Ik meen dat het meerendeel van de Nederlandse laadpaal leveranciers gebruik maken van groene stroom, uitzonderingen daargelaten. Dat geldt zowel voor normale laadpalen als voor snelladers.PeaceNlove schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:49:
[...]
Ik heb jarenlang de Diesel daar gehaald. Zou voor mij wel heel hypocriet zijn om dan nu ineens de Shell links te laten liggen. Daarbij komt dat zei stellen groene stroom te leveren, dat kan je ook niet van iedere laadpaalleverancier zeggen.
Ja, vrijwel alle publieke laad infra cpo's leveren groen. Enkele oudere netwerken daargelaten zoals Engie Rotterdam.
Aangezien Shell eigenaar is van NewMotion zou je ook al die laadpalen uit principe moeten weigeren dan.
Aangezien Shell eigenaar is van NewMotion zou je ook al die laadpalen uit principe moeten weigeren dan.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Echter zullen ze nooitn100% groene stroom kunnen faciliteren. Net als dat je thuis groene stroom afneemt waarvan het zomaar grijs kan zijn (ligt aan je locatie).databeestje schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:58:
[...]
Ik meen dat het meerendeel van de Nederlandse laadpaal leveranciers gebruik maken van groene stroom, uitzonderingen daargelaten. Dat geldt zowel voor normale laadpalen als voor snelladers.
Gaan we weer. Als jij groene stroom afneemt is er gecertificeerd dat voor de stroom die jij afneemt op een gegeven moment ergens ook groene stroom is opgewekt. Dat de elektronen die jij in je auto steekt ergens grijs of zwart of bruin of whatever zijn opgewekt doet er niet toe. Je kan simpelweg niet op 1 dag alles overschakelen.
Ik ga ook geen laadpaal negeren omdat het van een bedrijf komt dat hoofdzakelijk producten verkoopt waar ik zelf jarenlang nood aan heb gehad. Ook dat is een markt die bestaat omdat er vraag naar is, een vraag die ik voorheen ook heb gehad. En ik heb liever dat zij ook mee investeren dan dat zij alles gewoon in eigen zak steken.
Ik ga ook geen laadpaal negeren omdat het van een bedrijf komt dat hoofdzakelijk producten verkoopt waar ik zelf jarenlang nood aan heb gehad. Ook dat is een markt die bestaat omdat er vraag naar is, een vraag die ik voorheen ook heb gehad. En ik heb liever dat zij ook mee investeren dan dat zij alles gewoon in eigen zak steken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
@Hachy komt als deskundige aan het woord in een artikel in de Trouw gisteren, en deze staat nu ook online:
https://www.trouw.nl/duur...-plannen-houden~bd228b0b/
De ANWB heeft ook wijze woorden: "Rijd de accu niet helemaal leeg". Waarvan akte
https://www.trouw.nl/duur...-plannen-houden~bd228b0b/
De ANWB heeft ook wijze woorden: "Rijd de accu niet helemaal leeg". Waarvan akte
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
@Blokker_1999 Precies, dat is met die oliemaatschappijen nu ook zo. Allemaal springen ze de stroom/snelladers in, Shell, Total, BP, Q8. Ik denk dan; beter een euro aan groene stroom gespendeerd dan nog steeds aan olie. Langzaam maar zeker zien de oliebaronnen ook wel in dat fossiel geen toekomst meer heeft.
Het is op lange termijn ook lastig vol te houden bepaalde aanbieders te negeren. Bij Shell is het denk ik meer een principekwestie van mensen; gewoon omdat ze niet van Shell als bedrijf houden vanwege hun historie. Daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Shell levert tenslotte ook groene stroom. Maar als je alle olieboeren blijft negeren duurt de omschakeling alleen nog maar langer en blijven ze nog langer dan nodig vasthouden aan fossiel.
De enige manier om 100% groen te rijden is Off-grid PV met powerwalls evt icm met Zappi. De rest van de mensen zal toch moeten vertrouwen op de certificaten en de groenmix op plek van afname.
Dubbelgroen bestaat trouwens ook, bijv als je met Vandebron of NewMotion bij Fastned laadt. Fastned levert groen en jouw kWh's van je laadpas zijn ook gecertificeerd. Hmm, mooi blogvoer eigenlijk.
Het is op lange termijn ook lastig vol te houden bepaalde aanbieders te negeren. Bij Shell is het denk ik meer een principekwestie van mensen; gewoon omdat ze niet van Shell als bedrijf houden vanwege hun historie. Daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Shell levert tenslotte ook groene stroom. Maar als je alle olieboeren blijft negeren duurt de omschakeling alleen nog maar langer en blijven ze nog langer dan nodig vasthouden aan fossiel.
De enige manier om 100% groen te rijden is Off-grid PV met powerwalls evt icm met Zappi. De rest van de mensen zal toch moeten vertrouwen op de certificaten en de groenmix op plek van afname.
Dubbelgroen bestaat trouwens ook, bijv als je met Vandebron of NewMotion bij Fastned laadt. Fastned levert groen en jouw kWh's van je laadpas zijn ook gecertificeerd. Hmm, mooi blogvoer eigenlijk.
[verwijderd]
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]
Heren, een beetje kort door de bocht.
Je hebt enerzijds de opgenoemde mij's en anderzijds de aandeelhouders en de banken.
Andere mij's hebben ook aandelen van de concurrent maar ook mij's waar je het totaal niet van verwacht zijn aandeelhouder.
Banken sponsoren ook d.m.v. diverse producten aan kapitaalstromen en zoals we ondertussen weten sinds 2008 verpakken ze het risico onder een ander product en verkopen ze dit aan andere banken of particulieren. Weinig banken die geen boter op t hoofd hebben.
Ware alles maar zo eenvoudig maar winstbejag laat de kat(er) rare bokkensprongen maken waar je zou verschieten hoe de vork juist in de steel zit.
Je hebt enerzijds de opgenoemde mij's en anderzijds de aandeelhouders en de banken.
Andere mij's hebben ook aandelen van de concurrent maar ook mij's waar je het totaal niet van verwacht zijn aandeelhouder.
Banken sponsoren ook d.m.v. diverse producten aan kapitaalstromen en zoals we ondertussen weten sinds 2008 verpakken ze het risico onder een ander product en verkopen ze dit aan andere banken of particulieren. Weinig banken die geen boter op t hoofd hebben.
Ware alles maar zo eenvoudig maar winstbejag laat de kat(er) rare bokkensprongen maken waar je zou verschieten hoe de vork juist in de steel zit.
Ik denk dat er een gevaarlijke gedachtensprong kan zitten tussen 'iedereen heeft boter op zijn hoofd' en 'het maakt niet uit wat ik doe'. Het maakt zeker uit wat mensen collectief doen, je kunt wel degelijk bedrijven beïnvloeden door continu te checken hoe ze omgaan met ethische vraagstukken. Dat kost wel moeite, je moet continu op de hoede zijn en jezelf aanleren om, nouja, op z'n minst even te googlen naar een bedrijfsnaam en hun policy op het gebied van duurzaamheid.
En blijven uitspreken naar anderen toe wat en waarom iets belangrijk is, want dat is hoe ideeën verspreiden en hoe je écht impact maakt. In je eentje krijg je niks voor elkaar in de wereld, je moet samenwerken om verandering teweeg te brengen.
En blijven uitspreken naar anderen toe wat en waarom iets belangrijk is, want dat is hoe ideeën verspreiden en hoe je écht impact maakt. In je eentje krijg je niks voor elkaar in de wereld, je moet samenwerken om verandering teweeg te brengen.
Mooie theorie (als dat in praktijk toepasbaar was had ik het al lang geïnstalleerd) maar in de praktijk onrealiseerbaar op onze breedtegraad. Of je zou in een soort sporthal moeten wonen met genoeg dakoppervlakte om een voetbalveld vol PV panelen te kunnen leggen. Wat heb je anders aan off grid PV met thuisbatterijen als er in de winter (en zelfs in de tussenseizoenen als je EV wil blijven rijden) te weinig instraling is om je batterijen geladen te houden?[b]Hachy in "Elektrische auto's - deel 5"
De enige manier om 100% groen te rijden is Off-grid PV met powerwalls evt icm met Zappi.
100% groen rijden is nu al geen probleem en veel eenvoudiger op te lossen dan off grid: eigen PV + cooperatieve leverancier (levert alleen aan de eigen aandeelhouders en stemt productie af op aantal aandeelhouders) die gegarandeerd (eigen opgewekte combinatie van zon, wind en waterkracht) groene stroom levert om de seizoenen te overbruggen, iets wat je zelf (nog) niet kan met je eigen installatie.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2019 09:22 ]
Ik denk dat alleen al door te kiezen voor elektrisch rijden voldoende is, en dat waar je gaat laden weinig toevoegt. Men zal vanzelf wel (moeten) volgen en een groener beleid hanteren. Zou mooi zijn als ze bij elk benzinestation een snellader zouden neerzetten.
En als je uit principe niet bij Shell wilt laden kun je je ook afvragen of je wel een EV van een ICE fabrikant zou moeten rijden want die hebben de benzinestations in stand gehouden. Als iedereen zo denkt schiet het ook niet echt op de transitie naar elektrisch rijden.
En als je uit principe niet bij Shell wilt laden kun je je ook afvragen of je wel een EV van een ICE fabrikant zou moeten rijden want die hebben de benzinestations in stand gehouden. Als iedereen zo denkt schiet het ook niet echt op de transitie naar elektrisch rijden.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@IvoB2 Precies mijn punt, dat hebben dus niet veel mensen. @PeterZ(on) Dat denk ik ook.
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]
En als je dit voor elkaar zou krijgen zou het alnog de vraag zijn hoe "groen" dat nou eigenlijk is. Een centraal (opslag)systeem/netwerk zal waarschijnlijk efficiënter zijn dan ieder zijn eigen batterijen.Hachy schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:48:
Het zou dus zomaar kunnen zijn dat de "groenste" optie is om dat juist niet te doen en inderdaad te vertrouwen op de certificaten.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die certificaten zijn een wassen neus zolang biomassa als groene energie wordt gezien...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Er zijn meer dan alleen Europese certificaten hè, er zijn ook energiemaatschappijen die in uitsluitend duurzame energie-certificaten handelen. En daar zijn zelfs vergelijkingssites voor.
Leg eens uit? Want volgens mij valt je statement buiten het topic, *en* is het spreekwoordelijke 'alles over een kam scheren' nogal van toepassing.Mx. Alba schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:46:
Die certificaten zijn een wassen neus zolang biomassa als groene energie wordt gezien...
openkat.nl al gezien?
Op termijn zal die definitie ook veranderen. Maar daar moet dus weer druk op komen. Je kan niet zeggen dat het systeem slecht is omdat er enkele slechte zaken inzitten. Je moet zeggen: het systeem is goed als we die pijnpunten ook aanpakken.Mx. Alba schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:46:
Op het einde van de dag wil iedereen 's avonds nog licht en wil iedereen met zijn/haar wagen naartoe kunnen rijden waar en wanneer men dat wenst. Dus moet de transitie zacht worden aangepakt en moeten we mensen bewust maken van hoe het anders kan. Aantonen dat het kopen van een EV geen slechte zaak is. Beargumenteren waarom een diesel echt niet even proper is als een EV in gebruik. Aantonen dat er vormen van elektriciteitsopwekking bestaan die beter zijn voor het milieu en klimaar dan aardgas en op het einde van de rit hopen dat men in de toekomst een weloverwogen keuze maakt voor een positieve verbetering.
Maar ik zie liever dat er vandaag een stijging is in vraag naar groene energie en dat we morgen aan die definitie beginnen te sleutelen om hem groener te krijgen dan dat we vandaag zeggen: het maakt toch niet uit wat ook in groene energie zit energie die niet op milieuvriendelijke wijze is opgewekt. En als we allemaal stilaan ons gedrag beginnen aanpassen en anderen stimuleren om hetzelfde te doen ... dan evolueren we naar een betere wereld (op zovele vlakken).
Daar ben ik het zeker mee eens. Het is zo vermoeiend dat mensen zeggen dat elektrische auto's niet groen zijn omdat de elektriciteitsvoorziening niet groen genoeg is... Een elektrische auto kan namelijk veel groener worden als de elektriciteitsvoorziening vergroend wordt, wat met een auto op fossiele brandstof pertinent onmogelijk is.Blokker_1999 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:22:
[...]
Op termijn zal die definitie ook veranderen. Maar daar moet dus weer druk op komen. Je kan niet zeggen dat het systeem slecht is omdat er enkele slechte zaken inzitten. Je moet zeggen: het systeem is goed als we die pijnpunten ook aanpakken.
Op het einde van de dag wil iedereen 's avonds nog licht en wil iedereen met zijn/haar wagen naartoe kunnen rijden waar en wanneer men dat wenst. Dus moet de transitie zacht worden aangepakt en moeten we mensen bewust maken van hoe het anders kan. Aantonen dat het kopen van een EV geen slechte zaak is. Beargumenteren waarom een diesel echt niet even proper is als een EV in gebruik. Aantonen dat er vormen van elektriciteitsopwekking bestaan die beter zijn voor het milieu en klimaar dan aardgas en op het einde van de rit hopen dat men in de toekomst een weloverwogen keuze maakt voor een positieve verbetering.
Maar ik zie liever dat er vandaag een stijging is in vraag naar groene energie en dat we morgen aan die definitie beginnen te sleutelen om hem groener te krijgen dan dat we vandaag zeggen: het maakt toch niet uit wat ook in groene energie zit energie die niet op milieuvriendelijke wijze is opgewekt. En als we allemaal stilaan ons gedrag beginnen aanpassen en anderen stimuleren om hetzelfde te doen ... dan evolueren we naar een betere wereld (op zovele vlakken).
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Biomassa gecombineerd met CCS heeft potentieel zelfs een effectief negatieve impact op Co2, beter dan dat wordt het niet.Mx. Alba schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:46:
Biomassa is wel degelijk groene energie zolang er maar geen bestaande biomassa voor verdwijnt. Als er de keuze is tussen een boom laten omvallen of verrotten of vergassen dan lijkt de keuze me duidelijk.
Uiteraard moeilijk te verdedigen in een tijd waar ontbossing een probleem is maar in principe is biomassa geen probleem en zelfs essentieel.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Beter is zelfs nog wanneer je methaan uit verottingsprocessen (voornamelijk mest) gebruikt als biomassa. Door methaan te verbranden en CO2 uit te storen ben je een stuk "groener" bezig dan wanneer je de mest uitrijdt op het veld en dan de gewassen in de oven gooit.assje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:52:
[...]
Biomassa gecombineerd met CCS heeft potentieel zelfs een effectief negatieve impact op Co2, beter dan dat wordt het niet.
Biomassa is wel degelijk groene energie zolang er maar geen bestaande biomassa voor verdwijnt. Als er de keuze is tussen een boom laten omvallen of verrotten of vergassen dan lijkt de keuze me duidelijk.
Uiteraard moeilijk te verdedigen in een tijd waar ontbossing een probleem is maar in principe is biomassa geen probleem en zelfs essentieel.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
https://www.rvo.nl/actuee...rgie-komt-uit-reststromen
In Nederland is de biomassa wel degelijk groen!
Tesla verandert trouwens de prijsstrategie weer iets. Meer standaardopties, minder keuze. Autovisie heeft er een wazig bericht over geschreven en de Telegraaf natuurlijk een negatief bericht.
https://www.autovisie.nl/...aanbod-model-s-3-x-alweer
https://www.telegraaf.nl/...ijzen-en-schrapt-modellen
Tesla verandert trouwens de prijsstrategie weer iets. Meer standaardopties, minder keuze. Autovisie heeft er een wazig bericht over geschreven en de Telegraaf natuurlijk een negatief bericht.
@Kluutmaran haha.. @ Telegraaf
Nou wat een strijd..Tesla is in een keiharde strijd verwikkeld met traditionele autobouwers als Volvo, BMW, VW en Audi die zijn voorsprong in volledig elektrische modellen verminderen.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-07-2019 14:59 ]
Ik denk eerder dat het andersom is. want volgens mij verkoopt Tesla meer EV's dan de rest bij elkaar.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja, of mensen kiezen gewoon de goedkoopste kleur... Zeker nu de standaard kleur metallic (zelfs multicoat) is.Technisch gezien is dit natuurlijk niet een verhoging of verlaging van de prijs, maar gezien er 9.925 zwarte (de populairste kleur voor een Tesla) en maar 2.185 witte Tesla's in Nederland rondrijden blijkt dat mensen vaker een zwarte auto kopen, dan een witte. Daardoor worden de meeste aangeschafte Tesla's misschien toch minimaal €800 duurder.
Persoonlijk vind ik wit met de Aero's de mooiste combi, echter nu het de instapper is ben ik blij dat mijne zwart is. Logica.
Biomassa wordt hier de gehele wijk mee verwarmd. Zijn geïmporteerde bomen uit Canada die centraal op gestookt worden te Geertruidenberg en vervolgens (water gedragen via warmte) naar Tilburg met gigantische warmte verliezen vervoerd worden. Echt heel groen inderdaad. Transporteren alleen van de bomen van Canada naar NL is totaal niet groen. Laat staan het opstoken.Kluutmaran schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:44:

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 16-07-2019 16:12 ]
Autovisie blinkt ook niet uit in nuance:
Het is geen subsidie, het is een korting op belasting voor privé gebruik die je nog steeds moet betalen. Ze schrijven het zo op alsof de Tesla er goedkoper van wordt.Daarnaast helpt het mee dat er een ware run is ontstaan op Model S en X uit het buitenland. Door deze in te voeren kan er nog genoten worden van het bijtellingstarief van vorig jaar en krijgen eigenaren hierop dus flink wat subsidie van de staat.
[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 16-07-2019 16:44 ]
Nog even en je kan hem in elke kleur krijgen, zolang het maar zwart is. Kunnen misschien ook ineens alle modellen schrappen en enkel met een nieuwe afkomen. De Model T.Kluutmaran schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:44:
Het verbaasd me niet dat ze aanpassingen doen aan de S en X lineup. Die auto's verkopen een heel pak minder sinds dat de Model 3 op de markt is en het zou me niet verbazen mochten deze volgend jaar gewoon ui het gamma gaan als de Y er aan komt. Musk heeft al aangegeven dat er geen refresh komt van deze modellen.
Dit voelt inderdaad niet groen maar zonder een bron bij de hand te hebben meen ik me te herinneren dat de realiteit toch anders is.Noord27 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:11:
[...]
Biomassa wordt hier de gehele wijk mee verwarmd. Zijn geïmporteerde bomen uit Canada die centraal op gestookt worden te Geertruidenberg en vervolgens (water gedragen via warmte) naar Tilburg met gigantische warmte verliezen vervoerd worden. Echt heel groen inderdaad. Transporteren alleen van de bomen van Canada naar NL is totaal niet groen. Laat staan het opstoken.
De energiekosten van verschepen zijn meen ik marginaal op het totaal. Verder zoals eerder gezegd zolang alles herplant wordt en er netto geen bos verdwijnt levert het verbranden van die bomen geen additionele Co2 op, immers zou die ook vrijkomen als de bomen natuurlijk vergaan.
Combineren we dit vervolgens met CCS en wordt er meer afgevangen dan het transport gekost heeft hebben we een netto negatieve emissie te pakken. Tot die tijd doen we het inclusief transport altijd nog een stuk beter dan d.m.v. fossiele brandstoffen (quotation needed
Volgens mij heeft biomassa een slechtere naam dan op basis van feiten zou moeten. We kunnen ons beter druk maken om kap t.b.v. landbouw/veeteelt.
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 16-07-2019 17:06 ]
@assje volgens dezelfde logica kan benzine ook CO2 neutraal zijn. Als je net zoveel bomen plant als benzine CO2 stookt, is het ook CO2 neutraal.
Echt biobrandstof is een van de belangrijkste redenen van oerwoudverlies. Dus bomen kappen om plantages neer te zetten die biodiesel opleveren. Wil je groen rijden moet je elektrisch rijden op zon, wind of water. Alle andere groene energie is een wassen neus.
Echt biobrandstof is een van de belangrijkste redenen van oerwoudverlies. Dus bomen kappen om plantages neer te zetten die biodiesel opleveren. Wil je groen rijden moet je elektrisch rijden op zon, wind of water. Alle andere groene energie is een wassen neus.
Dit kwam ik tegen op een ander forum: "Op basis van recente info van RVO nav ons Wob-verzoek: RWE Geertruidenberg (Amer) heeft recht op 1,7 miljard euro subsidie (7 juni 2016 € 812 miljoen, 9 juni 2016 € 392 miljoen, 30 nov 2016 € 539 miljoen) om hout te stoken en daarbij 1.669 miljoen kg NOx te emitteren en 82.000 kg ammoniak. Dit alles uit één pijp!Noord27 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:11:
[...]
Biomassa wordt hier de gehele wijk mee verwarmd. Zijn geïmporteerde bomen uit Canada die centraal op gestookt worden te Geertruidenberg en vervolgens (water gedragen via warmte) naar Tilburg met gigantische warmte verliezen vervoerd worden. Echt heel groen inderdaad. Transporteren alleen van de bomen van Canada naar NL is totaal niet groen. Laat staan het opstoken.
Dus 1,7 miljard € subsidie voor zogenaamde “duurzame stroom” door hout te verbranden, daardoor bossen de vernieling in te helpen, de klimaatcrisis te versterken, en een enorme stikstofemissie in en rond Geertruidenberg."
Geschreven door iemand die diep in die materie zit. Dan krab ik me toch wel even achter de oren over hoe groen dat biomassa stoken is....
Klopt, benzine is ook Co2 neutraal, alleen wel op een tijd van miljoenen jaren (om weer terug te vormen tot olie). Je kunt niet genoeg bomen kwijt om alle olie te compenseren, logischerwijs geldt hetzelfde niet voor bomen.Z___Z schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:10:
@assje volgens dezelfde logica kan benzine ook CO2 neutraal zijn. Als je net zoveel bomen plant als benzine CO2 stookt, is het ook CO2 neutraal.
De kringloop van een boom is veel korter, als we iedere boom net voor hij omvalt opstoken als biomassa dan is er geen Co2 toegevoegd. Anders gezien, iedere boom die we niet opstoken aan het einde van zijn leven is energieverspilling (of "zinloze uitstoot"). Als het aantal m3 hout in een productiebos gelijk is aan een oerwoud is er qua Co2 ook geen verschil (wel voor de natuur natuurlijk). De sleutel zit er in dat er absoluut netto geen bos zou moeten verdwijnen als gevolg van bio-energie.
Een binaire benadering draagt niet bij aan een oplossing van ons energieprobleem. Biomassa kan potentieel rampzalig zijn maar heeft zonder meer ook de potentie een essentiële rol te spelen in de energietransitie, zeker i.c.m. CCS.
Offtopic verder hier gok ik.
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 16-07-2019 17:37 ]
Zoiets heb ik ook al horen zeggen, S en X vervallen en worden door één type vervangen.Blokker_1999 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:00:
[...]
Het verbaasd me niet dat ze aanpassingen doen aan de S en X lineup. Die auto's verkopen een heel pak minder sinds dat de Model 3 op de markt is en het zou me niet verbazen mochten deze volgend jaar gewoon ui het gamma gaan als de Y er aan komt. Musk heeft al aangegeven dat er geen refresh komt van deze modellen.
Model S en X blijven, alleen goedkoper en van elk 2 uitvoeringen (alleen nog LR 100kw dual en de performance 100kw met Ludricous mode standaard). De Model 3 wordt ook goedkoper (zal later wel komen). Dus "kleine" accu kan niet meer op de S en X.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:56:
[...]
Zoiets heb ik ook al horen zeggen, S en X vervallen en worden door één type vervangen.
Dat is voor nu, https://www.electrive.net...reise-bei-allen-modellen/
Maar op termijn zouden de S en X verdwijnen, maar goed, allemaal gehoord in het YT circuit dus hoeft niet zo te zijn.
Maar op termijn zouden de S en X verdwijnen, maar goed, allemaal gehoord in het YT circuit dus hoeft niet zo te zijn.
Model P(ickup)PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:56:
[...]
Zoiets heb ik ook al horen zeggen, S en X vervallen en worden door één type vervangen.
Deveon schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:15:
[...]
Model P(ickup)Die gaat starten vanaf $50k, dan moeten de S en X toch een flinke wijziging krijgen om nog te verkopen.
Dat is toch een heel ander segment van de markt (en in NL vast niet zo populair als het in de VS is, althans dat hoop ik)?Deveon schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:15:
[...]
Model P(ickup)Die gaat starten vanaf $50k, dan moeten de S en X toch een flinke wijziging krijgen om nog te verkopen.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Een pick-up is hier niet populair vanwege de kosten. Zowel de CO2 heffing, MRB en brandstof is duur. Daarnaast ook wat onpraktisch met parkeren, maar daar heeft de Model X net zo goed last van.daemonix schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:04:
[...]
Dat is toch een heel ander segment van de markt (en in NL vast niet zo populair als het in de VS is, althans dat hoop ik)?
Denk nu aan een Model X in pick-up vorm voor 2/3de van de prijs met de betrouwbaarheid (simpliciteit) van de Model 3. Hier staat die op de wenslijst hoor!
Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Natuurlijk duurt het lang om olie te vormen, maar de CO2 die ontstaat met het verbranden is niet anders dan de CO2 die ontstaat bij het verbranden van dode bomen. Dus of je nu X bomen plant om Y kg verbrande bomen CO2 te compenseren of Z liter benzine verbrand dat Y kg CO2 creëert en eenzelfde hoeveelheid bomen plant, compenseert net zoveel CO2.assje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:13:
[...]
Klopt, benzine is ook Co2 neutraal, alleen wel op een tijd van miljoenen jaren (om weer terug te vormen tot olie). Je kunt niet genoeg bomen kwijt om alle olie te compenseren, logischerwijs geldt hetzelfde niet voor bomen.
De kringloop van een boom is veel korter, als we iedere boom net voor hij omvalt opstoken als biomassa dan is er geen Co2 toegevoegd. Anders gezien, iedere boom die we niet opstoken aan het einde van zijn leven is energieverspilling (of "zinloze uitstoot"). Als het aantal m3 hout in een productiebos gelijk is aan een oerwoud is er qua Co2 ook geen verschil (wel voor de natuur natuurlijk). De sleutel zit er in dat er absoluut netto geen bos zou moeten verdwijnen als gevolg van bio-energie.
Een binaire benadering draagt niet bij aan een oplossing van ons energieprobleem. Biomassa kan potentieel rampzalig zijn maar heeft zonder meer ook de potentie een essentiële rol te spelen in de energietransitie, zeker i.c.m. CCS.
Offtopic verder hier gok ik.
Ook dode wegrottende bomen maken geen CO2. CO2 is een product van verbranding van koolstof. Verteerde bomen maken juist op lange termijn olie. Dus die koolstof gaat gewoon de grond in en wordt nieuwe grondstof voor nieuwe bomen.
Dus als je die 1 cent/liter betaalt aan Shell om je CO2 te compenseren ben je groener bezig dan EV rijden.
Ok maar je begrijpt het verschil wel toch?
De vraag is inderdaad of er een opvolger komt (wellicht cosmetisch nog wat), maar kan inderdaad zomaar stoppen.... het is Telsa... die blijven verrassen.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:10:
Dat is voor nu, https://www.electrive.net...reise-bei-allen-modellen/
Dat was in juni werkelijk het geval met 61%.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:24:
Ik denk eerder dat het andersom is. want volgens mij verkoopt Tesla meer EV's dan de rest bij elkaar.
Dat zou mooi zijn! En dan 3500kg mogen trekken hopelijkDeveon schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:15:
[...]
Denk nu aan een Model X in pick-up vorm voor 2/3de van de prijs met de betrouwbaarheid (simpliciteit) van de Model 3. Hier staat die op de wenslijst hoor!
Sonomotors heeft een ‘open huis’ gehad en ik kom er zojuist achter dat ze een aantal presentaties op hun youtube kanaal hebben gezet:
https://www.youtube.com/channel/UCaJBDRJU7Lys2-zXcURjzbw
Oa over de batterij en de productie. Van de batterij laten ze alle specs nu zien.
- 35 kwh bruikbare capaciteit
- Li-NMC 622
- Waterkoeling
- Verwarming
De productie blijft nog wat vaag. Aan het eind is er een ‘geheime slide’ met waarschijnlijk een grafiek van de productieprognose. Beetje flauw. Knip het er dan uit denk ik dan, want zo hebben we er toch niks aan.
Maar al met al weer een teken van leven na toch best een lange radiostilte.
https://www.youtube.com/channel/UCaJBDRJU7Lys2-zXcURjzbw
Oa over de batterij en de productie. Van de batterij laten ze alle specs nu zien.
- 35 kwh bruikbare capaciteit
- Li-NMC 622
- Waterkoeling
- Verwarming
De productie blijft nog wat vaag. Aan het eind is er een ‘geheime slide’ met waarschijnlijk een grafiek van de productieprognose. Beetje flauw. Knip het er dan uit denk ik dan, want zo hebben we er toch niks aan.
Maar al met al weer een teken van leven na toch best een lange radiostilte.
[ Voor 45% gewijzigd door Pierz op 16-07-2019 23:38 ]
Het werd inderdaad wel weer eens tijd voor wat info van Sonomotors want op het Goingelectric forum las ik ook al gemor over de radiostilte. Het lijkt mij dat de PR afdeling toch wel wat actiever mag zijn om het vuurtje brandend te houden.
Vanuit het oogpunt leergierige klant, ja.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:11:
Het werd inderdaad wel weer eens tijd voor wat info van Sonomotors want op het Goingelectric forum las ik ook al gemor over de radiostilte. Het lijkt mij dat de PR afdeling toch wel wat actiever mag zijn om het vuurtje brandend te houden.
Vanuit het oogpunt kopende klant, nee, want dan zou je reeds gereserveerd hebben met korting
Vanuit hun oogpunt, nee, want dan zadel je mogelijke klanten op met een dilemma wegens te lange wachttijden voor levering
Ik denk ook met de bestaande reserveringen ze al een hele poos een volle productielijn hebben.
En klanten die besteld hebben (reservatie met voorschot) krijgen nu en dan een poll in verband met keuzes
Ik snap je punten niet helemaal want informeren kan m.i. nooit kwaad, te weinig juist wel. En korting??? Volgens mij krijg je geen korting, alleen voorrang op de levering. En als je gereserveerd hebt ben je toch ook benieuwd naar de voortgang.bruneelm schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:18:
[...]
Vanuit het oogpunt leergierige klant, ja.
Vanuit het oogpunt kopende klant, nee, want dan zou je reeds gereserveerd hebben met korting
Vanuit hun oogpunt, nee, want dan zadel je mogelijke klanten op met een dilemma wegens te lange wachttijden voor levering
Ik denk ook met de bestaande reserveringen ze al een hele poos een volle productielijn hebben.
En klanten die besteld hebben (reservatie met voorschot) krijgen nu en dan een poll in verband met keuzes
Dit is geen klassieke producent, niet alles is gedefinieerd van bij de opening van de bestellingen.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:32:
[...]
Ik snap je punten niet helemaal want informeren kan m.i. nooit kwaad, te weinig juist wel. En korting??? Volgens mij krijg je geen korting, alleen voorrang op de levering. En als je gereserveerd hebt ben je toch ook benieuwd naar de voortgang.
Indien je de 16000€ wou ophoesten kon je kiezen over uw voorschot. Indien ik me goed herinner bij de betaling van het volledige bedrag op voorhand (binnen de eerste 5000) moest je 4% minder betalen. Naarmate je minder voorschot betaalde daalde het % korting. Enkel diegene die er heel vroeg bij waren hadden een clausule annulatie.
Wie betaald heeft krijgt meer info dan de gewone burger.
En ze hebben al een flater begaan, wagens werden beloofd met een koopaccu van 4000€ en dit is dacht ik ondertussen opgetrokken naar 9000€ wel een 50kWh accu ipv een 35kWh versie meen ik begrepen te hebben.
Zoals je merk geen uitgekristalleerde wagen bij bestelling met voorschot.
https://www.google.com/amp/s/zerauto.nl/amp/sono-motors-sion/
[ Voor 5% gewijzigd door bruneelm op 17-07-2019 09:09 ]
Hoeveel aardbollen hebben we eigenlijk voor al die bomen? Laatste keer dat ik keek hadden we er maar eentje (lees, het schaalt totaal niet)Z___Z schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:18:
[...]
Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Natuurlijk duurt het lang om olie te vormen, maar de CO2 die ontstaat met het verbranden is niet anders dan de CO2 die ontstaat bij het verbranden van dode bomen. Dus of je nu X bomen plant om Y kg verbrande bomen CO2 te compenseren of Z liter benzine verbrand dat Y kg CO2 creëert en eenzelfde hoeveelheid bomen plant, compenseert net zoveel CO2.
Ook dode wegrottende bomen maken geen CO2. CO2 is een product van verbranding van koolstof. Verteerde bomen maken juist op lange termijn olie. Dus die koolstof gaat gewoon de grond in en wordt nieuwe grondstof voor nieuwe bomen.
Dus als je die 1 cent/liter betaalt aan Shell om je CO2 te compenseren ben je groener bezig dan EV rijden.
Klopt, er was in het begin inderdaad sprake van een korting maar alleen als je gelijk betaalde. Wat de accu betreft, dat wordt zoals in de video te zien is 35kWh, men heeft nooit eerder kenbaar gemaakt wat de capaciteit zou worden, alleen minimaal 250 echte kilometers.bruneelm schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:08:
[...]
Dit is geen klassieke producent, niet alles is gedefinieerd van bij de opening van de bestellingen.
Indien je de 16000€ wou ophoesten kon je kiezen over uw voorschot. Indien ik me goed herinner bij de betaling van het volledige bedrag op voorhand (binnen de eerste 5000) moest je 4% minder betalen. Naarmate je minder voorschot betaalde daalde het % korting. Enkel diegene die er heel vroeg bij waren hadden een clausule annulatie.
Wie betaald heeft krijgt meer info dan de gewone burger.
En ze hebben al een flater begaan, wagens werden beloofd met een koopaccu van 4000€ en dit is dacht ik ondertussen opgetrokken naar 9000€ wel een 50kWh accu ipv een 35kWh versie meen ik begrepen te hebben.
Zoals je merk geen uitgekristalleerde wagen bij bestelling met voorschot.
https://www.google.com/amp/s/zerauto.nl/amp/sono-motors-sion/
Met het verhogen van de prijs van de accu heeft men een flinke blunder begaan omdat dit als donderslag bij heldere hemel werd medegedeeld. Dit moet men hebben zien aankomen en men had hierover moeten communiceren. Ik blijf de informatievoorziening een zwak punt vinden.
GoldenSample schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:20:
[...]
Hoeveel aardbollen hebben we eigenlijk voor al die bomen? Laatste keer dat ik keek hadden we er maar eentje (lees, het schaalt totaal niet)
offtopic:
Dat is dus precies de reden waarom biobrandstof niet gaat werken. Als je het equivalent van olieverbruik in de wereld maar enigszins wil vervangen met biobrandstof heb je dus niet genoeg aardoppervlakte.
Dit is volledig off-topic...
Dat is dus precies de reden waarom biobrandstof niet gaat werken. Als je het equivalent van olieverbruik in de wereld maar enigszins wil vervangen met biobrandstof heb je dus niet genoeg aardoppervlakte.
Dit is volledig off-topic...
Die Sono klinkt steeds meer als vaporware. Leuk dat ze die prototypes gebouwd hebben, maar nu de mainstream fabrikanten met EVs gaan bemoeien zijn ze gewoon te laat.
[ Voor 17% gewijzigd door Z___Z op 17-07-2019 09:57 ]
Ik zit eens te kijken welke elektrische auto je kunt leasen op dit moment. Maar volgens mij zitten we in een vreemde situatie voor iemand die 150+ km per dag rijdt, maar die geen Tesla budget heeft.
Er is de Renault Zoe, die niet kan snelladen (max 22 kW AC). En er is de Hyundai Ioniq, die een vrij beperkt bereik heeft als je 150+ km per dag moet rijden.
Auto's zoals de Kona en e-Niro zijn niet leverbaar. Tesla is al gauw onbetaalbaar. VW e-golf en BMW i3 zijn op dit moment zeer prijzig voor een matig bereik.
Klopt mijn analyse?
Er is de Renault Zoe, die niet kan snelladen (max 22 kW AC). En er is de Hyundai Ioniq, die een vrij beperkt bereik heeft als je 150+ km per dag moet rijden.
Auto's zoals de Kona en e-Niro zijn niet leverbaar. Tesla is al gauw onbetaalbaar. VW e-golf en BMW i3 zijn op dit moment zeer prijzig voor een matig bereik.
Klopt mijn analyse?
NeeTucanoItaly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:12:
Ik zit eens te kijken welke elektrische auto je kunt leasen op dit moment. Maar volgens mij zitten we in een vreemde situatie voor iemand die 150+ km per dag rijdt, maar die geen Tesla budget heeft.
Klopt mijn analyse?
Een zwak punt, ja. Maar of dat erg is valt te bezien. Meer marketing zal ook een hogere prijs betekenen.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:21:
[...]
Klopt, er was in het begin inderdaad sprake van een korting maar alleen als je gelijk betaalde. Wat de accu betreft, dat wordt zoals in de video te zien is 35kWh, men heeft nooit eerder kenbaar gemaakt wat de capaciteit zou worden, alleen minimaal 250 echte kilometers.
Met het verhogen van de prijs van de accu heeft men een flinke blunder begaan omdat dit als donderslag bij heldere hemel werd medegedeeld. Dit moet men hebben zien aankomen en men had hierover moeten communiceren. Ik blijf de informatievoorziening een zwak punt vinden.
Verklaar je nader.Z___Z schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:53:
[...]
Die Sono klinkt steeds meer als vaporware. Leuk dat ze die prototypes gebouwd hebben, maar nu de mainstream fabrikanten met EVs gaan bemoeien zijn ze gewoon te laat.
Voorlopig zie ik nog geen enkele auto die ook maar in de buurt komt van de Sion. Het prototype was al ruimer dan alles in zijn klasse. De praktische ruimte was formaatje Niro en het productiemodel wordt groter. Dan heb je nog de zonnecellen, stroom tappen uit je auto, zelf repareren en makkelijk je auto verhuren. En vergeet het mos niet

En er zijn veel mensen zijn die het belangrijk vinden dat het hele productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk is. Daar is Sonomotors op dit moment uniek in.
Ik denk dat dat wel meevalt, ze hebben er tenslotte al iemand voor, Alexa Rauscher. Ik ben daar bekend als geïnteresseerde en heb erin proef gereden, dus zou ik verwachten dat je meer nieuwsbrieven zou krijgen. Bijvoorbeeld als er nieuwe video's of andere info is en dat kost niets.Pierz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:
[...]
Een zwak punt, ja. Maar of dat erg is valt te bezien. Meer marketing zal ook een hogere prijs betekenen.
Zeker nu de prijs flink is verhoogd, de levering flink is vertraagd, dus straks meer concurrentie van andere modellen die op de markt komen moet je extra je best doen. Die 10.000 reserveringen zijn zo geproduceerd en dan moet je het hebben van normale kopers en niet van mensen hier op het forum die beter geïnformeerd zijn.
Leaf?TucanoItaly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:12:
Klopt mijn analyse?
Pierz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:
[...]
En er zijn veel mensen zijn die het belangrijk vinden dat het hele productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk is. Daar zijn Sonomotors en bmw met de i3 op dit moment uniek in.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Klinkt allemaal erg mooi maarrrrrr zullen we eerst eens afwachten wat er werkelijk geproduceerd en verkocht gaat worden.Pierz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:
Voorlopig zie ik nog geen enkele auto die ook maar in de buurt komt van de Sion. Het prototype was al ruimer dan alles in zijn klasse. De praktische ruimte was formaatje Niro en het productiemodel wordt groter. Dan heb je nog de zonnecellen, stroom tappen uit je auto, zelf repareren en makkelijk je auto verhuren. En vergeet het mos niet![]()
En er zijn veel mensen zijn die het belangrijk vinden dat het hele productieproces zo milieuvriendelijk mogelijk is. Daar is Sonomotors op dit moment uniek in.

We eerste 10000 klanten staan inderdaad te wachten, de eerste 5000 ervan hebben quasi blindelings toegezegd, voor deze doet die info er niet veel toe.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:33:
[...]
Ik denk dat dat wel meevalt, ze hebben er tenslotte al iemand voor, Alexa Rauscher. Ik ben daar bekend als geïnteresseerde en heb erin proef gereden, dus zou ik verwachten dat je meer nieuwsbrieven zou krijgen. Bijvoorbeeld als er nieuwe video's of andere info is en dat kost niets.
Zeker nu de prijs flink is verhoogd, de levering flink is vertraagd, dus straks meer concurrentie van andere modellen die op de markt komen moet je extra je best doen. Die 10.000 reserveringen zijn zo geproduceerd en dan moet je het hebben van normale kopers en niet van mensen hier op het forum die beter geïnformeerd zijn.
Een productielijn opstarten loopt niet altijd van een leien dakje (cfr M3)
En teveel info vooraleer die in serie van een geoliede band lopen is alleen de concurrentie de pap in de mond geven én kopers op stang jagen met last minuten wijzigingen.
Je moet de particuliere markt niet verwarren met de professionele leasemarkt.TucanoItaly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:12:
Klopt mijn analyse?
Hier (Belgisch bedrijf) kan er gekozen worden tussen de Kona EV, e-Niro (beiden full option), Tesla 3 en de, Opel Ampera-e. Allen vallen binnen hetzelfde leasebudget en VAA. Alleen voor de e-Niro is er een wachttijd (van 11 maanden) maar dat wordt voor de leaserijder overbrugd door het ter beschikking stellen van één van de drie andere modellen waarvoor er meer EV's beschikbaar zzijn da kandidaat lease rijders.
Het is zelfs zo ver gekomen dat de CEO van het bedrijf telkens voor een week zijn eigen Tesla ter beschikking stelt van de werknemers om hen toch maar te overtuigen om van ICE naar EV over te schakelen. Ze krijgen er ook nog een Benelux laadkaart + thuislaadpaal (indien de mogelijkheid daartoe bestaat maar dat is in België meestal geen praktisch probleem) bovenop en de optielijst werkt top-down (in tegenstelling tot een ICE waar het down-top is).
En nog helpt het niet echt. Je kan er immers niet mee op vakantie!!!!

Ioniq is prima bij 150 km/dag, Leaf is prima bij 150 km/dag, dus wat is het probleem? Nog even los van de Kona, eNiro, Tesla Model 3 SR.
Inderdaad de Leaf met grotere accu. Binnenkort komt ook een nieuwe Ioniq met een 38 kWh accu.TucanoItaly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:12:
Klopt mijn analyse?
150 km per dag is trouwens met een "oude" Ioniq prima te doen. Hij moet dan alleen elke avond aan de stekker.
Ik kreeg net een mailtje dat de Seat e-Mii vanaf vandaag te reserveren is voor 250 euro. Best interessant.
https://www.seat.nl/modellen/mii-electric
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:30 ]
Zullen we het topic maar dichtdoen dan?TonVH schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:04:
[...]
Klinkt allemaal erg mooi maarrrrrr zullen we eerst eens afwachten wat er werkelijk geproduceerd en verkocht gaat worden.
[Afbeelding]
Ik hoorde van een autojournalist dat de nieuwe Seat Mii en VW Up! modellen allen nog maar elektrisch verkrijgbaar worden. Als het de nieuwe norm wordt is dat wel lekkerAike schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:45:
Ik kreeg net een mailtje dat de Seat e-Mii vanaf vandaag te reserveren is voor 250 euro. Best interessant.
Dat klopt, zie: https://zerauto.nl/seat-mii-straks-alleen-elektrisch/Hachy schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:19:
[...]
Ik hoorde van een autojournalist dat de nieuwe Seat Mii en VW Up! modellen allen nog maar elektrisch verkrijgbaar worden. Als het de nieuwe norm wordt is dat wel lekker
En ik denk dat het een groot succes gaat worden. Het is dan zeker de goedkoopste electrische auto met een nuttige range. De verwachting is dat het ding zo'n 20k gaat kosten. Ben benieuwd hoeveel dat gaat zijn in de private lease.
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Gaat volgens mij ook op voor de Skoda Citigo.Hachy schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:19:
[...]
Ik hoorde van een autojournalist dat de nieuwe Seat Mii en VW Up! modellen allen nog maar elektrisch verkrijgbaar worden. Als het de nieuwe norm wordt is dat wel lekker
Edit. https://www.autovisie.nl/...r-elektrische-citigo-e-iv
[ Voor 22% gewijzigd door PeterZ(on) op 17-07-2019 13:36 ]
https://www.shell.nl/medi...n/recharge-laadpalen.htmlHachy schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:51:
Shell Recharge per 1-8 naar €0,35 CPO tarief. (nog niet officieel bevestigd maar trust me)
Wel tijdelijk zie ik. Blijf toch maar bij Maingau, krijg ik nog 20% korting ook.
Wel onduidelijk of dit nu een 1 fase lader op 32 A is of net als de Golf een 2 fasen lader op 16A.Hachy schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:19:
Zou met 1 fase zijn volgens https://ev-database.nl/auto/1190/Skoda-CITIGOe-iVJeroenE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:40:
[...]
Wel onduidelijk of dit nu een 1 fase lader op 32 A is of net als de Golf een 2 fasen lader op 16A.
Ook op de site van Skoda is dat helemaal niet duidelijk. Ze specificeren alleen 7,2 kW.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:21:
Zou met 1 fase zijn volgens https://ev-database.nl/auto/1190/Skoda-CITIGOe-iV
Bij de e-Golf leverde dat ook veel onduidelijkheid en tegenstrijdige berichten op en pas nadat de eerste waren geleverd bleek het om een 2 fasen lader te gaan. Dat hadden de meeste mensen daarvoor (mijzelf incluis) niet als optie aangenomen want tot dan waren alle laders immers 1 of 3 fasen, maar nooit 2.
Maar goed, ze de rest van de specs is ook allemaal nog niet bekend en alles wat ze nu vertellen wordt van een hele grote disclaimer in kleine lettertjes voorzien.
Ik zie ook niet zo waarom je een 2 fase lader zou implementeren, een 1- of 3 fase lader ligt veel meer voor de hand. Energie bedrijven zijn vast niet happig op veel 2 fase laders in verband met scheeftrekken van het net.
Ze willen duidelijk onder de 20k blijven en een 2 fase lader zal denk ik toch wel duurder zijn dan een 1 fase lader, dus zal het wel het laatste worden gok ik. Een Golf is een stuk duurder dus daar zal het eerder uit kunnen.JeroenE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:34:
[...]
Ook op de site van Skoda is dat helemaal niet duidelijk. Ze specificeren alleen 7,2 kW.
Bij de e-Golf leverde dat ook veel onduidelijkheid en tegenstrijdige berichten op en pas nadat de eerste waren geleverd bleek het om een 2 fasen lader te gaan. Dat hadden de meeste mensen daarvoor (mijzelf incluis) niet als optie aangenomen want tot dan waren alle laders immers 1 of 3 fasen, maar nooit 2.
Maar goed, ze de rest van de specs is ook allemaal nog niet bekend en alles wat ze nu vertellen wordt van een hele grote disclaimer in kleine lettertjes voorzien.
Verder is het gewoon afwachten tot ze de spec's bekend maken en welke opties er zijn en wat het allemaal gaat kosten.
@PeterZ(on)Ik ken de prijzen helaas niet. Ik zou denken dat als een 1 fase lader 16A bedrag X kost dan een 1 fase lader 32A dan bedrag 2X is. En een 2 fasen lader 16A ook 2X. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.
Wat dat betreft zou ik het wel fijn vinden als je bij een autoleverancier niet alleen kan kiezen uit 4 verschillende kleuren van de stoel maar ook uit 4 verschillende laders/laadsnelheden.
Wat dat betreft zou ik het wel fijn vinden als je bij een autoleverancier niet alleen kan kiezen uit 4 verschillende kleuren van de stoel maar ook uit 4 verschillende laders/laadsnelheden.
Ik denk dat minder dan 0,1% van de autokopers geeft om hoe een auto geproduceerd wordt. De Sion zit in de prijsrange van de e-208, e-Corsa, id3. Heeft het nadeel dat hij oerlelijk is (mening), en dat bijna niemand het kent. Als de mainstream consument dan moet kiezen tussen een id3 en een Sion voor hetzelfde geld, dan zal bijna iedereen voor de VW kiezen, want bekend, dus zal wel goed zijn.Pierz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:20:
[...]
Een zwak punt, ja. Maar of dat erg is valt te bezien. Meer marketing zal ook een hogere prijs betekenen.
[...]
Verklaar je nader.
Voorlopig zie ik nog geen enkele auto die ook maar in de buurt komt van de Sion. Het prototype was al ruimer dan alles in zijn klasse. De praktische ruimte was formaatje Niro en het productiemodel wordt groter. Dan heb je nog de zonnecellen, stroom tappen uit je auto, zelf repareren en makkelijk je auto verhuren. En vergeet het mos niet![]()
Welke USPs heeft de Sion? Die paar zonnecellen gaan de TCO niet dusdanig omlaag halen dat het goedkoop wordt, auto verhuren doet bijna niemand die een nieuwe auto koopt. Zelf repareren doet ook bijna niemand die een nieuwe auto koopt. Mos zullen mensen eerder van denken gatver wat is dit.
Als de Sion vorig jaar op de markt kwam, zou het nog een kans hebben gehad. Volgend jaar is er zoveel mainstream concurrentie dat een nieuwkomer echt met iets speciaals moet komen. Dat is de Sion IMHO niet.
Zat vanmorgen die gelinkte video's van Sonomotors te bekijken en daar werd juist uitgelegd waarom de Sion zo goedkoop is, door maar 1 uitvoering te maken omdat dat het goedkoopst is. Een keuze uit meerdere laders zal daarom m.i. geen prijsvoordeel opleveren. De auto met de traagste lader blijft dan in prijs gelijk en snellere worden alleen maar duurder.JeroenE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:00:
@PeterZ(on)Ik ken de prijzen helaas niet. Ik zou denken dat als een 1 fase lader 16A bedrag X kost dan een 1 fase lader 32A dan bedrag 2X is. En een 2 fasen lader 16A ook 2X. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.
Zie je ook met andere producten zoals keuze uit tv-zenders, eerst heb je alles voor een bepaalde prijs en met keuze heb je een uitgekleed pakket voor dezelfde prijs en is een compleet pakket duurder.
Jij vind het kennelijk niks, maar de Sion heeft wel degelijk een aantal USP's. Welke auto heeft 220V stopcontacten en kan een andere EV opladen, heeft de veelgevraagde trekhaak en een vlakke laadruimte met de leuningen plat. Geen onderhoudsverplichting voor behoud van garantie en die zonnecellen zijn toch wel handig als je ergens met een lege accu komt te staan. En ik zal nog wel wat vergeten zijn.Z___Z schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:08:
[...]
Welke USPs heeft de Sion? Die paar zonnecellen gaan de TCO niet dusdanig omlaag halen dat het goedkoop wordt, auto verhuren doet bijna niemand die een nieuwe auto koopt. Zelf repareren doet ook bijna niemand die een nieuwe auto koopt. Mos zullen mensen eerder van denken gatver wat is dit.
Haters gonna hate? Hij is minimaal 8k goedkoper dan de auto’s die je noemt en veel groter èn veel praktischer ingericht. Ook de ID3 zie ik nergens voor 25,5k aangekondigd.Z___Z schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat minder dan 0,1% van de autokopers geeft om hoe een auto geproduceerd wordt. De Sion zit in de prijsrange van de e-208, e-Corsa, id3. Heeft het nadeel dat hij oerlelijk is (mening), en dat bijna niemand het kent. Als de mainstream consument dan moet kiezen tussen een id3 en een Sion voor hetzelfde geld, dan zal bijna iedereen voor de VW kiezen, want bekend, dus zal wel goed zijn.
Als de Sion vorig jaar op de markt kwam, zou het nog een kans hebben gehad. Volgend jaar is er zoveel mainstream concurrentie dat een nieuwkomer echt met iets speciaals moet komen. Dat is de Sion IMHO niet.
Design is inderdaad niet het mooiste, maar de achterkant heeft wel wat vind ik.
Verder helemaal eens met @PeterZ(on) .
Het hoeft van mij ook geen prijsvoordeel te zijn. Dat een auto die sneller kan laden ook duurder zou zijn lijkt mij evident. Ik had het ook nioet over de Sion, maar over de Seat/Skoda/VW. Die krijg je wel in meerdere uitvoeringen, keuzepakketten en noem maar op. Dus daar kan best een pakket "snel laden" tussen zitten.PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:10:
Zat vanmorgen die gelinkte video's van Sonomotors te bekijken en daar werd juist uitgelegd waarom de Sion zo goedkoop is, door maar 1 uitvoering te maken omdat dat het goedkoopst is. Een keuze uit meerdere laders zal daarom m.i. geen prijsvoordeel opleveren.
@Z___Z Het mos had van mij inderdaad niet gehoeven. Bovendien ziet het er uit alsof iemand er met een spuitbus verf overheen is gegaan. Zonnepanelen op een auto is niet heel logisch maar wel zo'n beetje de derde vraag die iedereen mij stelde over het rijden in een EV. Wat dat betreft vind ik het juist wel grappig dat er dan toch een fabrikant is die het gaat doen.
Zelf repareren vind ik niet zo'n gek idee in de tijd dat overal en nergens repair cafe's en makerspaces uit de grond schieten. Bovendien kan je dan met minder problemen naar de keutergarage op de hoek. Die kan dan alles vinden en hoeft niet meer te doen alsof hij er niets van snapt wat met een echte EV nog wel eens (wilde) gebeuren.
Maar net zoals alle EV's ben ik meer van het eerst zien dan geloven. In het verleden zijn er al genoeg zaken aangekondigd die dan uiteindelijk niet kwamen of pas veel later. Ik hoop dat ze niet hetzelfde lot ondergaan als Mia.
Ik hoop toch echt niet dat snelladen een optie wordt...JeroenE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:10:
[...]
Het hoeft van mij ook geen prijsvoordeel te zijn. Dat een auto die sneller kan laden ook duurder zou zijn lijkt mij evident. Ik had het ook nioet over de Sion, maar over de Seat/Skoda/VW. Die krijg je wel in meerdere uitvoeringen, keuzepakketten en noem maar op. Dus daar kan best een pakket "snel laden" tussen zitten.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Tijdens de Sneak Preview bij de Skoda importeur werd gezegd dat snelladen inclusief is, dus niet in een extra pakket zoals op een buitenlandse site werd gesuggereerd, hoewel 40kW natuurlijk niet echt snel is. Verder is 7,2kW voor mij snel genoeg voor thuis, 3,6kW zou ook genoeg alleen voor onderweg is dat wel wat langzaam.JeroenE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:10:
[...]
Het hoeft van mij ook geen prijsvoordeel te zijn. Dat een auto die sneller kan laden ook duurder zou zijn lijkt mij evident. Ik had het ook nioet over de Sion, maar over de Seat/Skoda/VW. Die krijg je wel in meerdere uitvoeringen, keuzepakketten en noem maar op. Dus daar kan best een pakket "snel laden" tussen zitten.
Nee hoor, ik wens Sion alle succes, maar ik bekijk het vanuit een realistisch perspectief van de modale medemens. Een product kan niet overleven op een klein aantal fans.Pierz schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:38:
[...]
Haters gonna hate? Hij is minimaal 8k goedkoper dan de auto’s die je noemt en veel groter èn veel praktischer ingericht. Ook de ID3 zie ik nergens voor 25,5k aangekondigd.
Design is inderdaad niet het mooiste, maar de achterkant heeft wel wat vind ik.
Verder helemaal eens met @PeterZ(on) .
Een Dacia Duster is ook veel goedkoper dan een VW Golf. Toch wordt de Duster nauwelijks verkocht in Nederland. Dan heeft Dacia nog een groot concern achter zich en een redelijk grote marketingapparaat. Ik hoop dat ik ongelijk heb over de Sion, maar ik zie ze niet zo snel meer slagen.
@looyenss @PeterZ(on) Ok, ik had me beter moeten uitdrukken: snel laden aan een normale Nederlandse laadpaal. Dus dat je kan kiezen voor welk type normale lader je in de auto hebt zitten. Zeg maar net zoals Tesla ooit had. Je kon toen kiezen voor 11 kW of 22 kW laden.
Ik heb trouwens het idee dat er in het verleden wel auto's waren waar een snellaad aansluiting een extra optie was, maar ik me niet herinneren welke dat ook al weer was.
Ik heb trouwens het idee dat er in het verleden wel auto's waren waar een snellaad aansluiting een extra optie was, maar ik me niet herinneren welke dat ook al weer was.
De BMW I3 had een DC snellaadaansluiting als optie.
ah zo, ja dat lijkt me fair. Als ze maar heel direct stoppen met 1F autos. Wordt er helemaal gestoord vanJeroenE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:22:
@looyenss @PeterZ(on) Ok, ik had me beter moeten uitdrukken: snel laden aan een normale Nederlandse laadpaal. Dus dat je kan kiezen voor welk type normale lader je in de auto hebt zitten. Zeg maar net zoals Tesla ooit had. Je kon toen kiezen voor 11 kW of 22 kW laden.
Het wel en wee van de M3 productiekwaliteit
https://www.autoblog.nl/n...-uit-elkaar-vallen-127917
https://www.autoblog.nl/n...-uit-elkaar-vallen-127917
Mooi man die verhalen over fotos die ze zogenaamd gezien hebben. Pics or it didnt happen :-D
Iets tussen de 2 oren?daemonix schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:39:
Ioniq is prima bij 150 km/dag, Leaf is prima bij 150 km/dag, dus wat is het probleem? Nog even los van de Kona, eNiro, Tesla Model 3 SR.
Waarom breekt EV dan niet massaal door? (in B toch niet, nog steeds marginaal).
De aankoopprijs kan het ook niet zijn (al zeker niet op de leasemarkt) als ik de aankoopprijs (en leaseprijs) zie van een groot deel van het wagenpark. Voor ICE doet dat er blijkbaar niet toe (en heeft men nog bijkomend budget voor een reeks luxe opties) maar voor EV is de prijs plots van doorslaggevend belang?
De e-Niro?PeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:25:
[...]
Jij vind het kennelijk niks, maar de Sion heeft wel degelijk een aantal USP's. Welke auto heeft 220V stopcontacten
Klopt, maar alleen in de luxe versie dacht ik.
Je ziet dat financiele analyses vaak niet goed worden gedaan, TCO van een elektrische auto is toch echt beter (in ons geval Ioniq tegen luxe Fiesta in private lease).IvoB2 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:38:
[...]
Iets tussen de 2 oren?
Waarom breekt EV dan niet massaal door? (in B toch niet, nog steeds marginaal).
De aankoopprijs kan het ook niet zijn (al zeker niet op de leasemarkt) als ik de aankoopprijs (en leaseprijs) zie van een groot deel van het wagenpark. Voor ICE doet dat er blijkbaar niet toe (en heeft men nog bijkomend budget voor een reeks luxe opties) maar voor EV is de prijs plots van doorslaggevend belang?
Echter heeft niet iedereen in Nederland zo maar 35.000 euro liggen voor aanschaf van een nieuwe auto, in Belgie zal dat anders zijn ;P
Wat moet je met 230 (niet 220...) in een wereld waar alles op DC werktPeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:45:
[...]
Klopt, maar alleen in de luxe versie dacht ik.
Is dat niet een beetje naar de bekende weg vragen.looyenss schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:54:
[...]
Wat moet je met 230 (niet 220...) in een wereld waar alles op DC werkthad liever USB-c poorten gezien tot 20v
Hoor niks wat niet op DC kanPeterZ(on) schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:59:
[...]
Is dat niet een beetje naar de bekende weg vragen.Je stofzuiger of poetsmachine aansluiten, de elektrische grill omdat in het bos open vuur verboden is.............................................................. Lijkt mij toch handig.
En die spullen heb jij dan? Ik niet, geef mij maar 230V.
Dat is de luxe versie, dus prijzig, maar inderdaad direct leverbaar. Dank voor de tip!
joerivds schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:41:
Inderdaad de Leaf met grotere accu.
daemonix schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:39:
Ioniq is prima bij 150 km/dag
Nadeel van de Leaf vind ik CHAdeMO, en Rapidgate. Maar daarbuiten is hij goed geschikt.Mar.tin schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:01:
Met een Leaf 40kWh kun je prima 150km maken en snachts (of overdag) laden. Het hangt een beetje van je gebruik af.
Use case is dat ik moet gebruikmaken van openbare paaltjes, en bij de klant is er wel een laadpaal maar niet op loopafstand. Maar ja, ik hoef maar 2-3x per week naar de klant. En er staat een mooi deelauto'tje in de straat. Maar ik kijk af en toe of het niet goedkoper is om zelf een auto te kopen.
Dank voor de tips iedereen!
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic