wortelsoft schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:07:
[...]
Dat ligt heel erg aan de plaats hier in Rotterdam staan zoveel palen dat dat niet echt een probleem is en staan auto's vaak lang aan een paal (en de laatste week zijn de elektrische deelauto's weer terug), maar ik kan altijd wel een plekje vinden, meestal binnen 100m soms moet ik 300m verderop laden. Met een 1 fase E-Niro sta je wel lang te laden, vooral omdat de meeste palen begrenst zijn op 2,6kW per fase. Alleen bij een laadplein op 800m is voorzien van 3x32A daar heb ik 1 keer gebruik van gemaakt toen ik de auto wat sneller nodig had.
In de straat waar ik woon zijn niet zoveel parkeerplaatsen, dus er zijn 2 laadplekken en een 3 straten verderop nog 2. Dit voor inmiddels 3 PHEV's en een stuk 6-7 EV's Werkt prima dankzij de buurtapp. Opschalen van palen zou zonde zijn omdat mensen die een EV nog niet kunnen veroorloven (en bezoek) dan nergens meer terecht kunnen. Nu nog een 1 fase kopen in onze straat zou ik niet heel sociaal vinden (tenzij je zoals ik een eigen oprit hebt dan zou je t kunnen overwegen)
GORby schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:07:
[...]
In België, of toch in het stuk waar ik woon, kan je gerust een publieke laadpaal bezet houden, want ze zijn op de meeste plaatsen zelden in gebruik. Ik zou inderdaad minder geneigd geweest zijn om een EV te kopen als ik hem niet thuis kon laden. Nu ik er eentje heb, merk ik dat dat ook best zou meevallen, maar gewoon duurder zou zijn in verbruik ten opzichte van zelf laden met de overproductie van de PV installatie.
De voornaamste motivatie was om zoveel mogelijk van de fossiele brandstoffen af te geraken, dus een beetje ongemak zou ik er nog bij nemen. Volgende stap: verwarming zonder direct gebruik van fossielen. Misschien ook nog wat PV panelen bij leggen op het oosten.
In België loopt het nog wat achter qua aantal EV's. Met name door de zakelijke lease waar financieel gezien alleen de EVs interessant zijn gaat het inderdaad veel harder.
driel24 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:13:
[...]
1-fase kan alleen als je thuis kan laden ?
Ik rij 40000 met een 1-fase e-niro.
Wij laden alles publiek. Is echt goed mogelijk.
Moet ik mij nu ook nog schuldig voelen, dat ik er snel bij was met "vergroenen" en hierdoor de paal bezet hou ?
(Overigens is onze gemeente erg pro EV. Er staan flink wat palen in Middelharnis.)
Dat is niet wat ik zeg, natuurlijk kan dat ook als je niet thuis kan laden maar je houdt daarmee wel lang een Publieke paal bezet. Als je nu dus een nieuwe auto koopt met alleen 1 fase laden dan zou ik dat niet perse sociaal noemen. Van mij hoef je je zeker niet schuldig te voelen hoor
ZIe hierboven; in mijn wijk zijn er 4 totaal. Veel meer en je komt in de knoei met mensen die zich geen EV kunnen veroorloven. Als alle EVs 1fase waren (en dagelijks moesten opladen....) was het een kleine ramp. Gelukkig zijn het 3 fase e-Niro's, Model 3's en ID.3 die er bij komen en woon ik in een buurt waar we het onderling prima kunnen regelen

Ouch das pijnlijk dan. Dan hoop ik maar dat die niet veel verkocht wordt in mijn buurt

JeroenE schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:35:
[...]
Als alle laadpalen zo vaak bezet zijn dan moet je er meer aanvragen. Bij je werk kan je werkgever er meer laten aanleggen. Tenminste, ik ga er vanuit dat het zakelijke auto's zijn. Jullie hebben toch ook niet 4 bureaus die je met 10 man moet delen?
[...]
De laadpalen zijn netjes bezet zowel in mijn straat als op het werk. Iedereen kan laden, kost alleen wat onderlinge sociale cohesie. Extra laadpalen gaat ten koste van Jan Modaal die geen Lease auto heeft en zich geen EV kan veroorloven dus dat zou ik een slechte zet vinden. En mijn werkgever verstrekt geen lease-auto's dus je aaname dat het zakelijke auto's zijn is incorrect

[...]
Volgens diezelfde redenatie zouden jouw buren niet blij zijn met jou omdat je een auto koopt die niet in je garage past en dus maar openbaar moet laden. Waarom koop je dan niet gewoon een model wat wel in je garage past?
[...]
Ja dat zouden ze niet zijn. En terecht; als er van de 4 palen elke (doordeweekse) avond 1 altijd bezet is door 1 auto krijg je een scheve situatie.
En ik koop dus de TePee inderdaad niet, ik rij een eGolf

[...]
Hoe klein is je garage trouwens dat daar geen Tepee in past? het is geen Smart, maar hij is ook weer niet buiten proportioneel groot ofzo. Hij is 6 cm breder en 13 cm langer dan een e-Golf.
[...]
Ik zie niet hoe de grootte van mijn garage relevant is maar hij is in de jaren 70 gebouwd dus niet al te breed. Ik heb me overigens verkeken want het is inderdaad maar 6 cm; dan zou hij inderdaad wel passen

[...]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Die auto's zijn er allemaal al veel langer dan die auto's die daar nu ineens nood aan zouden hebben. Het is pas asociaal als die nu ineens de laadpalen willen claimen en anderen die er al jaren gebruik van maken de toegang willen ontzeggen.
[...]
Jij praat hier dus over bestaande auto's, ik heb het over nieuwe aanschaf. Toen die 1fase er kwam was je uitzondering; nu begint EV steeds meer te groeien dus dan mag je - naar mijn mening dan toch - best rekening houden met je buren

Das in het zuiden waar ik woon nog normaal, wellicht is het waar jij woont niet zo normaal

Mijn eGolf hoeft en niet dagelijks te laden (want kan ik prima mee op en neer zonder op de zaak te laden) en die heeft binnen een 1,5 uur genoeg geladen om weer thuis te komen mocht ik echt leeg aankomen. Thuis heb ik een eigen laadpaal dus daar blokkeer ik hooguit de tweede auto (die wij niet hebben

)
jubeth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:44:
[...]
Dat ligt er maar net aan. Wij zijn vorig jaar verhuisd, voordat we verhuisden was het 'n woonwijk in Amsterdam Noord (Blauwe Zand). Nu hadden we daar het geluk dat er binnen een omtrek van ~3 minuten loopafstand in totaal zo'n 6 Vattenfall duo-parkings waren, met dus 12 laadstekkers. En dat er nog niet zo veel mensen met EV waren in die wijk (denk ik). We hadden iig nooit geen laadpaal daar.. en de dichtstbijzijnde was 30 seconden vanaf de voordeur.
Nu wonen we landelijk, en hier hangt 'ie gewoon aan de grannycable vanuit een schuur naar buiten toe.
Hier overigens wel de opmerking dat we naar dubbel tarief elektra zijn overgegaan, en ik er een timer op gezet heb, zodat 'ie alleen tussen 23 en 7 uur laadt. Dat scheelt enorm in de rekening.
Zonnepanelen moeten nog komen hier, zijn we druk mee bezig...
Das wel een heerlijk voordeel van buiten de stad wonen ja.