• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:38
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:40:
Ik ben namelijk niet iemand die op een dag wakker wordt en denkt "Ik heb 20000 euro voor een auto laat ik eens een willekeurige auto kopen", zoals sommigen hier beweren dat mensen auto's kopen...
Dat wordt helemaal niet beweerd. Wat er wel wordt beweerd is dat als mensen een nieuwe auto willen kopen, ze kijken wat ze er voor uit kunnen/willen geven en dan voor die 20k een auto uit gaan zoeken. En dus niet gaan kijken dat die auto van 25k gezien over de komende 10 jaar eigenlijk iets goedkoper zal zijn.

[removed]

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:33:
[...]

Nee, dat zeg je dus niet de hele tijd. Als iemand hiermee aankomt verwijt je hem dat ie appels met peren aan het vergelijken is omdat de EV veel beter is uitgerust en daarom goedkoper kan zijn.
Dat heb ik letterlijk nog nooit gezegd. Ik heb uberhaupt nog nooit gezegd dat EV's goedkoper zijn. Dat soort gekke algemene boude stellingen laat ik aan jullie over.
[...]

Wederom kijk eens om je heen. Zo goed als alle particuliere EVs zijn van mensen die boven modaal verdienen. Dat er ook her en der eentje tussen staat van iemand die minder geld heeft maar perse een EV wil hebben doet niets aan het geheel af.
Dat is nu misschien nog wel zo, ja. Maar ga eens na: doen die mensen dat omdat ze zo'n groot hart hebben voor de natuur? Of hebben die mensen misschien door dat ze op deze manier geld besparen?
Dus: Zijn hun EV's daadwerkelijk duurder? Of goedkoper?
[...]

Semantisch en theoretisch vs. praktijk. Theoretisch heb je gelijk, in de praktijk is 99% het niet met je eens. Dat jij die ene procent gebruikt om te zeggen dat je gelijk hebt moet je zelf weten, maar nogmaals, de meeste mensen die hier in dit topic komen zullen bij die 99 procent horen. Of zoals ze zo vaak zeggen, de uitzondering bevestigt de regel. Oftewel in dit geval ben jij de uitzondering die de regel bevestigd :)
Het hele punt is: er is geen regel. "EV's zijn goedkoper" is net zo stom als zeggen "Ev's zijn duurder".
In de praktijk zijn EV's soms goedkoper, soms niet. Er is niks theoretisch aan want je kan het gewoon zien aan je saldo na een x aantal maanden/jaren.
[...]

En hoe gaat het in de praktijk? Mensen gaan naar de hypotheekadviseur, vragen hoeveel hypotheek ze kunnen krijgen en gebruiken dat om het huis te kopen dat daarbinnen valt. Een huis dat duurder is maar b.v. lagere stookkosten heeft is leuk, maar gaan ze niet kopen omdat het niet binnen budget valt (te duur is). Zo heb je ook huurders die goedkoper uit zouden zijn met een koophuis, maar de hypotheek niet kunnen krijgen en het dus niet kunnen betalen. Dan kun je zeggen dat kopen 'goedkoper' is, maar toch kunnen ze het niet betalen.
Maar als er twee huizen zijn, die allebei binnen je budget vallen, maar degene met een hogere koopprijs weet je dat ie je genoeg gaat besparen om in de komende jaren uiteindelijk goedkoper uit bent, en je helpt misschien ook het milieu nog een handje, en het is misschien ook comfortabeler? Dan ga je toch niet bewust in die met lagere aanschafprijs wonen omdat dat zo lekker "goedkoop" is?

Als mensen daadwerkelijk zo dachten, dan zou er nooit iemand 1 zonnepaneel op zijn dak leggen. Dat is letterlijk vooraf een klap geld uitgeven om op termijn te besparen. Waarom zou je die "dure" dingen aanschaffen dan?
Maar terug naar EVs, als nieuwe mensen dit lezen rennen ze allemaal gelijk weg omdat het ze niet boeit en ze gewoon de beste auto willen kopen die binnen hun budget valt :P
Ja, en als we blijven roepen dat Ev's zo verschikkelijk duur zijn en "echt niet voor de normale man", rennen ze weg omdat ze denken dat dat waar is en ze hier niks te zoeken hebben.

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Dat wordt helemaal niet beweerd. Wat er wel wordt beweerd is dat als mensen een nieuwe auto willen kopen, ze kijken wat ze er voor uit kunnen/willen geven en dan voor die 20k een auto uit gaan zoeken. En dus niet gaan kijken dat die auto van 25k gezien over de komende 10 jaar eigenlijk iets goedkoper zal zijn.
Ja. En voor de 59438e keer: dat is begrijpelijk, maar niet handig. Want er zitten daar dus mensen bij die uiteindelijk duurder uit zijn, dan wanneer ze dat wel gedaan hadden.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:10
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:12:
Exact, private lease is TCO ten voeten uit.
Opel corsa : 259 EUR/m
Opel e-corsa: 369 EUR/m

Ik vraag me oprecht af met welke situatie in 2021 je dat gat dicht krijgt prive, waardoor de EV wel in het voordeel komt. (Salderen bouwt ook ps vanaf 2023 lichtelijk af)
Pak dan ook wel even gelijkwaardige uitvoeringen. De e-corsa is standaard al luxer uitgerust dan de door jou genoemde ICE corsa. Als je geen prijs stelt op enige opties dan ben je inderdaad goedkoper uit, met opties gaat de lease prijs van de ICE ook vrij rap omhoog.

Bovendien als je naar TCO kijkt moet je dus, zoals @Prullenbak84 ook al diverse keren probeert aan te geven de component brandstof meenemen.
Met een kWh prijs van € 0,20 en een brandstof prijs die inmiddels boven de €1,80 gat moet je zelf eerst wel de faire berekening maken aan de hand van het aantal km/maand.

EDIT: de vanaf prijs corsa is 100pk handgeschakeld.
Voor de corsa GS line (130pk/automaat) betaal je bij 48mnd/20k per jaar €423
Voorde e-corsa GS line (136pk/ga pedaal) betaal je bij 48mnd/20k per jaar €489

Tel daar bij op verschil in dino sap vs electriciteit en de TCO van een EV is lager. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Isheara op 11-03-2021 11:20 ]

Keep rolling sixes!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Pak dan ook wel even gelijkwaardige uitvoeringen. De e-corsa is standaard al luxer uitgerust dan de door jou genoemde ICE corsa. Als je geen prijs stelt op enige opties dan ben je inderdaad goedkoper uit, met opties gaat de lease prijs van de ICE ook vrij rap omhoog.

Bovendien als je naar TCO kijkt moet je dus, zoals @Prullenbak84 ook al diverse keren probeert aan te geven de component brandstof meenemen.
Met een kWh prijs van € 0,20 en een brandstof prijs die inmiddels boven de €1,80 gat moet je zelf eerst wel de faire berekening maken aan de hand van het aantal km/maand.
Ik verwijs naar mijn post over TCO inclusief brandstof: daemonix in "Elektrische auto's - deel 5"

Prima reden om een EV te kiezen boven een ICE.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:50:
[...]
Dat heb ik letterlijk nog nooit gezegd.
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:54:
[...]
Nee, ik bedoel te zeggen, en heb gisteren ook al tig keer gezegd dat als je twee auto's vergelijkt, dat je dan appels en appels moet vergelijken. Dus niet de basis EV met de basis ICE omdat die totaal anders zijn. Met "gelijk uitgerust" bedoel ik dus, dat je bij de ICE een versie moet nemen die ongeveer hetzelfde heeft als de EV. Dan kom je bij de corsa zo rond de 24000 euro uit, denk ik. En als je helemaal eerlijk bent, en je pakt ook de automaat-versie dan wordt dat nog meer.
En dan vergeet je in dit geval de range nog mee te nemen bij het gelijk maken van de 2.
Ik heb uberhaupt nog nooit gezegd dat EV's goedkoper zijn. Dat soort gekke algemene boude stellingen laat ik aan jullie over.
Ehm, als je goed leest staat er duidelijk 'kan'......
[...]
Maar als er twee huizen zijn, die allebei binnen je budget vallen, maar degene met een hogere koopprijs weet je dat ie je genoeg gaat besparen om in de komende jaren uiteindelijk goedkoper uit bent, en je helpt misschien ook het milieu nog een handje, en het is misschien ook comfortabeler? Dan ga je toch niet bewust in die met lagere aanschafprijs wonen omdat dat zo lekker "goedkoop" is?
Je gaat weer het hele punt voorbij. Die duurdere valt dus niet binnen budget omdat je dat geld niet op de bank hebt staan. Je zult dus eerst het budget moeten hebben voordat je jouw afweging kunt maken.
Als mensen daadwerkelijk zo dachten, dan zou er nooit iemand 1 zonnepaneel op zijn dak leggen. Dat is letterlijk vooraf een klap geld uitgeven om op termijn te besparen. Waarom zou je die "dure" dingen aanschaffen dan?
Met zonnepanelen is het uiteindelijk precies hetzelfde. Die liggen alleen op daken van mensen die die investering kunnen betalen. Kom jij maar net rond zul je geen zonnepanelen kopen. Ondanks dat je ze na 5 jaar hebt terugverdiend.

[removed]

• Prullenbak84
Maar als er twee huizen zijn, die allebei binnen je budget vallen,
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:35:
[...]

Je gaat weer het hele punt voorbij. Die duurdere valt dus niet binnen budget
What the....Serieus...Je weet wat het woord "maar" betekent? In het geval van auto's vergelijken omdat je een keuze wil maken, dan vergelijk je toch twee opties binnen je budget of niet? Wat heeft het in vredesnaam voor zin om iets te overwegen wat geen optie is? Een basis-corsa was voor mij geen optie. Een beetje-aangeklede wel. Een niet-helemaal-basis corsa-e ook. Nou dan ga je rekenen he. En dan was die EV de goedkopere optie. En zoals @Isheara hierboven aangeeft kan dat nu met private lease ook het geval zijn.

conclusie: Ev's zijn niet per se duurder. Hoe vaak je ook nog roept dat "mensen ze niet kunnen betalen".

Maar ik ben er klaar mee. Ik kan het nog 300 keer uitleggen, maar als jij niet snapt dat de kosten van iets niet bepaald worden door aanschafprijs alleen en het nog slim vind ook, om op die manier financiele beslissingen te nemen, be my guest. Maar dan zal je nooit rijker worden ook, want je gooit letterlijk geld weg.

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:35:
[...]
conclusie: Ev's zijn niet per se duurder. Hoe vaak je ook nog roept dat "mensen ze niet kunnen betalen".
En hier ligt het hele punt. Bij de meeste mensen ligt de aanschafprijs van een EV buiten budget. En dus vinden ze het dan 'duur'. En dan kan een TCO van een EV wel lager zijn, maar dan is hij toch echt 'te duur' om te kunnen kopen. Ondanks dat hij over een langere tijd gezien goedkoper is.
Maar ik ben er klaar mee. Ik kan het nog 300 keer uitleggen, maar als jij niet snapt dat de kosten van iets niet bepaald worden door aanschafprijs alleen en het nog slim vind ook, om op die manier financiele beslissingen te nemen, be my guest. Maar dan zal je nooit rijker worden ook, want je gooit letterlijk geld weg.
Volgens mij heb ik al verschillende keren aangegeven dat ik dat prima snap en heb ik al helemaal niet gezegd dat het slim is om alleen naar de aanschafprijs te kijken.

Dus nogmaals, je hebt helemaal gelijk, alleen hebben de meeste mensen momenteel de keuze-optie nog niet (door de hogere aanschafprijs) en kijken veel mensen daarnaast nu eenmaal niet veel verder dan die aanschafprijs.

[removed]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:40
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:12:
[...]

EDIT: de vanaf prijs corsa is 100pk handgeschakeld.
Voor de corsa GS line (130pk/automaat) betaal je bij 48mnd/20k per jaar €423
Voorde e-corsa GS line (136pk/ga pedaal) betaal je bij 48mnd/20k per jaar €489

Tel daar bij op verschil in dino sap vs electriciteit en de TCO van een EV is lager. _/-\o_
Fair, dit is een situatie waarin EV voordeliger is. Daar zitten wel wat mitsen en maren aan die dit een heel specifiek geval maken, waardoor hij in mijn beleving buiten de "enigzins standaard" situatie valt:
1. Geeft heel veel om alle opties van een auto
2. Tankt als een idioot (shell prijs is 1.6), maar heeft de goedkoopste stroom van NL (laagste die ik kon vinden 0.21c)
3. Heeft een eigen oprit
4. Rijdt 20k per jaar wat zwaar boven de norm is

Dan zit je zo extreem in de 1% te denken dat het bijna niet meer relevant is. Zoals ik eerder al zij: vandaag de dag is een EV in sommige gevallen voordeliger. Over het algemeen is EV duurder

Ziet het als bij sporten; "sporten is gezond". "ja maar als als als dan kan het ook ongezond zijn". Helemaal waar, niet zo relevant (daarom vroeg ik een 'enigzins standaard' situatie voor de ICE vergelijking)

Wat meer detail (bij mij komt de ICE trouwens op 409 EUR):

1. Opties:
Al veel aangehaald: als je de opties gelijk gaat trekken komt het inderdaad dichterbij, maar dan trek je dus vrijwel all concessies in het voordeel van de EV

Het is heel krom om sommige opties we volledig recht te willen trekken, en andere niet. Maar inderdaad, die situaties bestaan

2. Energie
Maar we gaan nog even door. In het geval dat je dat per see wil EN de extreme prijzen voor energie die je neemt kom je op een verschil in energie van: 145 EUR (bij 1 op 15 (autoweek) en 165Wh/km (ev databasE)). Wat de ICE flink duurder maakt. Dit is dus in het exceptionele geval dat je aan boven staande wil voldoen

Iets dichter bij de realiteit:
Neem je dus een groot deel van de mensen die niet thuis kunnen laden: 0.35 c/kWh en die wel gewoon bij Shell tanken (1.6 eur/l). Kom je op 81 EUR verschil. Dus even duur (uitgaande van de 409)
- Dan heb je nog steeds al je opties uitgemaxxed en rij je 20k per jaar! Nog steeds redelijk exceptioneel, en nu al zit je op break even

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 13:03 ]

• Prullenbak84
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Geef nou eens een 2021 praktisch reken voorbeeld waar dit het geval is. (je mag van mij zelfs de opties van de ICE gelijk trekken en ik zal niet over de range zeuren).
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:46:
[...]

Fair, dit is een situatie waarin EV voordeliger is. Daar zitten wel wat mitsen en maren aan die dit een heel specifiek geval maken,
Wow...just...wow..

Ik begrijp ook niet waarom je per se range heel de tijd er aan de haren bij wil trekken. Range heeft echt totaal helemaal niks met TCO te maken. Wel met de overweging of een dergelijke auto uberhaupt in je leven past, maar als dat niet zo is, heeft het ook geen zin om hem als optie mee te nemen.

• JohanB
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:54:
[...]

[...]

Wow...just...wow..

Ik begrijp ook niet waarom je per se range heel de tijd er aan de haren bij wil trekken. Range heeft echt totaal helemaal niks met TCO te maken. Wel met de overweging of een dergelijke auto uberhaupt in je leven past, maar als dat niet zo is, heeft het ook geen zin om hem als optie mee te nemen.
Fair! aangepast

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Dit weekend ga ik met de etron een 1800kg boot trekken. Ben benieuwd wat dat met het verbruik doet. Hopelijk niet meer dan 50kwh/100km, want dan red ik het op 1 fast charge onderweg 😁

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Neem je dus een groot deel van de mensen die niet thuis kunnen laden: 0.35 c/kWh en die wel gewoon bij Shell tanken (1.6 eur/l). Kom je op 81 EUR verschil. Dus even duur (uitgaande van de 409)
- Dan heb je nog steeds al je opties uitgemaxxed en rij je 20k per jaar! Nog steeds redelijk exceptioneel, en nu al zit je op break even
Dat is ook maar een plaatselijke realiteit want hier in Almere betaal je 32ct/kWh bij openbaar laden en mag je goed zoeken voor E95 onder de 1,70. Het is onmogelijk om generiek te stellen dat een EV duurder of goedkoper is. Het is afhankelijk van ieders persoonlijke situatie waar met name thuisladen of een trekhaak een enorm effect kan hebben op wat er onder aan de streep op neer komt.

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Maar dan hebben opties dus ook niets met je TCO te maken en moet je die er dus ook niet bijhalen......

[removed]

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:44:

Dus nogmaals, je hebt helemaal gelijk, alleen hebben de meeste mensen momenteel de keuze-optie nog niet (door de hogere aanschafprijs) en kijken veel mensen daarnaast nu eenmaal niet veel verder dan die aanschafprijs.
En jij vindt het dus een goed idee om in een topic als dit, dat "niet verder kijken", te bevorderen, zodat iedereen lekker het idee heeft dat EV niks voor hem of haar is, want het is alleen voor "rijke mensen met een eigen oprit". Sorry, maar ik pas daar voor en zal daar dus zo af en toe op reageren.

• JohanB
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:
[...]

Maar dan hebben opties dus ook niets met je TCO te maken en moet je die er dus ook niet bijhalen......
_/-\o_

• Deveon
  • Niet online
[...]

Wel voor een eerlijke vergelijking, niet voor een persoonlijke vergelijking. Een auto kopen is grotendeels emotioneel en niet rationeel.

• Prullenbak84
[...]

Natuurlijk wel! Ik vergelijk toch de auto's die ik eventueel zou willen kopen? Het heeft toch nul komma nul zin om uit te rekenen dat ik in een basis dacia logan nog goedkoper uit ben?

• JohanB
Deveon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Wel voor een eerlijke vergelijking, niet voor een persoonlijke vergelijking. Een auto kopen is grotendeels emotioneel en niet rationeel.
Dan MOET je range dus ook gelijk trekken. Want anders is het dus GEEN eerlijke 1:1 vergelijking, maar een persoonlijke, op basis van welke opties je wel en niet belangrijk vindt

De opties gelijk trekken naar de EV is de persoonlijke vergelijking, niet de eerlijke. (want sommige opties/functies worden niet gelijk getrokken)

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 13:12 ]

• Prullenbak84
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Dan MOET je range dus ook gelijk trekken. Want anders is het dus GEEN eerlijke 1:1 vergelijking, maar een persoonlijke, op basis van welke opties je wel en niet belangrijk vindt

De opties gelijk trekken naar de EV is de persoonlijke vergelijking, niet de eerlijke. (want sommige opties worden niet gelijk getrokken)
Ja natuurlijk is het een persoonlijk vergelijk. Dat is toch wat we de hele tijd zeggen? Niemand heeft het hier over gelijktrekken, behalve jij. Je kiest simpelweg de kandidaat-auto's die mogelijk zijn en die je persoonlijk wel ziet zitten, bijvoorbeeld in het bovenstaande voorbeeld de ICE corsa gs-line en de EV corsa gs-line (dan zijn de opties trouwens nog lang niet gelijk, kan ik je vertellen. En natuurlijk is het zo dat er aan de EV andere voor- en nadelen zitten dan aan de ICE. Als de EV sowieso al niet in je leven past, dan komt ie dus ook niet op je kandidatenlijstje) en dan ga je uitrekenen wat t kost.

Hoe is dit zo moeilijk te begrijpen voor mensen?

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:59:
[...]
Natuurlijk wel! Ik vergelijk toch de auto's die ik eventueel zou willen kopen? Het heeft toch nul komma nul zin om uit te rekenen dat ik in een basis dacia logan nog goedkoper uit ben?
Maar nu ga je het weer naar een persoonlijke vergeljking trekken. Terwijl het juist om een voorbeeld ging die voor heel veel mensen zou moeten gelden. En als vind dat range niet uitmaakt voor die vergelijking, dan maken de opties dus ook niet uit.

Maar dit gebeurt de hele tijd, persoonlijke vergelijking en vergelijkingen die voor de gemiddelde Nederlander bedoelt zijn door elkaar halen. En dan krijg je allerlei vergelijkingen die helemaal nergens meer op slaan.
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:58:
[...]
En jij vindt het dus een goed idee om in een topic als dit, dat "niet verder kijken", te bevorderen, zodat iedereen lekker het idee heeft dat EV niks voor hem of haar is, want het is alleen voor "rijke mensen met een eigen oprit". Sorry, maar ik pas daar voor en zal daar dus zo af en toe op reageren.
En ik zal daarop blijven reageren dat voor heel veel mensen die geen eigen oprit hebben en niet genoeg geld hebben voor de aanschaf, een EV vaak niet een goede optie is. Of iig een optie waar ze heel goed over na moeten denken. Want zowel de TCO gaat dan omhoog als het gebruiksgemak. En in dit topic wordt heel vaak gezegd dat dat wel meevalt en dat je het 'gewoon' moet doen. Maar je ziet dus ook reakties voorbij komen van mensen die aangeven dat ze het toch niet 'gewoon' hadden moeten doen.

Je moet dus wel echt een goede afweging maken en bedenken dat rijden met de huidige EVs toch anders is dan met een ICE.

Maarre terug naar EVs, want zo jagen we alle nieuwe rijders zeker weg :Y

[removed]

• Deveon
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:06:
[...]

De opties gelijk trekken naar de EV is de persoonlijke vergelijking, niet de eerlijke. (want sommige opties worden niet gelijk getrokken)
Met gelijke range is een algemene vergelijking niet mogelijk.. Daarnaast speelt voor mij het hebben van bijvoorbeeld een achteruitrijcamera een veel grotere rol dan het feit of het een 480p of 1080p camera is. Idem voor app-support terwijl het ene merk een veel betere app heeft dan de ander.

Gelukkig hebben we hier op GoT een topic om over dit soort zaken te praten en te zoeken naar de juiste auto voor jou persoonlijke wensen. Soms kan dit ook een combinatie zijn zoals bij mij er naast de eGolf een plugin hybride staat.

De plugin gaat er trouwens binnenkort uit en ben in afwachting van de Lynk en Co 02 (ook PHEV). Meer kilometers uit de batterij, de nieuwste snufjes, maandelijks opzegbaar en ben ook benieuwd naar de ingebouwde carsharing mogelijkheden. Voor €500 p/m en 1250 km (onbeperkt meenemen) kan dit voor ons wel eens heel interessant worden.

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Maar nu ga je het weer naar een persoonlijke vergeljking trekken. Terwijl het juist om een voorbeeld ging die voor heel veel mensen zou moeten gelden. En als vind dat range niet uitmaakt voor die vergelijking, dan maken de opties dus ook niet uit.
Het gaat helemaal niet over een voorbeeld wat voor heel veel mensen geldt. Want dat voorbeeld is niet te doen, dat is het heeeeele punt. Heb je ook iets gelezen van wat ik allemaal getypt heb?
Maar dit gebeurt de hele tijd, persoonlijke vergelijking en vergelijkingen die voor de gemiddelde Nederlander bedoelt zijn door elkaar halen.
En ik zal daarop blijven reageren dat voor heel veel mensen die geen eigen oprit hebben en niet genoeg geld hebben voor de aanschaf, een EV vaak niet een goede optie is.
Zie je nou écht serieus zelf niet wat je hier aan het doen bent?
Maarre terug naar EVs, want zo jagen we alle nieuwe rijders zeker weg :Y
Ja, laten we vooral verder gaan met zeggen dat ze hier niks te zoeken hebben omdat het allemaal veel te duur is voor ze.

Verwijderd

daemonix schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Ik verwijs naar mijn post over TCO inclusief brandstof: daemonix in "Elektrische auto's - deel 5"

Prima reden om een EV te kiezen boven een ICE.
Ja maar ook veel te ongenuanceert. Lees even mijn situatie terug. voor mij was achteraf een ICE, ook met de huidige benzine prijzen, goedkoper geweest op basis van TCO.

Een BEV is gewoon niet voor iedereen. Voor mij is het nu duurder dan een ICE en ik heb spijt van de de keuze.

Private lease is een constructie waar ik echt niet aan begin, lees voor de gein even de voorwaarden door. Dat mijn werkgever akkoord gaat bij operational lease met zulke voorwaarden moet hij zelf weten, maar een weldenkend mens doet dat niet.

Een BEV kopen betekend vooraf een hoop geld ophoesten, waardoor mensen wel naar de gruwelijke private lease moeten of een consumptief krediet moeten afsluiten. Danwel je bent rijk en kan er gewoon 1 kopen zonder lenen.

Ik ben inmiddels druk aan het sparen om na afloop lease een auto te kopen (ICE leasen is niet gunstig meer). Gezien mijn situatie zal dat een ICE worden, goedkoper in aanschaf en verbruik! En ik hoef voor de wintersport geen auto meer te huren; win, win, win!

Ik heb de BEV nu 3 jaar en ben twee jaar terug begonnen met sparen. Ik zit nu op ca 17k, dus als over twee jaar de lease en elende voorbij is heb ik zo'n 35k te besteden voor een auto, daar kan ik best een leuke ICE voor aanschaffen en als ik zou willen kan ik nog wel wat extra sparen ook. Maar een Tesla aanschaffen (als het lokale laad probleem opgelost zou zijn) is er ook voor mij zonder lening niet bij.

• daemonix
  • Niet online
Gelukkig ligt er een voorstel om per 2030 te stoppen met de verkoop van ICE. Goede zaak!

Verwijderd

daemonix schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:27:
Gelukkig ligt er een voorstel om per 2030 te stoppen met de verkoop van ICE. Goede zaak!
Als je denkt dat dat gebeurt heb ik nog wel wat time shares in de Algarve voor je!

Hier al drie jaar een tekort aan laadcapaciteit in 1 van de grootste steden van Nederland en een gemeenteraad die nog niet eens begint met nadenken over hoe ze dat uitbreiden, want het geld is er niet. Kijk even naar het nieuws hoe de begrotingen van de meeste gemeenten eruit zien en je weet dat er over 9 jaar nooit de infrastructuur zal zijn om nieuw alleen nog maar electrische auto's toe te laten.

Wensdenken wordt niemand beter van.

• JohanB
Deveon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:17:
[...]

Met gelijke range is een algemene vergelijking niet mogelijk.. Daarnaast speelt voor mij het hebben van bijvoorbeeld een achteruitrijcamera een veel grotere rol dan het feit of het een 480p of 1080p camera is. Idem voor app-support terwijl het ene merk een veel betere app heeft dan de ander.

Gelukkig hebben we hier op GoT een topic om over dit soort zaken te praten en te zoeken naar de juiste auto voor jou persoonlijke wensen. Soms kan dit ook een combinatie zijn zoals bij mij er naast de eGolf een plugin hybride staat.

De plugin gaat er trouwens binnenkort uit en ben in afwachting van de Lynk en Co 02 (ook PHEV). Meer kilometers uit de batterij, de nieuwste snufjes, maandelijks opzegbaar en ben ook benieuwd naar de ingebouwde carsharing mogelijkheden. Voor €500 p/m en 1250 km (onbeperkt meenemen) kan dit voor ons wel eens heel interessant worden.
Afhankelijk van waar je woont: Sixt share is ook zo gek nog niet en hun hele Nederlandse vloot is electrisch

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Als je denkt dat dat gebeurt heb ik nog wel wat time shares in de Algarve voor je!

Hier al drie jaar een tekort aan laadcapaciteit in 1 van de grootste steden van Nederland en een gemeenteraad die nog niet eens begint met nadenken over hoe ze dat uitbreiden, want het geld is er niet. Kijk even naar het nieuws hoe de begrotingen van de meeste gemeenten eruit zien en je weet dat er over 9 jaar nooit de infrastructuur zal zijn om nieuw alleen nog maar electrische auto's toe te laten.

En tegen 2030 is dat nog niet opgelost? Daarnaast vermoed ik dat de vraag naar ICE vanzelf afneemt en dat er volgende in de gebruikte markt blijft rouleren om de niche op te vullen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:45
Deveon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:46:
[...]

En tegen 2030 is dat nog niet opgelost? Daarnaast vermoed ik dat de vraag naar ICE vanzelf afneemt en dat er volgende in de gebruikte markt blijft rouleren om de niche op te vullen.
Het is behoorlijk optimistisch, laten we het zo stellen.
Net als "van het gas af voor 2050" .
Ik zie beiden niet gebeuren eerlijk gezegd.

Wellicht ontwikkelen van hele nieuwe brandstof modellen niet meer mag vanaf 2030 maar huidige modellen zal denk ik nog wel iets door moeten lopen omdat de andere "problemen" zoals bijvoorbeeld laadcapaiteit, prijs en het gehele energienet voor die tijd denk ik niet op level zullen zijn.
Zeker niet als ze dit soort capriolen blijven uithalen met SEEp/bijtelling, salderings regeling etc.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2021 13:55 ]

• Isheara

Wat meer detail (bij mij komt de ICE trouwens op 409 EUR):

1. Opties:
Al veel aangehaald: als je de opties gelijk gaat trekken komt het inderdaad dichterbij, maar dan trek je dus vrijwel all concessies in het voordeel van de EV

Het is heel krom om sommige opties we volledig recht te willen trekken, en andere niet. Maar inderdaad, die situaties bestaan

Nog een keer dan speciaal voor jou:

Opel corsa GSLine standaard kleur, 130pk automaat (1 optie extra: parkeersensoren achter, om cofiguratie gelijk te trekken: 48 maanden 15k per jaar, comfort lease pakket € 384

Opel e-corsa GSLine standaard kleur, 136pk automaat : 48 maanden 15k per jaar, comfort lease pakket € 459.(hier krijg je dan ook ACC ipv Airco, keyless start, Opel Connect)

Openbaar laden kan voor €0,24 maar goed met € 0,35 ben je alsnog voordeliger uit met een BEV.
Gemiddelde prijs voor Benzine is €1,68 inmiddels, met €1,80 langs snelweg inmiddels....https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/81567NED/table?fromstatweb

Keep rolling sixes!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 11:39
Ik heb zelf het idee dat veel EVs standaard afgeladen zijn met opties om de hogere aanschafprijs deels te maskeren.
Je moet bv niet vergeten dat bv een achteruitrijcamera (waar bijvoorbeeld VW doorgaans 270 euro voor vraagt) een kostprijs heeft welke maar een fractie is van wat men ervoor vraagt. En dit is voor een heleboel opties het geval.

Door die wagens standaard dik uit te rusten (waardoor men een lagere marge pakt op de opties) is het prijsverschil tussen de ICE tegenhangers met dezelfde uitrusting minder groot.
Het zou pas echt goed vergelijken zijn als merken zowel een kale ICE als EV variant uit zouden brengen van hetzelfde model.

Ook bv automaat meenemen in de berekening is niet echt eerlijk: een automaat voor een ICE zit zeer complex in elkaar waardoor de prijs ook hoger ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Killah_Priest op 11-03-2021 14:04 ]

• JohanB
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:57:
[...]

Nog een keer dan speciaal voor jou:

Opel corsa GSLine standaard kleur, 130pk automaat (1 optie extra: parkeersensoren achter, om cofiguratie gelijk te trekken: 48 maanden 15k per jaar, comfort lease pakket € 384

Opel e-corsa GSLine standaard kleur, 136pk automaat : 48 maanden 15k per jaar, comfort lease pakket € 459.(hier krijg je dan ook ACC ipv Airco, keyless start, Opel Connect)

Openbaar laden kan voor €0,24 maar goed met € 0,35 ben je alsnog voordeliger uit met een BEV.
Gemiddelde prijs voor Benzine is €1,68 inmiddels, met €1,80 langs snelweg inmiddels....https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/81567NED/table?fromstatweb
Edit: never mind, met die getallen (0.35c & 1.68) is de ICE goedkoper. En dat met de "alle opties" truc, precies mijn punt

[ Voor 19% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 14:29 ]

• Deveon
  • Niet online
Killah_Priest schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:03:
Je moet bv niet vergeten dat bv een achteruitrijcamera (waar bijvoorbeeld VW doorgaans 270 euro voor vraagt) een kostprijs heeft welke maar een fractie is van wat men ervoor vraagt. En dit is voor een heleboel opties het geval.
Ook niet vergeten dat één optie meer kosten meebrengt dan enkel de hardware. Een goed voorbeeld is Tesla die bij de SR+ de achterbankverwarming wel inbouwt maar niet activeert. Volkswagen doet dit ook al jaren waarbij sommige opties achteraf (gratis) te activeren zijn.

• Isheara
Killah_Priest schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:03:
Ik heb zelf het idee dat veel EVs standaard afgeladen zijn met opties om de hogere aanschafprijs deels te maskeren.

Door die wagens standaard dik uit te rusten (waardoor men een lagere marge pakt op de opties) is het prijsverschil tussen de ICE tegenhangers met dezelfde uitrusting minder groot.
Het zou pas echt goed vergelijken zijn als merken zowel een kale ICE als EV variant uit zouden brengen van hetzelfde model.

Ook bv automaat meenemen in de berekening is niet echt eerlijk: een automaat voor een ICE zit zeer complex in elkaar waardoor de prijs ook hoger ligt.
En zo kun je alles krom praten.....het gaat om een eerlijke vergelijking in vergelijkbare uitrusting van een vergelijkbare auto.
Het verhaal wat je brengt over de balans tussen kosten en verkoopprijs van opties is een feit maar in deze context van de vergelijking tussen appels en appels volkomen nutteloos.

Ik reageer op het verschil tussen instap prijs en een BEV uitvoering wat groter lijkt door het niet eerlijk vergelijken.
De rijbeleving van een automaat is anders dan handgeschakeld, vandaar dat je dit ook moet meenemen in een eerlijke vergelijking.

Het vergelijken van een 100pk handgeschakelde ICE met een 136pk BEV met ga-pedaal is onjuist, dat ben je hopelijk met me eens?

Keep rolling sixes!

• Isheara
Deveon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:11:
Volkswagen doet dit ook al jaren waarbij sommige opties achteraf (gratis) te activeren zijn.
Das war einmal maar gaat nu voor de meeste opties niet meer op. Vroeger kon je wel in de systemen rommelen maar tegenwoordig is alles afgeschermd en moet de auto met de centrale server verbonden worden om bij dat soort instellingen te komen. (heb vroeger wel in mijn A4 settings veranderd, zoals video tijdens het rijden, dagrij verlichting en geintjes met display en wijzers (S4 stand)... maar weet niet of dat tegenwoordig nog zo makkelijk gaat.

Wel zijn er bv in de Audi eTron/Tesla mogelijkheden om achteraf opties (betaald) te activeren.

Keep rolling sixes!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:28
Voor de mensen die het nog te duur vinden in aanschaf los van TCO duurt het nog even.

Of zoals Auke in deze video zegt: "Sorry jongens het duurt nog even, ze moeten eerst nog 2e hands worden.": https://twitter.com/i/status/1334405329187115009

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Als merken, zoals nu al Jaguar en Volvo, aankondigen om te gaan stoppen met het fabriceren van ICE modellen wordt het vanzelf waarheid, en heeft het niks met wensdenken te maken, maar is het realiteit.

Keep rolling sixes!

• JohanB
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:21:
[

De rijbeleving van een automaat is anders dan handgeschakeld, vandaar dat je dit ook moet meenemen in een eerlijke vergelijking.

Het vergelijken van een 100pk handgeschakelde ICE met een 136pk BEV met ga-pedaal is onjuist, dat ben je hopelijk met me eens?
Inderdaad, net als range en (gemak van) parkeer opties van belang zijn voor de beleving. Dat ben je hopelijk met me eens? Vandaar dat je dit ook moet meenemen in een eerlijke vergelijking

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 14:34 ]

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Als merken, zoals nu al Jaguar en Volvo, aankondigen om te gaan stoppen met het fabriceren van ICE modellen wordt het vanzelf waarheid, en heeft het niks met wensdenken te maken, maar is het realiteit.
De enige reden voor onzekerheid is de weerstand van Duitsland, Frankrijk en Italië. Niet toevallig zitten daar grote lobby's van autofabrikanten.

Lokaal bestuur in Nederland heeft er NIETS mee te maken en hebben geen invloed en geen zeggenschap.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Is er iemand van de TCO experts die al eens de volgende vergelijking heeft mogen maken? Ik wil graag mijn vader en moeder in een EV krijgen, automaat is een grote pré i.v.m. De mobiliteit van mijn moeder door een bedrijfsongeval.

Private lease +\- 10.000km /jaar.

- Afhankelijk van openbaar laden.
- In nood kan er twee deuren verder bij mijn zus worden opgeladen met 1-fase 3.7kW plus zonnestroom (SolarEdge lader).
- Kleine auto voorkeur maar een fiat 500e is al groot zat. Mag ook groter zijn.
- enkeltje naar ons huis is 135km en heb 3f lader thuis.
- Ze hebben 15sjv (autoverzekering is goedkoop)

Toyota Yaris hybride vs. Fiat 500e

Zelf hebben we ook een Skoda Citigo voor 224€ /maand bijvoorbeeld, dat had een mooie aanbieding geweest en die auto zou dan ook een mogelijkheid zijn geweest.

Kopen is eventueel met/zonder financiering ook mogelijk. Die financiering is dan vooral om hogere aanschafprijs wat op te delen.

Goedkoopste private lease lijkt nu de Leaf te zijn, maar die heeft ChaDeMo (niet handig) en mist geloof ik standaard een 11kW lader.

Zijn er betrouwbare bedrijven die evt. occasion EVs private leasen met een mooi aanbod?

Op vakantie gaan ze nooit met de EV, dan doen ze alleen samen in de MX-5 met de club.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Isheara
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:31:
[...]

Inderdaad, net als range en (gemak van) parkeer opties van belang zijn voor de beleving. Dat ben je hopelijk met me eens? dat moet je dus meenemen in een eerlijke vergelijking
Wat heeft dat in godsnaam met TCO te maken? Kun je wellicht even on topic blijven?

Keep rolling sixes!

• JohanB
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Wat heeft dat in godsnaam met TCO te maken? Kun je wellicht even on topic blijven?
Alles. Om een faire TCO vergelijking te kunnen maken. appels met appels vergelijken qua "beleving", zoals je ook met de automaat en de pk's doet

[ Voor 9% gewijzigd door JohanB op 11-03-2021 14:38 ]

• Isheara
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:35:
[...]

Alles. Om een faire TCO vergelijking te kunnen maken. appels met appels vergelijken qua "beleving", zoals je ook met de automaat doet
ik neem automaat in beide gevallen mee...om appels met appels te vergelijken in specificaties en uitrustingsniveau, wat jij er nu van maakt is niet relevant...maar het houdt op om met jou te communiceren...je wilt het toch niet begrijpen.

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
[...]

Inderdaad, net als range en (gemak van) parkeer opties van belang zijn voor de beleving. Dat ben je hopelijk met me eens? Vandaar dat je dit ook moet meenemen in een eerlijke vergelijking
7(8)7

Ik heb zo'n spijt dat ik eerder nog eerlijk fatsoenlijk op je gereageerd heb, ook...Ga lekker ergens anders trollen ofzo.

• Isheara
Stef87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:32:
Is er iemand van de TCO experts die al eens de volgende vergelijking heeft mogen maken? Ik wil graag mijn vader en moeder in een EV krijgen, automaat is een grote pré i.v.m. De mobiliteit van mijn moeder door een bedrijfsongeval.

- In nood kan er twee deuren verder bij mijn zus worden opgeladen met 1-fase 3.7kW plus zonnestroom (SolarEdge lader).

Zelf hebben we ook een Skoda Citigo voor 224€ /maand bijvoorbeeld, dat had een mooie aanbieding geweest en die auto zou dan ook een mogelijkheid zijn geweest.

Kopen is eventueel met/zonder financiering ook mogelijk. Die financiering is dan vooral om hogere aanschafprijs wat op te delen.

Goedkoopste private lease lijkt nu de Leaf te zijn, maar die heeft ChaDeMo (niet handig) en mist geloof ik standaard een 11kW lader.

Zijn er betrouwbare bedrijven die evt. occasion EVs private leasen met een mooi aanbod?

Op vakantie gaan ze nooit met de EV, dan doen ze alleen samen in de MX-5 met de club.
Ik zou ook de Twingo en (eventueel groter: ZOE) meenemen in de vergelijking.

Keep rolling sixes!

• JohanB
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:40:
[...]

ik neem automaat in beide gevallen mee...om appels met appels te vergelijken in specificaties en uitrustingsniveau, wat jij er nu van maakt is niet relevant...maar het houdt op om met jou te communiceren...je wilt het toch niet begrijpen.
Wat is er vergelijkbaar aan twee auto's die dezelfde speeltjes hebben, zelfde motor vermogen, maar een compleet andere bereik.

Je bent ontzettend selectief in je vergelijking van "uitrustingsniveau".

• daemonix
  • Niet online
[...]

Dan moet je vooral ook meenemen dat je niet hoeft te stoppen bij een tankstation, en dat laden vooral gebeurt als je toch al stil staat (en/of slaapt).

Ook meenemen dat je niet in giftige dampen staat.

• daemonix
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Wat is er vergelijkbaar aan twee auto's die dezelfde speeltjes hebben, zelfde motor vermogen, maar een compleet andere bereik.

Ze hebben niet hetzelfde vermogen, ze hebben compleet verschillende koppelkrommes. Dat is veel relevanter dan jij denkt. Tevens is een automaat niet vergelijkbaar met een EV, die totaal niet schakelt. Een ICE is behelpen vergeleken met de tegenhanger BEV.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 11-03-2021 14:44 ]

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:29:
[...]

Als meer mensen de komende jaren BEV kopen, lopen meer mensen tegen de situatie aan waar ik nu al in zit: de laad capaciteit op straat (meeste nederlanders hebben net als ik geen eigen oprit) loopt nu al achter op de 'groei' aan BEVs

Jij denkt dat Jaguar en Volvo stoppen met ICE als ze merken dat de vraag naar ICE groter blijft dan naar BEV? Dream on, dit zijn commerciele bedrijven die zullen dat nooit doen. Ze roepen wat voor het publiek en doen uiteindelijk toch datgene wat hun winst in stand houdt.
daemonix schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:31:
[...]

De enige reden voor onzekerheid is de weerstand van Duitsland, Frankrijk en Italië. Niet toevallig zitten daar grote lobby's van autofabrikanten.

Lokaal bestuur in Nederland heeft er NIETS mee te maken en hebben geen invloed en geen zeggenschap.
De lokale overheid zal voor de laadinfrastructuur moeten zorgen en heeft daarmee de grootste invloed van allemaal. Mensen kopen geen BEV als ze die niet kunnen laden. Hier bij de laadpaal is het dringen en wij spreken elkaar regelmatig. We zitten allemaal onze lease uit en gaan dan terug naar ICE. Wat denk je dat er gebeurt als dit nog erger wordt en het nieuws haalt? Dan kopen mensen zonder oprit zeker geen BEV meer.

Enige oplossing zou zijn als de NL overheid de verantwoordelijkheid overneemt van de lokale overheid en daar geld voor uittrekt. Ten eerste zie ik dat niet gebeuren, maar als het al gebeurt heb ik genoeg ervaring met het functioneren van die overheid dat ik de voorspelling wel wil maken dat de laadinfrastructuur in 2030 niet op orde is.

En daarmee is deze Europese regel, als hij al aangenomen wordt, net zoi zacht 'Parijs', of wil je beweren dat we de doelstellingen van Parijs in 2030 ook gaan halen?

• Prullenbak84
[...]

Je wil het niet begrijpen, maar nog 1 poging:

Je kan ook twee totaal verschillende autos hebben die allebei aan je wensen voldoen. Het gaat niet om dat ze hetzelfde zijn uitgerust maar dat de kandidaten zijn uitgerust naar jouw wensen.

Daarnaaaaa ga je vergelijken wat de tco is.

Als jij al tevreden bent met de basis dino-corsa dan zal je inderdaad heel veel goedkope kilometers moeten maken om de e-versie financieel aantrekkelijk te laten zijn.

Als je uberhaupt geen ev wil rijden omdat je hier alleen maar wil mekkeren over "range" dan heeft berekenen wat een ev kost ook geen zin.

ja, hoofdletters waren nodig, en ja, dat komt omdat ik het blijkbaar moet schreeuwen.
Nee, hoofdletters zijn NIET nodig: Het algemeen beleid #verbodenanders

[ Voor 49% gewijzigd door deepbass909 op 11-03-2021 18:07 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:39
[...]

De range van een auto (EV) is bij TCO alleen relevant op het moment dat je door je range niet thuis kunt komen en daardoor dus vaker verwacht onderweg en dus duurder te moeten laden bij de snellader.

Dat lijkt me juist een zeer uitzonderlijke situatie.

Bij een auto rekent ook niemand het verschil door tussen een 40 liter brandstof tank en een 50 liter brandstof tank. Er is ook niemand die zegt dat CNG rijden duurder is omdat je een kleine tank capaciteit hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 11-03-2021 14:51 ]

Verwijderd

daemonix schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Ze hebben niet hetzelfde vermogen, ze hebben compleet verschillende koppelkrommes. Dat is veel relevanter dan jij denkt. Tevens is een automaat niet vergelijkbaar met een EV, die totaal niet schakelt. Een ICE is behelpen vergeleken met de tegenhanger BEV.
Ja het rijdt absoluut beter in een BEV. Reactie op 'gas' pedaal is directer en soepeler.

Ik verslijt ook twee keer zo snel mijn banden door het enorme koppel, maar daar hebben we het maar even niet over.

En voor de vakantie huurde ik een ICE van EUR 45.000 met een verder vergelijkbare uitrusting als mijn BEV van EUR 58.000, omdat ik met die ICE in 10 uur op de wintersport bestemming was en de rijs met de ICE inclusief snelladen minimaal 20 uur zou duren. Range matters en de voordelen van de BEV moeten wel opwegen tegen het grote voordeel van de ICE, en dat is zeker niet voor iedereen vanzelfsprekend.
BasvanS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:49:
[...]

De range van een auto (EV) is bij TCO alleen relevant op het moment dat je door je range niet thuis kunt komen en daardoor dus vaker verwacht onderweg en dus duurder te moeten laden bij de snellader.

Dat lijkt me juist een zeer uitzonderlijke situatie.

Bij een auto rekent ook niemand het verschil door tussen een 40 liter brandstof tank en een 50 liter brandstof tank. Er is ook niemand die zegt dat CNG rijden duurder is omdat je een kleine tank capaciteit hebt?
Even los van mijn persoonlijke situatie: drie jaar geleden als ik naar een klant ging met de BEV kon ik daar altijd laden op de bezoekersplekken. Vorig jaar voor Corona was het al een uitzonderlijke situatie als er een laadpaal vrij was, waardoor ik bij vrijwel elk klant bezoek op de terugweg minimaal 20 minuten bij FastNed stond te vervelen.

Dat is wat ik bedoel met de infrastructuur is leidend voor adaptatie, niet politieke wensen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 14:54 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:39
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Ja het rijdt absoluut beter in een BEV. Reactie op 'gas' pedaal is directer en soepeler.

Ik verslijt ook twee keer zo snel mijn banden door het enorme koppel, maar daar hebben we het maar even niet over.

En voor de vakantie huurde ik een ICE van EUR 45.000 met een verder vergelijkbare uitrusting als mijn BEV van EUR 58.000, omdat ik met die ICE in 10 uur op de wintersport bestemming was en de rijs met de ICE inclusief snelladen minimaal 20 uur zou duren. Range matters en de voordelen van de BEV moeten wel opwegen tegen het grote voordeel van de ICE, en dat is zeker niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Met welke BEV van 58.000 euro doe jij 20 uur over een reis van 1000 KM? Dat kan zelfs mijn LEAF sneller denk ik.

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:46:
Als meer mensen de komende jaren BEV kopen, lopen meer mensen tegen de situatie aan waar ik nu al in zit: de laad capaciteit op straat (meeste nederlanders hebben net als ik geen eigen oprit) loopt nu al achter op de 'groei' aan BEVs
De gemeentes zullen zeker (moeten) gaan inhaken op de toenemende vraag aan duurzame infrastructuur, en dus ook het aantal laadpalen fors moeten uitbreiden.
Dit gaat ook zeker wel gebeuren. Bovendien zullen in de komende jaren de batterij efficiëntie en laadcapaciteit op een positieve manier veranderen.
Jij denkt dat Jaguar en Volvo stoppen met ICE als ze merken dat de vraag naar ICE groter blijft dan naar BEV? Dream on, dit zijn commerciele bedrijven die zullen dat nooit doen. Ze roepen wat voor het publiek en doen uiteindelijk toch datgene wat hun winst in stand houdt.
Ja ze stoppen met ICE want ze zijn een commercieel bedrijf, Heeft niets met dromen te maken, ze zeggen niet misschien te stoppen, nee ze stoppen.

De vraag naar BEV neemt al jaren toe, en dat van ICE neemt af, kijk maar naar de verkoop percentages.

Keep rolling sixes!

• JohanB
BasvanS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Maar als ik me geen zorgen maak over range, dan kan ik me ook geen zorgen over de automaat. Dat is het punt, je moet niet beweren een appel-appel vergelijking te maken en dan belangrijke belevingen weg te laten in een bepaald voordeel.
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Je wil het niet begrijpen, maar nog 1 poging:

[...] citaat met onnodig hoofdlettergebruik
Veel hoofdletters inderdaad. Je conclusie is net zo goed ingelezen als de rest: wat voor auto rij ik ook alweer? tip: signature

Maar er moet wel een juiste discussie zijn. EV's zijn soms goedkoper in hele specifieke situaties, waar mensen goed over moeten nadenken.

Oftewel in normale mensen taal: EV's zijn duurder

[ Voor 22% gewijzigd door deepbass909 op 11-03-2021 18:09 ]

• Isheara
JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:54:

Veel hoofdletters inderdaad. Je conclusie is net zo goed ingelezen als de rest: wat voor auto rij ik ook alweer? tip: signature
Verander dan gas ook even door hersen. :+
Oftewel in normale mensen taal: EV's zijn duurder
TCO is wat anders dan aanschafprijs

[ Voor 15% gewijzigd door Isheara op 11-03-2021 14:58 ]

Keep rolling sixes!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:07
IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:19:
[...]

In België ook niet hoor en 40-50.000 € ook niet.
EV rijden is in Vlaanderen een louter fiscale aangelegenheid.
In 2020 was het marktaandeel van elektrische auto's in België slechts 3.4%.
Voor nieuw ingeschreven auto's bedroeg bij bedrijven het aandeel elektrisch 5.3% en bij particulieren een marginale 1.6%.
Twee op de drie particuliere kandidaat kopers heeft bij aankoop van een nieuwe auto interesse in een elektrisch model. Maar als ze de prijs horen haken ze af.
Ik dacht altijd dat Belgen net zoals Duitsers gemiddeld wel een stuk vermogender waren dan Nederlanders. Maar goed, het is natuurlijk in veel gevallen beter om het in je huis te stoppen dan er een auto van te kopen.

Verwijderd

BasvanS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Met welke BEV van 58.000 euro doe jij 20 uur over een reis van 1000 KM? Dat kan zelfs mijn LEAF sneller denk ik.
i3s, in de winter 150km range bij max 100km/u. Uitgaan van optimaal laden en marge omdat de palen overbelast zijn in DE zoek je een paal bij 10% over en laad je tot ca 85% omdat daarboven de snelheid instort.

Afgelopen winter waren alle snelladers waar ik met de ICE langs reed bezet, volgens de app waren er wel laders verder van de snelweg af die vrij waren (ik trackte dit om te kijken of het voor de volgende vakantie een optie zou zijn om electrisch te gaan)

De route langs die palen was ca 200km langer inclussief heen en terug naar snelweg (en geen enkele garantie dat ze niet alsnog bezet zijn als je er aankomt)!

Dus eerste leg: 135km, verdere legs 112km.

Rijtijd: 1100km naar bestemming gem 90km/u = ca 12 uur rijden.
Rijtijd extra naar laadpalen gem 80km/u: = 2,5 uur
Laad tijd: 5 uur
Totaal 19,5uur reistijd, zonder in te calculeren dat je mogelijk een half uur staat te wachten bij een lader omdat ze bezet zijn.
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:53:
[...]

De gemeentes zullen zeker (moeten) gaan inhaken op de toenemende vraag aan duurzame infrastructuur, en dus ook het aantal laadpalen fors moeten uitbreiden.
Dit gaat ook zeker wel gebeuren. Bovendien zullen in de komende jaren de batterij efficiëntie en laadcapaciteit op een positieve manier veranderen.

[...]

Ja ze stoppen met ICE want ze zijn een commercieel bedrijf, Heeft niets met dromen te maken, ze zeggen niet misschien te stoppen, nee ze stoppen.

De vraag naar BEV neemt al jaren toe, en dat van ICE neemt af, kijk maar naar de verkoop percentages.
Lol, jij bent behoorlijk idealistisch over de capaciteiten (en financiën) van de Nederlandse gemeenten.

De naïviteit en het idealisme straalt ervanaf :o
Ik wil best geloven dat ze de ontwikkeling stoppen, maar als de vraag er is blijven ze hun laatste model gewoon produceren.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 15:08 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:07
assje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Een auto wordt hoe dan ook toch betaald, of dat nou is door een werkgever of door de werknemer. Grootste factor zijn fiscale verschillen en daar kan de overheid een rol spelen. De werkgever hoeft nu ook geen "spaargeld" in te zetten dus dat hoeft voor een privé persoon niet het vergelijk te zijn.

Het allergrootste verschil zit er natuurlijk in dat iemand waar de werkgever €1.200/maand afrekent voor de leaseauto dit voor de werknemer grotendeels onzichtbaar is, die verzucht zich enkel over de hoogte van de paar honderd euro bijtelling. In een theoretisch geval waar leasebudgetten besteedbaar bij werknemers terecht komt kunnen die wel eens heel andere prioriteiten gaan stellen.

Vermindering van het extreme consumentisme als gevolg van leaseauto's kan ik overigens alleen maar aanmoedigen. Zeker met een elektrische auto waar onderhoud veel minder een probleem wordt zie ik niet waarom een auto na 3-5 jaar vervangen zou moeten worden. Uiteraard is het voor particuliere kopers wel weer prettig dat dit gebeurt :P

Waar baseer je trouwens op dat lease/lenen ontmoedigd wordt? (of gaat dit over BE?)
Zoals je zelf ook al aangeeft is een nieuwe auto ook belastend voor het milieu, zeker als een oude nog goed is. Iedere auto, ook een EV is natuurlijk belastend voor het milieu. Uiteindelijk zal dat ertoe leiden dat er minder auto's op de weg moeten blijven rijden. Daar zal natuurlijk wel een alternatief voor komen. Ik las laatst een artikel over transport hubs. Daar kan je lopend, fietsend of met ov naar toe en vanuit daar verder met ov of een deelauto.
Het allerbeste is natuurlijk dat mensen voor het dagelijks leven helemaal geen auto meer nodig hebben. Alleen uit pure luxe zou je dan een eigen auto kunnen overwegen. Precies dus hoe ikzelf ook mijn eigen auto gebruik. Mochten prive auto's helemaal verboden gaan worden, dan zou dat voor mij ook helemaal geen probleem zijn.

• redwing
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:56:
[...]

TCO is wat anders dan aanschafprijs
Klopt en daar gaat het hier nu al een paar pagina's over. Maar de meeste mensen kopen geen nieuwe auto en hebben het geld niet voor de aanschaf van een EV. Dus leuk dat de TCO lager is in bepaalde gevallen, maar voor de meeste mensen valt een EV simpelweg niet binnen het budget.

Zie ook het ANWB filmpje, die zeggen precies hetzelfde. 80 tot 90% van de mensen kopen een 2e hands auto van 5 a 10k euro. En in die range heb je gewoon nog geen fatsoenlijke EV.

[removed]

• daemonix
  • Niet online
@Verwijderd Verkeerd gekozen BEV dus voor dit doel. Sowieso een heel oud model. Niet echt representatief, integendeel zelfs.

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:05:
[...]

i3s, in de winter 150km range bij max 100km/u. Uitgaan van optimaal laden en marge omdat de palen overbelast zijn in DE zoek je een paal bij 10% over en laad je tot ca 85% omdat daarboven de snelheid instort.
Dat klinkt meer als een gebrek van jou auto en niet zo zeer van het concept elektrische rijden. Ik ken genoeg Tesla rijders die elektrische naar de wintersport gaan, al zou ik het persoonlijk niet aanraden vanwege het hogere verbruik (kou / dakkoffer) en drukte bij de snelladers, zelfs bij de Superchargers.

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Klopt en daar gaat het hier nu al een paar pagina's over.
En je hebt er nog niet veel van geleerd he?
Kom je weer met dit zelfde riedeltje
Maar de meeste mensen kopen geen nieuwe auto en hebben het geld niet voor de aanschaf van een EV. Dus leuk dat de TCO lager is in bepaalde gevallen, maar voor de meeste mensen valt een EV simpelweg niet binnen het budget.
Misschien kunnen jullie allemaal nog even 1 ding uitleggen dan. Als het allemaal zoveel duurder is, waarom rijd je dan EV? Allemaal voor de aardbol?
Uit pure altruisme gooien jullie je verdiende euro's over de balk? Laat me niet lachen. We rijden allemaal EV omdat het in de portomonee te merken is en de andere voordelen pakken we mee, en de nadelen (zijn er ook) nemen we voor lief.

Verwijderd

daemonix schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:12:
@Verwijderd Verkeerd gekozen BEV dus voor dit doel. Sowieso een heel oud model. Niet echt representatief, integendeel zelfs.
Jij hebt een verknipt beeld van de markt: Dit model was begin 2018 gloednieuw met een net verhoogde accucapaciteit tov het voorgaande model. Er is niets heel ouds aan een i3(s) behalve het design dat al jaren nauwelijks is aangepast.

Inderdaad verkeerd gekozen, maar niet om de reden die jij denkt.

Ik heb deze auto nooit aangeschaft met de gedachte ermee op wintersport te gaan. Deze auto bespaarde mij in de lease zoveel tov een vergelijkbare luxe ICE, dat ik van het verschil makkelijk een auto kon huren voor de vakantie en nog steeds goedkoper uit ben.

De miscalculatie zat hem in de ritten in Nederland, vooral in de winter. Bij de aanschaf gingen wij ervbanuit dat 150km enkele reis afstand geen probleem zou zijn omdat bij al onze klanten laadpalen stonden (en staan). En dat we op kantoor eigen laadplekken hadden. En dat ging de eerste maanden goed. Maar binnen een jaar zaten we al regelmatig in de situatie dat er op de bestemming niet voldoende laadpalen waren en alles bezet was, waardoor we regelmatig aan de snellader tijd stonden te verdoen.

Eind van jaar twee moest het bedrijf noodgedwongen verhuizen, waardoor ook de gegarandeerde laaplek op kantoor er niet meer was. Het gevolg is dat de auto binnen een jaar van 'goed voor 99% van de ritten' is gedegradeerd naar niet bruikbaar.

En als we het hebben over tweede hands EV en de budgetten die de meeste mensen hebben voor hun auto's dan is de range van deze auto volkomen representatief voor wat zij voor hun geld kunnen krijgen!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 15:22 ]

• JohanB
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:19:

Misschien kunnen jullie allemaal nog even 1 ding uitleggen dan. Als het allemaal zoveel duurder is, waarom rijd je dan EV? Allemaal voor de aardbol?
Uit pure altruisme gooien jullie je verdiende euro's over de balk? Laat me niet lachen. We rijden allemaal EV omdat het in de portomonee te merken is en de andere voordelen pakken we mee, en de nadelen (zijn er ook) nemen we voor lief.
Omdat het VROEGER een hele mooie deal was

• Prullenbak84
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:24:
[...]
voor mij was achteraf een ICE, ook met de huidige benzine prijzen, goedkoper geweest op basis van TCO.
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:20:
[...]
Deze auto bespaarde mij in de lease zoveel tov een vergelijkbare luxe ICE, dat ik van het verschil makkelijk een auto kon huren voor de vakantie en nog steeds goedkoper uit ben.
Ok.

Verwijderd

Laat ik het anders verwoorden: Mijn baas betaalt benzine / stroom.

Ik ben goedkoper uit door de lage bijtelling (nog 4%).
Mijn baas is veel duurder uit door het hogere leasebedrag auto en omdat ik noodgedwongen aan de snellader sta en hij de besparing per kilometer niet ziet.

Als ik zelf de auto had gekocht was ik nu met TCO duurder uitgeweest met de i3s.

Duidelijk?

Mijn hele EV situatie samengevat in twee zinnen:
Mijn baas is duurder uit als wanneer hij mij een ICE had aangeboden.
Ik had met een ICE een hoop minder gedoe gehad en tijd bespaard ivm wat ik nu allemaal moet doen om de auto te laden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 15:37 ]

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:19:
[...]

En je hebt er nog niet veel van geleerd he?
Kom je weer met dit zelfde riedeltje
Of heb jij nog steeds niet gesnapt wat er nu echt gezegd wordt?
[...]
Wat jij mij mag uitleggen is hoe die 80-90% van de mensen die goedkope EV van jou kunnen rijden als ze 5-10k tot hun beschikking hebben? En ik heb het dus niet over die 10-20% die wel het geld hebben voor een EV en er eentje rijden omdat dat goed bij hun past en de TCO (mogelijk) lager is.

Maar kunnen we niet beter naar de echte zinnige vragen kijken :
Stef87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:32:

[ Voor 46% gewijzigd door redwing op 11-03-2021 15:36 ]

[removed]

• Isheara
[...]

Klopt en daar gaat het hier nu al een paar pagina's over. Maar de meeste mensen kopen geen nieuwe auto en hebben het geld niet voor de aanschaf van een EV. Dus leuk dat de TCO lager is in bepaalde gevallen, maar voor de meeste mensen valt een EV simpelweg niet binnen het budget.

Zie ook het ANWB filmpje, die zeggen precies hetzelfde. 80 tot 90% van de mensen kopen een 2e hands auto van 5 a 10k euro. En in die range heb je gewoon nog geen fatsoenlijke EV.
je mist het punt waar het hier over gaat is de vergelijking tussen een NIEUWE ICE en een NIEUWE BEV.

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Of heb jij nog steeds niet gesnapt wat er nu echt gezegd wordt?

[...]

Wat jij mij mag uitleggen is hoe die 80-90% van de mensen die goedkope EV van jou kunnen rijden als ze 5-10k tot hun beschikking hebben? En ik heb het dus niet over die 10-20% die wel het geld hebben voor een EV en er eentje rijden omdat dat goed bij hun past en de TCO (mogelijk) lager is.

Maar kunnen we niet beter naar de echte zinnige vragen kijken :

[...]
Nee, het antwoord is vrij simpel. Ik zou @Stef87 aan willen raden om sowieso geen EV te kopen. Man, je betaalt je scheel. Wist je dat 80-90% van de mensen maar 5-10k tot hun beschikking hebben?? (superrelevante informatie). En die "range"! Och here, die range! Wacht, ik moet nog een keer het woord "range" gebruiken...

Ver uit de buurt blijven van die dingen.
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:39:
[...]

je mist het punt waar het hier over gaat is de vergelijking tussen een NIEUWE ICE en een NIEUWE BEV.
Hij mist zo'n beetje ieder punt. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-03-2021 15:45 ]

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:20:
[...]
En als we het hebben over tweede hands EV en de budgetten die de meeste mensen hebben voor hun auto's dan is de range van deze auto volkomen representatief voor wat zij voor hun geld kunnen krijgen!
58k voor 150km range in de winter, dat doet onze eGolf (2020) ook voor 35k. Nu is bij de eGolf juist de batterij vaak de beperking en zijn genoeg goedkopere EVs die verder komen. Laatst zag ik voor 30k een 64 kWh nieuwe Kona voorbij komen en die komt serieus ver, in de praktijk.

Overigens heb ik zelf ook naar de i3 gekeken en de 94Ah model was met ~25k bijzonder aantrekkelijk geprijsd omdat ik de BTW kon terugvragen en maar 4% hoefde bij te tellen. Echter als een auto 50% afschrijft binnen 2 jaar dan zegt dat genoeg.. Een Model 3 van een jaartje ouder en dezelfde catalogusprijs met 50-60k op de teller durven ze nog steeds 50k voor te vragen hoor en met lagere kilometerstanden zelfs nog dichter tegen de catalogusprijs aan.

• redwing
@Prullenbak84 Ik dacht dat je mensen aan een EV wilde helpen ipv ze afkraken? De 1e zinvolle vraag in 10 pagina's en je maakt er zo'n reaktie van |:( Over mensen wegjagen gesproken........

[removed]

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:53:
@Prullenbak84 Ik dacht dat je mensen aan een EV wilde helpen ipv ze afkraken? De 1e zinvolle vraag in 10 pagina's en je maakt er zo'n reaktie van |:( Over mensen wegjagen gesproken........
Het zijn de feiten, man. Sorry. EV rijden is gewoon voor het gros van de mensen veeeeel te duur.

O. En "range".

En ik denk dat stef87 de ironie en sarcasme wel ziet. Maar jij mist dat punt, want ja...welk punt mis je niet?

[ Voor 16% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-03-2021 15:56 ]

Verwijderd

Deveon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:50:
[...]

58k voor 150km range in de winter, dat doet onze eGolf (2020) ook voor 35k. Nu is bij de eGolf juist de batterij vaak de beperking en zijn genoeg goedkopere EVs die verder komen. Laatst zag ik voor 30k een 64 kWh nieuwe Kona voorbij komen en die komt serieus ver, in de praktijk.

Overigens heb ik zelf ook naar de i3 gekeken en de 94Ah model was met ~25k bijzonder aantrekkelijk geprijsd omdat ik de BTW kon terugvragen en maar 4% hoefde bij te tellen. Echter als een auto 50% afschrijft binnen 2 jaar dan zegt dat genoeg.. Een Model 3 van een jaartje ouder en dezelfde catalogusprijs met 50-60k op de teller durven ze nog steeds 50k voor te vragen hoor en met lagere kilometerstanden zelfs nog dichter tegen de catalogusprijs aan.
150km is de range als het rond de nul graden is, zomers is het 190-200km.

Daarnaast betwijfel ik of de i3 die jij bekeken hebt wel vergelijkbaar is met wat ik voor de deur heb staan; een i3s met ALLE opties, behalve autopark want dat kon niet icm een andere optie.

Het manco van de i3 is dat 6 maanden adat ik hem besteld had de model 3 besteld kon worden. Daarmee kelderde inderdaad de prijs van de i3 op de tweedehands markt, maar zag je ook dat de prijzen bij BMW nieuw omlaag gingen.

Tweede hands dus een stuk goedkoper en daarmee dus juist het model voor mensen die met beperkt budget shoppen naar een BEV.

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Tweede hands dus een stuk goedkoper en daarmee dus juist het model voor mensen die met beperkt budget shoppen naar een BEV.
Klopt, op de gebruikte markt is het bieden naar waarde en nieuw is gebaseerd op productiekosten (incl productieketen). Het punt alleen was dat je het elektrische rijden niet moet afdoen om basis van de teleurstelling van één model. Als die er over 2 jaar gaat is er nog meer keus in betaalbare EVs met meer range die ook nog eens sneller laden. Nu alleen hopen dat de overheden (lokaal tot Europees) meer gaan inzetten op publieke laders zodat straks ook de wintersport in de kou en eventueel met een dakkoffer tot de opties behoren.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 23:18

Mfpower

In dubio

[...]

Of mensen kijken niet verder dan hun neus lang is? Ik had een auto in die prijsklasse, een ICE. Gekocht voor 15K, verkocht na 4 jaar voor 5K. Slechte deal misschien qua afschrijving, weet ik niet, had wellicht beter gekund - van geleerd in elk geval. Ik had wel inruil van een oude auto dus ik heb die 15K niet letterlijk betaald. Maar ik kreeg ook steeds meer onderhoud. Ik ben toen gaan rekenen:

Afschrijving: 200 per maand.
Onderhoud: 50 per maand (zonder rare dingen!)
Brandstof (obv 20k km): 225 per maand
Verzekering + belasting: 100 per maand.
Totaal: 575 euro per maand. Voor een ICE.

Kosten van mijn Leaf (PL):
Lease: 449 per maand
SEPP (af): 80 per maand
Electriciteit: 70 per maand
Totaal: 439 per maand.

Bereken het verschil maar, en dan heb ik die 5000 cash op de rekening staan nu. Van het verschil kan ik makkelijk een ICE huren in de zomervakantie, als ik al niet besluit toch met de Leaf te gaan (wel een beetje spannend). Moet ik wel iets meer betalen want die 15k km per jaar. Als ik dit over 4 jaar doorreken dan is de TCO van een brakke tweedehandse ICE 27600 euro. En die van de Leaf 21072.

En dan rijd ik een nieuwe auto. Ik doe het echt niet voor het milieu, maar leasebedragen van vergelijkbare ICE's zijn misschien iets lager maar daar komt die brandstof nog bovenop. Ik wil eigenlijk geen lease, mede vanwege de BKR registratie maar ik was echt een dief van m'n eigen portemonnee. Autorijden is gewoon heel duur maar ik weet niet hoe ik goedkoper kan rijden met 3 kids achterin. Ik heb al zoveel geld aan onderhoud uitgegeven. Dan weer een kapotte radiator, dan weer bandjes, dan weer een bobine. Het ging maar door. Met die lease geen risico op restwaarde en alle onderhoud inbegrepen.

En ik vraag me dus werkelijk af of je met een tweedehands auto van 5K-10K goedkoper uit bent, met alle risico's van dien. Misschien als je heel weinig rijdt of zelf onderhoud doet ofzo. Maar mijn casus is dus ook 3 kinderen en 15K per jaar. Een ietwat ruime auto is gewenst.

En als ik mezelf zo hoor: damn wat is dat autorijden eigenlijk duur, jammer dat ik geen lease bak van m'n werk kan krijgen.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:30
Rijd nu al 20 jaar Volvo XC70. De onderhoudskosten en brandstofkosten zijn fors.
360K km in 20 jaar. Rijd de auto privé

Overweeg een nieuwe Volvo XC40 Recharge met laadpaal thuis.
Als ZZP-er met MIA en VAMIL de auto zakelijk rijden voor inkomstenbelasting en zakelijk voor de btw is net zo duur waarbij ik de afschrijving over de XC70 gelijkmatig verdeelde over nieuwprijs gedeeld door 20 jaar.
Reken met laadpaal thuis installeren en benodigd 30kWh per 100 km gemiddeld thuis onderweg 0,40 per kWh.
Voordeel Ib en Zvw ca 42%
Grappig is dat voor btw privé of zakelijk weinig uitmaakt op lange termijn.
Auto 5 of 10 jaar rijden, maakt niet veel uit waarbij bijtelling na 5 jaar ongewis is.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Prullenbak84
Mfpower schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:28:
[...]
Perfect voorbeeld van hoe het ook kan
Ok, daar komen ze hoor mensen. Het is een kwestie van tijd voor dat de eerste "Ja maar dit is alleen jouw persoonlijke situatie" en "ja dat geldt echt niet voor iedereen". "jij hebt gewoon geluk" "jij had gewoon pech" "ja maar jij laadt gewoon goedkoop" "mensen hebben dat geld niet" en "prrrr...range..." reacties komen.

We kunnen voorbeelden blijven geven, maar geen voorbeeld is genoeg.

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:59
Mfpower schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Of mensen kijken niet verder dan hun neus lang is? Ik had een auto in die prijsklasse, een ICE. Gekocht voor 15K, verkocht na 4 jaar voor 5K. Slechte deal misschien qua afschrijving, weet ik niet, had wellicht beter gekund - van geleerd in elk geval. Ik had wel inruil van een oude auto dus ik heb die 15K niet letterlijk betaald. Maar ik kreeg ook steeds meer onderhoud. Ik ben toen gaan rekenen:

Afschrijving: 200 per maand.
Onderhoud: 50 per maand (zonder rare dingen!)
Brandstof (obv 15k km): 225 per maand
Verzekering + belasting: 100 per maand.
Totaal: 575 euro per maand. Voor een ICE.

Kosten van mijn Leaf (PL):
Lease: 449 per maand
SEPP (af): 80 per maand
Electriciteit: 70 per maand
Totaal: 439 per maand.

Bereken het verschil maar, en dan heb ik die 5000 cash op de rekening staan nu. Van het verschil kan ik makkelijk een ICE huren in de zomervakantie, als ik al niet besluit toch met de Leaf te gaan (wel een beetje spannend). Moet ik wel iets meer betalen want die 15k km per jaar. Als ik dit over 4 jaar doorreken dan is de TCO van een brakke tweedehandse ICE 27600 euro. En die van de Leaf 21072.

En dan rijd ik een nieuwe auto. Ik doe het echt niet voor het milieu, maar leasebedragen van vergelijkbare ICE's zijn misschien iets lager maar daar komt die brandstof nog bovenop. Ik wil eigenlijk geen lease, mede vanwege de BKR registratie maar ik was echt een dief van m'n eigen portemonnee. Autorijden is gewoon heel duur maar ik weet niet hoe ik goedkoper kan rijden met 3 kids achterin. Ik heb al zoveel geld aan onderhoud uitgegeven. Dan weer een kapotte radiator, dan weer bandjes, dan weer een bobine. Het ging maar door. Met die lease geen risico op restwaarde en alle onderhoud inbegrepen.

En ik vraag me dus werkelijk af of je met een tweedehands auto van 5K-10K goedkoper uit bent, met alle risico's van dien. Misschien als je heel weinig rijdt of zelf onderhoud doet ofzo. Maar mijn casus is dus ook 3 kinderen en 15K per jaar. Een ietwat ruime auto is gewenst.

En als ik mezelf zo hoor: damn wat is dat autorijden eigenlijk duur, jammer dat ik geen lease bak van m'n werk kan krijgen.
Kijk, hier heb ik iets aan. Een mooi duidelijk vergelijk, wat ik ook kan gebruiken om mijn eigen situatie te vergelijken.

Alleen ben ik even benieuwd naar de berekening van de brandstof, deze vind ik namelijk erg hoog? Ik houd sinds de aanschaf van mijn auto de kosten bij en ik heb met 18.5k km in 2020 aan benzine 1.408 EUR uitgegeven dus zeg maar 120 EUR p/m.
Nu wil ik geen discussie gaan houden over dat de ene auto 2l/km meer verbruikt, maar ik vind het verschil in jouw casus zo groot met de mijne (ruim 100 EUR p/m) vandaar dat ik jouw berekening graag wil vergelijken.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Pluisie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Kijk, hier heb ik iets aan. Een mooi duidelijk vergelijk, wat ik ook kan gebruiken om mijn eigen situatie te vergelijken.

Alleen ben ik even benieuwd naar de berekening van de brandstof, deze vind ik namelijk erg hoog? Ik houd sinds de aanschaf van mijn auto de kosten bij en ik heb met 18.5k km in 2020 aan benzine 1.408 EUR uitgegeven dus zeg maar 120 EUR p/m.
Nu wil ik geen discussie gaan houden over dat de ene auto 2l/km meer verbruikt, maar ik vind het verschil in jouw casus zo groot met de mijne (ruim 100 EUR p/m) vandaar dat ik jouw berekening graag wil vergelijken.
Klopt de berekening van de andere auto is obv 20k km. Dat is een foutje in de berekening (sorry). Eigenlijk moet je de leaf ook vergelijken met 20k. Dan komt er 25 euro aan lease kosten bij en ik denk 15 euro aan elektra. Dus tel 40 euro op bij de leaf en je hebt een beter vergelijk. Iets minder voordelig maar nog ruim binnen de marges van bezuinigen.

Ik heb de leaf obv 15k omdat ik er niet mee op vakantie denk te gaan.

Verwijderd

Deveon schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Klopt, op de gebruikte markt is het bieden naar waarde en nieuw is gebaseerd op productiekosten (incl productieketen). Het punt alleen was dat je het elektrische rijden niet moet afdoen om basis van de teleurstelling van één model. Als die er over 2 jaar gaat is er nog meer keus in betaalbare EVs met meer range die ook nog eens sneller laden. Nu alleen hopen dat de overheden (lokaal tot Europees) meer gaan inzetten op publieke laders zodat straks ook de wintersport in de kou en eventueel met een dakkoffer tot de opties behoren.
Alleen is de teleurstelling bij mij niet het model, maar de praktijk van afhankelijk zijn van openbare laadpalen en een steeds nijpender worden tekort daaraan, waardoor ik vaak thuis niet kan laden. Al had je me een Tesla met 600km range gegeven, dan doe ik hem nog weg. Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden.

Een situatie die voor heel veel mensen zich zal voordoen, aangezien de meeste Nederlanders geen eigen oprit / garage hebben en de uitrol van electrische auto's nog steeds harder gaat dan uitrol van laadpunten en upgrades van het electriciteitsnet die daarvoor nodig zijn.

Iemand als @Stef87 zou waarschijnlijk prima af zijn met een tweede hands i3 94Ah zonder opties (stuk betaalbaarder) gezien de situatie. Aangezien er blijkbaar op de belangrijkste plekken gegarandeerd geladen kan worden als het moet. Die heb je al voor ca 18k.

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:32:
Alleen is de teleurstelling bij mij niet het model, maar de praktijk van afhankelijk zijn van openbare laadpalen en een steeds nijpender worden tekort daaraan, waardoor ik vaak thuis niet kan laden. Al had je me een Tesla met 600km range gegeven, dan doe ik hem nog weg. Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden.

Een situatie die voor heel veel mensen zich zal voordoen, aangezien de meeste Nederlanders geen eigen oprit / garage hebben en de uitrol van electrische auto's nog steeds harder gaat dan uitrol van laadpunten en upgrades van het electriciteitsnet die daarvoor nodig zijn.
Gelukkig hebben de mensen met een ICE wel allemaal een eigen pomp voor het dinosap.
Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden.
Tjonge jonge wat een vreemde uitspraak zeg....Het is heel vermoeiend dat sommige mensen alleen in problemen denken. 8)7

Het is wel eens druk bij de laadpaal, ja dat klopt; nee, je kunt niet altijd voor de deur parkeren; ja een oprit is handig als je een BEV hebt, maar met een beetje creativiteit kun je toch ook wel af en toe laden, bijvoorbeeld als je de stad in gaat of ergens een parkeergarage induikt? Heb je wel eens van snelladers gehoord? die zijn er inmiddels ook overvloedig. En anders pak je een Granny lader en hang je die over de stoep (of je maakt een voorziening om die veilig over de stoep te leggen).

Misschien moeten een aantal 'klagers' over BEV even de vermelding van de moderator lezen:
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
Hou je daar dan aub gewoon aan of zoek een ander topic....

Keep rolling sixes!

• Killah_Priest
[...]

Een grotere range zorgt juist voor minder vaak hoeven laden (uitgaande van hetzelfde aantal kms wat je nu maakt).

Ik heb zelf ook geen eigen paal en het aantal EVs hier in de buurt is de afgelopen 6 maanden explosief gestegen, echter hoef ik mijn auto doorgaans maar 1 a 2x per week aan de paal te hangen.

Als jij nu een auto zou hebben waarmee je letterlijk 3x zo ver komt als met jouw i3 dan zou je ook veel minder vaak tegen een bezette paal aanlopen simpelweg omdat je minder vaak aan de lader hoeft te staan.

• redwing
Mfpower schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:08:
[...]
Klopt de berekening van de andere auto is obv 20k km. Dat is een foutje in de berekening (sorry). Eigenlijk moet je de leaf ook vergelijken met 20k. Dan komt er 25 euro aan lease kosten bij en ik denk 15 euro aan elektra. Dus tel 40 euro op bij de leaf en je hebt een beter vergelijk. Iets minder voordelig maar nog ruim binnen de marges van bezuinigen.

Zoals je zelf al zegt is de afschrijving aan de hoge kant (met een auto van 5 a 10k of zelfs de 15k van jou zou de afschrijving in die tijd normaal gesproken zo'n 5-7k moeten zijn) en daarnaast ben ik ook benieuwd naar het verbruik, want die zal dan rond de 1:10/1:11 liggen?

Maar een mooie vergelijking waarbij je ziet dat private lease gewoon heel concurrerend is (als ik nu de goedkoopste LEAF bij Nissan zelf pak, kom ik met 20k kilometer zelfs nog lager op 419 per maand uit). En daarbij moet je natuurlijk ook meenemen dat het risico bij de LEAF veel kleiner is. Als je daarvan de motor in de soep rijdt kost dat je maximaal het eigen risico, en bij een eigen auto ben je je auto kwijt (wat naar mijn idee ook het grootste voordeel van PL is)

Wel zie je dat de SEPP nog heel hard nodig is. Want dat is hetgene wat het nu echt goedkoper maakt. Erg jammer dat die pot niet gewoon dekkend gemaakt is voor alle verkopen.

Hoe streng is de keuring bij PL trouwens? Moet je daarvoor nog een specifiek inkomen hebben, of wordt dat redelijk ruim genomen?

En @Isheara , hoe kun jij nu bepalen hoe hij zich voelt over zijn EV? Hij geeft simpelweg een praktijkvoorbeeld en hij is daarin zeker niet de enige. Dit is toch een topic om ervaringen uit te wisselen en niet het topic waar je alleen positief over je EV ervaring moet zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 11-03-2021 18:02 ]

[removed]

• JohanB
Mfpower schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:08:
[...]

Mooie deal! Wat was je vorige auto en hoe oud die was bij aankoop, zodat ik het kan plaatsen?

Helaas is SEPP tot einde jaar geen optie meer, is altijd een mooie meevaller (net als mijn oude 4% regeling)

• Isheara
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:59:
En @Isheara , hoe kun jij nu bepalen hoe hij zich voelt over zijn EV? Hij geeft simpelweg een praktijkvoorbeeld en hij is daarin zeker niet de enige. Dit is toch een topic om ervaringen uit te wisselen en niet het topic waar je alleen positief over je EV ervaring moet zijn?
Welke uitspraak refereer je aan?
Over zijn: Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden.?

Weinig constructief in de discussie, puur subjectief, feitelijk onjuist omdat er genoeg laadpunten zijn en imho grote onzin....

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Gelukkig hebben de mensen met een ICE wel allemaal een eigen pomp voor het dinosap.

[...]

Tjonge jonge wat een vreemde uitspraak zeg....Het is heel vermoeiend dat sommige mensen alleen in problemen denken. 8)7

Het is wel eens druk bij de laadpaal, ja dat klopt; nee, je kunt niet altijd voor de deur parkeren; ja een oprit is handig als je een BEV hebt, maar met een beetje creativiteit kun je toch ook wel af en toe laden, bijvoorbeeld als je de stad in gaat of ergens een parkeergarage induikt? Heb je wel eens van snelladers gehoord? die zijn er inmiddels ook overvloedig. En anders pak je een Granny lader en hang je die over de stoep (of je maakt een voorziening om die veilig over de stoep te leggen).

Misschien moeten een aantal 'klagers' over BEV even de vermelding van de moderator lezen:

[...]

Hou je daar dan aub gewoon aan of zoek een ander topic....
Heb je uberhaupt wel gelezen wat ik eerder heb geschreven?

Granny lader is geen optie, aangezien er geen parkeerplaats voor de deur is.

Eigenlader om zelfde reden ook niet.

Openbare laadpalen zijn in betaalde parkeergarages, dus kosten abonnement erbij. Maar lost nog niets op omdat ik met name in de winter dagelijks thuis moet laden en meer dan de helft van de tijd als ik van mijn werk kom alle palen sowieso bezet zijn en dat tot de volgende ochtend blijven. Gemeente heeft al aangegeven dat er geen palen bij komen.

Wellicht dat jij het acceptabel vindt om dan maar dagelijks 40 minuten te staan niksen bij een snellader (Heb het nu in ieder geval 2 keer per week opgelost door te combineren met hardlopen), maar dan prefereer ik 5 minuten bij de pomp.

Om maar niet te beginnen over de prijs bij de snellader en dat (mijn baas) dan per gereden km veel meer kwijt is dan dat benzine zou kosten!

En als iemand vraagt bij zijn omstandigheden wat een goed model EV daarbij hoort, moet je ook kijken of een EV voor hem/haar wel de beste oplossing is. Als je bijvoorbeeld thuis regelmatig volle palen tegenkomt dan is het verstandig om een auto met meer range te nemen, zodat je als je een keer thuiskomt en niet kan laden je geen propbleem hebt, want je hebt range voor twee dagen commute. Dan is een Model 3 dus wel een optie en een BMW i3 niet.

Als iemand verwacht veel te snelladen, moet hij bij een i3 opletten, die zijn ook zonder snelladen in omloop, model 3 niet.

Allemaal zaken die je meemoet nemen bij de keuze voor een EV (of niet).
Killah_Priest schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Een grotere range zorgt juist voor minder vaak hoeven laden (uitgaande van hetzelfde aantal kms wat je nu maakt).

Ik heb zelf ook geen eigen paal en het aantal EVs hier in de buurt is de afgelopen 6 maanden explosief gestegen, echter hoef ik mijn auto doorgaans maar 1 a 2x per week aan de paal te hangen.

Als jij nu een auto zou hebben waarmee je letterlijk 3x zo ver komt als met jouw i3 dan zou je ook veel minder vaak tegen een bezette paal aanlopen simpelweg omdat je minder vaak aan de lader hoeft te staan.
Kijk jij begrijpt het. Dat is inderdaad een prima oplossing voor als je af en toe geen plek kan vinden. Maar wel een dure, je zit meteen in een andere prijsklasse auto's. En ik zou hem dan alsnog elke dag proberen aan de lader te zetten, want de clou is dan natuurlijk dat je de accu nooit leeg rijdt, omdat je een buffer wil houden voor als er geen paal is.

De reden dat ik het toch niet doe is omdat ik begin vorig jaar - voor de corona- een week lang thuis, noch op het werk een laadplek wist te bemachtigen en elke dag aan de snellader stond. Dus 5 dagen dat ik op kantoor kom en alle palen bezet zijn en 's avonds thuis hetzelfde. Ik heb die week heel veel gevloekt! (Tja 's avonds zijn die palen op kantoor allemaal vrij en overdag die thuis, maar daar koop ik weinig voor, maar de gemeente gebruikt dat wel als argument dat er geen extra palen nodig zijn). Het gebeurt gewoon veel te frequent dat hier alles vol is.

Dus nog iets voor aankomend EV bezitters: als je openbaar gaat laden, kijk hoe de bezetting is op de tijden dat je verwacht thuis te komen. En als dat slecht is, vraag dan voor je koopt eerst bij de gemeente wat de mogelijkheden en/of plannen voor extra laadpunten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 18:15 ]

• Prullenbak84
Killah_Priest schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:54:
[...]

en het aantal EVs hier in de buurt is de afgelopen 6 maanden explosief gestegen
Dat komt waarschijnlijk omdat het zo duur en onpraktisch is _O-

• redwing
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:07:
[...]

Welke uitspraak refereer je aan?
Over zijn: Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden.?

Weinig constructief in de discussie, puur subjectief, feitelijk onjuist omdat er genoeg laadpunten zijn en imho grote onzin....
Hoezo subjectief? Dat ligt heel erg aan de buurt waar je zit. Ik heb hier een buur die af en toe op mijn oprit laadt omdat de openbare laadpaal altijd bezet is (er staat er 1 in een straal van 300 meter met zo'n 10 EVs bij mensen die geen oprit hebben). Zeker als je dan ziet dat laadpalen minder snel worden bijgezet dan dat er EVs bij komen moet je daar wel even mee opletten.
En opletten wil niet zeggen dat je het dus zeker niet moet doen, maar wel dat je zeker even goed moet kijken naar de beschikbaarheid van laadpalen in je buurt.

[removed]

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:07:
Om maar niet te beginnen over de prijs bij de snellader en dat (mijn baas) dan per gereden km veel meer kwijt is dan dat benzine zou kosten!
Die berekening wil ik dan wel eens zien, als je naar de leaseprijzen kijkt van een ICE in vergelijking met een BEV is het opgenomen voorschot in alle rekenvoorbeelden die ik heb gezien een groot stuk in het voordeel van de BEV.
En als iemand vraagt bij zijn omstandigheden wat een goed model EV daarbij hoort, moet je ook kijken of een EV voor hem/haar wel de beste oplossing is. Als je bijvoorbeeld thuis regelmatig volle palen tegenkomt dan is het verstandig om een auto met meer range te nemen, zodat je als je een keer thuiskomt en niet kan laden je geen propbleem hebt, want je hebt range voor twee dagen commute. Dan is een Model 3 dus wel een optie en een BMW i3 niet.
Dan nog steeds is je stelling: Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden" complete onzin.

Jij kiest een BEV (waarschijnlijk vanwege de lage bijtelling, want zakelijke lease) en je baas betaalt je laadkosten, mag ik aannemen? Wat zou hij bij een ICE kwijt zijn aan brandstof? Die betaalt je baas toch ook?

Je hebt voor jezelf de keus gemaakt voor de praktische voordelen van je 4% bijtelling, maar je weigert dan concessies te doen aan de overige zaken die met het rijden van een BEV gepaard gaan, namelijk laden.

In jouw geval klaag je over het feit dat je nergens kunt laden....tja... maar ik geloof er geen klap van dat je in de buurt (of op of in de buurt van je werk) nergens kunt laden.

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:17:
[...]

Hoezo subjectief? Dat ligt heel erg aan de buurt waar je zit.
Dat is bijna letterlijk wat “subjectief” betekent :w
Zeker als je dan ziet dat laadpalen minder snel worden bijgezet dan dat er EVs bij komen
Ah, dat is natuurlijk omdat niemand ze kan betalen en iedereen 2e hands ICE auto’s koopt van 9000 euro.

Man man man.

[ Voor 35% gewijzigd door Prullenbak84 op 11-03-2021 18:24 ]

• Isheara
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:17:
......wel dat je zeker even goed moet kijken naar de beschikbaarheid van laadpalen in je buurt.
En jij hebt ook altijd bij het aanschaffen van een ICE gekeken of je wel een benzinepomp in de buurt hebt?

Keep rolling sixes!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Mooie deal! Wat was je vorige auto en hoe oud die was bij aankoop, zodat ik het kan plaatsen?

Helaas is SEPP tot einde jaar geen optie meer, is altijd een mooie meevaller (net als mijn oude 4% regeling)
Ik had een 308sw uit 2012. Gekocht in 2016 bij de dealer voor 15k. Heb wel wat minder betaald ivm inruil. Toen zaten we nog in de luiers, kinderwagen mee etc etc

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 11-03-2021 18:25 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:21:
[...]

En jij hebt ook altijd bij het aanschaffen van een ICE gekeken of je wel een benzinepomp in de buurt hebt?
Dit is wel echt heel flauw. Naar een benzinepomp rijd je, en 5m later klaar. Een laadpaal moet je uren aan hangen en dat kan een heel stuk verderop zijn, hij kan bezet zijn en je moet terug lopen. /don’t feed the troll

Als ik niet op eigen terrein kon laden had ik geen EV genomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 11-03-2021 18:28 ]

• Prullenbak84
Mfpower schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:27:
[...]

Dit is wel echt heel flauw. Naar een benzinepomp rijd je, en 5m later klaar. Een laadpaal moet je uren aan hangen en dat kan een heel stuk verderop zijn, hij kan bezet zijn en je moet terug lopen. /don’t feed the troll

Als ik niet op eigen terrein kon laden had ik geen EV genomen.
O nou krijg je dit weer.
5 minuten rijden + 5 minuten tanken + 5 minuten rijden = 15 minuten.

In 15 minuten kan ik 1,5 km lopen en er zijn toch altijd wel laadpalen binnen 750 meter hoor. Meestal dichterbij, dus houd ik tijd over.

• Isheara
Mfpower schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:27:

Een laadpaal moet je uren aan hangen en dat kan een heel stuk verderop zijn, hij kan bezet zijn en je moet terug lopen.
Hij kan bezet zijn....oh wacht...dat geldt nooit voor de normale pomp natuurlijk...

Volgens mij zijn er apps die je prima laten zien waar een laadpaal beschikbaar is, of ie in werking is, wat het tarief is, welke snelheid geladen kan worden...
Best nuttige informatie, vind je niet :?

Keep rolling sixes!

• Killah_Priest
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:17:
[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat het zo duur en onpraktisch is _O-
Duur: ja, het overgrote deel van de EVs hier in de buurt zijn leaseauto's. Het zijn voornamelijk Tesla's, E-Trons, Polestars, Niro's en id.3s die erbij zijn gekomen de afgelopen maanden, dus niet de goedkoopste auto's, laat staan in de aanschaf voor een particulier.
Ik heb met mijn Niro waarschijnlijk één van de goedkopere EVs vergeleken met de meesten hier.

Praktisch is het ook zolang er voldoende laadmogelijkheden zijn (4 palen binnen 400 meter waarbij nummer 5 eerdaags geplaatst gaat worden, mag ook wel met 30+ EVs in één wijk). Als ik één wijk verderop had gewoond (0 palen) dan was ik dus mooi voor een auto met ICE gegaan.

• redwing
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:21:
[...]
Het grote verschil is dat als ik een lege tank heb, ik met 5 minuten weer 1000km kan rijden. Als een EV een lege tank heeft ben je zo minimaal een half uur verder. Dus nogal logisch dat je daar bij een EV veel beter bij op moet letten. Zoals in mijn voorbeeld van mijn eigen buurt ken ik al mensen die geen EV hebben gepakt omdat ze hier amper kunnen laden bij openbare palen.

En op het moment dat je wel laadpalen in de buurt hebt of zelfs een eigen oprit hebt, is dat voordeel weer andersom, want dan zit je EV ten slotte dagelijks vol.

Oftewel iets wat je zeker mee moet nemen in je beslissing om wel of niet voor een EV te gaan (ik schat voor de meeste zelfs de belangrijkste reden)

[removed]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:26

timovd

Voorsprong door techniek

MooDyBLueS schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 01:13:
[...]

...

Zo hoorde ik van een Dacia Sandero die ook in 2021 op de markt zou gaan komen met een elektrische variant. Dacia zal ongetwijfeld net zo basic zijn als een e-Up! maar als de EV variant wellicht zelfs een e-Up! naar het duurdere prijssegment kan verwijzen, dan kunnen ze zomaar een enorme winnaar te pakken hebben. Eentje die zich dan ook direct met een Opel Corsa benzine bijv. kan meten, maar dan elektrisch. Kijk maar hoe snel de e-Up! drieling uitverkocht raakte, dat prijssegment is voor best wat mensen goed haalbaar tegenwoordig.
https://www.autoblog.nl/n...eft-airco-en-44-pk-874747
Met maar liefst 44 paarden!
Een batterijpakket dat net zo groot is als van de Ioniq Classic maar wel een fractie beter bereik volgens de boekjes. Dat zal ongetwijfeld aan het (veel te) beperkte vermogen liggen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Deveon
  • Niet online
[...]

De ervaring om de volgende ochtend met 400 km bereik (95%) te starten is totaal anders dan 200 km. Als je stelt dat er altijd 100 km bereik in moet zitten kan er wel 3x zoveel tijd tussen zitten voor je weer “moet”. Als je z’n bereik hebt dan kom je met laden wanneer het kan al een heel eind.

Op basis van ervaring met een Model 3 LR, BMW 330e, Passat GTE en nu de eGolf moet ik echt zeggen dat ik met mijn Tesla nergens zorgen om hoef te maken terwijl ik voor de hybrides altijd wel op zoek was naar een paal om zoveel mogelijk elektrische te rijden omdat het gewoon veel lekkerder reed dan de (gedownsizede) brandstofmotor.

Overigens ben ik ook afhankelijk van openbaar parkeren maar de plek waar ik altijd al parkeerde is nu binnen bereik van mijn eigen lader. Hier staat wel eens een ander en heb ik vrede mee aangezien de meeste bewoners “mijn” plekje wel respecteren heb ik nog nooit niet kunnen laden. Hierdoor hield ik met de Model 3 ook een ondergrens aan van 30% om te gaan laden en anders staan er nog voldoende openbare palen in de wijk of op kantoor.
Pagina: 1 ... 185 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic