Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:41:
Ik zal wel ergens een denkfout maken, maar ik kom uit op meer marge per km bij BEV dan bij ICE.
Is het probleem niet dat je als bedrijf niet 1 elektriciteitsaansluiting hebt voor (bijvoorbeeld) 150 laadpalen, maar 150 aparte aansluitingen? De belasting wordt per aansluiting bepaald en niet per bedrijf, voor zover ik weet.

Natuurlijk als je al die 150 laadpalen bij elkaar op een groot parkeerterrein hebt staan is dat wel mogelijk op 1 aansluiting, maar als het losstaande laadpalen zijn die door het hele land verspreid staan dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 12:17

Crazy D

I think we should take a look.

Ik denk dat snelladen alleen winstgevend gaat worden als er voorzieningen bij zijn. Waarom denk je dat je overal bij Shell een Starbucks hebt? Halve supermarkten in tankstations? Van die paar cent per liter hou je een tankstation langs de A2 niet winstgevend. Wel van alle meuk die er ook verkocht wordt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

The Third Man

The Third Jellyfish

JeroenE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:07:
[...]
Is het probleem niet dat je als bedrijf niet 1 elektriciteitsaansluiting hebt voor (bijvoorbeeld) 150 laadpalen, maar 150 aparte aansluitingen? De belasting wordt per aansluiting bepaald en niet per bedrijf, voor zover ik weet.

Natuurlijk als je al die 150 laadpalen bij elkaar op een groot parkeerterrein hebt staan is dat wel mogelijk op 1 aansluiting, maar als het losstaande laadpalen zijn die door het hele land verspreid staan dus niet.
Die heffing kent nu al uitzonderingen voor laadpalen, zie de Nuon pagina die RichieB hierboven als 'energiebelasting' linkt. Dat zou dan wel iets zijn dat in de toekomst uitgebreid moet worden als laadpaalboeren daar behoefte aan hebben, maar het is nu al niet zo dat ze in hetzelfde schuitje zitten als de kleingebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:08:
Die heffing kent nu al uitzonderingen voor laadpalen, zie de Nuon pagina die RicheB hierboven als 'energiebelasting' linkt.
Dat klopt. Dat had ik ook ingetikt, dacht ik. Maar dat is blijkbaar niet goed doorgekomen.

De reden dat ze deze verlaging hebben gekregen is juist omdat het anders allemaal "te duur" zou zijn om rendabel te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RichieB schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:41:
[...]

Ik zal wel ergens een denkfout maken, maar ik kom uit op meer marge per km bij BEV dan bij ICE.

Diesel kost €1,44 per liter. Bij 1 op 18 is dat 8 cent per km. Daarvan is 13% marge, dus 1,04 cent per km marge.

Grootzakelijke energie kost €33,6/MWh oftewel 3,36 cent per kWh. De energiebelasting gaat in staffels, maar laten we met 5 cent per kWh rekenen. Dan is bij een verkoopprijs van 35 cent de marge per kWh zo'n 20 cent (6 cent BTW, 5 cent energiebelasting, 4 cent inkoop). Een zuinige BEV rijdt 150 Wh/km = 0,15 kWh/km. 20 * 0,15 = 3 cent per km marge.
Wat je vergeet is echter de locatie. De pomp om de hoek op het locale industrieterrein heeft waarschijnlijk een iets slechtere inkoopprijs maar een veel lagere verkoopprijs (daar verdubbeld de marge al snel). Daarnaast zijn de kosten bij de netbeheerder voor je capaciteitstarief niet gering.

Overigens hebben @Z___Z en jij wel gelijk, de absolute marge is niet helemaal de juiste bewoording/metric want die gaat voorbij aan de korte afschrijvingsperiode en beperktere schaal voordelen van laadinfrastructuur.

Operationeel maken er vast wel genoeg snelladers 'winst' (dat doet Fastned ook tenslotte) echter zegt dat niet zo heel veel. Als je combined use hebt is het wel interessant (bijvoorbeeld snachts bussen laden en overdag auto's) omdat je weinig extra investeringen hoeft te doen voor de extra omzet.
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:08:
[...]
Die heffing kent nu al uitzonderingen voor laadpalen, zie de Nuon pagina die RichieB hierboven als 'energiebelasting' linkt. Dat zou dan wel iets zijn dat in de toekomst uitgebreid moet worden als laadpaalboeren daar behoefte aan hebben, maar het is nu al niet zo dat ze in hetzelfde schuitje zitten als de kleingebruiker.
Klopt, gaat gelijk over naar het tarief voor 10.000kWh+ dat scheelt je een cent of 5

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 09-07-2019 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

JeroenE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:27:
[...]
Dat klopt. Dat had ik ook ingetikt, dacht ik. Maar dat is blijkbaar niet goed doorgekomen.

De reden dat ze deze verlaging hebben gekregen is juist omdat het anders allemaal "te duur" zou zijn om rendabel te blijven.
Naja dat is maar de vraag, je moet dan wel een directe relatie kunnen leggen tussen een hoger verkooptarief met die paar cent belasting en dat er dan een X procent aantal minder klanten komt laden die dan een andere laadoptie gaan zoeken en dat je daarmee opeens onrendabel zou worden. Wat mij meer voor de hand ligt is dat het juridisch niet houdbaar is om kleingebruik te heffen op een collectief aanbod, laat staan de opslag duurzame energie wat een laadpaal inherent stimuleert.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 09-07-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:22

XanderDrake

Build the future!

Als ik zo die wachttijden zie heb ik een donkerbruin vermoeden dat NL klanten op dit moment een flink stuk van de wereld productie op kopen :+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Palen waren te duur toen er alleen PHEVs gingen laden. Er is geen terugverdientijd als er maar 5 kWh/dag geladen wordt aan een paal voor 35 cent/kWh inclusief belasting. Nu er meer BEVs rondrijden die ~30 kWh/dag laden aan zo'n paal, is een paal toch wel terug te verdienen. Zo'n paal moet toch zeker 10 jaar mee gaan en elke maand 2-300 euro omzet kunnen genereren. Wat zal een publieke paal kosten? Zo'n 5000 euro voor een dubbele paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:38:
[...]
Naja dat is maar de vraag, je moet dan wel een directe relatie kunnen leggen tussen een hoger verkooptarief met die paar cent belasting en dat er dan een X procent aantal minder klanten komt laden die dan een andere laadoptie gaan zoeken en dat je daarmee opeens onrendabel zou worden.
Waarom zou je dat moeten de doen? De wetgever kan gewoon zelf bepalen wat de reden is voor een belasting en/of een belastingverlaging.

De regeling is gewoon bedacht om het voor de exploitant rendabeler te maken. De hoofdgedachte is ook nooit geweest dat de gebruiker van de laadpaal minder zou gaan betalen. Zie bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/exper...ng-elektriciteit-laadpaal

De meeste mensen die bij een bepaalde laadpaal laden doen dat omdat het de laadpaal is die het dichtsbij is, of de dichtsbijzijnde niet-bezette laadpaal. Lokaal is er meestal weinig prijsverschil tussen laadpalen onderling. Vooral omdat gemeentes vaak met 1 partij werken die dan alle nieuwe laadpalen in die gemeente mag neerzetten. Het komt (kwam?) hier en daar wel eens voor. Ik meen dat in bepaalde plekken in Den Haag (Rijswijk?) laadpalen van aanbieder X en Y staan waarbij X dan 25 cent is en Y 35 cent. Soms heb je ook geluk dat je met een bepaalde laadpas minder hoeft te betalen (bijvoorbeeld de Nuon pas).

Als je er naast woont en je weet dat er toevallig een enorm dure laadpaal in de straat links staat en in de straat rechts een goedkope dan zal je vast wel eerst de goedkope willen gebruiken. Maar onderweg, op visite etc gaan weinig mensen eerst een uur uitzoeken welke laadpaal het goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
JeroenE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:54:
[...]
Als je er naast woont en je weet dat er toevallig een enorm dure laadpaal in de straat links staat en in de straat rechts een goedkope dan zal je vast wel eerst de goedkope willen gebruiken. Maar onderweg, op visite etc gaan weinig mensen eerst een uur uitzoeken welke laadpaal het goedkoopste is.
Niet eens. Zie het feit dat veel mensen bewust tanken bij een goedkoper tankstation.

Datzelfde prijsbewustzijn zou je bij laadpalen ook hebben als het prijsverschil daar transparanter was. Nu wordt de prijs bepaald door de paal en door de pas die je gebruikt. Stel dat je bij alle palen met pin zou kunnen betalen ga je toch echt ook echte concurrentie krijgen. Dat laatste is er nu vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TonVH schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Niet eens. Zie het feit dat veel mensen bewust tanken bij een goedkoper tankstation.

Datzelfde prijsbewustzijn zou je bij laadpalen ook hebben als het prijsverschil daar transparanter was. Nu wordt de prijs bepaald door de paal en door de pas die je gebruikt. Stel dat je bij alle palen met pin zou kunnen betalen ga je toch echt ook echte concurrentie krijgen. Dat laatste is er nu vrijwel niet.
Vergis je niet in de gemiddelde leaserijder; die tankt nu ook 'makkelijk', dus veel aan de snelweg waar de Euro/Diesel wel 10ct per liter duurder is dan lokaal. Zal hem worst wezen, want de baas betaalt toch wel. Ik vind daar wat van, maar dat is niet relevant, ik zie en hoor dit veel om me heen.

Dus waarom zou dat bij laadpalen ineens anders zijn? Zeker als je aan de buitenkant niet ziet wat het tarief is (zoals bij een tankstation wel). Je 'moet' laden, je ziet een paal, dus je hangt je auto eraan. De prijs is dan echt niet zo leidend of sturend als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

JeroenE schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:54:
[...]
Waarom zou je dat moeten de doen? De wetgever kan gewoon zelf bepalen wat de reden is voor een belasting en/of een belastingverlaging.
Je mist misschien mijn punt. Jij beweert dat het nodig was: " juist omdat het anders allemaal "te duur" zou zijn om rendabel te blijven. " maar dat zou betekenen dat met een paar cent extra heffing de laadpaalboer geen winst kan maken. Dat lijkt me vrij onrealistisch.
De regeling is gewoon bedacht om het voor de exploitant rendabeler te maken.
Dat is al een verschil, het is dus een stimulans, niet een vereiste voor rentabiliteit. Alleen dat is maar hoe je het bekijkt. Een laadpaalboer had ook de heffing kunnen aanvechten als hij die wel had moeten betalen en dan die kwijtgescholden gekregen, wat meer gedoe dan nut had gegeven voor alle partijen. Het is dan alleen maar logischer dat de wetgever een dergelijke sector ontziet zonder per se een duwtje in de rug te willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Deze discussie hoort meer hier: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Maar voor een volle tank benzine scheelt 5-10 cent/liter al snel 5 euro. Je hoeft er vaak niet (heel ver) voor om te rijden. Als je ergens op bezoek gaat laden, laad je meestal maar een paar uur. Je probeert meestal zo dichtbij mogelijk bij je bestemming te parkeren. De meeste automobilisten zijn gewoon te lui om te lopen. Dus ik zie de meeste mensen echt niet een paar honderd meter verderop parkeren voor een paar cent korting.

Dat is hetzelfde als net buiten betaald parkeren gaan parkeren. De meeste mensen gaan niet van te voren opzoeken waar betaald parkeren ophoud, om daar goedkoop te parkeren, tenzij je ergens dagelijks komt. Je kan daarom in middelgrote steden nog prima gratis parkeren rond het centrum, als je bereid bent 10 minuten te lopen van je auto naar het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat doen mensen als ze die tankstations weten te zitten. Als jij in Limburg woont en in Noord-Oost Groningen moet je ineens tanken dan ga je dat ook gewoon doen en niet eerst op sites surfen om te kijken waar je het goedkoopst kan tanken en/of je daar nog wel kan komen.

Tegenwoordig gaat het wat beter omdat er steeds meer zijn, maar ik ben meestal al lang blij dat er een laadpaal is die ik kan gebruiken.
Datzelfde prijsbewustzijn zou je bij laadpalen ook hebben als het prijsverschil daar transparanter was.
Ja, dat is nu heel slecht geregeld en staat de info verpreid over zoveel sites (of klopt de informatie gewoonweg niet) dat het geen zin heeft om dit te gaan doen. Zeker niet omdat je gaat laden als je ergens bent en niet halverwege een reis 8 uur aan een laadpaal gaat hangen. Bij tanken is dat al anders omdat je daar veel sneller mee klaar bent. Maar ook daar zullen mensen niet altijd de moeite nemen om een half uur om te rijden om 3 euro uit te sparen.

Je hebt vast van die mensen die dat wel doen, want ik heb eens aan een buurman moeten uitleggen dat als hij 30 km gaat rijden om 4 euro te besparen hij niet moet vergeten om het verbruik op die 30 km ook weer van de 6 euro besparing af moet afhalen. En dat hij dus beter naar die pomp kon rijden waar het 3 euro goedkoper was ipv 4 maar wel maar 2 km verderop ipv 15 km.
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:08:
Je mist misschien mijn punt. Jij beweert dat het nodig was: " juist omdat het anders allemaal "te duur" zou zijn om rendabel te blijven. " maar dat zou betekenen dat met een paar cent extra heffing de laadpaalboer geen winst kan maken. Dat lijkt me vrij onrealistisch.
Ik beweer niet dat het nodig was, dat beweerden de laadpaalexploitanten. De wetgever is daar in mee gegaan, dat die bedrijven daar over klaagden was juist de hele reden om dit tarief in te stellen. Mijn gebruik van aanhalingstekens bij "te duur" was niet per ongeluk :>
Een laadpaalboer had ook de heffing kunnen aanvechten als hij die wel had moeten betalen en dan die kwijtgescholden gekregen, wat meer gedoe dan nut had gegeven voor alle partijen.
Op grond waarvan had hij dat aan moeten vechten? Als je belasting moet betalen dan moet je dat gewoon betalen. Het feit dat jij dat "niet eerlijk" vind is volgens mij geen reden om niet te hoeven betalen.

Ik heb ook een laadpaal, maar ik krijg deze verlaging niet. Omdat ik geen aparte elektriciteitsaansluiting heb voor de laadpaal maar deze zit aangesloten op de normale huisinstallatie. En dan kan ik ook zeggen dat ik dat "niet eerlijk" vind omdat de laadpaal in de straat dat niet hoeft te betalen, maar ik moet het toch echt betalen aan mijn energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
mrwolf schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Vergis je niet in de gemiddelde leaserijder; die tankt nu ook 'makkelijk', dus veel aan de snelweg waar de Euro/Diesel wel 10ct per liter duurder is dan lokaal. Zal hem worst wezen, want de baas betaalt toch wel. Ik vind daar wat van, maar dat is niet relevant, ik zie en hoor dit veel om me heen.

Dus waarom zou dat bij laadpalen ineens anders zijn? Zeker als je aan de buitenkant niet ziet wat het tarief is (zoals bij een tankstation wel). Je 'moet' laden, je ziet een paal, dus je hangt je auto eraan. De prijs is dan echt niet zo leidend of sturend als je denkt.
Hier lijkt het wellicht anders maar in de echte wereld is echt niet iedereen leaserijder. Een substantieel aantal moet gewoon zelf zijn brandstof betalen en let wel degelijk op de prijs.

Dat geldt zowel voor ICE als EV berijders.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Heel interessant deze discussie over kosten en rendabiliteit van de snellaadinfrastructuur, maar niet iets wat in het topic over elektrische auto's thuis hoort. Laten we het hier vooral over EV's hebben, de wachtlijsten en toekomst van de auto's zelf.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:54
Over wachtlijsten gesproken. Ik las hier onlangs dat de wachttijd voor de Kona nog 12 maanden is, dan zijn ze toch nog niet echt ingelopen op de achterstand.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
kijken wat de regering wilt doen qua bijtelling komende jaren zal het ook niet korter worden...

als 8% doorgaat volgend jaar is het nog te doen met de 45k cutoff, maar met 12% en 40k cutoff (daarboven 22%) dan wordt een ICE wel schrikbarend aantrekkelijker voor zelfde auto.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:44
Frusterend ook voor 2e hands opties deze nieuw voor genomen lease plannen voor EV's. Zo komt er veel minder vrij vanuit de lease, wat nu toch al voor een groot gedeelte naar het buitenland gaat. Beleid is wederom korte visie vanuit de overheid. Terwijl juist de particulier het verschil kan maken op langere duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:07
Noord27 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:27:
Frusterend ook voor 2e hands opties deze nieuw voor genomen lease plannen voor EV's. Zo komt er veel minder vrij vanuit de lease, wat nu toch al voor een groot gedeelte naar het buitenland gaat.
Is dit überhaupt aan de orde? Voor PHEV wellicht maar voor EV vermoed ik eerder een importoverschot. Duitsland/Frankrijk hebben op dit moment steviger stimuleringsbeleid en daardoor lagere prijzen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Prijs van de e-Mini is bekend, 35k
32 kWh accu, 232 KM WLTP range.
https://www.autoblog.nl/n...-nederlandse-prijs-127589

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Simply1337 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:10:
kijken wat de regering wilt doen qua bijtelling komende jaren zal het ook niet korter worden...

als 8% doorgaat volgend jaar is het nog te doen met de 45k cutoff, maar met 12% en 40k cutoff (daarboven 22%) dan wordt een ICE wel schrikbarend aantrekkelijker voor zelfde auto.
Ik hoop het niet, ik zou het liefst een BEV blijven rijden en daar heb ik wel iets meer voor over dan voor een ICE. Echter, als het 100+ euro's gaat schelen kies ik waarschijnlijk toch weer voor de ICE.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:44
assje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Is dit überhaupt aan de orde? Voor PHEV wellicht maar voor EV vermoed ik eerder een importoverschot. Duitsland/Frankrijk hebben op dit moment steviger stimuleringsbeleid en daardoor lagere prijzen.
Importeren inderdaad een reële optie? Heb mijzelf daar nooit in verdiept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Simply1337 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:10:

Tja blijkbaar worden EVs in de komende jaren heel veel goedkoper, althans in de glazen bol die de overheid heeft. Ik denk dat ze net een paar jaar te snel aan het afbouwen zijn.
Met dank aan de populisten met hun "subsidie voor de rijke elite voor accu's gemaakt door kinderen in Congo die met kolengestookte centrales worden gevuld, terwijl CO2 gewoon in cola zit en planten er juist harder van gaan groeien" :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De overheid had er verstandig aan gedaan om de verhoging van 2020 (8%) en 2021 (12%) een jaartje door te schuiven om zo niet in de huidige planning te snijden. Helaas is het plan definitief en verwacht ik niet dat de Eerste Kamer hier over gaat vallen. Waarschijnlijk is het deels ook bescherming van de Europese autofabrikanten die nog niet klaar zijn voor massaproductie. Uitgezonderd BMW natuurlijk die met één druk op de knop de Europese markt kan overspoelen met BEVs *kuch*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Noord27 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:27:
[...]

Mijn Ioniq heb ik in ieder geval uit Duitsland geïmporteerd, door gebrek aan particulier aanbod in NL moeilijk te zeggen hoe groot het verschil is. Import van Zoe's uit Frankrijk was ook wel een ding en er heeft hier iemand ook al een Leaf uit Duitsland gehaald.

Hangt allemaal samen met de incentives:
https://www.acea.be/uploa...ntives_in_the_EU-2019.pdf

Overigens, op de factuur bij aanschaf nieuw van mijn Ioniq zie ik geen korting vermeld staan (07-2017), ik vermoed dus dat dat toen nog niet aan de orde was. Alsnog heeft de restwaarde uiteraard wel te leiden door de incentives op nieuwe verkoop.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 09-07-2019 16:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:47:
[...]

Tja blijkbaar worden EVs in de komende jaren heel veel goedkoper, althans in de glazen bol die de overheid heeft. Ik denk dat ze net een paar jaar te snel aan het afbouwen zijn.
Met dank aan de populisten met hun "subsidie voor de rijke elite voor accu's gemaakt door kinderen in Congo die met kolengestookte centrales worden gevuld, terwijl CO2 gewoon in cola zit en planten er juist harder van gaan groeien" :')
De prijzen voor de komende jaren staan toch al wel zo'n beetje vast zou je zeggen. Komende jaren komen de elektrische 208, Corsa en ID.3, die prijzen zijn al bekend en zie ik zo maar ook niet significant lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Persoonlijk vind ik het wel prettig dat iedereen nu massaal aan de Model3 gaat (zo'n beetje elke collega die dit jaar aan een nieuwe bak toe is, een andere EV is simpelweg niet leverbaar), dan is er straks voldoende tweedehands aanbod als mn huidige contract afloopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:41

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:56:
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat iedereen nu massaal aan de Model3 gaat (zo'n beetje elke collega die dit jaar aan een nieuwe bak toe is, een andere EV is simpelweg niet leverbaar), dan is er straks voldoende tweedehands aanbod als mn huidige contract afloopt :P
Het is inmiddels de Passat onder de EV's, binnen een paar jaar staan ze in iedere staat.

En ik dacht dat ik iets bijzonders kocht een paar maanden geleden… 8)7
(nee hoor, geen moment spijt van) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:56:
Ja is wel bijzonder.... alles is 1 jaar levertijd (zeker long range). Zal wel weer een run komen op de model 3 dit jaar. Is inderdaad goed voor de 2e hands markt over 4-5 jaar, maar dan is er ook zat ander aanbod denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-05 06:44
Iemand de Zweedse Uniti One al gezien?

- 15-20k euro
- 900 kg
- deels carbon-reinforced plastic (net als i3)
- 2 motoren op de achterwielen
- 120 kW, 163 pk
- 26 kWh accu
- 240 km bereik
- 0-80 kmh in 3.5 sec

W000000t!!!!
BEV'ven wordt nu echt leuk! Zijn nog target specs btw.

[ Voor 6% gewijzigd door Dieken Taffert op 09-07-2019 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TonVH
Noord27 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:27:
[...]

Je hebt bedrijven die zich daarin specialiseren. Zo heb ik mijn Zoe (2018, 7500 Km) bij Bleeker in Purmerend gekocht. Alles prima geregeld t/m NL-talig instructieboekje.

Kost uiteraard meer dan wanneer jezelf importeert maar bespaart wel veel tijd en werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.hartgers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:52
Daar is dan mijn eerste, echte post 8). Na een flinke tijd lurken durf ik het eindelijk aan! Direct met een relevante vraag: voor een artikel in een special van HP/De Tijd over elektrisch rijden ben ik geïnterviewd. De tekst is binnen en het artikel is superpositief.

Ik wil echter een ding toevoegen, en dat is de TCO van een elektrische auto. Wat zal ongeveer het gemiddelde zijn? De journalist heeft er nu 5 jaar van gemaakt, maar ik wil het echt even goed checken. Jullie een gemiddelde?

Het artikel gaat nu deels uit van mij als ondernemer ('ik verkoop de stroom van zonnepanelen aan mezelf'), maar wil vooral ook particulieren stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:00
a.hartgers schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:25:
Daar is dan mijn eerste, echte post 8). Na een flinke tijd lurken durf ik het eindelijk aan! Direct met een relevante vraag: voor een artikel in een special van HP/De Tijd over elektrisch rijden ben ik geïnterviewd. De tekst is binnen en het artikel is superpositief.

Ik wil echter een ding toevoegen, en dat is de TCO van een elektrische auto. Wat zal ongeveer het gemiddelde zijn? De journalist heeft er nu 5 jaar van gemaakt, maar ik wil het echt even goed checken. Jullie een gemiddelde?

Het artikel gaat nu deels uit van mij als ondernemer ('ik verkoop de stroom van zonnepanelen aan mezelf'), maar wil vooral ook particulieren stimuleren.
TCO van 5 jaar? TCO is Total Cost of Ownership, bedoel je niet TVT Terugverdientijd?
En als je dat bedoeld, dat is met iedere gebruiker en iedere auto anders, hoe laad je, wat kost de auto, nieuw of 2e hands... etc

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.hartgers
  • Laatst online: 20:52
Philos31 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:33:
[...]

TCO van 5 jaar? TCO is Total Cost of Ownership, bedoel je niet TVT Terugverdientijd?
En als je dat bedoeld, dat is met iedere gebruiker en iedere auto anders, hoe laad je, wat kost de auto, nieuw of 2e hands... etc
terugverdienen doe je nooit met een auto ;-). Ik wil vooral aangeven dat over langere tijd je voordeliger uit bent met een ev. Minder onderhoudskosten, als je vooral thuis laadt lagere kosten per kilometer. Ik ga het zo insteken dat het goedkoper is over langere tijd en roep vooral geen tijd... Lijkt me het verstandigst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

a.hartgers schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:36:
terugverdienen doe je nooit met een auto ;-). Ik wil vooral aangeven dat over langere tijd je voordeliger uit bent met een ev. Minder onderhoudskosten, als je vooral thuis laadt lagere kosten per kilometer. Ik ga het zo insteken dat het goedkoper is over langere tijd en roep vooral geen tijd... Lijkt me het verstandigst.
terugverdientijd van de hogere aanschaf :) Je kunt ook geen tijd roepen want dat hangt af van zoveel factoren zoals hoeveel je rijdt, waar je laad en tegen welke tarieven. Wellicht zou je een rekenvoorbeeld kunnen maken met auto's die zowel als EV als ICE te koop zijn om het verschil te tonen. Ja, duurder in aanschaf, maar bij 20k en laden op straat a 32 cent, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk dat het nog knap lastig is om prive goedkoper dan benzine te rijden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Waarom zou het goedkoper moeten zijn? Ik vond het een logisch vervolg na de aanschaf van pv-panelen, zonneboiler en warmtepomp.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:23

mux

99% efficient!

Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:16:
Ligt heel erg aan de auto - als je heel weinig rijdt, is het moeilijk om op te boksen tegen de prijzen van tweedehands aftrappertjes. Voor 450 euro heb je een auto die minstens 2 jaar de APK doorloopt.

Maar alles daarboven is al snel een stuk goedkoper elektrisch, met name als je je eigen zonnepanelen hebt. Wij hebben in de afgelopen anderhalf jaar €800 uitgegeven en 45.000km gereden; zelfs als je de afschrijving op een auto van 9000 euro meeneemt red je dat simpelweg niet met een benzineauto. Alleen al aan benzine (laat staan +MRB en onderhoud) zou je dan al tegen de 3500 euro kwijt zijn geweest. Na een jaar hebben we het prijsverschil tussen een benzineauto en EV er al uit, na 3-4 jaar het complete aankoopbedrag tov benzine tanken.

Maar dat is dus alleen het geval als je relatief veel rijdt en tweedehands koopt. Rijd je weinig en koop je een nieuwe EV, dan zal hij nog ietsjes duurder zijn de komende 1-2 jaar.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 17:31

databeestje

Von PrutsHausen

Dan zou ik je willen adviseren om even de rekentool uit de startpost te proberen en het zelf na te rekenen.

Note: Ik rij particulier 25k km per jaar en daarmee goedkoper dan de diesel hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
[...]

