Ontopic, na met mijn Leaf eens met een lege batterij te hebben gestaan is me dat afgelopen maandag ook soort van gelukt met mijn Ioniq.
Het weekend doorgekomen zonder laden, ik had nog een range van 56km voor de 42km naar mijn werk. Echter door wat irritaties en niet opletten iets harder gereden dan bedoeld en daar ook later achter gekomen dan bedoeld. Toen ik de waarschuwing kreeg zou ik eigenlijk precies uitkomen, echter gezien de initiele range bovengemiddeld verbruikt dus flink van het gas af.
Wat later kreeg ik al de "reduced power mode" en reed ik als een slak, ik bleef echter net precies uitkomt met 2-4km marge. Echter net voor mijn afrit moet ik een tunnel omhoog en daar gingen alle alarmbellen af. Door mijn ervaring met de Leaf werd ik nu toch wel zenuwachtig en besloot ik toch te zoeken naar laadmogelijkheid om even paar minuutjes te pakken.
Inmiddels werd er geen range en geen percentage meer weergegeven.... Tijdens het rijden de laadpaalsuggestie van de Ioniq gebruikt op 250m, ik kreeg echter direct de melding dat dit buiten bereik was

Uiteraard lukte dit wel maar helaas bleek er in werkelijkheid geen laadpaal (de aansluiting al wel voorbereid

)
Ik moest nog 3km naar mijn werk maar durfde nu toch echt niet meer. 20 meter verder zat een soort groothandel, daar maar gevraagd of ik even het stopcontact mocht gebruiken. Dat was geen probleem en ik kreeg zelfs een kopje koffie. Na 20min laden mijn weg vervolgd en eind goed al goed.
Dit vind ik dus wel echt vervelend aan de manier waarop de reserve ingesteld is. Op zich geen probleem om geen reserve te hebben en de verantwoordelijkheid bij de bestuurder te leggen. Echter, in dat geval moet wat mij betreft wel de range en % ook zichtbaar blijven (en het systeem er ook mee rekenen als je naar een laadpaal navigeert).
In eerste instantie wordt de range namelijk meegerekend maar als het er op aankomt is hij er niet. Waarschijnlijk had ik het gewoon gered als ik doorgereden was maar het is dus echt niet prettig rijden op die manier...
Awel, volgende keer gewoon iets meer marge houden of beter opletten op de snelheid als het een keer krap is
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]