• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-01 10:53
je bent toch gek als je denkt dat je 340km ver kunt komen met een SUV met een 50kwh accupakket? een e208 is al geen efficentiewonder en een e2008 al helemaal niet

ditzelfde gaat ook gebeuren wanneer de id4 op de markt komt met 45kwh accu, ja, leuk adverteren met 300km maar je komt er hoogstens 180km ver mee ofzo

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-01 16:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Coasterfreak schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:25:
je bent toch gek als je denkt dat je 340km ver kunt komen met een SUV met een 50kwh accupakket? een e208 is al geen efficentiewonder en een e2008 al helemaal niet
Ja, maar de helft is 300 Wh/km en dat is ook wel heel erg veel. Ook in de winter.

Signatures zijn voor boomers.

• Coasterfreak
Maasluip schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:50:
[...]

Ja, maar de helft is 300 Wh/km en dat is ook wel heel erg veel. Ook in de winter.
het is ook een inefficiente autotje, de e208 is al inefficient, de e2008 kan dan alleen maar erger zijn. de e208 doet als het goed is al met moeite 200km op snelwegsnelheden, dat de e2008 10%~ minder doet is geen verrassing voor mij

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
daemonix schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:06:
[...]

Ik niet. Het is simpelweg 1 van de eisen die ik stel aan een nieuw huis, net als glasvezel. Kan het niet, dan gaat het feest niet door.

Dan maar buiten de randstad. ;)

PS we zijn enkele weken geleden in ons nieuwbouwhuis met oprit en glasvezel getrokken. ;) Buiten de randstad.
Je kan zelf de eisen stellen die je wilt, maar je gaat hierbij voorbij aan een paar simpele feiten

A. Niet iedereen kan of wil in een huis wonen met oprit. Is nog niet eens financieel verhaal, maar ook gewoon voorkeur. Waarom zou een alleenstaand iemand die blij is in zijn rijtjeshuis ineens naar een groot huis met oprit moeten verhuizen?
B. Laaang niet alle huizen hebben een oprit.
C. In de komende decennia zal het gros van de mensen elektrisch (moeten/willen) gaan rijden

Hieruit volgt: Niet alle EV-rijders kunnen ooit een oprit hebben.

Een oprit is geen eis, en kan nooit een eis worden voor het aanschaffen van een EV. We zullen met zijn allen andere oplossingen moeten vinden (en die oplossing is deels gegeven: Meer openbare laadpalen en het toestaan van kabelmatten/-tegels/etc is een begin).

• GeeMoney
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:59:
[...]

Je kan zelf de eisen stellen die je wilt, maar je gaat hierbij voorbij aan een paar simpele feiten

A. Niet iedereen kan of wil in een huis wonen met oprit. Is nog niet eens financieel verhaal, maar ook gewoon voorkeur. Waarom zou een alleenstaand iemand die blij is in zijn rijtjeshuis ineens naar een groot huis met oprit moeten verhuizen?
B. Laaang niet alle huizen hebben een oprit.
C. In de komende decennia zal het gros van de mensen elektrisch (moeten/willen) gaan rijden

Hieruit volgt: Niet alle EV-rijders kunnen ooit een oprit hebben.

Een oprit is geen eis, en kan nooit een eis worden voor het aanschaffen van een EV. We zullen met zijn allen andere oplossingen moeten vinden (en die oplossing is deels gegeven: Meer openbare laadpalen en het toestaan van kabelmatten/-tegels/etc is een begin).
Honderden publieke palen in woonwijken zal ook niet gaan verwacht ik. Het zal een combinatie moeten worden van betaalbaar (ultra) snelladen en publiek laden om uiteindelijk iedereen in een EV te kunnen krijgen.
Snelladen zal het nieuwe tanken moeten gaan worden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:32
Die laadpalen vallen ook wel mee hoor.
Technisch gezien zijn ze niet zo ingewikkeld, dus goedkoper dan een lantaarnpaal (minder grondstoffen).
Gaan er gewoon steeds meer van komen. Zeker bij de prijsdaling die schaalvergroting gaat brengen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• GeeMoney
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:39:
Die laadpalen vallen ook wel mee hoor.
Technisch gezien zijn ze niet zo ingewikkeld, dus goedkoper dan een lantaarnpaal (minder grondstoffen).
Gaan er gewoon steeds meer van komen. Zeker bij de prijsdaling die schaalvergroting gaat brengen.
Het gaat niet om de paal zelf maar het gaat om de enorme (grote) energie vraag die dat met zich meebrengt.
Dat is op snellaad locaties makkelijker te realiseren (vanwege locatie en aantallen) dan letterlijk tientallen palen in elke straat.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:42:
[...]

Het gaat niet om de paal zelf maar het gaat om de enorme (grote) energie vraag die dat met zich meebrengt.
Dat is op snellaad locaties makkelijker te realiseren (vanwege locatie en aantallen) dan letterlijk tientallen palen in elke straat.
Voor een snellaad locatie moet natuurlijk ook enorme investering gedaan worden om de stroom daar te krijgen en is het gebruik veel minder goed te balanceren. Juist met het laden waar je parkeert is enorme potentie om niet alleen vraag te faciliteren maar ook het aanbod, zie oa de pilot in Utrecht met bidirectioneel laden.

Die piek in een woonwijk 's ochtend wanneer iedereen wakker wordt en 's avonds wanneer iedereen thuis komt kan eenvoudig opgevangen worden door tientallen (tot honderden) EVs die vervolgens als de zon gaat schijnen of 's nachts weer kunnen bijladen. Zelfs in een woonwijk van 1000 huishoudens met 10% EVs per huishouden met gem 50 kWh heb je het al snel over een (gratis) buffer van 250 kWh wanneer ze slechts 5% per accu beschikbaar stellen.

Wat mij betreft zet de overheid nu al zo snel mogelijk in op het subsideren van "slimme" openbare laadpalen ipv de aanschaf van EVs. In het begin kan het nog simpel gehouden worden door enkel te stoppen met laden wanneer bij pieken op het (lokale) net, gevolgd door laden in dal en als laatste fase het terugleveren wanneer hier fatsoenlijke standaarden voor zijn en bredere ondersteuning onder de autofabrikanten. Uiteraard altijd met een opt-out tegen een premium tarief en de mogelijkheid om vertrektijden en minimum percentages op te geven.

Inzetten op snelladen voelt voor mij erg denken in de huidige realiteit die niet de potentie van de toekomst benut. Daarnaast voorzie ik nog lang niet dat het tijdens de spits een realiteit wordt dat er EV van 20-80% geladen binnen enkele minuten waardoor er enorme rijen ontstaan. Nog los van dat deze piek bij het snellaadstation opgevangen moet worden met nog meer accu's terwijl deze beter in de auto's zelf geplaatst kunnen worden.

• Coasterfreak
GeeMoney schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:28:
[...]

Honderden publieke palen in woonwijken zal ook niet gaan verwacht ik. Het zal een combinatie moeten worden van betaalbaar (ultra) snelladen en publiek laden om uiteindelijk iedereen in een EV te kunnen krijgen.
Snelladen zal het nieuwe tanken moeten gaan worden.
pleur op elk parkeerplek/lantaarnpaal een paar stopcontacten en je komt er wel.

• GeeMoney
  • Nu online
Deveon schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:00:
[...]

Voor een snellaad locatie moet natuurlijk ook enorme investering gedaan worden om de stroom daar te krijgen en is het gebruik veel minder goed te balanceren. Juist met het laden waar je parkeert is enorme potentie om niet alleen vraag te faciliteren maar ook het aanbod, zie oa de pilot in Utrecht met bidirectioneel laden.

Die piek in een woonwijk 's ochtend wanneer iedereen wakker wordt en 's avonds wanneer iedereen thuis komt kan eenvoudig opgevangen worden door tientallen (tot honderden) EVs die vervolgens als de zon gaat schijnen of 's nachts weer kunnen bijladen. Zelfs in een woonwijk van 1000 huishoudens met 10% EVs per huishouden met gem 50 kWh heb je het al snel over een (gratis) buffer van 250 kWh wanneer ze slechts 5% per accu beschikbaar stellen.

Wat mij betreft zet de overheid nu al zo snel mogelijk in op het subsideren van "slimme" openbare laadpalen ipv de aanschaf van EVs. In het begin kan het nog simpel gehouden worden door enkel te stoppen met laden wanneer bij pieken op het (lokale) net, gevolgd door laden in dal en als laatste fase het terugleveren wanneer hier fatsoenlijke standaarden voor zijn en bredere ondersteuning onder de autofabrikanten. Uiteraard altijd met een opt-out tegen een premium tarief en de mogelijkheid om vertrektijden en minimum percentages op te geven.

Inzetten op snelladen voelt voor mij erg denken in de huidige realiteit die niet de potentie van de toekomst benut. Daarnaast voorzie ik nog lang niet dat het tijdens de spits een realiteit wordt dat er EV van 20-80% geladen binnen enkele minuten waardoor er enorme rijen ontstaan. Nog los van dat deze piek bij het snellaadstation opgevangen moet worden met nog meer accu's terwijl deze beter in de auto's zelf geplaatst kunnen worden.
Dat laden en ontladen, overdag laden of terug leveren op zonnige uren en piekuren geeft veel teveel onzekerheid verwacht ik. Iedereen wil kunnen vertrouwen dat als ze 5 uur geladen hebben dat ding vol zit en niet omdat de zon even niet schijnt je maar 20% sap hebt gekregen.
Ook moet je uiteindelijk niet van 10% EV uit gaan natuurlijk maar pak hem beet vanaf 2045-2050 zou dat zeker 70% moeten zijn.
800V laden komt nu al in de nieuwere modellen en ook daar is nog erg veel ontwikkeling in. Ook op accu gebied komen er nog de nodige optimalisaties aan.
Die snelladers staan nu veelal op plekken waar tankstations ook staan en dat gaat al 50 jaar prima natuurlijk. Als je uiteindelijk in 5 minuten 80% lading kan hebben voor een “normale” prijs dan is dat prima.
Zeker in dichtbevolkte gebieden (Amsterdam, Utrecht etc.) zie ik gewoon niet snel honderden palen in een woonwijk komen.

Zoals je nu onbemande tankstations hebt als je van de snelweg afgaat krijg je uiteindelijk de “reguliere” snelladers en langs de snelweg de ultra snelladers.
Ik denk dat het echt makkelijker is om 5 locaties tot reguliere snellaad locaties te maken dan honderden normale palen in bestaande oude dichtbevolkte woonwijken.

Of wellicht meer 3,7kW laders in woonwijken waardoor de klap al minder groot is gecombineerd met meer snelladers en ultra laders langs snelwegen ofzoiets.

Ik zit ook gewoon maar wat te mijmeren hoor, nergens op gebaseerd maar op de een of andere manier zie ik het niet gebeuren iedereen in de wijk aan de stekker.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2021 17:24 ]

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:11:
[...]

Dat laden en ontladen, overdag laden of terug leveren op zonnige uren en piekuren geeft veel teveel onzekerheid verwacht ik. Iedereen wil kunnen vertrouwen dat als ze 5 uur geladen hebben dat ding vol zit en niet omdat de zon even niet schijnt je maar 20% sap hebt gekregen.
Dat kan ook, tegen meerprijs. Echter denk ik dat de meeste voldoende hebben aan om 18:00 aansluiten en de volgende ochtend om 7:00 minimaal tot 60-70%.

Sterker nog als alle palen onderling via gelijkstroom verbonden zijn (maar op lage snelheid) dan ontstaan vanzelf een net-onafhankelijk snellader waarbij je voor de deur 50-100 kW kan laden door dit uit 10+ andere EVs te halen.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dikke kans dat de volgende generatie snelladers een accubuffer heeft die tussen het laden door rustig aan volgeladen kan worden, waardoor een grote netaansluiting niet noodzakelijk is.

ditzelfde gaat ook gebeuren wanneer de id4 op de markt komt met 45kwh accu, ja, leuk adverteren met 300km maar je komt er hoogstens 180km ver mee ofzo
Vergeet niet dat zich hier een ander publiek bevind dan bij de gemiddelde autodealer, die weten vaak het verschil niet tussen een kW en een kWh. Daarom is goede voorlichting zo belangrijk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-01 11:38

Heel het punt is toch dat als ze daar toch mee adverteren het dan misleidend is?

• Maasluip
  • Laatst online: 23-01 16:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Thomas18GT schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 01:02:
[...]

Heel het punt is toch dat als ze daar toch mee adverteren het dan misleidend is?
Nee, want volgens de WLTP-testmethode is dat het verbruik en dan kom je er zo ver mee.

Het geeft alleen aan dat de WLTP-testmethode ook niet overeen komt met hoe daadwerkelijk met een auto gereden wordt.

Signatures zijn voor boomers.

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-01 18:11
Crazy D schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:14:
[...]

Maar als de werkelijkheid regelmatig 50% van de WLTP range is, klopt er iets niet aan die test (maar dan zou het bij alle auto's zoveel slechter moeten zijn) of aan de auto. Maar in beide gevallen is het dan een kansloze indicator.

En het idee was aan de ene kant dat het een waarde is waarmee je auto's wel kunt vergelijken, maar ook wel een beetje in de richting van de werkelijkheid komt. (en bij de Kona komt het in de zomer aardig in de buurt, in de winter natuurlijk wel minder maar niet 50%). En als het bij andere auto's dus een een redelijk zinnige waarde oplevert kun je concluderen dat Peugeot hier iets niet goed heeft gedaan.
Citroën heeft een range calculator die zelfs wat pessimistisch is. https://www.citroen.nl/auto/elektrisch/e-c4.html

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:08
Coasterfreak schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:53:
[...]

het is ook een inefficiente autotje, de e208 is al inefficient, de e2008 kan dan alleen maar erger zijn. de e208 doet als het goed is al met moeite 200km op snelwegsnelheden, dat de e2008 10%~ minder doet is geen verrassing voor mij
Waar haal je dat fabeltje vandaan? Wij hebben de Corsa-e, praktisch hetzelfde als de e-208. Vanaf 9 september tot nu 13.000km gereden, 75% snelwegen. Laden alleen thuis, volgens de laadpaal, inclusief pre-conditioneren 5 dagen per week a 1,5kWh per keer, 2400kWh verbruikt. 18,48kWh per 100km met een ongunstige winter. 200km snelweg is vrij makkelijk dus?

Nu het warmer wordt begint de boordcomputer rap te zakken, nu al naar 18,1kWh/100km.

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 01-05-2021 10:54 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Coasterfreak
Ophidian schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Waar haal je dat fabeltje vandaan? Wij hebben de Corsa-e, praktisch hetzelfde als de e-208. Vanaf 9 september tot nu 13.000km gereden, 75% snelwegen. Laden alleen thuis, volgens de laadpaal, inclusief pre-conditioneren 5 dagen per week a 1,5kWh per keer, 2400kWh verbruikt. 18,48kWh per 100km met een ongunstige winter. 200km snelweg is vrij makkelijk dus?

Nu het warmer wordt begint de boordcomputer rap te zakken, nu al naar 18,1kWh/100km.
denk dat de corsa-e wat zuiniger is als een peugeot,weet niet.

hoe dan ook:

YouTube: Peugeot e-208 GT range test

"ja, maar het is 120 kmh"

ok, dan rij je maar 110 kmh is het nog steeds ietjes over de 200km, in zomer. zou moeilijker zijn om dat te bereiken in de winter, en al helemaal niet met een e2008

en in de winter staat er weer 195km:
https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208

en ja, ranges verschillen gebaseerd op rijstijl, ik weet niet hoe je rijdt, het kan mogelijk zijn natuurlijk, maar als iemand linkerbaan pakt met zo'n e2008 suv gaat het je nooit lukken qua range

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:08
Coasterfreak schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:58:
[...]

denk dat de corsa-e wat zuiniger is als een peugeot,weet niet.

hoe dan ook:

YouTube: Peugeot e-208 GT range test

"ja, maar het is 120 kmh"

ok, dan rij je maar 110 kmh is het nog steeds ietjes over de 200km, in zomer. zou moeilijker zijn om dat te bereiken in de winter, en al helemaal niet met een e2008

en in de winter staat er weer 195km:
https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208

en ja, ranges verschillen gebaseerd op rijstijl, ik weet niet hoe je rijdt, het kan mogelijk zijn natuurlijk, maar als iemand linkerbaan pakt met zo'n e2008 suv gaat het je nooit lukken qua range
Wij rijden met het verkeer mee, dus 105-110 op de cruise control en blijven niet achter auto's hangen. Ik sport stand, mijn vrouw normale stand. 's Avonds 130 als het mag. En we gaan regelmatig met zijn vieren weg ermee. Met één zo'n testje zegt natuurlijk niks. Als hij een route rijdt van noord naar zuid met wind tegen en 120km/h, zegt dat weinig over het algemene gebruik. Zelfde bij zijn 90km/h test, dat kan de andere kant op zijn geweest met wind mee.

De 300km is in de zomer gewoon haalbaar. Op ecostand ook de 330.

Maargoed, hier thuis heb ik de praktijk test en dat laat toch andere waarden zien dan dat ene ritje. De Corsa-e is overigens exact hetzelfde als de e-208.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Coasterfreak
Ophidian schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Wij rijden met het verkeer mee, dus 105-110 op de cruise control en blijven niet achter auto's hangen. Ik sport stand, mijn vrouw normale stand. 's Avonds 130 als het mag. En we gaan regelmatig met zijn vieren weg ermee. Met één zo'n testje zegt natuurlijk niks. Als hij een route rijdt van noord naar zuid met wind tegen en 120km/h, zegt dat weinig over het algemene gebruik. Zelfde bij zijn 90km/h test, dat kan de andere kant op zijn geweest met wind mee.

De 300km is in de zomer gewoon haalbaar. Op ecostand ook de 330.

Maargoed, hier thuis heb ik de praktijk test en dat laat toch andere waarden zien dan dat ene ritje. De Corsa-e is overigens exact hetzelfde als de e-208.
z'n tests zijn daarom ook een retourtje om alle mee/tegenwind effecten uit te werken. maar ok, mooi om te horen dat zulke ranges mogelijk zijn voor jou, maar de eigenaren van e2008 kunnen dat blijkbaar niet

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-01 13:22
Ik heb een vraag over de lengte van de laadkabel die je nodig hebt. Ik zit te kijken naar een EV als lease auto, maar heb geen laadpaal voor de deur. Ik kan op kantoor altijd laden en verder zijn er in de buurt genoeg openbare laadpalen (die momenteel nauwelijks bezet zijn). Via de leasemaatschappij is het mogelijk om voor +- 300 euro een 8 meter kabel bij te bestellen. Raden jullie dit aan als je veelal openbaar moet laden? Ik weet niet zeker wat de lengte is van de kabel die ik bij bijvoorbeeld een Skoda Enyaq of Kia E-niro zou krijgen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:32
revo37 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:49:
Ik heb een vraag over de lengte van de laadkabel die je nodig hebt. Ik zit te kijken naar een EV als lease auto, maar heb geen laadpaal voor de deur. Ik kan op kantoor altijd laden en verder zijn er in de buurt genoeg openbare laadpalen (die momenteel nauwelijks bezet zijn). Via de leasemaatschappij is het mogelijk om voor +- 300 euro een 8 meter kabel bij te bestellen. Raden jullie dit aan als je veelal openbaar moet laden? Ik weet niet zeker wat de lengte is van de kabel die ik bij bijvoorbeeld een Skoda Enyaq of Kia E-niro zou krijgen.
ja, 8m is makkelijk (kan je eigenlijk altijd van de paal naar je laadaansluiting zonder rare capriolen met inparkeren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• revo37
In navolging van mijn vraag over de lengte van laadkabels, misschien dat er nog suggesties zijn voor mijn autokeuze. Ik mag een nieuwe leaseauto uitkiezen, en wil graag een EV. Over mijn situatie:

Woon-werk verkeer is +-160km retour. Soms moet ik langere ritten maken (600 km retour, in ieder geval 1x per maand). Idealiter ook als vakantie auto te gebruiken, dus hoog kW snelladen is een pre (lijkt me althans). Ik beschik niet over een laadpaal aan huis, dus moet gebruiken maken van openbaar laden. Op alle kantoorlocaties kan ik wel zonder probleem laden. Er zijn in de buurt van mijn huis (20 meter lopen) 2 openbare laadpalen die momenteel nog weinig bezet zijn, op wat meer afstand (200/300m) zitten er ook nog palen.

Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende, deze passen allen binnen mijn budget, wel deels budget overschrijding uit persoonlijke bijdrage maar dat heb ik er wel voor over. Vandaar netto kosten toegevoegd, kosten zijn inclusief het verschil in loonheffing
- Skoda Enyaq iv 80 + assistentieplus + klimaat + 125 kw laden (388 euro netto per maand)
- Kia E-Niro 64 kWh Executive + warmte pomp (359 euro netto per maand)
- Volkswagen ID.4 1st 77 kWh (met warmtepomp of trekhaak) (332 euro netto per maand)

Het zijn allemaal (crossover) SUVs, nu is mijn situatie niet zo dat ik perse zo'n grote auto nodig heb, maar mijns inziens krijg ik bij deze autos het meeste bereik voor mijn geld. Kleinere auto's met zo'n actieradius kan ik in ieder geval niet vinden in onze leaseconfigurator. Wil hem graag dit jaar nog rijden i.v.m bijtelling en bijvoorbeeld ID.3 77 kWh is momenteel nog niet te bestellen voor mij.

De Enyaq en ID.4 zijn qua bereik/actieradius (en snelladen) denk ik beter/praktischer dan de E-Niro. De E-Niro is wel wat meer uitgerust uiteraard, maar met dat opties op bijvoorbeeld de Enyaq heb ik ook alle travel assists. De ID.4 is wat dat betreft nog wel echt wat kaler, dus

Benieuwd jullie nog input hebben voor een auto met range (+300/350 km in de winter, tegen 400 in normale temperaturen), liefst snelladen boven 100 kW, met een aantal opties die lange ritten (met name file rijden) een stuk makkelijker maken. Waarschijnlijk een pakket wat iedereen graag wil, zoveel mogelijk comfort voor een lage prijs :)

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 21:33
Kia ev 6 / ioniq 5 ?

• revo37
Goede suggesties, net even zitten kijken en de Ioniq 5 is qua prijs ongeveer gelijk aan de wat ik zou kunnen bestellen voor de Skoda Enyaq. Hij staat alleen helaas niet in de leaseconfigurator. Maandag maar eens bellen of dat een optie zou kunnen zijn. Ioniq 5 lijkt wel wat meer te bieden nog dan de Enyaq

• Coasterfreak
is een configureerbare ioniq 5 dit jaar leverbaar dan?

• revo37
Coasterfreak schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:16:
is een configureerbare ioniq 5 dit jaar leverbaar dan?
Geen idee, als dat niet zo is houdt het ook snel op haha

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:06
revo37 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:53:
Benieuwd jullie nog input hebben voor een auto met range (+300/350 km in de winter, tegen 400 in normale temperaturen), liefst snelladen boven 100 kW, met een aantal opties die lange ritten (met name file rijden) een stuk makkelijker maken. Waarschijnlijk een pakket wat iedereen graag wil, zoveel mogelijk comfort voor een lage prijs :)
Tesla Model 3 is de enige die ik zo snel mis.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
revo37 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:53:

Benieuwd jullie nog input hebben voor een auto met range (+300/350 km in de winter, tegen 400 in normale temperaturen),
….
zoveel mogelijk comfort voor een lage prijs :)
Die 350km winter…Geen eigen laadpaal. Toch even de realiteit wat anders voorspiegelen dan hier vaak je doet laten geloven :P

Ja de Kia zou het bij gematigde snelheid vaak denk ik nog kunnen maar als je 130 gaat rijden, goed koud buiten haal je dit niet (altijd).

Met een SuV /crossover heb je ook de aërodynamica niet mee. Als je een klein beetje tegen/zijwind hebt maakt dit best veel verschil.

Model 3 (Long Range) kom nog het meest in de buurt van je wensen. (Maar, misschien buiten budget?)

De enyaq en id4 moet nog goed worden getest in de winter: eerst zien dan geloven de actieradius in de winter. Kan mij voorstellen dat je met zo’n lange dagelijkse rit voornamelijk wilt doorrijden wanneer dat kan (niet inhouden omdat je ander niet altijd kan halen)

[ Voor 10% gewijzigd door Stef87 op 02-05-2021 00:58 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• revo37
Stef87 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:56:
[...]

Die 350km winter…Geen eigen laadpaal. Toch even de realiteit wat anders voorspiegelen dan hier vaak je doet laten geloven :P
350km is misschien ook wat veel. Het is meer dat ik met die range in ieder geval wil voorkomen dat als het een keer niet lukt om op kantoor te laden, ik de dag erop ook terug op kantoor kan komen zonder openbaar te laden. Ondanks dat openbaar laden voorlopig in mijn buurt geen probleem lijkt.

Een Model 3 LR is inderdaad buiten budget, vandaar dat ik bij mijn genoemde opties uit kom. Ik neig nu naar de Enyaq, ga volgende week proefrit maken maar moet daarna snel de knoop doorhakken om hem dit jaar nog te krijgen. Vandaar de vraag of ik nog opties over het hoofd zag

• Thomas18GT
Maasluip schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Nee, want volgens de WLTP-testmethode is dat het verbruik en dan kom je er zo ver mee.

Het geeft alleen aan dat de WLTP-testmethode ook niet overeen komt met hoe daadwerkelijk met een auto gereden wordt.
En adverteren met een nietszeggende testmethode vind ik misleidend, maar dat is natuurlijk subjectief.

• Card Nox
Net zo misleidend als de huidige meetmethode voor ICE auto's?

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Thomas18GT schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:31:
[...]

En adverteren met een nietszeggende testmethode vind ik misleidend, maar dat is natuurlijk subjectief.
De WLPT is niet een niets zeggende testmethode. De test beschrijft de condities en test afstand, het parour, de snelheid die gereden moet worden. De test is geharmoniseerd, en voor iedere fabrikant verplicht en hetzelfde.

Een ander probleem bij een test is dat je niet alle condities kan testen. Zeker niet met auto's. Het commerciële belang van de test is groot dus de fabrikanten zullen hun best doen een zo'n maximaal mogelijke score the halen in die test. Dat deden ze met de oude test ook. Dunnere banden, smallere spiegels, alle naden afgeplakt, motoren al op temperatuur, brandstoftank minimaal vol, banden druk zo hoog mogelijk. Testen doen op warmste teststation (is het soortelijk gewicht van de lucht het laagst).

Al die dingen tellen mee.

Consumenten verwachten dat de maximale uitkomst uit zo'n test als de absolute minimale range. Die willen harde, gegarandeerde kilometers ongeacht de condities of eigen rijstijl. Want dat hadden ze vroeger in hun ICE ook. (Wat niet waar is maar dat ter zijde).

Verder zijn mensen vanuit nature opportunisten

https://en.m.wikipedia.or...t_Vehicles_Test_Procedure

• JeroenK
Card Nox schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:59:
Net zo misleidend als de huidige meetmethode voor ICE auto's?
Het is dezelfde test. De WLPT is zowel voor ICE's als EV's

• Card Nox
JeroenK schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Het is dezelfde test. De WLPT is zowel voor ICE's als EV's
Precies, snap niet dat sommige zo hard tegen die waarde zijn waar het bij ICE algemeen geaccepteerd is dat er afwijkingen in zitten.. Ben het met je eens, dat de test wellicht perfect is, maar voor vergelijkingen zou het wel iets moeten zeggen.

• Coasterfreak
Stef87 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:56:
[...]

De enyaq en id4 moet nog goed worden getest in de winter: eerst zien dan geloven de actieradius in de winter. Kan mij voorstellen dat je met zo’n lange dagelijkse rit voornamelijk wilt doorrijden wanneer dat kan (niet inhouden omdat je ander niet altijd kan halen)
deze youtuber gebruikt 29%/23,45kwh om 107km ver te komen met 100kmh, dus zo'n id4 met grote accu zou het heel misschien kunnen halen

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Card Nox schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:34:
[...]

Precies, snap niet dat sommige zo hard tegen die waarde zijn waar het bij ICE algemeen geaccepteerd is dat er afwijkingen in zitten.. Ben het met je eens, dat de test wellicht perfect is, maar voor vergelijkingen zou het wel iets moeten zeggen.
Bij ICE is er naar mijn ervaring minder verschil of je met zeg 50Km/u of 100Km/u rijd wegens inefficiëntie bij lage belasting/snelheid.
Gegevens zoals van ev-database heb je meer aan omdat die verschillende omstandigheden weergeeft ipv een waarde volgens een test.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
revo37 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 02:18:
350km is misschien ook wat veel. Het is meer dat ik met die range in ieder geval wil voorkomen dat als het een keer niet lukt om op kantoor te laden, ik de dag erop ook terug op kantoor kan komen zonder openbaar te laden. Ondanks dat openbaar laden voorlopig in mijn buurt geen probleem lijkt.

Een Model 3 LR is inderdaad buiten budget, vandaar dat ik bij mijn genoemde opties uit kom. Ik neig nu naar de Enyaq, ga volgende week proefrit maken maar moet daarna snel de knoop doorhakken om hem dit jaar nog te krijgen. Vandaar de vraag of ik nog opties over het hoofd zag
Uit de lijst lijkt me de Kia ook prima (bias: ik heb er al bijna 2 jaar een). Voor die 2x woonwerk ivm eventueel een keer niet kunnen laden lijkt mij dat prima. Omdat je het als uitzondering ziet dat je twee keer zou moeten, kun je overwegen om voor die enkele keren, en alleen in de winter, toch iets minder snel te rijden. Dan kun je de eerste dag altijd gewoon doorrijden, en alleen als het laden dan niet gelukt is, en het koud is, de tweede dag wat rustiger rijden.

Het hangt ook wel af welk deel van je ww daadwekelijk op de snelweg is, en of dat op tijden is dat je 130 mag.

Let ook op dat de ID.4 wel sneller kan laden gemeten in kW, maar ook minder efficient is en je dus alsnog met vergelijkbare laadtijd zou kunnen uitkomen bij snelladen. Het verschil is in ieder geval niet zo groot als het lijkt.

Hier nog een aardige 'real world' test met rijden en opladen van een aantal verschillende auto's. Beetje langdradig hier en daar, maar bij 35 minuten de samenvatting:
e-Niro 19 minuten laden om weer thuis te komen en 60 minuten om op de beginlading uit te komen;
ID.4: ook 19 minuten laden om weer thuis te komen en 40 minuten laden om hem weer op de beginlading te krijgen. (En ja, ze laden daar uiteindelijk tot ca 90%, wat je normaal op lange trips niet doet, maar het geeft overall best een beeld). YouTube: VW ID4 v Tesla Model S 3 X v Audi E-Tron v Hyundai Kona v Kia E-Niro...

Hoe de ID.4 het in de winter qua range doet is ook belangrijk, daar zou de e-Niro ook best relatief nog wat beter uit kunnen komen.

• JeroenK
Card Nox schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:34:
[...]

Klopt, de test is een moment opname en legt ongeveer 50 km af. Ik hou wel voorstander zijn van een veel meer uitgebreide test in meer situaties als koude, regen en wind tegen. Het nadeel daarvan is dat je geen lekker getal hebt om snel mee te vergelijken. Daarom vind ik de lange afstand testen die door bekende EV Youtubers gedaan worden interessant en ook de gemiddelden die gehaald worden door gebruikers in de diverse fora.

Een probleem bij deze testen is is dat er heel veel groepen wat over te zeggen hebben. Dus je gaat beïnvloeding krijgen in de testen omdat je daar een concurrent mee dwars kan zitten.

Echt onafhankelijk testen wordt moeilijk. Zelfs een ANWB en ADAC zijn niet onafhankelijk genoeg.

• Thomas18GT
JeroenK schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:01:
[...]

De WLPT is niet een niets zeggende testmethode. De test beschrijft de condities en test afstand, het parour, de snelheid die gereden moet worden. De test is geharmoniseerd, en voor iedere fabrikant verplicht en hetzelfde.

Een ander probleem bij een test is dat je niet alle condities kan testen. Zeker niet met auto's. Het commerciële belang van de test is groot dus de fabrikanten zullen hun best doen een zo'n maximaal mogelijke score the halen in die test. Dat deden ze met de oude test ook. Dunnere banden, smallere spiegels, alle naden afgeplakt, motoren al op temperatuur, brandstoftank minimaal vol, banden druk zo hoog mogelijk. Testen doen op warmste teststation (is het soortelijk gewicht van de lucht het laagst).

Al die dingen tellen mee.

Consumenten verwachten dat de maximale uitkomst uit zo'n test als de absolute minimale range. Die willen harde, gegarandeerde kilometers ongeacht de condities of eigen rijstijl. Want dat hadden ze vroeger in hun ICE ook. (Wat niet waar is maar dat ter zijde).

Verder zijn mensen vanuit nature opportunisten

https://en.m.wikipedia.or...t_Vehicles_Test_Procedure
Als je wanneer het koud is, de helft van het jaar hier dus, maar 50 tot 70% van de wltp waarde haalt vind ik het misleiding en zou je er wat mij betreft niet mee mogen adverteren. Maarja, we zijn zo gewend dat we belazerd worden dat we geacht worden dat maar te begrijpen en de wltp zelf maar door twee delen.

• JeroenK
Thomas18GT schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Als je wanneer het koud is, de helft van het jaar hier dus, maar 50 tot 70% van de wltp waarde haalt vind ik het misleiding en zou je er wat mij betreft niet mee mogen adverteren. Maarja, we zijn zo gewend dat we belazerd worden dat we geacht worden dat maar te begrijpen en de wltp zelf maar door twee delen.
Erger nog, deze cijfers zijn de enige cijfers waar ze wettelijk mee mogen adverteren.

Al zouden ze anders willen.

Ik ben meer voor een grotere test waarin je meer extreme tests. Al denk ik dat er bij de Peugeot ook meer mee speelt dan alleen klimatologische omstandigheden. Iets met aerodynamica, accu management e.d.

Ik reken altijd met 20kWh/100 km en uitgaande van een maximale snelheid van 100 km/uur. Bij 130 km/uur verdubbeld het verbruik en kom ik op 38kWh/100km.

Ik zou een voorstander zijn voor een langere test en bij meer temperaturen en condities

Verwijderd

De iX3 zal wel boven budget liggen, maar die geeft toch mooie cijfers voor een SUV eigenlijk.
Bjorn Nyland in het hoge Noorden met de iX3

YouTube: #73 BMW iX3 to Arctic Circle part 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJLnfMxOgTYa94j6awfY8sxfugo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XpewSq5nc51yYMU04UgqKJBn.png?f=fotoalbum_large

• Thomas18GT
JeroenK schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:47:
[...]

Erger nog, deze cijfers zijn de enige cijfers waar ze wettelijk mee mogen adverteren.

Al zouden ze anders willen.

Ik ben meer voor een grotere test waarin je meer extreme tests. Al denk ik dat er bij de Peugeot ook meer mee speelt dan alleen klimatologische omstandigheden. Iets met aerodynamica, accu management e.d.

Ik reken altijd met 20kWh/100 km en uitgaande van een maximale snelheid van 100 km/uur. Bij 130 km/uur verdubbeld het verbruik en kom ik op 38kWh/100km.

Ik zou een voorstander zijn voor een langere test en bij meer temperaturen en condities
Weer wat geleerd, thanks!

Wel heftig dat verschil.. Als hardrijder ga ik het voor de komende 4 jaar toch maar bij benzine houden..

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 22:48
Ik ben vermoedelijk ook op de markt voor een auto erbij voor mijn vrouw. Zelf heb ik zakelijk al de nodige EV's gereden. Ioniq en e-Niro beide zo'n 12-16 maanden. Beide prima auto's maar de Ioniq had in de winter toch een te krappe range als gezinsauto als we naar familie 200 km verderop moesten. Met de e-Niro ben ik twee jaar geleden zelfs naar Zuid-Frankrijk geweest. Dikke prima, maar die franse laders waren toch nog echt wel ruk. Ondertussen rij ik sinds okt 2019 in een Tesla Model 3 long range.

Mijn vrouw rijdt nu in een Skoda Fabia uit 2005 en die begint wel echt op te raken. Steeds meer onderhoud en kleine dingetjes. Morgen moet hij voor de APK en onderhoudsbeurt en ik vermoed een belletje dat er flink wat kosten aan zitten. Jaren geleden hebben mijn vrouw en ik al gezegd dat we de auto gewoon oprijden totdat er te hoge onderhoudskosten aan zitten.

Thuis heb ik heel veel zonnepanelen liggen en we zijn best wel pro EV rijden. We hebben een eigen oprit met 3 fase oplaadpaal. Dus als de auto vervangen moet worden, dan moet er een EV auto komen. Ik schrik nog wel een beetje van de prijzen nieuw en 2dehands voor een leuke auto voor mijn vrouw. Rang hoeft niet heel bijzonder te zijn. Zo rond de 200 km is prima voor haar.

Ik heb een shortlist van de volgende auto's:
  • Up / Citigo
  • Prima klein autootje voor erbij. Echter krijg je mij met mijn 2m03 niet achter het stuur denk ik.
  • Dacia Spring
  • Moderne EV auto maar zeker niet moeders mooiste. Volgens mij ook niet heel ruim van binnen. Maar voor mijn vrouw prima.
  • Ioniq
  • Prima auto. Als voorloopauto is deze erg goed bevallen. Lekker ruim ook zodat ik met mijn lengte er ook in kan rijden. Alleen vind ik het uiterlijk niet echt mooi te noemen. Ik noemde mijn voorloopauto ook altijd het strijkijzer. Wel heerlijk efficient.
  • e-Golf
  • Golf, prima auto voor mijn gevoel. Echter heb ik wel het gevoel dat het EV gedeelte van de VW wel achterloopt op moderne modellen.
Ik neig naar een occasion van +/- 2 jaar oud waar al wat afschrijving op zit. Ideeën, tips, overwegingen, etc zijn welkom.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

GAEvakYD schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:53:
Ik neig naar een occasion van +/- 2 jaar oud waar al wat afschrijving op zit. Ideeën, tips, overwegingen, etc zijn welkom.
Voor 16k heb je een Renault Zoe (batterijkoop) met zeer weinig kilometers, of 14k als je batterijhuur neemt.

Dat is dus niet snelladen, maar als je dat nodig hebt, dan pak je gewoon de Tesla.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• GAEvakYD
TucanoItaly schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Voor 16k heb je een Renault Zoe (batterijkoop) met zeer weinig kilometers, of 14k als je batterijhuur neemt.

Dat is dus niet snelladen, maar als je dat nodig hebt, dan pak je gewoon de Tesla.
Snelladen heb ik inderdaad niet nodig. 99% van de ritjes zullen binnen de 75 km blijven. Denk je dat de Zoe de beste prijs/kwaliteit is op dit moment? Ik moet nog wat vertrouwen krijgen in fransen en auto's :) Al vinden wij beide de Zoe mbt uiterlijk wel een leuke auto voor haar.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Thomas18GT schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Weer wat geleerd, thanks!

Wel heftig dat verschil.. Als hardrijder ga ik het voor de komende 4 jaar toch maar bij benzine houden..
Dat verschil heb je ook bij benzineauto's ;)
Luchtweerstand is gonna luchtweerstand.
GAEvakYD schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:13:
[...]

Snelladen heb ik inderdaad niet nodig. 99% van de ritjes zullen binnen de 75 km blijven. Denk je dat de Zoe de beste prijs/kwaliteit is op dit moment? Ik moet nog wat vertrouwen krijgen in fransen en auto's :) Al vinden wij beide de Zoe mbt uiterlijk wel een leuke auto voor haar.
Nou, als je het voor het kiezen hebt, vink dan het boxje snelladen aan. Daarmee wordt je auto ineens geschikt voor "alle" afstanden. Wij snelladen misschien 10-15 keer per jaar (vakanties) en de rest gewoon thuis.

Hiervoor een auto gehad die niet kon snelladen (fiat 500e). Prima voor naar de stad, eventueel aan een straatpaal, en weer terug, maar verder dan 100km kan je er niet mee rijden.

Nu prikken we onderweg even aan, koffie halen en je gaat weer door.

Enneh.. bmw i3?

Overigens: 200km rijden is een 40kWh accu. Die zie je nog niet echt vaak betaalbaar om je heen.

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 02-05-2021 23:40 ]

Wise enough to play the fool

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

revo37 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:26:
[...]

Goede suggesties, net even zitten kijken en de Ioniq 5 is qua prijs ongeveer gelijk aan de wat ik zou kunnen bestellen voor de Skoda Enyaq. Hij staat alleen helaas niet in de leaseconfigurator. Maandag maar eens bellen of dat een optie zou kunnen zijn. Ioniq 5 lijkt wel wat meer te bieden nog dan de Enyaq
Enyaq vind ik verreweg de mooiste, ik vind de Enyaq ook wel wat na mijn Model 3.

Overigens begin je met een EV idealiter niet op 100% en rijd je hem nooit leeg.

Ik zit met mijn Model 3 LR eerder op 300km actieradius dan daarboven moet ik zeggen. 90% tot 10% ongeveer.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revo37 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:49:
Vaak wordt er een 5-6 meter kabel bij geleverd. Sinds ik mijn laadkabel van 2 meter heb is de lange niet uit de kofferbak geweest trouwens.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:14

• Up / Citigo
  • Prima klein autootje voor erbij. Echter krijg je mij met mijn 2m03 niet achter het stuur denk ik.
Vergis je niet in de lengte die past in een Up/Citigo, dat valt mij toch altijd weer goed mee (alhoewel ik bij 1,86 blijf steken. Je kunt het altijd eens proberen. Zal ook liggen aan ratio tussen bovenlichaam/benen. (misschien dat je je hoofd niet stoot, maar knieën wel, of andersom, maar misschien ook wel beiden niet).

[ Voor 14% gewijzigd door ErgoStijn op 03-05-2021 08:14 ]

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

GAEvakYD schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:13:
Denk je dat de Zoe de beste prijs/kwaliteit is op dit moment?
Misschien kunnen anderen hier commentaar op geven, ik gebruik deze als deelauto en dan zijn zaken zoals onderhoud onzichtbaar.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• GAEvakYD
TucanoItaly schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:04:
[...]

Misschien kunnen anderen hier commentaar op geven, ik gebruik deze als deelauto en dan zijn zaken zoals onderhoud onzichtbaar.
Haha onderhoudskosten is inderdaad wel een dingetje.

De auto die ze nu rijdt heeft jaarlijks amper kosten en heb ik bij de plaatselijke niet-merk gebonden dealer in onderhoud. Volgens mij ben ik gemiddeld rond de 250-300 euro kwijt voor een beurt en APK keuring. Maar die auto (Skoda Fabia) heeft totaal geen electronica of bijzondere zaken die stuk kunnen.

De nieuwe EV is vooral voor woon-werk vervoer naar en daarnaast voor vervoer van kinderen naar school, sport, boodschappen doen etc. Die enkele keer per jaar dat ze wel meer kilometers moet maken gebruikt ze nu ook mijn auto al. Dan ga ik in haar auto naar het werk.

Kwa uiterlijk neig ik naar de Zoe, maar ik twijfel nog een beetje over Renault en vage fransen electronica klachten. :X
Maar rationeel neig ik naar de Ioniq. Volgens mij is dat wel meer auto, maar het uiterlijk ben ik niet zo kapot van.

@ErgoStijn ik zal van de week eens bij de Vw/Skoda dealer binnenlopen om te kijken of ik daar in kan zitten. Het klopt inderdaad wel dat sommige kleine auto's je compleet kunnen verbazen. In sommige kleinere auto's kan ik perfect zitten. Echter heb ik ooit gemerkt dat ik bij een Renault Megane met mijn hoofd klem tegen het dak zit en bij een Ford Focus ik met mijn linkerknie de lampen aan het bedienen was. O-) :F
teacher schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:32:
Nou, als je het voor het kiezen hebt, vink dan het boxje snelladen aan. Daarmee wordt je auto ineens geschikt voor "alle" afstanden. Wij snelladen misschien 10-15 keer per jaar (vakanties) en de rest gewoon thuis.

Hiervoor een auto gehad die niet kon snelladen (fiat 500e). Prima voor naar de stad, eventueel aan een straatpaal, en weer terug, maar verder dan 100km kan je er niet mee rijden.

Nu prikken we onderweg even aan, koffie halen en je gaat weer door.

Enneh.. bmw i3?

Overigens: 200km rijden is een 40kWh accu. Die zie je nog niet echt vaak betaalbaar om je heen.
Snelladen hebben mijn vrouw en ik bij deze auto echt niet nodig. Zie hierboven voor de toelichting hoe we de tweede auto gebruiken. De BMW i3 zet ik even op het lijstje om te onderzoeken. Ik kijk vooral naar de realistische range. Ook omdat ik weet dat de Ioniq een kleiner accupack heeft maar bizar zuinig is. De i3 staat een stuk hoger op zijn poten is zal een stukje minder efficient zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door GAEvakYD op 03-05-2021 09:31 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
Beide prima auto's maar de Ioniq had in de winter toch een te krappe range als gezinsauto als we naar familie 200 km verderop moesten.
Je noemt de range als nadeel, begrijp ik goed dat dit voor je keuze geen relevant nadeel is omdat het nu om 2e auto gaat?
  • Up / Citigo
  • Dacia Spring
  • Moderne EV auto maar zeker niet moeders mooiste. Volgens mij ook niet heel ruim van binnen. Maar voor mijn vrouw prima.
  • Ioniq
  • Prima auto. Als voorloopauto is deze erg goed bevallen. Lekker ruim ook zodat ik met mijn lengte er ook in kan rijden. Alleen vind ik het uiterlijk niet echt mooi te noemen. Ik noemde mijn voorloopauto ook altijd het strijkijzer. Wel heerlijk efficient.
  • e-Golf
  • Golf, prima auto voor mijn gevoel. Echter heb ik wel het gevoel dat het EV gedeelte van de VW wel achterloopt op moderne modellen.
Mijn volgorde van keuze zou zijn:
  • Ioniq: Looks zijn subjectief, het is geen heel bijzondere auto maar dat geldt wat mij betreft voor alle opties uit je short-list. Dit zou voor mij de eerste keuze zijn. Ioniqs zijn te vinden met wat hogere kilometerstand en dan tegen lagere prijs dan Citigo (denk ik), dat maakt hem voor aankoop voor laag kilometrage interessanter
  • Up/Citigo: Ik zou op zijn minst gaan proefzitten, sluit niet uit dat de ruimte je mee zal vallen (wij hebben een Ioniq en Citigo, kan de hoofdruimte wel eens vergelijken). Als range toch een ding is; de Ioniq komt in de winter verder dan de Citigo. Ik vind de Citigo een geinig karretje maar vind de Ioniq toch meer klasse hebben.
  • Dacia Spring: minder range, minder snel laden, nog niet 2e hands te krijgen dus hogere prijs. Mocht er weer 4k subsidie te krijgen misschien te overwegen maar anders....
  • Golf: Minder range, minder snel laden (dan Ioniq), nog saaier dan Ioniq (subjectief), VEEL duurder. Tenzij je specifiek voorkeur hebt voor merk/type en/of een goede deal weet te vinden zou dit mijn laatste keuze zijn
Ik zie dat ik behoorlijk spuit11 was :P
GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:19:
Snelladen hebben mijn vrouw en ik bij deze auto echt niet nodig.
Toch zou ik op zijn minst het hebben van een snellaadoptie wel meenemen in de overweging. Allereerst hoeft het maar 1x te gebeuren dat je onverwacht toch verder moet om wat voor reden dan ook. Dat snelladen iets langzamer gaat is dan 1 ding maar de optie niet hebben is iets heel anders.

Daarnaast weet ik niet hoe lang je de auto denkt te blijven rijden maar zou ik ook rekening houden met toekomstbestendigheid en doelgroep in de toekomst.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 03-05-2021 09:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Thomas18GT
teacher schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:32:
[...]

Dat verschil heb je ook bij benzineauto's ;)
Luchtweerstand is gonna luchtweerstand.
Zeker, dan kan ik alleen binnen 5 minuten weer 800km rijden en is er altijd wel een pomp dichtbij :+
Nee, ik moet (als alles weer open is) eenmaal per week naar kantoor, 140km enkele reis zonder oplaadmogelijkheid op kantoor. Geen zin om te moeten snelladen als ik een keer om een file heen moet rijden of nog ergens heen moet/wil na het werk.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Ja, dan wil je echt wel een ~200km+ werkelijke actieradius. Dan zit je in het 40kWh+ segment.

Edit: pardon ja 300km+ oftwel 60kWh+

[ Voor 17% gewijzigd door mux op 03-05-2021 10:00 ]

• assje
mux schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:54:
Ja, dan wil je echt wel een ~200km+ werkelijke actieradius. Dan zit je in het 40kWh+ segment.
140 enkele reis zonder laden zelfs 60kWh+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 15:49
Thomas18GT schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:49:
[...]

Zeker, dan kan ik alleen binnen 5 minuten weer 800km rijden en is er altijd wel een pomp dichtbij :+
Nee, ik moet (als alles weer open is) eenmaal per week naar kantoor, 140km enkele reis zonder oplaadmogelijkheid op kantoor. Geen zin om te moeten snelladen als ik een keer om een file heen moet rijden of nog ergens heen moet/wil na het werk.
Als je dan ook nog flink wil doortrappen dan blijft denk ik alleen de Model 3 LR over.

• assje
assje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:45:
• Golf: Minder range, minder snel laden (dan Ioniq), nog saaier dan Ioniq (subjectief), VEEL duurder. Tenzij je specifiek voorkeur hebt voor merk/type en/of een goede deal weet te vinden zou dit mijn laatste keuze zijn
[/list]
Eens even gekeken om mijn inschattingen te kalibreren. Voor 13k (marge) heb je al een eGolf, dat is dan wel de 20kWh variant maar als uitstraling belangrijk is en range niet zo'n probleem....

Vanaf 18k de 32kWh variant (>2017), concurreert nog best wel met de Ioniq dan.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 03-05-2021 10:01 ]

• Deveon
  • Niet online
Als 200 km wenselijk is dat zou ik de eGolf laten staan. Het is verder een hele prettige auto, maar snelladen en bagageruimte is die niet sterk in. De Ioniq is wat dat betreft de betere EV, helaas was het uiterlijk voor mijn vrouw geen optie.

Wij hebben trouwens een private leasecontract van een 2020 model overgenomen met een leuke overnamebonus plus EV subsidie is het financieel aantrekkelijk genoeg om voor die uitzonderingen iets te huren.

• Thomas18GT
Pierz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Als je dan ook nog flink wil doortrappen dan blijft denk ik alleen de Model 3 LR over.
Precies, en die vind ik dan weer te duur voor wat je krijgt. Voor mij dus nog een aantal jaar benzine, hopelijk zijn er over 4 jaar meer auto's die in alle omstandigheden makkelijk 300km kunnen halen, of werk ik niet meer zo ver weg :+

• GAEvakYD
assje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Je noemt de range als nadeel, begrijp ik goed dat dit voor je keuze geen relevant nadeel is omdat het nu om 2e auto gaat?

[...]

Mijn volgorde van keuze zou zijn:
  • Ioniq: Looks zijn subjectief, het is geen heel bijzondere auto maar dat geldt wat mij betreft voor alle opties uit je short-list. Dit zou voor mij de eerste keuze zijn. Ioniqs zijn te vinden met wat hogere kilometerstand en dan tegen lagere prijs dan Citigo (denk ik), dat maakt hem voor aankoop voor laag kilometrage interessanter
  • Up/Citigo: Ik zou op zijn minst gaan proefzitten, sluit niet uit dat de ruimte je mee zal vallen (wij hebben een Ioniq en Citigo, kan de hoofdruimte wel eens vergelijken). Als range toch een ding is; de Ioniq komt in de winter verder dan de Citigo. Ik vind de Citigo een geinig karretje maar vind de Ioniq toch meer klasse hebben.
  • Dacia Spring: minder range, minder snel laden, nog niet 2e hands te krijgen dus hogere prijs. Mocht er weer 4k subsidie te krijgen misschien te overwegen maar anders....
Ik zie dat ik behoorlijk spuit11 was :P

[...]

Toch zou ik op zijn minst het hebben van een snellaadoptie wel meenemen in de overweging. Allereerst hoeft het maar 1x te gebeuren dat je onverwacht toch verder moet om wat voor reden dan ook. Dat snelladen iets langzamer gaat is dan 1 ding maar de optie niet hebben is iets heel anders.

Daarnaast weet ik niet hoe lang je de auto denkt te blijven rijden maar zou ik ook rekening houden met toekomstbestendigheid en doelgroep in de toekomst.
Range van rond de 200 km is voor de 2e prima inderdaad. Toen ik zelf de Ioniq tijdelijk als 1e auto reed was range wel een probleem. Nu hebben we de M3 long range voor de grote afstanden met snelladen.

Ondertussen heeft mijn vrouw haar oog laten vallen op de Zoe. Ik krijg nu allemaal advertenties en foto's gestuurd hoe mooi ze die auto vind. Damm. :X :X Ik weet niet of ik dit nog weet om te buigen. De strijd zal gaan tussen de Ioniq en de Zoe. Al is dat laatste ook wel direct een ding zag ik. Van de Zoe heb je 1001 verschillende uitvoeringen. Maar een R90 met 41kWh uitvoering uit 2018 lijkt me een prima richtpunt.

Kwa prijs ontlopen de Ioniq en de Zoe elkaar iets.
Zoe R90 2018 met 35k op de teller voor €16500
Ioniq 2018 met 50k op de teller voor €18500

Ik ga eens een spreadsheet maken en alles uitpluizen met plussen en minnen tussen die 2. }:O

• assje
Thomas18GT schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:11:
[...]

Precies, en die vind ik dan weer te duur voor wat je krijgt. Voor mij dus nog een aantal jaar benzine, hopelijk zijn er over 4 jaar meer auto's die in alle omstandigheden makkelijk 300km kunnen halen, of werk ik niet meer zo ver weg :+
Of neemt je werkgever de moeite een laadkast op te hangen, dat halveert je probleem.

• Deveon
  • Niet online
GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Ondertussen heeft mijn vrouw haar oog laten vallen op de Zoe. Ik krijg nu allemaal advertenties en foto's gestuurd hoe mooi ze die auto vind. Damm. :X :X Ik weet niet of ik dit nog weet om te buigen. De strijd zal gaan tussen de Ioniq en de Zoe. Al is dat laatste ook wel direct een ding zag ik. Van de Zoe heb je 1001 verschillende uitvoeringen. Maar een R90 met 41kWh uitvoering uit 2018 lijkt me een prima richtpunt.

Ik ga eens een spreadsheet maken en alles uitpluizen met plussen en minnen tussen die 2. }:O
Een auto is natuurlijk niet enkel een rationele keuze. Persoonlijk zou ik ongeacht die misschien wat meer kost gewoon voor een Zoë gaan kijken. Zo groot zal het verschil echt niet zijn. Houd wel rekening mee met accuhuur op de Zoë en of je dat wel of niet wilt. De garantie op de huuraccu is iets royaler, komt met pechhulp bij lege accu en vaak is het in de aanschafprijs toch al ingecalculeerd.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:30
Ik ben vermoedelijk ook op de markt voor een auto erbij voor mijn vrouw. Zelf heb ik zakelijk al de nodige EV's gereden. Ioniq en e-Niro beide zo'n 12-16 maanden. Beide prima auto's maar de Ioniq had in de winter toch een te krappe range als gezinsauto als we naar familie 200 km verderop moesten. Met de e-Niro ben ik twee jaar geleden zelfs naar Zuid-Frankrijk geweest. Dikke prima, maar die franse laders waren toch nog echt wel ruk. Ondertussen rij ik sinds okt 2019 in een Tesla Model 3 long range.

Mijn vrouw rijdt nu in een Skoda Fabia uit 2005 en die begint wel echt op te raken. Steeds meer onderhoud en kleine dingetjes. Morgen moet hij voor de APK en onderhoudsbeurt en ik vermoed een belletje dat er flink wat kosten aan zitten. Jaren geleden hebben mijn vrouw en ik al gezegd dat we de auto gewoon oprijden totdat er te hoge onderhoudskosten aan zitten.

Thuis heb ik heel veel zonnepanelen liggen en we zijn best wel pro EV rijden. We hebben een eigen oprit met 3 fase oplaadpaal. Dus als de auto vervangen moet worden, dan moet er een EV auto komen. Ik schrik nog wel een beetje van de prijzen nieuw en 2dehands voor een leuke auto voor mijn vrouw. Rang hoeft niet heel bijzonder te zijn. Zo rond de 200 km is prima voor haar.

• Up / Citigo
  • Dacia Spring
  • Ioniq
  • e-Golf
Ik heb een Model 3 en prive een E-Golf. Die E-golf is eigenlijk een prima auto, ook het EV gedeelte werkt prima. Je merkt soms wel dat het ontwerp niet als EV gestart is in de menustructuur. Maar als je gewoon wil rijden en van A naar B gaat is dat ook niet nodig.

Thuis laad de Golf met 7.4 kw en de Tesla met 11kw. Dat is ook prima te doen.

Voordeel van de E-golf is dat ze echt in prijs zijn gezakt de laatste tijd. Koop er dan zeker één met een digitaal dashboard en warmtepomp.

• assje
GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:26:
Zoe heb ik 0.0 ervaring mee of kennis van maar genoeg andere mensen die dat wel hebben.

Belangrijkste afweging van mijn kant; is de hier genoemde prijs voor de Zoe o.b.v. accuhuur?

Voor een Ioniq die je nu koopt tegen genoemde prijs zou in mijn optiek een maandelijkse afschrijving van €200/maand een prima uitgangspunt zijn (iets hoger bij kort eigendom potentieel veel lager bij lang eigendom). Een accuhuur van bijvoorbeeld €89/maand voor een Zoe doet daar gewoon bijna de helft bovenop.

Gezien de ervaring qua betrouwbaarheid/degradatie tot nu toe zou dit voor mij sowieso een dealbreaker zijn, ik zou enkel en alleen een variant met koopaccu overwegen.

• Deveon
  • Niet online
jantje112 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Voordeel van de E-golf is dat ze echt in prijs zijn gezakt de laatste tijd. Koop er dan zeker één met een digitaal dashboard en warmtepomp.
Warmtepomp scheelt inderdaad wel enorm in de (beperkte) range die je hebt, maar het digitale dashboard vind ik persoonlijk erg kansloos. De enorme potentie hiervan wordt echt maar mondjesmaat en voegt wat mij betreft nauwelijks waarde toe aan het traditionele boordcomputer zoals ik in mijn Passat GTE had. Enige wat ik op onze eGolf mis is de automatische inklapbare spiegels en een parkeercamera. Verder weet ik niet of CarPlay optioneel is, maar zou ik zeker vereisen omdat (eenmaal ervaren met Tesla) ver om elk infotainmentsysteem heen loop.

• jantje112
  • Laatst online: 10:30
Deveon schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Warmtepomp scheelt inderdaad wel enorm in de (beperkte) range die je hebt, maar het digitale dashboard vind ik persoonlijk erg kansloos. De enorme potentie hiervan wordt echt maar mondjesmaat en voegt wat mij betreft nauwelijks waarde toe aan het traditionele boordcomputer zoals ik in mijn Passat GTE had. Enige wat ik op onze eGolf mis is de automatische inklapbare spiegels en een parkeercamera. Verder weet ik niet of CarPlay optioneel is, maar zou ik zeker vereisen omdat (eenmaal ervaren met Tesla) ver om elk infotainmentsysteem heen loop.
Dat de mogelijkheden beperkt zijn ben ik met je eens, maar het oogt nu eenmaal wel veel beter in een moderne auto.

• GAEvakYD
assje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Zoe heb ik 0.0 ervaring mee of kennis van maar genoeg andere mensen die dat wel hebben.

Belangrijkste afweging van mijn kant; is de hier genoemde prijs voor de Zoe o.b.v. accuhuur?

Voor een Ioniq die je nu koopt tegen genoemde prijs zou in mijn optiek een maandelijkse afschrijving van €200/maand een prima uitgangspunt zijn (iets hoger bij kort eigendom potentieel veel lager bij lang eigendom). Een accuhuur van bijvoorbeeld €89/maand voor een Zoe doet daar gewoon bijna de helft bovenop.

Gezien de ervaring qua betrouwbaarheid/degradatie tot nu toe zou dit voor mij sowieso een dealbreaker zijn, ik zou enkel en alleen een variant met koopaccu overwegen.
Nope de genoemde prijs voor de Zoe is met koopaccu. Huuraccu is voor mij inderdaad zeker geen optie en niet nodig.

Linkje naar twee Zoe's die ik had gezien:
https://www.gogreencars.c...oe-r90-intens-koopaccu-2/
https://www.gogreencars.c...-zoe-r90-intens-koopaccu/

Verwijderd

Ik ga proefrit maken met een 500e cabrio. Ben heel benieuwd. Niks voor jou? @GAEvakYD

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:18
GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Nope de genoemde prijs voor de Zoe is met koopaccu. Huuraccu is voor mij inderdaad zeker geen optie en niet nodig.

Prijzen zijn volgens mij wel ex btw.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:41
PeterZ(on) schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:39:
[...]

Prijzen zijn volgens mij wel ex btw.
Op de foto staat BTW inbegrepen.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:18
Sonicfreak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Oh ja, ik nu zie dat het Bleeker is, die noemt wel de juiste prijzen voor zover ik weet. Maar kan geen kwaad er goed naar te kijken.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• GAEvakYD
Verwijderd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:30:
Ik ga proefrit maken met een 500e cabrio. Ben heel benieuwd. Niks voor jou? @GAEvakYD
Omg. Mijn vrouw vind Fiat 500 prachtig. Maar volgens mij betaal je bij die Fiat 500 modellen ook wel een stuk extra voor de naam/hype rondom die auto. En zo te zien zijn ze wel een stuk schaarser te verkrijgen. Niet lang gezocht maar een simpele hit op twee zoeksites gaf niet veel opties. Ik gok dat als ik er eentje vind, dat ik eerder rond de 25k moet denken dan aan de 16k. Of zie ik iets over het hoofd?
Sonicfreak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Klopt. Prijzen incl BTW.

Verwijderd

GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:48:
[...]

Omg. Mijn vrouw vind Fiat 500 prachtig. Maar volgens mij betaal je bij die Fiat 500 modellen ook wel een stuk extra voor de naam/hype rondom die auto. En zo te zien zijn ze wel een stuk schaarser te verkrijgen. Niet lang gezocht maar een simpele hit op twee zoeksites gaf niet veel opties. Ik gok dat als ik er eentje vind, dat ik eerder rond de 25k moet denken dan aan de 16k. Of zie ik iets over het hoofd?
Zelf gaan we misschien voor prive lease, ook omdat we wat jonger zijn en mijn partner nog geen schadevrije jaren hebben opgebouwd. voor ons zou het een tweede auto zijn, maar wel heel leuk om erbij te hebben. Ook heel mooi van binnen en best rijk uitgerust. ACC + lane-assist zijn wel dingen die ik zeker wil hebben in een nieuwe auto!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-01 16:14

Blonde Tux

<advertisement>

GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Zoe R90 rijder hier.

Prima wagen; geen klachten eigenlijk. Doe dagelijks tussen de 100 en 150km en werkt prima. Gemiddeld heb ik 280km aan bereik
In de koude maanden (-5c) schoot het nog eens naar de 210 maar voor de rest prima range.

Enige nadeel wat ik ondervonden heb is op echt lange ritten (dus 500km) dat je niet even kan snelladen, wat met een Q90 wel kan; maar aan de andere kant met een ruim halfuurtje aan een Fastned paal kom je er ook.

Qua ruimte ook ruim voldoende; 2 flinke koffers en volle weekendtassen passen achterin.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:48:
[...]

[...]

Klopt. Prijzen incl BTW.
De nieuwe 500e zit zo’n beetje 50% boven je andere opties.

De oude 500-e kan niet snelladen én niet eens vlot laden aan normale laadpaal. (Plus: piepkleie batterij)

Van de nieuwe 500-E moet je dan ook niét de instapper hebben met mini batterij maar de versie met de grotere. (Zeker bij kopen ivm restwaarde)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Coasterfreak

• Up / Citigo
  • Dacia Spring
  • Ioniq
  • e-Golf
je moest zoals andere zeggen een renault zoe met of zonder huuraccu

met huuraccu, 2018-19 model, 41kwh accu, rond de 10k te verkrijgen, wellicht nog subsidie eraf. met koopaccu rond de 16k.

je kunt ook de nieuwere model bekijken, 52kwh accu, vanaf 2019-09, optioneel met ccs, ook vanaf 15k incl btw, excl subsidie, excl huuraccu

alle anderen zullen niet voldoen aan je 200km+ eis..

verder nog: fiat 500e, 2014-2018, californie import, geen snelladen ,.24kwh

bmw i3, ook rond deze prijs

kia soul ev? 30kwh accu

• GAEvakYD
Nou, waar ik al bang voor was is vandaag gebeurd. Garage belde dat de auto van mijn vrouw nog voor 200 euro door de APK te halen is. Maar dat de homokineet kapot is aan beide kanten. Dat verklaar het geluid bij het sturen. Tevens is er iets met de aandrijfas. Kosten voor de aandrijfas voor en beide kanten homokineet incl uren zo rond de 700 euro. De auto is max nog maar 1250 euro waard dus ik ben er wel klaar mee.

We gaan op zoek naar een EV voor de vrouw. >:)

We neigen nu naar de Zoe. Dat vind mijn vrouw ook een gave auto. Kunnen jullie verklaren waarom bij onderstaande twee opties de R110 maar 1000 euro duurder is dan de R90? Die R110 is een jaar jonger en zelfs minder kilometers. Zie ik iets over het hoofd waarom ik niet beter de R110 kan kopen ipv de R90?

https://www.gogreencars.c...-r90-intens-koopbatterij/
https://www.gogreencars.c...camera-stoelverwarming-2/

Kan iemand hier iets roepen over de Zoe in onderhoud? Doen jullie dat bij een originele Renault dealer of kan dat ook bij een garage op de hoek :X En wat zijn jullie gemiddeld kwijt aan onderhoudskosten per jaar?

Ook maar even een checklist maken waar op te letten bij de aankoop. Bijvoorbeeld staat/kwaliteit van de accu en wat normaal is bij een auto van +/- 2-3 jaar oud.

[ Voor 16% gewijzigd door GAEvakYD op 03-05-2021 19:45 ]

• chevsticks
  • Laatst online: 14-01 11:43
Blonde Tux schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Zoe R90 rijder hier.

Prima wagen; geen klachten eigenlijk. Doe dagelijks tussen de 100 en 150km en werkt prima. Gemiddeld heb ik 280km aan bereik
In de koude maanden (-5c) schoot het nog eens naar de 210 maar voor de rest prima range.

Enige nadeel wat ik ondervonden heb is op echt lange ritten (dus 500km) dat je niet even kan snelladen, wat met een Q90 wel kan; maar aan de andere kant met een ruim halfuurtje aan een Fastned paal kom je er ook.

Qua ruimte ook ruim voldoende; 2 flinke koffers en volle weekendtassen passen achterin.
Ik kan dit verhaal inmiddels ook wel bevestigen, met als kanttekening dat fastned de snelladers waar je met de R90 terecht kan aan het uitfaseren is. Er verdwijnen er steeds meer.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb van mei 2015 tot dec 2019 een Zoe gereden (22 kWh, 44 kW AC laden).
Enige onderhoud was een software update voor de lader om compatibiliteit te verbeteren (gevoelig puntje van de vroege Q versie), aircofilter, lampjes (goed zelf te doen, dat is niet meer vanzelfsprekend ;)), nieuwe banden (Jup, hoog koppel vreet rubber) en krakende vering bij koude.

Verder fantastische auto, prettig simpel en gebruiksvriendelijk. Mijn moeder reed er ook zo mee weg, met de Kona is dat een ander verhaal.
De precondition knop op de sleutel mis ik nog steeds.
11 kW thuisladen is heel lekker.

Nadeel: 44 kW laders sterven uit. Geen dakkoffer of trekhaak mogelijk.
Achterbank alleen in zijn geheel neerklapbaar.
Laag rendement van de lader bij minder dan 16A, dus nog een reden voor een 11 kW paal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:38
Erasmo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:54:
[...]

Vaak wordt er een 5-6 meter kabel bij geleverd. Sinds ik mijn laadkabel van 2 meter heb is de lange niet uit de kofferbak geweest trouwens.
Tsja, ik heb ook een 2m kabel die ik meestal gebruik. Maar vandaag was ik toch blij dat ik ook mijn 9m kabel altijd bij me heb. Ik had nog 4% dus wilde niet op zoek naar een andere laadpaal..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWsS0uOeNutk9EBnz5NhRp5Czjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7psWgz1IyVrngghKHcmgsNWL.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RichieB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:13:
[...]

Tsja, ik heb ook een 2m kabel die ik meestal gebruik. Maar vandaag was ik toch blij dat ik ook mijn 9m kabel altijd bij me heb. Ik had nog 4% dus wilde niet op zoek naar een andere laadpaal..

[Afbeelding]
Die van mij ligt ook altijd in de auto, maar ergens onderop in de kofferbak. Die twee meter kabel kun je ergens random bij de hand in de auto gooien, en wat ik zelf erg lekker vind in dagelijks gebruik raakt ie de grond niet.

• RichieB
Ik raad @revo37 aan in ieder geval een lange kabel te kopen. Daarnaast ook een korte kabel meenemen is pure luxe.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Tja, wat valt er nu aan te raden voor een kennis van me die tot 45K kan shoppen als lease auto, maar over de 2 meter is?
ID4 wordt lastig, enyaq lukt al niet meer. Nero enzo te klein voor hem, achterbank wordt onbruikbaar.
Modw Y, Etron enzo te duur.
Ik denk dat alleen de Kia EV6 en Ioniq 5 een kans maken? Maarja, hij gaat geen auto kopen die nog niet te proefrijden is. Blijft niet zoveel over wat nog dit jaar kan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Card Nox
GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:35:Ook maar even een checklist maken waar op te letten bij de aankoop. Bijvoorbeeld staat/kwaliteit van de accu en wat normaal is bij een auto van +/- 2-3 jaar oud.
Wellicht had je ze al gevonden, maar toch.

YouTube: Renault ZOE aankoopadvies

YouTube: Renault Zoe - Occasion aankoopadvies

• Deveon
  • Niet online
!null schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:42:
Tja, wat valt er nu aan te raden voor een kennis van me die tot 45K kan shoppen als lease auto, maar over de 2 meter is?
ID4 wordt lastig, enyaq lukt al niet meer. Nero enzo te klein voor hem, achterbank wordt onbruikbaar.
Modw Y, Etron enzo te duur.
Ik denk dat alleen de Kia EV6 en Ioniq 5 een kans maken? Maarja, hij gaat geen auto kopen die nog niet te proefrijden is. Blijft niet zoveel over wat nog dit jaar kan.
Toevallig ken ik iemand van 2 meter die in een Smart rond reed. Volgens mij past dat in de meeste auto’s tegenwoordig wel.

• RichieB
Deveon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 06:54:
[...]

Toevallig ken ik iemand van 2 meter die in een Smart rond reed. Volgens mij past dat in de meeste auto’s tegenwoordig wel.
En anders kan je het altijd zo oplossen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fSN8eeLQhm-0AMdsZKdUzxRVKtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3qNdSXeRrUEBDPVLhX5xzty.jpg?f=fotoalbum_large

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Deveon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 06:54:
[...]

Het zegt gewoon niet zoveel, die '2 meter'. Heeft iemand lange benen, dan heeft hij ook waarschijnlijk lange armen en dan is het belangrijk dat de stoel ver naar achteren kan. Andersom zijn er mensen waarbij de lengte in hun bovenlijf zit. Dan maakt de rail van de stoel niet uit, maar is hoogteverstelling (of beter, dat hij fijn omlaag kan) veel belangrijker om te voorkomen dat je met je hoofd tegen het dak zit.

En als de lengte een beetje mooi verdeeld is over bovenlijf en ledematen, dan pas je uitstekend in een Smart.

Maar het is wel uiterst onhandig als je niet kunt proefrijden in een auto. Sowieso zou ik een auto waar ik jaren in moet rijden, toch echt even willen proberen, maar dat gaat nu eenmaal niet altijd met dit soort nieuwe modellen.

Punctuality is the politeness of kings

• assje
En de verschillen tussen auto's zijn toch ook echt wel groot, verrassend en bijvoorbeeld afhankelijk van verstelbaarheid en keuze's m.b.t. dashboard/middelconsole.

Olivier Richters (The Dutch Giant) past met zijn 2,18m bijvoorbeeld prima in een Toyota Aygo. Hetzelfde kon niet gezegd worden van allerlei grotere (sport) auto's (video) waaronder bijvoorbeeld de Polestar 2 (11:27).
Afbeeldingslocatie: https://www.corvetteblogger.com/images/content/2020-2/082820_17b.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 04-05-2021 10:20 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Precies en daarom wil je gewoon proefrijden.
Hij is overigens iets voorbij de 2 meter, weet niet precies hoe lang.
En hij heeft een gezin, dus op offering van de achterbank beenruimte is niet welkom.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Coasterfreak
GAEvakYD schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:35:
Nou, waar ik al bang voor was is vandaag gebeurd. Garage belde dat de auto van mijn vrouw nog voor 200 euro door de APK te halen is. Maar dat de homokineet kapot is aan beide kanten. Dat verklaar het geluid bij het sturen. Tevens is er iets met de aandrijfas. Kosten voor de aandrijfas voor en beide kanten homokineet incl uren zo rond de 700 euro. De auto is max nog maar 1250 euro waard dus ik ben er wel klaar mee.

We gaan op zoek naar een EV voor de vrouw. >:)

We neigen nu naar de Zoe. Dat vind mijn vrouw ook een gave auto. Kunnen jullie verklaren waarom bij onderstaande twee opties de R110 maar 1000 euro duurder is dan de R90? Die R110 is een jaar jonger en zelfs minder kilometers. Zie ik iets over het hoofd waarom ik niet beter de R110 kan kopen ipv de R90?

https://www.gogreencars.c...-r90-intens-koopbatterij/
https://www.gogreencars.c...camera-stoelverwarming-2/

Kan iemand hier iets roepen over de Zoe in onderhoud? Doen jullie dat bij een originele Renault dealer of kan dat ook bij een garage op de hoek :X En wat zijn jullie gemiddeld kwijt aan onderhoudskosten per jaar?

Ook maar even een checklist maken waar op te letten bij de aankoop. Bijvoorbeeld staat/kwaliteit van de accu en wat normaal is bij een auto van +/- 2-3 jaar oud.
de r90 zal ook prima zijn, maar je kunt voor dezelfde prijs een r135 gen 2 zoe rijden, wel met huuraccu maar een veel degelijkere auto dan de gen1 zoe. probeer ze beide proef te rijden en zie het verschil

• assje
Coasterfreak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:32:
"je kunt voor dezelfde prijs een r135 gen 2 zoe rijden, wel met huuraccu"
Ik vind nog altijd dat er nogal makkelijk over die huuraccu heen gestapt wordt. Als je rekent met €89/maand voor een huuraccu en een jaarlijkse afschrijving van 12% dan heb je het over een verschil van €8.900.

Dezelfde prijs maar met huuraccu is niet dezelfde prijs.

• Coasterfreak
assje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:42:
[...]

Ik vind nog altijd dat er nogal makkelijk over die huuraccu heen gestapt wordt. Als je rekent met €89/maand voor een huuraccu en een jaarlijkse afschrijving van 12% dan heb je het over een verschil van €8.900.

Dezelfde prijs maar met huuraccu is niet dezelfde prijs.
dat klopt, maar het heeft toch net ietsjes meer accu wil je ook de 200km makkelijk in de winter doen. verder hebben sommige dus als optie ccs, wat wellicht ooit handig zal zijn sinds snel ac laden uitgefaseerd wordt.

• assje
Coasterfreak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:56:
dat klopt, maar het heeft toch net ietsjes meer accu wil je ook de 200km makkelijk in de winter doen. verder hebben sommige dus als optie ccs, wat wellicht ooit handig zal zijn sinds snel ac laden uitgefaseerd wordt.
Een betere auto, check. Maar; als je die €9k optelt bij de €17k (?) dan kom je op €26k, voor dat geld zijn er ook volop andere interessante opties met grotere accu en CCS.

Uiteraard is dit wel een heel globale berekening, zou niet exact weten hoe verhoudingen in afschrijving in te schatten tussen koopaccu en huuraccu. Het is ook wel een stukje risico natuurlijk, stel de accu's zeer betrouwbaar blijken na 10 jaar dan wil misschien niemand meer een auto met huurcontract. Komen er allerlei problemen na x jaar kan dat andersom zijn.

• Coasterfreak
assje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:04:
[...]

Een betere auto, check. Maar; als je die €9k optelt bij de €17k (?) dan kom je op €26k, voor dat geld zijn er ook volop andere interessante opties met grotere accu en CCS.

Uiteraard is dit wel een heel globale berekening, zou niet exact weten hoe verhoudingen in afschrijving in te schatten tussen koopaccu en huuraccu. Het is ook wel een stukje risico natuurlijk, stel de accu's zeer betrouwbaar blijken na 10 jaar dan wil misschien niemand meer een auto met huurcontract. Komen er allerlei problemen na x jaar kan dat andersom zijn.
het is ook een manier om een auto te rijden van 26k voor 17k met een maandelijkse aflossing voor de accu, zie het als termijnbetalingen voor je accu want het huurcontract eindigt na 10 jaar waarna renault het als "waardeloos" ziet en de accu afgekocht kan worden voor een minimale prijs. het huren van de accu is niet vooreeuwig.

• Deveon
  • Niet online
Zojuist zat ik even in de configurator van Tesla te spelen en tot mijn verbazing is de optie voor een trekhaak op de Model 3 vervallen. Voor wie interesse heeft hebben ze nog wel 3's met trekhaak snel leverbaar.. Erg jammer want met de onhandige kofferbakopening is een trekhaak toch wel erg praktisch..

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Deveon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:45:
Zojuist zat ik even in de configurator van Tesla te spelen en tot mijn verbazing is de optie voor een trekhaak op de Model 3 vervallen. Voor wie interesse heeft hebben ze nog wel 3's met trekhaak snel leverbaar.. Erg jammer want met de onhandige kofferbakopening is een trekhaak toch wel erg praktisch..
Bijzonder, ik ben benieuwd wat hier de reden van is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Deveon
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:47:
[...]

Bijzonder, ik ben benieuwd wat hier de reden van is.
Via de chat had ik om bevestiging gevraagd en het klopt in ieder geval wel. Echter typerend voor Tesla Nederland hebben ze geen idee waarom en vermoeden is dat "men" liever Y's verkoopt. Daarnaast noemde ze ook nog even de vertraging in Berlijn dus ben benieuwd of dat interne informatie is of dat ze dat uit de media halen. Bij ontvangst van mijn Model 3 kreeg ik al de bevestiging dat Tesla Nederland feitelijk niets hoort vanuit de VS voordat het publiek bekend wordt (destijds met prijswijzigingen rond AutoPilot).

• GeeMoney
  • Nu online
@Deveon volgens mij in het Model 3 topic was dit al bekend geworden en het lijkt tijdelijk.
Als je namelijk telefonisch besteld kan je het alsnog als optie achteraf laten bestellen/plaatsen dacht ik.

En dat ze zeggen dat ze niets horen zou ik ook doen, dat is namelijk lekker makkelijk. Altijd de schuld aan het boze moederconcern/land. Net als PON natuurlijk bij VAG, weet zogenaamd ook nooit iets van tevoren. uh-huh.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 04-05-2021 11:58 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:27
Deveon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:45:
Als dit zo blijft wel goed voor de restwaarde van de mijne :+ O-)

• Koetjeboe
  • Laatst online: 23-01 14:01

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

GeeMoney schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:56:
@Deveon volgens mij in het Model 3 topic was dit al bekend geworden en het lijkt tijdelijk.
Als je namelijk telefonisch besteld kan je het alsnog als optie achteraf laten bestellen/plaatsen dacht ik.

En dat ze zeggen dat ze niets horen zou ik ook doen, dat is namelijk lekker makkelijk. Altijd de schuld aan het boze moederconcern/land. Net als PON natuurlijk bij VAG, weet zogenaamd ook nooit iets van tevoren. uh-huh.
Ik had hierover ook al met Tesla gechat, en degene waar ik mee sprak vertelde dat dit niet tijdelijk is. Er komen er nog een aantal hun kant op en daarna is dat niet meer mogelijk is het verhaal. Waarom het was aangepast wist hij niet.
Pagina: 1 ... 195 ... 382 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic