Ik heb ze allemaal gereden (niet allemaal de volledige electrische) en ik denk dat ik de ëC4 het fijnst vond, heel comfortabel, mooi design (smaakgevoelig). De Niro en Ioniq zijn heel vergelijkbaar, is vooral ook voorkeur voor hoger of lager zitten. De Leaf vond ik wel een andere klasse (en dan minder). De e2008 is dan misschien ook interessant?mausy5043 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:31:
Ben me ook aan het orienteren op een (nieuwe) BEV en mijn shortlist bestaat nu uit (in volgorde van huidige voorkeur)Het toeval wil dat de top 3 EVs op mijn lijst de zelfde dealer in Tilburg hebben. De Hyundai-dealer is de buurman. Vreemd, want ik dacht dat Kia en Hyundai iets met elkaar hadden en had dus die combinatie verwacht, maar dat even terzijde.
- Kia 64kWh e-Soul
- Kia 64kWh e-Niro
- Nissan Leaf+
- Hyundai Ioniq
- Citroën e-C4
Mijn dagelijkse ritje naar het werk is gemiddeld 55km enkele reis. Daarnaast wil ik in de weekenden nog wel eens naar het midden van NL rijden, dus vandaar dat de 64kWh BEVs een lichte voorkeur hebben boven de 40kWh BEVs. Ik rijd nu een Toyota Auris Hybride, rijdt perfect (toyota he) maar nog steeds benzine en CO2; en daar wil ik nu wel eens vanaf.
Eigenlijk ben ik benieuwd naar jullie persoonlijke top 3 minpunten van deze auto's de pluspunten hoor ik wel van de dealer![]()
Ik ben niet op zoek naar onderlinge verschillen in de trant van "deze heeft A, maar die heeft A+" maar meer wat jullie stoort aan je eigen BEV. Ook de WTF? dingettjes waar je pas na een tijdje achter kwam hoor ik graag.
Ik heb er zelf in ieder geval al eentje op voorhand op mijn lijstje staan: een glimmend dashboard of dashboard elementen. Ik hoef niet verblind te worden door mijn eigen auto als de zon net verkeerd staat.
Minpunt Niro: ik rij de Hybride maar kan niet echt nadelen bedenken, eerlijk gezegd. De Ioniq heeft natuurlijk minder kofferbakruimte en de versie die ik reed had geen perfecte stoelen. De leaf had ook geen fijne stoelen, de C4 weer wel. Ik kreeg CarPlay niet aan de praat en de ingebouwde gps leek niet heel vlot en ik denk dat dat hele lichte sturen niet voor iedereen geschikt is.