We gaan steeds verder off topic maar goed:Isheara schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:18:
[...]
Die berekening wil ik dan wel eens zien, als je naar de leaseprijzen kijkt van een ICE in vergelijking met een BEV is het opgenomen voorschot in alle rekenvoorbeelden die ik heb gezien een groot stuk in het voordeel van de BEV.
[...]
Dan nog steeds is je stelling: Elke range is onvoldoende als je thuis niet kan laden" complete onzin.
Jij kiest een BEV (waarschijnlijk vanwege de lage bijtelling, want zakelijke lease) en je baas betaalt je laadkosten, mag ik aannemen? Wat zou hij bij een ICE kwijt zijn aan brandstof? Die betaalt je baas toch ook?
Je hebt voor jezelf de keus gemaakt voor de praktische voordelen van je 4% bijtelling, maar je weigert dan concessies te doen aan de overige zaken die met het rijden van een BEV gepaard gaan, namelijk laden.
In jouw geval klaag je over het feit dat je nergens kunt laden....tja... maar ik geloof er geen klap van dat je in de buurt (of op of in de buurt van je werk) nergens kunt laden.
Zowel met mijn vorige ICE auto als nu de BEV was de auto geleased ex brandstof, die betaalt mijn baas.
Ik reed met die auto woon-werk 1:16 oftewel 0,063 liter per km, tegen een literprijs van 1,85 kom je op 11,6c per km.
Met de BMW i3 gebruik ik in de winter 0,18-0.19kWh per km gemiddeld. Heb even de gegevens over een heel jaar erbij gepakt: 0,17kWh/km gemiddeld met een snellaadprijs van 69c per kw/h is 11,7c per kilometer.
Ik hoef je denk ik niet te vertellen dat die i3 duurder is dan een vergelijkbare benzine auto en dat het lease bedrag dus ook hoger is. Ergo TCO BEV > TCO ICE. Voor mij persoonlijk is het deel van de kosten die ik draag gunstiger, voor mijn werkgever dus relatief nog ongunstiger. Als ik de autop zelf zou kopen dus een heel ongunstige propositie.
Dan de laadsituatie waar ik woon: Er zijn hier louter betaalde parkeergarages en straten met vergunning plicht. De garage waar ik als bewoner een plek krijgt heeft geen laadmogelijkheid en de gemeente heeft aangegeven dat die er ook niet komt, geen discussie mogelijk.
Ik kan wel voor 200 euro per jaar een vergunning in 1 van de parkeergarages afnemen. Dan kan ik in die garage laden tegen 34c / kWh. Er zijn 2 garages met 4 palen, maar deze zijn altijd als ik van het werk kom bezet door mensen die simpelweg eerder thuis zijn. Dit zijn ook de eerste garages waar de gemeente ons als rijders een betaald abonnement met bewonerskorting (die 200) voor aanbood dus veel mensen hebben hier een al abonnement. De overige garages hebben slechts twee laadpunten en hebben af en toe wel een plekje vrij. Kies ik er voor 1 kan ik alleen in die garage, dus als daar 2 auto's staan (of wat ook regelmatig gebeurt er een storing is en de beide punten niet werken) mag ik dus alsnog per uur gaan betalen in een andere garage. In een iets ruimere straal zijn plekken op straat, maar daar is een parkeervergunning nodig die ik niet kan krijgen. Te ver van mijn woning.
Op mijn werk zijn heel veel laadpalen, er zijn ook heel veel electrische auto's. Ons kantoor gaat om 8:00 open, andere kantoren in de buurt om 6:00 al of zijn zelfs 24 uur/dag open. Om 7:00 's ochtends zijn alle palen al bezet. Als de auto vol is gaat er een tijdstarief lopen dus somigen halen de auto weg, anderen hebben er schijt aan en laten waarschijnlijk hun baas betalen. Hoe dan ook mijn baas betaalt dat niet. Ik moet dus op mijn werk continu monitoren of er een paal vrijkomt dan naar de garage rennen en hopen dat ik sneller ben dan de andere mensen die hetzelfde doen. Als ik het red en de auto is vol moet ik hem weghalen. Op dat moment zijn alle plekken in de garage vol, is de buurt om de garage voor vergunning houders (de bewoners) en de ring daarbuite staat ook vol, met auto's die niet meer in de parkeergarage terecht komen. (Geweldig parkeerbeleid van de gemeente amsterdam). Ik ben dan dus 30 minuten kwijt aan het teruglopen naar kantoor en eind van de dag als ik naar huis wil 30 minuten terug naar mijn auto.
Maar goed een of andere jan lul op Tweakers weet mij te vertellen dat maar ik geloof er geen klap van dat je in de buurt (of op of in de buurt van je werk) nergens kunt laden. dus ik zal het wel gedroomd hebben.
Heb een paar keer ciursus gehad in centrum Rotterdam 12 laadpalen binnen redelijke straal, ik kom daar 's ochtends aan, alles vol! en iedereen die zijn auto de hele dag laat staan (want als die vol is zijn alle niet laadplekken vol). Sta je dan tijdens de avondspits in de rij bij fastned te wachten op een plek aan de snellader!
Bij klanten laden is ook al twee jaar een grote gok, tegenwoordig zijn alle vaker bezet dan dat er 1 vrij is, dus laden op klant locatie is er meestal ook niet meer bij.
Kortom electrisch rijden is leuk als je Thuis kan laden/een gemeente hebt die fatsoenlijke hoeveelheid openbare palen neerzet en een auto hebt met een range dat je 90% van je ritten heen en terug op een lading kan doen. Anders zou ik nu niet aan een BEV beginnen, omdat je jezelf afhankelijk maakt van zaken waar je geen macht over hebt en de leuke BEV binnen een jaar in een nachtmerrie verandert.
Ik heb voor ik die auto nam hier op Tweakers gelezen, de website van mijn gemeente gelezen en alleen maar hosanna verhalen. Misschien is het goed dat mensen hier een horen hoe het ook kan lopen met een BEV en dat je daar zelf helemaal niets aan kan veranderen als het je overkomt. Bezint eer je begint!