Rommelzolder schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:07:
[...]
...
Wat @
haaibaa2 schrijft gaat naar mijn idee toch voorbij aan het feit, dat Opel een ondeugdelijk product levert, dat niet de capaciteit heeft die is beloofd, en daarnaast een verhoogd risico op brand betekent.
Als vergelijk: als je nieuw op te leveren huis 10% van het dak mist, en je elektrische installatie is zodanig aangelegd,dat je elektrische fornuis niet zonder brandgevaar kan worden gebruikt, dan spreek je daar de bouwer niet op aan?
Wat betreft waardevermindering: wie koopt straks tweedehands een auto, waarvan bekend is dat het accupakket niet deugt, dan wel een autodealer die bij inruil daarop zal wijzen en dus (veel) minder dan anders qua inruilprijs zal bieden?
Mijn doel is alleen maar een auto die veilig is, en de capaciteit heeft waarop die is gekozen.
Mijn ervaring met leveranciers van spullen die niet voldoen is helaas zo, dat als je niet zeer duidelijk neerzet dat je niet akkoord bent, er soms weinig tot geen beweging bij de leverancier ontstaat om het probleem op te lossen. Opel wist dit zeker al in december 2020 (dagtekening van hun interne instructie) Nu vier maanden verder zwijgen ze nog in alle talen.
Ik denk dat een rechter wel onderscheid maakt tussen de levering van één ondeugdelijk product (bv. een auto waaraan een deur ontbreekt) en de ontdekking dat een hele serie van een geleverd product een slecht onderdeel blijkt te bevatten zoals in dit geval.
Die auto zonder deur zal zsm gerepareerd moeten worden of vervangen, maar bij een structurele fout (terugroepactie) heeft een leverancier meer tijd om het probleem op te lossen. Een klein of simpel probleem zal sneller opgelost kunnen en moeten worden dan een groot en moeilijk op te lossen probleem zoals hier het geval is.
Opel/General Motors heeft dit probleem met de Ampera-e in stappen aangepakt:
1. Waarschuwen van de klanten, en adviseren om de dealer de max. laadcapaciteit te laten reduceren via de standaard instellingen (Hill Top Reserve (88%) voor 2017/2018 modellen, max. laadcapaciteit op 90% voor 2019 model). Dit kon je ook zelf doen, en ook weer ongedaan maken, maar het was de snelste oplossing om het risico te beperken.
2. Software update waarmee de max. laadcapaciteit tot 90% wordt teruggebracht (dat is denk ik bruto, in de praktijk blijkt het 95% netto). Hiermee wordt voorkomen dat mensen al dan niet per abuis toch tot 100% laden.
3. Structurele oplossing door bv. een nieuw accupakket te plaatsen, of een software-aanpassing die herkent wanneer een accupakket een brandrisico gaat opleveren. Deze oplossing is nog niet bekend en hier wordt nog aan gewerkt.
Opel Nederland heeft hierbij de complicerende factor dat ze afhankelijk zijn van hun voormalige moederbedrijf General Motors in de USA waar de Ampera-e (en de Chevrolet Bolt-versie) is gemaakt, maar dat moet voor de klanten natuurlijk niet uitmaken.
Ik vind ook wel dat het lang duurt en dat de communicatie niet geweldig is (bv. verwarring over de software update naar 90 of 95%). Maar een rechter zal kijken of Opel Nederland en/of de dealer zich redelijkerwijs heeft ingespannen voor een goede oplossing, en ik denk niet dat een rechter nu al zal oordelen dat ze daar nalatig in zijn.