In mijn geval kan ik het aardig uitrekenen.
Ik had een Private Lease Skoda Octavia, die koste mij 563 euro per maand voor 30.000 km en doet 5,6 liter op 100km = 9,4 cent per kilometer dus dat kost mij in 5 jaar 14100 euro aan Benzine en 33780 euro aan leasekosten. is totaal 47880 euro of 798 euro per maand of 32 cent per km

Ik heb nu een Nissan Leaf, die kost mij 569 euro per maand bij 30.000 km en doet gemiddeld 19 kWh op 100KM en reken nog even 10% laadverlies voor alle zekerheid. Nemen we 21kWh voor 100Km gemiddeld over het hele jaar genomen inclusief laadverlies. Mijn stroomprijs is altijd 22,6 cent, thuis en aan de paal, daar betaal ik 15 euro per maand voor (Total Vroaming)
Mijn complete kosten zijn dan 34140 voor de lease, 900 voor de pas en 7119 euro voor de elektriciteit
Is totaal 42159 euro of 702 euro per maand of 28 cent per kilometer.

Mijn besparing is in werkelijkheid groter omdat de otavia 20.000km was en de andere 10.000km nu door mijn vrouw gereden worden en niet in haar Mini Clubman die 8,5 liter op 100km doet... Maar als ik die hele som moet voorrekenen, dan zijn we nog een a4tje verder.

Kort door de bocht zijn we zo'n 160 euro per maand goedkoper uit door de Leaf in te zetten, maar ve hebben nog steeds wel behoorlijke autokosten, ik zoek nog een werkgever die me een leaseauto kado doet :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Philos31 op 09-07-2019 21:13 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk je berekening te zien. Nu gaat de vergelijking misschien wel iets scheef omdat een Octavia niet helemaal vergelijkbaar is aan de Leaf. Met een vergelijkbare benzine auto zal het verschil een stuk kleiner zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 11-05 17:31

databeestje

Von PrutsHausen

Inspired schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:32:
Leuk je berekening te zien. Nu gaat de vergelijking misschien wel iets scheef omdat een Octavia niet helemaal vergelijkbaar is aan de Leaf. Met een vergelijkbare benzine auto zal het verschil een stuk kleiner zijn.
Aan de reactie te zien heb je (denk ik) nog geen berekening gedaan met de rekentool. Het scheelt mij letterlijk de helft tegenover de diesel (of de benzine swift), maar het valt of staat met kilometers maken, daar is de elektrische goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb zojuist nog een reservering/wachtplaats ingestuurd voor de nieuwe VW ID.3. Volgend jaar september moet de BMW 2-serie cabrio alweer ophoepelen dus moet ik wel weer wat nieuws hebben. 200pk leek me wel geinig en stroom heb ik een overvloed van.

Voor mijn vriendin ook aan het kijken naar een privatelease hybride of elektrisch voor januari 2020. Lijstje blijft met 20k km per jaar vooral hangen op;
- Kia Niro hybrid (lekker vol en relatief goedkoop)
- Kia E-Niro (niet leverbaar)
- Hyundai Ioniq Electric (goedkoop, veel opties, leverbaar, maar eind deze maand een facelift?)
- VW E-golf (gewoon te saai vind ze, en best hoog qua prijs).
- Corsa E (weinig emotie en een slag kleiner dan hierboven genoemd)
- Tesla Model 3 (Private veel te duur)
- BMW i3 (Tja, het ontwerp :+, je vind er iets van)
- Nissan Leaf (Offerte viel duurder uit voor een first edition, nieuwe accupakketen maken de auto duurder, wel een mooie volle auto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IcmetOeFKHC9ii7UiKZ57dow/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 09-07-2019 21:53 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:19:
Waarom zou het goedkoper moeten zijn? Ik vond het een logisch vervolg na de aanschaf van pv-panelen, zonneboiler en warmtepomp.
Omdat weinig mensen uit milieuoverwegingen verstandige keuzes maakt? Daarom verkopen plofkippen ook beter dan de kippetjes die een heel blij leuk leven hebben gehad: cash!
En heel eerlijk, zou jij EV rijden als het niet voordelig was geweest? Je hebt de panelen niet omdat je dak er dan mooi uitziet...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wij hebben een Ioniq in de private lease. Mooiste van het stel dat je noemt, ik rij nu zelf de Leaf (in afwachting van de door jou niet genoemde Hyundai Kona electric) die (Nissan Leaf dus) toch een stuk minder volwassen aanvoelt. De Ioniq is uitermate compleet en rijdt prima.

Ioniq electric was goedkoper in TCO dan een Ford Fiesta in luxe uitvoering. Contract staat op 15 kkm.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 09-07-2019 22:00 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

daemonix schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:59:
Wij hebben een Ioniq in de private lease. Mooiste van het stel dat je noemt, ik rij nu zelf de Leaf (in afwachting van de door jou niet genoemde Hyundai Kona electric) die (Nissan Leaf dus) toch een stuk minder volwassen aanvoelt. De Ioniq is uitermate compleet en rijdt prima.

Ioniq electric was goedkoper in TCO dan een Ford Fiesta in luxe uitvoering. Contract staat op 15 kkm.
Nice, ik vond het ook een zeer ruim uitgeruste auto. Dus bommetje vol, veel ruimte. Enige ding was dat mijn vriendin de Prius achterruit en de voorbumper niet zo mooi vond (omdat die zoals elke electrische auto dicht is, is gewoon wennen). De achterruit lijkt me geen probleem. Zwarte auto nemen en glas achter zwaar laten tinten.

De Leaf minder volwassen, waaruit merk je dat vooral? Gezien die ook op onze/haar shortlist staat, enige waarvan ik schrok was dat het stuur niet fatsoenlijk verzetbaar is. Heb je ook een laadpaal bij de deur of heb je een grannycharger? Wij hebben 3-fasen meterkast, dus dat moeten we nog bij de prijs oprekenen. Per dag rijdt ze 100km dus genoeg range's in de EV's :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Crazy D schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:59:
[...]

Omdat weinig mensen uit milieuoverwegingen verstandige keuzes maakt? Daarom verkopen plofkippen ook beter dan de kippetjes die een heel blij leuk leven hebben gehad: cash!
En heel eerlijk, zou jij EV rijden als het niet voordelig was geweest? Je hebt de panelen niet omdat je dak er dan mooi uitziet...
Waarom denk je dat ik de EV uit milieuoverwegingen heb gekocht, er zijn genoeg andere motieven om voor een EV te kiezen. En voordelig? Ik denk dat mijn Toyota IQ door rijden een stuk goedkoper was geweest met maar 4/5 duizend km per jaar.

Of panelen op dak mooi zijn of niet is maar hoe je er naar kijkt, als iets van de vooruitgang of als iets lelijks wat op je dak ligt. Ik vind het belangrijk om minder afhankelijk te zijn van anderen en mijn vaste lasten omlaag te brengen. Dat het beter voor het milieu is mooi meegenomen, als dat echt zo is, ik geloof daar niet zo in. Wel dat je eindige fossiele brandstoffen niet moet gebruiken als er alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 13:08
gauchov6 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Het is inmiddels de Passat onder de EV's, binnen een paar jaar staan ze in iedere staat.

Je had beter tot volgend jaar of het jaar daarna kunnen wachten. Het ergste is, is dat als je een EV cash aftikt, dat iedereen denkt dat je zo’n leaser bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Kecin De uitvoering die ik rijd is minder compleet dan wat kan, dus dat moeten we wel in het achterhoofd houden. Niet verstelbaar stuur is onhandig. De Ioniq heeft (in de premium uitvoering) elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en, in de zomer heel belangrijk: stoelkoeling. Ik vind de stoelen van de Ioniq beter. De drukknoppen in de Leaf doen ouderwets aan, het ontwerp is aan de binnenkant gedateerd. De Ioniq detecteert beter de aanwezigheid van de sleutel.

Uiteindelijk komen de Ioniq en de Leaf (40 kWh) precies even ver. De GOM van de Ioniq is stukken nauwkeuriger. De DAB ontvanger van de Leaf is niet echt heel goed.

Wat wel handig is aan de Leaf:
- laadpoort aan de voorkant
- app waarmee verwarming/koeling op afstand aan- en uitgezet kan worden
- hogere zit (en daarom heb ik een Kona besteld ;))
- betere en rondom camera's bij parkeren

Maar de belangrijkste objectieve factor: mijn vrouw vindt de Ioniq beter en makkelijker rijden. :P

[ Voor 0% gewijzigd door daemonix op 09-07-2019 22:58 . Reden: 40 kWh leaf ipv 30 kWh ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Kecin de Renault Zoe is bij ANWB zeer interessant in de private lease.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Laatst online: 13-04 10:33
Zeker een goede aanbieding. Hopelijk hebben ze nog wat voorraad staan dan. Productie van het huidige model loopt op z'n einde. In augustus gaat heel Frankrijk dicht en daarna gaan ze de nieuwe maken.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:27
TucanoItaly schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:44:
Of koop een tweedehands....
Hopelijk krijgen wij de Tesla model 3 AWD in Augustus nog dan gaat onze 6 jaar oude Zoe de deur uit. Ik ben benieuwd of het een beetje lukt om deze particulier te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:23
gauchov6 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:05:
[...]

Gelukkig heb ik de rode, die is te duur in de bijtelling en dat weten alle leaserijders :-)

En ook hier, geen moment spijt van. Ook is de WAF boven verwachting.

[ Voor 7% gewijzigd door DaCoTa op 09-07-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:41

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

DaCoTa schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:10:
[...]

Gelukkig heb ik de rode, die is te duur in de bijtelling en dat weten alle leaserijders :-)
Lol, heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk de donkergrijze met 19" sportwielen genomen. De leasers rijden (bijna) allemaal in zwarte 3's met de 18" standaard wielen, vanwege de lagere bijtelling inderdaad. :P

En de WAF is de Wife Acceptance Factor neem ik aan? :?

[ Voor 7% gewijzigd door mkrmr op 09-07-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

RogerSch schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:54:
[...]

Of koop een tweedehands....
Hopelijk krijgen wij de Tesla model 3 AWD in Augustus nog dan gaat onze 6 jaar oude Zoe de deur uit. Ik ben benieuwd of het een beetje lukt om deze particulier te verkopen.
Ben benieuwd naar je verkoop. Ik heb zo persoonlijk geen zin om 45k af te tikken voor een auto. Heb liever een wat flexibeler "mobiliteitsabonnement". Zelf ben ik na 24 maanden echt wel zat van een auto en wil ik weer wat anders. Mijn vriendin daarintegen wil liever 60 maanden :').
TucanoItaly schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:44:
Helaas nogal aan de kleine kant. De nieuwe variant is binnenkort beschikbaar, die wil ik nog wel even checken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Mx. Alba

hen/die/zij

gauchov6 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Lol, heb ik ook overwogen, maar uiteindelijk de donkergrijze met 19" sportwielen genomen. De leasers rijden (bijna) allemaal in zwarte 3's met de 18" standaard wielen, vanwege de lagere bijtelling inderdaad. :P

En de WAF is de Wife Acceptance Factor neem ik aan? :?
De Model 3 is ook mijn eerste keuze voor mijn volgende leasewagen... Maar die gaat zeker rood worden. Zwart zie je te vaak, wit is niet schoon te houden, grijs is te "meh" en blauw vind ik niet mooi... Dus moet 't rood worden. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:06
Dat kan ik wel onderschrijven.
Nu op benzine 3 jr en 150K km gemiddeld 7,8ct/km voor de benzine (1 op 20 gemiddeld).
Bij gemiddelde kwh prijs van 0,30 en verbruik 20kwh/100km zit je op 6 ct/km.
Dat lijkt dan in het nadeel van benzine, maar die kost dan in aanschaf minder dan de helft van EV.
Verschil in afschrijving is ca. 5ct/km waarmee het nadeel van de EV ca. 4,2ct/km bedraagt.
Wellicht kan je daar nog 2 cent vanaf praten door bijvoorbeeld gratis bij Lidl te laden of met eigen zonnepanelen met overcapaciteit. Maar blijft een slechte businesscase.

en nu Pieter Omtzicht succes boekt met zijn kruistocht tegen EV zal het met de businesscase helemaal snel over zijn. En houdt je alleen de intrinsiek gemotiveerde rijder over die de extra kosten (en reistijd) over heeft voor het milieu.

desondanks is milieu ook belangrijk en kiezen we dus voor EV, die echter wel veel duurder is in TCO. De lage bijtelling en geen MRB maakt dat nu nog een beetje goed, maar dat heeft de langste tijd geduurd als ik het klimaatakkoord goed heb begrepen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

eltron schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:35:
[...]

Nu op benzine 3 jr en 150K km gemiddeld 7,8ct/km voor de benzine (1 op 20 gemiddeld).
Dat lijkt dan in het nadeel van benzine, maar die kost dan in aanschaf minder dan de helft van EV.
Verschil in afschrijving is ca. 5ct/km waarmee het nadeel van de EV ca. 4,2ct/km bedraagt.
Wellicht kan je daar nog 2 cent vanaf praten door bijvoorbeeld gratis bij Lidl te laden of met eigen zonnepanelen met overcapaciteit. Maar blijft een slechte businesscase.

en nu Pieter Omtzicht succes boekt met zijn kruistocht tegen EV zal het met de businesscase helemaal snel over zijn. En houdt je alleen de intrinsiek gemotiveerde rijder over die de extra kosten (en reistijd) over heeft voor het milieu.

desondanks is milieu ook belangrijk en kiezen we dus voor EV, die echter wel veel duurder is in TCO. De lage bijtelling en geen MRB maakt dat nu nog een beetje goed, maar dat heeft de langste tijd geduurd als ik het klimaatakkoord goed heb begrepen.
toon volledige bericht
In mijn situatie is het ook alleen interessant doordat ik overcapaciteit heb op de PV. Maar ook gezien stroom 10 cent gaat dalen als ik het goed begrijp. Daarnaast als je een mogelijkheid hebt (privelease/koop) om op het werk te laden scheelt ook.

In ons geval tel ik dus wel elektraverbruik er wel bij op, maar eigenlijk is het 0 tenzij je onderweg alsnog eens moet laden (uitzonderlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
fisherman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:21:
[...]
Het ergste is, is dat als je een EV cash aftikt, dat iedereen denkt dat je zo’n leaser bent.
Ik weet dat auto's veelal als statussymbool gezien worden maar dit _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
assje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:09:
[...]

Mensen die onderschatten wat lease werkelijk kost...

Ik heb het destijds met mijn Focus uitgerekend: 850-900 euro netto per maand.

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 10-07-2019 06:28 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
O? Mij kost een Kona 900 euro bruto/maand op 40 kkm. Netto dus een stuk minder, zo rond de 500 euro/maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
assje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:09:
[...]

Het is niet onlogisch. Als je een EV koopt (vooral een nieuwere), denkt men vrij algemeen dat je niet in je eigen auto rijdt. Net als huurhuis vs. koophuis: het 2e is voor de meeste mensen veruit te prefereren qua beleving, qua waarde die je er aan hecht. Dan heb je een huis, met een huurhuis niet.

En de meeste leaserijders voelen zich heel wat als ze in een mooie nieuwe auto mogen rijden, dan is het hypocriet als ze doen alsof "bezit niet uit maakt" (heb ik vaker gehoord), dat is nogal in hun eigen voordeel. Wel om status geven, maar dan niet om bezit? Nonsens, dan ben je niet eerlijk. Ik vind het ook een groot verschil, eigen auto vs. andermans auto. Met eigen veren pronken is niet de fraaiste eigenschap, maar met andermans veren pronken vind ik nog wel een graadje erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-05 06:39

Tripl3 D

Brother in Arms

https://iselektrischgoedkoper.nl/

Speel anders eens met de data op deze site. Kan best wel inzicht geven.

Disclaimer: Deze site is niet van mij en heb er geen aandelen in, maar kan verdomd handig zijn om een goed vergelijk te maken tussen een EV, ICE en/of PHEV

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dieken Taffert schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:36:
[...]
Het is niet onlogisch. Als je een EV koopt (vooral een nieuwere), denkt men vrij algemeen dat je niet in je eigen auto rijdt. Net als huurhuis vs. koophuis: het 2e is voor de meeste mensen veruit te prefereren qua beleving, qua waarde die je er aan hecht. Dan heb je een huis, met een huurhuis niet.
Of stel je voor dat je je hypotheek hebt afgelost maar niemand dat weet, verschrikkelijk toch? Alle gekheid op een stokje, lekker belangrijk toch allemaal? Is zien en gezien worden echt zo belangrijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

assje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:45:
[...]

Of stel je voor dat je je hypotheek hebt afgelost maar niemand dat weet, verschrikkelijk toch? Alle gekheid op een stokje, lekker belangrijk toch allemaal? Is zien en gezien worden echt zo belangrijk??
Meestal alleen voor de buren :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

toon volledige bericht
1:20 haal je niet in een normale Niro met een rijstijl waarmee je 20 kWh/100 km verbruikt in een e-Niro. Voor die 7,6 cent/km kost je benzine 1,52 /liter. Benzine kost nu minimaal 1,60. Als je thuis laadt, zonder zonnepanelen, kost een kWh nog maar 20 cent. Dan is de km prijs opeens maar 4 cent/km.
Met jouw 50k/jaar scheelt dat bij een verschil van 4 cent/km 2k/jaar aan brandstof. Het verschil in MRB compenseert het overige verschil in aanschafkosten.
Je hebt wel gelijk als je maar 25k of minder per jaar rijdt, of niet thuis kan laden. Dan is het privé flink duurder. Omslagpunt zal privé boven de 40k/jaar liggen. Zakelijk iets lager, omdat ex btw de prijsverschillen lager zijn.
Dieken Taffert schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:36:
[...]

En de meeste leaserijders voelen zich heel wat als ze in een mooie nieuwe auto mogen rijden, dan is het hypocriet als ze doen alsof "bezit niet uit maakt" (heb ik vaker gehoord), dat is nogal in hun eigen voordeel. Wel om status geven, maar dan niet om bezit? Nonsens, dan ben je niet eerlijk. Ik vind het ook een groot verschil, eigen auto vs. andermans auto. Met eigen veren pronken is niet de fraaiste eigenschap, maar met andermans veren pronken vind ik nog wel een graadje erger.
Bezit maakt bij een auto niks uit, omdat je toch elke X jaar je auto inruilt. Zeker als je veel km maakt gaat een auto gewoon niet zo lang mee. Ik weet niet waarom je een auto perse moet bezitten. Ik heb een eigen auto en een lease audio. Ze staan beide 100% van de tijd tot mijn beschikking. Wat is dan het verschil? Ja de ene wordt door de baas betaald en de andere door mijzelf. Beide komen uit mijn salaris. Beide zullen ooit weer vertrekken.
Bezit is in mijn idee alleen belangrijk als het na het kopen geen geld meer kost, of als het financieel significant beter is om te kopen. In sommige landen worden huizen verhuurd voor minder dan 1% van de marktwaarde. Dan kan je beter huren dan kopen en je geld ergens anders in investeren. Je woont er niet beter of slechter van. Een eigen huis geeft je iets meer flexibiliteit qua aanpassingsmogelijkheden. Dat is het enige voordeel, financiën buiten gelaten.

[ Voor 32% gewijzigd door Z___Z op 10-07-2019 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Z___Z En zelfs die 20 cent/kWh wordt nog minder zodra je boven de magische 10.000 kWh/jaar komt. Zakelijk is voor mij een elektrische auto heel veel interessanter dan een benzine of diesel auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 12:44
[b]assje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:45Is zien en gezien worden echt zo belangrijk??
Ja, dan kunnen we naar elkaar zwaaien! Wel zo gezellig.

;-)

-------------

De kranten staan bol van de 4 naar 8 procent bijtelling verandering per 1-1-2020.

Herkent iemand de hausse rond een Outlander van 0 naar 7%? Is it this thing all over again? Zie. De overheid is gewoon super betrouwbaar! De geschiedenis herhaalt zich en nog hoor je mensen klagen. ;-

Over 10 cent belasting verlaging op de kWh prijs hoor je maar weinig mensen klagen. Want leaserijders hebben een tankpas,... Maar heb je zonnepanelen, dan loopt je terugverdientijd op.

De TCO voor een EV verbetert er wèl door voor de particulier ;-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Wat reken je aan onderhoud? In mijn beleving is het onderhoud voor mijn EV minstens de helft goedkoper dan mijn vorige ICE. En ik denk eerlijk gezegd nog wel minder, maar dat is in ieder geval waar ik mee gerekend heb.

Maar inderdaad komt de berekening voor de EV veel gunstiger uit omdat ik zowel thuis als op het werk kan laden zonder gebruik te hoeven maken van een laadpaal waar je 40 ct/kWh voor moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
assje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:45:
[...]

Ik ben het wel met je eens, maar op de vraag of zien en gezien worden belangrijk wordt gevonden in onze maatschappij kan het antwoord alleen: JA!!! zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
daemonix schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:59:
die (Nissan Leaf dus) toch een stuk minder volwassen aanvoelt. De Ioniq is uitermate compleet en rijdt prima.
Serieus? Qua rijeigenschappen vind ik de Leaf echt een stuk beter rijden dan de Ioniq. De BMWi3 en Leaf hebben iets qua rijeigenschappen wat ik en mijn vrouw erg fijn vinden. De ioniq was de saaiste auto op de zoe na als ik het over rijden heb. (Was wel mijn wensauto want ik vind hem mooier en vooral zuiniger en inderdaad, billenverkoeling) maar ben nu niet bepaald teleurgesteld nu het de leaf is geworden.
Ow, en mijn app werkt beter dan die van jou ioniq 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:22
JayPe schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:53:
[...]

Over 10 cent belasting verlaging op de kWh prijs hoor je maar weinig mensen klagen. Want leaserijders hebben een tankpas,... Maar heb je zonnepanelen, dan loopt je terugverdientijd op.

Dat hoop ik dan maar, maar ik denk echt niet dat ik ineens 10ct/kWh minder ga betalen aan de publieke laadpaal.

De belastingverlaging n.a.v. de 'Motie Groot' per 1-1-2017 is namelijk (ook) niet doorgegeven aan de eindgebruikers. Er had toe 5ct/kWh afgekund.

https://www.natuurenmilie...adpalen-wordt-gehalveerd/

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Philos31 Het is niet mijn Ioniq, maar die van mijn vrouw :P. En als de app het doet werkt het enigszins, ik heb nog nooit zo een trage app gezien. Bovendien doet hij het 30% van de tijd gewoon niet (en is de vertaling zo her en der echt om te lachen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
UniMatrix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:02:
[...]

Dat hoop ik dan maar, maar ik denk echt niet dat ik ineens 10ct/kWh minder ga betalen aan de publieke laadpaal.

De belastingverlaging n.a.v. de 'Motie Groot' per 1-1-2017 is namelijk (ook) niet doorgegeven aan de eindgebruikers. Er had toe 5ct/kWh afgekund.

https://www.natuurenmilie...adpalen-wordt-gehalveerd/
Die verlaging was ook bedoelt om meer laadpalen op straat te krijgen, niet om een lager tarief te krijgen.
De nieuwe maatregel is voor thuis. Dat zal geen impact hebben op publieke laadpaaltarieven. Thuislader zal, als het door gaat 15 cent/kWh gaan kosten. Maarja om meerdere redenen is deze maatregel een verlies voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
daemonix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:16:
@Philos31 Het is niet mijn Ioniq, maar die van mijn vrouw :P. En als de app het doet werkt het enigszins, ik heb nog nooit zo een trage app gezien. Bovendien doet hij het 30% van de tijd gewoon niet (en is de vertaling zo her en der echt om te lachen).
Toch werkt het beter dan geen app :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:22
Z___Z schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:22:
[...]

Die verlaging was ook bedoelt om meer laadpalen op straat te krijgen, niet om een lager tarief te krijgen.
De nieuwe maatregel is voor thuis. Dat zal geen impact hebben op publieke laadpaaltarieven. Thuislader zal, als het door gaat 15 cent/kWh gaan kosten. Maarja om meerdere redenen is deze maatregel een verlies voor het milieu.
Zeker, omdat 80% (waaronder ik) niet thuis kan laden -en-
De financiele opbrengst van (mijn) zonnepanelen ineens 40% lager wordt.

:(

Maar ja, ben van ca. 120 euro benzine naar 4 tientjes laden gegaan... en geen MRB...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 06:48:
O? Mij kost een Kona 900 euro bruto/maand op 40 kkm. Netto dus een stuk minder, zo rond de 500 euro/maand.
Het wordt wat inhoudelijk, maar als ik nu een Focus zou leasen van 30k:
320 euro netto bjtelling en verminderde heffingskortingen (40% belastingschijf).
700 bruto leasebudget.

Stel je doet +/- 20.000 zakelijke km per jaar:
1700km per maand.

19 cent mag je netto uitgekeerd krijgen uit die 700 voor zakelijke kilometers, is 323 netto.
Blijft er 377 euro bruto over, waar 40% belasting afgaat. Restant 226 euro netto.

320+323+226= €869 per maand netto voor een 30k Focus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dfrenner Wellicht begrijp ik je berekening niet helemaal. Je hebt auto van de zaak en bijtelling plus kilometervergoeding? Voor zover ik weet krijg je kilometervergoeding alleen als je met je eigen auto naar het werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ja, dan kunnen we naar elkaar zwaaien! Wel zo gezellig.

;-)

-------------

De kranten staan bol van de 4 naar 8 procent bijtelling verandering per 1-1-2020.

Herkent iemand de hausse rond een Outlander van 0 naar 7%? Is it this thing all over again? Zie. De overheid is gewoon super betrouwbaar! De geschiedenis herhaalt zich en nog hoor je mensen klagen. ;-

toon volledige bericht
Ik vind het wel degelijk anders dan de verhoging van 0% naar 7%. Dat was al eerder bekend. Er was nu een autobrief II waar voor 2020 gewoon 4% tot 50k in stond. Staat ook nergens dat het voorlopig was voor zover ik heb kunnen vinden. Dat de regering nu 6 maand voor 2020 het gaat aanpassen vind ik niet eerlijk. Helemaal omdat de meeste EVs een veel langere levertijd hebben. Ik heb het geluk dat ik dit jaar mijn EV heb gekregen. Het is gewoon erg zuur dat je in 2020 je auto krijgt waarbij je er altijd vanuit bent gegaan dat de bijtelling 4% zou zijn over de eerste 50k. Helemaal voor berijders die ook nog met een eigen bijdrage zitten. Die hadden wellicht voor wat anders gekozen als ze dit wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenE schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:48:
@dfrenner Wellicht begrijp ik je berekening niet helemaal. Je hebt auto van de zaak en bijtelling plus kilometervergoeding? Voor zover ik weet krijg je kilometervergoeding alleen als je met je eigen auto naar het werk gaat.
Nee maar die betaal ik nu wel, dus het netto salaris verschil tussen prive een auto rijden en een leaseauto rijden zijn die bedragen bij elkaar opgeteld.

Stel ik krijg nu 2000 netto met leaseauto. Daar zit die 320 euro bijtelling al in (die is er al vanaf).
Als ik nu switch naar prive rijden, gaat direct mijn salaris naar 2320 netto, omdat de bijtelling vervalt.

Daarnaast krijg ik vanaf dat moment nog 323 netto erbij (km vergoeding) en 226 netto uit restant leasebedrag.

Dus wordt mijn netto salaris bij prive rijden: €2869.

Verschil tussen prive rijden en leasen is dus €869 euro per maand. Dat kost de leaseauto mij iedere maand weer (als ik een Focus van 30.000 euro zou rijden).

Ik heb het voor mijn volvo nog nooit precies uitgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je denkfout hier is dat je gratis rijdt als je de Focus prive rijdt. Dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
daemonix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:03:
Je denkfout hier is dat je gratis rijdt als je de Focus prive rijdt. Dat is niet het geval.
Inderdaad. Je mag dan prive wegenbelasting, brandstof, onderhoud en verzekering gaan ophoesten. Je "winst" dampt dan aardig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:03:
Huh dat zeg ik helemaal niet, het enige wat ik zeg is dat een leaseauto duurder is dan men denkt!
Een simpele Focus, kost gewoon 869 euro per maand.

Kan ik voor 869 euro per maand een auto prive rijden? Waarschijnlijk wel.
Nieuw interesseert mij niet zo veel, mijn huidige Volvo is ook occasion lease.
Waarom doe ik het dan niet?

- Gemak!
- Wisselende opdrachten.

Vooral dat laatste kan de berekening nog wel eens in de war gooien. Ik zit relatief dicht bij huis nu. 20km enkele reis.

Nu heb ik nog maar 750 zakelijke kilometers per maand. Dat maakt het plaatje iets anders:
750 * 0,19 = 143 euro netto
Blijft er 557 euro bruto over, waar je 334 netto aan over houdt.
Blijft het verschil 797 euro netto.

Ik had een groter verschil verwacht moet ik eerlijk bekennen.

Een leuke uitvoering Focus met 2000km per maand:
https://justlease.nl/modellen/configureer/3842/
€519 per maand.
Eigen risico afgekocht

Moet je alleen nog tanken...
Met 1,80 en 7l/100km = 252 per maand.
= 771 per maand...

Op basis van mijn huisige opdracht is het 26 euro per maand goed koper om hem zelf te gaan leasen.
Dan heb ik 1250 prive km per maand = 15.000 per jaar...

Maar met het risico dat ik over 6 maanden opeens naar de andere kant van Nederland moet...

Dus voor het gemak is een leaseauto handiger.

[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 10-07-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Reken eens uit wat een prive Focus je kost. Je zult schrikken. Die kost je ook 500 euro of meer per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is inderdaad vaak ook het gemak. En met een lagere bijtelling is een leaseauto snel goedkoper. Ik reed een auto met 500 EUR bijtelling (netto). Kon bij een overstap 900 bruto extra krijgen zonder auto. Dus zeg maar 950 EUR netto extra. Maar uiteindelijk niet gedaan. Rij nu een Model 3 met 175 bijtelling. Met de EUR 450 komt dat op EUR 625 netto uit wat hij me dan eigenlijk kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:11:
Reken eens uit wat een prive Focus je kost. Je zult schrikken. Die kost je ook 500 euro of meer per maand.
Tuurlijk, dat snap ik wel. Maar nogmaals, dat was het punt helemaal niet!
Ik hoor altijd opmerkingen dat bijtlling maar een schijntje is en dat het veel goedkoper is dan een eigen auto rijden.

Dat is gewoon niet waar.

Leasen kost ongeveer even veel als een eigen auto erop na houden. Bij veel kilometers zal het voordeel eerder naar leasen gaan, gok ik.

Het is meer het gemak waarom leasen mijn voorkeur heeft. Problemen bij de dealer zijn een stuk makkelijker op gelost, dan bij prive. Het is mijn auto toch niet, dus je regelt het maar! Genoeg gezeik gehad met mijn skoda in het verleden.

Privé zou ik niet zo snel ruzie maken met een dealer en de sleutels op zijn bureau gooien. Lease ben ik makkelijker, het is toch mijn auto niet. Ik meld de eigenaar van de auto (leasemij) dat de dealer niet meewerkt aan een oplossing, dat ik geen meter verder rijd en de sleutels bij de dealer liggen. Bel ze maar op en tot het is opgelost rijd ik in een huurauto.
Inspired schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:17:
Het is inderdaad vaak ook het gemak. En met een lagere bijtelling is een leaseauto snel goedkoper. Ik reed een auto met 500 EUR bijtelling (netto). Kon bij een overstap 900 bruto extra krijgen zonder auto. Dus zeg maar 950 EUR netto extra. Maar uiteindelijk niet gedaan. Rij nu een Model 3 met 175 bijtelling. Met de EUR 450 komt dat op EUR 625 netto uit wat hij me dan eigenlijk kost.
Bijtelling weegt idd zwaar mee.
Vooral als je met een Model 3 ook nog een eigen bijdrage gaat betalen (wat veel doen).

Dat werkt goed met 4% bijtelling, maar volgens jaar met 8% is voor mij die hele business case kapot...
Mijn doel is nog steeds in december een Model 3, maar volgend jaar wordt het echt zeker weten weer diesel of benzine... (helaas)...

[ Voor 26% gewijzigd door BlakHawk op 10-07-2019 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:19:
Leasen kost ongeveer even veel als een eigen auto erop na houden. Bij veel kilometers zal het voordeel eerder naar leasen gaan, gok ik.
Vooral bij veel privé kilometers. Want bij een leaseauto betaal je daar eigenlijk niets extra voor. Hoe meer privé kilometers je rijdt met de wagen, hoe aantrekkelijker lease wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:13
Mag het weer over EV's gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:19
dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Tuurlijk, dat snap ik wel. Maar nogmaals, dat was het punt helemaal niet!
Ik hoor altijd opmerkingen dat bijtlling maar een schijntje is en dat het veel goedkoper is dan een eigen auto rijden.

Dat is gewoon niet waar.

Het is meer het gemak waarom leasen mijn voorkeur heeft. Problemen bij de dealer zijn een stuk makkelijker op gelost, dan bij prive. Het is mijn auto toch niet, dus je regelt het maar! Genoeg gezeik gehad met mijn skoda in het verleden.

Privé zou ik niet zo snel ruzie maken met een dealer en de sleutels op zijn bureau gooien. Lease ben ik makkelijker, het is toch mijn auto niet. Ik meld de eigenaar van de auto (leasemij) dat de dealer niet meewerkt aan een oplossing, dat ik geen meter verder rijd en de sleutels bij de dealer liggen. Bel ze maar op en tot het is opgelost rijd ik in een huurauto.
toon volledige bericht
Volgens mij rijden de mensen die zeggen dat leasen veel goedkoper is "de auto van de zaak". Oftewel, die hoeven niet te kijken naar wat de auto kost in lease of aanschaf, alleen puur de bijtelling. Ik zelf ben niet gek lang geleden overstapt vanuit ambulante functie (met lease auto, 300 euro bijtelling p/m) naar een kantoor functie met 0.19c per km.

Ambulante functie 300 eur p/m bijtelling, onbeperkt prive.
Huidige functie 235 euro reiskosten, Private lease ioniq ev 512 (30k p/j 36 maanden), 75 euro aan stroom.

Ondanks dat ik een mooie aanbieding had met de Ioniq was ik dus alsnog goedkoper uit met mijn "lease auto" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Z___Z schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 07:48:
[...]
Bezit maakt bij een auto niks uit, omdat je toch elke X jaar je auto inruilt. Zeker als je veel km maakt gaat een auto gewoon niet zo lang mee. Ik weet niet waarom je een auto perse moet bezitten. Ik heb een eigen auto en een lease audio. Ze staan beide 100% van de tijd tot mijn beschikking. Wat is dan het verschil? Ja de ene wordt door de baas betaald en de andere door mijzelf. Beide komen uit mijn salaris. Beide zullen ooit weer vertrekken.
Het levensgrote verschil is dat je het ene HEBT betaald, en het andere doorlopend blijft betalen via een huurconstructie. Het levensgrote verschil is dat je met de ene helemaal kunt doen wat je wil, zonder beperkingen zolang het wettelijk is toegestaan. Een rondje Nürburgring? Supergaaf, vooral doen. Vakantie naar Albanië, of de Trans-Siberische route naar China? Ga er voor.. Je kunt exact de auto kiezen die je wil, met alle kleuren en buitenissigheden die je leuk vindt. Kras of deuk? Doe ermee wat je wil. Laat het fixen, fix het over een jaar. Je hoeft niets bij te houden of te declareren. Vrijheid blijheid.

Pakweg een Honda Civic Type R? Eén van de leukste auto's die je kunt kopen, maar in de lease? Overtuig de baas er maar eens van. Van een eigen auto ben je eigen baas. Lease-auto's zijn vrijwel altijd doodsaaie, zwak gemotoriseerde, muisgrijze of zwarte auto's. Voor EVs is dat anders, want je kunt van een EV vinden wat je wil, maar saai is het niet als je een brandstofauto bent gewend (iig de eerste zoveel 1000 km).
Bezit is in mijn idee alleen belangrijk als het na het kopen geen geld meer kost, of als het financieel significant beter is om te kopen. In sommige landen worden huizen verhuurd voor minder dan 1% van de marktwaarde. Dan kan je beter huren dan kopen en je geld ergens anders in investeren. Je woont er niet beter of slechter van. Een eigen huis geeft je iets meer flexibiliteit qua aanpassingsmogelijkheden. Dat is het enige voordeel, financiën buiten gelaten.
Onderhoud heb je altijd; je legt de maatstaf (bewust?) zo, dat bezit geen voordeel meer KAN hebben. Bij een huurwoning of huurauto ben je geen eigen baas, je hebt minder vrijheid. Ik vind niet dat leasers daar eerlijk over zijn.

Aantekening: de meeste leasers die ik ken, zijn dan ook vertegenwoordigers, salesmensen etc., professionele dikdoeners zeg maar. Bij IT'ers is de cultuur vast heel anders, ik ken er 1 en die werkt vlakbij huis en carpooled in een ouwe bak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
[...]
Maar heb je zonnepanelen, dan loopt je terugverdientijd op.

Dus ik ben 2x de pineut, ik heb zonnepanelen en laad thuis eigenlijk niet :P

Het doet me echter echt helemaal niets, privé niet zoveel noodzaak om mijn CAPEX naderhand te evalueren, de investering is gedaan dus de terugverdientijd zal me nu nog een rotzorg zijn.

De terugverdientijd van mijn additionele isolatie wordt in ieder geval alleen maar beter en mijn mijn plannen voor gasloos kunnen eventueel in stroomversnelling.

Gezien mijn huidige ervaring dat de range van de Ioniq echt voldoende is zou ik ook overwegen onze 2e auto te vervangen voor een EV over 2 jaar (nu private lease A-segment). Deze zou dan wel thuis geladen worden en een range van 100km zou voldoende zijn.
EHA1337 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Volgens mij rijden de mensen die zeggen dat leasen veel goedkoper is "de auto van de zaak". Oftewel, die hoeven niet te kijken naar wat de auto kost in lease of aanschaf, alleen puur de bijtelling.
De vergelijking hierboven ging ook over een auto van de zaak maar dan inclusief verrekenen vergoeding wanneer je er geen gebruik van maakt.

Daarnaast, als jij een leaseauto hebt in een functie waar hij niet noodzakelijk is (puur voor woon-werk verkeer) dan kan je de leasekosten van je baas gewoon als indirecte kosten zien. Het is niet bij iedere werkgever 1:1 uitwisselbaar maar zonder twijfel wordt je leasebudget als salariskosten gezien, je hebt dus een hoger verdienpotentieel als je geen leaseauto zou hebben.

Dat wordt inderdaad vaak vergeten in mijn optiek. Uiteraard niet van toepassing voor een verkoper die zakelijk 40kkm/jaar rijdt, daar is die 10kkm privé marginaal en is de auto gewoon een stuk gereedschap wat er toch al is.

In ieder geval zou ik snel voor een hoger salaris kiezen dan een leaseauto (als de keuze er is), ik heb liever vrijheid en hoef niet nieuw te rijden.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 10-07-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Laatst online: 13-04 10:33
@dfrenner Ik begrijp je berekening hoor. Een Tesla M3 kost mij netto € 600 per maand bij 4 % bijtelling. Momenteel laat ik mijn mobiliteitsbudget uitkeren en heb ik een prive lease auto (BMW 2 Active Tourer). Kost ongeveer € 630 per maand.

Als de bijtelling naar 8 % gaat en de grens omlaag, kost een M3 mij minstens € 700.

Hierbij moet ik wel zeggen dat ik al tijden op een opdracht dicht bij huis zit en ook regelmatig met de fiets/OV ga. Hierdoor heb ik het afgelopen jaar maar 12.000 km gereden. Bij veel km's gaat lease of elektrisch rijden goedkoper zijn.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonVH

Ik ben het helemaal eens met zijn "kruistocht". Enerzijds omdat een leaserijder sowieso al veel voordelen heeft boven een particulier in dezelfde omstandigheden, anderzijds waarom zou een leaserijder in een EV een fractie betalen t.o.v. degenen met een ICE.

Elke TCO berekening (zowel zakelijk lasparticulier) maakt duidelijk dat een EV per kilometer goedkoper is dan een ICE. Enige probleem is de aanschafprijs welke (bij vergelijkbare uitvoering! en dus niet een basismodel) een stuk hoger ligt. Iets wat overigens bij een 2e-hands niet of vrijwel niet het geval is.

Zelf (particulier) heb ik recent een gebruike Renault Zoe gekocht na zeer uitgebreide berekening van kosten in vergelijking met een Toyota Yaris. En de Zoe komt (ondanks huuraccu) ruimschoots als winnaar tevoorschijn. Belangrijkste factoren: brandstof, MRB, Onderhoud. En na 2026 zien we wel verder.

[ Voor 14% gewijzigd door TonVH op 10-07-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TonVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:04:
Ik ben het helemaal eens met zijn "kruistocht". Enerzijds omdat een leaserijder sowieso al veel voordelen heeft boven een particulier in dezelfde omstandigheden, anderzijds waarom zou een leaserijder in een EV een fractie betalen t.o.v. degenen met een ICE.

Elke TCO berekening (zowel zakelijk lasparticulier) maakt duidelijk dat een EV per kilometer goedkoper is dan een ICE. Enige probleem is de aanschafprijs welke (bij vergelijkbare uitvoering! en dus niet een basismodel) een stuk hoger ligt. Iets wat overigens bij een 2e-hands niet of vrijwel niet het geval is.
Omdat het vergelijk volledig mank gaat.
Een Kona EV betaal je 40k voor. Terwijl dat maar een bedrag je is...

Zodra je het moet bijtellen bij je salaris is die 40k gewoon vergelijkbaar met de 25k die een ICE Kona kost...
Het blijft een Kona en wordt niet opeens een Passat om maar ene voorbeeld te noemen.

De politiek doet nu net alsof ze de 18% verschil in bijtelling mislopen. Terwijl geen weldenkend mens 22% van 40k gaat bijtellen met een Kona...

Zo zie ik het ook met de Model 3. Ik zal nooit een auto van 60k gaan bijtellen tegen 22% bijtelling. De grens ligt bij mij ongeveer op 40k en 22%, dat is echt de max wat ik het waard vind.

Als ik door lagerebijtelling, met eigen bijdrage nu een Model 3 kan rijden tegen gelijke kosten als een Focus, dan wil ik dat wel doen. Maar volgend jaar is met 8% dat hele rekenplaatje al kapot.
Ik ben het resultaat, dat ik volgend jaar al geen EV meer ga kiezen. Dit komt voornamelijk door de bijtellingsverhoging. De Model 3 komt bij mij op 279 netto bijtelling uit in 2019 (door eigen bijdrage)...

In 2020 kost die zelfde Model 3 mij 380 euro per maand netto.... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:23:
[...]
In 2020 kost die zelfde Model 3 mij 380 euro per maand netto.... ;w
Maar alsnog kan je slechts een ICE van €21k rijden voor die bijtelling tegen 21%, is dus alsnog helemaal niet gek. Het gaat bij jou dus alleen mis door de persoonlijke bijdrage (overigens aftrekbaar van de bijtelling), nogal een persoonlijke overweging die niet alles zegt over een generieke situatie en bovendien uit ten treuren herhaald.

Edit; bruto/netto foutje, excuus. Conclusie blijft, op basis van bijtelling komt een EV met 8% nog altijd goed uit in vergelijking met 22% ICE.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 10-07-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
assje schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:28:
[...]

Maar alsnog kan je slechts een ICE van €21k €42k rijden voor die bijtelling tegen 21%, is dus alsnog helemaal niet gek. Het gaat bij jou dus alleen mis door de persoonlijke bijdrage (overigens aftrekbaar van de bijtelling), nogal een persoonlijke overweging die niet alles zegt over een generieke situatie en bovendien uit ten treuren herhaald.
Geen idee hoe je eraan komt, maar fixed it for you:
https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=yY04LpQND7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53
TonVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Zelf (particulier) heb ik recent een gebruike Renault Zoe gekocht na zeer uitgebreide berekening van kosten in vergelijking met een Toyota Yaris. En de Zoe komt (ondanks huuraccu) ruimschoots als winnaar tevoorschijn. Belangrijkste factoren: brandstof, MRB, Onderhoud. En na 2026 zien we wel verder.
Op hoeveel cent per gereden KM komt een Zoe dan uit en hoeveel verschil is dat vergeleken met de Yaris?
Eurocent per gereden KM is voor mij toch wel leading (TCO, including verzekering MRB, brandstof, onderhoud etc etc etc tot lampjes en ruitenwissers aan toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023
SniperGuy schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Op hoeveel cent per gereden KM komt een Zoe dan uit en hoeveel verschil is dat vergeleken met de Yaris?
Eurocent per gereden KM is voor mij toch wel leading (TCO, including verzekering MRB, brandstof, onderhoud etc etc etc tot lampjes en ruitenwissers aan toe)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Wil @TonVH misschien de berekening delen? : :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11-2023
dfrenner schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:56:
[...]

Nee maar die betaal ik nu wel, dus het netto salaris verschil tussen prive een auto rijden en een leaseauto rijden zijn die bedragen bij elkaar opgeteld.

Stel ik krijg nu 2000 netto met leaseauto. Daar zit die 320 euro bijtelling al in (die is er al vanaf).
Als ik nu switch naar prive rijden, gaat direct mijn salaris naar 2320 netto, omdat de bijtelling vervalt.

Daarnaast krijg ik vanaf dat moment nog 323 netto erbij (km vergoeding) en 226 netto uit restant leasebedrag.

Dus wordt mijn netto salaris bij prive rijden: €2869.

Verschil tussen prive rijden en leasen is dus €869 euro per maand. Dat kost de leaseauto mij iedere maand weer (als ik een Focus van 30.000 euro zou rijden).

Ik heb het voor mijn volvo nog nooit precies uitgerekend.
toon volledige bericht
voor de volledigheid moet je dan wel je brandstof kosten van die €869 afhalen
Pagina: 1 2 ... 364 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic