Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:00

ZieMaar!

Moderator General Chat
mausy5043 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:31:
Ben me ook aan het orienteren op een (nieuwe) BEV en mijn shortlist bestaat nu uit (in volgorde van huidige voorkeur)
  1. Kia 64kWh e-Soul
  2. Kia 64kWh e-Niro
  3. Nissan Leaf+
  4. Hyundai Ioniq
  5. Citroën e-C4
Het toeval wil dat de top 3 EVs op mijn lijst de zelfde dealer in Tilburg hebben. De Hyundai-dealer is de buurman. Vreemd, want ik dacht dat Kia en Hyundai iets met elkaar hadden en had dus die combinatie verwacht, maar dat even terzijde.

Mijn dagelijkse ritje naar het werk is gemiddeld 55km enkele reis. Daarnaast wil ik in de weekenden nog wel eens naar het midden van NL rijden, dus vandaar dat de 64kWh BEVs een lichte voorkeur hebben boven de 40kWh BEVs. Ik rijd nu een Toyota Auris Hybride, rijdt perfect (toyota he) maar nog steeds benzine en CO2; en daar wil ik nu wel eens vanaf.

Eigenlijk ben ik benieuwd naar jullie persoonlijke top 3 minpunten van deze auto's de pluspunten hoor ik wel van de dealer :P
Ik ben niet op zoek naar onderlinge verschillen in de trant van "deze heeft A, maar die heeft A+" maar meer wat jullie stoort aan je eigen BEV. Ook de WTF? dingettjes waar je pas na een tijdje achter kwam hoor ik graag.

Ik heb er zelf in ieder geval al eentje op voorhand op mijn lijstje staan: een glimmend dashboard of dashboard elementen. Ik hoef niet verblind te worden door mijn eigen auto als de zon net verkeerd staat.
Ik heb ze allemaal gereden (niet allemaal de volledige electrische) en ik denk dat ik de ëC4 het fijnst vond, heel comfortabel, mooi design (smaakgevoelig). De Niro en Ioniq zijn heel vergelijkbaar, is vooral ook voorkeur voor hoger of lager zitten. De Leaf vond ik wel een andere klasse (en dan minder). De e2008 is dan misschien ook interessant?

Minpunt Niro: ik rij de Hybride maar kan niet echt nadelen bedenken, eerlijk gezegd. De Ioniq heeft natuurlijk minder kofferbakruimte en de versie die ik reed had geen perfecte stoelen. De leaf had ook geen fijne stoelen, de C4 weer wel. Ik kreeg CarPlay niet aan de praat en de ingebouwde gps leek niet heel vlot en ik denk dat dat hele lichte sturen niet voor iedereen geschikt is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 19:12

mausy5043

EV-zoeker

ZieMaar! schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Ik heb ze allemaal gereden (niet allemaal de volledige electrische) en ik denk dat ik de ëC4 het fijnst vond, heel comfortabel, mooi design (smaakgevoelig). De Niro en Ioniq zijn heel vergelijkbaar, is vooral ook voorkeur voor hoger of lager zitten. De Leaf vond ik wel een andere klasse (en dan minder). De e2008 is dan misschien ook interessant?
Dit weekend bezoekje gebracht aan de dealers (Kia / Nissan en Hyundai). Even proef gezeten. De Leaf viel me ontzettend tegen. Stoelen zaten een beetje krap en technisch lijkt het erop alsof Nissan een beetje in de achterhoede terecht is gekomen. Jammer.

De Hyundai Ioniq en (toch ook effe) de Kona geprobeert. Was niet erg onder de indruk. De Kona is achterin erg krap. De Ioniq is er helaas alleen maar in een 38kWh. Op de Ioniq5 ga ik niet wachten. Die is mij te duur.

Blijven de e-Niro en de e-Soul over. Bij de e-Niro sprong het enorme glimmende dashboard meteen in het oog. Heerlijk lijkt me dat, verblind worden door je eigen auto als de zon net zo'n beetje rechtsachter staat. Wat een design-fail. Zou daar iets aan te doen zijn?
De e-Soul oogt wat eigenwijs maar is net iets kleiner en zit iets krapper waardoor ik lichtjes naar de e-Niro neig.

De e-C4 en de e-2008 zijn al eerder van de shortlist afgevallen. Het begon nogal in de papieren te lopen als ik alle opties, die bij de aziaten standaard zijn, wilde toevoegen.

Binnenkort eens een dagje met de twee Kia's rondtouren om een beter gevoel te krijgen.

[Voor 0% gewijzigd door mausy5043 op 16-05-2021 21:14. Reden: typo]

Mausy5043

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een Niro uit 2017, maar heb geen last van dat spiegelende eerlijk gezegd. Maar misschien dat ze nu een ander dashboard hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06 19:20
ZieMaar! schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:15:
Ik heb een Niro uit 2017, maar heb geen last van dat spiegelende eerlijk gezegd. Maar misschien dat ze nu een ander dashboard hebben?
Ik rij ook al 2j en nog nooit verblind geweest door de pianolak

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:58
mausy5043 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:12:
[...]
Blijven de e-Niro en de e-Soul over. Bij de e-Niro sprong het enorme glimmende dashboard meteen in het oog. Heerlijk lijkt me dat, verblind worden door je eigen auto als de zon net zo'n beetje rechtsachter staat. Wat een design-fail. Zou daar iets aan te doen zijn?
De e-Soul oogt wat eigenwijs maar is net iets kleiner en zit iets krapper waardoor ik lichtjes naar de e-Niro neig.
Binnenkort eens een dagje met de twee Kia's rondtouren om een beter gevoel te krijgen.
Stoel goed ingesteld? Voor mijn gevoel doet de Soul alleen op kofferruimte onder voor de Niro. Ook op de achterbank riante been- en hoofdruimte (je kunt prima achter jezelf zitten, volgens mij zelfs voor de langere mensen onder ons). Mijn schoonvader had een Niro, die gaat nu overstappen naar een door mij geïmporteerde Soul volgende maand. Hij vond vooral de hogere zit prettig en was pas overtuigd van elektrisch toen hij in de mijne gereden had, dus de hybrid maar weggedaan :).

Als je kunt kiezen dan kun je ze gewoon allebei aan de tand voelen en je eigen ervaring volgen.
Ik denk dat je sowieso niet mis gaat op een van deze twee, zijn kwalitatief goede auto's en uitstekende EVs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb dus de C4 gereden, omdat ik een andere auto wil en ook aan elektrisch zit te denken. Het reed heerlijk, echt een mooie auto, maar ik twijfel wel hevig of ik wel toe ben aan volledig elektrisch. Ik ski graag en maak 2 a 3 tripjes per jaar richting de sneeuw en dan sta je toch om de 2 uur een half uur aan de snellader en dat is misschien toch net te vaak en te lang. Ook moet je hem dan volladen voor je de bergen in kan, de laad voorziening in de dorpjes is nog niet altijd top...

Maar het rijdt wel erg lekker....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luiaard
ZieMaar! schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:38:
Ik heb dus de C4 gereden, omdat ik een andere auto wil en ook aan elektrisch zit te denken. Het reed heerlijk, echt een mooie auto, maar ik twijfel wel hevig of ik wel toe ben aan volledig elektrisch. Ik ski graag en maak 2 a 3 tripjes per jaar richting de sneeuw en dan sta je toch om de 2 uur een half uur aan de snellader en dat is misschien toch net te vaak en te lang. Ook moet je hem dan volladen voor je de bergen in kan, de laad voorziening in de dorpjes is nog niet altijd top...

45kWh en volgens EV-database de volgende actieradius, 175km winter snelweg is dan wel aan de magere kant voor naar de wintersport inderdaad.

Praktische Actieradius tussen 175 - 375 km
Stad - Winter * 250 km
Snelweg - Winter * 175 km
Gecombineerd - Winter * 210 km
Stad - Zomer * 375 km
Snelweg - Zomer * 225 km
Gecombineerd - Zomer * 285 km

De Niro die je nu rijdt in EV uitvoering zal een heel stuk verder komen, maar als ik je iets aan mag raden wanneer je nieuw overweegt is het de EV6 met veel sneller snelladen. Met name voor die buitenland/skitrips. Binnen Nederland hoef ik bijna nooit te snelladen met de Soul, of het moet heel soms 10 minuten zijn bij een lange retour >400km zonder oplaadmogelijkheid op locatie en heel vroeg op de koude ochtend.

[Voor 17% gewijzigd door Luiaard op 16-05-2021 22:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 21:05
Je kan ook een andere auto huren of vliegen natuurlijk :)

vegan btw: De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Klik hier voor Climate Science and News

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
daemonix schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:08:
[...]

CHAdeMO is in 1993 in Japan gedefinieerd.
Door: The CHAdeMO Association was formed by the Tokyo Electric Power Company (TEPCO), Nissan, Mitsubishi and Fuji Heavy Industries (now Subaru Corporation).

Dus niets Nissan die bepaalt. Ze hebben het samen gedaan 😉

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 23:36
mausy5043 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:31:
Ben me ook aan het orienteren op een (nieuwe) BEV en mijn shortlist bestaat nu uit (in volgorde van huidige voorkeur)
  1. Kia 64kWh e-Soul
  2. Kia 64kWh e-Niro
  3. Nissan Leaf+
  4. Hyundai Ioniq
  5. Citroën e-C4
Neem je de aanschafprijs in combinatie met het uitrustingsniveua ook mee in je keuze?
Hier staat sinds kort een nieuwe Leaf+ voor de deur als 2e auto. De minpunten zijn er zeker, maar de huidige actie prijs is een groot voordeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Discipline schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:32:
Je kan ook een andere auto huren of vliegen natuurlijk :)
Heb ik over gedacht. Vliegen vind ik teveel gesleep (heb de hele rambam zelf :)) en een auto huren loopt best in de papieren als je een paar keer gaat. Dat is vooral een optie als je echt een wat goedkopere en kleinere auto neemt denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
kdeboois schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:54:
[...]

Door: The CHAdeMO Association was formed by the Tokyo Electric Power Company (TEPCO), Nissan, Mitsubishi and Fuji Heavy Industries (now Subaru Corporation).

Dus niets Nissan die bepaalt. Ze hebben het samen gedaan 😉
Waar is Toyota dan?

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
Die voegde zich in 2010 bij het clubje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:53:
[...]

Die voegde zich in 2010 bij het clubje.
En heeft dus helemaal niets mee bepaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
daemonix schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:57:
[...]

En heeft dus helemaal niets mee bepaald.
Alleen aan alles wat met de Lexus te maken had. 😜

Wellicht was het Mitsubishi die de stekker koos.

[Voor 10% gewijzigd door kdeboois op 17-05-2021 11:08]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:03
ZieMaar! schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:21:
Heb ik over gedacht. Vliegen vind ik teveel gesleep (heb de hele rambam zelf :)) en een auto huren loopt best in de papieren als je een paar keer gaat. Dat is vooral een optie als je echt een wat goedkopere en kleinere auto neemt denk ik.
Bij een leaseauto kan het te overwegen zijn om met een collega af te spreken om voor vakanties te ruilen van auto o.i.d. Een huurauto voor vakantie(s) is snel al wel pijnlijk duur. In plaats daarvan het vliegtuig pakken zou ik juist nooit doen, dat maakt alle goede bedoelingen van elektrisch rijden qua Co2 direct weer ongedaan.

Ik zou zelf eerder denken aan het plannen van een overnachting, dat kan qua kosten prima uit en reist ook een stuk relaxter. Voor een zomervakantie is dat wat mij betreft geen enkel bezwaar en is er wel een leuke road trip uit te stippelen. Voor een wintersport zit je er doorgaans echter totaal niet op te wachten ergens onderweg nog een dag door te brengen (met al het gesleep van spullen dat daar bij komt kijken).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Precies @assje ; voor de zomer dikke prima, voor de wintersport niet. Het gaat niet om zakelijk bij mij, maar auto’s ruilen is dan ook een optie. Voor nu neig ik toch meer phev.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11-06 13:09
Na een lange zoektocht is mijn interesse gewekt in het leasen van een laadpaal.
Omdat ik geen zin heb om ineens 1500 euro neer te tellen voor een stopcontact en het full service gebeuren me ook wel aanspreekt.

Bij https://www.lanovalaadpalen.nl/hoe-werkt-het/leasen/ zag ik dat je voor 14 euro per maand een paal hebt hangen!

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
ZieMaar! schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:38:

Ik weet niet of je hier iets om geeft, maar de EVs van de PSA groep zijn momenteel toch wel karig gemotoriseerd vergeleken bij veel directe concurenten (los van de mindere range). Gezien het gewicht van een EV is dit toch iets om rekening mee te houden, helemaal als je een sportieve rijstijl hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:14

Erasmo

Laadpaaljager

Predje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:33:
Omdat ik geen zin heb om ineens 1500 euro neer te tellen voor een stopcontact en het full service gebeuren me ook wel aanspreekt.

Bij https://www.lanovalaadpalen.nl/hoe-werkt-het/leasen/ zag ik dat je voor 14 euro per maand een paal hebt hangen!

Iemand ervaring mee?
Is dat met of zonder installatie? Het is trouwens exlusief btw he. Als budget een probleem is, op MP komen regelmatig laadpalen voorbij van €200-400 voorbij.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-06 18:16

Iemand ervaring mee?
als je daarmee kunt leven is een stopcontact in de meeste gevallen ook voldoende, behalve als je elke ochtend een heleboel snelwegkilometers voor ontbijt hebt? laden op werk ook geen optie? openbare paal in de buurt??

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 11-06 13:09
Coasterfreak schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:05:
[...]

als je daarmee kunt leven is een stopcontact in de meeste gevallen ook voldoende, behalve als je elke ochtend een heleboel snelwegkilometers voor ontbijt hebt? laden op werk ook geen optie? openbare paal in de buurt??
Een stopcontact laadt toch niet snel genoeg? En dan kan ik de kosten niet declareren :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coasterfreak
Predje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:06:
[...]

Een stopcontact laadt toch niet snel genoeg? En dan kan ik de kosten niet declareren :P
13 ampere 230volt stopcontact geeft je 2.7kw aan stroom, afhankelijk van de auto rond de 10km per uur bijladen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fisherman
  • Laatst online: 20:46
Killah_Priest schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:37:
[...]

Ik weet niet of je hier iets om geeft, maar de EVs van de PSA groep zijn momenteel toch wel karig gemotoriseerd vergeleken bij veel directe concurenten (los van de mindere range). Gezien het gewicht van een EV is dit toch iets om rekening mee te houden, helemaal als je een sportieve rijstijl hebt.
Met voorwielaandrijving ben je toch beperkt met de tractie. Droog kan je wel meer vermogen kwijt dan de aandrijflijn van PSA, maar met nat weer heb je weinig aan meer vermogen.
Maar verder heb je gelijk dat ze wat achter blijven met vermogen. Kan een bewuste keuze zijn. Een Renault Zoe is bijvoorbeeld ook een trage EV en verkoopt ook gewoon goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Iemand ervaring mee?
Geen loadbalancing...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:39

Iemand ervaring mee?
Je vraag past beter in dit forum: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

rreevvss schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Neem je de aanschafprijs in combinatie met het uitrustingsniveua ook mee in je keuze?
Ja. En daarom valt ie wat mij betreft af. Nissan loopt technisch achter op Kia momenteel vind ik.

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rreevvss
Op welke Kia dan? De Niro die minstens 6k duurder is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Discipline
Lekker die ICE-bussen uit Amerika: YouTube: Greyhound Bus Catches Fire In Baltimore County Along I-95 Tuesday

Uiteindelijk is het redelijke nieuwe technologie en in een land met 1 miljard+ inwoners gaat nog wel eens iets mis, dat is helaas niet te voorkomen.

vegan btw: De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Klik hier voor Climate Science and News

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

rreevvss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:39:
Op welke Kia dan? De Niro die minstens 6k duurder is?
Waar jij die 6k vandaan haalt is mij een raadsel. Leaf+ Tekna is ca. 44k. e-Niro 64kWh is max. 46k. Ik zie dus een verschil van 2k.
En de e-Soul zit op 44k.

Mausy5043

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rreevvss
Leaf voorraad modellen gaan met 10k korting weg. Onze 62kWh mocht voor 34k mee.

Zie deze als voorbeeld.

https://www.viabovag.nl/a...utm_term=Hatchback--33931

Let ook op het aanbod in en ex btw.
Er zitten veel ex btw lokkertjes tussen.

[Voor 8% gewijzigd door rreevvss op 18-05-2021 20:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Discipline
rreevvss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:50:

Zie deze als voorbeeld.

https://www.viabovag.nl/a...utm_term=Hatchback--33931

Let ook op het aanbod in en ex btw.
Er zitten veel ex btw lokkertjes tussen.
Geweldige prijs, maar ik denk wel dat het punt blijft staan. Dit ziet er allemaal heel erg 2010 uit als je het mij vraagt. Maar dit is absoluut geen aanval, want het is een geweldige prijs voor een hele goede auto. Zelf vind ik een mooi interieur gewoon erg belangrijk en Kia is gewoon heel goed met de interieur en technologie. Maar het is wel wat prijziger, dat klopt :). Maar goed dat is een Mercedes ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rreevvss
Ach, na een 0% Prius en een 7% Outlander voor mezelf kan ik wel wat hebben.
En nu heb ik de beste Zweedse stoelen, maar wel 22%.
Dan kan een Leaf+ voor erbij als 2e auto wel. :+

[Voor 39% gewijzigd door rreevvss op 18-05-2021 21:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Discipline
rreevvss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:14:
Groot gelijk heb je hoor, veel plezier gewenst!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Luiaard
rreevvss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:14:
Dat lijkt me vrij luxe als tweede auto 🙂 en maakt het dan misschien ook minder kritisch dan bij een primaire auto. Uiteindelijk zijn het allemaal luxeproblemen en mogen we onszelf best iets minder serieus nemen soms in dit forum.

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:09
Als je niets inhoudelijks te posten hebt, post dat niks. Iedereen bestempelen als fanboy heeft zeker geen zin

[Voor 83% gewijzigd door Standeman op 20-05-2021 08:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Vannacht heeft Ford de elektrische F150 aangekondigd. Hoewel het voor Europa niet echt een interessante auto is toont het wel dat ze duidelijk de transitie serieus nemen. De frunk van 400 liter ziet er in ieder geval erg gaaf uit. Enige minpunt wat ik zelf zie het gebrek aan 800 volt (niet genoemd) en de laadsnelheid van 150 KW valt dan wel erg tegen op het moment dat je het laden in km/u gaat uitdrukken.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Discipline
Deveon schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:23:
Vannacht heeft Ford de elektrische F150 aangekondigd. Hoewel het voor Europa niet echt een interessante auto is toont het wel dat ze duidelijk de transitie serieus nemen. De frunk van 400 liter ziet er in ieder geval erg gaaf uit. Enige minpunt wat ik zelf zie het gebrek aan 800 volt (niet genoemd) en de laadsnelheid van 150 KW valt dan wel erg tegen op het moment dat je het laden in km/u gaat uitdrukken.
Zelfs de subreddit r/cars is positief, dit is een subreddit vol met EV-haat.

Dit gaat een massive hit worden. Maar eerlijk gezegd wel stuk minder range t.o.v. de Cybertruck.

• Deveon
  • Niet online
Het wordt voor de consument een keuze tussen functie en vorm. Daarnaast merk ik zelf dat de meeste "EV-haat" eigenlijk meer "EM-haat" is. Elon Musk kleurt regelmatig buiten de lijntjes en daar houden de meeste niet van, zeker niet als hij er schatrijk van wordt.

• Discipline
Deveon schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:26:
Het wordt voor de consument een keuze tussen functie en vorm. Daarnaast merk ik zelf dat de meeste "EV-haat" eigenlijk meer "EM-haat" is. Elon Musk kleurt regelmatig buiten de lijntjes en daar houden de meeste niet van, zeker niet als hij er schatrijk van wordt.
Nee zeker. maar r/cars is niet alleen EM-haat (wel veel) maar ook echt wel veel EV haat. Maar ik denk echt dat voor de meest consumenten met de prijs van gas straks een nieuwe EV-truck echt voor 90% van de mensen voldoende is.

Jammer dat ik niet meer in Noord-Amerika woon. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
Discipline schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Zelfs de subreddit r/cars is positief, dit is een subreddit vol met EV-haat.

Dit gaat een massive hit worden. Maar eerlijk gezegd wel stuk minder range t.o.v. de Cybertruck.
Maar gezien de markt in Amerika zijn ze niet zo heel progressief. De gemiddelde Amerikaan zie ik eerder een F-150 kopen dan een Cybertruck (wat niet wil zeggen dat de Cybertruck niet net zo goed een succes zal gaan worden)

En de range is redelijk vergelijkbaar, alleen heeft de Cybertruck nog een extra extended versie die de 500 mijl haalt (maar momenteel staat die nog wel voor eenzelfde prijs als de platinum F-150). maar de basic versie en de extended (dual motor voor de Cybertruck) zijn redelijk vergelijkbaar.

En niet te vergeten dat Ford bezig is met een extended motor (soort kofferbak generator :P ) als je echt extra range nodig hebt.

[removed]

Acties:
  • +4Henk 'm!
Predje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:06:
[...]

Zonder verdere details valt over zoiets niet te adviseren. Ik rijd nu al 2 jaar met een EV en laad nog altijd via het stopcontact. Mijn huidige job zit op 37km van mijn voordeur waarvan ongeveer 25km op de snelweg. Meer dan voldoende tijd om 's nachts bij te laden dus, zelfs al zou het slechts met 1kW gaan.

En kosten declareren kan ook op andere manier. De afstand is gekend, gemiddeld verbruik is gekend, prijs van elektriciteit is gekend. Een beetje wiskunde van het niveau lager onderwijs is alles wat je dan nog nodig hebt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11-06 14:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Discipline schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:56:
[...]

Geweldige prijs, maar ik denk wel dat het punt blijft staan. Dit ziet er allemaal heel erg 2010 uit als je het mij vraagt. Maar dit is absoluut geen aanval, want het is een geweldige prijs voor een hele goede auto. Zelf vind ik een mooi interieur gewoon erg belangrijk en Kia is gewoon heel goed met de interieur en technologie. Maar het is wel wat prijziger, dat klopt :). Maar goed dat is een Mercedes ook.
De prijs van de Leaf+ is aantrekkelijk maar dan zit je wel met een ChaDemo aansluiting, dit zou voor mij denk ik toch echt een dealbreaker zijn.

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• Prullenbak84
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:38
Blokker_1999 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:41:
[...]

En kosten declareren kan ook op andere manier. De afstand is gekend, gemiddeld verbruik is gekend, prijs van elektriciteit is gekend. Een beetje wiskunde van het niveau lager onderwijs is alles wat je dan nog nodig hebt.
Is heel off-topic natuurlijk, maar toch snap ik dit inderdaad nooit zo goed. Je kan toch gewoon een reiskostenvergoeding per km afspreken? Dat is heel normaal en dat krijg je dat gewoon zelfs al ga je kruipend.

• Thomas18GT
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16:47
Prullenbak84 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:08:
[...]

Is heel off-topic natuurlijk, maar toch snap ik dit inderdaad nooit zo goed. Je kan toch gewoon een reiskostenvergoeding per km afspreken? Dat is heel normaal en dat krijg je dat gewoon zelfs al ga je kruipend.
Meestal krijg je gewoon een laadpas en hebben ze geen zin in extra administratie natuurlijk. Maar er zal vast wel wat te regelen vallen.
Bij ons betalen ze om deze reden liever een laadpaal, gelukkig :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 31-05 13:10

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Deveon schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:23:
Aangezien de meeste elektrische bestelauto's een range hebben van +/- 150 km (dacht ik in ieder geval, correct me if I'm wrong) zie ik juist wel veel potentie voor zo'n wagen in Europa. Als je wat meer range nodig hebt en tegelijkertijd laadruimte met vlakke vloer dan is het wel een goede optie. Mits deze in Europa ook zo betaalbaar gaat zijn. Wat zou het ongeveer kosten voor een Nederlandse ondernemer om deze aan te schaffen, inclusief transport en andere kosten? Voor een (diesel) bestelwagen met dubbele cabine ben je ook al snel 30-35k kwijt dus als het rond de 50k zit (met lagere belasting, onderhoud- en brandstofkosten) heb je een hele mooie deal te pakken. Mits je natuurlijk genoeg hebt aan de range, want een uur laden is toch echt wel lang als je het nodig hebt voor de werkzaamheden.

Grillmeister

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

rreevvss schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:50:
Voor die prijs is dat een ongekend bereik, lijkt mij. Vrijwel nooit meer range anxiety.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:27
TucanoItaly schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Voor die prijs is dat een ongekend bereik, lijkt mij. Vrijwel nooit meer range anxiety.
Dan heb je zeker nog niet van de Ampera-e gehoord, en die heeft gewoon accu koeling })

Maar 34K is een prima prijs. Wel vreemd want het betekent dat ze dus niet als warme broodjes weg gaan, teveel productie is geweest.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21:14
Voor de geintresseerde:

De Audi Q4 E-tron Edtion One in Taifun Grijs staat nog 2 dagen in Audi [sport] Amsterdam

Zaterdag 22 mei van 09:00 tot 17:00 uur
Maandag 24 mei van 11:00 tot 16:00 uur

Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

offtopic:
edition one is niet leverbaar in nederland :/

[Voor 9% gewijzigd door Simply1337 op 21-05-2021 17:34]

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

• antonboonstra
  • Laatst online: 11-06 22:49

antonboonstra

3670Wp | WP | Tesla | Zero

RoofTurkey schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:24:
[...]
Aangezien de meeste elektrische bestelauto's een range hebben van +/- 150 km (dacht ik in ieder geval, correct me if I'm wrong) zie ik juist wel veel potentie voor zo'n wagen in Europa.
Opel Zafira-e Life L 75 kWh: 270 km
https://ev-database.nl/auto/1349/Opel-Zafira-e-Life-L-75-kWh

Mercedes EQV 300 Lang: 320 km
https://ev-database.nl/auto/1240/Mercedes-EQV-300-Lang

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 2650Wp | PV output 1020Wp | Tweakers PVOutput lijst

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

!null schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:08:
Dan heb je zeker nog niet van de Ampera-e gehoord
Ik vind dat ding altijd een beetje spannend. Hij was zijn tijd ver vooruit, maar is in Europa in een situatie gekomen waarbij ik me afvraag of er qua reparatie de know-how aanwezig is.

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
TucanoItaly schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Ik vind dat ding altijd een beetje spannend. Hij was zijn tijd ver vooruit, maar is in Europa in een situatie gekomen waarbij ik me afvraag of er qua reparatie de know-how aanwezig is.
Ik heb in ieder geval van 2 gevallen gehoord waar accu en motor door een defect (denk productiefout) onder garantie zijn vervangen door Opel wat niet meer van GM is.
Dat laatste betekent gewoon dat het trager gaat, maar samenwerking / dekking is er nog wel.

Verder blijven de accu's gewoon behoorlijk goed op niveau, degradatie op niveau van Tesla. Dat kan je van de Nissan niet zeggen, vooral als je zonniger dan Nederland woont.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!
TucanoItaly schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:23:
[...]

Niet enkel de know-how, maar ook de onderdelen. Het is een wagen van GM, maar Opel is daar geen onderdeel meer van. Het was altijd al moeilijk om aan die wagen te geraken omdat de vraag naar de Bolt in de VS vrij groot was en die voorrang kreeg op Europese orders. Nu is het dus maar de vraag hoe het met reserve onderdelen zit.

En nu blijkt dat de batterijen mogelijks een productiefout bevatten ...

[Voor 5% gewijzigd door Blokker_1999 op 24-05-2021 18:01]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• !null
Update: Onze Opel Ampera-e is de 100.000km voorbij. Opzich niet heel bijzonder, maar vandaag toevallig ook een lange rit gemaakt, bijna helemaal leeggereden, wat weer inzicht geeft in de enige echte vraag :P hoe zit het met accu degradatie. Iets wat ik vaker probeer te bepalen, dus is niet alleen 1 meting.

Het betreft een 60kWh accu, en accu degradatie meten of uitlezen is niet heel triviaal. Dus dat kan alleen met een foutmarge.
Maar, waar mijn metingen steeds op uit lijken te komen is dat ik maar 1kWh aan capaciteit ben verloren.

Dat is dus maar 1,6% degradatie in 4 jaar en 100.000km!
Goed, die 1.6% is absoluut niet accuraat te noemen, misschien is het wel 2% ofzo, of in ergste geval 2.5%.
Hoe dan ook zijn het extreem goede cijfers wat mij betreft.
Ik zie ook geen reden waarom je niet nog een paar ton hiermee kan rijden met vermoedelijk weinig degradatie.

Blokker_1999 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:00:
[...]

Niet enkel de know-how, maar ook de onderdelen. Het is een wagen van GM, maar Opel is daar geen onderdeel meer van. Het was altijd al moeilijk om aan die wagen te geraken omdat de vraag naar de Bolt in de VS vrij groot was en die voorrang kreeg op Europese orders. Nu is het dus maar de vraag hoe het met reserve onderdelen zit.

En nu blijkt dat de batterijen mogelijks een productiefout bevatten ...
Die reserve onderdelen worden gewoon geleverd. Alle processen werken gewoon nog. Ook nu met terugroepactie.
Enige is dat er gewoon een dikke vertraging in zit. Maar auto is gewoon nog onder garantie en garantiegevallen worden (met vertraging) gerepareerd.
Ondertussen rijden we massaal Tesla die ook de helft niet kan leveren en schade reparaties daardoor eindeloos kunnen duren :+

Overigens als die accu's hier niet vervangen worden, dan zegt dat meer over ons waardeloze Europese consumentenrecht waar menig bedrijf graag wat voordeliger mee weg komt dan in bijvoorbeeld Amerika of sommige Aziatische landen (denk aan Zuid Korea)

Edit: Tegelijkertijd zou het fantastisch zijn als het middels software op kan lossen, want dat zou zonde zijn van al die accu's.

[Voor 5% gewijzigd door !null op 27-05-2021 22:56]

Ampera-e (60kWh)

• Ophidian
  • Nu online
@!null Hoe heb je dat gemeten? Heb je in je berekening rekening gehouden met de marge die er zelf al aangehouden is door de fabrikant?

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

Acties:
  • +2Henk 'm!

• !null
Ophidian schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:42:
@!null Hoe heb je dat gemeten? Heb je in je berekening rekening gehouden met de marge die er zelf al aangehouden is door de fabrikant?
Bruto accu capaciteit zou 62 kWh moeten zijn volgens bronnen op internet.

Ik meet vooral in meerdere metingen met lange ritten vanaf volle lading.

Dus in dit geval had hij 50.2 kWh verbruikt vanaf volgeladen. En er stonden nog 3 blokjes die staan voor 9kWh, waar hij nog niet aan begonnen was. Beginnen aan blokje van 3kWh betekent dat het blokje weggaat.

Zoals ik al zei, dit is niet zo accuraat als een State of Health over een CAN bus uitlezen, maar dat kan niet.

Heb regelmatig "kortere" ritten waarbij hij aangeeft 30kWh te gebruikt sinds volgeladen en precies op de helft zit.

Is dit allemaal fantastisch accuraat? Nee, helaas niet.
Is de accudegradatie zeer laag? Ja

Anyway, zet hem op cruise control en dan zonder veel verwarming of koeling, en je haalt nog de 400km.
Uiteraard allemaal in ideale omstandigheden, maar komt dus aardig goed overeen.
Als je lekker rustig hebt gereden, geen of weinig verwarming aan en je hebt hem volgeladen, staan er regelmatig afstanden van meer dan 400km op het dashboard. De praktijk is soms anders en in de winter zie je dat uiteraard zelden.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:12
!null schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Dus in dit geval had hij 50.2 kWh verbruikt vanaf volgeladen. En er stonden nog 3 blokjes die staan voor 9kWh, waar hij nog niet aan begonnen was. Beginnen aan blokje van 3kWh betekent dat het blokje weggaat.

Zoals ik al zei, dit is niet zo accuraat als een State of Health over een CAN bus uitlezen, maar dat kan niet.

Heb regelmatig "kortere" ritten waarbij hij aangeeft 30kWh te gebruikt sinds volgeladen en precies op de helft zit.

Anyway, zet hem op cruise control en dan zonder veel verwarming of koeling, en je haalt nog de 400km.
Als je lekker rustig hebt gereden, geen of weinig verwarming aan en je hebt hem volgeladen, staan er regelmatig afstanden van meer dan 400km op het dashboard. De praktijk is soms anders en in de winter zie je dat uiteraard zelden.
Daar kan Tesla de Model 3 SR+ nog van leren… Ik heb maar 44.x kWh beschikbaar (ofwel: -14.4% en binnen specificaties. Gemiddelde is ook -10%)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:37
@!null dat zijn hele nette cijfers. Voordeel van een BEV die lekker conservatief is qua specs. Hoe behandel je hem verder? Qua laden? Alleen AC en dan altijd tussen 40-80%?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

Google Maps en Waze zijn prima route-planners. Maar met een EV heb je toch echt een route-planner nodig die rekening houdt met de SoC.
ABRP lijkt zo'n beetje de enige serieuze kandidaat. Maar als je die wilt inzetten voor het betere route-planningswerk dan moet je al je data aan ABRP geven EN ze daarnaast ook nog een aardig bedrag per maand overhandingen.

Ik heb de plugshare app en de shell recharge app. Maar beide zijn absoluut geen route-planners. Bij Shell recharge heb ik geen route-planner kunnen vinden. En bij plugshare moet je je route eerst plannen via hun website. Eenmaal onderweg heb ik nog niet ontdekt hoe e.e.a. nog aan te passen is.

ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met andere route-planners dan ABRP en wat zijn jullie ervaringen?

Mausy5043

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:37
mausy5043 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:05:
Google Maps en Waze zijn prima route-planners. Maar met een EV heb je toch echt een route-planner nodig die rekening houdt met de SoC.
ABRP lijkt zo'n beetje de enige serieuze kandidaat. Maar als je die wilt inzetten voor het betere route-planningswerk dan moet je al je data aan ABRP geven EN ze daarnaast ook nog een aardig bedrag per maand overhandingen.

Ik heb de plugshare app en de shell recharge app. Maar beide zijn absoluut geen route-planners. Bij Shell recharge heb ik geen route-planner kunnen vinden. En bij plugshare moet je je route eerst plannen via hun website. Eenmaal onderweg heb ik nog niet ontdekt hoe e.e.a. nog aan te passen is.

ZIjn er hier mensen die ervaring hebben met andere route-planners dan ABRP en wat zijn jullie ervaringen?
Ik gebruik ABRP alleen op (lange) vakantieritten. Nu ben ik wellicht ook wat verwend met de Tesla navi maar wat ik doe is de rit plannen met ABRP en dan gewoon via Tesla navi of Waze rijden van laadpunt naar laadpunt. Premium ABRP zie ik nog niet echt veel nut van. Daarnaast zou je dat tijdens de vakantie ook alleen voor 1/2 maand aan kunnen zetten. Je hebt qua snelladers in het buitenland toch niet veel opties. Als je bij een locatie moet laden kun je toch niet doorrijden. Dus zo flexibel ben je (nog) niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik maak niet enorm vaak lange ritten (zeker nu niet). Wat ik meestal doe is op https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/ een route plannen en dan in de buurt van de laders die zij aanraden ook nog een paar "reserve" snelladers bekijk zodat ik wat alternatieven heb en niet a la minute onderweg hoef te zoeken als de snellader niet werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online

Met de gratis versie van ABRP gaat het ook goed hoor. En je SoC doorsturen naar ABRP Is handig, maar kan ook manueel

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
Inspired schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:53:
@!null dat zijn hele nette cijfers. Voordeel van een BEV die lekker conservatief is qua specs. Hoe behandel je hem verder? Qua laden? Alleen AC en dan altijd tussen 40-80%?
Vooralsnog nog steeds de granny charger en ik laat hem op tot 88% (afdaal reserve setting), soms op 100 voor lange rit.
Maar ik weet niet wat hij de eerste 80.000km gedaan heeft. Ik denk dat hij dagelijks is gebruikt en weinig heeft snelgeladen. Doe ik ook weinig vanwege zijn behoorlijke rijbereik.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rreevvss
!null schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:38:
Update: Onze Opel Ampera-e is de 100.000km voorbij. Opzich niet heel bijzonder, maar vandaag toevallig ook een lange rit gemaakt, bijna helemaal leeggereden, wat weer inzicht geeft in de enige echte vraag :P hoe zit het met accu degradatie. Iets wat ik vaker probeer te bepalen, dus is niet alleen 1 meting.
Je houdt ons wel goed in spanning. Hoelang was die lange rit dan in kilometers?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
rreevvss schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:08:
[...]

Je houdt ons wel goed in spanning. Hoelang was die lange rit dan in kilometers?
Nee ik bedoelde een lange rit binnen het bereik van de auto. Die was 320 km op snelweg met verwarming aan. Had nog 50km over.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Coasterfreak
korte statusupdate van de elektrische smart fortwo

de afgelopen 9999km zagen er dus zo uit:

efficient? nee

doe ik mn best? nee

plezier? ja

wat is je gebruik als je wél je best doet? 13kwh/100km achter een vrachtwagen

bereik onder ultieme omstandigheden? 125km

bereik wanneer het je niet boeit? 60-70km

accudegradatie na 127000km? 9%

127k+ km op de teller van deze smart, geen problemen, tegenwoordig wordt het bijna elke werkdag gebruikt om 120km+ snelweg te rijden, aan beide kanten laden met 3.7kw

• !null
Dat zijn geen beste verbruikscijfers voor zo'n kleine auto.
Accu degradatie lijkt me wel acceptabel gezien de kleinere accu waarop de kilometers meer effect hebben.

Ampera-e (60kWh)

• Coasterfreak
!null schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:55:
Dat zijn geen beste verbruikscijfers voor zo'n kleine auto.
Accu degradatie lijkt me wel acceptabel gezien de kleinere accu waarop de kilometers meer effect hebben.
efficiënt als een baksteen ja.

wanneer het koud is en je kachelt met 110kmh gps op de snelweg kom je makkelijk uit op 21-22kwh/100km
met 100kmh is het weer rond de 17-18kwh/100km
en met 85 achter een vrachtwagen 12-14kwh/100km

maar dat boeit me niet sinds ik maar 60km nodig heb om van/naar werk te gaan en op beide plekken kan laden

degradatie is prima sinds je toch maar met 3.7kw kan laden, de smarts met 22kw lader zitten op 20%+ degradatie

• !null
@Coasterfreak Het zijn cijfers van mijn ruimere Ampera-e, misschien nog wel slechter ook. Luchtweerstand is toch wel belangrijk.

22kW laden ligt dus boven de 1C, dat zal wel impact hebben ja.

[Voor 11% gewijzigd door !null op 29-05-2021 14:11]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!
!null schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:55:
[...]

Grootste probleem is dat je nooit veel kunt zeggen over de werkelijke degradatie van een batterij. Net omdat men vanuit de fabriek een topbuffer inbouwt en eerst deze voor een deel gaat opgebruiken voordat men eigenlijk de beschikbare capaciteit voor het rijden moet gaan beginnen afbouwen.
Coasterfreak schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:00:
[...]

efficiënt als een baksteen ja.

wanneer het koud is en je kachelt met 110kmh gps op de snelweg kom je makkelijk uit op 21-22kwh/100km
met 100kmh is het weer rond de 17-18kwh/100km
en met 85 achter een vrachtwagen 12-14kwh/100km

maar dat boeit me niet sinds ik maar 60km nodig heb om van/naar werk te gaan en op beide plekken kan laden

degradatie is prima sinds je toch maar met 3.7kw kan laden, de smarts met 22kw lader zitten op 20%+ degradatie
En de bedenken dat ik al bijna moeite moet doen om mijn Ioniq over de 15kWh/100km te krijgen :+. Als ik daarmee ga slipstreamen achter een vrachtwagen haal ik, zeker met dit weer, onder de 9kWh/100km

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
En dat "all else being equal" een verbruik dat 30% lager ligt ook een 30% langere levensduur van de accu betekent (uitgaande van significant kilometrage waar laadcycli bepalend zijn).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 18:18
Wellicht weet een van jullie de oplossing: ik krijg Android auto niet aan de gang in onze Zoe (r90) met m'n Samsung galaxy s21.
Met m'n vorige telefoon (Huawei p30) was het een kwestie van usb inpluggen en dan deed hij het. Nu gebeurt er niks, de telefoon lijkt de usb alleen als oplaadkabel te zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@chevsticks je moet op de telefoon kiezen wat de USB aansluiting moet doen, zie bijvoorbeeld hier.
Zo kun je jouw Android-telefoon koppelen met een pc:
  • Sluit je Android-telefoon aan op een USB-kabel.
  • Sluit deze USB-kabel aan op een pc.
  • Ontgrendel je Android-telefoon en druk op de melding ‘Dit apparaat wordt opgeladen via USB’.
  • Druk bij ‘USB gebruiken voor’ op de optie ‘Bestandsoverdracht’.
  • Via de Verkenner van je computer kun je nu bestanden uitwisselen tussen je Android-telefoon en computer.
En natuurlijk moet bluetooth aanstaan en gekoppeld zijn met de auto.

[Voor 86% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-05-2021 10:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chevsticks
Hij lijkt de usb kabel te zien als gewone oplader en niet als usb kabel. Dus ik krijg ook die lijst met opties niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Android auto wel geïnstalleerd? Is niet standaard bij Samsung

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chevsticks
Ja, was ook geïnstalleerd, zat er inderdaad niet standaard op.

Uiteindelijk blijkt een 4e poging tot ander kabeltje de oplossing te zijn. Schijnbaar is de S21 een beetje kieskeurig op gebied van kabels. :|

(wat handig is, aangezien er niet eens meer standaard een kabel bijgeleverd wordt).

[Voor 17% gewijzigd door chevsticks op 30-05-2021 11:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Blokker_1999 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Grootste probleem is dat je nooit veel kunt zeggen over de werkelijke degradatie van een batterij. Net omdat men vanuit de fabriek een topbuffer inbouwt en eerst deze voor een deel gaat opgebruiken voordat men eigenlijk de beschikbare capaciteit voor het rijden moet gaan beginnen afbouwen.
Dit verwacht ik niet. De auto moet dan geleidelijk het laadvoltage verhogen om dit zo geleidelijk te verbloemen.
Dit kan technisch maar ik geloof niet dat dit gebeurt. Dit is wel te verifiëren met de CAN bus op zich.

Punt is alleen als de auto dat zou doen hij dan ook die marge (die paar kWh) kwijt raakt en de degradatie ineens een heel stuk harder zou gaan plaatsvinden. Dit lijkt me een rare strategie.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
!null schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:42:
Punt is alleen als de auto dat zou doen hij dan ook die marge (die paar kWh) kwijt raakt en de degradatie ineens een heel stuk harder zou gaan plaatsvinden. Dit lijkt me een rare strategie.
Dit lijkt wel de manier te zijn waarop het bij bijvoorbeeld de Ioniq werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
assje schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Dit lijkt wel de manier te zijn waarop het bij bijvoorbeeld de Ioniq werkt.
Waar baseer je dat op?

Dan zou accu/celvoltage bij 100% lading nu hoger moeten liggen dan nieuw. Wat de CAN bus module wel zou moeten uitwijzen.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!
!null schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:42:
[...]

Dit verwacht ik niet. De auto moet dan geleidelijk het laadvoltage verhogen om dit zo geleidelijk te verbloemen.
Dit kan technisch maar ik geloof niet dat dit gebeurt. Dit is wel te verifiëren met de CAN bus op zich.

Die strategie bestaat omdat je aan het begin van de levensduur, de eerste laadcyclussen van een batterij, een grotere degradatie hebt, maar na een tijdje gaat het meer om degradatie ten gevolge van leeftijd en gebruik totdat je op een punt komt dat de batterij helemaal versleten is en dan gaat het terug snel met de degradatie.

Ik zie ook niet in waarom de wagen het laadvoltage zou moeten verhogen. Als de wagen nieuw uit de fabriek slechts tot 90% ruwe capaciteit laadt, maar door degradatie begin je steeds tot een hoger reëel cijfer van de capaciteit te laden dan ga jij dat niet zien aan bijv. je laadspanning, want die blijft gelijk. Het is het moment waarop de wagen zou stoppen met laden als je echt tot 100% zou laden, dat de batterij zou stoppen met het aanvaarden van stroom om te laden dat steeds op een lager punt zou komen te liggen.

Het enige waaraan je dit enigzins zou kunnen merken is dat je op het einde van een laadsessie, zeker bij snelladen, net iets minder stroom gaat zien op een batterij met 100k km dan op 1 die nieuw uit de fabriek komt. Maar dat verschil gaat over het algemeen klein zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!
!null schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Waar baseer je dat op?

Dan zou accu/celvoltage bij 100% lading nu hoger moeten liggen dan nieuw. Wat de CAN bus module wel zou moeten uitwijzen.
Ik krijg het niet onmiddelijk terug gevonden maar kwam nog niet zo lang geleden een artikel tegen over de Ioniq waar exact dit in omschreven stond. De ruwe capaciteit van een 28kWh Ioniq zou meer rond de 31kWh liggen waarbij Hyundai er voor kiest om de spanning van de batterij bovenaan te beperken tot, ik dacht, 0,15V onder de max. spanning van de cel en onderaan blijven ze er net met een gelijkaardige marge boven zitten. Hierdoor wordt de batterij nooit tot 100% geladen maar slechts tot 90% wat moet helpen met het tegengaan van degradatie, wordt de batterij nooit te diep ontladen, wat ook degradatie tegengaat en het geeft een grotere marge op het moment dat er toch degradatie ontstaat.

Er zijn daarna mensen in de ruwe data van hun Ioniq gedoken en menig persoon kwam tot de conclusie dat ondanks het feit dat de wagen zelf een 100% SoH aangaf, het pak bij velen eigenlijk eerder tussen de 90 en 95% zat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Blokker_1999 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:14:
[...]

Ik krijg het niet onmiddelijk terug gevonden maar kwam nog niet zo lang geleden een artikel tegen over de Ioniq waar exact dit in omschreven stond. De ruwe capaciteit van een 28kWh Ioniq zou meer rond de 31kWh liggen waarbij Hyundai er voor kiest om de spanning van de batterij bovenaan te beperken tot, ik dacht, 0,15V onder de max. spanning van de cel en onderaan blijven ze er net met een gelijkaardige marge boven zitten. Hierdoor wordt de batterij nooit tot 100% geladen maar slechts tot 90% wat moet helpen met het tegengaan van degradatie, wordt de batterij nooit te diep ontladen, wat ook degradatie tegengaat en het geeft een grotere marge op het moment dat er toch degradatie ontstaat.

Er zijn daarna mensen in de ruwe data van hun Ioniq gedoken en menig persoon kwam tot de conclusie dat ondanks het feit dat de wagen zelf een 100% SoH aangaf, het pak bij velen eigenlijk eerder tussen de 90 en 95% zat.
Ja dat is slechts de standaard werkwijze om de marge in te bouwen. Ik doe dat ook met de accu systemen die ik zelf maak.
Een accu stopt inderdaad vanzelf met energie opnemen, maar het voltage is bepalend voor de state of charge (SoC).
Dus je laad de cellen bijvoorbeeld maar tot 4v op, dan is je laadvoltage dus ook 4 volt en stopt de accu vanzelf een keer met stroom op te nemen. En dan is hij bijvoorbeeld maar 80% geladen.

Maar dat is dan ook hoe alle fabrikanten het doen, met de ingebouwde marge.
En als je dan accu degradatie wil detecteren en op basis daarvan je marge "op gaat eten" dan heeft dat gevolgen. Dat zou betekenen dat het voltage hoger moet gaan liggen. En dat dan geleidelijk/traploos te doen om de degradatie niet te laten zien / onder de mat te vegen.
Dat kan technisch gewoon, alleen de situatie daarna is totaal niet wenselijk.

De marge die je had is namelijk helemaal weg, en de cellen zitten dan op de max van hun voltage bereik. Ze worden dus vanaf dat moment werkelijk 100% ingezet. Het laadvoltage is bijv van de conservatieve 4v per cell naar de max van 4,15v per cel gegaan (kan ook 4,1 of 4,2v zijn)
Hierna gaan alle slijtage processen harder lopen. De auto lang stilstaand op 100% is nog veel slechter dan eerst, en ook zijn de laad en ontlaad cycli dus relatief groter. Maar goed, die kilometers moest je toch rijden.

Ik geloof er eigenlijk niet zo in dat een fabrikant dat zou doen. Je zou de auto in die toestand dan opnieuw door alle tests heen moeten loodsen. (denk aan in hoge of lage temperatuur snelladen of snel ontladen etc)
Het is technisch gewoon mogelijk en ik kan ook niet uitsluiten dat een fabrikant dat doet. Maar ik geloof het eerlijk gezegd niet, ik zou het als fabrikant ook niet willen.

Mocht je een steeds stijler afvallende curve zien in degradatie, dan kan dit ook aan andere dingen liggen. De accu's die niet linear slijten, of het feit dat je met steeds minder accucapaciteit dezelfde kilometers blijft rijden en hij dus nog sneller gaat slijten.

Anyway, je moet gewoon zo'n ODB dongle eraan hangen en dan met je app de laadvoltages zien. Die nog altijd op zelfde liggen, of hoger zijn geworden na vele kilometers. Dan weten we het.

Overigens zou je ook wat meer vermogen erbij krijgen bij een volle accu die naar een hoger voltage is gaan laden. Ik zou er dan 5 a 6kW aan vermogen bij krijgen bij een verschil tussen 4v en 4,15v :+
Dit is wel een beetje een grote aanname, maar ik zie behoorlijke verschillen tussen een bijna lege accu en volle accu in afgegeven vermogen. Ook een behoorlijk lege accu kan nog makkelijk het vermogen leven, dus ik denk dat het gewoon een verhaal is dat opgenomen ampere hetzelfde blijft maar voltage verschilt. Maar dat is zoals ik zei een aanname en zal per auto verschillen.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
!null schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:30:
Anyway, je moet gewoon zo'n ODB dongle eraan hangen en dan met je app de laadvoltages zien. Die nog altijd op zelfde liggen, of hoger zijn geworden na vele kilometers. Dan weten we het.
Dat is precies wat degene die dit nakeken gedaan hebben. Zelf niet heel gedetailleerd ingedoken maar als ik ODB uitlees krijg ik een SOH van 100% na bijna 100kkm op mijn Ioniq.

Dat kan natuurlijk niet en de aangenomen verklaring is inderdaad dat de netto capaciteit gelijk gehouden wordt en na verloop van tijd de belasting van de accu dus steeds zwaarder wordt als gevolg van degradatie.
Take a look at my plots (this and this). We know usable capacity is ~28kWh, it also must drop a bit if you discharge faster. The faster you discharge, the less energy the battery yields.

We know the BMS DC voltimeter and amperimeter are correct, because they match what is told by DC fast chargers (discounting cable losses). We know the BMS Cumulative Energy Charged counters are correct, because they match the area underneath the power curve (measured by numerical integration). The Cumulative Energy Discharge counters must be correct... and match the consumption displayed by the on-board computer.

We know that voltage at 100% is about 4.14V at rest. Li-Ion is usually charged to 4.2V and in some cases, stretched to 4.3V and beyond that. So you could charge it more. We know voltage at 1% is ... (can't remember, but above 3.2V)... Li-Ion can usually be discharged to a lower voltage than that...

The EPA number measures what the amount of energy that the BMS lets EPA charge. It's the usable capacity.

Another proof of the buffer: Li-Ion batteries degrade. It's unavoidable. However, after one year and 42000km, my battery still yields 27.*kWh and the BMS reports 100% SoH. Just as new. The only way that is possible, is a buffer.
https://www.ioniqforum.co...ty-margins-buffers.31286/

Heb me er zelf verder nog weinig in verdiept en weet ook niet exact hoe het dan precies zou zitten qua zichtbaarheid in celvoltage.

[Voor 49% gewijzigd door assje op 31-05-2021 11:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
@assje Hij schrijft 4.14v bij 100%.
De vraag is of dat ook 4.14v toen de auto nieuw werd afgeleverd. En of die 4.14v nog stijgt naar 4.2v naar mate er meer degradatie plaatsvindt.
Verder dan 4.2v zal het niet gaan ondanks wat hij schrijft.

Voltage zegt alleen maar of de buffer gebruikt wordt he. Daar ging het over.

Daadwerkelijke overgebleven capaciteit moet je echt zien door het te gebruiken en te meten.
En heb je een paar slechte cellen, dan kan je meteen al gigantisch invloed op je rijbereik/bruikbare capaciteit hebben, ook al kan het gros van je cellen nog prima energie leveren.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
!null schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:25:
Daadwerkelijke overgebleven capaciteit moet je echt zien door het te gebruiken en te meten.
Dat is het punt, er lijkt altijd 28kWh bruikbaar te blijven en dat is ook wat wordt gerapporteerd als SOH.
!null schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:25:
De vraag is of dat ook 4.14v toen de auto nieuw werd afgeleverd. En of die 4.14v nog stijgt naar 4.2v naar mate er meer degradatie plaatsvindt.
Verder dan 4.2v zal het niet gaan ondanks wat hij schrijft.
Dat is inderdaad de vraag en ik weet het antwoord niet (al ga ik er wel vanuit dat anderen hiernaar gekeken hebben)

Eerstvolgende keer dat ik mijn Ioniq weer eens tot 100% laad (gebeurt zo'n 1x per jaar :P ) ga ik weer eens screenshotje van voltage van de cellen maken.

[Voor 9% gewijzigd door assje op 31-05-2021 14:19]

• zerocool
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12-06 22:02
Hi,
Ik wil de stap maken naar een EV, rij nu al jarenlang een Prius 3, maar die gaat nu naar de 350k km en wordt er niet beter op. Ik wil zo'n 175 a 200km kunnen rijden en max 15k uitgeven. Ik rij 140km woon-werk enkele reis, dus een kleine auto, met korte wielbasis, is niet echt een optie. Na weken speuren en vergelijken kom ik uit op een Hyundai Ioniq 28Kwh....
Maar in dit topic zit veel meer praktijkervaring en kennis, dus ik ben benieuwd of ik bij de goede auto ben uitgekomen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@zerocool 140km enkele reis met aan beide zijden 100% zeker kunnen opladen kan met een 28kWh Ioniq. Wellicht alleen met heel slecht weer niet altijd (harde wind/veel regen/kou).
verhuizen kan natuurlijk ook :) (280km/dag = ca 3 uur)....

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21:12
zerocool schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:21:
Hi,
Ik wil de stap maken naar een EV, rij nu al jarenlang een Prius 3, maar die gaat nu naar de 350k km en wordt er niet beter op. Ik wil zo'n 175 a 200km kunnen rijden en max 15k uitgeven. Ik rij 140km woon-werk enkele reis, dus een kleine auto, met korte wielbasis, is niet echt een optie. Na weken speuren en vergelijken kom ik uit op een Hyundai Ioniq 28Kwh....
Maar in dit topic zit veel meer praktijkervaring en kennis, dus ik ben benieuwd of ik bij de goede auto ben uitgekomen?
Kijk toch eens naar een Skoda Citigo met alle opties… Rijdt echt lekkerder dan je zou verwachten en past net in je budget.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• zerocool
BarryH schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:41:
@zerocool 140km enkele reis met aan beide zijden 100% zeker kunnen opladen kan met een 28kWh Ioniq. Wellicht alleen met heel slecht weer niet altijd (harde wind/veel regen/kou).
verhuizen kan natuurlijk ook :) (280km/dag = ca 3 uur)....
Ja, ik kan laden op het werk, dus dat is geen probleem. Verhuizen is geen optie 8)
En ik neem aan dat bij heel slecht weer of pech...ik wel even 10 min kan snellade bij Fastned?
En ik zie in mijn pricerange alleen de Comfort voorbijkomen, maar de Premium heeft stoelverwarming....dat lijkt me een stuk efficiënter....maar is het de meerprijs waard?

• BarryH
  • Nu online
@zerocool premium heeft leuke extra's, maar gewoon verwarmen is ook best efficient. zeker als je voorverwarmd voor vertrek.
comfort is regelmatig echt een koopje...

• Deveon
  • Niet online
@zerocool Als private lease een optie is kan je ook deze Mii overnemen (geen belang). Gebruikt dus komt in aanmerking voor subsidie (let hierbij wel op de looptijd van minimaal 48 maanden).

[Voor 16% gewijzigd door Deveon op 02-06-2021 18:57]

• Coasterfreak
Deveon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:54:
@zerocool Als private lease een optie is kan je ook deze Mii overnemen (geen belang). Gebruikt dus komt in aanmerking voor subsidie (let hierbij wel op de looptijd van minimaal 48 maanden).
private lease voor iemand die wekelijks 1400km moet rijden is echt niet te doen. dat zijn afstanden die mensen 2 maanden over doen in een standaard 10k km / jaar private lease abbos (zoals in je marktplaats link)

@zerocool een ioniq zal in je budget passen als je goed rondkijkt. overige occasions die in je koopplaatje kunnen passen zijn renault zoe's met 41kwh koopaccu (zijn rond de 15k), nissan leafs 30kwh (weet niet of je ten alle tijden 140km kunt rijden), vw e-up/seat mii/skoda citigo met 35kwh accu (zijn weer rond de 18k oid, maar kleine auto wil je daar dagelijks 280km mee overbruggen.

voor de rest niet zo veel keus voor 15k met 140km bereik

• Deveon
  • Niet online
Coasterfreak schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:17:
[...]
private lease voor iemand die wekelijks 1400km moet rijden is echt niet te doen. dat zijn afstanden die mensen 2 maanden over doen in een standaard 10k km / jaar private lease abbos (zoals in je marktplaats link)
Die contracten zijn altijd aan te passen (of je betaald 7-8ct/km extra) en tegenwoordig ga ik bij “woon-werkverkeer” niet meer uit van 5 dagen in de week.

• Coasterfreak
Deveon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:29:
[...]

Die contracten zijn altijd aan te passen (of je betaald 7-8ct/km extra)
dat klopt, maar meeste private leases gaan maar tot 30k km / jaar oid. als je echt 1400km / week moet rijden ben je niet alleen veel duurder uit met private lease maar is het niet eens mogelijk hoogstwaarschijnlijk :9~

• zerocool
Coasterfreak schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:35:
[...]

dat klopt, maar meeste private leases gaan maar tot 30k km / jaar oid. als je echt 1400km / week moet rijden ben je niet alleen veel duurder uit met private lease maar is het niet eens mogelijk hoogstwaarschijnlijk :9~
Private-lease vind ik niet echt een optie. En het zal gaan om 3x280=840km per week.
Hyundai lijkt dus een goede keuze, maar blijkbaar dus ook Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e en SEAT Mii fans...rijdt dat niet enorm stuiterig? En de range? 150/160 echt haalbaar?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
zerocool schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:21:
Hi,
Ik wil niet andermans budget bepalen maar met dit kilometrage zou ik echt minder krampachtig doen over de aanschafwaarde.

Er vanuit gaande dat je dat woon-werk verkeer dagelijks doet kom je zomaar op 60kkm/jaar. Als je met je Prius 1:20 rijdt geef je met €1,8L op jaarbasis €5.400 aan brandstof uit. Die component is groter dan je afschrijving dus een paar duizend euro meer of minder aan aanschaf maakt ook het verschil niet (zelfs niet als het gefinancieerd is met een beetje rente).

Wij hebben hier een Ioniq en een Citigo. Beide prima auto's maar met dit kilometrage zou ik 100% voor de Ioniq gaan. Vooruitzichten qua accudegradatie lijken goed dus echt een perfecte auto voor dit kilometrage. Ioniq is ook wel echt fors zuiniger dan Citigo (zeker op de snelweg) dus zelfs dat ga je nog merken in de kosten.

Verder kan je ook nog in Duitsland kijken naar de "Style" uitvoering, die zit tussen de Comfort en premium uitvoering in (al het belangrijke zit er op). Zelf heb ik ook een Style uit Duitsland, met beetje geluk vind je er ook wel 1 in NL te koop.

• fevo-1190
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 15:59
Coasterfreak schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:35:
[...]

Alles is mogelijk dan krijg je gewoon een aangepast contract(via site gaat het meestal maar tot 30k).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
zerocool schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:21:
En de range? 150/160 echt haalbaar?
Dat haalt hij echt wel, in de zomer komt hij verder dan de Ioniq maar in de winter wint de Ioniq het (met warmtepomp).

Disclaimer: ik ben een rechtsklever :P

[Voor 10% gewijzigd door assje op 02-06-2021 21:53]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
In Noorwegen zijn vandaag 20 EV's getest op actieradius.

Eindresultaat totaal km 100%-0%, model (WLTP range, WLTP verbruik) boordcomputer verbruik test:

654,9 km Tesla Model 3 LR (614 km, WLTP 14,8) 12,4
617,9 km Ford Mustang Mach-E RWD (610 km, WLTP 16,5) 15
564,0 km Volkswagen ID.3 Pro S (539 km, WLTP 16,2) 13,5
556,2 km BMW iX3 (450 km, WLTP 19,0) 13,3
551,9 km Ford Mustang Mach-E AWD (540 km, WLTP 18,7) 16
537,0 km (Referentie) Hyundai-Kona (484 km, WLTP 14,7) 12,1
532,0 km Volkswagen ID.4 First Max (487 km, WLTP 18,2) 14,5
528,1 km Audi e-Tron GT quattro (468 km, WLTP 20,1) 16,1
522,0 km Skoda Enyaq High + Suite (520 km, WLTP 17,2) 14,5
502,0 km Hyundai Ioniq 5 AWD 19 Zoll (460 km, WLTP 17,7) 14,4
467,0 km Polestar 2 (470 km, WLTP 15,6) 16,6
454,4 km Tesla Model 3 SR (448 km, WLTP 14,2) 12,2
452,0 km Mercedes-Benz EQA (417 km, WLTP 18,1) 15,0
442,9 km Volvo XC40 Recharge (415 km, WLTP 24,0) 17,5
438,9 km Xpeng G3 (451 km, WLTP 14,7) ??
421,0 km Volkswagen ID.3 1st Plus (420 km, WLTP 16,2) 13,3
345,0 km Citroën ë-C4 (350 km, WLTP 14,3) 13,1
332,4 km Opel Mokka-e (324 km, WLTP 15,6) 13,8
307,8 km Fiat 500 (298 km, WLTP 14,9) 12,4
236,2 km Honda e (210 km, WLTP 17,8) 13,4
219,6 km Mazda MX-30 (200 km, WLTP 19,0) 12,1

Pagina: 1 ... 197 198 199 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True