redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:49:
[...]
Dat is je puur rijk rekenen naar een EV toe. Als de ICE aan je eisen voldoet is alles extra precies dat, 'extra'. Oftewel je betaalt dan voor iets wat je helemaal niet nodig hebt. Dus als de genoemde Corsa al voldoet, is het leuk dat je e-Corsa nog iets meer heeft, maar als je het over TCO hebt moet je ook meenemen dat je betaald voor iets dat je niet wilt hebben. Daarnaast wordt het verschil wel wat minder, maar ook bij gelijke uitrusting is die er nog.
Nee, dat is mezelf niet rijkrekenen, dat is doen wat ik heel de tijd al zeg: Je stelt de ICE samen die je bevalt, je doet datzelfde met de EV en je gaat met je rekenmachine aan de slag. En als je zegt "ja ik ben al tevreden met de basis instap-corsa en die is maar 18k" dan ben je inderdaad snel uitgerekend. Nogmaals: iedereen moet dat voor zichzelf bepalen en uitrekenen.
[...]
Maar voorlopig blijft het nog steeds iets wat vooral voor de rijkeren is (of zakelijk lease). Ongeacht dat jij vindt dat dat niet klopt is dat wel de huidige praktijk. Daarnaast is de SEPP alweer op en ziet het er sterk naar uit dat EVs ook op andere manieren meer belast gaan worden. Dit werkt de uitrol van EVs juist weer tegen, dus ik ben benieuwd hoe snel het daadwerkelijk zal gaan voordat ook de mensen met minder geld een EV gaan rijden.
Iets wat goedkoper uitvalt in sommige situaties, is per definitie voor de rijkeren. Waarvan akte.

[...]
Tja, soms is het lastig toe te geven dat de praktijk anders is dan dat je zelf zou willen. Theoretisch heeft hij gelijk, maar in de praktijk zijn de mensen die zo rekenen een enorme uitzondering.
Ik wordt hier zo moe van he. dus noch ein mal:
Ik weet dat er mensen zijn die alleen naar aanschafprijs kijken (wil niet zeggen dat ik dat snap, maar ik erken dat die mensen er zijn)
Ik weet ook dat de aanschafprijs van een ev hoger is.
Als je naar TCO kijkt, is de ev in sommige gevallen de goedkopere optie
Dus, de stelling "Ev's zijn duurder' is onjuist, hoe anders de perceptie ook kan zijn vooraf.
Er is geen regel. Dat is het hele punt Jullie stellen de regel "Ev's zijn duur", en die regel gaat niet op. Het is namelijk ook niet de meerderheid die de regel maakt. Soms is een EV duurder, soms niet.
En theoretisch heeft hij alleen nog maar gelijk (het TCO verhaal) als bepaalde parameters samenvallen, lees o.a. vanaf voldoende afgelegde km. En die afgelegde km's, zoals alle statistieke aangeven, worden ook niet door een meerderheid van de autobestuurders gehaald.
Ja. Soms valt het gelijk. Je weet wat "soms" betekent? en "niet altijd"? En "voor een aantal mensen"?
En het argument dat een BEV o.a. duurder is omdat hij rijkelijker is uitgerust volg ik ook niet.
Een BEV IS NIET ALTIJD DUURDER. Jemig.
Maar goed je bedoelt waarschijnlijk weer aanschafprijs. De aanschafprijs van een BEV is inderdaad altijd, eigenlijk wel zonder uitzondering, hoger dan een vergelijkbare ICE. Maar als je de ICE dezelfde uitrusting geeft, wordt dat verschil aanzienlijk kleiner.
Toch niet als je met een beperkt budget (en dat budget kan gedwongen of vrijwillig beperkt zijn) een auto moet kiezen en er is op de EV markt bijna geen aanbod van basic uitgeruste EV's. Je moet dan geld uitgeven of boven budget gaan aan zaken die je eigenlijk niet wou (om het cru te stellen, je wilde waarschijnlijk wel een EV maar niet een EV met allerlei toeters en bellen die je eigenlijk niet kan of wil betalen).
Ook dit heb ik nooit ontkend, en geen enkele keer tegengesproken. Het enige is, dat je dan dus door je initiele budget gedwongen wordt om (in sommige gevallen) uiteindelijk duurder uit te zijn.
Als je dan een punt wil blijven maken door uit te gaan van een theorie gevolgd door een uitzondering volg ik niet meer hoor. Ik leef nl. in de praktijk van de dag. zoals de meeste mensen.
het is niet theorie. Het is praktijk. Mijn EV is in de praktijk, gewoon in keiharde euros over 6 jaar tijd goedkoper, dan een ICE. En dat geldt voor meer mensen. Ik denk zelfs voor de meeste mensen die nu EV rijden. Want zoals je zelf al aangaf: die mensen, die nu wel ev rijden, geven echt niet voor hun plezier meer geld uit omdat het wereldverbeteraars zijn. Nee, ze zijn goedkoper en de rest is mooi meegenomen.
Dat het in de toekomst, jaar na jaar, hoogstwaarschijnlijk steeds voordeliger zal worden om een EV te kopen en een ICE dan duurder zal worden dan een EV zal bijna niemand betwisten. Ik al zeker niet.
Voor bedrijfsauto's is dat punt nu al aangebroken.
En voor een steeds groter wordende groep particulieren ook.
Maar dat was de discussie niet. Het ging er (mij toch) om dat het voor een particulier op dit ogenblik overwegend duurder is om een EV aan te schaffen dan een vergelijkbare ICE.

Je koopt nu met eigen centen ook geen duur huis omdat je verwacht dat het in de toekomst wel goedkoper zal worden. Dan heb jejezelf twee keer bedrogen. En ook niet omdat het na renovatie wel meer waard zal worden. Je moet wel eerst het geld hebben voor de aankoop voor je kan gaan renoveren (als er dan nog geld overschiet). Dan wacht je gewoon even af tot het huis (of de auto) effectief goedkoper zijn geworden.
Als ik moet kiezen tussen twee huizen, kijk ik inderdaad naar wat mijn maandlasten en andere zaken zijn over de komende X jaar. En niet alleen naar aanschafprijs. Maar ik denk dat jij gelijk hebt hoor: De meeste mensen zullen altijd voor het huis gaan met de laagste aanschafprijs

Maar als je de tijd niet hebt om te wachten zal je het toch nu met het budget van nu moeten doen.
Als je dat niet kan en wil begrijpen heb je, volgens mij, toch nog maar weinig voeling met de dagdagelijkse realiteit van het merendeel van de autogebruikers.
Ok, dit verwijt heb je nu al 3 keer gemaakt. Zo kan ie wel weer he?
En tot daar aan toe. Iedereen die begrijpend kan lezen heeft ondertussen begrepen welk praktisch punt ik wou maken. Maar als je dan dat punt op het einde va de dag in een verkeerd daglicht wil gaan stellen door aan mijn teksten zinnen toe te voegen die niet van mij zijn spoort het helemaal niet meer goed.
Ik vatte je reactie samen. Want je deed gewoon hetzelfde riedeltje weer, waar we nu al een dag over praten, alsof je geen enkele van mijn reacties hebt gelezen. Over begrijpend lezen gesproken.