Hier heb je wel een punt inderdaad....misschien ongeduld even temperen, paar maandjes doorsparen en dan direct de goede keuze maken. Laadkosten zullen meevallen, want thuis 24 panelen op het dak, en op het werk gratis laden....dus het is alleen de aanschaf die duurder is (ik kocht nooit auto's boven de 10k, maar daar is geen redelijke EV voor te krijgen)assje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:48:
[...]
Ik wil niet andermans budget bepalen maar met dit kilometrage zou ik echt minder krampachtig doen over de aanschafwaarde.
Er vanuit gaande dat je dat woon-werk verkeer dagelijks doet kom je zomaar op 60kkm/jaar. Als je met je Prius 1:20 rijdt geef je met €1,8L op jaarbasis €5.400 aan brandstof uit. Die component is groter dan je afschrijving dus een paar duizend euro meer of minder aan aanschaf maakt ook het verschil niet (zelfs niet als het gefinancieerd is met een beetje rente).
Ik heb aan mijn EV ook het dubbele uitgegeven dan ik ooit eerder aan een auto had uitgegeven. Maar, destijds ook gratis laden op het werk en de auto kostte me minder dan welke auto dan ook ooit tevoren. Zeker met deze kilometrages wordt het belangrijk dit op basis TCO (Total Cost of Ownership) te bezien.zerocool schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:57:
Hier heb je wel een punt inderdaad....misschien ongeduld even temperen, paar maandjes doorsparen en dan direct de goede keuze maken. Laadkosten zullen meevallen, want thuis 24 panelen op het dak, en op het werk gratis laden....dus het is alleen de aanschaf die duurder is (ik kocht nooit auto's boven de 10k, maar daar is geen redelijke EV voor te krijgen)
Zelfs over de logica van doorsparen kan je nog twisten. Stel je leent €5k tegen 3% om het nu rond te krijgen dan kost dat je €150 per jaar, dat is niets in vergelijking met het verschil in brandstofkosten.
Aversie tegen lenen is gezond, behalve als het onder de streep geld kost (en het risico acceptabel is).
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 02-06-2021 22:08 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Die 140 km haal je echt altijd wel hoor met een Ioniq, zeker als je je aan de 100 km/h houdt die op de Nederlandse snelwegen overdag geldt.BarryH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:41:
@zerocool 140km enkele reis met aan beide zijden 100% zeker kunnen opladen kan met een 28kWh Ioniq. Wellicht alleen met heel slecht weer niet altijd (harde wind/veel regen/kou).
verhuizen kan natuurlijk ook(280km/dag = ca 3 uur)....
De andere genoemde auto's (Mii en zo) zitten in een andere, lagere klasse en daar wil je echt niet iedere dag deze afstand mee moeten afleggen, met als uitzondering de Leaf, maar met een 30 kWh accu (met bijbehorende degradatie) ga je die afstand niet halen. Zeker een Ioniq Premium is de moeite waard, veel luxe. Accu degradatie van de Ioniq is minimaal. Geweldige auto.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als iemand die ook al 3 jaar in een Ioniq Premium 28 kWh rijd, kan ik dit alleen maar beamen.daemonix schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:54:
[...]
Die 140 km haal je echt altijd wel hoor met een Ioniq, zeker als je je aan de 100 km/h houdt die op de Nederlandse snelwegen overdag geldt.
De andere genoemde auto's (Mii en zo) zitten in een andere, lagere klasse en daar wil je echt niet iedere dag deze afstand mee moeten afleggen, met als uitzondering de Leaf, maar met een 30 kWh accu (met bijbehorende degradatie) ga je die afstand niet halen. Zeker een Ioniq Premium is de moeite waard, veel luxe. Accu degradatie van de Ioniq is minimaal. Geweldige auto.
@assje Mee eens, een kleine lening tegen klein rente percentae is wellicht zelfs verstandiger dan de hoogte van je auto uitgaven laten bepalen door OPEC and friends 
Overigens kan het ook zo zijn dat je de lening ook weer snel kan aflossen als het je fors bespaard.
Wij hebben nu ook fors meer uitgegeven aan een auto dan normaal. Maar als het lukt om dit uit te spreiden door hem 10 jaar te rijden ben ik helemaal blij, omdat ik zoveel bespaar op alle andere vlakken.
Het bedrag naar 0 afschrijven over 10 jaar zorgt alsnog voor de grootste kostenpost, ten opzichte van stroom en onderhoud.
Maar goed, we zijn er ook enorm op vooruit gegaan in termen van comfort en veiligheid.
Overigens kan het ook zo zijn dat je de lening ook weer snel kan aflossen als het je fors bespaard.
Wij hebben nu ook fors meer uitgegeven aan een auto dan normaal. Maar als het lukt om dit uit te spreiden door hem 10 jaar te rijden ben ik helemaal blij, omdat ik zoveel bespaar op alle andere vlakken.
Het bedrag naar 0 afschrijven over 10 jaar zorgt alsnog voor de grootste kostenpost, ten opzichte van stroom en onderhoud.
Maar goed, we zijn er ook enorm op vooruit gegaan in termen van comfort en veiligheid.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 04-06-2021 11:45 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
https://www.nu.nl/economi...ds-elektrische-autos.html
Misschien dat er nu eindelijk eens iets aan die misleidende prijzen gedaan wordt. Laatst zag ik ook een advertentie waarin de 2000 euro subsidie al van de prijs was afgehaald, ik zou dan zeggen vraag jij die subsidie dan maar zelf aan.
Misschien dat er nu eindelijk eens iets aan die misleidende prijzen gedaan wordt. Laatst zag ik ook een advertentie waarin de 2000 euro subsidie al van de prijs was afgehaald, ik zou dan zeggen vraag jij die subsidie dan maar zelf aan.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Niet relevant qua aankoopprijs, maar wel interessant hoe ver de techniek gevorderd is! Wel opvallend dat Rimac aangeeft dat alle onderdelen van de auto specifiek voor dat type is gemaakt. Lijkt mij onnodig (duur).
De kwaliteit van elektrische auto's gaat wel erg vooruit: van een Peugeot E-2008 die superstil is, tot een Taycan en een Mini Cooper SE waar rijplezier bovenaan staat. En ook meer elektrische bussen en dergelijk. Erg inspirerend (en prettig qua leefomgeving)! Teslabjorn geeft in zijn 1000 km tests ook aan dat het verschil tussen ICE-auto,'s en de snelste EV's verwaarloosbaar is geworden.
Hi,
@JeroenE
Ik rijd sinds oktober 2020 (eigenlijk november 2020) een Opel Corsa E private lease.
Wij hebben deze geleased met het belastingvoordeeltje van Juni 2020.
Toen besteld en erna moeten wachten tot 21 oktober.
Eenmaal uitgeleverd bleek de auto niet op te laden via de boordlader (dus thuis en publieke laadpalen)
Via snellader ging wel. Dus meteen de ochtend erop terug ingeleverd. Vervolgens tot 23 november gewacht tot ik hem weer mocht ophalen.
Mijn eerste kilometers waren dus vooral winter kilometers en toen bleek het praktijk verbruik ver onder de verwachtingen te liggen. Daar waar de auto journalist al zei dat de WLTP range niet gehaald ging worden, mocht je wel nog steeds de 270km kunnen halen. Dat lijkt in de winter verre van te kloppen.
Range test gingen elke maand van Nederweert - Rotterdam (erasmus mc) - Brunssum - Nederweert.
Ik haalde het tot erasmus mc, de eerste x dacht ik dan laat ik daar op. Dat was een slechte keus want het opladen ging heel traag + de kosten waren bizar hoog, ik dacht boven de 0,80 p.kw.
vervolgens moest ik na 45minuten opladen bij erasmus nog eens opladen in dordrecht bij fastnet. daar was de snelheid van het snelladen bizar laag. 32kw ipv de verwachte 80-100kw.
toen doorgereden naar oirschot en daar bij newmotion snelladen 65kw, en dan in de tussentijd uitrekenen hoeveel ik nodig denk te hebben voor de rit verder, dat bleek niet genoeg. na 25minuten laden doorgereden en bij urmond weer snellader gedaan ivm te hoog verbruik.
Dat was de eerste x.
de keren erna ging iets beter omdat ik een beter beeld had van het verbruik.
In rotterdam bij shell 45 minuten laden tot >90% en dan terug naar oirschot en daar laden tot ik >200km op de boordcomputer zag en dan kwam in uiteindelijk voor dezelfde route thuis met <30km bereik aan.
Dat is de 1,5uur laden extra t.o.v. dezelfde tijd die zoiets met benzine kost.
Overigens is het in de lenter/zomer maanden >15graden niet anders, zelfde laadpunten maar iets minder lang wachten bij deze punten.
Nu de range tests:
november tm maart: 130km/h: 150-160km - 100km/h: 200-220km
april - heden: 130km/h - 175-200km - 100km/h 240 - 265km
Wij gebruiken de Opel eigenlijk vooral voor de woon-werk verkeer van mijn vrouw. Dat zijn binnenwegen van 60 tot 100km per dag. met soms +/-30 km snelweg van 100km/h. Dan is de range in de zomer wel rond de 265-270. maar wij laden elke dag op.
De rekensom is makkelijk want er is 45kw capaciteit en het verbruik is dan op de boordcomputer of via de snellaadstations/apps af te lezen.
boordcomputer in de zomermaanden met binnenwegen schommeld tussen de 15-20kw/h
bij wintermaanden snelweg 100km/h is 20-23kw/h en bij 130 gaat het boven de 30kw/h.
wellicht geeft dit een leuk inzicht voor mensen die deze auto overwegen.
Opel Corsa E - 15-20K per jaar.
@JeroenE
Ik rijd sinds oktober 2020 (eigenlijk november 2020) een Opel Corsa E private lease.
Eenmaal uitgeleverd bleek de auto niet op te laden via de boordlader (dus thuis en publieke laadpalen)
Via snellader ging wel. Dus meteen de ochtend erop terug ingeleverd. Vervolgens tot 23 november gewacht tot ik hem weer mocht ophalen.
Mijn eerste kilometers waren dus vooral winter kilometers en toen bleek het praktijk verbruik ver onder de verwachtingen te liggen. Daar waar de auto journalist al zei dat de WLTP range niet gehaald ging worden, mocht je wel nog steeds de 270km kunnen halen. Dat lijkt in de winter verre van te kloppen.
Range test gingen elke maand van Nederweert - Rotterdam (erasmus mc) - Brunssum - Nederweert.
Ik haalde het tot erasmus mc, de eerste x dacht ik dan laat ik daar op. Dat was een slechte keus want het opladen ging heel traag + de kosten waren bizar hoog, ik dacht boven de 0,80 p.kw.
vervolgens moest ik na 45minuten opladen bij erasmus nog eens opladen in dordrecht bij fastnet. daar was de snelheid van het snelladen bizar laag. 32kw ipv de verwachte 80-100kw.
toen doorgereden naar oirschot en daar bij newmotion snelladen 65kw, en dan in de tussentijd uitrekenen hoeveel ik nodig denk te hebben voor de rit verder, dat bleek niet genoeg. na 25minuten laden doorgereden en bij urmond weer snellader gedaan ivm te hoog verbruik.
Dat was de eerste x.
In rotterdam bij shell 45 minuten laden tot >90% en dan terug naar oirschot en daar laden tot ik >200km op de boordcomputer zag en dan kwam in uiteindelijk voor dezelfde route thuis met <30km bereik aan.
Dat is de 1,5uur laden extra t.o.v. dezelfde tijd die zoiets met benzine kost.
Overigens is het in de lenter/zomer maanden >15graden niet anders, zelfde laadpunten maar iets minder lang wachten bij deze punten.
Nu de range tests:
Wij gebruiken de Opel eigenlijk vooral voor de woon-werk verkeer van mijn vrouw. Dat zijn binnenwegen van 60 tot 100km per dag. met soms +/-30 km snelweg van 100km/h. Dan is de range in de zomer wel rond de 265-270. maar wij laden elke dag op.
De rekensom is makkelijk want er is 45kw capaciteit en het verbruik is dan op de boordcomputer of via de snellaadstations/apps af te lezen.
boordcomputer in de zomermaanden met binnenwegen schommeld tussen de 15-20kw/h
bij wintermaanden snelweg 100km/h is 20-23kw/h en bij 130 gaat het boven de 30kw/h.
wellicht geeft dit een leuk inzicht voor mensen die deze auto overwegen.
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
@TurboNick3 jouw beeld komt dus overeen met wat op EV-database staat: https://ev-database.nl/auto/1192/Opel-Corsa-e
Snelweg - Winter * 195 km
Snelweg - Zomer * 250 km
Dat is een betrouwbare site om realistische ranges op te zoeken van alle modellen.
Tip: als je 100km/u rijdt kom je veel verder en scheelt het wellicht een keer laden waardoor je eerder thuis bent.
Snelweg - Winter * 195 km
Snelweg - Zomer * 250 km
Dat is een betrouwbare site om realistische ranges op te zoeken van alle modellen.
Tip: als je 100km/u rijdt kom je veel verder en scheelt het wellicht een keer laden waardoor je eerder thuis bent.
Ai, dat is geen goed begin.TurboNick3 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:04:
Via snellader ging wel.
Wellicht met de koude te maken? Als je accu (te) koud is dan gaat snelladen ook langzamer.nog eens opladen in dordrecht bij fastnet. daar was de snelheid van het snelladen bizar laag. 32kw ipv de verwachte 80-100kw.
Je kan ook eens kijken wat de laadcurve van jouw auto precies doet. Volgens Fastned zou dat tot 100 kW moeten kunnen (op een 150kW lader). Na 75% neemt het wel erg af en na 84% nog eens veel meer; je kan dan eens kijken of het niet nuttiger is om bij 70/75% weg te rijden ipv te wachten tot 90%. Dan moet je wellicht nog een keer stoppen, maar dat kan dan alsnog sneller zijn dan wachten van 75% tot 90%.
Ik doe dat zelf vaak ook (behalve als ik de tijd vergeet). Alleen als ik het echt niet anders haal naar een snellader dan wil ik nog wel eens expres wachten, maar dat is tegenwoordig maar zelden. Nu rijd ik niet zo vaak zulke lange stukken, dus ik laad gewoon op tot ik zeker weet dat ik de bestemming (of volgende snellader) kan halen.
Anekdote: mijn partner was 2 weken geleden 's avonds onderweg en stopte bij een Fastned om te laden. Er stond een Audi naast waarvan de bestuurder een praatje begon. Hoe oud onze EV was en hoe lang het laden duurde etc. Hij vond namelijk zelf het altijd zo lang wachten bij een snellader; hij moest vaak meer dan een halfuur laden.
Hij stond met zijn oren te klapperen toen er werd uitgelegd dat er slechts 5 minuten geladen ging worden. Dat was immers genoeg om thuis te komen en daarna kon de auto lekker de hele nacht aan de thuisoplaadpaal laden; dan is hij de volgende ochtend echt weer vol.
Dat liet hij zich geen twee keer zeggen. Mijn partner werd hartelijk bedankt voor dit inzicht en daarna reed hij gelijk weg
Ja, er is echt nog een hele hoop te winnen met goede voorlichting. Want deze Audi rijder zal voorheen wellicht niet al te positief zijn geweest naar anderen toe, dat het laden altijd zo lang duurt en zo duur is etcJeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:39:
[...]
Hij stond met zijn oren te klapperen toen er werd uitgelegd dat er slechts 5 minuten geladen ging worden. Dat was immers genoeg om thuis te komen en daarna kon de auto lekker de hele nacht aan de thuisoplaadpaal laden; dan is hij de volgende ochtend echt weer vol.
Dat liet hij zich geen twee keer zeggen. Mijn partner werd hartelijk bedankt voor dit inzicht en daarna reed hij gelijk weg
De prijs was volgens mij niet echt het pijnpunt (maar ik stond er dus niet bij), maar de laadtijd zeker wel.CyBeRSPiN schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:41:
Ja, er is echt nog een hele hoop te winnen met goede voorlichting. Want deze Audi rijder zal voorheen wellicht niet al te positief zijn geweest naar anderen toe, dat het laden altijd zo lang duurt en zo duur is etc
Tja, als je niet anders bent gewend dan de auto bij een tankstation helemaal vol te gooien dan moet je soms wat "omdenken". Maar als je daar niet bij stil staat dan snap ik wel een (heel klein) beetje dat je gewoon wacht tot de auto cq de snellader stopt met laden. Het zou me ook niets verbazen als een dealer dat ook niet goed uitlegd natuurlijk.
Inmiddels rijden wij al 1.5 jaar naar volle tevredenheid in onze MG ZS EV en afgelopen week ook onze 2e auto verkocht en een 2e EV aangeschaft.
Het is een Renault Twingo Electric geworden.
Over 2 weken is hij binnen en dan zijn we dus 100% elektrisch. Het was even spannend, volledig ev of toch een hybride.. toch de knoop doorgehakt en kijkend naar de dagelijkse afstanden etc moet het makkelijk kunnen.
Ter info de MG is lease via ons eigen bedrijf, de Twingo is koop prive.
Over 2 weken is hij binnen en dan zijn we dus 100% elektrisch. Het was even spannend, volledig ev of toch een hybride.. toch de knoop doorgehakt en kijkend naar de dagelijkse afstanden etc moet het makkelijk kunnen.
Ter info de MG is lease via ons eigen bedrijf, de Twingo is koop prive.
[ Voor 17% gewijzigd door Pelox op 07-06-2021 10:53 ]
Zero.
Gefeliciteerd hoor! Het is soms wel een klein beetje verslavend om elektrisch te rijden.Pelox2002 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:50:
Heb je nog om een specifieke reden voor de Twingo gekozen?
Volgens mij heb ik die nog nooit zien rijden, maar met corona is mijn aantal kilometers op de snelweg fors gekelderd.
Ik heb echt naar van alles gekeken binnen mijn budget.. Van bmw 330e 2016, naar audi a3 etron 2015 hybrid occasions, maar ook naar occasions van de bmw i3 en de vw up! en seat mii etc. Alles is zo'n beetje de revue gepasseerd de afgelopen weken.JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:55:
[...]
Gefeliciteerd hoor! Het is soms wel een klein beetje verslavend om elektrisch te rijden.
Heb je nog om een specifieke reden voor de Twingo gekozen?
Volgens mij heb ik die nog nooit zien rijden, maar met corona is mijn aantal kilometers op de snelweg fors gekelderd.
Uit eindelijk de twingo gekozen om het totale pakket. Prijs, gebruik, versie etc. Het is een demo model met 1800km op de teller. Ik krijg dus nog 2.000 euro subsidie, daarnaast was het een nette aanbieding van de garage en kon ik nog wat van de vraagprijs afsnoepen.
Op dit moment gewoon de meest verstandige en economisch beste keuze.
ps. misschien heb je ze wel zien rijden, maar was je er niet bewust van. Ze zijn identiek aan de benzine broers en zusjes.
[ Voor 7% gewijzigd door Pelox op 07-06-2021 11:03 ]
Zero.
Een mooie aanbieding voor een "tweedehands" is natuurlijk een hele goede reden. Als je niet denkt er (af en toe) toch langere afstanden mee te maken maakt het niet zo heel veel uit dat je niet kan snelladen natuurlijk. Bovendien kan je wel 22kW AC laden en dat doet de concurrentie in deze prijsklasse dan weer niet.Pelox2002 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:01:
Het is een demo model met 1800km op de teller. Ik krijg dus nog 2.000 euro subsidie, daarnaast was het een nette aanbieding van de garage en kon ik nog wat van de vraagprijs afsnoepen.
Aha, zet Renault er geen "ZE" logo meer op? Maar misschien heb je wel gelijkps. misschien heb je ze wel zien rijden, maar was je er niet bewust van. Ze zijn identiek aan de benzine broers en zusjes.
ZE staat er wel op maar is best zoeken om het te vinden.JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Een mooie aanbieding voor een "tweedehands" is natuurlijk een hele goede reden. Als je niet denkt er (af en toe) toch langere afstanden mee te maken maakt het niet zo heel veel uit dat je niet kan snelladen natuurlijk. Bovendien kan je wel 22kW AC laden en dat doet de concurrentie in deze prijsklasse dan weer niet.
[...]
Aha, zet Renault er geen "ZE" logo meer op? Maar misschien heb je wel gelijk
Ik ga hem gebruiken voor mijn woon-werkverkeer 25km heen en 25 terug, daarnaast een boodschapje en de kinderen naar school brengen, dat is het wel. Laden doen we 95% thuis.
Zero.
ik mag hopen dat je kWh/100km bedoelt? kw/h is geen eenheidTurboNick3 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:04:
...boordcomputer in de zomermaanden met binnenwegen schommeld tussen de 15-20kw/h
...
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zinnen begin je ook altijd met een hoofdletter en sluit je af met een punt of leesteken.guido66 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:43:
[...]
ik mag hopen dat je kWh/100km bedoelt? kw/h is geen eenheid
@TurboNick3
Je eenheden zijn helemaal mis. Capaciteit gaat in kWh, laadvermogen in kW. Verbruik in kWh/100km of Wh/km. wh/h is helemaal niks (nou ja, technisch gezien is het wel Watt
).
dat gezegd hebbende...
In ieder geval geeft de ev-database voor de corsa in de winter een gecombineerd bereik van 230km aan (snelweg 195km). En mijn ervaring leert dat dat best aardig klopt (ook met jouw verhaal trouwens)
Je eenheden zijn helemaal mis. Capaciteit gaat in kWh, laadvermogen in kW. Verbruik in kWh/100km of Wh/km. wh/h is helemaal niks (nou ja, technisch gezien is het wel Watt
dat gezegd hebbende...
Dit is balen natuurlijk, en dat geeft ook gelijk geen lekker gevoel bij zo'n auto. Maar als t gaat over wat anderen mogen verwachten, is het ook niet zo relevant. Dus moeten we proberen dit de rest van het verhaal niet negatief te laten beinvloeden.TurboNick3 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:04:
Hi,
@JeroenE
Dan heb je niet goed naar de auto-journalist geluisterd, of niet naar genoeg autojournalisten. Nee flauw natuurlijk. Maar je bent in ieder geval niet goed genoeg geinofmreerd. Wie zijn schuld dat is, kun je over twisten, maar ik wijs een klein vingertje naar je dealer.Mijn eerste kilometers waren dus vooral winter kilometers en toen bleek het praktijk verbruik ver onder de verwachtingen te liggen. Daar waar de auto journalist al zei dat de WLTP range niet gehaald ging worden, mocht je wel nog steeds de 270km kunnen halen. Dat lijkt in de winter verre van te kloppen.
In ieder geval geeft de ev-database voor de corsa in de winter een gecombineerd bereik van 230km aan (snelweg 195km). En mijn ervaring leert dat dat best aardig klopt (ook met jouw verhaal trouwens)
kWh. Ik weet niet waar je aan het laden was en met welke pas, maar dat is wel ernstig duur hoor. Raar verhaal.Range test gingen elke maand van Nederweert - Rotterdam (erasmus mc) - Brunssum - Nederweert.
Dit vind ik alles bij elkaar een vreemd verhaal. Mijn Corsa haalt bij de snelladers van fastned en Shell Recharge met gemak tussen de 80 en 100 kW. De 100kW mogelijkheid was voor mij 1 van de redenen om voor de corsa te kiezen. Dit maakt hem - ondanks zijn wat hogere verbruik dan andere auto's - toch nog geschikt voor wat langere ritten.vervolgens moest ik na 45minuten opladen bij erasmus nog eens opladen in dordrecht bij fastnet. daar was de snelheid van het snelladen bizar laag. 32kw ipv de verwachte 80-100kw.
Snelladen moet je eigenlijk nooit doen tot boven de 80%, want alles daarboven is zonde van je tijd. En heb je geen mogelijkheid om hem - terwijl je doet wat je moet doen in rotterdam - aan een normale AC paal te hangen? Want dat scheelt nog veel meer tijd, natuurlijk. Als jij daar 3 a 4 uur iets moet doen, dan is je auto weer bijna vol.Dat was de eerste x.
In rotterdam bij shell 45 minuten laden tot >90%
Als jij hem in rotterdam tot 90% heb volgeladen, dan zou ie normaal gesproken nog voor zo'n 50 (winter) tot 65 (lente) procent vol moeten zitten als je in oirschot bent.en dan terug naar oirschot en daar laden tot ik >200km op de boordcomputer zag en dan kwam in uiteindelijk voor dezelfde route thuis met <30km bereik aan.
Het kan dan wellicht de moeite waard zijn om andere laadpunten te zoeken, zodat het hele verhaal wat tijds-efficienter wordt. Ik woon in de buurt van Rotterdam, en als ik met een volle auto hier kan vertrekken en ik zou naar Nederweert moeten, zou ik in de buurt van mijn bestemming een AC-paal zoeken, hem daar inpluggen terwijl ik aan het doen ben waar ik voor kwam, en dan zonder snellaadstop terug thuis kunnen komen. Maar echt met gemak.Dat is de 1,5uur laden extra t.o.v. dezelfde tijd die zoiets met benzine kost.
?? wat bedoel je ?Nu de range tests:
kWh.Wij gebruiken de Opel eigenlijk vooral voor de woon-werk verkeer van mijn vrouw. Dat zijn binnenwegen van 60 tot 100km per dag. met soms +/-30 km snelweg van 100km/h. Dan is de range in de zomer wel rond de 265-270. maar wij laden elke dag op.
Ik weet niet wat je precies allemaal doet, maar ik zit echt wel aan de onderkant van de getallen die je geeft (uitgaande dat je kWh/100km bedoelt). Helemaal waar: bij 130 en een stevige tegenwind en wat regen, dan schiet het verbruik hard omhoog, maar verder is het niet zo extreem als jij nu opgeeft.boordcomputer in de zomermaanden met binnenwegen schommeld tussen de 15-20kw/h
Dat kan nooit kwaad natuurlijk. Hopelijk heb ik een beetje nuancering aan kunnen brengen nog.wellicht geeft dit een leuk inzicht voor mensen die deze auto overwegen.
Ah, ik snapte het al niet waarom hij dat niet zelf kon bedenken, maar hij wist blijkbaar niet dat je het laden al eerder stop kan zetten?JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:46:
[...]
De prijs was volgens mij niet echt het pijnpunt (maar ik stond er dus niet bij), maar de laadtijd zeker wel.
Tja, als je niet anders bent gewend dan de auto bij een tankstation helemaal vol te gooien dan moet je soms wat "omdenken". Maar als je daar niet bij stil staat dan snap ik wel een (heel klein) beetje dat je gewoon wacht tot de auto cq de snellader stopt met laden. Het zou me ook niets verbazen als een dealer dat ook niet goed uitlegd natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door hallom op 07-06-2021 20:02 ]
Kan je wat meer vertellen over de MG ZS EV? Bij het autoleasecollectief van de consumentenbond is die al een tijdje verkrijgbaar voor een prima bedrag volgens mij. Maar ze gaan niet zo hard als de Kia e-Niro die inmiddels uitverkocht is via de consumentenbond.Pelox schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:50:
Inmiddels rijden wij al 1.5 jaar naar volle tevredenheid in onze MG ZS EV en afgelopen week ook onze 2e auto verkocht en een 2e EV aangeschaft.
Ik neem aan dat het eerste de snelheid is, en het tweede het bereik. Dus als je 130 km/u op de snelweg rijd dan kom je in de winter tussen de 150 en 160 km ver. Rijd je 100 km/u dan kom je 200 tot 220 km ver.Prullenbak84 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:47:
?? wat bedoel je ?
Ik denk dat hij het op zich wel wist, maar zich nooit had gerealiseerd dat het slim was om te doen. Want hij wilde de volgende dag natuurlijk ook weer "vol" vertrekken dus dan moet je niet met een kwart lege tank benzine accu vertrekken anders moet je de volgende dag weer tanken snelladen.hallom schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:01:
Ah, ik snapte het al niet waarom hij dat niet zelf kon bedenken, maar hij wist blijkbaar niet dat je het laden al eerder stop kan zetten?
Wij hebben hem helemaal in het begin genomen mede door de 4% bijtelling. De eerste maanden wat vervelende kleine puntjes zoals een irritante melding bij het wegrijden, maar inmiddels zijn er heel wat updates doorgevoerd en is het gewoon een erg prettige auto met alles erop en eraan. De e-niro en de kona hebben een betere actieradius dus daarom ook wat meer animo voor denk ik. Actieradius van de mg is bij ons gemiddeld zin 240km in de winter wat minder, nu wat meer.hallom schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:05:
[...]
Kan je wat meer vertellen over de MG ZS EV? Bij het autoleasecollectief van de consumentenbond is die al een tijdje verkrijgbaar voor een prima bedrag volgens mij. Maar ze gaan niet zo hard als de Kia e-Niro die inmiddels uitverkocht is via de consumentenbond.
Zero.
https://www.adac.de/rund-...h-elektroautos-adac-test/
Een test van 22 auto's op de Duitse wegen (dus inclusief op die Autobahn)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tQRjmOaJ2IvTB1hpen6fZP4S.png?f=user_large)
Een test van 22 auto's op de Duitse wegen (dus inclusief op die Autobahn)
:fill(white):strip_exif()/f/image/tQRjmOaJ2IvTB1hpen6fZP4S.png?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door bottom line op 08-06-2021 14:45 ]
Verwijderd
Jammer dat de ADAC niet prijs en WLPT heeft meegenomen in die tabel, dan zou die zeer interessant zijn!
Ik zou zeggen dat dit nogal hele belangrijke info is. Nu is het volgens mij niet te zien welke auto ze gebruikt hebben. Is het bijvoorbeeld een Model 3 2020 of 2021 LR? Dat maakt nogal een verschil. Velgen kunnen ook weer het nodige schelen. Zie ook even niet echt het nut van een "2de WLTP" test eigenlijk. Ook deze waarden zijn maar theoretisch. Ze zijn lager dan de WLTP dus wellicht wat sneller haalbaar maar het blijft maar een indicatie.Verwijderd schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:36:
Jammer dat de ADAC niet prijs en WLPT heeft meegenomen in die tabel, dan zou die zeer interessant zijn!
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Hoe kan het dat de Model 3 zoveel meer gebruikt om vol te laden? Is die 75 kWh accu in het echt wellicht groter? Of gaat er veel verloren tijdens het laden? 14kWh wegstoken is anders nogal wat.
Ook opmerkelijk dat ook hier de e-Niro boven de Kona uitkomt, met dezelfde accu en aandrijving. Op het oog lijkt de Kona lichter/aerodynamischer, maar in de praktijk dus niet.
Ook opmerkelijk dat ook hier de e-Niro boven de Kona uitkomt, met dezelfde accu en aandrijving. Op het oog lijkt de Kona lichter/aerodynamischer, maar in de praktijk dus niet.
Is het wellicht een MiC die tussentijds ook verbrand om die accu warm te stoken?CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:58:
Hoe kan het dat de Model 3 zoveel meer gebruikt om vol te laden? Is die 75 kWh accu in het echt wellicht groter? Of gaat er veel verloren tijdens het laden? 14kWh wegstoken is anders nogal wat.
Gister voor het eerst eens een Ford Mach-E zien rijden. Ze worden dus blijkbaar nu geleverd. Best wel fraaie auto.
Ah, sinds gister mogen ze niet worden afgeleverd: https://www.autoblog.nl/n...-afgeleverd-worden-898811
Ah, sinds gister mogen ze niet worden afgeleverd: https://www.autoblog.nl/n...-afgeleverd-worden-898811
Mazda heeft op dit moment (tot einde van de maand) een actie met de MX-30: bij Private Lease van € 449/mnd voor € 299/mnd (60mnd/10.000km).
Bij aanschaf geven ze € 4.000 inruilbonus maar ook zie ik bij veel dealers First Editions op kenteken staan die met zo'n € 5.500-6.000 korting weggedaan worden. En omdat die al (in 2020) op kenteken zijn gezet, krijg je als particulier de € 2.000 subsidie (€ 41,66/mnd gedurende 48 mnd).
Aangezien de PL actie €150*60=€7.500 korting over de looptijd is, zou het me niks verbazen als die kortingen bij aanschaf ook richting de €7.500 te krijgen zijn.
Wij willen kijken of we onze 2e auto, een Aygo uit 2014 (2e generatie) kunnen vervangen. We wilden sowieso een klasse groter, dus B-segment en keken al naar een Corsa-e of i3, maar met al die kortingen komt de MX-30 bijna op het prijsniveau van een tweedehands i3 94Ah met grofweg dezelfde range.
Zijn er inmiddels wat meer ervaringen met de MX-30 of heeft iemand onlangs van deze actie gebruik gemaakt?
Bij aanschaf geven ze € 4.000 inruilbonus maar ook zie ik bij veel dealers First Editions op kenteken staan die met zo'n € 5.500-6.000 korting weggedaan worden. En omdat die al (in 2020) op kenteken zijn gezet, krijg je als particulier de € 2.000 subsidie (€ 41,66/mnd gedurende 48 mnd).
Aangezien de PL actie €150*60=€7.500 korting over de looptijd is, zou het me niks verbazen als die kortingen bij aanschaf ook richting de €7.500 te krijgen zijn.
Wij willen kijken of we onze 2e auto, een Aygo uit 2014 (2e generatie) kunnen vervangen. We wilden sowieso een klasse groter, dus B-segment en keken al naar een Corsa-e of i3, maar met al die kortingen komt de MX-30 bijna op het prijsniveau van een tweedehands i3 94Ah met grofweg dezelfde range.
Zijn er inmiddels wat meer ervaringen met de MX-30 of heeft iemand onlangs van deze actie gebruik gemaakt?
De Mazda MX-30 heeft helaas niet zo'n grote accu en een wat hoger verbruik. Het ligt natuurlijk aan je use case of je dat nodig hebt. Maar voor dat bedrag zou je misschien ook naar een Renault Zoe 2019 (€299/mnd) of Hyundai Ioniq (€349/mnd) private lease kunnen kijken. En daar krijg je dan ook de €2000 subsidie op.MooDyBLueS schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:28:
Mazda heeft op dit moment (tot einde van de maand) een actie met de MX-30: bij Private Lease van € 449/mnd voor € 299/mnd (60mnd/10.000km).
Maar uiteindelijk is het een kwestie van smaak en wat je nodig hebt. Dit soort leasetarieven zijn sowieso wel erg interessant als je goedkoop elektrisch wilt rijden.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Mijn vader is groot Mazda (mx-5) fan en wilt graag zijn Aygo inruilen voor een mx-30 en zo misschien de nadelen voor lief nemen..MooDyBLueS schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:28:
Alleen hij heeft geen eigen oprit (zijn dochter, of mijn zus twee deuren verder wel) maar opzich is de deal wel aantrekkelijk door de nieuwe prijs.. Verre ritten rijden ze toch alleen maar met de mx-5. Enkel is de range (120-190km) en snellaad snelheid met 38kW eigenlijk teveel beperkt als je niet thuis kan laden.
Fyi: prijs is gehalveerd ongeveer in private lease.
[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 09-06-2021 09:57 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Op basis van mijn laadgedrag met de eGolf (vergelijkbare accu/laadsnelheid/range) is dat het inderdaad niet te doen zonder eigen laadpaal. Als je 100 km in de accu wilt hebben zitten voor noodgevallen sta je elke 75-100 km aan de paal. Met een bereik van 300 km totaal verdubbelt je dagelijkse bereik feitelijk naar 175-200 km voordat je aan die ondergrens zit.Stef87 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
[...]
Alleen hij heeft geen eigen oprit (zijn dochter, of mijn zus twee deuren verder wel) maar opzich is de deal wel aantrekkelijk door de nieuwe prijs.. Verre ritten rijden ze toch alleen maar met de mx-5. Enkel is de range (120-190km) en snellaad snelheid met 38kW eigenlijk teveel beperkt als je niet thuis kan laden.
Persoonlijk wel groot fan van de MX-30, gaaf ding hoor!
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 09-06-2021 10:02 ]
@ iemand met een e-Niro MY21:
Voor onze proefrit kregen wij een ExecutiveLine mee, en wij hebben zelf de DynamicPlusLine besteld. Het viel mij tijdens de proefrit op dat ik het niet voor elkaar kreeg om de auto de rijbaan te laten volgen. Hij had wel duidelijk lane-keeping-assist, maar geen echte following. Maar als ik nu de spec lijst er nog eens op nasla zouden beide uitvoeringen wel degelijk met "Autonome rijbaanvolgassistentie" uitgerust zijn, wat apart vermeld staat van LKAS.
Nu mijn vraag: kon ik het knopje niet vinden, of is de rijbaanvolgassistentie gewoon ruk?
Voor onze proefrit kregen wij een ExecutiveLine mee, en wij hebben zelf de DynamicPlusLine besteld. Het viel mij tijdens de proefrit op dat ik het niet voor elkaar kreeg om de auto de rijbaan te laten volgen. Hij had wel duidelijk lane-keeping-assist, maar geen echte following. Maar als ik nu de spec lijst er nog eens op nasla zouden beide uitvoeringen wel degelijk met "Autonome rijbaanvolgassistentie" uitgerust zijn, wat apart vermeld staat van LKAS.
Nu mijn vraag: kon ik het knopje niet vinden, of is de rijbaanvolgassistentie gewoon ruk?
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Het zou standaard aan moeten staan als de Smart Cruise Control (SCC) aan staat (gewoon de CC aan zetten op het stuur). Maar er is een setting in het dashboard menu waarmee Lane Follow Assistant (LFA) permanent uitgeschakeld kan worden.Veneficus schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:42:
Zag je een symbool met een groen stuurtje? Dan was LFA actief.
Het zal wel niet actief zijn geweest want LFA werkt erg goed op de hoofdwegen met wegbelijning aan weerszijden. LKAS is niet lane following, daar heb je idd niks aan om je op koers te houden, is puur een waarschuwingssysteem dat een ruk aan je stuur geeft als je van de baan af dreigt te raken, of inhaalt zonder je richting eerst aan te geven.
Voor verdere vragen over de e-Niro: Het grote Kia e-Niro topic
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-06-2021 10:57 ]
Dat vermoeden had ik al. Wellicht stond LFA in een dieper menu uitgeschakeld.CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:52:
[...]
Het zou standaard aan moeten staan als de Smart Cruise Control (SCC) aan staat (gewoon de CC aan zetten op het stuur). Maar er is een setting in het dashboard menu waarmee Lane Follow Assistant (LFA) permanent uitgeschakeld kan worden.
Zag je een symbool met een groen stuurtje? Dan was LFA actief.
Het zal wel niet actief zijn geweest want LFA werkt erg goed op de hoofdwegen met wegbelijning aan weerszijden. LKAS is niet lane following, daar heb je idd niks aan om je op koers te houden, is puur een waarschuwingssysteem dat een ruk aan je stuur geeft als je van de baan af dreigt te raken, of inhaalt zonder je richting eerst aan te geven.
Voor verdere vragen over de e-Niro: Het grote Kia e-Niro topic
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
Precies dezelfde situatie hier, bij mij werkte het gewoon op de snelweg, denk dat het een PICNIC probleem wasVeneficus schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:42:
Voor onze proefrit kregen wij een ExecutiveLine mee, en wij hebben zelf de DynamicPlusLine besteld.
Geen ervaring, wel wat gedachten die je misschien kunnen helpen of juist verder in verwarring kunnen brengenMooDyBLueS schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:28:
De range van dat ding is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. maar goed, je geeft zelf al aan dat het als tweede auto is, dus dan is dat misschien een minder groot probleem. De vraag is dan misschien meer: Is dit een goede vervanging van een aygo? De range is vergelijkbaar met autos als de fiat 500, renault twingo, honda-e, stuk voor stuk auto's die meer overeenkomsten met de aygo hebben dan de mazda. Deze hebben misschien niet van die mooie aanbiedingen (maar bijvoorbeeld de twingo is van zichzelf al een stuk goedkoper) dus ik weet niet wat het financieel allemaal voor voor- en nadelen heeft, maar wellicht zijn dat ook auto's om naar te kijken.
Verder vind ik die mazda wel gewoon een toffe auto om te zien. Dat dan weer wel.
Verwijderd
De directie van Mazda zegt ook gewoon doodleuk dat mensen niet meer range willen... Ze zijn daar goed de weg kwijt.
Verder hele mooie auto hoor! Ook kwalitatief erg goed.
Verder hele mooie auto hoor! Ook kwalitatief erg goed.
Niet zo'n grote accu klopt, maar het verbruik valt best mee. De Mazda is namelijk een van de weinige die in een grote Noorse test onlangs zijn WLTP actieradius haalde, er waren er nog maar 2 van de pakweg 25 getest auto's. Wel is het inderdaad iets hoger dan een Ioniq classic bijv.uFx schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:41:
[...]
De Mazda MX-30 heeft helaas niet zo'n grote accu en een wat hoger verbruik. Het ligt natuurlijk aan je use case of je dat nodig hebt. Maar voor dat bedrag zou je misschien ook naar een Renault Zoe 2019 (€299/mnd) of Hyundai Ioniq (€349/mnd) private lease kunnen kijken. En daar krijg je dan ook de €2000 subsidie op.
Maar uiteindelijk is het een kwestie van smaak en wat je nodig hebt. Dit soort leasetarieven zijn sowieso wel erg interessant als je goedkoop elektrisch wilt rijden.
De Renault Zoe is inderdaad ook een fijne auto, die hebben we een keer gereden. Maar die is kleiner dan de Mazda en qua afwerking is de Mazda ook echt next-level. Het enige wat de Zoe voor zich heeft is de actieradius, maar dat maakt niet uit omdat het een 2e auto is en er max. 10.000 km per jaar mee gereden wordt.
Waar zie je de Zoe overigens voor €299 per maand?
Eigen oprit hoeft echt geen probleem te zijn hoor, maar het ligt wel aan je rijgedrag. In ons geval kan mijn vrouw met de Mazda MX-30 (uitgaande van 170 km) een volle werkweek heen en weer naar werk. Nu zijn er op haar werk oplaadmogelijkheden, maar zelfs als ze dat niet zou hebben, is 1 of 2x per week aan de publieke laadpaal totaal niet erg natuurlijk.Stef87 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
[...]
Mijn vader is groot Mazda (mx-5) fan en wilt graag zijn Aygo inruilen voor een mx-30 en zo misschien de nadelen voor lief nemen..
Fyi: prijs is gehalveerd ongeveer in private lease.
Haar rit heen en terug is echter maar 35 km, dus vandaar dat het geen enkel probleem is. Zelfs met heen en terug 50 km kan je dus sowieso 3x per week naar je werk en dan aan de laadpaal, dus 2x per week. Als je in het weekend ook veel de auto pakt en verder weggaat, kan het nodig zijn om 3x te laden en dan zit je mogelijk wel op het punt dat het handiger is een auto te pakken waar je verder mee komt. Of dat nu een MX-5 als 2e auto is of een EV die verder komt, dat is een keuze.
De range van 120 km is overigens wel echt zwaar overdreven hoor. Dat zal je of alleen in de winter bij vrieskou en enkel snelwegkilometers hebben of continu 130 km/u jakkeren. Meningen zijn verdeeld, maar feit is dat een EV gewoon minder geschikt is voor snelheden boven de 100 km/u, ik vind dan ook dat als je dat wel graag wilt blijven doen en niet bereid bent je snelheid aan te passen om een paar minuten later op bestemming aan te komen dat je dat inderdaad moet compenseren met een grote accu of gewoon geen EV gaan rijden. Ik woon echter in de randstad en de keren dat ik harder dan 100 kan rijden zijn per jaar op twee handen te tellen. Dat ik die pakweg 10x per jaar misschien op iets langere ritten niet 130 maar 100 of 110 zou moeten aanhouden, vind ik dan ook een kleine moeite. Een EV geeft namelijk heel veel andere voordelen die ik met een benzine/hybride de rest van het jaar zou missen. Maar ieder zo z'n keuze.
Enige wat ik ermee bedoel te zeggen is dus: ik vind het absurd om een auto als de MX-30 dan weg te zetten als "ja maar als je er 130 mee rijdt kom je amper verder dan 120 km" en dat dan als nadeel te bestempelen. Ook een Tesla of Kia e-Niro kakt flink in qua bereik als je 130 gaat rijden, dat is gewoon inherent aan EV's, alleen valt het bij die minder op vanwege de grote accu's die ze hebben. Terug naar de Mazda: dat is dan ook geen auto die je als gezinsauto (incl vakantie) moet zien, maar meer als 2e auto en daar zijn de prijzen dan ook naar. De Aygo die we nu hebben wil je ook niet lange tijd 130 mee rijden, niet omdat ie het niet kan, maar omdat dat een ontzettende herrie geeft en het gewoon niet comfortabel is.
Klinkt goed en zo te horen heb je er goed over nagedacht. Dan is de Mazda eigenlijk een uitstekende keuze. Sowieso inderdaad betere afwerking en wat meer auto dan een Zoe. De Zoe is hier te vinden voor €299/maand (occasion).MooDyBLueS schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:59:
[...]
Niet zo'n grote accu klopt, maar het verbruik valt best mee. De Mazda is namelijk een van de weinige die in een grote Noorse test onlangs zijn WLTP actieradius haalde, er waren er nog maar 2 van de pakweg 25 getest auto's. Wel is het inderdaad iets hoger dan een Ioniq classic bijv.
De Renault Zoe is inderdaad ook een fijne auto, die hebben we een keer gereden. Maar die is kleiner dan de Mazda en qua afwerking is de Mazda ook echt next-level. Het enige wat de Zoe voor zich heeft is de actieradius, maar dat maakt niet uit omdat het een 2e auto is en er max. 10.000 km per jaar mee gereden wordt.
Waar zie je de Zoe overigens voor €299 per maand?
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ik vind dat wel een erg rare beredenatie als je het mij vraagt. Altijd 100 km in de accu voor noodgevallen? Dus volgens dat principe zou je de eerste generatie Leaf, Zoe en i3 gewoon nooit kunnen gebruiken? Wat een onzin!Deveon schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:00:
[...]
Op basis van mijn laadgedrag met de eGolf (vergelijkbare accu/laadsnelheid/range) is dat het inderdaad niet te doen zonder eigen laadpaal. Als je 100 km in de accu wilt hebben zitten voor noodgevallen sta je elke 75-100 km aan de paal. Met een bereik van 300 km totaal verdubbelt je dagelijkse bereik feitelijk naar 175-200 km voordat je aan die ondergrens zit.
Persoonlijk wel groot fan van de MX-30, gaaf ding hoor!
Ik weet niet op wat voor noodsituaties je doelt, maar als je echt doelt op nood in de zin van levensbedreigende situaties met je gezin bijv. dan zal 112 eerder aan de orde zijn. En als het niet levensbedreigend is, dan is er minder nood, maar als je dan toch worst-case ergens snel moet zijn én je accu is toevallig niet vol genoeg én je hebt geen tijd (of wil die er niet voor uittrekken) om ergens aan de snellader te hangen, dan kan je altijd een taxi/Uber boeken of zelfs de auto van je buurman lenen.
Of denk je dat de wereld vergaat als je met je benzine auto ineens stil komt te staan en niet meer verder kan rijden vanwege pech?
Natuurlijk zal het er per situatie aan liggen hoe geschikt een EV met 170 km bereik voor iemand is, maar puur feitelijk bekeken durf ik te stellen dat het sowieso geschikt is voor iedereen waarbij het als 2e auto dient. Want dat betekent dat je altijd nog een andere auto ernaast hebt, als dat ook een EV is, is dat vaak een met meer bereik (vandaar de term 2e auto).
Als het je enige auto is, je bent alleen of je deelt het met je partner, dan ligt het er simpelweg aan. Ik ken iemand die de een Nissan Leaf 2.0 rijdt, die maar amper verder komt dan de Mazda MX-30 en dat is zijn enige auto. Ook in zijn geval is woon-werk afstand beperkt en is het 1-2x per week opladen en soms in het weekend nog een keer extra, maar hoewel we regelmatig erover gepraat hebben, heb ik hem nog nooit over welk bereik dan ook in de accu overhouden gehoord.
Daarnaast: omdat ik al lange tijd EV's op het oog heb, veel proefritten heb gemaakt en ook weleens van een collega/vriend diens auto mee heb genomen voor een weekendje, heb ik gemerkt dat het ook vrij gemakkelijk is om als je ergens heen gaat (winkel, visite, zelfs natuurparken) een laadpaal te vinden. Je kan dan ook prima gedurende een uur of hoe lang je er ook bent even "bijtanken". Je hoeft er in NL niet eens meer naar op zoek. Ik heb het even opgezocht en bij de MX-30 (die inderdaad geen supergoede laadsnelheid heeft) laad je bij een krachtige 1-fase publieke laadpaal 27-31 km aan bereik in een uur bij. In een enkel uurtje. Als je dus toch op een plek staat waar je minstens een uur verblijft, dan krijg je er zo weer 15-20% bij (uitgaande van 170km real range). Zonder enige moeite, want je bent daar immers toch.
Ja zo denkt bijv. Mijn vader wr ook over. Zoe vind hij niet mooi.uFx schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:25:
[...]
Klinkt goed en zo te horen heb je er goed over nagedacht. Dan is de Mazda eigenlijk een uitstekende keuze. Sowieso inderdaad betere afwerking en wat meer auto dan een Zoe. De Zoe is hier te vinden voor €299/maand (occasion).
Is dan een fulltime mx-5 fan (en routeplanner via club). Dus ja dan snap ik die mazda mx30 wel… Maaaar toch: batterij is gewoon erg klein
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ah, ik zie het, thanks. Dat is helaas dus wel een échte occasion, vs. een puur op kenteken gezette MX-30. En in de vrij karige Life uitvoering. Qua uitrusting is dat niet te vergelijken met de Mazda.uFx schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:25:
[...]
Klinkt goed en zo te horen heb je er goed over nagedacht. Dan is de Mazda eigenlijk een uitstekende keuze. Sowieso inderdaad betere afwerking en wat meer auto dan een Zoe. De Zoe is hier te vinden voor €299/maand (occasion).
De Zoe zou anders perfect aan al onze wensen voldoen en qua bereik zelfs nog meer bieden dan nodig is, maar ik zou toch minstens een Zen uitvoering willen, de Life mist opties die ik anno 2021 echt basis noem.
[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-06-2021 13:24 ]
Op basis van eigen ervaring:MooDyBLueS schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:33:
[...]
Ik vind dat wel een erg rare beredenatie als je het mij vraagt. Altijd 100 km in de accu voor noodgevallen? Dus volgens dat principe zou je de eerste generatie Leaf, Zoe en i3 gewoon nooit kunnen gebruiken? Wat een onzin!
Ik weet niet op wat voor noodsituaties je doelt, maar als je echt doelt op nood in de zin van levensbedreigende situaties met je gezin bijv. dan zal 112 eerder aan de orde zijn.
[..]
- Bezoek aan de spoedeisende hulp (eventueel 's nachts), een ambulance is vaak nogal overdreven..
- Familie die met spoed in het ziekenhuis terecht komt
- Toch nog even snel langs de supermarkt
- Spontaan bezoekje, het leven laat zich niet altijd plannen.
En nee een eerste generatie Leaf, Zoe of i3 zou inderdaad voor mij niets zijn als enige auto voor ons gezin.
Een deel van je punten snap ik, ligt inderdaad ook aan je leefstijl en locatie. Iemand die in een uithoek van Nederland woont zal voor al dat soort punten relatief verder moeten reizen dan iemand in de randstad. Maar toch is 100 km bereik ten alle tijde overhouden echt zwaar overdreven.Deveon schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:57:
[...]
Op basis van eigen ervaring:
- Bezoek aan de spoedeisende hulp (eventueel 's nachts), een ambulance is vaak nogal overdreven..
- Familie die met spoed in het ziekenhuis terecht komt
- Toch nog even snel langs de supermarkt
- Spontaan bezoekje, het leven laat zich niet altijd plannen.
En nee een eerste generatie Leaf, Zoe of i3 zou inderdaad voor mij niets zijn als enige auto voor ons gezin.
Veel van de zaken die je benoemt zijn namelijk onmogelijk 100 km ver. Supermarkt kan nooit meer dan 10 km zijn, dat zit altijd wel in je accu en als die zo leeg is dat er nog maar ongeveer 10 km in zit, dan was het al tijd om hem aan de lader te hangen.
Ziekenhuis is zelfs in de uithoeken ook nooit 100 km ver of zelfs 50 km als je van retour uitgaat. En dan nog: zoals ik al aangaf, als het om jou of je partner's persoonlijke gesteldheid gaat dan kan je in ergere gevallen een ambulance gebruiken. In minder erge gevallen is het dus ook minder van belang om er binnen een bepaalde tijd te zijn. Hoe denk je dat mensen dat vroeger deden toen er nog veel minder autobezit was? Mijn ouders hadden niet eens een auto toen ik jong was. En ook nu zijn er genoeg mensen die geen auto hebben. Een auto is echt geen vereiste om snel in een ziekenhuis te kunnen zijn hoor.
Je hebt het immers over noodgevallen en dan pak je een extreem specifiek scenario waarbij je dus eigenlijk zegt dat je auto op dat moment te weinig bereik over heeft om het tot het ziekenhuis te redden, het niet ernstig genoeg is voor een ambulance en je dus ook geen andere opties zoals fiets, ov, taxi of auto van de buurman desnoods hebt? Ik kan me dat niet voorstellen.
Om toe te voegen: in Nederland woont 99% van alle huishoudens op maximaal 30 minuten reistijd (met de auto) van een ziekenhuis (bron). Zelfs als ik een van de uithoeken pak die in de 1% valt: Lauwersoog naar Medisch Centrum Leeuwarden (40 min) dan is dat 45,8 km, ja dan heb je 100 km bereik nodig om heen én terug te komen. Al mag ik hopen dat je op de terugweg geen spoed meer hebt om naar huis te moeten. En ook in dergelijke spoedgevallen kan het nodig zijn je benzine auto te moeten tanken. Tuurlijk sta je dan minder lang stil, maar zelfs een MX-30 of andere vergelijkbare trage snellaad EV heeft binnen 15 min ongeveer 50 km bereik erbij. Ideaal is het natuurlijk niet, maar dat is het feit dat je met spoed naar het ziekenhuis moest al niet. Terug naar die uithoeken: dan hebben we het dus over de 1%. Zoals je op de kaart kunt zien is het eigenlijk alleen de meest Noordelijke strook en gek genoeg de Noordoostpolder die oranje gekleurd zijn. De meeste mensen vallen echter in groen of geel, wat maximaal 20 minuten is. Dat komt overeen met minder dan 20 km qua afstand.
Het spontane bezoekje ligt er inderdaad helemaal aan waar die wonen, maar daar benoem je al: spontaan, dus je hoeft er niet om 15u te zijn, 15:30u is ook vast goed en dus ga je onderweg lekker even langs een snellader staan voor zolang noodzakelijk is om je bestemming te bereiken. Dat jij dat er niet voor over hebt is prima en natuurlijk mag je daar je autokeuze op bepalen (gelukkig maar, zou wat zijn), maar om dit af te zetten alsof dit soort auto's niet te doen zijn (jouw woorden) is gewoon niet waar. Je zei namelijk eerder:
Nogmaals: als je iets zo extreem stellig stelt, kan je een weerwoord verwachten. Het is in mijn ogen prima om ervoor te waken en goed na te denken wat bij je leefstijl past en wat je zelf wilt, maar om te zeggen dat iets niet te doen is, is zwaar overdreven. Als iemand met 10 km enkele reis en een saai weekendleven een Kia e-Niro met 64 kWh en 455 km bereik wilt leasen/kopen, moet hij/zij dat zelf weten, maar nodig is het niet. En als je gewoon simpelweg zegt "ik wil niet vaak laden" is dat dus prima, maar dat is puur jouw mening, niet een onvoldongen feit dat iets per definitie niet mogelijk zou zijn.Op basis van mijn laadgedrag met de eGolf (vergelijkbare accu/laadsnelheid/range) is dat het inderdaad niet te doen zonder eigen laadpaal. Als je 100 km in de accu wilt hebben zitten voor noodgevallen sta je elke 75-100 km aan de paal. Met een bereik van 300 km totaal verdubbelt je dagelijkse bereik feitelijk naar 175-200 km voordat je aan die ondergrens zit.
[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-06-2021 13:43 ]
In de nuance dat het persoonlijk is heb je helemaal gelijk, maar laat ik het dan toch stellen dat ik het niet zou aanraden zonder zeer kritische élk gebruik te overwegen. Zeker niet zonder ervaring met laden. De 100 km is natuurlijk geen vast gegeven, maar het scenario is er wel één om rekening mee te houden.
Mijn grens van 100 km komt deels ook voort uit een luxe van een eigen paal waar ik vanaf een openbare plaats kan laden en eventueel kan uitwijken naar de 6(!) openbare palen binnen 50 meter van de voordeur waardoor ik nog nooit misgegrepen heb. Daarnaast komt het ook wel degelijk voor dat ik met minder dan 100 km bereik thuis kom hoor. Recent nog met 10 km in de accu (25% vermogen is erg traag), maar dan kies ik er wel voor om direct te laden en niet te wachten tot het dal tarief in geval van nood. Dankzij het salderen van zonnepanelen en braaf ‘s nachts laden betaal ik toch geen piektarief.
Mijn grens van 100 km komt deels ook voort uit een luxe van een eigen paal waar ik vanaf een openbare plaats kan laden en eventueel kan uitwijken naar de 6(!) openbare palen binnen 50 meter van de voordeur waardoor ik nog nooit misgegrepen heb. Daarnaast komt het ook wel degelijk voor dat ik met minder dan 100 km bereik thuis kom hoor. Recent nog met 10 km in de accu (25% vermogen is erg traag), maar dan kies ik er wel voor om direct te laden en niet te wachten tot het dal tarief in geval van nood. Dankzij het salderen van zonnepanelen en braaf ‘s nachts laden betaal ik toch geen piektarief.
En dat ging heel snel van theorie naar praktijk.. Mijn vrouw is net weg naar de spoed tandarts voor mijn zoontje (gelukkig nog melktandjes), maar die 30 km bereik in de accu na twee dagen woon-werkverkeer is nét genoeg.
Er is ook nogal een verschil tussen 30km en 100km. Mijn tandarts is trouwens geen 30km ver weg ook, maar dat terzijde.Deveon schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:31:
En dat ging heel snel van theorie naar praktijk.. Mijn vrouw is net weg naar de spoed tandarts voor mijn zoontje (gelukkig nog melktandjes), maar die 30 km bereik in de accu na twee dagen woon-werkverkeer is nét genoeg.
Niemand zegt hier volgens mij dat je je auto leeg moet rijden en dat het dan wel goed komt. Integendeel! Lekker laden onder een bepaalde grens, want dan heb je altijd een "volle tank". Het schijnt sowieso goed te zijn voor je accu om lekker tussen de 20 en 80% te schommelen. Ik zelf bedenk altijd als ik thuis kom even mijn plannen en hoe vol ie is. Een beetje om en nabij dit (erg grof geschat en afhankelijk van veel factoren)
Nog >60 % maar er staat morgen of overmorgen een lange rit op de planning? -> laden.
Nog >60% en niks bijzonders gepland? -> Lekker niks doen.
Nog <40 a 50 % en morgen ofzo niks gepland? -> laden als t voor de deur kan
Nog <20 % en morgen ofzo niks gepland? -> even aankijken of het plekje bij de deur vrij komt, anders een paar uur (of de avond) voor de eerstvolgende rit even naar de laadpaal.
's ochtends stond die op 140 km en na een retour van 45 km was dat nog 30 km, vandaar dat ik die 100 km hanteer maar dat zal uiteraard voor iedereen persoonlijk zijn. Overigens was die laatste post niet bedoeld om een punt te bewijzen hoor..Prullenbak84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:27:
[...]
Er is ook nogal een verschil tussen 30km en 100km. Mijn tandarts is trouwens geen 30km ver weg ook, maar dat terzijde.
50% bij onze eGolf is gelijk aan 100 km bereik en met mijn Model 3 LR hield ik 30% aan, uiteindelijk gaat het om de range die je minimaal beschikbaar wilt hebben en niet de percentages. Wat er op neer komt dat ik mijn eGolf vaker moet laden en als je afhankelijk bent van openbaar of een ander voor het laden is dat zeker iets om rekening mee te houden wanneer je eerste EV overweegt.Nog >60 % maar er staat morgen of overmorgen een lange rit op de planning? -> laden.
Nog <20 % en morgen ofzo niks gepland? -> even aankijken of het plekje bij de deur vrij komt, anders een paar uur (of de avond) voor de eerstvolgende rit even naar de laadpaal.
Ja, maar ik snap niet zo goed hoe je altijd 100km reserve wil hebben, en dan een voorbeeld van een spoedrit van 30km geeft. En daarbij vraag ik me af hoeveel mensen 30km van hun tandarts vandaan wonen. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat in sommige delen van het land zo is.Deveon schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:19:
[...]
's ochtends stond die op 140 km en na een retour van 45 km was dat nog 30 km,
En...als je altijd 100km wil hebben, en je komt thuis met 30km range over, dan ging ie toch direct aan de lader?
Uiteraard. Dit is ook mijn persoonlijke richtlijn ongeveer, even uit de mauw geschud.vandaar dat ik die 100 km hanteer maar dat zal uiteraard voor iedereen persoonlijk zijn. Overigens was die laatste post niet bedoeld om een punt te bewijzen hoor..
[...]
50% bij onze eGolf is gelijk aan 100 km bereik en met mijn Model 3 LR hield ik 30% aan, uiteindelijk gaat het om de range die je minimaal beschikbaar wilt hebben en niet de percentages.
O maar natuurlijk is het iets om rekening te houden. En het is ook zeker niet iets wat je moet onderschatten. Iedereen moet daar voor zichzelf goed over nadenken. Maar dat is iets anders dan stellen dat het niet te doen is zonder eigen laadpaal.Wat er op neer komt dat ik mijn eGolf vaker moet laden en als je afhankelijk bent van openbaar of een ander voor het laden is dat zeker iets om rekening mee te houden wanneer je eerste EV overweegt.
[ Voor 20% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-06-2021 09:47 ]
Even los van de rest van de discussie, waar ik zelf inmiddels genoeg over gezegd hebPrullenbak84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:27:
[...]
Niemand zegt hier volgens mij dat je je auto leeg moet rijden en dat het dan wel goed komt. Integendeel! Lekker laden onder een bepaalde grens, want dan heb je altijd een "volle tank". Het schijnt sowieso goed te zijn voor je accu om lekker tussen de 20 en 80% te schommelen. Ik zelf bedenk altijd als ik thuis kom even mijn plannen en hoe vol ie is.
EV-database.nl bijvoorbeeld geeft de bruto en netto capaciteiten weer. Zo geven ze aan dat de Mazda MX-30 een 35.5 kWh accupakket heeft en (naar schatting in dit geval) 30 kWh bruikbaar heeft. Een Kia e-Niro 64 kWh heeft dat als bruikbare capaciteit en is de accu in werkelijkheid 67.5 kWh.
Nu komt dat beide niet in de buurt van 20% overhouden en niet verder dan 80% laden, maar vandaar ook mijn vraag: is dat wat de fabrikanten doen echt het minimale vereiste en dus verstandig om zelf een marge in te bouwen en niet per definitie altijd naar 100% te laden of maakt dat eigenlijk met de geconditioneerde (actief verwarmde/gekoelde) accu's van de hedendaagse auto's niet meer uit? De Leaf is namelijk zo'n notoir geval die ik meen slechts luchtkoeling heeft en daardoor meer dan andere accu's slechter wordt. Maar van een Ioniq classic of BMW i3 of eGolf heb ik nooit zoiets gehoord. Ben dus oprecht benieuwd.
Niet elke tandarts is 24/7 beschikbaar. Onze eigen tandarts is misschien 30 meter lopenPrullenbak84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:38:
[...]
Ja, maar ik snap niet zo goed hoe je altijd 100km reserve wil hebben, en dan een voorbeeld van een spoedrit van 30km geeft. En daarbij vraag ik me af hoeveel mensen 30km van hun tandarts vandaan wonen. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat in sommige delen van het land zo is.
En...als je altijd 100km wil hebben, en je komt thuis met 30km range over, dan ging ie toch direct aan de lader?
[...]
Combineer je de spoedtandarts met de huisartsenpost en de nachtapotheek dan zal die 30 km sneller in de buurt komen en dan wil ik in een stressvolle situatie geen zorgen maken of je nog ergens moet laden om thuis te komen. Tuurlijk zijn er alternatieven (taxi, greenwheels, OV), maar als je daar geen reguliere gebruiker van bent wil je dat ook niet op dat moment allemaal gaan regelen. Overigens was het voorbeeld er ook nog een tweede auto die ingezet kan worden en was dit meer mijn ervaring met elektrische rijden. Dat zijn scenario's waar ik zeker met mijn Model 3 een stuk minder zorgen over hoefde te maken.
Denk dat er gewoon nog weinig praktijk gegevens zijn over hoe slecht het nu precies is. Vaak boven de 90% laden is slechter, en met name lang op zeer hoge SoC laten staan is slecht. Hoeveel dit precies is blijft lastig te zeggen. Ook gebruiken veel merken de marge voor een gedeelte aan de onderkant. Dus eigenlijk <0%. Als die auto dan op 100% gaat laden is het nog steeds 95%+. Dat is voor lithium nog steeds slechter dan tot max 80% laden. Maar goed. DC laden op hogere snelheid is ook slecht. Veel vermorgen vragen is ook slecht. Lang vol in de zon laten staan is ook slecht. Zo is er veel slecht voor de accu. Uiteindelijk blijf thet ook een gebruiksvoorwerp.MooDyBLueS schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:07:
[...]
Even los van de rest van de discussie, waar ik zelf inmiddels genoeg over gezegd heb: in hoeverre is het nu werkelijk nog nodig of raadzaam om die 20-80% aan te houden? Ik snap de beredenering erachter, maar lees ook regelmatig dat de fabrikanten zelf al marges inbouwen.
EV-database.nl bijvoorbeeld geeft de bruto en netto capaciteiten weer. Zo geven ze aan dat de Mazda MX-30 een 35.5 kWh accupakket heeft en (naar schatting in dit geval) 30 kWh bruikbaar heeft. Een Kia e-Niro 64 kWh heeft dat als bruikbare capaciteit en is de accu in werkelijkheid 67.5 kWh.
Nu komt dat beide niet in de buurt van 20% overhouden en niet verder dan 80% laden, maar vandaar ook mijn vraag: is dat wat de fabrikanten doen echt het minimale vereiste en dus verstandig om zelf een marge in te bouwen en niet per definitie altijd naar 100% te laden of maakt dat eigenlijk met de geconditioneerde (actief verwarmde/gekoelde) accu's van de hedendaagse auto's niet meer uit? De Leaf is namelijk zo'n notoir geval die ik meen slechts luchtkoeling heeft en daardoor meer dan andere accu's slechter wordt. Maar van een Ioniq classic of BMW i3 of eGolf heb ik nooit zoiets gehoord. Ben dus oprecht benieuwd.
In winterse of slechte condities is dat gewoon een realistische range voor de MX, misschien wel minder over het algemeen heb je altijd nog minimaal 10% die je niet gebruikt. Een EV met een kleine batterij ga je niet zo snel tot <10% leegrijden. Op een langere trips is het helemaal dramatisch doordat je ook niet tot 100% gaat snel laden met de MXMooDyBLueS schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:14:
[...]
De range van 120 km is overigens wel echt zwaar overdreven hoor. Dat zal je of alleen in de winter bij vrieskou en enkel snelwegkilometers hebben of continu 130 km/u jakkeren.
De MX zou ons als tweede auto prima passen, als primaire vervoer lijkt het mij (ook met eigen laadpaal) geen fijne auto om te hebben is het niet om de range dan is het wel om de "snel"laadsnelheid.
Zou de laadsnelheid tussen de 70 en 100kW liggen dan zou het een heel ander verhaal zijn, met een 28kW Ioniq zou ik bijv. prima uit de voeten kunnen.
Wat dat betreft zie ik de MX als compliance car, leuk ding (met +50kWh) maar in deze trim 5 jaar te laat. Dit soort EV's zijn naar mijn inziens geen goed visitekaartje voor de EV beleving anno 2021
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 10:39 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@MooDyBLueS Startpunt is de instructie van de fabrikant en de garantie op de accu goed snappen. Als die garantie een maximale degradatie omvat dan weet je dat je grote kans hebt dat de degradatie minder zal zijn (bij het gebruiksadvies van de fabrikant).
Mijn ioniq heeft als instructie: gewoon tot 100% laden en bij minder dan 5 of 13% resterend bij einde rit snel weer bijladen.
Dus: Niet al te erg mee zitten. En de leaf is een uitzondering. Heeft muxsan in een eerder topic ook uitleg bij gegeven.
Mijn ioniq heeft als instructie: gewoon tot 100% laden en bij minder dan 5 of 13% resterend bij einde rit snel weer bijladen.
Dus: Niet al te erg mee zitten. En de leaf is een uitzondering. Heeft muxsan in een eerder topic ook uitleg bij gegeven.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Klopt echter is het natuurlijk wel zo dat lithium cellen minder snel degraderen door de tijd als ze rond de 50% geladen zijn. Als je altijd geplugd op 100% SoC staat zal je dus een hogere degradatie zien.BarryH schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:04:
@MooDyBLueS Startpunt is de instructie van de fabrikant en de garantie op de accu goed snappen. Als die garantie een maximale degradatie omvat dan weet je dat je grote kans hebt dat de degradatie minder zal zijn (bij het gebruiksadvies van de fabrikant).
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Precies. Bij lease zal het de meeste sowieso niet boeien. Als ik zelf een BEV zou kopen zou ik er wel op letten.revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:10:
[...]
Klopt echter is het natuurlijk wel zo dat lithium cellen minder snel degraderen door de tijd als ze rond de 50% geladen zijn. Als je altijd geplugd op 100% SoC staat zal je dus een hogere degradatie zien.
De meningen zijn hier ernstig over verdeeld (en veelal gebaseerd op speculatieMooDyBLueS schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:07:
[...]
Even los van de rest van de discussie, waar ik zelf inmiddels genoeg over gezegd heb: in hoeverre is het nu werkelijk nog nodig of raadzaam om die 20-80% aan te houden? Ik snap de beredenering erachter, maar lees ook regelmatig dat de fabrikanten zelf al marges inbouwen.
Bij normaal laden zie ik er zelf ook niet zoveel kwaad in. En als mijn auto aan de stekker staat, en hij gaat dan tot 100% vol voor ik weg moet, dan vind ik dat ook niet erg, natuurlijk. Maar in het dagelijks gebruik is mijn accu eigenlijk meestal wel ergens tussen de 20 en 80%. Baat het niet, dan schaadt t niet.
Ik laadt vaak kort voor vertrek naar 100% (dan is 11kW wel lekker), de auto is dan langer snappier (meer vermogen) en waarschijnlijk is het bij wat sportiever rijgedrag ook gunstiger voor de degradatie doordat je "voltage sag" ook minder extreem is. (het pack kan meer ontlading hebben bij een hoge SoC, het BMS houdt hier rekening mee, maar goed..).Prullenbak84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:23:
[...]
De meningen zijn hier ernstig over verdeeld (en veelal gebaseerd op speculatie). Bij snelladen is het natuurlijk sowieso zo dat het boven de 80% niet meer op schiet. En dat vaak snelladen sowieso wat minder goed is voor de accu, zijn de meesten het ook wel eens volgens mij.
Bij normaal laden zie ik er zelf ook niet zoveel kwaad in. En als mijn auto aan de stekker staat, en hij gaat dan tot 100% vol voor ik weg moet, dan vind ik dat ook niet erg, natuurlijk. Maar in het dagelijks gebruik is mijn accu eigenlijk meestal wel ergens tussen de 20 en 80%. Baat het niet, dan schaadt t niet.
Met mijn laadgedrag probeer ik wel rekening te houden met accu degradatie (dat doe ik eigenlijk met alles waar een accu inzit), ook in het kader van een stukje duurzaamheid. Qua gebruikersgedrag ga ik geen rekening houden met degradatie.
Ik vind overigens dat fabrikanten hier wel eens beter rekening mee mogen houden, mijn telefoon, gereedschap, electrische fiets en laptop kan ik bijv. niet instellen dat ze max tot 80% laden, bloed irritant!
[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2021 11:36 ]
revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:31:
[...]Ik vind overigens dat fabrikanten hier wel eens beter rekening mee mogen houden, mijn telefoon, gereedschap, electrische fiets en laptop kan ik bijv. niet instellen dat ze max tot 80% laden, bloed irritant!
offtopic:
Eens, gebruik daarom AccuBattery op mijn telefoon en tablet. Bij 80% (zelf instelbaar) krijg ik een melding en dan haal ik hem er vanaf. Gevolg: telefoon is 18 maanden en slechts 7% batt deg.
Laptop haal ik vaak de stekker eruit en plug hem weer in bij een melding. Maar dat werkt enkel omdat ik nog geen docking station heb, zodra je dat hebt is het weer onhandig ivm schermen, toetsenbord etc. Het zorgt er ook enkel voor dat ik de accu af en toe cycle een groot deel verbrengt hij nog altijd op 100%.
De batterijen van mijn electrische grasmaaier leg ik na gebruik weg, dan zijn ze ~50% en laad ze kort voor gebruik op tot 100%.
Met alle andere dingen vind ik het ook lastig (camera accu's, gimbals, zaklampen).
Eens, gebruik daarom AccuBattery op mijn telefoon en tablet. Bij 80% (zelf instelbaar) krijg ik een melding en dan haal ik hem er vanaf. Gevolg: telefoon is 18 maanden en slechts 7% batt deg.
Laptop haal ik vaak de stekker eruit en plug hem weer in bij een melding. Maar dat werkt enkel omdat ik nog geen docking station heb, zodra je dat hebt is het weer onhandig ivm schermen, toetsenbord etc. Het zorgt er ook enkel voor dat ik de accu af en toe cycle een groot deel verbrengt hij nog altijd op 100%.
De batterijen van mijn electrische grasmaaier leg ik na gebruik weg, dan zijn ze ~50% en laad ze kort voor gebruik op tot 100%.
Met alle andere dingen vind ik het ook lastig (camera accu's, gimbals, zaklampen).
De iPhone (en anderen vast ook, maar daarvan weet ik het in ieder geval zeker) doet dan weer wel wat jij doet: In eerste instantie tot 80% laden en (op basis van tijdstip dat jij hem normaal bijvoorbeeld 's ochtends van de lader haalt) pas op het laatste moment naar 100% laden. En dat doen ze vast ook niet voor niks. Volgens mij doen ze dat omdat het laden van een accu naar 100% niet eens zo slecht is, maar hem vol laten staan wel.revolution-nl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:31:
[...]
Ik vind overigens dat fabrikanten hier wel eens beter rekening mee mogen houden, mijn telefoon, gereedschap, electrische fiets en laptop kan ik bijv. niet instellen dat ze max tot 80% laden, bloed irritant!
Dus ik kan me voorstellen dat wat voor een telefoonaccu geldt, (in grote lijnen) ook voor een grote accu geldt.
Nooit wat van gemerkt bij mijn Samsung S9+ die nog steeds voor mijn gevoel dezelfde lading heeft. Die laadt gewoon maximaal op in de kortst mogelijke tijd. Volgens mij wordt er overdreven voorzichtig gereageerd door een aantal hier. Laat de BMS het lekker oplossen en ga niet zelf voor BMS spelen.Prullenbak84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:33:
[...]
De iPhone (en anderen vast ook, maar daarvan weet ik het in ieder geval zeker) doet dan weer wel wat jij doet: In eerste instantie tot 80% laden en (op basis van tijdstip dat jij hem normaal bijvoorbeeld 's ochtends van de lader haalt) pas op het laatste moment naar 100% laden. En dat doen ze vast ook niet voor niks. Volgens mij doen ze dat omdat het laden van een accu naar 100% niet eens zo slecht is, maar hem vol laten staan wel.
Dus ik kan me voorstellen dat wat voor een telefoonaccu geldt, (in grote lijnen) ook voor een grote accu geldt.
Ook waar. Volgens mij kwam de discussie een beetje voort uit mijn opmerking dat "het over het algemeen als goed wordt gezien om tussen de 20 en 80% te schommelen"..wat zich bij eigenlijk alleen maar vertaalt in het feit dat ik m niet aan de lader ga hangen als ie boven de 80% is, behalve als ik zeker weet dat ik het écht nodig ga hebben. En dat ik m rond de 20% meestal wel echt een keertje wil gaan aansluiten.daemonix schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:42:
[...]
Volgens mij wordt er overdreven voorzichtig gereageerd door een aantal hier. Laat de BMS het lekker oplossen en ga niet zelf voor BMS spelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-06-2021 14:04 ]
Maar zo ver van te voren kun (wil?) je toch vaak niet echt weten? Misschien als je standaard naar werk gaat oid of met kinderen, dan zou het goed kunnen.Prullenbak84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:27:
[...]
Er is ook nogal een verschil tussen 30km en 100km. Mijn tandarts is trouwens geen 30km ver weg ook, maar dat terzijde.
Niemand zegt hier volgens mij dat je je auto leeg moet rijden en dat het dan wel goed komt. Integendeel! Lekker laden onder een bepaalde grens, want dan heb je altijd een "volle tank". Het schijnt sowieso goed te zijn voor je accu om lekker tussen de 20 en 80% te schommelen. Ik zelf bedenk altijd als ik thuis kom even mijn plannen en hoe vol ie is. Een beetje om en nabij dit (erg grof geschat en afhankelijk van veel factoren)
Nog >60 % maar er staat morgen of overmorgen een lange rit op de planning? -> laden.
Maar voor niet iedereen is dat zo, daarnaast is het voor weekenden ook lastiger natuurlijk. Dan weet je nog niet wat je gaat doen en kun je niks plannen.
Ik denk dat het lastige de noodzaak tot plannen is. Als ik dat elke keer zou moeten doen was het feestje snel over geweest. Daardoor staat helaas mijn auto vaak (te) lang aan een openbare paal. “Ik zal vast wel ergens de komende dagen de auto nodig hebben” en dat het er dan lange tijd niet van komt
Kortom, het gaat om de persoonlijke situatie rond laden thuis, het willen plannen en laden onderweg
Nope, geen kinderen hier en ga niet (sowieso het laatste 1,5 jaar niet maar daarvoor ook niet) met de auto naar het werk.JohanB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
Maar zo ver van te voren kun (wil?) je toch vaak niet echt weten? Misschien als je standaard naar werk gaat oid of met kinderen, dan zou het goed kunnen.
Maar voor niet iedereen is dat zo, daarnaast is het voor weekenden ook lastiger natuurlijk. Dan weet je nog niet wat je gaat doen en kun je niks plannen.
Maar "ik weet nog niet wat ik ga doen" vind ik hetzelfde als "ik heb niks gepland". Dan is om en nabij de 60% (in mijn geval zo'n 175 km ofzo?) echt wel prima. Als er dan plannen komen dan is dat echt niet zomaar dat ik ineens met spoed zo ver moet rijden. En zo wel dan zijn er laadpalen bij de bestemming, snelladers onderweg, of ik zet m alsnog een paar uur voor vertrek even aan de laadpaal.
Ik heb voor zover ik me kan herinneren nog nooit in de situatie gezeten dat ik ineens besloot dat ik over een paar uur 300km ging rijden. Meestal vormen dat soort plannen zich wel over een paar dagen
Ik heb het dit jaar 1 keer gehad dat ik iets kocht op marktplaats en kon dat dezelfde avond nog ophalen, en mijn auto was niet vol genoeg voor een retourtje. Nou prima, ik heb mijn auto 2 uur voordat ik moest vertrekken aan de laadpaal gehangen en er was geen vuiltje aan de lucht. Maar een korte stop bij de snellader had ook gekund.
Ik snap alleen niet zo goed waarom je met bijvoorbeeld 200km in de accu zou denken "o ik zet m aan de paal, want ik zal m vast wel nodig hebben de komende dagen". Want nogmaals: Ik heb echt nooit spontane ritten van > 200km waarbij ik nog haast heb ook.Ik denk dat het lastige de noodzaak tot plannen is. Als ik dat elke keer zou moeten doen was het feestje snel over geweest. Daardoor staat helaas mijn auto vaak (te) lang aan een openbare paal. “Ik zal vast wel ergens de komende dagen de auto nodig hebben” en dat het er dan lange tijd niet van komt
Natuurlijk, dat is altijd zo. Ik omschreef daarom ook hoe mijn beslissingsproces een beetje gaat in mijn hoofdKortom, het gaat om de persoonlijke situatie rond laden thuis, het willen plannen en laden onderweg
Hoezo gooi je dan niet gewoon vrijdagmiddag/-avond bij thuiskomst je auto aan een laadpaal en zet je die weer voor de deur met 80-100% lading (whatever floats your boat)? Dan zit je toch gebakken voor de rest van het weekend, mocht je ergens spontaan naartoe willen? En zo niet, geen man over boord, dan zit ie voor de maandagochtend ook alvast lekker vol en kan je naar je werk, waarschijnlijk zelfs meerdere dagen.JohanB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
Nog geen plannen hebben of überhaupt niks plannen hoeft niet te betekenen dat je je auto dan maar met minder. dan 50% lading laat staan. Kan natuurlijk, maar dan moet je het ook niet erg vinden als je toch even een snellader mee moet pakken. Als je dat wilt voorkomen, zorg je gewoon wat eerder voor een (bijna) volle accu. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is?
Ik heb weleens een i3 meegekregen voor een lang weekend en heb die omdat ik niet wist wat we op zondag gingen doen voor alle zekerheid zaterdagavond maar aan de publieke laadpaal een straat achter me gehangen. Volgende ochtend gelijk opgehaald en that's it.
Daarnaast: wij hebben een Aygo als 2e auto nu nog en dat ding heeft ook een tank ter grote van een pindadop en is na iets meer dan 400 km leeg. Enerzijds meer dan genoeg, maar ook daarmee komt het voor dat mijn vrouw of ik die in het weekend mee wil nemen en dat net het brandstof lampje gaat branden, moet je toch nog even een paar minuten omrijden naar het tankstation en daar weer een paar minuten staan wachten en betalen. Ook niet ideaal, dus wat ik ermee wil zeggen is: er wordt soms flink overdreven over bepaalde ongemakken van een EV als je het mij vraagt en worden de ongemakken van een ICE auto voor lief genomen omdat dat immers jaren de standaard is geweest.
Als nieuwe elektrische rijder (sinds februari dit jaar Volvo xc40 P8 Recharge) kan ik dat beamen. Sterker nog, ons valt het enorm mee en alle angst/stress vooraf blijkt (iig tot nu toe) overbodig.
In Nederland kan je op zoveel plekken laden. Wij hebben geen eigen laadpaal maar zelfs dan nog opties te over om niet in de stress te hoeven schieten. In de wijk, op het werk, bij de klant, bij de bios, winkel centra en desnoods langs de snelweg. Werkelijk overal zie je laadopties.
Wbt weekend stress. Wij zorgen altijd dat de auto voor het weekend vol is. Of publiek laden of op het werk. Dan kan je alsnog spontaan een dagje strand pakken als voorbeeld waar je een volle lading voor nodig bent. En zelfs dan... Dan praat je over ritten van 200 tot 400km retour waarbij wij iig altijd wel een stop hebben bij een tankstation. Dus bijladen kan dan ook.
Dit weekend gaan we naar Zeeland. Ritje van bijna 400km retour wat de P8 misschien net kan halen op 1 lading. Maar bij het hotel kan je laden. Dus weg laadstres als we die al zouden hebben.
Er is als je goed om je heen kijkt zo idioot veel mogelijk qua laden. Tis ff anders denken maar als je daar aan gewend bent valt het niet eens meer op.
En ja tuurlijk zijn buitenlandse vakanties misschien anders en vooral meer plannen. Wij doen dat waarschijnlijk niet maar als je daar even een avondje goed voor gaat zitten moet het wel lukken lijkt me.
Nee, tot nu toe valt het ons echt enorm mee en wint het comfort en relaxte rijgedrag van de P8 het op alle fronten.
In Nederland kan je op zoveel plekken laden. Wij hebben geen eigen laadpaal maar zelfs dan nog opties te over om niet in de stress te hoeven schieten. In de wijk, op het werk, bij de klant, bij de bios, winkel centra en desnoods langs de snelweg. Werkelijk overal zie je laadopties.
Wbt weekend stress. Wij zorgen altijd dat de auto voor het weekend vol is. Of publiek laden of op het werk. Dan kan je alsnog spontaan een dagje strand pakken als voorbeeld waar je een volle lading voor nodig bent. En zelfs dan... Dan praat je over ritten van 200 tot 400km retour waarbij wij iig altijd wel een stop hebben bij een tankstation. Dus bijladen kan dan ook.
Dit weekend gaan we naar Zeeland. Ritje van bijna 400km retour wat de P8 misschien net kan halen op 1 lading. Maar bij het hotel kan je laden. Dus weg laadstres als we die al zouden hebben.
Er is als je goed om je heen kijkt zo idioot veel mogelijk qua laden. Tis ff anders denken maar als je daar aan gewend bent valt het niet eens meer op.
En ja tuurlijk zijn buitenlandse vakanties misschien anders en vooral meer plannen. Wij doen dat waarschijnlijk niet maar als je daar even een avondje goed voor gaat zitten moet het wel lukken lijkt me.
Nee, tot nu toe valt het ons echt enorm mee en wint het comfort en relaxte rijgedrag van de P8 het op alle fronten.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Omdat je dan 2x een 15-30 min aan het zoeken bent naar een parkeer plek? 1x om te laden en 1x om weer weg te zetten? (Dus 15-30 verloren minuten)MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:23:
[...]
Hoezo gooi je dan niet gewoon vrijdagmiddag/-avond bij thuiskomst je auto aan een laadpaal en zet je die weer voor de deur met 80-100% lading (whatever floats your boat)?
Je moet dus continu de afweging maken of je de klootzak in de buurt bent (aan paal blijven hangen), of je eigen tijd opoffert (laden langs snelweg of bij paal weg halen) om voldoende batterij te hebben. Er komt gewoon wat meer werk bij kijken. Dat is vaak geen heel groot probleem, maar moeten mensen wel rekening mee houden. Dat probleem bagataliseren geeft alleen meer veel foute verwachtingen
[ Voor 34% gewijzigd door JohanB op 11-06-2021 01:07 ]
Ik snap je punt en is zeker iets om rekening mee te houden. Ik kan me wijken voorstellen (heb er zelf in een gewoond) waar het 'vechten' is om een parkeerplek, maar dat geldt lang niet overal. Sterker: de vrienden en familie waar ik regelmatig langs kom, ken ik er 1 van waar het inderdaad net zo lastig is als waar ik hiervoor woonde, maar de rest is allemaal geen probleem. En omdat ik al heel lang naar EV's aan het kijken ben en dus ook al regelmatig eentje mee heb gehad, let ik ook altijd op de laadpalen en dat is min of meer hetzelfde.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:01:
[...]
Omdat je dan 2x een 15-30 min aan het zoeken bent naar een parkeer plek? 1x om te laden en 1x om weer weg te zetten? (Dus 15-30 verloren minuten)
Je moet dus continu de afweging maken of je de klootzak in de buurt bent (aan paal blijven hangen), of je eigen tijd opoffert (laden langs snelweg of bij paal weg halen) om voldoende batterij te hebben. Er komt gewoon wat meer werk bij kijken. Dat is vaak geen heel groot probleem, maar moeten mensen wel rekening mee houden. Dat probleem bagataliseren geeft alleen meer veel foute verwachtingen
Dus ja, breng dat voor jezelf in kaart, maar ook hier geldt: ik denk dat je met 2x 15-30 min kwijt zijn wel zwaar overdrijft of op z'n minst een extreem randgeval schetst.
Dit zie ik dus heel anders. Neem Domburg, alleen ver buiten het dorp is er een laadplekje. En verder weinig snel laden in Zeeland. Retourtje vanuit amsterdam ~380 km. Doe daar een middagje Middelburg bij en je moet continue bezig zijn met laden. “Zou er een plekje zijn bij de 2 laadpalen”, “zal ik hem weghalen voor anderen”, “is er misschien ergens in Middelburg een plekje om dan maar te laden”. Je blijft bezig en dat is zonde van de energieJuancho schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:54:
15-30 min om:MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:14:
[...]
Ik snap je punt en is zeker iets om rekening mee te houden. Ik kan me wijken voorstellen (heb er zelf in een gewoond) waar het 'vechten' is om een parkeerplek, maar dat geldt lang niet overal. Sterker: de vrienden en familie waar ik regelmatig langs kom, ken ik er 1 van waar het inderdaad net zo lastig is als waar ik hiervoor woonde, maar de rest is allemaal geen probleem. En omdat ik al heel lang naar EV's aan het kijken ben en dus ook al regelmatig eentje mee heb gehad, let ik ook altijd op de laadpalen en dat is min of meer hetzelfde.
Dus ja, breng dat voor jezelf in kaart, maar ook hier geldt: ik denk dat je met 2x 15-30 min kwijt zijn wel zwaar overdrijft of op z'n minst een extreem randgeval schetst.
1. naar je auto te lopen (5 min / 400 meter) en los te halen van paal (tegenwoordig slim met slot in Amsterdam)
2. Nieuwe parkeerplek te vinden (5-15 min) en
3. weer terug te lopen (5 min) in Amsterdam centrum/west?
Absoluut geen randgeval. (En dan reken ik het klaar maken thuis als jas aantrekken, huis op slot etc etc allemaal niet mee om het een beetje coulant te houden. Of zoals ik soms heb: parkeer garages in en uit waarvan de nummerbord herkenning al een jaar kapot is)
[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 11-06-2021 01:28 ]
Gisteren een langer dagje met de EQV 300. 350 km voornamelijk snelweg, airco aan, want zo'n zwarte bus van 5,5 meter warmt best wel op. Vertrokken met 100%, geladen met 83,95 kWh. Dus afgerond 24 kWh / 100 km verbruikt. De GOM maakt daar 22 kWh van.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Welnee. Minimaal 1 van de twee doe je toch bij aankomst danwel vertrek? Ik heb vooralsnog volgens mij geen 1 keer gehad dat ik ergens aan kwam maar niet hoefde te laden, vervolgens bedacht dat ik toch moest laden omdat ik ver ergens heen moest en dan het zo slecht timede dat het nodig was om dan ook nog mijn auto weg te gaan halen en niet gelijk weg ging.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:01:
[...]
Omdat je dan 2x een 15-30 min aan het zoeken bent naar een parkeer plek? 1x om te laden en 1x om weer weg te zetten? (Dus 15-30 verloren minuten)
In sommige gevallen is dat waar. En in alle gevallen is het waar dat je even zelf moet kijken of t in jouw (woon)situatie past.Je moet dus continu de afweging maken of je de klootzak in de buurt bent (aan paal blijven hangen), of je eigen tijd opoffert (laden langs snelweg of bij paal weg halen) om voldoende batterij te hebben. Er komt gewoon wat meer werk bij kijken. Dat is vaak geen heel groot probleem, maar moeten mensen wel rekening mee houden. Dat probleem bagataliseren geeft alleen meer veel foute verwachtingen
Alleen als je zegt dat het in veel gevallen wel mee valt (hele volkstammen wonen in relatief-nieuwbouwwijken met parkeergelegenheid te over) wordt er al snel geroepen "dat is een uitzondering" maar als je met voorbeelden van amsterdam centrum en buitenwijk-domburg komt, moeten we maar meteen aannemen dat dat "absoluut geen randgeval" is?
[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-06-2021 09:04 ]
Ik zie juist meerdere laadpleinen in Domburg.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:14:
[...]
Dit zie ik dus heel anders. Neem Domburg, alleen ver buiten het dorp is er een laadplekje. En verder weinig snel laden in Zeeland. Retourtje vanuit amsterdam ~380 km. Doe daar een middagje Middelburg bij en je moet continue bezig zijn met laden. “Zou er een plekje zijn bij de 2 laadpalen”, “zal ik hem weghalen voor anderen”, “is er misschien ergens in Middelburg een plekje om dan maar te laden”. Je blijft bezig en dat is zonde van de energie
Mijn Outlander heeft denk ik dezelfde benzinetankMooDyBLueS schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:23:
Daarnaast: wij hebben een Aygo als 2e auto nu nog en dat ding heeft ook een tank ter grote van een pindadop en is na iets meer dan 400 km leeg. Enerzijds meer dan genoeg, maar ook daarmee komt het voor dat mijn vrouw of ik die in het weekend mee wil nemen en dat net het brandstof lampje gaat branden, moet je toch nog even een paar minuten omrijden naar het tankstation en daar weer een paar minuten staan wachten en betalen. Ook niet ideaal, dus wat ik ermee wil zeggen is: er wordt soms flink overdreven over bepaalde ongemakken van een EV als je het mij vraagt en worden de ongemakken van een ICE auto voor lief genomen omdat dat immers jaren de standaard is geweest.
Gelukkig heb ik een laadpaal op m'n oprit dus sowieso weinig issues daarmee. En ik pak ook bewust de Outlander als ik geen zin heb om ergens onderweg te moeten laden. 200km enkele reis stop ik normaal onderweg niet voor, en daar heb ik dus ook geen zin in als ik met de Kona ben. Dus als ik twijfel over laden op lokatie (of ik heb gewoon geen zin om te kijken naar de laadopties) pak ik niet de EV.
Exact expert nodig?
Nee nee, je ziet dat verkeerd. Dat is een uitzondering!Thomqa schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:08:
[...]
Ik zie juist meerdere laadpleinen in Domburg. [Afbeelding]
Het hele "weekendje-domburg-vanuit-amsterdam-voorbeeld" gaat natuurlijk nergens over. Dat is misschien wel de ideale situatie.
Je rijdt met de meeste huidige ev's met gemak met een halve accu naar domburg. Dan zet je je auto daar al dan niet aan een laadpaal. Maar ik zou zeggen: doe het lekker niet. Vervolgens ga je een middagje naar middelburg. Nou, zie je daar toevallig een laadpaal hang je hem eraan. Maar ik zou er ook niet naar gaan zoeken. Niet gedaan? Geen man over boord, want de avond (of in de ochtend, een paar uur) voor vertrek zet je m weer aan de laadpaal. En je vertrekt gewoon met een bijna volle accu terug naar amsterdam.
Geen laadstress, geen tankstops, geen probleem. Tenzij je dat laatste echt superzonde van je tijd vind. Een wandelingetje door domburg, terwijl je een weekendje weg bent lijkt me nou niet echt een straf. Maar stel je hebt zelfs daar allemaal geen zin in, dan stop je halverwege bij de snellader voor een bakkie koffie. Kost je dan 20 minuutjes. Maar volgens mij was je een weekendje weg, dus een lunchstop is ook alleen maar prima.
[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-06-2021 09:21 ]
En nu de laadpalen die niet op het terrein van een hotel staan en dus publiek toegankelijk zijn. (Exact deze fout gemaakt toen ik daar een keertje heen gingThomqa schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:08:
[...]
Ik zie juist meerdere laadpleinen in Domburg. [Afbeelding]
Inderdaad, daarom telde ik maar 1 van de 2 keren (“dus 15-30 verloren minuten” schreef ik). De eerste heb je hoe dan ookPrullenbak84 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:02:
[...]
Welnee. Minimaal 1 van de twee doe je toch bij aankomst danwel vertrek? Ik heb vooralsnog volgens mij geen 1 keer gehad dat ik ergens aan kwam maar niet hoefde te laden, vervolgens bedacht dat ik toch moest laden omdat ik ver ergens heen moest en dan het zo slecht timede dat het nodig was om dan ook nog mijn auto weg te gaan halen en niet gelijk weg ging.
Even gecheckt op chargemap, en dan tel ik er alsnog 4JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:34:
[...]
En nu de laadpalen die niet op het terrein van een hotel staan en dus publiek toegankelijk zijn. (Exact deze fout gemaakt toen ik daar een keertje heen ging)
Het heeft me echt nog nooit 15 minuten gekost. Ik stop, sluit m aan en - afhankelijk van of ik openbaar aan het laden ben of huis ben - soms nog 3 minuten lopen ofzo. Maar goed, ik heb dan ook een extreme uitzonderingspositie...[...]
Inderdaad, daarom telde ik maar 1 van de 2 keren (“dus 15-30 verloren minuten” schreef ik). De eerste heb je hoe dan ook
In Zeeland plaatst Agri snellaad vaak de laadpalen en die plaatsen meestal 3x32A palen, waardoor je met een goede snelheid oplaad. Ze plaatsen ook snelladers, maar dat zijn 60kW laders niet echt snel dus.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:14:
[...]
Dit zie ik dus heel anders. Neem Domburg, alleen ver buiten het dorp is er een laadplekje. En verder weinig snel laden in Zeeland. Retourtje vanuit amsterdam ~380 km. Doe daar een middagje Middelburg bij en je moet continue bezig zijn met laden. “Zou er een plekje zijn bij de 2 laadpalen”, “zal ik hem weghalen voor anderen”, “is er misschien ergens in Middelburg een plekje om dan maar te laden”. Je blijft bezig en dat is zonde van de energie
Een echte snellader op de A4 Bergen op Zoom - Rotterdam richting noorden zou ook welkom zijn.
En mocht je naar de Oosterscheldekering gaan kijken (of het Deltapark attractiepark bezoeken) zet dan je auto op de parkeerplaats bij het Topshuis, RWS heeft daar een laadplein aangelegd, alles 3x32A en gratis parkeren.
[ Voor 11% gewijzigd door wortelsoft op 11-06-2021 10:05 ]
Ben je hier zeker van? Kan alleen plaatjes vinden van omgebouwde ANWB praatpalen waar een icoon van een laadpas op staat. (Of bedoel je dat t parkeren gratis is maar t laden niet?)wortelsoft schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:00:
[...]
En mocht je naar de Oosterscheldekering gaan kijken (of het Deltapark attractiepark bezoeken) zet dan je auto op de parkeerplaats bij het Topshuis, RWS heeft daar een laadplein aangelegd, alles 3x32A en gratis parkeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 11-06-2021 12:01 ]
Parkeren bij Topshuis is gratis, bij het attractiepark kost het geld. Laden is gewoon met je pas en kost dus geld.Tomba schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:00:
[...]
Ben je hier zeker van? Kan alleen plaatjes vinden van omgebouwde ANWB praatpalen waar een icoon van een laadpas op staat. (Of bedoel je dat t parkeren gratis is maar t laden niet?)
Adres Dijkgraaf A.M. Gelukweg 1, Vrouwenpolder. 20 x 22kW aanwezig.
Zojuist voor de laatste keer (ooit?) getankt, volgende week komt de Twingo electric.
Wat betreft Domburg, er zijn daar genoeg laadpalen, kom er regelmatig met de MG zs ev, keek net even op google maps en niet alle laadpalen staan op de map, maar ze zijn er wel.
Wat betreft Domburg, er zijn daar genoeg laadpalen, kom er regelmatig met de MG zs ev, keek net even op google maps en niet alle laadpalen staan op de map, maar ze zijn er wel.
Zero.
My bad, zou je kunnen zeggen waar ze staan voor mij voor de volgende keer? Ik ken alleen de 2 laadpalen bij Irma 2 en paar bij de AH. Maar die zijn allebei een flink eind lopen vanuit het dorpje. Shell en chargemap geven ook alleen die aanPelox schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:52:
Zojuist voor de laatste keer (ooit?) getankt, volgende week komt de Twingo electric.![]()
Maar goed, dit gaat niet ergens heen. Op heel veel plekken in NL is een vrije laadpaal binnen 5 min lopen van je bestemming vaak gewoon lastig. Dat was het punt, en dat levert 15-30 min extra op bij elke meer laden versus gewoon parkeren. Wat ik nog steeds als een nadeel van EV zie
[ Voor 25% gewijzigd door JohanB op 11-06-2021 14:33 ]
JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 01:14:
[...]
Neem Domburg, alleen ver buiten het dorp is er een laadplekje.
Riekt toch een beetje naar de zaken anders voordoen dan ze zijn.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Ik ken alleen de 2 laadpalen bij Irma 2 en paar bij de AH.
Verwijderd
https://insideevs.com/new...ning-100000-reservations/
Wat een top nieuws. Jammer dat de EV-transitie zo lang is tegengewerkt, maar goed het is hoe het is.
Wat een top nieuws. Jammer dat de EV-transitie zo lang is tegengewerkt, maar goed het is hoe het is.
5+ min lopen één richting (dus de 15-30 min extra als je je auto moet verplaatsen omdat je niet je hele leven wil plannen). Waar ik het de hele tijd al over heb.Prullenbak84 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:52:
[...]
[...]
Riekt toch een beetje naar de zaken anders voordoen dan ze zijn.
Maar even een paar voorbeelden uit mijn leven:
Huis (stad) : moet ik heel lucky zijn een vrij paal te vinden. Beste kans in de parkeer garage, wat zo’n 10 min is naar huis one-way
Broer (buitenwijk): 7 min lopen
Moeder (dorp): ~30 min lopen
Vader (dorp): 6 min lopen
Allemaal dus in de categorie “minstens 15-30 min extra als je niet wil plannen”. Laden is gewoon iets waar je rekening mee moet houden als je een EV aanschaft, en als je dat niet doet kan het je vrij veel tijd kosten. Volgens mij is dat toch echt niet zo’n gek statement
[ Voor 19% gewijzigd door JohanB op 11-06-2021 14:18 ]
Maar je hebt t de ene keer over 1 laadplekje en als dat weerlegt wordt, dan wist je er toch ineens 4...óf geef gewoon toe dat je fout zat, óf doe niet alsof dat niet zo was.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:15:
[...]
5+ min lopen één richting (dus de 15-30 min extra als je je auto moet verplaatsen omdat je niet je hele leven wil plannen). Waar ik het de hele tijd al over heb.
Dat is inderdaad geen gek statement, zoals ik en anderen al best wel vaak toegegeven hebben.Allemaal dus in de categorie “minstens 15-30 min extra als je niet wil plannen”. Laden is gewoon iets waar je rekening mee moet houden als je een EV aanschaft, en als je dat niet doet kan het je vrij veel tijd kosten. Volgens mij is dat toch echt niet zo’n gek statement
Alleen je voorbeelden zijn vreemd. Ook nu weer. Want je geeft voorbeelden van 10 min, 7 min of 6 min en praat dan over 15-30 minuten. Alleen het voorbeeld van je moeder klopt met je verhaal. Nou ok, dan is dát dus de uitzondering, en niet de gemiddelde Nederlander in de gemiddelde jaren '80 tot jaren '10 vinexwijk.
Ik snap ook gewoon nog steeds niet wat je bedoelt met "als je niet je hele leven wil plannen"...ik heb voor dit weekend nog helemaal geen plannen, dus kan alle kanten op. Voor mijn part ga ik naar groningen morgen. Mijn auto staat met 70% accu ofzo voor de deur. Als ik het nu in mijn bol krijg en vanavond 300km wil gaan rijden, dan hang ik m nu even aan de paal (max 5 minuten werk, rijden + teruglopen) en vanavond kan ik weg. En als ik daar geen zin in heb, dan pak ik ergens een snellader. Maar zoals ik al eerder zei: die situatie is nog nooit in mijn hele leven voorgekomen. Dus als we nu - als normale mensen - plannen zouden gaan maken voor morgen of zondag, dan is er toch nooit een vuiltje aan de lucht??
Nogmaals: ik ben het met je eens dat je hierover na moet denken (en ook een beetje oplossingsgericht en misschien anders moet denken dan je gewend bent) maar ik zie gewoon echt niet de leeuwen en bergen die jij lijkt te zien.
[ Voor 28% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-06-2021 14:42 ]
Je moet natuurlijk wel heen en weer lopen dus het gaat dan om 20, 14 en 12 minuten. Bij de moeder zou het 1 uur zijn.Prullenbak84 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:33:
Want je geeft voorbeelden van 10 min, 7 min of 6 min en praat dan over 15-30 minuten.
Ik heb er zelf geen problemen mee om eventjes te lopen, maar het is natuurlijk ook niet ondenkbaar dat je ergens komt waar een laadpaal niet makkelijk te vinden is of niet om de hoek staat. Bij mijn vader heeft ook heel lang maar 1 laadpaal 'op de apps' gestaan (achter een hek bij een bedrijf, niet te gebruiken) en die heeft ook pas sinds kort 1 laadpaal in het dorp zelf. Ik kon er wel tot nu toe bijna altijd laden omdat degene die hem heeft aangevraagd blijkbaar netjes de auto weghaalt of er in ieder geval niet is als ik daar ben.
Het is ook maar 5 minuten lopen, dat vind ik nog dichtbij (de laadpaal achter het hek zou 20 minuten lopen zijn).
Wellicht maakt het ook nog uit of je nog "gewend" bent aan onderweg moeten laden omdat er op bestemming geen laadpaal in de buurt was.
A) nergens gezegd dat er maar 1 laadplek is. Reken maar dat ik dat had benadrukt als het zo gelimiteerd was.*Prullenbak84 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:33:
[...]
Maar je hebt t de ene keer over 1 laadplekje en als dat weerlegt wordt, dan wist je er toch ineens 4...óf geef gewoon toe dat je fout zat, óf doe niet alsof dat niet zo was.
[...]
Dat is inderdaad geen gek statement, zoals ik en anderen al best wel vaak toegegeven hebben.
Alleen je voorbeelden zijn vreemd. Ook nu weer. Want je geeft voorbeelden van 10 min, 7 min of 6 min en praat dan over 15-30 minuten. Alleen het voorbeeld van je moeder klopt met je verhaal. Nou ok, dan is dát dus de uitzondering, en niet de gemiddelde Nederlander in de gemiddelde jaren '80 tot jaren '10 vinexwijk.
B ) heb nu al 3x uitgelegd dat 5 min lopen 1 kant op al tot die 15 min leidt verloren tijd: 5 min heen lopen, 5 min verplaatsen/nieuwe plek zoeken, 5 min terug lopen
Dus dat zijn allemaal geen rare uitzonderingen. Ik ken letterlijk niemand in een vinex wijk, moet ik nu de hele tijd zeggen dat dat de uitzonderingen zijn? Stop daar toch eens mee, laden kost gewoon best veel tijd als je niet de hele tijd aan het plannen bent. (Mijn eerste reactie was op jouw post waarin je al die verschillende plan methodes uitlegde, waarbij je moest weten wat je de komende dagen ging doen)
O ja dat was niet duidelijk, maar dat kan ook net zo goed aan mij liggen natuurlijk. Achteraf zie ik bij het huis-voorbeeld "one way" staan dus mijn foutJeroenE schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:46:
[...]
Je moet natuurlijk wel heen en weer lopen dus het gaat dan om 20, 14 en 12 minuten. Bij de moeder zou het 1 uur zijn.
LetterlijkJohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:47:
[...]
A) nergens gezegd dat er maar 1 laadplek is. Reken maar dat ik dat had benadrukt als het zo gelimiteerd was.
Kom op nou."Neem Domburg, alleen ver buiten het dorp is er een laadplekje."
Jep, mijn fout. Ik geef mijn fouten wel toe hoor.B ) heb nu al 3x uitgelegd dat 5 min lopen 1 kant op al tot die 15 min leidt verloren tijd: 5 min heen lopen, 5 min verplaatsen/nieuwe plek zoeken, 5 min terug lopen
Ja en wat je niet lijkt te willen snappen, zelfs nu nog niet nadat ik het net nog een keer uitgeschreven heb voor je: "Niks gepland" betekende ook in die post juist niet dat je je hele leven gepland hebt, maar dat alles nog open ligt. Wat snap je daar niet aan?Dus dat zijn allemaal geen rare uitzonderingen. Ik ken letterlijk niemand in een vinex wijk, moet ik nu de hele tijd zeggen dat dat de uitzonderingen zijn? Stop daar toch eens mee, laden kost gewoon best veel tijd als je niet de hele tijd aan het plannen bent. (Mijn eerste reactie was op jouw post waarin je al die verschillende plan methodes uitlegde, waarbij je moest weten wat je de komende dagen ging doen)
Ik heb een alinea getikt die begint met
En jouw reactie daarop is:Ik snap ook gewoon nog steeds niet wat je bedoelt met "als je niet je hele leven wil plannen"
Dit is toch geen gesprek meer zo...laden kost gewoon best veel tijd als je niet de hele tijd aan het plannen bent.
[ Voor 12% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-06-2021 15:10 ]
Wij zetten de auto zelf altijd aan de laadpaal bij de parkeerplaat in de buurt van het gemeentehuis, weet zo de naam niet, vlakbij een molen. Is 2 min lopen van de hoofdstraat. Verder kan je hem ook bij het zwembad zetten, dat is naast een vakantiepark. Op deze 2 parkeerplaatsen hebben ze sowieso iets van 4 laadplekken, dan heb je trouwens ook nog een laadpunt bij het vvv kantoortje, dat is een kleine parkeerplaats. Bij de duinen heb je ook een paar parkeerplaatsen, maar ik weet niet of daar laadpalen zijn. Domburg is sowieso bewust auto onvriendelijk om juist zo min mogelijk verkeer door het centrum te hebben. De parkeerplaatsen en laadpalen staan dus ook rondom de kern.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:35:
[...]
My bad, zou je kunnen zeggen waar ze staan voor mij voor de volgende keer? Ik ken alleen de 2 laadpalen bij Irma 2 en paar bij de AH. Maar die zijn allebei een flink eind lopen vanuit het dorpje. Shell en chargemap geven ook alleen die aan
Maar goed, dit gaat niet ergens heen. Op heel veel plekken in NL is een vrije laadpaal binnen 5 min lopen van je bestemming vaak gewoon lastig. Dat was het punt, en dat levert 15-30 min extra op bij elke meer laden versus gewoon parkeren. Wat ik nog steeds als een nadeel van EV zie
Zero.
Wat is nu jouw probleem? Ik zie in je onderschrift een Tesla M3 performance, bereik 460km volgens de ev-database. Je kan daarmee bijna heel NL op en neer en anders even naar een SC.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:47:
[...]
A) nergens gezegd dat er maar 1 laadplek is. Reken maar dat ik dat had benadrukt als het zo gelimiteerd was.*
B ) heb nu al 3x uitgelegd dat 5 min lopen 1 kant op al tot die 15 min leidt verloren tijd: 5 min heen lopen, 5 min verplaatsen/nieuwe plek zoeken, 5 min terug lopen
Dus dat zijn allemaal geen rare uitzonderingen. Ik ken letterlijk niemand in een vinex wijk, moet ik nu de hele tijd zeggen dat dat de uitzonderingen zijn? Stop daar toch eens mee, laden kost gewoon best veel tijd als je niet de hele tijd aan het plannen bent. (Mijn eerste reactie was op jouw post waarin je al die verschillende plan methodes uitlegde, waarbij je moest weten wat je de komende dagen ging doen)
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Zullen we weer lief doen met zijn allen?
Met mijn twingo electric zal het wel een stukje meer plannen worden als ik echt wat verder wil dan mijn werk.. maar goed. Dat lukt ook wel weer.
Met mijn twingo electric zal het wel een stukje meer plannen worden als ik echt wat verder wil dan mijn werk.. maar goed. Dat lukt ook wel weer.
Zero.
Lidwoord, geen getal. “Hebben jullie een fiets thuis?” , “ja, we hebben er 4”.
Of “er is alleen een parkeerplekje buiten de stad”. Dan mag ik toch hopen dat je niet aan één parkeerplek denkt?
Je geeft letterlijk je denk boom van hoe je aan het plannen was . “Als dit, dan dat”. (Waarvoor men overigens eerst in de agenda moet gaan loeren)Ja en wat je niet lijkt te willen snappen, zelfs nu nog niet nadat ik het net nog een keer uitgeschreven heb voor je: "Niks gepland" betekende ook in die post juist niet dat je je hele leven gepland hebt, maar dat alles nog open ligt. Wat snap je daar niet aan?
Die van de molen ken ik idd, maar dat is toch echt al 600m (7 min) naar het begin (El Fuego) van de hoofdstraat. Precies mijn punt (het kost meer tijd dan mensen soms denken/zeggen/voelen)Pelox schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:01:
[...]
Wij zetten de auto zelf altijd aan de laadpaal bij de parkeerplaat in de buurt van het gemeentehuis, weet zo de naam niet, vlakbij een molen. Is 2 min lopen van de hoofdstraat. Verder kan je hem ook bij het zwembad zetten, dat is naast een vakantiepark. Op deze 2 parkeerplaatsen hebben ze sowieso iets van 4 laadplekken, dan heb je trouwens ook nog een laadpunt bij het vvv kantoortje, dat is een kleine parkeerplaats. Bij de duinen heb je ook een paar parkeerplaatsen, maar ik weet niet of daar laadpalen zijn. Domburg is sowieso bewust auto onvriendelijk om juist zo min mogelijk verkeer door het centrum te hebben. De parkeerplaatsen en laadpalen staan dus ook rondom de kern.
Dat hier vaak wordt beweert dat je nauwelijks rekening hoeft te houden en moet plannen met laden van een EV. Daarmee wordt een te positief beeld gegeven. Wat op zijn beurt weer kanonnenvoer is voor de ICE gekkies als het even misgaat. Waardoor de transitie alleen nog maar verder vertraagd omdat mensen laadstress krijgen aangepraat en misschien geen EV kiezenPeterZ(on) schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Wat is nu jouw probleem? Ik zie in je onderschrift een Tesla M3 performance, bereik 460km volgens de ev-database. Je kan daarmee bijna heel NL op en neer en anders even naar een SC.
Dat vind ik zonde.
Uit mijn originele reactie:
Voor de 460 km dan, ook uit originele reactie. Ik heb er voor gekozen om me niet druk te maken over laden en inderdaad voor die 460km te gaan, maar daarmee wel een nare paalklever die ik liever niet was geweest:JohanB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
Ik denk dat het lastige de noodzaak tot plannen is.
JohanB schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
Daardoor staat helaas mijn auto vaak (te) lang aan een openbare paal. “Ik zal vast wel ergens de komende dagen de auto nodig hebben” en dat het er dan lange tijd niet van komt
Kortom, het gaat om de persoonlijke situatie rond laden thuis, het willen plannen en laden onderweg
[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 11-06-2021 15:41 ]
Ik loop iets sneller danJohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:25:
Die van de molen ken ik idd, maar dat is toch echt al 600m (7 min) naar het begin (El Fuego) van de hoofdstraat. Precies mijn punt (het kost meer tijd dan mensen soms denken/zeggen/voelen)
Zero.
Ik had toch sterk de indruk dat het een persoonlijk probleem was gezien de genoemde voorbeelden. Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen zich niet goed (laten) informeren en/of zich niet willen aanpassen. Laden in NL is geen enkel probleem, behalve als je niet nadenkt voor je vertrekt.JohanB schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:25:
[...]
Dat hier vaak wordt beweert dat je geen rekening hoeft te houden en moet plannen met laden van een EV. Daarmee wordt een te positief beeld gegeven. Wat op zijn beurt weer kanonnenvoer is voor de ICE gekkies als het even misgaat. Waardoor de transitie alleen nog maar verder vertraagd omdat mensen laadstress krijgen aangepraat.
Dat vind ik zonde.
Uit mijn originele reactie:
[...]
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic