Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

@dfrenner
Niet bij iedereen werkt het zo. Ik had eerst alleen kilometervergoeding, geen uitkering restant leasebedrag of wat dan ook. Nu een Ioniq als leaseauto, die mij ca. € 50 netto per maand kost. Ik krijg dan geen kilometervergoeding meer, maar die was toch al niet kostendekkend voor onderhoud, benzine en dergelijke voor mijn privé auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:19:
Ik meld de eigenaar van de auto (leasemij) dat de dealer niet meewerkt aan een oplossing, dat ik geen meter verder rijd en de sleutels bij de dealer liggen.
Geen ervaring mee, maar dit werkt waarschijnlijk niet bij private lease? Alleen bij operational lease?

Overigens wel een geniale actie van je.
ᶠᵘᶜᵏ ᵃᵘᵗᵒ ᵈᵉᵃˡᵉʳˢ

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 10-07-2019 11:45 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:18
Dieken Taffert schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Een rondje Nürburgring? Supergaaf, vooral doen.
https://www.wimedo.nl/ Ook leuk... Heb 't met een van m'n traagste ICE's gedaan, wil het nog wel eens een keer met m'n e-up! doen, maar nog niet toe gekomen.

Er doen al (PH)EV's mee:

Onderaan;
https://wimedo.nl/uitslagen/stand-klassement

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
JayPe schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:43:
[...]

https://www.wimedo.nl/ Ook leuk... Heb 't met een van m'n traagste ICE's gedaan, wil het nog wel eens een keer met m'n e-up! doen, maar nog niet toe gekomen.

Er doen al (PH)EV's mee:

Onderaan;
https://wimedo.nl/uitslagen/stand-klassement
Leuk om te zien :)

Lijkt me geniaal lollig met een UNITI One, 900 kg en 163 pk; in rechte ga je een Lotus voorbij. Jammer van die top van 130 km/u en in de bochten blijft het een klein hoog ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
@herofruit @SniperGuy

Berekening is vrij simpel.

Kosten van (verwacht) onderhoud + brandstof + accuhuur + MRB + verzekering (incl. no-claim korting). Waarde van een ICE over 5 jaar (en zeker indien langer) zal de 0 benaderen, van een EV nog niet te bepalen.Afschrijving laat ik dus buiten beschouwing temeer daar ik in mijn hele leven daar nooit meegerekend heb. Renteverlies idem buiten beschouwing want als je al rente krijgt dan is dat max. 0,1% en heft de fiscus daar wel 4% over.

Kortom voor mij zijn alleen de variabele kosten belangrijk en dan is een (gebruikte) Zoe zo'n 5 cent/kilometer goedkoper dan een (gebruikte) Yaris. Bij een koopaccu zou het verschil bijna 2 keer zo hoog zijn. Helaas zijn er geen Zoe's gebruikt met koopaccu (voor een acceptabele prijs) te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:18
Dieken Taffert schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:49:
[...]

Leuk om te zien :)

Lijkt me geniaal lollig met een UNITI One, 900 kg en 163 pk; in rechte ga je een Lotus voorbij. Jammer van die top van 130 km/u en in de bochten blijft het een klein hoog ding.
Ze zetten elke dag een andere parcourtje uit, soms met een wat langer rechtstuk, maar zelfs dan is het behalen van een 50+km/h een uitdaging ( tenminste, destijds met mijn100 kg en 50 pk ). Slalom rijden = géén rechte stukken. Hogere snelheden dan 80km/h ga je niet halen. (grove inschatting)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
TucanoItaly schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Geen ervaring mee, maar dit werkt waarschijnlijk niet bij private lease? Alleen bij operational lease?
Zakelijke klant helpt ook wel mee...
Als je 100 leaseauto's afneemt van een leasemij en er vinden jaarlijks gespekken plaats tussen leasemij en wagenparkbeheerder. Dan is er wat meer druk bij een leasemij.
TonVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:55:
@herofruit @SniperGuy

Kosten van (verwacht) onderhoud + brandstof + accuhuur + MRB + verzekering (incl. no-claim korting). Waarde van een ICE over 5 jaar (en zeker indien langer) zal de 0 benaderen, van een EV nog niet te bepalen.Afschrijving laat ik dus buiten beschouwing temeer daar ik in mijn hele leven daar nooit meegerekend heb. Renteverlies idem buiten beschouwing want als je al rente krijgt dan is dat max. 0,1% en heft de fiscus daar wel 4% over.

Kortom voor mij zijn alleen de variabele kosten belangrijk en dan is een (gebruikte) Zoe zo'n 5 cent/kilometer goedkoper dan een (gebruikte) Yaris. Bij een koopaccu zou het verschil bijna 2 keer zo hoog zijn. Helaas zijn er geen Zoe's gebruikt met koopaccu (voor een acceptabele prijs) te koop.
Afschrijving buiten beschouwing? Het is de grootste kostenpost van een auto...
Waarom?

Beetje hetzelfde als: ik ga mijn vaste maandlasten inzichtelijk maken, maar de hypotheek reken ik niet mee, want die heb ik altijd al gehad. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 10-07-2019 11:58 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Natuurlijk, als je kunt leasen dan moet je dat in je overwegingen en berekeningen meenemen. Niet iedereen heeft echter dat luxeprobleem. Ik krijg niet eens een reiskostenvergoeding (verder gelukkig wel prima werk en arbeidsvoorwaarden). Ik kan alleen een bruto-netto uitruil doen op basis van de woon-werk afstand. Dat bedrag gaat bij mij ongeveer rechtstreeks naar de NS.
Je hoort mij overigens niet klagen, het is prima zo en ik reis graag met de trein. Het zou met de EV kunnen, maar parkeren is een issue waar ik werk. Mijn vrouw fietst naar haar werk. Dat is helemaal ideaal. Doe ik soms ook, enkele afstand van 35km.

De auto is bij ons dan ook echt 100% voor privéritten. Leuk als het financieel aantrekkelijk blijft om een EV te nemen, maar net als bij PV en andere zaken vind ik de financiële kant mooi meegenomen en een leuke incentive, maar doe ik het toch zeker ook uit milieuoverwegingen en dat is mij ook wat waard.

Misschien ben ik daarmee een minderheid van de EV-bezitters (als niet-lease-rijder), maar het lijkt mij goed om wel even te benoemen dat die er ook zijn.

Import van EVs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De hele reden dat de bijtelling naar 8% gaat is omdat de overheid niet de bedoeling had om leaserijders te sponsoren naar een duurdere klasse, maar om leaserijders like-for-like van ICE naar EV te laten overstappen. Dat het daardoor voor edge-cases zoals @dfrenner niet meer rendabel is vind de overheid prima. De Model 3 wordt vanaf volgend jaar vooral aantrekkelijk voor mensen die anders een ICE van 40-50k zouden leasen. Voor mensen die dit jaar nog hun Golf inruilen voor een Model 3, heb je nog steeds de e-Niro/Kona en voor de mensen die dit jaar hun Polo inruilen voor een e-Niro/Kona komt volgend jaar de e-208 en e-Corsa. Dus prima beleid van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Z___Z schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:01:
De hele reden dat de bijtelling naar 8% gaat is omdat de overheid niet de bedoeling had om leaserijders te sponsoren naar een duurdere klasse, maar om leaserijders like-for-like van ICE naar EV te laten overstappen. Dat het daardoor voor edge-cases zoals @dfrenner niet meer rendabel is vind de overheid prima. De Model 3 wordt vanaf volgend jaar vooral aantrekkelijk voor mensen die anders een ICE van 40-50k zouden leasen. Voor mensen die dit jaar nog hun Golf inruilen voor een Model 3, heb je nog steeds de e-Niro/Kona en voor de mensen die dit jaar hun Polo inruilen voor een e-Niro/Kona komt volgend jaar de e-208 en e-Corsa. Dus prima beleid van de overheid.
Dan komen we terug op acceptatie.
Voorlopig houd ik Niro en andere auto's buiten de beschouwing. Omdat ik het te ver verwijderd vind van een ICE rijden.

Tesla heeft een goed netwerk van laadinfrastructuur, die de andere missen. Daarnaast is de snelheid van Tesla velen malen hoger. Het komt eindelijk in de buurt van tanken. De rest loopt te ver achter.

Dat zie ik de komende 4 jaar (lease periode) ook niet veranderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:44
Luiaard schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:59:
Ik krijg niet eens een reiskostenvergoeding (verder gelukkig wel prima werk en arbeidsvoorwaarden). Ik kan alleen een bruto-netto uitruil doen op basis van de woon-werk afstand.
Ik heb exact dezelfde situatie, geen reiskostenvergoeding maar wel fiscale uitruil (42km enkele reis). Daarnaast heb ik het geluk dat ik gratis kan laden (op mijn eigen parkeerplek).

Voor mij is de keuze daardoor nog een heel stukje makkelijker maar ik koop hem ook zelf. Bij EV's toch nog wel echt een minderheid, ik krijg vaak verbaasde reacties als dat ter sprake komt.

Edit; bij het maken van mijn kentekenplaten (import) was er een foutje gemaakt en mijn kenteken gebruikt voor een witte plaat waar iemand anders voor kwam. Die dus gratis mee gekregen en maar gebruikt om mijn parkeerplek te personaliseren :9

Voor €225 een extra granny charger (13A) gekocht die met een slotje vast zit en ik daar dus mooi laat hangen. Tijdje terug ook nog een houder op de muur gekocht om het nog iets makkelijker te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L9N8IabtWsUKuHulgfe5D17e/full.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 10-07-2019 12:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Wbt veranderende bijtelling heb ik volgende bedacht (en ik ben vast niet orgineel):

In augustus ontvang ik mijn Tesla M3. Heb deze gekocht via mijn eigen bv (ik ben 100% eigenaar). Auto, komt dus volledig in eigendom van mijn bv en ik ben enige bestuurder (in dubbel opzicht..) en er is dus geen sprake van eigen bijdrages e.d.
Netto bijtelling wordt dan volgens mijn berekening 2034,- EUR/jaar (169,50 EUR/maand) en die hou ik dan 60 maanden (5 jaar).

Na die 60 maanden (5 jaar) zijn er twee situaties mogelijk voor mij:

1. Zeer onwaarschijnlijk:
de veranderende bijtelling valt toch mee en ik laat het zo

2. Zeer waarschijnlijk:
de bijtelling is dus idd een stuk ongunstiger, 16% tot 40.000. Ik verwacht dat dit de verkoopwaarde van de dan inmiddels 5 jaar oude M3 zal drukken, omdat die dan onaantrekkelijker in de markt zal liggen vanwege dat voor de meeste dit jaar nog geleverde EV's deze "klap" zal komen. Maar dat is gek genoeg gunstig voor mij want ik neem dan voor de laagste mogelijk doch wel marktconforme waarde de M3 prive over van mijn bv. (Lager kan niet want dan wordt begrijpelijk de belastingdienst boos.).

Effect is dat ik dan helemaal geen bijtelling meer heb. Wel uiteraard komen dan eenmalig die occasionaanschaf (*) en daarna zo lang ik er mee blijf rijden onderhoud, elektriciteit en verzekering voor prive. Maar die laatste zijn nog een beetje te sturen, wellicht is dan bijvoorbeeld een volle all risc verzekering niet meer nodig.

Overigens, om misverstanden te voorkomen, ik ben verre van rijk of zo. Heb alleen al meer dan 20 jaar een ICT-firma en al die tijd redelijk sober geleefd en in mijn bv gespaard. Ik ruil notabene een 17-jarige auto in volgende maand - dat zullen ze bij Tesla nog niet zo vaak hebben meegemaakt vermoed ik?. Maar nu doe ik er een keer iets leuks mee - nu kan het nog op gunstige manier. Normaal gesproken zou ik nooit circa 60 mille voor een auto betalen.

( *: aan mijn eigen bv dus, waarvan als ik dat zou willen na afdracht van het BTW deel de helft of meer weer als dividend aan mezelf zou kunnen terugbetalen. Ben dat echter niet van plan ).

[ Voor 17% gewijzigd door arsimo op 10-07-2019 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonVH
dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:57:

Afschrijving buiten beschouwing? Het is de grootste kostenpost van een auto...
Waarom?
Zals ik schreef verwacht ik dat een ICE over een aantal jaren tegen de nul gaat aanlopen en een EV altijd nog wat waard zal zijn. Afschrijving is derhalve erg moeilijk redelijk te bepalen en zal in elk geval voor de Yaris beduidend ongunstiger zijn. Daarnaast heb ik mijn lange leven lang niet met afschrijving gerekend, dus ga dat nu niet opeens wel doen.

Uiteraard moet eenieder zelf een berekening maken en meenemen wat voor hem relevant is.
Beetje hetzelfde als: ik ga mijn vaste maandlasten inzichtelijk maken, maar de hypotheek reken ik niet mee, want die heb ik altijd al gehad. 8)7
Appels en peren. Hypotheek is een vast maandelijkse last. Je zou wel met onderhoud kunnen vergelijken. Vrijwel niemand in een koopwoning reserveert bewust geld voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
TonVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Appels en peren. Hypotheek is een vast maandelijkse last. Je zou wel met onderhoud kunnen vergelijken. Vrijwel niemand in een koopwoning reserveert bewust geld voor onderhoud.
O? Hoe kom je daar bij?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
arsimo schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:30:
Ik ruil notabene een 17-jarige auto in volgende maand - dat zullen ze bij Tesla nog niet zo vaak hebben meegemaakt vermoed ik?. Maar nu doe ik er een keer iets leuks mee - nu kan het nog op gunstige manier. Normaal gesproken zou ik nooit circa 60 mille voor een auto betalen.
Ik denk dat je nog zult verbazen hoeveel kopers een oudje in ruilen en pas bij de Model 3 de voordelen zien van een nieuwe auto ter opzichte van een gebruikte. Voor vele is de Model 3 ook de eerste auto die ze ooit nieuw kopen. Er is namelijk geen vergelijkbare gebruikte auto te koop, hooguit de Model S, maar dat is ook niet echt een koopje. In de VS zag je dan dat de inruil van alle kanten kwam. Budget (Honda Accord), duurzaam (Prius) en sportief (BMW's).

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 10-07-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Deveon schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat je nog zult verbazen hoeveel kopers een oudje in ruilen en pas bij de Model 3 de voordelen zien van een nieuwe auto ter opzichte van een gebruikte. Voor vele is de Model 3 ook de eerste auto die ze ooit nieuw kopen. Er is namelijk geen vergelijkbare gebruikte auto te koop, hooguit de Model S, maar dat is ook niet echt een koopje. In de VS zag je dan dat de inruil van alle kanten kwam. Budget (Honda Accord), duurzaam (Prius) en sportief (BMW's).
Goed punt. In feite hoor ik ook bij die groep waarbij de de Model 3 ook de eerste auto die ze ooit nieuw kopen". Niet dat ik verwachtte uniek te zijn, maar het zou bij nader inzien best kunnen zijn dat het zelfs een aanzienlijke groep is - om meerdere redenen. Thanx voor correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 20:36
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:43:
Afschrijving: €0,20 / km, Auto afgeschreven over 128065 km. Vrij rap dus, daarna ga ik de "werkelijke" afschrijving berekenen met een restwaarde van 0, tot de inruil of verkoop. Door mijn relatief hoge aantal km's per maand kies ik voor een afschrijving per km en niet per tijdseenheid. Ik verwacht zelf dat de afschrijving <10ct / km uit gaat komen aan het einde van de (letterlijke) rit.

Door LeafSpy gerapporteerde degradatie over 6935km: 0.29% (+-0,11kWh). oftewel 1% per +- 24.000 km
Als we er vanuit gaan dat de degradatie door blijft zetten met 1% van de originele capaciteit dan hebben we het dus over 0,4kWh/24.000km. Met een kilometerstand van 480.000 zou je dan nog 32kWh buikbaar hebben. Op dit moment gaan oude Leaf's met ca. 16kWh resterend nog voor bijna €10k weg.

Uitgaan van €10k restwaarde na 4 jaar (ca. 160kkm voor jou) lijkt me meer dan pessimistisch genoeg.

Maar goed, jij rijdt dus 40kkm/jaar + gratis laden, veel beter dan dat wordt een use case voor EV niet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 136% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Persoonlijk heb ik het liever zo, nu kan ik een auto rijden waar de kop vanaf is. Het niet hebben van een reiskostenvergoeding/leaseauto buit ik dan wel uit tijdens salarisonderhandeling :>

Fiscale uitruil was er bij ons overigens niet, heb ik zelf geïntroduceerd (klein beetje eigenbelang O-), scheelt me bijna €2k/jaar netto)

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 10-07-2019 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:13
JeroenE schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:54:
[...]
Wat reken je aan onderhoud? In mijn beleving is het onderhoud voor mijn EV minstens de helft goedkoper dan mijn vorige ICE. En ik denk eerlijk gezegd nog wel minder, maar dat is in ieder geval waar ik mee gerekend heb.

Maar inderdaad komt de berekening voor de EV veel gunstiger uit omdat ik zowel thuis als op het werk kan laden zonder gebruik te hoeven maken van een laadpaal waar je 40 ct/kWh voor moet betalen.
Onderhoud was afgelopen 3 jaar met ICE ca. € 450/jr (+/- om de 30.000km een beurtje voor € 200, één keer een wat grotere reparatie). Daar moet ik bij zeggen dat langzamerhand nieuwe banden, remmen etc. in zicht komen. Maar ik ruil hem nu voor die tijd in voor EV.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Vandaag heb ik mijn fossiele auto opladen. Na de vele verhalen over de snelle laadtijden van dit type auto ben ik eens gaan meten. Het volladen van de auto geeft een actieradius van 1600 km. In het ideale geval laad ik de auto op van volledig leeg naar 1600km. Het volladen heeft de reistijd met 6 minuten doen toenemen bij een oplaadstation die op de route lag. Opladen thuis of op bestemming is met fossiele auto’s niet mogelijk. Omgerekend kan ik dus in 20 seconden tijd er 89 km bij krijgen.
Het lijkt me dat een elektrische auto dat sneller moet kunnen. Hoeveel tijd ben je kwijt met het inpluggen (en verwijderen) van de stekker zodat je na een nachtje slapen weer een volle tank hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 10-07-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:26
Semi-vaste lasten houd ik ook gewoon rekening mee naast de vaste lasten. Kosten die er altijd zijn, maar waarvoor het exacte bedrag niet vast staat.

Maar goed, met de huidige regering is het kofffiedik kijken met vaste lasten met en EV..

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dre ik begrijp je vraag niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoeveel tijd ben je kwijt met het inpluggen (en verwijderen) van de stekker zodat je na een nachtje slapen weer een volle tank hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Dre
Ah. Thuis heb ik een laadpaal zonder authenticatie en met vaste kabel van 2 meter die niet opgerold wordt. Dat is zo'n beetje het snelste dat je kan hebben.
De kabel ontgrendelen gaat in één moeite met de auto van het slot. Ik doe 3 á 4 seconden per handeling dus 6-8 seconden per thuislaadsessie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:37:
Vandaag heb ik mijn fossiele auto opladen. Na de vele verhalen over de snelle laadtijden van dit type auto ben ik eens gaan meten. Het volladen van de auto geeft een actieradius van 1600 km. In het ideale geval laad ik de auto op van volledig leeg naar 1600km. Het volladen heeft de reistijd met 6 minuten doen toenemen bij een oplaadstation die op de route lag. Opladen thuis of op bestemming is met fossiele auto’s niet mogelijk. Omgerekend kan ik dus in 20 seconden tijd er 89 km bij krijgen.
Het lijkt me dat een elektrische auto dat sneller moet kunnen. Hoeveel tijd ben je kwijt met het inpluggen (en verwijderen) van de stekker zodat je na een nachtje slapen weer een volle tank hebt.
ik ben langer bezig met mijn zoon in en uit de auto te krijgen dan daadwerkelijk de stekker in en uit te pluggen. Maar goed, mijn oprit heeft een vaste stekker, dus dat red je wel in 20 seconden.

Daarna ga ik naar binnen en kom ik in de ochtend meestal weer buiten voor naar het werk. Als je kan laden met 3,6kW voor een uur of 10 goed voor een 35kWh. Met ~18kWh/100km is dat iets van 190km. Mocht je thuis een 3 fase laadpaal hebben, al dan niet met een beetje smarts, dan kan je dus ~570km laden. Zover ik weet is er geen auto op de markt die zo groot is.

[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 10-07-2019 20:55 . Reden: Eenheid van verbruik verbeterd, kwh/100km ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:48
@Dre dat is dus ongeveer 475km voor 20 sec in- en uitplug werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

Crazy D

I think we should take a look.

Pierz schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:14:
@Dre dat is dus ongeveer 475km voor 20 sec in- en uitplug werk ;)
:D Behalve dat de actie-tijd wel 20 seconden is, maar de doorlooptijd bij een niet-snellader al gauw minimaal een paar uur :P Bij benzine is de actie-tijd wellicht 6 minuten maar doorlooptijd is gelijk aan de actie-tijd ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:42
Crazy D schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:20:
[...]

:D Behalve dat de actie-tijd wel 20 seconden is, maar de doorlooptijd bij een niet-snellader al gauw minimaal een paar uur :P Bij benzine is de actie-tijd wellicht 6 minuten maar doorlooptijd is gelijk aan de actie-tijd ;)
Ik denk dat als iedereen nu eens echt zou gaan timen wat een ritje benzinepomp aan tijd kost je toch vreemd staat te kijken.
Reken maar eens uit, ga je misschien savonds nog even tanken omdat je het anders morgen niet redt? Reken dan vanaf de bank tot terug op de bank, tank je onderweg van je werk? Hoeveel moet je omrijden om bij je favoriete station te komen? Wil je geld besparen en kijk je in de app waar je het goedkoopst in de buurt kunt tanken? Hoeveel tijd kost het om erheen te rijden en weer terug.
Is het druk op het station en sta je achter een andere auto te wachten? Kost minuten.

Tanken is niet alleen slang erin shop in, betalen en weg, tanken kost meer tijd.
Als je een vaste aansluiting hebt bij je huis ben je serieus geen tijd kwijt aan het "tanken", je komt 's avonds thuis, haalt de tas uit de auto, plugged de auto in en gaat naar binnen, in de ochtend het omgekeerde ritueel, gooit je laptoptas de auto in, schreeuwt tegen je vrouw, plugged de auto uit, gooit de plug ergens op de oprit (ik heb een beetje ochtendhumeur) en krost je erf af...

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bij mijn werkgever wordt dan ook verwacht van de ICE rijders dat ze niet langs de snelweg laden, oftewel omrijden. Kost gauw een 10 minuten heen en 10 minuten terug, want dan ben je natuurlijk ook zo sportief om de goedkoopste benzine lader in de buurt op te zoeken. ;) Overigens wordt langs de snelweg benzine laden ook beboet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Wacht - waarom?

Ik heb tussen de ~25 en ~100 euro per uur loonkosten aan een werknemer. Als deze werknemer 20 minuten extra van zijn dag kwijt is (met alle productiviteit van dien), dan kost mij dat 8-33 euro. Op een tankje van 50 liter moet het dus 16-66 cent per liter schelen voordat het nuttig is dat je een kwartier à 20 minuten omrijdt.

Klinkt als een brakke werkgever als hij denkt op die manier geld te besparen... en dan nog beboeten ook!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je moet natuurlijk wel in je eigen tijd tanken, hè.
Privatizing the profits, socializing the costs.
Zo werkt het grootbedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Op mijn woon-werk verkeer zit een tankstation die niet langs de snelweg ligt en goedkoop is. Zolang je er niet op donderdag kortingsdag tankt, hoef je er nooit te wachten. Dan kost het 5-10 minuten. Maar het komt nooit uit. Op de heenweg kom je later op werk, op de terugweg kom je te laat bij de BSO.
Nu lekker thuis laden. Auto thuis neerzetten, rustig bij de BSO kinderen halen, thuis eten, kinderen naar bed, 2-3x per week in de avond even sterkeren en een frisse neus halen buiten. Je kan pluggen op de tijd dat je uitkomt i.p.v. onderweg waar het nooit uit komt. Ik tankte altijd als de range teller op nul stond, om maar zo min mogelijk tankstops te maken. En 60 liter tanken duurde toch verrekte lang. Zeker in Nederland waar je de tankpistool niet vast kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De anekdote van vandaag:

mevrouw teacher ziet 3 politiemannen voor de deur; die kwamen vertellen dat er een boete aankwam van 146 euro, plus 400 euro voorwaardelijk.

Vanwaar deze stevige som?

De 500e rijdt rond met Amerikaans formaat platen (vooral omdat achter niet fatsoenlijk een NL plaat te monteren is), zoals bijna elke 500e in Nederland. En dat is natuurlijk enorm verboden.

Gelukkig kan mijn vrouw extreem blond doen (ik weet van niks, zo gekocht, hoe kan ik dit oplossen) en is er afgesproken dat we GAIK platen aan gaan vragen en de 18.2 platen inleveren en dan blijft het bij een waarschuwing

Wat zij niet wist, maar ik wel, is dat we de GAIK platen erbij hebben: die lagen achterin bij de lader.

Dat heb ik vanmiddag, in de regen, maar gedaan. Achter zit echt lelijk, maar daar ga ik nog mee aan de slag.

Deze auto rijdt daar al zeker 1,5 jaar zo mee rond:
https://www.autojunk.nl/2017/10/fiat-500e-206721

Aan de andere kant had hij ook gewoon een bon onder de ruit kunnen doen en een WOK melding kunnen maken, dus ik klaag niet.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 10-07-2019 22:20 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
@teacher Volgens mij kun je daar ontheffing voor krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
https://www.rdw.nl/partic...t/soorten-kentekenplaten:
Kleine Amerikaanse kentekenplaat (model 18.2)
De kleine zogenoemde Amerikaanse kentekenplaat is uitsluitend bedoeld voor voertuigen waarbij kentekenplaten model 18.2 zijn toegestaan.

Bent u in het bezit van een papieren kentekenbewijs, dan staat er op het Voertuigbewijs (Deel IA) bij bijzonderheden ‘model 18.2 toegestaan’.
Bent u in het bezit van een kentekenbewijs op creditcardformaat (kentekencard), dan kunt u via de dienst Voertuiggegevens raadplegen nakijken of deze kentekenplaten voor uw voertuig toegestaan zijn. U ziet dan bij ‘Bijzonderheden’ onder het kopje ‘Basis’: code 55: kentekenplaat model 18.2 toegestaan. Staat dit er niet bij, dan is het niet toegestaan.
Moet het voertuig 2 kentekenplaten voeren, dan moet het voertuig aan de voor- en achterzijde voorzien zijn van een Amerikaanse kentekenplaat.
Het moet dus al op je kentekenbewijs staan als je de Amerikaanse maat mag voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:26
Hebben anderen ook in de NewMotion App dat standaard gerekend wordt met laadtijd via een Shuko 3.7kW aansluiting?

Ongeacht welke paal je selecteert, de laadtijd blijft berekend worden op 3.7kw per uur.

Edit: range toename klopt ook niet. Andere auto selecteren geeft geen verschil..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zlv6tiu.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 10-07-2019 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

daemonix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:10:
https://www.rdw.nl/partic...t/soorten-kentekenplaten:

[...]

Het moet dus al op je kentekenbewijs staan als je de Amerikaanse maat mag voeren.
Ik heb geen code 55. De RDW heeft in her begin eea wel toegestaan en dus code 55 meegegeven, maar is daar mee gestopt. Als ik de eisen lees dan hoeven ze het niet toe te kennen.

Maar kijk eens mee:

Met 18.2 plaat :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iFfxIYz86hIsXI53cMOAi1Yu/full.jpg

Met NL plaat: :/
Afbeeldingslocatie: https://www.autozine.nl/cache/simplescale/728/25450.jpg

Met NL rechthoek :r
Afbeeldingslocatie: https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/static-storage1/autodata/images/occasions-module/47/13817947_9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Misschien kan je de plaat beter in de diffuser plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:40
dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:27:
[...]

Mensen die onderschatten wat lease werkelijk kost...

Ik heb het destijds met mijn Focus uitgerekend: 850-900 euro netto per maand.
Als je een focus van een 100k ofzo reed kan dat wel kloppen. Veel leasers die ik ken betaalden maar 150 ofzo in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eltron schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:31:
Onderhoud was afgelopen 3 jaar met ICE ca. € 450/jr (+/- om de 30.000km een beurtje voor € 200, één keer een wat grotere reparatie). Daar moet ik bij zeggen dat langzamerhand nieuwe banden, remmen etc. in zicht komen. Maar ik ruil hem nu voor die tijd in voor EV.
Mijn vorige auto moest eens in de 20k voor een beurt en die ik nu heb 15k (net als de bezineauto's van dat merk). Dat laatste is natuurlijk enorm overdreven voor een EV. Maar goed, voor de garantie moet je dat wel doen. Ik denk ook niet dat ze het gaan veranderen. De beurt is wel goedkoper dan voor een benzine, maar ik denk toch een leuk extra centje.

Kom je ook niet in de buurt van distrubutieriem vervangen en dat soort dingen of zat dat bij jou vorige auto anders in elkaar?

Banden reken ik eigenlijk niet mee, die moet je bij iedere auto vervangen. En tot nu merk ik niet echt verschil tussen merken qua snelheid waar dat mee moet gebeuren. Remmen heb ik nog niet hoeven vervangen, bij de benzineauto moest dat wel vaker. Nu rem je natuurlijk veel meer door regeneratie en daar slijten je remmen niet van.

@teacher Hoef je de verlichting niet aan te passen aan de veel grotere kentekenplaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
fisherman schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:01:
[...]

Als je een focus van een 100k ofzo reed kan dat wel kloppen. Veel leasers die ik ken betaalden maar 150 ofzo in de maand.
Stel, hij kost 30.000, dan is de bijtelling 6600 bruto per jaar, oftewel 550 bruto per maand. Afhankelijk van het toepasselijk belasting tarief zal dat dan maximaal 275 euro per maand aan bijtelling zijn. Ik denk dat de berekening van dfrenner meer factoren inhoudt dan alleen de bijtelling, zoals eigen bijdrage en dergelijke. Anders is zijn verhaal niet kloppend te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 11-07-2019 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
integrale kosten (incl. de kosten aan werkgeverskant)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Lijkt me niet, hij heeft het over netto kosten (voor hem dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:57:
Jij denkt dat een werkgever de auto cadeau doet? De kosten van die auto moet je als werknemer gewoon opbrengen hoor, een leaseauto is dus altijd “misgelopen” inkomsten. Net als een dure laptop, terwijl je ook op goedkopere desktop je werk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Deveon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:11:
[...]

Jij denkt dat een werkgever de auto cadeau doet? De kosten van die auto moet je als werknemer gewoon opbrengen hoor, een leaseauto is dus altijd “misgelopen” inkomsten. Net als een dure laptop, terwijl je ook op goedkopere desktop je werk kan doen.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, als ik vanuit mijn huis naar een random industrieterrein aan de andere kant van het land moet wezen kost mij dat met het OV ongeveer 3.5 uur om op locatie aan te komen, met de leaseauto kost het mij 2 uur. Daarmee bespaar ik dus 1,5 reistijd die ik ook facturabel kan zijn á 130 euro per uur, in 1 dag kan ik dus 390 euro extra facturabel zijn in het geval van deze klant. Er vanuitgaande dat ik er 1x per week heen ga hebben we het dus over 1688.70 euro per maand die ik extra kan omzetten voor mijn werkgever.

Op basis van de leaseauto kan ik dus extra inkomsten generen voor mijn werkgever.

Daarnaast mag je er vanuitgaan dat je werkgever je de spullen verschaft die je nodig hebt om je werk fatsoenlijk uit te kunnen voeren. In mijn geval moet ik dus een "dure" laptop hebben die wel 1500 euro kost (oftewel 1,5 dag werken). Of moet ik elke dag een desktop ontkoppelen en in de achterbak laden van de leaseauto?

[ Voor 3% gewijzigd door midego op 11-07-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@midego Het gaat natuurlijk niet over jou specifieke situatie, maar in het algemeen. Het feit dat jij met een leaseauto meer facturabele uren kan maken betekent toch juist dat jij in feite zelf de auto betaald?

Overigens ben je voor die extra werkzaamheden wel afhankelijk van klanten die jou expertise op dat moment nodig hebben. Een uur reistijd besparen betekent vaak niet dat je direct een uur meer kan factureren. Tenslotte moet jou werkgever ook een planning hebben en hierin marge aanhouden voor als iets uitloopt of tegen zit (lekke band oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Deveon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:53:
@midego Het gaat natuurlijk niet over jou specifieke situatie, maar in het algemeen. Het feit dat jij met een leaseauto meer facturabele uren kan maken betekent toch juist dat jij in feite zelf de auto betaald?

Overigens ben je voor die extra werkzaamheden wel afhankelijk van klanten die jou expertise op dat moment nodig hebben. Een uur reistijd besparen betekent vaak niet dat je direct een uur meer kan factureren. Tenslotte moet jou werkgever ook een planning hebben en hierin marge aanhouden voor als iets uitloopt of tegen zit (lekke band oid).
Gelukkig hebben wij meer dan voldoende werk dus dat is bij ons niet aan de orde. In feit betaal ik wel de auto zelf want ik ben facturabel voor mijn werkgever, daarbij mag ik verwachten dat ik een leaseauto krijg in mijn vakgebied. Als dat niet gegeven wordt zullen er geen mensen meer werken bij mijn werkgever.

Genoeg hierover, terug ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik krijg zo'n 740 euro netto/maand erbij als ik ervoor kies om geen leasebak te nemen (90% van het leasebedrag wordt uitbetaald, en daarvan wordt een gedeelte netto op basis van 19ct/km reiskostenvergoediing).. Best fors, maar ik kies voor de luxe/comfort van een leasebak vs zelf alles regelen.
Ik kan het daarom niet uitstaan dat zo'n CDA'er in de Tweede Kamer zo populistisch aan het doen is met zn "all-in" prijs..

Onder aan de streep kost die e-Niro me zo'n 600 euro netto per maand, 8x duurder dan hij voorschotelt..
Lekker stoken naar zn achterban die ook geen weet hebben van leaseregelingen. Wel effectief, helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Veel mensen maken jouw denkfout ;)
Overigens is 150 euro voor een Focus nog uit de 14% bijtellingstijd. Dat kan al geruime tijd niet meer. Als ik mij goed herinner was 2013 de laatste keer dat dit met een Focus kon.

Een 30k Focus kost je in de 40% belastingschijf zo'n 320 euro per maand aan bijtelling en heffingskortingen alleen al. Zonder mobiliteitsbudget mee te rekenen.
daemonix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:24:
Stel, hij kost 30.000, dan is de bijtelling 6600 bruto per jaar, oftewel 550 bruto per maand. Afhankelijk van het toepasselijk belasting tarief zal dat dan maximaal 275 euro per maand aan bijtelling zijn. Ik denk dat de berekening van dfrenner meer factoren inhoudt dan alleen de bijtelling, zoals eigen bijdrage en dergelijke. Anders is zijn verhaal niet kloppend te krijgen.
Geen eigen bijdrage, gewoon je leasebudget + bijtelling.
Ik ken persoonlijk weinig werkgevers die het restant leasebudget niet uitkeren. Het niet uitkeren van restant leasebudget zou voor mij reden zijn om de markt eens te verkennen (op zoek naar andere werkgever).
Niet meer dan eerlijk om het restant uit te keren, of bij niet leasen het volledige bedrag.

Vanuit het leasebudget (mobiliteitsvergoeding) kun je 19 cent per km netto declareren, de rest wordt bruto uitgekeerd, zo kom je aan die 800-900 euro.

Veel leasers zouden 800-900 euro netto per maand meer gestort krijgen, als ze niet zouden leasen. Waaronder ik.
daemonix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:57:
Ik had het over het verschil tussen wel of niet leasen. Een netto salaris verschil van 869 euro per maand. Berekening is eerder uitgeschreven...
dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:56:
Nee maar die betaal ik nu wel, dus het netto salaris verschil tussen prive een auto rijden en een leaseauto rijden zijn die bedragen bij elkaar opgeteld.

Stel ik krijg nu 2000 netto met leaseauto. Daar zit die 320 euro bijtelling al in (die is er al vanaf).
Als ik nu switch naar prive rijden, gaat direct mijn salaris naar 2320 netto, omdat de bijtelling vervalt.

Daarnaast krijg ik vanaf dat moment nog 323 netto erbij (km vergoeding) en 226 netto uit restant leasebedrag.

Dus wordt mijn netto salaris bij prive rijden: €2869.

Verschil tussen prive rijden en leasen is dus €869 euro per maand. Dat kost de leaseauto mij iedere maand weer (als ik een Focus van 30.000 euro zou rijden).

Ik heb het voor mijn volvo nog nooit precies uitgerekend.
Maar goed, we dwalen wat af van elektrische auto's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:20:
[...]

Geen eigen bijdrage, gewoon je leasebudget + bijtelling.
Ik ken persoonlijk weinig werkgevers die het restant leasebudget niet uitkeren. Het niet uitkeren van restant leasebudget zou voor mij reden zijn om de markt eens te verkennen (op zoek naar andere werkgever).
Niet meer dan eerlijk om het restant uit te keren, of bij niet leasen het volledige bedrag.

Vanuit het leasebudget (mobiliteitsvergoeding) kun je 19 cent per km netto declareren, de rest wordt bruto uitgekeerd, zo kom je aan die 800-900 euro.

Veel leasers zouden 800-900 euro netto per maand meer gestort krijgen, als ze niet zouden leasen. Waaronder ik.

[...]

Ik had het over het verschil tussen wel of niet leasen. Een netto salaris verschil van 869 euro per maand. Berekening is eerder uitgeschreven...

[...]

Maar goed, we dwalen wat af van elektrische auto's...
Ja we dwalen af, maar je berekening is niet fair. Je gaat uit van een netto salaris verschil van 869 euro per maand, maar hoe kom jij dan op je werk? Lopen?

Om de berekening eerlijk te maken zul je je eigen vervoermiddel van dat netto salaris verschil moeten afhalen. Dan wordt het beeld ineens anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:04:
Ik krijg zo'n 740 euro netto/maand erbij als ik ervoor kies om geen leasebak te nemen (90% van het leasebedrag wordt uitbetaald, en daarvan wordt een gedeelte netto op basis van 19ct/km reiskostenvergoediing).. Best fors, maar ik kies voor de luxe/comfort van een leasebak vs zelf alles regelen.
Je werkgever bespaart de BTW heffing (2,7% p/j), brandstof, 10% van het leasebudget (of de kosten liggen in werkelijkheid lager), alle extra kosten voor de privé kilometers, risico om met een auto te blijven zitten én wagenparkbeheerwerkzaamheden (3x woordwaarde).

Jij krijgt vrije keuze, 90% van het leasebudget bruto, waarvan voor elke declareerbare kilometer 19ct netto, het risico van vervangend vervoer, het risico van meer/minder kilometers en ook het risico op defecten buiten regulier onderhoud.

Nu ben ik geen werkgever, maar ik zie wel wie hier het meeste profiteert van het inleveren van de leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:26:
[...]

Ja we dwalen af, maar je berekening is niet fair. Je gaat uit van een netto salaris verschil van 869 euro per maand, maar hoe kom jij dan op je werk? Lopen?

Om de berekening eerlijk te maken zul je je eigen vervoermiddel van dat netto salaris verschil moeten afhalen. Dan wordt het beeld ineens anders.
Dat zeg ik toch de hele tijd.
Als ik voor 869 euro per maand of minder zelf een auto kan rijden, dan is het voordeliger.

Ik reageer op deit soort quotes:
Een leaseauto kost veel meer in de maand...

Jouw punt dat een prive auto ook wat kost, staat los van de kosten van een leaseauto toch?
Natuurlijk moet ik zelf dan iets gaan regelen, gaan fietsen, of met de trein gaan. Dat lijkt mij evident. Maar de kosten van die leaseauto blijven gelijk...

Ik zal er nu over ophouden, maar ik ben allergisch voor mensne die beweren dat leaserijden gratit en voor niks rijden. Ja verjaardagen met mij zijn altijd dolle pret! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Met mij ook hoor, ik ga ook in tegen het beeld dat een leaseauto gratis is. :) Maar een elektrische leaseauto is toch wel ideaal (zo, weer on-topic). :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonVH
Deveon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:11:
[...]

Niks "misgelopen inkomsten".

Zaken als lease auto/laptop/en meer behoren gewoon tot de personeelskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:54:
Met mij ook hoor, ik ga ook in tegen het beeld dat een leaseauto gratis is. :) Maar een elektrische leaseauto is toch wel ideaal (zo, weer on-topic). :D
Zeker! Als de wagenparkbeheerder nu nog even meewerkt, zodat uiterlijk december die Model 3 er staat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

JeroenE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:20:
[...]

@teacher Hoef je de verlichting niet aan te passen aan de veel grotere kentekenplaat?
Z___Z schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 07:50:
Misschien kan je de plaat beter in de diffuser plaatsen?
Ik ga kijken of ik het een beetje acceptabel op kan lossen (want nu zit het echt lelijk), maar ga er niet uitgebreid mee aan de slag (nl klep kopen en laten spuiten kan namelijk ook). Deze auto is gekocht om te kijken of elektrisch rijden iets voor ons is (disclaimer: JA!) en niet om nog jaren in te rijden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47
Voorstel: kunnen we het topic niet omdopen in "Alles over de leaseauto".

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:26

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

PeterZ(on) schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:18:
Voorstel: kunnen we het topic niet omdopen in "Alles over de leaseauto".
Of mensen de hint geven dat er al een topic voor is? O-)

Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 22:29
Dit kan toch mooi in de Topic-warning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47
Dat helpt niet want is al zo vaak gedaan, misschien is omdopen dan een manier.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
TonVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:55:
@herofruit @SniperGuy

De berekening is wel duidelijk (die maak ik ook voor alle (vorige) auto's), maar ik benieuwd waar je dan op uitgekomen bent qua prijs voor een zoe...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:46

Ik zal er nu over ophouden, maar ik ben allergisch voor mensne die beweren dat leaserijden gratit en voor niks rijden. Ja verjaardagen met mij zijn altijd dolle pret! :+
Kijk, iemand die mij en menig ander persoon in dit topic begrijpt. Niemand komt meer op mijn verjaardagen. Ik word ook nergens uitgenodigd. Gelukkig geeft dat me des te meer tijd om mensen recht te zetten op het internet :-D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
mux schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:24:
[...]

Kijk, iemand die mij en menig ander persoon in dit topic begrijpt. Niemand komt meer op mijn verjaardagen. Ik word ook nergens uitgenodigd. Gelukkig geeft dat me des te meer tijd om mensen recht te zetten op het internet :-D
ik vier mijn verjaardag niet eens meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:40
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:46:
[...]

Ik had bij mijn vorige baan ook een leaseauto. Vond ik idd heel goedkoop.

Bij mijn huidige baan geen leaseauto, maar wel voldoende eigen geld dat ik als ik zou willen zo en tesla zou kunnen aftikken. Veel externe collegas bij het bedrijf waar ik werk kunnen dat niet blijkbaar.
Dus het is idd pronken met andermans veren zoals hierboven al gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TonVH schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:00:
[...]

Niks "misgelopen inkomsten".

Zaken als lease auto/laptop/en meer behoren gewoon tot de personeelskosten.
“Misgelopen inkomsten” voor de werknemer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:51
Een 30k Focus kost je in de 40% belastingschijf zo'n 320 euro per maand aan bijtelling en heffingskortingen alleen al. Zonder mobiliteitsbudget mee te rekenen.

210,- bedoel je zeker? Of 285,- als je meer verdient dan 70000,- maar dan rij je vast geen focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:29

Mx. Alba

hen/die/zij

Vandaag proefrit gedaan met de Leaf. Helaas voor Nissan valt die in vergelijking met de Kona compleet buiten de boot. Alleen al zoiets stoms als dat het stuur wel in hoogte verstelbaar is, maar niet naar je toe of van je af... Daarbij komt ook nog dat ook de nieuwe versie van de Leaf alleen maar eenfase kan laden. Alles bij elkaar is de Kona op vrijwel alle fronten beter dan de Leaf.

Oftewel, mocht ik elektrisch mogen rijden, dan zijn er voor mij nog maar twee opties over: de Model 3 LR DE als die (met eigen bijdrage) mijn leasebudget in te lepelen is, en anders de Kona. Daar heb ik een paar dagen geleden mee proefgereden en dat is echt een super auto. Binnenkort maar eens een proefritje doen met een Model 3 voor de zekerheid, want mocht die om wat voor reden dan ook toch afvallen dan wordt de keuze dus wel heel makkelijk. :D

In de vergelijking tussen de Model 3 SR+ en de Kona wint wat mij betreft de Kona vanwege zijn grotere bereik. De M3 SR+ laadt dan wel sneller, maar ik kies dan om praktische overwegingen toch liever voor een auto met meer bereik die wat minder snel laadt. Bovendien is de Kona goedkoper.

[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 11-07-2019 15:31 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:29:
Vandaag proefrit gedaan met de Leaf. Helaas voor Nissan valt die in vergelijking met de Kona compleet buiten de boot. Alleen al zoiets stoms als dat het stuur wel in hoogte verstelbaar is, maar niet naar je toe of van je af... Daarbij komt ook nog dat ook de nieuwe versie van de Leaf alleen maar eenfase kan laden. Alles bij elkaar is de Kona op vrijwel alle fronten beter dan de Leaf.

Oftewel, mocht ik elektrisch mogen rijden, dan zijn er voor mij nog maar twee opties over: de Model 3 LR DE als die (met eigen bijdrage) mijn leasebudget in te lepelen is, en anders de Kona. Daar heb ik een paar dagen geleden mee proefgereden en dat is echt een super auto. Binnenkort maar eens een proefritje doen met een Model 3 voor de zekerheid, want mocht die om wat voor reden dan ook toch afvallen dan wordt de keuze dus wel heel makkelijk. :D

In de vergelijking tussen de Model 3 SR+ en de Kona wint wat mij betreft de Kona vanwege zijn grotere bereik. De M3 SR+ laadt dan wel sneller, maar ik kies dan om praktische overwegingen toch liever voor een auto met meer bereik die wat minder snel laadt. Bovendien is de Kona goedkoper.
Dat is nogal een verschil in ruimte :)
De Kona viel direct in d showroom al af bij ons :+

Ik heb direct maar even gereageerd op de tweet van Omtzigt:

[Twitter: https://twitter.com/DannyRenner/status/1149235910149586946]

Stop nou eens met de vergelijking met een 45k ICE.... Ze snappen er niets van daar in die tweede kamer.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 11-07-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
D.deJong schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:19:
Of 285,- als je meer verdient dan 70000,- maar dan rij je vast geen focus.
Deze vanzelfsprekendheid geldt volgens mij alleen bij leaseauto's, voor mensen die hun auto zelf kopen is salaris in mijn beleving helemaal niet zo bepalend voor de keuze van de auto.

Desalniettemin heb ik met mijn filmsterrensalaris inmiddels ook mijn Leaf maar verruild voor een Ioniq :P

@dfrenner
Volgens mij zijn de leaseprijzen waar je mee rekent niet inclusief brandstof, voor een zinvolle vergelijking moet je die natuurlijk wel meerekenen (ook als in jouw persoonlijke situatie je werkgever toevallig zo dom is om exclusief te rekenen).

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 11-07-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 23:11
Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:29:
Er zit 30km verschil in WLTP range, dat geef ik graag op om daar het Supercharger netwerk voor terug te krijgen. Als alle andere dingen (prijs) niet meetellen, maar dat kan ik niet voor je beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
assje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:10:
[...]

Deze vanzelfsprekendheid geldt volgens mij alleen bij leaseauto's, voor mensen die hun auto zelf kopen is salaris in mijn beleving helemaal niet zo bepalend voor de keuze van de auto.

Desalniettemin heb ik met mijn filmsterrensalaris inmiddels ook mijn Leaf maar verruild voor een Ioniq :P

@dfrenner
Volgens mij zijn de leaseprijzen waar je mee rekent niet inclusief brandstof, voor een zinvolle vergelijking moet je die natuurlijk wel meerekenen (ook als in jouw persoonlijke situatie je werkgever toevallig zo dom is om exclusief te rekenen).
Bijna alle werkgevers doen dat... Ex brandstof.
Inclusief brandstof is niet eerlijk, omdat van te voren niet te zeggen is hoeveel km ik ga rijden...

Daar tegenover staat dat wij tegen woordig met gelijk budget mogen kiezen tussen benzine of diesel.
Ik ben hard bezig met een lobby om EV daaraan toe te voegen met extra EV budget ivm lagere laadkosten.

Maar dat staat los van de rekenmethode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:17:
[...]
Bijna alle werkgevers doen dat... Ex brandstof.
Inclusief brandstof is niet eerlijk, omdat van te voren niet te zeggen is hoeveel km ik ga rijden...
Dat hoeft ook niet, je kiest gewoon één kilometrage en baseert daar je beleid op voor iedereen. Op deze manier blijft de klasse auto per functie intact maar is er de juiste incentive om een zuinige of elektrische auto te kiezen (die anders ontbreekt).

Ik weet dat veel werkgevers dit niet nog altijd niet doen, ik begrijp alleen totaal niet waarom.

Verder geeft dit mooi aan waarom de discussie niet zoveel zin heeft (en hij daardoor zo lang duurt), we hebben:
Directe kosten werkgever: Lease + brandstof
Directe kosten werknemer: Bijtelling

Daar tussenin zitten 1001 en mogelijkheden qua persoonlijke bijdrage of uitgekeerd leasebudget. Daar kunnen we uren over praten maar nooit beleid op beoordelen. Dat een werkgever een beleid heeft dat geen incentive geeft op basis van de werkelijke kosten is zijn fout/probleem, niet dat van beleidsmakers.

Voor het argument dat jij probeerde te maken in je tweet is mijn inziens inclusief brandstof de juiste overweging, nu doe je namelijk precies hetzelfde als Dhr. Omtzigt (dingen presenteren zoals ze jezelf uitkomen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Zojuist even na Kortrijk op de E17 in richting van Lille/Rijsel Frankrijk een Tesla compleet in de fik zien staan aan de kant van de snelweg. Denk ik, was niet heel veel meer van over, maar dacht de voorlampen en chromen lijsten van de ramen te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:02:
Dat is nogal een verschil in ruimte :)
De Kona viel direct in d showroom al af bij ons :+
Ik ga misschien nog een proefrit doen met een e-NIRO om die ook met de Kona te vergelijken, maar zo op het eerste gezicht verkies ik de Kona boven de e-NIRO. Ik heb namelijk niet per se veel ruimte nodig (zoals je ook al ziet aan dat ik de Leaf overwoog), dus ik vind de e-NIRO eigenlijk zelfs te groot... Nergens voor nodig al die ruimte (voor mij dan) dus waarom zou ik ermee rondrijden? En de proefrit met de Kona was zo overtuigend dat ik 'm eigenlijk het liefst direct had willen meenemen. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
D.deJong schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:19:
Of 285,- als je meer verdient dan 70000,- maar dan rij je vast geen focus.
Waarom denk je dat? Ik reed zelfs een Fiesta (en zit toch echt ruim boven dat inkomen). Er zijn best andere overwegingen om niet de duurst mogelijke auto te kiezen. Ik kies een auto niet voor de buren.

Enige reden voor mij om geen Tesla M3 te overwegen was simpelweg dat die nog niet beschikbaar was in oktober vorig jaar.

Ik vind de Kona mooier dan de Niro. Recentelijk wel even gereden met de eNiro van een neef, en dat rijdt op zich wel super. Vermoedelijk hetzelfde als de Kona. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:51
daemonix schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:43:
[...]

Waarom denk je dat? Ik reed zelfs een Fiesta (en zit toch echt ruim boven dat inkomen). Er zijn best andere overwegingen om niet de duurst mogelijke auto te kiezen. Ik kies een auto niet voor de buren.

Enige reden voor mij om geen Tesla M3 te overwegen was simpelweg dat die nog niet beschikbaar was in oktober vorig jaar.

Ik vind de Kona mooier dan de Niro. Recentelijk wel even gereden met de eNiro van een neef, en dat rijdt op zich wel super. Vermoedelijk hetzelfde als de Kona. :P
Dan ben jij waarschijnlijk een van de uitzonderingen, ik neem ook geen auto voor de buren maar als ik het kan betalen dan wil ik er ook van kunnen genieten en dat zou ik niet doen in een fiesta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Weet je hoe luxe Fiesta's zijn tegenwoordig? En hoe goed die rijden? :)

Het is dat ze geen elektrische variant hebben, anders was die zeker in de overwegingen meegenomen. (Ford is 1 van de fabrikanten die wel eens zouden kunnen gaan verdwijnen als gevolg van niet meegaan in de vaart der volkeren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Afbeeldingslocatie: https://legewittekamer.files.wordpress.com/2017/02/u8toqit.jpg?w=1200

Ontopic, na met mijn Leaf eens met een lege batterij te hebben gestaan is me dat afgelopen maandag ook soort van gelukt met mijn Ioniq.

Het weekend doorgekomen zonder laden, ik had nog een range van 56km voor de 42km naar mijn werk. Echter door wat irritaties en niet opletten iets harder gereden dan bedoeld en daar ook later achter gekomen dan bedoeld. Toen ik de waarschuwing kreeg zou ik eigenlijk precies uitkomen, echter gezien de initiele range bovengemiddeld verbruikt dus flink van het gas af.

Wat later kreeg ik al de "reduced power mode" en reed ik als een slak, ik bleef echter net precies uitkomt met 2-4km marge. Echter net voor mijn afrit moet ik een tunnel omhoog en daar gingen alle alarmbellen af. Door mijn ervaring met de Leaf werd ik nu toch wel zenuwachtig en besloot ik toch te zoeken naar laadmogelijkheid om even paar minuutjes te pakken.

Inmiddels werd er geen range en geen percentage meer weergegeven.... Tijdens het rijden de laadpaalsuggestie van de Ioniq gebruikt op 250m, ik kreeg echter direct de melding dat dit buiten bereik was 8)7 Uiteraard lukte dit wel maar helaas bleek er in werkelijkheid geen laadpaal (de aansluiting al wel voorbereid :/ )

Ik moest nog 3km naar mijn werk maar durfde nu toch echt niet meer. 20 meter verder zat een soort groothandel, daar maar gevraagd of ik even het stopcontact mocht gebruiken. Dat was geen probleem en ik kreeg zelfs een kopje koffie. Na 20min laden mijn weg vervolgd en eind goed al goed.

Dit vind ik dus wel echt vervelend aan de manier waarop de reserve ingesteld is. Op zich geen probleem om geen reserve te hebben en de verantwoordelijkheid bij de bestuurder te leggen. Echter, in dat geval moet wat mij betreft wel de range en % ook zichtbaar blijven (en het systeem er ook mee rekenen als je naar een laadpaal navigeert).

In eerste instantie wordt de range namelijk meegerekend maar als het er op aankomt is hij er niet. Waarschijnlijk had ik het gewoon gered als ik doorgereden was maar het is dus echt niet prettig rijden op die manier...

Awel, volgende keer gewoon iets meer marge houden of beter opletten op de snelheid als het een keer krap is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 09:46
Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:37:
[...]

Ik ga misschien nog een proefrit doen met een e-NIRO om die ook met de Kona te vergelijken, maar zo op het eerste gezicht verkies ik de Kona boven de e-NIRO. Ik heb namelijk niet per se veel ruimte nodig (zoals je ook al ziet aan dat ik de Leaf overwoog), dus ik vind de e-NIRO eigenlijk zelfs te groot... Nergens voor nodig al die ruimte (voor mij dan) dus waarom zou ik ermee rondrijden? En de proefrit met de Kona was zo overtuigend dat ik 'm eigenlijk het liefst direct had willen meenemen. :D
Zowel met eNiro als eKona even een aantal verkeersdrempels nemen om het verschil te smaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

bruneelm schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:02:
[...]

Zowel met eNiro als eKona even een aantal verkeersdrempels nemen om het verschil te smaken
Dat heb ik met de Kona al gedaan en bleek best goed te doen. Let wel, mijn vorige auto was een C30 R-Edition (10mm verlaagd sportonderstel) dus ik ben wel wat gewend qua voorzichtig over drempels moeten haha. Mijn huidige auto is een V40 Cross Country, dus juist 10mm verhoogd onderstel. Gaat toch wel een stuk makkelijker over drempels heen dan z'n voorganger. :D Maar ik vond niet dat ik met de Kona heel erg langzaam moest gaan rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:02:

Stop nou eens met de vergelijking met een 45k ICE.... Ze snappen er niets van daar in die tweede kamer.
Ik vind het een prima vergelijking. Dat jij wellicht zu kiezen voor een kale uitvoering wil niet zeggen dat iedereen dat zou doen.

Zie ook het feit dat de kale uitvoering de langste levertijden kennen want fabrikanten hebben totaal geen zin om die te verkopen. Staan alleen om de prijslijst op te vrolijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

Crazy D

I think we should take a look.

Mx. Alba schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:37:
Nou ja de Niro is ook niet echt een vrachtwagen vergeleken met de Kona hoor, het scheelt niet heel veel (maar kan natuurlijk net genoeg zijn). Zou vooral de zit en het gevoel zwaar mee laten wegen. Kona is iets meer SUV en Niro iets meer station-maar-dan-iets-hoger :P Ik had denk ik (als de levertijd geen 12 maanden was...) voor de Niro gekozen omdat die net iets langer is (en dus makkelijker met m'n fiets erin gooien). Zou ze wel ff achter elkaar rijden (of iig na de Niro nog even in de Kona gaan zitten).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TonVH schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 17:10:
[...]

Ik vind het een prima vergelijking. Dat jij wellicht zu kiezen voor een kale uitvoering wil niet zeggen dat iedereen dat zou doen.

Zie ook het feit dat de kale uitvoering de langste levertijden kennen want fabrikanten hebben totaal geen zin om die te verkopen. Staan alleen om de prijslijst op te vrolijken.
Beide comfort, of dynamic comfort o.i.d..
Ken de exacte benamingen van uitvoeringen niet bij Kia.

Feit blijft dat een EV veel duurder is in vergelijkbare uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Deveon schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:18:
[...]

“Misgelopen inkomsten” voor de werknemer ;)
Jij denkt dat iemand zonder leaseauto/laptop/weetikwat als gevolg daarvan meer salaris zal hebben?

Echt niet. I.h.a. krijg je die extra's alleen als je ze ook zakelijk nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

teacher schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:19:
De anekdote van vandaag:

mevrouw teacher ziet 3 politiemannen voor de deur; die kwamen vertellen dat er een boete aankwam van 146 euro, plus 400 euro voorwaardelijk.

Vanwaar deze stevige som?

De 500e rijdt rond met Amerikaans formaat platen (vooral omdat achter niet fatsoenlijk een NL plaat te monteren is), zoals bijna elke 500e in Nederland. En dat is natuurlijk enorm verboden.

Gelukkig kan mijn vrouw extreem blond doen (ik weet van niks, zo gekocht, hoe kan ik dit oplossen) en is er afgesproken dat we GAIK platen aan gaan vragen en de 18.2 platen inleveren en dan blijft het bij een waarschuwing

Wat zij niet wist, maar ik wel, is dat we de GAIK platen erbij hebben: die lagen achterin bij de lader.

Dat heb ik vanmiddag, in de regen, maar gedaan. Achter zit echt lelijk, maar daar ga ik nog mee aan de slag.

Deze auto rijdt daar al zeker 1,5 jaar zo mee rond:
https://www.autojunk.nl/2017/10/fiat-500e-206721

Aan de andere kant had hij ook gewoon een bon onder de ruit kunnen doen en een WOK melding kunnen maken, dus ik klaag niet.
Even afspraak bij de rdw maken voor aanvraag 18.2 platen, zo gepiept als de gaik platen niet in het vak passen, het koste met mijn usa meer tijd om er heen te rijden dan dat ik er werkelijk was. En klaar, 18.2 op kenteken dus opgelost.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TonVH schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:37:
[...]

Jij denkt dat iemand zonder leaseauto/laptop/weetikwat als gevolg daarvan meer salaris zal hebben?

Echt niet. I.h.a. krijg je die extra's alleen als je ze ook zakelijk nodig hebt.
Leaseauto wel, dat zie je vaak genoeg als mobiliteitsbudget. De rest zal je amper merken op je loonstrook, dus je werkgever zal je waarschijnlijk vreemd aankijken als je erover begint.

Telefoon, laptop en auto zijn bij mij arbeidsvoorwaarde en niet noodzakelijk om mijn werk te doen. Vrij normaal in de detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Telefoon en Laptop zijn gewoon bedrijfsmiddelen om je werk te doen, anders zou de belastingdienst er wel bijtelling over hebben gerekend. Functies zonder telefoon en laptop betekent gewoon niet buiten kantoor hoeven werken en niet buiten kantoor bereikbaar hoeven zijn. Ik zou ze beide meteen inleveren als dat kon :)

Voor dezelfde functie bij een klant zonder leaseauto zou wel degelijk meer salaris betekenen. Logisch ook, anders krijgen ze niet de mensen die ze willen.

Ik zou waarschijnlijk niet dezelfde auto kunnen rijden voor met netto verschil, maar dat komt meer door de 4% bijtelling. Als ik een 22% bijtelling auto had en die zou inleveren voor een baan met meer salaris en reiskostenvergoeding, zou ik daar prima dezelfde auto nieuw van kunnen rijden.

Tldr; EV is niet in te ruilen voor andere baan met vergelijkbare salaris, ICE wel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

aip

Serieus... het gaat elke dag weer over bijtelling en of het wel of niet eerlijk is. Dit topic gaat toch over elektrische auto's?

Kan dit eens ophouden?

Mods? Alles wat er niet over gaat gewoon schrappen?

/ Aanvulling

Ik begrijp de bijtelling impact best, ben ook op de 7% V60 hype meegegaan, en heb nu zakelijk een Zoe en prive een XC60T8. Ik snap de discussie best. Maar niet hier, dan gewoon in het Lease- of bijtelling topic.

Slechts mijn mening.

[ Voor 37% gewijzigd door aip op 11-07-2019 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:59:
[Afbeelding]

Ontopic, na met mijn Leaf eens met een lege batterij te hebben gestaan is me dat afgelopen maandag ook soort van gelukt met mijn Ioniq.

Het weekend doorgekomen zonder laden, ik had nog een range van 56km voor de 42km naar mijn werk. Echter door wat irritaties en niet opletten iets harder gereden dan bedoeld en daar ook later achter gekomen dan bedoeld. Toen ik de waarschuwing kreeg zou ik eigenlijk precies uitkomen, echter gezien de initiele range bovengemiddeld verbruikt dus flink van het gas af.

Wat later kreeg ik al de "reduced power mode" en reed ik als een slak, ik bleef echter net precies uitkomt met 2-4km marge. Echter net voor mijn afrit moet ik een tunnel omhoog en daar gingen alle alarmbellen af. Door mijn ervaring met de Leaf werd ik nu toch wel zenuwachtig en besloot ik toch te zoeken naar laadmogelijkheid om even paar minuutjes te pakken.

Inmiddels werd er geen range en geen percentage meer weergegeven.... Tijdens het rijden de laadpaalsuggestie van de Ioniq gebruikt op 250m, ik kreeg echter direct de melding dat dit buiten bereik was 8)7 Uiteraard lukte dit wel maar helaas bleek er in werkelijkheid geen laadpaal (de aansluiting al wel voorbereid :/ )

Ik moest nog 3km naar mijn werk maar durfde nu toch echt niet meer. 20 meter verder zat een soort groothandel, daar maar gevraagd of ik even het stopcontact mocht gebruiken. Dat was geen probleem en ik kreeg zelfs een kopje koffie. Na 20min laden mijn weg vervolgd en eind goed al goed.

Dit vind ik dus wel echt vervelend aan de manier waarop de reserve ingesteld is. Op zich geen probleem om geen reserve te hebben en de verantwoordelijkheid bij de bestuurder te leggen. Echter, in dat geval moet wat mij betreft wel de range en % ook zichtbaar blijven (en het systeem er ook mee rekenen als je naar een laadpaal navigeert).

In eerste instantie wordt de range namelijk meegerekend maar als het er op aankomt is hij er niet. Waarschijnlijk had ik het gewoon gered als ik doorgereden was maar het is dus echt niet prettig rijden op die manier...

Awel, volgende keer gewoon iets meer marge houden of beter opletten op de snelheid als het een keer krap is :+
Er is geen reserve. Ook met een ICE ga je niet op zoek naar die reserve en stopt men met het weergeven van bereik als je nog tientallen kilometers kunt rijden. De reserve is eigenlijk het moment dat de schildpad erop komt. Dat men op een gegeven moment geen percentage meer geeft en geen afstand is puur omdat het eigenlijk gedaan is en veel te afhankelijk van het terrein en verkeer. Gaat het bergaf kan je gerus not 10 kilometer verder. Maar zoals je zelf gemerkt hebt, 1 heuvel op en het is gedaan ermee. De wagen heeft gewoon het vermogen niet meer.

Door de zeer beperkte range van EVs met kleine batterij zoals de Ioniq geeft men je zoveel mogelijk informatie over het bereik. En die 42km was waarschijnlijk ook haalbaar onder goede omstandigheden. En ja, het is niet leuk om een laadpaal te vinden die niet bestaat of niet werkt, maar met zo een klein overschot had ik zelf toch geopteerd om wat vroeger een laadpaal onderweg te zoeken, zij het een snellader, zij het een trage lader. Maar zelf probeer ik de batterij toch altijd boven die 10% te houden bij aankomst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Blijft staan dat heet laatste beetje dan geen onderdeel van de GOM zou moeten zijn. Nu moet ik zelf gaan corrigeren omdat het laatste beetje praktisch niet bruikbaar is.

En op zo'n vast traject ga je vanzelf wat meer op de limiet rijden. Ik had heel eenvoudig tijdens het ontbijt thuis even een half uurtje de stekker er in kunnen doen. Maar, het was niet nodig geweest (gewoon 10km/u langzamer moeten rijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Rol-Co schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:57:
[...]

Even afspraak bij de rdw maken voor aanvraag 18.2 platen, zo gepiept als de gaik platen niet in het vak passen, het koste met mijn usa meer tijd om er heen te rijden dan dat ik er werkelijk was. En klaar, 18.2 op kenteken dus opgelost.
Ik heb al een keer telefonisch contact gehad. RDW vind dat GAIK platen passen...

Tip van een bevriende garagist was om even langs rdw Amsterdam te rijden (en niet Waddinxveen) want daar zijn ze niet zo moeilijk.

Zojuist de achterplaat er iets minder lelijk op gezet, het is nu :/ in plaats van :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:42
Vandaag mijn vrouw voor het eerst helemaal alleen met de Leaf een langere rit laten doen. (176km totaal, waarvan het meeste snelweg)
We hebben de auto 2 weken, ze rijdt een heleboel ritjes van 80km (40 heen 40 terug) we zijn wezen laden bij fastned en nu had ik uitgerekend dat ze haar heenrit naar het bezoek toe met 58% zou moeten halen en dan met 11% terug thuis zou moeten komen volgens ABRP.
Bij aankomst had ze nog 70% en bij thuiskomst nog 31% dat viel dus niet tegen. (12,3kW/100Km)=4,89euro

Collegae van haar hadden al gelachen hoe ze het durfde om dat hele stuk met een elektrische auto te rijden, dat ging nooit werken maar die waren verbaasd dat ze nog 70% had na de heenweg.

Zo leren anderen ook nog wat. En mijn vrouw kan dus geloof ik aardig zuinig rijden. In haar Mini Cooper Cluman S doet ze 8 liter op 100Km wat echt niet zuinig is=23,90euro dit scheelt wel weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Philos31 op 11-07-2019 21:06 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

teacher schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:57:
[...]

Ik heb al een keer telefonisch contact gehad. RDW vind dat GAIK platen passen...

Tip van een bevriende garagist was om even langs rdw Amsterdam te rijden (en niet Waddinxveen) want daar zijn ze niet zo moeilijk.

Zojuist de achterplaat er iets minder lelijk op gezet, het is nu :/ in plaats van :|
Ik was in nieuwegein, gast loopt naar buiten en kijkt, " ja dat past niet " en weer naar binnen alles in orde maken. En het regende niet eens. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
assje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:40:
Blijft staan dat heet laatste beetje dan geen onderdeel van de GOM zou moeten zijn. Nu moet ik zelf gaan corrigeren omdat het laatste beetje praktisch niet bruikbaar is.

En op zo'n vast traject ga je vanzelf wat meer op de limiet rijden. Ik had heel eenvoudig tijdens het ontbijt thuis even een half uurtje de stekker er in kunnen doen. Maar, het was niet nodig geweest (gewoon 10km/u langzamer moeten rijden).
Laatste 10% gebruiken is sowieso niet zo goed voor je accu. Zeker als het je eigen auto is, zou ik hem niet te vaak helemaal leeg rijden. Ook met leaseauto’s is het niet zo verstandig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:51:
Ik heb zojuist nog een reservering/wachtplaats ingestuurd voor de nieuwe VW ID.3. Volgend jaar september moet de BMW 2-serie cabrio alweer ophoepelen dus moet ik wel weer wat nieuws hebben. 200pk leek me wel geinig en stroom heb ik een overvloed van.

Voor mijn vriendin ook aan het kijken naar een privatelease hybride of elektrisch voor januari 2020. Lijstje blijft met 20k km per jaar vooral hangen op;
- Kia Niro hybrid (lekker vol en relatief goedkoop)
- Kia E-Niro (niet leverbaar)
- Hyundai Ioniq Electric (goedkoop, veel opties, leverbaar, maar eind deze maand een facelift?)
- VW E-golf (gewoon te saai vind ze, en best hoog qua prijs).
- Corsa E (weinig emotie en een slag kleiner dan hierboven genoemd)
- Tesla Model 3 (Private veel te duur)
- BMW i3 (Tja, het ontwerp :+, je vind er iets van)
- Nissan Leaf (Offerte viel duurder uit voor een first edition, nieuwe accupakketen maken de auto duurder, wel een mooie volle auto)
[Afbeelding]
Inmiddels 2 x een Kia Niro Hybrid Dynamicline besteld (wit en zwart) voor vriendin en mijn ouders :).
Dus helemaal electrisch nog niet. Wel Flexlease, dus na 12 maanden op te zeggen om zo wat tijd te winnen voor volledig electrisch.

Zelf ingeschreven voor de VW ID.3

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 11-07-2019 23:32 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Z___Z schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Laatste 10% gebruiken is sowieso niet zo goed voor je accu. Zeker als het je eigen auto is, zou ik hem niet te vaak helemaal leeg rijden. Ook met leaseauto’s is het niet zo verstandig :X
Ik doe het met de Zoe ook hoor, rijdt hem gewoon leeg tot 1-3% als ik zeker weten direct erna kan laden.
Zelfs mijn vriendin rijdt ook in haa eentje regelmatig Eindhoven - Landgraaf - Heerlen - Eindhoven en komt dan met 1-5% terug (zonder laden). Zoe GoM doet het erg goed.

Slechts 1x de “slakkenmodus” gehad, in eigen straat vlakbij oprit rustig doorrijden en lekker testen. >:)

Sta ik stil omdat de GoM niet goed zou werken kan ik Renault bellen en komen ze ons helpen. Nooit nodig gehad in 4+ jaar tijd.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06 13:10
Dit doe je dan neem ik aan niet met de "standaard" 22kWh Zoe ?! Die was bij mij na 150 km snelweg echt wel leeg, en dan moest ik niet harder dan 100 rijden..

Een verademing nu met m'n Ioniq ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Pagina: 1 ... 3 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic