon je CC op 95 of 90? Dan regelt die dat allemaal voor je.. hoef je helemaal nergens meer over na te denken. Regen instellingen, flippers, pedaan standen.. allemaal zaken die de auto voor je zelf kan regelen met (A)CC.
Voor mijn gevoel, in mijn auto, vertraagt ie in zo'n situatie te hard als regen wel aan staat. Zelfs al tik je de cc niet gelijk uit, maar stel je de snelheid bij, vind ik het niet relaxt in de b-stand.
Klopt, excuus voor de typo.daemonix schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:43:
[...]
uhhhh, dat is -0.5 g en -0.25 g. Ik hoop nooit 5 g mee te maken in mijn auto, en ook 2,5 g niet.
Voor je begrip: normale mensen kunnen al een blackout bij 6 g krijgen. 1 g wotdt gesteld op 10 m/s^2
Ah, daar zit 'm de crux: de (A)CC van jouw auto laat het virtuele ga-pedaal te snel opkomen als je in de "b-stand" de snelheid van de (A)CC verlaagt. Daar heb ik in mijn Tesla Model S geen last van. Ik vind hem bij vertragen/versnellen meestal vrij conservatief. Dat is natuurlijk ook persoonlijk, maar voor mij geen reden om terug te verlangen naar het coasten in een ICE.Prullenbak84 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:45:
[...]
Ja dat doe ik ook regelmatig, maar:
Voor mijn gevoel, in mijn auto, vertraagt ie in zo'n situatie te hard als regen wel aan staat. Zelfs al tik je de cc niet gelijk uit, maar stel je de snelheid bij, vind ik het niet relaxt in de b-stand.
Zo kan je t ook zien. Maar volgens mij is t “gas terug nemen” niet het probleem, maar t regenereren.RichieB schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:06:
[...]
Ah, daar zit 'm de crux: de (A)CC van jouw auto laat het virtuele ga-pedaal te snel opkomen als je in de "b-stand" de snelheid van de (A)CC verlaagt. Daar hem ik in mijn Tesla Model S geen last van. Ik vind hem bij vertragen/versnellen meestal vrij conservatief. Dat is natuurlijk ook persoonlijk, maar voor mij geen reden om terug te verlangen naar het coasten in een ICE.
En ik verlang in geen enkel opzicht terug maar ice, hoor
Gaat dit ook voor de Opels hier gelden? Of zitten daar andere accu's in?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
ook de opel ampera-e gebruiken dezelfde accuInspired schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:06:
https://nos.nl/artikel/23...oepen-om-gevaarlijke-accu
Gaat dit ook voor de Opels hier gelden? Of zitten daar andere accu's in?
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Anyway, ik zie het wel, ik vind het ergens wel zonde. Omdat ik na 4 jaar en 100.000km nog op de 98% capaciteit zit.
Met een post van 10k per auto zou je zeggen de accu vervangen?!null schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:13:
Ja ook onze auto. Het wordt me nou niet helemaal duidelijk of ze nu van iedere Bolt / Ampera-e de complete accu gaan vervangen, of dat het toch nog een software feestje wordt en bepaalde blokken (met meerdere cellen) vervangen. Want voorheen concludeerde ik ook te vroeg dat ze het zouden vervangen.
Anyway, ik zie het wel, ik vind het ergens wel zonde. Omdat ik na 4 jaar en 100.000km nog op de 98% capaciteit zit.
28 of 38 kWh versie?wortelsoft schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:52:
De Ioniq wordt nu in Frankrijk ook teruggeroepen voor batterij vervanging i.v.m. brand gevaar.
Het gaat om een volledige accu vervanging. Daarnaast krijg je ook een grotere accu capaciteit. De oude accu had een netto capaciteit van 57kWh en de nieuwe heeft 64kWh.!null schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:13:
Ja ook onze auto. Het wordt me nou niet helemaal duidelijk of ze nu van iedere Bolt / Ampera-e de complete accu gaan vervangen, of dat het toch nog een software feestje wordt en bepaalde blokken (met meerdere cellen) vervangen. Want voorheen concludeerde ik ook te vroeg dat ze het zouden vervangen.
Dat scheelt natuurlijk niet heel veel, maar het heft weer een klein beetje de terugval in actieradius in de winter op.
Oh dat is nieuw voor mij, weet je zeker dat we dan een upgrade krijgen naar de nieuwe accu?fisherman schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:04:
[...]
Het gaat om een volledige accu vervanging. Daarnaast krijg je ook een grotere accu capaciteit. De oude accu had een netto capaciteit van 57kWh en de nieuwe heeft 64kWh.
Dat scheelt natuurlijk niet heel veel, maar het heft weer een klein beetje de terugval in actieradius in de winter op.
Ik weet wel dat hij zelfde form factor heeft, en waarschijnlijk is het praktischer dan gesloten fabrieksprocessen (met fouten erin) opzetten.
Zou wel mooi zijn. Dan moet ik mijn signature aanpassen
Ik vind de terugval allemaal verklaarbaar dus niet zo gek.
Het is hypermilend in de zomer tot wel 500km, het is met 130 en verwarming en het slechtste winterweer 250km
[ Voor 13% gewijzigd door !null op 22-08-2021 09:27 ]
Voor sommige Bolts/Amperas gaan ze wel alle modules vervangen maar dat dus in de accubak. Ipv de hel accubak vervangen.Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:06:
Op de FP heeft iemand het erover dat ze alleen bepaalde modules gaan vervangen. Dus of er een heel nieuw pack onderkomt is nog de vraag? Dat lukt wellicht ook niet voor 10k per auto.
Met 10K kun je wel 60 of 66kWh lithium kopen, maar dat is nog niet hetzelfde als alles verwerkt in een accubak met alles erop en eraan.
Het zal wel een kosten verhaal zijn, maar het legt wel meer werk bij de dealers neer. Alleen accubak verwisselen is veel sneller.
Heb je daar een link van en zou dat dan ook voor de Kona en Ioniq gelden? Dat zijn dezelfde cellen.fisherman schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:04:
[...]
Het gaat om een volledige accu vervanging. Daarnaast krijg je ook een grotere accu capaciteit. De oude accu had een netto capaciteit van 57kWh en de nieuwe heeft 64kWh.
Hey! Wat zou je inmiddels aanraden met prijsdalingen en subsidie? Renault zoe? Bereik minimaal 200km, publiek laden kan ik in de straat doen. Met huidige benzineprijs en 20.000km per jaar denk ik makkelijk terug te verdienen tov goedkope benzine auto.Coasterfreak schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:35:
[...]
35-40km enkele ritten kun je doen met autos zoals:
nissan leaf (rond de 7k, accu inbegrepen)
renault zoe (rond de 8k voor 22kwhaccu, 12k+ 41kwh accu, HUURaccu)
smart fortwo electric drive (rond de 6-7k, accu inbegrepen)
mitsubishi imiev/citroen czero/peugeot ion (allemaal hetzelfde) (rond de 6-7k, accu inbegrepen)
volkswagen e-up (rond de 10k, accu inbegrepen)
en dan nog €2k subsidie eraf voor een goedkope ev.
deze voertuigen kunnen ook je mogelijke toekomstige pendelroute doen met 70km enkel indien je ook op locatie kunt laden)
ook mogelijk met bijvoorbeeld:
volkswagen egolf (<2017, kleine accu)
hyundai ioniq
kia soul
indien je wat meer geduld hebt kun je wachten tot de duitse occasion markt helemaal instort met de 9k subsidie die ze op dit moment en de komende jaren uitdelen.
Koop accu vind ik ook interessant, wat is jouw visie hierop (koop vs huur accu)? Bedankt!
ik weet niet of er echt sprake is van een prijsdaling op EV occasions die 5 jaar + oud zijn, die zijn redelijk prijsvast lijkt hetLuuk9 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Hey! Wat zou je inmiddels aanraden met prijsdalingen en subsidie? Renault zoe? Bereik minimaal 200km, publiek laden kan ik in de straat doen. Met huidige benzineprijs en 20.000km per jaar denk ik makkelijk terug te verdienen tov goedkope benzine auto.
Koop accu vind ik ook interessant, wat is jouw visie hierop (koop vs huur accu)? Bedankt!
voor ev's met minimaal 200km bereik ten alle tijden heb je de opel ampera-e die nu een terugroepactie heeft met z'n accu, een renault zoe ze50 (bijna altijd huuraccu), wellicht ook een ze40 die met koopaccu al voor €16k wordt verkocht incl. btw en excl. subsidie...
ik weet niet wat je budget is maar voor rond de 15k kun je voor zulke eisen eigenlijk alleen eindigen met een renault zoe ze40 met koopaccu of zoe ze50 met huuraccu.
huuraccu is eigenlijk een financial lease op het accupakket die je in 10 jaar afbetaald. als je een zoe uit 2017 met huuraccu koopt is 4/10e ervan al betaald en moet er nog 6 jaar lang "huur" betaald worden, waarna het jouw eigendom wordt. kan als geldverspilling gezien worden maar geeft je wat zekerheid...
Ik graag me af hoeveel het scheelt om bijvoorbeeld je CC op 105 te zetten, tov je CC op 100 of 95 te zetten.
Hoeveel wordt je verbruik dan lager?
Ik weet dat Bjorn zijn tests op 2 snelheden doet. Maar ik zou dus graag nog meer snelheden zien ergens.
of daar een paar simulaties doen in de planner
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ben je zelf destijds voor huuraccu gegaan? Blijft een lastige keuze! ThanksCoasterfreak schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:59:
[...]
ik weet niet of er echt sprake is van een prijsdaling op EV occasions die 5 jaar + oud zijn, die zijn redelijk prijsvast lijkt het
voor ev's met minimaal 200km bereik ten alle tijden heb je de opel ampera-e die nu een terugroepactie heeft met z'n accu, een renault zoe ze50 (bijna altijd huuraccu), wellicht ook een ze40 die met koopaccu al voor €16k wordt verkocht incl. btw en excl. subsidie...
ik weet niet wat je budget is maar voor rond de 15k kun je voor zulke eisen eigenlijk alleen eindigen met een renault zoe ze40 met koopaccu of zoe ze50 met huuraccu.
huuraccu is eigenlijk een financial lease op het accupakket die je in 10 jaar afbetaald. als je een zoe uit 2017 met huuraccu koopt is 4/10e ervan al betaald en moet er nog 6 jaar lang "huur" betaald worden, waarna het jouw eigendom wordt. kan als geldverspilling gezien worden maar geeft je wat zekerheid...
ja.Luuk9 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:44:
[...]
Ben je zelf destijds voor huuraccu gegaan? Blijft een lastige keuze! Thanks
begin 2021 een zoe ze 50 geimporteerd uit duitsland, model 12/2019. via renault bank nederland huurcontract overgenomen. jaarlijkse kilometrage 15k km en per maand €109 + €10 verzekering + pechhulp erbij
het liefst natuurlijk geen huuraccu zoals mn andere ev, smart fortwo, maar het geeft je wel de mogelijkheid om een €26k occasion te rijden voor €16k omdat €10k aan accu een maandelijkse betaling wordt..
Het valt zeker op nu we weer alle vakantie-perikelen gehad hebben in alle individuele topics over de specifieke auto's.
Het lijkt erop dat mensen hun keuze laten bepalen door een use-case/scenario die op jaarbasis waarschijnlijk nog geen 5% van alle gereden km's uitmaakt. Namelijk met aanhangwagen/sleurhut/dakkoffers 2000km naar benidorm sjezen iedere zomer.
Ik vermoed dat veel consumenten zich daarom volledig gek laten maken door bedenkingen ivm range (voor die jaarlijkse zomervakantie), en zich daarom onbewust afsluiten van een heel gamma aan andere mogelijkheden. (renault Zoe klasse, fiat 500e en aanverwanten).
Met 200km echte range per dag (dus 300-320 WLTP als je winter en dergelijke wil meerekenen) zou je toch bijna 95% van je dagdagelijkse gebruik moeten kunnen afdekken. Dus alles gaande van
- forenzen
- sociale verplaatsingen, vrienden, familie
- sport, hobby's
- kleine en grote boodschappen
- kleine dag en weekend tripjes in de regio
Komt daar nog eens bij dat nagenoeg alle vermelde auto's (muv Tesla) wel erg veel lijken op beta-producten/bug-festijnen met delicate en weinig robuuste, te ambitieuze software en allerhande fancy gadgets die je maar beter niet kan hebben als ze ook maar enigszins lijken op de infotainment van een VW bvb.
Geef mij dan maar een simpele rechttoe-rechtaan EV, die in alles op een normale auto lijkt, waar enkel de aandrijflijn en motor vervangen is door elektrisch. Robuust, simpel, weinig reden tot ingewikkelde fouten en errors.
Ik kijk erg uit naar wat Tesla (volgens de geruchten) nog onder de model 3 kan positioneren. Een soort mini model 3, Zoe formaat, zonder alle onnodige rommel maar wel alle tesla tech en know-how wat betreft batterij/motor, kan nog wel eens een fantastische keuze zijn.
Ik ben nog lang niet toe aan elektrisch rijden. Er mag eerst wat meer keuze zijn in de markt en meer modellen. Meer kwaliteit en over de hele lijn meer uitontwikkeld. En als belangrijkste punt: alle laadpunten moeten gewone betaalmiddelen kunnen accepteren. Geen specifieke pasjes voor elk net. Ik kan bij elke benzine pomp ook gewoon met bankkaart of visa betalen. Geen universeel betaalmiddel = no go!
Hoe dan ook oriënteer ik mij veel meer richting de combinatie kleinere EV (90% van alle routine tripjes) + grote ICE, dan 1 grote EV die alles moet kunnen. Sowieso vind ik de kleinere EV veel leuker ogen. Verklaar me gek maar ik verkies eerder een ZOE dan een Tesla. Puur persoonlijke mening maar een Tesla heeft zowat evenveel 'persoonlijkheid' als een witgoed product, type vaatwasmachine.
Voor de prijs van een 'mega-EV' haal je volgens mij makkelijk een 'kleine-EV' + 2dehands audi A4 avant (of om het even welke grote comfortabele vakantiewagen, ford s-max of zo...)
Volgens mij ligt jouw focus/irritatie op de snellaadnetwerken en de pasjes, wat je bij Tesla niet hebt. Bugs heb je ook bij Tesla genoeg.
Er zijn nu juist legio auto's die de conventionele aanpak hebben gevolgd. Ik heb er ook 1, en die is van dag 1 prettig en voorspelbaar in gebruik. En zo zijn er legio.
Verder is de aanpak van kleine of goedkopere EV en daarnaast vakantiekar natuurlijk prima.
De reden dat dure EV’s populair zijn komt mede ook omdat de kosten nog moeten dalen en ontwikkelingen terug verdiend moeten worden. Dat gaat makkelijker op vlaggenschepen dan op hele kleine 2-zitters.
En beta producten? Je bent duidelijk niet op de hoogte en hebt zeker geen lange proefritten recent gemaakt
En elk merk (EV of niet) kent bugs.
Tesla is daar verre van een uitzondering op. Net zoals VW nu ook de eerste iteratie van de ID serie veel bugs moest oplossen maar met de nieuwste release gaat dit echt al 300% beter. En dat dus binnen een jaar na lancering van een gloednieuw platform.
En als jij niets geeft om uiterlijk en 200km genoeg is en onder de 35k moet zijn waarom rijd je dan nog geen Dacia of een MG ?
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen op een aantal punten.
[ Voor 50% gewijzigd door GeeMoney op 22-08-2021 18:55 ]
Óf een eGolf! Gewone auto waar alleen een andere aandrijflijn in zit. 200 km red je wel (100 vMax) en voor dat budget heb je er bijna twee.GeeMoney schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:45:
[..]
En als jij niets geeft om uiterlijk en 200km genoeg is en onder de 35k moet zijn waarom rijd je dan nog geen Dacia of een MG ?
Nee, integendeel. Filmpje over de electrical architecture van Tesla, VW en Ford. Tesla heeft gewoon als voordeel dat ze "fris" zijn begonnen. Zonder bagage, zonder legacy parts, zonder "parts bin engineering", zonder compromis. Zeker, ze hebben vast ook hun problemen, maar ze zijn van de grond op met een compleet andere visie ontworpen met meer integratie en een focus op software, vergeleken met traditionele auto's.!null schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:43:
@Amos_x Waarom zonder je Tesla uit? Die heeft genoeg bugs?
Maar als je dus om welke reden dan ook geen tesla wil, zit je vast aan de snellaadnetwerken, en dus "pasjes-hell". En van zodra Tesla hun netwerk openstelt, zal daar ook wel weer een pasje bijhoren. Je hoeft toch ook niet met een 'insert supermarkt-merk' pasje te betalen in die supermarkt? Wat een gedoe.Volgens mij ligt jouw focus/irritatie op de snellaadnetwerken en de pasjes, wat je bij Tesla niet hebt. Bugs heb je ook bij Tesla genoeg.
Dat teslas vast ook wel bugs hebben, zal wel kloppen, maar je hoort er verhoudingsgewijs maar weinig over. En zeker naar verhouding wat betreft het aantal verkochte tesla tov aantal verkocht EV's van de traditionele merken. Let wel, ik rijd op dit moment nog geen EV, en zal enkel Tesla rijden indien de werkgever me er zowat in duwt. Voor utilitair van A naar B te rijden zal het me ook weinig uitmaken, maar op persoonlijke basis zou ik aan Tesla nooit geld uitgeven.
Hoe dan ook, vanop een afstandje gezien heeft Tesla waarschijnlijk z'n zaakjes het best op orde.
Indien ik nu, in deze markt met de huidige stand van zaken, moet overschakelen naar EV, blijf ik sowieso een 2 (of 3) auto garage houden. Maar ik ben dan waarschijnlijk ook niet de doelgroep van wat de EV markt nu overwegend aanbiedt. Dat mag.Verder is de aanpak van kleine of goedkopere EV en daarnaast vakantiekar natuurlijk prima.
Je bedoelt dat middenklasse en topklasse "niet-EV's" ook op dezelfde manier afgerekend worden op dat enkele arbitraire criterium van de half-jaarlijkse ski en Spanje trip? Absoluut niet. Bij een niet-EV is er namelijk geen enkel probleem om beide rollen op te nemen, hoef je zelfs niet over na te denken. Een ICE rijdt op dezelfde manier naar Zuid-Spanje als naar de school in het volgende dorp. Een ICE kom je steeds 100% van de tijd mee uit de voeten, wat niet per definitie geldt voor ELKE EV die je nu kan kopen. (laadsnelheid, range, efficiëntie, grootte, ...)GeeMoney schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:45:
@Amos_x dat is voor niet EV’s toch exact hetzelfde? En ik vind dat ook deels begrijpelijk. Als je zo’n grote privé aankoop doet dan wil je ook dat je daar altijd mee uit de voeten komt en niet 90% van de tijd.
Ik heb het niet over huren, maar over bezit van meerdere auto's om meerdere scenario's af te dekken, en dan vooral daar waar de EV nog steeds erg zwak staat. (tenzij je in het luxe segment EV's gaat shoppen)Een auto huren voor de zomervakantie klinkt leuk maar is gewoon irritant, op dat moment zorgt het voor extra uitgaven en je zit twee keer met een wissel moment en als het tegenzit verzekering gezeur.
Wie heeft het over 2 zitters?De reden dat dure EV’s populair zijn komt mede ook omdat de kosten nog moeten dalen en ontwikkelingen terug verdiend moeten worden. Dat gaat makkelijker op vlaggenschepen dan op hele kleine 2-zitters.
Hoe ga je met een proef rit (uurtje of zo, zeg nog halve dag) een uitspraak doen over long term ownership.En beta producten? Je bent duidelijk niet op de hoogte en hebt zeker geen lange proefritten recent gemaakt.
Een proefrit is voor het nuchter beoordelen van kwaliteit volledig nutteloos wanneer je zintuigen eerst compleet overdonderd worden door alle 'new-toy' tech die langs alle kanten op je afkomt. Daar ga je no way ook maar enige conclusie uit kunnen trekken ivm infotainment, bediening, OTA aanpak, uitvallen van rijhulpsystemen, vreemd en niet consistent gedrag van rijhulpsystemen, resets van apps, connectie-problemen van apps, en noem maar op.
Heb trouwens al een aantal EV's gereden (tesla, ID3)
Dat de EV's van traditionele merken op dit moment geen beta producten zijn, kan je echt nauwelijks beweren. Ik lees sinds een viertal maand, uit interesse, de grote EV topics door. Hier en elders. Wat ik daar lees is vaak echt onacceptabel. Nog los van het feit dat EV eigenaren blijkbaar een erg roze bril hebben, veel lijken te accepteren en veel met de mantel der liefde bedekken. Ik houd er allerminst een positief gevoel aan over.
Over een jaar of vijf zien we wel wie er het best uit de verf komt. Ik ga alvast geen geld inzetten op VW. Ford lijkt het goed te gaan doen, maar die mach-E is me een partij lelijk...
Soms is de basis gewoon brak en geen update ter wereld zal de hardware die al in je garage staat magisch 300% beter maken. Je mag je afvragen of het wel zo normaal is dat bij EV's blijkbaar ge-accepteerd wordt dat ze buggy en met 'potentieel op toekomstige verbeteringen' in deze toestand op de markt gezet worden. (vooral dan VW)En elk merk (EV of niet) kent bugs.
Tesla is daar verre van een uitzondering op. Net zoals VW nu ook de eerste iteratie van de ID serie veel bugs moest oplossen maar met de nieuwste release gaat dit echt al 300% beter. En dat dus binnen een jaar na lancering van een gloednieuw platform.
Waar haal jij uit dat ik niets om uiterlijk geef? Misschien omdat je niet kan begrijpen dat Tesla door sommigen, mezelf, lelijk wordt bevonden? Geen idee waarom Dacia of MG ter sprake komt, daar wil ik niet dood in gezien wordenEn als jij niets geeft om uiterlijk en 200km genoeg is en onder de 35k moet zijn waarom rijd je dan nog geen Dacia of een MG ?
Je hebt duidelijk niets begrepen van het punt wat ik probeerde te maken. En onwillekeurig geef je meteen een voorbeeld van wat er mis is met het huidige EV-landschap.
Minder tech en standaard range moeten blijkbaar samen gaan met goedkope dacia EV's die nauwelijks bruikbaar zijn als 'echte' auto.
TL; DR. Indien je een aantal extreme use cases kan afvangen door het bezit van meerdere wagens, wordt range meteen veel minder een criterium, en hoef je jezelf niet blind te staren op de luxe top of the range EV's. Echter is er in de lagere klasses maar bitter weinig keuze zonder meteen naar een armoedige dacia te gaan, of twijfelachtige chinese merken. De ZOE of fiat 500e is zowat de enige uitzondering met nog iets of wat karakter en speels ontwerp.
Ik zie in je hele relaas geen woord over Kia/Hyundai, degene met de beste papieren wat mij betreft.Amos_x schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:30:
Over een jaar of vijf zien we wel wie er het best uit de verf komt. Ik ga alvast geen geld inzetten op VW. Ford lijkt het goed te gaan doen, maar die mach-E is me een partij lelijk...
Om vervolgens je eigen situatie met al diezelfde redenen als conclusie heeft om geen EV te kopen.
En ik zou niet weten waarom het een beta product is, qua functionaliteit doen ze helemaal niet onder voor welke ICE tegenhanger dan ook (integendeel zelfs) en de garantieperiodes zijn vaak langer dan van de ICE tegenhangers en bewegende onderdelen zijn er veel en veel minder. De software laat ook nog eens zien dat er ruime verbeteringen mogelijk zijn dus ik zou mij echt niet direct zorgen maken.
Overigens komen (software) problemen ook regelmatig bij ICE modellen voor van alle merken, ik heb geen Ford gehad zonder problemen (3 gereden) dus wat maakt dat ook alweer zoveel volwassener?
En Tesla buiten sluiten is echt kansloos. Op software gebied doen ze het inderdaad aardig (navi kaarten iemand, phantom brakes?) maar qua auto bouw hebben ze echt nog wel meters te maken.
Inmiddels is het aanbod gigantisch aan het groeien en er zijn letterlijke meerdere mogelijkheden voor jouw use case die je zelf vervolgens afschiet om dezelfde redenen als dat je anderen verwijt.
En topics goed doorgelezen en aangeven dat Ford het zo goed doet? Dan heb je zeker over het laad probleem heen gelezen welke de Mach-E momenteel ervaard?
Komt geheid een update voor hoor, daar niet van
Ieder merk kiest zijn eigen strategie en dat geeft voor en nadelen op bepaalde onderdelen. Als consument kan je daar je eigen keuze in maken. Mij maakt het geen bal uit of ik een A2B heb of een analoog signaal naar een versterker. Het geluid moet goed zijn punt. En dan kan je dat beter vinden of niet maar zonder dat interview had je het niet eens geweten en een normale consument al helemaal niet. (Laat staan dat het ze uitmaakt)
Als prijzen kunnen dalen komen er vanzelf modellen in lagere prijs ranges maar daar zijn we nog niet. Het is ook pas sinds een jaar of 3-4 echt aan de gang, dat heeft gewoon tijd nodig.
Er is geen fabrikant met de allerbeste kaarten en die komt er ook niet. Er zijn/komen meerdere grote spelers en daar komt 1 winnaar uit en dat is de consument.(vanwege keuze en prijs)
@assje die zitten niet in zijn filmpje dus dat is lastig
[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 23-08-2021 00:53 ]
Bedoel je dat de Maestro kaart gebruikt die door verschillende aanbieders beschikbaar wordt gesteld met elk hun eigen tarieven en voorwaarden? Ga maar eens boodschappen doen met een VISA of AMEX.Amos_x schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:30:
[...]
Maar als je dus om welke reden dan ook geen tesla wil, zit je vast aan de snellaadnetwerken, en dus "pasjes-hell". En van zodra Tesla hun netwerk openstelt, zal daar ook wel weer een pasje bijhoren. Je hoeft toch ook niet met een 'insert supermarkt-merk' pasje te betalen in die supermarkt? Wat een gedoe.
Overigens ondersteunen snelladers ook AutoCharge waarmee je niet elke keer een psje hoeft aan te bieden. Als het eenmaal mainstream wordt zullen er steeds betere, maar met name veiliger laad opties komen.
Als Tweakers zien we graag de gene met de beste techniek winnen, echter in de realiteit hoeft dat niet. Tesla wint zeker geen punten op reputatie en service.[..]
Zelf zie ik zeker dat Tesla de aandrijflijn zeer verfijnd is, maar er is meer voor nodig om auto’s te verkopen. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze op elk vlak de concurrentie kunnen bijbenen of zelfs inhalen, echter zijn ze daar nog niet.
Tot slot blijft een auto persoonlijk en een afspiegeling van je persoonlijkheid. Het is maar net waar je waarde aan hecht en voor mij check ik bij Tesla alle vinkjes behalve prijs en daarom geniet ik van mij eGolf en huur ik waar die niet voldoet.
De Koreanen hebben amper marktaandeel in de VS en zijn voor Sandy Munro daarom niet interessant. Hij heeft eerder wel benoemd dat zij, naast Tesla het enige concern* is dat mogelijk winst maakt op elektrische auto’s. Overigens is Sandy Munro zeker een expert met een vakkundige team achter zich, maar het is ook nog steeds een man met een mening. Als echte Amerikaan staat VW al drie stappen achter en Ford (waar hij jarenlang gewerkt heeft) voor.assje schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:21:
[...]
Ik zie in je hele relaas geen woord over Kia/Hyundai, degene met de beste papieren wat mij betreft.
*Porsche ook trouwens, maar zij vallen onder Volkswagen en zijn qua aantallen irrelevant.
[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 22-08-2021 22:17 ]
Tesla zou het fantastisch doen met hun techniek en alles, maar eigenlijk wil je gewoon een conventionele auto waar een elektromotor + accu in is geprakt. Wat wil je nu?
Verder vraag je je af waarom het vaak over die dure bakken gaat, terwijl jij zelf ook een eisen pakket hebt dat dergelijke auto's zou vereisen.
En verder doe je alsof iedere auto het net niet is en problemen heeft. Terwijl er meer dan genoeg EVs rondrijden die zonder problemen rond rijden met werkende software. En genoeg mensen blij maakt om niet terug te switchen.
Wij zijn over gestapt naar EV en ik gebruik mijn auto nog op dezelfde manier, heb geen app voor mijn auto geïnstalleerd of weet ik het wat. Gewoon instappen en rijden. En niet meer tanken, wat mijn vriendin fijn vind omdat je daar dan geen tijd voor hoeft in te rekenen. Dan denk je, maar laden duurt toch veel langer? Ja maar dat is de praktijk nou net, hij is altijd wel vol zat voor ritten in het land.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Om je even aan te vullen er rijden ook genoeg ICE's rond die softwarematig gewoonweg kut in elkaar zitten/zaten hetzij bewust of onbewust. Zolang autofabrikanten vergeten dat ze tegenwoordig ook softwarebouwer zijn blijf je dat gewoon houden.!null schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:24:
@Amos_x
En verder doe je alsof iedere auto het net niet is en problemen heeft. Terwijl er meer dan genoeg EVs rondrijden die zonder problemen rond rijden met werkende software. En genoeg mensen blij maakt om niet terug te switchen.
Wij zijn 14 dagen geleden overgestapt en ik kan wat je zegt beamen, al gebruikte ik bij onze de vorige auto ICE de app ook al en doe ik dat nu nog steeds op dezelfde manier, kijken hoe vol de tank/accu nog zit.Wij zijn over gestapt naar EV en ik gebruik mijn auto nog op dezelfde manier, heb geen app voor mijn auto geïnstalleerd of weet ik het wat. Gewoon instappen en rijden. En niet meer tanken, wat mijn vriendin fijn vind omdat je daar dan geen tijd voor hoeft in te rekenen. Dan denk je, maar laden duurt toch veel langer? Ja maar dat is de praktijk nou net, hij is altijd wel vol zat voor ritten in het land.
@Amos_x
Enige echte verschil dat ik nu zie t.o.v. ICE rijden is het kijken waar het handig is om te laden tijdens je reis. Keuzes door het navigatiesysteem qua laden stond ik niet helemaal achter.
Mijn vrouw heeft tijdens de rit gewoon in een aantal apps gekeken waar we qua route praktisch terecht konden qua laden. Verder reed ik met een ICE al geen blokken van 400/500 km in 1 keer en dat doe ik nu dus ook niet. Enige verschil is dat je dan tijdens je stop de auto even aan een snellaadpaal zet in tegenstelling tot het tanken van een ICE.
En om even in te haken op je 50k+ verhaal, qua aanschaf van die auto's. Bereik is vaak niet de overweging om een dure EV te moeten kopen. De overweging is vaak je normale wekelijkse schema, gezinsgrootte en je persoonlijke situatie ten aanzien van laden. Wij rijden 300-400 km per week, hebben een gezin van 5 personen en moeten openbaar laden. Afweging was 1x in de week hoeven laden, dus tenminste 400 km bereik en iedereen plus noodzakelijke spullen kunnen vervoeren. Dan kom je op dit moment al gauw uit bij een EV in de prijsrange van 45k tot 65k uit.
Had ik een eigen oprit met laadpaal had ik misschien een andere keuze gemaakt maar voor nu ben ik zeer tevreden met m'n Mustang Mach-e, zelfs al maakt hij "wat" lawaai bij het laden.
In mijn optiek is het geen lastige keuze: als je het budget hebt om te kopen, dan moet je altijd kopen. Ik heb eens uitgerekend dat de meerprijs van een koopaccu (nieuw zelfs!) na 4-5 jaar met huuraccu alweer op hetzelfde niveau zit.Luuk9 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:44:
[...]
Ben je zelf destijds voor huuraccu gegaan? Blijft een lastige keuze! Thanks
Tuurlijk kan je zeggen: ja maar na 4-5 jaar doe ik hem weer weg. Klopt, maar wat je aan huuraccu betaalt gooi je gewoon weg. Terwijl de koopaccu onderdeel is van de waarde van de auto en dus ook relatief een hogere restwaarde zal houden.
Voorbeeld: stel je gaat voor een ZE50 met huuraccu voor 20k of met koopaccu voor 25k (dat zijn grofweg wel de prijzen nu). Huren kost 84/mnd voor 10k km of 124/mnd voor onbeperkte km's. Dat is over 5 jaar € 5.040 of € 7.440 wat je weggooit aan huurprijs.
Zo zie je al dat met slechts 10.000 km per jaar al het prijsverschil tussen koop en huur aan huurprijs betaald hebt. Maar gaan we kijken naar afschrijving, dan zegt ANWB dat je bij de koopversie € 254 per maand afschrijft en de huurversie € 204 per maand over een periode van 5 jaar, dat komt neer op 1% van de aanschafprijs per maand. Dan kom je grofweg uit op:
koop = gekocht voor 25k, na 5 jaar nog ca. 10.000 waard = 15k betaald
huur = gekocht voor 20k, na 5 jaar nog ca. 7.500 waard = 12.5k + 5k betaald = 17.5k totaal
Nu is de ANWB vrij agressief met afschrijving, ik geloof niet dat deze prijzen over 5 jaar zo laag zullen zijn, maar alsnog, relatief gezien klopt het wel. De restwaarde van de huur en koop zullen dichter naar elkaar toerkuipen omdat we het altijd over percentages hebben. En dus: over die periode is de versie met huuraccu duurder, want die huurprijs is een vast bedrag wat je er altijd bovenop moet blijven betalen.
Kortom: alleen als je budget echt niet gerekt kan worden tot een koop en je wel per se een ZOE wilt, zou ik huur overwegen. Want het is ook niet voor niks dat Renault er zelf mee gestopt is (voor nieuwe auto's, bestaande blijven natuurlijk lopen).
Is dat tegenwoordig zo..??Coasterfreak schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:49:
[...]
het liefst natuurlijk geen huuraccu zoals mn andere ev, smart fortwo, maar het geeft je wel de mogelijkheid om een €26k occasion te rijden voor €16k omdat €10k aan accu een maandelijkse betaling wordt..
Bij de ZE40 is/was het gewoon huur, geen afbetaling en daarna gegarandeerd eigendom.
Dat maar de nieuwere constructie voor veel mensen wel interessanter denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 23-08-2021 10:34 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
https://www.goingelectric...ic.php?p=1651801#p1651801Stef87 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:33:
[...]
Is dat tegenwoordig zo..??
Bij de ZE40 is/was het gewoon huur, geen afbetaling en daarna gegarandeerd eigendom.
Dat maar de nieuwere constructie voor veel mensen wel interessanter denk ik.
een lijst met afkoopprijzen voor de zoe huuraccu
€ 7383 voor een ZE50?!Coasterfreak schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
https://www.goingelectric...ic.php?p=1651801#p1651801
een lijst met afkoopprijzen voor de zoe huuraccu
Dan kan je beter wél huren, tenzij je er 10-15 jaar in wilt gaan rijden. Maar het prijsverschil op de (jonge) tweedehands modellen is vaak maar zo'n 5k, dus zou niet weten waarom iemand ooit die prijs ervoor zou willen betalen.
nu de huuraccu optie is verdwenen zijn de zoe ze50 ook gelijk €10k+ duurder geworden. dat een zoe €40k prijskaartje heeft is alles behalve logisch nuMooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:05:
[...]
€ 7383 voor een ZE50?!![]()
Dan kan je beter wél huren, tenzij je er 10-15 jaar in wilt gaan rijden. Maar het prijsverschil op de (jonge) tweedehands modellen is vaak maar zo'n 5k, dus zou niet weten waarom iemand ooit die prijs ervoor zou willen betalen.
Is dat zo? De duurste Serie Limitee Riviera is 38.690 maar bijv. de Intens is 36.390. En dat is maar een kleine verhoging ten opzichte van de 35.590 waarmee die in 2019 geïntroduceerd is.Coasterfreak schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:11:
[...]
nu de huuraccu optie is verdwenen zijn de zoe ze50 ook gelijk €10k+ duurder geworden. dat een zoe €40k prijskaartje heeft is alles behalve logisch nu
Waar haal jij vandaan dat ze "gelijk 10k duurder zijn geworden"?
ze werden verkocht voor €10k minder met huuraccu, nu dat geen optie is zijn de prijzen gestegen is mn punt.......MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:16:
[...]
Is dat zo? De duurste Serie Limitee Riviera is 38.690 maar bijv. de Intens is 36.390. En dat is maar een kleine verhoging ten opzichte van de 35.590 waarmee die in 2019 geïntroduceerd is.
Waar haal jij vandaan dat ze "gelijk 10k duurder zijn geworden"?
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic