Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:40:
Blijft staan dat heet laatste beetje dan geen onderdeel van de GOM zou moeten zijn. Nu moet ik zelf gaan corrigeren omdat het laatste beetje praktisch niet bruikbaar is.

En op zo'n vast traject ga je vanzelf wat meer op de limiet rijden. Ik had heel eenvoudig tijdens het ontbijt thuis even een half uurtje de stekker er in kunnen doen. Maar, het was niet nodig geweest (gewoon 10km/u langzamer moeten rijden).
De G in GOM staat niet voor niets voor Guess. Het is en blijft een benadering van het te behalen bereik. Het is praktisch bruikbaar maar afhankelijk van zoveel factoren dat je het liever niet gebruikt. Het is gewoon een aanpassing van mentaliteit. Je denkt in dit geval dus nog net iets te veel als ICE rijder en iets te weinig als EV rijder.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
@Philos31 Mijn vrouw weet met een fluwelen voetje ook altijd een stuk zuiniger te rijden, zowel in de Outlander als de 3. De Auris was de enige auto die we hebben gehad waar ik meestal een tikje zuinige mee kon rijden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Modbreak:Er zit weer aardig wat lease en andere dingen tussen. Het gaat hier echt gewoon om de auto's. Voor de overige (lease) vragen zijn andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:18:
[...]
De G in GOM staat niet voor niets voor Guess. Het is en blijft een benadering van het te behalen bereik. Het is praktisch bruikbaar maar afhankelijk van zoveel factoren dat je het liever niet gebruikt. Het is gewoon een aanpassing van mentaliteit. Je denkt in dit geval dus nog net iets te veel als ICE rijder en iets te weinig als EV rijder.
Ben ik het juist niet mee eens, exact rekenen is juist denken als een EV rijder i.p.v. ICE rijder. Het gaat er gewoon om dat als er 200km weergegeven wordt dat als alle omstandigheden volgens inschatting verlopen je ook gewoon die 200km tot 0 moet kunnen rijden. Dus ofwel geef je vanaf het begin 190km aan en er is een reserve of je blijft gewoon tot de echte 0 de inschatting weergeven (dat heeft mijn voorkeur, laat de bestuurder zelf maar nadenken over reserve/marge).

56km range op een rit van 42km is gewoon een veiligheid van 33%, als ik dat niet moet willen gebruiken is het dus beter dat niet weer te geven. Normaal gesproken houd ik tot nu to minimaal 20km (10% in de zomer) speling aan en kom ik dus eigenlijk altijd op mijn werk met 10% resterend. Dit keer was dat 14km wat dus 7% had kunnen zijn (geen groot probleem dus).

Het ging gewoon mis dat iemand irritant in het midden bleef rijden, ik daar toen voorbij ben gegaan en onbewust wat harder ben blijven rijden. Vervolgens werd ik gebeld en daardoor niet goed opgelet en harder gereden dan bedoeld (en ingeschat). De GOM by de Ioniq is trouwens perfect bruikbaar in tegenstelling tot de (oude) Leaf. Dit is de eerste keer dat ik een significante afwijking gemerkt heb. Dat je die liever niet gebruikt ben ik het voor de Ioniq dus zeker niet mee eens.

Uitgaande van de opgave van range had ik de 3km resterend alleen dus gewoon moeten redden, maarja, dat wordt je dus niet meer verteld...

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-07-2019 10:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 20:36
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Z___Z schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Laatste 10% gebruiken is sowieso niet zo goed voor je accu. Zeker als het je eigen auto is, zou ik hem niet te vaak helemaal leeg rijden. Ook met leaseauto’s is het niet zo verstandig :X
Daar heb je toch accumanagement en de extra 4KW in de Ioniq voor. Imo is het nonsense om die laatste 10% niet te gebruiken. Dan reduceer je het standaard bereik 20+km mee.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Standeman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:35:
[...]

Daar heb je toch accumanagement en de extra 4KW in de Ioniq voor. Imo is het nonsense om die laatste 10% niet te gebruiken. Dan reduceer je het standaard bereik 20+km mee.
Exacte info of bron heb ik niet maar volgens mij is de algemene aanname dat de reserve van de Ioniq volledig aan de bovenkant is en dat de reden is dat hij zo lang op hoge snelheid kan snelladen.

Dat zou dus willen zeggen dat tot 100% laden geen issue is maar helemaal leeg rijden potentieel meer doet.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@assje de auto weet niet hoe en waar je gaat rijden en kan daarmee dus nooit een exacte schatting geven. Om de GOM nauwkeuriger te maken, zou die gekoppeld kunnen worden aan de navigatie. Maar zonder route informatie blijft het een goede indicatie, meer niet. Ik zou daarom eigenlijk liever het resterend aantal kWh zien om zelf een betere schatting te kunnen maken.
Ben zelf nog nooit onder de 5% geweest. Maar zou dit sowieso alleen aandurven als mijn eindpunt thuis is. Daar ben ik vrij zeker van dat ik kan laden. Elke andere plek is het altijd maar afwachten of je er wel of niet kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Lijkt een nieuwe fiat 500e aan te komen:
https://www.autoblog.nl/n...n-nieuwe-fiat-500e-127705

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Nog iets opvallends als je turtle mode nadert; automatisch wordt regenereren opnieuw ingeschakeld.

Ik begrijp dat een niet nadenkende bestuurder zuiniger rijdt mét regeneratie maar voor mij zal het verbruik alleen maar toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 118% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Rijdt mooi materiaal op Goodwood, wordt tegenwoordig ingemaakt door elektrisch :-) Wordt gestart van langzaam naar snel, dus voor elektrisch even doorspoelen naar laatste 5 minuten:
YouTube: Festival of Speed 2019 Full Timed Shootout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47
Mar.tin schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:51:

[...]

Ik zou wel willen zien dat mijn auto, net als LeafSpy, een weergave doet van: Huidig verbruik, gemiddelde (waarmee het bereik berekend wordt) resterende bruikbare kWh's en berekend bereik

Dan hoef ik het sommetje niet te maken, en weet ik precies hoe realistisch de sommen zijn die mijn auto maakt.
Daar zat ik ook aan te denken, en er zou een knop moeten zijn waarmee de GOM gaat rekenen met het verbruik van een bepaalde afstand. Bijvoorbeeld de laatste kilometer of laatste vijf kilometer.

Op langere afstanden gebruik ik ook altijd LeafSpy. Het mooiste is nog die grafiek in de Tesla's waarop je kunt zien of je onder of boven het berekende verbruik zit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 16:05
@Mar.tin Is in de model 3 bijna allemaal gewoon in de UI (energieverbruik scherm) te vinden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:40
Fazer013 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:55:
Rijdt mooi materiaal op Goodwood, wordt tegenwoordig ingemaakt door elektrisch :-) Wordt gestart van langzaam naar snel, dus voor elektrisch even doorspoelen naar laatste 5 minuten:
YouTube: Festival of Speed 2019 Full Timed Shootout
Om precies te zijn 1.07:00 Formule e

YouTube: The New Sound Of Formula E (Season 4)
blijft mooi geluid comments lezen is al :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

In de categorie "duurt nog even" komt er de Mini Rocketman EV.
Bron: https://www.auto-motor-un...-als-elektroauto-ab-2022/ (Duits) Engelse vertaling

Afbeeldingslocatie: https://imgr4.auto-motor-und-sport.de/Mini-Rocketman-Concept-articleGalleryBigC-c8516bfc-604954.jpg

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
https://www.ad.nl/auto/mo...consumentenbond~a5630fdd/

Zucht. Ja hoor, een auto met uitstoot is net zo schoon als eentje zonder. Echt waar.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 20:11
Ik schreef een ding dat ik even schaamteloos hier ga pluggen om te peilen of men het er hier mee eens is.

Zijn elektrische auto's wel zo milieuvriendelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Waterstof als energie transport voor auto's komt niet uit groen opgewekte energie. Was het maar waar. Waterstof wordt over het algemeen gemaakt uit aardgas, waarbij er natuurlijk weer een enorme hoeveelheid CO2 vrij komt. Daarnaast heeft het productieproces van waterstof nu niet bepaald een hoog rendement... tenslotte moet het worden vervoerd, gecomrpimeerd en gekoeld. Dat heeft tot gevolg dat er maar een heel beperkte hoeveelheid auto's per dag waterstof kunnen tanken bij een waterstof tankstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Standeman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:35:
[...]

In de Kona EV en e-Niro is dat gelijkaardig hoor. In tegenstelling tot Nissan (waar men voor de Leaf(+) adverteert met max. batterijcapaciteit) geeft men bij Hyundai/Kia de werkelijk bruikbare batterijcapaciteit weer (en is er dus sowieso altijd een marge over in de max. capaciteit van hun batterijpack, m.a.w. als je 62 kWh hebt opgereden heb je nog ruim meer dan 10% resterende DOD capaciteit in de batterij).
Ga je dan werken met nog eens extra 10% (10% van 64 kWh) neem je eigenlijk een marge op een marge Heeft de fabrikant al voor je gedaan vanaf ontwerp en dus nergens voor nodig (bij EV's die de bruikbare capaciteit weergeven ipv de max. capaciteit).

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2019 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
faraga schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:39:
Ik schreef een ding dat ik even schaamteloos hier ga pluggen om te peilen of men het er hier mee eens is.

Beetje nutteloos artikel. De vraag beantwoorden ze niet.
daemonix schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:36:
https://www.ad.nl/auto/mo...consumentenbond~a5630fdd/

Zucht. Ja hoor, een auto met uitstoot is net zo schoon als eentje zonder. Echt waar.
Titel is misleidend. Er is nu een schone diesel die ook 5 sterren krijgt. Dit betekend niet dat hij net zo schoon is als een EV natuurlijk. Onder een bepaalde uitstoot waarde krijgt een auto 5 sterren. Zou geen geld uitgeven aan dit soort kranten.

[ Voor 38% gewijzigd door Inspired op 12-07-2019 12:03 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:36
IvoB2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:57:
[...]

In de Kona EV en e-Niro is dat gelijkaardig hoor. In tegenstelling tot Nissan (waar men voor de Leaf(+) adverteert met max. batterijcapaciteit) geeft men bij Hyundai/Kia de werkelijk bruikbare batterijcapaciteit weer (en is er dus sowieso altijd een marge over in de max. capaciteit van hun batterijpack, m.a.w. als je 62 kW hebt opgereden heb je nog ruim meer dan 10% resterende DOD capaciteit in de batterij).
Ga je dan werken me tnog eens extra 10% (10% van 64 kWh) neem je eigenlijk een marge op een marge Heeft de fabrikant al voor je gedaan vanaf ontwerp en dus nergens voor nodig (bij EV's die de bruikbare capaciteit weergeven ipv de max. capaciteit).
Neem aan dat je 62kWh bedoelt? een stroomsterkte kun je niet oprijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:24:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, en er zou een knop moeten zijn waarmee de GOM gaat rekenen met het verbruik van een bepaalde afstand. Bijvoorbeeld de laatste kilometer of laatste vijf kilometer.
Volgens mij doen ze dat allemaal.In elk geval alle auto's die ik de laatste jaren had toonden de afstand die ik nog kon rijden op basis van de laatste x honderd kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:47
Het bijtelling-nieuws daargelaten, daar is genoeg over gezegd. Ik twijfel tussen de Kona en Tesla model 3 (e Niro valt voor mij af). Voor de rest weinig vergelijkbaars op dit moment beschikbaar.

- Tesla model 3 is wel gelikt, 340pk, max 600km range, en 30 min snelladen. Ideaal voor vakantie/weekendjes weg. Bijtelling is € 150/maand (fiscale waarde 60k).
- Andere optie is de Kona, 204pk, max 450km range, 54 min snelladen. Iets minder geschikt voor langere ritten. Bijtelling is €62/maand (fiscale waarde 46k).

Verschil in bijtelling is €1000 per jaar. Nu voel ik mij een beetje zo'n typische Nederlander die zijn auto gaat uitkiezen voor die 3 keer per jaar dat de auto een caravan.. of is dat met de Kona ook prima te doen? Hoe stemmen jullie de weekenden/reizen hier op af? Vooral het snelladen vind ik wel een belangrijke.

Op dit moment rijden we het liefst in 14 uurtjes 1200 km naar bestemming. Dat zal niet meer zo 1,2,3 gaan. Maar wat is jullie praktische ervaring? Op papier hoeven we met een model 3 daar niet zoveel vanaf te wijken. Maar als we elke 300 km met een Kona een uur moeten stoppen om te laten zal dat wel een hele andere aanpak moeten worden, hoe is jullie ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Hoe goed kunnen EVs eigenlijk tegen korte ritten en weer volladen? Bij 400 km actieradius en pakweg 15 km woon-werk, zou ik zelf snel geneigd zijn om hem elke dag weer ff in te pluggen, om elke dag met alle groene streepjes vol te vertrekken thuis. Ik weet dat de bruikbare capaciteit bij EVs lager is dan de daadwerkelijke capaciteit om de levensduur te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Standeman

Prutser 1e klasse

Divak schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:29:
Het bijtelling-nieuws daargelaten, daar is genoeg over gezegd. Ik twijfel tussen de Kona en Tesla model 3 (e Niro valt voor mij af). Voor de rest weinig vergelijkbaars op dit moment beschikbaar.

- Tesla model 3 is wel gelikt, 340pk, max 600km range, en 30 min snelladen. Ideaal voor vakantie/weekendjes weg. Bijtelling is € 150/maand (fiscale waarde 60k).
- Andere optie is de Kona, 204pk, max 450km range, 54 min snelladen. Iets minder geschikt voor langere ritten. Bijtelling is €62/maand (fiscale waarde 46k).

Verschil in bijtelling is €1000 per jaar. Nu voel ik mij een beetje zo'n typische Nederlander die zijn auto gaat uitkiezen voor die 3 keer per jaar dat de auto een caravan.. of is dat met de Kona ook prima te doen? Hoe stemmen jullie de weekenden/reizen hier op af? Vooral het snelladen vind ik wel een belangrijke.

Op dit moment rijden we het liefst in 14 uurtjes 1200 km naar bestemming. Dat zal niet meer zo 1,2,3 gaan. Maar wat is jullie praktische ervaring? Op papier hoeven we met een model 3 daar niet zoveel vanaf te wijken. Maar als we elke 300 km met een Kona een uur moeten stoppen om te laten zal dat wel een hele andere aanpak moeten worden, hoe is jullie ervaring hier mee?
De grote vraag is of de Model 3 nog dit jaar kan rijden of niet, want dat gaat nogal schelen qua bijtelling. De Kona ga je nooit voor 2020 krijgen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 23:11

Caravan kan niet met de Model 3, tenzij het een mini-kip is vanwege het 910kg laadgewicht.

Mijn ervaring met de 3 is dat lange afstanden niet gek veel anders zijn, mits je wel stopt om even koffie te drinken en een hapje te eten. Dat past over het algemeen heel goed in de oplaadmomenten. Als je alles to-go doet, kom je niet uit.

Het grootste verschil imo is dat je minder keuze hebt waar je stopt. Er zijn meer dan genoeg Superchargers in Europa, maar niet zoveel dat je op ieder moment binnen een kwartier kunt stoppen. Als je een route vaker neemt, leer je bij welke SuC er een geschikt restaurant is en op welk moment in de rit je dit kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 19:23

Mx. Alba

hen/die/zij

Standeman schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:37:
[...]

De grote vraag is of de Model 3 nog dit jaar kan rijden of niet, want dat gaat nogal schelen qua bijtelling. De Kona ga je nooit voor 2020 krijgen.
Ga met een dealer praten. De importeur heeft ook een leasemaatschappij en die heeft een aantal Kona's besteld dus er zijn er eventueel wel enkele ook sneller te leveren.

Trouwens @Divak, waarom is de eNiro voor jou afgevallen?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Op dit moment rijden we het liefst in 14 uurtjes 1200 km naar bestemming. (...) hoe is jullie ervaring hier mee?
Niet wat je vraagt maar wellicht een tip: je kunt het ook gewoon proberen hè? Huur een Model 3 op bijv. Snappcar en ga een weekendje weg. Je hoeft niet 1200 km te rijden, gewoon naar Hamburg of Berlijn rijden. Dan kun je vanuit die ervaring extrapoleren.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 12-07-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Laatst online: 06-06 13:47
Bedankt allen. Beide modellen zijn beschikbaar via de maatschappij.

De e-Niro is voor mij afgevallen in de vergelijking met de Kona met de looks (zowel exterieur als interieur).

Een caravan heb ik trouwens niet, het was meer om te vergelijken met mensen die een dikke auto om 3 weken per jaar een caravan te trekken. In mijn geval; Een keer of 3-4 per jaar lange ritten door Europa (1000-2000km per reis).
DaCoTa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:37:
Mijn ervaring met de 3 is dat lange afstanden niet gek veel anders zijn, mits je wel stopt om even koffie te drinken en een hapje te eten. Dat past over het algemeen heel goed in de oplaadmomenten. Als je alles to-go doet, kom je niet uit.
Dat idee heb ik wel bij de model 3, het 30 min snelladen past prima bij een koffiepauze of lunch, genoeg stations te vinden in Europa om daar gebruik van te maken. 30 minuten laden om 500 km te rijden is natuurlijk veel interessanter dan 54 minuten laden om 300 km te rijden. Dat is dan bij 1000 km rijden al snel 13 uur vs. 10 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kona: Je vertrekt met 100% lading, dus de eerste 400 km hoef je je geen zorgen te maken. daarna 2 laadstops (bij 400 km en bij 700 km). Dat kost je geen 3 uur hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 23:11
Divak schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:05:
Een caravan heb ik trouwens niet, het was meer om te vergelijken met mensen die een dikke auto om 3 weken per jaar een caravan te trekken. In mijn geval; Een keer of 3-4 per jaar lange ritten door Europa (1000-2000km per reis).
Over een paar weken gaan we een auto vakantie doen, eerste naar Engeland, daar op een aantal plekken en terug via de kanaaltunnel tot midden Frankrijk en dan terug huis, in totaal ruim 3000km. Ik maak me helemaal geen zorgen over niet kunnen laden, heb niks geplanned, gewoon instappen en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:48
faraga schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:39:

Opzich een goeie opsomming van onder EV rijders bekende materie. Zoals eerder gezegd: wel even de vraag uit de titel beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dieken Taffert schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 12:37:
Hoe goed kunnen EVs eigenlijk tegen korte ritten en weer volladen? Bij 400 km actieradius en pakweg 15 km woon-werk, zou ik zelf snel geneigd zijn om hem elke dag weer ff in te pluggen, om elke dag met alle groene streepjes vol te vertrekken thuis. Ik weet dat de bruikbare capaciteit bij EVs lager is dan de daadwerkelijke capaciteit om de levensduur te vergroten.
Zo doe ik het praktisch iedere dag. WW-verkeer is 2x25 Km. Voor ik een eigen laadpaal had werd hij voornamelijk geladen op de parking van het werk en bijkomstig her en der op openbare laadpalen (als we eens ergens een paar uur moesten zijn). Nu proberen we zo veel mogelijk (100% uit financieel oogpunt :) ) thuis te laden => thuis parkeren is inpluggen, vertrekken is uitpluggen. We hangen hem, indien mogelijk zelfs niet meer aan de laadpaal op het werk. Werkt al maanden goed.
Gezien de garantie op de batterij veel langer is dan we de auto in gebruik hebben liggen we absoluut niet wakker van degradatie van de batterijen door laden (moest dit al een issue zijn want in de praktijk is dit nog niet aangetoond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik doe het ook zo, iedere dag 110 km, iedere dag aan de lader (als ik in NL ben tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
IvoB2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:49:
[...]
Voor ik een eigen laadpaal had werd hij voornamelijk geladen op de parking van het werk en bijkomstig her en der op openbare laadpalen (als we eens ergens een paar uur moesten zijn). Nu proberen we zo veel mogelijk (100% uit financieel oogpunt :) ) thuis te laden => thuis parkeren is inpluggen, vertrekken is uitpluggen.
Is de parking van het werk niet goedkoper dan thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 157% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dieselbak net zo schoon als stekkerauto. https://www.telegraaf.nl/...zo-schoon-als-stekkerauto

Het moet toch niet gekker worden. En dan zeggen ze van de consumentenbond ook nog dat de Green NCAP zijn nut heeft bewezen omdat je daarmee kunt zien welke fabrikant werk maakt van verduurzaming. Mercedes in dit geval, nota bene de fabrikant die onderaan bungelt als het gaat om EV's.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 20:11
Pierz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Opzich een goeie opsomming van onder EV rijders bekende materie. Zoals eerder gezegd: wel even de vraag uit de titel beantwoorden.
Thanks voor de feedback. De doelgroep is uiteraard ook niet de EV-rijders, maar de luidruchtige sceptici die altijd maar roepen dat de toekomst bij waterstof ligt. Ik pas nog eea aan dat de vraag in de titel wat meer wordt beantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Divak schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:05:
De e-Niro is voor mij afgevallen in de vergelijking met de Kona met de looks (zowel exterieur als interieur).

[...]

Dat idee heb ik wel bij de model 3, het 30 min snelladen past prima bij een koffiepauze of lunch, genoeg stations te vinden in Europa om daar gebruik van te maken. 30 minuten laden om 500 km te rijden is natuurlijk veel interessanter dan 54 minuten laden om 300 km te rijden. Dat is dan bij 1000 km rijden al snel 13 uur vs. 10 uur.
Zo zie je maar weer: De gustibus non est disputandum :)
Bij ons was de uitslag (tussen de te kiezen EV's):
1. E-Niro
2. Kona EV
3. Tesla 3
4. Nissan Leaf+
5. Opel ampera-e

(de enige die trouwens niet direct leverbaar waren betrof 1 en 4)

Vergeet het dat in de praktijk de Kona in 54 minuten vol geladen is. Heb ik in de praktijk nog nooit meegemaakt.
Wat smaken betreft vonden we de Kona zijn uiterlijk ook beduidend beter maar wat het interieur betreft (vooral de gebruikte materialen) vonden we de e-Niro er dan weer bovenuit steken. Ook beduidend groter achteraan en in de kofferruimte. Maar dat was op basis van een testrit van enkele dagen. Nu we vier maanden met de Kona rijden denk ik niet dat we spijt zouden hebben als de e-Niro alsnog niet geleverd zou kunnen worden O-) . De HUD (voorheen voor ons een onbekend item en na testrit afgedaan als "speelgoedoptie" blijkt in de praktijk zeer pratisch en verslavend.

Als Belg speelt het item "caravan" totaal niet. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:23

The Third Man

The Third Jellyfish

PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:58:
Dieselbak net zo schoon als stekkerauto. https://www.telegraaf.nl/...zo-schoon-als-stekkerauto

Het moet toch niet gekker worden. En dan zeggen ze van de consumentenbond ook nog dat de Green NCAP zijn nut heeft bewezen omdat je daarmee kunt zien welke fabrikant werk maakt van verduurzaming. Mercedes in dit geval, nota bene de fabrikant die onderaan bungelt als het gaat om EV's.
Het truukje wat men gebruikt heeft is om grenswaarden op te stellen waarbij het onder de grenswaarden blijven de maximale score oplevert, niet hoe dicht je bij de 0 zit. Die drempelwaarden zijn slechts een derde van Euro 6 bron. Eigenlijk dus ook hoe je 5 sterren kan halen in Euro-NCAP zonder 100% op alle onderdelen te scoren. Ik ben niet zo'n conspiracy-fan maar het lijkt toch alsof men garen spint bij dit soort berichtgeving die het allemaal een beetje downplayed.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 12-07-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
TWyk schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Is de parking van het werk niet goedkoper dan thuis?
Nee.

Het is allemaal even "goedkoop" (Benelux laadpas op rekening van de werkgever) maar we hebben thuis een laadpaal geplaatst door de werkgever en die betaalt de daar afgenomen elektriciteit trimestrieel terug.
En we hebben een PV-installatie met een gevoelige overcapaciteit (die je In België anders na een jaar gratis moet afstaan aan de distributienetbeheerder).

Kortom: we laden overal gratis maar thuis verdienen we er nog bovenop. O-)

Die vermarkte overcapaciteit volstaat (tenminste als we thuis voldoende laden binnen het jaar) om de maandelijkse VAA* (Voordeel Alle Aard) op de bedrijfswagen (ik vermoed zo iets als jullie "bijtelling" maar dan alleen voor bedrijfswagens van toepassing) te neutrailseren.
*voor EV's 4% van de catalogusprijs.

Ter info: er is hier in Vlaanderen nu al jaren een politieke soap aan de gang over de saldering waardoor er nog nul zekerheid is over het PV-systeem. Als de saldering weg zou vallen (na een hoop heisa vlak voor de recente verkiezingen "gegarandeerd" voor 15 jaar vanaf datum eerste plaatsing PV, vlak na de verkiezingen weer op de helling gezet door een semi overheidsinstantie die in beroep gaat tegen de politici die haar in feite opgericht hebben, .... Je zou er geen geloofwaardig TV scenario omheen kunnen schrijven) en de digitale meter wordt een verplichting voor PV bezitters wordt het thuis laden nog voordeliger om je PV productie financieel (bij) te sturen.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 12-07-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

Maakt toch allemaal niet meer uit?
Geen doorsnee dieselbak die voor de gebruiker zo leuk rijdt als een vergelijkbare elektrische variant.
En voor vele consumenten is het elektrisch rijden nog eens goedkoper ook.
Onbekend maakt gewoon onbemind.
Voor mij mogen ze nog jaren massaal diesel en benzine blijven rijden (wat voor reden ze daar ook voor opgeven om vooral zichzelf te overtuigen om niet te moeten veranderen). Zo veel te langer blijft de EV rijder buiten schot van de fiscaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik had hem vanmorgen al gemeld: daemonix in "Elektrische auto's - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Oh sorry, had hem niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Het RVO heeft de cijfers bijgewerkt tot en met juni 2019.

Het zijn er 62.124 totaal waarvan 4116 stuks in juni, hiermee komen ze op een solide aandeel van 7,5% van jan-jun 2019 en 10,8% in juni 2019. Dit is meer dan een verdubbeling van het verkoop aandeel ten opzichte van 2018, en ik zou dat bijna universeel toeschrijven aan de verkopen van de Hyundai Kona, de Kia Niro en de Tesla Model 3.

Er zijn ook 69 elektrische bussen bij gekomen, wat wel een aardige opsteker is. Het zijn er tot nog toe 135 dit half jaar. De Tesla Model 3 is inmiddels de 3e best verkochte elektrische auto van NL, en zit binnen 800 stuks (circa 1 maand) van de totaal verkopen van de Nissan Leaf (sinds 2010).

Het aantal waterstof auto's is inmiddels toegenomen tot 123, mede dankzij een taxi vloot en een paar andere projecten en gesloten vloten.

Er zijn ook weer 43 snelladers bijgekomen verdeeld over 6 locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Interessante column waarom er per 1 januari 2020 zo veel nieuwe modellen leverbaar worden. https://e-drivers.com/wac...em-column-werner-budding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:08:
Interessante column waarom er per 1 januari 2020 zo veel nieuwe modellen leverbaar worden. https://e-drivers.com/wac...em-column-werner-budding/
Wat dar betreft is het juist wel vreemd dat Volvo haar eerste EV onder het merk Polestar uitbrengt... Of telt die wel mee voor Volvo?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mx. Alba schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:37:
[...]

Wat dar betreft is het juist wel vreemd dat Volvo haar eerste EV onder het merk Polestar uitbrengt... Of telt die wel mee voor Volvo?
Polestar valt gewoon binnen hetzelfde concern.

Weet iemand hoe hoog de boete is? Er gaan niet veel merken zijn die hieraan gaan voldoen lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:39:
[...]

Polestar valt gewoon binnen hetzelfde concern.

Weet iemand hoe hoog de boete is? Er gaan niet veel merken zijn die hieraan gaan voldoen lijkt me?
96 euro per gram CO2, dacht ik ergens gelezen te hebben. Tikt dus nogal snel aan.

https://www.volkskrant.nl...hoge-co2-boetes~b570c8c7/

En Polestar telt gewoon mee bij Volvo Cars.

[ Voor 74% gewijzigd door nannoe op 12-07-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Het fijne weet ik er niet van maar Tesla verkoopt certificaten aan andere fabrikanten om aan de co2 uitstoot te voldoen en verdient daar aardig aan. En itt andere fabrikanten levert Tesla wel grote aantallen want voor hen is die ingangsdatum niet van toepassing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BMW zat over 2017 nog op 122. In 2016 op 124. Ik zie die over 2020 niet even max 95 halen. Kunnen ook beter bij Tesla aankloppen of ze nog wat CO2 rechten over hebben. (850000x10x95 = 807 miljoen, dan moeten ze nog even 105 halen als gemiddelde uitstoot.)

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 12-07-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:46
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:08:
Dat heb ik hier op Tweakers al een hele poos geleden gemeld, enkel het volume aan EV's om jaarlijks net geen boete te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bruneelm schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Dat heb ik hier op Tweakers al een hele poos geleden gemeld, enkel het volume aan EV's om jaarlijks net geen boete te betalen
Denk dat veel merken dat niet gaan halen. Ook al telt een auto die <50 zit dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 919595

*knip* Linkdrops zijn niet toegestaan en bovendien is dit niet V&A

[ Voor 82% gewijzigd door Mx. Alba op 12-07-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:04:
[...]

Denk dat veel merken dat niet gaan halen. Ook al telt een auto die <50 zit dubbel.
Ik denk dat ze de leverproblemen zwaar onderschatten. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 21:45
JeroenE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:20:
[...]
Mijn vorige auto moest eens in de 20k voor een beurt en die ik nu heb 15k (net als de bezineauto's van dat merk). Dat laatste is natuurlijk enorm overdreven voor een EV. Maar goed, voor de garantie moet je dat wel doen. Ik denk ook niet dat ze het gaan veranderen. De beurt is wel goedkoper dan voor een benzine, maar ik denk toch een leuk extra centje.

Kom je ook niet in de buurt van distrubutieriem vervangen en dat soort dingen of zat dat bij jou vorige auto anders in elkaar?

Banden reken ik eigenlijk niet mee, die moet je bij iedere auto vervangen. En tot nu merk ik niet echt verschil tussen merken qua snelheid waar dat mee moet gebeuren. Remmen heb ik nog niet hoeven vervangen, bij de benzineauto moest dat wel vaker. Nu rem je natuurlijk veel meer door regeneratie en daar slijten je remmen niet van.

@teacher Hoef je de verlichting niet aan te passen aan de veel grotere kentekenplaat?
Distributieriem is volgens mij niet meer nodig om die te vervangen.

Bij banden hoor ik juist dat er wel verschil zou zijn dat EV hogere bandenslijtage heeft, met name door hoger gewicht.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
eltron schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:31:
[...]
Bij banden hoor ik juist dat er wel verschil zou zijn dat EV hogere bandenslijtage heeft, met name door hoger gewicht.
Volgens mij met name door bij Tesla's en andere snelle EV's grote koppel die zorgt dat vooral bij vanuit stilstand extreem snel (kunnen) optrekken dat de banden meer dan bij personen ICE's - ook de rappere als krachtige BMW's ed - te lijden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Laatst online: 08:27
[b]mvdam in "Elektrische auto's - deel 5"
Overigens is mijn vader (semi-)serieus aan het kijken voor een lichtere caravan die wél met de M3 getrokken mag worden O+
Kijk eens naar de Knaus Travelino. 900 kg. 1 vast twee persoons bed plus een zitje en toilet ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 17:26
IvoB2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:17:
Geen doorsnee dieselbak die voor de gebruiker zo leuk rijdt als een vergelijkbare elektrische variant.
Ik rij nu een half jaar een Tesla Model S (2018), maar om eerlijk te zijn vind ik een benzine-/dieselauto wel leuker om te rijden. De Tesla is sneller, soepeler, maar ook ziellozer dan een ICE. Ik mis af en toe wel het lekkere poken in de bak en een mooie bochtig weg pakken. Een EV is net iets te smooth en dat is voor veel mensen een feest, maar ik mis eigenlijk wel een beetje beleving... Voor gewoon saai woon-/werkverkeer vind ik de Tesla wel onverslaanbaar...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RogerSch schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:19:
[...]

Kijk eens naar de Knaus Travelino. 900 kg. 1 vast twee persoons bed plus een zitje en toilet ruimte.
20k. Holy. Waarom kopen mensen een caravan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior

Daarbij gaat het overigens niet om broeikasgassen
:')

ik erger me steeds meer dood aan hele Duitse auto industrie alles lopen te bagatelliseren en valse informatie te verspreiden nu weer dat diesel schoner is dan elektrisch rijden

Of betrouwbaarheid van auto's gedaan door Duitse wegenwacht dat Volkswagen op 1 stond ware niet dat eerste 2 jaar pech door Volkswagen eigen wegenwacht werd gedaan en zo niet meegerekend werd in de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tsjah Telegraaf... Wilt u er een emmertje zout bij onder het lezen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Ad.nl heeft het inmiddels ook geplaatst 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Net als de *prutsers* bij de consumentenbond. Ze snappen echt niet hoe het werkt en hoe ze zich laten beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:32:
[...]

Omdat men kamperen leuk vindt?
Ja de Travelino is niet de goedkoopste caravan maar je hebt ook nog veel duurdere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RogerSch schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Omdat men kamperen leuk vindt?
Ja de Travelino is niet de goedkoopste caravan maar je hebt ook nog veel duurdere.
Verder NOFI. Maar verbaas me wel over wat zo’n ding kost. Met alles wat er nog bij komt. Waarom niet wat huren? Maar goed, “iets” offtopic. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 22:32:
[...]

Offtopic: Restwaarde. Een model uit 2006 gaat tussen de 5k voor instappers en 10k voor de luxere variant. Vanwege de crisis zijn er tussen 2007 en 2012 amper caravans verkocht en dus geen tweedehandsmarkt.

@Mar.tin Over het algemeen zijn oudere caravans lichter dan nieuwere. Eventueel kan je nog meenemen dat de kogeldruk bij de auto wordt gerekend (-75kg) en je mag 10% overbeladen zijn vanwege afwijking in meetapparatuur (kan ook in je nadeel werken). Ook hoef je natuurlijk een caravan niet tot het maximale gewicht te beladen. Zeker met z’n tweeën heeft de Model 3 ruimte zat voor alle bagage. Zo heeft de Dethleff C’joy 390 QSH een laadgewicht van 1100 kg, maar rijklaar 862kg.

Al sta ik niet garant voor de impact op de range, ga uit van halveren. Een smalle caravan met hefdak is dan zeker aan te raden omdat het frontaaloppervlakte kleiner is. Bijvoorbeeld de Trigano Silver 390 CP of de Kip Kompact waarvoor je geen extra spiegels nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 13-07-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Echter... Als je alleen een B-rijbewijs hebt dan wordt er voor of je met een bepaalde aanhanger mag rijden alleen gekeken naar wat er op de kentekenbewijzen staat. Dus als de caravan maximaal 1000kg mag/kan zijn bij volledige belading maar de auto slechts 750kg mag trekken, dan mag je met een B-rijbewijs niet met die combinatie rijden. Als je een BE-rijbewijs hebt dan mag dat wel, mits je de aanhanger "onderbelaadt" zodat die niet meer massa heeft dan 750kg. Wat @Deveon hierboven zegt geldt dus alleen als je in het bezit bent van een BE-rijbewijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Mx. Alba op 13-07-2019 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Met een B rijbewijs mag je met een aanhanger rijden mits de maximale belading van de combinatie onder de 3500kg blijft. De Model 3 mag zelf tot 2305 kg beladen worden, dus zolang het maximale laadgewicht van de aanhanger onder de 1195 kg blijft mag je er met rijbewijs B meer rijden.

Een autoambulance achter de Model 3 met een leeggewicht van 700 kg en maximaal 3500 kg mag je met een B rijbewijs niet mee rijden, maar BE wel (zo lang die niet beladen is)

[ Voor 37% gewijzigd door Deveon op 13-07-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Deveon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:42:
Met een B rijbewijs mag je met een aanhanger rijden mits de maximale belading van de combinatie onder de 3500kg blijft. De Model 3 mag zelf tot 2305 kg beladen worden, dus zolang het maximale laadgewicht van de aanhanger onder de 1195 kg blijft mag je er met rijbewijs B meer rijden.
Het ziet ernaar uit dat je voor Nederland gelijk hebt inderdaad. Stel dat je auto maximaal 1000kg geremd mag trekken dan kan je er een aanhanger met een technische maximum massa van 1300kg achter hangen (met B rijbewijs: mits de TMM van de totale combinatie minder dan 3500kg is) zolang de daadwerkelijke massa van de aanhanger plus belading onder de 1000kg blijft.

Dat geldt echter zo te zien alleen in Nederland. In omringende landen (Duitsland, Frankrijk) wordt wel naar de TMM op de kentekens gekregen en mag je dus niet een aanhanger met een TMM van 1300kg achter een auto hangen die maar 1000kg mag trekken, ongeacht de daadwerkelijke belading van die aanhanger, dus zelfs niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Oh ik ben niet bekend met de wetgeving buiten Nederland, maar het zou wel erg vreemd zijn dat je voor een aanhanger achter je auto
moet uitgang van het maximale gewicht en niet het daadwerkelijke gewicht. Bij het B rijbewijs is het anders, want dan moet je blij zijn dat je met een aanhanger mág rijden. Het is namelijk helemaal geen onderdeel van het examen (B+ dan weer wel).

Edit: de wetgeving voor aanhangers en rijbewijzen is in heel Europa gelijk sinds 2013.

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 13-07-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Mx. Alba
Nee, dat mag niet. Je aanhanger mad dan niet meer dan 1000 kg wegen. Ik weet niet hoe je bij je rekensom komt. Dat een combinatie maximaal 3500 kg mag zijn betekent niet dat je componenten boven hun max mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Deveon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:57:
Oh ik ben niet bekend met de wetgeving buiten Nederland, maar het zou wel erg vreemd zijn dat je voor een aanhanger achter je auto
moet uitgang van het maximale gewicht en niet het daadwerkelijke gewicht. Bij het B rijbewijs is het anders, want dan moet je blij zijn dat je met een aanhanger mág rijden. Het is namelijk helemaal geen onderdeel van het examen (B+ dan weer wel).

Edit: de wetgeving voor aanhangers en rijbewijzen is in heel Europa gelijk sinds 2013.
Daar staat:

Rijbewijs B
1. combinatie van de aanhanger en het trekkend voertuig mag niet meer zijn dan 3500 kg.
2. gewicht van de aanhanger moet getrokken mogen worden met het betreffende voertuig volgens weergave op het kentekenbewijs van het voertuig.

Voor zover ik het begrepen heb wordt er in Nederland uitgegaan van het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger voor punt 2, maar in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland van de TMM op het kentekenbewijs of typeplaatje van de aanhanger. Beide zijn kennelijk een mogelijke interpretatie van de EU-regelgeving waar die wetten in verschillende landen op gebaseerd zijn. De reden waarom ze niet van het daadwerkelijke gewicht uitgaan is dat het voor de politie over het algemeen niet mogelijk is om dat te controleren... Een getalletje op een kentekenbewijs of typeplaatje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
In Nederland word je in twijfelgevallen naar een weegbrug gestuurd.

Ik kan me niet voorstellen dat dat in andere landen niet zou gebeuren.

[ Voor 35% gewijzigd door daemonix op 13-07-2019 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Mx. Alba Een bron zou fijn zijn, want ik vind er niets over en erover speculeren is wel erg offtopic. Overigens is een aanhanger met een fluitje van een cent (oké paar tientjes) naar beneden gekeurd waardoor je dit hele probleem niet hebt.

@daemonix Nobody cares, ik durf wel te schatten dat de helft op de Route du Soleil op één of andere manier overbeladen is. Zeker die MPV’s met 5 personen, kofferbak vol, dakkoffer en fiets op de trekhaak. Die blijven echt niet binnen de laadcapaciteit.

Plus de caravans rijden allemaal op oude banden omdat ze toch maar 3000 km per jaar rijden en niet slijten. Plus dat je een, zekere een oudere, veel sneller overbeladen hebt als je denkt. Sommige hebben maar 200 kg laadgewicht en toch nog die mover (met accu) eronder.

[ Voor 52% gewijzigd door Deveon op 13-07-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Als je er niets over kan vinden zoek je niet goed. Kijk maar eens op caravantrekker.nl
Albantar heeft gelijk, in NL wordt dus voor het rijbewijs B (3500kg) gekeken naar de TMM auto+aanhanger. Echter wordt voor de kentekeneisen (trekhaaklast en max. massa samenstel) dus weer gewogen met weegplaten onder de wielen op de parkeerplaats. Om gezeur te voorkomen in het buitenland zou je dus TMM aanhanger/caravan kunnen laten terugkeuren omdat die moeten wegen maar daar vaak geen zin in hebben dus TMM pakken van de aanhanger/caravan. Of je haalt code 96.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Deveon Niet helemaal nobody cares, er zijn regelmatig grote controles aan de grens (inclusief weegbrug).

Als je een aanhanger meeneemt met een lager totaalgewicht dan aan de auto mag (en natuurlijk minder beladen dan het maximum van de aanhanger) dan mag dat gewoon in Nederland ook al zou het totaal toegestaan gewicht het maximum overschreiden. Been there, done that. En werd gecontroleerd en vergde enige discussie met de agent die zijn hulplijn raadpleegde. ;)

Aanhanger mocht iets van 1500 kg zijn, en hing aan een Renault Twingo. Die mag niet veel trekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:35:
Als je er niets over kan vinden zoek je niet goed. Kijk maar eens op caravantrekker.nl
Albantar heeft gelijk, in NL wordt dus voor het rijbewijs B (3500kg) gekeken naar de TMM auto+aanhanger. Echter wordt voor de kentekeneisen (trekhaaklast en max. massa samenstel) dus weer gewogen met weegplaten onder de wielen op de parkeerplaats. Om gezeur te voorkomen in het buitenland zou je dus TMM aanhanger/caravan kunnen laten terugkeuren omdat die moeten wegen maar daar vaak geen zin in hebben dus TMM pakken van de aanhanger/caravan. Of je haalt code 96.
Dat geef ik zelf ook aan (mét bron), alleen ik kan niets vinden over dat je buiten Nederland niet met een aanhanger mag rijden die een hogere maximale last heeft dan de auto mag trekken, zelfs als die onder de maximale treklast is beladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Deveon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Dat geef ik zelf ook aan (mét bron), alleen ik kan niets vinden over dat je buiten Nederland niet met een aanhanger mag rijden die een hogere maximale last heeft dan de auto mag trekken, zelfs als die onder de maximale treklast is beladen.
Franse bronnen die ik heb gevonden lijken aan te geven dat het in Frankrijk het zelfde is. Om te bepalen welk rijbewijs nodig is (B, B96 of BE), kijk je alleen naar de toegestane maximum massa's van het trekkend voertuig en de aanhanger. Voor het bepalen of de aanhanger door het voertuig getrokken mag worden kijk je naar de daadwerkelijke massa van de aanhanger in kwestie.

Toch zie ik Nederlandse bronnen (bijvoorbeeld van de ANWB) die aanraden om als je met een aanhanger (of caravan) naar het buitenland gaat de TMM van de aanhanger te laten verlagen tot binnen de maximale treklast van het voertuig. Maar waar dat op gebaseerd wordt kan ik niet vinden.

Maar ja het lijkt me sowieso wel handig als je gedoe wil voorkomen om ervoor te zorgen dat de TMM van de aanhanger binnen de maximale treklast van de auto valt. Politieagenten kennen immers zelf ook niet altijd de regels... Dus ook al heb je gelijk, probeer dat gelijk maar eens te halen tegenover een politieagent in het buitenland die er ten onrechte van overtuigd is dat je je aanhanger niet mag trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eltron schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:31:
Distributieriem is volgens mij niet meer nodig om die te vervangen.
Dat ligt een beetje aan het merk en model. Zie bijvoorbeeld dit overzicht wat bij mij hoog in de zoekschermen kwam (maar geen officieel overizhct van de leverancier is): https://autobaak.nl/vw-volkswagen-golf-7/
Met mijn EV rij ik nu juist al langer dan met mijn vorige benzineauto. Maar omdat de actieradius niet zo groot is rij ik tegenwoordig ook langzamer dan voorheen toen ik nog wel iedere twee a drie dagen bij het tankstation moest zijn.

Blijkbaar is dat meer dan genoeg om het verschil in gewicht te compenseren. De voorbanden beginnen nu wel aan vervanging toe te zijn, de achterbanden zijn nog prima. En ik heb er al meer dan 150k km mee gereden. Bij mijn vorige auto moesten ze rond de 65k km vervangen worden.

NB ik heb ook een setje winterbanden dus ik rij maar de "helft" van het jaar op iedere set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Deveon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:14:
@Mx. Alba Een bron zou fijn zijn, want ik vind er niets over en erover speculeren is wel erg offtopic. Overigens is een aanhanger met een fluitje van een cent (oké paar tientjes) naar beneden gekeurd waardoor je dit hele probleem niet hebt.

@daemonix
Plus de caravans rijden allemaal op oude banden omdat ze toch maar 3000 km per jaar rijden en niet slijten.
Graag niet generaliseren. Zelf vervang ik de caravanbanden om de 6 jaar. Maar ik heb dan ook nog bandenspanningsensoren erop zitten om tijdig een langzaam leeglopende band tijdig te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RogerSch schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:38:
[...]

Graag niet generaliseren. Zelf vervang ik de caravanbanden om de 6 jaar. Maar ik heb dan ook nog bandenspanningsensoren erop zitten om tijdig een langzaam leeglopende band tijdig te detecteren.
'Banden caravans en vouwwagens vaak versleten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:22
Deveon schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is deze NL wetgeving afgeleid van een richtlijn van Europa. Dan zou je verwachten dat je tzt in alle landen dezelfde regels hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Kan iemand het topic titel even aanpassen naar "Het grote caravan topic"?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Blokker_1999 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:12:
Kan iemand het topic titel even aanpassen naar "Het grote caravan topic"?
Het is daar nu wel genoeg over gegaan inderdaad. Hoewel het wel zijdelings relevant is aangezien de meeste elektrische auto's niet zoveel kilo's mogen trekken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Laatst zocht hier iemand een EV met reservewiel, zag net een video over de Audi E -TRON en die heeft er een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 18:27
PeterZ(on) schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:24:
Laatst zocht hier iemand een EV met reservewiel, zag net een video over de Audi E -TRON en die heeft er een.
E-up kàn ook een reservewiel in.

In de kofferbak ligt een piepschuim vormbak waar je de laadkabels in kwijt kunt. Haal die eruit en je hebt gewoon een reseevewielbak. ( zoals een standaard up! ook heeft, maar wel als optie)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JayPe schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:42:
[...]

E-up kàn ook een reservewiel in.

In de kofferbak ligt een piepschuim vormbak waar je de laadkabels in kwijt kunt. Haal die eruit en je hebt gewoon een reseevewielbak. ( zoals een standaard up! ook heeft, maar wel als optie)
Ah, das mooi want dat zal dan ook wel in de Citigo passen, hoop ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 14:01
PeterZ(on) schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:24:
De ruimte is er zeker, maar het wiel zelf is een 340€ optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

https://www.dropbox.com/s...%20at%2016.36.20.mp4?dl=0

Tis weer eens wat anders. :) Nog een paar kleine dingetjes installeren en dan kunnen we naar Silverstone op dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@AlexanderB Ik zie een elektrisch voertuig voorbij suizen in het filmpje, maar waar kijken we precies naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TucanoItaly schreef op maandag 15 juli 2019 @ 07:20:
@AlexanderB Ik zie een elektrisch voertuig voorbij suizen in het filmpje, maar waar kijken we precies naar?
Ik gok een auto voor de https://www.imeche.org/events/formula-student

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Oh, ja, klopt ja. een Formula Student auto, in dit geval een elektrische dus. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Shell Recharge per 1-8 naar €0,35 CPO tarief. (nog niet officieel bevestigd maar trust me)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Als het even kan weiger ik daar te laden, al was het goedkoper dan ging ik er nog niet laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hey @Hachy sta je vandaag weer in de Trouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

prettig schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:41:
Als het even kan weiger ik daar te laden, al was het goedkoper dan ging ik er nog niet laden.
Wie niet....
TucanoItaly schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:51:
Hey @Hachy sta je vandaag weer in de Trouw?
:*)

[ Voor 98% gewijzigd door Hachy op 15-07-2019 21:01 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:01

PeaceNlove

Deugleuter

prettig schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:41:
Ik zal er wel een keer gaan laden.
Ik heb jarenlang de Diesel daar gehaald. Zou voor mij wel heel hypocriet zijn om dan nu ineens de Shell links te laten liggen. Daarbij komt dat zei stellen groene stroom te leveren, dat kan je ook niet van iedere laadpaalleverancier zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door PeaceNlove op 15-07-2019 21:49 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 366 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic