• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:24:
[...]

In de eerste plaats omdat het fiscaal heel veel voordeliger was.
En ik schrijf nergens dat elektrisch rijden roep is.
Ik schrijf dat het in de praktijk niet zoveel verschil maakt in geluid en verkrijgbare opties.

Anderen willen perse aantonen dat brandstofmotoren zoveel herrie maken en niet kunnen tippen aan de uitrusting van een elektrisch voertuig.
Nee, dat beweert niemand. Wat we beweren is dat nieuwe auto's beter uitgerust zijn dan oude. en dat als je een vergelijkbaar nieuw model ICE vergelijkt met de EV-versie, dat die duurdere EV standaard beter is uitgerust. En als je ze dus qua prijs met elkaar wil vergelijken, je die ICE veel dikker moet aankleden. En dat het verschil dan wel blijft, maar dat het wel kleiner wordt, en dat je daarna ook door moet rekenen, omdat aanschafprijs maar een heel klein onderdeel is van het verhaal.

En ja, brandstofmotoren maken meer herrie dan een elektromotor. Dat ontkennen slaat natuurlijk nergens op. Het is letterlijk stil versus herrie.
Ik rij of heb gereden met beiden.
En je denkt dat wij ons rijbewijs gehaald hebben, in een EV gestapt zijn en nooit vergeleken hebben? Of wat?
Ik kan dus best wel, zeker omdat ik niet te allen prijze een privé-aankoop moet verdedigen, de een met de ander vergelijken.
En wij niet?

Ik hoef ook mijn privé aankoop niet te verdedigen. (Ik heb dat voor mezelf al gedaan voordat ik mijn handtekening ergens onder zette.) Ik maak hier alleen zo af en toe van de gelegenheid gebruik om onzin als "EV's zijn duurder" tegen te spreken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-03-2021 14:38 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:23:

Jouw punt lijkt er meer op dat je uberhaupt als particulier geen nieuwe auto zou kopen. En dat mag, maar wat dat betreft zeg ik: ieder zijn eigen gekte. Ik rijd wel graag nieuw. Ja, dat kost je een hoop afschrijving, maar het is wel betrouwbaarder en dus minder gedoe met onderhoud en bijbehorende kosten. Al met al ben ik duurder uit in een nieuwe auto, maar dat is een persoonlijke keuze en ik weet wat ik daarvoor terug krijg.

Als je dan eenmaal naar nieuwe auto's kijkt, is de keuze voor een EV vervolgens anno 2021, zoals ik al eerder en vaker gezegd heb, eigenlijk heel voor de hand liggend.

In Nederland hebben we voor nieuwe auto's trouwens ook geen voordelen meer. Ik had die gelukkig nog wel en geef eerlijk toe dat die mij persoonlijk wel over de streep trok.
Nee mijn punt is dat ik helemaal geen auto privé meer zou kopen. Niet tweedhands en niet nieuw.
Zoals jezelf zegt ieder zijn gekte. Want met je argumentatie 'nieuw' ben ik het dan weer niet eens.
Een auto is vanaf het ogenblik dat je er bij de dealer buitenrijdt al niet nieuw meer. Het eerste jaar is de afschrijving ook het hoogst.
Ik heb, afhankelijk van het model, zowel nieuw als tweedehands gereden.
Mijn laatste privé diesel kostte 'nieuw' 45.000 €. Dat besteed ik persoonlijk aan geen enkele auto.
Ik heb hem, rechtstreeks van de merkdealer, één jaar oud en in nieuwstaat met 2.000 km op de teller en 1+1 jaar garantie voor 19.000 € gekocht en BIV ten laste van de dealer. Dat trok mij toen over de streep. :)
Ik zag persoonlijk geen enkele reden om voor dat jaartje 26.000 € meer te gaan betalen. Ik heb er nadien 6 jaar mee gereden en buiten het jaarlijks onderhoud werden de elektronische akkefietjes netjes in garantie en met een terugroepactie afgehandeld (zoals het bij een "nieuwe" ook zou gegaan zijn. Trouwens nog onderhands verkocht voor 9.000 €. Maak de rekening voor 6 jaar gebruik. :)

Zoals je zelf schrijft, hier is er niets meer om je particulier over de streep te trekken. Particulier rij ik ook geen 20.000 km per jaar om de rijkosten te kunnen recupereren (en ik zal daar heus geen uitzondering in zijn).
De fiscaliteit van de bedrijfswagen en incentives van de werkgever hebben mij over de streep getrokken.
Als ik alles eerlijk vergelijk en met mijn gebruiksprofiel (ong. 10.000 kmprivé per jaar) zou een elektrische auto het ook nu niet economisch kunnen winnen van vergelijkbare ICE.

Dat dit ieder jaar overhelt in het voordeel van een BEV, daar moet je mij niet van overtuigen.
Maar daarom moet ik niet blind zijn voor de huidige situatie (en aankoopprijzen van een BEV).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 14:42 ]

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Nee mijn punt is dat ik helemaal geen auto privé meer zou kopen. Niet tweedhands en niet nieuw.
Moet ik dan alles op de fiets doen??
Zoals jezelf zegt ieder zijn gekte. Want met je argumentatie 'nieuw' ben ik het dan weer niet eens.
Een auto is vanaf het ogenblik dat je er bij de dealer buitenrijdt al niet nieuw meer. Het eerste jaar is de afschrijving ook het hoogst.
Je moet ook leren lezen, ofzo. Ik zeg letterlijk dat ik weet dat ik meer afschrijving betaal, maar daar staat wat tegenover: hij is nieuw, en dat heeft voordelen. En dat de auto niet nieuw meer is als je uit de garage rijdt, is onzin. Hij is en zal altijd nieuwer blijven dan een auto waar al een paar jaar mee gereden is door een ander.
Ik heb, afhankelijk van het model, zowel nieuw als tweedehands gereden.
Wauw ik ben onder de indruk hoor. En ik niet, zeker?
Mijn laatste privé diesel koste 'nieuw' 45.000 €. Ik heb hem, rechtstreeks van de merkdealer, één jaar oud en in nieuwstaat met 2.000 km op de teller
en 1+1 jaar garantie voor 19.000 € gekocht. Ik zag persoonlijk geen enkele reden om voor dat jaartje 26.000 € meer te gaan betalen. Ik heb er nadien 6 jaar mee gereden en buiten het jaarlijks onderhoud werden de elektronische akkefietjes netjes in garantie en met een terugroepactie afgehandeld (zoals het bij een "nieuwe" ook zou gegaan zijn.
Ok, dus heb je 6 jaar gereden in een auto van 19000 euro. Wat is de moraal van dit verhaal? En wat heb je daarop afgescreven uieindelijk (aanschafprijs boeit me niet!) edit: ah dat heb je toegevoegd. Dus 10000 euro afgeschreven. Je kan in autos van alle prijzen 6 jaar rijden en daarbij (bij wijze van spreken!) de keuze maken om bijvoorbeeld 10000 euro af te schrijven op een auto van 30000 euro, of een auto van 9000 euro te kopen en helemaal tot het bot op te rijden...of ieder jaar eentje kopen van 2000 euro en naar de schroothoop rijden. Mag allemaal, kan allemaal Ieder zijn keuze.
Zoals je zelf schrijft, hier is er niets meer om je particulier over de streep te trekken.
Lezen!! HIER OOK NIET!
Particulier rij ik ook geen 20.000 km per jaar om de rijkosten te kunnen recupereren (en ik zal daar heus geen uitzondering in zijn).
De fiscaliteit van de bedrijfswagen en incentives van de werkgever hebben mij over de streep getrokken.
Als ik alles eerlijk vergelijk en met mijn gebruiksprofiel (ong. 10.000 kmprivé per jaar) zou een elektrische auto het ook nu niet economisch kunnen winnen van vergelijkbare ICE.
Bij 10000 kilomter wordt het krap ja. Maar het zal elkaar niet veel meer schelen. En ik zou dan dus verder kijken naar het financiele aspect en kijken wat je voor jezelf en de aardbol over hebt.
Dat dit ieder jaar overhelt in het voordeel van een BEV, daar moet je mij niet van overtuigen.
Maar daarom moet ik niet blind zijn voor de huidige situatie
Of je moet niet in het verleden blijven hangen en lekker rekenen wat voordeliger is voor jouw situatie. Makkelijk roepen "ik zou geen auto kopen ik rijd er een van de baas". Ja zo lust ik er nog een paar.
(en aankoopprijzen van een BEV).
HET GAAT NIET OM DE AANKOOPPRIJS |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-03-2021 14:57 ]

• IvoB2
assje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Onze elektrische auto's zijn echt niet zo heel duur*, zeg een €300/maand voor 10-15kkm/jaar all-in.

*is natuurlijk relatief, duurder dan fietsen
Het is altijd relatief.
Mijn BEV kost me 110 €/maand aan VAA, all in.
Inclusief onbeperkt openbaar laden in de Benelux, onderhoud en verzekering, winter/zomer bandenwissel, iedere vier jaar een nieuwe, eigen laadpaal, vergoeding thuisladen (incl. terugbetaling gratis zonnestroom),.....
Privé zou me dat voor een gelijkaardige auto (zonder laadkosten) minstens 524 €/maand kosten.
https://stroohm.be/alle-voertuigen/

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:10
ephymerous schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:19:
Wel interessant, ik ben nieuwsgierig naar meer informatie. Ik hoef alleen nog maar een klap op de offerte te geven voor de iX3 en die vind ik erg tof. Als die prijzen van die Audi in Nederland nou eens bekend worden gemaakt :X
Hoe lang kun je wachten? Ik durf te wedden, dat als je nu naar een audi dealer gaat om een offerte te maken, hij jou precies kan vertellen wanneer ze leverbaar zijn en in staat is om een offerte te maken (ik gok vanaf april/mei bestelbaar).

Ik zou het wel weten qua keus....

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
Isheara schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:53:
[...]

Hoe lang kun je wachten? Ik durf te wedden, dat als je nu naar een audi dealer gaat om een offerte te maken, hij jou precies kan vertellen wanneer ze leverbaar zijn en in staat is om een offerte te maken (ik gok vanaf april/mei bestelbaar).

Jammer dat het niet het einde van het jaar is. Dan zijn dealers soms nog weleens bereid wat extra te doen om je toch iets sneller een beslissing te laten nemen. Maar ook nu zou je het geduld van de bmw-dealer misschien op de proef kunnen stellen?

• IvoB2
[b]Prullenbak84 in "Elektrische auto's - deel 5"Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @
En ja, brandstofmotoren maken meer herrie dan een elektromotor. Dat ontkennen slaat natuurlijk nergens op. Het is letterlijk stil versus herrie.
We zullen het er maar op houden dat ik voor de verkeerde BEV gekozen heb.
Mijn e-Niro (en voorheen de Kona Ev) is niet letterlijk stil. Komt zelfs niet in de buurt.
Als je een stille EV wil (met o.a. dubbel glas) ga je nog wat meer euro mogen ophoesten.
Maar als je dat doet in een ICE bekom je in het interieur ook een vergelijkbare stilteomgeving.
Het zijn de moderne motoren niet meer die "herrie" maken.
Maar het wind- en bandengeruis. En dat is in een doorsnee BEV helemaal niet weggewerkt.

Wie durft staande houden dat een BEV letterlijk stil is staar er ofwel letterlijk mee stil, of hij heeft een upperclass EV of hij heeft nog nooit in een EV op de autosnelweg gereden. Of hij vergelijkt hem met een goedkope ICE met onaangepaste motor.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Ik word vanmiddag teruggebeld, ben benieuwd.
I know ;)

XXXVI

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:33
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:48:
Je moet ook leren lezen, ofzo. Ik zeg letterlijk dat ik weet dat ik meer afschrijving betaal, maar daar staat wat tegenover: hij is nieuw, en dat heeft voordelen. En dat de auto niet nieuw meer is als je uit de garage rijdt, is onzin. Hij is en zal altijd nieuwer blijven dan een auto waar al een paar jaar mee gereden is door een ander.
Dat ligt er ook aan hoe vaak je een nieuwe auto koopt. Als iemand iedere 5 jaar een auto van 1 jaar oud koopt is hij net zoveel kwijt aan afschrijving als iemand die iedere 8 jaar een nieuwe auto koopt (gemiddeld genomen). En dan rijd diegene die iedere 5 jaar een andere auto koopt gemiddeld in een nieuwere auto dan degene die een nieuwe auto koopt. En dat geldt zowel voor EV als ICE.
Lezen!! HIER OOK NIET!
Dat zegt hij toch ook niet? Misschien moet je zelf wat beter lezen? Je lijkt wel alles persoonlijk op te vatten terwijl hij puur over zijn situatie praat.
Bij 10000 kilomter wordt het krap ja. Maar het zal elkaar niet veel meer schelen. En ik zou dan dus verder kijken naar het financiele aspect en kijken wat je voor jezelf en de aardbol over hebt.
Bij 15 a 20k wordt het ook krap als je een beetje een zuinige ICE of hybrid pakt.
[...]
Of je moet niet in het verleden blijven hangen en lekker rekenen.
Voorlopig is voor het gros van de mensen een ICE nog goedkoper (eigen koop hebben we het dan over).
[...]
Voor 95% van de mensen wel. Dat jij toevallig bij die 5% die daar niet naar kijken is mooi. Maar daarin ben je toch echt een uitzondering. De meeste mensen hebben bedrag x vrij voor een auto en kopen daar dan ook een auto van. Die gaan niet rekenen dat ze ook x+y kunnen betalen omdat ze zien dat ze die y weer terugverdienen in de TCO.

[removed]

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:48:
Moet ik dan alles op de fiets doen??
Nee hoor. Je mag van mij gewoon doen en je verplaatsen zoals het voor jou het beste uitkomt.
Ik heb het woord fiets ook nooit gebruikt. Komt niet van mij.
Ik zou verplaatsingen boven de 30 km ook niet met de (elektrische) fiets doen.
Gewoon met een elektrische deelauto lijkt me goedkoper voor mezelf en beter voor de drukte op de weg en de aarde (voor iedereen een individuele auto produceren weegt ook op de grondstoffen van de planeet).
Wauw ik ben onder de indruk hoor. En ik niet, zeker?
Geen flauw idee. Je moet ook helemaal niet onder de indruk zijn. Dat vroeg ik nergens.

Laten we het er maar op houden dat onze persoonlijke beleving van ICE en BEV nogal van elkaar verschilt.
Lezen!! HIER OOK NIET!
Dat zei ik dan ook: "zoals je zelf schrijft". Ik geef je gelijk en dan is het nog niet ok?
Je schreef wel dat toen jij hem kocht er wel nog een voordeel was en dat dit een element was om je over de streep te trekken. Dus nog een positief element minder voor wie nu moet beslissen.
En ik zou dan dus verder kijken naar het financiele aspect en kijken wat je voor jezelf en de aardbol over hebt.
Dat is helemaal het punt van discussie niet.
Naar mezelf moet ik al niet kijken want door een financiële keuze te maken rij ik nu al jaren elektrisch (en slechts één auto voor het hele gezin, dus niet nog ergens een extra ice voor de vakantie, partner, e.a.
Ongewild is voor mezelf en de aardbol (al zou ik zelf die overdreven gewichtige woorden niet gebiuiken) dat dus blijkbaar al een surplus.
En, zoals ik reeds schreef, geen salariswagen meer = geen eigen auto meer. Beter kan het voor de omgeving en aardbol toch niet worden?

Punt is dat de meeste mensen wel rekenen vanuit aankoopbudget. En zolang een EV in aankoop (niemand vraagt om die extra opties, als ze er standaard opzitten heb je ze ook te betalen of je ze nu nodig hebt of niet). duizenden euro duurder is dan een ice is voor de meesten de rekening vlug gemaakt. Niet iedereen heeft de luxe om de keuze te kunnen makjen om privé de wereld te kunnen redden.
De fout ligt nog altijd bij de overwegend fossiel georiënteerde automobielindustrie. Niet bij de kopers.
Met de huidige batterijprijzen is er geen enkele reden meer waarom een BEV in aankoop zoveel duurder zou moeten zijn dan een ICE.
Nee. Voor jou en mij duidelijk niet.
Maar voor de meeste mensen wel.
Als je dat niet wil inzien sta je nog verder van de realiteit als ik dacht.

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 15:19 ]

• Isheara
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:56:
[...]

We zullen het er maar op houden dat ik voor de verkeerde BEV gekozen heb.
Mijn e-Niro (en voorheen de Kona Ev) is niet letterlijk stil. Komt zelfs niet in de buurt.
Als je een stille EV wil (met o.a. dubbel glas) ga je nog wat meer euro mogen ophoesten.
Maar als je dat doet in een ICE bekom je in het interieur ook een vergelijkbare stilteomgeving.
Het zijn de moderne motoren niet meer die "herrie" maken.
Maar het wind- en bandengeruis. En dat is in een doorsnee BEV helemaal niet weggewerkt.

Wie durft staande houden dat een BEV letterlijk stil is staar er ofwel letterlijk mee stil, of hij heeft een upperclass EV of hij heeft nog nooit in een EV op de autosnelweg gereden. Of hij vergelijkt hem met een goedkope ICE met onaangepaste motor.
De eNiro staat nou niet bekend om de goede isolatie, daar doen een behoorlijk aantal auto;s het een stuk beter, ook in die prijsklasse, zoals PSA met corsa/mokka/208/2008/DS die zijn vrijwel geruisloos, zeker als je ze ook nog op een "stille" band zet.

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Dat ligt er ook aan hoe vaak je een nieuwe auto koopt. Als iemand iedere 5 jaar een auto van 1 jaar oud koopt is hij net zoveel kwijt aan afschrijving als iemand die iedere 8 jaar een nieuwe auto koopt (gemiddeld genomen). En dan rijd diegene die iedere 5 jaar een andere auto koopt gemiddeld in een nieuwere auto dan degene die een nieuwe auto koopt. En dat geldt zowel voor EV als ICE.
Klopt.
[...]

Dat zegt hij toch ook niet? Misschien moet je zelf wat beter lezen? Je lijkt wel alles persoonlijk op te vatten terwijl hij puur over zijn situatie praat.
Als iemand puur over zijn situatie praat, dan moet diegene misschien iets minder in algemeenheden praten.

Anders krijg je dit:
"Ev's zijn duur"
"Niet voor iederreen"
"Voor mij wel!"
"ja voor jouw situatie misschien wel, maar dat zei je niet."
"dus ev's zijn duur"
"nee..."

repeat...
[...]

Bij 15 a 20k wordt het ook krap als je een beetje een zuinige ICE of hybrid pakt.
Het omslagpunt zal ergens rond de 15k liggen ja, ook afhankelijk van hoe je kan laden, thuis of niet, zonnepanelen of niet, etc.
[...]

Voorlopig is voor het gros van de mensen een ICE nog goedkoper (eigen koop hebben we het dan over).
Nee. Gewoon NIET. Dit zijn precies die algemeenheden die ik bedoel. Het is gewoon feitelijk niet waar.
[...]

Voor 95% van de mensen wel. Dat jij toevallig bij die 5% die daar niet naar kijken is mooi. Maar daarin ben je toch echt een uitzondering. De meeste mensen hebben bedrag x vrij voor een auto en kopen daar dan ook een auto van. Die gaan niet rekenen dat ze ook x+y kunnen betalen omdat ze zien dat ze die y weer terugverdienen in de TCO.
Als je het hebt over "X kost meer geld dan Y" dan moet je naar het hele plaatje kijken. Leuk dat mensen dat niet doen, maar dat maakt de stelling nog niet waar.

De stelling "Een EV kost in aanschafprijs over het algemeen, zelfs bijna altijd, meer dan een vergelijkbare ICE" is helemaal waar.

"EV's zijn duur" is NIET waar.

"Mensen kijken naar aanschafprijs en hebben daardoor het idee dat EV's duur zijn" is waar.

"Mensen kijken naar aanschafprijs en daarom zijn EV's duur" Slaat als een tang op een varken.
:P

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Nee hoor. Je mag van mij gewoon doen en je verplaatsen zoals het voor jou het beste uitkomt.
Ik heb het woord fiets ook nooit gebruikt. Komt niet van mij.
Denk je dan dat het voor iedereen mogelijk is om zomaar een auto van de baas te rijden? Als ik een auto wil hebben, zal ik hem moeten kopen of private-leasen. Meer smaken hebben we niet.
[...]

Geen flauw idee. Je moet ook helemaal niet onder de indruk zijn. Dat vroeg ik nergens.

Laten we het er maar op houden dat onze persoonlijke beleving van ICE en BEV nogal van elkaar verschilt.
Ja, want jij kan dingen wel met elkaar vergelijken, en ik niet :w

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-03-2021 15:07 ]

• Isheara
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:56:
Jammer dat het niet het einde van het jaar is. Dan zijn dealers soms nog weleens bereid wat extra te doen om je toch iets sneller een beslissing te laten nemen. Maar ook nu zou je het geduld van de bmw-dealer misschien op de proef kunnen stellen?
De launch editions van de e-Tron 50/55 waren zeer goede aanbiedingen, sindsdien zijn de prijzen van vergelijkbare configuraties met zo'n €5k omhoog gegaan.

Als ze iets vergelijkbaars gaan doen met de Q4 Launch editions kun je rekenen op een prijsverhogonh van €2k- €3k per uitrustingsniveau.
Uitgaande van een intro prijs van het middenmodel van €55k zou je voor de Audi Q4 Launch edition S Competition rond de €60k-€62k uit moeten komen. Ook bij eventueel €70k heb je imho met deze editie echt een betere auto dan de iX3 of een XC40.

Keep rolling sixes!

• IvoB2
Isheara schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:59:
De eNiro staat nou niet bekend om de goede isolatie,
Top!
Zoals ik al aangaf, gewoon verkeerde keuze gemaakt. 8)7

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:51

Crazy D

I think we should take a look.

Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:05:
Als je het hebt over "X kost meer geld dan Y" dan moet je naar het hele plaatje kijken. Leuk dat mensen dat niet doen, maar dat maakt de stelling nog niet waar.

De stelling "Een EV kost in aanschafprijs over het algemeen, zelfs bijna altijd, meer dan een vergelijkbare ICE" is helemaal waar.
Maar punt is dat mensen een bedrag hebben om een auto te kopen. Dan is het supertof dat als je 10K meer uitgeeft, je over 5 jaar in totaal minder hebt uitgegeven dan wanneer je de auto nu koopt... maar dan moet je dat extra geld wel neer kunnen leggen. TCO is leuk als je de financiën hebt om de hogere investering te doen. (Of je moet de keuze maken om door te rijden in wat je hebt en door te sparen maar niet iedereen heeft die luxe op die manier altijd en soms betekend doorrijden juist meer kosten maken).

Overigens is in de normale mensenwereld de uitspraak "die auto kost meer" altijd "de aanschaf is hoger", zeer zelden wordt bedoelt dat de TCO hoger is, dus dat dat niet altijd zo expliciet wordt gezegd vind ik niet zo heel gek.

Exact expert nodig?

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Punt is dat de meeste mensen wel rekenen vanuit aankoopbudget. En zolang een EV in aankoop (niemand vraagt om die extra opties, als ze er standaard opzitten heb je ze ook te betalen of je ze nu nodig hebt of niet). duizenden euro duurder is dan een ice is voor de meesten de rekening vlug gemaakt. Niet iedereen heeft de luxe om de keuze te kunnen makjen om privé de wereld te kunnen redden.
De fout ligt nog altijd bij de overwegend fossiel georiënteerde automobielindustrie. Niet bij de kopers.
Met de huidige batterijprijzen is er geen enkele reden meer waarom een BEV in aankoop zoveel duurder zou moeten zijn dan een ICE.

[...]

Nee. voor jou en mij duidelijk niet.
Maar voor de meeste mensen wel.
Nogmaals:

Dat de meeste mensen de stelling "X is duurder dan Y" op een verkeerde manier benaderen, en wij wel beter weten, maakt de stelling nog NIET WAAR.

• Prullenbak84
Crazy D schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Maar punt is dat mensen een bedrag hebben om een auto te kopen. Dan is het supertof dat als je 10K meer uitgeeft, je over 5 jaar in totaal minder hebt uitgegeven dan wanneer je de auto nu koopt... maar dan moet je dat extra geld wel neer kunnen leggen. TCO is leuk als je de financiën hebt om de hogere investering te doen. (Of je moet de keuze maken om door te rijden in wat je hebt en door te sparen maar niet iedereen heeft die luxe op die manier altijd en soms betekend doorrijden juist meer kosten maken).
Helemaal eens. Het is niet voor iedereen. Dit geldt ook voor zonnepanelen op je dak, elke maand uit eten gaan. Op vakantie met het vliegtuig. Iedereen zijn eigen mogelijkheden, keuzes die je maakt, keuzes die je niet maakt, etc.

Daar tegenover staat overigens wel, dat als je eenmaal aan het winkelen bent naar een nieuwe auto van 25k of meer, je waarschijnlijk wel de mogelijkheden hebt om bepaalde keuzes te maken, nog even door te sparen, etc. Nogmaals: niet iedereen, maar toch.
En het is ook wijs om, als je zo'n investering doet, even je rekenmachine te pakken. Maar wie ben ik :)
Overigens is in de normale mensenwereld de uitspraak "die auto kost meer" altijd "de aanschaf is hoger", zeer zelden wordt bedoelt dat de TCO hoger is, dus dat dat niet altijd zo expliciet wordt gezegd vind ik niet zo heel gek.
Het is wel gek. Want het gesprek gaat nu steevast als volgt:

"EV's zijn echt duur man"
"Ja, in aanschaf wel, maar over het algemeeen zijn ze vaak goedkoper juist"
"Ja dat wel, maar ja daar kijken mensen natuurlijk niet naar"
"maar dan zijn ze toch niet duurder?"
"Jawel, want mensen kijken alleen naar die aanschaf!"
"Dat hadden we op zich wel bevestigd, ja...maar als je naar TCO kijkt, kan het voor veel mensen slimmer zijn om een EV te kopen."
"Dat doen mensen niet!"
"Maar wij nu wel toch?"
"Ja"
"Dus ev's zijn niet écht duurder, toch?"
"Jawel man, want mensen kunnen die aanschaf niet betalen toch"

Om knettergek van te worden.

Als je in de winkel twee flessen cola kan kopen: een van 0,5 liter voor 1 euro, en een van 1,5 liter voor 2 euro, zal iedereen het erover eens zijn dat de cola in die grote fles goedkoper is. Ook al is de aanschafprijs het dubbele.

Dat er ook mensen zijn die 1 keer in de maand een halve liter cola drinken, en dus goedkoper uit zijn door iedere maand die halveliterfles te kopen, doet daar niks aan af.

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-03-2021 15:27 ]

• IvoB2
[b]Prullenbak84 in "Elektrische auto's - deel 5"Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @
Als iemand puur over zijn situatie praat, dan moet diegene misschien iets minder in algemeenheden praten.
De situatie is wel dat ik wel al uitsluitend met een elektrische auto rijdt, wat de aanleiding ook mag zijn geweest.
De spijtige situatie is, toch als je eens buiten je eigen kring kijkt en eens met andere autogebruikers buiten een forum van al overtuigden praat, dat een overgrote meerderheid van de particulieren de aankoop van een EV nog veel te duur vindt.
Ongeacht wat jij of ik daar van vinden of denken.

Je probeert gewoon de verkeerde van je gelijk te overtuigen. :)
Voor mij is het nl. niet meer nodig. Ik ga nooit meer terug naar een ICE (maar niet voor de redenen die jij aanhaalt).

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Nogmaals:

Dat de meeste mensen de stelling "X is duurder dan Y" op een verkeerde manier benaderen, en wij wel beter weten, maakt de stelling nog NIET WAAR.
Nogmaals. Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg (nogmaals) dat het punt van de meeste mensen is dat ze rekenen vanuit de aanschafprijs. Dan is een EV altijd duurder dan een vergelijkbare ICE.
Of een EV vanuit TCO voor particulier gebruik goeddkoper is hangt van het rijdersprofiel af. Daar kan je geen algemene uitspraken over doen. Hoe meer km je doet hoe goedkoper EV dan wordt. Maar de meeste mensen rijden particulier helemaal geen 20.000 km per jaar.
En een Belg rijdt dan gemiddeld nog 3% meer km's per jaar dan een Nederlander.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 15:32 ]

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:24:
[...]

De spijtige situatie is, toch als je eens buiten je eigen kring kijkt en eens met andere autogebruikers buiten een forum van al overtuigden praat, dat een overgrote meerderheid van de particulieren de aankoop van een EV nog veel te duur vindt.
Ik weet dat. (binnen mijn kring ook, hoor ;) ) En daarom probeer ik die foutieve informatie hier ook tegen te spreken. Want hier komen ook veel mensen die orienterend zijn en het zou jammer zijn als die hier lezen "ja ev's zijn echt voor het gros van de mensen veel te duur nog!" en daarom afhaken, zonder zelf eens te rekenen of dat voor hun wel zo is.
Ongeacht wat jij of ik daar van vinden of denken.
Is helemaal neit ongeacht wat wij daarvan denken. Wij zitten heir op het forum en wij plaatsen dus de informatie die mensen hier gaan lezen. En ik vind het wel lekker als dat dan een beetje klopt. Wij kunnen hier wel gaan typen wat mensen toch al denken (zoals bijvoorbeeld "Ev's zijn duur voor veel mensen!") maar daar pas ik voor.
Je probeert gewoon de verkeerde van je gelijk te overtuigen. :)
Ik probeer helemaal niemand van geen enkel gelijk te overtuigen, ik ageer alleen tegen de onzin waarbij mensen die orienterend zijn misschien in hun negatieve vooroordeel bevestigd worden. Prima om de nadelen genuanceerd te vermelden, dat hoort er ook bij. Maar wel eerlijk blijven.
Als hier mensen typen "ja ik snap het wel dat mensen het niet kopen, want helaas kijken ze nog veel te veel naar aanschafprijs alleen, maar iedereen moet voor zijn eigen situatie kijken wat slim is en wat niet" dan hoor je mij niet, hoor.

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:05:
[...]
Het omslagpunt zal ergens rond de 15k liggen ja, ook afhankelijk van hoe je kan laden, thuis of niet, zonnepanelen of niet, etc.
Het ligt er ook voor een groot deel aan of je een auto pakt die 1 op 20 rijdt of 1 op 10. Veelal moet je dus kijken naar de klasse waarin je wilt rijden en de specifieke auto's bekijken die je hebt als optie. Want ook in het verbruik van een EV zit nog best veel verschil.
[...]
Nee. Gewoon NIET. Dit zijn precies die algemeenheden die ik bedoel. Het is gewoon feitelijk niet waar.
Tja dat kun je blijven roepen, maar voor de gros van de mensen is dit feitelijk wel waar.
Gemiddeld rijd een auto in Nederland zo'n 13k per jaar. Dat is minder dan waarbij de meeste EVs op TCO goedkoper worden. Zeker als je bedenkt dat meer dan 60% van de huizen geen eigen oprit heeft en dus veelal gebruik maakt van openbare laadpalen.

Het is net zoiets als zeggen dat een groter huis duurder is. Voor het gros van de huizen zal dat waar zijn alhoewel je ook huizen kunt vinden waarbij een kleiner huis duurder is dan een grotere. Maar dat maakt de stelling nog niet minder waar.
[...]

"EV's zijn duur" is NIET waar.

"Mensen kijken naar aanschafprijs en hebben daardoor het idee dat EV's duur zijn" is waar.

"Mensen kijken naar aanschafprijs en daarom zijn EV's duur" Slaat als een tang op een varken.
Tja, maar dit wordt weer een semantische discussie. Als je kijkt naar hoe in de volksmond hiermee wordt omgegaan zijn EV's gewoon duur :P Maar dat was ook met ICE's al, daarbij had je ook grote bakken die zuinig reden en in onderhoud waren die als duur werden gezien terwijl de TCO lager was dan die van een kleinere auto (pak b.v. Kia met zijn 7 jaar garantie waardoor je amper risico hebt/had)

Oftewel jouw stelling dat EVs niet duur zijn kun je veel beter veranderen in dat je het verschil in aanschafprijs terugverdient door minder maandelijkse kosten. Want heel simpel gezegd bepaalt de aanschafprijs voor veel mensen of een auto duur is of niet.

Maar wat discussie betreft heeft het veel meer nut om naar specifieke situaties te kijken. Want uiteindelijk speelt er veel meer mee dat bepaalt welke auto de beste keuze is :)

[removed]

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Nogmaals. Dat zeg ik ook niet.
Ik zeg (nogmaals) dat het punt van de meeste mensen is dat ze rekenen vanuit de aanschafprijs. Dan is een EV altijd duurder dan een vergelijkbare ICE.
|:(
Of een EV vanuit TCO voor particulier gebruik goeddkoper is hangt van het rijdersprofiel af. Daar kan je geen algemene uitspraken over doen. Hoe meer km je doet hoe goedkoper EV dan wordt.
Heheeee dan zijn we er toch? Was dat nou zo moeilijk?

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:35:
[...]

[...]

Heheeee dan zijn we er toch? Was dat nou zo moeilijk?
Iedere keer zo reageren helpt je niet echt met de discussie. Je kunt ook zelf lezen en bedenken dat dat precies is wat hij bedoeld, dat was bij de 1e posts al duidelijk nl.

[removed]

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:06:
[...]

Denk je dan dat het voor iedereen mogelijk is om zomaar een auto van de baas te rijden? Als ik een auto wil hebben, zal ik hem moeten kopen of private-leasen. Meer smaken hebben we niet.
Nee dat denk ik helemaal niet en dat schrijf ik ook.
Juist daarom dat het aantal elektrische rijders bij particulieren marginaal is.
Voor de meesten speelt de aankoopprijs wel een rol. Aan de cijfers te zien ben je dan ook een uitzondering en niet de regel. Zelfs als je rekent met TCO speelt het in het nadeel van de EV. De meerdheid haalt immers het omslagpunt niet.
Ik leun dichter aan bij de regel.
Ik schrijf zelf dat ik particulier geen elektrische auto zou rijden (ik rij gewoon geen 20.000 km/jaar).
Ik rij overwegend elektrisch omdat de baas dit mogelijk heeft gemaakt. _/-\o_
Ik had er natuurlijk ook een mooier verhaaltje van kunnen maken dat het me te doen was om 'de aarde", 'klimaat',..... Dan had ik waarschijnlijk veel plusjes gekregen en minder kritiek van de wereldverbeteraars.
Maar daar hebben kandidaat kopers niets aan.

Dat de meest elektrische auto's zich situeren (toch wat betreft Vlaanderen, over de NL situatie spreek ik me niet uit) bij autorijders die er een fiscaal voordeel kunnen uithalen en niet bij particulieren zegt, mijn inziens, toch al heel veel over de incentives van de doorsnee gebruiker.
Je maakt er je blijkbaar alleen niet populair mee als je zegt waar het op staat. :o
Als je ziet hoe jij daar op reageert begrijp ik ook wel dat de meesten zedig zwijgen over de ware aanzet tot de aankoop/lease van een EV.

Respect voor alle partculiere aankopers van een EV die het louter om klimaatredenen deden.
Maar ze zijn echt niet in de meerderheid.
Ik ben er in elk geval al geen van.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 16:01 ]

• ephymerous
  • Nu online
[...]

Goed dat je geen geld hebt ingezet, ze kunnen nog geen offerte maken ;)

Wel is er extra informatie binnen. Dit jaar komt de Q4 E-tron in 2 motor varianten; de 170pk 55 kW en de 205 pk 82 kW. Qua uitrusting in vier niveaus, exact kan ik het niet navertellen. Wel is pas nummer 3 enigszins op niveau qua uitrusting van de iX3 Executive. Daarboven komt een S-Line zoals op de foto's van gisteren te zien.

Ze verwachten de komende weken de officiële onthulling. Pre-sales start in week 15 en in week 16 verwachten ze de eerste demo's in Nederland.

Ik wacht in ieder geval nog even de officiële onthulling met de prijslijst af. Na mijn telefoontje ben ik niet overtuigd dat de Q4 E-Tron perse een betere deal is. Vooral dat motortje met 205 pk vond ik in de ID4 ontzettend tegenvallen.

Als de 205pk met uitrustingniveau "3" vergelijkbaar is in prijs als de iX3 ga ik 100% zeker voor de BMW.

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 10-03-2021 15:50 ]

XXXVI

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Het ligt er ook voor een groot deel aan of je een auto pakt die 1 op 20 rijdt of 1 op 10. Veelal moet je dus kijken naar de klasse waarin je wilt rijden en de specifieke auto's bekijken die je hebt als optie. Want ook in het verbruik van een EV zit nog best veel verschil.
Eens. Iedereen moet zelf rekenen welke auto voordeliger is (of hoeveel diegene over heeft om in een bepaalde auto te rijden natuurlijk)
[...]

Tja dat kun je blijven roepen, maar voor de gros van de mensen is dit feitelijk wel waar.
Dat iets soms waar is, maakt de algemene stelling niet waar.
Gemiddeld rijd een auto in Nederland zo'n 13k per jaar. Dat is minder dan waarbij de meeste EVs op TCO goedkoper worden. Zeker als je bedenkt dat meer dan 60% van de huizen geen eigen oprit heeft en dus veelal gebruik maakt van openbare laadpalen.
Heb hierboven al gezegd dat het omslagpunt inderdaad wel ergens rond de 15-20000 kilomtere zal liggen, afhankelijk van hoeveel je rijdt en hoe je laadt, etc. Toen we de subsidiepot hadden lag ie aanzienlijk lager.
Het is net zoiets als zeggen dat een groter huis duurder is. Voor het gros van de huizen zal dat waar zijn alhoewel je ook huizen kunt vinden waarbij een kleiner huis duurder is dan een grotere. Maar dat maakt de stelling nog niet minder waar.
Ja, wel dus. Als grote huizen niet altijd duurder zijn, is de stelling
"Grote huizen zijn duurder" Niet waar.
(nou is het in geval van huizen denk ik wel waar dat een groter huis op wel min of meer altijd duurder is dan een kleinere met vergelijkbare locatie en in vergelijkbare staat...dus in dat opzicht gaat dit vergelijk lastig op natuurlijk)
[...]

Tja, maar dit wordt weer een semantische discussie. Als je kijkt naar hoe in de volksmond hiermee wordt omgegaan zijn EV's gewoon duur :P
Nou, ja deels semantisch, klopt. Maar ook gewoon eerlijk en goed nadenken over wat je opschrijft. Dat is toch niet teveel gevraagd? :D

De reden dat ik hier op hamer heb ik net ook al opgeschreven: Als iemand hier komt met al een beetje het idee dat die EV's toch wel erg duur zijn (omdat diegene alleen naar aanschafprijs gewend is te kijken) is het zonde als diegene afgeschrikt wordt door die bevestiging. Wij weten wel beter, dus waarom delen we die informatie niet eerlijk? Het is toch eerlijker en beter om te zeggen: nee, want je moet naar TCO kijken, in plaats van diegene te bevestigen en hier te roepen wat ze onterecht al denken?
Oftewel jouw stelling dat EVs niet duur zijn kun je veel beter veranderen in dat je het verschil in aanschafprijs terugverdient door minder maandelijkse kosten.
Ik zeg ook niet "EV's zijn niet duur". Ik zeg "De stelling dat ev's duur zijn is onjuist"
Hier zit een nuanceverschil in, die wel belangrijk is. Stellen "Ev's zijn niet duur" klopt namelijk niet. Er zijn genoeg EV's wel achterlijk duur. Maar dat is altijd relatief, en in vergelijking met iets anders. Een ander merk, ander model, een ice, etc...
Want heel simpel gezegd bepaalt de aanschafprijs voor veel mensen of een auto duur is of niet.
En we zijn het hier dus eigenlijk allemaal eens dat dat onterecht is.
Maar wat discussie betreft heeft het veel meer nut om naar specifieke situaties te kijken. Want uiteindelijk speelt er veel meer mee dat bepaalt welke auto de beste keuze is :)
Helemaal Eens.

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:33:
Ik probeer helemaal niemand van geen enkel gelijk te overtuigen, ik ageer alleen tegen de onzin waarbij mensen die orienterend zijn misschien in hun negatieve vooroordeel bevestigd worden. Prima om de nadelen genuanceerd te vermelden, dat hoort er ook bij. Maar wel eerlijk blijven.
Als hier mensen typen "ja ik snap het wel dat mensen het niet kopen, want helaas kijken ze nog veel te veel naar aanschafprijs alleen, maar iedereen moet voor zijn eigen situatie kijken wat slim is en wat niet" dan hoor je mij niet, hoor.
Ik geef eerlijk mijn situatie mee.
Jij geeft eerlijk jouw situatie mee.
Dat is geen onzin. Alleen telkens een ander uitgangspunt vqanuit ieders eigen ervaring.
Jouw of mijn ervaring zijn niet beter dan die van een ander. Aleen gewoon anders.
Aan de lezers om dan hun rekening te maken welke uitganssituatie het best bij hen past.

Ik herhaal, jij wil van jouw uitgangspunt er een algemene stelling van maken.
Men rekent voor TCO (want dat is blijkbaar jouw uitgangspunt) je al om en bij de 20.000 km per jaar moet rijden gedurende x jaar om break even te spelen met een ICE?
Zoals ik al schreef is dat NIET het profiel van de meerderheid van de rijders. Die doen geen 20.000 km per jaar.
Laat dus de andere rijders op basis van hun aankoopbudget, het aantal km per jaar dat ze rijden en het aantal jaar dat ze een auto in bezit willen hebben hun eigen conclusie trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 15:53 ]

Verwijderd

Zo'n complex verhaal. Toen ik zelf nog prive auto's kocht, spaarde ik genoeg om met de restwaarde en spaargeld een nieuwe vergelijkbare auto te kopen na 5 jaar.

Als ik een op TCO vergelijkbare BEV had willen kopen dan had ik keihard tegen de financiën aangelopen: aanschaf veel duurder en dus had ik moeten lenen. Dan moet je de kosten van een duur consumptief krediet meenemen in de kosten van de BEV en wordt dat alweer een stuk ongunstiger.

Nu met een lease BEV en alle laad perikellen denk ik dat mijn werkgever die de stroom betaald ook spijt heeft. 70% van de tijd laad ik namelijk aan een snellader omdat gewone laadpalen bij mijn huis allemaal bezet zijn! Ik rijdt naar de snellader in mijn hardloopkleding, start de sessie en ga 45 minuten hardlopen en als ik terug kom is de accu op ca 95%. Alleen is mijn werkgever met 23.000km/jaar dan wel duurder uit als wanneer hij mij een ICE had laten leasen. Snelladen is gewoon rete duur.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:20
Ik ben begonnen met een zakelijke leaseauto als EV vanwege lage bijtelling en ik was al bekend met een hybride auto dus kleine stukjes elektrisch rijden kende ik al. De zakelijke EV beviel mijn vrouw en ik zo goed dat we particulier de 2e auto (ICE) hebben ingeruild voor een goedkope EV.

Zakelijk rijd ik een Hyundai Ioniq en we hebben nog voordat er subsidie was op (tweedehands) EV's een Citroën C-Zero gekocht van ons eigen spaargeld.
Vanuit financiële redenen, maar ook vanuit milieu oogpunt. De financiële redenen, zijn natuurlijk geen wegenbelasting en minder onderhoudskosten.
Persoonlijk zou ik nooit meer terug willen naar ICE.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Al vaker uitgelegd hier:

Onze Ioniq EV is (privatelease) goedkoper dan een vergelijkbare (Ford Fiesta Vignale) ICE op basis van leaseprijs+"brandstof"kosten mits de benzine duurder is dan 1.62 euro. Volgens mij is dat nu weer het geval. ;)

Dus toch een TCO berekening...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Ik geef eerlijk mijn situatie mee.
Jij geeft eerlijk jouw situatie mee.
Dat is geen onzin. Alleen telkens een ander uitgangspunt vqanuit ieders eigen ervaring.
Jouw of mijn ervaring zijn niet beter dan die van een ander. Aleen gewoon anders.
Aan de lezers om dan hun rekening te maken welke uitganssituatie het best bij hen past.
Zoals ik zei: Als het zo ging, dan had je mij niet gehoord.
Ik herhaal, jij wil van jouw uitgangspunt er een algemene stelling van maken.
Ik reageer juist op de algemene onjuiste stellingen. Als er een genuanceerd verhaal of rekenvoorbeeld had gestaan van iemand die zei "dit is mijn situatie en voor mij is het nog niet rendabel om een EV te gaan rijden", helemaal prima, top. Dat is óók de informatie die hier thuis hoort denk ik. Maar in plaats daarvan schreef jij gewoon pontificaal op dat EV's duurder zijn en dat mensen die dat niet vinden en particulier een EV kopen "de voeding met de realiteit kwijt zijn".
Men rekent voor TCO (want dat is blijkbaar jouw uitgangspunt) je al om en bij de 20.000 km per jaar moet rijden gedurende x jaar om break even te spelen met een ICE?
15-20000, ja, om en nabij. Verschilt per situatie he...voor de zoveelste keer...
Zoals ik al schreef is dat NIET het profiel van de meerderheid van de rijders. Die doen geen 20.000 km per jaar.
Dat kan zijn. En dus? Dat zegt toch niks? Dat maakt het nog steeds niet per definitie goedkoper of duurder.

Dat colaflessen-voorbeeld wat ik net gaf: Voor sommige mensen is dat kleine flesje voordeliger. Maar stellen "De grote fles is duurder" is dus onzin.
Laat dus de andere rijders op basis van hun aankoopbudget, het aantal km per jaar dat ze rijden en het aantal jaar dat ze een auto in bezit willen hebben hun eigen conclusie trekken.
Inderdaad!

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:50:
[...]
Ja, wel dus. Als grote huizen niet altijd duurder zijn, is de stelling
"Grote huizen zijn duurder" Niet waar.
(nou is het in geval van huizen denk ik wel waar dat een groter huis op wel min of meer altijd duurder is dan een kleinere met vergelijkbare locatie en in vergelijkbare staat...dus in dat opzicht gaat dit vergelijk lastig op natuurlijk)
Zoals ik al zeg een semantische discussie. Voor de meeste mensen is zo'n stelling waar als het gemiddeld ruim vaker wel als niet klopt.
[...]
Nou, ja deels semantisch, klopt. Maar ook gewoon eerlijk en goed nadenken over wat je opschrijft. Dat is toch niet teveel gevraagd? :D
Je ziet wat voor discussie je iedere keer over hetzelfde krijgt en iedere keer komt het er uiteindelijk op neer dat jullie het met elkaar eens zijn. Dus wat je hier zegt klopt, maar dat geldt dus ook voor hoe jij het opschrijft :P
De reden dat ik hier op hamer heb ik net ook al opgeschreven: Als iemand hier komt met al een beetje het idee dat die EV's toch wel erg duur zijn (omdat diegene alleen naar aanschafprijs gewend is te kijken) is het zonde als diegene afgeschrikt wordt door die bevestiging. Wij weten wel beter, dus waarom delen we die informatie niet eerlijk? Het is toch eerlijker en beter om te zeggen: nee, want je moet naar TCO kijken, in plaats van diegene te bevestigen en hier te roepen wat ze onterecht al denken?
Ja, dus moet je daar op wijzen en niet fel reageren dat een EV helemaal niet duurder is. Want nogmaals, voor veel mensen bepaalt de aanschafprijs of een auto duur is of niet. En dat geldt ook voor veel mensen die toch ook naar de TCO kijken.
En we zijn het hier dus eigenlijk allemaal eens dat dat onterecht is.
Dat kunnen wij wel vinden , maar als hier iemand komt, is de kans groot dat hij vind dat een EV duur is vanwege de hoge aanschafprijs. Zelfs als hij de TCO meeneemt zal hij nog steeds zeggen dat de EV duur is. Dat is nu eenmaal hoe er altijd al naar auto's is gekeken. Zoals ik al zei speelde dit ook bij ICEs al mee. Ook daar had je 'dure' auto's met een lage TCO.
Dus ondanks dat je feitelijk gelijk hebt, is dat niet hoe mensen het benoemen.

Mijn reaktie was puur als punt naar jou toe dat je meer bereikt met een TCO benoemen dan met fel reageren op de stelling dat EVs duur zijn. Ook voor mensen die hier voor advies komen is dat veel zinvoller.

Dus laten we terug gaan naar de discussie over EVs :) Of over mijn mooie hybrid ;)

[removed]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:59
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:50:
[...]

Het is altijd relatief.
Mijn BEV kost me 110 €/maand aan VAA, all in.
Inclusief onbeperkt openbaar laden in de Benelux, onderhoud en verzekering, winter/zomer bandenwissel, iedere vier jaar een nieuwe, eigen laadpaal, vergoeding thuisladen (incl. terugbetaling gratis zonnestroom),.....
Privé zou me dat voor een gelijkaardige auto (zonder laadkosten) minstens 524 €/maand kosten.
https://stroohm.be/alle-voertuigen/
Omdat je werkgever hem betaalt? Als ik dat meereken kost mijn auto -200 euro aangezien ik 500 euro per maand netto uitbetaald krijg door mijn leasebudget uit te laten keren.

Dat is wat ik bedoel, bijtelling (in NL) is geen goede graadmeter voor autokosten. Linksom of rechtsom zitten de kosten van de auto die je werkgever voor je betaalt in je loonkosten. Ook al heb je de mogelijkheid niet dat uit te laten betalen worden de kosten nog wel betaald en neemt je werkgever die heus wel in overweging (er zijn natuurlijk wel fiscale verschillen).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• redwing
daemonix schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:58:
Al vaker uitgelegd hier:

Onze Ioniq EV is (privatelease) goedkoper dan een vergelijkbare (Ford Fiesta Vignale) ICE op basis van leaseprijs+"brandstof"kosten mits de benzine duurder is dan 1.62 euro. Volgens mij is dat nu weer het geval. ;)

Dus toch een TCO berekening...
Tenzij de komende jaren de belasting op EVs weer verhoogd gaat worden.....

[removed]

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:05:
[...]
15-20000, ja, om en nabij. Verschilt per situatie he...voor de zoveelste keer...
Ook slim om te vermelden dat dit de laatste jaren met een paar k per jaar afgenomen is.

[removed]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:53:
Alleen is mijn werkgever met 23.000km/jaar dan wel duurder uit als wanneer hij mij een ICE had laten leasen. Snelladen is gewoon rete duur.
Bij meer dan 50 kWh/maand bij Fastned is het GoldMember abonnement goedkoper.
En dan zijn de marginale (brandstof)kosten per km weer lager dan bij benzine:
Fastned €0.35 voor 7 km -> €5/100 km
Benzine €1.60 voor 25 km -> €6.40/100 km

Of staat er een ander merk snellader in de buurt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Zoals ik al zeg een semantische discussie. Voor de meeste mensen is zo'n stelling waar als het gemiddeld ruim vaker wel als niet klopt.

[...]

Je ziet wat voor discussie je iedere keer over hetzelfde krijgt en iedere keer komt het er uiteindelijk op neer dat jullie het met elkaar eens zijn. Dus wat je hier zegt klopt, maar dat geldt dus ook voor hoe jij het opschrijft :P

[...]

Ja, dus moet je daar op wijzen en niet fel reageren dat een EV helemaal niet duurder is. Want nogmaals, voor veel mensen bepaalt de aanschafprijs of een auto duur is of niet. En dat geldt ook voor veel mensen die toch ook naar de TCO kijken.

[...]

Dat kunnen wij wel vinden , maar als hier iemand komt, is de kans groot dat hij vind dat een EV duur is vanwege de hoge aanschafprijs. Zelfs als hij de TCO meeneemt zal hij nog steeds zeggen dat de EV duur is. Dat is nu eenmaal hoe er altijd al naar auto's is gekeken. Zoals ik al zei speelde dit ook bij ICEs al mee. Ook daar had je 'dure' auto's met een lage TCO.
Dus ondanks dat je feitelijk gelijk hebt, is dat niet hoe mensen het benoemen.

Mijn reaktie was puur als punt naar jou toe dat je meer bereikt met een TCO benoemen dan met fel reageren op de stelling dat EVs duur zijn. Ook voor mensen die hier voor advies komen is dat veel zinvoller.
Ja, precies. Helemaal eens hoor. Maar het is dus, vind ik, aan ons om mensen die - onterecht - alleen naar aanschafprijs kijken (Even tussen neus en lippen door: Ik snap sowieso eigenlijk echt niet dat mensen dat doen, ooit. Je gaat toch geen auto of iets anders groots kopen zonder even te berekenen wat dat geintje je uiteindelijk gaat kosten...maar goed, dat zal wel aan mij liggen) te informeren en uitleggen dat je beter naar TCO kan kijken omdat dat gewoon goed is voor je portomonee, uiteindelijk, en dus niet de onjuiste informatie bevestigen.

En dus zit er niks anders op dan iedere keer als iemand hier algemeen opschrijft dat ev's duur zijn, te reageren met "Als je naar aanschafprijs alleen kijkt, wel. Maar als je gaat berekenen wat het voor een situatie over de levensduur van de auto kost, hoeft dat helemaal vaak neit zo te zijn. Ev's zijn dan vaak even duur en ook vaak goedkoper"

En dan krijg je steevast het antwoord

"maar mensen kijken naar aanschafprijs"

En dan is steevast het antwoord

"maar dat is dus niet handig"

...Dus als we gewoon die stelling niet meer deponeren, dan hoeft dat dus niet.
Dus laten we terug gaan naar de discussie over EVs :) Of over mijn mooie hybrid ;)
Prima :)

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Tenzij de komende jaren de belasting op EVs weer verhoogd gaat worden.....
Nee, want hij private leaset. Dan betaal je zelf de belasting niet he.

Daarnaast zal dan de belasting op ICE ook wel omhoog gaan (en hopelijk ook harder). Maar dat is allemaal koffiedik kijken.
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:09:
[...]

Ook slim om te vermelden dat dit de laatste jaren met een paar k per jaar afgenomen is.
Ja het is een schatting. Ik raad iedereen zoals gewoonlijk aan zelf een rekenmachine ter hand te nemen ;)

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Proton_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:14:
[...]

En als je een Tesla hebt is dat nog lager. De Tesla supercharger prijzen zitten rond de 24 cent per KWH. Dat kan de kosten dus nog harder naar beneden drukken :)

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Verwijderd

Proton_ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:14:
[...]

De Allego snellader staat aan mijn hardloop rondje. Ik kan wel naar een FastNed lader, maar dan zit ik 40-45 minuten op mijn nagels te bijten tot hij geladen is. Voor zover ik weet betaalt mijn werkgever 69c/kWh voor die lader en dan is het rekensommetje heel anders!

• yakmak
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:20:
[...]

De Allego snellader staat aan mijn hardloop rondje. Ik kan wel naar een FastNed lader, maar dan zit ik 40-45 minuten op mijn nagels te bijten tot hij geladen is. Voor zover ik weet betaalt mijn werkgever 69c/kWh voor die lader en dan is het rekensommetje heel anders!
Maar waarom moet je per se naar een snellader, heb je geen laadpaal in een straal van 500 meter bij je huis of bij je werk?

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• Prullenbak84
[...]

Check ook even het openbare laadpalen, laadpassen en providers topic. Daar kan men je misschien wel een tip geven hoe het goedkoper kan. Nou maakt dat voor jou niet zoveel uit, omdat de werkgever betaalt. Maar hij is je vast dankbaar als je kilomters ineens toch weer de helft goedkoper zijn.

Verwijderd

yakmak schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Maar waarom moet je per se naar een snellader, heb je geen laadpaal in een straal van 500 meter bij je huis of bij je werk?
Bij mijn huis is binnen een straal van 3km alle laders sowieso betaald parkeren. De laders waar ik met mijn bewonersabonnement gratis (qua parkeren) kan gaan staan zijn als ik van mijn werk kom meer dan de helft van de tijd bezet.

In de winter moet ik elke dag laden, in de zomer zou ik om de dag kunnen laden, maar dan neem ik dus het risico dat ik de tweede dag met een lege auto aankom en alle laders bezet zijn. Praktisch gezien moet ik dus elke dag laden.

Eerste jaar dat ik de auto had, had ik op kantoor een eigen laadplek en was het geen probleem. Na een verhuizing kan ik 9 van de 10 keer echter niet meer laden omdat alle openbare palen al bezet zijn door kantoren in de buurt die eerder open gaan dan wij. Wil ik nu laden dan moet ik 45 minuten in de auto gaan zitten wachten tot ons kantoor open gaat.

Als de auto vol is moet ik hem weghalen (minuut prijs aan de lader als je vol bent is hoog) en dan kan ik binnen een straal van 1-1,5km niet parkeren omdat alle gratis plekken vol zijn en de rest binnen die straal voor bewoners met vergunningen is.

Andersom kan ik hem 's ochtends verderop zetten en wachten tot iemand zijn volle auto weghaalt. Dan moet ik echter twee keer lopen naar de auto 1 keer ophalen en alsnog weer wegzetten als hij vol is. Met het risico dat tijdens het ophalen iemand anders de paal pakt en ik voor niets een rondje loop.

Grootste issue is nog altijd dat de gemeente Almere op haar website opschept over hun laadpalen beleid, maar in de praktijk al een paar jaar weigert om het laad probleem in het centrum fatsoenlijk op te lossen. Op basis van de uitspraken van de gemeente heb ik een BEV lease auto geaccepteerd en nu zit er dus aan vast. Laat ik het zo stellen: de gemeente almere wens ik weinig goeds toe!

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:15:
[...]
Ja, precies. Helemaal eens hoor. Maar het is dus, vind ik, aan ons om mensen die - onterecht - alleen naar aanschafprijs kijken (Even tussen neus en lippen door: Ik snap sowieso eigenlijk echt niet dat mensen dat doen, ooit. Je gaat toch geen auto of iets anders groots kopen zonder even te berekenen wat dat geintje je uiteindelijk gaat kosten...maar goed, dat zal wel aan mij liggen) te informeren en uitleggen dat je beter naar TCO kan kijken omdat dat gewoon goed is voor je portomonee, uiteindelijk, en dus niet de onjuiste informatie bevestigen.
Dit ligt er heel erg aan hoe je tegen een auto aankijkt. Bij mijn vorige auto wist ik dat ik wat autovakanties ging maken in bosrijke gebieden. Dat is toen dus een Kia Sportage geworden. De aanschafprijs was normaal, maar kostentechnisch is die redelijk duur (1:10 haalt ie amper). Alleen aangezien ik wist dat die ik die kosten makkelijk kon dragen hebben we toen puur gekeken naar wat voor auto we wilden en totaal niet naar de TCO gekeken. De huidige hebben we in Amerika gekocht en was voor lange afstanden over de snelweg en dus hebben we toen juist wel meer naar de TCO gekeken ipv de aanschafprijs (alhoewel uiteindelijk beide laag waren :) )

Veelal weten mensen dus dat ze de maandelijkse kosten wel kunnen hebben en kijken ze puur naar welke auto ze leuk vinden en op dat moment kunnen betalen (en is dus vooral de aanschafprijs van belang)
En dus zit er niks anders op dan iedere keer als iemand hier algemeen opschrijft dat ev's duur zijn, te reageren met "Als je naar aanschafprijs alleen kijkt, wel. Maar als je gaat berekenen wat het voor een situatie over de levensduur van de auto kost, hoeft dat helemaal vaak neit zo te zijn. Ev's zijn dan vaak even duur en ook vaak goedkoper"
[...]
De reaktie waar ik op reageerde was ietsjes anders :
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:17:
[...]
Nee, want hij private leaset. Dan betaal je zelf de belasting niet he.
Zodra wegenbelasting en andere dingen duurder worden gaan ook de leaseprijzen omhoog. En dat zal inderdaad niet tijdens dit contract gebeuren, maar zal wel voor een volgend contract gelden.

En gezien de huidige discussies acht ik de kans groot dat er binnen een paar jaar wel wat EV-voordelen zullen verdwijnen (helaas)
Daarnaast zal dan de belasting op ICE ook wel omhoog gaan (en hopelijk ook harder). Maar dat is allemaal koffiedik kijken.
Klopt, maar het aandeel EV gaat omhoog, dus 'moet' daar meer geld gehaald worden (volgens hoe de meeste partijen denken). Ik schat dus dat de gebruikskosten van een EV binnen een paar jaar harder gaan stijgen dan die van een ICE (wat ook 'logisch' is omdat ze goedkoper worden in aanschafprijs)

[removed]

• yakmak
@Verwijderd
Dat verklaard het ja, dat is echt zwaar klote. Voor je werkgever die met de hogere lasten zit, maar ook voor jou omdat jij nu geen gebruik kan maken van een van de voordelen: het niet aanwezig hoeven zijn als je auto aan het laden is.

Ik ken het prolbeem met gemeenten inderdaad. Mijn gemeente zegt zelfs dat wanneer je een verlengkabel uit je deur kan rollen om je auto op te laden komen ze geen laadpaal plaatsen en draai jij op voor de kosten van het aanleggen van een kabelgoot. maar is wel enorm trots op de 8 laadpalen die er in de gemeente staan...

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:44:
[...]

Nee dat denk ik helemaal niet en dat schrijf ik ook.
Maar je schrijft dus dat particulier een auto kopen niet handig is. Maar bijvoorbeeld voor mij, is het toch wel een soort van de enige optie. Ja, "geen auto" is ook een optie, vandaar mijn fiets-opmerking, maar een auto is toch wel min of meer onmisbaar in mijn leven. Het wordt anders heel ingewikkeld allemaal.
Juist daarom dat het aantal elektrische rijders bij particulieren marginaal is.
eh..?
Voor de meesten speelt de aankoopprijs wel een rol. Aan de cijfers te zien ben je dan ook een uitzondering en niet de regel. Zelfs als je rekent met TCO speelt het in het nadeel van de EV. De meerdheid haalt immers het omslagpunt niet.
Ja natuurlijk speelt de aankoopprijs een rol. Die speelt zelfs een heel grote rol. Dat ontken ik hier toch niet? Als je de aankoopprijs negeert, dan is er al helemaal geen reden meer om een ICE te kopen.
Maar dat de "meerderheid het omslagpunt niet haalt" dat weet ik zo net nog niet. Ik denk dat men daar sneller aanzit dan ze verwachten. Maar ik waag me niet (meer) aan dat soort uitspraken, dus ik laat het bij "denken" :)
Ik leun dichter aan bij de regel.
Ik schrijf zelf dat ik particulier geen elektrische auto zou rijden (ik rij gewoon geen 20.000 km/jaar).
Ik rij overwegend elektrisch omdat de baas dit mogelijk heeft gemaakt. _/-\o_
Ik kwam met een verwachtte 10-12000km per jaar (en aanschafsubsidie van 4000 euro vorig jaar nog) wel aan de goede kant van de streep uit. Is wel afhankelijk van wat de restwaarde doet. Maar die restwaarde over 6 jaar is bij een ICE uit 2020 net zo onzeker, dus die gok heb ik genomen. Als blijkt dat ik toch wat duurder uit was, dan heb ik in ieder geval 6 jaar in een auto naar mijn zin gereden.
Ik had er natuurlijk ook een mooier verhaaltje van kunnen maken dat het me te doen was om 'de aarde", 'klimaat',..... Dan had ik waarschijnlijk veel plusjes gekregen en minder kritiek van de wereldverbeteraars.
Maar daar hebben kandidaat kopers niets aan.
Ik lees hier, misschien onterecht, een licht sarcastische toon? Anyway, ik ben geen klimaat- of wereldverbeteraar, maar als ik een positieve bijdrage kan leveren zonder dat het mij veel kost, en het me potentieel zelfs geld op kan leveren, dan is het gek om dat niet te doen. En ik vind ook dat dat voor anderen geldt: Als je eerlijk rekent wat een auto je kost, en je komt goedkoper, of om en nabij hetzelfde bedrag uit bij een EV als bij een ICE, en je kan je die initiele investering veroorloven, en er zijn geen onoverkomelijke praktische drempels, dan ben je volgens mij niet handig bezig als je dan een ICE koopt. En dat is anno 2021 zo, maar dat wordt steeds meer zo.
Dat de meest elektrische auto's zich situeren (toch wat betreft Vlaanderen, over de NL situatie spreek ik me niet uit) bij autorijders die er een fiscaal voordeel kunnen uithalen en niet bij particulieren zegt, mijn inziens, toch al heel veel over de incentives van de doorsnee gebruiker.
En het zegt iets over het beeld wat mensen erbij hebben. Namelijk: "het is te duur". Terwijl dit niet altijd waar is.
Je maakt er je blijkbaar alleen niet populair mee als je zegt waar het op staat. :o
Als je ziet hoe jij daar op reageert begrijp ik ook wel dat de meesten zedig zwijgen over de ware aanzet tot de aankoop/lease van een EV.
Respect voor alle partculiere aankopers van een EV die het louter om klimaatredenen deden.
Maar ze zijn echt niet in de meerderheid.
Ik ben er in elk geval al geen van.
Ik deed het ook niet voor louter klimaatredenen, maar omdat ik het een fijnere auto vind, het 2020 is en ik de techniek interessant vind en ik hou wel van de vooruitgang enzo, het financieel waarschijnlijk goedkoper is, en als ik het klimaat dan help is dat buitengewoon mooi meegenomen (maar mijn invloed zal daar klein in zijn).

De echte reden voor aankoop/lease van een EV zal voor velen juist zijn dat het goedkoper is. Dat kan niet waar zijn als het tegelijkertijd voor de meesten te duur is. Dus ik mis hier volledig waar je naartoe wilt.

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:20:
[...]
Het is wel gek. Want het gesprek gaat nu steevast als volgt:

"EV's zijn echt duur man"
"Ja, in aanschaf wel, maar over het algemeeen zijn ze vaak goedkoper juist"
"Ja dat wel, maar ja daar kijken mensen natuurlijk niet naar"
"maar dan zijn ze toch niet duurder?"
"Jawel, want mensen kijken alleen naar die aanschaf!"
"Dat hadden we op zich wel bevestigd, ja...maar als je naar TCO kijkt, kan het voor veel mensen slimmer zijn om een EV te kopen."
"Dat doen mensen niet!"
"Maar wij nu wel toch?"
"Ja"
"Dus ev's zijn niet écht duurder, toch?"
"Jawel man, want mensen kunnen die aanschaf niet betalen toch"

Om knettergek van te worden.
Heel eerlijk gezegd vind ik het vooral gek dat jij niet inziet dat dit toch echt precies is hoe het in de praktijk vaak gaat. Er zijn maar weinig mensen die voor de auto gaan die duurder in aanschafprijs is en een goedkopere TCO en dan ook daadwerkelijk dat geld apart zetten voor de volgende auto. De meeste mensen hebben een nieuwe auto nodig, kijken wat er op de rekening staat, wat ze daarvan kunnen missen en kopen een auto.
Als je in de winkel twee flessen cola kan kopen: een van 0,5 liter voor 1 euro, en een van 1,5 liter voor 2 euro, zal iedereen het erover eens zijn dat de cola in die grote fles goedkoper is. Ook al is de aanschafprijs het dubbele.
En toch zal ik die van 1 euro meenemen als ik maar 1,50 euro tot mijn beschikking heb. En als iemand me vraagt waarom ik niet die van 2 euro heb gepakt zal ik zeggen dat die te duur voor me was.

[removed]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]

Omdat dit niet jouw probleem is (het is al rot genoeg dat het je zoveel tijd kost), is de enige tip die ik dan nog kan geven dat je de wagenparkbeheerder laat kijken op https://laadpastop10.nl/ .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Dit ligt er heel erg aan hoe je tegen een auto aankijkt. Bij mijn vorige auto wist ik dat ik wat autovakanties ging maken in bosrijke gebieden. Dat is toen dus een Kia Sportage geworden. De aanschafprijs was normaal, maar kostentechnisch is die redelijk duur (1:10 haalt ie amper). Alleen aangezien ik wist dat die ik die kosten makkelijk kon dragen hebben we toen puur gekeken naar wat voor auto we wilden en totaal niet naar de TCO gekeken. De huidige hebben we in Amerika gekocht en was voor lange afstanden over de snelweg en dus hebben we toen juist wel meer naar de TCO gekeken ipv de aanschafprijs (alhoewel uiteindelijk beide laag waren :) )

Veelal weten mensen dus dat ze de maandelijkse kosten wel kunnen hebben en kijken ze puur naar welke auto ze leuk vinden en op dat moment kunnen betalen (en is dus vooral de aanschafprijs van belang)
Uiteraard. Je kijkt pas naar aanschafprijs en TCO kijekn als je in een richting gaat zoeken, toch? En als er maar 1 keus is: ik wil gewoon die auto, dan hoef je alleen nog maar te berekenen of je het kan betalen. Maar ik heb nooit uitgerekend of een volkswagen polo uit 1995 voor mij toevallig niet goedkoper is. Ik ging namelijk een nieuwe auto (geen occasion) kopen en heb verschillende ICE en EV versies vergeleken.
[...]

De reaktie waar ik op reageerde was ietsjes anders :

[...]

Ja maar daar hadden we de vicieuse cirkel al tig keer doorlopen :P
[...]

Zodra wegenbelasting en andere dingen duurder worden gaan ook de leaseprijzen omhoog. En dat zal inderdaad niet tijdens dit contract gebeuren, maar zal wel voor een volgend contract gelden.

En gezien de huidige discussies acht ik de kans groot dat er binnen een paar jaar wel wat EV-voordelen zullen verdwijnen (helaas)

[...]

Klopt, maar het aandeel EV gaat omhoog, dus 'moet' daar meer geld gehaald worden (volgens hoe de meeste partijen denken). Ik schat dus dat de gebruikskosten van een EV binnen een paar jaar harder gaan stijgen dan die van een ICE (wat ook 'logisch' is omdat ze goedkoper worden in aanschafprijs)
Jep... Ik vrees dat je gelijk krijgt maar hoop het niet :P Ik begrijp dat de kosten voor EV gaan stijgen, en dat is ook prima. Maar ik hoop dat de kosten van ICE harder zullen stijgen. de tijd zal het leren.

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:48:
[...]

Heel eerlijk gezegd vind ik het vooral gek dat jij niet inziet dat dit toch echt precies is hoe het in de praktijk vaak gaat. Er zijn maar weinig mensen die voor de auto gaan die duurder in aanschafprijs is en een goedkopere TCO en dan ook daadwerkelijk dat geld apart zetten voor de volgende auto. De meeste mensen hebben een nieuwe auto nodig, kijken wat er op de rekening staat, wat ze daarvan kunnen missen en kopen een auto.
Ik zie wel in dat het vaak zo gaat, ik zeg alleen dat ze daarmee niet de slimme of "goedkope" keuze hebben gemaakt.

1+1 = 2. En als iedereen zegt dat 1+1 = 3 , dan wil ik best bevestigen dat iedereen dat denkt, maar dat maakt het nog niet waar.
[...]

En toch zal ik die van 1 euro meenemen als ik maar 1,50 euro tot mijn beschikking heb. En als iemand me vraagt waarom ik niet die van 2 euro heb gepakt zal ik zeggen dat die te duur voor me was.
En ik zou even doorsparen (of iets anders laten liggen) zodat ik iets later die grote fles kan kopen. Ik ben dan goedkoper uit en als bonus denken mensen dat tering-rijk ben omdat ik grote flessen cola kan kopen :+ (dat laatste is eigenlijk een nadeel, maar goed :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 10-03-2021 17:03 ]

• IvoB2
assje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:07:

Omdat je werkgever hem betaalt? Als ik dat meereken kost mijn auto -200 euro aangezien ik 500 euro per maand netto uitbetaald krijg door mijn leasebudget uit te laten keren.
Leuk voor jou.
Maar voor 500 euro lease ik in Vlaanderen heus op vier jaar/20.000 km geen EV in operationele lease.
Dat is minstens het dubbele.
Het persoonlijke leasebudget voor ICE was hier 850 € (en daar vind je geen enkele bedrijfs EV voor) vandaar dat de operationele lease voor een EV twee jaar geleden voor iedere werknemer een onbeperkte limiet kreeg toegewezen (anders reed er buiten een beperkte top niemand mee).

De mogelijkheid om je leasebudget te laten uitbetalen of een mobilitietsbudget te kiezen zijn er ook wel maar dat is nooit zo voordelig als kiezen voor een salarisauto.
Met wat je cash meer krijgt kan je er nooit een eigen auto (als je alle kosten mee in rekening brengt) op nahouden. Als je totaal geen auto meer nodig hebt (of er zijn meerdere salarisauto's in het gezin) kan je natuurlijk er wel voor opteren het cash te laten uitbetalen.
Er was hier een tijdje geleden een "cash fo carregeling". Op 500.000 salarisrijders hebben er een dertigtal voor gekozen. Dat zegt genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 17:39 ]

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:41:
Maar je schrijft dus dat particulier een auto kopen niet handig is. Maar bijvoorbeeld voor mij, is het toch wel een soort van de enige optie. Ja, "geen auto" is ook een optie, vandaar mijn fiets-opmerking, maar een auto is toch wel min of meer onmisbaar in mijn leven. Het wordt anders heel ingewikkeld allemaal.
Dat schrijf ik helemaal niet. Ik schrijf dat een particuliere aankoop altijd een verliespost is. Dat is iets heel anders dan 'niet handig'.
Uiteraard is een eigen auto handig. Hoeveel je daar voor over hebt is een louter individueel uitganspunt en ik dacht dat je net dat wou vermijden in de discussie?
Een deelauto staat ook niet gelijk aan geen auto of uitsluitend een fiets voor verplaatsing.
Dat maak jij ervan.
Een privé-auto is altijd handiger dan een deelauto. Dat betwist ik ook nergens.
Hoeveel je voor dat minder comfort over hebt moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.

Mijn keuze is gemaakt. Wanneer de salariswagen niet meer beschikbaar is wordt het een abonnement op een elektrische deelauto. Dit gewoon ter info. Een ander moet mij daar absoluut niet in volgen en mag van mij zijn eigen keuze maken. 24/7 een auto op de oprit is voor mij niet onmisbaar. Dat dit voor een ander wel zo is kan ik best begrijpen.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:46
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:01:
[...]

En die vind je wel in een tweedhands Zoë of Leaf van een paar jaar oud?
Een 360° camera steekt niet eens in mijn nieuwe e-Niro MY 2019 van 50.000 €.
Sinds MY2018 zit het volgende op elke Leaf die in België verkocht wordt:
- 360 graden camera, wat ik samen met de one pedal driving implementatie van de Leaf een HEEL groot voordeel vond.
- Adaptive cruise control, op de Tekna standaard ook met lane assist (ProPilot)
- Auto emergency braking met voetganger- en fietserdetectie
- dode hoek detectie
- rear cross traffic alert
- natuurlijk parkeersensoren voor en achter en op de hoeken opzij

Ik heb zelf de Tekna, en die had mijn voorkeur boven de e-Niro omdat ik die fijner vond om in te rijden, en de 360 graden camera daar was ook ook heel snel verkocht aan. One pedal driving in de Leaf vind ik persoonlijk ook de fijnste implementatie die ik al gebruikt heb. Het grootste nadeel van de Leaf, de passief gekoelde batterij, is voor mij geen probleem omdat ik zo goed als nooit zelfs maar één keer moet snelladen op een dag.

De Zoe ken ik niet zo goed, maar ik weet dat die wat kaler is. De Leaf is gewoon een heel complete auto voor zijn prijs, wanneer je met zijn batterijmanagement kan leven. Frequent snelladen op een dag is niet iets waar de Leaf echt geschikt voor is.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 22:51

Hachy

Laadpas Nerd

Tip: Vrijdagmiddag zijn Carlo van de Weijer en Maarten Steinbuch (TU/e) op Clubhouse waar ze gaan praten over de toekomst van e-mobiliteit. Een leuke gelegenheid om deze twee experts even wat vragen te stellen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• IvoB2
GORby schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:11:
[...]
Sinds MY2018 zit het volgende op elke Leaf die in België verkocht wordt:
- 360 graden camera, wat ik samen met de one pedal driving implementatie van de Leaf een HEEL groot voordeel vond.
- Adaptive cruise control, op de Tekna standaard ook met lane assist (ProPilot)
- Auto emergency braking met voetganger- en fietserdetectie
- dode hoek detectie
- rear cross traffic alert
- natuurlijk parkeersensoren voor en achter en op de hoeken opzij
Zo zal iedereen zijn voorkeuren hebben.
Op de Kona zat ook een HUD. Wat ik een leuk speeltje vond.
En op de e-Niro weer niet. Wat ik weer even vlug 'ontwend' was. :)

e-Niro boven Kona EV gekozen omdat deze een elektrische bestuurderstoel met geheugen had.
Wat in de praktijk nogal bleek tegen te vallen. Manueel blijkt nog altijd vlugger te gaan.
De achteruitrijcamera van de e-Niro gebruik ik ook nauwelijks. Zal wel aan mij liggen maar ik zie meer en vertrouw meer op de achteruitrijspiegels.
De sensoren en dodehoek detectie vind ik wel handig. Maar dat is niet eigen aan een EV. Geen enkele van die sensoren en snufjes zijn eigen aan een EV. Dat is eigenlijk alleen de one pedal driving en remregeneratie.

Inderdaad. Allemaal heel leuk. Maar het drijft wel de prijs van een EV omhoog.
En als je een beperkt budget hebt kan je niet kiezen voor een basic EV. Dan moet je (nu nog) meestal kiezen tussen een basic ICE en een rijkelijk uitgeruste EV. Dat kan een klip te ver zijn voor sommige kopers.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 19:16 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ephymerous schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Goed dat je geen geld hebt ingezet, ze kunnen nog geen offerte maken ;)

Wel is er extra informatie binnen. Dit jaar komt de Q4 E-tron in 2 motor varianten; de 170pk 55 kW en de 205 pk 82 kW. Qua uitrusting in vier niveaus, exact kan ik het niet navertellen. Wel is pas nummer 3 enigszins op niveau qua uitrusting van de iX3 Executive. Daarboven komt een S-Line zoals op de foto's van gisteren te zien.

Ze verwachten de komende weken de officiële onthulling. Pre-sales start in week 15 en in week 16 verwachten ze de eerste demo's in Nederland.

Ik wacht in ieder geval nog even de officiële onthulling met de prijslijst af. Na mijn telefoontje ben ik niet overtuigd dat de Q4 E-Tron perse een betere deal is. Vooral dat motortje met 205 pk vond ik in de ID4 ontzettend tegenvallen.

Als de 205pk met uitrustingniveau "3" vergelijkbaar is in prijs als de iX3 ga ik 100% zeker voor de BMW.
Q4 was aangekondigd met 300 pk, dus als ze gaan beginnen met 170 pk zou dat wel een dikke tegenvaller zijn. Voor mij vallen de ID4 en Enyaq vooral af door het gebrek aan vermogen (naast dat ik de ID4 gewoon lelijk vind).

Als de Q4 met 300 pk boven de 65k uitkomt is het geen match voor de iX3.

• ephymerous
  • Nu online
Z___Z schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Q4 was aangekondigd met 300 pk, dus als ze gaan beginnen met 170 pk zou dat wel een dikke tegenvaller zijn. Voor mij vallen de ID4 en Enyaq vooral af door het gebrek aan vermogen (naast dat ik de ID4 gewoon lelijk vind).

Als de Q4 met 300 pk boven de 65k uitkomt is het geen match voor de iX3.
Dit is de informatie die ze bij Audi in Zwolle hebben. De verkoper was tijdens het gesprek druk aan het bladeren en kon geen andere motorisering vinden. Dat valt inderdaad tegen want de ID4 voelt inderdaad erg tam.

XXXVI

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:40
@Prullenbak84 kun je hier toevallig een simpele berekening/excel/vergelijking geven van een goedkopere EV. Dan kunnen we daar in de toekomst makkelijk naar verwijzen en eindeloze discussie voorkomen (aan alle kanten)

Zeg eens een voorbeeld geval:
- Budget (gespaard) van rond de 20.000 EUR
- Liefst nieuw
- Hoef niet de laatste snufjes
- Woont in de stad (dus geen eigen laadpaal)
- 6 jaar mee rijden
- 15 k per jaar

Wat qua budget al wel hoog ligt voor het gros van de gevallen, gezien de mediaan van 14k spaargeld in NL. Maar verder denk ik een redelijke doorsnee* set aan eisen. Met deze eisen zie ik zelf nog niet echt hoe de TCO lager uit zal komen voor een EV. (Bijv. Als vergelijk een Citroen C3 of Ford Fiesta liggen nu het oog op)

*Met een wereld aan gemiddelden is “doorsnee” niet echt meer het geval, maar het geeft een gevoel

Je mag zelf uiteraard ook een paar andere voorbeelden gevallen geven waar het beter uitpakt

In lijn met de stelling die je gaf “een EV is niet duurder”. Denk ik dat dat meer correct is geformuleerd als: “in bepaalde gevallen kan een EV goedkoper uitvallen”

[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 10-03-2021 20:26 ]

• Prullenbak84
JohanB schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:04:
@Prullenbak84 kun je hier toevallig een simpele berekening/excel/vergelijking geven van een goedkopere EV. Dan kunnen we daar in de toekomst makkelijk naar verwijzen en eindeloze discussie voorkomen (aan alle kanten)

Zeg eens een voorbeeld geval:
- Budget (gespaard) van rond de 20.000 EUR
- Liefst nieuw
- Hoef niet de laatste snufjes
- Woont in de stad (dus geen eigen laadpaal)
- 6 jaar mee rijden
- 15 k per jaar
Nee, dat ga ik niet doen. Zoals ik zal zei: als je wil weten hoe dit voor jou uitpakt, moet je zelf de berekening maken. Als ik hier een voorbeeld geeft, krijg ik de wereld aan berichten in de trant van: “maar dit geldt niet voor iedereen” en “ja maar dat werkt niet als je vaak moet snelladen” etcetera etcetera. Ik pas even, als je t niet erg vindt ;)
Ik kan je wel vertellen dat ik vorig jaar de berekening gemaakt heb voor een corsa-e en een benzine Corsa, een Fiesta en nog wat modellen in die categorie. Allemaal naar mijn zin en dus redelijk gelijk maar niet overdreven aangekleed.
De corsa-e was het goedkoopst. Maar wél mede dankzij de subsidie toen.
Wat qua budget al wel hoog ligt voor het gros van de gevallen, gezien de mediaan van 14k spaargeld in NL. Maar verder denk ik een redelijke doorsnee* set aan eisen. Met deze eisen zie ik zelf nog niet echt hoe de TCO lager uit zal komen voor een EV. (Bijv. Als vergelijk een Citroen C3 of Ford Fiesta liggen nu het oog op)

*Met een wereld aan gemiddelden is “doorsnee” niet echt meer het geval, maar het geeft een gevoel
Maar voor 14k koop je geen nieuwe fiesta die vergelijkbaar is met een ook-b-segment ev zoals de corsa, zoe of 208. En voor 20k ook niet. Ik kwam voor de fiesta samengesteld op 24,5 ofzo, als ik t me goed herinner.
Je mag zelf uiteraard ook een paar andere voorbeelden gevallen geven waar het beter uitpakt

In lijn met de stelling die je gaf “een EV is niet duurder”. Denk ik dat dat meer correct is geformuleerd als: “in bepaalde gevallen kan een EV goedkoper uitvallen”
Het is te situatie-afhankelijk en inderdaad: in bepaalde gevallen zal het goedkoper uitvallen. En in bepaalde gevallen duurder, ook. Maar ik denk wel dat het vaker in het voordeel uit zal vallen van de EV, dan mensen denken. En dus, dat is mijn hele punt, is het jammer dat er vaak zo stellig gezegd wordt: het is te duur.

Vroeger was er altijd zo’n stelregel van “ja vanaf xxx kilometer is het gunstiger om diesel te rijden”. Dat was makkelijk, omdat dezelfde auto vaak als diesel en benzine te koop was, je wist wat diesel kostte en wat benzine kostte, je kon t verbruik redelijk schatten en de belasting was helder. Nu door alle verschillende tarieven, zonnepanelen of niet, soorten laadpalen, verschillende modellen, zoveel mensen zoveel wensen, is zo’n stelregel lastig.

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Ik deed het ook niet voor louter klimaatredenen, maar omdat ik het een fijnere auto vind, het 2020 is en ik de techniek interessant vind en ik hou wel van de vooruitgang enzo, het financieel waarschijnlijk goedkoper is, en als ik het klimaat dan help is dat buitengewoon mooi meegenomen (maar mijn invloed zal daar klein in zijn).

De echte reden voor aankoop/lease van een EV zal voor velen juist zijn dat het goedkoper is. Dat kan niet waar zijn als het tegelijkertijd voor de meesten te duur is. Dus ik mis hier volledig waar je naartoe wilt.
Wat je mist is voeling met de werkelijkheid.
Een groot deel van de autogebruikers koopt een auto met het budget dat beschikbaar is.
Niet de auto die ze de mooiste, leukste, fijnste en modernste vinden.

Wanneer voor velen een EV bij aanschaf juist goedkoper zou zijn zou het merendeel bij vervanging van zijn voertuig ongetwijfeld voor een EV kiezen. Wie kiest er nu niet graag voor de goedkoopste, leukste, fijnste en meest vooruitstrevende oplossing?
Je moet wel eerst het nodige budget ter beschikking hebben om een auto aan te schaffen voor je er mee kan gaan rijden zodat hij na x tijd misschien iets goedkoper in totaliteit zal blijken te zijn.
Als je sowieso een dure auto kan kopen en je jaarlijks veel km maalt maakt het idd niet zoveel uit wat de aanschafkosten in het begin zijn.
Maar alle cijfers tonen aan dat dit de uitzonderingen zijn en niet de regel.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 23:22 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
Het valt me op dat er in deze discussie niet meer wordt geopperd om geld uit te geven dat je niet hebt in de vorm van financiering of private lease. Blijkbaar is men tijdens de pandemie toch wat wijzer geworden.

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:07:
[...]

Wat je mist is voeling met de werkelijkheid.

Bla bla zelfde verhaal over “aanschafprijs is hoger, dus is duurder” brrr brrrr. weer opnieuw...
Ah joh zoek t uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-03-2021 00:24 ]

Verwijderd

Reminder dat we 6 jaar hebben om 50% minder uit te stoten om onder de 1,5c te blijven.

Covid is niks vergeleken bij de klimaat catastrophe.

Moraal van het verhaal is dat Europa Noorwegen moet volgen. Daar kan het wel. Vanaf 2025 zit er 100% extra belasting op een ICE, en je ziet daar nu iedereen al een EV kopen omdat die niet zijn belast. Overigens heeft het ook te maken dat in west-Europa de lonen al decennia systematisch worden onderdrukt. In ieder geval, het is allemaal intersectioneel en een benzine auto heeft geen plaats, wanneer we een leefbare planeet voor onze kinderen willen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 01:36:
Reminder dat we 6 jaar hebben om 50% minder uit te stoten om onder de 1,5c te blijven.

Moraal van het verhaal is dat Europa Noorwegen moet volgen. Daar kan het wel. Vanaf 2025 zit er 100% extra belasting op een ICE, en je ziet daar nu iedereen al een EV kopen omdat die niet zijn belast. Overigens heeft het ook te maken dat in west-Europa de lonen al decennia systematisch worden onderdrukt. In ieder geval, het is allemaal intersectioneel en een benzine auto heeft geen plaats, wanneer we een leefbare planeet voor onze kinderen willen.
Reminder ook dat dat slechts een druppel op een gloeiende plaat is.
Ik zeg niet dat we het niet moeten doorzetten maar er is veel, veel meer nodig om die uitstoot terug te dringen. Als het al te kantelen is nog (het klimaat dan).

En een huis koop je ook niet altijd om de TCO, gevoel, emotie en actuele maandlasten zijn ook een grote indicator.
Zo heb ik voor mijn vrouw recent een A1 gekocht van een jaar oud (ja, benzine dus). Een auto waar ze al jaren verliefd op is, haar vorige Mitsubishi aan echt groot onderhoud toe was en helemaal niet zo zuinig was als geadverteerd (hé, waar kennen we dat van :) ).

Een auto is altijd al een slechte investering geweest op die paar pareltjes na. Met een Corsa-E had ik haar echt niet gelukkig gemaakt ook al was dit op de mogelijke langere termijn wat euro's goedkoper.

• JohanB
Prullenbak84 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:57:

Vroeger was er altijd zo’n stelregel van “ja vanaf xxx kilometer is het gunstiger om diesel te rijden”. Dat was makkelijk, omdat dezelfde auto vaak als diesel en benzine te koop was, je wist wat diesel kostte en wat benzine kostte, je kon t verbruik redelijk schatten en de belasting was helder. Nu door alle verschillende tarieven, zonnepanelen of niet, soorten laadpalen, verschillende modellen, zoveel mensen zoveel wensen, is zo’n stelregel lastig.
Ik denk dat het wel meevalt qua vergelijken, er is namelijk bijna geen subsidie meer (SEPP is in ieder geval op). Ik zie niet hoe zonnepanelen uitmaakt hiervoor (je levert het terug met saldering of stop het in de auto). Het moeilijker laten lijken dan het is helpt natuurlijk niet.

De Corsa-e is 31k waar de Corsa 18k is, ik zie gewoon niet wat de (enigzins standaard) situatie moet zijn omdat in het voordeel van de Corsa-e te krijgen
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 01:36:

Hier moeten we heen en dat is met de huidige set-up erg lastig

• GeeMoney
  • Nu online
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt qua vergelijken, er is namelijk bijna geen subsidie meer (SEPP is in ieder geval op). Ik zie niet hoe zonnepanelen uitmaakt hiervoor (je levert het terug met saldering of stop het in de auto). Het moeilijker laten lijken dan het is helpt natuurlijk niet.

De Corsa-e is 31k waar de Corsa 18k is, ik zie gewoon niet wat de (enigzins standaard) situatie moet zijn omdat in het voordeel van de Corsa-e te krijgen

[...]

Hij doelt natuurlijk op overschot van je panelen wat je dan "gratis" je auto deels in kan proppen. De saldering zal afgebouwd gaan worden is de verwachting dus overdag laden is straks een must om dat voordeel te behouden (of thuis accu's gaan installeren).
En het onderhoud is goedkoper van een EV echter als er ook onderhoud nodig is buiten garantie dan ben je wel de klos. Zeker ten opzichte van Corsa's en Fiesta's (met alle respect) die onderdelen zijn cheapass en ook nog eens van allerlei fabrikanten te krijgen en grotendeels prima zelf te doen. Met een EV kan je dat allemaal op remmen en bandjes na haast vergeten.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2021 07:58 ]

• assje
GeeMoney schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 07:57:
Hij doelt natuurlijk op overschot van je panelen wat je dan "gratis" je auto deels in kan proppen. De saldering zal afgebouwd gaan worden is de verwachting dus overdag laden is straks een must om dat voordeel te behouden (of thuis accu's gaan installeren).
Dan kan je alsnog terugleveren tegen zeg €0,06-€0,10 per kW, "gratis" wordt het dus nooit.

In mijn optiek kunnen we het beter simpel houden en PV en EV los van elkaar zien. Door meer van je eigen opwek te verbruiken (door EV) wordt het rendement van je zonnepanelen hoger, de kosten van de auto veranderen niet (potato potato).

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 11-03-2021 08:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pierz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:50:
Het valt me op dat er in deze discussie niet meer wordt geopperd om geld uit te geven dat je niet hebt in de vorm van financiering of private lease. Blijkbaar is men tijdens de pandemie toch wat wijzer geworden.
Hoezo geld uit geven dat je niet hebt? De vraag kwam van iemand die 20k te besteden heeft. Een private lease kan dan zeker interessant zijn in plaats van koop. Pas als je dat geld niet achter de hand hebt is het een risico.

Hier ook twee lease auto’s voor de deur, maar genoeg geld achter de hand om alle termijnen in één keer te betalen. Ideaal dat er niet een paar duizend euro vast zit in je auto. Waarschijnlijk als je na de looptijd de kosten van je tweedehandsje per maand uit gaat drukken zal je verbazen hoe dicht het bij een private lease komt. Onze 14 jaar oude Ford is maar marginaal voordeliger dan een eGolf van 10 maanden over de afgelopen 3 jaar.

Voor het rekenen van laadkosten zou ik afhankelijk van de situatie uit gaan van het openbare tarief of het thuistarief. “Gratis stroom” uit je zonnepanelen is vaak enkel jezelf rijk rekenen omdat vaak in het rendement van de panelen weer met de reguliere prijs gerekend wordt. Met 6ct/kWh duurt terugverdienen erg lang hoor.

• GeeMoney
  • Nu online
assje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:02:
[...]

Dan kan je alsnog terugleveren tegen zeg €0,06-€0,10 per kW, "gratis" wordt het dus nooit.

In mijn optiek kunnen we het beter simpel houden en PV en EV los van elkaar zien. Door meer van je eigen opwek te verbruiken (door EV) wordt het rendement van je zonnepanelen hoger, de kosten van de auto veranderen niet (potato potato).
Daarom ook de quotes in mijn zin :). Helemaal eens.
Net als @Deveon hierboven, zoveel mensen zoveel wensen.
Een huis tik je ook niet contant af natuurlijk.

• JohanB
Deveon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:05:
[...]

Hoezo geld uit geven dat je niet hebt? De vraag kwam van iemand die 20k te besteden heeft. Een private lease kan dan zeker interessant zijn in plaats van koop. Pas als je dat geld niet achter de hand hebt is het een risico.
Exact, private lease is TCO ten voeten uit.
Opel corsa : 259 EUR/m
Opel e-corsa: 369 EUR/m

Ik vraag me oprecht af met welke situatie in 2021 je dat gat dicht krijgt prive, waardoor de EV wel in het voordeel komt. (Salderen bouwt ook ps vanaf 2023 lichtelijk af)

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 08:54 ]

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Pierz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:50:
Of iedereen is het na lang discussiëren het er over eens geworden dat het een zinloze discussie is en iedereen dat lekker voor zich zelf moet weten hoe men een auto financiert :)

Elect a clown, expect a circus.

• Prullenbak84
[...]

Als je overschot hebt, krijg je een ander bedrag voor een kWh. Ik ergens tussen de 11 en 15 cent. Dus effectief kost iedere kWh die ik in mijn auto stop dat. Maar ook ik moet soms naar de openbare laadpaal, waar een kWh tussen de 28 en 40 cent kost ofzo? Of naar de snellader, a 35-70 cent per kWh. Wat een kilometer elektrisch rijden voor een specifieke situatie kost, ga ik mij handen dus niet aan branden. Maar ik heb mijn berekening destijds gedaan met 23cent per kWh, oftewel 5 cent per km.
Ik heb gisteren zo vaak "gelijk uitgerust" getypt dat de letters g-e-l-i-j-k-u-t-r-s versleten zijn...
[...]

Eens. Maar wordt steeds minder lastig voor steeds meer mensen.

• Prullenbak84
[...]

Inderdaad.
Dit is niet waar. Zonnepanelen liggen op mijn dak, dat is mijn situatie. Ik ga dan de kosten berekenen wat het mij gaat kosten als ik x km ga rijden in een ice, en wat het me kost als ik x km ga rijden in een ev.
Als ik in de EV ga rijden, en ik laad van mijn zonnepanelen-overschot, dan kost dat me een aantal kwh keer zeg 11 cent (ik had anders 11 cent gekregen, en nu niet).
Als ik in de ICE ga rijden, kost dat me een aantal liter keer 1,65 (of weet ik hoeveel op dit moment).

• IvoB2
Excuseer.
Ik heb niets tegen welke discussie dan ook.
Maar als je mij woorden laat neerschrijven die ik zelf nooit geschreven heb ga je toch wel een stap te ver.
Gelieve mij dus correct te quoten en er geen zaken (wellicht onbewust?) aan toe te voegen die niet van mij komen.
Bla bla zelfde verhaal over “aanschafprijs is hoger, dus is duurder” brrr brrrr. weer opnieuw...
Dat is een zin die ik zelf nooit gebruikt heb. ;w

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2021 08:45 ]

• JohanB
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:13:

Als je overschot hebt, krijg je een ander bedrag voor een kWh. Ik ergens tussen de 11 en 15 cent. Dus effectief kost iedere kWh die ik in mijn auto stop dat. Maar ook ik moet soms naar de openbare laadpaal, waar een kWh tussen de 28 en 40 cent kost ofzo? Of naar de snellader, a 35-70 cent per kWh. Wat een kilometer elektrisch rijden voor een specifieke situatie kost, ga ik mij handen dus niet aan branden. Maar ik heb mijn berekening destijds gedaan met 23cent per kWh, oftewel 5 cent per km.
En je verrekent de kosten die je toen hebt gemaakt voor die panelen nu met deze kWh of aankoop prijs? Of was het overschot toen al op 11-15 cent doorgerekend?
Ik heb gisteren zo vaak "gelijk uitgerust" getypt dat de letters g-e-l-i-j-k-u-t-r-s versleten zijn...
Dat zijn ze niet, zullen ze nooit worden.

Wat je denk ik bedoelt te zeggen is “voor mij belangrijke uitrusting” (ja, je was gister zelf erg op hele exacte definities). De range gaat nooit gelijk zijn, de kW’s ook niet. Daar doe je concessies (of winst) die je bij de extra opties opeens niet doet (neem aan dat je dat met uitrusting bedoeld).

Als de corsa-e echt alle minimale opties heeft die jij nodig hebt, dan klopt het. Maar dat berust voor mij iets teveel op toeval.

Een ander punt dat veel mensen vergeten mee te nemen is de “alternatieve opbrengsten” die je had kunnen hebben van het initiele geld dat je niet investeert bij aankoop. (Zeg eens 5% lange termijn rendement op een defensief fonds (of 5% rente op een lening)
[...]

Steeds lastiger voor steeds meer mensen in mijn optiek

Had je nog goede subsidie regelingen en helemaal perfecte bijtelling, zijn die er nu steeds minder. Terwijl het aankoop gat daar nog niet voldoende is dichtgelopen.

Als we bouwers en kopers niet voldoende ondersteunen de komende tijd, dan kunnen we de EVs het helaas nog weleens lastig krijgen

Edit: dit per ongeluk overgeslagen

[ Voor 53% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 08:54 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Voor het rekenen van laadkosten zou ik afhankelijk van de situatie uit gaan van het openbare tarief of het thuistarief. “Gratis stroom” uit je zonnepanelen is vaak enkel jezelf rijk rekenen omdat vaak in het rendement van de panelen weer met de reguliere prijs gerekend wordt. Met 6ct/kWh duurt terugverdienen erg lang hoor.
Ik ruik hier een misverstand, en dit is iets dat ik te vaak bij klanten hoor om te negeren: nee, je rekent niet dubbel, maar het is nog steeds wel gratis laden!

Er zijn twee manieren om de kosten van je zonnepanelen door te rekenen in je auto: ofwel je amortiseert de kosten over de verwachte opbrengst, ofwel je rekent de volledige kosten van de installatie bij de aanschaf van je auto. Bij het ene 'tank' je voor een paar cent per kWh, bij het andere tank je helemaal gratis.

Het is niet zo dat je én tankt voor 6ct/kWh én nog steeds volle mep voor de zonnepanelen hebt betaald. Dan ben je dubbel aan het rekenen. Het is het een of het ander.

Rekenvoorbeeld:

Wij hebben onze zonnepanelen uitgebreid met 800Wp bij het aanschaffen van de auto (eind 2017 gelegd, begin 2018 auto gekocht), dat kostte €390 en dekt wat we thuis laden volledig. Dit hebben we gezien als autokosten en bij de €9100 aanschaf van de auto gerekend. Onze auto heeft dus €9490 gekost, en we tanken thuis gratis, net als op het werk.

Voorbeeld 2, alternatieve situatie:

Mijn ouders overwegen een installatie van 6kWp, dat kost ze om en nabij de 4000 euro incl. alles. Ze verwachten nog ongeveer 10 jaar in het huidige huis te wonen, dus dit moet 400 euro per jaar opleveren voor ~6250kWh (ze wonen dichtbij de kust). Als ik bij m'n ouders stekker, moet ik dus €0.064/kWh aftikken. Dan zijn ze na 10 jaar terugverdiend.

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:13:
[...]
Dat is je puur rijk rekenen naar een EV toe. Als de ICE aan je eisen voldoet is alles extra precies dat, 'extra'. Oftewel je betaalt dan voor iets wat je helemaal niet nodig hebt. Dus als de genoemde Corsa al voldoet, is het leuk dat je e-Corsa nog iets meer heeft, maar als je het over TCO hebt moet je ook meenemen dat je betaald voor iets dat je niet wilt hebben. Daarnaast wordt het verschil wel wat minder, maar ook bij gelijke uitrusting is die er nog.
[...]
Maar voorlopig blijft het nog steeds iets wat vooral voor de rijkeren is (of zakelijk lease). Ongeacht dat jij vindt dat dat niet klopt is dat wel de huidige praktijk. Daarnaast is de SEPP alweer op en ziet het er sterk naar uit dat EVs ook op andere manieren meer belast gaan worden. Dit werkt de uitrol van EVs juist weer tegen, dus ik ben benieuwd hoe snel het daadwerkelijk zal gaan voordat ook de mensen met minder geld een EV gaan rijden.
IvoB2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:43:
[...]
Excuseer.
Ik heb niets tegen welke discussie dan ook.
Maar als je mij woorden laat neerschrijven die ik zelf nooit geschreven heb ga je toch wel een stap te ver.
[...]

Dat is een zin die ik zelf nooit gebruikt heb. ;w
Tja, soms is het lastig toe te geven dat de praktijk anders is dan dat je zelf zou willen. Theoretisch heeft hij gelijk, maar in de praktijk zijn de mensen die zo rekenen een enorme uitzondering.

[removed]

• Prullenbak84
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Dat zijn ze niet, zullen ze nooit worden.

Wat je denk ik bedoelt te zeggen is “voor mij belangrijke uitrusting” (ja, je was gister zelf erg op hele exacte definities). De range gaat nooit gelijk zijn, de kW’s ook niet. Daar doe je concessies (of winst) die je bij de extra opties opeens niet doet (neem aan dat je dat met uitrusting bedoeld).
Nee, ik bedoel te zeggen, en heb gisteren ook al tig keer gezegd dat als je twee auto's vergelijkt, dat je dan appels en appels moet vergelijken. Dus niet de basis EV met de basis ICE omdat die totaal anders zijn. Met "gelijk uitgerust" bedoel ik dus, dat je bij de ICE een versie moet nemen die ongeveer hetzelfde heeft als de EV. Dan kom je bij de corsa zo rond de 24000 euro uit, denk ik. En als je helemaal eerlijk bent, en je pakt ook de automaat-versie dan wordt dat nog meer.
Als de corsa-e echt alle minimale opties heeft die jij nodig hebt, dan klopt het. Maar dat berust voor mij iets teveel op toeval.
Nee had ie niet. Ik heb dan ook geen corsa-e van 31k gekocht, maar iets meer.
Een ander punt dat veel mensen vergeten mee te nemen is de “alternatieve opbrengsten” die je had kunnen hebben van het initiele geld dat je niet investeert bij aankoop. (Zeg eens 5% lange termijn rendement op een defensief fonds (of 5% rente op een lening)
Ja, maar aangezien kosten per kilometer of per jaar, of over 6 jaar al te hoog gegrepen schijnt te zijn (mensen kopen immers volgens sommigen hier de auto die ze toevallig van hun spaargeld kunnen betalen, zonder verder een rekensommetje te maken), hoeven we er niet vanuit te gaan dat mensen dit wel doen.
[...]

Steeds lastiger voor steeds meer mensen in mijn optiek

Had je nog goede subsidie regelingen en helemaal perfecte bijtelling, zijn die er nu steeds minder. Terwijl het aankoop gat daar nog niet voldoende is dichtgelopen.
Je spreekt jezelf tegen hier. Het aankoopgat is inderdaad nog niet voldoende dichtgelopen, maar dat gebeurt wel langzaam. En dus wordt het steeds aantrekkelijker in de toekomst.
Wel eens dat die subsidie een tijdelijk voordeel was, en dat dat weer weg is is wel iets wat het nu lastiger heeft gemaakt. Maar naar de toekomst kijkende, gaat het echt wel steeds vaker in het voordeel vallen van de EV's.

Tot het punt dat een nieuwe ICE kopen geowon onmogelijk of zelfs verboden wordt.

• IvoB2
Zal wel weer van land tot land en individueel verschillen maar uit persoonlijke ervaring (en wonende in Vlaanderen) kan ik toch meegeven dat het wel degelijk een groot verschil maakt.
- De saldering is voor iedere zonnepanelenbezitter met een DM per direct gestaakt vanaf 01/03/2021.
Lever ik de overproduktie terug naar het net levert me dat 4.4 c€/kWh op. Stop ik het tijdens overproduktie in de batterij van de auto levert me dat 26 c€/kWh cash op.

• JohanB
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:54:
[...]

Nee, ik bedoel te zeggen, en heb gisteren ook al tig keer gezegd dat als je twee auto's vergelijkt, dat je dan appels en appels moet vergelijken. Dus niet de basis EV met de basis ICE omdat die totaal anders zijn.
Super, kun je me de range van beide auto's geven? Ben nu wel erg benieuwd naar deze appels

Ik denk dat je snapt waar ik heen ga. Wat je zegt klopt gewoon niet, je doet concessies die je soms wel doorrekent en soms niet
IvoB2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:57:
[...]

Zal wel weer van land tot land en individueel verschillen maar uit persoonlijke ervaring (en wonende in Vlaanderen) kan ik toch meegeven dat het wel degelijk een groot verschil maakt.
- De saldering is voor iedere zonnepanelenbezitter met een DM per direct gestaakt vanaf 01/03/2021.
Lever ik de overproduktie terug naar het net levert me dat 4.4 c€/kWh op. Stop ik het tijdens overproduktie in de batterij van de auto levert me dat 26 c€/kWh cash op.
Excuus, was van NL uitgegaan inderdaad

• JohanB
Je spreekt jezelf tegen hier. Het aankoopgat is inderdaad nog niet voldoende dichtgelopen, maar dat gebeurt wel langzaam. En dus wordt het steeds aantrekkelijker in de toekomst
Nee hoor, TCO van elektrisch was een paar jaar terug veel sterker in het voordeel dan nu. De subsidies zijn harder afgebouwd dan de aanschaf prijs ingelopen ("niet voldoende ingelopen")

Daardoor is het nu lastiger dan eerst voor veel mensen die het budget uberhaupt al hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 09:08 ]

• IvoB2
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:49:
[...]

Tja, soms is het lastig toe te geven dat de praktijk anders is dan dat je zelf zou willen. Theoretisch heeft hij gelijk, maar in de praktijk zijn de mensen die zo rekenen een enorme uitzondering.
Volledig mee eens. En dat heb ik al bij herhaling letterlijk zo geschreven. Het is niet de uitzondering die de regel maakt.
En theoretisch heeft hij alleen nog maar gelijk (het TCO verhaal) als bepaalde parameters samenvallen, lees o.a. vanaf voldoende afgelegde km. En die afgelegde km's, zoals alle statistieke aangeven, worden ook niet door een meerderheid van de autobestuurders gehaald.
En het argument dat een BEV o.a. duurder is omdat hij rijkelijker is uitgerust volg ik ook niet. Toch niet als je met een beperkt budget (en dat budget kan gedwongen of vrijwillig beperkt zijn) een auto moet kiezen en er is op de EV markt bijna geen aanbod van basic uitgeruste EV's. Je moet dan geld uitgeven of boven budget gaan aan zaken die je eigenlijk niet wou (om het cru te stellen, je wilde waarschijnlijk wel een EV maar niet een EV met allerlei toeters en bellen die je eigenlijk niet kan of wil betalen).
Als je dan een punt wil blijven maken door uit te gaan van een theorie gevolgd door een uitzondering volg ik niet meer hoor. Ik leef nl. in de praktijk van de dag. zoals de meeste mensen.

Dat het in de toekomst, jaar na jaar, hoogstwaarschijnlijk steeds voordeliger zal worden om een EV te kopen en een ICE dan duurder zal worden dan een EV zal bijna niemand betwisten. Ik al zeker niet.
Voor bedrijfsauto's is dat punt nu al aangebroken.
Maar dat was de discussie niet. Het ging er (mij toch) om dat het voor een particulier op dit ogenblik overwegend duurder is om een EV aan te schaffen dan een vergelijkbare ICE.
Je koopt nu met eigen centen ook geen duur huis omdat je verwacht dat het in de toekomst wel goedkoper zal worden. Dan heb jejezelf twee keer bedrogen. En ook niet omdat het na renovatie wel meer waard zal worden. Je moet wel eerst het geld hebben voor de aankoop voor je kan gaan renoveren (als er dan nog geld overschiet). Dan wacht je gewoon even af tot het huis (of de auto) effectief goedkoper zijn geworden.

Maar als je de tijd niet hebt om te wachten zal je het toch nu met het budget van nu moeten doen.
Als je dat niet kan en wil begrijpen heb je, volgens mij, toch nog maar weinig voeling met de dagdagelijkse realiteit van het merendeel van de autogebruikers.

En tot daar aan toe. Iedereen die begrijpend kan lezen heeft ondertussen begrepen welk praktisch punt ik wou maken. Maar als je dan dat punt op het einde va de dag in een verkeerd daglicht wil gaan stellen door aan mijn teksten zinnen toe te voegen die niet van mij zijn spoort het helemaal niet meer goed.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2021 09:18 ]

• IvoB2
Hopelijk loopt het voor jullie zo af.
In Vlaanderen gaat dat verhaal al niet op.
De terugleververgoedng bedraagt hier tussen de 0 en 4 c€/kwh. Als je tenminste bij dezelfde leverancier blijft waar je ook elektriciteit afneemt. Kies je het goedkoopste afnamecontract en het hoogste teruglevercontract (bij een andere leverancier) kan je een 5 c€/kWh krijgen maar betaal je nog eens extra een vaste vergoeding van rond de 50€ per jaar om die cent meer per kWh te kunnen krijgen.
10 c€ kan je hier nooit krijgen. De elektriciteit wordt door de leverancier zelf maar verkocht aan 6-8 c€/kWh.
En dat zijn bedrijven. Geen liefdadigheidsinstellingen die met verlies gaan verkopen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2021 09:25 ]

• IvoB2
Zelf was dit toch een belangrijk element om over te schakelen van een ICE lease naar een BEV lease.
Gezien de aankoopprijs en de tank/laadkosten van zowel ICE als BEV door de werkgever gedragen worden kan ik door de vergoeding van thuis laden (met zonnepanelen) bijna volledig de VAA (persoonlijke bijtelling) betalen. Een extra voordeel voor de EV dus.
Ik ben 25% Nederlander. :+

• IvoB2
GeeMoney schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:07:
Een huis tik je ook niet contant af natuurlijk.
Waarom niet?
Ik heb nog geen enkel huis gekocht met een lening (en ik weet, zal waarschijnlijk een uitzonderng zijn maar dat lijkt tegenwoordig de regel van discussie te zijn :o ).

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2021 09:37 ]

• IvoB2
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:12:
Valt nog mee.
Hier is de vanaf leaseprijs (over 5 jaar en 10.000 km/jaar) voor een Opel Crosa-e 398 €/maand .
Voor 289 € rij je een Opel Astra Sports Tourer.
Als je dat zet op 48 maanden en 25.000 km/jaar betaal je 413 € voor een Opel Astra Sports Tourer en 541 € voor een Opel Corsa-e.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2021 09:50 ]

• Prullenbak84
[...]

Dat is je puur rijk rekenen naar een EV toe. Als de ICE aan je eisen voldoet is alles extra precies dat, 'extra'. Oftewel je betaalt dan voor iets wat je helemaal niet nodig hebt. Dus als de genoemde Corsa al voldoet, is het leuk dat je e-Corsa nog iets meer heeft, maar als je het over TCO hebt moet je ook meenemen dat je betaald voor iets dat je niet wilt hebben. Daarnaast wordt het verschil wel wat minder, maar ook bij gelijke uitrusting is die er nog.
Nee, dat is mezelf niet rijkrekenen, dat is doen wat ik heel de tijd al zeg: Je stelt de ICE samen die je bevalt, je doet datzelfde met de EV en je gaat met je rekenmachine aan de slag. En als je zegt "ja ik ben al tevreden met de basis instap-corsa en die is maar 18k" dan ben je inderdaad snel uitgerekend. Nogmaals: iedereen moet dat voor zichzelf bepalen en uitrekenen.
[...]

Maar voorlopig blijft het nog steeds iets wat vooral voor de rijkeren is (of zakelijk lease). Ongeacht dat jij vindt dat dat niet klopt is dat wel de huidige praktijk. Daarnaast is de SEPP alweer op en ziet het er sterk naar uit dat EVs ook op andere manieren meer belast gaan worden. Dit werkt de uitrol van EVs juist weer tegen, dus ik ben benieuwd hoe snel het daadwerkelijk zal gaan voordat ook de mensen met minder geld een EV gaan rijden.
Iets wat goedkoper uitvalt in sommige situaties, is per definitie voor de rijkeren. Waarvan akte. 8)7
[...]

Ik wordt hier zo moe van he. dus noch ein mal:

Ik weet dat er mensen zijn die alleen naar aanschafprijs kijken (wil niet zeggen dat ik dat snap, maar ik erken dat die mensen er zijn)
Ik weet ook dat de aanschafprijs van een ev hoger is.
Als je naar TCO kijkt, is de ev in sommige gevallen de goedkopere optie
Dus, de stelling "Ev's zijn duurder' is onjuist, hoe anders de perceptie ook kan zijn vooraf.
IvoB2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:08:
[...]

Volledig mee eens. En dat heb ik al bij herhaling letterlijk zo geschreven. Het is niet de uitzondering die de regel maakt.
Er is geen regel. Dat is het hele punt Jullie stellen de regel "Ev's zijn duur", en die regel gaat niet op. Het is namelijk ook niet de meerderheid die de regel maakt. Soms is een EV duurder, soms niet.
En theoretisch heeft hij alleen nog maar gelijk (het TCO verhaal) als bepaalde parameters samenvallen, lees o.a. vanaf voldoende afgelegde km. En die afgelegde km's, zoals alle statistieke aangeven, worden ook niet door een meerderheid van de autobestuurders gehaald.
Ja. Soms valt het gelijk. Je weet wat "soms" betekent? en "niet altijd"? En "voor een aantal mensen"?
En het argument dat een BEV o.a. duurder is omdat hij rijkelijker is uitgerust volg ik ook niet.
Een BEV IS NIET ALTIJD DUURDER. Jemig.
Maar goed je bedoelt waarschijnlijk weer aanschafprijs. De aanschafprijs van een BEV is inderdaad altijd, eigenlijk wel zonder uitzondering, hoger dan een vergelijkbare ICE. Maar als je de ICE dezelfde uitrusting geeft, wordt dat verschil aanzienlijk kleiner.
Toch niet als je met een beperkt budget (en dat budget kan gedwongen of vrijwillig beperkt zijn) een auto moet kiezen en er is op de EV markt bijna geen aanbod van basic uitgeruste EV's. Je moet dan geld uitgeven of boven budget gaan aan zaken die je eigenlijk niet wou (om het cru te stellen, je wilde waarschijnlijk wel een EV maar niet een EV met allerlei toeters en bellen die je eigenlijk niet kan of wil betalen).
Ook dit heb ik nooit ontkend, en geen enkele keer tegengesproken. Het enige is, dat je dan dus door je initiele budget gedwongen wordt om (in sommige gevallen) uiteindelijk duurder uit te zijn.
Als je dan een punt wil blijven maken door uit te gaan van een theorie gevolgd door een uitzondering volg ik niet meer hoor. Ik leef nl. in de praktijk van de dag. zoals de meeste mensen.
het is niet theorie. Het is praktijk. Mijn EV is in de praktijk, gewoon in keiharde euros over 6 jaar tijd goedkoper, dan een ICE. En dat geldt voor meer mensen. Ik denk zelfs voor de meeste mensen die nu EV rijden. Want zoals je zelf al aangaf: die mensen, die nu wel ev rijden, geven echt niet voor hun plezier meer geld uit omdat het wereldverbeteraars zijn. Nee, ze zijn goedkoper en de rest is mooi meegenomen.
Dat het in de toekomst, jaar na jaar, hoogstwaarschijnlijk steeds voordeliger zal worden om een EV te kopen en een ICE dan duurder zal worden dan een EV zal bijna niemand betwisten. Ik al zeker niet.
Voor bedrijfsauto's is dat punt nu al aangebroken.
En voor een steeds groter wordende groep particulieren ook.
Maar dat was de discussie niet. Het ging er (mij toch) om dat het voor een particulier op dit ogenblik overwegend duurder is om een EV aan te schaffen dan een vergelijkbare ICE.
Je koopt nu met eigen centen ook geen duur huis omdat je verwacht dat het in de toekomst wel goedkoper zal worden. Dan heb jejezelf twee keer bedrogen. En ook niet omdat het na renovatie wel meer waard zal worden. Je moet wel eerst het geld hebben voor de aankoop voor je kan gaan renoveren (als er dan nog geld overschiet). Dan wacht je gewoon even af tot het huis (of de auto) effectief goedkoper zijn geworden.
Als ik moet kiezen tussen twee huizen, kijk ik inderdaad naar wat mijn maandlasten en andere zaken zijn over de komende X jaar. En niet alleen naar aanschafprijs. Maar ik denk dat jij gelijk hebt hoor: De meeste mensen zullen altijd voor het huis gaan met de laagste aanschafprijs 8)7
Maar als je de tijd niet hebt om te wachten zal je het toch nu met het budget van nu moeten doen.
Als je dat niet kan en wil begrijpen heb je, volgens mij, toch nog maar weinig voeling met de dagdagelijkse realiteit van het merendeel van de autogebruikers.
Ok, dit verwijt heb je nu al 3 keer gemaakt. Zo kan ie wel weer he?
En tot daar aan toe. Iedereen die begrijpend kan lezen heeft ondertussen begrepen welk praktisch punt ik wou maken. Maar als je dan dat punt op het einde va de dag in een verkeerd daglicht wil gaan stellen door aan mijn teksten zinnen toe te voegen die niet van mij zijn spoort het helemaal niet meer goed.
Ik vatte je reactie samen. Want je deed gewoon hetzelfde riedeltje weer, waar we nu al een dag over praten, alsof je geen enkele van mijn reacties hebt gelezen. Over begrijpend lezen gesproken.

• assje
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:12:

Ik vraag me oprecht af met welke situatie in 2021 je dat gat dicht krijgt prive, waardoor de EV wel in het voordeel komt. (Salderen bouwt ook ps vanaf 2023 lichtelijk af)
Er is ook nog de Nissan Leaf vanaf €329/maand, lastiger vergelijken maar de e-Corsa is simpelweg gewoon niet zo'n goede deal wat mij betreft (of je hem nu koopt of least).

Maar inderdaad zijn de mogelijkheden op dit moment minder dan ze geweest zijn. We hebben een tijdje de e-Golf vanaf €299/maand gehad, toen de Citigo vanaf €199/maand. Enige optie die al langere tijd "in de uitverkoop" is is de Leaf.

[ Voor 37% gewijzigd door assje op 11-03-2021 10:08 ]

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:54:
Nee, ik bedoel te zeggen, en heb gisteren ook al tig keer gezegd dat als je twee auto's vergelijkt, dat je dan appels en appels moet vergelijken. Dus niet de basis EV met de basis ICE omdat die totaal anders zijn. Met "gelijk uitgerust" bedoel ik dus, dat je bij de ICE een versie moet nemen die ongeveer hetzelfde heeft als de EV. Dan kom je bij de corsa zo rond de 24000 euro uit, denk ik. En als je helemaal eerlijk bent, en je pakt ook de automaat-versie dan wordt dat nog meer.
Nee zo werkt het niet.
Dat is een louter theoretische beschouwing die in de praktijk niet toegepast wordt of een uitgangspunt van iemand die voor de aankoop van een vervoermiddel niet naar een euro meer moet kijken.
Als je x budget hebt (of wil geven) aan de aankoop van een vervoermiddel kan je niet anders dan binnen dat budget vergelijken. Als je daar een basic ICE met wat opties voor kan krijgen is dat ok. Maar als de goedkoopste BEV versie boven dat budget zit heb je die keuze gewoon niet.
Dat is, vanuit het standpunt van de gemiddelde koper, een eerlijk uitgangspunt.
Niet van alles bij een ICE gaan bijtellen om toch maar in de buurt van de aankoopprijs van een BEV te kunnen komen.
Als je als gezin met twee kinderen 50.000 € aan een auto te besteden hebt is het redelijk eenvoudig en zal je gemakkelijker bij een EV uitkomen.
Als datzelfde gezin 20.000 € te besteden heeft (of privé geen zin heeft meer geld te geven aan een auto) is de keuze helemaal anders.
En, of je het nu wil geloven of niet, er zijn nu eenmaal veel meer gezinnen met een bestedinspatroon voor privaat vervoer van 20.000 € (of minder) dan +50.000 €.
Of je moet er van uitgaan dat 95% van de particuliere autogebruikers niet goed kan rekenen.

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:53:
Nogmaals: iedereen moet dat voor zichzelf bepalen en uitrekenen.
Volledig mee eens.
En de overdonderende meerderheid komt vandaag de dag dan nog altijd bij een ICE uit.
Niemand, ook ik niet, trekt in twijfel dat jij tot die minderheid behoort die economisch gezien dan uitkomt bij een EV.

• assje
Dat is je puur rijk rekenen naar een EV toe. Als de ICE aan je eisen voldoet is alles extra precies dat, 'extra'. Oftewel je betaalt dan voor iets wat je helemaal niet nodig hebt.
Om hier nog even op terug te komen; met name in het lagere segment is er wel een gigantisch verschil tussen ICE en EV in beleving en comfort.

Wij hebben een e-Citigo, als je dat vergelijkt met ICE tegenhangers:
  • Volop koppel/vermogen i.p.v. ondergemotoriseerd
  • Automaat i.p.v. schakelen (wat continue nodig is door beperkt vermogen)
  • Matige geluidsisolatie minder hinderlijk
  • Matige geluidsinstallatie komt veel beter uit de verf
  • Cruise control standaard
  • Mogelijkheden voorverwarmen
Zoals ik al eerder heb gezegd; als ik moet kiezen tussen een basis uitgeruste/gemotoriseerde Golf/Polo en onze e-Citgo dan stap ik direct in de Citigo (en dat destijds allemaal vanaf €199/maand).

Welke waarde je geeft aan het comfort en luxe is vervolgens natuurlijk persoonlijk (net als overwegingen m.b.t. range/laden).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 11-03-2021 10:25 ]

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Nee zo werkt het niet.
Dat is een louter theoretische beschouwing die in de praktijk niet toegepast wordt of een uitgangspunt van iemand die voor de aankoop van een vervoermiddel niet naar een euro meer moet kijken.
Echt onzin. Er is niks louter theoretisch aan. Er zijn twee dingen die je kan kopen die aan je wensen voldoen, en je kijkt naar wat ze kosten. Zowel in aanschaf, als in totale kosten. Ik snap echt niet wat je hier zo moeilijk aan vindt. Ik heb juist wel naar een euro meer of minder gekeken en heb toen besloten dat even doorsparen slim was, omdat ik daarmee op termijn geld bespaar.
Als je x budget hebt (of wil geven) aan de aankoop van een vervoermiddel kan je niet anders dan binnen dat budget vergelijken. Als je daar een basic ICE met wat opties voor kan krijgen is dat ok. Maar als de goedkoopste BEV versie boven dat budget zit heb je die keuze gewoon niet.
Dit heb ik, nog steeds, nooit ontkend. Dus omdat je blijkbaar weer heel mijn reactie niet gelezen hebt, hier een herhaling:

"Het enige is, dat je dan dus door je initiele budget gedwongen wordt om (in sommige gevallen) uiteindelijk duurder uit te zijn."
Dat is, vanuit het standpunt van de gemiddelde koper, een eerlijk uitgangspunt.
Niet van alles bij een ICE gaan bijtellen om toch maar in de buurt van de aankoopprijs van een BEV te kunnen kopen.
Nee dat is inderdaad niet handig. Maar andersom ook niet.
Als je als gezin met twee kinderen 50.000 € aan een auto te besteden hebt is het redelijk eenvoudig en zal je gemakkelijker bij een EV uitkomen.
En waarom zou je dat doen? Niet omdat die duurder is he? Neeeee precies.
Als datzelfde gezin 20.000 € te besteden heeft (of privé geen zin heeft meer geld te geven aan een auto) is de keuze helemaal anders.
En hoe vaak heb ik al uitgelegd dat het per situatie, per persoon, per voorkeur anders is, en iedereen zelf moet rekenen? Oooo ja.
En, of je het nu wil geloven of niet, er zijn nu eenmaal veel meer gezinnen met een bestedinspatroon voor privaat vervoer van 20.000 € (of minder) dan +50.000 €.
Eh...ok. En hoe bewijst dit dat Ev's duurder zijn?
Volledig mee eens.
En de overdonderende meerderheid komt vandaag de dag dan nog altijd bij een ICE uit.
Dit betwijfel ik, maar zelfs al was dat zo:

Dus niet iedereen.

Dus is de stelling "EV is duur" ONJUIST.
Niemand, ook ik niet, trekt in twijfel dat jij tot die minderheid behoort die economisch gezien dan uitkomt bij een EV.
Ik denk niet dat ik een minderheid ben. Het omslagpunt ligt echt ergens bij de 15-20000km per jaar, als je m een jaar of 6 rijdt. Dit is erg natte vingerwerk dus alle eerder genoemde mitsen en maren tellen hier, maar de groep waarbij het goedkoper uitkomt is groter dan je denkt en groeiende.

Ja, in de praktijk, en
Ja, TCO, en
ja, dan moeten mensen eerst zelf rekenen en ja,
de initiele aanschaf is dan hoger maar
ja in de praktijk zijn ze dan soms goedkoper uit en ja
ik weet dat mensen dat vaak niet doen en
ja, ik weet dat het niet voor iedereen haalbaar danwel wenselijk is en
ja, dat is jammer en
nee, ik ben niet overdreven rijk of bevoordeeld (maar wel rijker dan ik was geweest als ik een ICE had gekocht, ik bespaar namelijk geld. Ik heb gewoon een rekenmachine) en
ja, ik ben dan goedkoper uit en
ja, velen met mij dus
nee, ev's zijn niet per se duurder

...and repeat...

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-03-2021 10:24 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
[...]

Dat is nou precies wat me opviel als verschil tussen nu en 'vroegah' ;)
Slasher schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:13:
[...]

Of iedereen is het na lang discussiëren het er over eens geworden dat het een zinloze discussie is en iedereen dat lekker voor zich zelf moet weten hoe men een auto financiert :)
Jij leest hier vast nog niet zo lang mee O-)

[ Voor 29% gewijzigd door Pierz op 11-03-2021 10:30 ]

• JohanB
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Echt onzin. Er is niks louter theoretisch aan. Er zijn twee dingen die je kan kopen die aan je wensen voldoen, en je kijkt naar wat ze kosten. Zowel in aanschaf, als in totale kosten. Ik snap echt niet wat je hier zo moeilijk aan vindt. Ik heb juist wel naar een euro meer of minder gekeken en heb toen besloten dat even doorsparen slim was, omdat ik daarmee op termijn geld bespaar.
Geef nou eens een 2021 praktisch reken voorbeeld waar dit het geval is. (je mag van mij zelfs de opties van de ICE gelijk trekken en ik zal niet over de range zeuren). Dus je mag van de extremen uitgaan, maar moet wel van ALLE kosten uitgaan (bijv. ook WACC/Rente/NPV van hogere initiele investering en (marginale) kosten van zonnestroom). En van de berekening mag dan iedereen vinden wat hij wil. Het is me niet gelukt om een voordeliger EV voorbeeld te kunnen vinden met de huidige regels.

Want het gaat nu ook iets teveel alle kanten op:

vs.

het is niet theorie. Het is praktijk. Mijn EV is in de praktijk, gewoon in keiharde euros over 6 jaar tijd goedkoper, dan een ICE. En dat geldt voor meer mensen. Ik denk zelfs voor de meeste mensen die nu EV rijden.
Die nu rijden wel, maar daar gaat het toch niet om? Het gaat om een auto kopen

• redwing
[...]
Nee, dat is mezelf niet rijkrekenen, dat is doen wat ik heel de tijd al zeg: Je stelt de ICE samen die je bevalt, je doet datzelfde met de EV en je gaat met je rekenmachine aan de slag. En als je zegt "ja ik ben al tevreden met de basis instap-corsa en die is maar 18k" dan ben je inderdaad snel uitgerekend. Nogmaals: iedereen moet dat voor zichzelf bepalen en uitrekenen.
Nee, dat zeg je dus niet de hele tijd. Als iemand hiermee aankomt verwijt je hem dat ie appels met peren aan het vergelijken is omdat de EV veel beter is uitgerust en daarom goedkoper kan zijn.
[...]
Iets wat goedkoper uitvalt in sommige situaties, is per definitie voor de rijkeren. Waarvan akte. 8)7
Wederom kijk eens om je heen. Zo goed als alle particuliere EVs zijn van mensen die boven modaal verdienen. Dat er ook her en der eentje tussen staat van iemand die minder geld heeft maar perse een EV wil hebben doet niets aan het geheel af.
[...]
Ik wordt hier zo moe van he. dus noch ein mal:

Ik weet dat er mensen zijn die alleen naar aanschafprijs kijken (wil niet zeggen dat ik dat snap, maar ik erken dat die mensen er zijn)
Ik weet ook dat de aanschafprijs van een ev hoger is.
Dus, de stelling "Ev's zijn duurder' is onjuist, hoe anders de perceptie ook kan zijn vooraf.
Semantisch en theoretisch vs. praktijk. Theoretisch heb je gelijk, in de praktijk is 99% het niet met je eens. Dat jij die ene procent gebruikt om te zeggen dat je gelijk hebt moet je zelf weten, maar nogmaals, de meeste mensen die hier in dit topic komen zullen bij die 99 procent horen. Of zoals ze zo vaak zeggen, de uitzondering bevestigt de regel. Oftewel in dit geval ben jij de uitzondering die de regel bevestigd :)
Als ik moet kiezen tussen twee huizen, kijk ik inderdaad naar wat mijn maandlasten en andere zaken zijn over de komende X jaar. En niet alleen naar aanschafprijs. Maar ik denk dat jij gelijk hebt hoor: De meeste mensen zullen altijd voor het huis gaan met de laagste aanschafprijs 8)7
En hoe gaat het in de praktijk? Mensen gaan naar de hypotheekadviseur, vragen hoeveel hypotheek ze kunnen krijgen en gebruiken dat om het huis te kopen dat daarbinnen valt. Een huis dat duurder is maar b.v. lagere stookkosten heeft is leuk, maar gaan ze niet kopen omdat het niet binnen budget valt (te duur is). Zo heb je ook huurders die goedkoper uit zouden zijn met een koophuis, maar de hypotheek niet kunnen krijgen en het dus niet kunnen betalen. Dan kun je zeggen dat kopen 'goedkoper' is, maar toch kunnen ze het niet betalen.

Maar terug naar EVs, als nieuwe mensen dit lezen rennen ze allemaal gelijk weg omdat het ze niet boeit en ze gewoon de beste auto willen kopen die binnen hun budget valt :P

[removed]

• assje
Pierz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Dat is nou precies wat me opviel als verschil tussen nu en 'vroegah' ;)
[...]
Jij leest hier vast nog niet zo lang mee O-)
Ik heb het gevoel dat dit specifiek op mij gericht is :+

• Prullenbak84
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:04:
[...]

Super, kun je me de range van beide auto's geven? Ben nu wel erg benieuwd naar deze appels
De range? Als in: hoe ver je ermee kan rijden? Ik verwacht met allebei de auto's ongeveer 10000km per jaar te rijden.

Range per lading is voor de corsa voor mijn situatie helemaal prime en mis ik niks aan, dus dat een normale corsa 150km verder komt op een tank dan een corsa-e op een volle lading, is geen issue.
Ik denk dat je snapt waar ik heen ga. Wat je zegt klopt gewoon niet, je doet concessies die je soms wel doorrekent en soms niet
Nee, nogmaals: ik heb allebei de versies uitgerust zodat ze naar mijn zin waren en toen de kosten berekend. Bij de EV krijg je dan andere voor en nadelen dan bij de ICE, dat weet ik ook wel. Ik heb daar overwegingen in gemaakt, lijkt me logisch. Ik ben namelijk niet iemand die op een dag wakker wordt en denkt "Ik heb 20000 euro voor een auto laat ik eens een willekeurige auto kopen", zoals sommigen hier beweren dat mensen auto's kopen...
[...]

Excuus, was van NL uitgegaan inderdaad
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:07:
[...]

Nee hoor, TCO van elektrisch was een paar jaar terug veel sterker in het voordeel dan nu. De subsidies zijn harder afgebouwd dan de aanschaf prijs ingelopen ("niet voldoende ingelopen")

Daardoor is het nu lastiger dan eerst voor veel mensen die het budget uberhaupt al hebben.
Handig het stukje quote weggeknipt waar ik het met een deel van jouw verhaal wel eens was. Top. Nogmaals dan maar:

Het is inderdaad nu minder voordelig dan vorig jaar, toen de SEPP er nog was. Maar dat neemt niet weg dat het nu en in de toekomst waarschijnlijk/hopelijk wel weer steeds voordeliger wordt. (en nu trouwens ook voordeliger is dan vóór de SEPP).

• redwing
assje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:16:
[...]
Om hier nog even op terug te komen; met name in het lagere segment is er wel een gigantisch verschil tussen ICE en EV in beleving en comfort.

Wij hebben een e-Citigo, als je dat vergelijkt met ICE tegenhangers:
  • Volop koppel/vermogen i.p.v. ondergemotoriseerd
  • Automaat i.p.v. schakelen (wat continue nodig is door beperkt vermogen)
  • Matige geluidsisolatie minder hinderlijk
  • Matige geluidsinstallatie komt veel beter uit de verf
  • Cruise control standaard
  • Mogelijkheden voorverwarmen
Zoals ik al eerder heb gezegd; als ik moet kiezen tussen een basis uitgeruste/gemotoriseerde Golf/Polo en onze e-Citgo dan stap ik direct in de Citigo (en dat destijds allemaal vanaf €199/maand).

Welke waarde je geeft aan het comfort en luxe is vervolgens natuurlijk persoonlijk (net als overwegingen m.b.t. range/laden).
Zeker in private lease komen er heel goede aanbiedingen voorbij waarbij je voor hetzelfde geld, of net iets meer een EV kunt kopen die luxer is en fijner rijdt. En dat geldt inderdaad heel sterk in het lagere segment. Wat ik echter de laatste tijd zie gebeuren is dat het prijsverschil tussen EV en ICE juist groter aan het worden is. Als ik kijk naar begin vorig jaar had je zelfs EVs die goedkoper waren dan hun ICE-tegenhanger, maar wel beter uitgerust. Als ik nu kijk zie ik dat eigenlijk helemaal niet meer.
En je betaalt dan dus extra voor extra's. Als je dat er voor over hebt is dat prima, maar als je prijzen gaat vergelijken moet je niet aankomen dat je appels met peren aan het vergelijken bent als je een basis-ICE voldoende vind en die vergelijkt met de basis-EV (die beter is uitgerust)

Maar de discussie gaat er totaal niet over dat sommige EVs duidelijk beter zijn dan ICE's, want dat lijkt me simpelweg een gegeven.

[removed]

• redwing
assje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:39:
[...]

Ik heb het gevoel dat dit specifiek op mij gericht is :+
Ik voel me ook wel een beetje aangesproken eigenlijk :+

[removed]

Pagina: 1 ... 184 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic