Dat zal ik met de eGolf inderdaad afraden aangezien die slechts 40 KW kan laden. Gezien je tussen snelladers niet het volledige bereik kan benutten omdat boven en onderin het laden nog langzamer gaat plus er moet maar net een snellaadpaal staan waar je wilt laden. Voor een lange rit kan je dan uit gaan van uurtje rijden, uurtje laden...k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:33:
[...]
200km is wat weinig, toch 2-3 keer per jaar een 1000+km trip, zie dat niet doen met stukjes van 150-200km omdat elke keer hopelijk lader te hebben en 30-50 minuten daar te staan.
Tesla (of iets met dergelijke range) zie ik nog te doen, maar helaas buiten budget. Vandaat een plugin hybride als beste alternatief. Woon-werk past dan in die electrische range .
[...]
Ze verplichten echter niet, ik kan een ICE pakken(sterk beperkt en minder budget) of een "gewone" hybride echter wil IK dat niet. Ik zou graag electrische hebben echter past dit nu niet in het budget dat er opgesteld is (620 euro btw) vandaar dan een plugin hybride die 80+% electrisch gebruikt zal worden.JeroenE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:45:
[...]
Nee, dat is juist iets wat ze in België hebben verzonnen, daarom is de link ook naar de "onafhankelijke autoriteit van de Vlaamse energiemarkt".
[...]
Dat is natuurlijk een kul argument. Als ze die auto's te duur vinden dan moeten ze jou niet verplichten zulke auto's te kiezen. Zij zijn toch degene die dat willen? Daar hangt gewoon een prijskaartje aan. Het klinkt nu een beetje alsof ze zich "groen" willen profileren, maar vergeten zijn dat dat ook meestal duurder is.
[...]
Een extra reden die er op wijst dat ze wellicht niet goed over hun besluit hebben nagedacht.
Niet mee eens. Je wilt eigenlijk je laadstops plannen op je natuurlijke pauzes. Dus als je rond 9:00 vertrekt, wil je de eerste keer stoppen tijdens lunch. Dat je eerste laadstop wat langer duurt is niet erg, want je bent toch aan het lunchen. Je tweede laadstop kan meestal niet tijdens een etensstop, want de tijd tussen lunch en diner is meestal veel langer dan de tijd tussen ontbijt en lunch. Op een langere trip is de laadsnelheid IMHO alleen relevant voor deze tweede stop. Een stop tijdens een maaltijd, duurt de maaltijd meestal langer dan de laadtijd is mijn ervaring. En dan heb ik een auto die (relatief) niet zo snel laad (e-Niro).Kodess schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:38:
[...]
1000+km trip maakt je 100% afstand niet meer zoveel uit. Dan gaat het vooral om laadsnelheid.
Je kan een auto hebben die 400km kan maar die laad niet meteen 2x zo snel op als een auto die 200km kan.
Alleen je eerste laadstop zal wat verder zijn. Daarna valt het redelijk tegen elkaar weg. Behalve als je ook lange stops er tussen gooit om die 400km weer wat meer te kunnen gebruiken.
Als je met een hele snelle laadauto rijdt met kleine accu (Audi e-Tron 50), moet je tussen ontbijt en lunch laden, en tussen lunch en diner 2x laden. Ja laden gaat dan wel veel sneller, maar de laadstop overhead blijft gelijk en de snelladers staan ook nog eens niet op elke 50 km.
Wel denk ik dat op langere ritten met een echte range van boven de 350 km er weinig toegevoegde waarde is in nog grotere accus. Dan is het gewoon zonde om dat gewicht en de productie ervan mee te nemen.
Waar mag je kijken voor de leaseprijzen? Wij hanteren DirectLease als maatstaf qua prijzen:k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:23:
[...]
Ja wou ik ook, maar de tesla 3 zit buiten budget en zelfs de kira niro is maar de 39kwh versie.
ALs ik over 4 jaar misschienb wat meer budget heb en de prijzen wat gezakt zijn ongetwijfeld.
[...]
Misschien nog een overschotje ergens bij de leasemaatschappij?
Oplaadpaal & extra verbruik electrisch is allemaal voor rekening van het bedrijf dus dat is wel in orde, alleen heeft de leasemaatschappij waar ze mee werken nogal dure prijzen voor electrisch.
Die Mercedes GLA is een stuk duurder dan een tesla 3 maar een pak goedkoper als leasewagen.
Als ik de Tiguan PHEV samenstel met 4 jaar en 35K per jaar, dan kom ik op 915 ex brandstof per maand, en maar liefst 310 euro netto bijtelling.
Een Model 3 LR kost de baas 963 euro, en qua bijtelling netto 264 euro.
Dat is lood om oud ijzer. Weet je baas nog een oudere uit 2020 te scoren dan ben je nog goedkoper uit qua bijtelling. Ik zou de fleetmanager (of je office manager, wie er dan ook contact houdt met de leasemaatschappij) even laten zien dat een M3 LR echt niet duurder hoeft te zijn dan een Tiguan PHEV.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik heb het misschien wat verkeerd ingeschat ja. Mijn basis was een ingeplande reis naar zuid frankrijk.Z___Z schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:58:
[...]
Niet mee eens. Je wilt eigenlijk je laadstops plannen op je natuurlijke pauzes. Dus als je rond 9:00 vertrekt, wil je de eerste keer stoppen tijdens lunch. Dat je eerste laadstop wat langer duurt is niet erg, want je bent toch aan het lunchen. Je tweede laadstop kan meestal niet tijdens een etensstop, want de tijd tussen lunch en diner is meestal veel langer dan de tijd tussen ontbijt en lunch. Op een langere trip is de laadsnelheid IMHO alleen relevant voor deze tweede stop. Een stop tijdens een maaltijd, duurt de maaltijd meestal langer dan de laadtijd is mijn ervaring. En dan heb ik een auto die (relatief) niet zo snel laad (e-Niro).
Als je met een hele snelle laadauto rijdt met kleine accu (Audi e-Tron 50), moet je tussen ontbijt en lunch laden, en tussen lunch en diner 2x laden. Ja laden gaat dan wel veel sneller, maar de laadstop overhead blijft gelijk en de snelladers staan ook nog eens niet op elke 50 km.
Wel denk ik dat op langere ritten met een echte range van boven de 350 km er weinig toegevoegde waarde is in nog grotere accus. Dan is het gewoon zonde om dat gewicht en de productie ervan mee te nemen.
Daar kwam uit (met eNiro) dat er 4x vanaf 10% naar minimaal 80% moest worden geladen en dan ook nog 3x kleine laadstops. Op een rit van ongeveer 1200km
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Via d'itteren (maar die site werkt gewoon niet) of fleetagentJeroenneman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:59:
[...]
Waar mag je kijken voor de leaseprijzen? Wij hanteren DirectLease als maatstaf qua prijzen:
Als ik de Tiguan PHEV samenstel met 4 jaar en 35K per jaar, dan kom ik op 915 ex brandstof per maand, en maar liefst 310 euro netto bijtelling.
Een Model 3 LR kost de baas 963 euro, en qua bijtelling netto 264 euro.
Dat is lood om oud ijzer. Weet je baas nog een oudere uit 2020 te scoren dan ben je nog goedkoper uit qua bijtelling. Ik zou de fleetmanager (of je office manager, wie er dan ook contact houdt met de leasemaatschappij) even laten zien dat een M3 LR echt niet duurder hoeft te zijn dan een Tiguan PHEV.
Budget is 620 (20000km/48 maand)
Als ik zie
Tiguan 1.4 TSI PHEV Titanium 31,020/00 545.16
GLA250e Business Solution 1.3i 218pk/cv 5p 8G-DCT 40,000.00 620.32
Model 3 Standaard RWD Plus 306pk/cv 4p 40,487.60 810.08
Die tiguan voeg ik dan opties toe tot ik aan een 620 zit en dan is die vergelijkbaar qua uitrusting (iets meer zelf). Echter zie je toch dat er 250 euro verschil is, misschien is het die lease maatschappij geen idee echter daar moet ik mee werken dus ...
Eens gezien via leaseplan bussiness lease :
Tiguan : 725/maand
GLA 25O e : 730 /maand Tesla 3 : 830
Minder, maar toch nog steeds een groot verschil.
Aha, maar dan moet je niet schrijven dat je uit hybride of e-Golf moet kiezen:k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:51:
Ze verplichten echter niet, ik kan een ICE pakken(sterk beperkt en minder budget) of een "gewone" hybride echter wil IK dat niet.
Ik lees hier toch nergens dat je dit zelf kiest, maar juist dat je door je bedrijf moet kiezen tussen hybride of een e-Golf.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:05:
Kueze uit nieuwe leasewagen, bedrijf gaat electrisch (allemaal hybride met uitzondering van een E-golf).
Als je het wel zelf kiest dan zou ik er ook niet zonder meer van uitgaan dat dingen als het capaciteitstarief door je werkgever worden betaald. Je hebt dan immers zelf hier voor gekozen.
Als je met een plugin hybride bijna altijd uitkomt dan zal je met iedere huidige nieuwe EV dat ook kunnen doen. De e-Golf zit wel een beetje op het randje, want dat is al een ouder model en die komt dus niet zo ver. Ik verwacht ook dat je die beter kan overslaan, maar wellicht past het toch net bij jou. Dat ligt er dan natuurlijk aan hoeveel km je per dag rijdt, of je alleen thuis kan laden of ook op je werkbestemming(en) etc.Ik zou graag electrische hebben echter past dit nu niet in het budget dat er opgesteld is (620 euro btw) vandaar dan een plugin hybride die 80+% electrisch gebruikt zal worden.
Voor die paar keer per jaar dat je wel ver gaat kan je dan natuurlijk ook een ICE huren. In Nederland kon dat best nog eens goedkoper zijn (er zijn ook leasemaatschappijen waar je via hen x keer per jaar je auto tijdelijk kan omruilen) omdat er veel financieel voordeel aan het leasen van een EV zit door de lagere bijtelling.
Ik meen dat dit in België heel anders is en daar heb je zulke grote verschillen blijkbaar niet.
Maar ik heb eerlijk gezegd een beetje het idee dat het nu meer een discussie begint te worden over de budgetten/tarieven voor verschillende soorten auto's en dan kan je beter terecht kan in Keuze leaseauto - Deel 5. Daar weet men van alle ins en outs met betrekking tot leasetarieven, regelingen en al dat soort zaken. Dat heeft verder weinig te maken vragen of een EV iets voor jou is of niet.
Hoeveel km rijd je wel niet dat je voor een SR+ €830 ziet staan?k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:11:
[...]
Eens gezien via leaseplan bussiness lease :
Tiguan : 725/maand
GLA 25O e : 730 /maand Tesla 3 : 830
Minder, maar toch nog steeds een groot verschil.
48 maanden, 20k km is gewoon €722.
Een elektrische wagen is voor 100% aftrekbaar, en hybride / ICE wagens niet.
Hangt dan af van CO2 uitstoot, maar zal meestal maximaal 90% zijn.
Dus als je hiermee naar je baas stapt, moet hij wel achterlijk zijn om hier geen rekening mee te houden
[ Voor 24% gewijzigd door bottom line op 15-04-2021 13:01 ]
Niet op de site waar IK op moet een leasewagen zoeken, redelijk groot bedrijf waar ze geen uitzonderingen toestaan op de policy. Of het nu 730 of 830 is beide is buiten budget.bottom line schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:55:
[...]
Hoeveel km rijd je wel niet dat je voor een SR+ €830 ziet staan?
48 maanden, 20k km is gewoon €722.
Plug-in hybrides tot 40gr co2 zijn volledig aftrekbaar ook, niet echt een argument dus.Een elektrische wagen is voor 100% aftrekbaar, en hybride / ICE wagens niet.
Hangt dan af van CO2 uitstoot, maar zal meestal maximaal 90% zijn.
Dus als je hiermee naar je baas stapt, moet hij wel achterlijk zijn om hier geen rekening mee te houden
En een Kia eNiro of een Kona electric dan? Full EV met fatsoenlijk bereik. Veel meer bereik dan een Tesla Model 3 SR+k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:16:
[...]
Niet op de site waar IK op moet een leasewagen zoeken, redelijk groot bedrijf waar ze geen uitzonderingen toestaan op de policy. Of het nu 730 of 830 is beide is buiten budget.
[...]
Plug-in hybrides tot 40gr co2 zijn volledig aftrekbaar ook, niet echt een argument dus.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Enkel de 39 kwh modellen zitten in mijn budget. Raar omdat als ik 64kwh modellen neem komen die qua prijs goedkoper uit dat pakweg zo'n GLA echter zijn die een stuk duurder in lease prijs. 2ehands markt of oziets vermoed ik, of krijgen ze grotere kortingen bij mercedes.daemonix schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:24:
[...]
En een Kia eNiro of een Kona electric dan? Full EV met fatsoenlijk bereik. Veel meer bereik dan een Tesla Model 3 SR+
Volgens mij kan je dan beter met je collega´s praten over je keuze mogelijkheden.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:16:
[...]
Niet op de site waar IK op moet een leasewagen zoeken, redelijk groot bedrijf waar ze geen uitzonderingen toestaan op de policy. Of het nu 730 of 830 is beide is buiten budget.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Nou... daar is ie dan... de Audi Q4 E-Tron. Hooggespannen verwachtingen maar wat valt het tegen. Een mooie auto maar de standaard uitrustingsniveaus vind ik tegenvallen qua prijs. Ik heb de prijslijst binnen, een advanced plus voor ruim 60K en dan bijbetalen voor zelfdimmende spiegels en 3 zone airco, really? 
De prijs van de Advanced plus en een aantal opties om een beetje in de buurt te komen van de iX3 Executive loopt op naar ongeveer 64.000 euro. Das 3000 euro verschil. Vergoed dat de pijn van de onder motorisering?
Lastige afweging. Het is wel een erg mooie auto.
De prijs van de Advanced plus en een aantal opties om een beetje in de buurt te komen van de iX3 Executive loopt op naar ongeveer 64.000 euro. Das 3000 euro verschil. Vergoed dat de pijn van de onder motorisering?
Lastige afweging. Het is wel een erg mooie auto.
[ Voor 10% gewijzigd door ephymerous op 15-04-2021 13:48 ]
XXXVI
Worden plug-in hybrides hier dan niet als electrische wagen aanzien?kdeboois schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:37:
[...]
Volgens mij kan je dan beter met je collega´s praten over je keuze mogelijkheden.
Ik begrijp dat je nieuw rijden toch belangrijk vind en/of je gewoon graag geld uit wil geven?nils7 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:05:
Voor beiden hier boven: we gaan financial lease toch mee nemen.
Neem aan dat ze dat ook geven op tweede handse auto's?
Dan betalen we wellicht hetzelfde bedrag maar is de auto inderdaad wel ons bezit (na aflopen van de lease).
Ik kwam nu op een nieuwe Model 3 dan op 770 / maand voor 60 maanden met 10k aanbetaling en 5k achteraf.
Voor een nieuwe Tesla zou ik persoonlijk dan juist weer wel private lease overwegen. Het idee van zelf kopen is juist dat je een jong occasion koopt waar de kop vanaf is. Daarnaast zou ik voor eigendom meer vertrouwen hebben in de Kia dan een Tesla.
Ik zou nog altijd voor een Niro gaan voor zo'n €28k naar subsidie en dan een financiering van €18k, de Tesla optie zal minimaal op dubbele kosten uitkomen.
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 15-04-2021 14:08 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ligt eraan hoe je 'm rijdt. Als je veel stekkert, dan wel, maar eigenlijk is het in de basis vooral een benzine met een kleine accu. Denk dat veel Tweakers je vooral de tip willen geven om even met je bedrijf in gesprek te gaan over de achterlijke tarieven van jullie leasemaatschappijk995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:46:
[...]
Worden plug-in hybrides hier dan niet als electrische wagen aanzien?
Mocht je daarin niets kunnen bereiken, dan is een PHEV altijd nog beter dan niets.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Het zou niet het eerste bedrijf zijn die een royaal budget bied, maar met beperkte keuze en prijzen die ze uiteindelijk helemaal niet betalen door bijvoorbeeld rebates.
Wel, aangezien het capaciteitstarief afhangt van hoeveel jij op een kwartier maximaal verbruikt hebt, is het een beetje moeilijk om te weten wat die elektrische auto jou nu net meer gekost heeft, want als je het laden een beetje inplant, en toekomt met 2,3 kW om op te laden bijvoorbeeld (lukt thuis prima), dan ga je geen grote verbruikspieken krijgen.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:39:
[...]
Is dat iets in nederland? Hier in belgie nog nooit van zoiets gehoord. En mochten die kosten er komen dan zijn die voor de werkgever gewoon.
Wat je werkgever bijvoorbeeld kan doen, is een slimme laadpaal laten plaatsen, die communiceert met de slimme meter en bij voorkeur oplaadt bij overproductie van de PV installatie en wanneer dat niet mogelijk is rekening houdt met het totale verbruik om de pieken af te vlakken tijdens het laden.
Misschien snap je het concept van leasewagens niet maar in de meeste gevallen (toch wat ik altijd meegemaakt heb) is dat je en budget & lijst & leverancier optie krijgt.JeroenE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:41:
[...]
Aha, maar dan moet je niet schrijven dat je uit hybride of e-Golf moet kiezen:
Ik lees hier toch nergens dat je dit zelf kiest, maar juist dat je door je bedrijf moet kiezen tussen hybride of een e-Golf.
Je keuze is beperkt tot dat.
In mijn geval betekend dit dit dus dat qua electrische wagens ik louter keuze heb voor iets als een e-golf met een bereik van 150-200km, wat te weinig voor mij is .
De werkgever installeert een laadpaal en vergoed alle kosten door het laden zowel installatie als eventueele extra.Als je het wel zelf kiest dan zou ik er ook niet zonder meer van uitgaan dat dingen als het capaciteitstarief door je werkgever worden betaald. Je hebt dan immers zelf hier voor gekozen.
Dat zie ik nergens in de car policy en zal dus volledig ten mijnen laste komen, liever niet dus.Als je met een plugin hybride bijna altijd uitkomt dan zal je met iedere huidige nieuwe EV dat ook kunnen doen. De e-Golf zit wel een beetje op het randje, want dat is al een ouder model en die komt dus niet zo ver. Ik verwacht ook dat je die beter kan overslaan, maar wellicht past het toch net bij jou. Dat ligt er dan natuurlijk aan hoeveel km je per dag rijdt, of je alleen thuis kan laden of ook op je werkbestemming(en) etc.
Voor die paar keer per jaar dat je wel ver gaat kan je dan natuurlijk ook een ICE huren. In Nederland kon dat best nog eens goedkoper zijn (er zijn ook leasemaatschappijen waar je via hen x keer per jaar je auto tijdelijk kan omruilen) omdat er veel financieel voordeel aan het leasen van een EV zit door de lagere bijtelling.
Ik meen dat dit in België heel anders is en daar heb je zulke grote verschillen blijkbaar niet.
Neen, ik zou graag rij ervaring van mensen hebben met de wagens die ik opsomde, niet een discussie over de carpolicy van een bedrijf waar ik niks aan kan doen.Maar ik heb eerlijk gezegd een beetje het idee dat het nu meer een discussie begint te worden over de budgetten/tarieven voor verschillende soorten auto's en dan kan je beter terecht kan in Keuze leaseauto - Deel 5. Daar weet men van alle ins en outs met betrekking tot leasetarieven, regelingen en al dat soort zaken. Dat heeft verder weinig te maken vragen of een EV iets voor jou is of niet.
In mijn optiek in ieder geval niet, PHEV was puur een tijdelijk verschijnsel toen aanbod en infrastructuur nog niet volwassen waren.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:46:
[...]
Worden plug-in hybrides hier dan niet als electrische wagen aanzien?
Een elektrische auto is voor mij een BEV.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik begrijp wel hoe dat werkt maar jij stelt eerst dat je per elektrische auto's moet kiezen. Waarbij ik dus aangeef dat je dan met je bedrijf moet gaan praten omdat ze niet duidelijk op het vizier hebben dat een elektrische auto voor jou helemaal niet geschikt is. Maar dan schrijf je dat je ook een gewone brandstofauto zou kunnen kiezen.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:11:
Misschien snap je het concept van leasewagens niet maar in de meeste gevallen (toch wat ik altijd meegemaakt heb) is dat je en budget & lijst & leverancier optie krijgt.
Je keuze is beperkt tot dat.
Dan is het kiezen voor elektrisch dus helemaal niet verplicht door het bedrijf en heb je geen poot om op te staan als je een EV kiest waar je niets mee kan aanvangen.
In dat geval moet je die dus niet kiezenIn mijn geval betekend dit dit dus dat qua electrische wagens ik louter keuze heb voor iets als een e-golf met een bereik van 150-200km, wat te weinig voor mij is .
Je schrijft zelf dat je gemiddeld 20k km per jaar rijdt. Dan is voor 220 werkdagen dus iets als 90 km per dag, mits je niets prive rijdt. Dat kan je met die EV natuurlijk wel prima rijden, zeker als je ook op je werklocatie kan laden.
De venijnigheid met zulke gemiddeldes is natuurlijk dat het iets heel anders kan zijn. Als jij maar 3 dagen van de week werkt en daarvan 1 dag thuis en op de andere 2 dagen meer dan 200 km dan is het een heel ander verhaal. Of je rijdt juist 1 keer per week 400 km en de rest van de werkdagen maar 10 km. Dat kunnen wij verder natuurlijk ook niet weten.
Als je de EV niet gaat kiezen dan kan je beter elders zoeken naar de rij-ervaringen, denk ik. Er zijn hier wel een paar mensen die ook een hybride rijden, maar in principe gaat dit topic niet over hybrides. Volgens mij is daar geen verzameltopic van en moet je per merk/model kijken of er een topic over is.Neen, ik zou graag rij ervaring van mensen hebben met de wagens die ik opsomde, niet een discussie over de carpolicy van een bedrijf waar ik niks aan kan doen.
De werkgever kan de kWh laadkosten vergoeden via een laadpaal want die telt de kWh.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:11:
[...]
De werkgever installeert een laadpaal en vergoed alle kosten door het laden zowel installatie als eventueele extra.
Maar de laadpaal houdt de capaciteit toch niet bij want dat is een jaarkost berekend op het vermogen en geen afnamekost.
Ik denk dat je het concept van capaciteitstatrief in Vlaanderen nog niet goed begrijpt;
Gaat normaal in op 01/01/2022 maar wordt waarschijnlijk uitgesteld tot medio 2022.
Meerkost om boven de 2.5 kW te laden is ongeveer 48-50 € per kW (berekend over de hoogste klokkwartierpiek per maand gedeeld door 12).
Als je thuis wil laden boven 3 kW hou je hier vanaf volgend jaar dus best rekening mee.
Of ze zouden vanaf 2022 de carpolicy van je bedrijf moeten aanpassen.
Na invoering van de capaciteitskost gaat een deel van de kWh kost ook naar beneden. Als je vergoed wordt via kWh gaat je werkgever je via de laadpaal juist minder vergoeding gaan betalen.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2021 17:51 ]
Laatste reactie op dit (gezien dit compleet en totaal niks met dit topic te maken heeft) : het bedrijf pusht elektrisch rijden(dat is gewoon gewoon een feit dus aanvard dat nu maar) & ik zou graag zou elektrisch mogelijk rijden zonder meerkosten.JeroenE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:54:
[...]
Ik begrijp wel hoe dat werkt maar jij stelt eerst dat je per elektrische auto's moet kiezen. Waarbij ik dus aangeef dat je dan met je bedrijf moet gaan praten omdat ze niet duidelijk op het vizier hebben dat een elektrische auto voor jou helemaal niet geschikt is. Maar dan schrijf je dat je ook een gewone brandstofauto zou kunnen kiezen.
Dan is het kiezen voor elektrisch dus helemaal niet verplicht door het bedrijf en heb je geen poot om op te staan als je een EV kiest waar je niets mee kan aanvangen.
Woon werk zal geen probleem zijn, ongeveer een 60km/dag , echter zit daar een paar keer per jaar 1000+km op een dag bij. Een EV die 350-400km doet zie ik dat wel zitten, 1 die 150-200 doet niet.In dat geval moet je die dus niet kiezen
Je schrijft zelf dat je gemiddeld 20k km per jaar rijdt. Dan is voor 220 werkdagen dus iets als 90 km per dag, mits je niets prive rijdt. Dat kan je met die EV natuurlijk wel prima rijden, zeker als je ook op je werklocatie kan laden.
De venijnigheid met zulke gemiddeldes is natuurlijk dat het iets heel anders kan zijn. Als jij maar 3 dagen van de week werkt en daarvan 1 dag thuis en op de andere 2 dagen meer dan 200 km dan is het een heel ander verhaal. Of je rijdt juist 1 keer per week 400 km en de rest van de werkdagen maar 10 km. Dat kunnen wij verder natuurlijk ook niet weten.
Al gezocht niks te vinden vandaar de vraag hier.Als je de EV niet gaat kiezen dan kan je beter elders zoeken naar de rij-ervaringen, denk ik. Er zijn hier wel een paar mensen die ook een hybride rijden, maar in principe gaat dit topic niet over hybrides. Volgens mij is daar geen verzameltopic van en moet je per merk/model kijken of er een topic over is.
Nogmaals in de policy staat duidelijk dat alle kosten hiervoor vergoed werden, vroeger hield dat in afzonderlijk binnenbrengen sinds ze laadpalen instaleren is dat eenvoudiger maar moest door dat mijn elektriciteit rekening stijgen dan zou ik dat ook kunnen inbrengen. Dat deel is wel goed geregeld.IvoB2 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:47:
[...]
De werkgever kan de kWh laadkosten vergoeden via een laadpaal want die telt de kWh.
Maar de laadpaal houdt de capaciteit toch niet bij want dat is een jaarkost berekend op het vermogen en geen afnamekost.
Ik denk dat je het concept van capaciteitstatrief in Vlaanderen nog niet goed begrijpt;
Gaat normaal in op 01/01/2022 maar wordt waarschijnlijk uitgesteld tot medio 2022.
Meerkost om boven de 2.5 kW te laden is ongeveer 48-50 € per kW (berekend over de hoogste klokkwartierpiek per maand gedeeld door 12).
Als je thuis wil laden boven 3 kW hou je hier vanaf volgend jaar dus best rekening mee.
Of ze zouden vanaf 2022 de carpolicy van je bedrijf moeten aanpassen.
Na invoering van de capaciteitskost gaat een deel van de kWh kost ook naar beneden. Als je vergoed wordt via kWh gaat je werkgever je via de laadpaal juist minder vergoeding gaan betalen.
[ Voor 23% gewijzigd door k995 op 15-04-2021 18:19 ]
Verwijderd
PHEV is niet elektrisch rijden. Het is hybride rijden. Helaas lopen werkgevers blijkbaar nog heel erg achter...k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:18:
[...]
Laatste reactie op dit (gezien dit compleet en totaal niks met dit topic te maken heeft) : het bedrijf pusht elektrisch rijden(dat is gewoon gewoon een feit dus aanvard dat nu maar) & ik zou graag zou elektrisch mogelijk rijden zonder meerkosten.
[...]
Woon werk zal geen probleem zijn, ongeveer een 60km/dag , echter zit daar een paar keer per jaar 1000+km op een dag bij. Een EV die 350-400km doet zie ik dat wel zitten, 1 die 150-200 doet niet.
[...]
Al gezocht niks te vinden vandaar de vraag hier.
[...]
Nogmaals in de policy staat duidelijk dat alle kosten hiervoor vergoed werden, vroeger hield dat in afzonderlijk binnenbrengen sinds ze laadpalen instaleren is dat eenvoudiger maar moest door dat mijn elektriciteit rekening stijgen dan zou ik dat ook kunnen inbrengen. Dat deel is wel goed geregeld.
Ik help het voor je hopen.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:18:
Nogmaals in de policy staat duidelijk dat alle kosten hiervoor vergoed werden, vroeger hield dat in afzonderlijk binnenbrengen sinds ze laadpalen instaleren is dat eenvoudiger maar moest door dat mijn elektriciteit rekening stijgen dan zou ik dat ook kunnen inbrengen. Dat deel is wel goed geregeld.
Maar iets wat nog niet bestaat kan nog niet in een car policy staan.
Staat er dan in je carpolicy dat bijna alle elektriciteitskosten in je woning kunnen verhaald worden op het laden van je lease? Als morgen de vaste e-aansluiting voor je woning verhoogd of wordt ingevoerd kan je dat 1:1 doorrekenen naar je werkgever?
En als het capaciteitstarief alleen kan verhaald worden voor het deel van de auto hoe ga je dat deel dan opsplitsen tov het zuivere huisverbruik?
Het capaciteitstarief wordt helemaal niet bijgehouden door de laadpaal maar door de digitale meter per EAN aansluitpunt en niet per afnamepunt in de woning. .
En zonder digitale meter is het een forfaitaire vaste kost, onafhankelijk van het afgenomen verbruik.
Ik dacht dat ik al een zeer ruime carpolicy had maar zo ver heb ik het nog niet gebracht.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2021 19:44 ]
Dat laden kan met alle auto's, maar het op- en neer rijden zonder laden kan niet iedere auto.JeroenE schreef op donderdag 15 april 2021 @ 05:28:
[...]
Wat bedoel je hier precies mee? Als het met de ene EV wel kan, waarom dan met de anderen niet?
Niet alles hoeft 100% omschreven te worden hoor. Dat is gewoon vertrouwen, werkgever werknemer die elkaar vertrouwen en waar je dus onkosten vergoedingen kan inbrengen zonder dat die tot op de letter en cent beschreven zijn in een lijvig juridish document .IvoB2 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:40:
[...]
Ik help het voor je hopen.
Maar iets wat nog niet bestaat kan nog niet in een car policy staan.
Staat er dan in je carpolicy dat bijna alle elektriciteitskosten in je woning kunnen verhaald worden op het laden van je lease? Als morgen de vaste e-aansluiting voor je woning verhoogd of wordt ingevoerd kan je dat 1:1 doorrekenen naar je werkgever?
En als het capaciteitstarief alleen kan verhaald worden voor het deel van de auto hoe ga je dat deel dan opsplitsen tov het zuivere huisverbruik?
Het capaciteitstarief wordt helemaal niet bijgehouden door de laadpaal maar door de digitale meter per EAN aansluitpunt en niet per afnamepunt in de woning. .
En zonder digitale meter is het een forfaitaire vaste kost, onafhankelijk van het afgenomen verbruik.
Ik dacht dat ik al een zeer ruime carpolicy had maar zo ver heb ik het nog niet gebracht.
Ja, maar dan kom ik dus terug op mijn eerdere argument: als je dit wil pushen dan moet je ook kijken naar de budgetten zodat mensen ook een praktische EV kunnen aanschaffen. Zoals je zelf al aangeeft is dat bij de combinatie van jouw bedrijf/budget/lease maatschappij niet mogelijk.k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:18:
Laatste reactie op dit (gezien dit compleet en totaal niks met dit topic te maken heeft) : het bedrijf pusht elektrisch rijden(dat is gewoon gewoon een feit dus aanvard dat nu maar) & ik zou graag zou elektrisch mogelijk rijden zonder meerkosten.
Ik zie dat dan toch echt als iets wat jouw bedrijf zelf heeft bedacht (= we willen elektrische auto's), maar niet over de consequenties heeft nagedacht (= potverdikkie, de lease maatschappij rekent wel hoge prijzen voor EVs).
Misschien dat jij een edge case bent om dat je verder weg woont dan de meeste anderen, regelmatig lange ritten moet maken of wat dan ook, maar dat maakt het niet minder zo dat ze over jouw situatie blijkbaar niet hebben nagedacht.
Zie je eigen argument dat je geen EV kan kiezen die 350 km ver kan komen terwijl dat voor jou wel nodig is.
Ik vind het wel opmerkelijk dat ze in de policy min of meer een blanco cheque uitschrijven voor alle onkosten die jij in de toekomst zou kunnen gaan krijgen. Maar goed, als dat zo is dan is dat zo.Nogmaals in de policy staat duidelijk dat alle kosten hiervoor vergoed werden
Je spreekt jezelf nu wel tegen.k995 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:06:
[...]
Niet alles hoeft 100% omschreven te worden hoor. Dat is gewoon vertrouwen, werkgever werknemer die elkaar vertrouwen en waar je dus onkosten vergoedingen kan inbrengen zonder dat die tot op de letter en cent beschreven zijn in een lijvig juridish document .
Enerzijds schrijf je eerder dat in je carpolicy duidelijk omschreven staat dat ALLE kosten vergoed worden.
Nu schrijf je dat niet alles duidelijk omschreven moet zijn maar dat er moet gewerkt worden op basis van vertrouwen in elkaar.
Net het tegengestelde dus.
Dat eerste is - zoals geschreven - een blanco cheque van de bedrijfsleiding naar de werknemers. Goed voor jou maar ik stel me dan toch vragen bij de bekwaamheid van het bedrijfsmanagement.
Dat laatste loopt goed tot het fout loopt en/of een van beide partijen het niet meer zo nauw neemt met dat vetrouwen.
In een klein bedrijf kan dat nog wel werken maar in een bedrijf met honderden tot duizenden werknemers zou ik als bedrijfsleider toch niet meer goedgelovig bouwen op het 'vertrouwen" in alle werknemers. En als werknemer omgekeerd ook niet.
Als het mis loopt geldt - als puntje bij paaltje komt - alleen wat er door beide partijen in het verleden onderhandeld werd en op schrift werd gesteld.
Als je slechts één of twee werknemers hebt en hun kosten lopen op jaarbasis plots enkele 100'den euro op kan dat geen kwaad. Maar als een paar duizend werknemers met hetzelfde verhaal afkomen klopt de rekening toch niet meer.
Gaat blijkbaar voor jou ook niet op (klein bedrijf) want je schrijft voorheen ook al dat het om een groot bedrijf gaat dat geen individuele uitzonderingen toelaat op de car policy van het bedrijf.
Soit, we zullen er maar vanuit gaan dat dit in jouw bedrijf gedurende de volledige lease allemaal wel los loopt.
Misschien weet je werkgever -net zoals je zelf al aangaf* - evenmin iets van het nakende capaciteitstarief en de invloed van de rekening op het snel thuis laden?
*Je gaf zelf al aan er nog nooit van gehoord te hebben. Hoe kan je dan de impact correct inschatten?
ps. Ons bedrijf wou vanaf eind 2017 ook EV pushen en dit voor ALLE werknemers.
Consequentie was dan wel dat tijdelijk** voor ALLE werknemers die kiezen voor een elektrische salarisauto (met, indien mogelijk, thuislaadpaal met MID kWh meting en multikaart) er geen plafondbudget meer gold bij het kiezen van een BEV. Iedereen kon vrij kiezen uit alle BEV's*** die de lease aanbiedt.
** tot de prijzen van een BEV op het niveau komen van een vergelijkbare ICE.
*** bv. https://stroohm.be/alle-voertuigen/
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2021 12:39 ]
Het gaat de laatste tijd weer overal over, behalve EV's.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Heb je het nu over een bedrijfswagen (nodig voor je werk) of over een salarisauto (fiscaal vriendelijk vervangingsinkomen)?k995 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:33:
200km is wat weinig, toch 2-3 keer per jaar een 1000+km trip, zie dat niet doen met stukjes van 150-200km omdat elke keer hopelijk lader te hebben en 30-50 minuten daar te staan.
Als je voor het bedrijf regelmatig een 1000+km trip moet maken lijkt het me niet verstandig dat ze je als werknemer dan in de richting van een BEV willen duwen.
Dat kunnen ze wel maar dan zou men als bedrijf ook een vaste pool van auto's ter beschikking moeten hebben die dat occasioneel probleem opheft. En dan is het voor jou als werknemer ook geen probleem.
Als je werkgever er ook geen probleem mee heeft dat je voor het werk - als BEV rijder - om de 200-300 km moet halt houden om te laden (omdat er noch op het werk noch bij de kanten voldoende bijlaadmogelijkheden zijn) kan dat voor jou toch ook geen probleem zijn? Je loon loopt gewoon door.
Als het louter een salarisauto is dan bedrijp ik het bedrijf wel. Het bedrijf moet jou geen waaier aan keuzes geven (op kosten van het bedrijf) zodat je privé de mogelijkheid hebt om een paar keer per jaar een 1.000 trip te doen waarbij je niet om de 200 km wil halt houden om te laden. Het staat je persoonlijk vrij om in je privétijd dan een ander vervoermiddel te gebruiken.
Neen maar compleet of topic en niks ter zake doende , wees gerust ik ken mijn bedrijf beter dan jij het kent werk er ten slotte al bijna 10 jaar., ik zou niet oordelen over wat je niet weet .
salarisautoIvoB2 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:47:
[...]
Heb je het nu over een bedrijfswagen (nodig voor je werk) of over een salarisauto (fiscaal vriendelijk vervangingsinkomen)?
Idd ik gaf dan ook geen kritiek het is louter een feit dat de EV's die ik zou willen niet in mijn budget passen, niet de fout van het bedrijf gewoon de markt momenteel.Als het louter een salarisauto is dan bedrijp ik het bedrijf wel. Het bedrijf moet jou geen waaier aan keuzes geven (op kosten van het bedrijf) zodat je privé de mogelijkheid hebt om een paar keer per jaar een 1.000 trip te doen waarbij je niet om de 200 km wil halt houden om te laden. Het staat je persoonlijk vrij om in je privétijd dan een ander vervoermiddel te gebruiken.
Echter moet ik nu wel overgaan en vandaar de 2e beste keuze : plug-in hybride die afstand genoeg heeft voor woon-werk verkeer electrisch te doen.
@k995 Zullen we dan nu in dit draadje stoppen? Het gaat hier over EV's en dat is een hybride niet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Precies daarom gaf ik mijn advies.k995 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:25:
[...]
Neen maar compleet of topic en niks ter zake doende , wees gerust ik ken mijn bedrijf beter dan jij het kent werk er ten slotte al bijna 10 jaar., ik zou niet oordelen over wat je niet weet .
Had je verder nog vragen over EV’s ?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
De markt voor BEV's is momenteel ruim genoeg om iedereen in Vlaanderen binnen jouw budget en binnen bijna ieders range voor WW-verkeer in een BEV te laten rijden. De fout zit dus niet meer bij de markt.k995 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:25:
Echter moet ik nu wel overgaan en vandaar de 2e beste keuze : plug-in hybride die afstand genoeg heeft voor woon-werk verkeer electrisch te doen.
Of dat samenvalt met jouw persoonlijke voorkeur en met het aanbod van lease binnen jouw bedrijf is een andere zaak (en misschien nog problematisch) maar geen tekortkoming van de markt meer.
Jouw probleem is - wat betreft je keuze voor EV en als ik het voorgaande wat je schrijft goed begrepen heb - dat deze niet voldoen aan de enkele keren dat je ze privé wenst in te zetten en dit zonder af en
toe halt te moeten houden zonder bij te laden.
Daarom is een EV niet je eerste keuze maar een PHEV.
Niets mis mee maar wij kunnen het aanbod binnen je bedrijf en binnen d'Ieteren ook niet wijzigen.
Als BEV je eerste keuze is en je wenst te rijden op kosten van de huidige werkgever zal je je verwachtingen dus moeten bijstellen. Of nog eens gaan praten met de afdeling die het wagenpark beheert.
[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2021 15:33 ]
Neen enkele keren stoppen is niet een probleem echter op een rit van 10-11 4-5 uur moeten opladen is dat wel.IvoB2 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:18:
[...]
De markt voor BEV's is momenteel ruim genoeg om iedereen in Vlaanderen binnen jouw budget en binnen bijna ieders range voor WW-verkeer in een BEV te laten rijden. De fout zit dus niet meer bij de markt.
Of dat samenvalt met jouw persoonlijke voorkeur en met het aanbod van lease binnen jouw bedrijf is een andere zaak (en misschien nog problematisch) maar geen tekortkoming van de markt meer.
Jouw probleem is - wat betreft je keuze voor EV en als ik het voorgaande wat je schrijft goed begrepen heb - dat deze niet voldoen aan de enkele keren dat je ze privé wenst in te zetten en dit zonder af en
toe halt te moeten houden zonder bij te laden.
Daarom is een EV niet je eerste keuze maar een PHEV.
Niets mis mee maar wij kunnen het aanbod binnen je bedrijf en binnen d'Ieteren ook niet wijzigen.
Als BEV je eerste keuze is en je wenst te rijden op kosten van de huidige werkgever zal je je verwachtingen dus moeten bijstellen. Of nog eens gaan praten met de afdeling die het wagenpark beheert.
Dit zal ook mijn laatste antwoord hier in dit topic zijn gezien de nogal agressieve houding van sommigen hier, echt heel onaangenaam moet ik zeggen.
In duitsland is de Q4 50 Quattro leverbaar vanaf €52,900 (standaard met de grote accu), wat een meerprijs is tov van de Q4 40 van €5400. Reken dus voor NL op een €6000-6500 meerptijs.Isheara schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:56:
Indrukwekkende laadcijfers: 5 naar 80% in 22,5 minuut![]()
In 5 minuten 100km erbij... het wordt steeds beter
De voorlopige topversie van de Q4's e-tron is de 50 e-tron Quattro. Deze dankzij twee elektromotoren vierwielaangedreven variant heeft dankzij een 204 pk sterke elektromotor achter een een 110 pk sterke unit voor een systeemvermogen van 299 pk en 460 Nm, goed voor een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h in 6,2 tellen. Ook deze versie heeft de 77 kWh accu, maar de 50 e-tron Quattro komt er door zijn krachtigere elektromotoren iets minder ver mee. De Q4 e-tron haalt als 50 e-tron Quattro een actieradius van 488 kilometer, de Sportback-variant perst 497 elektrische WLTP-kilometers uit het pakket. Met deze versie kun je maximaal 1.200 kilo trekken. De 50 e-tron Quattro weegt 2.140 kilo. De topsnelheid is afgeregeld op 180 km/h, de 35 en 40 e-trons schoppen het tot 160 km/h.
De Q4 Sportback is in Duitsland €2000 duurder dan de normale Q4, dus reken op een €2500 in NL
Keep rolling sixes!
Verwijderd
Stop eens met die SJW opmerkingen Er is echt wel een BEV die aan je wensen voldoet en als je 10 jaar werkt kan je vast de fleetmanager overtuigen dat X BEV beter bij je past.k995 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:43:
[...]
Neen enkele keren stoppen is niet een probleem echter op een rit van 10-11 4-5 uur moeten opladen is dat wel.
Dit zal ook mijn laatste antwoord hier in dit topic zijn gezien de nogal agressieve houding van sommigen hier, echt heel onaangenaam moet ik zeggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 18-04-2021 11:26 ]
Serieus? Wou niet meer antwoorden maar dit is toch echt, Ok hopelijk rij jij dan niet met een 2+ ton zware EV en gebruik je vooral openbaar vervoer en de fiets en indien het topch met een wagen moet iets als een Dacia spring want elke andere is gewoon mijn familie "hele nare ziektes geven en de aarde kapot maken. ". Indien je dat niet doet ben je toch wel ongelofelijk hypocriet bezig.Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:57:
[...]
<knip> Er is echt wel een BEV die aan je wensen voldoet en als je 10 jaar werkt kan je vast de fleetmanager overtuigen dat X BEV beter bij je past.
[ Voor 8% gewijzigd door Outerspace op 18-04-2021 11:26 ]
Verwijderd
Als ik de mogelijkheid had ik al gelijk een BEV gekocht.k995 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:53:
[...]
Serieus? Wou niet meer antwoorden maar dit is toch echt, Ok hopelijk rij jij dan niet met een 2+ ton zware EV en gebruik je vooral openbaar vervoer en de fiets en indien het topch met een wagen moet iets als een Dacia spring want elke andere is gewoon mijn familie "hele nare ziektes geven en de aarde kapot maken. ". Indien je dat niet doet ben je toch wel ongelofelijk hypocriet bezig.
Wat zijn de barrières voor je op dit moment om een BEV te nemen? Er moeten mogelijkheden hier kunnen liggen toch? Dan kunnen we met je meedenkenVerwijderd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:57:
[...]
Als ik de mogelijkheid had ik al gelijk een BEV gekocht.
Je bent altijd vrij vocaal over mensen die niet een elektrische auto rijden, dus ben er wat verbaasd over dat je een auto hebt en dat die niet elektrisch is/wordt. Je bent nu geloof ik een grote kinder vermoordende V60 aan het kopen? Hoe kunnen we je aan een EV helpen?
Quote vanuit het private lease topic. Tijdje terug hier nog eens ter sprake geweest dat er op dit moment vrij weinig goedkope elektrische private lease aanbiedingen waren. Volgens mij is dit de nieuwe goedkoopste elektrische private lease optie op de markt.bogaards schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:08:
https://mulderautomotive....t-partner-tepee-electric/
Peugeot dealer Mulder moet van zijn (geflopte) elektrische Peugeot Partners af.
Een private lease van 24 maanden met 11.000km voor € 249 p.m. voor een serieuze gezinsauto met forse bagageruimte, twee schuifdeuren en een hele nette uitrusting.
Wat is dan de 'catch"? Hij heeft een realistische actieradius van ca.100 kilometer. Een echte 'old school' elektrische auto dus...
Ten opzichte van de aanschafwaarde een scherpe aanbieding zou ik denken en ook nog eens met korte looptijd.
Voor wie deze optie een valide optie zou zijn is natuurlijk een beetje de vraag. De range volgens EVDB is 70-150km en snelladen met Chademo op maximaal 40kW.
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 18-04-2021 09:52 ]
Ik blijf het echt apart vinden dat je zo lomp doet tegen mensen die niet voor een BEV kiezen, maar zelf geen EV rijdt. En ik weet dat dat daar wat lastiger is, want precies daarom heb ik een HEV. Maar dan zou het goed zijn om wat gematigder te doen. Want als je echt zo tegen alles bent wat niet EV is, zorg je wel dat je zelf een EV rijdt en dan de nadelen op de koop toe neemt.Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:57:
[...]
[removed]
Vooral het laden (1fase AC, ChaDeMo DC) nekt m denk ik. De range is prima voor een stads auto eigenlijk, maar alleen interessant als je 3 (kleine) kinderen hebt zodat je de Maxi Cosi’s kwijt kan. Als je iedere keer 6-7 uur staat te laden voor je weer 100 kilometer kan is het wel erg beperkt en mogen opa en oma niet te ver weg wonenassje schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:51:
[...]
Quote vanuit het private lease topic. Tijdje terug hier nog eens ter sprake geweest dat er op dit moment vrij weinig goedkope elektrische private lease aanbiedingen waren. Volgens mij is dit de nieuwe goedkoopste elektrische private lease optie op de markt.
Ten opzichte van de aanschafwaarde een scherpe aanbieding zou ik denken en ook nog eens met korte looptijd.
Voor wie deze optie een valide optie zou zijn is natuurlijk een beetje de vraag. De range volgens EVDB is 70-150km en snelladen met Chademo op maximaal 40kW.
Inderdaad ja. Het concurreert in principe natuurlijk wel prima met een Smart ForFour die exact dezelfde beperkingen heeft en een vergelijkbaar prijskaartje.Tomba schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:09:
Vooral het laden (1fase AC, ChaDeMo DC) nekt m denk ik. De range is prima voor een stads auto eigenlijk, maar eigenlijk alleen interessant als je 3 (kleine) kinderen hebt zodat je de Maxi Cosi’s kwijt kan. Als je iedere keer 6-7 uur staat te laden voor je weer 100 kilometer kan is het wel erg beperkt en mogen opa en oma niet te ver weg wonen
Beide opties zijn in mijn optiek inferieur t.o.v. Citigo/Mii/Up maar als die niet meer te krijgen zijn voor een fantsoenlijk tarief...
[ Voor 9% gewijzigd door assje op 18-04-2021 11:15 ]
Daar ga je je Maxi Cosi’s niet in kwijt kunnenassje schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:12:
[...]
Inderdaad ja. Het concurreert in principe natuurlijk wel prima met een Smart ForFour die exact dezelfde beperkingen heeft en een vergelijkbaar prijskaartje.
Beide opties zijn in mijn optiek inferieur t.o.v. Citigo/Mii/Up maar als die niet meer te krijgen zijn voor een fantsoenlijk tarief...
Onzin er is er 1 voor elke budget Hoeft niet op de manVerwijderd schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:57:
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 18-04-2021 21:39 ]
Ik vind je reactie ongepast en erg bot. Van mij mag je wel wat normaler communiceren.
[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 18-04-2021 21:39 ]
Verwijderd
Houd het offtopic deel aub ergens anders, niet hier
[ Voor 70% gewijzigd door Outerspace op 18-04-2021 21:46 ]
Mogen wij verschoond blijven van al je wappie/fake news -gedoe? Dank. Het gaat hier over de EV. Niets meer, niets minder. Je laat je vast ook niet vaccineren? Precies!
[ Voor 46% gewijzigd door Outerspace op 18-04-2021 21:48 ]
zumba
EN dat doet jij dus niet, maar je verwijt het andere wel.Verwijderd schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:41:
[...]
Niks hypocriet aan om een auto te rijden die aan je wensen voldoet, terwijl je de wereld een stukje beter maakt.
Wou je er gewoon even op wijzen dat je ronduit boertig gedrag jezelf en welk doel je ook voor ogen hebt met dat gedrag geen dienst bewijst integendeel zelf.
Bij deze mijn laatste reactie en blokeer ik je gewoon nog een prettig weekend.
Maar blijkbaar rijd je zelf geen EV? En dat is prima omdat je geen EV kan vinden die aan je wensen voldoet, maar zodra iemand anders zegt dat hij geen EV kan vinden die aan zijn wensen voldoet is die andere persoon een kindermoordenaar? Misschien eerst even een spiegel kopen.
[ Voor 38% gewijzigd door Outerspace op 18-04-2021 21:49 ]
Kunnen we weer even on-topic...het is hier een forum over BEV en niet over foutlanders en andere nep-EV’s puur om lagere bijtelling te krijgen. Het is niet toegestaan hier om over de zin en onzin van BEV re discussiëren , en het is hier ook niet de plaats om over randzaken te posten..
Keep rolling sixes!
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
De Dacia heeft een CCS aansluiting en kan met max 6,6 kWh AC laden. Ik wordt soms wel eens moe van de houding hier over kleine EV's.Tomba schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:09:
[...]
Vooral het laden (1fase AC, ChaDeMo DC) nekt m denk ik. De range is prima voor een stads auto eigenlijk, maar alleen interessant als je 3 (kleine) kinderen hebt zodat je de Maxi Cosi’s kwijt kan. Als je iedere keer 6-7 uur staat te laden voor je weer 100 kilometer kan is het wel erg beperkt en mogen opa en oma niet te ver weg wonen
Een EV moet met 5,5 sec op 100 km/h zitten. Een accu kan nooit groot genoeg zijn. *knip*
Als vervolgens iemand koert over het rijbereik van een auto, zo van ik vind 350 km te weinig dan rijd de gemiddelde Nederlander nog geen 40 kilometer per dag.
Nu is er een EV, de Dacia Spring en wordt er even minderwaardig gedaan. Hij heeft weinig bereik. Hij is te langzaam, hij is te klein, hij laad te langzaam.
Voor de meeste kantoorklerken is de usecase gewoon goed. aankomen, inprikken en fijn laden. Aan het einde van de dag is hij weer vol. S'avonds thuis weer het zelfde verhaal. Moet je eens wat verder kan je sneller laden. Nee het is geen superfast charging auto.
Juist door het enkel fase laden krijg je geen enorme belastingen op het elektriciteitsnet.
*knip*
Wil je wat doen voor een betere wereld, stap in een kleinere auto. Je lacht je rot, ook de bijtelling is veel lager. Milieu belasting is lager en als je een mobiliteitsbudget hebt dan hou je per maand veel meer geld over. Maarja dat glimt niet zo op de inrit. Het is ook niet leuk vertellen op een verjaardag. Maar het is wel super voordelig en draagt bij.
De bijtellings regels zorgen voor de keuze. Dat zag je bij de hybrides, iedereen in een Prius, toen een foutlander, daarna een Model S.tot model 3 kwam.
De lease budgetten zijn enorm gegroeid. Vroeger reed je een Ford Focus,vGolf of Astra. Nu een veel duurdere EV omdat bijtelling het criterium is. Zo belangrijk dat de auto gekocht werd zonder er in te rijden.
*knip*
Oja, oma woont op 125 km afstand, ook dat zou ik nog makkelijk halen. Met koude op de snelweg toch 140 km. Ik hoop dat je voor me staat bij het stoplicht, sta je achter me moet je echt ff wachten tot ik 100 rij.
Misschien zit je wel in een extreem luxe positie.
[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 19-04-2021 08:45 . Reden: Ik heeb de flamerige stukken verwijderd omdat het anders weer uit de hand loopt. ]
Zou voor mij een ideaal formaat zijn maar hij mist toch wel de nodige zaken die ik belangrijk vind. Zo vind ik o.a. dat het snelladen te traag is en de accu zou toch wat groter moeten zijn als je hem als enige auto wil rijden. En 19sec tot 100kMh is ook wel erg traag om maar niet te spreken van wat luxe zoals keyless-go. Een groot pluspunt is dan weer het lage gewicht als je straks MRB moet gaan betalen, tenzij ze met een andere berekeningswijze komen. Maar er zal best een flinke markt voor zijn denk ik.JeroenK schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:03:
[...]
De Dacia heeft een CCS aansluiting en kan met max 6,6 kWh AC laden. Ik wordt soms wel eens moe van de houding hier over kleine EV's.
Een EV moet met 5,5 sec op 100 km/h zitten. Een accu kan nooit groot genoeg zijn. Papa rijd het liefst in de grootste auto mogelijk ook al rijd hij alleen. Want ja we hebben het wel op met het milieu maar de buren moeten wel jaloers zijn op jou lease wagen. Da's net ff belangrijker.
Als vervolgens iemand koert over het rijbereik van een auto, zo van ik vind 350 km te weinig dan rijd de gemiddelde Nederlander nog geen 40 kilometer per dag.
Nu is er een EV, de Dacia Spring en wordt er even minderwaardig gedaan. Hij heeft weinig bereik. Hij is te langzaam, hij is te klein, hij laad te langzaam.
Voor de meeste kantoorklerken is de usecase gewoon goed. aankomen, inprikken en fijn laden. Aan het einde van de dag is hij weer vol. S'avonds thuis weer het zelfde verhaal. Moet je eens wat verder kan je sneller laden. Nee het is geen superfast charging auto.
Juist door het enkel fase laden krijg je geen enorme belastingen op het elektriciteitsnet.
Ik denk dat hij voor de meeste mensen een zeer goede usecase heeft. Ook voor degene die nu een grote EV SUV rijden. En let op, bijna allemaal op kosten van de baas, zelf kopen doe je niet.
Kom eens uit je ivoren toren met je lakschoentjes en je Apple telefoon de wereld bestaat uit veel meer mensen dan IT-ers met een enorm lease budget.
Wil je wat doen voor een betere wereld, stap in een kleinere auto. Je lacht je rot, ook de bijtelling is veel lager. Milieu belasting is lager en als je een mobiliteitsbudget hebt dan hou je per maand veel meer geld over. Maarja dat glimt niet zo op de inrit. Het is ook niet leuk vertellen op een verjaardag. Maar het is wel super voordelig en draagt bij.
De bijtellings regels zorgen voor de keuze. Dat zag je bij de hybrides, iedereen in een Prius, toen een foutlander, daarna een Model S.tot model 3 kwam.
De lease budgetten zijn enorm gegroeid. Vroeger reed je een Ford Focus,vGolf of Astra. Nu een veel duurdere EV omdat bijtelling het criterium is. Zo belangrijk dat de auto gekocht werd zonder er in te rijden.
Misschien wat verwent? Om een EV te rijden die even duur is of duurder dan je jaarsalaris?
Oja, oma woont op 125 km afstand, ook dat zou ik nog makkelijk halen. Met koude op de snelweg toch 140 km. Ik hoop dat je voor me staat bij het stoplicht, sta je achter me moet je echt ff wachten tot ik 100 rij.
Misschien zit je wel in een extreem luxe positie.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Verwijderd
19 seconden tot 100km/h ?? Ik kende het model niet, maar ik vraag me af of die wel op de snelweg mag ? Dat lijkt mij levensgevaarlijk met zo een “acceleratie” !
Vind het wel een goeie ontwikkeling in de juiste richting om EV’s betaalbaar te maken, maar dit lijkt mij toch wat teveel van het goede ... denk dat het evenwicht kost vs bruikbaarheid niet goed ligt.
Een EV moet inderdaad niet supersnel accelereren op een goeie auto te zijn, dat is/was bij ICE’s niet anders. Maar boven de 11 seconden lijkt me niet meer OK voor de snelweg. Als auto voor in de metropool, 👌!
Vind het wel een goeie ontwikkeling in de juiste richting om EV’s betaalbaar te maken, maar dit lijkt mij toch wat teveel van het goede ... denk dat het evenwicht kost vs bruikbaarheid niet goed ligt.
Een EV moet inderdaad niet supersnel accelereren op een goeie auto te zijn, dat is/was bij ICE’s niet anders. Maar boven de 11 seconden lijkt me niet meer OK voor de snelweg. Als auto voor in de metropool, 👌!
Het is 15s (volgens EV database).Verwijderd schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:04:
19 seconden tot 100km/h ??
Ik denk dat je je er nog op verkijkt hoe snel een gemiddelde autobestuurder normaal optrekt (zonder speciaal moeite te doen) ik vermoed eerder 20s dan 10s.
Verder vind ik het persoonlijk trouwens wel prettig om wat vermogen achter de hand te hebben om zowel vooruit als achteruit te kunnen in geval van nood.
Maar, er zijn natuurlijk volop auto's die niet sneller kunnen, zeker bijvoorbeeld met aanhanger. Tot slot, eigenlijk hoef je ook nooit tot 100km/u te versnellen, 85km/u is snel zat.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 18-04-2021 23:26 ]
Kan best dat die 15s worst-case is. Ik rijd zelf de Seat Mii, en daar staat een 0-100 van 12.3 seconde. Dit is normaal gesproken veel sneller (beetje op gevoel, ik heb het eerlijk gezegd nooit gemeten). Wanneer je nog maar 40-50km over hebt in de accu neemt het vermogen wel erg af. Dan heb je die 12 seconde wel nodig...
Daarnaast, neem een Toyota Aygo; die heeft ook bijna 15 seconde nodig.
Daarnaast, neem een Toyota Aygo; die heeft ook bijna 15 seconde nodig.
Gewoon rekening mee houden. Echt niet gevaarlijker, elke geladen vrachtwagen accelereert veel trager .Verwijderd schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:04:
19 seconden tot 100km/h ?? Ik kende het model niet, maar ik vraag me af of die wel op de snelweg mag ? Dat lijkt mij levensgevaarlijk met zo een “acceleratie” !
Ik denk juist dat die heel goed ligt voor wat die bedoeld is.Vind het wel een goeie ontwikkeling in de juiste richting om EV’s betaalbaar te maken, maar dit lijkt mij toch wat teveel van het goede ... denk dat het evenwicht kost vs bruikbaarheid niet goed ligt.
Je beseft toch dat er heeel veeel wagens trager dan 11s nemen om naar de 100km/h te gaan?Een EV moet inderdaad niet supersnel accelereren op een goeie auto te zijn, dat is/was bij ICE’s niet anders. Maar boven de 11 seconden lijkt me niet meer OK voor de snelweg. Als auto voor in de metropool, 👌!
Dat is gewoon een mythe die sommige zich aanpraten om zwaardere motoren te nemen omdat dit "veiliger" zou zijn.
Ik moet zeggen dat ik niet helemaal snap waar ik deze reply aan verdien? Ik denk dat ik een legitieme opmerking maak over de Peugeot Partner Tepee die momenteel erg scherp geprijsd is. Qua formaat (itt de door jou aangehaalde Dacia) ideaal voor een gezin met 3 kinderen onder de 5, maar door de range (70 kilometer snelweg in de winter!) en achterhaalde oplaad methode erg onpraktisch. Mijn aanname is dat dat de reden is waarom hij er nu voor heel weinig uitgaat; er is simpelweg geen markt voor een auto van dit formaat met een range waarmee je de stad net aan uit komt in de winter. Zoekende in dit topic zie ik ook alleen @jubeth die een dergelijke auto rijdt (zij het de bedrijfsvariant met een Citroën badge) dus ik vrees dat ik gelijk heb. Ik hoop dat je snapt dat de mensen die naar een goedkope private lease zoeken geen ‘gelakte schoentjes met iPhones’ hebben (sterker nog de meeste mensen hebben helemaal geen zakelijke lease auto!) en ik denk dat je eerder zelf uit jouw Ivoren toren moet komen.JeroenK schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:03:
[...]
[heel zuur verhaal vol vooroordelen (en afgunst?)]
@jubeth hoe is jouw ervaring, nog steeds tevreden?
[ Voor 6% gewijzigd door Tomba op 19-04-2021 06:36 ]
@Tomba
Mijn eerste EV was een Nissan Leaf uit 2013 (MY11) met een accu 24kWh waar na degradatie nog zo'n 85% van over was.
Effectieve range op mijn woon-werk traject 70-120km. Het was voor mijn 42km enkele reis woon-werk waar ik aan beide kanten kon laden perfect, daar had ik hem ook voor gekocht. Snelladen was door degradatie ook niet top meer. Ik kwam op 25kkm/jaar met deze toch echt wel beperkte EV.
Dat was dus een heel specifieke use case waar dit een goede oplossing was, ook doordat we in ons huishouden nog een 2e auto hadden (Picanto ICE).
Voor de hierboven genoemde opties zie ik ook wel mogelijkheden voor mensen als 2e auto.
Nu hebben wij een Ioniq en ondanks een marginaal grotere accu (28kWh ipv 24kWh) is dit een auto die voor ons voldoende praktische bruikbaarheid bleek te hebben om te gebruiken als "hoofdauto". Met de Leaf had ik dat niet als wenselijk gezien.
Het verschil tussen 100km range en 200km range is in mijn optiek gigantisch. Het biedt ook ruimte om gebruik van de accu te optimaliseren en daarmee de levensduur te verlengen.
Mijn eerste EV was een Nissan Leaf uit 2013 (MY11) met een accu 24kWh waar na degradatie nog zo'n 85% van over was.
Effectieve range op mijn woon-werk traject 70-120km. Het was voor mijn 42km enkele reis woon-werk waar ik aan beide kanten kon laden perfect, daar had ik hem ook voor gekocht. Snelladen was door degradatie ook niet top meer. Ik kwam op 25kkm/jaar met deze toch echt wel beperkte EV.
Dat was dus een heel specifieke use case waar dit een goede oplossing was, ook doordat we in ons huishouden nog een 2e auto hadden (Picanto ICE).
Voor de hierboven genoemde opties zie ik ook wel mogelijkheden voor mensen als 2e auto.
Nu hebben wij een Ioniq en ondanks een marginaal grotere accu (28kWh ipv 24kWh) is dit een auto die voor ons voldoende praktische bruikbaarheid bleek te hebben om te gebruiken als "hoofdauto". Met de Leaf had ik dat niet als wenselijk gezien.
Het verschil tussen 100km range en 200km range is in mijn optiek gigantisch. Het biedt ook ruimte om gebruik van de accu te optimaliseren en daarmee de levensduur te verlengen.
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 19-04-2021 07:25 ]
Precies dit!assje schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:18:
@Tomba
Heb zelf privé een eGolf en daarmee red ik (dankzij de Warmtepomp) in de winter retour werk (60km enkele reis) zonder laden (er zijn maar 4 laadpalen beschikbaar in de omgeving van mijn werkgever dus niet gegarandeerd plek), range in de winter is worst case zo’n 150 km (dus als ik dan door ongelukken om moet rijden kan dat nog net
Dat zou voor mij dus wel het minimum zijn tenzij de auto ook snel kan laden. 6-7 uur aan een laadpaal staan voor 70 kilometer (winter range) zoals de Peugeot Partner Tepee zou wat mij betreft dan niet uit kunnen.
Hij kan wel gewoon snelladen natuurlijk en dat gaat met zo'n 140km/u.Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:35:
Dat zou voor mij dus wel het minimum zijn tenzij de auto ook snel kan laden. 6-7 uur aan een laadpaal staan voor 70 kilometer (winter range) zoals de Peugeot Partner Tepee zou wat mij betreft dan niet uit kunnen.
Probleem I.c.m. de beperkte range is dat je vrijheid om een snellader te bereiken ook wat meer beperkt is. Om die reden zou 3-fase laden wel toegevoegde waarde hebben aangezien je daar op veel meer plekken mee terecht kunt.
Precies, perfecte samenvatting van wat ik probeerde te verwoordenassje schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:48:
[...]
Hij kan wel gewoon snelladen natuurlijk en dat gaat met zo'n 140km/u.
Probleem I.c.m. de lage range is dat je vrijheid om snellader te bereiken ook wat meer beperkt is. Om die reden zou 3-fase laden wel toegevoegde waarde hebben aangezien je daar op veel meer plekken mee terecht kunt.
Als ie 3 fasen was had ik zelf nog overwogen om de eGolf in te ruilen
@mux tijd voor een MuxP(artner)T(epee)?
De Partner is daadwerkelijk een auto waarvoor we extenders gaan ontwikkelen dit jaar. Zelfde aandrijflijn als de Outlander/iMiev.
Die 19,1sec is volgens de test in de nieuwste Autovisie en die in de EV-database is een schatting zie ik, maar echt snel is ie zeker niet en een beetje reserve is denk ik toch wel handig/veilig in geval van.assje schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:25:
[...]
Het is 15s (volgens EV database).
Ik denk dat je je er nog op verkijkt hoe snel een gemiddelde autobestuurder normaal optrekt (zonder speciaal moeite te doen) ik vermoed eerder 20s dan 10s.
Verder vind ik het persoonlijk trouwens wel prettig om wat vermogen achter de hand te hebben om zowel vooruit als achteruit te kunnen in geval van nood.
Maar, er zijn natuurlijk volop auto's die niet sneller kunnen, zeker bijvoorbeeld met aanhanger. Tot slot, eigenlijk hoef je ook nooit tot 100km/u te versnellen, 85km/u is snel zat.
Is dat zelfs een electrische wagen?Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:31:
[...]
Ik moet zeggen dat ik niet helemaal snap waar ik deze reply aan verdien? Ik denk dat ik een legitieme opmerking maak over de Peugeot Partner Tepee die momenteel erg scherp geprijsd is.
Dat zullen we zien qua verkoopscijfers, ik denk dat er een redelijk grote markt voor is, veel groter dan de 2+ton wegende SUV/sport types die je hier veel naar boven ziet komen.Qua formaat (itt de door jou aangehaalde Dacia) ideaal voor een gezin met 3 kinderen onder de 5, maar door de range (70 kilometer snelweg in de winter!) en achterhaalde oplaad methode erg onpraktisch. Mijn aanname is dat dat de reden is waarom hij er nu voor heel weinig uitgaat; er is simpelweg geen markt voor een auto van dit formaat met een range waarmee je de stad net aan uit komt in de winter.
Dit is een kleine hatchback dus vergelijkbaar met een fiat 500e en neen daar gaat niemand 7 mensen in stampen om naar het zuiden van frankrijk te gaan echter betekend dit niet dat er geen markt voor dit type van wagens is.
De gemiddelde verplaatsing valt ruim binnen de range en de meeste wagens hebben maar iets meer dan 1 persoon gemiddeld aan voord en dus voor de meeste verplaatsingen die we doen is deze echt wel geschikt hoor.
De discussie loopt nu een beetje door elkaar over de Dacia Spring en de Peugeot Partner Tepee. Wij hadden het in eerste instantie over de 2e en daar lijken dat me wel degelijk legitieme opmerkingen. Het lijkt er ook op dat hij voor geen meter verkocht en daarom nu in de uitverkoop is.k995 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:59:
Dat zullen we zien qua verkoopscijfers,
Voor de Dacia spring zie ik exact dezelfde use case als ik destijds voor mijn Nissan Leaf had:
- Als 2e auto
- Op een vast woon-werk traject
- Mogelijkheid tot laden thuis en/of op werk
- Fanatiekelingen bereid tot concessies
[ Voor 70% gewijzigd door assje op 19-04-2021 09:47 ]
Euh ja?
Zie bogaards in "Private Lease - Deel 1"
Begrijpend lezen is lastigk995 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:59:
[...]
Dat zullen we zien qua verkoopscijfers, ik denk dat er een redelijk grote markt voor is, veel groter dan de 2+ton wegende SUV/sport types die je hier veel naar boven ziet komen.
Dit is een kleine hatchback dus vergelijkbaar met een fiat 500e en neen daar gaat niemand 7 mensen in stampen om naar het zuiden van frankrijk te gaan echter betekend dit niet dat er geen markt voor dit type van wagens is.
De gemiddelde verplaatsing valt ruim binnen de range en de meeste wagens hebben maar iets meer dan 1 persoon gemiddeld aan voord en dus voor de meeste verplaatsingen die we doen is deze echt wel geschikt hoor.
Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:31:
[...]
Ik denk dat ik een legitieme opmerking maak over de Peugeot Partner Tepee die momenteel erg scherp geprijsd is. Qua formaat (itt de door jou aangehaalde Dacia) ideaal voor een gezin met 3 kinderen onder de 5,
[...]
Een beetje?assje schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:28:
[...]
De discussie loopt nu een beetje door elkaar over de Dacia Spring en de Peugeot Partner Tepee. Wij hadden het in eerste instantie over de 2e en daar lijken dat me wel degelijk legitieme opmerkingen. Het lijkt er ook op dat hij voor geen meter verkocht en daarom nu in de uitverkoop is.
[...]
De Dacia zou wat mij betreft op zich ook geschikt zijn als eerste auto, maar dat is -zoals alles in het leven- een persoonlijke blik. Ik kan met de eGolf qua range toe dus met de Dacia zou ik ook prima uit de voeten kunnen. Enige vraag die dan resteert is; wat zou ik ermee winnen als ik er het comfort voor zou inleveren van de eGolf. (Niets denk ikassje schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:28:
[...]
Voor de Dacia spring zie ik exact dezelfde use case als ik destijds voor mijn Nissan Leaf had:
Als 2e auto
Op een vast woon-werk traject
Mogelijkheid tot laden thuis en/of op werk
Het liefst een combinatie van meerdere of alle. De snelheid en het vermogen zie ik persoonlijk minder als bezwaar.
[ Voor 44% gewijzigd door Tomba op 19-04-2021 09:36 ]
Dat verbaast mij ook niet echt. Toen hij uitkwam was hij eigenlijk al verouderd vanwege de lage range en onhandige keuzes voor de laadmogelijkheden. Er schijnt ook geen warmtepomp in te zitten.assje schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:28:
Het lijkt er ook op dat hij voor geen meter verkocht en daarom nu in de uitverkoop is.
Niets ten nadele van de iOn, maar de Partner Tepee leek wat dat betreft precies dezelfde mogelijkheden te hebben, met enkel een paar kWh meer. Die extra kWh leek er meer op om het formaat/gewicht te compenseren, want qua kilometers komt hij niet echt verder dan de iOn. De iOn was al wel meer dan 5 jaar oud toen deze uit kwam.
Als je de range niet nodig hebt en het formaat wel dan is het vast een fijne auto.
Met deze twee spreekt het al een enorm grote markt aan. Bij ons in de wijk zie ik enorm veel ICE auto's van dit formaat op de oprit staan naast een grote (meestal dure) auto. De kans dat beide auto's op een dag een grote afstand moeten overbruggen is minimaal. Dit helpt natuurlijk ook door met een kleine risico ervaring op te doen om daarna die andere auto te vervangen voor volledig elektrisch.assje schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:28:
[...]
- Als 2e auto
- Mogelijkheid tot laden thuis en/of op werk
Momenteel hebben wij de eGolf als enige auto voor de deur en dat bevalt uitstekend. Als die niet voldoet dan huur ik wel iets. De kosten voor een auto voor enkel de uitzonderingen waar de eGolf niet aan voldoet is enorm, want qua kosten per kilometer kan niets tippen aan de eGolf (zelfs met meer kilometers buiten onze private lease contract). Als die voldoet zal de ander dus altijd stil staan.
[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 19-04-2021 10:02 ]
Al die VW en opel bestelbusjes met 1.9 diesel motoren doen ook 19 seconden naar de 100 en een suzuki alto doet het ook niet veel beter en heeft amper een hogere topsnelheid.Verwijderd schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:04:
Ik vind de dacia best een interessante aanbieding, zeker als 2e auto voor woon-werk bijvoorbeeld. Het is dat ik momenteel eigenlijk amper auto rij (werk thuis en de dagen dat ik naar kantoor ga pak ik de fiets) anders zou ik hem zeker overwegen.
[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 19-04-2021 10:29 ]
En let wel, voor auto's als een alto zijn dat doorgaans handgeschakelde bakken waar je die tijd alleen haalt als je hem tot hoog in de toeren door trekt. Tante Bep die netjes bij 2500 toeren opschakelt komt nimmer en nooit in de buurt van deze theoretische waarde terwijl in een EV dit een kwestie is van het pedaal indrukken + constante versnelling en hoger koppel.Metro2002 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:27:
Al die VW en opel bestelbusjes met 1.9 diesel motoren doen ook 19 seconden naar de 100 en een suzuki alto doet het ook niet veel beter en heeft amper een hogere topsnelheid.
[ Voor 3% gewijzigd door assje op 19-04-2021 10:33 ]
Er is wat meer informatie gekomen over de Toyota bZ4X.
https://www.ad.nl/auto/to...he-auto-de-bz4x~abc2fb19/
Er staan ook wat foto's bij van het interieur en het soort 'vliegtuigstuur’.
Het is nu nog een concept en ben benieuwd of de productieversie veel zal afwijken wanneer die in 2022 op de markt komt.
Wel goed om te zien dat Toyota nu eindelijk ook een EV op de markt gaat brengen. Eigenlijk veel te laat natuurlijk vooral gezien de geschiedenis die Toyota had met de hybride en waarmee ze toentertijd voorop liepen.
Het is nu nog een concept en ben benieuwd of de productieversie veel zal afwijken wanneer die in 2022 op de markt komt.
Wel goed om te zien dat Toyota nu eindelijk ook een EV op de markt gaat brengen. Eigenlijk veel te laat natuurlijk vooral gezien de geschiedenis die Toyota had met de hybride en waarmee ze toentertijd voorop liepen.
In de USA hebben ze een tijdje de RAV4 EV gehad. De tweede generatie bouwden ze zelfs samen met Tesla.Sonicfreak schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:44:
Wel goed om te zien dat Toyota nu eindelijk ook een EV op de markt gaat brengen.
Hopelijk blijven ze nu wel EVs bouwen voor iedereen en zijn ze niet te laat van mening veranderd.
Hier een update over onze Skoda Citigo E-iV (na update “regelapparaat” terugroep actie.)
Mijn klachten zijn:
- verminderd vermogen (P e-max is ook in auto lager)
- Regeneratie minder (Ook in brake modus)
- verminderde actieradius (10-15% ongeveer) door update(?)
Enige dat dealer weet en kan vertellen over die update is “update om piekspanningen tegen te gaan” meer kan de dealer niet vertellen...
Fyi: Er brandde geen lampje op display, ondanks de vele foutmeldingen.
Na 7x proberen eindelijk een afspraak gehad, met uitlezen (vandaag).
De auto had 7+ foutmeldingen. Ook foutmeldingen over een regelapparaat.
Alle fouten zijn nu gewist en over week terugkomen om te zien welke fouten terugkomen.
Mijn klachten zijn:
Enige dat dealer weet en kan vertellen over die update is “update om piekspanningen tegen te gaan” meer kan de dealer niet vertellen...
Alle fouten zijn nu gewist en over week terugkomen om te zien welke fouten terugkomen.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Zijn de stekkers van de oplaadkabels niet zo degelijk of heb ik net pech: sinds dit weekend lukt het niet meer om de stekker aan de laadpaalzijde te vergrendelen.
Aan de auto (Peugeot e208) werkt de vergrendeling wel, maar de paal probeert een aantal keer te vergrendelen (dit is te horen aan het geklik) wat niet lukt. Vervolgens komt er een foutmelding en wordt de auto niet geladen. Dit bij 3 verschillende palen geprobeerd, maar geven allemaal dezelfde fout.
(Het laden bij FastNed gaat natuurlijk wel, daar hoeft de vergrendeling natuurlijk alleen aan de autozijde te gebeuren)
Helaas is er ook niemand in de buurt om dit met een andere kabel te testen
Aan de auto (Peugeot e208) werkt de vergrendeling wel, maar de paal probeert een aantal keer te vergrendelen (dit is te horen aan het geklik) wat niet lukt. Vervolgens komt er een foutmelding en wordt de auto niet geladen. Dit bij 3 verschillende palen geprobeerd, maar geven allemaal dezelfde fout.
(Het laden bij FastNed gaat natuurlijk wel, daar hoeft de vergrendeling natuurlijk alleen aan de autozijde te gebeuren)
Herkenbaar, dit had ik vanaf het begin met de bij mijn eGolf meegeleverde kabel op de laadpalen die bij mijn werkgever staan... De tolerantie luistert heel nauw, heb toen een nieuwe kabel gekocht (wilde er toch al 2; 1 vast aan de Go-e thuis en 1 voor onderweg) en daarmee geen enkel probleem. De VW kabel werkte overigens op alle andere palen waar ik hem mee getest had wel, het waren alleen de 4 palen die bij mijn werkgever staan. Als je dit op alle laadpalen hebt moet je er PSA zeker op aanspreken want dan is je laadkabel defect.Magic6399 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:47:
Zijn de stekkers van de oplaadkabels niet zo degelijk of heb ik net pech: sinds dit weekend lukt het niet meer om de stekker aan de laadpaalzijde te vergrendelen.
In de stekker zit een uitsparing waar een palletje in geschoven wordt. Kan je wat zien aan die insparing? Misschien is die een beetje beschadigt waardoor het palletje nu niet meer in de stekker wil?Magic6399 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:47:
de paal probeert een aantal keer te vergrendelen (dit is te horen aan het geklik) wat niet lukt.
Of wellicht een beetje spelen met hoe ver de stekker in de paal zit? Misschien gaat het beter als je hem net 1 of 2 mm minder ver er in stop.
De kabel heeft het afgelopen half jaar altijd foutloos gewerkt.
Ik zal eens kijken naar beschadigingen/onvolkomenheden bij de insparingen.
Ik zal eens kijken naar beschadigingen/onvolkomenheden bij de insparingen.
Even mezelf quoten. Het artikel over de Toyota bZ4X staat nu ook op de frontpage.Sonicfreak schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:44:
Er is wat meer informatie gekomen over de Toyota bZ4X.
nieuws: Toyota presenteert concept voor volledig elektrische suv
Ik haalde de Tepee en Spring door elkaar. Ik dacht te lezen dat je het over de Spring had.Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:31:
[...]
Ik moet zeggen dat ik niet helemaal snap waar ik deze reply aan verdien? Ik denk dat ik een legitieme opmerking maak over de Peugeot Partner Tepee die momenteel erg scherp geprijsd is. Qua formaat (itt de door jou aangehaalde Dacia) ideaal voor een gezin met 3 kinderen onder de 5, maar door de range (70 kilometer snelweg in de winter!) en achterhaalde oplaad methode erg onpraktisch. Mijn aanname is dat dat de reden is waarom hij er nu voor heel weinig uitgaat; er is simpelweg geen markt voor een auto van dit formaat met een range waarmee je de stad net aan uit komt in de winter. Zoekende in dit topic zie ik ook alleen @jubeth die een dergelijke auto rijdt (zij het de bedrijfsvariant met een Citroën badge) dus ik vrees dat ik gelijk heb. Ik hoop dat je snapt dat de mensen die naar een goedkope private lease zoeken geen ‘gelakte schoentjes met iPhones’ hebben (sterker nog de meeste mensen hebben helemaal geen zakelijke lease auto!) en ik denk dat je eerder zelf uit jouw Ivoren toren moet komen.
@jubeth hoe is jouw ervaring, nog steeds tevreden?
Sorry dat ik het wat hard in vloog.
De Tepee is als handige 2 auto, grote boodschappen wagen en veel kids te vervoeren. De techniek is wel extreem verouderd. De usecase is beperkt, zelfs voor binnenstedelijke bezorging.
Het was een vorm van antwoord op de Kangoo ZE.
Geen probleem, het was nog vroegJeroenK schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:27:
[...]
Ik haalde de Tepee en Spring door elkaar. Ik dacht te lezen dat je het over de Spring had.
Sorry dat ik het wat hard in vloog.
De Tepee is als handige 2 auto, grote boodschappen wagen en veel kids te vervoeren. De techniek is wel extreem verouderd. De usecase is beperkt, zelfs voor binnenstedelijke bezorging.
Het was een vorm van antwoord op de Kangoo ZE.
had ie maar 3 fase dan was hij voor mij prima bruikbaar geweest, de 1 fase nekt hem helaas. 2 auto's vind ik sowieso wat zonde
Ik haal echt wel 90 km snelweg in de winter, gewoon een beetje in het groen blijven, niet de hele tijd plankgas trappen. Volgens mij heeft mijn E-Berlingo Van exact dezelfde accu.Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:31:
maar door de range (70 kilometer snelweg in de winter!) en achterhaalde oplaad methode erg onpraktisch.
Dit is echt zwaar overdreven. Ik rijd regelmatig van Noord Holland naar 2 provincies verder en retour op 1 dag. En wat bedoel je met die achterhaalde oplaad methode? Ik kan bijna overal waar laadpalen zijn opladen, zelfs in woonwijkjes in Lutjebroek. En bij alle fastned en all-ego palen.Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 06:31:
Mijn aanname is dat dat de reden is waarom hij er nu voor heel weinig uitgaat; er is simpelweg geen markt voor een auto van dit formaat met een range waarmee je de stad net aan uit komt in de winter.
Ja, zeker voor wat ik ermee doe. Voor ons is het ideaal. 3 zitjes voorin, en een achterbak waar we echt alles mee kunnen vervoeren (en ook daarvoor inzetten). Toevallig is 'ie zeker in deze tijd met lockdowns ideaal gebleken. Het is een bestel waar je 2.2m lange matrassen en planken in kunt vervoeren. Toevallig vandaag een berg (dure) stenen opgehaald (gratis af te halen van iemand die tuin aan het herinrichten was) via marktplaats. Dat zijn echt superdeals. Met 'n gewone auto had ik dat nooit gedaan. Ik heb deze auto er al meer dan uit.
Als we ooit nog een keer op vakantie gaan met een auto, dan huren we wel een Opel Ampera-E.
De 70 kilometer haalde ik van ev-database, weet niet exact hoe zij het berekenen. Hoeveel wH/kilometer verbruik zit je op?jubeth schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:12:
[...]
Ik haal echt wel 90 km snelweg in de winter, gewoon een beetje in het groen blijven, niet de hele tijd plankgas trappen. Volgens mij heeft mijn E-Berlingo Van exact dezelfde accu.
[..]
AC 1fase = achterhaald (want extreem traag) en ChaDeMo ook want CCS is toch wel de standaard geworden. Ja er zijn overal laadpalen maar als je er vervolgens in een uur laden maar 10-15 kilometer bij krijgt (AC) of dat je specifiek op zoek moet naar een ChaDeMo lader is dat niet echt optimaal. Dit zwaar overdreven noemen is een kwestie van perspectief, mijn perspectief is dat het wel degelijk achterhaal isjubeth schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:12:
[...]
Dit is echt zwaar overdreven. Ik rijd regelmatig van Noord Holland naar 2 provincies verder en retour op 1 dag. En wat bedoel je met die achterhaalde oplaad methode? Ik kan bijna overal waar laadpalen zijn opladen, zelfs in woonwijkjes in Lutjebroek. En bij alle fastned en all-ego palen.
[...]
Heb je kinderen toevallig of gebruik je hem echt alleen als bestelbus? Ik zie zeker wel de meerwaarde maar je moet wel bereid zijn om om de (in mijn ogen behoorlijke) laad-beperking heen te werken denk ik.jubeth schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:12:
[...]
Ja, zeker voor wat ik ermee doe. Voor ons is het ideaal. 3 zitjes voorin, en een achterbak waar we echt alles mee kunnen vervoeren (en ook daarvoor inzetten). Toevallig is 'ie zeker in deze tijd met lockdowns ideaal gebleken. Het is een bestel waar je 2.2m lange matrassen en planken in kunt vervoeren. Toevallig vandaag een berg (dure) stenen opgehaald (gratis af te halen van iemand die tuin aan het herinrichten was) via marktplaats. Dat zijn echt superdeals. Met 'n gewone auto had ik dat nooit gedaan. Ik heb deze auto er al meer dan uit.
Als we ooit nog een keer op vakantie gaan met een auto, dan huren we wel een Opel Ampera-E.
Vwb vakantie ben ik met mijn eGolf al beperkt, daar zou ik inderdaad met een auto met zo'n beperkt bereik icm zo traag laden ook niet aan beginnen
Bedankt voor je reactie!
Ik denk niet dat we iets ondermaats of achterhaald moeten noemen. Overal is wel een doelgroep voor en daar is de prijs dan ook gewoon naar. Als ik kijk naar het gebruik van een auto in mijn directe omgeving dan is dat al 100% anders binnen 25 gezinnen.
HOE DAN OOK
Ik zie met dit mooie weer mijn range weer lekker stijgen. Ik zit al weer op 90% van de opgegeven waarde door de fabrikant. In mijn geval is dat officieel 484km, en ik zit nu op 439. Nog een paar dagen goed weer en dan komen we weer in de buurt van de officiële range.
Volgen EV-Database zou ik ideaal zelfs 595km kunnen halen, dus.. dat gaan we ambiëren deze zomer
. Als ik er een keer 520km op papier uit kan halen dan ben ik al blij. Dan zou ik op 107% van de opgegeven officiële waarde zitten.
En morgenvroeg komen de zomerbandjes eronder... dus dat moet ook weer wat schelen.
HOE DAN OOK
Ik zie met dit mooie weer mijn range weer lekker stijgen. Ik zit al weer op 90% van de opgegeven waarde door de fabrikant. In mijn geval is dat officieel 484km, en ik zit nu op 439. Nog een paar dagen goed weer en dan komen we weer in de buurt van de officiële range.
Volgen EV-Database zou ik ideaal zelfs 595km kunnen halen, dus.. dat gaan we ambiëren deze zomer
En morgenvroeg komen de zomerbandjes eronder... dus dat moet ook weer wat schelen.
FreeReef.nl
@Tomba Je kunt niet stellen dat 1 fase laden persee achterhaald is. Het voorbeeld van de Dacia Spring met 7kW en zo'n kleine accu, dan is de boel binnen 3 uur weer vol, netjes zat.
Voor de Peugeot is het jammer dat ze slechts 3,6kW doen. Maar nog steeds heb je het over een kleine accu die relatief snel vol is.
Onze auto kan 7kW 1 fase maar hij staat nog altijd sloom te laden aan de granny charger, wat eigenlijk prima werkt.
Tenzij je dagen hebt waarbij je 2 of 3 dagen achter elkaar hebt van 200 a 300km (of meer).
Of het nou 1 fase is of 3 fase is, als je het nodig hebt om verder te komen onderweg is het toch drama.
Het moet gewoon iets zijn waarmee de auto volgende ochtend weer vol is.
Voor de Peugeot is het jammer dat ze slechts 3,6kW doen. Maar nog steeds heb je het over een kleine accu die relatief snel vol is.
Onze auto kan 7kW 1 fase maar hij staat nog altijd sloom te laden aan de granny charger, wat eigenlijk prima werkt.
Tenzij je dagen hebt waarbij je 2 of 3 dagen achter elkaar hebt van 200 a 300km (of meer).
Of het nou 1 fase is of 3 fase is, als je het nodig hebt om verder te komen onderweg is het toch drama.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
wH/km heb ik nog nooit goed berekend. De thuislader meet ik verbruik van, en daarmee zit ik op 6 kWh per etmaal.Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:05:
[...]
AC 1fase = achterhaald (want extreem traag) en ChaDeMo ook want CCS is toch wel de standaard geworden. Ja er zijn overal laadpalen maar als je er vervolgens in een uur laden maar 10-15 kilometer bij krijgt (AC) of dat je specifiek op zoek moet naar een ChaDeMo lader is dat niet echt optimaal. Dit zwaar overdreven noemen is een kwestie van perspectief, mijn perspectief is dat het wel degelijk achterhaal is
Over dat opladen begrijp ik de ophef en klaagzang nooit. Even realistisch;
Sinds ik met deze Citroën e-Berlingo Club-XL rondrijd in NL, is het mij nog nooit overkomen dat ik niet op tijd kon opladen bij een ChaDeMo kast. En daarmee zit ik in 20 minuten weer op 80% ongeveer. Dat is echt verwaarloosbaar, vind ik nog steeds, qua tijd om ergens te moeten wachten, even iets eten, drinken, wc bezoeken of wat op je mobiel turen. Al die aanstellerij dat het niet snel genoeg zou zijn, kom op, ik ben 55 jaar, ik heb die haast niet meer hoor. ;-)
En afgezien van die chademo optie neem ik bij de meeste tochten, zeker als er een langer verblijf bij zit, bijv een hele nacht of een heel dag-uitje, ook de Granny-cable mee. Ook hiervoor geldt dat ik nog nooit ergens geen 220V stekker kon vinden waar die aan mocht hangen. In een uur of 11 heb je hem van 0 naar vol met die granny-cable.
Ik heb 1 dochter, we passen met 3 precies comfy naast elkaar voorin. Komt niet eens zo vaak voor, dat we dat doen, maar het is erg fijn dat het kan. Het allerprettigste van deze auto vind ik dat ik ermee kan raggen, dat een krasje of deukje hier of daar niet meteen de bank breekt, dat het echt een auto voor zwaar gebruik is, de achterbak mag een beetje vies worden, de banden mogen modder hebben. Overigens deed 'ie het feilloos in de afgelopen strenge winter, geen geslip, geen start-issues, ramen mooi warm en ijsvrij gekregen. Koopje!
Dank voor het delen van je bevindingen! Mijn Seat Mii zou de update "uit de fabriek/dealer" al moeten hebben gehad dacht ik. E-max heeft bij mij (bijna?) nooit het laatste blokje, is dat wat je bedoeld? Bij regeneratie valt het me op dat hij nooit maximaal regenereert (i.e. het wijzertje kan nog verder naar beneden). Soms heb ik het idee dat als ik heel licht rem, dat hij dan "extra" regenereert. Alsof het een of ander feature is om te beschermen tegen een te intensieve regen (voor de bestuurder). Maar natuurlijk kan dit ook een stukje software zijn dat probeert (het originele?) rem/regen profiel te produceren.Stef87 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:23:
Hier een update over onze Skoda Citigo E-iV (na update “regelapparaat” terugroep actie.)
Mijn klachten zijn:
Verminderde actieradius kan ik niks over zeggen, gezien ik heb niet ervoor heb kunnen testen. Een eerdere trip naar west Nederland ging beter in de Skoda Citigo die ik als test voertuig had, maar dat was ergens in de lente vorig jaar. Toen ik hem deed in de Seat Mii in de winter was het natuurlijk wel wat pittiger, maar dat is logisch.
Ik vermoed dat de meeste mensen mijn opgemerkte verschillen dan ook niet zouden opmerken. Door mijn achtergrond (ex-autotechnicus, zelf e-scooter DIY etc) en ervaringen met andere elektrische auto's merk ik het misschien sneller op?Thomqa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:07:
[...]
Dank voor het delen van je bevindingen! Mijn Seat Mii zou de update "uit de fabriek/dealer" al moeten hebben gehad dacht ik. E-max heeft bij mij (bijna?) nooit het laatste blokje, is dat wat je bedoeld? Bij regeneratie valt het me op dat hij nooit maximaal regenereert (i.e. het wijzertje kan nog verder naar beneden). Soms heb ik het idee dat als ik heel licht rem, dat hij dan "extra" regenereert. Alsof het een of ander feature is om te beschermen tegen een te intensieve regen (voor de bestuurder). Maar natuurlijk kan dit ook een stukje software zijn dat probeert (het originele?) rem/regen profiel te produceren.
Verminderde actieradius kan ik niks over zeggen, gezien ik heb niet ervoor heb kunnen testen. Een eerdere trip naar west Nederland ging beter in de Skoda Citigo die ik als test voertuig had, maar dat was ergens in de lente vorig jaar. Toen ik hem deed in de Seat Mii in de winter was het natuurlijk wel wat pittiger, maar dat is logisch.
Met P-emax bedoel ik inderdaad ''max power'' beschikbaar. Vandaag zat ik al 4 blokjes af van het maximale. Auto lijkt wat ''geknepen'' voorheen had ik heel lang alle blokjes vol en daalde deze langzaam.
Voordat de update was uitgevoerd was er veel sterkere regeneratie én er was ook nog flinke regeneratie bij een zichtbare 100% lading. (er was namelijk dan al een buffer verstopt)
Na de update is de regeneratie bij hogere lading flink minder dan voorheen. Alsmede kom ik minder ver op een lading dan toen wij de auto net hadden.
Er waren dan ook daadwerkelijk diverse fouten in regelapparaten en de batterij. Helaas ging niet met motor managementlampje aan zodat de berijder dit gemakkelijk kan opmerken..
Tweede kritiekpunt: onder ongeveer 20% SoC, afhankelijk van de geschatte range op GoM (range guess o meter)
Bij 35-45km range gaat de verwarming gewoon keihard -100% uit- mijn vriendin zou met die 15% lading nog 2-3x naar werk kunnen rijden maar door deze harde limiet is de auto praktisch onbruikbaar vanaf zo'n 17% SoC in de winter. Net daarvoor forceert de auto zichzelf al in de ECO stand, dan is er soms wel nog verwarming maar dit is zo minimaal dat het praktisch ook nutteloos is.
Ik heb ze gevraagd ook dit door te koppelen en als gewenste update aangevraagd.
Voor de rest: echt leuke kar. Vandaag nog een berijder van een BMW 5 serie die bij het stoplicht verrast keek toen ik in de baan ernaast vol optrok.. (leuk: tot 50 km/h is die echt wel snel)
@Thomqa Je zou eventueel kWh kunnen meten. Leeg tot vol laden en dan aflezen kWh meter (minus 9-15% laadverliezen). Bij een DC lader zal verlies het lager zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 20-04-2021 00:26 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat dat heel hard afhangt van je noden. In mijn geval zou ik waarschijnlijk meestal perfect toekomen met een Peugeot Partner EV. Momenteel heb ik een Leaf, en die laadt ook enkel 1 fase AC ( wordt meestal 's nachts thuis geladen met de granny charger, dus 2,3 kW) en Chademo. Ik kan het aantal keer dat ik op 8 maanden tijd effectief de snellader heb moeten gebruiken om niet ergens te stranden op de vingers van 1 hand tellen (2 keer om precies te zijn). Dat is dan met ongeveer 22k km/jaar en ongeveer 30k in niet-Corona tijden.Tomba schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:05:
AC 1fase = achterhaald (want extreem traag) en ChaDeMo ook want CCS is toch wel de standaard geworden. Ja er zijn overal laadpalen maar als je er vervolgens in een uur laden maar 10-15 kilometer bij krijgt (AC) of dat je specifiek op zoek moet naar een ChaDeMo lader is dat niet echt optimaal.
Wat de Peugeot minder interessant maakt is het beperkte bereik, maar voor wie dat voldoende is, heb je wel een heel praktische EV. Als je zelden meer dan 100km op een dag doet, en op je bestemming kan laden voor je aan je terugrit begint, dan is dat gewoon prima, zeker als je naar de huidige prijs kijkt.
Zijn er betere EV's? Ongetwijfeld. Of dat nodig is, hangt heel hard af van de noden.
De Dacia zal dan 2 fase doen denk ik? Alle laadpalen bij mijn werk en in de buurt van mijn huis zijn 11 kWh (Allego) dus dan gaat t over 3.6 kWh per uur net als bij de Peugeot Partner Tepee (die dus echt niet harder kan dan 3.6 kWh) Met zulke auto's bezet je laadpalen uren aan een stuk en hebben je collega's en/of buurtgenoten dus dikke pech want die kunnen dan niet laden. Zeker met zo'n Partner Tepee zou ik me dan erg bezwaard voelen gezien de 'laaddruk'. Op mijn werk zijn 4 laadpalen en zo'n 10 EV's inmiddels. We hebben een appgroep om te zorgen dat iedereen kan laden. Als 1 paal dan eigenlijk al de hele dag bezet gehouden wordt door een auto die maar 3.6 kWh (bruto!) kan laden is dat een beetje uit verhouding.!null schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:35:
@Tomba Je kunt niet stellen dat 1 fase laden persee achterhaald is. Het voorbeeld van de Dacia Spring met 7kW en zo'n kleine accu, dan is de boel binnen 3 uur weer vol, netjes zat.
Als je vrienden wilt blijven met je buren is zo'n trage lader alleen een optie als je een eigen oplaad gelegenheid kunt creeeren. Ik zou namelijk niet blij worden van een laadpaal-plakker die elke dag 1 van de 2 laadpalen in onze straat bezet hield. (Ik heb een laadpaal in mijn garage maar de Tepee zou daar nooit inpassen vanwege het formaat dus zou dan aangewezen zijn op duur laden aan de laadpaal en daar dus iedere dag aan te staan gedurende minimaal 7-8 uur)
Das exact wat ik bedoel, jij hebt dus de luxe van een eigen oprit/garage (waar je ook daadwerkelijk kwijt kanjubeth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:04:
[...]
wH/km heb ik nog nooit goed berekend. De thuislader meet ik verbruik van, en daarmee zit ik op 6 kWh per etmaal.
[...]
Zie bovenstaande, snap je het dan wel? Het is overigens geen klaagzang in mijn ogen maar eerder realistisch kijken.jubeth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:04:
[...]
Over dat opladen begrijp ik de ophef en klaagzang nooit.
[...]
Fijn dat jij die luxe hebtjubeth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:04:
[...]
Even realistisch;
Sinds ik met deze Citroën e-Berlingo Club-XL rondrijd in NL, is het mij nog nooit overkomen dat ik niet op tijd kon opladen bij een ChaDeMo kast. En daarmee zit ik in 20 minuten weer op 80% ongeveer. Dat is echt verwaarloosbaar, vind ik nog steeds, qua tijd om ergens te moeten wachten, even iets eten, drinken, wc bezoeken of wat op je mobiel turen. Al die aanstellerij dat het niet snel genoeg zou zijn, kom op, ik ben 55 jaar, ik heb die haast niet meer hoor. ;-)
[...]
Voor de uitzonderingen zijn inderdaad zeker oplossingen te vinden. Ik mis in onze eGolf toch ruimte en er is geen betaalbaar alternatief met de range die ik nodig heb (absolute minimum 130 kilometer of in in max 2-3 uur vol genoeg laden om thuis te komen). Ik zou er geen probleem mee hebben om comfort in te leveren (Die heeft de eGolf toch een stuk meer dan zo'n bestelbusjejubeth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:04:
[...]
En afgezien van die chademo optie neem ik bij de meeste tochten, zeker als er een langer verblijf bij zit, bijv een hele nacht of een heel dag-uitje, ook de Granny-cable mee. Ook hiervoor geldt dat ik nog nooit ergens geen 220V stekker kon vinden waar die aan mocht hangen. In een uur of 11 heb je hem van 0 naar vol met die granny-cable.
[...]
Ja financieel is ie bijzonder interessant, zeker met die PL aanbieding (249 euro per maand is echt enorm laag voor zoveel ruimte), als de range net wat hoger was geweest of hij een 3fase AC gehad had had ik mijn eGolf direct ingeleverd.jubeth schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:04:
[...]
Ik heb 1 dochter, we passen met 3 precies comfy naast elkaar voorin. Komt niet eens zo vaak voor, dat we dat doen, maar het is erg fijn dat het kan. Het allerprettigste van deze auto vind ik dat ik ermee kan raggen, dat een krasje of deukje hier of daar niet meteen de bank breekt, dat het echt een auto voor zwaar gebruik is, de achterbak mag een beetje vies worden, de banden mogen modder hebben. Overigens deed 'ie het feilloos in de afgelopen strenge winter, geen geslip, geen start-issues, ramen mooi warm en ijsvrij gekregen. Koopje!
Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar blijkt maar weer uit dat ieder mens andere behoeften heeft. Jammer dat er niet voor iedere behoefte al een EV is
Ook hier geldt weer; een 1fase auto kan alleen als je thuis op kan laden (er vanuitgaande dat we t eens zijn 7-8 uur lang een publieke laadpaal bezet houden terwijl er meerdere mensen nood aan hebben niet heel sociaal isGORby schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 01:21:
[...]
Ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat dat heel hard afhangt van je noden. In mijn geval zou ik waarschijnlijk meestal perfect toekomen met een Peugeot Partner EV. Momenteel heb ik een Leaf, en die laadt ook enkel 1 fase AC ( wordt meestal 's nachts thuis geladen met de granny charger, dus 2,3 kW) en Chademo. Ik kan het aantal keer dat ik op 8 maanden tijd effectief de snellader heb moeten gebruiken om niet ergens te stranden op de vingers van 1 hand tellen (2 keer om precies te zijn). Dat is dan met ongeveer 22k km/jaar en ongeveer 30k in niet-Corona tijden.
Wat de Peugeot minder interessant maakt is het beperkte bereik, maar voor wie dat voldoende is, heb je wel een heel praktische EV. Als je zelden meer dan 100km op een dag doet, en op je bestemming kan laden voor je aan je terugrit begint, dan is dat gewoon prima, zeker als je naar de huidige prijs kijkt.
Zijn er betere EV's? Ongetwijfeld. Of dat nodig is, hangt heel hard af van de noden.
[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 20-04-2021 08:45 ]
Maar dan moet je al wel een 22kW paal hebben of 1 fase thuis. Natuurlijk is het bij 27kWh netto niet een groot issue maar toch wel jammer dat ze niet kiezen voor 2 fase lader zoals in de eGolf. Dat zijn de kosten toch niet lijkt me.!null schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:35:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat ligt heel erg aan de plaats hier in Rotterdam staan zoveel palen dat dat niet echt een probleem is en staan auto's vaak lang aan een paal (en de laatste week zijn de elektrische deelauto's weer terug), maar ik kan altijd wel een plekje vinden, meestal binnen 100m soms moet ik 300m verderop laden. Met een 1 fase E-Niro sta je wel lang te laden, vooral omdat de meeste palen begrenst zijn op 2,6kW per fase. Alleen bij een laadplein op 800m is voorzien van 3x32A daar heb ik 1 keer gebruik van gemaakt toen ik de auto wat sneller nodig had.Tomba schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:40:
[...]
[...]
Ook hier geldt weer; een 1fase auto kan alleen als je thuis op kan laden (er vanuitgaande dat we t eens zijn 7-8 uur lang een publieke laadpaal bezet houden terwijl er meerdere mensen nood aan hebben niet heel sociaal is)
In België, of toch in het stuk waar ik woon, kan je gerust een publieke laadpaal bezet houden, want ze zijn op de meeste plaatsen zelden in gebruik. Ik zou inderdaad minder geneigd geweest zijn om een EV te kopen als ik hem niet thuis kon laden. Nu ik er eentje heb, merk ik dat dat ook best zou meevallen, maar gewoon duurder zou zijn in verbruik ten opzichte van zelf laden met de overproductie van de PV installatie.Tomba schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:40:
Ook hier geldt weer; een 1fase auto kan alleen als je thuis op kan laden (er vanuitgaande dat we t eens zijn 7-8 uur lang een publieke laadpaal bezet houden terwijl er meerdere mensen nood aan hebben niet heel sociaal is)
De voornaamste motivatie was om zoveel mogelijk van de fossiele brandstoffen af te geraken, dus een beetje ongemak zou ik er nog bij nemen. Volgende stap: verwarming zonder direct gebruik van fossielen. Misschien ook nog wat PV panelen bij leggen op het oosten.
1-fase kan alleen als je thuis kan laden ?Tomba schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:40:
[...]
Ik rij 40000 met een 1-fase e-niro.
Wij laden alles publiek. Is echt goed mogelijk.
Moet ik mij nu ook nog schuldig voelen, dat ik er snel bij was met "vergroenen" en hierdoor de paal bezet hou ?
(Overigens is onze gemeente erg pro EV. Er staan flink wat palen in Middelharnis.)
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Daar zou ik niet zo van uit gaan. Zoals ze het nu brengen is het 1 fase en niet 2. Juist de e-Golf is de vreemde eend wat betreft laden. De meeste auto's zijn 1 fase of 3 fasen.Tomba schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:40:
De Dacia zal dan 2 fase doen denk ik?
Als alle laadpalen zo vaak bezet zijn dan moet je er meer aanvragen. Bij je werk kan je werkgever er meer laten aanleggen. Tenminste, ik ga er vanuit dat het zakelijke auto's zijn. Jullie hebben toch ook niet 4 bureaus die je met 10 man moet delen?Met zulke auto's bezet je laadpalen uren aan een stuk en hebben je collega's en/of buurtgenoten dus dikke pech want die kunnen dan niet laden.
Volgens diezelfde redenatie zouden jouw buren niet blij zijn met jou omdat je een auto koopt die niet in je garage past en dus maar openbaar moet laden. Waarom koop je dan niet gewoon een model wat wel in je garage past?Ik zou namelijk niet blij worden van een laadpaal-plakker die elke dag 1 van de 2 laadpalen in onze straat bezet hield. (Ik heb een laadpaal in mijn garage maar de Tepee zou daar nooit inpassen vanwege het formaat dus zou dan aangewezen zijn op duur laden aan de laadpaal en daar dus iedere dag aan te staan gedurende minimaal 7-8 uur)
Hoe klein is je garage trouwens dat daar geen Tepee in past? het is geen Smart, maar hij is ook weer niet buiten proportioneel groot ofzo. Hij is 6 cm breder en 13 cm langer dan een e-Golf.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Die auto's zijn er allemaal al veel langer dan die auto's die daar nu ineens nood aan zouden hebben. Het is pas asociaal als die nu ineens de laadpalen willen claimen en anderen die er al jaren gebruik van maken de toegang willen ontzeggen.(er vanuitgaande dat we t eens zijn 7-8 uur lang een publieke laadpaal bezet houden terwijl er meerdere mensen nood aan hebben niet heel sociaal is)
Waarom zit je trouwens met een 2 fasen auto een laadplek veel te lang bezet te houden zodat een EV met een 3 fasen lader niet kan laden?
Lekker dan, ze hebben de boel flink generfed zo te horen. Wij hebben nog niets gehoord over een update.Stef87 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:23:
Mijn klachten zijn:
Hoeveel P e-max haal je nu bijv bij 70-90% SoC, ik heb maar 1x volledig gezien, boven de 60% SoC is hij meestal één blokje van volledig verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 20-04-2021 09:45 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat ligt er maar net aan. Wij zijn vorig jaar verhuisd, voordat we verhuisden was het 'n woonwijk in Amsterdam Noord (Blauwe Zand). Nu hadden we daar het geluk dat er binnen een omtrek van ~3 minuten loopafstand in totaal zo'n 6 Vattenfall duo-parkings waren, met dus 12 laadstekkers. En dat er nog niet zo veel mensen met EV waren in die wijk (denk ik). We hadden iig nooit geen laadpaal daar.. en de dichtstbijzijnde was 30 seconden vanaf de voordeur.Tomba schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:40:
Das exact wat ik bedoel, jij hebt dus de luxe van een eigen oprit/garage (waar je ook daadwerkelijk kwijt kan) Als je zoals de meeste mensen aangewezen bent op publiek laden kan je mij niet vertellen dat deze auto een goede keuze is.
Nu wonen we landelijk, en hier hangt 'ie gewoon aan de grannycable vanuit een schuur naar buiten toe.
Hier overigens wel de opmerking dat we naar dubbel tarief elektra zijn overgegaan, en ik er een timer op gezet heb, zodat 'ie alleen tussen 23 en 7 uur laadt. Dat scheelt enorm in de rekening.
Zonnepanelen moeten nog komen hier, zijn we druk mee bezig...
[ Voor 12% gewijzigd door jubeth op 20-04-2021 09:51 ]
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic