Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:18:
[...]

Die berekening wil ik dan wel eens zien, als je naar de leaseprijzen kijkt van een ICE in vergelijking met een BEV is het opgenomen voorschot in alle rekenvoorbeelden die ik heb gezien een groot stuk in het voordeel van de BEV.

[...]

Dan nog steeds is je stelling: Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden" complete onzin.

Jij kiest een BEV (waarschijnlijk vanwege de lage bijtelling, want zakelijke lease) en je baas betaalt je laadkosten, mag ik aannemen? Wat zou hij bij een ICE kwijt zijn aan brandstof? Die betaalt je baas toch ook?

Je hebt voor jezelf de keus gemaakt voor de praktische voordelen van je 4% bijtelling, maar je weigert dan concessies te doen aan de overige zaken die met het rijden van een BEV gepaard gaan, namelijk laden.

In jouw geval klaag je over het feit dat je nergens kunt laden....tja... maar ik geloof er geen klap van dat je in de buurt (of op of in de buurt van je werk) nergens kunt laden.
We gaan steeds verder off topic maar goed:
Zowel met mijn vorige ICE auto als nu de BEV was de auto geleased ex brandstof, die betaalt mijn baas.

Ik reed met die auto woon-werk 1:16 oftewel 0,063 liter per km, tegen een literprijs van 1,85 kom je op 11,6c per km.

Met de BMW i3 gebruik ik in de winter 0,18-0.19kWh per km gemiddeld. Heb even de gegevens over een heel jaar erbij gepakt: 0,17kWh/km gemiddeld met een snellaadprijs van 69c per kw/h is 11,7c per kilometer.

Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat die i3 duurder is dan een vergelijkbare benzine auto en dat het lease bedrag dus ook hoger is. Ergo TCO BEV > TCO ICE. Voor mij persoonlijk is het deel van de kosten die ik draag gunstiger, voor mijn werkgever dus relatief nog ongunstiger. Als ik de autop zelf zou kopen dus een heel ongunstige propositie.

Dan de laadsituatie waar ik woon: Er zijn hier louter betaalde parkeergarages en straten met vergunning plicht. De garage waar ik als bewoner een plek krijgt heeft geen laadmogelijkheid en de gemeente heeft aangegeven dat die er ook niet komt, geen discussie mogelijk.

Ik kan wel voor 200 euro per jaar een vergunning in 1 van de parkeergarages afnemen. Dan kan ik in die garage laden tegen 34c / kWh. Er zijn 2 garages met 4 palen, maar deze zijn altijd als ik van het werk kom bezet door mensen die simpelweg eerder thuis zijn. Dit zijn ook de eerste garages waar de gemeente ons als rijders een betaald abonnement met bewonerskorting (die 200) voor aanbood dus veel mensen hebben hier een al abonnement. De overige garages hebben slechts twee laadpunten en hebben af en toe wel een plekje vrij. Kies ik er voor 1 kan ik alleen in die garage, dus als daar 2 auto's staan (of wat ook regelmatig gebeurt er een storing is en de beide punten niet werken) mag ik dus alsnog per uur gaan betalen in een andere garage. In een iets ruimere straal zijn plekken op straat, maar daar is een parkeervergunning nodig die ik niet kan krijgen. Te ver van mijn woning.

Op mijn werk zijn heel veel laadpalen, er zijn ook heel veel electrische auto's. Ons kantoor gaat om 8:00 open, andere kantoren in de buurt om 6:00 al of zijn zelfs 24 uur/dag open. Om 7:00 's ochtends zijn alle palen al bezet. Als de auto vol is gaat er een tijdstarief lopen dus somigen halen de auto weg, anderen hebben er schijt aan en laten waarschijnlijk hun baas betalen. Hoe dan ook mijn baas betaalt dat niet. Ik moet dus op mijn werk continu monitoren of er een paal vrijkomt dan naar de garage rennen en hopen dat ik sneller ben dan de andere mensen die hetzelfde doen. Als ik het red en de auto is vol moet ik hem weghalen. Op dat moment zijn alle plekken in de garage vol, is de buurt om de garage voor vergunning houders (de bewoners) en de ring daarbuite staat ook vol, met auto's die niet meer in de parkeergarage terecht komen. (Geweldig parkeerbeleid van de gemeente amsterdam). Ik ben dan dus 30 minuten kwijt aan het teruglopen naar kantoor en eind van de dag als ik naar huis wil 30 minuten terug naar mijn auto.

Maar goed een of andere jan lul op Tweakers weet mij te vertellen dat maar ik geloof er geen klap van dat je in de buurt (of op of in de buurt van je werk) nergens kunt laden. dus ik zal het wel gedroomd hebben.

Heb een paar keer ciursus gehad in centrum Rotterdam 12 laadpalen binnen redelijke straal, ik kom daar 's ochtends aan, alles vol! en iedereen die zijn auto de hele dag laat staan (want als die vol is zijn alle niet laadplekken vol). Sta je dan tijdens de avondspits in de rij bij fastned te wachten op een plek aan de snellader!

Bij klanten laden is ook al twee jaar een grote gok, tegenwoordig zijn alle vaker bezet dan dat er 1 vrij is, dus laden op klant locatie is er meestal ook niet meer bij.

Kortom electrisch rijden is leuk als je Thuis kan laden/een gemeente hebt die fatsoenlijke hoeveelheid openbare palen neerzet en een auto hebt met een range dat je 90% van je ritten heen en terug op een lading kan doen. Anders zou ik nu niet aan een BEV beginnen, omdat je jezelf afhankelijk maakt van zaken waar je geen macht over hebt en de leuke BEV binnen een jaar in een nachtmerrie verandert.

Ik heb voor ik die auto nam hier op Tweakers gelezen, de website van mijn gemeente gelezen en alleen maar hosanna verhalen. Misschien is het goed dat mensen hier een horen hoe het ook kan lopen met een BEV en dat je daar zelf helemaal niets aan kan veranderen als het je overkomt. Bezint eer je begint!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:52:
[...]

Het grote verschil is dat als ik een lege tank heb, ik met 5 minuten weer 1000km kan rijden. Als een EV een lege tank heeft ben je zo minimaal een half uur verder. Dus nogal logisch dat je daar bij een EV veel beter bij op moet letten. Zoals in mijn voorbeeld van mijn eigen buurt ken ik al mensen die geen EV hebben gepakt omdat ze hier amper kunnen laden bij openbare palen.

En op het moment dat je wel laadpalen in de buurt hebt of zelfs een eigen oprit hebt, is dat voordeel weer andersom, want dan zit je EV ten slotte dagelijks vol.

Oftewel iets wat je zeker mee moet nemen in je beslissing om wel of niet voor een EV te gaan (ik schat voor de meeste zelfs de belangrijkste reden)
Mijn god...hoevaak komt dit voor bij 99.9% van de mensen? 1 keer per jaar. Overigens is het veel veiliger om even rustig op te laden en wat te eten. Kom je gelijk een stuk relaxter aan op je vakantie-bestemming.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 22:51

Hachy

Laadpas Nerd

Er is maar 1 belangrijkste reden om wel/niet tot aanschaf van BEV over te gaan en dat is over het algemeen niet de laadtijd maar de TCO.

Daarna op gepaste afstand mileu, co2, footprint verkleining dat soort dingen. Het aardige is dat dit ook al heel vaak is uitgezocht, bijvoorbeeld elk jaar in het nationale EV en berijdersonderzoek

https://www.rvo.nl/sites/...0berijdersonderzoek_0.pdf

Februari 2021, vanaf pagina 27. Je vind er prachtige quotes zoals
De meerderheid van de respondenten weet precies hoeveel het elektrisch rijden ze kost.Ik weet precies hoeveel het rijden in mijn elektrische auto kost. [N=1.022]
Bijna driekwart van de respondenten ervaart de totale kosten van elektrisch rijden als lager, dan die van het rijden in een fossiele brandstofauto.
Elk jaar wordt het beeld voor EV ten opzichte van ICE wat rooskleuriger.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:49
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:03
bla.bla bla....heel verhaal...nog meer bla bla bla....
Conclusie:
Verkeerde keus qua range. Als je een BEV met een range had genomen die past bij je rijgedrag en laad mogelijkheden had je je deze problemen kunnen besparen.
Jouw verkeerde keus is niet representatief voor DE BEV.

Nogmaals jouw keus voor 4^% bijtelling op privé gebruik laat je voor het gemak steeds buiten beschouwing, maar ik durf wel te constateren dat dat je grootste motivatie is geweest om een BEV te kiezen boven ice en zelfs een qua range zeer beperkte (en imho Fugly) i3 te gaan rijden.

Keep rolling sixes!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:51
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:28:
[...]

Conclusie:
Verkeerde keus qua range. Als je een BEV met een range had genomen die past bij je rijgedrag en laad mogelijkheden had je je deze problemen kunnen besparen.
Jouw verkeerde keus is niet representatief voor DE BEV.
Dat is toch precies wat hij aangeeft? Met zijn situatie had ie gewoon geen BEV moeten gaan rijden. Maar dat gaf ie in zijn eerste post al aan. Waarom zo moeilijk doen om iemand die een slechte ervaring heeft? We gaan iemand die met een goede ervaring komt toch ook niet helemaal afkraken omdat hij met een ICE veel beter af zou zijn geweest?

Want zo kan ik ook mijn situatie pakken waarvan ik zeker weet dat geen EV het qua kosten gaat winnen. Maar ook dat is niet representatief (ik heb de komende jaren nog een TCO die negatief is ;) ). Dus aan de ene kant willen jullie het representatief (dus kijkend naar de gemiddelde Nederlander), maar aan de andere kant moet het heel persoonlijk. Zolang die 2 continue door elkaar gebruikt gaan worden komen we niets verder.

[removed]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:32:
[...]

Dat is toch precies wat hij aangeeft? Met zijn situatie had ie gewoon geen BEV moeten gaan rijden. Maar dat gaf ie in zijn eerste post al aan. Waarom zo moeilijk doen om iemand die een slechte ervaring heeft? We gaan iemand die met een goede ervaring komt toch ook niet helemaal afkraken omdat hij met een ICE veel beter af zou zijn geweest?

Want zo kan ik ook mijn situatie pakken waarvan ik zeker weet dat geen EV het qua kosten gaat winnen. Maar ook dat is niet representatief (ik heb de komende jaren nog een TCO die negatief is ;) ). Dus aan de ene kant willen jullie het representatief (dus kijkend naar de gemiddelde Nederlander), maar aan de andere kant moet het heel persoonlijk. Zolang die 2 continue door elkaar gebruikt gaan worden komen we niets verder.
Het wordt inderdaad een saai topic als iedereen met kritiek, of problemen, gelijk wordt afgefakkeld met dooddoeners als "Bij mij in de straat altijd een laadpaal vrij", "had je maar een model met meer range moeten nemen" of van die valse vergelijkingen zoals "in de straat staat toch ook geen benzinestation" (al weten we allemaal best dat tanken gewoon sneller gaat, en dat iedereen dat tijdens een rit kan doen, niemand gaat daarvoor speciaal rijden).

Ik heb vol plezier gekozen voor een Model 3 LR, na proefritten in EV's, omdat ik vind dat ze qua rijgevoel veel meer bieden. Maar als er een model á la BMW Rex komt, waarin je gewoon benzine kunt gooien, met toch alle voordelen van een elektrische aandrijflijn, zonder de nadelen van een accu die je moet laden, dan stap ik morgen over. Doen alsof laden een voordeel is, dat is jezelf (en anderen) voor de gek houden. Tenzij je dus inderdaad gegarandeerd altijd thuis kunt laden.

Gemeenten mogen wat mij betreft best wat meer effort steken in laadpalen. Als je nu dus zoals @Verwijderd in een gemeente woont die niet echt iets doet qua laadpalen, dan kun je er mooi in stikken. Dat is geen vergelijk met de Tweakers die in de buurt op loopafstand ruim in de mogelijkheden zitten. En dan kan de auto nog zo fijn rijden, maar als je iedere week op zoek mag naar een paal in de buurt om te laden, óf je mag telkens 20 min-30min uittrekken om te snelladen, dan kan ik me voorstellen dat het plezier je snel vergaat. Ik vind het nu al vervelend dat ze er in Nijmegen 10 weken over gaan doen om een laadpaal in de buurt te realiseren. En dat is dan een stad waarin GL een flinke vinger in de pap heeft. Net even gekeken op Maps naar de status van de palen en dan is er welgeteld in een straal van 1 km, één paal vrij om te laden. Er staan er 4*2 in de buurt, maar die zijn dus grotendeels al bezet. En misschien haalt iemand hem er om 22.00 netjes af, maar dan mag ik dus dan nog de auto gaan verplaatsen. Gelukkig kan ik elke dag op werk laden, dus wat dat betreft geen probleem, maar ik kan me wel voorstellen dat anderen toch lichtelijk nerveus worden als je al wat minder range hebt, én dus niet in de buurt kunt laden.

Kom op gemeenten, gewoon meer laadpalen neerzetten! Bij iedere aanvraag voor een paal, gelijk beide punten opengooien. En niet pas "als de capaciteit niet meer voldoende is".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Isheara
redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:32:
[...]

Nog steeds blijf ik erbij dat de opmerking “ Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden.” grote onzin is.

Eerst continu aangeven dat het algemene bezwaren zijn van een BEV (stellig) en vervolgens schromelijk moet toegeven dat het zijn eigen fout is, en weigert te reageren op mijn “keus vanwege 4% bijtelling” opmerking, dan kies je dus om de verkeerde redenen een BEV.

Zo is ook de opmerking dat er ooit wel eens situaties zijn dan een ICE praktischer kan zijn (bv vakantie) ook niet representatief voor de rest van het gebruik.

En zoals al diverse keren aangegeven is TCO iets heel anders dan aanschafprijs, en dat was de basis van de hele discussie.

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Het is iets subtieler. In mijn huidige situatie had ik nooit een EV genomen.

Toen ik er voor koos was er hier altijd wel een plek om te laden als het moest. Was nooit nodig omdat ik op het werk en bij klanten altijd wel laden kon.

De 4% kwam alleen in het verhaal voor omdat ik wist dat ik in de vakantie een auto zou moeten huren en dat dit ergens van betaald moest worden. De keuze die de werkgever aanbod was overigens deze lease auto of ca 70% van het lease budget als salaris en zelf een auto kopen. Omdat hij een maatschappelijk verantwoord wagenpark wilde.

In een jaar tijd was die situatie buiten mijn macht totaal anders. Werk moest verhuizen omdat eigenaar pand de huur opzegde en op nieuwe kantoor had ik geen eigen plek meer.

Thuis is de huidige situatie ontstaan doordat meer en meer mensen een BEV kopen en er geen laadpunten bijkwamen. Iedereen klaagt hierover als we elkaar bij een laadpaal treffen.

Dat is iets wat je jezelf niet realiseert als je een ICE gewend bent en je hooguit 10 minuten kwijt bent en je kan weer 600km of meer.

Of zoals hierboven gevraagd wordt 'hoe vaak komt dat nu voor?' De eerste 6-9 maanden dat ik de auto had nooit en was ik dik tevreden. Tegenwoordig wekelijks meerdere keren. Dat is een risico dat iedereen met een BEV zonder eigen laadplek loopt zonder er iets aan te kunnen doen en wat je met een ICE niet hebt.

Vandaar dat ik erbij blijf dat een BEV zonder eigen laadplek een slecht idee is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 19:50 ]

• Isheara
Vandaar dat ik erbij blijf dat een BEV zonder eigen laadplek een slecht idee is.
@Verwijderd in JOUW situatie gaat dat op, maar dat geldt niet voor iedereen.
Waarom dan zo stellig en zwart/wit? Zeg dan dat het jouw mening is...het is niet de waarheid, maar jouw waarheid.

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Waarom dan zo stellig en zwart/wit? Zeg dan dat het jouw mening is...het is niet de waarheid, maar jouw waarheid.
Ja maar mijn situatie is na aangaan lease ontstaan, en dat kan iedereen overkomen die Thuis afhankelijk is van openbare plekken. Dat is geen mening maar feit. Wil je dat risico niet lopen is er maar één gegarandeerde oplossing: ICE.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:49:
[...]

Kom op, beetje semantische discussie. Of moet iedereen voor zijn/haar mening een disclaimer plaatsen? Hij heeft gewoon een punt: je bent met publieke laadpalen geheel afhankelijk van een ander.

Dat kan goed gaan, maar kan dus blijkbaar ook misgaan. Wel iets om van bewust te zijn. Als jij meent dat dit voor jou niet op gaat, omdat jouw gemeente proactief handelt, of omdat je in een dunbevolkt gebied woont waar weinig problematiek valt te verwachten qua laadpaaldrukte, dan kun je dat dus negeren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

JohanB schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:01:
Helaas is SEPP tot einde jaar geen optie meer, is altijd een mooie meevaller (net als mijn oude 4% regeling)
Er zit nog iets van 11 miljoen in de tweedehands SEPP pot dus daar kan je nog prima gebruik van maken. Je kan die ook bij een nieuwe auto krijgen, als de dealer mee werkt. Natuurlijk is dat bedrag de helft, maar als je toch een EV gaat kopen alsnog interessant.

@Verwijderd Het is natuurlijk irritant als de huur opgezegd wordt en het bedrijf verplicht moet verhuizen, maar het is ook wel een beetje onhandig dat je werkgever geen andere plek heeft gezocht waar werknemers wel kunnen opladen. Wat dat betreft zou ik er dan in ieder geval niet van wakker liggen dat er nu meer betaald moet worden voor de stroom omdat je veel snelladers gebruikt. Eerlijk gezegd zou ik het gesprek ook aanzwengelen dat je nu heel erg ontevreden bent met je auto van de zaak.

• redwing
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:45:
[...]
Nog steeds blijf ik erbij dat de opmerking “ Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden.” grote onzin is.
Dit klopt natuurlijk, maar als je zijn posts hebt gelezen weet je ook wat zijn situatie is en in wat voor context dit is geschreven. Als jij 5 laadpalen om de hoek hebt waarvan er altijd wel een paar vrij zijn is dat geen probleem. Maar in zijn situatie dus zeker wel, ook een Tesla LR zal zijn probleem niet gaan verhelpen.
Eerst continu aangeven dat het algemene bezwaren zijn van een BEV (stellig) en vervolgens schromelijk moet toegeven dat het zijn eigen fout is, en weigert te reageren op mijn “keus vanwege 4% bijtelling” opmerking, dan kies je dus om de verkeerde redenen een BEV.
Niet echt mee eens. En dat is vooral omdat ik zie hoe het hier in de buurt ga. Als ik hier een EV zou willen en op de site van de gemeente kijk, lijkt het alsof er overal volop laadpalen zijn en je zonder problemen binnen een maand een eigen paal kunt krijgen. In de praktijk verdwijnt je aanvraag ergens en mag je al blij zijn als hij binnen een maand is afgewezen.
Zo is ook de opmerking dat er ooit wel eens situaties zijn dan een ICE praktischer kan zijn (bv vakantie) ook niet representatief voor de rest van het gebruik.
klopt helemaal. Zowel een EV als een ICE hebben hun voor- en na-delen en die zijn ook nog eens afhankelijk van je situatie.
En zoals al diverse keren aangegeven is TCO iets heel anders dan aanschafprijs, en dat was de basis van de hele discussie.
Ja, en het enige punt dat ik (en ook anderen) daarover maken is dat je pas wat aan een TCO hebt als je een auto daadwerkelijk kunt kopen. Die aanschafprijs bepaalt of een auto een optie voor je is of niet. En wat je (helaas) nu nog ziet is dat zeker op de goedkopere markt (5-10k) voor veel mensen een EV daardoor nog geen optie is (zie ook het ANWB filmpje dat eerder werd gepost). Als je wel de optie hebt om te kiezen wordt de TCO wel belangrijk en dan zie je dat (zeker met SEPP) een EV vaak een hele goede optie is.

[removed]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Ik zou ook de Twingo en (eventueel groter: ZOE) meenemen in de vergelijking.
Zoe is inderdaad ook prima. De Twingo is (vind ik) een minderwaardige keuze tov een hybride Yaris. Deze zal met moeite (in de winter 135km) kunnen rijden. Dat kon onze Zoe met 22kWh batterij eigenlijk nét niet halen.
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:41:
Nee, het antwoord is vrij simpel. Ik zou @Stef87 aan willen raden om sowieso geen EV te kopen. Man, je betaalt je scheel.
Ik heb al twee hele fijne EV’s.. Ik vermoed dat je op iemand anders wilde reageren of ik snap je reactie niet.

Mijn ouders willen graag een EV, koppelen kan mijn moeder nog maar door een ongeval gaat dat moeilijk in de Peugeot 107.

@Verwijderd Ja misschien is de i3 ook nog een optie. Mijn broer woont ook nog 5min lopen vanaf mijn ouders met een eigen laadpaal, dus dat zou ook kunnen. Ik ben zelf ook van mening dat eigen laadpaal een erg grote pré is (thuis of op werk)

Maar uiteraard iedereen is anders. Ik zou zonder eigen laadpaal ook toch nog liever EV rijden, echter het gros van de mensen denk ik niet onder het huisige beleid. (Maar die discussie blijf ik graag even uit :) )

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Het wordt inderdaad een saai topic als iedereen met kritiek, of problemen, gelijk wordt afgefakkeld met dooddoeners als "Bij mij in de straat altijd een laadpaal vrij", "had je maar een model met meer range moeten nemen" of van die valse vergelijkingen zoals "in de straat staat toch ook geen benzinestation" (al weten we allemaal best dat tanken gewoon sneller gaat, en dat iedereen dat tijdens een rit kan doen, niemand gaat daarvoor speciaal rijden).
Ik wel.. nieuwbouwwijk in de Randstad met totaal +/- 2000 voordeuren. Tankstation ligt niet op mijn reguliere routes en laad mijn PHEV wel 7 tot 10x per week om zo min mogelijk te hoeven tanken. Tien keer laden kost tenslotte minder tijd en minder geld. Uiteraard vrij uitzonderlijk situatie en ben verpest door het “tanken aan huis” met mijn Model 3.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Stef87 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:00:
[...]

Ik heb al twee hele fijne EV’s.. Ik vermoed dat je op iemand anders wilde reageren of ik snap je reactie niet.
Excuses. Zoals ik in de reactie erna zei, had ik een hoopje dat je de sarcasme erin zag :)

• Isheara
@Stef87 een i3 is wel wat anders dan een fiat e500 of een Yaris.... ik kan je ook wel een Tesla model X adviseren, maar denk niet dat dat binnen het budget zal passen |:( :+
Voor dagdagelijks gebruik is een twingo prima te vergelijken met die bovengenoemde auto’s qua grootte.
Voor de incidentele ritten biedt een snellader voor een 10-15 minuten uitkomst lijkt me,

Waarom opteren ze niet gewoon voor een (plug in) hybride? Verstandigere keuze denk ik...

Edit Toyota heeft idd geen BEV, post aangepast.

Zoe uit Duitsland zijn prima te krijgen, ook met de grotere accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Isheara op 11-03-2021 20:17 ]

Keep rolling sixes!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 23:18

Mfpower

In dubio

Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:35:
[...]

O nou krijg je dit weer.
5 minuten rijden + 5 minuten tanken + 5 minuten rijden = 15 minuten.

In 15 minuten kan ik 1,5 km lopen en er zijn toch altijd wel laadpalen binnen 750 meter hoor. Meestal dichterbij, dus houd ik tijd over.
Nou. Kan ja. Maar meestal moet ik drie kinderen plus bijbehorende spullen uitladen. Het gemak van voor de deur parkeren is er dan ook niet meer. Tanken kost maar 5m want dat doe je als je toch onderweg bent. En dan hoef ik geen 1,5 km te lopen.

Ik heb het laatst al meegemaakt. We waren naar vrienden in Den Haag en de dichtbijzijnde vrije laadpaal was inderdaad bijna 2km verderop. Daar kwam ik achter nadat ik in de apps had gekeken en er meerdere dichtbij vrij waren maar geblokkeerd door niet ladende auto’s. Na een kwartier rondrijden kwam in de vrije paal tegen. In de stromende regen had ik daar geen zin in en uiteindelijk voor de deur geparkeerd. Met als gevolg dat we op de terug weg moesten snelladen wat onze reis met bijna een half uur verlengde.

Hier in de straat staan twee laadpalen, overdag vaak leeg maar in de avond na werk staan ze steevast vol. Met o.a. auto’s uit andere straten waar hetzelfde plaats vindt (nu met Corona is het iets beter) en uitwijken. Maar ook met PHEVs die er gerust van 1800 uur tot 700 uur staan. Voordat ik een EV nam heb ik de bezetting in de gaten gehouden en ben tot de conclusie gekomen dat ik een eigen paal wilde op de oprit. Anders geen EV. Alles is mogelijk wat je zegt maar ik vind het gemak van de EV dan ook totaal niet opwegen tegen een ICE. Het rijdt veel fijner dat wel, maar dat laadpaal geneuzel ben ik wel klaar mee. Ik heb nog wel meer voorbeelden van irritaties daarmee en ik heb de leaf nu 6 maanden.

Ik wil @Verwijderd daarom echt wel wat credits geven. Ik rijd graag elektrisch hoor maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ik heb het gevoel dat dat niet gezegd mag worden in dit topic, waarom zo verdedigend en aanmatigend reageren op de ervaring van een ander? Dat komt op mij over alsof je de ervaring eigenlijk deelt maar het ontkent ofzo.

En om maar op @redwing in te gaan: alléén de TCO heeft me doen overhalen EV te gaan rijden maar daar was ook een eigen oprit voor nodig.
Ook is de auto niet perfect maar een van de weinigen die groot genoeg was en binnen PL budget pastte. Met de SEPP werd ik over de streep getrokken. Wanneer over 2-4 jaar (einde contract) er niet dergelijke deals zijn voor een e-Niro oid dan komt hier weer gewoon een tweedehands ICE. (Een ICE met PL zie ik het nut niet van in, ik kon geen case ontdekken waarbij dat voor mij voordelig was).

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:19:
Misschien kunnen jullie allemaal nog even 1 ding uitleggen dan. Als het allemaal zoveel duurder is, waarom rijd je dan EV? Allemaal voor de aardbol?
Uit pure altruisme gooien jullie je verdiende euro's over de balk? Laat me niet lachen. We rijden allemaal EV omdat het in de portomonee te merken is en de andere voordelen pakken we mee, en de nadelen (zijn er ook) nemen we voor lief.
Dat is persoonlijk een makkelijke en zoals ik reeds schreef: omdat het een salariswagen is met grote fiscale voordelen en bovendien volledig betaald door de werkgever. Als particulier reed ik heus niet rond in een BEV.
Maar dat wist je ook al.
Ik geef geen euro weg. Ik verdien extra euro's aan een BEV.
Het merendeel van de BEV-rijders zijn, tezamen met mij, dan ook fiscale rijders en geen particulieren.
Je kan dat cijfer blijven negeren maar dat wijzigt juist niets aan de bestaande toestand.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:59:
[...]

Zoals je zelf al zegt is de afschrijving aan de hoge kant (met een auto van 5 a 10k of zelfs de 15k van jou zou de afschrijving in die tijd normaal gesproken zo'n 5-7k moeten zijn) en daarnaast ben ik ook benieuwd naar het verbruik, want die zal dan rond de 1:10/1:11 liggen?
1:12 reed ie ja. Ik heb ook nog een hybride overwogen maar een tweedehands auris oid voor 15k van Toyota had gewoon 140000 gelopen. Dat is me gewoon teveel.
Maar een mooie vergelijking waarbij je ziet dat private lease gewoon heel concurrerend is (als ik nu de goedkoopste LEAF bij Nissan zelf pak, kom ik met 20k kilometer zelfs nog lager op 419 per maand uit). En daarbij moet je natuurlijk ook meenemen dat het risico bij de LEAF veel kleiner is. Als je daarvan de motor in de soep rijdt kost dat je maximaal het eigen risico, en bij een eigen auto ben je je auto kwijt (wat naar mijn idee ook het grootste voordeel van PL is)
Exact! Ik baal alleen van die bkr registratie. Ik kan een groot deel van het bedrag in één keer betalen maar daar willen ze niet aan. Misschien willen we nog wel eens verhuizen ...
Wel zie je dat de SEPP nog heel hard nodig is. Want dat is hetgene wat het nu echt goedkoper maakt. Erg jammer dat die pot niet gewoon dekkend gemaakt is voor alle verkopen.

Hoe streng is de keuring bij PL trouwens? Moet je daarvoor nog een specifiek inkomen hebben, of wordt dat redelijk ruim genomen?
Wisselend bij de anwb had ik moeite omdat ik net wat ouderschapsverlof had opgenomen en wilden ze inkomsten van mijn vrouw niet meetellen. Lukte net aan. Bij RCI waar ik nu zit ging dat een stuk makkelijker. Voor de aanbieding van de anwb moet je zeker 3200 (gezamenlijk) netto verdienen als je ook 3 kinderen en een huis hebt bij een maandbedrag van 400.

Verwijderd

@Stef87 De reden dat ik aan een i3 (niet een i3s, die strakke vering moet je echt van houden!) dacht is omdat mijn moeder die al wat ouder is de instap heel prettig vindt. Je moet wel opletten dat de auto nieuw relatief erg duur is en dat moet in de afschrijving wel gecompenseerd worden, want uiteindelijk is die auto de meerprijs voor het blauw witte cirkeltje nieuw niet waard!

@JeroenE Ik heb er met de baas al over gesproken. Het contract loopt nog exact 2 jaar nu en heeft nog 4% bijtelling, we hebben besproken om het lease contract op leasetrader aan te bieden. Geen garantie, maar als het lukt ben ik van de ellende af en kan iemand anders nog even van de lage bijtelling genieten.

@Mfpower Ik heb voor ik de auto accepteerde een maand lang alle laadpalen in de buurt aangedaan om de bezetting te controleren, omdat de gemeente aangaf dat het 1 a 2 maanden kon duren voor er een paal geplaatst kon worden. Indertijd was er voldoende vrij (en wist ik nog niet dat er geen palen meer bijgeplaatst werden). Het is echt niet dat ik geen enkele moeite heb gedaan om te kijken of het wel kon.

• IvoB2
Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:21:
En jij hebt ook altijd bij het aanschaffen van een ICE gekeken of je wel een benzinepomp in de buurt hebt?
Wat een flauwekul.
Ik neem aan dat Nederland inzake benzinepompen even mee met de tijd is als Vlaanderen?
Niet? Dan heb ik nieuws voor je. Hier staat inderdaad om de paar km een tankstation. Je weet wel zo'n plein vol pompen waar je in hooguit 5 minuten 700 tot 1000 km range bijtankt en de volgende (als hij al moet wachten) kan beginnen tanken. En waar je ook telkens kan afrekenen met eender welke pinpas. En waar er wel altijd een pomp werkt. En zoniet (nog niet voorgehad maar we zullen maar alles in overweging rijden) je een paar km verder wel weer een tankstation vindt dat wel werkt.

Iedere ICE-rijder weet dat hij overal een werkend tankstation zal vinden. Als het al niet vlak in de buurt is dan toch op meerdere plaatsen vlak naast de weg op zijn route van A naar B.

Me dunkt dat het bij laadpassen, laadpalen en zeker snellaadpalen voorlopig nog net iets anders is gesteld.

• IvoB2
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:35:
In 15 minuten kan ik 1,5 km lopen en er zijn toch altijd wel laadpalen binnen 750 meter hoor. Meestal dichterbij, dus houd ik tijd over.
Altijd wel laadpalen binnen de 750 meter? Echt? Voor iedereen in Nederland?
De dichtsbijzijnde AC 11 kW laadpaal ligt voor mij op 2 km van mijn woning. Dat is dus al eentje minder dan altijd. De dichtsbijzijne DC50 op 6 km en een echte snellaadpaal ergens tegen de 30 km.
Voor mij is dus geen eigen laadpaal ook geen optie voor een BEV.
De eerste drie maanden was ik noodgedwongen afhankelijk van openbare laadpalen. Met een monofase EV.
Never again.
5 minuten rijden + 5 minuten tanken + 5 minuten rijden = 15 minuten.
Zo werkt het inderdaad bij de meeste laadpalen: naartoe rijden, aansluiten (als je geluk hebt) te voet terug naar huis en nog eens andersom.
Bij een tankstation werkt dit zo niet. Toch niet bij mij. Daar reed ik bij gelegenheid op de route gewoon even aan de ene kant het tankstation binnen, 5 minuten tanken en aan de andere kant terug de weg en de route op.
De tijd dat ik speciaal 5 minuten naar een tankstation moest rijden om te gaan tanken kan ik me niet meer herinneren.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2021 21:01 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:13

World Citizen

FreeReef.nl

Best veel reacties die aangeven dat je "meer range had moeten kopen."

Maar... het hangt ook een beetje af van waar je woont natuurlijk. Het is nogal een verschil of je in Noord Brabant woont of in Utrecht.

Zo woon ikzelf dus in Noord Brabant maar moet ik wel eens naar een klant in Delfzijl. Dat haal ik niet met mijn 64Kw/h Kona. Dan moet ik op de terugweg even 10 min ergens snelladen. (als ik pech heb en niet bij de klant kan laden).

Dat probleem zou er niet zijn als ik in Utrecht had gewoond. Dan had ik het makkelijk gehaald. En vanuit Utrecht had ik ook de klanten in Limburg gehaald.

Dus ... je kunt niet zomaar even adviseren wat men moet kopen. Het hangt naast je gebruik ook gewoon af van je woonlocatie.

FreeReef.nl

• Isheara
IvoB2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:48:
Wat een flauwekul.
Ik neem aan dat Nederland inzake benzinepompen even mee met de tijd is als Vlaanderen?
Niet? Dan heb ik nieuws voor je. Hier staat inderdaad om de paar km een tankstation. Je weet wel zo'n plein vol pompen waar je in hooguit 5 minuten 700 tot 1000 km range bijtankt en de volgende (als hij al moet wachten) kan beginnen tanken. En waar je ook telkens kan afrekenen met eender welke pinpas. En waar er wel altijd een pomp werkt. En zoniet (nog niet voorgehad maar we zullen maar alles in overweging rijden) je een paar km verder wel weer een tankstation vindt dat wel werkt.
Wat een flauwekul, ik heb hier binnen een straal van 1 km meer laadpalen dan pompen bij een tankstation, sterker nog als ik een straal van 5km aanhoud is het helemaal lachwekkend, omdat alleen het aantal laadpalen toeneemt.

700-1000km bijtanken? Noem mij eens een auto die 1000km haalt op een tank?
Pinpas argument is ook een non issue: ik kan met een pas (of app) bij elke paal afrekenen...kun jij al tanken en aftekenen via een app? Vooruitstrevend he?

Ik vind binnen een paar 100 meter een paal die werkt, ik kan zelfs remote kijken of de paal vrij is, en nee, ik hoef niet elke dag te laden.

Wat is je USP?

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
IvoB2 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Altijd wel laadpalen binnen de 750 meter? Echt?
Ja. Ik tel er uit mijn hoofd vanuit huis een stuk of 10. Dubbele.
Voor iedereen in Nederland?
Nee natuurlijk niet. Zeg ik dat?
[...]

Zo werkt het inderdaad bij de meeste laadpalen: naartoe rijden, aansluiten (als je geluk hebt) te voet terug naar huis en nog eens andersom.
Nee gast. Ik had t over tanken. Maar je zit het waarschijnlijk expres verkeerd te interpreteren om op een “grappige” manier een punt te maken ofzo? Of ben je echt zo dom?
Bij een tankstation werkt dit zo niet. Toch niet bij mij. Daar reed ik bij gelegenheid op de route gewoon even aan de ene kant het tankstation binnen, 5 minuten tanken en aan de andere kant terug de weg en de route op.

De tijd dat ik speciaal 5 minuten naar een tankstation moest rijden om te gaan tanken kan ik me niet meer herinneren.
Voor tanken moet je gewoon ook regelmatig omrijden en tuurlijk was die 5 minuten een grove generalisering, maar feit is dat t tijd kost. En tanken duurt gewoon meer tijd dan ff gauw inpluggen.

Laden is aankomen bij de laadpaal in de buurt van je huis of bestemming, inpluggen, klaar. Hoef je ook niet speciaal naartoe te rijden en hem later weer gaan halen.

Succes met het verdraaien en verkeerd quoten van deze reactie.

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:19:
[...]

Wat een flauwekul, ik heb hier binnen een straal van 1 km meer laadpalen dan pompen bij een tankstation, sterker nog als ik een straal van 5km aanhoud is het helemaal lachwekkend, omdat alleen het aantal laadpalen toeneemt.

700-1000km bijtanken? Noem mij eens een auto die 1000km haalt op een tank?
Pinpas argument is ook een non issue: ik kan met een pas (of app) bij elke paal afrekenen...kun jij al tanken en aftekenen via een app? Vooruitstrevend he?

Ik vind binnen een paar 100 meter een paal die werkt, ik kan zelfs remote kijken of de paal vrij is, en nee, ik hoef niet elke dag te laden.

Wat is je USP?
Audi A3 1.4 TSFI,
Meerdere Diesels van BMW en Mercedes
Opel Astra 1.9 CDTi

Moet ik nog even doorgaan?

Dacia Sandero uit 2011 (1100km op een benzine tank!)

En App afrekenen is non issue. Ik kan dat ook, maar doe het nooit. Telefoon zit in de dock en komt daar niet uit. Pin pas zit altijd in mijn zak.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 21:37 ]

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Audi A3 1.4 TSFI,
Opel Astra 1.9 CDTi

En App afrekenen is non issue. Ik kan dat ook, maar doe het nooit. Telefoon zit in de dock en komt daar niet uit. Pin pas zit altijd in mijn zak.
Diesels....née die worden nog goed verkocht...over TCO gesproken...
En er is een verschil tussen theoretisch en werkelijk verbruik.

Audi A3 TFSI (dat zul je vast bedoelen) Ik zie 6,4 liter per 100 km als werkelijk verbruik...en er is geen A3 met een tank van 64 liter (is 45 liter)... ben benieuwd waar je dit vandaan haalt.

Waar kun jij aan de pomp met je app, ik weet dat het bij Shell bij sommige pompen kan (maar ook niet bij elke pomp op elk tankstation)...waar nog meer? Pinpas bij elke pomp? Vergeet het...

Kortom...kom eens met echte, meetbare feiten...

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:42:
[...]

Diesels....née die worden nog goed verkocht...over TCO gesproken...
En er is een verschil tussen theoretisch en werkelijk verbruik.

Ik zie 6,4 liter per 100 km als werkelijk verbruik...en er is geen A3 met een tank van 64 liter (is 45 liter)... ben benieuwd waar je dit vandaan haalt.

Waar kun jij aan de pomp met je app, ik weet dat het bij Shell bij sommige pompen kan (maar ook niet bij elke pomp op elk tankstation)...waar nog meer? Pinpas bij elke pomp? Vergeet het...

Kortom...kom eens met echte, meetbare feiten...
Allemaal werkelijk verbruik. Bij mijn vorige werkgever was een regeling dat als een lease rijder zuiniger reed dan gemiddelde van lease maatschappij kreeg men geld terug. Versch9illende BMW en Mercedes rijders die meer dan 1000km uit een tank haalden. Kilometer vreters met een prima TCO tov benzine en Electrisch geen optie vanwege de kilometers per dag.

En die Dacia zat ik in Amsterdam naar Oostenrijk op 1 benzine tank met 2 personen en bagage!

• Isheara
@Verwijderd zal ik je de term TCO nog even uitleggen?

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:47:
Nee, die ken ik, heb je die al eens berekend voor diesels met vele kilometers (tov benzine he, TCO voor electtrisch komt er niet aan te pas, want die autos de kilometer vereisten niet aan, ook de dikke Teslas niet)

• Jeroenneman

Jeroenneman

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:47:
Wat is dat toch met TCO? Is een auto een spreadsheet geworden?
En wat heeft TCO te maken met valide bezwaren omtrent hoe praktisch een auto is?

Als iets een lage TCO heeft, dan mag die auto ook veel nadelen hebben oid?

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:48:
[...]

Nee, die ken ik, heb je die al eens berekend voor diesels met vele kilometers (tov benzine he, TCO voor electtrisch komt er niet aan te pas, want die autos de kilometer vereisten niet aan, ook de dikke Teslas niet)
Grappig hoe je er steeds weer andere argumenten bijhaalt om je gelijk te proberen te halen... :+

Keep rolling sixes!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-01 22:59
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Audi A3 1.4 TSFI,
Opel Astra 1.9 CDTi

Dacia Sandero uit 2011 (1100km op een benzine tank!)

Nou moeten we wel een beetje bij de realiteit blijven he, dat jij dit niet gelooft betekend niet dat het niet waar is. Zelf ben ik de afgelopen 4 jaar bijvoorbeeld enkel bij een pomp getankt in het buitenland waar ik nog naar binnen moest om af te rekenen. Daarnaast rijdt mijn golfje bij 105km/h over een lang stuk ong. 1 op 22 met uitschieters naar 1 op 25 tenzij je flink wind tegen hebt (benzine).

Zelf ben ik aan het kijken of een Skoda Enyaq een eventuele vervanger kan worden voor mijn golfje, maar dan kijk ik wel graag naar de realiteit. De realiteit is gewoon dat voor mij op dit moment laden toch echt meer tijd zou kosten, ook al zou ik dit thuis op de oprit kunnen doen. Elke dag 2min de laadkabel inpluggen duurt voor mij langer als 1x tanken. Daarmee zeg ik niet dat dit een issue zou zijn voor mij, maar ik kan best begrijpen dat dit een issue kan zijn vooral als je ook nog een stuk moet lopen voor een laadpaal. Het laden hoeft immers niet per se langer te duren, maar het moet over het algemeen wel vaker (en daarmee ben je er meer tijd aan kwijt).

De tijd is overigens waarschijnlijk voor niemand een probleem, ik denk ook niet dat iemand dat als argument ziet. Maar de realiteit is gewoon dat het waarschijnlijk wel net iets meer tijd in beslag neemt en dat kan je heel hard ontkennen maar ik denk toch dat het niet de waarheid is.

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Grappig hoe je er steeds weer andere argumenten bijhaalt om je gelijk te proberen te halen... :+
Leer lezen, dat zeg ik er in mijn orginele post al bij. TCO is nutteloos als de goedkoopste auto niet doet wat je nodig hebt. Jioj lult hier de heletijd over TCO alsof dat alles is wat telt. Misschien moet je eens eens buiten je hippiue wereldje kijken hoe het er in de echte wereld aan toe gaat.

Verwijderd

Kunnen we stoppen met de ICE vs EV discussie?

ICE auto's maakt onze longen kapot, geeft onze ouderen en kinderen hele nare ziektes, zorgt voor smog, zorgt voor oorlogen in het Midden-Oosten en maakt onze natuur kapot.

Dan kan de TCO nog wel zo goed zijn, je moet dat gewoon niet willen.

We kunnen liever dan ook zien dat zelfs voor auto-liefhebbers een mooie auto als de Q4 E-tron op de markt komt, natuurlijk fietsen is nog beter, maar in ieder geval is het al een hele grote upgrade.

We zijn hier in het elektrische auto's topic, waar veel mensen bijkomen die een visie hebben voor de toekomst die duurzamer leven belangrijk vinden.

Laten we het dus ook weer over EV's hebben en de talloze modellen die dit jaar op de markt komen!

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:57:
[Leer lezen, dat zeg ik er in mijn orginele post al bij. TCO is nutteloos als de goedkoopste auto niet doet wat je nodig hebt. Jioj lult hier de heletijd over TCO alsof dat alles is wat telt. Misschien moet je eens eens buiten je hippiue wereldje kijken hoe het er in de echte wereld aan toe gaat.
Goedkoopste? Qua wat? Aanschaf? Prijs per km?
Je kletst jezelf steeds verder in het nauw en komt zo ongeloofwaardig over met je non-argumenten...
Hippie wereldje? Aha een vooroordeel, nee daarmee maak je je argumenten behoorlijk sterker...
Misschien moet ik je gewoon negeren want je hebt het niveau van een kleuter in je discussies...

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:05:
[...]

Goedkoopste? Qua wat? Aanschaf? Prijs per km?
Je kletst jezelf steeds verder in het nauw en komt zo ongeloofwaardig over met je non-argumenten...
Hippie wereldje? Aha een vooroordeel, nee daarmee maak je je argumenten behoorlijk sterker...
Misschien moet ik je gewoon negeren want je hebt het niveau van een kleuter in je discussies...
Goedkoopste qua TCO, daar hebben we het over slimmerik. Het enige wat ik je hier zie doen is elk argument en elke reden waarom een BEV niet de beste keuze zou zijn onbeargumenteerd afdoen als onzin of telkens weer met het argument TCL komen alsof dat de be all end all is bij de keuze voor een auto.

En als je het echt niet meer weet houd je je van de domme en doe je alsof de ander iets anders gezegd heeft om de aandacht af te leiden.

Ik klets mijzelf niet in het nauw jij lukt een uur in de rondte met je TCL gezever doe eens een constructieve inhoudelijke bijdrage die het niveau van een kleuter te boven gaat ipv dezelfde non argumenten herhalen en dan denken dat herhaling ze sterker maakt. 8)7

BEV is simpelweg voor sommige beroepen geen optie, voor sommige mensen van wegen de aanschafprijs geen optie en voor sommige mensen vanwege het gebrekkige datanetwerk geen optie. Dan kan je over je TCO blijven lukken, maar voor die mensen is het enige juiste advies dat er geen elektrische auto is die voor hun situatie voldoet. En dan moet je dat eerlijk zeggen, maar daartoe ben jij incapabel gebleken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 22:14 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:04:

ICE auto's maakt onze longen kapot, geeft onze ouderen en kinderen hele nare ziektes, zorgt voor smog, zorgt voor oorlogen in het Midden-Oosten en maakt onze natuur kapot.

We kunnen liever dan ook zien dat zelfs voor auto-liefhebbers een mooie auto als de Q4 E-tron op de markt komt, natuurlijk fietsen is nog beter, maar in ieder geval is het al een hele grote upgrade.

We zijn hier in het elektrische auto's topic, waar veel mensen bijkomen die een visie hebben voor de toekomst die duurzamer leven belangrijk vinden.

Laten we het dus ook weer over EV's hebben en de talloze modellen die dit jaar op de markt komen!
De nadelen van bestaande techniek benoemen moet gewoon kunnen in een topic lijkt me?

Ik vind EV's heel mooi, en ze rijden fantastisch, maar er moet gewoon meer worden ingezet qua infrastructuur. We zitten nog niet (overal) op het niveau van gemak van een ICE. En dan kun je een zin neerzetten waarmee het lijkt alsof iedere ICE rijder een moordenaar is, maar dan moeten we gewoon auto's afschaffen, de wegen laten overgroeien door natuur, en lekker de benenwagen nemen voor alles wat we doen.

Want hoewel sommigen het zeer negatief neerzetten, zijn er ook wel een paar evangelisten bij die elk minpunt wel héél makkelijk wegcijferen. Dat helpt niet bij mensen die informatie zoeken, of die op basis van dit topic een EV aanschaffen, en er dan achterkomen dat het toch niet aansluit bij hun gebruik. Dan heb ik liever een topic met eerlijke balans in informatie, dan een topic waarin we elkaar ophemelen omdat we geen kinderen vermoorden met fijnstof.

• Isheara
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:11:
[...]

Goedkoopste qua TCO, daar hebben we het over slimmerik. Het enige wat ik je hier zie doen is elk argument en elke reden waarom een BEV niet de beste keuze zou zijn onbeargumenteerd afdoen als onzin of telkens weer met het argument TCL komen alsof dat de be all end all is bij de keuze voor een auto.

En als je het echt niet meer weet houd je je van de domme en doe je alsof de ander iets anders gezegd heeft om de aandacht af te leiden.

Ik klets mijzelf niet in het nauw jij lukt een uur in de rondte met je TCL gezever doe eens een constructieve inhoudelijke bijdrage die het niveau van een kleuter te boven gaat ipv dezelfde non argumenten herhalen en dan denken dat herhaling ze sterker maakt. 8)7
Beste keuze heeft niks met TCO te maken, maar ik ga er hier geen moeite meer voor doem om dat aan jou uit te leggen.

Keep rolling sixes!

Verwijderd

Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:14:
[...]

Beste keuze heeft niks met TCO te maken, maar ik ga er hier geen moeite meer voor doem om dat aan jou uit te leggen.
Mooi, dan negeer ik jou vof nu ook, want ik snap het al en heb van jou nog geen zinnige bijdrage gezien. ;w

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:04:

Het argument van de laatste dagen gaat vooral over de kosten. Ik heb het argument dat er maar weinig mensen zouden zijn die puur vanuit duurzaamheidsoverwegingen een EV zouden rijden ook veel voorbij zien komen. Daarom wilde ik me even melden 😁 Fijn dat er nog een tweaker is die er zo over denkt!

Ik kon het bij de aanschaf van een nieuwe auto mezelf (en m'n vriendin al helemaal niet!) niet aandoen om nog een benzine auto te kopen voor de redenen die je aangeeft. Wij zijn de eerste in onze kenniskring met een EV, dus het was wel een stap, maar nu we er aan gewend zijn, kan ik me bijna niet meer voorstellen om terug te gaan naar een ICE.

Ja, de prijs was even slikken (en die ga ik niet terugverdienen), maar het plezier dat wij hebben om zonder uitstoot en veel efficienter rond te rijden en bijdragen aan deze ontwikkeling is me meer waard.

• Isheara
*knip*Dit is echt onnodig op de man.*knip*

[ Voor 90% gewijzigd door deepbass909 op 11-03-2021 23:10 ]

Keep rolling sixes!

Verwijderd

tarlitz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Het argument van de laatste dagen gaat vooral over de kosten. Ik heb het argument dat er maar weinig mensen zouden zijn die puur vanuit duurzaamheidsoverwegingen een EV zouden rijden. Daarom wilde ik me even melden 😁 Fijn dat er nog een tweaker is die er zo over denkt!

Ik kon het bij de aanschaf van een nieuwe auto mezelf (en m'n vriendin al helemaal niet!) niet aandoen om nog een benzine auto te kopen voor de redenen die je aangeeft. Wij zijn de eerste in onze kenniskring met een EV, dus het was wel een stap, maar nu we er aan gewend zijn, kan ik me bijna niet meer voorstellen om terug te gaan naar een ICE.

Ja, de prijs was even slikken (en die ga ik niet terugverdienen), maar het plezier dat wij hebben om zonder uitstoot en veel efficienter rond te rijden en bijdragen aan deze ontwikkeling is me meer waard.
Lead by example werkt, alle onderzoeken laten dat zien, dus chapeau!

@Jeroenneman Ik ben heel vaak kritisch over EVs in dit topic en dat moeten we ook zeker blijven. Maar het is een verschil om kritisch zijn, of ICE op te hemelen. Laten we vooral tips uitwisselen en ook influencers als @Hachy ondersteunen in hun campagne om EVs nog beter te maken.

Ik ga het bij mijn politieke partij het in ieder geval meer op de agenda zetten. Uiteindelijk is het natuurlijk ook een probleem dat je in een Tesla Model 3 SR+ in Amerika voor 28k USD (met incentives, in sommige staten) hebt in een NL nog steeds 50k+ EUR betaald.

Mooi kijkvoer:

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2021 02:04 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:De hele discussie over TCO en ICE vs BEV is nu wel weer klaar. Dit topic is voor het praten over elektrische auto's en onderlinge verschillen, hou het daar dus ook bij!

Daarnaast mag iemand ook best een andere mening hebben, respecteer die ook en wees bereidt om te durven zeggen "let's agree to disagree".

[ Voor 28% gewijzigd door deepbass909 op 11-03-2021 23:15 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mfpower schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:28:
[...]

Of mensen kijken niet verder dan hun neus lang is? Ik had een auto in die prijsklasse, een ICE. Gekocht voor 15K, verkocht na 4 jaar voor 5K. Slechte deal misschien qua afschrijving, weet ik niet, had wellicht beter gekund - van geleerd in elk geval. Ik had wel inruil van een oude auto dus ik heb die 15K niet letterlijk betaald. Maar ik kreeg ook steeds meer onderhoud. Ik ben toen gaan rekenen:

Afschrijving: 200 per maand.
Onderhoud: 50 per maand (zonder rare dingen!)
Brandstof (obv 20k km): 225 per maand
Verzekering + belasting: 100 per maand.
Totaal: 575 euro per maand. Voor een ICE.
Is wel veel allemaal. Ik heb al 7 jaar een Prius van 2011.
Afschrijving 137 per maand (gerekend naar de huidige dagwaarde voor inkoop)
Onderhoud: 25 per maand.
Brandstof obv 20k km: 125 per maand
Verzekering + belasting: 107 per maand
Totaal 394 euro per maand. Voor een ICE.

Ik rij te goedkoop om PL te doen. O-)

Signatures zijn voor boomers.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:22
Maasluip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Mijn Ioniq uit 2017 zal o.b.v. thuis laden bij 7 jaar eigendom denk ik goedkoper uit komen (ook gebruikt gekocht bij 2 jaar oud).

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 12-03-2021 10:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 19:05
Vraag aan EV rijders;

Ik begin weer in de fase te komen om naar een andere auto te kijken. Nu kijk ik met een schuin oog naar de tweedehands EV markt en zie daar redelijk wat betaalbare leafs voorbij komen.

Nu las ik dat met een 40kwh pakket een effectieve radius mogelijk is van ~230 km. Mijn vriendin heeft familie wonen in het centrum van Rotterdam wat vanaf ons huis 130 km rijden is.

We gebruiken de auto veelal voor boodschappen en vrienden/familiebezoek. Rotterdam is het uiterste maar komen daar wel regelmatig. Ik wil minimaal die afstand praktisch goed af kunnen leggen, zonder elke keer dat we gaan 15-20 minuten bij een laadstation te moeten staan om huis te halen.

Ik heb het idee dat het lastig zal zijn om een laadpunt te vinden in het hartje van Rotterdam. Of er zal al een andere EV staan, of een aso heeft al een ICE geparkeerd op laadplek.

Heeft iemand ervaring met deze afstanden en grote steden? Is het in deze situatie inderdaad (nog) niet praktisch?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:39

WhySoSerious

Be the change.

assje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Mijn Ioniq uit 2017 zal o.b.v. thuis laden bij 7 jaar eigendom denk ik goedkoper uit komen (ook gebruikt gekocht bij 2 jaar oud).
Denk ik ook wel, bij mijn afweging destijds zo'n 50 a 75 euro (in het voordeel van de Ioniq). Echter leg je veel meer geld vast in de Ioniq, dus de tvt is onverantwoord lang.

Voor mij spelen er echter meer zaken, zoals @Verwijderd hierboven al aanhaalt.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@IngamerX Met de Leaf 40 kWh die ik had kwam ik met normale rijstijl en snelheden (100 km/h) niet verder dan 220 km in de zomer. Ik heb hem maar enkele maanden gereden, effectief was het bereik even groot of nog minder dan onze 28 kWh Ioniq.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• assje
IngamerX schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:02:
Mijn vriendin heeft familie wonen in het centrum van Rotterdam wat vanaf ons huis 130 km rijden is.

We gebruiken de auto veelal voor boodschappen en vrienden/familiebezoek. Rotterdam is het uiterste maar komen daar wel regelmatig. Ik wil minimaal die afstand praktisch goed af kunnen leggen, zonder elke keer dat we gaan 15-20 minuten bij een laadstation te moeten staan om huis te halen.

Ik heb het idee dat het lastig zal zijn om een laadpunt te vinden in het hartje van Rotterdam. Of er zal al een andere EV staan, of een aso heeft al een ICE geparkeerd op laadplek.

Heeft iemand ervaring met deze afstanden en grote steden? Is het in deze situatie inderdaad (nog) niet praktisch?
Wat is regelmatig? Wekelijks of maandelijks? Stel dat het 25x per jaar is en het gaat als volgt:
  • 10x is het zomer en rijd je rustig en red je 260km retour zonder laden
  • 10x is er een laadpaal in de buurt vrij en laad je op locatie
  • 5x is laden op locatie niet gelukt en stop je 15min bij een snellader
Dan is de vraag hoe zwaar je tilt aan mogelijk 10x stukje verder lopen vanaf een lader en 5x wachten bij een snellader.

Aan de hand van post hierboven wordt het wellicht 15x snelladen :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• IvoB2
deepbass909 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:14:
[modbreak]De hele discussie over TCO en ICE vs BEV is nu wel weer klaar. Dit topic is voor het praten over elektrische auto's en onderlinge verschillen, hou het daar dus ook bij!

Daarnaast mag iemand ook best een andere mening hebben, respecteer die ook en wees bereidt om te durven zeggen "let's agree to disagree".[/]
Mijn excuses voor mijn reacties hierna.
Ik had al gequote op berichten voor jouw modpost voor ik aan het lezen van je bericht toekwam.

• redwing
assje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Wat is regelmatig? Wekelijks of maandelijks? Stel dat het 25x per jaar is en het gaat als volgt:
Dan is de vraag hoe zwaar je tilt aan mogelijk 10x stukje verder lopen vanaf een lader en 5x wachten bij een snellader.

Wat ik van collega's hoor over de 40kW kun je er wel van uit gaan dat je optimaal niet boven de 225km uit komt. Dus je zult op dat stuk naar Rotterdam altijd moeten laden.

Ik zou dan ook zeggen, kijk of er daar laadpalen in de buurt staan en of die vaak bezet zijn. Want als die niet vaak beschikbaar zijn moet je er rekening mee houden dat je 15-20 minuten langer onderweg bent omdat je langs de snellader moet.

[removed]

• IngamerX
  • Laatst online: 18-01 19:05
daemonix schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:13:
@IngamerX Met de Leaf 40 kWh die ik had kwam ik met normale rijstijl en snelheden (100 km/h) niet verder dan 220 km in de zomer. Ik heb hem maar enkele maanden gereden, effectief was het bereik even groot of nog minder dan onze 28 kWh Ioniq.
Oke, dat is minder dan ik had verwacht. Is de Ioniq in die zin de betere van de twee als het op bereik aan komt?
assje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat je kwa aantal keren met 25 wel goed zit inderdaad. Eerlijkheid; ik koop zo'n auto niet omdat ik de wereld een stukje wil verbeteren (mooie bijkomstigheid als dat zo is, maarja, volgens mij zijn meningen daarover verdeeld mbt productie, anyhow) maar omdat het praktischer is in relatie tot ons rijgedrag / voertuig gebruik. Ik wil minimaal offers brengen, anders kan ik net zo goed voor de oude vertrouwde ICE gaan (grof gezegd :P).

Hence voor nu op zoek naar de EV die net goed genoeg is om mijn fiesta te vervangen (en liefst maatje groter als de fiesta). Dit in relatie tot beschikbare infrastructuur uiteraard; elke rit 10 minuten aan snellader hangen aan het einde van de rit heen, zodat rit terug vol genoeg is is ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door IngamerX op 12-03-2021 11:24 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
daemonix schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:13:
Ja, die Ioniq is - zeker op de snelweg - een stuk efficiënter dan de Leaf. Heel mooi wat Hyundai kan doen met een 28 kWh batterijpakket. Bij lagere snelheden zal de Leaf verder geraken, maar ook dan zal het niet zoveel schelen. Snelladen is bij de 28 kWh Ioniq gewoon ook beter geregeld dan bij de Leaf.
De Ioniq viel bij ons echter af door de beperkte ruimte (in de hoogte) op de achterbank.

• Prullenbak84
IngamerX schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:22:
[...]
elke rit 10 minuten aan snellader hangen aan het einde van de rit heen, zodat rit terug vol genoeg is is ook prima.
Dit zou ik niet doen. Stel dat je net 10 minuten bij de snellader hebt gestaan, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de openbare paal gewoon vrij was. Dat is ook zonde natuurlijk. Ik zou de snellaadstop achter de hand houden voor als de paal bij je bestemming niet beschikbaar was. Scheelt tijd en (vaak) geld.

Houd er trouwens ook rekening mee dat "snel"-laden bij ioniqs en leafs niet mega-snel is. Ik ben niet helemaal op de hoogte van hoe snel welke versie kan laden, maar volgens mij komen ze niet boven de 50kW uit. Dat is op zich een nette 40 km in 10 minuten erbij ofzo, maar het is niet bijster snel naar huidige maatstaven.

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

[...]

Oke, dat is minder dan ik had verwacht. Is de Ioniq in die zin de betere van de twee als het op bereik aan komt?
Prekende voor eigen kerk, maar ja. De Ioniq heeft betere kaarten (ook als het tot een x snelladen komt).

260 km heen en weer zonder bijladen zou ik niet doen, ook niet in de zomer. Dus lekker aan een paal hangen als destination charging mogelijk is. Mocht dat niet het geval zijn, dan een 5 a 10 minuten aan een snellader. Dat moet meer dan voldoende zijn.

In de winter zal je verbruik wat hoger liggen.
Of dit voor jou acceptabel is, hangt af van hoe vaak jullie gaan en of jullie deze concessies willen doen. Als je het mij vraagt zou ik hier geen enkel probleem mee hebben, het is een heerlijke auto.

• daemonix
  • Niet online
Bedenk ook dat de CHAdeMO snelladers aan het verdwijnen zijn uit het snellaadlandschap.

In max 20 minuten is een 28 kWh Ioniq weer op 80%. Dat is snel genoeg.

[ Voor 29% gewijzigd door daemonix op 12-03-2021 11:47 ]

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Prullenbak84 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Houd er trouwens ook rekening mee dat "snel"-laden bij ioniqs en leafs niet mega-snel is. Ik ben niet helemaal op de hoogte van hoe snel welke versie kan laden, maar volgens mij komen ze niet boven de 50kW uit. Dat is op zich een nette 40 km in 10 minuten erbij ofzo, maar het is niet bijster snel naar huidige maatstaven.
De 28-er laadt met 65 kW, oftewel 400 tot 600 km per uur. Leaf trekt dat niet, en verbruikt ook meer waardoor je die bijgeladen range in die paar minuten niet haalt.

• Prullenbak84
WhySoSerious schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:46:
[...]

De 28-er laadt met 65 kW, oftewel 400 tot 600 km per uur. Leaf trekt dat niet, en verbruikt ook meer waardoor je die bijgeladen range in die paar minuten niet haalt.
Ja, dat is ook zo...mijn 40km was een heel grove schatting omdat ik de cijfers niet bij de hand hebt. Maar inderdaad laadt een ioniq door zijn efficientie, uiteindelijk ook gewoon meer kilomters per minuut.

@IngamerX op ev-database zijn dit soort gegevens (die ik nu dus niet bij de hand had :P ) te vinden. Handig als je dit soort dingen wil checken.

• Mar.tin
  • Laatst online: 17:43
[verwijderd]

[ Voor 104% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

• daemonix
  • Niet online
Vergeet niet dat @Mar.tin de zuinigste rijder van heel tweakers is. ;) Ik ben echt nooit verder dan 220 km gekomen. Het hangt ook van de banden etc af.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

• GORby
  • Nu online
Nu las ik dat met een 40kwh pakket een effectieve radius mogelijk is van ~230 km. Mijn vriendin heeft familie wonen in het centrum van Rotterdam wat vanaf ons huis 130 km rijden is.
260 km ga je met een 40 kWh Leaf meestal niet halen, tenzij je zeer conservatief gaat rijden of vooral op 80 km/u wegen zit, en dan nog enkel wanneer de omstandigheden meezitten.

Zoals @WhySoSerious al zei, laadt de Ioniq inderdaad sneller dan de Leaf, die het met 45 kW moet doen. Als je dan genoeg moet bijladen voor pakweg 60 km, dan moet je een 12 a 15 minuten rekenen met de Leaf en zal dat met de Ioniq eerder 10 minuten zijn.

Beide zijn toffe auto's die vrij betaalbaar tweedehands te vinden zijn. De Leaf vind ik persoonlijk fijner rijden, maar beide wagens rijden zoveel fijner dan een ICE van een vergelijkbare klasse. Eens je met een BEV rijdt, zal je merken dat je hoogstwaarschijnlijk niet meer terug wil naar een ICE, tenzij je iets gekozen hebt dat niet bij je gebruik past, maar daar lijk je goed over nagedacht te hebben.

Wat @Mar.tin zegt kan ook natuurlijk, een extender in de Leaf laten steken. Als je dat doet bij een 30 kWh Leaf, dan kan dat waarschijnlijk nog een stuk goedkoper dan wat een 40 kWh Leaf kost. Als je dan naar een 62 kWh Leaf kijkt, zit je toch snel aan 30k, maar dan haal je natuurlijk wel die trip naar Rotterdam probleemloos.

• assje
Eerlijkheid; ik koop zo'n auto niet omdat ik de wereld een stukje wil verbeteren (mooie bijkomstigheid als dat zo is, maarja, volgens mij zijn meningen daarover verdeeld mbt productie, anyhow) maar omdat het praktischer is in relatie tot ons rijgedrag / voertuig gebruik.
Geen enkele twijfel dat er volop meningen in alle richtingen zijn maar de data hierover is verder wel gewoon duidelijk.

• Prullenbak84
Mar.tin schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:56:
[...]

En desalniettemin was mijn verbruik vanmorgen >150Wh/km ;(
Om je voor te schamen, inderdaad ;) :P

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 12-03-2021 12:02 ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 139% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Voor de duidelijk, een modbreak (dit soort teksten dus) betekenen dat een discussie daarna afgelopen is! Ik heb reacties die onder mijn vorige modbreak zijn geplaatst en die betrekking hadden op de discussie waar de modbreak over ging, daarom verwijderd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Mar.tin schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Als je weet dat ik in de zomer regelmatig rondom de 100Wh/km scoor.. Is 150% daarvan gevoelsmatig HEEL VEEL. :9
Precies, in zeer goede omstandigheden heb ik die 100Wh/km ook een aantal keer zien staan. In de winter dan terugzakkend naar 130 tot 140 is gewoon zonde van de energie ;(

Er is een reden dat ik geen Polestar 2 of Audi rijd :+

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:10
Ik heb een vraag over de laadpunten en hoe deze worden vermeld in een EV. Is er een centrale database waar fabrikanten informatie ophalen over de beschikbaarheid en kosten van laadpunten? Kan ik dus aannemen dat de navigatie van bijvoorbeeld een I-pace, E-tron of Ioniq bij het invoeren van een bestemming zelf laadpunten enzovoorts regelt gebaseerd op live data? In reviews van EV's lees ik hier amper wat over.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:00
(jarig!)
E-tron wel.

Maar bij die andere 2 zou ik er niet vanuit gaan dat die dat kunnen.

Maar navigatie houdt geen rekening met kapotte / bezette snelladers, als je dat onder 'live data' verstaat.

[ Voor 40% gewijzigd door bottom line op 12-03-2021 12:41 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mister_S beste gebruik je daarvoor abetterrouteplanner.com voor laden langs een route die is altijd actueel en bevat snelladers. Deze zal altijd beter zijn dan ingebouwde systemen.
Voor lokale AC palen is er een oerwoud aan apps, die van NewMotion (genaamd “EV charging”) vind ik wel overzichtelijk en geeft een kostenindicatie.
Sowieso is een app prettiger dan kun je op je gemak zoeken ipv dit in de auto zelf te moeten doen. Er komen ook steeds meer CarPlay/Android Auto apps zodat je de app alsnog in je auto kunt gebruiken, best of both worlds. Elke EV heeft tegenwoordig wel support voor CarPlay/AndroidAuto.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-03-2021 13:05 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:37
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:04:
@mister_S beste gebruik je daarvoor abetterrouteplanner.com voor laden langs een route die is altijd actueel en bevat snelladers. Deze zal altijd beter zijn dan ingebouwde systemen.
ABRP is bezig een app te maken voor de Android Automotive gebruikers als ik me niet vergis. In NL dus voor de Polestar 2 en de Volvo XC40 P8. Zou perfect zijn want hoewel Maps als navigatie top is ontbreken er nogal wat gebruiksvriendelijke zaken zoals het tonen/filteren van alleen snellaadpalen. Sterker nog, als je a naar b moet en je hebt daarvoor 1 korte laadsessie nodig toont Maps geen snellader op je route maar adviseert het je om even een paar uur te gaan hangen aan een publieke laadpaal van 11kW of minder |:( 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 12-03-2021 13:10 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Isheara
Juancho schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:09:
ABRP is bezig een app te maken voor de Android Automotive gebruikers als ik me niet vergis.
Op de iPhone icm CarPlay werkt de ARP app al, evenals de apps van Chargepoint en Chargemap. Ook de Plugsurfing app werkt op CarPlay prima.

Keep rolling sixes!

• Juancho
Isheara schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:40:
[...]

Op de iPhone icm CarPlay werkt de ARP app al, evenals de apps van Chargepoint en Chargemap. Ook de Plugsurfing app werkt op CarPlay prima.
Ongetwijfeld maar ik heb het over Android Automotive. Dat is heel wat anders dan Android Auto of Apple Carplay. Insteek is juist om GEEN telefoon meer te hoeven gebruiken.

Een Android Automotive app van ABRP zou dus echt top zijn! _/-\o_

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:10
Lijkt erop dat ik te logisch nadenk :) Het leek me logisch dat er wel een centrale database zou bestaan met de laadpalen, die dingen zijn allemaal op een netwerk aangesloten (neem ik aan). Je bent dus altijd aangewezen op een externe app die dat maar voor je moet doen? Wel vreemd dat ik hier bar weinig over lees in EV recensies, is toch wel ene USP zoals bij Tesla. Als ik het goed heb begrepen doet Tesla dat wel.
Dit gaat trouwens om die 1-2 keer per jaar dat ik op auto vakantie zou gaan, binnen NL maakt het natuurlijk vaak niet veel uit. Ik weet trouwens ook niet hoe Android Auto werkt, misschien is het erg simpel en heb je helemaal de auto nav niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 12-03-2021 14:52 ]

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 17:23
mister_S schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:51:
Lijkt erop dat ik te logisch nadenk :) Het leek me logisch dat er wel een centrale database zou bestaan met de laadpalen, die dingen zijn allemaal op een netwerk aangesloten (neem ik aan). Je bent dus altijd aangewezen op een externe app die dat maar voor je moet doen? Wel vreemd dat ik hier bar weinig over lees in EV recensies, is toch wel ene USP zoals bij Tesla. Als ik het goed heb begrepen doet Tesla dat wel.
Dit gaat trouwens om die 1-2 keer per jaar dat ik op auto vakantie zou gaan, binnen NL maakt het natuurlijk vaak niet veel uit. Ik weet trouwens ook niet hoe Android Auto werkt, misschien is het erg simpel en heb je helemaal de auto nav niet nodig.
buiten tesla om ben je inderdaad aangewezen op 3rd party apps.

ik denk dat de vw id3/4 je ook naar een snellader zal navigeren als ze zien dat je je bestemming in 1 lading niet zal bereiken, maar of dat zo geoptimaliseerd is al tesla denk ik niet.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Juancho
Dat ligt eraan wat je wil. Volgens mij heeft Mercedes (bijv. de nieuwe EQA) dat wel goed voor elkaar. Ik zag filmpjes voorbij komen waar ook de bezetting getoond werd. Dit kan een Polestar 2 / XC40 P8 nog niet met het ingebouwde Google Maps.

Dus als je dat wil weten zal je idd een app moeten gebruiken. Of het ooit gaat komen weet ik niet, maar ik had zelf al wel verwacht dat Google Maps dit toch al zou moeten kunnen aangezien die zo'n beetje alle data verzamelen die ze maar kunnen bedenken.

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Maasluip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Idd het voordeel van Toyota. Ik zal geen Peugeot meer kopen.

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:57
Vraag aan EV rijders;

Ik doe dat op de volgende manier:
Ik ga iets eerder weg en laad gewoon langs de snelweg bij een Fastnet of een Shell snellaadstation.
Je hoeft dan niet te zoeken en 15 a 20 min laden onderweg is niet vervelend.
Meestal wandelen we nog een stukje.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
[...]

Of mensen kijken niet verder dan hun neus lang is? Ik had een auto in die prijsklasse, een ICE. Gekocht voor 15K, verkocht na 4 jaar voor 5K. Slechte deal misschien qua afschrijving, weet ik niet, had wellicht beter gekund - van geleerd in elk geval. Ik had wel inruil van een oude auto dus ik heb die 15K niet letterlijk betaald. Maar ik kreeg ook steeds meer onderhoud. Ik ben toen gaan rekenen:

Afschrijving: 200 per maand.
Onderhoud: 50 per maand (zonder rare dingen!)
Brandstof (obv 20k km): 225 per maand
Verzekering + belasting: 100 per maand.
Totaal: 575 euro per maand. Voor een ICE.

Kosten van mijn Leaf (PL):
Lease: 449 per maand
SEPP (af): 80 per maand
Electriciteit: 70 per maand
Totaal: 439 per maand.

Bereken het verschil maar, en dan heb ik die 5000 cash op de rekening staan nu. Van het verschil kan ik makkelijk een ICE huren in de zomervakantie, als ik al niet besluit toch met de Leaf te gaan (wel een beetje spannend). Moet ik wel iets meer betalen want die 15k km per jaar. Als ik dit over 4 jaar doorreken dan is de TCO van een brakke tweedehandse ICE 27600 euro. En die van de Leaf 21072.

En dan rijd ik een nieuwe auto. Ik doe het echt niet voor het milieu, maar leasebedragen van vergelijkbare ICE's zijn misschien iets lager maar daar komt die brandstof nog bovenop. Ik wil eigenlijk geen lease, mede vanwege de BKR registratie maar ik was echt een dief van m'n eigen portemonnee. Autorijden is gewoon heel duur maar ik weet niet hoe ik goedkoper kan rijden met 3 kids achterin. Ik heb al zoveel geld aan onderhoud uitgegeven. Dan weer een kapotte radiator, dan weer bandjes, dan weer een bobine. Het ging maar door. Met die lease geen risico op restwaarde en alle onderhoud inbegrepen.

En ik vraag me dus werkelijk af of je met een tweedehands auto van 5K-10K goedkoper uit bent, met alle risico's van dien. Misschien als je heel weinig rijdt of zelf onderhoud doet ofzo. Maar mijn casus is dus ook 3 kinderen en 15K per jaar. Een ietwat ruime auto is gewenst.

En als ik mezelf zo hoor: damn wat is dat autorijden eigenlijk duur, jammer dat ik geen lease bak van m'n werk kan krijgen.
Het nadeel van de 5 jaar PL is dat als die voorbij is je geen auto meer hebt. Je doet aan afschrijven, maar als particulier kanje dat niet, op het moment dat je je auto koopt is je geld weg. Het enige wat je kan doen is sparen. Door langer dan 5 jaar met je auto te doen heb je meer tijd om te sparen.

Ik vind het wel jammer om te lezen dat je veel kosten gehad hebt aan je ICE, misschien was het merk/fabrikant niet de meest slimme keuze.
Prullenbak84 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:17:
[...]

Dat komt waarschijnlijk omdat het zo duur en onpraktisch is _O-
Ze zullen vast allemaal particulier gekocht zijn, onee, de meeste EV's worden gekocht vanwege de bijtelling.
timovd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:52:
[...]

https://www.autoblog.nl/n...eft-airco-en-44-pk-874747
Met maar liefst 44 paarden!
Een batterijpakket dat net zo groot is als van de Ioniq Classic maar wel een fractie beter bereik volgens de boekjes. Dat zal ongetwijfeld aan het (veel te) beperkte vermogen liggen.
Wel dit zou wel eens een groter succes kunnen worden dan je denkt. Mijn huidige ev heeft ook maar een vermogen van 30kW en een accu van 20 kWh. Er zijnheel vele auto's die niet gebruikt wordenom 100den km's per dag te rijden, of een groot status gevoel moeten opwekken. Je kan er zelfs eens een langere rit maken maar dan moet je een keertje laden. Voor de zakelijke rijder zie ik het niet snel gebeuren, maar voor de particulier....
Vraag aan EV rijders;

[knip]

[knip]

Rotterdam is een hele groene stad, ik heb het gevoel dat ze er meer laadpalen dan bomen in het straatbeeld hebben. De keren dat ik er geweest ben viel mij juist op dat er heel veel palen staan. Misschien moet je een klein beetje lopen maar ze zullen zeker ind e buurt zijn. De vraag of ze beschikbaar zijn is een tweede.

Wijzelf vinden het niet erg om even een paar minuten te laden om thuis te komen. Soms is de afweging zelfs rijden we iets langzamer en halen we het terug zonder te laden of laden we even. Meestal bekijken we dat ook halverwege of op 3/4 van onze thuisreis, het weer heeft best invloed in je rijbereik.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenK op 12-03-2021 18:45 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

JeroenK schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:10:
[...]

Het nadeel van de 5 jaar PL is dat als die voorbij is je geen auto meer hebt. Je doet aan afschrijven, maar als particulier kanje dat niet, op het moment dat je je auto koopt is je geld weg. Het enige wat je kan doen is sparen. Door langer dan 5 jaar met je auto te doen heb je meer tijd om te sparen.

Ik vind het wel jammer om te lezen dat je veel kosten gehad hebt aan je ICE, misschien was het merk/fabrikant niet de meest slimme keuze.
Klopt ik heb dan ook een spaarrekening precies daarvoor. Daar maak ik elke maand de afschrijving naar over. En nu het verschil tussen PL en de kosten die ik eerst had. Als de Lease voorbij is staat daar rond de 15-18k op. Dan kunnen we weer leasen of ik verzin iets anders voor dat geld. Ik ga niet lenen voor een auto (ook al kun je zeggen dat PL net zoiets is, het was ook niet mijn eerste keuze maar het was gewoon een goede deal). Ik ben alleen bang dat wanneer ik koop ik in dezelfde valkuil van restwaarde stap.

En als ik EV wil blijven rijden is er dan wel iets voor ons gezin voor dat geld?

Je betaalt gewoon altijd teveel voor een auto en aan het einde is ie altijd minder waard dan je dacht. Ik moet zeggen dat ik in 2016 met een baby en een verhuizing ook niet veel onderzoek had gedaan, we hadden accuut een grotere auto nodig toen.

Verwijderd

Toyota betaalt voor desinformatie over elektrische auto's:

Ugh....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2021 20:18 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:11
[...]

Kosten van mijn Leaf (PL):
Lease: 449 per maand
SEPP (af): 80 per maand
Electriciteit: 70 per maand
Totaal: 439 per maand.
Dat is veel geld iedere maand. Dan had je beter voor ongeveer 30K een EV kunnen kopen. Dan was je uiteindelijk echt wel goedkoper uitgeweest.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:04
fisherman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Dat is veel geld iedere maand. Dan had je beter voor ongeveer 30K een EV kunnen kopen. Dan was je uiteindelijk echt wel goedkoper uitgeweest.
Ben ik dan echt de enige, die achteraf iemand keuzes af vlammen niet zo netjes vindt?

(Nog naast het feit dat hij 30k had moeten hebben liggen of daar een lening voor aan had moeten kunnen/willen)

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 12-03-2021 22:28 ]

• redwing
JohanB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:26:
[...]
Ben ik dan echt de enige, die achteraf iemand keuzes af vlammen niet zo netjes vindt?

(Nog naast het feit dat hij 30k had moeten hebben liggen of daar een lening voor aan had moeten kunnen/willen)
Daarnaast vraag ik me af of je dan wel zo veel goedkoper uitkomt. Ik heb ook verschillende keren naar EV gekeken en kwam toch verrassend dichtbij zelf kopen uit.

Voor 30k een nieuwe LEAF vinden vind ik trouwens knap en dan moet je nog verzekering en onderhoud meenemen (realistisch gezien al snel 150 euro per maand) en ook zal die 30k ergens vandaan moeten komen. Ik zou dus graag een overzicht zien van de kosten waarop deze uitspraak gebaseerd is?

[removed]

• fisherman
JohanB schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Wat is er mis met sparen? Als je dergelijke financiele missers blijft begaan, dan ga je het financieel nooit goed voor elkaar krijgen.

• fisherman
redwing schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:37:
[...]

Daarnaast vraag ik me af of je dan wel zo veel goedkoper uitkomt. Ik heb ook verschillende keren naar EV gekeken en kwam toch verrassend dichtbij zelf kopen uit.

Voor 30k een nieuwe LEAF vinden vind ik trouwens knap en dan moet je nog verzekering en onderhoud meenemen (realistisch gezien al snel 150 euro per maand) en ook zal die 30k ergens vandaan moeten komen. Ik zou dus graag ee overzicht zien van de kosten waarop deze uitspraak gebaseerd is?
Hoeft ook niet zozeer een leaf te zijn natuurlijk. Ik heb een Ampera E. Die had je tot voor kort nieuw voor vanaf net iets meer dan 30K. Als je kijkt wat mensen dan aan vaste lasten betalen over pakweg 4 of 5 jaar, dan loopt dat soms nog harder op dan de afschrijving van een auto. Op het moment dat je langer dan 4 jaar met een auto gaat doen, ga je pas echt profiteren tov van private lease.
Je moet dan echter wel kunnen sparen om die nieuwe auto te kunnen kopen. Raar dat niet iedereen kan sparen, maar wel gelijk gaat lenen of huren.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:51
fisherman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:42:
[...]

Raar dat niet iedereen kan sparen, maar wel gelijk gaat lenen of huren.
Ieder zo zijn eigen keuzes en als we daardoor sneller meer EVs op de weg krijgen hebben ze mijn steun.

Niet raar maar gewoon een persoonlijke keuze waar je geen oordeel over hoeft te hebben hier.

[ Voor 37% gewijzigd door kdeboois op 12-03-2021 22:47 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• redwing
[...]
Hoeft ook niet zozeer een leaf te zijn natuurlijk. Ik heb een Ampera E. Die had je tot voor kort nieuw voor vanaf net iets meer dan 30K. Als je kijkt wat mensen dan aan vaste lasten betalen over pakweg 4 of 5 jaar, dan loopt dat soms nog harder op dan de afschrijving van een auto. Op het moment dat je langer dan 4 jaar met een auto gaat doen, ga je pas echt profiteren tov van private lease.
Je moet dan echter wel kunnen sparen om die nieuwe auto te kunnen kopen. Raar dat niet iedereen kan sparen, maar wel gelijk gaat lenen of huren.
Hij heeft nu een LEAF en een goedkopere auto leasen zal ook minder leasekosten geven. Dus om te vergelijken zul je met eenzelfde auto moeten vergelijken (of iig met dezelfde prijs). Een heel gedeelte van de leaseprijs ben je daarnaast ook kwijt bij koop omdat je verzekering en onderhoud zult moeten betalen. Daarnaast ligt het risico van onderhoud bij jezelf waardoor je geluk kunt hebben met weinig kosten, maar ook pech met hoge kosten. Bij PL is dat afgedekt.

En als je echt langer met een auto wilt blijven rijden moet je inderdaad geen private lease pakken, maar veel mensen willen toch om de 5 jaar een andere/nieuwe auto. En dan ontlopen de kosten zich niet veel en loop je met PL simpelweg minder risico (zie het als een verzekering, je betaalt net iets meer, maar daarmee dek je wel onverwachte kosten af.

Dus zeker met EVs met toch een hoge aanschafprijs kan het kostentechnisch best interessant zijn om voor private lease te gaan.

[removed]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

fisherman schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:37:
[...]

Wat is er mis met sparen? Als je dergelijke financiele missers blijft begaan, dan ga je het financieel nooit goed voor elkaar krijgen.
Ik ben niet zo blij met deze aanmatigende opmerking. Ik heb mijn financiële zaken prima op orde. Dank je wel.

Voor de rest haal ik hier alles weg want @redwing heeft gelijk ik wil de TCO discussie niet opnieuw doen.

[ Voor 63% gewijzigd door Mfpower op 13-03-2021 10:26 ]

• Mfpower

Mfpower

In dubio

-

[ Voor 108% gewijzigd door Mfpower op 13-03-2021 10:27 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]
Of je spaart of leent maakt ook niet zoveel uit als je voldoende achter de hand heb. Ik zet mijn geld liever aan het werk terwijl financieringskosten momenteel erg dicht tegen de inflatie aan ligt. Achteraf was ons 11-14 jarige derdehandsje ook een dure auto en vind het wel erg prettig om vooraf te weten wat de auto mij gaat kosten.

• Isheara
Voor 30k een nieuwe LEAF vinden vind ik trouwens knap en dan moet je nog verzekering en onderhoud meenemen (realistisch gezien al snel 150 euro per maand) en ook zal die 30k ergens vandaan moeten komen. Ik zou dus graag een overzicht zien van de kosten waarop deze uitspraak gebaseerd is?
Verzekering en onderhoud €150 per maand voor een Leaf? Lijkt me vrij fors. Voor de e2008 van mijn vrouw (€45k nieuw) betaal ik verzekering €50 per maand...heb nog geen onderhoud hoeven te hebben (juli 2020) en afgezien van de normale slijtage onderdelen ga ik daar de komende jaren ook geen kosten aan hebben.
Waar komt die overige €100 in je berekening vandaan?

Keep rolling sixes!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:55
Gaan jullie nu weer die TCO discussie voeren in een net iets ander jasje, ik lees graag mee in dit topic, maar dan vooral voor informatie over EVs en niet over wie welke financieringsconstructie gebruikt voor zijn of haar auto.

Kleine aanvulling, met financiering bedoel ik elke vorm van (private)lease, geld lenen, of cash van de bank, financiering=hoe je het betaald.

[ Voor 24% gewijzigd door trippelb op 13-03-2021 10:18 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:59
trippelb schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:44:
Gaan jullie nu weer die TCO discussie voeren in een net iets ander jasje, ik lees graag mee in dit topic, maar dan vooral voor informatie over EVs en niet over wie welke financieringsconstructie gebruikt voor zijn of haar auto.
Inderdaad. Er is nota bene 2 dagen geleden nog een modbreak voor geweest.

Bovendien is er een topic voor private lease.

[ Voor 6% gewijzigd door Pierz op 13-03-2021 08:30 ]

• redwing
trippelb schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:44:
Alhoewel ik wel vind dat de manier waarop je een EV kunt kopen/leasen van belang is, is de discussie waar hij nu heen gaat alleen gebaseerd op PL en heeft het niets met de financiering van EV te maken. Dus als @fisherman en @Isheara echt een discussie over PL willen voeren moeten ze inderdaad naar het PL-topic. Als ze op zoek zijn naar een EV en willen weten welke ze het beste kunnen kopen/leasen help ik ze graag verder :)

[removed]

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:30
Ik zit persoonlijk ook niet te wachten op weer een verkapte TOC of andere discussie mbt de kosten van een auto.
Om heel eerlijk te zijn kan het mij ook geen ene flikker interesseren hoe de medetweakers in dit topic aan het geld zijn gekomen voor hun auto etc.

Ik wil discussies lezen over bv nieuwe auto's, wat men wel en niet fijn vindt aan het elektrisch rijden en eventueel kunnen lachen om de hele brakke EVs waarbij fabrikanten de plank totaal hebben misgeslagen (zoals dat geval laatst zonder airbags etc).

• assje
Tja, ik ben dan weer geïnteresseerd in de energietransitie, de rol van elektrisch vervoer daarin en hoe dit bereikbaar kan zijn voor groot publiek.

Betaalbaarheid, kosten/TCO en financieringsvormen zijn daar een onderdeel van en zie ik dus ook als interessant en relevant.

Hetzelfde geldt echter niet voor een langgerekte uiteindelijk inhoudsloze wedstrijd moddergooien :P

• GORby
  • Nu online
[...]

Voor 29k vind je een toonzaalmodel 40 kWh Tekna als je even geduld hebt, dus letterlijk < 20 km op de teller. Soms al wel ingeschreven om ergens van subsidies gebruik te kunnen maken of op vraag van de fabrikant om de CO2 cijfers naar beneden te halen.

Als je dan daar 8 jaar mee denkt te kunnen doen (da's de garantieperiode op de batterij), dan zit je rond de 300 euro per maand afshrijving, uitgaand van 0 euro restwaarde.Onderhoud is in die periode minimaal en de verzekering kost pakweg 75 euro per maand (all risk). Zelfs al tel je het onderhoud redelijk ruim (300 per jaar), dan zit je met 400 euro per maand in een goed uiteruste auto en is alle restwaarde na die 8 jaar mooi meegenomen.

Besluit je dat een all risk verzekering na een tijdje niet meer loont, dan ben je goedkoper uit met de verzekering.

Uiteindelijk is het verschil vooral dat je met private lease na 4 of 5 jaar weer in een nieuwe auto zit, en dat dat met aankoop misschien niet het interessantst is. Als je er na 5 jaar nog 10k voor krijgt, zit je ongeveer aan dezelfde maandprijs en dus lager dan lease. Wanneer je minder kilometers doet en dus een lager leasebedrag hebt, verandert dat plaatje waarschijnlijk wel.

Het staat of valt dus met het vinden van een vrij goedkope nieuwe of jonge tweedehands wagen. Een tweedehands die nog een tijd onder garantie van de fabrikant zit, kan je ook weinig mee mis doen.
Pagina: 1 ... 186 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic