!null schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:04:
Ik kijk nu voor iemand met een beperkt budget naar 1e generatie elektrische auto's, dus de I-Miev en de Nissan Leaf.
Van de Leaf is me alles bekend, accu's gaan achteruit etc. Maar ook al zijn je accu's 70% is het volgens mij nog wel betrouwbaar. En uiteraard het groei/hergebruik via Muxsan.
De I-miev voldoet wel, een grote auto is niet gewenst. Rijbereik met een gedegradeerde accu is ook okee, het is de 2e auto.
Ze hebben nu ook al een auto op het oog waar de verkoper een superstrak grafiekje van alle cellen laat zien (0,005v max delta)
Maar het is een 2012 model, dus voor de 2014/2015 update waar de LEV50 cellen werden vervangen door LEV50N.
Dus ook al ziet alles er goed uit, vraag ik me af of je er verstandig aan doet en zou ik liever de Leaf aan raden.
Volgens mij had @
databeestje er ervaring mee en anderen wellicht ook? Meesten rijden wat nieuwers natuurlijk.
Mijn MiEV heeft in 2015 bij de aanschaf een nieuwe accu gekregen met de nieuwere LEV50N cellen. Er was er 1 stuk waardoor deze niet volledig laad.
Als je een MiEV hebt, en deze heeft niet 16 blokjes na volledig laden zou ik er goed over nadenken, dat is een teken dat de cellen niet meer gelijk zijn. Dit zegt dus niets over de capaciteit. Zelfs een oude accu zou 16 blokjes moeten hebben.
Ik heb er ook een OpenVehicles kastje ingebouwd, erg handig. De nieuwere versie 3 heeft veel meer ondersteuning en heeft toegang tot de cel grafieken en is ook de accu degradatie te zien. Dat is meer functionaliteit dan sommige nieuwe auto's in 2021 hebben. Als ik nu volledig laad gaat deze nu met enige regelmaat naar 99 of 98% wat een begin van onbalans is, maar mijn gebruikspatroon van het laatste jaar is een tikkie anders geworden. Van 64km per dag naar 18km per dag, als ik al naar het werk ga.
Mijn 5 jaar oude accu met 110k km gedurende die tijd geeft nu 91% aan. Niet beroerd.
Mijn 2010 MiEV krijgt wel wat kleine roestplekken bij o.a. de gewone laadklep en sommige sherpe hoeken bij de deuren begint het waar metaal gevouwen is. In de motorruimte achter onder zie je ook redelijk wat vliegroest. De Noord Hollandse kust is een strenge meesteres, zelfs de "RVS" lampen van de bouwmarkt roesten
De MiEV binnenruimte is prima, je kan er 4 volwassenen in kwijt en hoofdruimte is prima voor 1m90+. Meer dan de 206 die ik daarvoor had (voor perspectief). 2 Pakken steenwol, of 3 met de voorstoel plat. Gipsplaat van 2m60 van voor tot achter met alles dicht is ook geen probleem.
Mocht je willen knutselen met stuurwiel bediening voor een radio (had deze niet) de inserts van de Mitsubishi Lancer passen in het stuurwiel.
Achterbanden zijn al 5 jaar oud, voorbanden al 2 keer. 1 Fusee kogel, 2 trommel remmen achter. Paar H11 koplampen. 2 keer 12V accu.